Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden
Kan man tagga en person bland sina kontakter på facebook så att hen inte ser statusuppdateringar/bilder som man laddar upp?
Privacy, Who can see my stuff?, Who can see your future posts?
Sen tryck där det antagligen står friends, så kan du välja custom. Där kan du ställa in specifika personer som ej kan se dina inlägg. (framtida)
King Grub
2013-09-15, 14:24
670 kommer säkert att räcka, men kanske inte på så höga inställningar. Det förvånade många när det nyligen avslöjades att BF4 kräver 3GB grafikminne för rekommenderade inställningar.
hahavaffan
2013-09-15, 19:31
Finns det fler än Tricce som kallar grafikkort för "gralla"?:d:d:d
hahavaffan
2013-09-15, 19:47
Köpte mig ett nytt chassi till HTPCn idag, ett Streacom F7C Evo ihop med deras 150-watts nätagg av laptop-variant. Insåg precis att min Intel i5 2500K (95W TDP) kommer äta upp rätt mycket av den effekten, men borde det inte vara lugnt om jag klockar ner den och stänger av turbo? Har bara en Intel SSD och ett Asus moderkort i lådan utöver prollen och 2GB ram.
beroende på hur bra/dåligt nätagget är så borde det gå bra som det är tycker jag. men kör lite prime95 eller dylikt för att se om det håller måttet.
hahavaffan
2013-09-15, 20:05
beroende på hur bra/dåligt nätagget är så borde det gå bra som det är tycker jag. men kör lite prime95 eller dylikt för att se om det håller måttet.Tack! Hittat ett antal andra HTPC-builds på nätet med samma nätagg och en 2500K, och det verkar funka bra. Testar och ser!
R Scarpa27
2013-09-15, 20:12
hur bra är dessa tv stickor?
android usb / hdmi stickorna med wifi osv. (mini pc.s)
hur bra är dessa tv stickor?
android usb / hdmi stickorna med wifi osv. (mini pc.s)
Jag har en rikomagic mk802 III (tror jag det var). Jag tycker att den är "bra", inom ramen för teknikprylar som kostar kring femhundringen. Den tar ingen plats, man kan surfa och köra appar på tvn med hjälp av en trådlös mus och jag slipper ha laptopen stående vid tvn. Jag använder den främst till netflix och youtube. Sammantaget är jag förvånad över hur bra den fungerar med tanke på priset.
Sparven från Minsk
2013-09-16, 20:21
Nyss införskaffat en NAS (synology DS212J) samt en macbook air.
Lagt över all media jag har på Nasen och installerat plex media server på macen. Smart TV har en plex klient så fungerar kanon att strema från macen.
Nasen syns i Finder som "Delat" som en egen hårddisk eller nått. Problemet är att om jag startar om masen, eller att den står en stund så "tappar" den kopplingen till Nasen, dvs den lilla strecken och pilen ikonen under den försvinner och plex kan inte finna nasen. Men klickar jag på den så dyker den upp igen, den lilla symbolen under och jag kan strema till plex igen.
Vad är problemet? Har satt Nasen så att diskarna går ned i vila först efter 5 timmar.
Känns irriterande att måsta klicka på den till och från för att ha koppling till den.
Hoppas på hjälp!
Nordenator
2013-09-16, 20:29
Finns det fler än Tricce som kallar grafikkort för "gralla"?
Gralla.. Det går ju inte. Det heter ju graffe. Graffet och prollen är ju lätt det viktigaste som sitter på modermodemet!
Är det bara för mig som Spotify har börjat balla ur nu på sistone, helt plötsligt av ingen anledningen försvinner Spotify från datorn, enda chansen att få tillbaka Spotify är att starta om datorn eller ladda ned det igen...
Adblock strular för mig på TV4 play ibland. Jag använder det alltså för att få bort reklamen, men ibland blir det bara svart istället. Någon som vet om det går att göra något åt det?
R Scarpa27
2013-09-20, 07:24
Adblock strular för mig på TV4 play ibland. Jag använder det alltså för att få bort reklamen, men ibland blir det bara svart istället. Någon som vet om det går att göra något åt det?
maybe help
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=7&t=96824
R Scarpa27
2013-09-20, 07:28
Är det bara för mig som Spotify har börjat balla ur nu på sistone, helt plötsligt av ingen anledningen försvinner Spotify från datorn, enda chansen att få tillbaka Spotify är att starta om datorn eller ladda ned det igen...
Norton Antivirus användare? och inställt ta bort automatisk bort farliga filer blablabla...
tror du kan behöva en frisk uppdatering av Norton annars / eller virusprogramet. så löser det sig.
Norton Antivirus användare? och inställt ta bort automatisk bort farliga filer blablabla...
tror du kan behöva en frisk uppdatering av Norton annars / eller virusprogramet. så löser det sig.
Nopp, har AVG. Det löste sig dock, Spotify släppte en uppdatering nu imorse.
Tack iaf.
Seedningen har slutat fungera för mig i uTorrent sen jag fick nytt bredband och ny router. Jag har öppnat den porten som krävs men det fungerar ändå inte. Jag tror att jag har gjort rätt när jag öppnat porten och enligt uTorrents inbyggda test är den öppen.
Vad har jag missat?
drakfelt
2013-09-22, 11:36
Seedningen har slutat fungera för mig i uTorrent sen jag fick nytt bredband och ny router. Jag har öppnat den porten som krävs men det fungerar ändå inte. Jag tror att jag har gjort rätt när jag öppnat porten och enligt uTorrents inbyggda test är den öppen.
Vad har jag missat?
Lyser symbolen för inkommande anslutningar grönt, rött eller gult nere i högra hörnet?
Lyser symbolen för inkommande anslutningar grönt, rött eller gult nere i högra hörnet?
I uTorrent? Det finns ingen symbol där. Kan bero på att jag, på Grubs inrådan, laddade ner en äldre version av uTorrent. Enbart en gissning från min sida.
drakfelt
2013-09-22, 11:45
I uTorrent? Det finns ingen symbol där. Kan bero på att jag, på Grubs inrådan, laddade ner en äldre version av uTorrent. Enbart en gissning från min sida.
Jag har uTorrent 2.2.1, på Grubs uppmaning det också:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5719291&postcount=10056
King Grub
2013-09-22, 13:01
Där skall finnas en symbol även på äldre versioner.
När du tror att du gjort rätt, vad innebär det? Om du scannar den porten med https://www.grc.com/x/ne.dll?rh1dkyd2 , vad får du för resultat?
Figurenha
2013-09-22, 22:04
Mitt internet på min bärbara har börjat spöka, använder trådlöst och får kontakt med router och är ansluten. Får kontakt med sidor på internet och det börjar ladda men får inte fram något och kan inte lyssna på spotify och dylikt. Provade att köra med nätverkskabel och det funkade galant. Uppdaterat Windows och startat om flera gånger men blir ingen skillnad. Vad kan de va.
hahavaffan
2013-09-24, 17:10
Jag har stoppat in en SSD i min HTPC, och undrar om det bara är att tuta och köra? Jag har stängt av defragmentering, men är det nåt mer man bör göra?
King Grub
2013-09-24, 17:23
Stäng av Superfetch om det inte gjordes automagiskt. I övrigt sköter dagens SSDs sig själva. Använd den som vilken hårddisk som helst, men du kanske ine behöver använda den som lagringsdisk och ladda ner tioals GB per dag till den, om du har andra möjligheter. Men SSDs verkar tåla mycket mer i skrivningsväg än vad man först spekulerade i.
hahavaffan
2013-09-24, 17:34
Stäng av Superfetch om det inte gjordes automagiskt. I övrigt sköter dagens SSDs sig själva. Använd den som vilken hårddisk som helst, men du kanske ine behöver använda den som lagringsdisk och ladda ner tioals GB per dag till den, om du har andra möjligheter. Men SSDs verkar tåla mycket mer i skrivningsväg än vad man först spekulerade i.Tack! Superfetch är avstängt nu. En annan fråga: Jag minns inte att jag hade den där fula UAC-skölden på vissa program och systemfunktioner förr, men jag har det nu. UAC-slidern är dragen i botten, men ändå ser jag den överallt. Jag störs ju så klart inte av UAC-meddelanden och pop-ups, men skölden stör mig :D
Jo just det. Jag tankar allt via min HTPC till en NAS. uTorrent körs alltså på HTPC, som sparar till en nätverksresurs. Även om SSDs tål mer än man tror, kommer detta att slita extra på den? Hur mycket data passerar min SSD från nätverk IN till nätverk UT så att säga?
När jag startar aktivitetshanteraren så kommer det endast upp vilka program som körs just nu. Det finns inte dom vanliga; arkiv, alternativ, visa och hjälp. Hur gör man för att få fram hur mycket minne olika processer använder?
King Grub
2013-09-24, 19:53
Dubbelklicka fönstrets ram. Visa -> Select columns, vad det nu heter på ett svenskt OS.
Finns det någon möjlighet att köra hdmi utan att ljudet kommer med? Alltså att man behåller ljudkällan.
Finns det någon möjlighet att köra hdmi utan att ljudet kommer med? Alltså att man behåller ljudkällan.
Med en dator som källa så väljer du bara en annan standardenhet av dina tillgängliga uppspelningsenheter.
Störigt problem med utskrifter av pdf filer. Ibland när jag skriver ut så blir det bara massa konstiga tecken istället för texten. Om jag tex har 15 filer som jag vill skriva ut så har jag innan kunnat markera alla, höger knapp och skriv ut. Gör jag så nu så blir det bara konstiga tecken. Öppnar jag varje fil och skriver ut en och en så brukar det fungera. Vad göra?
Dubbelklicka fönstrets ram. Visa -> Select columns, vad det nu heter på ett svenskt OS.
Tackar för detta! Tur att det var så enkelt.
Scratch89
2013-09-25, 14:11
Jag börjar bli sugen på en ny SSD då min fortfarande krånglar en del (tillhörde den där tråkiga batchen som fick återkallas, men jag glömde av att skicka in den). Finns det någon bra SSD-disk med högst bang-for-the-bucks just nu? Har inte hängt med i svängarna. Sist gav jag runt tusenlappen eller drygt för en 120 GB, vet inte vad man ska lägga nu.
Scratch89
2013-09-25, 14:20
Här t.ex, är det en Kingston SSD V33 240 GB för 1599:-. Något att ha?
http://www.inet.se/produkt/5315287/kingston-ssd-v300-240gb
Carolinew
2013-09-26, 08:39
Har fått problem med min skrivare. Det är en Canon MP495 (WiFi)... Det står "Skrivaren svarar inte" när jag försöker skriva ut... Har samma dator som innan, allt är installerat etc. och har skrivit ut massor innan. Har ju flyttat och så men det spelar väl ingen som helst roll om samma dator och skrivare står i en annan stad liksom...
Finns inget felsökningsavsnitt eller någonting, har ingen aning vad jag ska göra nu? Har startat om och försökt igen osv...
hestJaevel
2013-09-26, 08:47
Har fått problem med min skrivare. Det är en Canon MP495 (WiFi)... Det står "Skrivaren svarar inte" när jag försöker skriva ut... Har samma dator som innan, allt är installerat etc. och har skrivit ut massor innan. Har ju flyttat och så men det spelar väl ingen som helst roll om samma dator och skrivare står i en annan stad liksom...
Finns inget felsökningsavsnitt eller någonting, har ingen aning vad jag ska göra nu? Har startat om och försökt igen osv...
Du kör skrivaren över wifi alltså, är det över samma router?
Carolinew
2013-09-26, 08:57
Du kör skrivaren över wifi alltså, är det över samma router?
Hm... nej där sa du ju faktiskt något... Damnit.
D-Crawler
2013-09-26, 08:57
Här t.ex, är det en Kingston SSD V33 240 GB för 1599:-. Något att ha?
http://www.inet.se/produkt/5315287/kingston-ssd-v300-240gb
Samsung 840 pro serien. Riktigt grym disk, kör en själv i min bärbara. Tillräckligt tunn för att passa i Ultrabooks också om det behövs.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441708
Scratch89
2013-09-27, 15:41
Samsung 840 pro serien. Riktigt grym disk, kör en själv i min bärbara. Tillräckligt tunn för att passa i Ultrabooks också om det behövs.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441708
Okej! Men vad är skillnaden mellan en 240 GB på 1400 och en på 1800? Känns som om det är mycket märke man betalar för och inte prestanda.
Okej! Men vad är skillnaden mellan en 240 GB på 1400 och en på 1800? Känns som om det är mycket märke man betalar för och inte prestanda.
Som vanlig användare(tm) märker du inte skillnad på två olika SSD-hårddiskar som fungerar som de ska.
EDIT: Kingston-disken har en kontrollerkrets som har haft en del problem tidigare, men de är så vitt jag vet lösta idag.
Prestanda (enligt tillverkaren iaf) samt garanti. Tex från sidorna som har länkats så har Samsung 840 pro 540/520MB/s läs/skriv hastighet och Kingstonen 450/450. Samsungen har även 5års tillverkargaranti medan Kingston endast ger 3år.
Det och att Samsungen ger dig 256GB.
Det här är en bra SSD-deal: http://www.dustinhome.se/product/5010654175/intel-335-series-2-5-240gb-ssd-sata-600-mlc-20nm-reseller/
Scratch89
2013-09-28, 08:12
Som vanlig användare(tm) märker du inte skillnad på två olika SSD-hårddiskar som fungerar som de ska.
EDIT: Kingston-disken har en kontrollerkrets som har haft en del problem tidigare, men de är så vitt jag vet lösta idag.
Prestanda (enligt tillverkaren iaf) samt garanti. Tex från sidorna som har länkats så har Samsung 840 pro 540/520MB/s läs/skriv hastighet och Kingstonen 450/450. Samsungen har även 5års tillverkargaranti medan Kingston endast ger 3år.
Det och att Samsungen ger dig 256GB.
Det här är en bra SSD-deal: http://www.dustinhome.se/product/5010654175/intel-335-series-2-5-240gb-ssd-sata-600-mlc-20nm-reseller/
Tack för alla tipsen! Ska nog investera i den där Intelen där för 1290.
Fråga nummer två:
Om man har tappat bort sin betalade originalskiva till Windows 7, finns det på något sätt möjlighet att få hem en ny produktnyckel? Den verkar ha försvunnit i flytten.
Fråga nummer två:
Om man har tappat bort sin betalade originalskiva till Windows 7, finns det på något sätt möjlighet att få hem en ny produktnyckel? Den verkar ha försvunnit i flytten.
Troligen inte, i detta fall skulle det nästan vara justifierat att använda Windows Loader. Tänker inte länka här, eller säga åt dig att använda det.. men det hade vart en enkel lösning med loadern av DAZ.
Jag har problem när jag kopplar min TV till min dator med HDMI-kabel. När jag har haft datorn i strömsparläge och ska starta igen så fungerar aldrig ljudet från TVn. Jag måste starta om datorn helt för att ljudet ska fungerara. Vad beror detta på?
R Scarpa27
2013-09-28, 19:16
Jag har problem när jag kopplar min TV till min dator med HDMI-kabel. När jag har haft datorn i strömsparläge och ska starta igen så fungerar aldrig ljudet från TVn. Jag måste starta om datorn helt för att ljudet ska fungerara. Vad beror detta på?
ställ in ljudet .
högerklicka ljudikonen högra hörnet.
välj uppspelningscenter. aktivera/använd som standard m.m @ hdmi output.
shadowfire
2013-09-28, 22:45
Finns det någon här som är kunnig på nätverk i windows7-miljö? routerkonfig, AP's, externders osv?
ställ in ljudet .
högerklicka ljudikonen högra hörnet.
välj uppspelningscenter. aktivera/använd som standard m.m @ hdmi output.
Det står att ATI HDMI Output ( dvs TVn) Ej är inkopplad. Detta försvinner när jag startar om datorn.
Finns det något sätt att ändra vyn i win8 så att den inte är lekskoleaktigt utan ser ut som en vanlig dator med menyer?
Finns det något sätt att ändra vyn i win8 så att den inte är lekskoleaktigt utan ser ut som en vanlig dator med menyer?
Jag har hittat ett program som heter Classic Shell så finns det synpunkter på just det programmet eller förslag på något annat som ni vet funkar bra?
Jag har hittat ett program som heter Classic Shell så finns det synpunkter på just det programmet eller förslag på något annat som ni vet funkar bra?
Classic shell fungerar alldeles utmärkt.
Kommer option att skippa direkt till desktop i 8.1 (vet ej om det finns i 8.0 ?) samt en rätt bra meny(inte riktigt lik de vanliga med ikoner, utan en meny med ren text, kanske går att ändra, har inte kollat. Jag föredrar den nog med ren text). Släpps 17:e Oktober, gratis uppdatering.
Men ja, Classic Shell funkar bra tills dess.
Finns det några enkla knep/program att testa prestandan?
Köpte en hyfsat bra dator i vintras, och tycker inte det känns så rapp längre, hänger sig ibland osv.
mangemani
2013-10-03, 16:02
nostalgi:)
4zWb0A58ZuI
Figurenha
2013-10-03, 16:20
Har gått och funderat på att köpa en MacBook pro 13" retina, kostar ju lite så VARFÖR ska man ha en Mac?
Har gått och funderat på att köpa en MacBook pro 13" retina, kostar ju lite så VARFÖR ska man ha en Mac?
Kan inte komma på något argument. Annat än att du vill visa upp den eller tycker den väcker. Eller om du gillar deras OS oerhört.
Asus ux-serie skulle jag kört för.
hestJaevel
2013-10-03, 23:55
rHar gått och funderat på att köpa en MacBook pro 13" retina, kostar ju lite så VARFÖR ska man ha en Mac?
Tycker du inte OS / byggkvalitet kombinerat med prestanda motiverar priset, köp en billigare burk!
Själv tycker jag min MBA är den bästa bärbara dator jag hade kunnat ha. Motivering? Batteritid kombinerat med storlek / vikt / byggkvalitet / svarstider osv..
Jag funderar på bygga en ny rigg, den gamla består av en core2duo, 8800gt, 4gb hyperX minnen, ssd, och vattenkylning, processorn rullar i 3,6ghz, grafikkort och minnen har stegats upp en bit med.
Men frågan är ifall den hänger med ännu ett tag så man ska vänta in nästa generation eller inte, denna har ju varit med sen 2008 tror jag.
När kommer nästa stora sockelbyte och arkitektur? Så jag inte uppgraderar till något som blir föråldrat för fort.
Jag har inte koll längre på vilka saker som gäller när det är budgetclockning som gäller
Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2
Budgetklockning dog egentligen när Intel började med sina K-modeller. Överklockning sker med hjälp av multiplier som är upplåst på just dessa. Basfrekvensen om 100 MHz delas av så många bussar att det inte finns någon justermån att tala om. Sockel 1150 kom nu i samband med Haswell och har inte överdrivet många månader på nacken. Vet inte när nästa generation väntas, men inte jättesnart rimligtvis.
Eversmooth
2013-10-04, 14:21
Skrivit i datorspelstråden men tar det här istället.
Jag är PC-noob och vill ha en dator att komma igång och lira för att se om jag gillar det.
Är inte detta en bra deal om allt är OK?
http://www.blocket.se/vi/49780124.htm
mangemani
2013-10-04, 14:45
Skrivit i datorspelstråden men tar det här istället.
Jag är PC-noob och vill ha en dator att komma igång och lira för att se om jag gillar det.
Är inte detta en bra deal om allt är OK?
http://www.blocket.se/vi/49780124.htm
ptja, priset var det ju inge fel på.
men vad ska du ha den till? spela spel? isf var det ett rätt så klent grafikkort om man nu ska gå efter dagens nyaste spel, men köper du ett till och kör SLI så boostar du upp den datorn en bra bit iaf.
eller så lägger du ut några tusen till och köper ett GTX kort i 700 serien(som nu ska ha pris sänkning) eller så köper du ett utav AMDs nya.
Eversmooth
2013-10-04, 14:57
ptja, priset var det ju inge fel på.
men vad ska du ha den till? spela spel? isf var det ett rätt så klent grafikkort om man nu ska gå efter dagens nyaste spel, men köper du ett till och kör SLI så boostar du upp den datorn en bra bit iaf.
eller så lägger du ut några tusen till och köper ett GTX kort i 700 serien(som nu ska ha pris sänkning) eller så köper du ett utav AMDs nya.
Jag ska enbart ha den att spela på och vill helst kunna spela alla nya spel, inte nödvändigtvis på högsta upplösning.
Men stoppar man i ett rejält grafikkort i denna som du föreslår så räcker väl resten utan problem?
mangemani
2013-10-04, 15:20
Jag ska enbart ha den att spela på och vill helst kunna spela alla nya spel, inte nödvändigtvis på högsta upplösning.
Men stoppar man i ett rejält grafikkort i denna som du föreslår så räcker väl resten utan problem?
jag utgick efter högsta möjliga inställningar i spelen, men är man inte så kräsen så funkar det grafikkortet:).
jadå, det andra räcker gott och väl.
jag själv sitter på en CPU från 2:a generationen(i5 2500K, sämre än den i den datorn du är intresserad utav) och 8 gig minne(lika mycket som i din dator) men har då ett rätt så kraftfullt grafikkort och jag kan köra de nyaste spelen relativt smärtfritt på höga upplösningar/inställningar.
Testade lite BF4 igår, men dessvärre gick det åt helvete, trots att jag körde på lägsta inställningar laggade det som bara den, beror nog med all sannolikhet på min klena CPU(i5 650) och mina grafikkort(1gb 460). CPU:n har som sagt HT, vilket gör att det kan aktivera två kärnor till vid behov, nu till frågan, hur mycket kan HT kompensera en tvåkärnig CPU.
Fast nu har jag inte en aning om hur bra HT är optimerad i Bf4, eller om jag HT aktiverat ens...
Nordenator
2013-10-05, 11:11
Testade lite BF4 igår, men dessvärre gick det åt helvete, trots att jag körde på lägsta inställningar laggade det som bara den, beror nog med all sannolikhet på min klena CPU(i5 650) och mina grafikkort(1gb 460). CPU:n har som sagt HT, vilket gör att det kan aktivera två kärnor till vid behov, nu till frågan, hur mycket kan HT kompensera en tvåkärnig CPU.
Fast nu har jag inte en aning om hur bra HT är optimerad i Bf4, eller om jag HT aktiverat ens...
Om du har NVIDIA måste du praktiskt taget ha betadrivarna. Det var helt ospelbart utan dem för mig och flöt skitbra med dem.
Linkz: http://www.nvidia.com/Download/Find.aspx
Om du har NVIDIA måste du praktiskt taget ha betadrivarna. Det var helt ospelbart utan dem för mig och flöt skitbra med dem.
Vad har din dator för specs, jag har 327.23.
Nordenator
2013-10-05, 11:20
Vad har din dator för specs, jag har 327.23.
331.40 är drivarna som var anpassade för BF4 betan. Det var som sagt helt ospelbart utan dem. Jag har i7 2600k och GTX760 - men fixa som sagt drivarna oavsett vad du tror om din specc. Det är natt och dag.
331.40 är drivarna som var anpassade för BF4 betan. Det var som sagt helt ospelbart utan dem. Jag har i7 2600k och GTX760 - men fixa som sagt drivarna oavsett vad du tror om din specc. Det är natt och dag.
Okej, tack. Jag ger det ett försök, jag återkommer lite senare under dagen!
Nordenator
2013-10-05, 11:33
Okej, tack. Jag ger det ett försök, jag återkommer lite senare under dagen!
Hoppas det ordnar sig så du får åka lite hiss. Jag har redan 10-11 timmar lirade :D
Funderar på en ny laptop, men är en aning begränsad i budget och krav. Vill ha typ 13", SSD i någon form och rätt bra responstider. Spela fullHd film med fullt flyt är kanske inget problem numera?
Batteritiden är inte avgörande, men åtminstone tre timmars arbete (skriv och surf) är krav.
Här kollat lite på Asus zenbooks, och de verkar trevliga, men lite dyra kanske. FullHd skärm får man ju betala lite för mycket för så det går nog bort.
Vet någon något? :)
skickat från mobilen now Free ('http://tapatalk.com/m?id=10')
Figurenha
2013-10-05, 14:27
Funderar på en ny laptop, men är en aning begränsad i budget och krav. Vill ha typ 13", SSD i någon form och rätt bra responstider. Spela fullHd film med fullt flyt är kanske inget problem numera?
Batteritiden är inte avgörande, men åtminstone tre timmars arbete (skriv och surf) är krav.
Här kollat lite på Asus zenbooks, och de verkar trevliga, men lite dyra kanske. FullHd skärm får man ju betala lite för mycket för så det går nog bort.
Vet någon något? :)
I vilken prisklass har du tänkt dig? :)
Tja!
Köpt ett nytt headset (Creative Fatality) med vanliga kontakter, ej usb. Kopplar in som jag ska men mikrofonen funkar inte. Testat olika uttag både front och bak. Inget funkar. Har senaste drivrutinerna och win 8. Hade ett usb headset som funkade dock gick ena luren sönder efter bara 15 dagar så fick bytt till denna då denna var den enda de hade i lagret.
Någon som har nått tips?
Hoppas det ordnar sig så du får åka lite hiss. Jag har redan 10-11 timmar lirade :D
Tyvärr, det gjorde ingen skillnad alls, jag antar att det är datorns hårdvara som är problemet...
Nordenator
2013-10-05, 16:09
Tyvärr, det gjorde ingen skillnad alls, jag antar att det är datorns hårdvara som är problemet...
Ja då kanske du hade lite för taskig hårdvara. Tråkigt. Grafikkorten börjar ju droppa i pris nu inför nya generationen så det är väl bara att inhandla nytt då :D
Ja då kanske du hade lite för taskig hårdvara. Tråkigt. Grafikkorten börjar ju droppa i pris nu inför nya generationen så det är väl bara att inhandla nytt då :D
Har kollat lite på 680, det kommer ständigt upp kampanjer där du kan få ett för runt 2500kr, nästan halva priset när det släpptes. CPU däremot, vi får se hur mycket pengar jag kommer röra mig med.
Vilket fall, det verkade väldigt lovande det lilla jag klarade av att köra, synd bara att allting var så vitt/grått hela tiden...
Budgetklockning dog egentligen när Intel började med sina K-modeller. Överklockning sker med hjälp av multiplier som är upplåst på just dessa. Basfrekvensen om 100 MHz delas av så många bussar att det inte finns någon justermån att tala om. Sockel 1150 kom nu i samband med Haswell och har inte överdrivet många månader på nacken. Vet inte när nästa generation väntas, men inte jättesnart rimligtvis.
Får googla lite på det
Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2
PureWhey
2013-10-05, 21:41
När jag ska starta mitt Arma 2 OA fick jag plötsligt detta error:
http://gyazo.com/d27fc082d0513554adc863591fea1fce.png
Någon som har en aning om felet? Suck...
hestJaevel
2013-10-05, 21:47
När jag ska starta mitt Arma 2 OA fick jag plötsligt detta error:
http://gyazo.com/d27fc082d0513554adc863591fea1fce.png
Någon som har en aning om felet? Suck...
Inte en aning.
Men standard problemlösning när spel kraschar:
Installera om/uppdatera direct x
Installera om/uppdatera grafikkortsdrivrutiner
Börja med att prova det!
PureWhey
2013-10-05, 22:47
Inte en aning.
Men standard problemlösning när spel kraschar:
Installera om/uppdatera direct x
Installera om/uppdatera grafikkortsdrivrutiner
Börja med att prova det!
Installerade BF 4 tidigare, och glömde att Nvidia uppdaterade drivisar då... Åkte tillbaka till de gamla drivisarna och nu funkar arma 2 oa, men kan ej spela bf4 med de :D
I vilken prisklass har du tänkt dig? :)
Helst kring fem, vilket känns lite svårt tyvärr. Kan ev. sträcka mig till sju om det känns bra :)
mangemani
2013-10-06, 15:08
funderar lite på ett hightower köp.
har väl egentligen ingen tanke bakom det mer än att det blir luftigare.
vilka fördelar/nackdelar finns det egentligen med ett sådant chassi?
i vilket syfte brukar folk vanligtvis köpa dem för?
hestJaevel
2013-10-06, 15:26
funderar lite på ett hightower köp.
har väl egentligen ingen tanke bakom det mer än att det blir luftigare.
vilka fördelar/nackdelar finns det egentligen med ett sådant chassi?
i vilket syfte brukar folk vanligtvis köpa dem för?
Skulle jag köpa ett hightower skulle det vara för att jag behövde utrymmet i det för diskar och dylikt!
Det finns så bra midtowers idag gällande luftflöde / ljudvolym så jag är tveksam till om det är anledning nog att köpa ett gigantiskt chassi.
e: Visserligen kan saker så som fläktplatser gå från 120mm till 140mm (eller ännu större), kabeldragning kan förenklas något, montering i chassit kommer gå som en dans, osv. Vid närmare eftertanke finns där nog ett antal anledningar :D
mangemani
2013-10-06, 15:44
jag har ju typ 3 st HDD(externa) som ej får plats i chassit mitt.
har ett chassi som har bra luftflöde, får dock inte plats med sido fläkten pga grakkort.
kablarna ligger lite ihop klumpade och ser lite huller om buller ut, men får plats.
har ett grafikkort som ej har något luftflöde där bak och i framtiden hade jag tänkt att köpa ett till och köra SLI och har hört att om det inte finns något luftflöde ut där bak på grafikkortet, så krävs det en del luftighet mellan dem.
om man summerar och om du vore jag, skulle du ha satsat på ett hightower i nästa uppgradering?
hestJaevel
2013-10-06, 18:15
Jadu, det är möjligt att det finns miditowers som uppfyller dina krav, jag vet inte hur många diskar det är du totalt vill ha i din dator eller hur stora dina grafikkort är.
Däremot borde ett välplanerat hightower rymma dina prylar utan problem.
Jag behöver hjälp med min laptop som jag har haft snart i 3år. Acer Aspire 5742 med Windows 7.
Problemet:
När jag kommer till skrivbordet kommer jag ingenstans längre, det går klicka t ex en gång på en ikon sen går det inte mer. Går bara röra muspilen. Det blir totalt stopp övrigt.
Började egentligen igår lördag 5/10 och har inte installerat något nytt på länge.
Jag har provat olika åtgärder. Gjort systemåterställning utan resultat. Tagit bort program som kommer upp direkt när jag öppnar datorn utan resultat. Inaktiverat en del bildfinesser för ökad prestanda utan resultat. Felsökt och det var något fel med drivrutiner.
Datorn har slagit av sig själv i perioder, fast det var mest under sommaren då det varmt och antagligen berodde det på att den blev överhettad. Den har inte strulat mer än så tidigare. Jag har aktivt antivirus.
Vettetusan vad jag ska göra? :S Har någon datorkunnig någon idé?
mangemani
2013-10-06, 19:45
Jadu, det är möjligt att det finns miditowers som uppfyller dina krav, jag vet inte hur många diskar det är du totalt vill ha i din dator eller hur stora dina grafikkort är.
Däremot borde ett välplanerat hightower rymma dina prylar utan problem.
har du någon koll på bra higtowers för en rimlig summa?
första gången jag köper nått sådant:)
jag har ju typ 3 st HDD(externa) som ej får plats i chassit mitt.
har ett chassi som har bra luftflöde, får dock inte plats med sido fläkten pga grakkort.
kablarna ligger lite ihop klumpade och ser lite huller om buller ut, men får plats.
har ett grafikkort som ej har något luftflöde där bak och i framtiden hade jag tänkt att köpa ett till och köra SLI och har hört att om det inte finns något luftflöde ut där bak på grafikkortet, så krävs det en del luftighet mellan dem.
om man summerar och om du vore jag, skulle du ha satsat på ett hightower i nästa uppgradering?Börja titta på NAS och skippa interna hårddiskar? Det låter som om du har mycket diskar, min gissning är att du inte använder speciellt många dagligen?
Har själv några TB diskar som bara ligger i form av externa(gamla interna).
R Scarpa27
2013-10-06, 20:03
Jag behöver hjälp med min laptop som jag har haft snart i 3år. Acer Aspire 5742 med Windows 7.
Problemet:
När jag kommer till skrivbordet kommer jag ingenstans längre, det går klicka t ex en gång på en ikon sen går det inte mer. Går bara röra muspilen. Det blir totalt stopp övrigt.
Började egentligen igår lördag 5/10 och har inte installerat något nytt på länge.
Jag har provat olika åtgärder. Gjort systemåterställning utan resultat. Tagit bort program som kommer upp direkt när jag öppnar datorn utan resultat. Inaktiverat en del bildfinesser för ökad prestanda utan resultat. Felsökt och det var något fel med drivrutiner.
Datorn har slagit av sig själv i perioder, fast det var mest under sommaren då det varmt och antagligen berodde det på att den blev överhettad. Den har inte strulat mer än så tidigare. Jag har aktivt antivirus.
Vettetusan vad jag ska göra? :S Har någon datorkunnig någon idé?
att datorn slagit av sig självt pga värmeslag inget bra...
har du skruvat upp och rensat fläkten från damm och skit???
kan göra underverk.
hestJaevel
2013-10-06, 20:04
har du någon koll på bra higtowers för en rimlig summa?
första gången jag köper nått sådant:)
Jag hade tidigare ett fractal design define R3 och var helnöjd med det chassit.
Nu har jag ett Fractal design Node 605 och är helnöjd med det chassit också.
Det finns nog mer än en anledning att fractal design säljer så bra i sverige (utöver att de är svenska), så jag rekommenderar dig att kolla upp fractal design arc XL som är deras fulltower-chassi.
Fractal Design har även ett annat fulltower i sitt sortiment, men det ska ses som en föregångare till ARC så som jag har förstått det.
R Scarpa27
2013-10-06, 20:06
Det finns nog mer än en anledning att fractal design säljer så bra i sverige (utöver att de är svenska), så jag rekommenderar dig att kolla upp fractal design arc XL som är deras fulltower-chassi.
Fractal Design har även ett annat fulltower i sitt sortiment, men det ska ses som en föregångare till ARC så som jag har förstått det.
+1 fractal :hbang:
Ugh...Min dator börjar kännas trött...
Kanske borde posta i datorspelstråden, men jag kör i denna med förhoppning om lite tips vad jag kan göra alt uppgradera.
Satt tidigare i dag och körde lite Total war Rome, och vid en större strid så hackade allt så pass att jag var tvungen att avsluta spelet. Kändes lite deprimerande...Tycker för övrigt att det inte är direkt vackert heller för den delen.
Så jag har en core i7-920. Har ett gammalt 5870-grafikkort. Har lite bekymmer med "försvunnet" minne, så använder endast 4 GB av 6 GB.
Funderar på om det är dags att uppgradera...
PureWhey
2013-10-06, 20:09
Även jag ska köpa nytt chassi snart tänkte jag... Tips på schyst tyst?
Har GTX 670, 2 HDDs (1 sata, 1 ssd). Ska även ha plats för bra kylare på CPUn.
hestJaevel
2013-10-06, 20:12
Även jag ska köpa nytt chassi snart tänkte jag... Tips på schyst tyst?
Har GTX 670, 2 HDDs (1 sata, 1 ssd). Ska även ha plats för bra kylare på CPUn.
Fractal Design Define R4 ska täcka de allra flestas behov!
Bra prisat, bra ljuddämpning, bra luftflöde, genomtänkt ner i minsta detalj för kabeldragning, kabelfästning, montering osv!
King Grub
2013-10-06, 20:21
http://www.overclockersclub.com/reviews/cm_storm_stryker/
Mitt favoritchassi.
Lätt FD Define R4. Bra rakt igenom. Går att bygga tyst i det chassit med möjlighet till ok luftflöde.
Ugh...Min dator börjar kännas trött...
Kanske borde posta i datorspelstråden, men jag kör i denna med förhoppning om lite tips vad jag kan göra alt uppgradera.
Satt tidigare i dag och körde lite Total war Rome, och vid en större strid så hackade allt så pass att jag var tvungen att avsluta spelet. Kändes lite deprimerande...Tycker för övrigt att det inte är direkt vackert heller för den delen.
Så jag har en core i7-920. Har ett gammalt 5870-grafikkort. Har lite bekymmer med "försvunnet" minne, så använder endast 4 GB av 6 GB.
Funderar på om det är dags att uppgradera...
nytt grafikkort, en ssd om du inte redan har det och iaf 8gb minne så har du en dator som räcker ett tag till.
King Grub
2013-10-06, 20:28
Då behöver du ett 64-bitars Windows, om du inte redan har det. Annars kan du inte använda minnet.
64-bitars är ett måste för det, ja.
PureWhey
2013-10-06, 20:31
+1 SSD, bästa köpet till datorn jag någonsin gjort..
R Scarpa27
2013-10-06, 20:39
64-bitars är ett måste för det, ja.
32 bitars vad är det för något ??
skämt åsido men finns det vid nya datorer fortfarande tros?
måste väl vara ganska utdött på nyare datorer iaf.
King Grub
2013-10-06, 20:47
+1 SSD, bästa köpet till datorn jag någonsin gjort..
Japp, skulle vara döden att gå tillbaka till en HDD som systemdisk. Har en "speldisk" som SSD också.
hahavaffan
2013-10-06, 20:49
http://www.overclockersclub.com/reviews/cm_storm_stryker/
Mitt favoritchassi.Jesus kristus vad fult. Säkert bra, men det liknar ett hemmabygge från 2002.
Lätt FD Define R4. Bra rakt igenom. Går att bygga tyst i det chassit med möjlighet till ok luftflöde.+1 på det, eller Antec P-serien. Snygga, välbyggda, tysta, välplanerade etc.
mangemani
2013-10-06, 20:52
Börja titta på NAS och skippa interna hårddiskar? Det låter som om du har mycket diskar, min gissning är att du inte använder speciellt många dagligen?
Har själv några TB diskar som bara ligger i form av externa(gamla interna).
jo, det är ju sant, det är mest filmer på dem och använder ej dagligen, de finns bara där tills den dagen jag vill plöja igenom film arkivet. datorn är proppfull och har typ 8 st(3 externa som sagt).
men NAS säger du, såg nån nyhet på webhallen ang dessa, är inte det interna HDD? såg att de var HDDs som rymde en hel del..vad mer är det som är bra med dem?
mjo, där har jag ju ett hyffsat, men det såg nästan ut som ett miditower på bilderna och då man kikade inuti, bra pris var det också, den blir det eventuellt vid nästa uppgradering.
tack
R Scarpa27
2013-10-06, 20:57
Japp, skulle vara döden att gå tillbaka till en HDD som systemdisk. Har en "speldisk" som SSD också.
oo intressant.
trött på min gamla hdd ska man rentav satsa på en ssd?
vad finns de i för kapacitet i dagens läge?
hestJaevel
2013-10-06, 20:58
jo, det är ju sant, det är mest filmer på dem och använder ej dagligen, de finns bara där tills den dagen jag vill plöja igenom film arkivet. datorn är proppfull och har typ 8 st(3 externa som sagt).
men NAS säger du, såg nån nyhet på webhallen ang dessa, är inte det interna HDD? såg att de var HDDs som rymde en hel del..vad mer är det som är bra med dem?
mjo, där har jag ju ett hyffsat, men det såg nästan ut som ett miditower på bilderna och då man kikade inuti, bra pris var det också, den blir det eventuellt vid nästa uppgradering.
tack
http://www.youtube.com/watch?v=YaOwyVuC_F8
Här finns en genomgående recension över chassit!
Man kan ju inte anklaga chassit för att ha brist på fläktplatser, direkt!
hahavaffan
2013-10-06, 21:04
oo intressant.
trött på min gamla hdd ska man rentav satsa på en ssd?
vad finns de i för kapacitet i dagens läge?Så länge datorn inte är asgammal så skaffa en SSD! De finns upp till ca 250GB till rimlig kostnad. Över där blir det imho för dyrt, varför de passar utmärkt som system- och/eller speldisk.
mangemani
2013-10-06, 21:12
http://www.youtube.com/watch?v=YaOwyVuC_F8
Här finns en genomgående recension över chassit!
Man kan ju inte anklaga chassit för att ha brist på fläktplatser, direkt!
intressant rewiew, fick en bättre överblick.
men chassit såg inte ut att vara större än det jag har nu(miditower):P.
vill minnas att det ska finnas väldigt höga chassin, chassin så höga att det nästan ser ut som att det skulle få plats 2 moderkort i dem, vilka tänker jag på nu?
hestJaevel
2013-10-06, 21:31
intressant rewiew, fick en bättre överblick.
men chassit såg inte ut att vara större än det jag har nu(miditower):P.
vill minnas att det ska finnas väldigt höga chassin, chassin så höga att det nästan ser ut som att det skulle få plats 2 moderkort i dem, vilka tänker jag på nu?
Mig veterligen är det fulltower som är det största formatet, det här chassit är nog större än det ser ut, bara det att det är proportionerligt, och att de har utökat utrymmena åt alla håll och kanter, så att man ska kunna få in fläktar under, över, framför och bakom.
Vad exakt är det du vill ha i ett större chassi? Fler hårddiskplatser? Något annat?
Det ser ju ut, i recensionen, som att där borde gå att trycka in en tredje hårddiskbur (om dessa går att köpa lösa hos fractal), isåfall skulle du ha 12 styck 3,5"-platser och 2 st 2,5"-platser, dessutom har du 4 st 5,25"-platser, om du nyttjar en till cd-läsare så ska det gå att nyttja de övriga 3 för hårddiskar.
Jag gjorde så att jag filtrerade på prisjakt, med kriterierna fulltower och 10 st hårddiskplatser eller mer, och här är resultatet:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=335#rparams=l=s144457590
Troligtvis är det dessa alternativen du har att välja mellan, med dina behov! :)
Vissa av alternativen här är helt enorma!
mangemani
2013-10-06, 23:04
Mig veterligen är det fulltower som är det största formatet, det här chassit är nog större än det ser ut, bara det att det är proportionerligt, och att de har utökat utrymmena åt alla håll och kanter, så att man ska kunna få in fläktar under, över, framför och bakom.
Vad exakt är det du vill ha i ett större chassi? Fler hårddiskplatser? Något annat?
Det ser ju ut, i recensionen, som att där borde gå att trycka in en tredje hårddiskbur (om dessa går att köpa lösa hos fractal), isåfall skulle du ha 12 styck 3,5"-platser och 2 st 2,5"-platser, dessutom har du 4 st 5,25"-platser, om du nyttjar en till cd-läsare så ska det gå att nyttja de övriga 3 för hårddiskar.
Jag gjorde så att jag filtrerade på prisjakt, med kriterierna fulltower och 10 st hårddiskplatser eller mer, och här är resultatet:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=335#rparams=l=s144457590
Troligtvis är det dessa alternativen du har att välja mellan, med dina behov! :)
Vissa av alternativen här är helt enorma!
först och främst är det för mitt framtida SLI körning, kortet jag har nu hr inget luftflöde ut där bak och jag har hört att om man nu ska köra SLI med dessa kort så är det rekommenderat att ha lite space mellan dem och det är stört omöjligt att pula in ett till utav dessa bestar till kort i mitt nuvarande chassi då HDDS sticker ut och kablar är i vägen, så jag vill ha mer utrymme:).
sen är det ju även pga att jag vill få plats med alla HDDs i chassit och slippa ha en massa externa.
sen är ju även mer fläktar rätt så nice:).
jag såg dessa giganter till chassi en gång för många många år sedan, chassit var typ lika högt som ett datorbord och om inte minnet sviker mig nu så kunde man lätt få in 4 st HDD burar(om inte mer) och moderkortet såg ynkligt litet ut då man kikade in i den, fanns gott om plats till allt.
de kanske inte säljs mer, har noll koll på chassin.
PureWhey
2013-10-07, 09:04
Jesus kristus vad fult. Säkert bra, men det liknar ett hemmabygge från 2002.
+1 på det, eller Antec P-serien. Snygga, välbyggda, tysta, välplanerade etc.
Define R4-serien såg välbyggt och schyst ut, har en polare som köpte det tror jag. Ska definitivt kika på det om jag åker förbi iNet idag.
Behöver även köpa en CPU-kylare, socket Intel 1155, blir det ett köp av nytt R4-chassi ska den såklart kunna få plats där i.
Min stackars CPU ligger upp mot 90 grader när jag kör BF 4 :(
hestJaevel
2013-10-07, 09:10
Define R4-serien såg välbyggt och schyst ut, har en polare som köpte det tror jag. Ska definitivt kika på det om jag åker förbi iNet idag.
Behöver även köpa en CPU-kylare, socket Intel 1155, blir det ett köp av nytt R4-chassi ska den såklart kunna få plats där i.
Min stackars CPU ligger upp mot 90 grader när jag kör BF 4 :(
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s144488006&o=lokal_rank#prodlista
Det är bara att spana in vad som är the shizniz! Något jag hade tittat efter är om cpufläkten är riktad mot en chassifläkt. Rätt schyst om man kan bli av med varmluften från datorn direkt!
PureWhey
2013-10-07, 09:16
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s144488006&o=lokal_rank#prodlista
Det är bara att spana in vad som är the shizniz! Något jag hade tittat efter är om cpufläkten är riktad mot en chassifläkt. Rätt schyst om man kan bli av med varmluften från datorn direkt!
Det är ju enorm prisskillnad på fläktarna. Får kika lite där och sedan fråga de rackarns försäljarna på iNet, brukar hålla mig borta från sånt :).
Tack.
nytt grafikkort, en ssd om du inte redan har det och iaf 8gb minne så har du en dator som räcker ett tag till.
Tack. Ja, SSD har jag redan (120 GB). Grafikkort är något att satsa på. Problemet, vilket hänger lite samman med ditt andra tips, är minnet. Jag har som sagt 4 GB men 6 GB installerat.
Bekymret är detta;
http://i4memory.com/f54/asus-x58-6-12gb-memory-overclocking-detecting-less-memory-than-installed-19200/
Jag har gjort det mesta som föreslås, men inte lyckats komma tillrätta med problemet. Där av mitt motstånd mot att köpa mer minne.
King Grub Har ett 64-bitars windows.
Kräket: Ptja, låter som du har två val; antingen uppgradera till en ny plattform eller bråka reda på ditt minnesproblem.
Jag hade först provat alla lösningar som inte involverar att köpa något, sen köpt minne som är kompatibelt med en eventuell plattformsuppgradering och din nuvarande dator.
Om inget av de hade funkat hade jag köpt nytt allt.
EDIT: Läste lite om det och det verkar som problemet är att typ endast 75% av minnnet syns, inte max 4gb. En lösning är ju att köpa 16gb och bara acceptera att bara 10gb är tillgängligt. 10-12gb är ändå skapligt och minne är inte så dyrt.
Eversmooth
2013-10-08, 11:38
Det är jag igen, jag har läst alldeles för mycket om datorkomponenter de senaste dagarna och kommit fram till att bygga en själv istället. Datorn ska uteslutande användas till spel.
Jag tänker åka och köpa detta under veckan:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3982155/2013-10-08
Är det något här som är helt åt skogen och måste bytas till något bättre?
Jag ska även ha ett grafikkort, vilket kort rekommenderar ni för ca 1500-2000:-?
Oehört tacksam för all hjälp.
Det är jag igen, jag har läst alldeles för mycket om datorkomponenter de senaste dagarna och kommit fram till att bygga en själv istället. Datorn ska uteslutande användas till spel.
Jag ska även ha ett grafikkort, vilket kort rekommenderar ni för ca 1500-2000:-?
Jag skulle vilja föreslå att du dubblar RAMen så att du får 16 GB. Jag uppgraderade precis från 8 till 16 och det är en stor skillnad i vissa spel till en ganska låg kostnad. Såg att ditt moderkort bara har två minnesplatser vilket gör att du behöver göra dig av med dina 2x4 GB om du vill uppgradera i framtiden. Kolla om du kan köpa 1x8 GB istället så har du en plats över och kan köpa ytterligare 1x8 GB vid behov.
Här ett grafikkort för 1500 kr som jag har kollat lite på:
http://www.inet.se/produkt/5409851/asus-geforce-gtx-660-2048mb-directcuii-oc-ph
Här är ett annat, lite dyrare alternativ:
http://www.inet.se/produkt/5409387/gigabyte-radeon-hd7950-3072mb-windforce
Har egentligen ingen koll på vad som skiljer dem åt förutom det uppenbara med GB och MHz men det kanske nån annan kan hjälpa till med?
En miss som jag inser att jag har gjort är att min SSD är för liten. Jag får in Windows och ett spel på den (BF3 i detta fallet) så nu när BF4 släpps behöver jag antingen flytta BF3 till den "vanliga" hårddisken eller köpa ännu en SSD. Om du har pengarna så skulle du kunna köpa en 256 GB direkt.
Btw, vissa nyare grafikkort kräver väldigt mycket av nätaggregatet, kolla noga så att de 500 watt som du har valt klarar att driva datorn och även klarar av ev. uppgradering i framtiden. Det tråkigaste som finns måste ju vara att köpa en strömdel som dessutom är ganska dyr en gång till. Kanske kan va värt någon/några hundralappar till för att säkra upp?
mangemani
2013-10-08, 12:06
inge fel på de där komponenterna, dock kanske lite vekt nätagg, köp ett med 750-800w istället(tänkte för framtida bruk).
sen vattenkylning för CPUn kan ju också vara bra om du vill clocka processorn.
grafikkortet däremot kan bli lite mer krångligt att hitta om det högst får kosta 2000 kr och ska klara dagens spel.
är man ute efter att bara spela spel, då är det grafikkortet man ska lägga fokus och pengar på.
dagens spel är inte så värst beroende utav CPUn tex, så där behöver man egentligen inte ha det värsta som finns på marknaden, jag själv tex, jag har en CPU från 2:a generationen, en gammal CPU men istället så har jag ett grafikkort som jag pungat ut 6000 kr för och jag kan spela dagens spel utan problem på höga inställningar.
du kanske(om du har tur) kan hitta några billiga grafikkort och köra SLI/crossfire, men jag tvivlar på att spelen kommer flyta på bra.
mitt tips är att du pungar ut några tusen till så du får ett grafikkort med bra kraft i sig.
NVIDIA korten ska ju ha prissänkning snart, passa på att köpa då eller så väntar du på AMDs grafikkort flaggskepp.
Eversmooth
2013-10-08, 12:27
Tack för era tips!
Tar mer minne och ett kraftigare nätaggregat och sätter ihop och får igång maskinen, är ju integrerad grafik så att man kan testa datorn utan grafikkort.
Sedan avvaktar jag lite med grafikkortet till det blir rea eller det dyker upp nåt annat fint, en extra SSD kan man ju trycka i senare när man råkar köpa en sådan. :)
VoDaresVins
2013-10-09, 17:42
Halloj!
Skulle in och kolla inställningar i min DSL router. Gjorde misstaget att jag kopplade upp till http://198.162.1.1 istället för http://192.168.1.1. Kom en login prompt som jag trodde hörde till routern. Lösenordet som jag hade för mig jag kunde funka inte, vilket gjorde istället att jag körde igenom alla lösenord jag använt nånstans på sistone, ett tiotal olika.
Finns det nu nån risk att det skulle ligga nån skum typ bakom den här IP adressen som samlar lösenorden som sedan kunde lätt kopplas ihop med t.ex. mailaddress eller andra konton? Tycker ni jag borde gå genom alla siter och konton jag har för att byta lösen? Finns ingen vidare risk för financiell förlust jag ser men en del problem kan ju orsakas via ett kapat mailkonto.
Jag skulle vilja föreslå att du dubblar RAMen så att du får 16 GB. Jag uppgraderade precis från 8 till 16 och det är en stor skillnad i vissa spel till en ganska låg kostnad. Såg att ditt moderkort bara har två minnesplatser vilket gör att du behöver göra dig av med dina 2x4 GB om du vill uppgradera i framtiden. Kolla om du kan köpa 1x8 GB istället så har du en plats över och kan köpa ytterligare 1x8 GB vid behov.
Här ett grafikkort för 1500 kr som jag har kollat lite på:
http://www.inet.se/produkt/5409851/asus-geforce-gtx-660-2048mb-directcuii-oc-ph
Här är ett annat, lite dyrare alternativ:
http://www.inet.se/produkt/5409387/gigabyte-radeon-hd7950-3072mb-windforce
Har egentligen ingen koll på vad som skiljer dem åt förutom det uppenbara med GB och MHz men det kanske nån annan kan hjälpa till med?
En miss som jag inser att jag har gjort är att min SSD är för liten. Jag får in Windows och ett spel på den (BF3 i detta fallet) så nu när BF4 släpps behöver jag antingen flytta BF3 till den "vanliga" hårddisken eller köpa ännu en SSD. Om du har pengarna så skulle du kunna köpa en 256 GB direkt.
Btw, vissa nyare grafikkort kräver väldigt mycket av nätaggregatet, kolla noga så att de 500 watt som du har valt klarar att driva datorn och även klarar av ev. uppgradering i framtiden. Det tråkigaste som finns måste ju vara att köpa en strömdel som dessutom är ganska dyr en gång till. Kanske kan va värt någon/några hundralappar till för att säkra upp? Ramminnet på 8gb räcker till i dagsläget, när nya spel som är portade från PS4/Xbone kommer ut så får man se ifall 8GB räcker till. Det är lätt att uppgradera så det är inget jag skulle bry mig om nu, jag har själv 16GB men jag har nog aldrig använt mer än typ 6GB.
SSD:n som du har valt skulle jag inte köra på, då hade jag hellre köpt denna: http://www.inet.se/produkt/4304583/samsung-ssd-evo-basic-840-series-250gb . Du kommer vara glad att du köpte en lite större modell.
Processorn går bort på direkten, den där är bland det sämsta du kan köpa. Lägg ett par hundra till på en i5 4670k istället. Du kan se en bra jämförelse nedan i prestanda:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/3968?k=16456237c364dc7c850d76adf816d433
Eversmooth
2013-10-09, 18:27
Tack för tipsen HMB!
Jag har faktiskt funderat på just den processorn istället efter lite efterforskning.
King Grub
2013-10-09, 18:37
Du kan se en bra jämförelse nedan i prestanda:
Det där gäller bara om man kör i extremt låg upplösning utan grafikkort.
I högre upplösningar är det i princip enbart grafikkortet som avgör fps.
Det där gäller bara om man kör i extremt låg upplösning utan grafikkort.
I högre upplösningar är det i princip enbart grafikkortet som avgör fps. Absolut, men det finns vissa spel som är väldigt cpu-krävande, vi kan kika på Civilization V t.ex:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/3966?k=6db11d57162a3c7e0b5eb58b7cea5ac3
Oavsett så tycker jag att den lilla prisökningen är motiverad.
Edit: Hitman: Absolution visade även det intressanta siffror:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/3969?k=3e246ee7833f6f4446be2ad1e1bfc287
R Scarpa27
2013-10-09, 19:23
datorh blev en dröm när man satsade på grafikkort =)...
grafikkort e så jaekla viktigt...
någon som har tips hur man kan göra en mapp i windows 8 och sätta lösenord på mappen ``??? går detta?
:D
http://img.gawkerassets.com/img/192od8xpbcwu1jpg/original.jpg
http://lifehacker.com/recover-tons-of-wasted-disk-space-with-the-new-windows-1442937625?utm_campaign=socialflow_lifehacker_face book&utm_source=lifehacker_facebook&utm_medium=socialflow
PureWhey
2013-10-10, 11:54
Har ett GTX 670 samt en i5 3570k processor, klockad till 4.2 ghz.
För att kunna spela BF4 på bra FPS, hjälper det med ett till 670 (eller köpa helnytt?) eller kommer processorn sätta stopp?
http://img.gawkerassets.com/img/192od8xpbcwu1jpg/original.jpg
http://lifehacker.com/recover-tons-of-wasted-disk-space-with-the-new-windows-1442937625?utm_campaign=socialflow_lifehacker_face book&utm_source=lifehacker_facebook&utm_medium=socialflow
Oh, moste testa snela.
Trefvligt. 3,6gb extra enbart på win update-cleanup.
Nån som lyckats få Adobe Master Collection CS6 installerat under Win 8 nedladdat från allas vår hyrsajt??
När jag testade från win7 till win8 gick det bra under win7 men inte under win8 då jag aldrig kom förbi kontoskapandet.
Ristretto
2013-10-12, 08:41
Tips på nån bra extern hårddisk som finns i butik i Stockholm? Minst 1tb, gärna mer.
Nån som har tips på mest bang for the buck?
Tips på nån bra extern hårddisk som finns i butik i Stockholm? Minst 1tb, gärna mer.
Nån som har tips på mest bang for the buck?
Har en sån här som jag är nöjd med:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1181176
Oklart om du får mest gb/krona men den är liten och smidig och får ström via USB.
Ny fråga:
Kan man skicka streamad bild trådlöst från dator till tv? Är ute efter att kolla material jag streamar till datorn på tv:n men vill undvika sladdar däremellan. Att dela material som finns lagrat på datorn (musik, film etc.) verkar vara hyfsat enkelt men streamat material verkar vara mer oklart. Har en PC med Windows 7 samt en LG 50PM680T.
/Glen
DoktorDoe
2013-10-13, 11:29
Det brukar gå att streama från PC till TV om man har en Smart-TV med WiFi, men då måste datorn också vara på WiFi. Du måste säkert ladda ner något program.
Jag vet att jag kan streama från telefon till Samsung TV så det borde ju gå med LG.
R Scarpa27
2013-10-13, 18:34
Ny fråga:
Kan man skicka streamad bild trådlöst från dator till tv? Är ute efter att kolla material jag streamar till datorn på tv:n men vill undvika sladdar däremellan. Att dela material som finns lagrat på datorn (musik, film etc.) verkar vara hyfsat enkelt men streamat material verkar vara mer oklart. Har en PC med Windows 7 samt en LG 50PM680T.
/Glen
ja det finns, men rekomenderar sladd.
finns i usb stickor/hdmi m.m
dock inga höjdare jämfört med sladd.. :hbang:
as always...
Ristretto
2013-10-13, 21:07
Har en sån här som jag är nöjd med:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1181176
Oklart om du får mest gb/krona men den är liten och smidig och får ström via USB.
Oki. Det blev en sån här:
http://www.pricerunner.se/pl/36-2821103/Haarddiskar/Seagate-Backup-Plus-Desktop-3TB-priser
3TB för 1090 kr kändes ok.:)
Köpte en Zenbook med i3 processor och 4gb ram. Har använt den i en halv dag och den låser sig ibland och det känns som det blir lite för mycket för den. Står i aktivitetshanteraren att jag har använt 3,5gb/4gb med endast chrome uppe och 5 flikar. Använder win 8.
R Scarpa27
2013-10-16, 20:42
Köpte en Zenbook med i3 processor och 4gb ram. Har använt den i en halv dag och den låser sig ibland och det känns som det blir lite för mycket för den. Står i aktivitetshanteraren att jag har använt 3,5gb/4gb med endast chrome uppe och 5 flikar. Använder win 8.
va är det för 5 flikar?
va är det för 5 flikar?
Typ 1 flik kolozzeum, 1 google chromesökning, 1 facebook är vad jag har uppe nu och ligger på 3,5gb/4gb. Dvs 90%.
Du kan ju se vad det är som tar minne i aktivitetshanteraren. Är du verkligen säker på att det är chrome?
Trefvligt. 3,6gb extra enbart på win update-cleanup.
7,4 Gb här :hbang: Har tyckt det var konstigt att hårddisken var så full.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/181164-fujitsu_uh572m_133-i5-3317u-8gb-500gb__32gb_ssd-hd4000-win_8&view=1
http://cdon.se/hemelektronik/(99)_15inch_dell_inspiron_3521_intel_core_i5_3337u _4gb_500gb_w8_15.6_inch_amd_radeon_hd7670m-22885536
Är det någon större skillnad på dessa när det kommer till prestanda? Den på CDON har lite kraftfullare krafikkort men utöver det?
Feelgood
2013-10-19, 15:23
Beställde ny dator i fredags, http://www.inet.se/kundvagn/visa/4022014/2013-10-19
Lite surt nu i efterhand att jag kanske skulle valt ett i5-4670k istället för att köra amd, verkar som att det är mycket bättre och bara 200kr dyrare..
King Grub
2013-10-19, 15:26
För spel är 4670k betydligt bättre, för video encoding och streaming är AMDn bättre.
Feelgood
2013-10-19, 15:29
För spel är 4670k betydligt bättre, för video encoding och streaming är AMDn bättre.
Kanske man ska skicka tillbaks moderkortet och prollen och byta till 4670k och annat istället?
Feelgood
2013-10-20, 17:06
Kanske man ska skicka tillbaks moderkortet och prollen och byta till 4670k och annat istället?
bump
Hade tänkt mig ett Asus z87-a atx och intel i5-4670k och det blir samma pris som det jag valt nu, kanske 100kr dyrare. Är det värt? Läst att amd inte tillverkar så bra processorer längre och det kanske vore smartare med intel redan nu så man slipper gå över senare?
Dedication
2013-10-20, 17:26
Hejhej,
Jag köpte en splirrans ny HP Envy för någon månad sen, har haft Macbook innan men var sugen på att testa W8, som jag inte gillar så värst mycket nu har jag upptäckt. Men iallafall, till frågan!
* Vart finns drivrutiner till nätverk/Wi-Fi att ladda ner?
Jag ringde Inet's kundservice pga mitt internet fungerar inte ibland, då sa han bara att jag skulle ladda ner drivrutiner för nätverket. Visst, så har googlat och laddat ner men alla drivrutiner (sökare) måste man registrera sig på och betala typ 300 kr för själva programmet. Har även sökt på HP egna sida efter min modell men den hittar ingenting...
Jockefoten
2013-10-20, 17:27
Vad heter datorn mer än HP Envy?
Dedication
2013-10-20, 17:47
http://www.dustinhome.se/product/5010756723/hp-envy-dv6-ci7-2-4-6gb-750-gt635m-15-6-w8-demo/
Tror det ska vara en sådan. Den verkar inte finnas kvar i sortimentet hos Inet...
Jag försöker uppdatera Adobe flash player för att youtube ska kunna fungera. Men hela tiden stannar uppdateringen/installation och säger att jag ska stänga ner internet. Men jag har inget internet uppe. Har ni någon lösning?
R Scarpa27
2013-10-20, 19:56
Jag försöker uppdatera Adobe flash player för att youtube ska kunna fungera. Men hela tiden stannar uppdateringen/installation och säger att jag ska stänga ner internet. Men jag har inget internet uppe. Har ni någon lösning?
jag vet jobbigt läge ska ge dig lösningen...
du måsta ladda ner .exe filen till datan...
alltså inte installera genom webbenn utan först ladda ner exe filen.
King Grub
2013-10-20, 19:58
Ladda hem fulla installationsfilerna:
http://download.macromedia.com/get/flashplayer/current/licensing/win/install_flash_player_11_active_x.exe
http://download.macromedia.com/get/flashplayer/current/licensing/win/install_flash_player_11_plugin.exe
hestJaevel
2013-10-21, 19:01
Brukar boxade processorer skickas utan kylpasta eller har jag lyckats tappa bort den när jag öppnade förpackningen?
Grejen är den att jag har en annan kylare till processorn, men den kylpastan är använd till min förra processor.
Akerhage
2013-10-21, 19:09
Brukar boxade processorer skickas utan kylpasta eller har jag lyckats tappa bort den när jag öppnade förpackningen?
Grejen är den att jag har en annan kylare till processorn, men den kylpastan är använd till min förra processor.
Den kylpastan som vanligtvis kommer med brukar inte vara att rekommendera. Så har du inte bråttom så köp en bra kylpasta. Helst om du ska överklocka cpu. Kylpasta kan komma med köp av fläkt också.
http://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-3-5g
Boxkylaren har så vitt jag vet alltid för mycket pasta förapplicerad. Ingen separat tub mao. Ska man använda boxkylaren gör man bäst i att ta bort pastan och applicera ny, t.ex.
http://www.inet.se/produkt/5321317/arctic-cooling-mx-2-kylpasta-4g
hestJaevel
2013-10-21, 20:09
Jag springer in och köper bra pasta imorgon!
Ska inte överklocka, jag jobbar på att tysta burken dock, köpte ny processor som kom idag!
En i3 som ligger på 35 watt peak.
Tidigare projekt: Bronze-certifierat nätagg, strömsnålt grafikkort, extra chassifläkt.
Boxkylaren ska jag inte använda, kör en scythe-kylare :)
Snart håller datorn käften :D
mangemani
2013-10-22, 10:37
tycks ha dragit på mig en massa skit på datorn.
en massa ads dyker upp varje gång då jag tex går in på den här sidan eller annat forum.
har kört malware som hittade 56 problem vilka togs bort, men problemet kvarstår.
hur får man bort detta?
tycks ha dragit på mig en massa skit på datorn.
en massa ads dyker upp varje gång då jag tex går in på den här sidan eller annat forum.
har kört malware som hittade 56 problem vilka togs bort, men problemet kvarstår.
hur får man bort detta?
Gå igenom allt du har installerat i din browser. Kolla även i kontrollpanelen och identifiera de installerade programmen.
mangemani
2013-10-22, 12:26
hur kollar man vad man har installerat i browsern?
drog hem en massa ROMs från en android sida(mobil) som krävde uppackning, när man packade upp så installerades en massa "systemoptimizer, regcleaner" och 2 till program på datorn utan mitt godkänannde, dessa program tog jag bort fort som bara den och det var efter detta som dessa ads började dyka upp.
WHITEFOLKS
2013-10-22, 12:28
Hur menar du med "när man packade upp"?
mangemani
2013-10-22, 13:03
Hur menar du med "när man packade upp"?
man tankade först ned en fil på typ 20kb, sen laddades själva ROMen ned då man tryckte på den och sedan så packades den upp, på datorn.
inget fel på ROMen eller något, funkade fint, men det var mer som packades upp då man packade upp ROMen och det är väl det som nu är kvar i datorn vilket jag vill få bort.
programmen som packades upp har jag tagit bort redan.
vilket program kan man använda sig utav?
hur kollar man vad man har installerat i browsern?
drog hem en massa ROMs från en android sida(mobil) som krävde uppackning, när man packade upp så installerades en massa "systemoptimizer, regcleaner" och 2 till program på datorn utan mitt godkänannde, dessa program tog jag bort fort som bara den och det var efter detta som dessa ads började dyka upp.
Firefox:
Verktyg->Tillägg
WHITEFOLKS
2013-10-22, 13:09
Malwarebytes anti-malware ska väl vara rätt ok antar jag.
Du får väl kolla genom installerade program i kontrollpanelen också antar jag, vissa kanske har installerats som legit program osv, annars är det väl i allmänhet bara att scanna med de AV och anti-malware du har..
mangemani
2013-10-22, 13:26
yepp det där med att gå in i tilläggs mappen gjorde susen(tror jag).
2 tredje parts program hade tydligen smyg installerats i browsern(wjam whilokii), men tog jag bort dem så försvann pop-upsen(iaf på den här sidan).
Låter som typiska malware-namn. Grattis. :)
mangemani
2013-10-22, 13:38
tack:)
Finns det någon som skulle kunna rekommendera en prisvärd router? Det jag behöver är helt enkelt fler internetuttag och trådlöst nätverk.
King Grub
2013-10-23, 20:07
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738
R Scarpa27
2013-10-23, 20:35
Finns det någon som skulle kunna rekommendera en prisvärd router? Det jag behöver är helt enkelt fler internetuttag och trådlöst nätverk.
fråga din internetleverantör först om de har sådant och tjata dig till en gratis =).
Outlook för mac
i windows vers av outlook kan man lägga till "teamkallendrar" så att man kan se om kollegor har möte osv. Jag lyckas inte med detta i min mac, vet någon hur man gör?
hahavaffan
2013-10-24, 10:27
fråga din internetleverantör först om de har sådant och tjata dig till en gratis =).Då får man ingen prisvärd, även om den är gratis.
drakfelt
2013-10-24, 12:10
Vad jag behöver: Den billigaste lösningen för nätverkslagring ni kan komma på.
Jag kommer att ha en android mini-pc med TVn som display. Jag behöver ett billigt sätt att lagra filer på mitt nätverk. Jag har ComHems Netgear-router med WiFi (saknar usb-port).
Jag har både interna och externa hårddiskar så det räcker och blir över, vad behöver jag köpa? Tänk utanför lådan, gör det kreativt och billigt, vill lägga pengarna på andra saker!
hahavaffan
2013-10-24, 12:27
Vad jag behöver: Den billigaste lösningen för nätverkslagring ni kan komma på.
Jag kommer att ha en android mini-pc med TVn som display. Jag behöver ett billigt sätt att lagra filer på mitt nätverk. Jag har ComHems Netgear-router med WiFi (saknar usb-port).
Jag har både interna och externa hårddiskar så det räcker och blir över, vad behöver jag köpa? Tänk utanför lådan, gör det kreativt och billigt, vill lägga pengarna på andra saker!En billig NAS utan diskar, som du stoppar befintliga diskar i. Vad är din budget typ? Det billigaste är ju att koppla in dina externa hårddiskar i mini-pcn.
drakfelt
2013-10-24, 12:29
En billig NAS utan diskar, som du stoppar befintliga diskar i. Vad är din budget typ? Det billigaste är ju att koppla in dina externa hårddiskar i mini-pcn.
Har ingen direkt budget, utan vill bara lägga så lite pengar på det som det är möjligt. Är 5000 kr den billigaste lösningen så får jag köra på det, men hellre en tiondel. Du förstår :)
Problemet med att koppla in diskarna i mini-pcn är att den sitter monterad på baksidan av TVn med minimalt kablage. Router och övrig utrustning står i en garderob på andra sidan rummet.
drakfelt
2013-10-24, 12:32
Kan jag inte köpa en raspberry pi och mha av den skapa en nätverksserver?
Holmeros
2013-10-24, 12:36
Finns det något andrahandsvärde i en stationär dator över huvudtaget?
Jag vill göra mig av med min stationära för att ersätta med en laptop (suktar lite efter en macbook pro eller air).
i5 2500k (tror jag)
Geforce GTX 570
8 gb DDR3
24" skärm
Köptes i samband med release av BF3 :)
hahavaffan
2013-10-24, 13:24
Kan jag inte köpa en raspberry pi och mha av den skapa en nätverksserver?Kan kan du (http://www.makeuseof.com/tag/turn-your-raspberry-pi-into-a-nas-box/), men köp då imho hellre samma NAS som jag gjorde: Synology DS213J (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1849004). Typ 1500kr, och den är smidig som fan och relativt snabb.
drakfelt
2013-10-24, 13:25
Kan kan du (http://www.makeuseof.com/tag/turn-your-raspberry-pi-into-a-nas-box/), men köp då imho hellre samma NAS som jag gjorde: Synology DS213J (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1849004). Typ 1500kr, och den är smidig som fan och relativt snabb.
Varför hellre?
hahavaffan
2013-10-24, 13:27
Varför hellre?Snyggare, svalare, troligtvis snabbare, enklare, mindre pill, mindre huvudvärk när du inte är en fena på att trixa med hallonpajen, etc.
drakfelt
2013-10-24, 13:28
Snyggare, svalare, enklare, mindre pill, mindre huvudvärk när du inte är en fena på att trixa med hallonpajen, etc.
Ja, man är ingen kodapa precis. Får kika på lite nas-lådor.
mangemani
2013-10-25, 13:40
satt och lirade wow och såg på serier då någon fläkt i datorn blåste upp till 110% lät det som, trodde först det var någon utanför som hade startat någon slip maskin eller nått, men det var från datorn det kom, startade upp CPUz och GPUz för att kolla på fläktarna, men datorn höll på att hacka och gå segt, så jag fick inte ut något utav det, startade om datorn och allt var som normalt igen.
que?
King Grub
2013-10-25, 13:44
Det låter inte lovande.
Jockefoten
2013-10-25, 13:47
Kolla så det inte är mycket damm i CPU-kylaren och mellan lamellerna på kylningen till grafikkortet.
Antagligen bara fläktarna som varvar upp eftersom datorn blir varm. Kan ju vara någon fläkt som börjar gå sönder också om det var riktigt missljud.
Tycker fan synd om dig Mange, känns som du är som mest frekvent i denna tråd med din dator. :/
Stäng av elementet i rummet den är i, prova att lira med ena sidan till chassit borta, osv.
WHITEFOLKS
2013-10-25, 13:54
Kan jag inte köpa en raspberry pi och mha av den skapa en nätverksserver?
Skulle nog funka utmärkt om du har tillgång till hårddiskar med extern ström och du är nöjd med whatever hastighet du skulle få över trådlösa nätet.
King Grub
2013-10-25, 13:55
Har man inte ett värdelöst chassi försämras temperaturerna när man tar bort ena sidan. Ett datorchassi är inte bara en låda att stoppa in komponenter i, utan skall vara konstruerat så att luftflödet sveper över komponentera och kyler dom, när chassit är stängt. Att öppna det stör det luftflödet.
mangemani
2013-10-25, 14:19
Kolla så det inte är mycket damm i CPU-kylaren och mellan lamellerna på kylningen till grafikkortet.
Antagligen bara fläktarna som varvar upp eftersom datorn blir varm. Kan ju vara någon fläkt som börjar gå sönder också om det var riktigt missljud.
datorn är nyligen(typ någon månad sedan) rengjord från damm.
det var inget fruktansvärt missljud, utan det lät bara som en fläkt som gick upp i högvarv.
men ska gå in i datorn igen och undersöka om det bildats mer damm.
Tycker fan synd om dig Mange, känns som du är som mest frekvent i denna tråd med din dator. :/
Stäng av elementet i rummet den är i, prova att lira med ena sidan till chassit borta, osv.
det är nog jag som är nojjig, minsta lilla ljud från datorn och jag tror den är på väg att pajja, grips av panik och måste då fråga här i tråden:(.
Det låter inte lovande.
:(
kanske dags att kalla in räddningen då, en kunnig kompis som kan göra en grundlig koll på datorn min.
kan tillägga, detta har aldrig hänt förut.
Jockefoten
2013-10-25, 14:29
Vänta tills det händer igen. En gång är ingen gång.
Ett litet intressant add-on till Firefox: Lightbeam
Mozilla Lightbeam Shows Who's Watching You Online
http://mashable.com/2013/10/25/mozilla-lightbeam/?utm_cid=mash-com-fb-main-link
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/lightbeam/?src=search
Har en fråga gällande luftflöden i datorchassi och hur man kan reglera dessa.
Jag har ett Antec 1200-chassi, och ett Noctua NH-D14 som processorkylare. På toppen av mitt chassi sitter en mycket stor fläkt som blåser luft in i chassi. På baksidan sitter 2 mindre fläktar.
Jag har tidigare haft de medföljande fläktar som följer till processorkylaren riktade "nedåt", mot grafikkortet. Bildgooglade lite, och ser att många verkar välja en placering där luftintag går från baksida av chassi och blåser mot HD m.m.
https://www.google.com/search?q=noctua+nh-d14+antec+1200&biw=1024&bih=248&tbm=isch&tbo=u&source=univ
Vill ogärna sätta fläktarna så att de motverkar varandra. Hur bör man göra?
King Grub
2013-10-26, 12:21
Jag har ett Antec 1200-chassi, och ett Noctua NH-D14 som processorkylare. På toppen av mitt chassi sitter en mycket stor fläkt som blåser luft in i chassi. På baksidan sitter 2 mindre fläktar.
Jag har tidigare haft de medföljande fläktar som följer till processorkylaren riktade "nedåt", mot grafikkortet. Bildgooglade lite, och ser att många verkar välja en placering där luftintag går från baksida av chassi och blåser mot HD m.m.
https://www.google.com/search?q=noctua+nh-d14+antec+1200&biw=1024&bih=248&tbm=isch&tbo=u&source=univ
Om din toppfläkt verkligen blåser in luft i chassit bör du montera om den. Det är meningen att den skall dra ut luft, uppåt, ur chassit.
Processorfläktarna bör nog blåsa bakåt i 1200, så luften från fronten sveper över komponenterna och ut bakåt/uppåt.
Du vill skapa ett undertryck i chassit. Så en fläkt på ena sidan jobbar för att dra ut luft sen har du ennan annan som arbetar med att få in luft.
Eftersom varm luft stiger så kanske det kan vara bra att låta den varma luften blåsa ut högre upp än där man drar in.
Obs: Kan inget om data kyling etc utan tänker bara i ett logiskt och fysikt tänkande. :)
Om din toppfläkt verkligen blåser in luft i chassit bör du montera om den. Det är meningen att den skall dra ut luft, uppåt, ur chassit.
Processorfläktarna bör nog blåsa bakåt i 1200, så luften från fronten sveper över komponenterna och ut bakåt/uppåt.
Hehe, då gör den nog det! Jag har inte grejat något med den, och nu när du säger det så kommer jag på att filtren sitter på framsidans fläktar, vilket indikerar insug till skillnad från baksidans.
Då borde m.a.o. jag sätta processorkylarens fläktar så att de sitter i samma riktning som inflödet av de fläktar som sitter på framsidan (?). Alternativt "mata" den stora fläkten på toppen för utsug?
King Grub
2013-10-26, 12:51
Ja.
Och toppfläkten skall vara monterad för utsug.
Ja.
Och toppfläkten skall vara monterad för utsug.
Tack för alla svar. Har nu blåst rent och monterat ihop datorn. Anledningen till att jag plockade isär den till en början var att göra ett nytt försök att få ordning på mitt (ökända) problem med 4/6 GB minne.
http://i4memory.com/f54/asus-x58-6-12gb-memory-overclocking-detecting-less-memory-than-installed-19200/
Standardtipset är att de-montera processor och sätta på processorkylare igen, då många fått detta problem pga ojämnt tryck på processorn.
Tyvärr funkade det inte denna gång heller. Jag ändrade placering på processorkylaren, med förhoppning om att detta skulle ändra trycket. Jag inspekterade och kunde inte hitta böjda eller trasiga pins.
Datorn startar fortsatt om 3 ggr innan den kommer in i windows, vilket (om jag fattat saken rätt) indikerar att det är problem med spänningen över minnena.
Kan tilläggas att jag testat minnen individuellt och kört memtest utan att hitta problem.
Är det någon som löst detta problem? Sitter och fundera; Är snudd på omöjligt att veta vilket tryck man dragit skruvarna över processorn utan rätt verktyg. Nu drog jag dem till botten. Frågan är om jag bör de-montera igen, och släppa lite på kylarn.
Några tycks även ha löst bekymret genom att trixa med BIOS. Kanske jag borde felsöka i den änden istället....? Tacksam för input!
Testat ett annat nätagg eller moderkort?
Det var längesen jag höll på att överklocka men på den tiden gick det ju att ändra volten till minnen och processor, du kanske ska prova ändra det? Men var väldigt försiktigt. Och lär dig hur du backupar bioset så du kan gå tillbaka om ändringen gör att det inte går att starta längre..
Ger det något extra/överdrivet slitage om man har utorrent installerat på sin SSD-hårddisk, men ev. nedladdningar sker till en mekanisk hårddisk?
Jockefoten
2013-10-27, 11:29
Ger det något extra/överdrivet slitage om man har utorrent installerat på sin SSD-hårddisk, men ev. nedladdningar sker till en mekanisk hårddisk?
Nya SSD är inte lika känsliga som de äldre generationerna var.
Nya SSD är inte lika känsliga som de äldre generationerna var.
Den är från 2011, men det kanske anses vara nytt? "Media wearout indicator" ligger på 92 % så är väl ok antar jag (har ingen större koll). Tänkte bara på det när jag installerade senaste utorrentverran (som för övrigt pga ouppmärksamhet installerade massa malwareskräp).
Testat ett annat nätagg eller moderkort?
Det var längesen jag höll på att överklocka men på den tiden gick det ju att ändra volten till minnen och processor, du kanske ska prova ändra det? Men var väldigt försiktigt. Och lär dig hur du backupar bioset så du kan gå tillbaka om ändringen gör att det inte går att starta längre..
Nej inte testat annat moderkort eller nätagg.
King Grub gav rådet tidigare i tråden att stänga av c-states för att undersöka spänningen, och om nätagget kunde vara paj.
Har testat att i BIOS stänga av Intel Speed step och C1E. Däremot ska det finnas C1 C3 och C6 och dessa har jag inte lyckats hitta i BIOS.
Nej inte testat annat moderkort eller nätagg.
King Grub gav rådet tidigare i tråden att stänga av c-states för att undersöka spänningen, och om nätagget kunde vara paj.
Har testat att i BIOS stänga av Intel Speed step och C1E. Däremot ska det finnas C1 C3 och C6 och dessa har jag inte lyckats hitta i BIOS.
Har du provat att göra en Bios reset (CMOS)?
King Grub
2013-10-27, 12:27
Den är från 2011, men det kanske anses vara nytt? "Media wearout indicator" ligger på 92 % så är väl ok antar jag (har ingen större koll). Tänkte bara på det när jag installerade senaste utorrentverran (som för övrigt pga ouppmärksamhet installerade massa malwareskräp).
Använd den som en vanlig hårddisk, med undantag att du inte defragmenterar den, har på Superfetch eller laddar ned en massa GB dagligen till den.
Om "Media wearout indicator" minskar med 4% per år du använder den som du gör, kan du nog räkna ut att du kommer att byta ut den av andra anledningar innan den siffran når 0%.
Använd den som en vanlig hårddisk, med undantag att du inte defragmenterar den, har på Superfetch eller laddar ned en massa GB dagligen till den.
Om "Media wearout indicator" minskar med 4% per år du använder den som du gör, kan du nog räkna ut att du kommer att byta ut den av andra anledningar innan den siffran når 0%.
Ok! Tackar för svaret.
Ingen direkt svarade på din fråga dock, nej det kommer inte påverka din SSD om du har utorrent installerat på SSDn men tankning går mot mekaniska diskar. Då kommer skrivningar bara ske mot den mekaniska förutom när du uppdaterar utorrent klienten.
Ett generellt tips som är lite relaterat är att göra så diverse zip program använder den disken man tankar till som temp disk, default så används systemdisken och personligen så har jag endast stora zip filer på min fildisk. Detta gör att datorn zippar upp filen först till C: och sen måste kopiera över filen till D: t.ex. tar extra tid osv. Säkert många som vet om men säkert många som inte vet :)
(kan även såklart ändra systemets temp folder till D: också)
Ingen direkt svarade på din fråga dock, nej det kommer inte påverka din SSD om du har utorrent installerat på SSDn men tankning går mot mekaniska diskar. Då kommer skrivningar bara ske mot den mekaniska förutom när du uppdaterar utorrent klienten.
Ett generellt tips som är lite relaterat är att göra så diverse zip program använder den disken man tankar till som temp disk, default så används systemdisken och personligen så har jag endast stora zip filer på min fildisk. Detta gör att datorn zippar upp filen först till C: och sen måste kopiera över filen till D: t.ex. tar extra tid osv. Säkert många som vet om men säkert många som inte vet :)
(kan även såklart ändra systemets temp folder till D: också)
tack :)
Nu är goda råd dyra!
Jag sitter på en rätt gammal skärm. Borde vara 8 år nu eller iaf 7. Den har börjat blinka, mest horisontella linjer, ibland hela skärmen. Jag har bytt kondensator på den en gång förut och det räddade den då. Det är en LG L245WP. Har googlat utan att direkt hitta något.
Är det dags att byta ut den? :/
Jockefoten
2013-10-27, 21:25
Nu är goda råd dyra!
Jag sitter på en rätt gammal skärm. Borde vara 8 år nu eller iaf 7. Den har börjat blinka, mest horisontella linjer, ibland hela skärmen. Jag har bytt kondensator på den en gång förut och det räddade den då. Det är en LG L245WP. Har googlat utan att direkt hitta något.
Är inte du forumets okrönte skärmkung? Hur ska vi veta om inte du vet? Men är den åtta år gammal så känns det ju som en ny eller två är på sin plats.
Är inte du forumets okrönte skärmkung? Hur ska vi veta om inte du vet? Men är den åtta år gammal så känns det ju som en ny eller två är på sin plats.Jag kan en del om skärmar, specs och tekniker. När det kommer till ellära är jag desto sämre :/
Har redan en nyare skärm som primär, men det är ju fortfarande tråkigt att bli tvungen att lägga ut en sisådär 4000 på en ny om det är så att det inte går att fixa den.
Att skapa/lägga upp ett eget forum på en egen webbplats - något bra tips vilken metod/lösning som är bra, vare sig det är gratis eller betaltjänst?
Jag köpte en ny dator för ett par veckor sen. Om jag låter datorn vara tills skärmen slocknar, så går den ofta inte igång igen. Jag rör på musen, alla knappar på tangentbordet (alt f4, ctrl, alt del, etc), men inget händer. Skärmen ska de inte heller vara fel på. Testade sätta dit en skärmsläckare men de hjälper inte.
Detta händer ca 1/3 av gångerna jag har varit afk från datorn. Måste starta om datorn varje gång. Riktigt jobbigt.
Vad kan de bero på?
Nu är goda råd dyra!
Heh, ser att vi snackats vid en del i tråden på Sweclockers ang lagning med kondensatorer m,m :D Min tickar faktiskt fortfarande på, om än den förpassats till sekundär sådan till en serverdator. Det började blinka pixlar i vit färg på ena sidan av skärmen via HDMI, så då ersatte jag den med en 1440p Hazro (glossy) för snart två år sedan.
Grym skärm var/är det dock.
Akerhage
2013-10-29, 16:48
Jag köpte en ny dator för ett par veckor sen. Om jag låter datorn vara tills skärmen slocknar, så går den ofta inte igång igen. Jag rör på musen, alla knappar på tangentbordet (alt f4, ctrl, alt del, etc), men inget händer. Skärmen ska de inte heller vara fel på. Testade sätta dit en skärmsläckare men de hjälper inte.
Detta händer ca 1/3 av gångerna jag har varit afk från datorn. Måste starta om datorn varje gång. Riktigt jobbigt.
Vad kan de bero på?
Testa uppgradera dina drivrutiner och kika över energiinställningarna för din dator. Hårddiskar etc som stängs ner efter en viss inaktivitet, det är inte bara skärmen. Så kika igenom dessa inställningar och ändra vid behov.
Heh, ser att vi snackats vid en del i tråden på Sweclockers ang lagning med kondensatorer m,m :D Min tickar faktiskt fortfarande på, om än den förpassats till sekundär sådan till en serverdator. Det började blinka pixlar i vit färg på ena sidan av skärmen via HDMI, så då ersatte jag den med en 1440p Hazro (glossy) för snart två år sedan.
Grym skärm var/är det dock.Har man hängt i skärmdelen på Sweclockers så har man troligen fått något inlägg ifrån mig, bodde ju mer eller mindre där ett tag.
Min har faktiskt slutat blinka nu, men jag har en känsla av att den kan ge sig när som helst. Inser också att 16:9 27a och en 16:10 24a blir rätt bra, så istället för 4000 kommer jag undan med 2500 för en ny, hyffsad sekundär skärm.
Skärmen står sig fortfarande bra i dagens läge faktiskt :)
Har man hängt i skärmdelen på Sweclockers så har man troligen fått något inlägg ifrån mig, bodde ju mer eller mindre där ett tag.
Min har faktiskt slutat blinka nu, men jag har en känsla av att den kan ge sig när som helst. Inser också att 16:9 27a och en 16:10 24a blir rätt bra, så istället för 4000 kommer jag undan med 2500 för en ny, hyffsad sekundär skärm.
Skärmen står sig fortfarande bra i dagens läge faktiskt :)
Jo, låg inputlag samt riktigt fin bild, en av de mer prisvärda köpen såhär i efterhand även om de gick på en slant där 2007.
Ska du köpa ny huvudskärm hade jag nästan avvaktat på lite modeller med G-Sync, det är ju mer eller mindre the holy grail Nvidia kommit med. Inget mer V-Sync med inputlag, ingen tearing, inget judder/lagg om FPS'en droppar under 60.
Jo, låg inputlag samt riktigt fin bild, en av de mer prisvärda köpen såhär i efterhand även om de gick på en slant där 2007.
Ska du köpa ny huvudskärm hade jag nästan avvaktat på lite modeller med G-Sync, det är ju mer eller mindre the holy grail Nvidia kommit med. Inget mer V-Sync med inputlag, ingen tearing, inget judder/lagg om FPS'en droppar under 60.Får titta upp G-sync. Dock spelar jag på min 27a om jag nu spelar. En koreansk rackare som klarar 100hz.
HMS Laestander
2013-10-29, 17:29
Tänkte kolla iallafall. Inser att det är något problem med tänkte höra hur allvarligt det är och hur man kan lösa.
Sitter på en Dell XPS 8500 som varit med ett tag nu. Fungerar helt felfritt 99% av tiden, men vissa gånger vid uppstart får jag en sexfaldig ljudsignal och datorn vägrar gå igång. Brukar gå tre eller fyra försök innan den startar felfritt igen, och flyter på helt obegränsat på alla tänkbara sätt. Någon som har en aning om vad det är och varför det verkar lösa sig själv hela tiden?
Får titta upp G-sync. Dock spelar jag på min 27a om jag nu spelar. En koreansk rackare som klarar 100hz.
Märks inte lika tydligt på skärmar med högre hz, men det uppfyller ändå samma funktion.
http://www.geforce.com/whats-new/articles/introducing-nvidia-g-sync-revolutionary-ultra-smooth-stutter-free-gaming
R Scarpa27
2013-10-29, 19:10
men....
tv skärmen har alltid ställt sig efter datorn (speglade skärmar) och anpassat sig efter skärmen....
nu igår bara hux flux...
hände det att den inte anpassar sig... startmenyn osv ligger bakom tv skärmen....
wtf??? testat aktivera GPU då hjälper det men bilden på dataskärmen blir sunkig...
allt har fungerat flera månader innan,, what happend?
Akerhage
2013-10-30, 15:47
Inget datorrelaterat direkt, men jag köpte ett headset (hörlurar+mikrofon) som jag tänkte ha när jag spelar datorspel här hemma. Problemet är att sladden är lite väl kort. (Steelseries från aliexpress)
Det är en sladd som delar sig till
1 x hörlursuttag
1 x mikrofonuttag
Så antar jag behöver någon form av adapter/sladd för att få lite mer vidd på det hela.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/horlurar-headset/tillbehor-for-horlurar-headset/multimediahubb-p31578
På köpet så kan du enkelt växla till högtalare.
Hur hittar jag inställningar för touchpaden på en laptop? På min gamla samsungdator (win 7) hittade jag det under kontrollpanelen. Nu på nya datorn med windows 8 hittar jag det ingenstans, varken via kontrollpanelen eller extern nedladdad programvara
R Scarpa27
2013-10-30, 19:10
Hur hittar jag inställningar för touchpaden på en laptop? På min gamla samsungdator (win 7) hittade jag det under kontrollpanelen. Nu på nya datorn med windows 8 hittar jag det ingenstans, varken via kontrollpanelen eller extern nedladdad programvara
tryck windows knappen och Q samtidigt så du får upp sökbaren...
skriv mouse settings eller mus inställningar såhär typ...
http://www.m3ta4.net/hd/windows/windows8/windows8setupmouse/step2.png
Akerhage
2013-10-30, 19:58
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/horlurar-headset/tillbehor-for-horlurar-headset/multimediahubb-p31578
På köpet så kan du enkelt växla till högtalare.
Kanon ju! Tack för den :)
Sent from my HTC One X+ using Tapatalk
mangemani
2013-10-31, 01:46
vilka program kan öppna PDF filer?
visste om 1, adobe reader, men det visade sig ha kompatibla fel med min version utav windows, så det sket sig, vilka andra finns det?
mangemani
2013-10-31, 02:11
nwm, ordnade sig
R Scarpa27
2013-10-31, 07:46
nwm, ordnade sig
gött =) photoshop kan ju öppna också annars ;)
HMS Laestander
2013-10-31, 14:41
Tänkte kolla iallafall. Inser att det är något problem med tänkte höra hur allvarligt det är och hur man kan lösa.
Sitter på en Dell XPS 8500 som varit med ett tag nu. Fungerar helt felfritt 99% av tiden, men vissa gånger vid uppstart får jag en sexfaldig ljudsignal och datorn vägrar gå igång. Brukar gå tre eller fyra försök innan den startar felfritt igen, och flyter på helt obegränsat på alla tänkbara sätt. Någon som har en aning om vad det är och varför det verkar lösa sig själv hela tiden?
Bumpar samt lägger in mer information jag märkt:
När datorn inte startar, dvs ljudsignalen låter så beror det på ett anslutningsfel. Varken min mus, mitt tangentbord eller min skärm "kopplas" till datorn. Handlar det då om någon sorts USB-problem?
mangemani
2013-10-31, 15:20
hjälper syrran att hitta en dator till sin dotter, ska ha den till redigering och spel.
monitor, mus, tangentbord måste ingå och de är villiga att punga ut 6000 för den.
har kikat runt lite och den billigaste jag har hittat är en som kostar 7500.
men så fick jag nys om att en kompis skulle sälja sin dator för 5500, detta är vad som ingår:
Intel Icore 7 - 2600 K, 8 GB DDR3, GTX 570 1280 MB, 500 GB HD, 24 Tums full hd skärm plus mus/tangentbord
är det ett bra pris?
grafikkortet kanske inte är det bästa, men visst borde man kunna slänga in ett till? det grfikkortet kan väl inte kosta mycket idag?
hjälper syrran att hitta en dator till sin dotter, ska ha den till redigering och spel.
monitor, mus, tangentbord måste ingå och de är villiga att punga ut 6000 för den.
har kikat runt lite och den billigaste jag har hittat är en som kostar 7500.
men så fick jag nys om att en kompis skulle sälja sin dator för 5500, detta är vad som ingår:
Intel Icore 7 - 2600 K, 8 GB DDR3, GTX 570 1280 MB, 500 GB HD, 24 Tums full hd skärm plus mus/tangentbord
är det ett bra pris?
grafikkortet kanske inte är det bästa, men visst borde man kunna slänga in ett till? det grfikkortet kan väl inte kosta mycket idag?Det är ett bra pris för den datorn. Skulle tagit den och slängt in en SSD.
Grafikkortet är långt ifrån dåligt och kostar väl begagnat iaf 1000kr idag.
Vet inte vad en dotter kan tänkas spela men jag sitter på 570gtx*2 och det fungerar bra att spela det mesta.
mangemani
2013-10-31, 18:15
Det är ett bra pris för den datorn. Skulle tagit den och slängt in en SSD.
Grafikkortet är långt ifrån dåligt och kostar väl begagnat iaf 1000kr idag.
Vet inte vad en dotter kan tänkas spela men jag sitter på 570gtx*2 och det fungerar bra att spela det mesta.
SSD ska jag tipsa henne om.
alltså, hon spelar mest the sims, world of warcraft och sådan spel som inte kräver allt för mycket utav datorn, men hon spelar även skyrim, FPS spel som är lite tyngre, hon lirar inte de tunga spel som vi här spelar, alltså det nyaste på marknaden, men några som kräver lite kräm ur datorn spelas och hon vill ha så bra grafik som möjligt.
men för det mesta så sitter hon och redigerar filmer.
Akerhage
2013-10-31, 19:19
Kommer bli kanon för henne. Bra processor som klarar av tyngre jobb. Köp!
Sent from my HTC One X+ using Tapatalk
Yngre knattar klarar sig fint med mindre lull-lull och sämre frame-rates. Mamma/pappa kan nämligen säga att "antingen blir det den här datorn, eller ingen alls".
King Grub
2013-10-31, 19:40
Livet är inte värt att leva om man inte ligger på minst 60 fps konstant.
mangemani
2013-10-31, 19:43
jo, i de flesta fallen kanske, men hon är snart 17 år, har ett temprament som heter duga och är kräsen som satan, säger syrran "den här eller ingen" så blir det ett jäkla liv därhemma och hon är långtjurig som bara den;), men det är sant, hon bryr sig inte det minsta om några procents skillnad i FR, men ändå.
men hon blir nog nöjd med datorn.
mangemani
2013-10-31, 19:44
Livet är inte värt att leva om man inte ligger på minst 60 fps konstant.
:laugh:
mangemani
2013-10-31, 23:01
bah, kompisen min slängde inte med några högtalare.
men ljud från monitorn borde man väl kunna få om det finns högtalare på den?
hur får man igång de isf?
Akerhage
2013-11-01, 06:30
Ändra bara uppspelningsenheter i dina ljudinställningar. dvs högerklicka på högtalarikonen vid klockan (nere till höger). välj uppspelningsenheter (Playback devices) och sätt skärmens högtalare som default. Hittar du dem inte kanske du måste ladda ner drivrutiner för skärmen först.
Grrr! Blir lätt tokig på min stationära dator! Har mina minnesproblem, beskrivna tidigare i tråden (endast 4 / 6 GB används).
Har testat de vanligaste förslagen (plockat ur CPU 2 ggr, kollat böjda pins e.t.c.) utan att få det att fungera.
Läste ett inlägg på asus forum (har sabretooth x58), där en kille körde memOK separat på varje minnesmodul, för att ställa in korrekt spänning. Detta tills hans samtliga minnen funkade som de skulle.
Jag testade - plockade ut mina minnesmoduler och körde individuellt med memOK. Nu hittas dock bara 2 GB / 6 GB! I CPU-z syns dock alla som de ska.
Gah, skriver av mig av frustration!
R Scarpa27
2013-11-02, 22:31
Grrr! Blir lätt tokig på min stationära dator! Har mina minnesproblem, beskrivna tidigare i tråden (endast 4 / 6 GB används).
Har testat de vanligaste förslagen (plockat ur CPU 2 ggr, kollat böjda pins e.t.c.) utan att få det att fungera.
Läste ett inlägg på asus forum (har sabretooth x58), där en kille körde memOK separat på varje minnesmodul, för att ställa in korrekt spänning. Detta tills hans samtliga minnen funkade som de skulle.
Jag testade - plockade ut mina minnesmoduler och körde individuellt med memOK. Nu hittas dock bara 2 GB / 6 GB! I CPU-z syns dock alla som de ska.
Gah, skriver av mig av frustration!
låter som dubbelsidiga ram kort......
då den bara läser av ena sidan av kortet alltså halverar korten....
HMS Laestander
2013-11-03, 15:13
Bumpar samt lägger in mer information jag märkt:
När datorn inte startar, dvs ljudsignalen låter så beror det på ett anslutningsfel. Varken min mus, mitt tangentbord eller min skärm "kopplas" till datorn. Handlar det då om någon sorts USB-problem?
..
HMS Laestander
2013-11-03, 16:57
Hänt ännu mer saker nu.
Fick igång datorn igen idag, allting rullade på bra. Gjorde DELLs egna diagnostik via deras hemsida och blev ombedd att ladda ner ett program för att den skulle kunna fortskrida. Sagt och gjort. Ett tag senare (vet ej om det är oberoende av det jag laddade ner eller ej) så fick jag bluescreen på datorn. Startade om datorn, såklart, och nu startar datorn felfritt (antar jag) med det "lilla" problem att den varken kopplar mus, skärm eller tangentbord ordentligt.
Kollat samtlig utrustning bortsett från skärmen mot andra datorer och där funkar de felfritt. Är det någon som vet vad detta kan bero på eller hur man kan lösa det?
En gissning är att nätdelen börjar ge upp. Ett höftskott förvisso, men en krasslig nätdel kan ge ganska skumma fel.
Jag har fått några felmeddelanden senaste dagarna. Typ att windows har för lite minne.
Går jag in i aktivitetshanteraren och processer så tar explorer.exe upp väääääldigt mycket minne. Vad kan vara fel? Datorn beter sig väldigt skumt.
King Grub
2013-11-04, 22:44
Ett par anledningar till att explorer.exe slukar enorma mängder minne kan vara konflikter med tjänster eller program, eller skadlig kod. Din beskrivning av problemet ger dock inte ledtrådar.
Jag googlade lite och såg att det var rekommenderat att köra malwarebytes. Drog en sån och det verkar ha hjälpt då den hittade 17 skadliga koder eller vad man nu ska kalla det. Tog bort dem givetvis.
King Grub
2013-11-04, 22:55
Hur lyckas man få 17 virus? :p
Hah. Inte en aning. Inte haft något problem på år. Helt plötsligt får jag skit på ett par dagar. :D
Captainwide
2013-11-05, 11:58
Så fort jag ska öppna min en video med VLC på min mac så fungerar den i exakt 20 sek sedan fryser den. Detta gäller alla videos och jag har provat att installera om, what tu du?
Mitt antivirus varnar för något som heter "generic pup.a" Någon som vet vad detta är? Hur får man bort skiten? Läst att det inte är en trojan/virus i alla fall.
Är "YAC / Yet another cleaner" bättre än "malwarebytes" eller hugget som stucket?
King Grub
2013-11-06, 19:14
"YAC" är helt oprövat och har aldrig varit med i några tester.
PUP betyder Potentially Unwanted Program. Ett legitimt program som användaren själv installerat, men som brukar vara mindre väl omtyckt. Brukar gå att avinstallera som vilket program som helst.
R Scarpa27
2013-11-06, 20:54
Så fort jag ska öppna min en video med VLC på min mac så fungerar den i exakt 20 sek sedan fryser den. Detta gäller alla videos och jag har provat att installera om, what tu du?
hmm testa iaf installera k-lite codec pack [googla] gratis.
uppdatera grafikdrivrutiner osv osv.
King Grub
2013-11-06, 20:55
hmm testa iaf installera k-lite codec pack [googla] gratis.
Mac.
mangemani
2013-11-06, 21:56
igår höll jag fan på att gripas av panik(igen).
hade satt i mobilen min i datorn för fil överföring.
då jag sedan skulle öppna en mapp i mobilen så gick det inte, det laddades bara och mappen öppnades inte, resten utav datorn funkade fint, förutom då man gick in i "den här datorn" där alla enheterna plus mobilen visas, laddades men inget hände.
så jag startade om datorn och det gick bra ända tills "välkommen till windows" loggan, där stod datorn och trampade.
startade om igen, samma sak, försökte 2 gånger till men samma sak, fastnade vid loggan, drog ur mobilen ur datorn och då kom man in i windows direkt.
funkade sedan att köra mobilen i datorn utan problem.
måste ha varigt mobilen som orsakade problemet eller hur?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.