Visa fullständig version : Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar
att gå cold turkey är nu rätt uteslutet eftersom jag som sagt behöver något för å ta mig igenom dan men till julen då man kommer ha lov kommer jag iaf hålla mig borta minst en vecka från allt koffein, kommer gömma mig under mitt täcke å gå i dvala med björnarna :D
Trappa hellre ner. Fullständigt stopp är ett riktigt bök när det gäller koffein. Jag talar då som erfaren Red Bull-inmundigare.
Sandra81
2012-09-23, 11:13
Varför är reklamen högre volym på tv... en film kan ha jättelågt ljud sen när dom byter av till reklam så är det vrålhögt.
Varför är reklamen högre volym på tv... en film kan ha jättelågt ljud sen när dom byter av till reklam så är det vrålhögt.
För att sticka ut/märkas. Om reklamen var lågt mixad hade ju folk kunnat sitta och prata eller tänka på annat.
En grej som är sjukt irriterande med att de mosat ljudet så mycket i reklamen är att alla låter som de läspar lite grann.
Hatar det där, så sjukt irriterande. *grr27*
Så man ska höra reklamen när man i pausen står i köket och fixar snacks!
Finns det någon vinst med att linda en skada som uppstått akut efter först några timmar efter det att den uppstått och man fortsatt med aktivitet under tiden?? Blev sparsamt med , men ni förstår
Finns det någon vinst med att linda en skada som uppstått akut efter först några timmar efter det att den uppstått och man fortsatt med aktivitet under tiden?? Blev sparsamt med , men ni förstår
Är det svullet eller du tror att det kommer att svälla mer, så bör det ju finnas en vinst. Du behöver ju inte strypa extremiteten, men linda kan du alltid göra.
Okej. Men jag gillar att linda det hårt. Tycker mig inte se någon svullnad. Mest smärta vid gång samt flexion av benet. Men det kan väl knappast bli värre av att jag lindar tippar jag på??
Nej, värre blir det knappast. Men linda efter syfte, och inte bara för att du tycker att det på något sätt känns bra i hjärtat att linda stenhårt.
Nej, värre blir det knappast. Men linda efter syfte, och inte bara för att du tycker att det på något sätt känns bra i hjärtat att linda stenhårt.
Okej. Men lindar av lite emellanåt. Tack.
willtjam
2012-09-23, 19:02
När fallskärmen vecklas ut vid fallskärmshoppning, hur lång tid tar det innan hastigheten har sänkts till en som möjliggör en bekväm landning?
När fallskärmen vecklas ut vid fallskärmshoppning, hur lång tid tar det innan hastigheten har sänkts till en som möjliggör en bekväm landning?
Dags att hoppa tandem?
Så fort fallskärmen är utlöst så har ju all kraft mer eller mindre bromsats upp.
Sen kan du ju skada dig även vid normala landningar.
Kebab-Arne
2012-09-23, 19:57
Två frågor jag gått och funderat på.
1. Om man kastrerar en hankatt. Sedan placerar man in en brunstig honkatt och denna hankatt i ett rum. Kommer hankattens sexdrift vara så nersatt så han inte ens är intresserad av att para sig med honkatten? Om han gör det kommer det komma ut nåt? Kommer honkatten märka att han är kastrerad (nåt inte är som det ska) annat än att hon inte blir dräktig.
2. Om ett band (i detta fall Ghost) säger att:
At this point, have you already started recording your next record, or are you still in the writing process?
We're basically done with the writing process. We're ready to record. The record is thematically and philosophically and musically done. We know now what we're supposed to do
http://blogs.sfweekly.com/shookdown/2012/01/swedens_ghost_interview.php?page=2
Brukar "writing process" enbart syfta till låttexterna eller har man även klart exempelvis vilka gitarriff som ska vara med i låtarna? Så att det "bara" är att gå in i en studie och spela in det.
Krogbyggaren
2012-09-23, 20:14
Varför får man inte inlägg av att posta i ''Allmänt''? Jag vill också ha 1k posts jööö!!
Varför får man inte inlägg av att posta i ''Allmänt''? Jag vill också ha 1k posts jööö!!
Börja journalhora
Krogbyggaren
2012-09-23, 20:23
Börja journalhora
Hänger mest i Allmänt.. Vill också ha massa inlägg!:cool:
Spartansk
2012-09-23, 20:43
Hänger mest i Allmänt.. Vill också ha massa inlägg!:cool:
Så fort du ser en träningstråd med en fråga du kan svara på, skriv ett svar.
Såg nån intervju med "tittarombudsmannen" eller vad titeln nu var på TV4 och han nekade i sten till att volymen skulle höjas under reklamen. Var rätt många som skrev in och undrade just om det så det verkar vara rätt vanligt men han nekade som sagt.
Om man går in i inställningarna för ljud på dom flesta nya tv-apparater så finns det en "ljud-normalisering"-option man kan bocka för. Gör man så höjs ljudet inte vid reklam. Tittarombudsmannen ljög eller är bara okunnig. Givetvis vill reklammakarna att man ska vakna till i reklamen om man råkat somna under filmen eller vad det nu är man har slumrat till i.
Är liberalism en sjukdom och är sunt förnuft isåfall botemedlet?
Om man går in i inställningarna för ljud på dom flesta nya tv-apparater så finns det en "ljud-normalisering"-option man kan bocka för. Gör man så höjs ljudet inte vid reklam. Tittarombudsmannen ljög eller är bara okunnig. Givetvis vill reklammakarna att man ska vakna till i reklamen om man råkat somna under filmen eller vad det nu är man har slumrat till i.
Han svarade antagligen så för att kanalen själva gör ju inget med signalen de skickar, det är ju reklamskaparna som, likt i modern musik (loudness wars), komprimerar och skär i ljudet för att få ut så mycket volym som möjligt.
willtjam
2012-09-23, 22:20
Dags att hoppa tandem?
Så fort fallskärmen är utlöst så har ju all kraft mer eller mindre bromsats upp.
Sen kan du ju skada dig även vid normala landningar.
Nejdå. Jag såg precis på Quantum of Solace (Bondfilmen), och där vecklar dom ut fallskärmen i precis sista sekunden, så jag undrade bara.
Nejdå. Jag såg precis på Quantum of Solace (Bondfilmen), och där vecklar dom ut fallskärmen i precis sista sekunden, så jag undrade bara.
Ääh.. man behöver ändå ingen fallskärm för att landa säkert =)
XONhCtzAE9c
willtjam
2012-09-23, 22:46
Ääh.. man behöver ändå ingen fallskärm för att landa säkert =)
XONhCtzAE9c
Coolt! Jag har aldrig sett nån landa med såna där.
Hur skaffar man sig en ''vettig'' blogg?
Är helt novis på ämnet trots att man suttit vid datorn sen 98'. (Utan att förflyttat sig)
Argh! *gah!*
Vad heter de där plupparna med ben som man sätter i hålen på papper för att hålla ihop de?
Hur skaffar man sig en ''vettig'' blogg?
Är helt novis på ämnet trots att man suttit vid datorn sen 98'. (Utan att förflyttat sig)Vad menar du med "vettig" blogg? Innehållet avgör väl hur vettig den är. :D
Jag använder Wordpress, grymt bra CMS för att styra bloggen, publicera inlägg och allt möjligt.
Är du nöjd med att kunna posta inlägg, välja tema osv kan du bara registrera en blogg på wordpress.com, vill du däremot kunna kontrollera ALLT behöver du webhotell med php och mysql så att du själv kan mata upp deras programvara. Det är verkligen inga svårigheter att komma igång oavsett alternativ.
tntballe
2012-09-25, 09:13
Argh! *gah!*
Vad heter de där plupparna med ben som man sätter i hålen på papper för att hålla ihop de?
Som dessa provpåsklämmor?
http://www.kontorsmaterial.se/pimg/2066703.jpg
http://www.kontorsmaterial.se/product.php?id=2858
hahavaffan
2012-09-25, 09:24
Om man går in i inställningarna för ljud på dom flesta nya tv-apparater så finns det en "ljud-normalisering"-option man kan bocka för. Gör man så höjs ljudet inte vid reklam. Tittarombudsmannen ljög eller är bara okunnig. Givetvis vill reklammakarna att man ska vakna till i reklamen om man råkat somna under filmen eller vad det nu är man har slumrat till i.Tyvärr förstör man upplevelsen i filmen om man gör så :/
Jag brukar ställa min receiver på att mute-knappen ska sänka volymen med 20dB, så trycker jag bara på mute när reklamen börjar.
hahavaffan
2012-09-25, 09:24
Argh! *gah!*
Vad heter de där plupparna med ben som man sätter i hålen på papper för att hålla ihop de?Jungfruben!
Jungfruben!
Mm, har även hört änglaben och liknande.
Men provpåseklämma it is! Tack kollo!
Varför har ingen startat en tråd om att pippi och tintin kastas ut ur kulturhuset?
Varför har ingen startat en tråd om att pippi och tintin kastas ut ur kulturhuset?
För att de inte blir utkastade.
Fredszky
2012-09-25, 11:05
varför säger man "bäst av fem" eller "bäst av tre" och inte bara först till tre eller först till två?
man lägger ju ändå av vid 2-0 eller 3-0 och fortsätter inte till 3-2 och säger "jag vann ändå."
Tyvärr förstör man upplevelsen i filmen om man gör så :/
Aldrig märkt nån skillnad mer än att reklamen är i samma volym som allt annat. Så för mig har ingen filmupplevelse förstörts. :)
hahavaffan
2012-09-25, 11:51
Aldrig märkt nån skillnad mer än att reklamen är i samma volym som allt annat. Så för mig har ingen filmupplevelse förstörts. :)Men om du ser en film med blandad dynamik typ random actionfilm blir de tysta partierna då högre än tänkt och de högljudda mycket tystare. Inte helt opti om man är geek :(
Förvisso ser man ju extremt sällan på film med TVn som bild- och ljudkälla, så funktionen hade ju ändå gjort stor nytta. Finns funktionen i en Comhem-box tro?
Om du tänker börja scrappa så kallas de brads.
Jag och min sambo duschar precis lika ofta varje vecka. Vi använder samma duschkräääm, schampoo och hårbalsam. Vi hänger upp våra badlakan på samma ställe. Vi har likadana badlakan. Det enda som skiljer är att jag tar längre duschar.
Ändå börjar min ALLTID stinka mök långt före hennes. Varför? :(
hahavaffan
2012-09-25, 13:04
Jag och min sambo duschar precis lika ofta varje vecka. Vi använder samma duschkräääm, schampoo och hårbalsam. Vi hänger upp våra badlakan på samma ställe. Vi har likadana badlakan. Det enda som skiljer är att jag tar längre duschar.
Ändå börjar min ALLTID stinka mök långt före hennes. Varför? :(Du är kille, hon är tjej. Inga konstigheter :D
Du är kille, hon är tjej. Inga konstigheterAh, givetvis. :D
Jag pluggar på Universitet just nu i min hemstad så jag slipper hålla på med lån och dylikt. Men för ett par dagar sedan påstod en klasskamrat som tar lån på 6000/mån att han inte behöver betala tillbaka själva lånet utan BARA räntan på det. Är det verkligen så eller är han ute och cyklar?
storPines
2012-09-25, 19:12
Jag pluggar på Universitet just nu i min hemstad så jag slipper hålla på med lån och dylikt. Men för ett par dagar sedan påstod en klasskamrat som tar lån på 6000/mån att han inte behöver betala tillbaka själva lånet utan BARA räntan på det. Är det verkligen så eller är han ute och cyklar?
han har kraschat med cykeln.
Mr.Cosybear
2012-09-25, 19:12
Han inte bara cyklar, han är även ute med ubåt i djupaste vallgrav. Självklart är det så att man betalar fullt belopp, dvs både kapital och ränta.
OT: bara jag som direkt tänkte..."hur kom en sån människa förbi gymnasiet?" :D
Det kan inte vara ett lån per definition om man inte förväntas betala tillbaka det.
Din klasskamrat har fel, pengarna ska betalas tillbaka.
willtjam
2012-09-25, 19:56
Om du tagit lån efter den 30 juni 2001 för att studera på grundskole- eller gymnasienivå och därefter studerat på eftergymnasial nivå, kan du i vissa fall få avskrivning på grund av behörighetsgivande studier.
Villkoren är dessutom dels att det måste vara en utbildning på grundskole- eller gymnasienivå som finns i bilaga A 1 eller A 3 till studiestödsförordningen, dels att den eftergymnasiala utbildningen ingår i en svensk högskoleexamen. Det räcker då att du lånat en vecka för de eftergymnasiala studierna. I bilaga B 2 till studiestödsförordningen framgår det vilka utbildningar på eftergymnasial nivå som ger rätt till avskrivning.
http://www.csn.se/aterbetala/avskrivning/behorighetsgivande-studier
Kan vara någon bekant som haft problem med att betala tillbaka och har fått amorteringsfritt ett tag och sen har din kompis missuppfattat vad det handlar.
Tack för svaren! Ser ingen mening med att ta lån isåfall! :)
Herr Oberst
2012-09-25, 22:29
Är det OK att börja gilla Britney Spears när man är över 31 år gammal?
PS: Jag är hårdrockare
Brickhead
2012-09-25, 22:31
Nej, du får omedelbart börja hata henne och gnälla över autotune.
Spartansk
2012-09-25, 22:36
Det beror på. Har Britney Spears börjat med hårdrock?
Hey! Unusual you och Circus är ganska bra. ... skulle jag aldrig erkänna utanför internet.
Det fina med CSN dock är ju att det är pisselåg ränta + att du får rätt till högre och högre bostadsbidrag :)
Spartansk
2012-09-26, 00:22
Hey! Unusual you och Circus är ganska bra. ... skulle jag aldrig erkänna utanför internet.
Nu kan du aldrig lägga upp en bild på dig i bildtråden. :D
http://i.imgur.com/CM8vY.gif
Det här var populärt på 80/90-talet men då hade man också kemi och fyrverkeri inblandat, jag har en film på någon kassett någonstans men har inte lyckats hitta något av det på nätet. Någon som vet var det finns typ på youtube etc?
liquid diamonds
2012-09-26, 11:06
Praise the holy spearit :d
http://25.media.tumblr.com/tumblr_m8cnc1LsZd1qh027so1_500.jpg
Argh! *gah!*
När jag för länge sedan började ett jobb där en av arbetsuppgifterna var att packa och skicka saker berättade gubben som lärde upp mig att han och hans polare kallade dem för "Stockholmsflickor". Ny, fräsch humor som säkert går hem i dina kretsar Mental ;)
AhmedGrisen
2012-09-26, 15:01
när jag tyckerutjämnar, alltså håller för näsan och blåser så "knakar" det alltid bara på höger öra, varför är det så?
ARMSTARK
2012-09-26, 15:19
I många ryska bilkracher på internet har de en filmkamera monterad i bilen som filmar allt. ( Verkar vara väldigt vanligt där. ) Finns det såna att få tag i i sverige och är de i såna fall svåra att montera? ( Jag är helt kass på elektronik. )
willtjam
2012-09-26, 15:42
I många ryska bilkracher på internet har de en filmkamera monterad i bilen som filmar allt. ( Verkar vara väldigt vanligt där. ) Finns det såna att få tag i i sverige och är de i såna fall svåra att montera? ( Jag är helt kass på elektronik. )
Det är vanligt i Ryssland därför det är så otroligt mycket bedrägerier där. Folk kör på någon och hävdar att dom blev påkörd och tar emot försäkringspengarna.
Vad gäller Sverige så kunde jag, efter en snabb googling, inte hitta någon återförsäljare. Finns däremot på Amazon t.ex. för bara några hundra. Monteringen består nog bara av att man limmar fast fästet i instrumentbrädan och trycker på record när man börjar köra. Mycket möjligt att den får strömmen från cigguttaget i bilen.
MathiasF
2012-09-26, 15:49
Köp en GoPro, om du inte vill ha en kamera som filmar 24/7, men jag misstänker att du mer är ute efter något som en gopro.
Jens.Andersson
2012-09-26, 16:10
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=dash+cam
AhmedGrisen
2012-09-26, 17:26
grannen har tryckt in minnes kortet där simkortet ska vara i sin sony ericsson experia och nu får han inte ut det, vad gör man då?
Latissimus Dorsi
2012-09-26, 17:27
Säger man triceps eller trikeps i tal? För hörde ett klipp där en svensk snubbe uttalade quadriceps som quadrikeps.
Var kan man få tag på kedjor som kan använder till styrketräning, tex marklyft med kedjor, knäböj med kedjor... ??
vet att Jordan Fitness har sådant men kostar typ 3000kr för ett par...
Sandra81
2012-09-26, 18:12
hur mycket bakterier å besprutningsmedel får man egentligen bort av att skölja grönsaker med kallt vatten?
Säger man triceps eller trikeps i tal? För hörde ett klipp där en svensk snubbe uttalade quadriceps som quadrikeps.
Jag har då aldrig hört någon säga trikeps. Snubben kanske sa fel.
Olsson80
2012-09-26, 18:49
Var kan man få tag på kedjor som kan använder till styrketräning, tex marklyft med kedjor, knäböj med kedjor... ??
vet att Jordan Fitness har sådant men kostar typ 3000kr för ett par...
Biltema, båtaffärer, skrotupplag, metallhandel, verktygsaffärer.
En kedja är en kedja?
Biltema, båtaffärer, skrotupplag, metallhandel, verktygsaffärer.
En kedja är en kedja?
jag känner inte till några metallhandlar eller verktygsaffärer, förslag?
Olsson80
2012-09-26, 19:16
jag känner inte till några metallhandlar eller verktygsaffärer, förslag?
Ahlsell har, Tibnor har...
Men Biltema är billigare, troligtvis är båtaffärerna också billigare.
Men kedjor är ganska dyrt.. Iaf de lite tjockare.
Bor du i Skåne kanske jag kan ordna ngt..
Bauhaus. Du går fram till rullen o säger hur lång du ska ha. Vet inte om riktigt grov finns i "lösvikt" dock.
Olsson80
2012-09-26, 19:17
Ahlsell har, Tibnor har...
Men Biltema är billigare, troligtvis är båtaffärerna också billigare.
Men kedjor är ganska dyrt.. Iaf de lite tjockare.
Bor du i Skåne kanske jag kan ordna ngt..
Ahh, såg nu att du bodde i Uppsala. Synd.
Kätting (http://biltema.se/sv/Bat/Ankare/Kedja/Ankarkatting-25135/)
hur mycket bakterier å besprutningsmedel får man egentligen bort av att skölja grönsaker med kallt vatten?
Skit också, tydligen inte så mycket (http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/ata/frukt-och-gront/vindruvor/)
Jag har då aldrig hört någon säga trikeps. Snubben kanske sa fel.
Finns en del gamlingar som säger 'keps istället för 'seps. Båda är ok att säga.
Kätting (http://biltema.se/sv/Bat/Ankare/Kedja/Ankarkatting-25135/)
ah jag har googlat på kedja.. fy vad dum jag känner mig.. tur att jag postade i rätt tråd hehe
blir nog ett gäng 2meters 13mm kedjor 8kg.. samt något slags spännband så man kan justera höjd osv. =) borde bara gå på ca 1000 spänn!
hade tänkt och maxa i knäböj i helgen och rådfrågar då er om vikter.
klarade 110kg 2,5 gånger(tappade ryggen och balansen så kunde inte slutföra sista repsen) och sedan 110kg en gång, vad ska man lasta på stången så att jag klarar av det, 120kg eller rentav 130kg?
hade tänkt och maxa i knäböj i helgen och rådfrågar då er om vikter.
klarade 110kg 2,5 gånger(tappade ryggen och balansen så kunde inte slutföra sista repsen) och sedan 110kg en gång, vad ska man lasta på stången så att jag klarar av det, 120kg eller rentav 130kg?
115 tycker jag du ska testa
Vad är ditt max idag i övningen?
Vad är ditt max idag i övningen?
senast jag provade före sommarn var 95kg, vilket inte säger så mycket, 110kg är det tyngsta jag har kört.
115kg tycker jag låter för lätt för att vara helt ärlig, vill planera det så bra så möjligt så möjligt så att inge "styrka" går till spillo!
Kör på 115, gör en lätt 1'a, vila, kör 120, var den lätt? Kör 125.
Kör på 115, gör en lätt 1'a, vila, kör 120, var den lätt? Kör 125.
det får bli så då, tack för hjälpen.
hur brukar du förbereda inför en maxning i böj?
behöver lite inspiration.
senast jag provade före sommarn var 95kg, vilket inte säger så mycket, 110kg är det tyngsta jag har kört.
115kg tycker jag låter för lätt för att vara helt ärlig, vill planera det så bra så möjligt så möjligt så att inge "styrka" går till spillo!
jag klarar hellre en "lite för lätt vikt" än misslyckas med en "lite för tung"
ärligt talat, 2.5reps på 110kg.. sedan 120kg? Det är nästan 10% mer vikt, och 130 = nästan 20% mer, iaf lycka till
blir styrkevändningar och böj i helgen igen :)
blir styrkevändningar och böj i helgen igen :)
antar att du skulle skriva i UTK-tråden? ;)
Vafan, jag trodde jag var där? hur i helvete kom jag hit?
Jag undrade vart fan min kommentar försvann i tråden :D
Vafan, jag trodde jag var där? hur i helvete kom jag hit?
Jag undrade vart fan min kommentar försvann i tråden :D
kanske för att du såg mig här hehe
När jag hittade de i katalogen hette de påsnitar, så jag antar att det finns lite olika namn på de?
willtjam
2012-09-27, 11:36
Hur dumt är det att endast söka till ett universitet?
Om du bara vill läsa där. Inte dumt.
Om du är 100 % säker på att komma in. Inte dumt.
Om du absolut vill/måste börja plugga och inte är 100% säker på att komma in. Mycket dumt. ;)
willtjam
2012-09-27, 13:05
That made sense :D
det kostar inget att söka till flera så det är dumt, mycket dumt
är du i position att gå ett program nu?
willtjam
2012-09-27, 14:02
det kostar inget att söka till flera så det är dumt, mycket dumt
är du i position att gå ett program nu?
Nej, det är minst ett år bort. Jag pratade med sambon och då hon tänker läsa psykologi om nåt år (som tydligen är rätt svår att komma in på) så tänkte hon söka lite överallt i Sverige, medan jag är mest sugen på Göteborg. Får se hur det blir helt enkelt.
Nej, det är minst ett år bort. Jag pratade med sambon och då hon tänker läsa psykologi om nåt år (som tydligen är rätt svår att komma in på) så tänkte hon söka lite överallt i Sverige, medan jag är mest sugen på Göteborg. Får se hur det blir helt enkelt.
psykologi är apsvårt!
har hon funderat på socionom eller psykiatri? Som är betydligt lättare, är typ 50% "samma" kurser och i slutändan får man ett liknande yrke? :-)
Se det lite som läkare vs. sjuksköterska.. (fast utan KASS lön för sjuksköterska)
Mitt ex är sjuksköterska och är faktiskt avdelningschef, tjänar bra och ja allt det där.
Nu flummade jag ur lite, men om din sambo inte har funderat på socionomi eller psykiatri, tipsa henne :-)
psykologi är apsvårt!
har hon funderat på socionom eller psykiatri? Som är betydligt lättare, är typ 50% "samma" kurser och i slutändan får man ett liknande yrke? :-)
Se det lite som läkare vs. sjuksköterska.. (fast utan KASS lön för sjuksköterska)
Mitt ex är sjuksköterska och är faktiskt avdelningschef, tjänar bra och ja allt det där.
Nu flummade jag ur lite, men om din sambo inte har funderat på socionomi eller psykiatri, tipsa henne :-)
Vad är psykiatri för yrke? ;)
psykologi är apsvårt!
Det här är nog ett av de konstigaste inläggen på länge...
Vad är psykiatri för yrke? ;)
Psykiatriker?
En psykiatriker behöver först ta en läkarexamen för att sedan först göra AT-tjänst och efter det en ST inom psykiatri på ca fem år. Beräkna ca 12 år innan hon är klar.
drakfelt
2012-09-29, 00:01
Min alkoholkonsumtion är oerhört restriktiv men jag njuter ändå gärna av en liten whisky eller ett glas rödvin. Det sistnämnda är dock lite tråkigt att ha och göra med när flaskan varit öppen i ett par dagar.
Finns det några bra tips för att kunna njuta av ett glas rödvin utan att behöva hälla ut resten av flaskan. Och bespara mig bag in box, tack på förhand!
Min alkoholkonsumtion är oerhört restriktiv men jag njuter ändå gärna av en liten whisky eller ett glas rödvin. Det sistnämnda är dock lite tråkigt att ha och göra med när flaskan varit öppen i ett par dagar.
Finns det några bra tips för att kunna njuta av ett glas rödvin utan att behöva hälla ut resten av flaskan. Och bespara mig bag in box, tack på förhand!
Skulle väl vara att ha små egna glasbuteljer som du kan korka igen med så lite luft som möjligt kvar i dom och förvara dom i ett svalt mörkt rum
http://www.darproducerat.se/wp-content/uploads/2011/04/isglass6-590x392.jpg
:d
Vad är det för fel om det står att Spotify är offline fast både Facebook och online-spel på mobilen funkar? Behöver fler låtar :(
Köp halvflaskor eller använd resten i matlagningen.
Spartansk
2012-09-29, 10:43
Psykologi är inte så svårt att komma in på, psykologprogrammet däremot...
Hur räknar hemsidor som http://www.strstd.com/ ut 1RM?
Antar dom att 5 reps = 5RM? Om jag kör 3x5 eller 5x5, hur troligt är det att det beräknade 1RM stämmer och någon som vet hur mycket det kan variera, på ett ungefär?
Hur räknar hemsidor som http://www.strstd.com/ ut 1RM?
Antar dom att 5 reps = 5RM? Om jag kör 3x5 eller 5x5, hur troligt är det att det beräknade 1RM stämmer och någon som vet hur mycket det kan variera, på ett ungefär?
5x5, samma vikt alla seten, "normal" vila och med max i sista motsvarar ungefär 8rm.
3x5 har jag inte funderat så noga på och jag har inte heller sett någon annan som tagit reda på det.
I båda fallen kan det varierar beroende på hur tränad någon är och en rad andra faktorer så det enklaste är att när man når ett max i sista setet så kör man helt enkelt maxreps passet efter.
Vad är det för fel om det står att Spotify är offline fast både Facebook och online-spel på mobilen funkar? Behöver fler låtarDu har kanske slagit igång offline-läget?
Jag sökte enbart i Göteborg när jag inte visste om jag ville plugga eller inte - och lät det avgöra.
För att få lite pejl på om du kommer in eller ej, kan du kolla VHS hemsida efter gamla antagningsbesked.
Allt beror på hur gärna du vill stanna och hur gärna du vill läsa kursen/programmet.
När jag hade bestämt mig och sökte alla psykologprog i hela landet kom jag in på annan ort, och då hade jag inga problem med att flytta :)
Du har kanske slagit igång offline-läget?
Nej, det står att det inte finns tillgång till internet. Kan det bli så om mobilen är för full? Jag avinstallerade Facebook igår, sen uppdaterade jag ett spel som inte fått plats att uppdatera tidigare. Sen ändrade jag mig och tog tillbaka Facebook. Kan det ha med det att göra? Jag var tvungen att skaffa Facebook för att få Spotify, kan mitt Spotify-konto ha stängts av för att jag tog bort Facebook och sen inte automatiskt kommit tillbaka?
tntballe
2012-09-29, 17:23
Vad är det för fel om det står att Spotify är offline fast både Facebook och online-spel på mobilen funkar? Behöver fler låtar :(
Har fått så flera gånger på sistone, brukar lösa sig om jag startar om nätverket.
Postat via en mobil enhet
Har fått så flera gånger på sistone, brukar lösa sig om jag startar om nätverket.
Postat via en mobil enhet
Jag vet inte riktigt vad det betyder men jag tolkade det som att logga ut ur Spotify och sen logga in igen och det funkade!:bow: Tack!:)
Hur uppfyller man sitt vätskebehov med så få toalettbesök som möjligt? Alltid dricka vätskan tillsammans med salt (i maten t ex)?
Vill inte starta en ny tråd, med risk att bli utskrattad :D men när jag synade mig själv kom jag på en sak jag kanske gör fel. Jag tränar måndag-torsdag och det passar mig som handen i handsken, dock inser jag nu att jag dricker bara min proteinshake på de dagarna jag tränar, alltså inte på fredag lördag och söndag, något jag borde börja med kanske? Äter jag mycket protein i övrigt? Nien. Känns själv som att jag borde slänga in en shake på kvällarna då jag är "ledig" men kan någon med lite mer info i ryggen ge men lite input? :P
taack!
Gör det om du vill, Okej.
Vill inte starta en ny tråd, med risk att bli utskrattad :D men när jag synade mig själv kom jag på en sak jag kanske gör fel. Jag tränar måndag-torsdag och det passar mig som handen i handsken, dock inser jag nu att jag dricker bara min proteinshake på de dagarna jag tränar, alltså inte på fredag lördag och söndag, något jag borde börja med kanske? Äter jag mycket protein i övrigt? Nien. Känns själv som att jag borde slänga in en shake på kvällarna då jag är "ledig" men kan någon med lite mer info i ryggen ge men lite input? :P
taack!
Sök runt lite här på forumet så hittar du snabbt hur mycket protein som är rekommenderat på en viss kroppsvikt osv. Får du inte i dig det så kan det vara bra att se över kosten om du vill få bästa möjliga resultat av din träning. Sen om ditt protein kommer från ägg, kyckling, mjölk, proteindrink eller whatever spelar inte så stor roll.
Är de bästa affärsidéerna de som är så enkla att man inte ens orkar lägga ner energi på dem?
Andy.da.wohoo
2012-09-30, 21:41
Ja, det tror jag absolut.
Är de bästa affärsidéerna de som är så enkla att man inte ens orkar lägga ner energi på dem?
"Återvinn ditt eget toapapper". Lyckas du få det till en framgångsrik affärsplan vill jag ha 20% av vinsten plus en bit av A-aktierna.
Albin Eriksson
2012-09-30, 21:42
vad brukar man kalla såna där bullar man oftast gör i alu-form som är baserade på socker och vaniljinnehåll i hålet i mitten? ingen kanel dvs...
drakfelt
2012-09-30, 21:42
vad brukar man kalla såna där bullar man oftast gör i alu-form som är baserade på socker och vaniljinnehåll i hålet i mitten? ingen kanel dvs...
Vaniljhjärtan?
willtjam
2012-09-30, 21:48
Jag sökte enbart i Göteborg när jag inte visste om jag ville plugga eller inte - och lät det avgöra.
För att få lite pejl på om du kommer in eller ej, kan du kolla VHS hemsida efter gamla antagningsbesked.
Allt beror på hur gärna du vill stanna och hur gärna du vill läsa kursen/programmet.
När jag hade bestämt mig och sökte alla psykologprog i hela landet kom jag in på annan ort, och då hade jag inga problem med att flytta :)
VHS var en bra sida. Tack för den!
Albin Eriksson
2012-09-30, 21:49
Vaniljhjärtan?
Nej det är som en bulle, dvs liknande kanelbulle men ett hål i mitten med socker/vaniljblandning som smält.
drakfelt
2012-09-30, 21:53
Nej det är som en bulle, dvs liknande kanelbulle men ett hål i mitten med socker/vaniljblandning som smält.
Provade att addera orden "vanilj" och "bullar", är jag något på spåren?
http://static.kokaihop.se/recipe/large/5800010-5800050.jpg
Albin Eriksson
2012-09-30, 21:58
http://albin.shapemeup.se/files/2012/06/113.jpg
Det värsta är att jag tagit kortet själv, ätit dom för ett tag sedan men vet inte vad de heter...
Heter det inte bara sockerbulle? :o sån man alltid blev lurad av när man var liten "ät en hel utan att slicka dig runt munnen så får du en femtiolapp! höhöhö" mission. fucking. impossible.
edit: var visst inte såna :D, tänkte på samma som drakfelt
drakfelt
2012-09-30, 21:59
Det värsta är att jag tagit kortet själv, ätit dom för ett tag sedan men vet inte vad de heter...
Oavsett vad de heter så ser de gudomliga ut *cupid*
Albin Eriksson
2012-09-30, 22:01
Oavsett vad de heter så ser de gudomliga ut *cupid*
Dom är något sjukt goda, stod rykande färska på bordet när jag kom hem efter jobbet en ätardag i våras. *drool*
Jag undrar varför vissa alltid propsar på att kliva på tunnelbanan
innan folk fått stiga av. Är det kroppskontakten som de är ute
efter...?
Jens.Andersson
2012-10-01, 00:18
Jag undrar varför vissa alltid propsar på att kliva på tunnelbanan
innan folk fått stiga av. Är det kroppskontakten som de är ute
efter...?
Det är likadant i Göteborg på spårvagnarna. Folk är ena jävla pappskallar.
Kan man få remiss till magnetkamera från sjukgymnast? Kanske skiljer för olika län men tänkte mest för Uppsala eller närliggande. Tips på bra sjukgymnast mottages gärna!
Kan man få remiss till magnetkamera från sjukgymnast? Kanske skiljer för olika län men tänkte mest för Uppsala eller närliggande. Tips på bra sjukgymnast mottages gärna!
efter snabb googling kom jag fram till att sjukgymnaster inte kan göra det. Ortopeder kan, för det har jag fått :)
efter snabb googling kom jag fram till att sjukgymnaster inte kan göra det. Ortopeder kan, för det har jag fått :)
Den här tråden är ju för oss som inte kan använda google:smash:.
Nemen för mig att Sheo nångång nämnt att det skulle skilja sig mellan olika län. Men kanske lika bra att besöka en ortoped för jag har så mycket problem med mina knän. Men du håller väl till i Uppsala vill jag minnas; någon du kan rekommendera eller så?
Annars får man väl gå via vårdcentralen, jippi.
Postat från min Nokia 3310
Sheogorath
2012-10-01, 10:33
Den här tråden är ju för oss som inte kan använda google:smash:.
Nemen för mig att Sheo nångång nämnt att det skulle skilja sig mellan olika län. Men kanske lika bra att besöka en ortoped för jag har så mycket problem med mina knän. Men du håller väl till i Uppsala vill jag minnas; någon du kan rekommendera eller så?
Annars får man väl gå via vårdcentralen, jippi.
Postat från min Nokia 3310
Om man går till vårdcentralen kan man träffa mig. Då kan man snabbt få en MR om det är motiverat. Remissen skrivs inte av mig men av en läkare som litar på mitt omdöme. I de allra flesta fall går det snabbare att få rätt behandling och undersökning av sina muskeloskeletala problem om man kommer till oss snarare än väntar på en läkartid. Läkarna vill ofta inte göra något utan vår bedömning ändå och det blir bara en onödig omväg. Om patienten kommer till oss och behöver en läkartid (blodprover, läkemedel eller vad de nu kan vara) så ordnar vi det snabbare än om patienten skulle ringt själv.
Sen fungerar det säkert inte så på alla ställen.
Jag var hos Anders Wigren, fick en remiss direkt efter 10 minuters undersökning från honom iaf så jag var nöjd ;)
Gå inte till en sjukgymnast med egen praktik är mitt tips. Då tar man ett helt varv typ i onödan eftersom de bara skickar en tillbaka till ruta ett, dvs din vårdcentral. Om man "vet" att man ska till en ortoped dvs.
Edit: Jaha, välj rätt sjukgymnast då. Jag valde tydligen fel. Och ja, jag är bitter.
Gå inte till en sjukgymnast med egen praktik är mitt tips. Då tar man ett helt varv typ i onödan eftersom de bara skickar en tillbaka till ruta ett, dvs din vårdcentral. Om man "vet" att man ska till en ortoped dvs.
Edit: Jaha, välj rätt sjukgymnast då. Jag valde tydligen fel. Och ja, jag är bitter.
sjukgymnasten jag gick till först hade ingen aning om vad som var fel och jag gjorde en massa onödiga övningar. Fick gå till en ortoped som remitterade mig till en MR, som visade att jag hade en fraktur i en kota i bröstryggen :Virro
sjukgymnasten jag gick till först hade ingen aning om vad som var fel och jag gjorde en massa onödiga övningar. Fick gå till en ortoped som remitterade mig till en MR, som visade att jag hade en fraktur i en kota i bröstryggen :Virro
Men hur kom du till ortopeden? Jag behöver åtminstone bli remitterad dit också, för att där kunna få (förhoppningsvis) veta vad det är för fel på mig.
Men hur kom du till ortopeden? Jag behöver åtminstone bli remitterad dit också, för att där kunna få (förhoppningsvis) veta vad det är för fel på mig.
Sjukvårdsförsäkring...
Sheogorath
2012-10-01, 11:38
Blev du opererad?
Sheogorath
2012-10-01, 11:40
Fördelen med en vårdcentral är att det finns en bredare kompetens genom teamarbete. Det finns privata sjukgymnaster med läkare knutna till sig men ofta bara någon gång i veckan. Vi jobbar tillsammans våra läkare varje dag. Det är en stor tillgång både för oss och för dem.
Blev du opererad?
Nä, ortopeden sa att det inte var någon fara och att det skulle läka ihop av sig självt. Ingen fara att träna heller förutom att det skulle göra ont.
Har lite småkänningar ibland i bröstryggen när jag böjer, men det blir väl en del belastning på bröstryggen om man böjer varje dag:)
Kotan är kilformad så att den får lite skev belastning på sig.
Sheogorath
2012-10-01, 11:42
Nä, ortopeden sa att det inte var någon fara och att det skulle läka ihop av sig självt. Ingen fara att träna heller förutom att det skulle göra ont.
Har lite småkänningar ibland i bröstryggen när jag böjer, men det blir väl en del belastning på bröstryggen om man böjer varje dag:)
Kotan är kilformad så att den får lite skev belastning på sig.
Kom du till sjukgymnasten direkt efter en skada där din kota frakturerat?
Kom du till sjukgymnasten direkt efter en skada där din kota frakturerat?
Den kom smygande, det var inget plötsligt. (Skadan kom alltså av för mycket knäböj tror vi, typ stressfraktur)
Det började göra småont när jag knäböjde och efter en viss tid gjorde det satans ont när jag skulle lyfta av stången och sätta tillbaks stången i ställningen.
Då drog jag till das sjukgymnast.
Sheogorath
2012-10-01, 11:47
Den kom smygande, det var inget plötsligt. (Skadan kom alltså av för mycket knäböj tror vi, typ stressfraktur)
Det började göra småont när jag knäböjde och efter en viss tid gjorde det satans ont när jag skulle lyfta av stången och sätta tillbaks stången i ställningen.
Då drog jag till das sjukgymnast.
Om man bortser från den faktiskt vetskapen om stressfrakturen, vad tillförde det rent praktiskt att man röntgade? Hade sjukgymnasten gett dig övningar som ortopeden menade var skadliga?
Hon gav mig övningar som hon trodde skulle hjälpa mot det ryggonda. Hon hade alltså ingen aning om vad som gjorde ont i ryggen(hon hävdade att min rörlighet var dålig i böjen och att det belastade fel, bland annat). Sen när skulle stretchövningar hjälpa en sån här skada?
Det krävdes en MR för att konstatera att det var en skada på en kota, och att det inte behövdes någon vidare behandling.
Sheogorath
2012-10-01, 11:56
Hon gav mig övningar som hon trodde skulle hjälpa mot det ryggonda. Hon hade alltså ingen aning om vad som gjorde ont i ryggen(hon hävdade att min rörlighet var dålig i böjen och att det belastade fel, bland annat). Sen när skulle stretchövningar hjälpa en sån här skada?
Det krävdes en MR för att konstatera att det var en skada på en kota, och att det inte behövdes någon vidare behandling.
Och nu är kotan läkt och du har fortfarande ont i ryggen? Var det en färsk fraktur man såg på MR?
Jag fick inte så mycket information, det var ett tag sedan och kommer inte ihåg allt heller.
Ont har jag inte, bara känningar när jag böjer vissa dagar.
Sheogorath
2012-10-01, 12:05
Jag fick inte så mycket information, det var ett tag sedan och kommer inte ihåg allt heller.
Ont har jag inte, bara känningar när jag böjer vissa dagar.
Vad jag är ute efter är att MR kan ger en rad falska positiver och ofta gör det (fynd som egentligen inte är relevanta för problemet). Ofta blir det så att man hittar saker som KAN förklara det onda, men ingen kan vara säker på att det gör det, egentligen. Säg i ditt fall: man hittar en kilkota och du söker för att du har ont i ryggen. Så vida inte kompressionen helt säkert är färsk kan det vara en medfödd variant som aldrig gett dig besvär innan och inte gör det nu heller, men eftersom det är vad man hittar kopplar man det till dina besvär. Ett annat exempel, min högeraxel: jag har en MR-verifierad artros i höger AC-led men inte sjutton är det det som ger mig besvär :) Nu känner jag inte till de faktiska omständigheterna i ditt fall men det är ofta inte så enkelt att man hittar ett röntgenfynd och sen vet man varför patienten har ont. Sen att en viss ortoped HÄVDAR att han vet gör ju det hela inte mer sant. Det finns doktorer och sjukgymnaster som är både mer eller mindre ödmjuka inför sin egen okunskap. ;)
Mjo, det kanske inte ens är frakturen på kilkotan som påverkar mig. Det skulle inte förvåna mig iaf :)
Nu är det rätt lugnt iaf, jag klarar av att träna hårt varje dag :] Vilket är det viktigaste.
Jag brukar oftast vara kritisk till folk överlag. Sjukgymnasten tyckte jag f.ö var värdelös :]
Det kan ju också vara så att MR-undersökningen i det här fallet faktiskt tillförde information och att smärtan berodde på frakturen. I så fall var det ju värdefullt för patienten att få veta att det inte var någon fara och att han kunde belasta. (En strategi som ju verkar ha fungerat.) Ödmjukhet bör rimligen gå i båda riktningarna. Att ett undersökningsfynd varken gör till eller från är inte detsamma som att inga gör det.
Så är det givetvis också. Ortopeden sa att jag kunde träna som vanligt och det har jag gjort. Smärtan försvann ju gradvis efteråt.
Jaha tydligen kan man bara vända sig till vårdcentralen man är skriven på!! Då måste jag ju fråga Sheo om sjukgymnastisk rådgivning via PM nu då.
Sheogorath
2012-10-01, 12:35
Det kan ju också vara så att MR-undersökningen i det här fallet faktiskt tillförde information och att smärtan berodde på frakturen. I så fall var det ju värdefullt för patienten att få veta att det inte var någon fara och att han kunde belasta. (En strategi som ju verkar ha fungerat.) Ödmjukhet bör rimligen gå i båda riktningarna. Att ett undersökningsfynd varken gör till eller från är inte detsamma som att inga gör det.
Naturligtvis. Men det förutsatte jag var underförstått.
Edit: jag är för övrigt mer positiv till "terapeutisk röntgen" än vissa av mina kollegor är. Ett icke-fynd eller ett icke-relevant ofarligt fynd kan vara högst värdefullt i behandlingen det också, just eftersom det tar bort mycket av rädslan kring åkomman.
Jukka Sejlite
2012-10-01, 20:21
När jag laddar min mobil via en usb-kontakt (dator/bil)så går det väldigt mycket långsammare än via eluttag(med samma usbkabel som ovan)
Hur kommer det sig?
Vad är det med män och after shave? Varför kan män inte bara dutta på lite och inte hälla hela flaskan över sig varje morgon?
Jag är inte särskilt känslig ändå känns det ofta som om jag ska få astmaanfall när jag går ner för trappan flera minuter efter att någon man passerat innan mig. Samma sak kan gälla när jag går förbi någon på gatan på morgonen. Som tur var luktar dom inte lika starkt på em/kvällen
willtjam
2012-10-01, 20:34
När jag laddar min mobil via en usb-kontakt (dator/bil)så går det väldigt mycket långsammare än via eluttag(med samma usbkabel som ovan)
Hur kommer det sig?
Inte samma watt/volt.
Vad är det med män och after shave? Varför kan män inte bara dutta på lite och inte hälla hela flaskan över sig varje morgon?
Jag är inte särskilt känslig ändå känns det ofta som om jag ska få astmaanfall när jag går ner för trappan flera minuter efter att någon man passerat innan mig. Samma sak kan gälla när jag går förbi någon på gatan på morgonen. Som tur var luktar dom inte lika starkt på em/kvällen
Jag förstår inte grejen med rakvatten. Antar att de flesta använder den som parfym, men man ska ju inte använda så väldigt mycket.
Jag förstår inte grejen med rakvatten. Antar att de flesta använder den som parfym, men man ska ju inte använda så väldigt mycket.
tack
Jag undrar alltid vad deras fruar säger eller kastar dom på sig det i smyg? Hur går det till i så fall?
Vad är grejen med föräldrar som taggar sig själv i foton på sina barn på facebook? MÅste alltid gå igenom fotona och se om där är nån shitbrix där föräldern står någonstans i bakgrunden. Men det gör den aldrig.
Kebab-Arne
2012-10-02, 15:04
Varför väljer en del att posera nakna samtidigt som de håller en hand för kewken? Vad ska de visa genom att ta av kallingarna som inte visas genom att kvar kallingarna? Eller alla kanske kör commando och då är det enklare att hålla en hand för än att ta på sig ett par kalsonger? Verkar helt enkelt omständigt att ta av sig kalsongerna samtidigt som man måste se till att dölja kewken på fotot när det finns klädesplagg som gör det åt en. Eller blir b-rudar helt vilda när de ser dessa djärva foton?
Vad är det med kvinnor och parfym? Vissa kvinnor som har parfym på sig luktar förjävligt. Måste ni spraya på er hela flaskan varje morgon?
Är det katturin ni (kvinnor) brukar spraya på er eller vad är de frågan om?
Mjo, många använder alldeles för mycket parfym :o
Mjo, många använder alldeles för mycket parfym :o
Funkar dock ypperligt bra på vissa kvinnor, men de finns de som man undrar hur de är skapta sett till vad de väljer att kasta på sig.
Jag har en dum fråga om inställningar för internet explorer. I adressfältet syns endast 2 förslag på hemsidor för varje bokstav. Tex om jag skriver K som första bokstav så kommer bara kolozzeum och komplett fram. Hur ändrar man så att man får fler förslag?
Firefox eller Chrome brukar lösa problemen.
För att svara, vettefan, länge sen man övergav den skiten.
my address bar will only store 5 or so addresses. i want it to hold all of my addresses so how do i change this so it will hold more addresses?
###
You obviously have AutoComplete for the Address bar enabled. So, if you have the Windows Search supplement also enabled you can actually search in your TypedURLs now (e.g. not be limited to just doing first letter matching). Therefore, 5 should be sufficient for you to find anything that you want in there.
If you haven't a clue where you might want to go and want to see the complete TypedURLs list you can still press Ctrl-o, F4.
If you only ever want the old TypedURLs first letter matching type of AutoComplete, disable all AutoComplete for the Address bar suboptions.
---
Click on Tools--Internet Options--Content Tab--click on Settings in Auto Complete section and uncheck Browsing History and uncheck Favorites. Done!
Kanske kan vara något av det du letar efter.
Varför så många svenskar har bajsproblem..
Halva reklamen nuförtiden går ut på produkter som kanske kan få igång en trög mage..
Fan kan inte folk använda fantasin lite.. Chilisås! Fil! ...
Slår vad om att chilisås skulle sälja som smör om den döptes till Activia Chlichickitrallala med aktiv regularis....... Blablabla *mår dåligt, kan tom reklamfan utantill*
För den som alltid undrat hur mycket hårspray som används under en veckas live show på "America's got talent" så är det 150 burkar.
När de står att man ska ta sina tabletter i samband med måltid, menar de då att man ska äta den innan maten, under eller efter?
När de står att man ska ta sina tabletter i samband med måltid, menar de då att man ska äta den innan maten, under eller efter?
Precis så!
0bnoxious
2012-10-04, 12:23
HAR ETT ALLVARLIGT PROBLEM!!!
Jag brukar äta mat, och när jag ätit behöver jag bajsa redan 5-10 minuter efteråt. Får jag i mig mina vitaminer och proteiner då? Eller bajsar jag ut dem då?
Fastback
2012-10-04, 12:24
Jag brukar äta mat, och när jag ätit behöver jag bajsa redan 5-10 minuter efteråt. Får jag i mig mina vitaminer och proteiner då? Eller bajsar jag ut dem då?
*troll*
Äter du innan så finns det ju risk att det blir på tom mage.
Äter du under måltiden eller direkt efter så kommer det blanda sig med maten i magsäcken och inte kunna tas upp lika fort.
Det är inte det du just har ätit som du bajsar ut så oroa dig inte.
Har du några problem med mag-tarmkanalen?
willtjam
2012-10-04, 14:36
Uttalar man mol som mål eller mol med o som i mos?
Äter du innan så finns det ju risk att det blir på tom mage.
Äter du under måltiden eller direkt efter så kommer det blanda sig med maten i magsäcken och inte kunna tas upp lika fort.
Det lär nog inte spela någon roll om man sväljer dem precis innan man börjar äta eller precis efter att man ätit upp. Maten ligger ju i magsäcken ett tag.
Oftast är angivelsen att man skall ta tabletter i samband med måltid för att minska risken att man börjar må illa, eller rapar apa (omega 3 på tom mage är en klassiker här).
hahavaffan
2012-10-04, 16:48
Uttalar man mol som mål eller mol med o som i mos?Solmolsmos!
willtjam
2012-10-04, 18:18
O som i mos.
Solmolsmos!
Gott mos!
Jag har en annan fråga: vad blir en väteatom helst? En positivt laddad jon eller en negativt? Med sin enda elektron så vill den ju gärna fylla sitt K-skal med en elektron till, men samtidigt så kan den väl lika gärna släppa ifrån sig den och bli endast en proton?
Vart är Kwon? Blev RJ bannad lr?
käkar väldigt mkt tonfisk den senaste tiden å det jag undrar är kan det vara dåligt å äta för mkt tonfisk ?
käkar väldigt mkt tonfisk den senaste tiden å det jag undrar är kan det vara dåligt å äta för mkt tonfisk ?
Beror säkert på lite på var den är fiskad och sedan var det ju på ropet för ett tag sedan att man inte skulle äta så mycket burkmat p.g.a. att man får i sig onödigt mycket BPA.
Beror säkert på lite på var den är fiskad och sedan var det ju på ropet för ett tag sedan att man inte skulle äta så mycket burkmat p.g.a. att man får i sig onödigt mycket BPA.
vad är BPA för nåt ?
Oljeblixten
2012-10-06, 09:54
Jag hade några klasskamrater på folkhögskolan jag gick som hade varit med i ungdomsgarantin, om man då började plugga efter att ha varit med i en viss tid utan att få jobb(typ sex mån?) Så fick man en bidragsdel från CSN eller om det var AF, minns inte så noga som var 6000sek, man var rätt avis kan jag säga.
vad är BPA för nåt ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Bisphenol_A#Health_effects
oookkkaaayyyyyy kommer helt klart minska tonfisk konsumptionen men finns detta i all konservmat ?
tack för infon förresten
Dessutom är det väl risk att man får i sig tungmetaller när man käkar fisk, kanske i synnerhet tonfisk (har dålig koll ärligt talat). Hursomhelst kan det kanske vara skäl nog att inte äta ohemula mängder tonfisk.
oookkkaaayyyyyy kommer helt klart minska tonfisk konsumptionen men finns detta i all konservmat ?
tack för infon förresten
Av vad jag vet så ja men det finns ju många andra källor också - värmer du lunchen i en plastlåda på jobbet?
(detta är ju iofs bara ett av flera tusen problem vad gäller kemin i vardagen - hej moderna värld)
Av vad jag vet så ja men det finns ju många andra källor också - värmer du lunchen i en plastlåda på jobbet?
(detta är ju iofs bara ett av flera tusen problem vad gäller kemin i vardagen - hej moderna värld)
nej äter det direkt från konserven, varm tonfisk?? hmm har svår å föreställa mig det
så jävla sant, för ett par år sen var det minst engång i veckan nån nyhet om nån slags mat som kunde ge dig cancer, men den wiki sidan du postade verkade listan fan nästintill oändlig på grejer man kunde få
Scratch89
2012-10-06, 11:24
Undvik (fet) fisk från Östersjön, så är det rätt lugnt.
filmjölk
2012-10-06, 11:28
nej äter det direkt från konserven, varm tonfisk?? hmm har svår å föreställa mig det
så jävla sant, för ett par år sen var det minst engång i veckan nån nyhet om nån slags mat som kunde ge dig cancer, men den wiki sidan du postade verkade listan fan nästintill oändlig på grejer man kunde få
Tonfisk ur burk...hur kan du käka det rakt av *vomit*? Testa lite grillade tonfiskkotletter eller något. Burktonfisken blir bara ätbar om man mixar den med kokt ägg och majonnäs.
Tonfisk ur burk...hur kan du käka det rakt av *vomit*? Testa lite grillade tonfiskkotletter eller något. Burktonfisken blir bara ätbar om man mixar den med kokt ägg och majonnäs.
hehe, sålänge det är tonfisk i olja så är det faktiskt riktigt nice, tonfisk i vatten dock inte lika gott
Gott mos!
Jag har en annan fråga: vad blir en väteatom helst? En positivt laddad jon eller en negativt? Med sin enda elektron så vill den ju gärna fylla sitt K-skal med en elektron till, men samtidigt så kan den väl lika gärna släppa ifrån sig den och bli endast en proton?
en väteatmom är en proton + en elektron "budna" så att massa(H) < massa(p) + massa(e)
Det går att visa att det är energetiskt ogynnsamt för väteatomen att binda till sig en till elektron, dvs bilda H- jonen. Det är enklare att forma H+ (dvs slänga bort sin enda elektron)
(ganska intressant, jag håller på att göra lite beräkningsprojekt som går ut på att räkna ut saker för bl.a. detta hihi)
Varför sanitära olägenheter ens kommer på tanken att förpesta
andras tillvaro genom att t.ex hoppa på tunnelbanor..
En av anledningarna till varför jag avskyr kommunala medel..
MathiasF
2012-10-06, 19:24
Hoppa på?
Jens.Andersson
2012-10-06, 20:58
Någon mer som brukar få en (1) hicka efter att ha druckit något kolsyrat?
Hoppa på?
Vi i Stockholm brukar uttrycka oss så. Betyder stiga på.
MathiasF
2012-10-06, 21:59
Vi i Stockholm brukar uttrycka oss så. Betyder stiga på.
Mjo jag anade det men din mening är så underlig, du vill alltså vara ensam på tunnelbanan eftersom andra människor är äckliga?
Grattis, köp en bil och bo inte i stockholm om trafiken är jobbig.
Finns det ett botemedel för att vara långsint?
gör som Jesus lärde oss
gör som Jesus lärde oss
förvandla dem till fisk?
förvandla dem till fisk?
neeej! Göra vatten till vin... *gah!*
neeej! Göra vatten till vin... *gah!*
Döda alla syndare?
Glasögon såklart. *rolleyes*
Döda alla syndare?
nej bli uppspikad på ett kors
nej bli uppspikad på ett kors
http://topherb.files.wordpress.com/2010/04/anthony_26yold_straight_football_player_his_first_ gay_sex_0069.jpg
Samma sak?
Mjo jag anade det men din mening är så underlig, du vill alltså vara ensam på tunnelbanan eftersom andra människor är äckliga?
Grattis, köp en bil och bo inte i stockholm om trafiken är jobbig.
Läs igen. Det var faktiskt inte vad jag skrev.
Skulle f.ö behöva köpa halva Sverige om jag ville slippa folk med
hygienproblem. De finns ju överallt.. -.-
MathiasF
2012-10-07, 10:25
Jag har läst flera gånger, ditt inlägg är väldigt konstigt formulerat.
willtjam
2012-10-07, 10:37
en väteatmom är en proton + en elektron "budna" så att massa(H) < massa(p) + massa(e)
Det går att visa att det är energetiskt ogynnsamt för väteatomen att binda till sig en till elektron, dvs bilda H- jonen. Det är enklare att forma H+ (dvs slänga bort sin enda elektron)
(ganska intressant, jag håller på att göra lite beräkningsprojekt som går ut på att räkna ut saker för bl.a. detta hihi)
Tell me more, please. Använd gärna små ord. :D
Tell me more, please. Använd gärna små ord. :D
allt handlar om energi, fysikaliska system vill minimera sin energi, ju lägre energi en viss konfiguration har, desto mer sannolikt är det att systemet är i just denna.
H+ jonen har lägre energi än H- jonen, alltså är det lättare för väte att bilda H+ än H-
Pratar du om sanitära olägenheter som folk med hygienproblem, folk som är t.ex. förkylda eller både och?
willtjam
2012-10-07, 10:57
allt handlar om energi, fysikaliska system vill minimera sin energi, ju lägre energi en viss konfiguration har, desto mer sannolikt är det att systemet är i just denna.
H+ jonen har lägre energi än H- jonen, alltså är det lättare för väte att bilda H+ än H-
Är det där kemi A-kunskaper?
Pratar du om sanitära olägenheter som folk med hygienproblem, folk som är t.ex. förkylda eller både och?
En förkylning är väl ingen fara för hälsa och miljö..
Är väl kanske inte en redigt smutsig människa heller i praktiken..
Syftade på skitgrisar här.
Är det där kemi A-kunskaper?
Ja det är det, att fysikaliska system vill minimera sin energi, men just HUR man kommer fram till att H+ har lägre energi än H- måste du bara acceptera
att härleda det är ganska invecklat
De flesta av dem uppfattar nog inte sig själva som skitgrisar.
En förkylning är väl ingen fara för hälsa och miljö..
Är väl kanske inte en redigt smutsig människa heller i praktiken..
Syftade på skitgrisar här.
Är man så skitig att man är en sanitär olägenhet och inte drabbas av det själv, så struntar man nog i huruvida det drabbar andra skulle jag tro. *rolleyes*
willtjam
2012-10-07, 14:15
Ja det är det, att fysikaliska system vill minimera sin energi, men just HUR man kommer fram till att H+ har lägre energi än H- måste du bara acceptera
att härleda det är ganska invecklat
Good to know!
Good to know!
en analogi, en boll du ställer på en kulle kommer att vilja rulla ner, men en boll nedanför en kulle kommer inte att vilja rulla upp (såvida du inte tillför energi)
willtjam
2012-10-07, 15:19
Finns det något speciellt namn för det här? Jag har inte stött på det i kemiboken än (har bara läst grundläggande kemi, och började precis med stökiometri), och jag vill läsa mer om det.
Finns det något speciellt namn för det här? Jag har inte stött på det i kemiboken än (har bara läst grundläggande kemi, och började precis med stökiometri), och jag vill läsa mer om det.
minsta verkan princip, energiminimering etc.
drakfelt
2012-10-07, 17:01
Står filmen Exorcisten sig än idag? Det vill säga kommer den skrämma mig eller få mig att skratta åt de löjliga effekterna anno 1973?
Står filmen Exorcisten sig än idag? Det vill säga kommer den skrämma mig eller få mig att skratta åt de löjliga effekterna anno 1973?
Den är tråkig. Förutom en kort urspårning som man garvar åt.
willtjam
2012-10-07, 17:42
Ser du skräckfilmer endast för specialeffekterna så lär du nog bli uttråkad.
Jag tyckte nog att det var mer tragiskt än läskigt. Fast allra mest tråkigt.
Spartansk
2012-10-07, 17:53
Den är tråkig. Förutom en kort urspårning som man garvar åt.
Jag tyckte nog att det var mer tragiskt än läskigt. Fast allra mest tråkigt.
Max von Sydow är med i Exorcisten, your arguments are invalid.
drakfelt
2012-10-07, 18:11
Måste du vrida på mina ord på det viset? Du vet precis vad jag menar, behöver inga effekter ö.h.t men OM där är några så får de gärna se bra ut.
Max von Sydow är med i Exorcisten, your arguments are invalid.
Jag tycker att man kan se filmen för allmänbildningens skull men det finns en anledning till att skräckfans aldrig nämner den bland sina favoriter.
Scratch89
2012-10-07, 18:15
Jag tycker att man kan se filmen för allmänbildningens skull men det finns en anledning till att skräckfans aldrig nämner den bland sina favoriter.
"Fuck me! Fuck me!"?
"Fuck me! Fuck me!"?
Nej, resten av filmen.
Vuxna som sitter och slurpar ur Smartisförpackningar.. Why?
Vi vet att det är gott men behärska er *s*..
willtjam
2012-10-07, 19:24
Måste du vrida på mina ord på det viset? Du vet precis vad jag menar, behöver inga effekter ö.h.t men OM där är några så får de gärna se bra ut.
Jag vred inte på dina ord, utan jag sa bara att om du bara ser skräckfilmer för effekternas skull kommer du bli uttråkad. Jag sa inte att du gör det.
Det var bra effekter på 70-talet, men går självklart inte att jämföra med dagens.
Vuxna som sitter och slurpar ur Smartisförpackningar.. Why?
Vi vet att det är gott men behärska er *s*..
http://www.globalpackagegallery.com/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=47942&g2_serialNumber=2
Slurpa smarties?
http://www.globalpackagegallery.com/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=47942&g2_serialNumber=2
Slurpa smarties?
Smakis kanske de heter.. Blandar alltid ihop Smarties och Smakis.. Hur som helst är det små tetrapack med tiny sugrör.. med juice eller något i :P
Hur räknar man ut snittet på 7 dagars viktmätning?
Skickat från Eye-Phone.
Hur räknar man ut snittet på 7 dagars viktmätning?
Skickat från Eye-Phone.
Lägg ihop all data och dela med sju? Känns som jag missuppfattar något. :D
Nop, stämmer bra.. ;p
Skickat från Eye-Phone.
Festis?
Ja just. De är väl vanligast i tetrajungeln.. Fan jag vet ju inte, är inte direkt mitt förstahandsval när jag köper dricka så kan absolut inte namnen.. XD
Någon som kan förklara Binomialfördelning för mig?
Om X är en binomialfördelad variabel med N=10 och p=0.5. Vad är sannolikheten att få ett värde på X som är större än fem?
Någon som kan förklara Binomialfördelning för mig?
Om X är en binomialfördelad variabel med N=10 och p=0.5. Vad är sannolikheten att få ett värde på X som är större än fem?
Som exempel: Vi har en urna med 6 svarta och 6 vita kulor. Vårt försök går ut på att drar en kula ur urnan, observera färgen och sedan lägga tillbaka kulan i urnan, detta upprepas 10 gånger (n=10). Vi låter den stokastiska variabeln X vara antalet dragna vita kulor vid ett visst försök.
Sannolikhetsfunktionen för X blir då: p(k) = (n över k) * (p)^k * (1-p)^(n-k)
Den beskriver sannolikheten att vi drar exakt k st vita kulor under ett försök.
Om du alltså vill veta hur stor sannolikheten är att vi drar mer än 5 vita kulor, p(k>5), får du beräkna sannolikheten för varje k > 5: Alltså blir svaret: p(6)+p(7)+p(8)+p(9)+p(10)
Alternativt går du bakvägen och beräknar sannolikheten att du drar 5 vita kulor eller mindre för att sedan ta: 1 - p(k<=5) = p(k > 5)
gustafffsson
2012-10-08, 17:03
har lyckats bli stel i trapz idag efter sidolyft idag då det vart några ostrikta,har som låst sig,finns det nåt sätt att snabbt fixa till det här typ varma eller nåt?
Om en person jobbar på samma ställe i, låt säga ett år UTAN att ta ut sin semester, och sedan får sparken. Vad händer då med semestern som hen kunde ta ut men aldrig "hann" göra det?
MathiasF
2012-10-08, 21:12
Om en person jobbar på samma ställe i, låt säga ett år UTAN att ta ut sin semester, och sedan får sparken. Vad händer då med semestern som hen kunde ta ut men aldrig "hann" göra det?
Ska betalas ut kontant.
Ska betalas ut kontant.
Måste det vara kontant? :o
vill hen ha betalt i natura eller?
vill hen ha betalt i natura eller?
Konto? :)
Man får det givetvis utbetalat på sista lönen, en sk. slutlön.
Man får det givetvis utbetalat på sista lönen, en sk. slutlön.
Tack. :)
MathiasF
2012-10-09, 00:07
Jag menar givetvis att du får ut det i pengar på ditt bankkonto, att semesterdagarna inte förverkas.
Varför vill man minska kortisol halten efter träning?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.