Visa fullständig version : Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar
Chark ska ju vara dåligt på grund av nitrit och sånt där.
Nu åt jag en korv som var hemrökt och hemtorkad. Är det lika dåligt som köpechark påstås vara?
Stämmer det fortfarande?
svenbanan
2020-05-03, 13:58
Även några andra E nummer är nitrit av olika sort, och de kan ju kanske också vara potentiellt skadliga.
Hur ser man att livsmedlet innehåller tillsatt nitrat och nitrit?
Om tillsatserna nitrat och nitrit finns i livsmedlet ska det stå i ingrediensförteckningen. På förpackningen ska du kunna läsa:
Tillsatsens funktion, det vill säga konserveringsmedel.
Tillsatsens E-nummer eller namn: E 249 (kaliumnitrit), E 250 (natriumnitrit), E 251 (natriumnitrat) och E 252 (kaliumnitrat).
Det räcker alltså inte bara att skriva orden nitrat eller nitrit som ofta används i dagligt tal.
Kan nitrat och nitrit vara farligt?
Nitrat och nitrit kan vara skadliga om du får i dig för mycket av ämnena.
Det är främst nitrit som är skadligt, men eftersom en del av nitratet omvandlas till nitrit i kroppen är det ändå viktigt att hålla koll på nitratintaget.
Nitrit kan ge upphov till sjukdomen methemoglobinemi. Sjukdomen innebär att förmågan att transportera syre i blodet försämras. Små barn är speciellt känsliga. Tillståndet är akut och kan bli allvarligt vid höga nitritdoser.
Nitrat och nitrit kan ihop med andra ämnen bilda så kallade nitrosaminer i kroppen. Vissa nitrosaminer har visat sig öka risken för cancer hos djur, men det är inte klarlagt om de nitrosaminer som bildas vid intag av nitrat/nitrit från maten är cancerframkallande hos människa.
Känsliga grupper
Små barn är speciellt känsliga för nitrat och nitrit eftersom de lättare drabbas av så kallad methemoglobinemi. Symtom på methemoglobinemi hos små barn är blåfärgning av fingrar och nästipp och kallas "blue babies".
Råd
Följ råden för att undvika att få i dig för mycket nitrat och nitrit.
Mat:
Vänta med att ge rödbetsjuice och större mängder gröna bladgrönsaker, exempelvis sallad, spenat samt ruccola tills barnet är ett år. Därefter kan man öka mängden efter hand.
Låt inte nitratinnehållande grönsaksjuicer, smoothies och rätter stå framme i rumstemperatur längre tid. På så sätt minskar omvandlingen till nitrit i maten.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/nitrat-nitrit-och-nitrosaminer?AspxAutoDetectCookieSupport=1
svenbanan
2020-05-03, 14:01
Stämmer det fortfarande?
Att det inte är nån höjdare med för mycket nitrit är väl rätt klart. Särskilt för småbarn. Men det verkar inte som om det är helt klarlagt att det är cancerframkallande (hos människor). Jag tror inte KRAV märkta varor får innehålla tillsatta nitriter.
Brofessorn
2020-05-03, 14:03
Bara om dom har tillsatt E250 (nitrit)
Nej. Och det är inget som bildas vid rökningen?
Nä, verkar ju bara hänvisas till som en tillsats. Då kan man börja äta korv och vara nyttig igen!
https://i.imgur.com/0j2tR5z.jpg
svenbanan
2020-05-03, 14:12
Nej. Och det är inget som bildas vid rökningen?
Jag tror vissa nitrater kan ombildas till nitriter, fast jag är inte bekant med exakt hur denna process går till och om rökningen möjligen påverkar negativt eller positivt. Men dessutom finns ju diverse nitrit och nitrat naturligt i vissa livsmedel, så det kan mycket väl finnas sådant trots att de inte är listade på innehållsförteckningen.
Sen är ju rök i sig cancerframkallande (iaf om man andas in den). Så det är ju mycket möjligt att rökt korv kan ha någon form av förhöjd cancerrisk jämfört med icke rökt. Stekt mat innehåller väl generellt sett också mer cancerframkallande ämnen än rå eller kokt mat.
Men sen ska ju allt detta vägas ihop till nåt slags samlad bild, och det kanske slutar med att cancerrisken är förhöjd med 500% (men att den var så larvig låg från början att det ändå inte spelar nån roll). Eller så är det faktiskt så att det är just mängden nitrit som gör vissa livsmedel extra skadliga. Fan vet.
kalle_kula
2020-05-04, 08:39
Vad skulle hända med folks lån om en bank gick omkull?
Magnus N
2020-05-04, 08:57
För mig dina lån flyttas till en annan bank med liknande villkor
https://vikanbank.se/2018/06/01/vad-hander-om-banken-gar-i-konkurs/
De säljs till någon annan, dina villkor är fortfarande desamma.
kalle_kula
2020-05-04, 09:33
Tackar
Akerhage
2020-05-04, 10:39
Jag letar ny lägenhet och har kanske en ny 42m² för 9000kr som ligger på samma gata, ca 50-75m ifrån (dyrt men gött bo kvar i området). Om man nu gör en sådan flytt. Behöver man ändå en lastbil tro eller orkar man bära skiten? Tänker i slutändan kanske det ändå är enklare med bil även om avståndet är så nära?
Jag letar ny lägenhet och har kanske en ny 42m² för 9000kr som ligger på samma gata, ca 50-75m ifrån (dyrt men gött bo kvar i området). Om man nu gör en sådan flytt. Behöver man ändå en lastbil tro eller orkar man bära skiten? Tänker i slutändan kanske det ändå är enklare med bil även om avståndet är så nära?
Har du råd med 500 spänn eller vad det kan kosta att hyra en lastbil så kommer det ju underlätta enormt. Annars kanske vanligt släp räcker?
Akerhage
2020-05-04, 10:44
Har du råd med 500 spänn eller vad det kan kosta att hyra en lastbil så kommer det ju underlätta enormt. Annars kanske vanligt släp räcker?
Sant, ett släp funkar ju. Ja jag har ju råd med 500kr såklart. Men kändes onödigt om det inte behövs. Men i slutändan har man alltid fler saker än vad man tänkt sig. Så kan nog vara gött ha något att dumpa sakerna på och köra den biten.
42kvm för 9000kr i mån!?
Är det på Epsteins ö med prostituerade tonåringar inbakat i hyran?
Jag flyttade tjejens lägenhet över gården typ 50 meter med rullar och säckakärra. Allt utom möblerna låg i flyttkartonger eller sopsäckar. Hade väldigt lite grejer och vi var 4st men tog många timmar. Det är inte fel att ösa in i bil även om det är nära faktiskt.
https://www.bauhaus.se/media/catalog/product/cache/fbcd851f6a11e257bd6aa883a005b41e/0/1/0136910A.jpg
Akerhage
2020-05-04, 11:06
42kvm för 9000kr i mån!?
Jag flyttade tjejens lägenhet över gården typ 50 meter med rullar och säckakärra. Allt utom möblerna låg i flyttkartonger eller sopsäckar. Hade väldigt lite grejer och vi var 4st men tog många timmar. Det är inte fel att ösa in i bil även om det är nära faktiskt.
https://www.bauhaus.se/media/catalog/product/cache/fbcd851f6a11e257bd6aa883a005b41e/0/1/0136910A.jpg
Tänkte faktiskt på något liknande med hjul på. Får se om jag ens tar lägenheten, var balkong i norrläge, så man får ju inte ens sol där. Anledningen till priset är Örgryte och nybygge, då blir det sådana hyror tyvärr. Men försöker dra ner på andra kostnader och kan cykla till jobbet istället för vagnen, har slopat gymkortet och tränar på jobbet istället osv. Huvudsaken är ju att trivas och det är ett jättefint läge där nära naturen och ändå nära stan.
Illustrerade mannen
2020-05-04, 11:13
Under studieåren vid universitet blev det en hel del korta flyttar. Använde kundvagn, varuvagnar och liknande som jag "lånade" från affärer. Hade redan då massor av böcker så det blev för drygt att böra varje kartong... Kan du "låna" en sådan där låg vagn som finns på IKEA är mycket vunnet... Lättstyrd!
Akerhage
2020-05-04, 11:15
Under studieåren vid universitet blev det en hel del korta flyttar. Använde kundvagn, varuvagnar och liknande som jag "lånade" från affärer. Hade redan då massor av böcker så det blev för drygt att böra varje kartong... Kan du "låna" en sådan där låg vagn som finns på IKEA är mycket vunnet... Lättstyrd!
Ja frågan är dock vart man skall hitta en sådan i Örgryte :)
svenbanan
2020-05-04, 11:42
Hyr en släpkärra.
Åk till IKEA eller nåt byggvaruhus och fråga om du får låna en sådan kärra över helgen.
Åk hem med kärran.
Lämna tillbaka hyrsläpet.
Flytta pinalerna mha kärran.
Hyr ett nytt släp och lämna tillbaka kärran.
Problem "solved". ;)
Akerhage
2020-05-04, 12:41
Hyr en släpkärra.
Åk till IKEA eller nåt byggvaruhus och fråga om du får låna en sådan kärra över helgen.
Åk hem med kärran.
Lämna tillbaka hyrsläpet.
Flytta pinalerna mha kärran.
Hyr ett nytt släp och lämna tillbaka kärran.
Problem "solved". ;)
Lät som väldigt många steg det där, enklare hyra en liten lastbil säkert på macken :)
Ja frågan är dock vart man skall hitta en sådan i Örgryte :)
Låna från Prästgårdsängen, de har kärra för flytt. Iaf för 15 år sedan :p
skyffelmördarn
2020-05-04, 16:26
42kvm för 9000kr i mån!?
9tusen för att bo mitt i smeten i en större stad är ju inget, oavsett storlek.
Foodora aka onlinepizza har bjud in 80 kr rabattkoder, men vem är det som står för "notan"? Får pizzerian 80 kr mindre för måltiden eller står foodora för den 80 kr förlusten?
Brofessorn
2020-05-04, 18:17
Foodora aka onlinepizza har bjud in 80 kr rabattkoder, men vem är det som står för "notan"? Får pizzerian 80 kr mindre för måltiden eller står foodora för den 80 kr förlusten?
Antagligen riskkapitalister, som slänger pengar på Foodora.
9tusen för att bo mitt i smeten i en större stad är ju inget, oavsett storlek.
Örgryte är inte "mitt i smeten".
skyffelmördarn
2020-05-04, 19:18
Örgryte är inte "mitt i smeten".
Kanske inte men tillräckligt nära för att 9 tusen ska vara berättigat.
Vad skulle hända med folks lån om en bank gick omkull?De med rörlig ränta lär få det dyrare samt säkert dyrare bankavgifter.
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Fredszky
2020-05-05, 22:15
Om någon hindrar en från att förflytta sig, får man använda våld för att ta sig därifrån?
Exempel 1,
En galen tjej bråkar (verbalt) och skriker mot en starkare kille, killen är inte intresserad av att bråka utan vill bara lämna henne och platsen. Hon ställer sig i vägen i en dörrpost och vägrar att släppa förbi killen och det finns ingen annan väg ut.
Exempel 2,
En galen tjej bråkar (verbalt) och skriker mot en kille, killen är inte intresserad av att bråka utan vill bara lämna henne och platsen. Killen sätter sig i bilen ensam och ska köra därifrån varpå hon ställer sig framför bilen och vägrar att flytta på sig och det finns ingen annan riktning att köra iväg i.
Vad skulle du gjort i realiteten?
Vad skulle du gjort i din fantasi?
...Och vad har man rätt att göra?
Könsrollerna ovan är bara ett exempel, det kunde lika gärna varit en kille som bråkar, skriker, jävlas över ingenting och är allmänt irrationell och känslostyrd. Samt blir ännu mer triggad av orden "lugna ner dig".
1, flyttat personen.
2, beroende på situation, flyttat personen eller ringt polisen.
Om någon hindrar en från att förflytta sig, får man använda våld för att ta sig därifrån?
Exempel 1,
En galen tjej bråkar (verbalt) och skriker mot en starkare kille, killen är inte intresserad av att bråka utan vill bara lämna henne och platsen. Hon ställer sig i vägen i en dörrpost och vägrar att släppa förbi killen och det finns ingen annan väg ut.
Exempel 2,
En galen tjej bråkar (verbalt) och skriker mot en kille, killen är inte intresserad av att bråka utan vill bara lämna henne och platsen. Killen sätter sig i bilen ensam och ska köra därifrån varpå hon ställer sig framför bilen och vägrar att flytta på sig och det finns ingen annan riktning att köra iväg i.
Könsrollerna ovan är bara ett exempel, det kunde lika gärna varit en kille som bråkar, skriker, jävlas över ingenting och är allmänt irrationell och känslostyrd. Samt blir ännu mer triggad av orden "lugna ner dig".
Fall 1 är ju bara att gå mot fruntimmret och mota bort henne med din kropp, ha dina händer vid sidorna. Ger hon dig en lusing så får hon en lusing tillbaka, jämställdhet.
Fall 2 typ samma. Rätt hade väl varit att ringa polisen, kan bli svårt att flytta kvinnan medelst motning så långt så du kan springa tillbaka till bilen och köra iväg innan hon står framför bilen igen. Är hon fetlagd så kan man ju mota iväg henne 30 meter och sedan välta ner henne på marken, försiktigt, och sedan springa mot bilen. Det kan ta den fetlagda kvinnan lång tid att resa sig och åter komma på plats framför bilen.
Exempel 1,
Exempel 2,
1. Jag tror att kvinnan i detta fallet gör sig skyldig till olaga frihetsbrövande. Ring polisen och få henne inspärrad.
I verkligheten använder jag det våldskapital som behövs för att komma bort från en potentiellt farlig utveckling (hon kan ju ta till vapen)
2. Samma som nummer ett, man kör inte över någon utan flyttar på personen om man kan. Jag ger mig inte på en som är dubbla min storlek, då rullar jag försiktigt frammåt med bilen eftersom personen kommer flytta sig. Bägge fallen bör dokumenteras med video så det tydligt hörs att jag vid flertalet tillfällen ber personen flytta sig och att jag vill lämna platsen fredligt innan det blir värre.
Om det är möjligt lämnar jag bilen och börjar promenera.
köpte b-vitaminer för ett par veckor sedan, läste idag att överdosering av vitamin b6 kan leda till nervskador och stickningar i fötter och händer. Det är 1500% av rdi i en tablett, borde jag sluta ta tabletterna?
42kvm för 9000kr i mån!?
Har du varit och rört dig utanför Åsele de senaste 30 åren?
Har du varit och rört dig utanför Åsele de senaste 30 åren?
Jag bor i en marklägenhet 1.5 plan. Har några hundra kvadratmeter gräsmatta inkl trädäck utanför balkongdörren. 110 kvm, 5 rok. Egen tvättstuga, diskmaskin, klädkammare, eget förråd på tomten etc. Havet med hamn och några km sandstrand är 3 min med cykel i nedförsbacke eller ca 8 min gång.
Är en by helt fri från berikning i Nordvästra Skåne. 50km till Helsingborg och Danmark, 1.5 tim från Gbg. Stockholmarna köper sommarhus här för 10 miljoner pga att båstad är ett stenkast bort.
Min lägenhet är inte snorbillig men har 8000kr i kallhyra, knappt 10.000 i varmhyra mitt i vintern.
Jag bor i en marklägenhet 1.5 plan. Har några hundra kvadratmeter gräsmatta inkl trädäck utanför balkongdörren. 110 kvm, 5 rok. Egen tvättstuga, diskmaskin, klädkammare, eget förråd på tomten etc. Havet med hamn och några km sandstrand är 3 min med cykel i nedförsbacke eller ca 8 min gång.
Är en by helt fri från berikning i Nordvästra Skåne. 50km till Helsingborg och Danmark, 1.5 tim från Gbg. Stockholmarna köper sommarhus här för 10 miljoner pga att båstad är ett stenkast bort.
Min lägenhet är inte snorbillig men har 8000kr i kallhyra, knappt 10.000 i varmhyra mitt i vintern.
Verkar som jag är full, ca 35km till Hbg och Helsingör ska det vara. Menar bara att jag inte bor i en stuga i djupaste urskogen i Norrland, utan snarare i ett välbärgat samhälle med mestadels fina villor.
PureWhey
2020-05-06, 12:04
Jag bor på 82m2 ett par hållplatser från Akerhage och betalar under 7 lax i hyra annars :D Ett fint landshövdinghus med innergård. 15 min cykel till centrala Göteborg och detsamma med spårvagn/buss.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
PureWhey
2020-05-06, 12:36
Vad är detta för "kanaler" i en del av fönsterkarmen? Jag ser inget på själva fönstret som kan tänkas behöva det.
https://i.imgur.com/NSfu8dCl.jpg
https://i.imgur.com/N8tfV85l.jpg
svenbanan
2020-05-06, 12:41
Det ser ut som att de där hålen har skurits/sågats ut i efterhand eller? Kan det vara nåt slags urtag för att få en kabel att passera ut genom fönstret? Ganska konstig placering för detta dock...
Akerhage
2020-05-06, 12:43
Jag bor på 82m2 ett par hållplatser från Akerhage och betalar under 7 lax i hyra annars :D Ett fint landshövdinghus med innergård. 15 min cykel till centrala Göteborg och detsamma med spårvagn/buss.
Jag bodde i Gamlestan innan, 82m² för 6800kr, skitfin lägenhet, landshövdingshus. Bodde där 10 år innan sambon ville byta lägenhet till denna. Slängde bort 11 års kö för 8 månader här.
Jag har mailat 100st nu om byte, det går inte bli av med min 3a på 13.300kr (+1000kr garage) här så lätt. Säkert Coronatider med som gör att ingen vill ha så hög hyra.
Har dock 3 visningar idag, får hoppas det bär frukt! Sitter i dagsläget och funderar på att ta en lägenhet för 10.500kr i samma område då jag inte får så mycket annat napp här.
Vad är detta för "kanaler" i en del av fönsterkarmen? Jag ser inget på själva fönstret som kan tänkas behöva det.
Det är antagligen till anten/parabol-kablar eller för nätverksdelning mellan lägenheter.
Kanske en tjackis som bott där innan dig och ägnat sig åt olaga kraftavledning.
Finns det öht något användningsområde för kolloidalt silver? Spontant känner jag att jag inte ens skulle vilja torka bordet med det.
Finns det öht något användningsområde för kolloidalt silver? Spontant känner jag att jag inte ens skulle vilja torka bordet med det.
Om man får i sig mycket över lång tid kan man tydligen bli blå - som en X-men, inte en smurf.
Lite coolt att bli silverförgiftad.
Hålen är för ventilation skulle jag tippa på. Har likadana i min lägenhet. Gamla byggnader ventilerades med självdrag förr :)
PureWhey
2020-05-07, 11:02
Hålen är för ventilation skulle jag tippa på. Har likadana i min lägenhet. Gamla byggnader ventilerades med självdrag förr :)
Hur menar du? Själva fönstret sitter ju mot den tjocka karmen. Är "resten av fönstret" nyare, och det sitter kvar?
Tror 100% det där är ditsågat för att dra kablar till parabol, grannens lägenhet eller dylikt
Lite coolt att bli silverförgiftad.
Precis min tanke också.
Hur menar du? Själva fönstret sitter ju mot den tjocka karmen. Är "resten av fönstret" nyare, och det sitter kvar?
Vill först erkänna att jag skjuter lite från höften här! Det kan absolut vara utsågat för sladdar och liknande också. Sluter fönstret helt tätt mot den tjockare karmen? I mina fönster blir det ändå ett litet hål emellan. Det KAN vara så att resten av fönstret är nyare också, tror inte det är så sannolikt däremot
Dom är till för att ev regnvatten som hamnar mot bågen skall kunna rinna ut och inte samlas mot fönsterbågen.
svenbanan
2020-05-07, 12:31
Jag tror en del "funktionsmaterial" som används i träningskläder har silverpartiklar invävda bland trådarna på nåt sätt, med syfte att ta kål på lukt (eller egentligen förhindra bakterietillväxt i kläderna). Väldigt tveksamt till om detta funkar dock, då sådana kläder nästan kan ha en tendens att stinka ännu mer än andra kläder ifall man glömmer dem i träningsväskan, och sedan går lukten typ aldrig ur dem heller.
Används för att desinficera vatten på fartyg, flygplan och även rymdfärjor.
Vad du säger är alltså att man bör dricka det?
Påverkas D-vitamin absorptionen ifrån solen positivt eller negativt utav att vara i fastande tillstånd kontra direkt efter dagens måltid har inmundigats? *jorgen*
Vad du säger är alltså att man bör dricka det?
Nej, det säger jag inget om.
Jag är både man och ingenjör så jag menar inget mer än det som faktiskt står där :cool:
Nej, det säger jag inget om.
Jag är både man och ingenjör så jag menar inget mer än det som faktiskt står där :cool:
Så du menar inte att det botar cancer och hjälper till med massa andra åkommor om man förtär/sprayar det på problemområdet? ;)
Blev bannad från en grupp om ks på fb. Otippat.
Man vet ungefär vilken nivå människor är på när man blir ombedd att bevisa att det inte funkar.
trädgårdsmöbel
2020-05-07, 13:50
Man använde det i vad skall man säga...specialplåster med salva? För att det är bakteriedödande. Tex. för sår som är svåra att läka och blir infekterade. Liggsår hos äldre tex. Men tror man använder något annat nu.
Dessutom för att få rejält smutsigt vatten något mindre farligt att konsumera. Men det använder man hellre klor till (som tex. i en pool. där folk badar) men i brist på klor så kan det nog funka hyfsat.
Är inte kolloidalt silver typ fruktansvärt onyttigt? :p
Påverkas D-vitamin absorptionen ifrån solen positivt eller negativt utav att vara i fastande tillstånd kontra direkt efter dagens måltid har inmundigats? *jorgen*
Förmodligen är absorptionsförmågan helt opåverkad av det.
Har man fastat under längre tid och är kraftigt undernärd kanske det kan påverkas lite eftersom solljuset väl aktiverar någon process som gör att kroppen omvandlar kolesterol till D-vitman? Det är så man tror/vet att d-vitamin "bildas" vid solbestrålning va? Eller? :D
Akerhage
2020-05-07, 16:07
Vågar man tvätta sina sofföverdrag i tvättmaskinen? Jag vet att det står att man skall använda någon skumtvätt osv? Men klädseln är avtagbar. Har testat ett handtvättprogram innan men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Vågar man köra på 40 grader? Eller krymper dem då tro?
https://i.imgur.com/YdBuNLc.jpg
https://i.imgur.com/ftPw6rp.jpg
Tror det är lite hårvax o annat kanske som gjort fäckarna. Elller är det kemtvätt som gäller?
Soffan:
https://www.trademax.se/m%C3%B6bler/soffor/divansoffa-u-soffa/ocean-lyx-u-soffa-med-sch%C3%A4slong-v%C3%A4nster-linnebeige-p654072-v245233
Vågar man tvätta sina sofföverdrag i tvättmaskinen? Jag vet att det står att man skall använda någon skumtvätt osv? Men klädseln är avtagbar. Har testat ett handtvättprogram innan men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Vågar man köra på 40 grader? Eller krymper dem då tro?
https://i.imgur.com/YdBuNLc.jpg
https://i.imgur.com/ftPw6rp.jpg
Tror det är lite hårvax o annat kanske som gjort fäckarna. Elller är det kemtvätt som gäller?
Soffan:
https://www.trademax.se/m%C3%B6bler/soffor/divansoffa-u-soffa/ocean-lyx-u-soffa-med-sch%C3%A4slong-v%C3%A4nster-linnebeige-p654072-v245233Jag hade gnuggat dom med vanish sen maskin, hårt långt program men låg temp.
Krymper dom är det ju kört
Brofessorn
2020-05-07, 16:31
Jag beställer de flesta böcker från Adlibris. Men de engelskspråkiga har de ju aldrig på sitt egna lager, eller i Sverige åtminstone, så det brukar ta upp till 20 dagar innan de ens fått in böckerna själva. Trots att de uppskattar max 10 dagar innan de fraktar iväg det till mig.
Finns det någon annanstans som är snabbare? Amazon DE/UK?
Akerhage
2020-05-07, 16:47
Jag hade gnuggat dom med vanish sen maskin, hårt långt program men låg temp.
Krymper dom är det ju kört
Hårt långt program? Bomull eco är typ 3h tror jag, kanske funkar? Men endast 30 grader isf?
svenbanan
2020-05-07, 17:22
Hårt långt program? Bomull eco är typ 3h tror jag, kanske funkar? Men endast 30 grader isf?
Varför inte bara testa på det skonsamaste programet med lägst temp din maskin har? Ifall du har såpass låg temp att det inte blir rent är det ju bara att köra en gång till. Men risken för krympning är ju mindre ju lägre temp du har.
Annars kanske det finns tvättråd på nån liten lapp, eller på tillverkarens hemsida kanske?
EDIT: Dessutom står det i produktbeskrivningen att det är 100% polyester, så det kanske inte är krympning som är största faran med för hög värme utan snarare att polyestern typ "smälter". Det brukar ju stå att polyester ska tvättas i kallt vatten, vad nu det betyder på ren svenska. Jag ahr dock svårt att tro att 30C skulle vara för varmt. Men du kan ju ringa till supporten (det fanns ett telefonnummer i produktbladet).
EDIT2: Torktumla inte. Utan häng fodralen på tvättlinan.
Akerhage
2020-05-07, 17:38
Varför inte bara testa på det skonsamaste programet med lägst temp din maskin har? Ifall du har såpass låg temp att det inte blir rent är det ju bara att köra en gång till. Men risken för krympning är ju mindre ju lägre temp du har.
Annars kanske det finns tvättråd på nån liten lapp, eller på tillverkarens hemsida kanske?
EDIT: Dessutom står det i produktbeskrivningen att det är 100% polyester, så det kanske inte är krympning som är största faran med för hög värme utan snarare att polyestern typ "smälter". Det brukar ju stå att polyester ska tvättas i kallt vatten, vad nu det betyder på ren svenska. Jag ahr dock svårt att tro att 30C skulle vara för varmt. Men du kan ju ringa till supporten (det fanns ett telefonnummer i produktbladet).
EDIT2: Torktumla inte. Utan häng fodralen på tvättlinan.
Yes skall testa köra 2st 30 graders program då och hoppas på det bästa. Ringer man så vill dom givetvis att man skall köpa deras skumtvätt-kit för 400kr och inte tvätta alls i maskin. Torktumlaren hade jag iaf inte tänkt använda :)
svenbanan
2020-05-07, 17:42
Yes skall testa köra 2st 30 graders program då och hoppas på det bästa. Ringer man så vill dom givetvis att man skall köpa deras skumtvätt-kit för 400kr och inte tvätta alls i maskin. Torktumlaren hade jag iaf inte tänkt använda :)
Varför har du bestämt dig för 2 program på förhand? Det kanske blir rent efter 1 program...
Akerhage
2020-05-07, 17:49
Jag körde ju ett 30graders program sist som inte funkade, fläckarna gick inte bort på det.
svenbanan
2020-05-07, 19:48
Jag körde ju ett 30graders program sist som inte funkade, fläckarna gick inte bort på det.
Isåfall lär det väl inte funka med två program i rad heller.
Så antingen vågar du dig på att höja till 40C (eventuellt efter att ha ringt upp kundtjänsten) eller så lämnar du in på kemtvätt.
https://i.imgur.com/YdBuNLc.pg
https://i.imgur.com/ftPw6rp.jg
Soffan:
https://www.trademax.se/m%C3%B6bler/soffor/divansoffa-u-soffa/ocean-lyx-u-soffa-med-sch%C3%A4slong-v%C3%A4nster-linnebeige-p654072-v245233
Jag vet inte hir det är med din soffa, men de soffor jag tvättar har jag kört på 40 graders standardprogram med tvättmedel, säkert sköljmedel också någon gång. Trä på tyget när det är lätt fuktigt så sträcks det runt kudden och blir inte "fulformat".
Jag har svårt att se 10 grader som en fara för tyget, tänk att tillverkarna måste ha lite marginaler så gemene idiot inte förstör sakerna geom att "följa instruktionerna".
Du skulle ha fläckbehandlat innan du tvättade men du får prova att göra det nu efter. Bästa är galltvål. Finns som hårdtvål. Blöt fläcken, gnugga på tvål, låt ligga tio minuter, skölj bort, in i tvättmaskinen. Alltid bra att testa på en del som inte syns först så att inte materialet bleks eller liknande.
En del fläckar bleks i solen/ljus också, så går de inte bort, lägg ut en dag.
Akerhage
2020-05-08, 08:10
Testar i helgen, återkommer med resultat. Tack för alla tips! *flex*
Akerhage
2020-05-08, 10:08
Ni är riktigt jäkla sugna på en go-macka, längtat hela dagen och kommer hem och fixar ihop den. (Tänk er någon saftig chiabatta med massa goa pålägg och sallad). Dock blir den lite för liten så du får göra 2 knäckebröd till. Du serverar nu detta till ett glas mjölk och skall hugga in! Hur gör du?
1. Äter gomackan först?
2. Sparar gomackan till sist?
3. Äter dom lite blandat?
Jag äter alltid gomackan sist. Men egentligen borde man ju äta den först, då man är som mest sugen! Diskutera!
PureWhey
2020-05-08, 10:21
Gomackan först.
Köper jag ett Frölundamål äter jag cheeseburgaren innan dock. Tycker nog den är godare än Big Macen iofs så det kanske stämmer där med.
skyffelmördarn
2020-05-11, 19:19
Alltså nu när det är ljust ute typ dygnet runt spelar det då någon roll om man sitter och kollar på TV precis till innan man ska lägga sig?
Jag brukar köra inställningar som tar bort blått ljus på skärmen innan jag ska lägga mig men om det är ljust som på dagen ute i alla fall...
Ni är riktigt jäkla sugna på en go-macka, längtat hela dagen och kommer hem och fixar ihop den. (Tänk er någon saftig chiabatta med massa goa pålägg och sallad). Dock blir den lite för liten så du får göra 2 knäckebröd till. Du serverar nu detta till ett glas mjölk och skall hugga in! Hur gör du?
1. Äter gomackan först?
Jag äter alltid gomackan sist. Men egentligen borde man ju äta den först, då man är som mest sugen! Diskutera!
Gomackan först!
Värt att köpa Krillolja istället för fiskolja? Tänker angående om man vill minska chansen att bli kvicksilverförgiftad.
1. Äter gomackan först?
Börjar på Gomackan till typ hälften sen käkar jag upp bägge knäckebröden och avslutar sen Gomackan.
Brofessorn
2020-05-13, 08:34
Är Gomacka något Göteborgsbegrepp eller? Aldrig hört det förut.
Brofessorn
2020-05-13, 08:43
Värt att köpa Krillolja istället för fiskolja? Tänker angående om man vill minska chansen att bli kvicksilverförgiftad.
Jag hade inte oroat mig för kvicksilverförgiftning från fiskolja. T.ex. i den här osvenska studien från 17 år sedan var kvicksilverhalterna (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14632570) icke-detekterbara till försumbara i vanliga fiskoljetillskott. Och idag påstås Body Science's fiskolja ha genomgått "reningsprocesser som lämnar en fiskolja garanterat fri från miljögifter och tungmetaller", vilket jag hoppas inte är unikt för dem. Men nu hade varit ett bra tillfälle för Sverker att svepa in och rädda dagen.
delta_mats
2020-05-13, 11:25
Vart har tiggarna tagit vägen? Inte sett dem utanför butikerna på ett tag nu.
Diomedea exulans
2020-05-13, 11:26
Vart har tiggarna tagit vägen? Inte sett dem utanför butikerna på ett tag nu.
De har väl samlat ihop tillräckligt.
svenbanan
2020-05-13, 11:54
Är Gomacka något Göteborgsbegrepp eller? Aldrig hört det förut.
Jag vet inte om jag direkt känner igen det som ett särskilt uttryck iofs, men det känns ju som att det bara är en variant av gofika, vilket väl är hyfsat allmänt vedertaget över hela landet?
delta_mats
2020-05-13, 11:54
De har väl samlat ihop tillräckligt.
Är dom ekonomiskt oberoende menar du?
svenbanan
2020-05-13, 11:55
De åker runt i BMW nu ikläda armanikostym, så man känner inte igen dem. Men de är där...
Diomedea exulans
2020-05-13, 11:59
Precis. De har ju otroligt låga utgifter.
delta_mats
2020-05-13, 12:09
Okej. Men det var faktiskt en seriös fråga. Tänkte på det idag när jag gick på affären, att jag inte sett dem på ett tag, säkert ett par veckor eller mer.
Okej. Men det var faktiskt en seriös fråga. Tänkte på det idag när jag gick på affären, att jag inte sett dem på ett tag, säkert ett par veckor eller mer.
En seriös gissning är att de for tillbaka till sina hemländer snabbt som attan när det blev tal om lockdown och stängda gränser. Det gjorde i alla fall många gästarbetare från Polen i byggsektorn.
Hur många nya personnummer per dag kan vi ge ut som mest? Tänker då endast till nyfödda, t.ex. 2020-05-13-XXXX det finns ju bara fyra siffror i slutet att ändra på och man kan ju inte ha samma, dessutom är väl den näst sista siffran udda för pojkar och jämn för flickor
Diomedea exulans
2020-05-13, 12:56
Hur många nya personnummer per dag kan vi ge ut som mest? Tänker då endast till nyfödda, t.ex. 2020-05-13-XXXX det finns ju bara fyra siffror i slutet att ändra på och man kan ju inte ha samma, dessutom är väl den näst sista siffran udda för pojkar och jämn för flickor
Vet inte, men har hört att de tagit bort det där med att pojkar bara har udda och flickor bara jämna (buhuu, snowflake-HBTQ-jämställdhetsfascism-feminazi-fjoll-Sverige, snart består hela landet av judiska henar som heter muhammed, osv).
500 st av vardera kön borde det vara.
00-99 + 5 alternativ beroende på kön =100*5. Sista siffran är en funktion av de innan så den kan inte ändras om alla före är samma.
Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Diomedea exulans
2020-05-13, 13:00
00-99 + 5 alternativ beroende på kön =100*5. Sista siffran är en funktion av de innan så den kan inte ändras om alla före är samma.
Fast de två första siffrorna är väl beroende på kommun?
Fast de två första siffrorna är väl beroende på kommun?Inte efter 1990. Dessutom påverkar det inte det maximala totala antalet.
Någon som vet hur youtube's "home" sida fungerar? Antar att youtube inte är helt öppna med hur deras rekommendationer fungerar men visst måste det gå att betala för att komma upp på denna ungefär som betala för reklam?
Borde stämma. Första dagarna i januari är fulla för många år pga massinvandringen. Min sambo som flyttade till Sverige förra året fick personnummer med ett annat datum än det egentliga.
Vad är mest värt MER Apelsin 50cl för 20 kr eller Monster 50 cl för 25 kr?
Vad är mest värt MER Apelsin 50cl för 20 kr eller Monster 50 cl för 25 kr?MER är ju bara vatten.
Monster för 25 kr eller 1,5 liter cola för 35 kr?
MER är ju bara vatten.
Monster för 25 kr eller 1,5 liter cola för 35 kr?
Du får ju mer för pengarna om du köper 1.5 liter cola, sedan kanske det beror på vad man är mest sugen på?
Rikard Jansson
2020-05-15, 17:39
Det är bara 30year old boomers som köper monster.
Det är bara 30year old boomers som köper monster.
Haha de där var så roligt att jag nästan spillde min monster :d
Raschmus
2020-05-16, 09:30
I den hatade Telia reklamen när folk sjunger via luren, äldre herre i smoking sjunger en mening ”se på oss nu”, vem fan är han?
delta_mats
2020-05-16, 10:04
I den hatade Telia reklamen när folk sjunger via luren, äldre herre i smoking sjunger en mening ”se på oss nu”, vem fan är han?
Blev du berörd av hans djupa fylliga stämma?
Torbjörn Pettersson heter han.
StarkaUlf
2020-05-16, 10:59
Jag funderar på att leta efter något jobb på helgerna där man kanske jobbar 3-5 timmar per dag på morgonen. Däremot inte köra ut tidningar. Vad kan man tänkas leta efter för typ av jobb?
Som inte kräver en viss utbildning.
Nattljus
2020-05-16, 11:15
Jag funderar på att leta efter något jobb på helgerna där man kanske jobbar 3-5 timmar per dag på morgonen. Däremot inte köra ut tidningar. Vad kan man tänkas leta efter för typ av jobb?
Som inte kräver en viss utbildning.
Dela ut direktreklam?
StarkaUlf
2020-05-16, 11:24
Dela ut direktreklam?
Hatar reklam.
:D
Något typ lager-aktigt hade vart najs.
Hatar reklam.
Något typ lager-aktigt hade vart najs.
I Sthlm hade du nog haft en del möjligheter till det med typ sportamore & zalando.
StarkaUlf
2020-05-16, 13:31
I Sthlm hade du nog haft en del möjligheter till det med typ sportamore & zalando.
Mjo. Jag bor ju lite fel till tyvärr :D men ska kolla runt lite vad som finns
Vad gäller egentligen för folk som rider när deras hästar bestämmer sig för att lägga en kabel mitt på trottoaren? Har de 0 skyldighet att plocka upp detta? Hur är det möjligt egentligen? Jag förstår ju svårigheten i det till viss del men sedan när blev "det är för bökigt" en tillräcklig ursäkt för att strunta i sånt? :)
Magnus N
2020-05-16, 20:41
Vad gäller egentligen för folk som rider när deras hästar bestämmer sig för att lägga en kabel mitt på trottoaren? Har de 0 skyldighet att plocka upp detta? Hur är det möjligt egentligen? Jag förstår ju svårigheten i det till viss del men sedan när blev "det är för bökigt" en tillräcklig ursäkt för att strunta i sånt? :)
Ingen lagstiftad skyldighet mig veterligen iaf
berserken
2020-05-16, 20:45
Vad gäller egentligen för folk som rider när deras hästar bestämmer sig för att lägga en kabel mitt på trottoaren? Har de 0 skyldighet att plocka upp detta? Hur är det möjligt egentligen? Jag förstår ju svårigheten i det till viss del men sedan när blev "det är för bökigt" en tillräcklig ursäkt för att strunta i sånt? :)Har läst nånstans att hästar räknas som fordon och avgaser behöver de inte plocka upp
Akerhage
2020-05-17, 08:21
Sjukt, jag hade häromdagen precis tänkt skriva i tråden och fråga om detta =)
PureWhey
2020-05-17, 10:04
Ser man det får man tuta på dem med bilen.
Akerhage
2020-05-17, 10:41
Ser man det får man tuta på dem med bilen.
Dom borde inte få stå stilla under längre period heller då tomgånsgkörning under en minut är olovligt.
PureWhey
2020-05-17, 10:42
Dom borde inte få stå stilla under längre period heller då tomgånsgkörning under en minut är olovligt.
Står de stilla i mer än en minut får man skrika "Yiiiiiiiihaaaaa".
Är inte hästen fri från skuld då den var först på vägen och är ett djur ungefär typ.
Om hästen sparkar sönder din bil så är den och ägaren ändå fri och du står för försäkrinen?
skyffelmördarn
2020-05-17, 17:21
Butiker som har mycket saker som går ut typ nästa dag, varför ställer man inte det framme vid kassan och säger att det är gratis för den som vill ha istället för att slänger det? Finns det någon regel mot att ge bort saker gratis?
Magnus N
2020-05-17, 17:36
Butiker som har mycket saker som går ut typ nästa dag, varför ställer man inte det framme vid kassan och säger att det är gratis för den som vill ha istället för att slänger det? Finns det någon regel mot att ge bort saker gratis?
Är inte datum passerat etc så kan de ge bort det gratis tror jag nog, men är väl en avvägning gällande kostnad och förtjänst
svenbanan
2020-05-17, 18:12
Ifall de ger bort mjölk som precis är på väg att gå ut så kommer ingen köpa mjölken som har en vecka kvar innan den går ut. Så då kommer de också vara tvungen att ge bort den mjölken, osv i all evighet.
Ifall de slänger bort mjölken som är på väg att gå ut, så kommer de kunna sälja mjölken som har en vecka kvar, och då förlorar de mindre pengar.
Så det vore en dålig affärsidé att ge bort utgångna varor. Ifall de kunde ge bort mjölken till någon som garanterat inte skulle köpa mjölk annars så vore det en annan femma. Fast hur skulle det gå till egentligen?
Diomedea exulans
2020-05-17, 18:15
”Min” affär skänker bort utgånget bröd i tunnor bakom butiken, hönsen älskar det.
Ifall de ger bort mjölk som precis är på väg att gå ut så kommer ingen köpa mjölken som har en vecka kvar innan den går ut. Så då kommer de också vara tvungen att ge bort den mjölken, osv i all evighet.
Ifall de slänger bort mjölken som är på väg att gå ut, så kommer de kunna sälja mjölken som har en vecka kvar, och då förlorar de mindre pengar.
Så det vore en dålig affärsidé att ge bort utgångna varor. Ifall de kunde ge bort mjölken till någon som garanterat inte skulle köpa mjölk annars så vore det en annan femma. Fast hur skulle det gå till egentligen?En del butiker ger bort gammal mat till hemlösa eller hjälporganisationer. Har för mig att jag läst om detta i Frankrike tror jag det var.
Magnus N
2020-05-17, 18:18
En del butiker ger bort gammal mat till hemlösa eller hjälporganisationer. Har för mig att jag läst om detta i Frankrike tror jag det var.
samma i Sverige, Frälsningsarmén och liknande får mat ifrån affärer
Har läst nånstans att hästar räknas som fordon och avgaser behöver de inte plocka upp
Om jag är ute och går så är min kropp mitt fordon, får jag då bajsa på gatan och gå vidare utan upplockning då det är att betrakta som mina avgaser?
berserken
2020-05-18, 07:26
Är väl nån gammal lag de inte orkat ändra .Googlade och såg att vissa kommuner infört att man ska plocka upp efter hästar. Man får inte rida eller köra häst onykter heller
Akerhage
2020-05-18, 07:44
Är väl nån gammal lag de inte orkat ändra .Googlade och såg att vissa kommuner infört att man ska plocka upp efter hästar. Man får inte rida eller köra häst onykter heller
Attans! Att "dom" alltid tar bort allt det roliga för oss!
svenbanan
2020-05-18, 09:32
https://www.lawline.se/answers/vad-har-hastagaren-for-skyldighet-
Brofessorn
2020-05-18, 09:42
Var är Kolokille när man behöver honom?
Kutym bland hästägare är om möjligheten finns att hoppa av och sparka ner det i närmsta dike. (typ mitt på grusväg enskild väg)
https://www.lawline.se/answers/vad-har-hastagaren-for-skyldighet-
Klockrent! Men också lite sjukt att de slipper. Nåja, då kan jag sova gott!
Vad är ett rimligt kilopris för färsk lax och hur kan det skifta så oroligt?
Den stormarknad där jag handlar i säljer denna vecka färsk norsk lax för 99:- kg. Har nog aldrig sett färsk lax säljas så billigt. Lax i fiskhandel kan hamna på över 300:- kg och i vanliga stormarknader säljs färsk lax sällan under 200:- kg.
Ingen lax jag sett i fiskaffär har varit vildfångad. Har varit runt på tre olika fiskäffärer i Göteborg.
Ingen lax jag sett i fiskaffär har varit vildfångad. Har varit runt på tre olika fiskäffärer i Göteborg.
Färsk vildfångad lax är nästintill omöjlig att få tag på i Sverige. Det finns frusen pinklax (som är en undermålig laxtyp) i ett fåtal affärer. Vissa fötetag importerar frusen vildlax från USA, men de jag har provat har hållit relativt låg kvalitet.
Vad som skiljer sig på den odlade laxen för att motivera prisskillnaden vet jag inte, olika kvalitet?
delta_mats
2020-05-18, 20:43
Den odlade är ändå godare än vildfångad. Fetare samt har en finare färg. Betydligt lättare att få saftig vid tillagning.
Färsk vildfångad lax är nästintill omöjlig att få tag på i Sverige. Det finns frusen pinklax (som är en undermålig laxtyp) i ett fåtal affärer. Vissa fötetag importerar frusen vildlax från USA, men de jag har provat har hållit relativt låg kvalitet.
Vad som skiljer sig på den odlade laxen för att motivera prisskillnaden vet jag inte, olika kvalitet?
Har också förstått det så, att vildfångad lax är en extrem raritet i Sverige. Kan bara instämma om den frusna laxen, som är närmast oätlig i jämförelse med färsk lax.
Kvalitet kan det vara, men jag undrar hur grossistinköpen av lax ser ut. Var får fiskhandlarna sin lax ifrån och var kommer stormarknadens? Går man till saluhallar och köper färsk fågel är ofta pippin från en gård inte allt för bort medan stormarknadskycklingen kan komma lite var stans ifrån. I princip all lax kommer väl från Norge och mer än så verkar varken fiskhandlarna eller stormarknaderna veta.
svenbanan
2020-05-19, 07:31
Blandar ni ihop vildfångad lax med vildfångad stillahavslax eller brunlax eller nåt när ni säger att vildfångad lax inte är lika god som odlad?
Stillahavslax är ju en helt annan fiskart än atlantlax som är det vi vanligen menar när vi pratar om lax.
Stillahavslaxen är ju den fisken som simmar upp i floderna för att leka och sedan sker nån konstig jävla mutation där de i princip blir helt deformerade och i princip självdör längst upp i floden.
Men en jävla massa andra fisksorter kallas också för lax i mataffärerna. Både regnbåge och pinklax brukar också kallas för enbart lax. Om inte jag är helt fel ute så är dessa fiskar av samma sort som stillahavslaxen.
Hur som helst så har jag en gång i tiden jobbat i en fiskbutik. Det var typ runt millenieskiftet. Då kostade färsk lax 120:- per kg (dvs utan huvud eller ryggrad). Man kunde även få den till samma kilopris om man ville ha en perfekt fyrkantig utskurken bit utan skinn och hinnor, typ ifall man skulle göra sushi eller sashimi. Jag tror fryst lax var ännu billigare i vanliga affärer då också. Fan vet varför det är så mycket dyrare nu. Som jag minns det så var det främst odlad lax även då, så tillgången på fisk är väl rimligen densamma. :confused:
Dessutom minns jag från skolbespisningen i början av åttiotalet hur lax var något av en lyxfisk (innan laxodlingarna tagit fart) och det fick man väldigt sällan. Däremot fanns det torsk i överflöd, så det var ju torsk nästan varje vecka i någon form.
Och långt tidigare har ju lax varit riktig fattigmanskost i sverige. Då det verkar ju verkligen diffa som fan vad gäller priset på just lax.
Hur som helst blir en bra bit lax inte sålig av att man fryser den. Så ifall fryst lax är dålig beror det på att den fisk de fryst in var kass redan från början.
delta_mats
2020-05-19, 07:58
Den odlade laxen är fetare, och godare. Eftersom man tillsätter ett rött pigment i fodret får den även en rosa fin färg. I vilt tillstånd får laxen endast denna färg när den äter en viss typ av föda, räkor. Normalt är ju köttet på en lax vit.
PureWhey
2020-05-19, 08:04
Det roligaste med fisk tycker jag är folk som betalar premiumpris för torsk. TORSK.
Helt otroligt.
Det roligaste med fisk tycker jag är folk som betalar premiumpris för torsk. TORSK.
Helt otroligt.
Vad är problemet med att betala för torsk?
PureWhey
2020-05-19, 08:10
Vad är problemet med att betala för torsk?Betala är inte fel, men priserna som är nu är absurda. Det är en skitfisk som fiskarna gav bort för 25 årsedan. Tråkigaste fisken.
Betala är inte fel, men priserna som är nu är absurda. Det är en skitfisk som fiskarna gav bort för 25 årsedan. Tråkigaste fisken.
Torsk är ju havets oxfile?
PureWhey
2020-05-19, 08:23
Torsk är ju havets oxfile?Det verkar det ha blivit på något vis, ja.
Jag skulle säga tonfisk.
Det verkar det ha blivit på något vis, ja.
Jag skulle säga tonfisk.
Är inte tonfisken havets kyckling? Chicken of the sea.
PureWhey
2020-05-19, 08:25
Är inte tonfisken havets kyckling? Chicken of the sea.Sån där mosad tonfisk på burk kanske.
Ja svårt att jämföra tonfiskfilé med torsk håller jag med om. Men torsk som är tillagad i lågtemp kan vara underbart också.
Ja svårt att jämföra tonfiskfilé med torsk håller jag med om. Men torsk som är tillagad i lågtemp kan vara underbart också.
Som en oxfile?
Jag vet inte varför svenskar älskar oxfilé så mycket heller. Varför föredrar man oxfilé mot en entrecoté t.ex.?
svenbanan
2020-05-19, 09:21
Oxfilé är svårare att misslyckas med. Den är typ mör hur man än tillagar den. Medans en massa andra styckdetaljer kräver lite mer precision vad gäller temperatur och tid och sådant. Dessutom finns det inga senstråk eller hinnor i en skiva oxfilé, så man behöver aldrig bekymra sig över sådant då man äter det. Jag tror det är det som gjort att folk tycker just oxfilé är så fantastiskt, folk är bekväma av sig helt enkelt.
Jag vet inte varför svenskar älskar oxfilé så mycket heller. Varför föredrar man oxfilé mot en entrecoté t.ex.?
Mycket stökigare att grilla entrecoté!
Diomedea exulans
2020-05-19, 09:24
Hur högt vattentryck tål Aquaman?
skyffelmördarn
2020-05-19, 09:35
För mycket fett i entrecoté
Brofessorn
2020-05-19, 09:46
För mycket fett i entrecoté
Du får det att låta som någonting dåligt?
Oxfilé är svårare att misslyckas med. Den är typ mör hur man än tillagar den. Medans en massa andra styckdetaljer kräver lite mer precision vad gäller temperatur och tid och sådant. Dessutom finns det inga senstråk eller hinnor i en skiva oxfilé, så man behöver aldrig bekymra sig över sådant då man äter det. Jag tror det är det som gjort att folk tycker just oxfilé är så fantastiskt, folk är bekväma av sig helt enkelt.
Jag vet inte om jag kan hålla med om det. Mört blir det förvisso men det är lätt att få en jäkligt tråkig oxfilé. Jag tycker oxfilé gör sig bäst med en väldigt jämn innertemperatur för det tappar snabbt smak när det blir grått. Fetare kött kan gott ha en mer gradvis övergång.
Min teori om att oxfilén blivit så populär är för att folk i allmänhet inte kan något om kött. Oxfilé är dyrt så därför måste det vara bra. Då äter man det gärna till "finare" middagar med ungsrostad pommes och en klick färdig bea.
PureWhey
2020-05-19, 10:27
För mycket fett i entrecotéGott kött skall vara fett, se till exempel wagyu.
StarkaUlf
2020-05-19, 10:29
Entrecote och ryggbiff är överlägset oxfilé, förutsatt att det är bra marmorerat. Finns ju fruktansvärt tråkiga och nästan oätbara varianter av dom också ^^
svenbanan
2020-05-19, 10:37
Entrecote och ryggbiff är överlägset oxfilé, förutsatt att det är bra marmorerat. Finns ju fruktansvärt tråkiga och nästan oätbara varianter av dom också ^^
Ryggbiff köper jag nästan alltid ifall jag är sugen på nötkött. :thumbup:
PureWhey
2020-05-19, 10:39
Lätt. Oxfilé kan man ha som typ grytkött.
Hängmörad ryggbiff eller entrecote brukar det bli för mig :)
Tonfisk / rödspätta oftast som fisk
Kräftor / ostron / musslor #1
svenbanan
2020-05-19, 10:41
Jag vet inte om jag kan hålla med om det. Mört blir det förvisso men det är lätt att få en jäkligt tråkig oxfilé. Jag tycker oxfilé gör sig bäst med en väldigt jämn innertemperatur för det tappar snabbt smak när det blir grått. Fetare kött kan gott ha en mer gradvis övergång.
Min teori om att oxfilén blivit så populär är för att folk i allmänhet inte kan något om kött. Oxfilé är dyrt så därför måste det vara bra. Då äter man det gärna till "finare" middagar med ungsrostad pommes och en klick färdig bea.
Jag håller med om att oxfilé lätt blir tråkigt. Men jag tror inte folk märker det. De känner bara smaken av burkbearnaisen ändå. *facepalm*
Godast är utskuren biff eller ryggbiff som är stekt i stekpanna med klarifierat smör (så det inte bränner så lätt) och med salt och svartpeppar. Jag äter helst ingenting till detta alls utan kan käka en sallad och pommes frites efteråt. *drool*
PureWhey
2020-05-19, 10:47
Jag håller med om att oxfilé lätt blir tråkigt. Men jag tror inte folk märker det. De känner bara smaken av burkbearnaisen ändå. *facepalm*
Godast är utskuren biff eller ryggbiff som är stekt i stekpanna med klarifierat smör (så det inte bränner så lätt) och med salt och svartpeppar. Jag äter helst ingenting till detta alls utan kan käka en sallad och pommes frites efteråt. *drool*
Jag tycker det blir bäst med att börja steka i olivolja samtidigt som man smälter smör i en liten kastrull (kanske lite vitlök där i också). Brukar hälla över det smälta smöret ~30 sekunder in på första sidan av köttet och sedan sleva över det när man vänder köttet.
Självklart i gjutjärn och rare/bleu. Medium kan hända om det är en rejäl bit.
En het fråga är ju också när man skall salta köttet, hur gör ni?
svenbanan
2020-05-19, 10:48
Lätt. Oxfilé kan man ha som typ grytkött.
Hängmörad ryggbiff eller entrecote brukar det bli för mig :)
Tonfisk / rödspätta oftast som fisk
Kräftor / ostron / musslor #1
Helgeflundra är jävligt najs.
Och varmrökt aborre. Herregud vad det är gott! Men då får man ju lov att fiska själv. Tror aldrig jag sett aborre i butik...
Appropå att fiska själv så är röding stekt i smör på ett trangiakök uppe i fjällen rätt svårslaget. Ifall man får såpass mycket fisk att man ta med sig ett par kilo hem så är rökt röding också vansinnigt gott.
PureWhey
2020-05-19, 10:52
Helgeflundra är jävligt najs.
Och varmrökt aborre. Herregud vad det är gott! Men då får man ju lov att fiska själv. Tror aldrig jag sett aborre i butik...
Appropå att fiska själv så är röding stekt i smör på ett trangiakök uppe i fjällen rätt svårslaget. Ifall man får såpass mycket fisk att man ta med sig ett par kilo hem så är rökt röding också vansinnigt gott.
Ja flundra är fint. Något jag inte ätit mycket, men när jag gjort det har det vart väldigt gott, är marulk. Kan man inte tro när man kollar på den.
delta_mats
2020-05-19, 10:54
Jag tycker det blir bäst med att börja steka i olivolja samtidigt som man smälter smör i en liten kastrull (kanske lite vitlök där i också). Brukar hälla över det smälta smöret ~30 sekunder in på första sidan av köttet och sedan sleva över det när man vänder köttet.
Brukar oftast salta och peppra köttet efter jag stekt klart det, sen låter jag det ligga till sig en stund inlindat i ugnsfolie.
Det är nog allt för vanligt. Lite som min älskade mor som gärna steker oxfilén alldeles för lätt och sen låter den stå ugnen för länge. Men sen finns också många professionella kockar som har svårt att göra det bra.
Godast tycker jag nog är en T-ben eller porter med en lätt reverse sear penslad i talg, och sen direkt på glödande kol (från björkved). Har man en bra köttbit blir det så gott att man närmast tappar förståndet.
svenbanan
2020-05-19, 10:59
Salta tycker jag kvittar om man gör det precis innan eller efter man stekt det (om vi nu pratar om att steka några minuter i stekpanna). Peppar tycker jag ibland kan bli lite bittert om man har på köttet innan man steker. Jag brukar peppra (och salta) i stekpannan efter att jag vänt köttet en gång typ. Men jag vänder också på köttet några gånger. På detta sätt steks inte pepparen lika länge som köttet, och blir inte bitter. Men det har också att göra med hurpass grovmalen pepparen är antar jag. Jag tror jag föredrar korstorlek som i de burkar där den är "mellanmalen", fast jag gör det ju med en pepparkvarn så den är färskmald.
Jag brukar ha olivolja i stekpannan också. Men jag vill väldigt gärna steka köttet i smör också. Om man klarifierar smöret klarar det högre temperatur innan det blir bränt. Det är typ bara att smälta smöret, och använda det men inte "bottensatsen". Men ibland skiter jag i klarifieringen och tycker detta blir rätt bra också.
svenbanan
2020-05-19, 11:00
Det är nog allt för vanligt. Lite som min älskade mor som gärna steker oxfilén alldeles för lätt och sen låter den stå ugnen för länge. Men sen finns också många professionella kockar som har svårt att göra det bra.
Godast tycker jag nog är en T-ben eller porter med en lätt reverse sear penslad i talg, och sen direkt på glödande kol (från björkved). Har man en bra köttbit blir det så gott att man närmast tappar förståndet.
T-ben stek är gott som fan med lite persiljesmör. *drool*
svenbanan
2020-05-19, 11:02
Ja flundra är fint. Något jag inte ätit mycket, men när jag gjort det har det vart väldigt gott, är marulk. Kan man inte tro när man kollar på den.
Jag har för mig att jag gjort grillspett med marulk nån gång. Den är ju väldigt fast i köttet och ramlar inte i småbitar som många andra fiskar. Jag har för mig att jag gillade det, men jag kan fan inte minnas hur det smakade.
Rare/bleu är lika illa som well done...
I motsats till vad alla andra säger så vill jag mena att köttet ska saltas lagom tid innan tillagning. Alla som säger att vätskan försvinner uppmanas att införskaffa en billig köttbit, salta den och täck över med lite plastfolie på ett fat. Titta till köttbiten ungefär var tionde minut.
I början kommer du sen en pöl av vätska på fatet. Efter ett tag har vätskan sugits tillbaka i köttet igen. Studerar du köttbiten närmare kan du se hur saltet trängt in djupt i köttet.
Saltet binder vätska. När saltet är på ytan kommer såklart vätskan ut. I takt med att det tränger in i köttet följer vätskan med.
Eftersom salt dessutom är en smakhöjare kommer du inte bara få en saftig köttbit utan den kommer även smaka mer.
Testa och se. Du kommer inte ångra det.
svenbanan
2020-05-19, 11:10
I motsats till vad alla andra säger så vill jag mena att köttet ska saltas lagom tid innan tillagning. Alla som säger att vätskan försvinner uppmanas att införskaffa en billig köttbit, salta den och täck över med lite plastfolie på ett fat. Titta till köttbiten ungefär var tionde minut.
I början kommer du sen en pöl av vätska på fatet. Efter ett tag har vätskan sugits tillbaka i köttet igen. Studerar du köttbiten närmare kan du se hur saltet trängt in djupt i köttet.
Saltet binder vätska. När saltet är på ytan kommer såklart vätskan ut. I takt med att det tränger in i köttet följer vätskan med.
Eftersom salt dessutom är en smakhöjare kommer du inte bara få en saftig köttbit utan den kommer även smaka mer.
Vad menar du med det fetade? Är det du är ute efter nåt i stil med vad man skulle få om man lade köttet i saltlake?
Att salta köttet ett par minuter innan man lägger det i stekpannan har då inte jag märkt gjort nån skillnad på att salta i stekpannan eller efter man stekt köttet.
PureWhey
2020-05-19, 11:21
Brukar oftast salta och peppra köttet efter jag stekt klart det, sen låter jag det ligga till sig en stund inlindat i ugnsfolie.
Peppra gör man såklart efter för att inte få bränd pepparsmak. Du föredrar att salta efter alltså, har du prövat olika metoder?
Salta tycker jag kvittar om man gör det precis innan eller efter man stekt det (om vi nu pratar om att steka några minuter i stekpanna). Peppar tycker jag ibland kan bli lite bittert om man har på köttet innan man steker. Jag brukar peppra (och salta) i stekpannan efter att jag vänt köttet en gång typ. Men jag vänder också på köttet några gånger. På detta sätt steks inte pepparen lika länge som köttet, och blir inte bitter. Men det har också att göra med hurpass grovmalen pepparen är antar jag. Jag tror jag föredrar korstorlek som i de burkar där den är "mellanmalen", fast jag gör det ju med en pepparkvarn så den är färskmald.
Jag brukar ha olivolja i stekpannan också. Men jag vill väldigt gärna steka köttet i smör också. Om man klarifierar smöret klarar det högre temperatur innan det blir bränt. Det är typ bara att smälta smöret, och använda det men inte "bottensatsen". Men ibland skiter jag i klarifieringen och tycker detta blir rätt bra också.
Och du saltar under tiden.
Jag har för mig att jag gjort grillspett med marulk nån gång. Den är ju väldigt fast i köttet och ramlar inte i småbitar som många andra fiskar. Jag har för mig att jag gillade det, men jag kan fan inte minnas hur det smakade.
Japp, väldigt fint fast kött. Mumsigt.
Verkligen inte. En bra köttbit som är stekt bleu smakar så jävla gott. Köttsmaken kommer verkligen fram.
Jag håller med dig. Jag har prövat allt som sagts innan, dvs att salta under och precis efter. Även prövat att salta precis innan och 5, 10, 20, 40, 50 och 60 min innan jag steker köttet (perfekt att göra då köttet ändå skall ligga framme ett tag för att gå närmare rumstemp). Jag tycker det blir godast någonstans kring 45-60 minuter innan. Rekommenderar jag att pröva om man inte gjort, kör en stek med denna metoden och en så du brukar göra för att pröva...
Jag vänder allt som oftast min köttbit enbart en gång.
Vad menar du med det fetade? Är det du är ute efter nåt i stil med vad man skulle få om man lade köttet i saltlake?
Att salta köttet ett par minuter innan man lägger det i stekpannan har då inte jag märkt gjort nån skillnad på att salta i stekpannan eller efter man stekt köttet.
Jag vet inte hur saltlake skulle påverka men det jag menar är att ge saltet tid att tränga in ordentligt i köttet. Exakt tid beror givetvis på hur tjock köttbiten är.
Det brukar ta lite mer än ett par minuter innan vätskan kommer ut. Så att salta direkt innan tillagning bör inte göra någon skillnad.
svenbanan
2020-05-19, 11:32
Jag vet inte hur saltlake skulle påverka men det jag menar är att ge saltet tid att tränga in ordentligt i köttet. Exakt tid beror givetvis på hur tjock köttbiten är.
Det brukar ta lite mer än ett par minuter innan vätskan kommer ut. Så att salta direkt innan tillagning bör inte göra någon skillnad.
Det jag menar med saltlake var bara att saltet smälter och att det är den salta vätskan som tränger in i köttet. Det låter som att det är detta du gör också om saltet ska tränga in längre än nån enstaka millimeter.
Jag tror att jag aldrig brytt mig om att göra på nåt liknande sätt är för att jag gillar väldigt salt kött. Så för att jag ska bli nöjd och inte vilja salta efter att jag skurit upp köttet så skulle det verkligen behöva ligga och marinera i saltlaken halva dagen. Dessutom gillar jag själva crunchet från saltristallerna då de ligger på ytan av köttet.
Så jag saltar alltså dels då jag pepprar (halvvägs in i stekningen) och dels efter jag skurit upp köttet, för att få salt på alla snittytor.
Verkligen inte. En bra köttbit som är stekt bleu smakar så jävla gott. Köttsmaken kommer verkligen fram.
Jag håller med dig. Jag har prövat allt som sagts innan, dvs att salta under och precis efter. Även prövat att salta precis innan och 5, 10, 20, 40, 50 och 60 min innan jag steker köttet (perfekt att göra då köttet ändå skall ligga framme ett tag för att gå närmare rumstemp). Jag tycker det blir godast någonstans kring 45-60 minuter innan. Rekommenderar jag att pröva om man inte gjort, kör en stek med denna metoden och en så du brukar göra för att pröva...
Bleu är inte det som ger mest smak. Alltså, det är helt enkelt fel. Det får du inte ens med Waguy där fettet smälter i rumstemperatur.
Hur ofta köttbiten vänds ser jag som en faktor av att hålla maximal temperatur och låta värmen gå igenom utan att ytan blir bränd. Lagar man exempelvis en tjock bit som inte värmts innan får man vända mycket.
PureWhey
2020-05-19, 11:40
Bleu är inte det som ger mest smak. Alltså, det är helt enkelt fel. Det får du inte ens med Waguy där fettet smälter i rumstemperatur.
Hur ofta köttbiten vänds ser jag som en faktor av att hålla maximal temperatur och låta värmen gå igenom utan att ytan blir bränd. Lagar man exempelvis en tjock bit som inte värmts innan får man vända mycket.
Det finns nog ett antal franska stjärnkockar som inte skulle hålla med dig om det. Jag kunde iofs inte bry mig mindre, stek ditt kött som du vill ha det.
Wagyu skall man inte steka bleu.
Ja, beror på tjockleken såklart. Bitarna jag bruka ha på ca ett finger i tjocklek funkar bra med en vändning.
Diomedea exulans
2020-05-19, 11:42
Kan Stålmannen sprida corona? Isåfall, håller han sig från att rädda folk under hela krisen?
Testa och se. Du kommer inte ångra det.Eller om man inte orkar göra experimentet själv:
https://www.seriouseats.com/2011/03/the-food-lab-more-tips-for-perfect-steaks.html
Brukar försöka salta i god tid innan (45 min iaf) men oftast blir det precis innan. Har inte jämfört sida vid sida så kan inte avgöra hur stor skillnad det blir i praktiken.
svenbanan
2020-05-19, 11:46
Peppra gör man såklart efter för att inte få bränd pepparsmak. Du föredrar att salta efter alltså, har du prövat olika metoder?
Ifall man pepprar halvvägs genom stekningen får pepparen en liten annan smak än om man pepprar efteråt. Jag gillar bägge smakerna, men kan ibland föredra smaken av stekt svartpeppar. Men man får som sagt passa sig så den inte bränns.
Och du saltar under tiden.
Ja, fast jag saltar också på varje snittyta efter att jag stekt köttet och skurit upp det. Detta är egentligen det jag tycker är viktigast för att få det att smaka som jag vill.
Vad menar ni med bleu? Är det att köttet fortfarande är glansigt, typ som att det är rått?
Det enda problemet jag eventuellt kan ha mot att äta rått nötkött är att det kan ha tendenser att inte vara så lättuggat, och då är det inte så trevligt. Men är köttbiten väldigt tunn eller av väldigt bra kvalitet så är det najs. Jag steker dock alltid så köttet precis hinner slå om från glansigt till mörkrött och supersaftigt. I värsta fall (vilket inte är så illa) så blir köttet rosa istället för rött.
Men man kan ju finhacka köttbiten och äta det som råbiff eller biff tartar. Det är ju också väldigt gott. Jag har ibland varit så sugen på rått kött att jag gjort hamburgare på vanlig nötfärs från hemköp och bara stekt den 10-15s på varje sida, och alltså mer eller mindre käkat den rå. Det är väl inte att rekomendera, men det kan också vara gott om man är desperat. :D
Jag vet inte riktigt varför jag vänder flera gånger. Det känns bättre bara. Men jag tror det egentligen påverkar köttet marginellt?
Kluddade med fetstil
Sänker dusch immunförsvaret?
& Om det sänker immunförsvaret, hur länge?
Brofessorn
2020-05-19, 12:18
Kan Stålmannen sprida corona? Isåfall, håller han sig från att rädda folk under hela krisen?
Stålmannen är väl tekniskt sett ingen människa? I så fall hade viruset behövt göra ett arthopp för att infektera honom, och eftersom jag inte vet hur lik en människa han är på insidan, känns det svårt att uppskatta möjligheten av att det inträffar.
Kluddade med fetstil
Vad menar ni med bleu? Är det att köttet fortfarande är glansigt, typ som att det är rått?
Det enda problemet jag eventuellt kan ha mot att äta rått nötkött är att det kan ha tendenser att inte vara så lättuggat, och då är det inte så trevligt. Men är köttbiten väldigt tunn eller av väldigt bra kvalitet så är det najs. Jag steker dock alltid så köttet precis hinner slå om från glansigt till mörkrött och supersaftigt. I värsta fall (vilket inte är så illa) så blir köttet rosa istället för rött.
Men man kan ju finhacka köttbiten och äta det som råbiff eller biff tartar. Det är ju också väldigt gott. Jag har ibland varit så sugen på rått kött att jag gjort hamburgare på vanlig nötfärs från hemköp och bara stekt den 10-15s på varje sida, och alltså mer eller mindre käkat den rå. Det är väl inte att rekomendera, men det kan också vara gott om man är desperat.
Bleu är när kossan är stekt på ytan men fortfarande råmar. Ursprungligen kommer uttrycker från Frankrike där man tillagat viss fisk genom att snabbt poschera den i buljong, varpå den ser lite blåaktig ut.
Färgen på kött är egentligen ett rätt dålig mått. Kött kan ha olika färg även innan tillagning...
Du vet väl att köttfärs är lite vanskligt att äta rå?
svenbanan
2020-05-19, 12:56
Bleu är när kossan är stekt på ytan men fortfarande råmar. Ursprungligen kommer uttrycker från Frankrike där man tillagat viss fisk genom att snabbt poschera den i buljong, varpå den ser lite blåaktig ut.
Okej. Är det alltså när köttet fortfarande är glansigt (rått) som det kallas bleu, eller vad menar du?
Färgen på kött är egentligen ett rätt dålig mått. Kött kan ha olika färg även innan tillagning...
Jaha? Jag använder inte färgen som ett mått. Jag föredrar att köttet precis ska ha precis slagit om från glansigt (rått) till att inte vara så glansigt.
Du vet väl att köttfärs är lite vanskligt att äta rå?
Ja, det vet jag såklart. Det var därför jag skrev att det inte är att rekomendera att göra som jag ibland gjort.
Se det fetade
Brofessorn
2020-05-19, 12:56
Men man kan väl käka rå köttfärs som man malt själv?
delta_mats
2020-05-19, 13:29
Ska prova salta köttet 45-60 min innan stekning. Bra tips, aldrig gjort förut.
svenbanan
2020-05-19, 13:53
Men man kan väl käka rå köttfärs som man malt själv?
Ja, problemet med att äta rå köttfärs är ju främst att det blir så mycket större area som är exponerad för bakterier då man maler köttbiten, och att man därför bör äta köttfärsen så snart som möjligt efter man malt den.
Sen är det ju också så att nötfärs från hemköp troligen inte är de allra finaste styckdetaljerna. Så de är kanske inte lika goda som ifall man själv maler/hackar ner en bra bit kött.
Men jag har som sagt varit desperat och käkat helt vanlig köttfärs mer eller mindre rå några gånger och överlevt. Kanske var det bara röta, vad vet jag. Om jag minns det rätt så var det dock köttfärs de malt själva i butiken den dagen. Men jag är inte helt säker på detta.
svenbanan
2020-05-19, 13:55
Jag ska också prova detta nästa gång, låter helt klart intressant. Dock käkar jag rätt sällan nötkött. Blir oftare fläskkött. Men det funkar säkert lika bra på fläskkarré också...
Brofessorn
2020-05-19, 14:01
Någon som röker mycket kött själv? Jag hade bara alspån tillhands när jag rökte kycklinglår i helgen, och eftersöker ett mer passande träslag då al var för dominerande i det fallet.
Ja, problemet med att äta rå köttfärs är ju främst att det blir så mycket större area som är exponerad för bakterier då man maler köttbiten, och att man därför bör äta köttfärsen så snart som möjligt efter man malt den.
Sen är det ju också så att nötfärs från hemköp troligen inte är de allra finaste styckdetaljerna. Så de är kanske inte lika goda som ifall man själv maler/hackar ner en bra bit kött.
Men jag har som sagt varit desperat och käkat helt vanlig köttfärs mer eller mindre rå några gånger och överlevt. Kanske var det bara röta, vad vet jag. Om jag minns det rätt så var det dock köttfärs de malt själva i butiken den dagen. Men jag är inte helt säker på detta.Jag tror den största risken med färs är att köttet kan ha typ e-coli på utsidan (kommer väl från sketan under styckningen eller nåt sånt?) som hamnar "överallt" när det malts. För en hel bit dör allt på ytan direkt vid tillagning. Därför en del restauranger bara serverar hamburgare well done även fast de maler köttet själva samma dag.
grondahl
2020-05-19, 14:18
Jag ska också prova detta nästa gång, låter helt klart intressant. Dock käkar jag rätt sällan nötkött. Blir oftare fläskkött. Men det funkar säkert lika bra på fläskkarré också...
Det är minst 40-45 minuter. https://www.seriouseats.com/2011/03/the-food-lab-more-tips-for-perfect-steaks.html
Förövrigt blir det oftast flankstek hemma om det ska ätas nöt. Mycket smak till bra pris.
PureWhey
2020-05-19, 16:18
Jag tror den största risken med färs är att köttet kan ha typ e-coli på utsidan (kommer väl från sketan under styckningen eller nåt sånt?) som hamnar "överallt" när det malts. För en hel bit dör allt på ytan direkt vid tillagning. Därför en del restauranger bara serverar hamburgare well done även fast de maler köttet själva samma dag.
Är det därför?
O'Leary's, värsta restaurangen jag vet, serverar bara well done. Fan vad jag hatar det stället.
StarkaUlf
2020-05-19, 16:20
O'Leary's, värsta restaurangen jag vet, serverar bara well done. Fan vad jag hatar det stället.
Dom har väl även massproducerade frysta puckar, inget jag skulle vilja ha lite rosa.
Äter aldrig där heller :D
PureWhey
2020-05-19, 16:23
Dom har väl även massproducerade frysta puckar, inget jag skulle vilja ha lite rosa.
Äter aldrig där heller :D
Är tveksam på att det ens är kött tbh.
Är det därför?
O'Leary's, värsta restaurangen jag vet, serverar bara well done. Fan vad jag hatar det stället.Just O'Learys anledning kan jag inte svära på men skulle tro det. https://issuu.com/livsmedelsverket/docs/l_2019_nr_01_-_blodiga_burgare___ko
svenbanan
2020-05-19, 17:18
Jag tror den största risken med färs är att köttet kan ha typ e-coli på utsidan (kommer väl från sketan under styckningen eller nåt sånt?) som hamnar "överallt" när det malts. För en hel bit dör allt på ytan direkt vid tillagning. Därför en del restauranger bara serverar hamburgare well done även fast de maler köttet själva samma dag.
Just O'Learys anledning kan jag inte svära på men skulle tro det. https://issuu.com/livsmedelsverket/docs/l_2019_nr_01_-_blodiga_burgare___ko
Ja, det är säkerligen ungefär så resonemanget går kring e coli och nötkött. Även sallad och grönsaker kan ju få e colie bakterier på sig från kogödsel.
På livsmedelsverkets frågelåda har de diverse idéer om hur man kan minimera riskerna att få i sig e colie bakterier då man lagar råbiff.
https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/rabiff/
Dock är det ju rimligtvis så att ifall det finns e coli bakterier på ytan på köttbiten, så lär man ju få i sig dessa baciller då man tuggar i sig råbiffen.
Min fundering kring att ytan blir större, och att man därför riskerar att få i sig fler bakterier om man maler köttet lång tid innan man äter råbiffen, handlar väl egentligen mest om andra bakterier som kommer från luften eller dylikt och kan slå rot i köttbiten mellan malning och ätning.
Dock är väl dessa bakterier rimligen inte lika farliga som e coli. Skulle vara intressant att se nån info om hurpass stor risken är att sådana bakterier kan leda till matförgiftning.
Kanske är det helt enkelt så att man egentligen bara behöver bry sig om e coli bakterierna? Då kan man ju kanske tänka sig att man lika gärna skulle kunna käka nötfärsen rå som att göra egen köttfärs av en fin bit nötinnanlår? Kanske inte lika gott, men kanske får man i sig lika många e coli bakterier från bägge varianterna.
Eller så kanske "större yta" också leder till att de potentiella e coli bakterierna på ytan av köttet kan växa till sig bättre av någon anledning och man får större risk för matförgiftning?
Eller så kanske det handlar om att hemköp/ica/coop generellt har dålig hygien på köttkvarnarna, och att de bakterier som eventuellt finns i en köttbit kommer sprida sig till all köttfärs som mals genom samma kvarn? Det problemet kanske inte uppstår för de vanliga köttbitarna eftersom de kanske är bättre på att diska knivarna med jämna mellanrum än de är på att diska köttkvarnarna med jämna mellanrum.
lördagsgrogg
2020-05-19, 17:22
Hur kommer det sig att den där Justice League-filmen inte uppmärksammas mer? Jag tycker den hör hemma på en tio i topp lista bland de största kalkonerna någonsin (och rätt högt också). Aflecks Batman var helt hysteriskt roligt, jag trodde det var någon slags parodi först.Och snubben som spelade Superman såg hela tiden ut som han var animerad rätt taffligt. Det var han visserligen också delvis, visst var det här dom hade raderat en mustasch digitalt eller något?
Och sen ska man inte nämna själva manuset som var helt bisarrt.
Folk verkar bara kollektivt ha glömt hela fiaskot men jag tycker den borde uppmärksammas mer för att vara så spektakulärt dåligt. Har heller inte hört några roliga historier från inspelningen som måste ha varit helt otrolig för att lyckas få ett sådant resultat.
PureWhey
2020-05-19, 17:31
Hur kommer det sig att den där Justice League-filmen inte uppmärksammas mer? Jag tycker den hör hemma på en tio i topp lista bland de största kalkonerna någonsin (och rätt högt också). Aflecks Batman var helt hysteriskt roligt, jag trodde det var någon slags parodi först.Och snubben som spelade Superman såg hela tiden ut som han var animerad rätt taffligt. Det var han visserligen också delvis, visst var det här dom hade raderat en mustasch digitalt eller något?
Folk verkar bara kollektivt ha glömt hela fiaskot men jag tycker den borde uppmärksammas mer för att vara så spektakulärt dåligt. Har heller inte hört några roliga historier från inspelningen som måste ha varit helt otrolig för att lyckas få ett sådant resultat.Alla filmer med 100 superhjältar är skit, ingen med filmsmak bryr sig om eller ser dem.
lördagsgrogg
2020-05-19, 18:21
Alla filmer med 100 superhjältar är skit, ingen med filmsmak bryr sig om eller ser dem.
Kan du ju tycka. Själv är mitt filmintresse stort och jag ser en stor del av allt som släpps. Alldeles oavsett hur fint det betraktas. Likväl som jag läser både deckare och Platon. Skulle inte ens skämmas om jag uppskattade tantsnusk.
Ibland äter man makaroner och uppskattar det.
Diomedea exulans
2020-05-19, 18:58
Avengers: Infinity War har fått välförtjänt mycket positiv kritik, IMHO.
PureWhey
2020-05-19, 18:58
Kan du ju tycka. Själv är mitt filmintresse stort och jag ser en stor del av allt som släpps. Alldeles oavsett hur fint det betraktas. Likväl som jag läser både deckare och Platon. Skulle inte ens skämmas om jag uppskattade tantsnusk.
Ibland äter man makaroner och uppskattar det.Det är sant och även svaret på din frågeställning.
Folk verkar bara kollektivt ha glömt hela fiaskot men jag tycker den borde uppmärksammas mer för att vara så spektakulärt dåligt. Har heller inte hört några roliga historier från inspelningen som måste ha varit helt otrolig för att lyckas få ett sådant resultat.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Borttr%C3%A4ngning
Hur länge håller en öppnad påse ICA saltade jordnötter i rumstemperatur?
Akerhage
2020-05-20, 08:44
Hur länge håller en öppnad påse ICA saltade jordnötter i rumstemperatur?
Tills nötterna blir dåliga.
Nä men detta hittar man om man googlar;
När du väl har öppnat en påse nötter så bör den ätas upp inom en vecka för att hålla bäst kvalité. Förvara nötter mörkt, gärna i slutna burkar om påsen är öppen. Om nötterna börjar smaka illa eller börja mögla så släng dem.
Så antar du iaf kan äta dem efter 2-3v ändå.
PureWhey
2020-05-20, 08:54
Känns som att nötter inte är värt att chansa särskilt mycket med iaf p.g.a. möglet som kan vara ganska elakt AFAIK.
PureWhey
2020-05-20, 12:40
Det pågår en trend bland asiatisa bodybuilders-/fitnessfolk nu att photoshoppa sina huvudet mindre än vad de egentligen är. Kan någon förklara?
Edit: https://i.redd.it/j6v2zqqnhmx21.jpg
Tydligen inte bara fitnessfolk.
svenbanan
2020-05-20, 12:42
Det pågår en trend bland asiatisa bodybuilders-/fitnessfolk nu att photoshoppa sina huvudet mindre än vad de egentligen är. Kan någon förklara?
Edit: https://i.redd.it/j6v2zqqnhmx21.jpg
Tydligen inte bara fitnessfolk.
Pic, or it didn't happen
Damn! Episk edit.
PureWhey
2020-05-20, 12:43
Pic, or it didn't happen
Du citerade ju en bild :D
svenbanan
2020-05-20, 12:44
Vad det nu än är för efterbliven trend så ser den bilden förjävlig ut!
svenbanan
2020-05-20, 12:44
Du citerade ju en bild :D
*gah!*
PureWhey
2020-05-20, 12:46
Försöker hitta tråden på reddit där folk hade postat lite fitnesskillar som gör samma. Ser helt mongo ut, ganska muskulösa och ett pyttelitet huvud :D
Vad är energikostnaden att värma upp ugnen till 250 grader och ha den på i ca 30 min, jämfört med att använda spisen på hög värme i ungefär samma tid? Om det är skillnad i energiåtgång kan ju faktiskt kostnaderna bli anmärkningsvärda om man gör det ena eller andra varje dag.
svenbanan
2020-05-20, 17:43
Vad är energikostnaden att värma upp ugnen till 250 grader och ha den på i ca 30 min, jämfört med att använda spisen på hög värme i ungefär samma tid? Om det är skillnad i energiåtgång kan ju faktiskt kostnaderna bli anmärkningsvärda om man gör det ena eller andra varje dag.
Varför vill du jämföra ugnen med spisen? Det du lagar i ugnen kan du ju oftast inte göra på spisen, och vice versa.
Men rimligtvis går det väl att hitta information om energiåtgång på produktbladet nånstans om du vill veta hur mycket det kostar, för det lär ju vara olika beroende på vilken ugn/spis du har.
delta_mats
2020-05-20, 17:53
Du får räkna på hur hög watt de olika plattorna på spisen har, det brukar variera. Samt effekten på ugnen.
Varför vill du jämföra ugnen med spisen? Det du lagar i ugnen kan du ju oftast inte göra på spisen, och vice versa.
Men rimligtvis går det väl att hitta information om energiåtgång på produktbladet nånstans om du vill veta hur mycket det kostar, för det lär ju vara olika beroende på vilken ugn/spis du har.
Du får räkna på hur hög watt de olika plattorna på spisen har, det brukar variera. Samt effekten på ugnen.
Tror ni det kan skilja så mycket mellan olika märken på moderna hällar / ugnar att det kan vara dyrare med antingen den ena eller andra? Jag har induktion på spisen, om det nu gör någon skillnad. Ska kanske se efter hur mycket det egentligen kostar. Hade varit intressant att veta vilken typ av matlagning som kostar mest energi.
svenbanan
2020-05-20, 18:21
Tror ni det kan skilja så mycket mellan olika märken på moderna hällar / ugnar att det kan vara dyrare med antingen den ena eller andra? Jag har induktion på spisen, om det nu gör någon skillnad. Ska kanske se efter hur mycket det egentligen kostar. Hade varit intressant att veta vilken typ av matlagning som kostar mest energi.
Vad är det du vill jämföra?
Att koka potatis på spisen jämfört med att grädda en plåt bullar? Eller tänker du dig att istället för att laga köttfärssås och pasta så ska du istället köra ugnspankaka till middag?
Jag fattar inte själva poängen med jämförelsen.
Angående ugnar så brukar det sägas att induktionshällar är mer energisnåla än vanliga. Dessutom ska konvektionsugnar (varmluftsugnar) vara mer energisnåla.
Men märke och modell lär ju påverka också. Det finns säkert nåt slags test (typ Råd & Rön) som jämför olika spisar/ugnar så du kan hitta den mest energisnålaste.
EDIT: Dessutom ska det vara energibesparande att värma grejer i mikron (jämfört med ugn eller spis). Vattenkokare drar ju notoriskt massor av effek, men under väldigt kort tid. Jag brukar alltid koka upp vattnet i min vattenkokare innan jag häller det i pastakastrullen och ska koka pastan. Jag tror jag slänger en del pengar i sjön på detta sätt, men jag brukar inte palla att vänta på att koka upp vattnet på spisen.
Vad är det du vill jämföra?
Att koka potatis på spisen jämfört med att grädda en plåt bullar? Eller tänker du dig att istället för att laga köttfärssås och pasta så ska du istället köra ugnspankaka till middag?
Jag fattar inte själva poängen med jämförelsen.
Angående ugnar så brukar det sägas att induktionshällar är mer energisnåla än vanliga. Dessutom ska konvektionsugnar (varmluftsugnar) vara mer energisnåla.
Men märke och modell lär ju påverka också. Det finns säkert nåt slags test (typ Råd & Rön) som jämför olika spisar/ugnar så du kan hitta den mest energisnålaste.
EDIT: Dessutom ska det vara energibesparande att värma grejer i mikron (jämfört med ugn eller spis). Vattenkokare drar ju notoriskt massor av effek, men under väldigt kort tid. Jag brukar alltid koka upp vattnet i min vattenkokare innan jag häller det i pastakastrullen och ska koka pastan. Jag tror jag slänger en del pengar i sjön på detta sätt, men jag brukar inte palla att vänta på att koka upp vattnet på spisen.
Googlade runt en del och det verkar, som du beskriver, vara en fråga om är svår att svara på. Tydligen drar t.ex. fläkten ovanför spisen en ansenlig mängd. Även typen av kastrull (gjutjärn, teflon etc) påverkar mycket. Intressant
delta_mats
2020-05-20, 18:39
Googlade runt en del och det verkar, som du beskriver, vara en fråga om är svår att svara på. Tydligen drar t.ex. fläkten ovanför spisen en ansenlig mängd. Även typen av kastrull (gjutjärn, teflon etc) påverkar mycket. Intressant
Man får väl räkna på kWh. Från det att plattan eller ugnen slås på till man slår av den. Plattorna brukar man ju dock justera tempen på så där måste man ta reda på hur stor effekt de olika lägena har, brukar väl oftast bara ange maxeffekt. Det går nog att räkna ut.
svenbanan
2020-05-20, 19:17
Sätt en elmätare i det eluttaget du har spisen. Då kan du ju se hur mycket effekt den dragit under en viss tid.
Nu är det ju rimligtvis inte ett vanligt 220V uttag utan troligen ett 3-fas uttag. Men det borde ju finnas sådana mätare att köpa också.
Magnus N
2020-05-20, 19:26
Det tvivlar jag på, finns säkert undantag men normalt sett med en motor och belysning så är det inte märkbara effekter vi pratar
Det är rätt enkelt att räkna ut kWh om man känner till effekten på respektive förbrukare. Energiförlusterna på tillagningen av mat kan vara svårare att få ut.
Hur som går det åt lika mycket energi att värma 100g av X oavsett tillagningmetod.
Det som skiljer mellan ugn, spis och microvågsugn är VAD som värms. I en ugn väms ugnen, formen och mat samt energiförlust genom luckan osv. av värmeslingor. På en spis värms kastrul och mat med energiförlust mot luften med luftombyte från köksfläkt tex från en platta eller via induktion och i en micro skapas microvågor som får molekylerna i maten att börja vibrera snabbare och skapa värme. Detta samt mängder av andra variabler och att tillagningsmetoderna används till helt olika syften gör det enligt mig till en avancerad och orättvis jämförelse. Det går inte att göra ungsrostade grönsaker i en micro och heller inte effektivt att koka makaroner i ugnen.
delta_mats
2020-05-21, 13:16
Jag provade igår med bra resultat på ryggbiff, kommer fortsätta med detta.
När man har induktion är det inte lönt att koka i vattenkokare först. Är väldigt smidigt att få upp värmen så snabbt. Sjukt jobbigt när man är hos nån med en gammal vanlig spisplatta som dessutom tappat effekt med åren.
När man har induktion är det inte lönt att koka i vattenkokare först. Är väldigt smidigt att få upp värmen så snabbt. Sjukt jobbigt när man är hos nån med en gammal vanlig spisplatta som dessutom tappat effekt med åren.
Om man gillar att steka i gjutjärnspanna då?
Om man gillar att steka i gjutjärnspanna då?
Gjutjärn fungerar bra på induktionshäll
Gjutjärn fungerar bra på induktionshäll
Ah gött. Då blir det induktion när jag renoverar köket om några år.
PureWhey
2020-05-22, 09:54
Jag provade igår med bra resultat på ryggbiff, kommer fortsätta med detta.
:thumbup:
Hur länge lagras salt i kroppen?
MasterChief
2020-05-25, 11:36
Vi har ju ingen saltdepå, utan det är natrium som behövs, och finns i blodet och i cytoplasman. Mängden avgörs av hur aktiv man är och vad man äter. Det utsöndras och tillförs mer eller mindre hela tiden genom att man kissar och äter. Vi har väl totalt 100 gram natrium i kroppen.
Diomedea exulans
2020-05-25, 11:37
Till halv tre ungefär.
Vi har ju ingen saltdepå, utan det är natrium som behövs, och finns i blodet och i cytoplasman. Mängden avgörs av hur aktiv man är och vad man äter. Det utsöndras och tillförs mer eller mindre hela tiden genom att man kissar och äter. Vi har väl totalt 100 gram natrium i kroppen.
Okej tack!
Finns det någon poäng med att hålla andan när man går förbi människor i tex en affär för att slippa andas in deras potentiellt smittsamma andedräkter?
MasterChief
2020-05-25, 20:53
Finns det någon poäng med att hålla andan när man går förbi människor i tex en affär för att slippa andas in deras potentiellt smittsamma andedräkter?
Så gör jag faktiskt. Kan ju inte bli sämre i alla fall.
Brofessorn
2020-05-25, 20:55
Vi vet att viruset kan stanna i luften i minst 30 minuter. Därför brukar jag hålla andan konstant i butiker, ganska tidseffektivt med den pressen.
Egentligen inte, potentiell smitta ligger ju kvar i luften när personen flyttat på sig. Men smittsamheten genom luftburen smitta är överdriven om en person inte hostar dig i ansiktet. Då är det bättre att satsa på engångshandskar för att slippa smitta, kassera handskarna på väg ut ur butiken.
Du kan även skaffa en scarf etc att dra över munnen om du tvingas stå/sitta nära andra en längre tid. Det fungerar.
PureWhey
2020-05-25, 21:42
Vi vet att viruset kan stanna i luften i minst 30 minuter. Därför brukar jag hålla andan konstant i butiker, ganska tidseffektivt med den pressen.
Jag också. Skall slå David Blaine livesänt på Kolozzeum.
PureWhey
2020-05-26, 09:47
Tror någon på att hon är ren?
https://www.svt.se/sport/brottning/fransson-ska-forklara-dopningen-tufft-lage
https://www.svt.se/sport/brottning/rymdforskaren-mats-larsson-ska-fa-jenny-fransson-friad
När det inte funkar att skylla på vattenflaskan:
Teori 2: Jenny Fransson har fått i sig metyltestosteron genom att äta fisk.
– Jag har en vän och kollega i Ukraina, en kvinnlig kemist, som har börjat titta på olika källor till steroider. Och hon har hittat kinesiska artiklar som visar att det kan förekomma syntetiska steroider i fisk och i vatten, bland annat, säger Larsson.
Egentligen inte, potentiell smitta ligger ju kvar i luften när personen flyttat på sig. Men smittsamheten genom luftburen smitta är överdriven om en person inte hostar dig i ansiktet. Då är det bättre att satsa på engångshandskar för att slippa smitta, kassera handskarna på väg ut ur butiken.
Du kan även skaffa en scarf etc att dra över munnen om du tvingas stå/sitta nära andra en längre tid. Det fungerar.
Vadå överdriven? I Sverige anser vi att det i princip inte existerar luftburen smitta. Att sedan en scarf skulle skydda mot smitta är BS. Eventuellt förhindrar den en aning att du smittar andra om du själv är smittad.
Njae, lite tvek på det såvida du inte trängs med många människor. Det är rimligt att anta att utandningsluften innehåller väldigt få virala partiklar så du måste antingen exponeras under en lite längre tid eller från många smittbärare för att insjukna.
Det här är en bra artikel om riskerna:
https://www.erinbromage.com/post/the-risks-know-them-avoid-them?fbclid=IwAR3HC3IfbavMl_rBUDNXj4v8b9hl5GiuGnpR 1fetOE2lgRwZR-AYM8mXinU
Teori 2: Jenny Fransson har fått i sig metyltestosteron genom att äta fisk.
– Jag har en vän och kollega i Ukraina, en kvinnlig kemist, som har börjat titta på olika källor till steroider. Och hon har hittat kinesiska artiklar som visar att det kan förekomma syntetiska steroider i fisk och i vatten, bland annat, säger Larsson.
Haha.
-Källa på det?
-Jajamensan! En kvinnlig ukrainsk kemistkompis som läst en artikel från kina.
Bullet prof...
Brofessorn
2020-05-26, 16:11
Ser ut som hon måste käkat en del fisk
MasterChief
2020-05-26, 17:11
Ser ut som hon måste käkat en del fisk
:d
Varför får man pyttesmå burkar med sås när man väljer vitlökssås på pizzerior? Inte som att man behöver mindre sås till kebaben bara för att man vill ha en god smak på såsen.
hahavaffan
2020-05-28, 08:54
Varför får man pyttesmå burkar med sås när man väljer vitlökssås på pizzerior? Inte som att man behöver mindre sås till kebaben bara för att man vill ha en god smak på såsen.Det har jag aldrig varit med om. Det brukar vara exakt samma burk som övriga såser.
PureWhey
2020-05-28, 09:00
Du går till fel pizzerior.
En sak jag måste säga att Skåne på något sätt lyckats med är faktiskt sin vitlökssås. Ni kör med någon vit grundsås och sedan slänger på typ krossad vitlök i olja(?). Dock när jag valde stark sås på olika ställen fick jag någon jävla salsasås, ville bara slänga skräpet.
PureWhey
2020-05-28, 10:11
Vad kör ni i torktumlaren / vad hänger ni upp?
Det har jag aldrig varit med om. Det brukar vara exakt samma burk som övriga såser.Jag ser. Måste vara min stad bara isf. Väljer alltid blandad sås om jag får frågan vid take-away nu istället, får man både stor svag & liten stark burk. Vitlökssås slevar man dock på vid dagens lunch istället. *popcorn*
Du går till fel pizzerior.
Onekligen!
Smålands kebabsås är dock bäst. Likt deras kebabtallrik(Jönköping, Sävsjö, Gislaved iaf). I Linköping är det däremot stångebrogrillend hemlagade hamburgare & potatismos som gäller! :hbang:
Vad kör ni i torktumlaren / vad hänger ni upp?Hängde upp allt hemma i lägenheten fram tills jag var för 24. Nu torktumlar jag exakt allt istället. cofffee
Torktumlar sängkläder, handdukar och underkläder, hänger resten.
Illustrerade mannen
2020-05-28, 11:48
Torktumlar sängkläder och handdukar. I princip allt annat hängs upp.
Torktumlar inget, allt hängs och lufttorkas. Är det bråttom så ev nån timme i torkskåpet.
Smålands kebabsås är dock bäst. Likt deras kebabtallrik(Jönköping, Sävsjö, Gislaved iaf). I Linköping är det däremot stångebrogrillend hemlagade hamburgare & potatismos som gäller! :hbang:
Du far med osanning. Bästa pizzeriasåserna finns på pizzerian Hawaii i Laholm. Och då säger jag detta som skåning. Så Halland har dom bästa såserna.
PureWhey
2020-05-28, 12:42
Ni som hänger upp allt. Vad har ni för system för strumpor? Tar ju fan evigheter att hänga upp.
Torktumlar sängkläder, handdukar och underkläder, hänger resten.
Att torktumla underkläder måste fan ses som ett brott mot mänskliga rättigheter. För strumpor är en sån hängare med många klädnypor på väldigt bra.
PureWhey
2020-05-28, 13:46
Att torktumla underkläder måste fan ses som ett brott mot mänskliga rättigheter. För strumpor är en sån hängare med många klädnypor på väldigt bra.
Prövade en sådan. Det tog ungefär ett årtionde att hänga upp tjugoelva strumpor.
Köper hellre nya efter X omgångar i torkmaskinen istället för att stå och svettas med det tror jag.
Diomedea exulans
2020-05-28, 13:48
Principen är väl att man torktumlar allt som inte behöver vara slätt? Dvs allt utom tröjor, typ?
Akerhage
2020-05-29, 07:43
prövade en sådan. Det tog ungefär ett årtionde att hänga upp tjugoelva strumpor.
Köper hellre nya efter x omgångar i torkmaskinen istället för att stå och svettas med det tror jag.
+1
Själv torktumlar jag sängkläder, underkläder, vissa tshirts, linnen etc som inte anses så fina, mjukiskläder etc. Resten hänger jag upp. (Dvs byxor, skjortor, finare tshirts).
Akerhage
2020-05-29, 07:49
Jag måste köpa en ny säng efter nästa vecka. Rent spontant känns en ramsäng enklare att köpa om man ex skall flytta. Dom där mellanmadrasserna är jobbiga att konka på etc.
Fördelen med en kontinentalsäng är väl att man kommer lite högre upp? Finns det andra fördelar? Vad hade ni rekommenderat?
Kungsängen har 50% på alla sängar nu i helgen, så tänkte slå till. (Skall dit och provligga med såklart). Några spontana reflektioner på säng som kan vara bra att ta med mig?
https://i.imgur.com/Bzadjbl.png
Jag måste köpa en ny säng efter nästa vecka. Rent spontant känns en ramsäng enklare att köpa om man ex skall flytta. Dom där mellanmadrasserna är jobbiga att konka på etc.
Fördelen med en kontinentalsäng är väl att man kommer lite högre upp? Finns det andra fördelar? Vad hade ni rekommenderat?
Kungsängen har 50% på alla sängar nu i helgen, så tänkte slå till. (Skall dit och provligga med såklart). Några spontana reflektioner på säng som kan vara bra att ta med mig?
https://i.imgur.com/Bzadjbl.png
Köp en kontinental med separata madrasser och hel bäddmadrass. :naughty:
PureWhey
2020-05-29, 09:20
+1
Själv torktumlar jag sängkläder, underkläder, vissa tshirts, linnen etc som inte anses så fina, mjukiskläder etc. Resten hänger jag upp. (Dvs byxor, skjortor, finare tshirts).
Så kör jag också. Då kanske jag inte är helt ute o cyklar.
Jag köpte ny säng för ett tag sedan, hade innan en ramsäng från Hästen. Blev nu en kontinentalsäng från Mio. Inte den dyraste, men näst dyraste tror jag. Det som verkade skilja där var hur många typ dämpzoner eller vad det nu kallades det fanns på sängen beroende på pris.
Jag provlåg alla i butik, hittade den som kändes skönas och prövade sedan olika hårdheter. Vissa gillar lite hårdare, vissa lite mjukare. Jag kör lite mjukare. Vet inte om det finns något som är rätt eller fel med det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.