Visa fullständig version : Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar
Rikard Jansson
2019-12-08, 16:16
Färg?/Mognadsnivå? 🤔🤔
Vad ger bäst återhämtning/snabb extra kraft om man flyttbärt 4 timmar, men tar en matpaus för att sedan tömma det sista ur förrådet(skivstång, osv):
Kebabtallrik eller KekabPizza?
aka Pommes vs deg?
Båda är väldigt dåliga. /någon som har jobbat med liknande och ändå ofta blivit tvungen att äta dylikt.
Husmansbuffe är mycket bättre, eller pastasallad.
Färg?/Mognadsnivå? 🤔🤔
Vad ger bäst återhämtning/snabb extra kraft om man flyttbärt 4 timmar, men tar en matpaus för att sedan tömma det sista ur förrådet(skivstång, osv):
Kebabtallrik eller KekabPizza?
aka Pommes vs deg?
Jordgubbssaft.
KoloKille
2019-12-08, 18:36
Färg?/Mognadsnivå? 🤔🤔
nej jag undrar alltså vad det är för skillnad på paprika
nej jag undrar alltså vad det är för skillnad på paprikaAh, främst mängden kläder.
https://m.imdb.com/title/tt0098063/
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZWMxYzA4NzEtYWZmMi00NjlmLThmZTItYjM0MDJiN2ZhZW ZlXkEyXkFqcGdeQXVyNjQ2MjQ5NzM@._V1_.jpg
https://m.imdb.com/title/tt0851578/
https://moesucks.files.wordpress.com/2012/04/paprika.gif
Sitter på pendeln och kan inte kliva av förrän om en halvtimme. Är akut kissnödig! Tips för att göra det lättare att hålla sig
Brofessorn
2019-12-08, 21:12
Sitter på pendeln och kan inte kliva av förrän om en halvtimme. Är akut kissnödig! Tips för att göra det lättare att hålla sig
Min morfar brukade berätta att när han var barn och kissnödig på tåget fick han sig en hutt, ska tydligen hjälpa.
vad är det för skillnad på paprika?
Den kan varken cykla!
Tejpa förhuden och fyll ut den :d Som när du skjuter kissbomber men du ska bara "ladda" nu
(lite sent, I know)
Hur fan kan man dömas för att man berättar om att man blivit våldtagen?
Skribenten Cissi Wallin publicerade uppgifter på Instagram där hon skrev att hon blivit våldtagen av den tidigare Aftonbladet-journalisten Fredrik Virtanen. I slutet av augusti i år väcktes åtal och nu döms Wallin för grovt förtal.
https://www.svt.se/kultur/i-dag-kommer-domen-i-wallin-virtanen-malet
Är det någon sedlighetslag som är förlegad?
?
?
Jag är absolut ingen jurist eller dyl men är inte det ganska uppenbart? Hon saknar bevis och smutskastar honom, drar hans namn i leran och det kan leda till brutala konsekvenser för honom och hon gör det helt öppet - på sin jävla instagram istället för att gå till polisen.
Starke75an
2019-12-09, 19:13
?
För man får inte hitta på såna saker.
5:1 Brottsbalken
" Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar"
PureWhey
2019-12-09, 19:53
?
Öppna lagboken och läs på om förtal alt. ladda hem domen och läs.
Inte extremt intelligenskrävande.
Edit: Där var jag väldigt sen på pucken.
Brofessorn
2019-12-09, 20:02
Häng med lite i leken, grabbar, hen försöker bara provocera.
svenbanan
2019-12-09, 20:09
Jag är absolut ingen jurist eller dyl men är inte det ganska uppenbart? Hon saknar bevis och smutskastar honom, drar hans namn i leran och det kan leda till brutala konsekvenser för honom och hon gör det helt öppet - på sin jävla instagram istället för att gå till polisen.
För man får inte hitta på såna saker.
Det "lustiga" med förtal är att det inte spelar nån roll om det man påstår är sant eller inte.
Tingsrätten skriver även att den inte gör någon prövning i huruvida uppgifterna Cissi Wallin varit sanna eller inte.
KoloKille
2019-12-09, 20:22
vilken paprikafärg är bäst? för muskelbyggande
Är det lättare för kvinnor att få en snygg kropp genom styrketräning? Tycker att 90% av kvinnorna där jag tränar har jävligt trevlig kropp medan många män ser otränade ut.
Är det lättare för kvinnor att få en snygg kropp genom styrketräning? Tycker att 90% av kvinnorna där jag tränar har jävligt trevlig kropp medan många män ser otränade ut.
Du tror inte att det är faktorer i hur du tänker som får dig att ställa frågan?
Exempelvis:
- Du kanske tycker att kvinnokroppar är trevligare att titta på generellt.
- Du drabbas av en annan känsla då du ser på vältränade kvinnokroppar
- Du är mer kritisk mot hur tränade manskroppar är.
- Du har ett annat ideal för vad som krävs för att uppnå en tränad kvinno - respektive manskropp.
- Du tränar på ett Amazongym
Brofessorn
2019-12-10, 12:57
Män lider av testosteronbrist idag. Den enda rimliga slutsatsen är att kvinnor inte gör det och har mycket lättare att bygga muskler.
PureWhey
2019-12-10, 13:00
Män lider av testosteronbrist idag. Den enda rimliga slutsatsen är att kvinnor inte gör det och har mycket lättare att bygga muskler.
Du tror män har lägre testo än kvinnor? *popcorn*
Har iofs inte läst mycket om hur mycket lägre testo-halten är hos män idag men... låter extremt.
@smerk Kvinnor behöver inte mycket muskler alls för att se fina/hyfsat tränade ut ("smal" med bra former räcker långt). Kolla istället efter volymen på deras muskler så ser du att det inte är särskilt imponerande. Du hittar säkert ingen med saftiga delts och köttiga triceps t.ex. En killed med motsvarande fysik ser kanske istället smal ut i dina ögon.
Min definition baseras på om man ser bättre/mer vältränad ut än de flesta män/kvinnor i vardagen. De flesta kvinnor har galen rumpa och tight kropp medan jag tycker att många män ser ut som de flesta i vardagen. En rimlig anledning kan vara att många kvinnor tränar i tights vilket framhäver formerna, medan många män tränar i en slapp tischa
De flesta tjejer ser ju bra ut utan att behöva träna alls.
De flesta tjejer ser ju bra ut utan att behöva träna alls.
Precis. En smal tjej med enbart en tränad rumpa är ju skitsexig.
Men för samma sak ska gälla en man så känns det spontant som att där är sjuttioelva muskler som skall byggas och deffas fram...
Brofessorn
2019-12-10, 16:14
Men för samma sak ska gälla en man så känns det spontant som att där är sjuttioelva muskler som skall byggas och deffas fram...Men en kille kan träna sig till snygga bröst
Öppna lagboken och läs på om förtal alt. ladda hem domen och läs.
Inte extremt intelligenskrävande.
Edit: Där var jag väldigt sen på pucken.
Och i Saudiarabien är det olagligt att bli våldtagen...
Att lagen finns gör inte att den är rätt..
Du kanske är heterosexuell?
PureWhey
2019-12-11, 08:27
Kanske bör vara olagligt att vara korkad istället.
KoloKille
2019-12-11, 08:31
man kan inte välja vilja lagar man väljer att följa, annars blir det anarki! själv gillar jag inte skatt men jag måste betala ändå!
ARMSTARK
2019-12-11, 09:53
Men för samma sak ska gälla en man så känns det spontant som att där är sjuttioelva muskler som skall byggas och deffas fram...
Fast det är lite samma sak med män, lite armar och axlar + synliga magmuskler så är man hemma hos 99% av kvinnorna.
PureWhey
2019-12-11, 10:02
Fast det är lite samma sak med män, lite armar och axlar + synliga magmuskler så är man hemma hos 99% av kvinnorna.
Det räcker att vara snygg och socialt kompetent så är man hemma hos 99% av kvinnorna.
Men hur kul är det när man kan ha pecs som Zeus och armar som Herkules?
Det räcker att vara snygg och socialt kompetent så är man hemma hos 99% av kvinnorna.
Men hur kul är det när man kan ha pecs som Zeus och armar som Herkules?
Det är sant. Är man lite rolig och trevlig och snygg eller lång så spelar resten ingen roll. Är nog vi män som ställer högre krav på oss än kvinnorna gör, eller kompenserar upplevda brister med mer muskler.
Varför kommer en bot in och spammar en länk till ett gammalt youtubeklipp med en kanal som inte har varit aktiv på 1 år?
Varför kommer en bot in och spammar en länk till ett gammalt youtubeklipp med en kanal som inte har varit aktiv på 1 år?
Fanskapet har postat i varenda tråd på forumet för bövelen... *gah!*
Akerhage
2019-12-11, 15:28
In och anmäl så får vi hoppas skiten försvinner, borde ju gå att ta bort alla inlägg en användare skrivit tänker jag.
In och anmäl så får vi hoppas skiten försvinner, borde ju gå att ta bort alla inlägg en användare skrivit tänker jag.
Det härliga är ju att det inte är en bot. Han/hon har börjat försöka lägga in YT-taggar :laugh:
Kanalen svarade på en kommentar för 2 dagar sedan. Väldigt tråkig cover för övrigt
Kanalen svarade på en kommentar för 2 dagar sedan. Väldigt tråkig cover för övrigt
Härliga spellistor också, invärtesmedicin blandat med odla bananer osv..
Brofessorn
2019-12-11, 15:57
Det härliga är ju att det inte är en bot. Han/hon har börjat försöka lägga in YT-taggar :laugh:
Boten har börjat tänka själv. *cry*
https://i.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/028/021/work.jpg
AlChemist
2019-12-11, 16:15
*popcorn*
*popcorn*
Tack för länktipset.
ARMSTARK
2019-12-12, 13:45
Kan man använda E85 som bränsle för tex fotogen/oljelampa? Om inte, varför?
PureWhey
2019-12-12, 13:52
:laugh: Guld
En vän sa att han får högre lön av sin arbetsgivare men i utbyte får han ingen pension, alltså att chefen betalar inte in någon. Kan detta verkligen vara sant? Kommer han då sitta där när han är 65 och bara få ut minimumpension (eller vad det nu heter) dvs lika mycket som någon som inte jobbat en dag i sitt liv? Han jobbar åt ett mindre familjeföretag i Sverige :confused:
En vän sa att han får högre lön av sin arbetsgivare men i utbyte får han ingen pension, alltså att chefen betalar inte in någon. Kan detta verkligen vara sant? Kommer han då sitta där när han är 65 och bara få ut minimumpension (eller vad det nu heter) dvs lika mycket som någon som inte jobbat en dag i sitt liv? Han jobbar åt ett mindre familjeföretag i Sverige :confused:
Tjänstepension kan det väl vara som han inte får.
Vågar man flytta till Trollhättan?
... är det ens möjligt/lagligt i och med hur man ska redovisa mot skv mm.?
Vänersborg norr om Trollhättan är en idyll..
Sölvesborg är väl dit man ska flytta om man vill ha ordning och reda.
Akerhage
2019-12-12, 21:21
Trollhättan just nu:
https://i.imgur.com/1YjJhNf.jpg
Jag har dock flera kompisar som bor och trivs bra där, så kör på!
Magnus N
2019-12-12, 21:26
Lamotte varit där och retat upp lokalbegåvningen :p
Fasiken, känner stor olust inför min planerade flytt.
:(
Fasiken, känner stor olust inför min planerade flytt.
:(
Jag är från och till en hel del i Vänersborg, och ibland Trollhättan.
Det är fina mindre städer, du kommer stortrivas. Fallet mm. i Trollhättan är jättefint.
Jag är från och till en hel del i Vänersborg, och ibland Trollhättan.
Det är fina mindre städer, du kommer stortrivas. Fallet mm. i Trollhättan är jättefint.
Du råkar inte veta vilka dagis som har goda socioekonomiska faktorer?
Starke75an
2019-12-13, 02:51
Kan man använda E85 som bränsle för tex fotogen/oljelampa? Om inte, varför?
Det kommer brinna med en knappt synlig låga. Diesel och liknande är ej brandfarligt, dvs det måste brinna på något medans andra vätskor typ etanol och bensin brinner i sig själv.
Du råkar inte veta vilka dagis som har goda socioekonomiska faktorer?
Allt utanför kronobergsgården ;)
Ingen aning vart du ska bo men https://www.barnlyckanurochskur.com/ är alltid bra (ur o skit)
Hur kommer Brexit påverka Storbrittanien och resten av EU? Väldigt förenklat
Skottland och Wales kommer att (vilja) bli självständiga, bråken på Nordirland kommer eskalera. England kommer ta sig tillbaka till 1800 talet( inte så stor skillnad mot nu med andra ord) och för oss andra kommer allt vara som vanligt, förutom passkontrollen på Heathrow
Skottland och Wales kommer att (vilja) bli självständiga, bråken på Nordirland kommer eskalera. England kommer ta sig tillbaka till 1800 talet( inte så stor skillnad mot nu med andra ord) och för oss andra kommer allt vara som vanligt, förutom passkontrollen på Heathrow
Det blir dyrare att köpa hem grejer från UK på nätet också
Nattljus
2019-12-13, 14:53
Wales? Att skottarna vill slita sina bojor har de varit väldigt öppna med under många år, men jag har nog aldrig hört någon proklamera att Wales måste bli självständigt *jorgen*
Wales? Att skottarna vill slita sina bojor har de varit väldigt öppna med under många år, men jag har nog aldrig hört någon proklamera att Wales måste bli självständigt *jorgen*
De var ju självständiga fram till mitten på 1500talet, och de är till viss del självbestämmande nu med, de kan föra fram lagar, har ett eget parlament, eget språk mm.
https://en.wikipedia.org/wiki/Welsh_independence
Från 10% för självständighet 2013 till 33% 2019, så ja, jag tror att om det fortsätter, inspirerat av brexit, så kommer kraven bli högre och starkare.
PureWhey
2019-12-13, 15:13
Letar efter ett klipp på youtube jag såg för längesedan... Det är ett datorspel, tror det är antingen Warcraft eller Starcraft, och det är två casters som kommenterar. Det är på japanska tror jag, antar att det kan vara koreanska eller kinesiska också.
Kommentatorerna börjar skrika så in i satan när det händer något kul, minns ej vad. Det skriks något liknande som "RAAAAGUUUUU RAAAAGUUUUUUUU RAAAAAGUUUUUUUUUUUU!!!!!!!"
Vad är det för klipp?
Letar efter ett klipp på youtube jag såg för längesedan... Det är ett datorspel, tror det är antingen Warcraft eller Starcraft, och det är två casters som kommenterar. Det är på japanska tror jag, antar att det kan vara koreanska eller kinesiska också.
Kommentatorerna börjar skrika så in i satan när det händer något kul, minns ej vad. Det skriks något liknande som "RAAAAGUUUUU RAAAAGUUUUUUUU RAAAAAGUUUUUUUUUUUU!!!!!!!"
Vad är det för klipp?
Varsågod M'lady.
https://www.youtube.com/watch?v=Vpuv7VPb2rA
PureWhey
2019-12-13, 15:56
Varsågod M'lady.
https://www.youtube.com/watch?v=Vpuv7VPb2rA
Hahahaha underbart!!! Tack *cupid*
KoloKille
2019-12-13, 18:00
kan man göra en flöjt av en petflaska?
De var ju självständiga fram till mitten på 1500talet, och de är till viss del självbestämmande nu med, de kan föra fram lagar, har ett eget parlament, eget språk mm.
Från 10% för självständighet 2013 till 33% 2019, så ja, jag tror att om det fortsätter, inspirerat av brexit, så kommer kraven bli högre och starkare.
Helt säkert. Welsh assembly har haft det på agendan sedan brexitcircusen började.
Undrar om vi får se en återgång till Britter, Skottar och Anglo-saxer, med egna kungadömen? Kan bli jobbigt om även Gwent och Powys vill ha sin självständighet, och vad händer om Mercia, Essex och Kent börjar bråka?
Undrar om vi får se en återgång till Britter, Skottar och Anglo-saxer, med egna kungadömen? Kan bli jobbigt om även Gwent och Powys vill ha sin självständighet, och vad händer om Mercia, Essex och Kent börjar bråka?
Då börjar vi segla västerut igen..
Då börjar vi segla västerut igen..
Jag tänker att det kan vara något för Norrmän och Danskar. Jag ska istället fara österut. Kanske bli en ny hertig av Kiev?
Fredszky
2019-12-13, 21:34
Stukade foten, läste på vårdguiden: Högt läge och is på foten.
Varför läker det snabbare om man får ner svullnaden/mindre blod/kallare?
Stukade foten, läste på vårdguiden: Högt läge och is på foten.
Varför läker det snabbare om man får ner svullnaden/mindre blod/kallare?Förhindrar svullnad som annars förhindrar blodflöde som i sin tur leder till kraftigare inflammation ifall blodet inte får cirkulera ordentligt gissar jag
Högt läge initialt kanske är för att förhindra några större blödningar i området?
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
jag har dock läst att is inte hjälper återhämtningen någonstans.
svenbanan
2019-12-13, 22:47
Jag är inte säker på att den minskade svullnaden gör så att läkningsprocessen i sig går snabbare. Det skulle kunna vara så att man vill ha minimal svullnad för att underlätta rehabiliteringen. Dvs om foten är svullen som tusan i ett par veckor så kommer man inte kunna böja i fotleden och gå på foten på ett bra tag. Detta kommer då göra att man kommer behöva mer tid till att få upp rörlighet och koordination igen efter stukningen.
Svullnad torde dock som Agazza säger minska blodflödet, vilket inte gärna kan underlätta läkningen.
Annars, rent pragmatisk, gör det inte lika jävla ont om man håller foten högt och minskar svullnaden.
"RICE" (rest, ice, compression och elevate) som jag antar att det bygger på är väl i huvudsak bara för att just minska obehag hos patienten snarare än en "behandlingsform"?
Fredszky
2019-12-14, 05:41
"RICE" (rest, ice, compression och elevate) som jag antar att det bygger på är väl i huvudsak bara för att just minska obehag hos patienten snarare än en "behandlingsform"?
Vårdguiden:
Skadan läker fortare om du kan minska blödningen. Det kan du försöka göra genom att linda den skadade kroppsdelen med en elastisk binda.
Det kan vara bra att ha ett förband runt skadan så länge det känns svullet eller gör ont.
Just compression verkar vara något som gör att det läkare fortare i alla fall.
svenbanan
2019-12-14, 11:22
Jag hittade en bloggpost från någon som kanske vet vad han pratar om. Det är ju ingen vetenskaplig studie, men han verkar iaf ha redigt med erfarehet.
Detta verkar stödja det jag trodde, dvs att minimal svullnad främst gör så att man kan komma igång och röra sig snart, vilket ju är väldigt viktigt.
Hur påverkar svullnaden foten?
En stor blödning och svullnad kan begränsa fotens rörlighet och därmed förlänga rehabiliteringen.
Dock skriver han även detta, vilket stödjer att svullnad kan ge minskad cirkulation och extra vävnadsskador som följd.
Andra effekter av blödningen är att svullnaden ökar trycket på den närliggande vävnaden. Högt tryck på strukturerna kan vara smärtsamt och kan leda till försämrad cirkulation och syrebrist av vävnaden i området. Långvarig syrebrist kan ge ökad vävnadsskada.
Så det kanske är bägge dessa effekter man är ute efter med kompression. Fast jag tror ju personligen det ska till en sjujävla supervullnad om det ska stasa såpass att vävnaden börjar dö i någon större omfattning. Det kanske är så att denna vävnadsdöd sker på mikronivå iofs och inte nåt man normalt egentligen märker (som att hela foten blir svart och luktar lik).
Rätt intressant hur som helst.
https://jonas.cafe.se/hur-tar-man-hand-om-en-stukad-fot-pa-basta-satt/
Jag hittade en bloggpost från någon som kanske vet vad han pratar om. Det är ju ingen vetenskaplig studie, men han verkar iaf ha redigt med erfarehet.
Detta verkar stödja det jag trodde, dvs att minimal svullnad främst gör så att man kan komma igång och röra sig snart, vilket ju är väldigt viktigt.
Dock skriver han även detta, vilket stödjer att svullnad kan ge minskad cirkulation och extra vävnadsskador som följd.
Så det kanske är bägge dessa effekter man är ute efter med kompression. Fast jag tror ju personligen det ska till en sjujävla supervullnad om det ska stasa såpass att vävnaden börjar dö i någon större omfattning. Det kanske är så att denna vävnadsdöd sker på mikronivå iofs och inte nåt man normalt egentligen märker (som att hela foten blir svart och luktar lik).
Rätt intressant hur som helst.
https://jonas.cafe.se/hur-tar-man-hand-om-en-stukad-fot-pa-basta-satt/
Det man får lära sig på olika utbildningar är generellt, ur minnet:
R= Vila minskar cirkulation och ger då mindre vävnadskador vilket minskar återhämtningsperioden. Få ned puls osv.
I= Is är smärtstillande primärt. Samma sak med kylsprejer.
C= Kompression minskar svullnaden och begränsar därmed vävnadskador, se ovan.
E= Högläge minskar blodgenomströmning och därför vävnadskador, pga minskad svullnad, mindre tryck etc.
När jag lindat stukningar hårt har personen återhämtade sig på halva tiden kontra de tillfällen då personer inte lindats. Det lindade området blir nästan alltid mörkblått och ser riktigt illa ut första dagen, men det försvinner efter en dag.
Kroppen har en tendens att överkompensera vid skador, vilket i vår effektiviserade värld inte alltid är optimalt. Grundprincipen är att kroppen alltid reagerar på en skada som att den är livshotande. Vilket kan ha jobbiga konsekvenser vid exempelvis allergi.
svenbanan
2019-12-14, 17:23
Det man får lära sig på olika utbildningar är generellt, ur minnet:
R= Vila minskar cirkulation och ger då mindre vävnadskador vilket minskar återhämtningsperioden. Få ned puls osv.
I= Is är smärtstillande primärt. Samma sak med kylsprejer.
C= Kompression minskar svullnaden och begränsar därmed vävnadskador, se ovan.
E= Högläge minskar blodgenomströmning och därför vävnadskador, pga minskad svullnad, mindre tryck etc.
När jag lindat stukningar hårt har personen återhämtade sig på halva tiden kontra de tillfällen då personer inte lindats. Det lindade området blir nästan alltid mörkblått och ser riktigt illa ut första dagen, men det försvinner efter en dag.
Kroppen har en tendens att överkompensera vid skador, vilket i vår effektiviserade värld inte alltid är optimalt. Grundprincipen är att kroppen alltid reagerar på en skada som att den är livshotande. Vilket kan ha jobbiga konsekvenser vid exempelvis allergi.
Ja, RICE är det jag känner igen också. Men det är ju då gammal information som kanske inte riktigt är det senaste om man får tro bloggen jag länkade till.
Att den typen av åtgärder fungerar är det väl ingen som direkt tvekar över. Frågan är väl kanske snarare exakt vilken effekt de olika åtgärderna har. Det är nog ganska svårt att avgöra. Angående vad de lär ut på olika utbildningar så skulle jag kanske ta det med en nypa salt eftersom detta ju främst handlar om vad man i praktiken ska göra vid skada. Så ifall man är lite slarvig med vad anledningen är till att de olika stegen, så är ju inte det hela världen kanske.
Det är ju en ganska hårfin skillnad om kompression direkt påskyndar läkningen, eller om det minimerar vävnadsskador som eventuellt kan uppstå, eller om det förbättrar möjligheten till rehab (men inte egentligen själva läkningen av skadan).
Brofessorn
2019-12-14, 19:54
Är en stor del av guld som cirkulerar idag nyligen utvunnet? Eller består guldet i mina nutida shekels av det som förr tillhörde Mansa Musa, Medicibanken och Mayer Rothschild? Finns det något sätt som folk håller koll på ursprunget?
Eftersom all transport utanför blodkärlen sker med diffusion är det åtminstone teoretiskt tilltalande att begränsa svullnaden. Diffusion går enormt långsamt, så varje extra cm att diffundera spelar roll. Jag kan inte svara på hur stor roll det spelar i praktiken, men det faktum att en måttligt svullen extremitet 1) är betydligt smidigare att använda, 2) gör betydligt mindre ont talar nog också för kompression. Som vanligt är det "lagom" som gäller; det finns ingen vinst med att snöra åt så att tårna blir vita.
ARMSTARK
2019-12-18, 12:24
Är en stor del av guld som cirkulerar idag nyligen utvunnet? Eller består guldet i mina nutida shekels av det som förr tillhörde Mansa Musa, Medicibanken och Mayer Rothschild? Finns det något sätt som folk håller koll på ursprunget?
Jag har läst någonstans att allt guld som utvunnits någonsin skulle få plats i en olympisk simbasäng så mycket av allt guld är nog återvunnet på ett eller annat sätt.
Can all the gold in the world fit in a swimming pool?
If an Olympic-sized swimming pool has a volume of 2.5 million liters, then we divide and get our answer. So we would need 3.27 swimming pools to hold the entire global supply of gold, which some argue is the entire amount of gold mined since before the Egyptians began mining gold before 2000 BC
det är ändå rätt mkt guld
Brofessorn
2019-12-18, 12:45
" Can all the gold in the world fit in a swimming pool?
If an Olympic-sized swimming pool has a volume of 2.5 million liters, then we divide and get our answer. So we would need 3.27 swimming pools to hold the entire global supply of gold, which some argue is the entire amount of gold mined since before the Egyptians began mining gold before 2000 BC "
det är ändå rätt mkt guld
1,576 * 10^8 kg guld om jag inte räknar fel.
Hade varit ganska fascinerande om man höll samma guld som någon girig furste under renässansen ruvade på. Alternativt, morbitt, om det var taget från ett förintelseoffers guldtänder.
Brofessorn
2019-12-18, 12:57
Det här är en miljard i dollarsedlar:
https://www.pagetutor.com/trillion/pallet_x_10.jpg
Det här, en biljard i dollar, hade motsvarat mindre än en sjundedel dollarvärdet på den mängden guld enligt min slarviga uträkning:
https://www.pagetutor.com/trillion/pallet_x_10000.jpg
Akerhage
2019-12-18, 13:01
Varför använder typ 100% den röda sidan på ett pingisrack för forehand?
Tradition, men också för rättvisan. Du kan ha olika gummin på forehand/backhand och genom att färgmarkera går det att hålla reda på om det kan komma en lurigskruv eller inte. Annars kan du "luras" genom att vända på ditt racket och motståndaren märker då inte det.
lördagsgrogg
2019-12-18, 13:59
Intressant fråga, har aldrig riktigt tänkt på det men gör det själv. Dock tror jag när jag tänker efter inte att det är så vanligt som du säger. Men jag skulle inte bli förvånad om det är 75-85%.
Ovidkommande fakta; När jag var yngre använde jag den svarta sidan på forehand.
lördagsgrogg
2019-12-18, 14:01
Tradition, men också för rättvisan. Du kan ha olika gummin på forehand/backhand och genom att färgmarkera går det att hålla reda på om det kan komma en lurigskruv eller inte. Annars kan du "luras" genom att vända på ditt racket och motståndaren märker då inte det.
Ja alltså reglerna säger tydligt att man måste ha olika färger nuförtiden. Lite tråkigt tycker jag som hade jätteroligt på 80-talet med rött/rött och helt olika gummin.
"en biljard dollar"? :D trodde biljard var ett spel.
Kollar man på proffsen idag inom pingis så använder många svarta på forehand. Kineserna t.ex. har ett speciellt gummi på forehand som har blåsvamp (under gummit). Pga att det är så blått så går det inte att ha på röda sidan för att då syns det blåa igenom.
https://image.dhgate.com/0x0/f2/albu/g1/M01/58/A8/rBVaGVbJuPeAIaeuAANYdZktn5I058.jpg
Dom har även ett test nu att ändra reglerna efter OS 2020 att den röda sidan inte längre behöver vara röd, utan den kan vara ett flertal olika färger (sålänge det inte är för likt den svarta sidan).
https://www.ittf.com/2019/07/19/pretty-pink-coloured-rubbers-make-debut/
KoloKille
2019-12-18, 20:18
Finns det några riktigt fula elitidrottare? Speciellt i konditionsgrenar eller typ sjukamp, höjdhopp, simning och sånt. Menar inte powerlyftarfetton.
Diomedea exulans
2019-12-18, 20:21
Finns det några riktigt fula elitidrottare? Speciellt i konditionsgrenar eller typ sjukamp, höjdhopp, simning och sånt. Menar inte powerlyftarfetton.
Vadå, fula i ansiktet?
KoloKille
2019-12-18, 20:22
Vadå, fula i ansiktet?
Ja, i ansiktet.
Magnus N
2019-12-18, 20:23
Ja, i ansiktet.
klart det finns, precis som överallt annars
KoloKille
2019-12-18, 20:24
klart det finns, precis som överallt annars
Okej men har du några exempel på typ 1-3or av 10 från OS/VM?
Magnus N
2019-12-18, 20:26
ja, men sök själv
KoloKille
2019-12-18, 20:28
ja, men sök själv
här är det jag som ställer frågorna och du som ger svaren. Förstått?
Magnus N
2019-12-18, 20:28
:)
delta_mats
2019-12-18, 21:40
:laugh: Du är en frisk fläkt här på kolo!
Brofessorn
2019-12-18, 21:42
ja, men sök själv
Vad ska jag söka efter? "Fula atleter"? Hur söker jag efter vad jag ska söka efter?
Magnus N
2019-12-18, 21:46
Vad ska jag söka efter? "Fula atleter"? Hur söker jag efter vad jag ska söka efter?
Kolla resultatlistor ifrån mästerskapen och googla namnen?
Så svårt kan det väl inte vara
KoloKille
2019-12-18, 21:48
Kolla resultatlistor ifrån mästerskapen och googla namnen?
Så svårt kan det väl inte vara
Om det inte är så svårt och redan har exempel så kan du ju ta 10 sekunder att skriva namnen. VAD TROR DU OM DET?
Magnus N
2019-12-18, 21:49
Om det inte är så svårt och redan har exempel så kan du ju ta 10 sekunder att skriva namnen. VAD TROR DU OM DET?
nepp, jag tror inte på den lösningen
FoolsGold
2019-12-18, 21:53
Du slår mig som en typ som inte sätter tillbaka vikterna efter dig på gymmet.
KoloKille
2019-12-18, 22:10
Du slår mig som en typ som inte sätter tillbaka vikterna efter dig på gymmet.
Jag torkar till och med av bänken efter mig. Det du.
Brofessorn
2019-12-18, 22:21
Jag torkar till och med av bänken efter mig. Det du.
Så länge du inte använder desinfektionsspray spelar det ingen roll!
KoloKille
2019-12-18, 22:22
Så länge du inte använder desinfektionsspray spelar det ingen roll!
Jag använder gymmets sprayflaskor. Det är klorin i och man kan diska gjutjärnspannor med det.
Brofessorn
2019-12-18, 22:24
Jag använder gymmets sprayflaskor. Det är klorin i och man kan diska gjutjärnspannor med det.
Du är okej.
svenbanan
2019-12-18, 23:28
Man kan torka sig i arslet med klorindoppad trasa också. Just sayin...
Vad köper man i julklapp till en tjej man varit tillsammans med i 3 månader? Har ingen aning...
Vad köper man i julklapp till en tjej man varit tillsammans med i 3 månader? Har ingen aning...
Ball-gag?
svenbanan
2019-12-19, 00:06
En bra bok
Brofessorn
2019-12-19, 00:13
En bra bok
De flesta kvinnor läser ju mestadels erotika, hade varit lite konstigt att ge bort
svenbanan
2019-12-19, 00:24
De flesta kvinnor läser ju mestadels erotika, hade varit lite konstigt att ge bort
Källa på det?
Brofessorn
2019-12-19, 00:37
Källa på det?
Fråga vilken egenpublicerad författare som helst vilken genre de hade gett sig in i för lätta pengar. Särskilt i program såsom Kindle Unlimited där deras inkomst baseras på hur många sidor som faktiskt läses.
Hur går man tillväga om man vill bli utredd för t.ex. ADD och hur lång tid tar isåfall en diagnos?
svenbanan
2019-12-19, 03:38
Hur går man tillväga om man vill bli utredd för t.ex. ADD och hur lång tid tar isåfall en diagnos?
Kanske står nåt vettigt i denna tråden
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/3a1hyi/v%C3%A4ntetid_f%C3%B6r_utredningbehandling_av_adda dhd/
Kanske står nåt vettigt i denna tråden
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/3a1hyi/v%C3%A4ntetid_f%C3%B6r_utredningbehandling_av_adda dhd/
Tack, ser inte så lovande ut!
KoloKille
2019-12-19, 07:12
seriöst nu: finns det några fula toppatleter i OS/VM? Fetmasporter som kulstötning och diskus räkas EJ.
Väntetiden beror ju helt på var i landet du bor så är väl bara att kolla upp!
seriöst nu: finns det några fula toppatleter i OS/VM? Fetmasporter som kulstötning och diskus räkas EJ.
Svenska eller utländska? Aktiva nu eller när som? Räknas fotboll på toppnivå?
KoloKille
2019-12-19, 08:16
Svenska eller utländska? Aktiva nu eller när som? Räknas fotboll på toppnivå?
Spelar ingen roll. Kravet är 1-3 på en 10-gradig skala inom elitidrott på högsta nivån.
Spelar ingen roll. Kravet är 1-3 på en 10-gradig skala inom elitidrott på högsta nivån.
Iain Dowie: https://forumbilder.com/i/rdjz
varför funkar det inte med bilder?
https://forumbilder.com/i/rdjz
Brofessorn
2019-12-19, 08:40
https://forumbilder.com/images/2019/12/19/ac6f28df6e7f589633e6d94d2bbe1a70.jpg
Länken du embeddar måste sluta med .jpg eller något annat bildformat
MackeJuve
2019-12-19, 08:52
Den österrikiska mittbacken Hinteregger :D Bland de mer kända fotbollsspelarna kan vi även räkna in Modric, Di Maria och kanske Chiellini. Messi var fan inte vacker när han slog igenom men han har lyft sig lite utseendemässigt på senare år. Ronaldinho var väl för den delen inte någon reklam för bra utseende heller.
https://forumbilder.com/images/2019/12/19/ac6f28df6e7f589633e6d94d2bbe1a70.jpg
Länken du embeddar måste sluta med .jpg eller något annat bildformat
Aha, tack!
Vilken grandios man han är, genetisk fullträff om jag får säga det själv.
Paul McQuistan, NHL. Med obligatorisk ishockeyfrisyr!
https://forumbilder.com/images/2019/12/19/71448889_original.jpg
StarkaUlf
2019-12-19, 09:15
Den österrikiska mittbacken Hinteregger :D Bland de mer kända fotbollsspelarna kan vi även räkna in Modric, Di Maria och kanske Chiellini. Messi var fan inte vacker när han slog igenom men han har lyft sig lite utseendemässigt på senare år. Ronaldinho var väl för den delen inte någon reklam för bra utseende heller.
Ribery och Tevez.
KoloKille
2019-12-19, 09:30
Kvinnliga atleter då? Fotbollsspelarna och hockeyspelarna har väl fått för många bollar och puckar i nyllet. Finns det några fula längdskidåkare?
KoloKille
2019-12-19, 09:31
Han är fet och ginger så det räknas inte
KoloKille
2019-12-19, 09:32
Iain Dowie: https://forumbilder.com/i/rdjz
varför funkar det inte med bilder?
https://forumbilder.com/i/rdjz
att ha med britter är fusk. alla där ser konstiga ut
KoloKille
2019-12-19, 09:45
Dessa är alltså 1-3/10 enligt dig?
http://www.spox.com/at/sport/fussball/bundesliga/1907/Bilder/hinteregger-training-600.jpg
https://media.nu.nl/m/dijxjbjaudro_wd1280.jpg/chiellini-wacht-revalidatie-van-half-jaar-na-geslaagde-knieoperatie.jpg
https://img.fifa.com/image/upload/t_l4/v1568781948/gzuddxhx4evpfd5q5ean.jpg
Brofessorn
2019-12-19, 09:51
http://www.spox.com/at/sport/fussball/bundesliga/1907/Bilder/hinteregger-training-600.jpg
https://media.nu.nl/m/dijxjbjaudro_wd1280.jpg/chiellini-wacht-revalidatie-van-half-jaar-na-geslaagde-knieoperatie.jpg
Vet inte vilka det är. Lite stor näsa på någon men i det stora hela ser de ju helt okej ut, sen blir de ju genast vackrare när man tänker på hur mycket pengar de har
KoloKille
2019-12-19, 09:53
Vet inte vilka det är. Lite stor näsa på någon men i det stora hela ser de ju helt okej ut, sen blir de ju genast vackrare när man tänker på hur mycket pengar de har
Ja, stora näsor men det är ett tecken på dominans över svagare män
Brofessorn
2019-12-19, 09:53
Ja, stora näsor men det är ett tecken på dominans över svagare män
Du vet vad man brukar säga, stor näsa, stor donge
Du vet vad man brukar säga, stor näsa, stor donge
Nä, stora fötter = stor lem (jag råkar vara storfotad så jag kan ev vara partisk i frågan)
Brofessorn
2019-12-19, 10:03
Nä, stora fötter = stor lem (jag råkar vara storfotad så jag kan ev vara partisk i frågan)
Jag råkar ha en jättestor näsa och stora fötter, så jag kan intyga att båda stämmer. Positivt exponentiellt förhållande
MackeJuve
2019-12-19, 10:08
Hinteregger: det finns bilder där han ser lite efter ut men jag skrev fel, tänkte på Domagoj Vida.
https://www.google.com/search?q=domagoj+vida+and+girlfriend&rlz=1C1GCEJ_enSE850SE850&sxsrf=ACYBGNTIybrv1vtUEHCJn1J8PFIWGNuLTA:157674630 2700&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj2ypfarcHmAhXSfZoKHdIxChkQ_AUoAXoECA4QA w&biw=1920&bih=969#imgrc=7o7Jt0NHLy1KUM:
Chiellini: han är INTE snygg, under medel. Bara 3 av 10? Nja, kanske inte.
Messi: jag skrev att jag syftade på unga Messi. Han har gjort ett uppsving på senare år.
https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEJ_enSE850SE850&biw=1920&bih=969&tbm=isch&sxsrf=ACYBGNQHF6p9x7uLyt-rJdyPaD08_-wdnA%3A1576746390077&sa=1&ei=lj37XYyrBMKEmwXru4b4Dg&q=young+messi&oq=young+messi&gs_l=img.3..0j0i30l9.70730.72037..72323...0.0..0.5 5.554.12......0....1..gws-wiz-img.......35i39j0i7i30.ZBSkcaM_zx8&ved=0ahUKEwiMzuyDrsHmAhVCwqYKHeudAe8Q4dUDCAc&uact=5#imgrc=hUJhTGezo1Eh7M:
Jag råkar ha en jättestor näsa och stora fötter, så jag kan intyga att båda stämmer. Positivt exponentiellt förhållande
Jag har stora fötter och stor näsa. Frugan kan intyga att båda är en myt. :cool:
VoDaresVins
2019-12-19, 10:55
Jag har stora fötter och stor näsa. Frugan kan intyga att båda är en myt. :cool:
Baserat på omfattningen av hennes studie då antar jag. :d
"Den är liten men luktar som en stor"
"Den är kort men smal"
-Kif´s fruga
(sorry men skojar bara lite)
lördagsgrogg
2019-12-19, 13:39
att ha med britter är fusk. alla där ser konstiga ut
Du har en poäng men nu hade jag redan googlat så här kommer Carl Prean.
https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&ved=2ahUKEwi5lbil3cHmAhVjlosKHZH2AZAQjRx6BAgBEAQ&url=https%3A%2F%2Fpicclick.co.uk%2FTable-Tennis-Card-Carl-Prean-202587320870.html&psig=AOvVaw2uUGPIEhNH3nhhLyZURbWx&ust=1576845463793953
Världens trevligaste kille och en äkta engelsk gentleman men kanske inte direkt bildskön.
Brofessorn
2019-12-19, 18:50
Du har en poäng men nu hade jag redan googlat så här kommer Carl Prean.
https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&ved=2ahUKEwi5lbil3cHmAhVjlosKHZH2AZAQjRx6BAgBEAQ&url=https%3A%2F%2Fpicclick.co.uk%2FTable-Tennis-Card-Carl-Prean-202587320870.html&psig=AOvVaw2uUGPIEhNH3nhhLyZURbWx&ust=1576845463793953
Världens trevligaste kille och en äkta engelsk gentleman men kanske inte direkt bildskön.
http://www.stevepound.co.uk/s/cc_images/teaserbox_2458528107.jpg?t=1429632287
Med den snoken måste frugan vara glad
Såklart börja folk storma med bilder på sina favoritfotbollsfjollor, f*ttsport nummer ett, ge upp för helvete. Ja, och lägg ner också. Och gå å lägg er...
Alla de här skidtjejerna då, finns det några ruggugglor bland dem? Übersöta jämtlandstösar hela bunten, it's a conspiracy.
Starke75an
2019-12-20, 04:38
Stora fötter=stora skor.
delta_mats
2019-12-20, 07:43
Såklart börja folk storma med bilder på sina favoritfotbollsfjollor, f*ttsport nummer ett, ge upp för helvete. Ja, och lägg ner också. Och gå å lägg er...
Alla de här skidtjejerna då, finns det några ruggugglor bland dem? Übersöta jämtlandstösar hela bunten, it's a conspiracy.
Är väl knappt några som kommer från Jämtland?
Visst finns det några mindre bildsköna, men de flesta sminkar sig ju.
Jag lagade laxfilé I förrgår. Igår kokade jag (mer) potatis till. Slängde den nykokta potatisen i en matlåda med en bit lax igår kväll. Sen glömde jag det framme över natten. Kan jag äta det utan att riskera att bli magsjuk eller nåt sånt?
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
martikainen
2019-12-20, 08:08
Jag lagade laxfilé I förrgår. Igår kokade jag (mer) potatis till. Slängde den nykokta potatisen i en matlåda med en bit lax igår kväll. Sen glömde jag det framme över natten. Kan jag äta det utan att riskera att bli magsjuk eller nåt sånt?
Utan tvekan!
Utan tvekan!Tack!
Potatis är lågrisk, och fisk luktar satan när den blivit dålig.
Ris ska man tydligen passa sig för att lämna framme dock.
Ja, men du kommer känna ett obehag och tänka " smakar det inte konstigt" "blir jag sjuk nu" osv.
Visst finns det några mindre bildsköna, men de flesta sminkar sig ju.
Va, var kommer de ifrån då, Dalarna, Norrbotten? Snygga är de hela bunten iaf, än en gång, it's a conspiracy.
delta_mats
2019-12-20, 08:32
Va, var kommer de ifrån då, Dalarna, Norrbotten? Snygga är de hela bunten iaf, än en gång, it's a conspiracy.
Typ hela Norrland plus Dalarna.
whuddafuks
2019-12-20, 18:07
Fungerar magensymer eller är det bara skit? Har börjat ätit väldans mycket mer mat i hopp om att få upp siffran på vågen och känner att en bieffekt av det är att magen har blivit knasig. Mycket fisar och halvt förstoppad (ja jag äter fibrer och dricker vatten!)
delta_mats
2019-12-20, 18:38
Fungerar magensymer eller är det bara skit? Har börjat ätit väldans mycket mer mat i hopp om att få upp siffran på vågen och känner att en bieffekt av det är att magen har blivit knasig. Mycket fisar och halvt förstoppad (ja jag äter fibrer och dricker vatten!)
Inget skitsnack i tråden tack.
Vad är det för skillnad på Center och Plopp? Båda görs av Cloetta och jag tycker att de smakar likadant :confused:
Nattljus
2019-12-21, 05:37
Vad är det för skillnad på Center och Plopp? Båda görs av Cloetta och jag tycker att de smakar likadant :confused:
Jag är nästan helt säker på att den frågan har ställts tidigare i tråden *jorgen*
Minns inte svaret, dock cofffee
svenbanan
2019-12-21, 06:20
Jag tror center är aningens godare. Kanske att chokladen är lite bättre och kolasmeten är lite tjockare? Men bägge är rätt vidriga.
KoloKille
2019-12-21, 13:41
Jag tror center är aningens godare. Kanske att chokladen är lite bättre och kolasmeten är lite tjockare? Men bägge är rätt vidriga.
vad är det för svar? tror du att marknadsutvecklingsteamet på cloetta satt i möte och sa "nu ska vi göra två identiska produkter fast göra den ena lite godare!"???? Det låter ju totalt osannolikt. Lever du i ett sagoland?
Dom smakar inte likadant. Köp båda och prova så får du se
Typ hela Norrland men knappt Jämtland, Sveriges skidmekka, aight sounds legit.
stefannn
2019-12-21, 18:21
Han pysslar ju iofs med amerikansk fotboll (för att vara lite besserwisser)
Vad är det för skillnad på Center och Plopp? Båda görs av Cloetta och jag tycker att de smakar likadant :confused:Tycker center är ännu sockrigare i smaken.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
mattilainen
2019-12-21, 19:19
Tycker center är ännu sockrigare i smaken.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
håller med, jag föredrar center. Gör ett test så garanterar jag att du känner skillnad i smak.
svenbanan
2019-12-21, 21:00
vad är det för svar? tror du att marknadsutvecklingsteamet på cloetta satt i möte och sa "nu ska vi göra två identiska produkter fast göra den ena lite godare!"???? Det låter ju totalt osannolikt. Lever du i ett sagoland?
Har du snortat klorin nu igen?
Starke75an
2019-12-21, 21:20
I många fall när man köper upp bolag får man med olika namn. Kan kanske vara nått sånt?
Exempelvis så byggs Borohus, Mjöbäcksvillan och Västkustenstugan på samma ställe.
Borohus namn har man köpt.
svenbanan
2019-12-21, 21:48
Plopp skapades 1949 av Choklad AB Thule som 1969 köptes upp av Cloetta, som tog upp Plopp i sitt sortiment jämte sin snarlika Center.
Skillnaden mellan Plopp och Center
Den enas slogan är Toffeefylld choklad och den andras Choklad med toffeefyllning. Enligt tillverkaren har Center och Plopp olika chokladandel och recept på fyllning.[2] Plopp-fyllningen har en något högre sockerhalt än Center-fyllningen.[2] Aromtillsatsen är av helt olika karaktär då Plopp har en mera knäck-artad arom medan Center har en toffé, karamell eller mjölkkolasmak.[2] Dessutom är Plopp-fyllningen något mer lättflytande eftersom den inte kokas lika länge och får därigenom en något högre vattenhalt.[2]
Enligt wikipedia
https://sv.wikipedia.org/wiki/Plopp
Brofessorn
2019-12-21, 21:49
Toffeefylld choklad > Choklad med toffeefyllning
svenbanan
2019-12-21, 21:57
Toffeefylld choklad > Choklad med toffeefyllning
Nej tvärtom. Fast det kan kvitta eftersom:
Nästan allt godis > center > plopp
Brofessorn
2019-12-21, 22:07
Nej tvärtom. Fast det kan kvitta eftersom:
Nästan allt godis > center > ploppVilket är det allra godaste godiset någonsin i Svenbanans värld?
Vilket är det allra godaste godiset någonsin i Svenbanans värld?
Skulle gissa naturgodis, bananchips typ. :laugh::confused:
svenbanan
2019-12-21, 22:25
Vilket är det allra godaste godiset någonsin i Svenbanans värld?
Fan vet. Kanske nåt i stil med weinernogaut eller geisha. Eller möjligen nån slags lakrits. Såna finska tjärtabletter är jag larvigt svag för.
I ärlighetens namn tycker jag i princip allt godis är gott. Plopp är en av de fåtal godissorter jag gärna avstår. Nio gånger av tio tackar jag nej om någon bjuder mig på en plopp. Center tackar jag kanske nej till vid hälften av tillfällena. I övrigt tackar jag alltid ja. :D
svenbanan
2019-12-21, 22:27
Av de där torkade frukterna tror jag papaya är godast. Eller är det kanske ananas jag tänker på? Jag skulle dock inte kalla det godis.
Tar hellre vilken torkad frukt som helst före plopp.
Lafayette
2019-12-21, 22:46
Du som nyutkommen smygvegan kräver väl gelatinfritt?*drool*
Brofessorn
2019-12-21, 22:51
GW känns som en rostad blomkål-typ. Eller möjligen är han ett fan av Ice Cream Banana som är riktigt populär hos de flesta fruktarianer:
https://www.awesomeinventions.com/wp-content/uploads/2019/06/blue-banana-ice-cream.jpg
Men vi låter honom tala för sig själv. Vad blir det nu?
delta_mats
2019-12-21, 23:56
Typ hela Norrland men knappt Jämtland, Sveriges skidmekka, aight sounds legit.
Jämtland räknas in i Norrland.
Akerhage
2019-12-22, 09:51
Fan vet. Kanske nåt i stil med weinernogaut eller geisha. Eller möjligen nån slags lakrits. Såna finska tjärtabletter är jag larvigt svag för.
I ärlighetens namn tycker jag i princip allt godis är gott. Plopp är en av de fåtal godissorter jag gärna avstår. Nio gånger av tio tackar jag nej om någon bjuder mig på en plopp. Center tackar jag kanske nej till vid hälften av tillfällena. I övrigt tackar jag alltid ja. :D
Denna hade jag velat ha!
https://i.imgur.com/kAuIDyf.jpg
svenbanan
2019-12-22, 10:00
Denna hade jag velat ha!
https://i.imgur.com/kAuIDyf.jpg
Det finns ju geisha som chokladkaka. Om jag minns rätt så är det mer choklad per andel nougat i den jämfört med de små geishatryfflarna. Dock är den inte lika god som de små tryfflarna.
Så det kanske är lika bra att lämna wienernougatkakan i photoshoppen även fast jag kan hålla med om att det verkar frestande.
Jämtland räknas in i Norrland.
Men snälla, här är vad du skrev:
Läs nu det jag skrev. Jag försökte alltså påtala att det är anmärkningsvärt att de skulle komma från "hela Norrland" men "knappt" från Jämtland, som mycket riktigt, men ovidkommande, räknas in i Norrland.
delta_mats
2019-12-23, 16:38
Men snälla, här är vad du skrev:
Läs nu det jag skrev. Jag försökte alltså påtala att det är anmärkningsvärt att de skulle komma från "hela Norrland" men "knappt" från Jämtland, som mycket riktigt, men ovidkommande, räknas in i Norrland.
Varför skulle det vara anmärkningsvärt? Jämtland är en liten del av Norrland. På dig lät det som att de flesta skidåkarna kommer från Jämtland vilket alltså inte stämmer.
Varför skulle det vara anmärkningsvärt?
Sveriges skidmekka
Jämtland är en liten del av Norrland.
Jämtland, varken länet eller landskapet, är inte en liten del av Norrland, eller av Sverige för den delen.
På dig lät det som att de flesta skidåkarna kommer från Jämtland vilket alltså inte stämmer.
Ptja, vet inte om jag tycker mig vara emotsagd ännu. Ume är de då helt klart inte från, där är folk för upptagna med militant veganism 🤷*♂️
Starke75an
2019-12-25, 08:24
Kommer företaget XXL att överleva konkurrens från näthandeln?
martikainen
2019-12-25, 09:50
Kommer företaget XXL att överleva konkurrens från näthandeln?
Nej, såklart inte. De företagen som överlever längst är matbutikerna, övriga går omkull förr eller senare. Frågan är bara hur länge de klarar sig.
svenbanan
2019-12-25, 12:52
Är inte XXL just en nätbutik för friluftsgrejer?
EDIT: Blev tvungen att kolla. Jag har lyckats missa att de har en massa vanliga butiker också. Hur gick det till?
Är inte XXL just en nätbutik för friluftsgrejer?
EDIT: Blev tvungen att kolla. Jag har lyckats missa att de har en massa vanliga butiker också. Hur gick det till?
Bor du under en sten?
svenbanan
2019-12-25, 13:02
Bor du under en sten?
Jupp.
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fstatic.vecteezy.com%2Fsystem%2Fre sources%2Fpreviews%2F000%2F269%2F226%2Fnon_2x%2Fca rtoon-animal-eyes-under-big-stone-vector.jpg&f=1&nofb=1
KoloKille
2019-12-25, 14:16
nån som kan tipsa om bra fight/kampsportsfilmer? har redan sett fight club
svenbanan
2019-12-25, 14:26
https://www.imdb.com/title/tt0251637/
https://www.imdb.com/title/tt0092675/
https://www.imdb.com/title/tt0097659/
https://www.imdb.com/title/tt0089695/
delta_mats
2019-12-26, 03:31
Jämtland, varken länet eller landskapet, är inte en liten del av Norrland, eller av Sverige för den delen.
Ptja, vet inte om jag tycker mig vara emotsagd ännu. Ume är de då helt klart inte från, där är folk för upptagna med militant veganism 🤷*♂️
Du har inte många rätt där inte. Erkänn bara att du inte är insatt.
Starke75an
2019-12-26, 03:46
Allt med Charles Bronson och Chuck Norris.
Du har inte många rätt där inte. Erkänn bara att du inte är insatt.
Vad är det att erkänna, frågor ställer man just för att man inte är insatt.
Allt med Terence Hill och Bud Spencer.
svenbanan
2019-12-26, 15:47
Allt med Terence Hill och Bud Spencer.
Dom hade jag glömt bort!
Nu snackar vi spaghetti!!! :D
Dom hade jag glömt bort!
Nu snackar vi spaghetti!!! :D
nej nej, bönor snackar vi...
Har lagt ett par timmar senaste veckorna att titta igenom deras filmer igen, och alla med Robert Newton som Long John Silver. Bra skit.
svenbanan
2019-12-26, 18:20
cOZH57odl_k
:laugh:
ARMSTARK
2019-12-27, 18:07
Hur fungerar legitimering av personer som av religiösa skäl inte kan visa ansiktet? Legitimation/körkort osv.
svenbanan
2019-12-27, 21:28
Hur fungerar legitimering av personer som av religiösa skäl inte kan visa ansiktet? Legitimation/körkort osv.
De får nog lov att visa ansiktet vid legitimering. I vissa fall kan det nog också räcka med att någon som känner slöjbäraren kan go i god för att personen ifråga är den hen utger sig för.
KoloKille
2019-12-27, 21:51
De får nog lov att visa ansiktet vid legitimering. I vissa fall kan det nog också räcka med att någon som känner slöjbäraren kan go i god för att personen ifråga är den hen utger sig för.
kan två slöjbärare gå i god för varandra?
svenbanan
2019-12-27, 22:57
kan två slöjbärare gå i god för varandra?
Man ska aldrig säga aldrig, men jag har svårt att se hur det skulle gå till rent praktiskt.
Hela det där med att "go i god för" bygger ju på att den som behöver identifiera någon känner igen och litar på personen som går i god för den som ska identifieras.
Men snart har vi väl tvingats ha en mikrochip inopererat i nacken, så då behöver vi inte bekymmra oss om id kort och sådant. Det kommer bli ett utopia!!! :thumbup: *spy*
Brofessorn
2019-12-27, 23:05
Man ska aldrig säga aldrig, men jag har svårt att se hur det skulle gå till rent praktiskt.
Hela det där med att "go i god för" bygger ju på att den som behöver identifiera någon känner igen och litar på personen som går i god för den som ska identifieras.
Men snart har vi väl tvingats ha en mikrochip inopererat i nacken, så då behöver vi inte bekymmra oss om id kort och sådant. Det kommer bli ett utopia!!! :thumbup: *spy*
Behöver inte bli obligatoriskt, folk gör det ju frivilligt i armarna för att slippa visa upp tågbiljetter med telefonen. Skönt att slippa något så ansträngande.
Kom att tänka på ett citat ur Neuromancer, 1984:
The color of its skin reminded him of Zone’s whores; it was tattooed with a luminous digital display wired to a subcutaneous chip. Why bother with the surgery, he found himself thinking, while sweat coursed down his ribs, when you could just carry the thing around in your pocket?
Diomedea exulans
2019-12-27, 23:40
Ronja Rövardotter, fighterna mellan Mattisrövarna och Borkarövarna skojar man inte bort. Slutduellen är episk.
Jag och kärringen såg nyss "The Raid". Ingen ren kampsportsfilm men har många sköna fightscener!
svenbanan
2019-12-28, 09:46
Behöver inte bli obligatoriskt, folk gör det ju frivilligt i armarna för att slippa visa upp tågbiljetter med telefonen. Skönt att slippa något så ansträngande.
Kom att tänka på ett citat ur Neuromancer, 1984:
Jag skulle kunna tänka mig några sådana chip de hade i neuromancer, om det innebär att mitt medvetande kan glida runt genom internet som ett hackervirus och ifall inte är en RFID tagg som hjälper "big brother" hålla reda på när jag gick på dass senast.
KoloKille
2019-12-28, 10:06
Jag skulle kunna tänka mig några sådana chip de hade i neuromancer, om det innebär att mitt medvetande kan glida runt genom internet som ett hackervirus och ifall inte är en RFID tagg som hjälper "big brother" hålla reda på när jag gick på dass senast.
Och det tvingar alla, små och stora, rika och fattiga, fria och slavar, att ta emot ett märke på högra handen eller på pannan, så att ingen kan köpa eller sälja utom den som har märket, vilddjurets namn eller dess namns tal.
Brofessorn
2019-12-28, 10:40
Har du något att dölja där i toalettstolen? Bara de som inte sköter sig blir påverkade!
svenbanan
2019-12-28, 11:42
Har du något att dölja där i toalettstolen? Bara de som inte sköter sig blir påverkade!:smokin:
Lafayette
2019-12-28, 22:04
Hur lång tid tar det för er att somna? För mig tar det runt 2 timmar.
Starke75an
2019-12-28, 22:09
Allt längre än 2 minuter är för mig onormalt. 15 sekunder kanske på en normal vardag.
Sover i två eller tre omgångar. Den första är 4 timmar, den andra resten eller uppdelat på två.
Brofessorn
2019-12-28, 22:09
Ganska så exakt 1 timme och 45 minuter
10 sekunder till 10 minuter sen kliver jag upp och för någonting annat en stund om jag inte somnat.
Edit. 20 minuter är länge. Ligger nog inte längre än 10 minuter i aktivt sovläge.
Nattljus
2019-12-28, 22:13
Nånstans mellan en timme och en vecka. Men förr eller senare kollapsar jag där jag sitter. Har hittills aldrig somnat stående cofffee
Vanligtvis typ kring 10 min, är det mycket störande ljud eller om man är sjukt stressad/nervös för något kan det ta uppåt 1-2 timmar antar jag. Men händer väldigt sällan.
Lafayette
2019-12-28, 22:22
Allt längre än 2 minuter är för mig onormalt. 15 sekunder kanske på en normal vardag.
Sover i två eller tre omgångar. Den första är 4 timmar, den andra resten eller uppdelat på två.
2 minuter? Galet! Jag blir inte lite avundsjuk.
Lafayette
2019-12-28, 22:23
Nånstans mellan en timme och en vecka. Men förr eller senare kollapsar jag där jag sitter. Har hittills aldrig somnat stående cofffee
*hug*
Starke75an
2019-12-28, 22:25
2 minuter? Galet! Jag blir inte lite avundsjuk.
Är arbetare (löneslav) och är påriktigt trött när jag lägger mig. Händer rätt ofta att jag somnar även innan jag lägger mig i sängen. Tyvärr.
Försöker lämna alla problem utanför sovrummet, så när man kliver över tröskel in i sovrummet så blir de kvar utanför.
skyffelmördarn
2019-12-28, 23:34
Beror på hur mycket man ligger och funderar över något, har man en vanlig arbetsvecka där ingenting speciellt har hänt är det ju under 10 minuter gissar jag.
sladdbarn
2019-12-29, 20:36
Jag somnar snabbt nu för tiden, inom 5 minuter gissar jag, kanske snabbare.
Min tjej somnade extremt snabbt förut, vi pratar under 30 sekunder...
Jag somnar snabbt nu för tiden, inom 5 minuter gissar jag, kanske snabbare.
Min tjej somnade extremt snabbt förut, vi ,pratar under 30 sekunder...
"pratar" och en nolla för mycket :naughty:
Brofessorn
2019-12-29, 21:36
Försöker lämna alla problem utanför sovrummet, så när man kliver över tröskel in i sovrummet så blir de kvar utanför.
Varför låter du frugan sova på soffan?
svenbanan
2019-12-29, 23:39
Varför låter du frugan sova på soffan?
*badum tish*
Brofessorn
2019-12-29, 23:46
*badum tish*
Skäms för ett riktigt gubbskämt men var tvungen
Kebabtallrik & jägermeister botar förkylning, right?
VoDaresVins
2019-12-30, 10:43
Jag har blivit bättre på att inte somna. Brukar somna när jag läst en halv sida ur en bok. Nu klarar jag av 4-5 sidor. :hbang:
Lafayette
2019-12-30, 11:31
Kebabtallrik & jägermeister botar förkylning, right?
Inte botar men det finns inget som lindrar så bra som Jäger. Eller jo, jag tror det botar. Jäger är ett mirakel.
Ladugårdsdörr
2019-12-30, 12:24
Inte botar men det finns inget som lindrar så bra som Jäger. Eller jo, jag tror det botar. Jäger är ett mirakel.
Nejdu, Fernet Branca är kungen när det gäller att kurera diverse åkommor.
svenbanan
2019-12-30, 20:34
Nejdu, Fernet Branca är kungen när det gäller att kurera diverse åkommor.
Då får man nog lov att injicera det, eftersom det är så jävla odrickbart.
Brofessorn
2019-12-30, 20:40
Då får man nog lov att injicera det, eftersom det är så jävla odrickbart.
Någon lakrits är ju möjligen ditt favoritgodis, och då bör väl Fernet Branca gå hem då det har en löjligt stark smak av lakrits?
svenbanan
2019-12-30, 20:43
Någon lakrits är ju möjligen ditt favoritgodis, och då bör väl Fernet Branca gå hem då det har en löjligt stark smak av lakrits?
Fernet Branca smakar möjligen lite lakrits, men även en massa annat skit. Det går inte ner utan våld.
Starke75an
2020-01-01, 14:27
Bör Iron Maiden sluta? Eller byta sångare?
Bruce kan ju inte sjunga längre. Låter Inge bra länge. Både live och på skiva är de obra sång nuförtiden. Tyvärr
KoloKille
2020-01-01, 15:08
Bör Iron Maiden sluta? Eller byta sångare?
Bruce kan ju inte sjunga längre. Låter Inge bra länge. Både live och på skiva är de obra sång nuförtiden. Tyvärr
källa?
Starke75an
2020-01-01, 15:34
källa?
Mina öron
Orimligt att man inte ville träffa tjejens, som man träffat i 3.5 månader, föräldrar? Kändes alldeles för snart för min del
Lafayette
2020-01-01, 18:42
Är det? Tycker jag inte alls. Eller är du inte säker på tjejen?
Andy.da.wohoo
2020-01-02, 13:46
Orimligt att man inte ville träffa tjejens, som man träffat i 3.5 månader, föräldrar? Kändes alldeles för snart för min del
Ta inte så allvarligt på det. Kanske blir supertrevligt.
Vad är problemet? Antar att det handlar om att "hälsa på". Ni ska väl inte på en spa-weekend tillsammans?
Efter 3,5 månad får du gott ta och presentera dig när du får chansen
Säg att man steker en kyckling, sedan trycker man ner den i en burk med stavmixern och gör den till färs/geggamojja.
Har näringsvärdet/innehållet förändrats? Till det bättre eller sämre?
Är det? Tycker jag inte alls. Eller är du inte säker på tjejen?
Okej jag formulerade mig inte rätt. Tjejen ringde igår kväll när jag var trött och bakfull och efter ett tag så frågade hon om jag ville träffa hennes föräldrar i helgen. Jag sa då att jag ville ta en stund och tänka på det iom omständigheterna och att jag är inne i en tentaperiod. Detta lät i hennes öron som att jag inte ville och att hon tyckte då att det var bättre att vänta. En bättre fråga hade varit om det var rimligt att inte vara 100% redo för att träffa föräldrarna efter den givna tiden
svenbanan
2020-01-02, 15:04
Säg att man steker en kyckling, sedan trycker man ner den i en burk med stavmixern och gör den till färs/geggamojja.
Har näringsvärdet/innehållet förändrats? Till det bättre eller sämre?
Jag skulle gissa på att det inte påverkar kycklingen i sig. Men det kanske kan tänkas att det påverkar GI på en hel måltid. Dvs om du käkar potatis till detta så kanske GI för hela måltiden är lägre om du har hela kycklingfiléer jämfört med kycklingmos.
KoloKille
2020-01-02, 17:46
vilket är det längsta förnamnet i sverige?
Varför inte? Jag resonerar som så att när jag är säker på en brud och vi har hållit på ett tag då får hon träffa mina föräldrar, när hon presenterar mig för sina spelar mig ingen roll, vill hon göra det efter första daten är det upp till henne :d
Varför har folk metallvattenflaskor, varför har det blivit en grej?
(lägg ner)
Lafayette
2020-01-02, 22:00
Varför har folk metallvattenflaskor, varför har det blivit en grej?
(lägg ner)
För att det är dåligt med plast?
Lafayette
2020-01-02, 22:01
Okej jag formulerade mig inte rätt. Tjejen ringde igår kväll när jag var trött och bakfull och efter ett tag så frågade hon om jag ville träffa hennes föräldrar i helgen. Jag sa då att jag ville ta en stund och tänka på det iom omständigheterna och att jag är inne i en tentaperiod. Detta lät i hennes öron som att jag inte ville och att hon tyckte då att det var bättre att vänta. En bättre fråga hade varit om det var rimligt att inte vara 100% redo för att träffa föräldrarna efter den givna tiden
Fast då är det ju bara att säga att du inte mår bra och att det inte är personligt, samt att ni kan skjuta upp det bara. Det låter som du inte vill.:d
För att det är dåligt med plast?
Kanske det, men det är ju muppigt att ha metallvattenflaska?
Lafayette
2020-01-03, 15:41
Jag har en i glas, är det coolare?
Jag har en i glas, är det coolare?
Också rätt muppigt, det går ju liksom emot jante, ni nissar försöker liksom stå ut, köpa det senaste, göra er intressanta för andra, vadan mupperiet?
Så... Hur säkra är vi om krig bryter ut? *rolleyes*
Magnus N
2020-01-03, 21:11
Beror på var det skulle bryta ut :p
Chile krigar, känns säkert, Danmark krigar, lite mindre säkert :)
MasterChief
2020-01-03, 21:24
vilket är det längsta förnamnet i sverige?
Förnamn vet jag inte, men kommer ihåg att jag läste om denna snubbe i Haninge som har det längsta namn och som heter (finns på hitta.se):
Kim-Jong Sexy Glorious Beast Divine Dick Father Lovely Iron Man Even Unique Poh Un Winn Charlie Ghora Khaos Mehan Hansa Kimmy Humbero Uno Master Over Dance Shake Bouti Bebop Rocksteady Shredder Kung Ulf Road House Gilgamesh Flap Guy Theo Arse Hole Im Yoda Funky Boy Slam Dunk Chuck Jorma Jukka Pekka Ryan Super Air Ooy Rusell Salvador Alfons Molgan Akta Papa Long Nameh Ek
FoolsGold
2020-01-03, 22:27
2013 så menade ÖB att Sverige kan försvara sig i ca en vecka. Oklart om det har ändrat sig men jag skulle bli förvånad. Sen beror det ju på vem angriparen är såklart.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.