Visa fullständig version : Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar
Har bytt bank och inte betalt för gireringsfunktionen ännu så det går icke att betala den online.
Det var som fan, hmm, jag hade nog hört med någon polare/familj som kan hjälpa och fört över pengar till dem, eller bara swisha över pengarna till dem så kan de hjälpa dig betala fakturan.
Annars får du säkert böka med att skriva ut osv..
mvh
Då antar jag att kuvertet ska skickas till Klarna och inte företaget jag handlar av?
Ringa morsan får bli en plan B. :D
Gör som alla pensionärer och ta med dig fakturan till din bank så hjälper de dig betala den.
TapaTalk.
Latrommi
2015-01-20, 21:57
Varför är lockpriser förbjudna i mäkleribranschen?
Varför är lockpriser förbjudna i mäkleribranschen?
Falsk marknadsföring?
Latrommi
2015-01-20, 22:11
Falsk marknadsföring?
Hur är det falsk marknadsföring? Det är ändå budgivning som gäller och säljaren kan välja vem den säljer till och behöver inte sälja alls.
100 minuter cardio, 45+ set helkropp, 30 minuter stretching.
Hur ofta tränar King Grub?
Ozziking
2015-01-21, 08:06
kan man äta skalet på sötpotatis?
ARMSTARK
2015-01-21, 08:18
Hur är det falsk marknadsföring? Det är ändå budgivning som gäller och säljaren kan välja vem den säljer till och behöver inte sälja alls.
Priset ska visa vad produkten kostar. Vid hus/lägenhetsförsäljning har man visserligen budgivning/prutning men priset ska fortfarande vara ungefär den som mäklaren angivit. Mäklaren har järnkoll på priserna, har hen inte det är hen en dålig/oseriös mäklare.
kan man äta skalet på sötpotatis?Ja.
Jag ugnssteker den alltid i klyftor med skalet på. Likadant med vanlig potatis.
Latrommi
2015-01-21, 09:07
Priset ska visa vad produkten kostar. Vid hus/lägenhetsförsäljning har man visserligen budgivning/prutning men priset ska fortfarande vara ungefär den som mäklaren angivit. Mäklaren har järnkoll på priserna, har hen inte det är hen en dålig/oseriös mäklare.
Ja jag förstår ju vad de vill uppnå men frågan är varför de anser det vara ett problem och vad det är för egentlig skillnad mot de väldigt kreativt satta priserna som sätts nu.
Förr fanns ett utropspris som oftast sattes rätt lågt. Sen kom acceptpriset som skulle vara något sorts pris säljaren var villig att sälja för, givetvis utan att vara bindande. Enligt en artikel i DN så var skillnaden mellan acceptpriset och slutpriset på objekt sålda under 2015 vecka 2 i Stockholm 16%. När acceptpriset först infördes var skillnaden några få % och det har tydligen ökat stadigt sen dess.
Varför inte rakt av fri prissättning så får folk betala vad de vill? Varken säljaren eller köparen är ju bunden oavsett.
Varför kallar man IS för terrorister? Gör inte de som vilket land som helst tidigare i historien har gjort när de vill ha mer mark? Invaderar ett annat land, låter de som går med på deras krav får leva. Visst, de dödar civila också, men nämn gärna ett land som gått ut i krig utan att döda civila. Om inte mitt minne sviker mig så droppade väl USA ner paket med mat/bomber eller något över Afghanistan efter 9/11 (var väldigt ung då så jag minns inte riktigt).
Frågan slog mig bara efter alla dessa dumheter att erbjuda IS-avhoppade jobb, lägenhet och terapi, det är ju något man brukar erbjuda soldater i t.ex. USA som upplever PTS.
Magnus N
2015-01-21, 19:07
Varför kallar man IS för terrorister? Gör inte de som vilket land som helst tidigare i historien har gjort när de vill ha mer mark? Invaderar ett annat land, låter de som går med på deras krav får leva. Visst, de dödar civila också, men nämn gärna ett land som gått ut i krig utan att döda civila. Om inte mitt minne sviker mig så droppade väl USA ner paket med mat/bomber eller något över Afghanistan efter 9/11 (var väldigt ung då så jag minns inte riktigt).
Frågan slog mig bara efter alla dessa dumheter att erbjuda IS-avhoppade jobb, lägenhet och terapi, det är ju något man brukar erbjuda soldater i t.ex. USA som upplever PTS.
Nu är ju inte IS något land/nation, så enbart där faller ju den jämförelsen.
Sedan är det en viss skillnad mot att civila dör i krig och som i detta fall med IS där dem medvetet går efter civila.
Ozziking
2015-01-21, 19:32
Ja.
Jag ugnssteker den alltid i klyftor med skalet på. Likadant med vanlig potatis.
Wtf, jag tog ju bort det krispiga, asnajsa skalet för min morsa sa att man inte äter det
Hur lång tid tar det från landning tills man har bagaget? På ett ungefär?
Magnus N
2015-01-21, 19:37
senast jag var iväg tog den nog inte mer än 0,5-1,0h vid båda landningarna, nog närmare timmen på JFK och inte mer än halvtimmen på Castrup
Nu är ju inte IS något land/nation, så enbart där faller ju den jämförelsen.
Sedan är det en viss skillnad mot att civila dör i krig och som i detta fall med IS där dem medvetet går efter civila.
Det var faktiskt det enda jag också kunde komma på (att IS inte är ett land). Men så bara för att man inte är ett land men gör exakt samma sak som andra = terrorist? Eller?
Hitler gick efter civila. Dom här bombningarna vid Gazaremsan för inte så länge sedan var ju samma sak där. Bara två exempel.
Det var faktiskt det enda jag också kunde komma på (att IS inte är ett land). Men så bara för att man inte är ett land men gör exakt samma sak som andra = terrorist? Eller?
Hitler gick efter civila. Dom här bombningarna vid Gazaremsan för inte så länge sedan var ju samma sak där. Bara två exempel.
Beror ju på hur man ser på det.
Magnus N
2015-01-21, 20:05
Men nu gör dem inte samma sak som när ett land anfaller ett annat, IS angriper civila medvetet medans i ett regelrätt krig strider armeerna mot varandra.
Hitler är svår :/
Vilka bombningar på Gazaremsan? Menar du Hamas bombningar av oskyldiga civila i Israel? Isf är jag med på att det ska klassas som terrorism
vicarious
2015-01-21, 20:10
Är man skyldig att öppna dörren när någon ringer på om man bor i hyresrätt, i så fall för vem/vilka?
En gång tog det fem minuter. En gång tog det 45 minuter. Det är väldigt olika. Vilken flygplats?
Magnus N
2015-01-21, 20:26
Är man skyldig att öppna dörren när någon ringer på om man bor i hyresrätt, i så fall för vem/vilka?
Generellt nej skulle jag tro. Förutom om polisen står utanför med fullmakt eller om hyresvärden måste in i lägenheten pga något akut(vattenläcka/brand etc).
Annars ser jag inte varför man skulle behöva öppna , men kan inte lagar etc
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/forbjudet-ga-in-i-nagons-lagenhet-utan-medgivande
Red Apple
2015-01-21, 20:47
Polis och viss militär under särskilda situationer. Hyresvärden kan kan kräva att få bli insläppt vid enstaka tillfällen men måste då förvarna via brev.
Red Apple
2015-01-21, 20:48
Generellt nej skulle jag tro. Förutom om polisen står utanför med fullmakt eller om hyresvärden måste in i lägenheten pga något akut(vattenläcka/brand etc).
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/forbjudet-ga-in-i-nagons-lagenhet-utan-medgivande
Fullmakt? Det här är inte USA :P
Magnus N
2015-01-21, 20:54
Fullmakt? Det här är inte USA :P
Husrannsakan då eller vad det kallas :p
vicarious
2015-01-21, 20:56
Polis och viss militär under särskilda situationer. Hyresvärden kan kan kräva att få bli insläppt vid enstaka tillfällen men måste då förvarna via brev.
Ok tack :)
Beror ju på hur man ser på det.
Ur vilken vinkel skulle judar m. fl. inte klassas som civila?
Men nu gör dem inte samma sak som när ett land anfaller ett annat, IS angriper civila medvetet medans i ett regelrätt krig strider armeerna mot varandra.
Hitler är svår :/
Vilka bombningar på Gazaremsan? Menar du Hamas bombningar av oskyldiga civila i Israel? Isf är jag med på att det ska klassas som terrorism
Jo det har du iofs rätt i. Det enda som dyker upp i huvudet är när Grekerna jämnade ut Troja och Romarna gjorde ju något liknande men det är mer... ANCIENT history. :)
Faktiskt aldrig hört honom kallas just terrorist men om man tänker på det, han är ju värre.
Japp, de som hände för inte så länge sedan. Hörde du någonting om terrorister där?
Hela den här situationen verkar så sjukt f-d up, skulle inte förvåna mig om USA har ett finger med i detta. Känns väldigt skumt att de inte lägger sig i på riktigt och avslutar ISs 'reign of terror' redan.
Diomedea exulans
2015-01-21, 21:42
Om det står någon främling med dragen kniv utanför känns det inte som om man måste öppna, heh.
R Scarpa27
2015-01-21, 21:42
varför har alla city gross butiker den slöaste personalen?
och alltid minst kassor öppna? hmm.. slår aldrig fel...
Red Apple
2015-01-21, 23:41
Ok tack :)
Åh, och om någon plingar på och håller på att törsta ihjäl är du enligt lag skyldig att ge dem lite vatten. Men du kan nog få ut det genom brevlådan på något sätt.
Red Apple
2015-01-21, 23:46
Det du syftar på är det där lilla pappret från en åklagare antar jag? Polisen i Sverige behöver inget papper, om det finns misstanke om brott är det bara för dem att kliva på. Du har sett för mycket film ;)
Magnus N
2015-01-22, 05:53
Det du syftar på är det där lilla pappret från en åklagare antar jag? Polisen i Sverige behöver inget papper, om det finns misstanke om brott är det bara för dem att kliva på. Du har sett för mycket film ;)
Ah ok :D Tackar, trodde dem behövde något beslut för att kliva in
Hur lång tid tar det innan Cooks blir bannad?
Fredszky
2015-01-22, 09:40
Kan man dölja en forumtråd helt?
Hur stor skillnad i ström är det mellan en högtalare+förstärkare som spelar musik och en högtalare+förstärkare som "spelar tystnad"? Med samma volyminställning på förstärkaren såklart.
En gång tog det fem minuter. En gång tog det 45 minuter. Det är väldigt olika. Vilken flygplats?
Landvetter.
Flyger med Malmö Aviation så jag tror att det är små plan ?
Det bör gå ganska snabbt. Har aldrig hämtat ut bagage på Landvetter dock. Men på Sturup och Bromma går det snabbt. Lite mindre flygplatser dock. :)
Det bör gå ganska snabbt. Har aldrig hämtat ut bagage på Landvetter dock. Men på Sturup och Bromma går det snabbt. Lite mindre flygplatser dock. :)
Får hoppas att det är pli på de anställda på Landvetter ;D
Fredszky
2015-01-22, 11:54
Varför har ekonomnissar hängslen?
Aldrig träffat på någon som haft det i en jobbsituation. Eller en snubbe, men han var inte utvecklare.
AeternusRex
2015-01-22, 15:07
Fortfarande inte USA. Även om din terminologi är korrekt så har svensk polis mandat att klampa rakt in vare sig du behagar öppna dörren eller inte. Annars vrids det bara på en av polislagarna lite snyggt alt ett snabbt samtal till vb så det löst. ^^
The Swedish Oak
2015-01-22, 18:59
Varför har ekonomnissar hängslen?
Sett för mycket på Gordon Gekko i filmen Wall Street(1987)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/40/Gordon_Gekko.jpg
Kan man dölja en forumtråd helt?
Hur stor skillnad i ström är det mellan en högtalare+förstärkare som spelar musik och en högtalare+förstärkare som "spelar tystnad"? Med samma volyminställning på förstärkaren såklart.
Spelar du absolut tystnad så kan strömmen teoretiskt vara noll så det beror ju på hur många ampere som din musiksignal genererar vid den aktuella volyminställningen samt dina högtalares impedans vid de frekvenser som din musik består av.
För att få tilläggslån från CSN ska man minst fylla 25 år det året man söker och ha en inkomst över 170000 året innan studiestart.
När jag började plugga tjänade jag tillräckligt men hade inte åldern inne. Kan jag söka tilläggslånet nu inför termin 5? Eller räknas året innan studiestart som året innan den här terminen?
För att få tilläggslån från CSN ska man minst fylla 25 år det året man söker och ha en inkomst över 170000 året innan studiestart.
När jag började plugga tjänade jag tillräckligt men hade inte åldern inne. Kan jag söka tilläggslånet nu inför termin 5? Eller räknas året innan studiestart som året innan den här terminen?
Du söker väl terminsvis? Och beviljas för en termin i taget, så du borde kunna söka tilläggslån nu.
Det vore skillnad om man gjorde en enda ansökan för hela studietiden.
Du söker väl terminsvis? Och beviljas för en termin i taget, så du borde kunna söka tilläggslån nu.
Det vore skillnad om man gjorde en enda ansökan för hela studietiden.
Jo jag söker terminsvis, fast har svårt att tolka "fylla minst 25 det året du söker tilläggslån för".
När jag jobbade 2012 tjänade jag tillräckligt men hade inte åldern inne. Nu, 2015 kommer jag fylla 25, men, "det året du söker tilläggslån för" betyder det att jag kan söka nu när jag fyller 25 eller är det året jag jobbade som jag skulle fylla 25.
Jo jag söker terminsvis, fast har svårt att tolka "fylla minst 25 det året du söker tilläggslån för".
När jag jobbade 2012 tjänade jag tillräckligt men hade inte åldern inne. Nu, 2015 kommer jag fylla 25, men, "det året du söker tilläggslån för" betyder det att jag kan söka nu när jag fyller 25 eller är det året jag jobbade som jag skulle fylla 25.
Hmm, där får du nog ringa CSN och kolla. Annars är det väl bara att söka, om de avslår tilläggslånet får du klara dig på vanliga lånet.
Hmm, där får du nog ringa CSN och kolla. Annars är det väl bara att söka, om de avslår tilläggslånet får du klara dig på vanliga lånet.
Jo jag får nog göra så :)
Har förövrigt redan fått lånet beviljat, men är lite orolig för ifall de kommer kräva tillbaka pengarna i efterhand :P
Jo jag får nog göra så :)
Har förövrigt redan fått lånet beviljat, men är lite orolig för ifall de kommer kräva tillbaka pengarna i efterhand :P
Nä.
Återkrav kan bli akutellt om du tjänar för mycket, eller avbryter studierna utan att meddela CSN.
Fredszky
2015-01-23, 12:05
Om man som jag har en 0:a som sista nr i regskylten så står det att besiktninngsperioden är oktober - februari. Menar man oktober tom. februari?
Jag läser "-" som till endast, men det verkar inte stämma.
forestgrove
2015-01-23, 12:16
Om man som jag har en 0:a som sista nr i regskylten så står det att besiktninngsperioden är oktober - februari. Menar man oktober tom. februari?
Jag läser "-" som till endast, men det verkar inte stämma.
Ja, t.o.m. februari. Enligt bilprovningen har du med en 0:a som sista siffra körförbud fr.o.m. 1 mars. http://www.bilprovningen.se/Privat/Kundservice/Fragor-och-svar/Besiktningsperiod.html
Hur mycket är normal viktnedgång vid sjukdom.
Jag har varit jättesjuk nu senaste 3 dagarna, med feber och allt...
Tappat 3 kg vilket är så ledsamt för mig som verkligen fått ligga i och ätit extra för att få upp vikten så jag kommer upp i 4-6dl fett, nu är allt det borta, och jag är fortfarande sjuk och är rädd att tappa ännu mer.
Finns det risk att jag gör just det, tappar mer, eller reglerar kroppen det och sätter stopp för viktminskningen ?
Tappat 3 kg vilket är så ledsamt för mig som verkligen fått ligga i och ätit extra för att få upp vikten så jag kommer upp i 4-6dl fett, nu är allt det borta, och jag är fortfarande sjuk och är rädd att tappa ännu mer.
Finns det risk att jag gör just det, tappar mer, eller reglerar kroppen det och sätter stopp för viktminskningen ?
Tappade 7 kg en gång i lunginflammation/feber, var helt sängliggande. Alla skrattade åt mig i skolan för jag hade gått ner 2 klädstorlekar.
Jag tror du kan tappa mer absolut.
Är det bara jag som inte går upp/ner i klädstorlek? Visst de sitter lite tightare när jag väger mer, men skulle inte kunna gå upp en storlek.
Då snackar vi mellan 78kg-93kg.
Tappade 7 kg en gång i lunginflammation/feber, var helt sängliggande. Alla skrattade åt mig i skolan för jag hade gått ner 2 klädstorlekar.
Jag tror du kan tappa mer absolut.
Tror du man kan stoppa det på något sätt? Försöker äta men vid dagens tillstånd är det svårt, kanske gainerdrinkar kan bromsa viktnedgång? :confused:
En hel del är ju vätska som du återtar. Om du skulle tappat 3kg fett så vore det motsvarande ett extra underskott om 21000kcal på 3 dar. Inte direkt rimligt.
Köp hem godis, ät 200g per sjukdag, det motsvarar med lätthet dina ev förluster. Förutsatt att du i övrigt äter som du brukar.
Pudzianovski
2015-01-23, 13:44
Det är väl inget konstigt att gå ner i vikt vid sjukdom. Framförallt magsjuka. 7-8 kg har jag också gått ner på 1-2 dagar. Men det tar man ju igen sen på typ några dagar. Mest vätska då antar jag.
En hel del är ju vätska som du återtar. Om du skulle tappat 3kg fett så vore det motsvarande ett extra underskott om 21000kcal på 3 dar. Inte direkt rimligt.
Köp hem godis, ät 200g per sjukdag, det motsvarar med lätthet dina ev förluster. Förutsatt att du i övrigt äter som du brukar.
Det är ju det att det är svårt att äta nu, har haft 39 och 39,4 i feber så det går knappt att få ner man, har dock druckit mycket, och försökt dricka varmchoklad gjord på grädde och sånt *spy*
Hoppas det inte blir mer viktförlust nu.
Men Mental är det nån ide att köpa hem gainer nu i syfte att förebygga yttligare viktförlust?
Det är väl inget konstigt att gå ner i vikt vid sjukdom. Framförallt magsjuka. 7-8 kg har jag också gått ner på 1-2 dagar. Men det tar man ju igen sen på typ några dagar. Mest vätska då antar jag.
jag hoppas det är så för mig med, jag har rätt svårt att få upp vikten normalt :(
Om man ligger på stort(>1000kcal) kcalunderskott & redan styrketränar hela kroppen tungt 2-3 gånger i veckan, kan man då börja med konditions/intervallträning för första gången i sitt liv utan att bli övertränad? Och om det går; hur många gånger per vecka kan man då utsätta kroppen för HIIT & ändå ge den en rimlig chans att hinna återhämta sig sett långsiktligt?
Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
r3mpuh
Latrommi
2015-01-23, 14:25
Om man ligger på stort(>1000kcal) kcalunderskott & redan styrketränar hela kroppen tungt 2-3 gånger i veckan, kan man då börja med konditions/intervallträning för första gången i sitt liv utan att bli övertränad? Och om det går; hur många gånger per vecka kan man då utsätta kroppen för HIIT & ändå ge den en rimlig chans att hinna återhämta sig sett långsiktligt?
Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
r3mpuh
Vad tänkte du köra för HIIT? Kör du på en crosstrainer eller liknande så tror jag du kan köra i samband med varje styrkepass utan större problem.
Vad tänkte du köra för HIIT? Kör du på en crosstrainer eller liknande så tror jag du kan köra i samband med varje styrkepass utan större problem.Alrighty then, då kör jag på! Tack för svaret Latrommi. :)
Första gången igår blev på cykel, men tills jag eller styrelsen har lagat cykelns eluttag som måste gått sönder efter min femte intervall igår så får det bli crosstrainer, yes! <:
Latrommi
2015-01-23, 15:00
Allrighty, då kör jag på! Tack för svaret Latrommi. :)
Första gången igår blev på cykel, men tills jag eller styrelsen har lagat cykelns eluttag som måste gått sönder efter min femte intervall igår så får det bli crosstrainer, yes! <:
Lägg det efter styrkan och kör så hårt du kan så är det nog rätt självreglerande :)
Hur kommer det sig att ljudkvalité på telefoner (stationära och mobil) fortfarande är så jävla mediokert, även om man har det absolut nyaste på marknaden? Var fan är teknologin?!
Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
r3mpuh
Mjukstarta med 1 pass och känn efter. Kan bli lite väl mycket på diet.
Diomedea exulans
2015-01-24, 11:30
Måste Cyklops i X-Men duscha med stängda ögon?
Måste Cyklops i X-Men duscha med stängda ögon?
Tror han använder simglasögon eller cyklop.
Diomedea exulans
2015-01-24, 11:42
Tror han använder simglasögon eller cyklop.
Men då blir han inte ren därunder. Låter ohygieniskt.
Men då blir han inte ren därunder. Låter ohygieniskt.
Kan tänka mig att han blundar sen och blaskar av ansiktet efteråt. Det är nog enklast.
Vad är grejen med Prince? Så jäkla många hyllar honom, folk jag respekterar, men jag har försökt lyssna på honom och jag hör helt enekelt inte "geniet" som alla andra tjatar om. Vad har jag missat?
Hur kommer det sig att ljudkvalité på telefoner (stationära och mobil) fortfarande är så jävla mediokert, även om man har det absolut nyaste på marknaden? Var fan är teknologin?!
Telenor kör med HD-ljud nu.
Telenor kör med HD-ljud nu.Gör inte alla det? Telia och Tele2 har det också.
TapaTalk.
Gör inte alla det? Telia och Tele2 har det också.
TapaTalk.
Ingen aning. För mig funkar det bara med folk som har Sony, iphone 6 och Telenor.
Kan man börja svettas mer av att ha inflammation i flera muskler i kroppen?
Och finns det egentligen någon medicin som inte är receptbelagd som verkligen ger en smärtlindrande effekt när man har ont i muskler?
Kan man börja svettas mer av att ha inflammation i flera muskler i kroppen?
Och finns det egentligen någon medicin som inte är receptbelagd som verkligen ger en smärtlindrande effekt när man har ont i muskler?
Paracetamol, ibuprofen, diklofenak, naproxen; välj själv. Paracetamol och NSAID (övriga) kan kombineras, men kombinera inte flera sorters NSAID, det kommer bara att ge dig ont i magen. Samtliga ger effekt; vad som ger bäst effekt beror lite på var och varför man har ont. Någon medicin som gör dig helt smärtfri finns dock inte; den effekten når man oftast inte ens med tunga receptbelagda mediciner förrän man blir helt groggy och knarkad. Man får oftast nöja sig med att tillvaron blir mer uthärdlig. Medicin som gör att man kan belasta en skadad/sjuk struktur utan att det känns finns inte, och bör man heller inte ha (for obvious reasons).
"Inflammation i flera muskler" är inget man får bara sådär, om man inte har någon sjukdom; kan man gissa vad ens smärtor beror på måste man också försöka anpassa situationen så att kroppen kan läka.
Paracetamol, ibuprofen, diklofenak, naproxen; välj själv. Paracetamol och NSAID (övriga) kan kombineras, men kombinera inte flera sorters NSAID, det kommer bara att ge dig ont i magen. Samtliga ger effekt; vad som ger bäst effekt beror lite på var och varför man har ont. Någon medicin som gör dig helt smärtfri finns dock inte; den effekten når man oftast inte ens med tunga receptbelagda mediciner förrän man blir helt groggy och knarkad. Man får oftast nöja sig med att tillvaron blir mer uthärdlig. Medicin som gör att man kan belasta en skadad/sjuk struktur utan att det känns finns inte, och bör man heller inte ha (for obvious reasons).
"Inflammation i flera muskler" är inget man får bara sådär, om man inte har någon sjukdom; kan man gissa vad ens smärtor beror på måste man också försöka anpassa situationen så att kroppen kan läka.
Jag märker oftast rätt lite effekt om ens någon av sådana mediciner när det gäller värk.
Men jag har även en läkare som tror att min kropp gör sig av med mediciner snabbare än vad som är normalt och jag kan bara instämma om man ska gå på halveringstider och sådant.
Det är väl lite där skon klämmer så att säga, jag känner inte att jag kan göra något åt situationen i dagsläget. Inte utan att göra det ännu värre för min kollega som är inne på sin 4-5e vecka med hosta och förkylningssymtom som kommit tillbaka igen.
Jag har väl ganska lätt för att få inflammationer när jag är stressad och spänner mig när jag gör saker på ett annat sätt än under mindre stressiga tillfällen.
Har flera gamla skador som gör att det lättare blir dåligt om jag inte varit igång med träning och när jag nu jobbar med ouppfostrade hundar som sliter i en åt olika håll och kanter så*rolleyes*
..lägg därtill att alla andra varit hemma sjuka så jag och min kollega jobbat mer än vad vi ska och jag mer än vad jag orkar och så stress och ta fler hundar än normalt på promenaderna för att ens hinna med så..ja kroppen är värre än den har varit på över 4 års tid.*cry*
Så ja, jag behöver något att ta för mina Vicodin som jag fick efter en operation i USA är slut och den tidigaste kiropraktortiden jag kunde är på fredag och jag kommer inte kunna vara hemma från jobbet alls den kommande veckan.
Mhm, jag tänkte också lite så när jag läste det första inlägget, typ "vänta nu, har jag inte nyss läst något om att hon har en hyfsat pissig arbetssituation?" Du kanske skulle ha behövt vara hemma för länge sedan, egentligen.
Men ja, har du dålig effekt av "det vanliga" så är det diskussion om receptbelagt som gäller, för så mycket mer än det jag räknade upp finns ju inte (Vicodine skulle väl i Sverige motsvaras av Citodon, tror jag). En del tycker att NSAID-gel lindrar lite på ställen där muskulaturen och huden inte är så tjocka, typ nackar och tennisarmbågar, men det är verkligen en fråga om tycke och smak; jag tycker att det suger. Om det är så att man inte har provat alla sorters NSAID så kan man testa runt lite, för där är det väldigt olika från person till person vad man tycker är bra.
Ja situationen är pissig, vi är sämre än dom som är hemma sjuka, som dessutom var dom enda som var jullediga.*rolleyes*
Förhoppningsvis så kommer praktikanten som är sjukskriven tillbaka på onsdag annars blir det inte kul.
Får prova någon cocktail då av de som är receptfria för att få något utskrivet lär man väl inte få utan att träffa en läkare..som jag inte har tid med förrän möjligen på onsdag.*rolleyes*
Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
r3mpuh
Här vågar nog jag svara. Har själv hoppat på intensiv träning i samband med ordentligt underskott, även i mycket större omfattning än ett par HIIT pass. Det gick bra och går bra, om än något påfrestande. Så det lär gå hur bra som helst kort sagt. Jag är ingen atlet heller, likt dig var jag helt otränad.
Captainwide
2015-01-25, 16:16
Varför är alla jävla cykelsadlar (träningscyklar) så smala och obekväma? Finns det då ingen Rolls-Roycesadel man kan få tag på?
Diomedea exulans
2015-01-25, 17:55
Varför heter bilder på pyttesmå saker macro? Det borde väl för fan heta micro?
Varför heter bilder på pyttesmå saker macro? Det borde väl för fan heta micro?
Micro heter det när objektet förstoras mer än 10ggr.
Makrofoto är 1-10x förstoring.
Så det heter makrofoto för det är inte litet nog ;)
Diomedea exulans
2015-01-25, 18:25
Micro heter det när objektet förstoras mer än 10ggr.
Makrofoto är 1-10x förstoring.
Så det heter makrofoto för det är inte litet nog ;)
Men makro betyder väl stort? Mindre än litet kan väl inte bli stort? Eller är det som när man spelar vissa kortspel och får för mycket poäng och blir tjock istället för att vinna?
Men makro betyder väl stort? Mindre än litet kan väl inte bli stort? Eller är det som när man spelar vissa kortspel och får för mycket poäng och blir tjock istället för att vinna?
Makroskopiskt betyder stort nog att se med blotta ögat. Och mikroskopiskt är inte det.
I förhållande till atomer är ju t.ex mynt sjukt gigantiska. ;)
Diomedea exulans
2015-01-25, 18:30
Makroskopiskt betyder stort nog att se med blotta ögat. Och mikroskopiskt är inte det.
I förhållande till atomer är ju t.ex mynt sjukt gigantiska. ;)
Men kallar man inte det makro när det är på myror, grässtrån, daggdroppar och sånt? Makro borde ju vara på galaxer, supernovor mm.
Men kallar man inte det makro när det är på myror, grässtrån, daggdroppar och sånt? Makro borde ju vara på galaxer, supernovor mm.
Allt som är synligt med blotta ögat är makro om man vill vara noga. Men inom foto så väljer man att kalla allt innom förstorningsfoto mellan 1X och 10X för makro och allt från 11X och större förstorning för mikrofoto.
Strängt etymologiskt så är allt foto av saker man kan se med blotta ögat makrofoto, men man har snävat ned det till nuvarande terminologi
Diomedea exulans
2015-01-25, 18:37
Allt som är synligt med blotta ögat är makro om man vill vara noga. Men inom foto så väljer man att kalla allt innom förstorningsfoto mellan 1X och 10X för makro och allt från 11X och större förstorning för mikrofoto.
Strängt etymologiskt så är allt foto av saker man kan se med blotta ögat makrofoto, men man har snävat ned det till nuvarande terminologi
Vad flummigt av dem.
Varför fungerar "olästa" funktionen så dåligt på kolo vid användande utan tapatalk? T.ex hänger jag mycket på swedroid och XDA. När ett prenumerat ämne har ett nytt inlägg är rubriken fetmarkerad, men inte på kolo i 60 % utav fallen. Ämnet är istället gråmarkerat.
Kan man på något sätt göra att ljudnivåerna som spelas upp på datorn är lika hög/balanserad oavsett vart ljudet kommer ifrån? T ex vissa youtube-klipp har jättelåg volym medans andra har mycket högre, spotify har en annan volym osv. Sjukt jobbigt att behöva höja och sänka ljudet hela tiden när man växlar mellan olika program *gah!* Så det hade varit skönt om allt ljud kunde förhålla sig till varandra och balanseras på en jämn nivå oavsett vart det kommer ifrån.
Edit: lyckades hitta det själv typ 10 sekunder efter mitt inlägg haha... Om någon annan är intresserad så: http://www.howtogeek.com/115656/3-ways-to-normalize-sound-volume-on-your-pc/
Har sökt ett stipendium för ekonomiskt behövande. De vill att jag bifogar bilaga som visar banktillgodohavande.
Vad är det och vart får jag tag i det?
Har sökt ett stipendium för ekonomiskt behövande. De vill att jag bifogar bilaga som visar banktillgodohavande.
Vad är det och vart får jag tag i det?
Banken.
Nordenator
2015-01-26, 18:06
Vi hade rätt lika stats på gymmet du (Huungg)... Samma i bänken, böjen och marken - men du tar mig med fem kilo i militärpressen :D
Om jag betalat 10,000 i handpenning för en bil som ska komma om 1-2 månader men sen när bilen kommit ångrar jag mig, måste jag ändå köpa den? Och kan jag få tillbaka min handpenning? Kan man man kräva någon form av ersättning vid en eventuell sen leverans?
Om jag betalat 10,000 i handpenning för en bil som ska komma om 1-2 månader men sen när bilen kommit ångrar jag mig, måste jag ändå köpa den? Och kan jag få tillbaka min handpenning? Kan man man kräva någon form av ersättning vid en eventuell sen leverans?
Svårt att säga utan mer information, vad har ni skrivit för avtal, hur gick beställningen till, skall bilen anpassas åt dig på något sätt.
Grundregeln är att avtal skall hållas, har du avtalat om köp så ska du hålla ditt avtal. Samtidigt, har de avtalat ett leveransdatum så ska de hålla det.
Om någon backar ur ett avtal så skall man täcka motpartens merkostnader. Dvs har de haft kostnader för att fixa fram den här bilen åt dig?
Generellt tar man in en handpenning för att säkra sig mot att någon backar från ett avtal, de kan då ersätta sina kostnader från din handpenning.
Om du lider skada av förseningen kan du vara berättigad till någon form av ersättning, men det räcker normalt inte för att häva köpet.
Vad är det vita gojset som läcker fram ur kycklingfiléer vid tillagning? Hur undviker man det?
Vad är det vita gojset som läcker fram ur kycklingfiléer vid tillagning? Hur undviker man det?
Koksaltlösning med proteiner från kycklingen som koagulerar skulle jag tro.
Undviker gör man väl genom att köpa kyckling med så lite tillsatt vatten som möjligt, eller så petar man bort det.
Trist svar men det låter sannolikt. Tack.
Diomedea exulans
2015-01-26, 22:30
Jag har börjat må illa lite så där random ibland. Kan det vara pga närsynthet?
Jag har börjat må illa lite så där random ibland. Kan det vara pga närsynthet?
Tror du är gravid
Svårt att säga utan mer information, vad har ni skrivit för avtal, hur gick beställningen till, skall bilen anpassas åt dig på något sätt.
Grundregeln är att avtal skall hållas, har du avtalat om köp så ska du hålla ditt avtal. Samtidigt, har de avtalat ett leveransdatum så ska de hålla det.
Om någon backar ur ett avtal så skall man täcka motpartens merkostnader. Dvs har de haft kostnader för att fixa fram den här bilen åt dig?
Generellt tar man in en handpenning för att säkra sig mot att någon backar från ett avtal, de kan då ersätta sina kostnader från din handpenning.
Om du lider skada av förseningen kan du vara berättigad till någon form av ersättning, men det räcker normalt inte för att häva köpet.
Nope, ingenting specialanpassat förutom att jag fick välja färg på bilen som levereras ifrån England. Jag blev lovad i slutet av januari men nu snackas det om februari istället. Det är inte hela världen om det nu blir första veckan i februari men vågar man be om att få den fulltankad iaf? :)
StarkaUlf
2015-01-27, 11:40
Finns det någon övning som man kan aktivera bröstmusklerna med, utan att anstränga axlarna? *jorgen* Det behöver inte vara jättejobbigt för brösten, bara så dom får jobba lite iallafall och axlarna ingenting.
Nope, ingenting specialanpassat förutom att jag fick välja färg på bilen som levereras ifrån England. Jag blev lovad i slutet av januari men nu snackas det om februari istället. Det är inte hela världen om det nu blir första veckan i februari men vågar man be om att få den fulltankad iaf? :)
Är leveransdatum förhandlat så kan du alltid öppna med en fråga om hur de tänker kompensera för förseningen. Vem vet, du kanske måste ha hyrbil undertiden? ;)
Finns det någon övning som man kan aktivera bröstmusklerna med, utan att anstränga axlarna? *jorgen* Det behöver inte vara jättejobbigt för brösten, bara så dom får jobba lite iallafall och axlarna ingenting.
Svårt det där. Biomekaniskt behöver väl axlarna aktiveras för att bröstmusklerna ska få jobba. Rätta mig om jag har fel, någon.
Diomedea exulans
2015-01-27, 12:31
Om du bara sitter och spänner bröstmusklerna så aktiveras endast dem.
StarkaUlf
2015-01-27, 12:32
Svårt det där. Biomekaniskt behöver väl axlarna aktiveras för att bröstmusklerna ska få jobba. Rätta mig om jag har fel, någon.
Det är så jag också tänker.
Om du bara sitter och spänner bröstmusklerna så aktiveras endast dem.
Sant :D fast dom får ju inte jobba så mycket :D
Är leveransdatum förhandlat så kan du alltid öppna med en fråga om hur de tänker kompensera för förseningen. Vem vet, du kanske måste ha hyrbil undertiden? ;)
Bra idé! Tackar!
Diomedea exulans
2015-01-27, 13:15
Sant :D fast dom får ju inte jobba så mycket :D
Näe, det är ju en nackdel. ;)
Vad är du ute efter, då? Att träna bröstet på en dag och kunna träna axlar nästa dag utan att axlarna är trötta? Eller frågar du bara av nyfikenhet? :)
Kan man höra på sirenerna om det är ambulans/räddningstjänst/polis?
Red Apple
2015-01-27, 22:19
Varför säljer Fairing forumet?
Red Apple
2015-01-27, 22:20
Ja.
StarkaUlf
2015-01-27, 22:41
Näe, det är ju en nackdel. ;)
Vad är du ute efter, då? Att träna bröstet på en dag och kunna träna axlar nästa dag utan att axlarna är trötta? Eller frågar du bara av nyfikenhet? :)
Det var mest för att jag måste vila axlarna och undrade om man fortfarande kunde träna bröstmuskulaturen. Men dom får vila också.
Det var mest för att jag måste vila axlarna och undrade om man fortfarande kunde träna bröstmuskulaturen. Men dom får vila också.
Skulle tro att flies eller fliesmaskin kan funka. Inga pressövningar iaf!
tefached
2015-01-28, 18:23
Jag har en fundering kring evolutionen.
Jag tror på att vi härstammar från aporna, och att andra djur utvecklas med tiden också.
Även om denna förändring är väldigt långsam hur kommer det sig att inga fler apor är på väg att gå mot oss människor igen, och även att andra djur gör en mer "storartad" förändring.
mattilainen
2015-01-28, 18:52
Ja.
källa?
Jag arbetar inom ambulansen och jag hör inte någon skillnad. Ambulanser, räddningstjänsten samt polisen har likadana läten vad jag vet. Det finns två olika ljud, antingen ett som är långsammare (https://www.youtube.com/watch?v=Smc4vKonRPQ) och en snabbare som kommer när man trycker på tutan, används ofta i korsningar eller där man verkligen vill att bilarna ska höra. Den går snabbare och håller i ca 10 sekunder. Låter som denna länk
https://www.youtube.com/watch?v=UElC6Dy37OY
Red Apple
2015-01-28, 19:11
källa?
Jag arbetar inom ambulansen och jag hör inte någon skillnad. Ambulanser, räddningstjänsten samt polisen har likadana läten vad jag vet. Det finns två olika ljud, antingen ett som är långsammare (https://www.youtube.com/watch?v=Smc4vKonRPQ) och en snabbare som kommer när man trycker på tutan, används ofta i korsningar eller där man verkligen vill att bilarna ska höra. Den går snabbare och håller i ca 10 sekunder. Låter som denna länk
https://www.youtube.com/watch?v=UElC6Dy37OY
Ingen skillnad på melodierna, men man hör ju ändå en enorm skillnad när de är tillräckligt nära för att man ska vara uppmärksam på dem.
Jag tror på att vi härstammar från aporna, och att andra djur utvecklas med tiden också.
Även om denna förändring är väldigt långsam hur kommer det sig att inga fler apor är på väg att gå mot oss människor igen, och även att andra djur gör en mer "storartad" förändring.
Jag tror inte på evolutionen, allt är alldeles för perfekt skapat.
Alla djur vet vad dem ska göra och har det typ inprintat i dem.
Allt är som ett slutet system typ. Liv och död, torka och regn.
Har också tänkt på den frågan för dem som tror på evolutionen.
Jag tror inte på evolutionen, allt är alldeles för perfekt skapat.
Alla djur vet vad dem ska göra och har det typ inprintat i dem.
Allt är som ett slutet system typ. Liv och död, torka och regn.
Har också tänkt på den frågan för dem som tror på evolutionen.
Det är ju precis det de inte är. Det som talar emot en gud är just att det är så mycket som är halvdant och inte fungerar bra att guden antingen måste vara helt värdelös på design alternativt lat.
Många djur är så precisa i sin nisch att de stendör av minsta ph-ändring i närmiljön osv.
Tror man inte på evolution så tror man i förlängningen inte heller på geologi och plattors rörelse, tror man inte på geologi så kan man kasta kemi ut genom fönstret sen är man fast i 2k år före kristus eller hur man väljer att räkna tid.
Red Apple
2015-01-28, 19:55
Vi härstammar inte från dagens apor, vi har bara samma förfäder som dem. Din fråga är som att titta på ditt släktträd och undra varför dina sysslingar inte håller på att bli dina kusiner.
På baksidan av Extra drops:
"Hög konsumation kan ha laxerande effekt."
Wtf, försöker de jävlas med folk? :confused:
På baksidan av Extra drops:
"Hög konsumation kan ha laxerande effekt."
Wtf, försöker de jävlas med folk? :confused:
Haha! Det där gäller ju typ alla halstabletter och tuggummin. Jag tror att det är sockeralkoholerna som orsakar det.
Har en syrra som genom hennes arbete för många år sedan fick en hel ica påse full av läkerolaskar som jag och mina bröder delade på. Har aldrig besökt porslinsstolen så mycket som då ;).
Är det lika stor chans att man får ett mörkhyat barn med vit mor och svart far som när man har en svart mor och vit far? Finns det några % att gå efter? Dagens weirdo-fråga.
Jag skulle säga att man i princip kan utgå från att barnet blir mörkhyat om endera föräldern är det. Kanske något ljusare brunt, men inte vitt.
Diomedea exulans
2015-01-29, 00:12
Är det lika stor chans att man får ett mörkhyat barn med vit mor och svart far som när man har en svart mor och vit far? Finns det några % att gå efter? Dagens weirdo-fråga.
I båda fallen blir barnet sannolikt ett mellanting mellan svart och vit. Men om det blir lite mer av det ena eller det andra vågar jag inte svara på. Knäpp men intressant fråga!
Jag skulle säga att man i princip kan utgå från att barnet blir mörkhyat om endera föräldern är det. Kanske något ljusare brunt, men inte vitt.
Alla vitingar kommer snart vara utdöda! :devil:
En sak jag märkt är att mixade barn nästan alltid blir oerhört vackra.
+10000
Tapatalk
Ja, inte skulle det störa mig. Grundfrågan var dock betydligt roligare.
Jag tror ju då inte att det blir någon skillnad beroende på föräldern, det blir nog brunt som brunt. Frågan är om det blir någon skillnad beroende på om barnet är en kille eller en tjej? Någon får påminna mig om hur det här med mosaicism fungerar hos människa (sköldpaddsfärgade blir vi ju uppenbarligen inte).
Shqypnia
2015-01-29, 00:33
Mörkhyad + blåa vackra ögon. Oslagbart.
Haha! Nejdå. Har en bekant som har en riktigt mörk far(Wesley Snipes hade sett vit ut i jämförelse) och ljus mor, yngsta bröderna är ljusbruna men den äldsta är kritvit :D
Diomedea exulans
2015-01-29, 00:41
Frågan är om det blir någon skillnad beroende på om barnet är en kille eller en tjej? Någon får påminna mig om hur det här med mosaicism fungerar hos människa (sköldpaddsfärgade blir vi ju uppenbarligen inte).
Kvinnor är generellt mer ljushyade än män (iaf som vuxna).
Haha! Nejdå. Har en bekant som har en riktigt mörk far(Wesley Snipes hade sett vit ut i jämförelse) och ljus mor, yngsta bröderna är ljusbruna men den äldsta är kritvit :D
Annan far, alt albinism.
Diomedea exulans
2015-01-29, 01:34
Sen finns det ju å andra sidan historier om vit kvinna som får barn med vit man och barnet blir svart, och det sedan visar sig att någon av föräldrarna har någon svart förfader (och man kan bevisa att det inte rör sig om otrohet). Så om inte det är en skröna så antar jag att det kan vara lite lurigt, det där.
Statistiskt finns det säkert en möjlighet. Min förklaring är dock rimligare :)
Annan far, alt albinism.
Tveksamt, de har samma krulliga hår :D
Diomedea exulans
2015-01-29, 01:45
Tveksamt, de har samma krulliga hår :D
Kan fortfarande vara albinism. ;)
Ska man låta luckan till en diskmaskin vara stängd, stå på glänt eller vara helt öppen efter ett kört program för att disken ska torka snabbast?
Ska man låta luckan till en diskmaskin vara stängd, stå på glänt eller vara helt öppen efter ett kört program för att disken ska torka snabbast?
Släpp ut fukten, således öppna luckan helt?
ARMSTARK
2015-01-29, 12:30
Så gör jag, och öppnar ett fönster för att vädra ut den unkna fuktiga luften.
forestgrove
2015-01-29, 13:17
När jag köpte min diskmaskin sa försäljaren att det kan vara bra att låta maskinen stå med stängd lucka en liten stund när den är klar. Detta var främst för att få ner temperaturen där inne och därmed skydda diskbänken/skivan som maskinen är installerad under. Dock finns det ju sån där folie man kan klistra på skivans undersida som skyddar. Jag har sån och jag skiter i om det kommer varm ånga där.
Så gör jag, och öppnar ett fönster för att vädra ut den unkna fuktiga luften.
Makes sense.
När jag köpte min diskmaskin sa försäljaren att det kan vara bra att låta maskinen stå med stängd lucka en liten stund när den är klar. Detta var främst för att få ner temperaturen där inne och därmed skydda diskbänken/skivan som maskinen är installerad under. Dock finns det ju sån där folie man kan klistra på skivans undersida som skyddar. Jag har sån och jag skiter i om det kommer varm ånga där.
Jag har också en sån så det är inte ett problem.
Finns det någon mer "vetenskaplig" term för bollsinne och spelsinne?
Kropps-kordination kanske?
Diomedea exulans
2015-01-30, 17:19
Kropps-kordination kanske?
Delvis intelligens, också.
Finns det någon mer "vetenskaplig" term för bollsinne och spelsinne?
Beroende på i vilket sammanhang så kan koordination, inlärt beteende och perception funka.
Beroende på i vilket sammanhang så kan koordination, inlärt beteende och perception funka.Ah, intressant. Koordination har jag suttit och läst på om men inte perception.
Jag tycker det är intressant att vissa har så sjukt bra bollsinne och kan dribbla byxorna av någon annan, men när det sedan behöver slås en passning så blir det alltid det mest uppenbara och enkla alternativet då de har för dåligt spelsinne för något annat - medan folk med bra spelsinne som kan slå oväntade passningar, kan läsa spelet och veta var man ska stå på planen samtidigt oftast har bra bollsinne också.
koffein_beroende
2015-01-30, 20:45
Hej, jag satt och kikade på instagram igår och snubblade in på någon snubbe som hade lagt upp klipp när han körde marklyft och slog en DB direkt efter, han tränar något sjukt ostrikt och har helt absurda vikter, han har ett klipp när han kör stångcurl(antar att han försökte göra det) och hade säkert över 100kg och världens sämsta form. Tyckte det var kul att se någon köra lite annorlunda.
Han är dock jävligt stor, runt 23-30 års åldern? :D
Någon som vet vem jag menar?
Tror ni det skulle ske någonting i vardagslivet om bytte helt från typ house musik till klassisk/lugn musik?
Kom på en till fråga: Köper ni fortfarande fysiska filmer eller får ni tag på "annat" sätt?
Kom på en till fråga: Köper ni fortfarande fysiska filmer eller får ni tag på "annat" sätt?Jag har Viaplay, CMore, HBO och Netflix och försöker använda mig enbart dessa då jag vill försöka supporta lagliga alternativ så att det blir ännu bättre. Ibland är jag dock otålig och löser det på annat håll.
Fysiska ex av film och musik skulle jag inte få för mig att köpa, annat än vinyl eller laserdisc utgåvor då det blir snygga väggprydnader.
Red Apple
2015-01-30, 22:55
Kom på en till fråga: Köper ni fortfarande fysiska filmer eller får ni tag på "annat" sätt?
Har vissa filmer i fysisk form om de av någon anledning skulle bli kluriga att få tag på eller om jag skulle vilja se dem på tv-skärmen istället för på datorn (har ingen dator kopplad till storskärmen). De kommer till användning förvånansvärt ofta, så jag fortsätter utöka min samling med filmer som jag känner är nödvändiga att kunna se.
Köper DVD-boxar med serier jag gärna vill se och som är roligt att ha fysiskt. Star Trek främst.
Köper filmer sporadiskt. Gamla hyrfilmer från min lokala videobutik, internet, mässor m.m. Oftast saker man inte stöter på normalt.
Till exempel "Rymdinvasion i Lappland": http://www.imdb.com/title/tt0053232/
Mycket scifi blir det.
Småproduktioner och indie är trevligt att sponsra också.
Kanske är dags att köpa det där nya som alla pratar om. "Blårej" eller vad det heter.
Fast å andra sidan är det inget fel på min kopia av "Gräsklipparmannen" på VHS.
En fråga från mig: Använder jag citationstecken fel eller för mycket? Kom just att tänka på att jag ofta använder dem för att rama in titlar, men vet inte om det är rätt.
Om jag lånar ger 2000kr till en vän/bekant som ska utomlands för att köpa någonting specifikt till mig och denne varken ger mig tröja eller växel tillbaka, kan jag polisanmäla sånt? Har FB-konversationer och bevis på överföring.
Vill denne alltså inte ge dina pengar tillbaka? Wow.
Vill denne alltså inte ge dina pengar tillbaka? Wow.
Varken pengar eller tröja.
Varken pengar eller tröja.
Du kan nog anmäla stöld, men det blir svårt att bevisa att han inte uppfyllt sitt löfte kanske. Om han nu inte rent ut sagt skrivit att han tänker lura dig.
Annars hade jag sett 2 möjligheter:
1. Mött upp irl med denne person och tvinga/hota till sig pengar
2. Säga upp kontakten
Jag hade blivit rätt sned och tagit pengarna tillbaka.
Du kan nog anmäla stöld, men det blir svårt att bevisa att han inte uppfyllt sitt löfte kanske. Om han nu inte rent ut sagt skrivit att han tänker lura dig.
Annars hade jag sett 2 möjligheter:
1. Mött upp irl med denne person och tvinga/hota till sig pengar
2. Säga upp kontakten
Jag hade blivit rätt sned och tagit pengarna tillbaka.
Han bor en ca 50km bort, har bett han skicka över växeln via swish i över en månad nu men det har bara blivit "aa sen när jag kommer hem" "senare" "inte hemma just nu" "ikväll" sen svarar han inte längre. Ser ju att han gillar och gör andra saker på Facebook... Så jävla patetiskt.
50 km för 2000 är väl värt det, kolla så bilen står på parkeringen så han är hemma sen knackar du på dörren.
Tror knappast han ger sig på dig eller något i den stilen.
50 km för 2000 är väl värt det, kolla så bilen står på parkeringen så han är hemma sen knackar du på dörren.
Tror knappast han ger sig på dig eller något i den stilen.
Där hade han inte kunnat göra mycket :D En loska i ansiktet förtjänar han.
Nattljus
2015-01-31, 17:26
Är tomater grönsaker eller frukt?
Är tomater grönsaker eller frukt?
Det är en frukt men klassas som en grönsak i livsmedelssammanhang.
Tapatalk
Han bor en ca 50km bort, har bett han skicka över växeln via swish i över en månad nu men det har bara blivit "aa sen när jag kommer hem" "senare" "inte hemma just nu" "ikväll" sen svarar han inte längre. Ser ju att han gillar och gör andra saker på Facebook... Så jävla patetiskt.
Åk dit så kommer du känna dig som en man. *flex*
Jag hade stått och väntat vid dörren.
tefached
2015-02-01, 10:51
Senaste tiden har min dator börjat byta språket på mitt tangentbord väldigt ofta till antingen engelska eller norska av sig själv någon som vet vad detta kan bero på?:)
Senaste tiden har min dator börjat byta språket på mitt tangentbord väldigt ofta till antingen engelska eller norska av sig själv någon som vet vad detta kan bero på?:)
Problemet borde lösa sig genom att ta bort engelsk tangentbordslayout under språkinställningar / visningsspråk / tangentbord.
Förmodligen för att du trycker in alt+shift.
Åk dit så kommer du känna dig som en man. *flex*
Jag hade stått och väntat vid dörren.
Det är 100km, läste fel.
Tar polisen sånt här på allvar?
mattilainen
2015-02-01, 13:21
annars kan du säga att du investerat 2000 kr och du har nu lärt dig vem du inte ska vara vän med längre. Jag skulle dock aldrig gett upp.
annars kan du säga att du investerat 2000 kr och du har nu lärt dig vem du inte ska vara vän med längre. Jag skulle dock aldrig gett upp.
Ringde precis för att kolla upp det, går inte att anmäla utan det är ett civilrättsärende (eller ngt sånt) sa kvinnan på andra sidan luren och man får ta kontakt med en advokat/jurist istället. Finns det gratis sådana? Tvivlar starkt på att en jurist/advokat man betalar skulle kosta mindre än 2000...
Var bor du och han?
;)
(nä, jag är för feg för indrivning)
Det är 100km, läste fel.
Tar polisen sånt här på allvar?
10 mill är typ 1 timme med bil, och för 2000? Jag hade åkt.
Om man går till VC och får svart på vitt att man har lågt testo, får man typ som nån sorts mer potent version av en "testo-booster"?
eternallord
2015-02-01, 14:01
Är det illa så får du väl helt enkelt testosteron?
Så som jag förstått det så får du antingen inget(för att du ligger mellan gränsvärdena) eller nebido.
Om man går till VC och får svart på vitt att man har lågt testo, får man typ som nån sorts mer potent version av en "testo-booster"?
Om det är patologiskt lågt, inte "lite lägre än jag önskar inom normalintervallet"
http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=2306
"Före insättande av testosteronbehandling skall prostata undersökas medelst palpation och mätning av PSA-värden, då prostatacancer är en absolut kontraindikation mot behandling."
Så, du lär ta doktors finger i ändalykten innan du får testo ;)
Vad är den engelska motsvarigheten till "kul kuriosa"? finns det något schyst slang?
Vad är den engelska motsvarigheten till "kul kuriosa"? finns det något schyst slang?
Typ "Fun fact!" Kanske?
Diomedea exulans
2015-02-01, 18:43
Trivia.
Supermicke
2015-02-01, 19:00
om man fäster solceller på en lastbil och åker mot solens riktning, kommer fler fotoner träffa cellerna och därmed producera mer el jämfört med om solcellarna stått still?
StarkaUlf
2015-02-01, 19:01
om man fäster solceller på en lastbil och åker mot solens riktning, kommer fler fotoner träffa cellerna och därmed producera mer el jämfört med om solcellarna stått still?
Lyser den konstant på båda scenariona? Eller går solen ner när dom står still men lyser hela tiden när du kör med lastbilen? :D
Diomedea exulans
2015-02-01, 19:26
Lika många, för ljuset går alltid lika fort jämfört med en själv, oavsett om man rör sig eller om man står still… Om jag fattar relativitetsteorin rätt.
Är det någon som opererat nässkiljeväggen och kan säga om näsformen ändrat utseende iom det? Kan man undvika det?
LoveMachine
2015-02-01, 20:20
Lika många, för ljuset går alltid lika fort jämfört med en själv, oavsett om man rör sig eller om man står still… Om jag fattar relativitetsteorin rätt.
Nu är inte relativitet mitt område. Men antalet fotoner borde vara konstant den då hastigheten är lika i alla referenssystem. Men de borde bli relativistiskt blåförskjutna och mer energetiska, så den mottagna energin ökar.
ARMSTARK
2015-02-02, 10:43
Idag är det Kyndelsmässodagen, hur ska ni fira?
Du är i sverige nu, vi firar inte 2/2
Sedan 1772 firas kyndelsmässodagen i Sverige på söndagen som infaller 2-8 februari, såvida det inte är fastlagssöndagen då. I så fall infaller kyndelsmässodagen föregående söndag.
ARMSTARK
2015-02-02, 11:01
Du är i sverige nu, vi firar inte 2/2
Sedan 1772 firas kyndelsmässodagen i Sverige på söndagen som infaller 2-8 februari, såvida det inte är fastlagssöndagen då. I så fall infaller kyndelsmässodagen föregående söndag.
Ajdå, då missade jag det. Får göra det nästa år, men vad ska man göra då? I almanackan står det Septuagesima på söndagen. Låter som man ska måla pentagram i blod och prata baklänges.
Ajdå, då missade jag det. Får göra det nästa år, men vad ska man göra då? I almanackan står det Septuagesima på söndagen. Låter som man ska måla pentagram i blod och prata baklänges.
Det är nu fastan börjar, om man pysslar med sådant.
"Den andra förklaringen, som också anses trolig, är att man med septuagesima påbörjar den föreskrivna fyrtio dagar långa fastan. Om man gör en sträng tolkning av reglerna för fastan, skall den pågå fyrtio dagar före påsk, utan att medräkna fastefria veckodagarna torsdag, lördag och söndag."
(I spekulationer om namnet)
Diomedea exulans
2015-02-02, 11:20
Tänkte jag skulle hålla en kyndelsmässa.
Om man gör en sträng tolkning av reglerna för fastan, skall den pågå fyrtio dagar före påsk, utan att medräkna fastefria veckodagarna torsdag, lördag och söndag."
Snällt att man får käka tre dagar i veckan.
En fråga om kristna matregler
Undrar om "vanligt folk" tyckte det var ironiskt att de inte fick äta kött på fredagar när de inte hade råd med det de övriga sex dagarna i veckan?
Nattljus
2015-02-02, 11:31
"Inget kött på fredagar" är väl en katolsk grej?
"Inget kött på fredagar" är väl en katolsk grej?
Det förekommer inom flera andra kristna samfund men reglerna om 40 dagar innan påsk, inget kött på fredagar etc tror jag i stort är katolska.
Snällt att man får käka tre dagar i veckan.
En fråga om kristna matregler
Undrar om "vanligt folk" tyckte det var ironiskt att de inte fick äta kött på fredagar när de inte hade råd med det de övriga sex dagarna i veckan?
Mycket av fastetraditionen kom väl från att man inte hadde mat mellan jul och påsk, kring påsk kom ju äggläggningen igång i alla fall. Det är ju skönt att ha religion att luta sig mot när maten är slut (det är ju meningen att vi inte ska äta nu, för det har gud sagt)
Varför ser man så sjukt liten ut vissa dagar? Var är all massa?? Har bra tryck hela tiden men vissa dagar ser man ut som en räka. VARFÖR
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/v/t1.0-9/10500341_10153579287132926_4688282666639782865_n.j pg?oh=48757621d9e92cf744e2176ec0174529&oe=5567E1F5&__gda__=1432949266_88d993c359c0727232ca47c81ba5ea1 6
1: Är det en raskatt?
2: Vad är det för ras?
Den är ju fantastiskt fluffig!
AeternusRex
2015-02-02, 14:28
Norsk skogskatt ser det ut som. Kan vara en maine coone men den där kattens ansikte ser inte tillräckligt kantigt ut gör det.
ARMSTARK
2015-02-02, 14:42
Norsk skogskatt ser det ut som. Kan vara en maine coone men den där kattens ansikte ser inte tillräckligt kantigt ut gör det.
Är det bara fluffet eller är det en djävligt stor katt?
Är det bara fluffet eller är det en djävligt stor katt?
jag gissar på en kombo.
AeternusRex
2015-02-02, 14:47
Det är en briljant skapelse. Katten man äger skall vara större än medelhunden helt klart. Jag läste om ett experiment att avla fram huskatter stora som llabradorer. Det skall jag ha en!
Diomedea exulans
2015-02-02, 15:09
Det är en briljant skapelse. Katten man äger skall vara större än medelhunden helt klart. Jag läste om ett experiment att avla fram huskatter stora som llabradorer. Det skall jag ha en!
Nej, nej, och åter nej. Alla tamdjur bör försöka hållas ungefär lika stora som sina vilda motsvarigheter. Extrem avel är alltid av ondo, och avel för extrem storlek är inget undantag. Varför tror du alla stora hundraser lever kortare liv och har mer höftproblem än små? Varför tror du människor med gigantism ofta hamnar i rullstol? Osv.
Katter ska vara stora som bondkatter. Och ha rak päls, svans, fem tår på varje fot, ej hoptryckt nos, etc.
Nej, nej, och åter nej. Alla tamdjur bör försöka hållas ungefär lika stora som sina vilda motsvarigheter. Extrem avel är alltid av ondo, och avel för extrem storlek är inget undantag. Varför tror du alla stora hundraser lever kortare liv och har mer höftproblem än små? Varför tror du människor med gigantism ofta hamnar i rullstol? Osv.
Katter ska vara stora som bondkatter. Och ha rak päls, svans, fem tår på varje fot, ej hoptryckt nos, etc.
Så, tigerstorlek? Eller räcker Lodjur? :D
Edit: och hundar mår alltså bäst när de är i vargens storlek?
De största vargarna förekommer i skogsområden i Alaska, Kanada och Östeuropa och är ungefär 160 centimeter långa, vid skuldran 80 centimeter höga och med en cirka 50 centimeter lång svans. Dessa vargar väger upp till 80 kilogram.
Diomedea exulans
2015-02-02, 15:34
Så, tigerstorlek? Eller räcker Lodjur? :D
Edit: och hundar mår alltså bäst när de är i vargens storlek?
De största vargarna förekommer i skogsområden i Alaska, Kanada och Östeuropa och är ungefär 160 centimeter långa, vid skuldran 80 centimeter höga och med en cirka 50 centimeter lång svans. Dessa vargar väger upp till 80 kilogram.
Skulle tro att hundar är ett undantag. Deras "naturliga" storlek verkar vara mindre än vargens.
Mem att göra katter stora som schäfrar, jag vågar sätta 11 kr på att det är en dålig idé.
Att tigrar är ännu större är ett dåligt argument. Det är en helt annan grej när evolutionen gör ett djur stort än när människan gör det.
Nej, det är det inte. Extrem avel som sköts av människor som vet vad de gör har, trott eller ej, hjälpt människan enormt. Det finns fortfarande behov av detta i flertal länder där hunden spelar en central roll på landet.
Däremot alla j*vla whitetrash-idioter som tror de kan starta en kennel och låter allt och alla pippa loss som idioter.. Nackskott på dessa djurmisshandlare..
Diomedea exulans
2015-02-02, 16:27
Nej, det är det inte. Extrem avel som sköts av människor som vet vad de gör har, trott eller ej, hjälpt människan enormt. Det finns fortfarande behov av detta i flertal länder där hunden spelar en central roll på landet.
Däremot alla j*vla whitetrash-idioter som tror de kan starta en kennel och låter allt och alla pippa loss som idioter.. Nackskott på dessa djurmisshandlare..
Finns det en engelsk mastiff som levt ett långt och friskt liv? En engelsk bulldogg? Ofta är det rasstandarden som är sjuk, och omöjligt att skapa friska hundar av den rasen, hur ansvarsfullt man än försöker avla.
Finns det en engelsk mastiff som levt ett långt och friskt liv? En engelsk bulldogg? Ofta är det rasstandarden som är sjuk, och omöjligt att skapa friska hundar av den rasen, hur ansvarsfullt man än försöker avla.
Du är inne på det jag menar på, rasstandarden är oftast helt och helvete fel. De som styr dessa är oftast egna profitörer som ser till att deras egna kennlar gynnas. Speciellt i England, de avlar sönder sina hundar med ingen respekt för djurets levnadsstandard. Det är därför det kommer fler och fler röster som faktiskt säger att vissa raser bör (om inte ska) få självdö ut, dvs. förbud att avla. Dessa grupper har gått så långt att det numera inte finns ett enda levande exemplar där rasen här hälsosam och kan leva ett normalt liv. Fruktansvärt om du frågar mig.
delta_mats
2015-02-02, 16:51
Finns nog inte en hundras som är lika friska och lever lika länge som en varg, speciellt vargar i fångenskap, de lever ännu längre. Då är vargen ett stort hunddjur och bland hundar av den storleken är väl 10 levnadsår ganska ovanligt exempelvis.
Konstig jämförelse med tiger och tamkatt, finns ju flera olika raser bland katterna. Vet inte om alla katter härstammar från en ras långt tillbaka i tiden?
Finns ju nu en stor tamkatt som hör bland de största tamkatterna där man blandat in någon form av vildkatt.
Savannah heter den, tydligen är det Serval som man korsat in. Lite fränt faktiskt!
Diomedea exulans
2015-02-02, 17:08
Du är inne på det jag menar på, rasstandarden är oftast helt och helvete fel. De som styr dessa är oftast egna profitörer som ser till att deras egna kennlar gynnas. Speciellt i England, de avlar sönder sina hundar med ingen respekt för djurets levnadsstandard. Det är därför det kommer fler och fler röster som faktiskt säger att vissa raser bör (om inte ska) få självdö ut, dvs. förbud att avla. Dessa grupper har gått så långt att det numera inte finns ett enda levande exemplar där rasen här hälsosam och kan leva ett normalt liv. Fruktansvärt om du frågar mig.
Jag har i ett par år funderat halvseriöst på att skaffa hund och därför läst på på internet om ganska många raser. En av sakerna jag alltid tittade på var vad som skrevs om deras hälsa. Jag tror inte jag överdriver om jag säger att det kanske fanns 2-5 raser totalt där det stod "denna ras har inga specifika hälsofel". På alla andra (vet inte hur många, kanske över 100) stod det "denna ras är benägen att få… (följt av oftast flera olika sjukdomar). Det verkar med andra ord vara väldigt, väldigt ovanligt med raser som är, ja, lika friska som vargar.
För min del få de gärna låta alla sjuka linjer/raser självdö, jag blir inte ledsen om det innebär att det bara finns fem hundraser i världen.
Finns nog inte en hundras som är lika friska och lever lika länge som en varg, speciellt vargar i fångenskap, de lever ännu längre. Då är vargen ett stort hunddjur och bland hundar av den storleken är väl 10 levnadsår ganska ovanligt exempelvis.
Konstig jämförelse med tiger och tamkatt, finns ju flera olika raser bland katterna. Vet inte om alla katter härstammar från en ras långt tillbaka i tiden?
Finns ju nu en stor tamkatt som hör bland de största tamkatterna där man blandat in någon form av vildkatt.
Savannah heter den, tydligen är det Serval som man korsat in. Lite fränt faktiskt!
Det finns även katter där man har korsat in en vild art som kallas leopardkatt. Bengal kallas den.
Generellt är jag även emot denna typ av hybrider. Visst, den lilla nördiga vetenskapsmannen i mig säger "fan vad coolt!", men man måste se till djurets välmående i första hand. Nu vet jag inte om vare sig savannaher eller bengaler
är benägna till ohälsa, men jag har läst att t ex ligrar (korsningar mellan lejon och tigrar) kan må dåligt eftersom tigrar och lejon har så olika beteenden. Tigrar vill leva ensamma och gillar vatten, medan lejon lever i flock och hatar vatten. Detta kan göra ligrar lite smått personlighetskluvna.
Jag har i ett par år funderat halvseriöst på att skaffa hund och därför läst på på internet om ganska många raser. En av sakerna jag alltid tittade på var vad som skrevs om deras hälsa. Jag tror inte jag överdriver om jag säger att det kanske fanns 2-5 raser totalt där det stod "denna ras har inga specifika hälsofel". På alla andra (vet inte hur många, kanske över 100) stod det "denna ras är benägen att få… (följt av oftast flera olika sjukdomar). Det verkar med andra ord vara väldigt, väldigt ovanligt med raser som är, ja, lika friska som vargar.
För min del få de gärna låta alla sjuka linjer/raser självdö, jag blir inte ledsen om det innebär att det bara finns fem hundraser i världen.
100% Agree. Helt sjuk, jag skyller på den j*vla showaveln. Äckliga människor. *gah!*
Finns flera raser som gått käpprätt åt helvete för folkkorsavlar, säljer balndraser som rena eller liknande. Eller WT-Sandra ska starta kennel.. :smash:*gah!*:smash:
Tragiskt är vad det är. Ta foton på olika raser från 1800 (målningar då..) och 1900-talet och jämför med nu.. Man blir ledsen.. *cry*
delta_mats
2015-02-02, 17:22
Bengal har ju funnits ganska länge nu och räknas väl inte som en hybrid längre.
Osäker om Savannah har tillräckligt många generationer bakom sig för att inte räknas som hybrid, det är en tämligen ny ras.
Jag har inget emot detta egentligen så länge det görs seriöst och ordentligt.
AeternusRex
2015-02-02, 17:26
hälften av ovanstående påståenden är ju inte ens korrekt om du jämför med vad som förekommer naturligt. det är inte egentligen avel jag talar om ursäkta att jag skrev så snarare "genmanipulering" det är alltså inte en forskar grupp som försöker para tigrar med vanliga bondkatter för att dom skall hamna mitt emellan i storlek.
Diomedea exulans
2015-02-02, 17:29
hälften av ovanstående påståenden är ju inte ens korrekt om du jämför med vad som förekommer naturligt. det är inte egentligen avel jag talar om ursäkta att jag skrev så snarare "genmanipulering" det är alltså inte en forskar grupp som försöker para tigrar med vanliga bondkatter för att dom skall hamna mitt emellan i storlek.
Vad förekommer naturligt menar du?
Genmanipulering kan väl bli fel det med. Om man inte vet exakt vad man håller på med.
Men du får även ta i beräkning att hunden knappast kommer ursprungligen från grå-varg. Utan mer ett utdött systerdjur till just vargen så att jämföra hund med varg är som att säga LO = tiger, jämförelsen blir rätt konstig.
Bland de äldsta hundraserna har du de kinesiska och de har trots sitt rätt unika utseende bland det längsta livslängderna, och ofta väldigt lite sjukdomar. De var lite smartare när de kom till hur de avlade jämfört med folk idag.
Diomedea exulans
2015-02-02, 17:34
Bland de äldsta hundraserna har du de kinesiska och de har trots sitt rätt unika utseende bland det längsta livslängderna, och ofta väldigt lite sjukdomar. De var lite smartare när de kom till hur de avlade jämfört med folk idag.
Lhasa apso är en ras från närheten av Kina, Tibet tror jag, och den är en av de friskaste och mest långlivade raserna, trots att den ser ut som en liten golvmopp. Jag skulle kunna tänka mig att skaffa mig en sån.
Fast den har ju faktiskt inte så extrem kroppsform heller, om man tittar under den långa pälsen. Rätt kort nos men inte som en mops eller bulldogg. Inte för lång rygg som en tax eller beagle, inte kutad rygg som en schäfer, inte massor hudveck, osv.
AeternusRex
2015-02-02, 18:26
Vad förekommer naturligt menar du?
Genmanipulering kan väl bli fel det med. Om man inte vet exakt vad man håller på med.
absolut genmanipulering kan ju gå fruktansvärt fel. nu menar jag inte att vi skall acceptera sånt som är i stort sett djurplågeri bara för att våra egna egon och vridna ideal skall få sitt. nån måtta får det vara.
så som du skrev det lät det som att den svenska "bondkatten" är den naturliga "looken" får våra tamkatter med rakt hår osv. jag ämnade bara påpeka att det är naturligt urval i västvärlden hos rasen som är en salig blandning att se ut så. naturligt hos småvildkatter är ett mycket bredare utseende. med långt/vågigthår större tassar annorlunda svansar osv.
delta_mats
2015-02-02, 18:50
Men du får även ta i beräkning att hunden knappast kommer ursprungligen från grå-varg. Utan mer ett utdött systerdjur till just vargen så att jämföra hund med varg är som att säga LO = tiger, jämförelsen blir rätt konstig.
Hund och varg är tillräckligt nära för att få avkommor som inte är sterila. Detsamma kan man inte säga om Tiger och Lodjur.
Men poängen var att det är intressant att gråvargen lever såpass länge och är bevisligen friska från knä och höftproblem trots extremt stort arbete med stor kroppsvikt. Om man jämför med en hund i samma storlek. Vi har inte lyckats bättre än moder natur alltså.
Diomedea exulans
2015-02-02, 19:12
så som du skrev det lät det som att den svenska "bondkatten" är den naturliga "looken" får våra tamkatter med rakt hår osv. jag ämnade bara påpeka att det är naturligt urval i västvärlden hos rasen som är en salig blandning att se ut så. naturligt hos småvildkatter är ett mycket bredare utseende. med långt/vågigthår större tassar annorlunda svansar osv.
Intressant. Att vilda katter har vågigare hår hade jag inte gissat. Jag trodde det raka "bonnkattshåret" var det optimala för att stöta bort väta och smuts och behålla värmen.
Men poängen var att det är intressant att gråvargen lever såpass länge och är bevisligen friska från knä och höftproblem trots extremt stort arbete med stor kroppsvikt. Om man jämför med en hund i samma storlek. Vi har inte lyckats bättre än moder natur alltså.
Ja, att det i teorin går att få fram ett stort fyrfotadjur som kan springa och hoppa bra utan hälsoproblem bevisas ju av alla stora fyrfotadjur egentligen. En oxe är tio gånger tyngre än en stor hund men får inga höftproblem. Det är bara vi människor som inte vet hur man avlar, uppenbarligen.
delta_mats
2015-02-02, 19:20
Intressant. Att vilda katter har vågigare hår hade jag inte gissat. Jag trodde det raka "bonnkattshåret" var det optimala för att stöta bort väta och smuts och behålla värmen.
Skulle vilja påstå att det helt beror på vilken vildkatt man syftar till. Det är ju olika beroende på var i världen den lever i.
Diomedea exulans
2015-02-02, 19:21
Skulle vilja påstå att det helt beror på vilken vildkatt man syftar till. Det är ju olika beroende på var i världen den lever i.
Kan du komma på något enda vilt kattdjur på rak arm som inte har rakt hår? För det kan inte jag. :)
Varför ser man bättre in i en mikro om man flyttar på huvudet fram och tillbaka?
Diomedea exulans
2015-02-02, 19:27
Varför ser man bättre in i en mikro om man flyttar på huvudet fram och tillbaka?
Menar du en sån där mikro som där fönstret är täckt av en svart plåt med massa små hål i?
delta_mats
2015-02-02, 19:48
Kan du komma på något enda vilt kattdjur på rak arm som inte har rakt hår? För det kan inte jag. :)
Inte på rak arm nej. Men vildkatter på norra halvklotet i kallare breddgrader får ju en lång och tjock vinterpäls exempelvis, medan katter i varma områden oftast har kort, slät päls. Vågig eller ej men nog skiljer den på sig i varje fall.
Diomedea exulans
2015-02-02, 19:50
Inte på rak arm nej. Men vildkatter på norra halvklotet i kallare breddgrader får ju en lång och tjock vinterpäls exempelvis, medan katter i varma områden oftast har kort, slät päls. Vågig eller ej men nog skiljer den på sig i varje fall.
Absolut. Men jag kan inte komma på ett enda vilt djur med vågig päls faktiskt. Definitivt inte lockig. Möjligen vissa hovdjur (typ vissa får och alpackor eller släktingar till dem, kanske), men inga rovdjur.
Megustaa
2015-02-02, 20:30
Varför är många som följer LCHF väldigt rabiata?
eternallord
2015-02-02, 20:32
Så är det ofta när folk tycker att de har "sett ljuset". Sen om det är LCHF, veganism, crossfit eller scientologi är ganska irrelevant.
Megustaa
2015-02-02, 20:40
Så är det ofta när folk tycker att de har "sett ljuset". Sen om det är LCHF, veganism, crossfit eller scientologi är ganska irrelevant.
Du har förmodligen helt rätt i din analys.
Det är snudd på obehagligt.
Diomedea exulans
2015-02-02, 20:40
Deras hjärnor går på sparlåga pga kolhydratsbrist. (Obs! Ej illa menad ironi.)
Någon som vet varför de envisas med att blanda gröna och röda utav dessa och inte ha dem separat? Är det någon fler än jag som föredrar de röda och därmed selektivt väljer dem varje gång? Får ibland dåligt samvete för att det bara finns gröna kvar efter jag har varit där, hoppas att de som kommer efter mig gillar dem bättre! :)
http://candyking.com/ckse/wp-content/uploads/sites/2/products/1417606531065bb-560x560.png
Aldrig sett de gröna öht, de röda säljs i rätt många lösgodigdiskar :S
StarkaUlf
2015-02-03, 00:08
Vad kan man göra åt extremt torra näsgångar och svalg? Gör förbaskat ont bara att andas genom näsan och prata/svälja.
Har testat Nozoil, hjälper inte.
Varför kan jag kolla Kolozzeum via Tapatalk och Safari på telefonen, men inte via Safari eller Firefox på datorn?
Edit: det har stått att underhåll av servern utförs, har gjort det hela dagen.
Edit 2: cookies och grejer är rensade.
TapaTalk.
ARMSTARK
2015-02-03, 08:13
De sa på TV i morse att det blir allt vanligare att folk får sina Facebook konton kapade och sedan bankkontot länsat, även resten av familjens bankkonton. Hur fan går det här till? Det finns väl inget i Facebook kontot som avslöjar mina bankkonto uppgifter?
De sa på TV i morse att det blir allt vanligare att folk får sina Facebook konton kapade och sedan bankkontot länsat, även resten av familjens bankkonton. Hur fan går det här till? Det finns väl inget i Facebook kontot som avslöjar mina bankkonto uppgifter?
Du kan väl köpa saker på facebook? Antar att det är det som folk har gjort, sen sparar Facebook kontouppgifterna.
Vad kan man göra åt extremt torra näsgångar och svalg? Gör förbaskat ont bara att andas genom näsan och prata/svälja.
Har testat Nozoil, hjälper inte.
Luftfuktare eller förångare?
Någon som vet varför de envisas med att blanda gröna och röda utav dessa och inte ha dem separat? Är det någon fler än jag som föredrar de röda och därmed selektivt väljer dem varje gång? Får ibland dåligt samvete för att det bara finns gröna kvar efter jag har varit där, hoppas att de som kommer efter mig gillar dem bättre! :)
http://candyking.com/ckse/wp-content/uploads/sites/2/products/1417606531065bb-560x560.png
Var bor du? Vi kan handla tillsammans. Jag vill ha de gröna.:d
Låter som skitsnack alternativt att kapningen av facebook kontot inte har något med rensningen av bankkontot att göra.
Låter som skitsnack alternativt att kapningen av facebook kontot inte har något med rensningen av bankkontot att göra.
Alternativt att företagen som utvecklar alla de här små spelen som folk spelar där man kan köpa virituella produkter för 7 kronor på kortet inte har tillräckligt bra skydd och blir hackade.
Det var min första tanke iallafall.
Aldrig sett de gröna öht, de röda säljs i rätt många lösgodigdiskar :SDet har jag tyvärr aldrig sett :(
Var bor du? Vi kan handla tillsammans. Jag vill ha de gröna.:dHaha jag bor i Umeå så om du bor i närheten kan vi byta godis ;)
delta_mats
2015-02-03, 16:46
Det har jag tyvärr aldrig sett :(
Haha jag bor i Umeå så om du bor i närheten kan vi byta godis ;)
Dom röda finns ju att köpa på godishuset, inga gröna inblandade heller.
Efter jag tränat klart så går jag hem i shorts. Ungefär fem minuters gång i 0 till -10 grader. Kan det ha någon negativ effekt? Har känt mig extra rostig i lederna senaste tiden.
Efter jag tränat klart så går jag hem i shorts. Ungefär fem minuters gång i 0 till -10 grader. Kan det ha någon negativ effekt? Har känt mig extra rostig i lederna senaste tiden.
Tvärtom. Du bygger på dina vikingastats.
I shorts? Är du galen människa?
Tvärtom. Du bygger på dina vikingastats.
Haha, om jag ändå haft någon nytta av dessa!
I shorts? Är du galen människa?
Fryser inte speciellt mycket om mina ben.
StarkaUlf
2015-02-04, 11:41
Det tror jag inte. Då hade isbad efter träning varit idioti. :)
Finns det någon kvarg gjord på svensk mjölk?
Finns det någon kvarg gjord på svensk mjölk?
Vet inte om skånemejeriers är nu men vet att de planerat på att flytta tillverkningen till sverige och använda svenska råvaror under 2015.
Vet inte om skånemejeriers är nu men vet att de planerat på att flytta tillverkningen till sverige och använda svenska råvaror under 2015.
Kollade lindahls på ica i förrgår och då var det fortfarande tyskt. Men det kanske ändras?
Kollade lindahls på ica i förrgår och då var det fortfarande tyskt. Men det kanske ändras?
Enda jag vet är att det är planerats att under 2015 tillverkar i Sverige på svensk råvara men vet inte om bytet skett än :)
Enda jag vet är att det är planerats att under 2015 tillverkar i Sverige på svensk råvara men vet inte om bytet skett än :)
:thumbup:
Jag får kolla regelbundet när jag är å handlar då :) Tack!
Dom röda finns ju att köpa på godishuset, inga gröna inblandade heller.Där ser man, synd bara att det ligger lite avlägset. Orkar inte åka dit bara för att köpa godis :P
Blir galen! Kommer inte på vilken film den här scenen är ur.
Två polare sitter i kostym i en lobby och varje dag går en fin kvinna förbi dem och den ena kallar henne ett random namn(samma namn varje dag) och förklarar sedan för sin vän hur detta kommer leda till att han tillslut får hennes uppmärksamhet. Trodde först att det var Bradley Cooper men är icke säker... Någon som har en aning?
vicarious
2015-02-04, 19:13
Är man skyldig att berätta för sin chef/överordnad om man har ett förhållande med en annan medarbetare på sin arbetsplats?
När man köper en bostadsrätt så betalar man hyra + ränta + amortering varje månad. Blir den här kostnaden mindre för varje månad (då lånet man betalar av blir mindre) eller är det någon speciell regel vid så stora lån som säger att kostnaden alltid är densamma? :S
Den blir mindre, ytterst marginellt så du kommer inte märka något.
Hur kommer det sig att man somnar så mycket lättare när man lägger sig på soffan för en gubblur efter man har käkat? Mot när man försöker somna på kvällen när det är mörkt och man "borde" sova, är det mentalt?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.