Visa fullständig version : Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar
HookersUnited
2010-10-01, 03:47
Varför applåderar man bra saker?
Varför applåderar man bra saker?
Typ såhär:
XEDLqiA_5V0
ChewChew
2010-10-01, 15:13
Hur kommer det sig att "man" får blont hår, rött skägg och svart kroppshår? Borde inte sånt följa samma mönster..?
Potatiskillen
2010-10-01, 20:02
Finns det någon fördel att få i sig nikotin? Får man i sig koffein så blir man mindre trött iallafall.
shut teh face
2010-10-01, 20:19
Hur kommer det sig att "man" får blont hår, rött skägg och svart kroppshår? Borde inte sånt följa samma mönster..?
Nej, men vissa saker slår igenom lättare, exempelvis brunt, som man brukar ha mellan benen, även om man är blond, samma med rött som brukar slå igenom överallt.
Jag undrar om de finns någon som har brunt huvudhår men blont könshår?
Mitt skägg är vitfläckigt. Det ska börjas i tid!
Potatiskillen: Minskad aptit, akut ökad energiförbrukning?
Hur länge håller gullök sig i torr skåpmiljö?
Hur länge håller gullök sig i torr skåpmiljö?
Nån månad i rumstemp.
Scratch89
2010-10-01, 21:04
Har Grubben flickvän? (seriekaraktärer räknas inte)
Han har haft i alla fall, någon sjuksköterska eller liknande. Vet inte hur det är nu, han är så hemlighetsfull nu för tiden.
Potatiskillen
2010-10-02, 10:38
Kan man hinna med en mellanlandning om man bara har 30 minuter på sig samt att man inte har något bagage?
Kan man hinna med en mellanlandning om man bara har 30 minuter på sig samt att man inte har något bagage?
Jag har lyckats på 15 min.
Potatiskillen
2010-10-02, 11:21
Jag har lyckats på 15 min.
Fast det gäller ju att hitta dit på kort varsel, har tänkt mellanlanda i Wien. Någon som vet om det är större eller mindre än Arlanda?
Man kan, men utrikes skulle jag inte chansa, särskilt inte om det är ett genomfartsland och/eller en flygplats man inte känner, som är större än typ Kramfors. Du kan lätt ha otur och t.ex. hamna i säkerhetskontrollkön som gud glömde.
Degpekka
2010-10-02, 11:39
Finns det någon fördel att få i sig nikotin? Får man i sig koffein så blir man mindre trött iallafall.
Tillfälligt välmående? vissa svaga individer i vårt samhälle verkar behöva sånt.
Typ såhär:
XEDLqiA_5V0Hehe, jag tror hon hade blivit rätt förbannad av att bli refererad till som "turk".
Potatiskillen
2010-10-02, 11:53
Man kan, men utrikes skulle jag inte chansa, särskilt inte om det är ett genomfartsland och/eller en flygplats man inte känner, som är större än typ Kramfors. Du kan lätt ha otur och t.ex. hamna i säkerhetskontrollkön som gud glömde.
Har tänkt åka till Bukarest ,just därför. Får fundera på saken.
ARMSTARK
2010-10-04, 10:42
Varför heter det T-shirt?
prOtotype
2010-10-04, 10:46
Varför heter det T-shirt?
Formen?
T
http://cdon.se/media-dynamic/images/content/T-shirtMall.jpg
ARMSTARK
2010-10-04, 11:27
Formen?
T
http://cdon.se/media-dynamic/images/content/T-shirtMall.jpg
Ja, det tänker man, men långärmad T-shirt?
Ja, det tänker man, men långärmad T-shirt?
Den kortärmade uppfanns av amerikanska soldater som klippte av ärmarna på de långärmade, tunna tröjor de blev tilldelade.
shut teh face
2010-10-04, 12:55
Det var mr T som uppfann dem
Hur laddar man ner filer från sr.se? När jag klickar på lyssna/ladda ner men den öppnas bara på i ett nytt fönster och det funkar inte att spara. Wtf.
Fan också, kommer alltid under dagen, när jag jobbar, ser på tv eller dylikt, på frågor att ställa i den här tråden, men så fort jag kikar in här så är det helt bortglömt..
Varför? :(
Fast det gäller ju att hitta dit på kort varsel, har tänkt mellanlanda i Wien. Någon som vet om det är större eller mindre än Arlanda?
Det var där jag mellanlandade. Skulle till Bangkok. Vi var 3-4 st som skulle göra samma byte och vi blev guidade av flygplatspersonal hela vägen så att det skulle gå så smidigt som möjligt.
Det var där jag mellanlandade. Skulle till Bangkok. Vi var 3-4 st som skulle göra samma byte och vi blev guidade av flygplatspersonal hela vägen så att det skulle gå så smidigt som möjligt.
Men det förutsätter väl att man bokat biljetten för hela resan och i samma bolag? Om man vill komma undan så billigt som möjligt kan det ibland vara bra att boka olika bolag och då skulle jag inte rekommendera så kort tid.
Fabregas
2010-10-05, 20:10
Hur lägger man in("embeddar") ett youtube-klipp i en blogg? Är inte så vass på det här med datorer... :)
Jens.Andersson
2010-10-05, 21:31
Hur lägger man in("embeddar") ett youtube-klipp i en blogg? Är inte så vass på det här med datorer... :)
tryck på <bädda in> när du tittar på en video.
Vad är rss feed? (Inga länkar eller fler tekniska termer till svar, tack.)
Vad är rss feed? (Inga länkar eller fler tekniska termer till svar, tack.)
En ström av uppdateringar. Du kan t.ex ha en RSS feed från CNN, där du får alla nyheter live. Eller varför inte Axons senaste blogginlägg?
Jag får nästan aldrig huvudvärk. Innan jag skrev det här inlägget har jag kanske fått det 5-6 gånger i mitt liv. Nu har jag dock i tre-fyra dagar haft pulserande huvudvärk som har kommit och gått, kanske 10-20 gånger per dag som var och en varat i 2-3 sekunder. Rätt intensivt, men försvunnit snabbt. Det inträffar alltid på samma ställe, ovanför vänstra hjärnloben (just under hjässan).
De få gånger jag haft huvudvärk har det varit 5-15 minuter och sedan har det åtminstone gått några år emellan. Har aldrig haft det flera dagar i rad, och inte så många gånger per dag heller med bara sekundlånga attacker. Kan det vara en virusinfektion? Har de senaste dagarna varit enormt trött och halsen har varit helt körd, men jag har känt så innan också utan att få huvudvärk. Kan det vara stress pga skolan, och varför försvinner det inte då nu när tentan/inlämningarna är över?
edit: jag tror det kan vara någon slags aggressiv virusinfektion som satt sig i bihålorna. S k "sinus headache" om än jag inte har riktigt de symtomen (ont i ansiktet snarare än huvudet). Hoppas det inte beror på hjärnblödning, eller dålig syn - då mår man väl snarare illa och är yr eller? Jag är bara fasansfullt trött och sliten i näsa och hals.
Nitrometan
2010-10-06, 09:11
Kan det vara en tumör? Fråga hypokondri-sisu, han vet nog.
Sluta :(. Jag kan bli en riktig hypokondriker ibland. :)
Huvudvärken är tillbaka trots 12 h sömn inatt. Då kan vi stryka både stress och trötthet/sömnskuld. Återstår en ev förkylning som är kvar (jaha? 5 dagar har gått?) och något synfel, alltså att jag måste skaffa glasögon. Hoppas verkligen inte det är det senare. Och ska huvudvärken verkligen komma pulserande över ena hjärnhalvan då?
Huvudvärken är tillbaka trots 12 h sömn inatt. Då kan vi stryka både stress och trötthet/sömnskuld. Återstår en ev förkylning som är kvar (jaha? 5 dagar har gått?) och något synfel, alltså att jag måste skaffa glasögon. Hoppas verkligen inte det är det senare. Och ska huvudvärken verkligen komma pulserande över ena hjärnhalvan då?
Låter inte så troligt. Om man får nedsatt syn så är det oftast typ spänningshuvudvärk man får om jag inte minns helt tokigt. Alltså inte nått pulserande över 2 sekunder =p
Låter inte så troligt. Om man får nedsatt syn så är det oftast typ spänningshuvudvärk man får om jag inte minns helt tokigt. Alltså inte nått pulserande över 2 sekunder =pOkej. Skönt att höra. Jag får fortsätta anta att det är en virusinfektion av sinustyp då, trots att jag i så fall varit sjuk i snart en vecka.
En ström av uppdateringar. Du kan t.ex ha en RSS feed från CNN, där du får alla nyheter live. Eller varför inte Axons senaste blogginlägg?
Hur funkar det, man får ett mail? Då är det väl bara ett fancy namn för att subscribe:a till något :D
Steve: Jag har haft ont mitt på bröstet i flera dar nu, gissar att det blir aneurysm nästa gång jag kör knäböj. Så vi kan vara hypokondriska tillsammans, wee!
Sluta :(. Jag kan bli en riktig hypokondriker ibland. :)
kraftig huvudvärk på endast ena hjärnhalvan och kraftig smärta bakom ögat på samma sida så kanske du har hortons, men det borde du faktiskt ha märkt en länge sen isf, tro mig.
Kan det vara en tumör? Fråga hypokondri-sisu, han vet nog.
Jag undrar vad han hade kokat ihop om han hade fått leva med min skalle under ett par dagar.
Kraftig huvudvärk varenda vaken minut i fem och ett halvt år.
It sucks I tells yah! :(
I och för sig är jag också rejält hypokondrisk, men hittils har jag i alla fall inte dött i någon av de åkommor jag trott mig ha haft, och de har varit rätt många genom de här åren.
Hoppas huvudet blir bättre, steve! Huvudvärk är förbannat jobbigt.
Jag undrar vad han hade kokat ihop om han hade fått leva med min skalle under ett par dagar.
Kraftig huvudvärk varenda vaken minut i fem och ett halvt år.
It sucks I tells yah! :(
I och för sig är jag också rejält hypokondrisk, men hittils har jag i alla fall inte dött i någon av de åkommor jag trott mig ha haft, och de har varit rätt många genom de här åren.
Hoppas huvudet blir bättre, steve! Huvudvärk är förbannat jobbigt.Förstår att det måste vara ett helvete.
Grejen är att jag har inte problem med smärtan. Den kommer bara någon sekund och försvinner. Det jag oroar mig för är att jag _aldrig_ får huvudvärk men nu har haft det flera dagar i rad. Det känns som värk alltid är en varning om att något är på gång, något som inte är normalt. Så något är det ju, och jag vill veta vad. Men, går det inte bort om några dagar får jag kolla upp det närmare. Tills vidare; so long!
Tänkte göra "vanliga" pannkakor imån. Kan man byta ut mjölet mot vassleprotein? isåfall, hur smakar det månne?
champion
2010-10-07, 13:26
Finns det något matrial som ej går att smälta/brinna upp?
Tänkte göra "vanliga" pannkakor imån. Kan man byta ut mjölet mot vassleprotein? isåfall, hur smakar det månne?
De kommer nog inte hålla ihop, alt. hålla ihop väldigt dåligt.
Finns det något matrial som ej går att smälta/brinna upp?
Inte vad jag vet. Med tillräckligt mycket tillförd energi 'smälter' alla material.
Googlade lite utan resultat så jag försöker här istället.
Hur ser skatten ut i Sverige beroende på inkomst? Vid vilken lönesumma betalar man mer procentuellt i skatt etc? Finns det några tabeller att hitta någonstans? Skulle även vara kul att se hur det ser ut i andra länder. Så vet någon vad jag kan hitta lite kul information så skulle det uppskattas.
Googlade lite utan resultat så jag försöker här istället.
Hur ser skatten ut i Sverige beroende på inkomst? Vid vilken lönesumma betalar man mer procentuellt i skatt etc? Finns det några tabeller att hitta någonstans? Skulle även vara kul att se hur det ser ut i andra länder. Så vet någon vad jag kan hitta lite kul information så skulle det uppskattas.
Är det det här du frågar efter?
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/beloppprocent/2010.4.76a43be412206334b89800047590.html#Statligin komstskattfysiskapersoner
Statlig inkomstskatt, fysiska personer
Det är ingen statlig inkomstskatt på beskattningsbar förvärvsinkomst upp till 372 100 kr. Mellan 372 100 kr och 532 700 kr är den statliga skatten 20 procent på den beskattningsbara förvärvsinkomsten. På den beskattningsbara förvärvsinkomsten som överstiger 532 700 kr är den statliga inkomstskatten 25 procent.
Edit: Jag är inte riktigt överens om hur skatten ska fördelas :-(
tntballe
2010-10-07, 19:21
Om man blandar laktosfri och vanlig mjölk, tar laktasenzymet hand om vanliga mjölkens laktos då?
JJOHANSSON
2010-10-07, 19:43
det håller nog inte ihop spec bra, du har ett recept på proteinpannkakor här annars http://www.andreazengstrom.se/2009/08/efter-traningspannkakor.html
Hur laddar man ner filer från sr.se? När jag klickar på lyssna/ladda ner men den öppnas bara på i ett nytt fönster och det funkar inte att spara. Wtf.
Anyone?
Jens.Andersson
2010-10-07, 20:17
Om man blandar laktosfri och vanlig mjölk, tar laktasenzymet hand om vanliga mjölkens laktos då?
Jag vet inte om laktosfri mjölk innehåller laktas men laktas fungerar bäst vid
25 C. Vid ~6 i kylskåp är troligen aktiviteten dålig eller ingen alls.
tntballe
2010-10-07, 20:29
Jag vet inte om laktosfri mjölk innehåller laktas men laktas fungerar bäst vid
25 C. Vid ~6 i kylskåp är troligen aktiviteten dålig eller ingen alls.
Fråv Valios sida.
Ingredienser
Högpastöriserad mjölk, D-vitamin och laktasenzym
Får väl helt enkelt testa, blir inte värre än att jag får slösa på toapapper.
Får väl helt enkelt testa, blir inte värre än att jag får slösa på toapapper.
Finns väl risk att nåt böjpass får skjutas upp, inte bra! ;)
tntballe
2010-10-07, 21:49
Finns väl risk att nåt böjpass får skjutas upp, inte bra! ;)
Dricker jag det efteråt så hinner magen återställas till nästa pass, kanske något böjfixerad men det där har jag redan hunnit tänka på :D
Haha klockrent! Got your mind on your squat, your squat on your mind ;)
Anyone?
Är du säker på att det du försöker ladda ner faktiskt går att ladda ner?
För mig har det alltid fungerat att högerklicka och välja "spara mål som".
Är du säker på att det du försöker ladda ner faktiskt går att ladda ner?
För mig har det alltid fungerat att högerklicka och välja "spara mål som".
Fungerade idag, könstigt.
Nu har jag dragit ner några gamla sommarpratare som ska in på telefonen. :)
edit: jag tror det kan vara någon slags aggressiv virusinfektion som satt sig i bihålorna. S k "sinus headache" om än jag inte har riktigt de symtomen (ont i ansiktet snarare än huvudet).
Hemmapulartest: Prova att böja dig fram, så att huvudet kommer ned mot marken; vanlig bihåleinflammation brukar ofta kunna kännas som en tyngd framåt skring kinder och ögon. Alternativt, testa att dunka lite lätt med knytnäven i bakhuvudet; känns det som om tänderna börjar sitta löst (ungefär; jag kan inte beskriva det bättre) har du antagligen något i bihålorna. (Ingetdera är någon garanti för att du inte har något i bihålorna om de inte ger utslag.)
svennebanan
2010-10-07, 23:36
Hemmapulartest: Prova att böja dig fram, så att huvudet kommer ned mot marken; vanlig bihåleinflammation brukar ofta kunna kännas som en tyngd framåt skring kinder och ögon. Alternativt, testa att dunka lite lätt med knytnäven i bakhuvudet; känns det som om tänderna börjar sitta löst (ungefär; jag kan inte beskriva det bättre) har du antagligen något i bihålorna. (Ingetdera är någon garanti för att du inte har något i bihålorna om de inte ger utslag.)
Hur använder man semikolon( ; ). Du gör det ofta har jag tänkt på.
Svar;
Omkretsen är 10cm.
Minns jag från lågtadiematten. Ända gången jag vill minnas att jag använt det.
Hur använder man semikolon( ; ). Du gör det ofta har jag tänkt på.
Svar;
Omkretsen är 10cm.
Minns jag från lågtadiematten. Ända gången jag vill minnas att jag använt det.
Använd semikolon; det är ett vackert skiljetecken.
Så brukar jag använda det. Svårt att sätta ord på, men om jag har en mening med ett påstående och en följd (oavsett ordning) använder jag också semikolon.
Vi satt länge och funderade på hur man skulle använda semikolon och idéerna var många, samtidigt som svetten lackade; men inget kom vi på.
Hmm, jag inser att jag inte riktigt vet vad som är rätt eller fel. Jag tänker nog i stil med en paus kraftigare än komma, men inte punkt. Fast jag har börjat överanvända punkt också. Det går i vågor.
svennebanan
2010-10-08, 06:18
Så brukar jag använda det. Svårt att sätta ord på, men om jag har en mening med ett påstående och en följd (oavsett ordning) använder jag också semikolon.
Vi satt länge och funderade på hur man skulle använda semikolon och idéerna var många, samtidigt som svetten lackade; men inget kom vi på.
Hmm, jag inser att jag inte riktigt vet vad som är rätt eller fel. Jag tänker nog i stil med en paus kraftigare än komma, men inte punkt. Fast jag har börjat överanvända punkt också. Det går i vågor.
OK tack. Jag hade satt komma där, men det är för att jag inte vet bättre.
Scratch89
2010-10-08, 07:00
Jag gillar också semikolon; det skiljer agnarna från vetet, så att säga.
Jag gillar också semikolon; det skiljer agnarna från vetet, så att säga.
;)
Semikolon är vackert, men ack så problematiskt. Ett skiljetecken som i många fall kan användas i text istället för komma, men som tråkigt nog känns malplacerat.
I de ovannämnda exemplen, med undantag för det inledande tillsammans med frågeställningen, är ett vanligt kommatecken att föredra. Semikolons förträfflighet är starkt beroende just av hur svårt det är att hitta exakt rätt läge för att använda det. Jag vill få en känsla av "där satt den", alternativt spontant utbrista "Oh ja!" eller "genialiskt".
Varför kör folk med öppna nätverk? Den sista veckan har jag lånat internet av grannen. Det är ju ett aktivt val att inte ha låst nätverket så det måste väl finnas en anledning till detta?
svennebanan
2010-10-09, 15:50
Varför kör folk med öppna nätverk? Den sista veckan har jag lånat internet av grannen. Det är ju ett aktivt val att inte ha låst nätverket så det måste väl finnas en anledning till detta?
För att man inte vet bättre?
Följer man instruktionerna som medföljer med modemet så installerar man automatiskt ett skyddat nät. Man väljer aktivt att inte använda sig av skyddet.
Jens.Andersson
2010-10-09, 15:53
Jag har hört att vissa har det för att om man skulle åka dit för fildelning så kan
man skylla på att någon annan tagit sin i ditt nätverk och utnyttjat det.
Personligen tror jag inte det skulle hålla i rätten dock.
nmanradnävna
2010-10-09, 16:18
Följer man instruktionerna som medföljer med modemet så installerar man automatiskt ett skyddat nät. Man väljer aktivt att inte använda sig av skyddet.
Vet inte alltså, finns en hel del folk där ute utan koll, alls. Har själv hjälpt bekanta att kryptera skiten och jag är verkligen allt annat än master of da computer.
Har också använt andras öppna nätverk när mitt varit nere, det är hyfsat skönt ändå så folk får fortsätta ha sina nätverk oskyddade i min omgivning :)
Du läser alltid alla instruktioner när du köper olika prylar antar jag? Isåfall så är du en ytterst ovanlig person då de flesta inte läser instruktioner så länge de får någonting att fungera själv.
Du läser alltid alla instruktioner när du köper olika prylar antar jag? Isåfall så är du en ytterst ovanlig person då de flesta inte läser instruktioner så länge de får någonting att fungera själv.
Ja?
Om jag inte vet hur jag ska göra så läser jag instruktionerna. Man måste ju ändå läsa där för att få koder för att aktivera modemet.
Ja?
Om jag inte vet hur jag ska göra så läser jag instruktionerna. Man måste ju ändå läsa där för att få koder för att aktivera modemet.
Så låt ponera att du tror att du vet hur man gör, då läser du alltså inte instruktionerna. Hur tror du de som inte har kod på sitt nätverk tänker?
De tror självklart att de har gjort allting rätt när deras internet trots allt fungerar. Det hade alltså lika gärna kunnat vara du, nu råkar du bara veta att andra kan nyttja ens öppna nätverk om man inte sätter något lösenord. Ändå har du svårt att förstå hur dessa tänker?
Då är man ju bara dum. Trodde det fanns en annan anledning. Jahaja
Om något "sitter som en fläskläpp"; är det bra eller dåligt?
Scratch89
2010-10-09, 18:55
Om det handlar om någon form av resultat eller form av prestation; bra. Om det handlar om hållningen hos en person; dåligt.
Om det handlar om någon form av resultat eller form av prestation; bra. Om det handlar om hållningen hos en person; dåligt.
Ah! Jag sitter mer som en bondläpp.
Finns det något "...som en <random>" som betyder dåligt?
"hösäck" är ju en ganska slapp hållning.
Scratch89
2010-10-09, 19:05
A Munson!
Jag är tveksam; någonstans har jag intrycket att om något sitter så är det per definition bra och den dåliga motsatsen är att det inte sitter (jfr "där satt den!", "att sätta något" o. dyl.). Motsatsen skulle nog vara ett lakoniskt "det satt ju inte direkt som <nåntingnånting>".
(Inväntar att bli motbevisad av någon som är lite mer kreativ.)
Angående semikolon, så är det ett problematiskt skiljetecken. Jag tror att jag använder det när en punkt känns som för mycket och ett komma som för lite, men jag kan inte precisera det mer än så. Jag använder f.ö. både det och komma lite för mycket, även om jag nog felanvänder komma mer än jag felanvänder semikolon (svårreparerad skada orsakad av för mycket tyska).
För några dagar sedan tänkte jag på varför man nästan aldrig ser långa tjejer tillsammans (som kompisar) med korta tjejer, på stan eller annanstans. Idag uppenbarade sig dock vad som kan vara en anledning: det var en lång tjej och en kort, blond tjej med långt hår som stod vid busshållsplatsen, och den korta tjejen var vänd bortåt när jag kom gåendes mot busshållsplatsen från andra sidan gatan. Jag trodde den korta tjejen var barn till den långa, och tänkte "vilken MILF!" (om den långa), men när jag kom närmare insåg jag att de båda var vuxna och kom därför att tänka på min tidigare fundering.
ARMSTARK
2010-10-09, 23:08
För några dagar sedan tänkte jag på varför man nästan aldrig ser långa tjejer tillsammans (som kompisar) med korta tjejer, på stan eller annanstans. Idag uppenbarade sig dock vad som kan vara en anledning: det var en lång tjej och en kort, blond tjej med långt hår som stod vid busshållsplatsen, och den korta tjejen var vänd bortåt när jag kom gåendes mot busshållsplatsen från andra sidan gatan. Jag trodde den korta tjejen var barn till den långa, och tänkte "vilken MILF!" (om den långa), men när jag kom närmare insåg jag att de båda var vuxna och kom därför att tänka på min tidigare fundering.
Hehe, den tanken får man när man ser en lång tjej med en kort kille också. Antingen en milf som är ute med sin son eller en vårdare med en handikapad. Man skäms för sin ytlighet men...Intellektuellt vet man att det är fel att tänka så men lik förbannat...Det ser ju så löjligt ut.
Alltid bra, utan undantag. Det bästa är när det går att få till det både bildigt och bokstavligt talat, som till exempel, "aaah, den här prillan sitter som en fläskläpp".
Får man skjuta folk som springer på ens tomt i USA?
Är det bra att kasta på aftershave om det svider sjukt mycket, och huden blir väldigt röd kring småsår i typ en kvart?
svennebanan
2010-10-10, 22:08
Är det bra att kasta på aftershave om det svider sjukt mycket, och huden blir väldigt röd kring småsår i typ en kvart?
Ja på båda frågorna.
Ja på båda frågorna.
Utveckla om du har lust. :D
Som så väldigt mycket annat så beror det på delstat och även i de delstater som har en "castle doctrine" så krävs det oftast att man skall kunna anta att inkräktaren hade avsikt att skada hemägaren.
http://en.wikipedia.org/wiki/Castle_doctrine
svennebanan
2010-10-10, 22:30
Utveckla om du har lust. :D
Trodde du trollade. Vet inte på första. Andra skulle jag svara nej på.
Trodde du trollade. Vet inte på första. Andra skulle jag svara nej på.
Nej.
Jens.Andersson
2010-10-11, 00:05
Ja, aftershave innehåller alkohol som dödar bakterier och stänger porerna samt
att vissa innehåller ämnen som stoppar ev. blödning och oljor som återfuktar huden.
svennebanan
2010-10-11, 06:24
att vissa innehåller ämnen som stoppar ev. blödning och oljor som återfuktar huden.
Men du tror inte after-shave innehåller massa ämnen som är mindre bra att få i småsår? Alkohol för sår finns ju på apoteket. Mjukgörande salvor likaså.
Jens.Andersson
2010-10-11, 06:30
Men du tror inte after-shave innehåller massa ämnen som är mindre bra att få i småsår? Alkohol för sår finns ju på apoteket. Mjukgörande salvor likaså.
Vad tänker du på då? Aftershave är vad det heter, något du tar på efter att
du rakat dig.
Någon som vet hur ett automatiskt trafikljus fungerar?
Det ligger någon form av slingor i marken, reagerar de på vikt, magnetism eller någon annan parameter?
Anledningen till min fråga är att det lokala trafikljuset i Floda (ja, vi har faktiskt två) inte slår om när jag kommer med min racercykel. Min gamla cykel reagerar den dock med.
(Kolfiber- vs stålram).
Någon som vet hur ett automatiskt trafikljus fungerar?
Det ligger någon form av slingor i marken, reagerar de på vikt, magnetism eller någon annan parameter?
Anledningen till min fråga är att det lokala trafikljuset i Floda (ja, vi har faktiskt två) inte slår om när jag kommer med min racercykel. Min gamla cykel reagerar den dock med.
(Kolfiber- vs stålram).
snabb googling gav:
Hur kan trafikljuset veta att jag kommer?
Genom att det finns sensorer nedsänkta i vägbanan en bit framför trafikljuset. En vanlig typ av sensor består av en slinga av en särskild elektrisk ledning. Slingan behöver inte vara rund, den fungerar tillräckligt mycket som en spole ändå. Ofta läggs den ned i uppfrästa raka spår i asfalten, t.ex. i form av en rektangel eller liknande.
Genom ledningsslingan i asfalten skickas en ström som mäts noga av elektronisk utrustning i anslutning till trafikljuset. När en bil rullar fram över stället i asfalten där slingan ligger fungerar metallen i bilen som kärnan i en elektromagnet. Resultatet blir att spolens motstånd mot strömmen ändras, och skillnaden i hur mycket ström som passerar spolen registreras av elektroniken vid trafikljuset.
Sensorslingorna kan läggas en för varje fil, så att trafikljuset t.ex. vet att någon står i den särskilda filen för att svänga, om det finns en sådan fil. Det kan också finnas flera slingor i samma fil på olika avstånd framför trafikljuset, så att det kan få en viss uppfattning om ifall det är få eller många bilar som väntar.
hahavaffan
2010-10-11, 07:09
Det finns ett antal tekniker för det, men det kan nog stämma att det i ditt fall är skillnad mellan cyklarna. Om du googlar inductive loop så finns det info.
Är det skillnad på aftershave och aftershave? Vad ska man kolla efter förutom att den ska lukta gott?
snabb googling gav:
Det finns ett antal tekniker för det, men det kan nog stämma att det i ditt fall är skillnad mellan cyklarna. Om du googlar inductive loop så finns det info.
Tack! Fantastiskt att jag glömde av att googla först... Kolo > Google anyday!
Lundberg
2010-10-11, 09:20
Blir det nån skillnad om man hänger upp kläderna på en galge och låta dom hänga fritt när man vädrar dom eller räcker det med att hänga dom på ett t.ex. altanräcke? vad är bäst dvs?
nmanradnävna
2010-10-11, 11:25
Mycket bättre att använda galge. Om du bara låter kläderna hänga som en säck potatis eller lägger kläderna på räcket så kan det ta mycket längre tid.
Imo.
Lundberg
2010-10-11, 12:21
Ah nice! Tack så mücket :D
ARMSTARK
2010-10-11, 17:44
Jag har för mig att jag ställt frågan men fick nog inget svar; Jag får aldrig finnar någonstans på kroppen eller fejset, med ett undantag, på triceps. WTF?
Jag har för mig att jag ställt frågan men fick nog inget svar; Jag får aldrig finnar någonstans på kroppen eller fejset, med ett undantag, på triceps. WTF?Säker på att det är finnar? (http://sv.wikipedia.org/wiki/Keratosis_pilaris)
ARMSTARK
2010-10-11, 19:24
Säker på att det är finnar? (http://sv.wikipedia.org/wiki/Keratosis_pilaris)
Kanske är nåt sånt, fast jag har typ en eller två som försvinner och så kommer det nån ny. Ibland tre, inte som på bilden. Men å andra sidan var det ett tag sen jag var 20. :D
Jens.Andersson
2010-10-11, 19:24
Är det skillnad på aftershave och aftershave? Vad ska man kolla efter förutom att den ska lukta gott?
Allantoin för att stoppa blödning vid ev. skärsår och aftershave "balm" som är
återfuktande. Allt detta brukar dock finnas i raklöddret så det är väl mer om man
använder apparat.
Jag har för mig att jag ställt frågan men fick nog inget svar; Jag får aldrig finnar någonstans på kroppen eller fejset, med ett undantag, på triceps. WTF?
+1, d.v.s. inga utslag nån annan stans.
Och jag är ren. Utslagen försvinner under sommarhalvåret, funderar om det har med D-vitamin att göra.
Allantoin för att stoppa blödning vid ev. skärsår och aftershave "balm" som är
återfuktande. Allt detta brukar dock finnas i raklöddret så det är väl mer om man
använder apparat.
Mmm, urinämnen.
Eller tja, det är säkert syntetiskt det som är i mitt lödder. Men gott, då kan jag skita i att skaffa mig ett seriöst AS och fortsätta med lödder och hyvel.
Är det någon som vet hur skattesystemet för aktier funkar och har lust att förklara lite enkelt? http://www.skatteverket.se/download/18.233f91f71260075abe8800027964/33211.pdf det gör mig inte klokare! Är det 1% på alla transaktioner som gäller eller är det 30% på eventuell vinst? :o
Rikard Jansson
2010-10-11, 21:07
Om man får/har flera/en SM/NM/EM/VM-medalj(er) i fysiska aktiviteter, (styrkelyft, löpning etc) kan man då få jobb som PT eller gymnastiklärare på bara det + typ, svenska A, osv? Vad för slags medalj skulle krävas tror ni?
På tal om rakning.
Är det lugnt om man hyvlar utan lödder? Tycker det blir bra jobbigt med allt skum. Eller är det för att motverka att man skär sig?
Om man får/har flera/en SM/NM/EM/VM-medalj(er) i fysiska aktiviteter, (styrkelyft, löpning etc) kan man då få jobb som PT eller gymnastiklärare på bara det + typ, svenska A, osv? Vad för slags medalj skulle krävas tror ni?
För gymnastiklärare krävs det lärarutbildning på högskola. PT kan vem som helst bli. De flesta gym kedjorna kräver dock någon meningslös 2 veckors utbildning som kostar mellan 15-30 lax.
svennebanan
2010-10-11, 21:31
På tal om rakning.
Är det lugnt om man hyvlar utan lödder? Tycker det blir bra jobbigt med allt skum. Eller är det för att motverka att man skär sig?
Det finns rakolja som skulle kunna passa dig kanske? Oljan/löddret är ju för friktionen bland annat i alla fall så dumt att skippa.
En fråga till, finns det ingen ekonomitråd här på kolo i stil med mattetråden?
Rikard Jansson
2010-10-11, 21:54
För gymnastiklärare krävs det lärarutbildning på högskola. PT kan vem som helst bli. De flesta gym kedjorna kräver dock någon meningslös 2 veckors utbildning som kostar mellan 15-30 lax.
Teoretiskt exempel: Kalle går in på Södra Ljungskolan i Holmbyn, där årskurs 0-6 (barn) går i skolan.
Kalle har vunnit VM-medalj i styrkelyft, strongman, 100 m sprint m.m. och är känd bland byns invånare för sin pedagogiska inställning till barn och för sina kunskaper om träning och kost o.s.v.
Han har även arbetat som personlig tränare i ett par år, där han tränat upp flera numer välkända idrottsprofiler.
"Nejdu, du behöver allt lite mer utbildning för att få jobba här." !?!?!?!?!?
Nu overkillade jag lite men du fattar ^^
Teoretiskt exempel: Kalle går in på Södra Ljungskolan i Holmbyn, där årskurs 0-6 (barn) går i skolan.
Kalle har vunnit VM-medalj i styrkelyft, strongman, 100 m sprint m.m. och är känd bland byns invånare för sin pedagogiska inställning till barn och för sina kunskaper om träning och kost o.s.v.
Han har även arbetat som personlig tränare i ett par år, där han tränat upp flera numer välkända idrottsprofiler.
Nej, förklara gärna.
Det där kommer ju aldrig att inträffa, så du kan lika gärna skala ned det till den nivå som är av intresse för dig.
Jens.Andersson
2010-10-11, 22:10
På tal om rakning.
Haha prova torr-raka dig en gång och se vad du tycker om det :) På intima
ställen för bästa effekt.
svennebanan
2010-10-11, 22:19
Haha prova torr-raka dig en gång och se vad du tycker om det :) På intima
ställen för bästa effekt.
Har man babyfjun är det lugnt. Vet inte hur grov ansiktsbehåring frågeställaren har.
Haha prova torr-raka dig en gång och se vad du tycker om det :)Ja, jag brukar torr-raka när jag kör med hyvel, eller alltså sköljer den i varmt vatten. Gör ondare än med apparat, så jag tar ofta apparaten.
Rikard Jansson
2010-10-11, 22:36
Okej, jag skalar ner det lite
Säg om man bor i en liten "stad" där det bor cirka 1000 invånare.
I staden finns en skola, där årskurs 0-6 går. Kidsen där har inga betyg, utan får mest spela innebandy eller basket eller whatever.
Om då en person som har säg, nordisk medalj i styrkelyft, med några svenska rekord på det, som har jobbat som PT i ett par år, t.ex., borde inte han vara kvalificerad för detta jobb? Han bör ju ha mer kunskaper om träning och kost än vad som krävs för ett par elva-åringar. Om han också jobbat som PT, så borde han också vara något pedagogisk.
Är han snarare inte överkvalificerad för jobbet? Verkar otroligt att han inte skulle kunna bli anställd menar jag.
Okej, jag skalar ner det lite
Säg om man bor i en liten "stad" där det bor cirka 1000 invånare.
I staden finns en skola, där årskurs 0-6 går. Kidsen där har inga betyg, utan får mest spela innebandy eller basket eller whatever.
Om då en person som har säg, nordisk medalj i styrkelyft, med några svenska rekord på det, som har jobbat som PT i ett par år, t.ex., borde inte han vara kvalificerad för detta jobb? Han bör ju ha mer kunskaper om träning och kost än vad som krävs för ett par elva-åringar. Om han också jobbat som PT, så borde han också vara något pedagogisk.
Är han snarare inte överkvalificerad för jobbet? Verkar otroligt att han inte skulle kunna bli anställd menar jag.Ja, kanske.
I gymnasiet, i engelska B, hade vi en gång vår idrottslärare som vikarie. Han kunde kanske säga två eller tre meningar på knagglig engelska. Safe to say, så var de flesta i klassen bättre än honom i ämnet. I idrotten i grundskolan hade vi inga stjärnskott heller.
Men, vill man garantera anställning bör man väl ha någon slags utbildning i pedagogik, och här tror jag inte PT duger. Det är inga kostföreläsningar eller styrketräningsinstruktioner som ska hållas - det är en klass som ska hanteras och följa en kursplan.
CD-mannen i Stockholms tunnelbana. Får han nåt sålt eller?
CD-mannen i Stockholms tunnelbana. Får han nåt sålt eller?
Jodå, fyra-fem singlar och runt två album i veckan!
/CD-mannen från Oleghs konto
Kan småfåglar såsom gråsparv osv bada? Typ som en and eller drunknar den?
Kan småfåglar såsom gråsparv osv bada? Typ som en and eller drunknar den?Testar och återkommer.
Var kan man köpa billiga håvar?
I Italien när jag var där kunde man köpa en håv för 2,9 euro. Det var en sån där risig jävel av bambu och lite vitt nät.
Hejsan! N00bfredde här. Har en liten sak jag funderat på ett tag nu och som jag tänkte att ni kanske skulle kunna hjälpa mig med.
För ett tag sen blev jag meddragen till en fest av min systers dåvarande pojkvän. Det var skoj. Efter att ha chillat och socialiserat lite med diverse folk tyckte hans tjejkompis (tillika ex eller nåt om jag förstått saken rätt) att jag drack för dåligt. Strax efter det försvann jag in i dimman. Någonstans i nämnda dimma dök tjejens lillasyster upp och började ragga på mig. Jag var full och hade inte fått något sen jag och min förra kärring gjorde slut, så det fungerade.
Nu till frågan: Jag har alltså legat med min systers buksvägerskas syster. Har jag begått incest "by proxy"?
En till när jag ändå är igång: Borde jag känna mig billig för att jag föll för repliken "tjena kexet, står du här och smular?" eller ursäktar fyllan det?
ARMSTARK
2010-10-12, 06:09
I alla leksaksaffärer.
Rikard Jansson
2010-10-12, 06:37
Ja, kanske.
I gymnasiet, i engelska B, hade vi en gång vår idrottslärare som vikarie. Han kunde kanske säga två eller tre meningar på knagglig engelska. Safe to say, så var de flesta i klassen bättre än honom i ämnet. I idrotten i grundskolan hade vi inga stjärnskott heller.
Men, vill man garantera anställning bör man väl ha någon slags utbildning i pedagogik, och här tror jag inte PT duger. Det är inga kostföreläsningar eller styrketräningsinstruktioner som ska hållas - det är en klass som ska hanteras och följa en kursplan.
Jag vill inte ha garanterad anställning, bara ser över mina möjligheter ifall jag inte kommer in i militären ^^
Öppna gym + PT + gymnastiklärare: 2nd best situation
Nitrometan
2010-10-12, 06:49
ÖoB
Nitrometan
2010-10-12, 06:51
En till när jag ändå är igång: Borde jag känna mig billig för att jag föll för repliken "tjena kexet, står du här och smular?"?
Ja.
eller ursäktar fyllan det?
Nej.
Om man är konstnär och värderar sina egna tavlor till x antal kronor. Vad får man ut från försäkringsbolaget om de skulle brinna upp?
Nitrometan
2010-10-12, 07:41
Om man är konstnär och värderar sina egna tavlor till x antal kronor. Vad får man ut från försäkringsbolaget om de skulle brinna upp?
Vad säger försäkringsbolaget om värderingen?
Vad brukar du sälja tavlorna för?
Är tavlorna försäkrade mer än hemförsäkringen?
Vad säger försäkringsbolaget om värderingen?
Vad brukar du sälja tavlorna för?
Är tavlorna försäkrade mer än hemförsäkringen?
Jag är ingen konstnär. Jag skulle förmodligen få betala för att bli av med något jag målat.
Frågan dök upp då det är en på jobbet vars sambo målar tavlor som hon säljer för ca 5000:-st. Hon verkar ha rätt många hemma.
ÖoBSäljer de även flytvästar i miniformat?
Varför är det inte särskilt vanligt att vi i väst äter rovdjur?
Varför är det inte särskilt vanligt att vi i väst äter rovdjur?Jag vet inte. Vi har väl inte så många?
Jag vet inte. Vi har väl inte så många?
Ja kanske det. Varg och björn har vi inte tillräckligt, men vi har väl rätt mycket räv och mård t.ex.? Det är rätt lätt att konstatera varför vi inte äter hund och katt här dock.
Själv kan jag inte komma på ett rovdjur jag skulle kunna äta under normala förhållanden, därför började jag undra.
Ja kanske det. Varg och björn har vi inte tillräckligt, men vi har väl rätt mycket räv och mård t.ex.? Det är rätt lätt att konstatera varför vi inte äter hund och katt här dock.
Själv kan jag inte komma på ett rovdjur jag skulle kunna äta under normala förhållanden, därför började jag undra.Räv och särskilt mård tror jag anses vara rätt smutsiga djur. Äter as, fulla med ohyra, dåligt rykte (jämför häst). Dessutom antar jag att de ger rätt lite kött och därtill är skygga och svåra att jaga till skillnad från hjort och älg.
Rovfisk äter vi iaf mycket av :).
Det är inte bara muslimer/hinduer som har kulturella preferenser vad gäller kött.
pragmatist
2010-10-12, 11:45
Har man tagit ur en räv någon gång så tror jag att alla eventuella planer på att äta dem snabbt försvinner. Å andra sidan är vildsvin ganska vidriga inuti de också, men de äter man ju med glatt humör så helt konsekvent är det inte. Björn är inte heller helt ovanligt på menyn längre norrut, har testat själv och det smakade ok.
Scratch89
2010-10-12, 12:42
Vad var det för fel med kassetterna till Nintendo 8-bitars? Vad jag vet så började alla spel ägda av alla människor att glappa. Man fick blåsa, man fick "flippa" och hålla på tills det kom en ordentlig bild. Var det lödningen som lossnade? Var Nintendo före sin tid? Jag inväntar svar.
MasterChief
2010-10-12, 13:35
Känns det skönt för tjejer när de cyklar? Tycker det borde gnida rätt skönt egentligen. Har aldrig vågat frågat IRL.
Känns det skönt för tjejer när de cyklar? Tycker det borde gnida rätt skönt egentligen. Har aldrig vågat frågat IRL.
Känns det skönt för killar när de cyklar? Tycker det borde gnida rätt skönt egentligen.
Jens.Andersson
2010-10-12, 13:39
Vad var det för fel med kassetterna till Nintendo 8-bitars? Vad jag vet så började alla spel ägda av alla människor att glappa. Man fick blåsa, man fick "flippa" och hålla på tills det kom en ordentlig bild. Var det lödningen som lossnade? Var Nintendo före sin tid? Jag inväntar svar.
Var det inte damm man blåste bort? Fast i o f s, ibland fick man ju t o m blåsa
på kasetten trots att den suttit inne i nintendot hela tiden.
Nä, positionen är inte opti för den sortens skönt du tänker på.
Har för mig att kontaktytorna oxiderade och att det hjälpte att blåsa var för att det landade saliv på ytorna. Lite osäker dock.
Scratch89
2010-10-12, 15:31
Var det inte damm man blåste bort? Fast i o f s, ibland fick man ju t o m blåsa
på kasetten trots att den suttit inne i nintendot hela tiden.
Har för mig att kontaktytorna oxiderade och att det hjälpte att blåsa var för att det landade saliv på ytorna. Lite osäker dock.
Teknikens under. :D
MasterChief
2010-10-12, 16:14
Känns det skönt för killar när de cyklar? Tycker det borde gnida rätt skönt egentligen.
Njae, snarare så kan man bli bortdomnad på ett ytterst märkligt sätt. Sedan brukar jag inte sitta på penisen utan lägger den över låret.
Nä, positionen är inte opti för den sortens skönt du tänker på.
Ok, tack för klargörandet. Då är det alltså ren sundhet som är förklaringen till att allt fler tjejer verkar vilja cykla.
Nä, positionen är inte opti för den sortens skönt du tänker på.Ridning då? Det är nog bättre, eller?
Kedjor på stången under bänkpress, varför?
MasterChief
2010-10-12, 16:34
Kedjor på stången under bänkpress, varför?
Vikten blir högre ju högre du lyfter eftersom mer kedja lyfts från marken. Du får en slags "kammeffekt" som du har i vissa maskiner och där belastningen ökar successivt i och med att du får gynnsammare hävstångsläge (som när armarna sträcks ut).
Dessutom överbelastar man utlåsningen i rörelsen. Man mimar helt enkelt träning med bänktröja.
Scratch89
2010-10-12, 16:41
Ridning då? Det är nog bättre, eller?
Elin tycker att det är jättekul att åka spårvagn. True story.
ARMSTARK
2010-10-12, 17:17
Jag vet inte, jag brukar knyta den runt midjan för att den inte ska hamna mellan ekrarna eller nåt.
Ridning då? Det är nog bättre, eller?
Ja, du kan ju jämföra formen på sadlarna (även om man iofs sitter primärt på sittbensknölarna; jag tror att optimal självbefläckelsesits skulle se rätt jävlig ut som ryttarsits betraktad). :D To be honest, så är det dock, formen på sadeln till trots, något med att frontalkrocka med brädhårt läder med hela kroppsvikten bakom som skiljer sig något lite från älskarens ömma smekningar.
Däremot kan oväntade krumsprång eller tvärnitar barbacka kännas ungefär som att braka ned på cykelramen i full fart. Manken är helt klart inte det första stället hästar behagar lagra in stötdämpande fettkuddar på.
To be honest, så är det dock, formen på sadeln till trots, något med att frontalkrocka med brädhårt läder med hela kroppsvikten bakom som skiljer sig något lite från älskarens ömma smekningar.
å.
Lägg ifrån dig tantsnusket, nu!
Vad beror ärftligt/tidigt håravfall av? Varför får man det, och borde det inte gå att åtgärda på något vis?
Elin tycker att det är jättekul att åka spårvagn. True story.:laugh:
Ja, du kan ju jämföra formen på sadlarna (även om man iofs sitter primärt på sittbensknölarna; jag tror att optimal självbefläckelsesits skulle se rätt jävlig ut som ryttarsits betraktad). :D To be honest, så är det dock, formen på sadeln till trots, något med att frontalkrocka med brädhårt läder med hela kroppsvikten bakom som skiljer sig något lite från älskarens ömma smekningar.
Däremot kan oväntade krumsprång eller tvärnitar barbacka kännas ungefär som att braka ned på cykelramen i full fart. Manken är helt klart inte det första stället hästar behagar lagra in stötdämpande fettkuddar på.Tack för ett bra svar!
koffein_beroende
2010-10-12, 22:55
HJÄLP!
Har en spindel stor som en snusdosa på vägen ovanför sängen, ingen med långa ben utan en med stor kropp också, vad i helvete gör jag?! Vågar inte döda den med papper. Slår jag den med en bok eller något kommer den hamna rakt på min huvudkudde.
Väntar på att den ska gå ner på golvet men den har rört sig typ 5cm på 30min, kommer inte få någon sömn inatt :/
HJÄLP!
Har en spindel stor som en snusdosa på vägen ovanför sängen, ingen med långa ben utan en med stor kropp också, vad i helvete gör jag?! Vågar inte döda den med papper. Slår jag den med en bok eller något kommer den hamna rakt på min huvudkudde.
Väntar på att den ska gå ner på golvet men den har rört sig typ 5cm på 30min, kommer inte få någon sömn inatt :/
Ta en bild av den. Spindlar tål inte ljuset från en kamera.
tntballe
2010-10-12, 23:10
HJÄLP!
:laugh:
Slå den med bok och håll en annan bok under den?
edith* Räcker nog med en tidning så du i stridens hetta inte slår hål i väggen
Largoplz
2010-10-12, 23:27
HJÄLP!
Är det bara jag som tänker eldkastare?:hbang:
koffein_beroende
2010-10-12, 23:39
Ta en bild av den. Spindlar tål inte ljuset från en kamera.
Tror du ljuger, tog kort på den men hade ändå ingen blixt:(
:laugh:
Slå den med bok och håll en annan bok under den?
edith* Räcker nog med en tidning så du i stridens hetta inte slår hål i väggen
Jag ställde min säng på andra sidan rummet och slängde en spansk ordbok på den, den avled!
Är det bara jag som tänker eldkastare?:hbang:
Var inne på ditt spår först, men ville inte gå till överdrift. Det slutade ju bra iallafall nu så.
nmanradnävna
2010-10-12, 23:46
Haha äkta byggare.
Flyttar sängen före spindeln
koffein_beroende
2010-10-13, 00:30
Haha äkta byggare.
Flyttar sängen före spindeln
:thumbup:
Tror du ljuger, tog kort på den men hade ändå ingen blixt:(
Lägg upp bilden så kan jag avgöra optimal teknik att döda spindeln om du skulle råka ut för en sån igen.
Det kan vara skönt för tjejer att åka bergodalbana, iaf.. :thumbup:
VwqOwqa7rnE&has_verified=1
Okej. Den där förtjänar fan sin egen tråd. Detta måste utredas, och "vi" kan inget göra. Jag tror den är fejk, men jag är å andra sidan man och därför högt skeptisk, som sig bör.
Är den på riktigt eller ej? Vad säger expertpanelen?
Okej. Den där förtjänar fan sin egen tråd. Detta måste utredas, och "vi" kan inget göra. Jag tror den är fejk, men jag är å andra sidan man och därför högt skeptisk, som sig bör.
Är den på riktigt eller ej? Vad säger expertpanelen?
Expertpanelens referensgrupp säger att Meg Ryan gjorde det där redan 1989. F.ö. ser det ut att vara en gunga snarare än en berg-och-dalbana.
Det var det jag var rädd för. Båda är såklart roliga, men Meg Ryan var före sin tid som orgasmfejkade i en blockbuster-film under Reaganeran. Hade scenen spelats in idag vet jag inte om den hade varit rolig.
Pepparkakssmurfen
2010-10-13, 10:10
inteettbergodalbanaklipp
Det där är väl inte någon bergodalbana?
Det där är väl inte någon bergodalbana?
Nej. Men hon får det skönt! Killens min när han inser vad som händer är fan oslagbar. Ägd av en släng-gunga (eller nåt).
Scratch89
2010-10-13, 15:43
Hahaha, sicken grej!
Jag tror att det är på riktigt. Har vänner med liknande erfarenheter. Se ovan.
Hahaha, sicken grej!
Jag tror att det är på riktigt. Har vänner med liknande erfarenheter. Se ovan.Utveckla om du vill.
Scratch89
2010-10-13, 16:04
Utveckla om du vill.
Elins spårvagnsresor, t.ex. Har ett par kvinnliga vänner som fått orgasm under massage; vår massagelärare berättade även han om hur kvinnor skakat till under handduken och gått från normal till väldigt nöjd till skamsen i blicken.
wtf...
En helt ny värld öppnas upp för mig.
Brickhead
2010-10-13, 19:09
hur länge håller sig keso om man tar med sig det till skolan? måste man äta det på en gång när man har kommit till skolan isf?
Valvanto
2010-10-13, 19:11
VwqOwqa7rnE&has_verified=1
Hahaha, henne skulle man vilja åka med! :hbang:
Potatiskillen
2010-10-13, 20:59
Jag har fått ett kårleg gratis från en annan ort, kan jag använde den i min hemort tex?
Vi säger att du har fått ett kårleg i Lund, kan man använde den i Uppsala också? Alltså mecenatkortet.
Jens.Andersson
2010-10-13, 21:23
Vad ska du använda den till? Rabatterna på den? I s f ja.
Potatiskillen
2010-10-13, 21:25
Gå in på studentpubar.
Jens.Andersson
2010-10-13, 21:28
Gå in på studentpubar.
Det är nog mer upp till puben, universitetet står ju högst upp till höger på
kortet.
Gå in på studentpubar.I Lund får du i så fall (i god tid) fixa gästleg. Om du känner någon i staden kan du be dem fixa i förväg.
Potatiskillen
2010-10-13, 21:35
Alltså med andra ord, kårleget är bara ansedd för staden? Grejjen är såhär att jag har fått ett kårleg från Falun då jag pluggar på distans, men frågan är om jag kan använda det utanför Falun.
Alltså med andra ord, kårleget är bara ansedd för staden? Grejjen är såhär att jag har fått ett kårleg från Falun då jag pluggar på distans, men frågan är om jag kan använda det utanför Falun.I Lund är kårleget samma kort som nationsleget. Dvs studentleget. Så ja, det är möjligt att du kan använda det i studentpubar i andra städer i Sverige, men i Lund funkar det tyvärr inte utan gästleg.
Om man har ett elskåp som avger viss strålning, kan man då minska denna strålning genom att skicka in en "elslinga med en frekvens tvärtemot vad elen i skåpet har" in i skåpet?
Om man har ett elskåp som avger viss strålning, kan man då minska denna strålning genom att skicka in en "elslinga med en frekvens tvärtemot vad elen i skåpet har" in i skåpet?
Min fysik är rostig, men jag tror att du menar att strömmen skall vara i motfas, inte att den skall ha en annan frekvens.
Jag tycker spontant inte att det låter som förstahandsvalet för att skärma ett elskåp. Hur mycket avger skåpet och var sitter det?
Min fysik är rostig, men jag tror att du menar att strömmen skall vara i motfas, inte att den skall ha en annan frekvens.
Jag tycker spontant inte att det låter som förstahandsvalet för att skärma ett elskåp. Hur mycket avger skåpet och var sitter det?
7st skåp som gör om likspänning --> växelspänning.
varje skåp är på ca 300Kw.
svennebanan
2010-10-14, 16:02
Haha, du kan ju allt! Har sagt det förut men menade då nästan allt.:)
Alltså med andra ord, kårleget är bara ansedd för staden? Grejjen är såhär att jag har fått ett kårleg från Falun då jag pluggar på distans, men frågan är om jag kan använda det utanför Falun.
Studentpubarna i Umeå kräver att du har ett mecenatkort för umeås studentkårer. Men övriga rabatter och resor och liknande går bra över hela landet. Men jag tror att nästan alla orter kräver att man är medlem i den lokala studentkåren för att besöka kårpubarna. Ansöka om gästleg i förhand tillåter nog nästan alla dock.
7st skåp som gör om likspänning --> växelspänning.
varje skåp är på ca 300Kw.
Där överskreds gränsen för min kompetens. :Virro
Skämt åsido; det går att skärma som du beskrev, men jag vet inte om det är vad man skulle välja om man faktiskt skall åtgärda ett gäng skåp. Om man skall skärma och hur beror ju också på sådant som var skåpen finns, d.v.s. i vilken grad folk är exponerade (står de bakom skrivbordet eller ute i skogen, typ), hur mycket pengar man har att lägga etc. Man kan behöva mäta och se vad man egentligen jobbar med. Jag antar att det är en arbetsplats, så det kan vara idé att kontakta Arbetsmiljöverket (Janez Marinko, tror jag).
Ang. kårleg så brukar det behövas gästleg för studentpubarna. Just i Uppsala, som nämndes, så kräver i alla fall nationerna gästleg.
AhmedGrisen
2010-10-14, 16:20
blir människor olika mycke beroende av tex ciggaretter även om dom röker lika mycke eller blir vissa mer än andra?
blir människor olika mycke beroende av tex ciggaretter även om dom röker lika mycke eller blir vissa mer än andra?
Ja, folk har olika lätt att bli beroende av saker och ting (inklusive cigaretter).
ARMSTARK
2010-10-15, 07:36
Jag har en egen teori om just beroende, tror att vissa just har lättare att fastna i saker och då menar jag inte bara droger utan ALLT. Jag är själv en sån, vad jag än börjar med så spårar det ur, mat, alkohol, träning, sex, vinylsamlingen, dvdsamlingen, bilintresset...
Nordenator
2010-10-15, 07:52
Det känns rätt konstigt att kombinera faktiska fysiska beroenden med fritidssysselsättningar. Man får inte direkt abstinensbesvär för att man inte varit ute i garaget på två timmar. Det känns som en generalisering ett steg för långt. Bara för att man tycker om att snöa in sig på något man tycker är intressant betyder inte att man kommer på berserk på cigarettpaketet.
ARMSTARK
2010-10-15, 10:38
Jag tror faktiskt att det är lika mycket personlighet som spelar in i sammanhanget. I motsats till mig själv känner jag många som röker en cigarett i veckan, tar ETT glas vin och tränar sporadiskt. De har inga intressen utan glider runt med en ganska blase' inställning till det mesta.
Det känns rätt konstigt att kombinera faktiska fysiska beroenden med fritidssysselsättningar. Man får inte direkt abstinensbesvär för att man inte varit ute i garaget på två timmar. Det känns som en generalisering ett steg för långt. Bara för att man tycker om att snöa in sig på något man tycker är intressant betyder inte att man kommer på berserk på cigarettpaketet.
Psykiskt beroende är väl det som lägger grund för det fysiska så om man har lätt att bli beroende av saker som man mår bra av så kan ju det kanske vara ett tecken på att man har lättare att torska på saker som kan vara lite mer ohälsosamma att torska på.
Potatiskillen
2010-10-15, 11:25
I Lund är kårleget samma kort som nationsleget. Dvs studentleget. Så ja, det är möjligt att du kan använda det i studentpubar i andra städer i Sverige, men i Lund funkar det tyvärr inte utan gästleg.
Ok, det är iofs inte i Lund som jag skall besöka, jag bara undrade :D
remindme
2010-10-15, 11:43
Varför glider alltid mina kalsonger upp?
prOtotype
2010-10-15, 11:50
Garanterat en av dom viktigaste frågorna som ställts i den här tråden
ARMSTARK
2010-10-15, 12:21
Haha, hade du växt upp på 80-talet skulle du fått känna på kalsonger som åker upp! Var det någon som visade det minsta lilla resårkant av kalsongerna slet folk tag i den och drog upp dem till armhålorna.
Vad beror ärftligt/tidigt håravfall av? Varför får man det, och borde det inte gå att åtgärda på något vis?
Bump. :D
Crippa90
2010-10-15, 19:25
Funkar fettsugning om man vill gå ner i vikt? Om ja, varför används det inte i större utsträckning?
Funkar fettsugning om man vill gå ner i vikt? Om ja, varför används det inte i större utsträckning?
Dom tar ju fysiskt bort vikt från dig så ja, du får mindre antal fettceller men jag har för mig att dom andra fettcellerna anpassar sig bra ändå och får en tendens att bli större istället.
Det är dyrt och det är ett ingrepp folk kan vara rädd för. Det är även smärtsamt efter ingreppet och det gör en relativt liten förändring. Det är lika bra att ge fan att äta för mycket.
Varför glider alltid mina kalsonger upp?Har samma problem. Köp tightare boxer. Björn Borg tycker jag är utmärkta.
svennebanan
2010-10-15, 20:11
Enbart fettsugning är ju ingen långsiktig lösning. Skall du gå och suga bort överskottet en gång i månaden?
Crippa90
2010-10-15, 21:44
Dom tar ju fysiskt bort vikt från dig så ja, du får mindre antal fettceller men jag har för mig att dom andra fettcellerna anpassar sig bra ändå och får en tendens att bli större istället.
Det är dyrt och det är ett ingrepp folk kan vara rädd för. Det är även smärtsamt efter ingreppet och det gör en relativt liten förändring. Det är lika bra att ge fan att äta för mycket.
Det är den första delen du tar upp som jag tänker på. Hur blir resultatet egentligen?
Smärtsamt är ju inte bra, hur litet är förändringen? Och nej, jag planerar inte att fettsuga mig.
Enbart fettsugning är ju ingen långsiktig lösning. Skall du gå och suga bort överskottet en gång i månaden?
Vadå? Tänk på alla extra bullar styrkelyftare kan äta! ;)
Nu vet jag inte hur komplicerad en fettsugning är men jag antar att det blir lite sjukhusvistelse och man kan antagligen inte köra hundra på gymmet dagen efter. På så sätt tappar du ju tid som du kunde lagt på 'vanlig' viktnedgång.
Det är den första delen du tar upp som jag tänker på. Hur blir resultatet egentligen?
Smärtsamt är ju inte bra, hur litet är förändringen? Och nej, jag planerar inte att fettsuga mig.
Har för mig att det är runt 500g per gång :thumbup:
svennebanan
2010-10-15, 22:14
Dyra bullar :)
svennebanan
2010-10-15, 22:15
Har för mig att det är runt 500g per gång :thumbup:
Det är jag mycket tveksam till, men visa gärna en källa.
Är det Karl Pilkington på saschas avatar?
Mr.Cosybear
2010-10-15, 23:18
Är det Karl Pilkington på saschas avatar?
Its the king himself, ja
Three pigs
2010-10-16, 02:07
Hur långt är ett snöre egentligen?
(godissnöre)
2cm
Fel. 15 meter är det rätta svaret.
(godissnöre)
http://svtplay.se/v/2017863
Hur ska man bete sig i en budgivning på en lägenhet?
Den jag har nu fick jag till ett acceptpris och jag börjar ana hur mycket ångest jag sparade genom detta. Det finns nämligen en nu som jag vill ha och budgivningen startar till veckan. Jag var på en visning i torsdags och blev visserligen redan då besviken och nedslagen av att denna skulle jag inte få, eftersom det var en driljard människor där och alla körde dit i Bentleys. Men jag tänkte ändå ge mig in i leken.
Den här har gett mig lite grund att stå på, men jag vrider mig lite av alla konstigheter som förekommer i "taktikerna". Faaaaan, kan man inte bara sälja skiten till ett pris?*
http://www.boupplysningen.se/kopa-bostad-guiden/budgivning-pa-prospekt/
Vad är minimibud? Hur lång svarstid har jag på varje budhöjning från konkurrenter?
Att jag inte frågar mäklaren är förstås för att jag inte vill att hon ska förstå hur mycket jag vill ha denna lägenhet och hur löjligt okunnig jag är.
*jo, jag är medveten om att jag ofta brukar framhålla auktion som en optimal nyttomaximeringsförsäljningsmetod, men ... orka borka vara konsekvent.
Den här har gett mig lite grund att stå på, men jag vrider mig lite av alla konstigheter som förekommer i "taktikerna".
Jag klickade inte på länken men i princip finns det två sätt - utmattningsmetoden och dräparmetoden. Den första innebär att bjuda över 30 gånger och den andra går ut på att gå in i budgivningen precis när alla andra bjudit klart.
Vad är minimibud?
Du menar inte utgångspris då utan minsta antal tusen att lägga över? 5 000 har varit minsta inkrement som inte framstår löjligt när jag budat.. 10 000 är nog minsta om det är bostäder över miljonen gissar jag?
Hur lång svarstid har jag på varje budhöjning från konkurrenter?
Det finns nog ingen regel eller ens praxis. Det är upp till säljarens tålamod. När jag bjudit har det varit "på en gång när mäklaren ringer" eller också missar man den.
''Sport''boxers? Den lite kortare varianten, jag hatar den typen, man hinner knappt ta på sej kallingarna, tar ett steg så sitter dom uppe i rövhålet. Köp lång-boxers!
Du menar inte utgångspris då utan minsta antal tusen att lägga över? 5 000 har varit minsta inkrement som inte framstår löjligt när jag budat.. 10 000 är nog minsta om det är bostäder över miljonen gissar jag?
Det finns nog ingen regel eller ens praxis. Det är upp till säljarens tålamod. När jag bjudit har det varit "på en gång när mäklaren ringer" eller också missar man den.
Ok, bra att veta. Det finns risk att jag är på kurs när det bryter ut. Men jag får väl helt enkelt lösa det då.
Och jag ska fundera ut en standardhöjning och dra denna tills dess jag slår i mitt tänkta tak. Tror samma som du; inget under 10' känns seriöst. 20-25' verkar rimligt.
Ångesten. Är stor.
Början av budgivningen är ju ganska svår att sia om. Där torde ju höjningarna bero på hur pass väl utgångspriset är satt och hur många som är med och bjuder. Är det fem parter inblandade är det ju knappast någon vits att fjönna med höjningar á 25'.
Det försvinner ju materia så resultat får du ju, men fortsätter du att äta som vanligt efter så kommer kroppen gå tillbaka till normal fetnivå efter ett tag igen ändå. Hur lång tid det tar beror på hur mycket kcal överskott du ligger på.
förändringen blir det du betalar för.
Priser för fettsugning med traditionell metod
Haka/hals 10 000 - 15 000 kr
Mage-midja 22 000 - 40 000 kr
Mage-midja/höft ca 35 000 kr
Höfter ca 15 000 kr
Rygg-höfter 25 000 - 35 000 kr
Ridbyxlår 19 000 - 23 000 kr
Insida lår 15 000 - 21 000 kr
Knän 10 000 - 15 000 kr
Gynekomasti män ca 18 000 kr
Överarmar ca 20 000 kr
snabb googling. Fortfarande tycker jag fettsugning är som botox, ett snabbt värdelöst ingrepp.
ARMSTARK
2010-10-16, 18:25
Fettsugning...Suck, det är synd om människan.
svennebanan
2010-10-16, 19:33
Hur ska man bete sig i en budgivning på en lägenhet?
Den jag har nu fick jag till ett acceptpris och jag börjar ana hur mycket ångest jag sparade genom detta. Det finns nämligen en nu som jag vill ha och budgivningen startar till veckan. Jag var på en visning i torsdags och blev visserligen redan då besviken och nedslagen av att denna skulle jag inte få, eftersom det var en driljard människor där och alla körde dit i Bentleys. Men jag tänkte ändå ge mig in i leken.
Den här har gett mig lite grund att stå på, men jag vrider mig lite av alla konstigheter som förekommer i "taktikerna". Faaaaan, kan man inte bara sälja skiten till ett pris?*
http://www.boupplysningen.se/kopa-bostad-guiden/budgivning-pa-prospekt/
Vad är minimibud? Hur lång svarstid har jag på varje budhöjning från konkurrenter?
Att jag inte frågar mäklaren är förstås för att jag inte vill att hon ska förstå hur mycket jag vill ha denna lägenhet och hur löjligt okunnig jag är.
*jo, jag är medveten om att jag ofta brukar framhålla auktion som en optimal nyttomaximeringsförsäljningsmetod, men ... orka borka vara konsekvent.
Du kom på cykeln? :)
Du kom på cykeln? :)
Jag kom gående, i ett par slitna jeansbyxor. Nynnade på några hits av Knutna Nävar. Typ.
AhmedGrisen
2010-10-17, 10:46
Jag kom gående, i ett par slitna jeansbyxor. Nynnade på några hits av Knutna Nävar. Typ.
haha du hade fått min lägenhet med den taktiken =)
koffein_beroende
2010-10-17, 17:11
Jag har fått lärt mig att när ett sår "kliar" så håller det på att bli "bra", snart läkt färdigt, finns det någon sanning i det? hoppas ni förstår vad jag menar.
Källa? Sa inte direkt i absoluta termer att så här är det, du får väl googla om du är intresserad.
Valvanto
2010-10-17, 17:30
Jag har fått lärt mig att när ett sår "kliar" så håller det på att bli "bra", snart läkt färdigt, finns det någon sanning i det? hoppas ni förstår vad jag menar.
Ja, det brukar ju bli en skorpa då. Som sedan försvinner. Kort och gott, det stämmer!
Lite googling (Källa: Victoriaklinikens patientinformation) ger vid handen att man kan ta bort runt 3-4 liter vid en operation, men då är det inte 3-4 liter fett, utan fett + vätska, så det är inte fråga om 3-4 kg fett. Mer än 500 g verkar man kunna plocka, dock. Mängderna man kan ta bort utan risk har vad jag förstår ökat, eftersom man har bättre operationstekniker idag med ffa. mindre blödning. Skulle man få fört sig att suga tokmycket skulle man nog fucka upp vätskebalansen ganska våldsamt, plus att det förmodligen skulle blöda mer än man vill.
Inga som helst problem att äta upp sig igen efteråt, dock, är det något fettceller är sjukt bra på, så är det att expandera i volym. Det skall tilläggas att det verkar vara standard att klinikerna som sysslar med sånt här tydligt poängterar att den som har störst chans att bli nöjd är den som är normalviktig och har god hudelasticitet.
Får man skala bananerna man ska köpa i affären och lägga dem i en plastpåse istället?
Tycker Coop-arbetarna kan skala dem innan de lägger dem där iofs, men jag kan göra det åt dem.
Nån som gör så?
Får man skala bananerna man ska köpa i affären och lägga dem i en plastpåse istället?
Tycker Coop-arbetarna kan skala dem innan de lägger dem där iofs, men jag kan göra det åt dem.
Nån som gör så?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=61085 ?
Ska man förvara bars i kylskåpet?
Ska man förvara bars i kylskåpet?
Man KAN, fast då blir dom kalla och hårdare, hållbarheten verkar det inte bli någon skillnad på.
Man KAN, fast då blir dom kalla och hårdare, hållbarheten verkar det inte bli någon skillnad på.
Ok, tack. :)
Rikard Jansson
2010-10-18, 13:38
Varför är giftermål lagligt och prostitution olagligt? Det är väl ungefär samma sak?
Nitrometan
2010-10-18, 13:45
Varför är giftermål lagligt och prostitution olagligt? Det är väl ungefär samma sak?
Det är inte ens ungefär samma sak. Fundera en gång till och formulera om frågan.
ARMSTARK
2010-10-18, 14:11
En fråga om fysikens lagar:
Om man ställer in en fläkt i ett slutet rum, kommer temperaturen att påverkas av blåsten eller är det samma temperatur bara att luften cirkulerar?
prOtotype
2010-10-18, 14:16
(godissnöre)
2cm
Om man ställer in en fläkt i ett slutet rum, kommer temperaturen att påverkas av blåsten eller är det samma temperatur bara att luften cirkulerar?
Den kylande effekten du får av en fläkt är att du blåser bort det tunna lagret med uppvärmd luft som du har precis vid huden.
Jag är inte fysikkunnig men gissar att om luften är i rörelse borde (vi pratar extremer här) den endast kunna bli varmare av friktion.
Energin fläkten förbrukar kommer värma rummet.
Jens.Andersson
2010-10-18, 14:23
Energin fläkten förbrukar kommer värma rummet.
Försumbart och knappast så en människa kommer känna någon skillnad :)
Rikard Jansson
2010-10-18, 14:26
Det är inte ens ungefär samma sak. Fundera en gång till och formulera om frågan.
Prostitution: Man ger kvinna pengar, får sex. Olagligt.
Giftermål: Man försörjer kvinna och ger pengar, får lite sex. Lagligt.
Försumbart och knappast så en människa kommer känna någon skillnad :)
Är rummet helt förslutet och den står igång ett tag så.
prOtotype
2010-10-18, 14:38
Om det enda du har att erbjuda kvinnor är pengar så tror jag att du behöver jobba lite på ditt liv eller din självkänsla.
Giftermål: Man försörjer kvinna och ger pengar, får lite sex. Lagligt.I praktiken är det ofta en större skillnad, t ex en traffickingslav som tvingas in i drogmissbruk och blir våldtagen på daglig basis jämfört med en hemmafru.
Av principiella skäl vill jag att man ska få göra vad man vill med sin kropp, men jag rangordnar problemet med modernt slaveri högre. Den metod som är effektivast för att minska antalet traffickingslavar är den jag värderar högst. Vilken det är av extemerna döts straf och legalisering vet jag dock inte. I Holland har det ju inte gått så bra i den här kampen, medan man verkar ha haft större framgång i Nya Zeeland med liberaliseringen.
Nitrometan
2010-10-18, 14:55
I Holland har det ju inte gått så bra i den här kampen, medan man verkar ha haft större framgång i Nya Zeeland med liberaliseringen.
De har fler får i NZ. Kan det vara skillnaden? ;)
Om du allvarligt tror att det är så det fungerar på riktigt är du ju rubbad.
Du tycker säkert att du är jättelistig, men du är pinsam och behöver växa till dig.
Men för att svara på din fråga, så skulle ju giftermål fortfarande inte vara olagligt. Först när part A ger part B pengar i utbyte mot sex sker det olagliga, brottet är fortfarande prostituion.
Jag önskar dig lycka till med att uppmärksamma samhället i den här viktiga frågan och föreslår att du omgående polisanmäler alla Sveriges gifta män, så du kan skapa lite mediabuzz.
claes_84
2010-10-18, 15:47
Funderade på två saker...
Det första är: Vad innebär siffran 101 som i Arcitecture 101 som jag såg att det var en klass i på något tvprogram. Finns 101 tillägg till massor av saker, men det enda jag har kunnat fundera ut som kanske inte ens stämmer är att det är i princip samma sak som basics.
Den andra funderingen jag hade var: Personer som dricker större mängder alkohol får ju ofta röda ränder i ansiktet och runt näsan. Vad beror detta på och kan dom få bort det? Rätt surt för en nykter alkoholist och behöva se ut så i ansiktet och bli dömda för något som är från det förflutna.
Det första är: Vad innebär siffran 101 som i Arcitecture 101 som jag såg att det var en klass i på något tvprogram. Finns 101 tillägg till massor av saker, men det enda jag har kunnat fundera ut som kanske inte ens stämmer är att det är i princip samma sak som basics.
Det är grundkurser ja. Varför har första hotellrummet nummer 10...01?
Det är så universitet i USA (bland annat) brukar döpa sina kurser. Första ettan är året och 01 är då första arkitekturkursen det året. Alltså den första grundläggande kursen.
claes_84
2010-10-18, 15:53
Det är så universitet i USA (bland annat) brukar döpa sina kurser. Första ettan är året och 01 är då första arkitekturkursen det året. Alltså den första grundläggande kursen.
Ahh, där ser man. precis samma som inlägget ovan ditt.. Nu är det lite klarare i mitt huvud..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.