Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden
Holmeros
2012-09-20, 12:55
Vilken webbläsare använder du? Kolla språkinställningarna i webbläsaren.
Mitt Google är på tyska pga jag går via en proxy som finns i Tyskland. Om jag ställer språket på svenska i webbläsaren blir google på svenska. Tyvärr kan jag inte ha det så då vissa av våra webbaserade applikationer pajar.
Förvisso lite olika, för surfar jag till google.se får jag det på svenska... Men kolla iallafall!
Vilken webbläsare använder du? Kolla språkinställningarna i webbläsaren.
Mitt Google är på tyska pga jag går via en proxy som finns i Tyskland. Om jag ställer språket på svenska i webbläsaren blir google på svenska. Tyvärr kan jag inte ha det så då vissa av våra webbaserade applikationer pajar.
Förvisso lite olika, för surfar jag till google.se får jag det på svenska... Men kolla iallafall!
Firefox, som är inställt på svenska med engelska som alternativ.
Fishtank
2012-09-20, 13:27
Någon som har ett tips på en router?
Minst gigabit kablat och acceptabelt på trådlöst.
En som ej går ner av tung torrenttraffik är också viktigt.
250/100 lina så blir en del trafik.
Billigt är bra men att den är bra är viktigast.
Säg 1200 som budget?
Är den här något att ha?
http://www.inet.se/produkt/5402016/asus-rt-n53-dualband-n600
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
hahavaffan
2012-09-20, 13:35
Jag har Asus RT-N66U och är sjukt nöjd.
Någon som har ett tips på en router?
Minst gigabit kablat och acceptabelt på trådlöst.
En som ej går ner av tung torrenttraffik är också viktigt.
250/100 lina så blir en del trafik.
Billigt är bra men att den är bra är viktigast.
Säg 1200 som budget?
Är den här något att ha?
http://www.inet.se/produkt/5402016/asus-rt-n53-dualband-n600
Köpte nyligen denna: http://www.datormagazin.se/artiklar/nyheter/20120816/ny-asus-router-utlovar-bra-prestanda
Är väldigt nöjd.
Fishtank
2012-09-20, 13:39
Scratch mitt första förslag, för långsam wanport.
Får väl hoppa upp en prisklass.
Skillnad på den för 1200 och den på 900?
Jag har av någon anledning börjat få vertical tearing på min laptop när skärmen ska uppdatera sig snabbt, t.ex. när jag scrollar ner för en hemsida. Har testat med V-sync på/av. Grafikkortet är ett GT 555M i en MSI GE620 DX. Har någon ett förslag?
Har haft problem med nedladdning i ungefär en vecka nu. Vanligtvis ökar hastigheten snabbt till >1mB/s och filerna är klara inom rimlig tid. På sistone har det däremot varit ungefär så här:
Hastigheten ökar mer eller mindre långsamt till kanske max 500kB/s (väldigt sällan så högt). Sen kanske den håller sig på en nivå av 50-200kB/s, för att sedan fullständigt krascha ned till <10kB/s. Stänger jag av och startar upp µTorrent igen så blir det som ovan. Det som händer är såklart att programmet "glömmer" hur mycket den laddat ned av en fil, dvs om jag efter x antal omstart ligger på säg 10% och ökar till 15%, så är den tillbaka på 10% om jag startar om programmet.
Fishtank
2012-09-21, 00:43
Jag har av någon anledning börjat få vertical tearing på min laptop när skärmen ska uppdatera sig snabbt, t.ex. när jag scrollar ner för en hemsida. Har testat med V-sync på/av. Grafikkortet är ett GT 555M i en MSI GE620 DX. Har någon ett förslag?
Kolla tempen.
Scratch mitt första förslag, för långsam wanport.
Får väl hoppa upp en prisklass.
Skillnad på den för 1200 och den på 900?
Jag har funderat på o köpa ny, Har just nu en WNDR4000 som inte klarar av att torrenta så kraftigt tyvärr, delar av nätet dör när jag gör det. Men har polare som har både asus 56U o den nya 66U och dom ska va galet snabba. En kollega har 56an och kan torrenta i minst 25mb/s (inte mbit). Han har gbit hemma, dock så verkar det vara trackers som inte kommer upp snabbare än så inte hans lina/router som är problemet. wan/lan throughput är såklart viktigt att kolla på men om man torrentar mycket så är även att den klarar många anslutningar bra sjukt viktigt. Vilket är svårare att hitta recensioner för eftersom det är typ bara Sverige och några andra länder som har 100mbit+.
Kolla tempen.
GPU på 40 grader vid idle. Problemet uppstår oavsett om datorn är nystartad eller inte. Kan det vara en permanent skada eller? :(
King Grub
2012-09-21, 11:34
Du använder nya drivrutiner förutsätter jag?
Du använder nya drivrutiner förutsätter jag?
Ja, 306.23, Nvidia kontrollpanel hittar inget nyare i alla fall.
Ja, 306.23, Nvidia kontrollpanel hittar inget nyare i alla fall.
Nu har jag inget internet på mina datorer men har du aktiverat så den även söker efter beta-drivisar?
Vad anser ni om program som tuneup eller liknande, som rensar datorn?
astrodog
2012-09-21, 22:26
vad anser ni om program som tuneup eller liknande, som rensar datorn?
fucked up shittttttttt
Provar skriva en fråga här.
Har bränt lite DVD-skivor till barnen, men nu helt plötsligt så fungerar det inte längre.
Använder Vista och Windows DVD-bränning och kommer inte längre än 1% in i kodning sker innan en ruta kommer upp med ett oidentifierat fel???!!!
Har provat med annan skiva och olika filmer men fungerar inte, funkade så sent som igår..
King Grub
2012-09-22, 10:27
Om du inte har ändrat något annat är det inte otänkbart att själva DVD-brännaren har gett upp.
Angående vertical tearing. Jag har ganska länge haft problem med det, både på min gamla och min nya dator. På laptopen också tror jag. Nyss märkte jag av det, trots att det funkade bra igår. Pysslade och stängde några flikar i chrome, efter det så var det borta.
Jag har inte upplevt några andra problem heller, så jag har inte riktigt brytt mig om det. Jag tänker skylla på antingen flash, chrome, eller en olycklig kombination.
Om du inte har ändrat något annat är det inte otänkbart att själva DVD-brännaren har gett upp.
Nej jag har inte ändrat på något.
Skit i så fall, hade redan börjat överväga ny dator men tänkt att den får hålla något år till i varje fall!!
Jag ska köpa en DELL U2412M för att användas med min MBP 13" late 2011 som har Mini DisplayPort.
Vad ska jag ha för kabel? Mini-DP - DVI-D single link? Spelar det någon roll om det är adapter (Mini-DP - DVI Adapter + DVI - DVI) eller enbart en kabel (som jag tidigare nämnde)?
King Grub
2012-09-22, 15:13
Nej jag har inte ändrat på något.
Skit i så fall, hade redan börjat överväga ny dator men tänkt att den får hålla något år till i varje fall!!
En DVD-brännare kostar inte mer än runt 150 kronor.
vicarious
2012-09-22, 18:59
Kanske bara är jag som är noob. Men. Jag brukar "köpa" hem filmer på nätet, oftast i formatet matroska (.mkv). Sedan lägger jag över dessa på min externa hårddisk som jag kopplar ihop med min TV via USB. Sedan spelar jag upp filmen på TVn och allt är frid och fröjd.
Problemet är när vissa muppar väljer att INTE lägga engelska som default audio i filen, utan istället typ ryska. När man spelar upp den på datorn är det ju inga problem att välja ljudspår i t ex VLC, men på TVn är det svårare. Finns det nån lösning på detta? Kan jag ändra vilket ljudspår som ska vara default på filen?
Lösningen är ju annars såklart att koppla ihop datorn med TVn men har inte kablaget för det just nu. Eller hitta bättre rippar på nätet antar jag.. Några tips?
Kanske bara är jag som är noob. Men. Jag brukar "köpa" hem filmer på nätet, oftast i formatet matroska (.mkv). Sedan lägger jag över dessa på min externa hårddisk som jag kopplar ihop med min TV via USB. Sedan spelar jag upp filmen på TVn och allt är frid och fröjd.
Problemet är när vissa muppar väljer att INTE lägga engelska som default audio i filen, utan istället typ ryska. När man spelar upp den på datorn är det ju inga problem att välja ljudspår i t ex VLC, men på TVn är det svårare. Finns det nån lösning på detta? Kan jag ändra vilket ljudspår som ska vara default på filen?
Lösningen är ju annars såklart att koppla ihop datorn med TVn men har inte kablaget för det just nu. Eller hitta bättre rippar på nätet antar jag.. Några tips?
En helt orelaterad fråga, vad använder du för TV? Jag skulle vilja testa om min TV klarar av att decoda MKV. Men chansar på att den inte gör det...
astrodog
2012-09-22, 20:27
Kanske bara är jag som är noob. Men. Jag brukar "köpa" hem filmer på nätet, oftast i formatet matroska (.mkv).
Har en sådan tjänst också. Man betalar bara för trafiken.
vicarious
2012-09-22, 23:21
En helt orelaterad fråga, vad använder du för TV? Jag skulle vilja testa om min TV klarar av att decoda MKV. Men chansar på att den inte gör det...
En Samsung, LED. Modellbeteckningen har jag inte i huvudet. Jag var också orolig för det när jag skulle köpa TV så jag tog med en kabel och ett flashminne till butiken och lyckades övertala säljaren att jag skulle få testa :D Spelade upp ett avsnitt av Supernatural i butiken :naughty:
vicarious
2012-09-24, 11:12
Bumpar min egen post. Jag hittade en lösning i den här tråden http://www.hack7mc.com/2009/06/setting-default-audio-and-subtitle-tracks-in-mkv-files.html :hbang:
vicarious
2012-09-24, 11:45
Drar en enkel förklaring till programmet, har nu lärt mig exakt vad man behöver ändra. Detta är alltså en snabbguide för att ändra default ljud eller subtitlespår på en .mkv fil.
1. Installera och starta programmet MKVToolnix (finns i länken i min post ovan).
2. Klicka på File -> Header Editor
3. Klicka på File -> Open och välj filen du vill ändra.
Nu får du upp de olika spåren som filen innehåller. Video, Audio och Subtitles (om det är några sådana inlagda).
Klicka på plustecknet för t ex Audio Track 1. Under Language ser du vilket språk det är ( Current value: )
4. Klicka fram det ljudspåret som du vill ska vara default.
5. Klicka på 'Default track' flag och ändra den till yes. Nu måste vi spara ändringarna, tryck antingen Ctrl+S eller File -> Save.
6. Klicka fram det ljudspår som är default just nu som du vill ta bort.
7. Klicka på 'Default track' flag och ändra den till no. Nu måste vi spara ändringarna igen, tryck antingen Ctrl+S eller File -> Save.
Klart! Nu har vi ändrat default ljudspår. I mitt fall ändrade jag från ryska till engelska.
Samma sak går att göra för subtitles. Man går tillväga på samma sätt förutom att på steg 7 är det 'Track enabled' flag man sätter som no och inte 'Default track' flag.
hahavaffan
2012-09-24, 11:53
Har en sådan tjänst också. Man betalar bara för trafiken.Jag också, till en fast månadskostnad dessutom! 200Mbit och obegränsat tak för 250kr/mån kan bli både ett normalpris för en Bluray, eller väldigt billigt beroende på hur frekvent man köper hem en film ;)
Sitter på 100mbit lina, får dock bara ut 50mbits via det trådlösa enligt bredbandskollen. Trots detta kommer bara mina torrents upp i 2-2.5 mb/s, why?
King Grub
2012-09-27, 17:41
Privat tracker med välseedade torrents eller TPB?
Privat tracker med välseedade torrents eller TPB?
De jag prövat nu har varit på tpb.
Dom är väl antagligen så dåligt seedade där, får logga in på privven...
Herman H
2012-09-30, 20:21
Jag tänkte flytta ut min och farsans firma från 1980-talet till idag och skaffa en hemsida. Ett stort steg för oss som egentligen inte behöver göra reklam för sig men inser att vi kommer missa ett par generationer kunder om vi inte blir lite moderna till sist iaf. :)
Tips på någon bra byggare med webbhotel och, ja, the works liksom och ungefär vad det brukar ligga på i pengar.
Det är ingen monstersida vi vill ha, en enkel sida med lite reff bilder och bakgrundsfakta, mail och i princip det nödvändigaste.
Jag betackar mig från tips om sådana "pain in the ass" försäljare som ringer en eller två gånger i månaden och försöker sälja hemsidor som är "gratis", inget är gratis. Jag blir tokig på folk som försöker lura mig.
Arf Pingvin
2012-09-30, 21:37
På one.com kan du se vad det kostar att regga en domän och ha en sida ett år. Blir kring en femhundring. Man kan använda wordpress för att driva sidan så du kan uppdatera den själv. Det enda du behöver är nån som kan göra lite egen grafik och kanske installera wordpress åt dig. Wordpress är en blogplattform egentligen men om man stänger av alla kommentarer funkar den för att hålla reda på innehållet bara. Graphene temat är bra, enkelt att konfa som man själv vill ha det.
På one.com kan du se vad det kostar att regga en domän och ha en sida ett år. Blir kring en femhundring. Man kan använda wordpress för att driva sidan så du kan uppdatera den själv. Det enda du behöver är nån som kan göra lite egen grafik och kanske installera wordpress åt dig. Wordpress är en blogplattform egentligen men om man stänger av alla kommentarer funkar den för att hålla reda på innehållet bara. Graphene temat är bra, enkelt att konfa som man själv vill ha det.
Är de inte oneklick-installer på ones wordpress? eller det kanske är Binero!
En Samsung, LED. Modellbeteckningen har jag inte i huvudet. Jag var också orolig för det när jag skulle köpa TV så jag tog med en kabel och ett flashminne till butiken och lyckades övertala säljaren att jag skulle få testa :D Spelade upp ett avsnitt av Supernatural i butiken :naughty:
Jobbiga är att min panasonic tv klarar MKV + H264 codec. = min HTPC e typ useless nu :D. När jag får min nya router ska ja sätta upp den som spotify + fildelar burk istället.
Jobbiga är att den har för dålig CPU för att klara av att streama saker bra. T.ex. tittar mycket på esport men Dreamhack 1080+ 60fps klarar inte datorn av överhuvudtaget. Den klarar knappt av 720.
vicarious
2012-10-01, 11:58
När jag spelar så fryser det till ibland under någon millisekund. Om jag t ex lyssnar på Spotify samtidigt så hör man ett "brrrrr" och även låten som spelas fryser en kort kort stund. Vad kan detta bero på? Är det grafikkortsrelaterat eller någon hårdvara som håller på ge upp?
Just nu är det ospelbart. Igår gick det däremot hur bra som helst.
Någon som kan tipsa om ett program som ligger i bakgrunden hela tiden och monitorerar nätverkstrafiken? Gärna så att man kan se det i graf-form eller liknande. Ska ha det för att se när och hur länge mitt internet ligger nere då det strular som fan (Tele2).
När jag spelar så fryser det till ibland under någon millisekund. Om jag t ex lyssnar på Spotify samtidigt så hör man ett "brrrrr" och även låten som spelas fryser en kort kort stund. Vad kan detta bero på? Är det grafikkortsrelaterat eller någon hårdvara som håller på ge upp?
Just nu är det ospelbart. Igår gick det däremot hur bra som helst.
Låter som hårddisken är min gissning.
simmejävel
2012-10-02, 15:41
Jag tror snarare det är för lite RAM i burken, men visst kan det vara hårddisken också. Kanske allra troligast med en kombination av båda. Går RAMet tungt och datorn börjar swappa ut till disk i kombination med att läs-/skrivhastigheten på disken inte är så himla dunder så finns det risk att sånt där händer.
Kan även tillägga att jag haft två laptops där detta felet började inträffa efter ett par år. Då berodde det på strömfel.
Kan med andra ord vara lite vad som helst.
Finns en applikation från MS som heter procmon som är ganska bra i sånna här fall. Kör igång det innan du sätter dig och spelar så kan du kolla igenom loggarna och se exakt vad datorn håller på med när den fryser. Då kan du iaf utesluta mjukvara. Procmon är dock ganska krångligt så det tar sin man att fatta vad man ska kolla på.
Jag tror snarare det är för lite RAM i burken, men visst kan det vara hårddisken också. Kanske allra troligast med en kombination av båda. Går RAMet tungt och datorn börjar swappa ut till disk i kombination med att läs-/skrivhastigheten på disken inte är så himla dunder så finns det risk att sånt där händer.
Kan även tillägga att jag haft två laptops där detta felet började inträffa efter ett par år. Då berodde det på strömfel.
Finns en applikation från MS som heter procmon som är ganska bra i sånna här fall. Kör igång det innan du sätter dig och spelar så kan du kolla igenom loggarna och se exakt vad datorn håller på med när den fryser. Då kan du iaf utesluta mjukvara. Procmon är dock ganska krångligt så det tar sin man att fatta vad man ska kolla på.
Du kan ha rätt i att det är en kombo av båda. Jag baserar min gissning på att musiken stannade också.
vicarious
2012-10-02, 18:44
Ok.
Det är 8 GB RAM och jag gör inget annat krävande när jag spelar. Det jag har igång är i stort sett World of Warcraft, Spotify och Chrome.
Tack för tipset.
simmejävel
2012-10-02, 20:12
Ok.
Det är 8 GB RAM och jag gör inget annat krävande när jag spelar. Det jag har igång är i stort sett World of Warcraft, Spotify och Chrome.
Tack för tipset.
Chrome behöver iofs inte vara så bara-bara. En vanlig arbetsdag så har jag, som förvisso jobbar som it-tekniker, i regel typ 4Gb allokerat bara i internetfönster. :D Men förutsätter att du redan kollat det och att så ej är fallet. Men procmon iallafall. Finns på PM i mån av tid om du behöver tips och råd om hur du ska använda det. :)
EDIT: Kan även vara defekt ram. Ett memtest när du inte ska använda datorn på ett par (eller ganska många par) timmar kan vara en god idé också. http://howto.cnet.com/8301-11310_39-57342679-285/how-to-test-your-ram-in-windows/ för info.
Någon som orkar kolla den här datorn och se om den är något att ha?
Jag vill ha en dator där jag kan göra mycket samtidigt, kunna tanka, spela upp film, surfa.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/160931-asus_eee_pc_1225b-siv016m_fusion_e-450-4gb-500gb-hd6320-11.6-win_7_hp
Någon som orkar kolla den här datorn och se om den är något att ha?
Jag vill ha en dator där jag kan göra mycket samtidigt, kunna tanka, spela upp film, surfa.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/160931-asus_eee_pc_1225b-siv016m_fusion_e-450-4gb-500gb-hd6320-11.6-win_7_hp Den är skräp, processorn är ren skit.
Den är skräp, processorn är ren skit.
Damn :(
Har du eller någon annan koll på nån ok dator under 5 papp?
Den är skräp, processorn är ren skit.
Damn :(
Har du eller någon annan koll på nån ok dator under 5 papp?
Det är ingen dator man kan spela spel på men du kan garanterat surfa, spela upp film och tanka saker på den...
simmejävel
2012-10-03, 13:15
Det är ingen dator man kan spela spel på men du kan garanterat surfa, spela upp film och tanka saker på den...
Fast kanske inte allt samtidigt utan att den känns sluggish.
NetOnNet har en del vettiga ultrabooks i mellansegmentet som ligger kring fem-sex lax. Det skulle jag säga är ett vettigt köp. Som vanlig entusiast så kan man i regel sätta ~6Gb RAM och minst Intel i3 som riktmärke när man kollar på dattamaskiner idag.
NetOnNet har en del vettiga ultrabooks i mellansegmentet som ligger kring fem-sex lax. Det skulle jag säga är ett vettigt köp. Som vanlig entusiast så kan man i regel sätta ~6Gb RAM och minst Intel i3 som riktmärke när man kollar på dattamaskiner idag.Nee. Räcker med en SSD och 4gb i ram för att surf och ordbehandling ska upplevas som extremt trevligt skulle jag vilja säga. SSD ftw :)
Dedication
2012-10-03, 13:18
Vad tycker ni om den här modellen? Är den för gammal och dålig eller är den okej som "kontorsdator"? Har en vän som säljer den billigt till mig. :)
Länk till Macbook Pro 15" (http://www.dustinhome.se/product/5010195821/apple-macbook-pro-c2d-2-53-4gb-320-sd-bt-apx-15-4/?s=c#intcmp=con_sel)
Vad tycker ni om den här modellen? Är den för gammal och dålig eller är den okej som "kontorsdator"? Har en vän som säljer den billigt till mig. :)
Länk till Macbook Pro 15" (http://www.dustinhome.se/product/5010195821/apple-macbook-pro-c2d-2-53-4gb-320-sd-bt-apx-15-4/?s=c#intcmp=con_sel)
Definera billigt? Du får likvärdigt på PC sidan nytt med garanti för runt 3-4 loppor skulle jag tro.
NetOnNet har en del vettiga ultrabooks i mellansegmentet som ligger kring fem-sex lax. Det skulle jag säga är ett vettigt köp. Som vanlig entusiast så kan man i regel sätta ~6Gb RAM och minst Intel i3 som riktmärke när man kollar på dattamaskiner idag.
Har kollat både netonnet, inet och webhallen. Ultrabooksen är för dyra. Har 6k att leva på tills den 20e och behöver köpa dator nu i helgen.
Vill helst inte ha över 14'' heller så att den går ner i handväskan.
WHITEFOLKS
2012-10-03, 13:30
Den "serien" av cpu:er är menade som ett sorts mellansteg mellan vanliga laptops och rena netbooks och de gör det imo ganska bra.
Som någon sa, ska du surfa, titta film osv. så är det np, det kan till och med vara en fördel eftersom de även drar väldigt lite batteri.
simmejävel
2012-10-03, 15:36
Har kollat både netonnet, inet och webhallen. Ultrabooksen är för dyra. Har 6k att leva på tills den 20e och behöver köpa dator nu i helgen.
Vill helst inte ha över 14'' heller så att den går ner i handväskan.
Det här är ungefär så nära du kommer i prisväg utan att behöva kompromissa:
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-13---14-tum/dell-inspiron14z/174223.5055/
Går du lägre än så så kommer du börja märka att det blir segt när du vill göra många saker samtidigt eller dyl. Det där är dessutom en jävligt bra dator för det priset. Men förstår att det kan vara tight. Kanske får ta en lite billigare, okej dator och sen byta upp dig i framtiden när du har mer cash om du känner att den inte håller måtten?
simmejävel
2012-10-03, 15:37
Definera billigt? Du får likvärdigt på PC sidan nytt med garanti för runt 3-4 loppor skulle jag tro.
+1
En apple-dator brukar i regel bara vara prisvärd om man nödvändigtvis måste ha OSX - just för att det är den enda dator det fungerar på (hackintosh's utelämnade med flit pga att de fortfarande har en lååång väg att gå innan det blir ordentligt brukbart).
Enda undantaget är väl iMacen som skulle kunna vara värd det bara för att slippa sladdhärvan och få allt all-in-1.
Har fortfarande samma problem!
Är skitirriterande. Så fort jag söker på Google via Firefox smartbar eller öppnar t.ex ett dokument ifrån Gmail(och det öppnas upp i Google dokuments) blir allting på polska! Jag har aldrig ens varit i närheten av att kunna polska. Jag har även fått problemet i Safari med en annan dator.
Jag kan visa ett screenshot:
http://i.imgur.com/tH2uL.png
Vad gör jag för att få det på engelska eller svenska? I Firefox är dom enda språken som är installerade på svenska och engelska. Börjar bli tokig.
Dedication
2012-10-04, 10:21
Är ny inom macvärlden nu. Hur tar man bort spellistor och låtar ifrån spotify med en mac? Går inte trycka esc när listan är markerad? :(
simmejävel
2012-10-04, 10:32
Har fortfarande samma problem!
Är skitirriterande. Så fort jag söker på Google via Firefox smartbar eller öppnar t.ex ett dokument ifrån Gmail(och det öppnas upp i Google dokuments) blir allting på polska! Jag har aldrig ens varit i närheten av att kunna polska. Jag har även fått problemet i Safari med en annan dator.
Jag kan visa ett screenshot:
http://i.imgur.com/tH2uL.png
Öppna googles startsida och välj Google.se längst ner till höger.
simmejävel
2012-10-05, 19:57
Är ny inom macvärlden nu. Hur tar man bort spellistor och låtar ifrån spotify med en mac? Går inte trycka esc när listan är markerad? :(
Kan du inte hålla inne command och klicka på listan för att få upp en meny?
Kevinbadi
2012-10-05, 21:25
Tja, det var dags o köpa sig lite nytt efter ha lekt väldigt mkt med hela min förra dator.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2386628/2012-10-05 ser detta bra ut?
Skulle behöva en SSD 100+gb för -1000kr?
Skärm 120hz, sitter mitt framför och stirrar in i den.
Ska ha den till world of warcraft med fraps kanske. Prollen ska jag ha upp på 4.8ghz minst, men hörde att dom blir varma av ngn anledning? Hörde även att crossfire inte funkade bra just nu.
Köper sakerna från olika sidor senare där det är weekend rush osv.
Får du upp den i 4,8 har du tur. Det är en bra OC tom. för SB. Jag har sett 7970 gå för 3k, så det verkar lite blodigt med samma peng för 7950.
Dual-gpu lösningar har väl aldrig fungerat lika bra som singlekort, men om det är något speciellt just nu har jag ingen koll på. Värt att tänka på om man ändå vill ha två kort, är att även om CF skalar bättre enligt testvärden, så upplevs ofta SLI ge ett behagligare resultat pga. "jämnare" framerate.
Kevinbadi
2012-10-05, 21:51
Köper 2 här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751682.
4.8ghz pallade min brors 2500k utan problem, jag håller dom kalla så det bore gå.
Mm, dual gpu verkar kunna fucka när som. Lyckades installera 2 åt en kompis och vi fick 188% prestanda, sen klocka vi på de med.
Tediiieee
2012-10-06, 09:56
revodrive
Kevinbadi
2012-10-06, 12:50
http://www.komplett.se/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=1138560 där har ni den, ser det bra ut? stor skillnad mellan 2500k och 3750k?
Kevinbadi
2012-10-06, 14:21
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1138560&su=07A759E2-5F52-4125-9287-23AB2BA38B63
Denna funkar nog bättre än förra, sätter nog in ett 7970 coh köper en 120hz skärm nästa lön, samt en ssd.
Kevinbadi
2012-10-06, 15:52
Inte en datakunnig person online?
Fn+Backspace
simmejävel
2012-10-06, 20:06
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1138560&su=07A759E2-5F52-4125-9287-23AB2BA38B63
Denna funkar nog bättre än förra, sätter nog in ett 7970 coh köper en 120hz skärm nästa lön, samt en ssd.
Ser väl schysst ut. Kanske skulle tagit ett fractal design chassi istället för den där cooler mastern. Och så SSDn då, men den hade du ju redan planerat till månaden efter. Jag skulle nog ta SSDn först och vänta med den mekaniska, om jag var du.
Finns det något program som kan kolla hur mitt batteri mår på min asus ul30vt?
sent from phone
astrodog
2012-10-07, 09:48
Finns det något program som kan kolla hur mitt batteri mår på min asus ul30vt?
sent from phone
Helt ärligt så är det nog bäst att helt enkelt ladda det och sen se hur länge den håller sig vid given belastning. T.ex. idle med skärm på eller någon 3D-demo.
Helt ärligt så är det nog bäst att helt enkelt ladda det och sen se hur länge den håller sig vid given belastning. T.ex. idle med skärm på eller någon 3D-demo.
Problemet är att från full laddning så går det typ 30-40 minuter sen bara tvärslocknar den, som man ryckt batteriet, sen är det så tomt att det inte går att boota.
Problemet har uppstått väldigt plötsligt, jag hinner inte ens få låg batterinivå varningen, så något måste vara trasigt, eller har det hänt något skumt med windows
sent from phone
astrodog
2012-10-07, 13:34
Problemet är att från full laddning så går det typ 30-40 minuter sen bara tvärslocknar den, som man ryckt batteriet, sen är det så tomt att det inte går att boota.
Problemet har uppstått väldigt plötsligt, jag hinner inte ens få låg batterinivå varningen, så något måste vara trasigt, eller har det hänt något skumt med windows
sent from phone
Vissa batterier kan snacka SMBus, som jag råkar vara expert på, men jag har ingen aning vad för information man faktiskt kan hämta. Du kan ju testa söka på SMBus och laptop battery. Men i övrigt så ställer jag mig skeptisk till att de korrekt skulle kunna rapportera data för söndriga eller väldigt uttjänta batterier.
astrodog
2012-10-07, 13:40
Här verkar du kunna läsa mer. Antar detta är standarden: http://sbs-forum.org/specs/sbdat110.pdf
astrodog
2012-10-07, 13:41
Här är något:
http://www.brothersoft.com/smart-battery-data-viewer-33283.html
Control_61
2012-10-11, 10:40
Tja!
Jag är i behov av en extern hårddisk eller ett USB minne.
Önskemål:
* Ska UTAN PROBLEM klara 720p. Jag kan inte lägga över filmer i 720p till min nuvarande externa hårddisk. (detta är ett krav)
* Lagringsutrymmet ska klara 50 gig cirka, hade räckt.
* Den får gärna vara smidig och portabel, ett USB-minne med ovan nämnda egenskaper hade fungerat.
Går detta lösa? Någon som har ett bra tips?
När vi ändå är igång: Varför kan jag inte överföra 720p och 1080p till min nuvarande externa hårddisk?
Arf Pingvin
2012-10-11, 10:49
Det låter helt osannolikt. En fil är en fil är en fil. Varför skulle det inte gå att spara en film på en extern hårddisk?
hahavaffan
2012-10-11, 10:56
Tja!
Jag är i behov av en extern hårddisk eller ett USB minne.
Önskemål:
* Ska UTAN PROBLEM klara 720p. Jag kan inte lägga över filmer i 720p till min nuvarande externa hårddisk. (detta är ett krav)
* Lagringsutrymmet ska klara 50 gig cirka, hade räckt.
* Den får gärna vara smidig och portabel, ett USB-minne med ovan nämnda egenskaper hade fungerat.
Går detta lösa? Någon som har ett bra tips?
När vi ändå är igång: Varför kan jag inte överföra 720p och 1080p till min nuvarande externa hårddisk?Kan du inte lägga över den, eller kan du inte spela upp den? Stor skillnad, men man vet aldrig vad folk menar.
Om det är problem med att lägga över den du har, så gissar jag på att du försöker lägga över hela filmfiler till en hårddisk formaterad med FAT32-filsystem, vilket kan skapa problem därför att filmfilen är större än vad FAT32 klarar av. Det ligger runt 4GB, och de flesta 720p-filmer är större än så.
Med andra ord kan du formatera om ditt nuvarande minne till NTFS och spara pengar. Eller om du vill ha en ny som är mindre, bättre, snabbare eller har högre lagringskapacitet, så köp vilken som helst i princip. Det krävs inte något hög överföringshastighet för uppspelningen av ens en 1080p-film, och idag borde de flesta minnen fixa det.
Jockefoten
2012-10-11, 17:04
Någon här som varit med om att skärmen inte startar upp igen efter engergisparläge? Den är helt död nu, försökt på flera datorer, testat med både VGA och HDMI-kabel...
Jag köpte nedanstående stationära dator för ett tag sedan, och nu vill jag bygga om den till en HTPC!
Vill såklart kunna använda så många delar som möjligt från min nuvarande, gör inget om den blir lite stor :)
Inet tipsade mig om detta chassiet:
https://www.inet.se/files/img/medium/6901694_0.png
https://www.inet.se/produkt/6901694/silverstone-grandia-gd07b-svart
Men problemet där är att den bara har USB-port bakom lucka, vill att den ska synas direkt. Någon som har fler tips på chassin, samt vad kostar det att bygga om datorn? Någon som känner till någon butik i Göteborg som gör sådant, eller privatperson?
Min nuvarande:
MSI P67A-C43 REV B3
Intel SSD 320 80GB
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
XFX Radeon HD6850 1024MB
Fractal Design Newton R2, 650W Modulär
Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart
vicarious
2012-10-12, 19:49
Jag fattar inte det här. Sitter på en 100 Mbit/s fiberlina, rakkopplad till uttaget utan router eller liknande. När jag har World of Warcraft igång så mäter jag max 15-20 Mbit/s på bredbandskollen eller TP-test. Märker även att vissa saker laggar till ibland, t ex youtubeklipp eller spotifystreamen. Om jag stänger av spelet så mäter jag runt 70 Mbit/s och allting fungerar normalt :confused:
Några tips, KG?
King Grub
2012-10-12, 20:16
Inte direkt, tyvärr. WoW tar inget av min bandbredd; jag får 99.9% av min fulla fart med spelet igång.
Byggt en ny dator för 2 dagar sen. Skiten låter som ett flygplan. Köpte till vattenkylning (corsair h40), men fläkten går på högvarv hela tiden, så datorn brummar verkligen högt..
Lyckas inte sänka varvhastigheten i flänkten på varken speedfan eller bios.
Kan någon rekommendera en tyst cpufläkt/kylning? Intelsocket 1155.
Usch vad många sidor på olika forum man hittar, men ack så få vettiga svar.
:)
Jockefoten
2012-10-13, 06:36
Byggt en ny dator för 2 dagar sen. Skiten låter som ett flygplan. Köpte till vattenkylning (corsair h40), men fläkten går på högvarv hela tiden, så datorn brummar verkligen högt..
Lyckas inte sänka varvhastigheten i flänkten på varken speedfan eller bios.
Kan någon rekommendera en tyst cpufläkt/kylning? Intelsocket 1155.
Usch vad många sidor på olika forum man hittar, men ack så få vettiga svar.
:)
Noctua gör väldigt bra och tysta fläktar, men de är rätt dyra:
https://www.inet.se/kategori/140/processorkylning/285/noctua
drakfelt
2012-10-13, 07:21
Värt det! Är oerhört nöjd med min NOCTUA NH-U12P SE2. Tyst som i graven och kallt som din exflickväns hjärta.
astrodog
2012-10-13, 14:53
Jag fattar inte det här. Sitter på en 100 Mbit/s fiberlina, rakkopplad till uttaget utan router eller liknande. När jag har World of Warcraft igång så mäter jag max 15-20 Mbit/s på bredbandskollen eller TP-test. Märker även att vissa saker laggar till ibland, t ex youtubeklipp eller spotifystreamen. Om jag stänger av spelet så mäter jag runt 70 Mbit/s och allting fungerar normalt :confused:
Några tips, KG?
Sätt upp performance monitor på nätverk, hd och CPU.
mangemani
2012-10-13, 16:07
mina föräldrars datorer blev nyss hackade, även min syrras och en hel dela andras som jag känner till.
en ruta ploppar helt plötsligt upp där det står att det är från polisen, påstår att operativ systemet fel, att IP nr är bortaget mm och om man vill ha tillbaka datorerna(som nu är "förstörda" och går ej att använda mer än att starta upp och se denna ruta) så kräver sidan att de ska betala.
alla har polis anmält detta för mer kan de inte komma på att göra.
så, hur skyddar man sig mot detta? virus program och annat hjälper inte.
är det bara att hålla tummarna att det inte händer mig med?
mangemani: detta eller? http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1114698-polis-virus-pa-datorn/
Jockefoten
2012-10-13, 17:26
mina föräldrars datorer blev nyss hackade, även min syrras och en hel dela andras som jag känner till.
en ruta ploppar helt plötsligt upp där det står att det är från polisen, påstår att operativ systemet fel, att IP nr är bortaget mm och om man vill ha tillbaka datorerna(som nu är "förstörda" och går ej att använda mer än att starta upp och se denna ruta) så kräver sidan att de ska betala.
alla har polis anmält detta för mer kan de inte komma på att göra.
så, hur skyddar man sig mot detta? virus program och annat hjälper inte.
är det bara att hålla tummarna att det inte händer mig med?
Självklart hjälper inte virusprogram, det är antagligen virusprogram som givit dina bekanta virus.
Se däremot till att ha ett uppdaterat antivirusprogram.
Testa detta:
http://support.kaspersky.com/faq/?qid=208282275
King Grub
2012-10-13, 17:38
Datorn är inte "hackad" - dina föräldrar har gått in på en infekterad websida där ett skript har körts och infekterat datorn.
mangemani
2012-10-13, 17:49
mangemani: detta eller? http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1114698-polis-virus-pa-datorn/
japp, det låter som detta fallet.
de har nu laddat hem malwarebytes, uppdaterat sitt virus program och kör nu malwarebytes.
de ska även köra malewarebytes i felsäkert läge, just in case.
jag med håller också på att scanna för fullt, blev så jäkla nojjig då man fick reda på detta.
Kanske får bli en sån.. min kostade runt 500 (heeelt galet mycket enligt mig, fick för mig att vattenkylning skulle vara tyst, vilket var hela poängen med nya datorköpet...), och enligt specifikationerna ska den ligga på 27db, men det låter verkligen högt. Hur lågt i decibelskalan måste man gå för att det ska vara helt knäpptyst?
Om man spelar krävande spel så är det klart att fläkten brummar lite, men hela tiden känns som ett riktigt tungt felköp.
Jag hör datorn om jag är i ett annat rum med dörren stängd :(
Jockefoten
2012-10-13, 20:41
Kanske får bli en sån.. min kostade runt 500 (heeelt galet mycket enligt mig, fick för mig att vattenkylning skulle vara tyst, vilket var hela poängen med nya datorköpet...), och enligt specifikationerna ska den ligga på 27db, men det låter verkligen högt. Hur lågt i decibelskalan måste man gå för att det ska vara helt knäpptyst?
Om man spelar krävande spel så är det klart att fläkten brummar lite, men hela tiden känns som ett riktigt tungt felköp.
Jag hör datorn om jag är i ett annat rum med dörren stängd :(
Det är inte GPU-fläkten som låter?
Jag hör datorn om jag är i ett annat rum med dörren stängd :( Det finns ingen anledning att tro att vattenkylning med en liten radiator + endast en fläkt ska låta speciellt lite jämfört med en bra tornkylare.
Här är en vettig samt billig tornkylare förövrigt: https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-evo
King Grub
2012-10-13, 20:52
H40 är en low-endkylare utan möjlighet att styra fläkthastigheten. Den är tyvärr både högljudd och kyler relativt dåligt, sämre än luft för samma pris.
Det är inte GPU-fläkten som låter?
Den är inget problem!
H40 är en low-endkylare utan möjlighet att styra fläkthastigheten. Den är tyvärr både högljudd och kyler relativt dåligt, sämre än luft för samma pris.
Nu känns det lite bättre faktiskt. Kan sluta leta efter lösningar, och får helt enkelt köpa en ny cpukylare, efter att jag har testat orginalkylaren.. :)
Det finns ingen anledning att tro att vattenkylning med en liten radiator + endast en fläkt ska låta speciellt lite jämfört med en bra tornkylare.
Här är en vettig samt billig tornkylare förövrigt: https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-evo
Annars blir det nog en COOLER MASTER HYPER 212 EVO om inte orginalfläkten (till en i5 3470) är allt för högljud.
Stort tack för hjälpen killar! Nu sparade jag ett par timmars googlande :)
Då min nuvarande laptop börjat strula en del så tänkte jag införskaffa en ny.
Tänkte höra om lite råd angående prisvärda datorer prestandamässigt, datorn är i första hand för underhållning med filmer och spel.
Prismässigt hade jag tänkt runt 10000.
Märken som är extra bra eller som man ska undvika av olika anledningar?
Tacksam för tips och råd!
japp, det låter som detta fallet.
de har nu laddat hem malwarebytes, uppdaterat sitt virus program och kör nu malwarebytes.
de ska även köra malewarebytes i felsäkert läge, just in case.
jag med håller också på att scanna för fullt, blev så jäkla nojjig då man fick reda på detta.
heh, fick göra detta på syrrans dator:) Hon började grina när rutan kom upp.
msconfig i felsäkert läge, in på autostart och ta bort en text som heter typ xvvmkaskne.exe
In på vanliga läget, ladda malwarebytes och skanna bort skiten. Verkar fungera bra, hon hade ett antal malwares på datorn.
Jockefoten
2012-10-14, 15:29
Säg åt syrran att sluta porrsurfa! :)
King Grub
2012-10-14, 15:30
Websidor med pornografiskt material är dom minst infekterade. ;)
Jockefoten
2012-10-14, 15:31
Websidor med pornografiskt material är dom minst infekterade. ;)
Tycker ändå CJ ska ta ett snack med sin syster. :cool:
shadowfire
2012-10-15, 20:38
hur fan får man fart på youtube? jag har 8mbit dsl, 5mbit enligt tptest men så fort jag klickar upp ett youtubeklipp i fullscreen så tvärnitar det, ska ladda massa osv... går knappt o se.. är det youtube som suger eller min vid? varför kan jag inte få cachea ett helt klipp och sedan klicka på play, cachen stannar ju när jag pausar videoklippet?!
PureWhey
2012-10-15, 21:03
hur fan får man fart på youtube? jag har 8mbit dsl, 5mbit enligt tptest men så fort jag klickar upp ett youtubeklipp i fullscreen så tvärnitar det, ska ladda massa osv... går knappt o se.. är det youtube som suger eller min vid? varför kan jag inte få cachea ett helt klipp och sedan klicka på play, cachen stannar ju när jag pausar videoklippet?!
Mitt youtube beter sig jävligt skumt med, hela läsaren laggar ibland när det kommer upp youtubefönster i trådar, behöver inte äns starta igång dem. Sitter på 100mbit och den laddar inte klart hela filmerna direkt, bara en bit sedan fortsätter den när man kommer dit.
Sitter på webbläsaren Aurora.
hahavaffan
2012-10-16, 06:04
hur fan får man fart på youtube? jag har 8mbit dsl, 5mbit enligt tptest men så fort jag klickar upp ett youtubeklipp i fullscreen så tvärnitar det, ska ladda massa osv... går knappt o se.. är det youtube som suger eller min vid? varför kan jag inte få cachea ett helt klipp och sedan klicka på play, cachen stannar ju när jag pausar videoklippet?!Uppdaterat webbläsare+flash? Sen är ju 5Mbit pinsamt slött idag (HD-formaten lär inte vara roliga), men jag antar att det är svårt att få snabbare för en rimlig summa där ute i skogarna :D
Uppdaterat webbläsare+flash? Sen är ju 5Mbit pinsamt slött idag (HD-formaten lär inte vara roliga), men jag antar att det är svårt att få snabbare för en rimlig summa där ute i skogarna :D
Fast 5mbit ska klara av 1080 streams, om nu ISPn och youtube fungerar felfritt. Men jag kan ibland buffra på 480 filmer och jag har gbit nät ut från jobbet...
hahavaffan
2012-10-16, 10:39
Fast 5mbit ska klara av 1080 streams, om nu ISPn och youtube fungerar felfritt. Men jag kan ibland buffra på 480 filmer och jag har gbit nät ut från jobbet...Ska klara det, mjo. Men erfarenhet säger att det ofta inte gör det ändå. Med 5Mbit så har man kanske på sin höjd 1Mbit över till annat vid sidan av en 1080p stream på YT, och det äts snabbt upp av Spotify, Dropbox, vilken annan webbsida som helst.
Sitter på 10/10 fiber o märker ofta av samma problem som er
hahavaffan
2012-10-16, 10:41
Sånna problem hade jag själv väldigt ofta förr i tiden, för ett par sådan. Aldrig någonsin nu dock.
Har själv haft mycket problem med youtube (flash) och chrome, speciellt när det varit inbäddade rutor på andra sidor. Slukat systemresurser och krashat.
Löstes med att deaktivera chromes egna flashplugin i about://plugins
Jag har en USB-förlängningskabel in till ett annat rum, kabeln är nog max 5m lång. Det har alltid funkat bra, tills jag för ett tag sedan kopplade ur datorn för att en stund senare koppla in alla igen.
Det kommer fortfarande ström till uttaget, går att ladda mobilen osv. Men ingen data verkar vilja överföras.
Teh fuck? Är 5m på gränsen för räckvidden på USB-kablar eller något sådant?
Jag har en USB-förlängningskabel in till ett annat rum, kabeln är nog max 5m lång. Det har alltid funkat bra, tills jag för ett tag sedan kopplade ur datorn för att en stund senare koppla in alla igen.
Det kommer fortfarande ström till uttaget, går att ladda mobilen osv. Men ingen data verkar vilja överföras.
Teh fuck? Är 5m på gränsen för räckvidden på USB-kablar eller något sådant?
USB 2.0 provides for a maximum cable length of 5 meters for devices running at Hi Speed (480 Mbit/s). The primary reason for this limit is the maximum allowed round-trip delay of about 1.5 μs. If USB host commands are unanswered by the USB device within the allowed time, the host considers the command lost. When adding USB device response time, delays from the maximum number of hubs added to the delays from connecting cables, the maximum acceptable delay per cable amounts to 26 ns.[42] The USB 2.0 specification requires cable delay to be less than 5.2 ns per meter (192,000 km/s, which is close to the maximum achievable transmission speed for standard copper wire).
hahavaffan
2012-10-16, 17:42
Teh fuck? Är 5m på gränsen för räckvidden på USB-kablar eller något sådant?Datorernas underbara värld :D Sånt gör mig fruktansvärt förbannad.
Nu har min dator börjat krångla, igen...
Först slocknar hela skärmen och sen ljudet några sekunder efter. Det surrar i datorn så fläktarna och sånt går men datorn lägger av. Är tvungen att hålla in knappen för att stänga av den helt.
Så här gör den lite då och då, vad kan de vara för fel?
USB 2.0 provides for a maximum cable length of 5 meters for devices running at Hi Speed (480 Mbit/s). The primary reason for this limit is the maximum allowed round-trip delay of about 1.5 μs. If USB host commands are unanswered by the USB device within the allowed time, the host considers the command lost. When adding USB device response time, delays from the maximum number of hubs added to the delays from connecting cables, the maximum acceptable delay per cable amounts to 26 ns.[42] The USB 2.0 specification requires cable delay to be less than 5.2 ns per meter (192,000 km/s, which is close to the maximum achievable transmission speed for standard copper wire).
Tack, borde googlat själv såklart. :em: Sjukt ghey att det har funkat perfekt i många år, för att sedan sluta fungera när man rycker ur strömkablar och stoppar i dem igen. :D
Datorernas underbara värld :D Sånt gör mig fruktansvärt förbannad.
Det är onekligen irriterande. :D
EDIT: Status på kabelprojektet förresten?
hahavaffan
2012-10-16, 18:20
Det är onekligen irriterande. :D
EDIT: Status på kabelprojektet förresten?Ahh, glömt bort det! Bilder finnes mycket snart i en tråd nära dig!
astrodog
2012-10-16, 20:19
Tack, borde googlat själv såklart. :em: Sjukt ghey att det har funkat perfekt i många år, för att sedan sluta fungera när man rycker ur strömkablar och stoppar i dem igen. :D
Har det funkat tidigare så bör det fungera än. Osannolikt att det fungerat stabilt tidigare och att du nu skjutit några ns över gränsen genom att bara flytta sladdarna, oavsett störningar. Prova i tidigare konfiguration.
Jukka Sejlite
2012-10-16, 20:36
Har fått probs de senaste veckan med giffarna i "Allmän tråd för bilder av universell natur. ".
De laddas in och körs endast en gång,sen stannar de? Så jag får försöka f5:a och scrolla ner jävligt fort men det fungerar inte i längden.
Vad är fel?
Kör med Google Chrome.
På tal om youtube förresten, bara jag som har problemet att det inte går att köra fullskärm på inbäddade videos på kolozzeum? Klickar man i fullskärm förblir knappen intryckt men inget händer
Überbiffen
2012-10-17, 09:05
Datorn fryser/startar om.
Sedan en tid tillbaka har jag haft problem med att datorn fryser, ibland inte mer än så men vissa gånger följt av att skärmen blir det svart och datorn startar om.
Detta händer oberoende av vad som görs på datorn. Kan vara BF3, WoW, surfa, se film, idla. Min första tanke var värmeproblem men det har jag uteslutit då jag haft HWMonitor igång och kunnat kolla temperaturerna då datorn frusit men ej startat om.
Moderkort ~ 40
CPU ~ 45
Systemdisk ~ 30
2xarkivdisk ~ 25
Grafikkort ~ 55
Memtest visar att mina minnen är OK.
CrystalDiskInfo och Hard Disk Sentinel visar att mina hårddiskar är OK.
Testat byta grafikkort, hjälpte inte.
Testat att byta PCIe-port på moderkortet, hjälpte inte.
Testat att installer/köra OS på annan hårddisk, hjälpte inte.
Systemspecs:
Windows 7 x64
Antec NeoPower 550W
Asus P5N-T Deluxe
Intel Q9550 (kylare: Corsair H80)
8GB Corsair XMS2 DDR2 PC8500
Asus Radeon HD6950
SB Audigy SE
Corsair F120/Seagate 160GB
WD 2TB
WD 1,5TB
Ej överklockat.
Nätaggregatet som är för klent? Moderkortet som är kasst?
Viktor_Balck
2012-10-17, 21:40
Vad kan det bero på när datorn bootar upp segt emellanåt? Kör windows 7 home premium och vissa starter tar säkert uppåt 3 min. Sen bootar jag om den direkt efteråt så går det på 15 sekunder.
Nikodemus
2012-10-18, 15:06
Hallå,
Tänkte köpa en ny gaming laptop. Kan tänka mig att gå upp till 11 000 i budget och hittade denna skönhet, Medion X7817 - i7-3610QM på webhallen..
Någon som har ideér? prisvärd? Kan man komma bättre till prestandamässigt för den summan?
Behöver tips på en bra och (helst) billig trådlös router då min gamla verkar sjunga på sista versen. Har bara 8/1mbit just nu så den behöver inte klara några massiva hastigheter. :)
Datorn fryser/startar om.
Sedan en tid tillbaka har jag haft problem med att datorn fryser, ibland inte mer än så men vissa gånger följt av att skärmen blir det svart och datorn startar om.
Vad har du för firmware på SSD:n? Hade liknande problem med Corsair GT90 innan jag uppdaterade från 1.3 till 1.3.3(om jag minns rätt).
Behöver tips på en bra och (helst) billig trådlös router då min gamla verkar sjunga på sista versen. Har bara 8/1mbit just nu så den behöver inte klara några massiva hastigheter. :)
D-link 650 är en väldigt populär router. Har haft den själv.
Jag har precis köpt en ny skärm: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158003-lg_27_ips277l_ips_5ms-hdmi
När jag använder HDMI så används inte hela skärmen, desktop visas inte hela vägen ut i kanterna, det saknas någon cm på varje sida.
Men när jag kopplar in D-Sub fungerar det direkt. Har kört alla drivrutiner som kom med osv. Någon som har en idé?
Jag har precis köpt en ny skärm: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158003-lg_27_ips277l_ips_5ms-hdmi
När jag använder HDMI så används inte hela skärmen, desktop visas inte hela vägen ut i kanterna, det saknas någon cm på varje sida.
Men när jag kopplar in D-Sub fungerar det direkt. Har kört alla drivrutiner som kom med osv. Någon som har en idé?
På skärmen finns inställningar för att ställa in skärmytan.
Har sedan ett år denna tp-link för 200kr fungerar utmärkt hittills i alla fall.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/128011-tp-link_tradlos_router_4-ports_switch_10-100_lan-wan_300mbps_802.11n_tl-wr841n
Har sedan ett år denna tp-link för 200kr fungerar utmärkt hittills i alla fall.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/128011-tp-link_tradlos_router_4-ports_switch_10-100_lan-wan_300mbps_802.11n_tl-wr841n
Thanx! Lånade hem en D-Link 655 som en polare hade över och den verkar funka. Ska nog ge honom ett skambud på den. :thumbup:
Überbiffen
2012-10-22, 11:10
Vad har du för firmware på SSD:n? Hade liknande problem med Corsair GT90 innan jag uppdaterade från 1.3 till 1.3.3(om jag minns rätt).
Jag har testat att ta ur SSD'n och installera/köra OS på en SATA men det gjorde ingen skillnad så har uteslutit att det skulle vara SSD'n/firmware, tyvärr. : (
Har du ett ATI-kort? Gå isf in under Catalyst Control Center (högerklicka på skrivbordet) och ändra "Scaling Options" under "My Digital Flat-Panels" till 0%.
Har du ett ATI-kort? Gå isf in under Catalyst Control Center (högerklicka på skrivbordet) och ändra "Scaling Options" under "My Digital Flat-Panels" till 0%.
Jajamen, det funkade!
Läste diskussionen tidigare om långa boot-tider och har samma problem själv. Har skaffat en Samsung 830 SSD och ligger på 39s boot time, vilket jag förstår inte är särskilt bra.
Nu är det en gammal dator med SATA2 men såvitt jag vet får jag bra prestanda ur den iallafall. Den är kopplad till intels ssdportar men har provat gigabytes egna också, där halverades resultatet. I event loggen visas performance monitoring (id 100) som error.
prylar: Gigabyte Ep35-ds4, E8400@3.6ghz
http://i48.tinypic.com/14e3yuf.jpg
Jockefoten
2012-10-22, 17:04
Anledningen till att hela skärmen inte utnyttjas är pga att HDMI inte stödjer det. Byt till VGA/DVI-kabel så behöver du inte göra några inställningar i grafikkortet. :)
willtjam
2012-10-22, 23:30
Jag installerade nyss en app på telefonen som streamar video från datorn via installerad server. När jag startar en film på telefonen så skjuts datorns processoranvändning upp till 100%, tills jag stänger av filmen. Hur bra är det för datorn?
hahavaffan
2012-10-23, 06:26
Jag installerade nyss en app på telefonen som streamar video från datorn via installerad server. När jag startar en film på telefonen så skjuts datorns processoranvändning upp till 100%, tills jag stänger av filmen. Hur bra är det för datorn?Det gör ingenting. Men det kan ju såklart bli lite tungt för datorn om du ska streama film samtidigt som du/tjejen/tomten vill använda datorn till annat processorkrävande samtidigt.
Jag installerade nyss en app på telefonen som streamar video från datorn via installerad server. När jag startar en film på telefonen så skjuts datorns processoranvändning upp till 100%, tills jag stänger av filmen. Hur bra är det för datorn?
Full load är inga problem om kylningen är ok. I en liten låda med en liten cpukylare kan det bli lite svettigt.
willtjam
2012-10-23, 10:40
Det gör ingenting. Men det kan ju såklart bli lite tungt för datorn om du ska streama film samtidigt som du/tjejen/tomten vill använda datorn till annat processorkrävande samtidigt.
Hon har sin laptop så stationära är endast min. Fast om tomten använder den vet jag ej.
Full load är inga problem om kylningen är ok. I en liten låda med en liten cpukylare kan det bli lite svettigt.
Det är en halvbillig Compaq köpt på Elgiganten år 2007, så det är inte direkt en värstingdator.
Vad menar du med svettigt?
King Grub
2012-10-23, 11:22
Processorn är byggt för att kunna köras i 100% oavbrutet. Man bygger inte komponenter med avsikten att dom inte skall användas. Stockkylaren skall räcka om man inte överklockat, alternativt stoppat in den i en trång låda utan luftflöde.
willtjam
2012-10-23, 11:28
Ok, tack ska du ha.
Nu har min dator börjat krångla, igen...
Först slocknar hela skärmen och sen ljudet några sekunder efter. Det surrar i datorn så fläktarna och sånt går men datorn lägger av. Är tvungen att hålla in knappen för att stänga av den helt.
Så här gör den lite då och då, vad kan de vara för fel?
BUMP!
Nu svartnar skärmen ibland några sekunder för att sedan funka igen. Detta plus ovanstående.
King Grub
2012-10-23, 17:02
Nätaggregat kanske, men svårt att gissa.
Nätaggregat kanske, men svårt att gissa.
Borde inte allt i datorn stanna då? Det surrar i burken fast den lägger av..
Arf Pingvin
2012-10-24, 19:20
Ska man köpa hårddisk kanske det är dags innan jul? http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/extra-avgift-pa-harddiskar-och-usb_7611820.svd
Mrs Robinson
2012-10-24, 19:27
Ska man köpa hårddisk kanske det är dags innan jul? http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/extra-avgift-pa-harddiskar-och-usb_7611820.svd
"framtidsinriktad dom", haha! Jag tycker vi ska vägra Anna Carlssons barn barnbidrag eftersom de förmodligen kommer bli skådespelare som knarkar och bryter mot lagen.
Man and Machine
2012-10-24, 20:10
Sitter på en laptop som börjar bli för jävla slö och funderar på att köpa antingen en ny laptop eller en stationär dator. Dom mest krävande programmen jag använder datorn till är Matlab och några CAD program. Annars är det lite äldre spel (SC2 mest krävande) och surfande. Utrymme är inget problem och budget runt 10.000. Till den stationära måste jag dock köpa all kringutrustning (skärm, mus osv..). Får man något vettigt för 10.000 eller är budgeten för stram?
Jag vill helst ha en stationär dator.
Jag installerade nyss en app på telefonen som streamar video från datorn via installerad server. När jag startar en film på telefonen så skjuts datorns processoranvändning upp till 100%, tills jag stänger av filmen. Hur bra är det för datorn? Om det är en compaq från 2007 så finns det en stor risk att den kan vara rätt ordentligt igendammad inuti, om du har tillgång till en luftkompressor så testa att blåsa ren kylflänsen (peta in något som hindrar fläkten från att snurra medans du blåser bara).
Sitter på en laptop som börjar bli för jävla slö och funderar på att köpa antingen en ny laptop eller en stationär dator. Dom mest krävande programmen jag använder datorn till är Matlab och några CAD program. Annars är det lite äldre spel (SC2 mest krävande) och surfande. Utrymme är inget problem och budget runt 10.000. Till den stationära måste jag dock köpa all kringutrustning (skärm, mus osv..). Får man något vettigt för 10.000 eller är budgeten för stram?
Jag vill helst ha en stationär dator.
Självklart får du något vettigt för den budgeten, några krav på skärm, mus och tangentbord?
Man and Machine
2012-10-24, 21:53
Nej har inga andra krav egentligen men skärmen ska helst inte vara för stor. (Säkert en vanesak men 20-22" är max annars blir den jobbig att titta på.) Mus har jag faktiskt men tangentbord vilket som så länge det är svart och det gäller även lådan.
Dedication
2012-10-25, 14:20
Jag ska köpa en extern hårddisk, mest för att ha inkopplad i min TV. Jag vill såklart har så stort utrymme som möjligt för ett så bra pris som möjligt. Men frågan är, ska man välja en med kontaktuttag (genast mycket billigare pris) eller en med enbart USB? Är det väldigt jobbigt att flytta hårddisken mellan TVn och datorn med kontaktuttag? :)
Jag ska köpa en extern hårddisk, mest för att ha inkopplad i min TV. Jag vill såklart har så stort utrymme som möjligt för ett så bra pris som möjligt. Men frågan är, ska man välja en med kontaktuttag (genast mycket billigare pris) eller en med enbart USB? Är det väldigt jobbigt att flytta hårddisken mellan TVn och datorn med kontaktuttag? :)
Köp en mediaspelare typ WDTV Live och streama det trådlöst? Förutsatt att du har wifi hemma dårå..
Dedication
2012-10-25, 21:23
Köp en mediaspelare typ WDTV Live och streama det trådlöst? Förutsatt att du har wifi hemma dårå..
Mjo, men tänkte att jag vill kunna ha riktigt många filmer nedladdade och klara på hårddisken, vill inte använda datorns hdd för det. Hur funkar stream? Finns alla filmer, serier etc med svensk text? Är inte så påläst om WDTV Live :)
Mjo, men tänkte att jag vill kunna ha riktigt många filmer nedladdade och klara på hårddisken, vill inte använda datorns hdd för det. Hur funkar stream? Finns alla filmer, serier etc med svensk text? Är inte så påläst om WDTV Live :)
Jag menar att det du har på dina hårddiskar, oavsett om det är externa usb-diskar eller interna så är det bara att dela ut dom mappar du vill och streama dom trådlöst till din wdtv. Det är så jag använder min iaf. Man slipper allt krångel med en usb-hd som ska flyttas fram å tillbaks. Sen har wdtv:n ju spotify, netflix, youtube, facebook inbyggt oxå om man känner för att sitta och skriva på fjärrkontrollen vilket är helt misslyckat, haha. Men för att streama serier/film trådlöst från sin stationära så funkar den ypperligt. Klarar iso-filer och subs och hela faderullan.
drakfelt
2012-10-26, 14:14
Frågar igen: Jag vill gärna förhindra att firefox visar mig adressen till en länk när jag hoovrar musen över länken.
Bilden beskriver vad jag menar, jag har musen på "Citera-knappen" och jag vill alltså ta bort länkadressen i nedre vänster kant.
http://i.imgur.com/E1ZgA.jpg
Min dator stör tv signaler två rum bort, utan att vara nära något tvuttag. Eluttagen är inte jordade i lägenheten.
Vad sjutton kan det bero på? Har sökt runt som en vettvilling utan några klara råd. Har provat koppla ur så mycket som möjligt runt datorn och bytt grenuttag.
King Grub
2012-10-26, 15:16
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/storningar.txt
astrodog
2012-10-26, 19:55
Satt längt bak i bussen igår och motorhelvetet orsakade pip i min mp3-spelare som leddes genom kabeln och in i hörlurarna. Jäkla märkligt.
Jockefoten
2012-10-27, 10:19
Att Media Markt eldat upp pengar i Sverige är ingen nyhet, men nu har de stängt ner huvudkontoret och avskedat 25% av totala personalstyrkan.
Hur lång tid innan de går i graven mån tro?
http://www.sweclockers.com/nyhet/16065-media-markt-bloder-pengar-lagger-expansionsplaner-pa-is
Kom hit 2006 konkurrerade ut OnOff och Expert för att sedan själva gå i graven. Lyckat!
hahavaffan
2012-10-27, 10:29
Kom hit 2006 konkurrerade ut OnOff och Expert för att sedan själva gå i graven. Lyckat!Fast dom har ju inte, och lär inte gå i graven på ett bra tag.
King Grub
2012-10-27, 11:17
4KB internminne till en gammal IBM. :D
http://i50.tinypic.com/2gy3sjt.jpg
hahavaffan
2012-10-27, 11:26
4KB internminne till en gammal IBM. :D
http://i50.tinypic.com/2gy3sjt.jpgHah, den bilden minns jag från min allra första föreläsning på kandidatprogrammet :D bra storlek!
Frågar igen: Jag vill gärna förhindra att firefox visar mig adressen till en länk när jag hoovrar musen över länken.
Bilden beskriver vad jag menar, jag har musen på "Citera-knappen" och jag vill alltså ta bort länkadressen i nedre vänster kant.
http://i.imgur.com/E1ZgA.jpg
Gå till about:config i adressrutan och leta upp browser.overlink-delay och ändra sedan värdet till typ 100000, då kommer det ta 100 sekunder för den popup saken att visa sig. (Ser dock inte varför man skulle vilja göra det men aja :P)
Har laddat ner utorrent remote till mobilen. Finns det något sätt att ändra vilken mapp man ska lägga torrenten i via mobilen eller någon annan smidig lösning?
Har en acer laptop (aspire 5742) och fick för någon dag sedan en varningstext att jag borde byta batteri ("Du har problem med batteriet, vilket kan göra att datorn plötsligt stängs av.") har även fått ett rött kryss på batteriet nere till höger.
Finns det någon möjlighet att få det på garantin eller det är bara o köpa ett nytt batteri?
Datorn är typ 13 månader gammal.
drakfelt
2012-10-27, 21:23
Gå till about:config i adressrutan och leta upp browser.overlink-delay och ändra sedan värdet till typ 100000, då kommer det ta 100 sekunder för den popup saken att visa sig. (Ser dock inte varför man skulle vilja göra det men aja :P)
Stort tack. Tycker allenast att det är fruktansvärt störigt.
shadowfire
2012-10-27, 21:47
Någon som vet hur man gör för att kopiera celler i excel och få med referensen precis som den är utan att excel ändrar den?
Jag har typ en cell med referens "=E42" men när jag kopierar den cellen till en ny cell så vill jag att den nya cellen ska ha exakt samma referens. Tyvärr så kopierar jag till en cell till höger om denna så byter Excel ut referensen till "=F42".
Hur får jag excel att ge fan i att stega referenserna sådär? Har försökt mig på massa olika paste special utan att lyckas.
Granatgiraffen
2012-10-27, 21:53
någon som vet hur man gör för att kopiera celler i excel och få med referensen precis som den är utan att excel ändrar den?
Jag har typ en cell med referens "=e42" men när jag kopierar den cellen till en ny cell så vill jag att den nya cellen ska ha exakt samma referens. Tyvärr så kopierar jag till en cell till höger om denna så byter excel ut referensen till "=f42".
Hur får jag excel att ge fan i att stega referenserna sådär? Har försökt mig på massa olika paste special utan att lyckas.
=$e$42
shadowfire
2012-10-27, 22:06
=$e$42
ah man får låsa dem så i originalcellerna.
fantastiskt, fungerar ju utmärkt. Mange takk! :bow:
astrodog
2012-10-27, 23:28
=$e$42
Jobbar du möjligtvis som projektledare?
mangemani
2012-10-28, 19:24
flickvännen är ute efter en bärbar dator som mest ska användas till film och enklare spel som typ wow.
hon hade hittat 3 st men de låg i typ 13K klassen och det tyckte jag nästan lät som lite overkill för ändamålen.
den bör ha någorlunda bra batteri tid och om det är möjligt, även kunna kopplas till TVn.
jag kan nada om just bärbara då jag alltid haft en stationär, så jag vet inte vad jag ska tipsa henne om.
men om vi nu utgår från det bästa priset, vilka finns det där ute på marknaden?
drakfelt
2012-10-28, 20:34
Bakgrund: Jag har två skärmar varav skärm 1 är min primära (no shit) samt 2 min sekundära. Jag brukar ha en serie/dokumentär igång på skärm 1 samtidigt som t.ex Kolo är uppe på skärm 2.
Problem: Jag kan bara ha MPC i maximerat läge, inte i "fullskärm" som man önskar, för när jag använder musen på skärm 2 går MPC ur fullskärmsläge. Vad kan jag göra?
Säkert fel tråd men...
Kräver Black ops 2 liika mycket som battlefield 3?
King Grub
2012-10-28, 20:57
Nej, det kommer det inte att göra.
kommer min dator att klara spelet om ja har :
CPU:intel core i3-2350m
grafikkort: intel hd graphics 3000
rham :6 gb
kraven :
CPU: Intel Core2 Duo E8200 2.66 GHz or AMD Phenom X3 8750 2.4 GHz
Memory: 2GB for 32-bit OS or 4GB for 64-bit OS
Video Card: Nvidia GeForce 8800GT 512 MB or ATI Radeon HD 3870 512 MB
??
King Grub
2012-10-28, 21:13
Hmmm... nej, grafiken är sämre än t ex 8800GT.
Hmmm... nej, grafiken är sämre än t ex 8800GT.
okej.. :( Aja tack anyway, blir att köpa ett ps3 ist då :cool:
Problem: Jag kan bara ha MPC i maximerat läge, inte i "fullskärm" som man önskar, för när jag använder musen på skärm 2 går MPC ur fullskärmsläge. Vad kan jag göra?
Använd VLC. :cool:
mangemani
2012-10-28, 22:16
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/153066-hp_dv6-7010eo_core_i5-2450m-4gb-500gb-gt630_1gb-15.6_led-dvdrw-win_7_hp
hur tror ni denna är för att lira wow, slö surfa och kika på film?
Bakgrund: Jag har två skärmar varav skärm 1 är min primära (no shit) samt 2 min sekundära. Jag brukar ha en serie/dokumentär igång på skärm 1 samtidigt som t.ex Kolo är uppe på skärm 2.
Du kan prova gå till view->options->tweaks och klicka i "Prevent from MINIMIZE when Fullscreen on non default monitor", dock så fungerar kanske detta endast om du "vänder" på din uppsättning. Annars så brukar jag klicka uppe på fältet där minimize osv är eller en tab på firefox och då brukar den inte stänga av fullscreen när jag kör som dig. (Dock så poppar aktivitetsfältet upp). Kommer du på en bättre lösning så får du gärna skriva hur du löste det :)
ninjafinne
2012-10-29, 22:04
Har en acer laptop (aspire 5742) och fick för någon dag sedan en varningstext att jag borde byta batteri ("Du har problem med batteriet, vilket kan göra att datorn plötsligt stängs av.") har även fått ett rött kryss på batteriet nere till höger.
Finns det någon möjlighet att få det på garantin eller det är bara o köpa ett nytt batteri?
Datorn är typ 13 månader gammal.
Kolla vad det står i villkoren för ditt köp (Alt. ring återförsäljaren). Kan vara att batterirelaterade fel har lägre garanti än resten av datorn. Lösa batterier brukar vara långt ifrån gratis.
ninjafinne
2012-10-29, 22:06
kommer min dator att klara spelet om ja har :
CPU:intel core i3-2350m
grafikkort: intel hd graphics 3000
rham :6 gb
kraven :
CPU: Intel Core2 Duo E8200 2.66 GHz or AMD Phenom X3 8750 2.4 GHz
Memory: 2GB for 32-bit OS or 4GB for 64-bit OS
Video Card: Nvidia GeForce 8800GT 512 MB or ATI Radeon HD 3870 512 MB
??
Intel HD graphics 3000 är integrerat med CPU och kommer nog ha väldigt svårt att driva annat än kontorsverksamhet och film. Du bör nog kolla på en bärbar med antingen ett ATI Radeon eller Nvidia för grafik.
Kolla vad det står i villkoren för ditt köp (Alt. ring återförsäljaren). Kan vara att batterirelaterade fel har lägre garanti än resten av datorn. Lösa batterier brukar vara långt ifrån gratis.
Okej, ska ringa och dubbelkolla imorgon. Tack.
Supermicke
2012-10-29, 22:19
om man ska köpa ny dator är det läge att göra det typ den här årstiden eller vänta till mellandagarna kanske? ;o
drakfelt
2012-10-29, 22:37
Du kan prova gå till view->options->tweaks och klicka i "Prevent from MINIMIZE when Fullscreen on non default monitor", dock så fungerar kanske detta endast om du "vänder" på din uppsättning. Annars så brukar jag klicka uppe på fältet där minimize osv är eller en tab på firefox och då brukar den inte stänga av fullscreen när jag kör som dig. (Dock så poppar aktivitetsfältet upp). Kommer du på en bättre lösning så får du gärna skriva hur du löste det :)
Lyckades med en fuling. Det slutade dock fungera nu precis, vet inte varför.
I alla fall, jag använde AutoHotKey så att jag snabbt kunde dölja/visa aktivitetsfältet. På så vis är det bara att dölja det så fort man kollar film.
Ett nytt problem dök upp - nu när jag klickar en gång i firefox på display 2 går MPC helt ur fullskärm till maximerat, tidigare gjorde den som för dig, dvs poppade upp aktivitetsfältet. Har inte ändrat någonting.
EDIT: Förstår inte, den gör olika från gång till annan.. Ibland går den ur helskärm och ibland poppar aktivitetsfältet upp. Jag tror inte jag gör något annorlunda för att få dessa resultat.
EDIT 2: Fixat. MPC always on top gjorde susen. Nu är allt löst.
En undran:
Jag har ett "modem" som kopplas in i väggen hemma med inbyggd router som jag fått från comhem. När jag gör stora (massa Gb över ftp) överföringar via wireless så får den hicka efter 20 minuter och överföringen avbryts. Kopplar jag in datorn via sladd direkt till routern så fungerar det dock felfritt. Alltså borde jag kunna konstatera att routern inte hanterar stora snabba wirelessöverföringar utan att bli överhettad eller allmänt sur eller vad som nu kan hända.
Så till frågan. Kan jag köpa en egen router och koppla till comhemroutern/modemet via sladd, och sen låta min egna router dela ut wifi i hemmet istället?
Ett alternativ är att prata med comhem och se om man kan få en ny router/modem, men tror jag provade det en gång tidigare. Det var ett jäkla meck.. Sen har min bindningstid gått ut, så jag antar att de vill att jag ska binda om mig för att få en ny router/modem, och det är jag inte pepp på.
En undran:
Jag har ett "modem" som kopplas in i väggen hemma med inbyggd router som jag fått från comhem. När jag gör stora (massa Gb över ftp) överföringar via wireless så får den hicka efter 20 minuter och överföringen avbryts. Kopplar jag in datorn via sladd direkt till routern så fungerar det dock felfritt. Alltså borde jag kunna konstatera att routern inte hanterar stora snabba wirelessöverföringar utan att bli överhettad eller allmänt sur eller vad som nu kan hända.
Så till frågan. Kan jag köpa en egen router och koppla till comhemroutern/modemet via sladd, och sen låta min egna router dela ut wifi i hemmet istället?
Ett alternativ är att prata med comhem och se om man kan få en ny router/modem, men tror jag provade det en gång tidigare. Det var ett jäkla meck.. Sen har min bindningstid gått ut, så jag antar att de vill att jag ska binda om mig för att få en ny router/modem, och det är jag inte pepp på.
Ja, det borde fungera, men då hoppas jag att du är lite händig med nätverkskonfigurationer. För DHCP adresserandet blir meckigt om du har mer än 1 dator.
Med en router så håller den koll på den externa IP:n och vilket anrop/port som hör till vilket internt IP. 192.168.1.2... osv.
Googla på router behind a router.
Ja, det borde fungera, men då hoppas jag att du är lite händig med nätverkskonfigurationer. För DHCP adresserandet blir meckigt om du har mer än 1 dator.
Med en router så håller den koll på den externa IP:n och vilket anrop/port som hör till vilket internt IP. 192.168.1.2... osv.
Googla på router behind a router.
OK, tack, ska kolla upp det. Har ju ett antal nätvärksanslutna prylar i hemmet.
hahavaffan
2012-10-31, 08:30
En undran:
Ett alternativ är att prata med comhem och se om man kan få en ny router/modem, men tror jag provade det en gång tidigare. Det var ett jäkla meck.. Sen har min bindningstid gått ut, så jag antar att de vill att jag ska binda om mig för att få en ny router/modem, och det är jag inte pepp på.Jupp, det är inga problem. Det funkar på två sätt. Antingen kopplar du din nya router mot vilken av ethernet-portarna som helst på Comhemskiten (gissar på Netgear CG3100?), och sen bara kopplar upp dig mot den nya routern. Se dock till att de inte har samma IP-adress för då kan det bli problem. Så innan du kopplar in den nya kan du ju starta upp den och konfigurera allt. Ta ett helt annat subnät för att slippa problem, så välj 10.0.0.1 med submask 255.255.255.0 på din nya router exempelvis. På detta sättet kommer dock CG3100 fortfarande att ha sin routerfunktion igång, vilket inte är önskvärt om man vill maxa 100-200Mbit utan problem. Därför finns alternativ två:
Surfa upp 192.168.0.1 (eller vad CG3100 har för IP från början), och stäng av NAT. Då kommer routerfunktionen bli inaktiverad, och den övergår till att bara agera modem. Då kommer även IP-adressen att ändras till 192.168.100.1, för att inte riskera att krocka med en eventuell ny router. Så koppla in din nya router på ethernetport 1 eller 4 (spelar nog ingen roll, min sitter i 4), och surfa upp den för att konfigurera den och kontrollera så allt fungerar som det ska. Så här kör jag, och då är det aldrig några problem med hastigheten, vare sig det är via trådat eller trådlöst. Dock kommer inte eventuella digitalboxar från Comhem med playfunktioner som kräver internet att fungera, för dessa kräver att "rätt" MAC-adress kopplar upp dom mot internet, vilket inte längre sker med CG3100s routerfunktioner avstängda.
Grymt Hahavafan, nu slapp jag googla :)
Ja, CG3100...
Nästa fråga: Vilken router? :D
har ett litet irriterande problem...
något program eller skit måste ha installerats på min dator när jag surfat på... lite barnförbjudna sidor eller liknande och jag vill ha bort skiten!
när jag surfar på hemsidor så markeras vissa random ord så man kan klicka på dom för att komma till en hemsida (direktlänk) och den hemsidan är någon "easy cash formula" för hur man "tjänar massa pengar på 15 minuter!".
Jag har kollat bland programmen i kontrolpanelen och hittar inget där som ser suspekt ut, någon som kan hjälpa mig?
En annan sak, samtidigt installerades "Ask toolbar" och "ask toolbar updater" men kan inte få bort skiten heller när jag försöker avinstallera dom. Ett meddelande kommer upp som säger "Error 1316A network error occured while attempting to read from the file C:/Windows/installer/ask toolbar.msi"
astrodog
2012-11-03, 18:35
har ett litet irriterande problem...
något program eller skit måste ha installerats på min dator när jag surfat på... lite barnförbjudna sidor eller liknande och jag vill ha bort skiten!
när jag surfar på hemsidor så markeras vissa random ord så man kan klicka på dom för att komma till en hemsida (direktlänk) och den hemsidan är någon "easy cash formula" för hur man "tjänar massa pengar på 15 minuter!".
Jag har kollat bland programmen i kontrolpanelen och hittar inget där som ser suspekt ut, någon som kan hjälpa mig?
En annan sak, samtidigt installerades "Ask toolbar" och "ask toolbar updater" men kan inte få bort skiten heller när jag försöker avinstallera dom. Ett meddelande kommer upp som säger "Error 1316A network error occured while attempting to read from the file C:/Windows/installer/ask toolbar.msi"
Java assed me about ask idag...
pragmatist
2012-11-03, 21:04
om man ska köpa ny dator är det läge att göra det typ den här årstiden eller vänta till mellandagarna kanske? ;o
Det är aldrig "läge" att köpa en dator. Behöver du en dator nu och har råd, köp. Annars vänta. Du får mer för pengarna ju mer du väntar. De datorer som kommer vara "billiga" i mellandagarna kommer vara ännu billigare i februari. O.s.v.
Lite oklart om det är rätt tråd.
Jag köpte ett grafikkort ifrån komplett för drygt ett år sen, nu verkar det som det inte fungerar riktigt som det ska, oklart när det blev fel eller om det varit så hela tiden. Hur står det till med bytesrätt osv? Är det helt kört?
King Grub
2012-11-05, 10:59
9.2 Handlar du som privatperson och har du som ursprungskund rätt att reklamera din produkt inom 3 år från den dagen du mottog den.
http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=cond
Även om det inte var fel på produkten från början har du fortfarande rätt att få den reparerad eller utbytt, om felet inte beror på felaktigt handhavande.
Thornblom
2012-11-05, 11:00
Lite oklart om det är rätt tråd.
Jag köpte ett grafikkort ifrån komplett för drygt ett år sen, nu verkar det som det inte fungerar riktigt som det ska, oklart när det blev fel eller om det varit så hela tiden. Hur står det till med bytesrätt osv? Är det helt kört?
Har du garanti kvar så har du full rätt att få det utbytt. Om du inte flashat kortet d.v.s.
Komplett är bra, jag har skickat tillbaka många produkter efter långa perioder, aldrig haft något strul. Dessutom kommer du få ett av dagens grafikkort som kostar som det du betalade för ditt när du köpte det :naughty:
Min flickvän har fått ett problem med sin laptop.
Igår när hon skulle sätta i två kablar i datorn (ström och ljudkabel, oklart vilken kabel [om] som var katalysatorn) så dog datorn tvärt. Ingen blue-screen eller liknande, den bara stendog. Den reagerar inte alls när man försöker sätta på den igen och ingen lampa sätter igång när man kopplar in strömkabeln (vilket vanligtvis händer även om den är avstängd).
Jag antar således att det är ett hårdvarufel.
Två frågor nu:
1. Vad har troligtvis hänt?
2. Hur bör vi gå till väga?
Hon har en hel del på datorn som hon inte har backat upp som hon skulle bli väldigt ledsen om det gick förlorat. Hon köpte datorn för kanske 1,5år sedan men tyvärr var det från expert så jag tror inte någon garanti gäller. Vem vänder man sig till då?
hahavaffan
2012-11-05, 11:31
Igår när hon skulle sätta i två kablar i datorn (ström och ljudkabel, oklart vilken kabel [om] som var katalysatorn) så dog datorn tvärt. Ingen blue-screen eller liknande, den bara stendog. Den reagerar inte alls när man försöker sätta på den igen och ingen lampa sätter igång när man kopplar in strömkabeln (vilket vanligtvis händer även om den är avstängd).
Två frågor nu:
Hon har en hel del på datorn som hon inte har backat upp som hon skulle bli väldigt ledsen om det gick förlorat. Hon köpte datorn för kanske 1,5år sedan men tyvärr var det från expert så jag tror inte någon garanti gäller. Vem vänder man sig till då?Vad är det för dator? Om det är en märkesdator, vilket jag nästan förutsätter eftersom att den är köpt på Expert, så prova att reklamera till tillverkaren eller be dem om hjälp.
Thornblom
2012-11-05, 12:28
Två frågor nu:
Hon har en hel del på datorn som hon inte har backat upp som hon skulle bli väldigt ledsen om det gick förlorat. Hon köpte datorn för kanske 1,5år sedan men tyvärr var det från expert så jag tror inte någon garanti gäller. Vem vänder man sig till då?
Hon kan garanterat få tillbaka det hon hade på datorn, då disken förmodligen är oskadd.
Det låter som att det antingen är agget eller mammabrädan som dött.
Skicka den på lagning om du har garantin kvar :)
http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=cond
Även om det inte var fel på produkten från början har du fortfarande rätt att få den reparerad eller utbytt, om felet inte beror på felaktigt handhavande.
Har du garanti kvar så har du full rätt att få det utbytt. Om du inte flashat kortet d.v.s.
Komplett är bra, jag har skickat tillbaka många produkter efter långa perioder, aldrig haft något strul. Dessutom kommer du få ett av dagens grafikkort som kostar som det du betalade för ditt när du köpte det :naughty:
Tackar för bra info!
Ja, min erfarenhet av komplett är välldigt bra med, har tidigare fått en grej utbytt utan strul eller tjafs.
Har idag följande:
Moderkort: Gigabyte P35-DS3R
Processor: E4500 2,200GHz
Ram: 2048MB Ram
Nvidia GeForce GT 240
Spelar World of Tanks och StarCraft2.
För att kunna köra på lite bättre inställningar, skulle det vara lönt att köpa ett nytt grafikkort för ca 1000:-, eller är resterande ändå så dåligt så att det inte skulle hjälpa?
Kör idag på 1680*1050, men funderar på att köpa en 27" skärm och då skulle det ju bli 1920*1080
Om det är lönt så mottages gärna tips på grafikkort.
Thornblom
2012-11-05, 18:40
Har idag följande:
Moderkort: Gigabyte P35-DS3R
Processor: E4500 2,200GHz
Ram: 2048MB Ram
Nvidia GeForce GT 240
Spelar World of Tanks och StarCraft2.
För att kunna köra på lite bättre inställningar, skulle det vara lönt att köpa ett nytt grafikkort för ca 1000:-, eller är resterande ändå så dåligt så att det inte skulle hjälpa?
Kör idag på 1680*1050, men funderar på att köpa en 27" skärm och då skulle det ju bli 1920*1080
Om det är lönt så mottages gärna tips på grafikkort.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=451110
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760790
Detta i så fall.
Jag skulle köpt helt nytt system.
Jag ser ibland såna här bilder på fejjan (postade av folk i vänlistan så det är inte nån fb-reklam). Ofta är det en McDonalds-meny för 2kr eller just denna, ett presentkort på H&M på 100kr för 2kr.
Jag utgår från att det är en scam. Någon mer som får liknande eller vet vad haken är?
http://i.imgur.com/Dou1q.png
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=451110
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760790
Detta i så fall.
Jag skulle köpt helt nytt system.
Tack för tipset, var ganska exakt vad jag var inne på.
Datorn används till 80% att hyra film 10% att titta på MMA, så att köpa ett helt nytt system känns lite overkill för att kunna lägga på lite bättre inställningar på spel som spelas lite då och då :d
Thornblom
2012-11-06, 09:07
Datorn används till 80% att hyra film 10% att titta på MMA, så att köpa ett helt nytt system känns lite overkill för att kunna lägga på lite bättre inställningar på spel som spelas lite då och då :d
Dåså ;)
Jag hade nog kanske lagt en femhunka på en liten SSD. Gör mycket för datorupplevelsen.
Jag ser ibland såna här bilder på fejjan (postade av folk i vänlistan så det är inte nån fb-reklam). Ofta är det en McDonalds-meny för 2kr eller just denna, ett presentkort på H&M på 100kr för 2kr.
Jag utgår från att det är en scam. Någon mer som får liknande eller vet vad haken är?
Det har varit väldigt många just H&M-scams på Facebook. Väldigt många i stil med: "Gilla denna sida för att få 500kr presentkort på H&M" medans det bara är bullshit. Stod om det i någon tidning dessutom.
Jag hade nog kanske lagt en femhunka på en liten SSD. Gör mycket för datorupplevelsen.
Det har jag redan. Håller med om att det gör väldigt mycket.
drakfelt
2012-11-06, 10:29
Det har jag redan. Håller med om att det gör väldigt mycket.
+1
Hinner ju knappt sätta sig ner i stolen innan datorn är igång.
Nån som vet nån kraftfull bärbar dator med bra grafikkort (GT650), SSD, Full-HD skärm (14-16") som väger runt 2 kg. Enda som jag kan hitta är Macbook Pro :(
Nån som vet nån kraftfull bärbar dator med bra grafikkort (GT650), SSD, Full-HD skärm (14-16") som väger runt 2 kg. Enda som jag kan hitta är Macbook Pro :(
NVM hittade en...
ASUS U500VZ-CN046H - Core i7-3612QM / 8GB / 256GB SSD / 15.6" LED / GT650 2GB / Windows 8
Nån som har nåt att säga om bärbara från ASUS?
mangemani
2012-11-08, 22:25
vad kan felet vara om ljudet genom internet inte funkar längre?
slutade funka för några dagar sedan och har inte gjort något speciellt, bara lirat wow och ett spel på fb.
har malwarebytes, kan det vara det som blockar något?
mangemani
2012-11-08, 22:33
slutade funka för några dagar sedan och har inte gjort något speciellt, bara lirat wow och ett spel på fb.
ser jag på filmer genom datorn så funkar ljudet utan problem, men allt genom browsern är hel dött.
Har nåt program som heter uniblue driverscanner 2013 som vill att jag uppdaterar många gamla drivrutiner som tydligen är gamla. Är det safe och uppdatera allt?
Jockefoten
2012-11-10, 00:34
ser jag på filmer genom datorn så funkar ljudet utan problem, men allt genom browsern är hel dött.
Har du testat olika webbläsare?
Jag misstänker att Flash krånglar för dig, testa att ominstallera det. Fungerar inget av detta så går det ju alltid att ominstallera drivrutinerna till ljudkorten.
Trött jag blir, har inget ljud i Chrome längre. Orkade inte strula just då så gick tillbaka till firefox temporärt men med firefox kommer jag inte åt gmail.....
Hittade lösningen för Chrome problemet iaf.
Found this on the Google Product Forums and it fixes this problem:
Open Chrome and then in the address bar type the following
chrome://plugins/
To the far right there is a +Detail button make sure that is expanded.
Then disable all versions of flash player except 11,3,300,268
http://postimage.org/image/8qyszj6lt/
Jag har precis formaterat om min gamla dator med win xp. Nu när det är klart så finns det inget nätverk på datorn. Har försökt installera drivrutiner men de blir nån slags felmeddelande när jag ska installera (innan det ens börjat).
Så nu är min fråga. Hur fasiken får jag ett nätverk på datorn? Måste jag in och leta upp eventuellt andra drivrutiner? Har försökt skapa ett nätverk på datorn men den hittar ju inte mitt nätverskort... Tror det är inbyggt i moderkortet.
Datorn är en AMD Athlon 4200+
King Grub
2012-11-11, 10:17
Du måste ha drivrutinerna tillgängliga. Ladda hem dom på en USB-sticka eller något och överför dom till den andra datorn. XP kom inte med många, om ens några, tredjepartsdrivrutiner förinstallerade.
Nån mer som har problemet att dom inte kan spela youtube i fullscreen längre?
Har googlat för att försöka hitta lösningar men bara hittat 2 förslag;
Uppdatera flash (jag har redan senaste)
Stäng av hårdvaruaccelerationen i flash (funkade inte)
Nån mer som har problemet att dom inte kan spela youtube i fullscreen längre?
Har googlat för att försöka hitta lösningar men bara hittat 2 förslag;
Uppdatera flash (jag har redan senaste)
Stäng av hårdvaruaccelerationen i flash (funkade inte)
Fixat nu, fick installera om flash så funkade det.
Du måste ha drivrutinerna tillgängliga. Ladda hem dom på en USB-sticka eller något och överför dom till den andra datorn. XP kom inte med många, om ens några, tredjepartsdrivrutiner förinstallerade.
Jag gjorde det. Laddade ner dom på en annan dator och förde över till xp datorn..
Saken är den att jag hittade inga drivrutiner för just mitt nätverkskort (gissar på att det är inbyggt i moderkortet), så jag tankade istället hem drivrutiner för moderkortet. Och det är denna installationsfil som inte startar när jag försöker installera. Därav "error" meddelandet som kommer upp.
Så vad kan de va? Fel drivrutiner helt enkelt?
Kom på att jag redan testat 2 olika och samma felmeddelande kommer upp. Därav känslan att det inte är de som är felet.
Jag gjorde det. Laddade ner dom på en annan dator och förde över till xp datorn..
Saken är den att jag hittade inga drivrutiner för just mitt nätverkskort (gissar på att det är inbyggt i moderkortet), så jag tankade istället hem drivrutiner för moderkortet. Och det är denna installationsfil som inte startar när jag försöker installera. Därav "error" meddelandet som kommer upp.
Så vad kan de va? Fel drivrutiner helt enkelt?
Kom på att jag redan testat 2 olika och samma felmeddelande kommer upp. Därav känslan att det inte är de som är felet.
Vad har du för operativsystem (inkludera om du kör 32 eller 64 bitars), vilket moderkort har du? Och berätta vad du får för felmeddelande, dvs inte "error" utan vad som faktiskt står.
mangemani
2012-11-11, 22:50
Har du testat olika webbläsare?
Jag misstänker att Flash krånglar för dig, testa att ominstallera det. Fungerar inget av detta så går det ju alltid att ominstallera drivrutinerna till ljudkorten.
japp, testat de flesta browsers, utan resultat.
installerat om flash, inge resultat.
är det nödvändigt att installera om drivisarna till ljud kortet då allt annat ljud från datorn funkar kanon?bara frågar
Trött jag blir, har inget ljud i Chrome längre. Orkade inte strula just då så gick tillbaka till firefox temporärt men med firefox kommer jag inte åt gmail.....
Hittade lösningen för Chrome problemet iaf.
Found this on the Google Product Forums and it fixes this problem:
Open Chrome and then in the address bar type the following
chrome://plugins/
To the far right there is a +Detail button make sure that is expanded.
Then disable all versions of flash player except 11,3,300,268
http://postimage.org/image/8qyszj6lt/
under 1 youtube klipp så funkade mitt ljud i chrome efter att jag hade följt de där instruktionerna och trodde att du hade hittat lösningen på mitt problem, men så testade jag på ett annat klipp och då var ljudet borta igen=/
astrodog
2012-11-12, 01:17
Have you tried turning it on and off?
under 1 youtube klipp så funkade mitt ljud i chrome efter att jag hade följt de där instruktionerna och trodde att du hade hittat lösningen på mitt problem, men så testade jag på ett annat klipp och då var ljudet borta igen=/
Japp det var samma sak för mig. Har inte löst det ännu så kör firefox så länge :(
D-Crawler
2012-11-14, 16:53
Tjena,
Håller på i CMD att försöka ändra diskdrive till DISKDRIVE\>F: men får Åtkomst nekad. Googlat lite men får inte fram något vettigt, any suggestions? Kör f.ö. som administratör.
Tjena,
Håller på i CMD att försöka ändra diskdrive till DISKDRIVE\>F: men får Åtkomst nekad. Googlat lite men får inte fram något vettigt, any suggestions? Kör f.ö. som administratör.
Vill du komma åt den hårddisken i cmd eller hur menar du?
hahavaffan
2012-11-14, 17:31
Vill du komma åt den hårddisken i cmd eller hur menar du?+1, vad är det du vill göra D-Crawler? Ändra enhetsbeteckning på din systemdisk?
astrodog
2012-11-14, 22:26
Tjena,
Testa detta kommando:
F:
Vad har du för operativsystem (inkludera om du kör 32 eller 64 bitars), vilket moderkort har du? Och berätta vad du får för felmeddelande, dvs inte "error" utan vad som faktiskt står.
De löste sig :) Tankade hem fel drivrutiner.
Har tankar på att köpa en surfplatta men vet inte vilken, finns ju en hel del olika.
Vill ha med wifi och minst 10". Resten kvittar egentligen.. Någon som har nå tips på en skaplig och inte alltför dyr platta?
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
D-Crawler
2012-11-15, 11:39
Vill du komma åt den hårddisken i cmd eller hur menar du?
+1, vad är det du vill göra D-Crawler? Ändra enhetsbeteckning på din systemdisk?
Testa detta kommando:
F:
Ja precis jag ville komma åt den disken i CMD, löste det själv efter ett tag.
Det var precis som astrodog skrev, man behövde bara skriva F:. I guiden jag läste stod det att man behövde sätta DISKPART\> före F: men det var tydligen fel.. iaf för windows 7.
CrazyJoeDavola
2012-11-16, 18:50
Senaste tiden har ljudet börjat att knastra/spraka när jag streamar video på nätet från t.ex youtube osv. Det är inget fel på ljudet när jag kör spotify. Använder google chrome och det är uppdaterat. Någon som vet vad som kan vara fel?
astrodog
2012-11-16, 21:34
Har tankar på att köpa en surfplatta men vet inte vilken, finns ju en hel del olika.
Vill ha med wifi och minst 10". Resten kvittar egentligen.. Någon som har nå tips på en skaplig och inte alltför dyr platta?
Skulle satsat på Googles. Om jag varit rikare och gillade i* så hade jag köpt iPad. Nu så är jag varken rik eller ett apple fanboy, så planerar köpa Googles i framtiden. Köpte en kinaplatta tidigare och är rejält missnöjd. Touchscreen från helvetet och relativt slö med.
Hur bra skulle man klara sig med ett tangentbord med engelsk layout? Om jag ändrar till svenska som inmatningsspråk i windows, kommer rätt funktion motsvara rätt sak om jag bara trycker på rätt knapp sett till läget?
King Grub
2012-11-19, 20:52
Det går att binda åäö till andra tangenter, ja.
Det går att binda åäö till andra tangenter, ja.
Men det funkar inte som default när man byter inmatningsspråk?
Edit: Nej förstås, det är ju fler knappjäklar som sitter helt fel..
Installerade om Windows på en laptop.
Hade win7 och ville installera winxp vilket inte gick så bra.
Installerade win7 igen. Från början hade jag hårddisken partitionerad i två delar, en till system och en till annat. Under win7 installationen så valde jag att installera på systempartionen. Men nu när jag kommit in i windows så syns inte den andra i utforskaren. Går jag däremot till computer management så syns den där, men verkar sakna enhetsbeteckning.
Trycker jag change drive letter and paths så får jag upp en meny där jag kan
Allow access to this volume by using the following drive letter and paths.
Vågar jag göra detta, eller kommer den då att formatera partitionen?
astrodog
2012-11-19, 22:03
Installerade om Windows på en laptop.
Hade win7 och ville installera winxp vilket inte gick så bra.
Installerade win7 igen. Från början hade jag hårddisken partitionerad i två delar, en till system och en till annat. Under win7 installationen så valde jag att installera på systempartionen. Men nu när jag kommit in i windows så syns inte den andra i utforskaren. Går jag däremot till computer management så syns den där, men verkar sakna enhetsbeteckning.
Trycker jag change drive letter and paths så får jag upp en meny där jag kan
Allow access to this volume by using the following drive letter and paths.
Vågar jag göra detta, eller kommer den då att formatera partitionen?
Det är lugnt.
willtjam
2012-11-19, 22:24
Finns det något slags program till Windows som skapar en nedräknare på skrivbordet? Det enda jag har hittat är gadgetar som tydligen ska vara väldigt riskabla att installera.
King Grub
2012-11-19, 22:25
http://download.cnet.com/windows/alarms-and-clock-software/l ?
willtjam
2012-11-19, 22:28
http://download.cnet.com/windows/alarms-and-clock-software/l ?
Page not found
Men jag hittade precis en annan på cnet. Tack ändå!
Tänkte sälja mitt X-fi xtreme music då det jävlas pga. skitdrivrutiner lite frekvent. Lägg till att det täcker luftflödet för mitt ena grafikkort.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=61395
100kr är ett bra kompispris?
Skulle satsat på Googles. Om jag varit rikare och gillade i* så hade jag köpt iPad. Nu så är jag varken rik eller ett apple fanboy, så planerar köpa Googles i framtiden. Köpte en kinaplatta tidigare och är rejält missnöjd. Touchscreen från helvetet och relativt slö med.
Okej, ska kolla på dom.
Någon mer som har nå förslag?
Tänkte sälja mitt X-fi xtreme music då det jävlas pga. skitdrivrutiner lite frekvent. Lägg till att det täcker luftflödet för mitt ena grafikkort.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=61395
100kr är ett bra kompispris?
Tja, det är en produkt med 7+ år på marknaden, som under ganska lång tid gick att få för en sisådär 400kr. Som dessutom tycks krångla med drivrutiner, är begagnat och kompispris?
Jag hade nog gett bort det till någon polare som behövde/ville ha, men ta en hundring om du ska ta något alls. Käns lite fånigt att ta en 50lapp.
Jag hade nog sagt att det motsvarar en bjudpizza eller en bärs på krogen kanske. max.
Ja, ge bort eller ta 100kr känns som enda alternativ typ, om man alls tar något.
Ja, ge bort eller ta 100kr känns som enda alternativ typ, om man alls tar något.
En bekant eller en kompiskompis hade jag kanske tagit en hundrig av, men en kompis eller nära släkting hade fått den gratis.
Hello kids and hackers,
min laptops USB-portar har lite raskt slutat fungera efter att jag gjorde misstaget att försöka använda båda samtidigt igår. :rolleyes: Datorn i sig är en billig bit Toshibaplast inköpt på Elgiganten för ett par år sedan som gissningsvis sjunger på sista versen.
Min fråga är: kan man göra nåt för att felsöka portarna? Det verkar som att de är döda i strömförsörjningen eller nåt, för jag har provat att koppla in diverse olika USB-gadgets och datorn och tex telefonen hittar inte varandra.
Alla tips emottages tacksamt. :)
hahavaffan
2012-11-22, 07:29
Startat om datorn? En riktigt omstart alltså... inte bara stänga locket och öppna det igen.
Att använda båda portarna samtidigt är som du säkert vet inga problem. Du kan prova att leta upp enhetshanteraren, och se om det är några problem där med USB-kontrollern eller liknande. Om det är det, så brukar där stå nån liten varning typ. Länge sen jag aktivt använde en Windowsdator nu, så andra här kanske känner igen felet och kan ge dig bättre hjälp.
Ibland startar datorn som vanligt, ibland startar den som vanligt men fryser sedan och ibland startar den utan bild och det står "ingen videosignal". Kan det vara glapp? För det hjälpte en gång att vida på datorn bara..
Jag måste köpa ny dator efter en vattenskadaolycka..
Haft mac innan, men funderar på att återgå till pc, för pris/prestandan.
Kollat lite på en asus N56 (http://www.dustinhome.se/product/5010655202/asus-n56vz-ci7-2-4-8gb-750-gt650m-fhd-15-6-w8/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker)
Är dock otroligt dålig på pc, pris, vad är bra/prisvärt.
Vad tror ni om denna, och finns det andra alternativ i sub10k-klassen?
Jag måste köpa ny dator efter en vattenskadaolycka..
Haft mac innan, men funderar på att återgå till pc, för pris/prestandan.
Kollat lite på en asus N56 (http://www.dustinhome.se/product/5010655202/asus-n56vz-ci7-2-4-8gb-750-gt650m-fhd-15-6-w8/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker)
Är dock otroligt dålig på pc, pris, vad är bra/prisvärt.
Vad tror ni om denna, och finns det andra alternativ i sub10k-klassen?
Om du ska använda den för spel, så kolla in den här sidan
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html
så kan du försöka leta rätt på bästa möjliga grafikkort till lägsta möjliga pris.
Om du ska använda den för spel, så kolla in den här sidan
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html
så kan du försöka leta rätt på bästa möjliga grafikkort till lägsta möjliga pris.
Tack!
Då verkar den iaf ok :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.