Visa fullständig version : Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar
Varför ska spanjorerna ha så fruktansvärt med olja på all sin mat?
Finns det något i matväg som inte blir godare av olivolja? Tveksamt.
lördagsgrogg
2015-08-22, 12:06
Finns det något i matväg som inte blir godare av olivolja? Tveksamt.
Bara sånt som blir godare med smör.
Finns det något i matväg som inte blir godare av olivolja? Tveksamt.Jag skulle vilja vända på det där. Hatar mat där det hällts på olja efter tillagning.
TapaTalk.
Fredszky
2015-08-22, 12:43
Två tight parkerade bilar, kanske en decimeter emellan...:
[][]
...så svänger man fullt utslag åt höger och kör ut (uppåt) med den högra bilen, kommer bilarna att kollidera?
Ja, om du backar.
Nej, om du kör framåt.
Fredszky
2015-08-22, 13:03
För att förtydliga är det framåt som gäller, ingen backning.
Frågan är alltså om vänster bakparti kommer att ta i i den andra bilen när man kör ut så...
Ja.
Edit: läste fel. Säger nej, om det inte är mycket bakparti efter bakhjulet.
TapaTalk.
Trodde backning, gjorde en facepalm liksom :D
Framåt, det beror på bil. De flesta skulle jag säga nej till.
Den vrider sig vid bakre hjulaxeln så är det inte mycket överhäng är det lugnt.
Jakobson
2015-08-22, 16:52
Bor i Sthlms city, alltså verkligen mitt i stan och har ändå värdelös mottagning på mobilen, Telia var det som "skulle vara bäst" men jämfört med polare så är tex tele2 bättre
Någon som han tipsa om operatör med bäst mottagning/uppkoppling ?
MangeByggarn
2015-08-22, 16:57
Bor i Sthlms city, alltså verkligen mitt i stan och har ändå värdelös mottagning på mobilen, Telia var det som "skulle vara bäst" men jämfört med polare så är tex tele2 bättre
Tele2/Comviq tycker jag. Har alltid bäst mottagning bland mina polare när vi är ute i skogen, eller långt bort från stan.
Red Apple
2015-08-22, 17:45
3 funkar bra centralt men suger överallt annars
Jag kör med Tele 2 Comviq och har aldrig någonsin ens upplevt dålig mottagning. Bor förvisso centralt men telefonen har alltid fått stark signal även ute på landet.
Jakobson
2015-08-22, 18:20
Tele2/Comviq tycker jag. Har alltid bäst mottagning bland mina polare när vi är ute i skogen, eller långt bort från stan.
Låter bra
3 funkar bra centralt men suger överallt annars
Jag hade 3 men upplevde att det ej funkade tex på gymmet, eller tunnel osv
Jag kör med Tele 2 Comviq och har aldrig någonsin ens upplevt dålig mottagning. Bor förvisso centralt men telefonen har alltid fått stark signal även ute på landet.
Verkar som tele2 är vinnaren, ska se till att säga upp Telia i veckan
Tack för svaren grabbar :)
GulligaGurkan
2015-08-24, 11:48
Blåvalen äter ju krill, såna där små räkor. Men borde det inte då och då slinka med någon större fisk eller liknande? De borde ju inte ha några problem med att svälja en människa egentligen, med tanke på att en vuxen man kan simma runt i deras aorta, och svalget är antagligen större än den!
Blåvalen äter ju krill, såna där små räkor. Men borde det inte då och då slinka med någon större fisk eller liknande? De borde ju inte ha några problem med att svälja en människa egentligen, med tanke på att en vuxen man kan simma runt i deras aorta, och svalget är antagligen större än den!
0Ut7wK9l9mk
Låter bra
Jag hade 3 men upplevde att det ej funkade tex på gymmet, eller tunnel osv
Verkar som tele2 är vinnaren, ska se till att säga upp Telia i veckan
Tack för svaren grabbar :)
Se till att be den som tar hand om uppsägningen att låta numret ligga öppet för utportering, så slipper du kontakta Telia igen efter att Tele2 meddelat att de inte får ta över numret pga pågående annulleringsorder. Ett av de mest klassiska missarna i sammanhanget.
Håller f.ö. med, Tele2 som flickvännen har, har aldrig underpresterat vs. Telia som jag har förutom på bussfärder genom småländska skogarna, men där är det inte så relevant. Tror bara Telia ev. fortf. har ett litet försprång i delarna "ovanför stockholm-ish" vs. andra, annars ofta underpresterande i overall täckning tyvärr.
Finns det någon som för en bra ppl journal här som man kan kika i? cofffee
jogustaf
2015-08-25, 08:13
De är bardvalar, som har barder. Ett slags filter för att kunna äta bara krill och plankton. Egentligen lite märkligt att de största djuren lever på väldigt små djur.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Barder
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bardvalar
Bardvalar råkar fortfarande svälja större fiskar.
StarkaUlf
2015-08-25, 15:27
Kan man värma quorn i mikron eller ska det tillagas i stekpanna?
Red Apple
2015-08-25, 15:46
Kan man värma quorn i mikron eller ska det tillagas i stekpanna?
Det går att värma i micro och äta, men jag rekommenderar det verkligen inte.
StarkaUlf
2015-08-25, 16:11
Det går att värma i micro och äta, men jag rekommenderar det verkligen inte.
Vadådå? :D
Red Apple
2015-08-25, 16:18
Vadådå? :D
Om man micrar blir konsistensen väldigt... svampig. Smakar inte särskilt gott heller. Stekyta är viktigt på de flesta köttersättningar imo.
StarkaUlf
2015-08-25, 16:26
Om man micrar blir konsistensen väldigt... svampig. Smakar inte särskilt gott heller. Stekyta är viktigt på de flesta köttersättningar imo.
Ah okej. Då kör jag det en snabbis i stekpannan :thumbup:
martikainen
2015-08-26, 07:51
En sak jag tänkt på väldigt länge men aldrig hittat svaret på är om jag är i en sötvattenpool (dvs ej saltvatten) och fyller mina lungor till max med luft och sedan sunker ner under vattnet så kommer jag fortsätta sjunka mot botten, medans alla andra verkar flyta upp igen.
De flesta verkar flyta upp även med betydligt mindre luft i lungorna.
Visst nu har jag astma dock inte så stora problem längre men 75% lungkapacitet mot en normal vuxen.
Det spelar ingen roll om jag är småfet på 90kg eller rippad på 75kg, jag sjunker som en sten oavsett!
Jag sjunker även i saltvatten, dock ej med max fyllda lungor. Att flyta på rygg som många kan är nästan en omöjlighet, jag måste paddla som bara den med ben & armar även i saltvatten.
Vad är det som påverkar detta?
Ricken13
2015-08-26, 08:07
Är jag helt felkn*llad?
Jag tycker det är likadant jämt, man hänger upp stången och laddar på vikter. Sen när man ska lyfta av så är stången precis alldeles liiite för högt upp. Man får liksom sträcka på sig, stå på tå, för att få av den.
Om man då sen flyttar ner ett hack, på dom ställningar där det går, så får man gå på knäna för att komma in under.
Så uppenbarligen är jag i ett oheligt mellanläge, dom där gymbyggargubbarna tycker inte att jag ska få använda deras grejer antar jag?
En sak jag tänkt på väldigt länge men aldrig hittat svaret på är om jag är i en sötvattenpool (dvs ej saltvatten) och fyller mina lungor till max med luft och sedan sunker ner under vattnet så kommer jag fortsätta sjunka mot botten, medans alla andra verkar flyta upp igen.
Visst nu har jag astma dock inte så stora problem längre men 75% lungkapacitet mot en normal vuxen.
Det spelar ingen roll om jag är småfet på 90kg eller rippad på 75kg, jag sjunker som en sten oavsett!
Jag sjunker även i saltvatten, dock ej med max fyllda lungor. Att flyta på rygg som många kan är nästan en omöjlighet, jag måste paddla som bara den med ben & armar även i saltvatten.
Din densitet. Googla Arkimedes princip.
Skämt åsido, jag sjunker också om jag inte rör mig.
Är jag helt felkn*llad?
Jag tycker det är likadant jämt, man hänger upp stången och laddar på vikter. Sen när man ska lyfta av så är stången precis alldeles liiite för högt upp. Man får liksom sträcka på sig, stå på tå, för att få av den.
Om man då sen flyttar ner ett hack, på dom ställningar där det går, så får man gå på knäna för att komma in under.
Så uppenbarligen är jag i ett oheligt mellanläge, dom där gymbyggargubbarna tycker inte att jag ska få använda deras grejer antar jag?
Det är uppenbart att vissa som gör utrustning för gym inte provat att träna i den och de har absolut ingen erfarenhet av att träna andra. Senast upptäckte jag t ex att gymmets vadpress inte funkade för en av de tränande även om man hade den på lägsta hacket (det går att träna vader på andra sätt så vi löser det). Jag blir lika förvånad varje gång att ingen har provat maskinen innan tillverkning, återförsäljning eller inköp.
Ditt problem kan du antagligen lösa genom att justera fotbredd och hur böjda ben du har vid avlyftet. Smalare fotställning och du kan lyfta av högre, bredare och mer böjda ben lägre position. En annan variant är att lägga en platta eller gummimatta på golvet men den behöver vara ganska så stor så du kan parera eventuella balansproblem utan att hamna utanför.
Vad är de som händer rent tekniskt när man trycker på högtalare på telefonen?
Verkar inte riktigt stämma :)
kJnKuw7Wvz4
Vad är de som händer rent tekniskt när man trycker på högtalare på telefonen?
Volymen höjs och den inbyggda mikrofonen aktiveras så att man både kan lyssna och prata utan att behöva limma telefonen mot örat.
Volymen höjs och den inbyggda mikrofonen aktiveras så att man både kan lyssna och prata utan att behöva limma telefonen mot örat.
Aha, det är en inbyggd mikrofon alltså som inte aktiveras förrns man trycker på högtalare?
Jag är likadan. Dock utan astma. Imorse var jag i en pool och fyllde mina lungor så mycket jag kunde men sjönk ner 4m till botten ganska snabbt. Min kollega gjorde samma sak men kom knappt under ytan med toppen av huvudet.
Fungerar det att ringa inrikes, så som det fungerar att ringa till Sverige om man är utomlands?
Om jag befinner mig i Sverige, kan jag alltså ringa t.ex. +467XXXXXXXX istället för 07XXXXXXXX?
Fungerar det att ringa inrikes, så som det fungerar att ringa till Sverige om man är utomlands?
Om jag befinner mig i Sverige, kan jag alltså ringa t.ex. +467XXXXXXXX istället för 07XXXXXXXX?Ja.
Varför verkar inte folktandvården vilja att man hittar var dom finns? Är ju helt omöjligt att hitta info om vart det ligger i närheten.
Fyllde år igår och som vanligt så skrev en hel drös med folk grattis till mig, även dem man inte brukar träffa/umgås med så ofta. Ja ni vet säkert vad jag menar.
Orkade inte skriva tack till alla utan tryckte bara på gilla-knappen. Frågan är dock om jag idag bör skriva ett inlägg i stil med "Tack för...."?
Känns lite fånigt då typ 95% av "facebook-grattisarna" inte betyder något ;)
Ja detta är ju tråden för dumma frågor så... :D Hur brukar ni göra?
Jag tackar dom som betyder något för mig. Resten bryr sig ju bara denna dag, eller om man gjort något "stort".
Jag postar ett inlägg per år på min wall. Det är tack för grattis.
Fyllde år igår och som vanligt så skrev en hel drös med folk grattis till mig, även dem man inte brukar träffa/umgås med så ofta. Ja ni vet säkert vad jag menar.
Orkade inte skriva tack till alla utan tryckte bara på gilla-knappen. Frågan är dock om jag idag bör skriva ett inlägg i stil med "Tack för...."?
Känns lite fånigt då typ 95% av "facebook-grattisarna" inte betyder något ;)
Ja detta är ju tråden för dumma frågor så... :D Hur brukar ni göra?
Ett tackbrev i form av a4 till alla, jag tror de uppskattar det :)
Jag postar ett inlägg per år på min wall. Det är tack för grattis.Så brukar min wall också se ut, men funderar på att skippa det i år, känns ändå inte genuint. Byter även profilbild ungefär vartannat år, såpass aktiv är jag hehe ;)
Ett tackbrev i form av a4 till alla, jag tror de uppskattar det :)
Haha ja det är ju också ett alternativ. Extra utförliga brev till de mest ytligt bekanta man endast träffat vid några enstaka tillfällen ;)
Ta bort ditt födelsedatum från dina inställningar. De som kommer ihåg din födelsedag trots att de inte får en påminnelse från Facebook förtjänar ett tack.
Skickat från min A0001 via Tapatalk
Ta bort ditt födelsedatum från dina inställningar. De som kommer ihåg din födelsedag trots att de inte får en påminnelse från Facebook förtjänar ett tack.
Man kan göra det alltså? Om det funkar så låter det suveränt, känns alltid lika obekvämt att bli "gratulerad".
Jag gjorde det för några år sedan, gick från hundratals "Grattis" till typ 0 året efter :D.
Kort n00b-fråga. Jag håller periodisk fasta och tränar crossfit-pass två gånger i veckan: tisdagar och fredagar. Utöver det vill jag lägga in ett eller två starting streangth-pass i veckan, för att försöka få till lite mer muskelvolym. Jag har pga familj tyvärr inte möjlighet att få till träning på helgen. Vilka dagar/tider är optimalt för SS-passen? Och hur bör jag (optimalt) lägga upp kost/kosttillskott däromkring?
http://ecx.images-amazon.com/images/I/71v2RHMLFgL._SL1000_.jpg
vart kan jag få tag på sådana här i verige? Och vad heter de ens? Tee-nut heter de på engelska.
Agitator
2015-08-30, 13:10
http://ecx.images-amazon.com/images/I/71v2RHMLFgL._SL1000_.jpg
vart kan jag få tag på sådana här i verige? Och vad heter de ens? Tee-nut heter de på engelska.
Webshopar så hittar du nog. Annars är väl bauhaus ett råd.
T-nut brukar man väl säga, men är ju förkortning av tee-nut.
Biltema, bauhaus. Det svenska ordet för den är islagsmutter har jag för mig.
Sett på biltema och bauhaus. Ifs, islagsmutter eller inslagsmutter är ju med piggar och inte med skruvhål. Men om du hittar den ene så hittar du oftast den andre :)
Webshopar så hittar du nog. Annars är väl bauhaus ett råd.
T-nut brukar man väl säga, men är ju förkortning av tee-nut.
Biltema, bauhaus. Det svenska ordet för den är islagsmutter har jag för mig.
Sett på biltema och bauhaus. Ifs, islagsmutter eller inslagsmutter är ju med piggar och inte med skruvhål. Men om du hittar den ene så hittar du oftast den andre :)
islagsmutter,, got it, det tackar jag för! :hbang:
GulligaGurkan
2015-08-30, 15:23
De är bardvalar, som har barder. Ett slags filter för att kunna äta bara krill och plankton. Egentligen lite märkligt att de största djuren lever på väldigt små djur.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Barder
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bardvalar
Fel av mig. Men frågan kvarstod så jag letade lite och har kommit fram till att en blåval "vara" kan svälja saker med en diameter på 20-30 cm, så är man något sånär bredaxlad är man lugn :)
Hur högt upp flyger myggor och flugor? Alltså om man bor på typ 7e våningen i ett hus är man helt säker från flugor och mygg då?
Alltså om man bor på typ 7e våningen i ett hus är man helt säker från flugor och mygg då?
Nej
StarkaUlf
2015-09-01, 15:32
Varför är kolozzeums shop så förbannat seg/dålig sedan MM tog över? 95% av gångerna kommer det ju bara fram "Sidan kan inte visas"
Varför är kolozzeums shop så förbannat seg/dålig sedan MM tog över? 95% av gångerna kommer det ju bara fram "Sidan kan inte visas"
Måste vara något i din ände då? Den funkar hur fint som helst för mig.
Nej
Så hur högt upp måste man bo då? Eller alltså, hur högt flyger en fluga?
StarkaUlf
2015-09-01, 16:14
Måste vara något i din ände då? Den funkar hur fint som helst för mig.
Mysko. Den gör likadant oavsett Chrome eller Firefox. Har testat att rensa kakor, cache, historik etc. Alla andra sidor fungerar utmärkt, men just shoppen är oerhört dålig för mig. Hade aldrig några problem innan MM tog över.
Håller på med rehab för ryggen och upplever att jag fått bättre kontakt med en övning men det har börjat bränna mer i muskeln. Och undrar då om uttrycket "det kan bli sämre innan det blir bättre" kan stämma?
shut teh face
2015-09-02, 09:50
Håller på med rehab för ryggen och upplever att jag fått bättre kontakt med en övning men det har börjat bränna mer i muskeln. Och undrar då om uttrycket "det kan bli sämre innan det blir bättre" kan stämma?
Det kan stämma. :)
12% av bruttopengen ex moms som lunchen kostar. så ungefär 8.60.Okej. Min lokala pizzabagares kvitto angav 25%, därav min fråga.
En vän ska överlåta sitt gymkort (autogiro) till min tjej, räcker det då att vännen fyller i en fullmakt och signerar den som min tjej sen kan ta med till gymmet, utan att vännen närvarar? Så lät det på henne i kassan, om jag uppfattade det rätt i alla fall.
Fungerar i så fall denna t. ex. http://www.hulevf.se/filer/Fullmakt1.pdf ?
En vän ska överlåta sitt gymkort (autogiro) till min tjej, räcker det då att vännen fyller i en fullmakt och signerar den som min tjej sen kan ta med till gymmet, utan att vännen närvarar? Så lät det på henne i kassan, om jag uppfattade det rätt i alla fall.
Fungerar i så fall denna t. ex. http://www.hulevf.se/filer/Fullmakt1.pdf ?
Beror nog helt på gymmet. Nu vet jag att det inte var exakt det här som du frågade efter men t.ex Fitness24Seven är helt efterblivna då man inte kan betala autogiro åt någon annan (min fru i det här fallet [skulle aldrig själva träna där]) om inte den som betalar också är medlem :smash:
Annars kan en fullmakt räcka med ett papper där man bara skriver att person X har fullmakt åt person Y där båda signerar och har två signaturer från vittnen (tror man behöver vittnen men är osäker dock efter att ha sett pdf:en som du länkade till).
Men om personen i kassan säger att det räcker så är det ju det man får gå efter.
Beror nog helt på gymmet. Nu vet jag att det inte var exakt det här som du frågade efter men t.ex Fitness24Seven är helt efterblivna då man inte kan betala autogiro åt någon annan (min fru i det här fallet [skulle aldrig själva träna där]) om inte den som betalar också är medlemDet handlar nog mer om banken än om gymmet i sig. Ska någon annan betala t.ex. dina Telia-räkningar via autogiro så är det ert bankkontor ni måste in på och skriva under en fullmakt, och ni måste ha samma bank. Så Telia är okej med det, men vill ni ha den lösning kan/får Telia inte göra autogirobeställningen utan ni måste själva det med lite extrajobb.
Fitness24Seven kanske inte bara vet om att det går att lösa för kunden själv, via banken.
TapaTalk.
Hur kan jag få tag i mycket NOK till lördag? Växlingskontor är inget alternativ.
Hur kan jag få tag i mycket NOK till lördag? Växlingskontor är inget alternativ.
Sälj din stjärt vid gränsen!
Kontantuttag i norge?
Kontantuttag i norge?
Får bara ta ut 15k
Kanner du nagon dar/ska du ta med dig nagon?
For over pengar till hens bank sa far hen ta ut maxbelopp ocksa.
Kanner du nagon dar/ska du ta med dig nagon?
For over pengar till hens bank sa far hen ta ut maxbelopp ocksa.
Jag har flera kort. men jag är inte så intresserad av att betala 2% i valutapåslag. Blir ganska mycket i reda pengar. :) Således är ICA-banken det enda alternativet.
Vad ska 4623 ha massa norska kontanter till? Droger bilar eller stöldgods?
Tapatalk
Det handlar nog mer om banken än om gymmet i sig. Ska någon annan betala t.ex. dina Telia-räkningar via autogiro så är det ert bankkontor ni måste in på och skriva under en fullmakt, och ni måste ha samma bank. Så Telia är okej med det, men vill ni ha den lösning kan/får Telia inte göra autogirobeställningen utan ni måste själva det med lite extrajobb.
Fitness24Seven kanske inte bara vet om att det går att lösa för kunden själv, via banken.
TapaTalk.
Jag har aldrig stött på minsta problem med att betala autogiro för min frus räkningar någonstans annars och har aldrig behövt tjafsa med banker & dyligt utan har bara behövt fylla i hos respektive ställe att det är jag som betalar.
Vad ska 4623 ha massa norska kontanter till? Droger bilar eller stöldgods?
Tapatalk
Inget olagligt. Ställer du upp? :)
Inget olagligt. Ställer du upp? :)
Hur bra växlingskurs får jag? =)
Hur bra växlingskurs får jag? =)
1,025 kan du få :)
Hade jag varit i Norge så hade jag ställt upp. Är på semester i Småland. Babblare får ställa upp för varandra :-)
Tapatalk
1,025 kan du få :)
1,25 kan jag ge :)
Hade jag varit i Norge så hade jag ställt upp. Är på semester i Småland. Babblare får ställa upp för varandra :-)
Tapatalk
Typiskt, nästa vecka då. ;)
1,25 kan jag ge :)
Varför skulle jag ta dig då om forex erbjuder 1,06-1,07? ;p
Captainwide
2015-09-04, 18:58
Precis fått min första betalning av CSN. Via avi....
Jag har skickat dem kontouppgifter osv men de måste missat det, eller har det blivit fel på något annat sätt. Frågan är hur som... eftersom avin står på en ganska stor summa kontanter, kan man lösa ut den från en bank? Eller vart finns det ställen med så pass stora summor kontanter?
Red Apple
2015-09-04, 19:22
Jag har skickat dem kontouppgifter osv men de måste missat det, eller har det blivit fel på något annat sätt. Frågan är hur som... eftersom avin står på en ganska stor summa kontanter, kan man lösa ut den från en bank? Eller vart finns det ställen med så pass stora summor kontanter?
Bankkontor med kontanthantering, tror det kostar 125 spänn att lösa in den men jag har lyckats dodgea den avgiften med löften om att nästa utbetalning kommer gå in på kontot, det är bara ett undantag, jag måste ha pengar till litteraturen yada yada.
Det är lättare att sätta in pengarna på ditt konto direkt.
Det är lättare att sätta in pengarna på ditt konto direkt.
Det är ju det han vill, CSN som har fuckat upp för honom.
När jag har råkat ut för motsvarande saker har jag alltid bett min bank (Handelsbanken) att lösa in avin och sätta in dem på mitt konto direkt. De har aldrig tagit någon avgift för detta (de hade nog gjort det om jag velat ha kontanter). Det har funkat på flera olika kontor men om andra banker har samma service vet jag inte.
Jag har skickat dem kontouppgifter osv men de måste missat det, eller har det blivit fel på något annat sätt. Frågan är hur som... eftersom avin står på en ganska stor summa kontanter, kan man lösa ut den från en bank? Eller vart finns det ställen med så pass stora summor kontanter?Bara för att det är en avi behöver du inte plocka det i kontanter. Gå till din bank så kan de sätta in det direkt på ditt konto.
TapaTalk.
Varför sticker det i ansiktet när man blir nedsövd?
Varför lagrar män och kvinnor största andelen fett på helt olika ställen?
Fredszky
2015-09-05, 17:26
Hur vet man om en mögelost har blivit dålig?
Hur vet man om en mögelost har blivit dålig?
Tycker du att den smakar gott?
Finns det något smidigt sätt att göra rent ett bilsäte från fläckar?
Annars: Var köper man sätesöverdrag? Biltema verkar ha tagit det ur sitt sortiment.
Finns det något smidigt sätt att göra rent ett bilsäte från fläckar?
Annars: Var köper man sätesöverdrag? Biltema verkar ha tagit det ur sitt sortiment.
Är det tyg så är ångtvätt det enda som fungerat riktigt bra i mitt tycke, mattvätt/bilklädseltvätt tycker jag det sällan blir riktigt rent.
Varför är det inte vanligare att folk åker till länder där det är lagligt med steroider och sen tränar på i 1 år och åker hem igen?
Varför är det inte vanligare att folk åker till länder där det är lagligt med steroider och sen tränar på i 1 år och åker hem igen?
För att ingen normalt funtad människa vill offra ett år av sitt liv för lite större biceps.
- Dom länderna talar ofta ett helt annat språk än, säg, engelska.
- Man ska lämna hela sitt liv i ett år. Låter romantiskt när man är 18, men mindre så när man är äldre.
- Man ska finansiera sig i ett år. Det går inte nödvändigtvis att räkna med stabila jobb och bra betalt i dessa länder.
För att ingen normalt funtad människa vill offra ett år av sitt liv för lite större biceps.
Ok säg en månad eller två då, man får se de lite som semester.
Ok säg en månad eller två då, man får se de lite som semester.
Dem flesta är väl inte så satans dumma i huvudet, helt enkelt. Men en eller annan stjärna som åker på prepp-semester finns garanterat.
Därför att det går lika bra att ta steroider och träna här hemma? Typ? Det finns ju överallt att få tag på.
Rätt vanligt i Thailand. Kanske inte renodlad prepp semester men nära nog.
Rätt vanligt i Thailand. Kanske inte renodlad prepp semester men nära nog.
Finns en hel del svenska byggare som flyttar till Norge av den anledningen, väldigt liten fokus på doping hos polisen där.
ARMSTARK
2015-09-07, 07:39
Inte? När de offrar kanske 20-30 år av sitt liv genom att bruka steroider. I vissa fall resten av sitt liv from nu. ( Frågan gällde bruk av steroider vilket inte rimmar med normalt funtade, men ändå...)
Inte? När de offrar kanske 20-30 år av sitt liv genom att bruka steroider. I vissa fall resten av sitt liv from nu. ( Frågan gällde bruk av steroider vilket inte rimmar med normalt funtade, men ändå...)
Du missade nog "normalt funtade".
ARMSTARK
2015-09-07, 10:46
Du missade nog "normalt funtade".
Läs hela texten jag skrev. :)
StarkaUlf
2015-09-07, 13:38
Hittar inte Recip Koffein på apotekets hemsida. Har dom slutat med dessa?
Hittar bara den här, fast det kanske är samma?
https://www.apoteket.se/_ApoLayouts/img/produkt/custom/207792s.jpg
Det är samma, alltså koffein i pillerform. Den jag köpte innehöll bara 30 tabletter, vilket kändes som alldeles för lite.
Hittar inte Recip Koffein på apotekets hemsida. Har dom slutat med dessa?
Hittar bara den här, fast det kanske är samma?
https://www.apoteket.se/_ApoLayouts/img/produkt/custom/207792s.jpg
Apoteket har slutat med Recips Koffein. Det är alltså inte samma. Finns att köpa på Apotea.
ARMSTARK
2015-09-09, 14:22
Har de börjat med nya regler när det gäller rondellkörning eller är det bara fler som inte kan köra? Tänker då särskillt på otyget att åka runt i den högra filen i rondellen och orsaka tvärnitar för de som kör "rätt" i rondellen och ska svänga ut.
En annan märklig sak är att man blinkar vänster i rondellen samtidigt som man svänger ut från den, högerblink ska det ju vara. Enda gången man behöver blinka vänster är om man vill vara extra hövlig mot de andra trafikanterna och tala om att man ska åka vidare i rondellen, dvs INTE svänga ut från den. Annars behöver man inte blinka vänster, det är ju en rondell, den ÄR vänstersvängd.
Ricken13
2015-09-09, 15:52
Jag tycker inte om marklyft.
Jag kör marklyft, för att nån sa att det är bra. Men jag förstår verkligen inte vad som är så magiskt med att lasta stången full med en massa vikter som jag aldrig nånsin på något annat sätt skulle klara av lyfta på gymmet och sedan göra halvreps på det. Böj dig framåt och räta upp dig igen...
Är jag en dålig människa?
Du tror inte du blir bättre på annat om du är stark i mark?
Ricken13
2015-09-09, 17:13
Du tror inte du blir bättre på annat om du är stark i mark?
Jag känner på mig att du är en sån där som lever för marklyft.
Du har säkert en liten burk med talk i fickan hela dan, utifall att du skulle råka hamna nånstans där det finns en stång som du kan gå och lyfta lite i.
När du kommer till gymmet och ser att alla möjligheter till mark är upptagna så hämtar du en stol från omklädningsrummet och parkerar dig mellan dom som redan kör mark och stirrar på dom tills det är din tur.
Du vaknar upp mitt i natten och funderar på hur du ska slå personbästa på nästa markpass.
Du har en guldkedja runt halsen med orden "Marklyft for Life" omgivet av coola blixtar.
Så jag tänker inte svara på din fråga. ;)
Andy.da.wohoo
2015-09-09, 18:05
Du har säkert en liten burk med talk i fickan hela dan, utifall att du skulle råka hamna nånstans där det finns en stång som du kan gå och lyfta lite i.
När du kommer till gymmet och ser att alla möjligheter till mark är upptagna så hämtar du en stol från omklädningsrummet och parkerar dig mellan dom som redan kör mark och stirrar på dom tills det är din tur.
Du vaknar upp mitt i natten och funderar på hur du ska slå personbästa på nästa markpass.
Du har en guldkedja runt halsen med orden "Marklyft for Life" omgivet av coola blixtar.
För att svara på din första fråga:
Ja, du verkar vara en dålig människa. Men det har ingenting med ditt förhållande till marklyft att göra.
Jakobson
2015-09-11, 21:50
Är trådar/inlägg om flyktingkrisen tabu på kolo?
Är trådar/inlägg om flyktingkrisen tabu på kolo?Nej då, bara irriterande.
TapaTalk.
Not really. Mer för böj. Men markar ganska nära 300 ändå :) jelly?
shut teh face
2015-09-12, 06:33
Vilket märke gör bästa skokrämer
Ricken13
2015-09-12, 07:04
Not really. Mer för böj. Men markar ganska nära 300 ändå :) jelly?
Böj kan jag förstå, även om jag är dålig på det.
Men mark... ;)
Är du stark i marklyft så får du till det i sänghalmen lättare.
Böj kan jag förstå, även om jag är dålig på det.
Men mark... ;)
Ja, men då är det dags för dig att inskolas i den friluftsfröjd som är tyngdlyftning. Med ryck så är det inte en halv repetition längre.
Vilket märke gör bästa skokrämer
Saphir gör bra skovårdsprodukter.
Ricken13
2015-09-14, 10:50
Ja, men då är det dags för dig att inskolas i den friluftsfröjd som är tyngdlyftning. Med ryck så är det inte en halv repetition längre.
Men...
Är inte hela grejen med ryck att man ska slippa använda så mycket muskelkraft? Då måste det ju vara en halvrepsövning? ;)
Jag har tillbringat halva arbetsdagen nu med att googla fram olika anledningar till att sluta med marklyft. Men så var det nån som sa att det är en bra övning för baksida lår. Fan oxå. Där släpar jag ju och vi har bara en maskin för det på gymmet... Marken får väl vara kvar ett tag till då.
Men jag tänker ialla fall inte ha roligt när jag kör den. *grr27*
Kör raka marklyft istället då.
TapaTalk.
Varför luktar mina fisar alltid värst i duschen?
Jag har funderat på om det är värmen som gör det, då jag duschar brölvarmt, men jag upplever inte samma effekt i en bastu så jag tror inte det kan bero på det heller.
TapaTalk.
ARMSTARK
2015-09-14, 11:47
Jag har funderat på om det är värmen som gör det, då jag duschar brölvarmt, men jag upplever inte samma effekt i en bastu så jag tror inte det kan bero på det heller.
TapaTalk.
I en duschkabin trycks stanken upp effektivare utan att sprida ut sig i rummet.
TapaTalk.
Skulle gissa att det har med ångan att göra.
Ozziking
2015-09-14, 15:31
Vad är DOMS?
StarkaUlf
2015-09-14, 15:33
Vad är DOMS?
Träningsvärk. (Delayed onset muscle sorness)
StarkaUlf
2015-09-14, 18:31
Någon vänlig byggare som kan förklara fördelarna/grejen med Pondus-skruvar?
Hur går man tillväga för att skaffa ett ID-kort + bankkort om ens farsa är ett rövhål som inte vill skriva under papper? Lillasyster är 17 och bor med mor (non-official ensam vårdnad) men kan inte skaffa ett svensk ID utan pappas underskrift eller ett bankkort, hon har bara pass (svenskt) men tydligen räcker inte det (wtf?).
Pass är giltig legitimation på alla officiella kontor, men om man är minderårig krävs målsmans godkännande i många sådana ärenden.
Du skulle kunna kontakta socialstyrelsen och se om dom kan hjälpa till. BRIS finns också som man kan ringa och snacka med här (https://www.bris.se/?pageID=4).
Vägrar han p.g.a. personlig hybris, eller är det något kulturellt som spelar in också?
Pass är giltig legitimation på alla officiella kontor, men om man är minderårig krävs målsmans godkännande i många sådana ärenden.
Du skulle kunna kontakta socialstyrelsen och se om dom kan hjälpa till. BRIS finns också som man kan ringa och snacka med här (https://www.bris.se/?pageID=4).
Vägrar han p.g.a. personlig hybris, eller är det något kulturellt som spelar in också?
Tack, ska höra med dem imorgon! Personlig hybris
I en duschkabin trycks stanken upp effektivare utan att sprida ut sig i rummet.Men det hander aven i min gamla lagenhet dar det inte var kabin, utan bara en glasvagg som var alldeles for liten for andamalet dessutom. :D Den stack ut typ 3dm fran vaggen dar duschen satt, sa varje gang man duschat var det vatten i exakt hela badrummet.
Är det bara jag som känner detta, varje gång jag ska dusch nånstans där andra har tillgång till duschen tex gymmet, jobbet, hotellrum eller random kompis så har personen före mig för varmt vatten än mig och måste sänka vatten tempraturen.
Just me?
StarkaUlf
2015-09-15, 13:31
Är det bara jag som känner detta, varje gång jag ska dusch nånstans där andra har tillgång till duschen tex gymmet, jobbet, hotellrum eller random kompis så har personen före mig för varmt vatten än mig och måste sänka vatten tempraturen.
Just me?
Alltid. Förstår inte hur folk kan duscha i så förbannat varmt vatten. Skulle jag duscha så varmt så skulle jag bränna mig samt få världens eftersvett. Värre än den jag får när jag duschar normalt.
shut teh face
2015-09-15, 15:27
Jag duschar/badar så varmt att jag ofta blir bränd. :(
Man bygger upp det såklart och kör inte supervarmt direkt.
Det bästa är när man har feberfrossa, då badar jag i vatten som är 100% varmt. :em:
Jag har fått eksem och försöker undvika bad, svar ja. :confused:
Man börjar med ljummet vatten efter att kroppen anpassar sig till den temperaturen så sätter man på varmare. Den som kommer efter kommer att uppleva det som jättevarmt.
Tapatalk
Man börjar med ljummet vatten efter att kroppen anpassar sig till den temperaturen så sätter man på varmare. Den som kommer efter kommer att uppleva det som jättevarmt.
Tapatalk
På tal om det, hur kommer de sig att man vänjer sig vid varmare vatten snabbare än kallt?
Ricken13
2015-09-16, 08:12
Någon vänlig byggare som kan förklara fördelarna/grejen med Pondus-skruvar?
Blev lite nyfiken så jag googlade.
"En urstark träkonstruktion
Vi älskar innovativa lösningar som gör din byggnad ännu bättre. Pondus är ett gott exempel på en sådan lösning. Den styrka vi uppskattar mest är att den har en unik powergänga som drar ihop virket genom olika gängstigningar. Kombinationen är slående med våra kraftfulla träreglar. Din vinst är en ökad stabilitet och hållfasthet i alla konstruktioner. Att den dessutom försänks i träet och blir osynlig är nästa bonus. I våra byggnader använder vi i genomsnitt mellan 500-1000 Pondus-skruvar med ett enda syfte – att uppnå den bästa kvalitén med resultatet “en urstark träkonstruktion”. Läs mer om Pondus-skruven på Pondus hemsida"
Verkar vara en smart grej.
ARMSTARK
2015-09-16, 08:33
Har funderat lite på cancerbehandling. Skulle det gå att påskynda återhämtningen efter strålbehandling/cellgifter genom att stoppa i patienten en massa steroider, tillväxthormon och dyl. eller skulle det rent av kunna påskynda sjukdomsförloppet?
daniellinden
2015-09-16, 09:13
På tal om det, hur kommer de sig att man vänjer sig vid varmare vatten snabbare än kallt?
Måste ju vara för att vi har en kroppstemp på 36-37 grader, vilket är närmare 30 grader varmvatten än kallvatten på 10 grader
Får man inte steroider vid cancer? Har för mig det.
Tapatalk
Steroider är så extremt mycket mer än aas.
daniellinden
2015-09-16, 10:07
Får man inte steroider vid cancer? Har för mig det.
Tapatalk
kortison får man nog i de flesta behandlingar. Vid prostata och bröstcancer får man oftast anti-hormonell behandling
Nordenator
2015-09-16, 10:13
Steroider är så extremt mycket mer än aas.
Bristfälliga instruktioner. 50 cm biceps men har fortfarande testikelcancer.
0x5f3759df
2015-09-16, 11:37
Hur kan man få en katt att sluta sneak:a in i trapphuset när grannarna går in/ut. Han har kommit på att man kan göra så istället för att bli hämtad/insläppt.
Rikard Jansson
2015-09-16, 11:59
Har funderat lite på cancerbehandling. Skulle det gå att påskynda återhämtningen efter strålbehandling/cellgifter genom att stoppa i patienten en massa steroider, tillväxthormon och dyl. eller skulle det rent av kunna påskynda sjukdomsförloppet?
Såvitt jag förstår skulle det påskynda förloppet. Angående (anabola) steroider ges det väl snarare vid HIV/AIDS?
Två timmar av nyfikenhet tvingade mig att googla. Helt utan källkritik...
Huvudanslutningen mellan steroider och cancer är att vissa typer av steroider kan användas som cancerbehandling. Detta kan göras i kombination med andra behandlingar, och steroider används ofta i de med progredie former av sjukdomen som inte svarar väl på andra behandlingar. Den typ av steroid som används beror ofta på den typ av cancer som behandlas. Det finns många olika typer av steroider, och de har alla en unik effekt på kroppen och dess celler. Vissa typer är syntetiskt formuleras av drogmakers, och de har visat att döda cancerceller mycket som kemoterapi gör. Liksom kemoterapi, kan steroid cancerbehandling leda till biverkningar hos många individer. På grund av denna koppling mellan steroider och cancer, kan steroidbehandling användas för att döda viss form av cancer. Det är inte allmänt användas på egen hand som en behandlingsmetod, så det är normalt i kombination med kemoterapi och andra behandlingar. Effektiviteten beror på vilken typ av cancer och hur aggressiv det är, liksom den allmänna hälsan hos patienten. I många situationer är steroider används inte om kemoterapi eller enbart strålning inte fungerar. Steroidterapi kan administreras i ett av flera sätt. Steroiderna kan ges som en vätska intravenöst eller de kan injiceras direkt i en ven genom en enda injektion. Orala piller och tabletter används också i många fall. Den typ av leveransmetod som används beror på patienten och läkaren deltar och kommer att beslutas på en patient genom patientbasis. Även om denna koppling mellan steroider och cancer föreligger, steroider fortfarande inte rekommenderas som någon form av skyddsmetod. De kan ha allvarliga biverkningar och de har kopplats med komplikationer när de används på fel sätt. Av dessa skäl, bör patienter som nyligen diagnostiserats med cancer inte försöka ta steroider själva. Endast vissa typer är effektiva eftersom inte alla former av steroider och cancer är kopplade. Biverkningar av steroidbehandling kan bland annat skador på magslemhinnan, trötthet och ökad aptit. Detta kan leda till viktökning om livsmedelskonsumtionen inte kontrolleras ordentligt. Effekter på ben och muskler kan också förekomma, beroende på vilken typ av steroider ges.
http://sv.grandeimpressions.com/vad-ar-kopplingen-mellan-steroider-och-cancer/
Finns det något belägg för att vitpepparkorn funkar mot magsjuka?
Linjedomarn
2015-09-16, 19:37
Två timmar av nyfikenhet tvingade mig att googla. Helt utan källkritik...
http://sv.grandeimpressions.com/vad-ar-kopplingen-mellan-steroider-och-cancer/
Pratas fortfarande bara om odefinierade "steroider" vilket kan vara allt från kolesterol till p-piller.
Spoon, ditt citat låter smart, men samtidigt helt pantat.
Spoon, ditt citat låter smart, men samtidigt helt pantat.
Tar inget ansvar för det. Var första träffen på Google.
Tapatalk
Kan kreatins viktpåverkan börja ta fart efter ca 3 veckor? Dietar som sagt, och började med kreatin för exakt tre veckor sedan. Hade räknat med att viktnedgången skulle stanna upp kanske första, eventuellt andra veckan, men den fortsatte ner i samma takt (minus 0.4-0.5 kg per vecka). Men den här veckan så har alla tre dagar visat +1 kg jämfört med förra veckan. Är det mest troligt nu som kreatinets vattenvikt börjar visa sig på vågen för mig? (Har inte använt en uppladdningsfas, utan har kört 5g per dag).
Man blir ju lite sur när vikten rör sig åt fel håll, trots ett klart underskott. :D
När det gäller vandringskängor som skall användas i ~15-20 plusgrader, vilka märken är det som gäller?
Ricken13
2015-09-16, 21:47
När det gäller vandringskängor som skall användas i ~15-20 plusgrader, vilka märken är det som gäller?
Tennisdojjor, kängor i ryggsäcken för när det behövs.
kan man på något sätt stänga av funktionen så att adressfältet i google chrome inte ska vara en google sökning, utan som ett vanligt adressfält?????
blir tokig...
kan man på något sätt stänga av funktionen så att adressfältet i google chrome inte ska vara en google sökning, utan som ett vanligt adressfält?????
blir tokig...
är väl bara att skriva in hela adressen?
ARMSTARK
2015-09-16, 23:11
Vad tjänar man i timmen som instruktör / leda träningspass på ett gym? Det är naturligtvis olika, men på ett ungefär.
LoveMachine
2015-09-17, 08:05
Vilket märke man ska ha är ingen självklarhet. Visst har Lundhags, Meindel och Hanwag bra rykte, men det är kraftfult sekundärt.
Vad ska du ha kängorna till? Är det ojämnt underlag, stenigt och så vidare kan ett par högre och styvare skaft hjälpa.
Är det savann eller myrmark, behöver du bra fuktskydd?
Hur mycket packning kommer du släpa på? Påvekar belastningen på fötterna och det krav som ställs på stabilitet.
Hur mycket kommer du använda kängorna? Slittålighet kostar ofta extra pengar, men ställs olika krav om man är ute en vecka i stöten eller en månad.
Men när du är klar med vilka krav du har på kängan så återstår det viktigaste, passform, passform passform. Det spelar ingen roll hur bra de är på pappret om de inte passar på just din fot. Då kommer du blöda och svära från dag ett och mot oändligheten. Testa alla som passar in på dina krav helt förutsättningslöst och ser hur de känns.
Utöver detta så är bra strumpor, bra marschrutiner och eventuellt iläggssulor det som skiljer glada fötter från förstörda fötter.
Tennisdojjor, kängor i ryggsäcken för när det behövs.
Med den info vi har (typ ingen) är det ett riktigt dåligt förslag. Att släpa på ett par kängor som inte behövs är inte så kul som det låter.
Ricken13
2015-09-17, 08:19
Med den info vi har (typ ingen) är det ett riktigt dåligt förslag. Att släpa på ett par kängor som inte behövs är inte så kul som det låter.
Edit: Trodde de var frågeställaren som svarade...
Om man är så klen så att man inte orkar bära på ett par kängor i ryggsäcken kanske man inte ska ge sig ut på vandringstur...
LoveMachine
2015-09-17, 08:39
Edit: Trodde de var frågeställaren som svarade...
Om man är så klen så att man inte orkar bära på ett par kängor i ryggsäcken kanske man inte ska ge sig ut på vandringstur...
Löpskor är inte anpassade för att vandra i och rent ut sagt dåliga allt utom de plattaste och torraste lederna med minimal packning. Det finns löpskor som är nischade mot terränglöpning, men det förutsätter just att man ska springa, inte gå. Med allt vad det innebär i form av val av övrig utrustning och vikt på packning.
Man ska aldrig släpa på onödig vikt. Behöver man inte ha på sig kängor över tid så är jag inte säker på att de behövs alls. Dessutom så är vikten inte det enda problemet, de tar mycket plats i packningen.
ARMSTARK
2015-09-17, 13:10
Vart tog den där killen på Kolo som såg ut som Alan i 2,5 män. Förut postade han bilder på sig själv nästan varje dag, nu ingenting.
Wilt the Stilt
2015-09-18, 13:01
Jag har gamla vinylskivor med svensk musik, med låtar som jag skulle vilja dela med mig av på YouTube. Kan jag göra det eller bryter jag mot copyright-lagen då ??
Man ser ju massa videor på YouTube med låtar från alla möjliga artister, stora som små, men verkar lite lurigt att ladda upp när man googlar om saken.
Du bryter definitivt mot lagen, eftersom du inte innehar rättigheterna till musiken. Däremot verkar det inte vara många som bryr sig längre. Det har helt enkelt pågått för länge och vuxit sig för stort.
Red Apple
2015-09-18, 13:17
Vart tog den där killen på Kolo som såg ut som Alan i 2,5 män. Förut postade han bilder på sig själv nästan varje dag, nu ingenting.
Diomedea Exulans? Bannad.
Jag har gamla vinylskivor med svensk musik, med låtar som jag skulle vilja dela med mig av på YouTube. Kan jag göra det eller bryter jag mot copyright-lagen då ??
Man ser ju massa videor på YouTube med låtar från alla möjliga artister, stora som små, men verkar lite lurigt att ladda upp när man googlar om saken.Du bryter mot lagen, men kör på ändå, det är ju drösvis som gör det varje dag med ny musik.
För att få lite skydd (tveksamt, men kanske lite? :D) kan du ju skriva att du inte äger några rättigheter osv till musiken, och nämna vilket bolag det nu är.
TapaTalk.
ARMSTARK
2015-09-18, 13:50
Diomedea Exulans? Bannad.
Njae, har för mig att han hade nåt svennenamn, fast jag är lite dement så...
Han var vansinnigt vältränad och deffad men inte så...bildskön i ansiktet.
( Man kanske ska släppa det här, vill ju inte såra någon )
Wilt the Stilt
2015-09-18, 14:02
Du bryter definitivt mot lagen, eftersom du inte innehar rättigheterna till musiken. Däremot verkar det inte vara många som bryr sig längre. Det har helt enkelt pågått för länge och vuxit sig för stort.
Du bryter mot lagen, men kör på ändå, det är ju drösvis som gör det varje dag med ny musik.
För att få lite skydd (tveksamt, men kanske lite? :D) kan du ju skriva att du inte äger några rättigheter osv till musiken, och nämna vilket bolag det nu är.
TapaTalk.
Tack för svar :) Kanske gör en fuling då ! ;)
Peka alltid till upphovsmannen, gärna med länk till deras katalog.
Jakobson
2015-09-18, 15:49
Njae, har för mig att han hade nåt svennenamn, fast jag är lite dement så...
Han var vansinnigt vältränad och deffad men inte så...bildskön i ansiktet.
( Man kanske ska släppa det här, vill ju inte såra någon )
Han Markus / Magnus? Som har en YT kanal?
Jockefoten
2015-09-18, 18:13
Ni tänkter på Baboom(stavning?). Jag tror han slutade hänga på Forum när han blev farsa.
http://www.kolozzeum.com/forum/member.php?u=24841
Jakobson
2015-09-18, 18:21
Mackan var det jag menade
Finns det något belägg för att vitpepparkorn funkar mot magsjuka?
Bump
ARMSTARK
2015-09-18, 20:50
Jag tror att jag har fått svar.
Case closed.
Rikard Jansson
2015-09-18, 21:10
Vad fan, både jag och mackan är ju brutalt snygga.
Jakobson
2015-09-18, 21:36
Vet inte grabben du ser mer gullig ut på avataren
Om man är en rovfisk kanske, jag menar, dom gillar ju räkor ;).
Fredszky
2015-09-19, 09:17
Är det inte olagligt diskriminerande att skriva i uthyrningsannonser av rum/lägenhet att man endast godkänner kvinnliga sökande?
Anton Fräs
2015-09-19, 11:05
Jag kikade runt lite på nätet och som jag trodde verkar det inte vara det.
Fredszky
2015-09-19, 11:17
Men är det ok att diskriminera pga kön alltså?
Jag tror att det inte lagligt egentligen men det att det förekommer ändå på vissa sätt och ingen bryr sig riktigt i det här fallet
Du får inte diskriminerar pga ålder heller, enligt FN-konventionen, ändå finns det krogar som har 20 eller mer som åldergräns. Ingen som bryr sig.
lördagsgrogg
2015-09-19, 12:39
Men är det ok att diskriminera pga kön alltså?
Jag tror att det inte lagligt egentligen men det att det förekommer ändå på vissa sätt och ingen bryr sig riktigt i det här fallet
Självklart får en privatperson hyra ut till vem den vill. Har inget med diskriminering att göra.
Glasklart är det inte, se paragraf 12:
http://www.do.se/lag-och-ratt/diskrimineringslagen/
Edit: Eller ptja... Vid närmare granskning (12c) så tolkar jag det som att det är fritt fram att diskriminera om man gör det som privatperson eller är en tillräckligt liten företagsfisk.
Jag ska gå på en "kinkysittning" & köpte således en dräkt (brandman) MEN den vart riktigt jävla ful så nu måste jag komma på en ny utstyrsel!
HjÄLP!!!!
(De ska va gratis o ngt man kan slänga ihop hemma!)
Jag ska gå på en "kinkysittning" & köpte således en dräkt (brandman) MEN den vart riktigt jävla ful så nu måste jag komma på en ny utstyrsel!
HjÄLP!!!!
En banan, vispad grädde och två gelehallon.
HjÄLP!!!!
Har du kvinnlig släkt/vänner i närheten? Kvinnokläder, smink och försök få tag på en peruk, kinky så det förslår.
Är det mer Koffein i mörkrostat kaffe än vad det är i mellanrostat?
Magnus N
2015-09-19, 20:01
Snabbgoogling säger att det inte är någon märkbar skillnad alls.
Men vi kanske har någon kaffeexpert här som kan klargöra :)
0x5f3759df
2015-09-19, 20:02
Per volym/vikt av kaffe ja eftersom det är torrare men om man går på ursprungsmängd innan rostning så är det mindre koffein kvar.
Vad skulle hända med koffeinet under rostningen? Degraderar det med högtemperaturexponering? Hur stor skillnad är det på fukthalten i mellanrost och mörkrost?
StarkaUlf
2015-09-19, 21:04
Någon som har tips på en billig smidig mp3-spelare? Gärna med låsknapp. Användes oftast när jag springer, så den ska tåla det.
Varför är det alltid en meteorolog som har vädret på TV? Förstår att det måste vara meteorologer för att "får fram" vädret, men för att presentera det borde det inte vara nödvändigt? Alla nyhetsuppläsare är väl inte journalister tex.
Är detta ett svenskt fenomen eller är det så i USA och andra länder med?
eternallord
2015-09-19, 23:40
Är detta ett svenskt fenomen eller är det så i USA och andra länder med?
Lite annorlunda i andra länder...
ePG6zUYvUZg
Hur är viaplay idag? Är de fortfarande sämre utbud än netflix osv? Tänkte kanske slå till på någon av tjänsterna för att jag reser endel.
Mvh
Tapatalk
Hur är viaplay idag? Är de fortfarande sämre utbud än netflix osv? Tänkte kanske slå till på någon av tjänsterna för att jag reser endel.
Mvh
Tapatalk
Antar att det är serier du tänker på då? Annars är Viaplay sportutbud riktigt fint.
Inte HBO ifall du ser mycket serier?
Ang. gymoutfit:
Tycker ni man kan träna i underställ enbart på överkroppen?
Tänkte mig underställ+shorts. Vet inte hur pass skönt det är dock, kanske svettar ner som fan? Syftet är väl att det ska transportera bort svettet från kroppen.
Minns iaf att de flesta brukade köra så på off-ice/fyspassen när jag spelade ishockey.
Alltså helkroppsunderställ+strumpor+skor+shorts, inget på överkroppen.
Antar att det är serier du tänker på då? Annars är Viaplay sportutbud riktigt fint.
Inte HBO ifall du ser mycket serier?
Serier och filmer typ. :) Hur står film utbudet till om man jämför viaplay, HBO och netflix?
Tapatalk
Serier och filmer typ. :) Hur står film utbudet till om man jämför viaplay, HBO och netflix?
Tapatalk
Alla tjänster har en prövomånad om jag minns rätt, kan iofs ha ändrats. :)
Går det snabbare att värma upp en kokplatta om man drar den på högsta effekt direkt även om jag bara tänker steka på låg värme?
Jockefoten
2015-09-20, 21:28
Går det snabbare att värma upp en kokplatta om man drar den på högsta effekt direkt även om jag bara tänker steka på låg värme?
Ja.
lördagsgrogg
2015-09-21, 13:37
Edit: Eller ptja... Vid närmare granskning (12c) så tolkar jag det som att det är fritt fram att diskriminera om man gör det som privatperson eller är en tillräckligt liten företagsfisk.
Det var väl det jag sa ;-)
lördagsgrogg
2015-09-21, 13:38
Vad är alternativet? Att man ska tvinga folk att hyra ut till någon de inte vill bo med?
0x5f3759df
2015-09-21, 13:47
Vad är alternativet? Att man ska tvinga folk att hyra ut till någon de inte vill bo med?
Samma grundtänk kan isf appliceras på all diskriminering.. ska man tvinga någon att arbeta med en homosexuell om man inte är bekväm med det?
Fast det är ju skillnad på en arbetsplats, privat eller statlig sektor, och att släppa in någon i ens hem.
TapaTalk.
0x5f3759df
2015-09-21, 15:29
Fast det är ju skillnad på en arbetsplats, privat eller statlig sektor, och att släppa in någon i ens hem.
TapaTalk.
Det är det definitivt! Det är också en skillnad på att låta en kompis sova över och hyra ut ett rum/lägenhet för att tjäna pengar. Gränsen börjar då bli lite flytande över vad som skiljer sig och vart gränsen går i mitt tycke :)
Att det är undantaget från lagen ser jag som ren pragmatik, vinst-kostnad förhållandet att upprätthålla lagen för överträdelser på en sån liten skala torde vara ohållbar.
Hur kommer det sig att det finns dryck som innehåller (i princip) noll kalorier, tänk Fun Light / Cola Zero. Men inget godis? Dvs inget "hårt" utan bara "flytande"? Vad är det i det hårda som gör att det inte går att göra fritt från kalorier?
Hur kommer det sig att det finns dryck som innehåller (i princip) noll kalorier, tänk Fun Light / Cola Zero. Men inget godis? Dvs inget "hårt" utan bara "flytande"? Vad är det i det hårda som gör att det inte går att göra fritt från kalorier?
För att kalorifri dryck är 99% vatten.
Mjölk, juice, osv osv är inte kcalfritt,
men frys pepsi max så får du isglass dvs fast.
Nordenator
2015-09-21, 20:25
Det finns godis med mindre energi i alla fall. Det här är en klassiker (läs recensionerna):
http://www.amazon.com/Haribo-Sugar-Free-Gummy-Bears/dp/B008JELLCA/ref=cm_cr_pr_bdcrb_top?ie=UTF8
funlight-jello kan göras med hjälp av gelatinblad, och vad jag har föstått kan kroppen inte ta upp gelatin som energikälla.
Eller har jag fel ?
0x5f3759df
2015-09-21, 20:35
funlight-jello kan göras med hjälp av gelatinblad, och vad jag har föstått kan kroppen inte ta upp gelatin som energikälla.
Eller har jag fel ?
Det tas upp och används som energi. Blir inte så mycket gelatin i jello dock.
lördagsgrogg
2015-09-22, 10:38
Samma grundtänk kan isf appliceras på all diskriminering.. ska man tvinga någon att arbeta med en homosexuell om man inte är bekväm med det?
Nix det är en helt annan sak, du gör en gigantisk logisk vurpa.
0x5f3759df
2015-09-22, 10:43
Nix det är en helt annan sak, du gör en gigantisk logisk vurpa.
Bra då kan du enkelt förklara den gigantiska logiska vurpan!
jag ser titt som tätt på bloggar,instagram, fb osv osv... tjejer som spänner sig (visar upp biceps) och verkligen skryter om det och andra tjejer bli impade...
Men... vafan oftast är brudarna för smala, vet inte vad bulk innebär, och armarna är ju precis lika stora som en otränad tjejs, oftast funderar jag på om det är när de tappar fett och ser lite konturer och tror de har växt...
E jag ensam om mina tankar? hmm antagligen? :) det är min fråga om fler tänkt på denna dumma fråga.
undantagen som större tjejer behövs ej diskuteras...
söker svar och inte dumma elaka comments.
jag ser titt som tätt på bloggar,instagram, fb osv osv... tjejer som spänner sig (visar upp biceps) och verkligen skryter om det och andra tjejer bli impade...
Men... vafan oftast är brudarna för smala, vet inte vad bulk innebär, och armarna är ju precis lika stora som en otränad tjejs, oftast funderar jag på om det är när de tappar fett och ser lite konturer och tror de har växt...
E jag ensam om mina tankar? hmm antagligen? :) det är min fråga om fler tänkt på denna dumma fråga.
Jag tror inte någon har koll på vad kvinnor sysslar med, speciellt inte kvinnor själva.
(Obs, ej menat som kvinnohat, jag älskar kvinnor för deras mystik och totalt ologiska sett att agera på)
Diomedea exulans
2015-09-22, 21:17
Har med tänkt på det, jag följer en tyngdlyfterska också som inte bryr sig så mycket om hur hennes kropp ser ut men ser ut att ha 30 % mer muskler än genomsnittlig "fitnessbloggerska", och inte mycket fett...
Har med tänkt på det, jag följer en tyngdlyfterska också som inte bryr sig så mycket om hur hennes kropp ser ut men ser ut att ha 30 % mer muskler än genomsnittlig "fitnessbloggerska", och inte mycket fett...
fitnessbloggerskorna måste nog lära sig att bygga kräver mer än att äta sallad, dricka celsius, träna och fnittra.
Men i bilder visar de dunderstora måltider, och säkerligen när de lagt ner kamernan äter en lite portion, och tar fram matlådorna och fryser resten...
och bilderna på godiset är säkert till pojkvännen när han kommer hem... haha =)
Jag har jobbat med tjejer som tränar som idioter men lik förbannat får man bära alla säckar potatis endå =)
0x5f3759df
2015-09-22, 21:42
Troligen är de nog inte så mycket ute efter maximal muskelmassa utan gillar livsstilen och uppmärksamheten/feedbacken som fås.
Diomedea exulans
2015-09-22, 21:46
Tror det har mycket att göra med att de inte vill bulka, att de kanske tränar fel samt att de börjar lägga ut bilder direkt efter att de har börjat träna, så man ser många som helt enkelt inte hunnit träna sig stora nog.
Varför flockas alltid kvinnor på gymmet runt mig de få dagar jag har linne och kör chins för.
Missförstå mig rätt. Jag ser verkligen inte bra ut nog att attrahera de tjejer som plötsligt lämnar löpbandet och ockuperar maskinerna/ställningarna i en cirkel kring mig. Detta är mer något åt det mystiska hållet, en naturlag som aldrig slår fel.
Idag som exempel böjde jag i 45 minuter med hoodie helt isolerat, så snart jag skulle köra chins och tog av mig till linne så började plötsligt en tjej med utfall framför mig, en annan ville gärna setta emellan vid chinsracket/cablecrossen, en tredje körde sittande rodd på högersidan och en fjärde latsdrag på vänstern.
Jag stör mig på det för att jag inte vågar göra ett ordentligt warriorface då jag tar i med så många runt mig (studentgym så alla ser förstås löjligt bra ut likväl)
Diomedea exulans
2015-09-22, 22:06
Jag ser verkligen inte bra ut nog att attrahera de tjejer som plötsligt lämnar löpbandet och ockuperar maskinerna/ställningarna i en cirkel kring mig.
Tror du, ja. Har du aldrig hört att de flesta tjejer föredrar "lagom" tränade män?
söker svar och inte dumma elaka comments.För smala för din smak eller menar du verkligen bara för smal? För en otränad tjej som är smal är ju verkligen tanig, generellt sett. Tjejer som tränar, även om nu många här tycker att de bara svammeltränar och dricker Celsius, har ju mer faktiskt mukkler än de otränade. Dessutom är det ju många som tränar för att uppnå ett bikinifitness ideal, då ska man inte vara vidare stor
TapaTalk.
Varför flockas alltid kvinnor på gymmet runt mig de få dagar jag har linne och kör chins för.
Missförstå mig rätt. Jag ser verkligen inte bra ut nog att attrahera de tjejer som plötsligt lämnar löpbandet och ockuperar maskinerna/ställningarna i en cirkel kring mig. Detta är mer något åt det mystiska hållet, en naturlag som aldrig slår fel.
Idag som exempel böjde jag i 45 minuter med hoodie helt isolerat, så snart jag skulle köra chins och tog av mig till linne så började plötsligt en tjej med utfall framför mig, en annan ville gärna setta emellan vid chinsracket/cablecrossen, en tredje körde sittande rodd på högersidan och en fjärde latsdrag på vänstern.
Jag stör mig på det för att jag inte vågar göra ett ordentligt warriorface då jag tar i med så många runt mig (studentgym så alla ser förstås löjligt bra ut likväl)
inbillning
Enligt vissa studier vet du att tjejer drar sig till mannens svettlukt per automatik va?
kan ju vara när du slänger av dig hoodien och vädrar armhålarna till viss del! :D
De flesta tjejer som "gymmar" är otränade. Låga halter testosteron + allt för mesig träning gör att de flesta aldrig lägger på sig något. Det är för mycket trams med silverhantlar, pilatesbollar, benklämsmaskiner osv.
Ricken13
2015-09-23, 09:24
Hur hälsosamt är det att tärna när man är gravid egentligen?
Jag är på gymmet nästan varje morgon. Det är alltid 2 gravida tjejer där då. En av dom står på löpbandet och joggar när jag kommer och kör nog 20-30min till då för att sen köra lite bålträning på matta.
Den andra kommer in lite senare och går in på tjejgymmet eller ställer sig på löpbandet.
Jag tycker att båda två är alldeles för tunna för att vara gravida. Man inbillar sig att dom är oroliga över att gå upp i vikt, men dom är ju för F på tjocken!
Känns inte bra i magen, som Obelix skulle ha sagt.
daniellinden
2015-09-23, 10:12
Jag är på gymmet nästan varje morgon. Det är alltid 2 gravida tjejer där då. En av dom står på löpbandet och joggar när jag kommer och kör nog 20-30min till då för att sen köra lite bålträning på matta.
Den andra kommer in lite senare och går in på tjejgymmet eller ställer sig på löpbandet.
Jag tycker att båda två är alldeles för tunna för att vara gravida. Man inbillar sig att dom är oroliga över att gå upp i vikt, men dom är ju för F på tjocken!
jag tycker det är mer sjukt med det här resonemanget "måste äta för två", visst ska bebisen få mat men, överdriven konsumtion när man är gravid är lite väl kan jag tycka, och då menar jag överdriven, tycker många gravida trycker i sig alldeles för mycket skit och går upp 30 kg, det är mer oroande än att de faktiskt förbereder sig fysiskt inför förlossningen.
jag tycker det är mer sjukt med det här resonemanget "måste äta för två", visst ska bebisen få mat men, överdriven konsumtion när man är gravid är lite väl kan jag tycka, och då menar jag överdriven, tycker många gravida trycker i sig alldeles för mycket skit och går upp 30 kg, det är mer oroande än att de faktiskt förbereder sig fysiskt inför förlossningen.
Jag håller med dig. När jag följde med ett par vänner till barnmorsan för att hämta information fick de höra om "äta för två" myten.
Räckte typ med en banan extra under det 6 första månderna och kanske ett glas mjölk. Sista månaderna en macka över det du normalt äter.
Hon menade att vara gravid inte innebar att kvinnan skulle äta som en häst. Balanserad kost var det absolut viktigaste. Kanske lite extra järn och folsyra.
Att stärka kroppen inför förlossning kan väl inte ses som negativt ?
Diomedea exulans
2015-09-23, 10:26
Jag håller med dig. När jag följde med ett par vänner till barnmorsan för att hämta information fick de höra om "äta för två" myten.
Räckte typ med en banan extra under det 6 första månderna och kanske ett glas mjölk. Sista månaderna en macka över det du normalt äter.
Förvånande för många att en människa som väger 0-4 kg inte behöver lika mycket näring som en som väger 50-80 kg. :P
Att träna lite och röra på sig är bra för att det kan underlätta förlossningen som kan hålla på i timmar.
Tänk att du kanske måste vara uthållig och ha kraften vid en lång förlossning.
En balanserad kost är viktigt men något som är minst lika viktigt tror jag är att man äter regelbundet, särskilt efter förlossningen för att amningen ska bli bra.
Att stärka kroppen inför förlossning kan väl inte ses som negativt ?
Vad ska man stärka och hur hjälper det under förlossningen, menar du?
Att det räcker att endast äta en banan/macka utöver det vanliga var något nytt för mig, tack för det. Rätt logiskt att man inte behöver äta för 2 egentligen.
inbillning
Jag vill tro det men detta är fankenimig inte normalt, samma sak idag då jag skulle marka, får fanken göra en empirisk studie på detta, återkommer med resultat
Wilt the Stilt
2015-09-23, 12:08
Vad säger Ica-Stig i nya reklamen (teckenspråk)?
Sista ser ut som: "Jag är dum i huvudet" ;)
EDIT: http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2015/09/21/kritik-mot-ica-for-nya-teckenspraks-reklamen/ Kritik mot ICA för nya teckenspråks-reklamen
ARMSTARK
2015-09-23, 12:23
Jag vill tro det men detta är fankenimig inte normalt, samma sak idag då jag skulle marka, får fanken göra en empirisk studie på detta, återkommer med resultat
Fråga om de vill ligga, sen vet du. Jag vet att kvinnor som tränar på gym nuförtiden inte vill ligga, jag frågar dem och får typ "Stick å brinn, djävla äckel!"
Kondition och förmågan att sätta buktryck, hålla positioner samt självklart de vanliga generella fördelarna med att vara skapligt tränad.
Ricken13: Rimlig träning är bra och det du beskriver verkar inget konstigt i generella termer. Det är dock inte så att problem med självbild och ett inte normalt förhållande till mat alltid upphör bara för att någon är gravid, detta kan synas både på vikten och träningsinriktningen.
Jakobson
2015-09-23, 13:32
Att det räcker att endast äta en banan/macka utöver det vanliga var något nytt för mig, tack för det. Rätt logiskt att man inte behöver äta för 2 egentligen.
Min mamma som på den tiden var hippie/naturbarn osv födde mig i vatten, hon började med någon form av bäckenbottenträning vilket ska ha underlättat förlossning samt behövdes ingen smärtstillande
Minikubik
2015-09-23, 14:25
:bow:Fråga om de vill ligga, sen vet du. Jag vet att kvinnor som tränar på gym nuförtiden inte vill ligga, jag frågar dem och får typ "Stick å brinn, djävla äckel!"
:bow:
Ricken13
2015-09-23, 14:49
Ni menar alltså att jag kan ha fel?
Jag måste nog sätta mig ner och smälta det här en stund.
Kondition och förmågan att sätta buktryck
Ska man inte snarare öva på att krysta då? Typ äta något så man blir stenhård i kistan och sedan kämpa för kung och fosterland på toaletten. :D
Så fort folk är "oroliga" över något som har med barn att göra så brukar jag ställa dom frågan:
"Hur gjorde man för 300 år sedan?"
Och sen brukar de mesta inte vara så farligt längre.
Jag tror inte gravida kvinnor låg på soffan hela dagarna för 300 år sedan, många levde nog en ganska aktiv livsstil.
Så fort folk är "oroliga" över något som har med barn att göra så brukar jag ställa dom frågan:
Jag tror inte gravida kvinnor låg på soffan hela dagarna för 300 år sedan, många levde nog en ganska aktiv livsstil.
När barnmortalitetet var vansinnigt mycket högre än idag menar du?
Äsch, vi är överbefolkade ändå.
delta_mats
2015-09-23, 18:56
Ska man inte snarare öva på att krysta då? Typ äta något så man blir stenhård i kistan och sedan kämpa för kung och fosterland på toaletten. :D
Det kanske kommer som en överraskning för dig, men kvinnor föder inte barn genom röven :).
Äsch, vi är överbefolkade ändå.
Är vi?
Det tror jag hade med andra saker att göra såsom infektioner och brist på dricksvatten.
Och allmän okunskap.
Att barn eller människor i största allmänhet inte skulle klara av enorma påfrestningar är löjligt.
Det tror jag hade med andra saker att göra såsom infektioner och brist på dricksvatten.
Och allmän okunskap.
Att barn eller människor i största allmänhet inte skulle klara av enorma påfrestningar är löjligt.
I princip en oxymoron, grattis.
I princip en oxymoron, grattis.
På vilket sätt? Givetvis klarar vi inte av saker som är direkt dödliga.
Diomedea exulans
2015-09-23, 20:37
Det kanske kommer som en överraskning för dig, men kvinnor föder inte barn genom röven :).
Är det inte samma muskler man använder då? Jag har hört att mamma råkade bajsa ut en bajskorv när jag föddes. Det tog 45 minuter innan de lyckades komma på vilken som var bajskorven och vilken som var jag, för jag är så jävla ful.
För för 300 år sedan så var ju alla så otroligt friska och välmående?
Vem fan är det som fiser i alla köttbullsförpackningar?
Diomedea exulans
2015-09-23, 20:55
Vem fan är det som fiser i alla köttbullsförpackningar?
Födande kvinnor.
Hur kollar man citerade inlägg?
Diomedea exulans
2015-09-23, 21:03
Hur kollar man citerade inlägg?
Tror tyvärr det inte finns något annat sätt än att söka på namnet på den citerade, alltså via den vanliga sökfunktionen.
För för 300 år sedan så var ju alla så otroligt friska och välmående?
Nu pratade ju jag iofs aldrig generellt och brett om folk i allmänhet, jag pratade bara om att folk som ojar sig över små saker rörande sina barn borde tänka lite mera på "hur klarade man sig förr" för då inser man snabbt att det man går och är orolig över bara är en skitsak.
Samma sak med allt annat oviktigt piss som folk går runt och gnäller över.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.