Visa fullständig version : Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar
JHilding
2016-01-24, 15:24
Vad betyder post?:em:
Alltså inte som inte post i brevlådan ut typ "post-ironi"
Post = efter. Pre = fore.
JHilding
2016-01-24, 15:26
Oh,tack. Skönt, då vet jag det.
Oxytocin är en större faktor hos kvinnor dock. Utsöndras inte lika mycket hos män. Kan förmodligen förklaras med att oxytocin frisätts även vid amning, så om brösten berörs i samband med samlag frisätts extra oxytocin. Krävs även högre koncentration oxytocin hos kvinnor för att uppnå orgasm än hos män.
Testosteron har dessutom en viss effekt genom att minska utsöndringen oxytocin.
Oxytocin gör en dock sjukt trött så för mycket vill man nog inte ha. :D
Minikubik
2016-01-24, 15:45
Bara jag som tar tiden på minikubiks svar efter detta? ;)
Hehe nää hur menar du nu.. :em:
På tu man hand är ju "tillsammans"
Jag antar att hon erbjuder lite lindring? :)
Kul att nån tycker om en här i världen :cool:
Inte riktigt, eftersom man inte får oxytocinet. Men det är ändå en stresslättande syssla.
Då vet du inte hur stressigt det kan kännas att inte få upp den :d
Diomedea exulans
2016-01-25, 12:47
Jag fick telefonnumret till en amerikanska (det börjar på 9) och försöker adda henne på WhatsApp, men fattar inte hur man gör. Har lagt till henne bland mina vanliga telefonkontakter, men hon dyker liksom inte upp när jag klickar på "kontakter" och försöker hitta den jag ska adda. Vad göra?
Nattljus
2016-01-25, 14:21
Har det hänt att ett land vunnit eurovision song contest två gånger i rad?
shut teh face
2016-01-25, 14:52
Är på jakt efter en bra kontorsstol, hittade denna
http://www.blocket.se/vi/64801238.htm
Det känns dock inte som det är en stol som kostar runt 10k ny, ser ut att inte gå ställa in den på så mycket olika sätt ...?
0x5f3759df
2016-01-25, 15:02
Det känns dock inte som det är en stol som kostar runt 10k ny, ser ut att inte gå ställa in den på så mycket olika sätt ...?
Är det vitra så kostar den nog 10k+ ny.
shut teh face
2016-01-25, 15:22
Är det vitra så kostar den nog 10k+ ny.
Ser ju ut som en vanlig random stol
Man kanske blir blåst!
Har det hänt att ett land vunnit eurovision song contest två gånger i rad?
Irland vann 92,93och 94 😀
0x5f3759df
2016-01-25, 15:39
Ser ju ut som en vanlig random stol
Man kanske blir blåst!
Är väl oavsett ganska ointressant vad den har kostat, frågan är vad du är villig att betala :)
Nattljus
2016-01-25, 15:45
Irland vann 92,93och 94 😀
Ojsan *jorgen*
Oj ett land, läste "vårt land" av någon anledning.
Kan man låta blöt tvätt ligga i maskinen över natten?
Kan kan man väl. Har gjort det en gång och fasen, det luktade inte gott dagen efter :D
Kan kan man väl. Har gjort det en gång och fasen, det luktade inte gott dagen efter :D
Precis, dont do it! Du får tvätta allt igen.
Det surnar.
Då vet du inte hur stressigt det kan kännas att inte få upp den :d
Sådant slipper jag. :D
Jag fick telefonnumret till en amerikanska (det börjar på 9) och försöker adda henne på WhatsApp, men fattar inte hur man gör. Har lagt till henne bland mina vanliga telefonkontakter, men hon dyker liksom inte upp när jag klickar på "kontakter" och försöker hitta den jag ska adda. Vad göra?
Har hon WhatsApp? Jag får bara upp dem som installerat WhatsApp bland mina.
Sådant slipper jag. :D
Nu har jag pluggat och umgåtts så pass mycket i kvinnodominerade miljöer att jag noterat att även kvinnor får mycket prestationsångest kring sex. Dels rädsla/ångest kring lubrikationen, både för riklig och utebliven. Samt att många tar det mycket personligt om de "inte får upp den på honom"
Så nä, ni slipper inte undan :p
hahavaffan
2016-01-26, 09:01
Det känns dock inte som det är en stol som kostar runt 10k ny, ser ut att inte gå ställa in den på så mycket olika sätt ...?Usch köp inte. Vitra gör designgrejer som kan vara värt pengarna om det är snyggt, men det där var en av de fulaste kontorsstolar jag någonsin sett.
MackeJuve
2016-01-26, 11:04
Inne på mitt andra par Goji On-Ear Bluetooth lurar. När jag satte på Bluetooth på de föregående och Bluetooth var aktiverat på telefonen så hittade telefonen lurarna automatiskt och anslöt utan att jag behövde göra något. Det är dock inte fallet med de nya, måste gå in i inställningar varje gång och ansluta manuellt. Någon som har varit med om liknande som vet hur detta kan lösas?
Inne på mitt andra par Goji On-Ear Bluetooth lurar. När jag satte på Bluetooth på de föregående och Bluetooth var aktiverat på telefonen så hittade telefonen lurarna automatiskt och anslöt utan att jag behövde göra något. Det är dock inte fallet med de nya, måste gå in i inställningar varje gång och ansluta manuellt. Någon som har varit med om liknande som vet hur detta kan lösas?
Se till att rensa alla profiler/parningar etc mellan lur och pryl, gör sedan om inställningar/parning så ska det fungera igen.
Diomedea exulans
2016-01-26, 11:22
Har hon WhatsApp? Jag får bara upp dem som installerat WhatsApp bland mina.
Hon har det. Hon ska adda mig nu, får se hur det går.
MackeJuve
2016-01-26, 11:26
Se till att rensa alla profiler/parningar etc mellan lur och pryl, gör sedan om inställningar/parning så ska det fungera igen.
Tog bort parkopplingen och testade igen men det fungerade fortfarande inte. "Profiler/parningar etc", vad innebär profiler och etc?
Tog bort parkopplingen och testade igen men det fungerade fortfarande inte. "Profiler/parningar etc", vad innebär profiler och etc?
Det skall finnas ett sätt att nollställa apparaten. Annars kan det finnas profiler från äldre parningar som kan störa. En profil är helt enkelt specifika inställningar till en parning med en viss apparat som skapas. Oftast är det att man håller inne två knappar i 10 sekunder. Kolla instruktionerna.
Testa rensa igen, initieringen till parningen skall göras från den externa enheten, typ låt telefonen vara sökbar och sök m.h.a hörluren så brukar det fungera för mig.
MackeJuve
2016-01-26, 13:15
Det skall finnas ett sätt att nollställa apparaten. Annars kan det finnas profiler från äldre parningar som kan störa. En profil är helt enkelt specifika inställningar till en parning med en viss apparat som skapas. Oftast är det att man håller inne två knappar i 10 sekunder. Kolla instruktionerna.
Testa rensa igen, initieringen till parningen skall göras från den externa enheten, typ låt telefonen vara sökbar och sök m.h.a hörluren så brukar det fungera för mig.
Nu hittade parkopplades enheterna automatiskt för första gången efter lite försök. Får hoppas det håller i sig! Tack för hjälpen.
Någon som vet om man måste ha med sitt pass om man vill åka över till Köpenhamn eller räcker det med ett vanligt id-kort ?
Är det möjligt att få tidigare frusen nötfärs/högrevsfärs till en vettig biff utan att lägga till något, eller att krama det till pannbiff?
Någon som vet om man måste ha med sitt pass om man vill åka över till Köpenhamn eller räcker det med ett vanligt id-kort ?
Sånt statligt id kort ska fungera, körkort skall tydligen inte räcka. Ta med pass just in case hade jag gjort.
Nordenator
2016-01-26, 15:41
Sånt statligt id kort ska fungera, körkort skall tydligen inte räcka. Ta med pass just in case hade jag gjort.
This. Inte för att man brukar behöva visa något för att resa till Köpenhamn, men nationellt id-kort och pass är det enda giltiga i utlandistan.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Jag åkte från Kastrup häromdagen mot Sverige och visade körkort, då sa de inget vid id-kontrollen.
Eller missuppfattade jag nu, till Köpenhamn behöver en väl inte visa nåt, vi gjorde inte det till Kastrup men hem därifrån fick vi alltså visa id.
Jag åkte från Kastrup häromdagen mot Sverige och visade körkort, då sa de inget vid id-kontrollen.
Eller missuppfattade jag nu, till Köpenhamn behöver en väl inte visa nåt, vi gjorde inte det till Kastrup men hem därifrån fick vi alltså visa id.
Precis, när man skall in i Svedala. Jag hade tagit med pass just in case. Slippa eventuellt käbbel.
Minikubik
2016-01-26, 18:14
Om man sänker lönen, men får tillägg efter skatten är dragen, vad kan det vara för tillägg? Det är inte trakt
kaffekopp
2016-01-26, 18:43
om du kan gå upp lite i pris och inte har nån specifik kulör du vill ha skulle jag kolla på nått outlet som säljer kinnarps grejjer. 8000 eller plus(8) är ohyggligt bekväma och de håller länge.
MackeJuve
2016-01-26, 20:27
Sony Xperia Z3 som hängt sig, går att stänga av skärmen men inte att stänga av telefonen. Den är fast i en viss bild på skärmen, i en chattgrupp på messenger. Finns det något att göra? Verkar bra krångligt att ta ut batteriet.
0x5f3759df
2016-01-26, 20:31
Sony Xperia Z3 som hängt sig, går att stänga av skärmen men inte att stänga av telefonen. Den är fast i en viss bild på skärmen, i en chattgrupp på messenger. Finns det något att göra? Verkar bra krångligt att ta ut batteriet.
Prova att hålla i power + volym upp eller power + volym ner eller power + upp + ner. Håll i kanske 20 sekunder eller tills den "startar om" eller stängs av på varje.
MackeJuve
2016-01-26, 20:33
Prova att hålla i power + volym upp eller power + volym ner eller power + upp + ner. Håll i kanske 20 sekunder eller tills den "startar om" eller stängs av på varje.
Power + volume up. Jag älskar dig!
0x5f3759df
2016-01-26, 20:34
Power + volume up. Jag älskar dig!
gj! :thumbup:
delta_mats
2016-01-26, 23:08
Varför ändrar en del personer på Instagram sin profil från offentlig till privat fram och åter konstant?
Diomedea exulans
2016-01-26, 23:11
Varför ändrar en del personer på Instagram sin profil från offentlig till privat fram och åter konstant?
De tänker "nu ska alla få se hur rolig jag är! ... Eller vänta, nej, det är pinsamt, bara speciellt utvalda ska få se! ... Hjälp, jag fick färre likes nu... Jag gör den offentlig igen! ... Åh nej, både mamma, morbror, morbrors fru och kusin Agneta kan ju se den nu, gud vad pinsamt, jag ändrar tillbaka!" osv.
Igår fick jag info ifrån studievägledaren om att det inte finns möjlighet för studieuppehåll under studietiden då vi var sista kullen innan de gör om programmet helt. Denna information fick jag bara för att jag behövde hjälp med att senarelägga praktiken. Om jag inte hade gått dit igår så hade jag således läst en termin som jag sedan hade fått läsa om eftersom de inte informerat om detta.
Jag känner att jag har blivit orättvist behandlad och även om det löser sig för mig så var det en studiekamrat som blev satt riktigt i skiten. Vilka pratar jag med? Programrådet? Kåren?
MackeJuve
2016-01-28, 10:03
Har inte tvättid förrän lördag f.m. Mina snyggaste jeans var inte rena och hade dessutom lite kalsongbrist så var tvungen att nöd-tvätta i badkaret igår, jeansen och tre par kallingar, då jag ska gå ut på krogen imorgon. När jag tvättade jeansen syntes det en del svart färg(jeansen är svarta) i badkaret. Förlorar jeansen alltid så mycket färg när man tvättar dem eller är det något extra dåligt med att tvätta dem för hand? För de kan väl inte ha varit sååå smutsiga(de var rätt skitiga i.o.m. vintervädret)?
Shqypnia
2016-01-28, 10:13
Hur slutar man skjuta upp saker.... (skött upp på att skriva detta med)
Dillchips
2016-01-28, 10:29
Har inte tvättid förrän lördag f.m. Mina snyggaste jeans var inte rena och hade dessutom lite kalsongbrist så var tvungen att nöd-tvätta i badkaret igår, jeansen och tre par kallingar, då jag ska gå ut på krogen imorgon. När jag tvättade jeansen syntes det en del svart färg(jeansen är svarta) i badkaret. Förlorar jeansen alltid så mycket färg när man tvättar dem eller är det något extra dåligt med att tvätta dem för hand? För de kan väl inte ha varit sååå smutsiga(de var rätt skitiga i.o.m. vintervädret)?
Beror på om de är råa eller förtvättade när du köper dem. Inget ovanligt att de, vid första tvätten, blöder mycket färg. En del är säkert smuts också. ;)
hästpojken
2016-01-28, 10:37
Är det sämre att tanka diesel i en bensinbil eller bensin i en dieselbil, eller är det lika illa? Har en av varje och väntar på katastrofen...
Diomedea exulans
2016-01-28, 10:40
Hur slutar man skjuta upp saker.... (skött upp på att skriva detta med)
Bestäm dig för att inte göra saken. Då försvinner ångesten över att göra saken, och plötsligt blir man sugen på att göra den.
MackeJuve
2016-01-28, 10:42
Beror på om de är råa eller förtvättade när du köper dem. Inget ovanligt att de, vid första tvätten, blöder mycket färg. En del är säkert smuts också. ;)
De har blivit tvättade flertalet gånger, det är därför jag reagerade :) Det var väldigt förlösande att se till en början: "jävlar vad mycket smuts, nu blir de rena!" innan jag insåg att det måste ha varit färg :D
Bestäm dig för att inte göra saken. Då försvinner ångesten över att göra saken, och plötsligt blir man sugen på att göra den.
Jag testade en månad när jag prokastinerat att betala räkningarna, det visade sig vara en obra idé, jag blev aldrig sugen på att sätta mig och betala räkningarna.
Diomedea exulans
2016-01-28, 10:51
Jag testade en månad när jag prokastinerat att betala räkningarna, det visade sig vara en obra idé
Ajfan. Ja, det är en idé man får applicera med måtta.
StarkaUlf
2016-01-28, 11:12
Är det någon skillnad på järn(II)fumarat, järnglukonat och järncitrat när det kommer till kosttillskott? Tas något upp bättre?
Diomedea exulans
2016-01-28, 13:19
Vad kostar en öl på krogen nuförtiden?
Vad kostar en öl på krogen nuförtiden?45-70 beroende pa var du ar. Mer om det ar en av finare sort.
Går man på sunkhak som Gröne jägaren, Kellys eller Lion kan man dricka riktigt billigt.
Från i fjol sommar
http://s3-media4.fl.yelpcdn.com/bphoto/abaZJ2uZG1Q-ch0QJEFRWg/o.jpg
Efter 18 kostade den 23kr för 40cl
Det finns en hel del hak med öl för under 30kr, uppåt kan det bli hur dyrt som helst.
Diomedea exulans
2016-01-28, 13:55
Fan, det är ju som när jag var igång och söp förr i världen.
Drabbas inte öl av inflation?
Går man på sunkhak som Gröne jägaren, Kellys eller Lion kan man dricka riktigt billigt.
Från i fjol sommar
http://s3-media4.fl.yelpcdn.com/bphoto/abaZJ2uZG1Q-ch0QJEFRWg/o.jpg
Efter 18 kostade den 23kr för 40cl
Det finns en hel del hak med öl för under 30kr, uppåt kan det bli hur dyrt som helst.
Fast där får man på köpet urinaldoft. Tveksamt om det är värt att sitta i urinaldoft. *screwy*
Fast där får man på köpet urinaldoft. Tveksamt om det är värt att sitta i urinaldoft. *screwy*
Det finns väl 5 lions tror jag? Den jag var på vid hornstull var utan kissdoft, men klientelet är ju lite... speciellt :D
Men va fan, plankstek + storstark för 99kr, och generöst med bean. Det kan inte ens en snobb som jag klaga på.
Och sedan en tillbringare öl för 99kr till. Mätt och lite snurrig för en tvåhunka i stan.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160128/48757548475944eaf0e345c6b2d64076.jpg
Den ölen kostade strax under 400 igår. Lite dyrare än en stor stark. Men inte så farligt när man är några som delar.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160128/48757548475944eaf0e345c6b2d64076.jpg
Den ölen kostade strax under 400 igår. Lite dyrare än en stor stark. Men inte så farligt när man är några som delar.
Var den värd det?
PureWhey
2016-01-28, 14:05
Fan, det är ju som när jag var igång och söp förr i världen.
Drabbas inte öl av inflation?
Handlar säkert främst om skatter
Var den värd det?
Rent krasst är ingen öl värd 400kr, men god var den. Tur man får nya pengar i slutet av månaden ;)
MackeJuve
2016-01-28, 14:51
Norrköping: 40-60 kr för en stor stark på fat.
Pretton! Öl över 20kr är inte värt att dricka, då ber man om ett glas vatten, dricker ur, sen blandar egen grogg från plunta och petflaska med läsk från innerfickan. YPK-faktorn är det enda viktiga. Ska man dricka för att det är "gott" kan man lika gärna dricka alkoholfritt.
ARMSTARK
2016-01-30, 18:00
Hur gör man för att markera text på mobilen om man vill kopiera text och klistra in i ett meddelande?
Brofessorn
2016-01-30, 18:07
Hur gör man för att markera text på mobilen om man vill kopiera text och klistra in i ett meddelande?
Dubbelpeta på texten, brukar funka på min iallafall (Android)
StarkaUlf
2016-01-30, 19:23
Dubbelpeta på texten, brukar funka på min iallafall (Android)
Eller tryck någon sekund på typ första ordet, sedan kommer det två pilar som man kan dra till höger/vänster för att välja vad man vill markera.
Hur faaaaaaaaaaaaan kan det kosta 700kr att ansöka om sjuksköterskelegitimation hos socialstyrelsen?!
Hur faaaaaaaaaaaaan kan det kosta 700kr att ansöka om sjuksköterskelegitimation hos socialstyrelsen?!
Va!? Du skojar? Brist på sjuksyrror "äh vi låter det kosta lite extra!"
Tapatalk på språng
Va!? Du skojar? Brist på sjuksyrror "äh vi låter det kosta lite extra!"
Tapatalk på språng
Precis!!
I The Dark Knight säger Batman till Harvey Dent att om Harvey åker in för ett brott, vad som helst, så kommer alla brottslingar Harvey satt dit att släppas ut. Det nämns ju i flertalet filmer också.
Är det verkligen så? Om DA:n åker dit för något helt orelaterat, att straff lindras/folk släpps ut? Är det bara så i USA eller fungerar det så i Sverige också?
Tapatalk.
I The Dark Knight säger Batman till Harvey Dent att om Harvey åker in för ett brott, vad som helst, så kommer alla brottslingar Harvey satt dit att släppas ut. Det nämns ju i flertalet filmer också.
Är det verkligen så? Om DA:n åker dit för något helt orelaterat, att straff lindras/folk släpps ut? Är det bara så i USA eller fungerar det så i Sverige också?
Tapatalk.
Det kan vara så att brotten måste omprövas, alla är väl inte dömda än? Men jag misstänker att det är en väldigt förenklad version av verkligheten, alternativt ett dramatiskt påhitt.
Det kan vara så att brotten måste omprövas, alla är väl inte dömda än? Men jag misstänker att det är en väldigt förenklad version av verkligheten, alternativt ett dramatiskt påhitt.I The Dark Knight stämmer det, ja, att de inte är dömda än. Men i många andra filmer har ju skurken redan gått genom rättegång och blivit dömd.
Borde ju inte vara helt fabricerat bara för filmen/filmernas skull, borde ju finnas någon sanning för att det alls ska bli någon dramatik av det. Om nu inte alla amerikaner är lika dåligt insatt som jag och funderar över samma sak.
Tapatalk.
Men får vi samma information i många andra filmer, som förmodligen inte utspelar sig i serietidningsvärld? Harvey Dent är på väg att begå mord, såvitt jag vet; DA raserar inte sitt jobb med en liten förseelse, USA är för korrupt för det.
Men får vi samma information i många andra filmer, som förmodligen inte utspelar sig i serietidningsvärld? Harvey Dent är på väg att begå mord, såvitt jag vet; DA raserar inte sitt jobb med en liten förseelse, USA är för korrupt för det.Nu kommer jag så klart inte på fler filmer, på rak arm, kom bara att tänka på detta för att jag ser om trilogin, men jag vet att det nämns i flertalet filmer, påhitt universum eller inte.
Tapatalk.
Anton Fräs
2016-01-31, 13:57
Nu kommer jag så klart inte på fler filmer, på rak arm, kom bara att tänka på detta för att jag ser om trilogin, men jag vet att det nämns i flertalet filmer, påhitt universum eller inte.
Tapatalk.
Det handlar väl om att ifall han skulle begå brott exempelvis mord är det risk att man river upp Dent-akten som utgör grunden för majoriteten av all organiserad kriminalitet som sitter inne? Så har jag fattat det iaf. :)
Är det sämre att tanka diesel i en bensinbil eller bensin i en dieselbil, eller är det lika illa? Har en av varje och väntar på katastrofen...
Jag tror att du inte kan få ner diesel i bensinbilen på en vanlig mack eftersom diesel har större munstycke. Bensin i dieseln kan du lyckas få i. Läs http://www.vibilagare.se/reportage/feltenkningen-kan-bli-dyr-15164 för ångestpåfyllning.
Det kan vara så att brotten måste omprövas, alla är väl inte dömda än? Men jag misstänker att det är en väldigt förenklad version av verkligheten, alternativt ett dramatiskt påhitt.
+1 Dessutom en standard inom Hollywoodjuridik. Vad som händer i filmer och serier är inte verkligheten utan "Hollywoodverkligheten". Om många filmer/serier börjar köra med t.ex just det spåret som frågan gällde, så kommer andra filmer/serier att hänga på då det blivit en etablerad sanning.
Precis som att bilar sprängs om de krockar, att det tar X sekunder att spåra ett telefonsamtal osv.
Det handlar väl om att ifall han skulle begå brott exempelvis mord är det risk att man river upp Dent-akten som utgör grunden för majoriteten av all organiserad kriminalitet som sitter inne? Så har jag fattat det iaf. :)
Fast den skapas väl först efter hans död och är anledningen till att de inte vill avslöja honom som mördare i den sista filmen.
Ozziking
2016-01-31, 21:50
1. Går det att ta bort bilder från sin journal?
2. Hur förhindrar man att ens journalbilder åker ut på google?
Brofessorn
2016-01-31, 21:53
Var laddade du upp bilderna? Skulle kunna gå att ta bort dem därifrån, beroende på vilken webbsida de ligger på.
hur får man lägre magrutorna att synnas för just ny syns bara dom uppersta 4 väldigt tydligt.
Gå ner mer i vikt eller så har du inte två tydliga nedre rutor.
Ozziking
2016-02-01, 07:12
Var laddade du upp bilderna? Skulle kunna gå att ta bort dem därifrån, beroende på vilken webbsida de ligger på.
Här, på Kolo.
Finns det något som verkligen hjälper att ta vid förkylning när man är på väg att bli sjuk?
Raschmus
2016-02-01, 09:59
Finns det något som verkligen hjälper att ta vid förkylning när man är på väg att bli sjuk?
Myt eller inte men jag är av uppfattningen att mycket ingefära och C-vitamin kan hjälpa.
Som jag ser det kan det ju bara hjälpa snarare än stjälpa.
Nordenator
2016-02-01, 10:00
Nope. Bara symptomlindring. Köp dig en bytta glass och se en bra film. Äter du varierad kost och sover om nätterna finns det inte mycket att ändra på bortom att vila.
1. Går det att ta bort bilder från sin journal?
2. Hur förhindrar man att ens journalbilder åker ut på google?
Här, på Kolo.
1: User CP
2: Längst ner till vänster: Attachments
3: Markera dem du vill ta bort och "delete"
Vet inte hur du förhindrar google dock.
Ricken13
2016-02-01, 10:39
Jag brukar alltid köra Echinacea i ett dygn när jag känner att det är nåt på g. Det kan vara så att det egentligen bara är vattenmängden man stoppar i sig som gör det, men jag tycker att jag kan mota en förkylning genom det.
Och nej, jag är inte fullsponsrad av Echinacea. ;)
Myt eller inte men jag är av uppfattningen att mycket ingefära och C-vitamin kan hjälpa.
Som jag ser det kan det ju bara hjälpa snarare än stjälpa.
:)
Jag hade faktiskt tänkt köpa både ingefära att ha i teet och olika frukter, äter frukt så otroligt sällan faktiskt.
Nope. Bara symptomlindring. Köp dig en bytta glass och se en bra film. Äter du varierad kost och sover om nätterna finns det inte mycket att ändra på bortom att vila.
Det är ju lite det jag inte gör/gjort, äter rätt ensidigt och sovit ofantligt dåligt (1-3 timmar) flertalet nätter under de senaste 2 veckorna.
Kände mig sjukt risig igår innan jag däckade och hade knappt sovit alls den natten sedan inatt sov jag väl en 5 timmar kanske och mår betydligt bättre om än inte helt bra.
Sedan känns det som att det inte skadar att prova saker ändå om dom ändå inte är så dyra. :)
Jag brukar alltid köra Echinacea i ett dygn när jag känner att det är nåt på g. Det kan vara så att det egentligen bara är vattenmängden man stoppar i sig som gör det, men jag tycker att jag kan mota en förkylning genom det.
Och nej, jag är inte fullsponsrad av Echinacea. ;)
Brustabletter då eller?
Ricken13
2016-02-01, 10:52
Brustabletter då eller?
Äggsackt!
Nordenator
2016-02-01, 11:05
Det är ju lite det jag inte gör/gjort, äter rätt ensidigt och sovit ofantligt dåligt (1-3 timmar) flertalet nätter under de senaste 2 veckorna.
Kände mig sjukt risig igår innan jag däckade och hade knappt sovit alls den natten sedan inatt sov jag väl en 5 timmar kanske och mår betydligt bättre om än inte helt bra.
Sedan känns det som att det inte skadar att prova saker ändå om dom ändå inte är så dyra. :)
Lär väl inte skada, men varför spendera pengar på något som inte heller gynnar? Det är ju som att köpa glass mot skoskav. Du kanske blir glad, men du har fortfarande skoskav. Om du har svåra symptom är det väl en annan femma, men enligt din ursprungliga frågeställning är det verkningslöst.
Jahapp. Då vart man ute i lördags vilket betyder att man fortfarande är halvt bakfull...
Kul att åldras. Eller att vara vek. Troligtvis en kombination. :(
Lär väl inte skada, men varför spendera pengar på något som inte heller gynnar? Det är ju som att köpa glass mot skoskav. Du kanske blir glad, men du har fortfarande skoskav. Om du har svåra symptom är det väl en annan femma, men enligt din ursprungliga frågeställning är det verkningslöst.
Man kanske kan hoppas på lite placeboeffekt annars. ;)
Jag tvivlar på att glass gynnar en förkylning egentligen men det lägger jag gladeligen pengar på när jag är sjuk.:d
Sedan handlar det kanske inte så mycket om just vad man gör mer än att man kanske skärper sig med kosten, dricker mer vätska (något jag är kass på), ser till att vila/sova mer osv.
Nordenator
2016-02-01, 11:11
Jahapp. Då vart man ute i lördags vilket betyder att man fortfarande är halvt bakfull...
Jag har precis kommit hem från akuten för att jag drabbats av en allergisk reaktion i lördags och väntar på samtal från vårdcentral för provtagning nu. Wanna trade? :D
Diomedea exulans
2016-02-01, 11:13
Bli nykterist? Man slipper bakfylla, får bättre ekonomi och behöver inte plåga i sig äcklig öl.
Jag har precis kommit hem från akuten för att jag drabbats av en allergisk reaktion i lördags och väntar på samtal från vårdcentral för provtagning nu. Wanna trade? :D
Wow, inte för allt smör i småland. Hoppas allt går bra för dig *hug*
Bli nykterist? Man slipper bakfylla, får bättre ekonomi och behöver inte plåga i sig äcklig öl.
Nu var visserligen ölen väldigt god men min konsumption har minskat med 1000% om vi jämför med några år bakåt ... och för mig känns det bara bra. Och ekonomin har verkligen fått sig en skjuts av det :)
Nordenator
2016-02-01, 11:55
Wow, inte för allt smör i småland. Hoppas allt går bra för dig *hug*
Det är bra nu! Men jag hade också gärna varit onykter en stund igår. Efter lite whisky är det mesta tolererbart. Däremot funkar det visst dåligt med kortison så får gott vara nykter en vecka nu! :D
Diomedea exulans
2016-02-01, 12:00
Nu var visserligen ölen väldigt god men min konsumption har minskat med 1000% om vi jämför med några år bakåt ... och för mig känns det bara bra. Och ekonomin har verkligen fått sig en skjuts av det :)
Med andra ord: Du spyr upp tio gånger mer än du dricker? ;)
Nä, men good going på att minska konsumptionen! Det är onödigt att sluta helt om man tycker det håller sig på en lagom nivå, såklart.
PureWhey
2016-02-01, 12:24
Alkohol är förjäkla tråkigt och värdelöst berusningsmedel.
http://www.sg.unimaas.nl/_OLD/oudelezingen/dddsd.pdf
http://i.imgur.com/6jHB19d.png
Diomedea exulans
2016-02-01, 12:30
Men ibland är det jääävligt roligt att bli full...
Anton Fräs
2016-02-01, 12:33
http://www.sg.unimaas.nl/_OLD/oudelezingen/dddsd.pdf
http://i.imgur.com/6jHB19d.png
Vill bara göra en rejäl tumme upp.
*cupid*
PureWhey
2016-02-01, 12:38
Men ibland är det jääävligt roligt att bli full...
Usch.
Vill bara göra en rejäl tumme upp.
*cupid*
*hug**hug*
Mja men att trycka i sig andra saker från den listan gör en inte, alltid, särskilt social.
Fast det är en bra bild. Men borde inte t.ex. Butane vara ännu farligare mot användaren? Det är väl det folk dödar rejält med hjärnceller, typ sniffa lim och sådant. Man skadar inte direkt någon annan men man steker väl hjärnan?
Eller?
Mja men att trycka i sig andra saker från den listan gör en inte, alltid, särskilt social.
Fast det är en bra bild. Men borde inte t.ex. Butane vara ännu farligare mot användaren? Det är väl det folk dödar rejält med hjärnceller, typ sniffa lim och sådant. Man skadar inte direkt någon annan men man steker väl hjärnan?
Eller?
Kan ju vara så att alkohol har det överlägset största antalet brukare.
Eller?
Vill du bli social finns det bra mycket bättre saker än alkohol. :)
Vill du bli social finns det bra mycket bättre saker än alkohol. :)
Givet, men det finns även värre. *kissass*
Kan ju vara så att alkohol har det överlägset största antalet brukare.
Bilden är väl viktad (eller läsar jag fel i det finstilta?)
PureWhey
2016-02-01, 14:01
Givet, men det finns även värre. *kissass*
Mjo, men det argumentet kan du svara med i all oändlighet. Det finns mycket mindre skadliga substanser för syftet att bli mer social, om det nu är målet med en fylla. Jag menar en beta-blockare passar säkert de flesta personer om det är hindret man vill över.
"Givet, men det finns värre/bättre saker än beta blockare."
-Ja, X.
"Givet, men det finns väre/bättre saker än X".
-Ja.
Ovan, läs Scoring of the drugs on the criteria , Weighting of the criteria - under metoddelen såklart.
Fina med alkohol är väl att det är allmänt accepterat och således kan vara en fin grej på fester som kanske inte skulle vara så jävla roliga annars, med släkt exempelvis. Inte direkt så att man bjuder faster Greta på en E.
Mjo, men det argumentet kan du svara med i all oändlighet. Det finns mycket mindre skadliga substanser för syftet att bli mer social, om det nu är målet med en fylla. Jag menar en beta-blockare passar säkert de flesta personer om det är hindret man vill över.
"Givet, men det finns värre/bättre saker än beta blockare."
-Ja, X.
"Givet, men det finns väre/bättre saker än X".
-Ja.
Ovan, läs Scoring of the drugs on the criteria , Weighting of the criteria - under metoddelen såklart.
Givet, så är det.
;)
PureWhey
2016-02-01, 14:29
Fina med alkohol är väl att det är allmänt accepterat och således kan vara en fin grej på fester som kanske inte skulle vara så jävla roliga annars, med släkt exempelvis. Inte direkt så att man bjuder faster Greta på en E.
Det är tvärtemot "det fina", det är det som är värdelöst med alkohol. En utav de farligaste drogerna är totalt allmänt accepterade, att varje Fredag supa skallen av sig och sedan inte öht oja sig över minnesluckor osv är standard i Sverige. Det är såklart lugnt, det är lagligt. Nu är jag iofs för total legalisering och reglering, så jag förespråkar självklart inte heller att alkohol skall tas bort eller inte vara en valmöjlighet. Men det bör vara just det senare, en valmöjlighet bland andra droger.
Det är tvärtemot "det fina", det är det som är värdelöst med alkohol. En utav de farligaste drogerna är totalt allmänt accepterade, att varje Fredag supa skallen av sig och sedan inte öht oja sig över minnesluckor osv är standard i Sverige. Det är såklart lugnt, det är lagligt. Nu är jag iofs för total legalisering och reglering, så jag förespråkar självklart inte heller att alkohol skall tas bort eller inte vara en valmöjlighet. Men det bör vara just det senare, en valmöjlighet bland andra droger.
Jojo men nu är det som det är, jag håller med dig helt. Mitt argument var på en mer praktisk nivå, inte politisk.
MackeJuve
2016-02-01, 17:05
att varje Fredag supa skallen av sig och sedan inte öht oja sig över minnesluckor osv är standard i Sverige.
Haha det där stämmer dock VERKLIGEN inte, vi är många som ojar oss dagen efter. Att man sedan gör om det två helger senare är en annan sak, så särskilt länge ojar man sig uppenbarligen inte :)
Jupp, skulle någon drog vara accepterad överhuvudtaget hade jag gärna sett vanligt hederligt amfetamin. Absolut roligaste drogen och betydligt mindre skadligt än alkohol, mindre skadligt än tobak också. (Läs amfetamin, inte metaamfetamin). Cannabis som folk tjafsar om är ju värdelöst som partydrog.
Minikubik
2016-02-01, 19:59
Jupp, skulle någon drog vara accepterad överhuvudtaget hade jag gärna sett vanligt hederligt amfetamin. Absolut roligaste drogen och betydligt mindre skadligt än alkohol, mindre skadligt än tobak också. (Läs amfetamin, inte metaamfetamin). Cannabis som folk tjafsar om är ju värdelöst som partydrog.
Dock är den en drog som är väldigt svår att bryta ett beroende av, samt gör stor skada i längden. Dåliga tänder, tics, ledvärk och stelhet. Drabbar förvisso troligtvis inte fredagsfräckisen men en gång är ingen gång och två gånger en vana
Dock är den en drog som är väldigt svår att bryta ett beroende av, samt gör stor skada i längden. Dåliga tänder, tics, ledvärk och stelhet. Drabbar förvisso troligtvis inte fredagsfräckisen men en gång är ingen gång och två gånger en vana
Jo men hur många som testar amfetamin några gånger torskar på det? Det är frågan, och jämför sedan med alkohol.
Jo men hur många som testar amfetamin några gånger torskar på det? Det är frågan, och jämför sedan med alkohol.
Kan man verkligen jämföra så i och med att tillgången är som natt och dag mellan t.ex. vodka och amfetamin?
Kan man verkligen jämföra så i och med att tillgången är som natt och dag mellan t.ex. vodka och amfetamin?
Grejen med amfetamin är att effekten avtar. Så man ska vara bra trasig och eländig om man fortsätter att skotta i sig.
Att man ens funderar på att ta piller och pulver över något så underbart som öl och whiskey.
Skämmes!
Tapatalk.
Håller koloforumet på att dö ut?
Håller koloforumet på att dö ut?
Alla är på hemlig koloträff, dom drar ladd hemma hos King Grub.
Nattljus
2016-02-02, 18:38
Kommer britterna att lämna EU?
Minikubik
2016-02-02, 19:00
Grejen med amfetamin är att effekten avtar. Så man ska vara bra trasig och eländig om man fortsätter att skotta i sig.
Vilket även alkohol gör, sinom tid. Och att fastna i skiten är precis lika lätt oavsett alkohol eller drog. Har du beroende sjukdomen så kommer det för eller senare bara dig i arslet, frågan är vara när. Sen är det socialt acceptabla i alkoholfallet en avgörande sak. Det är även en kontrollerad substans som alltid innehåller exakt vad den ska till skillnad ad från exempelvis amfetamin som kan vara lite vad som helst om man har otur
Kommer britterna att lämna EU?
Varken en dum eller liten fråga :)
Jag hoppas inte det.
PureWhey
2016-02-02, 19:38
Haha det där stämmer dock VERKLIGEN inte, vi är många som ojar oss dagen efter. Att man sedan gör om det två helger senare är en annan sak, så särskilt länge ojar man sig uppenbarligen inte :)
Menar inte som i att "Oj va fan gjorde jag igår egentligen" - utan att minnesbristen beror på en överdos utav en farlig och skadlig drog. Det anses vara mer okej att blasta sönder hjärnan, till den nivå att man t om får minnesluckor, med alkohol än att röka en stackars joint en fredagkväll. Då jäklar blir det liv i havet.
PureWhey
2016-02-02, 19:39
~Vad skulle Löfven få på ett IQ-test?
Nattljus
2016-02-02, 22:28
Strax under medel.
Varför poppar det numera upp "DENNA SIDA ANVÄNDER COOKIES" och sen med alt att godkänna på vissa sidor? Typ nu den senaste månaden jag börjar se detta på 70% av alla sidor man är inne på, aldrig sett det förut.
Strax under medel.
Eller normalbegåvad, men usla betyg på Framförhållning och Det Stora Hela.
Nordenator
2016-02-03, 04:56
Varför poppar det numera upp "DENNA SIDA ANVÄNDER COOKIES" och sen med alt att godkänna på vissa sidor? Typ nu den senaste månaden jag börjar se detta på 70% av alla sidor man är inne på, aldrig sett det förut.
Då har du inte tittat speciellt noga helt enkelt.
Ricken13
2016-02-03, 05:48
http://tedgustaf.com/sv/blogg/2011/9/ny-lag-for-for-hantering-av-kakor-pa-din-sajt-i-sverige-sedan-1-juli/
Vilket även alkohol gör, sinom tid. Och att fastna i skiten är precis lika lätt oavsett alkohol eller drog. Har du beroende sjukdomen så kommer det för eller senare bara dig i arslet, frågan är vara när. Sen är det socialt acceptabla i alkoholfallet en avgörande sak. Det är även en kontrollerad substans som alltid innehåller exakt vad den ska till skillnad ad från exempelvis amfetamin som kan vara lite vad som helst om man har otur
Inte i samma utsträckning som amfetamin, tro mig. Du kan festa o ha kul med alkohol i två veckor. Testa samma med polskt myspulver. Sen tycker jag du har fel utgångspunkt när du utgår ifrån "beroende människan" som torskar på allt. Resten av samhället kan väl inte rätta sig efter fåtalet som inte klarar av vardagen utan att spåra ur? I övrigt håller jag med dig.
Edit: Jag framstår som en drogentusiast kanske det är lite fel. Vet inte riktigt om jag har en stark och uttalad åsikt angående legalisering eller inte etc. Jag är som en pensionär egentligen, ge mig en kopp te och en god bok. Men jag tycker folk ska få stoppa i sig vad dom vill när det kommer till kritan. Sen har jag aldrig fattat den stora tjusningen med just alkohol. Med hemsk bakfylla osv.
Minikubik
2016-02-03, 07:11
Inte i samma utsträckning som amfetamin, tro mig. Du kan festa o ha kul med alkohol i två veckor. Testa samma med polskt myspulver. Sen tycker jag du har fel utgångspunkt när du utgår ifrån "beroende människan" som torskar på allt. Resten av samhället kan väl inte rätta sig efter fåtalet som inte klarar av vardagen utan att spåra ur? I övrigt håller jag med dig.
Edit: Jag framstår som en drogentusiast kanske det är lite fel. Vet inte riktigt om jag har en stark och uttalad åsikt angående legalisering eller inte etc. Jag är som en pensionär egentligen, ge mig en kopp te och en god bok. Men jag tycker folk ska få stoppa i sig vad dom vill när det kommer till kritan. Sen har jag aldrig fattat den stora tjusningen med just alkohol. Med hemsk bakfylla osv.
Jo, amfetamin med mera ger lättare ett beroende för de flesta så långt är vi överens. Men finns många som inte klarar två veckor med kröken. Tror också att väldigt många lätt skulle kunna dra en två veckors charter och supa daglig, och det är okej, men inte många anser att två veckor med pulver och piller är en häftig grej.
Tror du missförstod lite vad jag menade med beroende personen, jag anser inte att samhället ska rätta sig efter någon. Däremot är det fakta att beroende är en sjukdom, sen hur det tar sig form är en annan sak(alkohol, droger, mat, adrenalin osv) Jag är varken för eller emot om folk dricker eller knarkar, det är deras val. Jag har numera gjort mitt val
Då har du inte tittat speciellt noga helt enkelt.
Det gör jag inte nu heller. Det bara dyker upp i ens ansikte som när man surfar utan Adblocker och försöker se på en illegal sportstream.
Diomedea exulans
2016-02-03, 12:37
Hur sopsorterar man sten? Jag hittade en liten sten i lägenheten som nog suttit fast under min sko. Den är inte brännbar eller återvinningsbar och det tar väl flera miljarder år innan den förmultnar...
Brofessorn
2016-02-03, 12:50
Vet någon vad tråden där man lägger upp en video på när man kör någon övning, och andra bedömer tekniken, heter?
Hur sopsorterar man sten? Jag hittade en liten sten i lägenheten som nog suttit fast under min sko. Den är inte brännbar eller återvinningsbar och det tar väl flera miljarder år innan den förmultnar...
Det är helt ok att släppa ut den i naturen.
Vet någon vad tråden där man lägger upp en video på när man kör någon övning, och andra bedömer tekniken, heter?
Stora tråden om feedback på ens lyft. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181876&page=147)
Brofessorn
2016-02-03, 12:55
Stora tråden om feedback på ens lyft. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181876&page=147)
Tackar :)
Varför är kalla köttbullar godare än tillagade?
Varför är kalla köttbullar godare än tillagade?
Kalla stekta prinskorvar går också ner. Jävla fint att smyga till kylen under julen och nalla!
Diomedea exulans
2016-02-03, 14:23
Det är helt ok att släppa ut den i naturen.
Jag la ut den i en backe med massor andra stenar så att han kan hitta en trevlig tjejsten att gifta sig med.
Jag la ut den i en backe med massor andra stenar så att han kan hitta en trevlig tjejsten att gifta sig med.
Bra jobbat!
ARMSTARK
2016-02-03, 14:26
Tron på mänsklighetens godhet återupprättat, bra Dio!
lillaPiggy
2016-02-03, 15:11
varför finns det inte shakers där man lätt kan läsa av hur mycket vatten man häller i, dvs en genomskinlig flaska med färgad text?
ARMSTARK
2016-02-03, 15:17
Vilken kombination värktabletter är det som ger bäst effekt? Reseptfria då.
Rent anekdotiskt; 2x400mg panodil + 1x400mg ipren.
Finns det något sätt att få min dammsugare att lukta lite bättre?
Det luktar sjukt ofräscht när man dammsuger och även efteråt vilket ju gör att jag gör det mer sällan än vad jag vill.
Jag har innan provat skölja slang, rör, göra rent munstycket, torka ur själva dammsugaren samt sköljt hepafiltret, bytt påse och det andra filtret, blev kanske marginell förbättring för mycket jobb.
Kommer köpa en ny men knappast högt upp på listan. :(
Finns det något sätt att få min dammsugare att lukta lite bättre?
Det luktar sjukt ofräscht när man dammsuger och även efteråt vilket ju gör att jag gör det mer sällan än vad jag vill.
Jag har innan provat skölja slang, rör, göra rent munstycket, torka ur själva dammsugaren samt sköljt hepafiltret, bytt påse och det andra filtret, blev kanske marginell förbättring för mycket jobb.
Kommer köpa en ny men knappast högt upp på listan. :(
Det finns doftkulor att ha i. Det har vi i våran efter att någon (jag) dammsugit upp matrester som möglade i.
Tapatalk på språng
Det finns doftkulor att ha i. Det har vi i våran efter att någon (jag) dammsugit upp matrester som möglade i.
Tapatalk på språng
Jag är rädd att det kanske luktar för mycket, jag har lite allergier och skit också så. :/
Annars tips på någon som inte luktar för starkt?
Jag är rädd att det kanske luktar för mycket, jag har lite allergier och skit också så. :/
Annars tips på någon som inte luktar för starkt?
Det gör det kanske. Jag vädrar efter men slipper äckellukten iaf.
Annars kanske du kan rengöra i ätticka?
Tapatalk på språng
Sheogorath
2016-02-03, 16:10
Paracetamol 500 mg (Alvedon, Panodil, Pamol osv). Två tabletter var sjätte timme (d.v.s. max 2 x 4 per dag). Stoppa in ibuprofen 400 mg x 1 (Ipren, Ibumetin osv) tre gånger per dag emellan doseringstillfällena, så att den smärtlindrande effekten överlappar. Om magen fixar det upplever många att Voltaren (diklofenak) är snäppet kraftfullare än Ipren. Allt finns receptfritt.
varför finns det inte shakers där man lätt kan läsa av hur mycket vatten man häller i, dvs en genomskinlig flaska med färgad text?
De flesta av mina shakers är genomskinliga.
Rent anekdotiskt; 2x400mg panodil + 1x400mg ipren.
Oops, menar 2x500mg panodil.
Diomedea exulans
2016-02-03, 17:27
Oops, menar 2x500mg panodil.
För sent, nu har han dött av underdos.
Nordenator
2016-02-03, 20:50
Kan man bli av med skit på köp/sälj-grupper på fejjan eller är det bara kaos? Har ett fitbit-armband som jag inte använt på toklänge som borde hitta ett nytt hem nu då jag köpt en klocka som har den funktionen bland annat, men jag är osugen på att lägga upp en blocketannons för småpengar.
Jag har köpt massa grejer så, och folk är som galna och köar. PÅ vissa saker. En del grejer får jag inte sålt alls. Men det kostar ju inget så testa.
Nordenator
2016-02-03, 21:00
Jag har köpt massa grejer så, och folk är som galna och köar. PÅ vissa saker. En del grejer får jag inte sålt alls. Men det kostar ju inget så testa.
Okidoki. Ska göra ett försök då. Ogillar att köpa och sälja i andrahand, men det känns lite dumt att låta en fullt fungerande elektronikpryl jag har noll användning för ligga i en låda :)
Jag orkade inte sådant innan, nu är jag stammis på loppisar och liknande. Köper massor begagnat. Asnajs :D
Darth Yoda
2016-02-03, 21:16
Okidoki. Ska göra ett försök då. Ogillar att köpa och sälja i andrahand, men det känns lite dumt att låta en fullt fungerande elektronikpryl jag har noll användning för ligga i en låda :)
Om det inte säljer så ge bort det i nån "Bortskänkes"-grupp på FB. Där är det alltid kö med folk som försöker gå före i kön genom att dra halva sin livshistoria.
Nordenator
2016-02-03, 21:24
Om det inte säljer så ge bort det i nån "Bortskänkes"-grupp på FB. Där är det alltid kö med folk som försöker gå före i kön genom att dra halva sin livshistoria.
Då finns det säkert någon polare som vill ta över det. Men tänkte ta typ halva nypriset idag och kasta med ett gäng extra armband. Borde gå att bli av med.
Helt omöjligt att veta vad saker är värda, speciellt använda saker.
Starke75an
2016-02-03, 21:45
Kan man få ut mån värme när man eldar godis? Har en del liggandes, och funderar på att slänga in det i pannan.
Kan man få ut mån värme när man eldar godis?
Smälter snarare.
lillaPiggy
2016-02-03, 21:56
De flesta av mina shakers är genomskinliga.
mina med men texten är också genomskinlig så tycker inte det blir nån skillnad
StarkaUlf
2016-02-03, 22:23
mina med men texten är också genomskinlig så tycker inte det blir nån skillnad
Ta en spritpenna och dra streck, skriv 100-200-300 bredvid.
Minikubik
2016-02-04, 06:38
Ta en spritpenna och dra streck, skriv 100-200-300 bredvid.
Roligare om man skriver typ 97 211 297,5
eller 4 8 15 16 23 42
Flyttade in till min alldeles egna studentlägenhet för kanske sex månader sedan, jag har en liten tavla på väggen.
Så, skulle behöva lite tips på billiga affischer eller tavlor som passar en student som tar fullt CSN?=
Nordenator
2016-02-04, 21:08
Flyttade in till min alldeles egna studentlägenhet för kanske sex månader sedan, jag har en liten tavla på väggen.
Så, skulle behöva lite tips på billiga affischer eller tavlor som passar en student som tar fullt CSN?=
Jag köpte lite bandposters på allposters.se och enkla hållare på gallerix (eller var det panduro?). Finns åtminstone bara en plastlist man klipper till rätt storlek istället för att behöva fixa en 70x100 ram till varje poster. Visst blir det lite pojkrum över det, men det gör att det ser lite mindre sterilt ut i alla fall. De följde inte med då jag lämnade studentlägenheten, men tills dess fyllde de sitt syfte :)
Kan man få ut mån värme när man eldar godis? Har en del liggandes, och funderar på att slänga in det i pannan.
Har du bara en grundeld så brinner socker bra. Däremot måste du ha rejält mycket för att det ska märkas i en panna och i de mängderna finns det nog risk att det sotar för mycket.
lillaPiggy
2016-02-04, 23:08
jag skrev 3 3 3 3 3 3 3... det hjälpte inte =(
Vad hette användaren som förespråkade TUT träning som TUTjesus?
Skickat från min ONE A2001 via Tapatalk
Vad hette användaren som förespråkade TUT träning som TUTjesus?
RobbanColeman?
RobbanColeman?
Såvare
PureWhey
2016-02-06, 12:02
Robban "Såhär tränar jag iaf" Coleman
:d
Hur kommer man vidare till nästa meddelande på telefonsvararen för tele2?
Tapatalk på språng
MasterChief
2016-02-07, 11:02
Hur kommer man vidare till nästa meddelande på telefonsvararen för tele2?
Tapatalk på språng
Trcyker på #.
Minikubik
2016-02-07, 11:06
Vad är det för fel på min play butik, när jag klickar på ladda hem knappen står den bara och arbetar, händer inget mer än så
StarkaUlf
2016-02-07, 11:16
Vad är det för fel på min play butik, när jag klickar på ladda hem knappen står den bara och arbetar, händer inget mer än så
Är du säker på att du inte använder Pause butiken?
he he
Minikubik
2016-02-07, 11:19
he he
*whatever**facepalm*
he heDu är on fire idag!
Tapatalk.
StarkaUlf
2016-02-07, 13:14
Du är on fire idag!
Tapatalk.
Bäst att jag lugnar ner mig så att jag inte bränner allt krut idag, mycket kvar av året :D
Slartibartfast
2016-02-07, 15:12
Kan man koka ägg, ris och pasta på passiv värme? Dvs, koka upp vattnet och stänga av plattan?
Minikubik
2016-02-07, 15:15
Kan man koka ägg, ris och pasta på passiv värme? Dvs, koka upp vattnet och stänga av plattan?
Ägg brukar jag göra så med, brukar vara lagom klara när det slutat koka. Bör ju fungera med vad som helst så länge värmen håller i sig tillräckligt länge
Hur ser man om en mögelost är för gammal?
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Hur ser man om en mögelost är för gammal?
Den ar inte moglig langre.
http://i3.mirror.co.uk/incoming/article372329.ece/ALTERNATES/s615/F96F28C7-A8C3-5F39-CCC48A793FD27283.jpg
Njä, vatten tenderar tappa antingen värme eller kyla väldigt fort.
Med lock på kanske, om det stormkokar.
Kan man koka ägg, ris och pasta på passiv värme? Dvs, koka upp vattnet och stänga av plattan?Beror på sort, snabbris, färskpasta eller 15-minutare..prova? Ägg går inte bara utmärkt utan rekommenderas, det är ett gammalt kockknep för att få perfekt konsistens.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41Rc01xBzaL.jpg
Vad kallas en sån här stol i sverige? Kontorsstol, arbetsstol, ritbordsstol, arkitekt stol, fabriksstol? Verkar extremt svårt att hitta om man inte vill pynta 1500-2000 spänn. skulle gärna veta vart man kan hitta begagnade för en 500...
Hur länge brukar super bowl hålla på? Sitter och funderar på om jag ska se det eller inte. Inte intresserad av amerikansk fotboll men det är väl en jävla show hela super bowl.
Magnus N
2016-02-07, 23:00
Hur länge brukar super bowl hålla på? Sitter och funderar på om jag ska se det eller inte. Inte intresserad av amerikansk fotboll men det är väl en jävla show hela super bowl.
"The average length of the Super Bowl broadcast over the past two decades has been 3 hours and 35 minutes, according to Bloomberg in 2012. But if you excuse yourself immediately after the game, time committed should still be about 3 hours and 20 minutes."
http://www.ibtimes.com/how-long-does-super-bowl-halftime-show-last-1801748
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41Rc01xBzaL.jpg
Vad kallas en sån här stol i sverige? Kontorsstol, arbetsstol, ritbordsstol, arkitekt stol, fabriksstol? Verkar extremt svårt att hitta om man inte vill pynta 1500-2000 spänn. skulle gärna veta vart man kan hitta begagnade för en 500...
Stödstol och kassastol också.
Om man är amerikan, hela jävla dagen. Alla som bara tittar på showen är färdiga efter halvtid och dess föreställning.
"The average length of the Super Bowl broadcast over the past two decades has been 3 hours and 35 minutes, according to Bloomberg in 2012. But if you excuse yourself immediately after the game, time committed should still be about 3 hours and 20 minutes."
http://www.ibtimes.com/how-long-does-super-bowl-halftime-show-last-1801748
Tack så mycket! Men då blir de inte att sitta uppe.
Tack så mycket! Men då blir de inte att sitta uppe.
Annars kan du lyssna på key and peeles improviserade kommentatorspår;
http://www.vice.com/read/key-and-peele-are-improv-ing-their-way-through-four-and-a-half-hours-of-super-bowl-coverage
Stödstol och kassastol också.
Fan, två namn till alltså.
Beror på sort, snabbris, färskpasta eller 15-minutare..prova? Ägg går inte bara utmärkt utan rekommenderas, det är ett gammalt kockknep för att få perfekt konsistens.
Jag kokar upp vattnet med ägg i, sen av med det från plattan direkt. Har mina tider och de blir fanimej perfekta varje gång!
Beror väl lite på vad man använder också. En vanlig elspis går det ju göra så med mycket för det är så mycket eftervärme. Har man en induktionshäll eller gasolspis blir det värre.
Beror väl lite på vad man använder också. En vanlig elspis går det ju göra så med mycket för det är så mycket eftervärme. Har man en induktionshäll eller gasolspis blir det värre.
Värmen är ju Lagrad i det uppvärmda vattnet. Han drar ju av äggen från plattan
Nattljus
2016-02-08, 07:53
Vad har man inlagda rödbetor till när man inte har dem till kalops?
Minikubik
2016-02-08, 08:06
Pyttipanna
Kalvsylta
Isterband
Pölsa!
Rödbetssallad till köttbullsmackor
Även god i div sallader, gärna parad med fetaost.
Hur farligt är det att ha brutit av två revben och att 4 cm av dessa revben inte ens går att känna?
Riskerar man inte att punktera lungan med revbensbitarna som är av?
Old Nick
2016-02-08, 10:08
Jag kokar upp vattnet med ägg i, sen av med det från plattan direkt. Har mina tider och de blir fanimej perfekta varje gång!
Berätta mer. Hur mycket vatten har du? Precis så att det täcker, eller hela pannan full? Hur länge får de stå innan de är lös/hårdkokta? Locket på, locket av?
Jag vill ha perfekta ägg.
Värmen är ju Lagrad i det uppvärmda vattnet. Han drar ju av äggen från plattan
Sedärja, man ska väl läsa bättre kanske.
Följdfråga till dom som gör så då, hur gillar ni era ägg? Jag som vill ha mina så hårdkokta att dom blir blåa har svårt att tro att det funkar. Är man äckligare än äcklig och äter löskokta/råa antar jag att det funkar.
hahavaffan
2016-02-08, 11:25
Jag som vill ha mina så hårdkokta att dom blir blåa har svårt att tro att det funkar.https://theoriginaluber.files.wordpress.com/2015/10/vomit.gif
Nordenator
2016-02-08, 11:32
Hur farligt är det att ha brutit av två revben och att av dessa revben inte ens går att känna?
Det är nog mer en fråga för en läkare.
mattilainen
2016-02-08, 13:29
Hur farligt är det att ha brutit av två revben och att 4 cm av dessa revben inte ens går att känna?
punkterad lunga bör du ju märka av ganska markant. Händer dock väldigt sällan som tur är. Ofta är det när dom revbenen lite högre upp går av och trycks in i lungan, exempelvis av en bilkrock. De nedre är man mer rädd för att det kan skada organ som lever, mjälte etc beroende på vilken sida. Revbenssmärta gör förbannat ont, smärtan blir värre och värre upp mot en vecka för att sedan avta långsamt, kan sitta i 6 - 10 veckor. Vet själv med erfarenhet då jag bröt revben för ca 8 veckor, fortfarande smärta när jag gör vissa rörelser :p
Tyvärr gör ju inte sjukvården speciellt mycket mer än konstaterar att revbenet/revbenen är av. Vill du få det dokumenterat eller är orolig så självklart ska du söka upp sjukvården. se inte detta som "sök inte, onödigt" utan känn efter själv.
punkterad lunga bör du ju märka av ganska markant. Händer dock väldigt sällan som tur är. Ofta är det när dom revbenen lite högre upp går av och trycks in i lungan, exempelvis av en bilkrock. De nedre är man mer rädd för att det kan skada organ som lever, mjälte etc beroende på vilken sida. Revbenssmärta gör förbannat ont, smärtan blir värre och värre upp mot en vecka för att sedan avta långsamt, kan sitta i 6 - 10 veckor. Vet själv med erfarenhet då jag bröt revben för ca 8 veckor, fortfarande smärta när jag gör vissa rörelser :p
Tyvärr gör ju inte sjukvården speciellt mycket mer än konstaterar att revbenet/revbenen är av. Vill du få det dokumenterat eller är orolig så självklart ska du söka upp sjukvården. se inte detta som "sök inte, onödigt" utan känn efter själv.
Det är inte mig detta gäller utan en vän som för övrigt tidigare brutit flertalet revben men aldrig haft sådan här smärta som hon har nu
Hon har svårt för att andas och har riktigt ont även när hon tar väldigt små andetag.
Dom tyckte hon skulle ta smärtstillande och gå och lägga sig typ.
Har inte ens velat röntga, när någon som knappt vill gå till läkare och som tidigare brutit revben säger att det inte känns bra alls och vill kolla upp det kan jag tycka man bör ta det på allvar.
Det är inte mig detta gäller utan en vän som för övrigt tidigare brutit flertalet revben men aldrig haft sådan här smärta som hon har nu
Hon har svårt för att andas och har riktigt ont även när hon tar väldigt små andetag.
Dom tyckte hon skulle ta smärtstillande och gå och lägga sig typ.
Har inte ens velat röntga, när någon som knappt vill gå till läkare och som tidigare brutit revben säger att det inte känns bra alls och vill kolla upp det kan jag tycka man bör ta det på allvar.
Tension Pneumothorax är inte omöjligt om lungan punkas "utifrån", och då kan det handla om 5-10 minuter till akut vård innan man är totalt rökt.
Så att inte röntga, med den försumbart fjuttiga strålningen, känns ju rätt korkat?
punkterad lunga bör du ju märka av ganska markant.
Inte alls säkert, jämfört med de smärtor som redan finns från brottet, och tillhörande påverkan på andning o.s.v.?
Fast jag har ingen erfarenhet av traumatiska Pneumothorax så vad vet jag, men skulle tro att symptomen kan variera rätt kraftigt.
Tension Pneumothorax är inte omöjligt om lungan punkas "utifrån", och då kan det handla om 5-10 minuter till akut vård innan man är totalt rökt.
Så att inte röntga, med den försumbart fjuttiga strålningen, känns ju rätt korkat?
Inte alls säkert, jämfört med de smärtor som redan finns från brottet, och tillhörande påverkan på andning o.s.v.?
Fast jag har ingen erfarenhet av traumatiska Pneumothorax så vad vet jag, men skulle tro att symptomen kan variera rätt kraftigt.
Ja nu menar jag inte att hon har en punkterad lunga men man borde väl rimligtvis bry sig lite mer när man inte ens kan känna de delar av revbenen som gått av och hon har såpass ont som hon har nu att hon är orolig.
Kalvsylta
Isterband
Pölsa!
Rödbetssallad till köttbullsmackor
Även god i div sallader, gärna parad med fetaost.
Biff Lindström!
Biff Lindström!
Det är ju bara ett finare namn på pyttipanna ;)
Det är ju bara ett finare namn på pyttipanna ;)
Du tänker inte på biff Rydberg? Biff Lindström är köttfärsbiff med lök, kapris, rödbetor och saltgurka ibland :).
Du tänker inte på biff Rydberg? Biff Lindström är köttfärsbiff med lök, kapris, rödbetor och saltgurka ibland :).
Aah, så är det nog. Funderade även på biff tartare.
MackeJuve
2016-02-09, 13:42
Ska på tre-dagars festival i helgen, torsdag, fredag och lördag. Blir lite lugnare på torsdagen(jobb dagen efter) och lite hårdare fredag och lördag. Vill bjuda hem polarna på något någon av dagarna. Har funderat över om inte lördagen är bäst. Alla är lite bakis och samlas hos mig för något rejält käk. Frågan är bara vad? Är inte bevandrad i köket. På en aw med jobbet bjöd en arbetskamrat på korvgryta och vitt bröd bara, väldigt enkelt men robust och gott. Jag gör en rätt ok chili con carne så har funderat på det. Några förslag? Rätten ska vara enkel och inte dyr, mer åt husman- än finrestauranghållet. Något man uppskattar när man är bakfull :)
StarkaUlf
2016-02-09, 13:50
Isterband med dillstuvad potatis.
MackeJuve
2016-02-09, 13:53
Isterband med dillstuvad potatis.
Mums, det lät riktigt gott! Jag är dock inne på det "heta" spåret, glömde lägga till det :) Något grytaktigt med bra dra drag i!
Ska på tre-dagars festival i helgen, torsdag, fredag och lördag. Blir lite lugnare på torsdagen(jobb dagen efter) och lite hårdare fredag och lördag. Vill bjuda hem polarna på något någon av dagarna. Har funderat över om inte lördagen är bäst. Alla är lite bakis och samlas hos mig för något rejält käk. Frågan är bara vad? Är inte bevandrad i köket. På en aw med jobbet bjöd en arbetskamrat på korvgryta och vitt bröd bara, väldigt enkelt men robust och gott. Jag gör en rätt ok chili con carne så har funderat på det. Några förslag? Rätten ska vara enkel och inte dyr, mer åt husman- än finrestauranghållet. Något man uppskattar när man är bakfull :)
Pulled pork burgare tycker jag, brukar uppskattas och gott med öl. Men då ska du helst tillaga den dagen före. Du behöver lergryta eller gjutjärnsgryta.
MackeJuve
2016-02-09, 14:06
Pulled pork burgare tycker jag, brukar uppskattas och gott med öl. Men då ska du helst tillaga den dagen före. Du behöver lergryta eller gjutjärnsgryta.
Hade uppskattats något oerhört, det är jag helt övertygad om. Ska kolla upp det. Har dock inte tid att förbereda något dagen innan(slutar 17 på fredagen och festivalen börjar någon timme senare). Säg att jag går upp mellan 11 och 12 på lördagen och bjuder in polarna till 15-17 någon gång, det är väl det spelrummet jag har matlagningsmässigt.
Hur kan människor och djur vara så jäkla symmetriska? Ögon, näsa, mun, tänder, hårfästen, hudfärg, form på exteriörer osv. Dat evolution via naturlig selektion?
Sedan har jag väldigt svårt att förstå hur evolution kan fungera så bra i praktiken överlag. Förstår själva principen med genetiska mutationer, naturlig selektion osv, men hur resultatet blev perfekta varelser där varenda jävla cell sitter på rätt plats kan jag inte greppa. Alla organ, alla hundratals funktioner vi har.. hur kunde det bli så fantastiskt?
Sedan har jag väldigt svårt att förstå hur evolution kan fungera så bra i praktiken överlag. Förstår själva principen med genetiska mutationer, naturlig selektion osv, men hur resultatet blev perfekta varelser där varenda jävla cell sitter på rätt plats kan jag inte greppa. Alla organ, alla hundratals funktioner vi har.. hur kunde det bli så fantastiskt?
"småfrågor man tänker i vardagslivet" du frågade just om en sammanfattning av biologi A och B från gymnasiet kombinerat med Kemi A och matematik B (sannolikhet).
Miljontals år av spontana försök och magii.
PureWhey
2016-02-09, 15:17
Aah, så är det nog. Funderade även på biff tartare.
Kan vara gott ibland
200+ tusen generationer sen apor och människor skildes åt. Rätt många mutationer kan ske på den tiden.
PureWhey
2016-02-09, 18:55
200+ tusen generationer sen apor och människor skildes åt. Rätt många mutationer kan ske på den tiden.
SVT hade bra dokumentärserie om människans uppkomst, kanske ligger kvar.
Minikubik
2016-02-09, 19:27
Vem har radio på muggen? Irriterande
StarkaUlf
2016-02-11, 15:37
Finns det någon hemsida som specialiserar sig på att sälja ut billiga(re) resor som är högre än vanlig ekonomiklass? Alltså typ Business class eller förstaklass.
Jag ska till Amsterdam i mars och kommer eventuellt att inta substanser som är lagliga där men olagliga i Sverige. Finns det några risker med detta? Det vill säga, kan jag bli dömd om jag skulle bli ertappad med denna substans i blodet?
Jag ska till Amsterdam i mars och kommer eventuellt att inta substanser som är lagliga där men olagliga i Sverige. Finns det några risker med detta? Det vill säga, kan jag bli dömd om jag skulle bli ertappad med denna substans i blodet?
Det finns ett bra svar på det här: Länk (http://lawline.se/answers/1668)
Har du någon drogpolicy på ditt jobb? Kan vara lite riskabelt. På mitt jobb är det slumpmässiga tester. Nolltolerans på droger.
Du lär väl inte vara påverkad fortfarande när du kommer hem så polis har väl ingen anledning/rätt att kontrollera dig när du kommit hem, men det finns väl kvar spårämnen ganska långt efter användning av vissa droger.
Anton Fräs
2016-02-12, 08:45
Jag hade personligen inte varit ett dugg orolig. Att du skulle bli fälld för det låter knappast troligt.
Det finns ett bra svar på det här: Länk (http://lawline.se/answers/1668)
Tack!
Har du någon drogpolicy på ditt jobb? Kan vara lite riskabelt. På mitt jobb är det slumpmässiga tester. Nolltolerans på droger.
Du lär väl inte vara påverkad fortfarande när du kommer hem så polis har väl ingen anledning/rätt att kontrollera dig när du kommit hem, men det finns väl kvar spårämnen ganska långt efter användning av vissa droger.
Studerar så har endast extrajobb i livsmedelsbutik. Kommer ej bruka sådana mängder att jag är påverkad vid hemkomst. Har aldrig testat och handlar väl egentligen att jag vill testa där det är lagligt, inte tänkt röka utan inta någon form av "kaka".
Är väl mest rädd för vad som kan hända om jag en månad senare blir kallad till blodgivning och det finns spårämnen av detta.
Jag tror att det är ett vanligt missförstånd att cannabis skulle vara lagligt i Amsterdam. Saken är den att både innehav och bruk är olagligt, men sedan 1976 så har man som policy att inte gripa och åtala för innehav under 5g eller bruk på icke offentlig plats. Det är inte samma sak som att det är avkriminaliserat. Således råder dubbel straffbarhet och du kan åtalas i Sverige.
http://sensiseeds.com/en/blog/legal-status-cannabis-netherlands-overview/
Anton Fräs
2016-02-12, 09:04
Tack!
Studerar så har endast extrajobb i livsmedelsbutik. Kommer ej bruka sådana mängder att jag är påverkad vid hemkomst. Har aldrig testat och handlar väl egentligen att jag vill testa där det är lagligt, inte tänkt röka utan inta någon form av "kaka".
Är väl mest rädd för vad som kan hända om jag en månad senare blir kallad till blodgivning och det finns spårämnen av detta.
Som jag skrev tidigare, du har inget att oroa dig för. Risken är extremt liten för att det skulle få några negativa konsekvenser.
Enjoy! :)
lillaPiggy
2016-02-12, 11:04
när du lämnar urinprov så söker man endast efter spårämnen som sitter kvar upp till en månad i urinen, att man inte har någon aktiv substans i kroppen spelar ingen roll, du räknas som hög även fast du inte är det.
lillaPiggy
2016-02-12, 11:10
det är möjligt att få problem för det men riskerna är små även om du nu skulle bli stoppad av polisen och testad. det finns exempel på folk som både friats och dömts när dom intagit droger i ett annat land men jag tror att man numera friar.
om det händer att du ska bli testad av polisen så har du rätt att begära blodprov istället för urinprov, resterna från cannabis kan stanna i urinen i upp till en månad medan i blodet letar man efter en aktiv substans och den är borta inom 24timmar. polisen vet om det här och kommer använda alla tricks och lögner dom kan för att få dig att gå med på urinprov men oavsett vad dom hotar med så har dom ingen rätt att neka dig blodprov, det är bara att stå på dig så kommer du klara dig.
Btw. Angående när jag frågade om man inte borde röntga kompisen som haft av två revben. Nu har man gjort det och hon har en 3 cm lång bit av ena revbenet som sitter mellan ett annat revben och lungan, det har ju börjat kapsla in sig där och röntgenpersonalen var förbannade över att dom inte skickat henne på röntgen tidigare.
Dom vet inte ens vad dom ska göra åt det...så ja man borde röntgat när hon ville bli röntgad.
Diomedea exulans
2016-02-12, 19:28
Är naprapater något att ha, eller är de hokus pokusar?
Är naprapater något att ha, eller är de hokus pokusar?
Naprapater knäcker och masserar, manipulerar och fixar. De är magiska! *cupid* Jag har väldigt lätt skolios (tydligen) och går ofta till naprapat. Alla muskelknutor och ryggsmärtor försvinner direkt.
Diomedea exulans
2016-02-12, 19:34
Naprapater knäcker och masserar, manipulerar och fixar. De är magiska! *cupid* Jag har väldigt lätt skolios (tydligen) och går ofta till naprapat. Alla muskelknutor och ryggsmärtor försvinner direkt.
Hittade en i stan, men eftersom jag bor i en så liten håla så vågar jag inte lita på att hen är bra. :laugh: Vet inte om jag vågar lägga 550 spänn på det.
Plus att jag har vårdgaranti just nu, i några månader till, så jag kanske kan få nåt gratis från landstinget istället...
Hittade en i stan, men eftersom jag bor i en så liten håla så vågar jag inte lita på att hen är bra. :laugh: Vet inte om jag vågar lägga 550 spänn på det.
Plus att jag har vårdgaranti just nu, i några månader till, så jag kanske kan få nåt gratis från landstinget istället...
Du kan säkert få en fysioteraput via landstinget, dock inte en naprapat. Jag vet många vettiga naprapater runt om men dock inte där du bor...
Diomedea exulans
2016-02-12, 19:36
Du kan säkert få en fysioteraput via landstinget, dock inte en naprapat. Jag vet många vettiga naprapater runt om men dock inte där du bor...
Hade redan en fysioterapeut för några månader sen som gav mig ett rörlighetsprogram som gjorde mig lite vigare. Nu behöver jag bli mycket vigare. Är lite villrådig. Till råga på allt så tror jag hon är mammaledig nu. :-P
Nattljus
2016-02-13, 06:49
Varför är jordnötsringar så mycket godare än jordnötsbågar?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.