Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden
Om jag skulle skaffa en skärm i den prisklassen skulle jag nog satsa på nån av de här http://prisjakt.se/produkt.php?p=122187 http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=700057 http://prisjakt.se/produkt.php?p=125798
Men hur är det då med responstid? Behöver det inte vara ruskigt lågt för att inte störa spelupplevelser?
Det verkar som ett helt okej nätagg från det jag läst också, men jag hade hellre valt något från t.ex. Enermax, Tagan, Corsair, Seasonic eller Hiper. De brukar vara säkra kort.
Livslängden kan ju också vara en faktor som spelar in. Har själv ett snart 10 år gammalt Enermax-agg som fortfarande funkar utmärkt...
Hiper är ju budgetmärke i samma stil. Dock kanske smart köp om man har tajare budget och inte vill spendera massa pengar på nätagg. Tagan, Corsair och Seasonic är bra märken men tillhör dom dyrare märkena
Tack för era visa ord Baan och NIP!
Jag har ratat det där radeon kortet. Vad säges om den här älskningen istället! *drool*
Albatron GeForce 8800GTS Dual-DVI 320MB
http://prisjakt.se/produktbild/152225
http://prisjakt.se/produkt.php?p=152225
edit: Eller tycker ni att det är smartare att satsa på något med mer än 320mb? Det behövs väl inte egentligen?
Jag har i alla fall tänkt vänta tills detta kort sjunker i pris för snart kommer det väl nya monsterkort?
Spelar ingen större roll vilket märke på 8800-kortet du väljer, sen kan man ju iofs köpa ett fabriksöverklockat https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MSINX88GTS320 som ger lite mer prestanda för lite mer pengar.
>320mb är bra om du tänkte använda en stor skärm, exakt när man kan börja snacka om stor skärm vet jag inte, gissar på runt 24". Då är det bättre med 640mb varianten. Då börjar man iofs närma sig GTX-kortet i pris så då kan man lika gärna köpa det men då är vi uppe i nästan 4000
Hiper är ju budgetmärke i samma stil. Dock kanske smart köp om man har tajare budget och inte vill spendera massa pengar på nätagg. Tagan, Corsair och Seasonic är bra märken men tillhör dom dyrare märkena
Just Hiper vet jag iof inte mer om än att de verkar väldigt populära. Här finns annars en del pålitliga(och opålitliga) märken listade:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=612278
Men hur är det då med responstid? Behöver det inte vara ruskigt lågt för att inte störa spelupplevelser?
Det beror till stor del på hur kräsen du är. Det finns över huvud taget ingen LCD som är bra till spel. Så enkelt är det. Basta.
Nu är det dock så att alla stör sig inte lika mycket på ghosting, och alla vet inte vad de ska titta efter för att upptäcka det. Då klarar man sig bra på en skärm av hyffsad kvalitet och hyffsat låg responstid.
TN-paneler med jättelåg responstid behöver inte heller vara särskilt bra för spel. Många lider av hög input-lag, vilket innebär att det tar ett tag från det att du rör musen till att skärmen uppdateras. På bättre skärmar är det inte märkbart, på andra kan det vara så mycket som 50-80ms...
Hur bra Philipsen är kan jag inte riktigt uttala mig om. Jag har en del erferenheter av Nec 20WGX2 Pro, som har en något uppdaterad version av samma panel som sitter i Philipsen. Nec;en är en mycket kompetent spelskärm, för att vara LCD i varje fall. Läs lite i tråden på Sweclockers för att bilda dig en uppfattning om Philipsen.
Har du plats kan du annars överväga en CRT-skärm. Det går att göra begagnatfynd om man håller ögonen öppna.
Just Hiper vet jag iof inte mer om än att de verkar väldigt populära. Här finns annars en del pålitliga(och opålitliga) märken listade:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=612278
Det får man se som allmän rekommendation, det man behöver titta på är enskilda modeller, även om det kan vara lite problematiskt att hitta tester för just den man är intresserad av. Så mycket testar man inte PSUs vad jag vet. Man ska inte lita blint på märken man tror är bra...
Spelar ingen större roll vilket märke på 8800-kortet du väljer, sen kan man ju iofs köpa ett fabriksöverklockat https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MSINX88GTS320 som ger lite mer prestanda för lite mer pengar.
>320mb är bra om du tänkte använda en stor skärm, exakt när man kan börja snacka om stor skärm vet jag inte, gissar på runt 24". Då är det bättre med 640mb varianten. Då börjar man iofs närma sig GTX-kortet i pris så då kan man lika gärna köpa det men då är vi uppe i nästan 4000
Någon så stor skärm kommer jag aldrig ha. Max 20" så 320mb blir perfekt!
Det beror till stor del på hur kräsen du är. Det finns över huvud taget ingen LCD som är bra till spel. Så enkelt är det. Basta.
Nu är det dock så att alla stör sig inte lika mycket på ghosting, och alla vet inte vad de ska titta efter för att upptäcka det. Då klarar man sig bra på en skärm av hyffsad kvalitet och hyffsat låg responstid.
TN-paneler med jättelåg responstid behöver inte heller vara särskilt bra för spel. Många lider av hög input-lag, vilket innebär att det tar ett tag från det att du rör musen till att skärmen uppdateras. På bättre skärmar är det inte märkbart, på andra kan det vara så mycket som 50-80ms...
Hur bra Philipsen är kan jag inte riktigt uttala mig om. Jag har en del erferenheter av Nec 20WGX2 Pro, som har en något uppdaterad version av samma panel som sitter i Philipsen. Nec;en är en mycket kompetent spelskärm, för att vara LCD i varje fall. Läs lite i tråden på Sweclockers för att bilda dig en uppfattning om Philipsen.
Har du plats kan du annars överväga en CRT-skärm. Det går att göra begagnatfynd om man håller ögonen öppna.
Problemet är ju att CRT skärmarna tar så mycket plats :( Men det kanske är CRT jag måste ha om jag vill ha den ultimata spelupplevelsen....
NiXPhoenix
2007-09-25, 17:20
Responstid och input-lag (fördröjning där skärmen väntar med att svara på grafikkortets signaler) är de faktorer som avgör hur snabb en skärm upplevs.
Siffran tillverkarna anger är endast en lägstasiffra. Skärmen behöver vara snabb på alla sorters färgväxlingar.
Skärmarna jag länkade till ska inte ha några som helst problem att hänga med i spel, om du är kräsen och letar så kan du säkert hitta konstigheter men det kan du med snabba TN-skärmar också. Har en polare med 226BW (speccad till 2ms, samma panel som HP-skärmen) och han märker av konstiga effekter i bilden ibland.
När det gäller grafikkortet så kan du satsa på nåt ATI X1950 tycker jag.
Detta t ex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326957
NiXPhoenix
2007-09-25, 17:25
Problemet är ju att CRT skärmarna tar så mycket plats :( Men det kanske är CRT jag måste ha om jag vill ha den ultimata spelupplevelsen....
Tror inte du kommer märka mycket skillnad faktiskt. De flesta vänjer sig, om inte annat. Själv har jag inga direkta problem med responstiden på bättre TFTs, däremot betraktningsvinklarna får mig att bli halvt vansinnig.
Jag undrar om det är IPS-panel i Philipsen jag, antagligen är det väl så att båda varianterna förekommer i Sverige. Men en del av de som har skärmen var ju inte alltför framåt så att säga.
NECen lär vara riktigt fin, dock lite annan prisklass. :)
Responstid och input-lag (fördröjning där skärmen väntar med att svara på grafikkortets signaler) är de faktorer som avgör hur snabb en skärm upplevs.
Siffran tillverkarna anger är endast en lägstasiffra. Skärmen behöver vara snabb på alla sorters färgväxlingar.
Skärmarna jag länkade till ska inte ha några som helst problem att hänga med i spel, om du är kräsen och letar så kan du säkert hitta konstigheter men det kan du med snabba TN-skärmar också. Har en polare med 226BW (speccad till 2ms, samma panel som HP-skärmen) och han märker av konstiga effekter i bilden ibland.
När det gäller grafikkortet så kan du satsa på nåt ATI X1950 tycker jag.
Detta t ex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326957
Den philips du länkade till var mycket fin! Jag funderar på att köpa den billigare av dem. Är det stor skillnad mellan Philips 190P7E och 200WP7E?
Är det grafikkortet ungefär lika vasst som 8800GTS? Eller är det stor skillnad? Jag har i alla fall hittat ett schyst moderkort med inbyggt grafikkort som jag kan köra med så länge tills 8800 sjunker i pris. Eller tycker du att jag ska satsa på X1950 direkt?
Såg att ATI kortet inte var Direct X 10 kompatibel. Krävs inte Direct X 10 för de senaste liren?
Tror inte du kommer märka mycket skillnad faktiskt. De flesta vänjer sig, om inte annat. Själv har jag inga direkta problem med responstiden på bättre TFTs, däremot betraktningsvinklarna får mig att bli halvt vansinnig.
Har man väl upptäckt det kan det dock bli svårt att ignorera. Jag märker en del ghosting på min skärm som ska ha 6ms responstid och tillhör det "bättre" segmentet... För min del är jag dock både kräsen och känner mig rätt nöjd i vilket fall - det går att njuta av spel även fast man inte sitter på en CRT-skärm.
Jag vill dock belysa just att det här problemet finns, även på de snabbaste och bästa LCD-skärmarna. De flesta lever säkert glada och lyckliga med sina skärmar, så det här ska tas som "känsliga tittare varnas". Typ.
Jag undrar om det är IPS-panel i Philipsen jag, antagligen är det väl så att båda varianterna förekommer i Sverige. Men en del av de som har skärmen var ju inte alltför framåt så att säga.
NECen lär vara riktigt fin, dock lite annan prisklass. :)
NECen är väl en dryg tusenlapp dyrare. Tror det kan vara ett bättre köp, men det är svårt att säga utan att jämföra både egentligen. Största nackdel med NEC;en, som antagligen de flesta skärmar i samma prisklass lider av, är dålig svärta och kontrast.
Såg att ATI kortet inte var Direct X 10 kompatibel. Krävs inte Direct X 10 för de senaste liren?
Det är inget krav. DX10 stöd finns i en del nyare titlar och hittils tillför det inte så mycket, mer än att ge grafikkortet en stadig pungspark. Det lär dock komma mer snart.
8800GTS 320Mb verkar dock på gränsen för att DX10 ska funka bra, i varje fall sett till de tester man har kunnat göra idag. Sett ur det perspektivet har nog alla kort som finns ute idag en ganska begränsad livslängd.
NiXPhoenix
2007-09-25, 18:05
Den philips du länkade till var mycket fin! Jag funderar på att köpa den billigare av dem. Är det stor skillnad mellan Philips 190P7E och 200WP7E?
Är det grafikkortet ungefär lika vasst som 8800GTS? Eller är det stor skillnad? Jag har i alla fall hittat ett schyst moderkort med inbyggt grafikkort som jag kan köra med så länge tills 8800 sjunker i pris. Eller tycker du att jag ska satsa på X1950 direkt?
Det ena är ju en wideskärm och det andra en vanlig hederlig 4:3. :)
När det gäller själva skärmen så nja, de är nog rätt lika, dock kan det sitta två olika typer av paneler i båda. 19-tummaren har en del recensioner länkade direkt på prisjakt som du ser. Finns mera att hitta på nätet om man söker.
Jag tror 1950Pro är ungefär hälften så snabbt som 8800GTS, det tillhör förra generationen. Var mer som ett alternativ mot det där 2600-kortet du snurrat in på. Bästa är ju klart att inte köpa nåt alls och bara avvakta. :)
Vidare så krävs inte DX10, det finns några få spel som stödjer det, men de går utmärkt att köra i DX9. Kommer ta några år innan Dx10 är stort.
Det ena är ju en wideskärm och det andra en vanlig hederlig 4:3. :)
När det gäller själva skärmen så nja, de är nog rätt lika, dock kan det sitta två olika typer av paneler i båda. 19-tummaren har en del recensioner länkade direkt på prisjakt som du ser. Finns mera att hitta på nätet om man söker.
Jag tror 1950Pro är ungefär hälften så snabbt som 8800GTS, det tillhör förra generationen. Var mer som ett alternativ mot det där 2600-kortet du snurrat in på. Bästa är ju klart att inte köpa nåt alls och bara avvakta. :)
Vidare så krävs inte DX10, det finns några få spel som stödjer det, men de går utmärkt att köra i DX9. Kommer ta några år innan Dx10 är stort.
Widescreen är givetvis fränt men jag är inte bredd att betala så mycket. 190P7E är egentligen lite för dyr men det blir kanske den i alla fall eftersom ja vill ha en schyst skärm.
Jag köper inget kort alls utan kör med det som är i moderkortet. Sedan köper jag 8800GTS.
Så det är alltså smartare att inte uppgradera till DX 10 utan låte det vara kvar på DX 9?
Widescreen är givetvis fränt men jag är inte bredd att betala så mycket. 190P7E är egentligen lite för dyr men det blir kanske den i alla fall eftersom ja vill ha en schyst skärm.
Jag köper inget kort alls utan kör med det som är i moderkortet. Sedan köper jag 8800GTS.
Så det är alltså smartare att inte uppgradera till DX 10 utan låte det vara kvar på DX 9?
Det funkar så här, ett spel stödjer flera DX-versioner som gör att du kan köra med gamla kort. Vad som är äldsta versionen som stöds nu vet jag inte riktigt men det brukar gå tillbaks en hel del på dom större spelen. Mao om ditt dx9kort inte klarar av ett spel som klarar dx10 i bästa fall så kommer spelet fula ner sig till dx9. Inbyggd GPU är ganska värdelöst. Att vänta tills bättre teknik kommer är ganska värdelöst det med eftersom dte alltid är något nytt som väntar runt hörnet. Alt är om vi snackar om dagar till release men så är väl inte fallet riktigt. Ett 8800 GTS kort kommer hålla ett tag. Om du vill uppdatera när nvidia kommer med en ny serie så har du alternativet att köpa lite billigare kort som klarar en hel del spel på OK inställningar, läs på länken jag gav dig tidigare om pris kontra prestanda och vilka som är bäst för vilken prisklass
Det funkar så här, ett spel stödjer flera DX-versioner som gör att du kan köra med gamla kort. Vad som är äldsta versionen som stöds nu vet jag inte riktigt men det brukar gå tillbaks en hel del på dom större spelen. Mao om ditt dx9kort inte klarar av ett spel som klarar dx10 i bästa fall så kommer spelet fula ner sig till dx9. Inbyggd GPU är ganska värdelöst. Att vänta tills bättre teknik kommer är ganska värdelöst det med eftersom dte alltid är något nytt som väntar runt hörnet. Alt är om vi snackar om dagar till release men så är väl inte fallet riktigt. Ett 8800 GTS kort kommer hålla ett tag. Om du vill uppdatera när nvidia kommer med en ny serie så har du alternativet att köpa lite billigare kort som klarar en hel del spel på OK inställningar, läs på länken jag gav dig tidigare om pris kontra prestanda och vilka som är bäst för vilken prisklass
Jag vill inte köpa ett kort med nyare teknik. Jag vill ha ett 8800GTS men du tycker att det är onödigt att vänta tills 8800 sjunker i pris? Du tycker att jag ska köpa ett direkt? I så fall gör jag det.
Det var NipPheonix som tyckte att jag kunde vänta tills 8800 sjönk i pris.
Jag vill inte köpa ett kort med nyare teknik. Jag vill ha ett 8800GTS men du tycker att det är onödigt att vänta tills 8800 sjunker i pris? Du tycker att jag ska köpa ett direkt? I så fall gör jag det.
Det var NipPheonix som tyckte att jag kunde vänta tills 8800 sjönk i pris.
Ah, ok. Vet ej om prissänkning är på g, det kan möjligtvis hända om nvidia får ut en annan (bättre) serie. Fast det som händer då är att du förmodligen vill ha den bättre serien. Annars har ju 8800-korten var ganska stabila i pris, kanske gått ner en hundring eller två tror jag, senaste månaden iaf.
Ah, ok. Vet ej om prissänkning är på g, det kan möjligtvis hända om nvidia får ut en annan (bättre) serie. Fast det som händer då är att du förmodligen vill ha den bättre serien. Annars har ju 8800-korten var ganska stabila i pris, kanske gått ner en hundring eller två tror jag, senaste månaden iaf.
8800 korten räcker till Crysis och det är allt jag vill ha nu :D
http://www.gametrailers.com/game/2509.html
Det överklockade kortet du länkade till såg bra ut. Det kanske blir det jag köper. Tror du kortet kommer leva länge utan att det blir problem med det? Eller är det sämre kvalitet på det jämfört med andra 8800 kort?
Alltså detta kort: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MSINX88GTS320
King Grub
2007-09-26, 09:42
8800 korten räcker till Crysis och det är allt jag vill ha nu :D[/url]
Räcker för att det skall starta och räcker för att det skall flyta bra är två helt olika saker. ;)
8800 korten räcker till Crysis och det är allt jag vill ha nu :D
http://www.gametrailers.com/game/2509.html
Det överklockade kortet du länkade till såg bra ut. Det kanske blir det jag köper. Tror du kortet kommer leva länge utan att det blir problem med det? Eller är det sämre kvalitet på det jämfört med andra 8800 kort?
Alltså detta kort: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MSINX88GTS320
Fabriksöverklockning ska inte påverka kvaliteten, kortet lär hålla lika bra som dom andra.
Räcker för att det skall starta och räcker för att det skall flyta bra är två helt olika saker. ;)
Okej Grub, I have to hand it to you. You caught my interest. :D
Vilket kort rekomenderar du för crysis? (för visst är du också nyfiken på crysis?)
Fabriksöverklockning ska inte påverka kvaliteten, kortet lär hålla lika bra som dom andra.
Det är bra!
Nja, det går nog inte tillbaks mycket längre än DX9 vad jag vet. Sen är det kanske att man kan köra vissa spel utan stöd för en del shaders om man sitter på riktigt gammal hårdvara, men t.om. dagens low-end kort har ju fullt stöd för DX9.
Sen är det visserligen sant att man i princip kan vänta hur mycket som helst på ny teknik som ska komma. I dagsläget tycker jag dock det är såpass kort tid kvar att det i varje fall kan vara bra att vänta och se vad nVidia har för nytt att komma med. Det går lite olika rykten om det och inget är riktigt bekräftat ännu, men jag tror det är rätt säkert att säga att november kommer vara en mycket bättre månad att köpa grafikkort i.
Jag tror tyvär inte att 8800GTS kommer hålla så värst länge till, i varje fall inte om man vill spela med DX10-stöd, med höga grafikinställningar och vettig upplösning. Fast det beror också lite på hur väl man lyckas optimera kommande speltitlar. Man får ju tänka på att 8800-serien funnits i ett år redan, det är ganska lång tid i sådana här sammanhang.
För Timmes del kanske jag iof bör påpeka att jag personligen är sån att jag avskyr att behöva dra ned på detaljer i spel och när jag kollar benchmarks fokuserar jag främst på högre upplösningar(när jag köper nytt vill jag att datorn ska klara 1920x1200 upplösning i alla spel), så jag är inte helt säker på hur siffrorna ser ut för mindre detaljer och lägre upplösningar,
För Timmes del kanske jag iof bör påpeka att jag personligen är sån att jag avskyr att behöva dra ned på detaljer i spel och när jag kollar benchmarks fokuserar jag främst på högre upplösningar(när jag köper nytt vill jag att datorn ska klara 1920x1200 upplösning i alla spel), så jag är inte helt säker på hur siffrorna ser ut för mindre detaljer och lägre upplösningar,
Jag har tänkt vänta med grafikkort till november som du skrev. Då kommer det ju nya och då sjunker 8800 i pris. Då får jag se om jag köper 8800 eller ett som är helt nytt.
Nja, det går nog inte tillbaks mycket längre än DX9 vad jag vet. Sen är det kanske att man kan köra vissa spel utan stöd för en del shaders om man sitter på riktigt gammal hårdvara, men t.om. dagens low-end kort har ju fullt stöd för DX9.
Sen är det visserligen sant att man i princip kan vänta hur mycket som helst på ny teknik som ska komma. I dagsläget tycker jag dock det är såpass kort tid kvar att det i varje fall kan vara bra att vänta och se vad nVidia har för nytt att komma med. Det går lite olika rykten om det och inget är riktigt bekräftat ännu, men jag tror det är rätt säkert att säga att november kommer vara en mycket bättre månad att köpa grafikkort i.
Jag tror tyvär inte att 8800GTS kommer hålla så värst länge till, i varje fall inte om man vill spela med DX10-stöd, med höga grafikinställningar och vettig upplösning. Fast det beror också lite på hur väl man lyckas optimera kommande speltitlar. Man får ju tänka på att 8800-serien funnits i ett år redan, det är ganska lång tid i sådana här sammanhang.
Half-Life 2 gick tilbaks 2-3 DX versioner om jag kommer ihåg rätt, vilket gjorde att du kunde köra det med flera år gamla kort. Tror inte ens det går köpa ett kort idag som inte klarar av dx9 så det är inget problem.
Det kommer inte bli någon snabb övergång till 200% bättre kort för samma peng som 8800 GTS 320 - kort är idag, så fort går det aldrig. Ska man vänta så ska man göra det ifall man är ute efter dte värsta som finns, men då ska man vara beredd att lägga ut en 5 lakan med, inte vänta på att det blir några revolutionerande kort för 2500 kr, där går det inte så fort i den klassen. Prestandan för GPUs ökar inte så fort, tror det är 18 månader enligt Moores lag, om jag kommer ihåg rätt (för 2x så bra kort).
1920x1200 ska han inte köra då han inte har en 24" eller större och tänker inte köpa en om jag läst rätt innan i tråden. Ska man ha det kravet du ställer är det dubbla kort som gäller i spel som Oblivion. Timme ska väl ha en 20" och då går det sätta på lite mer inställnignar även i inte så optimerade spel... eller mer krävande spel då
Half-Life 2 bygger väl vidare på den urgamla motorn från 1;an, så det kan vara därför. Men DX9 stöd lär finnas kvar ett tag, och det är ju som du säger att det inte är något problem med dagens kort.
Apropå Moores lag:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Moores_lag
"Under början av 90-talet menade man mer på fördubblingen av mikroprocessorkraften och senare under decenniet på fördubblingen av beräkningskraft per fix kostnad."
Snackar vi DX10 kan det ju också bli lite komplicerat gällande vilken form av beräkningskraft vi talar om. Det kan t.ex. vara så att de nya korten får en betydligt högre shaderclock, vilket antagligen ger kraftigt ökad prestanda för DX10.
Några revolutionerande kort i prisklassen vi talar om skulle jag dock inte heller förvänta mig. Det är dock möjligt att vi får se förbättringar i mittsegmentet; helt enkelt lite mer "bang-for-the-buck". Alternativt sjunker 8800-serien i pris.
Som jag ser på dagens kort så är det i princip första implementationen av DX10, vilket brukar betyda att det typ "funkar - men inte så mycket mer". När det kommer fler spel med mer utbyggt stöd så kommer dagens kort halka efter vilket gör att behovet av snabbare kretsar växer fram. Och det är, vad jag förstått, en del intressanta speltitlar på gång som kommer få DX10-stöd. Frågan kan dock vara hur stor skillnad det gör i praktiken och hur långt man kommer på ett kort med bra DX9-prestanda.
1920x1200 ska han inte köra då han inte har en 24" eller större och tänker inte köpa en om jag läst rätt innan i tråden. Ska man ha det kravet du ställer är det dubbla kort som gäller i spel som Oblivion. Timme ska väl ha en 20" och då går det sätta på lite mer inställnignar även i inte så optimerade spel... eller mer krävande spel då
Jo jag vet, påpekade bara det för att göra det klart att jag kanske ser på prestandan ur et lite annat perspektiv. Alltså, när jag kikat på benchmarks har jag inte riktigt fokuserat på lägre upplösningar eftersom det inte varit intressant för mig.
Half-Life 2 bygger väl vidare på den urgamla motorn från 1;an, så det kan vara därför. Men DX9 stöd lär finnas kvar ett tag, och det är ju som du säger att det inte är något problem med dagens kort.
Nej, det är mer en uppföljare till GoldScrmotorn. Du kanske tänker på att den är licensierad Quakemotor (dock ganska förändrar). Tog det bara som ett exempel på hur långt man kan gå tillbaks, tror den stödjer dx6 tom. Visst, den är inte aktuell idag, men välgjorda spel kommer ha samma feature.
Apropå Moores lag:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Moores_lag
"Under början av 90-talet menade man mer på fördubblingen av mikroprocessorkraften och senare under decenniet på fördubblingen av beräkningskraft per fix kostnad."
CPU ja, men man har börjat använda den lagen på andra komponenter och grafikkort är en av dom och där tror jag det var 18 månader man snackade om.
Snackar vi DX10 kan det ju också bli lite komplicerat gällande vilken form av beräkningskraft vi talar om. Det kan t.ex. vara så att de nya korten får en betydligt högre shaderclock, vilket antagligen ger kraftigt ökad prestanda för DX10.
Några revolutionerande kort i prisklassen vi talar om skulle jag dock inte heller förvänta mig. Det är dock möjligt att vi får se förbättringar i mittsegmentet; helt enkelt lite mer "bang-for-the-buck". Alternativt sjunker 8800-serien i pris.
Som jag ser på dagens kort så är det i princip första implementationen av DX10, vilket brukar betyda att det typ "funkar - men inte så mycket mer". När det kommer fler spel med mer utbyggt stöd så kommer dagens kort halka efter vilket gör att behovet av snabbare kretsar växer fram. Och det är, vad jag förstått, en del intressanta speltitlar på gång som kommer få DX10-stöd. Frågan kan dock vara hur stor skillnad det gör i praktiken och hur långt man kommer på ett kort med bra DX9-prestanda.
DX10 borde ge bra snyggare grafik. Time will tell antar jag. Sen uppdateras det ju också så kan bli ännu störe skillnad i framtiden. Om man är rädd för att 8800GTS-kortet halkar efter ordentligt och inte pallar piffa upp spelen och grafik är viktigt för en så kan man se dte realistiskt och inse att man kommer köpa ett nytt grafikkort om ett år cirkus. Så blir det tror jag oavsett hur väl man timar köpet, möjligtvis om man kör flera kort och köper det värsta som kommer ut så fort det kommer ut men det är inget för oss vanliga dödliga, bara för Grub
Jo jag vet, påpekade bara det för att göra det klart att jag kanske ser på prestandan ur et lite annat perspektiv. Alltså, när jag kikat på benchmarks har jag inte riktigt fokuserat på lägre upplösningar eftersom det inte varit intressant för mig.
Sant iofs, dom flesta korten som inte är ren skit kommer upp i massor av frames på låga upplösningar. Saksamma om man får 80 eller 70 i fps
Gah! Jag vill ju lira Crysis! Ett kort som fixar det spelet utan att man måste köra med sämre grafik är allt jag begär. Kommer aldrig ha en skärm som är större än 20" heller. Ett 8800 kort borde räcka.
https://www.datorbutiken.com/se/Images/Products/Large/MSINX88GTS320.jpg
Jag köper förmodligen detta kort när crysis släpps om inte något annat 8800 kort sjunker drastiskt i pris
Nej, det är mer en uppföljare till GoldScrmotorn. Du kanske tänker på att den är licensierad Quakemotor (dock ganska förändrar). Tog det bara som ett exempel på hur långt man kan gå tillbaks, tror den stödjer dx6 tom. Visst, den är inte aktuell idag, men välgjorda spel kommer ha samma feature.
Det handlar nog om att tidigare versioner av DirectX är bakåtkompatibla, så även om det är skrivet för DX9 så funkar det med äldre hårdvara, fast man kan gå miste om en del "features".
DX10 är dock inte bakåtkompatibelt alls, så det vi lär få se till att börja med är spel skrivna för DX9 där man även lagt till stöd DX10.
DX10 borde ge bra snyggare grafik. Time will tell antar jag. Sen uppdateras det ju också så kan bli ännu störe skillnad i framtiden. Om man är rädd för att 8800GTS-kortet halkar efter ordentligt och inte pallar piffa upp spelen och grafik är viktigt för en så kan man se dte realistiskt och inse att man kommer köpa ett nytt grafikkort om ett år cirkus. Så blir det tror jag oavsett hur väl man timar köpet, möjligtvis om man kör flera kort och köper det värsta som kommer ut så fort det kommer ut men det är inget för oss vanliga dödliga, bara för Grub
Jodå, potentialen för DX10 är enorm. Det enda är väl att just nu har vissa spel fått en del sunkiga implementationer som inte gör mycket mer än ger hårdvaran en stadig pungspark.
Jag skulle nog betrakta DX10 som ett stadigt steg närmare fotorealistisk grafik. Givetvis inser jag då att vi kommer få vänta ett bra tag innan något sådant blir verklighet, men man har lagt grunden iaf. Det enda jag kan komma på som saknas är realtidsraytracing(vilket det för övrigt experimenteras med i API;n som OpenRT). Men helt klart borde vi få se bra mycket snyggare spel snart.
Tyvär tror jag du har rätt i att det antagligen blir uppgraderingsdags igen om ett år eller så. Intel har ju planer på 8-core processorer och det lär bli riktigt porriga grafikkort från ATI och nVidia. Bara börja spara med andra ord. :D
Det handlar nog om att tidigare versioner av DirectX är bakåtkompatibla, så även om det är skrivet för DX9 så funkar det med äldre hårdvara, fast man kan gå miste om en del "features".
DX10 är dock inte bakåtkompatibelt alls, så det vi lär få se till att börja med är spel skrivna för DX9 där man även lagt till stöd DX10.
Ja, men det jag menar är att i mitt exempel valde man att göra motorn så att det även funkade med väldigt gamla grafikkort. Inte alla som gör så, men större och bättre spel har nog dean featuren. Iofs inte så relevant diskussion då alla grafikkort stödjer dx9 idag och jag har inte hört talas om någon dx10exklusivt spel, tror inte någon vågar vara så hård mot användarna.
Jodå, potentialen för DX10 är enorm. Det enda är väl att just nu har vissa spel fått en del sunkiga implementationer som inte gör mycket mer än ger hårdvaran en stadig pungspark.
Jag skulle nog betrakta DX10 som ett stadigt steg närmare fotorealistisk grafik. Givetvis inser jag då att vi kommer få vänta ett bra tag innan något sådant blir verklighet, men man har lagt grunden iaf. Det enda jag kan komma på som saknas är realtidsraytracing(vilket det för övrigt experimenteras med i API;n som OpenRT). Men helt klart borde vi få se bra mycket snyggare spel snart.
Tyvär tror jag du har rätt i att det antagligen blir uppgraderingsdags igen om ett år eller så. Intel har ju planer på 8-core processorer och det lär bli riktigt porriga grafikkort från ATI och nVidia. Bara börja spara med andra ord. :D
Vet inte om jag skulle kalla det ett stadigt steg närmare, vi är nog ganska många år från att rendera fotorealistisk grafik i realtid. Sen finns det ju mycket bs i spelindustrin och man definerar fotorealistiskt väldigt löst, ungefär som snygg grafik, men om man är lite seriös så ska man ju bli lurad att det är en riktig bild och där är vi inte särskilt nära idag. Hörde några siffror för en 1.5 år sedan hur många gånger grafikkorten behövde bli bättre för realtidsrendering av sådan grafik, och det var väldigt många gånger.
NiXPhoenix
2007-09-26, 17:07
Det kommer inte bli någon snabb övergång till 200% bättre kort för samma peng som 8800 GTS 320 - kort är idag, så fort går det aldrig. Ska man vänta så ska man göra det ifall man är ute efter dte värsta som finns, men då ska man vara beredd att lägga ut en 5 lakan med, inte vänta på att det blir några revolutionerande kort för 2500 kr, där går det inte så fort i den klassen. Prestandan för GPUs ökar inte så fort, tror det är 18 månader enligt Moores lag, om jag kommer ihåg rätt (för 2x så bra kort).
-1 så att säga.
Förra gången gick det uppenbarligen så fort, 8800 GTS m 320MB kostade 2500 nån månad efter launch och har så gjort sen dess. Dock tog det ungefär 1½ år den gången, om man inte räknar med 7900 som var en mindre uppfräschning av 7800. 7800GTX fanns sommaren 2005. November/december 2006 kom 8800.
Korten som kommer nu vet vi egentligen inte så mkt om, förekommer massa olika bud men visst lär det inte bli riktigt lika stort skutt som förra gången (7800/7900 -->8800). Dock behöver man aldrig lägga ut runt 5000 för att få ett riktigt bra kort, har i princip alltid funnits långsammare high-end-varianter som är billigare. Även om billigaste kanske inte kommer gå för 2500 den här gången så är 3000-3500 rimligt.
Gah! Jag vill ju lira Crysis! Ett kort som fixar det spelet utan att man måste köra med sämre grafik är allt jag begär. Kommer aldrig ha en skärm som är större än 20" heller. Ett 8800 kort borde räcka.
https://www.datorbutiken.com/se/Images/Products/Large/MSINX88GTS320.jpg
Jag köper förmodligen detta kort när crysis släpps om inte något annat 8800 kort sjunker drastiskt i pris
Det spelar ingen roll vilket du köper, de är nästintill identiska.
Om ett lite klockat kort inte kostar något direkt extra så visst kör på det, men du kan alltid klocka själv. Alla? 8800GTS- och GTX-kort har samma referenskylare som är tyst och bra, sen kan minneskretsar och kondensatorer och lite sånt skilja men det är inget du direkt kan ta reda på heller. Utgå från att de är likadana.
Har ett Gainward 7800GTX som var fabriksklockat, efter ungefär ett halvår eller så började det ge artefakter. Minnet var för högt klockat helt enkelt, var tvungen ställa ner det något. Väldigt dumt av dem att att göra så, många kommer knappast på det utan får leva med konstigheter när de spelar. Med tiden kan det bli värre och värre.
-1 så att säga.
Förra gången gick det uppenbarligen så fort, 8800 GTS m 320MB kostade 2500 nån månad efter launch och har så gjort sen dess. Dock tog det ungefär 1½ år den gången, om man inte räknar med 7900 som var en mindre uppfräschning av 7800. 7800GTX fanns sommaren 2005. November/december 2006 kom 8800.
Korten som kommer nu vet vi egentligen inte så mkt om, förekommer massa olika bud men visst lär det inte bli riktigt lika stort skutt som förra gången (7800/7900 -->8800). Dock behöver man aldrig lägga ut runt 5000 för att få ett riktigt bra kort, har i princip alltid funnits långsammare high-end-varianter som är billigare. Även om billigaste kanske inte kommer gå för 2500 den här gången så är 3000-3500 rimligt.
Nej, dom kostade inte 2500. Kanske inte 5500 men mer än så, tror att det droppat en 20-30% i pris för varje kort.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=155668
ännu mer på 640mb varianten, http://www.prisjakt.se/produkt.php?pu=139465 den har jag lite koll på eftersom jag kollade på priserna på 640mb varianterna kring april eller något sånt och det var garanterat dyrare då, kanske en 500-700 kr.
det här har lite mindre förändring
http://www.prisjakten.nu/produkt.php?pu=152225
Sen står det lite här med, om man omvandlar lite fram och tillbaks så kostade 8800-korten i billigaste variant över 3000. Så visst händer det saker med priset, även om det kanske inte är halva priset nu. Men det menade jag inte heller.
Min poäng var främst att om det kommer en ny generation fram till jul så kommer han inte kunna köpa ett dubelt så bra kort för 2500. Kanske bättre, och kanske så det känns också, men då behöver man ju ändå vänta till dess. Sen kanske man kommer på att att man ska vänta lite tills priserna droppar. Sen börjar man höra något om ännu en ny serie osv ;) Nej jag är för att man köper utan att tveka för mycket med få undangsfall, som att en release precis är på g men det är väl sällan man lyckas pricka in det exakt
Vet inte om jag skulle kalla det ett stadigt steg närmare, vi är nog ganska många år från att rendera fotorealistisk grafik i realtid. Sen finns det ju mycket bs i spelindustrin och man definerar fotorealistiskt väldigt löst, ungefär som snygg grafik, men om man är lite seriös så ska man ju bli lurad att det är en riktig bild och där är vi inte särskilt nära idag. Hörde några siffror för en 1.5 år sedan hur många gånger grafikkorten behövde bli bättre för realtidsrendering av sådan grafik, och det var väldigt många gånger.
Det är en bra bit kvar, men jag kallar det ändå ett stadigt steg närmare. Det mest intressanta är kanske geometri-shadern som gör det möjligt att få extremt hög detaljrikedom genom displacement-maps. Just den biten är en förutsättning, som inte funnits tidigare, för att få fotorealistisk grafik. Sen finns det säkert annat smått och gott som också är intressant, men just den biten är ett ganska stort kliv. Vad som sedan saknas är riktig raytracing, vilket antagligen inte är så långt borta då det lämpar sig extremt väl att multitrådas till flera olika processorkärnor.
Sen tror jag inte riktigt på t.ex. nVidia som lovat fotorealistisk grafik till "GeForce 10" eller vad det nu kommer kallas. Det är såklart BS. Men det är ju så i spelvärlden, där man drömt om fotorealism sen Pacman, typ.
Vilken webbutik rekommenderar ni att köpa sina komponenter ifrån?
Vilken butik tycker ni helt enkelt är bäst?
Jag undrar också vilket moderkort jag bör skaffa om jag vill ha ett som är riktigt bra men som samtidigt är mycket prisvärt?
Datorbutiken hade bra priser när jag köpte mina grejer, men det beror såklart mycket på vad man köper också.
Datorbutiken hade bra priser när jag köpte mina grejer, men det beror såklart mycket på vad man köper också.
Jag ska köpa moderkort, CPU, Grafikkort, Minne och hårddisk.
Vad skulle du gjort i mitt läge? Köpt alla komponeter från olika sidor för att få lägsta möjliga pris eller köpa alla komponenter från samma företag?
Vad skulle du gjort i mitt läge? Köpt alla komponeter från olika sidor för att få lägsta möjliga pris eller köpa alla komponenter från samma företag?
Datorbutikens uppgradeingspaket är bra. Det här t.ex.
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=UPI24
Sen finns det ju ett precis släppt radeon kort som presterar som 8800GTS, se test här:
http://www.sweclockers.com/nyhet/6501-radeon_hd_2900_pro_testat/
Lite billigare.
tntballe
2007-09-27, 08:11
beror på hur lat/bekväm du är, men glöm inte fraktkostnaderna.
Datorbutikens uppgradeingspaket är bra. Det här t.ex.
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=UPI24
Sen finns det ju ett precis släppt radeon kort som presterar som 8800GTS, se test här:
http://www.sweclockers.com/nyhet/6501-radeon_hd_2900_pro_testat/
Lite billigare.
Det där Radeon Kortet få det bli. Sjukt bra till mycket lågt pris. Bra!
Det är detta moderkort jag har funderat på: Gigabyte GA-M57SLI-S4 nForce 570 SLI MCP 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket AM2 ATX
https://www.datorbutiken.com/se/Images/Products/Large/GIGM57SLI-S4.jpg
Tycker ni att det är onödigt dyrt i mitt läge? Finns det något annat som är mer prisvärt? Det vore ju fint om det räckte med ett billigare moderkort.
här (http://www.ciao.se/Gigabyte_GA_M57SLI_S4__54985) står det information om kortet.
Det där är ju mycket billigt. Dessutom är det AMD-socket, säkert på att du ska ha det?
Det där är ju mycket billigt. Dessutom är det AMD-socket, säkert på att du ska ha det?
Jag tänker inte skaffa någon överdrivet dyr Intel processor. En AMD X2 600+ 3.0Ghz blir perfekt.
Intel Core-2 Duo E6750 är 140Kr dyrare hos Datorbutiken och av de tester jag sett så är den strået vassare. Det är en väldigt prisvärd processor.
Litecore
2007-09-27, 13:17
Jag tänker inte skaffa någon överdrivet dyr Intel processor. En AMD X2 600+ 3.0Ghz blir perfekt.
tänk på att just 6000+ utveckar överjävligt med värme jämfört med intels motsvariget,
så du inte går och köper nån skitkylare utan satsar på något stabilt, t.ex. Noctua.
Intel Core-2 Duo E6750 är 140Kr dyrare hos Datorbutiken och av de tester jag sett så är den strået vassare. Det är en väldigt prisvärd processor.
Gah du rör om i grytan *gah!*
:D
Skulle du då kunna länka till ett matchande bra moderkort till den processorn från datorbutiken?
Om jag måste köpa kylare till X2 6000+ så undviker jag helst den. Man behöver väl inte köpa kylare till Intel?
Litecore
2007-09-27, 13:27
jo, en kylare behöver du hur du än gör men med en intel-CPU blir kraven lite lägre.
jag gjorde en snabb jämförelse på prisjakt.nu -> LÄNK (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=152409,199244), mellan 6000+ & E6750
så du kan ju titta själv, men den termiska effekten är ungefär som natt och dag :P
Har du någon länk till något av testen?
Har du någon länk till något av testen?
Varför inte köpa det uppgraderingskit jag föreslog, lägg en minut på överklockning och kör av bara helvete. Jag beställde det precis själv*drool*
jo, en kylare behöver du hur du än gör men med en intel-CPU blir kraven lite lägre.
jag gjorde en snabb jämförelse på prisjakt.nu -> LÄNK (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=152409,199244), mellan 6000+ & E6750
så du kan ju titta själv, men den termiska effekten är ungefär som natt och dag :P
Men räcker inte "boxed with CPU cooler!" ? :D
Busshastigheten på AMD är ju 2000 MT/S medan Intel har 1333MT/S Vad är skillnaden?
Så man måste alltså hur eller hur köpa kylare till vilken processor man än köper?
Jag vänder mig till dig och er andra som kan detta med komponenter. Kan ni fixa fram ett schyst moderkort (max pris 950kr) till den mest prisvärda processorn + den mest prisvärda kylaren?
Jag kan ju inte sådant här så bra.
Första jag hittade med Google:
http://www.hothardware.com/articles/AMD_Athlon_64_X2_6000/?page=1
E6700 som finnas med i testet har för övrigt ersatts av E6750 som har högre FSB.
Beträffande moderkort vet jag inte vilka budgetalternativ som är bra. Kanske något av dessa...
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASP5K
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASP5KSE
Asus brukar göra bra kort och de dyrare iP35-korten verkar iaf mycket bra, men jag kan inte påstå att jag vet något om just dessa.
Varför inte köpa det uppgraderingskit jag föreslog, lägg en minut på överklockning och kör av bara helvete. Jag beställde det precis själv*drool*
Överklockning kan inte jag :D Men jag ska titta närmare på det uppgraderingspaketet.
edit: Det såg ritkgit bra ut! Sedan så får jag köpa HD2900 pro och hårddisk separat. Men kylare. Måste jag ha kylare till processorn?
Första jag hittade med Google:
http://www.hothardware.com/articles/AMD_Athlon_64_X2_6000/?page=1
E6700 som finnas med i testet har för övrigt ersatts av E6750 som har högre FSB.
Beträffande moderkort vet jag inte vilka budgetalternativ som är bra. Kanske något av dessa...
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASP5K
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASP5KSE
Asus brukar göra bra kort och de dyrare iP35-korten verkar iaf mycket bra, men jag kan inte påstå att jag vet något om just dessa.
I paketet som JJ länkae till så fanns det ju med ett moderkort som tar hand om E6750 processorn. Kanske blir det paketet?
Nätdel
Jag har endast en 400w. Är det ett måste med 500w? Måste jag skaffa en ny nätdel?
Överklockning kan inte jag :D Men jag ska titta närmare på det uppgraderingspaketet.
edit: Det såg ritkgit bra ut! Sedan så får jag köpa HD2900 pro och hårddisk separat. Men kylare. Måste jag ha kylare till processorn?
Det följer med. Överklockar du mycket behöver du en bättre kylare. Jag nöjde mig med den som följde med så kan jag köpa en bättre sen om jag vill överklocka mycket eller köra passivt. Vad har du för märke på ditt nätagg? Viktigare med kvalitet än en watt siffra.
Det ser ut som ett vettigt paket. Jag kan inte säga så mycket angående val av moderkort och minne, men det är antagligen schyssta grejor som helt enkelt bara funkar såvida man inte ställer höga krav vad gäller överklockning.
Vad gäller kylare så ska orginal funka. Se bara till att ha vettig luftgenomströmning i chassit. Du lär inte få några fantastiskt bra temperaturer, och det låter säkert onödigt mycket, men orginalkylaren är ju liksom dimensionerad för att funka(och inte just så mycket mer).
Det ser ut som ett vettigt paket. Jag kan inte säga så mycket angående val av moderkort och minne, men det är antagligen schyssta grejor som helt enkelt bara funkar såvida man inte ställer höga krav vad gäller överklockning.
Vad gäller kylare så ska orginal funka. Se bara till att ha vettig luftgenomströmning i chassit. Du lär inte få några fantastiskt bra temperaturer, och det låter säkert onödigt mycket, men orginalkylaren är ju liksom dimensionerad för att funka(och inte just så mycket mer).
Mitt chassi är inte mycket att hurra för. Men påverkas prestandan om det inte blir tillräckligt kylt eller går allt sönder?
Jag vet inte vad det är märke på nätdelen tyvärr. Det är pappa som plockar ihop datorerna för jag är ganska oteknisk.
Det följer med. Överklockar du mycket behöver du en bättre kylare. Jag nöjde mig med den som följde med så kan jag köpa en bättre sen om jag vill överklocka mycket eller köra passivt. Vad har du för märke på ditt nätagg? Viktigare med kvalitet än en watt siffra.
Men jag kan ju inte överklocka! :D Är det svårt eller? Somsagt. Vet ej märke.
Vad sjutton är armbandet som följer med paket till för JJ?
Märker man stor skilland på 2.66Ghz och 3Ghz? Tycker ni att jag borde överklocka?
Ärligt nu:
Ända skillanden mellan AMD paket och Intel paketet är att Intel paketet kostar mer och du får en processor som drar mindre ström men med lägre klockfrekvens...
Varför ska man inte kunna köpa en original processor utan att behöva köpa till kylare? Det följer ju med kylare! Som om inte AMD processorn skulle fungera original?
Finns det en bra anledningen till att köpa Intel istället för AMD? Jag förstår att intel drar mindre ström men kylaren som följer med tar väl ändå hand om det? Jag menar, AMD säljer väl inte CPU som går sönder pga att de drar för mycket ström?
AMD processorn är ju dessutom snabbare.
Vad sjutton är armbandet som följer med paket till för JJ?
Märker man stor skilland på 2.66Ghz och 3Ghz? Tycker ni att jag borde överklocka?
Man använder armbandet under monteringen för att inte statisk elektricitet skall skada komponenterna. Paketet jag valt överklockar bra (möjligtvis med undantag av kylaren). Det är skitenkelt att klocka upp den några steg, jag kan guida dig steg för steg när jag lekt med min lite (man ändrar några värden i BIOS). Det är därför jag inte ser någon mening med att köpa en E6750 mot en E6650, det är exakt samma hårdvara med andra värden satt från fabrik. Rent teoretisk skulle din processor vägra att gå med på att klocka upp till 2.66 (E6650 rullar i 2.33), men det är troligare att du når 3GHz eller mer(ju bättre kylare, desto mer kan man klocka).
Ditt nätagg är nog ett gränsfall. Jag kommer att köra med mitt gamla på 350 watt, men jag har ett annat grafikkort och ett Antec agg, det bör inte vara några problem i mitt fall.
Man använder armbandet under monteringen för att inte statisk elektricitet skall skada komponenterna. Paketet jag valt överklockar bra (möjligtvis med undantag av kylaren). Det är skitenkelt att klocka upp den några steg, jag kan guida dig steg för steg när jag lekt med min lite (man ändrar några värden i BIOS). Det är därför jag inte ser någon mening med att köpa en E6750 mot en E6650, det är exakt samma hårdvara med andra värden satt från fabrik. Rent teoretisk skulle din processor vägra att gå med på att klocka upp till 2.66 (E6650 rullar i 2.33), men det är troligare att du når 3GHz eller mer(ju bättre kylare, desto mer kan man klocka).
Ditt nätagg är nog ett gränsfall. Jag kommer att köra med mitt gamla på 350 watt, men jag har ett annat grafikkort och ett Antec agg, det bör inte vara några problem i mitt fall.
Men varför tycker du att jag ska skaffa en Intel och klocka upp den till 3.0Ghz när man kan skaffa en billigare AMD som redan ligger på 3.0? Om det finns stora fördelar med Intels så skaffar jag givetvis den.
Ärligt nu:
Ända skillanden mellan AMD paket och Intel paketet är att Intel paketet kostar mer och du får en processor som drar mindre ström men med lägre klockfrekvens...
Varför ska man inte kunna köpa en original processor utan att behöva köpa till kylare? Det följer ju med kylare! Som om inte AMD processorn skulle fungera original?
Finns det en bra anledningen till att köpa Intel istället för AMD? Jag förstår att intel drar mindre ström men kylaren som följer med tar väl ändå hand om det? Jag menar, AMD säljer väl inte CPU som går sönder pga att de drar för mycket ström?
AMD processorn är ju dessutom snabbare.
AMD-processorn är inte snabbare. Här finns lite benchmarks från Tom's hardware:
http://www.tomshardware.com/2007/02/20/does-amds-athlon-64-x2-6000-have-any-kick-left/page6.html
(Kom ihåg att skilja på tester där man vill ha höga siffror, och tester där man vill ha låga. Ska du komprimera en fil i Winrar vill du ju t.ex. inte att det ska ta lång tid. ;) )
Personligen hade jag dock inte köpt E6650 som JJ snackar om. Det är så liten prisskillnad och E6750 är garanterad att klocka högre.
AMD-processorn är inte snabbare. Här finns lite benchmarks från Tom's hardware:
http://www.tomshardware.com/2007/02/20/does-amds-athlon-64-x2-6000-have-any-kick-left/page6.html
(Kom ihåg att skilja på tester där man vill ha höga siffror, och tester där man vill ha låga. Ska du komprimera en fil i Winrar vill du ju t.ex. inte att det ska ta lång tid. ;) )
Personligen hade jag dock inte köpt E6650 som JJ snackar om. Det är så liten prisskillnad och E6750 är garanterad att klocka högre.
I paketet som JJ länkade till så är det E6750 som ingår.
Okej, jag ser att Intels är snabbare. Undrar dock varför det står E6700 när det är E6750 som går att köpa? Nyare modell?
Om jag skulle vilja överklocka E6750, måste jag då skaffa en ny kylare?
E6750 är nyare, ja.
Jag vet inte hur långt orginalkylaren räcker. Det kanske går att överklocka lite med den. Sånt beror också på hur resten av kylningen ser ut. Smartast är dock att se över kylningen först, innan man börjar överklocka.
I paketet som JJ länkade till så är det E6750 som ingår.
Okej, jag ser att Intels är snabbare. Undrar dock varför det står E6700 när det är E6750 som går att köpa? Nyare modell?
Om jag skulle vilja överklocka E6750, måste jag då skaffa en ny kylare?
Ta det med E6650 istället (det tog jag). Du kan klocka med kylaren som följer med, men inte lika mycket innan temperaturen börjar bli lite för hög. Jag vet inte gränsen, det beror lite på chassit också. Jag räknar med att nå en bra bit över E6750 utan minsta problem med kylaren som följer med.
Om du vägrar att klocka så kan du köpa billigare moderkort och minne. Då är säkert AMD mer prisvärt (de klockar sämre).
Lite överklockning kan väl inte vara fel :naughty: Bara du guidar mig så att jag inte gör fel.
Menar du att E6650 är samma CPU som E6750 förutom att den senare redan är mer klockad?
Så är det i princip livsfarligt att försöka klocka en X2 6000+?
JJ: Kan du klocka din E6650 till att bli betydligt snabbare än AMD x2 600+?
Menar du att E6650 är samma CPU som E6750 förutom att den senare redan är mer klockad?
Det är i princip samma. Skillnaden är att E6750 är garanterad att klara en högre klockfrekvens. De håller en högre lägsta-nivå.
Jag kan för mitt liv inte förstå varför man skulle välja E6650(säkert att det inte är E6550 som menas? E6650 finns inte hos datorbutiken). Skillnaden mot E6750 är 150Kr. Det är inte mer än en familjepizza!
Det är i princip samma. Skillnaden är att E6750 är garanterad att klara en högre klockfrekvens. De håller en högre lägsta-nivå.
Jag kan för mitt liv inte förstå varför man skulle välja E6650(säkert att det inte är E6550 som menas? E6650 finns inte hos datorbutiken). Skillnaden mot E6750 är 150Kr. Det är inte mer än en familjepizza!
6650 menas. Varför inte? Tror du att det finns en chans i helvetet att den inte skulle gå att klocka till samma frekvens som 6750? 150 spänn är inte mycket, men det är mer än gratis.
Timme, den är redan snabbare från början, så. Ja.
6650 menas. Varför inte? Tror du att det finns en chans i helvetet att den inte skulle gå att klocka till samma frekvens som 6750? 150 spänn är inte mycket, men det är mer än gratis.
Timme, den är redan snabbare från början, så. Ja.
6650 finns ju inte hos datorbutiken. Där är det antingen 6750 eller 6550. Då borde jag väl ändå gå på 6750?
JJ: Vi klockar med originalkylaren då? En ny kylare än ju annars 500 spänn och det är ju inte gratis om man säger så. Måste jag ladda hem program som kollar temperatur så att det inte blir för varmt?
Litecore
2007-09-27, 15:16
ursäkta mig nu Timme, men fan vad du är jobbig med alla dina frågor! :D
6650 finns ju inte hos datorbutiken. Där är det antingen 6750 eller 6550. Då borde jag väl ändå gå på 6750?
Fan vad jag har svårt att hålla isär siffrorna. Jag menar 6550. Ta vad du vill, i slutändan tror jag vi kommer att köra i samma hastighet. Men visst, i ditt fall kanske det känns lite säkrare. Det kändes bara som att du ville spara varje hundralapp som gick och då skulle jag ta en 6550..
ursäkta mig nu Timme, men fan vad du är jobbig med alla dina frågor! :D
Kan man inte ett skit så måste man börja om från grunden typ :D Men nu har jag inte så många fråga kvar. Det är en stor defekt jag har. Jag frågar vansinnigt mycket och kompisarna blir ruskigt irriterad på mig ibland när jag frågar om precis allt :D Jag vill alltid ha total stenkoll så jag frågar och frågar. Jag har blivit liiiite bättre på att kontrolera det nu på senare tid men du ser ju här i tråden. 25 frågor på 4 minuter typ :D
Jag ber om ursäkt.
JJ: Vi klockar med originalkylaren då? En ny kylare än ju annars 500 spänn och det är ju inte gratis om man säger så. Måste jag ladda hem program som kollar temperatur så att det inte blir för varmt?
Jag tänker slänga upp min i 3GHz, det är mitt första mål (med orginalkylaren). Man kan se temperaturen i BIOS, men du behöver ett program för att se dem i Windows också, så ja. Är det ett problem;)
Litecore
2007-09-27, 15:21
Kan man inte ett skit så måste man börja om från grunden typ :D Men nu har jag inte så många fråga kvar. Det är en stor defekt jag har. Jag frågar vansinnigt mycket och kompisarna blir ruskigt irriterad på mig ibland när jag frågar om precis allt :D Jag vill alltid ha total stenkoll så jag frågar och frågar. Jag har blivit liiiite bättre på att kontrolera det nu på senare tid men du ser ju här i tråden. 25 frågor på 4 minuter typ :D
Jag ber om ursäkt.
haha, ja men whatever floats your boat.. hoppas du finner vad du söker :)
Fan vad jag har svårt att hålla isär siffrorna. Jag menar 6550. Ta vad du vill, i slutändan tror jag vi kommer att köra i samma hastighet. Men visst, i ditt fall kanske det känns lite säkrare. Det kändes bara som att du ville spara varje hundralapp som gick och då skulle jag ta en 6550..
Men är det så att det går att köra samma hastighet utan att 6550 riskerar att gå sämre? Om det är så så tar jag också 6550. Du hjälper mig att klocka :)
Jag tänker slänga upp min i 3GHz, det är mitt första mål (med orginalkylaren). Man kan se temperaturen i BIOS, men du behöver ett program för att se dem i Windows också, så ja. Är det ett problem;)
Vilket undrar du om det är ett problem? Kylare eller att man måste ha ett prgarm för att se temperatur? Gah jag fattar trögt :D
Men är det så att det går att köra samma hastighet utan att 6550 riskerar att gå sämre? Om det är så så tar jag också 6550. Du hjälper mig att klocka :)
Det är samma hårdvara. Går de i samma hastighet så går de lika snabbt. Fördelen med 6750 är att den är garanterad att kunna gå i specad hastighet. Men det är en väldigt klockvänlig processor så det brukar inte vara något problem, men det finns inga garantier. Rent teoretiskt kan ju min vägra att gå i ens 2.34 GHz, men jag är inte orolig:)
Vilket undrar du om det är ett problem? Kylare eller att man måste ha ett prgarm för att se temperatur? Gah jag fattar trögt :D
Att ladda ned ett program. Det lät som om det var jobbigt.
Här har du lite läsning.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=614431
Att ladda ned ett program. Det lät som om det var jobbigt.
Här har du lite läsning.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=614431
Nää, bara jag får tips på vilket program jag bör ladda ned så gör jag det utan problem. :)
Nää, bara jag får tips på vilket program jag bör ladda ned så gör jag det utan problem. :)
Allt står i tråden jag länkade till.
Allt står i tråden jag länkade till.
Det ska jag kolla upp. Tack för länken :)
Detta är mitt chassi
http://i20.tinypic.com/av22ye.jpg
Borde jag skjutas?
Litecore
2007-09-27, 15:54
Detta är mitt chassi
http://i20.tinypic.com/av22ye.jpg
Borde jag skjutas?
svaret är ja ;)
ser skumt ut, sitter nätagget på "fel ledd" borta till vänster på bilden?
svaret är ja ;)
ser skumt ut, sitter nätagget på "fel ledd" borta till vänster på bilden?
Det vet jag inte :D Sådant där kan jag ej. Det är papp som har satt ihop den.
Tror du att det finns en chans i helvetet att den inte skulle gå att klocka till samma frekvens som 6750?
Risken finns, om än väldigt liten. Med E6750 är också chanserna större att klocka ännu högre. För en okunnig yngling med lite stålar, som Timme, finns det i mitt tycke endast en vettig sak att rekomendera; betala 150Kr extra för E6750, kör den som den är och var nöjd.
Fundera på överklockning när datorn börjar kännas seg. Som det är nu finns det ingen mening med det och gör bara att OM det skulle gå åt helvete så finns det inga garantier längre. Även om den risken är mycket liten så vet man aldrig, han kanske rentav råkar klanta sig ordentligt.
Det är förstås upp till Timme. Överklockning brukar väldigt sällan ställa till med permanent skada, men jag skulle ändå inte rekomendera någon av mina okunniga kompisar att börja överklocka sina datorer - speciellt inte om det kan vara svårt att ersätta eventuella skador.
NiXPhoenix
2007-09-27, 16:45
Men helvete Timme, du kan inte nöja dig med ett uppgraderingspaket tycker jag.
Inte med det där chassit.
Chassit är för trångt att bygga i, nätdelen mosar in i processornfläkten, antagligen går det om man kör med vanliga referenskylaren men det är ju inte precis gott om plats. Dessutom lär nätdelen på 400 magiska watt vara för svag, skulle gissa på att det är ett budgetagg så den levererar inte alltför mycket ström. Sen åldras nätagg och effekten går ner, till råga på allt åldras fläkten också (no shit) och den lär börja skeva och föra en jävla massa oväsen för eller senare.
Lika bra att köpa nytt.
Jävla fet nätdel ja, lika bra köpa något nytt fräsch. Finns ganska billiga alt som funkar bra för många, typ http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=HIPPSU-530BL Chassi är lite svårare att rekommendera, har inte sett några tester på prisvärda (läs billiga med duglig kvalitet) chassin, ofta är dte dyra grejer man testar. Köpte ett billigare från Thermaltake och om man ska ta nackdeler så är det själva bygget, vassa kanter, men för övrigt inga större problem. Ett dyrare chassi har väl även tjockare sidor och övrigt som gör att ljudnivån åker ner något (kanske en hel del, vet inte), så om det är viktigt så kan man lägga några extra hundralappar där.
Litecore
2007-09-27, 17:24
ang. chassi; jag har själv ett CoolerMaster eLite 330 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=115353) som jag köpte "bara för att ha"
mellan mina egna planerade uppgraderingar och det funkar riktigt bra för det priset, imho :]
ska även tilläggas att jag har en uppsättning Akasa Paxmate dämpmattor för ljudnivån..
2x120mm fläktplatser, mattsvart och billigt. vad mer kan du önska att ett chassi? *cupid*
EDIT: två bilder också kanske? :P
http://www.tcponline.com/images/computer%20cases/Cases/Coolermaster%20Elite_330.jpg
http://211.78.161.57/res/gdsale/st_pic/0330/st-330474-3.jpg
ang. chassi; jag har själv ett CoolerMaster eLite 330 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=115353) som jag köpte "bara för att ha"
mellan mina egna planerade uppgraderingar och det funkar riktigt bra för det priset, imho :]
ska även tilläggas att jag har en uppsättning Akasa Paxmate dämpmattor för ljudnivån..
2x120mm fläktplatser, mattsvart och billigt. vad mer kan du önska att ett chassi? *cupid*
EDIT: en bild också kanske? :P
http://www.tcponline.com/images/computer%20cases/Cases/Coolermaster%20Elite_330.jpg
Dom flesta har två, det jag inte gillar med just det är att man får med en fläkt. BIG MISTAKE säger jag i vissa fall när man köper billigare grejer, den Thermaltake jag fick billigt av en kompis var samma setup och ungefär lika bra som den du köpte, och jag tänkte gött fläkt i fronten, slipper man köpa det. Visst. Låter gör den i en dator där det mesta är bra tyst (2x silverstone fläktar med styrning och tyst nätagg) så det förstörda hela planen med hyfsat tyst dator. Min lärdom är att försöka undvika få fläktar med, om det inte är elitechassi som har bra grejer... men sånt köper man ju inte :)
edit: finns det modeller utan några fläktar? det är ett bättre val isf
Litecore
2007-09-27, 17:33
Dom flesta har två, det jag inte gillar med just det är att man får med en fläkt. BIG MISTAKE säger jag i vissa fall när man köper billigare grejer, den Thermaltake jag fick billigt av en kompis var samma setup och ungefär lika bra som den du köpte, och jag tänkte gött fläkt i fronten, slipper man köpa det. Visst. Låter gör den i en dator där det mesta är bra tyst (2x silverstone fläktar med styrning och tyst nätagg) så det förstörda hela planen med hyfsat tyst dator. Min lärdom är att försöka undvika få fläktar med, om det inte är elitechassi som har bra grejer... men sånt köper man ju inte :)
edit: finns det modeller utan några fläktar? det är ett bättre val isf
haha, ja den fläkten som följde med var inte mycket att ha - även om den är tystare
än ganska många andra du-får-med-på-köpet-fläktar som jag stött på hos kompisar :]
själv fick jag panik efter ungefär en kvart och köpte två st Noctua NF-S12 som faktiskt
kostade mer tillsammans än jag betalade för chassit.. men det var värt pengarna :D
varit nyfiken på chassin med 250mm fläkt, sån stor på sidan. verkar vara lite billigare chassin som har det, men har inte direkt kollat så mycket på det. är det något att ha? den borde ju inte låta mycket iaf
Litecore
2007-09-27, 18:05
varit nyfiken på chassin med 250mm fläkt, sån stor på sidan. verkar vara lite billigare chassin som har det,
men har inte direkt kollat så mycket på det. är det något att ha? den borde ju inte låta mycket iaf
jag ställer mig tveksam eftersom jag inte vet vad det är för kvalitét på grejerna men
OM det inte är billigt skit så kan det absolut vara en ganska bra lösning för luftflödet :]
problemet kommer väl isåfall när fläkten går sönder och du måste köpa en ny - som inte finns ;)
jag ställer mig tveksam eftersom jag inte vet vad det är för kvalitét på grejerna men
OM det inte är billigt skit så kan det absolut vara en ganska bra lösning för luftflödet :]
problemet kommer väl isåfall när fläkten går sönder och du måste köpa en ny - som inte finns ;)
Finns köpa 250mm men inte så vanligt kanske, men ifall den går sönder så går det ju byta iaf. Min tanke är lite att även om det är kass fläkt så bör den ju inte vara snabb, och därmed vara ganska tyst, även om den kanske inte har så stort luftflöde. Behöver det väl inte vara heller, bara det rör om i grytan ;)
EDIT: två bilder också kanske? :P
[.IMG]http://www.tcponline.com/images/computer%20cases/Cases/Coolermaster%20Elite_330.jpg[/IMG]
[.IMG]http://211.78.161.57/res/gdsale/st_pic/0330/st-330474-3.jpg[/IMG]
Det där chassit ska jag köpa :) Tack för länken!
Eller jag kanske bör ta detta (http://prisjakt.se/produkt.php?e=144591) chassi istället?
http://prisjakt.se/produktbild/144591
Det kostar 434kr och ett nätaggregat på 500w följer med.
Om jag måste köpa ett chassi och nätaggregat var för sig så blir det över 1000:- och jag vill lägga så lite pengar som möjligt men ändå få en fungerande dator. Jag är ju inte rik direkt :D
Eller jag kanske bör ta detta (http://prisjakt.se/produkt.php?e=144591) chassi istället?
Det kostar 434kr och ett nätaggregat på 500w följer med.
Om jag måste köpa ett chassi och nätaggregat var för sig så blir det över 1000:- och jag vill lägga så lite pengar som möjligt men ändå få en fungerande dator. Jag är ju inte rik direkt :D
Se bara till att du har möjlighet å sätta 120mm fläktar som in och utblås i chassit så. Sen hade jag väl inte lagt allt för stor tillit på ett 500w för den pengen kanske, men det beror lite på vad man ska driva med :) Cleana chassin ftw!
Se bara till att du har möjlighet å sätta 120mm fläktar som in och utblås i chassit så. Sen hade jag väl inte lagt allt för stor tillit på ett 500w för den pengen kanske, men det beror lite på vad man ska driva med :) Cleana chassin ftw!
Jag har ingen aning om det går att sätta dit sådana fläktar :D Hoppas det.
Jag har ingen aning om det går att sätta dit sådana fläktar :D Hoppas det.
Det säger sig själv att den lådan och nätagget inte är särskilt bra med tanke på att jag innan snackade om billiga nätagg kring 600-700 kr för 500W+. Då kan du inte räkna med att få bra grejer låda och nätagg för en 400 kr. Om du ska snåla på låda så köp åtminstone bra nätagg och ställ minimumkravet att det inte följer med några fläktar och att du åtminstone har en plats för 120mm fläkt fram och en bak. Bara läsa beskrivningen på olika hemsidor så ser du vad som gäller för den lådan.
Det jag inte tagit med här som påverkar priset på lådan är tjockleken på plåten (ljudnivå) samt kvaliteten som påverkar hur lätt dte är installera grejer, hur lätt (svårt egentligen i en bra låda) det är att skära sig på delarna. Helt enkelt hur mycket tankeverksamhet som lagts ner på designen och hur bra processen i helhet för att ta fram lådan var. Ju bättre desto högre pris skulle jag säga
Litecore
2007-09-27, 22:27
Finns köpa 250mm men inte så vanligt kanske, men ifall den går sönder så går det ju byta iaf. Min tanke är lite att även om det är kass fläkt så bör den ju inte vara snabb, och därmed vara ganska tyst, även om den kanske inte har så stort luftflöde. Behöver det väl inte vara heller, bara det rör om i grytan ;)
även om den inte snurrar så snabbt så finns risken att det sitter glidlager istället för kullager
i själva fläkten som då låter mer bara i sig och som garanterat har en kortare livslängd :P
NiXPhoenix
2007-09-28, 00:38
även om den inte snurrar så snabbt så finns risken att det sitter glidlager istället för kullager
i själva fläkten som då låter mer bara i sig och som garanterat har en kortare livslängd :P
Nja, inte säker på om jag läser rätt men glidlager är generellt sett tystare, om vi har två fläktar med samma luftflöde. Däremot har glidlager sämre livsslängd som du säger. Man kan smörja fläktarna själv dock, gärna innan de börjar skeva.
12-18 månader i drift, sen ska man nog försöka sig på en smörjning.
NiXPhoenix
2007-09-28, 00:42
varit nyfiken på chassin med 250mm fläkt, sån stor på sidan. verkar vara lite billigare chassin som har det, men har inte direkt kollat så mycket på det. är det något att ha? den borde ju inte låta mycket iaf
En polare har nåt sånt chassi, fläkten är iaf helt tyst. Men det varierar nog vad de har för varvtal, men man kan ju alltid köra på 7V eller skaffa en fläktkontroller.
Det finns reservdörrar med ny fläkt som du säger.
Vilket är det bästa programet för att ta bort adaware, trojaner och annat sådant skräp. Framför allt ska den plocka bort en trojan som kallades "explorer.exe".
Hittade massar av info när jag sökte på google, men inte hur man plockar bort det.
King Grub
2007-09-29, 13:09
Är du säker på att explorer.exe är en trojan? Den som ligger i c:\windows skall vara där.
Dom bästa programmen för trojaner är antivirusprogram. Främst Avira och Kaspersky.
Gratis antispywareprogram som också är bra på trojaner är SUPERAntiSpyWare, AVG Anti-Spyware och A-Squared.
Är du säker på att explorer.exe är en trojan? Den som ligger i c:\windows skall vara där.
Vad jag förstått är det inte den som ligger i c:\windows utan den ligger i system något. Det är inte min dator nämligen.
Ska se om man kan få ner något av dom där och testa. Tackar.
Kebab-Arne
2007-10-07, 17:47
Försökte lägga över lite bilder från digitalkameran men i digitalkamerans mapp finns det bara gamla bilder som inte ens finns kvar på digitalkameran. :MrT:
Har aldrig varit med om detta, detta är en ny dator så är andra gången jag ska föra över bilder på den. Funkat på den andra datorn utan problem. Kan ju kolla om det går att installera några drivrutiner eller nåt på cd:n man får med kameran för det är inte inlagt nåt sånt. Någon annan som har något förslag?
Kebab-Arne
2007-10-07, 18:14
Försökte lägga över lite bilder från digitalkameran men i digitalkamerans mapp finns det bara gamla bilder som inte ens finns kvar på digitalkameran. :MrT:
Har aldrig varit med om detta, detta är en ny dator så är andra gången jag ska föra över bilder på den. Funkat på den andra datorn utan problem. Kan ju kolla om det går att installera några drivrutiner eller nåt på cd:n man får med kameran för det är inte inlagt nåt sånt. Någon annan som har något förslag?
Öhm, datorn hittar helt enkelt inte bilderna. Fan.
Frågan är ju om det är datorn eller kameran som inte fungerar som det ska.
Öhm, datorn hittar helt enkelt inte bilderna. Fan.
Frågan är ju om det är datorn eller kameran som inte fungerar som det ska.
Ser du bilderna i kameran så är det datorn gissar jag.. :D
Pudzianovski
2007-10-07, 20:13
Läste ett test häromdagen angående antivirusskydd. Ganska nytt.
http://www.av-comparatives.org/seiten/ergebnisse_2007_08.php
(Från denna sida: http://www.av-comparatives.org/ för de som inte förstod)
Kebab-Arne
2007-10-07, 21:36
Ser du bilderna i kameran så är det datorn gissar jag.. :D
Hmm, jo det är ju det troliga. Tänkte mer om det blev nåt fel i kameran i o m överföringen. Olympus huxflux program (programmet som hängde med kameran)hittade inte heller bilderna. Vad gör man?
heltzonicka
2007-10-09, 01:10
Hur kan jag råda bot på ständigt återkommande varning från windows xp:
"Det virtuella minnet är för lågt, vissa program kan stängas ner" osv osv?
Hilfe!
Control_61
2007-10-12, 12:15
Jag ska köpa en bärbar dator som jag kan använda i mina studier.
De saker jag vill kunna göra:
* Jobba Word, Excel eller motsvarande.
* Använda mig av iTunes för min iPod och för att spela musik.
* Surfa, spela, skriva på internet.
* Lira något skoj spel sådär ibland :)
* Titta på filmer som man köpt eller tankat
* MSN :D
Så billigt som möjligt, Mac eller PC spelar ingen roll!
Kanske väldigt brett, men jag vet inte riktigt vad det är jag ska leta efter. Finns så många alternativ!
Har ett litet html problem.
Förr när jag gjorde lite enkla hemsidor, så har jag för mig att man kunde ställa in width och height i tabeller och när det var inställt så stannade dessa måtten även om sakerna i inte fick plats.
Saken är att jag vill att de ska se ut så som på bilden ungefär.
Och de mått jag ställer in ska vara fasta. I text1 ska det vara en textrads höjd, och samma i text3. I text2 ska det vara löpande text, så om möjligt hade det varit bra med en rullist där.
Någon som har en bra lösning på detta enkla problem.
http://img227.imageshack.us/img227/3795/52009241el6.th.gif (http://img227.imageshack.us/my.php?image=52009241el6.gif)
Musselbank
2007-10-13, 14:01
Jag ska köpa en bärbar dator som jag kan använda i mina studier.
De saker jag vill kunna göra:
* Jobba Word, Excel eller motsvarande.
* Använda mig av iTunes för min iPod och för att spela musik.
* Surfa, spela, skriva på internet.
* Lira något skoj spel sådär ibland :)
* Titta på filmer som man köpt eller tankat
* MSN :D
Skaffa en för <5000 kr så kan du inte spela värstingspel och lyckas desto bättre i studierna :thumbup: jag tror att spel är det enda av ovanstående som kräver något av datorn, lite osäker på film.
Det är viss riskt att skärmen är dålig på de billigaste datorerna, det kan bli tråkigt att läsa mycket text då. Tex Compaq nx7300.
Jag tänkte införskaffa mig en större intern HD(SATA 2,5) till min Macbook.
Jag hade tänkt mig en på 200 - 250GB. Vilka märken är bra respektive dåliga? Kommer jag märka någon större skillnad mellan 7200rpm och 5400rpm? Stor skillnad på värmeutveckling? Gör cachens storlek någon större skillnad? Jag använder bara datorn hemma, så strömförbrukning är inte så viktigt. Använder den till rätt så basic stuff som surf, IM, IRC, Torrent, Mp3 och en och annan film.
Är inte säker på att jag kan få hjälp med detta men jag gör ett försök.
Det är så här att datorn som jag haft tidigare har gått sönder fine..inga problem jag har startat om skiten, avinstallerat och ominstallerat. Allt är okey men nu står jag inför det stora "internetproblemet" Datorn är en kass gammal server dator. Den har ett inbygt trådlöst kort med en antän som man skruvar fast där bak. Problemet är att jag inte kan få den att hitta vårat trådlösa bredband.
Jag misstänker att jag behöver ha något som aktiverar mitt trådlösa internet kort men har tyvärr inte någon cd för det. Finns det något sätt jag kan få den aktiverad ändå?
Endel datorer känner ju av ifall det är en trådlös adapter ansluten men icke denna :S
Det är en HP 98 intell 3
HJÄLP MIG SNÄLLA!
Installerade netlimiter för att kolla lite vilka program och så som skickar och tar emot trafik från nätet.
Kollar runt lite bland de olika program som är installerade, och ser att iexplorer.exe har skickat 42kb och alla dom andra har inte skickat något överhuvudtaget. Men går man till Overall, så har jag skickat 7,2 Mb.
Vad är det som har skickat 7,2 mb, och varför syns inte detta någonstans?
King Grub
2007-11-10, 20:19
Har du ett antivirus? Då brukar det generera internettrafik för http-anslutningar och loopbacktrafik mellan antiviruset och programmet vars aktivitet scannas.
Hittade den här länken som Grubben postade för ett tag sen om ett gratis antivirusprogram
http://www1.avira.com/de/evaluate/welt.php
men den är på tyska så det blev problem för mig.
Finns det ett alternativ på ngt språk man hajar?
King Grub
2007-11-10, 20:38
Det är bara att ladda hem den engelska versionen av programmet. Nyckeln fungerar oavsett språk.
Här är programmet på engelska:
http://dl1.antivir-pe.de/down/windows/antivir_workstation_win7u_en_hp.exe
Det tyska formuläret kan du säkert fylla i. Sedan får du en nyckel till din mail. Spara ner den till din dator. När du installerar programmet, frågar det efter nyckeln, och du väljer enkelt den från det ställe du sparade den till.
Avira har även det bästa gratisantiviruset:
http://www.free-av.com/antivirus/allinonen.html
Det är samma som det första, men utan spywareskydd eller emailskydd och med tröga uppdateringsservrar.
Har en snabb fråga, jag beställde en ny dator idag och köpte 4Gb ram-minne till den, och nu fick jag höra att Vista inte stödjer mer än 2 Gb, stämmer detta?
King Grub
2007-11-11, 20:11
Är det 32-bitars Vista så stöder det max 3 GB. Även om du har 4 GB i burken, kommer operativsystemet inte att se eller kunna använda mer än 3. 64-bitars Vista stöder mycket mer.
Är det 32-bitars Vista så stöder det max 3 GB. Även om du har 4 GB i burken, kommer operativsystemet inte att se eller kunna använda mer än 3. 64-bitars Vista stöder mycket mer.
Okej, tack för svaret. Det gäller då alla olika versioner av vista 32-bitar?
Tycker du jag ska avbeställa ena minnet? Eller 1Gb skillnad kanske är en del ändå, är inga större pengar ändå.
King Grub
2007-11-11, 20:50
Det gäller 32-bitars Vista, alla versioner.
Det skadar ju inte om det sitter i. Om inte annat kan du kanske uppgradera till 64-bitars senare, när det finns mer program och drivrutiner optimerade för det. Microsoft byter upp 32 till 64 för självkostnadspris.
Nej, som det diskuterades innan så är inte siffran 3 GB magisk, snarare att det hamnar runt det i praktiken när en del minne allokerats till annat. Den teoretiska siffran är väl 4 GB.
Går läsa http://support.microsoft.com/kb/929605
Enkel förståelse - artikel http://www.vistaclues.com/reader-question-32-bit-vista-memory-limits/
MS verkar ha satt 3.1 som övre gräns av kompatibilitetsskäl. Blev för mycket krångel med drivrutiner etc som inte fungerade annars.
King Grub
2007-11-11, 21:01
3.12 är gränsen satt vid, som sagt.
Har du ett antivirus? Då brukar det generera internettrafik för http-anslutningar och loopbacktrafik mellan antiviruset och programmet vars aktivitet scannas.
Inget antivirus på den datorn.
Borde inte allt som drar internettrafik synas någonstans i netlimiter?
Helena B
2007-11-12, 23:13
Jag behöver lite hjälp :)
Varken min internetleverantör eller supporten hos Komplett kan lösa mitt problem. Hoppas det finns någon här som kan. Helt plötsligt så slutar mitt bredband att fungera eller rättare sagt när jag öppnat IE så står det sidan kan inte hittas. Jag lyckades få igång internet i några minuter men sedan slutade det fungera igen. Min internetleverantör säger att det är inget fel på bredbandet och det kan jag hålla med om för jag kan köra internet på min bärbara. Jag har stängt av brandväggar och virusprogram (avast) men det spelar ingen roll, funkar ändå inte. Fick tips om att det kunde vara mitt nätverkskort men då skulle det väl inte funka att komma ut på internet alls? Kom gärna med tips på vad felet kan vara så kanske jag slipper skicka in min dator till Komplett. Min dator är knappt 1 år gammal.
King Grub
2007-11-13, 12:38
Har du möjlighet att testa ett annat nätverkskort så är det enkelt att utesluta det felet.
Drivrutiner är installerade och uppdaterade?
Jag behöver lite hjälp :) ....
Glappkontakt i nätverkskabeln/infästningen?
Helena B
2007-11-13, 20:00
Tack för tipsen! Jag uppdaterade drivrutinerna, bytte antivirusprogram och öppnade datorn. Vet inte vad det var för fel men jag fick det att fungera iaf.
zeusden1
2007-11-13, 21:31
Hej!
Min dator går fint är tyst osv. osv. Men när jag spelar ett spel, så varvar fläkten så otroligt mycket att man hör den från våningen under. Bara man startar om den så bliren helt tyst.
Suger på datorer!
Hej!
Min dator går fint är tyst osv. osv. Men när jag spelar ett spel, så varvar fläkten så otroligt mycket att man hör den från våningen under. Bara man startar om den så bliren helt tyst.
Suger på datorer!
Kan vara hårddisken som varva upp, skaffa tystare hårddiskar. Eller så är det fläkten som är temperaturstyrda och varva upp när temperaturen stiger inne i lådan. Byt fläktar eller kör på 7V om temperaturen är inte för högt.
Jag installerade en shareware-version av Folder Lock för någon månad sedan och nu har sharewaretiden gått ut så nu vill jag avinstallera det. Men det går såklart inte, händer ingenting efter att jag har angett anledning till avinstallation. Kan tillägga att jag kör Vista. Hur ska jag få bort skiten? All hjälp uppskattas.
hahavaffan
2007-11-13, 23:14
Hej!
Suger på datorer!Antingen är det din cd/dvd-läsare som börjar snurra när den läser in spelet, eller så är det fläktarna i datorn som drar igång då den blir varm av spel.
Litecore
2007-11-17, 02:12
jag har problem med en usb-sticka som är en del av ett kit jag köpte (DKT-410)
datorn kan inte hitta usb-enheten, en D-link DWA-140 oavsett om jag kör installationsprogrammet direkt från den medföljande cd-skivan eller de jag laddade ner på hemsidan..
när man kopplar in dwa-140'n så kommer det först upp, som vanligt, en liten
notis om att en ny enhet har hittats men att den inte fungerar korrekt.
jag har 4 st usb-portar på moderkortet och alla fungerer utan problem.
så vafan kan det bero på, är mitt moderkort "för gamalt" eller är jag bara
dum i huvudet som inte kan få en såhär enkel sak att funka utan strul ?
har dock inte testat att köra usb-stickan i en annan burk som inte kör
samma OS som jag (vista 32-bit) än men det får bli helgens projekt om inte annat.
så; tips? råd? ja tack..
TcAnders
2007-11-17, 09:31
Nu är det så att jag har en liten fundering, vi har en router här hemma, en D-Link. En trådlös sådan, men vi använder inte det trådlösa ännu.
Men jag är på G att köpa en ny dator, då tänkte jag använda mig utav det trådlösa, är det bra eller inte bra med trådlöst.
Hur mycket går förlorat, om något? Tänkte då på hastighet.
Störningar?
Jag har ca 5-6 meter till routern från datorn, och inga tjocka väggar.
// Anders
Beror på vad du har för hastighet från din ISP. Nå?
rememberence
2007-11-17, 09:39
Nu är det så att jag har en liten fundering, vi har en router här hemma, en D-Link. En trådlös sådan, men vi använder inte det trådlösa ännu.
Men jag är på G att köpa en ny dator, då tänkte jag använda mig utav det trådlösa, är det bra eller inte bra med trådlöst.
Hur mycket går förlorat, om något? Tänkte då på hastighet.
Störningar?
Jag har ca 5-6 meter till routern från datorn, och inga tjocka väggar.
// Anders
Jag kan direkt säga att om du ska spela online spel kan du förvänta dig försämringar, nedladdningar/filöverföringar osv går utmärkt dock, och sen som Yucko frågade, vad har du för hastighet på bredbandet?.
Kan du modellnamnet på routern? kan vara bra att titta igenom "genomströminingshastigheten" på den.
TcAnders
2007-11-17, 21:41
Beror på vad du har för hastighet från din ISP. Nå?
10mbit äre siddu..
Jag kan direkt säga att om du ska spela online spel kan du förvänta dig försämringar, nedladdningar/filöverföringar osv går utmärkt dock, och sen som Yucko frågade, vad har du för hastighet på bredbandet?.
Kan du modellnamnet på routern? kan vara bra att titta igenom "genomströminingshastigheten" på den.
Kommer både spela och ladda ner, modellnamnet är Dl-524..
Tack!
// Anders
NiXPhoenix
2007-11-17, 23:06
Om du har kablarna dragna ordentligt förstår jag inte varför du vill köra trådlöst.
Om kablarna inte är snyggt dragna, fixa det istället. :)
gatewarden
2007-11-17, 23:10
Har fått en disk av polare som har krashat. Ett par sektorer som gått sönder hårdvarumässigt. Disken sägs vara formaterad alt så får jag upp "dörren är öppen". Har testat att använda GetData Back For NTFS, som alltid funkat förr. Hittade 8xxxx filer men sen när den bygger registret så blir det tomt.
Någon som har tips på ett bra program som funkar?
gatewarden
2007-11-17, 23:23
10mbit äre siddu..
Kommer både spela och ladda ner, modellnamnet är Dl-524..
Tack!
// Anders
Skall du lira ordentligt skall du ha en D-Link gamingmodellen samt ett bra D-Link trådlöst kort i datorn. D-Link har dåligt stöd om du inte kör med enbart D-Link. Men om du spelar mkt kan jag rekommendera att du drar kablar på ett snyggt sätt istället.
MacGyver
2007-11-17, 23:39
Skall du lira ordentligt skall du ha en D-Link gamingmodellen samt ett bra D-Link trådlöst kort i datorn. D-Link har dåligt stöd om du inte kör med enbart D-Link. Men om du spelar mkt kan jag rekommendera att du drar kablar på ett snyggt sätt istället.
*bs*
D-Link följer IEEE:s standarder precis som samtliga andra tillverkare.
gatewarden
2007-11-17, 23:55
BS? Nejdu, skall ta mig tid och leta upp ett par artiklar någon dag. Utöver det så märkte jag sjukt stor skillnad när jag gick över till enbart D-Link innan jag slängde all skit som har med dom å göra.
MacGyver
2007-11-18, 00:05
BS? Nejdu, skall ta mig tid och leta upp ett par artiklar någon dag. Utöver det så märkte jag sjukt stor skillnad när jag gick över till enbart D-Link innan jag slängde all skit som har med dom å göra.
Men min utrustning funkar problemfritt med en salig blandning av D-Link, Linksys och Zonet och min kompis hackerman har skrivit en artikel om detta!!!11
Hela idén med standardiseringar samt införandet av protokoll är att utrustning från olika tillverkare ska fungera problemfritt tillsammans. Hur tror du annars att internet skulle fungerat om bara utrustning från en tillverkare hade kommunicerat problemfritt?
NiXPhoenix
2007-11-18, 00:10
Men min utrustning funkar problemfritt med en salig blandning av D-Link, Linksys och Zonet och min kompis hackerman har skrivit en artikel om detta!!!11
Hela idén med standardiseringar samt införandet av protokoll är att utrustning från olika tillverkare ska fungera problemfritt tillsammans. Hur tror du annars att internet skulle fungerat om bara utrustning från en tillverkare hade kommunicerat problemfritt?
Fast just nätverksutrustning är väl ofta strulig, tror det ligger en del i det Gatewarden säger. Jag har en ny D-Link rutter som jag ännu inte kopplat in då jag inte kom ut på internet med den, den gamla funkar trots allt så jag kör vidare med den.
Testade allt möjligt tyckte jag, tror nästan det var så extremt att den inte passade med modemet.
gatewarden
2007-11-18, 00:18
Jag vet precis vad du menar. Iof och kan det vara såkallade "PDS, Product Defects" som orsakt problem (D-link, mfl är kända för detta därför jag slängde routern för jag inte orka med mer). Att man skall kunna blanda diverse märken är inget nytt, samt att D-link följer standarden är inget nytt.
Jag drar mig ödmjukt tillbaks, men att problemen varit där oavsett PDS eller inte går inte att förneka.
MacGyver
2007-11-18, 00:20
Fast just nätverksutrustning är väl ofta strulig, tror det ligger en del i det Gatewarden säger. Jag har en ny D-Link rutter som jag ännu inte kopplat in då jag inte kom ut på internet med den, den gamla funkar trots allt så jag kör vidare med den.
Testade allt möjligt tyckte jag, tror nästan det var så extremt att den inte passade med modemet.
Nätverksutrustning kan vara svårt att få igång p.g.a att det ibland kräver lite mera från användaren än att bara stoppa i kontakten och sedan se glad ut. All nätverksutrustning som säljs idag följer någon form av standard just därför att den ska vara kompatibel med hårdvara från andra tillverkare. Att man sedan inte kan konfigurera sin hårdvara är en annan femma.
NiXPhoenix
2007-11-18, 01:37
Nätverksutrustning kan vara svårt att få igång p.g.a att det ibland kräver lite mera från användaren än att bara stoppa i kontakten och sedan se glad ut. All nätverksutrustning som säljs idag följer någon form av standard just därför att den ska vara kompatibel med hårdvara från andra tillverkare. Att man sedan inte kan konfigurera sin hårdvara är en annan femma.
Hur svårt ska det vara då? Läser man den manual på fyra sidor som följer med (tio språk) så är det åtta enkla steg sen är man igång!
Varför i helvete skickar de inte med en tryckt manual till att börja med? Kul att behöva sitta med en cd-skiva och läsa på skärmen.
Jag har iaf läst i manualen, varit inne på portforward.com för att ha koll på hur jag skulle få mina nerladdningsprogram att fungera som jag vill och även sökt på ett datorforum om den aktuella routern. Hittade en grej om duplex på nätverkskortet som jag trodde skulle lösa biffen men icke.
Nej, har inte varit i kontakt med teknisk support än, men jag resonerar som så att de antagligen inte kan tillföra något utöver de expertkunskaper jag redan tillägnat mig.
;)
TcAnders
2007-11-18, 10:11
Nätverkskablarna är inte så fint dragna, och jag kan inte komma på hur jag ska dra dom fint heller då dom går via dörrar = dörrarna går inte att stänga.. Sen så var det somsagt så att jag ska köpa en ny dator, då själva switchen är full så tänkte jag att man kanske kan använda sig utav trådlöst istället för att kanske ta bort en dator..
// Anders
reinholdsson
2007-11-21, 21:56
Jag försöker ändra vilken arbetsgrupp som datorn skall tillhöra. Men rutan är grå och ovan står det "du måste installera nätverk innan du kan ändra datorns domänmedlemskap".
Nätverket borde ju vara installerat iom att jag surfar på internet via routern, så vad är fel?
Nätverkskablarna är inte så fint dragna, och jag kan inte komma på hur jag ska dra dom fint heller då dom går via dörrar = dörrarna går inte att stänga.. Sen så var det somsagt så att jag ska köpa en ny dator, då själva switchen är full så tänkte jag att man kanske kan använda sig utav trådlöst istället för att kanske ta bort en dator..
// Anders
Du borar hål i väggen, det går lägga ihop dom på ett fint sätt ifall man har en bunt med.
ManuelIT
2007-11-24, 17:03
är det bara min dator som blir sjukligt jävla seg när jag surfar in på Aftonbladet?
NiXPhoenix
2007-11-24, 18:15
är det bara min dator som blir sjukligt jävla seg när jag surfar in på Aftonbladet?
Nej då, du är knappast ensam. Testa svd.se annars, den är nog värre även om de gjort om nu. Det är en del av alla deras reklambanners som ställer till problem.
Ibland kan det vara så att det funkar bättre med t ex Internet Explorer istället för Firefox på såna sidor.
Acceptera cookies för hand i firefox så är många problem lösta. Ganska omständig ibland men det är det säkraste. Acceptera inte cookies från skitsidor.
Finns det några program som gör att jag kan stryka under i pdf-filer? Orkar inte skriva ut dom.
rememberence
2007-12-01, 12:40
Finns det några program som gör att jag kan stryka under i pdf-filer? Orkar inte skriva ut dom.
Xpdf kanske klarar det?
http://www.foolabs.com/xpdf/
Foxit reader, laddas 10gånger snabbare än acrobat och du kan stryka texten eller highline de.
Marina N
2007-12-01, 16:24
Hur gör jag när jag vill att en låt ska börja spelas när man öppnar en sida?
Har provat alltmöjligt som jag inte förstått mej på, och nu är jag irriterad, HJÄLP!!! *mini*
Sidan du besöker finansieras bland annat av antalet gånger som reklamen visas.
I regel så är det inte visningarna som ger pengar. Det är hur mycket trafik som skickas vidare till sidan. Det brukar också vara så att man betalar ett fast pris för att ha en reklambanner under en period.
I regel så är det inte visningarna som ger pengar. Det är hur mycket trafik som skickas vidare till sidan. Det brukar också vara så att man betalar ett fast pris för att ha en reklambanner under en period.
Jag VET att bla. google ads har den parametern i sin algoritm
Shakemynuts
2007-12-03, 00:43
Eftersom det finns nog många trådar folk skapat när de ska köpa ny dator tyckte jag det kändes onödigt med en till. Denna tråd är trots allt tillägnad datorer.
Det är så att jag ska uppgradera mig på laptopfronten och behöver lite hjälp. Jag vill ha en dator jag ska kunna spela på, men det behöver inte vara en värsting. Dvs så om jag vet rätt går celeron och sempron fetbort. Jag vill ändå att det ska flyta på okej och kanske ha msn eller firefox igång samtidigt.
Jag har ett par datorer jag fastnat lite för och behöver lite kommentarer från kunniga personer om dom, dessa är det:
Acer Travelmate 7520 (http://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-travelmate-7520-vista-home-premium/1967881/)
Acer travelmate 5520g (http://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-travelmate-5520g-vista-home-premium/1967871/)
Acer Aspire 5720g (http://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-5720g-1a2g16mi-vista-premium/1967867/)
LG S900-G.CP33V (http://www.inet.se/datorer/baerbara/lg-s900-g-cp33v-vista-premium/1969057/)
Den sista är uppenbarligen bäst, det vet jag, men vad är skillnaderna på dom? Hur stor skillnad kommer jag märka om jag ej har så stora krav? Jag är van vid min 15" widescreenskärm till min laptop jag har nu, så storleken på skärmen spelar inte så stor roll, kommer vara nöjd vilket det än blir. Men kommentera gärna de där datorerna jag funderar över.
Tack på förhand! *kissass*
Jag har en Travelmate 7520 och gillar den som faen. Den är stor som ett hus och ytterst manlig. Det positiva är att byggkvalitén på nyare Acer är myyyycket bättre än för tex ett-två år sedan. Det enda negativa jag märkt är att hela skärmen inte är skarp. Den är lite suddig mot botten och ute i kanterna. Hinner inte skriva mer nu eftersom jag måste till jobbet.
Hur gör jag när jag vill att en låt ska börja spelas när man öppnar en sida?
Har provat alltmöjligt som jag inte förstått mej på, och nu är jag irriterad, HJÄLP!!! *mini*
Menar du att du har en egen sida som du vill att det skall ligga en låt på?
Personligen hatar jag verkligen det men det verkar vara standard på fitness-sidor att ha någon kass låt de snott. Men vill du så kör på.
Shakemynuts
2007-12-03, 11:32
Okej, min brorsa har också en sån dator. Ska fråga han lite också, den verkar helt klart prisvärdast.
Men help me more plix, skickar ju iväg datorn jag sitter vid nu, idag. :D
Shakemynuts
2007-12-03, 15:56
Faan, help me!
Jag har hittat en grym dator. Frågat lite kompisar och så. Jag fick veta att jag absolut inte skulle ha en dator med delat minne på grafikkortet. Så jag hittade denna och de tyckte att det lät för bra för att vara sant, vad tror ni? Please answer. :(
Klickis (http://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-7520g-502g32mi-vista-premium/1967868/)
Faan, help me!
Jag har hittat en grym dator. Frågat lite kompisar och så. Jag fick veta att jag absolut inte skulle ha en dator med delat minne på grafikkortet. Så jag hittade denna och de tyckte att det lät för bra för att vara sant, vad tror ni? Please answer. :(
Klickis (http://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-7520g-502g32mi-vista-premium/1967868/)
Jag hade lätt beställt den. Lätt.
MasterChief
2007-12-04, 15:01
Jag har lite problem med min nya brandvägg.
Efter att ha kört XP:s inbyggda sista halvåret har jag skaffat Comodo till både stationära samt min HTPC. Båda dessa ingår i nätverket via trådlös router.
Vad ska jag ställa in hos vardera dator för att de ska kunna kommunicera med varandra? Jag har testat men det gick inte så bra :-/
Det finns ju så jäkla mycket nummer att jag blir helt förvirrad. Jag har BBB så jag sitter på dynamisk IP och kör WPA (om det nu spelar någon roll).
Jag är hemma sjuk och försökte få detta ur världen nu när jag drar benen efter mig hemma. Men viruset har helt klart påverkat min IQ negativt.
Tröttnat på min dator som startar om lite när den vill.
Saken är att jag egentligen inte vill köpa någon ny burk innan starcraft 2 kommer :D och behöver egenligen ingen bättre tills dess.
Men för att slippa strulet med den jag har så tänkte jag att jag byter moderkort, processor, grafikkort, och sätter ihop detta med mina andra delar. Minnen har jag nya (två stycken 1024 mb 675 MHz.)
Kan tänka mig att lägga 3000 spänn på denna lilla uppgradering.
Vad skulle experterna rekomendera för delar?
gärna från http://www.dustinhome.se/ har bara bra erfarenheter från dom nämligen.
Här får man ställa sig på kö :D
Ok: jag har formaterat om datorn och det gick som en dans, däremot så har det dykt upp två problem:
- Jag får inte igång mitt internet. "Local area connection" är borta av någon anledning och det finns inget på någon cd-skiva (typ drivrutiner) som kan fixa det. Samma sak gäller med min trådlösa "connection"
- Det har dykt upp ett parti på skärmen där musen blir osynlig. Det går tvärs över hela skärmen i mitten och är ungefär lika brett som muspekaren. Det är alltså inget streck som syns oavsett bakgrund utan det är just det att muspekaren blir osynlig när den är i det området.
/Glen
ABIT S775 I945P DDR2 SATA2 GLAN 8-CH HD = 736,61 kr
INTEL CORE 2 E4500 2.2GHZ 800/2M S775 = 1 035,00 kr
CLUB 3D HD2600 PRO PCIE 512M HDMI HEATP. = 713,00 kr
Totalt = 2 484,61 kr
Verkar det vettigt, eller något som verkligen borde bytas?
Inte så att det är några enorma krav direkt. Men kan man få bättre för samma pengar, så vill man självklart ha det.
Jag har min laptop på en kudde i knät och den blir riktigt riktigt varm. Hur kollar man temperaturen? Är det farligt för datorn att bli för varm?
Det är runt 6 mån gammal
King Grub
2007-12-07, 18:10
Hur kollar man temperaturen?
http://www.lavalys.com/products/overview.php?ps=UE&lang=en
Är det farligt för datorn att bli för varm?
Det är inte bra, nej, utan förkortar livslängden på komponenterna. För att veta om den är för varm bör man först veta hur varm den är. :)
Det är inte bra, nej, utan förkortar livslängden på komponenterna. För att veta om den är för varm bör man först veta hur varm den är. :)
Temperaturer:
CPU 77 °C (171 °F)
CPU 1 / Kärn 1 77 °C (171 °F)
CPU 1 / Kärn 2 77 °C (171 °F)
King Grub
2007-12-07, 18:34
Man måste veta vad det är för CPU för att kunna dra slutsatser.
Mobile DualCore Intel Core 2 Duo T5600, 1833 MHz (11 x 167)
Har ett ATI X1800 256 mb grafikkort om den infon behövs!
King Grub
2007-12-07, 18:40
Ah, T5600 har normala temperturintervall på 60-80 grader. Så det är högt, men fortfarande normalt.
Alright! Tack för hjälpen :)
Nu steg det till 84 men det är ju inte mycket över gränsen så det går säkert bra ändå
kan du inte använda en bricka eller något, så att datorn står likadant som om den stod på skrivbordet. Kudden kanske sjunker in och täpper till luftflödet.
Alright! Tack för hjälpen :)
Nu steg det till 84 men det är ju inte mycket över gränsen så det går säkert bra ändå
kärnorna brukar vara lite varmare än själva CPU-spänningen, värt tänka på om man jämför siffror. det låter varmt annars men det är laptops så går inte jämföra direkt med en stationär dator med bra kylfläns och fläkt eller något ännu bättre.
Om man skrivit massa text i word och sedan inte hittar vart den är på datan, kan man hitta i word typ "Senaste dokument" eller liknande?
Kolla här:
C:\Documents and Settings\Ditt användarnamn\Local Settings\Temp
Innan jag tråcklar in mig i IT-tekniskt mumbojumbo...
Min nya bärbara vill ofta koppla i från den trådlösa anslutningen, speciellt vid filöverföring. Finns det några generella inställningar ang nätverkskortet (tvivlar på att det är min router då samma sak händer på jobbet) jag kanske ska kika på som har med detta att göra?
^^ Bump rump sump dump...
Finns att den ska välja nätverk som har bäst kontakt. Kolla att det är avslaget annars kanske den byter till trådbunda lite då och då
schabo-labo
2007-12-18, 00:13
Jag har 1024mb ram minne. Det finns tre platser för ram-minne, varav två är upptagna.
Hur ser jag vad jag har för "pin","pc" och vilken "mhz" jag har se här: http://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/
Hjälp mig med vad jag ska beställa, så det blir rätt :)
tntballe
2007-12-18, 00:18
Jag har 1024mb ram minne. Det finns tre platser för ram-minne, varav två är upptagna.
Hur ser jag vad jag har för "pin","pc" och vilken "mhz" jag har se här: http://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/
Hjälp mig med vad jag ska beställa, så det blir rätt :)
ta hem denna,starta o kolla under memory
http://www.cpuid.com/cpuz.php
schabo-labo
2007-12-18, 00:40
Ska kolla, tack
Kebab-Arne
2007-12-19, 15:24
Tänkte installera farcry på min bärbara dator men nånting skiter sig. Får felmedellande "1603". Blir inte klokare på http://support.microsoft.com/kb/834484 heller. Nån som har nån förslag på åtgärd? Har även det härliga vista...
King Grub
2007-12-19, 16:10
Det fick jag när jag försökte installera Far Cry med amerikansk engelska, vill jag minnas, men det gick bra när jag valde Storbrittanien som land.
Ska köpa en dell och har pillat lite och kommit fram till nedanstående, något som behöver vara annorlunda? Ska mest tanka, kolla film, lyssna på musik, surfa, chatta, skriva rapporter osv.
PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo-processor T5250 (1,50 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2-cache)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
SINNESRO Basgaranti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
VAL AV FÄRG Karmosinrött och kamera med 2,0 megapixlar för CCFL-skärm
LCD-SKÄRM 13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1280x800) CCFL-skärm (220 nit) med TrueLife™
BIOMETRISK IDENTIFIKATION Biometrisk fingeravtrycksläsare
MINNE 1 024 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x512]
HÅRDDISK 160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
GRAFIKKORT Integrerad Intel® Graphic Media Accelerator X3100
OPTISK(A) ENHET(ER) Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
PRIMÄRT BATTERI Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)
BLUETOOTH Dell™ TrueMobile 355 inbyggd Bluetooth-modul - Europa
TRÅDLÖS ANSLUTNING Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g-minikort - Europa
MICROSOFT-PROGRAMVARA Microsoft® Works 8.0 - svenska
SÄKERHETSPROGRAM McAfee® Security Centre™ 8.0 - 15 månaders skydd - svenska
Gedis Bundle Reference N11X3301
Orderinformation Inspiron-beställning - Sverige
Leveransdokument Svensk dokumentation med europeisk strömsladd
Strömförsörjning 65 W nätadapter
Tangentbord Inbyggt tangentbord med låg vikt - svenskt/finskt (QWERTY)
Standardsupport Basgaranti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
Dells internetorder Dells internetorder.
Media för system Resurs-DVD - (diagnostik och drivrutiner)
Hjälp mig hjälpa morsan.
Morsan ska lyckas få in cd böcker till sin ipod.
Alltså enklaste möjligaste cd rippare och enklaste möjligaste tag renamer(?)
itunes är lite svårt, och lägger man in alla skivorna rakt in med det, så har hon 10 skivor med likadana låtnamn från varje bok.
Kebab-Arne
2007-12-19, 16:45
Det fick jag när jag försökte installera Far Cry med amerikansk engelska, vill jag minnas, men det gick bra när jag valde Storbrittanien som land.
Det funkade när jag tog bort att jag inte ville ha med directx9 vid installationen, och spelet fungerar, de två sekunder jag provade. Trodde inte jag hade nån dirextx installerad då detta är det första spelet jag installerar på den datorn. Är det värt att ladda ner uppgraderingar av spelet eller funkar v.1.00? Nån bra bugg som åtgärdas vid senare versioner, tänkte mest köra champaign över julhelgen så blir inge multiplayer.
King Grub
2007-12-19, 16:48
Det finns en kumulativ patch 1.4 som även innehåller alla gamla patchar som kan vara värd att skaffa.
Kebab-Arne
2007-12-19, 16:52
Det finns en kumulativ patch 1.4 som även innehåller alla gamla patchar som kan vara värd att skaffa.
Ok, införskaffas i skrivande stund. Får tacka för hjälpen.
maaherra
2007-12-19, 16:56
Hjälp mig hjälpa morsan.
itunes är lite svårt, och lägger man in alla skivorna rakt in med det, så har hon 10 skivor med likadana låtnamn från varje bok.
MP3Producer är ett enkelt program att använda för att rippa direkt från cd till mp3, du kan även döpa om filerna direkt i programmet.
Ska köpa en dell och har pillat lite och kommit fram till nedanstående, något som behöver vara annorlunda? Ska mest tanka, kolla film, lyssna på musik, surfa, chatta, skriva rapporter osv.
Om du bara ska använda datorn till de du beskriver är det väl lika bra att köpa en dator från ex Zepto eller Acer? Billigare, och operativsystem och diverse program du behöver finns ju på nätet. Å andra sidan har dell grym support, det kanske är den du är ute efter?
Om du bara ska använda datorn till de du beskriver är det väl lika bra att köpa en dator från ex Zepto eller Acer? Billigare, och operativsystem och diverse program du behöver finns ju på nätet. Å andra sidan har dell grym support, det kanske är den du är ute efter?
Jag har en acer nu och jag hatar den. Kass batteritid, väger räääva.
Behöver en som jag kan ta med mig och använda utan att vara beroende av ett vägguttag. Vill ha en på 13-14'' som ändå är bra.
Den är väl 3 år eller något. Ska sälja den till pappa *whistle*
Vista ingår i priset. Jag bryr mig inte något vidare om operativsystem.
Kikat lite på zepto nu. Deras "design" är rätt så schysst. Men jag kan koll om datorer. Bra batteritid iaf.
Jag har valt till virusprogramet eftersom jag aldrig hittar något vettigt på nätet.
Jag kan installera windows, är inte helt bakom flötet. Men kan inte något om processorer och liknande som man ska ha. Vad man ska ha osv.
Får kika med brorsan, han äter nu.
tossefar
2007-12-19, 18:38
Klart att du ska köpa en dator med operativsystem. Att piratkopiera är billigare är ingen nyhet, men varför inte få en riktig licens när du har möjlighet?
Zepto och acer är billiga av en anledning. Vill du komma billigt undan så köp en Dell, de har utmärkta garantier och support.
Säg ditt pristak så kan du få konkreta tips.
Hjälp mig hjälpa morsan.
http://cdexos.sourceforge.net/ är gratis och det är ett bra program för att rippa från audiocd, hämta albuminfo från nätet och sätta filnamnen på ett bra sätt i ett svep. Kommer inte ihåg om den även donar ID3-taggar.
Klart att du ska köpa en dator med operativsystem. Att piratkopiera är billigare är ingen nyhet, men varför inte få en riktig licens när du har möjlighet?
Zepto och acer är billiga av en anledning. Vill du komma billigt undan så köp en Dell, de har utmärkta garantier och support.
Säg ditt pristak så kan du få konkreta tips.
Vill helst inte lägga mer än 10-11k.
Den ska vara runt 13-14''. Inte väga för mycket. Kunna ha igång mycket olika program som kräver prestanda samtidigt. Bra batteritid.
tossefar
2007-12-19, 19:59
Den ska vara runt 13-14''. Inte väga för mycket. Kunna ha igång mycket olika program som kräver prestanda samtidigt. Bra batteritid.
Här kommer ett dötrist svar. Köp macbook.
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=7B723643&node=home/shop_mac/family/macbook
Köp så du har 2GB minne. Det är dyrare att uppgradera på apple.se än hos din lokala apple store.
Vill du inte ha appledatamaskin så köp Dell xps m1330.
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/xpsnb_m1330?c=se&l=sv&s=dhs&cs=sedhs1
Här kommer ett dötrist svar. Köp macbook.
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=7B723643&node=home/shop_mac/family/macbook
Köp så du har 2GB minne. Det är dyrare att uppgradera på apple.se än hos din lokala apple store.
Vill du inte ha appledatamaskin så köp Dell xps m1330.
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/xpsnb_m1330?c=se&l=sv&s=dhs&cs=sedhs1
Var inne på en macbook, men det blir för dyrt om jag ska ha en någorlunda stor hårddisk. 80gig räcker ju inte alls länge :(
Dellen känns mer klockren på den punkten också :) Tack för hjälpen. Ska kika på mer påt. Måste tjäna lite cash först.
Det är dags att köpa en TFTskärm till slut. Någonting man skall tänka på?
Räcker 5 ms responstid?
Någon som har åtminstone lite koll kanske kan berätta lite.
Tack på förhand
maaherra
2007-12-19, 20:55
För det du tänkte använda datorn till behöver du inte lägga ut 10-11k för. Det räcker med hälften av den summan.
För det du tänkte använda datorn till behöver du inte lägga ut 10-11k för. Det räcker med hälften av den summan.
Inte säkert om man vill ha en bra dator med bra prestanda.
Jag kan lätt tanka, kolla på film, lyssna på musik, chatta och surfa samtidigt. Multitasking ftw.
Du får gärna tipsa. Skulle bli väldigt glad om jag hittade en hyffsad dator 13-14" laptop, med mer än 80Gb hdd och bra batteritid för 5000-5500 kr /=
hahavaffan
2007-12-19, 21:07
Räcker 5 ms responstid?
Tack på förhandHur mycket pengar hade du tänkt dig?
Samsung SyncMaster 206BW - 20" för 2500kr ungefär.
Hewlet Packard W2207 - 22" för 2500kr ungefär
MP3Producer är ett enkelt program att använda för att rippa direkt från cd till mp3, du kan även döpa om filerna direkt i programmet.
http://cdexos.sourceforge.net/ är gratis och det är ett bra program för att rippa från audiocd, hämta albuminfo från nätet och sätta filnamnen på ett bra sätt i ett svep. Kommer inte ihåg om den även donar ID3-taggar.
Tackar. ska kollas upp :thumbup:
Hur mycket pengar hade du tänkt dig?
Samsung SyncMaster 206BW - 20" för 2500kr ungefär.
Hewlet Packard W2207 - 22" för 2500kr ungefär
Skall kolla upp de två alternativen. Får man bättre prestanda på den lilla skärmen eftersom de kostar ungefär lika mycket?
NiXPhoenix
2007-12-19, 21:43
Räcker 5 ms responstid?
Tack på förhand
Som sagt, ungefär hur mycket kan du tänka dig lägga ut? Tänk på att skärmen antagligen kommer vara nåt du har länge, jag har t ex haft samma skärm i sex år minus en månad nu. Still going strong. :)
Responstiden är inte något du ska haka upp dig på alltför mycket, att tillverkaren har angett en låg siffra behöver inte betyda att skärmen upplevs som direkt snabbare jämfört med en som har dubbla uppgett.
Det finns ett antal olika sätt att mäta också.
I princip alla skärmar som har 5ms och neråt är skärmar med TN-paneler, den sämsta sorten. Snabba, visst, men även med dessa skärmar kan det uppstå konstigheter vid vissa rörelser då de använder overdrive-teknik. Ingen direkt ghosting, men andra konstigheter som sagt.
Sen suger TN i princip på allt annat om vi har räknat responstid och lågt pris som plus. Värdelösa betraktningsvinklar, du kan se hur en och samma färg på två olika ställen på skärmen ser olika ut även om du sitter helt still och tittar rakt framifrån. Om du är lite från sidan och kollar ja, då kan du räkna med en helt annan bild.
Färgerna är allmänt dåliga även om det kommit en del skärmar på sistone som har väldigt kraftfulla färger så är de ofta helt off från hur originalbilden ser ut.
De visar ett lite mer begränsat antal färger än andra tekniker så du kommer kunna se tydliga färgskiftningar när bilden består av en färgskala. Exempel: Vitt högst upp på en webbsida, som sen övergår till ljusgrått, som övergår till grått som blir till mörkgrått längst ner.
http://www.apple.com/trailers/warner_independent_pictures/funnygames/
Inte bästa exemplet man kan hitta men rätt bra tror jag. Själv har jag ingen TN-skärm framför mig som tur är så för mig är övergången högt uppe där från vitt till grått jämn och fin. Men på en TN-skärm kommer du kunna se tydligt hur gråskalan ändras steg för steg.
Jag skulle satsa på någon skärm med PVA/MVA-panel, det är mellansegmentet vad gäller paneler även om det så klart finns stora varianter beroende på tillverkare och modell.
Är bra om du kan tänka dig att lägga ut runt 4000 skulle jag säga, 3500-5000 kan du hitta mycket bra för.
Har du någon speciell dragning mot widescreen eller 4:3 (traditionellt format)?
tossefar
2007-12-19, 21:47
Var inne på en macbook, men det blir för dyrt om jag ska ha en någorlunda stor hårddisk. 80gig räcker ju inte alls länge :(
Dellen känns mer klockren på den punkten också :) Tack för hjälpen. Ska kika på mer påt. Måste tjäna lite cash först.
Har du mecanatkort så blir allt på apple store 12% billigare. Det kan vara värt att komma ihåg.
maaherra
2007-12-19, 21:51
Inte säkert om man vill ha en bra dator med bra prestanda.
Jag kan lätt tanka, kolla på film, lyssna på musik, chatta och surfa samtidigt. Multitasking ftw.
Ska du bara använda datorn till det finns det ingen anledning till att lägga ut 10-11k på datorn. Du kommer i princip inte märka någon prestanda skillnad, är om du skall spela spel du märker den stora skillnaden.
Du får gärna tipsa. Skulle bli väldigt glad om jag hittade en hyffsad dator 13-14" laptop, med mer än 80Gb hdd och bra batteritid för 5000-5500 kr /=
Det beror helt på vad man har för krav, så länge man inte ska spela spel eller använda tyngre grafikprogram kan du köpa i princip vilken dator som helst i den prisklassen. Till och med min 4-5 år gamla Dell Latitude D505 på 1,5ghz med 512mb i ram duger till det ;) (som jag köpte beggad för 1500kr)
Här har du en, fast för 6000kr:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=187973
Det beror helt på vad man har för krav, så länge man inte ska spela spel eller använda tyngre grafikprogram kan du köpa i princip vilken dator som helst i den prisklassen. Till och med min 4-5 år gamla Dell Latitude D505 på 1,5ghz med 512mb i ram duger till det ;) (som jag köpte beggad för 1500kr)
Här har du en, fast för 6000kr:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=187973
Den såg ganska trevlig ut. Jag har funderat en del på att skaffa en bärbar dator. Mest att ha för att kolla på film när jag reser, och ha som skrivdator, så man sitter sitta vid den stationära så mycket.
Men 14" är lite för stort för mig. 12-13,3 hade varit opti.
maaherra
2007-12-19, 22:36
Den såg ganska trevlig ut. Jag har funderat en del på att skaffa en bärbar dator. Mest att ha för att kolla på film när jag reser, och ha som skrivdator, så man sitter sitta vid den stationära så mycket.
Men 14" är lite för stort för mig. 12-13,3 hade varit opti.
Jo, men med 12-13 tum då blir dom så dyra. Du kanske hittar en beggad för det priset.
Jo, men med 12-13 tum då blir dom så dyra. Du kanske hittar en beggad för det priset.
JAg vet. Det som är problemet /=
Vem vill ha en begagnad dator :(
Patrik Cutler
2007-12-24, 22:51
syrran fick en webcam i julklapp som det står att den kan användas med windows 2000 och xp. men hon har vista. kan hon använda den ändå? hon kan inte testa för bruten förpackning går ej återlämna
syrran fick en webcam i julklapp som det står att den kan användas med windows 2000 och xp. men hon har vista. kan hon använda den ändå? hon kan inte testa för bruten förpackning går ej återlämna
Gå till butiken där den är köpt och fråga?
Patrik Cutler
2007-12-24, 22:52
men hon vill använda den nu. inga affärer är öppna nu
tossefar
2007-12-24, 22:54
Hur ska vi kunna veta när du inte ens säger märket?
Patrik Cutler
2007-12-24, 22:56
Hur ska vi kunna veta när du inte ens säger märket?
http://www.pricerunner.se/pi/49-686928/Webbkameror/Creative-Live!-Cam-Video-IM-Pro-produktinformation
Patrik Cutler
2007-12-24, 23:10
nååååååå
finns här ingen liten mini-einstein som kan komma o kalkylera och dividera? webcam hit o operativsystem dit.....
Creative har i varje fall drivrutiner för både 32- och 64-bitars Vista.
Patrik Cutler
2007-12-24, 23:26
betyder det att det funkar? är ingen hejare på datorer
Det betyder endast att den borde funka och det är förmodligen inga problem. Bättre garantier än så går inte att ge utan att själv ha testat liknande webcam med Vista.
Patrik Cutler
2007-12-24, 23:53
ok tack! god jul
Har en Linux (nån form av Ubuntu) och en XP-partion och de är dags att formatera datorn och göra nya partioner och lägga in Xp igen.
Hur gör jag det på bästa sätt?
Tjaa jag har en Acer aspire 5100, ca 4 månader gamal. Där är ett jävligt stort problem som jag fått med den, den hackar hela tiden..om man sitter inne på msn o ska skriva något så hackar den ofast så mycket så att konvesationen stängs av eller att man skriver och det man skrivit inte kommer upp på en minut. Om man kollar på film så hackar filmen som om man spelar ett av dom nyaste spelen på en windows 95. Ibland stängs allt man har uppe bara av och jag börjar bli ganska trött på det.
Jag har mycket ledigt minne, diskrensat, diskdefragmenterat, kört norton antivirus och ad-awer och inget har hittats...vad ska jag göra..jelp!11
gatewarden
2007-12-30, 02:02
Tjaa jag har en Acer aspire 5100, ca 4 månader gamal. Där är ett jävligt stort problem som jag fått med den, den hackar hela tiden..om man sitter inne på msn o ska skriva något så hackar den ofast så mycket så att konvesationen stängs av eller att man skriver och det man skrivit inte kommer upp på en minut. Om man kollar på film så hackar filmen som om man spelar ett av dom nyaste spelen på en windows 95. Ibland stängs allt man har uppe bara av och jag börjar bli ganska trött på det.
Jag har mycket ledigt minne, diskrensat, diskdefragmenterat, kört norton antivirus och ad-awer och inget har hittats...vad ska jag göra..jelp!11
Har du kollat hur mycket minne och cpu som används vid det sk "lagget"?
Om det ligger lågt dvs typ 50% used mem och 20-40% cpu så är det din hårddisk som inte mår bra. Fick samma problem på min acer.
Albatross
2007-12-30, 10:08
Har en Linux (nån form av Ubuntu) och en XP-partion och de är dags att formatera datorn och göra nya partioner och lägga in Xp igen.
Hur gör jag det på bästa sätt?
Beror ju på om du ska rensa allt. Är det frågan om det så är ju enklast att du gör en partition eller två för NTFS när du installerar XP. Ska du sen in med Ubuntu igen så kan du ju partitionera via installern. Se till att lägga in XP först om du ska dualboota iaf, slipper du installera om grub.
Eller så kör du med gparted-live.
Jag har kommit så här långt nu med ominstallationen av windows
http://www.theeldergeek.com/images/XP%20Pro%20Setup%20Graphic/FF.gif
Bara att istället står det
"C: Partition1 (NTFS) 76317 MB (6817 MB free)"
Ska jag trycka på install då eller Delete Partition?
När jag trycker på Delete kommer det upp att de går inte pga att jag har någon Setup fil eller nåt där.
Och om jag trycker enter kommer det upp CAUTION: Blablabla om jag installerar flera operativsystem är det inte rekommenderat.
Hur ska jag göra?
Jag vill alltså inte ha kvar det gamla OS, utan allt ska försvinna. Har jag gjort något fel redan eller vad ska jag göra?
lovejude
2007-12-30, 11:27
Hej alla glada!
Funderar på ett dator köp efter nyår! Självklart ska det vara en bärbar, med helst med 4g RAM, bra grafik-kort, så man kan lira alla dagens nya spel och morgondagens spel.
Any Advice?
P.S Budgetten ligger runt 12-15000 kr
MasterChief
2007-12-30, 12:20
Hej alla glada!
Funderar på ett dator köp efter nyår! Självklart ska det vara en bärbar, med helst med 4g RAM, bra grafik-kort, så man kan lira alla dagens nya spel och morgondagens spel.
Any Advice?
Bärbart och att spela morgondagens spel är väl en oxymoron...ja?
hahavaffan
2007-12-30, 12:20
Jag vill alltså inte ha kvar det gamla OS, utan allt ska försvinna. Har jag gjort något fel redan eller vad ska jag göra?Om allt ska väck, och en ny installation in, så ska du välja Delete partition. Då kommer där finnas Unpartitioned space bara, sen väljer du att skapa en ny partition eller bara installera Windows på det lediga utrymmet så fixar den det själv har jag för mig.
lovejude
2007-12-30, 13:56
Bärbart och att spela morgondagens spel är väl en oxymoron...ja?
Vad menas med det? Kan du specifiera dig mer?
Albatross
2007-12-30, 14:00
Dells fetaste funkar ju för krävande spel, men de spräcker budgeten. Rejält.
NiXPhoenix
2007-12-30, 16:47
Hej alla glada!
Any Advice?
Bärbara har blivit bättre de senaste åren, men är ju självklart ändå inte i nivå med stationära. Sen ska du också tänka på att du får betala mer för samma prestanda.
Förstår inte varför du "självklart" ska ha en bärbar om du nu tänker sitta vid den längre stunder och köra t ex spel.
Hej alla glada!
Any Advice?
Bärbart och utlimata spel upplevelser klingar tyvärr inte så bra ihop, pga diverse saker som värmeutveckling, rent utrymme etc så petar man sällan i de senaste grafik kretsarna i bärbart, likaså diskprestandan är inte alltid 100, så om du vill satsa på maximalt spelvärde får jag hellre rekomendera stationärt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.