Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden
Inge Enveten
2009-12-30, 20:33
Strunta i drivrutinen till grafikkortet just nu.
Först och främst, vilket operativsystem använder du? Ger windows update en felkod vid uppdatering?
Googla isåfall felkoden och se vad som händer.
Vista kan krångla lite vid uppdatering har jag märkt men det har alltid löst sig om man försöker ett par gånger.
Får ingen felkod det säger bara att uppdateringen inte kunde genomföras. Använder vista.. Kan testa uppdatera igen ett par gånger under kommande vecka
astrodog
2009-12-30, 21:35
Jag har ett skumt problem, när jag har fullscreen t.ex ett spel så utan att göra något tar datorn mig till skrivbordet.. vet någon hur det kan fixas?
Alla program på datorn kan potentiellt byta till explorer - dvs. ditt skrivbord. Som många nämner kan det vara windows update. Testa stänga ner alla program och funktioner en efter en för att felsöka vilket det är som orsakar ditt problem. Eller än bättre, stäng av hälften, sen hälften igen osv osv tills du hittar programmet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bisection_method
Säg att jag vill ha en dator som klarar av de senaste spelen på bra inställningar, ingen budgetvariant alltså, men inte heller för dyrt. Det jag behöver är moderkort, nätagg, minne, grafikkort och processor. Hur mycket pengar bör jag lägga för att få något prisvärt?
Alla ni som frågar efter vad ni ska köpa för dator hela tiden.. kolla in denna artikel på "Sweclockers" (http://www.sweclockers.com/artikel/6217-manadens_mellanklassdator). Dom rekommenderar en "mellanklass-dator".
Jag har köpt i stort sett alla de sakerna dom har i de testet. Det ända som skiljer är mitt nätagg, min SSD-disk, kylningen för proppen samt chassi.
Men jag är grymt nöjd och det va värt varenda krona.
Jag spelar för tillfället "Call of Duty - Modern Warfare 2" med en upplösning på 1920 x 1080, samt alla effekter och extra sås. Flyter på hur bra som helst.
Totalpriset för datorn är ca: 7500 - 8000:- beroende på varierande priser m.m.
Kan också varmt rekommendera Corsair H50 till kylning för proppen än den dom har i testet. I stort sett samma peng, men det är ett slutet vätskekylt system. Tyst och effektivt.
God fortsättning!!
Det låter ju som något är kört i hårdvaran och att moderkortet upptäcker det direkt vid omstart. Förmodligen inget du kan fixa själv och jag gissar på att du inte köpt till någon jättelång garanti? Bärbara datorer generellt håller ju inte jättelänge: http://netbookboards.com/2009/11/17/3-year-netbook-failure-rate-is-20-higher-than-laptop-failure-rate/
Var fjärde HP-laptop går sönder på något sätt inom tre år.
Dammit, du har nog rätt. Får kolla om jag kan lämna in den någonstans när jag kommer hem och se om det är värt att laga. Annars får jag väl köpa en macbook.
Vad tror ni om den här..
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=495362
Bra skit eller? Har tänkt spela datorspel och redigera filmer med den.
Ingrosso
2010-01-03, 16:50
Hejsan, jag har konstant lagg när jag spelar CS, har installerat grafikkorts drivrutiner osv, har OpenGL när jag spelar också, men fortfarande har jag lagg hela tiden, vad kan felet vara?
Hejsan, jag har konstant lagg när jag spelar CS, har installerat grafikkorts drivrutiner osv, har OpenGL när jag spelar också, men fortfarande har jag lagg hela tiden, vad kan felet vara?
defragmentera cs-mappen via Steam (ej vanlig win-defrag mao).
ChewChew
2010-01-03, 17:49
När ni ändå är inne på ämnet cs... Varför är det så att varje gång jag har spelat cs ett tag så bara hänger sig hela datorn?
Förut så har skärmen blivit som "mosaik" och ljudet har bara stannat och sedan upprepat sig.
Det är så sjukt irriterande att man ska behöva starta om datorn varenda jävla gång det ska hänga sig. Har redan haft mitt grf-kort inne på koll men det va inget fel på det påstod dom,, och jag har kollat det där "minnet" som kan bli överbelastat av cs men det låg på "normal" nivå...
Vill verkligen kunna spela utan att det ska hänga sig varje gång.
Ingrosso
2010-01-03, 18:12
defragmentera cs-mappen via Steam (ej vanlig win-defrag mao).
Det laggar fortfarande ;/
Jagärsvag
2010-01-03, 18:24
Är det bara cs som laggar, installera om spelet. "Laggar" alla spel, isåfall kan det vara mycket som är trasigt.
Ingrosso
2010-01-03, 18:25
Är det bara cs som laggar, installera om spelet. "Laggar" alla spel, isåfall kan det vara mycket som är trasigt.
Ja, det är bara CS, WoW flyter på bra.
Ja, det är bara CS, WoW flyter på bra.
hur ser din fps ut?
Ingrosso
2010-01-03, 18:41
hur ser din fps ut?
FPSen ligger nere på typ 10-20..
Jagärsvag
2010-01-03, 18:53
FPSen ligger nere på typ 10-20..
Något på steam uppdaterar kanske? Sticker cpu-anvädningen / pingen iväg då du öppnar steam / spelar / endast är i cs-menyn ingame.
Gör som någon skrivit tidigare, installera om allt...
Sundsarn
2010-01-03, 20:03
Jag bytte hårddisk åt min far nu efter jul och efter att ha installerat windows på den disken så vägrar skärmen att vakna efter att ha försatts i vänteläge eller viloläge. Datorn startar upp som vanligt igen men skärmen vägrar att vakna. Enda sättet att få någon bild är att helt enkelt starta om hela datorn, då funkar allt som det ska. What to do? *gah!*
Ingrosso
2010-01-03, 20:30
Gör som någon skrivit tidigare, installera om allt...
Har provat det också..
Jagärsvag
2010-01-03, 20:32
Jag bytte hårddisk åt min far nu efter jul och efter att ha installerat windows på den disken så vägrar skärmen att vakna efter att ha försatts i vänteläge eller viloläge. Datorn startar upp som vanligt igen men skärmen vägrar att vakna. Enda sättet att få någon bild är att helt enkelt starta om hela datorn, då funkar allt som det ska. What to do? *gah!*
Det fungerar alltså inte att stänga av / sätta på skärmen och samtidigt röra på musen?
Fungerar skärmen som den ska om du prövar i en annan dator så finns väl risken att du strulat till något med grafikkortet då du var där och pillade eller att du har installerat någon dålig drivrutin.
Skit i att ha på hibernation/vänteläge/vilolägen and whatnot. :thumbup:
Sundsarn
2010-01-04, 18:41
Det fungerar alltså inte att stänga av / sätta på skärmen och samtidigt röra på musen?
Fungerar skärmen som den ska om du prövar i en annan dator så finns väl risken att du strulat till något med grafikkortet då du var där och pillade eller att du har installerat någon dålig drivrutin.
Nej, alltså skärmen startar inte om man väcker datorn ur viloläge osv. Att pilla med datorer har jag gjort i massa år så det är knappast någon risk anyhow. Hibernation/viloläge/whatever är dock helt nytt för mig :D
Skit i att ha på hibernation/vänteläge/vilolägen and whatnot. :thumbup:
Jadu, dem gillart så de får väl hållas. Själv ser jag ingen anledning att använda det.
Måste bara berätt om något sjukt fail jag var med om igår. Startade min dator men så fort jag gick in på internet eller skulle öppna något program osv flippade den ur totalt. Kunde inte heller stänga av datorn för den gick i vänteläge hela tiden då så trodde klart de var virus. Sökte igenom med olika program i ca 4-5 timmar utan att hitta något. Efter det insåg jag att en smula hade fastnat i tagentbordet som höll ner "enter" tagenten :D
Nån som e "high" på hijack? Började lagga när jag spelade ett spel precis. Tänkte om nån har nån tanke om denna loggen.
Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 21:51:34, on 2010-01-04
Platform: Windows Vista SP2 (WinNT 6.00.1906)
MSIE: Internet Explorer v8.00 (8.00.6001.18828)
Boot mode: Normal
Running processes:
C:\Program Files (x86)\Intel\Intel Matrix Storage Manager\IAAnotif.exe
C:\ACER\Preload\Autorun\DRV\Fiji Keyboard\ABoard.exe
C:\Program Files (x86)\Packard Bell\SetupMyPC\SmpSys.exe
C:\ACER\Preload\Autorun\DRV\Fiji Keyboard\AOSD.exe
C:\Program Files (x86)\Google\GoogleToolbarNotifier\GoogleToolbarNo tifier.exe
C:\Program Files (x86)\Java\jre6\bin\jusched.exe
C:\Program Files (x86)\Norton AntiVirus\Engine\17.0.0.136\ccSvcHst.exe
C:\Program Files (x86)\Trend Micro\HijackThis\HijackThis.exe
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://homepage.packardbell.com/rdr.aspx?b=ACPW&l=041d&m=imedia_s3710&r=1v3610092706p0385vq35y47l29321
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.break.com/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://homepage.packardbell.com/rdr.aspx?b=ACPW&l=041d&m=imedia_s3710&r=1v3610092706p0385vq35y47l29321
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://homepage.packardbell.com/rdr.aspx?b=ACPW&l=041d&m=imedia_s3710&r=1v3610092706p0385vq35y47l29321
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch =
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = C:\Windows\SysWOW64\blank.htm
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =
F2 - REG:system.ini: UserInit=userinit.exe
O1 - Hosts: ::1 localhost
O2 - BHO: AcroIEHelperStub - {18DF081C-E8AD-4283-A596-FA578C2EBDC3} - C:\Program Files (x86)\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelperShim.dll
O2 - BHO: Symantec Intrusion Prevention - {6D53EC84-6AAE-4787-AEEE-F4628F01010C} - C:\Program Files (x86)\Norton AntiVirus\Engine\17.0.0.136\IPSBHO.DLL
O2 - BHO: Search Helper - {6EBF7485-159F-4bff-A14F-B9E3AAC4465B} - C:\Program Files (x86)\Microsoft\Search Enhancement Pack\Search Helper\SEPsearchhelperie.dll
O2 - BHO: Windows Live inloggningshjälpen - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Program Files (x86)\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll
O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - C:\Program Files (x86)\Google\Google Toolbar\GoogleToolbar_32.dll
O2 - BHO: Google Toolbar Notifier BHO - {AF69DE43-7D58-4638-B6FA-CE66B5AD205D} - C:\Program Files (x86)\Google\GoogleToolbarNotifier\5.4.4525.1752\s wg.dll
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program Files (x86)\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll
O2 - BHO: Windows Live Toolbar Helper - {E15A8DC0-8516-42A1-81EA-DC94EC1ACF10} - C:\Program Files (x86)\Windows Live\Toolbar\wltcore.dll
O3 - Toolbar: &Windows Live Toolbar - {21FA44EF-376D-4D53-9B0F-8A89D3229068} - C:\Program Files (x86)\Windows Live\Toolbar\wltcore.dll
O3 - Toolbar: Google Toolbar - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - C:\Program Files (x86)\Google\Google Toolbar\GoogleToolbar_32.dll
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Reader Speed Launcher] "C:\Program Files (x86)\Adobe\Reader 9.0\Reader\Reader_sl.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Program Files (x86)\Java\jre6\bin\jusched.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [SmpcSys] C:\Program Files (x86)\Packard Bell\SetupMyPC\SmpSys.exe
O4 - HKCU\..\Run: [swg] "C:\Program Files (x86)\Google\GoogleToolbarNotifier\GoogleToolbarNo tifier.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [IndxStoreSvr_{79662E04-7C6C-4d9f-84C7-88D8A56B10AA}] "C:\Program Files (x86)\Common Files\Nero\Lib\NMIndexStoreSvr.exe" ASO-616B5711-6DAE-4795-A05F-39A1E5104020
O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Program Files (x86)\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe" /background
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'LOKAL TJÄNST')
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [WindowsWelcomeCenter] rundll32.exe oobefldr.dll,ShowWelcomeCenter (User 'LOKAL TJÄNST')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'NÄTVERKSTJÄNST')
O8 - Extra context menu item: E&xportera till Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~2\MICROS~1\Office12\EXCEL.EXE/3000
O8 - Extra context menu item: Google Sidewiki... - res://C:\Program Files (x86)\Google\Google Toolbar\Component\GoogleToolbarDynamic_mui_en_60D6 097707281E79.dll/cmsidewiki.html
O9 - Extra button: Blogga detta - {219C3416-8CB2-491a-A3C7-D9FCDDC9D600} - C:\Program Files (x86)\Windows Live\Writer\WriterBrowserExtension.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: &Blogga detta i Windows Live Writer - {219C3416-8CB2-491a-A3C7-D9FCDDC9D600} - C:\Program Files (x86)\Windows Live\Writer\WriterBrowserExtension.dll
O9 - Extra button: Skicka till OneNote - {2670000A-7350-4f3c-8081-5663EE0C6C49} - C:\PROGRA~2\MICROS~1\Office12\ONBttnIE.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Ski&cka till OneNote - {2670000A-7350-4f3c-8081-5663EE0C6C49} - C:\PROGRA~2\MICROS~1\Office12\ONBttnIE.dll
O9 - Extra button: PokerStars - {3AD14F0C-ED16-4e43-B6D8-661B03F6A1EF} - C:\Program Files (x86)\PokerStars\PokerStarsUpdate.exe
O9 - Extra button: Research - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~2\MICROS~1\Office12\REFIEBAR.DLL
O13 - Gopher Prefix:
O23 - Service: Adobe Active File Monitor V6 (AdobeActiveFileMonitor6.0) - Unknown owner - C:\Program Files (x86)\Adobe\Photoshop Elements 6.0\PhotoshopElementsFileAgent.exe
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\Alg.exe,-112 (ALG) - Unknown owner - C:\Windows\System32\alg.exe (file missing)
O23 - Service: ASP.NET tillståndstjänst (aspnet_state) - Unknown owner - C:\Windows\Microsoft.NET\Framework\v2.0.50727\aspn et_state.exe (file missing)
O23 - Service: @dfsrres.dll,-101 (DFSR) - Unknown owner - C:\Windows\system32\DFSR.exe (file missing)
O23 - Service: FLEXnet Licensing Service - Macrovision Europe Ltd. - C:\Program Files (x86)\Common Files\Macrovision Shared\FLEXnet Publisher\FNPLicensingService.exe
O23 - Service: Generic Service for HID Keyboard Input Collections (GenericHidService) - Packard Bell Services - C:\Windows\SYSTEM32\HidService.exe
O23 - Service: Google Software Updater (gusvc) - Google - C:\Program Files (x86)\Google\Common\Google Updater\GoogleUpdaterService.exe
O23 - Service: Intel(R) Matrix Storage Event Monitor (IAANTMON) - Intel Corporation - C:\Program Files (x86)\Intel\Intel Matrix Storage Manager\IAANTMon.exe
O23 - Service: @keyiso.dll,-100 (KeyIso) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: @comres.dll,-2797 (MSDTC) - Unknown owner - C:\Windows\System32\msdtc.exe (file missing)
O23 - Service: Norton AntiVirus (NAV) - Symantec Corporation - C:\Program Files (x86)\Norton AntiVirus\Engine\17.0.0.136\ccSvcHst.exe
O23 - Service: @%SystemRoot%\System32\netlogon.dll,-102 (Netlogon) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (nvsvc) - Unknown owner - C:\Windows\system32\nvvsvc.exe (file missing)
O23 - Service: PLFlash DeviceIoControl Service - Prolific Technology Inc. - C:\Windows\SysWOW64\IoctlSvc.exe
O23 - Service: @%systemroot%\system32\psbase.dll,-300 (ProtectedStorage) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\Locator.exe,-2 (RpcLocator) - Unknown owner - C:\Windows\system32\locator.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\samsrv.dll,-1 (SamSs) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\SLsvc.exe,-101 (slsvc) - Unknown owner - C:\Windows\system32\SLsvc.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\snmptrap.exe,-3 (SNMPTRAP) - Unknown owner - C:\Windows\System32\snmptrap.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\spoolsv.exe,-1 (Spooler) - Unknown owner - C:\Windows\System32\spoolsv.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\ui0detect.exe,-101 (UI0Detect) - Unknown owner - C:\Windows\system32\UI0Detect.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\vds.exe,-100 (vds) - Unknown owner - C:\Windows\System32\vds.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\vssvc.exe,-102 (VSS) - Unknown owner - C:\Windows\system32\vssvc.exe (file missing)
O23 - Service: @%Systemroot%\system32\wbem\wmiapsrv.exe,-110 (wmiApSrv) - Unknown owner - C:\Windows\system32\wbem\WmiApSrv.exe (file missing)
O23 - Service: @%ProgramFiles%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe,-101 (WMPNetworkSvc) - Unknown owner - C:\Program Files (x86)\Windows Media Player\wmpnetwk.exe (file missing)
--
End of file - 9082 bytes
Hmm knivig fråga som jag undrar om det finns någon lösning för.
Har en dator till vilken jag har ett headset kopplat samt en stereo som jag tidigare hade kopplad till datorn.
Sedan jag kopplade in mina hörlurar så kommer ljudet givetvis ut genom dem. Dock så lyssnar jag gärna på musik och vill gärna vandra runt medan jag gör det. Fast att rycka sladdarna in och ut tycker jag är bökigt.
Min fråga, går det på något vis att ställa in detta?
astrodog
2010-01-06, 20:33
Nån som e "high" på hijack? Började lagga när jag spelade ett spel precis. Tänkte om nån har nån tanke om denna loggen.
---Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2---
Ingen konstigt där, skulle varit bättre med en screen shot från din task manager. Om det laggar så är det något annat program som tar upp din dator, t.ex. winamp eller firefox går ibland in i konstiga lägen där de saggar ner hela datorn.
Ingen konstigt där, skulle varit bättre med en screen shot från din task manager. Om det laggar så är det något annat program som tar upp din dator, t.ex. winamp eller firefox går ibland in i konstiga lägen där de saggar ner hela datorn.
Det konstiga är att den får sånna ryck ibland, nu fungerar det fint igen. Brukar inte ha något program startat, stänger ner allt typ. Men nu verkar det ha löst sig, så tack för svaret. Bra att det inte var något konstigt i loggen.
MrBurner
2010-01-07, 18:17
Passar på att fråga här om någon vet om det är normalt med nästan fullt minne på en WRT54GL? Minnesinformationen följer nedan.
Total Available
13048 kB / 16384 kB
Free
616 kB / 13048 kB <- Detta har sänkts under de senaste fem minuterna med ~50 kB.
Used
12432 kB / 13048 kB
Buffers
1464 kB / 12432 kB
Cached
3892 kB / 12432 kB
Active
3552 kB / 12432 kB
Inactive
1824 kB / 12432 kB
Kör DD-WRT på routern.
Tacksam för svar. Ha en bra kväll!
Hmm knivig fråga som jag undrar om det finns någon lösning för.
Har en dator till vilken jag har ett headset kopplat samt en stereo som jag tidigare hade kopplad till datorn.
Sedan jag kopplade in mina hörlurar så kommer ljudet givetvis ut genom dem. Dock så lyssnar jag gärna på musik och vill gärna vandra runt medan jag gör det. Fast att rycka sladdarna in och ut tycker jag är bökigt.
Min fråga, går det på något vis att ställa in detta?
Tja.. på min dator kan man, i mjukvaran, ställa vilken kanal ljudet skall gå igenom. Dvs. jag kan själv gå in och ändra så att det låter via högtalarna eller via lurarna. Så kolla det först.
Det andra alternativet är att köpa en liten switch att koppla mellan. Sedan är det bara att klicka på knappen och på så vis välja ljudkälla.
Bara använda "tha all mighty google" så hittar du säkert massa grejs. (alt. ringer an audio affär och frågar)
Good luck!
Tja.. på min dator kan man, i mjukvaran, ställa vilken kanal ljudet skall gå igenom. Dvs. jag kan själv gå in och ändra så att det låter via högtalarna eller via lurarna. Så kolla det först.
Det andra alternativet är att köpa en liten switch att koppla mellan. Sedan är det bara att klicka på knappen och på så vis välja ljudkälla.
Bara använda "tha all mighty google" så hittar du säkert massa grejs. (alt. ringer an audio affär och frågar)
Good luck!
re:
Märke just att jag tom kan ställa in att det skall låta ur dem bägge sammtidigt :)
astrodog
2010-01-07, 19:22
Passar på att fråga här om någon vet om det är normalt med nästan fullt minne på en WRT54GL? Minnesinformationen följer nedan.
Total Available
13048 kB / 16384 kB
Free
616 kB / 13048 kB <- Detta har sänkts under de senaste fem minuterna med ~50 kB.
Used
12432 kB / 13048 kB
Buffers
1464 kB / 12432 kB
Cached
3892 kB / 12432 kB
Active
3552 kB / 12432 kB
Inactive
1824 kB / 12432 kB
Kör DD-WRT på routern.
Tacksam för svar. Ha en bra kväll!
Bästa vore ju att kolla hos DD-WRT vad det betyder. Är det någon slags linux på den eller? Min direkta misstanke är att programvaran helt enkelt ockuperat mycket minne från linux för att sköta om den på eget bevåg. T.ex. så skulle minnet i cached samt inaktiv vara givna kandidater för minne som snabbt kan användas till annat. Å andra sidan så ska den väl inte behöva buffra så jävla mkt, mer NAT-tabeller och sånt som tar plats väl, eller annat firewall-mux. Skulle inte oroa mig faktiskt.
Gör lite undersökningar och grafer annars, kan vara kul att se. Sysslar mycket med minneshantering till vardags så kan vara kul att titta på vad den gör.
Inge Enveten
2010-01-08, 21:37
Sökte som f..... efter den stora tråden och kunde absolut inte hitta den :S:S
iaf... mitt problem.....
när jag har igång fullscreen (tex film/spel) så slår datorn automatiskt om till skrivbordet, vad kan det bero på?
har testat att uppdatera datorn men det går inte att uppdatera den (har försökt 5 gånger)
Uppdatera drivrutinerna till grafikkortet kanske?
Inge Enveten
2010-01-08, 22:17
Uppdatera drivrutinerna till grafikkortet kanske?
prövar det nu, hoppas det hjälper. tack.
Har du kopplat datorn till tvn? Kolla isåfall igenom inställningarna för ditt grafik kort.
Sen är alltid en rensning av cookies, defragmentering osv alltid på sin plats när datorn inte gör som den blir tillsagd.
Sök efter eventuella virus och annat som kan spöka i burken.
Har problemet kommit nu, och det funkat förr, då kan en ominstallation av drivrutinerna till gfx kortet behövas...
Lycka till
Inge Enveten
2010-01-08, 22:36
hjälpa ej att uppdatera grafikkortens drivrutiner
Har du kopplat datorn till tvn? Kolla isåfall igenom inställningarna för ditt grafik kort.
Sen är alltid en rensning av cookies, defragmentering osv alltid på sin plats när datorn inte gör som den blir tillsagd.
Sök efter eventuella virus och annat som kan spöka i burken.
Har problemet kommit nu, och det funkat förr, då kan en ominstallation av drivrutinerna till gfx kortet behövas...
Lycka till
Sjukt kul att jag trycker defragmentera nu sen så analyseras hårddiskarna och sen händer inget.... mongodator
King Grub
2010-01-08, 22:37
Med alla dina problem du beskrivit skulle jag tro att det båda är mycket snabbare och enklare att formattera om och installera Windows på nytt. Tar 2-3 timmar och löser alla problem.
Inge Enveten
2010-01-08, 22:40
Med alla dina problem du beskrivit skulle jag tro att det båda är mycket snabbare och enklare att formattera om och installera Windows på nytt. Tar 2-3 timmar och löser alla problem.
Ryker all pr0n samt annat gott man har på datorn då?
King Grub
2010-01-08, 22:42
Inte om du har allt sådant på en annan hårddisk eller en annan partition på systemdisken än den du installerar operativsystemsfilerna på.
Inge Enveten
2010-01-08, 22:46
M'kay. Alla filmfilmer etc är på D och jag antar att att operativsystemfilerna är på C. Lika bra att formatera.
Inge Enveten
2010-01-08, 23:02
wait.. kan detta göras utan formaterings cd?
wait.. kan detta göras utan formaterings cd?
Hur hade du tänkt genomföra själva ominstallationen då? *popcorn*
Inge Enveten
2010-01-08, 23:07
Hur hade du tänkt genomföra själva ominstallationen då? *popcorn*
kan inte ens minnas att jag har en sådan cd.. om jag nu skulle ha den så lär det bli svårt att hitta den
Om du har en licensnyckel nånstans på datorn kan du be en snäll kompis ladda hem en OEM-version från nätgiganten och bränna ut åt dig.
Inge Enveten
2010-01-08, 23:50
Om du har en licensnyckel nånstans på datorn kan du be en snäll kompis ladda hem en OEM-version från nätgiganten och bränna ut åt dig.
Minns att jag försökte hitta den någon gång när jag skulle installera word men så kunde jag inte hitta den..
Nice problem jag har :thumbup:
Minns att jag försökte hitta den någon gång när jag skulle installera word men så kunde jag inte hitta den..
Nice problem jag har :thumbup:
Det är (tyvärr) inte ens samma nyckel... :D
Var Windows installerat när du köpte datorn? Om ja, begagnad eller ny?
Inge Enveten
2010-01-09, 00:22
Det är (tyvärr) inte ens samma nyckel... :D
Var Windows installerat när du köpte datorn? Om ja, begagnad eller ny?
Köpte den ny. Kan verkligen inte minnas att der var någon CD skiva men det måste det ju ha varit. Det var 2 år sedan, troligtvis därför jag har glömt. Ack ack. Hela datorn har börjat sega på senare tid faktiskt, en formatering känns som ett måste nu när det nämnts
hahavaffan
2010-01-09, 00:26
Köp Windows 7, det är faktiskt värt pengarna. Eller hör med någon student vid högskola eller universitet, vi får det oftast gratis.
Vet någon något bra program, som man kan spela in röster på datorn? Har en mick till datorn.
Ljudinspelaren som är inbyggd i Windows?
Jagärsvag
2010-01-09, 14:11
Fast frågan är om den anses bra? Jag vet inte heller vad killen i fråga är ute efter men annars finns väl audacity.
I Google Earth, om man använder linjal för att mäta en lång bana, kan man spara denna som en fil så att man kan komma in och manövrera i själva kartan igen, eller kan man bara spara det som en bild ? Ytterst tacksam för svar!
Inge Enveten
2010-01-09, 17:04
När jag försöker defragmentera så trycker jag "defragmentera nu" varpå jag väljer alla diskar för att diskdefragmenteraren sedan "analyserar" och sedan händer ingenting förutom det som stod innan dvs "du rekomenderas att defragmentera nu". Alltså hlet dött.
halp!!
Fast frågan är om den anses bra? Jag vet inte heller vad killen i fråga är ute efter men annars finns väl audacity.
Tack för hjälpen båda.
Det är för att öva på tal.
När jag försöker defragmentera så trycker jag "defragmentera nu" varpå jag väljer alla diskar för att diskdefragmenteraren sedan "analyserar" och sedan händer ingenting förutom det som stod innan dvs "du rekomenderas att defragmentera nu". Alltså hlet dött.
halp!!
Defrag <enhet> -f i kommandotolken
Inge Enveten
2010-01-09, 17:38
Defrag <enhet> -f i kommandotolken
Funkar inte :)
Inge Enveten
2010-01-09, 17:59
jag skriver
Defrag d: -c
och får "diskdefragmenteraren för windows.... copyright <c> 2006 microsoft corporation"
Funkar inte :)
Copy paste här då
jag skriver
Defrag d: -c
och får "diskdefragmenteraren för windows.... copyright <c> 2006 microsoft corporation"
Defrag D: -F
Annars så tankar du MyDefrag och kör den. Den är superior i vilket fall.
Inge Enveten
2010-01-09, 19:27
Defrag D: -F
Annars så tankar du MyDefrag och kör den. Den är superior i vilket fall.
Tack :)!
Inge Enveten
2010-01-09, 22:02
Jag har...
uppdaterat drivrutinerna till grafikkorten
resnat hårddiskarna
genomfört diskdefragmentering
och datorn håller fortfarande på att autmatiskt minimera när jag har något i fullscreen..
vet någon vad det kan bero på?
Jag har...
resnat hårddiskarna
och datorn håller fortfarande på att autmatiskt minimera när jag har något i fullscreen..
Förmodligen malware av någe slag. Dvs din dator är infekterad. Jag skulle ladda dels ladda ned MalwareBytes (http://www.malwarebytes.org/mbam.php) senaste anti-malware program och köra det. Sedan bör du göra en helscanning med ett uppdaterat antivirusprogram med.
Hjälper inget så är det bara sätt dig ned, spara undan allt det du vill ha kvar och installera om datorn.. Enyoy! :)
Inge Enveten
2010-01-09, 23:46
Har malwarebytes anti-malware och jag har scannat samt tagit bort hoten men det har inte hjälpt.
Installera om datorn går inte på grund av att jag inte har den blekaste aningen vad jag gjort av min installationsskiva
Okej jag behöver akut hjälp nu. Varje gång jag klickar så blir det automatiskt ett dubbelklick. Det hände för någon minut sen. Riktigt enerverande, hur gör jag för att få bort det?
Jagärsvag
2010-01-10, 10:16
Okej jag behöver akut hjälp nu. Varje gång jag klickar så blir det automatiskt ett dubbelklick. Det hände för någon minut sen. Riktigt enerverande, hur gör jag för att få bort det?
Utforska -> Verktyg -> Mappalternativ -> Dubbelklicka för att öppna
???
Om det händer överallt, kolla musinställningarna under kontrollpanelen.
Kommer och går random. Har kollat musinställningarna och det är dubbelklick överallt.
http://cdn0.knowyourmeme.com/i/19709/original/Technologically-Impaired-Duck-MY-SCREENSAVER-KEEPS-DISAPPEARING-WHENEVER-I-MOVE-MY-MOUSE.jpg
Brickhead
2010-01-10, 14:44
någon som vet hur man kommer åt DMZ på Thomson TG787?
Hur menar du komma åt? Pinga från lan till dmz? administrera dmz-porten? nå från wan till dmz?
hahavaffan
2010-01-10, 16:01
någon som vet hur man kommer åt DMZ på Thomson TG787?Inställningarna för DMZ eller?
Brickhead
2010-01-10, 16:52
japp, inställningarna.
konstigt nog säger portforward.com något om DMZ
har ni också de routern?
hahavaffan
2010-01-10, 17:05
Nej det har vi inte. Du bör inte leka med DMZ om du inte vet vad det är. Ska du öppna portar eller?
astrodog
2010-01-10, 17:11
Jag har...
resnat hårddiskarna
Kör du Folding@Home ?
Bytt mus nyligen ?
Har du ändrat upplösning i spelet till någon icke-standard ?
Brickhead
2010-01-10, 21:39
Nej det har vi inte. Du bör inte leka med DMZ om du inte vet vad det är. Ska du öppna portar eller?
Nej, men det är så här att jag kan inte "connecta" till allts många i ett onlinespel som jag har, och dom flesta av dom säger att det beror på DMZ. Så att jag behöver öppna lite portar.
jag har försökt med portforward.com som sagt
The Cure
2010-01-11, 07:01
Nej, men det är så här att jag kan inte "connecta" till allts många i ett onlinespel som jag har, och dom flesta av dom säger att det beror på DMZ. Så att jag behöver öppna lite portar.
jag har försökt med portforward.com som sagt
Det beror på att TG787 använder NAT-Strict. Du har en guide för att avhjälpa problemet här: http://timolsson.com/
(Guiden är visserligen för MW2 men principen är densamma, bara att googla på vilka portar dina spel använder)
DMZ är en port som är öppen utifrån, men inte in till lanet. Här sätter man sina servers som har applikationer som ska nås från internet. Detta för att man inte ska nå in på lanet på de portar som servers behöver ha öppna.
DVS, vanliga personer med hemmanät behöver nog inte leka med DMZ.
MrBurner
2010-01-11, 11:15
Jag gjorde det väldigt enkelt för mig och placerade min PS3 på DMZ-port. Ska åtgärda detta den dag när jag behöver DMZ till annat.
Brickhead, vet du vilka portar du ska öppna?
Brickhead
2010-01-11, 17:57
tack för hjälpen killar, jag ska vara försiktigt :)
MrBurner, japp, det vet jag;)
Brickhead
2010-01-11, 17:59
Föresten, varför rekommenderar ni mig att inte hålla på med DMZ? Vad kan hända om jag gör fel? :P fast det går väl att fixa då isf?
hahavaffan
2010-01-11, 18:28
Grejen är inte att nåt kan gå fel, utan att routerns brandväggsfunktioner inte alls hjälper dig om du placerar datorn i DMZ så att säga. Alla portar är öppna ut mot internet för vem som helst.
Brickhead
2010-01-11, 19:52
"vem som helst" är det att grannar kan ta sig in på mitt internet eller att folk kan ta sig in och lägga in virus och skit?
Nej din granne kan inte använda ditt internet för att du har dmz. Men ja du har ingen brandvägg utåt så du kan få attacker från folk. Detta om du är privatanvändare händer dock aldrig tbh.
Carolinew
2010-01-11, 20:55
Har ett litet problem sedan någon vecka tillbaka. Så fort mitt internet kopplar ner några sekunder (vilket kan hända flera ggr i timmen) så loggar MSN ut och sen går det inte att logga in igen utan att starta om hela datorn. Vad tusan beror detta på och vad gör jag åt det? Får ingen felkod etc av msn utan den fastnar bara på "Signing in" (har låtit det gå 20 min bara för att se att något händer, testat att starta om programmet etc. men det hjälper inte). Övriga internet fungerar som det skall.
Hjelp?
Jagärsvag
2010-01-11, 21:06
Har ett litet problem sedan någon vecka tillbaka. Så fort mitt internet kopplar ner några sekunder (vilket kan hända flera ggr i timmen) så loggar MSN ut och sen går det inte att logga in igen utan att starta om hela datorn. Vad tusan beror detta på och vad gör jag åt det? Får ingen felkod etc av msn utan den fastnar bara på "Signing in" (har låtit det gå 20 min bara för att se att något händer, testat att starta om programmet etc. men det hjälper inte). Övriga internet fungerar som det skall.
Hjelp?
Ingen direkt hjälp men varför strular ditt internet?
En lösning är säkert att gå in under alternativ -> anslutning -> Sedan starta felsökning.
Men det är drygt och borde inte behövas, meddela microsoft och se vad de har att säga. För jag antar att du har kikat så du har den senaste versionen av msn.
Carolinew
2010-01-11, 21:31
Ingen direkt hjälp men varför strular ditt internet?
En lösning är säkert att gå in under alternativ -> anslutning -> Sedan starta felsökning.
Men det är drygt och borde inte behövas, meddela microsoft och se vad de har att säga. För jag antar att du har kikat så du har den senaste versionen av msn.
Varför mitt internet strular... ptja, fråga Telenor. Det är mobilt bredband och det kopplar ifrån i princip hela tiden och de kan inte göra något åt det (varit i kontakt med supporten flera ggr).
Jag har inte senaste versionen av MSN, har kört 8.5 istället eftersom jag fullkomligt avskyr den nya, så himla ful design. Har avinstallerat programmet nu testar att installera på nytt och se om det händer nåt (dock fortfarande 8.5 =P)
Jagärsvag
2010-01-11, 21:40
Varför mitt internet strular... ptja, fråga Telenor. Det är mobilt bredband och det kopplar ifrån i princip hela tiden och de kan inte göra något åt det (varit i kontakt med supporten flera ggr).
Jag har inte senaste versionen av MSN, har kört 8.5 istället eftersom jag fullkomligt avskyr den nya, så himla ful design. Har avinstallerat programmet nu testar att installera på nytt och se om det händer nåt (dock fortfarande 8.5 =P)
Installera det nya istället och pröva om det fungerar. Ingen mening att sitta och felsöka om du använder utdaterad programvara. =)
Edit: Det finns även andra klienter du kan använda om du nu inte tycker om gränssnittet. Vilka som anses vettiga får du googla eller hoppas någon annan kan svara på dock, lycka till.
Janitorr
2010-01-13, 18:19
Jag brukar formatera om min hårddisk o sen göra en ny installation av Windows när man märker att datorn inte riktigt mår bra.
Jag har för mig att man kan göra detta mycket smidigare med nån sorts "restore-grej"/ghost eller vad det nu heter.
Har läst om det på kolo förut, nån som kan vara schysst o tipsa om var? (freeware?)
Jag har precis installerat Windows 7 men jag hittar inga drivrutiner för mitt grafikkort, ett Nvidia Geforce 7400 go
Finns det inte?
King Grub
2010-01-15, 15:42
http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us
hahavaffan
2010-01-15, 16:19
Jag har precis installerat Windows 7 men jag hittar inga drivrutiner för mitt grafikkort, ett Nvidia Geforce 7400 go
Finns det inte?Var letade du? Fragzones filarkiv? :D
Köpte ny dator nyss och installerade vista på den, fixade så att det skulle vara 2 partitioner. 500gig vardera men när ja väl hade installerat klart allt oså så finns det nu bara en partition med 500gig...vart har resten tagit vägen?:O
hahavaffan
2010-01-16, 18:07
Köpte ny dator nyss och installerade vista på den, fixade så att det skulle vara 2 partitioner. 500gig vardera men när ja väl hade installerat klart allt oså så finns det nu bara en partition med 500gig...vart har resten tagit vägen?:OPå startmenyn, högerklicka på Den här datorn/Computer och välj Hantera/Manage. Sen under diskhantering/disk management finns där typ icke allokerat/formaterat utrymme eller vad det heter. Högerklicka på det, som borde vara ca 500gb, och välj Formatera. Inställningarna har jag inte riktigt koll på, minns inte :( Men standard är nog ifyllt redan.
Scratch89
2010-01-17, 15:14
Finns det något program som gör att man kan "bränna in" undertexter på en fil? Säg att jag har Dexter s04e09.avi på datorn, utan undertext. Jag skaffar fram texten och döper om dem till samma namn osv, så att det funkar att se på texten när man ser på filen. Det jag skulle behöva är som sagt att man skapar sig en ny fil med båda inbrända samtidigt.
Finns det något program som gör att man kan "bränna in" undertexter på en fil? Säg att jag har Dexter s04e09.avi på datorn, utan undertext. Jag skaffar fram texten och döper om dem till samma namn osv, så att det funkar att se på texten när man ser på filen. Det jag skulle behöva är som sagt att man skapar sig en ny fil med båda inbrända samtidigt.
Jadå, ett sätt: http://forum.videohelp.com/topic378316.html
King Grub
2010-01-17, 16:26
Och mkvtoolnix för .mkv-filer.
Fråga ang webcam.
Jag har en laptop från Dell och med det medföljande webcamprogrammet så går det inte att ta bilder/spela in film så jag antar att jag får ladda ner ett program för det. Något speciellt gratisprogram som ni vet är bra?
champion
2010-01-18, 16:54
Finns det någon filöverföringskabel som kan skicka filer från VISTA till XP?
Eller måste man köra med USB-minne? :(
"Filöverföringskabel" låter som ett slang på "nätverkskabel".
Så om det är nätverkskabel du menar, så är svaret ja. Självklart går det flytta filer ifrån Vista till XP. Bara datorerna sitter i samma nätverk.
Sitter dom inte i ett nätverk, så får du använda USB-varianten. Är det mycket filer som skall kopieras/flyttas, så skulle jag (om jag va du) skaffa en USB-disk. Rymmer bra myckdet mer än en USB-sticka.
Ok, efter en formatering så har jag stött på ett märkligt problem. Allt fungerar perfekt med undantag för ett spel som inte går att köra, Brickshooter. (Ett enkelt Tetris-liknande spel som min kära mor gärna vill spela)
När jag installerar den version jag har använt mig av tidigare på denna datorn, och på en annan, så får jag följande felmeddelande:
"Exception EMCIDeviceError in module bshoot.exe at 0004E9A5.
Ingen wave-enhet som kan spela upp filer i det aktuella formatet är installerad. Du kan installera en wave-enhet genom att öppna Kontrollpanelen, klicka på Skrivare och annan maskinvara och sedan klicka på Lägg till ny maskinvara."
När jag kör lägg till maskivara-guiden så finns det en maskinvara, "Ljudstyrenhet för multimedia", som har ?!-ikonen och som låter passande. Men Windows hittar dessvärre ingen drivrutin till den. Jag har även testat att inaktivera enheten i enhetshanteraren utan framgång.
Jag har dessutom testat ett par nyare versioner av samma spel, men då får jag windows felmeddelande som säger att programmet inte kunde startas och frågan om jag vill skicka en felrapport.
Har någon något förslag på vad som kan vara fel, eller vad jag kan testa? Jag är måttligt sugen på att formatera och installera om allt igen kan jag säga...
Det är ditt ljudkort som inte är installerat rätt. Wave är en ljudful och ja du behöver rätta drivrutiner för ljudkortet för att den ska kunna spela upp dom. Och om det är xp du installerar så spelar det ingen roll hur många ggr du försöker den kommer fortfarande inte automatiskt hitta drivurtiner för ljudkortet.
Det är ditt ljudkort som inte är installerat rätt. Wave är en ljudful och ja du behöver rätta drivrutiner för ljudkortet för att den ska kunna spela upp dom. Och om det är xp du installerar så spelar det ingen roll hur många ggr du försöker den kommer fortfarande inte automatiskt hitta drivurtiner för ljudkortet.
Jag är mycket väl medveten om att wave är ljudfiler, därför tyckte jag som sagt att Ljudstyrenhet för multimedia lät som en rimlig problemkälla. Men jag hade ingen aning om vilket ljudkort/krets det var (det är en skapligt gammal laptop) så att hitta drivrutiner på egen hand var inte helt enkelt. Laddade hem ett drivers update-program som hittade drivrutinen och nu funkar det utmärkt dock.
Jag är mycket väl medveten om att wave är ljudfiler, därför tyckte jag som sagt att Ljudstyrenhet för multimedia lät som en rimlig problemkälla. Men jag hade ingen aning om vilket ljudkort/krets det var (det är en skapligt gammal laptop) så att hitta drivrutiner på egen hand var inte helt enkelt. Laddade hem ett drivers update-program som hittade drivrutinen och nu funkar det utmärkt dock.
Haha! Jag köpte en trådlös mus idag. Körde in den lilla USB-stickan i datorn och lät den göra sin grej med installation osv. Allting fungerade perfekt! Efter ett tag ville jag ändra inställningarna på knapparna på sidan så jag gick in på kontrollpanelen > mus> egenskaper för musen men hittade inte vart jag skulle ändra knappfunktionerna så jag sket i det. Jag ändrade alltså ingenting men nu fungerar den inte alls... Jag testade en annan mus som jag lånade av en vän men den fungerar inte heller. Wtf?
Bump!
Jag har nu testat en 3e mus men inte heller den fungerar på min dator. Alla tre mössen fungerar på andra datorer. Jag gick alltså in på kontrollpanelen > mus >egenskaper för HID-kompatibel mus men ändrade ingenting. Trots det fungerar den inte. Jag har försökt att uppdatera drivrutinerna, avsintallera dem helt, i menyn på bilden, men inget jag gör hjälper.
http://i49.tinypic.com/14ilt36.jpg
Sundqvist
2010-01-21, 15:51
Råkade göra en smart sak igår, stängde av strömbrytarn med foten, sen när jag startade upp datorn igen, så får den bliskärm när windows laddar och så startas den om:S
vad kan jag göra? vill inte formatera eftersom jag har viktiga saker på hårddisken :(
help ty
Musselbank
2010-01-21, 17:04
Vad är det som gäller för att få köpa os med oem-licens nuförtiden?
King Grub
2010-01-21, 17:14
För att få köpa är det väl inget speciellt; det är installera på fler än en dator man inte får. Licensen blir bunden till en viss hårdvara.
Musselbank
2010-01-21, 17:19
Ok, förr fick man lov att köpa viss "systemkritisk" hårdvara samtidigt. Egentligen skall väl konsument inte få köpa OEM alls?
...Jo, ofta man skulle bli tvungen att köpa volymlicenser?
Är ju oftast OEM som man är intresserad av som konsument.
Musselbank
2010-01-21, 17:52
Eg. ska det inte gå att köpa oem-licensat os till gammal dator, rätt?
"Filöverföringskabel" låter som ett slang på "nätverkskabel".
Så om det är nätverkskabel du menar, så är svaret ja. Självklart går det flytta filer ifrån Vista till XP. Bara datorerna sitter i samma nätverk.
Sitter dom inte i ett nätverk, så får du använda USB-varianten. Är det mycket filer som skall kopieras/flyttas, så skulle jag (om jag va du) skaffa en USB-disk. Rymmer bra myckdet mer än en USB-sticka.
Ett annat alternativ är att koppla ihop datorerna direkt med antingen:
En korsad nätverkskabel
En "intelligent" filöverföringskabel med USB-anslutning. Typ http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=349194&view=detailed#ProductTabs
Musselbank
2010-01-21, 19:32
Eg. ska det inte gå att köpa oem-licensat os till gammal dator, rätt?
Strunt samma, jag väntar nåt halvår till...
Jag har stora problem med Youtube. I princip fungerar ingen video utan istället blir det felmeddelandet "flash java-script error" typ. Det skumma är att se filmer postade på forumet eller genom andra sidor är inga problem.
Jag undrar nu hur jag på ett smidigt sätt kan simulera att jag postar videos eller ser klippen genom någon annan sida eller liknande?
Att fixa själva grundproblemet verkar hopplöst. Har ominstallerat nyaste flash ett antal gånger, med och utan google toolbar. Men om någon har en ide...
Funkar det varken i IE eller FF?
Funkar det varken i IE eller FF?
Nope, och inte i Chrome heller...
Hur har du avinstallerat Flash? Via lägg till/ta bort program eller har du laddat hem Adobes Flash-uninstaller?
Var nog via lägg till/ta bort...
Bättre att tanka ner uninstaller?
http://kb2.adobe.com/cps/141/tn_14157.html
boris_jelzin
2010-01-22, 15:25
hej, har en Acer bärbar dator som dör cirka 10 sec efter uppstart. Händer ingenting på skärmen. testat att ta ut bios batteriet för att reseta det men hjälpte inte.
Några simpla knep att testa ?
Har precis fixat mig en macbook men det strular när jag ska installera PAFs pokerklient. Det kommer upp en ruta med texten att jag måste logga in som administratör i nästa fönster som kommer upp men problemet är att det inte kommer ett nytt fönster. What to do?
hahavaffan
2010-01-22, 17:05
Har lite hastighetsproblem med uTorrent. Det gäller bara när det finns MÅNGA seeders, typ över 1000. Kommer knappt över 2-3MB/s, vilka inställningar jag än kör med. Det är inte routern som maxar ur p.g.a. för många anslutningar, får ändå typ 4ms svarstid, 80Mbit ner och 25Mbit upp med Bredbandskollen, och att tanka med DC samtidigt går utmärkt. Känns som problemet är att uTorrent connectar till för många slöa seeders. Sjukt många seeds ligger runt 20-30kb/s. Det kan ju iofs vara att det är så jävla många leechers också, men jag tycker ändå där borde finnas 10-20st som mäktar med 300-400kb/s.
Kanske inte är det optimala trådvalet men jag kör ändå.
Någon som har tips på hörlurar i prisklassen runt 400-800 kanske. Ska användas till laptopen till musik/film. Komfort är viktigast sedan ljud/prisvärdhet/hållbarhet etc. Utseende är inte viktigt, bara de inte är för otympliga. Ska ju funka ok att packa ned i väska och dyl.
von huff
2010-01-24, 18:16
Vanligtvis så ser man ju alla ikoner när man ser på rutan men nu har datorn gjort rutan större så att jag måste dra musen uppåt för att komma åt de översta ikonerna.Hur ändrar man det?
Vanligtvis så ser man ju alla ikoner när man ser på rutan men nu har datorn gjort rutan större så att jag måste dra musen uppåt för att komma åt de översta ikonerna.Hur ändrar man det?
Förmodligen så har skärmupplösningen ställts upp så att den är högre än vad skärmen klarar av. Då hamnar delar av skrivbordet utanför skärmen och man måste dra musen ut till kanterna för att komma åt den.
Lösning; Ställ ner upplösningen till skärmens maxupplösning i Kontrollpanelen->Bildskärm->Inställningar
von huff
2010-01-24, 18:49
Förmodligen så har skärmupplösningen ställts upp så att den är högre än vad skärmen klarar av. Då hamnar delar av skrivbordet utanför skärmen och man måste dra musen ut till kanterna för att komma åt den.
Lösning; Ställ ner upplösningen till skärmens maxupplösning i Kontrollpanelen->Bildskärm->Inställningar
Nej, det går ej.Det ser förövrigt likadant ut när man använder internet
Någon som vet hur man ändrar från http://yfrog.com/j7bdlqp
till http://yfrog.com/juadffgggp
Nu blir det bara som i sista bilden om man har mer än 10-12 fönster öppna, jag vill ha det så som standard. Sökt i kontrollpanelen utan att finna *gah!*
Någon som kan hjälpa mig? =)
Ok har haft en låååååång serie av problem med wow så länge jag kan minnas. Har formaterat datorn säkert 10ggr sen jag fick den och har fortfarande alltid kraschat i wow. Nu börjar jag misstänka att det kanske är ljudkortet och undrar om någon vet om detta kan påverka så hela datorn kraschar. Saken är att jag har ett X-fi Xtrememusic som jag använder och även fast spelat kraschat när jag inte har ljud igång i wow så har det varit "enablat" i spelet men själva ingame ljudet e borta. Tex vissa addons låter fortfarande osv.
Iaf så började jag spela Mass Effect 2 nu när det kom och det var ingen fara med det men nu senaste dagen har vissa dialoger förlorat ljudet tex ett svar eller några ord har försvunnit och sen kommer dom som att det har köats upp. Datorn kraschade även på samma sätt som det gjort i wow bilden fryser och jag hör ett ljud repeteras tex om jag skjuter så hör jag det 3ggr sen kraschar datorn och det startas om.
Jag har aldrig haft problem med några andra spel vad jag vet och jag spelar rätt mycket olika spel men tänkte om någon vet om detta kan va något.
MrBurner
2010-01-26, 08:34
Någon som vet hur man ändrar från http://yfrog.com/j7bdlqp
till http://yfrog.com/juadffgggp
Nu blir det bara som i sista bilden om man har mer än 10-12 fönster öppna, jag vill ha det så som standard. Sökt i kontrollpanelen utan att finna *gah!*
Någon som kan hjälpa mig? =)
Du kan ju testa om nedanstående fungerar.
http://www.winhelponline.com/blog/disable-taskbar-thumbnail-preview-windows-7/
hahavaffan
2010-01-26, 09:59
Skumt... datorn tog typ 2 min extra på sig att starta idag, och alla animationer i Windows går lååååångsamt. Typ minimera ett fönster tar 10 sek. Det känns dock som om allt går lika fort som tidigare, förutom just animationen av allt som tar mycket längre tid. Tyvärr är ju det mesta i Win 7 animerat :(
Nån som har en aning om vad som kan vara galet? Virus, uppdatering av Win 7 igår som inte riktigt funkar?
King Grub
2010-01-26, 10:16
Titta i loggboken och se om du hittar några varningar.
hahavaffan
2010-01-26, 10:26
0TExAqJjAww
Så ser det ut, med alla fönster och program. Själva hastigheten är det dock inget fel på, Avira installerades klart innan animationen ens hann bli färdig.
hahavaffan
2010-01-26, 10:30
http://pici.se/pictures/sDKgBRtLT.png
Är detta till nån hjälp?
King Grub
2010-01-26, 10:35
Nej, det där är bara sammanfattningen. Du får gå till själva rapporterna och titta. I System och Application främst.
King Grub
2010-01-26, 10:37
iaStor brukar vara problem med en device, hårddisk t ex. Din hårddisk kanske håller på att ge upp. Kolla i System och se vilken device det handlar om.
hahavaffan
2010-01-26, 10:45
The device, \Device\Ide\iaStor0, did not respond within the timeout period.
Står det om den. Hur vet jag vilken disk det är?
disksvc.exe finns även som Error på ett par ställen under fliken Application. Vad gör den?
hahavaffan
2010-01-26, 10:48
Kollade min brännare, den sitter som "\Device\Ide\IAAStorageDevice-0"
Är det samma tro?
King Grub
2010-01-26, 10:48
I Device manager (Control Panel -> Hardware and sound -> Device manager) kan du se vad det är som motsvarar den i felbeskrivningen.
disksvc.exe är en hårddiskaccesservice.
Du har hårdvaruproblem. Antingen en hårddisk eller DVD-läsaren, troligtvis. Varför DVD:n skulle ge sådana problem inne i Windows om det var den som felar, vet jag inte.
hahavaffan
2010-01-26, 10:56
Min System-disk som består av två 250gb i Raid 0 heter \Device\Ide\IAAStorageDevice-1. Så det lär inte vara den, utan DVDn va?
Men detta lär väl knappast orsaka animationerna att gå så långsamt?
King Grub
2010-01-26, 10:58
iaStor0 brukar vara raid-konfigurationen.
Du kan ju prova om det är DVD:n genom att koppla ur den och se om det fungerar sedan.
hahavaffan
2010-01-26, 11:11
Okej. Illa om det är den. Vet du nåt program för att testa raidkonfigen?
Ska på föreläsning nu, tänkte koppla ur DVDn i eftermiddag. Tack för hjälpen så länge :)
hahavaffan
2010-01-26, 11:17
Startade om aset, och nu är slöheten borta. Men det kan ju vara värt att kolla upp eventuella problem med raidkonfigen!
King Grub
2010-01-26, 12:09
Har du tur kan det ju ha varit någon drivrutinskonflikt just den uppstarten.
martikainen
2010-01-26, 12:14
Har en zotacbräda liggandes på posten och väntar på mig: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=442781
Någon av er som testat liknande och vet om den klarar att leverera 1080p genom Ps3 media server? Blivit lite fundersam då man måste konfigurera så den hårdvaruaccelererar korrekt.
hahavaffan
2010-01-26, 13:40
Vet inte hur det funkar med PS3 MS, men ensam klarar den 1080p genom HDMI iaf, för det är väl samma CPU osv som sitter i Asrock 330n.
Har en zotacbräda liggandes på posten och väntar på mig: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=442781
Någon av er som testat liknande och vet om den klarar att leverera 1080p genom Ps3 media server? Blivit lite fundersam då man måste konfigurera så den hårdvaruaccelererar korrekt.
Har själv en ASRock ION 330 med Win7. Man får hårdvaruacceleration genom denna lilla app: --> Media Player Classic - Home Cinema (http://mpc-hc.sourceforge.net/)
Borde inte vara någon större skillnad på det där kortet och det som sitter i ASRocken. Sedan hur vida det kommer fungera med PS3 media server törs jag inte svara på.
.mkv HD filer. Har lite problem jag har använt grubs tips om de där me haali osv. Men det blir typ pixel rutor överallt ibland har aldrig fått så innan på denna dator när jag testat det innan. Men nu efter senaste formateringen så har det blivit så sjukt jobbigt iaf. Någon som vet vad som kan va fel
dream_theater_
2010-01-27, 13:11
Jag har ett litet problem här hemma med en NAS-hårddisk när jag kör den via min router. Routern är en klassisk WRT54GL, och det problem jag har är att själva routringen mellan det trådlösa och kabelburna blir så segt. Hårddisken är inkopplad till routern i egen port via nätverkskabel, och datorn är ansluten via W-LAN.
Hur som haver så blir överföringshastigheten löjligt låg när jag ansluter till hårddisken trådlöst, men om jag överger WLAN och kopplar in min dator med nätverkskabel så blir överföringen mellan dator/NAS-disk betydligt mycket snabbare.
Så frågan är: Hur ska jag kunna få kommunikationen i routern att bli snabbare mellan det trådlösa och det trådbundna?
hahavaffan
2010-01-27, 13:37
Köp en ny router... WRT54GL är stabil som en klippa, men inte vidare snabb. Just WLAN-LAN brukar vara den svåraste uppgiften för routrarna.
Hur pass slött går det?
dream_theater_
2010-01-27, 13:42
2 mb/s och det suger ju apa. Självklart går det snabbare när jag kopplar in nätverkskabeln, men då försvinner ju hela poängen med NAS-disk. Vad finns det för andra alternativ?
hahavaffan
2010-01-27, 14:33
Njaä... du kan ju dra en TP-kabel snyggt? Jag har en server i garderoben som agerar NAS och lite till, och skulle aldrig i livet köra trådlöst p.g.a prestandaförlusten. De skyfflar alltid mer data trådbundet än trådlöst. Jag har Gbit både i servern, datorn, sladdarna och routern så det är bara hårddiskarna i servern som sätter stopp än så länge.
Iofs är 2MB/s inte precis nån acceptabel hastighet, så jag förstår att du reagerade. Men 54Mbit som är teoretiskt max för din router trådlöst, och det blir väl typ 6-7MB/s, sen räkna med 2MB i förlust p.g.a. störningar, och sen ytterligare 1MB p.g.a. slö router. Trådlöst som inte är av N-standard eller N-draft är skit vid filöverföring tyvärr.
dream_theater_
2010-01-27, 14:36
Själva poängen med köpet för disken var att jag skulle kunna streama film och dylikt. Nu måste jag ju tanka över filmhelvetet innan jag kopplar datorn till tvn, och då försvann liksom hela poängen med NAS tycker jag....
hahavaffan
2010-01-27, 14:47
Ja, om du tänkt köra trådlöst så ja. Men det är nog inte vidare svårlöst. Antingen köper du en bättre router med stöd för N-standarden och kollar upp att övrig hårdvara i nätet också stödjer detta. Eller så drar du en liten sladd.
Vad är det för NAS?
Scratch89
2010-01-27, 15:10
.mkv HD filer. Har lite problem jag har använt grubs tips om de där me haali osv. Men det blir typ pixel rutor överallt ibland har aldrig fått så innan på denna dator när jag testat det innan. Men nu efter senaste formateringen så har det blivit så sjukt jobbigt iaf. Någon som vet vad som kan va fel
- Installera de senaste drivrutinerna till ditt grafikkort.
- Installera CoreAVC
- Installera Haali Splitter
- Installera Media Player Classic Home Cinema
hahavaffan
2010-01-27, 15:19
- Installera de senaste drivrutinerna till ditt grafikkort.
- Installera CoreAVC
- Installera Haali Splitter
- Installera Media Player Classic Home CinemaMen se till att inte installera Haali via CoreAVC. Och sen kan man behöva nåt för ljudet, då är AC3Filter grymve. Eller så tankar man bara CCCP om man har en någorlunda ny dator. En polares 6-8 år gamla Dell klarar 8gb 720p utan problem med CCCP.
dream_theater_
2010-01-27, 15:26
Ja, om du tänkt köra trådlöst så ja. Men det är nog inte vidare svårlöst. Antingen köper du en bättre router med stöd för N-standarden och kollar upp att övrig hårdvara i nätet också stödjer detta. Eller så drar du en liten sladd.
Vad är det för NAS?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=317424
hahavaffan
2010-01-27, 15:42
Men den är ju inte trådlös? Hur kopplar du allt? Sitter den med nätverkssladd till routern, och sen är datorn trådlös? Fattade det som att datorn var trådad och NASen trådlös. Men då måste det bara vara routern som är sjukt slö. Sen är ju iofs sånna små hårddiskar med nätverksfunktion ofta ganska slöa, men borde ju klara 10MB/s iaf tycker man.
Jag borde lära mig läsa :)
dream_theater_
2010-01-27, 15:58
Men den är ju inte trådlös? Hur kopplar du allt? Sitter den med nätverkssladd till routern, och sen är datorn trådlös? Fattade det som att datorn var trådad och NASen trådlös. Men då måste det bara vara routern som är sjukt slö. Sen är ju iofs sånna små hårddiskar med nätverksfunktion ofta ganska slöa, men borde ju klara 10MB/s iaf tycker man.
Jag borde lära mig läsa :)
Oj, jag ber om ursäkt ifall jag var otydlig! Ja precis, NAS-disken är inkopplad till routern och datorn trådlös... Jaha så det enda jag kan göra är att köpa en ny router då med andra ord. Själva hårddisken tror jag inte är jätteslö, för det är enligt mig OK skrivhastighet då jag kör via TP från datorn.
Du kan ju testa om nedanstående fungerar.
http://www.winhelponline.com/blog/disable-taskbar-thumbnail-preview-windows-7/
Tack för tipset men det var inte riktigt vad jag behövde :/ Men blev av med ett irriterande moment iaf :) :)
Fast nu hittade jag, genom den sidan du länkade till, och hittade lösningen till mitt problem! YEY!
har köpt ny dator och den har inte sånna här äldre 'runda' uttag för att t.ex. koppla in äldre tbord..kan man köpa nån grejs för att koppla om ssåå det blir usb grej på tbordet?
har köpt ny dator och den har inte sånna här äldre 'runda' uttag för att t.ex. koppla in äldre tbord..kan man köpa nån grejs för att koppla om ssåå det blir usb grej på tbordet?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=349821
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316614
Anton Fräs
2010-01-28, 03:37
Jag är rätt säker på att jag har en mysig trojan. Norton hittar inget, nån som har tips på vad jag kan göra? Är inte sugen på att formatera :(
King Grub
2010-01-28, 06:21
Kör Malwarebytes Anti-Malware.
Posta en HijackThis log.
Anton Fräs
2010-01-28, 18:04
Tack för hjälpen Grubben! Programmet fick bort dem :)
Jag skulle vara tacksam för lite hjälp, brukar köpa matcher över csports och se highlights från spelade matcher. Jag kan fortfarande se highlights men jag kan inte se matchen som jag köpt idag.
Det ända jag kan komma på som är nytt nu mot sist jag beställde är att jag installerat a-squared som virusskydd, kan de blocka uppkopplingen till webbspelaren?
King Grub
2010-01-28, 20:31
Går det inte att tillfälligt avaktivera A2 så du kan testa om det är så?
öppnar jag a-squared så kan jag stänga av Onexecution scan, malware-ids, surf prodection, sheduled scan och updates. Prova det men de funka inte ändå.
Kan tillägga att jag startade streamen på min bärbara utan problem.
King Grub
2010-01-28, 20:39
Har du någon brandvägg?
King Grub
2010-01-28, 20:42
Okej, då var det inte den i alla fall; den har ju inte utgående filtrering påslagen.
Provade stänga av brandväggen å då gick det, konstigt har alltid funkar förut. Tack ändå Grub.
King Grub
2010-01-28, 21:15
Okej, det var verkligen konstigt. Vistas brandvägg släpper igenom allt utan som standard.
Du kan kolla i Kontrollpanelen -> Administrativa verktyg -> Windows-brandväggen med avancerad säkerhet.
Scratch89
2010-01-29, 00:49
Men se till att inte installera Haali via CoreAVC. Och sen kan man behöva nåt för ljudet, då är AC3Filter grymve. Eller så tankar man bara CCCP om man har en någorlunda ny dator. En polares 6-8 år gamla Dell klarar 8gb 720p utan problem med CCCP.
Intressant. Den stationära jag sitter på nu är väl ungefär lika gammal (1 Ghz!) så jag kanske kan testa det och se om man akn få flyt på någon 720p. Hur går jag till väga? :D
Nu har jag/vi iofs en laptop som klarar allt högupplöst väldigt bra, men vore kul om det skulle funka på den här med.
Intressant. Den stationära jag sitter på nu är väl ungefär lika gammal (1 Ghz!) så jag kanske kan testa det och se om man akn få flyt på någon 720p. Hur går jag till väga? :D
Nu har jag/vi iofs en laptop som klarar allt högupplöst väldigt bra, men vore kul om det skulle funka på den här med.
http://www.cccp-project.net/
Tanka ner installera. Jag kör allt med Media Player Classic som följer med programmet. Utom vissa hemvideofilmer inspelade med min digitalkamera, där blir fan inget ljud av någon anledning. Funkar dock i VLC.
Vad är det för program man måste ha för och göra typ en remix där man kan lägga till någons ansikte i filmen? typ som detta klipp:
rvYZRskNV3w
anders172
2010-01-29, 21:14
Någon som vet en bra converter på internet? Formatet jag ska konvertera är mp4 och jag vill ha det till avi.
MvH
Har följande problem på min stationära burk. Det sitter en 500gb-disk i och den är formaterad 25/440, där 25an skall vara systempartitionen. Men då detta inte räcker långa vägar, så tänkte jag utöka den. Men detta verkar inte windows 7 vara allt för suget på att göra. Testade att krympa den andra partitionen med 25 gig för att sedan expandera systempartitionen till 50gb, som jag vill ha den, men det alternativet går inte att välja i windows egna partitionsverktyg.
Hur gör man ?
Har följande problem på min stationära burk. Det sitter en 500gb-disk i och den är formaterad 25/440, där 25an skall vara systempartitionen. Men då detta inte räcker långa vägar, så tänkte jag utöka den. Men detta verkar inte windows 7 vara allt för suget på att göra. Testade att krympa den andra partitionen med 25 gig för att sedan expandera systempartitionen till 50gb, som jag vill ha den, men det alternativet går inte att välja i windows egna partitionsverktyg.
Hur gör man ?
Partition Magic (http://sv.wikipedia.org/wiki/PartitionMagic) kanske kan lösa problemet?
MrBurner
2010-01-31, 00:08
Hur gör man ?
Hiren's Boot CD kanske har den möjligheten. Jag kan tänka mig att det kan vara krångligt att göra ändringar på den partition som det OS du för tillfället kör ligger på.
Scratch89
2010-01-31, 01:50
Min laptop verkar vilja trilskas lite. Jag har nu i sladden så att batteriet ska laddas, men strömnivån är konstant och meddelandet som står är "8% kvar (anslutet men laddas inte)".
Wtf? Har man i strömsladden borde den väl laddas? Uppenbarligen laddas det, eftersom den varit på 8% konstant, så det är ordentligt skumt. Blev såhär idag.
Partition Magic (http://sv.wikipedia.org/wiki/PartitionMagic) kanske kan lösa problemet?
Hiren's Boot CD kanske har den möjligheten. Jag kan tänka mig att det kan vara krångligt att göra ändringar på den partition som det OS du för tillfället kör ligger på.
Testade precis partition magic och det gick inte heller så bra. Har testat förut med någon linuxvariant på usbminne som man bootade ifrån, och den ville inte heller förändra windowspartitionens storlek. Ska testa med den där bootskivan dock.
Min laptop verkar vilja trilskas lite. Jag har nu i sladden så att batteriet ska laddas, men strömnivån är konstant och meddelandet som står är "8% kvar (anslutet men laddas inte)".
Wtf? Har man i strömsladden borde den väl laddas? Uppenbarligen laddas det, eftersom den varit på 8% konstant, så det är ordentligt skumt. Blev såhär idag.
Den laddas inte heller om du stänger av datorn men låter laddningssladden vara i ?
Scratch89
2010-01-31, 10:44
Den laddas inte heller om du stänger av datorn men låter laddningssladden vara i ?
Nope. Testade det inatt och det ligger på samma. Nu kan man väl alltid testa att ta ur batteriet och ladda direkt in i datorn, och sen stoppa tillbaka batteriet, och allmänt krångla, men det får ske när jag är hemma. Annars borde väl sånt här gå på garantin?
Annars borde väl sånt här gå på garantin?
Mm. Låter som att laddkretsen har fastnat i vinkelvolten.
Scratch89
2010-01-31, 10:46
Mm. Låter som att laddkretsen har fastnat i vinkelvolten.
Vinkelvolten? :Virro
Vinkelvolten? :Virro
GIFJHYUrcfE
Mr.Cosybear
2010-01-31, 11:46
Hur gör man ?
Ganska säker på att det inte går att göra utan en formatering i och med att det är en windows partition du leker med.
Har någon koll på DCOM Server Process Launcher???
Får upp ett meddelande om att DCOM Process Launcher måste avslutas. Avslutet initieras av NT INSTANS/System. får upp en 60 sekunders nedräkning. Här är i af min hijackthis log om någon är kunnig:
Har provat dessa program så här långt och en del hittar virus medan andra inte gör det:
*Ad-aware
*Stinger
*Anti Malware
*Fixblast
*Super antispyware
*Avast Free Antivirus
*CCleaner
*Kaspersky online virus scan (free)
*Eset online virus scan (free)
hijackthis loggen :
Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.3 (BETA)
Scan saved at 08:54:21, on 2010-01-25
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v8.00 (8.00.6001.18702)
Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Program\Intel\Wireless\Bin\EvtEng.exe
C:\Program\Intel\Wireless\Bin\S24EvMon.exe
C:\Program\Intel\Wireless\Bin\WLKeeper.exe
C:\Program\Intel\Wireless\Bin\ZcfgSvc.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Program\Lavasoft\Ad-Aware\AAWService.exe
C:\Program\Alwil Software\Avast5\AvastSvc.exe
C:\Program\Intel\Wireless\Bin\1XConfig.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Program\Delade filer\Apple\Mobile Device Support\bin\AppleMobileDeviceService.exe
C:\Program\Bonjour\mDNSResponder.exe
C:\Program\Java\jre6\bin\jqs.exe
C:\Program\Dell\NICCONFIGSVC\NICCONFIGSVC.exe
C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
C:\Program\Intel\Wireless\Bin\RegSrvc.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\Program\Viewpoint\Common\ViewpointService.exe
C:\Program\Delade filer\Real\Update_OB\realsched.exe
C:\Program\Java\jre6\bin\jusched.exe
C:\Program\Delade filer\InstallShield\UpdateService\issch.exe
C:\Program\Intel\Wireless\Bin\ifrmewrk.exe
C:\Program\Dell\Media Experience\DMXLauncher.exe
C:\WINDOWS\system32\dla\tfswctrl.exe
C:\Program\Dell\QuickSet\quickset.exe
C:\Program\Apoint\Apoint.exe
C:\WINDOWS\system32\iid.exe
C:\Program\QuickTime\QTTask.exe
C:\Program\iTunes\iTunesHelper.exe
C:\Program\ALWILS~1\Avast5\avastUI.exe
C:\Program\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\Program\SUPERAntiSpyware\SUPERAntiSpyware.exe
C:\Program\Digital Line Detect\DLG.exe
C:\Program\Apoint\Apntex.exe
C:\Program\Toshiba\Bluetooth Toshiba Stack\TosBtMng.exe
C:\Program\Toshiba\Bluetooth Toshiba Stack\TosA2dp.exe
C:\Program\Toshiba\Bluetooth Toshiba Stack\TosBtHsp.exe
C:\Program\iPod\bin\iPodService.exe
C:\Program\Toshiba\Bluetooth Toshiba Stack\tosOBEX.exe
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
C:\Program\Toshiba\Bluetooth Toshiba Stack\tosBtProc.exe
C:\Program\Lavasoft\Ad-Aware\AAWTray.exe
C:\Program\Mozilla Firefox\firefox.exe
C:\Program\TrendMicro\HiJackThis\HiJackThis.exe
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.niketalk.com/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Connection Wizard,ShellNext = http://www.euro.dell.com/
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Int ernet Settings,ProxyOverride = *.local
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Länkar
O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: DriveLetterAccess - {5CA3D70E-1895-11CF-8E15-001234567890} - C:\WINDOWS\system32\dla\tfswshx.dll
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In SSV Helper - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program\Java\jre6\bin\ssv.dll
O2 - BHO: Windows Live Sign-in Helper - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Program\Delade filer\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll
O2 - BHO: JQSIEStartDetectorImpl - {E7E6F031-17CE-4C07-BC86-EABFE594F69C} - C:\Program\Java\jre6\lib\deploy\jqs\ie\jqs_plugin. dll
O4 - HKLM\..\Run: [TkBellExe] "C:\Program\Delade filer\Real\Update_OB\realsched.exe" -osboot
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Program\Java\jre6\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /installquiet
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [ISUSScheduler] "C:\Program\Delade filer\InstallShield\UpdateService\issch.exe" -start
O4 - HKLM\..\Run: [ISUSPM Startup] C:\Program\DELADE~1\INSTAL~1\UPDATE~1\ISUSPM.exe -startup
O4 - HKLM\..\Run: [IntelWireless] C:\Program\Intel\Wireless\Bin\ifrmewrk.exe /tf Intel PROSet/Wireless
O4 - HKLM\..\Run: [DMXLauncher] C:\Program\Dell\Media Experience\DMXLauncher.exe
O4 - HKLM\..\Run: [dla] C:\WINDOWS\system32\dla\tfswctrl.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Dell QuickSet] C:\Program\Dell\QuickSet\quickset.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Apoint] C:\Program\Apoint\Apoint.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Net iD] C:\WINDOWS\system32\iid.exe
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Program\QuickTime\QTTask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [iTunesHelper] "C:\Program\iTunes\iTunesHelper.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [avast5] C:\Program\ALWILS~1\Avast5\avastUI.exe /nogui
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Program\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [SUPERAntiSpyware] C:\Program\SUPERAntiSpyware\SUPERAntiSpyware.exe
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User '?')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User '?')
O4 - HKUS\S-1-5-21-2582817484-379610482-3252702945-1006\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Program\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe" /background (User '?')
O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User '?')
O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user')
O4 - Global Startup: Adobe Gamma Loader.lnk = C:\Program\Delade filer\Adobe\Calibration\Adobe Gamma Loader.exe
O4 - Global Startup: Adobe Reader Speed Launch.lnk = C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\Reader\reader_sl.exe
O4 - Global Startup: Bluetooth Manager.lnk = ?
O4 - Global Startup: Digital Line Detect.lnk = ?
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Program\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O8 - Extra context menu item: E&xportera till Microsoft Excel - res://C:\Program\MICROS~3\Office10\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: ICQ Lite - {B863453A-26C3-4e1f-A54D-A2CD196348E9} - C:\Program\ICQLite\ICQLite.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: ICQ Lite - {B863453A-26C3-4e1f-A54D-A2CD196348E9} - C:\Program\ICQLite\ICQLite.exe
O9 - Extra button: (no name) - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: @xpsp3res.dll,-20001 - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {001EE746-A1F9-460E-80AD-269E088D6A01} (Infotl Control) - http://proxy.hik.se:2051/lib/kalmar/.../ebraryRdr.cab
O16 - DPF: {7530BFB8-7293-4D34-9923-61A11451AFC5} (OnlineScanner Control) - http://download.eset.com/special/eos/OnlineScanner.cab
O20 - Winlogon Notify: !SASWinLogon - C:\Program\SUPERAntiSpyware\SASWINLO.dll
O22 - SharedTaskScheduler: Browseui preloader - {438755C2-A8BA-11D1-B96B-00A0C90312E1} - C:\WINDOWS\system32\browseui.dll
O22 - SharedTaskScheduler: Component Categories cache daemon - {8C7461EF-2B13-11d2-BE35-3078302C2030} - C:\WINDOWS\system32\browseui.dll
O23 - Service: Apple Mobile Device - Apple Inc. - C:\Program\Delade filer\Apple\Mobile Device Support\bin\AppleMobileDeviceService.exe
O23 - Service: Automatisk LiveUpdate-schemaläggare - Unknown owner - C:\Program\Symantec\LiveUpdate\ALUSchedulerSvc.exe (file missing)
O23 - Service: avast! Antivirus - ALWIL Software - C:\Program\Alwil Software\Avast5\AvastSvc.exe
O23 - Service: avast! Mail Scanner - ALWIL Software - C:\Program\Alwil Software\Avast5\AvastSvc.exe
O23 - Service: avast! Web Scanner - ALWIL Software - C:\Program\Alwil Software\Avast5\AvastSvc.exe
O23 - Service: Bonjour-tjänst (Bonjour Service) - Apple Inc. - C:\Program\Bonjour\mDNSResponder.exe
O23 - Service: EvtEng - Intel Corporation - C:\Program\Intel\Wireless\Bin\EvtEng.exe
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program\Delade filer\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: iPod Service - Apple Inc. - C:\Program\iPod\bin\iPodService.exe
O23 - Service: Java Quick Starter (JavaQuickStarterService) - Sun Microsystems, Inc. - C:\Program\Java\jre6\bin\jqs.exe
O23 - Service: Lavasoft Ad-Aware Service - Lavasoft - C:\Program\Lavasoft\Ad-Aware\AAWService.exe
O23 - Service: NICCONFIGSVC - Dell Inc. - C:\Program\Dell\NICCONFIGSVC\NICCONFIGSVC.exe
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
O23 - Service: RegSrvc - Intel Corporation - C:\Program\Intel\Wireless\Bin\RegSrvc.exe
O23 - Service: Spectrum24 Event Monitor (S24EventMonitor) - Intel Corporation - C:\Program\Intel\Wireless\Bin\S24EvMon.exe
O23 - Service: Viewpoint Manager Service - Viewpoint Corporation - C:\Program\Viewpoint\Common\ViewpointService.exe
O23 - Service: WLANKEEPER - Intel® Corporation - C:\Program\Intel\Wireless\Bin\WLKeeper.exe
--
End of file - 9472 bytes
and here is a previous (yesterday) log that i recieved from Anti malware
Malwarebytes' Anti-Malware 1.44
Databasversion: 3614
Windows 5.1.2600 Service Pack 2
Internet Explorer 8.0.6001.18702
2010-01-22 19:43:22
mbam-log-2010-01-22 (19-43-22).txt
Skanningstyp: Fullständig skanning (C:\|D:\|)
Antal skannade objekt: 196225
Förfluten tid: 1 hour(s), 44 minute(s), 18 second(s)
Infekterade minnesprocesser: 0
Infekterade minnesmoduler: 0
Infekterade registernycklar: 0
Infekterade registervärden: 0
Infekterade registerdataposter: 2
Infekterade mappar: 0
Infekterade filer: 3
Infekterade minnesprocesser:
(Inga illasinnade poster hittades)
Infekterade minnesmoduler:
Infekterade registernycklar:
Infekterade registervärden:
Infekterade registerdataposter:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Security Center\AntiVirusDisableNotify (Disabled.SecurityCenter) -> Bad: (1) Good: (0) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Security Center\FirewallDisableNotify (Disabled.SecurityCenter) -> Bad: (1) Good: (0) -> Quarantined and deleted successfully.
Infekterade mappar:
Infekterade filer:
C:\Documents and Settings\Emil Johansson\Lokala inställningar\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\04aj34u2.default\Cac he\0918EB6Ed01 (Rogue.Installer) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Documents and Settings\Emil Johansson\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\C9J5FN4C\eHec10c074V03007f35002R 467adbe1102Ta7562e5bQ0000 02fa901807F002a000aJ0b000601l0409316P000001070[1] (Trojan.FakeAlert) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Documents and Settings\Emil Johansson\Mina dokument\Downloads\RegistryHelperSetup2.exe (Rogue.Installer) -> Quarantined and deleted successfully.
MrBurner
2010-01-31, 12:53
Är det fortfarande Spybot Search & Destroy som gäller för att skydda sig och söka igenom datorn efter skräp?
Katastrofal
2010-01-31, 12:55
Hej.
Hade en stationär dator som slutade starta ett tag sen så jag köpte mig en laptop. Har dock en massa grejer kvar på hårddisken som jag skulle vilja ha, har försökt att koppla in den i en annan dator men det funkade inte. Hårddisken var master på den datorn som slutade fungera, vet inte om det har något med saken att göra? Någon som har några förslag hur jag ska komma åt allt på den?
Jag skulle behöva tips på ett program för att spela in webbradio till mac.
King Grub
2010-01-31, 14:32
Är det fortfarande Spybot Search & Destroy som gäller för att skydda sig och söka igenom datorn efter skräp?
Det har det inte varit på många år.
För att skydda sig är det ett bra antivirus som gäller, t ex Norton, Avira, Microsoft Security Essentials, Avast eller Kaspersky.
För ytterligare genomsökningar - Malwarebyte's Anti-malware.
En cola hamnade över hela laptopen häromveckan, men jag tänkte att man kanske kan rädda ramminnet och slänga in i eee boxen istället. Grejen är att det finns cola-stänk på minnet lite här och var. Vågar man rengöra det ordentligt med typ isopropanylalkohol och testa det?
Jag förmodar att risken finns att det kortsluter moderkortet dock? :(
Granatgiraffen
2010-01-31, 16:24
En cola hamnade över hela laptopen häromveckan, men jag tänkte att man kanske kan rädda ramminnet och slänga in i eee boxen istället. Grejen är att det finns cola-stänk på minnet lite här och var. Vågar man rengöra det ordentligt med typ isopropanylalkohol och testa det?
Jag förmodar att risken finns att det kortsluter moderkortet dock? :(
Du vågar om du vill. Du vågar till och med spola rent delarna från laptopen en och en och låta skiten torka (tork tork tork) och sedan testa det igen. Lågspänningsutrustning har en bra förmåga att överleva sådana saker. Källa: Alla som har tappat sina mobiler i plurret på fyllan.
Risk finns förstås alltid.
Katastrofal
2010-01-31, 22:46
Hej.
Hade en stationär dator som slutade starta ett tag sen så jag köpte mig en laptop. Har dock en massa grejer kvar på hårddisken som jag skulle vilja ha, har försökt att koppla in den i en annan dator men det funkade inte. Hårddisken var master på den datorn som slutade fungera, vet inte om det har något med saken att göra? Någon som har några förslag hur jag ska komma åt allt på den?
Någon?
Någon?
http://www.webhallen.com/prod.php?id=97273
Någon?
Beror på är det en sata lr IDE disk? Om det är en IDE så kan du ju testa flytta plastskiten så den blir slave o testa så. Annars kanske det är HDDn som är trasig?
Katastrofal
2010-01-31, 23:01
Beror på är det en sata lr IDE disk? Om det är en IDE så kan du ju testa flytta plastskiten så den blir slave o testa så. Annars kanske det är HDDn som är trasig?
Det är sata. Testade att starta den i en sämre dator som hade XP innan, så kan ha något att göra med att det inte funkade. När jag försökte starta den på den sämre datan så gick allt igång, ville bara inte starta till fullo.
GIFJHYUrcfE
:laugh:
Jag tror också det har med vinkelvolten att göra :D
Vad är det för program man måste ha för och göra typ en remix där man kan lägga till någons ansikte i filmen? typ som detta klipp:
rvYZRskNV3w
Ingen som vet något bra program? Kwon verkar ju rätt high med sina gif bilder, du kanske har en tanke? :)
Samir Troudi
2010-02-01, 18:34
Någon som kan tipsa om ett bra program där man kan konvertera avi till mpg.
Gärna med bibehållen kvalitet på klippen.
Gratis så klart =)
Det är sata. Testade att starta den i en sämre dator som hade XP innan, så kan ha något att göra med att det inte funkade. När jag försökte starta den på den sämre datan så gick allt igång, ville bara inte starta till fullo.
Köp denna (http://www.dustin.se/pd_5010101569.aspx). Har en själv och använder det väldigt ofta i jobbet.
Den kan läsa både IDE och SATA-diskar.
Tänkte ta och installera Google Chrome 4 nu när den kommit ut i stabil version, men på mitt Windows 7 Ultimate 86x fungerar de inte, "Fel 0x8004071c." När jag försöker installera, installationen startar inte utan felmeddelandet kommer upp direkt efter jag kört installationsfilen.
Wat can daz problem be? :)
King Grub
2010-02-02, 11:10
http://www.google.com/support/forum/p/Chrome/thread?tid=3e21b818005d5a12&hl=en
Spillde vatten över musen och nu roidar den.. scrollar upp och ner och går bakåt av sig själv, kan jag göra något och eller kommer det lösa sig själv?
Jagärsvag
2010-02-02, 15:34
Spillde vatten över musen och nu roidar den.. scrollar upp och ner och går bakåt av sig själv, kan jag göra något och eller kommer det lösa sig själv?
Hur ska vi veta det? *flex*
Det normala om man spiller vätska på elektronik brukar ju vara att dra ur sladden och rengöra/torka.
Låt den vila en stund!
Fungerar nu, case withdrawn.
http://www.google.com/support/forum/p/Chrome/thread?tid=3e21b818005d5a12&hl=en
Tackar! :D
Shakemynuts
2010-02-02, 17:14
Fråga: Mitt ljud beter sig konstigt. Då det är högtalarna inkopplade så skruvar jag upp till max, då hör jag väldigt svagt, men tillsamans med brus.
Kopplar jag in hörlurarna så hörs det på samma sätt, fast bara ur ena luren.
Dvs, det är inte fel på nå sladd. Jag har även installerat om drivrutinerna.
Tror ni jag behöver köpa nytt ljudkort? Och isåfall, är det nice med ett externt USB-ljudkort för 500kr?
En annan fråga, kan jag se min Windowsnyckel i datorn på något sätt? Jag klickar på Min Dator och sen högerklickar på Egenskaper och så har jag Windows ID, men det är bara siffror, är väl bokstäver i en Windowsnyckel också? Var ett bra tag sen jag formaterade. :D
Fråga: Mitt ljud beter sig konstigt. Då det är högtalarna inkopplade så skruvar jag upp till max, då hör jag väldigt svagt, men tillsamans med brus.
Kopplar jag in hörlurarna så hörs det på samma sätt, fast bara ur ena luren.
Dvs, det är inte fel på nå sladd. Jag har även installerat om drivrutinerna.
Tror ni jag behöver köpa nytt ljudkort? Och isåfall, är det nice med ett externt USB-ljudkort för 500kr?
En annan fråga, kan jag se min Windowsnyckel i datorn på något sätt? Jag klickar på Min Dator och sen högerklickar på Egenskaper och så har jag Windows ID, men det är bara siffror, är väl bokstäver i en Windowsnyckel också? Var ett bra tag sen jag formaterade. :D
När det kommer till ljudet så har jag inga bra förslag. Ang windowsnyckeln så kan du inte se den i datorn (så vida man inte använder sig av ett "program" som plockar fram det). Om du har köpt en dator med en förinstallerad (OEM) variant av Windows, så ska det sitta en klisterlapp på datorn med din licensnyckel. Annars ska du ha den i paketet som följde med skivorna när du köpte operativet.
Shakemynuts
2010-02-02, 17:33
När det kommer till ljudet så har jag inga bra förslag. Ang windowsnyckeln så kan du inte se den i datorn (så vida man inte använder sig av ett "program" som plockar fram det). Om du har köpt en dator med en förinstallerad (OEM) variant av Windows, så ska det sitta en klisterlapp på datorn med din licensnyckel. Annars ska du ha den i paketet som följde med skivorna när du köpte operativet.
Grejen är den att jag fick det av campuset för något år sedan, man klicka sig in på nätet och så fanns det nycklar + allt som behövs för att installera, Windows, Office, etc.
Och det är inte tillgängligt just nu.
Appropå högtalare så har inte jag lyckats installera mina Logitech Z-5(de är kopplade till en usb-port). Har installerat drivrutinerna men när jag kollar enhetshanteraren så står det att desamma måste uppdateras(vilket inte går då jag har de senaste).
Kan det vara någon konflikt med mitt ljudkort?
Wayfaerer
2010-02-02, 18:22
Någon som kan tipsa om ett bra program där man kan konvertera avi till mpg.
Gärna med bibehållen kvalitet på klippen.
Gratis så klart =)
http://www.tmpgenc.net/en/about.html
Wayfaerer
2010-02-02, 18:32
Hur gör man ?
Paragon Hard Disk Manager 2009 Professional Edition har jag använt till att göra precis det du skriver, efter att ha misslyckats med Partition Magic m.fl.
champion
2010-02-02, 19:49
Det är så att jag tänkte skaffa trådlöst nätverkskort till min stationära dator(PC). Men vet ej vad man ska köpa för nätverkskort.
Den ska funka i lägenhet(ska klara betongväggar).
Ska inte kosta allt för mycket pengar.
Några tips på vad man ska köpa för någon?
forslund
2010-02-02, 20:34
Det är en bra router som är av största vikt i det här fallet.
Fråga!
Håller på att köpa in en dator (som skall skruvas ihop själv) och jag kan för allt i livet inte avgöra om man bör köra AMD eller Intel. funkar exempelvis ram ddr3 för både och eller?
Datorn skall hamna i 5-6k-klassen.
Vad tycker ni? AMD eller Intel?
champion
2010-02-02, 21:24
Det är en bra router som är av största vikt i det här fallet.
Okej, spelar egentligen ingen roll vad ja tar för nätverkskort?
Måste man ha samma märke på router och nätverkskortet?
Samir Troudi
2010-02-02, 22:31
http://www.tmpgenc.net/en/about.html
Tack =9
Fråga!
Håller på att köpa in en dator (som skall skruvas ihop själv) och jag kan för allt i livet inte avgöra om man bör köra AMD eller Intel. funkar exempelvis ram ddr3 för både och eller?
Imo intel.
King Grub
2010-02-02, 23:29
Fråga!
AMD är bra och prisvärda i budgetklassen. Det är när det gäller mer "high end"-system som Intel har ett stort försprång.
Om DD3-minnen passar beror på moderkort, inte på processortillverkaren. Dom senaste processorerna passar i moderkort för DDR3-minnen, men då kommer du nog totalt upp i en högre prisklass (om inte priserna sjunkit dramatiskt sedan jag kollade rätt nyligen).
Okidoki, tack för input!
Jag bestämde mig för att köra AMD. Det här är vad jag beställde: (visserligen länkar till webbshopar men inget som kan konkurrera med kolozzeum, om det ändå inte är OK får någon gärna ta bort denna post):
http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=113,131,141,659,3862&e=&p=477627,442649,518266,330854,206314,295946,386739 ,424687,538522
Grejen var att de intel-moderkort som låg i min prisklass generellt inte stödjer ddr3.
champion
2010-02-04, 10:09
Är denna bra?
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=301248
King Grub
2010-02-04, 10:14
Bra för vad? Vad har du för krav?
champion
2010-02-04, 10:23
Bra för vad? Vad har du för krav?
Att kunna ladda film och surfa. Ända ja gör.
Så bör den funka på ca7-9m från router i lägenhet.
MrBurner
2010-02-04, 10:30
Nu blir jag ledsen. Jag kan köra igång Microsoft Virtual PC genom en *.VMCX-fil men jag lyckas banne mig inte hitta programmet i sig som gör att jag kan importera gamla *.VHD-filer.
Hittar inte sökvägen till programmet om jag kör "Default Programs". Kör Windows 7.
Någon som har något tips på hur jag kan hitta rätt? :(
von huff
2010-02-04, 13:57
Igår fungerade youtube perfekt men idag ser det mysko ut och när jag skall kolla på video så står det att javascripten inte är på eller att jag inte har adobe flashplayer.Fattar ej vad som har hänt då det funkad eigår och jag har prövat ladda ner flashplayern men det går inte
Igår fungerade youtube perfekt men idag ser det mysko ut och när jag skall kolla på video så står det att javascripten inte är på eller att jag inte har adobe flashplayer.Fattar ej vad som har hänt då det funkad eigår och jag har prövat ladda ner flashplayern men det går inte
Du har inget addon till webläsaren som stänger av sånt du inte vill att den ska använda?
von huff
2010-02-04, 14:05
Du har inget addon till webläsaren som stänger av sånt du inte vill att den ska använda?
Nää..Konstigt att det inte funkar på min användare då alla andra funkar
MrBurner
2010-02-04, 15:23
Det är inte så konstigt eftersom det är helt olika profiler.
Något fel med din webläsare eller så är det, som redan nämnt, något addon t ex. NoScript som blockerar alla script så man måste godkänna dem manuellt.
Det är ju en del som sitter med Dlink DIR-655 här, så jag undrar vad ni får för hastighet över wlanet? N-draft har jag hört är ett litet skojeri och sjukt beroende av att man har "kompatibla nätverkskort", stämmer detta helt och riktigt? Märker att jag inte får över 3Mb/s mellan laptopen och stationära just nu, både router och laptopen pallar ju n-draft på pappret och routern visar att laptopen ligger på just n-draft men fortfarande dessa krassliga hastigheter?
Nu sitter jag förvisso på rätt gammal firmware, 1.21, men jag tänker "dont fix it if it aint broken", har inte lidit än och läst en del som haft problem vid firmwareuppdateringarna. Men det kanske är det som krävs?
Edit: Får fortf. inte ut i närheten av 150mbit som nätverkskortet teoretiskt ska hantera och påstår att nätverket ligger på, men 7-10Mb/s efter ett helsickes massa tweakande iaf. Förbättring på drygt 200% ska jag inte grina över :)
Hade tänkt att skaffa en bärbar hårddisk idag.
Vad bör man tänka på vid köp? Är inte intresserad av någon "monster variant". Utan det räcker gott och väl med en som har relativt mycket minne och går ganska snabbt att arbeta med. Någon som kan tipsa om en bra variant?
Prisläge, har ingen aning vad dessa går på, men får man en med okej kvalitet, lagringsutrymme och hastighet om man lägger 500,-? Annars är jag väl villig att sträcka mig till 1000,-. Men där går gränsen.
Med bärbar menar jag givetvis extern.
martikainen
2010-02-05, 08:15
Billig och stilren: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482813
Carolinew
2010-02-05, 10:21
Har ett problem med min dator sedan någon vecka tillbaka. Den går inte att stänga av utan att hålla inne onoff-knappen. Om jag väljer "stäng av" i startmenyn (vilket jag alltid gör oavsett) så stänger den ner allt osv men fastnar i "Windows avslutas" varenda gång. Har väntat i upp till en timme ett par ggr bara för att se om något händer, men icke. Vad gör jag åt det?
Jagärsvag
2010-02-05, 10:59
Har ett problem med min dator sedan någon vecka tillbaka. Den går inte att stänga av utan att hålla inne onoff-knappen. Om jag väljer "stäng av" i startmenyn (vilket jag alltid gör oavsett) så stänger den ner allt osv men fastnar i "Windows avslutas" varenda gång. Har väntat i upp till en timme ett par ggr bara för att se om något händer, men icke. Vad gör jag åt det?
Det kan bero på vad som helst, läs loggen först.
Startmeny -> Kör -> eventvwr.msc -> ENTER
Dra ut internetsladden och avsluta ALLA program som är aktiva. brandvägg och liknande. Fungerar den att starta om då, fortsätt tills du hittar källan till ditt problem.
Edit: Får fortf. inte ut i närheten av 150mbit som nätverkskortet teoretiskt ska hantera och påstår att nätverket ligger på, men 7-10Mb/s efter ett helsickes massa tweakande iaf. Förbättring på drygt 200% ska jag inte grina över :)
Vilka inställningar har du ändrat på?
Vilka inställningar har du ändrat på?
Uppdaterade firmware till senaste 3.3NA sedan ändrade eg. bara:
Channel Width: från 20 -> 20/40
WPA Mode: Wpa2/WPA -> WPA2
Cipher Type : TKIP -> AES
Tror channel width:en var det som gjorde mest, de andra ändrade jag bara då det rekommenderas för optimal hastighet på dlinks forum.
Billig och stilren: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482813
Ser bra ut! blir nog investering. tackar=)
Carolinew
2010-02-05, 11:34
Det kan bero på vad som helst, läs loggen först.
Startmeny -> Kör -> eventvwr.msc -> ENTER
Dra ut internetsladden och avsluta ALLA program som är aktiva. brandvägg och liknande. Fungerar den att starta om då, fortsätt tills du hittar källan till ditt problem.
Ursäkta min okunnighet men jag hittar inget "kör" i startmenyn? Har letat överallt känns det som...
Jagärsvag
2010-02-05, 11:35
Ursäkta min okunnighet men jag hittar inget "kör" i startmenyn? Har letat överallt känns det som...
Tryck ner Windowstangenten och samtidigt R
EN snabb fråga angående hårddisken. Och kan lite dum men...
Hitta följande:
"Iomega Prestige Desktop Hard Drive USB 2.0 ger en enkel och prisvärd lösning för alla dina lagringsbehov. Perfekt för att tillföra lagringskapacitet, denna stilfulla enhet erbjuder en robust aluminiumkonstruktion och det ingår ett bordsställ.".
Hur vet jag vad jag har för USB?
I enhetshanteraren står det följande: Intel(R) 8280 1FB/FBM USB2 Enhanced Host Controller - 265 c.
Det borde väl innebära att jag kan "köra" den externa hårddisken som också verkar ha en USB 2?
Carolinew
2010-02-05, 14:00
Tryck ner Windowstangenten och samtidigt R
Ok har gjort det nu men fattar ingenting av det som står där =/
Mr.Cosybear
2010-02-05, 14:16
EN snabb fråga angående hårddisken. Och kan lite dum men...
Hitta följande:
"Iomega Prestige Desktop Hard Drive USB 2.0 ger en enkel och prisvärd lösning för alla dina lagringsbehov. Perfekt för att tillföra lagringskapacitet, denna stilfulla enhet erbjuder en robust aluminiumkonstruktion och det ingår ett bordsställ.".
Hur vet jag vad jag har för USB?
I enhetshanteraren står det följande: Intel(R) 8280 1FB/FBM USB2 Enhanced Host Controller - 265 c.
Det borde väl innebära att jag kan "köra" den externa hårddisken som också verkar ha en USB 2?
Din dator klarar av hastigheten från usb 2.0. 2.0 visar på vilken version det är på USBn och detta indikerar i det stora endast vilken hastighet USB-anslutningen kan fungera i.
För att hålla mig kort med ett exempel: skillnaden mellan tex USB 1.0 och 2.0 är endast hastigheten och inte anslutningsförmågan. Detta betyder att du kan köpa en USB 2.0 hårddisk trots att du har USB 1.0 i datorn, men då anpassar hårddisken sig till USB 1.0 vilket resulterar i att du inte kan uppnå hårddiskens potentiella maximala överföringshastighet.
Så ja du kan köpa hårddisken och utnyttja maximal överföringshastighet, hoppas det gav något :)
King Grub
2010-02-05, 14:19
Titta först i Programloggen och Systemloggen efter fel som har inträffat vid det aktuella tillfället (en röd symbol).
Jagärsvag
2010-02-05, 14:26
Inte bra!
Du ska leta efter konstiga saker vid tidpunkten då du stängde av datorn.
Det bör vara ganska simpelt att expandera listorna och undersöka.
Du borde kanske be någon kompis kika på din dator.
Carolinew
2010-02-05, 14:46
Hittade detta (stod som Varning) i programloggen, vid tidpunkten igår när jag försökte stänga av datorn. Något fel med msn?
Windows har upptäckt att din registerfil fortfarande används av andra program eller servrar. Filen tas nu bort ur minnet. Programmen eller tjänsterna som använder registerfilen kanske inte fungerar korrekt efter detta.
INFORMATION -
4 user registry handles leaked from \Registry\User\S-1-5-21-1022407902-4086094176-1418120546-1000_Classes:
Process 2624 (\Device\HarddiskVolume1\Windows\System32\WUDFHost .exe) has opened key \REGISTRY\USER\S-1-5-21-1022407902-4086094176-1418120546-1000_CLASSES
Process 3904 (\Device\HarddiskVolume1\Program Files\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe) has opened key \REGISTRY\USER\S-1-5-21-1022407902-4086094176-1418120546-1000_CLASSES
Process 3904 (\Device\HarddiskVolume1\Program Files\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe) has opened key \REGISTRY\USER\S-1-5-21-1022407902-4086094176-1418120546-1000_CLASSES\VirtualStore\MACHINE\SOFTWARE
Process 3904 (\Device\HarddiskVolume1\Program Files\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe) has opened key \REGISTRY\USER\S-1-5-21-1022407902-4086094176-1418120546-1000_CLASSES\VirtualStore\MACHINE\SOFTWARE
Detta fanns i systemloggen (markerad med Fel), dock var det 2,5 timmar efter att jag stängt av datorn med knappen? :Virro Fattar som sagt inte vad det betyder heller.
Datorn kunde inte förnya adressen från nätverket (från DHCP-servern) för nätverkskortet med nätverksadressen 00F1D000F1D0. Följande fel uppstod:
Tidsgränsen för semaforen har uppnåtts.. Datorn kommer att fortsätta försöka erhålla en ny adress själv från DHCP-servern.
Carolinew
2010-02-05, 14:49
Nej nu blev det fel, den sista loggen var också markerad med "Varning" (gul symbol), den som var markerad med "Fel" (röd symbol) såg ut så här:
Anrop ScRegSetValueExW avbröts för Type med följande fel:
Åtkomst nekad..
Det var det...
Sen fanns det en miljon olika "informationsloggar".
Jagärsvag
2010-02-05, 15:05
Inte en aning, tyvärr. Någon mer kunnig får tyda varningarna.
Du kan alltid felsöka som jag förklarade tidigare.
King Grub
2010-02-05, 15:38
Kör HijackThis, spara en logg. Posta den här.
http://go.trendmicro.com/free-tools/hijackthis/HijackThis.exe
Carolinew
2010-02-05, 17:20
Jag fattar verkligen ingenting, men jag antar att det var en sån här du menade Grub?
Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 17:18:30, on 2010-02-05
Platform: Windows Vista SP2 (WinNT 6.00.1906)
MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6002.18005)
Running processes:
C:\Program Files\Norton Internet Security\Engine\17.5.0.127\ccSvcHst.exe
C:\Windows\system32\Dwm.exe
C:\Windows\Explorer.EXE
C:\Windows\system32\taskeng.exe
C:\Program Files\Synaptics\SynTP\SynTPStart.exe
C:\Program Files\HP\QuickPlay\QPService.exe
C:\Program Files\Hewlett-Packard\HP Quick Launch Buttons\QLBCTRL.exe
C:\Program Files\Hewlett-Packard\HP QuickTouch\HPKBDAPP.exe
C:\Program Files\Hewlett-Packard\HP Wireless Assistant\HPWAMain.exe
C:\Program Files\Hewlett-Packard\HP Wireless Assistant\WiFiMsg.exe
C:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\jusched.exe
C:\Windows\PixArt\PAC207\Monitor.exe
C:\Program Files\HP\HP Software Update\hpwuSchd2.exe
C:\Program Files\Net iD\iid.exe
C:\Windows\System32\rundll32.exe
C:\Windows\System32\rundll32.exe
C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe
C:\Program Files\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe
C:\Program Files\Common Files\LightScribe\LightScribeControlPanel.exe
C:\Windows\ehome\ehtray.exe
C:\Program Files\Google\GoogleToolbarNotifier\1.2.1128.5462\G oogleToolbarNotifier.exe
C:\Program Files\Skype\Phone\Skype.exe
C:\Program Files\Emotum\Mobile Broadband\Mobile.exe
C:\Program Files\Windows Media Player\wmpnscfg.exe
C:\Program Files\HP\Digital Imaging\bin\hpqtra08.exe
C:\Program Files\OpenOffice.org 2.4\program\soffice.exe
C:\Program Files\OpenOffice.org 2.4\program\soffice.BIN
C:\Windows\ehome\ehmsas.exe
C:\Program Files\Hewlett-Packard\Shared\HpqToaster.exe
C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe
C:\Program Files\Skype\Plugin Manager\skypePM.exe
C:\Program Files\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
C:\Program Files\HP\Digital Imaging\bin\hpqSTE08.exe
C:\Program Files\HP\Digital Imaging\bin\hpqbam08.exe
C:\Program Files\HP\Digital Imaging\bin\hpqgpc01.exe
C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe
C:\Windows\system32\wuauclt.exe
C:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\jucheck.exe
C:\Windows\System32\mobsync.exe
C:\Windows\system32\mmc.exe
C:\Program Files\Trend Micro\HijackThis\HijackThis.exe
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.korrespondensgymnasiet.se/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://ie.redirect.hp.com/svs/rdr?TYPE=3&tp=iehome&locale=sv_se&c=81&bd=Pavilion&pf=laptop
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://ie.redirect.hp.com/svs/rdr?TYPE=3&tp=iehome&locale=sv_se&c=81&bd=Pavilion&pf=laptop
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch =
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =
O1 - Hosts: ::1 localhost
O2 - BHO: Länkhjälp till Adobe PDF Reader - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: Skype add-on (mastermind) - {22BF413B-C6D2-4d91-82A9-A0F997BA588C} - C:\Program Files\Skype\Toolbars\Internet Explorer\SkypeIEPlugin.dll
O2 - BHO: Winamp Toolbar Loader - {25CEE8EC-5730-41bc-8B58-22DDC8AB8C20} - C:\Program Files\Winamp Toolbar\winamptb.dll
O2 - BHO: Symantec NCO BHO - {602ADB0E-4AFF-4217-8AA1-95DAC4DFA408} - C:\Program Files\Norton Internet Security\Engine\17.5.0.127\coIEPlg.dll
O2 - BHO: Symantec Intrusion Prevention - {6D53EC84-6AAE-4787-AEEE-F4628F01010C} - C:\Program Files\Norton Internet Security\Engine\17.5.0.127\IPSBHO.DLL
O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\ssv.dll
O2 - BHO: (no name) - {7E853D72-626A-48EC-A868-BA8D5E23E045} - (no file)
O2 - BHO: Windows Live Sign-in Helper - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll
O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\program files\google\googletoolbar2.dll
O2 - BHO: HP Smart BHO Class - {FFFFFFFF-CF4E-4F2B-BDC2-0E72E116A856} - C:\Program Files\HP\Digital Imaging\Smart Web Printing\hpswp_BHO.dll
O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - c:\program files\google\googletoolbar2.dll
O3 - Toolbar: Winamp Toolbar - {EBF2BA02-9094-4c5a-858B-BB198F3D8DE2} - C:\Program Files\Winamp Toolbar\winamptb.dll
O3 - Toolbar: Norton Toolbar - {7FEBEFE3-6B19-4349-98D2-FFB09D4B49CA} - C:\Program Files\Norton Internet Security\Engine\17.5.0.127\coIEPlg.dll
O4 - HKLM\..\Run: [SynTPStart] C:\Program Files\Synaptics\SynTP\SynTPStart.exe
O4 - HKLM\..\Run: [QPService] "C:\Program Files\HP\QuickPlay\QPService.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [QlbCtrl] %ProgramFiles%\Hewlett-Packard\HP Quick Launch Buttons\QlbCtrl.exe /Start
O4 - HKLM\..\Run: [OnScreenDisplay] C:\Program Files\Hewlett-Packard\HP QuickTouch\HPKBDAPP.exe
O4 - HKLM\..\Run: [UCam_Menu] "C:\Program Files\CyberLink\YouCam\MUITransfer\MUIStartMenu.ex e" "C:\Program Files\CyberLink\YouCam" update "Software\CyberLink\YouCam\1.0"
O4 - HKLM\..\Run: [Windows Defender] %ProgramFiles%\Windows Defender\MSASCui.exe -hide
O4 - HKLM\..\Run: [HP Health Check Scheduler] c:\Program Files\Hewlett-Packard\HP Health Check\HPHC_Scheduler.exe
O4 - HKLM\..\Run: [hpWirelessAssistant] C:\Program Files\Hewlett-Packard\HP Wireless Assistant\HPWAMain.exe
O4 - HKLM\..\Run: [WAWifiMessage] C:\Program Files\Hewlett-Packard\HP Wireless Assistant\WiFiMsg.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Monitor] C:\Windows\PixArt\PAC207\Monitor.exe
O4 - HKLM\..\Run: [HP Software Update] C:\Program Files\HP\HP Software Update\HPWuSchd2.exe
O4 - HKLM\..\Run: [hpqSRMon] C:\Program Files\HP\Digital Imaging\bin\hpqSRMon.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Reader Speed Launcher] "C:\Program Files\Adobe\Reader 8.0\Reader\Reader_sl.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Net iD] "C:\Program Files\Net iD\iid.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [NvSvc] RUNDLL32.EXE C:\Windows\system32\nvsvc.dll,nvsvcStart
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\Windows\system32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\Windows\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKCU\..\Run: [Sidebar] C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe /autoRun
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Program Files\Windows Live\Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [LightScribe Control Panel] C:\Program Files\Common Files\LightScribe\LightScribeControlPanel.exe -hidden
O4 - HKCU\..\Run: [ehTray.exe] C:\Windows\ehome\ehTray.exe
O4 - HKCU\..\Run: [swg] C:\Program Files\Google\GoogleToolbarNotifier\1.2.1128.5462\G oogleToolbarNotifier.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Orb] "C:\Program Files\Winamp Remote\bin\OrbTray.exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [Skype] "C:\Program Files\Skype\Phone\Skype.exe" /nosplash /minimized
O4 - HKCU\..\Run: [Emotum Mobile Broadband] C:\Program Files\Emotum\Mobile Broadband\Mobile.exe
O4 - HKCU\..\Run: [WMPNSCFG] C:\Program Files\Windows Media Player\WMPNSCFG.exe
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'LOKAL TJÄNST')
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [WindowsWelcomeCenter] rundll32.exe oobefldr.dll,ShowWelcomeCenter (User 'LOKAL TJÄNST')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'NÄTVERKSTJÄNST')
O4 - Startup: OpenOffice.org 2.4.lnk = C:\Program Files\OpenOffice.org 2.4\program\quickstart.exe
O4 - Global Startup: HP Digital Imaging Monitor.lnk = C:\Program Files\HP\Digital Imaging\bin\hpqtra08.exe
O8 - Extra context menu item: &Winamp Search - C:\ProgramData\Winamp Toolbar\ieToolbar\resources\en-US\local\search.html
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\PROGRA~1\Java\JRE16~4.0_0\bin\ssv.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java-konsol - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\PROGRA~1\Java\JRE16~4.0_0\bin\ssv.dll
O9 - Extra button: Skype - {77BF5300-1474-4EC7-9980-D32B190E9B07} - C:\Program Files\Skype\Toolbars\Internet Explorer\SkypeIEPlugin.dll
O9 - Extra button: PartyPoker.com - {B7FE5D70-9AA2-40F1-9C6B-12A255F085E1} - C:\Programs\PartyGaming\PartyPoker\RunApp.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: PartyPoker.com - {B7FE5D70-9AA2-40F1-9C6B-12A255F085E1} - C:\Programs\PartyGaming\PartyPoker\RunApp.exe
O9 - Extra button: HP Smart markering - {DDE87865-83C5-48c4-8357-2F5B1AA84522} - C:\Program Files\HP\Digital Imaging\Smart Web Printing\hpswp_BHO.dll
O13 - Gopher Prefix:
O16 - DPF: {20A60F0D-9AFA-4515-A0FD-83BD84642501} (Checkers Class) - http://messenger.zone.msn.com/binary/msgrchkr.cab56986.cab
O16 - DPF: {4F1E5B1A-2A80-42CA-8532-2D05CB959537} (MSN Photo Upload Tool) - http://gfx2.hotmail.com/mail/w2/resources/VistaMSNPUpldsv-se.cab
O16 - DPF: {5C051655-FCD5-4969-9182-770EA5AA5565} (Solitaire Showdown Class) - http://messenger.zone.msn.com/binary/SolitaireShowdown.cab56986.cab
O16 - DPF: {B8BE5E93-A60C-4D26-A2DC-220313175592} (MSN Games - Installer) - http://messenger.zone.msn.com/binary/ZIntro.cab56649.cab
O16 - DPF: {C3F79A2B-B9B4-4A66-B012-3EE46475B072} (MessengerStatsClient Class) - http://messenger.zone.msn.com/binary/MessengerStatsPAClient.cab56907.cab
O16 - DPF: {F5A7706B-B9C0-4C89-A715-7A0C6B05DD48} (Minesweeper Flags Class) - http://messenger.zone.msn.com/binary/MineSweeper.cab56986.cab
O18 - Protocol: skype4com - {FFC8B962-9B40-4DFF-9458-1830C7DD7F5D} - C:\PROGRA~1\COMMON~1\Skype\SKYPE4~1.DLL
O23 - Service: Com4Qlb - Hewlett-Packard Development Company, L.P. - C:\Program Files\Hewlett-Packard\HP Quick Launch Buttons\Com4Qlb.exe
O23 - Service: GtDetectSc Service (GTDetectSc) - OptionNV - C:\Program Files\Option\Option 225 Driver Installation\GTDetectSc.exe
O23 - Service: Google Update Service (gupdate) (gupdate) - Google Inc. - C:\Program Files\Google\Update\GoogleUpdate.exe
O23 - Service: Google Updater Service (gusvc) - Google - C:\Program Files\Google\Common\Google Updater\GoogleUpdaterService.exe
O23 - Service: HP Health Check Service - Hewlett-Packard - c:\Program Files\Hewlett-Packard\HP Health Check\hphc_service.exe
O23 - Service: hpqwmiex - Hewlett-Packard Development Company, L.P. - C:\Program Files\Hewlett-Packard\Shared\hpqWmiEx.exe
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program Files\Common Files\InstallShield\Driver\1050\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: LightScribeService Direct Disc Labeling Service (LightScribeService) - Hewlett-Packard Company - C:\Program Files\Common Files\LightScribe\LSSrvc.exe
O23 - Service: Norton Internet Security (NIS) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Norton Internet Security\Engine\17.5.0.127\ccSvcHst.exe
O23 - Service: ProtexisLicensing - Unknown owner - C:\Windows\system32\PSIService.exe
O23 - Service: QuickPlay Background Capture Service (QBCS) (QPCapSvc) - Unknown owner - C:\Program Files\HP\QuickPlay\Kernel\TV\QPCapSvc.exe
O23 - Service: QuickPlay Task Scheduler (QTS) (QPSched) - Unknown owner - C:\Program Files\HP\QuickPlay\Kernel\TV\QPSched.exe
O23 - Service: Cyberlink RichVideo Service(CRVS) (RichVideo) - Unknown owner - C:\Program Files\CyberLink\Shared Files\RichVideo.exe
O23 - Service: Windows Live Setup Service (WLSetupSvc) - Unknown owner - C:\Program Files\Windows Live\installer\WLSetupSvc.exe
O23 - Service: XAudioService - Conexant Systems, Inc. - C:\Windows\system32\DRIVERS\xaudio.exe
--
End of file - 11808 bytes
Använda TV-ljud för datorn...
1. Relativt ny Samsung, HDMI
2. Relativt ny dator, HDMI
3. HDMI - HDMI sladd = borde få borde ljud och bild..
men det kommer inge ljud från högtalarna...
testade med att stoppa in ipod proppen i gröna headset uttaget och inget ljud där heller... är det ljudkortet som är paj då?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.