Visa fullständig version : Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar
ARMSTARK
2017-10-03, 10:48
Man ska gå på vänster sida. Högertrafik är för fordon.
Ja det har jag också för mig att man fick lära sig i skolan.
Man går på vänster sida av en väg för fordon. Men om det är gångtrafikanter på en gångbana med mötande gående så håller man sig på höger sida av gångbanan.
http://ntf.se/fragor-och-svar/ovrigt/ovrigt-om-lagar-och-regler/vilken-sida-av-vagen-ska-man-ga/
Beträffande gångbana (trottoar) och övergångsställe rekommenderar NTF att gående vid möte med annan gående håller till höger.
Beror på vad det är för typ av gata/väg som Wain skrev.
StarkaUlf
2017-10-03, 11:00
Jag går alltid på vänster sida, även på gång/cykelväg. Cyklister håller ju till på höger sida, och jag litar inte på att dom inte kör in i ryggen på mig.
Fast jag tycker vi alla missar den stora poängen i den här frågan, det här med att det inte finns en cykelväg vid sidan om gångbanan, i ett i-land.
Ovärdigt.
Har bott i Linköping i 1,5 månader, men jag är fortfarande osäker vilken sida av vägen man ska gå på... Jag håller mig alltid på höger sida om vägen om jag promenerar på en gång- och cykelväg, men omkring en fjärdedel av alla jag möter går på vänstra sidan.
Vilken sida om vägen ska man gå på?
Man vill inte ha fordonen komma bakifrån så om det är en gemensam cykel- och gångbana så går du till vänster. Precis som du gör när du går längs en vanlig väg utan trottoarer.
Att man går till höger om mötande fotgängare på en gångbana beror på samma sak dvs om det finns en väg eller cykelbana bredvid så möter de närmast den trafiken.
Fast i Linköping är det å andra sidan ingen som har en aning.
Varför har USA mer framgångsrika entrepenörer än hela Europa tillsammans? Teh American dream?
Varför har USA mer framgångsrika entrepenörer än hela Europa tillsammans? Teh American dream?
Gissningsvis färre regler (för att göra det svårt för entreprenörer i alla fall) och lägre skatter. Sen så lockas väl folk dit för att det är "där det händer" också.
Gissningsvis färre regler (för att göra det svårt för entreprenörer i alla fall) och lägre skatter. Sen så lockas väl folk dit för att det är "där det händer" också.
USA har lagstadgad minimilön och högre skatter för företag än oss.
Åh fan, så pass?
Där var man felinformerad :d
Men regelfronten då?
Gissar bara, men det är troligtvis mycket lättare att sälja produkter över olika delstater i USA än över landsgränser i Europa, med avseende på både kultur och regler. En mycket större kundbas att bygga på ger en bättre start för att ta över världen. Sen konsumerar världen så mycket amerikansk kultur att det blir lättare att sprida Starbucks än någon kinesisk eller rysk kedja som ingen i andra länder har hört talas om.
Varför är polis-/ambulans-/brandbilssirener alltid i blått ljus i de flesta länder?
Är det för att blått sällan förekommer i bilars lyktor och trafikljus?
Nattljus
2017-10-03, 19:51
De utomjordiska shapeshifters som uppenbarligen har övertagit ett antal världsledares kroppar; vad har de för agenda egentligen? Jag ser massor med tokiga beslut, men ingen röd tråd? :confused:
Varför är polis-/ambulans-/brandbilssirener alltid i blått ljus i de flesta länder?
Är det för att blått sällan förekommer i bilars lyktor och trafikljus?Vill minnas att jag last att det fanns en dros med anledningar/teorier om varfor det blev sa, utan nagot egentligt "korrekt" svar. Men bland annat om att blatt ska fungera ganska bra for fargblinda. Ett blatt sken ska tydligen vara lattare att se nattetid ocksa jamfort med andra farger, samtidigt som det inte misstas for en vanlig framlykta, eller en rod baklykta.
Vad har FN för roll när det gäller internationell politik? Dom har väl ingen direkt makt över suveräna stater, men jag antar att dom med hjälp av övriga medlemsländer kan rekommendera och sätta press på kassa länder att förbättras politiskt?
Om jag lyssnar på Spotify på telefonen och startar kameran så stängs musiken av. Finns det någon inställning som gör att musiken inte stängs av? Har samsung.
Fast nej.
"In 2014 the United States had the third highest general top marginal corporate income tax rate in the world at 39.1 percent (consisting of the 35% federal rate plus a combined state rate), exceeded only by Chad and the United Arab Emirates.[1] However, the average corporate tax rate in 2011 dipped to 12.1%, its lowest level since before World War I, largely due to the great recession and a bonus depreciation tax break."
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Effective_Corporate_Tax_Rate_OECD_Countries%2C_200 0-2005_Average.jpg
Inga företag betalar 39%.
https://en.wikipedia.org/wiki/Corporate_tax_in_the_United_States
mattilainen
2017-10-05, 15:09
Är det för att blått sällan förekommer i bilars lyktor och trafikljus?
Det kommer från 1938 där SS-chefen Heimlish Himler tyckte det skulle vara blått ifall det blir krig pga. mörkläggningssynpunkt. Alltså att det syns sämre från luften och blir således svårare att träffa eventuella utryckningsfordon. Först 1970 blev det dags för Sverige att gå samma väg som resterande runt om i Europa.
Läste att man kan få problem av att andas med munnen när man sover. Hur farligt tror ni att det är? Jag är 21 och har nyligen börjat med allergimedicin, är kvalsterallergiker. Har haft kvalsterskydd som barn och kunde ofta bara andas genom en näsborre, vilket ledde till att jag ofta andades med munnen när jag sov. Andas dock med näsan under dagtid, då jag ej är täppt i näsan utanför huset.
Står att detta kan leda till hjärtproblem samt att detta kan leda till dåligt växt. Jag blev dock den längden det förutspåddes att jag kunde bli (farsan 183, morsan 164, jag 183), så vettefan hur mycket det stämmer?
Vill minnas att jag last att det fanns en dros med anledningar/teorier om varfor det blev sa, utan nagot egentligt "korrekt" svar. Men bland annat om att blatt ska fungera ganska bra for fargblinda. Ett blatt sken ska tydligen vara lattare att se nattetid ocksa jamfort med andra farger, samtidigt som det inte misstas for en vanlig framlykta, eller en rod baklykta.
Det kommer från 1938 där SS-chefen Heimlish Himler tyckte det skulle vara blått ifall det blir krig pga. mörkläggningssynpunkt. Alltså att det syns sämre från luften och blir således svårare att träffa eventuella utryckningsfordon. Först 1970 blev det dags för Sverige att gå samma väg som resterande runt om i Europa.
Intressant, två helt olika förklaringar :P
Jag fuskade och wikipedia nämner The color of a vehicle’s emergency lights is useful to denote the type of vehicle or situation, but the relationship between color and service varies widely by jurisdiction.
By far the most common colors for the core emergency services to use are blue and red, and there are some arguments for using both. One study found that for flashing lights, red was more easily perceived in daylight, and blue at night. Furthermore, red has advantages in haze and fog, while blue stands out against traffic at night.[8] On the other hand, a different study found that red had the quickest detection times at night.
Så det verkar vara lite olika varianter där, beror nog också på vilket land man frågar antar jag.
Läste att man kan få problem av att andas med munnen när man sover. Hur farligt tror ni att det är? Jag är 21 och har nyligen börjat med allergimedicin, är kvalsterallergiker. Har haft kvalsterskydd som barn och kunde ofta bara andas genom en näsborre, vilket ledde till att jag ofta andades med munnen när jag sov. Andas dock med näsan under dagtid, då jag ej är täppt i näsan utanför huset.
Står att detta kan leda till hjärtproblem samt att detta kan leda till dåligt växt. Jag blev dock den längden det förutspåddes att jag kunde bli (farsan 183, morsan 164, jag 183), så vettefan hur mycket det stämmer?
Det jag har märkt är att jag blir torr i munnen om jag har andats genom munnen hela natten, men jag har svårt att se hur det skulle vara farligt eller ge problematik. Eller ännu mindre hur det skulle påverka längden.
Det jag spontant skulle kunna köpa är att man blir torrare i munnen och att man inte hinner värma upp luften lika väl som om man andas genom näsan.
Vart läste du om problematiken med munandning och sömn?
Jag fuskade och wikipedia nämner
Så det verkar vara lite olika varianter där, beror nog också på vilket land man frågar antar jag.
Det jag har märkt är att jag blir torr i munnen om jag har andats genom munnen hela natten, men jag har svårt att se hur det skulle vara farligt eller ge problematik. Eller ännu mindre hur det skulle påverka längden.
Det jag spontant skulle kunna köpa är att man blir torrare i munnen och att man inte hinner värma upp luften lika väl som om man andas genom näsan.
Vart läste du om problematiken med munandning och sömn?
Läste på någon random sida, men om man googlar det så står det på flera ställen att det kan leda till sämre sömn (sömnapne bl.a.) vilket i sin tur kan leda till sämre växt.
Symptomen för sömnapne ska dock vara högljudd snarkning, vilket jag är skyldig till, huvudvärk och extrem trötthet. De senare två är inget jag märkt av. Brukar vara vagt torr i munnen, men det är inget utmärkande..
Hur förklarar man till synes oförklarliga händelser där någon helst vill se det klassiskt övernaturliga (typ spöken) som förklaringsmodell? Med statistik? Brister i syn, hörsel och luktsinnet hos oss människor?
Edit: Jag tror absolut inte på spöken men vad kan vara en bra väg att gå för att förklara för någon annan?
Vill minnas att jag last att det fanns en dros med anledningar/teorier om varfor det blev sa, utan nagot egentligt "korrekt" svar. Men bland annat om att blatt ska fungera ganska bra for fargblinda. Ett blatt sken ska tydligen vara lattare att se nattetid ocksa jamfort med andra farger, samtidigt som det inte misstas for en vanlig framlykta, eller en rod baklykta.
En gubbe så till mig att man valde de blåa ljuset då flygplan inte kunde se de blåa ljuset så bra när det var krig förr.
Annars så skulle de röda ljuset vara ett mkt bättre val och att man kunde se det på ett mkt längre avstånd men alldeles för tydligt för flygplanen.
Captainwide
2017-10-07, 21:00
Knappt jag nyter att fråga detta, men;
Har ett exempel på en ekvation som jag såg i kurslitteraturen idag -
Y = 57 + 0.8Y
Rearranging,
----> 0.2Y = 57 <------
Vad heter denna regel och hur fungerar den?
Garderar mig med att utbildning är viktigt men att stora biceps är mycket viktigast.
Knappt jag nyter att fråga detta, men;
Har ett exempel på en ekvation som jag såg i kurslitteraturen idag -
Y = 57 + 0.8Y
Rearranging,
----> 0.2Y = 57 <------
Vad heter denna regel och hur fungerar den?
Garderar mig med att utbildning är viktigt men att stora biceps är mycket viktigast.
Den där ekvationen är precis likadant som 10Y= 57 + 8Y
Subtrahera (ta minus) 8Y från båda led (sidorna av = tecknet) så får du 2Y=57. Vill man göra det ordentligt dividerar (delat med) båda leden och så får du Y=57/2.
Vet inte om det ligger under någon speciell regel, det är en grundläggande räkneoperation bara.
Edit:
Om Y:et förvirrar lite så är det bara en variabel, så man vill vara extremt pedagogisk:
Har du 10 äpplen på en tallrik och 8 äpplen och 57 på en annan tallrik (57 kan vara vad som helst förutom äpplen, det är inte relevant) och du tar bort 8 äpplen från varje tallrik så kommer den första tallriken ha 2 äpplen kvar och den andra kommer bara ha 57 (återigen, 57 kan vara vad som helst förutom äpplen) kvar.
Edit2: Y-0.8Y kan ses som 100% av Y - 80% av Y, vilket alltså lämnar 20% av Y, eller 0.2Y kvar.
Edit3: Tänk på "räkneoperationer" som en på en skivstång. Vi vill alltid göra samma på båda sidorna av skivstången. Sätter vi 25 kg på ena sidan, måste vi göra det på andra sidan också, annars kommer hela skiten bli skev när man ska lyfta.
Jag måste ha glömt all min matematik. Måste du inte multiplicera alla delar av båda led för att nu få heltal? Du kan väl inte selektivt enbart multiplicera variablerna?
Alltså: 10Y = 570 + 8Y
Captainwide
2017-10-07, 21:49
Åh du store tid.
Givetvis är det (0.8Y), alltså som i 80% av värdet Y.
Går och lägger mig nu och hoppas på en ljusare morgondag. :D
Jag måste ha glömt all min matematik. Måste du inte multiplicera alla delar av båda led för att nu få heltal? Du kan väl inte selektivt enbart multiplicera variablerna?
Alltså: 10Y = 570 + 8Y
Korrekt, jag ändrade förhållandet i ekvationen. Eller man kan se det som att jag gjorde en helt ny ekvation. Stirrade mig blind på att bara sprida ljus över det "håriga" i ekvationen, i det här fallet variabeln Y, som jag tänkte blir tydligare om det är i heltal istället för decimaltal.
Skyller på att det börjar närma sig tentaplugg så jag bara pluggar runt generella koncept och förståelse nu, så alla konstanter är nästan helt oviktiga :em: Skrivs oftast ut bara med ett C eller k.
Det är faktiskt lite kul, man kan tex få full poäng på vissa uppgifter där man läser av siffervärde eller tom en funktion lite fel eller får helt åt fanders fel numeriskt svar än facit. Bara man har förstått uppgiften och använt rätt metod på rätt sätt och det är antagligen bara att man har fått ett litet teckenfel någonstans. Och det händer professorerna på föreläsningar och doktoranderna på övningarna minst lika ofta som oss elever :d
Åh du store tid.
Jag tycker inte det behöver vara så självklart. Var det länge sen man läste och använde matte och dessutom inte läst så mycket matte så kan även ganska enkla ekvationer se lite förvirrande ut :)
Gudar, nu läste jag äntligen rätt. Du hade ju lagt fram en hypotetisk ekvation i översta ledet :D.
Gudar, nu läste jag äntligen rätt. Du hade ju lagt fram en hypotetisk ekvation i översta ledet :D.
Precis, tanken var att om man förstår grundkonceptet så ska det inte spela någon roll vad som står egentligen.
Men du har ju helt rätt i att om man ska göra en korrekt räkneoperation med att multiplicera båda leden med 10 så blir ju Y=X+0.8Y till 10*Y=(57*10)+(8*Y) som är detsamma som 10Y=570+8Y. Och då måste man ju multiplicera samtliga termer med 10, inte bara lite godtyckligt välja två stycken som jag gjorde :d
Åh du store tid.
Ja du kan skriva Y som 1Y, kanske gör det lättare.
Varför fryser tjejer generellt sett lättare än killar?
Har för mig att det snarare har med hur/vart tjejer "lagrar" värmen än skillnaden i kroppsfett?
Varför fryser tjejer generellt sett lättare än killar?
Har för mig att det snarare har med hur/vart tjejer "lagrar" värmen än skillnaden i kroppsfett?
Min teori är att tjejer tenderar att leta efter obehag mer frekvent och också känner dessa starkare än vad män gör. Det kan vara kyla, myggbett, skoskav, hunger, trötthet osv.
Min teori är att tjejer tenderar att leta efter obehag mer frekvent och också känner dessa starkare än vad män gör. Det kan vara kyla, myggbett, skoskav, hunger, trötthet osv.Med tanke på att kvinnor har fler sjukskrivningar (har haft iaf) så kan det nog stämma ganska bra.
Kan ju också bero på att det är ungefär som med mental ohälsa: män är lika drabbade men vågar inte erkänna det.
ARMSTARK
2017-10-08, 17:17
Med tanke på att kvinnor har fler sjukskrivningar (har haft iaf) så kan det nog stämma ganska bra.
Kan ju också bero på att det är ungefär som med mental ohälsa: män är lika drabbade men vågar inte erkänna det.
Eller så är den klassiska "mansförkylning" som ska göra män till hjälplösa bäbisar en ren skräms. Jag personligen lever mitt liv precis som vanlig även om hela kroppen värker och det snurrar i kolan, faktiskt är det sällan någon som vet att jag varit sjuk. Man up! Om det är någon av er killar som chillar ihop när ni är sjuka.
Jockefoten
2017-10-08, 19:16
Två frågor:
1. Varför kallar man kalsonger för fillingar?
2. Kommer mittbenan någonsin göra comeback?
Två frågor:
Enligt wiktionary, för att kallingar (från kalsonger) blev fillingar på fikonspråket.
MasterChief
2017-10-08, 19:26
Två frågor:
Fillingar är fikonspråk för kallingar.
Ja, allting kommer tillbaka så småningom.
Eller så är den klassiska "mansförkylning" som ska göra män till hjälplösa bäbisar en ren skräms. Jag personligen lever mitt liv precis som vanlig även om hela kroppen värker och det snurrar i kolan, faktiskt är det sällan någon som vet att jag varit sjuk. Man up! Om det är någon av er killar som chillar ihop när ni är sjuka.
Man flu är hemskt och fullkomligt verkligt.
Jockefoten
2017-10-08, 19:49
Enligt wiktionary, för att kallingar (från kalsonger) blev fillingar på fikonspråket.
Fillingar är fikonspråk för kallingar.
Ja, allting kommer tillbaka så småningom.
Tack, hade ingen aning om att fikonspråket existerade. Intressant att just kalsonger slagit igenom så pass stort.
Mittbenan är jag mer tveksam över, testade att kamma en innan när jag kom ut ifrån duschen, man ser ju störtlöjlig ut!
mattilainen
2017-10-08, 19:57
Jag fuskade och wikipedia nämner
jag fick lite härifrån :)
J6u-SdgZfOs
MackeJuve
2017-10-08, 20:31
Hur länge håller sig en pumpa? Fick en för en vecka sedan, har stått i rumstemperatur.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
jag fick lite härifrån :)
[y.t]J6u-SdgZfOs[/yt]
Haha underbart att reporten lutandes mot en polisbil läser innantill från en liten lapp :d
Hur länge håller sig en pumpa? Fick en för en vecka sedan, har stått i rumstemperatur.
Det varierar. Öppna den och kolla hur den luktar eller om köttet har blivit mosigt.
BelowAverage
2017-10-09, 18:22
#1 Kommer en framtida bantningstrend vara att infektera sig själv med binnikemask?
#2 Någon som har bra recept / idéer på mat med kaffe i sig?
#1 Kommer en framtida bantningstrend vara att infektera sig själv med binnikemask?
#2 Någon som har bra recept / idéer på mat med kaffe i sig?
1# Det finns redan, har varit fall i USA och Brasilien där mammor blivit åtalade för misshandel när de get sina döttrar ägg att äta. Går inte direkt att kontrollera tillväxten så jag är inte säker på att det blir en hit.
#2 Mest choklad och bakelser, vet ingen mat det funkar i. Muffins är det enklaste man kan smaksätta med olika saker.
BelowAverage
2017-10-09, 18:36
1# Det finns redan, har varit fall i USA och Brasilien där mammor blivit åtalade för misshandel när de get sina döttrar ägg att äta. Går inte direkt att kontrollera tillväxten så jag är inte säker på att det blir en hit.
#2 Mest choklad och bakelser, vet ingen mat det funkar i. Muffins är det enklaste man kan smaksätta med olika saker.
#1 haha, fattas bara att det redan hänt! xD
Tror du inte genmodifierade väldigt lättdödade men snabbt växande binnikemaskar blir nästa galna trend?
#2 jo, tänkte mig som sagt mat och inte något dessertliknande. Får pröva någon slags gryta antar jag men har aldrig sett / hört om det tidigare.
#1 haha, fattas bara att det redan hänt! xD
Tror du inte genmodifierade väldigt lättdödade men snabbt växande binnikemaskar blir nästa galna trend?
#2 jo, tänkte mig som sagt mat och inte något dessertliknande. Får pröva någon slags gryta antar jag men har aldrig sett / hört om det tidigare.
Jao, problemet är att du äter ett ägg kluster, har du otur får du ett halvt dussin maskar. Optimalt är väl en parasit som inte gör dig så sjuk. Men jag vet inte. Du kan ju forska på det :d Skulle bli intressant om det går att få det läkemedelsklassat. Speciellt en mask som lever på fett.
Kaffe gör sig kanske inte så bra i mat för sig själv. Brukar ju vara i kombination med nåt i dessert.
Jao, problemet är att du äter ett ägg kluster, har du otur får du ett halvt dussin maskar. Optimalt är väl en parasit som inte gör dig så sjuk.
Goua'uld anyone??
http://images2.fanpop.com/images/photos/4900000/Teal-c-tealc-4986712-385-253.jpg
Goua'uld anyone??
http://images2.fanpop.com/images/photos/4900000/Teal-c-tealc-4986712-385-253.jpg
Kanske kan bli nästa kroppsbyggar fluga, en binnikemask som producerar testosteron. Jag tänkte mig mer typ insulin.
Jag får rysningar av bara tanken. När den vuxit sig stor och plötsligt dör är det nog inte så kul att skita ut en 1m lång jävla bandpasta*spy* Jag hittade en jävel in tarmarna hos en skjuten älgkalv och jag blev traumatiserad för livet.
Sohlsken
2017-10-10, 03:27
Goua'uld anyone??
Eller trill https://vignette.wikia.nocookie.net/startrek/images/5/51/Jadzia.jpg/revision/latest/scale-to-width-down/285?cb=20060127052228
Akerhage
2017-10-10, 08:14
Varför säger man alltid "Hej Hej", "God morgon, God morgon", "Hallå Hallå" när man på jobbet ska hälsa på någon man går förbi i ex korridoren? Varför säger man det två gånger för?
Haha klassikern är ju "tjena tjena". Har varit med om dessa dubbelhälsningar men dom jag stöter på säger det oftast bara 1 gång.
ARMSTARK
2017-10-10, 09:24
Om eliminationshaleringstiden för en medicin är X timmar, är dosen halverad (halveringstid) vid den tidpunkten eller helt borta?
Varför säger man alltid "Hej Hej", "God morgon, God morgon", "Hallå Hallå" när man på jobbet ska hälsa på någon man går förbi i ex korridoren? Varför säger man det två gånger för?
Jag brukar nöja med med en god morgon. Annars blir det "Morrn morrn".
Nu tycker jag nog vi drar alla över en kam här.
Nu tycker jag nog vi drar alla över en kam här.
Are you asuming my gender?? :MrT:
Är hypen kring Rick and Morty befogad? Serien har helt gått förbi mig, men inte hypen kring den.
Diomedea exulans
2017-10-10, 19:53
Är hypen kring Rick and Morty befogad? Serien har helt gått förbi mig, men inte hypen kring den.
Ja.
Ja.
Det är så alltså. Får ge det ett försök i veckan då.
Diomedea exulans
2017-10-10, 20:02
Det är så alltså. Får ge det ett försök i veckan då.
Fast kvaliteten dalar lite mot slutet, som med de flesta tv-serier.
Har också helt missat Rick och morty, får väl också ge den ett försök typ.
Diomedea exulans
2017-10-10, 21:20
Funderar på att börja måla lite Warhammergubbar. Dock är de så satans dyra, så jag kanske hade gjort klokt i att måla från något annat spel (jag tror inte jag kommer bry mig om att spela med dem). Har ni några tips? Det måste vara sjukt fina gubbar.
Hur behåller man pokerface när man säger roliga saker och börjar dö av skratt inombords? Börjar alltid skratta halvvägs genom skämtet och förstör allt.
Är hypen kring Rick and Morty befogad? Serien har helt gått förbi mig, men inte hypen kring den.Jag kampade mig genom hela forsta sasongen men fastnade inte alls.
ARMSTARK
2017-10-11, 08:01
Hur behåller man pokerface när man säger roliga saker och börjar dö av skratt inombords? Börjar alltid skratta halvvägs genom skämtet och förstör allt.
Skratt hör till historien, ungefär som de tillagda skratten i komediserier, det är bara skitnödiga tråkmånsar som inte skrattar åt sina egna skämt.
Skratt hör till historien, ungefär som de tillagda skratten i komediserier, det är bara skitnödiga tråkmånsar som inte skrattar åt sina egna skämt.Fast det ar skillnad pa att borja skratta lite och skratta sa mycket att man inte kan beratta klart historien. :D
Skratt hör till historien, ungefär som de tillagda skratten i komediserier, det är bara skitnödiga tråkmånsar som inte skrattar åt sina egna skämt.
När det gäller komediserier hör det helt klart till, men att kunna dra riktigt roliga skämt samtidigt som man har ett helt blankt ansiktsuttryck kan förstärka effekten rejält ibland. Men då måste det kanske vara ett skämt som man själv inte tycker är så roligt men man vet att andra kommer skratta? *jorgen*
Vad är det mest snattade föremålet?
Min spontana gissning är väl sånt som är litet, dyrt, men lätt att kränga, typ rakblad mm. Bland de som snattar för att få pengar till annat.
StarkaUlf
2017-10-12, 14:40
Jag tror på plastpåsar.
King Grub
2017-10-12, 14:46
Parfymvaror, antagligen.
http://www.retailresearch.org/shopliftershitparade.php
Siffror från Storbritannien. Det borde inte vara så annorlunda här. Förutom deras etta, alkohol, då vårt Systembolag antagligen är svårt att snatta från i större skala.
Captainwide
2017-10-12, 14:58
Bästa läsaren för Epub? Suger ju kräftstjärt att läsa på Epubreader på firefox..
Smink och parfym
Diomedea exulans
2017-10-12, 17:34
Parfymvaror, antagligen.
http://www.retailresearch.org/shopliftershitparade.php
Siffror från Storbritannien. Det borde inte vara så annorlunda här. Förutom deras etta, alkohol, då vårt Systembolag antagligen är svårt att snatta från i större skala.
Smink och parfym
Där ser man, jag hade gissat på godis, för det inte ses som så allvarligt att snatta och för det används så ofta.
Det finns som bekant många hästintresserade i Sverige. Det jag alltid undrat är varför nästan alla nöjer sig med att gå ut på promenad med hästen? Borde man inte galoppera över fält, mark och skog som man ser i filmer. Man har ju världens möjlighet att känna djurets kraft och få adrenalinet att flöda!
Diomedea exulans
2017-10-12, 18:02
Det finns som bekant många hästintresserade i Sverige. Det jag alltid undrat är varför nästan alla nöjer sig med att gå ut på promenad med hästen? Borde man inte galoppera över fält, mark och skog som man ser i filmer. Man har ju världens möjlighet att känna djurets kraft och få adrenalinet att flöda!
Hästar kanske också måste ha vilodagar.
jag tror på plastpåsar.
+1:(
Där ser man, jag hade gissat på godis, för det inte ses som så allvarligt att snatta och för det används så ofta.
En kompis som jobbar på HM säger att unga tonårstjejer brukar vara inne titt som rätt och fylla väskorna med smink.
Väldigt lätt att stoppa på sig och omöjligt att sälja framme vid kassan.
skulle beställa lite grejer från webhallen o dom har klarna. Man var tvungen att signera något autogiro för att kunna betala summan? Verkar inte ha dragits något från kontot ännu.
Har jag gjort något misstag? :P (Verkar som klarna är lite shady kanske? Försöker kolla lite hur man kan få bort autogirot)
skulle beställa lite grejer från webhallen o dom har klarna. Man var tvungen att signera något autogiro för att kunna betala summan? Verkar inte ha dragits något från kontot ännu.
Har jag gjort något misstag? :P (Verkar som klarna är lite shady kanske? Försöker kolla lite hur man kan få bort autogirot)
Jag har sjukt mycket emot Klarna av flera anledningar, men kan det vara så enkelt att du faktiskt bara råkade kryssa i typ delbetalning?
Jag har sjukt mycket emot Klarna av flera anledningar, men kan det vara så enkelt att du faktiskt bara råkade kryssa i typ delbetalning?
Valde någon form av direktbetalning men dom ville ändå signera för autogiro. lite skumt.
Lyckades dock gå in på min bank o makulera(ord?) det samt avbeställa från webhallen. Beställde sedan om och hittade en mycket väl gömd betala-direkt-funktion längst ner på sidan:d som även var klarna men då kunde jag iallafall med bank-id dra pengar direkt från kontot.
Shqypnia
2017-10-14, 09:47
Varför har dörrar inne i en bostad nyckelhål? Jag har under mina 27 år på denna planet aldrig låst en rumsdörr.
Valde någon form av direktbetalning men dom ville ändå signera för autogiro. lite skumt.
Lyckades dock gå in på min bank o makulera(ord?) det samt avbeställa från webhallen. Beställde sedan om och hittade en mycket väl gömd betala-direkt-funktion längst ner på sidan:d som även var klarna men då kunde jag iallafall med bank-id dra pengar direkt från kontot.
Autogirot används för att du ska kunna betala fakturan med ett tryck istället för att fylla i alla uppgifter själv. T.ex i deras app.
Varför har dörrar inne i en bostad nyckelhål? Jag har under mina 27 år på denna planet aldrig låst en rumsdörr.Barn, husdjur som kan oppna dorrar eller folk som delar lagenhet.
Barn, husdjur som kan oppna dorrar eller folk som delar lagenhet.
Det senare kan mycket väl vara en del av totalförsvarstänkets arbete i det fördolda,möjligheten att förenkla att skyffla in betydligt fler i färre hus vid massevakueringar.
Varför har dörrar inne i en bostad nyckelhål? Jag har under mina 27 år på denna planet aldrig låst en rumsdörr.
Har du aldrig låst in dig på ditt egna rum?
Shqypnia
2017-10-14, 10:51
Har du aldrig låst in dig på ditt egna rum?Haha nä?!
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Haha nä?!
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Du missade en hel del när du var 13-16 kan jag säga. Alternativt har du inga syskon, och inte så pinsamma/jobbiga föräldrar.
Flickvän från 15-19. Antagligen låste vi dörren!
Du missade en hel del när du var 13-16 kan jag säga. Alternativt har du inga syskon, och inte så pinsamma/jobbiga föräldrar.
Varför skulle man försöka neka målsman tillträde?
Det senare kan mycket väl vara en del av totalförsvarstänkets arbete i det fördolda,möjligheten att förenkla att skyffla in betydligt fler i färre hus vid massevakueringar.
Varför skulle man försöka neka målsman tillträde?
:d
Diomedea exulans
2017-10-14, 12:03
Onani?
Hädelse!
Jag läste i KP när jag var liten att de va helt normalt!
http://s2.quickmeme.com/img/dc/dcedf16fc31ba0c7d65eca8f87102df1960a6403c8f8a1a11f 6c1010c898f622.jpg
Diomedea exulans
2017-10-14, 15:18
Det stod väl typ i 85 % av numren?
Vad är den dyra ingrediensen i en parfym som inte ingår i kopior? Det jag menar är t.ex. så kan du köpa en Parfym på kicks för ~700kr men hittar du den i något land som Thailand kan du får den för runt 50kr (MAX). Skillnaden är att den på Kicks håller hela dagen medan den från Thailand luktar exakt likadant men doften försvinner på kanske 1h. Vad är skillnaden här? Vilken är den magiska ingrediensen som de snålat på i kopian?
MaxTheMarketer
2017-10-14, 21:00
Vad är den dyra ingrediensen i en parfym som inte ingår i kopior? Det jag menar är t.ex. så kan du köpa en Parfym på kicks för ~700kr men hittar du den i något land som Thailand kan du får den för runt 50kr (MAX). Skillnaden är att den på Kicks håller hela dagen medan den från Thailand luktar exakt likadant men doften försvinner på kanske 1h. Vad är skillnaden här? Vilken är den magiska ingrediensen som de snålat på i kopian?
Någon eller några AROMER i en större volymmängd??? (3:e cidern nu)
StarkaUlf
2017-10-15, 09:50
Är det bara jag som tycker att Alex Schulman är en pajas? *jorgen*
Vi är två. Både han och hans bror/kusin/släkting ger mig kalla kårar och utstrålar någon känsla av att de är bättre än alla andra.
StarkaUlf
2017-10-15, 09:58
Vi är två. Både han och hans bror/kusin/släkting.
Skönt att höra. :thumbup:
MasterChief
2017-10-15, 10:26
Han är en märklig typ, helt klart. Vid ett tillfälle idiotförklarade han Fuglesang för att han hört austronauten nämna något om att de kan bli farligt på rymdpromenader pga massan. Schulman bräkte på att det var sjukt att Fuglesang inte fattade att allt är viktlöst i rymden! Schulman har åsikter om allt men han kan verkligen inte mycket och kan inte heller dra slutsatsen att om en docent i fysik och tillika NASA astronaut säger något om rymden så är chansen tämligen stor att han rätt. Nä, istället bräker Schulman på hämningslöst trots att han inte vet ett jävla dugg om fysik.
Men han har blivit lite lugnare sista åren tycker jag.
StarkaUlf
2017-10-15, 10:38
Han är en märklig typ, helt klart. Vid ett tillfälle idiotförklarade han Fuglesang för att han hört austronauten nämna något om att de kan bli farligt på rymdpromenader pga massan. Schulman bräkte på att det var sjukt att Fuglesang inte fattade att allt är viktlöst i rymden! Schulman har åsikter om allt men han kan verkligen inte mycket och kan inte heller dra slutsatsen att om en docent i fysik och tillika NASA astronaut säger något om rymden så är chansen tämligen stor att han rätt. Nä, istället bräker Schulman på hämningslöst trots att han inte vet ett jävla dugg om fysik.
:laugh:
Han har sina moments.
Vi är två. Både han och hans bror/kusin/släkting ger mig kalla kårar och utstrålar någon känsla av att de är bättre än alla andra.
De är av adlig släkt så är inte så konstigt ;)
https://www.riddarhuset.se/att/schulman/
De är av adlig släkt så är inte så konstigt ;)
https://www.riddarhuset.se/att/schulman/
Kan du underbygga det där lite mer konkret?
Kan du underbygga det där lite mer konkret?
Adel rent historiskt sett har inneburit typ per definition att man är "bättre" än alla andra.
MackeJuve
2017-10-15, 11:25
Alex är störtskön, hans bror däremot... Där är en person som jag inte har mycket till övers för :D
Adel rent historiskt sett har inneburit typ per definition att man är "bättre" än alla andra.
Jaha men då är det ju en bra ide att sprida sunkiga fördomar*rolleyes*
Någon eller några AROMER i en större volymmängd??? (3:e cidern nu)
Så, mindre mängd aromer --> mer vatten --> billig parfym?
Kom på en till. Om man tror att en restaurang ljuger om sitt kött, vad kan man göra då som privatperson? Beställt oxfilépizza på ett ställe 2ggr men kan satsa nästan vad som helst att det inte är oxfilé utan lammkött eller något annat billigt alternativ. Glömde bort att det var just den pizzerian som fuskade med köttet därför jag åkte dit på det 2ggr.
KoloKille
2017-10-15, 17:20
https://www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1496154719/nyheter/lokalt/orebro/article13894212.svt/alternates/extralarge/hjalm-jpg
Vad är det för något som sitter monterat på hjälmarna?
TranceII
2017-10-15, 17:26
Ser ut som sensorer som säger att du är träffad när du övar strid mot varandra. Folk kör med lösplugg och en lasersändare på vapnet och har sensorer på kroppen som piper när man blir träffad.
Om jag minns rätt.
Så, mindre mängd aromer --> mer vatten --> billig parfym?
Största prisskillnaden kommer nog från märket. Sedan varierar priset på olika dofter enormt.
Är bastu+kalldusch en bra grej när man är krasslig?
+Kossu så har du den finska universallösningen.
mattilainen
2017-10-15, 19:11
Om eliminationshaleringstiden för en medicin är X timmar, är dosen halverad (halveringstid) vid den tidpunkten eller helt borta?
Man brukar säga att för en medicin ska vara ute ur kroppen så är det fem halveringstider. Så för att veta helt säkert så ska du ta halveringstiden * 5 = ute ur kroppen. Så är det 10 timmar så är det alltså 50 timmar innan det är helt ute.
Nae. Man brukar inte svettas lika stabilt om det sitter feberkänslor, och då är bastu direkt uteslutet. Ett kallbad kan kanske vara uppfriskande för stunden, men efteråt tror jag inte så mycket på't.
Promenad?
delta_mats
2017-10-15, 19:37
Märklig?
Det där är ju snarare ett tydligt tecken på ett dumhuvud.
Om man är en glad amatörhemmakock som aldrig gått någon form av kockutbildning osv, men ändå vill avancera "lite allmänt" i sin hemmamatlagning, vad sjutton tar man sig till då? Känns som att det är svårt att finna annat än grundkurser i matlagning via tex Medborgarskolan osv. Jag hade helt enkelt önskat mig en crash course i "detta bör du kunna för att ta din hemmamatlagning till en nivå som liknar restaurangmat"-kurs, typ. Youtube har inte gett särskilt bra utfall. Tips någon?
Om man är en glad amatörhemmakock som aldrig gått någon form av kockutbildning osv, men ändå vill avancera "lite allmänt" i sin hemmamatlagning, vad sjutton tar man sig till då? Känns som att det är svårt att finna annat än grundkurser i matlagning via tex Medborgarskolan osv. Jag hade helt enkelt önskat mig en crash course i "detta bör du kunna för att ta din hemmamatlagning till en nivå som liknar restaurangmat"-kurs, typ. Youtube har inte gett särskilt bra utfall. Tips någon?
Beställ hem såna där matkassar med recept i. Har hört från flera att det är ett väldigt bra sätt att bredda och utmana sig i köket.
Riktigt bra kockar skjuter väl ifrån höften mycket?
Beställ hem såna där matkassar med recept i. Har hört från flera att det är ett väldigt bra sätt att bredda och utmana sig i köket.
Fick tex den här i mitt FB-flöde idag:
https://sverigessvarastematkasse.se/
Det är ju bara ett reklamstunt för stockholmsgas, men ändå, verkar ju finnas lite sånt som du säger.
Läs på om maträtterna du vill laga. Lär dig om råvarorna. Smaka på allt och prova fram vilka kombinationer som funkar bra.
Jag brukar tänka i termer om smak, färg och textur; hur jag kan få en bra och balanserad smakprofil, använda lämplig teknik/process för att lyfta fram smakerna och hur allting lirar med varandra. Viktigt också att förstå maträtten och råvarorna.
Sen är det ju lite som att lära sig spela instrument. Lär dig en låt i taget, något du tycker om, som ligger på lämplig nivå. Öva tills du kan spela den grymt bra, sen bygger du din repertoar på det viset.
Om man är en glad amatörhemmakock som aldrig gått någon form av kockutbildning osv, men ändå vill avancera "lite allmänt" i sin hemmamatlagning, vad sjutton tar man sig till då? Känns som att det är svårt att finna annat än grundkurser i matlagning via tex Medborgarskolan osv. Jag hade helt enkelt önskat mig en crash course i "detta bör du kunna för att ta din hemmamatlagning till en nivå som liknar restaurangmat"-kurs, typ. Youtube har inte gett särskilt bra utfall. Tips någon?http://www.restaurangakademien.se/restaurangmatlagning-for-hemmakocken-1-0-2/
Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Har inte heller hittat något riktigt bra, det närmaste det du verkar vilja ha tycker jag är Stella Cullnary (https://stellaculinary.com/cooking-videos/completed-dish/tcd-001-pan-roasted-halibut-tomato-panzanella-salad-lemon-caper-beurre) Han har ett häfte som han säljer som ska vara lite som en kurs, har dock inte testat. Har också podcasts, texter och videos. Det släpps dock i alldeles för långsam takt eftersom det bara är ett hobbyprojekt.
Annars finns det en hel del hemsidor/böcker med mer avancerade recept om man googlar runt. Sen är det väl bara att börja göra dem så lär man sig till slut vad som funkar :P
grondahl
2017-10-16, 15:04
Fast det bygger ju på att man kan hantverket.
grondahl
2017-10-16, 15:10
Vad är det som gör att din mat inte är som att käka på ute?
De bästa kockarna har ju snarare en omänsklig noggrannhet.
Gå till ett kök och fråga om du får gå som lärling ett par dagar i veckan i nån månad?
Sen är det våldsamt romantiserat att vara kock, att typ alla som har kockyrket på större restauranger är linjekockar som står och gör extremt monotona jobb, din station är biff rydberg idag---> värma redan färdig stekt lök, potatis och kött i 10h. Mer hantverkare än kockar. Vad folk förknippar med yrket "kock" är ju egentligen kökschefen, dit väldigt få når. Så att bli mer som en "kock" är ingen garanti på att du faktiskt förbättrar ditt egna matlagande hemma, förutom att ditt hantverk (hur snabbt du jobbar i köket, hackande, skärande, skalande osv) kommer bli betydligt vassare.
Kock är ett skitgöra enligt mig. Stressigt som fan, varmt, dåliga arbetstider och miljö, enformigt och dåligt betalt. Man måste verkligen brinna för att överleva.
Skaffa en kokbok och börja laga mat. Utveckla maten och din smakpalett genom att laga mer mat. Lär dig råvaror. När jag gick mina år inom restaurangskolan "lärde " man sig ganska lite om själva matlagningen. Man tränade mest på att hacka lök och att steka diverse köttbitar. Kock är lite som murare, erfarenhet och yrkeskunnande är det som räknas och det får man inte i skolan.
https://www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1496154719/nyheter/lokalt/orebro/article13894212.svt/alternates/extralarge/hjalm-jpg
Vad är det för något som sitter monterat på hjälmarna?
Ser ut som sensorer som säger att du är träffad när du övar strid mot varandra. Folk kör med lösplugg och en lasersändare på vapnet och har sensorer på kroppen som piper när man blir träffad.
Om jag minns rätt.
Du minns helt rätt:thumbup:
Du minns helt rätt:thumbup:
De nyare är rätt avancerade då du kan använda träningsgranater och minor, dessutom håller de koll på hur allvarlig träffen skulle varit. :d
Minikubik
2017-10-17, 08:23
Kock är ett skitgöra enligt mig. Stressigt som fan, varmt, dåliga arbetstider och miljö, enformigt och dåligt betalt. Man måste verkligen brinna för att överleva.
Skaffa en kokbok och börja laga mat. Utveckla maten och din smakpalett genom att laga mer mat. Lär dig råvaror. När jag gick mina år inom restaurangskolan "lärde " man sig ganska lite om själva matlagningen. Man tränade mest på att hacka lök och att steka diverse köttbitar. Kock är lite som murare, erfarenhet och yrkeskunnande är det som räknas och det får man inte i skolan.
Sökte faktiskt till kock i skolan, så jävla glad att jag hade för dåliga betyg :D
En fd kollega är utbildad kock och jobbade som det i 2 år på ganska fina restauranger, för att ha varit precis "nyexaminerad". Han säger att han aldrig kommer att göra om det, inte ens under pistolhot.
Sjukt enformigt och stressigt enligt hans tycke.
Har dock en kompis som jobbar som kock på ett hotell, han stormtrivs. Kan inte sätta mig in i hur olika/lika deras arbetsuppgifter är/var.
Kul med såpass mycket respons!
Det är absolut en tanke för att bredda sitt receptvokabulär! Ska faktiskt på en 5h "kurs" i vegetarisk matlagning strax och hoppas få liknande inspiration därifrån.
Så är det ju, och jag likaså, damen blir alltid vansinnig när hon frågar vad det är i rätter hon tycker om lite extra, för det är sällan hugget i sten.
Läs på om maträtterna du vill laga. Lär dig om råvarorna. Smaka på allt och prova fram vilka kombinationer som funkar bra.
Jag brukar tänka i termer om smak, färg och textur; hur jag kan få en bra och balanserad smakprofil, använda lämplig teknik/process för att lyfta fram smakerna och hur allting lirar med varandra. Viktigt också att förstå maträtten och råvarorna.
Sen är det ju lite som att lära sig spela instrument. Lär dig en låt i taget, något du tycker om, som ligger på lämplig nivå. Öva tills du kan spela den grymt bra, sen bygger du din repertoar på det viset.
Sant, borde nog lägga lite mer vikt vid vissa råvaror. Tänker på det till stor del, och har via f.a. matlagningskurser i Thailand börjat tänka väldigt mycket mer på olika konsistenser samt att avväga rätterna i syra, sötma, hetta osv. Men det går ju alltid fördjupa!
Har inte heller hittat något riktigt bra, det närmaste det du verkar vilja ha tycker jag är Stella Cullnary (https://stellaculinary.com/cooking-videos/completed-dish/tcd-001-pan-roasted-halibut-tomato-panzanella-salad-lemon-caper-beurre) Han har ett häfte som han säljer som ska vara lite som en kurs, har dock inte testat. Har också podcasts, texter och videos. Det släpps dock i alldeles för långsam takt eftersom det bara är ett hobbyprojekt.
Annars finns det en hel del hemsidor/böcker med mer avancerade recept om man googlar runt. Sen är det väl bara att börja göra dem så lär man sig till slut vad som funkar :P
Kul! Ska titta närmare på dedär.
Det är ju alltid lätt att finna infon om man har en bra källa att köra från.
http://www.restaurangakademien.se/restaurangmatlagning-for-hemmakocken-1-0-2/
Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Vore väldigt aktuellt om det inte vore på fel sida landet! Medborgarskolan i GBG har lite liknande grejer jag dock spanat in också.
Vad är det som gör att din mat inte är som att käka på ute?
Mycket kan jag göra på "restaurangnivå", jag var egentligen lite lat i min beskrivning i brist på andra ordval i brist på tid / fantasi, missförstå mig rätt osv :) Men mycket handlar väl egentligen om att nöta basics, jag kan slå en hollandaise / bea osv med recept, men jag många andra grundgrejer känns spontant knepigare. En allmän såskurs hade varit väldigt kul, vilket också finns på medborgarskolan, så det kanske är en bra start!
Gå till ett kök och fråga om du får gå som lärling ett par dagar i veckan i nån månad?
Sen är det våldsamt romantiserat att vara kock, att typ alla som har kockyrket på större restauranger är linjekockar som står och gör extremt monotona jobb, din station är biff rydberg idag---> värma redan färdig stekt lök, potatis och kött i 10h. Mer hantverkare än kockar. Vad folk förknippar med yrket "kock" är ju egentligen kökschefen, dit väldigt få når. Så att bli mer som en "kock" är ingen garanti på att du faktiskt förbättrar ditt egna matlagande hemma, förutom att ditt hantverk (hur snabbt du jobbar i köket, hackande, skärande, skalande osv) kommer bli betydligt vassare.
En fd kollega är utbildad kock och jobbade som det i 2 år på ganska fina restauranger, för att ha varit precis "nyexaminerad". Han säger att han aldrig kommer att göra om det, inte ens under pistolhot.
Sjukt enformigt och stressigt enligt hans tycke.
Har dock en kompis som jobbar som kock på ett hotell, han stormtrivs. Kan inte sätta mig in i hur olika/lika deras arbetsuppgifter är/var.
Tänkte att jag ville bli kock i många år när jag var yngre, men i efterhand verkar det ju vara lite som ni säger, slitigt och inte värt mödan, tyvärr. Är nog väldigt svårt att nå den där "glorifierade, högsta positionen" där det kanske känns som att man får leva ut sina matfantasier osv på riktigt..!
shut teh face
2017-10-18, 20:48
Jag ville också bli kock men blev avrådd från sjukvården där jag ofta var som ung då jag hade grov fetma från 10 till 15 års ålder. Tur att man lyssnade.
De rekommenderade också att mamma skulle laga äcklig mat så jag inte skulle äta så mycket. *popcorn*
Diomedea exulans
2017-10-19, 11:01
Varför är jag så svag i benspark? Jag gör typ 10 reps på 27 kg (har testat på två olika gym så jag kan inte skylla på maskinen). Vilken muskel är det som är svag då? Jag tar typ 100 kg i knäböj och 140 i marklyft, känns som att jag borde vara starkare i benspark då.
alla bensparkar har olika utväxling. Vissa är lätta att maxa i, vissa är tunga. Men det är ju framsida lår som lackar om något.
Diomedea exulans
2017-10-19, 11:04
Tänkte om det var en viss del av framsida lår, typ vastus intermedius eller något.
Tänkte om det var en viss del av framsida lår, typ vastus intermedius eller något.
Du kan ju testa om du kan utföra en enbens lårövning utan problem. Som utfall med lite vikt adderad.
Alla muskler hjälper till att sträcka benet
Varför är jag så svag i benspark? Jag gör typ 10 reps på 27 kg (har testat på två olika gym så jag kan inte skylla på maskinen). Vilken muskel är det som är svag då? Jag tar typ 100 kg i knäböj och 140 i marklyft, känns som att jag borde vara starkare i benspark då.
Det kan vara andra som trollar med vikten. När jag gjorde 200kg i böj körde varje pajkspoling på högre vikter än mig i bensparken.
Det är väl rectus femoris som får jobba lite extra jämfört med i tex knäböj.
Sen kan ju alla olika maskiner ha olika utväxling, dvs "10 kg" på en maskin kan vara "25 kg" på en annan.
Om man lägger in numeriska värden i excel för att kunna sortera och filtrera baserat på dessa värden, kan man få in ett nummerspann i en cell så att det inte blir text, typ cell 1 har värdet 60, cell 2 värdet 34, cell 3 värdet 60-90 ? (vill alltså inte ta något medelvärde utan kunna se spannet och ändå sortera cellerna baserat på högsta/lägsta värde osv)
På tal om rectus femoris. Om man vill grotta ned sig i modeller för hur en muskel tänks kunna eventuellt aktivera sig olika intramuskulärt från distal till proximal ände och tvärtom så man kan man ju ta en kopp kaffe och läsa denna studie, och få huvudvärk på köpet av alla tekniska termer:
Von Laßberg C, Schneid JA, Graf D, Finger F, Rapp W, Stutzig N. Longitudinal sequencing in intramuscular coordination: A new hypothesis of dynamic functions in the human rectus femoris muscle. Kellermayer MS, ed. PLoS ONE. 2017;12(8):e0183204. doi:10.1371/journal.pone.0183204. Fulltext (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5560678/).
En kortfattad summering av resultatet:
"The results suggest that proximal fibers can be activated independently from distal fibers within the RF. Further, it was shown that the hypothesized function of “intramuscular longitudinal sequencing” does exist during dynamic movements.
According to the punctum fixum-punctum mobile model, the activation succession between fibers changes direction (from proximal to distal or inversely) depending on the intentional context. Thus, the results seem to support the general hypothesis for the RF and could be principally in line with the operationalized “inter-fiber to tendon interaction model”."
Diomedea exulans
2017-10-19, 11:35
Du kan ju testa om du kan utföra en enbens lårövning utan problem. Som utfall med lite vikt adderad.
Vad skulle det bevisa?
Det kan vara andra som trollar med vikten. När jag gjorde 200kg i böj körde varje pajkspoling på högre vikter än mig i bensparken.
Mjo, känns som om jag lätt skulle kunna bensparka det dubbla om jag inte gick hela vägen upp.
Vad skulle det bevisa?
Mjo, känns som om jag lätt skulle kunna bensparka det dubbla om jag inte gick hela vägen upp.
Isoleringsövningar brukar ge en bra indikator om du är svag i en specifik muskelgrupp, jämfört med en av de basövningar du beskrev som aktiverar flera. Du ville veta vilken muskelgrupp som potentiellt är ett problem? Då får du testa dig fram.
Diomedea exulans
2017-10-19, 12:03
Isoleringsövningar brukar ge en bra indikator om du är svag i en specifik muskelgrupp, jämfört med en av de basövningar du beskrev som aktiverar flera. Du ville veta vilken muskelgrupp som potentiellt är ett problem? Då får du testa dig fram.
Men vad skulle det bevisa om jag var svag i utfall?
Men vad skulle det bevisa om jag var svag i utfall?
Framsida lår, står ju i första länkade posten.
Diomedea exulans
2017-10-19, 12:21
Framsida lår, står ju i första länkade posten.
Men det är ju redan bevisat av att jag är svag i benspark? Som sagt så tänkte jag mer om det var någon viss del av framsida lår. Den består ju av fyra muskler.
Men det är ju redan bevisat av att jag är svag i benspark? Som sagt så tänkte jag mer om det var någon viss del av framsida lår. Den består ju av fyra muskler.
Skulle säga att det är i stort sätt omöjligt att isolera olika vastus på något bra sätt. Om du vet så är det väl bara att isolera gruppen som är ett problem, utfall är en bra övning för att träna specifikt dessa.
Diomedea exulans
2017-10-19, 12:42
Skulle säga att det är i stort sätt omöjligt att isolera olika vastus på något bra sätt. Om du vet så är det väl bara att isolera gruppen som är ett problem, utfall är en bra övning för att träna specifikt dessa.
Du verkar snurrig.
Jag frågade "Tänkte om det var en viss del av framsida lår, typ vastus intermedius eller något.". Då svarade du "Du kan ju testa om du kan utföra en enbens lårövning utan problem. Som utfall med lite vikt adderad.". Du antydde därmed att om jag utförde diverse enbens lårövningar så skulle jag kunna ta reda på vilken del av framsida lår som var svag.
Nu påstår du att det är "i stort sätt omöjligt att isolera olika vastus på något bra sätt", och motsäger därmed totalt det som du antydde i ditt första svar.
Du säger också "Om du vet så är det väl bara att isolera gruppen som är ett problem", som om jag antytt att jag inte visste, när jag redan i första inlägget berättat att jag förstått att det är någon muskel i framsida lår som spökar.
Och sen när är utfall en bra övning för att isolera framsida lår? Man använder ju rumpa och baksida lår jättemycket i den? Om något är väl benspark bättre för att isolera framsida lår?
Du verkar snurrig.
Jag frågade "Tänkte om det var en viss del av framsida lår, typ vastus intermedius eller något.". Då svarade du "Du kan ju testa om du kan utföra en enbens lårövning utan problem. Som utfall med lite vikt adderad.". Du antydde därmed att om jag utförde diverse enbens lårövningar så skulle jag kunna ta reda på vilken del av framsida lår som var svag.
Nu påstår du att det är "i stort sätt omöjligt att isolera olika vastus på något bra sätt", och motsäger därmed totalt det som du antydde i ditt första svar.
Du säger också "Om du vet så är det väl bara att isolera gruppen som är ett problem", som om jag antytt att jag inte visste, när jag redan i första inlägget berättat att jag förstått att det är någon muskel i framsida lår som spökar.
Och sen när är utfall en bra övning för att isolera framsida lår? Man använder ju rumpa och baksida lår jättemycket i den? Om något är väl benspark bättre för att isolera framsida lår?
Jag ger upp.
MackeJuve
2017-10-19, 13:26
I förrgår: nämner i min journal att jag är sugen på att ta crawl-kurser. Igår: skriver i en messenger-grupp och frågar om någon är sugen på att gå en kurs i crawl. Idag: ett evenemang om en crawl-kurs dyker upp i mitt Facebook-flöde. Ingen jag känner har attendat eller gillat evenemanget.
Första gången jag ser något om simkurser ö.h.t. på min Facebook, dessutom så är det just specifikt c-r-a-w-l.
En helt otrolig slump eller Facebook snappat upp att jag har nämnt crawl två gånger, en på Kolozzeum och en i messenger-gruppen, och anpassat mitt innehåll utefter det? Jag tycker att det är sjukt i sådant fall då det är så otroligt lite underlag.
Har du besökt någon sida om crawl? Sökt något?
MackeJuve
2017-10-19, 13:33
Har du besökt någon sida om crawl? Sökt något?
Nej, den enda aktiviteten som involverar ordet är en post på Kolozzeum och det där meddelandet i messenger-gruppen. Det enda närbesläktade som jag gillar på Facebook är Lidingöloppet.
Har ju varit med om att skor jag sökt på har dykt upp i mitt flöde men jag blev lite lätt förbluffad över att flödet kunde anpassas efter så EXTREMT lite underlag.
I förrgår: nämner i min journal att jag är sugen på att ta crawl-kurser. Igår: skriver i en messenger-grupp och frågar om någon är sugen på att gå en kurs i crawl. Idag: ett evenemang om en crawl-kurs dyker upp i mitt Facebook-flöde. Ingen jag känner har attendat eller gillat evenemanget.
Första gången jag ser något om simkurser ö.h.t. på min Facebook, dessutom så är det just specifikt c-r-a-w-l.
En helt otrolig slump eller Facebook snappat upp att jag har nämnt crawl två gånger, en på Kolozzeum och en i messenger-gruppen, och anpassat mitt innehåll utefter det? Jag tycker att det är sjukt i sådant fall då det är så otroligt lite underlag.
Alltså, facebook börjar spamma mig med reklamvideos i mitt flöde om jag köper en Pucko på 7-eleven eller i en matbutik. Med mitt bankkort som facebook aldrig fått se eller har någon koppling till.
Så.. Storebror ser dig och allt det där :p
En helt otrolig slump eller Facebook snappat upp att jag har nämnt crawl två gånger, en på Kolozzeum och en i messenger-gruppen, och anpassat mitt innehåll utefter det? Jag tycker att det är sjukt i sådant fall då det är så otroligt lite underlag.Om du nämnt det i en Messenger-grupp är det ju inte så förvånande. Facebook båda två. Händer mig och polarna i ett par grupper rätt regelbundet, de ser och analyserar allt.
Ordet "kurs" är förmodligen högintressant för reklamrobotarna. Skulle gissa att de reagerar direkt på det. Står det dessutom i närheten av ordet "gå" så blir det övertydligt. Inte så märkligt.
Kan man, för att plocka ut en examen, omvandla YH poäng till Hp?
Hur kan det tankas fungera med reklam i podcast-avsnitt? Tanker pa den typen i forra veckans Filip & Fredrik - Kukrorsresenaren.
De hade reklaminslag for Australienska bolag precis i borjan (och inte snack av dom sjalva, utan bara en standard reklam man lika garna kan hitta pa radio). Har upptackt samma i ett par andra podcasts, bland annat i No Such Thing as a Fish. Jag kan inte tanka mig att det ar aussie-reklam for er som lyssnar i Sverige.
Men hur fan fungerar det? For reklamen var en del av avsnittet (som for mig ar 1h 4min), sa det var inget som ar tillagt automatiskt innan sjalva avsnittet startar. Har podcaster med san reklam en separat release for varenda javla land eller?
Ni som lyssnar pa F&F, hur langt ar avsnittet for er och vad hade ni for reklam?
Anvander Apple's egna Podcast-app, om det nu eventuellt gor skillnad.
Hur kan det tankas fungera med reklam i podcast-avsnitt? Tanker pa den typen i forra veckans Filip & Fredrik - Kukrorsresenaren.
De hade reklaminslag for Australienska bolag precis i borjan (och inte snack av dom sjalva, utan bara en standard reklam man lika garna kan hitta pa radio). Har upptackt samma i ett par andra podcasts, bland annat i No Such Thing as a Fish. Jag kan inte tanka mig att det ar aussie-reklam for er som lyssnar i Sverige.
Men hur fan fungerar det? For reklamen var en del av avsnittet (som for mig ar 1h 4min), sa det var inget som ar tillagt automatiskt innan sjalva avsnittet startar. Har podcaster med san reklam en separat release for varenda javla land eller?
Ni som lyssnar pa F&F, hur langt ar avsnittet for er och vad hade ni for reklam?
https://www.cultofmac.com/329977/apple-wants-to-play-you-custom-ads-when-you-listen-to-podcasts/
Det är väl någon form att individanpassad algoritm som tar fram reklamen.
https://www.cultofmac.com/329977/apple-wants-to-play-you-custom-ads-when-you-listen-to-podcasts/Aaahhhhh, justja. Hade helt glomt bort det dar. Ar val kanske det som snurrat i gang da. Tackar!
Det är väl någon form att individanpassad algoritm som tar fram reklamen.Jo, pa t.ex. Youtube ar det ju ocksa reklambaserat pa var man befinner sig och vad an tittar pa osv, etc, etc - men den reklamen ar ju ett extra tillagg innan sjalva videon borjar, inte inbakat i ett enda fint paket som det ar i dessa podcasts.
Kan man, för att plocka ut en examen, omvandla YH poäng till Hp?
Jag har aldrig sett det ske, det är två helt skilda examen system.
Men har man väl en examen så räknas de lika högt, i förhållande till antalet poäng.
Vet inte om det blir rätt tråd nu men var kan jag hitta ett par av dessa handskar i den här bruna nyansen? Eller affär så åker jag dit och provar ut rätt storlek på plats.
https://puu.sh/y2VFA/b804187547.png
forslund
2017-10-20, 20:25
Vet inte om det blir rätt tråd nu men var kan jag hitta ett par av dessa handskar i den här bruna nyansen? Eller affär så åker jag dit och provar ut rätt storlek på plats.
Jag köpte faktiskt precis ett par Hestra i den där nyansen för ett tag sedan i butiken Volt. Kanske t.o.m. är den modellen :)
Jag köpte faktiskt precis ett par Hestra i den där nyansen för ett tag sedan i butiken Volt. Kanske t.o.m. är den modellen :)
Tack, ska åka dit!
StarkaUlf
2017-10-21, 05:28
Tack, ska åka dit!
Fråga efter herr Ström när du är där.
ApexProcyon
2017-10-21, 05:39
Fråga efter herr Ström när du är där.
Det borde undvikas, det blir så laddad stämning då.
Jag har aldrig sett det ske, det är två helt skilda examen system.
Men har man väl en examen så räknas de lika högt, i förhållande till antalet poäng.
Ah. Ska kolla med revisorsnännden om jag kan tillgodoräkna mig kurser från yh.
Ah. Ska kolla med revisorsnännden om jag kan tillgodoräkna mig kurser från yh.
Skaffa en mycket tydlig kursbeskrivning och försök få kursen ackrediterad som någon motsvarig kurs på högskolan. Kan vara olika mellan olika högskolor hur de hanterar det. Möjligtvis kan du fråga någon på antagning.se som har koll.
Kan man fortfarande växa vid 21 års ålder? Jag blev 180 cm efter min växtspurt runt 16 års ålder. Sen var jag typ runt 180 fram till hyfsat nyligen. Jag är runt 184 cm nu, vid 21 års ålder vilket känns konstigt. Märkte att jag hade växt då jag var nån cm längre än farsan helt plötsligt som är 183cm (som jag alltid varit lite kortare än innan) samt så är jag ungefär lika lång som en polare som är 184cm som jag alltid varit några cm kortare än innan. Kanske är att jag fått bättre hållning eller nått? Jag var stel i bröstryggen innan och hade lite smärta där. Har fixat det nu dock , så att jag är smärtfri, men jag hade inte till synes dålig hållning innan iallafall.
Får fortfarande finnar om jag gör det minsta misstag med dieten, kan det vara ett tecken på att hormonerna fortfarande håller på? Inte alls lika mycket som i tonåren men får det fortfarande liksom. Håller jag dieten till 100% icke-processerad mat slipper jag dem dock. Tycker mig också märka att min axelbredd vuxit en del nyligen, från typ 52 cm till 56 cm, vilket jag har svårt att tro vara bara muskler?
Kan man fortfarande växa vid 21 års ålder? Jag blev 180 cm efter min växtspurt runt 16 års ålder. Sen var jag typ runt 180 fram till hyfsat nyligen. Jag är runt 184 cm nu, vid 21 års ålder vilket känns konstigt. Märkte att jag hade växt då jag var nån cm längre än farsan helt plötsligt som är 183cm (som jag alltid varit lite kortare än innan) samt så är jag ungefär lika lång som en polare som är 184cm som jag alltid varit några cm kortare än innan. Kanske är att jag fått bättre hållning eller nått? Jag var stel i bröstryggen innan och hade lite smärta där. Har fixat det nu dock , så att jag är smärtfri, men jag hade inte till synes dålig hållning innan iallafall.
Får fortfarande finnar om jag gör det minsta misstag med dieten, kan det vara ett tecken på att hormonerna fortfarande håller på? Inte alls lika mycket som i tonåren men får det fortfarande liksom. Håller jag dieten till 100% icke-processerad mat slipper jag dem dock. Tycker mig också märka att min axelbredd vuxit en del nyligen, från typ 52 cm till 56 cm, vilket jag har svårt att tro vara bara muskler?
Bara en liten notis, hur ofta har du mätat dig, är det bokfört och litar du på mätningarna? Jag skulle inte blir förvånad om man kan sätta ett osäkerhetsintervall +- 1-2cm vid ej kontrollerad mätning av längd.
Har djur alltid varit rädda för människor eller blev djur rädda för människor först när vi började få vapen och verktyg?
Bara en liten notis, hur ofta har du mätat dig, är det bokfört och litar du på mätningarna? Jag skulle inte blir förvånad om man kan sätta ett osäkerhetsintervall +- 1-2cm vid ej kontrollerad mätning av längd.
Mätt mig morgon och kväll samt efter typ 7 timmar in på dygnet, vilket är vad jag anser vara min längd. Upprepat detta många gånger. Har använt måttband och mätt upp längd på väggen flera gånger, samma resultat varje gång. Personerna jag jämfört mig med har blivit mätta på riktigt sätt. Mätte farsan med min metod när han besökte mig och det var spot on.
Har djur alltid varit rädda för människor eller blev djur rädda för människor först när vi började få vapen och verktyg?
Djur blev rädda för människor när vi började utgöra ett hot och döda djuren. Djur som kände våran lukt, såg oss, hörde oss, flydde och överlevde.
MasterChief
2017-10-21, 11:32
Vilka djur tänker du på? De allra flesta i Sverige är växtätare och är rädda för mer eller mindre allt. Skulle du stöta på en grinig brunbjörn när du äter upp hans blåbär kommer han knappast att kubba därifrån. I rovdjursvärden är det ju regel storlek som avgör reaktionen. En räv går inte på en varg.
Sen är det ju synd att inte myggor/fästingar/getingar har lärt sig att de blir ihjälslagna. Något trögt går det i de evolutionära stegen tycker jag nog.
delta_mats
2017-10-21, 12:19
Vilka djur tänker du på? De allra flesta i Sverige är växtätare och är rädda för mer eller mindre allt. Skulle du stöta på en grinig brunbjörn när du äter upp hans blåbär kommer han knappast att kubba därifrån. I rovdjursvärden är det ju regel storlek som avgör reaktionen. En räv går inte på en varg.
Sen är det ju synd att inte myggor/fästingar/getingar har lärt sig att de blir ihjälslagna. Något trögt går det i de evolutionära stegen tycker jag nog.
Fel. Även de flesta rovdjur är rädda för människor, ett fåtal är orädda och ser oss bara som föda. Tänker då mest på isbjörn, även kräldjur/reptiler av olika slag är orädda.
MasterChief
2017-10-21, 12:29
Fel. Även de flesta rovdjur är rädda för människor, ett fåtal är orädda och ser oss bara som föda. Tänker då mest på isbjörn, även kräldjur/reptiler av olika slag är orädda.
Tänkte på större rovdjur. Eller menar du att jag kan försöka joina lejongruppen då de antagligen springer och gömmer sig när jag kommer? Eller försöka simma ikapp vithajen? Jaga tigrar i Indien?
Var det inte så att dodo fågeln inte var rädd för människor, och därför blev dödad och utrotad?
delta_mats
2017-10-21, 14:22
Tänkte på större rovdjur. Eller menar du att jag kan försöka joina lejongruppen då de antagligen springer och gömmer sig när jag kommer? Eller försöka simma ikapp vithajen? Jaga tigrar i Indien?
Ja i princip samtliga rovdjur flyr när människor kommer nära, finns väl ett fåtal som inte gör det, handlar då odtast om skadade eller sjuka djur. Eller de jag nämnde och vattenlevande djur som du skrev.
Men ju mer exponerade vilda djur blir av människor desto mindre skygga blir de. Vilket egentligen är lite motsägelsefullt :)
BelowAverage
2017-10-21, 14:26
Var det inte så att dodo fågeln inte var rädd för människor, och därför blev dödad och utrotad?
Det påstås ofta. Senast läste jag det i homo sapiens att den australienska jättefaunan i gemen var väldigt orädd för människor vilket i så fall bidrog till hur fort den utrotades.
beckasinen
2017-10-21, 15:13
Men ju mer exponerade vilda djur blir av människor desto mindre skygga blir de. Vilket egentligen är lite motsägelsefullt :)
Nja, de flesta människor jagar ju inte hela tiden, och är därför ofarliga enligt egen erfarenhet (vid stor exponering). Katter/hundrar som blivit misshandlade av någon människa har ofta svårare att lita på andra.
Rent allmänt tycker jag inte man ska jämföra djur vs människor i den här frågan. I detta hänseendet är människor inget annat än en sorts djur (av underindelningen däggdjur -> apor). Djur rent allmänt har lärt sig (medfött + inlärning) att andra djur kan vara farliga, vissa värre än andra.
delta_mats
2017-10-21, 17:13
Nja, de flesta människor jagar ju inte hela tiden, och är därför ofarliga enligt egen erfarenhet (vid stor exponering). Katter/hundrar som blivit misshandlade av någon människa har ofta svårare att lita på andra.
Rent allmänt tycker jag inte man ska jämföra djur vs människor i den här frågan. I detta hänseendet är människor inget annat än en sorts djur (av underindelningen däggdjur -> apor). Djur rent allmänt har lärt sig (medfött + inlärning) att andra djur kan vara farliga, vissa värre än andra.
Ja djur som väldigt sällan träffat på människan är ofta orädd eller mindre rädd för oss, de vet inte att vi är farliga helt enkelt. Djur som exponerats väldigt mycket (vilda djur) tappar sin rädsla för människor till slut.
Däremellan förstår djuren att människan är farlig och bör undvikas.
MackeJuve
2017-10-21, 21:20
Är Heaton fortfarande världens mest framgångsrika e-sportare? Han marknadsför sig som det men 1) han slutade relativt tidigt och 2) det finns ju bra mycket mer än CS inom e-sporten. Jag har ingen aning alltså, det känns dock som om någon borde ha passerat honom.
Är Heaton fortfarande världens mest framgångsrika e-sportare? Han marknadsför sig som det men 1) han slutade relativt tidigt och 2) det finns ju bra mycket mer än CS inom e-sporten. Jag har ingen aning alltså, det känns dock som om någon borde ha passerat honom.
Svårt att definiera och jämföra framgångsrik men det är inte han oavsett hur man mäter om det inte är bästa HeatoN.
MackeJuve
2017-10-21, 21:29
Svårt att definiera och jämföra framgångsrik men det är inte han oavsett hur man mäter om det inte är bästa HeatoN.Förstod inte allt du skrev. Men hur som helst så borde det gå att göra en ungefärlig jämförelse. Nu kan jag inte e-sport men samtliga borde ju innehålla en person som rankas som bäst i världen varje år.
Om någon har ett motbud så får ni gärna nämna denna person hur som helst :)
Skickat från min FRD-L09 via TapatalkNu spelar jag inte manga minuter CS i manaden langre, men manga av mina polare gor det och det ar fortfarande bara HeatoN som namns i diverse sammanhang - inga nya(re) talanger. Alltid skamtsamt givetvis, men han lever kvar. Ibland kommer snaps pa en klocka som visar 13:37 med texten "nu vaknar Heaton". Pa sa satt ar han val en av de mest framgangsrika. :D Annars satts val hans namn fortfarande pa gaming-produkter (tror jag), han var den forsta som valdes in i e-sportens hall of fame, varit med i Mastarnas mastare, blivit intervjuad i gammelmedia flera ganger om, osv etc.
Dock ar det ju som du sager, det finns bra manga spel utover CS, och som dessutom ar storre. Men det ar val fa fran hans tid som fortfarande ar i branschen, och annu farre som fortfarande kan leva pa det.
Det borde undvikas, det blir så laddad stämning då.
Men om man behöver lite spänning i livet då?
Nu tror jag det har att göra med vårt kroppsspråk och vår attityd typ samt att vi går på två ben och därför verkar vara ganska stora/långa. Vi är ju generellt ganska orädda för djur pga kunskap, förutom djur som skulle kunna skada oss rejält, typ älgar, björnar, vildsvin, hundar, hästar, tjurar osv. Men rent historiskt, ingen aning.
Husdjur kan ju ärva den självsäkerheten, därför man ser tex huskatter eller hundar jaga bort stora hundar, björnar eller tom krokodiler på typ youtube och sånt. De vilda djuren vet inte hur de ska reagera och tar därför till flykt istället.
Han var den förste (2 hittills tror jag) som valdes in i Esport Hall of fame om det nu betyder nåt. Som sagt, väldigt svårt att kvantifiera mest framgångsrik. Kollar man på inspelade prispengar är typ top 70 Dota 2-spelare men betyder ju inte att allihop är mer framgångsrika än toppnamn i andra spel.
Han är onekligen ett av de kändaste namnen över alla stora esporter senaste 2 decennierna (iaf i västvärlden. Korea med sitt Starcraft, Kina, SEA etc har säkert andra referensramar). Tycker han kan få kalla sig det, nästan en hel svensk generation känner ju till HeatoN :cool:
Det är svårt att säga emot att han är framgångsrik med tanke på vilka företag han är delaktig i och vad dessa omsätter...
Ingen annan FD 1.6 spelare har lyckats göra det av sin karriär.
Det är svårt att säga emot att han är framgångsrik med tanke på vilka företag han är delaktig i och vad dessa omsätter...
Ingen annan FD 1.6 spelare har lyckats göra det av sin karriär.
Vilka företag skulle det vara som han är delaktig i?
Vilka företag skulle det vara som han är delaktig i?
https://nip.gl och http://www.xtrfy.com
https://nip.gl och http://www.xtrfy.com
NiP var han anställd av och xtrfy gör saker med hans namn på. Det går inte riktigt att sätta det som någon jättemerit om du t.ex. jämför med Fatal1ty. Fatal1ty är definitivt mer framgångsrik både som spelare (vunnit mer) och som affärsman.
Jag som spelade sjukt mycket CS under tiden HeatoN var som störst kan ju säga att det främst är spelare som inte spelade då som hyllar honom till skyarna, visst var han bra, men han var knappast bäst, verken när det kom till aim eller spelförståelse. han var inte direkt dålig på något dock. Han blev ett fenomen, för att han var rolig, var passionerad, syntes i media och hade sjuka rundor då och då. Var väl bland de första som blev viral på youtube bland annat, vilket säkert var en stor faktor. Spelare idag såsom F0rest, GT, Neo skulle jag hävda har haft betydligt bättre karriär än HeatoN, dom har garanterat spelat in bra mycket mer stålar också och vunnit fler turneringar. Han var en pionjär dock, det får man ge honom och är väl därför han hyllas, få som har gjort så mycket för sporten utanför själva spelandet.
NiP var han anställd av och xtrfy gör saker med hans namn på. Det går inte riktigt att sätta det som någon jättemerit om du t.ex. jämför med Fatal1ty. Fatal1ty är definitivt mer framgångsrik både som spelare (vunnit mer) och som affärsman.
Nej, han ägde NiP, sålde det sen dock. Var han som startade upp NiP:s CSGO lag.
Han ägde NiP och xtrfy är deras dotterbolag :d NiP är nog bland de starkare varumärkena i E-sport just nu...
Även om han sålt det nu så var han fortfarande med och startade upp och drev det under många år = framgångsrik.
Han ägde NiP och xtrfy är deras dotterbolag :d NiP är nog bland de starkare varumärkena i E-sport just nu...
Även om han sålt det nu så var han fortfarande med och startade upp och drev det under många år = framgångsrik.
Men inte mest framgångsrik. Han var med och startade första nip som gick i konkurs sedan startades det upp igen och en stor andel såldes till Digilife.
Andra är mer framgångsrika både affärsmässigt och resultatmässigt.
Men inte mest framgångsrik. Han var med och startade första nip som gick i konkurs sedan startades det upp igen och en stor andel såldes till Digilife.
Andra är mer framgångsrika både affärsmässigt och resultatmässigt.
Vem är mer framgångsrik då menar du? Fatal1ty är inte större.
Magnus N
2017-10-22, 09:47
Hur räknar ni framgångsrik? Mest intjänade pengar? Flest vinster? Störst igenkänningsfaktor?
Hur räknar ni framgångsrik? Mest intjänade pengar? Flest vinster? Störst igenkänningsfaktor?
Det företaget som syns mest.
Det företaget som syns mest.
Så det som lägger mest pengar på reklam?
Så det som lägger mest pengar på reklam?
Precis, reklam kostar ju pengar så ett framgångsrikt företag kommer ju ha råd med mer reklam.
Magnus N
2017-10-22, 11:00
Nip är vad jag kan se inte värderade ens till hälften av vad fnatic/cloud9 etc är.
De har även större spridning inom e-sport så jag skulle se dem som mer framgångsrika totalt sett.
Precis, reklam kostar ju pengar så ett framgångsrikt företag kommer ju ha råd med mer reklam.
Fast bra produkter/tjänster säljer sig själva.
Varför skriver man "gate" efter skandalerna som uppmärksammats på sistone? Det låter urfånigt och står typ överallt. Timellgate, Virtanengate, Aftonbladetgate. Gate = Grind? Port? Ingen logik nånstans.
Magnus N
2017-10-22, 14:38
Varför skriver man "gate" efter skandalerna som uppmärksammats på sistone? Det låter urfånigt och står typ överallt. Timellgate, Virtanengate, Aftonbladetgate. Gate = Grind? Port? Ingen logik nånstans.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Watergateaff%C3%A4ren
"Watergateskandalen, var en stor politisk skandal som inträffade i USA på 1970-talet som en följd av inbrottet i Democratic National Committees (DNC) högkvarter i Watergate-kontorskomplexet i Washington, D.C. den 17 juni 1972, och Nixon-administrationens försök till mörkläggning av sin inblandning. "
https://sv.wikipedia.org/wiki/Watergateaff%C3%A4ren
"Watergateskandalen, var en stor politisk skandal som inträffade i USA på 1970-talet som en följd av inbrottet i Democratic National Committees (DNC) högkvarter i Watergate-kontorskomplexet i Washington, D.C. den 17 juni 1972, och Nixon-administrationens försök till mörkläggning av sin inblandning. "
Det var bra långsökt du. Förutom mörkläggningen finns ju inga beröringspunkter. Kunde man lika gärna säga Aftonbladet-dome efter Teapot Dome-skandalen på 20-talet. Mer tematiskt rimligt hade dock Aftonbladet-stein varit, Virtanen-stein, Timell-stein med tanke på vad som utlöste kedjan.
Magnus N
2017-10-22, 15:03
Det var bra långsökt du. Förutom mörkläggningen finns ju inga beröringspunkter. Kunde man lika gärna säga Aftonbladet-dome efter Teapot Dome-skandalen på 20-talet. Mer tematiskt rimligt hade dock Aftonbladet-stein varit, Virtanen-stein, Timell-stein med tanke på vad som utlöste kedjan.
Vadå långsökt?
Det är denna skandal de har tagit "gate" ifrån.
Varför tror du de hela tiden hänvisar till denna vid varje stor skandal och använder gate.
Vem är mer framgångsrik då menar du? Fatal1ty är inte större.
Fatal1ty har vunnit fler titlar i fler spel och dragit in mer pengar på spelen så där är han mer framgångsrik än HeatoN. Han har även haft sina egna och co-branded produkter med creative och andra tillverkare väldigt länge och har nu även fått in sina egna produkter på bl.a. best buy.
Jag personligen känner såklart till båda men det kan vara svårt att tänka utanför sin egna bubbla eller t.om. esportscirkeln, heaton är väldigt känd i vissa kretsar, fatal1ty är mer känd overall.
Det är ärkekällan för suffixet "-gate". Att du tycker något annat är irrelevant i sammanhanget, för skandalen är döpt efter Watergate. Att du inte verkar medveten om skandalen skvallrar för ett hål i allmänbildningen på din sida.
Nej?
"The name “Watergate” and the suffix “-gate” have since become synonymous with political and non-political scandals in the United States, and some other parts of the world."
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_scandals_with_%22-gate%22_suffix
Fatal1ty har vunnit fler titlar i fler spel och dragit in mer pengar på spelen så där är han mer framgångsrik än HeatoN. Han har även haft sina egna och co-branded produkter med creative och andra tillverkare väldigt länge och har nu även fått in sina egna produkter på bl.a. best buy.
Jag personligen känner såklart till båda men det kan vara svårt att tänka utanför sin egna bubbla eller t.om. esportscirkeln, heaton är väldigt känd i vissa kretsar, fatal1ty är mer känd overall.
Jag utgick ifrån att vi pratade om vad de gjort utanför CS. Då var det jag som missuppfattade frågan, jag har ingen aning om vad Heaton har gjort i CS men jag vet att NiP är en extremt välkänd organisation.
Jag utgick ifrån att vi pratade om vad de gjort utanför CS. Då var det jag som missuppfattade frågan, jag har ingen aning om vad Heaton har gjort i CS men jag vet att NiP är en extremt välkänd organisation.
Fatal1ty spelade inte CS öht vilket var lite av min poäng. Esporten är större än CS. Antagligen är inte fatal1ty eller heaton mest framgångsrika, säkerligen någon korean eller kines som är det om vi bara ska titta på rena pengar som man tjänar på business.
Vadå långsökt?
Det är denna skandal de har tagit "gate" ifrån.
Varför tror du de hela tiden hänvisar till denna vid varje stor skandal och använder gate.
Det här är första gången jag sett att en skandal fått suffixet -gate, det stämmer. Vilka menar du skulle vara dessa "de" som hela tiden hänvisar vid varje stor skandal? De språksvaga svengelsktalande ledarskribenterna på våra trötta dagstidningar? Känns synnerligen taget ur luften om du frågar mig. Suffixet är ogenomskinligt och klumpigt.
Det är ärkekällan för suffixet "-gate". Att du tycker något annat är irrelevant i sammanhanget, för skandalen är döpt efter Watergate. Att du inte verkar medveten om skandalen skvallrar för ett hål i allmänbildningen på din sida.
Självklart går jag inte runt och tänker på vare sig Watergate eller Geijer eller någon annan irrelevant händelse när jag läser om Martin Timells gröna fingrar. Vill man undersöka hål i sin allmänbildning kan man göra det med resten av genierna i Vem vet mest.
Magnus N
2017-10-22, 16:17
Det här är första gången jag sett att en skandal fått suffixet -gate, det stämmer. Vilka menar du skulle vara dessa "de" som hela tiden hänvisar vid varje stor skandal? De språksvaga svengelsktalande ledarskribenterna på våra trötta dagstidningar? Känns synnerligen taget ur luften om du frågar mig. Suffixet är ogenomskinligt och klumpigt.
Massmedia?
Vad du tycker och tänker är ointressant, "gate" används för skandaler och jag har gett dig förklaringen. Sedan om du kan ta till dig detta eller fortsätter vara ignorant är upp till dig.
Massmedia?
Vad du tycker och tänker är ointressant, "gate" används för skandaler och jag har gett dig förklaringen. Sedan om du kan ta till dig detta eller fortsätter vara ignorant är upp till dig.
Du skrev "hela tiden" och om så hade varit fallet hade jag förstås lagt märke till det tidigare eftersom det i stort sett är omöjligt att helt avhålla sig från medier. Däremot verkar det vara så att jag inte följer de medier som normalt använder uttrycket eftersom jag först stötte på det här på Kolozzeum.
Magnus N
2017-10-22, 17:09
Du skrev "hela tiden" och om så hade varit fallet hade jag förstås lagt märke till det tidigare eftersom det i stort sett är omöjligt att helt avhålla sig från medier. Däremot verkar det vara så att jag inte följer de medier som normalt använder uttrycket eftersom jag först stötte på det här på Kolozzeum.
Ja
Vid stora skandaler används uttrycket
Antar du inte läser AB,expressen,Reuters,BBC,CNN,AFP etc etc
Antar du inte läser AB,expressen,Reuters,BBC,CNN,AFP etc etc
Jag brukar kolla på Text-TV. 😊
Magnus N
2017-10-22, 18:06
Jag brukar kolla på Text-TV. 😊
Grattis, ta och vidga vyerna isf :)
Min favvo https://en.wikipedia.org/wiki/Deflategate
Grattis, ta och vidga vyerna isf :)
Äh, tycker det räcker för att känna till det viktigaste. Är det nåt som intresserar särskilt pejlar jag bara in Aktuellt eller nåt. Eller Kolo...
Nordenator
2017-10-23, 13:17
Talar om man pengar i E-sport så kan valfri person som inte placerat i turneringar i mobas glömmas bort oavsett. Jaedong från SC/SC2 var en av de i absoluta toppen för några år sedan. Ge det ett år eller två och han kommer inte ens ligga i topp 100. Så att ta hänsyn till pengar när man talar om prestation är väl sådär som mått då det varierar så fruktansvärt mycket mellan spel och årtal. Någon som kanske inte nödvändigtvis dragit in så mycket pengar kan fortfarande ha varit dominerande i en scen och därav ändå framgångsrik sett till annat än bara prispengar. Jag tycker inte personligen att vinna TI en gång och sedan lägga ned ska klassas som att ha varit en av de mest framgångsrika inom e-sport någonsin. Rent pengamässigt stämmer det däremot för stunden.
MasterChief
2017-10-23, 16:23
Varför heter det köttbullar och inte köttbollar?
Innehåller öl fiber?
Innehåller det isf. mycket fiber?
Varför heter det köttbullar och inte köttbollar?
Gissningsvis för att bulle och boll har samma ursprung.
En fundering som slog mig på morgonpromenaden idag. Varierar gravitationskraften på olika platser på jorden? En viss mikrovariation borde väl förekomma? Nån som vill briljera?
ApexProcyon
2017-10-23, 16:44
En fundering som slog mig på morgonpromenaden idag. Varierar gravitationskraften på olika platser på jorden? En viss mikrovariation borde väl förekomma? Nån som vill briljera?
Ja, den kan variera smått.
Fredszky
2017-10-23, 17:07
Ja, jorden är inte jämn, den är fetast runt ekvatorn, som ett äpple, så där borde gravitationen vara större. Berg och dalar borde spela in. Sen spelar jordens variation av sammansättning på olika platser roll, säkert väldigt lite, men ändå.
Fick även höra av någon att gravitationen ökar om du åker rakt upp i luften, eftersom massan av jorden är mer koncentrerad i en vinkel i förhållande till dig då, sen vid en viss punkt avtar gravitationen igen när du helt enkelt är längre bort från jorden.
Ja, jorden är inte jämn, den är fetast runt ekvatorn, som ett äpple, så där borde gravitationen vara större. Berg och dalar borde spela in. Sen spelar jordens variation av sammansättning på olika platser roll, säkert väldigt lite, men ändå.
Fick även höra av någon att gravitationen ökar om du åker rakt upp i luften, eftersom massan av jorden är mer koncentrerad i en vinkel i förhållande till dig då, sen vid en viss punkt avtar gravitationen igen när du helt enkelt är längre bort från jorden.
Fel och fel.
Den största skillnaden mellan två platser ser ut att vara ca 0,07 m/s^2.
https://www.newscientist.com/article/dn24068-gravity-map-reveals-earths-extremes/
Nordenator
2017-10-23, 17:25
Gravitation är en väldigt svag kraft och den avtar kvadratiskt med radien. Att komma en bit länge upp i luften är inte direkt något som hjälper den på traven alltså.
https://www.newscientist.com/article/dn24068-gravity-map-reveals-earths-extremes/
Intressant! En riktigt supergrindig maxböj som slutar med fail och utförs nära någon av polerna skulle alltså ha kunnat resultera i ett nytt personbästa om böjen istället utfördes på ett berg i Peru.
Eller fan. Vikten kan ju kalibreras oavsett plats. Men om samma Eleiko-kakor används när ett världsrekord utmanas så kommer ju 500 kg på ena stället bara att vara lika tungt som 495 kg på det andra stället. Klar skillnad!
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/Geoids_sm.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/GRACE_globe_animation.gif
Intressant! En riktigt supergrindig maxböj som slutar med fail och utförs nära någon av polerna skulle alltså ha kunnat resultera i ett nytt personbästa om böjen istället utfördes på ett berg i Peru.
Eller fan. Vikten kan ju kalibreras oavsett plats. Men om samma Eleiko-kakor används när ett världsrekord utmanas så kommer ju 500 kg på ena stället bara att vara lika tungt som 495 kg på det andra stället. Klar skillnad!
Fast på den där bergstoppen i Peru så får du ju även fördelen att försöka maxa i böj med syrebrist som en liten mysig motivator.:d
Fredszky
2017-10-23, 18:45
Fel och fel.
Gravitation är en väldigt svag kraft och den avtar kvadratiskt med radien. Att komma en bit länge upp i luften är inte direkt något som hjälper den på traven alltså.
Om man är i jordens centrum så är man viktlös, kan slarvigt kallas att gravitationen är noll eftersom gravitationen drar dig åt alla håll lika mycket.
Så, om man rör sig mot ytan av jorden så ökar "gravitationen". (Nedåt åt jordens mitt)
Du/ni menar alltså att gravitationen av någon anledning skulle vara maximal när man står på jordens yta? Varför i så fall? Eller är den maximal redan innan man når ytan?
Fast på den där bergstoppen i Peru så får du ju även fördelen att försöka maxa i böj med syrebrist som en liten mysig motivator.:d
Kallt och jävligt är det väl också. Men om man bygger ett bås med ett lyftarpodium där på toppen så skulle man kunna pumpa in syrgas och fixa lite värme. Får föreslå att lokalbefolkningen tar tag i detta.
"Världsrekordsbåset".
MasterChief
2017-10-23, 18:57
Om man är i jordens centrum så är man viktlös, kan slarvigt kallas att gravitationen är noll eftersom gravitationen drar dig åt alla håll lika mycket.
Så, om man rör sig mot ytan av jorden så ökar "gravitationen". (Nedåt åt jordens mitt)
Du/ni menar alltså att gravitationen av någon anledning skulle vara maximal när man står på jordens yta? Varför i så fall? Eller är den maximal redan innan man når ytan?
https://i.stack.imgur.com/yJbbk.jpg
https://physics.stackexchange.com/questions/18446/how-does-gravity-work-underground
Fredszky
2017-10-23, 19:15
bild
https://physics.stackexchange.com/questions/18446/how-does-gravity-work-underground
Tack :)
Jag tar tillbaka allting jag sagt och påstår motsatsen.
Jag tar tillbaka allting jag sagt och påstår motsatsen.
Mitt standardargument :d
Ni som har barn, i vilken ålder var dom första gången dom fick åka på resa utomlands
Ni som har barn, i vilken ålder var dom första gången dom fick åka på resa utomlands
Själva? Med kompisar.? I vuxet sällskap? Du får ju klargöra vad du menar.
Vi som varit barn kanske också kan svara. Jag var 18 första gången och det är fortfarande enda gången jag varit utanför Skandinavien. Dock klassresa.
Vi som varit barn kanske också kan svara. Jag var 18 första gången och det är fortfarande enda gången jag varit utanför Skandinavien. Dock klassresa.
Jag har också varit barn!
Sett bilder på mig när jag var ca 1 år gammal, var utomlands sovandes på en filt under ett hemmagjort solskydd i form av några pinnar och en duk.
Första utomlandsresan jag faktiskt kommer ihåg var när jag var 5 år.
Sett bilder på mig när jag var ca 1 år gammal, var utomlands sovandes på en filt under ett hemmagjort solskydd i form av några pinnar och en duk.
Fiffigt Bobben. Jag tänkte inte på det utan tog för givet att han menade första gången utan föräldrar eller annan vuxens sällskap. :D
Fast då gills iofs inte mitt svar heller eftersom klassföreståndaren var med...
Fiffigt Bobben. Jag tänkte inte på det utan tog för givet att han menade första gången utan föräldrar eller annan vuxens sällskap. :D
Fast då gills iofs inte mitt svar heller eftersom klassföreståndaren var med...
Som timoat sa, frågeställningen lämnar lite att önska vad gäller klarhet :p
Själva? Med kompisar.? I vuxet sällskap? Du får ju klargöra vad du menar.
Ber om ursäkt för bristfällig information i frågan.
Jag undrar alltså att ni med barn, när tog ni föräldrar med dom små på semesterresa, har små nu och är osäker på hur dom kommer gilla flygresan, vet själv att jag blir trött på skrikande småungar på flyg.
PS om ni minns när NI som barn åkte på utomlandsresa första gången får ni gärna också hjälpa mig få ett hum
Tack för svaren hittills
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.