Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden
tntballe
2008-05-14, 18:36
Mm precis vill att det alltid ska vara där även efter jag startat om firefox.
Kan du inte använda "quick find" istället?
lovelysmile
2008-05-14, 21:05
Tänk på att blåsa rent datorn utomhus helst. Blir väldans massa damm om datorn inte städats på länge. Sen är det viktigt att du har ett litet avstånd mellan burken och datorn. Annars bildas det lätt kondens på viktiga komponenter.
*yourock*
Skäggmiffot
2008-05-23, 21:31
Jag behöver hjälp att rensa datorn ordentligt innan jag lämnar tillbaka den (hem-pc). Jag har xp och det verkar helt omöjligt att formatera den. När jag installerar om Windows ligger gamla filer kvar som jag får gå in och radera för hand, vilket är tämligen jobbigt.
Har googlat men det verkar inte gå att formatera ordentligt på XP??
Hilfe!
När jag installerar om Windows ligger gamla filer kvar som jag får gå in och radera för hand, vilket är tämligen jobbigt.
Då har du inte lyckats formatera hårddisken.
Har du kommit till detta steg? (Eller på svenska då förstås.)
http://www.blackviper.com/images/Articles/OS/InstallXPHome/images/InstallHome04_png.gif
Om inte så berätta hur du gjorde för att installera om Windows.
Skäggmiffot
2008-05-23, 22:02
Då har du inte lyckats formatera hårddisken.
Har du kommit till detta steg? (Eller på svenska då förstås.)
http://www.blackviper.com/images/Articles/OS/InstallXPHome/images/InstallHome04_png.gif
Om inte så berätta hur du gjorde för att installera om Windows.
Jag har gjort allt som står i den här länken.
http://support.microsoft.com/kb/313348/sv
Jag lyckas dock inte rensa den stora partitionen eftersom "det ligger installationsfiler som behövs på dem"...
Så, ja, jag har kommit dit, men kan inte radera den?
Så, ja, jag har kommit dit, men kan inte radera den?
Jovisst ska du kunna det. Är du säker på att du inte bara trycker fel? Detta ska vara rätt så busenkelt.
Om du bara har en partition som täcker allt ditt hårddiskutrymme väljer du att installera på den för att sen i nästa steg välja att formatera den.
Skäggmiffot
2008-05-23, 22:20
Jovisst ska du kunna det. Är du säker på att du inte bara trycker fel? Detta ska vara rätt så busenkelt.
Om du bara har en partition som täcker allt ditt hårddiskutrymme väljer du att installera på den för att sen i nästa steg välja att formatera den.
Ok, måste testa igen. Normalt är jag hyfsat läskunnig så det måste vara något skumt. Tack för hjälpen.
Kebab-Arne
2008-05-23, 22:45
Öhm, mitt Norton antivirus och brandvägg kommer och säger att man ska köra Liveupdate vilket man kan köra som vanligt. Problemet är att uppdateringen inte körs. Han laddar ner uppdateringen men kör den inte. Något som alltid skett tidigare. Har kvar dagar på premurationen så är inte det. Nåt tips?
Ett litet dilemma, tips på hur jag löser det billigast/enklast?
Jag har två stationära datorer. Nu har jag köpt en laptop och vill gärna ha trådlöst internet i huset. Om jag köper en trådlös router fungerar det fint med laptopen, men då måste jag köpa till två trådlösa nätverkskort till de gamla, right?
Eller kan jag koppla de vanligt till modemet och sen ha routern till laptopen bara?
Vill alltså komma undan så billigt som möjligt med att få trådlöst internet i huset till laptopen, de stationära får gärna vara som dom är.
shut teh face
2008-06-10, 10:58
Ett litet dilemma, tips på hur jag löser det billigast/enklast?
Jag har två stationära datorer. Nu har jag köpt en laptop och vill gärna ha trådlöst internet i huset. Om jag köper en trådlös router fungerar det fint med laptopen, men då måste jag köpa till två trådlösa nätverkskort till de gamla, right?
Eller kan jag koppla de vanligt till modemet och sen ha routern till laptopen bara?
Vill alltså komma undan så billigt som möjligt med att få trådlöst internet i huset till laptopen, de stationära får gärna vara som dom är.
Modem -> Stationär 1, Stationär 2, Router
Router -> Trådlöst till laptop
Eller:
Modem -> Router
Router -> Stationär 1, Stationär 2, trådlöst till laptop
Det beror på om du vill nyttja hårdvarubrandväggen i Routern med dina stationära. =)
Modem -> Stationär 1, Stationär 2, Router
Router -> Trådlöst till laptop
Ah, perfekt. Så jag kan köpa en router bara och koppla till modemet och låta de andra sitta kvar? :)
shut teh face
2008-06-10, 11:08
Ah, perfekt. Så jag kan köpa en router bara och koppla till modemet och låta de andra sitta kvar? :)
Japp. Vad har du för internetleverantör? Jag har BBB och där får man 3 portar på modemet. Om du nu bara har 1 port, så får du köra routern där och sen köra allting på routern
Japp. Vad har du för internetleverantör? Jag har BBB och där får man 3 portar på modemet. Om du nu bara har 1 port, så får du köra routern där och sen köra allting på routern
Jag har BBB med, så det går.
Tack för hjälpen!
Bör man vara orolig om Avira under virusscan varnar för att den inte kan öppna och en fil från katalogen; System Volume Information/_restore? Filen heter A0020093.exe och Avira anger skälet till varningen; "[WARNING] No further files can be extracted from this archive. The archive will be closed".
Det finns ju åtskilliga andra blabla.exe filer under system voulme information som den inte varnar för utan som kan "öppnas". Jag antar filen har något med ev. systemåterställningar att göra. Bör jag vidta några åtgärder?
shut teh face
2008-06-10, 12:36
A0020093.exe låter suspekt. Det är förmodligen en trojan eller liknande.
Om du skulle ta bort den skulle nog en ny fil med namnet A0020094.exe dyka upp någonstans.
A0020093.exe låter suspekt. Det är förmodligen en trojan eller liknande.
Om du skulle ta bort den skulle nog en ny fil med namnet A0020094.exe dyka upp någonstans.
Jag hittar inte filen när jag söker i windows :/ Men Avira kan gesökvägen, wtf.
Sundsarn
2008-06-10, 19:25
Okej nu är det snart dags för högskola och jag behöver en alternativ skrivmaskin. Jag vill ha en bärbar dator som inte behöver klara spel och dylikt (tar med mig min stationära) men den ska vara snabb i windowsmiljö, surfning osv. Jag vill helst kunna välja operativsystem själv då Unix kan komma att bli aktuellt.
Jag har varit in lite på zepto nu för de har många bra erbjudanden. Jag har främst tittat på följande:
Znote 3215W - Studie
Konfiguration
1024MB (1x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM
DVD / CD-RW
Tangentbord Znote 2x25W/3x1xW Svart SE
15,4" WXGA 1280x800 - 3215W
6 Cell Batteri till Znote 2x25W/3x15W
Miljöavgift
Intel® GMA X3100
ONLINERABATT
Inget operativsystem
Intel® Pentium® dual-core processor T2370 (1,73 GHz)
Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)
120GB 7200rpm SATA Hårddisk
Intel® Turbo Memory 1GB (endast Vista)
För 5700 balubas.
och.......
Znote 6024W - Kontor
Konfiguration
Intel® Core™ 2 Duo-processor T8100 (2,10 GHz, Endast Vista)
2048MB (1x2048) DDR2 667/PC5300 SODIMM
120GB 7200rpm SATA Hårddisk
Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)
Inget operativsystem
DVD-RW / CD-RW
Tangentbord Znote 6xx4W Svart SE
14,1" WXGA+ 1440x900 - 6024W
Miljöavgift
6 Cell batteri
Intel® GMA X3100
Onlinerabatt 6024 Power
Intel® Turbo Memory 1GB (endast Vista)
För 7000 riksdaler.
I båda paketen ingår en väska för ca 300. Nackdelen med alt. 2 är att jag då tvingas köra vista, vilket jag inte ser något större problem med mer än att programmet som jag tänkt läsa använder Unix så av kompatibilitetskäl kan det vara bra att kunna köra linuxbaserat OS.
Jag har även kollat lite på Asus eeepc men skräms lite av det lilla gränssnittet (Jag kommer att ha 4h+ resväg hem hit till Dalarna så jag tror det kan vara plottrigt att skriva länge på en sådan.
Fråga på om det behövs mer info :)
King Grub
2008-06-10, 19:42
Bör man vara orolig om Avira under virusscan varnar för att den inte kan öppna och en fil från katalogen; System Volume Information/_restore? Filen heter A0020093.exe och Avira anger skälet till varningen; "[WARNING] No further files can be extracted from this archive. The archive will be closed".
Det finns ju åtskilliga andra blabla.exe filer under system voulme information som den inte varnar för utan som kan "öppnas". Jag antar filen har något med ev. systemåterställningar att göra. Bör jag vidta några åtgärder?
Stäng av systemåterställning. Start om datorn. Sätt på systemåterställning. Allt, inklusive virus, som fanns i systemåterställningsmappen, kommer att vara borta.
A0020093.exe är inget direkt farligt, men spyware. Finns det i systemåterställning, har det funnits någon annanstans också, så en full scan i felsäkert läge skadar inte.
Stäng av systemåterställning. Start om datorn. Sätt på systemåterställning. Allt, inklusive virus, som fanns i systemåterställningsmappen, kommer att vara borta.
A0020093.exe är inget direkt farligt, men spyware. Finns det i systemåterställning, har det funnits någon annanstans också, så en full scan i felsäkert läge skadar inte.
Såja, avaktiverade systemåtersällningen som du sa samt aktiverade den igen. Nu hittar Avira inte den filen längre.
En grej som antaligen ger mig n00b-status men att Avira ger varning för filerna; c:/hiberfil.sys samt c:/pagefile.sys att de inte kan öppnas det är ändå i sin ordning? Det är filer som windows behöver som ej ska kunnas öppnas av Avira?
NiXPhoenix
2008-06-11, 01:08
Såja, avaktiverade systemåtersällningen som du sa samt aktiverade den igen. Nu hittar Avira inte den filen längre.
En grej som antaligen ger mig n00b-status men att Avira ger varning för filerna; c:/hiberfil.sys samt c:/pagefile.sys att de inte kan öppnas det är ändå i sin ordning? Det är filer som windows behöver som ej ska kunnas öppnas av Avira?
Stämmer bra det, är windows egna systemfiler så inga konstigheter där.
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=702447
.Jag har även kollat lite på Asus eeepc men skräms lite av det lilla gränssnittet (Jag kommer att ha 4h+ resväg hem hit till Dalarna så jag tror det kan vara plottrigt att skriva länge på en sådan.
Den EeePC som börjat säljas i Sverige nu är 700-modellen som har 7" skärm med 800x480 i upplösning och en Celeron-processor. Personligen kommer jag att vänta tills 901-modellen med 9"-skärm och Atom-processor kommer, alternativt en motsvarande dator från annan leverantör (t ex MSI WindPC). Men jag är grymt sugen på en sån.
Är det här en bra trådlös router?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319190
Hur mycket är det värt att kosta på en trådlös router?
Vill att det ska vara stabil och bra räckvidd.
shut teh face
2008-06-11, 12:04
Är det här en bra trådlös router?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319190
Hur mycket är det värt att kosta på en trådlös router?
Vill att det ska vara stabil och bra räckvidd.
Nimillie: När jag beställde BBB så fick jag ett modem som hade trådlöst inbyggt.
Det kostade ingenting extra. Och av egna erfarenheter så vet jag att BBB är generösa med utrustning, så jag skulle försöka få mitt modem utbytt till ett sådant om jag var du. Eventuellt kanske du kan lägga en slant imellan.
Det är ju skönt att slippa ha både modem + router. Tar extra plats och blir massa extra kablar.
Pudzianovski
2008-06-11, 12:13
Nimillie: När jag beställde BBB så fick jag ett modem som hade trådlöst inbyggt.
Det kostade ingenting extra. Och av egna erfarenheter så vet jag att BBB är generösa med utrustning, så jag skulle försöka få mitt modem utbytt till ett sådant om jag var du. Eventuellt kanske du kan lägga en slant imellan.
Det är ju skönt att slippa ha både modem + router. Tar extra plats och blir massa extra kablar.
Yes. kan bara hålla med. Bra som fan. Jag hade inbyggt trådlös i modemet från BBB oxå...sen byttre jag till Telia och de hade inte det så jag fick en router extra istället vilket sög b***e eftersom det var ett jävla knix att forwarda portar hit och dit plus massa extra sladdar o grejer.
Inbyggt trådlöst nu igen med Glocalnet. Bra som fan. Det är mindre sladdar, allt funkar perfekt direkt och dessutom ingår det utan att man måste betala extra.
Vad trevligt, då ringer jag och pratar med dem :)
Tack!
En sista fråga nu.
Jag har en LCD tv, samsung LE40R8.
Och en laptop med följande portar:
VGA
DVI-D-port
S-video/TV ut-port (NTSC/PAL)
Jag vill spela upp filmer från laptopen på tvn, vilka kablar behöver jag?
En sista fråga nu.
Jag har en LCD tv, samsung LE40R8.
Och en laptop med följande portar:
VGA
DVI-D-port
S-video/TV ut-port (NTSC/PAL)
Jag vill spela upp filmer från laptopen på tvn, vilka kablar behöver jag?
Tvn har dessa portar
S-video in Ja (1 st)
VGA in Ja
Är S-video och VGA in till för samma sak? Vilken av dem ska jag ha?
nej det är inte samma sak...då ska du köpa VGA utag
Okej, behövs någon kabel separat för ljudet?
Brooklyn
2008-06-11, 17:29
jag har inget ljud på youtube på min laptop, det bara slutade att fungera en dag, allt annat ljud fungerar. har kollat alla inställningar men kan inte hitta felet, någon som varit med om samma?
mvh
Vad trevligt, då ringer jag och pratar med dem :)
Tack!
De skulle ha en administrativ avgift på 495 eller förlängning av abbonemanget med 12månader.
Köper en ny själv istället.
okey bullen, vi snackar om windows hasta la vista och såhär ligger det till:
bakgrundsfakta
för ett tag sen installerade jag virtual dj, ett musikprogram kan man säga
allting funkade super tills jag skulle starta datorn nästa dag, loggade in som vanligt men så tog det extra lång tid att logga in, när jag väl kom in så bakgrunden helt svart, och endast "Utforskaren" var uppe, hela skrivbordet är alltså borta
weird tyckte jag, till en början startade jag mina program via utforskaren då men så fick jag sån snilleblixt och tryckte på ctrl+alt+del, startade aktivitetshanteraren, gick in under "kör" och slog in "explorer"
och vips, så kom skrivbordet fram igen :D
aaah tänkte jag, super... men det här behöver jag alltså göra varje gång jag loggar in, det är ju drygt... så jag körde en systemåterställning och gick 2 veckor tillbaka i tiden, när jag sen startade upp datorn var allt som vanligt igen. då trodde jag det var pga virtual dj...
problem
... datorn funkade som vanligt, TILLS jag installerade Vista service pack 1 häromdan, tog ca 1 timme att fullfölja installationen (sjukt)
datorn funkade fortfarande fint ett par dagar, men sen så var det samma problem igen, datorn laddar slöare än vanligt och skrivbordet ("explorer.exe")startas inte automatiskt så jag får göra det manuellt nu istället
nån som råkat ut för samma sak och vet vad det beror på?
för jag tror inte det beror på programvaran man installerar som påverkar det?
eftersom datorn funkade som den ska efter SP1 installationen
jag kan visserligen köra en systemåterställning igen, men då måste jag installera sp1 igen och det är drygt
shut teh face
2008-06-12, 10:19
De skulle ha en administrativ avgift på 495 eller förlängning av abbonemanget med 12månader.
Köper en ny själv istället.
Det handlar om vem man talar med också, sen vet jag inte om BBB blivit mer gay nu när Telenor äger dem.
Jag skulle tjatat på. :)
Musselbank
2008-06-15, 07:29
Jag flyttade över några jpg-filer från en dator till en annan, båda med windows xp. Nu kan de inte visas :confused:
Finns det någon möjlighet att reparera dem? (Det klagas på "jpg marker type".)
Musselbank
2008-06-15, 08:19
Ne, det verkar vara kört. Fasiken.
Jimmymardberg
2008-06-15, 10:54
Ne, det verkar vara kört. Fasiken.
Testa gör en återställning på datorn du skickade dem ifrån...
Start/Program/Tillbehör/Systemverktyg/Systemåterställning
- Återställ datorn till ett datum/tid du skickade filerna. Detta kan gå, dock inte 100%igt säkert!
stevooooo
2008-06-15, 12:55
jag har inget ljud på youtube på min laptop, det bara slutade att fungera en dag, allt annat ljud fungerar. har kollat alla inställningar men kan inte hitta felet, någon som varit med om samma?
mvh
Kanske lite sent men denna länk fixade mitt problem,KLICK (http://www.onlinecomputertips.com/software/sq23.html)
Ska köpa en ny dator inom kort , 1-2 månader . och behöver lite advice .
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=879-29911
slängde ihop denna på datorbutiken .
va tycks ?
King Grub
2008-06-15, 16:05
Vänta tills dom nya grafikkorten kommer från både Nvidia och ATI (om 1-2 veckor) i alla fall, innan du bestämmer den delen.
Ska köpa en ny dator inom kort , 1-2 månader . och behöver lite advice .
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=879-29911
slängde ihop denna på datorbutiken .
va tycks ?
Chassit såg för taskigt ut. Fjortis-dreamhack chassi med blinkande dioder och transparent sidolucka *bluuuärg*
köp något stilrent istället.
Vänta tills dom nya grafikkorten kommer från både Nvidia och ATI (om 1-2 veckor) i alla fall, innan du bestämmer den delen.
Jasså , de va som fan . då får man läsa in sig lite på va de innebär .
Chassit såg för taskigt ut. Fjortis-dreamhack chassi med blinkande dioder och transparent sidolucka *bluuuärg*
köp något stilrent istället.
stilrena chassin kostar därefter , jag ska bara ha en hyffsad låda. transparent låda är nåt ja velat ha sen jag va liten . nostalgi .
Musselbank
2008-06-15, 16:59
Testa gör en återställning på datorn du skickade dem ifrån...
Start/Program/Tillbehör/Systemverktyg/Systemåterställning
- Återställ datorn till ett datum/tid du skickade filerna. Detta kan gå, dock inte 100%igt säkert!
Källdisken finns inte kvar tyvärr. Nåväl, det var inget livsavgörande.
Kebab-Arne
2008-06-18, 16:58
Mitt explorer vill inte spela upp youtube filmer längre. *gah!*
Står: "Hello, you either have JavaScript turned off or an old version of Adobe's Flash Player. Get the latest Flash player. "
Problemet kom när det blev en ändring i Adobe flash player men har laddat ner senaste versionen men vill inte fungera. Hur ser man om javascript är på?
MVH en n00b.
Jag behöver hjälp med att hitta en sjyrreväska till min 15,4" Zepto wajdscreen lappetop.
Under 500 kronor, ska vara snygg med bra funktion/er. Jag hittar bara svarta tråkiga väskor *gah!*
MasterChief
2008-06-19, 13:49
Jag behöver hjälp med att hitta en sjyrreväska till min 15,4" Zepto wajdscreen lappetop.
Under 500 kronor, ska vara snygg med bra funktion/er. Jag hittar bara svarta tråkiga väskor *gah!*
http://www.inwarehouse.se/k/search.aspx?q=crumpler
shut teh face
2008-06-19, 13:55
Tjenis penis.
Jag har ett system med E6420, 2gb ram, 8800 GTX och 3x320gb i raid 0
Jag vill byta till Vista från nuvarande xp pro.
Vilka förberedelser krävs? Klarar jag mig på 2gb ram, kommer min raid 0 conf strula på min vista installation?
Tjenis penis.
Jag har ett system med E6420, 2gb ram, 8800 GTX och 3x320gb i raid 0
Jag vill byta till Vista från nuvarande xp pro.
Vilka förberedelser krävs? Klarar jag mig på 2gb ram, kommer min raid 0 conf strula på min vista installation?
Det här väl inte riktigt hit men jag skulle inte rekomendera dig att byta till Vista.
shut teh face
2008-06-19, 14:09
Det här väl inte riktigt hit men jag skulle inte rekomendera dig att byta till Vista.
Varför inte? Alla mina bekanta som använder det är väldigt väldigt nöjda.
Det känns lite dumt att sitta och löka på ett 8800GTX och strunta i DX 10.
Varför inte? Alla mina bekanta som använder det är väldigt väldigt nöjda.
Det känns lite dumt att sitta och löka på ett 8800GTX och strunta i DX 10.
Det är inga fel på vista, de "jobbiga" grejerna går att stänga av. Jag kör på 2Gb RAM och klarar mig hur bra som helst.
shut teh face
2008-06-19, 15:06
Det är inga fel på vista, de "jobbiga" grejerna går att stänga av. Jag kör på 2Gb RAM och klarar mig hur bra som helst.
Även vid spel?
Litecore
2008-06-19, 16:01
vad säger panelen om ett ATI Radeon HD3870x2 för att ha i en spelburk
i jämförelse med nVidias motsvarigheter? max 3000 kr hade jag tänkt mig :)
Någon som har ett bra tips på puts medel till skärmar.
De jag har använd blir det massa fula streck kvar.
I båda paketen ingår en väska för ca 300. Nackdelen med alt. 2 är att jag då tvingas köra vista, vilket jag inte ser något större problem med mer än att programmet som jag tänkt läsa använder Unix så av kompatibilitetskäl kan det vara bra att kunna köra linuxbaserat OS.
Jag har även kollat lite på Asus eeepc men skräms lite av det lilla gränssnittet (Jag kommer att ha 4h+ resväg hem hit till Dalarna så jag tror det kan vara plottrigt att skriva länge på en sådan.
Fråga på om det behövs mer info :)
Ta en titt på MSI Wind istället, lanseringen pågår lite överallt nu men är osäker på när de kommer till Sverige, expansys.se har den listad iallafall. Själv hoppas jag att kunna hämta upp den när jag besöker USA nästa månad.
Kommer passa perfekt till mina studier i höst, väger in på dryga kilot och tangentbordet är större än EEE:s, runt 90% av storleken på ett vanligt tangentbord.
Det är såklart ingen monsterdator men den passar perfekt som studie- och resedator, kommer bara spela enstaka äldre spel på den ändå.
MasterChief
2008-06-19, 18:40
Någon som har ett bra tips på puts medel till skärmar.
De jag har använd blir det massa fula streck kvar.
Mikrofiberduk alternativt ljummet vatten med lite lite lite diskmedel i (eftertorka med vatten och sedan torr trasa).
Använd inte fönsterputs, ajax och dylikt. Kan vara förödande för ytan.
Mikrofiberduk alternativt ljummet vatten med lite lite lite diskmedel i (eftertorka med vatten och sedan torr trasa).
Använd inte fönsterputs, ajax och dylikt. Kan vara förödande för ytan.
använder färdig preppade putsdukar menade för datorskärmar. Men dom suger totalt.
ska testa ljummet vatten och diskmedel.
MasterChief
2008-06-19, 19:28
använder färdig preppade putsdukar menade för datorskärmar. Men dom suger totalt.
ska testa ljummet vatten och diskmedel.
Ja, de är helt värdelösa IMO.
Tack för tipsen om väskor, har inte bestämt mig än dock :)
Har något annat jag behöver hjälp med, lite svårare...
Min nyinköpta 3215W med Windows XP trilskas med mig, han vill inte få drivrutinerna till ljudet att fungera.
Jag har installerat alla drivrutiner från medföljande skiva (men även dragit ner till nätverkskort mm från Zeptos FTP), även ljudet installerades men ville inte ge ifrån sig annat än något enstaka tutande då och då när det passade (vid pop-up rutor i windows exempelvis).
Jag kunde även gå in och ändra EQ i Realtek programmet, men som sagt, inget ljud kom (testade med Microsoft Sam, inget ville spelas upp, fick något slags felmeddelande om att ljudet inte kan spelas upp). Jag bestämde mig för att ta bort drivrutinen och gjorde det i kontrollpanelen>lägg till/ta bort program då det var den möjlighet jag såg gällande att få bort drivrutinen.
Nu när jag ska testa andra drivrutiner från FTP:n för att få eländet att fungera så kommer felmeddelandet "Misslyckad installering av Realtek HD Ljuddrivkrets (audio driver)! Errorcode: -0001" upp i slutet av installationen av drivrutiner för ljud, och därmed avbryts installationen.
Vad kan jag göra för att åtgärda detta och få ljudet att fungera?
Sundsarn
2008-06-20, 14:10
*kopierat från annat forum*
Hej!
Nu har det uppstått ett relativt stort problem; min lagringspartition har försvunnit. Jag tar det från början....
Jag ska skicka mitt moderkort på rma och har då tänkt köra med mitt gamla crosshair och amdprolle så länge. Detta fodrar då en ominstallation av OS så jag tänkte testa dual boot med XP/Ubuntu. Jag installerar XP först och kollar så det funkar. Därefter installerar jag Ubuntu och startar om för att bli bemött av GRUB så jag kan välja vilket av dem jag vill starta. Problem; Ubuntu laddas per automatik. Jag söker lite för att se om det är något jag behöver tänka på innan jag avinstallerar Ubuntu och inser att jag måste först köra fixmbr i windows installationskonsoll. Jag gör detta och besvaras med "Master boot records was successfully repaired" - eller något liknande.
I godan ro formaterar jag då de partitioner med Ubuntu respektive dess swappartition. Startar om datorn för att inse att ingen partition hittas - VAFAN?!?½! så jag kör Ubuntu live-skivan och kommer då in i Ubuntu och ser då att min lagringspartition saknas. Shit. Kör igång Windows installation och ser då att min partition står som opartitionerat utrymme, panik.
Jag väljer att installera windows på min första partition på 20gb och får då¨ett meddelande om att *samma mängd som den opartitionerade delen* är formaterad med en filtyp som windows inte känner igen och måste formateras för att windows ska känna igen den. Min partition tycks alltså finnas kvar men varken Ubuntu eller Xp vill kännas vid den.
Frågan lyder; Vad kan jag göra? Finns det något sätt att återskapa min partition så jag inte blir av med allt jag lagrat. Självklart var jag dum nog att inte säkerhetskopiera dokument, bilder med mera.
Detta har väl diskuterats förr men det enda jag hittar med mina begränsade google-skills är förmaningar om att göra backups.
Tackar så mycket redan nu för den hjälp jag kan få.
Någon här som har en livlina? =)
NiXPhoenix
2008-06-20, 14:49
*kopierat från annat forum*
Någon här som har en livlina? =)
Kika här, finns ett par program du borde testa.
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=780261
Hjälp mig. Ska sätta ihop en dator till min familj. Det ska väl gå att spela relativt nya saker på den. Är inte så insatt i vad som är de hetaste sakerna just nu. Just nu ser konf. ut som nedan... Finns det några uppenbara flaskhalsar eller tvärtom, ngt som bara kostar massa extra pengar? Skulle gärna lyckas säkna priset en tusenlapp.
http://i27.tinypic.com/2afh081.jpg
hjelp, vars hittar jag drivers till mitt intel x3100 i min laptop, nyaste möjliga? Jag hittar absolut ingenting på intels hemsida :(
please!
Tigerkotten
2008-06-22, 22:21
Någon som kan rekommendera en bra skärm från webbhallen? 22tum hade jag tänk mig.
http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=2580
NiXPhoenix
2008-06-23, 01:01
Någon som kan rekommendera en bra skärm från webbhallen? 22tum hade jag tänk mig.
http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=2580
King Grub gav ett bra svar i den här tråden
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=115159
Vill du ha en bra skärm och inte en halvdan tycker jag du ska bestämma dig för en annan storlek och även vara beredd att lägga ut mer pengar. Men visst, det beror på vad man har för krav också.
Annars har du HPs 22-.tummare, den anses väl som en av de bästa i den klassen.
Fan Webhallen hade ju nästan bara skrotskärmar nu verkade det som, när jag var inne för nån dryg månad sen hade de en NEC GX2 Pro uppe på väggen, den finns tydligen inte kvar i deras sortiment. :/
Det finns iofs två 22or med roligare paneler, Lenovo LX220 och Eizo 2231?, 4000 resp 5000 så lite andra priser.
MEDiAHORAN
2008-06-24, 00:38
Mitt I-landsproblem, kortkommando i Opera (osx)
Vad är kortkommandot för Innehåll -> Liten skärm?
Jag har testat shift+command+f11 men händer inte så mycket, är det fel kommando?
Tack på förhand, kör Opera 9.50.
http://i190.photobucket.com/albums/z234/MEDiAHORAN/Bild1.png
http://i190.photobucket.com/albums/z234/MEDiAHORAN/Bild1.png
Helvetes VLC media player, jag kollar på .mkv och .avi filer, sen 10min in slutar undertexterna fungera, följt av ett felmeddelande och programmet stängs ner.
Jag har provat att reset all preferences and cache files samt att installera om, men det fortsätter *gah!*
Och det är likadant för flera filer, virustestat dem men det ger inget utslag, således antar jag att det inte är fel på dem utan på spelaren.
Vad är det för fel måntro?
King Grub
2008-06-28, 16:24
Tja, .mkv och VLC går i alla fall inte ihop; VLC är rätt värdelöst för HD-material. Media Player Classic med CoreAVC eller ffdshow är ett mycket bättre val.
Inte för att det hjälper undertextfelet, men i alla fall.
Vad är det för felmeddelande som dyker upp? Vad står det?
Tja, .mkv och VLC går i alla fall inte ihop; VLC är rätt värdelöst för HD-material. Media Player Classic med CoreAVC eller ffdshow är ett mycket bättre val.
Det räcker att bara säga "VLC är rätt värdelöst".
Det verkar fungera för tillfället men ska köra med ovanstående i fortsättningen, tack!
Det räcker att bara säga "VLC är rätt värdelöst".
Finns det något bättre alternativ utan massa codecs?
Min laptop brukar bli riktigt jävla varm. Kontrollerade tempen efter att den hade stått på under natten och CPUn var 88 grader. Har en Intel Core 2 Duo T5600, 1833 MHz.
Det kan inte vara bra för datorn?
King Grub
2008-06-28, 19:11
Maxtempen är väl 95-100 grader för en sådan processor, men 88 i idle låter väldigt mycket. Blås ur damm och kolla fläktar.
Hur kollar man fläktarna på en laptop? Blåsa ur damm? Bara att blåsa luft på burk eller?
Det går knappt att hålla handflatan mot tangentbordet en längre stund...
Tack för hjälpen:)
tntballe
2008-06-28, 19:30
Hur kollar man fläktarna på en laptop? Blåsa ur damm? Bara att blåsa luft på burk eller?
Det går knappt att hålla handflatan mot tangentbordet en längre stund...
Tack för hjälpen:)
Vänd den upp och ner - lossa skruvarna som håller fast hela bottendelen(luckan) - rengör där det behövs. Misstänker du att en fläkt är trasig så kan du starta upp datorn utan luckan och se efter. Alla fläktar ska gå på högvarv vid start.
King Grub
2008-06-28, 19:48
Och har du aldrig öppnat den och gjort rent, är där antagligen igenkläggat med damm. Tryckluft på burk är bästa sättet att få bort det (inga dammsugare).
Nu kom det upp igen,
http://i287.photobucket.com/albums/ll158/mille-462/Untitled.jpg
Vad tror du det är för fel?
Nu kom det upp igen,
http://i287.photobucket.com/albums/ll158/mille-462/Untitled.jpg
Vad tror du det är för fel?
Såg att texten på rutan bakom var lite dold, men står:
Felsignatur
AppName: vlc.exe AppVer: 0.8.6.0 ModName: msvcrt.dll
ModVer: 7.0.2600.2180 Offset: 000378c0
Vad ska man tänka på när man köper extern hårddisk?
Funderar på denna lilla utan strömsladd:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=268653
Förlorar man mycket prestanda när den är så liten?
shut teh face
2008-06-30, 15:39
0xcx0000005 är iaf ram-minnet.
0xcx0000005 är iaf ram-minnet.
Och för en n00b innebär det?
King Grub
2008-06-30, 15:44
Det var inte ett svar på ditt inlägg.
shut teh face
2008-06-30, 15:44
Och för en n00b innebär det?
I egenskap av n00b så kan jag berätta att det betyder att ram-minnet är lite fel på sej va. Eller att programmet i fråga inte klarade av att hantera det. Det händer ofta i Diablo2 och Warcraft3; de är dåliga på att hantera ram-minnet.
Det var inte ett svar på ditt inlägg.
Aha, se så n00big jag är. :em:
Prestanda för minst peng få du om du köper begagnat. Dok får man ju inte samma säkerhet. Ett tips för folk som köper dator: SE TILL ATT FÅ MED ER ALL MJUKVARA SÅSOM DRIVRUTINER SAMT OPERATIVSYSTEM PÅ CD!!!
Krånglar datorn så kan man fixa allt själv bara man har all mjukvara till hårdvaran så att säga:P
schabo-labo
2008-07-04, 23:03
Hej tjejen har följande virus på sin data, det står såhär:
attention camilla! some dangerous viruses detected in your system. vindows vista (tm) home premium files corruptes. this may lead to the destruction of important files in C./windows download protection software now!
Har hittat denna hjälp på nätet, men blir inte klokare av det:
http://www.antispywareforum.se/phpBB/viewtopic.php?f=3&t=2885
http://www.superplay.se/forum/thread.php?id=43616&page=1#post_494879
Är de kompicerade (?) sätten med skriva loggfiler osv den enda vägen, finns det nåt enkelt sätt att bli av med trojanen. Henns Internet Exploerer fungerar inte heller.
schabo-labo
2008-07-05, 17:38
Har löst problemet nu, det var gött.
Vilket hade ni valt av; AVG Anti-viurs Free Edition eller Avira AntiVir Personal - Free Edition?
King Grub
2008-07-06, 16:28
Avira är överlägset vad gäller antalet virus och trojaner som igenkänns i alla fall.
schabo-labo
2008-07-06, 17:19
Typiskt att jag har AVG Anti-virus då. :(
Hallå
Har ett problem, jag försöker skapa en image-fil från en cd-skiva, men det funkar inte och detta felmeddelande kommer upp:
"Begäran kunde inte utföras pga ett fel i en I/O enhet"
detta kom upp när jag använde Imgburn med "Create image file from disc".
Jag har också provat Alcohol 120%, då med "Guide för Imageskapning". Även provat Ultraiso, funkar inte heller. När skivan lästs in ungefär 2-4 % så avbryts allt pga dumpning misslyckades eller läsfel av något slag.
Datorn jag använder är en 2 veckor gammal DELL med Vista 64 bit installerat.
Har provat med olika skivor och samma fel uppkommer.
Nån som har en aning vad som är fel ? *gah!*
hahavaffan
2008-07-07, 17:25
Hallå
Har ett problem, jag försöker skapa en image-fil från en cd-skiva, men det funkar inte och detta felmeddelande kommer upp:
"Begäran kunde inte utföras pga ett fel i en I/O enhet"
detta kom upp när jag använde Imgburn med "Create image file from disc".
Jag har också provat Alcohol 120%, då med "Guide för Imageskapning". Även provat Ultraiso, funkar inte heller. När skivan lästs in ungefär 2-4 % så avbryts allt pga dumpning misslyckades eller läsfel av något slag.
Datorn jag använder är en 2 veckor gammal DELL med Vista 64 bit installerat.
Har provat med olika skivor och samma fel uppkommer.
Nån som har en aning vad som är fel ? *gah!*Skumt... kan ju vara nåt med att programmen inte funkar till Vista 64, men jag har ingen egentlig aning. Annars låter det som om skivan är repad eller liknande, men du har provat att göra samma sak med andra skivor? Vad är det för slags skiva? Musik, film osv?
Kolla här: http://support.microsoft.com/kb/891894/sv
men du har provat att göra samma sak med andra skivor? Vad är det för slags skiva? Musik, film osv?
[/url]
Det är gamla Playstation skivor jag försöker med, har provat med 3 olika, 2 brända spel och ett original, samma resultat. Drygt är det..
Jag har ett problem.
Min dator står på så gott som dygnet runt, brukar bara vara avstängd när jag är borta längre tider. Men på senaste så har windows(xp sp3) börjat tappa inställningar för både skärmsläckare och avstängning av skärmen. Så emellanåt när jag kommer hem så har skärmen stått på hela dagen helt i onödan, visst det går att stänga av skärmen manuellt men varför tappar den inställningarna?
Jag har inte vilolägesfunktionen aktiverad, kan det ha något med saken att göra?
King Grub
2008-07-09, 13:29
Har du läst detta?
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;326719
Annars vet jag att det kan vara hårdvarufel. T ex musen eller någon tangent; även om det är något som inte märks i dagligt användande, kan det vara något glappt en gång i kvarten eller så, som gör att datorn tror att den används.
Brooklyn
2008-07-09, 13:31
bumpar min egen fråga litegran,
inget ljud på youtube, någon som vet vad som är fel?
har ljud på allt annat, bara youtube som inte funkar, har kollat inställningar osv, en dag så slutade det bara att fungera.
King Grub
2008-07-09, 13:34
Har du provat att avinstallera Flash fullständigt, ladda hem senaste version, och sedan ominstallera det?
stevooooo
2008-07-09, 13:41
bumpar min egen fråga litegran,
inget ljud på youtube, någon som vet vad som är fel?
har ljud på allt annat, bara youtube som inte funkar, har kollat inställningar osv, en dag så slutade det bara att fungera.
Yes, äntligen kan jag hjälpa någon:Virro
Ingen aning vad som är felet men gör det som står i länken så kommer det att funka, gjorde det iaf för mig http://www.onlinecomputertips.com/software/sq23.html
iNCREDiBLE
2008-07-09, 13:48
Någon som kan rekommendera ett bra anti-spyware program?
King Grub
2008-07-09, 13:53
Någon som kan rekommendera ett bra anti-spyware program?
Ett bra antivirus. Har man t ex Avira Premium eller Kaspersky så ger det ett spywareskydd som är lika bra eller bättre än dom bästa dedikerade antispywareprogrammen.
Dom bästa rena antispywareprogrammen i dag är annars SUPERAntiSpyware och Malwarebytes Anti-Malware. Båda är dessutom gratis (i on-demand scan version. Vill man ha real-time protection måste man betala, men det behöver man inte ha när det gäller spyware).
iNCREDiBLE
2008-07-09, 14:05
Ett bra antivirus. Har man t ex Avira Premium eller Kaspersky så ger det ett spywareskydd som är lika bra eller bättre än dom bästa dedikerade antispywareprogrammen.
Dom bästa rena antispywareprogrammen i dag är annars SUPERAntiSpyware och Malwarebytes Anti-Malware. Båda är dessutom gratis (i on-demand scan version. Vill man ha real-time protection måste man betala, men det behöver man inte ha när det gäller spyware).
Tack, Grub. Hade hoppats på att du skulle svara *cupid* Så om valet står mellan Avira Premium och Kaspersky. Vilken blir det?
King Grub
2008-07-09, 14:08
Avira Premium om det är ett fristående antivirus du är ute efter. Avira har marknadens bästa detection rates och tar i princip inga systemresurser.
Kaspersky Internet Security 2009 om du vill ha ett komplett säkerhetspaket med brandvägg och kontroll över applikationer och program. Kaspersky är överlägsna Aviras motsvarighet, Avira Security Suite, på dom andra fronterna, och Kaspersky, även om dom inte slår Avira på rena detection rates, är ändå med i top-5 till top-10 där också.
iNCREDiBLE
2008-07-09, 14:17
Avira Premium om det är ett fristående antivirus du är ute efter. Avira har marknadens bästa detection rates och tar i princip inga systemresurser.
Kaspersky Internet Security 2009 om du vill ha ett komplett säkerhetspaket med brandvägg och kontroll över applikationer och program. Kaspersky är överlägsna Aviras motsvarighet, Avira Security Suite, på dom andra fronterna, och Kaspersky, även om dom inte slår Avira på rena detection rates, är ändå med i top-5 till top-10 där också.
Då får det bli Avira Premium. Det där om systemresurserna gillade jag skarpt :thumbup: Tack än en gång!
Har du läst detta?
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;326719
Annars vet jag att det kan vara hårdvarufel. T ex musen eller någon tangent; även om det är något som inte märks i dagligt användande, kan det vara något glappt en gång i kvarten eller så, som gör att datorn tror att den används.
Jag uttryckte nog mig dåligt, problemet jag har är att skärmsläckare och skärmavstängning fungerar problemfritt i ca 3dygn men sen nollställs inställningarna. Dvs skärmsläckaren går över till (inget), tidsenheten till 1 från 5min och stäng av bildskärmen går över till alternativet aldrig.
Mus och tangentbord har alltid stängt av sig som de ska när jag varit ifrån datorn så jag tror inte problemet ligger där.
Brooklyn
2008-07-09, 15:47
Yes, äntligen kan jag hjälpa någon:Virro
Ingen aning vad som är felet men gör det som står i länken så kommer det att funka, gjorde det iaf för mig http://www.onlinecomputertips.com/software/sq23.html
thaaaank you!
shut teh face
2008-07-09, 16:15
Jag vet att man hellre ska låta datorn stå på istället för hålla på starta om den för man ska gå ut 2-3 timmar. Detta för hårddiskar osv inte ska behöva startas om. Men om man har på den 24/7, vilka effekter får det?
Min dator har stått på dygnet runt det år jag haft den, startar om en gång i månaden ungefär (mest bara för att, den har inte blivit seg eller så).
King Grub
2008-07-09, 16:19
Ingen effekt alls. Det där att man inte skulle stänga av för att spara komponenterna kanske gällde för 10 år sedan, men idag klarar dom det. Man märker ingen skillnad på livslängd, inte om man inte har tänkt ha datorn i många år, och då är den hopplöst oanvändbart föråldrad i vilket fall som helst.
Komponenter med rörliga delar, t ex fläktar, slits naturligtvis mer om man har dom snurra 24/7 än om man stänger av över natten. Och elräkningen blir högre.
Tror inte det kommer att påverka dig praktiskt hur du än gör. Att inte starta om datorn kan bli ett problem om programmen är dåligt skrivna och läcker minne eller handles.
shut teh face
2008-07-09, 16:23
Mitt filsystem kanske kan ha påverkats, har märkt endel konstiga saker i windows. Men det kanske också har att göra med när jag laddat hem saker i 2 mb/s, packat upp stora rarfiler och samtidigt fört över saker till externa hddn?
Aja, "några år" låter bra. Byter var tredje år iaf.
King Grub
2008-07-09, 16:24
Det skall inte bli så av det. Men Windows kan onekligen bli korrupt av många anledningar. Alltid värt att ha en backupimage att återställa.
Jag laddar hem 10 ggr fortare än du, ;) och jag har inga problem; 2 MB/s skall inte vara några problem. Inte så att filsystemet brakar ihop i alla fall.
shut teh face
2008-07-09, 16:28
Det skall inte bli så av det. Men Windows kan onekligen bli korrupt av många anledningar. Alltid värt att ha en backupimage att återställa.
Jag laddar hem 10 ggr fortare än du, ;) och jag har inga problem; 2 MB/s skall inte vara några problem. Inte så att filsystemet brakar ihop i alla fall.
:D :D
Fristående fråga
------------------------------
Jag undrar om det finns någon lösning för att packa upp flera olika rar-filer samtidigt. Jag har cirka 500 osedda avsnitt av serier, varje avsnitt ligger på 20-30 rar filer. Jag har absolut ingen lust att sitta och packa upp varje avsnitt för sig. Hjelp.
King Grub
2008-07-09, 16:29
Markera alla RAR-filer, öppna med ett högerklick. Men det kommer att gå trögare.
shut teh face
2008-07-09, 16:33
Måste alla rar-filer ligga i samma mapp då?
shut teh face
2008-07-10, 08:25
När man talar om trollen King Grub. Igår så fick en fläkt spel....
Jag har lokaliserat att det är fläkten på nätdelen som låter som ett mördat spädbarn, men bara när jag spelar. Vad är logiken i att nätdelen jobbar mer när jag spelar, det borde väl vara vid uppstart i sådant fall?
:confused:
tntballe
2008-07-10, 08:30
:D :D
Fristående fråga
------------------------------
Jag undrar om det finns någon lösning för att packa upp flera olika rar-filer samtidigt. Jag har cirka 500 osedda avsnitt av serier, varje avsnitt ligger på 20-30 rar filer. Jag har absolut ingen lust att sitta och packa upp varje avsnitt för sig. Hjelp.
Tror det totalt kommer ta mycket längre tid att göra så.
shut teh face
2008-07-10, 08:32
Tiden spelar ingen roll i sig, bättre att sätta på och låt den jobba över natten. Det är jobbigt att sitta och klicka runt och sitta och vänta de 10-15 sek varje avsnitt tar o packa upp. :)
Har problem med installationen av Service pack 1 till Vista.
Har kontaktat microsoft support och blev ombedd att mejla över ett par loggfiler som heter:
Loggning
Verktyget för systemuppdatering skapar en loggfil med information om problem som har identifierats eller åtgärdats. Loggfilen finns på följande plats:
• %SYSTEMROOT%\Logs\CBS\CheckSUR.log
• %SYSTEMROOT%\Logs\CBS\CheckSUR.persist.log
Men var finns dessa i datorn? Har sökt på namnsträngen i utforskaren men det verkar inte finnas några filer som heter så?!
King Grub
2008-07-10, 13:56
Ligger dom inte i mappen Logs i C:\Windows då?
Ah, där fanns det ju grejor! Tack!:)
Litecore
2008-07-10, 17:44
jag går och funderar på att köpa mig en MSI Wind, verkar vara en smidig liten pryl :)
hur krångligt är det att gå över till den mörka sida (linux) om man är vad med windowz?
det lockar lite att testa något nytt faktiskt men jag är sjukt oinsatt och för mig är linux
bara ett fult komandofönster med 125 tecken långa cp-kommandon för att göra nåt alls..
hur är det med mediakompabiliteten i linux föresten, film? musik? msn? mobilt internet ?
rememberence
2008-07-10, 17:54
jag går och funderar på att köpa mig en MSI Wind, verkar vara en smidig liten pryl :)
hur är det med mediakompabiliteten i linux föresten, film? musik? msn? mobilt internet ?
Själv sitter jag med en Asus EEE 900 just nu :)
Den är bra, mycket bra!
Litecore
2008-07-10, 17:55
muy intressante! vad fick du ge för den? :)
rememberence
2008-07-10, 17:57
muy intressante! vad fick du ge för den? :)
3900 med frakt, och då fick jag ett 5200 mah batteri gratis :)
Whistler
2008-07-10, 18:06
Någon mer som haft problem att få in SP1 till Vista?
Jag kör Ultimate Edition och får inte upp SP1 i Windows Update. När jag laddar ner den manuellt och installerar får jag efter en dryg timmes installation upp fel som i M$ knowledge base har flera olika lösning, varpå jag prövat alla, bland annat en där man skulle scanna systemfiler och automatiskt reparera dem. När jag gjort det fick jag upp att ett par stycken inte kunde repareras.
Jag är nådigt trött på det här nu, först fick jag sitta och göra massa ledigt utrymme (SP1-installationen kräver 7Gb, jag har 36Gb totalt, då jag kör SCSI) och därefter fungerar inte installationen. Blir vansinnig!
Någon mer som haft problem att få in SP1 till Vista?
Jag kör Ultimate Edition och får inte upp SP1 i Windows Update. När jag laddar ner den manuellt och installerar får jag efter en dryg timmes installation upp fel som i M$ knowledge base har flera olika lösning, varpå jag prövat alla, bland annat en där man skulle scanna systemfiler och automatiskt reparera dem. När jag gjort det fick jag upp att ett par stycken inte kunde repareras.
Jag är nådigt trött på det här nu, först fick jag sitta och göra massa ledigt utrymme (SP1-installationen kräver 7Gb, jag har 36Gb totalt, då jag kör SCSI) och därefter fungerar inte installationen. Blir vansinnig!
Har samma problem, fast i Vista home edition premium. Precis när installationen är 100% fullbordad så kommer det upp Service pack did not install, Reverting changes. Har provat det mesta, installerat från felsäkert läge, installerat utan andra program än vistas egna igång, kört reparationsverktyg och nu tillslut installerade jag om hela windows...
Tror du det hjälpte? Nej...
Har nog installerat det över 10 gånger nu och varje gång tar ju en timme, så det börjar bli liiiite frustrerande...
Har kontaktat Microsoft support, då dom erbjuder just gratis support för SP1.
Råder dig att göra detsamma, så dom får jobba lite och se att många har problem med skiten.*gah!*
King Grub
2008-07-10, 20:14
Inte för att det hjälper er, men det överlägset bästa tillfället att installera SP1 (och SP3 för XP) är direkt efter en grundinstallation av Windows, innan det finns ett ton gammalt mög som kan skapa konflikter. En nyinstallation, följd av SP1/SP3 och sedan en Ghostning av hårddisken, det gör susen.
Litecore
2008-07-10, 20:49
gick hur bra som helst att installera för mig, kör 32bit Vista Ultimate..
MEN! mitt ljud är försvunnet och jag misstänker att det är SP1 som
fuckade upp något för det funkade hur bra som helst innan datorn ville
starta om efter färdig installation. skitskumt - för enligt ljudhanteraren
är det digitalt ljud förvalt och nivån hoppar upp och ner men nada ljud.
använder ett x-fi xtreme music med senaste drivisar om det hjälper :/
King Grub
2008-07-10, 20:51
Har du testat något så enkelt som att avinstallera drivrutinerna helt och installera om dom på nytt?
Litecore
2008-07-10, 21:33
Har du testat något så enkelt som att avinstallera drivrutinerna helt och installera om dom på nytt?
nej, faktiskt inte.. känns ologiskt eftersom det funkade kalasbra pre-SP1 *gah!*
men jag får väl göra i alla fall då, såg att det finns en beta-drivis nu.
återkommer med många fula ord och sånna krejjer vah om det skiter sig.
EDIT: inte fula ord p.g.a ditt tips grub ;)
Hur spelar man upp ett avsnitt? Antar att det är något annat än vlc för där hänger det sig.
720p.HDTV.X264-DIMENSION" mkv release.
Type: Matroska File
Video: MPEG4 Video (H264) 1280x720 23.98fps
Audio: Dolby AC3 48000Hz 6ch
Media Length: H:00 M:04 S:12
Size: 139Mb
Litecore
2008-07-11, 01:02
ladda hem codecs om du inte redan har, Haali Media Splitter :)
ladda hem codecs om du inte redan har, Haali Media Splitter :)
Maenge taaeck!
NiXPhoenix
2008-07-11, 01:39
Du måste ha annan spelare än VLC också.
Jag kör själv med Zoom Player för det mesta HD-materialet.
Litecore
2008-07-11, 02:26
MPC med Haali & COREavc funkar också :)
Litecore
2008-07-11, 02:42
gick hur bra som helst att installera för mig, kör 32bit Vista Ultimate..
MEN! mitt ljud är försvunnet och jag misstänker att det är SP1 som
fuckade upp något för det funkade hur bra som helst innan datorn ville
starta om efter färdig installation. skitskumt - för enligt ljudhanteraren
är det digitalt ljud förvalt och nivån hoppar upp och ner men nada ljud.
använder ett x-fi xtreme music med senaste drivisar om det hjälper :/
FOOKIN 'ELL ! jag har precis konstaterat efter ominstallation av drivisar nr. 43767
att det inte är mjukvaran, utan I/O-modulen till mitt ljudkort förmodligen eftersom
den inte längre lyser ur optisk ut som det gjorde tidigare.. mycket märkligt faktiskt.
den ligger ju bara där bakom tv-bänken så jag fattar inte hur den kan gå sönder ?
och efter typ 3 dagars användande också. GRR! hur som helst så fick jag tummen ur
för en gångs skull, kastade ut min gamla systemdisk med piratvista och matade in
Home Premium 32bit på en dagsfärsk 500GB-disk istället. men problemet kvarstod..
blir att returnera I/O-modulen imorgon och hoppas på det bästa - för nu ger jag upp :D
Det löste sig! Eftersom jag har en Sony Vaio behövde jag tydligen installera två viktiga uppdateringar från Sony som gör att SP1 går att installera.
Har ett program på datorn som ska köra Sony uppdateringar automatiskt, men dessa måste missats på något sätt.
Litecore
2008-07-11, 20:30
FOOKIN 'ELL ! jag har precis konstaterat efter ominstallation av drivisar nr. 43767
att det inte är mjukvaran, utan I/O-modulen till mitt ljudkort förmodligen eftersom
den inte längre lyser ur optisk ut som det gjorde tidigare.. mycket märkligt faktiskt.
den ligger ju bara där bakom tv-bänken så jag fattar inte hur den kan gå sönder ?
och efter typ 3 dagars användande också. GRR! hur som helst så fick jag tummen ur
för en gångs skull, kastade ut min gamla systemdisk med piratvista och matade in
Home Premium 32bit på en dagsfärsk 500GB-disk istället. men problemet kvarstod..
blir att returnera I/O-modulen imorgon och hoppas på det bästa - för nu ger jag upp :D
nu har jag bytt I/O-modulen men det blir samma sak eller ingen skillnad :/
så jag plockade ner min spelburk eftersom jag har ett likadant ljudkort i
den och installerade i HTPCn med nyinstallation av drivrutiner en gång till.
men - jag får inget ljud och jag kan inte förstå för allt i världen varför?!?
tidigare när jag kopplade in I/O-modulen (bifogar en bild så ni fattar) så lös
det typiskt rött ljus ut den optiska utgången och när jag kopplade in en
optisk kabel till förstärkaren så funkade allt hur bra som helst i ett par dagar
men nu är det helt dött! trots att jag använder ett helt annat ljudkort nu.
är det något jag missat? glömt bort? gjort fel? VAD SOM HELST?!? jelp :(
http://www.komplett.se/img/p/400/320935.jpg
Litecore
2008-07-11, 20:44
JAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAA !!
!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!
i did it, jävla skitinställning som jag missat :D
hahavaffan
2008-07-12, 09:43
JAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAA !!
!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!
i did it, jävla skitinställning som jag missat :DAktivera optisk digital ut-signal? ;)
Litecore
2008-07-12, 10:15
Aktivera optisk digital ut-signal? ;)
haha, ja faktiskt :em: men själva krysse-i-rutan var placerad på den mest ologiska
plats jag någonsin vart med om.. varför ska jag behöva konfigurera den analoga jävla
kanalen när jag vill ha ut ljudet digitalt? och varför gjorde SP1 att den blev avaktiverad?
för grejen är, som jag skrev tidigare, att SPDIF OUT visade att signalen gick ut på mätarna
så det känns mest naturligt att rota i inställningarna för just den digitala utgången..
ärkesuck deluxe, men nu funkar det i alla fall ;)
hahavaffan
2008-07-12, 10:19
haha, ja faktiskt :em: men själva krysse-i-rutan var placerad på den mest ologiska
plats jag någonsin vart med om.. varför ska jag behöva konfigurera den analoga jävla
kanalen när jag vill ha ut ljudet digitalt? och varför gjorde SP1 att den blev avaktiverad?
för grejen är, som jag skrev tidigare, att SPDIF OUT visade att signalen gick ut på mätarna
så det känns mest naturligt att rota i inställningarna för just den digitala utgången..
ärkesuck deluxe, men nu funkar det i alla fall ;)Ja, ibland(ganska ofta) undrar man fan hur tyskarna, för det är alltid tyskar, tänkt när de gjorde programvaran.
Litecore
2008-07-12, 10:31
jag är bara så stoked över att jag lyckades fixa det själv till slut
var bara en hårsmån från att lämna tillbaka ljudkortet till affären :D
Problem
Jag kollar ibland på film på Tv´n via min laptop. Allt funkar bra tills jag fäller ner skärmen på datorn, då ändras bildförhållandet på Tv´n till något icke önskvärt. Hur lösa? Drar ju onödig ström om man måste ha filmen igång både på Tv´n och laptop-skärmen.
Har en Sony Vaio, Samsung Plasma och kör via HDMI.
Whistler
2008-07-15, 14:09
Jag kör två skärmar till min dator. En 22" CRT som går som primärskärm med upplösningen 2048x1536 och en Widescreen 22" LCD som bara är utökat skrivbord med 1680x1050.
Idag när jag startade upp datorn så klarar inte widescreen-skärmen mer än 1600x1200 och CRT-skärmen har fått ytterligare en upplösning man kan välja på, 2560x1600, som är en widescreen-upplösning.
Jag har testat att installera senaste versionen av drivrutinerna för mitt grafikkort (ATi X1800XTX) och för widescreen-skärmen, men det hjälpte inte.
What to do?
Patrik Cutler
2008-07-18, 02:20
jag köpte en bärbar dator med engelskt operativsystem (vista). kan man göra så att det blir på svenska?
King Grub
2008-07-18, 04:21
Nej, det finns inga inställningar för att förvandla ett utländskt operativsystem till ett svenskt.
Hardrocker
2008-07-18, 11:06
jag köpte en bärbar dator med engelskt operativsystem (vista). kan man göra så att det blir på svenska?
I Vista kan man ändra språket om man har rätt version.
Om du har Ultimate- eller Enterpriseversionen så kan du ladda hem MUI (Multilingual User Interface) via Windows Update.
Om man har nån annan version av Vista så är man hänvisad till LIP (Language Interface pack) men tyvärr finns inte svenska att ladda hem då LIP är tänkt att användas för ge stöd för mindre språk i Vista.
Microsoft har en guide (http://windowshelp.microsoft.com/Windows/en-US/help/2bac0e03-c331-48fc-8b7e-b66b8007512d1033.mspx) som tar upp hur man ändrar språket.
Kan man få laptopens medföljande fjärrkontroll att fungera till te.x winamp och vlc?
Avira AntiVir Personal - Free antivirus ger min en varning när jag kör virusscan;
Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\O8OHBX8L\swflash[1].cab
[0] Archive type: CAB (Microsoft)
--> FP_AX_CAB_INSTALLER.exe
[WARNING] No further files can be extracted from this archive. The archive will be closed.
Något man bör agera på? Hittar inte ens den berörda mappen när jag tittar i utforskaren, dock hittar jag den om jag kör med kommandotolken, därifrån kan jag kanske delete:a berörda fil?
rememberence
2008-07-22, 16:38
Att du inte hittar filen/mappen beror nog på att mappen är dold och du inte har satt på visning av doldar mappar och filer.
Filen är ju en temporär fil som lagts i "Temporary internet files", antagligen är det en fil du valt att öppna direkt istället för att spara den på datorn när du laddat ner den.
Jag skulle ta bort den om jag var dig :)
Att du inte hittar filen/mappen beror nog på att mappen är dold och du inte har satt på visning av doldar mappar och filer.
Jag har intställt att visa dolda mappar, men hittar inte filen ändå via utforskararen, tror ev. jag lyckades ta bort filen via kommandotolken dock.
När jag tänker efter så har brandväggen ofta kommit med förfrågningar om jag vill köra någon update för flash, det har kanske någon koppling till detta?
rememberence
2008-07-22, 17:19
Jag har intställt att visa dolda mappar, men hittar inte filen ändå via utforskararen, tror ev. jag lyckades ta bort filen via kommandotolken dock.
När jag tänker efter så har brandväggen ofta kommit med förfrågningar om jag vill köra någon update för flash, det har kanske någon koppling till detta?
Ok :)
Det har nog mycket med det att göra, i ett av katalognamnet står det swflash vilket antagligen står för ShockWave Flash :)
olander08
2008-07-26, 16:03
Behöver tips på en ny bärbar, runt 10-15k. Hyffsat med spel, mycket film och musik. Gärna praktisk vikt så man slipper växla mellan höger och vänster arm för att man är rädd att de ska bli oproportionerligt stora.
Kan man få laptopens medföljande fjärrkontroll att fungera till te.x winamp och vlc?
Ett sista försök
Ett sista försök
Beror på vad det är för fjärrkontroll. Den som följde med min fungerar som om man trycker ner vissa tangenter på ett tangentbord. Alltså funkar det i program där man kan ställa in att olika saker ska göras med specifika tangenter.
Min dator är en dell xps m1330. Vet ej hur det funkar på andra.
Jag har 1530 så det borde väl vara likadant. Vart ställer man in det?
Jag har 1530 så det borde väl vara likadant. Vart ställer man in det?
Jadu, jag spelar linux så kan nog inte riktigt hjälpa till med det. I den mp3spelaren jag testade i kunde man iaf trycka på typ assign shortcut och sedan tryckte man på fjärrkontrollen också funkade det.
olander08
2008-07-27, 10:12
Behöver tips på en ny bärbar, runt 10-15k. Hyffsat med spel, mycket film och musik. Gärna praktisk vikt så man slipper växla mellan höger och vänster arm för att man är rädd att de ska bli oproportionerligt stora.
Bump.
Granatgiraffen
2008-07-27, 10:13
Bump.
Se tidigare i tråden. En dell xps m1330 är okej för det, t.ex. Handlar ju om vad du tycker är okej helt enkelt, men den uppfyller dina krav.
hahavaffan
2008-07-27, 10:18
Bump.Du kan ju ttttt.eeeeexxxxxx. kolla på prisjakt, pricerunner och tillverkarnas hemsidor? Dell, Acer, Asus, IBM, Sony, Apple osv osv.
Guybrush
2008-07-27, 10:25
Hej!
Jag får ett felmeddelande på min gamla dator när den kopplar upp sig mot routern. Den påstår att den inte hittar något certifikat som tillåter den att ansluta. Därefter funkar allt som det skall ändå. Jag har vridit och vänt på allt men kan inte hitta något problem. Jag har samma inställningar på mina två andra datorer och där funkar allt som det skall.
Jag kör med WPA-PSK kryptering och kombinationen "Mixed 802.11n and 802.11g"
Vad kan vara fel? Jag kan inte ens komma åt inställningarna för certifikat när jag använder WPA-PSK. Allt är grått.
olander08
2008-07-27, 10:30
Du kan ju ttttt.eeeeexxxxxx. kolla på prisjakt, pricerunner och tillverkarnas hemsidor? Dell, Acer, Asus, IBM, Sony, Apple osv osv.
Åhh, så uppenbart! Att jag inte tänkte på det tidigare! Jag är ju en expert på bärbara datorer... Eller inte.
Jag har ingen aning om vad jag ska titta efter när det gäller bärbara.
hahavaffan
2008-07-27, 10:54
Åhh, så uppenbart! Att jag inte tänkte på det tidigare! Jag är ju en expert på bärbara datorer... Eller inte.
Jag har ingen aning om vad jag ska titta efter när det gäller bärbara.Men. Du vet hur mycket pengar du vill lägga, right? Surfa då in på tillverkarnas hemsidor och leta fram en i rätt prisklass. Det finns inte en miljard att välja på, så det är svårt att det blir fel. Sen kan du söka här på forumet, så kommer du finna trådar som behandlar bärbara datorer, och på så sätt få reda på vilka märken som är bra och vilka som är mindre bra. HP, Dell, Sony och IBM är störst och bäst. Bäst av dom är Sony och IBM, men även HP är inte långt efter. Dell är lite sämre, men dom har riktigt bra support har jag hört.
Spanat runt och läst en del om skärmar senaste tiden. Tänkte mig en samsung men med alla skriverier om paneler hit och dit känns även det osäkert.
Tänkt mig en Samsung SyncMaster T220, kommer inte spelas några avancerade spel med den mest film, surf och cs. Läst att BLB inte var allt för förskräcklig på den filmen.
Värt att satsa på?
olander08
2008-07-27, 16:14
Det blev en xps m1530 med 2.5GHz processorn och 1680x1050 skärmen. Bör passa rätt bra?
Scratch89
2008-07-28, 08:12
Hur bra fungerar USB-sticks som trådlöst nätverk? Jag kan komma över billiga exemplar på jobbet, och det är därför jag undrar. Det enda kravet jag har på mitt nätverk är att det ska vara atrådlöst och hyfsat stabilt.
http://www.jula.se/EsaImages/item/master/924437_d.jpg
Startpaket innehållande 54 Mbps trådlös bredbandsrouter med inbyggd 4-ports switch 10/100. Anpassad både för kabel modem samt ADSL. Utrustad med WEP, WPA och WPA2-kryptering för säker kommunikation. Webbaserad konfiguration gör det enkelt att komma igång. Vidare så ingår 1 st trådlös USB 2.0 54 Mbps adapter som är en utmärkt lösning för både stationära och bärbara datorer. Levereras med drivrutiner till Win 98/ME/2000/XP. Mer information, senaste drivrutiner etc. hittar du på Philips hemsida. Enkel installation.
shut teh face
2008-07-28, 09:34
Det beror på vilka krav du har Matthias.
Sålänge signalen är stark så brukar det funka att spela men jag tycker man förlorar jävligt mycket bandbredd oavsett - tanka osv.
Sen är det ännu sämre med trådlöst via USB adapters.
Scratch89
2008-07-28, 10:37
Åh fan. Så det är alltså bättre med traditionella trådlösa nätverkskort, och en trådlös router? Jag kan få ett komplett set för runt femhundra, men om jag ska skaffa det traditionella så går det på över tusen kr, troligen.
shut teh face
2008-07-28, 10:49
Ja att köpa ett riktigt trådlöst nätverkskort är mycket mycket bättre än via en usb adapter. Fast trådlöst blir aldrig lika bra som en vanlig kabel.
Lägg lite pengar på att gömma kabeln snyggt. :)
Jag tycker personligen att man ska ha en vanlig router med trådlös funktion, sen kör man kabel på sin workstation och sen kan man använda det trådlösa för laptopen.
Gustaven
2008-07-28, 10:59
Är det inga jätteavstånd borde det gå ganska bra scratch men som sagt kabel är i princip alltid bättre praktiskt sett...
funderar på att köpa denhär http://vaio.sony.se/view/ShowProduct.action?product=VGN-FW11E&site=voe_sv_SE_cons&pageType=Overview&category=VN+FW+Series
Jag skall i huvudsak ha den till att ha som studentdator dvs programmera och dyl. men jag vill ju självklart kunna spela nyare spel på den också... Jag är lite tveksam till grafikkortet och grafikminnet men vad säger ni? Sen lämnar ju battaritiden en aning övrigt att önska men det tar jag hellre än slänger på tusenlappar för extra minuter.
Scratch89
2008-07-28, 11:06
Vad jobbigt, jag som inte vill ha kabel. :(
shut teh face
2008-07-28, 11:24
Vad jobbigt, jag som inte vill ha kabel. :(
Du har inget val!
Du måste ha bra responstid när vi spelar diablo III sen. :furious:
shut teh face
2008-07-28, 11:25
Jag skall i huvudsak ha den till att ha som studentdator dvs programmera och dyl. men jag vill ju självklart kunna spela nyare spel på den också... Jag är lite tveksam till grafikkortet och grafikminnet men vad säger ni? Sen lämnar ju battaritiden en aning övrigt att önska men det tar jag hellre än slänger på tusenlappar för extra minuter.
Njae grafikkortet är inte alls något att ha tyvärr.
Försök hitta en dator med 8600GT eller liknande.
Njae grafikkortet är inte alls något att ha tyvärr.
Försök hitta en dator med 8600GT eller liknande.
Nu kör man med 9600GT!
Kolla in Zeptos Nexus A15, c:a 9500kr med C2D P8400 2,26Ghz, 4 gig minne, 250gig HDD, GF 9600GT 512mb, Vista 64bit.
Nu kör man med 9600GT!
Kolla in Zeptos Nexus A15, c:a 9500kr med C2D P8400 2,26Ghz, 4 gig minne, 250gig HDD, GF 9600GT 512mb, Vista 64bit.
Såg fin ut! Jag har alltid tänkt köpa en Dell till, men nu har jag kikat lite på Zepto. Jag behöver dock 1680 i upplösning (det är den viktigaste egenskapen).
Vad tror ni om Znote 6625WD 9000 kr exkl moms.
15,4" WSXGA+ 1680x1050 - 6625WD
Intel® Core™ 2 Duo-processor T9300 (2,50 GHz, Endast Vista)
4 GB (2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ
NVIDIA® Geforce 8600M GT
320GB 5400rpm SATA Hårddisk
Jag spelar inte spel direkt, men eftersom jag ska köpa ny bärbar är det ju alltid nice om den klarar t ex Diablo III eller Starcraft 2 bra.
Vad är största skillnaden på att ha en Zepto mot ex. en Dell tycker ni som testat båda?
Gustaven
2008-07-28, 14:42
haha ja den var lite mer prisvärd kurash!*kissass* tack så mycket! sjukt vad man inte vet vad som är "hett" längre för något år sen hade jag stenkoll på vad som var prisvärt bra/dåligt numera så har man noll koll på grafikkorten och dyl längre!
Bra med vista 64bit också... undrar fortfarande varför inte vanliga vista kan använda mer än 3 gb internminne... känns som en grov miss av någon :S
Vad är största skillnaden på att ha en Zepto mot ex. en Dell tycker ni som testat båda?
Jag har bara testat Zepto när det kommer till Laptops. Skulle dock säga att Dell är snyggare och har antagligen bättre support. Det fina med Zepto är att flera av deras tekniker, säljare och diverse fanboys hänger på Sweclockers.com, så man kan få mängder med tips och råd bara genom att läsa på forumet. Nexus A15 har dessutom en helt egen tråd där.
Gustaven
2008-07-28, 15:06
Lite underlig hemsida... jag irriterar mig lite på att det inte står batteritid, dimensioner och usla bilder. sen en leverans tid på 37 dagar :S måste avgöra om det är värt det för det var en riktigt bra dator för lite pengar
Edit: hittade fler bilder
Lite underlig hemsida... jag irriterar mig lite på att det inte står batteritid, dimensioner och usla bilder. sen en leverans tid på 37 dagar :S måste avgöra om det är värt det för det var en riktigt bra dator för lite pengar
Angående leveranstiden så beror det på att prylarna är helt nya och de inte kommit in än.
Min moderkort dog helt så jag köpte ny upgraderingspaket. Det är 64bitars processor, men kan det köra på 32bitars XP?
Menar du Zepto Nexus a15?
"
Batteritider:
6-cells batteri: 2 timmar 20 minuter
9-cells balleri: 3 timmar 30 minuter
Batteritiden är vägledande och kan variera i förhållande till konfiguration.
Batteritiden är testad med en Intel P-processor(25watt)."
På den datorn jag satte ihop (ej a15 och ej nyhet) var det 4 dagars leveranstid.
Gustaven
2008-07-28, 16:18
ahh snällt dared :) jo jag sitter och tittar på lite andra också... ska nog plocka ihop en själv jag med... znote var inte helt dum den heller :)
MasterChief
2008-07-30, 07:42
Min svärmors dator har varnat för att batteriet är svagt. Så jag köpte ett nytt och bytte det (på moderkortet alltså). Nu efter ca två månader så börjar datorn gapa igen om att batteriet är svagt.
Jag vet att det var ett fräscht batteri och jag vill minnas att jag aldrig någonsin bytt batteri förut. Datorn brukar bytas ut innan batteriet tar slut.
Det är en vanlig Dell och har ca 3,5 år på nacken.
Kan det vara något annat fel än att batteriet är dåligt? Någon sensor som är trasig eller något program som blivit knäppt?
Min moderkort dog helt så jag köpte ny upgraderingspaket. Det är 64bitars processor, men kan det köra på 32bitars XP?
Jepp.
Suck då har man äntligen plockat ihop datorn:
windows cannot open the required file "d:\sources\Install.wim
Undrar om kanske en Vista SP1 går att installera. Synd bara att jag har gratis tillgång till Vista 64bit utan SP1.
mangemani
2008-08-01, 17:10
så,då var nydatorn beställd.
blev denna http://www.mrpc.se/prod_view.php?product=554&lastparent=159 fast med lite modifikationer.
4gig ram ska tas bort eftersom jag ej har nån nytta uav det just nu(kör ej vista),grafikkortet byts ut mot denna http://www.mrpc.se/prod_view.php?product=1245&lastparent=40 samt att en till 500gigs HDD ska läggas till.
rätt så stolt över dator köpet måste jag säga:)
Hoppas någon kan hjälpa mig. Har skaffat en bärbar dator (http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=LEN3000V200 ) och en router (Netgear WGT624).
Min förhoppning var att ordna ett trådlöst nätverk i min lägenhet, där min stationära dator är kopplad via TP kabel till mitt uttag (100 mbit). Därefter var min tanke att kunna surfa trådlöst på min bärbara i lägenheten.
Detta fungerar tyvärr inte. Har försökt konfigurera min router genom att ansluta till IP 196.168.1.1 och skriva de password/inlogg som manualen föreslår. Ingenting händer förutom att jag får meddelande;
"196.168.1.6 is managing the device".
Dessutom kan jag inte nå några hemsidor förutom google. MSN stängs ner men kan fortfarande använda skype. Är helt ny på trådlös kommunikation och tycker detta verkar mer än snurrigt! *screwy*
Är det normalt att det tar 3h+ för en extern hårddisk på 320Gb att formateras?
Granatgiraffen
2008-08-05, 21:00
Hoppas någon kan hjälpa mig. Har skaffat en bärbar dator (http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=LEN3000V200 ) och en router (Netgear WGT624).
Min förhoppning var att ordna ett trådlöst nätverk i min lägenhet, där min stationära dator är kopplad via TP kabel till mitt uttag (100 mbit). Därefter var min tanke att kunna surfa trådlöst på min bärbara i lägenheten.
Detta fungerar tyvärr inte. Har försökt konfigurera min router genom att ansluta till IP 196.168.1.1 och skriva de password/inlogg som manualen föreslår. Ingenting händer förutom att jag får meddelande;
"196.168.1.6 is managing the device".
Dessutom kan jag inte nå några hemsidor förutom google. MSN stängs ner men kan fortfarande använda skype. Är helt ny på trådlös kommunikation och tycker detta verkar mer än snurrigt! *screwy*
Hej. Har du satt någon säkerhet på ditt trådlösa nätverk? Har du loggat in på routern med någon annan dator?
Börja med att starta om routern så ska du nog kunna logga in med din dator igen. Sätt sedan säkerhet på trådlösa nätverket och ändra lösenordet för att logga in på routern.
Det kan ju vara sådan oflax så att någon random snubbe har loggat in på din router, om du inte har satt någon slags säkerhet på det trådlösa nätverket. Då kan du få den feltexten.
Eller så är det något helt annat. Reboota iallafall routern och sedan kan du säkert logga på, gör sedan det andra jag skrev.
King Grub
2008-08-05, 21:13
Det tar en jäkla tid i alla fall.
Vänta tills du ska kryptera en 500gig-are. DET tar tid. :D
Det tar en jäkla tid i alla fall.
Vänta tills du ska kryptera en 500gig-are. DET tar tid. :D
Började bli lite orolig att den hade buggat eller något. Nu är den klar och funkar fint. :)
Tips på bättre cpu-kylare än orginal till amd 6000+ ?
Granatgiraffen
2008-08-06, 07:42
Min svärmors dator har varnat för att batteriet är svagt. Så jag köpte ett nytt och bytte det (på moderkortet alltså). Nu efter ca två månader så börjar datorn gapa igen om att batteriet är svagt.
Jag vet att det var ett fräscht batteri och jag vill minnas att jag aldrig någonsin bytt batteri förut. Datorn brukar bytas ut innan batteriet tar slut.
Det är en vanlig Dell och har ca 3,5 år på nacken.
Kan det vara något annat fel än att batteriet är dåligt? Någon sensor som är trasig eller något program som blivit knäppt?
Jag har aldrig fått en sådan varning heller. Skicka ett mail till Dell och dela med dig här sen vad dom svarade. Supporten brukar vara schysst där.
NiXPhoenix
2008-08-06, 18:24
Tips på bättre cpu-kylare än orginal till amd 6000+ ?
http://gtek.se/
Nåt från Thermalright eller Schyte.
En 120-millimetersfläkt som går runt 1000 rpm är lagom om du vill ha det riktigt tyst, säg max 1400 rpm.
6000+ har sockel AM2
NiXPhoenix
2008-08-06, 18:27
Edit: Mindre fläktar - högre rpm. Schyte kör ofta 100mm, då är det okej om det är snabbare. Nackdelen med det är att 100mm inte finns att köpa löst, 92/120mm är standard och då kan du lätt köpa en ny när den gamla börjar skeva. Spelar dock inte så stor roll om du kanske bara tänkt ha datorn i drift i 2-3 år. Vill du dock att den ska gå som server eller liknande i framtiden så skulle jag köpa en fläns där fläkten är av standardmått.
NiXPhoenix
2008-08-06, 18:31
så,då var nydatorn beställd.
blev denna http://www.mrpc.se/prod_view.php?product=554&lastparent=159 fast med lite modifikationer.
4gig ram ska tas bort eftersom jag ej har nån nytta uav det just nu(kör ej vista),grafikkortet byts ut mot denna http://www.mrpc.se/prod_view.php?product=1245&lastparent=40 samt att en till 500gigs HDD ska läggas till.
rätt så stolt över dator köpet måste jag säga:)
Den är klar nu eller??
Annars så hade ju jag slopat quaden och satsat på en E8400 (3,0GHz, betydligt snabbare, fyra kärnor kommer nästan aldrig till användning) och även satsat på ett billigare grafikkort (läs ATI 4870).
Du sparar ganska mycket på det.
FillilutteN
2008-08-06, 18:56
Funderar mycket starkt på att köpa en iMac 24". Allt talar för det utom en grej som jag funderar på -
Skärmen är ju av en "glossy" variant, det blir lättare reflektioner i en sådan skärm i jämförelse med en vanlig matt LCD-skärm. Vissa pekar tummen upp och vissa pekar tummen ner åt detta, jag har inte haft någon möjlighet att kolla på ett exemplar av datorn än och t änkte höra med er vad ni anser om detta?
Hur mörkt behöver det vara för att man ska slippa undan reflektioner? All input är välkommen (:
mangemani
2008-08-06, 20:19
Den är klar nu eller??
Annars så hade ju jag slopat quaden och satsat på en E8400 (3,0GHz, betydligt snabbare, fyra kärnor kommer nästan aldrig till användning) och även satsat på ett billigare grafikkort (läs ATI 4870).
Du sparar ganska mycket på det.
blev en del ändringar.
får dator delarna imorgon.
blev 1500gig HDD,bättre märke på graffekortet samt bättre moderkort.
quaden blev densamma,bättre minne samt ett utav dom bästa chassina och betydligt bättre kylning.
slutpris 10500(om man bara räknar dator delarna,slängde med en 22" skärm till min andra dator samt tngtbord och mus..var lite sugen på att köpa en blu ray med,men blev en DVD istället)
Patrik Cutler
2008-08-07, 15:20
min nya dator sony vaio fw 11m har 4gb minne, men bara 3gb kan utnyttjas pga 32-bit vista. mej veterligen är det gratis att uppdatera till 64 bit.
varför stoppade dom inte i 64-bit direkt? jag tänkte uppgradera men man blir ju fundersam om det finns nackdelae eftersom sony valde 32 bit?
King Grub
2008-08-07, 15:34
En del program och drivrutiner fungerar inte med 64-bitars, så för den halvt okunnige normalanvändaren är nog fortfarande ett 32-bitars ett bättre val. Drivrutiner måste vara signerade av Microsoft för att fungera med 64-bitars.
Har fått ett litet problem med några nvidiadrivers jag råkade installera från windows update på mitt vista 32bit. Nvidiadriversarna krockar med mitt ATIgrafikkort vilket gör att jag inte kan spela några spel. Har testat att ta bort nvidiadrivrutierna genom enhetshanteraren men det verkar som att windows återinstallerar dessa efter omstart. Jag vet inte varför windows gör det då jag inte har något nvidiagrafikkort. Någon som har samma problem eller vet hur man löser det?
Jag avinstallerade alla updates jag gjort för att försöka bli av med problemet. Fungerade inte. Såg nu i windowsupdate att det rörde sig om drivers till Nvidia nForce serial ATA controller och nForce networking controller. Men själva updaten lägger sig i bildskärmskort i enhetshanteraren.
Efter jag kört virusscan (complete system scan) med Avira Free edition så får jag upp ett meddelande om att den rekommenderar mig att scanna "system partition", jag klickar då ok. När jag kör denna får jag upp en massa "warnings" trots att jag inte fick några "warnings" under den scan som gjorde precis innan (complete system scan). De varningar jag får är bla;
C:\
boot.ini
Bootfont.bin
hiberfil.sys
[WARNING] The file could not be opened!
hpqp.ini
IO.SYS
MSDOS.SYS
NTDETECT.COM
NTLDR
pagefile.sys
[WARNING] The file could not be opened!
sqmdata00.sqm
sqmdata01.sqm
sqmdata02.sqm
sqmdata03.sqm
sqmnoopt00.sqm
sqmnoopt01.sqm
sqmnoopt02.sqm
sqmnoopt03.sqm
XP_TV.ini
C:\Documents and Settings\All Users\
Massa filer
C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\
"massa filer"
C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Adobe\Acrobat\6.0\Replicate\Security\
directories.acrodata
C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Avira\AntiVir PersonalEdition Classic\
addr_file.html
AVWIN.INI
update.conf
C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Avira\AntiVir PersonalEdition Classic\BACKUP\FAILSAFE\
"massa filer"
Listan fortsätter med oändligt många filer iprincip.
Vad står på? Avira har aldrig tidigare rekommenderat mig köra denna scan heller.
King Grub
2008-08-08, 20:38
pagefile och hiberfil skall man få varningar för; dom är låsta av operativsystemet och kan inte scannas. Får du varningar för dom andra också?
Såhär står det i rapporten;
The scan has been done completely.
4593 Scanning directories
263377 Files were scanned
0 viruses and/or unwanted programs were found
0 Files were classified as suspicious:
0 files were deleted
0 files were repaired
0 files were moved to quarantine
0 files were renamed
51 Files cannot be scanned
263326 Files not concerned
7472 Archives were scanned
74 Warnings
110 Notes
260583 Objects were scanned with rootkit scan
0 Hidden objects were found
De filerna som stod i min post ovan finns med i den rapport som Avira kan ge en efter fullbordad scan. Vet ej om hur det defineras om det var "warning", filer som inte "cannot be scanned" eller om det ingick i de 110 "notes" som rapporter uppger.
Jag är ganska noobig på sånt här.
King Grub
2008-08-08, 20:54
Ovanligt många varningar, må jag säga, men det beror antagligen på att dom är låsta på något sätt. Jag har aldrig sett den där rekommendationen om att scanna systempartionen någon gång, så något riktigt svar har jag inte. Om du undrar, kan du fråga på Aviras forum.
http://forum.avira.com/wbb/index.php
Ovanligt många varningar, må jag säga, men det beror antagligen på att dom är låsta på något sätt. Jag har aldrig sett den där rekommendationen om att scanna systempartionen någon gång, så något riktigt svar har jag inte. Om du undrar, kan du fråga på Aviras forum.
http://forum.avira.com/wbb/index.php
Ja, det har aldrig hänt att jag fått så många varningar. Faktum är att jag precis gjort en scan och den var helt fri från varningar (förutom 2). Efter det bads jag göra en ny och då kom alla varningar upp.
Får testa och posta min undran på Aviras support-forum som du tipsade om!
Guybrush
2008-08-09, 12:24
Jag har stött på ett problem jag aldrig haft förut. Jag har installerat om XP och håller på att uppdatera med Windows Update. SP3 är inlagt och en massa annat mög. Men nu har det börjat strula och uppdateringarna laddas ner men kan inte installeras. Exempel visas nedan, men detta gäller även tex .NET 2.0 osv. Ingen går att installera.
What's up?
http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/update.jpg
Guybrush
2008-08-09, 12:36
Skit! Jag har provat att avinstallera vissa uppdateringar och testat igen. Nu går de inte heller att installera. Vad har hänt!!!
King Grub
2008-08-09, 12:39
Får du några felmeddelanden i Loggboken?
Guybrush
2008-08-09, 12:44
Öhm, hur får jag fram den? Eller menar du loggen i WU? Där står bara de lyckade installationerna och inget annat
King Grub
2008-08-09, 12:44
Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Loggboken.
Guybrush
2008-08-09, 13:14
Nej, inga felmeddelanden vad jag kan se.
King Grub
2008-08-09, 13:36
Det var konstigt. Inga gula eller röda pluppar under vare sig Program eller System?
Guybrush
2008-08-09, 13:54
Bara en massa informationspluppar. Inga röda/gula.
Jag har backat några steg nu och avinstallerat SP3. Nu funkar det igen och jag skall börja lägga in fler uppdateringar. Får se hur det går!
Patrik Cutler
2008-08-09, 17:58
varför går det inte spola i youtubefilmerna nu för tiden? när man drar i baren där nere för att spola framåt eller bakåt så hoppar den alltid tillbaka till början av filmen. skitstörigt.
på dom extremt få filmerna man kan spola så är det baran megahopp man kan göra i filmen, typ början-mitten-slutet.
mangemani
2008-08-09, 22:09
datorn min funkar klockrent.
total war spelen funkar utan problem(på max)..gav mej på crysis,gears of war,oblivion samt en del andra nya spel och allt funkade smärtfritt med max på allt,är super nöjd med köpet.
sen ang vista,att det ska vara så dåligt som vissa säger,tycker inte jag iaf,allt funkar klockrent,inge fel eller nå program/spel som vägrar starta.
kör vista ultimate.
ska köpa mer minne innom kort(blir 8 eller 16,får se)
datorn min funkar klockrent.
total war spelen funkar utan problem(på max)..gav mej på crysis,gears of war,oblivion samt en del andra nya spel och allt funkade smärtfritt med max på allt,är super nöjd med köpet.
sen ang vista,att det ska vara så dåligt som vissa säger,tycker inte jag iaf,allt funkar klockrent,inge fel eller nå program/spel som vägrar starta.
kör vista ultimate.
ska köpa mer minne innom kort(blir 8 eller 16,får se)
Har du 64bit versionen av Vista?
Hjelp!
Hittar ingen kabel som låter mig koppla mitt grafikkort(dvi-I) till skärmen(dvi-D). Ingen som kan visa vad jag behöver. Kontakterna ser ju inte lika ut...
Nödlösningen skulle vara om den fanns en konverterare från VGA till dvi-D
Snorkelfarsan
2008-08-10, 15:21
Hjelp!
Hittar ingen kabel som låter mig koppla mitt grafikkort(dvi-I) till skärmen(dvi-D). Ingen som kan visa vad jag behöver. Kontakterna ser ju inte lika ut...
Nödlösningen skulle vara om den fanns en konverterare från VGA till dvi-D
Det finns garanterat att köpa, men jag har för mig att jag fick med mig en sån när jag köpte min skärm. Kolla komplett.se eller datorbutiken.com, dom har garanterat sånt.
När jag startade upp datorn idag såg alla skrivbordsikoner likadana ut. De ser ut som när datorn inte känner igen vilken typ av fil det är.
Men man kan se att den rätta ikonen ligger bakom den nya ikonen. Jag har alltså 2 ikoner till 1 genväg/mapp.
3 ikoner ändrades inte och det var grundikonerna: Dator, Papperskorg och Internet Explorer. Men alla andra är fel. Någon som har en aning om vad felet är?
Det finns garanterat att köpa, men jag har för mig att jag fick med mig en sån när jag köpte min skärm. Kolla komplett.se eller datorbutiken.com, dom har garanterat sånt.
Tror det är en: DVI-D Single-Link kabel som jag behöver. Ingen som vet?
Hmm va fasiken är dumprep 0 -k för något?? Hittade det under autostart på min msconfig
från interwebben: ( http://forums.techguy.org/malware-removal-hijackthis-logs/151574-dumprep-0-k.html )
dumprep 0 -k is used in connection with memory dumps that are sent as a report to MS as part of their Error Reporting system, which, in my experience, actually causes more errors and browser crashes when you keep it activate (not to mention annoys like no tomorrow. It's the little window that says "Error, report to Big Brother? er...Microsoft?")
You can turn it off by opening the system icon in the control panel, choosing the ADVANCED tab, and then disabling error reporting from there.
Nyligen har mina genvägs-ikoner ändrat sig.
De ser ut som när datorn inte känner igen vilken typ av fil det är.
Men man kan se att den rätta ikonen ligger bakom den nya ikonen. Jag har alltså 2 ikoner till 1 genväg/mapp.
Om jag väljer Visa som stora ikoner på skrivbordet försvinner den felaktiga ikonen som ligger ovanpå. Väljer jag däremot klassiska ikoner ser man dem knappt bakom den felaktiga ikonen.
Har jag fått ett virus eller går detta att ändra någonstans?
(Systemåterställning hjälper inte)
King Grub
2008-08-11, 09:18
Det skulle kunna vara ett virus, men mer troligt tror jag är att något i registret har blivit korrupt. Hur man fixar det vet jag tyvärr inte. Jag antar att det är för mycket att hoppas på att du regelbundet gör backup och klonar din hårddisk? I sådana fall är det bara att återställa förra veckans (eller nåt) image.
King Grub
2008-08-11, 09:40
Ladda hem TuneUp Utilities.
http://www.tune-up.com/products/tuneup-utilities/
30 dagars gratis trial, och jag ser att programmet har en Repair-function för just ikoner som blandats ihop, och det även att återställa Windows ursprungliga uppsättning. Hur bra det fungerar vet jag inte, då jag inte haft någon anledning att testa, men TuneUp Utilities i övrigt är ett väldigt bra program och allt jag testat har utförts precis som utlovat.
MasterChief
2008-08-11, 10:08
Någon på kolo som använder Mac Mini?
Patrik Cutler
2008-08-11, 15:43
finns det något sätt att strömma ljud trådlöst till en reciever? jag köper ny reciever om det behövs, eller nåt tillbehör.
jag kan redan idag strömma till recievern genom mitt ps3, men det är bara låtar och filmer. jag vill strömma ALLT ljud. som att koppla till externa högtalare via sladd fast utan sladd.
Jag köpte en laptop med ett inbyggt Conexant High Definition SmartAudio 221, och när jag trycker in min mic/inspelningskälla i "mic in" bredvid högtalarutgången, så kan jag spela in och hålla på - men jag hör inte det jag spelar in samtidigt i högtalarna, som jag alltid kunnat göra förut med andra datorer. Det finns liksom ingen "Mic" kryssfunktion i ljudmixern i inställningarna i min Windows Vista, där man kan välja om man vill höra micen eller inte.
Hjälp!
Ladda hem TuneUp Utilities.
http://www.tune-up.com/products/tuneup-utilities/
30 dagars gratis trial, och jag ser att programmet har en Repair-function för just ikoner som blandats ihop, och det även att återställa Windows ursprungliga uppsättning. Hur bra det fungerar vet jag inte, då jag inte haft någon anledning att testa, men TuneUp Utilities i övrigt är ett väldigt bra program och allt jag testat har utförts precis som utlovat.
Programmet hjälpte inte.
Oftast är det alla genvägar som har problem. Men idag så såg de normala ut i de vanliga mapparna men blev fel när jag stoppade ut dem på skrivbordet. Jag misstänker alltså att det är den där lilla blåa pilen, som markerar att det är en genväg, som inte hittas. Därför stoppar windows dit en annan bild för att markera att bilden saknas.
Någon idé på hur man skulle kunna lösa detta problem?
MasterChief
2008-08-16, 15:51
Snälla datorexperter, vad är det bästa alternativet (datorn ska användas som ett mediacenter). Vilken är snabbast? En är begagnad, en är ny (samma pris). Är ute efter helt störningsfri uppspelning i 1080p. Resten är inte så intressant.
1)
* AMD Phenom X3 8650
* 2.3GHz Triple core
* 3x512K cache + 2MB L3 cache
* AMD 780G moderkort
* Radeon HD 3200 integrerad grafik
* 2GB DDR2-800 minne
* 500GB Sata-II hårddisk
2)
* MSI GeForce NX7600GS
* Asus P4C800 Deluxe
* 3.0 Ghz Intel P4 processor
* 1 Gb + två lediga platser för uppgradering
* 250Gb
King Grub
2008-08-16, 15:53
Jag tror ärligt talat inte att någon av dom där klarar 1080p "helt störningsfritt". Definitivt inte 2:an.
forslund
2008-08-16, 15:55
MasterChief:
Alternativ 2 kommer antagligen inte klara det. Min gamla P4 gjorde det inte. Alternativ 1 är din bästa chans, men jag tvivlar starkt på den också.
shut teh face
2008-08-16, 16:14
Ett 8600-mobile kanske skulle vara att rekommendera. Har för mig att 8800-serien har en videogpu som inte kommer belasta cpun när man spelar upp tunga saker.
Med risk för att snacka i nattmössan.
MasterChief
2008-08-16, 16:22
Jag tror ärligt talat inte att någon av dom där klarar 1080p "helt störningsfritt". Definitivt inte 2:an.
MasterChief:
Alternativ 2 kommer antagligen inte klara det. Min gamla P4 gjorde det inte. Alternativ 1 är din bästa chans, men jag tvivlar starkt på den också.
Tack för svaren!
Är det grafikkortet som är flaskhalsen i 1:an?
Alltså jag har egentligen en bra HTPC redan som funkar fint. Men då köpte jag nytt och dyrt. Nu ska jag ha en till som inte kommer användas lika ofta (på landet) så jag tänkte komma lite billigare undan.
MasterChief
2008-08-16, 18:26
Nu har jag läst på en hel det (mest Sweclockers och Prisjakt). Alternativ 1 borde inte ha några som helst problem att spela upp 1080p.
Men jag har surfat runt lite och insett att det blir betydligt billigare att bygga själv så nu ska här surfas...
MasterChief
2008-08-16, 21:43
Ja nu är man lite mer uppgraderad. Något sådant här kanske det blir:
Chassi: ANTEC FUSION BLACK 430
Processor: Intel C2D E8400 S775/3.0Ghz
Minne: Kingston Value DDR2/PC6400/2GB/1.8v
Hårddisk: Western Digital SATA GP 500GB
Moderkort: Gigabyte GA-73PVM-S2H
Har tagit det från en tråd på Prisjakt. Ska tydligen klara allt galant och även 1080p flyter på med under 50% CPU. Separata grafikkort är tydligen rätt ointressant när det kommer till filmvisning. Idag klarar vissa integrerade grafikkort på moderkortet det galant, då givetvis med en hyggligt stark processor. Fördelen är en tyst och sval dator som både blir billig och smidig.
Börjar bli billigt att bygga bra datorer idag.
Nån som känner sig som en vänlig själ som har lust med att plocka ihop en dator för ca 7-8tusen till mig? :) (Intel!!) (Eller vad är det för skillnad medllan AMD och Intel egentligen? alla bara klagar på AMD...)
Förresten ingen som vet om Acer P223W DVI
skärmen kan vara något att ha? Med tanke på att jag har en stram budget..
MEDiAHORAN
2008-08-17, 17:45
finns det något sätt att strömma ljud trådlöst till en reciever? jag köper ny reciever om det behövs, eller nåt tillbehör.
jag kan redan idag strömma till recievern genom mitt ps3, men det är bara låtar och filmer. jag vill strömma ALLT ljud. som att koppla till externa högtalare via sladd fast utan sladd.Det du söker är en Airport Express.
http://www.apple.com/se/airportexpress/
mangemani
2008-08-17, 19:16
en kompis till mej har ett litet problem.
han får inte till drivisarna till sitt Geforce4 mx 420 kort.
har redan varit inne på www.nvidia.com sidan och laddat hem drivisarna till kortet,men funkar ej.
han har gjort en formatering utav HDD sina,så allt är från scratch.
jag sitter inte vid hanses dator,så jag kan inte riktigt ge nån 100% info av läget,men det är vad han har berättat för mej.
efter han har installerat drivisarna och startat om,så ska det ju vara klart...han försöker att starta nhl08,men det går inte.
vad kan vara felet?vet att det är lite luddigt,men jag chansar på ett svar ändå
Granatgiraffen
2008-08-17, 19:25
en kompis till mej har ett litet problem.
han får inte till drivisarna till sitt Geforce4 mx 420 kort.
har redan varit inne på www.nvidia.com sidan och laddat hem drivisarna till kortet,men funkar ej.
han har gjort en formatering utav HDD sina,så allt är från scratch.
jag sitter inte vid hanses dator,så jag kan inte riktigt ge nån 100% info av läget,men det är vad han har berättat för mej.
efter han har installerat drivisarna och startat om,så ska det ju vara klart...han försöker att starta nhl08,men det går inte.
vad kan vara felet?vet att det är lite luddigt,men jag chansar på ett svar ändå
Är inte det ett asgammalt kort? Kan ju vara så att detta NHL kräver saker som kortet inte stödjer. Pixelshaders eller vad som helst.
Skulle jag gissa på.
Eller inte.. annars får han väl avinstallera drivrutinerna och ominstallera dom, kolla så han tar till rätt kort. Vad får han för felmeddelande?
Mitt firefox 3 har börjat käka processorkraft på sistone. Ligger konstant på 70% i cpu-användning, och det är bara ff som käkar. Flera än jag som har problem?
King Grub
2008-08-17, 20:59
Stäng av dina Tillägg ett i taget och se om det är något av dom som spökar.
Prova att skapa en ny profil.
Nån som kan förbarma sig över mitt säkert dumma datorproblem..? Jag kan inte spela upp filmer som ligger på min externa hårddisk i vlc media player på min nya dator :( Jag har kunnat spela upp dem tidigare i min gamla dator men nu funkar det inte i min nya dator. Varför inte? Det kommer ljud men ingen bild och filmerna är i "vanliga" format.
Guybrush
2008-08-23, 09:26
Nån som kan förbarma sig över mitt säkert dumma datorproblem..? Jag kan inte spela upp filmer som ligger på min externa hårddisk i vlc media player på min nya dator :( Jag har kunnat spela upp dem tidigare i min gamla dator men nu funkar det inte i min nya dator. Varför inte? Det kommer ljud men ingen bild och filmerna är i "vanliga" format.
Har du skaffat en ny dator som filmerna inte går att spela på så är det troligen någon codec som saknas. Plocka ner K-Lite Codec Pack så löser det sig nog.
http://www.codecguide.com/
Jag ska byta ut grafikkortet på min dator om en stund. Har nvidia nu och ska byta till ati. Behöver jag avinstallera några drivrutiner eller annat innan jag slänger in det nya?
Mitt gamla är ett 8600 GTS och det nya är ett Radeon 4850.
King Grub
2008-08-23, 10:27
Avinstallera nuvarande, installera kortet, installera senaste ATI-drivisarna.
Lycka till med senaste ATI-drivisarna, har strulat som fasen för mig.
Avinstallera nuvarande, installera kortet, installera senaste ATI-drivisarna.
Done. Verkar funka. =)
Lycka till med senaste ATI-drivisarna, har strulat som fasen för mig.
Installerade dom som fanns på skivan som följde med. Driver version 8.501.0.0
King Grub
2008-08-23, 11:12
Installerade dom som fanns på skivan som följde med. Driver version 8.501.0.0
Det är sällan en bra idé. Dom brukar vara gamla. Ladda alltid ned senaste på hemsidan i stället.
King Grub
2008-08-23, 11:13
8.522 är senaste.
Det är sällan en bra idé. Dom brukar vara gamla. Ladda alltid ned senaste på hemsidan i stället.
Ok. Will do.
Vad finns det för skoj program för att testa ens system sen? Är det 3D Mark som gäller fortfarande?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.