handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 [56] 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

J.V
2014-10-29, 09:14
Fram till igår så har sambons stationära med Win8 fungerar bra, men inatt installerade jag Photoshop CS6 och nu får jag ingen bild.

Jelp. Jag har inte installerat några nya drivrutiner, kommer inte åt felsäkert läge via shift+F8 som det tydligen ska vara i W8 och jag får ingen bild oavsett om jag kör bildskärmen via grafikkort eller porten på moderkortet.

TapaTalk.

Mental
2014-10-29, 09:22
Fram till igår så har sambons stationära med Win8 fungerar bra, men inatt installerade jag Photoshop CS6 och nu får jag ingen bild.

Jelp. Jag har inte installerat några nya drivrutiner, kommer inte åt felsäkert läge via shift+F8 som det tydligen ska vara i W8 och jag får ingen bild oavsett om jag kör bildskärmen via grafikkort eller porten på moderkortet.

TapaTalk.

Om du inte ser något under POST och windowsstart så är det hårdvarufel, att det kom när du installerade Photoshop var bara ren slump.

För att vara säker kan du testa skärmen på en annan dator i syfte att se om det är datorn eller skärmen som spökar.

R Scarpa27
2014-10-29, 10:19

TapaTalk.

användare av ps i 15 år. :)

använder du catalyst controlcenter i datorn?

J.V
2014-10-29, 12:39
Om du inte ser något under POST och windowsstart så är det hårdvarufel, att det kom när du installerade Photoshop var bara ren slump.

För att vara säker kan du testa skärmen på en annan dator i syfte att se om det är datorn eller skärmen som spökar.Misstänker det också, men jag hoppas ändå innerst inne, och lite naivt, att det ändå är på grund av PS. Grannen hade en skärm jag kan testa efter jobbet, bara att ha ångest fram till ikväll.

Skärmen verkar få någon form av signal i alla fall, för den är inte kolsvart som när den är avstängd utan den blir dassigt grå, men inte mer än så.användare av ps i 15 år.

använder du catalyst controlcenter i datorn?Jag har också använt PS i över ett deciennie. Och? :D

Ingen aning om det finns på datorn. Det är som sagt sambons och jag använder den så lite jag bara kan, men nu var jag illa tvungen.

forestgrove
2014-10-29, 12:51

TapaTalk.

Låter som att grafikkortet har fått för sig något. Har du något gammalt kort du kan testa? Jag hade nog även kollat kondingarna på både grafikkort och moderkort. Även i bildskärmar kan de ju bli dåliga, men det märker du ju sen med din grannes skärm :)

Mental
2014-10-29, 13:25
användare av ps i 15 år. :)

använder du catalyst controlcenter i datorn?

Drivrutiner påverkar inte display under Post, de är ju inte laddade då.

tp_88
2014-10-30, 11:32
Har en fråga kring Chrome. Har i ett par formulär upptäckt att det dyker upp sökningar/email-adresser som jag aldrig angivit tillsammans med mina egna i... autofill-funktionen eller vad det heter.

T.ex. när jag dubbelklickar i ett tomt fält där man ska fylla i en e-postadress så dyker 2 av mina email-adresser upp och 1 eller 2 andra som jag aldrig har angivit.

Är det normalt eller har någon (haft) tillgång till mitt Google-konto?

Jockefoten
2014-10-30, 11:35
DU kan välja att Google ska spara info. Antagligen har någon loggat in på sitt konto via ditt Chrome-konto. Känner du igen adresserna?

Tänk även på att Google synkar alla dina enheter som har Chrome installerat, så det behöver inte vara just datorn/telefonen du sitter på som använts av ett annat konto.

tp_88
2014-10-30, 11:54
DU kan välja att Google ska spara info. Antagligen har någon loggat in på sitt konto via ditt Chrome-konto. Känner du igen adresserna?

Tänk även på att Google synkar alla dina enheter som har Chrome installerat, så det behöver inte vara just datorn/telefonen du sitter på som använts av ett annat konto.
Jo, det är jag med på. Jag tänkte mer om det kunde dyka upp annan info än min egen av någon anledning.

Nej, känner inte alls igen dem.

Jo, det är jag också medveten om. Men det kan i princip varken vara mobilen eller datorn, några andra enheter känner jag inte till att jag har loggat in på chrome med.

För någon vecka sedan fick jag ett mail från Google om att de hade stoppat en inloggningsförsök, men eftersom det gjordes från samma location som det brukar stå när jag loggar in och från mitt IP-nummer, så jag tog för givet att det bara blivit något strul vid datorn (var inte hemma). Men bytte ändå lösenord eftersom jag hade haft det rejält länge.

Andy.da.wohoo
2014-10-30, 20:32
Öppnade datorn idag och blåste rent och bytte kylarpasta. Får se om det gör någon skillnad. Det var roligt i alla fall att få lära sig öppna en laptop och titta i :D

Har också installerat om Windows, så nu är den helt tom. Är den fortfarande långsam så vettifan vad jag gör.

R Scarpa27
2014-10-30, 21:34
Öppnade datorn idag och blåste rent och bytte kylarpasta. Får se om det gör någon skillnad. Det var roligt i alla fall att få lära sig öppna en laptop och titta i :D

Har också installerat om Windows, så nu är den helt tom. Är den fortfarande långsam så vettifan vad jag gör.

bara ominstallation brukar ju pigga upp datorn , och har du rengjort damm från fläktar osv lär den ju gå bra nu om inget större felar.

min laptop blev såhär varm och gick som en skördetröska när fläkten strulade.. och hårddisken tog stryk den med.
fick dock nytta av den i form av spisplatta.
http://macochblandat.bloggsida.se/files/2011/03/fry-an-egg-on-laptop_large.jpg

skriv gärna hur datorn går nu nyfiken =)

Andy.da.wohoo
2014-11-01, 00:51
Visst är datorn rappare. Men det känns som att det beror mer på ominstallationen av Windows snarare än renblåsningen och bytet av kylpasta. Den blir fortfarande väldigt varm när jag spelar. Så, jag funderar ändock på att köpa en ny. Vad tror kolocrew om denna:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/206761-lenovo_y50-70-156_uhd-i7-4710hq-16gb-1008gb_hybrid-gtx860m_4gb-win_8

Känns som en bra dator till bra pris. Gött med en liten SSD att ha Windows installerat på också. Går ju alltid att uppgradera det med en större SSD om man skulle vilja det sen :) Medlemspris 9999 kronor för den. Vad jag sett så rankas grafikkort och processor ganska bra, jämfört med andra laptopkomponenter.

R Scarpa27
2014-11-01, 08:20
även testat kylplatta?
oftast blir laptops överhettade vid krävande spel.

riktiga speldatorer ska man köpa stationära endå dock.

kalle_banan
2014-11-01, 13:10
Visst är datorn rappare. Men det känns som att det beror mer på ominstallationen av Windows snarare än renblåsningen och bytet av kylpasta. Den blir fortfarande väldigt varm när jag spelar. Så, jag funderar ändock på att köpa en ny. Vad tror kolocrew om denna:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/206761-lenovo_y50-70-156_uhd-i7-4710hq-16gb-1008gb_hybrid-gtx860m_4gb-win_8

Känns som en bra dator till bra pris. Gött med en liten SSD att ha Windows installerat på också. Går ju alltid att uppgradera det med en större SSD om man skulle vilja det sen :) Medlemspris 9999 kronor för den. Vad jag sett så rankas grafikkort och processor ganska bra, jämfört med andra laptopkomponenter.

Det där är bra skit! Fast en SSHD är inte samma som en SSD, man kan inte välja vad som ska vara på SSDn, det sköts av Windows. Du får ändå en mycket snabbare dator än med en vanlig HDD, men det är en märkbar skillnad om du använder en SSD istället.

Exempel:
6iBhf8rpobo

Andy.da.wohoo
2014-11-01, 14:29
även testat kylplatta?
oftast blir laptops överhettade vid krävande spel.

riktiga speldatorer ska man köpa stationära endå dock.

Japp, det har jag.

Jag köpte dock Lenovon. 8990 kronor butikspris! :)

Somnium
2014-11-01, 19:49
Önskar tips på schysst NAS.

Mediacentrets kärna består av en Mac Mini. I dagens läge kör jag en vanlig extern USB-ansluten HDD till Airporten. Känns som att just USB 2.0-lagring ger en extra friktion i nätverksdelandet. Alltså, inget CP-dyrt - men något som funkar relativt sömfritt enligt dessa förutsättningar uppskattas!

R Scarpa27
2014-11-01, 20:46

ok :) jo det är ju en ganska ordentlig laptop om man säger så =)
robust... beskriv känslan framför nya laptopen sen :)

R Scarpa27
2014-11-02, 08:27
något man behöver tänka på när man köper en ssd hårddisk?
är det smart att köpa en ssd och slänga ut gamla disken och bygga om till extern? (gamla är ju en hdd)

Andy.da.wohoo
2014-11-02, 14:32
ok :) jo det är ju en ganska ordentlig laptop om man säger så =)
robust... beskriv känslan framför nya laptopen sen :)

Det känns bra! Älskar den, UHD upplösning är ganska tufft, inte upplevt det tidigare :D

Dock ogillar jag att UIn i vissa spel inte skalar med upplösningen :(

d1anny2
2014-11-02, 19:53
något man behöver tänka på när man köper en ssd hårddisk?
är det smart att köpa en ssd och slänga ut gamla disken och bygga om till extern? (gamla är ju en hdd)
Jag skulle läsa lite på Nordichardware /ssd-guiden och deras tester.

R Scarpa27
2014-11-02, 20:37
Det känns bra! Älskar den, UHD upplösning är ganska tufft, inte upplevt det tidigare :D

Dock ogillar jag att UIn i vissa spel inte skalar med upplösningen :(

jo verkar schysst med 4k.
undra om de finns 8k :P

hmm vad menar du UIn?

Andy.da.wohoo
2014-11-02, 21:57
User interface i t ex Europa Universalis 4 skalar inte med bildskärmsupplösningen. Dvs om det är sagt att en knapp ska vara exempelvis 30 pixlar bred, så är den 30 pixlar bred i 800x600 likväl som i 3840x2160 upplösning. Vilket blir ett problem, då allting blir väldigt litet i skärmens optimala upplösning :P

R Scarpa27
2014-11-02, 22:04
User interface i t ex Europa Universalis 4 skalar inte med bildskärmsupplösningen. Dvs om det är sagt att en knapp ska vara exempelvis 30 pixlar bred, så är den 30 pixlar bred i 800x600 likväl som i 3840x2160 upplösning. Vilket blir ett problem, då allting blir väldigt litet i skärmens optimala upplösning :P

i understand.

dauit
2014-11-04, 19:53
http://www.sweclockers.com/nyhet/19581-nvidia-bundlar-the-crew-far-cry-4-och-assassins-creed-unity-med-geforce

Tur att man inte köpte ett 970 eller 780 tidigare.

R Scarpa27
2014-11-04, 20:35
http://www.sweclockers.com/nyhet/19581-nvidia-bundlar-the-crew-far-cry-4-och-assassins-creed-unity-med-geforce

Tur att man inte köpte ett 970 eller 780 tidigare.

hah :naughty:

CharlieBB
2014-11-05, 17:00
Min nybyggda dator. Börjat låta lite extra högt senaste veckan. Grafikkortet verkar väldigt varmt. Därför?

http://i.imgur.com/2PKOTdn.jpg?1

När screenshooten är tagen var datorn nystartad.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 17:02
Varmt? fläkten går på 20% så det verkar inte tycka att det är varmt?

J.V
2014-11-06, 00:50
Är det någon som haft en fuktskadad laptop och lämnat in på service? Vad gick det på?

Nu kan det ju så klart variera beroende på hur tur eller otur man haft - det går väl inte ens i många fall, men något generellt att gå på vore trevligt så jag vet om jag bara ska beställa en ny ikväll eller ta mig tiden att lämna in den.Drulleförsäkringen fick hjälpa till och jag har nu en sprojlans MB Air.

Men, datan på den vattenskadade vill jag ju försöka rädda... Verkar ju ganska basic att ta ut hårddisken ur en Air, men sedan då? Vad behöver jag för adapter/kablage för att kunna koppla in den hårddisken i min nya Air, alternativt PC, för att kunna kolla om åtminstone data går att rädda?

Har kollat på diverse SSD-adaptrar och dylikt men blir inte klok på vilka som faktiskt passar i mitt fall. Mina datorbyggen var före SSD:s så jag är lost. :D

R Scarpa27
2014-11-06, 09:03
vanligtvis på laptops 2,5tums sata? eller msata?

hahavaffan
2014-11-07, 10:03
vanligtvis på laptops 2,5tums sata? eller msata?MBA är lite speciell verkar det som. Dom har bytt från microSATA till PCIe typ 2012-2013, och den senare verkar inte följa standarden riktigt om man Googlar. Bäst är väl att fota skiten och lägga upp här så kanske någon känner igen den.

J.V
2014-11-07, 21:54
vanligtvis på laptops 2,5tums sata? eller msata?

MBA är lite speciell verkar det som. Dom har bytt från microSATA till PCIe typ 2012-2013, och den senare verkar inte följa standarden riktigt om man Googlar. Bäst är väl att fota skiten och lägga upp här så kanske någon känner igen den.Mjo, det jag (tror :D) att jag läst mig till. Eller, det står ju rakt ut på deras hemsida att det är PCIe-flashlagring i min modell, men sedan vad det innebär och hur det ser ut, vad jag behöver lyckas jag inte komma fram till.

Ska försöka hinna fixa de mejlar som behövs imorgon, öppna upp och fota.

Jag var förbi en auktoriserad Apple-butik som utför service i veckan och frågade vad de trodde att det skulle kosta... "Svårt att säga när vi inte vet hur mycket som är fuktskadat, men det är en start avgift på 900kr och sedan 350kr per halvtimme." Jag är inte jättesugen på att betala det så jag hoppas kunna lösa det själv. :D

R Scarpa27
2014-11-07, 22:47
Min nybyggda dator. Börjat låta lite extra högt senaste veckan. Grafikkortet verkar väldigt varmt. Därför?

http://i.imgur.com/2PKOTdn.jpg?1

När screenshooten är tagen var datorn nystartad.

dra hem programmet HWmonitor och kollavtemepraturer på allt.

http://www.funtechtips.com/wp-content/uploads/2013/11/cpuid-hwmonitor-cpu-graphics-card-temperatur-check-windows-8-free.png

CharlieBB
2014-11-09, 00:53
Där har vi det http://i.imgur.com/0KURSxy.jpg

Datorn låter fortfarande, extra illa när jag spelat ett tag. Sen lugnar det sig lite igen när jag slutar spela.

Datorn använder alltid 3G + minne typ när jag bara har firefox igång och 15-40% cpu användning. Är detta normalt?

kalle_banan
2014-11-09, 10:08
Där har vi det http://i.imgur.com/0KURSxy.jpg

Datorn låter fortfarande, extra illa när jag spelat ett tag. Sen lugnar det sig lite igen när jag slutar spela.

Datorn använder alltid 3G + minne typ när jag bara har firefox igång och 15-40% cpu användning. Är detta normalt?

Alla temperaturer är normala förutom TMPIN1 som visar 128 grader, men det är sannolikt inget problem eftersom det brukar betyda att det saknas en sensor som mjukvaran tror ska vara där. Eftersom sensorn saknas, eller inte hittas fastän den är där, visas temperaturen som skyhög. Källa: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/1151791-hwmonitor-tmpin1-hog-temp/

Fläktarna snurrar i låga varv och volt-talen är normala också. Den bilden verkar inte kunna avslöja varför datorn låter som ett tröskverk. Beskriv mer utförligt hur mycket datorn låter när den är nystartad, när du har surfat en stund, när du har spelat en stund, när du har kollat på film en stund osv. Samtidigt som du spelar, kollar på film, surfar osv kan du hålla ett öga på temperaturerna och fläktvarvtalen och se hur höga dom blir. Om du inte är säker på vilken komponent som väsnas kan du öppna sidan på datorchassit och lyssna mer noggrannt.

CharlieBB
2014-11-09, 19:13
Här är tempraturer efter jag spelat cirka 40minuter och den börjar låta. Låter som ett ljust neverending morrande :D. http://i.imgur.com/ZXu5h8M.jpg

När jag inte spelar låter den som en dator ska fast aning högre, kanske bara jag som är känslig.

R Scarpa27
2014-11-09, 19:30
Här är tempraturer efter jag spelat cirka 40minuter och den börjar låta. Låter som ett ljust neverending morrande :D. http://i.imgur.com/ZXu5h8M.jpg

När jag inte spelar låter den som en dator ska fast aning högre, kanske bara jag som är känslig.

det där fenomenet hade jag på en laptop.
det visade sig vara fläkten som var påväg att ge sig.

vet ej om det löser dina problem men löste mitt iaf.
tror problemet kan vara att datorn inte kyler så bra vid hård belastning som spel osv..

inte fått några bsod?

sen har jag också märkt att firefox kräver mer av datorn det senaste.

King Grub
2014-11-09, 19:32
Öppna datorn när det låter så där, och stoppa fläktarna en och en försiktigt med ett finger tills du hittar den skyldige.

Olegh
2014-11-10, 23:00
Använder senaste Chrome. Försöker googla genom att skriva in en fras i adressfältet. Får bara upp en vit sida. Ibland när jag söker på bara ett enda ord så får jag upp ett resultat. Vad är det om?

Ibland kan jag inte högerklicka i Chrome på ett markerat ord för att välja "Sök i Google efter "xxxxx""

Vad är det om? Småsaker, men så jäkla retligt. Det första dök upp precis nyss, att inte kunna högerklicka har varit ett problem till och från några veckor.

Jockefoten
2014-11-10, 23:03
Använder du Notscript eller något liknande?

Jarod
2014-11-10, 23:03
Ibland kan jag inte högerklicka i Chrome på ett markerat ord för att välja "Sök i Google efter "xxxxx""

Det du söker benämns oftast med tre x. Kanske där felet är.. ;)

Olegh
2014-11-10, 23:07
Använder du Notscript eller något liknande?

Nein, bara adblock egentligen. Men det skulle kanske kunna vara något plugin som spökar, bra tips.

Jarod: ...*slap*

aijou
2014-11-11, 10:33
Ge mig tips på bra gaming headset! Jag tänkte mig en budget på ca 1000 SEK (eller lägre)

Olegh
2014-11-11, 12:05
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/110073-sennheiser_pc_360_g4me_headset&pass=facebook

Eller qpad qh-90, brukar finnas för 600 kr titt som tätt.

aijou
2014-11-11, 12:24
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/110073-sennheiser_pc_360_g4me_headset&pass=facebook

Eller qpad qh-90, brukar finnas för 600 kr titt som tätt.

Sennheiser PC 360 G4ME verkar ha fått bra betyg och priset känns rimligt så det kanske får bli dem. Tackar för tipset! :)

aijou
2014-11-11, 12:29
Och tack för länken till specialerbjudandet!

Jockefoten
2014-11-11, 15:36
Nein, bara adblock egentligen. Men det skulle kanske kunna vara något plugin som spökar, bra tips.

Jarod: ...*slap*

Kör du webläsaren genom en sandlåda (typ sandboxie)? Har själv haft problem med Sanboxie + Chorme på min laptop.

Olegh
2014-11-11, 17:23

Nemas. Var sugen på ett par själv men kom på att jag inte behöver nåt headset. :)

Kör du webläsaren genom en sandlåda (typ sandboxie)? Har själv haft problem med Sanboxie + Chorme på min laptop.

Nej, inget sånt. Får testa vidare eller leva med det. Det skrev jag inte, men jag har fått lite sporadiska blåskärmar på sistone också. Kan ju vara kopplat till det på nåt vänster. Borde nog ta tag i den surdegen först..

R Scarpa27
2014-11-11, 21:10
beskriv ditt problem lite mer olegh... alt ta printscrren.

Snobbe
2014-11-12, 03:54

Tänkte tipsa om den men hittade inte kampanjerbjudandet, fick du dom för under 1000 lappen? Riktigt bra för det priset, slår alla andra gaming headsets jag testat. (QPADs 2k+ variant har såklart bättre ljud men är stängda, heltäckande och blir mycket obehagligare under längre tid imo).

JB ๘۩
2014-11-12, 19:26
går lite i funderingar kring att införskaffa en ny datorskärm. Sitter i dagsläget på en rätt enkel 24tum TN-panel. Skulle nog vilja ha en 27a av lite högre kvalite (IPS panel kanske?).

Utan att ha så stor koll på skärmar i dagsläget så sitter jag dock här och av någon anledning har lite på känn om ett eventuellt rätt stort hopp i prestanda runt hörnet / prissänkning av de dyrare idag / infasandet av en "ny generation" osv. Hur är det egentligen? Är högupplösta 4k skärmar med svinsnabb bilduppdatering snart i var mans hem? Bör man vänta med att köpa en skärm om man tänkt att den ska hålla i några år? (Såhär kan man ju ofta tänka gällande teknik men jag vet inte varför jag fått för mig att det just inom skärmar kan ske stor förändring i närtid).

All form av insikt eller förslag tas tacksamt emot :D
Kort kan jag väl säga att användningsområden är allt från vanligt arbete till spel, film, bildbehandling etc, en hel del högkrävande grafik. Väldigt osäker vad jag kan förvänta mig vid olika prislappar, men säg att jag absolut inte tänkt gå över 5k?

R Scarpa27
2014-11-12, 19:40
JB sysslar du mycket med bildbehandling/redigering?

annars tycker jag ips skärm är lite för mycket att kosta på sig.

har själv haft ips skärmar och innehar en nu.
sysslar en del med grafik på fritiden.

Jarod
2014-11-12, 20:17
går lite i funderingar kring att införskaffa en ny datorskärm. Sitter i dagsläget på en rätt enkel 24tum TN-panel. Skulle nog vilja ha en 27a av lite högre kvalite (IPS panel kanske?).

En femhundring över din budget men lätt värt det. Eizo FlexScan EV2736W. 2560x1440, stor och snygg.

Spiffy
2014-11-13, 08:49
I går kväll när datorn stängdes av var allt frid och fröjd.
När jag startade datorn i morse så ville inte skärmen gå igång. Sa bara no signal input. Tog bort skärmen och testade i en annan dator, skärmen fungerar.
Testade annan kabel i datorn, ingen bild.
Nu däremot så tar det 3 sekunder ca efter jag tryckt på powerknappen tills den stänger av sig själv.
Var börjar man?
Nätaggregatet känns mest troligt för mig.

Jockefoten
2014-11-13, 08:57
Stängs datorn av, av sig själv tre sekunder efter du startat den?

R Scarpa27
2014-11-13, 09:02
I går kväll när datorn stängdes av var allt frid och fröjd.
När jag startade datorn i morse så ville inte skärmen gå igång. Sa bara no signal input. Tog bort skärmen och testade i en annan dator, skärmen fungerar.
Testade annan kabel i datorn, ingen bild.
Nu däremot så tar det 3 sekunder ca efter jag tryckt på powerknappen tills den stänger av sig själv.
Var börjar man?
Nätaggregatet känns mest troligt för mig.

läs även denna tråd och se om något är problemet? om du byggt ihop den själv?
http://www.pchemma.se/forum/datorer/datorn-stangs-av-efter-1-sekund-231410

Spiffy
2014-11-13, 09:06
läs även denna tråd och se om något är problemet? om du byggt ihop den själv?
http://www.pchemma.se/forum/datorer/datorn-stangs-av-efter-1-sekund-231410

Har inte byggt den själv, och den har fungerat i något år innan detta.

R Scarpa27
2014-11-13, 09:15
hur är processorkylaren och fläkar för övrigt?

gå igenom det först.

Spiffy
2014-11-13, 10:26
Stängs datorn av, av sig själv tre sekunder efter du startat den?

Ja, den stänger av sig själv.

hur är processorkylaren och fläkar för övrigt?

gå igenom det först.

Inget av detta är rört sedan igår. Alla fläktar snurrar precis som de ska.

Jockefoten
2014-11-13, 10:49
Kan vara någon komponent som är trasig vilket gör att datorn stänger av sig som en säkerhetsåtgärd. Testa att koppla ur grafikkortet och se om samma sak händer igen.

Spiffy
2014-11-13, 11:17
Kan vara någon komponent som är trasig vilket gör att datorn stänger av sig som en säkerhetsåtgärd. Testa att koppla ur grafikkortet och se om samma sak händer igen.

Inbyggt på moderkortet.

JB ๘۩
2014-11-13, 14:20

jo en del, ren hobby nivå dock. Har ingen riktig uppfattning om hur stor skillnad det är på olika paneler. Har väl fått uppfattningen att folk ofta är nöjda med TN tills de testar IPS och sen kan man inte gå tillbaka :d

En femhundring över din budget men lätt värt det. Eizo FlexScan EV2736W. 2560x1440, stor och snygg.

tack för tipset, ska kolla in denna !

Spiffy
2014-11-13, 14:43

Det var moderkortet som var kaputt.

Jockefoten
2014-11-13, 15:52
Fint, inte så dyrt att byta (om du inte behöver byta övriga komponenter för kompabilitet).

Yes
2014-11-13, 16:19

IPS-paneler är inte särskilt dyra idag och ställer man andra krav på skärmen än att bara ska vara snabb finns det ingen anledning att snåla.

TN-paneler suger. Har alltid gjort och kommer alltid göra.

Tittar du på 27-tumarna har TN 1920*1200 upplösning medan bättre paneler har 2560*1440.

Bailah
2014-11-14, 20:56
Någon som kan något om gaming laptops?
Vet inte alls vad som är bra men vill inte behöva uppgradera om 1-2 år.
Spelar väl diablo 3 overwatch men behöver inte kunna lira ultra hd på battlefield osv..

Kollade någon Asus rog för runt 12ish.
860m 2gb 17" 128 ssd, 1tb hd i7 4710hq

R Scarpa27
2014-11-14, 20:58
Någon som kan något om gaming laptops?
Vet inte alls vad som är bra men vill inte behöva uppgradera om 1-2 år.
Spelar väl diablo 3 overwatch men behöver inte kunna lira ultra hd på battlefield osv..

Kollade någon Asus rog för runt 12ish.
860m 2gb 17" 128 ssd, 1tb hd i7 4710hq

lenovos gamingdatorer är ju förbannat prisvärda.

var någon här på kollo som köpte en sådan nyss.

var ju ganska stor efterfrågan på dessa laptops så de tog slut överallt, men finns nu åter i lager :D

Andy.da.wohoo
2014-11-14, 21:20
Det kan ha varit jag :D Kan varmt rekommendera Lenovo. Stabil, snabb och en exklusiv känsla.

Bailah
2014-11-14, 21:30
Aah men hur mäter sig en sådan med en Asus rog då?

Min mor hade köpt en precis och fick känna lite på den. Den var nice väldigt kall och bra!

Nån länk kanske?

R Scarpa27
2014-11-14, 21:33
Aah men hur mäter sig en sådan med en Asus rog då?

Min mor hade köpt en precis och fick känna lite på den. Den var nice väldigt kall och bra!

Nån länk kanske?

den här inte den värsta men ganska lagom och prisvärd! prissänkt till 5k
https://www.dustinhome.se/product/5010792452/g50-70

här du 12k klassen
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/LENOVO-Y70-70-Touch-80DU0051MT,90952,510479,1630132.html?langId=-16

Andy.da.wohoo
2014-11-14, 21:34
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/204630-lenovo_y50-70_156_full_hd-i7-4710hq-8gb-1tb-gtx860m_2gb-win_8__free2play_voucher&atcl=start:focus

Är inte den jag har visserligen, jag har denna:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/206761-lenovo_y50-70-156_uhd-i7-4710hq-16gb-1008gb_hybrid-gtx860m_4gb-win_8__free2play_vouch&atcl=search:live

Jag tycker den är värd det. Jag har dock märkt att få spel är gjorda för UHD-upplösning. Muspekaren blir väldigt liten i vissa spel. Borde dock gå att lösa, om man vill.

R Scarpa27
2014-11-14, 21:39
grymmt bra priser på laptips generellt i dagsläget med prestanda endå, förr kostade ju laptops skjortan med prestanda :)

Andy.da.wohoo
2014-11-14, 21:42
Absolut! Tycker laptops känns mycket mer robusta nuförtiden än för bara 2 år sedan också.

Bailah
2014-11-14, 21:43
http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gaminglaptop/asus-rogg771jm-t7061h/210154.8472/

Denna min mor hade, vart sugen som fan på den. Gillade att ventilationen satt nere där bak.

Bailah
2014-11-14, 21:45
Nej, detta var det.

http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gaminglaptop/asus-g750jm-t4105h/205991.8472/

Bailah
2014-11-14, 22:00
Men hur funkar det med gfx kort i laptops. Menar, är det -stor- skillnad på en 870m vs 970 tex?
Kommer ju som sagt bara spela de spel jag rabblade upp innan. D3, nya Overwatch och kanske lite hearthstone (om jag någonsin lär mig det skitspelet..)

Sen kommer det säkerligen komma ut bättre spel. Men priset skiljer nästan 5k för en extra gb ram och lite bättre gfx samt 256 ssd istället för 128 vilket känns meh atm.

kalle_banan
2014-11-14, 22:24
Men hur funkar det med gfx kort i laptops. Menar, är det -stor- skillnad på en 870m vs 970 tex?

I det här klippet testar dom ett gäng mobila grafikkort och jämför med två stationära.
iWGF5_vZJDI
Dom testar inte 870m, men dom testar 880m, 970m, 980m och 970m i SLI. Dessutom jämför dom resultaten med ett GTX 970 och ett GTX 980. Skillnaden är markant mellan ett 870m och ett GTX 970. Det finns garanterat prestandatester av 860m som du kan leta upp och jämföra med graferna i klippet som jag länkade, då får du ännu bättre koll på skillnaden.

Bailah
2014-11-15, 00:32
intressant, blir rätt mkt dyrare dock om man ska upp till 9 serien.

Vad tror ni om någon om dessa? Skiljer 1gb gfx minne, tappar lite ssd osv..

Priset där emellen kvittar, varför jag mest riktar in mig mot asus är för att det är en sån jag kännt på och att de känns stabila, kalla och ja.. Snygga. Men förstår inte riktigt skillnaden på dessa.

http://www.netonnet.se/CompareView/8472?btnCompare=&itemList=209829&compareItemId=209829&itemList=205991

Duffman
2014-11-15, 07:02
Svart skärm efter uppdatering igår?
Jaha när jag gick upp igår så var min dator igång men skärmen var helt svart. Startade om och den vaknade till liv. Allt var frid och fröjd. Nyss satta jag mig framför den igen och datorn var igång men skärmen svart och jag fick reboota igen. Jag kör Windows 7. Var det någon uppdatering igår som slog in?

Nån som vet hur man kommer undan detta? Vad fasen har hänt och hur löser jag detta?

Jockefoten
2014-11-15, 08:54
Svart skärm efter uppdatering igår?
Jaha när jag gick upp igår så var min dator igång men skärmen var helt svart. Startade om och den vaknade till liv. Allt var frid och fröjd. Nyss satta jag mig framför den igen och datorn var igång men skärmen svart och jag fick reboota igen. Jag kör Windows 7. Var det någon uppdatering igår som slog in?

Nån som vet hur man kommer undan detta? Vad fasen har hänt och hur löser jag detta?

Du kan behöva installera om skärmens firmware (klassiker på Samsungskärmar)

https://www.youtube.com/watch?v=c5-3nLtNF_Y

vicarious
2014-11-16, 14:03
Jag installerade ett nytt grafikkort i fredags, Gigabyte Geforce GTX 760 2GB (GV-N760OC-2GD (REV. 2.0). Ända sedan dess så får jag bluescreens med ett par timmars mellanrum. Datorn fryser och jag tappar bild på skärmen. Grafikkortet (antar jag) börjar gå på högvarv och det låter väldigt mycket från datorn. Startar om datorn men det tar ett bra tag innan grafikkortet lugnat ner sig och det går att använda igen. Kopplar jag in skärmarna på integrerade grafiken så fungerar det hur bra som helst igen.

Vad kan det finnas för orsaker att det här händer? Jag har inte mätt GPU load men spelar enbart World of Warcraft så inget jättekrävande.

vicarious
2014-11-16, 14:40
Jag installerade ett nytt grafikkort i fredags, Gigabyte Geforce GTX 760 2GB (GV-N760OC-2GD (REV. 2.0). Ända sedan dess så får jag bluescreens med ett par timmars mellanrum. Datorn fryser och jag tappar bild på skärmen. Grafikkortet (antar jag) börjar gå på högvarv och det låter väldigt mycket från datorn. Startar om datorn men det tar ett bra tag innan grafikkortet lugnat ner sig och det går att använda igen. Kopplar jag in skärmarna på integrerade grafiken så fungerar det hur bra som helst igen.

Vad kan det finnas för orsaker att det här händer? Jag har inte mätt GPU load men spelar enbart World of Warcraft så inget jättekrävande.

Nu händer det hela tiden. Har inte ens använt datorn idag. Bluescreen -> datorn startar om sig -> grafikkortet går på högvarv, fläktarna maxar -> ytterligare en omstart så börjar det fungera igen. Wtf. Tänkte jag skulle prova ett annat pci-e uttag men kortet är så stort så det passar bara i ett av uttagen.

Olegh
2014-11-16, 14:42
Har du kopplat in den extra 6/8-pins kontakten för strömförsörjning i kortet?

JamesD
2014-11-16, 14:48
Någon som har erfarenheter eller åsikter kring Intels NUC som HTPC? HTPC känns lite som en djungel och hur mycket jag än läser har jag svårt att få grepp om det. NUC verkar vara riktigt populära för tillfället som HTPC. Smidigt format på dem helt klart. Men är det bättre att bygga egen, och hur fungerar de i praktiken som HTPC med tanke på bildkvalitet osv? Har tidigare hört att AMD kan vara att föredra när det kommer till inbyggda grafiken.

Har sedan tidigare en Popcorn Hour a-400 som enligt mig inte duger något till. Kompletterat med en chromecast som inte heller duger mycket till. Nu ska jag sluta kasta pengar i sjön den här gången och vill köpa rätt.

vicarious
2014-11-16, 16:05
Har du kopplat in den extra 6/8-pins kontakten för strömförsörjning i kortet?

Jag har anslutit 2x6pin i kortet.

vicarious
2014-11-16, 16:22
Här är kortet jag har http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=5058#ov

Som sagt datorn har fungerat felfritt innan jag satte in kortet, har då kört på integrerad grafik. Börjar fundera på om det är något fel med kortet eller om jag har gjort något galet när jag installerade det.

http://www.gigabyte.com/fileupload/product/3/5058/9973_big.jpg

Pahwn
2014-11-16, 17:26
Nu händer det hela tiden. Har inte ens använt datorn idag. Bluescreen -> datorn startar om sig -> grafikkortet går på högvarv, fläktarna maxar -> ytterligare en omstart så börjar det fungera igen. Wtf. Tänkte jag skulle prova ett annat pci-e uttag men kortet är så stort så det passar bara i ett av uttagen.

Jag har exakt samma problem med ett msi 760. Jag har inte heller löst det ännu och när jag skickade in det på komplett så påstår dom att att det funkar felfritt.

Börjar fundera på om någon annan komponent är trasig men det känns väldigt ologiskt.

vicarious
2014-11-16, 19:09
Jag har exakt samma problem med ett msi 760. Jag har inte heller löst det ännu och när jag skickade in det på komplett så påstår dom att att det funkar felfritt.

Börjar fundera på om någon annan komponent är trasig men det känns väldigt ologiskt.

Ok. Hela min dator är bara någon månad gammal så det känns osannolikt för mig med. Jag installerade senaste drivrutinerna från Nvidia. Borde jag gjort det via Gigabyte istället? Datorn säger iaf att enheten har de senaste drivrutinerna när man kollar.

R Scarpa27
2014-11-16, 19:29
kolla så att all plast osv är 100% avlägsnat från dina nya datordelar...

och kika igenom fläktarna och kör hwmonitor för att kolla temperauterna i datorn.(när du väl har igång den)...

antagligen drivrutinsfel eller hårdvara, själv haft massa jaekelskap med bluescreen.

första felet var dålig fläkt andra var kass hårddisk.

hwmonitor finnes här= http://laddaner.idg.se/program/hwmonitor

WHITEFOLKS
2014-11-16, 19:37
Antingen hårdvarufel eller mjukvarufel? :D

Scratch89
2014-11-16, 19:43
Dra igenom de olika RAM-testerna och se vad som händer. Jag hade massor av problem med blåskärmar och det var minnena som var problemet.

HVR
2014-11-16, 20:02
Enligt min erfarenhet så när det är obskyra problem som man har svårt att lokalisera är det i 9 fall av 10 RAM-minnet som spökar.

vicarious
2014-11-16, 21:11
Okej. Men hur sannolikt är det att problemet ligger i minnena då det fungerat felfritt innan jag stoppade in nya grafikkortet?

JamesD
2014-11-16, 21:22
Okej. Men hur sannolikt är det att problemet ligger i minnena då det fungerat felfritt innan jag stoppade in nya grafikkortet?

Ibland är man ju och pillar där man inte ska när man installerar saker. Har själv dödat en del komponenter i mina dagar pga slarv som jag inte ens märkt av.

Prova helt enkelt det gamla vanliga. Ominstallation av Windows löser ofta en del svammel.

Fungerar inte det, eller om du helst tar ominstallation som sista steg, så jobba med uteslutningsmetoden helt enkelt. Ibland får man ju fan gå igenom varenda komponent i datorn innan man hittar det som felar.

Kör utan grafikkortet först och se om det reder sig. Sedan kan du ta och köra med ett ramminne i taget, till exempel (om du nu har mer än en sticka).

kalle_banan
2014-11-17, 18:53

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2123304/plagued-bsod-graphics-card-install.html
Snubben i tråden fick problem när han installerade ett nytt grafikkort, han fick tipset att stresstesta ramminnet och han fick tusentals fel, så tar ur grafikkortet och testa dina ramminnen med memtest86: http://www.memtest86.com/

hahavaffan
2014-11-17, 19:26
Fellow nerds. En Win2008R2-server på jobb har tappat sin synk med AD efter lite strul, och nu går det inte att logga in på den remote alls. Det enda som kanske hade funkat är local admin-konto, men det har ju såklart en klåpare struntat i att använda vårt standard för, och minns inte vad som användes. Vad gör man? Har hittat lite guider, typ: http://www.howtogeek.com/106333/how-to-reset-your-forgotten-domain-admin-password-on-server-2008-r2/

Någon med erfarenhet?

hoffmetal
2014-11-19, 02:37
Nu är det nåt seriöst fel på min burk.

Jag sitter på en Asus intel i7 3.5 ghz, 16 gb ram, geforce gtx 660 ti desktop. Fetaste asusen jag ägt. 7.7 i windowsmätningen. Jag anser den fortfarande vara i nyskick.

När jag först fick hem den så installerade jag ett (*i*c*k*e*) legalt windows 7 ultimate utan problem från ett usbminne. Allt funkade som det skulle hela tiden, mitt externa ljudkort funkade, en mbox mini 3rd gen som jag lirar in låtidéer med, alla spel fungerade perfekt, tappade aldrig uppkoppling mot internet någonsin. Fick blue screen nån gång då och då, men det tycker jag fan att alla windowsmaskiner verkar få.

Nu helt plötsligt en dag fungerar min mbox inte. Märkligt... Jag prövar nya drivare och testar alla möjliga grejer. Sen från ingenstans fastnar min dator i en blue screen of death loop när den försöker boota och får blue screen gång på gång. Jasså, tänker jag, din jävel...

Jag formaterar min primära hårddisk där windows är installerat, det var väl ändå dags tänkte jag. Alla mina nedladdningar och dylikt är ju kvar på mina sekundära hårddiskar, så varför inte liksom?

Till saken. Jag gjorde precis som förra gången med usbminnet och det fungerar inte av nån anledning. Den fastnar mid-installation. Skit, tänker jag då självklart! Men installationen lyckas på andra försöket! Yes!

När det är klart så kommer jag till hemskärmen. Ojojojojojoj. Ve och fasa! Det dyker upp massa varningar!
Drivare saknas för:
Ethernet controller
Uknown device
Chipset controller (nånting nånting)
Unknown audio device
etc etc etc

Och när jag lyckats få ordningen på alla drivare genom ett third party program så funkar mboxen fortfarande inte!!!

Jag börjar ana att nånting är riktigt fel med antingen mitt moderkort eller processor eller nånting. Jag kan inte hitta någon lösning alls på problemen som min dator verkar ha. Vill ju bara lira lite musik efter gymmet, är det så mycket begärt?? I övrigt funkar datorn bra nu.

Sorry för lång text, ere någon som vet vafan det är för fel? Någon som har lite datorvana och kan peka i rätt riktning vad det kan vara för nåt? Jag är rätt säker på att själva mboxen är OK, den är relativt ny och har alltid funkat skitbra. Dessutom är den byggd som en jävla stridsvagn så även om jag tappat den, vilket jag inte har, så skulle den nog hålla.

Tackar på förhand!

R Scarpa27
2014-11-19, 08:25
everest home kan ju vara 1 ide.
win update kan hitta uppdateringar.

Juxta
2014-11-19, 09:15
Nu är det nåt seriöst fel på min burk.

Jag sitter på en Asus intel i7 3.5 ghz, 16 gb ram, geforce gtx 660 ti desktop. Fetaste asusen jag ägt. 7.7 i windowsmätningen. Jag anser den fortfarande vara i nyskick.

När jag först fick hem den så installerade jag ett (*i*c*k*e*) legalt windows 7 ultimate utan problem från ett usbminne. Allt funkade som det skulle hela tiden, mitt externa ljudkort funkade, en mbox mini 3rd gen som jag lirar in låtidéer med, alla spel fungerade perfekt, tappade aldrig uppkoppling mot internet någonsin. Fick blue screen nån gång då och då, men det tycker jag fan att alla windowsmaskiner verkar få.

Nu helt plötsligt en dag fungerar min mbox inte. Märkligt... Jag prövar nya drivare och testar alla möjliga grejer. Sen från ingenstans fastnar min dator i en blue screen of death loop när den försöker boota och får blue screen gång på gång. Jasså, tänker jag, din jävel...

Jag formaterar min primära hårddisk där windows är installerat, det var väl ändå dags tänkte jag. Alla mina nedladdningar och dylikt är ju kvar på mina sekundära hårddiskar, så varför inte liksom?

Till saken. Jag gjorde precis som förra gången med usbminnet och det fungerar inte av nån anledning. Den fastnar mid-installation. Skit, tänker jag då självklart! Men installationen lyckas på andra försöket! Yes!

När det är klart så kommer jag till hemskärmen. Ojojojojojoj. Ve och fasa! Det dyker upp massa varningar!
Drivare saknas för:
Ethernet controller
Uknown device
Chipset controller (nånting nånting)
Unknown audio device
etc etc etc

Och när jag lyckats få ordningen på alla drivare genom ett third party program så funkar mboxen fortfarande inte!!!

Jag börjar ana att nånting är riktigt fel med antingen mitt moderkort eller processor eller nånting. Jag kan inte hitta någon lösning alls på problemen som min dator verkar ha. Vill ju bara lira lite musik efter gymmet, är det så mycket begärt?? I övrigt funkar datorn bra nu.

Sorry för lång text, ere någon som vet vafan det är för fel? Någon som har lite datorvana och kan peka i rätt riktning vad det kan vara för nåt? Jag är rätt säker på att själva mboxen är OK, den är relativt ny och har alltid funkat skitbra. Dessutom är den byggd som en jävla stridsvagn så även om jag tappat den, vilket jag inte har, så skulle den nog hålla.

Tackar på förhand!

Formaterade du hårddiskarna vid installationerna?

dauit
2014-11-19, 13:13
Hur bra rea brukar det vara under black friday, fler och fler butiker har börjat anamma den trenden.

Är i desperat behov av ett chassi och grafikkort, har dock ingen direkt lust att vänta ytterligare en vecka.

Juxta
2014-11-19, 13:17
Hur bra rea brukar det vara under black friday, fler och fler butiker har börjat anamma den trenden.

Är i desperat behov av ett chassi och grafikkort, har dock ingen direkt lust att vänta ytterligare en vecka.

Förra året var det som vanligt tycker jag. Meh. 8% REA på grejer som var helt ointressanta. Det är långt ifrån USA. Tror dagarna efter jul är bäst.

dauit
2014-11-19, 13:21
Förra året var det som vanligt tycker jag. Meh. 8% REA på grejer som var helt ointressanta. Det är långt ifrån USA. Tror dagarna efter jul är bäst.

Mellandagsrean brukar inte vara någon höjdare heller, inte som det var för några år sedan. Vore intressant och se någon statisk på det.

hoffmetal
2014-11-19, 15:35
Formaterade du hårddiskarna vid installationerna?
Inte de sekundära

Juxta
2014-11-19, 16:19
Inte de sekundära

Ok, ja det ska inte behövas.

hoffmetal
2014-11-19, 19:36
Ok, ja det ska inte behövas.

Eller hur?

Fattar inte. Alltså min dator funkar bra nu, inga problem än så länge. Lite läskigt att drivarna inte kunde hittas och så. Och att min mbox fortfarande inte funkar. Har lämnat in den på service idag. Får se vad dom säger.

R Scarpa27
2014-11-19, 19:57
rea är ju ren bs..
vissa butiker har ju rea året om... eller firar födelsedagar med kampanjarer hit och dit...

rea är ju oftast produkter som ska locka folk att hitta dyrare produkter då man inte är nöjd med varan på rea, (dock finns ju undantag såklart man kan göra klipp)

kolla jysk till exempel de firar födelsedagar, och har alltid rea och firar något året om...
(egentligen tror jag det handlar om standard priser på rea, och för höga normalpriser i många fall.)

men visst klipp går alltid göra ,gäller dock att ha tur att just det man söker kommer vid rätt tillfälle.

R Scarpa27
2014-11-19, 22:01
just ja.. satt och diskuterade ssd diskar på fikat idag med en kille.
och jag gick in på att jag ska byta till ssd eventuellt.

då kom vi in på det här med oem/serial nummret... är det låst till datorns nuvarande hårddisk? kommer det funka på om man sätter in en ny ssd disk?

kanske väldigt dum fråga men man vill ju icke stå med skägget i brevlådan.

R Scarpa27
2014-11-20, 21:17
bump.. skulle behöva svar snabt om ocanstående fråga :D...
om jag byter hårddisk kommer datorn acceptera min oem / licensnyckel på den nya hårddisken????

eller kommer det ej fungera?, eller är det bundet till moderkortet?

Jockefoten
2014-11-20, 21:20
bump.. skulle behöva svar snabt om ocanstående fråga :D...
om jag byter hårddisk kommer datorn acceptera min oem / licensnyckel på den nya hårddisken????

eller kommer det ej fungera?, eller är det bundet till moderkortet?

http://windowstips.nu/oem-och-retail/

R Scarpa27
2014-11-20, 21:22
tack jocke.
oem verkade bara vara bundet @ moderkort... då smäller jag till på en ssd i veckan :D

Scratch89
2014-11-21, 19:16
Finns det något sätt att se vad hårddiskens utrymme tas upp av? Min SSD är relativt full hela tiden men jag tycker inte att jag har något speciellt installerat på den. Kanske vore bra att formatera då och då så man slipper dra på sig en massa saker?

Vore också tacksam för tips på bra program för detta (rensa disk) eller bara för att hålla koll på vad som tar upp plats.

Jarod
2014-11-21, 19:17
Finns det något sätt att se vad hårddiskens utrymme tas upp av? Min SSD är relativt full hela tiden men jag tycker inte att jag har något speciellt installerat på den. Kanske vore bra att formatera då och då så man slipper dra på sig en massa saker?

Vore också tacksam för tips på bra program för detta (rensa disk) eller bara för att hålla koll på vad som tar upp plats.

Ladda hem gratisprogrammet WinDirStat.

Scratch89
2014-11-21, 19:34
Ladda hem gratisprogrammet WinDirStat.

Bra tips! Tror jag har haft det innan.
Tycker det generellt är så konstigt med hårddiskutrymme. Det fylls på utan att man gör något (tycker jag). Hade ca 11 GB fritt, öppnade Steam, och nu har jag bara 3 GB kvar. :confused:

R Scarpa27
2014-11-21, 19:36
Bra tips! Tror jag har haft det innan.
Tycker det generellt är så konstigt med hårddiskutrymme. Det fylls på utan att man gör något (tycker jag). Hade ca 11 GB fritt, öppnade Steam, och nu har jag bara 3 GB kvar. :confused:

du är inte full ?
8 gb försvinner inte bara sådär :)

inte installerat något nytt spel precis ?

Scratch89
2014-11-21, 19:38
du är inte full ?
8 gb försvinner inte bara sådär :)

inte installerat något nytt spel precis ?

Det var nog att Steam använde hårddisken som temporär plats när den laddar hem uppdateringar. Nu när uppdateringarna var klara så kom platsen tillbaka. :)

StarkaUlf
2014-11-27, 21:26
Är det intel core i5/i7 som gäller på bärbara datorer? Eller är AMD lika bra/bättre?

Samt, tror ni det är bättre att köpa en ny dator nu under Black Friday eller tror ni att priserna blir lägre på mellandagsrean?

Blev lite sugen på den här, men det kanske finns bättre att få tag på för samma prisklass? http://www.mediamarkt.se/mcs/product/LENOVO-Z50-75-80EC007AMT,90952,510478,1630130.html?langId=-16#specifikation

R Scarpa27
2014-11-27, 21:40
Är det intel core i5/i7 som gäller på bärbara datorer? Eller är AMD lika bra/bättre?

Samt, tror ni det är bättre att köpa en ny dator nu under Black Friday eller tror ni att priserna blir lägre på mellandagsrean?

Blev lite sugen på den här, men det kanske finns bättre att få tag på för samma prisklass? http://www.mediamarkt.se/mcs/product/LENOVO-Z50-75-80EC007AMT,90952,510478,1630130.html?langId=-16#specifikation

tror säkerligen black friday har bättre erbjudanden... mellandagsrea är oftast all skit de vill ha ut innan året är slut...

dock ska du köpa den datorn du vill ha, och kanon om du hittar den billigare..
finns alltid erbjudande året runt för tiden, rea är mer av ett sätt att locka folk och egentligen är det inga kanonpriser.

skulle hellre satsat på i5 / i7 ist för amd....
gå bara inte efter namnet i5/i7 osv finns ju massor av olika prestanda.

se dock till att få ett dedikerat och bra grafikkort med och helst minst 6gb ram (går ju dock uppgradera senare)

har även lite saker jag själv spanar efter... och hoppas man kanske har tur att just de prylarna sänks i pris på black friday rean... annars köps de endå från billigaste sidan.

StarkaUlf
2014-11-27, 22:55
tror säkerligen black friday har bättre erbjudanden... mellandagsrea är oftast all skit de vill ha ut innan året är slut...

dock ska du köpa den datorn du vill ha, och kanon om du hittar den billigare..
finns alltid erbjudande året runt för tiden, rea är mer av ett sätt att locka folk och egentligen är det inga kanonpriser.

skulle hellre satsat på i5 / i7 ist för amd....
gå bara inte efter namnet i5/i7 osv finns ju massor av olika prestanda.

se dock till att få ett dedikerat och bra grafikkort med och helst minst 6gb ram (går ju dock uppgradera senare)

har även lite saker jag själv spanar efter... och hoppas man kanske har tur att just de prylarna sänks i pris på black friday rean... annars köps de endå från billigaste sidan.

Bör grafikminnet ligga på 2gb istället för 1gb?

Samt är GeForce eller Radeon att föredra?

6-8gb RAM känns givet iallafall.

Fler folk med åsikter?

Vattenflaska
2014-11-28, 11:18
Hej.

Är det någon som har tips på en billig stationär dator. Jag har sett att det finns datorer typ http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/PBDTU80EG018/packard-bell-imedia-s2185-stationar-dator för runt 2000:-

Är dessa något att ha? Någon som har tips på den billigaste mest prisvärda.

Datorn ska bara användas till, mail, skriva dokument, spotify, youtube. Det är min pappas dator som ska bytas ut.

King Grub
2014-11-28, 12:25
Den du länkade till klarar utan problem det du beskriver i alla fall.

kalle_banan
2014-11-28, 14:16
Bör grafikminnet ligga på 2gb istället för 1gb?

Samt är GeForce eller Radeon att föredra?

6-8gb RAM känns givet iallafall.

Fler folk med åsikter?

Intel och nvidia är generellt sett bättre på bärbara datorer, men vad ska du ha datorn till?

StarkaUlf
2014-11-29, 12:03
Intel och nvidia är generellt sett bättre på bärbara datorer, men vad ska du ha datorn till?

Använda lite basic program (photoshop osv), surfa och spela lite spel. Skulle inte göra något om det gick att spela spel likt CS 1.6/CS:GO någorlunda bra iallafall. Inte för att jag spelar det ofta, men någon gång kan vara kul :D

kalle_banan
2014-11-29, 13:50
Använda lite basic program (photoshop osv), surfa och spela lite spel. Skulle inte göra något om det gick att spela spel likt CS 1.6/CS:GO någorlunda bra iallafall. Inte för att jag spelar det ofta, men någon gång kan vara kul :D

Du kommer att mörda CS 1.6 och CS:GO med den datorn. Om du använder OpenCL i photoshop kommer du att få oförskämt bra prestanda jämfört med Intel/Nvidia-datorer. Radeon-grafikkort gör väldigt bra ifrån sig i program som har stöd för OpenCL nämligen. 5990:- för den hårdvaran är ett väldigt bra köp, 16gb ram och full HD är värt en del.

StarkaUlf
2014-11-29, 15:48
Du kommer att mörda CS 1.6 och CS:GO med den datorn. Om du använder OpenCL i photoshop kommer du att få oförskämt bra prestanda jämfört med Intel/Nvidia-datorer. Radeon-grafikkort gör väldigt bra ifrån sig i program som har stöd för OpenCL nämligen. 5990:- för den hårdvaran är ett väldigt bra köp, 16gb ram och full HD är värt en del.

Alright, då kanske man bör slå till :) Trots allt en sänkning av 3000 kronor.

Ska kolla igenom om det finns fler erbjudanden och eventuellt något liknande i samma prisklass med Intel/Nvidia.

Dezen
2014-11-30, 13:03
Behöver akut hjälp. Har fått ett problem med datorn som jag aldrig varit med om förut.

När jag startar den så går allt igång och är som vanligt några sekunder, men precis innan BIOS så startar den om. Sen håller den på så tills jag stoppar den med knappen.

Någon som har någon idé om vad det kan vara? Har tänkt testa plocka ut ram minne etc för att felsöka.

King Grub
2014-11-30, 13:06
RAM är det sannolikt inte. Påverkar inte i det stadiet.

Moderkort eller nätaggregat. Har du riktig tur är det bara en sladd som hoppat ur.

forestgrove
2014-11-30, 13:34
Behöver akut hjälp. Har fått ett problem med datorn som jag aldrig varit med om förut.

När jag startar den så går allt igång och är som vanligt några sekunder, men precis innan BIOS så startar den om. Sen håller den på så tills jag stoppar den med knappen.

Någon som har någon idé om vad det kan vara? Har tänkt testa plocka ut ram minne etc för att felsöka.

Kolla så att alla kondensatorer på moderkortet verkar vara hela. Jag har för mig att min bror hade samma problem som du har, och då var det några kondendatorer som hade bränt. Googla "blown capacitor" för exempel på hur de kan se ut när de är paj.

Dezen
2014-11-30, 14:11
Tack för svaren båda två!
Någon pajad kondensator såg jag att det inte var. Öppnade burken för att kolla så alla sladdar satt i och det gjorde dom. Tänkte att det kunde vara värt att kolla ram/grafik innan jag började plocka ut nätagget från en annan dator, och det var tur det för det var ram minnet som spökade. Sitter nu med 6gb istället för 8 :(

StarkaUlf
2014-12-01, 11:09

Hittade den här för 5,5.

https://www.komplett.se/acer-aspire-e5-572g-156-hd/817388#!tab:extra

Något du kan rekommendera kanske? :)

mangemani
2014-12-01, 14:00
behöver hjälp här då jag inte fattar alls vad som har hänt.
uppdaterade mitt rome total war 2 och datorn började klaga på att min spel HDD hade för lite utrymme så jag gick in och kollade hur mycket det var kvar och såg att det var 1,5meg kvar vilket jag tyckte var konstigt då jag minns att det var flera gig ledigt på den och att den senaste uppdateringen inte var så stor.
så jag tog bort spel och annat på HDD så det lugnt blev uppåt 100gig ledigt, installerade sedan ett spel som låg på 12 gig och nu klagar åter igen datorn på att det är för lite plats på HDD=/.
vad händer?

WHITEFOLKS
2014-12-01, 14:06
Du har ingen rolig trojan eller liknande som ligger i bakgrunden och laddar ner/Delar filer?

Förutsättet att du tömt papperskorgen/tempkataloger osv..

kalle_banan
2014-12-01, 14:46
Hittade den här för 5,5.

https://www.komplett.se/acer-aspire-e5-572g-156-hd/817388#!tab:extra

Något du kan rekommendera kanske? :)

Den har en starkare processor och grafikkort men lägre upplösning på skärmen och hälften så mycket ram. AMD-datorns grafikkort är vad jag kan se bättre på OpenCL-beräkningar så i slutändan får du fråga dig själv vad som är viktigt för dig.

vicarious
2014-12-02, 15:58
Hur konverterar man enklast .wav till .mp3?

R Scarpa27
2014-12-02, 19:42
Hur konverterar man enklast .wav till .mp3?

så enkelt som wav to mp3 programmet, eller direkt via webben här: http://media.io/sv/

Programmet på datorn kan dock vara grymmt att ha då det konventerar många format och man högerklickar bara på filen och trycker convert.

men fåtal filer så dra det online ist.

Figurenha
2014-12-02, 20:05
När jag ska kolla på Gladiator i 1080p i en .mkv-fil på min macbook pro via VLC så försvinner ljudet i någon sekund och sen kan de ta någon minut igen tills det händer igen. VLC är uppdaterat, inte varit såhär innan, vad kan det vara?

R Scarpa27
2014-12-02, 20:54
När jag ska kolla på Gladiator i 1080p i en .mkv-fil på min macbook pro via VLC så försvinner ljudet i någon sekund och sen kan de ta någon minut igen tills det händer igen. VLC är uppdaterat, inte varit såhär innan, vad kan det vara?

testa iaf.

http://www.mkvrepair.com/

kalle_banan
2014-12-02, 20:56

Händer det bara med den filmen? Funkar den som den ska på andra datorer eller t.ex på din telefon/surfplatta eller liknande enhet?

wo0ord
2014-12-03, 10:09
Fick låna en skrivare av en kompis (Hp laserjet 1000 series). Men den verkar inte vara kompatibel med mitt oprativsystem (Windows 8). Hur skall jag gå tillväga för att hitta drivrutiner till denna skrivare?

R Scarpa27
2014-12-03, 10:43
Fick låna en skrivare av en kompis (Hp laserjet 1000 series). Men den verkar inte vara kompatibel med mitt oprativsystem (Windows 8). Hur skall jag gå tillväga för att hitta drivrutiner till denna skrivare?

de har ej gjort drivrutiner för detta...

dock finns det ju lifehacks till allt :) hehe..
följ instruktionen nedan (saxad info)

OK
I've just discovered how to fix it
all you need to do is to download the Windows XP driver file for HP laserJet 1000 from HP website...it's the one named HP LaserJet 1000 Host Based Driver

drivrutin ladda ner= http://h20564.www2.hp.com/hpsc/swd/public/readIndex?sp4ts.oid=45675&swLangOid=36&swEnvOid=228

1) Right click and unzip the exe file you've just downloaded

2) goto Printers (Control Panel\Hardware and Sound\Printers)
3) Right click anywhere in the window and select Add a printer. The popup window should now appear
4) Click Add a local printer
5) Click Next
6) Click Have Disk
7) Browse to the location of unzipped folder you (See step 1)
8) My printer was with USB so I choose zUSB.inf (not sure about serial, u might have to choose HPLJ1000 for serial)
9) Click Open and then OK

Computer will install the printer named HP LaserJet 1000, but it wont work

Now Connect your printer to the computer...
Vista will look for the printer driver and install the printer which will work
You should now delete the printer named "hp LaserJet 1000" and make "hp LaserJet 1000 (Copy)" the default printer
You might wanna rename it too

Test and it should work
Worked for me atleast

vicarious
2014-12-03, 12:04
Någon egentlig skillnad på kvalitén när man köper kablage nuförtiden? Behöver en displayport-kabel. På komplett kostar en 2 meters kabel 319kr. På Inet 199kr och på Webhallen endast 99kr. Hur kan det skilja så mycket?

mattilainen
2014-12-03, 12:26
någon som kan tipsa om en Bra skärm med 120 - 144 hz som ska vara snabb och bra för spelande? Förstår att priset kan vara allt från 2000 - 10 000 kr.. Bäst prestanda för bäst pris är jag ute efter, dyrt behöver det inte vara ;)

vicarious
2014-12-03, 14:05
någon som kan tipsa om en Bra skärm med 120 - 144 hz som ska vara snabb och bra för spelande? Förstår att priset kan vara allt från 2000 - 10 000 kr.. Bäst prestanda för bäst pris är jag ute efter, dyrt behöver det inte vara ;)

24 eller 27 tum?

Dessa ligger under 3k och är hyfsade ändå.

ASUS 24" VG248QE (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1520860)
Acer Predator 24" (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2603257)
BenQ 24" XL2420Z (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2442872)

Figurenha
2014-12-03, 20:27
testa iaf.

http://www.mkvrepair.com/

Kan inte installera programmet på macen för står att det inte är nån säker källa eller vad det stod.. försökte hitta något annat liknande program men gick inte heller..

Händer det bara med den filmen? Funkar den som den ska på andra datorer eller t.ex på din telefon/surfplatta eller liknande enhet?

Provade Band of Brothers som också är en .mkv-fil och där blev det inget alls. Har tyvärr ingen annan dator att prova med och försöka lägga över den på mobilen är ingen mening då den är på 5gb.

Finns det inga codecs eller något att ladda ner som kan lösa skiten? :/

R Scarpa27
2014-12-03, 20:45

Rea! 144 hz och 1 ms. 2090:-
här:http://cdon.se/hemelektronik/aoc/aoc-g2460pqu-tn-144hz-24-p22801370

för 2pappa duger den mer än väl dock no ips...

sen har du ju thor
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu/23inch-fujitsu-p23t-6-thor-edition-ips-23-p20987690

detta är billiga alternativ... går ju hitta massor av billiga prisvärda skärmar.

vicarious
2014-12-03, 21:32
sen har du ju thor

Den där är bara 60hz och inte särskilt snabb.

WHITEFOLKS
2014-12-03, 21:34
En 144hz som man kan köra lightboost på e bra skit.

R Scarpa27
2014-12-03, 21:50
Den där är bara 60hz och inte särskilt snabb.

dock den första var 144hz och 1ms för 2k...

finns ju Ännu bättre allt handlar ju om vad man vill lägga...

jag gillar EIZO:s skärmar =)

kalle_banan
2014-12-03, 21:59
Provade Band of Brothers som också är en .mkv-fil och där blev det inget alls. Har tyvärr ingen annan dator att prova med och försöka lägga över den på mobilen är ingen mening då den är på 5gb.

Finns det inga codecs eller något att ladda ner som kan lösa skiten? :/

Jag har ingen aning, jag gissar hej vilt, men prova xbmc: http://kodi.tv/download/
Hemsidan kan verka lite rörig men dom byter namn från xbmc till Kodi när version 14.0 släpps.
Men jag tänker att om problemet beror på att filen mot förmodan är för tung för din dator så kan xbmc underlätta uppspelningen. Jag använder alltid xbmc på min klena amd E300-laptop när jag kollar på t.ex twitch och det funkar galant till och med om jag låser processorn på 780 mhz, och det finns inte en chans att det funkar om jag använder vlc istället. Så förhoppningsvis kan xbmc lösa dina problem, prova och se.

Figurenha
2014-12-04, 21:24
Jag har ingen aning, jag gissar hej vilt, men prova xbmc: http://kodi.tv/download/
Hemsidan kan verka lite rörig men dom byter namn från xbmc till Kodi när version 14.0 släpps.
Men jag tänker att om problemet beror på att filen mot förmodan är för tung för din dator så kan xbmc underlätta uppspelningen. Jag använder alltid xbmc på min klena amd E300-laptop när jag kollar på t.ex twitch och det funkar galant till och med om jag låser processorn på 780 mhz, och det finns inte en chans att det funkar om jag använder vlc istället. Så förhoppningsvis kan xbmc lösa dina problem, prova och se.

Aldrig haft detta problemet innan med samma film nämligen, och för tungt ska det inte vara då jag har den nyare Macbook Pro. Men ska prova det iallafall!

R Scarpa27
2014-12-04, 21:27
Aldrig haft detta problemet innan med samma film nämligen, och för tungt ska det inte vara då jag har den nyare Macbook Pro. Men ska prova det iallafall!

släng filmen/ ladda ner/köp / whatever fixa filen på nytt.

Mouline
2014-12-05, 14:14
Hjälp!

När jag kör spel i window mode och får meddelande i skype fryser spelet till och man går i slowmotion. (Spelar tibia).

Fpsen går inte ner utom håller sig konstant. Lagget sker i 2-5sekunder vid ett meddlande och kommer varje gång någon skriver en rad i skype.

Har googlat och fått att man ska ta bort porttillhörigheten men de löste problemet inte. Tagit bort notification vilket inte hellet hjälpt.

Processortillhörighet u.a.
Antivirus u.a.
Ominstallation u.a.
Automatiskuppdatering u.a.

Tl:dr - Lagg vid meddelande i Skype.

Juxta
2014-12-05, 14:20
Hjälp!

När jag kör spel i window mode och får meddelande i skype fryser spelet till och man går i slowmotion. (Spelar tibia).

Fpsen går inte ner utom håller sig konstant. Lagget sker i 2-5sekunder vid ett meddlande och kommer varje gång någon skriver en rad i skype.

Har googlat och fått att man ska ta bort porttillhörigheten men de löste problemet inte. Tagit bort notification vilket inte hellet hjälpt.

Processortillhörighet u.a.
Antivirus u.a.
Ominstallation u.a.
Automatiskuppdatering u.a.

Tl:dr - Lagg vid meddelande i Skype.

Tycker det känns som att det har med att Skype-fönstret(notifikationerna) lägger sig ovanför Tibia. Det går säkert över till desktopläge grafisk sett och Tibia får samma resurser som om det vore nedtabbat. Kolla om du kan lösa det genom att ställa in så Skype inte ger dig popup-notifikationer.

R Scarpa27
2014-12-05, 19:39
ouch tibia nostalgi i mina öron :D

Juxta
2014-12-06, 02:24
Uppgraderade från ett Geforce 560Ti 1Gb till ett Geforce 760 4Gb.

I början fick jag real time audio problem, massa klick och oljud när jag använde datorn och hade ljud igång. Efter mycket felsökande gav jag upp och kopplade in högtalarna i moderkortet istället, vilket inte gör något då det är ett lika bra ljudkort i det om inte bättre. Ljudproblemet försvann. Eller, klicken och ojluden färsvann, men kör jag t.ex LatencyMon så är ju problemet kvar.

Dock(halvt orelaterat) så har nu mina spel börjat lagga som fan. Kunde knappt spela Dota2 igår och tänkte att jag skulle fortsätta spela Thief nu men det är inte spelbart. Har tappat ca 30-50fps över en dag. Märker även att datorn är laggig när den ska rendera vanliga fönster, typ som att skrolla på en websida. Så var den inte igår och då gick det att spela.

Pallar inte en formatering. Funderar på att koppla in mitt 560Ti igen och bara skita i 760:t.

Juxta
2014-12-06, 02:36
http://i.imgur.com/R1GmDde.gif

http://i.imgur.com/R1GmDde.gif

wo0ord
2014-12-06, 10:08
de har ej gjort drivrutiner för detta...

dock finns det ju lifehacks till allt :) hehe..
följ instruktionen nedan (saxad info)

OK
I've just discovered how to fix it
all you need to do is to download the Windows XP driver file for HP laserJet 1000 from HP website...it's the one named HP LaserJet 1000 Host Based Driver

drivrutin ladda ner= http://h20564.www2.hp.com/hpsc/swd/public/readIndex?sp4ts.oid=45675&swLangOid=36&swEnvOid=228

1) Right click and unzip the exe file you've just downloaded

2) goto Printers (Control Panel\Hardware and Sound\Printers)
3) Right click anywhere in the window and select Add a printer. The popup window should now appear
4) Click Add a local printer
5) Click Next
6) Click Have Disk
7) Browse to the location of unzipped folder you (See step 1)
8) My printer was with USB so I choose zUSB.inf (not sure about serial, u might have to choose HPLJ1000 for serial)
9) Click Open and then OK

Computer will install the printer named HP LaserJet 1000, but it wont work

Now Connect your printer to the computer...
Vista will look for the printer driver and install the printer which will work
You should now delete the printer named "hp LaserJet 1000" and make "hp LaserJet 1000 (Copy)" the default printer
You might wanna rename it too

Test and it should work
Worked for me atleast

Tack för visat engagemang, dock så fungerade dom nerladdade drivrutinerna med en dator som är windows -x64 baserat som det så fint stod i varningsmeddelandet. :(

Olegh
2014-12-06, 10:11

I början fick jag real time audio problem, massa klick och oljud när jag använde datorn och hade ljud igång. Efter mycket felsökande gav jag upp och kopplade in högtalarna i moderkortet istället, vilket inte gör något då det är ett lika bra ljudkort i det om inte bättre. Ljudproblemet försvann. Eller, klicken och ojluden färsvann, men kör jag t.ex LatencyMon så är ju problemet kvar.

Dock(halvt orelaterat) så har nu mina spel börjat lagga som fan. Kunde knappt spela Dota2 igår och tänkte att jag skulle fortsätta spela Thief nu men det är inte spelbart. Har tappat ca 30-50fps över en dag. Märker även att datorn är laggig när den ska rendera vanliga fönster, typ som att skrolla på en websida. Så var den inte igår och då gick det att spela.

Pallar inte en formatering. Funderar på att koppla in mitt 560Ti igen och bara skita i 760:t.

Testat att rensa alla drivrutiner som har med Nvidia att göra och installera på nytt?

Grotesk
2014-12-06, 10:59
Jag fick en dator av en polare nyligen då han uppgraderade. Min gamla var gammal så det var en uppgradering för mig.

Tidigare har jag kört HDMI på mitt gamla Radeon 4/5-nånting. Men nu på mitt GeForce GTX 560Ti 1GB så är det en mycket mindre ingång (väldigt trångt också pga. Antec Twelve Hundred big tower) och jag undrar således om jag kan köpa någon "omvandlare/switch" för att slippa köpa ny kabel? Någon som har en aning?

Jag provade köpa en grej som skulle "omvandla" HDMI till micro-HDMI men det passade inte då änden blev istället för liten för ingången.
Som ni märker hänger jag inte alls med i tekniksvängen längre. :d

hahavaffan
2014-12-06, 11:30
Det kanske är displayport eller minidisplayport Grotesk?

Jockefoten
2014-12-06, 11:47
Jag fick en dator av en polare nyligen då han uppgraderade. Min gamla var gammal så det var en uppgradering för mig.

Tidigare har jag kört HDMI på mitt gamla Radeon 4/5-nånting. Men nu på mitt GeForce GTX 560Ti 1GB så är det en mycket mindre ingång (väldigt trångt också pga. Antec Twelve Hundred big tower) och jag undrar således om jag kan köpa någon "omvandlare/switch" för att slippa köpa ny kabel? Någon som har en aning?

Jag provade köpa en grej som skulle "omvandla" HDMI till micro-HDMI men det passade inte då änden blev istället för liten för ingången.
Som ni märker hänger jag inte alls med i tekniksvängen längre. :d

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hdmi/mini-hdmi/mini-hdmi-adapter-p98239

Juxta
2014-12-06, 17:56
Testat att rensa alla drivrutiner som har med Nvidia att göra och installera på nytt?

Har gjort det flera gånger, med och utan CCleaner. Är säker på att en formatering skulle hjälpa men har inte tid med att installera om allt. Har 4 slutuppgifter som ska in i helgen till utbildningen mm.

King Grub
2014-12-06, 19:19
CCleaner? Det tar inte bort rester av grafikkortsdrivrutiner. Kör http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html

Juxta
2014-12-06, 19:42
CCleaner? Det tar inte bort rester av grafikkortsdrivrutiner. Kör http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html

Har använt den också tyvärr.

King Grub
2014-12-06, 19:43
Det kan ju vara ett defekt 760?

R Scarpa27
2014-12-06, 19:50

detta kanske är något att läsa iaf...

https://forums.geforce.com/default/topic/687880/geforce-700-600-series/-solved-fps-problems-with-a-gtx-760-mainly-in-bf4/

Juxta
2014-12-06, 20:17
Det kan ju vara ett defekt 760?

Ja, det har aldrig uteslutits. Har siktat in mig på mellandagarna för att se om det dyker upp något kap.

detta kanske är något att läsa iaf...

https://forums.geforce.com/default/topic/687880/geforce-700-600-series/-solved-fps-problems-with-a-gtx-760-mainly-in-bf4/

Tack, ska kolla!

Masterpan
2014-12-09, 20:37
Ska snart börja plugga och kommer då flytta till ett litet rum (20 kvm) där det mesta i media och underhållning kommer utgå från min dator. Tänkte då att det kan vara värt att köpa en riktigt schysst, stor skärm

Vill ha en stor skärm (>27') med riktigt fet bild! Spelar väldigt sällan spel eller utövar andra aktiviteter med hög FPS,jag undrar då om det är nån viss spec som man inte behöver ha så avancerat av? Refresh rate kanske? Har inte så stor koll.. Vidare undrar jag om det kan vara värt att köpa en liten TV att ha som skärm, tankar kring det? Har märkt att man får större yta för pengarna, antar att det är sämre bild eller något då? Eller är det just refresh raten som är sämre?

Tack för hjälpen

Dreas
2014-12-09, 20:40
Ska snart börja plugga och kommer då flytta till ett litet rum (20 kvm) där det mesta i media och underhållning kommer utgå från min dator. Tänkte då att det kan vara värt att köpa en riktigt schysst, stor skärm

Vill ha en stor skärm (>27') med riktigt fet bild! Spelar väldigt sällan spel eller utövar andra aktiviteter med hög FPS,jag undrar då om det är nån viss spec som man inte behöver ha så avancerat av? Refresh rate kanske? Har inte så stor koll.. Vidare undrar jag om det kan vara värt att köpa en liten TV att ha som skärm, tankar kring det? Har märkt att man får större yta för pengarna, antar att det är sämre bild eller något då? Eller är det just refresh raten som är sämre?

Tack för hjälpenhttp://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2717261,1387727

Asus 278QR eller bara 278Q kan jag rekommendera.

Refresh rate har mer med panel att göra än kostnad.

R Scarpa27
2014-12-09, 20:41

Tack för hjälpen

nej köp en skärm och ingen tv. :smash:

eizo skärmar =) är en favorit för min del, dock duger nog det mesta ska du se.

kika lite
http://cdon.se/hemelektronik/bildsk%C3%A4rmar/bildsk%C3%A4rm_26_-_30_tum/

Masterpan
2014-12-09, 21:12
nej köp en skärm och ingen tv. :smash:

eizo skärmar =) är en favorit för min del, dock duger nog det mesta ska du se.

kika lite
http://cdon.se/hemelektronik/bildsk%C3%A4rmar/bildsk%C3%A4rm_26_-_30_tum/

Vad är nackdelen med TV då? Såg att det fanns t.ex 40' 4k-HD tv för 5000 kr,

https://www.dustinhome.se/product/5010810607/40ub800v-40-led-4k

Olegh
2014-12-09, 21:20
Jag tror faktiskt att den skulle funka helt ok (ok, jag hann tänka lite när jag skrev inlägget, läs vidare..). Om jag inte missminner mig så har jag läst att bitdjupet kan vara sämre på tv-apparater (vet inte om det gäller generellt, du får forska vidare) vilket i sin tur kan ge upphov till otrevliga gradienter. Det är sånt man kanske ser först när man sitter nära skärmen, så det låter inte orimligt. Iaf, Philips har nyligen lanserat en skärm som är tänkt att användas just som datorskärm:

https://www.dustinhome.se/product/5010807741/bdm4065uc-40-4k-tft-led-black

Edit: Jo, en annan grej med 4k-skärmar är uppdateringsfrekvensen. Med så många pixlar fixar nuvarande HDMI-standard bara 30 hz, ska man upp till 60 (som är standard) så behövs displayport (1.2). Vissa skärmar fixar det inte alls. Det är nästan säkert nåt du tappar med den där LG-skärmen. Oftast kanske det funkar ok ändå, men jag skulle påstå att den passar ganska dåligt för t.ex. snabba datorspel.

King Grub
2014-12-09, 21:20
http://www.itworld.com/article/2832687/consumerization/don-t-buy-the-hype-on-using-a-4k-tv-as-a-computer-monitor.html

shadowfire
2014-12-13, 11:30
Jag brukar nästan årligen blåsa om burken bara för det är skönt att rensa ut allt slagg på maskinen, bli av med program eller spel man inte använder och få kicka igång med fräscht register, kanske partionera om lite diskar och ändra lite lagringsstruktur mm.

Står kvar på win7 fortfarande, men kör åttan på mediamaskinen för att nyttja åttans Windows Storage Spaces och köra mediamaskinen som en NAS. Är dock "8.0" som jag kör och inte vet jag om jag är sådär väldans imponerad.

Är det värt att blåsa upp båda burkarna till 8.1? Eller ska jag softa och ligga kvar på vaniljåttan på nasen och och köra vidare på sjuan på vanliga burken? Kan tillägga att vanliga maskinen primärt körs för spel, filmredigering och surf och inte körs på highendhårdvara.

hahavaffan
2014-12-13, 12:01
Jag tänker köra vidare på 7:an tills 10:an släpps nästa år.

shadowfire
2014-12-13, 12:08
Jag tänker köra vidare på 7:an tills 10:an släpps nästa år.

Ja det är lite det jag är inne på
ska bara bli kvitt den där lilla poprutan om att windows inte är genuint, host

Juxta
2014-12-13, 12:16
8.1 tyckte jag tillförde småsaker som gör att man inte stör sig på ologiska moment som i 8.0.

Termy
2014-12-14, 12:26
Min laptop blir svart i vissa vinklar när jag vinklar om skärmen. Inte varje gång och inte alltid exakt samma vinklar, men ganska likt. Är det nått vajsing med kablaget inuti?

King Grub
2014-12-14, 12:29
Det låter sannolikt.

Termy
2014-12-14, 13:00
Låter ju trist med tanke på att jag köpte den för typ 3 månader sedan... inte direkt aktuellt med att lämna in på service heller när man är på andra sidan jordklotet. Får väl hålla tummarna att det håller sig på en jämnkass nivå och inte blir progressivt värre.

xarizma
2014-12-15, 02:33
Tjena.

Jag har en bärbar dator, en Lenovo. Hur är det med laddning? Tar datorn skada om man laddar den lite titt som tätt? Ska man ta slut på batteriet helt innan man laddar om den? Eller kan man småladda lite då och då osv, ja ni fattar.

R Scarpa27
2014-12-15, 08:38
Låter ju trist med tanke på att jag köpte den för typ 3 månader sedan... inte direkt aktuellt med att lämna in på service heller när man är på andra sidan jordklotet. Får väl hålla tummarna att det håller sig på en jämnkass nivå och inte blir progressivt värre.

märke? @ laptopen?

kaer
2014-12-15, 09:59
Jag behöver lite mac-hjälp. Jag kan ingenting om mac, men min sambo har en sån där liten helvetesmaskin (macbook pro, ett par år gammal), och på något vis har jag ändå blivit supportansvarig för den.

Hon har uppgraderat ifrån maverick till yosemite nyligen. Några dagar senare så visar den badboll på i princip allt. Varje gång man startar en app så känns det som att datorn fryser i 30 sekunder eller så. Samma sak när man skriver eller använder menyerna.

CPU och minnesåtgång ser ok ut. Det finns gott plats på hårddisken.
Jag har kollat disk med diskutility och det där med permissions, båda åtgärderna tog _väldigt_ lång tid.

Datorn är krypterad, men det verkar funka som det ska (läst att en del fått problem med det).

Är det ngn som har någon idé om vad som kan vara fel?
Alternativ, hur ominstallerar man en mac?

r1kkie
2014-12-15, 11:50
Jag behöver lite mac-hjälp. Jag kan ingenting om mac, men min sambo har en sån där liten helvetesmaskin (macbook pro, ett par år gammal), och på något vis har jag ändå blivit supportansvarig för den.

Hon har uppgraderat ifrån maverick till yosemite nyligen. Några dagar senare så visar den badboll på i princip allt. Varje gång man startar en app så känns det som att datorn fryser i 30 sekunder eller så. Samma sak när man skriver eller använder menyerna.

CPU och minnesåtgång ser ok ut. Det finns gott plats på hårddisken.
Jag har kollat disk med diskutility och det där med permissions, båda åtgärderna tog _väldigt_ lång tid.

Datorn är krypterad, men det verkar funka som det ska (läst att en del fått problem med det).

Är det ngn som har någon idé om vad som kan vara fel?
Alternativ, hur ominstallerar man en mac?

Bind fast den i dragkroken och kör till närmsta affär och köp en icke apple. :Virro

Kunde inte låta bli att skoja till det lite såhär på en måndag

shadowfire
2014-12-15, 13:52
Är det någon som vet om det går att köra en USB hub med enbart honorna på hubben, utan att ansluta själva hubbens hane till något?

Min surfplatta har en keff specialanslutning som gör att jag inte kan ansluta t.ex. en minneskortläsare direkt till plattan utan att beställa en specialkabel. Dock så har jag ju en USB-kabel med en hankontakt på till den. Funderar på om man köper en USB-hub och ansluter plattan till den + kortläsaren till den, om de kommer att kunna kommunicera? (som en vanlig nätverkshub eller router)

Snobbe
2014-12-15, 14:23
Tjena.

Jag har en bärbar dator, en Lenovo. Hur är det med laddning? Tar datorn skada om man laddar den lite titt som tätt? Ska man ta slut på batteriet helt innan man laddar om den? Eller kan man småladda lite då och då osv, ja ni fattar.

Beror på hur gammal den är, nya batterier mår sämre av att laddas ur helt. Och skadas inte av att vara i laddarn hela tiden. Kommer inte ihåg vad batterierna heter dock.

Termy
2014-12-15, 14:55
märke? @ laptopen?

Asus ROG G750jz

Kimball
2014-12-15, 15:02
Ja det är lite det jag är inne på
ska bara bli kvitt den där lilla poprutan om att windows inte är genuint, host

windows 7 loader

Väntar också till full 10 release innan något blåses om på nytt!

kalle_banan
2014-12-17, 16:20
Jag köpte en ny skärm till datorn och på botten av skärmen är det en blå färggradient som lyser igenom och förstör färgen på det som visas på skärmen. Det måste väl vara ett produktionsfel och gå på garantin?

EDIT: Den blåa randen är tydligast mot svart bakgrund men mot vit bakgrund ser man en ännu svagare blå nyansskillnad som är starkast i botten av skärmen som blir svagare och till slut helt borta vid mitten av skärmen ungefär. Det måste väl gå att bara packa ihop skärmen och lämna tillbaka den?

King Grub
2014-12-17, 16:49
Det kallas backlight bleeding och finns på dom flesta skärmar, särskilt med TN-panel. En relativt billig TN-skärm och man får rejäl genomblödning av ljus på det där sättet.

Mental
2014-12-17, 16:51
Det beror ju på hur stark bleed du har, men oftast så är det normalt och inget man reklamerar.

kalle_banan
2014-12-17, 21:04
Jag trixade lite med ljus- och färginställningarna på skärmen och nu märks det inte lika mycket.

R Scarpa27
2014-12-17, 21:09
Jag köpte en ny skärm till datorn och på botten av skärmen är det en blå färggradient som lyser igenom och förstör färgen på det som visas på skärmen. Det måste väl vara ett produktionsfel och gå på garantin?

EDIT: Den blåa randen är tydligast mot svart bakgrund men mot vit bakgrund ser man en ännu svagare blå nyansskillnad som är starkast i botten av skärmen som blir svagare och till slut helt borta vid mitten av skärmen ungefär. Det måste väl gå att bara packa ihop skärmen och lämna tillbaka den?

är det mycket? likaratat denna bild? @ v skärm.
http://desmond.imageshack.us/Himg641/scaled.php?server=641&filename=backlightbleedjmfrelse0.jpg&res=medium

gohei
2014-12-18, 15:22
Någon som använt sig av filåterskapningsprogram?
Försöker nämligen få tillbaka lite gamla foton från en mobil och har testat lite olika program utan framgång. Vissa program kan hitta filerna och påstår att dom är i god kondition, men ändå när filerna återskapas så är dom ändå trasiga. Nån som sitter på tips?

Mental
2014-12-18, 15:25
Bilder på TN blödning (https://www.google.se/search?q=normal+amount+of+bleed+tn+panel&espv=2&biw=1680&bih=925&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=xuOSVM6wMOT5ywPmq4CYCg&ved=0CAYQ_AUoAQ)

kalle_banan
2014-12-19, 10:13
Bilder på TN blödning (https://www.google.se/search?q=normal+amount+of+bleed+tn+panel&espv=2&biw=1680&bih=925&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=xuOSVM6wMOT5ywPmq4CYCg&ved=0CAYQ_AUoAQ)

Min skärm har exakt samma blöd-mönster som den här:
http://i57.tinypic.com/avhdf6.jpg
I tråden där jag hittade den sa dom att han skulle skicka tillbaka den, så jag antar att en återförsäljare godtar den mängden som för mycket.
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1337712-hur-mycket-backlight-bleeding-ar-acceptabelt-aoc-g2460pg/

StarkaUlf
2014-12-23, 19:58
Funderar på att köpa en ny laptop till mina föräldrar. Dom använder den bara till att surfa i princip. Pris upp till 3000 kr.

Bör väl räcka med en Intel core i3-i5, 1.5+ Ghz med 4-6 gb ram?

Eller räcker det med Intel celeron?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/207002-asus_x550ca-xx1071h_156-i5-3337u-4gb-500gb-hd4000-win_81

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/199666-lenovo_g505s_156-a8-4500m-4gb-500gb-hd7640g-win_81

StarkaUlf
2014-12-23, 20:20
Funderar på att köpa en ny laptop till mina föräldrar. Dom använder den bara till att surfa i princip. Pris upp till 3000 kr.

Bör väl räcka med en Intel core i3-i5, 1.5+ Ghz med 4-6 gb ram?

Eller räcker det med Intel celeron?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/207002-asus_x550ca-xx1071h_156-i5-3337u-4gb-500gb-hd4000-win_81

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/199666-lenovo_g505s_156-a8-4500m-4gb-500gb-hd7640g-win_81

http://www.siba.se/datorer/barbara-datorer/visa-alla-barbara-datorer/lenovo-g50-70-59427551-113594

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2897668

Just nu står det väl mellan någon av dessa fyra. Vilken hade ni tipsat om?

R Scarpa27
2014-12-23, 20:26
att säga i3 eller i5 bara går inte :D finns ju olika i3 och i5...
en i3 kan ju vara bättre än en i5 tex...

men använder dina föräldrar den till enbart surf funkar nog alla datorer på marknaden, försök hitta billigast =)

kanske? ganska mkt för pengarna.
http://cdon.se/hemelektronik/acer/15inch-acer-e1-572g-34014g50dnkk-i3-4010-4gb-r5-m240-1gb-w8-1-p26701504

Olegh
2014-12-23, 20:30
Lenovon från Siba har ju bäst specs. Jag skulle stryka Lenovon med AMD-processor helt. Bägge från Asus skulle nog räcka till prestandamässigt, men jag har svårt att tro att de har några andra märkbara fördelar som kompenserar. Ska den köras på batteri så kanske de klenare Asus datorerna fixar lite längre tid, med betoning på lite.

Skärm och tangentbord måste man nästan känna och klämma på, alternativt lusläsa recensioner. Det senare är jättesvårt eftersom folk har så olika referensramar.

Ljudnivå: Samma sak där.

Vikt och mått: Ptja, läs :D

StarkaUlf
2014-12-23, 20:36
Alright, tack för hjälpen :) Den ska inte köras på batteriet.

Ska även se om det kommer något bra erbjudande kommande dagar. Grafikkortet antar jag inte spelar så där jättestor roll iallafall :D

Om man nu kan få en markant bättre dator för 3500 istället för ~3000, så betalar jag mer än gärna det så klart. Då lär den räcka/hålla väldigt länge iallafall.

R Scarpa27
2014-12-23, 20:41
Alright, tack för hjälpen :) Den ska inte köras på batteriet.

Ska även se om det kommer något bra erbjudande kommande dagar. Grafikkortet antar jag inte spelar så där jättestor roll iallafall :D

Om man nu kan få en markant bättre dator för 3500 istället för ~3000, så betalar jag mer än gärna det så klart. Då lär den räcka/hålla väldigt länge iallafall.

3500 eller 3000 och bättre dator? och du skiter i grafik osv alltså spelar inte mkt roll då de ska enbart surfa.

ta billigaste på mellandagsrean isf. :)

timoat
2015-01-04, 02:11
Jag har problem med Firefox jämfört med Chrome. Youtube och dirty pages är EXTREMT laggiga i Firefox, men flyter på utan problem i Chrome. Om jag försöker kolla youtube så fryser muspekaren konstant och laggar efter 1-2 sekunder I FF. Om jag försöker kolla på denna video på youtube,

https://www.youtube.com/watch?v=d1jBSTcVdrs

så får jag inte upp alla kvalitetsinställningar i FF, kan tex bara välja 240 som max upplösning, men i Chrome får exakt samma adress 360 alternativet. Inga tillägg i nån av läsarna, (testade dock att installera adblock i FF för att se om det hjälpte, men det gjorde det inte)

Flash uppdaterat i båda, och jag har runt 13 mb/s ner enligt speedtest.
Browserhistorik är slängd och jag har precis nyinstallerat FF.
Nån som haft liknande problem?

timoat
2015-01-04, 10:40
Ska sägas att Spybot S/D och Malwarebytes får upp noll.

Jockefoten
2015-01-04, 10:43
Det lättaste är väl att byta till Chrome?

timoat
2015-01-04, 10:57
Det lättaste är väl att byta till Chrome?

Jag skulle ändå vilja veta varför FF beter sig underligt.

King Grub
2015-01-04, 11:00
Prova stänga av hårdvaruacceleration i Firefox: Tools -> Options -> Advanced -> General -> avbocka "Use hardware acceleration".

Jockefoten
2015-01-04, 11:25
I Chrome så kan man ställa in dedikerat minne till webbläsaren, något liknande finns säkert för FF. Kolla så den inte är satt allt för lågt.

_Larre_
2015-01-04, 11:28
Vad gör man om HDMI-utgången på datorn verkar slutat fungera?

Vi har köpt ny kabel, TVn känner att något sitter i uttaget men det blir inte mer än så.

Datorn är en asus K73, nya grafikrutiner. Kan det behövas någon ny drivrutin för HMDI?

King Grub
2015-01-04, 11:35
Det finns från början i Windows.

timoat
2015-01-04, 11:38
Prova stänga av hårdvaruacceleration i Firefox: Tools -> Options -> Advanced -> General -> avbocka "Use hardware acceleration".

Grymt Grub, det hjälpte def. till! Fortfarande lite choppy, men helt annorlunda mot hur det var innan. Jag ska kolla upp exakt vad hårdvaruacceleration gör för något! Learnin´ sunday!

_Larre_
2015-01-04, 11:39
Finns det något enkelt sätt att kolla om utgången funkar som den ska? utan att koppla in något dvs.

Olegh
2015-01-04, 11:40
Vad menar du med att teven känner att det sitter något i uttaget?

timoat
2015-01-04, 11:41
Vad gör man om HDMI-utgången på datorn verkar slutat fungera?

Vi har köpt ny kabel, TVn känner att något sitter i uttaget men det blir inte mer än så.

Datorn är en asus K73, nya grafikrutiner. Kan det behövas någon ny drivrutin för HMDI?

Har du testat win + p för att cykla genom alla outputmodesen?

_Larre_
2015-01-04, 11:42
Vad menar du med att teven känner att det sitter något i uttaget?

När du ska byta källa så har den en ikon när något sitter i uttaget.

_Larre_
2015-01-04, 11:43
Har du testat win + p för att cykla genom alla outputmodesen?

Japp, ingen skillnad.

Control_61
2015-01-04, 19:59
Har det kommit en ny version av silverlight i dagarna?

Helt plötsligt fungerar inte viaplay och cmore play för mig (på grund av att jag inte har silverlight) och när jag ska installera det står det att "Ditt operativsystem stöder inte 64-bitarsversionen av Silverlight".

Det fungerade ypperligt i förrgår! Vad kan ha hänt? Går det att lösa på något sätt?

R Scarpa27
2015-01-04, 20:21
Har det kommit en ny version av silverlight i dagarna?

Helt plötsligt fungerar inte viaplay och cmore play för mig (på grund av att jag inte har silverlight) och när jag ska installera det står det att "Ditt operativsystem stöder inte 64-bitarsversionen av Silverlight".

Det fungerade ypperligt i förrgår! Vad kan ha hänt? Går det att lösa på något sätt?

avinstallera tidigare version först...
sedan starta om datorn och installera senaste versionen.

kalle_banan
2015-01-06, 14:02
Dagens protip:
Om du har installerat ett program i valfri Debian-distribution och saknar .deb-filen så kan du installera dpkg-repack och köra "sudo dpkg-repack programmetsnamn" och automagiskt skapa en ny .deb-fil. :hbang:
Jag fick en mjukvaruboner när jag gjorde det precis! :naughty:

timoat
2015-01-06, 14:49
Gha, nu har jag problem med Chrome igen. Låg i sängen och surfade, använde mig av inzoomning för att kunna läsa, ch nu varje gång jag öppnar ny sida eller flik så zoomar den in automatiskt, ibland till 150%, ibland till 175%, ibland till 300%. Jag har "återställt standardinställningar" och sett till att sidzoom är på 100% under inställningar, men likt förbannat zoomar den in. Även startat om Chrome.

Nån som har nån aning?

kalle_banan
2015-01-06, 22:34
Jag kollade på system-monitorn nyss och såg att jag hade en stadig överföring upp och ner från min laptop till internet så jag började nysta i det för det fanns inget som jag gjorde med den eller som var aktivt i bakgrunden vad jag kunde se. Jag kopplade ur nätverkskabeln och då dog allt. Men jag installerade ett program som visar alla kopplingar mellan alla enheter på nätverket och alla IP-adresser som kontaktar och kontaktas av mina datorer, och vissa utav hemsidorna har jag inte en blekaste aning om varför dom visas i listan. Ta www.nordunet.net som exempel, jag har aldrig hört talas om hemsidan och förstår inte varför min dator har kontakt med den hemsidan? Eller www.stackoverflow.com, jag har inte den sidan uppe på någon enhet så varför kontaktade min dator den hemsidan? Jag tänkte att det kanske var en cookie som skickade data men jag har en plugin som tar bort alla cookies när jag har stängt ner tabben för hemsidan så jag kan inte tänka mig att det är orsaken. Dessutom såg jag google i listan också, jag har inte google öppet någonstans.

Vad är det som händer bakom kulisserna egentligen?

R Scarpa27
2015-01-06, 22:37
Gha, nu har jag problem med Chrome igen. Låg i sängen och surfade, använde mig av inzoomning för att kunna läsa, ch nu varje gång jag öppnar ny sida eller flik så zoomar den in automatiskt, ibland till 150%, ibland till 175%, ibland till 300%. Jag har "återställt standardinställningar" och sett till att sidzoom är på 100% under inställningar, men likt förbannat zoomar den in. Även startat om Chrome.

Nån som har nån aning?

webbläsarna brukar behålla minnet @ soecifika sidor du zoomat in på sedan tidigare... zooma ut igen från respektive sida... och testa igen.

timoat
2015-01-07, 01:04
webbläsarna brukar behålla minnet @ soecifika sidor du zoomat in på sedan tidigare... zooma ut igen från respektive sida... och testa igen.

Ja, det som fungerade var att köra cltr+0 på alla sidor, att bara "återställa standardvärdena" fungerade inte. så nu vet jag! :hbang:

R Scarpa27
2015-01-07, 07:59
Ja, det som fungerade var att köra cltr+0 på alla sidor, att bara "återställa standardvärdena" fungerade inte. så nu vet jag! :hbang:

nice even i learned sumtin new :) thnx hehe.

Dezen
2015-01-08, 11:58
Om jag har 2x 4gb (2x2gb) (http://www.inet.se/produkt/5315032/corsair-4gb-2x2gb-cl9-1333mhz-value-select)i min burk nu, och det ena har havererat, då är det inga problem att plocka in 2x4gb (http://www.inet.se/produkt/5315113/corsair-8gb-2x4gb-cl9-1333mhz-value-select), right?
Eller är det något mer än mhz man behöver tänka på? Om man ens behöver göra det nu för tiden :D

kalle_banan
2015-01-08, 12:26
Om jag har 2x 4gb (2x2gb) (http://www.inet.se/produkt/5315032/corsair-4gb-2x2gb-cl9-1333mhz-value-select)i min burk nu, och det ena har havererat, då är det inga problem att plocka in 2x4gb (http://www.inet.se/produkt/5315113/corsair-8gb-2x4gb-cl9-1333mhz-value-select), right?
Eller är det något mer än mhz man behöver tänka på? Om man ens behöver göra det nu för tiden :D

Det är inga som helst problem att köpa 2x4gb! Så länge du inte spelar eller gör något annat tungt kan du använda ram-minnen med 1333 mhz, men om du t.ex spelar är 1600 mhz rekommenderat.
Dom här är populära och har fungerat galant för mig, och dom är 5kr billigare också! :D
http://www.inet.se/produkt/5315098/corsair-8gb-2x4gb-cl9-1600mhz-vengeance

Dezen
2015-01-08, 14:29
Det är inga som helst problem att köpa 2x4gb! Så länge du inte spelar eller gör något annat tungt kan du använda ram-minnen med 1333 mhz, men om du t.ex spelar är 1600 mhz rekommenderat.
Dom här är populära och har fungerat galant för mig, och dom är 5kr billigare också! :D
http://www.inet.se/produkt/5315098/corsair-8gb-2x4gb-cl9-1600mhz-vengeance

Blir det problem om man blandar 1333mhz minnen med 1600? Har nämligen 3st 1333mhz i burken just nu, hade fyra men det ena dog. :( så tänkte byta ut det ena och lägg till ett för det som dog och byta upp mig men 16gb blir för dyrt för mig atm.

Akerhage
2015-01-08, 14:37
Blir det problem om man blandar 1333mhz minnen med 1600? Har nämligen 3st 1333mhz i burken just nu, hade fyra men det ena dog. :( så tänkte byta ut det ena och lägg till ett för det som dog och byta upp mig men 16gb blir för dyrt för mig atm.

Det blir nog inga problem (men kanske). Dina 1600Mhz-minnen kommer att köras i 1333Mhz, så du har ingen vinning då i att köpa dem istället.
Om du nu tänkt ha kvar dina 1333Mhz så köp 1333Mhz då istället. Annars byt ut alla till 1600Mhz istället, gärna samma märke.

Dezen
2015-01-08, 15:02
Får nog bli att köpa 8gb 1600mhz, priset ändå är i stort sett detsamma. Sen plockar jag nog ut de gamla minnena ur burken och kör på 8gb, har ju klarat mig med det innan :)
Tackar för hjälpen :)

AeternusRex
2015-01-08, 15:07
Du lånar nåns dator skaffar disk retriever program och tankar över den skit som fanns på din paja dator. Obs! Det kan behövas en dockningstation till din hårddisk om det är helt bränd.

AeternusRex
2015-01-08, 15:08
Tror att min sega uppkoppling lurade mig så jag svarade på nåt helt annat.

ceejay
2015-01-08, 21:35
Hallå.

Massa knappar har försvunnit från mitt firefox. Exempelvis ny flik-knappen och helt enkelt menyknappen typ.
Vad har jag tryckt på?

King Grub
2015-01-08, 22:29
Hallå.

Massa knappar har försvunnit från mitt firefox. Exempelvis ny flik-knappen och helt enkelt menyknappen typ.
Vad har jag tryckt på?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1147825&postcount=1

hahavaffan
2015-01-09, 07:55
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1147825&postcount=1:d

cero
2015-01-12, 08:06
Vad ska jag köpa för wifi-adapter (eller bättre alternativ?) till en gammal stationär ASUS-dator? Bara ta första bästa?

galtasar
2015-01-12, 08:40
Vad ska jag köpa för wifi-adapter (eller bättre alternativ?) till en gammal stationär ASUS-dator? Bara ta första bästa?

Beror på vad för hastighet du har på ditt nätverk, sen kollar du förslagsvis prisjakt och ser vilken adapter som har fått bra kritik och ligger inom din budget.

MackeJuve
2015-01-13, 00:05
Jag behöver hjälp. Min web cam till min Sony Vaio har försvunnit, hittar den inte i program eller när jag kollar bland installerade enheter. Vill därför tanka ner drivrutiner till en ny från Sonys hemsida. Hittar en som verkar rätt "Web cam arcisoft companion" eller något liknande som jag vet att min hette. Står dock att den bara fungerar till dessa Sony Vaio datorer:
vgn,vgc, vgx och vpc. Vad betyder det? Hur vet jag om jag har en sån?

exevision
2015-01-13, 08:45
Min gamla musikdator har haft Linux mint en längre tid. Nu när jag ska installera om Linux mint till senaste versionen, 17.1, så avslutar inte installationen. Allt i installationen görs men rutan om att det är klart och redo för omstart kommer inte fram. Bara timglaset visas hur länge man än verkar vänta! Provade även att installera förra versionen, 17.0, som jag körde tidigare men det ger samma resultat. Vad är fel?

Latrommi
2015-01-13, 10:08
Jag behöver hjälp. Min web cam till min Sony Vaio har försvunnit, hittar den inte i program eller när jag kollar bland installerade enheter. Vill därför tanka ner drivrutiner till en ny från Sonys hemsida. Hittar en som verkar rätt "Web cam arcisoft companion" eller något liknande som jag vet att min hette. Står dock att den bara fungerar till dessa Sony Vaio datorer:
vgn,vgc, vgx och vpc. Vad betyder det? Hur vet jag om jag har en sån?

Antagligen en del av modellnamnet på din dator. Kolla undersidan och se vad modellnamnet är.

kalle_banan
2015-01-13, 10:25
Min gamla musikdator har haft Linux mint en längre tid. Nu när jag ska installera om Linux mint till senaste versionen, 17.1, så avslutar inte installationen. Allt i installationen görs men rutan om att det är klart och redo för omstart kommer inte fram. Bara timglaset visas hur länge man än verkar vänta! Provade även att installera förra versionen, 17.0, som jag körde tidigare men det ger samma resultat. Vad är fel?

Hur länge väntar du innan du ger upp?
Hur skapade du installationsskivan/usb-minnet?
Det kan hända att allt utom grub är installerat så du skulle kunna köra Boot Repair från ett usb-minne och skapa en bootsektor om den saknas.

exevision
2015-01-13, 12:01
Hur länge väntar du innan du ger upp?
Hur skapade du installationsskivan/usb-minnet?
Det kan hända att allt utom grub är installerat så du skulle kunna köra Boot Repair från ett usb-minne och skapa en bootsektor om den saknas.

Upp till 30 min.
Brände skivan med hjälp av skivavbildningen i Win 7
Ska prova det. Men, när jag startar om systemet så efter omstart så blinkar markören och inget händer, kan det vara bootsektorn då? Borde inte bios meddela att det saknas bootsektor då?

kalle_banan
2015-01-13, 12:24
Upp till 30 min.
Brände skivan med hjälp av skivavbildningen i Win 7
Ska prova det. Men, när jag startar om systemet så efter omstart så blinkar markören och inget händer, kan det vara bootsektorn då? Borde inte bios meddela att det saknas bootsektor då?

Jag hade det problemet igår, jag provade först att köra Boot Repair och det hjälpte inte, så jag nystade mer i det och kom fram till att jag hade schabblat till det när jag installerade grafikdrivrutinerna.

Om grub är installerat kan du följa den här guiden för att ställa in nomodeset och starta datorn utan att blanda in grafikdrivrutinen medan du bootar datorn: http://askubuntu.com/questions/38780/how-do-i-set-nomodeset-after-ive-already-installed-ubuntu
Du märker om det är installerat när du startar datorn och håller inne shift.

Om grub är installerat och du ändå inte lyckas boota med den metoden kan du gå in i recovery mode, slå på nätverksåtkomst, gå in i root-terminalen och ominstallera grafikdrivrutinerna.

Om bootsektorn är helt förtappad rekommenderar jag att du kör Boot Repair och gör en automatisk reparation.

Scratch89
2015-01-14, 17:47
När jag kom hem från jobbet idag så verkar inte min ordinarie skärm fungera. Enligt min sambo hängde sig datorn och hon stängde av den genom strömbrytaren. Nu fungerar endast TVn som sitter kopplad med Hdmi, och som "förlängd" skärm åt vänster, dvs inga ikoner, startmenyer osv, utan bara bakgrundsbilden.

Tips på hur man kan lösa det? Ja, sladdarna sitter i...

Quint
2015-01-14, 18:02
När jag kom hem från jobbet idag så verkar inte min ordinarie skärm fungera. Enligt min sambo hängde sig datorn och hon stängde av den genom strömbrytaren. Nu fungerar endast TVn som sitter kopplad med Hdmi, och som "förlängd" skärm åt vänster, dvs inga ikoner, startmenyer osv, utan bara bakgrundsbilden.

Skulle börja med att prova att rycka ut lite sladdar och köra på antingen bara tv:n eller bara skärmen, windows är ju rätt bra på att upptäcka vad som är inkopplat nuförtiden och anpassa sig efter det, så om du t.ex rycker ut sladden till monitorn borde tv:n bli din nya primära skärm.

Finns ju en risk att din monitor gått och dött, men ändå fungerar "tillräckligt" bra för att windows ska tycka att det finns en skärm att skicka signaler till.

Kan ju även vara lämpligt att prova åt andra hållet, dvs bara skärmen inkopplad och om inte det fungerar, testa skärmen kopplad till en annan dator, för att se hur skärmen egentligen verkar må.

R Scarpa27
2015-01-14, 19:52

hur har du det med inställningarna?
kan du se det?
http://res1.windows.microsoft.com/resbox/sv/windows%207/main/18fec5ad-1018-49ce-a4d8-3797bf07ee92_0.jpg

Rikard Jansson
2015-01-18, 13:47
Min FPS i LoL har sjunkit med 70 (170 -> 100) på typ 10 dagar sen jag köpte datorn. Har installerat 0 och intet sen jag skaffade den förutom lol och är lite förvirrad. Vad kan detta bero på?

hahavaffan
2015-01-18, 14:42
170fps lol

kalle_banan
2015-01-18, 17:10
Min FPS i LoL har sjunkit med 70 (170 -> 100) på typ 10 dagar sen jag köpte datorn. Har installerat 0 och intet sen jag skaffade den förutom lol och är lite förvirrad. Vad kan detta bero på?

Om du inte har installerat något mer än lol borde du uppdatera Windows och installera dom senaste drivrutinerna till ditt grafikkort. Skaffa antivirus också.
Din fråga är lite svår att svara på, hur långt är ett snöre liksom? Det kan vara vad som helst.

Kimball
2015-01-18, 17:46

Nu brukar man väl förvisso inte köra 100hz på skärmen, men jag själv kör min i 96hz, tänkte om vertical sync blivit aktiverat?

Zatra
2015-01-19, 20:40
Hej

Jag ska köpa ny laptop. Kommer ha den främst för att skriva/surfa med. Det enda spel jag spelar är DOTA 2 och det hade varit kul att ha en dator som kan köra detta så bra som möjligt. Min budget är runt 6000 och jag funderar på någon av de här:

Vad tror ni?
https://www.komplett.se/acer-aspire-...388#!tab:extra

https://www.komplett.se/acer-aspire-...d-touch/823564

Den ena med touch (vilket jag inte bryr mig om), bättre grafikkort, och snabbare hårddisk?

Den andra är billigare och har bättre processor? Dessutom kanske bättre skärm då det inte är touch?

kalle_banan
2015-01-20, 12:38
Hej

Jag ska köpa ny laptop. Kommer ha den främst för att skriva/surfa med. Det enda spel jag spelar är DOTA 2 och det hade varit kul att ha en dator som kan köra detta så bra som möjligt. Min budget är runt 6000 och jag funderar på någon av de här:

Vad tror ni?
https://www.komplett.se/acer-aspire-...388#!tab:extra

https://www.komplett.se/acer-aspire-...d-touch/823564

Den ena med touch (vilket jag inte bryr mig om), bättre grafikkort, och snabbare hårddisk?

Den andra är billigare och har bättre processor? Dessutom kanske bättre skärm då det inte är touch?

Länkarna funkar inte =/

Latrommi
2015-01-20, 13:06
Nu brukar man väl förvisso inte köra 100hz på skärmen, men jag själv kör min i 96hz, tänkte om vertical sync blivit aktiverat?

Varför skulle man inte köra specifikt just 100hz? Om något är väl 96hz mer random även om du säkert har en bra anledning till det :D