Visa fullständig version : Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar
lillaPiggy
2016-06-05, 18:13
Hur sätter man upp sig på en bostadskö? Går det att göra i en annan stad än den där man bor just nu?
bara googla bostadskö i den staden du vill ställa dig och sen anmäla dig på sidan och japp det går bra.
bara googla bostadskö i den staden du vill ställa dig och sen anmäla dig på sidan och japp det går bra.
https://bostad.stockholm.se/?
Vet inte om det finns olika köer eller om det bara är 1 per stad.
https://bostad.stockholm.se/?
Vet inte om det finns olika köer eller om det bara är 1 per stad.
Är en kö för varje bostadsbolag oftast. Tror jag står i 5-6 olika bara i Lund. Ibland finns det samlingsköer som boplatssyd i Skåne eller den du länkade antar jag, som har samlat upp massa bostadsbolag för en gemensam kö.
Är en kö för varje bostadsbolag oftast. Tror jag står i 5-6 olika bara i Lund. Ibland finns det samlingsköer som boplatssyd i Skåne eller den du länkade antar jag, som har samlat upp massa bostadsbolag för en gemensam kö.
Äeehh, fan vad komplicerat. Får dyka ned i det där lite.
Vad finns det för operationer som görs vertikalt från straxt under naveln mot skötet? Kejsarsnitt i Sverige görs väl endast horisontellt nu för tiden?
Vad finns det för operationer som görs vertikalt från straxt under naveln mot skötet? Kejsarsnitt i Sverige görs väl endast horisontellt nu för tiden?
Diverse. Exempel är hysterektomi (man tar bort livmodern), prostatektomi (man tar bort prostata), appendektomi när anatomin är besvärlig eller man har någon annan anledning att tro att det skall bli svårt att komma åt den på vanligt vis (det är inte vanligt), korrektion av bråck i medellinjen i det området, operationer på urinblåsan eller nedre delen av urinledaren.
Det förekommer f.ö. att man gör kejsarsnitt i medellinjen fortfarande, men det är inte så vanligt, ffa inte vid planerade kejsarsnitt.
(Viss reservation för missuppfattningar, som vanligt.)
Stötte på ett ärr som ser typiskt ut för genomförd hysterektomi, eftersom personen i fråga inte har tagit upp det misstänker jag att det kan ha varit känsligt. Men man får ta det för vad det är, en bild som liknar och att det KAN vara det. Tackar för svar iaf :)
Vad exakt är det som gör att magen inte växer på samma sätt som andra muskler?
svenbanan
2016-06-06, 20:10
Vad exakt är det som gör att magen inte växer på samma sätt som andra muskler?
Jag skulle gissa på att det handlar om ungefär samma saker som med vaderna. Dvs mycket långsamma fibrer som har till uppgift att stabilisera och vara aktiverade mer eller mindre hela tiden.
Diomedea exulans
2016-06-06, 20:20
Jag skulle gissa på att det handlar om ungefär samma saker som med vaderna. Dvs mycket långsamma fibrer som har till uppgift att stabilisera och vara aktiverade mer eller mindre hela tiden.
Sen är de uppdelade i senstråk vilket ger dem en väldigt unik struktur. Känns som att senstråken kanske håller tillbaka muskeltillväxt lite.
Man and Machine
2016-06-06, 22:50
Var gör ni av alla "småpengar" ni får tillbaka som växel? Jag tänker på 1, 2 och 5 centare i euro.
Lägger dom i en stor påse och växlar in när jag behöver.
Man and Machine
2016-06-06, 22:56
Lägger dom i en stor påse och växlar in när jag behöver.
Var då? Om jag förstått det rätt vill Forex och liknande banker bara ha sedlar.
svenbanan
2016-06-06, 23:04
Var gör ni av alla "småpengar" ni får tillbaka som växel? Jag tänker på 1, 2 och 5 centare i euro.
Jag lägger alla svenska mynt i en glasskål. Ibland vittjar jag den på tior och femmor då jag ska gå och köpa godis eller nåt.
Utländska mynt lägger jag i en annan skål och sparar på.
Brukar lämna kvar alla utländska mynt på stället jag bott på.
Tior försöker jag spara i en spargris med hopp om att det en vacker dag ska finnas svinmycket pengar där. I praktiken brukar den tömmas i slutet av månaden. Femmor lägger jag i en burk och använder när jag piper ner till den lokala kiosken för typ mjölk/chips. Enkronor läggs i en större burk och används i princip bara om jag är luspank.
Utländska mynt sparar jag i en sån stor glasflaska som man brygger vin i, som en prydnadsgrej.
Brukar lämna kvar alla utländska mynt på stället jag bott på.
Samma här, lämnar till städerskan på hotellet.
Kommer jag dö utav hudcancer om jag går ut & promenerar en timme utan solskyddsmedel? Jag har mössa+heltäckande kläder såklart, dock ingen keps/solhatt.
Har du ingen hudlotion, typ Nivea eller liknande? Dom brukar ha en andel solskydd.
StarkaUlf
2016-06-07, 11:58
Kommer jag dö utav hudcancer om jag går ut & promenerar en timme utan solskyddsmedel? Jag har mössa+heltäckande kläder såklart, dock ingen keps/solhatt.
Då hade jag dött minst hundra gånger.
Har du ingen hudlotion, typ Nivea eller liknande? Dom brukar ha en andel solskydd.Nope. Har bara den bästa hudlotionen som finns: http://www.apotea.se/essex-lotion-300-ml
En kortare promenad i full mundering kanske inte är fullt så farligt? Skippar nog den planerade 1,5 h promenaden & kör de vanliga 8,2 km isf.
Roger det!
Kommer jag dö utav hudcancer om jag går ut & promenerar en timme utan solskyddsmedel? Jag har mössa+heltäckande kläder såklart, dock ingen keps/solhatt.Tänkte du ta promenaden på solens yta?
Tapatalk.
Det kan kanske vara kejsarsnitt ändå, beroende på moderkakans placering. Bara en tanke.
MasterChief
2016-06-07, 13:33
Tänkte du ta promenaden på solens yta?
Tapatalk.
Solen har ingen fast yta så det du egentligen menar är om han tänkte flyga igenom dess atmosfär. http://www.aglasshalffull.org/emoticons/glasses.gif
Solen har ingen fast yta så det du egentligen menar är om han tänkte flyga igenom dess atmosfär. http://www.aglasshalffull.org/emoticons/glasses.gif
Solens kärna då? Borde inte den vara lite som att gå genom ett finskt myggträsk, minus myggorna?
MasterChief
2016-06-07, 14:14
Solens kärna då? Borde inte den vara lite som att gå genom ett finskt myggträsk, minus myggorna?
Nä, solens kärna är ett värre ställe.
Nä, solens kärna är ett värre ställe.
Jag tycker inte vi ska underskatta de finska myggträsken. Det är svårforcerad mark. Fråga ryssarna.
Har du ingen hudlotion, typ Nivea eller liknande? Dom brukar ha en andel solskydd.
Tänkte du ta promenaden på solens yta?
Solens kärna då? Borde inte den vara lite som att gå genom ett finskt myggträsk, minus myggorna?Jag överlevde enbart tack vare min opti-anti-hudcancer-EQ; tack för er input!
http://www.bilddump.se/bilder/20160607164753-176.64.149.112.jpg
Jamen, du säkrade ju cancerrisken med rosa mössa. Läget är lugnt!
Brofessorn
2016-06-08, 07:21
Spelade baseball igår, när jag skulle svinga racket så högg det plötsligt till i vänstra axeln och gjorde vidrigt ont. Höll på i högsta grad under cirka en minut, sen försvann smärtan. Glömde bort att det hade hänt under dagen, men när jag senare skulle träna började det göra ont i den vänstra axeln igen, även om smärtan inte var lika intensiv som förut.
Efter passet och idag gör det ont i princip hela tiden när jag rör på axeln, men särskilt när den roteras inåt. Smärtan är djup, och det känns nästan som att något kommer i kläm. Lite som när man har bänkat med dålig teknik, fast tio gånger värre.
Det är inte mycket att gå på, men skulle ändå gärna höra något slags råd. Alvedon och Ipren, finns det någon fördel med det? Smärtan i sig överlever jag, men om det på något sätt kan förkorta läkningstiden vore det fantastiskt.
Pajja rotatorcuffen är väl standard för styrketränande så det torde väl vara lätt att hitta övningar för :) kanske inte medans du äter smärtstillande iofs.
Vad är snabbaste sättet att göra av med kalorier? Löpning backintervaller?
Var ute och sprang backintervaller ca 20 minuter i förgår och det var lätt jobbigaste jag gjort iaf. :P Stod och hostade 30 minuter efteråt och mådde piss.
Ozziking
2016-06-08, 18:57
Var ute och sprang backintervaller ca 20 minuter i förgår och det var lätt jobbigaste jag gjort iaf. :P Stod och hostade 30 minuter efteråt och mådde piss.
Att inte äta dem? ;D
whuddafuks
2016-06-08, 19:10
Har bestämt mig för att läsa "The power of now" av Eckhart Tolle. Dock står jag här kluven då det finns en bok som heter "The Power of Now", men även en som heter "Practising The Power of Now". Är det någon skillnad på dessa? Är riktigt grön när det kommer till böcker så vet inte om det är vanligt att utesluta ett ord ur titlar beroende på när de trycks osv.
MasterChief
2016-06-08, 19:34
Mängden kalorier du kan göra av med under en längre period än någon minut är i direkt proportion till din syreupptagningsförmåga (din kondis). Det är din kondis som sätter gränsen för hur mycket du kan bränna på tex en timme. Kör du intervaller kör du hårdare än din aeroba kapacitet men det gör ju att du istället måste vila i perioder vilket då sänker förbrukningen. Så från ett förbränningsperspektiv är det till slut det totala arbetet som blir genomfört som är relevant och inte den momentana effekten du utvecklar för stunden. Vill du bränna så mycket som möjligt på en timme så är det bäst att ligga precis under mjölksyratröskeln (motsvarar ofta runt 75-90% av maxpulsen) och något över sista 10-15 min. På så sätt kommer du utveckla ett maximalt arbete utifrån vad du kan klara av. Vad det är för aktivitet är inte lika relevant som just pulsnivån.
Så svaret är att det finns inget snabbast sätt då ju längre tid du håller på desto mer bränner du. Att ligga på 110 i puls i tre timmar bränner mer än att ligga på 200 i puls i tre minuter. Det första kommer du knappt märka av och det andra kommer innebära att du får träffa gud, åtminstone skåda honom i tunnelöppningen.
Frågan du måste ställa dig är exakt hur mycket tid du vill lägga ner, hur många kalorier du vill bränna och vilka andra träningseffekter du vill ha. Som du ställer frågan nu är som att fråga hur långt ett snöre är.
Diomedea exulans
2016-06-08, 19:57
Har bestämt mig för att läsa "The power of now" av Eckhart Tolle. Dock står jag här kluven då det finns en bok som heter "The Power of Now", men även en som heter "Practising The Power of Now". Är det någon skillnad på dessa? Är riktigt grön när det kommer till böcker så vet inte om det är vanligt att utesluta ett ord ur titlar beroende på när de trycks osv.
Min magkänsla säger att de är två olika böcker. Det är hyfsat vanligt att uppföljare till böcker heter som den gamla boken, förutom att man lagt till eller ändrat något litet.
JHilding
2016-06-08, 20:00
Vill varna för att Power of Now är dynga, samma skräp som allt Paulo Coelho gjort.:em:
shut teh face
2016-06-08, 20:08
Hade knarr i bakvagn på bilen, höger bak. Vid svängning, gupp, krypkörning
Det försvann av sig själv på någon dag.
Kan de varit något som knarrar o sen gett upp el gått sönder som gör att man borde kolla upp det? Jag fattar ingenting om jag skulle kolla själv
Hade det varit en sten borde det ju gnisslat. Jag tyckte det var mest knarr!
Hjälp en n00b :)
Kan de varit något som knarrar o sen gett upp el gått sönder som gör att man borde kolla upp det? Jag fattar ingenting om jag skulle kolla själv
Stabiliseringsstag möjligtvis. Brorsans mondeo hade exakt samma symptom.
Kika lite här
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4010996
StarkaUlf
2016-06-08, 20:58
Vad är grejen med att alla jävla kosttillskottsbolag börjar sälja ~2-liters dunkar att ta med på gymmet?
Vad är grejen med att alla jävla kosttillskottsbolag börjar sälja ~2-liters dunkar att ta med på gymmet?Hur ska man annars rymma de mangder av BCAA man maste dricka nonstop for att gora gains?
Minikubik
2016-06-09, 05:47
Vad är grejen med att alla jävla kosttillskottsbolag börjar sälja ~2-liters dunkar att ta med på gymmet?
Duuuuh hur ska man annars bli grov som han pihana
riiight babe? god damit!
StarkaUlf
2016-06-09, 06:40
Oh you guys... :D
shut teh face
2016-06-09, 07:32
Stabiliseringsstag möjligtvis. Brorsans mondeo hade exakt samma symptom.
OK, men om just den har pajjat kanske man kan se det ifall jag höjer upp bilen och plockar bort däcket.
ARMSTARK
2016-06-09, 07:46
Har det försvunnit så är det bara att låtsas som ingenting. Lämna inte in en bil på verkstan för ett fel som inte märks och inte syns, annars får du höra "Ojoj grabben, det var tyr att du kom in med bilen innan den exploderade. Det var fluxkondensatorn, vi har bytt den nu, det blir 30000 kronor tack".
shut teh face
2016-06-09, 07:58
Har det försvunnit så är det bara att låtsas som ingenting. Lämna inte in en bil på verkstan för ett fel som inte märks och inte syns, annars får du höra "Ojoj grabben, det var tyr att du kom in med bilen innan den exploderade. Det var fluxkondensatorn, vi har bytt den nu, det blir 30000 kronor tack".
Hehe. Jo lite så kan det ju vara, de gäller att hitta en verkstad man litar på som man vet inte kör med sådant.
Jag har ett liknande dilemma på bilen faktiskt, det är en begynnelse till läckage under automatlådan, det är en elkontakt under lådan som är fuktig. Det läcker inte, men det kan komma att ske inom närmsta tiden. Verkstaden menar på att det borde åtgärdas. Medan min far som är mekaniker säger att jag ska skita i det.
Denna verkstad vet jag inget om, denna bil är en mercedes som jag tänkt serva hos en aukt. mercedesverkstad. Annars kör jag på en mekonomen som jag litar väldigt mycket på.
Men jag har hört så mycket skit om att de använder sämre delar hos mekonomen och ditten och datten, så jag är lite tveksam. Jag har kollat upp priser och de är inte särskilt mycket dyrare hos mercaverkstaden här, vanlig oljeservice visserligen, är det större jobb så kostar det säkert betydligt mer hos merca.
Som input så är bilen tidigare servad hos Meca, och de har missat massor med grejer, exempelvis så har de satt in skit tändstift vilket gjort att förra ägaren behövde byta tändstift 3 olje-servicar irad, och de hade missat att kamkedjan var på väg att ge upp (vanligt på denna modell). Det resulterade i ras för förra ägaren, så han fick renovera motorn för 48k. :D
Sådant skulle merca upptäckt.
Hur ofta dammsuger ni hemma? Jag FÖRSÖKER att köra en gång i veckan, men blir oftast lite mer sällan. Dock torka golv.. det är jag extremt dålig på :D
hahavaffan
2016-06-09, 07:59
Vad är grejen med att alla jävla kosttillskottsbolag börjar sälja ~2-liters dunkar att ta med på gymmet?Gotta confuse other gym members, right babe?!
http://www.professionalmuscle.com/forums/attachments/beginners-forum/67950d1392417260-recent-rich-piana-pic-big-rich.jpg
shut teh face
2016-06-09, 08:19
Hur ofta dammsuger ni hemma? Jag FÖRSÖKER att köra en gång i veckan, men blir oftast lite mer sällan. Dock torka golv.. det är jag extremt dålig på :D
Minst en gång per dag, ibland två för det ska vara enligt min standard.
Torka golvet skulle man gjort en gång i veckan, men det blir kanske en gång i månaden.
Barnen och katterna stökar ned rätt mycket.
Är man själv hemma håller det sig fint en vecka minst.
Det man borde göra oftare, vilket man aldrig gör är torka lister, städa bakom tvättmaskin, ugn, i ugnen osv, kalka av i badrum osv. Det har vi typ gjort 2 ggr på 4 år. :d
Det kan i princip vara vad som helst i bakvagnen som knarrar. Troligtvis inget som gått sönder dock. Du hade märkt av fler symptom då.
Visst kan du hissa upp bilen och kolla status på bussningar m.m. Kika även på fjädrarna och infästningen vid fjäderbenstornet.
Vanligtvis är det en baggis eller inget fel alls. Kanske någon bussning på stag eller kräningshämmare. I värsta fall är det lika bra att sälja bilen fort som fan (typ, hela bakramen måste bytas för bussningarna är trasiga - den har man själv varit med om...).
Det är det här med internet-diagnoser alltså. Förmodligen bara lite lätt snuva, men det ka ju vara AIDS eller Ebola.
Hehe. Jo lite så kan det ju vara, de gäller att hitta en verkstad man litar på som man vet inte kör med sådant.
Jag har ett liknande dilemma på bilen faktiskt, det är en begynnelse till läckage under automatlådan, det är en elkontakt under lådan som är fuktig. Det läcker inte, men det kan komma att ske inom närmsta tiden. Verkstaden menar på att det borde åtgärdas. Medan min far som är mekaniker säger att jag ska skita i det.
Denna verkstad vet jag inget om, denna bil är en mercedes som jag tänkt serva hos en aukt. mercedesverkstad. Annars kör jag på en mekonomen som jag litar väldigt mycket på.
Men jag har hört så mycket skit om att de använder sämre delar hos mekonomen och ditten och datten, så jag är lite tveksam. Jag har kollat upp priser och de är inte särskilt mycket dyrare hos mercaverkstaden här, vanlig oljeservice visserligen, är det större jobb så kostar det säkert betydligt mer hos merca.
Som input så är bilen tidigare servad hos Meca, och de har missat massor med grejer, exempelvis så har de satt in skit tändstift vilket gjort att förra ägaren behövde byta tändstift 3 olje-servicar irad, och de hade missat att kamkedjan var på väg att ge upp (vanligt på denna modell). Det resulterade i ras för förra ägaren, så han fick renovera motorn för 48k. :D
Sådant skulle merca upptäckt.
Säkert bara en sliten o-ring där elkontakten sitter. Vad vill verkstan ha för att fixa det? Låter som något de kan ta vid nästa service utan extra kostnad.
Jag vet inte hur Mekonomens verkstäder är men har aldrig haft något att anmärka på gällande deras reservdelar.
Diomedea exulans
2016-06-09, 09:25
Försöker ha en gång i veckan som rutin. Torkar dock aldrig golv, har ingen mopp. *cry* Men tar ett blött papper och torkar upp om det blir fläckar.
shut teh face
2016-06-09, 09:50
Det kan i princip vara vad som helst i bakvagnen som knarrar. Troligtvis inget som gått sönder dock. Du hade märkt av fler symptom då.
Visst kan du hissa upp bilen och kolla status på bussningar m.m. Kika även på fjädrarna och infästningen vid fjäderbenstornet.
Vanligtvis är det en baggis eller inget fel alls. Kanske någon bussning på stag eller kräningshämmare. I värsta fall är det lika bra att sälja bilen fort som fan (typ, hela bakramen måste bytas för bussningarna är trasiga - den har man själv varit med om...).
Det är det här med internet-diagnoser alltså. Förmodligen bara lite lätt snuva, men det ka ju vara AIDS eller Ebola.
Säkert bara en sliten o-ring där elkontakten sitter. Vad vill verkstan ha för att fixa det? Låter som något de kan ta vid nästa service utan extra kostnad.
Jag vet inte hur Mekonomens verkstäder är men har aldrig haft något att anmärka på gällande deras reservdelar.
Ska kolla om det är något uppenbart fel..
Angående elkontakten, japp det är det, men av någon anledning så sitter skruven uppifrån och ned, så någon form av demontering krävs. Och det är läge att byta olja i lådan också så det behöver göras samtidigt. Men jag vet inget pris ännu.
Här kommer nästa dilemma, oljan är bytt vid 8k mil, och inget sen dess, nu har den gått 23k. Vissa menar på att man byter olja enligt intervall, 8k, eller så skiter man i det för den har gått så långt nu. Det finns risk att avlagringar och smuts har satt sig i bussningar och packboxar, och byte riskerar att göra så man förlorar trycket och får således läckage istället.
Om just detta har jag frågat runt massor, även på merca-forum, och jag får olika svar överallt. :d:d:d
Dammsuger aldrig hemma såvida jag inte har borra i väggar och liknande. Robotdammsugare FTW!
Minst en gång per dag, ibland två för det ska vara enligt min standard.
Torka golvet skulle man gjort en gång i veckan, men det blir kanske en gång i månaden.
Barnen och katterna stökar ned rätt mycket.
Är man själv hemma håller det sig fint en vecka minst.
Det man borde göra oftare, vilket man aldrig gör är torka lister, städa bakom tvättmaskin, ugn, i ugnen osv, kalka av i badrum osv. Det har vi typ gjort 2 ggr på 4 år. :d
Sjukt bra ju. Jag har också två katter, men dammsuger ändå bara en gång i veckan i bästa fall haha. Haha, samma här med resten som torka lister osv. Gjorde rent min köksfläkt förra veckan.. urk. Inte rengjord på.. jag vill inte ens spekulera.
Försöker ha en gång i veckan som rutin. Torkar dock aldrig golv, har ingen mopp. *cry* Men tar ett blött papper och torkar upp om det blir fläckar.
Haha, en mopp är ju bara att köpa. Kostar väl 20spänn? :D
Ska kolla om det är något uppenbart fel..
Angående elkontakten, japp det är det, men av någon anledning så sitter skruven uppifrån och ned, så någon form av demontering krävs. Och det är läge att byta olja i lådan också så det behöver göras samtidigt. Men jag vet inget pris ännu.
Här kommer nästa dilemma, oljan är bytt vid 8k mil, och inget sen dess, nu har den gått 23k. Vissa menar på att man byter olja enligt intervall, 8k, eller så skiter man i det för den har gått så långt nu. Det finns risk att avlagringar och smuts har satt sig i bussningar och packboxar, och byte riskerar att göra så man förlorar trycket och får således läckage istället.
Om just detta har jag frågat runt massor, även på merca-forum, och jag får olika svar överallt. :d:d:d
Jag hade i varje fall bytt oljan. Nu är det väl inget angeläget så länge den växlar bra, men ny olja minskar slitaget och gör att lådan går bättre.
Att det skulle bli läckage låter som samma argument som används gällande motorolja (byte från mineral- eller halvsyntetsolja till helsyntet). Jag har då aldrig varit med om några problem. Min uppfattning är att om packningarna är hyfsat friska kommer ev. läckage vara försumbart. Är packningarna dåliga är det läge att byta dem ändå.
Eftersom det verkar finnas ett serviceintervall på växellådsoljan är det förmodligen en lamellbaserad automatare, och där degraderas oljan i större utsträckning.
Doping hjälper till mycket med återhämtningen?
Läste: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7592007&postcount=7
Det som fuckar min progression mest är min kassa sömn. Sover sämst när jag tränar hårt (för hårt?) och börjar pusha kroppen till utveckling.
Beror väl på preparat; men om jag dopat mig hade jag sovit BÄTTRE? Lol, intressant. Tänker som så, att när jag inte återhämtar mig riktigt börjar jag sova dåligt> återhämtar mig ännu sämre> sover ännu sämre. xP
ARMSTARK
2016-06-10, 13:37
Kan man använda vilken bankdosa som helst eller måste den "komma från MIN bank"? Om jag tex har ett Nordeakort, kan jag stoppa in det i en First Card dosa och det funkar?
Kan man använda vilken bankdosa som helst eller måste den "komma från MIN bank"? Om jag tex har ett Nordeakort, kan jag stoppa in det i en First Card dosa och det funkar?Ytterst tveksamt. Swedbanks dosor kraver inte att man satter i kortet, t.ex. Om dom nu inte har nagon ny modell. Men testa?
Skaffa mobilt bank-id sa kan du kasta dosan i papperskorgen.
Brofessorn
2016-06-10, 15:00
Är det bara för mig som forumet har ändrat språk till engelska?
ARMSTARK
2016-06-10, 15:02
Yes.
Samma. Använder chrome. Kollade i språkinställningarna men orkade inte leta mer så k
Wtf nu är det på svenska igen. Det enda jag gjorde var att gå in i språkinställningarna i webläsaren (ändrade inte ens något, eller behövde ej starta om). :P
Brofessorn
2016-06-10, 15:05
Yes.
Det var det. :smash:
Råkade säga till rånartjänst(radiotjänst) att jag har en trasig TV(vilket stämmer) innan jag smällde dörren i ansiktet på henne. Kommer de skicka en faktura? Och om de gör, kan jag bestrida den? Äckliga jävla parasiter.
MasterChief
2016-06-10, 18:43
Råkade säga till rånartjänst(radiotjänst) att jag har en trasig TV(vilket stämmer) innan jag smällde dörren i ansiktet på henne. Kommer de skicka en faktura? Och om de gör, kan jag bestrida den? Äckliga jävla parasiter.
Finns risk för det. Plockat från Radiotjänst hemsida:
"Måste jag betala radio- och tv-avgift för en trasig tv-mottagare?
Det har ingen betydelse att man inte kan ta del av programsändningarna t.ex. på grund av att man har en trasig antenn eller att tv-apparaten, videon, boxen m.m. är trasig och att man därmed inte kan använda sin tv-mottagare.
Tv-mottagaren behöver vara ohjälplig obrukbar för att inte vara avgiftspliktig. Så länge man har den avgiftspliktiga apparaten i sitt hem föreligger en avgiftsskyldighet."
De är ju rätt raka, till exempel:
"Vem ska betala radio- och tv-avgift?
Tittar du inte på SVT? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.
Använder du bara tv:n för att spela spel eller titta på film? Du ska betala radio- och tv-avgift.
Använder du bara tv:n som en skärm till din dator? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.
Har du dålig mottagning? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.
Är du utländsk medborgare och enbart har fritidshus i Sverige? Har du tv-mottagare i fritidshuset ska du betala radio- och tv-avgift till Radiotjänst."
Blir till att bära ned den o slänga den då. 500kr för en begagnad trasig tv eller 2200kr för statens propaganda nätverk.
Ytterst tveksamt. Swedbanks dosor kraver inte att man satter i kortet, t.ex. Om dom nu inte har nagon ny modell. Men testa?
Jag hämtade ut en ny förra veckan och den ser ut som de gjort de senaste 3-4 åren.
Skaffa mobilt bank-id sa kan du kasta dosan i papperskorgen.
Hur förnyar du bank-id:t om du inte har någon dosa?
MasterChief
2016-06-10, 19:03
Blir till att bära ned den o slänga den då. 500kr för en begagnad trasig tv eller 2200kr för statens propaganda nätverk.
Enligt Radiotjänst:
"Slipper jag betala avgift om jag slänger TV:n?
Så länge man kan med någon form av kriminalteknisk undersökning (till exempel DNA eller fingeravtryck) konstatera att det varit din TV så ska du betala. Du måste lösa upp TV:n i med fluorsvavelsyra alternativt elda upp den med napalm för att vi ska anse att du gjort dig av TV-mottagaren för gott".
enligt radiotjänst:
"slipper jag betala avgift om jag slänger tv:n?
så länge man kan med någon form av kriminalteknisk undersökning (till exempel dna eller fingeravtryck) konstatera att det varit din tv så ska du betala. Du måste lösa upp tv:n i med fluorsvavelsyra alternativt elda upp den med napalm för att vi ska anse att du gjort dig av tv-mottagaren för gott".
:d
Vad har friskis&svettis för marklyftspolicy?
Jag har tränat lite över 2 år hos dom. Det har inte varit några problem med att följa med stången till golvet som en vanlig SLare gör.
Men nu har dom byggt om så jag måste köra på en annan våning på ett podium istället o då låter det tydligen för mycket. 4sekunders negativ på allt mitt markande är inte riktigt ett alternativ.
Är det samma på alla anläggningar?
Varför struntar många i den negativa fasen i marklyft?
Hur förnyar du bank-id:t om du inte har någon dosa?Jag fick kortkoder... Kodkort... Eller vad det nu hette (nagon form av kort med massa koder pa) senast jag behovde fornya och var utan dosa, om jag inte minns galet. Jag har da inte anvant min dosa pa 4+ ar och har lyckats for nya mitt mobila bank-id varje gang jag bytt telefon.
Friskis och svettis är inte en förening utan en hel rad med föreningar (de tillhör friidrottsförbundet) och därför kan de precis som alla andra föreningar ha olika regler och även inom samma förening kan reglerna variera beroende på vilken träningsanläggning det är.
Jag fick kortkoder... Kodkort... Eller vad det nu hette (nagon form av kort med massa koder pa) senast jag behovde fornya och var utan dosa, om jag inte minns galet. Jag har da inte anvant min dosa pa 4+ ar och har lyckats for nya mitt mobila bank-id varje gang jag bytt telefon.
Det var en lösning jag inte sett så frågan är om Swedbank har den. Sen är iofs bankdosan mycket smidigare än telefonen så jag har inte heller letat. :)
Får testa någon av deras andra anläggningar o kolla läget där. Har för mig att man kan köra OL på vissa av deras anläggningar o det brukar låta en hel del värre :P
Tack för svar dock!
Får testa någon av deras andra anläggningar o kolla läget där.
Menar att tyngdlyftare oftast låter tusen gånger värre än ett marklyft med 1-2s negativ och dom finns det en hel del av på friskis
Tack för svar dock!
Ja, det gör jag. Dom F&S-anläggningar jag besökt i Sthlm har inte haft några problem med det.
Det var en lösning jag inte sett så frågan är om Swedbank har den. Sen är iofs bankdosan mycket smidigare än telefonen så jag har inte heller letat.Det ar via Swedbank jag har lost det sa.
Bankdosan smidigare? Det blir ju en extra grej att halla koll pa. Orimligt. :D Mobilt bank-id ar ju helt fantastiskt, speciellt nu nar man inte ens behover en kod, det racker med fingeravtryck.
Någon mer som inte fått tillbaka på skatten än? Som ska få tillbaka och anmält konto och allt annat som man skulle göra .
Hur byter man vårdcentral till ett annat landsting? På "mina vårdkontakter" hittar jag bara städer som ligger inom Västra götaland.
Ja, det gör jag. Dom F&S-anläggningar jag besökt i Sthlm har inte haft några problem med det.
Har du varit på skanstull som är nytt(?) har fått för mig att det går där.
Ska försöka prata med dom i hornstull o se ifall det går o lösa annars, synd att få 30 min extra resväg till gymmet
Någon mer som inte fått tillbaka på skatten än? Som ska få tillbaka och anmält konto och allt annat som man skulle göra .
Jag fick tillbaka mitt redan i Tisdags/Onsdags.
Har du varit på skanstull som är nytt(?) har fått för mig att det går där.
Ska försöka prata med dom i hornstull o se ifall det går o lösa annars, synd att få 30 min extra resväg till gymmet
Inte varit där än. Sökte jobb men fick inget *cry*
Luca Brasi
2016-06-10, 21:32
På de flesta anläggningarna slänger folk vikten i marken utan att bli dekapiterade.
jag har kommit undan i 2 år o vissa personal som håller på med sån träning verkar vara ok med det. vet bara inte hur man ska hantera resten. Pallar inte bli utkastad eller att dom ringer polisen ifall jag försöker köra klart mina set :P
shut teh face
2016-06-11, 12:29
Varför får man inte skjuta en jude på söndagar?
jag har kommit undan i 2 år o vissa personal som håller på med sån träning verkar vara ok med det. vet bara inte hur man ska hantera resten. Pallar inte bli utkastad eller att dom ringer polisen ifall jag försöker köra klart mina set :P
Fråga! Folk är mycket mer villiga att tillåta såna saker om du öppet kommunicerar och visar att du är medveten om möjliga störningar.
"Ursäkta, ja hej, jag kommer förmodligen leva om ett litet tag på podiet. Är det ok?"
Jag gör alltid detta om jag ser någon som börjar ge mig blickar eller ser lite bekymrad när det slamras från mitt håll. Särskilt om jag är på ett nytt ställe så frågar jag gärna om saker är tillåtna. Det ger andra ett kvitto på att jag faktiskt är införstådd med deras syn på saken, istället för att bara själviskt fortsätta med mitt rejs. Och efter det korta samtalet har inte en endaste dam i medelåldern missunnat mig den träning jag utför. Snarare har dom börjat heja på och uppmuntrat mig att fortsätta.
I korthet: våga kommunicera.
Sheogorath
2016-06-11, 14:10
Därför att mord är olagligt alla veckodagar.
http://i3.kym-cdn.com/photos/images/original/000/202/263/618d619d-c7e7-416d-8019-29b78a8f54ea.jpg
Hur gör man ett phpbb-forum helt privat, dvs att ingen kan registrera överhuvudtaget utan bara admin kan skicka ut invites via mail eller dylikt?
Om en kvinna är gravid, kan hennes fettdepåer tömmas för att mata fostret eller måste den näringen komma direkt ifrån mat?
Andy.da.wohoo
2016-06-12, 12:39
Hur bleker man strösocker? Har googlat men hittar inte någon pålitlig källa.
Hur bleker man strösocker? Har googlat men hittar inte någon pålitlig källa.
Jag trodde också att man blekte socker. Det verkar vara ytterligare en "etablerad sanning".
Hittade denna. Den var kort och förklarade bra.
0QRmJQoI-xU
Chok Dee
2016-06-12, 19:36
Varför har byggare ofta så tråkiga kläder på sig?
För de har spenderat alla pengarna på mat :eating:
Om en kvinna är gravid, kan hennes fettdepåer tömmas för att mata fostret eller måste den näringen komma direkt ifrån mat?
Fostret tar vad det kan få, d.v.s. om en gravid svälter så dras det från hennes kroppsmassa för att föda fostret (gravida som redan innan ligger lite lågt på järn kan t.ex. bli oerhört anemiska under graviditeten). Men det är förstås sämre i utvecklingshänseende om mamman svälter; det blir ju inte samma näringstillförsel som om mamman får och fostrets dagliga behov av näring tillgodosett.
Fostret tar vad det kan få, d.v.s. om en gravid svälter så dras det från hennes kroppsmassa för att föda fostret (gravida som redan innan ligger lite lågt på järn kan t.ex. bli oerhört anemiska under graviditeten). Men det är förstås sämre i utvecklingshänseende om mamman svälter; det blir ju inte samma näringstillförsel som om mamman får och fostrets dagliga behov av näring tillgodosett.Är väl också så att viktnedgång inte är att rekommendera då massamassa obra saker släpps tillsammans med fettet? Kanske gäller mest vid amning?
Diomedea exulans
2016-06-12, 23:07
För det är sabbat.
Vill ha ett bokmärke med direktaccess till forumets "Nya inlägg". Att kopiera den länk som ges när jag trycker på rubriken nu kommer imorgon resultera i "Tyvärr - inga träffar. Var vänlig och försök med andra söktermer".
Finns det en lösning? har sökt men ej funnit info *gah!*
Andy.da.wohoo
2016-06-13, 06:24
Jag trodde också att man blekte socker. Det verkar vara ytterligare en "etablerad sanning".
Hittade denna. Den var kort och förklarade bra.
0QRmJQoI-xU
Tack!
Okej, kanske inte en dum småfråga som jag gått och tänkt på, men tråden verkar ju användas för sånt här också.
Köpte för ca 6 mån sedan ett par Jaybird Bluebuds X från Netonnet. De kostade en tusenlapp. För ett tag sedan började batteriet i dom krångla och jag skickade in paret. Idag fick jag ett mail från netonnet som sa att de inte kunde lagas och att produkten inte heller längre finns i lager. Deras förslag är att jag väljer en produkt från deras hemsida. Det enda de har som liknar är uppgraderingen X2, men då måste jag själv punga ut med ytterligare 300 spänn för att få mer eller mindre samma produkt.
Är det inte pengarna tillbaka eller motsvarande vara som gäller vid garantiärenden? Här får jag ju bara ett tillgodokvitto.
hur börjar tele2-nr?+46(0)
Och sen.?Jag tror inte att det finns någon "regel" kvar om att telefonnummer från en viss operatör börjar på 07X & telefonnummer från en annan operatör börjar på 07Y.
Har personligen haft både 070, 073 & 076 när jag haft Tele2 som operatör.
Jag tror inte att det finns någon "regel" kvar om att telefonnummer från en viss operatör börjar på 07X & telefonnummer från en annan operatör börjar på 07Y.
Har personligen haft både 070, 073 & 076 när jag haft Tele2 som operatör.
Aha, ok. :)
delta_mats
2016-06-14, 12:39
Har ute Annons på blocket. Fick ett sms av en engelsktalande kvinna, hon ville jag skulle skriva tillbaka till hennes mail, en g mail adress. Är det något fuffens? Kunde inte se hennes telenummer. Varför mailade hon inte direkt till mig?
MasterChief
2016-06-14, 18:15
Hur kommer det sig att fotboll är så extremt populärt?
Jag är två steg från Zlatan (från två håll) och när jag råkar nämna det för folk så är det som jag ger dem en mental orgasm. Igår försökte jag väcka mitt intresse men det är ju så fantastiskt tråkigt med fotboll. Vad är det jag inte förstår? Vad är det som gör folk så fanatiskt intresserade? Eftersom jag är uppenbarligen är udda kan jag acceptera att det är mig det är fel på....ALLA i min omgivning älskar fotboll.
Jag är två steg från Zlatan (från två håll) och när jag råkar nämna det för folk så är det som jag ger dem en mental orgasm. Igår försökte jag väcka mitt intresse men det är ju så fantastiskt tråkigt med fotboll. Vad är det jag inte förstår? Vad är det som gör folk så fanatiskt intresserade? Eftersom jag är uppenbarligen är udda kan jag acceptera att det är mig det är fel på....ALLA i min omgivning älskar fotboll.
menar du två grader? humblebrag av rang i vilket fall, bra jobbat!
Just i Sverige också så är det ju riktigt konstigt då vi är så pass dåliga (rankade #30+ i världen)
Hockey däremot, där vi för bara ett par år sedan var rankade top 3 pratade knappt någon om och var väldigt lite media om det (nån promille mot fotbollen just nu)
MasterChief
2016-06-14, 19:40
menar du två grader? humblebrag av rang i vilket fall, bra jobbat!
Jag har en vän och en släkting som är bekanta med Zlatan. Alla jag berättar det för erbjuder sig att runka av mig för mer info. Märkligt.
MasterChief
2016-06-14, 19:42
Jag har en vän och en släkting som är bekanta med Zlatan. Alla jag berättar det för erbjuder sig att runka av mig för mer info. Märkligt.
Men visst...jag beundrar också vissa människor så jag förstår ju konceptet...men fotbollsspelare? *uuuää* *spy*
Vi blir ju uppmuntrade att gilla/spela/titta på fotboll från dagisåldern i princip. För många hänger det väl kvar att fotboll är sporten som gäller.
Nordenator
2016-06-14, 21:42
Okej, kanske inte en dum småfråga som jag gått och tänkt på, men tråden verkar ju användas för sånt här också.
Köpte för ca 6 mån sedan ett par Jaybird Bluebuds X från Netonnet. De kostade en tusenlapp. För ett tag sedan började batteriet i dom krångla och jag skickade in paret. Idag fick jag ett mail från netonnet som sa att de inte kunde lagas och att produkten inte heller längre finns i lager. Deras förslag är att jag väljer en produkt från deras hemsida. Det enda de har som liknar är uppgraderingen X2, men då måste jag själv punga ut med ytterligare 300 spänn för att få mer eller mindre samma produkt.
Är det inte pengarna tillbaka eller motsvarande vara som gäller vid garantiärenden? Här får jag ju bara ett tillgodokvitto.
Det är svårt att svara på utan att veta orsaken till att de inte fungerar. Om de har kommit fram till att det inte är ett ursprungligt fel utan handhavandefel får du vara glad med vad du än får eftersom det inte täcks av någon lag eller garanti (men möjligtvis en försäkring), men om de accepterat att det är ett ursprungligt fel och vägrar reparera eller byta till en likvärdig produkt har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.
Låste in både bilnycklarna & reservnycklarna i bilen. Hur dyrkar man upp en bil på bästa sätt? Olarmad I think.
Låste in både bilnycklarna & reservnycklarna i bilen. Hur dyrkar man upp en bil på bästa sätt? Olarmad I think.
http://oldredbrickco.com.au/wp-content/uploads/2015/11/Red-Brick-Supplier.jpg
Sohlsken
2016-06-14, 22:27
Förutsätter att rutorna är uppe? Annars försök öppna via ruta med diverse tilltyg.
Utöver det förslag som givits säger jag för övrigt låssmed
Eller bärgare. Dom brukar kunna blåsa upp dörrar.
Hur byter man vårdcentral till ett annat landsting? På "mina vårdkontakter" hittar jag bara städer som ligger inom Västra götaland.
Bump. Någon som vet?
http://oldredbrickco.com.au/wp-content/uploads/2015/11/Red-Brick-Supplier.jpg
Förutsätter att rutorna är uppe? Annars försök öppna via ruta med diverse tilltyg.
Utöver det förslag som givits säger jag för övrigt låssmed
Eller bärgare. Dom brukar kunna blåsa upp dörrar.
http://www.bilddump.se/bilder/20160615101245-77.218.227.81.jpg
Nailed it! ☆
Hur vet man att lightläsk är lightläsk och att företag inte fifflar och har i socker för att det blir billigare/godare? Finns det något sätt man själv kan kontrollera på något sätt?
Hur vet man att lightläsk är lightläsk och att företag inte fifflar och har i socker för att det blir billigare/godare? Finns det något sätt man själv kan kontrollera på något sätt?
Diabetiker kan enkelt testa med deras blodglukosmätare, jag har själv testat för kul ett par gånger, har vart med om att restauranger serverar vanlig läsk när man beställt light.
De som producerar läsken skulle nog inte vilja ta risken dock, eftersom det är så lätt att bevisa om det är socker i, skulle inte vara värt konsekvenserna.
Om jag minns rätt så är även light läsk faktiskt billigare att producera (kan ha fel där).
Annars tycker jag smakskillnaden kan vara tillräckligt tydlig också, kanske inte om du testar en sort du aldrig druckit förut.
För att dom skulle riskera livet på diabetiker, bland annat. Vi snackar om en stämning vars like aldrig setts. Det skulle kunna åsamka så stor skada för antingen PepsiCo eller the Coca-Cola Company, och säkerställa ett begynnande monopol för konkurrenten.
Diomedea exulans
2016-06-15, 10:30
Nailed it! ☆
Hur gjorde du det?
Hur gjorde du det?
Jag tror att han använde en kofot, det är dock inte bekräftat.
Diomedea exulans
2016-06-15, 10:42
Det ligger onekligen en kofot där, men den ligger ju inne i bilen, vilket fick mig att tro att det inte var via den bilen öppnades.
Hur gjorde du det?Bände upp bakre passagerardörren i övre hörnet med kofot, ett par centimeter, för att sedan slå dit en trä-dörrkil att upprätthålla glipan med. Växlade sedan mellan att använda ett trasigt parasolrör, respektive en (stål)tråd som jag gjorde en ögla på; för att veva ned passagerardörrens ruta med vevhandtagen på insidan. Enbart elhissar fram ftw. ;)
Det ligger onekligen en kofot där, men den ligger ju inne i bilen, vilket fick mig att tro att det inte var via den bilen öppnades.Kofoten befinner sig indeed på utsidan i min hand på bilden. Har bara spräckt safirglaset ovanpå mobilkameran så det syns dåligt. :Virro
Kan man ha ett hyreskontrakt med 1-dags uppsägningstid? Ser det bara konstigt ut eller bryr sig inte socialen särdeles om hyreskontraktets uppsägningstid för ekonomiskt bistånd?
MackeJuve
2016-06-16, 07:52
Är det irriterande med folk som lägger till kommatecken i allt de skriver, Kolo? <-- Typexempel. "Vad gör du på fredag då, Macke?" Kan fan inte bestämma mig, gör det själv då och då. Senast för några minuter sedan. Det är alltså när man använder kommatecken innan det sista ordet(som ofta är ett namn) som jag syftar på. Finns något Bror Duktig över det. Läser alltid upp det i huvudet och då låter det så onaturligt, man pratar ju inte så. Frågar jag något är det t.ex. "Vad händer på fredag Anton?" med alla ord uttalade i samma takt och inte "Vad händer på fredag *paus* Anton?".
Vad har ni för åsikt?
"Vad gör du på fredag då, Macke?"
Tycker isf att avsluta varje fråga med "då" är störigare.
MackeJuve
2016-06-16, 08:18
Tycker isf att avsluta varje fråga med "då" är störigare.
Det kanske inte är så snyggt men inget man stör sig på om man uteslutande är kompis med "grabbar från landet". Hade isf inte gjort annat än att stört mig på hur folk skriver.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Det kanske inte är så snyggt men inget man stör sig på om man uteslutande är kompis med "grabbar från landet". Hade isf inte gjort annat än att stört mig på hur folk skriver.
Jag är från landet inget jag märkt av direkt. Förens jag träffa en tjej från Nyköping som gjorde det hela tiden.
MackeJuve
2016-06-16, 08:28
Jag är från landet inget jag märkt av direkt. Förens jag träffa en tjej från Nyköping som gjorde det hela tiden.
Skönt. Många av mina kompisar lägger inte ned någon energi överhuvudtaget på hur de skriver. Vilket jag iofs respekterar eftersom det viktigaste i en chat-grupp är att göra sig förstådd, inte att skriva korrekt.
Diomedea exulans
2016-06-16, 08:54
Är det irriterande med folk som lägger till kommatecken i allt de skriver, Kolo? <-- Typexempel. "Vad gör du på fredag då, Macke?" Kan fan inte bestämma mig, gör det själv då och då. Senast för några minuter sedan. Det är alltså när man använder kommatecken innan det sista ordet(som ofta är ett namn) som jag syftar på. Finns något Bror Duktig över det. Läser alltid upp det i huvudet och då låter det så onaturligt, man pratar ju inte så. Frågar jag något är det t.ex. "Vad händer på fredag Anton?" med alla ord uttalade i samma takt och inte "Vad händer på fredag *paus* Anton?".
Vad har ni för åsikt?
Va? Nej? Det är ju det korrekta sättet att skriva?
"Vad gör du på fredag då Macke?" får det att se ut som om man säger det med robotröst.
Vad har ni för åsikt?
Jag fattar verkligen inte varför du låter ett kommatecken styra tempot i tal. Det är till för att göra innebörden tydlig, och styra tonfall, men tempo höjs och sänks naturligt med innebörden av texten. Inte ens punkter styr nödvändigtvis mer.
Exempel utan komma: "Vad sägs om dagens Anton?"
Och med komma: "Vad sägs om dagens, Anton?"
MackeJuve
2016-06-16, 09:02
Va? Nej? Det är ju det korrekta sättet att skriva?
"Vad gör du på fredag då Macke?" får det att se ut som om man säger det med robotröst.
Skriver t.ex. författare uteslutande så? Alltid "Vad gör du, Elin?" och inte "Vad gör du Elin?".
Jag tycker inte att det ser ut som att man säger det med robotröst. Snarare att det ser mer naturligt ut(mycket p.g.a. hur det låter när man läser upp det i huvudet) jämfört med att konstpausa innan namnet. Så gör ju väldigt få när de talar med varandra. Medveten om att tal- och skrivspråk skiljer sig så det är mycket möjligt att kommatecken är korrekt. Jag tycker bara att det ser konstlat ut.
Det är inte konstlat och särskilt prosförfattad dialog är talspråk. Det är en klarare mening med komma, precis som i engelska.
Sluta ta pauserna.
MackeJuve
2016-06-16, 09:07
Jag fattar verkligen inte varför du låter ett kommatecken styra tempot i tal. Det är till för att göra innebörden tydlig, och styra tonfall, men tempo höjs och sänks naturligt med innebörden av texten. Inte ens punkter styr nödvändigtvis mer.
Och med komma: "Vad sägs om dagens, Anton?"
Givetvis för att kommatecken används för att pausa kort i meningar. Jag läser ALLTID "Vad sägs om dagens, Anton?" som "Vad sägs om dagens *kort paus* Anton. Var inte medveten om att det enbart kan ha en tydlighets-funktion. Då lärde man sig det!
Diomedea exulans
2016-06-16, 09:10
Skriver t.ex. författare uteslutande så? Alltid "Vad gör du, Elin?" och inte "Vad gör du Elin?".
Jag tycker inte att det ser ut som att man säger det med robotröst. Snarare att det ser mer naturligt ut(mycket p.g.a. hur det låter när man läser upp det i huvudet) jämfört med att konstpausa innan namnet. Så gör ju väldigt få när de talar med varandra. Medveten om att tal- och skrivspråk skiljer sig så det är mycket möjligt att kommatecken är korrekt. Jag tycker bara att det ser konstlat ut.
Jag har bestämt för mig att författare uteslutande skriver så, ja.
Det handlar inte om paus eller icke paus, det handlar om betoning och syftning.
Titta på meningarna:
"Var ställde du bilen?"
och
"Var ställde du, bilen?"
Så förstår du kanske vad jag menar?
Många på Kolo använder för få kommatecken.
Givetvis för att kommatecken används för att pausa kort i meningar. Jag läser ALLTID "Vad sägs om dagens, Anton?" som "Vad sägs om dagens *kort paus* Anton. Var inte medveten om att det enbart kan ha en tydlighets-funktion. Då lärde man sig det!
*slap**hug*
Prosa är inte musiknotering. Man behöver inte ta halvpausen om det sabbar rytmen.
MackeJuve
2016-06-16, 09:15
Jag har bestämt för mig att författare uteslutande skriver så, ja.
Det handlar inte om paus eller icke paus, det handlar om betoning och syftning.
Titta på meningarna:
"Var ställde du bilen?"
och
"Var ställde du, bilen?"
Så förstår du kanske vad jag menar?
Många på Kolo använder för få kommatecken.
Jag har förstått, Rahf förklarade i inlägget ovan. Det är faktiskt något nytt för mig. Möjligt att det är något som jag har vetat men som har gått mig förlorat då jag inte läser lika mycket böcker längre(läs inga böcker).
Meningsexemplet ger mig ingenting :D Tycker fortfarande att den första meningen ser mer korrekt ut. Får jobba med att få bort pauserna som dyker upp i huvudet.
Inte ens Shakespeare kräver pauser på komma :D.
Diomedea exulans
2016-06-16, 09:18
Jag har förstått, Rahf förklarade i inlägget ovan. Det är faktiskt något nytt för mig. Möjligt att det är något som jag har vetat men som har gått mig förlorat då jag inte läser lika mycket böcker längre(läs inga böcker).
Meningsexemplet ger mig ingenting :D Tycker fortfarande att den första meningen ser mer korrekt ut. Får jobba med att få bort pauserna som dyker upp i huvudet.
Hehe, ja, jag missade att Rahf hade förklarat.
Den första meningen är korrekt i mitt exempel, och den andra är fel. Jag skrev dem för att visa skillnaden i betydelse och betoning med och utan kommatecken.
MackeJuve
2016-06-16, 09:18
Nu stör det mig att kompisen som jag har stört mig på, som använder kommatecken hela tiden, bara har använt en mer korrekt svenska jämfört med mig. Jag gillar ju att skriva korrekt. Han har varit bättre än mig. Skit.
Meningsexemplet ger mig ingenting :D Tycker fortfarande att den första meningen ser mer korrekt ut. Får jobba med att få bort pauserna som dyker upp i huvudet.Tycker du verkligen inte det ar enorm skillnad pa Rahfs bada meningar? :D
Och med komma: "Vad sägs om dagens, Anton?"Utan kommer blir det ju som att det finns en Anton for varje dag i veckan och du blir tillfragad om vad du tycker om dagens. :D
MackeJuve
2016-06-16, 09:47
Tycker du verkligen inte det ar enorm skillnad pa Rahfs bada meningar? :D
Utan kommer blir det ju som att det finns en Anton for varje dag i veckan och du blir tillfragad om vad du tycker om dagens. :D
Jo i Rahfs exempel blir det tydligare, det inser jag. Men jag tycker inte det i Dios exempel. Är fortfarande tveksam till om man verkligen bör skriva "Var ställde du, bilen?" och inte "Var ställde du bilen?". Just det exemplet. Behövs verkligen det förtydligandet?
Sen får du köpa att det här är något nytt för mig så läser fortfarande meningen med paus.
Diomedea exulans
2016-06-16, 09:51
Jo i Rahfs exempel blir det tydligare, det inser jag. Men jag tycker inte det i Dios exempel. Är fortfarande tveksam till om man verkligen bör skriva "Var ställde du, bilen?" och inte "Var ställde du bilen?". Just det exemplet. Behövs verkligen det förtydligandet?
Sen får du köpa att det här är något nytt för mig så läser fortfarande meningen med paus.
Haha, jag förklarade ju i förra inlägget, du ska skriva "var ställde du bilen", utan kommatecken!
MackeJuve
2016-06-16, 09:57
Haha, jag förklarade ju i förra inlägget, du ska skriva "var ställde du bilen", utan kommatecken!
Nu lämnar jag forumet, får göra något radikalt så att jag blir bannad. Har druckit fyra koppar kaffe idag så kan inte skylla på trötthet.
Njaee, kommatecknet kan finnas för att att författaren vill att det ska vara just en paus där, att då alltid skippa paus gör att man inte läser texten på det vis författaren vill.
Det finns inga solklara regler utan det är ett samspel mellan författare och läsare och det är sådana små detaljer som kommatering som gör varje författare så unik. En text som jag läser och tycker är helt briljant upplagd kan andra bara fnysa åt för att de inte tolkar skiljetecknen på samma vis. Att bara bröla över kommatering när man läser texter är dumt om man är ute efter kvalité i läsningen.
Njaee, kommatecknet kan finnas för att att författaren vill att det ska vara just en paus där, att då alltid skippa paus gör att man inte läser texten på det vis författaren vill.
Det finns inga solklara regler utan det är ett samspel mellan författare och läsare och det är sådana små detaljer som kommatering som gör varje författare så unik. En text som jag läser och tycker är helt briljant upplagd kan andra bara fnysa åt för att de inte tolkar skiljetecknen på samma vis. Att bara bröla över kommatering när man läser texter är dumt om man är ute efter kvalité i läsningen.
Men nu snackar vi om en person som alltid, obönhörligen tar paus på komma. Att då bryta trenden åt andra hållet känns mer effektivt än att försöka informera om gråzonen. Har man bara ena sidan måste man uppleva andra, innan man kan stå i båda.
Självklart innebär komma en paus, om så bara en skillnad i betoning.
Sluta förvränga min röst när ni läser mina inlägg. Jag blir kränkt.
Hade det startats en tråd om mordet på Jo Cox vid det här laget om det hade varit en muslim istället för en nationalist som utförde dådet?
Nattljus
2016-06-17, 15:26
Vem är Jo Cox?
Vem är Jo Cox?
MP i brittiska parlamentet för Labour. Hon blev skjuten och knivhuggen igår, avled på sjukhuset.
Motsvarande Mona Sahlin typ (dvs hatad av minst hälften), om jag förstått det rätt...
ARMSTARK
2016-06-17, 19:13
Motsvarande Mona Sahlin typ (dvs hatad av minst hälften), om jag förstått det rätt...
Prova Romson, Mp, det är fler än hälften som inte gråter. (Inget ställningstagen åt något håll.)
Nu ska vi äta farmor!
eller
Nu ska vi äta, farmor!
Blir ganska stor skillnad i syftet ;)
MackeJuve
2016-06-17, 19:54
Nu ska vi äta farmor!
eller
Nu ska vi äta, farmor!
Blir ganska stor skillnad i syftet ;)
Jo jag har fattat, kul att du ändå gör ett gott (lyckat) försök att förnedra mig :)
Diomedea exulans
2016-06-17, 19:56
Eftersom ämnet inte är dött: Det finns en gammal klassisk historia om hur fel det kan bli om man slarvar med kommateringen:
den gamla historien om den dödsdömde fången som skulle hängas i gryningen. Under natten kom ett telegram till fängelseön med ordalydelsen: ”Avrättas, ej benådad”. Avrättningen verkställdes, men några timmar senare kom ett nytt telegram, nu med korrekt kommatering: ”Avrättas ej, benådad”.
http://www.svd.se/meningen-andras-med-fel-skiljetecken
Jo jag har fattat, kul att du ändå gör ett gott (lyckat) försök att förnedra mig :)
Haha, var inte ute efter att jävlas! Tycker bara det är ett kul exempel så jag kunde inte låta bli :em:
StarkaUlf
2016-06-17, 21:16
Nu råkade jag glömma en dricka i frysen för länge, så kanske 30-40% av den blev is. När det nu tinar, kommer den att smaka skit?...
Diomedea exulans
2016-06-17, 21:19
Nu råkade jag glömma en dricka i frysen för länge, så kanske 30-40% av den blev is. När det nu tinar, kommer den att smaka skit?...
Beror på vilken sorts dricka.
Vatten - garanterat inte.
Mjölk - kanske.
Vatten blandat med bajs - garanterat.
Risk att den tappat all kolsyra. Passa så inte flaskan exploderar av expanderande gaser också.
PS: Dricka = läsk, gott folk.
Diomedea exulans
2016-06-17, 21:21
Jag bestrider detta. Men jag är inte säker på min sak.
StarkaUlf
2016-06-17, 21:22
Risk att den tappat all kolsyra. Passa så inte flaskan exploderar av expanderande gaser också.
Doh! *gah!*
Precis :D
Låt den smälta helt innan du börjar dricka, och öppna korken lite då och då för att släppa ut dom expanderande gaserna.
Diomedea exulans
2016-06-17, 21:37
Är inte Calippo-glas typ fryst Coca cola? Asgott iaf.
Ingen kolsyra i den ju! Fast det fanns någon isglass dom hade i bytta för måånga år sen, som hade kolsyra i sig.
StarkaUlf
2016-06-17, 22:04
Låt den smälta helt innan du börjar dricka, och öppna korken lite då och då för att släppa ut dom expanderande gaserna.
Testar den imorgon :thumbup:
Vad kostar det att glasa in en balkong på högsta våningen? Ingen aning om hur stor den är, chansar på <10 KVM. Vet att det är väldigt svårt att säga bara sådär men tänkte mer om någon har en aning om ifall det handlar om 10k eller 50 :)
Lipservice
2016-06-18, 17:06
Vad kostar det att glasa in en balkong på högsta våningen? Ingen aning om hur stor den är, chansar på <10 KVM. Vet att det är väldigt svårt att säga bara sådär men tänkte mer om någon har en aning om ifall det handlar om 10k eller 50 :)
Glasa in en balkong för drygt 5 år sedan. Balkongen var på 8 kvadrat, fick punga ut 26000 kr.. Men lätt värt att kunna sitta ute fram till November.
High1ander
2016-06-18, 18:14
Hade det startats en tråd om mordet på Jo Cox vid det här laget om det hade varit en muslim istället för en nationalist som utförde dådet?
Antagligen. Men är det fel?
Nu vet jag inte andelen muslimer, kristna, pastafarier, etc. i England, men självklart är det mer intressant att prata om grupper som är "överrepresenterade" åt ena eller andra hållet. Låt oss säga att det är 20% muslimer i England och 80% kristna, då borde det generellt vara så att 1 av 5 liknande saker utförs av muslimer, och 4 av 5 av kristna. Det intressanta blir ju till viss del om det är 99% av alla fall utförs av Kristna, eller 55% av muslimer, etc...
Men, t.ex. Norge har ju i efterkrigstid bara haft terrorbrott av riktiga norrbaggar, och i Sverige har vi så vitt jag vet bara ett försök för 5-6 år sen av en icke "helsvensk" (eventuellt så kan man ju räkna med svennen som gick och döda med svärd förra året som terrorist också). Så i Norge är representationen "normal", i Sverige inte, men samtidigt så är det ju så få fall av utförda terrorattentat så liten så av den datan kan man inte dra för stora växlar...
Hade det startats en tråd om mordet på Jo Cox vid det här laget om det hade varit en muslim istället för en nationalist som utförde dådet?Fast det skapades val ingen trad om massakern i Orlando heller?
(Med reservation for att jag bara kan ha missat den.)
Fast det skapades val ingen trad om massakern i Orlando heller?
(Med reservation for att jag bara kan ha missat den.)
Säger kanske någonting om vår gemensamma attityd och USA:s nutidsläge. Fast samtidigt hade den tråden enbart gått en väg, med varningar eller bans som följd :(
Säger kanske någonting om vår gemensamma attityd och USA:s nutidsläge. Fast samtidigt hade den tråden enbart gått en väg, med varningar eller bans som följd :(Den hade säkerligen spårat ur ganska snabbt.
Menade bara att händelser åt båda håll (eller hur man nu ska uttrycka det) ignoreras ibland.
Tapatalk.
kalle_kula
2016-06-19, 17:10
Visst borde det vara bättre att hälla varmt vatten än kallt på stenarna i en bastu?
Varmt vatten borde ju kyla ner stenarna mindre när det förångas.. Vissa verkar resonera att kallt vatten är bättre eftersom temperaturskillnaden är större och då överförs liksom mer energi till vattnet, men det tycker jag känns som en tankevurpa. Det enda man är ute efter är väl att att få mer vattenånga i luften?
Tror helt ärligt att vattentemperaturen inte spelar roll, men det är skönare med kallt vatten så att det går att stänka lite på sig själv
Energin som krävs för att värma upp vatten är i runda slängar 4,18 kJ/kg*k.
För att värma upp ett kilo vatten en kelvin behövs alltså 4,18 kJ. Mängden energi som krävs beror på temperaturen, men detta är tillräckligt exakt om vi snackar icke trycksatt och någorlunda rumstempererat.
Detta gäller tills du kommer upp till vattnets koktemperatur. Därefter krävs det ytterligare energi för att förånga vattnet.
Ju större temperaturskillnaden är mellan vattnet du häller på och vattnets kokpunkt desto mer energi krävs alltså för att nå upp till kokpunkten (rätt självklart). Denna energin måste ju såklart överföras från de varma stenarna. Du kommer alltså kyla ner stenarna mer om du kastar på iskallt vatten jämfört med om du häller på varmt vatten (också rätt självklart).
Stenarna håller dock en såpass hög temperatur att allt vatten kommer förångas oavsett. Så du får samma mängd ånga av båda fallen.
Eller ja, det är ju viss skillnad i densitet på kallt och varmt vatten, så när du kastar på "en skopa" kallt vatten så kastar du på fler vattenmolekyler än om du kastar på en likadan skopa varmt vatten. Men det känns onödigt att räkna på sånt i detta fallet.
Kallare vatten skulle ju även teoretiskt kunna leda till större Leidenfrost-effekt som gör att en större mängd av vattnet rinner mellan stenarna och ner på golvet under innan det hinner förångas.
I övrigt håller jag med herr Blåvitt, kallt vatten är så jäkla gött att smutta på och skvätta över fötterna när man bastar.
Minikubik
2016-06-19, 18:40
Kallt vatten så man kan doppa en mössa i det när det börjar bli redigt varmt
kalle_kula
2016-06-19, 19:26
Tack för fin input G_lund! Men finns det inte risk för att man faktiskt kyler ner stenarna om man kör med kallvatten och öser på ganska ofta? Eller är tempskillnaden mellan kallvatten och varmvatten så liten att skillnaden i energimängden som tas från stenarna nästan är försumbar?
Tack för fin input G_lund! Men finns det inte risk för att man faktiskt kyler ner stenarna om man kör med kallvatten och öser på ganska ofta? Eller är tempskillnaden mellan kallvatten och varmvatten så liten att skillnaden i energimängden som tas från stenarna nästan är försumbar?
Om du blöter ned stenarna så pass att dom inte förångar allt vatten kommer det redan ha blivit olidligt i bastun. Det gäller att ha lite finkänsla för skönast upplevelse, till exempel den långsamma vattenstrilen som sakta höjer fuktigheten och den subjektiva värmen.
Nu missade du ju att göra en slushy!
watch?v=5T68TvdoSbI
Nordenator
2016-06-19, 23:39
Det går absolut att dräpa ett aggregat genom att bara kasta på vatten i skapligt tempo. Det beror helt på bastun. Det finns ju elaggregat som är varma på tjugo minuter och monster till vedeldade där man får elda (lite högre effekt på en stadig brasa) i tre timmar för att den ska vara genomvarm. Att försöka dra någon slutsats på hur varmt eller fuktigt det är bara baserat på hur länge vattnet blir kvar på stenarna är en ganska grov förenkling.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Fler än jag som ställer mig på vågen om det ligger en framme när jag ska på toa hemma hos någon? :D
Fler än jag som ställer mig på vågen om det ligger en framme när jag ska på toa hemma hos någon?Jopp. Aven om jag vagde mig hemmavid, 15 minuter tidigare. :D Finns det en vag maste jag sta pa den.
Minikubik
2016-06-20, 04:04
Fler än jag som ställer mig på vågen om det ligger en framme när jag ska på toa hemma hos någon? :D
Japp, samma sak hos doktorn eller var det än är. Finns det en våg så måste jag kolla
shut teh face
2016-06-21, 07:11
Ska göra pekanpaj, har aldrig gjort det tidigare och försökt hitta det lämpligaste receptet.
Hittat dessa två som verkar något genuina:
https://karlekpatallrik.wordpress.com/2012/07/18/amerikansk-pecan-pie-for-att-favoriten-haller-varje-gang/
http://mittkok.expressen.se/recept/amerikansk-pecanpie-recept/
Vilken hade ni valt? Eller kanske något annat tips?
Första såg ut som en riktig pecan pie. Andra såg ut som en tv-kocks "äkta" paj, alltså med flärd och extra påhitt.
Pecan nut pie ska se ut som om den bara består av pekannötter.
shut teh face
2016-06-21, 08:11
Första såg ut som en riktig pecan pie. Andra såg ut som en tv-kocks "äkta" paj, alltså med flärd och extra påhitt.
Pecan nut pie ska se ut som om den bara består av pekannötter.
Japp det blir nog första receptet. Det får bli vaniljglass till servering, men vispad grädde hade nog passat bättre om kakan är väldigt söt, jag vet inte det ännu.
PÅ mitt gym så är det rätt många som kör baklänges på crosstrainern, finns det någon bra anledning till det?
Mvh Robin
Japp det blir nog första receptet. Det får bli vaniljglass till servering, men vispad grädde hade nog passat bättre om kakan är väldigt söt, jag vet inte det ännu.
Amerikaner serverar ofta sött med sött till efterrätt.
PÅ mitt gym så är det rätt många som kör baklänges på crosstrainern, finns det någon bra anledning till det?
Mvh Robin
Efter att ha jobbat på gym, olika kedjor, olika städer så är slutsatsen att personerna inte riktigt vet vad som är fram eller bak.
Diomedea exulans
2016-06-21, 12:13
Om man lånat pengar till en polare och hen vägrar betala tillbaka, kan man polisanmäla denne för stöld?
Om man lånat pengar till en polare och hen vägrar betala tillbaka, kan man polisanmäla denne för stöld?
Det hänger nog på om du har bevis på att hen har lånat pengar av dig och inte lämnat tillbaka dessa. Annars kan jag tänka att det är svårt.
Diomedea exulans
2016-06-21, 12:36
Det hänger nog på om du har bevis på att hen har lånat pengar av dig och inte lämnat tillbaka dessa. Annars kan jag tänka att det är svårt.
Det har jag absolut, hela konversationen kring pengarna har skett via Facebook och överföringen skedde via Swish.
Det har jag absolut, hela konversationen kring pengarna har skett via Facebook och överföringen skedde via Swish.Men kan du bevisa att hen inte betalat tillbaka med kontanter?
Diomedea exulans
2016-06-21, 12:45
Men kan du bevisa att hen inte betalat tillbaka med kontanter?
Vi bor i olika landsdelar, jag kan nog bevisa att jag inte träffat personen, och jag gissar att posten har något slags arkiv via vilket man kan bevisa att personen inte skickat ett brev till mig.
Men kan du bevisa att hen inte betalat tillbaka med kontanter?
Bevisbördan faller då på den som anför den kontanta återbetalningen, då får den uppvisa kvitto. Men stöld blir det inte.
Det är inte stöld om du tar ett banklån och misslyckas med att betala. Man får, som banken, gå via kronofogden, och sedan tingsrätten om personen bestrider skulden.
Det är inte brottsligt att inte betala tillbaka, annat än om det var planerat från början att inte göra det, då är det väl närmare att man åtalar för bedrägeri.
Diomedea exulans
2016-06-21, 13:28
Bevisbördan faller då på den som anför den kontanta återbetalningen, då får den uppvisa kvitto. Men stöld blir det inte.
Det är inte stöld om du tar ett banklån och misslyckas med att betala. Man får, som banken, gå via kronofogden, och sedan tingsrätten om personen bestrider skulden.
Det är inte brottsligt att inte betala tillbaka, annat än om det var planerat från början att inte göra det, då är det väl närmare att man åtalar för bedrägeri.
Betyder det att man inte ska kontakta polisen utan kronofogdemyndigheten?
Betyder det att man inte ska kontakta polisen utan kronofogdemyndigheten?
Ja, om du inte är säker på att personen planerat att blåsa dig, och att det på något sätt går att bevisa. Annars är det KF man använder för att återkräva pengar.
https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html
Diomedea exulans
2016-06-21, 13:37
Ja, om du inte är säker på att personen planerat att blåsa dig, och att det på något sätt går att bevisa. Annars är det KF man använder för att återkräva pengar.
https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html
Vad gör fogden sen, typ tvingar personen sälja grejer tills denne har pengar nog att betala?
Vad gör fogden sen, typ tvingar personen sälja grejer tills denne har pengar nog att betala?
Beror på situationen, först är det väl uppmanande brev osv, sedan löneutmätning eller utmätning av banktillgångar, går inte det kan det bli försäljning av lösöre. Finns inget så ligger skulden kvar vilande tills personen börjar få in pengar.
Förr eller senare får ju de flesta en inkomst, och då får du dina pengar.
Men allt det här kan du läsa hos kronofogden. Både under vill få betalt och vill betala.
pellepedal
2016-06-21, 16:46
Baltic Inkasso ;-)
Om man ska åka spårvagn i Göteborg, måste man gå och köpa något slags 10-resorkort eller finns det smsbiljett?
Om man ska åka spårvagn i Göteborg, måste man gå och köpa något slags 10-resorkort eller finns det smsbiljett?
För att kunna köpa smsbiljett måste man registrera sin telefon först.
Köp ett vanligt kort och ladda med valfri mängd?
Om man ska åka spårvagn i Göteborg, måste man gå och köpa något slags 10-resorkort eller finns det smsbiljett?Skrotade inte Vasttrafik SMS-biljetter till forman for enkelresor man koper i deras app?
Tree Fiddy
2016-06-22, 15:44
Hur mycket pengar handlar det om?
Diomedea exulans
2016-06-22, 16:14
Hur mycket pengar handlar det om?
600 kr.
Ponera att jag går 20.000 steg en dag tillsammans med en morgonpromenad (promenad, inte powerwalk).
Dagen därpå går jag också 20.000 steg, men jag går ingen morgonpromenad.
Hur mycket tror ni det skiljer sig rent kalorimässigt från de här två dagarna om vi fokuserar på stegen och ponerar att det inte är någon större skillnaden på genomsnittspulsen under båda dagarna?
Tänker själv att det inte är någon större skillnad.
Varfor skulle det vara skillnad om puls och antal steg ar samma?
Varfor skulle det vara skillnad om puls och antal steg ar samma?
Därav frågan, tror ju själv det inte är någon vidare skillnad. Eventuell någon p.ga något som jag inte kan någonting om.
Sohlsken
2016-06-22, 16:57
Ponera att jag går 20.000 steg en dag tillsammans med en morgonpromenad (promenad, inte powerwalk).
Hur mycket tror ni det skiljer sig rent kalorimässigt från de här två dagarna om vi fokuserar på stegen och ponerar att det inte är någon större skillnaden på genomsnittspulsen under båda dagarna?
Jag har lärt mig att:
KM × kroppsvikt i kg = förbrända kalorier
Nattljus
2016-06-22, 17:03
Jag har lärt mig att:
Det där gäller väl bara om man springer?
Sohlsken
2016-06-22, 17:08
Jämförde kalorier brända med om man går och drog upp det i samma distans. Enlig vad jag hittade var det ganska likvärdigt, men jag kan kolla mer :)
shut teh face
2016-06-22, 18:39
Om det är en bra stegräknare, där 20k steg, utan promenad, också är verkliga steg så borde det inte vara någon större skillnad. Fast det är det säkert ändå.
Jag har svårt att tro att om jag springer 1 mil på 1 timme, så bränner jag lika mycket om jag springer 5 meter åt gången utspritt över 12 timmar (totalt 1 mil)?
Det tar väl typ 40 min för FÖRBRÄNNINGEN o komma igång??++++ aftonbladet-osv. ;)
delta_mats
2016-06-22, 19:11
Om det är en bra stegräknare, där 20k steg, utan promenad, också är verkliga steg så borde det inte vara någon större skillnad. Fast det är det säkert ändå.
Jag har svårt att tro att om jag springer 1 mil på 1 timme, så bränner jag lika mycket om jag springer 5 meter åt gången utspritt över 12 timmar (totalt 1 mil)?
Det tar väl typ 40 min för FÖRBRÄNNINGEN o komma igång??++++ aftonbladet-osv. ;)
Förbränning av energi har du ju konstant iof.
är det normalt med blåmärken på ryggen nära baksida axel när man kör lowbar? eller kanske har stången för högt/lågt :P
är det normalt med blåmärken på ryggen nära baksida axel när man kör lowbar? eller kanske har stången för högt/lågt :P
Om du precis har börjat är det inte så konstigt. Alternativt har du lite muskelmassa just där. Jag brukar få lite irritation av stången efter uppehåll.
Sohlsken
2016-06-23, 21:03
Vet ej vad som gäller intermittent, men om man räknar på kalorier brända under en viss tid så ökar det om man rör sig fortare och minskar om man rör sig långsammare. Rent logiskt borde du därav förbränna samma mängd kalorier över en mil oavsett hastighet.
StarkaUlf
2016-06-23, 21:05
Rent logiskt borde du därav förbränna samma mängd kalorier över en mil oavsett hastighet.
Nej. Det är mer än bara antalet km som spelar in.
Du förbränner mer om du springer 10 km än om du går 10 km.
Edit: Och ja, KV x Antalet kilometer gäller vid löpträning, inte promenader/power walks.
Jag har lärt mig att:
Ganska säker på att jag läst KG skriva att vid promenad ska man räkna 60 % av KV*distans i km.
Sohlsken
2016-06-23, 21:18
Edit: Och ja, KV x Antalet kilometer gäller vid löpträning, inte promenader/power walks.
Okej :) tack. Jag hittade ingen bra källa.
Ganska säker på att jag läst KG skriva att vid promenad ska man räkna 60 % av KV*distans i km.
Det låter rimligt.
Om du precis har börjat är det inte så konstigt. Alternativt har du lite muskelmassa just där. Jag brukar få lite irritation av stången efter uppehåll.
har nog kört lowbar i 3-4 månader kanske. är lite halvfet på 93kg på 182cm o har en typiskt SLkropp så mesta av ryggmassan sitter just på trapsen ;P
kör på o hoppas det går över
shut teh face
2016-06-24, 06:15
Finns det ingen brexit tråd?
Nattljus
2016-06-24, 06:26
Finns det ingen brexit tråd?
Jag startade en omröstning för några månader sedan. Om det skulle bli ja eller nej. Men det blev aldrig någon större diskussion. Prova att göra en ny tråd, nu när vi vet hur det gick *popcorn*
lillaPiggy
2016-06-24, 15:58
finns det något gym som är öppet på midsommardagen i Stockholm?
ARMSTARK
2016-06-24, 16:13
Fast man har en förhöjd förbränning ett tag fast man slutat springa, jag har läst en artikel någonstans som kom fram till att tre löppass med tio minuters mellanrum motsvarade 90 minuters förhöjd förbränning.
Det här kanske inte gäller vid det extrema exemplet tidigare men.
Edit, quotade kanske fel inläg men det är ju midsommarafton och allt. ��
ARMSTARK
2016-06-24, 18:04
Fast man har en förhöjd förbränning ett tag fast man slutat springa, jag har läst en artikel någonstans som kom fram till att tre löppass med tio minuters mellanrum motsvarade 90 minuters förhöjd förbränning.
Det här kanske inte gäller vid det extrema exemplet tidigare men.
Edit, quotade kanske fel inläg men det är ju midsommarafton och allt. ��
Tre löppass a' 20 minuter skulle det ha stått, midsommar som sagt. ;)
StarkaUlf
2016-06-25, 17:56
Någon som vet på ett ungefär vad det kostar att gå till en naprapat bara för att knäcka till lite här och där?
MasterChief
2016-06-25, 17:59
Någon som vet på ett ungefär vad det kostar att gå till en naprapat bara för att knäcka till lite här och där?
Runt 600kr. Sedan är de mästare på att säga "Vi måste boka in 3-5 pass för att åtgärda detta". De är lite som bilmekaniker. :d
Sohlsken
2016-06-25, 18:02
Hur lyssnar man på podcasts? Kan man lyssna offline?
Vad krävs för höjder för att man ska skada sig om man landar fel i vatten?
Hur lyssnar man på podcasts? Kan man lyssna offline?
Sök på "podcast" på din Smartphone eller Android och ladda ned en app för det. Oftast går det att ladda ned avsnitt och lyssna offline.
Lipservice
2016-06-25, 18:57
Vad krävs för höjder för att man ska skada sig om man landar fel i vatten?
Landa på ryggen från 10 meter i badhuset har ju hänt och det gör ju sjukt ont.
På 20 meter vill jag inte veta vad som händer. Gör ju ont i fötterna som fan på den höjden. Så jag säger 15-20 meter kan man nog göra sig riktigt illa.
StarkaUlf
2016-06-25, 18:58
Runt 600kr. Sedan är de mästare på att säga "Vi måste boka in 3-5 pass för att åtgärda detta". De är lite som bilmekaniker. :d
Okej, tack :) Haha, precis som en hel del andra yrken.
Okej, tack :) Haha, precis som en hel del andra yrken.
Finns en del naprapater som är anslutna till landstinget, jag betalar 170 kr per besök och det går på högkostnadskort om det blir många besök. Leta rätt på en sån. *flex*
StarkaUlf
2016-06-26, 06:50
Finns en del naprapater som är anslutna till landstinget, jag betalar 170 kr per besök och det går på högkostnadskort om det blir många besök. Leta rätt på en sån. *flex*
Jag har för mig att man måste bli skickad dit utav en vanlig läkare för det? *jorgen* Annars vore det ju billigt då jag har ~7 månader kvar på mitt högkostnadskort, så då vore det ju gratis.
Detta är som sagt enbart för förebyggande syfte, inte så att jag går runt och har ont överallt.
Nu är jag långt från färdigutbildad inom anatomin osv men jag hade aldrig i livet gått till en kiropraktor i underhållande syfte. Dit hade jag gått gör en quick fix när det redan gått för långt och jag måste göra något för att alls kunna träna/röra på mig vettigt.
En vettig fysioterapeut känns bättre i förebyggande syfte.
Tapatalk.
StarkaUlf
2016-06-26, 07:22
Jag vill bara prova att knäcka till hela kroppen och se hur det känns. Det är så många som verkar prata gott om det, både vänner och släkt. Plus att det låter så skönt :D Sen om det bara är humbug eller inte, det vet inte jag.
Jag vill bara prova att knäcka till hela kroppen och se hur det känns. Det är så många som verkar prata gott om det, både vänner och släkt. Plus att det låter så skönt :D Sen om det bara är humbug eller inte, det vet inte jag.
Funderat på att gå till en massör?
Jag har för mig att man måste bli skickad dit utav en vanlig läkare för det? *jorgen* Annars vore det ju billigt då jag har ~7 månader kvar på mitt högkostnadskort, så då vore det ju gratis.
Detta är som sagt enbart för förebyggande syfte, inte så att jag går runt och har ont överallt.
Jag behövde bara boka en tid, inget intyg från läkare behövdes. Vilken län bor du i?
Nu är jag långt från färdigutbildad inom anatomin osv men jag hade aldrig i livet gått till en kiropraktor i underhållande syfte. Dit hade jag gått gör en quick fix när det redan gått för långt och jag måste göra något för att alls kunna träna/röra på mig vettigt.
En vettig fysioterapeut känns bättre i förebyggande syfte.
Jag går inte heller till kiropraktor/naprapat i förebyggande syfte, blir när man är förstörd redan :( Tror ett vettigt upplägg med rörlighet/bålträning är "the shit" för att inte göra illa sig. Samt ett bra utförande på träningen.
Vad är vitsen med dagsformstråden? Det är ju väldigt få som tar ärliga bilder på sin fysik, oftast är det rejäla Carlito vinklar och fördelaktiga belysningar.
Eller är det mera en ryggdunkartråd?
Vart får man tag i kasein utan smak? Naturellt utan sötningsmedel och smakämnen?
inb4 kolozzeum är en webshop och får inte länka till andra sidor etc. Om nån vet PMa eller bara skriv det rakt ut.
Brofessorn
2016-06-26, 18:43
Vad är vitsen med dagsformstråden? Det är ju väldigt få som tar ärliga bilder på sin fysik, oftast är det rejäla Carlito vinklar och fördelaktiga belysningar.
Ja
Wipflash
2016-06-26, 18:57
Vart får man tag i kasein utan smak? Naturellt utan sötningsmedel och smakämnen?
inb4 kolozzeum är en webshop och får inte länka till andra sidor etc. Om nån vet PMa eller bara skriv det rakt ut.
På mm sports
Sohlsken
2016-06-26, 21:51
Det handlar väl snarare om att uppmuntra folk till att ta ärliga bilder än bara att den är till för "ryggdunkar". Det är väl ingen hemlighet att vi inte alla är i våran slutliga form, men det är få som är motiverade att lägga upp bilder med en kropp som är under utveckling.
whuddafuks
2016-06-27, 12:46
Finns det någon kryssningsbolag (birka, vikingline osv) där man som ensam 21-åring och 18-åring utan målsman kan resa med? Åldersgräns ska alltså vara 18, gärna spakryssning (de jag hittat är det 21+ på)
18-åringar har väl ändå ingen målsman?!
http://www.vikingline.se/min-bokning/bra-att-veta/aldersgranser/
Klart fan det är en ryggdunkartråd.
Är det (mycket) mindre påfrestande för CNS att köra högreps till fail, gentemot maxning?
Tänker på böj, bänk och marklyft. Mest marklyft.
Funderar på brassa på med högreps, 10-15-20 reps i marklyft. Till fail. Istället för lyfta 1-3-5or till fail. Se om jag klarar återhämta mig bättre, även fast eventuella styrkeökningar blir lidande.
Josef Eriksson (bänkpressarn) har snackat om liknande i tyngre's podcast har jag för mig. Att han räknade ut hur många reps 200kg i bänk motsvarar på 125kg, så försökte han maxa de repsen på 125kg så visste han att han låg på ca 200kg 1RM.
(Skrev denna post på typ 1 minut och orkar inte kontrollera supernoga, ska dra och handla.)
Ja, åtminstone anekdotiskt för min egen del. Som jämförelse maxade jag ett par övningar under förra veckan och har ännu inte återhämtat mig.
StarkaUlf
2016-06-27, 15:02
Josef Eriksson (bänkpressarn) har snackat om liknande i tyngre's podcast har jag för mig. Att han räknade ut hur många reps 200kg i bänk motsvarar på 125kg, så försökte han maxa de repsen på 125kg så visste han att han låg på ca 200kg 1RM.
(Skrev denna post på typ 1 minut och orkar inte kontrollera supernoga, ska dra och handla.)
Om jag inte minns fel så arbetar/arbetade han efter en stege. När han hade klarat x reps på en viss procentsats så gick han till nästa. När han klarat dessa, så ska han teoretiskt sett klara x antal kg som maxning.
T.ex, om han ska klara 100 kg i bänk som 1 rm, så ska han enligt sin stege klara följande reps:
15 reps 70%
10 reps 75%
8 reps 80%
5 reps 85%
3 reps 90%
Jag tror att det var dessa reps/procent han använde sig av. När han klarat 15 reps på 70% av sin målvikt så siktade han på 10 reps på 75% och så vidare fram till 90%.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.