Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden
Startat om datorn? En riktigt omstart alltså... inte bara stänga locket och öppna det igen.
Att använda båda portarna samtidigt är som du säkert vet inga problem. Du kan prova att leta upp enhetshanteraren, och se om det är några problem där med USB-kontrollern eller liknande. Om det är det, så brukar där stå nån liten varning typ. Länge sen jag aktivt använde en Windowsdator nu, så andra här kanske känner igen felet och kan ge dig bättre hjälp.
Japp, startade om datorn från scratch och försökte även igen imorse när den varit avstängd ett tag. Ska titta på enhetshanteraren ikväll. Tack för input!
Har en 2.5 år gammal UL30VT vars skärm gick sönder idag, på okänt vis.
Finns det idag några vettiga 13" laptops med diskret GPU, eller är man förpassad till Intel HD4000 som sitter i alla Ultrabooks samt Macar?
Har en 2.5 år gammal UL30VT vars skärm gick sönder idag, på okänt vis.
Finns det idag några vettiga 13" laptops med diskret GPU, eller är man förpassad till Intel HD4000 som sitter i alla Ultrabooks samt Macar?
Asus UX32, finns några olika modeller. De dyrare modellerna har både Intel HD och ett nvidia graffe.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
mangemani
2012-11-23, 19:33
då typ 8-9K per månad nu kan sparas, så är ett dator köp en given väg för mig att gå då jag har funderat länge på att köpa en ny dator nu.
ska spara i 3 månader och sedan punga ut 15K för en ren spel dator.
är 15K nog eller måste man lägga ut mer för att få en ordentlig spel dator som klarar dagens och de kommande spelen(nått år iaf)?
om ni hade 15K och var redo att köpa en spel dator, vilka komponenter hade ni då köpt?
en spel skärm får gärna vara inräknad eller kanske ligga på 1-2K mer utöver 15K.
då typ 8-9K per månad nu kan sparas, så är ett dator köp en given väg för mig att gå då jag har funderat länge på att köpa en ny dator nu.
ska spara i 3 månader och sedan punga ut 15K för en ren spel dator.
är 15K nog eller måste man lägga ut mer för att få en ordentlig spel dator som klarar dagens och de kommande spelen(nått år iaf)?
om ni hade 15K och var redo att köpa en spel dator, vilka komponenter hade ni då köpt?
en spel skärm får gärna vara inräknad eller kanske ligga på 1-2K mer utöver 15K.Lägg mer på en skärm. Skärmen gör upplevelsen av datorn till vad den är. En Koreansk 27tummare med IPS-panel rekommenderas :)
mangemani
2012-11-23, 20:00
Lägg mer på en skärm. Skärmen gör upplevelsen av datorn till vad den är. En Koreansk 27tummare med IPS-panel rekommenderas :)
du råkar inte ha nån länk till en sådan skärm:)?
skulle jag klicka mig in på nån sida som säljer dator prylar så skulle jag inte ha en aning om vad som jag ska söka på eller vad som är bra, därför jag frågar.
du råkar inte ha nån länk till en sådan skärm:)?
skulle jag klicka mig in på nån sida som säljer dator prylar så skulle jag inte ha en aning om vad som jag ska söka på eller vad som är bra, därför jag frågar.http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1095329-intressant-skarm-achieva-shimian-qh270-400-ips-2560x1440-korean-monitor
Sitter själv på en härifrån: http://120hz.net/content.php
Vad ska du spela?
Asus UX32, finns några olika modeller. De dyrare modellerna har både Intel HD och ett nvidia graffe.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
Tackar, har nu kommit fram till att jag kanske borde sänka kraven. GT620M som sitter i UX32VD är inte jätteanvändbart ändå.
Hur ser det ut om man vill ha en 13" med bra tangentbord, SSD och hyfsad skärm? Går det ens att hamna på en prisnivå som inte är liknande den för en MacBook Air?
mangemani
2012-11-23, 20:34
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1095329-intressant-skarm-achieva-shimian-qh270-400-ips-2560x1440-korean-monitor
Sitter själv på en härifrån: http://120hz.net/content.php
Vad ska du spela?
:bow:
ja allt som kommer i min väg hade jag tänkt.
men de primära spelen är det nya rome total war, det nya GTA och farcry 3.
vad jag har förstått ang dessa skärmar är att om man ska spela snabba spel, typ FPS och bil spel, så ska man ha en snabb skärm, en 120hz medans "långsammare" spel typ strategi spel, ska köras med en skärm som kan leverera mycket färger, stämmer det?
:bow:
ja allt som kommer i min väg hade jag tänkt.
men de primära spelen är det nya rome total war, det nya GTA och farcry 3.
vad jag har förstått ang dessa skärmar är att om man ska spela snabba spel, typ FPS och bil spel, så ska man ha en snabb skärm, en 120hz medans "långsammare" spel typ strategi spel, ska köras med en skärm som kan leverera mycket färger, stämmer det?Vid snabba spel hade jag kört på en 120hzare eller liknande. Den jag kör klarar 120hz i SLI med nyare Geforcekort och också i Crossfire med AMD-kort :)
mangemani
2012-11-23, 21:20
Vid snabba spel hade jag kört på en 120hzare eller liknande. Den jag kör klarar 120hz i SLI med nyare Geforcekort och också i Crossfire med AMD-kort :)
men skillnaden mellan en 120hz och en som kan leverera bra färger, är det så stor skillnad? tänkte nämligen satsa på en sån som du länkade till trotts att jag ej kör så mycket snabba spel
men skillnaden mellan en 120hz och en som kan leverera bra färger, är det så stor skillnad? tänkte nämligen satsa på en sån som du länkade till trotts att jag ej kör så mycket snabba spel120hzaren jag länkade ifrån 120hz.net är en skärm med IPS-panel :)
Var införstådd med att det är skärmar som skickas från Korea och troligen med en död pixel eller så.
Min har en död pixel som jag aldrig ser vid normalt användande.
Tackar, har nu kommit fram till att jag kanske borde sänka kraven. GT620M som sitter i UX32VD är inte jätteanvändbart ändå.
Hur ser det ut om man vill ha en 13" med bra tangentbord, SSD och hyfsad skärm? Går det ens att hamna på en prisnivå som inte är liknande den för en MacBook Air?
Är UX32-3001V/R3024H (runt 7k) fortfarande i dyraste laget?
Det är synd att det inte är ren SSD som sitter monterad i dem från början. Det är dels en mekanisk 2.5" samt en inbyggd SSD på 24GB som används som cache.
Jag gjorde i ordning en UX32VD-R3001H åt syrran i veckan (dvs bytte den mekaniska hårddisken mot en SSD) och installerade om den (fullproppad med skräp från fabrik) mycket trevlig maskin i övrigt.
Vill man komma undan riktigt billigt finns ju alltid Asus 1225, men de är i en betydligt lägre klass när det gäller prestanda och känsla.
Vad gör ett grafikkort egentligen? Alltså varför är det så viktigt?
Funderar på att köpa en W8 laptop och ser att vissa har någonting som heter SSD, vad är det?
Funderar på att köpa en W8 laptop och ser att vissa har någonting som heter SSD, vad är det?
Solid state diskar, mindre känsliga, tystare, snabbare än "vanliga" diskar.
Kort förklarat så är det det som överför datorns information till skärmen, för längre förklaring vad mer exakt undrar du?
Vilket syfte?
Vad ska du ha datorn till?
astrodog
2012-11-24, 10:41
För det behövs en jävla kraft att skapa 3D-grafik i rask takt. Du har i princip 2 stora beräkningskomponenter i datorn. Processorn och grafikkortet. Processorn är bra på vanliga beräkningsflöden av alla möjliga typer, men när det kommer till 3D-grafik så krävs det en helt annan nivå av snabbhet. Så därför har man grafikkortet som klarar av just denna typen av beräkningar i hög hastighet.
Var kan jag få hjälp att tolka dessa felkoder:
Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: BlueScreen
OS-version: 6.1.7601.2.1.0.256.4
Språkvariant-ID: 2057
Ytterligare information om problemet:
BCCode: 1e
BCP1: FFFFFFFFC0000005
BCP2: FFFFF8800A2C4E10
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1
Filer som hjälper till att beskriva problemet:
C:\Windows\Minidump\112512-20716-01.dmp
C:\Users\Hennings\AppData\Local\Temp\WER-32994-0.sysdata.xml
Läs vår sekretesspolicy online:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x041d
Om sekretesspolicyn online inte är tillgänglig kan du läsa vår sekretesspolicy offline:
C:\Windows\system32\sv-SE\erofflps.txt
Det verkar kunna ske när som.
Jag har testat minnet (memtest86+ och microsofts egen minnesdiagnostik), stabilitetstestat, uppdaterat chipset-drivrutiner och uppdaterat bios. Nästa steg blir att testa en ren installation men jag är fruktansvärt skeptisk till att det kommer ge något..
Vad får du för nummer på bluescreenen?
Vad får du för nummer på bluescreenen?
STOP: 0x0000001E (...., ....., ,..)
Kanske?
STOP: 0x0000001E (...., ....., ,..)
Kanske?
Kontrollpanelen/administrationsverktyg/loggboken
Under anpassade vyer gå till administrativa händelser och leta efter ett rött utropstecken med källan "BugCheck" och händelse-id 1001.
Copy/pasta här sen.
Gör det nästa gång det händer (lite senare, installerar om skiten nu) :)
King Grub
2012-11-24, 16:28
Kör dumpen i http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Har gjort både och nu och jag blir inte ett dugg klokare.. Jag begriper inte ens vad jag ska copy-pasta.
eins:
http://i.imgur.com/HebTG.jpg
zwei:
http://i.imgur.com/awHuY.jpg
Jag tror dessutom att det är något annat som spökar nu efter ominstallationen, för felkoderna är inte ens särskilt lika.
Googla "bsod afd.sys" och se om du hittar nåt..
Ah, ja. Det har jag faktiskt gjort/gör. Men det är ett jäkla aber alltså...
King Grub
2012-11-24, 18:27
afd.sys har med nätverket att göra; en BSOD där afd.sys är inblandad innebär ofta en minnesläcka i nätverkskortets drivrutiner.
Har du rätt drivrutiner för nätverkskortet? Senaste från korrekt tillverkare, inte bara Microsofts generiska?
Yes. Såg till att vara petnoga med drivrutinerna nu vid ominstallationen, eftersom jag såg det som en potentiell felkälla.
Jag är bosatt i sydamerika så kan inte se på svtplay då jag saknar svensk IP eller vad de kräver.
Ungefär hälften går att se om jag använder en webbproxy, men det finns fortfarande en del saker som inte fungerar.
Jag har hört något om att jag ska använda en svensk vpn för att få det hela att fungera. Kan någon förklara för mig vad jag måste göra för att få det hela att fungera?
Jag har efter långtgående datordiagnostik från en sån där riktig profeshunal datormänniska fått diagnosen "det är moderkortet, du ska vara glad att den startar" på mina trasiga USB-portar.
Så nu är frågan: vart på internet lagrar man alla filer/bilder/fanvetvad som man vill spara från datorns hårddisk innan den packar ihop fullständigt? Extern hårddisk går ju bevisligen inte med trasiga USB-portar, så att säga...
Jockefoten
2012-11-24, 23:39
Dropbox.
Jag har efter långtgående datordiagnostik från en sån där riktig profeshunal datormänniska fått diagnosen "det är moderkortet, du ska vara glad att den startar" på mina trasiga USB-portar.
Så nu är frågan: vart på internet lagrar man alla filer/bilder/fanvetvad som man vill spara från datorns hårddisk innan den packar ihop fullständigt? Extern hårddisk går ju bevisligen inte med trasiga USB-portar, så att säga...
Dropbox alternativt lagringssida på nätet.
här har du ett par: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.108378/lagra-filerna-gratis-p-ntet---hr-r-bsta-webbdisken
beroende på hur stort utrymme du behöver, så får du välja därefter. Är de bara småfiler och bilder kan du i stort sett använda vilken som.
Tack Nitz & Astrodog! :)
Flickvännen klagar över att hon får BSOF titt som tätt, vad kan man kan göra åt det? :s
Google Drive finns ju med. 5gb gratis utrymme är inte helt fel.
Tack Nitz & Astrodog! :)
Flickvännen klagar över att hon får BSOF titt som tätt, vad kan man kan göra åt det? :s
Efter en kort googing på "bsof" så antar ja bara att de är att le tillbaka, alternativt testa installera om.
astrodog
2012-11-25, 09:45
Fast alltså bara för att moderkortet gått sönder så går ju inte hårddisken sönder... så ifall du var nöjd med säkerheten i att ha det på en hårddisk tidigare så har ju inget förändrats nu.
Fast alltså bara för att moderkortet gått sönder så går ju inte hårddisken sönder... så ifall du var nöjd med säkerheten i att ha det på en hårddisk tidigare så har ju inget förändrats nu.
Nej, men jag måste ju få bort grejorna från hårddisken till ett lagringsmedia som jag faktiskt kan komma åt. Har massor med bilder som jag vill komma åt och iom att USB:n inte fungerar går det inte via extern HDD eller liknande.
Google Drive låter bra, har googlekonto som jag använder till en massa annat.
Waosan, mitt tips är dropbox. Tycker att det är mycket smidigt.
Postat via en mobil enhet
Har precis köpt mac, och "införskaffat" word och powerpoint. Det irriterar mig dock att word och powerpoint startar upp varje gång jag startar datorn, har letat i preferences men hittar ingenstans att välja bort detta. Hjälp?
Har precis köpt mac, och "införskaffat" word och powerpoint. Det irriterar mig dock att word och powerpoint startar upp varje gång jag startar datorn, har letat i preferences men hittar ingenstans att välja bort detta. Hjälp?
Avslutar du programmet helt eller trycker du bara ner "rutan" med den röda knappen ?
Om du högerklickar på wordiconen i dockan så kan du nog välja alternativ/inställningar och starta vid uppstart eller liknande. Har inte min mac i närheten så kan inte kolla exakt.
Hittade detta
Instructions
1
Click on the "Apple" menu and select "System Preferences."
2
Click on “Accounts” to open the Accounts preferences pane. Select “Login Items.”
3
Click on the lock icon in the lower-left corner and enter your user administrator password.
4
Highlight the application you wish to remove from your startup items and click the "-" button under the startup application list to remove the item. The next time you restart your Mac, the removed item will no longer be in the system startup queue.
storPines
2012-11-27, 20:35
För några dagar sedan så startade den om då jag satt och spelade. Svalt i rummet och inte spelat särskilt länge. Efter det så har den tagit några oförutsedda omstarter även då jag endast varit i windows. Det har även varit så att då jag startat upp datorn så har inte skärmen fått kontakt med grafikkortet. Testat att starta om den igen och då har det fungerat.
Uppdaterade drivrutinerna till grafikkortet men det avhjälpte inte problemet med att skärmen ibland inte vill starta upp.
När felet hände idag igen så stängde jag av datorn och bytte uttag på grafikkortet, då startade datorn.
Jag vill även minnas att jag tycker att sedan jag stoppade in en ssd-hd i datorn så tar det några sekunder från det att jag trycker på "on"-knappen på chassit tills dess att datorn går igång, var ej så tidigare.
Ipaden kunde jag ladda med datorns usb innan jag stoppade in min ssd..
Kan det vara så att min nättagg håller på att tacka för sig?
Använder mig av ett:
Chieftec Nitro Series BPS-650C 650W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 140mm Fläkt
och grafikkortet är ett gtx670.
Tycker dock att det är lite störande att felet nu smög upp sig på min sådär och om det är nättagget som felar så borde det väl felat direkt då jag stoppat in nya komponeneter..
Damm har jag inget av i min datorn...
Bullen, hjälp mig! :)
storPines
2012-11-27, 20:35
Kan för övigt säga att datorn är cirka ett år gammal, skärmen och grafikortet är cirka 6 månader...
mangemani
2012-11-28, 10:54
hur deletar man kort nr information som man använt genom datorn?
alltså kort man använt för att tex köpa spel krediter genom nätet?
lägger sig den informationen i cookies?
King Grub
2012-11-28, 11:50
Den informationen lagras inte på din dator, utan hos företaget du köper från. Den informationen kan inte du ta bort.
Fishtank
2012-11-28, 12:30
Kan för övigt säga att datorn är cirka ett år gammal, skärmen och grafikortet är cirka 6 månader...
Från den informationen du ger skulle jag inte skylla på nätagget direkt iaf.
Däremot har jag ingen personlig erfarenhet av chieftec agg.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Jag funderar på att köpa den här SSD-disken (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152509-intel_intern_ssd_330_series_180gb_sata_iii_2.5-reseller) till min HP 2230S men är osäker på om det är ett onödigt köp pga begränsningar i resten av datorns komponenter - någon som har koll?
hahavaffan
2012-11-28, 19:51
hur deletar man kort nr information som man använt genom datorn?
alltså kort man använt för att tex köpa spel krediter genom nätet?
lägger sig den informationen i cookies?Vad menar du? Siffrorna som automatiskt fylls i fälten? I Chrome heter det Clear saved Autofill form data isf. I annat fall se vad King Grub skrev.
storPines
2012-11-28, 19:53
Från den informationen du ger skulle jag inte skylla på nätagget direkt iaf.
Däremot har jag ingen personlig erfarenhet av chieftec agg.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
vad tänkas vara då? *popcorn*
Jag funderar på att köpa den här SSD-disken (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152509-intel_intern_ssd_330_series_180gb_sata_iii_2.5-reseller) till min HP 2230S men är osäker på om det är ett onödigt köp pga begränsningar i resten av datorns komponenter - någon som har koll?
Oavsett om din dator flaskhalsar lite nånstans så kommer du få en jäkla speedboost, så bara köp.
Arf Pingvin
2012-11-29, 14:23
Hårddisken är alltid den långsammaste komponenten så en ssd är alltid en bra uppgradering. Speciellt på en äldre maskin. Blir som natt och dag.
willtjam
2012-11-29, 14:53
Varför kan jag inte ändra det här? Jag har alltid kört .avi med mplayer och tänkte övergå till vlc helt och hållet nu, men jag kan inte välja det som standardprogram. Har prövat installera om vlc och ändrat standardinställningarna där, men det blir ingen skillnad.
http://i.imgur.com/1DCiQ.jpg
Varför kan jag inte ändra det här? Jag har alltid kört .avi med mplayer och tänkte övergå till vlc helt och hållet nu, men jag kan inte välja det som standardprogram. Har prövat installera om vlc och ändrat standardinställningarna där, men det blir ingen skillnad.
http://i.imgur.com/1DCiQ.jpg
Kan vara Quicktime som håller hårt i filen. Har hänt mig. Gå in i Quicktimes inställningar eller bara avinstallera skitprogrammet.
willtjam
2012-11-29, 16:58
Det låter konstigt då jag aldrig har associerat en fil med Quicktime.
Det låter konstigt då jag aldrig har associerat en fil med Quicktime.
Säker på att QT inte gjort det själv då?
willtjam
2012-11-29, 19:51
mplayer har alltid varit standard och alltid fungerat som standard. Alltså kunde jag ju välja det förut, men inte nu längre. När jag öppnar en avi-fil så kommer jag till den där rutan, så vore QT valt så skulle väl det öppnas?
Jukka Sejlite
2012-12-01, 19:30
Jag ska installera om XP på en gammal laptop som jag har.
Jag har ingen cd-skiva,har bara product key som sitter klistrad undertill.
Min fråga: kan jag ladda ner XP från Microsoft på något lagligt sätt?
Den är så gammal att den nästan borde ha släppts fri?
King Grub
2012-12-01, 19:37
Inte lagligt nej. Vill man ha en laglig ersättning får man kontakta Microsoft http://support.microsoft.com/kb/326246/sv
Jukka Sejlite
2012-12-01, 21:18
Inte lagligt nej. Vill man ha en laglig ersättning får man kontakta Microsoft http://support.microsoft.com/kb/326246/sv
Verkar krångligt..cofffee
Finns det något annat, lite snabbare sätt?
älskarcola
2012-12-03, 00:07
Någon som kan rekomendera en hyffsad speldator för 5000-6000 kr? Kan tänka mig 500+ till !
Och det ska vara en stationär.
Fishtank
2012-12-03, 01:25
Verkar krångligt..cofffee
Finns det något annat, lite snabbare sätt?
Ja.
Du laddar ner en Windows XP 32 bit version och använder din nyckel då du installerar.
Någon som vet i excel hur ja avrundar ett tal uppåt ? De ja vill åstadkomma är om ja skriver in att ja ska böja 70% av 80kg,då villl ja att de ska avrunda satt ja kan slänga på de på stången, dvs, ja vill inte få fram 56 utan 55kg.. Ni fattar nog vad ja är ute efter. Hur löser ja detta?
Jag har en trådlös datormus här hemma, den har fått för sig att börja dubbelklicka osv.
Väldigt störande när man ska markera saker eller när man jobbar i ps.
Jag har gjort det lättaste och bytt batterier men den fortsätter trolla.
Vad kan jag göra?
Arf Pingvin
2012-12-03, 18:28
Köp ny.
Någon som vet i excel hur ja avrundar ett tal uppåt ? De ja vill åstadkomma är om ja skriver in att ja ska böja 70% av 80kg,då villl ja att de ska avrunda satt ja kan slänga på de på stången, dvs, ja vill inte få fram 56 utan 55kg.. Ni fattar nog vad ja är ute efter. Hur löser ja detta?
Minska antalet decimaler, men det är nog svårt att få till det så att det avrundar på 1.25 faktiskt.
Du kan troligen programmera en formel till det, men det vet jag inte hur man gör, tyvärr.
Minska antalet decimaler, men det är nog svårt att få till det så att det avrundar på 1.25 faktiskt.
Du kan troligen programmera en formel till det, men det vet jag inte hur man gör, tyvärr.
Löste det :)
Såhär blev de: =AVRUNDA((HEJ.J5*HEJ.I3)/HEJ.M5)*HEJ.M5 :D
=AVRUNDA((Antal%*Maxlyft)/2,5*)*2,5
Bara att byta ut 2,5 mot 1,25 eller whateva
Köp ny.
Tanken har slagit mig, men det känns ju rätt ovärt. eller?
Tanken har slagit mig, men det känns ju rätt ovärt. eller?
Om musen inte fungerar som den ska är den ju ganska värdelös i sig, eller hur? Bara att bita i det sura äpplet. Jag vet, för jag fick nyligen göra samma sak med en i princip oanvänd trådlös mus som jag köpte förra året. Its all a out workflow!
hahavaffan
2012-12-04, 08:41
Trådlösa möss kan dock bete sig som rövhål om de har kassa batterier. Bytt?
Trådlösa möss kan dock bete sig som rövhål om de har kassa batterier. Bytt?
Jag har en trådlös datormus här hemma, den har fått för sig att börja dubbelklicka osv.
Väldigt störande när man ska markera saker eller när man jobbar i ps.
Jag har gjort det lättaste och bytt batterier men den fortsätter trolla.
Vad kan jag göra?
Läs igen *slap*
hahavaffan
2012-12-04, 09:09
Läs igen *slap*Men har han provat att byta batterierna?
Jag har dåliga batterier i mina ögon, så de beter sig lite cp-skadat, nämligen.
hahavaffan
2012-12-04, 09:19
Någon som vet vad det kan vara för fel om det inte kommer något ljud när jag använder min USB DAC/hörlursförstärkare? Felsökt i OS X nu i fem minuter utan framgång.
Jo, det kan vara så att sladden från hörlurarna måste anslutas till förstärkarens utgång. Dags att gå och lägga sig igen kanske?
Calleman
2012-12-04, 17:39
Någon som har ett bra tips på en bärbar prisvärd dator, som framför allt ska användas till spel?
Den ska helst kunna hantera alla dagens spel, men inte nödvändigtvis med bästa upplösningen.
Datorn är tänkt till en 10-åring som vill kunna ta med den till kompisar för att LAN:a osv.
Tycker ni det är värt att sätta i en ssd i en två år gammal bärbar (Dell Studio XPS 1645)?
Jag tycker verkligen den börjar bli riktigt seg och gissningsvis skulle ssd göra stor skillnad.
Det är dessutom bara 6Gb minne i.
Alternativet blir nog att köpa en ny annars.
King Grub
2012-12-05, 10:28
Det finns inget som gör så stor skillnad på allmän "rapphet" som en SSD, så ja.
Om du tycker att datorn "börjar bli riktigt seg" när det gäller samma saker den var snabb på förut, så är det dock mjukvara som trasslar, inte hårdvara.
Det finns inget som gör så stor skillnad på allmän "rapphet" som en SSD, så ja.
Om du tycker att datorn "börjar bli riktigt seg" när det gäller samma saker den var snabb på förut, så är det dock mjukvara som trasslar, inte hårdvara.
Trasslar och trasslar, nya versioner av program kräver bättre hårdvara skulle jag snarare säga. T ex nyare sql-server, visual studio 2012 osv.
hahavaffan
2012-12-05, 10:49
Trasslar och trasslar, nya versioner av program kräver bättre hårdvara skulle jag snarare säga. T ex nyare sql-server, visual studio 2012 osv.Dåså. Köp!
Tackar för input. 250Gb intel ssd beställd, ska bli spännande =)
Silencer
2012-12-06, 19:57
Har ett problem med USB port på min dator. Jag använder all USB portar.
På framsidan har jag två uttag, och problemet är kort och gott att när jag har min mottagare för WIFI inkopplad i ena så tvärdör den om jag kopplar in något i andra. Det börjar låta i datorn hela tiden som att USB-wifi kopplar in och ut hela tiden. Samma sak händer varje gång jag försöker använda båda portarna samtidigt, men det verkar gälla bara wifi-usbn hittils.
Rev ut en hdd ur laptopen för att se om den var lätt att byta. Stoppade tillbaka den och nu vill ej windows starta som de ska. Kommer till att ja kan reparera vilket ej funkar eller återställa till tidpunkt men hittar ingen. Är de bara installera om eller?
Finns det något man ska tänka på när man ska köra SSD? Har läst på en del sidor om att man ska få program att undvika att skriva ofta till SSDn, medan andra anser att detta är gammal information och inte stämmer för nya SSD.
Så vad är det som gäller idag egentligen?
King Grub
2012-12-09, 19:21
Se till att den inte defragmenteras, stäng av Superfetch (båda dessa saker skall Windows se till att fixa självt, men det är bäst att dubbelkolla, eftersom det ibland inte sker), flytta eventuellt temp-mapparna till en mekanisk hårddisk och använd inte SSD:n som lagringsdisk eller nedladdningsdisk. I övrigt är nyare generationer SSD så "skrivtåliga" att allt småpyssel som var aktuellt tidigare inte längre är det.
Se till att den inte defragmenteras, stäng av Superfetch (båda dessa saker skall Windows se till att fixa självt, men det är bäst att dubbelkolla, eftersom det ibland inte sker), flytta eventuellt temp-mapparna till en mekanisk hårddisk och använd inte SSD:n som lagringsdisk eller nedladdningsdisk. I övrigt är nyare generationer SSD så "skrivtåliga" att allt småpyssel som var aktuellt tidigare inte längre är det.
Ok, tackar :)
Hejhej..
Tänkte uppgradera datorn, är inte så high på allt det hära, men tänkte köpa http://www.komplett.se/k/cart.aspx dom grejerna, går allt ihop eller ? något jag missat någon kabel eller komponent eller någon annan input uppskattas !
är det svårt att bygga ihop själv ?
Mvh
Arf Pingvin
2012-12-09, 19:57
Den kundvagnen du hade satt ihop gäller bara för dig. När vi tittar på samma sida är det en tom kundvagn.
Den kundvagnen du hade satt ihop gäller bara för dig. När vi tittar på samma sida är det en tom kundvagn.
Damn..
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752348
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620189
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=376060
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760515
sådär, struligt sånt hära..
Glömde säga att jag redan har en burk !
Är det någon här som förutom normalt användande även använder sin dator till att kolla på svtplay, film eller annat på sin TV? Har två problem...
1. Om man "dubblar bilden" så blir det 4:3-upplösning på TV:n. Om jag istället "utökar bilden" så måste jag flytta det jag ska titta på utanför datorskärmen (över till TV:n) och såldes ser jag inte längre knapparna för att t.ex. göra fullscreen eller pausa osv. Hur löser man detta?
2. Jag får bara ljud i en enhet i taget. Alltså måste man varje gång man byter mellan TV och skärm ändra ljudet så att "Default device" blir den ena eller den andra?
kejsaren
2012-12-13, 11:52
Jag har ett twitterkonto som jag använder enbart till att följa andra twittrare, skriver inget själv. Nu upptäckte jag till min fasa att den senaste veckan så har jag tydligen postat massa tweets, de ser alla ut ungefär såhär:
"I love this! I made $100.90 this week just filling out some surveys. facebook.com/(massa siffror)"
Jag har googlat lite men hittar inget vettigt, är det någon som vet vad det är för virus eller vad det nu är?
Jag har ett twitterkonto som jag använder enbart till att följa andra twittrare, skriver inget själv. Nu upptäckte jag till min fasa att den senaste veckan så har jag tydligen postat massa tweets, de ser alla ut ungefär såhär:
"I love this! I made $100.90 this week just filling out some surveys. facebook.com/(massa siffror)"
Jag har googlat lite men hittar inget vettigt, är det någon som vet vad det är för virus eller vad det nu är?
Det kan vara att du tillåtit en iPhone-app göra Twitter-inlägg i ditt namn till en Facebook-app likaså.
Ristretto
2012-12-13, 13:08
Om jag har mina filer på Google Drive, i en mapp på datorn. Kan jag då formatera hårddisken utan att bli av med filerna? Jag ser ju att filerna tar plats från driven, men det verkar även som att de ligger på hårddisken?
Om jag har mina filer på Google Drive, i en mapp på datorn. Kan jag då formatera hårddisken utan att bli av med filerna? Jag ser ju att filerna tar plats från driven, men det verkar även som att de ligger på hårddisken?
Om det funkar som Dropbox så kan du radera dina filer lokalt eftersom de är synkade till "molnet" aka Google Drives server.
Om filerna redan är synkade så kan du det ja. Filerna ligger både på hårddisken och i driven (Du kan därför använda filerna även när du inte har internet).
kejsaren
2012-12-13, 13:39
Det kan vara att du tillåtit en iPhone-app göra Twitter-inlägg i ditt namn till en Facebook-app likaså.
Den enda iPhone-appen jag har som använder twitter är twitters egna app. Några appar på facebook använder jag inte heller. :(
storPines
2012-12-13, 21:22
Tips på något "recoveryprogram" som även återställer mapparna från en formaterad hd?
Några tusen bilder som är lite svåra att få till i nya mappar *cry*
Tips på något "recoveryprogram" som även återställer mapparna från en formaterad hd?
Några tusen bilder som är lite svåra att få till i nya mappar *cry*
Följ denna guide; http://lifehacker.com/393084/how-to-recover-deleted-files-with-free-software
Funkade bra för mej för några månader sedan. :)
storPines
2012-12-13, 22:23
Följ denna guide; http://lifehacker.com/393084/how-to-recover-deleted-files-with-free-software
Funkade bra för mej för några månader sedan. :)
tack du, dock så har jag redan fått tag på filerna men är ute efter något annat program som även kan återställa alla mapparna :/
Har installerat om tjejens asus ul30vt men dom nya drivarna verkar inte fungera så bra och själva turbo/express/ vad det nu heter läget fungerar inte.
Där man aktiverar en högre klockhastighet och geforce 210 korte istället för intelvarianten.
Någon annan som stött på samma problem?
sent from phone
Har installerat om tjejens asus ul30vt men dom nya drivarna verkar inte fungera så bra och själva turbo/express/ vad det nu heter läget fungerar inte.
Där man aktiverar en högre klockhastighet och geforce 210 korte istället för intelvarianten.
Någon annan som stött på samma problem?
sent from phone
Det är ganska många drivare till den datorn, jag har storebror och det tog en stund att få ordning på allt. Vad har du installerat för drivare?
Bestämmer mig för att köpa en extra extern hårddisk för att kopiera all musik jag själv skapat sen 90-talet. Dock så bestämmer sig den gamla hårddisken att krasha dagen innan jag köper den extra backupen. Jag hade nog något på känn.. :(
Inte så mycket hjälpfråga utan mer en klagosång.
Det är ganska många drivare till den datorn, jag har storebror och det tog en stund att få ordning på allt. Vad har du installerat för drivare?
Ska kolla på det när jag kommer hem men som jag förstår det ska dom installeras i rätt ordning också?
sent from phone
För en och en halv vecka sen hade jag kollat ut ett par Corsair Vengeance hörlurar på prisjakt som skulle vara till en julklapp. Idag går jag in och ser att priserna höjts med nästan en hundring. Jäkla julgirighet. :D
Ska kolla på det när jag kommer hem men som jag förstår det ska dom installeras i rätt ordning också?
sent from phone
Jupp
Först en chipsetdrivrutin, sedan en grafikpatch, sedan grafikdrivare, sedan kontrolldrivare för att tangentbordsfunktioner för att växla mellan ska fungera osv osv.
Jupp
Först en chipsetdrivrutin, sedan en grafikpatch, sedan grafikdrivare, sedan kontrolldrivare för att tangentbordsfunktioner för att växla mellan ska fungera osv osv.
Har du lust att länka dom iordning ifall du har tid? Dom finns på asus hemsida ifall man söker på ul30vt, men jag vet inte ifall dom nyaste av alla drivare är dom bästa. Får tex inte upp samma skärm när jag kör överklockningsknappen, bara någon widget på skrivbordet som inte har några inställningar förutom på och av
sent from phone
Varför kommer de upp att datorn har samma ip adress som något annat i nätverket när jag kör trådlöst? Har två telefoner anslutna också. Kör jag via sladd funkar de hur bra som helst.
Hur åtgärdar man detta?
Skit i inlägget. Fixat de nu.
shadowfire
2012-12-16, 15:50
Jag blir verkligen inte klok på detta.
Har en panasonic DMC-GF3, men när jag kopplar den till datorn med USB så kan jag bara kopiera över bilder och filmer. Jag kan inte radera eller flytta, hamnar i något slags skrivskyddat läge. På kameran kan jag radera hur bra som helst och SD-kortet är upplåst (den lilla switchen på SD-kortet) osv.
Jag hittar inga menyer eller något som på något sätt skvallrar om att kortet skulle vara skyddat.
Vad har jag missat?! :(
Man använder minneskortsläsare för att föra över bilder och sen formatterar du kortet i kameran efteråt. Win.
Man använder minneskortsläsare för att föra över bilder och sen formatterar du kortet i kameran efteråt. Win.
True that!
Hur tusan formaterar man om datorn? Jag har Vista och har följt instruktionerna som Windows ger, är inne på "Datorhantering" där man tydligen ska högerklicka på den partition (vad nu det är inom data) man vill formatera och välja "Formatera", grejen är att det inte går att välja det alternativet.
Och vadå "den partition du vill formatera", i mina öron låter det som att man delar upp hårddisken på något vis och formaterar en specifik partition medan övriga partitioner lämnas orörda. Jag vill rensa rubbet.
Hur tusan formaterar man om datorn? Jag har Vista och har följt instruktionerna som Windows ger, är inne på "Datorhantering" där man tydligen ska högerklicka på den partition (vad nu det är inom data) man vill formatera och välja "Formatera", grejen är att det inte går att välja det alternativet.
Och vadå "den partition du vill formatera", i mina öron låter det som att man delar upp hårddisken på något vis och formaterar en specifik partition medan övriga partitioner lämnas orörda. Jag vill rensa rubbet.
Samtidigt som du gör en ny installation, eller genom att montera in hårddisken i ett annat system. Det borde även gå att boota med en annan skiva med t.ex. partition magic inlagt och formatera därifrån. Men det är bara en (kvalificerad) gissning, inget jag testat själv.
Du kan aldrig formatera hela systemdisken samtidigt som operativsystemet körs från densamma.
Samtidigt som du gör en ny installation, eller genom att montera in hårddisken i ett annat system. Det borde även gå att boota med en annan skiva med t.ex. partition magic inlagt och formatera därifrån. Men det är bara en (kvalificerad) gissning, inget jag testat själv.
Du kan aldrig formatera hela systemdisken samtidigt som operativsystemet körs från densamma.
"Samtidigt som du gör en ny installation" - av OS, eller vadå?
"Montera in hårddisken i ett annat system" - vad betyder det?
Jag fixade nåt Ubuntu-tjossan på en USB-enhet, menar du att jag skulle kunna formatera från den?
Tack för svar, jag kan verkligen inte sånt här.
Man kan dela upp en hårddisk i en eller flera delar som kallas partitioner. Du kan sedan formatera ett av dessa för att rensa den.
Du kan dock inte göra detta direkt i windows om windows filerna ligger på samma del/partition som du vill formatera. Istället kan du nog enklast lösa det genom att slänga in en windows installationsskiva och sedan starta om så att den startar ifrån skivan. Du kommer så småningom komma till en meny som frågar efter vilken partition/hårddisk du vill att windows ska installeras på, tryck på avancerade inställningar så borde du få ett alternativ "formatera". Alternativt så kan du ladda ner något program som du sedan lägger på en USB-sticka/skiva som kan formatera och boota datorn från den.
Man kan dela upp en hårddisk i en eller flera delar som kallas partitioner. Du kan sedan formatera ett av dessa för att rensa den.
Du kan dock inte göra detta direkt i windows om windows filerna ligger på samma del/partition som du vill formatera. Istället kan du nog enklast lösa det genom att slänga in en windows installationsskiva och sedan starta om så att den startar ifrån skivan. Du kommer så småningom komma till en meny som frågar efter vilken partition/hårddisk du vill att windows ska installeras på, tryck på avancerade inställningar så borde du få ett alternativ "formatera". Alternativt så kan du ladda ner något program som du sedan lägger på en USB-sticka/skiva som kan formatera och boota datorn från den.
Ok, hur bootar jag datorn från USB-grunkomojen? F2 eller vad det nu är och välja att boota från den enheten? Det är Ubuntu jag har på USB:n, det är dock redan installerat på datorn, spelar det nån roll?
Funderar på att skaffa en ssd-disk till laptopen, finns det olika varianter för olika datorer typ eller är det bara att ta någon som verkar bra? Vilken storlek bör man ha för normalanvändande?
/Glen
hahavaffan
2012-12-18, 10:28
Mina föräldrar har lite nätverksstrul, som jag via telefon absolut inte kan lösa. Kan ni komma med någon som helst input vore det hemskt uppskattat!
Var nere i förra veckan och hälsade på, och då passade jag på att koppla upp en 24-portars Netgear-switch till deras nätverk. De har nätverksuttag i varje rum, men har inte haft någon switch utan kört trådlöst till det mesta. Men nu när de vill ha lite fler prylar med nätverks- och internetåtkomst i hemmet, så tänkte jag att det var dags för lite kabel här och där. Täckningen på det trådlösa nätet lämnar lite att önska i ett avlångt hur som ni kanske kan gissa :D
Hur som helst, installationen gick utan problem, och switchen funkade perfekt när under de två dagarna jag hann vara kvar där med den up and running, och internet lika så. Inga problem alltså. Men sen igår märkte mamma att internet var stendött, och följande utrustning finns nu inkopplat och resulterar i detta fel:
Telia ADSL -> Thomson ADSL-modem som funkat bra i minst 5 år -> patch-panel -> nätverksuttag #1 -> WAN-port Apple Time Capsule (router) -> LAN-port till nätverksuttag #2 -> patch-panel -> Netgear 24p switch -> patch-panelens uttag.
Problemet var att routern inte kände av någon anslutning på WAN-porten, så jag bad henne starta om allting. När allt var igång igen, fungerade allting perfekt i två minuter, sen upptäckte routern igen att WAN-anslutning saknades. Då kopplade vi ur switchen, samt de övriga Apple Airport Express-enheterna i huset, för att vara på den säkra sidan och enklare kunna felsöka skiten.
När allt startat upp igen, var det samma visa igen - det funkar i två minuter. Då byttes alla nätverkskablar ut för säkerhets skull, men med samma resultat. Att enbart starta om routern hjälper ej, utan det är modemet som ger resultat. Men bara i två minuter!
Det som gör mig irriterad är dessa två minuter som allt fungerar tip top under. Hur kan det göra det? Eftersom att switchen är helt urkopplad, så är det nu bara modem rakt in i routern... och därmed ingen enhet som kan fucka upp grejerna. De enda orsakerna jag kan komma på:
- Defekt Time Capsule (routern)
- Defekt modem
- Någon trådlös enhet som kraschar routern (men det känns långsökt, för hur skulle det gå till? Och det borde imho påverka LAN/WLAN och inte ge ett skumt problem med att WAN-uppkopplingen inte går att identifiera, eller?)
- Defekt patch-panel... men väldigt långsökt då det funkar bra ett tag?
Vet att vi har några mycket kompetenta nätverksnissar här, så snela jelp! Ska ner dit på söndag igen, och då kommer jag förmodligen slå sönder samtliga enheter om jag inte får nån rätsida på det. Det kan bli en tråkig jul :D
Arf Pingvin
2012-12-18, 10:59
Ring telia och de kan säga att det är inget fel på deras sida fram till ert modem.
Kör utan routern direkt på modemet.
Då bör du kunna utesluta resten av problemet. Funkar det direkt kopplat på modemet så är routern paj. Funkar det i två minuter då är det modemet som är paj.
Nog för att jag har varit med om att byta ut ett modem men det har säkert gått 5 routrar på ett modem... Vad är det i en router som gör de så självmordsbenägna egentligen?
Andy.da.wohoo
2012-12-19, 23:32
Har ett problem med min dator som är väldigt irriterande.
När jag kollar på film på tv genom datorn så stänger datorn av sig helt random. Den är varm, men den är varmare när jag spelar vissa spel och då stänger den inte av sig. Har windows 8, samma problem med windows 7 dock. Använt både VLC och Windows media player. Kör med HDMI.
Behöver jag formatera datorn helt, eller vad är problemet?
Hur begränsar jag internethastighet till datorer/program via routern? Har det nåt att göra med QoS? Finns hur mycket inställningar som helst, men det är en djungel för mig. Nån som kan?
Det är en tilgin router, och kan fixa screenshots ifall det behövs
Hur begränsar jag internethastighet till datorer/program via routern? Har det nåt att göra med QoS? Finns hur mycket inställningar som helst, men det är en djungel för mig. Nån som kan?
Det är en tilgin router, och kan fixa screenshots ifall det behövs
I routern är det tveksamt om det går ens.
I routern är det tveksamt om det går ens.
prioritera portar då? skulle vilja ge wow lite extra kraft nämligen. har grymma latency problem *cry*
King Grub
2012-12-20, 19:56
Väldigt tveksamt om det skulle bero på ev portar i din router. Troligare att det är rout[b]ingen[b/], vägen från Blizzards servrar till dig.
Det gör ingen skillnad med öppna eller stänga portar för att spela WoW. En brandvägg (router eller mjukvarubrandvägg) släpper obehindrat in trafik utifrån om denna är begärd av något program på din dator. Det är bara osoliciterad trafik som blockeras, och som man måste öppna portar för om man behöver (t ex en torrentklient). Inte för att spela WoW. Och brandbredden WoW använder är obefintlig om du sitter med dial-up.
Väldigt tveksamt om det skulle bero på ev portar i din router. Troligare att det är rout[b]ingen[b/], vägen från Blizzards servrar till dig.
Det gör ingen skillnad med öppna eller stänga portar för att spela WoW. En brandvägg (router eller mjukvarubrandvägg) släpper obehindrat in trafik utifrån om denna är begärd av något program på din dator. Det är bara osoliciterad trafik som blockeras, och som man måste öppna portar för om man behöver (t ex en torrentklient). Inte för att spela WoW. Och brandbredden WoW använder är obefintlig om du sitter med dial-up.
sitter på 8mbit, men är inte ensam tyvärr. hur mycket drar wow på ett ungefär tror du? känns som det borde dra en del i raids då den måste skicka allt jag gör och ladda ner alla spells/rörelser alla andra gör m.m
Ok, hur bootar jag datorn från USB-grunkomojen? F2 eller vad det nu är och välja att boota från den enheten? Det är Ubuntu jag har på USB:n, det är dock redan installerat på datorn, spelar det nån roll?
Ursäkta sent svar, det borde kunna gå antigen genom F2/F8 (beror på moderkortet) eller så ändrar man boot ordning så att USB har högre prioritet än annat.
King Grub
2012-12-20, 20:18
sitter på 8mbit, men är inte ensam tyvärr. hur mycket drar wow på ett ungefär tror du? känns som det borde dra en del i raids då den måste skicka allt jag gör och ladda ner alla spells/rörelser alla andra gör m.m
Jag brukar ligga på 0.1% av min 100 Mbit-uppkoppling under raids.
Jag brukar ligga på 0.1% av min 100 Mbit-uppkoppling under raids.
ojdå, felbedömt då. måste vara nåt annat. höjde TX-kraften på min usb-adapter, hoppas det lindrar.
när jag ändå är i tråden! jag får random fryslagg på 3-10 sek ungefär när jag går in på nya sidor, spelar, öppnar en mapp etc. Vad beror det på tro? spelar ingen roll vad jag gör, händer frenetiskt :smash:
King Grub
2012-12-20, 20:28
Möjligen hårddisken som börjar ge upp.
Möjligen hårddisken som börjar ge upp.
dags för lite julstädning då cofffee
King Grub
2012-12-21, 10:34
Nu med jag fysiskt hårdvarufel, alltså trasig hårddisk. Inte säkert, förstås, men det du beskriver är vanliga tecken på att hårddisken måste bytas inom kort.
Nu med jag fysiskt hårdvarufel, alltså trasig hårddisk. Inte säkert, förstås, men det du beskriver är vanliga tecken på att hårddisken måste bytas inom kort.
det hade varit väldigt surt i dagsläget. Går det ens att byta hdd på en laptop? knappast att jag klarar det själv iaf
Hallå alla!
Nu är det så att jag är i tankarna att köpa mig en ultrabook, valet står mellan en Asus ux32vd med följande: http://www.dustinhome.se/product/5010654406/asus-zenbook-ux32vd-ci7-1-9-4gb-500-24-ssd-gt620m-fhd-13-3-w8/#intcmp=searchProvider_dacsa
Storlek / upplösning 13,3 " / 1920 x 1080
Processormodell Intel Core i7
Minnesstorlek (inkl./max) 4 GB
Hårddisk 500 GB
Intel Wireless Display (WiDi) Ja
Och en Dell xps 13 med följande:
Processorn Intel® Core™ i5-3317U med Turbo Boost 2.0 som kan öka klockhastigheten från (1,70 GHz till 2,60 GHz ,UMA-grafik, 8 GB RAM & TPM)
Minne: 8GB DDR3 1600MHz Memory
Hårddisk: 256 GB SSD – Solid State-hårddisk
Mer spec finns på google, men någon som kan rekommendera någon av dessa, bortse från priset :)
ojdå, felbedömt då. måste vara nåt annat. höjde TX-kraften på min usb-adapter, hoppas det lindrar.
när jag ändå är i tråden! jag får random fryslagg på 3-10 sek ungefär när jag går in på nya sidor, spelar, öppnar en mapp etc. Vad beror det på tro? spelar ingen roll vad jag gör, händer frenetiskt :smash:
ja fick de förut, fryslagg 10 sec sedan blåskärm. Rev ut den gamla hårddisken och satte in en ssd och nu har livet fått en ny mening.
Ska köpa en liten bärbar dator, men i den sitter det bara 2gb minne, det står att max minne är 8gb, antar att det bara finns 2 minnesplatser, måste jag då köpa en till 2gb för att då få 4gb eller kan jag blanda en 2gb och en 4gb och då få 6gb?
Att jag måste köpa samma sorts minne och hastighet vet jag om.
kalle_banan
2012-12-26, 19:57
Ska köpa en liten bärbar dator, men i den sitter det bara 2gb minne, det står att max minne är 8gb, antar att det bara finns 2 minnesplatser, måste jag då köpa en till 2gb för att då få 4gb eller kan jag blanda en 2gb och en 4gb och då få 6gb?
Att jag måste köpa samma sorts minne och hastighet vet jag om.
Ja du kan blanda, det är inte optimalt men hellre 2+4 än 2+2, om du kan är 4+4 bäst men 2+4 är inga problem. Jag kör 1+4 i min mac mini, den har aldrig klagat!
Ja du kan blanda, det är inte optimalt men hellre 2+4 än 2+2, om du kan är 4+4 bäst men 2+4 är inga problem. Jag kör 1+4 i min mac mini, den har aldrig klagat!
Tack för snabbt svar, huvudsaken att det fungerar. Hade bara för mig att man var tvungen att ha samma storlek på minnena förut nån gång då jag byggde ihop en egen dator, vilket iofs va rätt länge sen nu kanske hehe
kalle_banan
2012-12-26, 21:09
Tack för snabbt svar, huvudsaken att det fungerar. Hade bara för mig att man var tvungen att ha samma storlek på minnena förut nån gång då jag byggde ihop en egen dator, vilket iofs va rätt länge sen nu kanske hehe
Det är snabbgooglat men jag pallar inte... Såvitt jag minns får man en boost om man har matchande storlek på minnena men det hade förvånat mig om det inte hade lönat sig att ha 2+4 jämfört med 2+2.
mangemani
2012-12-26, 21:13
om man har en skärm och en tv, är det då möjligt att typ spela på skärmen samtidigt som man har på tex en film på tvn?
och är det även möjligt att få ljud i hörlurar till spelet och ljud i högtalarna till filmen samtidigt?
Jockefoten
2012-12-26, 21:16
Du kan visa olika saker på datorskärmen och tv'n. Men jag tror inte du kan få olika ljud dessvärre.
Angående film/spel ja det går men du går du inte råka dra över musen till filmen för då stängd spelet ner å du måste tabba upp igen (rätt irri om man gör en hastig rörelse) på ljudet kan du ställa in under uppspelning men är osäker om det går med två separata ljudbaser..
Det är snabbgooglat men jag pallar inte... Såvitt jag minns får man en boost om man har matchande storlek på minnena men det hade förvånat mig om det inte hade lönat sig att ha 2+4 jämfört med 2+2.
datorns svar på "optinojja"
Det funkar alla tiders.
Sätt hörlurarna (spelljudet) som primär ljudenhet och spela i fullskärm. Då slipper man att musen smiter iväg till fel skärm.
På teven smackar du upp MPHC och ändrar i inställningarna att du vill ha en annan ljudenhet som är ansluten till högtalarna.
mangemani
2012-12-26, 21:31
ok, ljudet är kanske inte så värst viktigt, men att kunna ha nått på tvn samtidigt som manspelar var nog det viktigaste och det gick ju tydligen:) men kan man få ljud med så är det ju alla tiders.
är detta något som en amatör klarar av eller måste man nöta igenom ett antal guider innan man fattar vad som måste göras?
isterbuk
2012-12-27, 07:30
Är detta en duglig bärbar? För enklare spel, spotify streaming och några få program öppna, poker bland annat.
Fujitsu Lifebook NH532
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu...gn=prisjakt_se
Funderar på att klicka hem dem.
Tacksam för svar.
Mvh
ska köpa ett media tangentbord alltså ett tangentbord med inbyggd mus eller styrkula /touch.
har haft vissa tidigare med RF 2,4hz som sugit! jag vet att bluetooth också är 2,4 men ska fungera bättre genom väggar stämmer detta???
de ja funderare på är bla Logitech di novo mini eller denna från tk.
DI NOVO MINI
http://www.popgadget.net/images/dinovo-mini.jpg
TKS
http://www.teknikmagasinet.se/prod/mellan_bild/492066.jpg
Jag har den från Chill, och den har pekplattan på höger sida, vilket gör den extremt obekväm att skriva med. Skulle hellre ha haft den från TKR då. Min har dock en trevlig funktion som gör att prkplattan kan roteras så man kan hålla den med en hand som en fjärrkontroll.
mangemani
2012-12-27, 21:17
innan jag slår den sista spiken i kistan då det gäller mitt skärm köp så måste jag fråga, behöver man verkligen en skärm som har en upplösning högre än 1920x1080?
stödjer dagens spel högre upplösning än så?
jag har sett att köper man en skärm med max 1920x1080 i upplösning som är minst lika bra i speccen som en med högre upplösning så sparar man rätt så mycket pengar, ska man upp i upplösning så blir det genast dyrare.
är högre upplösning än 1920x1080 overkill?
King Grub
2012-12-27, 22:01
stödjer dagens spel högre upplösning än så?
Ja, men då räcker det i många fall inte med ett grafikkort om du vill spela med högsta inställningar och få det att flyta vettigt.
Arf Pingvin
2012-12-27, 22:58
Skärmarna med högre upplösning är mer för foto och grafik. Man betalar ett högt pris för att kliva upp i upplösning när det tillverkas så extremt många fler vanliga skärmar. För mig är det bra med fler pixlar då jag rymmer mer paneler i Photoshop
mangemani
2012-12-28, 08:34
så för en vanlig gamer som kräver bra grafik som flyter på bra på datorn, kanske inte en sådan skärm passar då då? kanske är mer värt att köpa en billigare?
eller kanske den är bra för framtiden då man kanske slänger in ett till grafik kort?
mangemani
2012-12-29, 20:02
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539896
den blev det, beställd och klar.
säljer även min tv som jag har använt som monitor, så det blir inte så dyrt heller:)
blev denna http://www.teknikmagasinet.se/prod/mellan_bild/492066.jpg kanonbra enkel och smidig
mangemani
2012-12-30, 14:08
då var det första steget klart för min nya dator.
skärm med 2560x1440 upplösning.
riktiga kvalitets hörlurar
den där naga musen(vilken är en pain in the ass, but im getting there)
ska köpa tangentbord, men hittade inget idag då jag var ute och shoppade
nästa steg blir själva datorn för 10-15K och den kommer köpas i mars något då man samlat på sig nog med info om vilka komponenter som är "bäst" just då
King Grub
2012-12-30, 14:09
Nästa processorgeneration kommer i april. Köper du ny dator i mars köper du teknologi som kommer att börja fasas ut inom kort.
mangemani
2012-12-30, 14:37
tack för det tipset:)
en månad extra kan man nog vänta:)
Andy.da.wohoo
2012-12-30, 14:37
Tack för det King Grub, då kan jag med glädje vänta med att köpa ny dator :)
Fråga ang USB-minnen.
För att ett USB-minne ska klara av att ta emot filer större än 4GB måste det formateras om till ntfs. Men de flesta blurayspelare jag träffat hittar inte diskar formaterade till ntfs. Går detta att komma runt eller har jag bara provat på kassa blurayspelare?
mangemani
2013-01-02, 00:47
fördelar och nackdelar med crossfire/SLI?
fördelar och nackdelar med crossfire/SLI?
+ Mer bang for the buck att köra två äldre grafikkort istället för att pynta för det nyaste värsta kanske. Även en aning mer "framtidssäkert" av samma anledning.
- Drar mer ström och utvecklar mer värme.
mangemani
2013-01-02, 05:21
+ Mer bang for the buck att köra två äldre grafikkort istället för att pynta för det nyaste värsta kanske. Även en aning mer "framtidssäkert" av samma anledning.
- Drar mer ström och utvecklar mer värme.
hmm, ström och värme.
så, ett kraftigare nätagg och en luftig burk då då?
är det allt? inga spel som inte funkar med crossfire/SLI eller något sådant?
hmm, ström och värme.
så, ett kraftigare nätagg och en luftig burk då då?
är det allt? inga spel som inte funkar med crossfire/SLI eller något sådant?
Det finns massor av spel som inte fungerar med crossfire/sli, och sen finns det spel där du inte ser märkbar prestandaförbättring. Spelen i fråga ska vara gjorda med stöd för SLI/Crossfire.
Fast med det sagt så är det osannolikt att spel som inte är gjorda för SLI/Crossfire har prestandakrav som kräver att du kör SLI/Crossfire.
Med andra ord.. SLI/Crossfire är egentligen bara relevant för "värstingspel" som kräver extremt mycket av din dator.
då var det första steget klart för min nya dator.
skärm med 2560x1440 upplösning.
riktiga kvalitets hörlurar
den där naga musen(vilken är en pain in the ass, but im getting there)
ska köpa tangentbord, men hittade inget idag då jag var ute och shoppade
nästa steg blir själva datorn för 10-15K och den kommer köpas i mars något då man samlat på sig nog med info om vilka komponenter som är "bäst" just då
Känns som den där skärmen kan skapa problem för dig. Risken är att spel som är mer krävande kommer flyta som skit, och drar du ner upplösningen till 1080P så kommer allt se ut som skit då moderna monitorer bara ska köras i sin "native" upplösning.
kalle_banan
2013-01-02, 09:54
Om man bygger en monsterdator som utvecklar en hel del värme och förutsatt att allting kyls som det ska, vad är problemet med att ha ett öppet chassi om man bortser från fläktljudet?
King Grub
2013-01-02, 09:57
Det dras in mer damm. Risk att tappa och spilla saker som hamnar i datorn. Elektriska störningar.
Obs att kylningen försämras med öppet chassi, inte tvärtom, om man har ett vettigt sådant. Det är inte bara en låda för komponenterna. Ett välkonstruerat chassi tillåter luftströmmarna att svepa över komponenterna och kyla dessa. Denna funktion går förlorad om chassit är öppet.
köp ett chassi med en sida av glas/plast om du vill visa upp dina delar
kalle_banan
2013-01-02, 10:13
köp ett chassi med en sida av glas/plast om du vill visa upp dina delar
Jag frågade eftersom för hög värmeutveckling naturligtvis inte är bra så om man kunde skippa chassit så varför inte? Men med tanke på damm osv så är det ingen bra idé som sagt.
King Grub
2013-01-02, 10:15
Jag frågade eftersom för hög värmeutveckling naturligtvis inte är bra så om man kunde skippa chassit så varför inte?
Som sagt, kylningen blir bättre med chassit stängt, inte bättre.
Någon som har tips på chassi som är tyst och kyler bra? Har ett Antec Sonata III men det är alldeles för litet och känner att luften inte går runt.
Skulle uppdatera bios igår, allt gick bra vad jag kunde se tills datorn skulle starta då jag bara kommer in i bios... Kan inte välja att boota från hårddisken men jag kan i bios se att den ligger där. Någon som vet vad jag kan göra eller är det bara till att lämna in den? Ifall det hjälper är det en Asus ux32vd som jag uppdaterade till version 213
Jag har problem med att se youtube-klipp. "Det står Adobe Flash Player krävs för att spela upp videoklipp". Jag har följt länken och installerat flash player men det händer inget. Vad är problemet?
Sen undrar jag vart man aktiverar active X kontrollen? Jag kommer inte in på min mail.
King Grub
2013-01-03, 12:10
Jag har följt länken och installerat flash player men det händer inget.
Har du installerat rätt version för din browser? Det finns en för IE och en för andra browsers.
mangemani
2013-01-04, 15:46
fick min skärm idag(dell U2711).
haft den inkopplad i bara några minuter nu men är helt nöjd med det jag ser so far.
men så kommer man till upplösningen som jag ville testa lite med och det verkar som att jag inte kan ha mer än 1920x1080 trotts att skärmen ska klara av mycket högre än så.
går jag in i control panel---->display osv och trycker på fliken screen resolution, så finns 1920x1080 som max.
hur kan jag höja till högre upplösning?
haft den inkopplad i bara några minuter nu men är helt nöjd med det jag ser so far.
men så kommer man till upplösningen som jag ville testa lite med och det verkar som att jag inte kan ha mer än 1920x1080 trotts att skärmen ska klara av mycket högre än så.
går jag in i control panel---->display osv och trycker på fliken screen resolution, så finns 1920x1080 som max.
vild chansning, men har det inte med Aspect Ratio att göra? dvs 4:3, 16:9, 16:10. vet inte i vilken av dom upplösningen du letar efter ligger i, men testa att byta
Vad har du för grafikkort?
King Grub
2013-01-04, 16:25
Försöker du med HDMI? Den klarar bara 1920x1080 med HDMI:
http://support.dell.com/support/edocs/MONITORS/U2711b/en/ug/operate.htm#Setting%20the%20Optimal%20Resolution
mangemani
2013-01-04, 16:26
grafikkortet är inte felet då det stödjer upplösningar som tom är högre än upplösningen på skärmen(har kikat).
men jag tror jag har hittat felet efter jag läst en del ang detta, kör man med HDMI(vilket jag gör) så kan man max få 1920x1080 i upplösning.
vill man komma högre upp, så måste man köra med DVI duallink.
följde med en sådan kabel, ska testa senare och se om det stämmer.
mangemani
2013-01-04, 16:27
Försöker du med HDMI? Den klarar bara 1920x1080 med HDMI:
http://support.dell.com/support/edocs/MONITORS/U2711b/en/ug/operate.htm#Setting%20the%20Optimal%20Resolution
yes, läste om detta
mangemani
2013-01-04, 17:57
yes, dual link gjorde susen, kör nu i 2560x1440 och shit vilken arbets yta och skillnad.
dock så steg tempen på grafik kortet upp rätt så rejält, så jag får se vad som händer då jag sätter igång och lirar nått spel(på 1920x1080 självklart då jag inte tror min nuvarande dator pallar med en sådan upplösning).
King Grub
2013-01-04, 19:37
Kör du spelet i 1920x1080 skall du inte märka någon skillnad i prestanda eller temperatur överhuvudtaget.
Jag blir knäpp snart. Har investerat i HBO Nordic men får det inte att fungera på min dator.
Får följande felmeddelande: Fel 0x80040905
Det är när jag ska installera Widevine. Det fungerar att installera på min bärbara. Det fungerar på min mobil. Svaret från HBO är att jag ska kontakta Google.....
Har googlat, får inget vettigt svar. Tipsen felmeddelandet ger är skräp.
Tips?
mangemani
2013-01-06, 21:55
testat olika spel nu med maxad grafik och upplösning på skärmen min.
summan av det hela var att det går ju att spela om man kan leva med lite lägre fps.
började med just cause 2, skiftade hej vilt mellan 1920x1080 och 2560x1440 och på högsta så märkte man att fps sjönk, men flöt på helt ok ändå och vackert var det(dock inget krävande spel, men ändå).
testade sedan farcry 3, där var det en redig uppförsbacke, på 1920x1080 och 1920x2000 flöt det på riktigt bra vad jag märkte iaf, hade då på det mesta på max, men på högsta, nej, kände direkt att jag behöver en ny dator med den upplösningen.
testade total war spelen, inte för att jag vill gå in allt för mycket på detta nu, men fy fan vad snyggt dessa spel var på denna skärmen, speciellt napoleon och shogun, nog för att spelet gick långsamt då man slog på högsta upplösningen, så var det nästan så att man ändå ville pina sig igenom spelen bara för att det var så vackert och snyggt, men spelbart var de på max.
sedan blev det BF3, nej nej och åter nej, kan väl inte säga att det var ospelbart, men gick tok för långsamt för ett sådant spel.
ser fram emot en kraftfullare dator om någon månad, då lär det flyta på bra:)
Hoi!
Tankade en film idag, alla i kommentarerna skrev gott om film, bra kvalitet osv osv..
Den hackar lite, känns som datorn får jobba lite. Vilket är skumt, min dator klarar av att se film..
Efter mycket om och men så tänker jag, skitsamma. Försöker deleta filen, går inte. Startar om, försöker deleta, går inte.
Felsäkert läge, går inte.
Vad gör jag nu?
(Tankar Ad-Aware) kanske hittar något.
astrodog
2013-01-07, 22:48
Windows XP?
Hoi!
Tankade en film idag, alla i kommentarerna skrev gott om film, bra kvalitet osv osv..
Den hackar lite, känns som datorn får jobba lite. Vilket är skumt, min dator klarar av att se film..
Efter mycket om och men så tänker jag, skitsamma. Försöker deleta filen, går inte. Startar om, försöker deleta, går inte.
Felsäkert läge, går inte.
Vad gör jag nu?
(Tankar Ad-Aware) kanske hittar något.
Varför går det inte, får du något felmeddelande? Vad för format är det på film filen?
Du skulle nog kunna stoppa in en Windows-/Linuxskiva eller usb och köra via cmd/terminalen från den för att ta bort filen.
astrodog
2013-01-07, 23:07
http://www.filehippo.com/download_unlocker/
dis the shit
Varför går det inte, får du något felmeddelande? Vad för format är det på film filen?
Du skulle nog kunna stoppa in en Windows-/Linuxskiva eller usb och köra via cmd/terminalen från den för att ta bort filen.
Får inte upp något felmeddelande utan den bara tuggar "tar bort filen"
http://www.filehippo.com/download_unlocker/
dis the shit
Letade faktiskt efter den, en polare rekomenderade så nu får vi se!
Händer dock inget när jag kör Unlocker -.-
nm fick det att funka, Unlocker ftw. Tack!
mangemani
2013-01-08, 21:30
då jag köpte min naga mus så passade jag även på att köpa ett par feta hörlurar så att man ska få så bra ljud som möjligt i spelen.
men nu ligger de bara pga att jag inte orkar gå bak till datorn och dra ut högtalarna och sätta i hörlurarna och att låta ett par hörlurar som nästan kostade 900 spänn bara låta ligga och samla damm är väl inte så bra.
men så märkte jag att på skärmen jag köpte så finns det uttag för hörlurar, även på framsidan utav datorn, men då jag prövar att koppla in hörlurarna där så blir ljudet konstigt, det blir inte lika bra som om jag skulle ersätta högtalarna med hörlurarna på baksidan utav datorn.
kan man fixa detta på nått sätt? så att man kan skifta mellan hörlurar och högtalare utan att behöva dra ut något?
då jag köpte min naga mus så passade jag även på att köpa ett par feta hörlurar så att man ska få så bra ljud som möjligt i spelen.
men nu ligger de bara pga att jag inte orkar gå bak till datorn och dra ut högtalarna och sätta i hörlurarna och att låta ett par hörlurar som nästan kostade 900 spänn bara låta ligga och samla damm är väl inte så bra.
men så märkte jag att på skärmen jag köpte så finns det uttag för hörlurar, även på framsidan utav datorn, men då jag prövar att koppla in hörlurarna där så blir ljudet konstigt, det blir inte lika bra som om jag skulle ersätta högtalarna med hörlurarna på baksidan utav datorn.
kan man fixa detta på nått sätt? så att man kan skifta mellan hörlurar och högtalare utan att behöva dra ut något?
Denna använder jag: http://www.pricerunner.se/cl/263/Kablar?q=ljudhub&search=ljudhub
Med en knapptryckning växlar jag mellan högtalare och hörlurar. Skitsmidigt.
Arf Pingvin
2013-01-09, 19:22
Nog kan man väl styra vilken utgång på ljudkortet som ska användas. Borde gå att få nån ikon nere i hörnet för att skifta källa
mangemani
2013-01-09, 19:48
ja jag får inte till det iaf, har hörlurarna inkopplade samtidigt och försöker få till det i sound options, men men.
från det ena till det andra, hur svårt är det egentligen att bygga ihop en dator från scratch? brukar alltid låta någon göra jobbet åt mig och för de verkar det inte vara några problem, lite piller är det väl, men det går bra.
vad är det svåra med ett dator bygge och vad ska man tänka på?
ja jag får inte till det iaf, har hörlurarna inkopplade samtidigt och försöker få till det i sound options, men men.
från det ena till det andra, hur svårt är det egentligen att bygga ihop en dator från scratch? brukar alltid låta någon göra jobbet åt mig och för de verkar det inte vara några problem, lite piller är det väl, men det går bra.
vad är det svåra med ett dator bygge och vad ska man tänka på?
Egentligen är det inte så svårt, det mesta har bara en plats. Det enda är att kan du det inte kommer det ta tid. Se bara till att koppla sladdarna rädd, sätta bryggan på hårddiskarna rätt och tryck i minnena helt (har bränt minnen genom att göra detta misstaget.) Det knepiga är väl om man ska raida eller sli-koppla.
mangemani
2013-01-09, 20:10
Egentligen är det inte så svårt, det mesta har bara en plats. Det enda är att kan du det inte kommer det ta tid. Se bara till att koppla sladdarna rädd, sätta bryggan på hårddiskarna rätt och tryck i minnena helt (har bränt minnen genom att göra detta misstaget.) Det knepiga är väl om man ska raida eller sli-koppla.
hmm, så för en som aldrig har gjort det förut, så kanske man ska fortsätta att överlåta bygget till de kunniga?
minns hur jag var då jag skulle in i bios och clocka min CPU, var fan skit nervös och ställde en jäkla massa frågor här, men där kunde ju egentligen inget gå fel, blev den för mycket clockad så fick man BS, men här snackar vi om dator delar för flera 1000, 1 fuck up och man står där och kan inte få ihop sin nya dator, iaf inte på ett tag om man skickar tillbaks delarna.
Själva monteringen är inte något att oroa sig för. Det som är värre är när något börjar krabba och man blir tvungen att felsöka själv, istället för att lämna/skicka in eländet. Det är väl förvisso något man kan stå ut med om det handlar om sin egen dator. Men när man kommer ihop i x-antal monterade system (som man då automatiskt ansvarar för) så undrar man ibland om det inte hade varit smidigare att föreslå en komplett dator från Elgiganten.
/rant
Arf Pingvin
2013-01-09, 20:29
Har alltid byggt egna datorer. Fram till min senaste. Tänkte även låta firman välja komponenter men det blir katastrof om man inte dubbelkollar allt. Däremot monteringen. Finns liksom inget att vinna på att göra det själv. Pajar man nåt står man med skägget i datorlådan. Bättre det blir deras huvudvärk.
mangemani
2013-01-09, 20:39
ja just det ja, vissa sidor bygger ju ihop ens dator och fixar allt åt en.
antar att webhallen som jag brukar beställa ifrån inte gör något sådant, men vilka sidor finns det med den servicen? installerar de OS med om man nu slänger in OS i köpet? hur fraktas den isf? hur stor är risken att något pajjar om den skickas "hel"? och hur mycket extra i kostnad brukar sidorna ta för att bygga?
Har för mig att komplett gör det. Webhallen vet jag inte men känns som att de borde ha den tjänsten. Kan tänka mig att de tar extra för att installera windows och alla drivrutiner. Vilket är väldigt enkelt gjort. Men sedan är väl enkelt en fråga om hur mycket man pillat med det också. Känner du att det är värt att lägga de extra pengarna på det så tycker jag absolut att du ska göra så också.
Som olegh skrev så är det när man stöter på problem som det kan bli klurigt. Både vid ihopsättnings och installation. Hade du problem med att klocka i bios ska du nog låta någon annan sätta ihop datorn och sköta den biten åt dig.
mangemani
2013-01-09, 20:52
har aldrig pillat med installation utav OS, drivrutiner eller satt ihop datorn och fixat fel då de uppstått, allt har gjorts utav folk runt om mig:P.
så för mig är det guld värt om om det finns sidor som fixar allt sådant åt mig:)
Jag ska lämna tillbaka en lånedator. Jag rensade alla lösenord och cookies. Men när jag går in på facebook så är jag fortfarande inloggad. Varför blir det på detta viset? Finns det något annat man kan göra utan återställnignsskivan för att vara säker på att alla spår efter mig är borta?
Tigerkotten
2013-01-09, 22:58
ja just det ja, vissa sidor bygger ju ihop ens dator och fixar allt åt en.
antar att webhallen som jag brukar beställa ifrån inte gör något sådant, men vilka sidor finns det med den servicen? installerar de OS med om man nu slänger in OS i köpet? hur fraktas den isf? hur stor är risken att något pajjar om den skickas "hel"? och hur mycket extra i kostnad brukar sidorna ta för att bygga?
Webhallen har färdiga datorer gjorda
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/kampanjer/webhallen_config_desktop
Komplett har även färdiga datorer, fast de har även andra valmöjligheter så man kan ändra saker som gfx kort, hdd m.m
http://www.komplett.se/k/kd.aspx?bn=10306 finns ett urval på datorer
Sen väljer man bara "Konfigurera själv och välj tillbehör" om man vill göra en del ändringar.
mangemani
2013-01-10, 19:37
Webhallen har färdiga datorer gjorda
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/kampanjer/webhallen_config_desktop
Komplett har även färdiga datorer, fast de har även andra valmöjligheter så man kan ändra saker som gfx kort, hdd m.m
http://www.komplett.se/k/kd.aspx?bn=10306 finns ett urval på datorer
Sen väljer man bara "Konfigurera själv och välj tillbehör" om man vill göra en del ändringar.
uj uj, tack för sidorna, men det fanns ju en del.
men vilken är mest prisvärd på komplett för 15K? skillnaden mellan en dator för uppåt 40K och en för 15K? skiljer det extremt mycket i prestanda?
mangemani
2013-01-10, 19:41
eller föresten, april var det ja, kanske ska vänta tills komplett har inkluderat de nya komponenterna
Va är de stora skillnaderna på Samsung Galaxy Tab 2 och Samsung Galaxy Note? Funderar på att köpa någon av dom men har ingen koll på plattor.
Va har de båda plattorna för fördelar samt nackdelar?
Warning: Java Exploit Potentially Affecting More Than 850 Million Computers
http://mashable.com/2013/01/13/java-exploit/
Jag har en laptop och har kopplat externa högtalare till den. Då fungerar ljudet. Sen när jag kopplar in en extern bildskärm med hdmi-kabel så slutar ljudet att fungera. Vilken inställning behöver jag göra?
Jag har en laptop och har kopplat externa högtalare till den. Då fungerar ljudet. Sen när jag kopplar in en extern bildskärm med hdmi-kabel så slutar ljudet att fungera. Vilken inställning behöver jag göra?
Högerklicka på volymikonen (förutsatt att du har en sådan) nere jämte klockan och välja uppspelningsenheter för att se vad det står där, ibland tar hdmiutgången över som default ifall man kör via den.
Arf Pingvin
2013-01-15, 19:14
Edit: fattade fel. Den slutade alltså fungera. tänkte tvärtom :) man vill ju att tex TVn ska ta över ljudet.
willtjam
2013-01-15, 23:38
Är det någon här som använder Windows 8?
Jag har bara sett det, vid första anblick verkar det vidrigt. Som nå slags apple-wannabe-app-histora. Men men jag har inte jobbat i det själv än.
http://forumbilder.se/images/536201375946A9fcf.jpg
Tog ett par timmar att vänja sig vid, och ett par dar innan jag fick allt att kännas som jag vill. Men det är ett bra system i grunden, och jag gillar att de vill få dator/platta/telefon att kännas lika.
Sitter man på windows 7 idag och trivs är det inget större behov av att byta. Win 8 kommer få ta mycket skit, gnäll och kritik i början. Mycket är ju omgjort. Jag tror att nästa windowsutgåva blir bättre när de jobbat in erfarenheterna av 8:ans gui och upplägg.
Jag kör w8 på stationära, och det går jättebra, men laptopen får allt vänta till första servicepacken.
Hej!
Jag funderar på att köpa mig en ny bärbardator, då den jag har nu snart är 5 år.
Det jag använder datorn till är delvis jobb (mestadels word och power point) och internet. Jag vill dock också kunna använda den till att spela upp filmer i full hd på tvn i så bra kvalite som möjligt. Skulle gärna också vilja ha en dator som är relativt snygg och ej klumpig.
Min budget är runt 5000.
Jag kollade runt lite på olika test på nätet och hittade denna sida:http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/barbara_datorer.html
Vad tror ni om den översta HP datorn?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157578-asus_k55a-sx181v-i5-3210m-4gb-500gb-156-intel_hd4000-bt-blu_ray-win_7_hp
Hur länge kan man förvänta sig att batteriet räcker om man kollar på blu ray-film på denna?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157578-asus_k55a-sx181v-i5-3210m-4gb-500gb-156-intel_hd4000-bt-blu_ray-win_7_hp
Hur länge kan man förvänta sig att batteriet räcker om man kollar på blu ray-film på denna?
Knappt två filmer gissar jag på. Stor skärm.
Som är väldigt sopig, inte ens HD-skärm så att se på BluRay på den blir bara marginellt mer spännande än att se på DVD. 1366x768 har jag på min 11,6" och det är lagom.
På en 15,6" ska man ha minst HD-upplösning, dvs 1920x1080 - som en BluRay-film.
Dessutom ser den inte särskilt hållbar ut. Budgetdator. Jag hade valt en annan.
willtjam
2013-01-16, 14:55
Jag har bara sett det, vid första anblick verkar det vidrigt. Som nå slags apple-wannabe-app-histora. Men men jag har inte jobbat i det själv än.
Jag tycker också att det ser rätt klumpigt ut, men det är väl svårt att veta innan man har prövat själv.
Tog ett par timmar att vänja sig vid, och ett par dar innan jag fick allt att kännas som jag vill. Men det är ett bra system i grunden, och jag gillar att de vill få dator/platta/telefon att kännas lika.
Sitter man på windows 7 idag och trivs är det inget större behov av att byta. Win 8 kommer få ta mycket skit, gnäll och kritik i början. Mycket är ju omgjort. Jag tror att nästa windowsutgåva blir bättre när de jobbat in erfarenheterna av 8:ans gui och upplägg.
Jag kör w8 på stationära, och det går jättebra, men laptopen får allt vänta till första servicepacken.
Good to know! Då fortsätter jag med W7.
Tycker däremot att priset var lite knasigt. Jag kollade systemkraven för det igår, och det stod att jag kunde uppgradera till W8 för 280 kr eller liknande. Väldigt billigt.
Jag blir knäpp snart. Har investerat i HBO Nordic men får det inte att fungera på min dator.
Får följande felmeddelande: Fel 0x80040905
Det är när jag ska installera Widevine. Det fungerar att installera på min bärbara. Det fungerar på min mobil. Svaret från HBO är att jag ska kontakta Google.....
Har googlat, får inget vettigt svar. Tipsen felmeddelandet ger är skräp.
Tips?Löste sig genom avinstallation och installation av Chrome igen.
mangemani
2013-01-16, 21:00
8-16GB minne på grafik korten(crossfire/SLI), overkill eller bra? främst för höga upplösningar och hållbarhet för framtida spel.
8-16GB minne på grafik korten(crossfire/SLI), overkill eller bra? främst för höga upplösningar och hållbarhet för framtida spel.
Du får inte dubbelt minne om du har 2 grafikkort. Så om du köper 2st grafikkort med 2048mb så får du inte 4096mb, utan fortfarande 2048.
Om du tänker köra spel på 3 skärmar, tex eyefinity, så kan det vara en bra ide att köpa dom grafikkorten som har större minne, tex så har många tillverkare en variant med dubbelt så mycket minne (nvidia 680 finns med både 2048 och 4096 tex).
Som det ser ut i dagsläget så behövs inte dubbla minnet om man bara tänkt ha spel på 1 skärm, oavsett upplösning, men frågan är däremot vad som kommer hända nu när nya skärmar med UHD kan bli populära.
storPines
2013-01-16, 21:39
Jag tycker också att det ser rätt klumpigt ut, men det är väl svårt att veta innan man har prövat själv.
Good to know! Då fortsätter jag med W7.
Tycker däremot att priset var lite knasigt. Jag kollade systemkraven för det igår, och det stod att jag kunde uppgradera till W8 för 280 kr eller liknande. Väldigt billigt.
Köpte windows 8 för några veckor sedan, personligen älskar jag det.
När man lär sig använda alla nya funktioner så är dom helt underbara!
:hbang:
mangemani
2013-01-16, 22:15
Du får inte dubbelt minne om du har 2 grafikkort. Så om du köper 2st grafikkort med 2048mb så får du inte 4096mb, utan fortfarande 2048.
Om du tänker köra spel på 3 skärmar, tex eyefinity, så kan det vara en bra ide att köpa dom grafikkorten som har större minne, tex så har många tillverkare en variant med dubbelt så mycket minne (nvidia 680 finns med både 2048 och 4096 tex).
Som det ser ut i dagsläget så behövs inte dubbla minnet om man bara tänkt ha spel på 1 skärm, oavsett upplösning, men frågan är däremot vad som kommer hända nu när nya skärmar med UHD kan bli populära.
aha, det är så det funkar, trodde att det hela slogs ihop då man körde crossfire/SLI, tack för infon.
men du kanske kan föra lite ljus över en fråga som dök upp nu när det jag trodde inte stämde, har fått höra från alla håll och kanter att om grafik kortet man har i datorn inte räcker till så kan man he in ett till och köra crossfire/SLI så blir kraften utav grafik kortet/korten ännu starkare, om nu inte minnena slås ihop, vad är det då som ger den där extra boosten/kraften?
aha, det är så det funkar, trodde att det hela slogs ihop då man körde crossfire/SLI, tack för infon.
men du kanske kan föra lite ljus över en fråga som dök upp nu när det jag trodde inte stämde, har fått höra från alla håll och kanter att om grafik kortet man har i datorn inte räcker till så kan man he in ett till och köra crossfire/SLI så blir kraften utav grafik kortet/korten ännu starkare, om nu inte minnena slås ihop, vad är det då som ger den där extra boosten/kraften?
Du får fler grafikprocessorer (GPU). Så som det funkar är att en del av skärmen hanteras av det ena kortet, medan det andra delen hanteras av det andra kortet. Precis hur denna uppdelning ser ut har jag inte exakt koll på, jag har för mig att i CF så är uppdelning på övre hälft och undre medan i SLI så är uppdelningen i små rutor, typ som ett schackbräde.
Allmänt att rendera något som är litet är lättare och om man har 2 grafikkort så renderas mindre yta per grafikkort samtidigt som man får samma upplösning. Testa tex med ett grafikkort att köra på en högupplösning, och sedan på en låg och jämför FPSen.
willtjam
2013-01-16, 23:04
Köpte windows 8 för några veckor sedan, personligen älskar jag det.
När man lär sig använda alla nya funktioner så är dom helt underbara!
:hbang:
Kan du ge några exempel? Vad kommer jag att älska? *popcorn*
King Grub
2013-01-16, 23:06
Kör man två grafikkort får man, trots bättre prestanda, även räkna med problem. Det är inte alltid man kan utnyttja sina grafikkort bra direkt när ett nytt spel släpps, då det måste släppas drivrutiner som SLI/Crossfire-profiler för spelet först, och man får räkna med "microstuttering", att bilden inte uppdateras lika mjukt som med ett grafikkort, eftersom flera kort måste synkas med varandra och då hoppar bilden till.
mangemani
2013-01-16, 23:08
så vad, ett väldigt kraftfullt grafik kort(det värsta för stunden på marknaden) är att föredra då?
så vad, ett väldigt kraftfullt grafik kort(det värsta för stunden på marknaden) är att föredra då?
Ja, om det räcker till och man vill slippa massa krångel skulle jag säga. Tänk dock på att "det värsta" oftast innebär ett med dubbla GPUer ändå, tex Nvidia GTX 690.
Men ofta för att spela spel så att dom flyter iaf hyfsat på max inställningar så krävs dubbla kort.
de senaste dagarna har jag inte kunnat kolla på youtube som är direktlänkat in till andra sidor, dvs att man kan se på youtube-klippen direkt på sidan utan att behöva gå till självaste youtube, som till exempel är på kollo och existenz för att ta några exempel?
mangemani
2013-01-17, 16:30
Ja, om det räcker till och man vill slippa massa krångel skulle jag säga. Tänk dock på att "det värsta" oftast innebär ett med dubbla GPUer ändå, tex Nvidia GTX 690.
Men ofta för att spela spel så att dom flyter iaf hyfsat på max inställningar så krävs dubbla kort.
dubbla GPUer i de värsta korten alltså, men då kanske man kan köpa ett sådant istället då.
men om kraften sedan inte räcker till och man funderar på att köpa ett till utav dessa korten och köra crossfire/SLI lite längre fram, hur går det då med 4 GPUer? blir det som minnena på korten, de slås inte ihop?
Fatalist
2013-01-17, 16:43
Jag har ett asskumt DNS-relaterat problem just nu. Sitter på en 1Mbit(lol japp)-fiberlina i Örebro och kan surfa som vanligt i ungefär 1-3 minuter, sedan får jag ständigt detta felmeddelande:
"Det går inte att hitta servern på www.kolozzeum.com/kolozzeum eftersom DNS-sökningen misslyckades. DNS är den webbtjänst som översätter webbplatsnamnet till dess Internetadress. Felet beror vanligtvis på att det inte finns någon anslutning till Internet eller att nätverket inte konfigurerats på rätt sätt. Det kan också orsakas av att en DNS-server inte svarar eller att en brandvägg hindrar Google Chrome från att ansluta till nätverket."
Jag får motsvarande felmeddelande i Internet Explorer. Jag har följt alla råden som Chrome ger, t ex att stänga av DNS Prefetch ("Förutsäg nätverksåtgärder"), jag har även bytt till googles DNS:er: primär 8.8.8.8 och sekundär 8.8.4.4.
Fortfarande samma problem. Hur postar jag då detta meddelande från min dator? Jo, om jag kör
ipconfig /release
ipconfig /renew
så fungerar det perfekt i några minuter innan datorn återigen ej får någon kontakt med DNS-servrarna. The fuck?!
Annan info: dynamisk IP, ingen proxy, ingen VPN, kabel direkt i LAN-jacket i väggen, bara trådbundna NIC:en är igång, bara en nätverksport i datorn, WiFi och Bluetooth inaktiverat.
ps. har extraknäckt på en ISP i 18 månader men har aldrig själv stött på detta och har ingen teoretisk utbildning i ryggen heller. Så lite pinsamt är det. :D
dubbla GPUer i de värsta korten alltså, men då kanske man kan köpa ett sådant istället då.
men om kraften sedan inte räcker till och man funderar på att köpa ett till utav dessa korten och köra crossfire/SLI lite längre fram, hur går det då med 4 GPUer? blir det som minnena på korten, de slås inte ihop?
Notera dock att tex ett GTX 690 dras med samma problem som två av alla andra kort (microstuttering etc) samt så är 2st GTX 680 bättre än ett GTX 690 men dessa är även lite dyrare.
I 4-way CF/SLI slås minnet inte ihop heller och jag misstänker att supporten för 4-way är ännu mindre än 2-way.
mangemani
2013-01-17, 19:29
ok, tack för all info och att du hjälper en gröngöling lite:D
mycket nyttigt man får veta här.
kommer nog fler frågor då dator köpet verkligen står för dörren och då det verkligen gäller att jag prickar rätt på alla komponenter, men för tillfället så är jag nöjd;)
Jag har ett asskumt DNS-relaterat problem just nu. Sitter på en 1Mbit(lol japp)-fiberlina i Örebro och kan surfa som vanligt i ungefär 1-3 minuter, sedan får jag ständigt detta felmeddelande:
"Det går inte att hitta servern på www.kolozzeum.com/kolozzeum eftersom DNS-sökningen misslyckades. DNS är den webbtjänst som översätter webbplatsnamnet till dess Internetadress. Felet beror vanligtvis på att det inte finns någon anslutning till Internet eller att nätverket inte konfigurerats på rätt sätt. Det kan också orsakas av att en DNS-server inte svarar eller att en brandvägg hindrar Google Chrome från att ansluta till nätverket."
Jag får motsvarande felmeddelande i Internet Explorer. Jag har följt alla råden som Chrome ger, t ex att stänga av DNS Prefetch ("Förutsäg nätverksåtgärder"), jag har även bytt till googles DNS:er: primär 8.8.8.8 och sekundär 8.8.4.4.
Fortfarande samma problem. Hur postar jag då detta meddelande från min dator? Jo, om jag kör
ipconfig /release
ipconfig /renew
så fungerar det perfekt i några minuter innan datorn återigen ej får någon kontakt med DNS-servrarna. The fuck?!
Annan info: dynamisk IP, ingen proxy, ingen VPN, kabel direkt i LAN-jacket i väggen, bara trådbundna NIC:en är igång, bara en nätverksport i datorn, WiFi och Bluetooth inaktiverat.
ps. har extraknäckt på en ISP i 18 månader men har aldrig själv stött på detta och har ingen teoretisk utbildning i ryggen heller. Så lite pinsamt är det. :D
Min gissning är glapp i nån kabel.
hahavaffan
2013-01-18, 06:36
ipconfig /release
ipconfig /renew
ps. har extraknäckt på en ISP i 18 månader men har aldrig själv stött på detta och har ingen teoretisk utbildning i ryggen heller. Så lite pinsamt är det. :DHar det löst sig? Jag hade exakt samma problem i julas hemma hos mina föräldrar när jag var där och hälsade på och installerade en switch. Kunde fan inte lösa det, och det fanns ingen konsekvens i problemet heller, utan hur det än var kopplat så dog allt (DNS enligt en windowsdator, ej inkopplad kabel enligt Apple-router) efter tre minuter. Jag blev så förbannad att jag sket i det till slut, och två dagar senare efter att jag åkt hem igen så började allt fungera av sig själv. Så troligtvis var det i mitt fall Telia som hade problem.
Fatalist
2013-01-18, 13:30
Min gissning är glapp i nån kabel.
I min desperation bytte jag TP-kabel utan framgång. Nu är det löst dock.
Har det löst sig? Jag hade exakt samma problem i julas hemma hos mina föräldrar när jag var där och hälsade på och installerade en switch. Kunde fan inte lösa det, och det fanns ingen konsekvens i problemet heller, utan hur det än var kopplat så dog allt (DNS enligt en windowsdator, ej inkopplad kabel enligt Apple-router) efter tre minuter. Jag blev så förbannad att jag sket i det till slut, och två dagar senare efter att jag åkt hem igen så började allt fungera av sig själv. Så troligtvis var det i mitt fall Telia som hade problem.
Japp! Ringde min ISP och fick godkänt att starta om (hus-)switchen som satt i elskåpet i trappen så löste det sig av någon mystisk anledning. Sjukt störande när man inte kan komma fram till sådana här fel på egen hand, man känner sig som en n00b.
storPines
2013-01-21, 09:21
Det började för någon månad sedan, först fick jag röd skärm, ibland när jag skulle starta datorn
så fick skärmen ingen signal, ibland starade datorn upp och fick då direkt röd skärm och hängde sig.
Datorn kunde fungera felfritt i flera dagar för att sedan på ett dygn kruppa ihop och få ett tiotalet "rödskärmar".
Jag installerade ett gtx 670 i sommras, trodde då till en början att det ev. var kortet det var fel på men
jag har lämnat in det till ett företag som ej kan hitta något fel på kortet.
Under den tid dom hade mitt kort lånade jag sambons grafikkort och pluggade in i min dator, ett äldre
ati hd4890. Jag har nu inte fått någon rödskärm men dock så datorn vid några då jag startar upp den inte
funnit någon signal till bildskärmen och då stått som i viloläge. Efter några omstarter har det dock fungerat.
När datorn väl startar upp så har datorn minnen gått ned från 1600mhz till 1060, när jag dock loggar in i biosen
så återställer sig minnena åter till 1600mhz. Jag har kört memtest i cirka 8 timmar och memtest kunde ej finna
något fel med minnena.
En annan lustig sak är att när jag sedan loggat in i windows så har datorn inte haft tillgång till internet, jag
har då varit tvungen att dra ut min wifi usb-nätverksadapter och sedan pluggat in den igen, då har internet (nätverket)
börjat funka igen.
Är lite kluven på om det är antingen är moderkortet som håller på att ge upp, men hur kan man felsöka ett sådant
i hemmet?
El-agget har också varit i mina tankar men jag vettefan, felen har uppstått även då datorn varit orörd utan någon
som helst "påfrestning".
Jag har formaterat om datorn samt testat olika versioner av windows med samma fel uppstår...
Idag då jag startade datorn så kruppade den återigen vid uppstart, minnenas hastighet sänktes, nätverket hittades ej samt
att jag var tvungen att installera om drivrutinerna till grafikkortet Ati hd4890 då det uppstått någon konflikt med det.
Fractal Design Define R3 Black Pearl Fläktar:1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Ljudabsorberande, ATX, mATX, mITX
Chieftec Nitro Series BPS-650C 650W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 140mm Fläkt
Intel Core# i7 Quad Processor i7-950 Quad Core, 3,06Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan
Gigabyte GA-X58A-UD3R ATX, Socket-1366, DDR3, 4xPCI-Ex(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0, Rev2.0
GTX 670 2 gb
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB XMP Kit w/two HyperX 2GB DDR3, CL9-9-9-27 , 1 65V
Seagate Barracuda® 7200.12 1TB SATA 3.0Gb/s, 32MB, 7200RPM
Intel SSD 120gb
Skärm: BenQ 24" LED XL2420T
storPines
2013-01-21, 09:37
kan tilläga att skärmkabeln är bytt..
Hur kan 720p filmer vara runt 1-2 gb nu för tiden? Förut låg dem alltid runt 4-8 gb. Kan det vara samma kvalitet?
Hur kan 720p filmer vara runt 1-2 gb nu för tiden? Förut låg dem alltid runt 4-8 gb. Kan det vara samma kvalitet?
Kanske dom har ett annat format?
King Grub
2013-01-21, 20:20
Dom är fortfarande 4+ GB.
http://www.nzbsrus.com/nzbbrowse.php?cat=90
Vad säger Kolo om denna laptop? http://www.inet.se/produkt/1969550/asus-n56vz-full-hd
Syftet är att kunna spela något tyngre spel, smidig (alltså själva datorn), Windows 8 eller finns det någon bättre dator i samma prisklass? :)
Jag köpte en PC i december med windows 8.
Kör chrome/firefox
Nästan varje dag när jag surfar "hakar" browsrern upp sig, snurrar bara och kommer inte vidare.
Måste starta om datorn för att den ska "få kontakt" igen.
Någon som vet vad det kan vara?
Samtidigt fungerar ex utorrent, så internet is gi rullar på
Arf Pingvin
2013-01-22, 16:56
Chrome och Firefox? Båda samtidigt? Om du väntar ett tag kommer det igång igen?
DNS problem gissar jag. Eller din router.
Jag köpte en PC i december med windows 8.
Kör chrome/firefox
Nästan varje dag när jag surfar "hakar" browsrern upp sig, snurrar bara och kommer inte vidare.
Måste starta om datorn för att den ska "få kontakt" igen.
Någon som vet vad det kan vara?
Samtidigt fungerar ex utorrent, så internet is gi rullar på
Är du uppdaterat flash?
Vad betyder "hakar upp sig"? Menar du att programmet slutar svara, eller att browsern bara tuggar på en ny sida utan framgång i all oändlighet?
bustz0rz
2013-01-22, 17:25
Jag har också ett problem med min webbläsare (Firefox). Varenda gång jag ska öppna upp Firefox så tar det ~5-10 sekunder när jag ska gå in på en hemsida tills hemsidan faktiskt öppnas. Men när jag väl har gått in på första hemsidan så går allt i sin normala hastighet, även fast jag öppnar andra sidor och öppnar sidor på andra flikar.
Sen när jag stänger ner Firefox och öppnar det igen så är det samma sak, måste vänta 5-10 sekunder tills första hemsidan öppnas.
Vad kan det vara för fel?
de senaste dagarna har jag inte kunnat kolla på youtube som är direktlänkat in till andra sidor, dvs att man kan se på youtube-klippen direkt på sidan utan att behöva gå till självaste youtube, som till exempel är på kollo och existenz för att ta några exempel?
bump, skulle väldigt gärna ha svar på detta!:)
hahavaffan
2013-01-22, 19:57
Nån mer än jag som upplever Youtube som fruktansvärt slött idag? 720p brukar buffra fem minuter per sekund här hemma typ. Idag stannar skiten ibland för att buffra :(
Chrome och Firefox? Båda samtidigt? Om du väntar ett tag kommer det igång igen?
DNS problem gissar jag. Eller din router.
Nja, testade Chrome för att se om det var Firefox som strulade.
men samma resultat där.
Jag har väntat i över 10min utan förändring, kan det vara DNS då?
Är du uppdaterat flash?
Hur kollar jag det? *facepalm*
Vad betyder "hakar upp sig"? Menar du att programmet slutar svara, eller att browsern bara tuggar på en ny sida utan framgång i all oändlighet?
alt nr2.
jag kan öppna nya flikar och sånt, utan det är att den söker och söker..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.