Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden
galtasar
2016-08-02, 19:52
Gjorde just en uppgradering av Windows 10 till Anniversary Edition. Rensade Event Viewer och gjorde en omstart. 0 (!) fel i Event Viewer efter en omstart. Det kanske inte behövs en färsk installation den här gången.
Haft den ett tag och so far så är den riktigt stabil!
shut teh face
2016-08-03, 06:01
Är det något konkret man behöver det för? Läste features på microsofts hemsida och det var mest uppdateringar kring saker jag inte använder (cortana, edge osv).
Det är först på den som det är stöd för bash
Är det något konkret man behöver det för? Läste features på microsofts hemsida och det var mest uppdateringar kring saker jag inte använder (cortana, edge osv).
Småförbättringar i UI;t och buggfixar. Jag upplever även att sökfunktionen förbättrats.
Inga dramatiska förändringar alltså.
hahavaffan
2016-08-03, 09:33
Min sökfunktion är fortfarande fucked. Har byggt om index och sett över behörigheterna 200 gånger, inget funkar. Den söker inte i min dokumentkatalog, och det verkar bero på att den är "Tillgänglig offline", och pekar mot en nätverksshare. Någon som har en idé på lösning?
Har fått problem med en av mina SATA-diskar. SMART visar inga fel, och en CHKdisk lagade den en gång efter installationen av windows 10. Inga filer på disken har blivit skadade, och har också flyttat filer från disken utan problem. Det är bara läshastigheterna som blir helt värdelösa (den verkar skriva data utan problem till disken). Har lyckats flytta över filer med god hastighet (en gång just efter installation av windows 10), men det händer när jag ska flytta filer och även öppna filer att läshastigheten fastnar på 1-10mb/s när det bör ligga på 150+, vilket gör att filmer kan stanna under uppspelning i VLC och överföring mellan diskar tar ungefär 100ggr så lång tid som de bör göra (från några sekunder till några minuter)
Först trodde jag att disken var skadad, men börjar nu bli fundersam på om det inte kan vara något strul med SATA eller att den fastnar i ett läge där den bara kan föra över data med låg hastighet.
hittade den här tråden på nätet
https://www.pommepause.com/2009/11/fix-a-suddenly-very-slow-sata-hard-drive-problem/
undrar om någon varit med om något liknande.
Vad använder ni för Torrent-klient?
utorrent med sin senaste version är rätt så bloatig, vet att det går att ta bort alternativt installera äldre version.
Just curious
King Grub
2016-08-07, 12:18
uTorrent 2.2.1 är den bästa uTorrentversionen.
Tycker Qbittorrent är bättre, har också inbyggd sökfunktion.
http://www.qbittorrent.org/
King Grub
2016-08-07, 13:49
Söka efter vad? Den lär inte hitta något från mina privata trackers.
shut teh face
2016-08-07, 16:36
Menar du att det kom massa reklam i dem efter?
Jag har stängt av dem (finns guider på nätet) :)
hahavaffan
2016-08-07, 16:53
uTorrent 2.2.1 är den bästa uTorrentversionen.Det tyckte jag också i många år, men fick inte rätt på prestandan när jag gick från 100Mbit till 250Mbit. Fick support av uTorrent själva till slut när jag provat allt. Bytte till nyaste versionen i ett desperat försök, och har sedan dess aldrig dippat under 250Mbit. Äcklas dagligen av reklam och annat piss, men hellre det än kass prestanda.
King Grub
2016-08-07, 16:57
Jag maxade 1000 Mbit när jag fick prova en gratismånad med 2.2.1. Eller maxade - så snabbt hårddisken hann med i alla fall.
shut teh face
2016-08-07, 17:00
Det tyckte jag också i många år, men fick inte rätt på prestandan när jag gick från 100Mbit till 250Mbit. Fick support av uTorrent själva till slut när jag provat allt. Bytte till nyaste versionen i ett desperat försök, och har sedan dess aldrig dippat under 250Mbit. Äcklas dagligen av reklam och annat piss, men hellre det än kass prestanda.
https://forum.utorrent.com/topic/81421-321-how-to-turn-off-ads-except-for-the-silly-upgrade-banner/?page=3
Finns det någon smidig dammsugare i miniformat som passar bra för att dammsuga datorer och annan elektronikutrustning (t.ex. insidan på ett gåband, m.fl.) som inte skapar statisk elektricitet? Googlade på ESD-dammsugare och dylikt men hittade typ bara en, i golvformat, ej någon minivariant. Lokala mediamarkt hade miniversioner med plastmunstycke men expediterna där var osäkra på om de var lämpliga till datorer eller ej.
King Grub
2016-08-07, 17:35
http://www.ebay.com/p/Metro-Vacuum-DV3ESD1-DataVac-3-ESD-Anti-Static-1-7-HP-Vacuum-Blower-with-Hepa-Filter/1300017153
Hur man fortfarande kör utorrent (nya versioner) efter att dom installerat bitcoin miners via det.... Kör qbittorrent eller något istället.
King Grub
2016-08-07, 18:09
Det har dom inte gjort sedan mars 2015. Men absolut, jag litar inte på dom. Det är inte samma utvecklare nu som gjorde 2.2.1.
http://www.ebay.com/p/Metro-Vacuum-DV3ESD1-DataVac-3-ESD-Anti-Static-1-7-HP-Vacuum-Blower-with-Hepa-Filter/1300017153
Tackar!
Söka efter vad? Den lär inte hitta något från mina privata trackers.
Även om man har tillgång till privata trackers så kan det vara bra. Har själv hittat saker jag inte hittat annars, och då har jag tillgång till relativt många privata trackers.
Tipset är också tänk till andra än dig, då många sannolikt inte har tillgång till privata trackers.
Bara för att utorrent var bra en gång i tiden innebär inte att det finns en god anledning att fortsätta använda det i all evighet.
Qbittorrent och deluge är bra open source klienter.
Chrome har börjat lagga rätt rejält för mig sen jag uppdaterade till windows 10, tar nån sekund att stänga en flik och texten när jag skriver släpar efter också. Det är bara ibland ska tilläggas...
Firefox funkar som det ska, har läst fler som haft samma sak och gått över till FF helt.
Chrome har börjat lagga rätt rejält för mig sen jag uppdaterade till windows 10, tar nån sekund att stänga en flik och texten när jag skriver släpar efter också. Det är bara ibland ska tilläggas...
Firefox funkar som det ska, har läst fler som haft samma sak och gått över till FF helt.
Hårdvaruaccerlations problemet kanske?
Anyway kör FF ist :) bättre.
Jag har ett problem med Windows 10. Det började med någon insider preview och finns kvar även i AU.
Framförallt Photoshop är drabbat, men ibland gäller det även andra applikationer (MPC tex). Taskbaren försvinner inte alltid i fullskärmsläge. I just PS gömmer sig dessutom en del av UI:t under taskbaren.
Sjukt irriterande när det händer. Finns det någon fix?
Youtubefråga:
Jag har ett youtubekonto som jag vill byta kanal-namn på.
När jag försöker göra detta länkas jag till att byta namn på mitt googlekonto, men där vill jag ju ha kvar mitt vanliga namn. Är det något jag missar här eller?
Youtubefråga:
Jag har ett youtubekonto som jag vill byta kanal-namn på.
När jag försöker göra detta länkas jag till att byta namn på mitt googlekonto, men där vill jag ju ha kvar mitt vanliga namn. Är det något jag missar här eller?
Edit. Detta verkar även gälla själva profilbilden på youtube. wtf. Hatar när olika sociala medier kopplas ihop med varandra. cofffee
Hårdvaruaccerlations problemet kanske?
Anyway kör FF ist :) bättre.
Vilket?
Supermicke
2016-08-11, 15:37
jag har en typ 10 år gammal laptop som jag halvgillar, funderar på om det är lönt att komplettera upp den med en ssd disk för att få den kvick igen..
specsen
processor:intel core duo processor t6400 2ghz, 800mhz FSB, 2mb L2 cache ( tot 4ghz)
grafikk:up to 2303mb nvidia geforce 9600M gt turbocache
ram:4gb ddr2
lönt eller lame? ;D
Vilket?
Hittade inställningen, verkar funka.. Tack!
Tomas Tryffel
2016-08-11, 15:53
jag har en typ 10 år gammal laptop som jag halvgillar, funderar på om det är lönt att komplettera upp den med en ssd disk för att få den kvick igen..
specsen
processor:intel core duo processor t6400 2ghz, 800mhz FSB, 2mb L2 cache ( tot 4ghz)
lönt eller lame? ;D
Jag har en nio år gammal laptop, och funderar väl på något likartat. Började med att luska på om man ska dra in win10 eller ubuntu på den.
High1ander
2016-08-11, 16:05
specsen
lönt eller lame? ;D
Inte lönt, tror inte det är hårddisken som är flaskhalsen för den i dag... Men beror ju helt på vad du ska använda den för. Vanliga Sata-hårddiskar borde iaf passa. Men om den t.ex. kör Sata 1.5gbps så kommer du inte ha 500MBs read/write... Utan närmre 200MBs.
shadowfire
2016-08-11, 18:13
Ni som har stationära datorer; hur har ni löst förvaringen?
Står den på golvet?
Hänger under skrivbordet?
Står på skrivbordet?
Står i skåp?
Min burk är inte superstor, men står på golvet och jag stör mig lite på att den är rätt duktig på att suga in damm. Ställa den på bordet känns som en ful "prydnad". Har ett skåp typ som en garderob en bit bakom, men den garderoben är bara 60 cm djup och lite för grund för att rymma burken.
Funderar på att göra ett platsbyggt skåp istället med ventilation. Typ som en bänk. Alternativt ett högskåp som är smalt och högt, med ventilation, och gömma router mm också inne i skåpet.
Vad har ni för lösningar?
wilhelmblomgren
2016-08-11, 18:17
Ni som har stationära datorer; hur har ni löst förvaringen?
Står den på golvet?
Hänger under skrivbordet?
Står på skrivbordet?
Står i skåp?
Min burk är inte superstor, men står på golvet och jag stör mig lite på att den är rätt duktig på att suga in damm. Ställa den på bordet känns som en ful "prydnad". Har ett skåp typ som en garderob en bit bakom, men den garderoben är bara 60 cm djup och lite för grund för att rymma burken.
Funderar på att göra ett platsbyggt skåp istället med ventilation. Typ som en bänk. Alternativt ett högskåp som är smalt och högt, med ventilation, och gömma router mm också inne i skåpet.
Vad har ni för lösningar?
Står i ett skåp som är öppet bak och fram. Bra ventilering.
King Grub
2016-08-11, 18:17
Min står på golvet. Det låter minst. Står den på något sprids det alltid vibrationer. Och så blir luftflödet bättre än om man stänger in den. Bra dammfilter och en dammfri lägenhet håller den ren.
http://i.imgur.com/zFn1pNs.jpg
Supermicke
2016-08-12, 10:06
Inte lönt, tror inte det är hårddisken som är flaskhalsen för den i dag... Men beror ju helt på vad du ska använda den för. Vanliga Sata-hårddiskar borde iaf passa. Men om den t.ex. kör Sata 1.5gbps så kommer du inte ha 500MBs read/write... Utan närmre 200MBs.
Kommer använda den mest till att surf/office/film, brukar väl köra en del chrome flikar. Jag får göra lite benchmarks kanske och se vad som begränsar.
Kommer snart få 1gbit/s ur väggen. För att få hastigheten tänkte jag dra en kabel till den stationära men jag vill även ha WiFi till laptopen, telefonen och alla mina spelkonsoler.
Om jag köper en router, kommer jag fortfarande få 1gbit/s till stationära om jag drar kabeln från routern till datorn? och ha trådlöst till resten?
King Grub
2016-08-13, 09:42
Svar ja.
Dock kommer du antagligen inte upp till den hastigheten i praktiken om du t ex laddar hem något.
Svar ja.
Dock kommer du antagligen inte upp till den hastigheten i praktiken om du t ex laddar hem något.
Det är helt okej, bara jag vet att det inte är mitt fel att det throttlar. Har du något tips på en bra router?
Det är en som säljer den här begagnad för 1450:-
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/221198-asus_rt-ac3200_nordic-ac3200-3200mbps-gigabit_ethernet-tri-band-usb_30&atcl=search:live
Men osäker på om det är overkill.
Albatross
2016-08-13, 18:16
Det är helt okej, bara jag vet att det inte är mitt fel att det throttlar. Har du något tips på en bra router?
Det är en som säljer den här begagnad för 1450:-
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/221198-asus_rt-ac3200_nordic-ac3200-3200mbps-gigabit_ethernet-tri-band-usb_30&atcl=search:live
Men osäker på om det är overkill.
Kolla reviews/benchmarks på LAN->WAN throughput. Att man har 1gbit link speed säger inte mycket, en del gigabit routers har inte mer än 700mbit throughput t.ex.
Vilket är det bästa programmet för att återskapa borttappade filer?
Körde en ominstallering av min farsas dator (utan att formattera om) då den började strula och ej gick att starta och han ville säkerhetskopiera sina filer. Efter det fanns alla hans dokument i en typ 100gb stor windows.old-katalog. Datorn strulade dock fortsatt och fryste sig och tog säkert 10 minuter på sig att boota upp och det gick i princip inte att komma så långt att man kunde kopiera över saker. Körde en s.k. "refresh" på operativsystemet (Windows 8) och efter det var plötsligt windows.old bara ett par GB stor, så antar att den skrev över den gamla mappen.
Tap3worm
2016-08-16, 17:02
Någon som har koll på Asus ROG burkarna? Likt denna: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/236773-asus_rog_gr8-r098r_i7-4510u-8gb-128gb-gtx750ti_2gb-win_81&atcl=search:result
Kan det bli problem med kylningen? Vad klarar den av? Det är gameande som den kommer användas för. Försöker hitta en lämplig dator för, framförallt, "lättare" spel så som DOTA 2 och liknande åt en bekant. Plastbrist i lägenheten gör att detta skulle vara ett bra alternativ pga storleken. En ren bärbar verkar inte vara intressant.
Tack
FinnPower
2016-08-17, 19:46
Jag började häromdagen få trassel med inbäddade youtube-klipp (på kolo). Det är bara en inbäddad svart ruta och ibland en halv youtube-logga/länk nere i högra hörnet som leder till https://www.youtube.com/?. Som att jag blir erbjuden att kolla detta klipp på youtubes hemsida men att länken inte funkar.
Sitter på en fulversion av Windows 7 så jag kunde inte uppgradera till W10. Kan det vara orsaken?
Nån som har en aning vad jag kan göra? Förutom det uppenbara att köpa W10.
Jag började häromdagen få trassel med inbäddade youtube-klipp (på kolo). Det är bara en inbäddad svart ruta och ibland en halv youtube-logga/länk nere i högra hörnet som leder till https://www.youtube.com/?. Som att jag blir erbjuden att kolla detta klipp på youtubes hemsida men att länken inte funkar.
Sitter på en fulversion av Windows 7 så jag kunde inte uppgradera till W10. Kan det vara orsaken?
Gör du rätt då?
uP-B128DJps
Albatross
2016-08-17, 20:09
Är väl nåt i vBulletins embed-funktion som inte lirar med Chromium/Chrome. Funkar inte för mig på Linux heller. Firefox gör det däremot.
FinnPower
2016-08-17, 20:09
Gör du rätt då?
uP-B128DJps
Jag var lite otydlig i min fråga. Det är alltså så att jag inte kan se inbäddade yt-klipp längre som andra har postat.
FinnPower
2016-08-17, 20:17
Är väl nåt i vBulletins embed-funktion som inte lirar med Chromium/Chrome. Funkar inte för mig på Linux heller. Firefox gör det däremot.
Testade just att installera Firefox men det löste inte heller mitt problem.
Du kunde inte se klippet ovan jag postade innan då?
Kör du mobil eller pc/mac?
Albatross
2016-08-17, 20:22
Testade just att installera Firefox men det löste inte heller mitt problem.
Har du Adobe Flash för Firefox då?
Det verkar som att embed-funktionen vill tvinga flash-versionen istället för html5 vilket är default på YouTube nu för tiden. Tror det var nån uppdatering för Chromium/Chrome nyligen som försöker tvinga html5 istället för Flash, så det kan ju vara det som krånglar här.
FinnPower
2016-08-17, 20:27
Du kunde inte se klippet ovan jag postade innan då?
Kör du mobil eller pc/mac?
Jag kunde inte se ditt klipp. PC.
Har du Adobe Flash för Firefox då?
Det verkar som att embed-funktionen vill tvinga flash-versionen istället för html5 vilket är default på YouTube nu för tiden. Tror det var nån uppdatering för Chromium/Chrome nyligen som försöker tvinga html5 istället för Flash, så det kan ju vara det som krånglar här.
Är definitivt relaterat till det, i firefox får jag en html5 version av videon medan i chrome får jag en flash video (som ej fungerar). Vet inte riktigt varför man får HTML5 version i firefox men ej i Chrome.
I källkoden kan man se att /v/video_id länkar (som ej funkar) bäddas in, men själva videon som sen laddas är en /embed/ (HTML5) version i Firefox, så i Firefox verkar den redirectas till en fungerande html5 video.
Ett exempel på att /v/ länkar ej fungerar:
https://www.youtube.com/v/FYZ-eGEDO0w
https://www.youtube.com/embed/FYZ-eGEDO0w
För er som använder chrome och är intresserade så kan ni skriva in denna javascript kod i konsolet(F12) för att byta ut videorna med en fungerande version(endast temporär utbytning som måste appliceras vid varje ny laddning av en sida):
var cnt = document.getElementsByTagName('embed').length;
for (var i = 0; i < cnt; i++)
{
var curEmbed = document.getElementsByTagName('embed')[0];
var link = curEmbed.src.replace("/v/", "/embed/");
curEmbed.outerHTML="<iframe width='560', height='315', src='" + link + "' frameborder='0' </iframe>";
}
FinnPower
2016-08-17, 20:38
Adobe flash har jag men det funkar inte ändå. Sen blir det för avancerat för mig med källkoder och sånt så jag få väl se mig besegrad.
Men tack för hjälpen ändå!
FinnPower
2016-08-17, 20:40
Ett exempel på att /v/ länkar ej fungerar:
https://www.youtube.com/v/FYZ-eGEDO0w
https://www.youtube.com/embed/FYZ-eGEDO0w
Precis! Första funkar inte för mig men andra gör det.
Bör gå att fixa site-wide rätt lätt för en admin genom att bara ändra embed koden i plugin. Vet inte om det finns någon aktiv admin med sådana rättigheter dock?
Precis! Första funkar inte för mig men andra gör det.
Du har även tilläget H264 pluginen?
Agitator
2016-08-17, 21:52
Bör gå att fixa site-wide rätt lätt för en admin genom att bara ändra embed koden i plugin. Vet inte om det finns någon aktiv admin med sådana rättigheter dock?
De har ingen skötare för forumet längre.
King Grub har uttalat sig tidigare om det. De kör en gammal version av forumet och inga förbättringar har typ gjorts på evigtheter.
Själv hade jag sett till att den fixar att visa bilder och youtube länkar direkt utan att behöva gå via taggar osv.
Näe, senaste dagarna med chrome har varit riktigt drygt här på kolozzeum.
Det funkar inte heller i Win 10 och Edge.
shut teh face
2016-08-18, 06:00
De har ingen skötare för forumet längre.
King Grub har uttalat sig tidigare om det. De kör en gammal version av forumet och inga förbättringar har typ gjorts på evigtheter.
Själv hade jag sett till att den fixar att visa bilder och youtube länkar direkt utan att behöva gå via taggar osv.
Näe, senaste dagarna med chrome har varit riktigt drygt här på kolozzeum.
Det finns ju gott om folk på forumet som kan ställa upp och ta över den uppgiften tycker man ju.
Jag har själv varit forumadministratör för ett forum på 100k medlemmar men det var phpbb2 och det krävdes inte direkt någon större kunskap att rodda runt det. Men jag vet inte riktigt hur vBulletin fungerar som kolozzeum kör.
King Grub
2016-08-18, 06:02
Det finns ju gott om folk på forumet som kan ställa upp och ta över den uppgiften tycker man ju.
Jag har själv varit forumadministratör för ett forum på 100k medlemmar men det var phpbb2 och det krävdes inte direkt någon större kunskap att rodda runt det. Men jag vet inte riktigt hur vBulletin fungerar som kolozzeum kör.
Det finns ingen med behörighet att tilldela någon annan sådana behörigheter.
Nu funkar det helt plötsligt?
King Grub
2016-08-18, 10:18
Inga ändringar har gjorts här i alla fall.
Inga ändringar har gjorts här i alla fall.
Märkligt :d
Tfx9636fuGU
shut teh face
2016-08-18, 11:13
Det finns ingen med behörighet att tilldela någon annan sådana behörigheter.
Men .., hur kunde det blivit så? Någon som varit super-admin och sen gick och dog eller? :) Servern står väl någon stans i värsta fall, bara gå in och mecka i någon fil nånstans säkert. :)
King Grub
2016-08-18, 11:19
Fairing sålde ju Kolozzeum. Till en början var dom nya ägarna entusiastiska, men intresset verkade svalna rätt fort. Dom hade tekniker som skulle sköta allt som hade med kodningen av forumet att göra. Nu är det dock snart ett halvår sedan någon därifrån ens varit inloggad på forumet, och kontaktförsök har mötts med massiv tystnad. Och innan dom loggade ut togs våra adminbefogenheter bort.
Märkligt :d
Märkligt är det inte direkt, /v/video_id (flash) videorna som forumets inbäddningsfunktion använder funkar igen.
Trodde tidigare flash länkarna kanske inte var tillgängliga för att de valt att sluta stödja flash, men tydligen är så inte fallet.
Är det någon som testat att ha en extern usb 3 hårddisk inkopplad och i princip använda den istället för en intern.
Har inte riktigt plats att installera en normal hårddisk, men skulle gärna ha en extra hårddisk till lagring av till exempel saker som jag laddar ner, och när jag packar upp "hyrfilmer" etc.
För längre tids lagring kan jag använda NASen.
Fungerar detta, eller blir det helt för långsamt?
shut teh face
2016-08-18, 14:34
Fairing sålde ju Kolozzeum. Till en början var dom nya ägarna entusiastiska, men intresset verkade svalna rätt fort. Dom hade tekniker som skulle sköta allt som hade med kodningen av forumet att göra. Nu är det dock snart ett halvår sedan någon därifrån ens varit inloggad på forumet, och kontaktförsök har mötts med massiv tystnad. Och innan dom loggade ut togs våra adminbefogenheter bort.
Det låter ju inte alls bra.
:confused:
Kallsone
2016-08-21, 17:06
Min dator hänger sig några gånger om dagen. Den bara fryser och jag blir tvungen att starta om. Vet inte ens hur jag ska felsöka, får ingen bluescreen eller någon annan felkod.
Specs:
Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz
NVIDIA GeForce GTX 580
8GB RAM
Win10
shut teh face
2016-08-21, 18:18
Min dator hänger sig några gånger om dagen. Den bara fryser och jag blir tvungen att starta om. Vet inte ens hur jag ska felsöka, får ingen bluescreen eller någon annan felkod.
Specs:
NVIDIA GeForce GTX 580
8GB RAM
Win10
Kolla dina temperaturer, samt event viewe (loggboken?)
Hur håller ni rent i er dator på bästa sätt? Luft på burk funkar ju, men det blir ju ganska dyrt...
King Grub
2016-08-21, 18:35
En oljefri kompressor innebär en dyrare engångskostnad men kan användas många år.
Agitator
2016-08-21, 18:41
Öppnar upp burken någon gång per år och blåser ur den bara på balkongen oftast med hjälp av att vifta en tidning. Tryckluft är för dyrt. Oljefrikompressor som king grub nämner är ju ett alternativ. Men har man ingen annan användning för den direkt så känns det lite onödigt att köpa en.
Kallsone
2016-08-21, 19:10
Kolla dina temperaturer, samt event viewe (loggboken?)
Bästa sätt att kolla temperaturer? Kollat lite i loggen men det kommer inte upp något.
Någon enstaka gång har jag fått upp bluescreen där det står något om Hardware_Failure_något 0x0000000något.
shut teh face
2016-08-21, 19:14
Bästa sätt att kolla temperaturer? Kollat lite i loggen men det kommer inte upp något.
Någon enstaka gång har jag fått upp bluescreen där det står något om Hardware_Failure_något 0x0000000något.
Hwmonitor kan du ladda ned
De där felkoderna säger inte så mkt. Men slutar det på 5 kan de va ram minnet. Men behöver inte vara trasigt för det. Har du mkt damm i datorn?
Kallsone
2016-08-21, 19:56
Hwmonitor kan du ladda ned
De där felkoderna säger inte så mkt. Men slutar det på 5 kan de va ram minnet. Men behöver inte vara trasigt för det. Har du mkt damm i datorn?
Kollar tempen nu och CPU ligger på runt 35grader. Grafikkortet något högre, 38, men belastar inte datorn något nu.
Ja lite damm har jag men har nyligen rensat med luft på burk och det hjälpte inte. Jag hade win 7 tidigare och då var det tillslut att jag inte kunde använda datorn alls. Installerade win10 och nu händer det kanske 2-3 gånger om dagen.
FinnPower
2016-08-21, 20:50
Du har även tilläget H264 pluginen?
Ursäkta att jag inte svarade dig. Har varit bortrest några dagar.
Plötsligt funkar det. Hokus-pokus :confused:
vicarious
2016-08-22, 13:41
Får ibland detta felmeddelande i Chrome (denna gång var det på wowhead.com)
Error 503 Service Unavailable
Service Unavailable
Guru Meditation:
XID: 548779931
Varnish cache server
Är felet hos mig eller på webbsidan?
Specs:
NVIDIA GeForce GTX 580
8GB RAM
Win10
Jag fick tillbaka min dator precis från inets undersökning av min dator. Då jag hade samma problem... Svaret var processorn som var körd. Prova byta den om du har tillgång till en annan.
King Grub
2016-08-22, 14:56
När det gäller hårdvara är det dock väldigt ovanligt att det är processorn som går sönder. Det är mycket troligare att det är något annat.
Kallsone
2016-08-22, 16:17
Jag fick tillbaka min dator precis från inets undersökning av min dator. Då jag hade samma problem... Svaret var processorn som var körd. Prova byta den om du har tillgång till en annan.
Hmm, jag tvivlar på att det är processorn. Men vad vet jag. Jag har faktiskt ingen aning om hur jag skall felsöka det.
Kallsone
2016-08-22, 18:01
Vad har du för nätagg?
PSU Corsair TX 750W V2 /80+ Bronze
StarkaUlf
2016-08-22, 20:49
Någon som har tips på en billig skrivare som fungerar okej? Ska enbart användas till att skriva ut svartvitt.
PSU Corsair TX 750W V2 /80+ Bronze
Ok, det är ett bra nätagg. Är det gammalt?
Har du annan hårdvara att prova med? T.ex. ett annat grafikkort?
Kallsone
2016-08-23, 16:27
Ok, det är ett bra nätagg. Är det gammalt?
Har du annan hårdvara att prova med? T.ex. ett annat grafikkort?
Datorn köptes hösten 2011. Har tyvärr ingen annan hårdvara att prova med. :(
hahavaffan
2016-08-23, 21:31
Någon som har tips på en billig skrivare som fungerar okej? Ska enbart användas till att skriva ut svartvitt.Samsungs billigare laser. Har fortfarande inte bytt toner i min, och den är över 5 år gammal nu. Kostade 798kr. Finns antagligen med Wifi (AirPrint) nu för tiden, vilket jag önskar min hade så jag lätt kunde skrivit ut från iPhone osv.
Nordenator
2016-08-23, 21:46
Samsungs billigare laser. Har fortfarande inte bytt toner i min, och den är över 5 år gammal nu. Kostade 798kr. Finns antagligen med Wifi (AirPrint) nu för tiden, vilket jag önskar min hade så jag lätt kunde skrivit ut från iPhone osv.
This.
Jag köpte en Samsung Xpress SL-M2026W för runt två år sedan och den gör precis vad man behöver. Trådlös utskrift till ett väldigt billigt pris per ark. Även om man tar hänsyn till skrivarens kostnad betalar man från första sidan mindre än kronan per utskrift, vilket är rätt svårslaget.
Samsungs billigare laser. Har fortfarande inte bytt toner i min, och den är över 5 år gammal nu. Kostade 798kr. Finns antagligen med Wifi (AirPrint) nu för tiden, vilket jag önskar min hade så jag lätt kunde skrivit ut från iPhone osv.
Jag var nöjd med min samsung laserskrivare, tills det att några gummiringar i skrivaren torkade sönder och sen var hela skrivaren paj. Tog lite drygt fyra år.
Var den här serien.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3038098
StarkaUlf
2016-08-24, 05:02
Då lär det nog bli en Samsung! Tack för hjälpen :)
hahavaffan
2016-08-25, 15:35
Letar efter en produkt, om någon här kanske sett en sådan?
Problemet: Lurarna jag har på gymmet är inte trådlösa. Mobilen är för stor och otymplig för att ha i fickan. Därför vill jag ha en produkt som tar emot blåtandsljud från mobilen (som då kan ligga på golvet), och ger mig en 3,5mm-hörlursutgång. Tillräckligt liten för att ha i fickan. Finns det?
C h r i s
2016-08-25, 16:06
Letar efter en produkt, om någon här kanske sett en sådan?
Problemet: Lurarna jag har på gymmet är inte trådlösa. Mobilen är för stor och otymplig för att ha i fickan. Därför vill jag ha en produkt som tar emot blåtandsljud från mobilen (som då kan ligga på golvet), och ger mig en 3,5mm-hörlursutgång. Tillräckligt liten för att ha i fickan. Finns det?
Sony sbh20. Använder den själv och den är riktigt bra, vet inte om den säljs längre dock.
Tänkte skaffa VPN. Skulle behöva förslag på lämpliga, någon som har tips?
Tänkte skaffa VPN. Skulle behöva förslag på lämpliga, någon som har tips?
Läsvärd: https://thatoneprivacysite.net
Jag har bara provat OVPN typ 4månader men jag är bara nöjd. De erbjuder några timmars provperiod och jag tror att flera aktörer gör likadant.
Är det bara jag som har problem med att vissa program lägger sig under taskbaren i Windows 10 när man kör helskärmsläge? Photoshop i synnerhet är extremt påfrestande för mitt blodtryck:
http://i64.tinypic.com/2vn1id4.jpg
Nu har jag visserligen Windows 7 men det har börjat spöka så för mig också helt plötsligt, aldrig varit så tidigare.
Märkligt att det dykt upp på Windows 7 också. Hittade det här på adobes forum:
https://forums.adobe.com/message/8930147#8930147
Bara att vänta på en fix alltså. Kan ju hoppas att de även jobbar på att fixa Windows ink när de ändå håller på, men sån tur lär vi inte ha...
Vad finns det för bra metoder och program för att se över hur datorn mår?
Jag skulle behöva en upprfräschning.
Grub?
King Grub
2016-08-31, 09:05
Du kan inte kolla status på speciellt mycket hårdvara med mjukvara, men Aida64 är så komplett det blir. Kollar temperaturer på allt med temperatursensorer och SMART-status på alla diskar, t ex. Memtest för RAM.
Du kan inte kolla status på speciellt mycket hårdvara med mjukvara, men Aida64 är så komplett det blir. Kollar temperaturer på allt med temperatursensorer och SMART-status på alla diskar, t ex. Memtest för RAM.
Uttryckte mig knasigt kanske, tänkte mer mjukvarumässigt, typ CCleaner, kontrollera onödiga autostarter och dylikt.
Jag har även en bugg i W10 med shellexperiencehost.exe som gärna vill hänga sig och ta med sig en digital telefonväxel och outlook också.
Ingenting jag hittills lyckats hitta en lösning på
På min laptop har jag en knapp där det finns 4 tecken, överst >, underst <\|. Knappen funkar inte alls, hur tusan använder man den? Den är lokaliserad till vänster om vänsterpilen. Provat med shift,ctrl,alt,alt gr, fn osv men inget händer :/
Nordenator
2016-09-12, 16:57
På min laptop har jag en knapp där det finns 4 tecken, överst >, underst <\|. Knappen funkar inte alls, hur tusan använder man den? Den är lokaliserad till vänster om vänsterpilen. Provat med shift,ctrl,alt,alt gr, fn osv men inget händer :/
Det kanske behövs drivrutiner? På min gamla laptop funkade inte (alla?) funktionsknapparna utan drivrutiner.
mattilainen
2016-09-12, 19:49
Jag har beställt ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 för 4649 kr. Detta är ju otroligt prisvärt men jag hade innan tänkt köpa OC versionen. Dock är den svårare att få tag i och kostar ca 5200 kr. Skillnaden i klockhastigheter skiljer sig ju inte speciellt mycket och därför tänker jag att man kan klocka upp det själv med mjukvara. Vad tror ni? Självklart varierar det från kort till kort men det borde väl inte vara orimligt att nå samma klockhastigheter som OC-versionen?
Jag hade redan innan tänkt ett ASUS på grund av att fläktarna stängs av när kortet har under en viss temp.
Gör jag något dumt som köper detta kortet istället för OC-versionen eller kan jag lösa ungefärlig klockhastighet med mjukvara?
Det kanske behövs drivrutiner? På min gamla laptop funkade inte (alla?) funktionsknapparna utan drivrutiner.
Det där är ingen funktionsknapp utan en helt vanlig tangent för att göra tecknen '<', '>', '|' och '¦' (dvs för sig själv, med shift, med alt gr och till sist med alt gr och shift). Om den inte fungerar så känns det som om microbrytaren under knappen gått sönder.
galtasar
2016-09-13, 07:29
Jag har beställt ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 för 4649 kr. Detta är ju otroligt prisvärt men jag hade innan tänkt köpa OC versionen. Dock är den svårare att få tag i och kostar ca 5200 kr. Skillnaden i klockhastigheter skiljer sig ju inte speciellt mycket och därför tänker jag att man kan klocka upp det själv med mjukvara. Vad tror ni? Självklart varierar det från kort till kort men det borde väl inte vara orimligt att nå samma klockhastigheter som OC-versionen?
Jag hade redan innan tänkt ett ASUS på grund av att fläktarna stängs av när kortet har under en viss temp.
Gör jag något dumt som köper detta kortet istället för OC-versionen eller kan jag lösa ungefärlig klockhastighet med mjukvara?
Kör på, du kan fix upp klocken en del.
Dessutom så lär du knappast märka skillnaden när du spelar.
Tänker uppgradera min gpu och är sugen på ett gtx 1080.
Kommer min processor att klara av det? Intel core i5 4670 3.4 ghz. Kommer jag märka någon skillnad i prestanda emot om jag skaffar gtx 1070?
shadowfire
2016-09-19, 08:00
Är inne och söker i olika techforum, men har inte hittat något om felet.
Sedan några veckor tillbaka så beter sig sökmotorn i chrome-browsern sig märkligt.
Drar jag in en redan känd adress så poppar den websiten direkt, men drar jag in något nytt där den normalt nyttjar googlesökningen, så står den bara och tuggar rätt så länge. Sedan kommer ett felmeddelande i browsern, men jag hinner inte se det felmeddelandet för i samma veva som det kommer upp så växlar den sekundsnabbt fram till sidan jag sökte. Det är precis som att det blir en timeout, men i själva browsern. Exakt samma sökning i firefox eller ie är inga problem alls, så det är bara chrome.
Inga plugins/tillägg aktiverade, browsern omstartad och cache osv rensad.
Någon som vet något om fenomenet?
Hej!
Har problem med min internethastighet, kablat.
Har 250mbit och det får jag ut på mitt 5ghz trådlösa nät men via datorn så får jag ut endast ca 70~80mbit.
Har fått routern utbytt av Telia och kört med nya kablar.
Har senaste drivrutinerna till nätverkskortet, eller iaf verktyget för asus z97-a moderkort säger det iaf..
Vad kan man göra?
EDIT: Omstart av datorn och vips 300mbit/s. Det har varit så tidigare, det funkar, sen sjunker det helt bara nångång
Ska börja studera till våren och tänkt köpa en ny 13" laptop för smidighetens skull. Har tänkt docka den hemma på skrivbordet för att koppla på större skärm och tangentbord/mus.
Kommer att använda den mestadels till skriva, läsa och en och annan youtube film. Kommer inte spela eller göra någon videoredigering. Har tittat runt på skärmar (runt 24") och det skiljer en hel del i pris på de olika, kommer det vara någon större skillnad om man går för en lite billigare för mina behov? Har sökt runt lite men folk skriver mest om bästa gaming-skärmen än bästa office-skärmen.
Datorn kommer bli en macbook eller asus/acer.
Ska börja studera till våren och tänkt köpa en ny 13" laptop för smidighetens skull. Har tänkt docka den hemma på skrivbordet för att koppla på större skärm och tangentbord/mus.
Kommer att använda den mestadels till skriva, läsa och en och annan youtube film. Kommer inte spela eller göra någon videoredigering. Har tittat runt på skärmar (runt 24") och det skiljer en hel del i pris på de olika, kommer det vara någon större skillnad om man går för en lite billigare för mina behov? Har sökt runt lite men folk skriver mest om bästa gaming-skärmen än bästa office-skärmen.
Datorn kommer bli en macbook eller asus/acer.
Använder min dator till "vanliga" grejer och att kolla film/serier på, till detta duger 18.5" skärmen jag köpte alldeles utmärkt.
Tap3worm
2016-09-25, 13:28
Hej,
Håller på att bli tokig här. Får BSOD alltför ofta med följande felmeddelande: "Thread Stuck In Device Driver". Har googlat runt som en dåre och försökt lösa problemet. Det generella tipsen från googlandet säger: uppdatera samtliga drivrutiner (inklusive BIOS) alternativt reseta BIOS. Har gjort detta. Har nu försökt komma i kontakt med ASUS samt Gigabyte (angående fel på grafikkort respektive moderkort). Än så länge hänvisar de bara till varandra. I väntan på vidare svar från dem så tänkte jag kolla med er här om ni har erfarenhet av problemet eller har tips på vad det kan bero på?
Det inträffar oftast efter att jag har stängt ner något lite mer krävande program så som spel, Photoshop, CAD-program eller liknande och jag då ska öppna webläsaren eller file explorer. Får sällan problem när jag väl är inne i ett spel (även om det händer).
Något tips på hur problemet kan lösas?
Edit: Glömde skriva med komponenterna i datorn:
Processor: Intel core i7 4790k
GPU: ASUS Radeon R9 290 4GB DirectCU II OC
Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-SLI S-1150 ATX
RAM: HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB Black
Nätaggregat: Cooler Master G650M, 650W PSU
HDD: HyperX Fury SSD 240GB 2,5" + Kingston 120GB SSD + Samsung 1TB
Hej,
Håller på att bli tokig här. Får BSOD alltför ofta med följande felmeddelande: "Thread Stuck In Device Driver". Har googlat runt som en dåre och försökt lösa problemet. Det generella tipsen från googlandet säger: uppdatera samtliga drivrutiner (inklusive BIOS) alternativt reseta BIOS. Har gjort detta. Har nu försökt komma i kontakt med ASUS samt Gigabyte (angående fel på grafikkort respektive moderkort). Än så länge hänvisar de bara till varandra. I väntan på vidare svar från dem så tänkte jag kolla med er här om ni har erfarenhet av problemet eller har tips på vad det kan bero på?
Det inträffar oftast efter att jag har stängt ner något lite mer krävande program så som spel, Photoshop, CAD-program eller liknande och jag då ska öppna webläsaren eller file explorer. Får sällan problem när jag väl är inne i ett spel (även om det händer).
Något tips på hur problemet kan lösas?
Edit: Glömde skriva med komponenterna i datorn:
Processor: Intel core i7 4790k
GPU: ASUS Radeon R9 290 4GB DirectCU II OC
Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-SLI S-1150 ATX
RAM: HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB Black
Nätaggregat: Cooler Master G650M, 650W PSU
HDD: HyperX Fury SSD 240GB 2,5" + Kingston 120GB SSD + Samsung 1TB
Betyder att din dator hänger sig i drivrutinen till något och detta något är troligen grafikkortet så det är antingen en bugg i dina grafikkortsdrivrutiner eller så är det fel på själva grafikkortet.
Tap3worm
2016-09-26, 07:30
Betyder att din dator hänger sig i drivrutinen till något och detta något är troligen grafikkortet så det är antingen en bugg i dina grafikkortsdrivrutiner eller så är det fel på själva grafikkortet.
Vet att kortet är känt för att jobba i höga temperaturer. Har tweakat lite i MSI afterburner för att se om det gör någon skillnad med en mer aggressiv fläkt-kurva. Fick inga crashar igår kväll, men det behöver inte betyda något.... Avvaktar och ser.
Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Flera av de senaste årets utgåvor av Nvidiadrivrutiner orsakade att min dator hängde sig. Bytte tillbaka till en äldre version 21.21.13.6909 från 1/08/2016 och då löste det sig.
Ja drivrutiner till moderna grafikkort är avancerade bestar. Brukar ligga på runt 200000 rader kod per kort.
Jag sitter med en stor Andersson-TV sedan några år tillbaka. Kör ofta HDMI från datorn till TV:n när jag ser tex. film. Ljudet pallar dock inte riktigt så det börjar "skorra" och det är inte så kul.
Är det möjligt att köpa några datorhögtalare och kolla in mig på eller krävs det lite mer specifika grejer? 2.0 skulle räcka bara jag får bättre ljud utan att det spårar.
Jag sitter med en stor Andersson-TV sedan några år tillbaka. Kör ofta HDMI från datorn till TV:n när jag ser tex. film. Ljudet pallar dock inte riktigt så det börjar "skorra" och det är inte så kul.
Är det möjligt att köpa några datorhögtalare och kolla in mig på eller krävs det lite mer specifika grejer? 2.0 skulle räcka bara jag får bättre ljud utan att det spårar.
Köp ett par aktiva högtalare och ställ bredvid tv:n så får du helt okej ljud. Koppla in via 3.5 mm uttag.
Absolut, men du kommer behöva koppla in dom i datorn. Sen får man ställa om så högtalarna är default device typ.
King Grub
2016-09-30, 07:22
Det här måste väl vara ett klipp?
https://www.dustinhome.se/product/5010977498/nighthawk-x4s-r7800
https://www.dustinhome.se/product/5010977498/nighthawk-x4s-r7800
Ja, onekligen.
hahavaffan
2016-09-30, 07:47
https://www.dustinhome.se/product/5010977498/nighthawk-x4s-r7800Absolut! Haft den på bevakning senaste halvåret, och den ligger kring 2500kr annars. Inte 3200 som Dustin kryddat det till dock.
King Grub
2016-09-30, 07:49
Jag beställde ett exemplar. Inte för att jag har problem nu, men den där är ett stort steg upp och till det priset var det oemotståndligt.
Jag beställde ett exemplar. Inte för att jag har problem nu, men den där är ett stort steg upp och till det priset var det oemotståndligt.
Blev lite sugen också..
galtasar
2016-09-30, 10:15
Absolut! Haft den på bevakning senaste halvåret, och den ligger kring 2500kr annars. Inte 3200 som Dustin kryddat det till dock.
Den är grym. köp.
Funderar på denna uppgradering. Vill helt enkelt kunna spela nya spel i 60fps 1080p. Valet av gtx 1060 modell gick jag mest efter hur tystgående de är.. denna ska kunna vara helt silent när man inte använder datorn.
Några invändningar?
http://i.imgur.com/eSXaAP6.png
Hoppet mellan 1060 och 1070 är enormt i form av prestanda, medan samma skillnad är mycket mindre mellan 970 och 1060. Har du möjlighet att tänja budgeten, eller törs du köpa förra generationen för en mycket billigare peng?
Funderar på denna uppgradering. Vill helt enkelt kunna spela nya spel i 60fps 1080p. Valet av gtx 1060 modell gick jag mest efter hur tystgående de är.. denna ska kunna vara helt silent när man inte använder datorn.
Några invändningar?
http://i.imgur.com/eSXaAP6.png
Jag själv slog till på ett Asus dual 1070 från net8onet för 4190. Jag hade kört på det istället för ditt val. Eller så hade jag kört på 3gb modellen och sparat 1400 kr. (2200 kostar det och det är inte värt så mycket för de 5% extra kräm man får i 6 gb versionen IMO. Finns tester på nätet och skillnaden i 1080p är mycket liten.)
Hoppet mellan 1060 och 1070 är enormt i form av prestanda, medan samma skillnad är mycket mindre mellan 970 och 1060. Har du möjlighet att tänja budgeten, eller törs du köpa förra generationen för en mycket billigare peng?
Jag själv slog till på ett Asus dual 1070 från net8onet för 4190. Jag hade kört på det istället för ditt val. Eller så hade jag kört på 3gb modellen och sparat 1400 kr. (2200 kostar det och det är inte värt så mycket för de 5% extra kräm man får i 6 gb versionen IMO. Finns tester på nätet och skillnaden i 1080p är mycket liten.)
Tack för svaren. Har kollat lite benchmarks på 1070 vs. 1060 nu och det verkar faktiskt som att det kan vara värt att kliva upp ett steg.
4190 kr var ju inte så mycket dyrare än den modell jag redan tittat på. Hur är ljudnivån tycker du? Särskilt när man inte spelar.
För att närmare specificera min fråga: har Asus dual 1070 ett silent mode där fläktarna stannar helt om temperaturen är <60c?
Tack för svaren. Har kollat lite benchmarks på 1070 vs. 1060 nu och det verkar faktiskt som att det kan vara värt att kliva upp ett steg.
4190 kr var ju inte så mycket dyrare än den modell jag redan tittat på. Hur är ljudnivån tycker du? Särskilt när man inte spelar.
Jag får det nästa vecka så kan ej svara, vet ej hur känslig jag är heller. Deet verkar vara lite av ett lotteri det där med coil whine ect, men det finns en youtube video här där de belyser ljudnivåerna under ilde och stress.
tneld4S7NgU
Kan inte svara på det, tyvärr. Jag sitter på ett Gigabyte 970 som lever om rätt rejält. Fast min mekaniska hårddisk är fortfarande den mest högljudda.
För att närmare specificera min fråga: har Asus dual 1070 ett silent mode där fläktarna stannar helt om temperaturen är <60c?
Såvitt jag vet, ja. Kolla alltid produktbeskrivningar. Även Sweclockers (http://www.sweclockers.com/) förtjänar en grundlig titt, då dom har recensioner eller forumdiskussioner gällande alla specifika frågor.
Det verkar inte som att det har nåt silemnt mode på det jag läst, här finns lite user reviews från newegg.
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814126119
"with peaking in Witcher3 at 71 with a linear fan speed slope 10% at 45c to 100% at 80.
-Silent when not in decent use, and at about 50% fan is when it can heard above the case fans in my Antec 902
-only slightly longer than my old card allows it to not interfere with cable management
-came with rubber socket protectors in each video output port
Cons: -more games, less studying.
-at the highest fan setting, it might be considered loud by some, but in my case it never got too hot really to warrant that."
beror nog lite på vad man har för chassi och hur bra ljudisolerat det är. mitt ska in i ett r4 define som har ordentligt med fläktar så jag tror och hoppas att jag inte störs av nåt ljud.
FÖ, jag behöver ett wifi kort till min dator, duger det här? Jag har endast interent från telefonen nämligen och använder den som hotspot, och moderkortet (asus maximus hero 7) har ej wifi eller bluetooth,.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/natverkskort/intel-dual-band-wireless-ac-7260/212166.8970/
finns det billigare?
King Grub
2016-10-02, 12:35
MSI 1070 Gaming X är knäpptyst.
MSI 1070 Gaming X är knäpptyst.
Fast Sweclockers tycker den ligger lite under Asus och Gainwards varianter. Skillnaden lär dock vara hårfin.
FÖ, jag behöver ett wifi kort till min dator, duger det här? Jag har endast interent från telefonen nämligen och använder den som hotspot, och moderkortet (asus maximus hero 7) har ej wifi eller bluetooth,.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/natverkskort/intel-dual-band-wireless-ac-7260/212166.8970/
finns det billigare?
Jag använder mig av Netgear WNDA3100v3 för wifi hemma (externt kort). Tycker det funkar bra för mina syften, och det du länkat till är snabbare än mitt. Så det borde räcka till? Ungefär samma pris också.
King Grub
2016-10-02, 13:00
Fast Sweclockers tycker den ligger lite under Asus och Gainwards varianter. Skillnaden lär dock vara hårfin.
Frågan var ju nivån under en viss temperatur. Eftersom fläktarna stannar tvivlar jag på att några andra korts fläktar stannar mer.
Det verkar inte som att det har nåt silemnt mode på det jag läst
Läste just detta på Sweclockers: http://www.sweclockers.com/forum/post/16404520
"Goda nyheter! Vi kommer att släppa nya vBIOS för Dual-korten nästa vecka som har semipassiv kylning"
Såå det lutar nog mot ett Dual kort trots allt. The price is right.
"Goda nyheter! Vi kommer att släppa nya vBIOS för Dual-korten nästa vecka som har semipassiv kylning"
Trevligt!
Den slutgiltiga listan blev:
http://i.imgur.com/FerkCfP.png
+799 kr för 16GB DDR4 minne från en annan webshop.
Tack för hjälpen!
Jag använder mig av Netgear WNDA3100v3 för wifi hemma (externt kort). Tycker det funkar bra för mina syften, och det du länkat till är snabbare än mitt. Så det borde räcka till? Ungefär samma pris också.
HIttad3 det här istället som borde täcka mina behov!
https://www.inet.se/produkt/5420035/intel-wlan-module-ac-3160-m-2-ngff?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt
Någon här som har bra koll på Microsoft Edge? Jag börjar få spader på den då det ständigt dyker upp problem med att ladda vissa sidor, och många sidor kraschar/hänger sig (som Facebook).
Såhär funkar exempelvis Youtube. Den laddar normalt om man går fram en sida och sen tillbaka.
http://oi63.tinypic.com/3a62o.jpg
Glöm inte att du får Gears of war 4 gratis!
Jag är på jakt efter ngn bookmark-hanterare (till chrome), där man kan sätta flera tags eller labels på en sparad länk. Det verkar ju finnas ett flertal add-on men en rekommendation hade varit trevligt.
Någon här som har bra koll på Microsoft Edge? Jag börjar få spader på den då det ständigt dyker upp problem med att ladda vissa sidor, och många sidor kraschar/hänger sig (som Facebook).
Såhär funkar exempelvis Youtube. Den laddar normalt om man går fram en sida och sen tillbaka.
http://oi63.tinypic.com/3a62o.jpg
Finns en enkel lösning, byt till chrome eller firefox.
Nej, det är ingen lösning utan en helt onödig kommentar.
Med macOS Sierra och Safari blockas ju Flash automatiskt och man maste gora ett medvetet val att aktivera det, vilket jag helt klart uppskattar.
MEN - jag lyckas inte aktivera det pa shl.se och nhl.com - tva av de fa sidor jag faktiskt behover Flash till. Oavsett om jag testat tillfalligt aktivera eller permanent gora det tillgangligt sa fungerar det inte. Ar det nagon annan som haft problem dar och lyckats losa det? Fungerar fint pa Kolozzeum, utover det kommer jag inte ihag att jag behovt Flash sedan jag uppdaterade till Sierra vid launch. :p
Vad kör ni för tangentbord?
Har ett som funkar men börjar bli lite trött. Aldrig ägt ett mekaniskt. Tips people
Har ett som funkar men börjar bli lite trött. Aldrig ägt ett mekaniskt. Tips people
Dom flesta mekaniska om man väljer de specifika brytare du vill ha så kommer dom kännas väldigt lika. Handlar mer om design och sånt annars.
Personligen gillar jag ducky för dom gör TKL tbord (utan numpad osv).
Men om du t.ex. vill ha bruna brytare så hade jag bara kollat vilka tbord har bruna brytare och välja det som jag tycker ser snyggast ut/bäst pris.
Ett sånt här, fast innan det fick en Fnatic-logga och blev 300Kr dyrare.
https://www.komplett.se/product/888401/datorutrustning/mustangentbord/gamingtangentbord/fnatic-rush-gaming-tagentbord-blaa#
Mycket nöjd med det.
Cool. Bäst i test är väl typ k70 el va fan det heter. Corsair.
Men extremt dyrt. Måste nog dra till e affär å känna lite på mekaniska tangentbord. Se vilka switchar osv som passar mig bäst
Försöker föra över lite bilder och filmer från min iphone till datorn, men datorn reagerar inte i överhuvud taget på att jag ansluter telefonen till datorn med usb-kabeln. Har prövat att koppla in ett usb-minne till samma usb-port och det fungerar så det är inte fel på porten.
Telefonen reagerar inte heller när jag kopplar in den i datorn. Den börjar inte ladda och jag får inte frågan "lita på datorn".
Jag är för övrigt säker på att kabeln fungerar som den ska för den fungerar på jobbdatorn (men den är superlåst pga paranoid arbetstgivare så kan inte föra över filer via den datorn). Det har fungerat att föra över filer från telefonen till privata datorn förut.
What gives?
Drömmen:
http://www.kinesis-ergo.com/wp-content/uploads/2016/08/kb600lf-angled-cc-510x344.jpg
Försöker föra över lite bilder och filmer från min iphone till datorn, men datorn reagerar inte i överhuvud taget på att jag ansluter telefonen till datorn med usb-kabeln. Har prövat att koppla in ett usb-minne till samma usb-port och det fungerar så det är inte fel på porten.
Telefonen reagerar inte heller när jag kopplar in den i datorn. Den börjar inte ladda och jag får inte frågan "lita på datorn".
Jag är för övrigt säker på att kabeln fungerar som den ska för den fungerar på jobbdatorn (men den är superlåst pga paranoid arbetstgivare så kan inte föra över filer via den datorn). Det har fungerat att föra över filer från telefonen till privata datorn förut.
What gives?
Visade sig vara att drivrutinen var korrupt. Ominstallerade den och nu fungerar det.
mattilainen
2016-10-05, 21:07
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41TOc8nO2TL.jpg
Mitt första var detta, ett gammalt vitt tangentbord som jag hade i många år. Tyvärr spillde jag cola över det och fick köpa nytt. Blev därför likadant tangentbord fast nyare modell. Har hittills lyckas göra sönder tre st så jag är inne på mitt fjärde nu. Alla gånger har jag spillt cola över det. Trots jag varit snabb att dra ur strömmen, tvättat av med vatten och låtit torka så har det direkt kortslutit och bränt vissa banor så bokstäverna blir andra eller massa andra.
Heter Microsoft ergonomic keyboard.
https://media.dustin.eu/image/21477/960/720/microsoft-natural-ergonomic-keyboard-4000---tangentbord---internationell-engelska.jpg
Jockefoten
2016-10-06, 18:38
Happy Hacking Pro 2. Topre-brytare.
https://hbfs.files.wordpress.com/2009/02/happy-hacking-keyboard-profile.jpg
Ducky Shine 2 TKL. Cheery MX Blue.
http://i.imgur.com/Du4bKYb.jpg
Hehe jag har 4 logitechs och ett asus... ett microsoft också som säljs i helgen =P...
Bla:
http://images.pricerunner.com/product/image/1554098520/Logitech-Illuminated-Living-Room-Keyboard-K830.jpg
https://media.dustin.eu/image/32765/400/320/logitech-dinovo-edge---tangentbord-finska-svenska.jpg
Nästa gång köper jag ett tangentbord med inbyggd skärm också...
http://3.bp.blogspot.com/-3-r_XE08W2o/TcRe2fZBXBI/AAAAAAAAATk/R8rK0NMULU4/s1600/tg.jpg
Gammalt dell, pappa tog med det från jobbet när jag var kanske 12 år, har hållit i 14 år sedan dess *flex*
http://www.altechco.com/images/Dell%20RT7D30.JPG
King Grub
2016-10-07, 18:45
http://www.sweclockers.com/nyhet/22757-nvidia-geforce-gtx-1070-med-gddr5-fran-micron-dras-med-minnesproblem
Jag kollade just mitt 1070 och drog en lättnadens suck när jag såg Samsung i stället för Micron.
Cool. Bäst i test är väl typ k70 el va fan det heter. Corsair.
Men extremt dyrt. Måste nog dra till e affär å känna lite på mekaniska tangentbord. Se vilka switchar osv som passar mig bäst
Just nu har jag Logitech ultra flat, tror de inte säljs något mer. Mina sånna t-bord har varit för hållbara.
http://www.inet.se/files/img/max/6101364_2.png
Min laptop jag haft några år nu verkar ha gett upp på riktigt nu, fläkten har varit ordentligt surrig när man sett på film. Nu när jag streamade fick jag bluescreen och den kan inte starta förrutom i felsäkert läge. Kasta?
Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Just nu har jag Logitech ultra flat, tror de inte säljs något mer. Mina sånna t-bord har varit för hållbara.
[.IMG]http://www.inet.se/files/img/max/6101364_2.png[/IMG]
Har haft ett sånt, och flera andra med liknande tangenter. Bland annat ett Apple-tangentbord.
Min syn på det hela är att när man väl hittat sin egen mekaniska brytare går man aldrig tillbaka. Med betoning på sin egen. Jag hatar röda, svarta och bruna MX. Jävla bajs, om du frågar mig. Blåa MX däremot, det är min grej.
Om det inte kommer något bättre eller jag är tvungen att byta kommer jag aldrig göra det.
Vad jag försöker säga är alltså att ni som rekommenderar annat än mekaniska brytare har helt åt helvete fel. ;)
Oj, råkade citera fel inlägg, skulle bara svara på vilket tangentbord jag använder just nu. Rekommenderar inte det jag skrev. Har funderat på ett Tesoro Gram själv.
http://www.sweclockers.com/nyhet/22757-nvidia-geforce-gtx-1070-med-gddr5-fran-micron-dras-med-minnesproblem
Jag kollade just mitt 1070 och drog en lättnadens suck när jag såg Samsung i stället för Micron.
Tydligen är det inte micron chipen i sig som är undermåliga, utan sättet kortet skickar ström till dem, Nvidia jobbar på en biosuppdatering som skall fixa problemet. Håller tummarna, då mitt nyinköpta palit gamerock med största sannolikhet har Micron. :cryout:
King Grub
2016-10-07, 20:37
Ja, jag såg det, men jag slipper oroa mig med mina Samsung. Bara dom inte börjar brinna eller exploderar i stället. :P
C h r i s
2016-10-07, 23:29
Vad får ni för oc på era 1070? Ligger stabilt på 2100mhz core och 9000mhz på minnet, ligger kring 63c under load. Inte testat högre på core, minnet verkar ge med sig kring +550, samsung här också. (Evga superclocked)
Eftersom jag fick ett 1070 med Micron-minne, och jag läste att de egentligen bara är gjorda för att klara 8000 mhz (står i Microns officiella data sheet) så har jag faktiskt underklockat kortet lite från 8008 mhz stock till 7968 mhz. Bara för att vara på den säkra sidan.
Allt fungerar som det ska än så länge. Vi får se vad folk som haft problem rapporterar när nya vbios kommer ut. Men med tanke på att alla spel jag testat klarar 60 fps även underklockat en aning så har jag i dagsläget inget behov av att pusha kortet till gränsen direkt (spelar på en 52" 1080p TV i 60 hz).
Eftersom jag fick ett 1070 med Micron-minne, och jag läste att de egentligen bara är gjorda för att klara 8000 mhz (står i Microns officiella data sheet) så har jag faktiskt underklockat kortet lite från 8008 mhz stock till 7968 mhz. Bara för att vara på den säkra sidan.
Allt fungerar som det ska än så länge. Vi får se vad folk som haft problem rapporterar när nya vbios kommer ut. Men med tanke på att alla spel jag testat klarar 60 fps även underklockat en aning så har jag i dagsläget inget behov av att pusha kortet till gränsen direkt (spelar på en 52" 1080p TV i 60 hz).
det släpptes en bios till palit nu, men du köpte dual eller? Det lär komma ett t ill dem när som helst.
det släpptes en bios till palit nu, men du köpte dual eller? Det lär komma ett t ill dem när som helst.
Jepp. Jag håller koll på Asus forum. https://rog.asus.com/forum/showthread.php?87773-ASUS-Strix-1070-ALL-Using-Micron-Memory-ICs&p=611562&viewfull=1#post611562
Får väl se när det dyker upp.
Installerade den senaste uppdateringen på min dator, och nu är hela bakgrunden helt svart utan ikoner och menyer osv. Det går fortfarande att starta program genom aktivitetshanteraren. Har testat att starta om flera gånger men icke. Vad fan gör jag åt detta? :confused:
Min update stannar på 99% bara. Riktigt störigt.
Agitator
2016-10-10, 13:04
Installerade den senaste uppdateringen på min dator, och nu är hela bakgrunden helt svart utan ikoner och menyer osv. Det går fortfarande att starta program genom aktivitetshanteraren. Har testat att starta om flera gånger men icke. Vad fan gör jag åt detta? :confused:
Vad pratar du om?
Windows update?
Högerklickar på windows knappen (windows 10) och välj system.
Är windows aktiverad enligt texten längst ner i system?
Min update stannar på 99% bara. Riktigt störigt.
Snacka om cocktease! *spy**gah!*
Vilket kort har du, och vilka minnen satt i?
En gamingskärm för ca 2500, vad bör man köpa ?
Inte 100 koll själv, men jag tycker bannemej de flesta går över/ kör asus skärmar numera...prisvärda...
Vad pratar du om?
Windows update?
Högerklickar på windows knappen (windows 10) och välj system.
Är windows aktiverad enligt texten längst ner i system?
Windows update ja. Kan inte ens få fram windowsknappen. Hur kommer jag åt system på annat sätt?
Fastback
2016-10-10, 22:22
Jag kör på Asus VG248QE och är väldigt nöjd. Rekommenderas.
Fastback
2016-10-10, 22:29
För att starta explorer så trycker du win+r och skriver in "explorer.exe"
Men om problem är varje gång du startar datorn kan du testa att göra en systemåterställning.
Om det inte löser ditt problem kan du köra systemfilsgranskaren genom att skriva in "sfc /scannow" i kommandotolken. :)
För att starta explorer så trycker du win+r och skriver in "explorer.exe"
Win + r funkar ej heller. :( Hur kommer jag åt kommandotolken?
Hade du en piratad version av Windows?
vicarious
2016-10-11, 12:51
Om du spelar fps, köp en med 120-144 Hz i uppdateringsfrekvens. Annars skulle jag sikta på en IPS-skärm för bättre färgåtergivning.
galtasar
2016-10-11, 13:25
Nä.
testat ctr+alt+del och sen task manager > file > run new task ?
testat ctr+alt+del och sen task manager > file > run new task ?
Händer ingenting. Går det att få igång kommandotolken via kontrollpanelen?
Windows update ja. Kan inte ens få fram windowsknappen. Hur kommer jag åt system på annat sätt?
Har inte läst alla dina inlägg, men om du inte ser de vanliga ikonerna på skärmen så kan det vara så att datorn ser eventuell annan skärm som du har inkopplad, t.ex. en TV, som primära skärm, även om den för tillfället är avstängd. Då ser du bara utökat skrivbord på den sekundära skärmen. Men är det så att du får upp alla fönster på skärmen, t.ex. aktivitetshanteraren när du kör ctrl+alt+del, så är det inte det problemet du har.
Men får du inte upp några fönster så är det för att dom öppnas på primära skärmen istället. Enkelt sätt att kolla det på är ju att högerklicka på skrivbordet och välja skärmupplösning/anpassning och se om du får upp det på din nuvarande skärm eller inte.
Hade lite bråttom så ville skriva inlägget innan jag ska iväg så kan tänkas att detta inte alls är det du har problem med. :P
Japp, det går fortfarande att få upp alla fönster (denna webbläsaren, aktivitetshanteraren, kolozzeum tacka gud osv), men bakom det är skrivbordet helt kolsvart utan windowspanel och alla ikoner. Högerklicka på det svarta skrivbordet funkar inte heller. Jävla uppdateringar. :laugh:
Japp, det går fortfarande att få upp alla fönster (denna webbläsaren, aktivitetshanteraren, kolozzeum tacka gud osv), men bakom det är skrivbordet helt kolsvart utan windowspanel och alla ikoner. Högerklicka på det svarta skrivbordet funkar inte heller. Jävla uppdateringar. :laugh:
Har inte läst om du fått detta tips men starta Explorer manuellt genom aktivitetshanteraren.
Kör ctrl + alt + delete , sedan "arkiv" eller "file" beroende på svenska eller engelska. Ny aktivitet , skriv Explorer.
Har inte läst om du fått detta tips men starta Explorer manuellt genom aktivitetshanteraren.
Kör ctrl + alt + delete , sedan "arkiv" eller "file" beroende på svenska eller engelska. Ny aktivitet , skriv Explorer.
Funkar inte heller. Händer ingenting när jag klickar 'ny aktivitet'.
Ok, men har du någon annan skärm/TV/AV-receiver kopplad till datorn för tillfället? Om du har det, testa att koppla ur den för att se hur det blir då.
Funkar inte heller. Händer ingenting när jag klickar 'ny aktivitet'.
Körs processen Explorer.exe överhuvudtaget?
Körs processen Explorer.exe överhuvudtaget?
Inte vad jag ser på aktivitetshanteraren. Försökte leta fram kommandotolken så att jag kan starta explorer men det är lite svårt utan windowspanelen/startmenyn. Windowsknappen + r har jag testat.
Fastback
2016-10-11, 13:56
Win + r funkar ej heller. :( Hur kommer jag åt kommandotolken?
Testa systemåterställning och/eller "sfc /scannow" :)
Vad gjorde du när felet inträffade? Laddade ner något? Klickade på någon länk?
Edit: testa om det fungerar att i aktivitetshanteraren hålla inne ctrl när du trycker på "ny aktivitet". Det är ett annat sätt att starta kommandotolken.
Det var Windows eller HP update som gjorde att skiten krashade, lol. Nu ser jag förresten att explorer.exe körs om jag går in på aktivietshanteraren -> information.
Får testa systemåterställning då.
King Grub
2016-10-11, 14:03
Hade du kört en format c: direkt så hade du varit klar för många timmar sedan. :P
Hade du kört en format c: direkt så hade du varit klar för många timmar sedan. :P
Samma som systemåterställning? Kan inte komma åt kommandotolken nämligen.
King Grub
2016-10-11, 14:07
När, man startar datorn med installationsmedian i. Man förlorar all information. Men jag förstår inte varför folk inte speglar sina system regelbundet. Då är man up and running igen en kvart efter den värsta katastrof.
Kan inte komma åt kommandotolken nämligen.
Testat browsa fil systemet via webbläsaren? bara skriva in file:///C:/Windows/System32/ i webbläsaren och navigera till cmd.exe, ladda ned och exekvera.
(Om din webbläsare stöder det dvs, det gör t.ex Chrome & Firefox)
Testat browsa fil systemet via webbläsaren? bara skriva in file:///C:/Windows/System32/ i webbläsaren och navigera till cmd.exe, ladda ned och exekvera.
Gjorde som du sade och laddade ned cmd.exe, då öppnas kommandotolken. Vad skriver jag in nu?
Men jag förstår inte varför folk inte speglar sina system regelbundet.
Ah, ska göra det nästa gång haha.
När, man startar datorn med installationsmedian i. Man förlorar all information. Men jag förstår inte varför folk inte speglar sina system regelbundet. Då är man up and running igen en kvart efter den värsta katastrof.
Det behövs alltså en skiva? Datorn var köpt ny med allt installerat och jag tror inte man fick någon till. Eller så har jag slarvat bort den. *facepalm*
Gjorde som du sade och laddade ned cmd.exe, då öppnas kommandotolken. Vad skriver jag in nu?
Beror på vad du vill göra, om du vill testa reparera systemfiler med sfc /scannow så behöver du först hitta ett sätt att köra cmd som administrator vilket du troligen kan hitta flera sätt att göra.
Om du har gjort någon systemåterställningspunkt att gå tillbaka till kan du använda rstrui.exe för att göra en systemåterställning.
Vad speglar du med för programvara?
Detta är kanske nåt jag borde börja med. Jag ska ikväll installera min nya dator och har en ssd på 240 gb som systemdisk samt en firecuda på 2 tb som lagringmedia. Kan dessa användas för spegling?
Agitator
2016-10-11, 19:36
cero högerklicka på skrivbordet, vad händer då? Får du upp en meny då?
Vad händer när du trycker windows knappen + tab?
Starta om datorn och tryck på F8 knappen varannan sekund typ efter du ser att den startat. Så får du upp en meny. Starta alternativet felsäkert läge (med nätverk om det alternativet finns )och rapportera.
King Grub
2016-10-11, 19:43
Easus är gratis och bra.
http://www.easeus.com/backup-software/tb-free.html
cero högerklicka på skrivbordet, vad händer då? Får du upp en meny då?
Vad händer när du trycker windows knappen + tab?
Starta om datorn och tryck på F8 knappen varannan sekund typ efter du ser att den startat. Så får du upp en meny. Starta alternativet felsäkert läge (med nätverk om det alternativet finns )och rapportera.
De första två sakerna fungerar ej, händer ingenting. Ska testa det med felsäkert läge, tackar.
Om du spelar fps, köp en med 120-144 Hz i uppdateringsfrekvens. Annars skulle jag sikta på en IPS-skärm för bättre färgåtergivning.
Kommer SLI koppla 2 AMD RX 480 nitro kort. Nu hör jag folk säga, skit i 144hz, satsa på en 4k skärm istället. Blir alldeles förvirrad. Om jag sträcker mig till 3500 vad är bästa alternativet
Kommer SLI koppla 2 AMD RX 480 nitro kort. Nu hör jag folk säga, skit i 144hz, satsa på en 4k skärm istället. Blir alldeles förvirrad. Om jag sträcker mig till 3500 vad är bästa alternativet
Beror på vad du prioriterar, färg eller speed. Själv hade jag valt en bra IPS:are och hoppat över SLI, speciellt då du har AMD-kort :naughty:
Beror på vad du prioriterar, färg eller speed. Själv hade jag valt en bra IPS:are och hoppat över SLI, speciellt då du har AMD-kort :naughty:
Fast nu ska ju dessa kort SLI kopplade kunna prestera bättre än Nvidias 1080.
Agitator
2016-10-11, 21:41
De första två sakerna fungerar ej, händer ingenting. Ska testa det med felsäkert läge, tackar.
När du är i felsäkert läge så kolla att allt ser bra ut i enhetshanteraren. Dvs inga utropstecken på enheterna där.
Sedan går du till display adapter och klickar på den, i mitt fall mitt amd kort och trycker på delete knappen på den och sedan startar om datorn och hoppas på att när den läser in drivrutinerna igen så återställs något som gått snett. Vilket kan ske i många små enkla fel som kan uppstå.
http://i.imgur.com/ZsIkkZS.png
Om du har windows 10 kan du högerklicka på startmenyn och välja device manager (enhetshanteraren) för att se över hur det ser ut med dina enheter.
När du är i felsäkert läge dvs.
Fast nu ska ju dessa kort SLI kopplade kunna prestera bättre än Nvidias 1080.
Var ett lamt skämt bara :Virro. Det heter crossfire då det handlar om AMD kort. SLI är för Nvidia.
Vad har ni för erfarenheter av Dustin, står på deras sida att beställer man innan 16:00 skickas grejerna samma dag, dom har en klocka som tickar ner oxå där det står typ beställ innan denna tid så skickas grejerna idag. Beställde 15:38 exakt men inte fan skickade dom några grejer
King Grub
2016-10-13, 07:28
Dustin är jättebra, både vad gäller snabba leveranser och pålitlighet. Men det är klart det kan uppstå saker som gör att dom inte får med något på 22 minuter som utlovat.
Om priset inte skiljer föredrar jag dock Inet, eftersom man får en Pingvinstång på köpet.
Dom har alltid varit bra vid företagsleveranser iaf. Men gillar ofta Inet/webhallen vid privata (ofta pga priset).
Någon som har koll på om de e på gång med riktigt bra ultrawide skärmar med IPS o typ 144hz? Dvs som dyrare gamingskärmar fast ultrawide i princip? Dom lär väl kosta apa men tror de skulle va riktigt nice.
Vad har ni för erfarenheter av Dustin, står på deras sida att beställer man innan 16:00 skickas grejerna samma dag, dom har en klocka som tickar ner oxå där det står typ beställ innan denna tid så skickas grejerna idag. Beställde 15:38 exakt men inte fan skickade dom några grejer
Jag beställde igår kl 15.10 och de skickade mina grejer. 27 tums skärm. sen om jag hinner få den idag är en annan sak.
King Grub
2016-10-14, 11:07
Logga in på https://history.google.com/history/ så ser ni att Google har sparat alla era pinsamma Googlesökningar genom tiderna, och allt ni eventuellt frågat Ok Google finns också sparat som röstfiler.
Där kan ni ta bort allt som är sparat genom tiderna.
Logga in på https://history.google.com/history/ så ser ni att Google har sparat alla era pinsamma Googlesökningar genom tiderna, och allt ni eventuellt frågat Ok Google finns också sparat som röstfiler.
Där kan ni ta bort allt som är sparat genom tiderna.
Man kan också se var ens telefon har varit under vilka datum.
En fråga! Har en bärbar dator på jobbet, en Dell med specifikationerna Intel(R) Core™ i3-6100 U CPU@ 2,30 Ghz, RAM: 4,00 GB.
Har en dockningsstation till denna, och använder för närvarande två skärmar på 22-tum. Skärmyta är ändå en bristvara, och jag råkar ha en 24"-tum stående hemma.
Mina kollegor anser dock att det inte är någon idé att koppla in ytterligare en skärm, då datorn inte kommer orka driva tre skärmar på vettig upplösning. Så nu ställer jag frågan här innan jag eventuellt kånkar skärmen till jobbet.
Kan det funka eller är det kört?
Vilket är den fysiskt största skärmen ute på marknaden som ändå anses vara bra till datorspel?
Vilket är den fysiskt största skärmen ute på marknaden som ändå anses vara bra till datorspel?
Jag är ingen expert men jag slår ett slag för Acer predator XB271HU 27" (1440P IPS g-synch). Den var iaf bäst i sin storleksklass i slutet av 2015.
Den såg ju onekligen grym ut. Större än så kanske inte blir bra vad gäller upplösning m.m. för spel? Typ extremstorlekar som 40" och större. Har ingen större koll på detta.
Den såg ju onekligen grym ut. Större än så kanske inte blir bra vad gäller upplösning m.m. för spel? Typ extremstorlekar som 40" och större. Har ingen större koll på detta.
Jag hade kollat up en wide på 34 tum. Tror att LG släpper en snart som stämmer in på din beskrivning nåt så när. Detta är ju en ips panel så det är upp till dig att avvägar för/nackdelar med ips/tn och gsync osv
Typ nåt sånt här. http://4k.com/monitor/a-review-of-the-lg-electronics-um95-34um95-34-inch-screen-led-lit-monitor/
Tror att Samsung har en liknande med.
http://www.digitaltrends.com/computing/widen-your-resolution-and-wallet-ultra-wide-219-monitors/
Får blue screen med en helt ny dator och windows 10. "page fault in nonpaged area"
Framför allt när jag laddar hem med utorrent, då kan den krascha hur mycket som helst. När jag satte minnescachen i utorrent till 0 så slutade den krascha hela tiden under nedladdning. Nu kraschar den bara då och då. Har kört windows minnesdiagnostik och den hittade inga problem. Har installerat om windows och det löste inte problemet.
Jag hade kollat up en wide på 34 tum. Tror att LG släpper en snart som stämmer in på din beskrivning nåt så när. Detta är ju en ips panel så det är upp till dig att avvägar för/nackdelar med ips/tn och gsync osv
Typ nåt sånt här. http://4k.com/monitor/a-review-of-the-lg-electronics-um95-34um95-34-inch-screen-led-lit-monitor/
http://www.digitaltrends.com/computing/widen-your-resolution-and-wallet-ultra-wide-219-monitors/
Jag vettetusan alltså.
Vad är du van vid, Termy? För bara hoppet mellan <20tum och 24tum är enormt.
http://www.ebay.com/itm/AMH-A399U-UHD-39-5-034-3840X2160-16-9-4K-LED-Monitor-60Hz-DP1-2-HDMI2-0-Non-Glass-/321724749333?_ul=PY
39,5" 4k monitor.
King Grub
2016-10-16, 20:21
Får blue screen med en helt ny dator och windows 10. "page fault in nonpaged area"
Framför allt när jag laddar hem med utorrent, då kan den krascha hur mycket som helst. När jag satte minnescachen i utorrent till 0 så slutade den krascha hela tiden under nedladdning. Nu kraschar den bara då och då. Har kört windows minnesdiagnostik och den hittade inga problem. Har installerat om windows och det löste inte problemet.
Har du installerat om Windows låter det som hårdvaruproblem. Det kan vara RAM i alla fall fast det klarar tester. Testa att ta ut all minnesmoduler utom en i taget och testa så.
Halloj, funderar på att köpa en bärbar dator men har en fråga...
På upplösningen står det tex 1366x768 men går det koppla in den i min tv som har 1920x1080 och få max upplösning? Det borde väl vara begränsat till grafikkoret, men klarar inte typ alla grafikkort idag 1920x1080?
Lite svårt att förklara men hoppas ni fattar. :)
King Grub
2016-10-17, 12:54
Det är bara lapotopens skärm som har den begränsningen.
Det är bara lapotopens skärm som har den begränsningen.
Tack, precis som jag trodde.
Vidare kan jag fråga...
Några tips på en bra bärbar dator?
Kommer bara använda den till skolarbete och kolla film/surf, inget spelande eller så då jag har en "gaming" dator.
Enda "kravet" jag har är väl relativt stor skärm, eller så stor som möjligt utan att förlorad för mkt prestanda etc.
Har du installerat om Windows låter det som hårdvaruproblem. Det kan vara RAM i alla fall fast det klarar tester. Testa att ta ut all minnesmoduler utom en i taget och testa så.
Vet inte om det är möjligt att ramminnet satt lite fel eller liknande men flyttade ett minne till en annan slot och nu har den inte kraschat på två dagar. För tidigt för att ropa hej men börjar närma sig rekord så jag hoppas att det var så enkelt.
Tack för tipsen!
1440p är det gyllene snittet i dagsläget. Svårt att få bra prestanda i moderna spel med högre upplösningar än så. G-synch är en no brainer om man har ett nvidia-grafikkort. Ju större skärm desto viktigare också att den är IPS då tn-paneler har dåliga betraktningsvinklar.
Vet inte om det är möjligt att ramminnet satt lite fel eller liknande men flyttade ett minne till en annan slot och nu har den inte kraschat på två dagar. För tidigt för att ropa hej men börjar närma sig rekord så jag hoppas att det var så enkelt.
Så gjorde jag och nu har den hållt i 1,5 år :D... flyttade också bara ramminnet.
Måste ha ny laptop, vill ha ca 13 tum och lätt/tunn. Ska brukas till surf och film. kikat på flera som ligger under 2000kr, alla har intel celeron n3050, verkar oklart hur denna processor står sig??
Har annars fått erbjudande om en macbook air 2013 modell, för 4.5k är det värt bra pris?
galtasar
2016-10-19, 10:09
Måste ha ny laptop, vill ha ca 13 tum och lätt/tunn. Ska brukas till surf och film. kikat på flera som ligger under 2000kr, alla har intel celeron n3050, verkar oklart hur denna processor står sig??
Har annars fått erbjudande om en macbook air 2013 modell, för 4.5k är det värt bra pris?
Lär funka fint om du ska kolla på film/surfa, om det inte är feta uhd rippar du ska glo på, då behöver du nog speca gpu modell.
Macen har jag inget att säga om ;)
King Grub
2016-10-21, 08:54
http://www.guru3d.com/news-story/manufacturers-roll-out-firmware-updates-for-geforce-gtx-1070-due-to-memory-issue.html
Håller på med ett worddokument där jag i sidhuvudet vill ha tre rubriker som ska vara samma på alla sidorna, men det som står under dessa rubrikerna ska vara olika på varje sida. Hur lyckas man få till detta?
Fastback
2016-10-21, 14:52
Håller på med ett worddokument där jag i sidhuvudet vill ha tre rubriker som ska vara samma på alla sidorna, men det som står under dessa rubrikerna ska vara olika på varje sida. Hur lyckas man få till detta?
Är detta (http://www.howtogeek.com/103481/how-to-use-multiple-headers-and-footers-in-a-single-document/) lösningen på ditt problem?
Annars får du gärna utveckla hur du menar.
Är detta (http://www.howtogeek.com/103481/how-to-use-multiple-headers-and-footers-in-a-single-document/) lösningen på ditt problem?
Annars får du gärna utveckla hur du menar.
Det kan det nog vara. Får testa lite med det.
Klyddade runt med avsnittsbrytningar innan för att lyckas få bort sid och fot not från förstasidan och registret.
Vattenflaska
2016-10-21, 16:44
Är det någon stor praktiskt skillnad mellan internet via fiber och internet via koaixal?
Har idag internet från bredbandsbolaget via fiber, men det har strulat länge, körde bredbandskollen där hade jag typ 22mbit ner (vi betalar för 250mbit). Nu var bindningstiden slut från bredbandsbolaget, tänkte därför testa comhem istället då det går via ett annat uttag (koaixal), även dom erbjuder 250mbit.
Vi kör trådlöst via router men, men tror inte den begränsar så pass mycket idag.
Denna router har vi: https://www.asus.com/us/Networking/RTAC66U/ Avståndet är typ inte mer än 4 meter, tycker därför att vi borde kunna få ut mer än 22mbit.
När jag ringde och meddelade om uppsägningen till bredbandsbolaget påtalade kundtjänst att internet via koaxial är mycket instabilare och äldre (förstår att det är säljsnack). Tänkte ändå passa på att fråga här ifall någon haft betydande problem med internet från comhem via koaixal?
Agitator
2016-10-21, 17:18
Nej, du kommer i dagsläget tekniskt sett inte märka någon skillnad. Din hastughet beror på att du surfar trådlöst så det spelar stor roll.
Vill du prova din leverantör korrekt så koppla in en dator med nätverkskabel och kör testet igen så kommer du se vilken skilnnad det gör.
Välj den leverantör som är billigast för dig och ger den hastighet du är intresserad utav.
Om du kan välja fiber och vill stödja en bra leverantör så rekomenderar jag Bahnhof för fiber, om det nu går att få.
Koax är ett gammalt kopparbaserat nät, saker ärjar och störs av markströmmar. Fiber är störningsfri, men din kommunikationsoperatör kan ha problem och din is p kan ha problem. Alla nät jag sett har gigabit Sfp hos kund, så det är nog mer strul hos ispen, byt isp på fibern först ifall det är möjligt
Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Är det någon stor praktiskt skillnad mellan internet via fiber och internet via koaixal?
Har idag internet från bredbandsbolaget via fiber, men det har strulat länge, körde bredbandskollen där hade jag typ 22mbit ner (vi betalar för 250mbit). Nu var bindningstiden slut från bredbandsbolaget, tänkte därför testa comhem istället då det går via ett annat uttag (koaixal), även dom erbjuder 250mbit.
Vi kör trådlöst via router men, men tror inte den begränsar så pass mycket idag.
Denna router har vi: https://www.asus.com/us/Networking/RTAC66U/ Avståndet är typ inte mer än 4 meter, tycker därför att vi borde kunna få ut mer än 22mbit.
När jag ringde och meddelade om uppsägningen till bredbandsbolaget påtalade kundtjänst att internet via koaxial är mycket instabilare och äldre (förstår att det är säljsnack). Tänkte ändå passa på att fråga här ifall någon haft betydande problem med internet från comhem via koaixal?
Prova koppla datorn med kabel istället för trådlöst så ser du om routerns trådlösa är det som är dåligt eller inte..
Vad är detta? Kan av någon anledning inte se bilder på ebay längre (dom i sökresultatet syns men inte bilderna/miniatyrbilderna som är kopplade till en viss produkt). Samma med Kolo, i allmänna-bilder-tråden är det flera av bilderna som är ersatta med nån liten symbol.
Verkar ha med själva uppkopplingen att göra, tar jag bort wifin från telefonen och kör på 4G istället så funkar det som vanligt. Provat att stänga av och sätta på routern men ingen lycka.
Vattenflaska
2016-10-22, 11:20
Jag får testa det. Men blir nog att byta leverantör ändå.
Hur fungerar bahnhof? Kan alla få det? Har varit inne på deras hemsida, även hört med brf vilket stadsnät vi har. Men enligt brf kan vi bara få bredbandsbolaget, eller comhem.
Kanske är enklast att ringa till bahnhof. Har hört gott om dom.
Jag får testa det. Men blir nog att byta leverantör ändå.
Hur fungerar bahnhof? Kan alla få det? Har varit inne på deras hemsida, även hört med brf vilket stadsnät vi har. Men enligt brf kan vi bara få bredbandsbolaget, eller comhem.
Kanske är enklast att ringa till bahnhof. Har hört gott om dom.
Alla kan inte få bahnhof, kolla på deras sida.
Själv har jag com hem, och är välldigt nöjd med det. Det är så märkligt så man faktiskt får den hastighet man betalar för. Har kanske 1-2 avbrott om året.
Bahnhof är fint, inte lika undergivna som alla andra. :d
Agitator
2016-10-22, 19:13
Gratis VPNlösning som fungerar bra också.
Är det inte Integrity Bahnhof erbjuder, som loggar?
Jag har haft problem med windows update de senaste gångerna jag installerat om Windows 8.1.
Det har funkat första 2-3 updates, men sen när man ska söka upp resten så står den och söker och söker och söker, och lastar CPU en massa, men inget händer.
Jag har tidigare gånger fått igång det genom att installera några updates manuellt, samt köra windows update diagnostics - lite random bara, hålla på och trixa en timme så rätt vad det är har det kommit igång.
Men inte denna gång.
Så nu undrar jag om det är väldigt vanskligt att köra manuella updates härifrån, istället för att ha automatiska?
https://technet.microsoft.com/en-us/library/security/mt637763.aspx
Innan det slutade funka fick jag hem en massa från 2014/2015.
Sen började jag manuellt ladda ner allt jag hittade från december 2015 fram till idag, och installerade alla uppåt 100 säkerhetsupdates manuellt.
Känns som det borde va hyfsat safe, även om jag säkert saknar nåt?
Nån vacker dag kanske automatiska updates är igång igen, vem vet :D
Efter 50-60 (av 199) updates from wsusoffline, så kom äntligen riktiga windows update igång igen verkar det som.
Att det ska va så jäkla struligt med windows update!
Försöker använda media creation tool för att kunna installera om win10.
Men den säger att det inte finns något usb minne anslutet. Någon som har någon lösning på detta?
Jag har ett usb minne anslutet som är på 8Gb.
Det fungerar att flytta filer med, så fungerar gör det.
Laddar ner iso nu.
Går detta att packa upp denna till usb minnet, eller det kommer inte fungera?
Nordenator
2016-10-25, 13:29
Men den säger att det inte finns något usb minne anslutet. Någon som har någon lösning på detta?
Laddar ner iso nu.
Jag hittade ingen vettig lösning som involverade microsofts installer, utan jag hittade något third party program för att göra USB-minnet bootbart och föra över filerna.
galtasar
2016-10-25, 13:56
Laddar ner iso nu.
vilket filsystem är det formaterat med?
Jag hittade ingen vettig lösning som involverade microsofts installer, utan jag hittade något third party program för att göra USB-minnet bootbart och föra över filerna.
Testar med något som heter Rufus nu, så får se hur det går.
vilket filsystem är det formaterat med?
Testade alla möjliga.
Jag kollar på någon twitch stream eller film på laptopen och då när jag försöker öppna bilder, .gif, videos och liknande på min andra skärm så klarar den inte att visa eller i alla fall så blir första sekunderna som på bilden.
Även om jag stänger ner allt så kan den ibland ha problem med att ens visa en film endast på laptopen.
Har jag för höga förväntningar eller vad är problemet vanligt vis när det ser ut som på bilden?
Jag har en helt ny relativt dyr spellaptop.
https://www.asus.com/Notebooks/ROG-GL702VT/specifications/
https://gyazo.com/bda5b82f82fb874c278d727ff2240591
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.