Visa fullständig version : Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar
Finns de något försäkringsbolag som försäkrar förtidigt födda barn fullt ut? Trygghansa ville inte göra det...
Finns de något försäkringsbolag som försäkrar förtidigt födda barn fullt ut? Trygghansa ville inte göra det...
Antar att bebisen redan är född. Trygghansas Gravid Extra verkar vara en försäkring för prematurer, men jag tolkar det som att den måste ha varit tecknad innan ungen fötts. Länk (http://www.tryggabarn.nu/start/fragebanken/fragor-om-forsakringar/om-barnet-fods-for-tidigt)
Efter lite ytterligare googlingar så verkar det som att vissa bolag, inkl trygghansa kan teckna försäkring efter att ha kollat journaler. Så jag skulle rekommendera att du ringer runt.
Nyfiken fråga: Varför skaffar man en sådan försäkring? Vad försäkrar man sig mot egentligen?
Nyfiken fråga: Varför skaffar man en sådan försäkring? Vad försäkrar man sig mot egentligen?
Barnförsäkring är väl standard att man har? Det är ju för olycksfall/sjukdom osv.
Gravidförsäkring är väl ifall att något går snett vid förlossning åså, dagar på sjukhus och sånt. Skador, missbildningar, sjukdomar.
Min morbida hjärna jobbade inte på alla cylindrar så jag tänkte mig bara det absolut värsta. Men vid olycksfall/skada så underlättar det ju om en förälder måste stanna hemma från jobbet t.ex. under en längre tid.
Men i grunden så kan jag inte låta bli att känna lite "vad fan ska jag med pengar till om det händer mitt barn något".
Min morbida hjärna jobbade inte på alla cylindrar så jag tänkte mig bara det absolut värsta. Men vid olycksfall/skada så underlättar det ju om en förälder måste stanna hemma från jobbet t.ex. under en längre tid.
Men i grunden så kan jag inte låta bli att känna lite "vad fan ska jag med pengar till om det händer mitt barn något".
Jo, så är det ju absolut med allt. Jag har rätt så dålig koll på exakt vad en sådan försäkring är bra för :P Men jag googlade lite snabbt förut när frågan kom upp.
Vilken dag är det maj-csnpengen kommer? *popcorn*
#taredapådenenklavägen
Scratch89
2014-05-22, 21:00
Jag har mina hörlurar till datorn inkopplade i det gröna jacket bak på datorn. Även fast jag har full volym på lurarna och full volym på Playback Devices, så är det bara "lagom" volym. Hur ska jag få högre volym? Måste jag koppla via externa högtalare då?
Antar att bebisen redan är född. Trygghansas Gravid Extra verkar vara en försäkring för prematurer, men jag tolkar det som att den måste ha varit tecknad innan ungen fötts. Länk (http://www.tryggabarn.nu/start/fragebanken/fragor-om-forsakringar/om-barnet-fods-for-tidigt)
Efter lite ytterligare googlingar så verkar det som att vissa bolag, inkl trygghansa kan teckna försäkring efter att ha kollat journaler. Så jag skulle rekommendera att du ringer runt.
Ja vi får väl kolla runt.. Trygghansa ville inte ge full försäkring med risk för komplikationer pga förtidigt född.. De enda de kunde gå med på var pengar vid medicinsk invaliditet och dödsfall.. Men skulle det hända något sådant är de ju inte pengar man vill ha direkt..
De kunde pröva om beslutet när barnet var 18 månader.. Men vänta tills dess känns inte aktuellt..
Nej precis.. Men kan underlätta om man lär vara hemma med barnet, på sjukhus och liknande..
Jag har mina hörlurar till datorn inkopplade i det gröna jacket bak på datorn. Även fast jag har full volym på lurarna och full volym på Playback Devices, så är det bara "lagom" volym. Hur ska jag få högre volym? Måste jag koppla via externa högtalare då?
Förstärkare är ju en variant, men det brukar kosta extra. Har du provat att bara leta mjukvara? För jag har svårt att tro att du är den enda som skulle ha det problemet. Steg 1a - googla boost volume ochdittoperativsystem.
Kolla så att din spelare ochså har rätt volym, ibland glömmer man det!
Varför finns kopp eller mugg utan öra?
Varför är det inte vanligare med minigrisar som husdjur?
Vart kan man köpa sådana här i stockholm? De hade bra på HM innan, billiga och satt bra, men de säljer inte dem längre.
http://i.ebayimg.com/00/s/MTYwMFgxNjAw/z/tYMAAOxyOlhS9qBJ/$_12.JPG
The Swedish Oak
2014-05-23, 16:19
Vart kan man köpa sådana här i stockholm? De hade bra på HM innan, billiga och satt bra, men de säljer inte dem längre.
http://i.ebayimg.com/00/s/MTYwMFgxNjAw/z/tYMAAOxyOlhS9qBJ/$_12.JPG
Vet inte något om kvalité eller passform, men ser liknande ut och är billiga:
https://cubus.com/sv/7147143_F951
Jag köpte nyligen en sådan tröja på Carlings. 249kr om jag minns rätt. Fanns i ett par olika färger. Grymt bra passform och verkar vara riktigt bra kvalitét för den pengen.
Sheogorath
2014-05-23, 18:30
Jag skulle gissa att de är enklare att tillverka och då kan man sälja dem billigare. Kanske.
tossefar
2014-05-23, 19:54
Kan staplas, kan vara snyggare.
champion
2014-05-23, 20:35
Varför har vissa tjejer tajts på sig som skiner rakt igenom!?
varför inte.:naughty:
Det har jag också undrat. Men jag tror att genomskinligheten inte syns i provrum osv utan först i dagsljus.
en stor stark
2014-05-24, 00:18
Varför blev Exdiaq bannad?
Varför blev Exdiaq bannad?
Wot
Tapatalk
Jag har precis börjat använda tights (Semi-korta).
Men, jag vet inte vad jag ska ha under. För enbart tights går bort direkt. Exponera rövhålet för hela gymmet känns inte kutym.
Hjälp..
Sportkallingar.
Tips på några?
Tips på några?
Tja, jag har Pierre Robert köpta på Coop Forum. Finns förstås mycket märkvärdigare. Det viktiga tycker jag är att det inte är bomull, att de är ganska tunna och att de sitter någorlunda tajt.
Patrik Cutler
2014-05-24, 15:53
Har nån ecco "conditioner" hemma och en ecco sprayburk till mina skor men kommer inte ihåg hur jag ska använda dom?
I vilken ordning? den som heter conditioner ser ut som en duttsvamp, typ som man hade förr till bingolotto fast lite större.
Jag har precis börjat använda tights (Semi-korta).
Men, jag vet inte vad jag ska ha under. För enbart tights går bort direkt. Exponera rövhålet för hela gymmet känns inte kutym.
Hjälp..
Korta shorts över. Finns ingen poäng med tights om du inte har dem underst.
är det OK att kasta ur sig att det går fyra gånger snabbare att cykla än att gå? 4:1
Jånni Balle
2014-05-24, 17:53
är det OK att kasta ur sig att det går fyra gånger snabbare att cykla än att gå? 4:1
Ja, men inte i sand.
Det känns rimligt, Fuark. 5-6 km/h gåendes och ~20-25km/h cyklandes, relativt vardagligt sisådär.
Andy.da.wohoo
2014-05-24, 19:14
Ja, det kan stämma. När jag gick hem från busshållplatsen (hemma hos mina föräldrar) kunde det ta ungefär en timme och om jag cyklade kanske en kvart.
Vilket låter helt sjukt, när jag tänker på det.
Hur byter man bank? Går man till den nya få fixar dom allt eller hur går det till? Så jävla trött på att Sparbanken Syd sviker mig när jag behöver dom som mest, bara helt plötsligt slutar kortet att fungera både online och IRL.
Besök den bank du vill öppna konto med och fråga dem.
Varför är kläder inom gymbranschen så jävla fula? Camoflage, vingar, dödskallar, flames. Varför ska allting se så "tufft" ut...
Varför är kläder inom gymbranschen så jävla fula? Camoflage, vingar, dödskallar, flames. Varför ska allting se så "tufft" ut...
För Byggning=powermetall?
Efterbliven macho-kultur. Finns på många ställen, inte bara inom byggningen.
Stod i tidningen idag om killen som suttit häktad sedan 2010 och nu friades av hovrätten (eller dyl.). Får han någon sorts ersättning för att ha varit frihetsberövad så länge?
WHITEFOLKS
2014-05-27, 16:15
Stod i tidningen idag om killen som suttit häktad sedan 2010 och nu friades av hovrätten (eller dyl.). Får han någon sorts ersättning för att ha varit frihetsberövad så länge?
Ja.
Varför äter många med gaffeln upp och ner? Den är väl ändå böjd för att man ska kunna lägga maten i böjen nedåt?
Mvh Robin
Varför äter många med gaffeln upp och ner? Den är väl ändå böjd för att man ska kunna lägga maten i böjen nedåt?
Mvh Robin
det är bordsetikett att inte peka med prongarna mot sina middagsgäster, plus att det finns en tendens att skyffla in mat om man bara lastar på gaffeln, det är inte en sked. Det kan hamna mat utanför munnen, och någoting som är spetsat på prongarna är mindre riskabelt.
För två veckor sedan fick jag tips av ett par kaffenördar här på jobbet om hur man får med välsmakande kaffe, då våra kaffeautomater är tämligen värdelösa.
De rekommenderade mig att sluta skölja ur/diska min kopp och helt enkelt låta de lilla kafferester som blir torka in och bygga på ett härligt lager. :D Jag har testat det nu sedan dess och ... jag håller fan med. Förmodligen bara placebo, men det smakar bättre. Snart har jag faktiskt ett riktigt gott kaffe även på jobbet.
Men, är det någon risk att man blir sjuk av sånt? Det är ju från en kaffeautomat, så det är aldrig minsta lilla kaffesump eller så, utan det blir bara lite intorkat skum (vågar inte kalla detta för crema :D) och någon droppe kaffe som blir kvar. KOMMER JAG DÖ?
För två veckor sedan fick jag tips av ett par kaffenördar här på jobbet om hur man får med välsmakande kaffe, då våra kaffeautomater är tämligen värdelösa.
De rekommenderade mig att sluta skölja ur/diska min kopp och helt enkelt låta de lilla kafferester som blir torka in och bygga på ett härligt lager. :D Jag har testat det nu sedan dess och ... jag håller fan med. Förmodligen bara placebo, men det smakar bättre. Snart har jag faktiskt ett riktigt gott kaffe även på jobbet.
Men, är det någon risk att man blir sjuk av sånt? Det är ju från en kaffeautomat, så det är aldrig minsta lilla kaffesump eller så, utan det blir bara lite intorkat skum (vågar inte kalla detta för crema :D) och någon droppe kaffe som blir kvar. KOMMER JAG DÖ?
Nää. Gjorde detsamma på jobbet, fast med varm choklad. :D Dog inte på de 5 månader som detta uppehölls. Jag vill gärna tro att min mage har blivit någon slags superhjälte mage efter detta.
Nää. Gjorde detsamma på jobbet, fast med varm choklad. Dog inte på de 5 månader som detta uppehölls. Jag vill gärna tro att min mage har blivit någon slags superhjälte mage efter detta.Det är ju mjölkprodukter i det, det hade jag aldrig vågat. :D Kaffe känns safe.
frogmachine
2014-05-28, 10:48
Ok, så jag måste prova en artig variant av "Sluta ring, pucko". Ska fila lite på det *jorgen*
Hmm.. Inte en artig variant. Sådana säljare är oftast 16-19 år och jobbar 2-3 timmar om dagen extra. Säljsystemen de använder sig av plockar fram kunder/potentiella kunder automatiskt. Dels så finns du säkert med flera gånger eftersom systemen alltid suger och dels så ska säljaren kryssa dig som ett "nej" om du tackar nej. Däremot finns det vissa ställen som ger en sämre statistik om du sätter nej, så folk gör det inte. Eller så är säljaren lat och trycker "Nästa" istället för att kryssa i dig som ett "Nej" först.
Du får alltså stå på dig lite, var lite otrevlig och försäkra dig om att du tas bort, om du nu vill det så gärna :D
Diomedea exulans
2014-05-28, 11:01
Hmm.. Inte en artig variant. Sådana säljare är oftast 16-19 år och jobbar 2-3 timmar om dagen extra. Säljsystemen de använder sig av plockar fram kunder/potentiella kunder automatiskt. Dels så finns du säkert med flera gånger eftersom systemen alltid suger och dels så ska säljaren kryssa dig som ett "nej" om du tackar nej. Däremot finns det vissa ställen som ger en sämre statistik om du sätter nej, så folk gör det inte. Eller så är säljaren lat och trycker "Nästa" istället för att kryssa i dig som ett "Nej" först.
Du får alltså stå på dig lite, var lite otrevlig och försäkra dig om att du tas bort, om du nu vill det så gärna :D
Det kan också vara så enkelt att man trycker fel. Jag är telefonintervjuare, och råkar själv ibland trycka på "ring en annan dag"-alternativet när personen jag pratat med artigt men bestämt sagt att hen inte vill vara med. Givetvis följt av en stor facepalm.
Det dumma på mitt företag är att vi har olika borttagningslistor för olika intervjuer. Ibland så är siffran 3 "ring aldrig igen", ibland är den något annat. Så det är lätt hänt att man tar fel om man suttit länge på en intervju och sedan byter till en annan.
frogmachine
2014-05-28, 11:09
Det kan också vara så enkelt att man trycker fel. Jag är telefonintervjuare, och råkar själv ibland trycka på "ring en annan dag"-alternativet när personen jag pratat med artigt men bestämt sagt att hen inte vill vara med. Givetvis följt av en stor facepalm.
Det dumma på mitt företag är att vi har olika borttagningslistor för olika intervjuer. Ibland så är siffran 3 "ring aldrig igen", ibland är den något annat. Så det är lätt hänt att man tar fel om man suttit länge på en intervju och sedan byter till en annan.
Självklart kan det vara så att nån gör fel, men det låter ju som ett återkommande fel isf :D
Diomedea exulans
2014-05-28, 11:15
Självklart kan det vara så att nån gör fel, men det låter ju som ett återkommande fel isf :D
Ja, ofta sker det inte direkt. Kanske 1 % av gångerna för mig. Men tänkte det kunde vara värt att påminna folket om att det kan hända överhuvudtaget. :)
frogmachine
2014-05-28, 11:18
Ja, ofta sker det inte direkt. Kanske 1 % av gångerna för mig. Men tänkte det kunde vara värt att påminna folket om att det kan hända överhuvudtaget. :)
Jo, de e ju sant som du säger. När jag först började sälja så satt jag på liknande ställen och ibland trycker man ju fel, såklart.^^
Stämmer det att möglet som blir på en vanlig vit hårdost inte sprider sig (om man skurit bort det) och egentligen inte är farligt att äta?
frogmachine
2014-05-28, 13:04
"Om hårdosten, trots alla försiktighetsåtgärder, har fått mögelangrepp, går den fortfarande att äta. Skär bort själva mögelfläcken och minst en centimeter runt om. Så lyder Livsmedelsverkets rekommendationer."
Stämmer det att möglet som blir på en vanlig vit hårdost inte sprider sig (om man skurit bort det) och egentligen inte är farligt att äta?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3217054&postcount=13
Och
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3130&artikel=4755491
frogmachine
2014-05-28, 13:31
Och
lal :D
lal :D
Jag tror det är första gången i mitt liv som jag svarar på en person med personens egna svar, mitt liv är nu färdigt.
Jag är redo Petrus.
Tiggartråden blev bortplockad eller? Får man inte skriva något om dem nu?
Och
Lol :D minne fiskpinne
"Om hårdosten, trots alla försiktighetsåtgärder, har fått mögelangrepp, går den fortfarande att äta. Skär bort själva mögelfläcken och minst en centimeter runt om. Så lyder Livsmedelsverkets rekommendationer."
Lol :D minne fiskpinne
Söt
Behöver jag förbereda något för min egna uppsats till en opponering? Eller behöver jag bara svara på frågor?
Behöver jag förbereda något för min egna uppsats till en opponering? Eller behöver jag bara svara på frågor?
Nej, du läser in dig, och planerar hur du presenterar den, normalt håller man ju ett framträdande där man presenterar uppsatsen och slutsatserna mm och sedan svarar man på oponenternas frågor.
Nej, du läser in dig, och planerar hur du presenterar den, normalt håller man ju ett framträdande där man presenterar uppsatsen och slutsatserna mm och sedan svarar man på oponenternas frågor.
Enligt infon vi fått på högskolan så är det opponenten som ska sammanfatta och göra allt på uppsatsen. Men jag kanske ska maila läraren och fråga :D
Det är nog säkrast att kolla med ansvariga då det kan vara olika.
Vi var fyra uppsatser som skulle opponera. En huvudopponering sen inflikande i övriga två. Sen var det mest att försvara sin egen uppsats. Så det kan vara bra att förbereda sig genom att identifera svaga delar i sin egen uppsats.
Det är nog säkrast att kolla med ansvariga då det kan vara olika.
Vi var fyra uppsatser som skulle opponera. En huvudopponering sen inflikande i övriga två. Sen var det mest att försvara sin egen uppsats. Så det kan vara bra att förbereda sig genom att identifera svaga delar i sin egen uppsats.
Enligt schema är det bara författare, opponent och "seminarieledare" bokade för varje uppsats. Vilket är skönt, jag trodde att jag var tvungen att närvara på alla uppsatser. :MrT:
Men ska maila och ifrågasätta vad jag förväntas förbereda för min egna (förutom svagheter). Och dubbelkolla om läraren tänkt rätt med opponent på min uppsats, som är på svenska, han som ska opponera är tysk och kan inte svenska... :D
Enligt infon vi fått på högskolan så är det opponenten som ska sammanfatta och göra allt på uppsatsen. Men jag kanske ska maila läraren och fråga :D
Du ska ju "gå upp " med uppsatsen och sedan försvara den. Det brukar vara så att man håller en rejäl föreläsning i sitt ämne med sin uppsats som bas.
Du ska ju "gå upp " med uppsatsen och sedan försvara den. Det brukar vara så att man håller en rejäl föreläsning i sitt ämne med sin uppsats som bas.
Det är inte så jag tolkar instruktionerna nedan:
Oppositionens genomförande
En oppositionsplan följer här, men följ den inte slaviskt. Ta upp det innehållsligt
och metodiskt väsentliga.
1) Sammanfatta undersökningens uppläggning och huvudsakliga resultat. Glöm inte att berömma
det som är bra och om du har lärt dig något. Fråga författaren om du har uppfattat hennes/hans
undersökning rätt, eller misstolkat den. Var inte för kortfattad. Tänk på att författaren har arbetat
länge och mycket. Visa erkänsla och synliggör.
2) Är ämnet, perspektivet och syftet relevant och intressant? Vilket perspektiv (synvinkel) medför
syftet. Vad ser man, och vad ser man inte? Kunde man tänka sig ett annat syfte, eller en annan
formulering rent språkligt? Diskutera.
3) Håller syftet vad det lovar, dvs. genomförs syftet? Är forskningsfrågorna lämpliga för att
konkretisera syftet? Kunde man tänka sig andra forskningsfrågor? Diskutera.
4) Diskutera det metodiska tillvägagångssättet: dvs. uppläggning, typ av material, vald avgränsning
och vald forskningsteknik (insamling och analys av data). Kunde man ha gjort på något annat sätt?
Diskutera.
5) Diskutera forskningsresultaten i substanskapitlen. Är de hållbara? Har författaren arbetat
metodiskt och sakligt? Har författaren redovisat vad hon/han har funnit på ett bra sätt? Diskutera.
6) Diskutera slutsatserna och uppsatsens ”röda tråd”. Är slutsatserna hållbara? Kan vi tro på dem?
Är forskningsfrågorna besvarade och därmed också syftet genomfört?
7) Skriftlig framställning 1: vetenskaplig apparat. Diskutera utformandet av hänvisningssystemet
(notapparat, referensförteckning) och redovisningen av materialet (referat, citat, tabeller och
figurer).
8) Skriftlig framställning 2: layout, språkriktighet och stil. Diskutera disposition, redigering,
rubriker, språkriktighet och språklig stil. Är det många formella fel skall opponenten inte räkna upp
alla, utan bara ge några belysande exempel.
9) Sammanfattning. Opponenten sammanfattar kort sin opposition och diskussion. Obs!
Opponenten är en granskande kamrat. Inte domare eller betygsättare. Framför dina synpunkter, säg
absolut inget om vad du tror om betyget. Betyg sätts av examinator.
När jag gick upp med min c uppsats var det 20 min egen presentation, 20 min försvar och 10 min frågor från publiken och 10 min övrig tidhttp://allastudier.se/studiefakta/82-opponering/
Såg nu att det tom står under "Opponentens uppgifter" i pdfen vi fått av läraren. Så det jag citerade är definitivt opponentens uppgift.
Men det är nog bra att dubbelkolla, så att jag inte förväntas presentera min egna uppsats och sitter där och kliar mig i skallen.
Det där att bara vad opponenten gör, inte vad respondenten gör
Står inget om vad författaren ska göra, men har mailat examinatorn nu.
Står inget om vad författaren ska göra, men har mailat examinatorn nu.
Handledaren är nog den som ska svara på den frågan tror jag. Berätta gärna vad du får för svar.
Frostar av frysen. Kan jag lägga tillbaka gratängosten igen när det är klart?
Handledaren är nog den som ska svara på den frågan tror jag. Berätta gärna vad du får för svar.
Mailade honom med. Ska de vad de svarar :)
Fick svar. i was right :D
Angående opponering: har ikke Thomas gitt instrukser om dette? I alle fall: du vil få muligheten til å si noen ord om uppsatsen helt i starten, men det vil dreie seg om detaljer (f.eks om du vil gjøre forsamlingen oppmerksom på en feil eller lignende). Forøvrig er det opponenten som presenterer arbeidet. Og du svarer på spørsmål og kommentarer. Og i den forbindelse er det vel bra om du forbereder noen tanker omkring hva uppsatsen handler om.*
Ikke sant?
Sohlsken
2014-05-28, 18:31
Vi opponerade oss igår, då var det att sammanfatta den andres uppsats och kommentera på X Y Z områden, sedan var det inte mer med saken. Det varierar ganska rejält :D
Vi fick inte försvara oss heller, om det behövdes svarade man på frågor.
Tiggartråden blev bortplockad eller? Får man inte skriva något om dem nu?
Frågade samma sak fick inte heller något svar.
Frostar av frysen. Kan jag lägga tillbaka gratängosten igen när det är klart?
Hur mycket rör de sig om?
Hur mycket rör de sig om?
En hel påse. Vet inte vad det är i en sådan. 500g kanske.
Menar du art du tinar osten emellan ? Eller varför skulle det inte gå?
Menar du art du tinar osten emellan ? Eller varför skulle det inte gå?
Ja den lär väl inte hålla sig fryst i kylen. ;P
Ja den lär väl inte hålla sig fryst i kylen. ;P
Mina googleskillz sviker mig. Hittar bara denna : http://iform.se/kost/fragor-om-kost/kan-all-mat-frysas-en-andra-gang
Men den hjälper inte. Har du tinat i kyl borde det iofs gå. Eller så får du äta upp den i helgen.
Ja är de 500 g varför inte bara äta upp de?
Inte så kul att göra av med 70% av dagens kaloribudget på gratängost. Jag orkade inte starta frysen idag så jag kasta skiten.
Varför inte bara ha den i kylen tills du använder den? Ost håller en halv evighet. Att frysa om borde inte vara några problem heller. Textur och konsistens är ju inte precis kritiskt för gratängost..
Sohlsken
2014-05-28, 22:53
varför inte bara ha den i kylen tills du använder den? Ost håller en halv evighet. Att frysa om borde inte vara några problem heller. Textur och konsistens är ju inte precis kritiskt för gratängost..
+1
Varför inte bara ha den i kylen tills du använder den? Ost håller en halv evighet. Att frysa om borde inte vara några problem heller. Textur och konsistens är ju inte precis kritiskt för gratängost..
Använder ost väldigt sällan. Att det var det enda jag hade i frysen vittnar om hur ofta jag lagar mat. :ike
Använder ost väldigt sällan. Att det var det enda jag hade i frysen vittnar om hur ofta jag lagar mat. :ike
Hur kom de sig att du köpte påsen överhuvudtaget om man får fråga?
bighulken
2014-05-29, 03:47
Wow......så du är så Tät med pengar!!!!!.........att du har råd att äta ute på Resturang varje dag 3-5 ggr/dag!!!!!............+ frukost och mellanmålen då...........önskar jag kunde ha haft det också........;-).
Men å andra sidan , har jag blivit en hejare på att laga mat och allt som hör därtill till............efter många år.
Samt man har lärt sig vad som smakar bra och är enkelt att laga.........lol. Potatisgratänger,Köttfärslimpor,Lasagne,....stora portioner i stora matlådor......;-).
Med vänlig hälsning/
Wow......så du är så Tät med pengar!!!!!.........att du har råd att äta ute på Resturang varje dag 3-5 ggr/dag!!!!!............+ frukost och mellanmålen då...........önskar jag kunde ha haft det också........;-).
Men å andra sidan , har jag blivit en hejare på att laga mat och allt som hör därtill till............efter många år.
Samt man har lärt sig vad som smakar bra och är enkelt att laga.........lol. Potatisgratänger,Köttfärslimpor,Lasagne,....stora portioner i stora matlådor......;-).
Med vänlig hälsning/
Är det inte bökigt och omständigt att skriva så många onödiga skiljetecken?
Hur kom de sig att du köpte påsen överhuvudtaget om man får fråga?
Jag gjorde en gratäng en gång. :)
Med vänlig hälsning/
Vet inte varför jag svarar på detta inlägg. Men iaf så behöver du inte vara speciellt tät för det. Prioriteringar, sen lagar jag mat typ en gång i veckan. Då har jag tre-fyra måltider. Äter dessutom bara två gånger om dagen.
Hur går det med din kaloribudget när du äter ute 5 dagar i veckan två gånger om dagen?
Hur går det med din kaloribudget när du äter ute 5 dagar i veckan två gånger om dagen?
Det går bra.
CharlieBB
2014-05-29, 12:46
Vore det hel dumt och köpa en golf gti (98-03) om man pendlar cirka 15-20mil om dagen?
Vore det hel dumt och köpa en golf gti (98-03) om man pendlar cirka 15-20mil om dagen?
Ekonomiskt ja.
lillmesen
2014-05-29, 12:55
Slipper man undan TV-lincens om man enbart har tillgång till dator på sin arbetsplats?
säg att man arbetar på en skola och har en jobbdator, som skolan (komunen) äger, betalar dom licens?
Vad händer om jag tar med mig datorn hem och surfar/kollar mail?
Om en kompis är på besök och har med sig sin flashiga smarta mobiltelefon, och jag lånar den för att kolla mail, ska jag betala licens?
CharlieBB
2014-05-29, 13:07
Ekonomiskt ja.
Drar dem så fasligt mycket även om man kör "lungt"?
Nattljus
2014-05-29, 15:51
I Shrek så fick en drake och en åsna ungar ihop. Hur? :confused:
På samma vis som åsnor och järvar eller åsnor och vildsvin kan få barn ihop. De är kompatibla på kromosomnivå, simple as that
Draken hade åsne sperma på sin k-k från en manlig åsna innan han körde in den i den kvinnliga åsnan? Klassiskt gruppsex scenario.
Draken hade åsne sperma på sin k-k från en manlig åsna innan han körde in den i den kvinnliga åsnan? Klassiskt gruppsex scenario.
Borde inte den kvinnliga åsnan gått sönder?
Borde inte den kvinnliga åsnan gått sönder?
Den kvinnliga åsnan kan ju ha varit nån sorts nymfoman och successivt töjt sig med massa olika föremål. Ena veckan satte hon sig på en liten stubbe och sen blev stubben större och större
Får man som egenföretagare ha hur stor påminnelseavgift som helst?
Eller är det bara transportstyrelsen som får köra med sådant?
Var finns det buffalo wings i Stockholm? O'Learys och Fridays är inte aktuellt.
Edit: Gärna i de södra delarna av stan.
Sist jag hade köpt något och betalat med kort ,men sedan lämnat tillbaka, så har jag fått dra kortet för att få det insatt på kontot. Men om jag fått kläder köpta i en butik, med kvitto, kan jag lämna tillbaka och dra mitt eget kort och få pengarna insatta i mitt konto? Eller måste det vara samma kort.
Drar dem så fasligt mycket även om man kör "lungt"?
Ska du köra motorväg? De varvar på rätt bra vid högre hastigheter, tänkte även på att de brukar vara lite buskörda vilket kan framtvinga dyra reparationer jämfört med en Honda eller liknade som brukar vara driftsäkra.
Sist jag hade köpt något och betalat med kort ,men sedan lämnat tillbaka, så har jag fått dra kortet för att få det insatt på kontot. Men om jag fått kläder köpta i en butik, med kvitto, kan jag lämna tillbaka och dra mitt eget kort och få pengarna insatta i mitt konto? Eller måste det vara samma kort.
Behöver inte vara samma kort.
Är "thereof" korrekt engelska? Helt nytt för mig.
Exempel "Politicians have thereof used...."
Thereof är samma sak som svenskans därav. Men det är väldigt formellt, mer normalt i de flesta situationer är att använda thus.
Which follows thereof - vilket följer därav.
Your courage, or lack thereof - ditt mod, eller brist därav.
Thereof är samma sak som svenskans därav. Men det är väldigt formellt, mer normalt i de flesta situationer är att använda thus.
Which follows thereof - vilket följer därav.
Your courage, or lack thereof - ditt mod, eller brist därav.
Google translate översatte det till därav, så att så långt var jag med. Men i texten jag läser nu börjas var och varannan mening av "thereof", vilket också känns konstigt då det nästan borde vara ett bindeord?
Ett bristfälligt skriftspråk hos författaren helt enkelt? Jag har svårt att se en text framför mig där det är på sin plats att gödsla med "thereof".
Ett bristfälligt skriftspråk hos författaren helt enkelt? Jag har svårt att se en text framför mig där det är på sin plats att gödsla med "thereof".
+1. Låter som ett klassiskt fall av "det här ordet låter bra, det ska in överallt, score". Engelskan har en mängd adverb som förmodligen hade varit mer passande.
+1. Låter som ett klassiskt fall av "det här ordet låter bra, det ska in överallt, score". Engelskan har en mängd adverb som förmodligen hade varit mer passande.
Lär ju vara så. Bristfälligt språk känns det som oavsett, iom upprepningarna.
Ny fråga. Hur länge håller sig en hel vattenmelon i en matkällare (5-8grader)?
Hållbarhetstiden för vattenmeloner är 16–20 dygn vid 5–6°C och 80–85% relativ fuktighet eller 8–12 dygn vid 20°C och 60% relativ fuktighet. Mogna meloner tål att förvaras i 2–3°C i två dygn.
Meloner är känsliga för värme, men kan även drabbas av kylskador.
Hållbarhetstiden för vattenmeloner är 16–20 dygn vid 5–6°C och 80–85% relativ fuktighet eller 8–12 dygn vid 20°C och 60% relativ fuktighet. Mogna meloner tål att förvaras i 2–3°C i två dygn.
Meloner är känsliga för värme, men kan även drabbas av kylskador.
Tackar! :D
Ica har nu till veckan 7,90:-/kg på vattenmelon och jag har ett väldigt sug efter just vattenmelon nuförtiden, så jag tänkte köpa på mig några kilo :D
Brukar sitta och plugga i solen med datorn framme, likaså mobilen. Jag märker att mobilen och datorn blir otroligt varma, det jag funderar på är om datorn och mobilen tar skada av direkt exponering utav solljuset?
Hur börjar man med styrkelyft? Är det bara att knalla ner till valfri klubb och säga att man vill börja med styrkelyft? Ska man ha några "förkunskaper" eller får man vara hur svag som helst? Hur går det till när man väl börjat, kommer man träna tillsammans med andra och turas om eller kör alla sitt eget race?
Hur börjar man med styrkelyft? Är det bara att knalla ner till valfri klubb och säga att man vill börja med styrkelyft? Ska man ha några "förkunskaper" eller får man vara hur svag som helst? Hur går det till när man väl börjat, kommer man träna tillsammans med andra och turas om eller kör alla sitt eget race?
Börja bara
Ibland kan det underlätta att man kontaktar dem på andra sätt innan men många klubbar har också tider avsedda för de som vill pröva på där det bara är att dyka upp eller att man helt enkelt kan knalla in och frågar hur man gör i den aktuella klubben.
Nej och ja (frågan har två svar).
Det varierar men oftast finns det någon sorts gemensam träning där man har kul och får hjälp men där folk tränar helt olika saker.
Börja bara
Ibland kan det underlätta att man kontaktar dem på andra sätt innan men många klubbar har också tider avsedda för de som vill pröva på där det bara är att dyka upp eller att man helt enkelt kan knalla in och frågar hur man gör i den aktuella klubben.
Nej och ja (frågan har två svar).
Det varierar men oftast finns det någon sorts gemensam träning där man har kul och får hjälp men där folk tränar helt olika saker.
Tack! Får se när jag samlat på mig mod nog att ta kontakt med en klubb
Brukar sitta och plugga i solen med datorn framme, likaså mobilen. Jag märker att mobilen och datorn blir otroligt varma, det jag funderar på är om datorn och mobilen tar skada av direkt exponering utav solljuset?
Elektronik mår inte bra av allt för höga temperaturer nej.
Nattljus
2014-06-02, 14:31
Det finns över en miljon skåningar. Varför programmerar man talsvarstjänster som inte förstår skånska? *gah!*
Det finns över en miljon skåningar. Varför programmerar man talsvarstjänster som inte förstår skånska? *gah!*Du pratar inte svenska? :D
Nattljus
2014-06-02, 14:41
Nä, de pratar så jävla konstigt cofffee
Tack! Får se när jag samlat på mig mod nog att ta kontakt med en klubb
På flertalet klubbar jag stött på går det också att "bara" styrketräna och då är steget att sen börja mycket mindre. Något att fundera på när gymkortet ska förnyas för de flesta.
WHITEFOLKS
2014-06-02, 15:44
Finns det inte nån rolig atletklubb i solna?
filmjölk
2014-06-02, 15:48
varför är mitt snor ibland genomskinligt och lättflytande, ibland gult och segt, ibland blodblandat och ibland i form av mlm hårda kråkor?
mlm hårda kråkor gissar jag är det friskaste tillståndet, men vad är värst av genomskinligt och rinnigt, gult och segt eller blodblandat?
Finns det inte nån rolig atletklubb i solna?
http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/ForeningDistrikt/Distrikt/OstraSvealandsStyrkelyftforbund/Forbundet/Klubbaridistriktet/
alt
http://iof3.idrottonline.se/SvenskaTyngdlyftningsforbundet/Forbundet/SDFochforeningar/?OrgId=581&OrgTypeId=4&selected=sdf
Hur länge gissar ni på att tågstrejken i södra Sverige håller i sig?
Den går ut över i princip alla tåg jag behöver åka med denna veckan...
Vad menas med "bra/dåliga fästen"?
WHITEFOLKS
2014-06-03, 21:17
Om du menar för muskler så på olika sätt o/fördelaktiga för utseende eller styrka.
Om du menar för muskler så på olika sätt o/fördelaktiga för utseende eller styrka.
Jamen o/fördelaktiga hur?
varför är mitt snor ibland genomskinligt och lättflytande, ibland gult och segt, ibland blodblandat och ibland i form av mlm hårda kråkor?
mlm hårda kråkor gissar jag är det friskaste tillståndet, men vad är värst av genomskinligt och rinnigt, gult och segt eller blodblandat?
Har det inte att göra med vätskebalansen? Man ska ju dricka mycket vätska när man är förkyld så att det går lättare att snyta ut päcket.
Har fått en svullnad på vänster öra från ingenstans. Märkte igår kväll att det blödde från baksidan av örat och idag har det svällt upp ordentligt (se bild) Bör jag gå till vårdcentralen? Börjar nojja över att jag kan få blomkålsöron?
http://i57.tinypic.com/28s0dg3.jpg
Jamen o/fördelaktiga hur?
När folk snackar om "fästen" menar de oftast muskelbukar egentligen. Så om du har bra sådana så har du fina linjer och form på musklerna.
Men beroende på var muskeln fäster på t ex armen så kan kraftutvecklingen bli annorlunda. Hävstångsprincipen och gud vet vad. Men det är oftast det förstnämda man syftar på som sagt.
Arnolds pecs är ett exempel på bra fästen
http://www.musclecoach.com.au/images/M/arnold-schwarzenegger.jpg
Och på samma sätt är hans magmuskelatur ett exempel på dåliga fästen.
Jaha. Finns det universellt bra fästen utseendemässigt eller är det typ som att säga: "Jag tycker du är snygg. (no homo)"?
Jaha. Finns det universellt bra fästen utseendemässigt eller är det typ som att säga: "Jag tycker du är snygg. (no homo)"?
Subjektivt såklart, men precis som med snygga tjejer eller vad som så tycker många likdant.
Kan styrkan påverkas av muskelfästena/bukarna, eller är det i princip bara estetiskt?
Kan styrkan påverkas av muskelfästena/bukarna, eller är det i princip bara estetiskt?
I teorin kan kraftutvecklingen nog bli olika beroende på exakt vart muskeln fäster, men om det blir märkbart mer styrka i praktiken vet jag inte. Sen vet jag inte om variationen är tillräckligt stor bland människor att det gör någon skillnad.
Diomedea exulans
2014-06-04, 00:13
Jag tror det.
Om man tänker på biceps, t ex, så blir man starkare ju längre ner på underarmen muskeln fäster (pga bättre hävarm). Men det är snyggare (enligt många) när bicepsen fäster högre upp på underarmen, för då ser armen tunnare ut vid armbågen. Armen får "getingmidja", så att säga.
Med reservation för att ovanstående är mer spekulation än fakta.
Sheogorath
2014-06-04, 06:03
Förmodligen en av de viktigare skillnaderna i muskelstyrka bland både otränade och tränade... Hävarmar är A och O inom mekaniken.
Jag tror det.
Om man tänker på biceps, t ex, så blir man starkare ju längre ner på underarmen muskeln fäster (pga bättre hävarm). Men det är snyggare (enligt många) när bicepsen fäster högre upp på underarmen, för då ser armen tunnare ut vid armbågen. Armen får "getingmidja", så att säga.
Med reservation för att ovanstående är mer spekulation än fakta.
Jag tycker verkligen precis tvärtom :D Mina biceps fäster väldigt högt upp och hade kunnat ge mycket för att de skulle fästa längre ner.
Hade inte en tanke på att hävarmarna kan ändras, tack för den upplysningen :)
Nu har man en ursäkt att ta till om någon går om en i styrka :D
Förmodligen en av de viktigare skillnaderna i muskelstyrka bland både otränade och tränade... Hävarmar är A och O inom mekaniken.
Är det inte främst längd på exteriörer och förhållanden mellan olika kroppsdelar som står för dessa mekaniska skillnader? Eller är just muskelfästen så viktiga?
Ska jag träna idag? Sovit 2-3h inatt och nu ska jag dricka en eller två öl med några i klassen. Tränade inte igår heller pga förlite sömn (vänt på dygnet)
En till sak: är det elakt av mig att lämna tillbaka kläder som jag hittat (med kvitto) och tjäna lite pengar? Jag menar, chansen att de hittar tillbaka till sin ägare är väl minimal om jag lämnar in det någonstans... Min flickvän säger att karma kommer slå tillbaka mot mig, men det kanske var karma som såg till att just jag fick den där påsen
Ska jag träna idag? Sovit 2-3h inatt och nu ska jag dricka en eller två öl med några i klassen. Tränade inte igår heller pga förlite sömn (vänt på dygnet)
Träna på du.
En till sak: är det elakt av mig att lämna tillbaka kläder som jag hittat (med kvitto) och tjäna lite pengar? Jag menar, chansen att de hittar tillbaka till sin ägare är väl minimal om jag lämnar in det någonstans... Min flickvän säger att karma kommer slå tillbaka mot mig, men det kanske var karma som såg till att just jag fick den där påsen
Tja, många butiker har kameraövervakning. Är det värt risken? Om vi struntar i karman alltså.
En till sak: är det elakt av mig att lämna tillbaka kläder som jag hittat (med kvitto) och tjäna lite pengar? Jag menar, chansen att de hittar tillbaka till sin ägare är väl minimal om jag lämnar in det någonstans... Min flickvän säger att karma kommer slå tillbaka mot mig, men det kanske var karma som såg till att just jag fick den där påsenHar du kvitto borde det finnas en referens till ett kort(om personen betalat med kort). Så då kanske personen också kan spåras?
Tja, många butiker har kameraövervakning. Är det värt risken? Om vi struntar i karman alltså.
+1
Kul att bli misstänkt för stöld bara för att tjäna en tusenlapp. Fråga istället om köparen kan spåras, och gör en god gärning. Den kommer vara längre än lite pengar. :)
Har du kvitto borde det finnas en referens till ett kort(om personen betalat med kort). Så då kanske personen också kan spåras?
Har personen dessutom betalat med kort kommer du inte få pengarna i handen utan de ska väl sättas in på samma kort som användes vid betalningen?
Har personen dessutom betalat med kort kommer du inte få pengarna i handen utan de ska väl sättas in på samma kort som användes vid betalningen?Jopp. Alternativt tillgodokvitto.
Har personen dessutom betalat med kort kommer du inte få pengarna i handen utan de ska väl sättas in på samma kort som användes vid betalningen?
Det har jag fått välja i butiken men i fallet med kläderna är det enklare att bara lämna in dem i butiken och se om de kan spåra köpet.
Hur får man billigast bra ljus nu när glödlampor inte finns? Motsv 60w typ
Hur får man billigast bra ljus nu när glödlampor inte finns? Motsv 60w typLed betalar tillbaka sig i längden. Har köpt mina lite starkare på Jula.
När började folk skriva/säga han/hon istället för honom/henne? Jag har inte märkt av det förrän i år. De/dem kan ju vara klurigt, men han/honom? *gah!*
champion
2014-06-05, 11:12
Man märker väldigt ofta när tjejer kommer på gymmet så börjar många killar höja vikterna för att imponera på tjejerna.
Har någon kille fått napp på detta vis?
Blir tjejerna imponerade av killar som extraspänner sig och lägger på extra vikt på stången?
Man märker väldigt ofta när tjejer kommer på gymmet så börjar många killar höja vikterna för att imponera på tjejerna.
Blir tjejerna imponerade av killar som extraspänner sig och lägger på extra vikt på stången?
nej
Det skulle väl vara väldigt träningsintresserade tjejer som själv vet hur svårt det är att bygga upp ordentlig styrka. Men det finner jag också tveksamt. :D
Nordenator
2014-06-05, 11:33
Hur får man billigast bra ljus nu när glödlampor inte finns? Motsv 60w typ
LED all the way. Tänk också på att det är skillnad på LED och LED. Ta inte det billigaste skräpet, utan läs runt lite vilket märke som är bra. Av en händelse jobbar jag inom detaljhandel och har räknat på detta. Jag tyckte inte riktigt om att man bara sa att LED var bäst utan att backa upp det med något, så jag samlade data. En dålig lampa kan blinka, ändra färg och så. Undvik dimbara om du inte ska dimma lampan då de drar mer energi och kostar mer i onödan.
Nu tar vi en E27-lampa som motsvarar 60W i klassiskt glödljus. Tänk typisk vardagsrumslampa. Du har på den i 4 timmar per dag och elen kostar 1 kr/kWh.
I detta har jag tagit hänsyn till livslängd (ofta 25000h LED, 10000 energispar och 2000 halogen/glödljus) och inköpspris. Totalkostnaden per år med allt i åtanke är följande:
LED 20,4 kr/år
Energisparlampa 24,7 kr/år
Halogenlampa 72,2 kr/år
Glödlampa 116,1 kr/år
Eftersom elkostnad och tid lampan används stiger ökar dessutom vinsterna av LED. Med skillnaden mellan en halogenlampa (som säljs mest idag) och en LED-lampa är rätt stor när man inte bara kikar på inköpspris. Denna LED-lampa kostar 149 kr att köpa, men ändå är den så pass billig i drift.
Nordenator
2014-06-05, 11:38
Jag har oftast bara på två LED-lampor i min lägenhet som tillsammans drar 6W. Rätt försumbar elförbrukning på det :D
Det får vara extrema vikter för att det ska imponera. En kille på 80kg som böjer 250 är imponerande. De +10/15 som det skulle kunna vara, rent realistiskt lär inte imponera någon. Hur många tjejer räknar vikterna som killarna lyfter ändå?
WHITEFOLKS
2014-06-05, 11:50
Vad brukar tjejer försöka göra för att imponera på killar?
Mer än tighta tights och puta med rumpan menar du? Det är VÄLDIGT vanligt med tjejer som står och sminkar sig i omklädningsrummet, innan träningen. Lyfter upp tuttarna i BHn osv.
StarkaUlf
2014-06-05, 12:04
Dom som gymmar nu för tiden använder ju fyra stycken 10 kg plattor istället för två stycken 20 kg plattor, just för att dom ska se starkare ut.
Eller åtta 10or istället för fyra 20or osv.
Dom som gymmar nu för tiden använder ju fyra stycken 10 kg plattor istället för två stycken 20 kg plattor, just för att dom ska se starkare ut.
Eller åtta 10or istället för fyra 20or osv.Jag känner mig träffad. :D Men jag gör det mest för att jag är slö. Värmer ju upp på en lägre vikt och går sakta uppåt, då är det lättare att bara låta 10- eller 15-plattan hänga istället för att byta ut eftersom. Man vill ju inte råka anstränga sig på gymmet.
Eller åtta 10or istället för fyra 20or osv.
Då blir man ju så jävla busted. Alla genomskådar personen som en wannabe och fåntratt. Hade varit skoj om det bara fanns järnskivor på kommersiella gym. Hörde om en liten klubb i Norge som hade svetsat fast 120 kg på stången. Det var i deras ögon det minsta som var acceptabelt att träna med på deras klubb :D
Gå ner i brygga. Fast man kan såklart göra det av andra skäl också. Själv tycker jag tex att tajta brallor är bekväma att träna i.
StarkaUlf
2014-06-05, 12:27
Jag känner mig träffad. :D Men jag gör det mest för att jag är slö. Värmer ju upp på en lägre vikt och går sakta uppåt, då är det lättare att bara låta 10- eller 15-plattan hänga istället för att byta ut eftersom. Man vill ju inte råka anstränga sig på gymmet.
Hihi, sorry ;)
Då blir man ju så jävla busted. Alla genomskådar personen som en wannabe och fåntratt. Hade varit skoj om det bara fanns järnskivor på kommersiella gym. Hörde om en liten klubb i Norge som hade svetsat fast 120 kg på stången. Det var i deras ögon det minsta som var acceptabelt att träna med på deras klubb :D
Agreed.
Haha, det var ju en idé :D Bra eller dålig får någon annan säga. Jag hade inte fått bänka där iallafall :(
Mer än tighta tights och puta med rumpan menar du? Det är VÄLDIGT vanligt med tjejer som står och sminkar sig i omklädningsrummet, innan träningen. Lyfter upp tuttarna i BHn osv.
Finns det olika nivåer av tighthet på tights?
Och, lyfta upp tuttarna i BHn? Jag fick en rolig bild av att tuttarna ligger och sover, UPP O HOPPA!!
Finns det olika nivåer av tighthet på tights?
Och, lyfta upp tuttarna i BHn? Jag fick en rolig bild av att tuttarna ligger och sover, UPP O HOPPA!!
Finns de som är så tighta att de syns igenom, och sådana som är mer loose fit.
Ja, asså tuttarna formar sig efter hur du sätter på dig BHn, när den är så tight att du kan springa i den utan att få nackspärr.
Det har jag aldrig tänkt på men jag vet att de förekommer med leggings, att de finns sånna som är lite mera baggy. Får väl se de som så att tjejerna där jag tränar har vett nog att ha på sig rätt typ av klädesplagg.
LED all the way. Tänk också på att det är skillnad på LED och LED. Ta inte det billigaste skräpet, utan läs runt lite vilket märke som är bra. Av en händelse jobbar jag inom detaljhandel och har räknat på detta. Jag tyckte inte riktigt om att man bara sa att LED var bäst utan att backa upp det med något, så jag samlade data. En dålig lampa kan blinka, ändra färg och så. Undvik dimbara om du inte ska dimma lampan då de drar mer energi och kostar mer i onödan.
Nu tar vi en E27-lampa som motsvarar 60W i klassiskt glödljus. Tänk typisk vardagsrumslampa. Du har på den i 4 timmar per dag och elen kostar 1 kr/kWh.
I detta har jag tagit hänsyn till livslängd (ofta 25000h LED, 10000 energispar och 2000 halogen/glödljus) och inköpspris. Totalkostnaden per år med allt i åtanke är följande:
LED 20,4 kr/år
Energisparlampa 24,7 kr/år
Halogenlampa 72,2 kr/år
Glödlampa 116,1 kr/år
Eftersom elkostnad och tid lampan används stiger ökar dessutom vinsterna av LED. Med skillnaden mellan en halogenlampa (som säljs mest idag) och en LED-lampa är rätt stor när man inte bara kikar på inköpspris. Denna LED-lampa kostar 149 kr att köpa, men ändå är den så pass billig i drift.
Tack för det mr led! :)
Det har jag aldrig tänkt på men jag vet att de förekommer med leggings, att de finns sånna som är lite mera baggy. Får väl se de som så att tjejerna där jag tränar har vett nog att ha på sig rätt typ av klädesplagg.
Framför allt verkar tjockleken på dem variera. Lätt att luras av ett par riktigt tjocka "träningsleggings" med hög kompressionsfaktor!
Få kvinnor har tillräckligt bra ass för att "pulla off" ett par riktigt tunna :p
Angående LED-lampor, vilket märke är det man ska köpa då? Har för mig att jag läst att Clas Ohlson ska ha bra lampor, men är inte helt säker. Senast jag var på Ikea köpte jag på mig en lampa som jag hittills är nöjd med, men då har jag inte testat någon annan LED-variant..
Nordenator
2014-06-05, 18:50
Angående LED-lampor, vilket märke är det man ska köpa då? Har för mig att jag läst att Clas Ohlson ska ha bra lampor, men är inte helt säker. Senast jag var på Ikea köpte jag på mig en lampa som jag hittills är nöjd med, men då har jag inte testat någon annan LED-variant..
Det var inte helt lätt att hitta test heller.
http://www.testfakta.se/hem_hushall/article83733.ece
Det där är inte direkt speciellt aktuellt då det var för 2 år sedan, men det kanske ger någon form av fingervisning i alla fall. Osram gissade jag skulle vara bättre då det är ett rätt stort märke bland belysning.
Who's that pokemon? :)
http://www.bilddump.se/bilder/20140606162436-176.10.211.136.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20140606162601-176.10.211.136.jpg
Har köpt en flygbiljett från Kilroy. Har en s.k e-ticket. Måste jag ta med något till flyget eller räcker det med att visa mitt leg på plats?
All oanvänd mark i Sverige...finns ju sjukt mycket fina obebyggda platser runt sjöar. Är det kommunen som äger marken, och kan man köpa den?
All oanvänd mark i Sverige...finns ju sjukt mycket fina obebyggda platser runt sjöar. Är det kommunen som äger marken, och kan man köpa den?
Ofta är det kommunen, om inte annat så har kanske kommunen koll på om det är någon som äger marken.
bubbaklubba
2014-06-08, 07:59
Det är jättemycket regler kring strandtomter. Tror det i princip är förbjudet att bygga där. Krävs massor med undantagstillstånd.
MackeJuve
2014-06-08, 08:03
Bränt mig i solen. Detta skedde igår 10-16, idag är jag väldigt röd över hela framsidan. Det svider lite, speciellt om man tar på det. Tänkte vila helt från solen idag i alla fall. Hur bör jag känna/se ut för att kunna motivera att det är ok för mig att sola/bada?
Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
Bränt mig i solen. Detta skedde igår 10-16, idag är jag väldigt röd över hela framsidan. Det svider lite, speciellt om man tar på det. Tänkte vila helt från solen idag i alla fall. Hur bör jag känna/se ut för att kunna motivera att det är ok för mig att sola/bada?
Drick och vila idag. Smörj in huden. Imorgon kan du förmodligen köra igen om du använder solskyddsfaktor. :)
Det är jättemycket regler kring strandtomter. Tror det i princip är förbjudet att bygga där. Krävs massor med undantagstillstånd.Jo precis, du måste få dispens att bygga, vilket inte är det lättaste.
Regler och undantag finns i Miljöbalken 7 kapitlet, §13-18h. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/_sfs-1998-808/#K7
En fråga från mig då: Hur länkar man till ett stycke i en text? (säg att jag vill länka till just §13?)
MackeJuve
2014-06-08, 08:19
Drick och vila idag. Smörj in huden. Imorgon kan du förmodligen köra igen om du använder solskyddsfaktor. :)
Wohoo :) Någon sjukvårdsuppysning rekommenderade att man vilade från solen "ett par dagar". Kommer ju bli nästan 2 dygn för mig så borde som sagt duga :)
Wohoo :) Någon sjukvårdsuppysning rekommenderade att man vilade från solen "ett par dagar". Kommer ju bli nästan 2 dygn för mig så borde som sagt duga :)
Beror mycket på vilken typ av hud du har och hur ordentligt du har bränt dig. Så länge du är öm och röd i huden så bör du inte utsätta den för mer strålning. Sen gör du nog klokt i att smörja in med solkräm även efter rödbrännan har lagt sig.
Har köpt en flygbiljett från Kilroy. Har en s.k e-ticket. Måste jag ta med något till flyget eller räcker det med att visa mitt leg på plats?
Det räcker med bokningsreferens.
Det räcker med bokningsreferens.
Märkte det, sitter på flygplatsen nu :p tack ändå
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
Diomedea exulans
2014-06-09, 11:18
Reklamen som är innan youtubeklipp, är den längre ju populärare klippet är?
Har impopulära klipp ingen reklam, eller är det något annat som styr om klipp har reklam eller ej?
Jo precis, du måste få dispens att bygga, vilket inte är det lättaste.
Regler och undantag finns i Miljöbalken 7 kapitlet, §13-18h. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/_sfs-1998-808/#K7
En fråga från mig då: Hur länkar man till ett stycke i en text? (säg att jag vill länka till just §13?)
Vet inte om det går att länka till text så om du inte kan få en separat webadress för just den delen av texten. Annars kan du qouta in text:
13 § Strandskydd gäller vid havet och vid insjöar och vattendrag.
Strandskyddet syftar till att långsiktigt
1. trygga förutsättningarna för allemansrättslig tillgång till strandområden, och
2. bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet på land och i vatten. Lag (2009:532).
Då skriver du [quote.] text [/quote.] utan punkterna.
Reklamen som är innan youtubeklipp, är den längre ju populärare klippet är?
Har impopulära klipp ingen reklam, eller är det något annat som styr om klipp har reklam eller ej?Det är upp till den som äger kontot att välja om det ska bli reklam eller inte. Efter det finns det säkert en massa val för både kontoägare och annonsörer vilken typ av reklam och hur lång.
Jag testade lägga till det på mina videos, det blev alltid den där man kan hoppa över reklamen efter 5 sek. Har man massor med visningar får man säkert välja lite mer.
Diomedea exulans
2014-06-09, 12:31
Det är upp till den som äger kontot att välja om det ska bli reklam eller inte. Efter det finns det säkert en massa val för både kontoägare och annonsörer vilken typ av reklam och hur lång.
Jag testade lägga till det på mina videos, det blev alltid den där man kan hoppa över reklamen efter 5 sek. Har man massor med visningar får man säkert välja lite mer.
Du menar att det är upp till den som lägger upp klippet? Alltså inte den som ser det?
Fyller fästingar någon funktion i ekosystemen de finns i?
Fyller fästingar någon funktion i ekosystemen de finns i?
De kan ju tyckas vara lite som mänskan, helt jävla livsfarlig och onödig, men de utgör mat till en radda olika djur.
http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter_sp.cgi?iljwhat=5005
Du menar att det är upp till den som lägger upp klippet? Alltså inte den som ser det?Yep, den som äger kontot som klippen ligger på får välja om det ska vara reklam eller inte.
TapaTalk.
Varför är snabbkaffe stöldmärkt i matbutikerna? Vem är det som vill sno pulverkaffe och vem är det egentligen som dricker snabbkaffe?
WHITEFOLKS
2014-06-10, 14:28
Varför är snabbkaffe stöldmärkt i matbutikerna? Vem är det som vill sno pulverkaffe och vem är det egentligen som dricker snabbkaffe?
Folk stjäl och säljer till andra småaffärer.
Folk stjäl och säljer till andra småaffärer.
Måste ju finnas bättre saker att sno än en stor otymplig burk för 40 kr kan man tycka.
WHITEFOLKS
2014-06-10, 14:55
Måste ju finnas bättre saker att sno än en stor otymplig burk för 40 kr kan man tycka.
Du är väl inte i den branschen antar jag :) det är hållbart och antagligen lättsålt/efterfrågat.
Blir man piggare jobbmässigt ju äldre man blir? Jobbar 8-16 och är trött väldigt ofta på jobbet gentemot min far som jobbar ~4-18 och verkar väldigt pigg på och efter jobbet. Och vi har ganska lika jobb.
WHITEFOLKS
2014-06-10, 16:31
Blir man piggare jobbmässigt ju äldre man blir? Jobbar 8-16 och är trött väldigt ofta på jobbet gentemot min far som jobbar ~4-18 och verkar väldigt pigg på och efter jobbet. Och vi har ganska lika jobb.
Har väl säkert mer rutin på det hela, mindre stress och mer effektiv.
Så är det för mig i.a.f., även om jag inte är så jättegammal. Det jag skulle gnällt på för 7-8 år sedan är ingen fara idag. Man vänjer sig, som Kjell Höglund spelade och sjöng
Hade en kollega som såg lika död ut varje morgon även fast han jobbat med det i 6 år, tror vissa bara inte är morgonmänniskor. När vi tog kaffe kvart i 7 fick man putta till han för då hade han somnat, fattade aldrig hur han lyckades köra till jobbet varje morgon.
VoDaresVins
2014-06-11, 10:13
Ska inte säga om jobbet då jag har helt annan typ av jobb nu jämfört med tidigare. Men förstod inte tidigare varför äldre inte sover längre när de får. Märker att jag inte har ro i kroppen längre att sova fram till lunch. Även då jag känner mig trött måste jag ändå upp och ta tag i saker för att få ro. Som pensionär kommer jag nog ansluta mig till dom som stiger upp 6 tiden varje dag.
Jag hittade en telefon ute. Ägaren ringde och vi bestämde oss för att mötas imorgon. Det gick lite hastigt så vi bytte inte namn eller bestämde exakt tid eller plats. Han ska ringa imorgon förmiddag på sin telefon. För att spara på hans batterier stängde jag av telefonen. Nu är SIM-kortet låst. Kan han fortfarande ringa till den eller måste jag sätta upp en massa lappar? *facepalm*
Jag hittade en telefon ute. Ägaren ringde och vi bestämde oss för att mötas imorgon. Det gick lite hastigt så vi bytte inte namn eller bestämde exakt tid eller plats. Han ska ringa imorgon förmiddag på sin telefon. För att spara på hans batterier stängde jag av telefonen. Nu är SIM-kortet låst. Kan han fortfarande ringa till den eller måste jag sätta upp en massa lappar? *facepalm*
wow.
nix, den är låst. lämna in till polisen då.
Jag behöver skaffa någon slags hållare/behållare som kan hålla allt mellan 2-5 kortlekar. Har funderat på att bara köpa 5 vanliga kortlekar och ta kartongerna därifrån, men det känns lite pundigt på något vis.
Spelar ingen större roll på vilken ledd eller om det blir radvis som korten ligger.
Skall bara vara lätt att ha med sig i väskan och lättillgängligt.
Någon som har någon bra idé??
Vad betyder ordet "tjovlare"
(med risk för felstavning)
ordet förekommer emellanåt i svensk rap/hiphop.
WHITEFOLKS
2014-06-11, 21:55
Tjåla är stjäla/sno.
nix, den är låst. lämna in till polisen då.
Jag ska prova att gå till hitteplatsen vid den ungefärliga tiden vi snackade om. Har jag tur så kanske han annars minns mitt namn och hittar mitt nr via gatan jag bor på.
StarkaUlf
2014-06-13, 01:22
Vad betyder ett "Ungdomsjobb" lite mer djupgående? Som kommuner kan erbjuda.
Hittar att det är för människor upp till 25 år, men inte så mycket mer.
Vad betyder ett "Ungdomsjobb" lite mer djupgående? Som kommuner kan erbjuda.
Hittar att det är för människor upp till 25 år, men inte så mycket mer.
Kan nog vara lite allt möjligt. Jobbade på äldreboende sommaren 2012 och 2013 och då var det förutom sommarjobbarna några som var anställda ifrån kommunen. De tjänade rätt kasst men samtidigt gjorde de ingenting heller så jämnar ju ut sig rätt bra där.
Annars känner jag några polare som jobbat med föreningar och fick det genom kommunen. Ring och fråga vettja!
Kan nog vara lite allt möjligt. Jobbade på äldreboende sommaren 2012 och 2013 och då var det förutom sommarjobbarna några som var anställda ifrån kommunen. De tjänade rätt kasst men samtidigt gjorde de ingenting heller så jämnar ju ut sig rätt bra där.
Annars känner jag några polare som jobbat med föreningar och fick det genom kommunen. Ring och fråga vettja!
Blandar du inte ihop sommarjobb med ungdomsjobb nu? Sommarjobb hade man ju på gymnasiet och det var rätt lökigt.
"Kommunala ungdomsjobb
De kommunala ungdomsjobben vänder sig till dig som är 18-25 år, arbetslös och inskriven på Arbetsförmedlingen. Du har dessutom en pågående aktivitet på Arbets- och kompetenscenter.
Vad är ett kommunalt ungdomsjobb?
Ett kommunalt ungdomsjobb är en heltidsanställning i någon av kommunens verksamheter. Anställningen varar högst 6 månader."
Hur lång tid tar de för en 1.5 liters pepsi max att bli kall i kylen?
Temperatur på flaskan innan delat med temperatur i kylen. Svaret är i distansminuter.
Temperatur på flaskan innan delat med temperatur i kylen. Svaret är i distansminuter.
:d
Om man skulle dö och inte skrivit något testamente eller liknande, vad händer då med ens tillgångar?
Om man skulle dö och inte skrivit något testamente eller liknande, vad händer då med ens tillgångar?
Var/Hur skriver man testamente? :S
Länk till skatteverkets text (https://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000113510/1113237425203/kap7.pdf)
Enkelt sagt: Din make eller maka, dina barn eller dina föräldrar eller deras barn eller dina föräldrars syskon i nämnd ordning. Annars allmänna arvsfonden.
Var/Hur skriver man testamente? :S
Enklast är att ta hjälp av en juristfirma eller advokat. Annars skriver man ett själv men se till att formkraven är uppfyllda. Formkraven är alltså i princip att det ska vara skriftligt, att det ska bevittnas av två personer samtidigt som vet att de bevittnar ett testamente men inte nödvändigtvis dess innehåll och att testator/testatrix har skrivit under det.
Ärvdabalken:
10 kap. Om upprättande och återkallelse av testamente
1 § Testamente skall upprättas skriftligen med två vittnen. I deras samtidiga närvaro skall testator underskriva testamentshandlingen eller vidkännas sin underskrift därå. Vittnena skola bestyrka handlingen med sina namn. De skola äga kännedom om handlingens egenskap av testamente, men det står testator fritt att låta dem veta dess innehåll eller ej.
2 § Testamentsvittnena böra vid sina namn anteckna yrke och hemvist. De böra ock å handlingen teckna intyg rörande tiden för bevittnandet samt övriga omständigheter som kunna vara av betydelse för testamentets giltighet.
Hava vittnena å handlingen intygat att vid testamentets upprättande så tillgått som i 1 § sägs, skall intyget, där klander väckes, äga tilltro, såframt omständigheter ej förekomma som förringa intygets trovärdighet.
Ska köpa hem en brandsläckare men vet inte om jag ska satsa på en pulver eller skum släckare.. Vilken borde jag köpa?
Anatis87
2014-06-14, 21:56
Ska köpa hem en brandsläckare men vet inte om jag ska satsa på en pulver eller skum släckare.. Vilken borde jag köpa?
Pulver plockar allt men blir skitigare om den nyttjasmen det är för min del en smäll jag tar om det börjat brinna. Pulver är även mindre i behållarna.
Vill spela upp musik i bilen med min iPhone. Stereon har dock bara USB-kontakt och ingen 3.5a. Finns det någon lösning på detta förutom liten AM-radio?
Jockefoten
2014-06-14, 22:06
Det beror på hur varm din Pepsi Max är innan du stoppar in den i kylen. Hur stor kyleffekt du har samt vad du definierar som kall.
Du kan använda denna formeln:
Effekt = Densitet * specifik värmekapacitet * massa * temperaturskillnad *Delta T
Pulver plockar allt men blir skitigare om den nyttjasmen det är för min del en smäll jag tar om det börjat brinna. Pulver är även mindre i behållarna.
Tackar! Då blir de pulver, att de blir skitigare känns som en fjant sak i det här sammanhanget!
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Jag ska prova att gå till hitteplatsen vid den ungefärliga tiden vi snackade om. Har jag tur så kanske han annars minns mitt namn och hittar mitt nr via gatan jag bor på.
Hur slutade historien?
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Tackar! Då blir de pulver, att de blir skitigare känns som en fjant sak i det här sammanhanget!
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Prata med ditt försäkringsbolag innan. De kan ibland ge rabatt på brandsläckare. Det ligger ju lite i deras intresse också att du har en godkänd släckare hemma hos dig.
Satsa som sagt på en 6kgs pulversläckare.
Pulver släcker effektivare, men skräpar ner oerhört mycket mer.
Skumsläckare säljs vanligen i 9L och pulver i 6kg, och de brukar motsvara samma släckeffekt, men skumsläckaren blir några kg tyngre.
Får du en mindre brand hemma (en brand som är lämplig att ge sig på) så släcker du den oavsett vilken släckare du har, om du använder den någorlunda rätt.
Skumsläckare "håller" 5 år, pulver 10 år.
Jag rekommenderar skumsläckare hemma, och pulver i garaget, men hälften av mina kollegor hade nog sagt pulver i alla lägen - det finns inget rätt eller fel.
/brandman :)
Skumsläckare säljs vanligen i 9L och pulver i 6kg, och de brukar motsvara samma släckeffekt, men skumsläckaren blir några kg tyngre.
Får du en mindre brand hemma (en brand som är lämplig att ge sig på) så släcker du den oavsett vilken släckare du har, om du använder den någorlunda rätt.
Jag rekommenderar skumsläckare hemma, och pulver i garaget, men hälften av mina kollegor hade nog sagt pulver i alla lägen - det finns inget rätt eller fel.
Jag tror nog att 95% av dina kollegor hade sagt pulver. Jag har faktiskt aldrig hört någon rekommendera något annat än pulver till en privatperson. Försäkringsbolagens rekommendation är ju också en 6kgs pulver. Vet man hur man ska hantera en släckare och har lite is i magen kan det vara en annan sak.
/Brandman
MasterChief
2014-06-15, 12:09
Vet du var man lämnar in gamla brandsläckare?
Vet du var man lämnar in gamla brandsläckare?
Bensinmackar har miljöstationer för farligt material, där skall de lämnas, eller på återvinningscentral.
Vet inte vart jag ska fråga men:
Tips på kryddning till köttbullar till midsommarlunchen? Tänkte iaf en sats med riktigt spicy. Sedan lite roligare än vanliga som man äter till potatis och brunsås.
Du kan använda denna formeln:
Effekt = Densitet * specifik värmekapacitet * massa * temperaturskillnad *Delta T
Kan du eller någon förklara Delta T för mig(när det gäller programmering i allmänhet)? Jag ser det när jag läser kod hela tiden men jag har trots sökning inte lyckats linda huvudet runt det. Jag förstår det halvt, inte helt.
Red Apple
2014-06-16, 09:22
Tips på kryddning till köttbullar till midsommarlunchen? Tänkte iaf en sats med riktigt spicy. Sedan lite roligare än vanliga som man äter till potatis och brunsås.
Rivet apelsinskal is the way to go.
Krossade nötter och blanda i?
Du kan ju inte första det bästa på midsommarbordet :(
Rivet apelsinskal is the way to go.
Krossade nötter och blanda i?
Skriver upp båda på listan! :)
Äpple och curry var en tanke också. Inte för att jag själv äter curry men jag har ju sillen :D
Du kan ju inte första det bästa på midsommarbordet :(
Sillen ska jag inte förstöra ;)
Om man pga skada inte kan öka belastningen, räcker det att köra med förhållandevis lätta vikter för att behålla det man har eller kommer man förlora muskelmassa? Eller leder det endast till att man inte får någon ytterligare muskelutveckling?
ARMSTARK
2014-06-17, 12:06
Hur funkar Steven Hawkings talmaskin? Han kan ju omöjligt svara så snabbt och korrekt bara genom att glo runt på en bildskärm.
Vad gör man om man bryter båda benen och lägenheten man bor i inte har hiss? Får man ringa efter nån som bär ner en?
Vad gör man om man bryter båda benen och lägenheten man bor i inte har hiss? Får man ringa efter nån som bär ner en?
Man ringer 112. Benbrott kräver ompyssling.
Man ringer 112. Benbrott kräver ompyssling.
Jag menade efteråt alltså, är man född i rullstol flyttar man rimligtvis in i ett hus med hiss. Jag får en rullstol och kommer "hem" från sjukhuset, men familj kör mig till min lägenhet och sen då? De bär upp mig dit och sen får jag stanna där alternativt ringa när jag vill komma ner?
StarkaUlf
2014-06-18, 12:19
"Kan" man äta proteinpulver där datumet har utgått?
Självklart vet jag att man kan, men tappar det någon slags effekt eller kommer det bara att smaka konstigt/ha dålig konsistens?
Hur funkar Steven Hawkings talmaskin? Han kan ju omöjligt svara så snabbt och korrekt bara genom att glo runt på en bildskärm.
Som jag har förstått det så är dom flesta längre talen förprogrammerade.
Har säkert frågats tidigare och säkert av mig. Men har glömt. :)
jag gjorde någon kycklinggrej i fredags. Upptäckte igår att jag inte hinner äta den. Så jag kasta in den frysen. Kommer den att vara ätbar eller är det bara att kasta skiten?
Har säkert frågats tidigare och säkert av mig. Men har glömt. :)
jag gjorde någon kycklinggrej i fredags. Upptäckte igår att jag inte hinner äta den. Så jag kasta in den frysen. Kommer den att vara ätbar eller är det bara att kasta skiten?
Svaret är väl "kanske"
Hur har den förvarats fram till nedfrysning, hur gick nedkylningen till efter tillagning. Och mer exakt vad är en "kycklinggrej"
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.