handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 [66] 67 68 69 70 71 72 73 74

agazza
2017-02-10, 16:31
Min Lenovo IdeaPad yoga 13 har sata 3 men går för det mesta i sata 2 hastighet, varför

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

shadowfire
2017-02-10, 17:51
Jag blir verkligen inte klok på detta, men jag har gjort några punkter i Google Earth och så spelar jag in det som en "tur" så jag får en animering. Redan i animeringen så laggar det lite, men värre blir det när jag slår på NVIDIAs screencapture för att göra en video av det. Har ändå slagit av allt möjligt bös i Google Earth och har bara platsetiketter påslaget. Har provat både DirectX och OpenGL, men icke. Surt när man sitter på ett 1080 kort och ändå upplever dunderlagg.

shadowfire
2017-02-10, 18:14
vafan google earth pro som har inbyggd videofunktion verkar ju vara gratis nu.. utan watermark osv... det löste ju problemet hmmpf. Laggar inte om jag nyttjar den inbyggda videoinspelaren där.

Agitator
2017-02-10, 18:58
Jag brukar koppla ihop min Macbook Air med TV'n men som bekant går det inte att stänga locket på en Mack utan att datorn går in i viloläge. Hur löser ni detta? Har läst lite om Insomnia - något jag borde köra på?

Har du en macbook med alu skal?

Kör nosleep istället. Den är bättre.

Sedan finns caffeine ifall du inte vill låta den gå i sleep mode när du har locket öppet.

vonad
2017-02-11, 14:19
Är det vanligt att inte få med installationsmedium när man köper nya färdiginstallerade datorer?

Går det att på något sätt bränna av operativsystemet på ett USB-minne eller något? Om datorn skulle krasha i framtiden så vill jag inte hosta upp 1000 spänn för nytt OS.

galtasar
2017-02-11, 15:42
Är det vanligt att inte få med installationsmedium när man köper nya färdiginstallerade datorer?

Går det att på något sätt bränna av operativsystemet på ett USB-minne eller något? Om datorn skulle krasha i framtiden så vill jag inte hosta upp 1000 spänn för nytt OS.

Dra ut installationsnyckeln sen laddar du ner ison från microsoft och gör en bootbar usb.

Tomten
2017-02-11, 16:27
Dra ut installationsnyckeln sen laddar du ner ison från microsoft och gör en bootbar usb.

Värt att notera är att installationsnycken finns på en lapp på datorn eller i någon manual/dokument som följde med datorn. Om den inte inkluderades så följ dne här guiden

http://winaero.com/blog/how-to-view-your-product-key-in-windows-10-windows-8-and-windows-7/

vonad
2017-02-11, 16:36
Tack så mycket! :)

Yes
2017-02-11, 20:55
Någon som kör en WD My Cloud i MacOS? Har just skaffat en sån och tycker filhanteringen är något osmidig. Jag kan exempelvis inte skapa nya mappar eller flytta filer i findern utan måste göra det genom WD;s web-gränssnitt.

Har ni några tips på smidigare lösningar?

G_lund
2017-02-12, 12:21
Monterad och installerat ny SSD i datorn, har även installerat Windows 10 på den.

Allt frid och fröjd so far..

Problemet är att jag inte kan söka på filer som ligger på min gamla hårddisk.
Exempel:
Söker i startmenyn på photoshop men dator hittar inget, går jag däremot in på min gamla hårddisk via "Min Dator" så ser jag photoshop där. WTF?

Kan det balla ur då jag fortfarande har windows installerat på den gamla hårddisken också?

Agitator
2017-02-12, 16:33
Monterad och installerat ny SSD i datorn, har även installerat Windows 10 på den.

Allt frid och fröjd so far..

Problemet är att jag inte kan söka på filer som ligger på min gamla hårddisk.
Exempel:
Söker i startmenyn på photoshop men dator hittar inget, går jag däremot in på min gamla hårddisk via "Min Dator" så ser jag photoshop där. WTF?

Kan det balla ur då jag fortfarande har windows installerat på den gamla hårddisken också?

Va?

Du har installerat windows 10 på ny ssd disk. Du har även din gamla os disk monterad.

När du nu söker i startmenyn så söker du på installerade program under din nya installation. Där dyker bara program upp som installerats under din "nya/nuvarande" installation av windows 10.

Så ditt OS ser inte att du har photoshop installerat. Vilket du inte heller har. Det du har är photoshop på en disk som inte har några kopplingar alls i registret eller till din nuvarande installation.

Ifall du är nöjd med upplägget du har men vill ha photoshop i startmenyn så får du skapa en genväg i startmenyn.

Wrs
2017-02-12, 17:18
Vad sitter ni med för setups? Duger ett gtx 1060 till 1080p spelande eller bör man satsa på ett 1070 för att maxa?

Sheogorath
2017-02-12, 17:31
Skicka det så får du mitt, det räcker för Civ.

*popcorn*

Neee... Jag har ju DOOM och BF1. Behövs där! Men jag har inte fastnat för något av dessa riktigt. Får fortsätta med BF1. Det har potential.

King Grub
2017-02-12, 18:01
Vad sitter ni med för setups? Duger ett gtx 1060 till 1080p spelande eller bör man satsa på ett 1070 för att maxa?

Varken ett 1060 eller ett 1070 kan maxa alla spel i 1080p på högsta inställningar och nå 60 FPS.

G_lund
2017-02-12, 19:35
Va?

Du har installerat windows 10 på ny ssd disk. Du har även din gamla os disk monterad.

När du nu söker i startmenyn så söker du på installerade program under din nya installation. Där dyker bara program upp som installerats under din "nya/nuvarande" installation av windows 10.

Så ditt OS ser inte att du har photoshop installerat. Vilket du inte heller har. Det du har är photoshop på en disk som inte har några kopplingar alls i registret eller till din nuvarande installation.

Ifall du är nöjd med upplägget du har men vill ha photoshop i startmenyn så får du skapa en genväg i startmenyn.

okej, tack. :)
Jag trodde ändå det skulle dyka upp när man sökte då mappar och filer innehåller de sökord jag använde även om det inte fungerade att öppna själva programmet. :P

Armed Dingo
2017-02-12, 20:52
Kommer behöva dual boota Windows 10 på min bärbara.

Hur gör man för att få vara så ifred som möjligt? Jag tänker på startmenyn som är full med reklam. Avskyr den. Önskar Windows 7 liknande, vill bara se material på datorn och inget annat.

Kan man göra så att det inte kommer påminnelser i stil med Visste du att... Nu kan du... Tryck här för att...

Kan man få tillbaka Kontrollpanelen från stenåldern?

Andra små förändringar ni gjort som ni tycker om? Är inte intresserad av temps/cpu stats och WindowBlinds eller dagsaktuella program för att ändra teman och dylikt..

Tack på förhand

r3mpuh
2017-02-12, 21:05
Kommer behöva dual boota Windows 10 på min bärbara.

Hur gör man för att få vara så ifred som möjligt? Jag tänker på startmenyn som är full med reklam. Avskyr den. Önskar Windows 7 liknande, vill bara se material på datorn och inget annat.

Kan man göra så att det inte kommer påminnelser i stil med Visste du att... Nu kan du... Tryck här för att...

Kan man få tillbaka Kontrollpanelen från stenåldern?

Andra små förändringar ni gjort som ni tycker om? Är inte intresserad av temps/cpu stats och WindowBlinds eller dagsaktuella program för att ändra teman och dylikt..

Tack på förhandDet är väl hur enkelt som helst att välja bort själv i inställningar? Har inte direkt "moddat" någonting alls & är helnöjd med hur det ser ut. Högerklicka på winflag för h4Xx-menyn.
http://www.bilddump.se/bilder/20170212210055-176.68.91.82.jpg

Armed Dingo
2017-02-12, 21:06
Det är väl mycket enkelt att bara välja bort själv via inställningar/högerklick? Har inte direkt "moddat" någonting alls & är helnöjd med hur det ser ut.
http://www.bilddump.se/bilder/20170212210055-176.68.91.82.jpg

Härligt. Jag försökte det kort sist men hittade inget vidare. Men får pröva igen.

Kallsone
2017-02-14, 22:12
Behöver ett enkelt gratis videoredigeringsprogram. Behöver klippa ihop 2 videoklipp och lägga till en introtext. Windows Movie Maker kostar ju tydligen nuförtiden.

Yes
2017-02-14, 22:20
Du råkar inte redan ha Photoshop?

Kallsone
2017-02-14, 22:40
Du råkar inte redan ha Photoshop?

Jo, funkar det bra som videoredigerare?! Måste jag kolla. Hittade tillslut Videopad! Får se hur detta funkar.

Armed Dingo
2017-02-15, 19:09
Jo, funkar det bra som videoredigerare?! Måste jag kolla. Hittade tillslut Videopad! Får se hur detta funkar.

Skaffa DaVinci Resolve och få branschledande färgkorrigerare i samma program. Bästa gratis redigeringsprogrammet såvitt jag vet.

www.blackmagicdesign.com

Yes
2017-02-15, 21:01
För enklare saker fungerar det hur bra som helst.

Kabuto
2017-02-22, 21:01
Nu är ryzen nära!

1v44wWAOHn8

Agitator
2017-02-22, 21:02
3rUndzpdo1I

ScarR
2017-02-24, 15:26
Hoppas det går bra att fråga här om surfplattor.

Skulle behöva en surfplatta för hemmet, inget fancy eller så men så bra som möjligt runt 2000 kr.

Rahf
2017-02-24, 16:47
Har du någon särskild storlek som önskas?

Kallsone
2017-02-25, 20:10
är lite sugen på en dator till skolan, alltså en lätt och smidig dator att ha med sig i väskan. Vilken hade ni valt av dessa två?
https://www.dustinhome.se/product/5010978691/zenbook-ux310uq
http://cdon.se/hemelektronik/acer-swift-7-sf713-51-m3b1-13-3-barbar-dator-svart-guld-p39021102

Är det "för bra" datorer för att använda till skolarbeten och glo lite film/slösurfa? Ibland också lite photoshopanvändande.

ScarR
2017-02-26, 00:42
Har du någon särskild storlek som önskas?

Så stor som möjligt!

Om det nu var mig du svarade på haha :D

kalle_kula
2017-02-26, 11:07
Jag har en i3 6320 som processor och gtx 970 4gb grafikkort. När jag spelar t.ex. Overwatch går processorn gärna upp i en temperatur mellan 90 och 100 grader. Är inte det lite högt? Jag kör originalfläkt till processorn och jag är ganska säker på att den är monterad på rätt sätt.
Jag kör på näst högsta inställningarna och ligger på 69-70 i fps i spelet.

Om jag bara kör windows + webbläsare ligger tempen på strax över 40 grader.

King Grub
2017-02-26, 11:24
Om temperatursensorn fungerar så är det alldeles för högt. Damma ur, se till att ventilationen är okej, och byt eventuellt fläkt eller kylpasta.

kalle_kula
2017-02-26, 11:28
Om temperatursensorn fungerar så är det alldeles för högt. Damma ur, se till att ventilationen är okej, och byt eventuellt fläkt eller kylpasta.

Finns det något sätt att kolla om själva sensorn fungerar? Jag har i alla fall provat att kolla temperaturen med två olika program och de säger samma sak.

saigon
2017-02-26, 12:10
Finns det något sätt att kolla om själva sensorn fungerar? Jag har i alla fall provat att kolla temperaturen med två olika program och de säger samma sak.

När man närmar sig hundra grader så borde någonting säga ifrån tycker jag? Vissa processorer throttla ner, vid visst tal borde den strypa helt.

Du kan ju kika i bios och se om dessa finns och vad dom är inställa på för värden.

Agitator
2017-02-26, 14:24
Jag har en i3 6320 som processor och gtx 970 4gb grafikkort. När jag spelar t.ex. Overwatch går processorn gärna upp i en temperatur mellan 90 och 100 grader. Är inte det lite högt? Jag kör originalfläkt till processorn och jag är ganska säker på att den är monterad på rätt sätt.
Jag kör på näst högsta inställningarna och ligger på 69-70 i fps i spelet.

Om jag bara kör windows + webbläsare ligger tempen på strax över 40 grader.

Det är säkert fläktrelaterat. Sedan måste jag fråga om du byggt din dator själv och har satt upp fläktarna så fronten suger in luft och bakpartier blåser ut?

Ibland har vissa byggt utan att tänka på det lite knasigt så det inte blir bra genomflöde.

Om du byggde datorn själv, har du applicerat kylpasta på ett bra sätt? I slutändan kan man applicera det rätt "dåligt" och det är knappt någon skillnad alls.

Sedan om du ändå ska köpa ny fläkt så kan du för skojs skull fundera på att köpa en bättre kylare. Det kan man relativt billigt ändå idag som kyler bättre än stock.

Men gör som King Grub sa, kontrollera att kylflänsen inte är igendammad och kontrollera fläkten. Köp tryck luft på burk och blås ur datorn utomhus. Se om det hjälper först och främst.

En video som visar olika metoder
-hNgFNH7zhQ

En annan video som pratar om temperaturer från de olika metoderna.
r2MEAnZ3swQ

kalle_kula
2017-02-26, 18:12
När man närmar sig hundra grader så borde någonting säga ifrån tycker jag? Vissa processorer throttla ner, vid visst tal borde den strypa helt.

Du kan ju kika i bios och se om dessa finns och vad dom är inställa på för värden.

Jag har inte märkt något särskilt alls faktiskt. Men det hörs ju att fläktarna i datorn jobbar en del när jag spelar.

kalle_kula
2017-02-26, 18:14
Det är säkert fläktrelaterat. Sedan måste jag fråga om du byggt din dator själv och har satt upp fläktarna så fronten suger in luft och bakpartier blåser ut?

Ibland har vissa byggt utan att tänka på det lite knasigt så det inte blir bra genomflöde.

Om du byggde datorn själv, har du applicerat kylpasta på ett bra sätt? I slutändan kan man applicera det rätt "dåligt" och det är knappt någon skillnad alls.

Sedan om du ändå ska köpa ny fläkt så kan du för skojs skull fundera på att köpa en bättre kylare. Det kan man relativt billigt ändå idag som kyler bättre än stock.

Men gör som King Grub sa, kontrollera att kylflänsen inte är igendammad och kontrollera fläkten. Köp tryck luft på burk och blås ur datorn utomhus. Se om det hjälper först och främst.

Jag har byggt datorn själv, minns inte om jag tänkte på åt vilket håll luften går. Kylpastan var förmonterad på processorn.
Ska pilla lite ikväll eller imorgon. Tack för tipsen!

Vattenflaska
2017-02-27, 14:35
Hej.

Min mamma fick en bärbar dator i julklapp och den strular jättemycket. Hon beskriver att hon kan starta upp datorn och kommer till inloggningen där hon knappar in pinkod/lösenord.

Men så fort hon är inne i Windows börjar skärmen hacka jättemycket, det blir som att skärmen slås av/på/av/på osv. varje sekund.
Datorn går inte att använda nu.

Kan detta vara ett garantiärende? Datorn är ju inte många månader gammal och hon har nog inte heller använt den särskilt mycket.

Datorn i fråga är en https://www.siba.se/dator/barbara-datorer/lenovo-b50-10-80qr0068mx-130460

Någon som har nån idé om vad felet kan vara?

Mental
2017-02-27, 14:58
Hej.

Min mamma fick en bärbar dator i julklapp och den strular jättemycket. Hon beskriver att hon kan starta upp datorn och kommer till inloggningen där hon knappar in pinkod/lösenord.

Men så fort hon är inne i Windows börjar skärmen hacka jättemycket, det blir som att skärmen slås av/på/av/på osv. varje sekund.
Datorn går inte att använda nu.

Kan detta vara ett garantiärende? Datorn är ju inte många månader gammal och hon har nog inte heller använt den särskilt mycket.

Datorn i fråga är en https://www.siba.se/dator/barbara-datorer/lenovo-b50-10-80qr0068mx-130460

Någon som har nån idé om vad felet kan vara?

Gör en fabriksåterställning, låter som drivrutinsproblem.

Hemi
2017-02-27, 15:06
Hejsan datorhjälpen!
Adobe Flash tycks inte uppdateras längre pga att telefonerna inte stödjer formatet. Finns det något liknande program med kod som action script? Kanske rentav bättre?

Vattenflaska
2017-02-27, 17:14
Gör en fabriksåterställning, låter som drivrutinsproblem.

Dum fråga, men hur gör man det ifall man inte kommer in och har tillgång till Windows?

galtasar
2017-02-27, 17:55
Dum fråga, men hur gör man det ifall man inte kommer in och har tillgång till Windows?

Du starta om datorn med shift intryckt vid inloggningsrutan.
kasst förklarat med googla :)

Diomedea exulans
2017-03-07, 11:20
Min dator är en Macbook Pro från 2011 som under många år sakta men säkert blivit allt långsammare. Likt hur en misshandlad äkta make som benhårt håller sig fast i ett alltmer destruktivt förhållande kan försöka rättfärdiga sin partners ofelbart eskalerande kärlekslöshet medelst bortförklaringar i klass med att "hon bättrar sig snart" och "jag kan inte få någon bättre" så har jag vägrat ta tag i saken och köpa ny dator under förevändningar som "jag har inte råd", "jag behöver bara rensa bort lite virus, uppdatera lite och rensa hårddisken lite så blir den snabb igen", "köper jag en ny dator så kommer den också bli långsam ganska snart" och "jag vet ändå inte vilken dator jag ska köpa". Men nu börjar det gå upp för mig att jag inte kommer undan att ta tjuren vid hornen och införskaffa en ny burk.

Är det någon som har några förslag på vad jag ska köpa? Det enda jag är ute efter är snabbhet. I dagsläget kan det ta fem minuter att öppna Photoshop, och ofta när jag gör små ändringar så måste jag vänta medan det regnbågsfärgade lilla hjulet snurrar, vilket gör mig galen. Jag bryr mig alltså inte ett dugg om förbättrad grafik, finare ljud, ljusare skärm eller några nya balla funktioner.

Jag vill gärna fortsätta med Macbook. En laptop måste det vara iallafall, och Macar är trevliga.

Jag vet själv inte exakt hur mycket jag vill lägga ut. Den dyraste Macbooken jag hittade kostade 45 000. Det är lite väl häftigt, men 25-30 000 kan jag tänka mig att bränna.

mytimecouldbeyou
2017-03-07, 11:34
Jag vet själv inte exakt hur mycket jag vill lägga ut. Den dyraste Macbooken jag hittade kostade 45 000. Det är lite väl häftigt, men 25-30 000 kan jag tänka mig att bränna.

Känns som mycket pengar om du inte har överflöd och eller speciella krav.
Ganska dålig prestanda per extra tusenlapp för de summorna.

Yes
2017-03-07, 11:39
Du får ju senaste MacBook Pro 15" för det priset, med 2,7Ghz processorn, 16Gb RAM och 512Gb SSD.

Den är riktigt trevlig.

Jag är för övrigt övertygad om att du kommer bry dig om skärmen när du ser den.

PureWhey
2017-03-07, 11:47
https://www.siba.se/spel-och-underhallning/spel-datorer/barbara/asus-rog-g752vs-ba172t-130294

120hz
GTX 1070
PCIe SSD
16gb DDR4

osv

King Grub
2017-03-07, 11:52
Apples vansinnespriser. 20000 för hårdvaran, 25000 för märket.

Yes
2017-03-07, 12:02
Inte riktigt:
https://www.dustinhome.se/product/5010993967/macbook-pro-with-touch-bar---silver?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146194

Dyr förvisso men man får se till helheten också. Riktigt välbygd, troligen den bästa skärmen som finns till bärbara, otroligt bra trackpad osv. Plus MacOS för den som gillar det.

Jag hade ju för egen del valt den före något från Asus.

PureWhey
2017-03-07, 12:06
Allt är väl likvärdigt/sämre förutom skärmen på macen?

King Grub
2017-03-07, 12:09
Bara grafikkortet - AMD Radeon Pro 455 mot GTX 1070...

mytimecouldbeyou
2017-03-07, 12:15
otroligt bra trackpad osv.

https://www.inet.se/produkt/2901035/targus-compact#specs

(iofs vet jag inte om man kan stänga av mouse accel i osx så trackpad kanske är ett måste.)

Yes
2017-03-07, 12:23
Allt är väl likvärdigt/sämre förutom skärmen på macen?
Batteritiden är betydligt bättre på Macen. Samma sak med Apples kvalitetskontroll som tenderar åt det närmast anala hållet, medan Asus tenderar mer åt ett skämt.

https://www.inet.se/produkt/2901035/targus-compact#specs

(iofs vet jag inte om man kan stänga av mouse accel i osx så trackpad kanske är ett måste.)
Trackpaden är klart trevligare att använda än någon budgetmus.

Snobbe
2017-03-07, 12:26
Asusen har ju 120hz skärm också. Men man får väl se till helheten. Den saknar ju MacOS och en fin pekplatta. Lätt värt 6k till + sämre prestanda.

Yes
2017-03-07, 12:35
Macen har P3 färgrymd och är kalibrerad till låga toleranser. Överlägsen skärm om man inte är en gamer.

Diomedea exulans
2017-03-07, 15:39
Tack för engagerade svar!

Det var inte lätt det här. Om hälften av priset på Macen är märket så kanske det är bättre att skaffa PC. Innan Macen hade jag en PC, och vill minnas att den funkade okej och inte var direkt svår att arbeta med. Dessutom hade den Paint.

Hur är det med det här med Macar och virus? Är Macar mycket mer skyddade från virus än PC:ar?

TIMPA
2017-03-07, 15:54

Det var inte lätt det här. Om hälften av priset på Macen är märket så kanske det är bättre att skaffa PC. Innan Macen hade jag en PC, och vill minnas att den funkade okej och inte var direkt svår att arbeta med. Dessutom hade den Paint.

Hur är det med det här med Macar och virus? Är Macar mycket mer skyddade från virus än PC:ar?

Hej.

Ja, OSX (mac) är mer skyddat mot skadlig kod än PC:s men tyvärr börjar det dyka upp en del otäckingar till OSX också.

Eller så kanske man kan säga såhär att det finns mera skadlig kod ute som attackerar pc:s för det är en större marknad och mera värt att attackera.

Diomedea exulans
2017-03-07, 15:55
Hej.

Ja, OSX (mac) är mer skyddat mot skadlig kod än PC:s men tyvärr börjar det dyka upp en del otäckingar till OSX också.

Det känns värt några tusenlappar iallafall.

King Grub
2017-03-07, 16:29
Det finns nästan inga virus till PC i dag. Virus är 90-talet. I dag är det omärkliga trojaner och maskar i stället.

Diomedea exulans
2017-03-07, 16:33
Det finns nästan inga virus till PC i dag. Virus är 90-talet. I dag är det omärkliga trojaner och maskar i stället.

Kommer de in på Mac då?

King Grub
2017-03-07, 16:43
Det dyker upp över en miljon nya varianter av skadlig kod varje dag till Windows. Det finns knappt så många totalt till Mac.

Men det är inte svårt att undvika smitta till PC heller. Håll Windows uppdateratoch klicka inte på några okända länkar. Och kör inte webläsaren som den är, utan surfa alltid i en sandlåda med restriktioner så inget annat kan starta i den och ställ in den så den töms varje gång den avslutas.

xan
2017-03-07, 16:44
Och kör inte webläsaren som den är, utan surfa alltid i en sandlåda med restriktioner så inget annat kan starta i den och ställ in den så den töms varje gång den avslutas.

Är inte det lite överdrivet för normala användare?

King Grub
2017-03-07, 16:45
Överlägset enklaste och säkraste sättet att surfa utan risk.

Kimball
2017-03-07, 17:18
Batteritiden är betydligt bättre på Macen. Samma sak med Apples kvalitetskontroll som tenderar åt det närmast anala hållet, medan Asus tenderar mer åt ett skämt.

What? Har alltid fått för mig enligt lite statistik och annat att ju Asus faktiskt är okej på sina kvalitetskontroller här vs. tex billigare HP eller Acer? Finns det någon annan tillverkade som isåfall "duger" vs. Apple? Av ren nyfikenhet bara, har alltid hållt Asus varmt om hjärtat enligt egna erfarenheter också.

Yes
2017-03-07, 17:20

Det är inte hälften av priset som är märket. Apple må vara dyra, men inte så dyra. Sorterar du prisjakt på motsvarande hårdvara är det kanske några tusenlappar som skiljer, plus att Apple envisas med ATI-grafikkort som inte är lika bra som nVidia. I den jämförelsen kommer inte heller följande saker med:

Bildskärm
Vikt
Batteritid
Tangentbord
Styrplatta
Byggkvalité
Ljudnivå
Oprativsystem

Därav mitt tidigare snack om helheten. Macen kanske inte är bäst på allt, eller över huvud taget bäst, men den är jäkligt bra rakt igenom och det får man såklart betala för också.

Ta det alltså som en motvikt till snacket om hur dyra Apple är. Som sagt, dyrt är det men inte så dyrt. Vad som sen passar dig bäst är en annan sak. Jag är inte tillräckligt intresserad av bärbara för att ha jättebra koll på allt som finns, utan spelar främst Team Äpplet från det faktum att jag tycker det är utomordentligt trevlig pjäs.

Yes
2017-03-07, 17:37
What? Har alltid fått för mig enligt lite statistik och annat att ju Asus faktiskt är okej på sina kvalitetskontroller här vs. tex billigare HP eller Acer? Finns det någon annan tillverkade som isåfall "duger" vs. Apple? Av ren nyfikenhet bara, har alltid hållt Asus varmt om hjärtat enligt egna erfarenheter också.
Asus har verkligen ett oförtjänt bra rykte. Testa googla "Asus quality control". Det ger en rätt dyster bild av negativa träffar.

Diomedea exulans
2017-03-07, 21:02
Batteritid

Där har vi en grej som är oerhört viktig för mig. Efter ha haft en PC-laptop med någon timmes batteritid kändes det som himmelriket att få fyra timmar med min nuvarande Macbook. Jag reser mycket och har inte alltid möjlighet att ladda på resan, så det är viktigt.

Lägger vi ihop batteritid + mindre risk att få skit på datorn + att jag redan är van vid datortypen + att de är fucking oförstörbara med sitt metallchassi, jag har tappat min från en meters höjd rakt ner i kakel, så lutar det allt mer åt att köpa en Mac.

Trapz
2017-03-07, 21:39
Överlägset enklaste och säkraste sättet att surfa utan risk.

Spelat det någon roll vilken man har eller är det bara ta någon? Kanske finns någon sandlåda som är bäst?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

King Grub
2017-03-07, 21:58
Sandboxie.

King Grub
2017-03-07, 22:21
För att surfa säkert:

Installera Sandboxie.

Fyra steg:

1. Se till att bara browsern och eventuellt Flash har tillgång till Internet. Flash gnäller annars.

http://imgur.com/1hWQ5oE

2. Vilka program som får köras i sandlådan. Bara browser-nödvändiga, som sådana för att kunna öppna "Add file"-menyer och liknande.

http://imgur.com/eqzUx9A

3. Förstärk säkerheten genom att ta bort rättigheter från admins för saker i sandlådan.

http://imgur.com/TqEWzZO

4. Se till att sandlådan töms automatiskt när man stänger ner browsern.

http://imgur.com/ofbaW42

Sedan kan man se till att bara websidor man själv valt kan lägga till kakor. Starta browsern som vanligt utan Sandboxie och avaktivera kakor. Lägg i stället till undantag för websidor som får lagra kakor.

http://imgur.com/Xq33D6r

Skulle man sedan vilja använda kakor på andra sidor än undantagen temporärt, kan man göra det genom aktivera dom igen när man kör browsern i sandlådan. Då finns dom kakorna bara i sandlådan och försvinner när man stänger den, tillsammans med allt annat i sandlådan.

Klart. Nu behöver man inte göra fler inställningar utan allt sköter sig automatiskt hädanefter. Nu kan man gå in på vilken sida som helst, och även om det finns malware på sidan kommer inget att hända. Körs det något skript som laddar ned och automatiskt försöker köra en infekterad fil, kommer det att stoppas. Allt som händer i sandlådan händer bara inne i den isolerade miljön och påverkar inte det riktiga systemet. Alla återställs och försvinner när man stänger browsern och sandlådan töms. Och använder man den bara för browsern som beskrivet ovan kan inget hända ens i sandlådan.

Yes
2017-03-08, 07:25
Där har vi en grej som är oerhört viktig för mig. Efter ha haft en PC-laptop med någon timmes batteritid kändes det som himmelriket att få fyra timmar med min nuvarande Macbook. Jag reser mycket och har inte alltid möjlighet att ladda på resan, så det är viktigt.

Lägger vi ihop batteritid + mindre risk att få skit på datorn + att jag redan är van vid datortypen + att de är fucking oförstörbara med sitt metallchassi, jag har tappat min från en meters höjd rakt ner i kakel, så lutar det allt mer åt att köpa en Mac.
Du bör kunna få ut runt 8-10 timmar användning från batteriet med MacBook Pro (beror såklart på hur tung belastningen är.) Tror inte du blir besviken där.

Yes
2017-03-08, 07:39
Efter att ha skaffat en till SSD tänkte jag det vore lämpligt att slänga in fler OS. Varför inte trippelboota liksom? Kör MacOS, Windows och Gentoo.
För den som inte har koll så är Gentoo en Linux-distribution där allting byggs från källkod, vilket bland annat betyder att man kan lägga till CPU-optimeringar när programmen byggs. Huruvida det faktiskt ger någon fördel tvistar de lärde om.

Jag testade i varje fall hur de olika operativsystemen presterade i Geekbench. Samma hårdvara, i7 5820K @ 4,3Ghz. Hyfsad skillnad kan man säga.
https://s12.postimg.org/xnxatkmel/geekbench.jpg

Diomedea exulans
2017-03-08, 10:41
Yes (m fl): Säg att jag vill snåla lite (jag är visserligen rik, men man ska ju ha pengar till annat också), tror ni att den här datorn är nästan lika bra som den för 30 000? Som sagt är snabbhet prio ett, batteri prio två: https://www.dustinhome.se/product/5010869546/macbook-pro-with-retina-display

Eller denna kanske? https://www.dustinhome.se/product/5010995199/macbook-pro---space-grey

King Grub
2017-03-08, 10:44
En i7 är roligare och snabbare än en i5 om du håller på med bildbehandling.

Diomedea exulans
2017-03-08, 10:46
En i7 är roligare och snabbare än en i5 om du håller på med bildbehandling.

Håller på mycket med bildbehandling och det är nog det som är "jobbigast" för min dator. Tack för tipset!

Yes
2017-03-08, 10:56
Du kollar även på förra generationens MacBook Pro. Jämför med den här:
https://www.dustinhome.se/product/5010993965/macbook-pro-with-touch-bar---silver

Processorn är på 2,6Ghz (3,5Ghz turbo) mot 2,0Ghz (3,1Ghz turbo). Det är en märkbar skillnad. Att betala extra för 2,7Ghz varianten vet jag däremot inte hur stor skillnad det gör.

Ps. Och tänker du göra bildbehandling utan extern skärm vill du verkligen ha 15-tummaren.

C.E.J.
2017-03-08, 17:52
https://www.dustinhome.se/product/5010993965/macbook-pro-with-touch-bar---silver

Apropå den, har alla nya macbooks en sån där touchbar? Alla nya macbook pro, närmare bestämt.

Yes
2017-03-08, 22:11
Apropå den, har alla nya macbooks en sån där touchbar? Alla nya macbook pro, närmare bestämt.
Jag har för mig det är de tyngre 13-tummarna samt 15-tummarna som har den.

Verkar för övrigt som den är ett trevligt tillägg. Har inte hunnit testa själv men gamle farsgubben verkar tycka mycket bra om den, som jag ändå lurade på en sån tingest. Har även hört mycket positivt från andra håll.

timoat
2017-03-09, 14:17
När jag försöker svara på ett svar på en av mina tidigare kommentarer på youtube kommer det upp "Det gick inte att publicera kommentaren" Nån som vet varför?

vicarious
2017-03-09, 14:20
Har problem med att kolla på Twitch samtidigt som WoW är igång, streamen buffrar och laggar. Mäter 96Mbit/s utan WoW igång, när det är igång ~30Mbit/s.

WoW suger upp mer bandbredd än den bör, vad kan detta bero på? Som att den har allokerat en viss mängd bandbredd.

hugok
2017-03-09, 14:35
Jag ska köpa ny dator men kan noll om datorer själv. Det ska vara en dator som fungerar både för spel och "Arbete".
Vill kunna göra följande:
-Köra någon slags 3D-CAD mjukvara
-Lättare bild/videoregigering
-Programmera, typ appar med visual studio
-Spela hyfsat bra spel, behöver inte vara på högsta grafiken.

Jag gissar att det är en självklarhet på vettiga datorer men min nuvarande dator är för seg för att streama (Typ Netflix), det börjar lagga. Det vill jag kunna göra utan problem. Vill ha Windows på den och funderar på om jag ska satsa på en stationär eller bärbar dator. Någon som vet hur det förhåller sig prismässigt och hållbarhetsmässigt där? Är en bärbar mycket dyrare och går sönder lättare eller inte så stor skillnad?

Någon som har tips på vad jag borde tänka på eller rent av vet en bra dator att köpa? Priset är så klart av väldigt stor vikt, kan man få något bra för <4000:-? Och var är bästa stället att köpa datorer ifrån? Jag kan ha fel men känns spontant som att man inte får så bra grejer i de vanliga elektronikaffärerna? Vill ha något robust.

Yes
2017-03-09, 15:09
Vilken CAD-mjukvara tänkte du köra? Har du tänkt rendera och i så fall genom vilken motor?

Snobbe
2017-03-09, 18:15
Har problem med att kolla på Twitch samtidigt som WoW är igång, streamen buffrar och laggar. Mäter 96Mbit/s utan WoW igång, när det är igång ~30Mbit/s.

WoW suger upp mer bandbredd än den bör, vad kan detta bero på? Som att den har allokerat en viss mängd bandbredd.

Vad har du för burk? Skulle mer misstänka att det är CPUn t.ex. som inte klarar av att köra streamen samtidigt som wow. Wow tar inte speciellt mycket bandbredd och det skulle du också se i task managern isf.

Med min tidigare dator så körde jag alltid livestreamer om jag ville spela när jag kolla streams. Den kör streamsen via VLC eller MPC istället.
http://docs.livestreamer.io/

vicarious
2017-03-10, 12:49
Vad har du för burk? Skulle mer misstänka att det är CPUn t.ex. som inte klarar av att köra streamen samtidigt som wow. Wow tar inte speciellt mycket bandbredd och det skulle du också se i task managern isf.

Med min tidigare dator så körde jag alltid livestreamer om jag ville spela när jag kolla streams. Den kör streamsen via VLC eller MPC istället.
http://docs.livestreamer.io/

Inget problem med prestandan. Det är tydligt att det är bandbredden som begränsar streamingen. Problemet har uppkommit nyligen. Installerat om webbläsare. Kanske något galet med nätverkskortet?

hugok
2017-03-10, 15:29
Vilken CAD-mjukvara tänkte du köra? Har du tänkt rendera och i så fall genom vilken motor?

Creo, har inte tänkt rendera.

C.E.J.
2017-03-11, 00:16
Jag ska köpa ny dator men kan noll om datorer själv. Det ska vara en dator som fungerar både för spel och "Arbete".

kan man få något bra för <4000:-?

Min gissning är ett stort fett nej, men jag ser fram emot att se vad experterna har att säga i frågan...

Rahf
2017-03-11, 00:20
Nej, inte för under 4000:-.

Agitator
2017-03-11, 00:46

Jag gissar att det är en självklarhet på vettiga datorer men min nuvarande dator är för seg för att streama (Typ Netflix), det börjar lagga. Det vill jag kunna göra utan problem. Vill ha Windows på den och funderar på om jag ska satsa på en stationär eller bärbar dator. Någon som vet hur det förhåller sig prismässigt och hållbarhetsmässigt där? Är en bärbar mycket dyrare och går sönder lättare eller inte så stor skillnad?

Någon som har tips på vad jag borde tänka på eller rent av vet en bra dator att köpa? Priset är så klart av väldigt stor vikt, kan man få något bra för <4000:-? Och var är bästa stället att köpa datorer ifrån? Jag kan ha fel men känns spontant som att man inte får så bra grejer i de vanliga elektronikaffärerna? Vill ha något robust.

Hur lång livstid ska den ha? Ifall du tar in en laptops livstid i beräkningen så kanske du kan rättfärdiga att höja priset lite.

Klart du kan köpa en laptop för 4k och spela på den och cadda lite, frågan är hur bra upplevelsen blir.

Problemet med billiga laptops är att det finns helt enkelt ingen prestanda eller kvalite oftast i dem, så upplevelsen blir oftast dålig.

MasterChief
2017-03-11, 10:39

Min erfarenhet av billiga PC är att de på papperet kan se ok ut, men efter att du haft maskinen i ett par månader som kommer segheten och efter ett år är den mer eller min obrukbar.

King Grub
2017-03-11, 12:30
Hårdvaran kan inte plötsligt bli segare. Blir operativsystemet segare med tiden är det något fel man själv gör.

MasterChief
2017-03-11, 21:12
Hårdvaran kan inte plötsligt bli segare. Blir operativsystemet segare med tiden är det något fel man själv gör.

Jag har sett så otroligt många dassiga och billiga pc på arbetsplatser bli värdelösa efterhand. Det är möjligt att en engagerad slutanvändare kan undvika det men de flesta har inte kunskapen och de vill inte heller skaffa den. En riktigt billig pc med dåliga komponenter och usla drivrutiner kommer garanterat börja jävlas efterhand.

King Grub
2017-03-11, 21:23
Komponenter blir inte långsammare med tiden. Om hårdvara går sönder är inte resultatet att operativsystemet känns segt.

Windows har inte blivit slöare med tiden sedan Windows 7 introducerades.

MasterChief
2017-03-11, 21:42
Komponenter blir inte långsammare med tiden. Om hårdvara går sönder är inte resultatet att operativsystemet känns segt.

Windows har inte blivit slöare med tiden sedan Windows 7 introducerades.

Så hur många billiga datorer har du hanterat sista åren? Eller är det ett teoretisk resonemang du för nu utifrån någon artikel du läst?

Billiga pc är så jävla usla och blir i många fall oanvändbara efter ett tag. Jag struntar väl egentligen i anledningen då jag helt enkelt väljer dyrare PC eller Mac.

Yes
2017-03-11, 21:57
Det är ju tämligen väsentligt varför dator blir långsammare. Hårdvara är det då inte, precis som Grub säger. Antingen är det Windows som blir ostädat eller så har datorn matats med för mycket damm.

MasterChief
2017-03-11, 22:00
Det är ju tämligen väsentligt varför dator blir långsammare. Hårdvara är det då inte, precis som Grub säger. Antingen är det Windows som blir ostädat eller så har datorn matats med för mycket damm.

Köp en Lenovo för 2999 kr på Elgiganten och försök håll den i toppskick i ett par år. Inte vet jag vad som orsakar det, kan det vara värdelösa komponenter och usla drivrutiner kanske?

Dezen
2017-03-11, 22:08
Köp en Lenovo för 2999 kr på Elgiganten och försök håll den i toppskick i ett par år. Inte vet jag vad som orsakar det, kan det vara värdelösa komponenter och usla drivrutiner kanske?

Till stor del all bloatware som är intryckt, blir i princip alltid som ny om man slänger in ett nytt Windows.

King Grub
2017-03-11, 22:40
Vadå "värdelösa komponenter"? Går en komponent i så avancerad elektronik sönder, slutar datorn att fungera. Den blir inte X % långsammare för varje komponent som slutat fungera... Sheesh.

Agitator
2017-03-11, 22:43
Till stor del all bloatware som är intryckt, blir i princip alltid som ny om man slänger in ett nytt Windows.

+1

Datorn i sig kan kännas lika fräsh som dag ett efter några år ifall man vet hur man hanterar sitt OS.

Ifall det ser ut så här efter några månader eller år så är det mer personens datorvana det handlar om än att en dator med windows som OS som är dåligt.

http://ctrlaltrepair.com/wp-content/uploads/2015/03/bloatware.png

Ifall alla lärde sig köra CCleaner eller ta hand om sin dator mjukvarumässigt sett generellt så är det inga problem efter några år.

Rahf
2017-03-11, 22:53
Det är just att man, likt ett nyköpt hus, börjar knöla in en massa möbler och krimskrams. Till slut sitter man där med en hel del bråte som aldrig används, eller bara är i vägen. Då är det smartaste valet att stöka undan sånt som inte behövs. Hade man istället systematiskt rensat bort saker som inte kommer användas är det inga problem, till och med i åratal efter.

C h r i s
2017-03-11, 23:41
En dator med sämre presterande komponenter som utsätts för samma mjukvarumässiga misshandel som en dator med bra komponenter bör ju bli procentuellt mer långsam och upplevs därför som segare, medan den bra datorn fortfarande kan hantera diverse skit användaren tryckt in utan att påverkas alltför mycket.

Problem solved, eller?

MasterChief
2017-03-12, 00:01
Vadå "värdelösa komponenter"? Går en komponent i så avancerad elektronik sönder, slutar datorn att fungera. Den blir inte X % långsammare för varje komponent som slutat fungera... Sheesh.

Det har jag inte påstått, och att du ens tror det är obegripligt. *facepalm*. Så istället för att insinuera att jag är en idiot kan du ju svara på min fråga om din praktiska erfarenheter av billiga bärbara datorer som används av normalkunniga datoranvändare. Jag attackerar inte Windows utan tillverkarna som säljer skitdatorer. Jag fattar väl också att datorn blir bättre efter en ominstallation, men en vanlig svensson håller inte på med sådant.

Yes
2017-03-12, 00:40
Jag vet hur man underhåller en dator.

Det har jag inte påstått, och att du ens tror det är obegripligt. *facepalm*. Så istället för att insinuera att jag är en idiot kan du ju svara på min fråga om din praktiska erfarenheter av billiga bärbara datorer som används av normalkunniga datoranvändare. Jag attackerar inte Windows utan tillverkarna som säljer skitdatorer. Jag fattar väl också att datorn blir bättre efter en ominstallation, men en vanlig svensson håller inte på med sådant.
Det är alltså en fråga om underhåll, inte huruvida datorn är billig eller inte.

King Grub
2017-03-12, 04:12

Du skriver uttryckligen billiga komponenter. Windows fungerar inte annorlunda på billiga respektive dyrare datorer, och blir Windows segare med tiden är det användaren det är fel på. Ja, XP fungerade så, men inte dagens Windows.

MasterChief
2017-03-12, 08:45
Du skriver uttryckligen billiga komponenter. Windows fungerar inte annorlunda på billiga respektive dyrare datorer, och blir Windows segare med tiden är det användaren det är fel på. Ja, XP fungerade så, men inte dagens Windows.

Jaha? Vad har det med din kommentar att göra som jag tycker var helt puckad:

Jag tänker aldrig skaffa en billig PC igen. Jag vet att dina datorer alltid är superoptimala, men vi är många andra som upplevt problem med dåligt konstruerade och billiga PC. Och återigen, jag skyller inte på Windows. Jag skyller på datorn. DATORN. Hela APPARATEN funkar dåligt och jag skiter i anledningen, jag vill bara att den ska fungera som det är sagt. Och 2999 kr datorer gör sällan det.

Klein
2017-03-12, 10:50
Min gamla laptop från 2009, nån deluxe-modell av Acer Aspire, har iaf blivit segare och segare med tiden. Och trots en ganska nylig formatering och ominstallation så är den segare än någonsin. Kör Windows 7 home premium på den. Vete fan, kanske har att göra med att jag numera är så van vid min fläskiga desktop och Windows 10 att allt annat framstår som skit.

King Grub
2017-03-12, 11:25
Processor, minne och grafikkort från 2009 kommer ju att ha svårare att köra dagens applikationer.

Kel Varnsen
2017-03-12, 16:37
Hejsan.
Min steam-mapp ligger på 140 gb. Hårddisken är på totalt 450 gb (C: ).
Har detta en stor inverkan på hur min dator presterar?

Har en till hårddisk (D: ) som också är på 450 gb. Den är helt tom. Spelar det någon roll vart man lägger grejerna? Kan jag flytta steam-mappen dit utan att det händer något?

Tack för svar.

C h r i s
2017-03-12, 17:50
Hejsan.
Min steam-mapp ligger på 140 gb. Hårddisken är på totalt 450 gb (C: ).
Har detta en stor inverkan på hur min dator presterar?

Har en till hårddisk (D: ) som också är på 450 gb. Den är helt tom. Spelar det någon roll vart man lägger grejerna? Kan jag flytta steam-mappen dit utan att det händer något?

Tack för svar.

Nej du kommer inte märka någon skillnad, behåll den på C.

King Grub
2017-03-12, 17:50
Som ovan nämnt, ingen prestandaskillnad. Men det är lätt att flytta sin Steam-installation till en annan hårddisk, om man vill. Fem enkla steg:

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=7418-YUBN-8129

Kel Varnsen
2017-03-12, 20:20
Nej du kommer inte märka någon skillnad, behåll den på C.

Som ovan nämnt, ingen prestandaskillnad. Men det är lätt att flytta sin Steam-installation till en annan hårddisk, om man vill. Fem enkla steg:

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=7418-YUBN-8129
Stort tack till er! :bow:

galtasar
2017-03-13, 13:56
När man snackar datorer som blir långsammare över tid så tror jag inte att man förstår att det är alla applikationer och annat man slänger på som segar ner, inte själva os:et.

Nordenator
2017-03-13, 16:04
När man snackar datorer som blir långsammare över tid så tror jag inte att man förstår att det är alla applikationer och annat man slänger på som segar ner, inte själva os:et.

Åtminstone tills man fixar SSD. Då händer inte så fruktansvärt mycket över tiden. Åtminstone givet att man inte installerar varenda program man hör talas om.

hugok
2017-03-14, 09:06
Det låter som att jag kan komma undan med en billigare varaint då. Jag brukar köra en del mjukvaror som rensar upp (C-cleaner, defragmentering mm).

King Grub
2017-03-14, 09:34
Defrag sköts automatiskt i och med Windows 10.

CCleaner är bra... om man undviker registerrensaren. Den bör aldrig användas. Även Microsoft själva avråder direkt från användandet.

shadowfire
2017-03-17, 08:44
Bästa trackern för film i HD-kvalitet (helst med dtsspår osv) och bra utbud av nordic/swesub?

King Grub
2017-03-17, 08:47
HDBits är alltid bäst för allt HD.

shadowfire
2017-03-17, 08:59
HDBits är alltid bäst för allt HD.

Typiskt nog en av de svårare siterna att få en invite till också :)

shadowfire
2017-03-17, 09:00
Gillar för övrigt att detta meddelande dyker upp (har inte ändrat dns);

Sidan du försöker nå är blockerad efter ett beslut från Patent- och marknadsöverdomstolen, PMÖD Mål nr 11706-15.

Apropå TPB då. Sjukt. :)

Diomedea exulans
2017-03-18, 11:40
Jag bestämde mig för att slå på stort, beställde en sån här nu: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/MACBPMLH42KSA/macbook-pro-15-tum-med-touch-bar-rymdgra?scid=SEM_GLT_CR5&gclid=CjwKEAiA0fnFBRC6g8rgmICvrw0SJADx1_zAntsUFRd6 sIROur9pVJd9mDSw0FUdb6pa7I0UWI28iBoCJ3nw_wcB&gclsrc=aw.ds

Bärsärk
2017-03-18, 11:42
Jag bestämde mig för att slå på stort, beställde en sån här nu: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/MACBPMLH42KSA/macbook-pro-15-tum-med-touch-bar-rymdgra?scid=SEM_GLT_CR5&gclid=CjwKEAiA0fnFBRC6g8rgmICvrw0SJADx1_zAntsUFRd6 sIROur9pVJd9mDSw0FUdb6pa7I0UWI28iBoCJ3nw_wcB&gclsrc=aw.ds

"rymdgrå" , bra färgval!

Snobbe
2017-03-18, 11:43
31k för en laptop, oavsett om de e apple eller inte så är det fan mycket pengar för en laptop.

Diomedea exulans
2017-03-18, 11:45
31k för en laptop, oavsett om de e apple eller inte så är det fan mycket pengar för en laptop.

Jag vill ha en snabb dator.

Bärsärk
2017-03-18, 11:49
Jag vill ha en snabb dator.

Kan man inte hitta en dator med likvärdig prestanda som inte har ett äpple på sig?

Typ

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/asus-zenbook-ux501vw-fy104t/234069.8908/

Diomedea exulans
2017-03-18, 11:52
Kan man inte hitta en dator med likvärdig prestanda som inte har ett äpple på sig?

Jo, man kan bygga en mycket billigare PC med exakt samma prestanda, om man är en sån som kan något om datorer.

Yes
2017-03-18, 11:54
Porrigt! Du lär bli grymt nöjd med det köpet.

Diomedea exulans
2017-03-18, 11:55
Porrigt! Du lär bli grymt nöjd med det köpet.

För att inte tala om hur sjukt mycket pussy jag kommer få!

Diomedea exulans
2017-03-20, 12:26
Skulle vilja ha några snabba, konkreta skötseltips för att ge den nya datorn en bra start.

- Ska jag ladda batteriet helt innan jag startar den för första gången?

- Hur är det med antivirusprogram? Ska jag ladda ner ett gratis, köpa ett, eller kommer det med den från början?

- Bör jag tänka på att inte ha den stående på textilier, eller gäller det mest äldre datorer?

- Något annat?

Snobbe
2017-03-22, 14:05
Skulle vilja ha några snabba, konkreta skötseltips för att ge den nya datorn en bra start.

- Hur är det med antivirusprogram? Ska jag ladda ner ett gratis, köpa ett, eller kommer det med den från början?

- Bör jag tänka på att inte ha den stående på textilier, eller gäller det mest äldre datorer?

- Något annat?

Du behöver inte göra något speciellt med batteriet för att det ska hålla längre, undvik bara att ha den helt urladdad under längre tid.

Osäker hur det ser ut med antivirus för mac men jag tror inte det är någon större fara om du inte har något.

Vet inte varför just textiler skulle göra något men undvik att ha den på material som kan göra så den blir varmare än den borde. T.ex. täck inte ventilation osv.

perl
2017-03-22, 14:28

- Något annat?
Batteriet har jag inte någon direkt koll på vad som är bäst, vi har på våra tutat och kört direkt från butiken och har inte märkt av något dåligt med det, väldigt bra kvalité på batterierna även efter lång tid i jämförelse med de PC jag själv har.

Virus i sig är inget problem på OSX. Malware/trojaner som du själv råkar installera genom att köra installationer av plugins och annat kan vara värre precis om på en PC. Det handlar mer om att veta vilken källa man får sina installationsfiler från och om dom är trovärdiga eller inte, laddar du ner fritt och kör alla filer till höger och vänster så är risken mycket större så beroende på vilken typ du är så är det ett ja eller ett nej.

Som tidigare sagt, klä inte in lufttillförseln med ullfilt en längre tid så går det bra.

Det är alltid bra att ha en återställningspunkt på usb eller liknande om du snabbt av någon anledning skulle vilja få tillbaks allt som det var när du köpte datorn.

mytimecouldbeyou
2017-03-22, 15:01

- Något annat?

Du har dubbla grafikkort, så om du får oväntat låg prestanda i någon applikation kan det vara att det dedikerade inte används. Brukar gå att styra om den automatiska kontrollen inte fungerar. (Lite pinsamt om man råkar köra spel eller annat krävande på fel grafikkort.)

En kylplatta kan vara trevlig att ha den stående på om den blir varm + att du kan använda plattan som USBhub om du brukar koppla in externt tangenbort el dyl.

beckman88
2017-03-24, 02:51
Tänkte köpa en ny Gaming laptop mest för att kunna spela wow på hög grafik och att det flyter bra. Vilken av dessa vore att föredra? Jag kommer att spela på en extern monitor (hdtv)

https://www.inet.se/produkt/1960713/acer-aspire-vx5-591g-53h8-i5-8gb-256gb-ssd-gtx-1050ti#merinfo

Eller

http://www.dell.com/se/p/inspiron-15-7567-laptop/pd

Eller finns det liknande eller bättre i samma prisklasser?

xan
2017-03-24, 03:39

Hur fan har man råd?

Sedan förstår jag inte riktigt vad man betalar för. Är skärmen gjord av diamanter? "Intel Core i7 quad core, 2.7 GHz, Radeon Pro 455 graphics, 2 GB" låter inte så fancy, men jag kan inte ett skit om datorer heller.

r3mpuh
2017-03-24, 03:49
Tänkte köpa en ny Gaming laptop mest för att kunna spela wow på hög grafik och att det flyter bra. Vilken av dessa vore att föredra? Jag kommer att spela på en extern monitor (hdtv)

https://www.inet.se/produkt/1960713/acer-aspire-vx5-591g-53h8-i5-8gb-256gb-ssd-gtx-1050ti#merinfo

Eller

http://www.dell.com/se/p/inspiron-15-7567-laptop/pd

Eller finns det liknande eller bättre i samma prisklasser?Om du av någon okänd anledning inte vill ha en riktig, stationär speldator så hade kört på Acern från Inet, helt klart.

r3mpuh
2017-03-24, 04:10
Om du av någon okänd anledning inte vill ha en riktig, stationär speldator så hade kört på Acern från Inet, helt klart.Köp till en 8 GB ram-sticka för dual-channel & 16 GB RAM bara ;)
https://www.inet.se/produkt/5310120/kingston-8gb-1x8gb-ddr4-2133mhz-impact-so-dimm#specs

hugok
2017-03-24, 08:16

Har spanat in denna: http://cdon.se/hemelektronik/acer-aspire-e5-575g-51dk-barbar-gamingdator-p39339006

Vad tror experterna, är det en bra dator för mina önskemål listade ovan? Är det ett bra pris för den prestandan?

mytimecouldbeyou
2017-03-24, 08:29
Hur fan har man råd?

Sedan förstår jag inte riktigt vad man betalar för. Är skärmen gjord av diamanter? "Intel Core i7 quad core, 2.7 GHz, Radeon Pro 455 graphics, 2 GB" låter inte så fancy, men jag kan inte ett skit om datorer heller.

En av de frälstsa förklarar

Det är inte hälften av priset som är märket. Apple må vara dyra, men inte så dyra. Sorterar du prisjakt på motsvarande hårdvara är det kanske några tusenlappar som skiljer, plus att Apple envisas med ATI-grafikkort som inte är lika bra som nVidia. I den jämförelsen kommer inte heller följande saker med:

Bildskärm
Vikt
Batteritid
Tangentbord
Styrplatta
Byggkvalité
Ljudnivå
Oprativsystem

Därav mitt tidigare snack om helheten. Macen kanske inte är bäst på allt, eller över huvud taget bäst, men den är jäkligt bra rakt igenom och det får man såklart betala för också.

Ta det alltså som en motvikt till snacket om hur dyra Apple är. Som sagt, dyrt är det men inte så dyrt. Vad som sen passar dig bäst är en annan sak. Jag är inte tillräckligt intresserad av bärbara för att ha jättebra koll på allt som finns, utan spelar främst Team Äpplet från det faktum att jag tycker det är utomordentligt trevlig pjäs.

Frantic
2017-03-24, 10:46
Min 1-2 år gamla externa HDD har börjar krångla. Det går inte att föra över filer från den tillbaka till min laptop. Det går inte heller att extrahera rar-filer som ligger på den. Det står att det inte går att läsa från källfilen. Däremot går det att läsa filer som redan ligger där, titta på filmer som redan är uppackade och liknande. Bara att skrota eller går den att rädda?

C.E.J.
2017-03-30, 15:18
Min 1-2 år gamla externa HDD har börjar krångla. Det går inte att föra över filer från den tillbaka till min laptop. Det går inte heller att extrahera rar-filer som ligger på den. Det står att det inte går att läsa från källfilen. Däremot går det att läsa filer som redan ligger där, titta på filmer som redan är uppackade och liknande. Bara att skrota eller går den att rädda?

http://lmgtfy.com/?q=hdd+can%27t+read+from+the+source+file+or+disk

Diomedea exulans
2017-03-30, 15:32
Du behöver inte göra något speciellt med batteriet för att det ska hålla längre, undvik bara att ha den helt urladdad under längre tid.

Osäker hur det ser ut med antivirus för mac men jag tror inte det är någon större fara om du inte har något.

Vet inte varför just textiler skulle göra något men undvik att ha den på material som kan göra så den blir varmare än den borde. T.ex. täck inte ventilation osv.

Batteriet har jag inte någon direkt koll på vad som är bäst, vi har på våra tutat och kört direkt från butiken och har inte märkt av något dåligt med det, väldigt bra kvalité på batterierna även efter lång tid i jämförelse med de PC jag själv har.

Virus i sig är inget problem på OSX. Malware/trojaner som du själv råkar installera genom att köra installationer av plugins och annat kan vara värre precis om på en PC. Det handlar mer om att veta vilken källa man får sina installationsfiler från och om dom är trovärdiga eller inte, laddar du ner fritt och kör alla filer till höger och vänster så är risken mycket större så beroende på vilken typ du är så är det ett ja eller ett nej.

Som tidigare sagt, klä inte in lufttillförseln med ullfilt en längre tid så går det bra.

Det är alltid bra att ha en återställningspunkt på usb eller liknande om du snabbt av någon anledning skulle vilja få tillbaks allt som det var när du köpte datorn.

Du har dubbla grafikkort, så om du får oväntat låg prestanda i någon applikation kan det vara att det dedikerade inte används. Brukar gå att styra om den automatiska kontrollen inte fungerar. (Lite pinsamt om man råkar köra spel eller annat krävande på fel grafikkort.)

En kylplatta kan vara trevlig att ha den stående på om den blir varm + att du kan använda plattan som USBhub om du brukar koppla in externt tangenbort el dyl.

Tack!

Hur fan har man råd?

Man går inte på krogen på 5 år så löser det sig.

unsuspected
2017-03-30, 21:19
Min snart 4åriga Air börjar kännas hopplöst trött och kraschar då och då(startar om och liknade) Någon som har några bra tips förutom köpa nytt?

Diomedea exulans
2017-03-30, 21:44
Min snart 4åriga Air börjar kännas hopplöst trött och kraschar då och då(startar om och liknade) Någon som har några bra tips förutom köpa nytt?

Kanske dammsuga? Min dator hade en totalkrasch för ett par månader sedan, då funkade det att skruva itu den och dammsuga innanmätet. Med reservation för att man kanske skadar den då.

galtasar
2017-03-31, 07:22
Kanske dammsuga? Min dator hade en totalkrasch för ett par månader sedan, då funkade det att skruva itu den och dammsuga innanmätet. Med reservation för att man kanske skadar den då.

Luft på burk, inte dammsugaren nära din dator 😀

King Grub
2017-03-31, 07:43
Dammsugare är ett effektivt sätt att förstöra komponenterna. Statisk elektricitet dödar. Och effekterna behöver inte dyka upp direkt, utan kan komma smygande och yttra sig på många olika sätt.

unsuspected
2017-03-31, 09:54
Dammsuga en Air är inte ett alternativ

Diomedea exulans
2017-04-06, 13:56

Helvete, den är 2000 billigare idag. :P

King Grub
2017-04-06, 13:57
Man skall aldrig titta på värdeförändringar av datorhårdvara man köpt. Det går snabbt utför. Och bara man startar den första gången försvinner typ halva värdet.

Frantic
2017-04-06, 19:19
Helvete, den är 2000 billigare idag. :P

Elgiganten har 30 dagars prisgaranti, även mot sig själva.

Diomedea exulans
2017-04-06, 19:45
Elgiganten har 30 dagars prisgaranti, även mot sig själva.

Vad innebär det?

Frantic
2017-04-06, 19:49
Vad innebär det?
Om du hittar varan till ett bättre pris inom 30 dagar får du tillbaka mellanskillnaden. Står på deras hemsida.

Fredszky
2017-04-07, 18:55
Finns det tablets/hybrider med windows 10 som går på 5V DC USB?
...Med usb-portar så att man kan koppla in vidare utrustning.

Alkro
2017-04-07, 22:52
Har problem med internet, går ner flera gånger per dag sedan ett par dagar tillbaka. Enligt Telia finns det inga problem i mitt område. Ungefär varannan timme försvinner internet helt i 5-10 minuter. När man kollar ipconfig etc så ser det ut som att jag connectar till lokala nätverket men finns ingen DNS. TVn som inte går via min router får samma problem och kopplar ned samtidigt. Det här kan väl omöjligt vara fel på mina grjer? Måste väl vara fel hos leverantören?

C.E.J.
2017-04-08, 02:58
Finns det tablets/hybrider med windows 10 som går på 5V DC USB?
...Med usb-portar så att man kan koppla in vidare utrustning.

Ja, Microsoft-plattorna.

Vinter
2017-04-08, 04:40
Har problem med internet, går ner flera gånger per dag sedan ett par dagar tillbaka. Enligt Telia finns det inga problem i mitt område. Ungefär varannan timme försvinner internet helt i 5-10 minuter. När man kollar ipconfig etc så ser det ut som att jag connectar till lokala nätverket men finns ingen DNS. TVn som inte går via min router får samma problem och kopplar ned samtidigt. Det här kan väl omöjligt vara fel på mina grjer? Måste väl vara fel hos leverantören?

Har du testat att byta port i nätverket? Kan vara kommunikationsproblem om de delar(överbelastar) portar. Kan vara liknande problem med brandväggar etc. Har haft ett liknande problem.

Snobbe
2017-04-08, 08:47

Om det påverkar din TV som inte är kopplad till din utrustning så har jag svårt o se att det är fel på din router eller så. Kan ju alltid rekommendera att starta om routern om du inte gjort det på ett tag.

Hur är kopplingen från TV o resten? Har du TP uttag i lägenheten eller har du något telia modem också?

Fredszky
2017-04-08, 13:41
Ja, Microsoft-plattorna.

Om du menar pro surface 4 exempelvis så verkar den inte kunna laddas med USB.

Asus transformer 3 pro däremot verkar kunna det, men dock så kass batteritid. Det verkar inte som det finns något självklart val därute.

Fredszky
2017-04-08, 13:58
Det behöver inte vara en platta, kan vara en laptop också, men jag tänkte att vanliga plattor drar mindre ström och förmodligen då kan laddas genom USB.

Maximal
2017-04-08, 15:46
Vad kan orsaken till att min Asus laptop inte stänger av sig när jag trycker på stänga av?

Den släcker ner skärmen men håller sig påslagen. Den är inte i viloläge eller liknande för jag kan inte väcka den på något sätt. Dock om jag inte har strömkabeln i så stängs den av, eller om det är tvärtom minns aldrig.

Tänkte om det är något program i bakgrunden som håller den påslagen? Men varför skulle det då vara skillnad på om strömkabeln är i??

agazza
2017-04-08, 16:57
Vad kan orsaken till att min Asus laptop inte stänger av sig när jag trycker på stänga av?

Den släcker ner skärmen men håller sig påslagen. Den är inte i viloläge eller liknande för jag kan inte väcka den på något sätt. Dock om jag inte har strömkabeln i så stängs den av, eller om det är tvärtom minns aldrig.

Tänkte om det är något program i bakgrunden som håller den påslagen? Men varför skulle det då vara skillnad på om strömkabeln är i??
Sök på energialternativ och ändra själv vad du vill att datorn skall göra.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Vattenflaska
2017-04-11, 17:01
Mitt nuvarande antivirusprogram håller på att löpa ut (McAfee Live safe). Att förnya denna kostar 539:- för ett år, och 799:- för två år. Fördelen med detta program är att jag även kan installera det på sambons dator och våra mobiltelefoner (betalar enbart för en prenumeration oavsett antal enheter).

Innan jag slår till tänkte jag höra här ifall det finns bättre alternativ?
Vilket antivirusprogram är bäst idag?

King Grub
2017-04-11, 17:21
Kolla antivirustråden.

Undvik McAfee till varje pris i alla fall.

pepplez
2017-04-11, 17:30
Mitt nuvarande antivirusprogram håller på att löpa ut (McAfee Live safe). Att förnya denna kostar 539:- för ett år, och 799:- för två år. Fördelen med detta program är att jag även kan installera det på sambons dator och våra mobiltelefoner (betalar enbart för en prenumeration oavsett antal enheter).

Innan jag slår till tänkte jag höra här ifall det finns bättre alternativ?
Vilket antivirusprogram är bäst idag?

avast! skyddade mig bra på den tiden jag körde Windows. Gratis var det också. Nu kör jag Ubuntu och har inget antivirus.

Diomedea exulans
2017-04-12, 10:05
Om du hittar varan till ett bättre pris inom 30 dagar får du tillbaka mellanskillnaden. Står på deras hemsida.

Ja jävlar. Jag ringde nu och pratade, och kommer få tillbaka mellanskillnaden.

Fan, jag borde ge dig en del av pengarna. Hade inte kommit på detta om det inte vore för dig.

upperkatt
2017-04-15, 06:26
http://imgur.com/LhyAQoS.png
Stämmer detta? Finns det något man kan göra åt det?

ApexProcyon
2017-04-15, 06:55
Det är sådana här dagar man börjar ångra att man varit för bekväm för att lära sig Ubuntu.

King Grub
2017-04-15, 07:15
Ja, det verkar stämma. Här är TheShadowBrokers första brev till Trump den 8 april:

https://medium.com/@shadowbrokerss/dont-forget-your-base-867d304a94b1

I går släppte dom en massa exploits och hacks som dom stulit från NSA så att vem som helst kan ladda ned dessa och använda dom.

https://arstechnica.com/security/2017/04/nsa-leaking-shadow-brokers-just-dumped-its-most-damaging-release-yet/

Det finns inga sätt att skydda sig och den som har lust och är kunnig nog kan använda dessa exploits för att hacka banker och privatpersoner över hela världen. Det verkar dock som att Windows 10 är skyddat automatiskt. Exploitsen verkar skrivna för tidigare OS. Fast vem vet, det kanske går att skriva om dom så att dom kan attackera även 10.

Vinter
2017-04-15, 07:19

Det stämmer att NSA identifierat säkerhetshål i flera system som de sedan inte rapporterat för att senare själva kunna utnyttja dem. Sök på vault 7 och zero day.

Bärsärk
2017-04-15, 10:28
Någon som är bra på bildskärmar för spel? Vilken är bäst, vad är skillnaden?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2878614

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3379442

SalkinA
2017-04-15, 17:01
Någon som är bra på bildskärmar för spel? Vilken är bäst, vad är skillnaden?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2878614

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3379442

Acer XF240Hbmjdpr har AMD FreeSync

https://www.acer.com/ac/en/GB/content/model/UM.FX0EE.001

Vilket du kan ha nytta av om du har ett AMD grafikkort.

Rahf
2017-04-15, 18:38

Ja, det verkar stämma. Här är TheShadowBrokers första brev till Trump den 8 april:

https://medium.com/@shadowbrokerss/dont-forget-your-base-867d304a94b1

I går släppte dom en massa exploits och hacks som dom stulit från NSA så att vem som helst kan ladda ned dessa och använda dom.

https://arstechnica.com/security/2017/04/nsa-leaking-shadow-brokers-just-dumped-its-most-damaging-release-yet/

Det finns inga sätt att skydda sig och den som har lust och är kunnig nog kan använda dessa exploits för att hacka banker och privatpersoner över hela världen. Det verkar dock som att Windows 10 är skyddat automatiskt. Exploitsen verkar skrivna för tidigare OS. Fast vem vet, det kanske går att skriva om dom så att dom kan attackera även 10.

Det stämmer att NSA identifierat säkerhetshål i flera system som de sedan inte rapporterat för att senare själva kunna utnyttja dem. Sök på vault 7 och zero day.

Microsoft hävdar att man löst problemet.

https://blogs.technet.microsoft.com/msrc/2017/04/14/protecting-customers-and-evaluating-risk/

tumme
2017-04-16, 16:08
Har en fråga om windows 7 vs 10. Funderar på att uppdatera nu när det finns vettiga skins etc för 10. Nu kanske 10 faktiskt går att använda. Funderar om det finns någon fördel för spel, bättre prestanda eller så? Spelar mest overwatch men annat också. Tack på förhand.

King Grub
2017-04-16, 16:58
DirectX 12 fungerar bara på Windows 10.

tumme
2017-04-16, 18:37
DirectX 12 fungerar bara på Windows 10.

Ger det något för spel som klarar sig utan?

Kimball
2017-04-17, 20:58
Har en fråga om windows 7 vs 10. Funderar på att uppdatera nu när det finns vettiga skins etc för 10. Nu kanske 10 faktiskt går att använda. Funderar om det finns någon fördel för spel, bättre prestanda eller så? Spelar mest overwatch men annat också. Tack på förhand.

Kände likadant när jag stod inför samma val för 6 mån sedan. Insåg att det inte finns någon anledning att dalta med Win 7 längre, 10an är inte så hemsk som jag hade fått för mig. Tänkte också lägga in skins eller liknande för att få tillbaka min "gamla kära startknapp och meny", men vande mig efter någon vecka - helt seriöst, hoppet är inte stort mellan OS:en, kör 10, finns ingen som helst anledning att köra 7an längre om man står inför valet att man måste formatera idag. Prestandamässigt finns det mig veterligen inget att tjäna, det är väl tom så att DX12 faktiskt kan ge någon ynka FPS mindre vs. DX11-ditot, väl? Har för mig jag läste något om det förr, men det är inget att dalta om.

Diomedea exulans
2017-04-20, 15:08

Säger ju att man ska ha Mac.

Bailah
2017-04-22, 08:13
Updaterade automatiskt windows 10. Nu krashar min dator hela tiden. Händer om jag spelar, kollar yt eller bara idlar. Måste manuellt starta om datorn vid varje gång och tror inte den håller sig levande mer än 10minuter. What gives.

påven
2017-04-22, 09:03
Har en fråga ang skärmupplösningar.

Jag har precis skaffat mig en arbetsstation på jobbet anpassad för CAD, bla har jag ett https://www.inet.se/produkt/5411315/pny-quadro-k4200-4gb#specs i den, som ska klara upplösningar upp till 3840 x 2160.

Dock så verkar jag ha gjort ett felköp när det gäller skärmarna, har 2st https://www.dustinhome.se/product/5010754356/elitedisplay-e271i?ssel=false&_ga=1.255417034.353110014.1492847123 kopplade till den och jag kan inte få upplösningen högre än 1920 x 1080 på dom. Tog ju för givet att 27" borde klara högre upplösning än så när jag beställde dom...

Går det att lösa på något sätt, utan att behöva tjata till mig nya skärmar?

Rahf
2017-04-22, 09:06
Dina skärmar klarar 1080, det står ju till och med på produktbeskrivningen. Svälj stoltheten och gör ett återköp.

King Grub
2017-04-22, 09:13
Du kan inte påverka skärmarnas hårdvarubegränsningar.

Scoffan
2017-04-22, 09:16
Jag tänkte köpa en ny laptop, har relativt begränsad kunskap om hårvara nuförtiden. Jag hade lite koll tidigare men senaste 7-8 åren har bara frugans och jobbdatorn använts..

Jag är ute efter en dator som är snabb främst i tunga access och excel filer men överlag också. Kommer inte spela några spel men kolla på filmer etc ska ju gå men jag antar att grafikkort inte är en hög prio?

En snabb hårddisk bör ha rätt stor påverkan på om datorn blir snabb eller långsam utifrån vad jag har läst. Vad för hårddisk bör man titta efter för ovan önskemål?

Ram minne antar jag är ganska viktigt också, hur mycket bör man ha och om det finns olika vilket bör man sikta på?

Processorn bör också påverka en hel del, där är jag helt lost annat än stora priskillnader på de olika.

Några önskemål.
-Snabb på att hantera data och beräkningar, stora filer (dock ej extrema krav)
-windows
-så tunn som möjligt
-siffror på tangetborder ej dom där uppe (verkar som detta har försvunnit på nya datorer?)
-pris runt 10000

Jag tycker att det inte bör krävas någon extrem dator då det varken är tänkt att spela eller hålla på men bild/film redigering, cad osv men kanske har fel?
Så om någon har några tips på datorer alternativt vad jag bör sikta på i form av hårddisk, ram, processor etc hade det varit väldigt uppskattat :)

Vattenflaska
2017-04-22, 11:43
Har lite funderingar ang. BankID på fil.

Jag har idag bl.a. Swedbank och har därifrån BankID på fil. (Har även mobilt BankID såklart, men det var väldigt smidigt att ha bankID direkt på datorn/fil när jag var utomlands).

Ska byta bank nu och jag lyckas inte hitta igen information kring huruvida andra banker erbjuder BankId på fil. Tog det som för givet att så var fallet, men lyckas inte hitta igen information på varken SHB eller ICA Bankens hemsidor. Dom erbjuder bägge Mobilt BankID, samt har SHB BankID på kort. Men jag vill alltså ha BankID på fil.

Är det någon här som vet hur det ligger till innan jag ringer och får sitta i telefonkö?

King Grub
2017-04-22, 11:54
Det står klart och tydligt på Handelsbankens infosida att man får hem en säkerhetsdosa och liknande på samma sätt som med Swedbank.

http://www.handelsbanken.se/bankid

Vattenflaska
2017-04-22, 12:00
Man får ett fysiskt BankIDkort från SHB som ska in i en dosa. Men BankID på fil, som jag har hos Swedbank innebär att jag laddat ner ett program till datorn och behöver varken fysiskt kort eller någon dosa för att logga in när jag ska använda BankID, utan ett program öppnas när jag ska legitimera mig där jag får skriva in kod.

Vill alltså om möjligt slippa någon dosa utan enbart ha det på fil.

edit: hittade svar själv vilka banker som erbjuder BankID på fil. https://www.bankid.com/kontakt/utfaerdare

C.E.J.
2017-04-22, 17:38
tunga ... excel filer

Vad är det för Excel-filer som är tunga? Undrar på riktigt :)

men överlag också. Kommer inte spela några spel men kolla på filmer etc ska ju gå men jag antar att grafikkort inte är en hög prio?

Behöver inget grafikkort för att kolla film, inte enligt min erfarenhet iaf :)

En snabb hårddisk bör ha rätt stor påverkan på om datorn blir snabb eller långsam utifrån vad jag har läst. Vad för hårddisk bör man titta efter för ovan önskemål?

Snabb lagring för att öppna filer fort. Liten ssd sen vanlig hårddisk om du har många filer?

Ram minne antar jag är ganska viktigt också, hur mycket bör man ha och om det finns olika vilket bör man sikta på?

Klarar mig utmärkt med 4GB, men 8 är nog en bra lägstanivå.

Processorn bör också påverka en hel del, där är jag helt lost annat än stora priskillnader på de olika.

i5 är prisvärd och duglig.

Just nu verkar prisjakt.nu vara nere, men kolla där efter laptops som har Windows och numpad, osv.

King Grub
2017-04-22, 17:42
Prisjakt fungerar fint och har inte varit nere.

Scoffan
2017-04-22, 23:43
Vad är det för Excel-filer som är tunga? Undrar på riktigt :)

Behöver inget grafikkort för att kolla film, inte enligt min erfarenhet iaf :)

Snabb lagring för att öppna filer fort. Liten ssd sen vanlig hårddisk om du har många filer?

Klarar mig utmärkt med 4GB, men 8 är nog en bra lägstanivå.

i5 är prisvärd och duglig.

Just nu verkar prisjakt.nu vara nere, men kolla där efter laptops som har Windows och numpad, osv.

Efter lite googling så verkar ssd vara väldigt mycket snabbare än vanliga gamla diskar så det är ju lovande då jag vant mig vid 20min att sätta på datorn :p

Det har mest varit i5 eller i7 processor på de jag tittat på men då kanske det är lite overkill med i7 för mitt ändamål. Hur är det med AMD processorer i samma prisklass är det något att ha eller är intel bättre typ AMD A4?

Angående tunga excelfiler så är det helt enkelt väldigt stora filer, (drar ut data från databaser). Att köra macros eller formler i stora filer gå sjukt segt om det inte kraschar helt på nuvarande datorer. Går väl att fixa till med hjälp av ex python och powerpivot. Något jag kikar på förmodligen också andra program som är mycket bättre lämpade för databaser en excel men då är så smidigt och lätt :). Även att dra ut data tar vansinnigt lång tid något som förhoppnigsvis skulle kunna gå snabbare :)

Rahf
2017-04-22, 23:50
Hoppet mellan SSD och HDD är den enskilt största skillnaden jag någonsin känt efter en datoruppgradering. Ingenting har ens kommit i närheten av den differensen i starthastighet och allmän fart på uppladdningar från disk.

galtasar
2017-04-23, 06:49
Hoppet mellan SSD och HDD är den enskilt största skillnaden jag någonsin känt efter en datoruppgradering. Ingenting har ens kommit i närheten av den differensen i starthastighet och allmän fart på uppladdningar från disk.

Hoppet till ett 3dfx voodoo kort var rätt grymt också.
😁

caelus
2017-04-26, 14:36
Jag ska koppla ihop min gamla dator (en Acer Aspire X3900 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=593756)) med min nya datorbildskärm (en HP Z22n (http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=M2J71A4&opt=ABB&sel=MTO&lang=sv-SE&jumpID=af_d6czgxuwtn/sf:_sku:M2J71A4&utm_source=affiliate&utm_medium=cpa&utm_campaign=Prisjakt.nu&utm_content=0&jumpid=af_3zuqfwpd4e/site:Prisjakt.nu)). Skärmen har en kontakt vardera för VGA, HDMI och DisplayPort. Datorn har en kontakt för HDMI och en för DVI. HDMI-kontakten på datorn har jag dock redan kopplad till min tv. Jag vill gärna kunna ha datorn inkopplad till både tv:n och bildskärmen samtidigt. Hör bör jag göra? Skaffa någon typ av adapter? Kommer bildkvaliteten att påverkas på något sätt beroende på vilken typ av adapter som används?

Vattenflaska
2017-04-28, 19:32
Dagens dumma fråga, men frågar man inte får man inget veta.

Finns det smidigare laddkablar till bärbara datorer? De flesta har ju en stor tjock klump i mitten så att säga, finns det några eftermarknadsalternativ som är smidigare? Eller är det ett ont måste givet dagens teknik?

r3mpuh
2017-04-28, 19:45
Dagens dumma fråga, men frågar man inte får man inget veta.

Finns det smidigare laddkablar till bärbara datorer? De flesta har ju en stor tjock klump i mitten så att säga, finns det några eftermarknadsalternativ som är smidigare? Eller är det ett ont måste givet dagens teknik?Nej. Strömmens spänning från vägguttaget måste hackas ned till lägre volt.

Yes
2017-04-28, 20:05
Precis som r3mpuh säger behövs en transformator. Och när det gäller den biten är dumt att snåla och köpa skit:
http://www.sweclockers.com/nyhet/23670-elsakerhetsverket-saljstoppar-usb-laddare

Dezen
2017-04-28, 21:38
Jag ska koppla ihop min gamla dator (en Acer Aspire X3900 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=593756)) med min nya datorbildskärm (en HP Z22n (http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=M2J71A4&opt=ABB&sel=MTO&lang=sv-SE&jumpID=af_d6czgxuwtn/sf:_sku:M2J71A4&utm_source=affiliate&utm_medium=cpa&utm_campaign=Prisjakt.nu&utm_content=0&jumpid=af_3zuqfwpd4e/site:Prisjakt.nu)). Skärmen har en kontakt vardera för VGA, HDMI och DisplayPort. Datorn har en kontakt för HDMI och en för DVI. HDMI-kontakten på datorn har jag dock redan kopplad till min tv. Jag vill gärna kunna ha datorn inkopplad till både tv:n och bildskärmen samtidigt. Hör bör jag göra? Skaffa någon typ av adapter? Kommer bildkvaliteten att påverkas på något sätt beroende på vilken typ av adapter som används?

Beroende på vad det är för DVI på datorn så kan du eventuellt använda en VGA-DVI adapter. DVI är lite lurigt för det finns både analoga och digitala, du måste ha en som klarar av att skicka ut analogt. Här kan du läsa och jämföra utseende :) (https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/grafik-och-tillaggskort/bildskarmsanslutningar#dvi)

Termy
2017-04-30, 12:33
Win 10 uppdaterad till "creator edition". Trots att jag har Bitdefender så håller Windows Defender på att jävlas, bl.a. blockerade öppnandet av System Font Size Changer som jag fick ladda ned då de tog bort den inbyggda funktionen att öka storleken på menytext och dylikt i explorer. De verkar också ha tagit bort funktionen att disabla defender? Googlade runt lite på olika lösningar, men någon här kanske har gjort samma och vet vad som fungerar?

Spiffy
2017-05-02, 18:19
Är dessa temperaturer något problem? Tycker jag får sämre fps efter ett tags spelande, och då skulle det kanske kunna vara att temperaturer går upp.
Från SpeedFan 4.52 mitt under spel.

GPU: 72
HD1: 54
Core 0: 73
Core 1: 75
Core 2: 70
Core 3: 71

I5-6600K
Geforce GTX 1070

r3mpuh
2017-05-02, 18:22
Är dessa temperaturer något problem? Tycker jag får sämre fps efter ett tags spelande, och då skulle det kanske kunna vara att temperaturer går upp.
Från SpeedFan 4.52 mitt under spel.

GPU: 72
HD1: 54
Core 0: 73
Core 1: 75
Core 2: 70
Core 3: 71

I5-6600K
Geforce GTX 1070CPU-kylare?

King Grub
2017-05-02, 18:44
Det är inga skadliga temperaturer så länge dom håller sig där. Lite högt för att vara i spel (annat än i Prime95, IntelBurnTest och liknande), men inte oroväckande.

Spiffy
2017-05-02, 19:54
CPU-kylare?
Noctua NH-L9i Low profile LGA115x

Det är inga skadliga temperaturer så länge dom håller sig där. Lite högt för att vara i spel (annat än i Prime95, IntelBurnTest och liknande), men inte oroväckande.
Inget som påverkar prestanda då alltså.

King Grub
2017-05-02, 20:32
Det kan du ju kolla själv i t ex CPU-Z om processorn klockar ner sig.

xan
2017-05-03, 15:18
Har problem med en relativt ny HP-laptop som gång på gång stänger av sig utan förvarning vid 25%? Blir helt svart direkt bara. Problemet löser sig när jag kopplar in sladden igen. Tänkte på överhettning, men jag spelar inga spel och den känns inte alls varm under. Någon som vet hur jag ska felsöka?

Agitator
2017-05-03, 21:15
Har problem med en relativt ny HP-laptop som gång på gång stänger av sig utan förvarning vid 25%? Blir helt svart direkt bara. Problemet löser sig när jag kopplar in sladden igen. Tänkte på överhettning, men jag spelar inga spel och den känns inte alls varm under. Någon som vet hur jag ska felsöka?

Tryck på startknappen och skriv Event.

Starta event viewern som dyker upp och klicka dig fram till Windows logs / System.

Kolla vad du har för varningar där och vad som skett runt tidpunkten då den stänger av sig.

http://i.imgur.com/UVTn3lX.png

xan
2017-05-03, 21:58
Kommer upp massa skit, 1 som är kritisk och där står det följande:

Loggnamn: System
Källa: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 2017-05-03 22:49:50
Händelse-ID: 41
Aktivitetskategori:(63)
Nivå: Kritisk
Nyckelord: (70368744177664),(2)
Användare: SYSTEM
Dator: DESKTOP-O186LJE
Beskrivning:
Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.
Händelsens XML-data:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>4</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2017-05-03T20:49:50.678652600Z" />
<EventRecordID>12547</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>DESKTOP-O186LJE</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">0</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
<Data Name="BootAppStatus">0</Data>
<Data Name="Checkpoint">0</Data>
<Data Name="ConnectedStandbyInProgress">false</Data>
<Data Name="SystemSleepTransitionsToOn">4</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceId">0</Data>
</EventData>
</Event>

Verkar inte förklara varför.

mattilainen
2017-05-03, 22:00
Jag har ett geforce 1070 och funderar på hur det står sig med tre skärmar? Någon som använder detta? Kör 144 hz i DVI, sedan andra skärmen i HDMI. Sätter man i den tredje i mini hdmi isf och bara plug and play?

Agitator
2017-05-03, 22:39
Kommer upp massa skit, 1 som är kritisk och där står det följande:

Loggnamn: System
Källa: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 2017-05-03 22:49:50
Händelse-ID: 41
Aktivitetskategori:(63)
Nivå: Kritisk
Nyckelord: (70368744177664),(2)
Användare: SYSTEM
Dator: DESKTOP-O186LJE
Beskrivning:
Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.
Händelsens XML-data:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>4</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2017-05-03T20:49:50.678652600Z" />
<EventRecordID>12547</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>DESKTOP-O186LJE</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">0</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
<Data Name="BootAppStatus">0</Data>
<Data Name="Checkpoint">0</Data>
<Data Name="ConnectedStandbyInProgress">false</Data>
<Data Name="SystemSleepTransitionsToOn">4</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceId">0</Data>
</EventData>
</Event>

Verkar inte förklara varför.

Ja den har skrivit in efter omstarten att den "dött".

Inget som sticker ut i loggarna innan ~klockslaget den där.

Verkar annars som du har ett defekt batteri eftersom vi pratar om laptop. Helt orimligt är det ju inte.

Hur länge kan du använda datorn innan den går ner till 25%?

xan
2017-05-03, 22:42
Ja den har skrivit in efter omstarten att den "dött".

Inget som sticker ut i loggarna innan ~klockslaget den där.

Verkar annars som du har ett defekt batteri eftersom vi pratar om laptop. Helt orimligt är det ju inte.

Hur länge kan du använda datorn innan den går ner till 25%?

Den dog på 32% nu, så det verkar vara lite olika. Vanligtvis håller den några timmar innan det inträffar.

Är det lätt att köpa ett nytt batteri och byta ut?

Agitator
2017-05-03, 22:55
Såg att jag skrev lite slarvigt.

Ser du om det finns något annat runt klockslaget den dör? Typ 10-30 min runt det klockslaget?

Du kan ju testa HP:s supoort? Eller har garantin gått ut?

Spiffy
2017-05-08, 07:21
När jag startade datorn i morse, så möttes jag av:
Användarnamnet eller lösenordet är felaktikt. Försök igen.

Jag har inte ändrat något lösenord, eller gjort några inställningar med konton överhuvudtaget.
Trycker jag så att jag ska försöka igen, så syns det att det står Datornamnet som användarnamn, och nere till vänster syns två olika konton. Båda med mitt namn, och ser likadana ut.
Väljer jag då det andra kontot som jag antar är mitt microsoft-konot så kan jag logga in.
Varför har det helt plötsligt dykt upp ett konto till som den försöker logga in på, och hur får jag bort det?

SalkinA
2017-05-08, 12:52
När jag startade datorn i morse, så möttes jag av:
Användarnamnet eller lösenordet är felaktikt. Försök igen.

Jag har inte ändrat något lösenord, eller gjort några inställningar med konton överhuvudtaget.
Trycker jag så att jag ska försöka igen, så syns det att det står Datornamnet som användarnamn, och nere till vänster syns två olika konton. Båda med mitt namn, och ser likadana ut.
Väljer jag då det andra kontot som jag antar är mitt microsoft-konot så kan jag logga in.
Varför har det helt plötsligt dykt upp ett konto till som den försöker logga in på, och hur får jag bort det?

Du råkar inte ha ett konto knutet till ditt microsoftkonto och ett "Lokalt" konto (som då inte är kopplat till ditt microsoftkonto)?

Spiffy
2017-05-08, 19:23
Du råkar inte ha ett konto knutet till ditt microsoftkonto och ett "Lokalt" konto (som då inte är kopplat till ditt microsoftkonto)?

Det verkar ju som att det är ett lokalt konto som den vill logga in på.
Men var kommer det ifrån, och varför vill den helt plötsligt logga in på detta? Jag har inte skapat något, eller ändrat något som har med konto att göra igår.

Kotten
2017-05-10, 23:04
Hmm kör amd rx 480 8gb i Crossfire, jag får ökad FPS i spel när jag kör med båda men fläkten snurrar bara på det ena grafikkortet och i radeon inställningarna så står det att ena jobbar för 100% och det andra för 0%

shadowfire
2017-05-11, 00:30
Någon som har ett tips på hur man gör med siter som spammar en med notiser om att man kör adblock? Jag får på vissa siter popupfönster vid varje sidladdning om talar om att jag blockar annonser. Sjukt störigt.

shadowfire
2017-05-11, 11:38
Funderar för övrigt på om Creative Katana Soundbar kan vara något? Har idag en äldre 5.1-cambridge uppsättning som jag funderar på att slänga och uppgradera. Vill ha 7.1, men helst slippa fylla arbetsrummet med kablar och mängder med högtalare. Har någon här erfarenhet av en soundbar för gaming?

King Grub
2017-05-11, 11:42
Någon som har ett tips på hur man gör med siter som spammar en med notiser om att man kör adblock? Jag får på vissa siter popupfönster vid varje sidladdning om talar om att jag blockar annonser. Sjukt störigt.

Prova att lägga till ett anti-adblock-filter. https://reek.github.io/anti-adblock-killer/#filterlist

shadowfire
2017-05-12, 13:39
Prova att lägga till ett anti-adblock-filter. https://reek.github.io/anti-adblock-killer/#filterlist

Intressant, tack.

Bärsärk
2017-05-12, 15:49
Finns det något bättre program för flash än Adobe flash? Den måste uppdateras hela tiden känns de som.

King Grub
2017-05-12, 15:52
Nej. Inte som kan köra Flash, om det är det du menar.

Bärsärk
2017-05-12, 16:27
Nej. Inte som kan köra Flash, om det är det du menar.

Japp det var vad jag menade, trisst :) Vissa inbäddade saker på facebook kräver ju flash, och även ett par andra hemsidor jag kollar på...

shadowfire
2017-05-12, 16:29

Fungerade för övrigt utmärkt, tackar och bockar.

MAGlC
2017-05-12, 16:30
Kan tipsa om det här med att använda en USB-sticka som extra RAM-minne. Har aldrig prövat det förrän igår och TAMMEJFAN vad datorn blev snabb. Har till och med provat in två stycken USB nu och det är helt sinnessjukt vad snabb datorn har blivit.

Så har ni något USB som bara ligger och skräpar hemma så kan jag verkligen rekommendera det. Är busenkelt att få igång som extra RAM.

King Grub
2017-05-12, 16:35
Bara om man har för lite minne. Extremt slött jämfört med riktigt RAM-minne.

King Grub
2017-05-12, 16:37
Japp det var vad jag menade, trisst :) Vissa inbäddade saker på facebook kräver ju flash, och även ett par andra hemsidor jag kollar på...

Facebook slutade med det för ett och ett halvt år sedan.

https://code.facebook.com/posts/159906447698921/why-we-chose-to-move-to-html5-video/

Kotten
2017-05-13, 19:23
Acer 27" LED Predator XG270HU har en sådan skärm, kör 2st amd rx 480 8gb. Funkar kanon nu, förutom när jag slår på Free Sync på skärmen, då blinkar det lite titt som tätt, kan få grafikfel fast jag bara surfar, någon som har en aning ?

Fredszky
2017-05-13, 19:30
Min dator har börjat komma ur synk när jag tittar på youtube. Det sker gradvis med laggande microryck som kommer med jämna mellanrum. Efter en halvtimme kommer ljudet några sekunder innan bilden.

Känner någon igen fenomenet eller vet vad det beror på?

Windows 10, 2 år gammal acer laptop.

agazza
2017-05-17, 11:03
Vilken väljer ni och varför?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4166859,3771102

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=1LL13EA&opt=UUW&sel=NTB&lang=sv-SE&jumpID=af_d6czgxuwtn/sf:_sku:1LL13EA&utm_source=affiliate&utm_medium=cpa&utm_campaign=Prisjakt.nu&utm_content=0&jumpid=af_3zuqfwpd4e/site:Prisjakt.nu

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=X0M89EA&opt=UUW&sel=NTB&lang=sv-SE&jumpID=af_d6czgxuwtn/sf:_sku:X0M89EA&utm_source=affiliate&utm_medium=cpa&utm_campaign=Prisjakt.nu&utm_content=0&jumpid=af_3zuqfwpd4e/site:Prisjakt.nu

Snobbe
2017-05-17, 12:58
Vilken väljer ni och varför?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4166859,3771102

Kan inte svara på om någon av dom har bättre tbord, styrplatta/touch osv.
Men HP Spectre x360 13-4280no har bättre CPU, grafikkort, dubbelt så stor SSD och högre upplösning. Så prestandamässigt är den bättre.

Jackman
2017-05-23, 14:53
Jag har ett litet dilemma. Sitter på en i7 6700k som jag kör i 4.9ghz stabilt samt 2x Evga 1080 GTX OC. Jag har en Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS och alla spel jag kör med maxad upplösning så ligger jag en bit över 100 fps. Overwatch med maxad grafik och 200 render details så ligger jag på 120 FPS. Mitt dilemma är ifall det är värt att skaffa en ASUS ROG Swift PG348Q för att utnyttja den datorn jag faktiskt har, ELLER kommer det inte bli så stor skillnad mellan dom skärmarna jag har ?, är egentligen nöjd med skärmen jag har, förutom att jag inte kan utnyttja all kraft i datorn, ja ni fattar. Eller man kanske borde vänta lite. Hur stor skillnad kommer det bli mellan dessa skärmar ?

King Grub
2017-05-24, 12:51
https://arstechnica.com/gadgets/2017/05/the-a-eon-amiga-x5000-reviewed-the-beloved-amiga-meets-2017/

Sheogorath
2017-05-25, 13:42
Har köpt en mediabox med USB 3.0-slave-port typ B ("skrivarport") och jag behöver typ 10 meter kabel genom lägenheten. På andra sidan är min dator med vanlig USB-A-anslutning. Perfekt (men inget krav) vore om den dessutom var vit så att jag slapp att försöka dölja den varenda tum på vägen.

Förslag?

r3mpuh
2017-05-25, 17:26
Har köpt en mediabox med USB 3.0-slave-port typ B ("skrivarport") och jag behöver typ 10 meter kabel genom lägenheten. På andra sidan är min dator med vanlig USB-A-anslutning. Perfekt (men inget krav) vore om den dessutom var vit så att jag slapp att försöka dölja den varenda tum på vägen.

Förslag?Måla den vit.

Sheogorath
2017-05-25, 17:32
Yes, det lutar åt det. Finns en blå. Dyr jävel, 700 spänn och inte i lager någonstans!

MasterChief
2017-05-25, 18:38

Förslag?

Supra har 10 meters Vita USB A-B:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1191679

USB 2 men det funkar väl till en mediaspelare?

King Grub
2017-05-25, 19:47
Fungerar så långt kablar vettigt?

Bärsärk
2017-05-25, 20:14
Fungerar så långt kablar vettigt?

HDMI tror jag funkar upp till typ 15 meter.

King Grub
2017-05-25, 20:28
Ah, jag trodde det handlade om USB.

Bärsärk
2017-05-25, 20:31
Ah, jag trodde det handlade om USB.

Jo precis fast, jag menade.. HDMI är 15 så USB kanske är någonstans där också?

King Grub
2017-05-25, 21:10
http://www.usb.org/developers/usbfaq/#cab1

MasterChief
2017-05-25, 21:31
http://www.usb.org/developers/usbfaq/#cab1

Med modern kabelteknologi med effektiv skärmning för varje enskild ledare och en väl avstämd impedans så funkar idag upp till 15 meter. Det blir dock en klart dyrare kabel än det vanliga lakritssnöret.

Sheogorath
2017-05-25, 23:04
Supra har 10 meters Vita USB A-B:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1191679

USB 2 men det funkar väl till en mediaspelare?

Tänker lite på överföringshastigheten när man ska tanka över 16 GB film från dator till box.

shadowfire
2017-05-29, 10:15
Något har hänt med min maskin och jag har inte satt mig in ännu fullt ut i gsync osv.
Jag brukar lira Blackops2 och liret har då legat på 144 fps med underbart flyt, men igår la den sig på 210-230 fps med helt fruktansvärd lagg och inget flyt alls. Vad tusan är det som har ändrats?

Geforce 1080-kort med Asus Predatorskärm. Är det gsyncen som gått åt fanders eller var ska jag börja felsöka?
Edit: gsyncen är aktiverad fortfarande under grafikinställningarna iaf.

shadowfire
2017-05-29, 11:54
Skärmen är givetvis en Acer Predator och inget annat (144hz). I BO2 kan jag sätta "limit frames" och sätter jag det till 120 (går inte välja 144), så flyter allt på fint igen. I övrigt kvittar det om jag sätter vsync on/off i liret, fpsen rusar ändå upp mot 200 och allt blir hackigt.

Vad var det som tidigare gjorde att FPSen begränsades till skärmens refreshrate på 144? Det är väl det som vsync avser att göra, men gör gsync en override på vsync även om den är påslagen i liret? Blir alldeles snurrig.

Snobbe
2017-05-29, 12:21
Vet inte hur settingsen i spelet är men Vsync är det som begränsar så att max FPSen är samma som din hz. Gsync förbättrar bilden om du har lägre FPS än vad du har hz. Den var rekommenderad att stänga av förut för att den gjorde ingen nytta om du har högre FPS än hz. Men de har numera gjort i senare drivrutiner att Gsync stängs av automatiskt om du har högre FPS än hz. Så den borde inte vara något problem.

Hur menar du att allt blir hackigt? Jag menar om FPSen är stabil på 200 så borde det bara vara en bättre upplevelse. Jag märker annars av i olika spel att om min FPS är ostabil så känns det som jag fryslaggar till ibland. Dvs om jag har 200 FPS så vänder jag mig om och får då 60FPS för att de e något mer krävande där så kan jag få ett "extremt" hack. Mitt tips då är att just låsa FPSen så den aldrig kan spika upp för högt.

shadowfire
2017-05-29, 12:31
Vet inte hur settingsen i spelet är men Vsync är det som begränsar så att max FPSen är samma som din hz. Gsync förbättrar bilden om du har lägre FPS än vad du har hz. Den var rekommenderad att stänga av förut för att den gjorde ingen nytta om du har högre FPS än hz. Men de har numera gjort i senare drivrutiner att Gsync stängs av automatiskt om du har högre FPS än hz. Så den borde inte vara något problem.

Hur menar du att allt blir hackigt? Jag menar om FPSen är stabil på 200 så borde det bara vara en bättre upplevelse. Jag märker annars av i olika spel att om min FPS är ostabil så känns det som jag fryslaggar till ibland. Dvs om jag har 200 FPS så vänder jag mig om och får då 60FPS för att de e något mer krävande där så kan jag få ett "extremt" hack. Mitt tips då är att just låsa FPSen så den aldrig kan spika upp för högt.

Jag lekte runt lite till nu och sätter jag Global inställning i drivrutinen på vsync: on och kör off i spelet, så fungerar det som innan. Då flyter det på finfint i 143-144 fps.

Det jag fick när fpsen rusade mot 200 var en slags tearing och mellanåt när jag lirade online igår så blev det en lagg så samma frames laddades om igen. Ungefär som att nätverksuppkopplingen inte klarade av bandbredden och jag fick packetloss (jag sitter bara på en sugig DSL-lina ännu). Jag tycker jag klarar mig långt på 144 hz/144 fps, även om skärmen går att överklocka till 160hz.

Cooks
2017-05-29, 13:13
Genomskinlig ruta som poppar upp lite fort på min skärm lite då och då och tabbar ut mig ur CS:GO, någon som vet vad det kan vara? :( Den försvinner direkt och jag lyckas inte lista ut vad det kan vara...

Nordenator
2017-05-29, 18:44
Genomskinlig ruta som poppar upp lite fort på min skärm lite då och då och tabbar ut mig ur CS:GO, någon som vet vad det kan vara? :( Den försvinner direkt och jag lyckas inte lista ut vad det kan vara...

Yep! Hände mig med. Trodde det var någon app som börjat muppa, men visade sig (troligtvis) vara något annat:

"I was having this issue just today, and I seem to have fixed it. Did you recently install microsoft office? It seems there's an executable that will try and perform background tasks and do exactly what you're describing.
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\Office16\officebackgroundtaskhandler.e xe
delete that file and the problem should go away. Why that's an issue I don't know. I downloaded it directly from microsoft so it's not like I also got a virus with it."

Inte sett rutan sedan dess i alla fall. Många som lirar OW har drabbats av detta också, så det var därför jag hittade ett svar utan att ens söka.

upperkatt
2017-05-30, 17:48
Någon som använder en security key? Typ FIDO U2F Security Key. Är det värt?

hahavaffan
2017-05-31, 06:51
Köpte mig en NUC med i3-prolle i veckan, för att byta ut min lite för trötta RPi2 som multimediadator till TVn. Fan vilken trevlig liten manick alltså! Fin byggkvalité, och med ett "gammalt" SO-Dimm på 16GB samt en Samsung SSD liggandes redan, kostade den knappt 3000kr totalt. Testkörde lite 4K genom Kodi igår, och även Youtube "4K", och allt flöt perfekt. Nu saknas bara en 75" 4K-TV också... men vi köper EVENTUELLT ett hus idag, så det lär få vänta :D

Men iaf, om någon letar minidator så kan jag varmt rekommendera senaste Intel NUC.

upperkatt
2017-06-01, 04:51
Någon som använder en security key? Typ FIDO U2F Security Key. Är det värt?

bump?

Bulkperiod
2017-06-02, 00:16
Hade någon tankar på att köpa ett 1060 så slå till nu. 1790 kr för 6gb versionen. https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming/ASU1060DO6G/asus-dual-geforce-gtx-1060-oc-grafikkort-6-gb

Iliyas
2017-06-16, 20:29
Hej hej, jag har telefoner och datorer uppkopplade till mitt wifi. Kan jag på ngt sätt låta wifi prioritera min stationära dator först och främst så den får bäst hastighet?
Hur ska jag ta mig till väga? Kan inte mkt om datorer så utförligt förklaring uppskattas.

King Grub
2017-06-16, 20:56
I routerns inställningar brukar det finnas något som heter QoS där man kan ställa in prioriteringar för nätverkstrafiken.

Glen
2017-06-22, 19:31
Bump,

Kör ett program som heter Advanced SystemCare 10 för att snabba på datorn då jag tycker det behövs. Programmet säger att det finns ett gäng föråldrade drivrutiner som den vill uppdatera medan operativsystemet självt (Windows 10) är satt på automatisk uppdatering av drivrutiner och detta säger att allt är up to date. Vilket av dom bör man lita på? Har fått problem tidigare med ett annat program som skulle uppdatera drivrutiner så jag tänkte kolla av med expertpanelen innan jag sätter igång något...

d1anny2
2017-06-23, 20:30
Hej hej, jag har telefoner och datorer uppkopplade till mitt wifi. Kan jag på ngt sätt låta wifi prioritera min stationära dator först och främst så den får bäst hastighet?
Hur ska jag ta mig till väga? Kan inte mkt om datorer så utförligt förklaring uppskattas.
Ingen möjlighet att dra lan-kabel? Överlägset.

d1anny2
2017-06-23, 20:32
Bump,

Kör ett program som heter Advanced SystemCare 10 för att snabba på datorn då jag tycker det behövs. Programmet säger att det finns ett gäng föråldrade drivrutiner som den vill uppdatera medan operativsystemet självt (Windows 10) är satt på automatisk uppdatering av drivrutiner och detta säger att allt är up to date. Vilket av dom bör man lita på? Har fått problem tidigare med ett annat program som skulle uppdatera drivrutiner så jag tänkte kolla av med expertpanelen innan jag sätter igång något...
Jag skulle slänga ut pimp-programmet om du inte vet med dig att det gör faktiskt nytta. Låt Windows sköta sitt. Segar datorn ner sig helt så formatera och installera hellre om Windows.
Är mitt tips.