Visa fullständig version : Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar
Diomedea exulans
2020-04-03, 18:28
Det var förr en grej, folk som påstod att hjärnan kunde ta till sig saker även när man sov, så det såldes diverse kasettband med utbildningsmaterial man skulle spela under natten -- och man skulle ändå lära sig det som spelades. Någon som minns vad jag menar?
Ja. Tror det kallades subliminal message tapes eller nåt på engelska.
Brofessorn
2020-04-03, 19:11
Jag har bara sett det på Dexters Laboratorium på Cartoon Network när jag var ung. Men jag vet vad du menar.
Ja. Tror det kallades subliminal message tapes eller nåt på engelska.
Tack! Vem behöver Google när man har er *cupid*
Jag kan inte flytta låtar i en av mina Spotify-listor? Någon som vet vad det beror på?
PC som det gäller kanske jag bör tillägga.
Hur uttalar ni mozzarella?
"Svenskt" uttal, såsom "Mossarella", eller med fejkad italiensk brytning? så det låter som ett T, typ "Motzzarella"?
PureWhey
2020-04-04, 09:48
"Svenskt" uttal, såsom "Mossarella", eller med fejkad italiensk brytning? så det låter som ett T, typ "Motzzarella"?Sån där italiensk ost
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
StarkaUlf
2020-04-04, 09:56
"Svenskt" uttal, såsom "Mossarella", eller med fejkad italiensk brytning? så det låter som ett T, typ "Motzzarella"?
Pratar jag svenska med någon så säger jag Mossarella, men pratar jag engelska med någon så blir det den där italienska varianten på uttalet :D
Nattljus
2020-04-04, 10:05
Jag öppnade precis en förpackning med prickig korv. Datumet är ett par dagar över tiden. Det finns en lila fläck på några av skivorna. Den sitter på samma ställe, så den måste ha varit där innan korven skivades. Dör jag om jag äter den? Jag vill ha korvpizza *mini
Brofessorn
2020-04-04, 10:09
Först säkerställer jag att osten i fråga är gjord på 100% italiensk vattenbuffelmjölk, annars uttalar jag det "skit". Om det lever upp till det kravet säger jag på neapolitanska, muzzarella, och gestikulerar överdrivet med händerna samtidigt.
Diomedea exulans
2020-04-04, 10:22
Mossarella.
Jag öppnade precis en förpackning med prickig korv. Datumet är ett par dagar över tiden. Det finns en lila fläck på några av skivorna. Den sitter på samma ställe, så den måste ha varit där innan korven skivades. Dör jag om jag äter den? Jag vill ha korvpizza *mini
Hm, skulle ju kunna vara en fläck som "smittat sig igenom" också :devil:
PureWhey
2020-04-04, 12:12
Hur uttalar ni New York?
'Svenskt' utal som Nev York eller med fejkad engelsk brytning? Så det låter som New York, typ New York?
Har för mig att är färg från märkningen av styckdetaljen. Det är alltså en del svål med isf.
Hur uttalar ni New York?
'Svenskt' utal som Nev York eller med fejkad engelsk brytning? Så det låter som New York, typ New York?
Typ New York.
Brofessorn
2020-04-04, 12:24
Hur uttalar ni New York?
New York, lol @ alla som uttalar det "New York"
Ozziking
2020-04-04, 12:28
Först säkerställer jag att osten i fråga är gjord på 100% italiensk vattenbuffelmjölk, annars uttalar jag det "skit". Om det lever upp till det kravet säger jag på neapolitanska, muzzarella, och gestikulerar överdrivet med händerna samtidigt.
Hahahahaha
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Starke75an
2020-04-05, 09:26
Saknar ni Christer Glenning?
PureWhey
2020-04-05, 10:24
Saknar ni Christer Glenning?Nej. Gör du?
skyffelmördarn
2020-04-05, 13:46
Saknar ni Christer Glenning?
Jag visste inte att jag gjorde det tills nu!
Starke75an
2020-04-05, 14:18
Nej. Gör du?
Ja
När man kokar kaffe i en kaffebryggare, finns det någon minimimängd koppar/vatten man ska ha i då?
Starke75an
2020-04-05, 15:18
Tycker att två koppar blir varmare är en kopp. Har nog med att filter+hållare är samma temp som rummet.
Å andra sidan om rummet har samma temp som vattnet så borde en kopp funka.
VoDaresVins
2020-04-06, 17:10
Får man dra aprilskämt hela månaden?
https://www.svt.se/sport/ishockey/finska-hockeyligan-spelas-klart-virtuellt
Jag sände respons och påpekade det var fake news men nu känner jag mig dum. Var jag enda som inte förstod att de menade det som ett aprilskämt den 6:e april?
StarkaUlf
2020-04-06, 17:15
Jag sände respons och påpekade det var fake news men nu känner jag mig dum. Var jag enda som inte förstod att de menade det som ett aprilskämt den 6:e april?
Nej, det står klart och tydligt i Sveriges Rikes Lag att aprilskämt bara får utföras under först april.
VoDaresVins
2020-04-06, 17:59
Nej, det står klart och tydligt i Sveriges Rikes Lag att aprilskämt bara får utföras under först april.
Tack. Nu känner jag mig genast smartare. :d
StarkaUlf
2020-04-06, 18:00
Tack. Nu känner jag mig genast smartare. :d
:D
Jag tycker det är fult att köra ett aprilskämt nästan en vecka efteråt. Jag tycker att man bara bör göra det under först april iallafall.
Förmodligen från någon peppar eller nån annan krydda.
Brofessorn
2020-04-07, 10:08
Finns det någon bra MOOC om statistik/data science? Helst lite mer om statistik och mindre om grunderna i R/Python.
Diomedea exulans
2020-04-07, 12:02
Den enda gången det är okej att dra aprilskämt ett annat datum än första april är om det sker via en kanal som omöjliggör aprilskämtande den första april, t ex i en månadstidning som inte kommer ut den förste.
Varför säger dem allra flesta hjulbult när det i själva verket är skruvar man pratar om? Bulta fast ett hjul skulle nog aldrig någon göra. *jorgen**jorgen*
svenbanan
2020-04-08, 06:48
Varför säger dem allra flesta hjulbult när det i själva verket är skruvar man pratar om? Bulta fast ett hjul skulle nog aldrig någon göra. *jorgen**jorgen*
Man brukar ju kalla grova skruvar (som är gängade på sådant sätt att de passar ihop med en mutter) för bultar också. Dvs inte grova franksskruvar eller liknande (som ju är gängade för att fästa i trä).
Man brukar ju kalla grova skruvar(som är gängade på sådant sätt att de passar ihop med en mutter) för bultar också. Dvs inte grova franksskruvar eller liknande (som ju är gängade för att fästa i trä).
Jag vet man brukar men det är helt felaktigt, en bult har inga gängor. Dessutom vad är grov? M12 som många hjul är fastskruvade med är imo inte grov. Kommer vi upp mot M24 och uppåt börjar dem bli stora. :)
En bult saknar gängor och är egentligen en axel. Men i folkmun säger man att grova skruvar tex M6, M8, M10 osv är bultar och skruvar är dom mindre man skruvar i trä, gips m.m.
Men rätt är att alla gängade stänger med skalle (sexkant, torx, philips etc) är skruvar oavsett storlek och användningsområde.
Rikard Jansson
2020-04-08, 07:05
Fan vad många som googlar här och sen skriver som om dom visste det här hela tiden :D
En bult saknar gängor och är egentligen en axel. Men i folkmun säger man att grova skruvar tex M6, M8, M10 osv är bultar och skruvar är dom mindre man skruvar i trä, gips m.m.
Men rätt är att alla gängade stänger med skalle (sexkant, torx, philips etc) är skruvar oavsett storlek och användningsområde.
Fast hjulbultar är gängade stänger utan skalle...
Ps. Eller ja, man kan ju ha nymodigheter för sig förstås.
Hjulbultar kan dra åt helvete, hjulmutter ska det vara.
Finns inget värre än att ha en löjligt stor och tung fälg med ett bamse däck på som monteras med bultar.
2mm centerumkona att hänga upp fälgen på som man måste se till att ha exakt rätt för att smidigt få dit bultarna innan skiten trillar loss eller hamnar snett.
Med mutter så är det bara att hänga dit på bultarna som är fastmonterade och på med muttern. Inget krångel.
Hjulbultar kan dra åt helvete, hjulmutter ska det vara.
Finns inget värre än att ha en löjligt stor och tung fälg med ett bamse däck på som monteras med bultar.
2mm centerumkona att hänga upp fälgen på som man måste se till att ha exakt rätt för att smidigt få dit bultarna innan skiten trillar loss eller hamnar snett.
Med mutter så är det bara att hänga dit på bultarna som är fastmonterade och på med muttern. Inget krångel.
Hjulbult är den gängade stången du hänger dit hjulet på för att sen skruva dit muttern. Det där andra du tänker på är vad som kallas en felkonstruktion. Jag har bara stött på det på italienska bilar, och det säger väl allt?
Ps. Och den enda riktiga konstruktionen är förstås centrumbult.
Om man fryser ett animaliskt livsmedel (kött, fågel, fisk) på sista förbrukningsdag, hur påverkas hållbarheten när man tinat upp livsmedlet? Ett exempel är om man fryser en kycklingfilé på sista förbrukningsdag, tinar upp den i vattenbad någon vecka senare, och sen marinerar den i 8-12 timmar. innan tillagning. I teorin har den ju då gått över tiden för hållbarhet i rumstemperatur, men den har varit fryst emellan?
Om man fryser ett animaliskt livsmedel (kött, fågel, fisk) på sista förbrukningsdag, hur påverkas hållbarheten när man tinat upp livsmedlet? Ett exempel är om man fryser en kycklingfilé på sista förbrukningsdag, tinar upp den i vattenbad någon vecka senare, och sen marinerar den i 8-12 timmar. innan tillagning. I teorin har den ju då gått över tiden för hållbarhet i rumstemperatur, men den har varit fryst emellan?
Frysen dödar inte mikroorganismerna i köttet så de kommer vakna till liv och börjar föröka sig när du tinar det. En 12-timmars marinad på det låter som ett bra recept om man vill skita och spy samtidigt.
Nu kan man väl anta att de tagit lite höjd när de satt sista förbrukningsdatumet men känns rätt ovärt att chansa.
svenbanan
2020-04-08, 08:14
Ifall man hade kunnat tänkt sig att äta köttet den dagen man frös in det så kan man troligen äta det även efter att man tinat upp det. Att marinera köttet i 12 timmar gör rimligen varken till eller från.
Hjulbult är den gängade stången du hänger dit hjulet på för att sen skruva dit muttern. Det där andra du tänker på är vad som kallas en felkonstruktion. Jag har bara stött på det på italienska bilar, och det säger väl allt?
Volvo har det bland många fler så särskilt ovanligt är det inte.
Men i min värld kan det inte heta hjulbult eftersom det inte finns någon skalle.
Hjulgängstång får det heta isof.
Och googlar man hjulbult så stämmer min beskrivning av det hela.
Men det är väl mest semantik.
Volvo har det bland många fler så särskilt ovanligt är det inte.
Men i min värld kan det inte heta hjulbult eftersom det inte finns någon skalle.
Hjulgängstång får det heta isof.
Och googlar man hjulbult så stämmer min beskrivning av det hela.
Men det är väl mest semantik.
Pinnskruv
Har ägt Audi, Seat och Saab, alla hade sexkantskruvar och inte pinnskruvar.
Ifall man hade kunnat tänkt sig att äta köttet den dagen man frös in det så kan man troligen äta det även efter att man tinat upp det. Att marinera köttet i 12 timmar gör rimligen varken till eller från.
Köpte en hel kyckling idag som har sista förbrukningsdag imorgon. La den i frysen (vakuumförpackning hemma) direkt när jag kom hem. Borde rimligen klara upptining på 3 timmar sen marinad i 8-12 timmar när jag tar ut den ur frysen?
Köpte en hel kyckling idag som har sista förbrukningsdag imorgon. La den i frysen (vakuumförpackning hemma) direkt när jag kom hem. Borde rimligen klara upptining på 3 timmar sen marinad i 8-12 timmar när jag tar ut den ur frysen?
Ja, det är ju inte så att du äter den rå sedan. Hönset tillagas ju så att eventuella baskelusker dör.
svenbanan
2020-04-08, 09:41
Ja, det är ju inte så att du äter den rå sedan. Hönset tillagas ju så att eventuella baskelusker dör.
+1
Jag skulle inte oroat mig.
Jag vet man brukar men det är helt felaktigt, en bult har inga gängor. Dessutom vad är grov? M12 som många hjul är fastskruvade med är imo inte grov. Kommer vi upp mot M24 och uppåt börjar dem bli stora. :)
Lycka till i verkligheten.
Varför ger inte McDonalds dig en bärkasse när du har en stor beställning som du uppenbarligen inte kan bära i en hand? Istället ska de ge dig fem papperspåsar utan handtag och en bricka med drickor, kan ju vara en miljögrej heller då McDonalds kört med papperspåsar sedan...för alltid?
En annan grej jag märkt är också att personalen blir irriterade när man ber om en beroende på hur man frågar ?!
Är jag trevlig får jag ofta en suck, ibland något i stil med "säg till innan det blir jobbigt för oss i sista luckan".
Är jag däremot otrevlig och bara säger rakt ut med en mer bestämd ton "Ge mig en bärkasse" så känner jag mig som ett rövhål men då är det sällan några dryga kommentarer eller suckar men samtidigt vill man inte vara ett as mot folk som hanterar ens mat :d
Varför ger inte McDonalds dig en bärkasse när du har en stor beställning som du uppenbarligen inte kan bära i en hand? Istället ska de ge dig fem papperspåsar utan handtag och en bricka med drickor, kan ju vara en miljögrej heller då McDonalds kört med papperspåsar sedan...för alltid?
En annan grej jag märkt är också att personalen blir irriterade när man ber om en beroende på hur man frågar ?!
Är jag trevlig får jag ofta en suck, ibland något i stil med "säg till innan det blir jobbigt för oss i sista luckan".
Är jag däremot otrevlig och bara säger rakt ut med en mer bestämd ton "Ge mig en bärkasse" så känner jag mig som ett rövhål men då är det sällan några dryga kommentarer eller suckar men samtidigt vill man inte vara ett as mot folk som hanterar ens mat :d
För att det är en amerikansk kedja med amerikanska grejer. I det efterblivna landet så har man inga handtag på sina bärkassar. Se på valfri amerikansk film där dom handlar mat, det är alltid stora papperskassar som dom bär i famnen likt jättebebisar.
Åh USA, u-land och i-land på en och samma gång.
Pinnskruv
Har ägt Audi, Seat och Saab, alla hade sexkantskruvar och inte pinnskruvar.
Gillart men är inte frälst. :d
Diomedea exulans
2020-04-09, 09:04
För att det är en amerikansk kedja med amerikanska grejer. I det efterblivna landet så har man inga handtag på sina bärkassar. Se på valfri amerikansk film där dom handlar mat, det är alltid stora papperskassar som dom bär i famnen likt jättebebisar.
Inte för att mansplaina, men jag är hyfsat säker på att huvudpersonen i Ensam hemma vid ett tillfälle bär hem mat i kassar med handtag? Jag minns det för att det är ett visual gag där påsarna går sönder.
Inte för att mansplaina, men jag är hyfsat säker på att huvudpersonen i Ensam hemma vid ett tillfälle bär hem mat i kassar med handtag? Jag minns det för att det är ett visual gag där påsarna går sönder.
Hmmm, kanske det, det finns ju progressiva platser även i ett u-land som USA.
svenbanan
2020-04-09, 09:37
Y-V7ZxueazA
Japp. Innehållet i påsarna ser också ut att vara lättare än bommull med tanke på hur de slänger och dinglar. Men ändå går botten ur dem. *screwy*
PureWhey
2020-04-09, 13:15
Hur länge skall Netflix fortsätta med skitkvalité?
Diomedea exulans
2020-04-09, 13:18
Hur länge skall Netflix fortsätta med skitkvalité?
Menar du att de sänkte bildkvaliteten under Coronakrisen, eller vad det nu var?
PureWhey
2020-04-09, 14:10
Menar du att de sänkte bildkvaliteten under Coronakrisen, eller vad det nu var?
Ja. Fortfarande skit för mig.
svenbanan
2020-04-09, 14:16
Ja. Fortfarande skit för mig.
Skaffa en sämre TV så märker du inte av det så mycket. :D
Kör de med 720p eller 480p som max nu?
PureWhey
2020-04-09, 14:22
Skaffa en sämre TV så märker du inte av det så mycket. :D
Kör de med 720p eller 480p som max nu?
Ser det ju till och med på min mindre datorskärm som är 1080p... Det ser ut som 720p.
Säger nog upp skiten och går över helt till Emby istället, detta är absurt. Finns ingen brist på infrastruktur för nätet i Sverige.
Är inte avsaknaden av handtag pga kunder började stämma företagen då överlastade påsar började gå sönder när man bar dessa i handtagen? :d
MasterChief
2020-04-10, 08:19
Varit mycket i USA och det vanligaste är nog vanliga plastpåsar med handtag. De klassiska papperspåsarna utan handtag är nog väldigt ovanliga nuförtiden. De var väl ett resultat av att påsarna ingick i köpet, och de utan handtag var billigare att köpa in för affären, samt att så många storhandlar med bil i USA så handtaget var inte så nödvändigt.
skyffelmördarn
2020-04-10, 08:24
https://images.costcobusinessdelivery.com/ImageDelivery/imageService?profileId=12027981&itemId=215583&recipeName=680
Är inte den här typen av påse ganska vanligt i USA?
svenbanan
2020-04-10, 09:57
Ser det ju till och med på min mindre datorskärm som är 1080p... Det ser ut som 720p.
Säger nog upp skiten och går över helt till Emby istället, detta är absurt. Finns ingen brist på infrastruktur för nätet i Sverige.
Jag kan hålla med om att hela idén med att de ska skala ner kvaliteten känns hyfsat efterbliven. Jag tvivlar på att det varit ett sånt uppsving i Netflixtittande under de senaste veckorna att detta behövs.
Dock är det ju rimligen inte enbart brist på bandbredd som spelar roll. Antalet personer som loggar in och vill ha någon film strömmad ställer ju också krav på servrarna. Så detta spelar ju också in. Men som sagt tvivlar jag på att de skulle vara så nerlastade.
Varit mycket i USA och det vanligaste är nog vanliga plastpåsar med handtag. De klassiska papperspåsarna utan handtag är nog väldigt ovanliga nuförtiden. De var väl ett resultat av att påsarna ingick i köpet, och de utan handtag var billigare att köpa in för affären, samt att så många storhandlar med bil i USA så handtaget var inte så nödvändigt.
Men då måste man gå flera gånger... oacceptabelt.
trädgårdsmöbel
2020-04-12, 11:27
Vad är grejen med "ok boomer"-tjejen? Hon har inte skrivit låten, hon sjunger den inte ens utan mimar den. Visst hon är söt, men inte så söt. Dessutom är hon påklädd och det är inte speciellt sexuellt. Är jag en boomer som missat grejen?
svenbanan
2020-04-12, 11:40
Vad är grejen med "ok boomer"-tjejen? Hon har inte skrivit låten, hon sjunger den inte ens utan mimar den. Visst hon är söt, men inte så söt. Dessutom är hon påklädd och det är inte speciellt sexuellt. Är jag en boomer som missat grejen?
Jag har även missat hela sången du pratar om. Länka plz.
skyffelmördarn
2020-04-12, 12:14
Har du barn i den ålder eller hur håller du dig så uppdaterad med det senaste? Du hade ju koll på hon som sålde sitt badvatten också.
trädgårdsmöbel
2020-04-12, 12:22
Jag har även missat hela sången du pratar om. Länka plz.
https://www.youtube.com/watch?v=WWgZr_jredo
Har du barn i den ålder eller hur håller du dig så uppdaterad med det senaste? Du hade ju koll på hon som sålde sitt badvatten också.
11årig son. En del saker kan man verkligen bonda över, som badvatten-grejen, men det här övergår mitt förstånd.
skyffelmördarn
2020-04-12, 12:26
11årig son. En del saker kan man verkligen bonda över, som badvatten-grejen, men det här övergår mitt förstånd.
Jag förstår!
Tror du att din sons generation är "förlorad" ? Alltså, händer det så pass mycket skit nu att du tror att det inte kommer bli något vettigt av det? Jag vill nog inte ens tänka mig hur det ser ut på en 11 årings youtube flöde.
Brofessorn
2020-04-12, 12:28
Är inte badvattentjejen en porrbrud? Följer elvaåringar en sådan?
svenbanan
2020-04-12, 12:41
Är inte badvattentjejen en porrbrud? Följer elvaåringar en sådan?
Det var väl hon Bella Delphine?
Tror inte hon gjorde nån "riktig" porr, utan bara halvnakna bilder på instagram och liknande. Jag minns att jag läste nån artikel om att hon hade lovat att hon skulle skapa ett konto på PornHub (eller nån motsvarande sajt) om hon fick tillräckligt många följare eller likes eller vad det nu var. Jag kan rekommendera att leta upp det kontot, hon lade upp hysteriskt roliga videos som verkade som att det skulle vara hårdporr men visade sig vara trollande. Tydligen blev folk svinsura på henne för att de blev lurade på konfekten. :D
svenbanan
2020-04-12, 12:43
Fy satan vilken dynga! :D
Det är den där förbannade TikTok appen som hjärntvättar barnen
Brofessorn
2020-04-12, 12:54
Den där OK-boomertjejen är objektivt mer attraktiv än t.ex. badvattentjejen. Sen vickar hon lite sensuellt på baken när hon dansar, väldigt tilltalande.
Den där OK-boomertjejen är objektivt mer attraktiv än t.ex. badvattentjejen. Sen vickar hon lite sensuellt på baken när hon dansar, väldigt tilltalande.
Hahhaahah vafan :laugh:
TranceII
2020-04-12, 13:02
Jag kan hålla med om att hela idén med att de ska skala ner kvaliteten känns hyfsat efterbliven. Jag tvivlar på att det varit ett sånt uppsving i Netflixtittande under de senaste veckorna att detta behövs.
Dock är det ju rimligen inte enbart brist på bandbredd som spelar roll. Antalet personer som loggar in och vill ha någon film strömmad ställer ju också krav på servrarna. Så detta spelar ju också in. Men som sagt tvivlar jag på att de skulle vara så nerlastade.
Inte Netflix utan mer att alla jobbar hemma och att det är olika ISP i Europa som riskerar att inte hänga med.
trädgårdsmöbel
2020-04-12, 14:16
Jag förstår!
Tror du att din sons generation är "förlorad" ? Alltså, händer det så pass mycket skit nu att du tror att det inte kommer bli något vettigt av det? Jag vill nog inte ens tänka mig hur det ser ut på en 11 årings youtube flöde.
De ironiserar och "meme:ar" så mycket att de inte vet om de är allvarliga eller ej, eller om de ens kan vara allvarliga. Gillar saker som de samtidigt tycker är fåniga. Gillar saker för att det är fånigt och dåligt. Skrattar åt att något är tråkigt. Det här går inte att förstå därför är det skitbra.
Det här stämmer ju in på många äldre med, men hos min son är det uppskruvat till max.
skyffelmördarn
2020-04-12, 14:23
Jag tror inte hon har BH heller det kan ju också öka spänningen lite.
Brofessorn
2020-04-12, 14:41
Jag tror inte hon har BH heller det kan ju också öka spänningen lite.
Det märkte jag inte ens. Hon måste träna regelbundet och vara ganska fit, om man ska säga så.
https://images.costcobusinessdelivery.com/ImageDelivery/imageService?profileId=12027981&itemId=215583&recipeName=680
Är inte den här typen av påse ganska vanligt i USA?
Jo, alla större affärer har dem och ibland är påsarna/väskorna större än den där. Finns paddade kylväskor som går att knäppa ihop också och folket återanvänder dessa. Mycket lättare att bära i och man tar dem till andra affärer om man går till fots till dem. Praxis är att man har en hög med sådana väskor hemma, olika material, de håller för evigt, typ.
Just Costco brukar rada upp kartonger vid kassorna eller vid utgången eftersom alla kör dit med bil pga hur de snabbköpen är placerade. Grönsakskartongerna är alltid stabila med handtag, och man kan packa tungt i dem inga har lock eller flapsar utan de alla är öppna, mycket praktiskt.
skyffelmördarn
2020-04-12, 15:05
Det märkte jag inte ens. Hon måste träna regelbundet och vara ganska fit, om man ska säga så.
Stryk det jag noterade ett BH band vid närmare undersökning.
Diomedea exulans
2020-04-12, 15:08
Hon var ju jättecharmig ju!
trädgårdsmöbel
2020-04-12, 15:34
Hon var ju jättecharmig ju!
Charmig nog för att en hel hög Youtubers skall älta henne och hennes fans i dussintals tiominutersvideos? Charmig nog för att få en 3000 ords artikel i en digital dataspelstidning? Charmig nog för att ha fått Trump-röstande samt Biden-supporters att överväga att istället stödja Bernie Sanders?
Mäktigman
2020-04-12, 16:22
"When you breathe in, or inhale, your diaphragm contracts and moves downward. This increases the space in your chest cavity, and your lungs expand into it. The muscles between your ribs also help enlarge the chest cavity. They contract to pull your rib cage both upward and outward when you inhale."
Ändå hör/läser jag mycket om att man ska lära sig aktivera och använda diafragman när man andas. Går det ens att andas utan att använda den? Och vad händer egentligen fysiologiskt när man andas djupt vs ytligt (som t.ex. vid paniktillstånd)?
svenbanan
2020-04-12, 18:06
Charmig nog för att en hel hög Youtubers skall älta henne och hennes fans i dussintals tiominutersvideos? Charmig nog för att få en 3000 ords artikel i en digital dataspelstidning? Charmig nog för att ha fått Trump-röstande samt Biden-supporters att överväga att istället stödja Bernie Sanders?
Nej!
Jag ser inte att hennes video skiljer sig från de andra fem miljarderna liknande mim-videos som finns på tik-tok. Så jag antar det är själva "ok-boomer" låten de tycker är rolig/bra. Men exakt vad de kan ha sett för intressant med den låten kan jag inte heller se.
svenbanan
2020-04-12, 18:12
"When you breathe in, or inhale, your diaphragm contracts and moves downward. This increases the space in your chest cavity, and your lungs expand into it. The muscles between your ribs also help enlarge the chest cavity. They contract to pull your rib cage both upward and outward when you inhale."
Ändå hör/läser jag mycket om att man ska lära sig aktivera och använda diafragman när man andas. Går det ens att andas utan att använda den? Och vad händer egentligen fysiologiskt när man andas djupt vs ytligt (som t.ex. vid paniktillstånd)?
Om man andas in genom att försöka expandera övre delen av bröstkorgen (istället för att dra magen nedåt) så tror jag den totala lungvolymen blir mindre och man får in mindre luft i lungorna vid varje andetag, vilket väl är ett problem ibland antar jag. Såvitt jag begriper så sker denna expansion av övre delen av bröstkorgen utan att man aktiverar diafragman.
trädgårdsmöbel
2020-04-12, 18:28
Nej!
Jag ser inte att hennes video skiljer sig från de andra fem miljarderna liknande mim-videos som finns på tik-tok. Så jag antar det är själva "ok-boomer" låten de tycker är rolig/bra. Men exakt vad de kan ha sett för intressant med den låten kan jag inte heller se.
Detta, just detta. Det här kanske inte är en dum småfråga egentligen, utan en av de stora i vår tid. Förstår man detta, så förstår man världen?
svenbanan
2020-04-12, 18:38
Detta, just detta. Det här kanske inte är en dum småfråga egentligen, utan en av de stora i vår tid. Förstår man detta, så förstår man världen?
Världen är obegriplig eftersom den blivit "för stor" pga internet och sociala media mm. Människor har ju förvisso utvecklats till att fungera i grupp. Men nu när gruppen består av flera miljarder människor spridda över världen så blir det kortslutning i synapserna. Ingen idé att försöka förstå all dynga som pågår. :D
Är det inte en ganska universell åldersgrej? Föräldragenerationen har väl alltid tyckt att barnens generation är allmänt oseriösa, deras nöjen konstiga och deras humor obegriplig. Jämför dansbaneeändet osv. (Jag tycker att videon är skittråkig och meningslös, men jag är ju också typ från stenåldern.)
Det är den där förbannade TikTok appen som hjärntvättar barnen
Ja visst är det så, fy fan vilket skit.
Satt och smygtittade på vad dottern kollade på i TikTok och dog lite inombords.
Boomer
Mäktigman
2020-04-12, 21:09
Om man andas in genom att försöka expandera övre delen av bröstkorgen (istället för att dra magen nedåt) så tror jag den totala lungvolymen blir mindre och man får in mindre luft i lungorna vid varje andetag, vilket väl är ett problem ibland antar jag. Såvitt jag begriper så sker denna expansion av övre delen av bröstkorgen utan att man aktiverar diafragman.
Så diafragman gör plats åt lungorna om jag förstått det rätt. Någon annan som märker att det är svårare att andas med diafragman (ner i magen) om man står upp? Lättast är det när jag hukar mig fram mot knäna eller ligger ner med magen mot underlaget. Någon som vet varför?
Börjar misstänka att många av mina hälsoproblem härstammar från en svag diafragma. Lyssnade lite på en pod med en viss Max Shank, och han snackade om att en starka diafragma och en hälsosam andningsförmåga är grunden för allt vi gör med kroppen, vice versa så kommer en svag diafragma leda till massa problem i resten av kroppen, särskilt när det gäller träning.
Kanske det t.o.m. kan komma att kopplas till psykiska problem? Ångest är väl den uppenbara. Rätt säker på att jag har en ganska usel blodcirkulationsförmåga också, lär detta vara kopplat till min oförmåga att använda diafragman ordentligt?
Mäktigman
2020-04-12, 21:28
Börjar bli lite många frågor kanske, och detta kanske är fel sub att ställa frågan i, men har blivit fascinerad utav ämnet om andning på senaste. Simpelt ämne kan man tänka, "det är bara att andas"!
Men ju mer jag läser verkar det finnas så många olika teorier och metoder man kan använda för att förbättra sin andning. Inte minst finns det väl ett flertal studier på hur balansen mellan syreupptagningsförmåga och hjärtfrekvens är bra indikationer på ett hälsosamt liv, dvs man ska försöka ha en hög syreupptagningsförmåga med en så pass låg hjärfrekvens som möjligt för att leva ett långt liv om jag förstått det rätt.
Det verkar också som att västvärlden har lagt mycket mindre tanke på andetaget historiskt sett om man jämför med öst, särskilt Indien där man hittar yoga.
trädgårdsmöbel
2020-04-12, 21:34
Är det inte en ganska universell åldersgrej? Föräldragenerationen har väl alltid tyckt att barnens generation är allmänt oseriösa, deras nöjen konstiga och deras humor obegriplig. Jämför dansbaneeändet osv. (Jag tycker att videon är skittråkig och meningslös, men jag är ju också typ från stenåldern.)
Kanske. Men jag är en rätt hipp gubbe som annars har ganska bra koll på vissa grejer (Eller jag intalar mig att jag är det, min son är av en annan åsikt "Ok Boomer!" När jag försöker upplysa honom om att min pappa är boomer, han är född-45 och det var en babyboom då, jag är ingen boomer, så blir det "ok boomer" ) så jag känner att jag borde förstå detta :)
Mäktigman
2020-04-12, 21:45
Nvm fel ställe att fråga på I guess, gjorde en tråd på styrkedelen ist för den som pallar eller är intresserad.
svenbanan
2020-04-12, 22:13
Så diafragman gör plats åt lungorna om jag förstått det rätt. Någon annan som märker att det är svårare att andas med diafragman (ner i magen) om man står upp? Lättast är det när jag hukar mig fram mot knäna eller ligger ner med magen mot underlaget. Någon som vet varför?
Börjar misstänka att många av mina hälsoproblem härstammar från en svag diafragma. Lyssnade lite på en pod med en viss Max Shank, och han snackade om att en starka diafragma och en hälsosam andningsförmåga är grunden för allt vi gör med kroppen, vice versa så kommer en svag diafragma leda till massa problem i resten av kroppen, särskilt när det gäller träning.
Kanske det t.o.m. kan komma att kopplas till psykiska problem? Ångest är väl den uppenbara. Rätt säker på att jag har en ganska usel blodcirkulationsförmåga också, lär detta vara kopplat till min oförmåga att använda diafragman ordentligt?
Nu är inte jag nån anatomiexpert eller andningsexpert. Men som jag fattat det så är diafragman en hinna av muskler som formar undersidan av lungorna och som går horisontellt tvärsöver bålen. Då man spänner diafragman så drar hinnan ihop sig och går relativt rakt tvärsöver bålen, ungefär som ett spänt trumskinn. När diafragman är avslappnad så är alltså hinnans area större än det hålrum där den sitter. Men istället för att hänga nedåt (som en slak lina) så "hänger" överflödet uppåt då diafragman är avslappnad. Så när man spänner diafragman blir lungornas volym större (och man andas in) och när man slappnar av trycks lungorna ihop nedifrån och uppåt av diverse organ och grejer (och man andas ut).
Det finns ju diverse andningsövningar man kan göra om man vill lära sig använda diafragman bättre. Jag kan inte minnas nåt på rak arm. Men om inte annat kan du ju kanske kika in på lite yoga. Jag tror det är rätt mycket fokus på andningen där, och även om man kanske inte pratar om att aktivera diafragman så lär det ju vara det som händer om man "gör rätt".
Ifall du känner att du har svårt att ta djupa andetag kan det ju också finnas lite andra anledningar. Tex kan jag ibland känna att jag har svårt att andas ordentligt om jag suttit och knappat på datorn väldigt mycket flera dagar i sträck utan att träna och stretcha och röra på mig i allmänhet. Vid dessa tillfällen har jag också blivit väldigt stel i överkroppen. Men att stretcha pecs, lats och abs, samt lite sidebends och ryggrotationer samt foamrolling av bröstryggen och diverse övningar som band pull aparts, face pulls, wall slides, scapular pullups och scapular pushups öppnar upp bröstkorgen så den känslan försvinner. Så det kan ju hända att du har gått och dragits med nåt sådant en längre tid och därför fått svårt att öppna upp ordentligt också.
Fredszky
2020-04-13, 00:03
Mäktigman, kör uddiyana bandha så ska du se att det släpper en hel del.
l2R0dkzkbzE
lördagsgrogg
2020-04-14, 10:31
De ironiserar och "meme:ar" så mycket att de inte vet om de är allvarliga eller ej, eller om de ens kan vara allvarliga. Gillar saker som de samtidigt tycker är fåniga. Gillar saker för att det är fånigt och dåligt. Skrattar åt att något är tråkigt. Det här går inte att förstå därför är det skitbra.
Det här stämmer ju in på många äldre med, men hos min son är det uppskruvat till max.
Äh, inte värre än att vi på min tid gick upp tidigt bara för att se Solstollarna på morgonen.
Framstår som rätt obegripligt idag.
Diomedea exulans
2020-04-16, 22:05
Absolut. Minns hur en enda charmig tjej (Helena av Troja) startade kriget som Illiaden handlar om.
Och så har jag en dum småfråga: Kan man ta livet av sig genom att hugga sig själv i ryggen med en kniv?
Brofessorn
2020-04-16, 22:07
Absolut. Minns hur en enda charmig tjej (Helena av Troja) startade kriget som Illiaden handlar om.
Och så har jag en dum småfråga: Kan man ta livet av sig genom att hugga sig själv i ryggen med en kniv?
Jag tror det är exakt samma sak som att klia sig på ryggen, det vill säga, man får köpa en rygghuggare med teleskopskaft.
Som den här, fast tänk en kniv i ändan:
https://www.smartasaker.se/bilder/artiklar/zoom/12605_1.jpg
Diomedea exulans
2020-04-16, 22:12
Jag tror det är exakt samma sak som att klia sig på ryggen, det vill säga, man får köpa en rygghuggare med teleskopskaft.
Som den här, fast tänk en kniv i ändan:
[/IMG]
Ah, ok. Tur att jag specificerade "kniv", för tydligen finns det redan redskap med vilka man kan hugga ihjäl sig i ryggen. En fyllhammare, t ex, är ju i princip en kniv med rygghuggare:
https://public.keskofiles.com/f/k-rauta/products/6411501368706?auto=format&bg=fff&dpr=1&fit=fill&h=558&q=80&w=558
trädgårdsmöbel
2020-04-16, 22:23
Ja, hugg tillräckligt djupt, gör inget åt såret och du kan förblöda. Funkar det inte, hugg dig igen. Om du är rörlig och har bra kroppskännedom samt lång vass smal kniv skulle du kanske kunna punktera dina lungor den vägen och dö inom ett par minuter bara.
Diomedea exulans
2020-04-16, 22:26
Ja, hugg tillräckligt djupt, gör inget åt såret och du kan förblöda. Funkar det inte, hugg dig igen. Om du är rörlig och har bra kroppskännedom samt lång vass smal kniv skulle du kanske kunna punktera dina lungor den vägen och dö inom ett par minuter bara.
Var tvungen att test-vifta på mig själv lite nu. På nedre halvan av ryggen verkar det faktiskt inte ens vara speciellt svårt. (Är dock rätt vig på det hållet, kan ta händerna bakom ryggen med ena handen över axeln och röra dem vid varandra.)
trädgårdsmöbel
2020-04-16, 22:28
Herregud, jämförde du förresten "Ok boomer"-tjejen med Helena av Troja?
Tänk om 2500 år, om "Ok Boomer"- tjejen är lika känd som Helena av Troja. Som en mytomspunnen, historisk figur från en forntida civilisation. Någon som anses signifikant, som intellektuella fåntrattar diskuterar. Jag facepalmar mig själv åt mänskligheten i förväg för det.
Diomedea exulans
2020-04-16, 22:42
Herregud, jämförde du förresten "Ok boomer"-tjejen med Helena av Troja?
Tänk om 2500 år, om "Ok Boomer"- tjejen är lika känd som Helena av Troja. Som en mytomspunnen, historisk figur från en forntida civilisation. Någon som anses signifikant, som intellektuella fåntrattar diskuterar. Jag facepalmar mig själv åt mänskligheten i förväg för det.
Alltså, vi har ju faktiskt ingen aning om hur Helena av Troja var. Hon kanske var ungefär lika charmig som Ok Boomer-tjejen.
Jag menar, är inte vi intellektuella fåntrattar, och diskuterar vi inte henne? Det är redan i rullning.
svenbanan
2020-04-16, 23:22
Alltså, vi har ju faktiskt ingen aning om hur Helena av Troja var. Hon kanske var ungefär lika charmig som Ok Boomer-tjejen.
Jag menar, är inte vi intellektuella fåntrattar, och diskuterar vi inte henne? Det är redan i rullning.
Fast Sköna Helena var ju rimligtvis iaf snyggare än de flesta, med tanke på att så många var villiga att offra så mycket för få en natt i sänghalmen med henne. I OK boomer tjejens fall så har väl folk mest offrat en like. Snacka går ju, men jag tycker nog Ok boomer tjejens värde får anses ligga bra mycket lägre tills dess nån jävel faktiskt stalkar henne irl och hamnar i ett slagsmål på liv och död med nån annan simp som gjort samma sak.
Akerhage
2020-04-17, 14:31
Sålde en fåtölj imorse, en stor pjäs som jag sade "den får inte plats i en liten bil". Givetvis kom köparen ändå med en liten bil och jag fick konka ner fåtöljen som såklart inte var i närheten av att komma in i bilen.
"Oj, så det kan gå" säger köparen och säger att han kommer fixa fåtöljen under dagen, jag får betalt och går upp. Nu står fåtöljen kvar här i bostadsområdet och killen svarar inte. Är fåtöljen fortfarande mitt problem? Bör jag konka upp skiten igen? (Jag ville verkligen bli av med den, jag har sålt den, jag har fått pengar, men köparen verkar ha dumpat den där).
svenbanan
2020-04-17, 14:36
Sålde en fåtölj imorse, en stor pjäs som jag sade "den får inte plats i en liten bil". Givetvis kom köparen ändå med en liten bil och jag fick konka ner fåtöljen som såklart inte var i närheten av att komma in i bilen.
"Oj, så det kan gå" säger köparen och säger att han kommer fixa fåtöljen under dagen, jag får betalt och går upp. Nu står fåtöljen kvar här i bostadsområdet och killen svarar inte. Är fåtöljen fortfarande mitt problem? Bör jag konka upp skiten igen? (Jag ville verkligen bli av med den, jag har sålt den, jag har fått pengar, men köparen verkar ha dumpat den där).
Nej, den är såklart inte ditt problem. Du har ju sålt den och vet att köparen ska komma och hämta den. Låt den stå. Ifall någon klagar så kan du ju säga att du vet vem som äger den. Du har ju telefonnummret.
Akerhage
2020-04-17, 14:59
Nej, den är såklart inte ditt problem. Du har ju sålt den och vet att köparen ska komma och hämta den. Låt den stå. Ifall någon klagar så kan du ju säga att du vet vem som äger den. Du har ju telefonnummret.
Tack för input, tycker det känns lite jobbigt att den står kvar. Men skall försöka släppa det då, skall ju iaf vara bra väder några dagar så kanske någon granne tar den hem till sig om man har tur!
skyffelmördarn
2020-04-17, 15:07
Vad betalade han för den?
Akerhage
2020-04-17, 15:21
300kr betalade han, spelar priset någon roll? (Jag funderade med på detta).
Jag skrev iaf en lapp nu och satt på fåtöljen med texten "Denna är såld, köparen skall byta bil och hämta. Vid problem, xxxx-xxxxx (mitt nummer).
Den är ganska stor;
https://i.imgur.com/eb36vdT.jpg
skyffelmördarn
2020-04-17, 15:23
300kr betalade han, spelar priset någon roll? (Jag funderade med på detta).
Jag skrev iaf en lapp nu och satt på fåtöljen med texten "Denna är såld, köparen skall byta bil och hämta. Vid problem, xxxx-xxxxx (mitt nummer).
För vissa personer är 300 kronor så pass lite pengar så de kan skita i det/det är inte värt det.
Akerhage
2020-04-17, 15:26
För vissa personer är 300 kronor så pass lite pengar så de kan skita i det/det är inte värt det.
Han var nyinflyttad och skulle runt och hämta gratissaker från Shpock. Han berättade att han skulle få en gratis tv etc efter detta. Så det känns inte som att han var en person som bara skulle skita i 300kr. Snarare att han då isf skulle försöka få tillbaks dom 300 kronorna och skriva "du kan ta upp fåtöljen, men jag vill ha mina pengar tillbaks". (hade ni betalt tillbaks i detta läge?)
Jag låter den stå kvar tills imon så får jag väl försöka kränga den igen annars.
svenbanan
2020-04-17, 15:32
Jag låter den stå kvar tills imon så får jag väl försöka kränga den igen annars.
Ifall du gör detta utan att prata med snubben du sålde den till tror jag du kanske bryter mot nån lag, även om du ger tillbaka pengarna. Inte för att jag tror det egentligen kommer leda till några problem. Men jag tror du följer lagen bättre om du bara skiter i stolen. Då kanske dina grannar tittar snett på dig å andra sidan... ;)
Han var nyinflyttad och skulle runt och hämta gratissaker från Shpock. Han berättade att han skulle få en gratis tv etc efter detta. Så det känns inte som att han var en person som bara skulle skita i 300kr. Snarare att han då isf skulle försöka få tillbaks dom 300 kronorna och skriva "du kan ta upp fåtöljen, men jag vill ha mina pengar tillbaks". (hade ni betalt tillbaks i detta läge?)
Jag hade kunnat swisha tbx 50% som en betalning för besväret, och sålt den igen. Om han skulle uttrycka att han vill ha pengarna tbx då.
PureWhey
2020-04-17, 15:34
Transaktionen är genomförd. Han äger varan. Privatperson till privatperson kommer du aldrig hamna i problem här.
Skulle skickat en bild på den på gatan och sagt åt honom att skynda sig.
svenbanan
2020-04-17, 15:39
Jag hade kunnat swisha tbx 50% som en betalning för besväret, och sålt den igen. Om han skulle uttrycka att han vill ha pengarna tbx då.
Jag skulle tro att detta är nån form av egenmäktigt förfarande om inte köparen uttryckligen sagt att han är villig att gå med på detta. Som läget är just nu så har ju köparen sagt att han tänker låta sin fåtölj stå där till dess han hämtar den.
Möjligen har folk rätt att plocka hem en fåtölj som står på trottoaren och skräpar, men TS vet ju faktiskt vem som är ägaren och att han tänker hämta fåtöljen...
Akerhage
2020-04-17, 15:40
Vi får se vad som händer med den här nu då. Hoppas han kommer tillbaks men då borde han svarat. Återkommer med info :)
skyffelmördarn
2020-04-17, 15:46
Jag vet inte varför han inte hör av sig men han kanske tänkte att de skulle vara billigt att hyra en bil på macken men när det kostar 3 gånger så mycket som möbeln är värd så kanske han skiter i det. Eller att det blev omöjligt att få tag i en större bil av andra anledningar.
Akerhage
2020-04-17, 15:47
Jag vet inte varför han inte hör av sig men han kanske tänkte att de skulle vara billigt att hyra en bil på macken men när det kostar 3 gånger så mycket som möbeln är värd så kanske han skiter i det.
Ja lite så jag tänker med faktiskt.
skyffelmördarn
2020-04-17, 15:50
Eller också har det hänt honom något (Vad som helst egentligen från att halka i hallen till trafikolycka)
Du ska nog bara låta den stå men se till så att den inte är i vägen för någon.
MasterChief
2020-04-17, 15:53
Det är just sånt här som gör att jag hellre åker och slänger skiten.
skyffelmördarn
2020-04-17, 16:00
Folk är allmänt rövdåliga på att höra av sig och tala om varför något inte har fungerat, hur många gånger har det inte hänt i Blockets historia att någon har ringt på något verkat intresserad för att sen aldrig dykt upp och inte gått att få tag i.
Hade en kompis som skulle sälja ett TV spel för jag tror 50 eller 100 kronor så inte mycket pengar, stämde träff utanför en ICA butik men ingen dök upp och gick inte få tag på honom. Han hörde av sig några dagar senare med någon ursäkt minns inte vad men frågade om han hade kvar spelet och min kompis sa ja dom bestämde ny träff och han dök inte upp då heller.
Du gör ju ett aktivt val med när du sätter mobilen på ljudlöst utan vibration eller stänger av alla app notifikationer så det är ju inte så att man idag 2020 av en slump inte går att få tag på, det är ju inte som förr när man ringde hem till nåns hemtelefon och personen kanske inte hörde att man ringde för han var utomhus. Svarar man inte när någon hör av sig så gör man det av en anledning eller också ligger man på IVA förlamad från nacke och neråt.
StarkaUlf
2020-04-17, 16:09
Folk är allmänt rövdåliga på att höra av sig och tala om varför något inte har fungerat, hur många gånger har det inte hänt i Blockets historia att någon har ringt på något verkat intresserad för att sen aldrig dykt upp och inte gått att få tag i.
Hade en kompis som skulle sälja ett TV spel för jag tror 50 eller 100 kronor så inte mycket pengar, stämde träff utanför en ICA butik men ingen dök upp och gick inte få tag på honom. Han hörde av sig några dagar senare med någon ursäkt minns inte vad men frågade om han hade kvar spelet och min kompis sa ja dom bestämde ny träff och han dök inte upp då heller.
Du gör ju ett aktivt val med när du sätter mobilen på ljudlöst utan vibration eller stänger av alla app notifikationer så det är ju inte så att man idag 2020 av en slump inte går att få tag på, det är ju inte som förr när man ringde hem till nåns hemtelefon och personen kanske inte hörde att man ringde för han var utomhus. Svarar man inte när någon hör av sig så gör man det av en anledning eller också ligger man på IVA förlamad från nacke och neråt.
"I'm busy." i 48 timmar.
Akerhage
2020-04-17, 18:26
Nu fick jag av killen att han inte kan ta fåtöljen. Kan ju garantera han vill ha pengarna tillbaks nu och jag själv får bära tillbaks den igen. Tung som fan är den. Suck, folk...
PureWhey
2020-04-17, 18:39
Nu fick jag av killen att han inte kan ta fåtöljen. Kan ju garantera han vill ha pengarna tillbaks nu och jag själv får bära tillbaks den igen. Tung som fan är den. Suck, folk...
Skulle jag aldrig gått med på.
Akerhage
2020-04-17, 18:42
Jag är så jävla kass på sådant här bara. Är alltid för snäll mot folk. Får se hur det artar sig.
Då får han väl sälja den vidare.
Transaktionen är genomförd. Han äger varan. Privatperson till privatperson kommer du aldrig hamna i problem här.
Skulle skickat en bild på den på gatan och sagt åt honom att skynda sig.
Att man inte kan hamna i problem för något innebär inte att det är det bästa alternativet. Du verkar vara en egocentrerad brodude-narcissist, men det gör inte åkerhage så min uppmaning till ts nu när killen inte ska ha fotöljen förblir att ta en rimlig peng för besväret men swisha tillbaks resten. Så får ts som är en go och hederlig grabb sova gott om nätterna utan att känna sig helt blåst.
Jag skulle tro att detta är nån form av egenmäktigt förfarande om inte köparen uttryckligen sagt att han är villig att gå med på detta. Som läget är just nu så har ju köparen sagt att han tänker låta sin fåtölj stå där till dess han hämtar den.
Möjligen har folk rätt att plocka hem en fåtölj som står på trottoaren och skräpar, men TS vet ju faktiskt vem som är ägaren och att han tänker hämta fåtöljen...
Tror inte återköpslagar gäller privata affärer runt begagnade varor, så jag skulle tro att det bara vore schysst agerande mot kunden som nu inte tänker hämta fotöljen.
PureWhey
2020-04-17, 18:58
Att man inte kan hamna i problem för något innebär inte att det är det bästa alternativet. Du verkar vara en egocentrerad brodude-narcissist, men det gör inte åkerhage så min uppmaning till ts nu när killen inte ska ha fotöljen förblir att ta en rimlig peng för besväret men swisha tillbaks resten. Så får ts som är en go och hederlig grabb sova gott om nätterna utan att känna sig helt blåst.
Då skulle jag ringt Ceejay så han kunde gå utfallssteg med honom.
svenbanan
2020-04-17, 19:09
Tror inte återköpslagar gäller privata affärer runt begagnade varor, så jag skulle tro att det bara vore schysst agerande mot kunden som nu inte tänker hämta fotöljen.
I nuläget, då köparen uttryckt att han inte vill ha fåtöljen, kan man ju antingen vägra blankt att ta tillbaka fåtöljen, eller så kan man vara juste och ge köparen 50% tillbaka och sälja fötöljen igen. Men om köparen säger att han vill ha hela summan så kan man rimligen inte hämta fötöljen och sälja den på nytt. Det är ju fortfarande han som äger fåtöljen, fastän den står och skräpar på trottoaren.
Men tidigare, då du skrev ditt inlägg, var ju situationen sådan att köparen uttryckt att han tänkte komma och hämta fåtöljen. I ett sådant läge kan man rimilgen inte alls gå och hämta tillbaka fåtöljen för att sälja den på nytt bara för att man tror att han inte tänker hämta den.
Detta är iaf så jag inbillar mig att lagarna fungerar. Sen finns det ju många möjligheter att "komma undan" med saker som kanske inte är 100% enligt lagen, men som många tycker är okej ändå och därför aldrig hamnar i nåt slags rättstvist.
Men jag är uppenbarligen inte jurist eller nåt liknande, och är medveten om att lagen i många situationer inte alls fungerar på det sätt man tror/tycker den borde. Så det kanske finns nåt slags prejudikat för hur det ska funka då man säljer nåt som privatperson, men köparen faktiskt aldrig tagit varan i besittning, vilket man väl kan säga har skett i detta fallet.
Akerhage
2020-04-17, 19:57
Jag bar tillbaks den nu o swishade 150kr. Fick en ursäkt tillbaks. Så nu är den min igen och jag får sälja den på nytt.
Fredszky
2020-04-18, 00:55
Jag tar den kompis. 300 :-
Kommer förbi imorgon i trabanten, borde inte vara något problem.
https://i.ytimg.com/vi/I4rbvKL4x_w/maxresdefault.jpg
Akerhage
2020-04-18, 07:32
Jag tar den kompis. 300 :-
Kommer förbi imorgon i trabanten, borde inte vara något problem.
https://i.ytimg.com/vi/I4rbvKL4x_w/maxresdefault.jpg
Perfekt! Bär ut den på gården igen då!
PureWhey
2020-04-18, 08:25
Perfekt! Bär ut den på gården igen då!Sen när du burit ner den till honom och han "bara skall hämta en kaffe" tar jag den gärna dagen därpå.
Diomedea exulans
2020-04-18, 08:32
Kom igen nu Kolo, nu gör vi en kupp och ser hur många gånger vi kan köpa fåtöljjäveln av Akerhage.
(Oj, skrev jag det så Akerhage kunde se...)
skyffelmördarn
2020-04-18, 08:40
Jag bar tillbaks den nu o swishade 150kr. Fick en ursäkt tillbaks. Så nu är den min igen och jag får sälja den på nytt.
Vad gör du om nästa köpare kommer på cykel?
Akerhage
2020-04-18, 08:54
Vad gör du om nästa köpare kommer på cykel?
Nu står det klart och tydligt i annonsen att skåpbil är ett måste för leverans :)
Nu står det klart och tydligt i annonsen att skåpbil är ett måste för leverans :)
Eller ett visst PR i utfallsgång :d
Jag har hade en sådan situation för drygt en månad sedan när vi fick ny soffa. Skulle sälja vår gamla och köparen ville att jag skulle bära ner den för trappan tills han kom. Innan han ens sett den. Haha, ja fast nej.
Den risken tar jag inte innan jag har pengarna i näven.
delta_mats
2020-04-18, 10:38
Är på väg med en nu. Bär du ner den lite snabbt så swischar jag dig sen?
Akerhage
2020-04-18, 10:59
Är på väg med en nu. Bär du ner den lite snabbt så swischar jag dig sen?
Det vet du! Får börja bli lite jävligare mot folk helt enkelt =)
Jag hade säkert burit ner soffan också Stoltz!
skyffelmördarn
2020-04-18, 13:10
Eller ett visst PR i utfallsgång :d
Jag har hade en sådan situation för drygt en månad sedan när vi fick ny soffa. Skulle sälja vår gamla och köparen ville att jag skulle bära ner den för trappan tills han kom. Innan han ens sett den. Haha, ja fast nej.
Den risken tar jag inte innan jag har pengarna i näven.
Det är ju bara att du lägger in i annonsen att du nyligen opererat ryggen så ska det nog lösa sig.
skyffelmördarn
2020-04-18, 13:12
Kom igen nu Kolo, nu gör vi en kupp och ser hur många gånger vi kan köpa fåtöljjäveln av Akerhage.
(Oj, skrev jag det så Akerhage kunde se...)
Jag skulle gärna att vi kuppade honom med att se hur många orealistiskt löjliga fordon vi kan dyka upp med, enhjuling, lådbil, flakmoped ja låt fantasin flöda :d Skulle kunna bli ett sånt klassiskt dolda kameran klipp.
Diomedea exulans
2020-04-18, 13:18
Jag skulle gärna att vi kuppade honom med att se hur många orealistiskt löjliga fordon vi kan dyka upp med, enhjuling, lådbil, flakmoped ja låt fantasin flöda :d Skulle kunna bli ett sånt klassiskt dolda kameran klipp.
Japp, vi borde skött det i PM bara. ;)
Hur mycket näring tar kroppen upp om man får Diarré efter en måltid?
Brofessorn
2020-04-18, 22:34
Vad åt du?
Som efterrätt?
Som efterrätt?
Här har vi en riktig komiker.
Brofessorn
2020-04-19, 00:43
Kött.
En måltid på bara kött bör väl brytas ner ganska fort av kroppen, till skillnad från om du hade ätit det med grönsaker och andra fiberrika livsmedel.
Despite the demonstration of increased fecal nutrient losses during intestinal infections, substantial nutrient absorption occurs. Studies with either common mixed diets or synthetic formulas have found that an average of 80–90% of ingested carbohydrate, 50–70% of fat, and 50–75% of nitrogen are absorbed, depending on the food sources of these nutrients, the amounts ingested, and the type and severity of diarrhea.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK219100/
Även utan diarre är väl inte upptaget 100%, så det verkar inte vara jättemycket sämre absorption med det.
En måltid på bara kött bör väl brytas ner ganska fort av kroppen, till skillnad från om du hade ätit det med grönsaker och andra fiberrika livsmedel.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK219100/
Även utan diarre är väl inte upptaget 100%, så det verkar inte vara jättemycket sämre absorption med det.
Okej! Tack för ett så bra svar Brofessorn.
Diomedea exulans
2020-04-19, 06:20
Låter rimligt med tanke på att köttätande djur har mycket kortare tarmar än växtätande.
StarkaUlf
2020-04-19, 17:37
Skriver man;
"Mitt livs första fotboll" eller "Min livs första fotboll"?
Eller fungerar båda?
PureWhey
2020-04-19, 17:40
Mitt
Skriver man;
Eller fungerar båda?
Hade valt andra alternativet. Men då bor jag i "orten".
Nattljus
2020-04-19, 17:45
Skriver man;
Eller fungerar båda?
Ingen låter riktigt bra. Kan du omformulera?
StarkaUlf
2020-04-19, 17:48
Mitt
Jag är inne på det också.
Hade valt andra alternativet. Men då bor jag i "orten".
När jag pratar skulle jag kunna säga så också. Men tänkte just i skrift.
Ingen låter riktigt bra. Kan du omformulera?
Vi kan ta öl istället. En titel till den första ölen jag drack. "Mitt livs första öl" eller "Min livs första öl"? :D
Man skulle ju kunna skriva "Första ölen i mitt liv", men jag vill ändå veta vad som är rätt/fel på första ^^
Nattljus
2020-04-19, 17:54
Om jag måste välja så säger jag "mitt" *popcorn*
”Mitt livs första” är huvudsats, ”fotboll” bisats. Därför åsyftas ”livets” av possessiva ord och därför är det ”mitt”.... det är så jag minns högstadiegrammatiken iaf
StarkaUlf
2020-04-19, 17:56
Tack mina vänner *hug*
Brofessorn
2020-04-19, 18:22
Kan man vara oärlig trots att man aldrig ljuger?
Diomedea exulans
2020-04-19, 18:25
Får nog säga nej på den. Däremot ohederlig.
Nattljus
2020-04-19, 18:36
Ja. Enklast genom att på ett bedrägligt sätt berätta delar av sanningen.
delta_mats
2020-04-19, 19:00
Finns det djur som har taktkänsla?
Thai Elephant Orchestra klarar ju att spela musik i takt utan några synkoniserande hjälpmedel. Om du lyssnar på inspelningar av när gorillor sjunger/nynnar medan de äter kan nog det upplevas att även gorillor har taktkänsla. För att inte tala om alla exotiska fåglar som gärna gungar med taktenligt till fräsig musik.
Diomedea exulans
2020-04-19, 19:35
Ja.
yutkb1nOJnD4
Jotoba paradisfåglar så hittar du en del fiffiga lirare
delta_mats
2020-04-19, 21:31
Ja.
yutkb1nOJnD4
Din länk funkar inte.
delta_mats
2020-04-19, 21:33
Thai Elephant Orchestra klarar ju att spela musik i takt utan några synkoniserande hjälpmedel. Om du lyssnar på inspelningar av när gorillor sjunger/nynnar medan de äter kan nog det upplevas att även gorillor har taktkänsla. För att inte tala om alla exotiska fåglar som gärna gungar med taktenligt till fräsig musik.
Tror du inte fåglarna bara härmar sina ägare när de dansar till musiken då? Tycker inte de rör sig i takt med musiken särskilt väl dock. Men kanske inte sett tillräckligt.
delta_mats
2020-04-19, 21:33
Jotoba paradisfåglar så hittar du en del fiffiga lirare
De är ju vilda fåglar. Hur kan man veta att de kan röra sig i takt med musik exempelvis?
delta_mats
2020-04-19, 21:37
Googlade elefanterna och blev inte övertygad.
Diomedea exulans
2020-04-20, 08:00
Din länk funkar inte.
Strunt samma, det är ändå bättre att läsa här: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Snowball_(cockatoo)
Akerhage
2020-04-20, 08:55
Skriver man;
Eller fungerar båda?
Lite som hur man säger/skriver "ett rädd råddjur" eller "ett rädd lejon"? (Svaret verkar vara att man skriver "rädt")
Jag hade valt "Min livs första öl" fast det verkar ju vara fel.
Diomedea exulans
2020-04-20, 10:37
Lite som hur man säger/skriver "ett rädd råddjur" eller "ett rädd lejon"? (Svaret verkar vara att man skriver "rädt")
Jag hade valt "Min livs första öl" fast det verkar ju vara fel.
Det är fel för att ölen tillhör inte dig, den tillhör ditt liv.
Om jag säger ”mitt barns första öl”, blir det mer logiskt då? Det heter fortfarande ”mitt livs första öl” även fast ett liv rent praktiskt inte kan äga en öl. Uppbyggnaden av meningen är fortfarande likadan.
StarkaUlf
2020-04-21, 12:32
Kan man på något enkelt sätt "fräscha upp" kardborreband så att dom fäster lite bättre igen? Dom på sandalerna far ju upp titt som tätt.
Raschmus
2020-04-21, 14:28
Någon här som är med i Svenska kyrkan med är sugen på att gå ut men som är ambivalent?
Alternativt om någon här gått ur svenska kyrkan men hade motstånd att ta steget?
Någon här som är med i Svenska kyrkan med är sugen på att gå ut men som är ambivalent?
Alternativt om någon här gått ur svenska kyrkan men hade motstånd att ta steget?
Jag lämnade kyrkan och facket samma år. Ett av de valen kommer att få mig att brinna i helvetet.
Skämt åsido, man sparar ju en rejäl slant i skatt om man bara slentrianmässigt hänger kvar utan tro och ställningstagande. Runt 10lök i runda slängar för mig.
Jag har gått ur med kände ett visst motstånd.
Motståndet kom efter att morfar dog och jag tycke kyrkan tog väl han om mormor och skötte begravning mm på ett bra sätt. Så det är inte utan att jag kan tycka att kyrka har en plats i samhället som stöd och gemenskap som andra instanser ibte kan ge på samma sätt.
Jag själv har ingen nytta av kyrkan men kände/ känner väl ändå att man kanske borde vara med att bidra.
Men nu blev det inte så och ingen i min närhet är heller kristen, så jag kan inte direkt känna att jag ångrar att jag gick ur.
Diomedea exulans
2020-04-21, 15:18
Har funderat på att gå ur, men stannar av praktiska skäl (bra vid begravning t ex), för att jag tror att de gör en del välgörenhet, och för att jag är en liten aning rädd för att hamna i helvetet.
Raschmus
2020-04-21, 15:24
Jag lämnade kyrkan och facket samma år. Ett av de valen kommer att få mig att brinna i helvetet.
Skämt åsido, man sparar ju en rejäl slant i skatt om man bara slentrianmässigt hänger kvar utan tro och ställningstagande. Runt 10lök i runda slängar för mig.
Jag har gått ur med kände ett visst motstånd.
Motståndet kom efter att morfar dog och jag tycke kyrkan tog väl han om mormor och skötte begravning mm på ett bra sätt. Så det är inte utan att jag kan tycka att kyrka har en plats i samhället som stöd och gemenskap som andra instanser ibte kan ge på samma sätt.
Jag själv har ingen nytta av kyrkan men kände/ känner väl ändå att man kanske borde vara med att bidra.
Men nu blev det inte så och ingen i min närhet är heller kristen, så jag kan inte direkt känna att jag ångrar att jag gick ur.
Har funderat på att gå ur, men stannar av praktiska skäl (bra vid begravning t ex), för att jag tror att de gör en del välgörenhet, och för att jag är en liten aning rädd för att hamna i helvetet.
Kan sätta +1 på allt ovan.
Ser det som någon form av välgörenhet.... men ska man hellre gå ur och skänka pengarna till annat?
Tror inte direkt på Gud.... men hoppas på att Gud finns, lackar han ur om man lämnar?
Gillar det stöd det ger till äldre och troende... är jag en hycklare om jag lovordar den typen av tjänster men inte betalar för det?
Pallar bara inte se deklarationen ett år till när jag inte en enda gång går till kyrkan, samtidigt som jag känner mig syndig och snål över tanken att lämna
PureWhey
2020-04-21, 15:57
Inga pengar till pedofilkristendomen från mig.
svenbanan
2020-04-21, 17:01
Kan man på något enkelt sätt "fräscha upp" kardborreband så att dom fäster lite bättre igen? Dom på sandalerna far ju upp titt som tätt.
Det brukar bero på att den "luddiga" delen (dvs inte den "taggiga" delen) har blivit för fluffig eller vad man ska säga. Jag har haft samma problem tidigare och snaggat luddet lite med en sax. Har för mig att det hjälpte lite.
Men jag har också för mig att det inte dröjde länge innan det blev långt ludd igen. Så jag sprättade bort den delen av kardborrebandet och sydde på ett nytt. Nu var detta ett antal är sedan så jag minns inte exakt hur lång tid det tog. Jag ahr dock inget minne av att det skulle ha varit extremt jobbigt.
EDIT: En variant på snabbfix kan också vara att kolla på den "taggiga" delen av kardborrebandet och se efter om det fastnat en massa bös (ludd och trådar) i denna. Detta kan man isåfall pilla bort med en pincett eller liknande. Det brukar också kunna vara ett problem.
svenbanan
2020-04-21, 17:05
Inga pengar till pedofilkristendomen från mig.
Det är väl inte kristendomen i sig som har problem med pedofiler. Det är väl snarare att den katolska kyrkan har (eller har haft) diverse sådant i sina led. Men svenska kyrkan har väl inte så mycket med påven och Vatikanen att göra? Jag kan då inte erinra mig att jag hört talas om att det skulle finnas kopplingar mellan svenska kyrkan (eller nån annan variant av protestantkyrka för den delen) och pedofili.
Fredszky
2020-04-21, 17:20
....pssst
hej...tjenare..
sugen på avlatsbrev?
välsignade av äkta kommunal påve
du hittar mig på söndag, näst sista kyrkbänksraden längst bak
TALAR ENDAST LATIN
https://i.imgur.com/cYpJ3Ro.jpg
delta_mats
2020-04-22, 07:36
Varför har norrmejerier döpt om sina varor till exempelvis mellanmjölken, filmjölken, vispgrädden osv?
Stör mig rejält på detta alltså.
PureWhey
2020-04-22, 07:43
Har de lagt till ett "n" på slutet på varje produkt eller vad menar du?
PureWhey
2020-04-22, 07:44
....pssst
hej...tjenare..
sugen på avlatsbrev?
välsignade av äkta kommunal påve
du hittar mig på söndag, näst sista kyrkbänksraden längst bak
TALAR ENDAST LATIN
:laugh::laugh:
hahah, dör---
äkta kommunal påve.... hahaha
Det är väl inte kristendomen i sig som har problem med pedofiler. Det är väl snarare att den katolska kyrkan har (eller har haft) diverse sådant i sina led. Men svenska kyrkan har väl inte så mycket med påven och Vatikanen att göra? Jag kan då inte erinra mig att jag hört talas om att det skulle finnas kopplingar mellan svenska kyrkan (eller nån annan variant av protestantkyrka för den delen) och pedofili.
Har egentligen inte livsglöd nog att prata om religion men... När jag bodde i Lund var påven där, ganska säker på att det var Svenska Kyrkan som ordnade och donade med det.
Den svenska idrottsrörelsen är ju utan tvekan en större bov i pedofilidramat än svenska kyrkan..
Hade liknande problem på mina favvosandaler. Gick till en sån nyckel/skoskojare i ett hål i väggen på lokala ICA Maxi. Han byta ut kardborren på båda sandalerna för ca 250kr.
Ingångna sandaler är som infisna kalsonger, det är värt att hålla liv i dom för ett nytt par blir aldrig lika sköna.
Tror inte direkt på Gud.... men hoppas på att Gud finns, lackar han ur om man lämnar?
Tror han förlåter dig. :laugh:
Diomedea exulans
2020-04-22, 09:10
Nej, ett e också.
PureWhey
2020-04-22, 09:35
Nej, ett e också.
:MrT:
StarkaUlf
2020-04-22, 09:39
Varför har norrmejerier döpt om sina varor till exempelvis mellanmjölken, filmjölken, vispgrädden osv?
Man ska inte störa sig på såna småsaker, delta_matsen :)
Diomedea exulans
2020-04-22, 09:43
Jag förstår honomen.
Akerhage
2020-04-22, 09:56
På cykelverkstäder har dom smidiga upphängare för cykeln för att kunna fixa och dona med den enkelt. Någon som vet vad dessa kallas? Söker man på cykelhängare får jag bara väggalternativ för förvaring. Kanske någon som till och med kan tipsa om en bra sådan?
https://i.imgur.com/4sZCFIs.jpg
Illustrerade mannen
2020-04-22, 10:09
Jag förstår honomen.
:laugh::laugh::laugh:
Illustrerade mannen
2020-04-22, 10:10
På cykelverkstäder har dom smidiga upphängare för cykeln för att kunna fixa och dona med den enkelt. Någon som vet vad dessa kallas? Söker man på cykelhängare får jag bara väggalternativ för förvaring. Kanske någon som till och med kan tipsa om en bra sådan?
https://i.imgur.com/4sZCFIs.jpg
Brukar kallas mekställ. De som finns på Biltema, Jula och liknande brukar räcka bra för vanligt hemmapul.
Akerhage
2020-04-22, 10:25
Brukar kallas mekställ. De som finns på Biltema, Jula och liknande brukar räcka bra för vanligt hemmapul.
Tackar!
StarkaUlf
2020-04-22, 10:27
Hade liknande problem på mina favvosandaler. Gick till en sån nyckel/skoskojare i ett hål i väggen på lokala ICA Maxi. Han byta ut kardborren på båda sandalerna för ca 250kr.
Ingångna sandaler är som infisna kalsonger, det är värt att hålla liv i dom för ett nytt par blir aldrig lika sköna.
Tack!
Hmpf, den enda sån vi hade i stan gick i pension förra året :(
delta_mats
2020-04-22, 10:36
Precis. Eller mer exakt "en" På i princip alla deras produkter.
delta_mats
2020-04-22, 10:38
Jag förstår honomen.
Å andra sidan. "Kan du skicka mellanmjölken"
Illustrerade mannen
2020-04-22, 11:15
Man bör dock skilja på obestämd och bestämd form...
grondahl
2020-04-22, 11:30
Lidl släpper ett för typ 299 SEK lite då och då. Det är inte Park Tools-kvalite men mitt har funkat bra de senaste 5 åren. Ska du hänga upp en elcykel så kan det nog vara värt med ett bättre ställ pga vikten
PureWhey
2020-04-22, 11:44
Precis. Eller mer exakt "en" På i princip alla deras produkter.
Fräckt.
svenbanan
2020-04-22, 17:41
Har egentligen inte livsglöd nog att prata om religion men... När jag bodde i Lund var påven där, ganska säker på att det var Svenska Kyrkan som ordnade och donade med det.
Lustigt. Jag trodde svenska kyrkan var bortkopplade helt från den katolska. Men jag är inte insatt i vad de pysslar med, så jag kan ju såklart vara helt fel. Annars kan man ju tänka sig att de hade påven där utan att de för den sakens skull "sorterar under påven". Typ som att skolan kan ta in en polis som pratar om brott och straff med kidsen. Vad vet jag.
Den svenska idrottsrörelsen är ju utan tvekan en större bov i pedofilidramat än svenska kyrkan..
Ja, det känns ju som att man hört talas om betydligt fler ungdomstränare än präster och liknande som pysslat med pedofili eller liknande.
svenbanan
2020-04-22, 17:43
Jag förstår honomen.
Låter förjävligt. Jag skulle också fått psykbryt ifall de gjorde så här.
Jag förstår honomen.[emoji16]
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Akerhage
2020-04-22, 18:21
Lidl släpper ett för typ 299 SEK lite då och då. Det är inte Park Tools-kvalite men mitt har funkat bra de senaste 5 åren. Ska du hänga upp en elcykel så kan det nog vara värt med ett bättre ställ pga vikten
Det är en ombyggd elcykel av en Merida-cykel, så visst väger den en del. Men utan batteriet bör den kanske klara vikten ändå? Såg exempelvis detta ställ på Jula;
https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/reservdelar-och-underhall/verktyg/mekstall-639447/
Min gissning är att någon på marknadsföringsavdelningen tycker att det låter "norrländskt". Som boende i Västerbottens inland är jag tveksam (även norrlänningar känner till bestämd och obestämd form), men är å andra sidan tacksam över att de i alla fall inte döpt om till "mellanmjölkn", eller "vispgräddn".
Lustigt. Jag trodde svenska kyrkan var bortkopplade helt från den katolska. Men jag är inte insatt i vad de pysslar med, så jag kan ju såklart vara helt fel. Annars kan man ju tänka sig att de hade påven där utan att de för den sakens skull "sorterar under påven". Typ som att skolan kan.
Alltså, Svenska Kyrkan är inte underställd påven, utan tillhör en annan gren av kristendomen (protestantismen). Det är dock fortfarande olika inriktningar av samma religion (kristendomen), d.v.s. inte olika religioner. Någon motsvarighet till påveämbetet (där påven är hela den katolska kyrkans överhuvud) finns inte riktigt i den protestantiska kyrkan; Sverige har en ärkebiskop (det högsta kyrkliga ämbetet i Sverige), men Sveriges ärkebiskop har ingen "makt" i andra protestantiska länders kyrkor. Den närmaste jämförelsen med påvens besök i Sverige är kanske ett besök av en statschef från ett annat land. Obs dock för tydlighets skull att det också finns svenska katoliker (och församlingar), och de är ytterst underordnade påven. F.n. finns en svensk kardinal (Anders Arborelius).
Brofessorn
2020-04-22, 21:54
Vad gissar ni medellivslängden på en optinojjig koloit blir?
svenbanan
2020-04-22, 21:59
Alltså, Svenska Kyrkan är inte underställd påven, utan tillhör en annan gren av kristendomen (protestantismen). Det är dock fortfarande olika inriktningar av samma religion (kristendomen), d.v.s. inte olika religioner. Någon motsvarighet till påveämbetet (där påven är hela den katolska kyrkans överhuvud) finns inte riktigt i den protestantiska kyrkan; Sverige har en ärkebiskop (det högsta kyrkliga ämbetet i Sverige), men Sveriges ärkebiskop har ingen "makt" i andra protestantiska länders kyrkor. Den närmaste jämförelsen med påvens besök i Sverige är kanske ett besök av en statschef från ett annat land. Obs dock för tydlighets skull att det också finns svenska katoliker (och församlingar), och de är ytterst underordnade påven. F.n. finns en svensk kardinal (Anders Arborelius).
Ja, det var väl ungefär det jag tyckte också.
svenbanan
2020-04-22, 21:59
Vad gissar ni medellivslängden på en optinojjig koloit blir?
Runt 100.
en stor stark
2020-04-23, 10:53
Litet dilemma:
Min granne spelar gitarr (elgitarr med förstärkare) i tid och otid. Även efter klockan tio på kvällen trots att det är sagt att man ska ha det lite lugnare då i vårt hus.
Problemet är dock att det finns en viss frihet i att veta att jag inte behöver bry mig så mycket om jag är högljudd. Det är rätt skönt då jag ofta kommer hem sent och behöver laga mat och kanske duscha osv.
Hade ni sagt till? Eller börjat utnyttja denna frihet till max med musik och dylikt?
Kan lägga till att han spelar gitarr lika bra som ett spädbarn växer skägg.
delta_mats
2020-04-23, 11:04
Litet dilemma:
Min granne spelar gitarr (elgitarr med förstärkare) i tid och otid. Även efter klockan tio på kvällen trots att det är sagt att man ska ha det lite lugnare då i vårt hus.
Problemet är dock att det finns en viss frihet i att veta att jag inte behöver bry mig så mycket om jag är högljudd. Det är rätt skönt då jag ofta kommer hem sent och behöver laga mat och kanske duscha osv.
Hade ni sagt till? Eller börjat utnyttja denna frihet till max med musik och dylikt?
Kan lägga till att han spelar gitarr lika bra som ett spädbarn växer skägg.
Fast att duscha och laga mat räknas inte som att föra oväsen. Man kanske inte ska använda mixer, elvisp eller så men annars är det ju lugnt. Det är såpass vanligt med skiftarbete att sånt måste accepteras. Att spela gitarr hör inte dit däremot.
en stor stark
2020-04-23, 11:13
Fast att duscha och laga mat räknas inte som att föra oväsen. Man kanske inte ska använda mixer, elvisp eller så men annars är det ju lugnt. Det är såpass vanligt med skiftarbete att sånt måste accepteras. Att spela gitarr hör inte dit däremot.
Ja det är ju en bra poäng. Har nog lite trauma från min förra granne som kunde banka på väggen om man kollade på serier på sin laptop osv. Detta är väl extremen åt andra hållet.
PureWhey
2020-04-23, 11:18
Fråga på samma spår:
Bor i ett fint gammalt lägenhetshus, det mesta är dock trä. Grannen över eller under, hör inte riktigt var ljudet kommer ifrån, har antagligen sin bashögtalare mot väggen eller liknande. Jag hör väldigt lågfrekvent dunkande ganska ofta, däremot hörs det inte när jag gått och lyssnat utanför dörrarna. Det är antagligen därför inte särskilt hög musik, utan otur med akustiken. Otroligt jobbigt ljud hursomhelst då det skär rakt in.
Något att bry sig om? Jag har tänkt att jag får leva med det då det är byggnadens egenskaper och ljudet är nog på rimlig nivå.
Fråga på samma spår:
Bor i ett fint gammalt lägenhetshus, det mesta är dock trä. Grannen över eller under, hör inte riktigt var ljudet kommer ifrån, har antagligen sin bashögtalare mot väggen eller liknande. Jag hör väldigt lågfrekvent dunkande ganska ofta, däremot hörs det inte när jag gått och lyssnat utanför dörrarna. Det är antagligen därför inte särskilt hög musik, utan otur med akustiken. Otroligt jobbigt ljud hursomhelst då det skär rakt in.
Något att bry sig om? Jag har tänkt att jag får leva med det då det är byggnadens egenskaper och ljudet är nog på rimlig nivå.
Om du kan klura ut vilken lgh det kommer ifrån så skulle du kunna fråga herrn om herrn kan testa att ställaa högtalaren på såna små dämpande gummikuddar.
Denna fråga ställs med fördel iförd träningslinne direkt efter 150 armhävningar. På så vis behöver herrn inte hetsa upp sig och visa sin manlighet utan han blir direkt undergiven den alfahanne som står framför honom.
Akerhage
2020-04-23, 14:46
Om du kan klura ut vilken lgh det kommer ifrån så skulle du kunna fråga herrn om herrn kan testa att ställaa högtalaren på såna små dämpande gummikuddar.
Denna fråga ställs med fördel iförd träningslinne direkt efter 150 armhävningar. På så vis behöver herrn inte hetsa upp sig och visa sin manlighet utan han blir direkt undergiven den alfahanne som står framför honom.
En alfahanne som klagar på lite bas efter kl 22?
Alfahannen bör vara på gymmet mellan 22-08, därefter äta äggmacka hemma till hårdrock på högsta volym.
Brofessorn
2020-04-24, 10:15
Om en polis knackar på hos mig och ber om att få komma in, hur kan jag veta att denne är en polis på riktigt?
PureWhey
2020-04-24, 10:16
Om en polis knackar på hos mig och ber om att få komma in, hur kan jag veta att denne är en polis på riktigt?
1. Du ber om polisleg
2. Du släpper inte in personen
3. Du säger kom tillbaka med husrannsakan
Brofessorn
2020-04-24, 10:18
1. Du ber om polisleg
Men hur kan en vanlig medborgare verifiera polislegget?
PureWhey
2020-04-24, 10:22
Hahahaha.
Relevant anekdot
För ett par årsedan när jag var i bra form så hade tjejen problem med folk som lirade hög musik ibland på nätterna. Queue en lördag kl 02:00 typ när jag sover över och musiken dunkar igång.
Vaknar upp och trillar ner i trapporna endast iklädd kallingar för att lokalisera bråkstakarna i svalen. I sömngroggigheten lyckas jag hitta rätt dörr och knackar på. Snubben öppnar glad som få, som man är på efterfesten. Leendet blir dock allvarligare när han ser att det inte är hans ragg eller kompis som ringer på utan en utmejslad nordisk krigare, kanske från Tors ätt.
Ber honom trevligt att sänka musiken så jag kan somna om.
Därefter var det inte problem med musik igen under tiden vi var tillsammans.
En alfahanne som klagar på lite bas efter kl 22?
Alfahannen bör vara på gymmet mellan 22-08, därefter äta äggmacka hemma till hårdrock på högsta volym.
Ska ta åt mig dina visa ord, tack.
PureWhey
2020-04-24, 10:24
Men hur kan en vanlig medborgare verifiera polislegget?
Skulle gissa att du kan ringa in till 114 14, ingen aning dock.
And don't forget to "SHUT THE FUCK UP".
7XeJJtgbm2s
Bakgrund: Har tjej och är utloggad från tinder.
Hur hade ni gjort i denna sitsen?
Har ett par kompisar som alltid skickar tjejer de tycker ser snygga ut på tinder i chatten. Blev nyfiken så jag laddade ned appen igen och loggade in. Drog därefter några swipes utan någon vidare mening egentligen, tidsfördriv. Efter det avinstallerade jag appen igen.
Har nu tydligen dykt upp på tjejens kusins tinder, varpå jag fick ett argt samtal av tjejen. Jag satt och pluggade och var så oväntad på detta så jag drog till med att jag varit utloggad men dök upp ändå i feedet. Efter lite diskussion verkar det som hon köpte denna förklaring. Kändes inte som att hon skulle köpa den riktiga förklaringen så jag drog till med detta i ren chock.
Känns dock sjukt märkligt nu. Hade ni hållt er till förklaringen ni drog till med om det skule komma på tal igen? :d
Akerhage
2020-04-24, 14:14
Ska ta åt mig dina visa ord, tack.
Var inte meningen låta drygt mot dig. Sorry om du uppfattade det så.
PureWhey
2020-04-24, 14:26
Var inte meningen låta drygt mot dig. Sorry om du uppfattade det så.Haha nej nej, bara skojade tillbaka.
StarkaUlf
2020-04-24, 14:38
Haha nej nej, bara skojade tillbaka.
Skoja inte. Man ska vara seriös.
svenbanan
2020-04-24, 14:43
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse2.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP. maMK6mbLrWz3xbwPuOO-7QHaFj%26pid%3DApi&f=1
1. Du ber om polisleg
De flashar polislegget lite snabbt och säger åt dig att öppna.
Detta är Sverige, de säger att de har varit i kontakt med åklagare och fått klartecken för husrannsakan.
Öppna, eller så de bryter sig in och det är ditt egna fel så du får fixa den dörren på egen hand.
PureWhey
2020-04-24, 16:07
Detta är Sverige, de säger att de har varit i kontakt med åklagare och fått klartecken för husrannsakan.
Öppna, eller så de bryter sig in och det är ditt egna fel så du får fixa den dörren på egen hand.Det är ju inte lika coolt.
Brofessorn
2020-04-24, 16:11
Öppna, eller så de bryter sig in och det är ditt egna fel så du får fixa den dörren på egen hand.
Så du släpper in vem som helst som viftar ett litet kort i ansiktet på dig? Pretexting är ingen ny grej, och med tanke på Nova Scotia-skjutningen kanske du bör tänka om för din egna säkerhet.
Rikard Jansson
2020-04-24, 16:11
Polisen i sverige kommer aldrig fråga om de får komma in. Alltså, om de inte har en husrannsakan och bara vill prata så kommer de inte fråga om de får komma in, och kommer inte komma in, och har dom det så frågar dom inte, och kommer in. Lite pucktvåa men
Brofessorn
2020-04-24, 16:23
Så du släpper in vem som helst som viftar ett litet kort i ansiktet på dig? Pretexting är ingen ny grej, och med tanke på Nova Scotia-skjutningen kanske du bör tänka om för din egna säkerhet.
Alltså, bryr mig inte om polisens agerande i X situation. Hur kan man verifiera att en polis är en polis, oavsett situation? Tänk som exempel att man är en liten tjej ute på stan klockan 2 på natten, och en "polis" börjar prata med en. Hur vet hon att hon kan lita på denne?
Nej, jag är aldrig hemma.;)
martikainen
2020-04-24, 17:41
Alltså, bryr mig inte om polisens agerande i X situation. Hur kan man verifiera att en polis är en polis, oavsett situation? Tänk som exempel att man är en liten tjej ute på stan klockan 2 på natten, och en "polis" börjar prata med en. Hur vet hon att hon kan lita på denne?
Det ser man på uniformen, fjällräven, sneakers och keps!
Är det gratis att ta blodprov på vårdcentralen?
Är det gratis att ta blodprov på vårdcentralen?
Det beror nog på var du bor, och vilken vårdcentral du går till. Där jag bor är det gratis om proverna är en del av ett läkarbesök (eller sjuksköterskebesök, t.ex. besök till diabetessköterska), d.v.s. ordinerade inför, eller i samband med besöket. Däremot kostar provtagning utan läkarbesök i anslutning (t.ex. provtagning en gång i kvartalet för att kolla att man tål sina mediciner).
Rikard Jansson
2020-04-26, 17:39
Vart köper man (en?) pärk? Hittar ingenstans
Diomedea exulans
2020-04-26, 19:39
Vart köper man (en?) pärk? Hittar ingenstans
Menar du pärkboll? Se om du kan kontakta Elna: https://mobil.helagotland.se/sport/hon-har-sytt-parkbollar-i-25-ar-det-tar-pa-handerna-12728524.aspx
delta_mats
2020-04-29, 11:03
Var kan man se hur mycket ett hus/fastighet har sålts för?
Fastigheten låg ute på en populär sida men står inte listad över sålda bostäder, minns inte vilken mäklare som var anlitad heller. Bostaden är såld, så mycket vet jag.
Fastigheten låg ute på en populär sida men står inte listad över sålda bostäder, minns inte vilken mäklare som var anlitad heller. Bostaden är såld, så mycket vet jag.
Sök på lagfarter där fastigheten låg.
Lantmäteriet kan ta fram informationen om du har fastighetsbeteckningen, adress eller UUID.
delta_mats
2020-04-29, 11:18
Sök på lagfarter där fastigheten låg.
Hittar ingenting ännu. Men kanske eftersläpar en del? Är säkerligen någon månad sedan den såldes iaf.
delta_mats
2020-04-29, 11:44
Verkar inte som att de ansökt om lagfart ännu. Får kolla vid ett senare tillfälle.
Kanske här?
https://www.booli.se/slutpriser
Nattljus
2020-05-01, 13:32
Ungefär vid vilket datum kan man förvänta sig svenska jordgubbar till salu?
Brofessorn
2020-05-01, 13:37
14 juni
Diomedea exulans
2020-05-01, 13:56
Varför är det så mycket steglitser i år?
grondahl
2020-05-01, 14:29
Kanske färre fransmän och italienare som fångar flyttfåglar i år.
MasterChief
2020-05-01, 15:09
Steglitsen är en av de fåglar som procentuellt har ökat mest sista 15 åren. Och allra flest ser man i södra Sverige.
Vintern har varit väldigt mild så de som stannar har säkert också överlevt i större utsträckning.
http://www.fageltaxering.lu.se/sites/default/files/files/Rapporter/arsrapportfor2019kf.pdf
svenbanan
2020-05-01, 15:23
14 juni
Det beror väl lite på var i Sverige. I Skåne mognar de väl typ i början till mitten av juni. Mellersta Sverige brukar vara i slutet av juni, och längre uppe i norrland kan det dröja några veckor in i juli.
Brofessorn
2020-05-03, 13:31
Chark ska ju vara dåligt på grund av nitrit och sånt där.
Nu åt jag en korv som var hemrökt och hemtorkad. Är det lika dåligt som köpechark påstås vara?
Fredszky
2020-05-03, 13:45
Bara om dom har tillsatt E250 (nitrit)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.