Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden
King Grub
2011-04-24, 17:02
Aha, då behöver du Realtek-drivrutinerna.
Gå in på http://support.asus.com/download/Options.aspx?SLanguage=en&type=1 och klistra in A8N5X i sökfältet under Model name search. Välj ditt operativsystem, och under Audio-menyn skall du kunna ladda hem senaste drivrutinerna.
Hur vet jag vilken av de 3 filerna jag ska ladda ned?
Det fungerar tyvärr inte. :(
Har tyvärr ingen erfarenhet av hdmi alls, men det kanske står någon intressant i denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/918365-far-inget-ljud-fran-hd-port/
mvh
Fick till det. Tack så hemskt mycket hörni!
Jag hr fått en hel dump av en sql-databas, med filändelsen .sql. Finns det något sätt jag kan lägga upp den som en ODBC eller liknande?
Saken är att jag vill komma åt den från program som läser från ODBC-datakällorna och inte bara genom att ställa direkta frågor till den i dos/bash
astrodog
2011-04-25, 01:13
Jag hr fått en hel dump av en sql-databas, med filändelsen .sql. Finns det något sätt jag kan lägga upp den som en ODBC eller liknande?
Saken är att jag vill komma åt den från program som läser från ODBC-datakällorna och inte bara genom att ställa direkta frågor till den i dos/bash
http://www.google.se/search?q=mysql+import+sql
http://www.google.se/search?q=mysql+import+sql
Tackar! Funkade finfint.
vicarious
2011-04-25, 12:20
Skumt att det är ok på datorn.
Annars finns ju alltid det underbara gratisprogrammet mp3gain, som normaliserar låtar/album.
http://mp3gain.sourceforge.net/
Detta fungerade utmärkt. Tack :bow:
stolpskott
2011-04-26, 08:50
Min fars guddotter satt igår vid min dator, och spelade något webb-baserat spel. När hon spelade måste hon ha klickat på något för när hon var klar hade jag en ny ikon på skrivbordet; Graboid Video.
Ikonen såg ut som en pixlad grå insekt i en pixlad blå cirkel. Jag utbrast ett WTF, och gick in på alla program, avinstallerade. En kvart senare märker jag att programmet finns kvar, avinstallerar det igen och letar igenom datorn efter den fil som programmet utgår ifrån. Jag finner att den inte bara befinner sig på "Nerladdade filer" utan även bland mina dokument, min musik m.m.
Jag tar bort det och hoppas att det blir bra.
Men ack, en timme senare, medans jag surfar runt på daz internet, stängs all min åtkomst till internet ner. Ett program som kallar sig "Vista Antivurs 2011" dyker upp och säger att alla hemsidor jag försöker gå in på är osäkra, även google, hotmail och microsofts hemsida. Jag har tydligen även 29 virus på datorn. Jag försöker starta upp Bullguard, mitt antivirusprogram, men datorn fryser då. Jag startar om datorn, och försöker komma åt hårddisken. Datorn fryser igen. Jag startar om den, kolla konfigurationerna på "Vista Antivirus 2011", den är inställd på att startas upp såfort jag sätter på datorn, och på att blockera internetåtkomst vid risker. Det går INTE att ändra på inställningarna. När jag dubbelklickar på Firefox öppnas internet explorer upp, och det kommer en pop-up från "Vista antivirus 2011" som säger att jag inte kan surfa säkert (läs: inte surfa alls då den blockerar denna funktion), förrän jag klickar på en länk och utger mitt kreditkortsnummer för att få den fulla versionen av antivirus-programmet.
Jag vet att det här är skitsnack, microsofts antivirus är gratis, och det går inte att starta upp, då fryser datorn, precis som när jag försökte med bullguard.
Programmet ser ut som en piratkopierad version av Windows Defender, likt men långt ifrån identiskt och mycket fulare. Jag vet inte om detta "Graboid Video" har något att göra med viruset, men jag tror det.
Vad ska jag göra? Formatera om hårddisken? Hur gör jag det då programmet inte låter mig göra det? Och vilka är de fulla följderna av att formatera om hårddisken? Försvinner allt - inklusive mitt OS?
Jag uppskattar all hjälp och alla försök till hjälp!
Edit: Jag skriver detta via skolans dator.
King Grub
2011-04-26, 09:50
Det är en vanlig rogue, skadlig kod som låtsas vara ett riktigt antivirus.
http://www.bleepingcomputer.com/virus-removal/remove-win-7-internet-security-2011
stolpskott
2011-04-26, 09:58
Det är en vanlig rogue, skadlig kod som låtsas vara ett riktigt antivirus.
http://www.bleepingcomputer.com/virus-removal/remove-win-7-internet-security-2011
*kissass*
Tror det ska funka, tack så mycket!
Datorn på jobbet ballade ur totalt idag och när den tillslut hänge sig så tog jag ur batteriet och satte tillbaka det igen. När jag sedan startade om den så stod det att windowsversionen ite var äkta. Är inne på två alternativ: 1 att göra en systemåterställning. 2 att skriva in produktnyckeln och hoppas att allt finns kvar som det var innan. vad tror folket här?
astrodog
2011-04-26, 17:57
Datorn på jobbet ballade ur totalt idag och när den tillslut hänge sig så tog jag ur batteriet och satte tillbaka det igen. När jag sedan startade om den så stod det att windowsversionen ite var äkta. Är inne på två alternativ: 1 att göra en systemåterställning. 2 att skriva in produktnyckeln och hoppas att allt finns kvar som det var innan. vad tror folket här?
Att skriva in produktnyckeln kan knappast radera något... Systemåterställning kan ju dock mecka runt med dina filer.
King Grub
2011-04-26, 18:00
Om det verkligen är ett äkta Windows, och det inte skulle fungera att skriva in produktnyckeln, är det bara att ringa Microsoft så löser dom det.
Om det verkligen är ett äkta Windows, och det inte skulle fungera att skriva in produktnyckeln, är det bara att ringa Microsoft så löser dom det.
Ja det är ett äkta och har funkat som det ska men det kanske var när jag tog ut batteriet som det nollställdes, vad vet jag. Provar iaf med att skriva in nyckeln igen och funkar inte det ringer jag supporten. Tack för hjälpen!
hahavaffan
2011-04-29, 10:58
Någon som kan förklarar varför jag får SJUKT instabil anslutning mot mitt trådlösa nät så fort datorn befinner sig utomhus. Jag satte routern i fönstret, med ena jävla antennen utstickande, men ändå droppade den paket och tappade anslutningen som ett gammalt 33.6K från månen. Var nära på att kasta min MacBook på grillen. Är det solljuset som fittar upp signalerna, eller vad? MacBooken verkade iaf inte alls gilla att kommunicera med routern i direkt solljus, inte ens för en sekund. Jag körde en ping mot routern i Terminal, och testade att ha datorn i skuggan fem sekunder, sen i solen fem sekunder, och så vidare, under en minut. I samma sekund den kom ut i solen blev det time out på pingen, och så fort den kom in i skuggan (en halvmeters förflyttning) så pingade den som den ska. WAT?
Vad ska man välja Gnome 3 eller Unity?
Någon som kan förklarar varför jag får SJUKT instabil anslutning mot mitt trådlösa nät så fort datorn befinner sig utomhus. Jag satte routern i fönstret, med ena jävla antennen utstickande, men ändå droppade den paket och tappade anslutningen som ett gammalt 33.6K från månen. Var nära på att kasta min MacBook på grillen. Är det solljuset som fittar upp signalerna, eller vad? MacBooken verkade iaf inte alls gilla att kommunicera med routern i direkt solljus, inte ens för en sekund. Jag körde en ping mot routern i Terminal, och testade att ha datorn i skuggan fem sekunder, sen i solen fem sekunder, och så vidare, under en minut. I samma sekund den kom ut i solen blev det time out på pingen, och så fort den kom in i skuggan (en halvmeters förflyttning) så pingade den som den ska. WAT?
Trådlösa nät är oftast värdelösa genom betongväggar men även känsliga överhuvudtaget. Testa att byta kanal i admingränssnittet. Det kan ju nämligen även vara någon utrustning som stör i just den kanalen.. alltifrån microvågsugnar till mobiltelefoner.
hahavaffan
2011-04-29, 11:06
Trådlösa nät är oftast värdelösa genom betongväggar men även känsliga överhuvudtaget. Testa att byta kanal i admingränssnittet. Det kan ju nämligen även vara någon utrustning som stör i just den kanalen.. alltifrån microvågsugnar till mobiltelefoner.Jupp, precis, men det sjuka är att "väggen" jag satt bakom består av tre stora fönster. Plus då att en antenn faktiskt hade fri luft rakt till datorn.
Mr.Cosybear
2011-04-29, 11:28
Om det är klarblå himmel så kommer signalen påverkas ja, sen hur mycket det är vid nära avstånd har jag aldrig testat. Men om man åker runt lite och wardrivar en solig dag jämfört med en molnig så kommer du märka några %-enheters skillnad signalstyrka. Men nu är detta avsevärt längre avstånd än ditt kan jag tänka mig.
Det lilla jag kollat upp detta är att det har med kosmisk strålning att göra och inte själva solljuset vad jag vet.
Men sen tror jag inte detta är den stora orsaken till varför din signal droppar. Hur långt ifrån sitter du från routern?
hahavaffan
2011-04-29, 11:37
Om det är klarblå himmel så kommer signalen påverkas ja, sen hur mycket det är vid nära avstånd har jag aldrig testat. Men om man åker runt lite och wardrivar en solig dag jämfört med en molnig så kommer du märka några %-enheters skillnad signalstyrka. Men nu är detta avsevärt längre avstånd än ditt kan jag tänka mig.
Det lilla jag kollat upp detta är att det har med kosmisk strålning att göra och inte själva solljuset vad jag vet.
Men sen tror jag inte detta är den stora orsaken till varför din signal droppar. Hur långt ifrån sitter du från routern?Okej :)
Jag satt väl cirka 5 meter från den.
Jupp, precis, men det sjuka är att "väggen" jag satt bakom består av tre stora fönster. Plus då att en antenn faktiskt hade fri luft rakt till datorn.
Jag röstar på att byta kanal. Du förlorar inget på att testa.
Mr.Cosybear
2011-04-29, 11:47
Okej :)
Jag satt väl cirka 5 meter från den.
Nu vet jag inte hur haj du är på inställningar men det brukar finnas en inställning på nyare routrar och open source lösningar som heter ACK-timing/range. Testa modifiera den till snittlängden i meter mellan klient och router tur och retur + en liten buffert på ca 10. Hjälper enorm mycket om man har signalproblem.
Ganska bra sätt att avgränsa sitt trådlösa nätverk på. Default brukar oftast vara extremt långt.
Tja
Precis fått hem nya datorn och installerat win7 o så... Och fick lägga till mina gamla hdd själv genom sata. Datorn hittar bara 1 SSD disk som är den primära windows disken och min 2TB hdd. 2 st 1TB visas inte i "Den här datorn" men den visas i device manager.
Använde dock en äldre sata kabel på ena hdd i sata 300 port, men vad jag vet är de bakåt kompatibla. Har jag kopplat nåt fel? Borde jag ändra något?
Tja
Precis fått hem nya datorn och installerat win7 o så... Och fick lägga till mina gamla hdd själv genom sata. Datorn hittar bara 1 SSD disk som är den primära windows disken och min 2TB hdd. 2 st 1TB visas inte i "Den här datorn" men den visas i device manager.
Använde dock en äldre sata kabel på ena hdd i sata 300 port, men vad jag vet är de bakåt kompatibla. Har jag kopplat nåt fel? Borde jag ändra något?Har inte svaret på din fråga men du har aktiverat ACHI i bios och sett till att installera Win 7 efter det antar jag?
Har inte svaret på din fråga men du har aktiverat ACHI i bios och sett till att installera Win 7 efter det antar jag?
Do what :S Körde bara vanlig install, kan jag ändra det efterhand?
Måste jag köra en re-install nu windows för ACHI ska funka? Det går inte ändra efteråt?
Mr.Cosybear
2011-04-29, 19:57
14K: Dina 1TB diskar, är dem formaterade/nya eller fulla med semesterfilmer?
Kör diskmgmt.msc från startmenyn, väl inne ser du dina diskar, vad står det för status på 1TB-diskarna? Oallokerade?
För ACHI läs detta http://support.microsoft.com/kb/922976 ser ut att gå att ändra och slippa installera o. Dvs innan du ändrar till ACHI så gör du de stegen som står där.
Kan tillägga att det med stor sannolikhet inte är ACHI-mode som är anledningen till att diskarna inte syns. Gissar på att de blivit korrupta eller så är dem oallokerade/nya om de nu syns i device manager.
14K: Dina 1TB diskar, är dem formaterade/nya eller fulla med semesterfilmer?
Kör diskmgmt.msc från startmenyn, väl inne ser du dina diskar, vad står det för status på 1TB-diskarna? Oallokerade?
För ACHI läs detta http://support.microsoft.com/kb/922976 ser ut att gå att ändra och slippa installera om
De har massa skit på, flyttade de från gamla datorn.
Står
Disk1 Dynamic Foreign
Disk2 Dynamic Foreign
Men lol, jag tog import foreign Disk o det funka. Nu visas de.. Fan va glad jag blev ... Nåt så simpelt kan va så svårt. Tackar så jätte mycket.
King Grub
2011-04-29, 20:12
Det är massor du bör göra nu när du har SSD. ACHI borde du ha ställt in i BIOS innan du installerade Windows, men det verkar som sagt gå att ändra i efterhand också. Sedan bör du installera Rapid Storage Technology, stänga av defragmenteraren, stänga av Superfetch, stänga av Windows Search, flytta TEMP och TMP-mapparna till en mekanisk hårddisk, liksom My Documents-mappen, stänga av cache till disk och använda ram i stället för browsern, stänga av Readyboot event tracing i performance monitor.
hejhopp79
2011-04-29, 20:14
Funderar på att uppdatera min stationära dator rejält inom en snar framtid.
Sitter på en gammal pentium 3 ghz, 512 mb grafik, moderkort unknown, 2 gb ram. Och funderar på någon prisvärd uppgradering av rubbet typ, utan skärm, som skulle gå på 4-5000. Behöver absolut inte det nyaste, men om någon sitter på något riktigt fynd eller dylikt så vore jag tacksam. Dessutom är jag sjukt oinsatt i vilka saker som passar ihop med vad, kylning och allt sådant där.
Det är massor du bör göra nu när du har SSD. ACHI borde du ha ställt in i BIOS innan du installerade Windows, men det verkar som sagt gå att ändra i efterhand också. Sedan bör du installera Rapid Storage Technology, stänga av defragmenteraren, stänga av Superfetch, stänga av Windows Search, flytta TEMP och TMP-mapparna till en mekanisk hårddisk, liksom My Documents-mappen, stänga av cache till disk och använda ram i stället för browsern, stänga av Readyboot event tracing i performance monitor.
Ok nu fatta jag absolut inget av det du skrev. Som om jag läste kinesiska. Finns det nån enkel guide för detta?
Rapid Storage Technology fanns med på moderkort skivan så det tror jag är installerat eftersom jag tog allt som fanns på skivan. Resten vet jag inte hur man stänger av, som defragmenteraren, Superfetch, Windows Search o flytta TEMP och TMP-mapparna till en mekanisk hårddisk innebär vad? Detta "stänga av cache till disk och använda ram i stället för browsern, stänga av Readyboot event tracing i performance monitor" fattar jag inte heller
Hittade en suverän guide.
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/853619-guide-att-optimera-ssd-win-7-a/
Hej, har försökt att ansluta till internet trådlöst på min Macbook Pro sedan 18.00 men det står bara "Airport har den egentilldelade ip-adressen 169.254.246.xx och kommer inte att kunna ansluta till internet"
Det fungerade perfekt igår.. Har försökt starta om airport, starta om datorn "glömma" bort mitt trådlösa internet osv men ingenting fungerar.. Har en Xavi X6546 router om det hjälper. Blir tokig snart..
King Grub
2011-04-30, 11:12
Ok nu fatta jag absolut inget av det du skrev. Som om jag läste kinesiska. Finns det nån enkel guide för detta?
1. Boota i Bios och se till att diskarna körs i AHCI-mode.
2. Startmenyn -> Kör -> skriv services.msc
Stoppa tjänsterna Disk Defragmenter, Superfetch och Windows Search. Dubbelklicka sedan på dom en och en och välj Disabled som startup-typ.
Startmenyn -> Kör -> skriv regedit
Gå till HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters och kolla värdet för EnableSuperFetch, EnablePrefetcher och EnableBootTrace . Om siffrorna inte är 0, ändra dom till 0.
3. Kontrollpanelen -> System and Security (jag har ett engelskt OS, så jag vet inte vad dom svenska beteckningarna är, men det hittar du säkert) -> System -> Advanced system settings. Klicka på motsvarande Environment variables. Ändra både TEMP och TMP i övre rutan till en mapp på en annan hårddisk (inte SSD:n). T ex E:\Temp och din hårddisk har beteckningen E. Du kan ändra både TEMP och TMP till samma E:\Temp. Gå sedan ner i undre rutan och leta upp TEMP och TMP där. Ändra dom till samma som i övre rutan. Nu kommer alla små tempfiler att skrivas på den mekaniska hårddisken i stället för på SSD:n.
4. Gå till c:\users\default och högerklicka på Mina dokument-mappen. Klicka på motsvarande Location-tabben. Skriv in ett mappnamn på en annan hårddisk som du vill flytta den till. T ex E:\Documents eller liknande. Nu kommer alla dina dokument att skrivas på den mekaniska hårddisken i stället för på SSD:n. Dessa två punkter besparar SSD:n många skrivningar vilket förlänger dess livslängd.
5. Stäng av viloläge om du inte måste använda det så här: http://www.sevenforums.com/tutorials/819-hibernate-enable-disable.html
6. Startmenyn -> Kontrollpanelen -> System and security -> Administrative Tools -> Performance Monitor -> Data Collector Sets -> Startup Event Trace Sessions -> Dubbelklicka Readyboot. Under Trace Session, avmarkera Enable-rutan. Det här förbättrar inte prestanda eller något, men om man stänger av Superfetch (vilket man skall) och inte gör det här också, får man ett felmeddelande i loggboken varje systemstart, eftersom den här loggfunktionen är beroende av Superfetch.
Hej, har försökt att ansluta till internet trådlöst på min Macbook Pro sedan 18.00 men det står bara "Airport har den egentilldelade ip-adressen 169.254.246.xx och kommer inte att kunna ansluta till internet"
Det fungerade perfekt igår.. Har försökt starta om airport, starta om datorn "glömma" bort mitt trådlösa internet osv men ingenting fungerar.. Har en Xavi X6546 router om det hjälper. Blir tokig snart..
Du får testa att byta ip på routern.
Du får testa att byta ip på routern.
Hur gör jag detta? Jag har 2 datorer inkopplade via modem med sladd och 3 trådlöst, om det spelar någon roll.. Jag vet hur jag loggar in på routern men inte hur jag byter IP :)
Mr.Cosybear
2011-04-30, 13:35
Hur gör jag detta? Jag har 2 datorer inkopplade via modem med sladd och 3 trådlöst, om det spelar någon roll.. Jag vet hur jag loggar in på routern men inte hur jag byter IP :)
Orsaken till att du inte tilldelas rätt ip-adress är troligen för att du inte tilldelas någon ip-adress av DHCPn. Eftersom jag antar att de övriga datorer på nätverket kommer åt internet så är det nog inget fel på DHCPn på routern. Vilket då innebär att problemet troligen är lokaliserat på din dator, så börja inte pilla i routern ännu.
Det du skulle kunna kolla i din dator bland nätverksinställningarna (har noll koll på mac) och konfigurera om din internetanslutning om du inte redan gjort det. Googlade och hittade detta: System Prefs -> Network -> Locations -> New Location
Sen hittade jag en bild på hur det bör se ut hos dig för att det ska vara rätt inställt. http://forums.macrumors.com/attachment.php?attachmentid=72962&d=1177261036
Funkar inte detta så får du väl återkomma igen :)
David Brent
2011-04-30, 15:19
Någon som upplevt problem med att installera SP1 på Win 7 64-bit? Får fel hela tiden. Första gången klagade den på att den inte kunde ändra filer som användes och jag uppmanades att starta om. Jag har startat om och försökt ett antal gånger utan resultat. Microsofts felsökning gav inte mycket till resultat heller. (Givetvis en laglig version av windows)
Orsaken till att du inte tilldelas rätt ip-adress är troligen för att du inte tilldelas någon ip-adress av DHCPn. Eftersom jag antar att de övriga datorer på nätverket kommer åt internet så är det nog inget fel på DHCPn på routern. Vilket då innebär att problemet troligen är lokaliserat på din dator, så börja inte pilla i routern ännu.
Det du skulle kunna kolla i din dator bland nätverksinställningarna (har noll koll på mac) och konfigurera om din internetanslutning om du inte redan gjort det. Googlade och hittade detta: System Prefs -> Network -> Locations -> New Location
Sen hittade jag en bild på hur det bör se ut hos dig för att det ska vara rätt inställt. http://forums.macrumors.com/attachment.php?attachmentid=72962&d=1177261036
Funkar inte detta så får du väl återkomma igen :)
Tack för att du tar dig tid att försöka hjälpa, provade det där utan resultat dock!:(
Mr.Cosybear
2011-04-30, 16:03
Tack för att du tar dig tid att försöka hjälpa, provade det där utan resultat dock!:(
Provar vi nästa grej då, sätta ip-adress manuellt.
Där du ser configure ipv4, där ändrar du från DHCP till manuellt eller vad det nu kan stå. Du vill alltså få fram möjligheten att sätta ip-adress själv.
Nu tar du reda på vad routern har för ip-adress. Det brukar vara något i stil med 192.168.0.1 eller 10.0.0.1. Dem tre första sektionerna är dem du ska komma ihåg, dvs 192.168.0. eller 10.0.0. i exemplen ovan.
Så det du gör nu då är på din dator sätta ip-adress till de tre första sektionerna och en valfri siffra i den sista sektionen. Så enligt exemplen ovan kan det då vara 192.168.1.50 eller 10.0.0.23.
Subnetmasken sätter du till 255.255.255.0
Gateway sätter du till routerns fullständiga ip-adress
DNS samma sak där
Förhoppningsvis ska det fungera sen, har slut på ideer :)
Provar vi nästa grej då, sätta ip-adress manuellt.
Där du ser configure ipv4, där ändrar du från DHCP till manuellt eller vad det nu kan stå. Du vill alltså få fram möjligheten att sätta ip-adress själv.
Nu tar du reda på vad routern har för ip-adress. Det brukar vara något i stil med 192.168.0.1 eller 10.0.0.1. Dem tre första sektionerna är dem du ska komma ihåg, dvs 192.168.0. eller 10.0.0. i exemplen ovan.
Så det du gör nu då är på din dator sätta ip-adress till de tre första sektionerna och en valfri siffra i den sista sektionen. Så enligt exemplen ovan kan det då vara 192.168.1.50 eller 10.0.0.23.
Subnetmasken sätter du till 255.255.255.0
Gateway sätter du till routerns fullständiga ip-adress
DNS samma sak där
Förhoppningsvis ska det fungera sen, har slut på ideer :)
Provade detta igår, det fungerade en stund sen slutade det att fungera.. :/
Mr.Cosybear
2011-04-30, 16:08
Provade detta igår, det fungerade en stund sen slutade det att fungera.. :/
Har du uppdaterat till senaste mac os? Airport verkar ju redigt besvärligt och buggigt efter lite googlande :)
Ingen aning vad det skulle kunna vara mer men det pekar ju på Airport iom att övriga datorer inte verkar ha några problem.
Har du uppdaterat till senaste mac os? Airport verkar ju redigt besvärligt och buggigt efter lite googlande :)
Ingen aning vad det skulle kunna vara mer men det pekar ju på Airport iom att övriga datorer inte verkar ha några problem.
Hur gör jag det? Datorn är helt ny iaf.. :)
Mjo, det verkar vara Airport som spökar.
Mr.Cosybear
2011-04-30, 16:25
Hur gör jag det? Datorn är helt ny iaf.. :)
Mjo, det verkar vara Airport som spökar.
Hur du uppdaterar Airport eller Mac os har jag inte den blekaste aningen om. Borde inte vara så svårt med tanke på hur enkelt allt ska vara med macar ;)
http://support.apple.com/kb/ht1338
Hur du uppdaterar Airport eller Mac os har jag inte den blekaste aningen om. Borde inte vara så svårt med tanke på hur enkelt allt ska vara med macar ;)
http://support.apple.com/kb/ht1338
Tack för all hjälp Cosby! :)
1. Startmenyn -> Kör -> skriv services.msc
Stoppa tjänsterna Disk Defragmenter, Superfetch och Windows Search. Dubbelklicka sedan på dom en och en och välj Disabled som startup-typ.
Startmenyn -> Kör -> skriv regedit
Gå till HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters och kolla värdet för EnableSuperFetch, EnablePrefetcher och EnableBootTrace . Om siffrorna inte är 0, ändra dom till 0.
2. Kontrollpanelen -> System and Security (jag har ett engelskt OS, så jag vet inte vad dom svenska beteckningarna är, men det hittar du säkert) -> System -> Advanced system settings. Klicka på motsvarande Environment variables. Ändra både TEMP och TMP i övre rutan till en mapp på en annan hårddisk (inte SSD:n). T ex E:\Temp och din hårddisk har beteckningen E. Du kan ändra både TEMP och TMP till samma E:\Temp. Gå sedan ner i undre rutan och leta upp TEMP och TMP där. Ändra dom till samma som i övre rutan. Nu kommer alla små tempfiler att skrivas på den mekaniska hårddisken i stället för på SSD:n.
3. Gå till c:\users\default och högerklicka på Mina dokument-mappen. Klicka på motsvarande Location-tabben. Skriv in ett mappnamn på en annan hårddisk som du vill flytta den till. T ex E:\Documents eller liknande. Nu kommer alla dina dokument att skrivas på den mekaniska hårddisken i stället för på SSD:n. Dessa två punkter besparar SSD:n många skrivningar vilket förlänger dess livslängd.
4. Stäng av viloläge om du inte måste använda det så här: http://www.sevenforums.com/tutorials/819-hibernate-enable-disable.html
5. Startmenyn -> Kontrollpanelen -> System and security -> Administrative Tools -> Performance Monitor -> Data Collector Sets -> Startup Event Trace Sessions -> Dubbelklicka Readyboot. Under Trace Session, avmarkera Enable-rutan. Det här förbättrar inte prestanda eller något, men om man stänger av Superfetch (vilket man skall) och inte gör det här också, får man ett felmeddelande i loggboken varje systemstart, eftersom den här loggfunktionen är beroende av Superfetch.
Så nu har jag gjort allt det, tack för underbar guide, min win7 var också på engelska så det var lätt o hitta. Detta förlänger livslängden på SSD:n och gör den snabbare? Tack ännu en gång för din guide.
King Grub
2011-05-01, 11:02
Ja, en SSD har bara ett begränsat antal skrivningar. När alla dessa är gjorda, blir det en read-only drive, som inte går att skriva mer till. Dom skall klara 20 GB om dagen i 5 år, men att bespara den onödiga skrivningar är bara bra.
Ja, en SSD har bara ett begränsat antal skrivningar. När alla dessa är gjorda, blir det en read-only drive, som inte går att skriva mer till. Dom skall klara 20 GB om dagen i 5 år, men att bespara den onödiga skrivningar är bara bra.
Får inte igång BF2 nu, den startar. Men stängs av, kan det va att man flyttade på My documents?
King Grub
2011-05-01, 12:11
Valde du att flytta filerna i mappen också när du flyttade den? Som:
http://www.ghacks.net/2010/04/17/how-to-move-the-my-documents-folder-in-windows-7/
Valde du att flytta filerna i mappen också när du flyttade den? Som:
http://www.ghacks.net/2010/04/17/how-to-move-the-my-documents-folder-in-windows-7/
Flyttade de i efterhand o då gick det. Tack
Tror något är fel eftersom jag får inte alls igång facebook. Alla andra hemsidor är där inget problem med. Vad kan det vara för fel?
Oops! Google Chrome could not find www.facebook.com
Try reloading: www.*facebook.*com
Additional suggestions:
Access a cached copy of www.*facebook.*com
Tror något är fel eftersom jag får inte alls igång facebook. Alla andra hemsidor är där inget problem med. Vad kan det vara för fel?
Oops! Google Chrome could not find www.facebook.com
Try reloading: www.*facebook.*com
Additional suggestions:
Access a cached copy of www.*facebook.*com
Verkar som det är nåt fel på inställningarna jag gjorde igår för jag kommer inte in i min mail heller, vad ska jag göra för rätta till det.
Där har du helt fel, du får det som att låta att den kommer att hålla i 5 år, snarare är saningen att den KAN hålla i 5 år. Jag har några vänner som har köpt nya SSD enheter och de har gått sönder efter bara några månader vid normalt bruk.
Sedan är kvaliten blir lägre och lägre för varje generation för SSD's är ännu sämre.
"The reason behind this is simple; 34nm MLC NAND is good for 5,000 write cycles, while 25nm MLC NAND lasts for only 3,000 write cycles. To account for this drop in individual cell lifespan, manufacturers increase the amount of reserve capacity that replaces worn sections as the drive degrades. In layman's terms, an unformatted 120GB SSD with 25nm NAND is now 115GB (107GB available in Windows) compared to 120GB (111GB available in Windows) with 34nm NAND. Practically though, this change in write cycles should have little effect on SSD longevity for most users, with warranties and expected life spans staying the same. Most consumers won't write enough data to notice the difference over the course of an SSD's life. Some customers may feel cheated by this though, although the main concern is the loss of usable space, or more accurately, the marketing of the space available on a drive."
http://www.storagereview.com/ssds_shifting_25nm_nand_what_you_need_know
King Grub
2011-05-02, 18:01
Inkorrekt. Åtminstone Intel garanterar en livslängd på 5 år med 20 GB skrivningar per dygn.
The drive will have a minimum of 5 years of useful life under typical client workloads with up to 20 GB of host writes per day.
http://download.intel.com/design/flash/nand/mainstream/mainstream-sata-ssd-datasheet.pdf
Inkorrekt. Åtminstone Intel garanterar en livslängd på 5 år med 20 GB skrivningar per dygn.
http://download.intel.com/design/flash/nand/mainstream/mainstream-sata-ssd-datasheet.pdf
Så du är en sådan som tror på allt vad de stora företagen publicerar till kunderna ?
Läs en oberoende artikel istället för något som kommer från Intel eller Corsair.
Men visst, gillar man att byta diskar på löpande band och installera OS så kan man förstås satsa på en 25'a.
King Grub
2011-05-02, 18:06
Vad är problemet? Skulle den sluta fungera tidigare får man en ny bara.
Vet du om att de inställningar jag gjorde igår har affekterat att jag inte kan längre logga in på mail/facebook?
testat nu på 3 datorer, iphone men den vägrar logga in på facebook, den hittar inte ens sidan. fan är problemet. funkade bra kl 10 idag.
Mr.Cosybear
2011-05-02, 19:16
testat nu på 3 datorer, iphone men den vägrar logga in på facebook, den hittar inte ens sidan. fan är problemet. funkade bra kl 10 idag.
Skulle ju kunna vara ett dåligt timat DNS-problem, ren gissning men det låter så. De inställningar du ska ha gjort ska inte ha påverkat anslutningen för övriga datorer eller din heller för den delen.
Antar att du har en router som alla ansluter genom, gå in i den och ändra DNS-server, ändra till exempelvis googles bara för att se om det löser problemet.
Ipadress: 8.8.8.8 eller 8.8.4.4
King Grub
2011-05-02, 19:24
Det är ett routingproblem just nu för en del ISP som gör att kunderna inte når bl a Facebook. Bara att vänta ut; felet är inte på din sida.
Hej! Har ett problem med min mus i mac, det är en Microsoft Intellimouse 3.0 som jag också har installerat drivrutiner för. Dock fungerar inte knapparna på sidan som man använder för att gå fram eller bak på exempelvis internetsidor, hur får jag dem att fungera?*gah!*
kaffekopp
2011-05-03, 16:26
har ett sjukt irriterande problem med Word, har en ganska stor fil (70-75mb) som jag forsoker gjora till en pdf, varje gang jag forsoker "skriva ut" med t.ex CutePDF, AdobePDF eller liknande sa saknas massa bilder, vissa sidor roteras aven fran landskap till portratt....
Nagon som har haft liknande problem? eller vet hur man loser det?
MasterChief
2011-05-05, 07:32
Jag skulle oerhört gärna vilja få lite input på ett problem jag har. Vi har lagt nästan all IT på externa IT-partners. Hårdvaran och med den förenlig programvara sköts av ett företag. Till detta har vi då ett antal andra leverantörer av programvara som har installerats på deras servrar (ERP-system, CRM-system osv). Nu har vi konstanta driftstopp när program inte kan starta (de är alltså inte installerade på varje persons dator utan nås via fjärrskrivbord). Det verkar som vissa tjänster kopplade till dessa program inte startar trots att de är satta på "start up type = automatic". Nu skyller våra leverantörer på varandra och ingen vill riktigt ta tag i problemet.
Är det någon här som har erfarenhet av sådant här? Är det servarnas programvara (MS) som strular till det eller är det den installerade programvaran (som används av tiotusentals andra)? Var ligger ofta felet?
forslund
2011-05-05, 07:52
Är det tjänsterna som inte startar som är grunden till problemet är det ju givetvis företaget som sköter servrarna som måste ta tag i problemet.
MasterChief
2011-05-05, 07:58
Är det tjänsterna som inte startar som är grunden till problemet är det ju givetvis företaget som sköter servrarna som måste ta tag i problemet.
Tycker jag med, men inte de som håller i servrarna. De hävdar att tjänsterna knutna till applikationer installerade av annan konsultfirma ligger på deras bord. Som lekman hamnar lätt i kläm och i nuläget är det otroligt fokus på att hålla nere kostnaderna annars hade jag plockat in oberoende experter.
Mr.Cosybear
2011-05-05, 08:54
Tycker jag med, men inte de som håller i servrarna. De hävdar att tjänsterna knutna till applikationer installerade av annan konsultfirma ligger på deras bord. Som lekman hamnar lätt i kläm och i nuläget är det otroligt fokus på att hålla nere kostnaderna annars hade jag plockat in oberoende experter.
Har du bett bägge parter kolla loggar och återkomma med info? Spontant låter det ju som något fel på mjukvarusidan, dvs leverantörerna av mjukvaran som ansvarar för att fixa. Antingen så har någon installation av tjänsterna gått snett eller så är det något fel på dem helt enkelt.
De jag skulle vända mig till i detta fallet är alltså de som levererat mjukvaran och be dem kontrollera loggar, vilket dem borde ha tycker man. Sen kan man ju kolla med driftleverantören om deras loggar exempelvis visar att tjänsterna försökte startas men misslyckades (vilket i sin tur ska synas i mjukvarans loggar med anledning till varför). Om så är fallet så är det mer åt mjukvaruleverantörens ansvar tycker jag och inte driftleverantören även om även dem spelar en viktig roll i det hela.
Synd när det går sådär, på det mjukvaruföretag jag jobbar så pratar vi alltid med driftleverantören direkt helst för att lättare hitta problemet. Men så är det kanske inte överallt :)
MasterChief
2011-05-05, 09:26
Har du bett bägge parter kolla loggar och återkomma med info? Spontant låter det ju som något fel på mjukvarusidan, dvs leverantörerna av mjukvaran som ansvarar för att fixa. Antingen så har någon installation av tjänsterna gått snett eller så är det något fel på dem helt enkelt.
De jag skulle vända mig till i detta fallet är alltså de som levererat mjukvaran och be dem kontrollera loggar, vilket dem borde ha tycker man. Sen kan man ju kolla med driftleverantören om deras loggar exempelvis visar att tjänsterna försökte startas men misslyckades (vilket i sin tur ska synas i mjukvarans loggar med anledning till varför). Om så är fallet så är det mer åt mjukvaruleverantörens ansvar tycker jag och inte driftleverantören även om även dem spelar en viktig roll i det hela.
Synd när det går sådär, på det mjukvaruföretag jag jobbar så pratar vi alltid med driftleverantören direkt helst för att lättare hitta problemet. Men så är det kanske inte överallt :)
Tack för input!
astrodog
2011-05-05, 22:26
Jag skulle oerhört gärna vilja få lite input på ett problem jag har. Vi har lagt nästan all IT på externa IT-partners. Hårdvaran och med den förenlig programvara sköts av ett företag. Till detta har vi då ett antal andra leverantörer av programvara som har installerats på deras servrar (ERP-system, CRM-system osv). Nu har vi konstanta driftstopp när program inte kan starta (de är alltså inte installerade på varje persons dator utan nås via fjärrskrivbord). Det verkar som vissa tjänster kopplade till dessa program inte startar trots att de är satta på "start up type = automatic". Nu skyller våra leverantörer på varandra och ingen vill riktigt ta tag i problemet.
Är det någon här som har erfarenhet av sådant här? Är det servarnas programvara (MS) som strular till det eller är det den installerade programvaran (som används av tiotusentals andra)? Var ligger ofta felet?
Gäller det endast en viss mjukvara och på flera olika datorer (de som är i fjärran) så lutar det ju synnerligen starkt åt att det är fel på just den mjukvaran.
Vad skulle ni köpa/byta ut härnäst?
Grafikkort: AMD Radeon HD6850 1GB GDDR5
Moderkort: Asus M4A785TD-V EVO
Proccesor: AMD Athlon II x4 630 ~2.8GHz
HDD: 2st Samsung Spinpoint f3 1tb
RAM: 6144MB
Funderar på att köpa en x6 3.0GHz proccesor men det kanske är mer värt att skaffa bättre kylning och överklocka den jag har. Vad tycker ni?
astrodog
2011-05-06, 19:57
Vad skulle ni köpa/byta ut härnäst?
Grafikkort: AMD Radeon HD6850 1GB GDDR5
Moderkort: Asus M4A785TD-V EVO
Proccesor: AMD Athlon II x4 630 ~2.8GHz
HDD: 2st Samsung Spinpoint f3 1tb
RAM: 6144MB
Funderar på att köpa en x6 3.0GHz proccesor men det kanske är mer värt att skaffa bättre kylning och överklocka den jag har. Vad tycker ni?
Det svaret kan nog endast besvaras om vi får reda på var du har en flaskhals. Är det i något spel så är det ju nästan alltid grafikkortet som det ska läggas pengar på.
Ett annat tips är att fundera på en SSD.
I övrigt orkar jag inte jämföra pris/prestanda för dina prylar, men CPUn lär ju duga tillräckligt. Kolla vad för CPU-% du ligger på i dina spel och vad för FPS som du borde nå upp till med nuvarande grafikkort på spel enligt reviews. Ligger du under den FPS som du borde komma upp i samt har 100 % CPU så är det ju ett starkt bevis på att du kan nå högre höjder med bättre CPU.
Vad är problemet? Skulle den sluta fungera tidigare får man en ny bara.
Problemet är att jag inte gillar när min disk kraschar och min data försvinner.
Lika lite gillar jag att få min laptop stulen.
Det svaret kan nog endast besvaras om vi får reda på var du har en flaskhals. Är det i något spel så är det ju nästan alltid grafikkortet som det ska läggas pengar på.
Så köparen vet vad denna ger sig in på, det är lätt att tro att allt är bättre med SSD's.
http://www.storagereview.com/ssds_shifting_25nm_nand_what_you_need_know
http://images.anandtech.com/reviews/storage/IMFT/ClearNAND/scaling_Sm.jpg
When I first started reviewing SSDs IMFT was shipping 50nm MLC NAND rated at 10,000 program/erase cycles per cell. As I mentioned in a recent SSD article, the move to 3xnm cut that endurance rating in half. Current NAND shipping in SSDs can only last half as long, or approximately 5,000 program/erase cycles per cell. Things aren’t looking any better for 25nm. Although the first 25nm MLC test parts could only manage 1,000 P/E cycles, today 25nm MLC NAND is good for around 3,000 program/erase cycles per cell.
Mr.Cosybear
2011-05-07, 08:06
Lika lite gillar jag att få min laptop stulen.
Du är medveten om att vanliga mekaniska diskar även de helt plötsligt kan sluta fungera efter en kort period va? Men vi vet ju att du lever i din magiska bubbla så :) Du kan ju inte äga allt för många saker med dina krav på garanterad hållbarhet.
King Grub
2011-05-07, 08:06
Då får du väl låta bli att använda en dator. Bara för att någon hårdvara har X års garanti betyder det inte att den inte kan gå sönder av någon anledning under den tiden... Det gäller precis vad som helst. Därmot får man en fullgod ersättning om så sker under tiden. En garanti. Det har inget med "SSD" eller specifik tillverkare i synnerhet att göra.
Du är medveten om att vanliga mekaniska diskar även de helt plötsligt kan sluta fungera efter en kort period va? Men vi vet ju att du lever i din magiska bubbla så :) Du kan ju inte äga allt för många saker med dina krav på garanterad hållbarhet.
Till skillnad från mekaniska diskar så blir kvaliteten lägre och lägre för varje generation, ser du inget problem i detta ?
Samma sak med OS från MS, då en absolut majoritet av MS användarna inte bryr sig om deras OS ens fungerar så kan bygga in fler och fler restiktioner för användaren som tex. stöd för DRM och det även kan skapa ett OS som tar mer resursen från dator och inte mindre resurser. Skulle vara intressat att se fordonstillverkarna göra samma sak. En Volvo V70 med en snittförbrukning på 34 liter / mil och att bilägaren INTE får öppna motorhuven.
En viktig orsak till att MS har växt sig så stort är just att deras användare inte bryr sig alls om deras OS ens fungerar på att bra sätt. Med en sådan attityd kan MS köra över användarna om och om igen.
Mr.Cosybear
2011-05-07, 08:18
Till skillnad från mekaniska diskar så blir kvaliteten lägre och lägre för varje generation, ser du inget problem i detta ?
Samma sak med OS från MS, då en absolut majoritet av MS användarna inte bryr sig om deras OS ens fungerar så kan bygga in fler och fler restiktioner för användaren som tex. stöd för DRM och det även kan skapa ett OS som tar mer resursen från dator och inte mindre resurser. Skulle vara intressat att se fordonstillverkarna göra samma sak. En Volvo V70 med en snittförbrukning på 34 liter / mil.
Jag pratade inte om utvecklingen utan jag pratar om dumma uttalanden som denna nedan från din sida.
Jag har några vänner som har köpt nya SSD enheter och de har gått sönder efter bara några månader vid normalt bruk.
Detta har aldrig hänt någon som köpt mekanisk disk, diskmaskin, disktrasa eller någon annan produkt någonsin. Inte ens min vikt har inte hållt sig längre än en månad vid normalt ätande :(
Köp en SSD och var glad, du har en garantitid.
Ska vi plocka citat så kan vi ju föresten plocka ut denna ur din egna artikel: Practically though, this change in write cycles should have little effect on SSD longevity for most users, with warranties and expected life spans staying the same. Most consumers won't write enough data to notice the difference over the course of an SSD's life.
King Grub
2011-05-07, 08:21
Min SSD har fungerat fint sedan jag köpte den. Min senaste mekaniska hårddisk rasslade dock ihop efter en vecka. Alltså går mekaniska hårddiskar sönder direkt, medan SSDs inte gör det...
Tur dock att Western Digital skickade en ny omgående. Garanti.
Mr.Cosybear
2011-05-07, 08:22
Min SSD har fungerat fint sedan jag köpte den. Min senaste mekaniska hårddisk rasslade dock ihop efter en vecka. Alltså går mekaniska hårddiskar sönder direkt, medan SSDs inte gör det...
Tur dock att Western Digital skickade en ny omgående. Garanti.
Det är en konspiration. Dem lurar dig! Oh noes
Jag pratade inte om utvecklingen utan jag pratar om dumma uttalanden som denna nedan från din sida.
Första gången jag hör att det är användarna som är dumma för att deras SSD slutar fungera.
Köp en SSD och var glad, du har en garantitid.
Täcker garantin även in förlorad data och hur täcker garantin den tiden jag är utan systemdisk ?
Ska vi plocka citat så kan vi ju föresten plocka ut denna ur din egna artikel:
Visst, troligen representerar du en i mängen av MS användare och då finns det förstås inga problem med att kvaliteten på diskar eller OS blir lägre och lägre.
King Grub
2011-05-07, 08:28
Täcker garantin även in förlorad data och hur täcker garantin den tiden jag är utan systemdisk ?
Nej. Tror du att den gör det på mekaniska hårddiskar?
Vart har jag skrivit att dom går sönder direkt ?
Ser helt seriöst inget problem i att kvaliten blir lägre och lägre ?
Nej. Tror du att den gör det på mekaniska hårddiskar?
Har kvaliten på mekaniska diskar blivit lägre och lägre ?
King Grub
2011-05-07, 08:32
Det är mycket högre failure rate på mekaniska hårddiskar än på SSDs.
http://www.hardware.fr/articles/810-6/taux-pannes-composants.html
Det är mycket högre failure rate på mekaniska hårddiskar än på SSDs.
http://www.hardware.fr/articles/810-6/taux-pannes-composants.html
Den sidan säger absolut inget av värde, tex. så är en mekanisk disk känslig för våldsam fyskisk hantering och det mäter absolut inget av det vi har pratat om som är antalet skrivningar.
Jag frågar igen, ser du inget problem i att kvaliteten blir lägre och lägre för varje generation av dessa typer av diskar ?
När är kvaliteten för låg för dig, 10 st skrivningar /cell ?
King Grub
2011-05-07, 08:39
Precis. En mekanisk hårddisk har inte ens ett teoriskt begränsat antal skrivningar; den kan gå sönder när som helst.
Mr.Cosybear
2011-05-07, 08:51
Första gången jag hör att det är användarna som är dumma för att deras SSD slutar fungera.
Visst, troligen representerar du en i mängen av MS användare och då finns det förstås inga problem med att kvaliteten på diskar eller OS blir lägre och lägre.
numer 1. Hur i hela friden tolka du det första där som det? Haha...
numero 2. Se king grubs svar
numero 3. För guds skull...
Du tycker inte att det är utveckling att SSDn blir billigare (10-15%) iom hoppet från 32-25nm och därmed mer tillgänglig för fler? För mig är det det. Sedan att varje cell verkar klara färre skrivningar i och med hoppet är skit samma då de kompenserar detta genom att reservera 4-5gb av hårddiskens storlek. Sedan att du känner dig lurad på något sätt eller vad det nu är för problem du har med storföretag är ju din grej. Jag och troligen majoriteten av befolkningen tar gladeligen 10-15% billigare och större diskar i utbyte mot ynka 4-5gb.
Citerar din artikel igen Practically though, this change in write cycles should have little effect on SSD longevity for most users, with warranties and expected life spans staying the same. Most consumers won't write enough data to notice the difference over the course of an SSD's life.
Precis. En mekanisk hårddisk har inte ens ett teoriskt begränsat antal skrivningar; den kan gå sönder när som helst.
Menar du att elektronik utan mekaniska delar INTE kan gå sönder när som helst ?
King Grub
2011-05-07, 10:02
Du gör dig dummare än du är nu va?
Du gör dig dummare än du är nu va?
Hur påverkar det argumentet antalet skrivningar/cell ?
Till slut så förstod du tydligen att jag har helt rätt i att kvaliten blir lägre och lägre för varje generation som når marknanden och garantin inte är värd något alls när du har en dator utan en systemdisk.
King Grub
2011-05-07, 10:09
Hur är det möjligt för någon att vantolka precis allt helt godtyckligt?
Nollkoll som vanligt från din sida i tråden. Det bästa är att du själv verkligen verkar tro att du vet var du pratar om. :) Konsekvent är du i alla fall.
I övrigt orkar jag inte jämföra pris/prestanda för dina prylar, men CPUn lär ju duga tillräckligt. Kolla vad för CPU-% du ligger på i dina spel och vad för FPS som du borde nå upp till med nuvarande grafikkort på spel enligt reviews. Ligger du under den FPS som du borde komma upp i samt har 100 % CPU så är det ju ett starkt bevis på att du kan nå högre höjder med bättre CPU.
Som det ser ut ny får det bli en Phenom x4 3,4GHz proccesor, 750W nätaggregat, ett till likadant grafikkort och någon bra kylning till proccesorn så jag kan överklocka lite.
astrodog
2011-05-07, 13:52
Verkar vara lite tjaffsande i tråden. Berätta vad ni försöker komma fram till så säger jag hur det ligger till. Är dataexpert.
Mr.Cosybear
2011-05-07, 13:59
Verkar vara lite tjaffsande i tråden. Berätta vad ni försöker komma fram till så säger jag hur det ligger till. Är dataexpert.
Haha, hoppas du inte är lika mycket expert på området som 08-dude bara :D
kaffekopp
2011-05-11, 17:55
har ett sjukt irriterande problem med Word, har en ganska stor fil (70-75mb) som jag forsoker gjora till en pdf, varje gang jag forsoker "skriva ut" med t.ex CutePDF, AdobePDF eller liknande sa saknas massa bilder, vissa sidor roteras aven fran landskap till portratt....
Nagon som har haft liknande problem? eller vet hur man loser det?
nu har det aven borjat handa nar jag skriver ut pa vanligt papper direkt fran word... vissa bilder blir bara en svart ram med en liten ruta med ett kryss i, som man far upp nar t.ex en bild inte kan visas pa en hemsida. Verkar vara helt pa random ocksa da det varierar vilka bilder som inte visas.
en highfive utlovas till nagon som kommer med hjalp! :)
Tjo, har hemtenta som skall in om en vecka så om nån med koll kan hjälpa till vore det najs!
Jag har en 5-7 år gammal skruttdator (var medelbra speldator på den tiden..) som av och till har lagt av det senaste året.. Idag startade den om sig helt plötsligt och står och loopar omstartar (den kommer till windows laddar-skärmen sen startar den om) och nu stängde jag av den på knappen så den stängdes av helt.
Nu startar den inte alls! När jag drar ut strömkabeln och trycker på där bak 1/0 knappen så snurrar fläktarna igång men stannar sen, och det händer inget när jag trycker på framsidans on/0ff knapp. På moderkortet finns en liten lampa (som indikerar att ström finns?) och den lyser hela tiden när kabeln är i (och baksida on-knappen är på)!
Har provat följande:
Kablar för glapp
Ta ur icke väsentliga komponenter (grafikkort/dvd osv) och provat starta
Cmos nollställa
Tips?
Hej! Har tänkt köpa ny dator inom de närmsta veckorna. Efter att ha tittat runt lite har jag fastnat för den här:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/PAP6769SC/hp-pavilion-p6769sc-stationar-dator
Den kommer användas ffa till spelande(sc2 är väl det mest krävande jag spelar för nuvarande), och jag planerar att ha den minst 3-4 år framöver. Jag är inte särskilt bra på det här med komponenter och så, men det var den med bäst "siffror" som jag hittade i prisklassen.
Är detta ett onödigt köp? Vad skulle ni rekommendera istället?
Tack på förhand! :)
hahavaffan
2011-05-15, 19:44
Hej! Har tänkt köpa ny dator inom de närmsta veckorna. Efter att ha tittat runt lite har jag fastnat för den här:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/PAP6769SC/hp-pavilion-p6769sc-stationar-dator
Den kommer användas ffa till spelande(sc2 är väl det mest krävande jag spelar för nuvarande), och jag planerar att ha den minst 3-4 år framöver. Jag är inte särskilt bra på det här med komponenter och så, men det var den med bäst "siffror" som jag hittade i prisklassen.
Tack på förhand! :)Nu kollade jag bara snabbt, men det där såg rätt dyrt ut med tanke på hårdvaran som ingick.
Mr.Cosybear
2011-05-15, 19:49
Tack på förhand! :)
Här har du en lite finare. Finns säkert någon annan mer prisvärd men denna tyckte jag var helt ok till det priset om du inte planerar att bygga ihop något själv. Du kan välja bort operativsystemet om du vill och sänka priset ytterligare med 750kr. Det enda jag möjligtvis skulle överväga att ändra i nedanstående paket är att köpa ett kraftigare nätagg och även ett mer high-end grafikkort. Men det kommer kosta lite mer, du har ju inte sagt något maxpris än.
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10478
Här har du en lite finare. Finns säkert någon annan mer prisvärd men denna tyckte jag var helt ok till det priset om du inte planerar att bygga ihop något själv. Du kan välja bort operativsystemet om du vill och sänka priset ytterligare med 750kr. Det enda jag möjligtvis skulle överväga att ändra i nedanstående paket är att köpa ett kraftigare nätagg och även ett mer high-end grafikkort. Men det kommer kosta lite mer, du har ju inte sagt något maxpris än.
Har tittat på den också. För mig som inte kan särskilt mycket ser jag bara 2gb grafik vs 1gb, 6gb RAM vs 4 gb etc... Vad är det som gör den datorn bättre egentligen?
Mr.Cosybear
2011-05-15, 20:39
Har tittat på den också. För mig som inte kan särskilt mycket ser jag bara 2gb grafik vs 1gb, 6gb RAM vs 4 gb etc... Vad är det som gör den datorn bättre egentligen?
Jag är ganska säker på att de processorerna är likvärdiga de med men jag skulle personligen föredra sex kärniga AMDn mer pga långsiktig hållbarhet, detta är något många har olika åsikter kring. Den stora skillnaden är att grafikkortet i den datorn du valde är värdelöst :) Ska du gå på spel är det i stort sett grafikkortet du ska lägga dem stora pengarna på, allt annat är mer eller mindre shit the same så länge du håller dig till minst 4gb ram och hyffsad processor :)
Här har du en sida som visar skillnaden mellan grafikkorten, 420 är den du valde och 560ti i den jag länka, som du kan se är det väldigt stor skillnad.
http://www.hwcompare.com/8883/geforce-gt-420-vs-geforce-gtx-560-ti/
Jag är ganska säker på att de processorerna är likvärdiga de med men jag skulle personligen föredra sex kärniga AMDn mer pga långsiktig hållbarhet, detta är något många har olika åsikter kring. Den stora skillnaden är att grafikkortet i den datorn du valde är värdelöst :) Ska du gå på spel är det i stort sett grafikkortet du ska lägga dem stora pengarna på, allt annat är mer eller mindre shit the same så länge du håller dig till minst 4gb ram och hyffsad processor :)
Här har du en sida som visar skillnaden mellan grafikkorten, 420 är den du valde och 560ti i den jag länka, som du kan se är det väldigt stor skillnad.
http://www.hwcompare.com/8883/geforce-gt-420-vs-geforce-gtx-560-ti/
Ja, där ser man! Trodde faktiskt grafikkortet var bra, med tanke på att det var på 2gb.
Får kanske bli den datorn du länkade då, hade kikat lite på den innan. Jag tackar så mycket för hjälpen! :)
Akerhage
2011-05-16, 10:11
Jag är på jakt efter en ny rejäl speldator (10k-15k). Egentligen räcker det att jag köper datorn till den 11.11.11, så är ju nästan ett halvår till dess. Vill iaf ha en ssd-disk, sandy bridge verkar ju bra med, samt ett grymt grafikkort. Tror ni priserna på de här sakerna kan komma att sjunka mycket på säg ca 3-5 månader? För isf är det ju ganska mer lönt att avvakta kanske och köpa datorn då istället?
EDIT: På jakt efter en dator där jag köper delar separat. Har redan ett chassi med för den delen som borde gå finfint att använda.
Mr.Cosybear
2011-05-16, 11:29
Jag är på jakt efter en ny rejäl speldator (10k-15k). Egentligen räcker det att jag köper datorn till den 11.11.11, så är ju nästan ett halvår till dess. Vill iaf ha en ssd-disk, sandy bridge verkar ju bra med, samt ett grymt grafikkort. Tror ni priserna på de här sakerna kan komma att sjunka mycket på säg ca 3-5 månader? För isf är det ju ganska mer lönt att avvakta kanske och köpa datorn då istället?
EDIT: På jakt efter en dator där jag köper delar separat. Har redan ett chassi med för den delen som borde gå finfint att använda.
Det är nästan alltid lönt att avvakta. Nu kan jag inte allt i huvudet om vad olika tillverkare ska presentera för ny teknik och annat de närmaste månaderna/hösten men något lär presenteras som resulterar i nya produkter eller sänkta priser på någon/ra produkter. Så kan du avvakta så ska du göra det :)
Akerhage
2011-05-16, 11:55
Det är nästan alltid lönt att avvakta. Nu kan jag inte allt i huvudet om vad olika tillverkare ska presentera för ny teknik och annat de närmaste månaderna/hösten men något lär presenteras som resulterar i nya produkter eller sänkta priser på någon/ra produkter. Så kan du avvakta så ska du göra det :)
Låter fint det! Tänkte på det med sandy bridge bland annat, såg att AMD också tagit fram något likvärdigt. De här i7proccessorerna, är det sandy bridge, eller är det snäppet innan?
King Grub
2011-05-16, 12:05
Både Sandy Bridge och generationen före är Core i7.
Akerhage
2011-05-16, 19:08
Okay, då vet jag det, är amd snabbare med vad de nu har i jämförelse?
Mr.Cosybear
2011-05-16, 19:50
Okay, då vet jag det, är amd snabbare med vad de nu har i jämförelse?
Ser man på det utifrån prestanda per krona skulle jag säga att dem ligger på ungefär samma nivå. Intel presterar något bättre i spel medan AMD i övrigt. AMD lite billigare, Intel lite dyrare. Jag föredrar AMD pga att man kan spara några hundralappar.
Men ser man på det i det stora hela så är det nog Intel som är snäppet vassare prestandamässigt.
Akerhage
2011-05-16, 19:54
thanks! Kan hända jag frågar då om lite köpetips här snart =)
Pepparkakssmurfen
2011-05-18, 13:00
Om mitt trådlösakort i datorn är ett 802.11n,kan jag då köpa en "n-router" (Upp till 300Mbps trådlöst) och kunna tanka ner/upp i maxhastighet(har 100/10)?
Mr.Cosybear
2011-05-18, 13:14
Om mitt trådlösakort i datorn är ett 802.11n,kan jag då köpa en "n-router" (Upp till 300Mbps trådlöst) och kunna tanka ner/upp i maxhastighet(har 100/10)?
Kan och kan, teoretiskt sett ja. Sen praktiskt sett får du läsa dig till vilka som är bättre än andra. Glöm heller inte att även ditt nätverkskort avgör överföringshastigheten.
astrodog
2011-05-18, 21:41
Knappast troligt... om man säger så... Du kan dela med 10 och sen vara glad ifall du ens har någon koppling hälften av tiden.
Akerhage
2011-05-19, 13:35
Kommer förmodligen fråga på en del ang mitt datorköp (moderator kanske vill att jag isf gör en egen tråd?)....har kollat runt lite ang grafikkort nu och sett att man väljer att köra dubbla kort nu. SLI(Nvidia) eller Crossfire. Jag har en tv (lcd 32"). Där jag såg att det rekommenderades att köra just detta för så stor skärm bland annat?
King Grub
2011-05-19, 14:03
Det handlar inte om storleken på skärmen utan om upplösningen. Din TV visar antagligen 1920x1080? Då är det låg upplösning, inte hög, och ett bra grafikkort räcker mer än väl för att driva den. Skaffar du däremot en riktig bra datorskärm som klarar 2560x1600 eller liknande däremot blir det svettigt för ett grafikkort.
Akerhage
2011-05-19, 14:11
Okay, ja men då känns det kanske lite onödigt. Räcker nog för min del med ett kort för tillfället. För har inga planer på ny tv och den är hd ready bara, så har kanske inte ens den upplösningen då. Radeon HD 6970 eller Geforce GTX 580 verkar ju funka bra då kanske. De bör ju vara hyfsat framtidssäkra. Fast kanske hinner komma nytt innan oktober/november med.
edit. har ju ett stort chassi, antar att det duger fint. Skall kolla vad för modell det är och posta här med. Så sparar man ju dryga 500-lappen bara där kanske. Men det är ju kanske så att man skall byta upp sig chassimässigt också? Vet jag har någon extra stor processorfläkt som kanske kan sparas med. Eller känns det som att det är lika bra att köpa allt nytt?
Är det någon som har koll på vilka svårigheter och risker det finns med att plocka isär en skärm? Lite av en "hur lång är ett snöre"-fråga, men kanske finns det nån som gjort det och kan berätta om hur svårt det var.
Jag får ibland små störningar i bilden och vet inte riktigt om det beror på grafikkortet eller skärmen. Med tanke på att skärmen har ventilationshål på ovansidan kan man dock anta att det finns helt ohemula mängder damm i den. Funderar därför på att öppna den och blåsa rent. Enda problemet är väl att jag inte direkt har råd att ha sönder den...
Akerhage
2011-05-20, 06:05
inte lättare att isf först bara testa ett annat grafikkort och kolla om det är felet? :p
Mr.Cosybear
2011-05-20, 06:29
Är det någon som har koll på vilka svårigheter och risker det finns med att plocka isär en skärm? Lite av en "hur lång är ett snöre"-fråga, men kanske finns det nån som gjort det och kan berätta om hur svårt det var.
Jag får ibland små störningar i bilden och vet inte riktigt om det beror på grafikkortet eller skärmen. Med tanke på att skärmen har ventilationshål på ovansidan kan man dock anta att det finns helt ohemula mängder damm i den. Funderar därför på att öppna den och blåsa rent. Enda problemet är väl att jag inte direkt har råd att ha sönder den...
Risken är väl att du förstör den, statisk elektricitet är väl den största risken om du inte är försiktig. Kolla så ingen kabel glappar, skulle kunna vara det som orsakar störningar.
Men öppna och blåsa rent borde inte vara några problem.
hahavaffan
2011-05-20, 06:33
Jag får ibland små störningar i bilden och vet inte riktigt om det beror på grafikkortet eller skärmen. Med tanke på att skärmen har ventilationshål på ovansidan kan man dock anta att det finns helt ohemula mängder damm i den. Funderar därför på att öppna den och blåsa rent. Enda problemet är väl att jag inte direkt har råd att ha sönder den...Jag har sedan barnsben (enligt mina föräldrar) levt efter filosofin att allting kan plockas isär och sättas ihop. En datorskärm borde inte vara ett undantag, imho. Men är det endast dammborttagning du tänkt göra, så tycker jag du kan börja med att köpa luft på burk och kanske få låna Yankees dammsugare. Om det inte bildats allt för stora råttor inne i skärmen borde det mesta gå att blåsa loss genom ventilationshålen och sen sugas väck. Men som sagt, annars är mer eller mindre allting gjort för att kunna plockas isär :naughty:
Mr.Cosybear
2011-05-20, 07:57
Jag har sedan barnsben (enligt mina föräldrar) levt efter filosofin att allting kan plockas isär och sättas ihop. En datorskärm borde inte vara ett undantag, imho. Men är det endast dammborttagning du tänkt göra, så tycker jag du kan börja med att köpa luft på burk och kanske få låna Yankees dammsugare. Om det inte bildats allt för stora råttor inne i skärmen borde det mesta gå att blåsa loss genom ventilationshålen och sen sugas väck. Men som sagt, annars är mer eller mindre allting gjort för att kunna plockas isär :naughty:
Damsuga + elektronik = bad stuffs, även om det är en plastbit med små hål man suger igenom så skulle jag inte göra det pga lilla risken för statisk elektricitet. Kör hårfön istället :)
hahavaffan
2011-05-20, 08:06
Damsuga + elektronik = bad stuffs, även om det är en plastbit med små hål man suger igenom så skulle jag inte göra det pga lilla risken för statisk elektricitet. Kör hårfön istället :)Det sägs det ja, men jag har dammsugit alla mina datorer under 10 år utan minsta problem. Några gånger har jag dammsugit direkt på kretskorten, :thumbup:
olander08
2011-05-20, 08:14
Det sägs det ja, men jag har dammsugit alla mina datorer under 10 år utan minsta problem. Några gånger har jag dammsugit direkt på kretskorten, :thumbup:
Det mest idiotiska tipset jag läst på ett forum. Fortsätt med det du :thumbup: men försök inte förmedla din idiotmetod till andra.
hahavaffan
2011-05-20, 08:21
Det mest idiotiska tipset jag läst på ett forum. Fortsätt med det du :thumbup: men försök inte förmedla din idiotmetod till andra.Tips? Vad syftar du på? Att dammsuga sin skärm och dator utvändigt?
Jag chansar också med att använda dammsugaren i datorn. Ser däremot till att vara en hyffsad bit ifrån kretskorten.
Jag har sedan barnsben (enligt mina föräldrar) levt efter filosofin att allting kan plockas isär och sättas ihop. En datorskärm borde inte vara ett undantag, imho. Men är det endast dammborttagning du tänkt göra, så tycker jag du kan börja med att köpa luft på burk och kanske få låna Yankees dammsugare. Om det inte bildats allt för stora råttor inne i skärmen borde det mesta gå att blåsa loss genom ventilationshålen och sen sugas väck. Men som sagt, annars är mer eller mindre allting gjort för att kunna plockas isär :naughty:
Jag brukar vara bra på att plocka isär saker. Ibland även sätta ihop dem. Hur väl de fungerar efter jag satt ihop dem är dock lite mer osäkert. Det jag är mest orolig för att själva panelen. Vet inte hur tåliga de är.
Tyvärr går det inte att komma åt nåt genom ventilationshålen, så dammsugning den vägen hjälper inte.
Grafikkortet har iaf rengjorts från ett fint lager damm. Får se om det gör någon skillnad. Svårt att avgöra egentligen. Problemet är så litet att man bara ibland reagerar i stil med "vadvardetdärförnågot!?".
Det sägs det ja, men jag har dammsugit alla mina datorer under 10 år utan minsta problem. Några gånger har jag dammsugit direkt på kretskorten, :thumbup:
Samma här. Visst, jag undviker gärna att komma i närheten av vissa delar, men annars så...
Akerhage
2011-05-20, 10:31
Har börjat pilla på ett alternativ nu till datorköpet...delar skall köpas från komplett och inet. Har nu valt i5-processorn istället för i7 pga av tips från andra forum. Har även hittat ett bra grafikkort som är ett demokort till reducerat pris, men var samma kort jag ville ha. Kommer inte satsa på crossfire/sli just nu men har iaf möjlighet sen att trycka in ett extra gtx 580 i framtiden. Har en bild här på konfigurationen. Hade gärna velat ha synpunkter på den!
http://i630.photobucket.com/albums/uu23/Akerhage/dator.jpg
Sedan uppdateringen till Firefox v4 kan jag inte längre skriva webbsidans namn utan toppdomänen för att ta mig dit. Förut kunde jag skriva exempelvis "blocket" + Enter men nu tar den mig till google som söker efter ordet blocket.
Någon som vet hur det kan ordnas? Spänks!
Mr.Cosybear
2011-05-20, 16:44
Har börjat pilla på ett alternativ nu till datorköpet...delar skall köpas från komplett och inet. Har nu valt i5-processorn istället för i7 pga av tips från andra forum. Har även hittat ett bra grafikkort som är ett demokort till reducerat pris, men var samma kort jag ville ha. Kommer inte satsa på crossfire/sli just nu men har iaf möjlighet sen att trycka in ett extra gtx 580 i framtiden. Har en bild här på konfigurationen. Hade gärna velat ha synpunkter på den!
http://i630.photobucket.com/albums/uu23/Akerhage/dator.jpg
Så du ska inte vänta med köp utan du ska köpa nu?
Sedan uppdateringen till Firefox v4 kan jag inte längre skriva webbsidans namn utan toppdomänen för att ta mig dit. Förut kunde jag skriva exempelvis "blocket" + Enter men nu tar den mig till google som söker efter ordet blocket.
Någon som vet hur det kan ordnas? Spänks!
Dem har tagit bort "inaktiverat" googles 'im feeling lucky' funktion i FF4 ser det ut som. För att fixa det så kan du i addressfältet skriva about:config
sedan i filterrutan längst upp skriva keyword.url, dubbelklicka på den raden som kommer upp och skriv in följande i värde utan fnuttarna (forumet vill göra om det till en förkortad länk...) "http://www.google.com/search?sourceid=navclient&gfns=1&q="
Sen ska det fungera, du behöver inte starta om något :)
Akerhage
2011-05-20, 18:18
@ Mr. Cosybear.
Ja va fan, det var ju lite mer roliga spel nu, the witcher 2 bland annat, så var det så skoj att sitta och leta datorprylar nu så blev jag sugen på att slå till. Tänkte att va fan, jag förlorar kanske några hundringar typ och lite prestanda, men då får jag ju datorn tidigare =)
Om du har synpunkter så ser det ut såhär nu, vilket känns som det är klart.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/457592/2011-05-20
+
ZOTAC GeForce GTX 580 1536MB -Demo1
Intel Core? i5 Quad Processor i5-2500K
Noctua NH-D14 CPU Kylare
Corsair AX 850W PSU
King Grub
2011-05-20, 18:21
Finns det någon anledning till i5-valet?
When you opt to step down to the Core i5 2500 then you'll forfeit on hyper-threading, get 2MB less L3 cache and the core clock goes down 100 MHz. It will save you some money alright, but the performance decrease is very much noticeable and measurable.
http://www.guru3d.com/article/core-i5-2500k-and-core-i7-2600k-review/23
Akerhage
2011-05-20, 18:42
jag hade ju tänkt i7, men har blivit övertalad på lite forum att i5 var lika bra att satsa på med det syftet jag har, spel och fotoredigering typ. Så blev helt enkelt övertalad. Och jag hade svårt för valet, men tog det tillslut.
Finns det någon anledning till i5-valet?
http://www.guru3d.com/article/core-i5-2500k-and-core-i7-2600k-review/23 Använder man inte program som drar nytta av >4 trådar så är i7:an ett rätt dumt val förutsatt spel är prio #1. Den prestandavinsten hoppet till i7 2600k ger är inte i närheten av lika stor jämfört med (ett) bättre grafikkort.
Mr.Cosybear
2011-05-20, 18:54
King Grub kom med en bra fråga där men så som jag tänker så skulle jag personligen hellre lägga dem extra pengarna som en i7 innebär på ett bättre grafikkort, HD6990. Det grafikkortet innebär ca 10-20fps mer än det grafikkort du har nu och det är något vassare än nvidias 590gtx som ligger i samma prisområde. Den prestandaökningen är jag väldigt tveksam till om du kommer märka av med en i7 vs en i5 (snackar nu främst om hög/normalhög upplösning då skillnaden mellan processorerna verkar vara mest märkbar vid lägre upplösningar/inställningar)
Akerhage
2011-05-20, 18:58
@ Mr. Cosybear. Har redan beställt det GTX 580, så inget där jag byter nu, och tänkte att jag i framtiden då kan köra sli med ett till sådant kort kankse. Nu fungerar det ju för mitt syfte. Men annars är det inget mer som behövs/saknas/känns onödigt?
Mr.Cosybear
2011-05-20, 19:06
@ Mr. Cosybear. Har redan beställt det GTX 580, så inget där jag byter nu, och tänkte att jag i framtiden då kan köra sli med ett till sådant kort kankse. Nu fungerar det ju för mitt syfte. Men annars är det inget mer som behövs/saknas/känns onödigt?
Ah ok, ja vad jag ser så saknar du två fläktar till, finns plats för två till nämligen... ;) Annars ser det väl bra ut skulle jag säga.
Akerhage
2011-05-20, 19:08
Ah ok, ja vad jag ser så saknar du två fläktar till, finns plats för två till nämligen... ;) Annars ser det väl bra ut skulle jag säga.
jo, men behöver jag verkligen mer fläktar? Kommer ju ha 4st nu + CPUkylaren....bör väl räcka??
Mr.Cosybear
2011-05-20, 19:10
jo, men behöver jag verkligen mer fläktar? Kommer ju ha 4st nu + CPUkylaren....bör väl räcka??
Haha nej jag skämtade bara, det kommer nog blåsa tillräckligt många virvelvindar där :)
Akerhage
2011-05-20, 19:15
jag anade ironi där, men svårt att avgöra på ett forum, haha
jag hade ju tänkt i7, men har blivit övertalad på lite forum att i5 var lika bra att satsa på med det syftet jag har, spel och fotoredigering typ. Så blev helt enkelt övertalad. Och jag hade svårt för valet, men tog det tillslut.
Om du inte har panik och måste köpa något just nu så vänta in kommande FX serien från AMD, bättre pris/prestanda blir det troligen inte.
En tillverkare som Intel skulle jag inte köpa en CPU från, varför stödja en tillverkare som inte står bakom kunderna ?
http://www.techdirt.com/articles/20110107/10153912573/intel-claims-drmd-chip-is-not-drm-its-just-copy-protection.shtml
http://boingboing.net/2010/09/19/intel-drm-a-crippled.html
Så du ska inte vänta med köp utan du ska köpa nu?
Dem har tagit bort "inaktiverat" googles 'im feeling lucky' funktion i FF4 ser det ut som. För att fixa det så kan du i addressfältet skriva about:config
sedan i filterrutan längst upp skriva keyword.url, dubbelklicka på den raden som kommer upp och skriv in följande i värde utan fnuttarna (forumet vill göra om det till en förkortad länk...) "http://www.google.com/search?sourceid=navclient&gfns=1&q="
Sen ska det fungera, du behöver inte starta om något :)
Tack så mycket! Nu fungerar det :D Mycket skönare nu när man inte behöver tänka på vilken toppdomän som används.
Hej gott folk!
Kan ngn ge ngt bra tips på hur man kan få till att kunna prata med sina medspelare genom mic i StarCraft 2?
Jag och mina polare har stora problem med att få till konversationer med hjälp av spelets egna inställningar. Vi har ett gäng olika problem, allt från att halva meningar försvinner till jag hör mig själv prata i mina egna hörlurar. Har försökt få ordning på det men lyckas inte.
Därför funderar jag på att testa ngt fristående program som kanske är enklare och funkar bättre. Har testat Ventrilo men misslyckas med att dra igång en server trots flera googlingar så det jag undrar över är om det finns ngt vettig och framförallt enkelt alternativ som jag och mina datornnobs till polare kan använda oss av?
Hej gott folk!
Kan ngn ge ngt bra tips på hur man kan få till att kunna prata med sina medspelare genom mic i StarCraft 2?
Jag och mina polare har stora problem med att få till konversationer med hjälp av spelets egna inställningar. Vi har ett gäng olika problem, allt från att halva meningar försvinner till jag hör mig själv prata i mina egna hörlurar. Har försökt få ordning på det men lyckas inte.
Därför funderar jag på att testa ngt fristående program som kanske är enklare och funkar bättre. Har testat Ventrilo men misslyckas med att dra igång en server trots flera googlingar så det jag undrar över är om det finns ngt vettig och framförallt enkelt alternativ som jag och mina datornnobs till polare kan använda oss av?
Jag skulle föreslå Mumble. Överlägsen ljudkvalité plus snabbast latency.
Jag skulle föreslå Mumble. Överlägsen ljudkvalité plus snabbast latency.
Tack för tipset! Kan du säga om det är "enkelt" att installera och få att funka?
Jag har ett skumt problem med Youtube i Firefox 4. Själva laddningsbaren (bar på engelska :)) visar inte hur mycket av klippet som har laddats, utan är alltid fylld oavsett hur snabbt eller långsamt klippet verkar ladda. Har testat inaktivera alla firefox addons, hjälpte inte. Funkar fint i Internet Explorer.
Jag menar alltså den röda listen ovanför play-knappen, volymkontrollen osv.
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4ddc07cc0fa99_Untitled.png
Aha!
Rensa cookies och allt sånt löste problemet.
Har problem med min processorkylare (original) till min Intel i5 core 760 processor... 2.8 ghz... Pushpinshelvete och nu efter en flytt så var tempen uppe på 60-70 motför tidigare 30-40 grader vilket ledde till att datorn stängde av sig själv typ. Jag skruvade upp chassit och konstaterade en del damm på skiten, tog upp och försökte blåsa bort det mesta, men sedan fick jag inte tillbaka jävelskapet och nu är 2 av 4 pushpins sneda... Så det är inte ens nära att de går i hålen i moderkortet. Förbannade helvete.
Så - jag är ute efter en ny fläkt/kylare till min fina processor... Är det någon som kan rekommendera något som passar till min processor? Moderkortet är ASUS P7P55D LE. LGA 1156 socket. Chassit är något billigt Arctic midtower.... Någon som har något bra tips?
Antec Sonata III 500 W är chassit.
Mr.Cosybear
2011-05-26, 18:35
Har problem med min processorkylare (original) till min Intel i5 core 760 processor... 2.8 ghz... Pushpinshelvete och nu efter en flytt så var tempen uppe på 60-70 motför tidigare 30-40 grader vilket ledde till att datorn stängde av sig själv typ. Jag skruvade upp chassit och konstaterade en del damm på skiten, tog upp och försökte blåsa bort det mesta, men sedan fick jag inte tillbaka jävelskapet och nu är 2 av 4 pushpins sneda... Så det är inte ens nära att de går i hålen i moderkortet. Förbannade helvete.
Så - jag är ute efter en ny fläkt/kylare till min fina processor... Är det någon som kan rekommendera något som passar till min processor? Moderkortet är ASUS P7P55D LE. LGA 1156 socket. Chassit är något billigt Arctic midtower.... Någon som har något bra tips?
Antec Sonata III 500 W är chassit.
Favoriten, kyler fruktansvärt bra och är knäpptyst
Noctua NH-U12P
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=496004
Byt ut siffran 12 till 14 eller 9 så får du dyrare eller billigare varianter. 12=120mm, 14=140mm 9=90mmfläkt beroende på hur snål du vill vara :)
Tack :) ska kolla hur det ser ut med utrymmet... Gäller ju att den får plats också!
Edit. Det är alltså kris, behöver beställa den ikväll och den där fanns ej i lager...
Nu när sommarn börjar vankas så skulle jag behöva ett mobilt bredband då jag kommer bo någon annan stans än min lägenhet i 3 månader.
Antar att kanske fler är i liknande sitation med sommarhus och allt vad det kan vara. Jag undrar helt enkelt om någon ha några bra tips på mobilt bredband som är hyffsat snabbt och som inte har en bindningstid över 3 månader. Någon som kör något liknande?
pz
Akerhage
2011-05-28, 10:55
Nu är min dator levererad och jag har satt ihop alla delar med lite problem på vägen (som vanligt)...glömde 8pins-kabeln ena gången bland annat och lite andra felkopplingar osv. Men nu snurrar den och allt fungerar kanoners, förrutom en fläkt som surrar extremt mycket, så hoppas jag kan få byta den o inte behöva köpa en ny.
Nåväl, lite frågor då som kommer med en ny dator:
* SSD-disken, behöver jag ställa in ngt extra i bios för den?
* SSD-disken, hur är det här med att installera/avinstallera/formatera/ta bort filer, flytta plats på filer etc. Är detta något man skall försöka undvika göra för mycket? Eller funkar det som en vanlig hdd med sådant? Så den inte tappar i prestanda över sådant här? Hörde det fanns ngt annat sätt som inte var formatering med ngt liknande?
* Överklocka, aldrig gjort, men hittat en bra guide, men satsar på 4.7Ghz iaf, så återkommer jag här med hur det gick!
Mr.Cosybear
2011-05-28, 11:15
Nu är min dator levererad och jag har satt ihop alla delar med lite problem på vägen (som vanligt)...glömde 8pins-kabeln ena gången bland annat och lite andra felkopplingar osv. Men nu snurrar den och allt fungerar kanoners, förrutom en fläkt som surrar extremt mycket, så hoppas jag kan få byta den o inte behöva köpa en ny.
Nåväl, lite frågor då som kommer med en ny dator:
* SSD-disken, behöver jag ställa in ngt extra i bios för den?
* SSD-disken, hur är det här med att installera/avinstallera/formatera/ta bort filer, flytta plats på filer etc. Är detta något man skall försöka undvika göra för mycket? Eller funkar det som en vanlig hdd med sådant? Så den inte tappar i prestanda över sådant här? Hörde det fanns ngt annat sätt som inte var formatering med ngt liknande?
* Överklocka, aldrig gjort, men hittat en bra guide, men satsar på 4.7Ghz iaf, så återkommer jag här med hur det gick!
Angående SSD-disken så gjorde Grub en fin lång lista på olika saker man kunde göra om jag inte minns fel några sidor bak som du kan börja titta på.
Angående överklockning så är det inte något speciellt egentligen förutom att man sliter lite extra på komponenter. Vägrar datorn sen starta är det bara köra en reset cmos så löser det sig. BIOSen idag är ju extremt överklocksvänliga och många tillverkare har ju sådana ubermodes som bara är att sätta och vips så har du överklockat rubbet.
Akerhage
2011-05-28, 11:34
japp, har testat auto, tror den kom upp i 4.5 då. Men antar det är bättre kanske att göra det manuellt för att kräma ur det sista samt få lite bättre koll på cpu voltage så den inte blir för mycket?
Ska kika tillbaks om jag hittar den där listan, tackar!
King Grub
2011-05-28, 11:53
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5023680&postcount=7286
Du skall inte behöva ändra något i BIOS, förutom att ställa in att diskarna skall köras under AHCI. Det skall göras innan Windows installeras första gången. Det går även att göra efteråt, men är krångel http://www.sevenforums.com/tutorials/61869-ahci-enable-windows-7-vista.html
Moderna SSD har en funktion som heter TRIM, som upprätthåller prestandan automatiskt utan att du behöver göra något.
Efter att du ändrat inställningarna efter listan ovan, kan du behandla SSDn som vilken hårddisk som helst, men onödiga installeringar och avinstalleringar kan du undvika. Installera program du använder ofta på SSDn, men använd en mekanisk hårddisk till att lagra filer på.
Behöver du installera om operativsystemet någon gång gör du det som vanligt. Boota med Windows-DVDn och välj Quick Format på SSDn. Windows 7 justerar allt automatiskt.
Akerhage
2011-05-28, 12:07
Tack för det, har installerat windows, men ska byta till win 7 professional 64bit istället för det jag har nu. Så måste tyvärr installera om windows. Men skall kika på BIOS ifall jag ska ändra till AHCI. Dock får jag ju göra detta nu då efter jag redan installerat windows för första gången, var ju synd jag inte såg det tidigare.
Akerhage
2011-05-28, 12:36
En fråga då, skall jag göra installationen av windows först nu då? Alltså så jag får rätt version, och sedan göra alla de här inställningarna, samt ändra till AHCI?
Eller ska jag ändra och fixa AHCI nu, sen installera om och göra de där andra inställningarna i regedit osv?
King Grub
2011-05-28, 12:51
AHCI först. Det gör man innan man installerar Windows. Gör det just innan du skall till att installera om Windows, innan du stoppar in Windows-DVDn.
Akerhage
2011-05-28, 13:10
thanks m8!
Argh! Har köpt en ny bluetooth-mus vid namn Razer Orochi, för ca 800 kronor. Givetvis visade det sig att jag inte hade inbyggd bluetooth i min dator, så jag köpte en bluetooth-adapter (http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2037418) och kopplade in den i datorn. Det går att koppla musen utan problem men efter varje omstart på datorn så vill inte musen fungera längre. Det går inte ens att ta bort enheten från "Bluetooth-enheter" i kontrollpanelen. Därför vill den inte kopplas om på nytt. Vad ska jag göra? :confused:
Operativsystemet på datorn är Windows Vista 64 bit, om det underlättar.
Har problem med min stationära dator. Mekade lite med drivrutiner innan och försökte uppdatera dem. Efter det så tar det år och dagar att starta. Ibland startar den inte alls utan fastnar i "Starting Windows" och man får starta om datorn. När jag skulle starta den imorse var den extremt seg och har fortfarande inte kommit förbi "Starting Windows" i skrivandets stund. Stänger man av den på "ström knappen" startar den upp och går in i "reparation av drivrutin - läge". Tänkte formatera om datorn idag för jag har tröttnat på att den är så seg men har lite skolarbeten som jag måste föra över till den bärbara. Typisk att det ska hända just idag. Förslag på hur jag ska gå till väga?
Har problem med min stationära dator. Mekade lite med drivrutiner innan och försökte uppdatera dem. Efter det så tar det år och dagar att starta. Ibland startar den inte alls utan fastnar i "Starting Windows" och man får starta om datorn. När jag skulle starta den imorse var den extremt seg och har fortfarande inte kommit förbi "Starting Windows" i skrivandets stund. Stänger man av den på "ström knappen" startar den upp och går in i "reparation av drivrutin - läge". Tänkte formatera om datorn idag för jag har tröttnat på att den är så seg men har lite skolarbeten som jag måste föra över till den bärbara. Typisk att det ska hända just idag. Förslag på hur jag ska gå till väga?
Den gav med sig tillslut :hbang:
Grapeman
2011-05-31, 22:25
Har problem med att min C:-partition har blivit smetfull med tiden, trots att jag inte har något på den mer eller mindre.
Ifall jag markerar alla mappar i C: så kommer det upp i ~25 gb, partitionen är på 58. (dolda filer och liknande tillkommer väl, men ändå). Har blivit fullt med tiden och vartefter jag browsar runt på t.ex. Kolozzeum så fylls de sista mb'en upp, sux.
Har rensat upp lite och tömt webbläsaren och liknande, men problemet är återkommande. :/
astrodog
2011-05-31, 22:55
Har problem med att min C:-partition har blivit smetfull med tiden, trots att jag inte har något på den mer eller mindre.
Ifall jag markerar alla mappar i C: så kommer det upp i ~25 gb, partitionen är på 58. (dolda filer och liknande tillkommer väl, men ändå). Har blivit fullt med tiden och vartefter jag browsar runt på t.ex. Kolozzeum så fylls de sista mb'en upp, sux.
Har rensat upp lite och tömt webbläsaren och liknande, men problemet är återkommande. :/
System restore points?
Grapeman
2011-06-01, 08:19
System restore points?
? (nub)
Har en bärbar HP som är tre år gammal. Den är så seg nu att jag ofta har problem att skriva på den. Jag får trycka flera ggr på samma tangent innan den registrerar tryckningen. Den susar hela tiden så det känns som den jobbar för högtryck konstant. Vad ska jag göra för att snabba upp den?
King Grub
2011-06-01, 11:56
Se till att få bort dammet i den. Antagligen är den så igendammad att fläkten/fläktarna får kämpa bara för att snurra, och processorn klockar ner sig för att skydda sig mot överhettning.
King Grub
2011-06-01, 11:56
? (nub)
Systemåterställning.
Beethoven
2011-06-01, 11:58
Det här är väl mer en elektronikfråga men jag frågar ändå:
Mitt kabelmodem var dött i morse. När jag provade med annan nätdel så fungerar allt som det ska. Men den fungerande nätdelen har inte samma ampere som den trasiga som tillhör modemet.
Volten är samma (12) ampere är 1 istället för 2.5. Kan mitt modem gå sönder om jag använder den med lägre ampere och isåfall hur stor är risken?
Beethoven
2011-06-01, 12:00
Verkar inte så säkert nej, kopplar ut den nu.
astrodog
2011-06-01, 23:58
Det här är väl mer en elektronikfråga men jag frågar ändå:
Mitt kabelmodem var dött i morse. När jag provade med annan nätdel så fungerar allt som det ska. Men den fungerande nätdelen har inte samma ampere som den trasiga som tillhör modemet.
Volten är samma (12) ampere är 1 istället för 2.5. Kan mitt modem gå sönder om jag använder den med lägre ampere och isåfall hur stor är risken?
Verkar inte så säkert nej, kopplar ut den nu.
Kolla watten på kabelmodemet.
Ampereangivelsen är en max för nätdelen, det intressanta är alltså ifall den lyckas ge kabelmodemet vad den behöver.
P = U * I = 12 V * 1 A = 12 Watt i din svaga nätdels fall.
Ifall kabelmodemet är angivet för mer än 12 Watt så kan det bli problem, men knappast i form av att något börjar brinna eller går sönder.
Namehere
2011-06-02, 00:54
Tja!
Sitter med min nya dator, och fick massor med windows update, ca 70 st. Jag startade om datorn som det stod men kommer inte längre än helsvart skärm och ett vitt blippande understreck uppe i högra hörnet... det fastnar där aslänge, har startat om datorn också men den fastnar på samma ställe igen... vad ska jag göra?
Beethoven
2011-06-02, 01:28
Kolla watten på kabelmodemet.
Ampereangivelsen är en max för nätdelen, det intressanta är alltså ifall den lyckas ge kabelmodemet vad den behöver.
P = U * I = 12 V * 1 A = 12 Watt i din svaga nätdels fall.
Ifall kabelmodemet är angivet för mer än 12 Watt så kan det bli problem, men knappast i form av att något börjar brinna eller går sönder.
På kabelmodemet står det 12v 2.5A. Ingen watt angiven.
I manualen står det helt annorlunda, där står det att strömadaptern ska leverera 15V 1.2A max 15W. Konstigt. Manualen är amerikansk men det står att det gäller för alla regioner.
Hur som helst lånade jag en universaladapter som levererar 12v 1.7A och det har fungerat utan problem sen i eftermiddag.
Från vad jag läst på nätet lärde jag mig att nätdelen bli överhettad och gå sönder ifall man använder en som inte kan leverera nog, men modemet verkar säkert.
Tack för din post.
Har en bärbar HP som är tre år gammal. Den är så seg nu att jag ofta har problem att skriva på den. Jag får trycka flera ggr på samma tangent innan den registrerar tryckningen. Den susar hela tiden så det känns som den jobbar för högtryck konstant. Vad ska jag göra för att snabba upp den?
Se till att få bort dammet i den. Antagligen är den så igendammad att fläkten/fläktarna får kämpa bara för att snurra, och processorn klockar ner sig för att skydda sig mot överhettning.
Dammsög bort dammet och nu är decibelnivån en tiondel mot innan.
Underbart med folk som kan sina grejer. Tack Grub! :hbang:
drakfelt
2011-06-02, 08:47
Vad tror ni om följande setup som jag tänkte klicka hem snart?
Flaskhalsar? förbättringar? (skall användas till så mycket som möjligt, dvs spel film kolo osv..)
MB: ASUS M4A87TD EVO, Socket-AM3
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=593889
CPU: AMD Phenom II X6 1100T Black Edition
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617631
RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 x 2 (= 8GB)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=491282
System HDD: Crucial m4 SSD 2,5" 64GB
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=630674
Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB GDDR5
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620247#info
Chassie, nät, kylning, optiska enheter= köper "billigt o bra"
Tja!
Köpte en LG W2363D 23" WIDE TFT 120HZ och fick hem den idag, får dock problem när jag stoppar in min HDMI-kabel i grafikkortet (ATI Radeon HD 5770)... Då blir liksom bakgrundsbilden lite större och alla ikoner försvinner... Kan inte göra någonting då, ej heller kommandon som CTRL+ALT+DEL fungerar. Testat både med 120, 100 och 60 hz. Spelar ingen roll. Testat med DVI-D kabeln i bägge uttagen på grafikkortet också... Ingen skillnad. Vad är problemet? Vill ju fortfarande kunna streama från datorn till TVn fastän jag köpt en ny skärm.
Stort tack på förhand till alla ni kunniga därute, själv är jag för novis för att klara av detta.
Mvh
Tja!
Köpte en LG W2363D 23" WIDE TFT 120HZ och fick hem den idag, får dock problem när jag stoppar in min HDMI-kabel i grafikkortet (ATI Radeon HD 5770)... Då blir liksom bakgrundsbilden lite större och alla ikoner försvinner... Kan inte göra någonting då, ej heller kommandon som CTRL+ALT+DEL fungerar. Testat både med 120, 100 och 60 hz. Spelar ingen roll. Testat med DVI-D kabeln i bägge uttagen på grafikkortet också... Ingen skillnad. Vad är problemet? Vill ju fortfarande kunna streama från datorn till TVn fastän jag köpt en ny skärm.
Stort tack på förhand till alla ni kunniga därute, själv är jag för novis för att klara av detta.
Mvh
Provat ändra upplösningen på datorn?
Provat ändra upplösningen på datorn?
Japp, testat olika upplösningar och det var tyvärr ingen skillnad.
Den hade blivit sekundär och TVn primär. Ändrade på detta och har nu motsatt problem... tips?
King Grub
2011-06-02, 22:35
Prova disabla den sekundära skärmen, stäng av den manuellt och koppla ur sladden mellan datorn och TVn. Starta om datorn. Koppla sedan in den igen, starta TVn och klona skärmen eller vad det är du brukar göra.
Prova disabla den sekundära skärmen, stäng av den manuellt och koppla ur sladden mellan datorn och TVn. Starta om datorn. Koppla sedan in den igen, starta TVn och klona skärmen eller vad det är du brukar göra.
Jag ändrade helt enkelt så att den primära skärmen speglade sig... Pinsam miss av mig. Med min gamla TFT-skärm så behövde jag inte pillra någonting utan det fungerade direkt, men nu fungerar det iaf. Tack för tipsen.
Tja boys!
Köpte en projektor i helgen. Kopplar in i datorn genom hdmi bilden kommer genom projektorn men det är röda "streck" där det är mörkt. Liknade när mitt gamla gkort gick sönder och allt blev rödare och rödare. På den vanliga skärmen är det inga problem alls. Där e bilden crisp.
Tänker nu, måste ja köpa nytt gkort eller kan det vara nätagget som inte pallar? Vet inte riktigt vad det är för agg (är inte hemma) men kortet är ett radeon HD 5700.
Flickvännens laptop funkar å streama igenom och den är ju betydligt klenare än min.
Dock råkade jag tappa vatten + diskmedel på hennes laptop.. Så nu måste jag fixa det också.. Grrr.
Har ni några idéer?
Tack!
Kanske en dum fråga men behöver lite hjälp för att komma i rätt riktning.
Har en trådlös netgear router som jag använder i min lägenhet, saken är den att det finns ju ethernet portar på den och från en sån går en sladd från min NAS (vilken sen delar ut som det ska på det trådlösan nätverket), jag har även en sladd till min HTPC.
Grejen är att jag skulle vilja köra trådat från routern till htpcn i allmänhet (för snabbare nedladning) och speciellt mellan NASen och HTPCn så att jag skulle kunna köra 1080p material direkt från NASen till HTPCn..
Men som det är nu så blir det två separata nätverk det trådade och det trådlösa och NASen pratar inte genom det trådade...
Så slutar med att jag sitter och surfar genom det trådlösa på min HTPC även fast jag har en sladd som går till routern, känns som det borde vara enkelt att lösa men jag fattar inte i vilken ände jag ska börja...
Det är så att jag sitter med Logitechs surround system 5:1 (x-540) som jag tycker fortfarande fungerar dugligt.. nu är det bara så att jag saknar en "hanterare" som kan identifiera vardera högtalare för sig där man kan ställa in ljudinställningar på respektive högtalare.
Vad jag söker är helt enkelt en mjukvara som tillåter mer avancerade inställningar på respektive högtalare och som klarar av att identifiera var och en av de 5 högtalarna som enskilda högtalare. (på soundchecken så låter både "bak" och "fram" när bara bak borde låta osv...
All hjälp uppskattas.
Så ser hanteraren ut. Jag vet inte hur eller när centern ska låta men den låter när höger fram, vänster fram, centern och subban spelar på testet. Alltså så fort en högtalare spelas med undantaget av de 2 bakre högtalarna.
http://img3.imageshack.us/img3/6980/bild1qq.jpg
Chrillee
2011-06-09, 21:10
Jag har precis formaterat mors dator och ska installera grafikkortsdrivrutinen, men det går inte direkt smärtfritt.
Jag får upp dessa två meddelanden vid installation, har provat 2 st drivisar.
275.33-desktop-winxp-32bit-english-whql = http://imageshack.us/photo/my-images/39/failsq.jpg/
258.96_desktop_winxp_32bit_english_whql = http://imageshack.us/photo/my-images/546/fail2.jpg/
Grafikkortet är ett gammalt GeForce 6600GT.
Idéer?
Akerhage
2011-06-10, 18:14
Har googlat lite och sett det finns adapter som man kan föra in i hdmi-uttaget så att man får ett dvi-uttag istället. Alltså hdmi-dvi-adapter bör det korrekta namnet vara. Jag har en dvi-hdmi-kabel endast och uttaget på min dator är hdmi eller vga endast. Fungerar det att sätta in en sådan här adapter i hdmiuttaget och koppla dvi-delen av sladden där och sedan hdmi i tv:n. Kommer det att fungera ljudmässigt då också? För vill ha både bild och ljud via kabeln. Tackar för svar =)
Spillde någon sorts äppel-juice på skrivbordet för några dagar sen men missade att det skvätt upp på datorskärmen & nu har skiten torkat..
Vad vågar man använda för att få bort det? vill inte riskera att förstöra ytan på skärmen med glasputs eller liknande.
Jag har en liten svart putsduk jag fick med en mac, kan man blöta den med vatten & gnugga utan att riskera repor eller flammig yta?
MasterChief
2011-06-11, 10:36
Spillde någon sorts äppel-juice på skrivbordet för några dagar sen men missade att det skvätt upp på datorskärmen & nu har skiten torkat..
Vad vågar man använda för att få bort det? vill inte riskera att förstöra ytan på skärmen med glasputs eller liknande.
Jag har en liten svart putsduk jag fick med en mac, kan man blöta den med vatten & gnugga utan att riskera repor eller flammig yta?
Glasputs skulle jag inte använda. Microfiberduk skulle jag köra. Eventuellt lite ljummet vatten med en mikroskopisk mängd diskmedel.
Glasputs skulle jag inte använda. Microfiberduk skulle jag köra. Eventuellt lite ljummet vatten med en mikroskopisk mängd diskmedel.
Tack, funkade bra!
Tips på bra program för att rädda filer från en trasig hårddisk?
Samt, tips på extern hårddisk som faktiskt går att använda? Det här är min andra WD-disk som kastat in handduken... Perfekt timing också. Den pajjade precis efter jag flyttat över viktiga saker för backup(hade tänkt att den sedan skulle få stå i bokhyllan tills jag fixat något bättre alternativ, men det fick man inte! Nä, jag är inte bitter!).
Är på jakt efter en 15" laptop. Kraven är väl egentligen bara att den utan problem spelar upp 720p, klarar av Photoshop och har HDMI-port.
Kan detta vara något?
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/ASLXRC402106/acer-aspire-15-6-barbar-dator-as5552g-p364g64
Inte köpt en, eller läst om, datormaskineri på säkert fem år så jag har ingen aning om något längre. :/
Har en gammal skräpdator jag tänkte använda.
Det enda den behöver klara av är att köra ett java fönster i en webläsare som visar film/bild från en övervakningskamera.
Datorns specs:
Pentium II MMX 440MHz
128MB ram
16MB Nvidia Riva TNT
Tips på något OS som inte kräver så mycket resurser och som klarar detta.
Krav:
1. Gratis.
2. Ska vara hyffsat enkelt att installera. Inget mystiskt OS som kräver en jäkla massa kodskrivande för att få igång grafikkort etc.
3. Inget krav, men plus om det går att formatera hårddisken och installera från usb sticka.
Har en gammal skräpdator jag tänkte använda.
Det enda den behöver klara av är att köra ett java fönster i en webläsare som visar film/bild från en övervakningskamera.
Datorns specs:
Pentium II MMX 440MHz
128MB ram
16MB Nvidia Riva TNT
Tips på något OS som inte kräver så mycket resurser och som klarar detta.
Krav:
1. Gratis.
2. Ska vara hyffsat enkelt att installera. Inget mystiskt OS som kräver en jäkla massa kodskrivande för att få igång grafikkort etc.
3. Inget krav, men plus om det går att formatera hårddisken och installera från usb sticka.
Kör ubuntu netbook edition. Du kan testa innan du installerar via jusst USB.
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download
scrolla till: 3 sen "show me how"
Kör ubuntu netbook edition. Du kan testa innan du installerar via jusst USB.
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download
scrolla till: 3 sen "show me how"
Tack, ska testa.
Ubuntu gick inte så bra.
Brände det på skiva och bootade upp. Får välja språk och väljer installera. Sen kommer det upp en Ubuntu 11.04 och laddings "lampor", sen händer det inget mer. Stått i 15 timmar nu så tiden tror jag inte det är :D
Chrillee
2011-06-14, 19:55
Jag har precis formaterat mors dator och ska installera grafikkortsdrivrutinen, men det går inte direkt smärtfritt.
Jag får upp dessa två meddelanden vid installation, har provat 2 st drivisar.
275.33-desktop-winxp-32bit-english-whql = http://imageshack.us/photo/my-images/39/failsq.jpg/
258.96_desktop_winxp_32bit_english_whql = http://imageshack.us/photo/my-images/546/fail2.jpg/
Grafikkortet är ett gammalt GeForce 6600GT.
Idéer?
Ingen som har någon input?
Chrillee
2011-06-14, 22:22
Ingen som har någon input?
Problem solved!
astrodog
2011-06-15, 06:57
Problem solved!
Berätta gärna hur!
Chrillee
2011-06-15, 19:10
Berätta gärna hur!
Jag uppdaterade Windows till SP3 och provade sedan igen att installera drivrutinen till grafikkortet, och då gick det helt plötsligt.
King Grub
2011-06-15, 19:15
SP2 har ju slutat stödjas av Microsoft för länge sedan. :P
Skall införskaffa en laptop för "ordinärt" datoranvändande (99% surf, vore trevligt om den kan spela upp film hyfsat också) och har förstått att Intels I-processorer är populära (alltså i3-i5 osv.).
Är dessa så bra att man kan avgränsa sitt sökande till datorer med just dom processorerna eller är det korkat? Tänkte mig en dator för 5000:- eller strax där under.
/Glen
Mr.Cosybear
2011-06-16, 10:21
Skall införskaffa en laptop för "ordinärt" datoranvändande (99% surf, vore trevligt om den kan spela upp film hyfsat också) och har förstått att Intels I-processorer är populära (alltså i3-i5 osv.).
Är dessa så bra att man kan avgränsa sitt sökande till datorer med just dom processorerna eller är det korkat? Tänkte mig en dator för 5000:- eller strax där under.
/Glen
Jag vill påstå att det endast är dem som gäller. Men det viktiga är att du sedan kollar vilka modeller de sedan i sin tur är, kan skilja en del i prestanda.
/Glen
Jag tycker det vore dumt att inte köpa en dator med en processor i i-serien nu.
Jag vill påstå att det endast är dem som gäller. Men det viktiga är att du sedan kollar vilka modeller de sedan i sin tur är, kan skilja en del i prestanda.
Jag tycker det vore dumt att inte köpa en dator med en processor i i-serien nu.
Utmärkt! Följdfrågan är då ifall man klarar sig med 5000:- som budget? Kollade prisjakt lite och såg att dom billigaste i3 kostade cirka 4000:- medan billigaste i5 startade på en bit över 5000:- (med reservation för att jag letade som en kratta). Vad mer än processorn är bra att kolla upp och vilken nivå vill man lägga sig på där tro? (alltså ram-minne etc.)
Tips på bra alternativ uppskattas också givetvis! :)
Mr.Cosybear
2011-06-16, 11:35
Utmärkt! Följdfrågan är då ifall man klarar sig med 5000:- som budget? Kollade prisjakt lite och såg att dom billigaste i3 kostade cirka 4000:- medan billigaste i5 startade på en bit över 5000:- (med reservation för att jag letade som en kratta). Vad mer än processorn är bra att kolla upp och vilken nivå vill man lägga sig på där tro? (alltså ram-minne etc.)
Tips på bra alternativ uppskattas också givetvis! :)
Ska du enbart surfa och inte spela något så skulle jag inte välja en bärbar dator med dedikerat grafikkort. De jag haft och de i familjen har i stort sett alltid haft sämre livslängd. Det logiska är ju att det troligen beror på att värmeutvecklingen är större.
Finns säkert någon som inte håller med om detta.
Ram är mer eller mindre skit samma, det man får idag som standard räcker(2gb<), viktigare att du går på processor. Ska du bara surfa skulle jag ta en i3, men sedan kolla vilken modell av i3an som är bäst inom din budget. Ibland kan nämligen en mycket sämre modell av i3an vara dyrare än en bättre.
Chrillee
2011-06-16, 22:21
SP2 har ju slutat stödjas av Microsoft för länge sedan. :P
Jag såg inget samband mellan SP3 och grafikkortsdrivrutinen, o andra sidan är jag inte så grym på datorer heller.
Nytt problem i alla fall;
Meddelande "Disc boot failure, insert system disk and press enter" vid uppstart.
Windows XP Pro, 767MB Ram, Geforce 6200LE, 2 separata HDD.
- Jag har valt HDD med Windows på som första bootsekvens.
- BIOS hittar båda HDD, så de fungerar.
- Har kollat efter eventuellt lösa kablar i datorn.
Idéer?
Postar här igen. Har fortfarande samma problem, får ibland blåskärm och har fått det ett bra tag nu!
Oftast blir det inte ens blåskärm utan bilden hänger sig, likaså ljudet tills jag stänger av/startar om datorn. Har bra kunskaper kring datorer men i detta fallet har jag ingen aning om var problemet kan ligga. Har testat att byta hårddiskar samt RAM och naturligtvis formatera. Efter att jag gör något av de ovan nämnda så håller datorn sig igång ett längre tag innan den hänger sig, men det händer ändå efter ett tag - 5-6 timmar senast. Why? :(
johanhej
2011-06-18, 07:05
Min dator stänger ibland sig när flash player går igång. Tror det är grafikkortet som överhettar. Har ett ATI Radeon 4800. Någon min samma problem som lyckats lösa detta?
Datorfan sjunger nog på sin sista visa.
astrodog
2011-06-18, 11:14
Postar här igen. Har fortfarande samma problem, får ibland blåskärm och har fått det ett bra tag nu!
Oftast blir det inte ens blåskärm utan bilden hänger sig, likaså ljudet tills jag stänger av/startar om datorn. Har bra kunskaper kring datorer men i detta fallet har jag ingen aning om var problemet kan ligga. Har testat att byta hårddiskar samt RAM och naturligtvis formatera. Efter att jag gör något av de ovan nämnda så håller datorn sig igång ett längre tag innan den hänger sig, men det händer ändå efter ett tag - 5-6 timmar senast. Why? :(
Se om du kan provocera fram det genom att jucka lite lätt på grejer i datorn. Kan ju vara glapp i något. Rejält hängningar utan blåskärm pekar lite på moderkort eller strömaggregat eller något viktigt som är löst kopplat där, t.ex. i PCI-slottarna. Har du inte kört memtest86 så gör det. Annars så testa om det är värmerelaterar, kör något tungt och lägg en extra filt över datorn ett litet slag.
Farsans dator hängde sig "randomly" och det löste sig när jag bytte plats på RAM-minnena.
Testa att dra ut stickorna och kör med bara en ett tag.
Installerade om datorn precis. installerade firefox och avast antivirus. Nu har jag fått en sjukt störigt grönt diagram överallt som visar något omdöme om de sidor jag besöker. Hur får man bort detta?
På min andra dator har jag också firefox och avast, men inte detta skräpet!
King Grub
2011-06-18, 13:27
Screenshot?
http://dl.dropbox.com/u/13249215/avast_webrep.jpg
Avast WebRep (https://support.avast.com/index.php?_m=knowledgebase&_a=viewarticle&kbarticleid=740)
http://dl.dropbox.com/u/13249215/avast_webrep.jpg
Avast WebRep (https://support.avast.com/index.php?_m=knowledgebase&_a=viewarticle&kbarticleid=740)
Tackar.
Varför lägger sig google chrome över startmenyn i windows?
Hur fixar jag det?
hur är det med tempen? Funkar fläkten som den ska? hade liknande symptom på en dator för länge sedan då var det moderkortet, kolla det om du kan.
Kan även vara grafikkortet om du uppgraderat drivisarna till det så testa att uppgradera igen.
Varför lägger sig google chrome över startmenyn i windows?
Hur fixar jag det?
verkar vara en bug. Några lösningar:
1 Tryck F11
2 tryck på windowstangenten
3 kolla inställningarna för aktivitetsfältet, rekommenderat att inte använda "dölj aktivitetsfältet automatiskt"
Ska köpa ett trådlöst nätverkskort. Någon som har erfarenhet och kan tipsa om ett bra. Snabbaste möjliga som är stabilt och med bra signal.
Skall användas till Win7 64
Någon som testat något av dessa och kan säga om de är bra?
http://www.dustinhome.se/pd_5010520669.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010099559.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010443864.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010333560.aspx
Gosti123
2011-06-19, 11:43
Vill kunna lira spel på högsta grafiknivån (eller nära inpå). Med den datorn jag har nu måste jag skära ner på grafiken som fasen för att det inte ska lagga sönder.
Detta har jag nu:
Windows vista (inte opti antagligen)
Tillverkare: Dell
Modell: Vostro 400
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8300 @ 2,83GHz 2.83GHz
Minne (RAM): 3.00 GB
Systemtyp: 32 bitars operativsystem
Grafikkort: NVIDIA GeForce 8800 GT
Tror ni det räcker med att köpa ett nytt grafikkort eller behöver jag byta ut hela skiten?
King Grub
2011-06-19, 11:50
Ett grafikkort av bättre klass hjälper säkert, men den processorn kommer att flaskhalsa alla bättre grafikkort, och du kommer inte att kunna spela nyaste spelen på högsta grafiknivå med den (om du inte använder en upplösning på 1280x1024 eller liknande kanske).
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core2+Duo+E8300+%40+2.83GHz
Den är rätt långt efter dagens processorer.
Gosti123
2011-06-19, 12:07
Okej. Jag har inte någon koll på vad som är bra med grafikkort eller processorer. Vet du om några processorer/grafikkort som är bra och inte kostar en förmögenhet?
Tack!
Edit: Såg att det stod prisvärdhet på processorer på den sidan du länkade. Grafikkort har jag dock ingen aning om.
Gosti123
2011-06-19, 12:11
Processor hittad!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=594273
Någon som vet om det bara är att ta ur processorn från datorn och sätta in denna? Eller är det något avancerat man behöver göra?
Jockefoten
2011-06-19, 12:13
Nej det är inte bara att byta, du måste även byta ut moderkort och möjligtvis ram-minnen också.
Att sätta in ett nytt grafikkort i den datorn är som att trimma en Volvo 740. Spara ihop till en ny dator istället.
Detta logger lite i framtiden så jag behöver inget exakt svar utan bara en fingervisning.
Jag planerar att börja redigera egenfilmade klipp i hd-kvalitet.
Jag kommer behöva en ny dator för detta, om jag bygger en själv vad får jag räkna med för prisklass isf?
Skärm och annat runtomkring har jag, så det e bara själva burken som behövs.
Klarar jag bygga ihop en dator som orkar med för 7-8k?
:)
Gosti123
2011-06-19, 12:24
Nej det är inte bara att byta, du måste även byta ut moderkort och möjligtvis ram-minnen också.
Att sätta in ett nytt grafikkort i den datorn är som att trimma en Volvo 740. Spara ihop till en ny dator istället.
Det låter jobbigt ;).
I vilken prisrang behöver man ligga i för att få en bra dator som klarar alla spel galant? Är det upp mot 15k skiter jag nog i det.
Jockefoten
2011-06-19, 12:36
Det låter jobbigt ;).
I vilken prisrang behöver man ligga i för att få en bra dator som klarar alla spel galant? Är det upp mot 15k skiter jag nog i det.
http://www.komplett.se/k/cl.aspx?bn=10627
Välj en med ett pris som behagar. De flesta datorer klara dagens spel med bra kvalité. Ska man jämt ha det bästa måste man kontinuerligt uppgradera sitt system.
Ett snabbt hopplock på Komplett landade på lite drygt 8000Kr.
Core i5-2500K
Billigt Gigabyte moderkort
8Gb RAM
GeForce GTX 560
Corsair 850W nätdel
Fractal Designs chassi
1TB hårddisk
Gosti123
2011-06-19, 12:52
Ser den bra ut?
Gosti123
2011-06-19, 13:03
Edit: Hittade denna tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=167581
Gosti123
2011-06-19, 13:04
KG: "Det där är ett helt okej budgetpaket som klarar det mesta. Titta på HD-filmer och spela spel är inga problem, men du kommer inte att kunna spela dom senaste spelen, säg Witcher 2 eller kommande Battlefield 3, på höga inställningar.
En SSD gör inte att spelen går bättre när dom laddat, men alla laddningstider går snabbare och uppstarten av Windows snabbas på betydligt.
Mer minne behövs inte för det du beskriver."
Vad är det för något i paketet som gör så att man inte kan lira t.ex. BF3 på högsta inställningarna?
King Grub
2011-06-19, 13:09
Grafikkortet. Och processorn kanske. Tar vi Witcher 2 så krävs det t ex två stycken GTX 580 för strax under 8000 kronor för att maxa grafikinställningarna. Riktig hög upplösning så krävs det tre grafikkort. Och då krävs det en snabb processor, överklockad, för att kunna utnyttja dom grafikkorten.
Gosti123
2011-06-19, 13:23
Haha det låter ju helt sjukt.
Tror du att någon av dessa processorerna kan klara av höga inställningar på bf3 och witcher 2?
AMD Phenom II X6 1055T Six Core, 2,8GHZ/3,3GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W, Boxed [info]
Inte i lager. 144 st. 23.jun.2011 (Bekräftad)
AMD Phenom II X6 1090T Black Edition Six Core, 3,2Ghz/3,6GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W, Boxed [info]
Inte i lager. 144 st. 23.jun.2011 (Bekräftad) +141.27
AMD Phenom II X6 1075T Six Core, 3,0Ghz/3,5GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W, Boxed [info] +181.27
AMD Phenom II X6 1100T Black Edition Six Core, 3,3Ghz/3,6GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W, Boxed [info]
2 på lager.
Grafikkort som man kan välja mellan är dessa:
ASUS Radeon HD 6870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.1, "DirectCU", 2xDVI-I, HDMI, 2xDisplayPort [info] -213.09
ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0,"DirectCU II TOP", GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, 900MHz [info]
Inte i lager. 498 st. 22.jun.2011 (Bekräftad)
EVGA GeForce GTX 570 HD 1280MB PhysX PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, DisplayPort, HDCP, CUDA, [info] +992.91
Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, HDMI, 822MHz [info] +276.91
Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, HDMI, DisplayPort, 732MHz [info] +1096.91
MSI GeForce GTX 570 1280MB PhysX PCI-Express 2.0, "Twin Frozr II", GDDR5, 2xDVI, native-miniHDMI, HDCP, CUDA [info] +1247.91
PNY GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, "XLR8 OC²", GDDR5, 2xDVI, mini-HDMI, 900MHz [info] +392.91
Sapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, "VAPOR-X", 2xDVI-I, HDMI, 2xmini-DisplayPort, Lite-Retail [info] +96.91
XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5 "Dual Fan" PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort, 900MHz [info] -7.09
ZOTAC GeForce GTX 560Ti 1GB AMP! ® PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-miniHDMI, 950MHz [info] +576.91
ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB AMP! ® PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-mini HDMI, 780MHz [info]
Finns det någon av de ovannämnda som skulle klara av de spelen på relativt höga inställningar?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=486145 den lär du kunna lira allt på!
King Grub
2011-06-19, 13:29
Finns det någon av de ovannämnda som skulle klara av de spelen på relativt höga inställningar?
Vad är höga inställningar för dig? Alltså upplösningen. Det är en väldig skillnad att spela på 1280x1024 eller 2560x1440. Inget av grafikkorten du räknar upp klarar Witcher 2 i den senare upplösningen. Slår man på übersampling i grafikinställningarna klarar inget ensamt grafikkort mer än 25-30 fps i 1920x1080 ens. Är du nöjd med medelinställningar går vilket som helst av grafikkkorten där bra.
Gosti123
2011-06-19, 13:30
"Operativsystem ingår ej"
11k landar det på isåfall. Det är ungefär 25% chans att jag lyckas få jobb denna sommaren, isåfall kan det nog bli den.
Edit: Den du länkade Quiq
Edit2: Måste man sätta ihop hela datorn själv eller gör dom det åt en?
King Grub
2011-06-19, 13:31
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=486145 den lär du kunna lira allt på!
Men en processor som har fasats ut av Intel. Död generation.
Gosti123
2011-06-19, 13:32
Men en processor som har fasats ut av Intel. Död generation.
Okej. Har du någon überprocessor som klarar de kommande spelen på högsta nivåerna då?
Något du kan rekommendera?
King Grub
2011-06-19, 13:34
Core i5-2500K som Yes listar strax ovan. Det är den mest prisvärda processorn i dag för spelande. i7-2600K är ännu lite bättre, men inte värd extrakostnaden om man bara skall spela och har en budget att hålla sig till.
King Grub
2011-06-19, 13:37
Edit2: Måste man sätta ihop hela datorn själv eller gör dom det åt en?
Köp på Inet istället för på Komplett så slipper du frakten med https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid-kop-over-500kr
Dom bygger också ihop ditt system, och med precis vilka delar du vill för http://www.inet.se/artikel/9990250/montering-och-test-av-dator-med-valfria-komponenter
Om du inte vill bygga själv förstås.
Gosti123
2011-06-19, 13:45
Ett snabbt hopplock på Komplett landade på lite drygt 8000Kr.
Core i5-2500K
Billigt Gigabyte moderkort
8Gb RAM
GeForce GTX 560
Corsair 850W nätdel
Fractal Designs chassi
1TB hårddisk
Räcker det med att jag söker efter alla dessa saker och lägger in i kundvagnen eller behövs det något mer?
Finns det någon länk på komplett där man kan plocka ihop olika delar snabbt och enkelt?
King Grub
2011-06-19, 13:49
Det skall räcka + dom två länkarna i mitt inlägg ovan. Tangentbord, mus, skärm, högtalare har du redan? Operativsystem om du behöver det.
Moderkortet skall vara för Socket 1155.
Minnena skall vara DD3. 1600 Mhz är bra pris/prestanda.
Komplett har ingen funktion på sin sida för att bygga ihop andra paket än dom som finns presenterade (du kan i o f s ändra i dom paketen till viss del). Men Komplett har dyr frakt och är slöare än Inet. Dessutom innehåller dom flesta av Kompletts Intelpaket fortfarande gamla utfasade processorer som dom antagligen vill bli av med till folk som inte vet bättre, och bara en sådan stil gör att dom förtjänar att man väljer en annan butik.
Gosti123
2011-06-19, 13:53
Okej, jag kör på inet! Tack för hjälpen.
King Grub
2011-06-19, 13:54
Du kan spara din kundvagn när du är klar med den och länka till den, om du vill ha input på det slutgiltiga valet innan du skickar en ev beställning.
Gosti123
2011-06-19, 13:57
Ja det skulle vara riktigt schyst. Bara undrar en sak. Jag har reggat mig på sweclockers för att få gratis frakt, behöver jag regga mig på inet för att skicka iväg en eventuell beställning?
Vilket av alla windows 7 ska jag välja? Finns ju hur många som helst! https://www.inet.se/sok/windows-7
Kolla också att chassifläktar ingår.
Corsair har två olika typer av nätdelar. HX och TX. HX är modulära vilket innebär att sladdarna är löstagbara, så man slipper fler sladdar i burken än man behöver. Det kostar dock lite mer.
Annars är det väl inga konstigheter. Jag har ingen erfarenhet av chassit eller Gigabytes billigare moderkort, men de kostar lite och borde funka hur bra som helst.
850W är överdrivet mycket för singel-GPU.
Jockefoten
2011-06-19, 14:02
Ja det skulle vara riktigt schyst. Bara undrar en sak. Jag har reggat mig på sweclockers för att få gratis frakt, behöver jag regga mig på inet för att skicka iväg en eventuell beställning?
Vilket av alla windows 7 ska jag välja? Finns ju hur många som helst! https://www.inet.se/sok/windows-7
Köper du ett OEM/OEI så kan du bara installera det en gång. Något jag fick befara när jag bytte systemdisk till en SSD och fick köpa ett nytt Operativsystem.
Men denna kan du installera hur många gånger du vill:
https://www.inet.se/artikel/9123034/windows-7-home-premium-svensk
Gosti123
2011-06-19, 14:11
Jag hittar inte Corsair 850W nätdel, vad ligger den under?
Edit: Sköja, hittade den
Gosti123
2011-06-19, 14:17
Sådär ja, hoppas jag fick med allt bara.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/536596/2011-06-19
Du får gärna gå igenom det King Grub :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.