Visa fullständig version : Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar
Blir galen! Kommer inte på vilken film den här scenen är ur.
Två polare sitter i kostym i en lobby och varje dag går en fin kvinna förbi dem och den ena kallar henne ett random namn(samma namn varje dag) och förklarar sedan för sin vän hur detta kommer leda till att han tillslut får hennes uppmärksamhet. Trodde först att det var Bradley Cooper men är icke säker... Någon som har en aning?8VkFBeYMHuE
Hur kommer det sig att man somnar så mycket lättare när man lägger sig på soffan för en gubblur efter man har käkat? Mot när man försöker somna på kvällen när det är mörkt och man "borde" sova, är det mentalt?
Om man tar en tupplur på soffan så är det ju för att man är trött. På kvällen är det mest för att man ska upp tidigt och behöver komma tilll sängs snabbt.
Hur kan man motverka att självsprickor uppstår på fingrarna?
Hur kan man motverka att självsprickor uppstår på fingrarna?
Smörj in händerna med en fuktgivande kräm, hade det problemet i mellanstadiet, inte kul.
vart köper man powerade?
har aldrig behövt inhandla denna dryck, men har säkert sett den överallt.
är det vanliga butiker som gäller?
eller måst man int på gymgrossen eller nå?
vart köper man powerade?
har aldrig behövt inhandla denna dryck, men har säkert sett den överallt.
är det vanliga butiker som gäller?
eller måst man int på gymgrossen eller nå?
brukar finnas i alla affärer i kyldiskarna nära kassan. (drar alla affärer över en kam, men det känns så)
Varför öppnas vissa videos på Facebook på en ny sida och vissa spelas direkt i flödet? Sjukt störigt.
Hur lång tid brukar det ta för kommunal att behandla ens medlemsansökan?
Red Apple
2015-02-05, 20:19
Varför öppnas vissa videos på Facebook på en ny sida och vissa spelas direkt i flödet? Sjukt störigt.
Det beror på om videon är länkad eller inbäddad, tror jag.
Det beror på om videon är länkad eller inbäddad, tror jag.
Verkade vara så ett tag. Tills jag klicka på denna. Den kom upp i min feed för att någon gillat den. Den öppnades i ny sida. Men efter att ha klickat på den ett antal gånger så spelades den helt plötsligt upp i feeden.
https://www.facebook.com/video.php?v=1323934324320421
Förstår fortfarande inte. :(
Red Apple
2015-02-05, 20:37
Verkade vara så ett tag. Tills jag klicka på denna. Den kom upp i min feed för att någon gillat den. Den öppnades i ny sida. Men efter att ha klickat på den ett antal gånger så spelades den helt plötsligt upp i feeden.
https://www.facebook.com/video.php?v=1323934324320421
Förstår fortfarande inte. :(
Då är det solklart att din dator har blivit infiltrerad av hackaren känd som 4chan.
Captainwide
2015-02-05, 20:51
Hur kommer det sig att det får marknadsföras banners som påstår att man är 1.000.000 användare/besökare osv, som bara är lurendrejeri? Är inte detta mot svensk lag?
Används rätt språk så kommer man undan med mycket.
Megustaa
2015-02-05, 21:02
Jag har deffat min första vecka, tänkte inte cheata förrän nästa månad, nu har jag blivit bjuden på middag hos vänner och kommer nog cheata imorgon i alla fall.
Är jag en svag människa? :eating::confused:
Jag har deffat min första vecka, tänkte inte cheata förrän nästa månad, nu har jag blivit bjuden på middag hos vänner och kommer nog cheata imorgon i alla fall.
Är jag en svag människa? :eating::confused:
Nejdå du är bara en helt vanlig, alldeles lagom medelmåtta... ;)
vad heter hyperextension på svenska ?
vad heter hyperextension på svenska ?
hyperextension
hyperextension
Hehe okej trodde att det hade något annat namn
Hehe okej trodde att det hade något annat namn
Översträckning kan i vissa sammanhang funka men någon som är betydligt bättre på medicinska språktermer får förklara mer exakta skillnader i betydelse och när något passar var.
Den viktigaste frågan är, vad heter hamstring på svenska?!
EDIT: Tippar på skinksnöret.
Har alla muskler svenska namn? Vad heter Biceps och Triceps på svenska?
Jag vet inte Mental, det är därför jag frågar. :) Har den inte ett svenskt namn så antar jag väl att det är de latinska som regerar fortfarande.
tvåhövdad överarmsmuskel?
Det enda jag hittar och som jag också känner igen är den fyrhövdade knäböjarmuskeln, antalet huvuden stämmer och svenska namn har väldigt ofta med antalet huvuden.
Om det sedan är rätt har jag ingen aning om. :D
hyperextension
Översträckning?
Skinksträngarna brukar man säga.
Eftersom de latinska orden faktiskt betyder något så kan man ju översätta musklernas namn till svenska. Inte för att det är speciellt vanligt att man använder de svenska namnen men man kan. Trapezius är väl den muskel som man ibland hör det svenska namnet på, d v s kappmuskeln.
Biceps på armen heter musculus biceps brachii på latin vilket blir "den tvåhövdade överarmsmuskeln" på svenska; till skillnad från m. biceps femoris som är en del av hamstrings, som då heter "den tvåhövdade lårmuskeln" på svenska.
Hamtrings är ju för övrigt inte en muskel utav tre, så vill man översätta det korrekt så får man översätta alla delarna. m. Semitendinosus betyder "halvsenig" ungefär och m. semimembranosus "halvhinnig", samt biceps femoris som jag nämnde ovan.
Är quorn gott? Smakar det som kött?
inb4 smak är subjektivt
När jag ändå håller på att nörda: Ett lite roligare exempel på muskelnamn är m. sartorius som översätts till skräddarmuskeln och heter så då om man utför muskelns hela funktion på båda benen samtidigt så kommer man att sätta sig i skräddarställning.
inb4 smak är subjektivt
Det smakar så gott!
Sen gillar Mo Farah det.
gtz23c9AqAY
inb4 smak är subjektivt
Smaken är väl närmst fryst industrikyckling. Dvs nästan ingen smak, men det går att göra helt ok vardagsmat med quorn.
Baksida lår säger jag i alla fall.
Red Apple
2015-02-06, 19:17
inb4 smak är subjektivt
Ok smak, den tar åt sig mycket från kryddning. Konsistensen är dock vidrig, väldigt svampig.
Det verkar riktigt äckligt med tanke på vad det är men ska testa att göra en tacopaj på det.
Det verkar riktigt äckligt med tanke på vad det är men ska testa att göra en tacopaj på det.
Tror det kan funka riktigt bra :)
Andy.da.wohoo
2015-02-06, 19:51
Pajer och lasagner funkar perfekt med quornfärs.
Lite åt kyckling-hållet, fast ändå inte. Smakar helt ok om man äter med sås och kryddor.
Quorn har i princip ingen smak. Liknande kyckling fast mindre smak och mer halomi-konsistens. Värdelöst.
*slap**mini
Varför mår jag illa av godis? Redan efter några bitar ibland. När jag var yngre hade jag inga problem med det alls.
Fredszky
2015-02-06, 21:53
Har jag förstått det rätt att inflationen är runt 2% och på ett vanligt sparkonto får man runt 1%?
Nordenator
2015-02-06, 21:56
Har jag förstått det rätt att inflationen är runt 2% och på ett vanligt sparkonto får man runt 1%?
Inflationsmålet är 2%. På ett normalt lönekonto har du idag nollränta. På ett bra sparkonto har du idag 1%. Just nu råder deflation, så under nollränta ökar dina pengar i värde.
Men under normala omständigheter blir man alltid shafted av normala sparkonton. Inflation överstiger Räntan - så pengarnas värde äts upp över tiden. Däremot finns det bättre sparkonton. Då mitt framtidskonto som krävde 50k och ett gratis uttag per år på Swedbank låg på runt 0,8% ränta så fick jag ut 2% via alternativ på Avanza.
Finns många bra konton också. Norwegian tex.
sent from my one+
Har problem med ryggen, nere vid svanken. Detta sedan ett felaktigt maklyft drygt 3 år sedan men nu har det börjat bli outhärdligt när jag lyfter. Bor i malmö. Finns det några rekommendationer om vem jag ska söka mig till?
Har problem med ryggen, nere vid svanken. Detta sedan ett felaktigt maklyft drygt 3 år sedan men nu har det börjat bli outhärdligt när jag lyfter. Bor i malmö. Finns det några rekommendationer om vem jag ska söka mig till?Sheogorath här på forumet är baserad i Malmö.
Om inte annat kanske han vet om det finns någon expert på ländryggen.
Sheogorath här på forumet är baserad i Malmö.
Om inte annat kanske han vet om det finns någon expert på ländryggen.
Visst ja, tack! Slänger iväg ett pm till honom :)
Varför mår jag illa av godis? Redan efter några bitar ibland. När jag var yngre hade jag inga problem med det alls.
Samma här, slår aldrig fel.
Ingen aning om varför, antar att det är allt socker som spökar.
Nordenator
2015-02-07, 12:32
Finns många bra konton också. Norwegian tex.
sent from my one+
Då gäller det bara att kunna leva utan pengarna i någon vecka tills isättningsgarantin sparkar in med tanke på hur budgetflygbolag brukar sluta :D
Finns marginalen bank och hoistspar också.
Red Apple
2015-02-07, 12:50
Åka hem och läsa i sängen eller ta en kaffe och njuta av dagsljuset från en fönsterplats på ett café?
Red Apple
2015-02-07, 12:56
Lite tidigt, men okej.
Aldrig för tidigt för en öl.
Aldrig för tidigt för en öl.Truer words have never been spoken.
Jag är på min andra öl. Kalas!
Någom som använder iTunes och har koll på om/när tv-serier kommer finnas tillgängligt för sverige?
Nordenator
2015-02-07, 15:23
Bastarder. Här sitter jag ölfri och deffar. Precis tränat 90 min basket dessutom och kroppen säger att en maltig dryck skulle sitta perfekt. Istället får den kyckling med ris och blir allmänt grinig ^^
vicarious
2015-02-07, 18:02
Bastarder. Här sitter jag ölfri och deffar. Precis tränat 90 min basket dessutom och kroppen säger att en maltig dryck skulle sitta perfekt. Istället får den kyckling med ris och blir allmänt grinig ^^
En öl är ju inte så mycket energi. :)
Nämen lägg av! Drick öl till matlådan. Träna mer om du inte har energibudget nog :).
Red Apple
2015-02-07, 21:13
Jag började med en lager på Monks, följde upp med en whiskeyfatslagrad stout. Sedan följde en fruktansvärt blommig dipa till hamburgaren.
Sen klockan sex har jag spelat tv-spel och druckit Laphroaig med kompisar.
Envy me!
Nordenator
2015-02-07, 21:23
Om vi gör en snabb jämförelse mellan denna och förra veckan har vi svaret där :D
Förra veckan:
Onsdag - 2112, 360g burgare
Torsdag - Hockey! O'Learys, 400g burgare
Fredag - Oxfilé och idahopotatis med kantarellsås
Lördag - Trettioårsfest! Wood, 400g burgare
Söndag - 2 pizzor because fuck me that's why
Denna vecka:
uYHAR8Xzsyo
Hemma Gymmaren
2015-02-07, 21:45
Vad hände med brödet Polarkraft?
forestgrove
2015-02-07, 23:12
Om vi gör en snabb jämförelse mellan denna och förra veckan har vi svaret där :D
Förra veckan:
Onsdag - 2112, 360g burgare
Torsdag - Hockey! O'Learys, 400g burgare
Fredag - Oxfilé och idahopotatis med kantarellsås
Lördag - Trettioårsfest! Wood, 400g burgare
Söndag - 2 pizzor because fuck me that's why
Denna vecka:
uYHAR8Xzsyo
Åh, den menyn ser smarrig ut. Det var länge sen jag käkade en riktigt bra burgare. Har du bra koll på burgarna i stan? Har velat testa en på The Barn ett tag nu men det har inte blivit av.
Svenska motsvarigheter till "sense of entitlement" och "hiding in plain sight"?
"Hiding in plain sight" tror jag inte har någon direkt svensk motsvarighet; det får man nog skriva om.
svenbanan
2015-02-08, 00:04
Svenska motsvarigheter till "sense of entitlement" och "hiding in plain sight"?
"känner sig berättigad" på den första. På den sista tror jag som Tolkia att det inte finns nån klockren översättning. Nåt med "inte se skogen för alla träd" kanske kan passa in...
Nordenator
2015-02-08, 00:08
Åh, den menyn ser smarrig ut. Det var länge sen jag käkade en riktigt bra burgare. Har du bra koll på burgarna i stan? Har velat testa en på The Barn ett tag nu men det har inte blivit av.
Ptja.. Jag tycker inte riktigt att något ställe jag provat är top notch i Gbg. Umami burger har en prisvärd lunchburgare, men det är lite mat när korv united finns bredvid, och de har lite obalanserade ingredienser så köttet hittar inte riktigt fram. Med det sagt så är det nog bästa jag ätit här. Rover och republiken är prisvärda om man vill ha sig en stadig burgare, men de är lite torra och tråkiga. 2112 är bättre men ganska dyra. Inte direkt prisvärda. Burgerssons är bara en blek kopia av flippin. I övrigt har jag väl testat bra många fler, men inga värda att nämnas. De flesta burgarna i stan är bara olika grader av halvfabrikat. Jag har hört att holy cow ska vara bra och det blir väl nästa burgare att prova.
Sedan ska det sägas att jag gillar en skaplig burgare men älskar en riktigt bra. Så jag sitter inte och gråter över spillt kött. En burgare på olearys har sin tid också ^^
forestgrove
2015-02-08, 00:38
Ptja.. Jag tycker inte riktigt att något ställe jag provat är top notch i Gbg. Umami burger har en prisvärd lunchburgare, men det är lite mat när korv united finns bredvid, och de har lite obalanserade ingredienser så köttet hittar inte riktigt fram. Med det sagt så är det nog bästa jag ätit här. Rover och republiken är prisvärda om man vill ha sig en stadig burgare, men de är lite torra och tråkiga. 2112 är bättre men ganska dyra. Inte direkt prisvärda. Burgerssons är bara en blek kopia av flippin. I övrigt har jag väl testat bra många fler, men inga värda att nämnas. De flesta burgarna i stan är bara olika grader av halvfabrikat. Jag har hört att holy cow ska vara bra och det blir väl nästa burgare att prova.
Sedan ska det sägas att jag gillar en skaplig burgare men älskar en riktigt bra. Så jag sitter inte och gråter över spillt kött. En burgare på olearys har sin tid också ^^
Hehe, jag känner att jag verkligen har noll koll på vad som finns här i Göteborg nu för tiden. Har bara hört talas om ett fåtal av ställena du nämner, men det ska bli trevligt att kolla närmare på dem! Jag uppskattar riktigt bra burgare jag med, och är nog inte så kräsen egentligen. Bästa burgarna jag käkat är nog egentligen från Five Guys och en riktigt fin för några år sen på ESPN Zone när det fortfarande fanns i DC. Har du haft möjligheten att äta på Five Guys?
Nordenator
2015-02-08, 00:48
Hehe, jag känner att jag verkligen har noll koll på vad som finns här i Göteborg nu för tiden. Har bara hört talas om ett fåtal av ställena du nämner, men det ska bli trevligt att kolla närmare på dem! Jag uppskattar riktigt bra burgare jag med, och är nog inte så kräsen egentligen. Bästa burgarna jag käkat är nog egentligen från Five Guys och en riktigt fin för några år sen på ESPN Zone när det fortfarande fanns i DC. Har du haft möjligheten att äta på Five Guys?
Nope. Inte tagit mig över till USA än. Bästa jag ätit är nog fortfarande flippin i Stockholm. Fått tips om andra ställen där men är väl bara i Stockholm 1-3 gånger om året så blir inte mycket testat där.
Men med en köttkvarn, högrev och en gjutjärnspanna hemma behöver man åtminstone inte gå långt för en riktigt bra burgare ^^
forestgrove
2015-02-08, 01:14
Nope. Inte tagit mig över till USA än. Bästa jag ätit är nog fortfarande flippin i Stockholm. Fått tips om andra ställen där men är väl bara i Stockholm 1-3 gånger om året så blir inte mycket testat där.
Men med en köttkvarn, högrev och en gjutjärnspanna hemma behöver man åtminstone inte gå långt för en riktigt bra burgare ^^
Som tur är finns Five Guys i England nu för tiden också :D Jag ska förmodligen en sväng till Stockholm ganska snart och då kanske jag måste passa på att testa Flippin. Bra priser där ser jag!
Precis! Mina föräldrar har en köttkvarn och de har gjort egna burgare tidigare vet jag, så ett stycke högrev får inköpas snart.
Nordenator
2015-02-08, 01:19
Pommen och såsen på flippin är lika tråkiga som valfritt ställe, så mitt tips är att köra två olika burgare. Nu ska sovas. Lycka till med framtida burglers ^^
Av de jag testat anser jag 2112 som snäppet bättre än Holy Cow.
Stockyard är helt ok men inte alls i samma klass men prisnivån är däremot ganska så mycket lägre. :)
GulligaGurkan
2015-02-08, 11:26
Five guys var enligt mig väldigt överskattat. Inte helt olikt ett vanligt snabbmatställe fast med fler valmöjligheter och gratis jordnötter. Visst, snackar vi snabbmat så ligger five guys i topp, men det finns absolut bättre burgare.
Min bästa var nog på en liten sportbar i Verizon Centre i DC. The green dragon eller nåt sånt hette den. Deras bourbon burger med dubbla pattys var precis så saftig en burgare kan bli innan det blir för saftigt!
forestgrove
2015-02-08, 12:39
Av de jag testat anser jag 2112 som snäppet bättre än Holy Cow.
Stockyard är helt ok men inte alls i samma klass men prisnivån är däremot ganska så mycket lägre. :)
Tack för tipsen! Jag tvekar dock på att jag skulle känna att det är värt att betala mellan 200-300 kr för en burgare, men jag får nog jobba mig uppåt isåfall och börja med ställen i de lägre prisklasserna.
Five guys var enligt mig väldigt överskattat. Inte helt olikt ett vanligt snabbmatställe fast med fler valmöjligheter och gratis jordnötter. Visst, snackar vi snabbmat så ligger five guys i topp, men det finns absolut bättre burgare.
Min bästa var nog på en liten sportbar i Verizon Centre i DC. The green dragon eller nåt sånt hette den. Deras bourbon burger med dubbla pattys var precis så saftig en burgare kan bli innan det blir för saftigt!
Mycket kanske sitter psykiskt hos mig med Five Guys. Hade en sjukt bra resa med brorsan där vi kollade NHL-hockey och göttade oss, så det mesta har satt positiva spår hos en. Jag gjorde en resa till USA för lite mer än ett år sen också. Självklart passade jag på att besöka Five Guys några gånger och jag blev inte besviken direkt :)
Var det The Greene Turtle kanske? Jag var aldrig in där själv men enligt vänner i DC så är det ett bra ställe.
Nåt med "inte se skogen för alla träd" kanske kan passa in...
Det är en passande analog som kan fungera, men fortfarande inte en fullträff. Viktigt dock att meningens innebörd förmedlas.
Får man vanligtvis göra hål i väggar i hyreslägenheter (privat hyresvärd) för att hänga/skruva upp saker? Och blir man i så fall skyldig att betala reparation när man flyttar? Det gäller för övrigt betongväggar. Finns det några allmänna riktlinjer eller beror det på hyresvärden?
Nordenator
2015-02-08, 15:16
Får man vanligtvis göra hål i väggar i hyreslägenheter (privat hyresvärd) för att hänga/skruva upp saker? Och blir man i så fall skyldig att betala reparation när man flyttar? Det gäller för övrigt betongväggar. Finns det några allmänna riktlinjer eller beror det på hyresvärden?
Vanligtvis får man absolut göra hål i väggar. Däremot lär du behöva spackla igen dem för att klara besiktningen också, men det är inte många minuters arbete att spackla några små hål.
Red Apple
2015-02-08, 15:19
Som tur är finns Five Guys i England nu för tiden också :D Jag ska förmodligen en sväng till Stockholm ganska snart och då kanske jag måste passa på att testa Flippin. Bra priser där ser jag!
Precis! Mina föräldrar har en köttkvarn och de har gjort egna burgare tidigare vet jag, så ett stycke högrev får inköpas snart.
Testa dessutom Angry Diner i Sthlm. Burgarna är nästan på flippinnivå, men de serverar även riktigt grymma sötpotatis-pommes med fantastiska hemmagjorda såser. De har dessutom bättre ölutbud :)
Finns det något sätt att spela in och/eller lägga in röstinspelningar direkt in i hotmail (eller annan mailklient) med någon inbyggd funktion, dvs att inte behöva spela in klippet i ett annat program och bifoga den.
http://www.sporttotal.se/image/cache/data/reh-7760-500x500.jpg
Skulle skydd som dessa hjälpa till vid problem med benhinnorna?
Köpte köttfärs men det luktar lite smör om det. Vågar jag äta? Allt är stängt nu och har inget annat.
Köpte köttfärs men det luktar lite smör om det. Vågar jag äta? Allt är stängt nu och har inget annat.
Ja, jag hade käkat det. Man känner ju om det är off.
Vanligtvis får man absolut göra hål i väggar. Däremot lär du behöva spackla igen dem för att klara besiktningen också, men det är inte många minuters arbete att spackla några små hål.Är det inget som märks vid besiktningen då? Och om det upptäcks, är det lugnt ändå? Det kanske varierar mellan hyresvärdar, men tänker generellt sett.
Ja, jag hade käkat det. Man känner ju om det är off.
Tack, jag åt det och det smakade bra. Lever än :)
[bild]
Skulle skydd som dessa hjälpa till vid problem med benhinnorna?
Kanske. Man kan tejpa ungefär mitt på smalbenet så att vadmuskeln inte kan röra sig. Då blir man stel i fotleden, men benhinneproblemen lindras ordentligt. Så om dessa verkligen stramar åt kan de nog hjälpa.
Då gäller det bara att kunna leva utan pengarna i någon vecka tills isättningsgarantin sparkar in med tanke på hur budgetflygbolag brukar sluta :D
Norska banker har dubbla bankgarantin jämtemot svenska, de har ju även ett annat ekonomiskt stöd i ryggen så jag tror att insättningsgarantin i Sverige tar månader att få ut, någon vecka hade jag varit riktigt nöjd med :D
[QUOTE=Knaz;7270891]http://www.sporttotal.se/image/cache/data/reh-7760-500x500.jpg
Skulle skydd som dessa hjälpa till vid problem med benhinnorna?[/QUOTE
Är det vid löpning/jogging?
Hade själv stora problem innan, slutade då jogga och började gå morgonpromenader istället samt göra fot/underbenövningar varje morgon och kvälll, efter ett par veckor hade jag inga problem längre.
Kanske. Man kan tejpa ungefär mitt på smalbenet så att vadmuskeln inte kan röra sig. Då blir man stel i fotleden, men benhinneproblemen lindras ordentligt. Så om dessa verkligen stramar åt kan de nog hjälpa.
Tejpa hur?
Hade själv stora problem innan, slutade då jogga och började gå morgonpromenader istället samt göra fot/underbenövningar varje morgon och kvälll, efter ett par veckor hade jag inga problem längre.
Yes det är de! Inte sprungit på kanske 1.5 år men tänkt börja lira lite fotboll igen och kände av första träningen..
Vad för övningar gjorde du?
Är det inget som märks vid besiktningen då? Och om det upptäcks, är det lugnt ändå? Det kanske varierar mellan hyresvärdar, men tänker generellt sett.
Generellt sett får man utsätta en lägenhet för normalt slitage, vilket även omfattar en del hål i väggarna för hyllor etc. Börjar man skruva upp spegelväggar i hela sovrummet bör man nog kanske laga efter sig, men i övrigt så ska det inte vara några större problem.
http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Maste-jag-betala-for-att-tapetsering-om-det-ar-hal-i-vaggarna-efter-mina-tavlor-hyllor-eller-speglar.aspx
Tejpa hur?
Yes det är de! Inte sprungit på kanske 1.5 år men tänkt börja lira lite fotboll igen och kände av första träningen..
Vad för övningar gjorde du?
Runt smalbenet, precis under vadmusklen. Tejpa när du spänner den så att den hålls kvar där uppe. Som sagt, löser inget, men måste man absolut springa och inte har något emot ett lite stapplande steg så funkar det hyffsat.
Tejpa hur?
Som sjukgymnasten eller, möjligen, en kompetent fystränare visar.
Som sjukgymnasten eller, möjligen, en kompetent fystränare visar.
Jag tvivlar iofs på att dessa skulle rekomendera tejpning i det här fallet...
[QUOTE=Knaz;7270891]http://www.sporttotal.se/image/cache/data/reh-7760-500x500.jpg
Skulle skydd som dessa hjälpa till vid problem med benhinnorna?[/QUOTE
De här bla annat
http://www.runnersworld.com/workouts/4-exercises-to-prevent-shin-splints
sittsa i en stol så benen är i 90 grader, sen sakta lyfta främre tårna så högt det går uppåt och mot dig, tills det spänner, sen hålla den positionen och räkna sakta till 10, en fot i taget, sakta sänk också. den övingen var nog bäst enligt mig. för 10 reps på varje fot x 3, morgon kväll. Shinsplints är ett helvete men jag fick dem endast pga jag som du bestämde mig för att jogga efter lång tid utan att ha tränat upp eller fått igång musklerna på länge. Easy does it och börja med att gå samma distans du vill springa varje dag i ett par veckor samtdigit som du gör de här övningarna. Sen börja jogga LÄTT varannan dag.
Jag tvivlar iofs på att dessa skulle rekomendera tejpning i det här fallet...
Precis
Morfar ville ha munvatten föt han läste någon studie om hälsa. Han är utan riktiga tänder men har löständer. Finns det då någon som helst anledning till att köpa en kombinerad flour+bakteriedödande munvatten eller skall man köra på enbart bakteriedödande munvatten som är flourfritt?
Runt smalbenet, precis under vadmusklen. Tejpa när du spänner den så att den hålls kvar där uppe. Som sagt, löser inget, men måste man absolut springa och inte har något emot ett lite stapplande steg så funkar det hyffsat.
De där låter inte skönt så skippar nog de! Haha
[QUOTE=timoat;7271075]
De här bla annat
http://www.runnersworld.com/workouts/4-exercises-to-prevent-shin-splints
sittsa i en stol så benen är i 90 grader, sen sakta lyfta främre tårna så högt det går uppåt och mot dig, tills det spänner, sen hålla den positionen och räkna sakta till 10, en fot i taget, sakta sänk också. den övingen var nog bäst enligt mig. för 10 reps på varje fot x 3, morgon kväll. Shinsplints är ett helvete men jag fick dem endast pga jag som du bestämde mig för att jogga efter lång tid utan att ha tränat upp eller fått igång musklerna på länge. Easy does it och börja med att gå samma distans du vill springa varje dag i ett par veckor samtdigit som du gör de här övningarna. Sen börja jogga LÄTT varannan dag.
Jag fick problem för ca 2 år sen, det var anledningen till att jag var tvungen att sluta spela fotboll från början. Men ska prova övningen och se!
Någon annan kanske har erfarenhet av dessa skydd jag frågat om? Funderar på att köpa ett par och prova.
Är man starkare i push press eller överstöt?
Är man starkare i push press eller överstöt?
Generellt överstöt. Nybörjare som har svårt med tekniken kanske pushpressar mer.
Generellt överstöt. Nybörjare som har svårt med tekniken kanske pushpressar mer.
Tack!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skratta inte för högt är ni snälla, men hur är internet ihopknutet? :$
Går alla fiber/Dsl/kopparlinjer till en och samma "bas", var är den? Hur går internet över från Europa till t.ex. Nordamerika? Satellit tänkte jag först men svarstiden känns ju lite för snabb för det, eller? :S
Andy.da.wohoo
2015-02-10, 18:19
Mellan Europa och Nordamerika finns det väl en Atlantkabel (som består av flera kablar) som kopplar samman kontinenterna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Transatlantic_communications_cable
Mellan Europa och Nordamerika finns det väl en Atlantkabel (som består av flera kablar) som kopplar samman kontinenterna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Transatlantic_communications_cable
Åhfan, trodde inte det skulle vara möjligt att lägga sånt utan att det förstörs på något sätt (krig, pirater, mother nature).
Har alla dessa kablar någon bas dit allting går? Kan tänka mig att alla våra (privatpersoners) kablar går väl till företaget som har en riktigt stor kabel som går in i... huvudkabeln/datorn? Eller?
TheOne1994
2015-02-10, 20:15
kan man se statistik på brottslighet någonstans ? kön,ålder osv ?
edit: hittade själv :)
2 frågor:
Såg att mitt pass gått ut och undrar om det går att fixa nytt pass utan giltigt ID om man har kvar sitt gamla?
Glömde en matlåda med ugnsgrillad kyckling i rumstemp över natten (ca 10 h). Går det att äta? *facepalm*
Jockefoten
2015-02-10, 20:22
Åhfan, trodde inte det skulle vara möjligt att lägga sånt utan att det förstörs på något sätt (krig, pirater, mother nature).
Har alla dessa kablar någon bas dit allting går? Kan tänka mig att alla våra (privatpersoners) kablar går väl till företaget som har en riktigt stor kabel som går in i... huvudkabeln/datorn? Eller?
http://www.wired.co.uk/news/archive/2014-08/18/shark-cables
forestgrove
2015-02-10, 20:43
2 frågor:
Såg att mitt pass gått ut och undrar om det går att fixa nytt pass utan giltigt ID om man har kvar sitt gamla?
Glömde en matlåda med ugnsgrillad kyckling i rumstemp över natten (ca 10 h). Går det att äta? *facepalm*
Jag tror inte att du själv kan fixa ett nytt pass, men med hjälp av en person som styrker din identitet ska det nog gå.
Angående kycklingen så hade jag nog slängt den. Gjorde samma misstag en gång och vågade inte chansa och äta den eftersom kyckling är ganska känsligt. Tråkigt att slänga käk men det kan vara dumt att chansa.
Finns ingen huvudkabel eller dator, "Internet" är en sammanskrivning av orden "Interconnected Networks", dvs sammankopplade nätverk.
Och det finns mer än en förbindelse över atlanten och det finns kablar som går åt andra håller via Ryssland, Kina osv också.
Varje ISP (dvs Telia, Telenor, Tele2, div kommunala bredbandsbolag osv) bygger alltså upp egna nätverk som består av de kunder som de kopplar samman. De större ISP:erna bygger upp flera olika oberoende nät (t.ex Telia har ju mängder med nät). Dessa nät kopplas sedan samman med mängder med kablar, antingen mellan två parter direkt (Telia och Tele2 te.x) men sker oftast via en sk Internet Exchange eller IX. I sverige drivs IX:arna av Netnod som har 5 sådana större knutpunkter.
Netnods hemsida kan vara intressant att surfa in på för där kan man te.x se hur mycket trafik som utbytes mellan alla ISP:er i varje IX: http://www.netnod.se/ (http://www.netnod.se/ix-stats/14all_ix-load-public.pl)
kan man äta fiskbullar direkt från burken eller bör de värmas upp först?
Red Apple
2015-02-11, 01:42
kan man äta fiskbullar direkt från burken eller bör de värmas upp först?
Jag överlevde i alla fall.
Jag överlevde i alla fall.
Jag med!
Jag sitter på toa och kissar med rumpan nu. Fast det gjorde jag innan jag åt också.
vicarious
2015-02-11, 08:33
Jag med!
Jag sitter på toa och kissar med rumpan nu. Fast det gjorde jag innan jag åt också.
:laugh:
Shqypnia
2015-02-11, 09:16
Är det en regel att alltid ha handduk i bastun?
LoveMachine
2015-02-11, 09:31
Ha handduk i bastun, vad är det för påhitt?
delta_mats
2015-02-11, 09:48
På offentliga anläggningar brukar det vara en regel. Traditionellt sett är det väl näck som gäller.
Nordenator
2015-02-11, 09:49
Nej? Däremot verkar söderlänningar föredra det och på gymmen så finns det ibland skyltar om det.
LoveMachine
2015-02-11, 10:08
Har aldrig sett en skylt om att man ska bära handduk i bastun, däremot med förbjud mot handduk i bastun. För det outtalade hygienargumentet så tvättar vi norrbottningar oss innan bastun.
Har aldrig sett en skylt om att man ska bära handduk i bastun, däremot med förbjud mot handduk i bastun. För det outtalade hygienargumentet så tvättar vi norrbottningar oss innan bastun.
Wat? Aldrig sett att handduk skulle vart förbjuden i bastun, bara badkläder/underkläder.
LoveMachine
2015-02-11, 10:29
Wat? Aldrig sett att handduk skulle vart förbjuden i bastun, bara badkläder/underkläder.
Inte särskilt vanligt, men sett det på några badhus och gym. Vill minnas att Kirunas badhus hade en sån skylt ett tag och tror även SAK hade en.
AeternusRex
2015-02-11, 10:37
Det där med att skyla sig en aning som vissa badhus och gym önskar är till viss del för att pervon med hermulen i givakt inte skall störa lika mycket. När jag påpekade att jag hellre ser pervon innan han petar mig i örat med könet så tyckte inte föreståndaren att jag var rolig.
Texas longhorn vid Heden har bästa lunchburgarna jag har hittat hittils. Bättre än de flesta andra har på kvällstid rent av.
En liten handduk att sitta på, jupp. Stor badhandduk, nej.
Ha handduk i bastun, vad är det för påhitt?
Hygieniskt påhitt.
Nordenator
2015-02-11, 14:21
Jag har svårt att se att bakterier anpassade för temperaturen i mänskliga kroppen mår speciellt bra i en bastu. Det är väl inte hela världen att du får dela lite svett med Sven-Taube 82 i en kvart om du ska duscha efteråt?
LoveMachine
2015-02-11, 14:22
Hygieniskt påhitt.
Tvål och vatten, sedan 2200 f.Kr.
StarkaUlf
2015-02-11, 14:25
Är det safe att ladda ner från extratorrent.cc ?
Har installerat detta Eset Smart Security -> http://extratorrent.cc/torrent/3595120/ESET+NOD32+Complete+Pack+Version+2014++%28ESET+NOD 32+Antivirus+%2B+ESET+Smart+Security+%29+7.0.317.4 +%2B+LifeTime+Crack+-%3D%3DEagle_ShaDow%3D%3D-.html
Verkar fungera, men vågar man installera det på den nya datorn? Eller har någon tips på något ni använder som man kan ladda ner gratis?
Bitdefender kanske?
Red Apple
2015-02-11, 14:26
Hygieniskt påhitt.
Placebohygien?
Offentlig Bastu låter extremt ohygieniskt. Träbänkar, folk med skitiga arslen och pungar, svett och fukt, bakterier frodandes (?) i värmen. Kan inte tänka mig att de där sitsarna skrubbas ner varje kväll heller. Badhus överlag är äckligt, och då var jag simmare 5 dar i veckan i flera års tid. No tanx. Ofräscht skulle jag kanske säga.
Nån som vet hur man använder frodas där?
LoveMachine
2015-02-11, 15:09
En bastu är ju om något snudd på en autoklav, inte en inkubator. Redan vid moderata 80 grader så tar man död på de flesta bakterier.
Irrationell äckelpäckel är också äckelpäckel. Även om bakterier inte är ett gott nog skäl att förespråka handduk så har du med dig handduk in i bastun av liknande skäl som du inte kissar i vasken eller bajsar på dina tallrikar.
Megustaa
2015-02-11, 19:10
Vad menas med "fylla på inför tävling"? (Fitnesstävlingar)
Har aldrig sett en skylt om att man ska bära handduk i bastun, däremot med förbjud mot handduk i bastun.
Samma här. Det var i och för sig några år sedan jag var i det badhuset, så det kanske har ändrats.
Nakna och rena kroppar i en bastu har jag inga problem med. Däremot är många ungdomars envisa användande av kalsonger under badbyxorna förbannat äckligt.
Ofta är det dessutom kombinerat med att inte duscha innan de hoppar i bassängen.
Jag trodde länge att det var ett "invandrarbeteende", mer specifikt muslimer som ofta verkar ha problem med att vara naken inför andra män, men på senare tid har jag sett att fler och fler svenska ungdomar ägnar sig åt det här.
Jag har sagt till dem så många gånger att jag inte ens orkar längre.
Ett par stycken har förstått min synpunkt, andra har sagt att det inte är mitt problem och ytterligare ett par kallade mig för svennefitta och bög. :d
forestgrove
2015-02-11, 19:40
Samma här. Det var i och för sig några år sedan jag var i det badhuset, så det kanske har ändrats.
Nakna och rena kroppar i en bastu har jag inga problem med. Däremot är många ungdomars envisa användande av kalsonger under badbyxorna förbannat äckligt.
Ofta är det dessutom kombinerat med att inte duscha innan de hoppar i bassängen.
Jag trodde länge att det var ett "invandrarbeteende", mer specifikt muslimer som ofta verkar ha problem med att vara naken inför andra män, men på senare tid har jag sett att fler och fler svenska ungdomar ägnar sig åt det här.
Jag har sagt till dem så många gånger att jag inte ens orkar längre.
Ett par stycken har förstått min synpunkt, andra har sagt att det inte är mitt problem och ytterligare ett par kallade mig för svennefitta och bög. :d
Ja, det har blivit väldigt populärt att visa kalsongerna genom att ha byxorna väldigt långt ner.
Själv bastar jag väldigt sällan men när jag gör det bryr jag mig inte mycket om någon har med sig en liten handduk att sitta på. Om nu de flesta bakterier dör vid 80 graders värme lämnar man ju bastun med en renare handduk, vilket är rätt sjysst.
Irrationell äckelpäckel är också äckelpäckel. Även om bakterier inte är ett gott nog skäl att förespråka handduk så har du med dig handduk in i bastun av liknande skäl som du inte kissar i vasken eller bajsar på dina tallrikar.
Vadå inte kissar i vasken?
Shqypnia
2015-02-11, 22:36
Om man ej orkar tina upp mat, är det skadligt eller liknande att använda micron för t.ex. kycklingfilén? Vi pratar om max 1 min.
Om man ej orkar tina upp mat, är det skadligt eller liknande att använda micron för t.ex. kycklingfilén? Vi pratar om max 1 min.På en minut hinner knappast maten bli varm. Är kycklingen inte genomstekt eller genomkokt är det skadligt. Men uppvärmning i mikrovågsugn är inte skadligt.
AeternusRex
2015-02-12, 08:32
En bastu är la inte ohygieniskt.. Du vet vad den största anledningen till feber är eller? Bastu eller varianter därav har varit sätt att hålla sig ren längre än att tvätta sig i vatten i många avseenden.
Vad menas med "fylla på inför tävling"? (Fitnesstävlingar)
De flesta bantar för att klara viktgränserna och/eller för att tappa så mycket fett så de kommer att se bra ut på scenen. Sista dagarna så stryper många kolhydraterna väldigt mycket eller t o m helt. Återfyllningen består av kolhydrater med ganska lite vätska och till är för att få musklerna ska få i sig kolhydratet och att de kolhydraterna ska dra åt sig vätska från övriga delar av kroppen. Resultatet om det går bra är att musklerna ser större ut och resten av kroppen ser "torrare" ut.
Det går också att laborera med saltmängderna i maten samt vilka typer av salt man använder när men det är något man verkligen behöver läsa på för att göra.
Vad är bäst för magen efter man ätit: Lägga sig och vila och låta magen arbeta i lugn och ro eller ta en långsam promenad för att få igång blodcirkualtionen?
Vad är bäst för magen efter man ätit: Lägga sig och vila och låta magen arbeta i lugn och ro eller ta en långsam promenad för att få igång blodcirkualtionen?
Jag tror inte något påverkar magnen nämnvärt, den jobbar på med sitt i alla fall.
Fredszky
2015-02-12, 11:31
Jag skulle säga att vila, så att blodet hamnar i magen istället för ute i musklerna.
Jag skulle säga att vila, så att blodet hamnar i magen istället för ute i musklerna.
Vad baserar du det på?
Jag har otroligt svårt att tänka mig att någon annan än möjligen en traumablödande individ inte skulle ha blod nog för hela kroppen samtidigt.
Är bilens "alternator" på engelska samma sak som generator på svenska?
Varför spyr man vid extrem ångest eller rädsla?
Sheogorath
2015-02-12, 20:07
Varför spyr man vid extrem ångest eller rädsla?
Jag kan inte svaret, men när du frågar "varför" på det sättet är det bra om du specificerar på vilken nivå du vill ha svaret. Jag ger hittepåexempel:
1) magsäcken drar sig samman så att innehåller skjuts upp i munnen
2) extrema adrenalinnivåer ger sammandragningar i muskulatur kring magsäcken
3) därför att man inte vill ha mat i magen om du skulle få en skada mot kroppen. kroppen kan inte skilja på ångest som har med en tenta att göra och ångest som har med ett lejon att göra.
Jag tror att du är ute efter ett svar kring nivå tre, men det kan du nog mest själv svara för. Kanske är du nyfiken mer kring nivå 2, hur den biokemiska signaleringen ser ut?
"Varför" är ett klurigt ord att kasta runt!
Har 3) utvecklats evolutionärt? Låter rätt långsökt att det skulle rädda någon från ett lejon.
Sheogorath
2015-02-12, 20:11
Har 3) utvecklats evolutionärt? Låter rätt långsökt att det skulle rädda någon från ett lejon.
Observera nu att mitt svar 3 inte alls är något jag har tänkt igenom som "troligt". Jag bara ville belysa en förklaringsnivå. Vi kanske får massa intressanta spekulationer nu när vi vet att det är ett nivå-3-svar du vill ha.
Observera nu att mitt svar 3 inte alls är något jag har tänkt igenom som "troligt". Jag bara ville belysa en förklaringsnivå. Vi kanske får massa intressanta spekulationer nu när vi vet att det är ett nivå-3-svar du vill ha.
Du är så vetenskaplig Sheo. *cupid*
För att förtydliga vill jag alltså veta om det finns ngn funktion med det, eller om det bara är kroppen som går bananas.
Sheogorath
2015-02-12, 20:19
Du är så vetenskaplig Sheo. *cupid*
För att förtydliga vill jag alltså veta om det finns ngn funktion med det, eller om det bara är kroppen som går bananas.
Jag skulle tro att det bara en bieffekt av andra mer fysiologiskt funktionella reaktioner. D.v.s. samma biokemiska process som gör att man kan spy av ångest också gör andra saker som faktiskt är vettiga i en krissituation. Men som sagt: vi kanske får någon klok idé från någon annan skribent. :)
Hackenschmidt
2015-02-12, 20:35
Ångest råkar vara lite av ett favoritämne, men jag har aldrig i detalj funderat kring just kräkandets funktion :D
Hur som helst, saxat från "Barlow, D. H. (2002). Anxiety and its disorders: The nature and treatment of anxiety and panic (2nd ed.). New York, NY, US: Guilford Press." angående evolutionär förklaring till alarm-systemet :
On close inspection, the specific functional contributions of various components of this biological survival mechanism seem clear (Cannon, 1927). Activation of the cardiovascular system is one of the major components. Typically, peripheral blood vessels constrict, thereby raising arterial pressure and decreasing blood flow to the extremities. Excess blood is redirected to the skeletal muscles that can be used to defend oneself in a struggle. Blood pooled in the torso is more available to vital organs that may be needed in an emergency. Often people seem “white with fear”; that is, they blanch with fear as a result of decreased blood flow to the skin. Trembling with fear may be the result of shivering and perhaps piloerection, in which body hairs stand erect to conserve heat during periods of vasoconstriction. These defensive adjustments can also produce the commonly observed “hot” and “cold” spells. Breathing becomes more rapid and usually deeper to provide necessary oxygen to rapidly circulating blood. This increased blood circulation carries oxygen to the brain, where cognitive processes and sensory functions are stimulated. An increased amount of glucose (sugar) is also released from the liver into the bloodstream to further energize various crucial muscles and organs, including the brain. Pupils dilate, presumably to allow a better view of the situation. Hearing becomes more acute, and digestive activity is suspended, resulting in a reduced flow of saliva (the “dry mouth” of fear). There is often pressure to urinate, to defecate, and occasionally to vomit. In the short term,
voiding will further prepare the organism for concentrated action and activity; in the longer term, vomiting and diarrhea may be reflexive reactions protecting against the danger of absorption of noxious substances (Beck & Emery with Greenberg, 1985; Nesse, 1987; Stein
& Bouwer, 1997)
Sheogorath
2015-02-12, 20:42
Det kanske har varit en fördel att ha så lite barlast som möjligt om man ska springa iväg.
Majsan86
2015-02-12, 21:17
Eftersom man får fråga dumma frågor här så :
Kan jag tvätta mina thp handledslindor i tvättmaskin?
Eftersom man får fråga dumma frågor här så :
Kan jag tvätta mina thp handledslindor i tvättmaskin?
Hand/skonvätt i maskin funkar men du kan få en fluffig yta pga kardborren så just handledslindor tror jag är bättre att köra för hand.
Majsan86
2015-02-13, 09:22
Hand/skonvätt i maskin funkar men du kan få en fluffig yta pga kardborren så just handledslindor tror jag är bättre att köra för hand.
Tack, men jag hann och köra dom ändå, men jag satte ihop kardborret så det inte skavde runt. Och dom verkar ha överlevt :)
Kan vården på små orter ta bort tidsbokning och använda ett först till kvarn system?
Det händer nämligen hos oss och det bidrar till sjukt dålig service och det är otroligt svårt att få en tidsbokning.
jag har svårt att tänka mig att de verkligen inte hinner med sig med kundbesök och måste ta till denna taktik
Blir inte oljiga pannor som man aldrig diskar med diskmedel fulla med bakterier eller något?
AeternusRex
2015-02-13, 11:24
Blir inte oljiga pannor som man aldrig diskar med diskmedel fulla med bakterier eller något?
Det är negligerbart med tanke på att du dödar nästan allt när du väl steker med dom.
Det är negligerbart med tanke på att du dödar nästan allt när du väl steker med dom.
Då kan man egentligen strunta i att diska grytor, kastruller osv?
Yay!
Då kan man egentligen strunta i att diska grytor, kastruller osv?
Yay!
Jag brukar skippa att diska kastruller som jag kokat pasta i ibland.
Som nu, nu har jag precis ätit massa pasta.. och sen ska jag äta pasta igen ikväll.. inte fan diskar jag kastrullen då utan sköljer bara ur och sen låter det stormkoka ordentligt i några minuter.
Har aldrig blivit dålig i magen eller farit illa av det, skulle väl aldrig göra det med kyckling däremot men med pasta och potatis funkar de ju.
AeternusRex
2015-02-13, 12:28
Jo men dom lär ju inte vara så mysiga. Mögel kommer fort och sprider sig snabbt
Jo men dom lär ju inte vara så mysiga. Mögel kommer fort och sprider sig snabbt
Äsch, kokar bort skiten. :D
StarkaUlf
2015-02-13, 14:02
Vilken torrentklient är bäst att använda nu? Är utorrent sämst? :D
Nej, den är bäst skulle jag säga.
Holmeros
2015-02-13, 14:32
Bezt. Men tror TL bannat vissa versioner - kolla deras FAQ/regler ;)
Leifallan
2015-02-13, 14:48
Kan man bli av med körkortet om man skjutsar för många personer i bilen?
Nej. Det är ett brott som enbart ger penningböter.
Sent from my iPhone using Tapatalk
På registreringsbeviset till min bil står det;
G. Tjänstevikt, kg: 1476. (F.6) Maxlast, kg: 404.
Betyder det att passagerare + bagage inte får väga mer än 404kg? :S Låter orimligt i mina ögon då det är en Nissan Qashqai och den är femsitsig...
På registreringsbeviset till min bil står det;
G. Tjänstevikt, kg: 1476. (F.6) Maxlast, kg: 404.
Betyder det att passagerare + bagage inte får väga mer än 404kg? :S Låter orimligt i mina ögon då det är en Nissan Qashqai och den är femsitsig...
Stämmer. Rätt låg vikt. Min v70 har 480kg.
Stämmer. Rätt låg vikt. Min v70 har 480kg.
Skojar du nu? Det är ju knappt 80kg per skalle, utan bagage. Vad händer om det blir t.ex. 500kg?
Skojar du nu? Det är ju knappt 80kg per skalle, utan bagage. Vad händer om det blir t.ex. 500kg?
Tror man räknar exklusive förare dock.
Bilen lär klara bra mycket mer än vad som står angett, men polisen kan bli arg, men hur ofta väger de folks bilar nu för tiden...
Maxlast är ju vad du får ta utöver tjänstevikten, som är bil inkl vätskor, reservhjul och förare.
Så du får medföra 4st 100kg tunga polare. Om ni får plats :D
Tror man räknar exklusive förare dock.
Bilen lär klara bra mycket mer än vad som står angett, men polisen kan bli arg, men hur ofta väger de folks bilar nu för tiden...
Maxlast är ju vad du får ta utöver tjänstevikten, som är bil inkl vätskor, reservhjul och förare.
Så du får medföra 4st 100kg tunga polare. Om ni får plats :D
Hahah, såg precis ett roligt scenario framför mig där 4-5 byggare blir stoppade och börjar bråka om morgon/kvällsvikt med farbror blå :D
Alright 404kg delat på 4 är inte så farligt :)
Vad finns det för saker hemma som är gjorda av Järn? Behöver något mindre föremål
Jockefoten
2015-02-14, 11:06
Vad finns det för saker hemma som är gjorda av Järn? Behöver något mindre föremål
Rent järn eller legeringar?
LoveMachine
2015-02-14, 11:59
Gjutjärnspannan?
Har det inte funnits en "vi som gillar att resa"-tråd eller liknande här på kolo? Har sökt utan att finna :/
Rent järn eller legeringar?
Så rent som möjligt :)
Gjutjärnspannan?
Hmm, det kan vara galet nog att det faktiskt finns
Jockefoten
2015-02-14, 13:12
Så rent som möjligt :)
Hmm, det kan vara galet nog att det faktiskt finns
Spisplattan är i järn om du har den gamla modellen.
Ett äldre våffeljärn kanske?
Spisplattan är i järn om du har den gamla modellen.
Ett äldre våffeljärn kanske?
Lugnt nu, hittade en spik!
Diomedea exulans
2015-02-14, 20:26
Vilket är Sveriges lägsta berg?
Jag gillar hur du tänker, när åker vi?
Kör med qBittorrent sedan utorrent började suga och slänga in massa browser addons och skit. Funktionell och bra.
Vilken torrentklient är bäst att använda nu? Är utorrent sämst? :DJag är för mesig för att torrenta en massa :(
HMS Laestander
2015-02-15, 00:47
Jag undrar över schablonavdrag.
Just nu tjänar jag sub-10k i månaden, jobbar på timma och klarar mig fint, så det är inga problem alls, men med den låga inkomsten har jag också en väldigt låg skatt (enl. tabell).
Nu är det så att jag vet att jag har en heltidstjänst i sommar som sträcker sig från April till September, vilken innebär att jag kommer tjäna bra mycket mer än mina nuvarande inkomster, och således vill jag inte få en skattesmäll.
Vad innebär ett schablonavdrag och vad räknas det utifrån? Mitt föregående års inkomst? Ett total på året och att man skattar i förtid och får tillbaka senare ifall det visar sig vara för stora summor? Ett genomsnittligt avdrag från snittinkomsten hos svensken?
So many questions.
Det du vill ha reda på är vilken skattesats din/dina arbetsgivare ska dra skatten efter och då gör du antagligen enklast på ett genomsnitt av vad du tror du kommer att tjäna under året och så lägger du dig lite högre för att täcka om du skulle få fler timmar någon månad senare under året.
Arbetsgivaren kan också betala in skatt som om du skulle jobba heltid hela året och då får du "tillbaka" mer på skatten men det är bara ett lån utan ränta. Iofs får man ingen ränta någon annanstans heller så det kan kvitta.
Det är ju bättre att betala skatten så sent som möjligt så förstår inte varför du vill göra så?
Sent by kebne from kebne for your pleasure
Det är ju bättre att betala skatten så sent som möjligt så förstår inte varför du vill göra så?
Det är endast bättre om man får någon rejäl avkastning på pengarna, annars kan man lika gärna betala och vara av med det.
På min d-vitamin burk står det
" använd ej om du är gravid"
Varför finns den texten?
2500ie är dosen. Men enligt nya rön är detta ok
Är det regelverket som är gammalt?
Tolkia?
sent from my one+
Kör med qBittorrent sedan utorrent började suga och slänga in massa browser addons och skit. Funktionell och bra.
ja uTorrent är riktigt risigt nuförtiden. Får kolla om mina kära siter gillar qBit!
På min d-vitamin burk står det
" använd ej om du är gravid"
Varför finns den texten?
2500ie är dosen. Men enligt nya rön är detta ok
Är det regelverket som är gammalt?
Tolkia?
Du skall nog fråga någon kemist snarare än mig. Men generellt brukar kosttillskottsföretag gärna råda till försiktighet under graviditet, eftersom man i regel inte har gjort några studier på gravida och inte vill stå till svars för att någons barn föds med fyra armar eller liknande. Rekommendationer för gravid skiljer sig också ibland från rekommendationer för ickegravida, helt enkelt för att gravida har andra behov och löper andra risker. Det bör i sammanhanget också påpekas att man inte skall mata gravida med sina egna kosttillskott om man inte är jäääävligt säker på vad man håller på med.
På baksidan av en förpackning med prinskorv:
"Innehåller ej ärtprotein"
WTF?
På baksidan av en förpackning med prinskorv:
"Innehåller ej ärtprotein"
WTF?
Det gick en kille i min klass i mellanstadiet som var allergisk mot apelsinskal, så ärtprotein går säkert också att må dåligt av.
Nattljus
2015-02-15, 16:03
Kan tändstickor bli gamla?
Du skall nog fråga någon kemist snarare än mig. Men generellt brukar kosttillskottsföretag gärna råda till försiktighet under graviditet, eftersom man i regel inte har gjort några studier på gravida och inte vill stå till svars för att någons barn föds med fyra armar eller liknande. Rekommendationer för gravid skiljer sig också ibland från rekommendationer för ickegravida, helt enkelt för att gravida har andra behov och löper andra risker. Det bör i sammanhanget också påpekas att man inte skall mata gravida med sina egna kosttillskott om man inte är jäääävligt säker på vad man håller på med.
Sverker?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23884390
Nu hittar jag inte studien där de ger 400, 2000 och 4000 ie till gravida men jag ska kolla datorn imorgon
sent from my one+
Varför är så många rulltrappor avstängda vid tunnelbanestationer på grund av säkerhetsskäl?
Edit: hittade själv. http://mobil.dn.se/sthlm/risk-for-pendelkaos-nar-rulltrappor-stoppas-i-t-banan/
eternallord
2015-02-16, 08:17
http://mobil.dn.se/arkiv/stockholm/kvinna-fast-i-rulltrappa-under-flera-timmar
Megustaa
2015-02-16, 14:54
Folk som inte är matmissbrukare eller kraftigt överviktiga utan bara "hälsosamma" som helt har slutat äta all typ av sötsaker/desserter/whatever och ersatt dessa med frukt och nötter, ljuger de för sig själva eller tycker de att dessa alternativ är godare?
Nordenator
2015-02-16, 15:02
Folk som inte är matmissbrukare eller kraftigt överviktiga utan bara "hälsosamma" som helt har slutat äta all typ av sötsaker/desserter/whatever och ersatt dessa med frukt och nötter, ljuger de för sig själva eller tycker de att dessa alternativ är godare?
Godis, snacks och liknande är rätt överskattat. Kan bli lite sugen på chips och dips en bakissöndag, men inte mer än så. Inte käkat något liknande på över två år nu och det är inget jag saknar. Behovet försvinner rätt snabbt om man bara slutar peta i sig det.
Måste man äta onyttiga saker braa för att man inte är kraftigt överviktig eller har ett matmissbruk? Det kan finnas andra anledningar till sina matval än att äta det man tycker är godast hela tiden?
Megustaa
2015-02-16, 15:05
Godis, snacks och liknande är rätt överskattat. Kan bli lite sugen på chips och dips en bakissöndag, men inte mer än så. Inte käkat något liknande på över två år nu och det är inget jag saknar. Behovet försvinner rätt snabbt om man bara slutar peta i sig det.
Jag tänker att mat ändå är någon form av njutning, annars hade man inte behövt varken kryddor, såser eller dylikt, men du menar alltså att man inte saknar den typ av njutning utan man njuter av den nyttiga maten då man inte längre saknar de onyttiga?
Nordenator
2015-02-16, 15:16
Jag tänker att mat ändå är någon form av njutning, annars hade man inte behövt varken kryddor, såser eller dylikt, men du menar alltså att man inte saknar den typ av njutning utan man njuter av den nyttiga maten då man inte längre saknar de onyttiga?
Mat är jag rätt fri med, men när man ätit sig mätt och glad är den där godispåsen bara något totalt överflödigt. Jag är knappast fruktansvärt nyttig i kosten, men allt man äter utöver vanliga måltider är fruktansvärt lätt att skära bort från dagen.
Jo visst, men säg att du njuter av att dela en flaska vin till maten, och det är ju gott till nästan all mat. Men ändå gör man inte det varje dag. Och det är ju inte för att vatten är godare.
GulligaGurkan
2015-02-16, 18:35
Den här förtjänar att frågas om. Håller tummarna för att det ligger i Skåne (vilket inte är helt otroligt med tanke på Skånes platta natur). Hade varit en trevlig utflykt
Andy.da.wohoo
2015-02-16, 21:59
Vad räknas som berg egentligen? Skulle Hallandsåsen kvala in i ligan Sveriges lägsta berg eller räknas det hellre som en hög kulle?
Exponerad berggrund (eller extremt ytlig) på ett helt tunnland?
Finns det något gutt alternativ till en extra skärm? Vill bara ha en liten billig rackare, inte en stor. Tänk en ipad fast en datorskärm, liten och praktisk för mindre information
Green Apple
2015-02-17, 05:45
Varför fryser man nästan alltid på morgonen fast det inte ens är kallt?
Tapatalk
Kroppen har just kommit ur sömn. Interna termostaten har inte sparkat igång ordentligt.
Kroppen har just kommit ur sömn. Interna termostaten har inte sparkat igång ordentligt.
Fast ovasett om du sovit eller inte kommer du frysa (eller vara kallare) på morgonen (förutsatt en något normal dygnsrytmn). Kroppstemperaturen flukturerar under dygnet, där den är som högst under eftermiddagen/tidig kväll, och som lägst runt fyra på morgonen. Det har egentligen inget att göra med sömn, även om sömn och kroppstemperatur brukar följa varandra (man blir sömning av att kroppen kyls ner).
Finns det något gutt alternativ till en extra skärm? Vill bara ha en liten billig rackare, inte en stor. Tänk en ipad fast en datorskärm, liten och praktisk för mindre information
Jag har inte testat men en android platta borde gå att synka som skärm?
lördagsgrogg
2015-02-17, 17:13
Samma för mig, slutade med godis och läsk när jag var 15 år (+25år sedan) och förstår inte varför jag skulle sakna det?
Sen är jag inte på något sätt rigid, det händer att jag äter en chokladbit till jul eller om jag är riktigt hungrig samt en efterrätt eller en tårtbit vid högtidliga tillfällen.
lördagsgrogg
2015-02-17, 17:22
Mat är definitivt en njutning för mig men godis läsk och sötsaker ger mig ingenting. Jag tycker man har en konstig inställning om man måste äta sånt för att njuta och dessutom verkar tycka att sålänge man inte gör det äter man hälsosamt!
Gåslever, tryffel, feta såser, ostar och mängder med mastiga pastarätter. Kött i alla former, potatis dito, väldiga mängder smör - det kallar jag njutning det. Helst nersköljt med så dyrt vin som möjligt ;-)
Basen i en njutningfylld kosttriangel ska alltid vara ägg, smör och ost!
Men inte inbillar jag mig att det är hälsosamt.
Fredszky
2015-02-17, 19:35
"Hon har ------ fel"
Vilken böjning av "minnas" kan man slänga in där?
StarkaUlf
2015-02-17, 20:36
Alltid?
Ha :laugh:
"Hon har ------ fel"
Vilken böjning av "minnas" kan man slänga in där?
Stryk "har" och sätt in "minns".
Ingen som är bekant med supinum?
Lipservice
2015-02-17, 23:08
Supinum. Ställt?
forestgrove
2015-02-17, 23:11
Du, hittills.
Vill man inte skoja till det av någon särskild anledning så är en omskrivning snyggare och ökar läsbarheten.
Men nu har jag lärt mig nåt nytt iaf, så tack för det.
forestgrove
2015-02-17, 23:30
När användare bannas brukar deras avatar tas bort. Sker detta automatiskt eller sköter en moderator detta manuellt?
Går det att få lånelöfte via telefon/email eller måste man hålla på att gå in i varenda bank och sitta där i 30-45 min(Swedbanks average väntetid..)?
När användare bannas brukar deras avatar tas bort. Sker detta automatiskt eller sköter en moderator detta manuellt?
Det sker nästan alltid automagiskt, bara i något enstaka fall har avataren fastnat, men det vet jag inte vad det beror på.
Går det att få lånelöfte via telefon/email eller måste man hålla på att gå in i varenda bank och sitta där i 30-45 min(Swedbanks average väntetid..)?
Jag fick lånelöfte via swedbank och sbab utan att besöka de fysiskt.
Besökte inte en enda bank fysiskt. Vissa var dock jobbiga och ville att jag skulle skicka in massa uppgifter.
GulligaGurkan
2015-02-18, 12:32
Exponerad berggrund (eller extremt ytlig) på ett helt tunnland?
Enligt "Engelsmannen som gick upp för en kulle och kom ner från ett berg" definieras ett berg som en punkt som överstiger 1000 fot. Ska kolla den ikväll och forska vidare. Dock är det högre än Skånes högsta punkt, vilket gör det svårt att syssla med bergsbestigning i Skåne :(
Hur kallt är det inne i Göransson arena under en bandymatch?
"Hon har ------ fel"
Vilken böjning av "minnas" kan man slänga in där?"Hon mindes fel" eller "Hon minns fel" hade jag ändrat om det till :) "Hon har mints fel" funkar säkert också men det tycker jag låter konstigt :confused:
Går det att få lånelöfte via telefon/email eller måste man hålla på att gå in i varenda bank och sitta där i 30-45 min(Swedbanks average väntetid..)?Jag har aldrig behövt ringa för att ansöka om lånelöfte (Swedbank). Tror att man kan söka det på deras hemsida faktiskt.
Beror på om du har en inkomst osv eller inte. Jag och min sambo klarar inte att få lånelöfte över nätet (han pluggar, jag är mammaledig), men vi har fått på bankmöte.
Bara gå in på SBAB och sök direkt, så kan du gå runt till bankerna och prata räntor osv sedan när du väl vunnit en budgivning och ska skaffa lånen.
Beror på om du har en inkomst osv eller inte. Jag och min sambo klarar inte att få lånelöfte över nätet (han pluggar, jag är mammaledig), men vi har fått på bankmöte.
Bara gå in på SBAB och sök direkt, så kan du gå runt till bankerna och prata räntor osv sedan när du väl vunnit en budgivning och ska skaffa lånen.Bra poäng! När jag tänker efter så gjorde Swedbank en kreditupplysning innan de godkände lånelöftet. Då hade jag dock heltidsjobb och en del sparpengar (studerar nu). Om man har god ekonomi så borde det vara lugnt att ansöka på nätet :)
shut teh face
2015-02-19, 12:28
Det finns chokladbollar i kylen som vi bakade igår, borde jag äta av dem?
Har påven en ful mössa?
Skiter björnar i skogen?
Borde marklyft vara en obligatorisk del av idrottslektionerna?
Nattljus
2015-02-19, 13:03
Först borde du smälta choklad och sedan doppa bollarna i den smälta chokladen. Sen äter du dem *popcorn*
snor tjuvar en fastlåst cykel för 6000?
Funderar på att köpa en pendlarcykel för 6k men läser om hur folk får sina dyra racers snodda såfort de vänder blicken. Är det jag som är nojig eller går det att ställa en cykel för 6k i centrala stockholm? Det är ingen 30000 kronors racer precis...
ARMSTARK
2015-02-19, 13:42
snor tjuvar en fastlåst cykel för 6000?
Funderar på att köpa en pendlarcykel för 6k men läser om hur folk får sina dyra racers snodda såfort de vänder blicken. Är det jag som är nojig eller går det att ställa en cykel för 6k i centrala stockholm? Det är ingen 30000 kronors racer precis...
Det går absolut inte att ställa en 6000kr cyckel i centrala Stockholm, Göteborg eller Malmö! Köp en cyckel för 300kr på blocket istället, den kommer också bli stulen men inte lika snabbt och svider inte lika mycket.
De stjäler allt
Det går absolut inte att ställa en 6000kr cyckel i centrala Stockholm, Göteborg eller Malmö! Köp en cyckel för 300kr på blocket istället, den kommer också bli stulen men inte lika snabbt och svider inte lika mycket.
Ok jag får nog tänka om *cry*
StarkaUlf
2015-02-19, 14:03
Ok jag får nog tänka om *cry*
Köp en cykel som du kan vika ihop och bära med dig.
http://www.bikefold.com/graphics/dahon_bikes/2012/dahon_formula_vitesse_folding_bike_2.gif
http://www.independent.co.uk/life-style/the-10-best-folding-bikes-8683766.html
Dom är riktigt läckra (tycker jag), såg ganska många som hade dom när jag bodde i England.
Nordenator
2015-02-19, 14:09
Såg några sådana i Beglien också. Ser lustigt ut men det verkar ändå rätt praktiskt :D
Hur fungerar utlösningen (lol) av en handgranat? I filmer så exploderar så rullas/kastas de ibland iväg och ligger några sekunder innan de exploderar, och ibland så kastas de iväg och exploderar omedelbart. Hur är det på riktigt? Är det alltid tiden från när sprinten dras ut eller är de så fort det landar/slår i något?
Hur fungerar utlösningen (lol) av en handgranat? I filmer så exploderar så rullas/kastas de ibland iväg och ligger några sekunder innan de exploderar, och ibland så kastas de iväg och exploderar omedelbart. Hur är det på riktigt? Är det alltid tiden från när sprinten dras ut eller är de så fort det landar/slår i något?
Antar att de finns olika typer av granater men den granaten som används i försvaret är ju med sprint.
Du skulle kunna, om du har pungkulor för det, hålla kvar i granaten efter du dragit sprinten och släppt dödmansgreppet, då du brukar ha några sekunder på dig men det är ju inget jag rekommenderar.
Annars skulle du säkert kunna modifiera granaten så tiden blir lite längre.
tefached
2015-02-19, 14:31
Hur vanligt är det med depression i de delar i landet där de har det väldigt dåligt ställt eller mer isolerade stammar etc i jämförelse med de som har det bra ställt?
Nattljus
2015-02-19, 15:54
Vilken psalm är det som har den där textraden om "Natt över Judaland, natt över Sion, [nånting-nånting], slocknar Orion"?
Red Apple
2015-02-19, 16:04
Gläns över sjö och strand, men det är en tonsatt dikt och inte en psalm såvitt jag vet.
Nattljus
2015-02-19, 16:21
Ah, jag hade ett vagt minne av att jag hört den i kyrkan men det kan ju mycket väl ha varit ett julspel. Hittat texten i alla fall :hbang:
StarkaUlf
2015-02-19, 17:52
Säg att jag har kommit på/"uppfunnit" ett slags godis som jag vill börja tillverka och sälja. Hur går man tillväga? :D Tar kontakt med en slags investerare? :D
Säg att jag har kommit på/"uppfunnit" ett slags godis som jag vill börja tillverka och sälja. Hur går man tillväga? :D Tar kontakt med en slags investerare? :D
Det första du ska göra är ju att kolla upp om nån annan har gjort något liknande och om inte, ta patent på de du har kommit på.
StarkaUlf
2015-02-19, 21:40
Det första du ska göra är ju att kolla upp om nån annan har gjort något liknande och om inte, ta patent på de du har kommit på.
Går det att ta patent trots att man inte har ett företag eller liknande? Det krävs alltså bara att man har en färdig produkt?
Går det att ta patent trots att man inte har ett företag eller liknande? Det krävs alltså bara att man har en färdig produkt?
Ja, man tar patent på själva ideen.
http://www.prv.se/Static/Images/prv-animation-bild.png
In och kika på http://www.prv.se vettja.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.