Visa fullständig version : Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar
StarkaUlf
2016-02-13, 07:17
Varför är jordnötsringar så mycket godare än jordnötsbågar?
Smaken rinner inte ut vid ändarna.
Nattljus
2016-02-13, 07:19
Smaken rinner inte ut vid ändarna.
Ah *jorgen*
MELA!!!111 Varfor ar jag inte kvar i din signatur? Ar det for att jag stal dina pengar? :(
MELA!!!111 Varfor ar jag inte kvar i din signatur? Ar det for att jag stal dina pengar? :(
Haha jag fick en så fin kärleksförklarint av ceejay ju :D
Tapatalk på språng
Varför är jordnötsringar så mycket godare än jordnötsbågar?
Smaken sitter i hålet.
Det behövs minst två jordnötsbågar för att bilda en dålig jordnötsring.
Kan man pausa en reseförsäkring?
Den håller i 9 mån till men jag är hemma i sverige i ca 3 månader till innan jag beger mig vidare.
Haha jag fick en så fin kärleksförklarint av ceejay ju :D
Tapatalk på språng
Love trumps everything *cupid*
Nattljus
2016-02-13, 12:33
Det behövs minst två jordnötsbågar för att bilda en dålig jordnötsring.
Den här teorin verkar mest rimlig *popcorn*
Kan man pausa en reseförsäkring?
Den håller i 9 mån till men jag är hemma i sverige i ca 3 månader till innan jag beger mig vidare.
Fråga försäkringsbolaget.
Jakobson
2016-02-13, 17:51
Vad krävs det för att rådande regering ska bli tvungna att avgå? Kan svenska folket kräva nyval?
Love trumps everything *cupid*
Precis! *cupid*
Vad krävs det för att rådande regering ska bli tvungna att avgå? Kan svenska folket kräva nyval?
Riksdagen kan misstroendeförklara regeringen:
Så här går det till:
-Minst 35 ledamöter måste gå ihop och föreslå att riksdagen ska rösta om att göra en misstroendeförklaring för att en sådan omröstning ska bli av.
-Minst 175 ledamöter måste rösta ja till förslaget för att riksdagen ska förklara sitt misstroende för regeringen eller ministern. Det är en majoritet av riksdagens 349 ledamöter.
-Om riksdagen kommer fram till att den inte har förtroende för statsministern måste hela regeringen avgå eller utlysa ett extra val.
-Om riksdagen kommer fram till att den inte har förtroende för en minister måste ministern avgå.
Jakobson
2016-02-13, 18:02
Precis! *cupid*
Riksdagen kan misstroendeförklara regeringen:
Så här går det till:
-Minst 35 ledamöter måste gå ihop och föreslå att riksdagen ska rösta om att göra en misstroendeförklaring för att en sådan omröstning ska bli av.
-Minst 175 ledamöter måste rösta ja till förslaget för att riksdagen ska förklara sitt misstroende för regeringen eller ministern. Det är en majoritet av riksdagens 349 ledamöter.
-Om riksdagen kommer fram till att den inte har förtroende för statsministern måste hela regeringen avgå eller utlysa ett extra val.
-Om riksdagen kommer fram till att den inte har förtroende för en minister måste ministern avgå.
Så folket kan inte göra något för att påverka i just det stadiet, det är hopplöst
Nattljus
2016-02-13, 18:14
Så folket kan inte göra något för att påverka i just det stadiet, det är hopplöst
Folket har väl alltid alternativet att dra igång en revolution? *rolleyes*
Men på demokratisk väg är det nog hopplöst *popcorn*
"Folket" har redan gjort sitt när de valde vilka som ska representera dom. Att bli radikal och kämpa för ett ändrat statsskick är alternativet, typ.
StarkaUlf
2016-02-13, 20:36
Vilken av Max dressingar är godast av dessa? *jorgen*
Caesar
Sweet Mustard
Hot Creole
Curry-lime
Vi väljer Riksdagen, kan inte avsätta Riksdagen. Regeringen är inte folkvald, de arbetar på uppdrag av Riksdagen. Vi har valt en Riksdag för att representera oss och vi får lita på att de gör det bästa möjliga utefter våra intressen.
Vi väljer Riksdagen, kan inte avsätta Riksdagen. Regeringen är inte folkvald, de arbetar på uppdrag av Riksdagen. Vi har valt en Riksdag för att representera oss och vi får lita på att de gör det bästa möjliga utefter våra intressen.
Och jävlar i dig om du röstar på fel parti, då får du skit från alla andra.
Och jävlar i dig om du röstar på fel parti, då får du skit från alla andra.
Haha ja! Och de som röstat på majoriteten har alltid röstat fel oavsett vilka som har majoritet! :D
Glöm inte att vi dessutom saknar något som är väldigt vanligt i demokratier. En granskande myndighet. En myndighet som specifikt letar efter korruption och ser till att allt sköts rätt av politiker, och har möjlighet att avsätta de som begår fel.
Istället har vi media som vårt granskande organ. Problematiken uppstår när media har en tydlig agenda...
MasterChief
2016-02-13, 20:43
Caesar
Sweet Mustard
Hot Creole
Curry-lime
Hot Creole!
Glöm inte att vi dessutom saknar något som är väldigt vanligt i demokratier. En granskande myndighet. En myndighet som specifikt letar efter korruption och ser till att allt sköts rätt av politiker, och har möjlighet att avsätta de som begår fel.
Istället har vi media som vårt granskande organ. Problematiken uppstår när media har en tydlig agenda...
Meh vadååååååå?! Media är ju opartiska!!
Meh vadååååååå?! Media är ju opartiska!!
Tänkte precis skriva det. Problemet är ju att media inte är neutrala i politiska frågor. Som tjänstemän ska (men sällan är) vara.
Sverige har ju fanken myndigheter och byråkrater till allt,men inte där det behövs.
StarkaUlf
2016-02-13, 20:48
Hot Creole!
Ett - noll till den då :) är den så där stark eller?
Tänkte precis skriva det. Problemet är ju att media inte är neutrala i politiska frågor. Som tjänstemän ska (men sällan är) vara.
Sverige har ju fanken myndigheter och byråkrater till allt,men inte där det behövs.
Ett exempel är från tv4morgon när Marcus Oscarsson går igenom valet i USA och säger något i stil med att Donald Trump var den stora vinnaren i någon reklam eller så.
Den ena reportern, blonda tjejen, från tv4morgon uttrycker då ett starkt "Usch vad hemskt".
Håll dina åsikter för dig själv, jävla idiot. Ditt jobb är att vara neutral och rapportera.
Ett exempel är från tv4morgon när Marcus Oscarsson går igenom valet i USA och säger något i stil med att Donald Trump var den stora vinnaren i någon reklam eller så.
Den ena reportern, blonda tjejen, från tv4morgon uttrycker då ett starkt "Usch vad hemskt".
Håll dina åsikter för dig själv, jävla idiot. Ditt jobb är att vara neutral och rapportera.
Nyhetsmorgons reportrar är ju rena skämtet! :D Man märker att det är för underhållning och inget annat. Kolla bara på glutenhatarna på Malou! *grr27* Eller när Paolo Robert berättar om att "crunches är för gamla tanter och bodybuilders!!" för alla vet att bodybuilders har kassa magmuskler.
Nyhetsmorgons reportrar är ju rena skämtet! :D Man märker att det är för underhållning och inget annat. Kolla bara på glutenhatarna på Malou! *grr27* Eller när Paolo Robert berättar om att "crunches är för gamla tanter och bodybuilders!!" för alla vet att bodybuilders har kassa magmuskler.
Eller när den här jävla pajasen var med.
https://www.instagram.com/kostradgivareulrikadavidsson/
Ät efter din blodgrupp.
Eller när den här jävla pajasen var med.
https://www.instagram.com/kostradgivareulrikadavidsson/
Ät efter din blodgrupp.
Menar du att jag med B rH negativ inte ska äta annorlunda än nån med typ 0? :confused:
:laugh:
StarkaUlf
2016-02-13, 21:47
Caesar
Sweet Mustard
Hot Creole - 1 röst.
Curry-lime
Varenda gång jag skriver en fråga så blir det massa annat strunt i tråden så att den försvinner från sidan direkt :D
Bump!
Max har 2 goda dippar, Green and garlic och sourcream pepper. Då båda saknas på din lista får du inga svar :p
max original är najs med pommes
Max har 2 goda dippar, Green and garlic och sourcream pepper. Då båda saknas på din lista får du inga svar :pOch smaltost. Smaltost ar bast.
Nordenator
2016-02-14, 01:20
Och smaltost. Smaltost ar bast.
Qft.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Max är bajs med bröd.
I disagree
Max har 2 goda dippar, Green and garlic och sourcream pepper. Då båda saknas på din lista får du inga svar :p
Helt rätt.
lördagsgrogg
2016-02-14, 12:26
Nu kommer jag inte ihåg om jag så detta eller inte men soffprogrammens enda syfte är att uttrycka åsikter. Endast själva nyheterna har något som helst krav på att vara neutrala. Om dom bara rapporterar och är neutrala gör dom således inte sitt jobb.
ingen aning om vart jag skulle posta detta, men jag gillar klangen i eluveite's ''eternity - outro'' men inte deras andra låtar speciellt mycket, då jag bara är ute efter melodi. Nån som har tips på låtar/band jag kan söka efter?
Kolla bara på glutenhatarna på Malou! *grr27* Eller när Paolo Robert berättar om att "crunches är för gamla tanter och bodybuilders!!" för alla vet att bodybuilders har kassa magmuskler.
Malous program är ju en talkshow. Kollar man på Malou eller Paolo Roberto för att man vill ha nyhetsrapportering ligger problemet inte hos Malou/Roberto, skulle jag säga.
Jag får en känsla av att jag blivit lite väl cynisk och narcissistisk på senaste tiden, någon som känner samma lika?
Nattljus
2016-02-15, 09:10
Vad fan ska PMS vara bra för?! *gah!*
För att det ska vara legitimt att mula i sig obscena mängder choklad på en måndag? ;)
Malous program är ju en talkshow. Kollar man på Malou eller Paolo Roberto för att man vill ha nyhetsrapportering ligger problemet inte hos Malou/Roberto, skulle jag säga.
Jo Malou är en talkshow, men det blir fel när sådana som Paolo är med på Nyhetsmorgon och sprider dynga.
Jag tycker då inte att det är bra för något. Humörsvängningar, ångest och allt annat skräp mitt i menscykeln är förjävligt. *gah!*
För att du ska kunna ha något att gnälla på!
Andy.da.wohoo
2016-02-15, 09:51
Jag får en känsla av att jag blivit lite väl cynisk och narcissistisk på senaste tiden, någon som känner samma lika?
Om du har varit cynisk och narcissistiskt? Inte vad jag märkt men jag har samma känsla om mig själv.
Om du har varit cynisk och narcissistiskt? Inte vad jag märkt men jag har samma känsla om mig själv.
Knepigt, undrar ifall det bara är ett allmänt tillstånd man träder in i runt 27-28 års ålder då, åldersnojja kanske
MackeJuve
2016-02-15, 15:14
Nej det kan jag inte påstå. Däremot har min virrighet och nojighet skjutit i höjden de senaste åren(är 25). Har börjat glömma plattor och ugnen på, något som var otänkbart för bara ett par år sedan. Det har gått så långt att jag funderar på att installera en timer. Har även blivit räddare för nya människor. Hoppas verkligen att jag slipper stöta på grannar i trapphus, tvättstugan och på gården.
En timer till en ugn, finns det någon här som har införskaffat en sådan? Kollade lite snabbt i fredags och såg då ut som att det var ganska dyra saker men att det finns. Typ 1700-1800 kr. Är ju speciella uttag till ugnar.
Jag tycker mest nu när jag blivit äldre att folk är idioter.
https://en.wikipedia.org/wiki/You%27re_Getting_Old
Jag tycker mest nu när jag blivit äldre att folk är idioter.
Det har jag tyckt så länge jag kan minnas och jag är ändå bara 24 år.
Diomedea exulans
2016-02-16, 11:30
Jag tror det är någon man upplever när man varit med om väldigt många motgångar väldig länge. Mitt liv har varit skit sedan mellanstadiet ungefär, så min cynicism peakade vid 23. Sedan dess har jag värderat om lite saker, och är nu mera lite mer barnsligt glad igen.
delta_mats
2016-02-16, 13:55
Finns det något effektivt sätt att minska damm i lägenheten? Min lägenhet är sjukt dammig trots regelbunden städning. Rullar dammråttor 4 dagar efter jag dammsugit!
Sen undrar jag hur man undviker att lakan blir skrövliga efter tvätt!? Sist jag tvättade var lakanet skrövligt direkt ut tvättmaskinen, påslakanet däremot var det inte. Varken torkning i torkskåp eller torktumlare hjälpte, fullt av små skrynklor var det kvar!!!
Finns det något effektivt sätt att minska damm i lägenheten? Min lägenhet är sjukt dammig trots regelbunden städning. Rullar dammråttor 4 dagar efter jag dammsugit!
Sen undrar jag hur man undviker att lakan blir skrövliga efter tvätt!? Sist jag tvättade var lakanet skrövligt direkt ut tvättmaskinen, påslakanet däremot var det inte. Varken torkning i torkskåp eller torktumlare hjälpte, fullt av små skrynklor var det kvar!!!
Du kanske tappar mycket hår och hud :D Men dammsugning var tredje dag är inget ovanligt skulle jag säga.
Holmeros
2016-02-16, 15:06
1. Städa mer. Tråkigt men sant.
2. Du får mangla eller stryka lakan om du ska ha dem släta.
Något jag själv aldrig gjort och aldrig lär göra. Morsan strök alltid sängkläder, och jag skulle ljuga om det inte gör det extra gött att lägga sig i en renbäddad säng med struket lakan.
Mangla. Eller sträck och vik ordentligt medans det fortfarande är liiite fukt kvar i tyget.
Vi har både Mangel och "Lakanssträckare" i tvättstugan.
Lakanssträckare är bra om man tvättar ensam.
http://www.smarthem.se/includes/produkter/9721/9721_stor.jpg
En annan sak är att testa annan hastighet på centrifugeringen, blir inte perfekt men skillnad gör det.
En robotdammsugare gör en satans märkbar skillnad, hade jag haft ett bättre hus hade jag haft flera stycken.
man bör även sätta in aktiv luftreglering i huset med damfilter, hepafilter osv och värmeväxlare för till och från luften.
MasterChief
2016-02-16, 18:49
Finns det något effektivt sätt att minska damm i lägenheten? Min lägenhet är sjukt dammig trots regelbunden städning. Rullar dammråttor 4 dagar efter jag dammsugit.
Har du inga mattor? De binder dammet. Där jag har mest mattor i huset har jag klart minst damm på golv och hyllor har jag noterat.
Har du inga mattor? De binder dammet. Där jag har mest mattor i huset har jag klart minst damm på golv och hyllor har jag noterat.
Är det här mattors ursprungliga funktion?
Luftrenare
Diomedea exulans
2016-02-17, 00:41
Om man svarar jag på frågan "skulle du ha sex med vem som helst för hundra miljoner", är man prostituerad då?
Antar det, men jag är gärna hora för vem som helst för betydligt mindre än så.
Om man svarar jag på frågan "skulle du ha sex med vem som helst för hundra miljoner", är man prostituerad då?
Det kan ju inte räcka med att säga att man skulle.
Annars tänker jag börja kalla mig astronaut eftersom jag hade besökt rymden om jag haft en egen raket.
Diomedea exulans
2016-02-17, 00:51
Det kan ju inte räcka med att säga att man skulle.
Annars tänker jag börja kalla mig astronaut eftersom jag hade besökt rymden om jag haft en egen raket.
Ja, det har du ju rätt i. Hmm.
Potentiellt prostituerad, då? Potituerad?
Ja, men det är ju givet. Man är inte ett yrke för att man hypotetiskt kan tänka sig det. Trodde vi snackade om ett scenario där man faktiskt gör det, missuppfattade.
Diomedea exulans
2016-02-17, 01:00
Ja, men det är ju givet. Man är inte ett yrke för att man hypotetiskt kan tänka sig det. Trodde vi snackade om ett scenario där man faktiskt gör det, missuppfattade.
Skälet till att jag frågar är för att jag testade en grej i gymnasiet en gång: Jag pratade med en tjej som var självutnämnd stark feminist, starkt emot prostitution och som tyckte att hora var det värsta man kunde kalla en kvinna. En dag frågade jag henne oförhappandes om hon hade legat med nån totalt osexig person för hundra miljoner, eller vad det nu va. Hon sa "ja", och då sa jag "så du kan tänka dig att prostituera dig alltså?" Då blev hon lite ställd.
Tyckte att det var ett lite roligt sätt att få henne att erkänna hyckleri.
Nu gäller det väl kanske inte för alla såklart men hur kommer det sig att jag och iaf en hel del tjejer är så extremt frusna av oss jämfört med en hel del killar?
Jag menar ska man sova ihop med en kille är det som att sova med ett sjukt mysigt mänskligt element bredvid sig. *cupid*
HMS Laestander
2016-02-17, 08:59
Åker mycket buss på väg till jobbet och kan inte undgå att fundera på varför de är utformade som de är, alltså att bussen blir högre ju längre bak man kommer... Por qué?
Holmeros
2016-02-17, 08:59
Åker mycket buss på väg till jobbet och kan inte undgå att fundera på varför de är utformade som de är, alltså att bussen blir högre ju längre bak man kommer... Por qué?
Motor- och lastutrymme, kanske?
MackeJuve
2016-02-17, 10:15
När är det, som senast, okej att kasta glasflaskor i sopsortering på lägenhetsgård? Jag är väldigt nojig av mig angående sådant, vill inte stöta mig med någon. Dammsuger exempelvis inte gärna efter kl. 20. Glasflaskorna smäller ju en del när man dumpar dem i sopcontainern, samtidigt är ju det ju inget dödshögt ljud + att det är över snabbt(30-60 sek). Struntade i att slänga dem när jag gick ut med övriga sopor runt kl. 23 igår. Är det skitsamma enligt er eller anser ni att man inte bör slänga glasflaskor allt för sent? Sopsorteringen med containrarna är beläget emellan två lägenhetshus, precis intill det ena.
Motor- och lastutrymme, kanske?Detta. Och så antar jag att passagerare ska sitta lite som i en biosalong, så att fler ska kunna se vägen. Mindre risk för åksjuka.
Tapatalk.
Holmeros
2016-02-17, 10:23
När är det, som senast, okej att kasta glasflaskor i sopsortering på lägenhetsgård? Jag är väldigt nojig av mig angående sådant, vill inte stöta mig med någon. Dammsuger exempelvis inte gärna efter kl. 20. Glasflaskorna smäller ju en del när man dumpar dem i sopcontainern, samtidigt är ju det ju inget dödshögt ljud + att det är över snabbt(30-60 sek). Struntade i att slänga dem när jag gick ut med övriga sopor runt kl. 23 igår. Är det skitsamma enligt er eller anser ni att man inte bör slänga glasflaskor allt för sent? Sopsorteringen med containrarna är beläget emellan två lägenhetshus, precis intill det ena.
Kan du kasta från balkong eller fönster, så minskar du risken för att folk vet att det var du!
MackeJuve
2016-02-17, 10:33
Kan du kasta från balkong eller fönster, så minskar du risken för att folk vet att det var du!
För dåligt bollsinne samt fönstren vetter mot fel håll.
Jag försöker överlag vara tyst efter 22.
Jag brukar avhålla mig från att slänga glas efter kl 21 av omtanke för grannarna. Även om ljudet går över snabbt så är ljudet av glas som högljutt klirrar ett ljud som sågar sig igenom alla försök till sömn. Mycket hellre ett konstant halvhögt ljud som en dammsugare eller dylikt än ett kort skarpt ljud som t.ex. backvarnaren på en sopbil (som är det enda! ljudet jag kan höra upp till sovrummet i min lägenhet på sjunde våningen genom tjocka betongväggar) eller glasklirr.
Diomedea exulans
2016-02-17, 10:57
Glas som man slänger låter ju svinhögt dessutom. Det blir insta-tinnitus om man inte lyckas slå händerna för öronen innan glasflaskan nuddat botten på containern.
Jag sitter och jämför priser på tåg/flyg osv och vill jämföra med att ta bilen. Bilen drar en bit under 0,7liter milen, men det är ju mer som kostar än så. Hur bör jag räkna för att det ska bli mest rätt?
forslund
2016-02-17, 11:48
Jag sitter och jämför priser på tåg/flyg osv och vill jämföra med att ta bilen. Bilen drar en bit under 0,7liter milen, men det är ju mer som kostar än så. Hur bör jag räkna för att det ska bli mest rätt?
Det beror ju på hur omfattande du vill vara i din beräkning.
På jobbet har vi 32 kr/milen i ersättning varav hälften skattefritt och det ska då täcka in slitage på bilen etc.
Annars kan du ju räkna med något högre liter/mil + uppskatta parkeringskostnader för den tiden du är borta. Samt sätta det i relation till den extra tiden det kan ta att köra bil, eller tvärt om.
Det beror ju på hur omfattande du vill vara i din beräkning.
På jobbet har vi 32 kr/milen i ersättning varav hälften skattefritt och det ska då täcka in slitage på bilen etc.
Annars kan du ju räkna med något högre liter/mil + uppskatta parkeringskostnader för den tiden du är borta. Samt sätta det i relation till den extra tiden det kan ta att köra bil, eller tvärt om.
Jag har innan bara höjt förbrukningen till typ 1l milen, typ. För att få ett hum med oljor och slitage osv. Värdeminskning i sig bryr vi oss inte om, utan bara de "faktiska" kostnaderna. Men 12kr per mil låter ändå lite. Vet att jag tidigare fått typ 16kr milen som ersättning ifrån, vad det nu var för något. Men det är svårt.
Fördelen med bil är att man kan åka när man vill. Nackdelen är att jag kan inte sitta mer än 5min utan att få ont så de 55 milen lär ta en evighet.
http://www.bilsvar.se/
Banka i reggnummer och kolla under ekonomi. Men även gamla bilar skulle jag räkna minst 20-25kr milen.
http://www.bilsvar.se/
Banka i reggnummer och kolla under ekonomi. Men även gamla bilar skulle jag räkna minst 20-25kr milen.
Grymt! Tack.
21kr milen. För en gångs skull är det billigare för 3 personer att ta tåget. Kort i taket! :D
Är det någon som gjort en magnetkameraundersökning av sitt knä vid vad som tros vara en väldigt liten skada på menisken eller som har någon koll ändå på om man faktiskt kan se små skador med det?
Dom har hittills inte hittat något fel på mig med den typen av undersökning på andra ställen på kroppen fast det finns och funnits fel så känner mig väldigt skeptisk till om det är värt att ens kolla upp knät som fått för sig att bara göra svinont nu fast det borde vara läkt. :(
Är det någon som gjort en magnetkameraundersökning av sitt knä vid vad som tros vara en väldigt liten skada på menisken eller som har någon koll ändå på om man faktiskt kan se små skador med det?
Dom har hittills inte hittat något fel på mig med den typen av undersökning på andra ställen på kroppen fast det finns och funnits fel så känner mig väldigt skeptisk till om det är värt att ens kolla upp knät som fått för sig att bara göra svinont nu fast det borde vara läkt. :(
Intresserad av den här frågan med, någon som har en idé om det?
MackeJuve
2016-02-17, 13:31
Då fortsätter jag med att vara noga med vid vilka tidpunkter jag slänger glas :) :thumbup:
Holmeros
2016-02-17, 14:03
Intresserad av den här frågan med, någon som har en idé om det?
Jag gjorde en sådan undersökning av knäet för några år sedan.
De såg att jag hade förslitningar på menisk, ganska söndertrasad som jag förstod det. Plus massor av brosk i knäet, men det vet jag redan av ljuden att döma :)
Dessvärre vill de inte göra något åt meniskproblemet så här är jag. yay.
HMS Laestander
2016-02-17, 23:08
Motor- och lastutrymme, kanske?
Hade inledningsvis en sådan fundering, men sen kom jag att tänka på att ex de blå bussarna - jämfört med röda (vi rör oss alltså i Stockholmstrafiken) inte alls lyfter på samma sätt och fö har dragspelet i mitten... Så där fallerar eventuellt den teorin, och så här långt är det jag kommit.
Detta. Och så antar jag att passagerare ska sitta lite som i en biosalong, så att fler ska kunna se vägen. Mindre risk för åksjuka.
Tapatalk.
Troligt men återigen den blå bussen som motexempel.
Antar det, men jag är gärna hora för vem som helst för betydligt mindre än så.
Nja, det tror jag inte riktigt på.
Tar militärpress (bra) på bröst och framsida axel?
Tar militärpress (bra) på bröst och framsida axel?
Beror på vinkeln.
Strongman stockpress med rejält svankad rygg gör det.
Hade inledningsvis en sådan fundering, men sen kom jag att tänka på att ex de blå bussarna - jämfört med röda (vi rör oss alltså i Stockholmstrafiken) inte alls lyfter på samma sätt och fö har dragspelet i mitten... Så där fallerar eventuellt den teorin, och så här långt är det jag kommit.
Troligt men återigen den blå bussen som motexempel.Dragspelsbussarna lyfter val kanske bara inte pga just dragspelet, det ar lattare/billigare att bygga dom 'platta.'
Nu var det langesedan jag akte buss i Stockholm sa minns inte hur dom ser ut, men dragspelen i Lulea ar da helt plana fram till just dragspelet, efter det borjar det lyfta lite eftersom motorn ar langst bak.
Holmeros
2016-02-18, 07:31
Troligt men återigen den blå bussen som motexempel.
Dragspelsbussarna lyfter val kanske bara inte pga just dragspelet, det ar lattare/billigare att bygga dom 'platta.'
Nu var det langesedan jag akte buss i Stockholm sa minns inte hur dom ser ut, men dragspelen i Lulea ar da helt plana fram till just dragspelet, efter det borjar det lyfta lite eftersom motorn ar langst bak.
Jag har heller inte koll på Stockholmsbussarna, men de skånska dragspelsbussarna är också plana. Men motorn får ju plats allra längst bak. Tror de trycker in den i en hörna.
Dragspelsbussar har heller inget lastutrymme som andra "vanliga" bussar. Lastutrymmet är ju alltid under den bakre delen.
...men nu i de flesta fallen med motorn längst bak och drivning på släpaxeln. Det är idag den dominerande motorplaceringen på ledbussar oavsett golvhöjd. - Wikipedia om Ledbuss
Vad använder man en ordlista till? Köpte nämligen fel för ett par år sen när jag var ute efter en ordbok.
HMS Laestander
2016-02-18, 23:25
Vad använder man en ordlista till? Köpte nämligen fel för ett par år sen när jag var ute efter en ordbok.
Synonymer och liknande kan jag tänka mig?
Nattljus
2016-02-20, 15:30
Vad händer om man använder för gamla ögondroppar?
lillaPiggy
2016-02-20, 15:49
jag har inte märkt nån skillnad på sånna allergi ögondroppar men det känns ändå dumt att chansa med ögonen
Nattljus
2016-02-21, 10:07
Är dammsugare grovsopor som man slänger i grovsoprummet, eller måste man åka iväg till den stora återvinningen med den?
Är dammsugare grovsopor som man slänger i grovsoprummet, eller måste man åka iväg till den stora återvinningen med den?
Det verkar skilja lite från kommun till kommun. I Skellefteå verkar man få lämna vitvaror (?) men inte i Täby. Se om du kan hitta på din kommuns hemsida.
Som återfuktning? Högst sannolikt ingenting annorlunda jmf med en ny produkt.
Typisk grovsopa!
Alla lätta lösningarna! \o/
Nattljus
2016-02-21, 11:44
Som återfuktning? Högst sannolikt ingenting annorlunda jmf med en ny produkt.
Men varför står det då att de ska användas inom fyra veckor efter öppnandet? Bråkar de bara med mig? :(
Fan vet väl jag, egentligen? :D
Är det någonting i som kan bli gammalt? Hur gammal är produkten? Flyter det mögel överst i behållaren? Överväg att prova?
Minikubik
2016-02-21, 12:31
Jag använder jämnt gamla ögondroppar, eller rättare sagt linsvätska som jag använder som ögondroppar. Å andra sidan använder jag linser på fel sätt oxå
Nattljus
2016-02-21, 13:56
Fan vet väl jag, egentligen? :D
Är det någonting i som kan bli gammalt? Hur gammal är produkten? Flyter det mögel överst i behållaren? Överväg att prova?
Det är bra att du är kompetent *hug*
Jag slängde för övrigt flaskan och köpte ny, om någon började oroa sig *rolleyes*
Men varför står det då att de ska användas inom fyra veckor efter öppnandet? Bråkar de bara med mig? :(
Pga risken för bakterieväxt i flaskan. Risken ökar ju sämre du är på att droppa, d.v.s. ju fler gånger du pillar dig i ögat med flaskan. Jag brukar köpa endospipetter när det gäller saker jag använder sällan.
Slartibartfast
2016-02-22, 14:24
I Finland ser man ofta bilar som är i princip identiska, samma modell, färg och utförande, samt har bokstäverna på registerskylten samma, men siffrorna är olika. Är det samma i Sverige? Hur kommer det sig? Tillverkas en uppsättningar identiska bilar, som sedan registreras samtidigt?
MackeJuve
2016-02-22, 15:49
Läpparna mina är förstörda, typ uttorkade. Kan dra av lite hudflisor då och då. Vad kan jag göra för att behandla dem?
MackeJuve
2016-02-22, 16:06
Drick vatten
? Det hjälper inte läpparna. Är mer ute efter någon typ av salva. Har fått för mig att vanlig läppsyl främst är förebyggande.
Läpparna mina är förstörda, typ uttorkade. Kan dra av lite hudflisor då och då. Vad kan jag göra för att behandla dem?
Försvarets hudsalva. Burt bees cerat. Eos cerat. De funkar på mig.
Tapatalk på språng
MackeJuve
2016-02-22, 16:17
Försvarets hudsalva. Burt bees cerat. Eos cerat. De funkar på mig.
Tapatalk på språng
Tack. Har Apoteket på våningen under så tar det på vägen hem.
I Finland ser man ofta bilar som är i princip identiska, samma modell, färg och utförande, samt har bokstäverna på registerskylten samma, men siffrorna är olika. Är det samma i Sverige? Hur kommer det sig? Tillverkas en uppsättningar identiska bilar, som sedan registreras samtidigt?
Ja det vanliga var att en serie registrerades samtidigt men i Sverige börjar det bli ont om kombinationer så långa obrutna serier är inte lika vanliga längre.
Jag började jobba i januari och har således inte tjänat in särskillt många semesterdagar ännu. Men det är sagt att man får ta ut årets alla dagar i förväg inför sommaren. Har däremot blivid erbjuden en extra månadslön om jag skjuter upp semestern till efter sommaren. Om jag går med på det, men bestämmer mig för att säga upp mig till aug/sep. Blir jag återbetalningsskyldig då?
Edit: för bonusen alltså
Jag började jobba i januari och har således inte tjänat in särskillt många semesterdagar ännu. Men det är sagt att man får ta ut årets alla dagar i förväg inför sommaren. Har däremot blivid erbjuden en extra månadslön om jag skjuter upp semestern till efter sommaren. Om jag går med på det, men bestämmer mig för att säga upp mig till aug/sep. Blir jag återbetalningsskyldig då?
Beror på hur utbetalningen formuleras och hur överenskommelsen dokumenteras. Om det inte tydligt framgår att det är ett förskott eller att den är villkorad en framtida prestation eller liknande så är det extremt svårt för en arbetsgivare att kräva återbetalning av utbetald lön.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Beror på hur utbetalningen formuleras och hur överenskommelsen dokumenteras. Om det inte tydligt framgår att det är ett förskott eller att den är villkorad en framtida prestation eller liknande så är det extremt svårt för en arbetsgivare att kräva återbetalning av utbetald lön.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack, håller tummarna för att det inte står så tydligt då :)
Edit: för bonusen alltså
Det är ingen referens du behöver eller så då? För att avsluta en anställning på ett surt/ruttet sätt kan förstöra en hel del framåt, även om det är helt rätt rent juridiskt.
Det är ingen referens du behöver eller så då? För att avsluta en anställning på ett surt/ruttet sätt kan förstöra en hel del framåt, även om det är helt rätt rent juridiskt.
Det är landstinget, så jobb går alltid att få utan referens, men det vore självklart bra om jag fick en. Jag är inte ute efter att blåsa arbetsgivaren, utan eventuell uppsägning beror på om jag lyckas hitta ny lägenhet i stan, mitt kontrakt går ut i höst. Ska nog lägga fram alla korten på borden och se vad chefen säger.
Det är landstinget, så jobb går alltid att få utan referens, men det vore självklart bra om jag fick en. Jag är inte ute efter att blåsa arbetsgivaren, utan eventuell uppsägning beror på om jag lyckas hitta ny lägenhet i stan, mitt kontrakt går ut i höst. Ska nog lägga fram alla korten på borden och se vad chefen säger.
Nu vet jag inte hur det är just där men den erfarenhet jag har mellan olika myndigheter, kommuner etc. är att man pratar med varandra utav faaaaaaaaaaan. Alla förbannade träffar, nätverk, möten, seminarier. Alla känner alla, en enda stor orgie av offentligt incest.
Såg den här giffen, från reddit:
http://i.imgur.com/KSMB2tI.gif
Ska illustrera vad poängen med knäskålen är (kneecap). Ni som kan detta, stämmer det? Pratar vi om den här rörliga saken på ovandelen av knät eller vad är det man illustrerar?
ARMSTARK
2016-02-23, 09:55
*Knäskålsgiffen*
Att de använder en gummisnodd är även det en bra illustration för varför många tjongar benen upp och ner i hög hastighet i benspark maskinen. Man använder gummisnoddseffekten istället för att lyfta vikten med muskelkraft. Skaderisken är lätt att inse.
Såg den här giffen, från reddit:
http://i.imgur.com/KSMB2tI.gif
Ska illustrera vad poängen med knäskålen är (kneecap). Ni som kan detta, stämmer det? Pratar vi om den här rörliga saken på ovandelen av knät eller vad är det man illustrerar?
De har lagt dit en "knäskål" för att visa hur en riktigt knäskål skapar en längre hävarm.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b3/Gray350.png
Brofessorn
2016-02-23, 13:06
Har bastu en effekt på återhämtning efter styrketräning, eller är det bara en långlivad myt? Är effekten positiv eller negativ?
whuddafuks
2016-02-23, 13:17
Har en på jobbet som jag stör mig på som bara den. Hen andas otroligt tungt/högt, och gör även någon typ av slurpljud. Vet inte om hen inte har lärt sig att man kan svälja salivet innan det börjar rinna ner för läppen men denne person slurpar i sig det. Är jag en f*tta om jag säger till denne? Personen gör ju inte detta medvetet, så är det elakt av mig att då säga till? Kommer ju såklart bli obekvämt för denne att höra detta men jag är på väg att skada en katt snart..
Ricken13
2016-02-24, 12:45
http://theballreport.com/florida-man-patents-device-to-keep-your-balls-out-of-the-toilet/
Jag kan inte riktigt relatera till problemet, kan ni?
http://theballreport.com/florida-man-patents-device-to-keep-your-balls-out-of-the-toilet/
:laugh::laugh::laugh::laugh:
Brofessorn
2016-02-24, 13:00
Det är faktiskt en ganska bra idé, är ju svinäckligt när det nuddar porslinet. Är väl lite jobbigt att bära runt på den i fickan hela dagarna bara.
Ricken13
2016-02-24, 13:05
Det är faktiskt en ganska bra idé, är ju svinäckligt när det nuddar porslinet. Är väl lite jobbigt att bära runt på den i fickan hela dagarna bara.
Så du menar att du har problem med att påsen nuddar porslinet när du sitter ner?
Det är imponerande...
Brofessorn
2016-02-24, 13:09
Hör inte till vanligheterna, men på vissa konstigt utformade toaletter har det hänt.
Och den känslan är inte trevlig, särskilt inte när man tänker på vad porslinet har varit med om.
Så du menar att du har problem med att påsen nuddar porslinet när du sitter ner?
Det är imponerande...
pläp
PureWhey
2016-02-24, 13:19
Har bastu en effekt på återhämtning efter styrketräning, eller är det bara en långlivad myt? Är effekten positiv eller negativ?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7527169&postcount=12
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7527333&postcount=17
Det är imponerande...Vad jag forstatt sa ser toaletterna ser lite annorlunda ut i Freedom Land, det ser ocksa sa ut om man bildgooglar lite. De har en 'plata' i framre delen och inte bara en enorm skal som det ar i de flesta svenska.
Brofessorn
2016-02-24, 13:25
pläp
:d
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7527169&postcount=12
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7527333&postcount=17
Tackar.
Vad jag forstatt sa ser toaletterna ser lite annorlunda ut i Freedom Land, det ser ocksa sa ut om man bildgooglar lite. De har en 'plata' i framre delen och inte bara en enorm skal som det ar i de flesta svenska.
Beror på toastolen. Mina kulor kysste då aldrig porslin under 5½ år.
I Tyskland är där en platå bak i toastolen. Så det du gör lägger sig där och väntar på att du spolar. :D
I Tyskland är där en platå bak i toastolen. Så det du gör lägger sig där och väntar på att du spolar. :D
Samma i Nederländerna och Belgien, man kan bygga mäktiga högar som tar flera spolningar att få ned, och ibland får man ta papper och skjuta på.
Dessutom ligger högen inte i vatten, så dofterna flödar fritt tills man spolar ned den :D
Undrar hur de tänkte där....
Samma i Nederländerna och Belgien, man kan bygga mäktiga högar som tar flera spolningar att få ned, och ibland får man ta papper och skjuta på.
Dessutom ligger högen inte i vatten, så dofterna flödar fritt tills man spolar ned den :D
Bevittna dina synder innan du spolar ner dom i oändligheten cofffee
Det där skulle jag inte ha läst medan jag åt..
Det där skulle jag inte ha läst medan jag åt..
Är inte du redan härdad efter att ha marinerats i bajs och spyor ganska frekvent? ;)
HMS Laestander
2016-02-24, 15:47
Hade mycket hellre sett patent på något som ser till att penis inte vidrör porslinet. Små toaletter är djävulens påfund och det känns inte så jävla fräscht att ha Generalen i kontakt med vad som än varit där tidigare.
Ricken13
2016-02-24, 16:07
Hade mycket hellre sett patent på något som ser till att penis inte vidrör porslinet. Små toaletter är djävulens påfund och det känns inte så jävla fräscht att ha Generalen i kontakt med vad som än varit där tidigare.
Gummisnodd?
Varför skruvar sig naglarna när de vuxit en liten bit utanför fingertoppen?
Tapatalk på språng
Holmeros
2016-02-25, 07:44
Varför skruvar sig naglarna när de vuxit en liten bit utanför fingertoppen?
Tapatalk på språng
Böjer sig neråt menar du?
Sjukt vild gissning, men antar de växer med tryck neråt, annars hade ju nageln inte legat så tätt emot fingret. Så när det inte längre finns motstånd så blir det en böj.
Kanske? :D
Oljeblixten
2016-02-25, 08:04
Finns det något negativt med att i snitt äta 1kg blodpudding i veckan?
Finns det något negativt med att i snitt äta 1kg blodpudding i veckan?
Det blir jävligt ovarierat? Riktigt långsiktigt kaaaanske det kan bli för mycket järn. 1kg blodpuddig bör landa strax över 1000% RDI för järn. Och Hemjärn tar vi upp lätt så....
Blodpudding är järnrikt, men i övrigt kanske inte världens bästa livsmedel, men gillar man det så är det ju billigt och lätt/snabblagat.
Blodpudding är också en charkprodukt och innehåller oftast e250 om sånt oroar en.
Böjer sig neråt menar du?
Sjukt vild gissning, men antar de växer med tryck neråt, annars hade ju nageln inte legat så tätt emot fingret. Så när det inte längre finns motstånd så blir det en böj.
Kanske? :D
Nej alltså de vrider sig som en skruv, nu har jag rätt så långa naglar så det är först när de blir långa på riktigt som det syns på mig.
Kanske är individuellt iofs?
http://skrattsajten.com/wp-content/uploads/Roliga-rekord-33.jpg
Korta matvideos som skapas och delas friskt i sociala medier - varför ska det så ofta vara två bitar med något rinnigt i mitten som sakta dras isär på så sätt att det ser ut som cock'en ejakulerat halvvägs igenom?
Andy.da.wohoo
2016-02-25, 18:26
Korta matvideos som skapas och delas friskt i sociala medier - varför ska det så ofta vara två bitar med något rinnigt i mitten som sakta dras isär på så sätt att det ser ut som cock'en ejakulerat halvvägs igenom?
Because juicy'ness. Antar jag. Ju saftigare desto bättre.
Är det någon skillnad på att köpa en tårta och ha i sin egen kyl jämfört med att ha den på ICAs? Givetvis oöppnad.
Fick precis en jävla massa skit för att jag vill åka och köpa den NU och ha i kylen så chefen kan bjuda kollegorna senare på dagen istället för att åka i e.m. "Tårtan kommer bli saggig och äcklig"... really mörkhyad?
http://skrattsajten.com/wp-content/uploads/Roliga-rekord-33.jpg
Om det nu är på riktigt. Hur torkar sig dessa människor i arslet?
Om det nu är på riktigt. Hur torkar sig dessa människor i arslet?
Bra fråga, dusch?
Mannen där hade världsrekord i längsta naglar.
Tapatalk på språng
PureWhey
2016-02-27, 10:23
Är det någon skillnad på att köpa en tårta och ha i sin egen kyl jämfört med att ha den på ICAs? Givetvis oöppnad.
Fick precis en jävla massa skit för att jag vill åka och köpa den NU och ha i kylen så chefen kan bjuda kollegorna senare på dagen istället för att åka i e.m. "Tårtan kommer bli saggig och äcklig"... really mörkhyad?
Haha facepalm
Byt jobb
Om man överför pengar mellan Swedbank-konton ska det bara ta några minuter, men när man går in och lägger till ett konto och ska välja dag så står det att man måste ta minst en dag framåt i tiden. Vad gör jag för fel? Har inte Swish.
Minikubik
2016-02-27, 16:02
Om man överför pengar mellan Swedbank-konton ska det bara ta några minuter, men när man går in och lägger till ett konto och ska välja dag så står det att man måste ta minst en dag framåt i tiden. Vad gör jag för fel? Har inte Swish.
Du ska inte välja dag, överföringsdatum ska vara omgående
Du ska inte välja dag, överföringsdatum ska vara omgående
Så enkelt var det.... :laugh:
Vad gör jag för fel? Har inte Swish.
Du har svaret i frågan :)
Minikubik
2016-02-27, 17:54
så enkelt var det.... :laugh: :thumbup:
kalle_kula
2016-02-27, 20:24
Håller begreppet hockeyfrilla på att ändras? Om man frågar en femtonåring idag, svarar de att en hockeyfrilla ser ut så här då?
http://cdn02.nyheter24.se/2375d7cc0402021d0100004000bd035502/2015/07/28/1110054/Sk%C3%A4rmavbild%202015-07-28%20kl.%2011.36.08.png
http://cdn04.devote.se/gallery/big/20140928/b196e664c2bc1882374f75b2d8629b4c.jpg
Nattljus
2016-02-27, 20:26
Varför blir folk så emotionella runt melodifestivalen? Vissa hatar, vissa älskar. Båda känslorna känns en smula överdrivna för en tillställning som mest finns till för att roa :smash:
Alternativt; är det något fel på oss som varken hatar eller älskar mello?
Brofessorn
2016-02-27, 21:05
Det är väl mest mediokert. Inget att lägga energi på.
Brofessorn
2016-02-27, 21:06
Håller begreppet hockeyfrilla på att ändras? Om man frågar en femtonåring idag, svarar de att en hockeyfrilla ser ut så här då?
http://cdn02.nyheter24.se/2375d7cc0402021d0100004000bd035502/2015/07/28/1110054/Sk%C3%A4rmavbild%202015-07-28%20kl.%2011.36.08.png
http://cdn04.devote.se/gallery/big/20140928/b196e664c2bc1882374f75b2d8629b4c.jpg
Ja.
Hur kinkigt är det med EAA och utgångsdatum? Såg nu att jag hade en burk som gick ut i juli förra året. Den har varit oöppnad fram tills nu. Luktade som den ska. Den kommer konsumeras rätt fort.
Nordenator
2016-02-27, 23:41
Jag hade då åtminstone kört så länge det inte trängt in fukt och det ser klumpigt och konstigt ut. I så fall hade jag kastat det.
[/IMG]http://cdn02.nyheter24.se/2375d7cc0402021d0100004000bd035502/2015/07/28/1110054/Sk%C3%A4rmavbild%202015-07-28%20kl.%2011.36.08.png[/IMG]
[/IMG]http://cdn04.devote.se/gallery/big/20140928/b196e664c2bc1882374f75b2d8629b4c.jpg[/IMG]Eftersom aven 15-aringar vet hur man anvander Internet och darfor lar ha upptackt vad som ar en Riktig Hockeyfrilla sa tvivlar jag pa att de skulle saga att det pa bilderna ar en hockeyfripp.
Daremot ar jag overtygad som att majoriteten av 15-aringarna som spelar hockey har en san dar frisyr eller jobbar mot en efter som den ar inne bland proffsen. Men ge det 5 ar sa har begreppet hockeyfrilla sakert uppgraderats.
Varför blir folk så emotionella runt melodifestivalen? Vissa hatar, vissa älskar. Båda känslorna känns en smula överdrivna för en tillställning som mest finns till för att roa :smash:
Jag blir förbannad för att svensk media fortfarande tar Melodifestivalen på fullt blodigt allvar, medan resten av Europa verkar ha fattat grejen med hur bisarr tävlingen egentligen är. Folk i USA och Australien tittar ju för att det är kitschigt och vettlöst, inte för att se fantastiska uppträdanden.
Som icke-tittare blir man överöst med information om det trots att man inte vill, inte ens kan man titta på nyhetsmorgon utan att undkomma det (och det läggs oproportionerligt mycket tid på det i förhållande till annat).
Men nja, jag brukar inte ägna så mycket tid att hata det, men det är lite som att arbeta med fotbollsintresserade - vissa förväntar sig att man vill diskutera senaste matchen.
MackeJuve
2016-02-29, 14:21
Tips på födelsedagspresent:
25-årig kille. Sinnessjukt positiv och härlig person. Älskar att festa och dricker det mesta som är "snällt"(inga jättemörka öl, konstiga spriter etc). Stort fotbollsintresse: håller på Hammarby och Chelsea. Jobbar inom byggbranschen som arbetsledare. Spelar en del datorspel, typ DOTA. Inga andra, större, intressen.
Har en vecka på mig, ska till honom på lördag. Har funderat på typ Chelsea/Hammarby-ölglas eller något i den stilen. Har inte kollat deras shoppar men kan tänka mig att jag är lite väl sent ute för att lösa något på bara fyra till fem dagar.
MackeJuve
2016-02-29, 14:25
En månad viaplay!
Gillar din tankegång men kan garantera att han redan har det. Lite småskumt att lösa i praktiken också:
"Här har du 400 kr så att du kan se på Viaplay i en månad" :D
Litet långt fram i tiden kanske. :)
2016-10-30 Hammarby - IFK Norrköping FK Tele2 Arena
MackeJuve
2016-02-29, 14:38
Litet långt fram i tiden kanske. :)
2016-10-30 Hammarby - IFK Norrköping FK Tele2 Arena
Dessvärre, ja! Ger ju gärna bort något roligt men har alltid sprit-/vinflaskan som nödpresent.
Dessvärre, ja! Ger ju gärna bort något roligt men har alltid sprit-/vinflaskan som nödpresent.
Premiären då :)
Tips på födelsedagspresent:
25-årig kille. Sinnessjukt positiv och härlig person. Älskar att festa och dricker det mesta som är "snällt"(inga jättemörka öl, konstiga spriter etc). Stort fotbollsintresse: håller på Hammarby och Chelsea. Jobbar inom byggbranschen som arbetsledare. Spelar en del datorspel, typ DOTA. Inga andra, större, intressen.
Har en vecka på mig, ska till honom på lördag. Har funderat på typ Chelsea/Hammarby-ölglas eller något i den stilen. Har inte kollat deras shoppar men kan tänka mig att jag är lite väl sent ute för att lösa något på bara fyra till fem dagar.
Gå ihop några stycken och köp ett årskort till Bajen?
MackeJuve
2016-02-29, 14:46
Premiären då :)
Gå ihop några stycken och köp ett årskort till Bajen?
Tack för tipsen! Han har dock redan köpt ett årskort :)
0x5f3759df
2016-02-29, 14:53
Djurgården-Hammarby i svenska cupen på söndag @ tele2 arena. Gör ett helt derbypaket med lite öl etc för värmning :D
Edit: om han har säsongskort så ingår säkert den matchen men du kan säker göra nåt runt detta.
MackeJuve
2016-02-29, 14:56
Djurgården-Hammarby i svenska cupen på söndag @ tele2 arena. Gör ett helt derbypaket med lite öl etc för värmning :D
Edit: om han har säsongskort så ingår säkert den matchen men du kan säker göra nåt runt detta.
Jättebra tips det här också men jag är Norrköpingsbo och bara på besök under lördagen när hans fest är. Sover där och åker sedan hem så tidigt som möjligt på söndagen. Han ska säkerligen gå på den matchen men jag har svårt att se att vi som åker gemensamt hem ska stanna kvar och gå på fotboll när vi är bakfulla och jävliga :)
0x5f3759df
2016-02-29, 15:12
Jag tänkte att du kanske kan komma på nåt runt det, ölpaket+annat eller liknande.
MackeJuve
2016-02-29, 15:16
Jag tänkte att du kanske kan komma på nåt runt det, ölpaket+annat eller liknande.
Jag förstod det. Det är bara att även han kommer att vara jävligt bakfull. Vet inte riktigt hur mycket ett gäng bärs lockar då. Dessutom så kommer vi inte att vara med honom under matchen. Det är väl inte skrivet i sten att han ska gå på matchen heller, beror helt på hur pass bakfull han blir och hur lång tid städningen tar.
0x5f3759df
2016-02-29, 15:20
Jag förstod det. Det är bara att även han kommer att vara jävligt bakfull. Vet inte riktigt hur mycket ett gäng bärs lockar då. Dessutom så kommer vi inte att vara med honom under matchen. Det är väl inte skrivet i sten att han ska gå på matchen heller, beror helt på hur pass bakfull han blir och hur lång tid städningen tar.
Klart han går på den matchen om han är supporters ffs :D
Annars har du intersport i skrapan på götgatan som har mycket hammarbygrejer, det är deras "huvudbutik" för supportstuff för hammarby. Du kan ju ringa dit och kolla om de har glas etc.
MackeJuve
2016-02-29, 15:22
Klart han går på den matchen om han är supporters ffs :D
Annars har du intersport i skrapan på götgatan som har mycket hammarbygrejer, det är deras "huvudbutik" för supportstuff för hammarby. Du kan ju ringa dit och kolla om de har glas etc.
Aa kollade deras webshop precis :) Hade lite småroliga whiskeyglas. Går nog även att beställa hem till Norrköping då det var 2-4 dagars leveranstid, om vi beställer idag.
Han lär gå, men om matchen är typ 14:00 och han ska städa ett helt hus från 30-40 fulla gäster samt bli av med oss utomsocknesbor så finns det väl i alla fall en risk för att det blir tight ;)
Aa kollade deras webshop precis :) Hade lite småroliga whiskeyglas. Går nog även att beställa hem till Norrköping då det var 2-4 dagars leveranstid, om vi beställer idag.
Han lär gå, men om matchen är typ 14:00 och han ska städa ett helt hus från 30-40 fulla gäster samt bli av med oss utomsocknesbor så finns det väl i alla fall en risk för att det blir tight ;)
http://www.manbot.se/produkt/bajenland-print/
Denna kanske kan vara nått? Jag köpte en sådan till en polare som hejar på bajen. Handlade den dock i butik och då fanns det en som bara var över Söder vilket passar bättre då det är där vi bor. Det du ser på den jag länkade är allt söder om Söder också.
MackeJuve
2016-02-29, 15:44
http://www.manbot.se/produkt/bajenland-print/
Denna kanske kan vara nått? Jag köpte en sådan till en polare som hejar på bajen. Handlade den dock i butik och då fanns det en som bara var över Söder vilket passar bättre då det är där vi bor. Det du ser på den jag länkade är allt söder om Söder också.
Mycket bra förslag! Ska diskutera med mina vänner :)
Hur satan kan Snapchat dra så mycket surf? Kollade på en snap nyss och det var uppenbarligen 10MB *gah!*
MasterChief
2016-03-01, 19:40
Hur satan kan Snapchat dra så mycket surf? Kollade på en snap nyss och det var uppenbarligen 10MB *gah!*
Använd reseläget som finns inbyggt i snapachat. Då laddas saker nere bara när du öppnar dem, istället för allting. Annars tar saker mycket plats idag, minsta lika skit är ju på flera mb.
Magnus N
2016-03-01, 20:02
Om man ska frakta en plasma-tv i bilen och den är för stor att ha ståendes, hur känslig är den om man lägger den ner med fronten uppåt samt spänner fast den så gott det går samt snigelkör :p
Tänker på glaset hur skört det är
MasterChief
2016-03-01, 20:34
Om man ska frakta en plasma-tv i bilen och den är för stor att ha ståendes, hur känslig är den om man lägger den ner med fronten uppåt samt spänner fast den så gott det går samt snigelkör :p
Plasmor ska inte transporteras liggande.
Magnus N
2016-03-01, 20:35
Plasmor ska inte transporteras liggande.
Mjo, googlat runt och det verkar vara så :/
Ett helvete att ha en stor tv och man ska försöka sig på att flytta den när den ska stå :(
Mjo, googlat runt och det verkar vara så :/
Ett helvete att ha en stor tv och man ska försöka sig på att flytta den när den ska ståHar ditt/dina lokala taxibolag nagon 'storbil'? Alltsa minibuss? Brukar fungera utmarkt att ha den staendes pa golvet i dom och det finns plats kvar att sitta dar sjalv och halla i den.
Jag korde Merca Vito nar jag var taxichauffor och de ar helt optimala for transporter av en stor TV. :D Blev en hel del upphamtningar pa Elgiganten och MediaMarkt.
Minikubik
2016-03-02, 06:32
Jag har en Vito, kan köra den åt dig om du betalar milersättning... Från Karlstad tur och retur :devil:
Magnus N
2016-03-02, 06:49
Har ditt/dina lokala taxibolag nagon 'storbil'? Alltsa minibuss? Brukar fungera utmarkt att ha den staendes pa golvet i dom och det finns plats kvar att sitta dar sjalv och halla i den.
Jag korde Merca Vito nar jag var taxichauffor och de ar helt optimala for transporter av en stor TV. :D Blev en hel del upphamtningar pa Elgiganten och MediaMarkt.
Ska försöka med någon snäll granne först, se om den får plats i deras :)
Jag har en Vito, kan köra den åt dig om du betalar milersättning... Från Karlstad tur och retur :devil:
:)
Hur funkar borgerlig begravning? Var brukar man vara, vem håller i tillställningen osv?
Hur funkar borgerlig begravning? Var brukar man vara, vem håller i tillställningen osv?Nar min far gick bort holl vi till i ett kapell och det var en aldre herre fran begravningsbyran som styrde skutan. Innan det sa hade vi tva 'intervjuer' med byran dar de redde ut vem han var, var relation till honom, speciella minnen, om gud och ovrigt spirituellt dravel skulle namnas, osv etc vilket dom sedan gjorde ett tal av. Vi bestamde ocksa ett par latar som skulle spelas.
Sedan gick vi ut och smaskade ner urnan i jorden och fikade en del.
Använd reseläget som finns inbyggt i snapachat. Då laddas saker nere bara när du öppnar dem, istället för allting. Annars tar saker mycket plats idag, minsta lika skit är ju på flera mb.
Tack så mycket! Snapchat har totalt dragit 6mb idag, igår innan jag satte på reseläget hade sen dragit 98mb, på en dag alltså *hug*
Hur lång tid efter järntablettintag måste jag vänta med kaffe/mejeriprodukter för bästa effekt?
ARMSTARK
2016-03-04, 14:38
Hur uttalas ordet/begreppet "Hausse" ? Utalas det "Hauws" eller "Hås" ?
Och är det skillnad på uttalet i Sverige och utomlands?
Har mest hört "hås"-varianten. Jag har aldrig hört någon använda det uttrycket på engelska.
https://translate.google.com/#fr/en/baisse
https://translate.google.com/#fr/en/hausse
ARMSTARK
2016-03-04, 16:08
Åusu alltså. Låter konstigt i svenska öron. Det får bli hås.
Fick lite alkohol-baserad bets (propanol) på en målad väv i lgh, går det få bort med rödsprit tror ni?
Går det att få bort mörka fettmärken på väggarna?
StarkaUlf
2016-03-04, 19:40
Är det skönaste att åka Business class till resmålet, eller är det skönast att åka det på hemvägen?
Om du åker BC ena vägen och Ekonomi andra vägen.
jag skulle åka business ned.
Är det skönaste att åka Business class till resmålet, eller är det skönast att åka det på hemvägen?
Om du åker BC ena vägen och Ekonomi andra vägen.
Beror på restiden och resmål.
StarkaUlf
2016-03-04, 20:14
jag skulle åka business ned.
Jag tror mer på det också. Känns mer rätt på något sätt, som att det är då allt startar. Hem kanske inte är lika viktigt, då är ändå allt det roliga över :D
Beror på restiden och resmål.
Lång resa, säg 8-11 timmar. Resmål någonstans du vill ofc :D
Resan börjar på väg till flyget, det ska vara så bekvämt som möjligt när resan börjar tills den slutar. Ekonomi hem är definitivt att föredra.
Jag tror mer på det också. Känns mer rätt på något sätt, som att det är då allt startar. Hem kanske inte är lika viktigt, då är ändå allt det roliga över :D
Lång resa, säg 8-11 timmar. Resmål någonstans du vill ofc :D
Alltså, det är viktiga aspekter. När jag flög hem från Thailand åkte jag vid 09ish. Var hemma 23. Så var bara att gå och lägga sig och poff, inne i rätt tid.
Då hade business inte varit så nödvändigt.
När jag flög hem från USA en gång så åkte jag vid 06 och landa runt 07. Då hade det varit skönt med en bekvämare flygresa.
När jag flög till USA senast åkte jag vid 0530 och landa runt 12. Då hade det också varit skönt att resa lite bekvämare.
Så för mig finns det flera parametrar att ta i beaktning.
Tydligen så kan man minimera jetlag om man inte äter något under resan.
Går det att få bort mörka fettmärken på väggarna?
Aceton fungerade mot betsen iaf.
Och en till:
Hur fan har det blivit en mörk fläck bakom där TV:n stod? :confused:
Tydligen så kan man minimera jetlag om man inte äter något under resan.
Provade en gång från asien, mådde ovanligt bra efter. Men det brukar vara svårt att hålla sig från att äta...
Mjo, men en resa på 6-8 timmar kan man nog hålla sig. :) Brukar inte käka på väg hem från USA
Varför kan man inte se alla som delat ens status?
Tydligen 50 stycken som delat min status om att vi letar nytt hem åt våran hund pga tidsbrist men kan bara se 11. Har räknaren ballat ur helt eller är det bara så det är?
Jakobson
2016-03-04, 22:40
"Vive Charlie" har gett ut ett nummer väldigt tätt inpå händelsen med nannyn som halshögg ett barn, och avbildat just en muslimsk kvinna hållandes ett barns avhuggna huvud?
https://www.rt.com/news/334534-charlie-cartoon-nanny-head/
Yttrandefrihet eller lite väl magstarkt ?
PureWhey
2016-03-04, 22:55
Yttrandefrihet såklart
"Vive Charlie" har gett ut ett nummer väldigt tätt inpå händelsen med nannyn som halshögg ett barn, och avbildat just en muslimsk kvinna hållandes ett barns avhuggna huvud?
https://www.rt.com/news/334534-charlie-cartoon-nanny-head/
Yttrandefrihet eller lite väl magstarkt ?Det ar ju bara en tecknad variant av en riktig handelse. Inga konstigheter.
Varför kan man inte se alla som delat ens status?
Tydligen 50 stycken som delat min status om att vi letar nytt hem åt våran hund pga tidsbrist men kan bara se 11. Har räknaren ballat ur helt eller är det bara så det är?
Det beror nog på delarens inställningar, om någon som du inte är vän med delat och har inställningar som gör att bara dennes vän kan se så kan nog inte du se.
Diomedea exulans
2016-03-05, 11:06
Och en till:
Hur fan har det blivit en mörk fläck bakom där TV:n stod? :confused:
Den flög i en vid båge över teven.
MackeJuve
2016-03-07, 08:16
Torsdags: Maxtunga marklyft 5 set - sådär form
Lördags: Halvtunga knäböj 5 set - bra form
Lördag natt: Sov på luftmadrass.
Söndag förmiddag: Åkte 16 mil bil.
Söndag eftermiddag tills idag: Stel som FAN i ryggen. Det känns i ländryggen när jag hostar, böjer mig framåt, böjer mig bakåt etc. Aldrig varit med om detta förut. Riktigt obehagligt. Luftmadrassen var skön att sova på och bil har ju åkt längre än så förut. Finns det en risk för att belastningen på ländryggen blev för mycket i träningen och att det utlöstes först tre dagar senare, eller en dag senare, om det var knäböjen som var den utlösande faktorn? Eller är det mer sannolikt att madrass+bil ensam stod för besvären?
Ska stå upp och jobba hela dagen istället för att sitta samt gå på lunchen samt efter jobbet.
MackeJuve
2016-03-07, 08:27
Jag har svårt att se att knäböjen hade något att göra med ländryggsbesvären då utförandet på dessa var ganska bra. Skulle gissat på marklyften som var maxtunga och grisiga. Men de utfördes i torsdags och besvären kom alltså tre dagar senare. Skulle jag få gissa vilt så låg det latent i kroppen, knäböjen bättrade inte på besvären och luftmadrass + 1,5 h bil utlöste dom. Vet dock inte om det kan fungera så. Någon som har varit med om något liknande får gärna berätta.
Brofessorn
2016-03-07, 09:28
Känns det i ryggraden, eller i musklerna däromkring?
MackeJuve
2016-03-07, 09:43
Känns det i ryggraden, eller i musklerna däromkring?
Åhh... Jag är så dålig på kroppen. Har tragiskt nog svårt att avgöra det. Skulle gissa på musklerna däromkring.
Nattljus
2016-03-07, 09:44
Kan man verkligen bli glad på riktigt av att låtsas vara glad, eller är det en myt?
Brofessorn
2016-03-07, 09:46
Åhh... Jag är så dålig på kroppen. Har tragiskt nog svårt att avgöra det. Skulle gissa på musklerna däromkring.
Jag har knäböjt rätt så mycket senaste tiden, och musklerna vid ländryggen har varit jäkligt slitna, mer än benmusklerna. Det kan inte vara så att du bara har en helvetisk träningsvärk? Träningsvärk för mig brukar kunna dyka upp 2-3 dagar efter att jag tränat den kroppsdelen, konstigt nog.
ARMSTARK
2016-03-07, 09:48
Kan man verkligen bli glad på riktigt av att låtsas vara glad, eller är det en myt?
Jag är ofta "tvungen" att låtsas vara glad, eller åtminstånde le och vara trevlig, på jobbet. Fast man är lite deppig så märker jag att man är på bättre humör efter en "låtsas trevlig" situation med någon.
MackeJuve
2016-03-07, 09:55
Jag har knäböjt rätt så mycket senaste tiden, och musklerna vid ländryggen har varit jäkligt slitna, mer än benmusklerna. Det kan inte vara så att du bara har en helvetisk träningsvärk? Träningsvärk för mig brukar kunna dyka upp 2-3 dagar efter att jag tränat den kroppsdelen, konstigt nog.
Förövrigt kanske du bör starta en egen tråd, det känns inte som en dum småfråga direkt.
Det hade givetvis varit helt underbart men nej det är inte träningsvärk. Jag har samma situation med träningsvärk som dig, 2-3 dagar efter passet. Sen så var knäböjen väldigt bekväm. Den var lite utmanande men jag var aldrig nära fail. Höll ryggen bra på 90-95 % av repsen. Jag funderar mer och mer på om det har att göra med min livssituation. Sitter mycket på jobbet i oergonomisk ställning och känner då av ländryggen vid tillfällen. Ställer mig då upp och jobbar ett tag. Hemma så blir det mycket liggande i soffan. Sen kanske inte torsdagens marklyft bättrade på det hela. Allt detta i kombination med bilåkande samt ovan sovsituation kanske har lett till detta. Jag ska gå mycket och stå-jobba hela veckan, undvika träning helt till en början följt av träning som inte påfrestar ländryggen. Känns det inte ett dugg bättre imorgon ringer jag någon. Känns det bättre gör jag så mycket förebyggande som jag kan tills det blir bra.
Jag skrev i en befintlig tråd i skade-delen av forumet också, där finns det en del kompetenta personer.
Kan man verkligen bli glad på riktigt av att låtsas vara glad, eller är det en myt?Jag tycker det fungerar om jag låtsas då och då och verkligen går all in. När jag däremot hade ett jobb som krävde att jag var glad så blev jag bara irriterad av att låtsas hela dagarna.
Så, valde jag rätt tillfällen/gjorde det bara då och då fungerade det för mig.
Tapatalk.
Inställning gör mycket. Negativa tankar leder också till ett sämre mående. Jag kan frambringa ångest genom att fokusera på saker som får mig att må dåligt. Men jag kan i dagsläget också unvika ångest genom att fokusera på positiva saker istället. Det är svårt men övning ger färdighet och att lära känna sitt egna humör och mående är nog sunt.
Tapatalk på språng
Nattljus
2016-03-07, 10:18
Jag kan frambringa ångest genom att fokusera på saker som får mig att må dåligt. Men jag kan i dagsläget också unvika ångest genom att fokusera på positiva saker istället.
Det första är jag bekant med, men det andra är något av ett mysterium :smash:
Nattljus
2016-03-07, 10:21
Jag är ofta "tvungen" att låtsas vara glad, eller åtminstånde le och vara trevlig, på jobbet. Fast man är lite deppig så märker jag att man är på bättre humör efter en "låtsas trevlig" situation med någon.
Jag kan verkligen inte vara glad på låtsas mot folk, lika lite som jag kan vara trevlig mot folk jag inte gillar. Har aldrig kunnat, och det har alltid varit ett mysterium för mig hur andra människor kan fejka i det sociala umgänget *jorgen*
Jag tycker det fungerar om jag låtsas då och då och verkligen går all in. När jag däremot hade ett jobb som krävde att jag var glad så blev jag bara irriterad av att låtsas hela dagarna.
Så, valde jag rätt tillfällen/gjorde det bara då och då fungerade det för mig.
Så du upplever att det funkar om du inte gör det för ofta?
Andy.da.wohoo
2016-03-07, 10:38
Det handlar väll om den berömda "konen/spiralen". Börjar man glida in på ett negativt spår är det lätt att spä på detta och helt plötsligt har man påbörjat sin nedstigning i negativitetsspiralen. Och det är inte helt lätt att ta sig ur den. Att omge sig med människor man gillar är ett steg ur i alla fall :)
galtasar
2016-03-07, 10:49
varför är kokta ägg så mycket mer mättande än stekta?
Hur många grader räknas som feber? och när är det man inte ska träna?
Hur många grader räknas som feber? och när är det man inte ska träna?
Skiljer sig mellan olika personer men du ska inte träna med en infektion i kroppen.
Så du upplever att det funkar om du inte gör det för ofta?Precis så.
Tapatalk.
För man ulkar så mycket av att äta det så man inte vill se mer mat på ett tag ;).
JHilding
2016-03-07, 18:37
Vad hade ni valt, ta jobb på arbetsförmedlingen och sälja sin själ till satan eller gått arbetslös och försökt hitta ett annat jobb?
Ett större mysterium är varför äggröra mättar sämre än stekta.
Vad hade ni valt, ta jobb på arbetsförmedlingen och sälja sin själ till satan eller gått arbetslös och försökt hitta ett annat jobb?
Så illa kan det väl inte vara.. ;)
Sälj din själ till satan.
När du inte klarar mer så försöker du ta dig vidare. Refund på din själ.
Att gå arbetslös är nog bland det värsta som finns efter de första veckorna.
JHilding
2016-03-07, 19:19
Sälj din själ till satan.
När du inte klarar mer så försöker du ta dig vidare. Refund på din själ.
Att gå arbetslös är nog bland det värsta som finns efter de första veckorna.
Ok, tack för peppet. Ja, bland alla slappa och dryga människor jag mött på arbetsförmedlingen kan man ju försöka lära sig av det och göra ett bra mycket bättre jobb än dem.
Nån annan som börjar frysa efter man bajsat? :P
Vart tar vattnet vägen när man kokar med lock?
Edit: Förstår att det lämnar kastrullen. Omformulering: Locket ser ut att sluta tätt. Hur kan så pass mycket vatten leta sig ut under så pass kort tid?
Edit: Förstår att det lämnar kastrullen. Omformulering: Locket ser ut att sluta tätt. Hur kan så pass mycket vatten leta sig ut under så pass kort tid?
Fast det är långt ifrån tätt, hade behövt vara en tätning runt locket samt skruvas fast för att bli helt tätt och inte pressas ut av trycket.
Fast det är långt ifrån tätt, hade behövt vara en tätning runt locket samt skruvas fast för att bli helt tätt och inte pressas ut av trycket.
All ånga du ser läcka ut är vattenmolekyler; en kokande kastrull ryker rätt duktigt, och har ett skapligt tryck i sig.
Minsta lilla övertryck och vattenånga pyser ut.
Svetsar du fast locket så har du byggt dig en värmestyrd bomb :D
Minsta lilla övertryck och vattenånga pyser ut.
Svetsar du fast locket så har du byggt dig en värmestyrd bomb :D
När jag gick svetsutbildning för länge sedan gjorde vi det med gassvets. Det var riktigt kul. Först svetsade vi fyrkantiga lådor på kanske en liter. De skulle va fina och täta och ha ett munstycke. Sen pumpade vi in vatten via munstycket - allas läckte redigt :)
Så då var det bara att gå tillbaka och svetsa igen punkterna där det läckte och testa igen - med mer läckor som följd :d
Mot slutet var det några som tålde så högt tryck att plåten deformerades åt det sfäriska hållet. Rätt fascinerande.
Ok, jag har ett par träningsskor som luktar absolut död och bäverspillning. Har testat frysa dom under natten, men odören kommer alltid tillbaka.
Hur lösa problemet? Byta sula? Huskurer?
Ok, jag har ett par träningsskor som luktar absolut död och bäverspillning. Har testat frysa dom under natten, men odören kommer alltid tillbaka.
Stoppa dom i tvättmaskinen 60 grader.
Brukar träningsskor tåla, såvida de inte är i äkta skinn.
Diomedea exulans
2016-03-08, 06:21
Nån annan som börjar frysa efter man bajsat? :P
Har du utedass?
Ätticka eller bikarbonat drar ut sur lukt i kyl/under diskbänk osv. Testa att lägga dem i en påsa och ha en liten skål med ättika ståendes i samma påse. Det skadar ju inte iaf
Tapatalk på språng
När jag gick svetsutbildning för länge sedan gjorde vi det med gassvets. Det var riktigt kul. Först svetsade vi fyrkantiga lådor på kanske en liter. De skulle va fina och täta och ha ett munstycke. Sen pumpade vi in vatten via munstycket - allas läckte redigt :)
Så då var det bara att gå tillbaka och svetsa igen punkterna där det läckte och testa igen - med mer läckor som följd :d
Mot slutet var det några som tålde så högt tryck att plåten deformerades åt det sfäriska hållet. Rätt fascinerande.
Perfekt att bygga avgassystem med, eller pulsjets. :d
llhcATrmsBg
starkasara
2016-03-08, 09:16
Min dumma fråga är vad man har kommit fram till i den här studien? Det är en svensk studie om aminosyror som precis har publicerats, men min akademiska engelska är inte på topp direkt. Tycker att det verkar som att EAA (inte helt oväntat) är bättre än BCAA i samband med träning, men ni får hemskt gärna dumförklara mig. Studien finns här: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A908118&dswid=1599
Leucine is crucial among the EAA in the stimulation of mTORC1 signaling after exercise, its effect is however potentiated by intake of the remaining EAA. As a supplement a mixture of EAA must be regarded preferable, although the effect is largely mediated by the BCAA as a group.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.