Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden
Mr.Cosybear
2010-03-27, 12:11
Installerade Win7 imorse och efter endel krångel vid installationen (det trevliga "Windows was unable to create a system partition"-meddelandet för att hårddisken inte låg först i boot-ordningen) så blev partioneringen inte som jag hade tänkt mig riktigt.
Hårddisken som operativet ligger på är nu en enda partition, jag skulle vilja ha en partition på ~75GB för operativ och program och sedan en partition för resten av disken. Jag är helt keff på Win7, så därför undrar jag om det finns någon feature inbyggd som kan fixa det eller måste jag skaffa Partitionmagic/liknande?
Såvitt jag vet så finns det ingen sådan funktion, ganska säker också på att partitionmagic eller liknande inte kan splitta en systempartition. Inte helt hundra, men ganska säker. Lättast är ju bara att formatera igen. Förstod först inte vad du hade för fel i början så jag googlade fram detta:
http://windowsfixup.com/2009/04/windows-7-wont-install-unable-to-create-a-new-system-partition/
kanske värt att ta en titt på, dock ingen smidig lösning som du kanske är ute efter :)
Såvitt jag vet så finns det ingen sådan funktion, ganska säker också på att partitionmagic eller liknande inte kan splitta en systempartition. Inte helt hundra, men ganska säker. Lättast är ju bara att formatera igen. Förstod först inte vad du hade för fel i början så jag googlade fram detta:
http://windowsfixup.com/2009/04/windows-7-wont-install-unable-to-create-a-new-system-partition/
kanske värt att ta en titt på, dock ingen smidig lösning som du kanske är ute efter :)
Det löste sig precis, med ett Partition Magic-liknande program. Väldigt smidigt var det dessutom. Windows borde bygga in en vettig partitionshanterare, borde inte vara så svårt tycker man. Har saknat det länge.
Problemet jag hade vid installationen är tydligen ganska vanligt och kan bero på flera saker, för mig så berodde det på att den hårddisken jag försökte installera operativet på inte låg först av hårddiskarna i boot-ordningen. Efter att man hade ändrat det i BIOS så funkade det.
Mr.Cosybear
2010-03-27, 12:40
Det löste sig precis, med ett Partition Magic-liknande program. Väldigt smidigt var det dessutom. Windows borde bygga in en vettig partitionshanterare, borde inte vara så svårt tycker man. Har saknat det länge.
Problemet jag hade vid installationen är tydligen ganska vanligt och kan bero på flera saker, för mig så berodde det på att den hårddisken jag försökte installera operativet på inte låg först av hårddiskarna i boot-ordningen. Efter att man hade ändrat det i BIOS så funkade det.
Så det gick att splitta windowspartitionen med partitionmagic? Det har gått lång tid sedan jag använde sådana program. :)
hahavaffan
2010-03-27, 12:43
tp: Klarar du dig på 75gb till Windows-partitionen btw? Bara mina bilder och foton som ligger där är över 60gb :(
Så det gick att splitta windowspartitionen med partitionmagic? Det har gått lång tid sedan jag använde sådana program. :)
Japp, det är jag ganska säker på att man kunde göra redan för ett antal år sedan. En reboot och max 5 minuter så var det fixat. Nu använde jag inte Partitionmagic iofs, (men jag är nästan helt säker på att jag har gjort samma sak i XP tidigare och då använt PM) men det hade säkert fungerat det också.
tp: Klarar du dig på 75gb till Windows-partitionen btw? Bara mina bilder och foton som ligger där är över 60gb :(
Det enda jag har på C: är installationer av olika slag (Windows, spel, program etc) resten ligger på andra partioner/hårddiskar. Samt att jag temporärt sparar en del på skrivbordet, men inga stora mängder data. Så ja, det räcker utan problem för mig.
Ingen som har något förslag på upplösnings-problemet? 1920x1080 25fps är inte opti. :D
hahavaffan
2010-03-27, 12:50
Ok, kör hårt!
Upplösningen... vet i fan. Har du rätt drivrutiner? Är det en TV? Har du bara den kopplad till datorn? Och det är en HD-ready isf antar jag.
Edit: Min Program Files (x86) är på 56GB :)
Edit2: Ibland döljer drivrutinsprogrammet de upplösningar den inte tror man behöver använda. Leta efter nån funktion för att lägga till möjliga upplösningar, så kanske du kan välja den sen.
Ok, kör hårt!
Upplösningen... vet i fan. Har du rätt drivrutiner? Är det en TV? Har du bara den kopplad till datorn? Och det är en HD-ready isf antar jag.
Edit: Min Program Files (x86) är på 56GB :)
Edit2: Ibland döljer drivrutinsprogrammet de upplösningar den inte tror man behöver använda. Leta efter nån funktion för att lägga till möjliga upplösningar, så kanske du kan välja den sen.
Jag har laddat hem dom senaste från Nvidia, och då kom problemen. :D Direkt efter installationen av Win7 så funkade det bra.
Ja, TV. Native-upplösning 1366x768, och det är den enda bildskärmen.
Jag har tom försökt lägga till en custom-upplösning i Nvidias programvara men då säger den att TVn inte stödjer den upplösningen.
Jag hade 100GB på förra datorn, som jag inte formaterade på säkert... 2år. Den var hela tiden långt ifrån full (typ 50) så det bör funka.
hahavaffan
2010-03-27, 13:02
Jag har laddat hem dom senaste från Nvidia, och då kom problemen. :D Direkt efter installationen av Win7 så funkade det bra.
Jag har tom försökt lägga till en custom-upplösning i Nvidias programvara men då säger den att TVn inte stödjer den upplösningen.
Jag hade 100GB på förra datorn, som jag inte formaterade på säkert... 2år. Den var hela tiden långt ifrån full (typ 50) så det bör funka.Skumt som fan. Nvidias drivrutiner har jag iofs aldrig gillat. Spelar du spel? Om inte så avinstallera skiten igen och kör på W7, de funkar ju :)
Skumt som fan. Nvidias drivrutiner har jag iofs aldrig gillat. Spelar du spel? Om inte så avinstallera skiten igen och kör på W7, de funkar ju :)
Väldigt sällan, lite HON ibland. Går det inte att spela alls då? Eller bara sämre prestanda?
Ok.. det lät på dig först som om du inte ville lägga så mycket pengar på datorn. Självklart ska du köpa dig ett bättre grafikkort om du vill ha en "mer" framtidssäkrad dator. Tycker dock (vare sig detta kort nu är något långsammare än sin föregångare) att pris/prestanda är bra för detta kort.
I slutändan är det du som bestämmer! ;) Lycka till!
Det började så men sen skenade det nog iväg lite. Brukar dock i slutändan tycka att det är lika bra att göra det riktigt från första början. :D
Slutade med en Intel i5 750, Asus Radeon 5850, Antec Nine Hundred two osv.
Va fan, snart håller jag med 08-dude. :(
Får inte igång ASIO via Foobar nu heller, Foobar funkar sålänge man använder den vanliga outputen men inte med ASIO. Hilfe!
hahavaffan
2010-03-27, 14:00
Va fan, snart håller jag med 08-dude. :(
Får inte igång ASIO via Foobar nu heller, Foobar funkar sålänge man använder den vanliga outputen men inte med ASIO. Hilfe!Jag har haft igång det en kort tid på min W7, så funkar gör det. Googla lite så kanske du hittar nån lösning. http://www.google.se/search?q=asio+windows+7
Jag har haft igång det en kort tid på min W7, så funkar gör det. Googla lite så kanske du hittar nån lösning. http://www.google.se/search?q=asio+windows+7
Väldigt många verkade ha problem med W7 och ASIO, så det fick bli WASAPI istället vilket också skulle ge bit-perfect.
Just det, en sak till. Precis när jag hade installerat operativet så kunde jag köra 1366x768 (native) men efter att ha installerat Nvidias nyaste drivrutiner så säger den att TVns native-upplösning är 1920x1080 och jag kan inte ens välja 1366x768. *gah!*
Bumpish!
Grub eller någon, hjelp snela. Blir galen.
Testade att avinstallera drivisarna, fick då först helt keff bild med 800x600 max upplösning och w7 kände inte igen min skärm. Jag installerade sedan drivrutinerna som w7 föreslog och fick tillbaks dom jag precis hade tagit bort, det blev alltså inte så som det var från början.
Jag börjar sakna XP...
Har suttit ett bra tag nu och försökt få mpc-hc och foobar att skicka ljud till 2 källor samtidigt (SPDIF och hörlurar), går det inte längre i Win7 eller är jag retarderad?
chrilledude
2010-03-28, 00:45
Jag har ett problem som jag haft i kanske 4-5mån nu. Varje gång jag öppnar en film i antingen VLC eller WMP så är det bara helt svart bild, samt hela skärmen börjar blinka svart och ljudet hackar/går lite i slowmotion. Det konstiga är att det funkar utmärkt i DIVXplayer? :S (problemet där är dock att ljudet blir osyncat direkt när man pausar och playar, orkar inte med det längre.)
Kan det vara någon inställning någonstans eller så? Har f.ö. nvidia samt "Fujitsu Scaleo P" datorn.
Någon som vet? Vill helst inte formatera..
Tack på förhand! :)
Wille005
2010-03-28, 01:00
Jag har ett problem som jag haft i kanske 4-5mån nu. Varje gång jag öppnar en film i antingen VLC eller WMP så är det bara helt svart bild, samt hela skärmen börjar blinka svart och ljudet hackar/går lite i slowmotion. Det konstiga är att det funkar utmärkt i DIVXplayer? :S (problemet där är dock att ljudet blir osyncat direkt när man pausar och playar, orkar inte med det längre.)
Kan det vara någon inställning någonstans eller så? Har f.ö. nvidia samt "Fujitsu Scaleo P" datorn.
Någon som vet? Vill helst inte formatera..
Tack på förhand! :)
Testa gå in på Verktyg > Inställningar > Video (klicka i visa Alla inställningar) > Utmatningsmoduler & pröva olika.
Kolla även Verktyg > Inställningar > Ljud (Alla inställningar) > Kompensation för Ljudsynkronisering, skall stå på 0.
Brickhead
2010-03-28, 16:31
kanske ganska svår fråga för er men vet ni varför jag förlorar min connection till serverna hela tiden mitt i en match på battlefield bad company 2 till pc? någon kanske själv råkat ut för det här och sen lyckats fixa det?
Mr.Cosybear
2010-03-28, 16:38
kanske ganska svår fråga för er men vet ni varför jag förlorar min connection till serverna hela tiden mitt i en match på battlefield bad company 2 till pc? någon kanske själv råkat ut för det här och sen lyckats fixa det?
Det var ett problem från deras sida sedan release, men detta åtgärdades för väldigt många, om inte alla, efter några patchar. Kolla så att du har senaste versionen (kör uppdateraren som finns i spelmappen)
chrilledude
2010-03-28, 16:43
Testa gå in på Verktyg > Inställningar > Video (klicka i visa Alla inställningar) > Utmatningsmoduler & pröva olika.
Kolla även Verktyg > Inställningar > Ljud (Alla inställningar) > Kompensation för Ljudsynkronisering, skall stå på 0.
Det var SOM FAN! TAAAAAAAAAACK!!!!!!! <333333
astrodog
2010-03-28, 18:44
Vilket av det var det som hjälpte?
chrilledude
2010-03-28, 23:50
Vilket av det var det som hjälpte?
"Testa gå in på Verktyg > Inställningar > Video (klicka i visa Alla inställningar) > Utmatningsmoduler & pröva olika."
Wille005
2010-03-29, 00:40
Glad att det hjälpte, hatar själv när sånt händer. :)
Om du vill veta hur jag fick reda på det så googlade jag "vlc problem black screen" och på första söksidan fanns svaret.
Du får nog ta en kurs i google. :laugh:
http://www.google.se/#hl=sv&q=vlc+problem+black+screen&start=0&sa=N&fp=4c44bbf9c811acee
http://www.videohelp.com/forum/archive/odd-playback-problems-vlc-blackscreen-random-files-not-working-t323177.html
chrilledude
2010-03-29, 01:22
Glad att det hjälpte, hatar själv när sånt händer. :)
Om du vill veta hur jag fick reda på det så googlade jag "vlc problem black screen" och på första söksidan fanns svaret.
Du får nog ta en kurs i google. :laugh:
http://www.google.se/#hl=sv&q=vlc+problem+black+screen&start=0&sa=N&fp=4c44bbf9c811acee
http://www.videohelp.com/forum/archive/odd-playback-problems-vlc-blackscreen-random-files-not-working-t323177.html
Eftersom att jag hade samma problem i WMP så var jag 100% säker på att det var något annat, till e.x. en inställning i nvidia eller dylikt, så sökte på "Skärmen flimrar svart" "Skärmen blinkar svart" osv osv. *rolleyes*
Eftersom att jag hade samma problem i WMP så var jag 100% säker på att det var något annat, till e.x. en inställning i nvidia eller dylikt, så sökte på "Skärmen flimrar svart" "Skärmen blinkar svart" osv osv. *rolleyes*
Sök inte på svenska, det funkar då sällan.
hahavaffan
2010-03-29, 08:27
Eftersom att jag hade samma problem i WMP så var jag 100% säker på att det var något annat, till e.x. en inställning i nvidia eller dylikt, så sökte på "Skärmen flimrar svart" "Skärmen blinkar svart" osv osv. *rolleyes*Så du menar att det löste problemet i WMP när du ändrade en grej i VLC?
Wille005
2010-03-29, 16:32
Är i en situation där jag kan komma att behöva komma åt en ny Dedicated Server för Windows.
Någon av er som vet billiga/bra hosts?
http://www.leaseweb.com/en/dedicatedserver/readytouse/type/windows € 59,- p/m är det bästa jag hittat hittills.
Så du menar att det löste problemet i WMP när du ändrade en grej i VLC?
Nu kanske jag är ute och cyklar! Men kanske var det så att inställningen i VLC ändrade en inställning i datorn?
Don't shoot me!
Wille005
2010-03-29, 16:36
Nu kanske jag är ute och cyklar! Men kanske var det så att inställningen i VLC ändrade en inställning i datorn?
Don't shoot me!
Troligtvis inte då vlc använder egna codecs. Troligast är väl att han hittade samma inställningar i wmp och ändrade där också?
hahavaffan
2010-03-29, 16:37
Don't shoot me!Det är väl inte alls omöjligt, det var lite därför jag undrade :) Men har svårt att se hur att ändra "utmatningsmetod" i VLC kan påverka någon windowsinställning.
Har hänt något underligt med min laptop
Skulle skriva ett mejl, men tex bokstaven P blir ett kommatecken. Samma sak i word. Vissa bokstäver funkar som de ska,men inte alla. det blir siffror och annat:Virro
Mamma satt med den senast det funkade normalt, så hon har antagligen kommit åt nåt:confused:
MeekGeek
2010-03-29, 18:38
Skulle skriva ett mejl, men tex bokstaven P blir ett kommatecken. Samma sak i word. Vissa bokstäver funkar som de ska,men inte alla. det blir siffror och annat:Virro
Mamma satt med den senast det funkade normalt, så hon har antagligen kommit åt nåt:confused:
Du kan ha kommit åt funktionstangenten för att mappa ett numeriskt tangentbord över bokstavsdelen. Brukar vara Fn + något, står ofta med någon diskret text och kryptisk förkortning på tangentbordet.
Mr.Cosybear
2010-03-29, 18:41
Låter som att du (din mamma) antagligen råkat komma åt FN-knappen och antingen låst den eller aktiverat "numpad"-funktionen genom att trycka på den samtidigt som en annan knapp som aktiverar det. Mer än så vet jag inte eftersom jag inte vet vad det är för laptop du pratar om :)
MrBurner
2010-03-29, 20:37
Vad tror folket om http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=2542?
Är orolig att det är för lite utrymme mellan diskarna, men det kanske inte är något problem i o m att det är en 120 mm fläkt i fronten? Är lite orolig av den anledning att jag haft liknande adapter där en disk kraschade, visst kan det ha varit fel på disken, men ändock orolig.
Ha det väl!
astrodog
2010-03-29, 20:39
Vad tror folket om http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=2542?
Är orolig att det är för lite utrymme mellan diskarna, men det kanske inte är något problem i o m att det är en 120 mm fläkt i fronten? Är lite orolig av den anledning att jag haft liknande adapter där en disk kraschade, visst kan det ha varit fel på disken, men ändock orolig.
Ha det väl!
Alltså har du en sådan fläkt framför kommer du aldrig att få problem... med värme alltså. Hårddiskar går ändå sönder allt som oftast, så bryr man sig om det så har man raid eller automatisk säkerhetskopiering.
MrBurner
2010-03-29, 21:02
Tack för svaret, såg lite tight ut mellan diskarna så jag tänkte om luften inte kan passera riktigt, men förvisso så är väl Cooler Master rätt bra på det de gör.
Det mesta jag har på diskarna är ju möjligt att få tillbaka på något sätt så att hålla på och dona med RAID är inget jag har råd med i dagsläget.
God kväll!
Hur installerar man insticksmoduler till google chrome? :D
Försökte trycka på själva pusselbiten som kom upp när jag ej kunde titta på den inbäddade youtube videon men det ville inte fungera.
Jag har haft problem med streams som fryser, sedan jag installerade W7 så har det blivit ännu värre.
Har ganska långsam anslutning men den är stabil och ligger på runt 2Mbit, streamsen brukar ligga på 5-800kbit/s så det borde inte vara några problem. Vad kan det vara som stör? Routern? Annat?
Jagärsvag
2010-03-31, 18:49
Jag har haft problem med streams som fryser, sedan jag installerade W7 så har det blivit ännu värre.
Har ganska långsam anslutning men den är stabil och ligger på runt 2Mbit, streamsen brukar ligga på 5-800kbit/s så det borde inte vara några problem. Vad kan det vara som stör? Routern? Annat?
Nu vet jag inte hur du strömmar men är det en flashklient är det väl inte omöjligt att flashutgåvan du har är defekt. Pröva uppdatera flash?
Har du Kaspersky?
Nu vet jag inte hur du strömmar men är det en flashklient är det väl inte omöjligt att flashutgåvan du har är defekt. Pröva uppdatera flash?
Har du Kaspersky?
Verkar inte spela någon roll om det är t.ex. flash, .asx via extern spelare eller sopcast.
Nej, Avast och Malwarebytes.
Jagärsvag
2010-03-31, 18:57
Verkar inte spela någon roll om det är flash, asx via extern spelare eller t.ex. sopcast.
Nej, Avast och Malwarebytes.
Okej. Eftersom det blev värre efter installation windows 7 så skulle jag letat efter dom senaste drivrutinerna och uppdaterat allting. Men det har du ju säkert redan gjort.
Sedan skulle jag börjat kika på vilka program som ligger aktiva i bakgrunden, och inaktiverat allt och kollat om det fungerar bättre.
Fast någon kunnig kanske har vettigare råd dock.
Okej. Eftersom det blev värre efter installation windows 7 så skulle jag letat efter dom senaste drivrutinerna och uppdaterat allting. Men det har du ju säkert redan gjort.
Sedan skulle jag börjat kika på vilka program som ligger aktiva i bakgrunden, och inaktiverat allt och kollat om det fungerar bättre.
Fast någon kunnig kanske har vettigare råd dock.
Jag tycker mig ha det senaste av allt, drivrutiner till nätverkskort, firmware till router, mjukvaror, windows etc. Allt som tar upp bandbredd är avstängt, inkl. MSN.
Inget hjälper. :(
Jagärsvag
2010-03-31, 19:20
Du inaktiverade alltså Avast också?
Det kan ju även vara så enkelt att strömmarna du talar om har blivit mer populära och därför långsammare. :)
Får du ut full hastighet ifrån http://www.bredbandskollen.se/
Du inaktiverade alltså Avast också?
Det kan ju även vara så enkelt att strömmarna du talar om har blivit mer populära och därför långsammare. :)
Får du ut full hastighet ifrån http://www.bredbandskollen.se/
Ja, allt som körs i realtid. Nej, samma stream flyter perfekt för kompisar och jag talar om sidor som t.ex. Svt Play och TV4 Play, jag tror inte att dom "ska" frysa var tionde sekund.
Ja, jag får ut full hastighet i sådana tester och när jag laddar ned saker.
hahavaffan
2010-03-31, 19:31
Vilken spelare kör du med tp?
Vilken spelare kör du med tp?
För det mesta mpc-hc, men jag har testat "allt". :) VLC, mpc-hc, wmp, flash direkt i webläsaren etc.
08-dude är tamejfan något på spåren, W7 är keff. :(
hahavaffan
2010-03-31, 19:39
För det mesta mpc-hc, men jag har testat "allt". :) VLC, mpc-hc, wmp, flash direkt i webläsaren etc.
08-dude är tamejfan något på spåren, W7 är keff. :(Säg aldrig mer så.
Men okej... min brorsa hade liknande problem, fast han kör Vista. Det löste sig själv helt magiskt över en natt dock. Har tyvärr ingen lösning. Jag hade ominstallerat saker till höger och vänster tills det funkade :)
Säg aldrig mer så.
Men okej... min brorsa hade liknande problem, fast han kör Vista. Det löste sig själv helt magiskt över en natt dock. Har tyvärr ingen lösning. Jag hade ominstallerat saker till höger och vänster tills det funkade :)
F'låt. :(
Eftersom att jag hade problemet innan formateringen (och OS bytet) också, om än något lindrigare, så känns det tyvärr inte som lösningen. Jag misstänker routern, men är långt ifrån säker.
hahavaffan
2010-03-31, 20:11
F'låt. :(
Eftersom att jag hade problemet innan formateringen (och OS bytet) också, om än något lindrigare, så känns det tyvärr inte som lösningen. Jag misstänker routern, men är långt ifrån säker.Jaha, du hade det innan också. Men testa utan router... sätt sladden i väggen eller modemet. Är datorn bärbar? Testa hos en polare isf, det kanske är din uppkoppling. 2Mbit är inte mycket tyvärr.
Jaha, du hade det innan också. Men testa utan router... sätt sladden i väggen eller modemet. Är datorn bärbar? Testa hos en polare isf, det kanske är din uppkoppling. 2Mbit är inte mycket tyvärr.
Det är så jobbigt att koppla om bara.. :D Men ja, det får göras när jag har orken.
2mbit är verkligen inte mycket, men det ska ju utan tvekan räcka till 5-800kbit streams.
Har problem med MPC o spela MKV filer. Det blir typ stora pixlar hela tiden som att den inte orkar köra filmen på något bra sätt lr något. Jag har installerat coreavc sen installerat nyaste haali splittern och klickat bort allt på internal filters och klickat i haali på output. Men får fortfarande pixlar. Skulle det kunna vara att min HDD är dåligt defragmenterad lr något? För jag har en c2d 3.0ghz 2gig ram och ett 5850 ati kort. Sjukt segt för VLC funkar inte heller.
hahavaffan
2010-04-01, 11:06
Det är så jobbigt att koppla om bara.. :D Men ja, det får göras när jag har orken.
2mbit är verkligen inte mycket, men det ska ju utan tvekan räcka till 5-800kbit streams.Hehe ja, det är lite drygt. Speciellt om man måste vänta på att ISPn ska OKa den ändrade MAC-adressen, vilket kan ta typ 15min med Telia adsl ute i skogen där mina päron bor :(
Mja, man kan tycka att det i teorin borde göra det, men erfarenheten säger tyvärr annorlunda. Om jag drar mig till minnes så försvann min brorsas problem i samband med att Bahnhof utan hans vetskap ändrade hastigheten på hans anslutning från 2Mbit till 5Mbit som han idag har. Iaf i samband med det, jag säger inte att det säkert var det som löste hans streamingproblem, men det kan ju ha varit det. Det var alltid krångel när han skulle se sina fotbollsmatcher... så fort spelaren "växlade upp" från 256kbit-stream till 800-nånting-kbit så kom hacket, och det berodde knappast på att datorn inte klarade det, har för mig han har en C2D på typ 2,5Ghz, 4GB ram och nåt helt okej grafikkort för bärbara datorer.
Routern och modemet står så illa till att det är ett helvete att komma åt dem dessutom, men igår kväll så drog jag iaf ur strömförsörjningen till dom i 10-15minuter och efter det så funkade det perfekt igen. (Testade iofs bara Svt Play och Tv3Play)
Så antagligen var det något i routern eller modemet.
King Grub
2010-04-01, 12:07
Har problem med MPC o spela MKV filer. Det blir typ stora pixlar hela tiden som att den inte orkar köra filmen på något bra sätt lr något. Jag har installerat coreavc sen installerat nyaste haali splittern och klickat bort allt på internal filters och klickat i haali på output. Men får fortfarande pixlar. Skulle det kunna vara att min HDD är dåligt defragmenterad lr något? För jag har en c2d 3.0ghz 2gig ram och ett 5850 ati kort. Sjukt segt för VLC funkar inte heller.
Prova MPC Home Cinema i stället, utan några extra codecs eller filter.
Kravmaga
2010-04-01, 12:20
Har fått lite konstigheter med min frus laptop, eller rättare sagt, jag vet vad felet är men hittar ingen lösning.
Det är så att jag har installerat/uppdaterat till den nyaste grafikkortsdrivrutinen, denna tagen direkt från Intels hemmsida då Fujutsi Siemens inte uppdaterat drivruntinerna på deras hemsida. Problemet uppstår då "HMDI'n" inte fungerar med den nya drivrutinen. Kopplar man datorn till TV'n via HDMI-porten blir skärmen på TV'n svart, men någon signal verkar det som den ändå får (då den inte visar "ingen signal-texten"). Byter jag till den gamla drivrutinen igen så fungerar det som vanligt med HDMIn. Varför jag vill behålla den nya drivrutinen är då vissa spel kräver det (i detta fall World of Warcraft :em:). Ringde till Fujutsi Siemens support och fick till svar att det inte var deras problem, att laptops inte är till för att spela på och att det inte spelar någon roll vad jag säger då drivrutinera uppdateras från Tyskland och de har ingen kontroll över det.
Vad tror ni kunning, finns det någon lösning eller måste jag fortsätta installera om drivrutiner beroende på vad jag ska göra med datorn ;)?
Prova MPC Home Cinema i stället, utan några extra codecs eller filter.
Tankade hem MPC home cinema och nu funkar det bra jag kryssade i allt och då funka det men om jag kryssar av så funkar det sämre. Hur funkar det egentligen då använder den väl inte haali lr?
King Grub
2010-04-01, 12:56
Nej, men den har bra interna filter.
King Grub
2010-04-01, 12:57
Har fått lite konstigheter med min frus laptop, eller rättare sagt, jag vet vad felet är men hittar ingen lösning.
Det är så att jag har installerat/uppdaterat till den nyaste grafikkortsdrivrutinen, denna tagen direkt från Intels hemmsida då Fujutsi Siemens inte uppdaterat drivruntinerna på deras hemsida. Problemet uppstår då "HMDI'n" inte fungerar med den nya drivrutinen. Kopplar man datorn till TV'n via HDMI-porten blir skärmen på TV'n svart, men någon signal verkar det som den ändå får (då den inte visar "ingen signal-texten"). Byter jag till den gamla drivrutinen igen så fungerar det som vanligt med HDMIn. Varför jag vill behålla den nya drivrutinen är då vissa spel kräver det (i detta fall World of Warcraft :em:). Ringde till Fujutsi Siemens support och fick till svar att det inte var deras problem, att laptops inte är till för att spela på och att det inte spelar någon roll vad jag säger då drivrutinera uppdateras från Tyskland och de har ingen kontroll över det.
Vad tror ni kunning, finns det någon lösning eller måste jag fortsätta installera om drivrutiner beroende på vad jag ska göra med datorn ;)?
Vad är det för dator/grafikkort mer exakt? Modell.
Kravmaga
2010-04-02, 01:32
Vad är det för dator/grafikkort mer exakt? Modell.
Laptopen är av märket "Fujutsi Siemens Amilo Si2636" och grafikkortet ett "Mobile Intel 965 Express Chipset family".
Den senaste drivrutinen som finns på Fujutsi Siemens hemsida är version 7.14.10.1283 (Mobile Intel (R) 945 / 965 Express Chipset family) från 2007. Kollar man i mappen som skapas när man laddat ner drivrutinen finns en undermapp som heter HDMI. Kanske det är den som krävs för porten, men som inte medföljer den nyare versionen från Intels hemsida (då den bör vara specifik för Fujutsi-datorer)? Antar dock att vad som nu krävs för HDMI-porten måste från tillverkarens sida vara kompatibelt med den nyare versionen av grafikortsuppdateringen? Den nyare versionen heter 15.12.4.1666 från 2009 (Intel® Graphics Media Accelerator Driver for Windows Vista * 32).
Scratch89
2010-04-04, 23:24
Sitter och pillar med nätverk, som vanligt. Sitter på laptop som är kopplad med en kabel till en router som klarar trådlöst, som i sin tur är kopplad till en sån där Comhem-omvandlare, som ser ut som en jättestor gammal switch som man hade på LAN. Denna är i sin tur kopplad till ett av de tre hålen som Comhem har.
Datorn funkar jättebra med sladd, men vi har försökt att ansluta vår laptop trådlöst, men det funkar inte. Jag försökte pilla lite i routerinställningarna (192.168.0.1 osv), men efter att ha pillat och den startade om sig, så kommer jag inte längre åt den. Hur ska jag göra för att komma åt? Nollställa? Då får jag börja om på nytt här, och jag vet inte om Comhem har något speciellt med sina inställningar. Min syster hade det förut och det var ett helvete.
Nej, men den har bra interna filter.
Ok jag trodde haali va bäst:p kanske e fel.
Pepparkakssmurfen
2010-04-05, 20:49
Godkväll!
Jag har en stationär burk som dvdspelaren(IDE) har gått sönder på.
Köpte en ny dvdspelare och det fanns bara med SATA(finns någon beställningsvara med IDE iofs).
Kollade inne i burken och jag ser ett oanvänt SATA men ingen strömkabel.
Min fråga: kan jag ta den oanvända SATA kabeln och hoppas att det fungerar(+köpa en strömkabel) ELLER leta efter en IDE spelare istället?
hahavaffan
2010-04-05, 20:53
Varför skulle du inte kunna använda en ledig SATA-plats? Är det nån speciell, typ för E-SATA? Kolla manualen, de brukar finnas att ladda ner på tillverkarens hemsida om du inte har den i pappersform.
Här var tråden! Sökte men hittade inte :( Kopierar inlägget från min skapade tråd. Admins kan ta bort den.
God kväll kolo! Sitter här och har problem med min stationära dator, får nämligen inget internet på den.
Kan börja med att skriva att vi nyligen flyttat till en lägenhet som har ownit bredband. När jag kopplar in det på laptopen blinkar dioderna som visar att internet kabeln är i, sedan tar det ett tag för internet att komma igång.
När jag kopplar in kabeln i den stationära blinkar nätverkskortets lampor ca 10 sekunder och slutar sedan. Och internet kommer inte igång, har väntat 3 timmar nu.
Har skrivit in alla uppgifter som ska skrivas in alla uppgifter som ska så som gateway ipadress osv...
Kan det vara nätverkskortet? Känns ju konstigt eftersom det blinkar. Blir galen här
Mvh
Donner
Wayfaerer
2010-04-05, 21:37
Här var tråden! Sökte men hittade inte :( Kopierar inlägget från min skapade tråd. Admins kan ta bort den.
God kväll kolo! Sitter här och har problem med min stationära dator, får nämligen inget internet på den.
Kan börja med att skriva att vi nyligen flyttat till en lägenhet som har ownit bredband. När jag kopplar in det på laptopen blinkar dioderna som visar att internet kabeln är i, sedan tar det ett tag för internet att komma igång.
När jag kopplar in kabeln i den stationära blinkar nätverkskortets lampor ca 10 sekunder och slutar sedan. Och internet kommer inte igång, har väntat 3 timmar nu.
Har skrivit in alla uppgifter som ska skrivas in alla uppgifter som ska så som gateway ipadress osv...
Kan det vara nätverkskortet? Känns ju konstigt eftersom det blinkar. Blir galen här
Mvh
Donner
Vad har du för operativsystem?
Wayfaerer
2010-04-05, 21:41
Sitter och pillar med nätverk, som vanligt. Sitter på laptop som är kopplad med en kabel till en router som klarar trådlöst, som i sin tur är kopplad till en sån där Comhem-omvandlare, som ser ut som en jättestor gammal switch som man hade på LAN. Denna är i sin tur kopplad till ett av de tre hålen som Comhem har.
Datorn funkar jättebra med sladd, men vi har försökt att ansluta vår laptop trådlöst, men det funkar inte. Jag försökte pilla lite i routerinställningarna (192.168.0.1 osv), men efter att ha pillat och den startade om sig, så kommer jag inte längre åt den. Hur ska jag göra för att komma åt? Nollställa? Då får jag börja om på nytt här, och jag vet inte om Comhem har något speciellt med sina inställningar. Min syster hade det förut och det var ett helvete.
Varken från trådlöst eller kabel? Från olika datorer? Gissar att du startat om routern genom att rycka kabeln och vänta nån minut? Annars bör det väl inte vara så svårt att resetta och lägga in uppgifterna igen?
Vad har du för operativsystem?
Har windows vista
Av någon anledning så kan jag inte längre spela upp 720p-material. Jag har aldrig haft problem med det tidigare och jag förstår inte vad som hänt som gör att datorn inte klarar av det nu.
Jag har försökt med MPC-HC och VLC utan att lyckas. Bilden laggar kraftigt i båda spelarna. Jag sitter på en Core 2 Duo, T7250"@2GHz.
Av någon anledning så kan jag inte längre spela upp 720p-material. Jag har aldrig haft problem med det tidigare och jag förstår inte vad som hänt som gör att datorn inte klarar av det nu.
Jag har försökt med MPC-HC och VLC utan att lyckas. Bilden laggar kraftigt i båda spelarna. Jag sitter på en Core 2 Duo, T7250"@2GHz.
Kolla aktivitetshanteraren hur du ligger till med systemkraft och ifall något står och tuggar i onödan.
Kolla tempen på grafik och processor också
CPU-användning ligger på 15-20% och det fysiska minnet på runt 50%
Temp - CPU 61 °C (142 °F)
I natt har tydligen min Hotmail fått för sig att skicka ut spam-mail till alla jag tidigare har skickat mail till(verkar det som). Har bytt lösenord samt lösenordsfråga (från en annan dator) och ska skanna datorn hemma med antivirus-program och Malwarebytes i eftermiddag, finns det något mer att göra? Jävligt irriterande om det fortsätter.
Min mail hade alltså inte bara satts som avsändare, utan jag fick felrapporter på meddelanden som inte hade kommit fram och dom som hade skickats låg i Send-mappen. Ze rage.
Jag efterfrågar tips på en bra och gratis VPN-klient för Windows 7. OpenVPN säger "windows stöds inte blabla"
http://www.openvpn.net/release/openvpn-2.1_rc15-
install.exe
Pepparkakssmurfen
2010-04-06, 10:20
Varför skulle du inte kunna använda en ledig SATA-plats? Är det nån speciell, typ för E-SATA? Kolla manualen, de brukar finnas att ladda ner på tillverkarens hemsida om du inte har den i pappersform.
Nä jag vet inte,det var länge sen (10+ år) sedan jag öppnade en dator sist och detta med SATA är någonting helt nytt för mig :)
Då är det bara att koppla in på den lediga SATA kontakten och fixa en strömkabel så borde det funka? Måste man i i BIOSen och rota, eller hittar den dvd-enheten automatiskt?
Nä jag vet inte,det var länge sen (10+ år) sedan jag öppnade en dator sist och detta med SATA är någonting helt nytt för mig :)
Då är det bara att koppla in på den lediga SATA kontakten och fixa en strömkabel så borde det funka? Måste man i i BIOSen och rota, eller hittar den dvd-enheten automatiskt?
Det bör gå alldeles smärtfritt!
Tigerkotten
2010-04-06, 11:20
Nu bråkar mitt Win 7 när jag loggar in, jag loggar in och sen laddas det bara utan att något händer. Körde sen safe mood och drog tebax 2dagar, men fungerar endå inte. Vettifan vad som gått snett, någon som har bra idéer?
Behöver gärna tips på bra antispyware med om det något sådant jag fått. Kör en virus scan just nu, men sitter på Vista partionen.
Kravmaga
2010-04-06, 11:59
Laptopen är av märket "Fujutsi Siemens Amilo Si2636" och grafikkortet ett "Mobile Intel 965 Express Chipset family".
Den senaste drivrutinen som finns på Fujutsi Siemens hemsida är version 7.14.10.1283 (Mobile Intel (R) 945 / 965 Express Chipset family) från 2007. Kollar man i mappen som skapas när man laddat ner drivrutinen finns en undermapp som heter HDMI. Kanske det är den som krävs för porten, men som inte medföljer den nyare versionen från Intels hemsida (då den bör vara specifik för Fujutsi-datorer)? Antar dock att vad som nu krävs för HDMI-porten måste från tillverkarens sida vara kompatibelt med den nyare versionen av grafikortsuppdateringen? Den nyare versionen heter 15.12.4.1666 från 2009 (Intel® Graphics Media Accelerator Driver for Windows Vista * 32).
Bump (ifall någon har en lösning :))
Pepparkakssmurfen
2010-04-07, 10:39
Ibland när jag besöker stora/seriösa hemsidor(inte pr0n alltså) så ser jag reklam på sidorna som uppenbarligen är fejk. Röd text på vit botten och det brukar stå t.ex "du har vunnit en ny Mini,klicka här".
Annonsen är så enkel och ful att den inte passar in.
Min fråga:har jag något bajs på min dator som gör att endast jag ser reklamen,eller har de lyckats köpa reklamplats på dessa sidor?
hahavaffan
2010-04-07, 10:46
Ibland när jag besöker stora/seriösa hemsidor(inte pr0n alltså) så ser jag reklam på sidorna som uppenbarligen är fejk. Röd text på vit botten och det brukar stå t.ex "du har vunnit en ny Mini,klicka här".
Annonsen är så enkel och ful att den inte passar in.
Min fråga:har jag något bajs på min dator som gör att endast jag ser reklamen,eller har de lyckats köpa reklamplats på dessa sidor?Exempel på sidor? Är det en sida som uppenbart inte ska ha reklam, så ja. Men är det sidor som har reklam i övrigt, typ Kolozzeum, så antagligen inte. Då är det nog bara skitreklamer.
Du kan ju alltid köra en runda med typ Superantispyware eller vad det heter... Grubs favorit iaf, har jag för mig.
Pepparkakssmurfen
2010-04-07, 11:01
Exempel på sidor? Är det en sida som uppenbart inte ska ha reklam, så ja. Men är det sidor som har reklam i övrigt, typ Kolozzeum, så antagligen inte. Då är det nog bara skitreklamer.
Du kan ju alltid köra en runda med typ Superantispyware eller vad det heter... Grubs favorit iaf, har jag för mig.
Har sett det här på kolo,spray.se etc. Har dykt upp på andra sidor också tidigare,men kommer inte ihåg vilka,men alltid på sidor som har vanlig reklam också. Ska nog ta och scanna datorn iaf.
Dom köper in sig var som helst verkar det som. Dom som har en hemsida verkar inte bry sig var pengarna kommer från. Reklam som reklam :)
Tror inte jag själv hade brytt mig. Pengar är pengar, sålänge det inte handlar om "omoraliska/olagliga" annonser så får ju faktiskt internetanvändarna SJÄLV gallra informationen om vilka annonser man ska klicka på. Jag klickar aldrig på sånna länkar och jag tvivlar på att det ploppar upp massa virus i burken för att man gör det, men vill man vara på säkra sidan så är det ju bäst att låta bli :)
Har sett det här på kolo,spray.se etc. Har dykt upp på andra sidor också tidigare,men kommer inte ihåg vilka,men alltid på sidor som har vanlig reklam också. Ska nog ta och scanna datorn iaf.
Tanka Malwarebytes anti-malware, Superantispyware, Spybot S&D samt kaspersyky virus removal/Clamwin antivirus. Uppdatera samtliga program fullt, starta i felsäkert läge och gör en sökning över natten. Ta bort allt du hittar, sen startar du upp igen och tankar adblocker.
Har börjat använda trådlöst hemma. Har ett xavi 5258 - modem med inbyggd AP, från Bredbandsbolaget. Är inte jätteförtjust i prestandan samt att modemet inte verkar kunna byta kanal. Det går att ändra kanalen men resettar man routern (som instruktionen säger att man ska göra) är den tillbaks på kanal 11 :) . Skitsamma kanske då ingen av grannarna kör på 11, den enda starka signalen är på 1 och bör vara lugnt. Ändå har nätet strulat till och från så att en restart behövs. Nu senast har det i och för sig varit lugnt. Får dock bitvis riktig pissprestanda, kanske 2/2 istället för 14/2 som jag ska för min ADSL. I bästa fall är det 14/2 vilket känns fullt möjligt med avstånd ca 5-7m och några tunna väggar mellan.
Nu till frågan efter episka berättelser ;) Är det lönt att köpa en egen AP och köra trådlöst via den istället? Om ja: några tips?
hahavaffan
2010-04-08, 23:05
Har börjat använda trådlöst hemma. Har ett xavi 5258 - modem med inbyggd AP, från Bredbandsbolaget. Är inte jätteförtjust i prestandan samt att modemet inte verkar kunna byta kanal. Det går att ändra kanalen men resettar man routern (som instruktionen säger att man ska göra) är den tillbaks på kanal 11 :) . Skitsamma kanske då ingen av grannarna kör på 11, den enda starka signalen är på 1 och bör vara lugnt. Ändå har nätet strulat till och från så att en restart behövs. Nu senast har det i och för sig varit lugnt. Får dock bitvis riktig pissprestanda, kanske 2/2 istället för 14/2 som jag ska för min ADSL. I bästa fall är det 14/2 vilket känns fullt möjligt med avstånd ca 5-7m och några tunna väggar mellan.
Nu till frågan efter episka berättelser ;) Är det lönt att köpa en egen AP och köra trådlöst via den istället? Om ja: några tips?Imho inte om du bara har 14/2 och inte söker några andra funktioner eller så, eller vill ha bättre prestanda inom nätet.
Imho inte om du bara har 14/2 och inte söker några andra funktioner eller så, eller vill ha bättre prestanda inom nätet.
Det är min tanke med. Problemet är att uppkopplnigen går berg- och dalbana hela tiden, från det jag ska ha till typ 2/2 (upp är alltid bra heh). Det är rätt störande. Funderar på att bygga en sån riktad antenn, windsurfer.
Jag får nog bumpa min fråga. Ska ha filmkväll imorrn med lite vänner och det vore trist om vi inte kan ha se film i bra upplösning.
Jag får nog bumpa min fråga. Ska ha filmkväll imorrn med lite vänner och det vore trist om vi inte kan ha se film i bra upplösning.
Kan ni inte bli intima eller något istället?
;)
Har du använt coreAVC? Eller ffdshow? Om jag på första kan det ha skitit sig så att du är tillbaks på ffdshow, som är något mer krävande. Då behöver du se till att coreAVC-codecen körs igen.
Sen finns det 720p och 720p. Det är inte alltid upplösningen som är nyckeln utan helt enkel video bit raten. För hög bit rate och en långsammare dator hänger inte med.
Kan ni inte bli intima eller något istället?
;)
Det är det som är målet. Högupplöst porr är vägen dit.
Har du använt coreAVC? Eller ffdshow? Om jag på första kan det ha skitit sig så att du är tillbaks på ffdshow, som är något mer krävande. Då behöver du se till att coreAVC-codecen körs igen.
Sen finns det 720p och 720p. Det är inte alltid upplösningen som är nyckeln utan helt enkel video bit raten. För hög bit rate och en långsammare dator hänger inte med.
Jo, jag kör med Coreavc och den är ikryssad under externa filer MPC-HC.
Mjo det är ju en möjlighet men jag får samma problem med alla de filmer jag kunnat se förut så det handlar inte bara om nya filmer.
Det är det som är målet. Högupplöst porr är vägen dit.
Jo, jag kör med Coreavc och den är ikryssad under externa filer MPC-HC.
Mjo det är ju en möjlighet men jag får samma problem med alla de filmer jag kunnat se förut så det handlar inte bara om nya filmer.
Ställ in så att ikonen för coreAVC visas när den används. Testa sen en film och kolla att den verkligen körs igång. Om du nu inte redan kollat det.
Har du installerat någon programvara som snor CPU-tid? Det kan vara boven.
Annars kan du prova dig på att överklocka CPUn lite he he, fast kanske inte så bra att göra om OS-installationen är gammal ;)
Ställ in så att ikonen för coreAVC visas när den används. Testa sen en film och kolla att den verkligen körs igång. Om du nu inte redan kollat det.
Ikonen för Haali Media Splitter dyker upp. Den är dock avmarkerad i spelaren.
Har du installerat någon programvara som snor CPU-tid? Det kan vara boven.
Inte vad jag vet nej. CPU användningen ligger på runt 20% och hoppar upp till runt 70% när jag försöker se på film.
Haha! Under inställningarna på externa filter så såg jag att "Ange merit:" var ikryssad under CoreAVC. Testade att kryssa i "föredra" ist och nu verkar det flyta på helt ok.
Tack för hjälpen Baan.
Scratch89
2010-04-09, 19:05
Okej, hjälp snabbt. Min kompis (faktiskt!) har råkat få ett virus på sin dator, antagligen p.g.a slarvigt porrsurfande. Vad kan man göra för att få bort det? Jag gav honom rådet att starta datorn i felsäkert läge, och sedan göra en virussökning med sitt antivirusprogram. Vad mer finns det att göra?
Högst troligen är det väl någon fil som han accepterat eller i alla fall på något sätt aktivt val.
här!
Tanka Malwarebytes anti-malware, Superantispyware, Spybot S&D samt kaspersyky virus removal/Clamwin antivirus. Uppdatera samtliga program fullt, starta i felsäkert läge och gör en sökning över natten. Ta bort allt du hittar, sen startar du upp igen och tankar adblocker.
Om han aktiverat och installerat nåt skit kan det vara värt att köra hijackthis och ta bort skiten.
Scratch89
2010-04-09, 20:12
Det var tydligen Security Tool som lagt sig på datorn, dvs ett virus som säger sig vara ett antivirus som installerar massa program när man gör en "sökning". Han fick hem Spyware Doctor, men verkade inte riktigt få igång det. Security Tool är (enligt google) ett rätt lömskt virus, som stänger ner processer som kan få det borttaget (som ett vanligt AV-program), skrek som satan när man försökte installera Spyware Doctor osv.
Får han inte bort det så får jag dra hem alla programmen du rekommenderade. Superantispyware har jag själv kört med och det är väldigt snabbt och effektivt.
Vad är adblocker?
EDIT: Åh, adblocker till Firefox. Det är grymt. Är det samma sak som no script, eller är det ett helt annat?
Det var tydligen Security Tool som lagt sig på datorn, dvs ett virus som säger sig vara ett antivirus som installerar massa program när man gör en "sökning". Han fick hem Spyware Doctor, men verkade inte riktigt få igång det. Security Tool är (enligt google) ett rätt lömskt virus, som stänger ner processer som kan få det borttaget (som ett vanligt AV-program), skrek som satan när man försökte installera Spyware Doctor osv.
Får han inte bort det så får jag dra hem alla programmen du rekommenderade. Superantispyware har jag själv kört med och det är väldigt snabbt och effektivt.
Vad är adblocker?
EDIT: Åh, adblocker till Firefox. Det är grymt. Är det samma sak som no script, eller är det ett helt annat?
Det är skitjobbigt med det där jävla spyware doctor. Jag har en skiva med massa anti-everything på som jag kan boota med/köra i felsäkert, men det är möjligt att han behöver en sticka med programmen installerade på att köra från i felsäkert läge.
Scratch89
2010-04-09, 20:30
Men stjärt. Spyware Doctor gjorde en genomsökning, men sen börjar den kräva att man ska köpa fullversionen för att kunna ta bort virusen. Wtf! Det får bli en nerladdning av de andra programmen ikväll, och sen besöka honom imorgon.
King Grub
2010-04-09, 20:40
Wtf!
Spyware Doctor är inget gratisprogram.
Scratch89
2010-04-09, 20:51
Spyware Doctor är inget gratisprogram.
Det märkte jag väl! :D
Granatgiraffen
2010-04-09, 20:56
Det märkte jag väl! :D
http://www.bleepingcomputer.com/virus-removal/remove-security-tool
Där har du att följa. Vad som fungerade på en kompis var att boota i felsäkert läge och sedan köra malwarebytes antimalware. För att ta bort den där security tool-skiten då.
Mr.Cosybear
2010-04-09, 21:32
Vad är adblocker?
Inte samma sak som noscript, rekommenderar att du installerar noscript också.
Der Kaiser
2010-04-09, 21:40
Vilket är det smidigaste sättet att koppla in 3 dvi-skärmar på? Jag har 2st 24" nu kopplade på mitt 9600gt och en kompis erbjuder mig en 30" i princip gratis men det finns ju inte plats för den. :confused:
Mitt moderkort är Gigabyte GA-EP45-DS3L. Går det att koppla in något sunk-kort till att driva en eller två sekundära skärmar eller måste man köpa moderkort med SLI/crossfire?
1. 1 x PCI Express x16 slot
(The PCI Expressx16 slot conform to PCI Express 2.0 standard.)
2. 4 x PCI Express x1 slot
3. 2 x PCI slots
Jag behöver ny skärm...jag köper den av dig! Var bor du?
Der Kaiser
2010-04-09, 22:42
Nej jag vill prova den själv. :)
Sen har den 4 döda pixlar också.
Orajt :D
30" hade nog blivit för stort ändå... räcker nog med 24" typ...
hahavaffan
2010-04-09, 23:08
Vilket är det smidigaste sättet att koppla in 3 dvi-skärmar på? Jag har 2st 24" nu kopplade på mitt 9600gt och en kompis erbjuder mig en 30" i princip gratis men det finns ju inte plats för den. :confused:
Mitt moderkort är Gigabyte GA-EP45-DS3L. Går det att koppla in något sunk-kort till att driva en eller två sekundära skärmar eller måste man köpa moderkort med SLI/crossfire?
1. 1 x PCI Express x16 slot
(The PCI Expressx16 slot conform to PCI Express 2.0 standard.)
2. 4 x PCI Express x1 slot
3. 2 x PCI slotsSå som jag förstått det kan du om två av skärmarna kör exakt samma upplösning använda en DVI-splitter. Dock finns det då ändå en begränsning i att DVI endast klarar en viss total upplösning eller nåt sånt... Om alla tre har olika upplösningar (som i mitt fall, fail :() så krävs andra metoder. Har fortfarande inte klurat ut något smidigt, men det finns en grej jag inte tittat noga på alls och det är ett billigt externt USB-grafikkort.
Orajt :D
30" hade nog blivit för stort ändå... räcker nog med 24" typ...Jag har en väl fungerande 20" LG här i Halmstad, skicka ett PM om du är sugen.
Der Kaiser
2010-04-10, 00:12
Så som jag förstått det kan du om två av skärmarna kör exakt samma upplösning använda en DVI-splitter. Dock finns det då ändå en begränsning i att DVI endast klarar en viss total upplösning eller nåt sånt... Om alla tre har olika upplösningar (som i mitt fall, fail :() så krävs andra metoder. Har fortfarande inte klurat ut något smidigt, men det finns en grej jag inte tittat noga på alls och det är ett billigt externt USB-grafikkort.
Jag har en väl fungerande 20" LG här i Halmstad, skicka ett PM om du är sugen.
usb-grafikkort lät intressant men de jag hittar stöder bara 1600x1200. Mina 24" kör 1920x1200 och 30" kör 25??x1600. Hmm, han erbjöd att sälja 3 grafikkort och moderkort också så det får väl bli så om det inte går att lösa enklare. :Virro
Der Kaiser
2010-04-10, 00:50
2 st geforce 280 gtx
asus evga 790i
"some quad processor" (ingen i5 eller i7)
Det blir en rätt stor skillnad mot min core2duo 8400, 9600gt misstänker jag? Har för mig vi köpte våra ganska tätt intill och jag gav 7k för min och min vän runt 40k för sin. Får dom snorbilligt av honom om jag vill, känns dumt att säga nej om det ändå slutar med att jag köper nytt för att kunna driva skärmarna.
Scratch89
2010-04-10, 05:36
Vad har man egentligen tre skärmar till?
hahavaffan
2010-04-10, 07:29
Vad har man egentligen tre skärmar till?Jag har min TV och en 23" med upplösningen 2048x1152, men skulle vilja ha en 23" till eller en liten mindre vid sidan om datorskärmen när man programmerar eller gör någon lite mer tids- och platskrävande grafikgrej. Vet dock inte vad man ska med 30+24+24 på skrivbordet framför sig, det känns lite overkill, om det inte är grymma skärmar och man jobbar med grafik eller så.
För att se minerna när folk (som besöker en) inser hur tru h4x0r man är med 40 skärmar. Priceless.
Haha! Under inställningarna på externa filter så såg jag att "Ange merit:" var ikryssad under CoreAVC. Testade att kryssa i "föredra" ist och nu verkar det flyta på helt ok.
Tack för hjälpen Baan.
Men vad i..... Nu krånglar det igen och bilden har ganska rejäla eftersläpningar.
Mr.Cosybear
2010-04-10, 09:17
Men vad i..... Nu krånglar det igen och bilden har ganska rejäla eftersläpningar.
Har du provat avinstallera alla codecs och program du installerat?
Har du provat avinstallera alla codecs och program du installerat?
Nej det har jag inte gjort. Trodde inte att det skulle behövas eftersom allt fungerade perfekt för lite drygt en månad sen. Då flöt allt perfekt på VLC också och där används väl inte ens codecs?
Men om det är den sista utvägen då får jag väl pröva att avinstallera CoreAVC. Kanske testa en nyare version.
King Grub
2010-04-10, 09:52
Visst använder VLC codecs, men dom är interna.
Jockefoten
2010-04-10, 10:33
Firefoxproblem.
Kommer inte in på vissa sidor tex kolo, aftonbladet, youtube etc etc blir bara en vit ruta. Vissa sidor fungerar dock.
Är nu inne i internet explorer och där funkar det hur fint som helst.
Har haft detta problemet tidigare med firefox dock i xp har windows 7 nu.
Någon som vet vad det kan vara?
Problem med PDF-dokument!
Har gjort en CV som innehåller webb-adress och mail-adress, när jag konverterar dokumentet till .pdf-form så ser allt bra ut i Acrobat Reader 9 på Win XP, visserligen kan man klicka på mailen eller hemsidan men man ser inte att det går att göra så det är OK.
I min kompis OS X (vet inte vad han har för .pdf-visare) så är det dock en svart ruta runt varje mail och hemsida vilket ser otroligt fult ut. Har googlat runt och hittat lite men ingenting som gör att jag får bort skiten.
Någon som vet vad man ska göra?
kalle_banan
2010-04-10, 19:37
Vad är skillnaden i prestanda på en billig (250:-) och dyr (över 1000:-) trådlös router?
Scratch89
2010-04-10, 22:03
Vad är skillnaden i prestanda på en billig (250:-) och dyr (över 1000:-) trådlös router?
Kryptering, stabilitet, hastighet. Jag har sett routrar som "bara" klarar upp till 14-16 Mbit, och räknar man då bort förlusten som blir med trådlöst (och då lägger till avstånd till datorn, väggar, vad det är för nätverkskort osv) så kan förlusten bli rätt så stor.
Sen finns det andra roliga funktioner som man kan gå miste om när man köper en billigare/sämre variant. Koppla skrivare trådlöst, t.ex.
Jag har en väl fungerande 20" LG här i Halmstad, skicka ett PM om du är sugen.
20 för litet....har 19 idag...
" på skärmen alltså :)
Mr.Cosybear
2010-04-10, 22:21
Prestandamässigt så skiljer det ganska mycket mellan olika, enklast är att ta en titt på denna chart:
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/
I övrigt så varierar stabiliteten på routrarna och dyrare betyder inte nödvändigtvis alltid bättre/stabilare. Sedan finns det diverse krimskrams så som usb-anslutningar i de lite mer dyrare modellerna.
Krypteringsmöjligheten skall vara den samma på alla såvida det inte är riktigt gamla modeller du kollar på, men det finns säkert några enstaka undantag. Du ska ha som krav att ha WPA2-kryptering, men det har som sagt väldigt många.
Bäst är att sikta in dig på ett antal routrar som ser intressanta ut och sedan googla för att finna deras eventuella problem.
kalle_banan
2010-04-11, 00:00
K, min router verkar duga precis som den är <3
Den var till och med bättre än apples motsvarande router fast min kostade 300:- ny :D
K, min router verkar duga precis som den är <3
Den var till och med bättre än apples motsvarande router fast min kostade 300:- ny :D
Har apple routrar? Apple e dock alltid dyrare än alla andra och inte bättre.
kalle_banan
2010-04-11, 00:37
Har apple routrar? Apple e dock alltid dyrare än alla andra och inte bättre.
http://store.apple.com/se/product/MC340Z/A/AirPort-Extreme?fnode=MTY1NDA0Mg&mco=MTM5NDczMzc
Sen huruvida dom alltid är dyrare och inte bättre tvistar de lärde om.
Jag hade t.ex aldrig fått för mig att betala för mjukvara som jag inte trivs med (Microsofts alla officepaket och OS)
Vill konvertera lite filmer (mpg etc.) så jag kan lägga in dom på iphonen, någon som kan rekommendera ett bra gratisprogram för detta? Finns ju rätt många men är väl ute efter två saker:
-gratis
-att man kan slänga in flera filer direkt. Alltså så man slipper sitta och sätta igång varje fil för sig.
/Glen
Jockefoten
2010-04-11, 16:58
Vill konvertera lite filmer (mpg etc.) så jag kan lägga in dom på iphonen, någon som kan rekommendera ett bra gratisprogram för detta? Finns ju rätt många men är väl ute efter två saker:
-gratis
-att man kan slänga in flera filer direkt. Alltså så man slipper sitta och sätta igång varje fil för sig.
/Glen
http://www.videora.com/en-us/Converter/iPhone/
Både gratis och bra!
Jag har haft stora problem med min Tele2 kabelbredband ett par dagar nu. Igår ville det knappt funka öht och imorse kickade det igång igen fast det går fruktansvärt långsamt.
Om jag kör diagnostik på min uppkoppling så står det "Din dator verkar vara rätt konfigurerad men enheten eller resursen (DNS-server) svarar inte."
Tele2 ville att jag skulle köra ett pingtest mot sunet och spara i ett textdokument samt köra en tracert mot samma.
Någon som ser något uppenbart fel i tracerouten?
Sp†rar v„g till ping.sunet.se [192.36.125.18]
”ver h”gst 30 hopp:
1 11 ms 9 ms 20 ms 83-177-68-1.cust.tele2.se [83.177.68.1]
2 10 ms 9 ms 18 ms alm8-tvds-1.vlan7.swip.net [130.244.5.233]
3 75 ms 73 ms 73 ms mlm80.ge2-1s618.swip.net [130.244.23.17]
4 72 ms 83 ms 71 ms brn-ncore-2.tengigabiteth1-4.swip.net [130.244.205.193]
5 72 ms 72 ms 73 ms lim-ncore-2.tengigabiteth1-1.swip.net [130.244.53.149]
6 71 ms 70 ms 80 ms lim-ncore-1.tengigabiteth1-2.swip.net [130.244.53.145]
7 72 ms 74 ms 71 ms lim-core-1.tengigabiteth8-0-0.swip.net [130.244.206.157]
8 91 ms 83 ms 81 ms c2sth-ge-5-1-0.sunet.se [195.69.117.19]
9 83 ms * 83 ms x3tug-xe-2-3-0.sunet.se [130.242.82.134]
10 84 ms 80 ms 81 ms ping.sunet.se [192.36.125.18]
Sp†rning utf”rd.
Kan tillägga att ytterligare fyra jag har pratat med i min stad (som har kabel-bredband via Tele2) har samma problem som jag.
För ett par dagar sedan fick jag en gammal laptop av min far, nämligen en HP 6720s. Den var fruktansvärt seg i Windows Vista, så jad drog in Windows 7 och allt flyter utmärkt. Tyvärr blir den lite varm:
http://i42.tinypic.com/t5newz.jpg
Tror ni det finns någon möjlighet att byta fläkt? Har aldrig jobbat med bärbara innan...
astrodog
2010-04-11, 19:53
Jag har haft stora problem med min Tele2 kabelbredband ett par dagar nu. Igår ville det knappt funka öht och imorse kickade det igång igen fast det går fruktansvärt långsamt.
Om jag kör diagnostik på min uppkoppling så står det "Din dator verkar vara rätt konfigurerad men enheten eller resursen (DNS-server) svarar inte."
Tele2 ville att jag skulle köra ett pingtest mot sunet och spara i ett textdokument samt köra en tracert mot samma.
Någon som ser något uppenbart fel i tracerouten?
Sp†rar v„g till ping.sunet.se [192.36.125.18]
”ver h”gst 30 hopp:
1 11 ms 9 ms 20 ms 83-177-68-1.cust.tele2.se [83.177.68.1]
2 10 ms 9 ms 18 ms alm8-tvds-1.vlan7.swip.net [130.244.5.233]
3 75 ms 73 ms 73 ms mlm80.ge2-1s618.swip.net [130.244.23.17]
4 72 ms 83 ms 71 ms brn-ncore-2.tengigabiteth1-4.swip.net [130.244.205.193]
5 72 ms 72 ms 73 ms lim-ncore-2.tengigabiteth1-1.swip.net [130.244.53.149]
6 71 ms 70 ms 80 ms lim-ncore-1.tengigabiteth1-2.swip.net [130.244.53.145]
7 72 ms 74 ms 71 ms lim-core-1.tengigabiteth8-0-0.swip.net [130.244.206.157]
8 91 ms 83 ms 81 ms c2sth-ge-5-1-0.sunet.se [195.69.117.19]
9 83 ms * 83 ms x3tug-xe-2-3-0.sunet.se [130.242.82.134]
10 84 ms 80 ms 81 ms ping.sunet.se [192.36.125.18]
Sp†rning utf”rd.
Kan tillägga att ytterligare fyra jag har pratat med i min stad (som har kabel-bredband via Tele2) har samma problem som jag.
80 ms till ping.sunet.se är för mycket med en faktor 4-5, så det är rätt illa. Om det var på en olastad lina så ska det inte vara så, vet inte hur mycket skillnad det gör med en lastad lina dock. Jag testade precis själv och fick 16 ms, har inget annat igång som tar bredband.
Leta upp några öppna DNS-servrar som du kan använda, sök på public dns eller något sådant. Google vet jag har en.
Tror ni det finns någon möjlighet att byta fläkt? Har aldrig jobbat med bärbara innan...
Du kan nog tjäna in hel del temp på att byta kylpasta och blåsa ur den på damm. Den är antagligen smockfull med damm.
shut teh face
2010-04-11, 19:58
Det är nästan ett måste när man arbetar vid datorn.. men skulle jag ej jobba så skulle jag inte behöva fler skärmar. Om man inte vill spela WoW samtidigt som man chattar på msn/irc/ser på video när man dör och måste vänta :D
astrodog
2010-04-11, 20:13
Det är nästan ett måste när man arbetar vid datorn.. men skulle jag ej jobba så skulle jag inte behöva fler skärmar. Om man inte vill spela WoW samtidigt som man chattar på msn/irc/ser på video när man dör och måste vänta :D
Jag kan inte ha film på min andra skärm medan jag spelar, kan du?
Mr.Cosybear
2010-04-11, 20:16
För ett par dagar sedan fick jag en gammal laptop av min far, nämligen en HP 6720s. Den var fruktansvärt seg i Windows Vista, så jad drog in Windows 7 och allt flyter utmärkt. Tyvärr blir den lite varm:
http://i42.tinypic.com/t5newz.jpg
Rekomenderar denna länk till en början, se hur mycket det hjälper.
(sidan är nere nu men när den funkar så ta en titt, det handlar om hur du undervoltar den)
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=765674
http://www.videora.com/en-us/Converter/iPhone/
Både gratis och bra!
Jag tackar ödmjukast men det där fixar bara en fil i taget, behöver ett där man kan klicka i flera filer direkt och bara låta den stå och tugga!
Jag tackar ödmjukast men det där fixar bara en fil i taget, behöver ett där man kan klicka i flera filer direkt och bara låta den stå och tugga!
Det går att köa filer alldeles utmärkt. :)
Min laptop, en HP 6510b, har börjat gå på en sjukt hög fläktnivå hela tiden.
Vad kan man göra åt det? Den är också vansinnigt varm...
Jag kan inte ha film på min andra skärm medan jag spelar, kan du?
Funkade för mig förr i tiden när jag använde 2 skärmar.. Har för mig att man var tvungen att spela i windowed mode, men det går ju att maximera så..
Det går att köa filer alldeles utmärkt. :)
Öh jag är uppenbarligen inte rätt man för detta jobb... Ok tack ska prova!
Kravmaga
2010-04-12, 10:09
Tjena!
Har en Laptop av märket "Fujutsi Siemens Amilo Si2636". Den har helt plötsligt dött, går inte att starta och ger ingen tecken på liv överhuvudtaget (inga lampor lyser el liknande). Den stod på utan strömkabel och stängde av sig då batteriet tog slut, sedan dess har jag inte fått igång den. Det har hänt några gånger innan men då har den till slut börjat fungera. Fick rådet att testa att ta ur batteriet/strömkabel, klicka på startknappen några gånger, låta datorn vila, koppla i allt och sätta på datorn, vilket fungerade sist men inte denna gång. Jag har även testat att koppla i en universaladapter ifall felet var hos strömadaptern, men fungerade ej. Det konstiga är att strömadaptern är helt kall och verkar inte ladda datorn alls varför jag trodde det var felet. Dock kanske det finns andra förklaringar till det.
Det stora problemet är egentligen att min fru har sin C-uppsats på datorn, vilken inte får gå förlorad. Dock behöver hon den snart, och lämnar vi in datorn kommer detta antagligen ta lång tid. Av den anledningen tänkte jag att om någon här vet var felet skulle kunna ligga och om det är någon idé att jag exempelvis öppnar datorn själv (om det kan vara en kabel som kan åkt ur, damm el dyl problem) eller hur man kan åtgärda det snabbast/billigast/enklast.
Uppskattar hjälp! //Kravmaga
King Grub
2010-04-12, 10:51
Min laptop, en HP 6510b, har börjat gå på en sjukt hög fläktnivå hela tiden.
Vad kan man göra åt det? Den är också vansinnigt varm...
Damma ur den.
Tjena!
Har en Laptop av märket "Fujutsi Siemens Amilo Si2636". Den har helt plötsligt dött, går inte att starta och ger ingen tecken på liv överhuvudtaget (inga lampor lyser el liknande). Den stod på utan strömkabel och stängde av sig då batteriet tog slut, sedan dess har jag inte fått igång den. Det har hänt några gånger innan men då har den till slut börjat fungera. Fick rådet att testa att ta ur batteriet/strömkabel, klicka på startknappen några gånger, låta datorn vila, koppla i allt och sätta på datorn, vilket fungerade sist men inte denna gång. Jag har även testat att koppla i en universaladapter ifall felet var hos strömadaptern, men fungerade ej. Det konstiga är att strömadaptern är helt kall och verkar inte ladda datorn alls varför jag trodde det var felet. Dock kanske det finns andra förklaringar till det.
Det stora problemet är egentligen att min fru har sin C-uppsats på datorn, vilken inte får gå förlorad. Dock behöver hon den snart, och lämnar vi in datorn kommer detta antagligen ta lång tid. Av den anledningen tänkte jag att om någon här vet var felet skulle kunna ligga och om det är någon idé att jag exempelvis öppnar datorn själv (om det kan vara en kabel som kan åkt ur, damm el dyl problem) eller hur man kan åtgärda det snabbast/billigast/enklast.
Hårddisken brukar vara rätt så lätt att plocka ut. Så om det är väldigt bråttom så borde du nog göra det och koppla den till en annan dator för att komma åt uppsatsen.
Men allvarligt, har hon bara något så viktigt sparat på en plats utan någon vettig form utav backup?
Det är lite: :smash:*slap**grr27**screwy*
Kravmaga
2010-04-12, 11:35
Hårddisken brukar vara rätt så lätt att plocka ut. Så om det är väldigt bråttom så borde du nog göra det och koppla den till en annan dator för att komma åt uppsatsen.
Men allvarligt, har hon bara något så viktigt sparat på en plats utan någon vettig form utav backup?
Det är lite: :smash:*slap**grr27**screwy*
Det är givetvis inte hela uppsatsen utan de senaste två-tre dagarnas arbete.
Tanken var att koppla ur hårddisken med hjälp av en kompis, dock först om ett par dagar. Av den anledningen undrar jag om det kan finnas något annat man kan testa själv hemma, utan hjälp?
martikainen
2010-04-12, 12:05
Det är givetvis inte hela uppsatsen utan de senaste två-tre dagarnas arbete.
Tanken var att koppla ur hårddisken med hjälp av en kompis, dock först om ett par dagar. Av den anledningen undrar jag om det kan finnas något annat man kan testa själv hemma, utan hjälp?
Har du startat datorn med endast elsladd i, inget batteri dvs. Tänkte om det är batteriet som klappat ihop och nu är kortslutet.
Der Kaiser
2010-04-12, 12:39
Hur fungerar det med tull och moms från USA? Tullen verkar vara 0% på datordelar men momsen 25%. Hur stor risk att man behöver momsa och på vilken summa i så fall? Den jag betalar eller det riktiga värdet? Antar att det är värdet som sändaren skriver på paketet.
Problem med PDF-dokument!
Har gjort en CV som innehåller webb-adress och mail-adress, när jag konverterar dokumentet till .pdf-form så ser allt bra ut i Acrobat Reader 9 på Win XP, visserligen kan man klicka på mailen eller hemsidan men man ser inte att det går att göra så det är OK.
I min kompis OS X (vet inte vad han har för .pdf-visare) så är det dock en svart ruta runt varje mail och hemsida vilket ser otroligt fult ut. Har googlat runt och hittat lite men ingenting som gör att jag får bort skiten.
Någon som vet vad man ska göra?
Ingen som har en lösning på detta synnerligen irriterande problem?
Mr.Cosybear
2010-04-12, 17:24
Converterar/Sparar du filen till PDF med MS office? Provat andra program?
Du kan nog tjäna in hel del temp på att byta kylpasta och blåsa ur den på damm. Den är antagligen smockfull med damm.
Har också tänkt på det. Testade att dra ur alla skruvar på baksidan, men tyvärr lossnade den inte. Tack för visat intresse.
Rekomenderar denna länk till en början, se hur mycket det hjälper.
(sidan är nere nu men när den funkar så ta en titt, det handlar om hur du undervoltar den)
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=765674
Har redan testat, av någon anledning får jag aldrig möjlighet att välja något annat volttal... Tack för visat intresse.
Kravmaga
2010-04-12, 21:53
Har du startat datorn med endast elsladd i, inget batteri dvs. Tänkte om det är batteriet som klappat ihop och nu är kortslutet.
Jepp, fungerade ej.
Kravmaga
2010-04-14, 08:07
Tjena!
Har en Laptop av märket "Fujutsi Siemens Amilo Si2636". Den har helt plötsligt dött, går inte att starta och ger ingen tecken på liv överhuvudtaget (inga lampor lyser el liknande). Den stod på utan strömkabel och stängde av sig då batteriet tog slut, sedan dess har jag inte fått igång den. Det har hänt några gånger innan men då har den till slut börjat fungera. Fick rådet att testa att ta ur batteriet/strömkabel, klicka på startknappen några gånger, låta datorn vila, koppla i allt och sätta på datorn, vilket fungerade sist men inte denna gång. Jag har även testat att koppla i en universaladapter ifall felet var hos strömadaptern, men fungerade ej (testade även strömsladd utan batteri). Det konstiga är att strömadaptern är helt kall och verkar inte ladda datorn alls varför jag trodde det var felet. Dock kanske det finns andra förklaringar till det.
Bump!
Alltså, PDF ska visas lika på alla system, har han en äldre version av PDF-läsare kanske? Testa installera den senaste läsaren hos honom.
Har du skrivit dokumentet i word? Högerklicka och välj "remove hyperlink", har jag för mig. I worddokumentet alltså.
victor_n
2010-04-16, 18:20
jag är en sån noob när det kommer till datorer, Har på senare tid fått ner skit på min data tydligen då jag förlorat mitt msn/hotmail konto bla + wow accet blev utsatt för en hack någon månad sen.
har tröttnat på att datan och internet är cp segt så undrar om någon basic kunde förklara hur man "blåser" datorn.
Är vanlgt windows xp system på den.
Tack på förhand
King Grub
2010-04-16, 19:14
Boota med Windows-CD:n så får du alternativ att formattera och göra en ny installation.
Scratch89
2010-04-16, 22:04
Glöm inte att dra ur nätverkssladden innan du formaterar om.
Sen är det smidigt om du har ett antivirusprogram nedladdad och klart, tillsammans med drivrutiner till grafikkort osv, som du installerar innan du pluggar in igen.
Mr.Cosybear
2010-04-16, 22:05
Ehm, warum?
Sen är det smidigt om du har ett antivirusprogram nedladdad och klart, tillsammans med drivrutiner till grafikkort osv, som du installerar innan du pluggar in igen.
Så länge man har iaf SP3 så ere ju lungt om man inte har i nätverkssladden. Bara man inte börjar surfa porr direkt kanske innan man fått sitt antivirus.
King Grub
2010-04-16, 22:29
Det behövs inte om man har SP2 eller senare på skivan, då är brandväggen aktiverad från start. Eller om är bakom en router, då är man också säker.
Antivirus behövs överhuvudtaget inte i sammanhanget, utan det är brandväggen som förhindrar attacker. Man blir inte attackerad av virus pga avsaknad av antivirus.
Har man ett gammalt vanilla XP har det ingen mjukvarubrandvägg från start och en massa otätade säkerhetshål. En router så är det ingen fara.
Nu har jag fått bekymmer...
Har uppgraderat operativsystemet från windows XP till Windows 7 Ultimate.
Problemet är att efter uppgraderingen så hittas inte mitt RAID-kort i windows, vilket innebär att två hårddiskar är försvunna. Raidkortet bootar som vanligt innan windows startas.
Laddade hem nya drivrutiner från denna sida; http://download.cnet.com/ITE-IT8212-ATA-RAID-Controller/3000-18492_4-150345.html
Men dessa vill heller inte fungera.
Någon som har några idéer hur detta problem kan avhjälpas?
Scratch89
2010-04-17, 10:08
Ehm, warum?
Så länge man har iaf SP3 så ere ju lungt om man inte har i nätverkssladden. Bara man inte börjar surfa porr direkt kanske innan man fått sitt antivirus.
Det behövs inte om man har SP2 eller senare på skivan, då är brandväggen aktiverad från start. Eller om är bakom en router, då är man också säker.
Antivirus behövs överhuvudtaget inte i sammanhanget, utan det är brandväggen som förhindrar attacker. Man blir inte attackerad av virus pga avsaknad av antivirus.
Har man ett gammalt vanilla XP har det ingen mjukvarubrandvägg från start och en massa otätade säkerhetshål. En router så är det ingen fara.
Har jag gjort så i tio år innan, kommer jag nog fortsätta med det ändå. :D
Men tack för info.
Mr.Cosybear
2010-04-17, 10:50
Nu är jag verkligen lost, varför skulle man behöva koppla ur nätverkssladden på XP SP2> ? Menar ni att det finns maskar som infiltrerar en innan man hinner köra windows update eller aktivera brandväggen strax efter första booten ? Man behöver ju inte börja surfa på .cn siter direkt...
Första gången jag hör detta nämligen så därav frågan.
Nu är jag verkligen lost, varför skulle man behöva koppla ur nätverkssladden på XP SP2> ? Menar ni att det finns maskar som infiltrerar en innan man hinner köra windows update eller aktivera brandväggen strax efter första booten ? Man behöver ju inte börja surfa på .cn siter direkt...
Läs vad Grub skrev en gång till. :thumbup:
King Grub
2010-04-17, 11:14
Har man en tidigare version av XP än så, så ja. Då hinner man bli infekterad innan man hämtat hem säkerhetsuppdateringarna från Microsoft. Många portar är vidöppna, och det är dom som används av alla stora maskar. "Survival time" innan infektion ligger väl på 4-5 minuter i genomsnitt. En router som håller portarna stängda, så behöver man inte tänka på saken.
Mr.Cosybear
2010-04-17, 12:12
Har man en tidigare version av XP än så, så ja. Då hinner man bli infekterad innan man hämtat hem säkerhetsuppdateringarna från Microsoft. Många portar är vidöppna, och det är dom som används av alla stora maskar. "Survival time" innan infektion ligger väl på 4-5 minuter i genomsnitt. En router som håller portarna stängda, så behöver man inte tänka på saken.
Jasså, så pass snabbt alltså, intressant. Har du någon form av akademisk eller "professionell" källa på det? Vore kul att läsa lite bara.
King Grub
2010-04-17, 12:14
http://isc.sans.org/survivaltime.html
http://blogs.chron.com/techblog/archives/2008/07/average_time_to_infection_4_minutes_1.html
Jasså, så pass snabbt alltså, intressant. Har du någon form av akademisk eller "professionell" källa på det? Vore kul att läsa lite bara.
Har påven konstig hatt ;)
Har påven konstig hatt ;)
eller "skyddar påven pedofiler"... Same answer..
Nu har jag fått bekymmer...
Har uppgraderat operativsystemet från windows XP till Windows 7 Ultimate.
Problemet är att efter uppgraderingen så hittas inte mitt RAID-kort i windows, vilket innebär att två hårddiskar är försvunna. Raidkortet bootar som vanligt innan windows startas.
Laddade hem nya drivrutiner från denna sida; http://download.cnet.com/ITE-IT8212-ATA-RAID-Controller/3000-18492_4-150345.html
Men dessa vill heller inte fungera.
Någon som har några idéer hur detta problem kan avhjälpas?
Tja.. du får nog börja med att söka upp drivrutiner för Windows 7 (alt. Windows Vista), för länken du angav på de drivrutiner du laddat ned, är för Windows XP. Så det är inte så konstigt att det inte fungerar.
schabo-labo
2010-04-19, 13:05
Hur är gratisversionera av Ubuntu? Är det något för en nybörjare, är van vid windows? Vill kunna spela civilization 4, se på webb-tv och betala räkningar och surfa på forum..
Hur är gratisversionera av Ubuntu? Är det något för en nybörjare, är van vid windows? Vill kunna spela civilization 4, se på webb-tv och betala räkningar och surfa på forum..
Ubuntu är alltid gratis, likt de flesta linuxdistar?
Inget vidare för spel, men duger (och är antagligen bättre än windows..) på de övriga punkterna. Man kan lösa spel-problematiken.
Jagärsvag
2010-04-19, 13:47
Inget vidare för spel, men duger (och är antagligen bättre än windows..) på de övriga punkterna. Man kan lösa spel-problematiken.
Nej, Ubuntu är sämre än windows på att strömma webb-tv - eller var?
Om vi talar flashbaserat.
schabo-labo
2010-04-19, 13:48
Ubuntu är alltid gratis, likt de flesta linuxdistar?
Okay. Varför fungerar det inte med spel? Det är specifikt civ jag spelar.. heh inget annat just nu.. men vanligt webb surf är väl okay med ubuntu?
Finns det några fördelar med Ubuntu förutom att det är gratis?
Mr.Cosybear
2010-04-19, 14:01
Okay. Varför fungerar det inte med spel? Det är specifikt civ jag spelar.. heh inget annat just nu.. men vanligt webb surf är väl okay med ubuntu?
Finns det några fördelar med Ubuntu förutom att det är gratis?
Efter en snabb googling så ser det ut som att civ 4 funkar på ubuntu. Googla det bara. För alla andra krav du har så duger ubuntu också.
schabo-labo
2010-04-19, 14:03
Tack för ditt svar.
Nu var det ett tag sen jag körde ubuntu, men om du inte är genuint intresserad av linux så skulle jag säga don't do it.
Jävla meck för att göra allting.
schabo-labo
2010-04-19, 14:05
Nu var det ett tag sen jag körde ubuntu, men om du inte är genuint intresserad av linux så skulle jag säga don't do it.
Är inte genuint intresserad direkt, men jag har inget val. Det är ju gratis och behöver os. Jag får försöka mig fram helt enkelt.
Jagärsvag
2010-04-19, 14:07
Är inte genuint intresserad direkt, men jag har inget val. Det är ju gratis och behöver os. Jag får försöka mig fram helt enkelt.
Du är inte student? Isåfall finns kanske möjlighet att hämta hem windows 7 gratis.
schabo-labo
2010-04-19, 14:10
Du är inte student? Isåfall finns kanske möjlighet att hämta hem windows 7 gratis.Mmm jag läste det, tyvärr är jag inte student.
MeekGeek
2010-04-19, 14:10
Helt fel. Ubuntu är den GNU/Linux-distributionen jag helst sätter i händerna på datorovana. Den är mer lättinstallerad och lättkörd än Windows, förutsatt man är lika ovan vid de båda.
Nackdelen med GNU/Linux / Ubuntu är när man har ovanlig hårdvara, då tillverkarna idag ofta bara skeppar med drivrutiner för just Windows. Men med standardprylar fungerar det oftast som regel rakt av.
Sedan stämmer det att Flash kan vara ett möök.
Helt fel. Ubuntu är den GNU/Linux-distributionen jag helst sätter i händerna på datorovana. Den är mer lättinstallerad och lättkörd än Windows, förutsatt man är lika ovan vid de båda.
Nackdelen med GNU/Linux / Ubuntu är när man har ovanlig hårdvara, då tillverkarna idag ofta bara skeppar med drivrutiner för just Windows. Men med standardprylar fungerar det oftast som regel rakt av.
Sedan stämmer det att Flash kan vara ett möök.
Haha. Vem är ovan vid datorer i dagsläget?
Jag kanske lider av nåt allvarligt förståndshandikapp som inte är diagnostiserat. Men när jag installerar Windows får jag i ordning allt jag vill ha på ca 1-4h. När jag körde Ubuntu tog det ungefär motsvarande tid att få datorn att spela mp3:or, för att jag helt enkelt inte fattade vad som var fel.
Det var ett tag sen jag körde Ubuntu så det kanske har ändrats idag med licensavtal hitochdit. Men problemet kvarstår, Ubuntu klarade inte allt jag vill att min dator ska klara 4mån efter installation.
Nästan varje dag fick jag sitta och fundera på saker som bara hade funkat i Windows.
Mr.Cosybear
2010-04-19, 15:19
Haha. Vem är ovan vid datorer i dagsläget?
Jag kanske lider av nåt allvarligt förståndshandikapp som inte är diagnostiserat. Men när jag installerar Windows får jag i ordning allt jag vill ha på ca 1-4h. När jag körde Ubuntu tog det ungefär motsvarande tid att få datorn att spela mp3:or, för att jag helt enkelt inte fattade vad som var fel.
Det var ett tag sen jag körde Ubuntu så det kanske har ändrats idag med licensavtal hitochdit. Men problemet kvarstår, Ubuntu klarade inte allt jag vill att min dator ska klara 4mån efter installation.
Nästan varje dag fick jag sitta och fundera på saker som bara hade funkat i Windows.
Tycker det låter som att det var ett väldigt bra tag sedan du satt på någon av de "stora" distarna. Jag håller annars med MeekGeek att det inte är så svårt, långt ifrån så som du målar upp det.
Min bärbara dator är inte riktigt frisk just nu. Det började för någon månad sedan då batteriet slutade ta laddning, men det har inte varit något större problem jämfört med det som hände med skärmen häromdagen. Har tagit ett foto, som kan ses här (http://www.katallaxi.se/wp-content/uploads/2010/04/CIMG0899.JPG).
Det är en 4,5 år gammal Fujitsu Siemens Amilo. Som jag ändå hade tänkt att byta ut ganska så snart, men jag vill veta om det är någon idé att fixa till den och ge bort till någon behövande.
Jag kollade ett video-klipp när det hände, om det möjligtvis är relevant. De där störningarna dök upp, datorn frös och startade sedan om. Under boot-processen valde jag att Vista skulle startas som vanligt, men då stannade den av efter en stund, en blå skärm dök upp om att det var allvarligt fel på något med grafiken (exakt vad hinner jag inte se, det är rätt ordentligt med text som dyker upp men jag tyckte det stod något om nvidmkm.sys). Därefter bootade den om igen, och det går enbart starta den i safe mode.
Har googlat runt lite, och i liknande fall (men inte exakt lika) har överhettade grafikprocessorer och lossnade kontakter på moderkortet nämnts som förslag.
Grafikkkortet är ett NVIDIA GeForce Go 6800 med 256 Mb. Processorn är en Pentium M 760, 2 x 512 Mb internminne.
Mr.Cosybear
2010-04-20, 09:10
Min bärbara dator är inte riktigt frisk just nu. Det började för någon månad sedan då batteriet slutade ta laddning, men det har inte varit något större problem jämfört med det som hände med skärmen häromdagen. Har tagit ett foto, som kan ses här (http://www.katallaxi.se/wp-content/uploads/2010/04/CIMG0899.JPG).
Det är en 4,5 år gammal Fujitsu Siemens Amilo. Som jag ändå hade tänkt att byta ut ganska så snart, men jag vill veta om det är någon idé att fixa till den och ge bort till någon behövande.
Jag kollade ett video-klipp när det hände, om det möjligtvis är relevant. De där störningarna dök upp, datorn frös och startade sedan om. Under boot-processen valde jag att Vista skulle startas som vanligt, men då stannade den av efter en stund, en blå skärm dök upp om att det var allvarligt fel på något med grafiken (exakt vad hinner jag inte se, det är rätt ordentligt med text som dyker upp men jag tyckte det stod något om nvidmkm.sys). Därefter bootade den om igen, och det går enbart starta den i safe mode.
Har googlat runt lite, och i liknande fall (men inte exakt lika) har överhettade grafikprocessorer och lossnade kontakter på moderkortet nämnts som förslag.
Grafikkkortet är ett NVIDIA GeForce Go 6800 med 256 Mb. Processorn är en Pentium M 760, 2 x 512 Mb internminne.
Hur ser bilden ut om du kopplar in den i en extern skärm? Är den normal på den externa skärmen så är det fel på skärmen på laptopen.
Min gissning är att någon kontakt med grafikkortet glappar eller något knas med grafikkortet som tex överhettning som du nämner eller att den helt enkelt sjunger sin sista visa.
Hur ser bilden ut om du kopplar in den i en extern skärm? Är den normal på den externa skärmen så är det fel på skärmen på laptopen.
Min gissning är att någon kontakt med grafikkortet glappar eller något knas med grafikkortet som tex överhettning som du nämner eller att den helt enkelt sjunger sin sista visa.
Testade extern skärm, och det var samma problem där.
Mr.Cosybear
2010-04-20, 12:36
Testade extern skärm, och det var samma problem där.
Om jag var du skulle jag isåfall öppna upp datorn och kolla så att kablarna runt grafikkortet sitter som de ska och sedan damma ur den lite. Löser inte det något så är det nog fel på grafikkortet.
En kompis har en Packard Bell stationär dator (gammal med XP Media Center Edition) med tillhörande fjärrkontroll och usb-dongel.
Någon som vet ifalle det går att få fjärren att funka med Win7 och isåfall vilka drivrutiner som behövs?
Bild på fjärren som heter RF MCE Remote Control Model OR32E
http://images.gittigidiyor.com/2026/tertemiz-orjinal-packardbell-laptop-kumandasi__20266098_0.jpg
Min DVD-läsare jävlas med mig. Jag trycker på knappen så att den öppnas och sedan stängs den direkt igen. Håller på så flera gånger i rad tills den äntligen slutar, då lägger man i skivan och hinner knappt lägga på den och den åker in igen och riskerar att skivan hamnar snett. Ibland funkar det helt ok. Kan jag göra något?
Sitter vid mammas Dell Studio 17 och den vägrar plötsligt känna igen laddaren. Datorn är bara 14 mån gammal, och vägrar ladda batteriet. Det kommer upp ett felmeddelande från biosen vid uppstart, där problemet att den inte känner igen laddaren uppmärksammas, sedan startar datorn som vanligt. Den går att driva den på nätström dock.
Vad kan det vara för fel? Det är inget glapp vad jag kan hitta, den är i grymt skick, och alla uppdateringar vad det gäller firmwares av olika komponenter i datorn är gjorda.
johanhej
2010-04-24, 20:13
Har precis flyttat och morsan surade när jag ville ha kabel till bredbandet, så fick nöja mig med att skaffa trådlöst till den stationära. Var precis och köpte Belkin n150 men när jag installerade och provade det hela fick den knappt kontakt. Låg på "Väldigt låg" hela tiden och bredbandskollen visade sämre än fucking 56kbit modem. Provade även på laptopen och gick lika dåligt där.
Någon som vet vad som kan vara fel? Laptopens inbyggda trådlösa nätverk maxar linan, och den är ändå 3-4 år gammal. Routern är ~10 meter ifrån datorn, fågelvägen.
En kompis har en Packard Bell stationär dator (gammal med XP Media Center Edition) med tillhörande fjärrkontroll och usb-dongel.
Någon som vet ifalle det går att få fjärren att funka med Win7 och isåfall vilka drivrutiner som behövs?
Bild på fjärren som heter RF MCE Remote Control Model OR32E
http://images.gittigidiyor.com/2026/tertemiz-orjinal-packardbell-laptop-kumandasi__20266098_0.jpg
En stunds googlande gav inget resultat, men jag antar att det skulle kunna funka. Ska väl kunna gå att lära den?
Min DVD-läsare jävlas med mig. Jag trycker på knappen så att den öppnas och sedan stängs den direkt igen. Håller på så flera gånger i rad tills den äntligen slutar, då lägger man i skivan och hinner knappt lägga på den och den åker in igen och riskerar att skivan hamnar snett. Ibland funkar det helt ok. Kan jag göra något?
Plocka ut den och kolla på mekaniken? Sånt brukar vara svårt att fixa dock...
Sitter vid mammas Dell Studio 17 och den vägrar plötsligt känna igen laddaren. Datorn är bara 14 mån gammal, och vägrar ladda batteriet. Det kommer upp ett felmeddelande från biosen vid uppstart, där problemet att den inte känner igen laddaren uppmärksammas, sedan startar datorn som vanligt. Den går att driva den på nätström dock.
Vad kan det vara för fel? Det är inget glapp vad jag kan hitta, den är i grymt skick, och alla uppdateringar vad det gäller firmwares av olika komponenter i datorn är gjorda.
Kan glappet sitta i datorn? Om transformatorn är trasig kan den kanske ge för låg spänning. Skulle vara försiktig med att använda den laddaren om jag var du.
Har precis flyttat och morsan surade när jag ville ha kabel till bredbandet, så fick nöja mig med att skaffa trådlöst till den stationära. Var precis och köpte Belkin n150 men när jag installerade och provade det hela fick den knappt kontakt. Låg på "Väldigt låg" hela tiden och bredbandskollen visade sämre än fucking 56kbit modem. Provade även på laptopen och gick lika dåligt där.
Någon som vet vad som kan vara fel? Laptopens inbyggda trådlösa nätverk maxar linan, och den är ändå 3-4 år gammal. Routern är ~10 meter ifrån datorn, fågelvägen.
Väggar mellan router/dator? Många nätverk på samma kanal? Hastighet trådburet?
King Grub
2010-04-25, 08:39
Köp en ny, om du inte har garanti kvar. Dom är inte direkt dyra.
haha min gör exakt samma sak, brukar bara ta tag i den när den är ute & så lägger jag i skivan
Situation: om 30 dagar går min gratisversion av Online Armor ut, och jag behöver därför leta efter en ny brandvägg. Vad rekommenderas? COMODO verkar jag inte kunna få att funka på min dator längre, då något gick snett när jag hade programmet förut. Gillar inte Zone Alarm. Kaspesky kan jag fixa, men då det segade ned min farsas dator totalt vågar jag inte prova.
schabo-labo
2010-04-25, 17:45
Hej jag har engelskt windows xp, men mitt tangentbord anv'nder n[n konstig form av tangentval, *engelsk, kanske den ocks[ 'r engelsk_
Hur byter jag till svenska_
Det 'r logitech s520..
Hej jag har engelskt windows xp, men mitt tangentbord anv'nder n[n konstig form av tangentval, *engelsk, kanske den ocks[ 'r engelsk_
Hur byter jag till svenska_
Det 'r logitech s520..
ungefär såhär:
kontrollpanelen/nationella inställningar och språkinställningar/tangentbord och språk - >byt till svenska för tangentbordet
schabo-labo
2010-04-25, 18:59
OK ska prova, tack.
Wille005
2010-04-27, 15:05
Har ett rätt stort problem som uppstått nyligen.
Mitt internet funkar utan problem, jag kan gå in på både explorer och firefox. Att gå in på sidor som facebook och kolozzeum är inga problem. MEN jag kan inte längre komma in på några spel som är online. Har testat alla spel på min dator och inget fungerar, varken Steam (CS) eller Starcraft osv. Inte heller funkar spel i webbläsaren såsom Poker på facebook eller t.o.m Ritspelet vi på kolo brukar hålla på med. MSN kommer jag inte heller in på längre men Skype funkar.
Har ingen aning om vad problemet kan vara. Någon uppdatering jag missat? Är min IP blockerad? Andra datorer i huset fungerar normalt.
Fick nyss en idé, kan det ha att göra med portforward? Jag har inte använt med det nyligen men jag vet att det har hänt liknande saker tidigare pga det.
Halp me!
Har du en router kan du kolla om brandväggen är på i den, den fuckar upp allt för mig men när den är stängd funkar allt som de ska
King Grub
2010-04-27, 15:18
Inget av ovanstående behöver öppna portar för inkommande trafik, så det kan inte vara det.
Wille005
2010-04-27, 15:25
Verkade inte vara något problem med routern iaf, kollade http://192.168.0.1/
Detta driver mig till vansinne. Känns som att någon har låst min dator så att jag inte kan spela, som straff för att jag emellanåt använder torrent. *grr27*
Vad heter din router? För mig har de alltid vart routern som strulat när jag har haft liknande problem
Wille005
2010-04-27, 15:49
Vad heter din router? För mig har de alltid vart routern som strulat när jag har haft liknande problem
NETGEAR -Cable/DSL Web Safe Router- RP614v3
Känner inte igen den men en snabb sökning på FB visa att flera haft problem med den routern, så där borde de finnas ngn som löst problemet
Wille005
2010-04-27, 16:05
Tack för tipset, bara ett problem... kommer inte in på fb haha :<
Tack för tipset, bara ett problem... kommer inte in på fb haha :<
l0l du får låna en annan dator och söka med, men så här fixa en från FB problemet
"Verkar vara fler med liknande problem. Kanske ska gå ut och köpa mig en ny.
Kör just nu med denna firmware: Firmware Version V6.1RC7NA Jun 29 2006
Hittade den efter lite googlande. Verkar finnas många fler som har liknande problem med just denna router. Netgear själva pratar om MTU-size men jag vet inte. Man får vad man betalar för, och det här var ju en billig 400kr-router.
Får se om detta löser problemet. Borde kanske sökt lite mer innan jag postade, men men."
"Kan rapportera att mitt problem inte inträffat sedan jag uppgraderade till denna firmware. Förmodligen buggar med firmwaren eftersom den inte är officiell, men den verkar ha löst det här problemet för mig."
Wille005
2010-04-27, 16:52
YES jag löste problemet... och jag hade rätt från början! Det var portforward och fråga mig inte hur, det är nåt med det som händer ibland. Den senaste porten jag satte in (för veckor/månader sedan) var "livemessenger1 7001-7001" och genom att ta bort den och uppdatera så fungerar nu msn, spel, flashback och allting igen. Tack för svar ändå tobbo, det är trots allt routern som är skit. Inte jag som köpt den. *innocent*
Ändå ska jag kolla in svaret du gav mig tobbo, det kanske kan göra att problemet inte uppstår igen! :)
Ska ändå köpa ny router som fungerar trådlöst också, denna är ju 4 år gammal typ.
Inget av ovanstående behöver öppna portar för inkommande trafik, så det kan inte vara det.
Vad är detta... vår Grub hade fel. :D
Skämt o sido, tack för alla svar. *flykick på netgear*
astrodog
2010-04-28, 17:51
Wille005, Din router är cp.
King Grub
2010-04-28, 18:51
Vad är detta... vår Grub hade fel. :D
Nej, dom sakerna du beskriver behöver inte portar öppna för inkommande trafik. Vidöppna portar bara för att spela ett spel är inte att rekommendera.
Efter den senaste uppdateringen av utorrent har jag sett lite nya krumelurer som jag inte vet vad de betyder. I den vänstra kolumnen har vi U, L, O, T, och i den högra finns U, O, T. Vad betyder L:et och O:et?
http://img202.imageshack.us/img202/3911/namnlsdp.jpg (http://img202.imageshack.us/i/namnlsdp.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
hahavaffan
2010-04-29, 10:43
Efter den senaste uppdateringen av utorrent har jag sett lite nya krumelurer som jag inte vet vad de betyder. I den vänstra kolumnen har vi U, L, O, T, och i den högra finns U, O, T. Vad betyder L:et och O:et?
http://img202.imageshack.us/img202/3911/namnlsdp.jpg (http://img202.imageshack.us/i/namnlsdp.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us) * D = Currently downloading (interested and not choked)
* d = Your client wants to download, but peer doesn't want to send (interested and choked)
* U = Currently uploading (interested and not choked)
* u = Peer wants your client to upload, but your client doesn't want to (interested and choked)
* O = Optimistic unchoke
* S = Peer is snubbed
* I = Peer is an incoming connection
* K = Peer is unchoking your client, but your client is not interested
* ? = Your client unchoked the peer but the peer is not interested
* X = Peer was included in peerlists obtained through Peer Exchange (PEX) or an IPv6 peer told you its IPv4 address.
* H = Peer was obtained through DHT.
* E = Peer is using Protocol Encryption (all traffic)
* e = Peer is using Protocol Encryption (handshake)
* P = Peer is using uTorrent uTP
* L = Peer is local (discovered through network broadcast, or in reserved local IP ranges)
Från deras FAQ :) Antar att det gäller samma grej.
Har dualboot på min systemdisk. Win7 och Vista. Hur tar jag lättast bort Vista-alternativet utan att fucka upp något?
Någon som har tips på ett bra gratis webhotell?
Tänkte testa att göra ett forum.
Så om någon har tips på ett gratis forum som är ganska lätt att fixa ihop så är det också intressant.
Hur mycket plats kan ett forum med ca 150 användare kräva?
Om man inte tillåter uppladdning av bilder med mera.
Och det är rätt låg aktivitet på användarna.
MeekGeek
2010-04-30, 11:29
Inte gratis, men GleSYS har en VPS-hosting som är billig och bra, så om man vill ha en egen (virtuell) webbserver, kan jag glatt rekommendera dem.
Plats/kapacitet/bandbredd/cpu-intensitet är väldigt upp till vad forum du tänker köra. En gång mekade jag ihop en forumsoftwaffe som servade några dussin användare från en 266MHz ARM-burk med 32MB ram (nslu2) , och den idlade mest oftast hela tiden. :)
challe balle
2010-05-01, 14:01
Hej!
Jag har ett problem med att datorn får bluescreen och startar om sig varje gång jag ska spela ett spel. Det kan ta allt mellan 2 min till 60 min innnan det händer men den startar om sig varje gång. När jag kollar i Speedfan så ligger tempen på drygt 50+-3 när jag spelar. kan detta verkligen vara för högt?
När jag kollade i BIOS så var tempen på 44 grader. Spelen laggar inte eller nått innan utan den bara låser sig en sekund sen går till bluescreen i någon sekund och sen startar om sig.
Datorn är ett hemmabygge:
Moderkort: MSI 770-c45
CPU: AMD Phenom 2 3.2ghz quad.
Grafik: Powercolor HD5770
Minne: 4gb DDR3
Nätag: Corsair VX450W
Är ganska dålig på datorer så vet inte hur jag ska ta reda på felet eller lösa det. Skulle uppskatta hjälp då det är väldigt störande att lägga massa pengar på en dator som inte funkar.
MVH!
Hej!
Jag har ett problem med att datorn får bluescreen och startar om sig varje gång jag ska spela ett spel. Det kan ta allt mellan 2 min till 60 min innnan det händer men den startar om sig varje gång. När jag kollar i Speedfan så ligger tempen på drygt 50+-3 när jag spelar. kan detta verkligen vara för högt?
När jag kollade i BIOS så var tempen på 44 grader. Spelen laggar inte eller nått innan utan den bara låser sig en sekund sen går till bluescreen i någon sekund och sen startar om sig.
Datorn är ett hemmabygge:
Moderkort: MSI 770-c45
CPU: AMD Phenom 2 3.2ghz quad.
Grafik: Powercolor HD5770
Minne: 4gb DDR3
Nätag: Corsair VX450W
Är ganska dålig på datorer så vet inte hur jag ska ta reda på felet eller lösa det. Skulle uppskatta hjälp då det är väldigt störande att lägga massa pengar på en dator som inte funkar.
MVH!
Du skulle kunna testa att stresstesta datorn med Orthos för att se om det är själva överbelastningen som knasar upp, det kollar även ramminnena till viss del har jag för mig? Annars är memtest vettigt att köra för att grundligt testa om felet ligger i ramminnena.
Första och enklaste man kan göra är att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet om man inte har de senaste.
King Grub
2010-05-01, 14:13
Avaktivera funktionen att datorn stänger av sig efter en blåskärm.
Kontrollpanelen -> System - Avancerade inställningar -> Avancerat -> Start och återställning.
Då blir blåskärmen kvar och du kan skriva ned vad det står. Det kan hjälpa att identifiera vad det är som felar.
Om du inte har installerat några grafikkortsdrivrutiner eller använt dom som kommer med grafikkorts-CD:n, som Trance påpekar, bör du hämta hem senaste:
http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx
Full Catalyst Software Suite, för ditt operativsystem. Avinstallera dina nuvarande drivrutiner, starta om datorn, installera dom nya.
King Grub
2010-05-01, 14:17
Det är också möjligt att ditt nätaggregat inte räcker till. 450W är rekommenderat absolut minimum för ett 5770. I och för sig är Corsair kvalitet, men du ligger precis på gränsen för vad som krävs.
challe balle
2010-05-01, 14:30
Tack så mycket för svaren, Jag ska testa lite av det ni skrivit så återkommer jag så fort jag kan :)
Från deras FAQ :) Antar att det gäller samma grej.
Haha, det där fattade jag ändå inget av, men tack i alla fall.
challe balle
2010-05-01, 15:09
Nu har jag installerat den senaste Drivrutinen och stängde av omstart och testade spela. Spelet crashade ändå och på bluescreenen stod det:
A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage.
Sen står det massa info om man ska göra och det var att man skulle kolla om allt var installerat rätt och att man kunde gå in i BIOS och ända lite saker (mycket att skriva ner) och även skulle man kontakta återförsäljare osv om det fortsatte.
Sen stod det: Technical information:
*** STOP: 0x00000050 (0xFFFFFFFFFFFFFFD0, 0x0000000000000001, 0xFFFFF80002ACA70C, 0x0000000000000000)
Collecting data for crash dump...
Initalizing disk for crash dump...
Begining dump of physical memory...
Dumping physical memory to disk: 100
Physical memory dump complete.
Sen stod det igen att man skulle kontakta admin osv.
Kan detta va till hjälp för något?
Kan också säga att jag köra med Ena sidan öppen på chassit så luft borde datorn få.
hahavaffan
2010-05-01, 15:18
Min gjorde ungefär likadant som din, och det var mina minnen som inte fungerade så bra ihop med det BIOS mitt moderkort kom med från början. Flashade om till ett BIOS med fullt stöd, och nu har jag inte haft en bluescreen sedan dess.
I ditt fall kan det väl dock vara som grubben säger att nätagget inte orkar med. Testa med ett annat om du har möjlighet.
astrodog
2010-05-01, 15:34
Kan också säga att jag köra med Ena sidan öppen på chassit så luft borde datorn få.
Nu är ju inte datorn en maskin som behöver luft för att andas.... den behöver påtvingad ventilering över lämpliga komponenter, oftast med en fläkt. Sen om du har sidan öppen eller inte kan spela mindre roll så länge den varma luften kommer väck.
King Grub
2010-05-01, 15:36
Ofta blir det sämre kylning med en sidoplåt borta, eftersom luftströmmen från/mellan fläktarna störs.
challe balle
2010-05-01, 16:22
Jag har gjort Windows minnesdiagnostik och det stod att allt fungerar som det ska. Jag bytte även portar på minnena men det gjorde ingen skillnad. Är det en avancerad åtgärd att byta BIOS på det sättet du gjorde?
Jag har spelat STALKER call of pripyat ganska mycket med det har inte hängt sig. Men med NFS Shift tex så blir det så här efter bara någon minut. Vet inte om det är nån hjälp att veta att Stalker funkar som det ska.
Går det ta reda på om inte Nätaggregatet ger tillräckligt på nått sätt?
challe balle
2010-05-01, 17:18
Nu testade jag även Stalker och det crashade på samma sätt efter 10 minuter och det har det inte gjort förut. Blir inte klok på det här!!
Som grub säger så ska sidoplåten vara stängd. Chassin är gjorda för att försöka göra en så bra luftgenomströmmning som möjligt iaf dom lite dyrare chassina och dom andra är helt klart inte bara en plåtburk som står där. Så en öppen sidoplåt gör oftast så det blir varmare på komponenterna än med en stängd.
challe balle
2010-05-01, 18:07
Okej Har testat med plåten nu och det blir samma. Jag testade även stability test på Everest och det tog bara några sekunder så var tempen runt 60 och då vågade jag inte mer ifall det går sönder. Hur högt kan man låta den gå innan det blir farligt? Jag är helt okunnig i det här.
Okej Har testat med plåten nu och det blir samma. Jag testade även stability test på Everest och det tog bara några sekunder så var tempen runt 60 och då vågade jag inte mer ifall det går sönder. Hur högt kan man låta den gå innan det blir farligt? Jag är helt okunnig i det här.
Moderkorten har en spärr så om det blir för varmt så stänger den av sig antagligen därför din kraschar.
King Grub
2010-05-01, 19:48
Jag tror fortfarande att det kan vara nätaggregatet som inte räcker till. Man skall aldrig ligga precis på gränsen för vad som krävs, utan lägger man pengar på ett nytt system, skall man se till att man har en buffert vad gäller strömförsörjningen. Jag skulle rekommendera 500W för ett normalt, icke överklockat modernt (men inte high end) system med ett grafikkort.
nmanradnävna
2010-05-01, 19:51
Ofta blir det sämre kylning med en sidoplåt borta, eftersom luftströmmen från/mellan fläktarna störs.
Åfan! Det låter ju jävligt logiskt nu när du säger det.
*Letar upp chassidelar*
Hejsan, tänkte köpa ett nytt grafikkort och kollade på detta:
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=579445
det jag främst vill kunna göra är att kolla på 720p filmer. Då mitt nuvarande är dvi till hdmi blir kvaliten kass. Men även såklart spela lite spel och så.
Har inte råd till något dyrare. Vad säger kolo-folket. Bra eller anus?
astrodog
2010-05-02, 10:57
Jag tror fortfarande att det kan vara nätaggregatet som inte räcker till. Man skall aldrig ligga precis på gränsen för vad som krävs, utan lägger man pengar på ett nytt system, skall man se till att man har en buffert vad gäller strömförsörjningen. Jag skulle rekommendera 500W för ett normalt, icke överklockat modernt (men inte high end) system med ett grafikkort.
Som fortsättning på recommendationen så kan jag inte mer än hålla med att nättagg är en av de viktigaste komponenterna, just för att den faktiskt ger strömmen till alla andra. Sen jag köpt kvalitetsaggregat så får jag inte slumpmässiga weird problem.
Det handlar inte bara om Watten heller, det handlar om teknologin bakom. Tar man t.ex. något från Corsair för 500 kr och uppåt så har man en stabil teknologi inuti, med rejäla komponenter.
Som fortsättning på recommendationen så kan jag inte mer än hålla med att nättagg är en av de viktigaste komponenterna, just för att den faktiskt ger strömmen till alla andra. Sen jag köpt kvalitetsaggregat så får jag inte slumpmässiga weird problem.
Det handlar inte bara om Watten heller, det handlar om teknologin bakom. Tar man t.ex. något från Corsair för 500 kr och uppåt så har man en stabil teknologi inuti, med rejäla komponenter.
"stabil teknologi inuti"
:D ...det låter verkligen som du vet vad du snackar om. Jag vågar påstå att "teknologin" som krävs för att bygga en nätdel är relativt simpel, jämfört med ex. ett grafikkort. Visst krävs det ett omfattande kunnande för att konstruera en riktigt bra nätdel, men till stor del handlar det även om kvalitén på komponenterna. Det säger sig självt att ett dyrare nätagg från Corsair både håller bättre och ger bättre, stabilare strömförsörjning en ett från en annan tillverkare för halva priset. Då är det nödvändigtvis inte en "stabil teknologi inuti" som är den avgörande faktorn, utan snarare prisskillnaden.
När det gäller antalet watt på agget så kan man enkelt säga att du behöver en bredare marginal på en billigare variant. Detta pga. sämre effektivitet och förmodligen sämre stabilitet vid nära på maxbelastning.
challe balle
2010-05-02, 12:42
Hur tar jag då reda på om det är just Nätaggregatet som inte räcker till? Finns det nått program eller nått att mäta det med?
Mr.Cosybear
2010-05-02, 12:58
Hur tar jag då reda på om det är just Nätaggregatet som inte räcker till? Finns det nått program eller nått att mäta det med?
Testa med ett annat nätaggregat är väl enklast om du kan, annars prova köra datorn med färre/mindre strömslukande komponenter, tex byta ut grafikkortet mot något "sämre", plocka bort något ramminne, extra hårddiskar, cdrom, fläktar osv. Du får liksom pussla genom att ta bort och lägga till enheter för att finna problemet.
astrodog
2010-05-02, 13:41
"stabil teknologi inuti"
:D ...det låter verkligen som du vet vad du snackar om. Jag vågar påstå att "teknologin" som krävs för att bygga en nätdel är relativt simpel, jämfört med ex. ett grafikkort. Visst krävs det ett omfattande kunnande för att konstruera en riktigt bra nätdel, men till stor del handlar det även om kvalitén på komponenterna. Det säger sig självt att ett dyrare nätagg från Corsair både håller bättre och ger bättre, stabilare strömförsörjning en ett från en annan tillverkare för halva priset. Då är det nödvändigtvis inte en "stabil teknologi inuti" som är den avgörande faktorn, utan snarare prisskillnaden.
När det gäller antalet watt på agget så kan man enkelt säga att du behöver en bredare marginal på en billigare variant. Detta pga. sämre effektivitet och förmodligen sämre stabilitet vid nära på maxbelastning.
Hehe. Jo jag har viss insikt i teknologin. Men vi kan väl främst nämna att kvaliten på strömmen ut, under optimala förhållanden, är märkvärt bättre. Inte bara den största komponenten som brukar kallas för "rippel", men även ett otaligt antal mindre frekvenser som kan ha alla möjliga ej-studerade och kvantifierade effekter. Det är som att du kastar lite skit rakt över alla komponenter i hela systemet. De litar alla blint på att du ska fullfölja din del av avtalet med fin ström, men de får massa brus in. Två av de främsta är nog att det minskar toleransen för att digitala kretsar ger fel värden samt minskar livslängden på kondensatorer baserade på elektrolyter. Sedan så beroende på frekvenser så kommer du kunna ha brummande och annan distortion i extern utrustning. Detta kan även komma för att nätagget i sig får skit in som den inte klarar filtrera.
Sedan så är där rent av teknikskiften, inte bara skillnader i komponentkvaliteter. Det är inte som att de alla byggs exakt likadant, bara att du tar en bättre variant av varje komponent. Vissa klarar av kraftskiftningar underbart, andra kommer flukturera och skapa instabilitet från en komponent till en annan i datorn. Vissa noname-nätagg är totalt obalanserade i hur de motsvarar vad ett modern system kräver, i.e. där 12 V är viktigast, och anger istället totalwatt även inkluderat irrelevanta lines.
Så watt-talet är bara så missvisande emellan olika modeller, det bör nästan bara användas för att jämföra inom samma modellserie. Det är bara så synd att folk fortfarande köper skitaggregat, det kommer nästan otvivelaktigt kosta de mer i längden när det sätter press på resten av systemet och frustration av när saker ligger på gränsen och kraschar emellanåt. Inte för att nämna att de rakt av kommer att spara ström och därmed pengar med moderna aggregat med uppåt 85-90 % effektivitet i omvandligen från ac till dc. Ta ett enkelt exempel, att det skiljer sig 15 % och du utnyttjar 250 W 10 timmar om dagen. Oavsett elpris och drar av lite för osäkerhet, så blir det snällt räknat 100 kr om året. Har du nätagget i 2-3 år så har du minst några hundralappar där, som du rakt av hade kunnat lägga på nätagget och du får bättre nätagg utan extra kostnad, bara att du betalar i förväg.
hahavaffan
2010-05-02, 14:01
Modulära Corsair for teh win!
Hehe. Jo jag har viss insikt i teknologin. Men vi kan väl främst nämna att kvaliten på strömmen ut, under optimala förhållanden, är märkvärt bättre. Inte bara den största komponenten som brukar kallas för "rippel", men även ett otaligt antal mindre frekvenser som kan ha alla möjliga ej-studerade och kvantifierade effekter. Det är som att du kastar lite skit rakt över alla komponenter i hela systemet. De litar alla blint på att du ska fullfölja din del av avtalet med fin ström, men de får massa brus in. Två av de främsta är nog att det minskar toleransen för att digitala kretsar ger fel värden samt minskar livslängden på kondensatorer baserade på elektrolyter. Sedan så beroende på frekvenser så kommer du kunna ha brummande och annan distortion i extern utrustning. Detta kan även komma för att nätagget i sig får skit in som den inte klarar filtrera.
Sedan så är där rent av teknikskiften, inte bara skillnader i komponentkvaliteter. Det är inte som att de alla byggs exakt likadant, bara att du tar en bättre variant av varje komponent. Vissa klarar av kraftskiftningar underbart, andra kommer flukturera och skapa instabilitet från en komponent till en annan i datorn. Vissa noname-nätagg är totalt obalanserade i hur de motsvarar vad ett modern system kräver, i.e. där 12 V är viktigast, och anger istället totalwatt även inkluderat irrelevanta lines.
Så watt-talet är bara så missvisande emellan olika modeller, det bör nästan bara användas för att jämföra inom samma modellserie. Det är bara så synd att folk fortfarande köper skitaggregat, det kommer nästan otvivelaktigt kosta de mer i längden när det sätter press på resten av systemet och frustration av när saker ligger på gränsen och kraschar emellanåt. Inte för att nämna att de rakt av kommer att spara ström och därmed pengar med moderna aggregat med uppåt 85-90 % effektivitet i omvandligen från ac till dc. Ta ett enkelt exempel, att det skiljer sig 15 % och du utnyttjar 250 W 10 timmar om dagen. Oavsett elpris och drar av lite för osäkerhet, så blir det snällt räknat 100 kr om året. Har du nätagget i 2-3 år så har du minst några hundralappar där, som du rakt av hade kunnat lägga på nätagget och du får bättre nätagg utan extra kostnad, bara att du betalar i förväg.
That's more like it. Det du skriver hade jag väl ett hum om iaf. Konstruktionsmässigt begriper jag ju att det givetvis finns skillnader och att det spelar roll. Vad gäller effektiviteten så varierar den ju också beroende på hur du belastar agget, det är väl bara en slags "sweetspot" du för ut 85-90% effektivitet. Säg t.ex att du har en psu dimensionerad för 1000W som du sedan använder för att dra runt sagda system på 250W, du har jag förstått det som att effektiviteten är lägre än för ett bättre dimensionerat alternativ på säg 400W. Du verkar dock ha klart bättre koll än mig och vad det först verkade som :thumbup:
En snabb fråga. Min router har dött så jag är ute efter en ny. Det var en Dlink 514 så det är inga värsting-grejer direkt. Skall bara användas till att dela ut trådlöst till en laptop och kabelbundet till en htpc. Vilka av dessa? (eller någon annan?)
http://www.webhallen.com/hardvara/98140-netgear_tradlos_router_.11n_rangemax_150_wnr1000
http://www.webhallen.com/hardvara/103161-d-link_tradlos_router_.11n_dir-600
Är någon bättre än den andra? jag håller netgear som märke lite högre än d-link, vet ej varför.
Som jag skrev tidigare så har mitt internet (Telia ADSL) inte funkat helt 100 på senare tid, oftast så kan jag tanka i full hastighet men surf går långsamt och streams laggar.
Ibland gick det att lösa genom att dra ut strömmen till modem/router en stund, men nu funkar det inte längre och uppkopplingen är mer labil än någonsin. Har fått säkert 10st kickar under helgen t.ex., något som jag aldrig har fått tidigare.
Routern är tämligen ny, så jag tror inte att problemet ligger där. Modemet däremot måste vara... 6-7år gammalt, så jag tror att det ställer till problem. Kan man köpa vilket modem som helst, eller måste det vara något speciellt som är godkänt av Telia eller liknande? Vilket är bäst? Extern router finns redan som sagt så det behöver inte finnas inbyggt.
MeekGeek
2010-05-02, 20:14
En snabb fråga. Min router har dött så jag är ute efter en ny. Det var en Dlink 514 så det är inga värsting-grejer direkt. Skall bara användas till att dela ut trådlöst till en laptop och kabelbundet till en htpc. Vilka av dessa? (eller någon annan?)
http://www.webhallen.com/hardvara/98140-netgear_tradlos_router_.11n_rangemax_150_wnr1000
http://www.webhallen.com/hardvara/103161-d-link_tradlos_router_.11n_dir-600
Är någon bättre än den andra? jag håller netgear som märke lite högre än d-link, vet ej varför.
Kan rekommendera http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=314078 som dessutom är möjlig att flasha om med öppna (och mycket stabila) firmwaror.
ChewChew
2010-05-05, 17:45
Behöver lite hjälp här... Har en dator som har bytt språk på sig, av sig själv, till danska. Innan var den på svenska... Hur kan jag rätta till detta? *gah!*
Edit: det är en XP!
Nu sitter inte jag på XP för tillfället, men gå in i kontrollpanelen och leta efter något som verkar vara Region & Språk eller liknande. Komme inte ihåg hur det ser ut i XP. Men det är värt ett försök. :)
En fråga i undersökande syfte: om man har två skärmar (widescreens) inkopplade samtidigt, går det att ha den ena ståendes på kortsidan? Skulle ju vara opti för att läsa dokument och webbsidor.
En fråga i undersökande syfte: om man har två skärmar (widescreens) inkopplade samtidigt, går det att ha den ena ståendes på kortsidan? Skulle ju vara opti för att läsa dokument och webbsidor.
En del skärmar har pivot-funktionen och en del går att skruva loss fästet på baksidan och ställa på högkant. Kolla bak på din ifall det går.
En del skärmar har pivot-funktionen och en del går att skruva loss fästet på baksidan och ställa på högkant. Kolla bak på din ifall det går.
Har inte köpt den än; gör lite research inför mitt nästa köp. Har en laptop just nu, men vill ha en stationär.
På tal om laptopen, min hårddisk/alternativt fläkt går på högvarv titt som tätt, och det segar ner allt jag gör på datorn. Otroligt irriterande. Det hela började för några månader sedan, och laptopen är väl ett par år gammal. Något jag kan göra åt detta? Hur vet jag om det är fläkten eller hårddisken?
Btw, jag har laptopen på en ställning så att fläktarna har gott om utrymme att blåsa ut luft. Datorn blir dock rätt varm ibland ändå, speciellt om dagarna (då det är lite varmare i rummet) om jag typ spelar musik eller har något program igång.
King Grub
2010-05-07, 19:41
På tal om laptopen, min hårddisk/alternativt fläkt går på högvarv titt som tätt, och det segar ner allt jag gör på datorn. Otroligt irriterande. Det hela började för några månader sedan, och laptopen är väl ett par år gammal. Något jag kan göra åt detta? Hur vet jag om det är fläkten eller hårddisken?
Se efter om det är något i aktivitetshanteraren som använder mycket processorkraft.
Kolla temperaturer. Är dom onormalt höga, kolla damm och gör rent.
TyskenGBG
2010-05-07, 21:21
Då kanske det är dax att någon mera dator kunnig plockar ner min Hp och rengör *rolleyes*
just nu :
GPU : 75 grader
Core : 74 grader
*cupid*
Då kanske det är dax att någon mera dator kunnig plockar ner min Hp och rengör *rolleyes*
just nu :
GPU : 75 grader
Core : 74 grader
*cupid*
Runt 50-60 grader har jag för mig är något max...men de kanske är lite olika på stationära och laptops....
Det låter litta hot iaf :devil:
Runt 50-60 grader har jag för mig är något max...men de kanske är lite olika på stationära och laptops....
Det låter litta hot iaf :devil:
Nja, HP laptops ska enligt supporten inte ha något problem med temps under 90 grader (sen att de är obekväma att ha i knät när cpun når över 80 grader vid normalt användande är en annan femma...).
King Grub
2010-05-08, 10:13
Har man laptopen i knät får man skylla sig själv om man inte kan få barn sedan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.