Visa fullständig version : Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar
Brofessorn
2020-02-29, 16:25
Sant. Ett icke-troll hade kunnat starta en ny tråd om viruset. Så håller du dig ute ur tråden
Är du säker på det? Får man ingen ban då?
https://www.kindpng.com/picc/m/181-1810449_banhammer-image-ban-hammer-no-background-ban-hammer.png
svenbanan
2020-02-29, 16:27
Vadå "ni"? Det var ju jag som startade tråden.
Du startade tråden med en massa bs och har fortsatt så sedan dess
KoloKille
2020-02-29, 16:28
Du startade tråden med en massa bs och har fortsatt så sedan dess
Hur vet du det? Allt jag sa i den tråden har ju visat sig vara sant.
svenbanan
2020-02-29, 16:29
Är du säker på det? Får man ingen ban då?
https://www.kindpng.com/picc/m/181-1810449_banhammer-image-ban-hammer-no-background-ban-hammer.png
Varför skulle du få en ban för att ha startat en tråd? Låter helt ologiskt om inte mods uttryckligen meddelar att man inte får diskutera just detta ämne
Brofessorn
2020-02-29, 16:30
Varför skulle du få en ban för att ha startat en tråd? Låter helt ologiskt om inte mods uttryckligen meddelar att man inte får diskutera just detta ämne
"Åh vilken jävel, nu låste vi ju tråden som spårade ur och han fortsätter bara"
Låter det så orimligt?
svenbanan
2020-02-29, 16:30
Hur vet du det? Allt jag sa i den tråden har ju visat sig vara sant.
Din definition på "sanning" lämnar en del i övrigt att önska.
KoloKille
2020-02-29, 16:31
Din definition på "sanning" lämnar en del i övrigt att önska.
Nu när tråden är borta har du inga bevis.
svenbanan
2020-02-29, 16:33
"Åh vilken jävel, nu låste vi ju tråden som spårade ur och han fortsätter bara"
Låter det så orimligt?
Jag tycker då det. Vill de inte ha en tråd om detta ämne vore det rimligare att skriva det kan jag tycka.
svenbanan
2020-02-29, 16:34
Nu när tråden är borta har du inga bevis.
Hela din existens på kolo är ett bevis på att du är troll.
Men överlag måste jag säga att jag är nöjd med att tråden är borta så du inte kan lura i fler stackare att domedagen är nära. Jag anmälde faktiskt ett av dina inlägg i morse. Första gången jag öht anmält ett inlägg som inte varit uppenbart spam med en google översatt annons.
Brofessorn
2020-02-29, 16:34
Jag tycker då det. Vill de inte ha en tråd om detta ämne vore det rimligare att skriva det kan jag tycka.
Då kör jag på, verkar vara grönt ljus.
Patrik Cutler
2020-02-29, 17:10
Fler än jag som har problem med detta forum på ipad?
Länkarna får sidan att hoppa runt när man försöker klicka på dom..
Rikard Jansson
2020-02-29, 18:50
Vem på forumet var det som var expert på att känna igen folks doppelganger? Klagarn? Personen gjorde en tråd typ 2013 eller nåt minns jag.
Bör man återvinna privata dokument?
Har nyligen digitaliserat alla dokument jag äger. Fakturor, deklaration, bokslut, kontoutdrag, försäkringar och allt annat. Sitter nu med en ordentlig trave papper som borde skickas till återvinningen men det bär emot ur integritetsperspektiv. En dokumentförstörare vore väl vettigt men jag vill ju ha färre prylar, inte fler.
Kan jag sluta vara paranoid och bara hiva det?
Har nyligen digitaliserat alla dokument jag äger. Fakturor, deklaration, bokslut, kontoutdrag, försäkringar och allt annat. Sitter nu med en ordentlig trave papper som borde skickas till återvinningen men det bär emot ur integritetsperspektiv. En dokumentförstörare vore väl vettigt men jag vill ju ha färre prylar, inte fler.
En tunna på gården, massor av olja och tändvätska sen bränner du skiten om två månader.
Nattljus
2020-03-01, 13:23
Vill du ha sinnesro utan att investera i en dokumentförstörare så rekommenderar jag att du bränner papperna.
Du kan dock strunta i olja och tändvätska, papper brinner fint utan hjälp.
svenbanan
2020-03-01, 17:50
Vill du ha sinnesro utan att investera i en dokumentförstörare så rekommenderar jag att du bränner papperna.
Du kan dock strunta i olja och tändvätska, papper brinner fint utan hjälp.
Inte om man har en riktigt tjock bunt papper. Då tenderar de att bara brinna längs kanterna och sedan ligga och pyra och slockna i ett tjockt täcke av aska. För att pappersbuntar som detta ska brinna bra måste man isåfall separera dem och se till att de inte ligger i en bunt. Jag har eldat upp flera travar med papper i en öppen spis. Det var ett jäkla meckande med att peta runt med eldgaffeln för att alltihop skulle brinna. Då hade jag också en helt vanlig brasa med vedträn som startade igång alltihop.
Jag kan tänka mig att ifall man lägger alla papprena i en stor kartong som man skakar runt ordentligt ett antal minuter så kommer kanske pappersarken separeras så det kan komma luft mellan dem. Då kanske man kan fjutta eld på hela kartongen.
Akerhage
2020-03-02, 14:40
Min elcykel dog förra veckan, helt plötsligt kan jag inte starta den. Ramlade med cykeln dagen innan. Har på jobbet mätt batteriet och det ger ut 40.8v nu, fast batteriet är ett 48v batteri. Betyder detta att något batteripack (cell) kan ha gått sönder inne i kåpan?
Köp en tugg. Tugga. Sälj tuggen. Klart
skyffelmördarn
2020-03-02, 14:55
Svälj det och sen våffla det i duschen.
Börjat gå till gymmet för första gången på 5 år, körde marklyft sist och nu känns det som jag tappar greppstyrkan i ena handen. Något att oroa sig för eller bara trötthet?
Diomedea exulans
2020-03-02, 19:42
Börjat gå till gymmet för första gången på 5 år, körde marklyft sist och nu känns det som jag tappar greppstyrkan i ena handen. Något att oroa sig för eller bara trötthet?
Kan väl vara varken eller, det kan väl vara att ena handen har blivit starkare än den andra pga vardagssysslor?
Kan väl vara varken eller, det kan väl vara att ena handen har blivit starkare än den andra pga vardagssysslor?
Ah var otydlig, menar som i att det känns som jag ska tappa ett glas vatten om jag håller i det :)
Diomedea exulans
2020-03-02, 19:45
Ah var otydlig, menar som i att det känns som jag ska tappa ett glas vatten om jag håller i det :)
Jag fattar!
Jag vill inte måla fan på väggen, men jag tycker att det låter mer oroväckande än vanlig trötthet. Kanske nån nerv i kläm eller något.
Ja när man hör om sånt så brukar det väl vara något nack-relaterat ofta
Jag fattar!
Jag vill inte måla fan på väggen, men jag tycker att det låter mer oroväckande än vanlig trötthet. Kanske nån nerv i kläm eller något.
Ja när man hör om sånt så brukar det väl vara något nack-relaterat ofta
Ajdå, det låter ju inte bra :/ Bara vila eller någon ide att uppsöka vård?
Diomedea exulans
2020-03-02, 20:08
Ajdå, det låter ju inte bra :/ Bara vila eller någon ide att uppsöka vård?
Jag är lite bekväm av mig, så jag hade börjat med att vila och se om det förbättrades. Men ringa 1177 är ju gratis.
Brofessorn
2020-03-02, 20:10
Upplevde något liknande i höstas. Fick en att fundera lite, men gick över dagen efter. Om du är orolig är det väl lika bra att ringa 1177, better sejf than sårry.
Anton Fräs
2020-03-02, 20:11
Ring 1177 och kolla är mitt råd.
skyffelmördarn
2020-03-02, 20:13
På ämnet, vad gör vården åt nervproblem? Hur testar man det? Syns väl inte på röntgen? Jag kan få hela min vänstra arm att domna av ibland, haft så i ett halvår. Den kommer tillbaka igen direkt men håller jag i något så försvinner det ur handen.
På ämnet, vad gör vården åt nervproblem? Hur testar man det? Syns väl inte på röntgen? Jag kan få hela min vänstra arm att domna av ibland, haft så i ett halvår. Den kommer tillbaka igen direkt men håller jag i något så försvinner det ur handen.
Undersök det, gå till läkare och så får dom reda ut det.
Bas Rutten hade problem med en nerv vilket ledde till att ena armen försvagades. Fick till slut operera nacken, har fortfarande problem efter det dock. Verkar som att de tyvärr inte ens har listat ut det exakt..
Hans ena arm är nästan helt atrofierad
https://i.imgur.com/31rYol5.jpg
KoloKille
2020-03-04, 20:41
Vill kolozzeums moderatorer att forumets medlemmar ska dö av covid-19?
svenbanan
2020-03-04, 20:47
Snacka om messiaskomplex. Vem fan tror du att du är egentlgen? :laugh:
KoloKille
2020-03-04, 20:50
Snacka om messiaskomplex. Vem fan tror du att du är egentlgen? :laugh:
Kom till Odenplan klockan 22 så kan vi prata
MasterChief
2020-03-04, 20:53
Är din imaginära skogstuga så nära storstan? Känns inte säkert.
svenbanan
2020-03-04, 20:53
Patetiskt
KoloKille
2020-03-04, 20:58
Är din imaginära skogstuga så nära storstan? Känns inte säkert.
Sluta förstöra trådar
svenbanan
2020-03-04, 21:00
Sluta förstöra trådar
Sluta förstöra diskusionsforum
Ja.
KoloKille
2020-03-04, 23:14
Är 41 i vilopuls imponerande?
KoloKille
2020-03-04, 23:15
Varför censurerar ni mina helt legitima inlägg? Kommunister. Som tråden om HIV-SARS.
hahavaffan
2020-03-05, 08:52
Ja.:laugh::laugh::laugh:
Rikard Jansson
2020-03-05, 08:55
Ja.
"Bara vissa" skulle du ha sagt :laugh:
Ja.
:laugh: Hysteriskt roligt :d
KoloKille
2020-03-05, 12:27
Jorgen borde få en egen standup-show på Netflix så rolig han är. Nästan lika rolig som Amy Schumer.
Diomedea exulans
2020-03-05, 12:31
Är 41 i vilopuls imponerande?
Ja.
KoloKille
2020-03-05, 12:33
Ja.
Tack, äntligen får jag lite bekräftelse. Annars brukar folk här på forumet mest vara elaka. Men du är en fin gosse.
Se exemplet nedan. Nätmobbing på hög nivå.
"Bara vissa" skulle du ha sagt :laugh:
Det är underförstått. ;)
Jorgen borde få en egen standup-show på Netflix så rolig han är. Nästan lika rolig som Amy Schumer.
Hon ser bättre ut än mig.
Diomedea exulans
2020-03-05, 12:45
Tack, äntligen får jag lite bekräftelse. Annars brukar folk här på forumet mest vara elaka. Men du är en fin gosse.
Se exemplet nedan. Nätmobbing på hög nivå.
Vet hur det känns. Det är helt bedrövligt och kan förstöra hela ens dag. Jag antar att de tycker att du behöver lära dig en läxa, men jag tror inte på den metoden. Tror att det bara gör dig mer bitter. Så är det iallafall för mig.
Varför känner folk att dom måste svara på när någon uppembarligen skriver trams?
Nattljus
2020-03-05, 15:34
Varför känner folk att dom måste svara på när någon uppembarligen skriver trams?
Det där har jag funderat över sedan första gången jag läste på ett nätforum. Har inget svar cofffee
MaxTheMarketer
2020-03-05, 17:31
Det här är faktiskt en "dum" fråga som jag undrat länge till och från och då och då: är Nattljus av biologiskt kvinnligt kön? (Ja eller Nej) Vet inte varför jag undrat ibland, bara gjort det ibland. När jag vet svaret så kmr jag inte fråga det igen.
Utnyttjar trådnamnet till fullo:
Tjejen ska träffa mina föräldrar för första gången på lördag. Jag och tjejen pratar inte politik, men vi tycker ändå lika i det mesta. Hon har uttryckt att hon verkligen inte gillar SD. Som jag röstade på sist men inte sagt till tjejen (hon verkar tro att jag röstar M). Päronen vet om detta. Nu till min fråga, bör jag förvarna päronen hur det ligger till inför lördagen? Inte för att jag tror att politik kommer att komma upp, gjorde inte det när jag träffade hennes föräldrar, men för mig är det en sådan skitsak och jag hade inte velat att det skulle förstöra något.
Min motivering till att jag infunnit mig i denna situationen är att jag inte kunde bry mig mindre om politiken, samtidigt som det känns orealistiskt att hitta en tjej som accepterar SD. Vi klickar verkligen bra och jag kunde inte bry mig mindre om denna skillnaden..
Brofessorn
2020-03-05, 18:03
Tjejen ska träffa mina föräldrar för första gången på lördag. Jag och tjejen pratar inte politik, men vi tycker ändå lika i det mesta. Hon har uttryckt att hon verkligen inte gillar SD. Som jag röstade på sist men inte sagt till tjejen (hon verkar tro att jag röstar M). Päronen vet om detta. Nu till min fråga, bör jag förvarna päronen hur det ligger till inför lördagen? Inte för att jag tror att politik kommer att komma upp, gjorde inte det när jag träffade hennes föräldrar, men för mig är det en sådan skitsak och jag hade inte velat att det skulle förstöra något.
Min motivering till att jag infunnit mig i denna situationen är att jag inte kunde bry mig mindre om politiken, samtidigt som det känns orealistiskt att hitta en tjej som accepterar SD. Vi klickar verkligen bra och jag kunde inte bry mig mindre om denna skillnaden..
Ställ dig upp för moderlandet och dina egna åsikter. Hon kommer gnälla lite, men var en man och stå på dig så kommer hon garanterat tycka som dig inom 6 månader.
Min motivering till att jag infunnit mig i denna situationen är att jag inte kunde bry mig mindre om politiken, samtidigt som det känns orealistiskt att hitta en tjej som accepterar SD. Vi klickar verkligen bra och jag kunde inte bry mig mindre om denna skillnaden..Säg att du röstade på alternativ för Sverige i förra riksdagsvalet, i bilen på väg till dina päron. Skulle de mot all förmodan spräcka din lögn så framstår du ju bara bättre i hennes ögon!!1 :hbang:
Ställ dig upp för moderlandet och dina egna åsikter. Hon kommer gnälla lite, men var en man och stå på dig så kommer hon garanterat tycka som dig inom 6 månader.
Har haft den inställningen i flera år men tycker bara att det har gjort mig olycklig och det känns inte som att det är värt det ändå. Jag tycker likt de flesta, men jag är inte beredd på att sabba mitt sociala liv för att stå vid min moral som ger noll i Sveriges skeva klimat.
Säg att du röstade på alternativ för Sverige i förra riksdagsvalet, i bilen på väg till dina päron. Skulle de mot all förmodan spräcka din lögn så framstår du ju bara bättre i hennes ögon!!1 :hbang:
Hahah ja det hade varit något. Har faktiskt funderat på att dra till med att jag röstat på Medborgerlig Samling om en sån här situation skulle uppstå, men att jag inte orkat förklara vad det är utan bara sagt SD :d. Känns som att det hade varit bästa lösningen både till päronen och tjejen. Partiet är vad jag vet hyfsat rumsrent :d
Just faktumet att SD-röstning är så sjukligt infekterat är rätt störande. Ingen skulle höja ett ögonbryn om du röstade på V eller MP i närheten samma grad.
Jag skulle kanske förvarna päronen att stänga kakhålet om ideologi och diskussioner om det.
Just faktumet att SD-röstning är så sjukligt infekterat är rätt störande. Ingen skulle höja ett ögonbryn om du röstade på V eller MP i närheten samma grad.
Jag skulle kanske förvarna päronen att stänga kakhålet om ideologi och diskussioner om det.
Jag stör mig på att folk lägger allt värde vid vilka begrepp man vill sammankoppla sig själv med. Döm utefter handlingar säger jag.
Vad tror du om att sitta på esset Medborgerlig Samling om nöden skulle infinna sig? Lär ju garanterat bli stelare stämning om jag förvarnar päronen innan tänker jag...
Även om jag varit väldigt öppen med päronen så har vi inte ens diskuterat politik på ett tag, så jag tror inte att det är ett troligt samtalsämne. Men man vet aldrig!
Starke75an
2020-03-05, 19:10
Håller med Ceejay. Låt inte politik förstöra nått som kan bli bra för din framtid.
Brofessorn
2020-03-05, 19:12
Om hans politiska åsikt hade gjort att tjejen inte vill fortsätta vara med honom, var hon så bra till att börja med? Ganska ynkligt att tippa på tå för resten av livet.
Om hans politiska åsikt hade gjort att tjejen inte vill fortsätta vara med honom, var hon så bra till att börja med? Ganska ynkligt att tippa på tå för resten av livet.
Håller med. Om ens politiska åsikt gör att ens tjej vill gräla, inte acceptera den eller kanske t.om lämna en så var det nog ett bra tecken att det ändå inte var ämnat för evigt.
Superenkel sak att bara skita i och aldrig tänka på eller ta upp, som man ändå måste göra med massa andra saker för att ha ett fungerande förhållande men samtidigt att ens politiska åsikt skulle rubba allt för partnern tycker jag är dåligt..
Håller med. Om ens politiska åsikt gör att ens tjej vill gräla, inte acceptera den eller kanske t.om lämna en så var det nog ett bra tecken att det ändå inte var ämnat för evigt.
Superenkel sak att bara skita i och aldrig tänka på eller ta upp, som man ändå måste göra med massa andra saker för att ha ett fungerande förhållande men samtidigt att ens politiska åsikt skulle rubba allt för partnern tycker jag är dåligt..
Vi tycker lika i alla värderingsfrågor som har faktisk betydelse i praktiken. I övrigt tycker vi nog lika till typ 80-90% i politiken, inkluderat invandring. Enda problemet är att tjejen har en sådan låsning gällande just SD som många har i Sverige, där all form av diskussion åker rakt ut från fönstret och det är plötsligt helt orimligt att ens tänka tanken att man inte är ett monster om man röstar SD
KoloKille
2020-03-05, 19:42
Jag läste inte matte så jag har en fråga. Vad innebär egentligen exponentiell tillväxt?
Exempelmening: Ett virus har exponentiell tillväxt i en population.
TranceII
2020-03-05, 19:42
V har haft mycket längre tid på sig att bli rumsrent och när de eller MP är extrema så är det, förutom vid vissa undantag (islamister och liknande), extrema på ett sätt som jag ser som orealistiskt och skulle göra Sverige sämre men kanske inte något som gör att jag skulle se personen som en dålig människa, bara naiv eller verklighetsfrånvänd (från mitt perspektiv).
Nu är ju SD mainstream och jag antar att de flesta som röstar SD är helt rimliga människor men det känns oftare som om jag skulle se uttalanden från någon lokal tidning om ett kommunalråd från MP vs SD så ser jag framför mig att den första skulle komma med uttalanden som öppna gränsen helt eller stäng ner allt flyg medan den andra är mer sätt in militären och skjut migranten som försöker korsa gränsen.
De flesta tänker nog att den första är vansinnigt naiv men tankarna kommer från ett snällt ställe medan den andra för tankarna till tredje riket och tidiga SD när Sverige skulle hållas rent.
KoloKille
2020-03-05, 19:43
När mitt ex sa att jag fick välja mellan henne och mina politiska åsikter så sa jag "hej då, jag kommer aldrig välja dig före det jag tror på". Hon kom och bönade att jag skulle ta tillbaka henne efter två veckor och sen började hon tycka som jag mer och mer.
Magnus N
2020-03-05, 20:05
Jag läste inte matte så jag har en fråga. Vad innebär egentligen exponentiell tillväxt?
exponentiell tillväxt, tillväxt när mängden individer, celler, kapital etc. oavbrutet ökar med en konstant faktor, F, under en bestämd tidsperiod, t.
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/exponentiell-tillv%C3%A4xt
Ett virus smittar 5 människor.
De 5 människorna smittar sedan 5 människor var.
Sen 5 var igen.
Helt plötsligt är 125st smittade. Antalet smittade som ökar varje cykel blir fler.
När det gäller virus är det R0 som beskriver hur stor den exponentiella tillväxten är. Dvs hur många smittar varje smittad.
V har haft mycket längre tid på sig att bli rumsrent och när de eller MP är extrema så är det, förutom vid vissa undantag (islamister och liknande), extrema på ett sätt som jag ser som orealistiskt och skulle göra Sverige sämre men kanske inte något som gör att jag skulle se personen som en dålig människa, bara naiv eller verklighetsfrånvänd (från mitt perspektiv).
Nu är ju SD mainstream och jag antar att de flesta som röstar SD är helt rimliga människor men det känns oftare som om jag skulle se uttalanden från någon lokal tidning om ett kommunalråd från MP vs SD så ser jag framför mig att den första skulle komma med uttalanden som öppna gränsen helt eller stäng ner allt flyg medan den andra är mer sätt in militären och skjut migranten som försöker korsa gränsen.
De flesta tänker nog att den första är vansinnigt naiv men tankarna kommer från ett snällt ställe medan den andra för tankarna till tredje riket och tidiga SD när Sverige skulle hållas rent.
Jag skulle säga att du är väldigt naiv inför ondska. Precis som gemene svensk som ursäktar och förlåter V och MP (och resten av de bindgalna dårarna).
Snällismen bidrar med nyttiga idioter som inte förstår bättre men de som styr över den politiska och ideologiska utvecklingen är inget annat än genomruttna. Tror du annar har su blivit lurad. Om de inte rakt av vill förinta mänskligheten vill de bygga ett nytt miljöfascistiskt DDR. Självklart under de godaste av alla förespeglingar. Tänk på miljön, de fattiga stackarna och tänk på barnen - som den där miljöpartisten som vill ha GPS-sändare på alla bilar.
Hur långt tillbaka till stenåldern måste vi komma och hur vansinniga måste politikerna bli innan det inte längre går att ursäkta med gods intentioner?
Jag har hört något om att helvetet ska vara byggt på goda intentioner.
svenbanan
2020-03-05, 23:21
Jag skulle säga att du är väldigt naiv inför ondska. Precis som gemene svensk som ursäktar och förlåter V och MP (och resten av de bindgalna dårarna).
Snällismen bidrar med nyttiga idioter som inte förstår bättre men de som styr över den politiska och ideologiska utvecklingen är inget annat än genomruttna. Tror du annar har su blivit lurad. Om de inte rakt av vill förinta mänskligheten vill de bygga ett nytt miljöfascistiskt DDR. Självklart under de godaste av alla förespeglingar. Tänk på miljön, de fattiga stackarna och tänk på barnen - som den där miljöpartisten som vill ha GPS-sändare på alla bilar.
Hur långt tillbaka till stenåldern måste vi komma och hur vansinniga måste politikerna bli innan det inte längre går att ursäkta med gods intentioner?
Vägen till helvetet snarare.
svenbanan
2020-03-05, 23:26
Det innebär att flera miljoner människor nu har dött av Kinas senaste biologiska stridsmedel.
Vägen till helvetet snarare.
Helt rätt. Efter fjärde ölen kan det bli lite fel.
TranceII
2020-03-05, 23:43
Visst finns det sådana som vill gå för långt men det uttrycks mer sällan och det är längre ifrån SD's tidiga historia. När det gäller t.ex. MP så är det mest hypoteser om hur det skulle kunna bli samt deras faktiska politik (vilket har varit galen ibland enligt mig) men för en del är det rätt svårt att släppa att SD är ett ungt parti och det grundades av människor vars åsikter står enormt mot en dels.
En del släpper inte SD = "vit makt"/rasist/nazist-parti mentalt och att en del av de som sitter i toppen nu är sådana som gick med när partiet var fullt av sådana människor. Lite samma med V även om de nog har kommit lite längre.
En del släpper inte SD = "vit makt"/rasist/nazist-parti mentalt och att en del av de som sitter i toppen nu är sådana som gick med när partiet var fullt av sådana människor. Lite samma med V även om de nog har kommit lite längre.
Det är ingen som bryr sig om det, det visar sig i praktiken överallt. Om man nu är 100% seriös och ser SD som nazismen som reser sig. Varför är det då så svårt att få till budget till försvaret som borde vara regeringens garant mot dödsläger och annat? Kanske instifta 50000 nya hemvärnsmän med specifik uppgift att trygga demokratin och skydda minoriteter? Istället vill man dra ned på de områdena? Man behöver bara observera hur folk faktiskt agerar.
Sanningen är:
Det är extremt tacksamt att kunna kalla någon "ond" i rent propagandasyfte, då behöver man inte utveckla diskussionen längre än så. Och så har man vunnit.
Eller så var det de senaste 10 åren. Börjar förändras nu, sakta.
Visst finns det sådana som vill gå för långt men det uttrycks mer sällan och det är längre ifrån SD's tidiga historia. När det gäller t.ex. MP så är det mest hypoteser om hur det skulle kunna bli samt deras faktiska politik (vilket har varit galen ibland enligt mig) men för en del är det rätt svårt att släppa att SD är ett ungt parti och det grundades av människor vars åsikter står enormt mot en dels.
Inte så långt ifrån MP's historia, som det också ges uttryck för än idag - att mänskligheten är en cancer på jorden. Det är exakt vad dessa människor tycker, oavsett ordalag de väljer.
Även om man tror att SD står för vit makt, vilket jag inte tror att de gör idag, är det fan svårt att bli mer ondskefull än att förespråka mänsklighetens undergång. Något som är miljörörelsens rötter och exakt vad de står för idag, antingen direkt eller indirekt. De är närmast en mer demokratisk version av Daesh. Jag har svårt att se något mer ondskefullt.
TranceII
2020-03-06, 00:07
Det är ingen som bryr sig om det, det visar sig i praktiken överallt. Om man nu är 100% seriös och ser SD som nazismen som reser sig. Varför är det då så svårt att få till budget till försvaret som borde vara regeringens garant mot dödsläger och annat? Kanske instifta 50000 nya hemvärnsmän med specifik uppgift att trygga demokratin och skydda minoriteter? Istället vill man dra ned på de områdena? Man behöver bara observera hur folk faktiskt agerar.
Sanningen är:
Det är extremt tacksamt att kunna kalla någon "ond" i rent propagandasyfte, då behöver man inte utveckla diskussionen längre än så. Och så har man vunnit.
Eller så var det de senaste 10 åren. Börjar förändras nu, sakta.
För att det skulle vara helt meningslösa åtgärder och bara för att någon skulle vara emot SD så betyder inte det att det är det enda de är emot. Samt bara för att någon är rasist (eller kommunist) så betyder inte det att de är för dödsläger.
Det är klart det har varit en överreaktion från de andra partierna och många av väljare och det lett till jobbiga situationer men jag ser inte att det måste vara någon propaganda.
Hur många av er SD-väljare skulle vara ihop med någon som röstar på det kommunistiska partiet? Eller med någon ur centerns ungdomsförbind som vill ha helt fri rörelse och öppna gränser?
TranceII
2020-03-06, 00:10
Inte så långt ifrån MP's historia, som det också ges uttryck för än idag - att mänskligheten är en cancer på jorden. Det är exakt vad dessa människor tycker, oavsett ordalag de väljer.
Även om man tror att SD står för vit makt, vilket jag inte tror att de gör idag, är det fan svårt att bli mer ondskefull än att förespråka mänsklighetens undergång. Något som är miljörörelsens rötter och exakt vad de står för idag, antingen direkt eller indirekt. De är närmast en mer demokratisk version av Daesh. Jag har svårt att se något mer ondskefullt.
Jag känner inte riktigt igen det där. Det finns vissa som är mer radikala och inte tror på det där med evig tillväxt och vill ta till starka styrmedel för att stoppa det och visst det kan man se som ont om man kommer från andra håller. Men jag tror inte det är det största hotet vi har och de är sällan någon större del någon rörelse eller parti.
Jag tror mer på att ett större hot är islamism eller liknande som utnyttjar partier som mp för att få igenom viss politik som jag ser som negativ.
Eller med någon ur centerns ungdomsförbind som vill ha helt fri rörelse och öppna gränser?
Jag gör alla mina ekonomiska och samhälles analyser ur marxistiskt materialistiskt perspektiv. Så jag är någon slags pragmatisk vänster? SD har jag inte mycket över för.
Nu kommer du till något intressant här, som V och C idag. En gammal sanning säger "det materialistiska intresset ljuger inte".
V är idag en intresse organisation för medelklass som satsar på karriär inom det statliga. C är idag en organisation för medelklass inom det privata.
V har alltså ett monetär intresse av mer pengar till stat och förvaltning, C har ett monetärt intresse av fri rörlighet och företagande i viss mån.
Ur C nyliberala perspektiv så är det lättare att pressa lönerna med 5 miljoner sökande än 1 miljon sökande, om man nu heter Amazon och ska nyanställa.
Ingen av dessa 2 partier driver en linje som i slutändan gör att arbetare hare ett monetärt intresse av dessa organisationer. Det finns inget där att hämta för arbetare.
Lite kort.
Nån på TT har räknat fel på lite över en nolla. :d Borde kontakta TT och fråga om jag kan växla med dem.
"Brexit kostar hundratals miljarder"
"Över fyra miljarder pund, eller motsvarande 570 miljarder kronor."
https://www.svd.se/brexit-kostar-hundratals-miljarder/i/senaste
KoloKille
2020-03-06, 06:24
Om ni inte slutar prata om politik kommer jag anmäla tråden. Se det som ett hot.
Förklaringarna som du fick var rätt dåliga.
https://blog.centigo.se/hs-fs/hubfs/image-12-1.png?width=650&name=image-12-1.png
I bilden ser du en rät linje och en exponentiell linje.
KoloKille
2020-03-06, 07:08
Förklaringarna som du fick var rätt dåliga.
https://blog.centigo.se/hs-fs/hubfs/image-12-1.png?width=650&name=image-12-1.png
I bilden ser du en rät linje och en exponentiell linje.
Så om jag har förstått det rätt så är tex ett virus med 1 fall första dagen till 94 några dagar senare med fler och fler som blir smittade varje dag exponentiell?
Typ dag ett 1 smittad
Dag 2 12st smittade
dag 3 94 smittade
osv
Detta är ett bra test för hennes verkliga känslor för dig. Om hon "bara" gillar dig och tycker du är trevlig så kan det ta hus i helvete om hon är riktigt indoktrinerad.
Men om hon verkligen älskar dig så accepterar hon det och hade accepterat så mycket mer. För är hon verkligt kär så är du ofelbar.
Raschmus
2020-03-06, 08:06
Jag är fullkomligt ohändig. Har aldrig varit intresserad av motorer eller snickeri. Jag gillar snus, bänkpress, brun sprit och är jävligt luden. I övrigt är jag ett litet flickebarn.
Dock är jag nu i en situation med en gravid hustru och letar således aktivt efter hus.
Frågan är således; finns det någon bok eller hemsida för oss fullkomliga imbeciller vad gäller att äga ett hus?
Har redan Rolls Royce hjälp vid eventuell affär, däremot hade jag velat ha en handbok med titeln "vi ointresserade idioter som försöker intressera oss i vårt nyinförskaffade hus, såhär sköter du ditt hus utan att det går fullkomligt åt helvete..."
Typ
martikainen
2020-03-06, 09:22
Jag är fullkomligt ohändig. Har aldrig varit intresserad av motorer eller snickeri. Jag gillar snus, bänkpress, brun sprit och är jävligt luden. I övrigt är jag ett litet flickebarn.
Dock är jag nu i en situation med en gravid hustru och letar således aktivt efter hus.
Frågan är således; finns det någon bok eller hemsida för oss fullkomliga imbeciller vad gäller att äga ett hus?
Har redan Rolls Royce hjälp vid eventuell affär, däremot hade jag velat ha en handbok med titeln "vi ointresserade idioter som försöker intressera oss i vårt nyinförskaffade hus, såhär sköter du ditt hus utan att det går fullkomligt åt helvete..."
Typ
Här finns allt du behöver https://www.byggahus.se/forum/
Den sidan + "hur sågar jag taklist" på youtube så kan du lösa det mesta i ett hus.
svenbanan
2020-03-06, 09:28
Den sidan + "hur sågar jag taklist" på youtube så kan du lösa det mesta i ett hus.
Eller kolla in skuggans gamla blogg www.gladasnickaren.nu. Han påstod i alla fall att han var totalt ohändig i början, och köpte hus som han sedan har hållit på och mögelsanerat och renoverat i fem-tio års tid eller nåt. Nu är han väl rimligen kvalificerad att jobba som snickare.
Typ
Jag köpte denna bok till min lillebror som är på samma nivå som dig.
https://www.adlibris.com/se/bok/husets-abc-en-handbok-for-husagare-9789113080413?gclid=Cj0KCQiAhojzBRC3ARIsAGtNtHU5VM 1Ctr__iN_vEX0wdL-GL3FIFBqPgbOFi__SEhgExV9FsT4oopUaAkAYEALw_wcB
Bläddrade igenom den i butiken och den kändes faktiskt rätt bra och pedagogisk. Sen händer det såklart mycket på husfronten och utvecklingen går framåt så det ser ju såklart olika ut om det är ett sekelskifteshus, ett 70-talshus eller ett helt nybyggt hus. Boken täcker dock in mycket av det basala.
Om man vill diskutera frågeställningar om ncov2019, är detta den bästa tråden eller passar tråden om förkylningar bättre?
Du kan nog inte diskutera det någonstans pga. Trollet.
skyffelmördarn
2020-03-07, 10:12
Bara jag som småler lite nu för tiden över att folk fortfarande bråkar över hur man bäst bygger armar? Jag kanske börjar bli gammal.
KoloKille
2020-03-07, 10:39
Du kan nog inte diskutera det någonstans pga. Trollet.
Det sk "trollet" är den enda som haft alla rätt medan resten av forumet skrattade och hånade honom. Var lite ödmjuk.
Rikard Jansson
2020-03-07, 10:41
Det sk "trollet" är den enda som haft alla rätt medan resten av forumet skrattade och hånade honom. Var lite ödmjuk.
Tror inte det var dig han syftade på. Även om jag tycker att du bara babblar så är det ju svenbanans boomer sjw damp som får alla trådar låsta.
Våga vägra taklister ;)
Kan man absorbera D-vitamin ifrån solen mitt på dagen, mitt i Sverige, en solig dag i början på mars om snön ligger vit runt om en själv & reflekterar solljuset eller hjälper det ej i adekvat nog mängd?
KoloKille
2020-03-07, 13:24
Finns det sammanhang där det är berättigat att säga "vad var det jag sa?" eller ses man alltid som en douche?
Diomedea exulans
2020-03-07, 13:28
Finns det sammanhang där det är berättigat att säga "vad var det jag sa?" eller ses man alltid som en douche?
Sluta skriva passivt aggressiva inlägg om Coronaviruset nu, det börjar bli uttjatat.
Kan man absorbera D-vitamin ifrån solen mitt på dagen, mitt i Sverige, en solig dag i början på mars om snön ligger vit runt om en själv & reflekterar solljuset eller hjälper det ej i adekvat nog mängd?
Man absorberar inte d-vitamin, man skapar den själv med hjälp av solljus. Under vinterhalvåret är solen inte tillräckligt stark för att göra tillräckligt med d-vitamin i huden.
svenbanan
2020-03-07, 13:38
Man absorberar inte d-vitamin, man skapar den själv med hjälp av solljus. Under vinterhalvåret är solen inte tillräckligt stark för att göra tillräckligt med d-vitamin i huden.
Jag tänkte skriva nåt liknande, men KoloTrollets inlägg om när man blir uppfattad som en douche fick mig att avstå. ;)
Man vill ju inte bli uppfattad som en messershmitter liksom.
Får man skjuta vatten på folk om man gör det ifrån sitt lägenhetsfönster? Respektive får man skjuta vatten på folks bilar ifrån sitt lägenhetsfönster? Förutsätter att ägaren sitter i bilen på tomgång.
Diomedea exulans
2020-03-09, 21:13
Får man skjuta vatten på folk om man gör det ifrån sitt lägenhetsfönster? Respektive får man skjuta vatten på folks bilar ifrån sitt lägenhetsfönster? Förutsätter att ägaren sitter i bilen på tomgång.
Nej, det kan jag inte tänka mig. Borde falla under förargelseväckande beteende eller misshandel.
Nej, det kan jag inte tänka mig. Borde falla under förargelseväckande beteende eller misshandel.Klent.
KoloKille
2020-03-10, 07:19
Då jag arbetar som försvarsadvokat i brottmål kan jag meddela att det med 99% sannolikhet skulle klassas som ofredande, kapitel 4, §7 brottsbalken, om man skjuter vatten på en människa med en vattenpistol.
Att skjuta vatten på någons bil med en vattenpistol är förmodligen inget brott så länge man inte skada bilen på något sätt eller utsätter någon som färdas i bilen för fara, t.ex.genom att täcka framrutan med vatten.
r3mpuh, du har hittat ett kryphål i lagen.
Klent.
Är det någon mer än jag som läser ditt användarnamn som "Rump"?
Är det en medveten handling för dig att vilja få oss att tänka på ordet Rump när vi läser ditt nick?
KoloKille
2020-03-10, 14:38
Tror ni mustasch blir den nya hipstertrenden nu när det är den enda ansiktsbehåringen som funkar med andningsmasker?
lillaPiggy
2020-03-10, 15:19
Tror ni mustasch blir den nya hipstertrenden nu när det är den enda ansiktsbehåringen som funkar med andningsmasker?
har mustasch inte redan varit en hipstertrend?
KoloKille
2020-03-10, 15:21
har mustasch inte redan varit en hipstertrend?
Kanske, jag är inte insatt. Men återkommer den? Coronastache.
Vem förutom sjukvårdspersonal o dyl. använder den typen av mask? Jag menar inte stollar som tror att i motsats till asiatisk sedvana att använda vanliga ansiktsmasker för att skydda andra, använder den för sitt eget skydd.
KoloKille
2020-03-11, 14:14
Vem förutom sjukvårdspersonal o dyl. använder den typen av mask? Jag menar inte stollar som tror att i motsats till asiatisk sedvana att använda vanliga ansiktsmasker för att skydda andra, använder den för sitt eget skydd.
Jag har ett lager på 30 ffp3 och 30 ffp2
Mäktigman
2020-03-11, 14:35
Vid matkris, är det bättre att rationera ut maten, och varför? Jag förmodar att det är bättre att fördela maten, men samtidigt lagrar ju kroppen överflödiga kalorier till senare användning.
svenbanan
2020-03-11, 14:56
Vid matkris, är det bättre att rationera ut maten, och varför? Jag förmodar att det är bättre att fördela maten, men samtidigt lagrar ju kroppen överflödiga kalorier till senare användning.
Att använda kolhydrater direkt som bränsle gör att man kan få ut mer effekt på kort tid jämfört med att lagra kolhydraterna som fett och sedan använda fettet som bränsle. Fett funkar inte bra som bränsle ifall man gör något intensivt som behöver mycket energi på kort tid.
Nåt liknande kan man nog också säga om proteiner. Dvs man vill ju ha tillgång till proteinerna på daglig basis för att inte tappa en massa musklemassa. Ifall man sätter i sig 2kg kött dag 1 och sedan inte äter proteiner alls på en månad så lär man ha sämre möjlighet för kroppen att underhålla muskelmassa dag 30 än om man äter 70g kött om dagen under den månaden.
Dessutom tror jag kroppen överlag är dålig på att göra om protein till fett för energilagring. Så det kan hända att man helt går miste om energi ifall man överäter på proteiner och sedan får svälta.
Rent psykologiskt är det nog också att föredra att vara lite småhungrig hela månaden än att vara proppmätt första dagarna och sedan tokhungrig resten av månaden.
Diomedea exulans
2020-03-11, 15:00
Det måste ju kosta lite energi att bilda fett, för kroppen? Så jag tänker att det av den anledningen är bättre att portionera ut...
PureWhey
2020-03-11, 15:29
Det måste ju kosta lite energi att bilda fett, för kroppen? Så jag tänker att det av den anledningen är bättre att portionera ut...
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK218769/
The energy cost of storing dietary fats as triglycerides is lower than that of converting protein or carbohydrates into fat. Donato and Hegsted (1985) have suggested that in growing animals, dietary fat can be stored as body fat with little energy expenditure and, therefore, that dietary fat stored as adipose tissue fat still yields approximately 9 kcal per gram. In contrast, energy is required to store dietary carbohydrates as body fat and 4 kcal per gram of dietary carbohydrate yields only approximately 3.27 kcal when stored as fat and subsequently oxidized for energy
Kanske?
Starke75an
2020-03-12, 21:09
Kan man förebygga Corona?
Vitlök?
Gå sju varv baklänges runt huset i månljus?
Diomedea exulans
2020-03-12, 21:14
Det funkar.
Fredszky
2020-03-12, 21:51
Vitlök?
D-vitamin gör dig motståndskraftig mot coronaviruset.
D-vitamin gör dig motståndskraftig mot coronaviruset.
Är väl snarare att brist gör en mindre motståndskraftig än att tillskott gör en mer?
Fredszky
2020-03-13, 01:57
Är väl snarare att brist gör en mindre motståndskraftig än att tillskott gör en mer?
Ja, förmodligen.
Hälften av svenskar har brist.
Vitlök?
Rätt svar är nej, så sänk inte ditt immunförsvar i onödan.
Varför finns det fler "Viltstängsel upphör" skyltar längs vägarna än "Viltstängsel börjar"?
Borde det inte sitta en av varje? Där viltstängslet börjar för den ena bilisten slutar det för den andra.
Varför finns det fler "Viltstängsel upphör" skyltar längs vägarna än "Viltstängsel börjar"?
Borde det inte sitta en av varje? Där viltstängslet börjar för den ena bilisten slutar det för den andra.
"Vilstängsel börjar" sitter på andra sidan, dvs vänd mot viltet. Så att älgarna å antiloperna kan se var det börjar.
Varför borde det sitta en skylt om att vilt stängsel börjar? På vilket tt hade det förbättrar din körning?
Brofessorn
2020-03-13, 09:20
Varför borde det sitta en skylt om att vilt stängsel börjar? På vilket tt hade det förbättrar din körning?
Så man kan slappna av lite och börja pilla med telefonen istället.
PureWhey
2020-03-13, 09:38
Finns det mest uppförsbackar eller nedförsbackar?
Jag ser det mer som en esoterisk fråga, vad är egentligen en början, eller ett slut, när man talar om viltstängsel.
Det som är den enes början är ju den andres slut, eller kan man se det som att stängslet har två början en mitt och inget slut. Eller börjar det kanske mitt i och har två slut?
Så många frågor...
Viltstängsel börjar, dvs det kan finnas förvirrade djur på körbanan som inte hittar tillbaks till skogen.
Viltstängsel börjar, dvs det kan finnas förvirrade djur på körbanan som inte hittar tillbaks till skogen.
Fast det borde väl inte förändra hur du kör? Du borde väl redan innan vara beredd på vilda djur runt vägen?
Fast det borde väl inte förändra hur du kör? Du borde väl redan innan vara beredd på vilda djur runt vägen?
De sätts väl upp där riskerna för vilt är högre antar jag. Vid tätortsskyltar sätter jag fokus mer inriktat mot människor och barn, vid viltstängsel fokuserar jag på älgar och kommer helt missa att farmor Anka är ute och kör i 30. Så skylten försämrar min körning :d
Diomedea exulans
2020-03-13, 12:14
Om man inte är en upplyst zenmästare är det omöjligt att alltid ha full uppmärksamhet på allt när man kör. Det är bra med skyltar som får en att skärpa sig lite extra angående vissa saker under korta sträckor när det är extra behövligt.
Varför borde det då sitta en skylt om att det slutar?
Exakt. :thumbup:
Men den skylten är väldigt ovanlig. Och frågan är, varför.
svenbanan
2020-03-13, 13:36
Förmodligen är det helt enkelt fler viltolyckor på sträckor utan stängsel, än det är på sträckor med stängsel.
Varför borde det då sitta en skylt om att det slutar?
Jag tänker att då ökar risken för att vilt finns men klrbanan men p andra sidan så ja.. du har en bra poäng där. :)
Jag tänker att då ökar risken för att vilt finns men klrbanan men p andra sidan så ja.. du har en bra poäng där. :)
Ja, det är precis det jag menar. :)
Det är liksom inte så att viltet bara går till halva vägbanan och sen, "nä men vafan grabbar/tjejer vi vänder väl här ändå!" :D
Kan man frysa in Ost utan problem eller dör aptitligheten? Någon skillnad på infrysning utav 17% & 26% hushållsost? Behövs fryspåse eller duger original plastförpackningen?
Magnus N
2020-03-13, 20:10
Kan man frysa in Ost utan problem eller dör aptitligheten? Någon skillnad på infrysning utav 17% & 26% hushållsost? Behövs fryspåse eller duger original plastförpackningen?
Ifrån arlas sida:
Hårdost
Bara hårdostar med hög fetthalt (25% eller mer) är bra att frysa. Packa in osten i aluminiumfolie, plastfolie eller vaxat papper, och lägg den sen i en plastpåse eller en plastlåda. Osten klarar sig i frysen i max 3-4 månader. Vi rekommenderar att frysa in osten i mindre bitar på max 500g, speciellt när det gäller ost med lägre fetthalt. Frysningen kan göra att osten blir lite smulig.
Skivad hårdost
Skär osten i lämpliga skivor med en kniv eller ostkniv. Skärotsvarande stora bitar från bakplåtspapper. Stapla varannan ostskiva varannan bakplåtspapper med runt 10 ostskivor i varje hög. Lägg i fryspåsar, pressa ur luft, märk med datum och frys. Du kan också använda en fryslåda. Frysta ostskivor kan användas i matlagningen, på mackor eller på hamburgare.
https://konsumentkontakt.arla.se/org/arla/d/gar-arlas-produkter-att-frysa/
svenbanan
2020-03-13, 20:13
Det går iaf bra att frysa in riven ost. Detta förhindrar den från att klumpa ihop sig. Jag kan inte erinra mig att jag någonsin testat att frysa en vanlig hårdost som jag sedan hyvlat skivor av och haft på macka. Men jag tror inte det borde vara några problem. Det som brukar ge problem vid infrysning är ju ifall livsmedlet består av vätskefyllda celler av nåt slag som expanderar i och spricker i frysen. Detta blir ju då till mos då man tinar livsmedlet, typ frukt och bär.
Jag skulle inte tagit ut osten ur vakumförpackningen. Men du kan ju lägga hela skiten i en fryspåse om du är orolig att den ska ta smak.
Ifall du har en ost i obruten vakumförpackning i kylskåpet så behöver du dock inte vara särskilt orolig över att bäst före datumet har gått ut. Den kan lätt klara en månad över det datumet.
Jag sparar julost som är vakuumförpackade mellan jularna i skafferiet. På 12 månader är det bara smaken som höjs. No probs.
Starke75an
2020-03-14, 19:26
Ni som använt militära sjukvårds tält. Visst ska man ha ruska lång och kort till dessa också samt en spann vatten per kamin?
Är och förbereder lite. Det är grannkommunen som jag just nu är och härjar i. Deras säkerhetens samordnare vill veta status på sjukvårds tälten.
Hur många rör ska man ha till den platta kaminen?
svenbanan
2020-03-14, 20:43
Ni som använt militära sjukvårds tält. Visst ska man ha ruska lång och kort till dessa också samt en spann vatten per kamin?
Är och förbereder lite. Det är grannkommunen som jag just nu är och härjar i. Deras säkerhetens samordnare vill veta status på sjukvårds tälten.
Jag tror inte jag har nån direkt erfarenhet av just sjukvårstält. Men ifall det finns en kamin i tältet ska man iaf ha en granruska precis bredvid kaminen, och den ska ju ligga i vattenhinken. Detta har jag för mig gäller i princip varenda tält som har en kamin.
Jag har inget minne av att någonsin ställt iordning för en lång granruska, och jag minns inte om det ställdes några krav på att ha sådana utanför vanliga 20-tält (som hade kamin och ruska i hink). Ifall det är ett stort tält så är det nog vettigt att ha en sådan ruska ifall det kan tänkas flyga gnistor ur skorstenen som kan orsaka nåt slags brand högt uppe på tältet. Men är det ett lite mindre tält så kanske det är overkill.
Ruska med hink är mest om du är mitt i skogen. Eldvakt med tillgång till någon form av släckare borde vara samma sak om tältet ska stå centralt.
Men man slutade använda tygtälten i slutet av 90-talet i sjukvård. Har bara använt uppblåsta med diesel generator.
svenbanan
2020-03-14, 21:13
Ruska med hink är mest om du är mitt i skogen. Eldvakt med tillgång till någon form av släckare borde vara samma sak om tältet ska stå centralt.
Men man slutade använda tygtälten i slutet av 90-talet i sjukvård. Har bara använt uppblåsta med diesel generator.
Jag skulle tro att ruska i hink är att föredra även om man har rillgång till brandsläckare. Förslagsvis har man bägge. Men ruskan är ju främst till för att daska vatten på glödande kol som hamnat utanför den plåt som kamminen står på. Känns onödigt att blåsa på med brandsläckare för att det börjat pyra lite i nån hög med tygtrasor.
EDIT: Men angående vad det faktiskt kan tänkas stå i nåt slags reglementa har jag noll koll på. Jag tror SoldF och några andra böcker finns i digitalform på försvarsmaktens hemsida. Fan vet i vilken bok det kan tänkas stå nåt om granrisruskor dock... :)
Starke75an
2020-03-14, 21:17
Det är modell 4, dvs såna uppblåsbar som vi nu satt upp. Men de är dock utrusande med ved kaminer. Ska leta runt efter såna med diesel. Tror jag sett några såna i nått förråd.
Vilken belysningen har man i såna tält? Ska det ingå i MT utrustningen?
Det är modell 4, dvs såna uppblåsbar som vi nu satt upp. Men de är dock utrusande med ved kaminer. Ska leta runt efter såna med diesel. Tror jag sett några såna i nått förråd.
Vilken belysningen har man i såna tält? Ska det ingå i MT utrustningen?
Vi använde inte kaminer i tälten utan kopplade i jordade elelement och led-belysning i taket till generatorn.
svenbanan
2020-03-14, 21:26
Blev tvungen att googla fram SoldF och hittade detta på sidan 374 angående elpostens uppgifter:
Ha en hink eller liknande med vatten samt en ruska nära till
hands för att kunna släcka eld. Vid tältförläggning ska du
också ha en bajonett eller kniv för att i nödfall kunna skära
upp tältväggen så att kamraterna kan komma ut snabbt.
Utanför tältet ska det finnas en lång ruska så att du kommer
åt att släcka på tältets utsida.
https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/publikationer/soldf.pdf
Detta gäller ju för förläggningstält dock, och är nog inte alls applicerbart på sjukvårdstält. :)
Kanske finns det nåt annat att hitta här ifall man orkar leta.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/om-forsvarsmakten/dokument/handbocker/
https://www.forsvarsmakten.se/sv/om-forsvarsmakten/dokument/reglementen/
https://www.forsvarsmakten.se/sv/om-forsvarsmakten/dokument/
Starke75an
2020-03-15, 08:36
Varför är det rött och svart och inte vitt och svart på en roulette?
svenbanan
2020-03-15, 17:51
Varför är det rött och svart och inte vitt och svart på en roulette?
De hade slut på vit färg den dagen de byggde det första roulettbordet.
skyffelmördarn
2020-03-15, 18:06
Blev tvungen att googla fram SoldF och hittade detta på sidan 374 angående elpostens uppgifter:
https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/publikationer/soldf.pdf
Detta gäller ju för förläggningstält dock, och är nog inte alls applicerbart på sjukvårdstält. :)
Kanske finns det nåt annat att hitta här ifall man orkar leta.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/om-forsvarsmakten/dokument/handbocker/
https://www.forsvarsmakten.se/sv/om-forsvarsmakten/dokument/reglementen/
https://www.forsvarsmakten.se/sv/om-forsvarsmakten/dokument/
Har det inte kommit någon nyare version av soldf sen 2001? Trodde de skulle kommit en ny HBTQ version.
Har det inte kommit någon nyare version av soldf sen 2001? Trodde de skulle kommit en ny HBTQ version.
2000-talet ringde och ville ha tillbaka sina dåliga skämt.
skyffelmördarn
2020-03-15, 18:13
Jag svarar inte på okända nummer.
Brofessorn
2020-03-15, 18:15
Jag svarar inte på okända nummer.
https://i.imgur.com/9oTJTVS.jpg
Styrketräning har ju en akut negativ inverkan på immunförsvaret men:
1. Gäller den akut negativa effekten all styrketräning eller enbart t.ex. efter en viss tid? Ett visst antal set? Ett visst repsantal? "Fail" värre än icke fail?
2. Har 20-45 min konditionsträning(cykel speciellt) samma akut negativa inverkan på immunförsvaret som styrketräning? Spelar intensiteten/pulsen någon roll? Intervaller vs identiskt kontinuerligt tempo?
3. Har 30 minuter snabb promenad en positiv eller negativ akut effekt på immunförsvaret? Samt bör man då isf. förlägga promenaden före eller efter; en planerad vistelse i potential viral miljö, typ storhandlande på det lokala ICA:t? *jorgen*
4. Äta före eller efter man handlar på en infektionsrisk ICA-butik? Har Vassle en särskild akut effekt på immunförsvaret likt det har för styrketräning & är den effekten isf bra eller dålig? C-Vitamin sägs "upptagas sämre vid närvaro utav glykos", gäller detta även vid vassleintag? Ägg-intag?
TL;DR: Främst intresserad av sista frågan(3), promenad bra/dåligt?
skyffelmördarn
2020-03-17, 22:02
Är det bättre tror ni att gå och lägga sig när man är riktigt trött och sova 7 timmar eller gå och lägga sig bara för att få minst 8 timmars sömn även fast man inte är överdrivet trött?
Är det bättre tror ni att gå och lägga sig när man är riktigt trött och sova 7 timmar eller gå och lägga sig bara för att få minst 8 timmars sömn även fast man inte är överdrivet trött?
Det andra alternativet, det finns för många faktorer som kan göra så du känner dig pigg på kvällen. Koffein, skärmar osv.
Diomedea exulans
2020-03-17, 22:51
Det andra alternativet, det finns för många faktorer som kan göra så du känner dig pigg på kvällen. Koffein, skärmar osv.
Jag tror första alternativet, att lägga sig när man inte är så trött leder lätt till att man bara ligger och tänker.
Jag tror första alternativet, att lägga sig när man inte är så trött leder lätt till att man bara ligger och tänker.
Jag kan somna utan att vara extremt trött. Vet inte hur han som ställer frågan är men ja absolut ligger du o tänker 1-2 timmar istället så lär det inte vara så effektivt. Men kan man välja att gå o lägga sig en timme tidigare och få 8 timmar sömn istället för 6-7 så hade jag gjort det.
Jag har funderat på en liknande fråga. Att vila någon eller några timmar innan sömn. Är det bättre än att lägga sig och somna direkt någon timme senare?
Får man kissa i vattnet vid gamla stan?
svenbanan
2020-03-18, 20:19
Får man kissa i vattnet vid gamla stan?
https://lawline.se/answers/boter-vid-offentlig-urinering
https://lawline.se/answers/boter-vid-offentlig-urineringFår man hälla ut urin i vattnet vid gamla stan ifrån en PET-flaska?
svenbanan
2020-03-18, 23:41
Får man hälla ut urin i vattnet vid gamla stan ifrån en PET-flaska?
Om din PET-flaska är att betrakta som en båt-toa (https://pakryss.se/var-ska-vi-tomma-toan/) så verkar det finnas restriktioner. Om flaskan räknas som en "vanlig" toalett finns säkert också bestämmelser för var man får tömma dessa.
Jag skulle gissa att det inte är förbjudet att kissa i vattnet, om du kissar på ett sådant sätt att du inte bryter mot de bestämmelser som de hänvisade till i det jag länkade till tidigare.
Jag tror inte det är tillåtet att tömma en PET-flaska (eftersom det troligen går att jämställa detta med nåt slags portabel toalett) med urin någon annanstans än i toaletten eller nåt slags station där man kan göra detta. Men det kanske finns någon typ av undantag för vad som räknas som toalett. Kanske nåt precedensfall nånstans.
svenbanan
2020-03-18, 23:48
Om du absolut vill att ditt urin ska hamna i vattnet vid Gamla Stan så rekommenderar jag att du hoppar i plurret och simmar ut en bit, så det inte finns någon risk att någon kan se vad du sysslar med från land, och sedan lättar på trycket. Jag har svårt att se att du bryter mot en lag om du gör på detta sätt.
Glöm inte att filma och lägga upp videobevis här. :D
Får man hälla ut urin i vattnet vid gamla stan ifrån en PET-flaska?
Jag skulle spontant säga ja. Hällde ut bajs från en colaburk där och det var inga problem.
När skolan stänger och man som förälder blir tvungen att stanna hemma får man inte vabba, har inga föräldradagar att ta ut och inte heller semesterdagar. Är det då "fel" att sjuka sig själv för att iaf få 80% av sin lön då detta kan göras utan vare sig karensdag eller läkarintyg?
När skolan stänger och man som förälder blir tvungen att stanna hemma får man inte vabba, har inga föräldradagar att ta ut och inte heller semesterdagar. Är det då "fel" att sjuka sig själv för att iaf få 80% av sin lön då detta kan göras utan vare sig karensdag eller läkarintyg?
Du kan juh sjuka dig då de lättat på kraven. Men situationen är lite knas och om de ska stänga skolor mm. så måste det komma en lösning..
Du kan juh sjuka dig då de lättat på kraven. Men situationen är lite knas och om de ska stänga skolor mm. så måste det komma en lösning..
Ja vafan, måste ju finnas närmare en mille ungar som omfattas om de stänger skolorna för årskurs 1-9 + dagis/förskola. Det innebär ju att ungefär lika många föräldrar (någon av dem) till någon del kommer att behöva hemma i större utsträckning än tidigare.
Går man i 4:an eller äldre så behöver man inte ha en förälder hemma? Sluta leka helikopter.
Illustrerade mannen
2020-03-19, 10:31
Jag skulle spontant säga ja. Hällde ut bajs från en colaburk där och det var inga problem.
Jag blir lite nyfiken på hur bajset hamnat i colaburken...:naughty:
Starke75an
2020-03-19, 18:45
Har bolaget nån skyldighet att hålla öppet vid samhällskris?
Har bolaget nån skyldighet att hålla öppet vid samhällskris?
Alla samhällsviktiga funktioner skall väl hållas igång?? Så, Ja
Jag blir lite nyfiken på hur bajset hamnat i colaburken...:naughty:
Kom just ihåg att det inte var jag. Var en kompis, eller min lillebror.
en stor stark
2020-03-20, 17:32
Tänkte försöka bli lite bättre på matlagning och testa lite nya recept och så. Men jag har samtidigt rätt mycket att göra så det hade varit bra ifall jag kunde förbereda så mycket på en gång. T.ex. hacka grönsaker och liknande i större mängder för att spara i kylen till nästa gång jag lagar mat och behöver dem. Nu till min fråga: om man hackar t.ex. lök och sparar det i burkar i kylen, hur länge håller det sig hyfsat färskt? Finns det några grönsaker som håller länge när dem är hackade? Några tips på förberedelser man kan göra på detta sättet så att man sparar lite tid när man lagar mat?
Ska du laga mat till en hel armé? Låter som du kanske ska kolla lite videor hur man hackar och finslipa hackandet.
en stor stark
2020-03-20, 19:21
Ska du laga mat till en hel armé? Låter som du kanske ska kolla lite videor hur man hackar och finslipa hackandet.
Va?
Va?
Tror han menar att det inte är så jobbigt eller tidskrävande att hacka en lök om man har lite snits på det
Hackad lök håller länge men blir som mjuk och tråkig efter typ en dag eller två.
en stor stark
2020-03-21, 15:25
Tror han menar att det inte är så jobbigt eller tidskrävande att hacka en lök om man har lite snits på det
Hackad lök håller länge men blir som mjuk och tråkig efter typ en dag eller två.
Det är varken extremt jobbigt eller tidskrävande för mig nu, lagar ju rätt mycket mat så är ju inte direkt ny på det. Men om jag kan hacka några extra lökar och diverse grönsaker på söndagarna när jag gör mina lunchlådor så hade det varit skönt trots det. Vissa dagar snubblar man in sent på kvällen, då kan det vara skönt att vara lite förberedd. Samt så är mina ytor rätt små så jag vill gärna dra fram så lite saker som möjligt under veckan.
Ja precis, tänkte att om man har det i matlagning kanske det inte spelar någon större roll? Är väl skillnad på om man ska göra en sallad eller liknande. Vet ju att de säljer hackad lök på påse som man kan frysa in.
Om man pratar med en person genom en tolk, bör man titta på tolken när denne översätter eller på personen?
Om man pratar med en person genom en tolk, bör man titta på tolken när denne översätter eller på personen?
På personen, inte tolken.
Starke75an
2020-03-22, 09:05
Om man är hemlös, hur ska man göra då vid utegångsförbud?
Starke75an
2020-03-22, 10:16
Om man ska ”jobba hemma”, måste man vara i sin bostad då?
svenbanan
2020-03-22, 10:17
Om man är hemlös, hur ska man göra då vid utegångsförbud?
Utegångsförbud är ju egentligen inte ett förbud mot att vara utomhus, utan snarare ett förbud mot att röra sig fritt på gatorna mellan olika platser. Så ifall man håller sig still där man vanligen brukar sova (trappuppgång, parkbänk, under nån bro eller i ett tält) så uppfyller man väl andemeningen i förbudet.
svenbanan
2020-03-22, 10:21
Om man ska ”jobba hemma”, måste man vara i sin bostad då?
Om man ska jobba hemma för att man ska undvika risken för smittospridning på arbetsplatsen så kommer man ju uppfylla detta även om man sitter i en kanot och jobbar.
Undrar du dessa saker på riktigt eller försöker du göra nåt slags poäng?
På personen, inte tolken.
Eller hur? Det är så svårt när man är uppfostrad med att titta på den som pratar dock :d
Brofessorn
2020-03-24, 19:20
Är lavemang bra för hälsan, eller varför annars är det en grej?
Agitator
2020-03-24, 19:30
Beror på vilka problem man har. Men indirekt nej. Du vill inte spola ut massa tarmflora i onödan.
Finns det några kliniska studier som visar vilka effekter nootropics har på kroppen långsiktigt?
Var tvungen att googla vafan nootropics var, men koffein anses väl som relativt riskfritt? :P
Diomedea exulans
2020-03-24, 22:56
Bara den mentala.
Var tvungen att googla vafan nootropics var, men koffein anses väl som relativt riskfritt? :P
Jo det är sant, visst räknas koffein med ;) tänkte mest angående till exempel piracetam, ashwagandha, citicoline etc.
Brofessorn
2020-03-24, 23:15
Vissa nootropics är jobbiga och orsakar psykoser vid långtidsanvändande men det är väl bara att kolla upp respektive ämne på Examine eller något för en sammanfattning av läget. Är ju helt olika grejor, enda de har gemensamt är att människor klassar dem som prestationsförbättrande för hjärnan.
Okej! Får ta och kolla upp det på Examine.
sumialic
2020-03-24, 23:35
Okej! Får ta och kolla upp det på Examine.
Säg till om du hittar något lovande :)
StarkaUlf
2020-03-25, 17:45
En väns kompis lämnade sin hund till ett par på prövotid, sedan har det kommit fram att mannen i det här paret har svält ihjäl två hundar tidigare, plus att dom ej har följt dom instruktionerna som har lämnats. Dom har bytt foder och nu har hunden fått stora allergiknölar osv.
Så hon vill självklart ha tillbaka hunden. Så hon swishade tillbaka summan, men paret swishade tillbaka igen och blockerade sedan henne.
Finns inget köpeskontrakt eller så, så hunden är ju hennes fortfarande. Polisen har blivit inkopplad, men dom skulle inte göra något, även fast dom ser att hunden står på henne. Konstigt.
Får man fara och hämta hunden med lite våld?
Rikard Jansson
2020-03-25, 17:57
En väns kompis lämnade sin hund till ett par på prövotid, sedan har det kommit fram att mannen i det här paret har svält ihjäl två hundar tidigare, plus att dom ej har följt dom instruktionerna som har lämnats. Dom har bytt foder och nu har hunden fått stora allergiknölar osv.
Så hon vill självklart ha tillbaka hunden. Så hon swishade tillbaka summan, men paret swishade tillbaka igen och blockerade sedan henne.
Finns inget köpeskontrakt eller så, så hunden är ju hennes fortfarande. Polisen har blivit inkopplad, men dom skulle inte göra något, även fast dom ser att hunden står på henne. Konstigt.
Får och får men det är väl så man gör om det verkligen stämmer allt du säger.
StarkaUlf
2020-03-25, 17:58
Får och får men det är väl så man gör om det verkligen stämmer allt du säger.
:thumbup:
Ska höra lite mer.
Illustrerade mannen
2020-03-25, 18:54
Stämmer det din vän sagt skulle jag göra det - tveklöst! Ta med några rejäla kamrater.
Den lagliga vägen är att vända sig till Kronofogden med en ansökan om särskild handräckning.
Brofessorn
2020-03-25, 19:49
Ska Kolozzeum starta ett hemligt gäng som hjälper varandra vid diverse utmaningar? Vi börjar med att backa upp Stulf och hans kompis, sen tar vi det därifrån. Tillsammans är vi starka.
"We're the people who do your laundry and cook your food and serve your dinner. We make your bed. We guard you while you're asleep. We drive the ambulances. We direct your call. We are cooks and taxi drivers and we know everything about you. We process your insurance claims and credit card charges. We control every part of your life."
Det handlar inte om vad man får. Det handlar om vad man bör.
StarkaUlf
2020-03-26, 04:44
Ni är för snälla *cupid* Ska ta och höra med henne hur läget är. Hundar är inget man gör illa *grr27*
WHITEFOLKS
2020-03-26, 05:42
Ni är för snälla *cupid* Ska ta och höra med henne hur läget är. Hundar är inget man gör illa *grr27*
Klippa pung på folk som jiddrar med djur.
Akerhage
2020-03-26, 11:39
Bor du i Gbg kan jag med följa med och hämta hunden!
9mm & rånarluva..
Var inte för snabb med att döma paret som har hunden. Du vet inte vilka de är och vilka erfarenheter som de bär med sig. Vilka omständigheter har de vuxit upp under, vilka trauman bär de med sig till exempel.
Det kanske går att förklara och förstå istället för att peka finger.
Starke75an
2020-03-26, 19:07
Om man går i gymnasiet, är man gym-nazist då?
Fredszky
2020-03-26, 20:19
Var inte för snabb med att döma paret som har hunden. Du vet inte vilka de är och vilka erfarenheter som de bär med sig. Vilka omständigheter har de vuxit upp under, vilka trauman bär de med sig till exempel.
Det kanske går att förklara och förstå istället för att peka finger.
:d Vad gör du här fortfarande?
Du har klarat testet med bravur, in till Rosenbad med dig!
https://twt-thumbs.washtimes.com/media/image/2018/03/06/AP_18065778091967_1_c0-95-4229-2560_s885x516.jpg?3dbcf7fcdf31129154524e0f16fb3289 3c63b5b8
Diomedea exulans
2020-03-26, 20:47
Varför raderar moderatorerna alla roliga längdtrådar?
Starke75an
2020-03-26, 21:13
Tycker att moderatorerna sköter sig bra.
svenbanan
2020-03-26, 21:37
Varför raderar moderatorerna alla roliga längdtrådar?
Rimligtvis för att de vill sätta käppar i hjulet för den tjejens mentala ohälsa, som rimligtvis skulle skena i full galopp om hon fick fritt utlopp för sina fantasier.
Diomedea exulans
2020-03-26, 21:38
Tycker att moderatorerna sköter sig bra.
Rimligtvis för att de vill sätta käppar i hjulet för den tjejens mentala ohälsa, som rimligtvis skulle skena i full galopp om hon fick fritt utlopp för sina fantasier.
Skämt åsido håller jag med er.
:d Vad gör du här fortfarande?
Du har klarat testet med bravur, in till Rosenbad med dig!
Tack för förtroendet, satsar på nästa val. Medmänsklighet för alla 2022.
ARMSTARK
2020-03-27, 21:21
Vad heter det nu igen när man späder ut en substans till obserdum och förlitar sig på ämnets "minne"?
Vad heter det nu igen när man späder ut en substans till obserdum och förlitar sig på ämnets "minne"?
Homeopati ;-)
ARMSTARK
2020-03-27, 21:36
Tack! 😁
skyffelmördarn
2020-03-29, 11:41
Finns det någon regel på hur tätt en räkning får komma? Säg att jag har en räkning för perioden januari-mars, kan då räkningen för april-juni komma redan i februari?
Spelar ingen roll hur ofta du får dem, det intressanta är vad det är för förfallodagar.
Tidigare fick jag 12 räkningar på hyran i Januari.
skyffelmördarn
2020-03-29, 12:49
Spelar ingen roll hur ofta du får dem, det intressanta är vad det är för förfallodagar.
Tidigare fick jag 12 räkningar på hyran i Januari.
Förfallodatumet för perioden januari-mars var 12e februari, förfallodatumet för april-juni är 1a april.
Hade det följt samma mönster så borde de ju varit 12e maj, alltså typ 1½ månad tidigare räkning på den här perioden vs förra.
svenbanan
2020-03-29, 13:14
Förfallodatumet för perioden januari-mars var 12e februari, förfallodatumet för april-juni är 1a april.
Hade det följt samma mönster så borde de ju varit 12e maj, alltså typ 1½ månad tidigare räkning på den här perioden vs förra.
Det låter som att du betalar hyran kvartalsvis, i förskott. Dvs den 1:a i den första månaden i respektive kvartal. Anledningen till att du fick betala 12:e februari istället för 1:a januari var kanske för att du var nyinflyttad och inte skulle fått många veckor på dig att betala den hyran.
Jag gissar alltså att du är nyinflyttad. Annars borde du kanske ha hunnit klura ut hur hyresinbetalningarna funkar.
skyffelmördarn
2020-03-29, 13:26
Det låter som att du betalar hyran kvartalsvis, i förskott. Dvs den 1:a i den första månaden i respektive kvartal. Anledningen till att du fick betala 12:e februari istället för 1:a januari var kanske för att du var nyinflyttad och inte skulle fått många veckor på dig att betala den hyran.
Jag gissar alltså att du är nyinflyttad. Annars borde du kanske ha hunnit klura ut hur hyresinbetalningarna funkar.
Det är inte hyran, det är bredband. Och har betalat sen juni förra året, aldrig reflekterat tidigare över att datumen för när jag betalar det kvartalsvis är olika men nu när jag kollar tillbaka på andra datum så ser jag att det är olika varje gång.
Har betalt, 23, 17, 12 och nu 1
Rikard Jansson
2020-03-29, 21:53
Vad heter det när man bara får ha en viss åsikt och alla rapar upp den om och om igen? T.ex på en hemsida eller forum. Inte thinkbox men nåt sånt
svenbanan
2020-03-29, 23:30
Vad heter det när man bara får ha en viss åsikt och alla rapar upp den om och om igen? T.ex på en hemsida eller forum. Inte thinkbox men nåt sånt
ekokammare?
svenbanan
2020-03-29, 23:49
Det är inte hyran, det är bredband. Och har betalat sen juni förra året, aldrig reflekterat tidigare över att datumen för när jag betalar det kvartalsvis är olika men nu när jag kollar tillbaka på andra datum så ser jag att det är olika varje gång.
Vettefan varifrån jag fick att det rörde sig om hyra.
Är datumen då du har betalat, eller då respektive räkning förfallit?
Vilka månader var det då?
Knepigt.
MasterChief
2020-03-30, 06:57
Hugbox
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=hugbox
PureWhey
2020-03-30, 08:33
Circlejerk
Rikard Jansson
2020-03-30, 08:34
Hugbox
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=hugbox
Tack :D
1. Hur lång tid tar det på ett ungefär för pulsen respektive blodtrycket att återgå till det "normala" efter att man motionerat?/inte fortsätta vara förhöjt likt den är under aktiviteten, säg t.ex. vid 20 minuters snibb promenad?
2. Ökar eller minskar blodtrycket respektive pulsen om man aktivt blöder ifrån stortån?(jämfört med när man inte gör det)
Tack så mycket för eventuella svar eller gissningar på förhand!
Skall på blodtryckskontroll om 30 minuter, svara snibbt! :D
Information som inkommer efter kl 13:00 uppskattas självfallet också, men för framtida bruk så din tack på förhand bug & bock anländer till eder först i framtiden isf. No refounds.
Mvh r3mpuh :)
Diomedea exulans
2020-04-02, 07:53
Kan självförakt användas som drivkraft, eller är det dömt att misslyckas? Frågar åt en kompis.
Kan självförakt användas som drivkraft, eller är det dömt att misslyckas? Frågar åt en kompis.
Ja. Jag använde mitt förakt för min egen kroppshydda som drivkraft i gymmet och det gick fint. Dock bör drivkraften successivt övergå till att komma från egenimponering av dom nya gainzen.
Vid kontinuerlig drivkraft från självförakt så kan denna användas till negativa saker såsom frosseri, fetläggning osv.
Diomedea exulans
2020-04-02, 08:15
Ja. Jag använde mitt förakt för min egen kroppshydda som drivkraft i gymmet och det gick fint. Dock bör drivkraften successivt övergå till att komma från egenimponering av dom nya gainzen.
Vid kontinuerlig drivkraft från självförakt så kan denna användas till negativa saker såsom frosseri, fetläggning osv.
Intressant. Jag gissar att det i praktiken kunde gå till så att du, när du kände för att skippa gymmet eller slarva med kosten, tänkte något i stil med "vill du verkligen vara ett j*vla f***o?" och blev motiverad igen?
PureWhey
2020-04-02, 08:23
Självförakt är nog hela anledningen till varför jag släpar mig till gymmet år ut och år in öht. Vill inte se ut som en klenis med lampsladdarmar.
Att det då och då är kul att gå och träna är bara en bonus.
Diomedea exulans
2020-04-02, 08:33
Självförakt är nog hela anledningen till varför jag släpar mig till gymmet år ut och år in öht. Vill inte se ut som en klenis med lampsladdarmar.
Att det då och då är kul att gå och träna är bara en bonus.
Jag funderar på att börja applicera det på mitt plugg/karriär. "Din jävla loser, vill du vara fattig hela livet/bo i en sunkig liten skrubb hela livet" osv. Istället för att tänka positivt, "du klarar detta!" osv. Har svåra prokrastineringsproblem emellanåt.
Intressant. Jag gissar att det i praktiken kunde gå till så att du, när du kände för att skippa gymmet eller slarva med kosten, tänkte något i stil med "vill du verkligen vara ett j*vla f***o?" och blev motiverad igen?
Typ så ja. Och suget efter slida var också en stark faktor. Svårt att få andra att gilla en om man inte gillar en själv.
PureWhey
2020-04-02, 10:02
Jag funderar på att börja applicera det på mitt plugg/karriär. "Din jävla loser, vill du vara fattig hela livet/bo i en sunkig liten skrubb hela livet" osv. Istället för att tänka positivt, "du klarar detta!" osv. Har svåra prokrastineringsproblem emellanåt.
Låter bra.
Rikard Jansson
2020-04-02, 10:02
Tänker hela tiden: "Du har offrat karriär, hundratals roliga fyllor, skolkat från skolan, har inga vänner utanför gymmet och lagt ner tusentals timmar på träning du hatar. Hela din identitet går ut på att träna och vara stark. Så om du inte klarar av det här settet, vad är du ens då?"
Anton Fräs
2020-04-02, 10:10
Låter som en bra metod för att långsiktigt drabbas av rejäl ångest och depression, been there done that.
Rikard Jansson
2020-04-02, 10:20
Låter som en bra metod för att långsiktigt drabbas av rejäl ångest och depression, been there done that.
Jo men man blir stark också. Och då blir man glad igen :)
Diomedea exulans
2020-04-02, 10:26
Hur ser mekanismen ut bakom det? Handlar det om att man får ångest och depression av att vänja sig vid att tänka att man suger?
Anton Fräs
2020-04-02, 10:49
Jo men man blir stark också. Och då blir man glad igen :)
Eller så skadar man sig, eller blir sjuk och mål på mål faller och man har svårt att anpassa sig, ingen sund approach alls att rekommendera folk generellt.
Hur ser mekanismen ut bakom det? Handlar det om att man får ångest och depression av att vänja sig vid att tänka att man suger?
Nu har jag ju ingen direkt utbildning inom psykologi/psykiatri men stark inre press (än värre med yttre ovanpå det) kombinerat med svårigheter att sätta realistiska målsättningar och negativ reinforcement som medel eller yttre faktorer man inte kan påverka som kommer mellan är ju inte direkt upplagt för succé.
Rikard Jansson
2020-04-02, 10:55
Eller så skadar man sig, eller blir sjuk och mål på mål faller och man har svårt att anpassa sig, ingen sund approach alls att rekommendera folk generellt.
Nu har jag ju ingen direkt utbildning inom psykologi/psykiatri men stark inre press (än värre med yttre ovanpå det) kombinerat med svårigheter att sätta realistiska målsättningar och negativ reinforcement som medel eller yttre faktorer man inte kan påverka som kommer mellan är ju inte direkt upplagt för succé.
Har aldrig rekommenderat det. Det är rätt påfrestande för psyket. Men man får också lära sig att ta förlusterna och motgångarna på ett bra sätt :)
Mäktigman
2020-04-02, 21:49
Vet någon vad som hände med den billiga blandfärsen?
För något år eller så sedan fanns det minst en gång i månaden erbjudande om billig blandfärs på ICA, typ 40kr/kg, men jag ser aldrig det längre. Någon som vet vad som hände? Blandfärs är ju inte en säsongsvara lixom.
trädgårdsmöbel
2020-04-02, 22:02
Du var ju en riktig Kung på att tagga till inför lyft, träna svinhårt och ta i rejält. När man kanaliserar sin ångest så är den tamigtusan en tillgång :) Inte i långa loppet eller till vardagen, men i en kort stund tex. på tävling.
Nattljus
2020-04-02, 22:04
Vet någon vad som hände med den billiga blandfärsen?
För något år eller så sedan fanns det minst en gång i månaden erbjudande om billig blandfärs på ICA, typ 40kr/kg, men jag ser aldrig det längre. Någon som vet vad som hände? Blandfärs är ju inte en säsongsvara lixom.
Det blev svår torka förra året och så var det den där svinsjukan som ledde till masslakt i Kina. Två saker jag minns som säkert påverkar tillgången till kött, det kanske finns fler *popcorn*
Nattljus
2020-04-03, 03:27
Hur gör man för att klia sig under foten utan att kittla sig samtidigt? *mini
Hur gör man för att klia sig under foten utan att kittla sig samtidigt? *mini
Kliar hårt, löst kittlar.
StarkaUlf
2020-04-03, 08:11
Man använder den andra foten \o/
Diomedea exulans
2020-04-03, 15:10
Mitt flöde i Tinder har de senaste dagarna översvämmats av folk som bor i andra länder och som köpt en irriterande tilläggsfunktion som gör att de kan ses av vem som helst i hela världen. Nog för att ความปิติยินดี är söt, men jag är inte sugen på att åka 8 092 km för en fika. Går det att ändra inställning så jag bara ser såna som är inom 27 km, som är det avstånd jag själv har ställt in?
Brofessorn
2020-04-03, 18:25
Det var förr en grej, folk som påstod att hjärnan kunde ta till sig saker även när man sov, så det såldes diverse kasettband med utbildningsmaterial man skulle spela under natten -- och man skulle ändå lära sig det som spelades. Någon som minns vad jag menar?
skyffelmördarn
2020-04-03, 18:27
Mitt flöde i Tinder har de senaste dagarna översvämmats av folk som bor i andra länder och som köpt en irriterande tilläggsfunktion som gör att de kan ses av vem som helst i hela världen. Nog för att ความปิติยินดี är söt, men jag är inte sugen på att åka 8 092 km för en fika. Går det att ändra inställning så jag bara ser såna som är inom 27 km, som är det avstånd jag själv har ställt in?
Varför har du ställt in just 27 KM? Kommungränsen?
StarkaUlf
2020-04-03, 18:28
Det var förr en grej, folk som påstod att hjärnan kunde ta till sig saker även när man sov, så det såldes diverse kasettband med utbildningsmaterial man skulle spela under natten -- och man skulle ändå lära sig det som spelades. Någon som minns vad jag menar?
Jag har bara sett det på Dexters Laboratorium på Cartoon Network när jag var ung. Men jag vet vad du menar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.