Visa fullständig version : Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar
Alla får säkerligen små konstiga men ändå innovativa frågor och iaktagelser som man funderar på ett tag men sedan glömmer bort. Den här trådens syfte är att vara en samlingsplats för sådana frågor och iaktagelser. Man behöver inte tvunget få svar på alla frågor utan själva värdet i tråden ligger i att se andras funderingar och iaktagelser. Jag börjar:
Varför är det alltid en brittisk programledare i amerikanska talangshower nu för tiden? Det kan inte vara en tillfällighet utan måste finnas en tanke bakom.
Varför har byggare ofta så tråkiga kläder på sig?
Undrar jag också, försöööök lite i alla fall! Frisyrerna är lite underliga också. Antingen snaggat eller som i herrarna nedans fall - tysk gangsterfrisyr.
http://img258.imageshack.us/img258/2361/p1010423.jpg
Musselbank
2009-04-04, 00:04
Vad heter ollon på engelska?
Kan man bli av med körkortet om man skjutsar för många personer i bilen?
Acorn eller glans, beroende på vad man menar.
Fearstrike
2009-04-04, 00:12
Varför promenerar folk i afrika eller liknande länder där det ofta är brist på vatten, cirka 10 mil? Bor man i lerhydda kan man väl lika gärna flytta till floden eller vad det nu kan vara?
Är förövrigt väldigt medveten vad det gäller kriser och annat, det är kanske därför jag aldrig har vågat ställa frågan? :P
ManuelIT
2009-04-04, 00:14
Vad heter träningsvärk på engelska?
Musselbank
2009-04-04, 00:15
Acorn eller glans, beroende på vad man menar.
Borde man ha gissat, de direktimporterar ju det mesta av den anatomiska vokabulären från latinet. Men används glans i vardagligt tal på samma sätt som ollon i svenskan?
Musselbank
2009-04-04, 00:15
Training soreness tror jag man säger.
Post exercise soreness om man vill vara lite akademisk :D
DOMS
Delayed onset muscle soreness
DOMS
:bow:
När jag eldade i trädgården idag så tänkte jag på på vilket sätt cowboysarna låg vid sina lägereldar! Det måste blivit jävligt kallt för den del som inte låg mot elden, eller låg de med fötterna mot brasan?
När jag eldade i trädgården idag så tänkte jag på på vilket sätt cowboysarna låg vid sina lägereldar! Det måste blivit jävligt kallt för den del som inte låg mot elden, eller låg de med fötterna mot brasan?
paint or it didnt happen.
Låg de som lumpare gör i 12/20tält :confused:?
Fötterna in mot kaminen i mitten, i en stor cirkel.
http://static.devote.se/gallery/big/20090228/0d19dbfa579c7258cf1bd2889697f74c.jpg
paint or it didnt happen.
Låg de som lumpare gör i 12/20tält :confused:?
Fötterna in mot kaminen i mitten, i en stor cirkel.
http://static.devote.se/gallery/big/20090228/0d19dbfa579c7258cf1bd2889697f74c.jpg
Ja, så tänkte jag också, men så gör de ju aldrig i filmer! Kanske hade de en filt över ryggen och låg utan mot elden? :confused:
Inte var väl heller cowboysarna så många att det inte fanns ordentligt med utrymme runt brasan?
Borde man ha gissat, de direktimporterar ju det mesta av den anatomiska vokabulären från latinet. Men används glans i vardagligt tal på samma sätt som ollon i svenskan?
Head eller tip brukar väl användas rätt ofta.
Vart tar alla färgämnen från mat man stoppar i sig vägen? Uppenbarligen kissar man inte ut det (?), eller neutraliseras färgen i kroppen innan det kommer ut? Eller är det så att färgerna tas upp av kroppen så den färgas innifrån av dessa ämnen? Isånnafall är jag nog helt missfärgad på insidan :(
Nordenator
2009-04-04, 08:02
Vart tar alla färgämnen från mat man stoppar i sig vägen? Uppenbarligen kissar man inte ut det (?), eller neutraliseras färgen i kroppen innan det kommer ut? Eller är det så att färgerna tas upp av kroppen så den färgas innifrån av dessa ämnen? Isånnafall är jag nog helt missfärgad på insidan :(
Färgämnen kan färga alla kroppsvätskor så gott som jag vet. Metylenblått t.ex. får en att pissa blått.
Bell end brukar vara ett vanligt uttryck. Glans förekommer också för de som vill förefalla lite mer sofistikerade och försiktigare. Andra ord som jag själv sällan stött på är cockhead eller knob.
Varför promenerar folk i afrika eller liknande länder där det ofta är brist på vatten, cirka 10 mil? Bor man i lerhydda kan man väl lika gärna flytta till floden eller vad det nu kan vara?
Är förövrigt väldigt medveten vad det gäller kriser och annat, det är kanske därför jag aldrig har vågat ställa frågan? :P
För att den delen kanske redan är bebodd och börjar man bosätta sig där så blir det hell to pay. Se palestinier vs. israeler och Gaza så har man ett annat exempel i en annan världsdel. Väldigt knepig fråga annars, det finns nog allt som oftast en orsak, antingen av traditionsprincip eller av praktiska skäl.
Nordenator
2009-04-04, 08:24
Bell end brukar vara ett vanligt uttryck. Glans förekommer också för de som vill förefalla lite mer sofistikerade och försiktigare. Andra ord som jag själv sällan stött på är cockhead eller knob.
Ih6l3dTQA30
Eddie Vedder
2009-04-04, 08:25
Käka en jäkla massa rödbetor så ska du få se på annat.:D
MasterChief
2009-04-04, 08:32
Varför kan man inte använda Google istället för att ställa enkla frågor i den här tråden?
Nordenator
2009-04-04, 08:42
Varför kan man inte använda Google istället för att ställa enkla frågor i den här tråden?
Tråkpåse!
Varför är bananen krämig? T.ex. avokado får en krämig konsistens då den mognar, men den har också ett rätt stort fettinnehåll. Bananen däremot är ingen fet frukt (0,5/100), men har en konsistens som skulle kunna tänkas påminna av den av en fet frukt. Är det bananens sätt att binda vätska som orsakar det? Andelen vätska är nog inte heller orsaken.
varför ökar snorproduktionen med flera 1000% när man är förkyld?
Rockhard
2009-04-04, 09:50
Jag tror viruset åker ut med snoret så man blir frisk fortare.
Finns inte annat i deras storlekar ;)
Slartibartfast
2009-04-04, 09:53
Varför måste man dra slangen bakom tvättmaskinen i en hög båge bakom maskinen (så att den går i höjd över trumman) för att vattnet ska kunna pumpas ut?
MasterChief
2009-04-04, 10:03
Varför måste man dra slangen bakom tvättmaskinen i en hög båge bakom maskinen (så att den går i höjd över trumman) för att vattnet ska kunna pumpas ut?
Funkar väl som ett vattenlås eftersom det inte finns någon ventil som håller tillbaka vattnet och att det bli även ett skydd om det skulle bli fel på avloppet.
DOMS
Post exercise soreness om man vill vara lite akademisk :D
Jag tror iofs inte att det är överdrivet många som använder "delayed onset muscle soreness" när de klagar inför kompisen över att de har ont i rumpan efter gårdagens böj. Är väl tveksamt med post exercise soreness också. ;)
Caveman_91
2009-04-04, 10:29
om man stoppar huvudet i röven, kommer man ut genom munnen då?:smash:
vilket var först, hönan eller ägget?
Rockhard
2009-04-04, 10:36
om man stoppar huvudet i röven, kommer man ut genom munnen då?:smash:
Ja. Källa: South Park, 608
Caveman_91
2009-04-04, 10:39
hehe bra då vet jag:thumbup:
En lite mer seriös fråga som jag funderar på: Hur ska man greppa stången vid bänkpress? Vissa säger tumlöst andra säger att man ska hålla med tumgrepp, nu när jag kör färre reps å börjar klättra i vikterna funderar jag på vad som är bäst i längden?
Vi kan säga såhär, vilken av fattningarna är bäst när du tappat stången pga tumlösgrepp??
spelar mindre roll imo, greppet i bänken.
Kan vara bättre att kunna klämma åt stången när man kör har jag hört dock.
Vid olika sjukdomar, exempelvis förkylning kan slemhinnorna bli inflammerade och vätskefyllda (akut rinit), varvid mängden snor ökar markant. Den vanligtvis gulaktiga färgen beror på vita blodkroppar, med viss inblandning av röda sådana.
wiki;)
http://lmgtfy.com/?q=Varf%C3%B6r+kan+man+inte+anv%C3%A4nda+Google+is t%C3%A4llet+f%C3%B6r+att+st%C3%A4lla+enkla+fr%C3%A 5gor+i+den+h%C3%A4r+tr%C3%A5den%3F
Musselbank
2009-04-04, 12:09
Kondenserad ordkunskap:
glans.
Head eller tip
Bell end, cockhead, knob.
Bellend.
Tack så mycket!
Urban dictionary adderar bland annat [purple] helmet och tycker att knob i första hand refererar till hela penis.
MasterChief
2009-04-04, 12:13
http://lmgtfy.com/?q=varf%c3%b6r+kan+man+inte+anv%c3%a4nda+google+is t%c3%a4llet+f%c3%b6r+att+st%c3%a4lla+enkla+fr%c3%a 5gor+i+den+h%c3%a4r+tr%c3%a5den%3f
:d
Patrick Bateman
Varför tror en del kvinnor (mestadels över 40 år) att de äger rätten till att komma med skamliga förslag till mig inför mina vänner? :/
Fråga 2: Hur får jag dem att upphöra med detta?
MasterChief
http://lmgtfy.com/?q=varf%c3%b6r+kan+man+inte+anv%c3%a4nda+google+is t%c3%a4llet+f%c3%b6r+att+st%c3%a4lla+enkla+fr%c3%a 5gor+i+den+h%c3%a4r+tr%c3%a5den%3f
Hehe
:D
En CD-spelare i bilen kan inte spela upp en dvd med .mp3 på väl? :em: Är oerhört okunnig inom detta området så kände att denna tråden passade bra :smash:
Nitrometan
2009-04-04, 12:29
Urban dictionary adderar bland annat [purple] helmet och tycker att knob i första hand refererar till hela penis.
Iaf i England.
Snygg_Gluteus
2009-04-04, 12:31
En CD-spelare i bilen kan inte spela upp en dvd med .mp3 på väl? :em: Är oerhört okunnig inom detta området så kände att denna tråden passade bra :smash:
Nej om inte cdspelaren stödjer .mp3 format :)
Nej om inte cdspelaren stödjer .mp3 format :)
.mp3 stödjer den då jag spelat upp cd-skivor med .mp3 format. Borde det kanske gå med en musik-dvd då också?
The Swedish Oak
2009-04-04, 12:33
Är det endast en CD-spelare så kan den inte spela upp DVD över huvud taget, oavsett vad det ligger på den. Men är du osäker så testa :)
Hur rakar man linjen bak i nacken, ensam, utan att det blir värre än vad det redan är? Jag har två speglar, och en rakapparat.
Är det endast en CD-spelare så kan den inte spela upp DVD överhuvud taget, oavsett vad det ligger på den.
Attans, jag som inte har några cd-skivor med ledigt utrymme *cry*
spoonchest
2009-04-04, 12:42
Annars kan det bli risk för häverteffekt.(vatten sugs upp UR avloppet.)
Nitrometan
2009-04-04, 13:01
Jahapp. Kul tråd tänkte jag. Här kan man ju fråga nåt om navelluddets mysterier. Men icke. Då hittade jag den här artikeln: http://sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/article424192/Navelluddets-gata-antligen-lost.html
Nu är den löst: navelluddets gåta. Efter en mångårig forskarinsats med intensivt navelskådande.
Det kanske inte är mänsklighetens största fråga. Inte desto mindre har somliga grubblat över den.
Sanningen om navelludd är denna:
* Det är i huvudsak män som får navelludd.
* Ju mer hår mannen har på magen desto mer luddar det.
* Luddet kommer till största delen från kläder.
Det tog forskaren Georg Steinhouser på Wiens tekniska högskola fyra års digra mätningar att komma fram till detta.
Från mars 2005 till nyligen tog han 503 prov på sitt eget navelludd.
Oftast hade det samma färg som det klädesplagg han bar närmast naveln, konstaterade han.
När han dessutom skickade ett luddprov på kemisk analys visade det sig att det mestadels bestod av samma material som den tshirt han burit den aktuella dagen.
Plus lite kväve och svavel, av allt att döma från svett och hudavlagringar.
Steinhouser var noggrann. Han vägde navelluddet också. Rekordbytet i hans främre hålighet uppmättes till respektingivande 9,17 milligram.
Häpet noterade han att det sammanföll med att han burit en splitterny tshirt denna dag.
Vid intervjuer med forskarkompisar framskymtade liknande erfarenheter. Samt att de maghårigaste genomgående hade större skördar.
Något den notoriske Steinhouser verifierade genom att själv raka magen och se navelinnehållet tunna ut tills håret började växa igen.
Det finns liksom inget mer att undra över nu. Navelluddets gåta är sannerligen löst.
Om en båt rider på två vågor samtidigt, en i fören och en i aktern, kan det knäckas på mitten då?
Nitrometan
2009-04-04, 13:12
Om en båt rider på två vågor samtidigt, en i fören och en i aktern, kan det knäckas på mitten då?
Ja. Om båten är tillräckligt lång och amplituden på vågorna är tillräckligt stor.
Musselbank
2009-04-04, 13:18
Annars kan det bli risk för häverteffekt.(vatten sugs upp UR avloppet.)
Det låter osannolikt :-/ både att det skulle kunna vara ett problem om man inte drar upp slangen och att det skulle hjälpa att göra så. Argumentera eller underkasta dig! :devil:
Gigabyte
2009-04-04, 13:43
Ja. Om båten är tillräckligt lång och amplituden på vågorna är tillräckligt stor.
Nja, tveksamt om svaret är såpass enkelt. Förutsatt att båten inte är felkonstruerad så har jag mycket svårt att tro på det påståendet. Du känner kanske till något tillfälle då det faktiskt inträffat?
Rockhard
2009-04-04, 13:50
Fråga inspirerad av medlem på forumet.
När det står bredband hastighet tex 10 MB är det megaBIT eller megaBYTE? Jag vet att BYTE är mera :)
Bör jag lägga in mig själv på dagcenter?
Nitrometan
2009-04-04, 13:51
Nja, tveksamt om svaret är såpass enkelt. Förutsatt att båten inte är felkonstruerad så har jag mycket svårt att tro på det påståendet. Du känner kanske till något tillfälle då det faktiskt inträffat?
Ja. En lång tanker nere vid Sydafrika där Atlanten och Indiska Oceanen möts. Där kan det bli både långa och höga vågor.
Detta fall ledde till att konstruktionsreglerna för denna typ av fartyg ändrades.
Nitrometan
2009-04-04, 13:52
Fråga inspirerad av medlem på forumet.
När det står bredband hastighet tex 10 MB är det megaBIT eller megaBYTE? Jag vet att BYTE är mera :)
M är Mega
m är milli
B är Byte
b är bit
Nitrometan
2009-04-04, 13:54
Stora fartyg är inte byggda för att lyftas i för och akter utan stöd i mitten. Riktigt stora fartyg är inte konstruerade med avsikt att lyftas alls.
Rockhard
2009-04-04, 13:54
M är Mega
m är milli
B är Byte
b är bit
Okey. Följdfråga, brukar det stå Mb eller MB? ;)
Nitrometan
2009-04-04, 13:57
Okey. Följdfråga, brukar det stå Mb eller MB? ;)
Om det gäller bredband så brukar de avse megabit. De borde alltså skriva Mb, men jag gissar att de ofta inte har någon koll och skriver MB.
Rockhard
2009-04-04, 14:03
Då borde man ju nästan kunna reklamera eller få ersättning om dom gett missledande information..
Asså finns det nån sport där tjejerna är bättre än killar?
Rockhard
2009-04-04, 14:38
Konstsim, gyttjebrottning. Finns troligen fler.
Under ett av överlevnadsdygnen i lumpen bodde vi enskilt under en gran, med en eld i ett "dakota firehole", en liten grop som man snabbt kan täcka över om den lede Fi närmar sig och osv sov. Då sov vi iaf i fosterställning så nära elden man bedömde var klokt. Så vaknade man av att an hostade och harklade som satan av röken ett par gånger med...
Något som jag alltid retar mig på och alltid undrat över, är varför ett telefonsamtal på film aldrig avslutas med ett hejdå eller liknande.
Jag förstår inte varför det utelämnas. Det är inte precis som att filmen blir dålig eller mindre trovärdig för att samtalet avslutas som om det vore på riktigt. Tvärtom, så tycker jag att det tappar i trovärdighet och känsla när man efter ett normalt samtal lägger på utan att säga hejdå.
Varför gör de på detta viset? Jag förstår det inte.
Vem fan är detta och vad är grejen med honom/den egentligen? Har undrat hur länge som helst.
http://www.kolozzeum.com/forum/image.php?u=836&dateline=1232626175&type=profile
MasterChief
2009-04-04, 15:35
Vem fan är detta och vad är grejen med honom/den egentligen? Har undrat hur länge som helst.
http://www.kolozzeum.com/forum/image.php?u=836&dateline=1232626175&type=profile
http://www.jesper.nu/blandat/leifi.php
http://sv.wikipedia.org/wiki/Leifi
Kanske? Jag är dock inte hundra.
Tackar Nitro!
Fåglar använder bröstmuskulaturen för att flyga, om mina armar omvandlades till vingar, hur stor och stark bröstmuskulatur skulle jag behöva för att kunna flyga med mina 105kg på nuvarande bröstmuskulaur? (Vad skulle jag ta i bänk med en sådan bröstmuskulatur?)
Lerduveskytte (trap?) för sisådär 15(?) år sedan, sen delade de upp i dam resp herr.
Imorse medan jag borstade mina tänder undrade jag om alla andra också börjar med att borsta den undre tandraden först? Känns knäppt att börja uppifrån...
Om det gäller bredband så brukar de avse megabit. De borde alltså skriva Mb, men jag gissar att de ofta inte har någon koll och skriver MB.
Mb/s till och med. :)
Något som jag alltid retar mig på och alltid undrat över, är varför ett telefonsamtal på film aldrig avslutas med ett hejdå eller liknande.
Jag förstår inte varför det utelämnas. Det är inte precis som att filmen blir dålig eller mindre trovärdig för att samtalet avslutas som om det vore på riktigt. Tvärtom, så tycker jag att det tappar i trovärdighet och känsla när man efter ett normalt samtal lägger på utan att säga hejdå.
Varför gör de på detta viset? Jag förstår det inte.
Om jag har förstått saken rätt så speglar det den amerikanska (och brittiska?) verkligheten. Flera som har bott en längre tid i de länderna påstår att man inte avslutar samtalen med någon motsvarighet till bye. Huruvida det stämmer eller ej kan jag inte svara på.
Om det du säger även stämmer in på svenska filmer så har jag däremot inget bra svar.
Imorse medan jag borstade mina tänder undrade jag om alla andra också börjar med att borsta den undre tandraden först? Känns knäppt att börja uppifrån...
Har alltid börjat med den övre tandraden. Vet ej varför.
Fredszky
2009-04-04, 16:47
vilket var först, hönan eller ägget?
Ägget.
"Hönan" som la ägget var ingen höna, det var en pre-höna, ägget som lades hade generna för att bli en riktig höna. Någonstans måste man dra gränsen för vad en höna är. Sprid denna kunskap vidare nu!
Mb/s till och med. :)
Mbit/s är bättre och tydligare.
Rockhard
2009-04-04, 16:52
Om jag har förstått saken rätt så speglar det den amerikanska (och brittiska?) verkligheten. Flera som har bott en längre tid i de länderna påstår att man inte avslutar samtalen med någon motsvarighet till bye. Huruvida det stämmer eller ej kan jag inte svara på.
Det stämmer, de flesta människor i dessa länder har övergett "bye" för det mer konkreta "end of communication".
Ägget.
"Hönan" som la ägget var ingen höna, det var en pre-höna, ägget som lades hade generna för att bli en riktig höna. Någonstans måste man dra gränsen för vad en höna är. Sprid denna kunskap vidare nu!
Den definitionen har jag också kört på. :)
Frågan är dock om ägget verkligen var ett hönsägg för det var en höna i, eller var det ett pre-hönsägg för att pre-hönan la det?
Det stämmer, de flesta människor i dessa länder har övergett "bye" för det mer konkreta "end of communication".
Haha, jag syftade i och för sig mer på att man inte avslutar samtalen med något särskilt ord alls :D
Undrar jag också, försöööök lite i alla fall! Frisyrerna är lite underliga också. Antingen snaggat eller som i herrarna nedans fall - tysk gangsterfrisyr.
Svårt att hitta snygga kläder i de storlekarna antar jag. Då de ofta tappar håret p.g.a. enorma mängder prepp är snagget praktiskt.
Mbit/s är bättre och tydligare.
True dat.
Fredszky
2009-04-04, 17:44
Den definitionen har jag också kört på. :)
Frågan är dock om ägget verkligen var ett hönsägg för det var en höna i, eller var det ett pre-hönsägg för att pre-hönan la det?
Hönsägget som pre-hönan har inom sig har ju en annan genupsättning än den pre-hönan. Ägget har 50% från ena föräldern 50% från andra och förmodligen någon mutation som skiljer pre-höna och höna åt.
Det är som en apa och människa, man kan följa ledet tillbaka i en till synes steglös följd, men någonstans har vi dragit gränsen för vad som är en apa och vad som är en människa, och det skedde på samma sätt med en födsel av den första människan med dess unika genuppsättning.
Vem är King Grub? Han är min gud, men vad har han för utbildning? Dietist? Har denne otroliga gud även något offentligt namn som man känner till?
(Stalker-varning :D)
Mass-Tech
2009-04-04, 18:26
Finns det någon kvinnlig motsvarighet till Jr. ?
Varför är toalettrullar konstruerade på så vis att man måste slita sönder halva rullen innan den går att använda?
MasterChief
2009-04-04, 18:35
Finns det någon kvinnlig motsvarighet till Jr. ?
jr där med.
MasterChief
2009-04-04, 18:36
Varför är toalettrullar konstruerade på så vis att man måste slita sönder halva rullen innan den går att använda?
Tja...de går fortare åt? ;)
Muskelbyggaren
2009-04-04, 18:41
Då har du fel teknik, pilla upp fliken lite grann så är det precis som när man dragit ett varv.
Köp ett bättre märke som inte är oanvändbart?
För att det inte ska bli anarki och kaos i storpacken.
tntballe
2009-04-04, 19:56
Vad fasiken händer i galaxers centrum? Discodansande väte & helium?
Vem är King Grub? Han är min gud, men vad har han för utbildning? Dietist? Har denne otroliga gud även något offentligt namn som man känner till?
Verkar vara hemlighetsstämplat, är också lite av ett fan till denna man :D
Pics or he didn't happen.
Jag vet! Men säger inte :cool:
Pics or he didn't happen.
Finns ju gott om pix
Hur kommer det sig att två syskon som fått ungefär samma uppfostran blir som av två helt skilda världar, den ene artig, schysst och arbetsvillig och den andre en lat skitunge, elak och allmänt ett jävla missfoster?:D
Nordenator
2009-04-04, 21:27
Vad fasiken händer i galaxers centrum? Discodansande väte & helium?
Kretsar inte galaxer kring svarta hål..?
I ridsporterna skulle jag säga att det är lika.
frambogir
2009-04-04, 21:35
OCH i skytte, där en kvinna vann Skeet 1992 under OS i Barcelona, vilket var en mixed tävling. Men det kunde ju inte tillåtas och efter det fick inte kvinnor tävla mot män mer.
Hur kommer det sig att två syskon som fått ungefär samma uppfostran blir som av två helt skilda världar, den ene artig, schysst och arbetsvillig och den andre en lat skitunge, elak och allmänt ett jävla missfoster?:D
För att det är 2 olika personer?:)
För att det är 2 olika personer?:)
Såklart. Men hur i hela fridens namn kan skillnaden bli så extrem?
Umgängeskretsar helt klart :P
Scratch89
2009-04-05, 00:08
Verkar vara hemlighetsstämplat, är också lite av ett fan till denna man :D
Jag vet! Men säger inte :cool:
Finns ju gott om pix
Om man kan använda sökfunktionen så hittar man en hel del...
Är snustorrt menat som ironi eller syftar uttrycket på luktsnus?
Undrar du vad som menas med snustorrt?
Låter du snus ligga öppet blir det frukansvärt torrt. Därav uttrycket.
Scratch89
2009-04-05, 00:39
Det låter väl osannolikt, iofs. Varför skulle man, när man pratar om "snus" som i "snustorrt" prata om en variant som sällan förekommer? Hur ofta brukar man lägga fram snus så att det torkar, och sedan göra en liknelse av den absurda skapelsen?
tntballe
2009-04-05, 00:41
Enligt denna herre så ska det vara från luktsnuset.
http://www.snus-bengt.se/
Enligt denna herre så ska det vara från luktsnuset.
http://www.snus-bengt.se/
Vem har du , bland många andra, på din avatar?
Kan man som snorunge lära sig gilla whiskey? Köpte en lahproaig i måndags men jag har svårt att njuta av det måste jag säga. Suttit och småsippat nåra kvällar sen dess men mja det smakar mest illa :confused:
Kan man som snorunge lära sig gilla whiskey? Köpte en lahproaig i måndags men jag har svårt att njuta av det måste jag säga. Suttit och småsippat nåra kvällar sen dess men mja det smakar mest illa :confused:
Börjar man "nerifrån" så, med sorter som FG med mera, så tror jag faktiskt det.
Börjar man "nerifrån" så, med sorter som FG med mera, så tror jag faktiskt det.
FG= flaska med en fågel på? då provar jag det nästa gång !
tntballe
2009-04-05, 00:50
Vem har du , bland många andra, på din avatar?
Leifi är allt o lite till
http://www.kolozzeum.com/forum/group.php?groupid=2
Nej jag syftade på att dagens snus inte är torra, därför funderade jag om man pratar om luktsnus eller om uttrycket är ironiskt då snus är allt annat än torrt.
Aldrig förstått varför man vill "lära" sig dricka något man tycker är äckligt om det inte är något som är bra för en. Men whiskey? Är det status att sitta o dricka en whiskey eller? Man dricker väl det som är gott och skiter i resten.
Aldrig förstått varför man vill "lära" sig dricka något man tycker är äckligt om det inte är något som är bra för en. Men whiskey? Är det status att sitta o dricka en whiskey eller? Man dricker väl det som är gott och skiter i resten.
Jag hade samma åsikt om öl i yngre dagar och nu älskar jag det =) (och de flesta pizzor) så jag har inget emot att genomlida att dricka nått äckligt ett tag om det leder till nått jag uppskattar.
Jag hade samma åsikt om öl i yngre dagar och nu älskar jag det =) (och de flesta pizzor) så jag har inget emot att genomlida att dricka nått äckligt ett tag om det leder till nått jag uppskattar.
Fast har det med att man fortsätter dricka öl eller har det med att man blir äldre och ändrar sin uppfattning om smak? För jag vet saker jag ätit en gång när jag var 10år och tyckte det smaka skit och sen åt jag det när jag var 18 tex och tyckte det var gott.
Är jag helt felinformerad eller är det så att smaklökarna "dämpas" med åldern och därför uppskattar man andra smaker när man går upp i ålder?
Eddie Vedder
2009-04-05, 07:25
Varje gång jag ser en amerikansk trailer för t.ex. en actionfilm, thriller eller inför nästa avsnitt av Lost etc. och hör dessa berättarröster som ALLA låter likadant ställer jag mig alltid frågan "är det här vad Bengt Magnusson hade arbetat med om han vore amerikan?".:D
hahavaffan
2009-04-05, 07:51
Kan man som snorunge lära sig gilla whiskey? Köpte en lahproaig i måndags men jag har svårt att njuta av det måste jag säga. Suttit och småsippat nåra kvällar sen dess men mja det smakar mest illa :confused:Hehe, du går ut hårt om du börjar med Laphroaig. Ardberg hade dock varit riktigt hardcore :D
Kan tipsa om att börja med snälla whiskeys, och i början till och med blanda dem med cola. Jag avsydde whiskey både till smak och lukt för ett år sen, men sen började jag dricka Jim eller Jack med cola, och nu är det lugnt med sorter som Famous Grouse osv, och jag älskar lukten av whiskey. Alla utom Ardberg åtminstone :thumbup:.
Varje gång jag ser en amerikansk trailer för t.ex. en actionfilm, thriller eller inför nästa avsnitt av Lost etc. och hör dessa berättarröster som ALLA låter likadant ställer jag mig alltid frågan "är det här vad Bengt Magnusson hade arbetat med om han vore amerikan?".:D
:laugh:
Jag har några följdfrågor, jag tycker att det är främst en röst som dominerar de flesta trailers. Kan denna man leva på detta? Är han rik? Vad har han för utbildning?
Hehe, du går ut hårt om du börjar med Laphroaig. Ardberg hade dock varit riktigt hardcore :D.
Snudd på att Lagavulin hade varit ÄNNU mer hardkårrr, om det går vill säga :D
Men annars är Lauders också ett bra tips på whiskey att "börja med". Len å go!
Nordenator
2009-04-05, 08:06
De beska smakerna är i regel förvärvade. Om det vore vad som direkt smakade gott för människan hade vi nog inte tagit oss längre än jäst frukt.
Eddie Vedder
2009-04-05, 08:08
:laugh:
Jag har några följdfrågor, jag tycker att det är främst en röst som dominerar de flesta trailers. Kan denna man leva på detta? Är han rik? Vad har han för utbildning?
Ja det är en röst, men min gissning är att det inte är samma individ. Antagligen krävs lång skolning för att få den optimala "spännande-berättarröst-i-amerikansk-trailer"-röst.
Lång tids träning kombinerat med kedjerökning.:D
Nordenator
2009-04-05, 08:16
Någon nämnde FG och så. Vilken laphroaigsort är det du dricker? Quarter casken är rätt rivig, men den normala 10-åriga tycker jag personligen är riktigt lättdrucken och god. Quarter casken med, men den kräver ett mer speciellt tillfälle. Däremot är jag inte någon riktig finsmakare, så jag kan ju inte direkt påstå att jag känner någon enorm skillnad mellan årgångarna. Laphroaigs 30-åriga har jag också testat. God var den, men jag hade nog inte märkt någon större skillnad om jag inte fick ställa dem bredvid varandra. Laphroaig är däremot det godaste jag druckit hittils. :)
MacAllans 10/12-åriga fina oak är också riktigt lättdruckna tycker jag. Annars vet jag inte riktigt. Man kan förstås börja med typ Famous, men jag tycker de har en rätt frän doft och smakar lite... fel. Irish coffee med jameson som bas kanske är en annan inkörsport.
MasterChief
2009-04-05, 08:24
Ja det är en röst, men min gissning är att det inte är samma individ. Antagligen krävs lång skolning för att få den optimala "spännande-berättarröst-i-amerikansk-trailer"-röst.
Lång tids träning kombinerat med kedjerökning.:D
Donald LaFontaine (August 26, 1940 – September 1, 2008) was an American voiceover artist famous for recording more than 5,000 film trailers and hundreds of thousands of television advertisements, network promotions, and video game trailers. His nicknames included "Thunder Throat" and "The Voice of God". He became identified with the phrase "In a world…", which has been used in movie trailers so frequently that it has become a cliché. He parodied his career several times, most recently in commercials for GEICO insurance and the New York State Lottery.
Källa:Wiki
EBG7dgamWLw
Eddie Vedder
2009-04-05, 08:28
Donald LaFontaine (August 26, 1940 – September 1, 2008) was an American voiceover artist famous for recording more than 5,000 film trailers and hundreds of thousands of television advertisements, network promotions, and video game trailers. His nicknames included "Thunder Throat" and "The Voice of God". He became identified with the phrase "In a world…", which has been used in movie trailers so frequently that it has become a cliché. He parodied his career several times, most recently in commercials for GEICO insurance and the New York State Lottery.
Källa:Wiki
EBG7dgamWLw
Coolt:D
Det är ett tungt ansvar som vilar på ersätarens axlar helt klart. Jag anser tveklöst att Bengt Magnusson är mannen för jobbet om inte språkbarriärer hindrar detta.
Om man lyckas isolera en atom helt från alla krafter från andra partiklar och kroppar, alltså från ljus, gravitation, radioaktiv strålning mm... vad händer med atomens temperatur/spin/vibration eller vad det nu heter? Går den mot 0 grader Kelvin? Vad händer teoretiskt sätt om man lyckas frysa molekyler ned till 0 grader K?
MasterChief
2009-04-05, 09:20
Om man lyckas isolera en atom helt från alla krafter från andra partiklar och kroppar, alltså från ljus, gravitation, radioaktiv strålning mm... vad händer med atomens temperatur/spin/vibration eller vad det nu heter? Går den mot 0 grader Kelvin? Vad händer teoretiskt sätt om man lyckas frysa molekyler ned till 0 grader K?
Nu är inte jag någon kvantfysiker men vad är poängen med att fråga vad som händer när något inte ens teoretiskt kan hända?
Nu är inte jag någon kvantfysiker men vad är poängen med att fråga vad som händer när något inte ens teoretiskt kan hända?
Vad är det som inte teoretiskt kan hända? Total isolation? Det skiter jag i, jag skulle vilja veta ändå.
Någon nämnde FG och så. Vilken laphroaigsort är det du dricker? Quarter casken är rätt rivig, men den normala 10-åriga tycker jag personligen är riktigt lättdrucken och god. Quarter casken med, men den kräver ett mer speciellt tillfälle. Däremot är jag inte någon riktig finsmakare, så jag kan ju inte direkt påstå att jag känner någon enorm skillnad mellan årgångarna. Laphroaigs 30-åriga har jag också testat. God var den, men jag hade nog inte märkt någon större skillnad om jag inte fick ställa dem bredvid varandra. Laphroaig är däremot det godaste jag druckit hittils. :)
MacAllans 10/12-åriga fina oak är också riktigt lättdruckna tycker jag. Annars vet jag inte riktigt. Man kan förstås börja med typ Famous, men jag tycker de har en rätt frän doft och smakar lite... fel. Irish coffee med jameson som bas kanske är en annan inkörsport.
hum det står 10år på den, kosta 229kr/35cl
Ett materials temperatur är ett mått på hur mycket atomerna vibrerar eller rör sig. En atom som är helt isolerad borde vara helt stationär, och dess "temperatur" borde därmed vara 0K. Detta är dock naturligtvis omöjligt i praktiken.
Musselbank
2009-04-05, 12:09
Tänk ändå så nästan det stod 'dess "temperatur" borde därmed var OK.'
Arf Pingvin
2009-04-05, 12:18
Lerduveskytte (trap?) för sisådär 15(?) år sedan, sen delade de upp i dam resp herr.
Varför delar man upp i dam och herrklasser i sporter där man kan tävla på helt lika villkor? Det har jag alltid undrat.
Nordenator
2009-04-05, 12:28
hum det står 10år på den, kosta 229kr/35cl
Blir svårt att hitta en mildare laphroaig än det, men mildare whisky/bourbon finns. Jameson/Jack Daniels smakar inte alls speciellt rökigt. Mer sött. Kanske är värt ett försök :> JD och cola funkar ju också :>
Varför är det mycket sämre flygfoton på Eniro än på Hitta.se ??.........:confused:
Kan jag riskfritt laga och äta pannkakor på ägg som "gick ut" den 19 februari 2009?
Musselbank
2009-04-05, 19:56
Med stor sannolikhet. Men öppna ett ägg i taget och lukta på den punkterade gulan...
mjölk-dryck
2009-04-06, 11:50
Ägget.
Äntligen någon som fattar! Hönan-eller-ägget-frågan är den överlägset mest seglivade "tankenöt" i förhållande till frågans filosofiska kvalitet och borde dö. Nu.
Gigabyte
2009-04-06, 13:04
Varför "gungar" vattnet i toaletten när det blåser starka vindar utomhus?
FInns många olika anledningar. Till att börja med är de olika personer och har inte exakt samma gener och förutsättningar. Sedan lever de inte ett exakt lika liv. Det är i en normal familj STOR skillnad på om man är storasyskon resp. småsyskon. Dessutom kommer ju även påverkan utanför familjen att påverka hur de blir.
Inte ens siamesiska enäggstvillingar har samma personlighet trots liknande genuppsättning och att de varit med om ungefär samma saker.
Jag tror faktiskt att små saker som sker i ett barns vardag sätter stor prägel på hur de blir som vuxna. Vad man säger och hur man säger en viss sak kan etsa sig fast i huvudet för alltid.
Sedan kan en sak tolkas helt olika beroende på personens bakgrund och erfarenheter. Skulle jag ha två barn och ge dem samma fingervisning att de inte skall leka med elden kan ena ungen direkt lyda och ta avstånd medan den andra direkt cyklar ner till macken och köper benisn och tändstickor...
spoonchest
2009-04-06, 14:00
Ägget.
Har också kört med den.
Det bisarra är att folk jag gett min version av gåtan till ofta blir förvånade när det uppdagas att jag tror på evolutionen.
OnT: Vad har magmuskeln/musklerna för nytta av att vara "Rutiga"?
Rockhard
2009-04-06, 14:22
Vattentorn där vattnet kommer från står ju ofta på en höjd eller ett berg. Ofta är dom svamp/trattformade. Detta gör att dom fångar väldigt mycket vind och börjar gunga. Dessa gungningar forplantas sedan in i din toalett.
Har också kört med den.
Det bisarra är att folk jag gett min version av gåtan till ofta blir förvånade när det uppdagas att jag tror på evolutionen.
Är det många som tror det? Varför blir dom förvånade? Ser du ut som en religiös fanatiker?
Rockhard
2009-04-06, 14:27
Varför får man ibland en miniapelsin inuti den riktiga apelsinen? Jag brukar tänka att apelsinen var med barn när jag knivmördade den och bli lite ledsen.
Vattentorn där vattnet kommer från står ju ofta på en höjd eller ett berg. Ofta är dom svamp/trattformade. Detta gör att dom fångar väldigt mycket vind och börjar gunga. Dessa gungningar forplantas sedan in i din toalett.
Ha ha, har aldrig tänkt på det men det verkar logiskt. :thumbup:
Är det många som tror det? Varför blir dom förvånade? Ser du ut som en religiös fanatiker?
Men du, vattentornet är inte anslutet till din toalett utan till din vattenkran. Toaletten är ansluten till avloppsnätet...
Rockhard
2009-04-06, 15:10
Men du, vattentornet är inte anslutet till din toalett utan till din vattenkran. Toaletten är ansluten till avloppsnätet...
Shit, jo det vore ju en ganska olycklig felkoppling.
+1
Hastiga lufttrycksförändringar ute påverkar lufttrycket inomhus?
Dynamiskt tryck till följd av starka vinda över reservoarerna?
KaptenKnäsvag
2009-04-06, 15:32
Varför är man så mystiskt bekväm med lukten av sin egen tarmgas, till skillnad från andras?
hahavaffan
2009-04-06, 15:45
Vattentorn där vattnet kommer från står ju ofta på en höjd eller ett berg. Ofta är dom svamp/trattformade. Detta gör att dom fångar väldigt mycket vind och börjar gunga. Dessa gungningar forplantas sedan in i din toalett.Herregud :laugh:
+1
Hastiga lufttrycksförändringar ute påverkar lufttrycket inomhus?
Jag gissar på att det har med avloppsventilationen på taket av ditt hus att göra. Inte med vattentornet som inte har något att göra med ditt avloppssytem.
Avloppsventilation har du så vitt jag vet för att undvika undertryck i avloppssystemet vilket möjligvis skulle kunna suga ut vattnet i vattenlåset och medföra att illaluktande luft tar sig in.
Muskelbyggaren
2009-04-06, 15:51
Dynamiskt tryck till följd av starka vinda över reservoarerna?
Där lägger jag mina pengar. Toaletten måste ju vara kopplad både till vattentornet och avloppet så att allt överskottsvatten går till kloaken, men att nivån hålls konstant genom vattentornsledningen, i nån slags reservoar.
Nån rörmokare på forumet?
edit: fan, glömde bort reservoaren på själva stolen.
Inge Enveten
2009-04-06, 16:09
Varför ska man alltid börja med störst muskelgrupp om man tänar tex ben och biceps?
Som andra sagt så är en del smaker förvärvade. Det är på det viset jag lärt mig att både dricka och uppskatta grappa och bäska droppar. Numera tycker jag att andra varianter av snaps är direkt smaklösa medan jag innan började grimasera och huttra varje gång jag drack bäska.
Denna fråga kanske förtjänar en egen tråd, men jag ställer den här.
Vad har ni döpt er porrmapp på datorn till? Och vart ligger den?
Somliga kanske har c:/porr
medans andra gömt den i någon obskyr undermapp till mspaint, så... berätta nu!
Nu börjar det komma intressanta frågor
Jag har faktiskt en mapp c:/porr för att underhålla nyfikna snokare men den innehåller inget av värde. :) Samlingen finns på annat håll.
D:/spel/GTA/user files/fonts = it
D:/spel/GTA/user files/fonts = it
Haha, och där tror du den ligger gömd? :D Är det fler som använder samma dator som du?
Mitt ligger på L:/new folder/ :D
Enda rätta http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3588058&postcount=12 :hbang:
Haha, och där tror du den ligger gömd? :D Är det fler som använder samma dator som du?
Mitt ligger på L:/new folder/ :D
Nja, det är väl inget fort knox direkt. Men det är sällan någon annan än jag som brukar min dator, det hamnade bara där då jag inte ville ha det direkt under C: :em:
bustz0rz
2009-04-06, 16:46
Varför blir man ofta snorig när det är kallt och det blåser ute?
Mina dokument\Downloads
Förr hade jag den i en dold mapp under "programfiler/cdstart" nånting nånting, men det blev bara omständigt.
Jag har ingen porrmapp. Jag måste vara något slags unikum.
Bustzorz: För att inte näsan och ackompenjerade fuktiga utrymmen ska torka ut. Slemhinna etc.
Jag undrar om jänkare generellt är så dumma som de verkar i amerikanska underhållningsprogram. Ett par exempel:
1. Frågeprogram: En vuxen kvinna får frågan om vilket land USA här längst gräns emot. Hon tvekar mellan Kanada och Mexiko men svarar Mexiko.
2. Uppfinningsprogram: En äldre kvinna förespråkar engångs(!)papperslakan, med motiveringen att ja papper det kan man ju återvinna = mycket miljövänliga lakan. Det roligaste var att "juryn" tyckte idén var bra, så hon gick vidare.
Så är detta verkligen en avspegling eller en nidbild?
Gigabyte
2009-04-06, 17:32
Jag gissar på att det har med avloppsventilationen på taket av ditt hus att göra. Inte med vattentornet som inte har något att göra med ditt avloppssytem.
Avloppsventilation har du så vitt jag vet för att undvika undertryck i avloppssystemet vilket möjligvis skulle kunna suga ut vattnet i vattenlåset och medföra att illaluktande luft tar sig in.
Låter vettigt.
Där lägger jag mina pengar. Toaletten måste ju vara kopplad både till vattentornet och avloppet så att allt överskottsvatten går till kloaken, men att nivån hålls konstant genom vattentornsledningen, i nån slags reservoar.
Nån rörmokare på forumet?
edit: fan, glömde bort reservoaren på själva stolen.
Jo, skulle nog behövas ett professionellt uttalande i den här frågan.
På skrivbordet, där den är bäst gömd bland all oreda.
Raschmus
2009-04-06, 19:13
Bästa sättet att fuska på ett prov?
Och varför ger det oftast bättre kontakt i lyftövningar när man har tummen bakom i greppet?
Är det svårt för gemene man att använda körriktningsvisare när denne framför sin automobil i eller i anslutning till en cirkulationsplats?
drakfelt
2009-04-06, 19:31
Är det svårt för gemene man att använda körriktningsvisare när denne framför sin automobil i eller i anslutning till en cirkulationsplats?
berätta om olyckan:confused:
Och varför ger det oftast bättre kontakt i lyftövningar när man har tummen bakom i greppet?
Kepsen, mössan på bordet mot sig och en liten lapp som sitter säkert inuti..
Så d e bara..
berätta om olyckan:confused:
not yet :confused: men inom 10år kommer det, av ren frustration dessutom.
Stör mig enormt mycket på fenomenet *cry*
drakfelt
2009-04-06, 19:39
not yet :confused: men inom 10år kommer det, av ren frustration dessutom.
Stör mig enormt mycket på fenomenet *cry*
ah, ja man vågar knappt lita på att folk ska köra rakt fram, även om de inte blinkar
Jag har ingen porrmapp. Jag måste vara något slags unikum.
Bustzorz: För att inte näsan och ackompenjerade fuktiga utrymmen ska torka ut. Slemhinna etc.
Jag har heller ingen porrmapp.
Granatgiraffen
2009-04-06, 19:48
ah, ja man vågar knappt lita på att folk ska köra rakt fram, även om de inte blinkar
Varför skulle dom köra rakt fram om dom inte blinkar? Jag har ingen koll men om alla hade blinkat när dom ska svänga ur en rondell så är problemet löst. Blinka vänster när dom ska svänga runt osv är för losers.
drakfelt
2009-04-06, 20:17
Varför skulle dom köra rakt fram om dom inte blinkar? Jag har ingen koll men om alla hade blinkat när dom ska svänga ur en rondell så är problemet löst. Blinka vänster när dom ska svänga runt osv är för losers.
?
för "losers"? det är för folk som inte vill bli rammade i sidan.
Stort suddi där du klistrar på en fusklapp med stödord på baksidan.
Om du läser fysik/matte/kemi så kan du skriva in saker i miniräknaren.
Får du ha mp3 på provet kan du läsa in saker på den och spela upp under provet.
Får du ha någon formelsamling kan du kladda i den.
Var frånvarande på riktiga provdagen så får du förhoppningsvis göra provet enskilt i något rum där läraren bara kollar ibland, fritt fram för fusklappar etc.
Och nej jag pratar faktiskt inte från egen erfarenhet =P
Lelle Pelle
2009-04-06, 20:56
Varför har texten här på kolo blivit så satans stor?
Varför har texten här på kolo blivit så satans stor?
Förmodligen har du kommit åt en inställning i din webbläsare. Testa Visa - Textstorlek om du har explorer.
sandstorm
2009-04-06, 21:01
Förmodligen har du kommit åt en inställning i din webbläsare. Testa Visa - Textstorlek om du har explorer.
Dagens tips: Ctrl + musens scrollhjul
Lelle Pelle
2009-04-06, 21:04
Ah, tack!:D
Ty pl :)
Eller ctrl+0 för att nollställa på ff.
Granatgiraffen
2009-04-06, 21:15
?
för "losers"? det är för folk som inte vill bli rammade i sidan.
Nej. Så länge du blinkar ut dig från rondellen så finns det inget problem och ingen blir rammad i sidan. Lätt som en plätt!
Blinka vänster om man ska köra längre än rakt fram tycker jag fungerar utmärkt. Annars ingen blink förutom höger när man ska ut. Man märker att många tar för givet att man ska rakt fram om man inte blinkar öht
Oj, vilken funktion!
Jag undrar om jänkare generellt är så dumma som de verkar i amerikanska underhållningsprogram. Ett par exempel:
1. Frågeprogram: En vuxen kvinna får frågan om vilket land USA här längst gräns emot. Hon tvekar mellan Kanada och Mexiko men svarar Mexiko.
2. Uppfinningsprogram: En äldre kvinna förespråkar engångs(!)papperslakan, med motiveringen att ja papper det kan man ju återvinna = mycket miljövänliga lakan. Det roligaste var att "juryn" tyckte idén var bra, så hon gick vidare.
Så är detta verkligen en avspegling eller en nidbild?
Nja, det finns väl båda typer. I USA har jag både träffat extremt smarta och extremt dumma människor. Pga hur deras skolsystem är uppbyggt handlar det mycket om att födas i rätt familj och på så sätt få tillgång till utbildningar. Deras vanliga skola är väl ok men den har rejäl brist på geografi och samhällsinformation utanför de egna gränserna. Dessutom är Amerikanare i större utsträckning patrioter och många lämnar inte ens sin egen stat på semestern. Vi i Sverige är ju generellt sätt beresta och bra på geografi och språk . Detta gör vi troligtvis mest pga att vi är ett så infernaliskt litet land och måste. Hade vi varit en stormakt hade vi troligtvis inte velat lära oss Rumänska och om småländer i Långtbortistan. Det är ju inte en slump att det är främst de stora språken vi väljer att lära oss (Engelska, Spanska, Tyska mfl) och att det är geografin kring de områden där vi troligtvis kommer turista som vi har bäst koll. Det handlar om någon form av överlevndasinstinkt.
Sedan är ju det du får se i TV inte ett jämt utsnitt av befolkningen. Kolla på svensk TV och alla dokusåpadeltagare, Singing bee, den rätte för Rosing etc.
Det är ju inte ofta dessa deltagare sitter med fina utbildningar och kommer med extremt intressant åsikter om olika ämnen.
beckman88
2009-04-07, 09:34
Bell, Helmet, Hog, Bald-headed hermit/candidate/rat/man/eagle.:thumbup:
Nitrometan
2009-04-07, 12:39
Om man tjuvlyssnar på vad folk säger på de kollektiva transportmedlen kan man bli road för ett litet tag.
Kan man vara för äggätande men emot abort? Detta är en fråga jag hörde någon ställa på bussen in till jobbet förra veckan.
Det känns som en icke-fråga då de flesta ägg (alla vid "industriell" produktion) är obefruktade. Men vem vet? Det kanske finns ett moraliskt perspektiv på denna fråga?
Rockhard
2009-04-07, 14:33
Varför anses råttor äckliga men ekorrar (vissa kallar dom trädråttor) gulliga?
Robbelibob
2009-04-07, 14:52
Folk tycker det är äckligt med hårlösa svansar? Tycker då båda är gulliga.
för att råttor dras till skit och matrester.. medan ekorrar sitter i granen och skalar kottar.
Ekorrar är inte renlevnadsdjur heller om vi säger så.
Jag tror att det är betingat, vi associerar råttor med smuts och smitta. Ekorrar är inte anmärkningsvärda på samma sätt.
Vidare svårt är det inte men man behöver inte. Finns ingen lag som säger att man måste blinka när man ska in/ut i i en rondell.
Sen är frågan om man verkligen litar på bilister överhuvudtaget. jag vill helst behålla alla mina kroppsdelar intakt och betraktar alla som är på vägbanan som idioter!
Traenarn
2009-04-07, 16:35
Varför anses råttor äckliga men ekorrar (vissa kallar dom trädråttor) gulliga?
öööh!?! hört talas om pesten? en liten grejj som ägde rum för sådär 700 år sedan..?
Varför inträffar järnnätter på sommaren? Borde de inte inträffa under vinter? Eller what´s up med järnnätter?
Varför inträffar järnnätter på sommaren? Borde de inte inträffa under vinter? Eller what´s up med järnnätter?
Kalla nätter mitt i en i övrigt varm sommar ses som konstigare än kalla nätter mitt i en kall vinter av någon outgrundlig anledning. Orättvist om du frågar mig.
Kalla nätter mitt i en i övrigt varm sommar ses som konstigare än kalla nätter mitt i en kall vinter av någon outgrundlig anledning. Orättvist om du frågar mig.
Det brukar väl främst vara frostnätter som kallas järnnätter? Den outgrundliga nledningen är, gissar jag, att sommarväxterna som man var skapligt beroende av på den tiden begreppet myntades brukar må dåligt av frost.
Ja :D
Finns det någon gräns, ett datum, när det benämns som järnnätter och inte bara kalla nätter?
Det brukar väl främst vara frostnätter som kallas järnnätter? Den outgrundliga nledningen är, gissar jag, att sommarväxterna som man var skapligt beroende av på den tiden begreppet myntades brukar må dåligt av frost.
Jag är faktiskt, inlägget ovan till trots, helt och hållet på det klara med vad som utgör järnnätter. =)
Blinka vänster är väl för att signalera att man skall in i innerfil?
Ja :D
Finns det någon gräns, ett datum, när det benämns som järnnätter och inte bara kalla nätter?
Midsommar om jag inte missminner mig.
"Är det här gott?" när man står på Systemet och skall köpa en presentflaska. Hvergang. För tillfället preciserad till "Är Martell en god konjak (alt. en man kan leva med)?"
Komplett omöjligt när man inte kan skilja god sprit från o-god sprit.
Jag tackar Tolkia och Jwzrd för den informationen.
När jag var liten fick jag höra att en katt springer tills den dör om man sprutar senap i rumpan på den. Idag fick jag veta att några vänner hört samma sak. Kära kolo, är detta sant?
Scratch89
2009-04-07, 17:09
OnT: Vad har magmuskeln/musklerna för nytta av att vara "Rutiga"?
Ingen alls, skulle jag tro. Det blir rutor bara för att senstråk från de andra magmusklerna löper över magen. Snyggt blire iaf.
När jag var liten fick jag höra att en katt springer tills den dör om man sprutar senap i rumpan på den. Idag fick jag veta att några vänner hört samma sak. Kära kolo, är detta sant?
Antagligen bara om det är en fet katt som får hjärtinfarkt av att springa tio meter. Troligare att den skulle börja bita sig, riva sig och snurra runt.
Granatgiraffen
2009-04-07, 17:15
Jag snackar om vänsterblinkning i rondell när man ska förbi vidare förbi t.ex. första utfarten i rondellen. Det är skit! Skit sir. Blinka ut och sen är vi nöjda med det.
Scratch89
2009-04-07, 17:16
Det har jag också hört!
Antagligen bara om det är en fet katt som får hjärtinfarkt av att springa tio meter. Troligare att den skulle börja bita sig, riva sig och snurra runt.
Mina grannars kompisars kusiners klasskompisar hade tydligen testat, och katten sprang med rumpan ner i gruset tills den blev galen. Sant? Troligen inte, men ändå intressant.
tntballe
2009-04-07, 17:28
Blinka ut.
Dessa regler poliserna försökte informera om när rondeller blev poppis.
Sen lite generösare med blinkandet i dom minsta rondellerna.
Av erfarenhet så blinkas det gärna så fort nån rör ratten, och ibland har man med grekregler(stopplikt i rondell).
"Är det här gott?" när man står på Systemet och skall köpa en presentflaska. Hvergang. För tillfället preciserad till "Är Martell en god konjak (alt. en man kan leva med)?"
Komplett omöjligt när man inte kan skilja god sprit från o-god sprit.
Det är därför man provar märken hos vänner eller på krogen innan man köper dyrare spritsorter. Sedan är självklart god sprit väldigt subjektivt. Vissa gillar Famous Grouse medan tycker bättre om Johnny Walker blue label. Känner man inte skillnad på spritsorter kan man gott hålla sig till billigare sorter eller avhålla sig från den sortens sprit.
Köp punch, xanté eller söt sherry om du vill ha en god avec, där kan man inte undvika att känna smak.
kalle_banan
2009-04-07, 20:38
Varför kokar vattnet över när man sätter locket halvt på på kastrullen men inte när man tar av locket?
hahavaffan
2009-04-07, 20:50
Varför kokar vattnet över när man sätter locket halvt på på kastrullen men inte när man tar av locket?Det är väl vattenånga och "skum" som måste ut.
jag kom på å tänka på miljön, om alla i Sverige bara skulle torka sig i röven hälften av vad man behöver så skulle vi spara toapapper?
Ganymedes
2009-04-07, 20:54
jag kom på å tänka på miljön, om alla i Sverige bara skulle torka sig i röven hälften av vad man behöver så skulle vi spara toapapper?
Men vi skulle köpa betydligt mer underkläder?
Robbelibob
2009-04-07, 21:03
Eller sluta använda toapapper helt, vatten är ändå bättre.
det var bättre på min tid (medeltiden) då vi använde oss utav sten som vi värme upp på morgonen som fick ligga hela dagen o blir 80 grader ända till kvälla sen när man väl skitit så vare bara ta upp stena i röva å de brände de sen vare torrt
Varför kokar vattnet över när man sätter locket halvt på på kastrullen men inte när man tar av locket?
Locket stänger inne värmen, störst skillnad är det såklart när locket är helt på (rekommenderas när man ska koka upp något). Vatten som omvandlas till ånga plockar bort mängder av energi från vattnet, så om detta undviks stannar värmen kvar.
På min spis kan jag hålla en kastrull kokande med nivå 2 om locket är på men det krävs nivå 5 om det är av. (Detta kan dock resultera i överkokning om man inte har koll...)
Robbelibob
2009-04-07, 21:44
det var bättre på min tid (medeltiden) då vi använde oss utav sten som vi värme upp på morgonen som fick ligga hela dagen o blir 80 grader ända till kvälla sen när man väl skitit så vare bara ta upp stena i röva å de brände de sen vare torrt
lol, vill haaaaaa >_<
Men då byter du fil och vid filbyte ska du blinka!
Men då byter du fil och vid filbyte ska du blinka!
Ja?
Musselbank
2009-04-07, 22:13
Är filbyte ok för Ipred? *jorgen*
Ganymedes
2009-04-08, 07:19
Imorses hälde jag upp lättfil till mig OCH till min flickvän... Sedan stelnade jag till. Fildelning. *gah!*
Nitrometan
2009-04-08, 09:03
Det beror ju på vem som äger upphovsrätten till filen.
Imorses hälde jag upp lättfil till mig OCH till min flickvän... Sedan stelnade jag till. Fildelning. *gah!*
Se ovan. Det kan vara OK.
Det beror ju på vem som äger upphovsrätten till filen.
Se ovan. Det kan vara OK.
Det är lugnt grabbar, skyll på tetra-pak.
Nitrometan
2009-04-08, 09:19
Det är lugnt grabbar, skyll på tetra-pak.
Är det familjen Rausing som äger upphovsrätten till filen?
Är det familjen Rausing som äger upphovsrätten till filen?
Spelar ingen roll, ni kan ändå skylla på att tetra-pak är boven som innehåller så mycket fil(er) som ni inte har någon aning om.
DU kommer ju snabbar upp i högre temperatur i ett mera slutet system, lufttemperaturen ovanför ytan blir ju varmare om locket ligger halvt på jämfört med inget lock.
Sedan handlar det ju även om trycket. Lägger du på ett lock helt blir trycket högre vilkte får till resultat att vatten kokar vid en lägre temperatur än 100 grader.
Check Ideala gaslagen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideala_gaslagen) out.
DU kommer ju snabbar upp i högre temperatur i ett mera slutet system, lufttemperaturen ovanför ytan blir ju varmare om locket ligger halvt på jämfört med inget lock.
Sedan handlar det ju även om trycket. Lägger du på ett lock helt blir trycket högre vilket får till resultat att vatten kokar vid en lägre temperatur än 100 grader.
Check Ideala gaslagen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideala_gaslagen) out.
Blir inte kokpunkten högre av högre tryck? Kan ha fel...
Blir inte kokpunkten högre av högre tryck? Kan ha fel...
Du har rätt.
Jo, do har rätt, vet inte vad jag tänkte på, får skylla på bristen på morgonkaffe:
pV=nRT
p = tryck
V = volym
n = substansmängd i mol
R = gaskonstanten (8,3145 J mol-1 K-1)
T = absolut temperatur i Kelvin.
Varför använda trä när man lägger räls. Expanderar och kontraherar(?) inte trä en hel del?
Varför använda trä när man lägger räls. Expanderar och kontraherar(?) inte trä en hel del?
Det ska huvudsakligen fungera som ballast. Cement används i större utsträckning.
Nitrometan
2009-04-08, 11:52
Mycket mindre än vad rälsen gör iaf.
http://hurryville.files.wordpress.com/2008/09/solkurva_hogerspalt-150.jpg
tntballe
2009-04-08, 12:47
Det ska huvudsakligen fungera som ballast. Cement används i större utsträckning.
Det är väl gruset som är ballasten. Eller?
rememberence
2009-04-08, 13:27
Stämmer bra det, sliprarna (trät) vilar i/på makadamen.
Fåren låter ju bääää med ä, hur stavas det i länder som inte har ä?
Litecore
2009-04-08, 13:44
baaaah !
Stavas baaaaah , logiskt va? Oj pucktvåa pinsamt !!!
Men uttalas baaaah som bääää utomlands?
Nej (om det är engelskspråkiga länder du menar med utomlands), men å andra sidan säger grodan "kvack" i Sverige och "baaah" är nog mer likt ett fårljud än vad "kvack" är likt ett grodljud.
Hallå, hur många svenska får finns det utomlands?
De kan även säga "Bob" eller "Ed"
kHcBWkhqGy8
Är det tyngden på tågen / spårvagnarna som håller det kvar på rälsen? Jag fattar inte, kan det inte välta? typ x2000..
Är det tyngden på tågen / spårvagnarna som håller det kvar på rälsen? Jag fattar inte, kan det inte välta? typ x2000..
Nej tåg kan inte välta. Det har aldrig hänt någonsin.
Nitrometan
2009-04-08, 14:29
Har du sett hur hjulen ser ut?
rememberence
2009-04-08, 14:30
Om du tänker på lutningen i kurvorna så är dom avvägda att inte luta mer än vad tågen klarar. Sen är ju oftast tågen oftast i rullning i högre hastigheter igenom kurvorna.
Snygg_Gluteus
2009-04-08, 14:43
"Gruset" är ballast. Eller makadam heter det egentligen. Ovanpå det vilar slipers som numera är gjutna i betong (inte cement, det är ett bindemedel..) och trä är... oldstyle :)
Vad är meningen med att avlsuta sina inlägg med "/<Användarnamn>"? Använder flera samma konto á la tvåsnarthårdakillar eller vad är det frågan om?
Den nästan stör mig när denna onödiga(?) tendens används av även mycket rutinerade medlemmar.
Vad är meningen med att avlsuta sina inlägg med "/<Användarnamn>"? Använder flera samma konto á la tvåsnarthårdakillar eller vad är det frågan om?
Den nästan stör mig när denna onödiga(?) tendens används av även mycket rutinerade medlemmar.
Jag har alltid trott att det berott på begynnande alzheimers hos berörda parter. Jag tycker synd om stackarna. Det måste vara jobbigt att behöva skriva sitt namn under varje inlägg för att inte glömma bort det.
Det kan ju även vara så att de vill vara säkra på att alla förstår vem det är som skriver de djupa tankarna som avspeglas i inlägget. De kanske är så stolta över sina inlägg att de vill märka upp dem som ett original likt en tavelkonstnär gör med sin tavla.
Då det här inlägget är så djupt, insiktsfullt och satiriskt så måste det anses ha verkshöjd. Därför vill jag nu märka det som ett mantusoriginal så att folk kan förundras över min skicklighet och, när jag blir känd, snabbt kunna googla sig fram till mina gamla alster och återigen applådera mig och mitt geni.
/ Mantus (C)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.