Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden
MasterChief
2007-12-30, 20:12
Vad menas med det? Kan du specifiera dig mer?
Som redan nämnts. Bärbart och morgondagens spel är en motsägelse (=oxymoron).
pragmatist
2007-12-30, 20:29
Apropå ingenting: kan man köpa en Dell XPS 420 utan att framstå i löjets skimmer? De är ganska prisvärda, typ 13,000:- med 8800 GT och 22-tums skärm.
Apropå ingenting: kan man köpa en Dell XPS 420 utan att framstå i löjets skimmer? De är ganska prisvärda, typ 13,000:- med 8800 GT och 22-tums skärm.
DELL's XPS serie är bra. Man slipper den svenska supporten/kundtjänsten i stor utsträckning men får vara beredd att snacka engelska med snubbarna på Irland.
Man får på-platsen-service om något krånglar. De kommer hem till dig och byter saker som pajar om de gör det. DELL's burkar är inte längre helt omöjliga att byta saker i som de var förr i tiden.
De har även pressat priserna hyggligt nuförtiden så det lönar sig knappt att bygga själv. Du bör kanske kolla upp ljudnivån på nätet någonstans om du är känslig för sådant.
Men annars tycker jag go for it. Bra skärmar gör de med så skadar ju inte att få med en sådan.
mangemani
2007-12-30, 21:32
hur gör man för att installera windows xp på en SATA HDD?
vad jag har hört så går det inte att bara stoppa i skivan och sen installera.
hur gör man?
hur gör man?
Jo, det är precis som vanligt.
hur gör man?
man skaffar sata drivrutiner på floppy och väljer f6 (?) vid installation av windows
mangemani
2007-12-30, 21:51
Jo, det är precis som vanligt.
säkert?
vad jag har hört så måste man in med drivrutiner till SATA HDD för att den ska kunna drivas igång osv.
det var det jag undrade över.
men det är alltså bara att stoppa i skivan,partionera/formater/installera med den utan nå som helst problem med SATA HDD?
mangemani
2007-12-30, 21:53
man skaffar sata drivrutiner på floppy och väljer f6 (?) vid installation av windows
ok,då stämde det jag hade hört då.
vart får man tag i dessa drivrutiner?
ok,då stämde det jag hade hört då.
vart får man tag i dessa drivrutiner?
Går antagligen att hitta på hdd tillverkarens hemsida.
Har man ett nytt moderkort eller en ny utgåva av winxp så borde detta inte behövas. För egen del funkade det precis som vanligt när jag installerade XP SP2 på min nya SATA HDD
mangemani
2007-12-30, 22:12
Har man ett nytt moderkort eller en ny utgåva av winxp så borde detta inte behövas. För egen del funkade det precis som vanligt när jag installerade XP SP2 på min nya SATA HDD
datorn är rätt så ny och jag ska installera win xp SP2.
kan nada om moderkort och liknande så jag länkar till datorn som jag ska köpa så du kanske kan se om det är ett nytt eller inte:
http://mrpc.se/prod_view.php?product=427&lastparent=159
mangemani
2007-12-30, 22:22
det står under den där datorn att dom har testat den och om dom nu har testat den så måste väl ändå drivrutinerna till SATA disken redan vara på plats?
datorn är rätt så ny och jag ska installera win xp SP2.
kan nada om moderkort och liknande så jag länkar till datorn som jag ska köpa så du kanske kan se om det är ett nytt eller inte:
http://mrpc.se/prod_view.php?product=427&lastparent=159
Det datorchassit är riktigt bra, har själv ett sådant. Moderkortet ser ut att vara tillräckligt up to date. Men som sagt så har jag inte hört talas om några specialmoves för SATA tidigare, så jag ska inte uttala mig vidare om detta. Lycka till med den nya datorn.
lovejude
2007-12-30, 23:49
Vilken bärbar skulle ni rekommendera? Om man skulle t.ex lira Need For Speed - Pro Speed med en bra upplösning osv?
Hade tänkt mig med en dator med 4g Ram, geforce 8600 osv
Any advice?
http://zepto.se/Shop/Notebook.aspx?notebookid=644
Den har jag. Lägg till lite minne bara.
J de Koof
2007-12-31, 01:11
Alltså; moderkortet var det ursprungliga med installerat XP, men hårddisken var ny?
Det sägs ju att OEM-licens "låser sig till moderkortet".....?
Jag har nytt moderkort men inser att jag behöver nog en SATA-disk för att komma igång igen, men det skall väl gå att installera XP-OEM en gång till på ny disk?
/J
ok, tack!
Rensade allt körde installationen från en OEM skiva men min nykel som står skriven under datorn funkar inte, måste ringa och aktivera, går ej nu i helgen..
Har du kollat hur mycket minne och cpu som används vid det sk "lagget"?
Om det ligger lågt dvs typ 50% used mem och 20-40% cpu så är det din hårddisk som inte mår bra. Fick samma problem på min acer.
Ehh va...?*slap*
Försök förklara det lite bättre eftersom jag är ganska (väldigt) okunnig inom ämnet :em:
MIn flickvän ska köpa en laptop i budgetklassen. 5-6000kronor typ.
Hon hade nog tänkt köra vista. Ska man satsa på 2Gb ram då, eller räcker det gott och väl med 1? Det enda hon ska ha den till är att surfa och spela musik. Kanske någon film ibland. Jag klarar mig lugnt på 1Gb, men jag kör å andra sidan XP.
Tips på billiga datorer välkomnas såklart. Har kollat på zeptos budgetmodell (student). Med 1600Gb hårddisk, 2Gb ram, DVD-brännare och wifi blev det 5500, om jag minns rätt. Men då ingår inte vista /=
Stor hårddisk (140+) och dvd-brännare är viktigt.
KOllade en del på andra ställen.
Men om det står CD/DVD-R/RW. Det betyder bara läsare va? Inte brännare?
gatewarden
2007-12-31, 03:03
Ehh va...?*slap*
Försök förklara det lite bättre eftersom jag är ganska (väldigt) okunnig inom ämnet :em:
Du säger att datorn "Hackar, laggar, låser sig osv" när den börjar bli seg ta upp Task Manager och kolla din load, ligger den väldigt lågt så är det med stor säkerhet din HD som inte mår bra.
Du säger att datorn "Hackar, laggar, låser sig osv" när den börjar bli seg ta upp Task Manager och kolla din load, ligger den väldigt lågt så är det med stor säkerhet din HD som inte mår bra.
Något sådant program existerar inte på min dator..:smash: *gah!* :furious:
Något sådant program existerar inte på min dator..:smash: *gah!* :furious:
Jodaaaa om du kör windows så har du det inbyggt, högerklicka på baren längst ner och välj taskmanager
Jodaaaa om du kör windows så har du det inbyggt, högerklicka på baren längst ner och välj taskmanager
aktivitetshanteraren om man har svenska på datorn :)
print *cupid* ?
edit: tack xrow
print *cupid* ?
edit: tack xrow
Np, jag förutsåg ditt problem :D
Np, jag förutsåg ditt problem :D
Haha ;) Men var skulle jag kolla så att det inte var för lågt, fatta inte det riktigt
Gå in under prestanda och kolla CPU-använding samt växlingsfil.
DVS är CPUn på 100% och du använder hela din växlingsfil så kör du datorn för full alt någonting ligger och "stjäl" kraft så att säga.
Då är det inte fel på hårdisken iaf :)
Gå in under prestanda och kolla CPU-använding samt växlingsfil.
DVS är CPUn på 100% och du använder hela din växlingsfil så kör du datorn för full alt någonting ligger och "stjäl" kraft så att säga.
Då är det inte fel på hårdisken iaf :)
Hmm...ena sekunden är den på 4 o nästa på 99...*gah!*
Hmm...ena sekunden är den på 4 o nästa på 99...*gah!*
Nu vet jag ju inte vad du gör med din dator eller vad du har för processor, men den ska inte gå upp till 99% varannan sekund. Har du kollat så du inte har virus?
Det är inte system idle som ligger på 99 eller? :) för det ska den göra när du inte gör nåt
Nu vet jag ju inte vad du gör med din dator eller vad du har för processor, men den ska inte gå upp till 99% varannan sekund. Har du kollat så du inte har virus?
Japp, kolla det så sent som igår, varken norton eller Ad Aware visa något...
Det är inte system idle som ligger på 99 eller? :) för det ska den göra när du inte gör nåt
Haha, hade varit roligt om han tog fel tab :P
Ehh..va e system ide?
Ehh..va e system ide?
Han undrade helt enkelt om du trök fel tab och sett att systemets vänteprocess låg på 90 :) det ska den göra när datorn inte arbetar, men det är ingen fara du var på rätt ställe.
Nu hänger jag inte med, vaddå för tab :P?
Om du kollar under processes fliken så kan du sortera sakerna efter namn, cpu eller mem usage.
Om du kollar på cpu, är det nån process som ligger högt där alternativt under mem usage?
Japp, kolla det så sent som igår, varken norton eller Ad Aware visa något...
Jag är ingen computer geni (tyvärr). Jag vet inte vad som kan orsaka såna svängingar i cpu-användingen. eventuellt att det kan vara någon tjaffs som northon inte hittar eller att din proccessor lever på sista andetaget.
hur fan kan den leva på sista andetaget om datorn e 4 månader gamal?
hur fan kan den leva på sista andetaget om datorn e 4 månader gamal?
wow, vad fan har du gjort med den?!
Datamisshandlare, kör en defrag och se om det hjälper.
wow, vad fan har du gjort med den?!
Datamisshandlare, kör en defrag och se om det hjälper.
Hehe, har inte gjort något med den...använder skitet bara till att lira football manager o sitta på internet o sånnt....har redan kört diskdefragmentering/diskränsning ett x antal gånger den senaste månaden men inget hjälper...
Hehe, har inte gjort något med den...använder skitet bara till att lira football manager o sitta på internet o sånnt....har redan kört diskdefragmentering/diskränsning ett x antal gånger den senaste månaden men inget hjälper...
För mkt porrsurfing imo :)
Format c: och reinstall ftw
Format c: och reinstall ftw
Så du menar att jag borde formatera om hela datorn?
Så du menar att jag borde formatera om hela datorn?
Om du inte löser problemet på annat vis, ja. Men se till att spar undan mail, grejs och mojs först.
Har du förresten kollat fläktar och sånt i datorn så dom inte dammat ihop?
Om du inte löser problemet på annat vis, ja. Men se till att spar undan mail, grejs och mojs först.
Ahh okej, får vänta med det tills min externa hårddisk kommer isåfall...men vad mer exakt händer när man formaterar om datorn?
Du får bort massa "skitprogram" som du ev installerat, en sista lösning brukar alltid vara att köra en ren ominstallation och innan du lägger in massa program kollar om datorn "flyter" på. (Japp jag gillar " " )
Ahh okej, får vänta med det tills min externa hårddisk kommer isåfall...men vad mer exakt händer när man formaterar om datorn?
Du tar bort allt och installerar om operativsystemet med din XP/Vista skiva.
Sen får man lov och installera alla drivrutiner som behövs. Du har väl kvar alla CD skivor från när du köpte datorn?
Du tar bort allt och installerar om operativsystemet med din XP/Vista skiva.
Sen får man lov och installera alla drivrutiner som behövs. Du har väl kvar alla CD skivor från när du köpte datorn?
Nej, vista var redan installerat på datorn :smash:
Edit: Men allt sånt onödigt skit som word, norton o dylikt har jag kvar
Nej, vista var redan installerat på datorn :smash:
Edit: Men allt sånt onödigt skit som word, norton o dylikt har jag kvar
Du tar bort ALLT inklusive VIsta när du formaterar datorn, SEN behöver du installera vista.
Har du några CD skivor?
Du tar bort ALLT inklusive VIsta när du formaterar datorn, SEN behöver du installera vista.
Har du några CD skivor?
Okej, ja vanliga tomma cd skivor har jag...
"Har du förresten kollat fläktar och sånt i datorn så dom inte dammat ihop?"
Aaa
Okej, ja vanliga tomma cd skivor har jag...
"Har du förresten kollat fläktar och sånt i datorn så dom inte dammat ihop?"
Aaa
Har du några cdskivor som innehåller Drivrutiner och vista?
Har du några cdskivor som innehåller Drivrutiner och vista?
Nej
Nej
Okej. föreslår att du anförskaffar dig det snarast annars kan du inte formatera datorn.
Nu ska jag sova.
Det finns förmodligen en recovery partition, du har säkert ett val när du startar datorn att göra en recovery/ominstall
Går och sover nu jag med :) natti
Okej. föreslår att du anförskaffar dig det snarast annars kan du inte formatera datorn.
Nu ska jag sova.
Okej, tack för all hjälp i natt...väldigt snällt av dig..*cupid* nu har du din tron helt ostörd i spammtråden!:cool:
Det finns förmodligen en recovery partition, du har säkert ett val när du startar datorn att göra en recovery/ominstall
Går och sover nu jag med :) natti
Nej, det har jag inte
Tack för din hjälp också inatt *cupid*
Brooklyn
2007-12-31, 13:57
nån som vet vad det är för fel när jag inte har något ljud på youtube?
väldigt irriterande har varit så några månader nu, har sökt och provat "allt" som jag har läst på diverse ställen, men fortfarande inget ljud!
heeelp meee!!!
mangemani
2008-01-01, 18:53
en kompis har köpt en ny bärbar.
allt gick som det skulle med den ända tills han skulle installera D-tools.
han installerade och startade om datorn när datorn bad om det,när sen datorn startades igen så fick han en bluescreen där det stog det vanliga att windows har stängts för att skydda windows osv.
han formaterade och installerade om windows och installerade D-tools igen(dock med en annan version denna gång),startade om datorn då den ville det och precis när datorn skulle börja boota upp igen så stog det att en windows fil var trasig och att man måste reparera den för att windows ska kunna startas.
vad kan vara felet?
jag har ju tex D-tools på min dator och jag har aldrig haft någe problem med det.
gatewarden
2008-01-01, 19:15
Ladda han hem D-tools via den officiella hemsidan? Vad är det för trasig windowsfil? Kör han windows VISTA eller Windows XP? Kör han 64 eller 32 bitars operativ och ladda han ner motsvarande?
mangemani
2008-01-01, 19:22
Ladda han hem D-tools via den officiella hemsidan? Vad är det för trasig windowsfil? Kör han windows VISTA eller Windows XP? Kör han 64 eller 32 bitars operativ och ladda han ner motsvarande?
tror att han drog hem d-tools från dc(båda versionerna).
vad det var för windows fil sa han ej,bara att det var en dll fil.
han kör med vista,dock så vet jag inte om det är 32 eller 64 bitars.
gatewarden
2008-01-01, 19:37
Finns Sjuka mängder D-tools versioner både via dc och torrent sidor som innehåller både virus och trjoaner. Varför ladda ner ett gratisprogram via DC när det finns en hemsida mer perfekt fungerande versioner?
Testa officiella versionen vida D-tools hemsida så lovar jag dig att det kommer funka nästan. Kolla upp det med bitversionen också annars kommer det knappast funka.
Behöver hjälp med min dator! Tänkte kolla på en film och clonar som vanligt datorbilden så att jag kan kolla på min lcd tv (dvi-hdmi kabel). Men kan nu plötsligt inte se någon bild från filmen :confused: Jag ser allt annat i windows på min tv, men nån bild från VLCplayer syns inte (har testat andra program också). Vad kan vara fel? Det funkade som vanligt igår ju.
mangemani
2008-01-01, 19:45
Finns Sjuka mängder D-tools versioner både via dc och torrent sidor som innehåller både virus och trjoaner. Varför ladda ner ett gratisprogram via DC när det finns en hemsida mer perfekt fungerande versioner?
Testa officiella versionen vida D-tools hemsida så lovar jag dig att det kommer funka nästan. Kolla upp det med bitversionen också annars kommer det knappast funka.
jag vet inte,han kanske inte visste om detta.
men jag ska tipsa honom om det,tack.
tntballe
2008-01-01, 19:45
oath5
ha tvn som primär skärm
oath5
ha tvn som primär skärm
Sedär ja det funkade ju galant! Tackar!
Kan någon hjälpa mig?
Jag körde Windows Update på min gamla bärbara dator (med Windows NT). Mitt under uppdateringen hängde sig datorn. Och nu går den inte att starta om! Den surrar och surrar när jag slår på den, men skärmen är helt svart... går alltså inte ens att starta i felsäkert läge. Jag har inget värt att spara på den datorn, men den är praktisk att ha som extradator. Vore alltså trevligt om det på något sätt, oavsett vilket, gick att få liv i den igen.
Tack snälla för alla tips!
Eva
Någon som har bra tips på billigt och bra webhotell?
Pepparkakssmurfen
2008-01-07, 22:05
Klarar den här datorn av nyare spel såsom Call Of Duty4 samt den kommande GTA4?
Har ingen koll längre på processorer och graf.kort osv. längre :em:
AMD ATHLON 64 X2 5200+dual core AM2 processor
MSI/Asus Moderkort K9 AM2 socket, Raid, SATA2, 4*DDR slot /800MHz, PCIex
4GB DDR2 533/667MHz Kingston
320GB HDD SATA2 3GB/s 8 eller 16Mb 7200r
nVidia GeForce 8600GT PCI-E 512MB GDDR2 /HDTV, DVI
King Grub
2008-01-07, 22:14
Ja, det gör den, på helt okej inställningar.
tossefar
2008-01-07, 22:16
Ja, det fungerar. Men delarna är inte alls prisvärda om du ska köpa nytt.
Någon som har bra tips på billigt och bra webhotell?
www.one.com funkar fint för mig. Har flera domäner där sen 2003 och har aldrig haft några problem.
astrodog
2008-01-09, 00:56
Kan någon hjälpa mig?
Jag körde Windows Update på min gamla bärbara dator (med Windows NT). Mitt under uppdateringen hängde sig datorn. Och nu går den inte att starta om! Den surrar och surrar när jag slår på den, men skärmen är helt svart... går alltså inte ens att starta i felsäkert läge. Jag har inget värt att spara på den datorn, men den är praktisk att ha som extradator. Vore alltså trevligt om det på något sätt, oavsett vilket, gick att få liv i den igen.
Tack snälla för alla tips!
Eva
Ett väldigt vanligt problem som skulle ha dessa symptom är helt enkelt att lampan som lyser upp skärmen (eller det kort som driver strömmen till lampan) har pajat. Ett sätt du kan testa detta är att lysa en ficklampa på din "svarta" skärm och se om du faktiskt lyckas tyda nån text på skärmen trots att det såg helt svart ut utan ficklampan (eller annan stark lyskälla, kanske skrivbordslampan).
Testa detta först så vet du iallafall om bara lampan pajat.
Denna slutledning baserar jag då på att du sa att skärmen var HELT svart, dvs ingen text eller något överhuvudtaget ens direkt efter att du satt igång din bärbara dator.
astrodog
2008-01-09, 01:20
Klarar den här datorn av nyare spel såsom Call Of Duty4 samt den kommande GTA4?
Har ingen koll längre på processorer och graf.kort osv. längre :em:
AMD ATHLON 64 X2 5200+dual core AM2 processor
MSI/Asus Moderkort K9 AM2 socket, Raid, SATA2, 4*DDR slot /800MHz, PCIex
4GB DDR2 533/667MHz Kingston
320GB HDD SATA2 3GB/s 8 eller 16Mb 7200r
nVidia GeForce 8600GT PCI-E 512MB GDDR2 /HDTV, DVI
Om du inte har något emot överklockning och har lite tur så kan du få enorm prestanda/krona från Intel Dual Core E2XX0 processorerna. Men det handlar om max några hundralappar i prestandaskillnad ifall du inte är intresserad av sånt.
Ännu viktigare för spel är ju ändå grafikkortet, och 8600GT är absolut ett prisvärt kort och du får bara bättre kort genom att gå upp i pris. MEN du borde leta efter ett 8600GT där det står DDR3 och inte DDR2 som i ditt. Vill du lägga extra pengar på spelprestanda så lägg det här.
Sen så är jag något förvirrad MSI/Asus moderkort? Trodde det var två separata tillverkare. MSI verkar de flesta sky som pesten på sistone så välj ett Gigabyte eller Asus, den första billig och bra.
En liten detalj kan vara att du köper typ 2 Gb minne, speciellt om du gillar att ha mycket program uppe samtidigt i bakgrunden som du spelar (program som tar upp minne asså typ firefox med 50 tabbar och photoshop och skype och msn osv..) så slipper du massa onödig tid då olika minnesbitar swappas in och ut ur hårddisken. Minst 1 Gb är nästan ett måste.
Angående hårddisken så finns det inte så mycket att säga, själv föredrar jag Seagate sen alltid, men Samsung verkar vara billiga och bra på sistone.
Kebab-Arne
2008-01-09, 11:52
Vart är det man ser vilka program som skall startas när man startar datorn? Vill inte ha att msn startas automatiskt.
Vart är det man ser vilka program som skall startas när man startar datorn? Vill inte ha att msn startas automatiskt.
msconfig
stevooooo
2008-01-09, 12:42
Ska bygga in datorn i ett skåp (utan chassi)......
Hur gör jag för att lyckas starta skiten, on/off knappen sitter ju i själva chassit och det vill jag ju inte ha.............
Gärna en länk eller dyl eftersom jag är helt okunnig inom el........
astrodog
2008-01-09, 12:47
Hur gör jag för att lyckas starta skiten, on/off knappen sitter ju i själva chassit och det vill jag ju inte ha.............
Även om knappen sitter i chassit så går det ju sladdar från chassit till moderkortet. Du kan om du vill riva ut hela den där mojängen från chassit (mer eller mindre snyggt) och lägga den nån annanstans. Oavsett vad så handlar det nästan säkert bara om att antingen koppla ihop två sladdar (mest troligt) eller att bryta kontakten mellan två normalt sett ihopkopplade sladdar. Kolla i din moderkortsmanual så hittar du nog två pinnar på moderkortet som kallas PWR+ och den andra kanske GND eller PWR- eller nåt i den stilen. Det är där du kopplar in den sladd från chassit som heter nåt med PWR.
Sedan finns ju också reset-knappen.... funkar väl ungefär likadant.
Pepparkakssmurfen
2008-01-09, 18:57
Tack astrodog för svaren/tipsen!
Nån som vet vad det kostar ungefär att lämna in sin Dell laptop på lagning. Det glappar som fan i datorn där strömsladden går in. Någon som kanske har haft samma problem som vet? Brukar Dell vara snabba på att reparera?
gatewarden
2008-01-10, 13:30
Vad dell tar kan jag inte ge ett 100% svar på, ett genrellt pris är 350/400kr timmen här i göteborg och vad jag kan minnas så är även dell rätt billiga. Beror på hur jobbigt felet är dock.. så 400-1500 skulle jag räkna med.
Vissa moderkort stödjer att man kan starta datorn via mellanslagstangenten etc! Kolla upp i BIOS vad just ditt kort stöjder, är det ett vanligt kort så är nog fallet så inte. Men värt att kolla upp. För att gå in i biosen tryck etc F8 när datorn startas, kan vara F10 eller del. Lite olika, brukar stå i något hörn. Ändra inget du inte vet vad det är!
Mvh
Johan
astrodog
2008-01-12, 10:37
Nån som vet vad det kostar ungefär att lämna in sin Dell laptop på lagning. Det glappar som fan i datorn där strömsladden går in. Någon som kanske har haft samma problem som vet? Brukar Dell vara snabba på att reparera?
Jag har samma "problem" med massor av kontakter. Nästan alla billiga kontakter är på det här viset så vitt jag vet. Det enda tips jag kan ge dig är att testa trycka in sladden mycket mycket hårdare och se till att den verkligen är längst in.
Angående din fråga så har jag ingen aning. Har du ingen garanti?
MasterChief
2008-01-16, 18:34
Mitt Firefox suger. Vad är det för fel?
Den är så trög ibland. Saker makeras inte när jag klickar på musen och programmet går inte att stänga av direkt (Det tar ca 15 sek). Sen funkar det klockrent när jag startar om det. Ibland tar det en minut tills det börjar krångla. Ibland inte alls. Jag har rensat cookies, cachar och gjort allt som man tänkas kan göra. Även ominstallerat skiten.
Vill inte gå över till IE men snart blir jag tvungen.
Scratch89
2008-01-16, 19:49
Jag har samma problem som dig ibland. Det känns som om all bandbredd stryps för ett par sekunder. Sjukt irriterande.
Den är så trög ibland. Saker makeras inte när jag klickar på musen och programmet går inte att stänga av direkt (Det tar ca 15 sek). Sen funkar det klockrent när jag startar om det. Ibland tar det en minut tills det börjar krångla. Ibland inte alls. Jag har rensat cookies, cachar och gjort allt som man tänkas kan göra. Även ominstallerat skiten.
Har du kollat så du har den senaste versionen? 2.0.0.11 ska det vara, har för mig att de fixade några minnesläckor för några versioner sen.
King Grub
2008-01-16, 21:30
Har du pipelining på? I sådana fall - vilken brandvägg använder du? Vissa, t ex Kaspersky, är inte kompatibla med pipelining.
MasterChief
2008-01-16, 21:53
Har du kollat så du har den senaste versionen? 2.0.0.11 ska det vara, har för mig att de fixade några minnesläckor för några versioner sen.
Jepp, har den senaste.
Har du pipelining på? I sådana fall - vilken brandvägg använder du? Vissa, t ex Kaspersky, är inte kompatibla med pipelining.
Inte vad jag vet. Var tvungen att googla på "pipelining" och vad jag förstår är den avstängd per default i Firefox. Jag har inte aktiverat det.
Kan det vara en idé att aktivera den om man har en kompatibel brandvägg? Märker du en tydlig förbättring? Kör Comodos brandvägg.
gatewarden
2008-01-18, 11:12
Tjipp!
Behöver uppgradera IOS:et på min Cisco 3620 router. Men för att göra detta behöver jag mer minne. Någon vet vart jag kan hitta begangnade cisco minnen i sverige? Både Ram och Flash.
Finns snorbilligt på ebay från Australien etc, men då får man räkna med en leveranstid på 1-1,5 månad. Skulle behöva det inom 1 vecka.
Alla sidor eller vissa sidor? Firefox kan hänga sig/bli segt om man har en gammal flash-version. Så att uppdatera den kan vara ett tips.
Nu väntar jag på ett grafikkort på posten, härligt. Jag älskar amazon.com, om dom håller ditt löfte om att leverera idag (annars har jag betalat för express delivery i onödan från min beställning igår mitt på dagen).
Har jag otur kanske skiten försvinner i postgången, inte alldeles ovanligt i England.
mangemani
2008-01-18, 17:31
vart var det man gick in för att läsa loggarna över datorn?
vart var det man gick in för att läsa loggarna över datorn?
start/admintools/eventviewer
MasterChief
2008-01-18, 18:02
Alla sidor eller vissa sidor? Firefox kan hänga sig/bli segt om man har en gammal flash-version. Så att uppdatera den kan vara ett tips.
Har inte noterat det. Men jag uppdaterar flash så får vi se. Tack för tipset!
MasterChief
2008-01-18, 22:31
Du är en gudinna Trance. Firefox har funkat perfekt sedan jag uppdaterade flash.
mangemani
2008-01-18, 22:56
start/admintools/eventviewer
danke
grisbil3n
2008-01-18, 23:08
En av mina tre diskar (antar att det bara är en) har börjat klicka mellan varven, detta medför fryslagg när jag kollar på film samt allmän seghet när jag gör annat. Först vill jag vet hur jag ska få reda på vilken disk det är som är fuckad samt om det går att åtgärda.
En av mina tre diskar (antar att det bara är en) har börjat klicka mellan varven, detta medför fryslagg när jag kollar på film samt allmän seghet när jag gör annat. Först vill jag vet hur jag ska få reda på vilken disk det är som är fuckad samt om det går att åtgärda.
Går inte att laga om sektorer börjar gå sönder, speciellt inte om du har "klick of death". För över den data du vill spara innan det är för sent.
Om det hackar när du ser på film så är det väl förmodligen primärdisken eller disken som du har filmen på som är problemet? Testa koppla ur en och starta upp datorn, så hör du ju om det lever om eller inte.
Föreslår att du gör en backup av alla dina viktiga filer som Tomten säger. Min ena HDD krachade i förrgår där jag hade all min musik och alla bilder som jag hade sparat typ 8år bak i tiden, sjukt surt!
gatewarden
2008-01-19, 19:40
Tjipp!
Behöver uppgradera IOS:et på min Cisco 3620 router. Men för att göra detta behöver jag mer minne. Någon vet vart jag kan hitta begangnade cisco minnen i sverige? Både Ram och Flash.
Finns snorbilligt på ebay från Australien etc, men då får man räkna med en leveranstid på 1-1,5 månad. Skulle behöva det inom 1 vecka.
Absolut ingen som vet?
astrodog
2008-01-19, 23:20
Kan rekommendera dig att ladda hem ett S.M.A.R.T verktyg, t.ex. det som finns på www.panterasoft.com heter "HDD Health v2.1 Build 159".
Det vanligate felet är att du (av någon anledning, men d kvittar) börjat få massa dåliga sektorer och sedermera att den automatiska reallokeringen av dessa dåliga sektorer helt enkelt inte fungerar längre på grund av platsbrist. Det är ett säkert tecken på att du inom kort kommer ha större och större problem med hårddisken.
Så spara den data som du vill ha kvar och skicka in HDn på garanti. SMART verktyget borde kunna säga dig vilken hårddisk det rör sig om.
astrodog
2008-01-19, 23:21
Absolut ingen som vet?
Inte så många som har en Cisco router...
gatewarden
2008-01-20, 00:07
Inte så många som har en Cisco router...
Det har jag förstått, men trode folk hade bra koll på begagnat marknaden ändå. Jaja, bara beställa från Australien då.
grisbil3n
2008-01-20, 00:12
Kan rekommendera dig att ladda hem ett S.M.A.R.T verktyg, t.ex. det som finns på www.panterasoft.com heter "HDD Health v2.1 Build 159".
Det vanligate felet är att du (av någon anledning, men d kvittar) börjat få massa dåliga sektorer och sedermera att den automatiska reallokeringen av dessa dåliga sektorer helt enkelt inte fungerar längre på grund av platsbrist. Det är ett säkert tecken på att du inom kort kommer ha större och större problem med hårddisken.
Så spara den data som du vill ha kvar och skicka in HDn på garanti. SMART verktyget borde kunna säga dig vilken hårddisk det rör sig om.
Tack för ett utförligt svar, fattar dock inte mycket av det där programmet, vad ska jag leta efter?
Hejsan,
Jag har ett problem. Körde ett Custom Test på min fantastiska Dell Dimension 9150, därefter startar ej datorn. Ej heller i felsäkert läge. Kommer enbart till en ljusblå skärm med Windows XP loggai högra hörnet, där det står "Autochk program not found" Kommer inte längre.
Har googlat lite, och hittat denna sida som berör mitt problem punkt till pricka, problemet är att jag avinstallerade Norton för flera månader sedan.
http://www.pchell.com/support/autochknotfound.shtml
Har mailat Dell och de vill att jag kopplar in hårddisken i en annan dator ifall inte länken fungerar, och det kan jag väl göra, men det kan väl ta ett tag. Undrar ifall någon känner igen problemet och vet hur man avhjälper det?
Det viktigaste är att jag kommer in i datorn och kan kopiera vissa filer, därefter är en formatering av datorn inget problem. Tacksam för svar! :)
King Grub
2008-01-22, 15:53
jag avinstallerade Norton för flera månader sedan.
Bara genom att avinstallera det via Windows eller genom att köra Norton Removal Tool? Windows kan inte avinstallera Norton ordentligt.
Bara genom att avinstallera det via Windows eller genom att köra Norton Removal Tool? Windows kan inte avinstallera Norton ordentligt.
Enbart via Windows.
Har du något bra förslag på hur man får igång skiten?
Litecore
2008-01-23, 19:00
hallå kolo-people!
tänkte fråga om lite säljråd till min gamla dator som jag tänkte göra mig av med..
det är med dagens mått en rätt kass burk men kan utan problem spela HD i 720p
hur bra som helst och nyare spel i typ med HL-2 på riktigt höga inställningar :)
nypris för ~2,5 år sen utan diskar, minus fläktar, med hälften så mycket RAM och ett X700 PRO
var ca 9000 kr och om man räknar ihop värdet nu, billigaste online utan frakt, blir det 5027 kr.
okej, så för detta paket hade jag tänkt mig ungefär 2000-2500kr för det är vad jag anser det
vara värt eftersom det är så sjukt billigt att köpa både nyare och bättre komponenter idag.
ja, vad tycker ni om det.. bra eller anus? alla synpunkter är av intresse *cupid*
bifogar en liten lista på delarna här under och länkar till dem på prisjakt
MSI RS480M2-IL :: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305577&view=detailed
ATI RADEON X1600XT :: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=76674
AMD ATHLON 64 3200+ (venice) :: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=64346
4 x 512 MB DDR PC3200 CL 2.5 :: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86002
Cooler Master Elite 330 :: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=115353
2 x Noctua NF-S12-1200 120mm :: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=144671
Xion PowerReal v2.20 500W :: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=84536
Pepparkakssmurfen
2008-01-29, 18:46
Hur kan man se om man har USB2?
Hump bump.
Vad för grafik/ljudkort rekommenderas till en HTPC? Är det något särskilt man skall kolla efter alt. undvika?
Kan detta grafikkort vara något kanske? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=200917
/Glen
Hump bump.
Vad för grafik/ljudkort rekommenderas till en HTPC? Är det något särskilt man skall kolla efter alt. undvika?
Kan detta grafikkort vara något kanske? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=200917
/Glen
Ska det vara flerkanalsljudkort?
Om 2-kanals räcker så kan jag rekomendera SoundBlaster X-fi audio. DEt trivs jag med. Prisvärt.
Ska det vara flerkanalsljudkort?
Om 2-kanals räcker så kan jag rekomendera SoundBlaster X-fi audio. DEt trivs jag med. Prisvärt.
Hmm, skulle vara kul att ha ut 5.1-ljud så det behövs ett flerkanalskort då gissar jag på? Hur gör man förresten med den biten, kopplat man datorn till förstärkaren på något sätt?
Hittade detta grafikkort med inbyggt ljudkort, fattar dock inte om det är ett flerkanals eller inte: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=200217
Fullt stöd för H.264 samt passiv kylning. Fattar noll av vad det innebär men det ska vara bra har jag läst :D
Jag vet inte riktigt vad PowPow menar, men genom SPDIF kan du köra 5.1-ljud på X-Fi.
Hmm, skulle vara kul att ha ut 5.1-ljud så det behövs ett flerkanalskort då gissar jag på? Hur gör man förresten med den biten, kopplat man datorn till förstärkaren på något sätt?
Ja, det måste du ju om du vill ha ljudet till förstärkaren :)
Optiskt eller spdif, antar jag. Beroende på vad ljudkort och förstärkare har för några kontakter.
Jag vet inte riktigt vad PowPow menar, men genom SPDIF kan du köra 5.1-ljud på X-Fi.
Absolut. Men jag är inte säker på att det är ett så bra alternativ då. Har bara kört det mot en stereoförstärkare.
Detta kommer upp när jag ska öppna en film:
http://img169.imageshack.us/img169/6725/kekekewe0.jpg
Vad är det? Säkert att acceptera?
Vad kommer att hända om jag installerar mitt Win vista på min andra dator. Kommer det att bli några problem i och med att jag använder nyckeln på två datorer, eller kommer det funka utan problem?
Nytt problem.
Sitter med vista på min laptop, och min stationära har xp.
Mina dokument katalogen har jag på den stationära, och när jag går in i mina dokument från laptopen, så går den in på nätverket och in på den stationära. Eller det var så det fungerade innan, nu har jag ändrat på den stationära och därför är inte mina dokument kvar på samma plats. Hur ändrar jag sökvägen i vista?
King Grub
2008-02-02, 11:38
Vad kommer att hända om jag installerar mitt Win vista på min andra dator. Kommer det att bli några problem i och med att jag använder nyckeln på två datorer, eller kommer det funka utan problem?
Det kommer inte att gå så bra. Eller, visst går det att installera, men när det är dags att göra en aktivering är det nog slut på det roliga.
Det kommer inte att gå så bra. Eller, visst går det att installera, men när det är dags att göra en aktivering är det nog slut på det roliga.
Ja det var vad jag anade, och med tanke på hur vista klyddar med mig nu, så är det inget alternativ heller :D
jo,, den säger ifrån helt enkelt. Jag har testat, fast det var mest ett misstag då jag har obegränsad tillgång till nycklar (lagliga såklart)
Hittade detta grafikkort med inbyggt ljudkort, fattar dock inte om det är ett flerkanals eller inte: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=200217
Fullt stöd för H.264 samt passiv kylning. Fattar noll av vad det innebär men det ska vara bra har jag läst :D
Märk h.264 och inte x.264 som är bra mycket vanligare.
Hur många usb-hubbar kan man koppa in i datorn utan att det blir problem? Är det strömförsörjningen som sätter gränsen eller? Vad för problem kan man tänkas stöta på om man har för många (om det nu går)?
Hur många usb-hubbar kan man koppa in i datorn utan att det blir problem? Är det strömförsörjningen som sätter gränsen eller? Vad för problem kan man tänkas stöta på om man har för många (om det nu går)?
127 per controller.
Scratch89
2008-02-04, 15:04
Vad ska man öppna .daa-filer med? Jag har Daemon Tools, men det vill inte funka.
Vad ska man öppna .daa-filer med? Jag har Daemon Tools, men det vill inte funka.
Med PowerISO
Scratch89
2008-02-04, 20:25
Tack!
Ibland blir min dator riktigt seg, då ser jag att processorn ligger på 100 %.
Kan ligga på 100 % fast jag bara surfar. Det måste vara nåt galet.
vad är felet?
Albatross
2008-02-04, 20:35
vad är felet?
Vad har du för OS? Vilken applikation äter mest CPU?
Vad har du för OS? Vilken applikation äter mest CPU?
Xp kör jag. Firefox, antivirusprogrammet och explorer tar upp mest. Jag har märkt att om man startar om explorer, så sjunker proccessor aktiviteten ner till ca 10 % direkt.
hahavaffan
2008-02-04, 20:40
Xp kör jag. Firefox, antivirusprogrammet och explorer tar upp mest. Jag har märkt att om man startar om explorer, så sjunker proccessor aktiviteten ner till ca 10 % direkt.Explorer as in explorer.exe, eller internet explorer? Om det är explorer.exe så är det ju lite drygt, då har du nåt som antagligen hänger sig vid uppstart av windows.
explorer.exe är det. Det konstiga är att det kommer lite när som helst.
Märk h.264 och inte x.264 som är bra mycket vanligare.
I see, utveckla gärna! Hade fått för mig att H.264 var "the new black" när det kommer till bild via dator men det är kanske inte så? När jag tänker efter så vet jag ju öht inte vad H.264 eller x.264 är för något, är det stöd för olika filformat det handlar om eller?
hahavaffan
2008-02-05, 09:59
Märk h.264 och inte x.264 som är bra mycket vanligare.Är det inte så att x.264 används för att spela upp h.264-media? x.264 är väl alltså det codec man behöver för att spela upp högupplös media kodat med h.264-standarden?
Virtuell hårddisk/backup ?
Jag ska äntligen lägga in mina bilder och viktiga dokument på någon virtuell hårddisk alltså skapa mig en backup. (När jag väl börjar arbeta kommer jag köpa mig en bärbar gigahårddisk).
Undrar därför om ni har koll på några som är särskilt kända (har varit med länge i gamet, stor reliabilitet) för att vara antingen bra eller dåliga?
King Grub
2008-02-05, 17:03
Acronis Image, Norton Ghost.
Dagens ilandsproblem - efter en snabb sammanställning igår märkte jag att jag bara hade 600gb ledigt utrymme på mina datorer totalt. Panik direkt och började kolla efter nya externa hårddiskar..haha..
Acronis Image, Norton Ghost.
Tackar :thumbup:
(Heheh, la märke till att jag redan hade Norton Ghost installerat på datorn, men glömt bort det)
tntballe
2008-02-05, 17:24
Dagens ilandsproblem - efter en snabb sammanställning igår märkte jag att jag bara hade 600gb ledigt utrymme på mina datorer totalt. Panik direkt och började kolla efter nya externa hårddiskar..haha..
hur mycket har du totalt?
give or take ca 2,5TB
Teh music?
Teh music?
Knappt någon. Lyssnar sällan på musik på datorn. Mestadels är det egna bilder/foton. :cool: Minneskort fylls snabbt när man tar 5 bilder i sekunden. :thumbup:
Ok på avdelningen HTPC då:
Kan få ärva en lite äldre burk i väldigt behändigt format men jag måste kolla om det är nån idé att byta grafikkort osv. eller om den är för trött för att det skall vara lönt att försöka. Datorn i fråga är då en:
Celeron 1.7 Ghz med 1 gig minne. Så, kan det vara något?
hahavaffan
2008-02-05, 23:54
Ok på avdelningen HTPC då:
Kan få ärva en lite äldre burk i väldigt behändigt format men jag måste kolla om det är nån idé att byta grafikkort osv. eller om den är för trött för att det skall vara lönt att försöka. Datorn i fråga är då en:
Celeron 1.7 Ghz med 1 gig minne. Så, kan det vara något?Den kommer aldrig kunna lira högupplöst, men vanliga DVD-filmer osv fixar den säkert.
Den kommer aldrig kunna lira högupplöst, men vanliga DVD-filmer osv fixar den säkert.
I den här tråden också, du är ju guld värd :D Hmm typiskt också. Ok vad för summor är det vi pratar om innan den skulle orka med låt säga 720p tro? Får nog räkna med ett byte av grafikkortet i vilket fall och där har jag väl en tusenlapp ungefär bara det
I den här tråden också, du är ju guld värd :D Hmm typiskt också. Ok vad för summor är det vi pratar om innan den skulle orka med låt säga 720p tro? Får nog räkna med ett byte av grafikkortet i vilket fall och där har jag väl en tusenlapp ungefär bara det
Jag har en 2Ghz Amd Athlon (1Gb ram) med ett Nvidia Geforce 6800 stenålder edition-grafikkort, och det klarar 720p utan några som helst problem. Det är nog stor chans att din 1,7 celeron klarar det också. 1080p kan bli värre.. min har problem med det.
Du får helt enkelt ladda ner en sample och testa (=
Någon som har en aning om vad som kan vara fel med min dator!
Försöker ladda ner från dc men har otroliga problem med crc fel.
Laddar tex ner och där är tex 90 filer. 10 av dessa blir det crc fel på säger vi. Tar bort dom, laddar ner dessa igen. Tex 12 crc fel nu, vilket kan vara på helt andra filer.
Har testat.
Nya hårddiskar, nytt nätverkskort, installerat om datorn, olika winrars + en del som jag inte kommer på just nu.
Vad kan vara felet?
Routern? men varför skulle den skapa crc fel på filer som redan är nerladdade och inte gav något fel förra gången jag försökte packa upp filen.
bumpar med en fråga till.
Syrran ska ha en laptop. Max gränsen är 10 000 men vill såklart gärna mindre att det blir mindre.
Hon spelar inga avancerade spel men ska eventuellt snart använda den till något design inriktat. Så den kan inte vara helt lam.
så tips på så prisvärd dator under 10 tusen.
Något bra för pengen?
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010115103
astrodog
2008-02-10, 17:53
Någon som har en aning om vad som kan vara fel med min dator!
Försöker ladda ner från dc men har otroliga problem med crc fel.
Laddar tex ner och där är tex 90 filer. 10 av dessa blir det crc fel på säger vi. Tar bort dom, laddar ner dessa igen. Tex 12 crc fel nu, vilket kan vara på helt andra filer.
Har testat.
Nya hårddiskar, nytt nätverkskort, installerat om datorn, olika winrars + en del som jag inte kommer på just nu.
Vad kan vara felet?
Routern? men varför skulle den skapa crc fel på filer som redan är nerladdade och inte gav något fel förra gången jag försökte packa upp filen.
Börja med att ladda hem den här filen http://www.memtest86.com/memtest86-3.4a.iso.zip packa upp den och bränn ut .iso filen med typ Nero eller nåt annat CD-brännarprogram som klarar .iso på en tom CD-skiva. Boota sen datorn från CDn och kolla om testet säger att det är något fel.
Löjtnant Blank
2008-02-10, 17:57
vad är felet?
Orkar inte kolla om du fått svar ännu, men i alla fall... Ladda ner Flashblock till Firefox. Exempelvis Aftonhoran laddar en miljon flashapplikationer på förstasidan, och det kan driva processorn till vansinne.
http://flashblock.mozdev.org/
astrodog
2008-02-10, 17:57
Virtuell hårddisk/backup ?
Jag ska äntligen lägga in mina bilder och viktiga dokument på någon virtuell hårddisk alltså skapa mig en backup. (När jag väl börjar arbeta kommer jag köpa mig en bärbar gigahårddisk).
Undrar därför om ni har koll på några som är särskilt kända (har varit med länge i gamet, stor reliabilitet) för att vara antingen bra eller dåliga?
Du verkar ha lite snedvriden koll på vad en backup är, eventuellt?
Du behöver ingen virtuell hårddisk för att skapa en backup, du behöver en till riktig hårddisk! En virtuell hårddisk sparar du ju på ett annat lagringsmedium, t.ex. DVD-skiva/hårddisk och då kan du lika bra spara din backup på det lagringsmediumet direkt.
En backup i form av virtuell hårddisk är lämpligt när du vill göra en backup av hela innehållet inkl. operativ system, partitionsinformation, bootinfo och sånt, men det är väl inte det du vill?
tntballe
2008-02-10, 18:06
Du verkar ha lite snedvriden koll på vad en backup är, eventuellt?
Du behöver ingen virtuell hårddisk för att skapa en backup, du behöver en till riktig hårddisk! En virtuell hårddisk sparar du ju på ett annat lagringsmedium, t.ex. DVD-skiva/hårddisk och då kan du lika bra spara din backup på det lagringsmediumet direkt.
En backup i form av virtuell hårddisk är lämpligt när du vill göra en backup av hela innehållet inkl. operativ system, partitionsinformation, bootinfo och sånt, men det är väl inte det du vill?
Han kanske menar lagringsutrymme på nätet?
astrodog
2008-02-10, 18:08
Är det inte så att x.264 används för att spela upp h.264-media? x.264 är väl alltså det codec man behöver för att spela upp högupplös media kodat med h.264-standarden?
h.264 är en standard för hur video kan komprimeras. Ungefär som mp3 är en standard för hur ljud kan komprimeras.
Men även inom standarden finns det spelrum för exakt hur man ska göra.
Så iaf x.264 är en implementation av denna standard, det finns förmodligen flera, men detta är den enda jag använt och jag vet även att den anses vara riktigt bra!
astrodog
2008-02-10, 18:22
Han kanske menar lagringsutrymme på nätet?
Hade jag också antagit om han inte redan godtagit svaret från King Grub, där han nämner Norton Ghost.
Å andra sidan så verkar han förvirrad nog för att inte veta att det eventuellt är en virtuell hårddisk på nätet han är ute efter, att lägga in sina bilder på Google's Picasa skulle kunna vara ett bra alternativ, vet inte hur mycket bilder de tillåter för har aldrig använt det men de lär ha bra relabilitet!
tntballe
2008-02-10, 18:29
Hade jag också antagit om han inte redan godtagit svaret från King Grub, där han nämner Norton Ghost.
Å andra sidan så verkar han förvirrad nog för att inte veta att det eventuellt är en virtuell hårddisk på nätet han är ute efter, att lägga in sina bilder på Google's Picasa skulle kunna vara ett bra alternativ, vet inte hur mycket bilder de tillåter för har aldrig använt det men de lär ha bra relabilitet!
Ok, var för lat för att kolla vad som skrivits.
Hur tar man reda på hur stora hårddiskar moderkort (eller är det biosen bara?) klarar av?
Var det bara ett problem förr i tiden?
Hur tar man reda på hur stora hårddiskar moderkort (eller är det biosen bara?) klarar av?
Det är för övrigt ett Asus A8N-E-moderkort.
Jag har en 2Ghz Amd Athlon (1Gb ram) med ett Nvidia Geforce 6800 stenålder edition-grafikkort, och det klarar 720p utan några som helst problem. Det är nog stor chans att din 1,7 celeron klarar det också. 1080p kan bli värre.. min har problem med det.
Du får helt enkelt ladda ner en sample och testa (=
Om man slänger in ett GFX som har hårdvarustöd för 720p resp. 1080p så kommer det flyta som en dans sedan. Går på typ 400:-
RAM FRÅGA:
Jag köpte budgetdatorn deluxe och den har 1gig ram. Det funkar inte så bra. Således måste jag stoppa in lite mer minne i burken.
1. Mhz och numreringar: Spelar det nån roll vilken typ av DDR2 (jag har 5400 på mina, mhz eler vad et nu är) jag stoppar in? Det verkar finnas en myriad varianter (inte bara brand) med "5400" "4600" och olika mhz (men jag misstänker att de båda hör ihop. Och måste det vara samma nuffror på det, t ex 5400 som det står på mina nuvarande?
2. Storlek: Måste jag stoppa in ytterligare 2x512, eller kan jag smyga in en eller två stycken 1x1 gig DDR2? På den gamla goda tiden var man tvungen att ha precis samma, jag antar att så inte är fallet?
Tack snela.
Du bör hålla dig till samma hastighet, annars brukar det fungera sådär lite halvtaskigt.
Behöver dock ej vara samma storlek.
Du bör hålla dig till samma hastighet, annars brukar det fungera sådär lite halvtaskigt.
Behöver dock ej vara samma storlek.
Stabilt. Funderar nästan på att köpa helt nytt, eller det är iaf en möjlighet, och liksom köpa något med högre mhz. Då är naturligtvis frågan om moderkortet supportat det eller inte.
Albatross
2008-02-11, 15:30
Har du minnen av olika hastighet så jobbar de alltid i den gemensamt lägsta hastigheten. Vad gäller storlek så spelar det bara roll om ditt moderkort stöder dual-channel.
1GB RAM borde du ju klara dig bra på hur som, säker på att det inte är en 5.4k disk eller liknande som spökar?
Har du minnen av olika hastighet så jobbar de alltid i den gemensamt lägsta hastigheten. Vad gäller storlek så spelar det bara roll om ditt moderkort stöder dual-channel.
1GB RAM borde du ju klara dig bra på hur som, säker på att det inte är en 5.4k disk eller liknande som spökar?
Ptja, jag vet inte. Jag tror själva hddn gör saken värre men att grundproblemet är för lite ram.
Som ett geek-exempel: WoW:ar omkring, drar in till Stormwind *hack hack hack* sen hackar det i 3-4 minuter efteråt tills jag startar om spelet.
Den använder hårddisken som RAM, typ. Graffekortet är på 512mb geforce 8500 nånting. Processorn är nog inte heller flaskhalsen (dual Amd mumbojumbo 2.6 ghz eller vad det nu var).
Alltså hårddisken går igång rejält när det hackar. Man hör det definitivt.
Albatross
2008-02-11, 15:53
Tja, jag vet inte hur det är på Windows... men just WoW har jag kört via Wine i Linux, och det drog då inte särskilt mycket RAM. Typ 400mb iirc, vilket du ju borde ha ledigt utan några större problem.
Är ju rätt enkelt att kolla genom att slänga upp aktivitetshanteraren medan du spelar och kolla om Windows använder swap-filen eller ej.
Osäker på om det fanns några tweaks till WoW för att pre-cache texturer och annat i RAM så man slipper att det laddar från disken. Det finns säkert på WoWWiki :)
Jo, men de brukar inte gilla varandra ändå. Hade t o m minnen i samma hastighet som ogillade varandra då de var ganska så långt ifrån varandra i tillverkningstid. Systemet var oerhört instabilt.
Tror inte att det hjälper dig något vidare att stoppa i snabbare minnen heller, eftersom hastigheten på minnerna följer FSBn på processorn. Mer RAM, och om det fortfarande strular, HDDn. Nuförtiden är det ofta den som är flaskhals.
Snafu gör som så att du tar ut det gamla minnet och köper 2x1 GB. Det blir inte mycket pengar. Både PC 5x minnen och 6x minnen kostar runt 500 +- någon hundralapp för 2x1 GB så det är inga större pengar alls. Tror datorn fixar 800Mhz minnen med så lika bra köpa 6X00 men kolla upp det först.
Scratch89
2008-02-11, 16:37
Jelp! Hur minskar man på videoklipp så att de blir tillräckligt små för att läggas ut på youtube?
Patrik Cutler
2008-02-11, 16:38
när jag öppnar ett explorer-fönster så täcks inte hela tv-skärmen, men nästan. det är väl typ 2mm i högerkanten som inte täcks. jag får alltid trycka på "maximera" för att täcka hela tvn. det har inte alltid varit så här, vad har jag gjort? har provat att dra ut kanten manuellt, men nästa gång jag öppnar ett fönster är problemet kvar ändå. vad göra?
Har köpt en ny bärbar och tänkte köpa ett wirelesskort till den. Grejen är att jag bara har 2 USB-portar och jag använder alltid en extern mus. Usb-portarna sitter bredvid varandra (ej under/över) och jag är rädd att en sådan är för bred:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=43293&ref=Prisjakt
Jag skulle alltså hellst vilja ha en som går i USB, men kanske har några CM sladd istället så borde det inte bli några probs. Jag har sett sånna förut, men hittar inte några nu när jag kollar de vanliga internetbutikerna.
Sen också: Är det stor skillnad mellan 54 och 108Mbps?? Spelar det bara någon roll om man har sjukt snabbt internet eller om man har 24/1 som jag kommer man märka skillnad i internetsnabbhet mellan korten?
Har köpt en ny bärbar och tänkte köpa ett wirelesskort till den. Grejen är att jag bara har 2 USB-portar och jag använder alltid en extern mus. Usb-portarna sitter bredvid varandra (ej under/över) och jag är rädd att en sådan är för bred:
Jag skulle alltså hellst vilja ha en som går i USB, men kanske har några CM sladd istället så borde det inte bli några probs. Jag har sett sånna förut, men hittar inte några nu när jag kollar de vanliga internetbutikerna.
Sen också: Är det stor skillnad mellan 54 och 108Mbps?? Spelar det bara någon roll om man har sjukt snabbt internet eller om man har 24/1 som jag kommer man märka skillnad i internetsnabbhet mellan korten?
Hm kommer inte på facktermen men du köper en sån vanlig USB kontakt som senare blir till flera, så får du även fler USBinkopplingar på köpet (även om dom delar hastigheten men saksamma)
tntballe
2008-02-11, 20:56
en sån så får du mer utrymme
http://www.webhallen.com/prod.php?id=66423
eller om du vill koppla in fler saker
http://www.webhallen.com/prod.php?id=58723
Har 54Mbps och den segar ner min 10/10 lina. Vet inte om det är just den routern, eller alla trådlösa.
tntballe
2008-02-11, 21:09
Jelp! Hur minskar man på videoklipp så att de blir tillräckligt små för att läggas ut på youtube?
använd windows movie maker eller http://media-convert.com/konverterar/
astrodog
2008-02-12, 10:44
Det var bara ett problem förr i tiden. Ditt moderkort är good!
Sen så har Windows XP ibland en gräns på 137 Gb som man dock fixar skitlätt om man bara söker på google efter "windows xp 137 gb limit" eller nåt sånt, handlar bara om att ändra en liten sak i registret, och det kanske redan är gjort hos dig.
astrodog
2008-02-12, 10:52
Såhär tar man hand om sina överjobbande hårddiskar
http://img02.picoodle.com/img/img02/4/2/12/f_Mindatorfrom_fced471.jpg
TEH UPDATE
Jag traskade iväg och köpte 1x1 gig minne, högre frekvens än de jag hade då det var det enda som hade inne.
Nu flyter WoW på alldeles underbart. Nästan så jag blir rörd. 300 kr kostade det bara också. PnY.
Tack båda, köpte en 0,5 kabel och 108-kort. Blir nog rätt bra.
astrodog
2008-02-12, 11:22
TEH UPDATE
Jag traskade iväg och köpte 1x1 gig minne, högre frekvens än de jag hade då det var det enda som hade inne.
Nu flyter WoW på alldeles underbart. Nästan så jag blir rörd. 300 kr kostade det bara också. PnY.
För lite minne är en riktig plåga... har fan inga stora grejer igång och ändå är hälften av mina 1.5 Gb upptagna. Men ja nu med det riktigt billiga DDR2 minnet så finns det knappt nån anledning att ligga på under 2 Gb.
För lite minne är en riktig plåga... har fan inga stora grejer igång och ändå är hälften av mina 1.5 Gb upptagna. Men ja nu med det riktigt billiga DDR2 minnet så finns det knappt nån anledning att ligga på under 2 Gb.
Det gav mig en grym skillnad. Från 1 FPS var 3:e sekund i Stormwind ligger jag nu på minst 30, gärna 50.
2 gig sammanlagt nu.
tntballe
2008-02-13, 00:10
http://www.home.no/zaver/skoj/dc_log.txt
:laugh: :laugh:
Ibland är det inte lätt att få folk att förstå.
Albatross
2008-02-13, 18:56
Känns som nivån på 99.9% av mina användare....
"Hjälp, internet är borta"
Behöver lite hjälp!
I skolan så har våra lärare "blockat" vårt internet så vi inte kan komma in på det. Dom kan visserligen öppna det när dom vill men eftersom dom är "smarta" så gör dom aldrig det. Dom har även blockat komandotolken så man kan inte "hacka" sig in där....mer än så vet jag inte. Är det någon som har ett tips på hur man ska kunna få igång internetet mer än i 30 sek? Utan att ladda ner en massa hackningsprogram och sånt!
hahavaffan
2008-02-13, 22:09
Hur exakt har dom "blockat ert internet"? Finns det ingen Internet Explorer-ikon, eller hittas ingen internet-anslutning?
Albatross
2008-02-13, 22:23
Behöver lite hjälp!
I skolan så har våra lärare "blockat" vårt internet så vi inte kan komma in på det. Dom kan visserligen öppna det när dom vill men eftersom dom är "smarta" så gör dom aldrig det. Dom har även blockat komandotolken så man kan inte "hacka" sig in där....mer än så vet jag inte. Är det någon som har ett tips på hur man ska kunna få igång internetet mer än i 30 sek? Utan att ladda ner en massa hackningsprogram och sånt!
:D
Animalistic
2008-02-13, 22:29
Problemet: mitt grafikkort startar om sig när jag spelar krävande spel. jag spelar som vanligt, sedan börjar det att skära sig på skärmen, t ex ett träd kan ta upp stora delar av skärmen när det egentligen ska ta upp 1% typ.
efter det hållt på så till och från så dör skärmen, och man hör grafikkortet starta om och man kommer sedan tillbaks till spelet och man har fått en error report från Catalyst control center.
är något fel på grafikkortet? eller är de någonting annat, det är ett Radeon X1900, blir det för varmt? och vad kan man göra åt det isf, det är inte klockat
Mvh
Animalistic
2008-02-13, 23:55
Problemet: mitt grafikkort startar om sig när jag spelar krävande spel. jag spelar som vanligt, sedan börjar det att skära sig på skärmen, t ex ett träd kan ta upp stora delar av skärmen när det egentligen ska ta upp 1% typ.
efter det hållt på så till och från så dör skärmen, och man hör grafikkortet starta om och man kommer sedan tillbaks till spelet och man har fått en error report från Catalyst control center.
är något fel på grafikkortet? eller är de någonting annat, det är ett Radeon X1900, blir det för varmt? och vad kan man göra åt det isf, det är inte klockat
Mvh
bump :em:
Animalistic
2008-02-14, 10:06
Mvh
bumpis
bumpis
Mät upp vad du har för temperaturer i på dina olika saker i lådan. Går att göra med Everest Ultimate Edition tex. http://www.lavalys.com/products/download.php?ps=UE&lang=en
Animalistic
2008-02-14, 11:24
Mät upp vad du har för temperaturer i på dina olika saker i lådan. Går att göra med Everest Ultimate Edition tex. http://www.lavalys.com/products/download.php?ps=UE&lang=en
62 grader på grafikkortet
70 grader på CPU
62 grader på grafikkortet
70 grader på CPU
När du idlar eller? Vad blir det då vid belastning? Och vad har du för processor?
Jag vet inte om det går att köra Everests Belastningstest på Trial-versionen...men kolla det. Dra få full speta och kolla grafen hur mkt det ökar till.
Animalistic
2008-02-14, 11:44
När du idlar eller? Vad blir det då vid belastning? Och vad har du för processor?
Jag vet inte om det går att köra Everests Belastningstest på Trial-versionen...men kolla det. Dra få full speta och kolla grafen hur mkt det ökar till.
aa när jag i stort sätt inte gör någonting
processor: Dualcore Intel core 2 duo
vid 66grader så började skärmen skära(tror det heter så?)
det sitter ju en inbyggd fläkt på grafikkortet, ska man ha någon extra utöver den?
King Grub
2008-02-14, 11:50
Processorn är alldeles för varm i idle. 70 grader är mer än vad den bör ligga på under hårt arbete. I idle, inte över 40 grader.
Animalistic
2008-02-14, 11:53
Processorn är alldeles för varm i idle. 70 grader är mer än vad den bör ligga på under hårt arbete. I idle, inte över 40 grader.
så när processorn blir för varm så startar den om grafikkortet?
shut teh face
2008-02-15, 17:20
Problem
Satt och spelade warcraft 3. Alltså inget krävande spel direkt.
Plötsligt fryser bilden till och ljudet fryser fast. Sen slocknar skärmen och ljudet loopar. Tagentbordet reagerade inte alls.
Fick starta om datorn.
:confused:
Shut teh face: Jag har samma problem som dig. Att datorn, utan att ha kraftfulla applikationer/spel igång, fryser fast, ljudet loopar och man kan endast stänga av den på on/off-knappen. Jag börjar undra om det, iallafall för min del, beror på att datorn inte får tillräckligt med ström i vissa fall. Mitt nätagg understiger nämligen kraven för att driva just det grafikkortet jag har.
Är det inte det så har jag ingen aning. Har dessvärre inget annat nätagg som jag kan prova med.
Hur exakt har dom "blockat ert internet"? Finns det ingen Internet Explorer-ikon, eller hittas ingen internet-anslutning?
Jojo, det är internet ikon men när man ska komma in på internet så får man uppen ruta "din lärare har blockerat denna dator" sen funkar det inte mer. Om dom vill så kan dom ge oss tillgång till internet så jag tänkte om någon duktig person typ kunde berätta hur man hackade sig in i datorsalens nätverk och tar bort blockeringen :D
Jojo, det är internet ikon men när man ska komma in på internet så får man uppen ruta "din lärare har blockerat denna dator" sen funkar det inte mer. Om dom vill så kan dom ge oss tillgång till internet så jag tänkte om någon duktig person typ kunde berätta hur man hackade sig in i datorsalens nätverk och tar bort blockeringen :D
Provat att gå in i internet explorers internet alternativ och stänga av proxyservern? Det funkar iallafall på vår skola.
shut teh face
2008-02-15, 18:16
Shut teh face: Jag har samma problem som dig. Att datorn, utan att ha kraftfulla applikationer/spel igång, fryser fast, ljudet loopar och man kan endast stänga av den på on/off-knappen. Jag börjar undra om det, iallafall för min del, beror på att datorn inte får tillräckligt med ström i vissa fall. Mitt nätagg understiger nämligen kraven för att driva just det grafikkortet jag har.
Är det inte det så har jag ingen aning. Har dessvärre inget annat nätagg som jag kan prova med.
Hej. I mitt fall vet jag att det inte är nätdelen iaf. Däremot hade datorn stått ett par veckor och mkt program var igång. Nu har jag spelat 45 min utan att det knasa sig. Hoppas det bara en engångssak, för Crysis och Cod4 funkar skitbra på störd fin grafik.
finns det något ställe att ändra inställningarna på en laptops touchpad i Vista, har formaterat datorn så jag saknar Acers egna programvara för detta
finns det något ställe att ändra inställningarna på en laptops touchpad i Vista, har formaterat datorn så jag saknar Acers egna programvara för detta
Bara att ladda hem Synaptics nyaste drivers.
Annars gör du det via kontrollpanelen/mus
du hittar alla progs till acer här om det är något du vill ha.
http://support.acer-euro.com/drivers/ftp/ftp.html
Provat att gå in i internet explorers internet alternativ och stänga av proxyservern? Det funkar iallafall på vår skola.
Helt klart värt att testa! *flex*
fler tips :)
du hittar alla progs till acer här om det är något du vill ha.
http://support.acer-euro.com/drivers/ftp/ftp.html
Tack så mycket, laddade hem synaptics drivers men jag fick fortfarande inte fram det jag letade efter, försöker stänga av att touchpaden fungerar som en knapp, väldigt frustrerande då man råkar trycka in den då man skriver, laddar hem drivrutiner från acersidan nu, hoppas att det går bättre
Och nu hittade jag det, tack Jarod!
Sweet!
Då är det min tur att be om hjälp. :)
Satt med polaren och hans laptop och vi skulle "dela lite filer" mellan våra laptops. Båda har Vista Home nånting...
Hur som...nätverkskabel mellan båda och allt är frid och fröjd. Men dom enda mappar vi ser och har tillgång till är dom som är förvalt som delade i Vista. Så även om vi delar ut andra mappar och dom syns när man loggar in på den andres dator - så får man upp ett felmeddelande så fort man klickar på nån av dom. Där det står att man inte har behörighet och att man ska kontakta admin. Detta fastän man satt ut fulla rättigheter på just dom mapparna.
Can someone explain, please!?
Sweet!
Satt med polaren och hans laptop och vi skulle "dela lite filer" mellan våra laptops. Båda har Vista Home nånting...
Hur som...nätverkskabel mellan båda och allt är frid och fröjd. Men dom enda mappar vi ser och har tillgång till är dom som är förvalt som delade i Vista. Så även om vi delar ut andra mappar och dom syns när man loggar in på den andres dator - så får man upp ett felmeddelande så fort man klickar på nån av dom. Där det står att man inte har behörighet och att man ska kontakta admin. Detta fastän man satt ut fulla rättigheter på just dom mapparna.
Vista är så vansinnigt känsligt på säkerhetsfrågor...är ni båda inloggade med administratörskonton?
astrodog
2008-02-16, 11:47
Sweet!
Det finns två olika typer av säkerheter. Dom som sitter under "Sharing.." och de vanliga som sitter under "Security". Föreslår att du under båda två lägger till "Everyone" som användare och ger denna användare alla former av "Read" rättigheter. Detta gör du alltså på varje mapp/fil som du vill dela ut, men om du väljer rätt så kan säkerhetsattributen ärvas neråt från en huvudmapp till alla andra mappar/filer som den innehåller.
Var även uppmärksam på att "Deny" äger över en "Allow" entry, så om t.ex. "Everyone" har "Allow" på "Read" men "Peter" har "Deny" på "Read" (även fast han också tillhör "Everyone) så kommer "Deny" att ta över och han kan inte läsa. Men jag tror inte du har nåt sånt problem.
Hej. I mitt fall vet jag att det inte är nätdelen iaf. Däremot hade datorn stått ett par veckor och mkt program var igång. Nu har jag spelat 45 min utan att det knasa sig. Hoppas det bara en engångssak, för Crysis och Cod4 funkar skitbra på störd fin grafik.
Att det stänger av sig på det sättet låter konstigt, även om tyngre spel fungerar bra (?!) så misstänker jag värmeproblem. Ta en trasa och torka bort dammer som satt sig i fläktarna! Att damsuga datorn är farligt för komponenterna, men på något sätt bör du få ut allt dam som bäde sitter i fläktarna men även som lagt sig på elektroniken. Kanske? :naughty:
Mvh
Johan
Patrik Cutler
2008-02-16, 11:56
när jag öppnar ett explorer-fönster så täcks inte hela tv-skärmen, men nästan. det är väl typ 2mm i högerkanten som inte täcks. jag får alltid trycka på "maximera" för att täcka hela tvn. det har inte alltid varit så här, vad har jag gjort? har provat att dra ut kanten manuellt, men nästa gång jag öppnar ett fönster är problemet kvar ändå. vad göra?
bymp
Jag har nog ett liknande problem, men grejen är den att jag nu inte ens får igång datorn. Jag satt och lyssnade på musik och surfade runt, och helt plötsligt slocknade skärmen och ljudet började loopa. Stängde av datorn på knappen, stängde av skärmen och försökte sätta på allt igen men det vägrade fungera. Skärmen svarar inte utan blinkar bara grönt ibland. Datorn går inte igång helt och hållet utan låter knappt och piper som fan i början.
Jag har fått en hel del meddelanden från grafikkortet att det är nåt med strömen eller så. Hur ska jag gå tillväga? Köpte datorn på computer city för flera år sedan, så garantin gäller inte längre. Finns det nåt företag man kan anlita, support? Något? Tacksam för alla tips, är tvungen att sitta på min skol-laptop :/
Det är inte så att grafikkortet har brunnit upp? Det gjorde mitt gamla och då kunde inte jag heller starta datorn. Eller om du har en extra strömkontakt på grafikkortet som lossnat lite?
ZyphoX: Oj, aldrig tänkt att det kan ha brunnit upp. Ska öppna datorn och checka läget. Och någon extra kontakt har jag inte.
Återkommer...
Jag blåste ut en hel del damm som satt fast på grafikkortet och i fläktarna, men samma problem uppstår. Skulle inte bli förvånad om allt damm har gjort så att grafikkortet har gått sönder.
Vad ska jag göra och hur vet jag om det har brunnit upp? SYntes inget speciellt när jag kollade på det.
shut teh face
2008-02-16, 12:27
Jag blåste ut en hel del damm som satt fast på grafikkortet och i fläktarna, men samma problem uppstår. Skulle inte bli förvånad om allt damm har gjort så att grafikkortet har gått sönder.
Vad ska jag göra och hur vet jag om det har brunnit upp? SYntes inget speciellt när jag kollade på det.
För mycket damm gör inte att något går sönder.
Däremot kan grafikkortet ha gått sönder utan att du ser det.
Jag kan komma över imorgon och kolla :) Ska till mamma och klippa mig nu :D
astrodog
2008-02-16, 12:29
Jag har nog ett liknande problem, men grejen är den att jag nu inte ens får igång datorn. Jag satt och lyssnade på musik och surfade runt, och helt plötsligt slocknade skärmen och ljudet började loopa. Stängde av datorn på knappen, stängde av skärmen och försökte sätta på allt igen men det vägrade fungera. Skärmen svarar inte utan blinkar bara grönt ibland. Datorn går inte igång helt och hållet utan låter knappt och piper som fan i början.
Jag har fått en hel del meddelanden från grafikkortet att det är nåt med strömen eller så. Hur ska jag gå tillväga? Köpte datorn på computer city för flera år sedan, så garantin gäller inte längre. Finns det nåt företag man kan anlita, support? Något? Tacksam för alla tips, är tvungen att sitta på min skol-laptop :/
Låter inte som det lättaste att felsöka... Börja från grunden uppåt
Nätagg: Kolla så att det kan driva nån annan dator. Men förmodligen inte här felet ligger.
Moderkort/grafikkort: Försök byta ut grafikkortet/skärmen mot nåra andra och se om du kan få nåt liv i det.Eller testa skärmen på en annan dator och testa grafikkortet på en annan dator. Om det inte är fel på grafikkort/skärm så borde det sannolikt vara moderkortet som något gått sönder på. Sen så de pipen du hör i början, kolla i moderkortsmanualen vad det betyder. Kanske ditt grafkkort lossnat eller nåt i den stilen som föreslogs innan.
Jag vet iaf att min gamla brukade pipa en del om den inte hittade något grafikkort, hade ett som brukade ploppa ut ur AGP-sloten.
Utan att veta nåt i ditt fall så kan jag säga att jag vet flertalet grafikkort som slutat fungera och de brukar väl bete sig ungefär så som ditt, 3 år sen kan också vara en rimlig period då dessa kort fanns typ Geforce4 Ti4200 tror jag en vanlig felande modell hette.
Tusen tack astrodog. Får helt enkelt lämna in den någonstans, felsöka där och sen byta ut komponenterna eller köpa ny dator :/
Min ena laptop hänger sig helt när jag kollar på rörliga bilder. Aldrig när jag kollar på film typ i vlc...men dock om jag tittar på en gif i windows egna picture-viewer, eller när jag chattar med cam, eller en inbäddad youtube-film.
Skärmen blir helt svart/grå och jag måste hårdreboota den genom att hålla inne startknappen några sekunder.
Någon som vet hur jag kan ta redan på vad det är för konflikt som triggar det? För liksom...ibland funkar det i flera timmar medans ibland hänger den sig efter en minut bara. It´s annoying.
shut teh face
2008-02-17, 12:21
Min ena laptop hänger sig helt när jag kollar på rörliga bilder. Aldrig när jag kollar på film typ i vlc...men dock om jag tittar på en gif i windows egna picture-viewer, eller när jag chattar med cam, eller en inbäddad youtube-film.
Skärmen blir helt svart/grå och jag måste hårdreboota den genom att hålla inne startknappen några sekunder.
Någon som vet hur jag kan ta redan på vad det är för konflikt som triggar det? För liksom...ibland funkar det i flera timmar medans ibland hänger den sig efter en minut bara. It´s annoying.
Är det bara .gif bilder? För om det är någon java applet kan ju jdk ha fuckat upp sig.
Gäller det samma fil jämt eller flera olika?
Låter jävligt skumt.
Det är inga speciella filer alls. Kan vara vad som helst som rör på sig. Men det verkar vara mkt värre när det är "inbyggt" typ...som en youtube här på kolo...eller en videokonversation i msn. Eller en gif i windows pic&fax-viewer. Jag har en liten föraning om att det har något med att laptopen har inbyggd cam. En polare med samma typ av laptop har exakt samma problem. Skiten låser sig om vi kör cam via msn.
Jag behöver hjälp att ta bort inloggningssidan när jag startar datorn. Jag behöver inte ange något lösenord, bara klicka på mitt namn för att datorn ska loggas in. Men jag vill att den ska logga in automatiskt, vet någon vad jag ska göra?
Har en laptop och en stationär. På laptopen har jag kaspersky internet security.
Hur får jag Kaspersky internet security att tillåta i brandväggen att jag får gå in på nätverket till min andra dator?
Stänger jag av brandväggen, så funkar det direkt så det borde vara där problemet ligger.
shut teh face
2008-02-17, 12:51
Har en laptop och en stationär. På laptopen har jag kaspersky internet security.
Hur får jag Kaspersky internet security att tillåta i brandväggen att jag får gå in på nätverket till min andra dator?
Stänger jag av brandväggen, så funkar det direkt så det borde vara där problemet ligger.
Det bör inte vara särskilt svårt att lokalisera adminstrationsdelen i Kaspersky där du kan öppna portar manuellt osv.
Det är inga speciella filer alls. Kan vara vad som helst som rör på sig. Men det verkar vara mkt värre när det är "inbyggt" typ...som en youtube här på kolo...eller en videokonversation i msn. Eller en gif i windows pic&fax-viewer. Jag har en liten föraning om att det har något med att laptopen har inbyggd cam. En polare med samma typ av laptop har exakt samma problem. Skiten låser sig om vi kör cam via msn.
Vet inte riktigt. Men det kan vara någon drivrutin.
Jag hade samma problem på en HP förut. Det var displaydrivern som hp hade lagt in som var helt mongo.
Det bör inte vara särskilt svårt att lokalisera adminstrationsdelen i Kaspersky där du kan öppna portar manuellt osv.
Nä det är jätte lätt. Men sen är det värre tydligen.
Efter att ha bytt plats på två hårddiskar i min stationära dator så slutade den ena fungera. Den är helt död.. Varvar inte ens upp. Jag har felsökt sladdarna och dem är det inget fel på. Har testat att mata den både genom sata-strömsladden och ide-strömsladden. Men inget händer.
Är det kört? /=
jontahontas
2008-02-19, 20:06
Tjo! Jag har en laptop, Acer Aspire 9411AWSMi;
Här finns all prestanda;
http://www.ciao.se/Acer_Aspire_9411AWSMi_Core_Duo_T2050_1_66_GHz_17_T FT__505550
Det står på minne att det är 1GB med support dual channel och att jag kan utöka till 4 gb om jag vill.
På grafikkortsfronten står det att jag har geeforce xxx med stöd för 256 Mb, men att mitt kort är 128.
Min fråga- Kan jag uppgradera min dator till tex 2GB minne och ett 256 kort? Om jag kan, är det värt det för mig som har som största mål att kunna spela Elder Scrolls IV eller är kraven för detta spel ändå för höga?
Tack på förhand Kolo
Tjo! Jag har en laptop, Acer Aspire 9411AWSMi;
Här finns all prestanda;
http://www.ciao.se/Acer_Aspire_9411AWSMi_Core_Duo_T2050_1_66_GHz_17_T FT__505550
Det står på minne att det är 1GB med support dual channel och att jag kan utöka till 4 gb om jag vill.
På grafikkortsfronten står det att jag har geeforce xxx med stöd för 256 Mb, men att mitt kort är 128.
Min fråga- Kan jag uppgradera min dator till tex 2GB minne och ett 256 kort? Om jag kan, är det värt det för mig som har som största mål att kunna spela Elder Scrolls IV eller är kraven för detta spel ändå för höga?
Tack på förhand Kolo
Minne är inga problem utöka, nästan lite rekommenderat om du har brist då det inte handlar om några större pengar och kan göra en del för prestandan.
För en bärbar och byte av grafikkort är jag mer tveksam. En del hänger ju på moderkortet så då får man byta hela den, din tror jag är mer en egen komponent.
En kompis lirade Oblivion på sin laptop som är snäppet bättre än din samt har ett 7600GO-kort med 256 MB minne. Var inga vidare höga inställningar han kunde ha, 1024x768 har jag för mig. Mao ett litet bättre grafikkort gör så att du kan köra spelet och på skitinställningar när det gäller grafik.
Vill du spela spel så ska du inte hålla på och tjafsa med bärbara datorer förutsatt att du inte sitter på massa pengar du måste göra av med.
Vill du spela spel så ska du inte hålla på och tjafsa med bärbara datorer förutsatt att du inte sitter på massa pengar du måste göra av med.
Instämmer, man får lägga ut sanslösa summor med pengar för att få något vettigt för spel. Grafikkkorten i bärbara datorer är i regel värdelösa för spel.
Okej nu har datorn pajat.
Bakgrund:
Tänkte köra en defragmentiering på ena hårddisken (där windows bla ligger). När den var färdig så hängde sig datorn varpå jag stängde av den.
Problemet:
Nu när jag sätter på den så startar den, den går förbi när man kan välja ifall man vill gå in i bios. Sedan så stannar den och tuggar, och detta meddelande kommer upp:
Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:
<Windows-rot>\system32\htoskrnl.exe
Installera en kopia av filen ovanför på nytt.
Är det bara att sätta in windows skivan och välja reparera alternativet (finns det något sånt?) eller finns det något smidigare sätt? Ska leta reda på cd-skivan och testa. Vet någon vad det är för fil? Kommer något försvinna ifall jag nu installerar en ny kopia av denna fil?
Ifall det nu skulle göra det så, så vore det bra att veta så jag kan sätta in mina hårddiskar in en annan dator och säkerhetskopiera först.
Tacksam för svar.
inte ntoskrnl.exe?
Jo det stämmer, hade skrivit lite slarvigt på lappen.
Fick samma felmeddelande på en laptop för ett halvår sen. Visade sig att hårddisken hade pajjat fysiskt. Fick en ny installerad på garantin. Inget gick att rädda mao.
mangemani
2008-02-23, 14:37
hur känsligt är ett nätagg?
har förut blåst ren datorn med en kraftfull damsugare men som jag sen slängde,blev helt perfekt efter en sådan urblåsning.
nu är datorn full med damm igen och krashar stup i ett pga värmen som bildas.
tänkte då ta med datorn till jobbet där vi har en högtrycksblås och dåblåsa rent i nätagget,runt fläktar och runt cpun.
men vad tror ni,är en högtrycksblås för kraftfull för att blåsa ren en dator med?
det är en sån där blås som man tex kan blåsa ren gräsklippare och andra maskiner med.
hade tänkt att hålla munstycket en bit ifrån datorn när jag blåser.
kan nätagget ta skada utav detta?
shut teh face
2008-02-23, 14:39
Om det fungerar på gräsklippare osv kanske det ändå finns skadliga saker för komponenter. Köp en luftpåburk på teknimagasinet för 50 kr o spraya.
Det farligaste är ifall du kör så hårt tryck att fläktarna snurrar runt för fort.
mangemani
2008-02-23, 14:44
ok,men om man håller emot fläktarna då?
shut teh face
2008-02-23, 14:48
ok,men om man håller emot fläktarna då?
Japp, håll ett finger i mitten bara. Men kanske svårt om du ska stå där med en 2 meter bred slang och skjuta luft genom en jetmotor. :D
mangemani
2008-02-23, 16:41
Japp, håll ett finger i mitten bara. Men kanske svårt om du ska stå där med en 2 meter bred slang och skjuta luft genom en jetmotor. :D
nja,det var inte en sån blås jag menade :D
Har en bärbar hårddisk som jag skulle vilja formatera om till FAT32 istället för NTFS, problemet är att jag har en del grejer i vanlig ordning som jag vill spara.
Har dock en del utrymme över så tanken är följande:
1. Skapa en till partition av det lediga utrymmet med FAT32 som filsystem
2. Flytta över grejerna till denna partition och sedan formatera om den första partitionen till FAT32.
3. Vid behov få de två partitionerna att snällt bli till en partition igen. Ska nämligen koppla hårddisken till mitt hemmabiosystem som kan spela upp vissa filer, befarar att det kan bli knas om det är två partitioner då.
Frågan är då om detta är möjligt och vilket program man skall använda? Finns väl ett inbyggt i XP, duger det tro?
/Glen
Albatross
2008-02-23, 19:41
Du kan använda GParted (http://gparted-livecd.tuxfamily.org/) för att fixa till dina partitioner hur du nu än må önska.
Kebab-Arne
2008-02-24, 17:22
Jag försöker få till min winamplista. Ett problem är att en massa Depeche Mode låtar jag har kommer det bara upp ex. 01-Black celebration på winamplistan. Andra låtar som också bara har titeln med en siffra och låtnamn kommer artisten och låtnamnet upp automatiskt. Man kan ju ändra låt för låt så den får rätt artist och låtnamn men blir jobbigt att göra det på typ 50 låtar. Nån smidigt sätt man kan lösa det på?
Supercharger
2008-02-24, 17:27
Tjena!
Brände en dvd i nero vision häromdagen men det tog väldigt lång tid, gick nästa i realtid som filmen. Har ställt in hastigheten på max.
Vad göra?
mvh
mangemani
2008-02-24, 17:41
gjorde ren datorn med blåsen,satan vad damm det var i den,bokstavligen en tjock damm matta mellan fläkten och processorn.
blåste rent i nätagget med,blev ett stort damm moln när jag blåste in i den.
men nu tycks datorn funka fint,men det är lite obehagligt ändå,är så van att datorn helt plötsligt bara slås av,så fort man gör något på datorn så sitter man spänd och förbereder sej på att den ska krasha.
När jag låser min dator (windows + L) och den står på inloggnings-skärmen....så blinkar mitt skrivbord igenom vid "jämna" mellanrum. Någon som vet varför den gör så?
http://www.flickr.com/photos/42188390@N00/2290587927
Detta felmedelande har börjat dyka upp då och då tyvärr.. Håller datorn på att gå åt skoden eller vad är problemet?
RösböJunior
2008-02-28, 22:58
Köpte en ny hårddisk 2005(?) för att fortsätta lagra.
Maxtor - diamondmax 10 - 6v200EO - 200GB SATA 3.0Gb HDD
Ganska tidigt "tappade" datorn hårddisken, dvs kunde inte hitta den.
Ofta i samband med felmedelandet:
" läsfel , en fördröjd skrivning blabla misslyckades"
det är ca 40Gb filmer & bilder,spel på den. Det har alltid fungerat, alla filer har funnits där & använts. flyttats om lite. aldrig överhettats.
för 3 veckor sen börjare det att "knäppa högt" från den. tic-tic =)
och detta eskalerade. Datorn hittar inte längre disken, inte heller gick det vid provmont på annan burk.
Är hårddisken körd ? Var finns det special-firmor som kan rädda data? :S
$ för hjälp som leder nånvart
NiXPhoenix
2008-02-29, 00:20
Köpte en ny hårddisk 2005(?) för att fortsätta lagra.
Maxtor - diamondmax 10 - 6v200EO - 200GB SATA 3.0Gb HDD
Ganska tidigt "tappade" datorn hårddisken, dvs kunde inte hitta den.
Ofta i samband med felmedelandet:
" läsfel , en fördröjd skrivning blabla misslyckades"
det är ca 40Gb filmer & bilder,spel på den. Det har alltid fungerat, alla filer har funnits där & använts. flyttats om lite. aldrig överhettats.
för 3 veckor sen börjare det att "knäppa högt" från den. tic-tic =)
och detta eskalerade. Datorn hittar inte längre disken, inte heller gick det vid provmont på annan burk.
Kika på sweclockers. Sök i lagringsforumet.
Finns ett antal olika företag som kan rädda data, tror några "bara" tar ett par tusen i avgift men då är det å andra sidan inga jätteavancerade saker som ingår.
Norska Ibas är marknadsledande och har helt andra priser.
NiXPhoenix
2008-02-29, 00:25
gjorde ren datorn med blåsen,satan vad damm det var i den,bokstavligen en tjock damm matta mellan fläkten och processorn.
blåste rent i nätagget med,blev ett stort damm moln när jag blåste in i den.
men nu tycks datorn funka fint,men det är lite obehagligt ändå,är så van att datorn helt plötsligt bara slås av,så fort man gör något på datorn så sitter man spänd och förbereder sej på att den ska krasha.
Det du kan göra, förutom att dammsuga rummet oftare :) , är att hålla rent just runt datorn (fram och på sidan om insugsfläktarna) med en fuktig trasa eller helt enkelt bara lite papper som du tryckt under kranen.
Sen köpa dammfilter och sätta framför fläktarna som drar in luft.
Många chassin har dessutom en öppning i fronten som går ned mot golvet, alltså en liten springa mellan själva lådan och fronten. Den kan med fördel tejpas igen (syns ju ändå inte mot golvet) så drar frontfläkten bara luft framifrån från luften och inte från det dammiga golvet.
astrodog
2008-02-29, 11:57
http://www.aurora.se/index-se.htm
astrodog
2008-02-29, 12:01
http://www.flickr.com/photos/42188390@N00/2290587927
Detta felmedelande har börjat dyka upp då och då tyvärr.. Håller datorn på att gå åt skoden eller vad är problemet?
Finns ju massiv om detta på nätet, bara att söka.
T.ex. "http://www.consumingexperience.com/2007/11/windows-no-disk-exception-processing.html"
Verkar som att det till största delen är nåt tredjepartsprogram som orsakar det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.