handdator

Visa fullständig version : Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 [141] 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183

delta_mats
2018-06-19, 10:03
Korpen-problem

År 1: Problem med att få ihop folk, frågar X, han är på.
År 2-3: X polare har sedan länge slutat i laget och det är nu jag och mitt gäng plus honom. Jag är inte kompis med X, och ingen annan i laget heller.

X är sämst i laget och har någon form av sociala begränsingar som gör att han inte förstår enkla instruktioner. Varenda match kör han evighetslånga byten trots att man säger åt honom. Han förstår inte var han ska befinna sig på planen samt fattar aldrig vem han ska markera. Är dessutom klapprutten rent fotbollstekniskt. Socialt får man inte ut något av honom då han är tråkig.

Nu har vi flera polare som vill spela i laget, men i.o.m. att X vägrar sluta så blir det aldrig plats för dom. Att ha honom i laget är som att spela med en man mindre.

Finns det några finurliga knep för att få X att sluta? Jag drar mig verkligen för att kicka honom då jag är lite feg av mig. Men å andra sidan så kan inte detta fortsätta.

Tycker inte du ska använda argumentet att han inte har några sociala kopplingar till er och inte är en vän. Han spelar förmodligen med just er av sociala skäl. Kan kännas sådär att bli utfryst av den anledningen även om den må stämma.

Istället tycker jag du ska fokusera på att ni måste banta er grupp och du tvingas peta någon. Att du känner att han inte passar in i din vision av spelstil och att du känner att han inte lyssnar på dig trots upprepade försök. Ta beslutet själv och skriv inte att de är fler som tycker som du (även om det är det)

Mental
2018-06-19, 10:04
"Hej X, vi är lite för många i laget nu. Vi kan bara vara 13 pers o jag vill ha med Y som är en av mina bättre polare. Du får tyvärr stå över, sorry :/ "

^Där har vi det. Kort och koncist. Något förslag på vad jag kan använda istället för "Du får tyvärr stå över"? Han ska ju inte bara stå över höstcupen utan petas från laget.

Alltså, om han är socialt trög, så har han kanske inte så många andra vänner? Det känns lite fel att köra det i ansiktet på honom. "jag gillar 12 andra bättre än jag gillar dig"

Jag hade personligen mycket hellre dumpats pga dåliga fotbollskills faktiskt.
Typ, vi har försökt länge nu att få dig att byta tidigare (fler exempel på saker som inte fungerar på plan) så nu behöver jag byta ut dig mot XXX, vi måste som lag satsa på de bästa spelarna och tyvärr är det inte du.

I hope we can still be friends, typ, det är väl lite som att göra slut antar jag, man bör försöka se till att den man dumpar landar med så oskadat ego som möjligt. Om man inte vill vara ett arsle.

Men du känner honom bättre, tror du han föredrar en vi är inte vänner nog petning över en vi tycker du inte är bra nog på plan petning så kör på det som funkar.

Mental
2018-06-19, 10:04
Tycker inte du ska använda argumentet att han inte har några sociala kopplingar till er och inte är en vän. Han spelar förmodligen med just er av sociala skäl. Kan kännas sådär att bli utfryst av den anledningen även om den må stämma.

Istället tycker jag du ska fokusera på att ni måste banta er grupp och du tvingas peta någon. Att du känner att han inte passar in i din vision av spelstil och att du känner att han inte lyssnar på dig trots upprepade försök. Ta beslutet själv och skriv inte att de är fler som tycker som du (även om det är det)

Eller så hade jag kunnat citera dig och sparat mig en massa ordbajsande ;)

G.W
2018-06-19, 10:14
Berätta att ni har haft en spontan omröstning, som startade "bara på skoj", i laget och han blev utvald att lämna. Då landar inte ansvaret på ingen särskild och ingen behöver må dåligt.

delta_mats
2018-06-19, 10:41
Berätta att ni har haft en spontan omröstning, som startade "bara på skoj", i laget och han blev utvald att lämna. Då landar inte ansvaret på ingen särskild och ingen behöver må dåligt.

En härlig mobbarmentalitet du uppvisar. "Vi hade en omröstning som du inte var bjuden till, bara på skoj ska tilläggas. Det visade sig att majoriteten vill att du ska petas."

Tycker det är sunt att MackeJuve visar att det känns surt att behöva peta honom, av de skäl han beskriver. När det väl är gjort kommer det kännas skönt såtillvida att han gjort det på ett snyggt och ärligt sätt.

MackeJuve
2018-06-19, 10:42
"Hej X! Vi har blivit lite för många i laget, kan bara vara 13 pers. Fr.o.m. höstcupen och därefter så får du tyvärr stå över. Jag vill ha med både Y och Z som jag har känt sedan barnsben. Sorry :/ Inte kul att skriva när du varit med sen starten men hoppas du kan förstå."

Jag fixade ett par kulor och skrev det. Vill inte nämna det fotbollstekniska om jag inte prompt är tvungen. Följer upp här när han har svarat.

MackeJuve
2018-06-19, 10:45
Problemet med att nämna det fotbollstekniska, även om ni är ett par som föredrar det, är att han ev. kommer inse hur mycket vi i laget har tyckt att han har sugit under sin tid i laget.

FoolsGold
2018-06-19, 10:45
"Hej X, vi är lite för många i laget nu. Vi kan bara vara 13 pers o jag vill ha med Y som är en av mina bättre polare. Du får tyvärr stå över, sorry :/ "

^Där har vi det. Kort och koncist. Något förslag på vad jag kan använda istället för "Du får tyvärr stå över"? Han ska ju inte bara stå över höstcupen utan petas från laget.

Har ett annat förslag:

Ge honom en chans att förbättra sig. Ta ett riktigt snack med honom där du säger precis vad det är som inte funkar utan finskrivningar. Korta tydliga punkter. Säg sedan att om han ska stanna så måste han förändra de punkterna. Ge honom sedan en till två matcher till att visa förändring. Om den inte infinner sig så säger du att du inte fungerar och att han behöver sluta. Ingen kan säga att det inte är sjysst och du slipper ljuga i processen.

MackeJuve
2018-06-19, 10:49
Har ett annat förslag:

Ge honom en chans att förbättra sig. Ta ett riktigt snack med honom där du säger precis vad det är som inte funkar utan finskrivningar. Korta tydliga punkter. Säg sedan att om han ska stanna så måste han förändra de punkterna. Ge honom sedan en till två matcher till att visa förändring. Om den inte infinner sig så säger du att du inte fungerar och att han behöver sluta. Ingen kan säga att det inte är sjysst och du slipper ljuga i processen.

Jag tycker detta är mer applicerbart i en riktig klubb. Korpen är ändå Korpen. Och även OM han skulle bli bättre på att t.ex. byta(markering och positionering kommer han aldrig att fatta) så kvarstår ändå problematiken med att jag i sådant fall måste fortsätta att välja honom för Y, som är en av mina bästa polare. Det kommer att fortsätta att skava under flera år, vilket känns ohållbart.

MackeJuve
2018-06-19, 11:00
Han svarade att det var lugnt, att det var kul så länge det varade och att han har förstått att han var den udda spelaren. Det sistnämnda är ju sant men kanske lite sorgligt. Men nu är det avklarat i alla fall.

Angel
2018-06-19, 11:09
Tänk om han sitter där och gråter nu *cry*

G.W
2018-06-19, 11:09
En härlig mobbarmentalitet du uppvisar. "Vi hade en omröstning som du inte var bjuden till, bara på skoj ska tilläggas. Det visade sig att majoriteten vill att du ska petas."

Tycker det är sunt att MackeJuve visar att det känns surt att behöva peta honom, av de skäl han beskriver. När det väl är gjort kommer det kännas skönt såtillvida att han gjort det på ett snyggt och ärligt sätt.

Poängen min var att den startade just "på skoj" men när bollen väl var i rullning fick den oanade konsekvenser som ingen kunde förutse. Olyckligt ja, fel ja, men inte genom ont uppsåt.

Lennix
2018-06-19, 11:57
Han svarade att det var lugnt, att det var kul så länge det varade och att han har förstått att han var den udda spelaren. Det sistnämnda är ju sant men kanske lite sorgligt. Men nu är det avklarat i alla fall.

Man kan inte annat än att respektera andra människor, man måste inte tycka om dem. Det du gjorde var faktiskt väldigt respektfullt gjort.

MackeJuve
2018-06-19, 12:10
Man kan inte annat än att respektera andra människor, man måste inte tycka om dem. Det du gjorde var faktiskt väldigt respektfullt gjort.

Tack, det känns skönt att ha det överstökat. Har funderat på det i säkert ett år haha.

blåvitt
2018-06-19, 14:07
Bra Macke! Ibland är det lika jobbigt att vara en hederlig medmänniska som att amatörcykla Vätternrundan men du klarade båda fint ;) ärlighet varar längst osv

ViktorC
2018-06-19, 16:26
Tycker också du gjorde det bra Macke, knepig situation det där.

delta_mats
2018-06-19, 17:28
Även om jag kan relatera, att man gör ett lag med kompisar osv, så tycker jag ändå det är lite osmakligt att peta någon för att han inte är en vän, när han varit med sedan starten.
Men det var en svår sits ni satt i. Hoppas han hittar något annat lag som han får lira med istället.

xan
2018-06-19, 17:30
Även om jag kan relatera, att man gör ett lag med kompisar osv, så tycker jag ändå det är lite osmakligt att peta någon för att han inte är en vän, när han varit med sedan starten.
Men det var en svår sits ni satt i. Hoppas han hittar något annat lag som han får lira med istället.

Något säger mig att den typen av person inte riktigt kan hantera motgångar på ett bra sätt heller. :/

ådal
2018-06-19, 19:25

Håller med. Måste vara jobbigt för han. Hade ni någon kontakt utanför planen alls annars? Tänker ifall han såg er som sina kompisar. :(

ådal
2018-06-19, 19:26
Har planer på att spraymåla min cykel. Går det att göra inomhus?

Jag har redan skydd på ca 6m² på golvet och kan lika gärna maskera lika stor del på väggarna i ett hörn.

Har ett stort fönster att vädra med. Finns det risk att färgen ändå hamnar på fel ställe?

delta_mats
2018-06-19, 22:06
Har planer på att spraymåla min cykel. Går det att göra inomhus?

Jag har redan skydd på ca 6m² på golvet och kan lika gärna maskera lika stor del på väggarna i ett hörn.

Har ett stort fönster att vädra med. Finns det risk att färgen ändå hamnar på fel ställe?

Nej nej nej! Ifall du inte plastar en helt tät box så kommer det massvis av spraydamm att lägga sig över hela rummet. Golv, väggar tak. Det är asjobbigt att städa bort, går bara att skura.
Jag har gjort misstaget fast i betydligt mindre skala, tror mig det är inte värt städningen.

MackeJuve
2018-06-20, 07:12

Ja, det var inte skitkul. Men han förstod alldeles säkerligen även om han till 100 % inte tyckte att det var kul att få beskedet. Det hade inte fungerat att spela i typ fem år till och fortsätta att störa sig på honom, år efter år.

Bra Macke! Ibland är det lika jobbigt att vara en hederlig medmänniska som att amatörcykla Vätternrundan men du klarade båda fint ;) ärlighet varar längst osv

Tack!

Tycker också du gjorde det bra Macke, knepig situation det där.

Tack!

Något säger mig att den typen av person inte riktigt kan hantera motgångar på ett bra sätt heller. :/

Nej, det är möjligt. Jag vet ingenting om hans sociala liv mer än att han då och då umgås med folk från studietiden. Hoppas att de är ganska nära.

Håller med. Måste vara jobbigt för han. Hade ni någon kontakt utanför planen alls annars? Tänker ifall han såg er som sina kompisar. :(

Nej, ingen ö.h.t. Han var bara en bekant sedan studietiden. Då bodde han i kollektiv med ett par andra av mina klasskamrater.

Det schyssta hade varit att låta honom spela kvar, det hade varit medmänskligt fint. Nu kan han vara god vän med mina f.d. klasskamrater, det vet jag inte, men något säger mig att han åtminstone inte har en bred umgängeskrets. Men att dels behöva säga nej till en av mina bästa polare för att X är med i laget samt faktumet att han inte har lärt sig någonting rent fotbollsmässigt under tre säsonger gjorde att det blev ohållbart. Droppen som fick bägaren att rinna över var när han i förra matchen struntade i att byta trots att vi sa åt honom. Förstår han inte då så kommer han aldrig att förstå.

Jag brukar vara alldeles för mesig och snäll så det var rätt skönt när beslutet väl var taget, befriande. Får bara hoppas att han inte tog det alltför hårt.

delta_mats
2018-06-20, 08:47
Vad gör du om han dyker upp trots allt och inte riktigt fattar att han fått kicken helt och hållet?

MackeJuve
2018-06-20, 09:08
Vad gör du om han dyker upp trots allt och inte riktigt fattar att han fått kicken helt och hållet?

Jag har kanske överdrivit hans sociala oförmåga, det finns ingen risk för det. Har förklarat att vi i fortsättningen kör vidare med Y istället och han förstod det.

Men OM det skulle hända så är det väl inga konstigheter, bara förklara att han inte är med i laget längre. Skulle inte haft några problem med det i.o.m. att det hade varit helt absurt. Hade blivit irriterad då jag var tydlig i mitt meddelande och han var tydlig med att han förstod i hans svar.

MackeJuve
2018-06-20, 10:09
Bör jag ändra min signatur?

Alt. 1
Som nu. Redovisa mina personbästan.

Alt. 2
Korrigera de mer dåtida resultaten till nuläge.

Min USP är ju tänkt att vara styrka+kondition. Signaturen ger en något missvisande bild av denna USP då jag t.ex. aldrig lär ta 145 kg i bänkpress igen. Nu ligger jag på ca 125 kg där ambitionen är att nå 130 kg. Vägde nästan tio kg mer när jag pressade 145 kg.

Lennix
2018-06-20, 10:15

Alt. 1

Dina personbästan är dina personbästan oavsett vad du vägde när du gjorde dem.

MackeJuve
2018-06-20, 10:16
Dina personbästan är dina personbästan oavsett vad du vägde när du gjorde dem.

Jag vet :D Men jag tänker att USP:en kanske är bättre än mina pb:n, om du fattar.

Rahf
2018-06-20, 10:17
Du gör det som känns bäst i hjärtat. Ett PB är PB.

MackeJuve
2018-06-20, 10:20
Du gör det som känns bäst i hjärtat. Ett PB är PB.

Haha jo detta förstår jag också. Får se hur jag gör. Tycker att det finns något oärligt med att lista 145 kg bredvid 41 min på milen, de är från olika epoker.

Mental
2018-06-20, 10:21
Haha jo detta förstår jag också. Får se hur jag gör. Tycker att det finns något oärligt med att lista 145 kg bredvid 41 min på milen, de är från olika epoker.

Tja, du kan ju alltid lista årtal brevid varje om du är bekymrad.

MackeJuve
2018-06-20, 10:23
Tja, du kan ju alltid lista årtal brevid varje om du är bekymrad.

God idé!

Mental
2018-06-20, 10:25
God idé!

Sedan kan du ju skriva ut loppen med, för jag gissar att det är lidingöloppet och göteborgsvarvet, jag menar du skriver inte bp för bänkpress osv.

MackeJuve
2018-06-20, 10:27
Sedan kan du ju skriva ut loppen med, för jag gissar att det är lidingöloppet och göteborgsvarvet, jag menar du skriver inte bp för bänkpress osv.

Mer tveksam till detta, tror de flesta förstår. Sen är tanken att fylla på signaturen med fler lopp vartefter och då behövs lite platsbesparing. Det finns en taktik här!

delta_mats
2018-06-20, 11:01
Ett pb är ett pb. Bara för att man ändrar sin träning, blir äldre och klenare så har man ändå klarat en viss bedrift.

Sen är det en helt annan femma att leva på gamla meriter, men det är en annan fråga :)

ådal
2018-06-20, 13:45
Nej nej nej! Ifall du inte plastar en helt tät box så kommer det massvis av spraydamm att lägga sig över hela rummet. Golv, väggar tak. Det är asjobbigt att städa bort, går bara att skura.
Jag har gjort misstaget fast i betydligt mindre skala, tror mig det är inte värt städningen.

Haha tack för varningen! Då får det bli utomhus helt enkelt :)

r3mpuh
2018-06-20, 14:10
Jag skaffade nyss instantgram, kan man dela gif-filer? *jorgen*

Melker2
2018-06-20, 16:36

Alt. 1

Alt. 2
Korrigera de mer dåtida resultaten till nuläge.

Min USP är ju tänkt att vara styrka+kondition. Signaturen ger en något missvisande bild av denna USP då jag t.ex. aldrig lär ta 145 kg i bänkpress igen. Nu ligger jag på ca 125 kg där ambitionen är att nå 130 kg. Vägde nästan tio kg mer när jag pressade 145 kg.
Kanske både ock?
Akuell status samt pers.

När jag listade i pers tråden tog jag resultaten från senaste tiden.
Känns inte helt motiverat att skriva ned t ex 32år gamla löptider.

Sohlsken
2018-06-20, 18:04
Jag skaffade nyss instantgram, kan man dela gif-filer? *jorgen*

Inte direkt, MEN du kan använda Instagram Boomerang för att skapa gif-bilder, och jag tror att man kan ladda upp existerande gif-bilder också.

Snobbe
2018-06-21, 08:09
Kan man köra en gjutjärnspanna med trähandtag i ugnen? Känns ju som de borde va rätt säkert?

Magnus N
2018-06-21, 08:22
Kan man köra en gjutjärnspanna med trähandtag i ugnen? Känns ju som de borde va rätt säkert?

Det tror jag inte är en bra idé

Trä samt hög värme låter inte som en bra kombination

Mental
2018-06-21, 08:34

Risken att det spricker och går sönder är överhängande. Man avråder från både diskmaskin och ugn när det gäller trähantag.

Snobbe
2018-06-21, 08:50
hmm ok tråkigt, skippar IKEAs då får kolla på någon annan. Varför kan dom inte göra hela skiten i gjutjärn istället bara? Riktigt bra pris för en sån panna.

MackeJuve
2018-06-21, 09:28
Jag ska skicka tillbaka min cykel till Eskilstuna, hur fungerar det egentligen? Den paketeras ned i en resväska-liknande väska. Hämtade ut den på DHL. Åker man bara till DHL med den, berättar var den ska så sköter de resten?

Lennix
2018-06-21, 09:35
Jag ska skicka tillbaka min cykel till Eskilstuna, hur fungerar det egentligen? Den paketeras ned i en resväska-liknande väska. Hämtade ut den på DHL. Åker man bara till DHL med den, berättar var den ska så sköter de resten?

Har du inte fått med någon retursedel?

MackeJuve
2018-06-21, 09:36
Har du inte fått med någon retursedel?

Jag vet inte, hoppas det. Får se om det ligger någon i väskan. Ponera på att jag inte har fått det, går det att lösa ändå?

Plan B är att åka till Eskilstuna och lämna den.

Lennix
2018-06-21, 09:40
Jag vet inte, hoppas det. Får se om det ligger någon i väskan. Ponera på att jag inte har fått det, går det att lösa ändå?

Jag vet faktiskt inte, antar att du får gå till ditt lokala DHL utlämningsställe och fixa det där, men då åker du på att betala frakt. Annars ring cykelstället och be dem skicka en retursedel till dig.

MackeJuve
2018-06-21, 09:41
Jag vet faktiskt inte, antar att du får gå till ditt lokala DHL utlämningsställe och fixa det där, men då åker du på att betala frakt. Annars ring cykelstället och be dem skicka en retursedel till dig.

Tack!

Kimball
2018-06-21, 10:57
hmm ok tråkigt, skippar IKEAs då får kolla på någon annan. Varför kan dom inte göra hela skiten i gjutjärn istället bara? Riktigt bra pris för en sån panna.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1040228

Håller hela livet! Föredrar själv kolstål vs. gjutjärn dels pga ytan och dels pga vikten.

Snobbe
2018-06-21, 11:18
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1040228

Håller hela livet! Föredrar själv kolstål vs. gjutjärn dels pga ytan och dels pga vikten.

Jag har en sån där och jag måste säga att jag inte är så imponerad. Vet inte varför men mesta jag har lagat som har lite enkelt för att fastna har fastnat. Kanske gör något fel.
EDIT: googlade lite och tror jag brände in den när jag fick den, men ska ge den ett nytt försök.

Jag har en del teflonpannor så gjutjärn kommer inte ersätta allt såklart. Men vill ha en gjutjärnspanna också.

Mental
2018-06-21, 11:49

Det finns med handtag i gjutjärn med, just för att kunna köra i ugn, problemet blir att då måste du ha grillvante/handduk/grytlapp när du hanterar handtaget på spisen i stället. För då är hela pannan ledande och brassar du på hög värme blir handtaget skitvarmt.

Man använder trä eller ibland silikon för att göra ett handtag som inte leder värme och därmed kan användas utan skydd på spisen.

delta_mats
2018-06-21, 11:49
Jag har en sån där och jag måste säga att jag inte är så imponerad. Vet inte varför men mesta jag har lagat som har lite enkelt för att fastna har fastnat. Kanske gör något fel.
EDIT: googlade lite och tror jag brände in den när jag fick den, men ska ge den ett nytt försök.

Jag har en del teflonpannor så gjutjärn kommer inte ersätta allt såklart. Men vill ha en gjutjärnspanna också.

Man bör bränna in den många gånger. Maten fastnar initialt ändå men släpper efter ett tag när den fått stekyta.

Mental
2018-06-21, 11:50
Man bör bränna in den många gånger. Maten fastnar initialt ändå men släpper efter ett tag när den fått stekyta.

Vissa saker blir bara inte bra i gjutjärn tycker jag. Ägg är sjukt svåra att få bra t.ex. men köttbullar, biffar, grytbitar mm är det ju oslagbart till.

delta_mats
2018-06-21, 11:51
Det finns med handtag i gjutjärn med, just för att kunna köra i ugn, problemet blir att då måste du ha grillvante/handduk/grytlapp när du hanterar handtaget på spisen i stället. För då är hela pannan ledande och brassar du på hög värme blir handtaget skitvarmt.

Man använder trä eller ibland silikon för att göra ett handtag som inte leder värme och därmed kan användas utan skydd på spisen.

Min gjutjärnspanna har stålhandtag och blir inte alls varm på spisen trots hög värme. Det är runt och ihåligt.

delta_mats
2018-06-21, 11:55
Vissa saker blir bara inte bra i gjutjärn tycker jag. Ägg är sjukt svåra att få bra t.ex. men köttbullar, biffar, grytbitar mm är det ju oslagbart till.

Det bästa är ju att ha olika pannor. Har både gjutjärn, teflon och rostfritt.

Mental
2018-06-21, 11:56
Min gjutjärnspanna har stålhandtag och blir inte alls varm på spisen trots hög värme. Det är runt och ihåligt.

https://dizw242ufxqut.cloudfront.net/images/product/fryingpans/fryingpansdefault/image1/lodge_cast_iron_skillet_127_cm-42731748-1.jpg

Jag har en sådan, fast lite större, handtaget blir snorvarmt när jag brassar kött eller annat hårt. Efter typ 15 min på värme går den inte att ta i alls.

delta_mats
2018-06-21, 12:00
Förstår det, där är hela pannan och handtaget gjutet i ett stycke. Min har en liten knopp där ett separat runt stålhantag är fästat in. Blir varmt allra längst in men där man håller normalt är det ljummet.

delta_mats
2018-06-21, 12:07
Såhär. Där blir inte handtaget varmt när man kör den på spisen.

https://mormorskokbok.files.wordpress.com/2012/10/20121030-213300.jpg

pepplez
2018-06-21, 12:20

Man får gå in på typ DHL/Schenker och skriva ut en fraktsedel (om du inte fått en retursedel). Du anger hur stort paketet är och vart det ska, så betalar du och får en streckkod att skriva ut.

Nattljus
2018-06-21, 12:25
Varför kan jag inte öppna babbla? Jag får ett felmeddelande om att "sidan dirigeras om felaktigt" :confused:

svenbanan
2018-06-21, 13:11
Varför kan jag inte öppna babbla? Jag får ett felmeddelande om att "sidan dirigeras om felaktigt" :confused:

Jag får meddelandet att "sidan dirigerats om för många gånger" då jag klickar på sista sidan ERR_TOO_MANY_REDIRECTS. Då jag klickar på första sidan funkar det, fast första gången jag gjorde det så varnade mitt antivirusprogram för att "threat detected".

Jag antar att någon postat nåt olämpligt...

Snobbe
2018-06-21, 14:21

Jo vet att de finns, bara det att IKEA har valt att bara ha en panna i med trähandtag. Blir nog att köpa en annan gjutjärnspanna men dessa kostade ju 250spänn vilket lät som ett bra pris.

StarkaUlf
2018-06-21, 15:26
Fixa Babbla, Mental :(

Vad är godast? Pizza med nduja eller pizza med sardeller?

Nduja har jag smakat, det är gott på pizza. Men är sardeller godare? *jorgen*

Nattljus
2018-06-21, 15:40

Korv är bäst på pizza. Köttfärssås är god tvåa. Fisk har inte med saken att göra *facepalm*

micke81
2018-06-21, 17:45

http://www.skeppshult.com/sv/18-professional

The shit!
Ser inte vinsten i att köpa en billig panna.
En svenskproducerad fin panna som du finner i länken kan inhandlas för ett riktigt rimligt pris och den kommer hålla i generationer om du gör något riktigt konstigt,priset mätt i kronor/stekning blir nästan gratis och du stöttar svensk arbetskraft och industri och får en jäkla bra stekpannan,Har själv två stycken och de är ärvda.
Stålhandtaget är inget att oroa sig över det blir inte särskilt varmt alls vid stekning(så länge du inte försöker greppa det nere vid pannan,bara att ta ett normalt grepp),men du lär få använda grytlapp eller motsvarande om den används i ugnen.

Kimball
2018-06-21, 18:19

Jag är osäker på exakt hur många gånger jag brände in min innan första användningen, men jag tror det var 5x i ugnen för att få med sidorna + 6-7x på platta för att få till ordentlig inbränning på stekytan. Har sedan dess aldrig haft problem med kött, grönsaker osv, inte ens ägg. Så jag tror det handlar mer om det.

Ekko
2018-06-21, 18:48
Jag får meddelandet att "sidan dirigerats om för många gånger" då jag klickar på sista sidan ERR_TOO_MANY_REDIRECTS. Då jag klickar på första sidan funkar det, fast första gången jag gjorde det så varnade mitt antivirusprogram för att "threat detected".

Den sista sidan i den tråden är egentligen (vid tid av skrivning av detta inlägg, 19678, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101367&page=19678
"Sista" länken pekade temporärt på sida 19827 av någon anledning och den visade att det fanns så många sidor, märkligt problem. Servern omdirigerade användare till 19826, sedan 19825 osv, resulterar i "too many redirects".

Köttis
2018-06-21, 21:48
Vad heter halvsfärerna i gummi/plast eller nåt som man vänder ut och in på och ställer på ett bord eller nåt, så hoppar den upp i luften när den vänds tillbaka? Användes som leksak runt millennieskiftet iaf.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Mental
2018-06-21, 22:49
Fixa Babbla, Mental :(

Babbla fungerar för mig?

Nattljus
2018-06-21, 23:15
Babbla fungerar för mig?
Började den funka igen utan att någon gjorde något? :confused:

shut teh face
2018-06-22, 07:24
Vart är tråden som handlar om löneutveckling?

Bärsärk
2018-06-22, 21:28
Vad gör den där lilla fryspåsen som finns i slutet på kassan vid bandet för nytta? Håller den frysvarorna kallare på något sätt?

Rahf
2018-06-22, 21:44
Vad gör den där lilla fryspåsen som finns i slutet på kassan vid bandet för nytta? Håller den frysvarorna kallare på något sätt?

Stänger inne den närmsta luften, som kyls ned av varorna. Det förlänger upptiningen.

Bärsärk
2018-06-22, 21:49
Stänger inne den närmsta luften, som kyls ned av varorna. Det förlänger upptiningen.

Så du menar att om den ligger öppet i påsen så värms den upp av luften men om du stänger in den i en mindre påse och försluter så blir det bättre?

Scratch89
2018-06-22, 22:23
Så du menar att om den ligger öppet i påsen så värms den upp av luften men om du stänger in den i en mindre påse och försluter så blir det bättre?

Ja.

delta_mats
2018-06-22, 23:32
Det är ingen fryspåse utan bara en vanlig påse. Fryspåsar är tjockare.

Bärsärk
2018-06-23, 00:19
Det är ingen fryspåse utan bara en vanlig påse. Fryspåsar är tjockare.

Jo fast det är ju märke på den, en snöflinga, som om det vore någon sorts speciell superpåse.

Melker2
2018-06-23, 05:41
Jo fast det är ju märke på den, en snöflinga, som om det vore någon sorts speciell superpåse.
Som Rahf skrev, den lilla tunna påsen stänger inne ett isolerande lager av luft som skapar ett litet mikroklimat så att glassen inte tinar lika fort.

Den är bara till för hemtransport. Fryspåsar som är till för att frysa in saker i är tjockare.

Melker2
2018-06-23, 07:42
Varför kan jag bara ladda upp bildbilagor med Tapatalk i vissa trådar?
Ibland finns ”gemsymbolen” där och ibland inte.

(Jag har inte kopplat något konto så Tapatalk får tillgång till hela albumet)

delta_mats
2018-06-23, 09:28

Är nog ingen superpåse, men viss skillnad gör den nog.

StarkaUlf
2018-06-23, 09:32
Varför kan jag bara ladda upp bildbilagor med Tapatalk i vissa trådar?
Ibland finns ”gemsymbolen” där och ibland inte.

(Jag har inte kopplat något konto så Tapatalk får tillgång till hela albumet)

I Allmänt så kan man inte ladda upp med gemet, där måste du använda en länk och

Melker2
2018-06-23, 11:56
I Allmänt så kan man inte ladda upp med gemet, där måste du använda en länk och

Aha, tack.

Det var ju väldans logiskt ;-)

Termy
2018-06-23, 15:58
Flyttade nyligen och tänkte skaffa nån hyffsad TV-skärm (inte kollat på just TV på hur länge som helst, enbart dator/surfplatta) som ej står på stativ utan fäst på väggen som jag även kan koppla till datorn om jag vill streama något spel därifrån eller vad som helst. Tips på vad som är bra nu för tiden? Kollade precis på "Samsung Curved TV" bl.a., men har typ noll koll.

Rahf
2018-06-23, 16:07
OLED verkar vara det senaste folk är lyriska över.

Starke75an
2018-06-23, 16:09
Fråga om leasing: om man har 5år på avtalet, kan får man då köpa loss varan för nypriset minus det man betalat? Eller ska det vara marknadsvärdet som gäller?

Termy
2018-06-23, 16:43
OLED verkar vara det senaste folk är lyriska över.

En teknologi du själv har erfarenhet av? Jag läser lite jämförelser mellan QLED och OLED, bl.a. "Det är lite lustigt, men OLED och QLED är var för sig suveräna på det den andra tekniken är sämst på. OLED har alltså perfekt svärta, eftersom du här bara behöver släcka de rätta pixlarna för att få kolsvart. Å andra sidan är ljusstyrkan ganska begränsad jämfört med QLED."

Yes
2018-06-23, 17:55
Någon koloit som är bra på trä?

Jag har en yxa där jag tänker behandla skaftet för att få en fin finish och skydda den mot väder och vind. Skaftet är i hickory,”

Kokt linolja verkar populärt att behandla yxskaft med, men jag är tveksam till hur bra det skyddar mot väta. Tungolja tycks både torka snabbare och ge en mer skyddande yta. Parafinolja har har jag sett rekommenderas av vissa, men inte så mycket information.

Vad ska jag använda? Behöver nåt som torkar snabbt så jag kan få på flera lager innan yxan utsättts för väder och vind.

Har för övrigt tänkt använda något olje- eller vattenbaserat pigment för att få en fin färg på skaftet, och därefter använda lämplig olja för att hålla träet från att torka ut och ge en bra finish.

svenbanan
2018-06-23, 18:26
Man kan späda ut kokt linolja med terpentin så blir det lite mer lättflytande och tränger in bättre och torkar snabbare. Se bara till att torka av skaftet efter tio-femton minuter eller nåt, så att det inte är ett tjockt lager som ska torka in. Det kommer typ aldrig torka och så blir det bara klibbigt. Sen är det bara att upprepa efter trekvart eller så. Se till att det är kokt linolja dock, den råa linoljan oxiderar typ inte, så det blir ingen "hård yta".

Man kan också börja med att smörja in med rå linolja utspädd med terpentin. Det tränger in djupare än kokt linolja. Fast det är väl kanske inget man har nån större nytta av med en yxa. För du ska väl inte låta den ligga ute i regnet hela sommaren.

Yes
2018-06-23, 18:45
Man kan späda ut kokt linolja med terpentin så blir det lite mer lättflytande och tränger in bättre och torkar snabbare. Se bara till att torka av skaftet efter tio-femton minuter eller nåt, så att det inte är ett tjockt lager som ska torka in. Det kommer typ aldrig torka och så blir det bara klibbigt. Sen är det bara att upprepa efter trekvart eller så. Se till att det är kokt linolja dock, den råa linoljan oxiderar typ inte, så det blir ingen "hård yta".

Man kan också börja med att smörja in med rå linolja utspädd med terpentin. Det tränger in djupare än kokt linolja. Fast det är väl kanske inget man har nån större nytta av med en yxa. För du ska väl inte låta den ligga ute i regnet hela sommaren.
Vilken ratio olja och terpentin är bra? Blir ytan vattenavvisande? Och, hur lång torktid är det?
Jag hade tänkt sätta igång med det för ett par dagar sen men det blev inte som planerat, så jag kommet typ imorgon på mig att fixa innan jag faktiskt ämnar nyttja yxan.

Min plan är typ följande:

Slipa ner ytan med 180 sandpapper.
På med lämplig ”wood stain” och låt torka.
Slipa ned ytan igen och lägg ett nytt lager.
Slipa ned ytan en sista gång och lägg på samma ”wood stain” i utspädd form.
På med lämplig olja för att försegla ytan och låt torka.
Slipa ned med 280 sandpapper och lägg ett nytt lager.
Slipa med 380 pappet och lägg nytt lager.
Putsa upp med något extra fint och vinn.

Typ så.

Jag är ute efter en halvblank finish som skyddar bra mot väta.

Starke75an
2018-06-23, 18:58
Finns olja till skärbrädor.

svenbanan
2018-06-23, 19:00
Vilken ratio olja och terpentin är bra? Blir ytan vattenavvisande? Och, hur lång torktid är det?
Jag hade tänkt sätta igång med det för ett par dagar sen men det blev inte som planerat, så jag kommet typ imorgon på mig att fixa innan jag faktiskt ämnar nyttja yxan.

Min plan är typ följande:

Slipa ner ytan med 180 sandpapper.
På med lämplig ”wood stain” och låt torka.
Slipa ned ytan igen och lägg ett nytt lager.
Slipa ned ytan en sista gång och lägg på samma ”wood stain” i utspädd form.
På med lämplig olja för att försegla ytan och låt torka.
Slipa ned med 280 sandpapper och lägg ett nytt lager.
Slipa med 380 pappet och lägg nytt lager.
Putsa upp med något extra fint och vinn.

Typ så.

Jag är ute efter en halvblank finish som skyddar bra mot väta.

Jag tror att det inte är så noga vilken ratio man har. När oljan torkat så kommer terpentinet ha försvunnit och bara oljan är kvar ändå. Ifall oljan är gammal och tjock så kan man nog ha i mer balsamterpentin för att få rätt viskositet så den tränger ner i trät. Typ hälften av varje tror jag att jag brukat använda, men det beror nog på alla möjliga faktorer. Men jag har alltså inte varit så noga med proportionerna. Ifall du gjort skaftet själv så har du kanske en bit trä över som du kan testa på först.

Ja, ytan kommer bli vattenavvisande.

Jag har för mig att jag torkat av överskottsolja efter en kvart och sedan väntat tills den blivit helt klibbfri efter typ en timme och sedan upprepat nån gång till. Tror det tar typ ett dygn eller två innan ytan sedan härdat helt. Men torktider lär variera med hur mycket terpentin och utetemperatur. Har du mer terpentin går det snabbare, men samtidigt behöver du nog fler lager.

Yes
2018-06-23, 19:55
Jag tror att det inte är så noga vilken ratio man har. När oljan torkat så kommer terpentinet ha försvunnit och bara oljan är kvar ändå. Ifall oljan är gammal och tjock så kan man nog ha i mer balsamterpentin för att få rätt viskositet så den tränger ner i trät. Typ hälften av varje tror jag att jag brukat använda, men det beror nog på alla möjliga faktorer. Men jag har alltså inte varit så noga med proportionerna. Ifall du gjort skaftet själv så har du kanske en bit trä över som du kan testa på först.

Ja, ytan kommer bli vattenavvisande.

Jag har för mig att jag torkat av överskottsolja efter en kvart och sedan väntat tills den blivit helt klibbfri efter typ en timme och sedan upprepat nån gång till. Tror det tar typ ett dygn eller två innan ytan sedan härdat helt. Men torktider lär variera med hur mycket terpentin och utetemperatur. Har du mer terpentin går det snabbare, men samtidigt behöver du nog fler lager.
Ah, okej. Då kan jag nog gå på känsla isåfall. Jag har inte gjort skaftet själv så jag vet inte mer om träet än att det är hickory som behandlats med linolja och bivax (Gränsfors Bruks lilla skogsyxa). Hade för all del önskat att jag hade en egen liten verkstad men sånt har man inte när man bor i lägenhet nära stan...

Yxskaftet är alltså redan behandlat med linolja och bivax. Av vad jag kan bedöma så har de gjort ett bra jobb också. Det känns som ett bra hantverk där man man haft koll på detaljerna. Kan vara värt att nämna så ingen tror att det är ett undermåligt jobb jag försöker förbättra (det är snarare ett förbannat bra hantverk till ett högst rimligt pris). Jag vill bara fixa en personlig touch och se till att den klarar skitväder utan problem.

Om det inte är mer än en timme torktid är det ju hur lugnt som helst.

svenbanan
2018-06-23, 21:10
Ah, okej. Då kan jag nog gå på känsla isåfall. Jag har inte gjort skaftet själv så jag vet inte mer om träet än att det är hickory som behandlats med linolja och bivax (Gränsfors Bruks lilla skogsyxa). Hade för all del önskat att jag hade en egen liten verkstad men sånt har man inte när man bor i lägenhet nära stan...

Yxskaftet är alltså redan behandlat med linolja och bivax. Av vad jag kan bedöma så har de gjort ett bra jobb också. Det känns som ett bra hantverk där man man haft koll på detaljerna. Kan vara värt att nämna så ingen tror att det är ett undermåligt jobb jag försöker förbättra (det är snarare ett förbannat bra hantverk till ett högst rimligt pris). Jag vill bara fixa en personlig touch och se till att den klarar skitväder utan problem.

Om det inte är mer än en timme torktid är det ju hur lugnt som helst.

Jag vet dock inte hur det blir om yxan redan är behandlad med olja och vax. Behöver du verkligen olja in den mer? Men du märker ju om oljan inte tränger in eller fäster mot träet antar jag.

En timme (eller kanske lite kortare) är alltså hur lång tid det tar innan oljan trängt in fullt ut och ytan blivit klibbfri, och då kan man kladda på lite mer. Men ytan är inte fullt härdad och duglig för användning förrän ett två dygn senare.

Passa dig för att slänga trasor med linolja i vanliga soporna. Det kan självantända.

EDIT: Står det inget på din oljeflaska om vilka proportioner de rekomenderar att man späder ut den till?

Yes
2018-06-23, 21:32
Jag vet dock inte hur det blir om yxan redan är behandlad med olja och vax. Behöver du verkligen olja in den mer? Men du märker ju om oljan inte tränger in eller fäster mot träet antar jag.

En timme (eller kanske lite kortare) är alltså hur lång tid det tar innan oljan trängt in fullt ut och ytan blivit klibbfri, och då kan man kladda på lite mer. Men ytan är inte fullt härdad och duglig för användning förrän ett två dygn senare.

Passa dig för att slänga trasor med linolja i vanliga soporna. Det kan självantända.

EDIT: Står det inget på din oljeflaska om vilka proportioner de rekomenderar att man späder ut den till?
Jag behöver egentligen inte olja in den mer. Nog för att den säkert skulle ta lite mer olja, men det handlar endast om att jag vill sätta min egen personliga touch på den. Det är också mer tillfredsställande att veta hur den blivit behandlad.

Det kommer nog ta mer än ett dygn innan yxan faktiskt kommer till användning. Bara allt arbete är klart och den är hyfsat torr är det lugnt. Åker iväg måndag morgon och då ska yxan med, sen får vi se när jag behöver den.

Jag vet att linolja kan självantända, så det tänker jag defintivt undvika.

svenbanan
2018-06-24, 20:38
Hur gick inoljningen? Fäste den på den vaxade ytan?

Yes
2018-06-24, 21:50
Hur gick inoljningen? Fäste den på den vaxade ytan?
Har inte testat än. Fjärde lagret bets håller på att torka. Får se hur det blir...

Slipade bort översta lagret med 80 och 180 sandpapper. På med mörk bets. Slipa ner med 180 papper igen. Nytt lager. 240 papper och nytt lager. Och nu till sist 240 papper och ett sista lager med betsen utspädd med terpentin.

När det torkat tänkte jag köra kokt linolja med terpentin, sen kanske putsa med 600 papper när oljan härdat och på med nytt lager. Får se lite hur ytan blir.

svenbanan
2018-06-24, 21:56
Har inte testat än. Fjärde lagret bets håller på att torka. Får se hur det blir...

Slipade bort översta lagret med 80 och 180 sandpapper. På med mörk bets. Slipa ner med 180 papper igen. Nytt lager. 240 papper och nytt lager. Och nu till sist 240 papper och ett sista lager med betsen utspädd med terpentin.

När det torkat tänkte jag köra kokt linolja med terpentin, sen kanske putsa med 600 papper när oljan härdat och på med nytt lager. Får se lite hur ytan blir.

Om du oljar en andra gång efter en timme skulle inte jag sandpappra. Ifall du oljar en andra gång en-två dagar senare så kanske det är bra. Jag tror inte jag sandpapprat mellan inoljningar nån gång.

Men du kanske gör det för att träfibrerna reser sig och ytan blir sträv? Då skulle jag också sandpapprat...

Yes
2018-06-24, 22:02
Om du oljar en andra gång efter en timme skulle inte jag sandpappra. Ifall du oljar en andra gång en-två dagar senare så kanske det är bra. Jag tror inte jag sandpapprat mellan inoljningar nån gång.

Men du kanske gör det för att träfibrerna reser sig och ytan blir sträv? Då skulle jag också sandpapprat...
Jag tänkte just efter en-två dagar. Tänkte se om jag kan få fram en halvblank yta. Kanske kör några lager vax också, får se lite hur resultatet blir.

svenbanan
2018-06-24, 22:09
Jag tänkte just efter en-två dagar. Tänkte se om jag kan få fram en halvblank yta. Kanske kör några lager vax också, får se lite hur resultatet blir.

Jag tror man kan polera en oljad yta med typ en scotch brite efter den härdat för att få upp glansen (och förmodligen en ännu bättre härdning).

Yes
2018-06-24, 22:16
Jag tror man kan polera en oljad yta med typ en scotch brite efter den härdat för att få upp glansen (och förmodligen en ännu bättre härdning).
Ungefär så jag tänkt, fast först rugga upp och jämna till ytan med finkorningt sandpapper. Därefter nytt lager som får härda och sen poleras upp.

Yes
2018-06-25, 10:12
Nu börjar det arta sig. Betsningen blev tyvärr lite ojämn - träet är så tätt att fibrerna inte riktigt vill suga åt sig. Nu har jag inte torkat av skaftet heller, vilket kommar matta av det lite. Ska ge det tid att härda och sen försöka putsa upp det till liknande glans igen.
https://i.imgur.com/zHjZ2dm.jpg

skattefusk
2018-06-26, 06:20
Varför heter det Västerbotten när det ligger till öst?

svenbanan
2018-06-26, 06:36

För att Österbotten ligger i Finland, och däremellan ligger Bottenhavet.

Mental
2018-06-26, 06:52

Och vad menar du med att det ligger till öst? VB breder ut sig från västra gränsen till östra. Möjligen kan man säga att det ligger i norra delen av landet, men östra?

Tänker du måhända på Västernorrland? som ligget sydöst om Västerbotten?

shut teh face
2018-06-26, 07:49
Mina kläder, ofta t-shirts och tröjor, luktar alltid äckligt, även efter tvätt. Barnens och frugans kläder gör inte det, jag tvättar alltid i 60 grader och tvättmaskinen verkar inte lukta något.

Kan mina kläder vara för gamla och helt enkelt måste bytas ut? Mina nyaste T-shirts är nog 5-6 år gamla. Jag antar att mina kläder vid diverse tillfällen kan ha hamnat i någon sunkig fuktig träningsväska lite då och då.

Professor Chaos
2018-06-26, 08:36
Och vad menar du med att det ligger till öst? VB breder ut sig från västra gränsen till östra. Möjligen kan man säga att det ligger i norra delen av landet, men östra?

Du tänker på Västerbottens län. Landskapet Västerbotten ligger till öst.

Rahf
2018-06-26, 08:40

Både landskapet Västerbotten och länet Västernorrland ligger på ostkusten.

Bob90
2018-06-26, 08:52
Mina kläder, ofta t-shirts och tröjor, luktar alltid äckligt, även efter tvätt. Barnens och frugans kläder gör inte det, jag tvättar alltid i 60 grader och tvättmaskinen verkar inte lukta något.

Kan mina kläder vara för gamla och helt enkelt måste bytas ut? Mina nyaste T-shirts är nog 5-6 år gamla. Jag antar att mina kläder vid diverse tillfällen kan ha hamnat i någon sunkig fuktig träningsväska lite då och då.

Prova att tvätta med ättika (utöver tvättmedel) en gång.

ARMSTARK
2018-06-26, 09:18
Måste en läskback vara komplett när man pantar den i en maskin eller ser maskinen hur många flaskor som saknas och räknar bort dem.

Rahf
2018-06-26, 09:27
Rätt säker på att den måste vara komplett. Annars får man panta dem en och en.

Snobbe
2018-06-26, 10:01
Har en termometer som kopplas in direkt i ugnen som har börjat visa väldigt felaktiga siffror. Misstänker att de e för jag glömt den i vatten+diskmedel för länge för jag har lyckats med samma sak med gamla termometrar också...

Finns det något sätt att rädda den på? Eller vad är det egentligen som sitter i dessa som pajjar? Den borde ju klara vatten eftersom man trycker in den i kött hela tiden osv.

En ny sån ser ut att kosta runt 500kr på ugntillverkarens reservdelshop vilket känns lite i överkant...

Mental
2018-06-26, 10:28
Har en termometer som kopplas in direkt i ugnen som har börjat visa väldigt felaktiga siffror. Misstänker att de e för jag glömt den i vatten+diskmedel för länge för jag har lyckats med samma sak med gamla termometrar också...

Finns det något sätt att rädda den på? Eller vad är det egentligen som sitter i dessa som pajjar? Den borde ju klara vatten eftersom man trycker in den i kött hela tiden osv.

En ny sån ser ut att kosta runt 500kr på ugntillverkarens reservdelshop vilket känns lite i överkant...

Steg ett, kolla så du inte råkat ställa över till Farenheit, steg två, kör termometern i ugnen så den torkar igenom rejält. Steg tre, kolla om det går att göra rent några kontaktytor, steg 4 ge upp och köp en ny.

Bob90
2018-06-26, 18:06
En fråga som troligtvis enbart mods kan svara på, men..
Räknas en post raderad av en moderator mot "inläggsräknaren"? Eller dras den av vid raderingen?

smerk
2018-07-01, 13:24
Hur fungerar förfallodatumet för räkningar? Har varit ett par dagar sen nu 3 månader i rad på grund av att Kivra-appen inte har dragit pengarna det datum då jag satt in dem för betalning.

Magnus N
2018-07-01, 13:31
Hur fungerar förfallodatumet för räkningar? Har varit ett par dagar sen nu 3 månader i rad på grund av att Kivra-appen inte har dragit pengarna det datum då jag satt in dem för betalning.

De skickar påminnelse om du inte betalar, men det sker antagligen inte direkt så ser de att pengarna kommit in några dagar senare innan de skickat påminnelsen så lär de nog skita i det

Min gissning :)

Mental
2018-07-02, 07:28
En fråga som troligtvis enbart mods kan svara på, men..
Räknas en post raderad av en moderator mot "inläggsräknaren"? Eller dras den av vid raderingen?

Det minskar med ett, så det är ingen idé att spamma trolltrådar :)

herodes
2018-07-02, 09:43
Någon av mina grannar röker på varje dag så att det stinker in i min lägenhet genom ventilationen eller något. Vet inte vem, men har mina aningar. Hur skulle ni gå tillväga för att få det att upphöra? Arg lapp? *grr*

Alexton
2018-07-02, 09:53
Någon av mina grannar röker på varje dag så att det stinker in i min lägenhet genom ventilationen eller något. Vet inte vem, men har mina aningar. Hur skulle ni gå tillväga för att få det att upphöra? Arg lapp? *grr*

En lapp där du kort förklarar din situation. Bara att lägga till att du inte bryr dig vad de gör på sin fritid men att det påverkar dig som inte är sugen på att känna odören.
Du kan alltid lägga till att du vill behöva gå till polis för att få det att sluta.

Du ger personen en chans att ändra sina vanor samtidigt som det krävs minimal ansträning från din sida och håller grannsämjan intakt.

Rahf
2018-07-02, 10:14
Håller med dig till viss del, Alexton. Men jag säger: lägg inte till att du går till polis. Det behövs inte som del av första kommunikationen, tolkas lätt som aggressivt, och eskalerar situationen onödigt mycket. Ge människorna en chans först.

Bob90
2018-07-02, 13:11
Det minskar med ett, så det är ingen idé att spamma trolltrådar :)

Attans, där tappade jag mitt syfte med livet *gah!* :naughty:

Fathlete
2018-07-03, 17:59
Lite dumma frågor kring fotboll...

Om en spelare får två gula kort under samma turnering så stängs han av matchen efter det andra kortet, har jag förstått rätt? Återställs detta någon gång? Tråkigt om man skulle få ett kort i gruppspelet och ett i t.ex. semifinalen och missa VM finalen pga detta.

Måste alla lag i VM kvalificera sig dit eller kvalificeras lag som t.ex. tagit sig vidare till slutspel automatiskt till nästa VM?

r3mpuh
2018-07-03, 18:00
Varför är det inställt så att man aktivt måste ändra själv för att se trådar äldre än de "absolut nyaste" i Diet, Deff & Fettminskning"-delen utav forumet?

svenbanan
2018-07-03, 18:08
Lite dumma frågor kring fotboll...

Om en spelare får två gula kort under samma turnering så stängs han av matchen efter det andra kortet, har jag förstått rätt? Återställs detta någon gång? Tråkigt om man skulle få ett kort i gruppspelet och ett i t.ex. semifinalen och missa VM finalen pga detta.

Måste alla lag i VM kvalificera sig dit eller kvalificeras lag som t.ex. tagit sig vidare till slutspel automatiskt till nästa VM?

Det där är olika i olika turneringar. På detta VM nollas kortleken inför finalen. Dock blir man avstängd i finalen ifall man åker på rött kort i semifinalen.

herodes
2018-07-05, 10:31
En fråga om preskriptionstider:

För ett brott med ett års fängelse i straffskalan är det två år som gäller enligt lagtexten. Citat: "2 år, för brott som kan ge max ett års fängelse".

Men varför är det även 2 år för brott som enbart har 6 månaders fängelse i straffskalan? Vad missar jag?

micke81
2018-07-05, 10:38
En fråga om preskriptionstider:

För ett brott med ett års fängelse i straffskalan är det två år som gäller enligt lagtexten. Citat: "2 år, för brott som kan ge max ett års fängelse".

Men varför är det även 2 år för brott som enbart har 6 månaders fängelse i straffskalan? Vad missar jag?

För att det står max ett halvt år är alltså under maxgränsen.

Snobbe
2018-07-06, 08:21
Lite skum fråga men finns det "whiteboard" tejp eller ja tejp som man kan t.ex. sudda ut såna pennor som man skriver på whiteboard med eller liknande? Skulle vilja ha på olika förvaringsburkar.

ARMSTARK
2018-07-06, 08:53
Lite skum fråga men finns det "whiteboard" tejp eller ja tejp som man kan t.ex. sudda ut såna pennor som man skriver på whiteboard med eller liknande? Skulle vilja ha på olika förvaringsburkar.

Det borde funka med vilken tejp som helst, text man skriver med whiteboard pennor går alltid att sudda bort från plastmaterial.

shut teh face
2018-07-06, 13:16
Tror ni på att man via rektum kan känna vilken sorts lukt en fis ska ha?
Jag tror det, nyss så bedömde jag utifrån rektums utvidgning och andra parametrar att det skulle lukta gammal broccoli, och det gjorde det förstår ni.

Jag ska ha bättre koll på detta framöver.

micke81
2018-07-06, 14:18
Jag tror det, nyss så bedömde jag utifrån rektums utvidgning och andra parametrar att det skulle lukta gammal broccoli, och det gjorde det förstår ni.

Det har inget att göra med att du käkat broccoli?

Cykelcykel
2018-07-07, 08:04
De som skriker på gymmet högt som fan när de tränar. Skulle de verkligen göra det om de visste att ingen hörde och gymmet var tomt.

Det är nämligen en kille som börjar skrika som fan när han lyfter så fort hans polare kommer. Innan det tränar han tyst

Iliyas
2018-07-07, 15:22
Varför visar annonsen här att whey 100 % kostar 99kr och när man trycker så dubblas nästan priset? Clickbait mutch?

Illustrerade mannen
2018-07-07, 15:35

Bästa inlägget på länge! 😂😂😂

delta_mats
2018-07-07, 18:57
Varför har fotbollsspelarna med sig barn in på planen vid i marschen? Vilka barn är det som får vara med?

spoon
2018-07-07, 21:00
De som skriker på gymmet högt som fan när de tränar. Skulle de verkligen göra det om de visste att ingen hörde och gymmet var tomt.

Det är nämligen en kille som börjar skrika som fan när han lyfter så fort hans polare kommer. Innan det tränar han tystJag tränar bara själv ute i ladugården. Jag skriker när jag är taggad.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Bob90
2018-07-08, 10:45
Vad är det för gamla rostiga "metallkrokar" som ibland finns i berg?
Hålet i kroken brukar vara ungefär lika stort som 1-2 tummar.

ceejay
2018-07-08, 11:03

Menar du högt upp på berg eller i stenar nära vattnet?
Kan ju antingen vara krokar för folk som klättrar som vill spänna fast sig eller gamla krokar för båtar att knytas fast i. (gissar :) )

Bob90
2018-07-08, 12:05
Menar du högt upp på berg eller i stenar nära vattnet?
Kan ju antingen vara krokar för folk som klättrar som vill spänna fast sig eller gamla krokar för båtar att knytas fast i. (gissar :) )

Generellt typ, den jag såg senast satt ca 1-1½ meter från markhöjd. Inget vatten i närheten och inte heller någon djup avsatts.

R0B
2018-07-08, 22:36

Det kan vara gamla fixpunkt markeringar.

Bob90
2018-07-08, 22:44
Det kan vara gamla fixpunkt markeringar.

Brukar inte det vara en sån där runt greja med en triangel i?

De jag menar är formade som den översta i bilden, men såklart avsevärt gröfvre med en uttalad rostbrunfärg.

https://www.johnwall.se/bilder/artiklar/zoom/36200220_1.jpg

R0B
2018-07-09, 15:12
Jag förstår vad du menar, har stött på dom lite här och var, oftast längst med kusten såsom Ceejay är inne på.

Andra fixpunkter som jag sett har ju varit nubb egentligen men dessa har varit nyare.

Man flyttade ju sten på det viset förr genom att fästa en sådan i den så du kunde lätt kroka och lyfta dom. Det kan också vara själv dragpunkten om dom nu har flyttat något annat stort o jävligt så har man kanske bultat fast den du har sett för att förankra block och talja att dra med.

Rahf
2018-07-09, 15:17
Hittas på många ställen i Norrland, särskilt vid gamla timmerskogar.

Bob90
2018-07-09, 17:15
Hmm, nu tycker jag vi börjar komma till rimligare förslag :D

Snobbe
2018-07-12, 09:10
Finns det något sätt att ungefärligt räkna ut hur mycket en viss typ av träning bränner kalorier? Typ med puls,vikt,tid. Eller är det otroligt svårt att göra?

Mental
2018-07-12, 09:14
Finns det något sätt att ungefärligt räkna ut hur mycket en viss typ av träning bränner kalorier? Typ med puls,vikt,tid. Eller är det otroligt svårt att göra?

http://nutritiondata.self.com/tools/calories-burned

Snobbe
2018-07-12, 13:30
http://nutritiondata.self.com/tools/calories-burned

Jo tänkte mer specifikt för en själv. t.ex. kollar man på pingis så står de 300kcal per timme. Vilket man garanterat inte bränner om man spelar såhär. Så tänkte om det finns något sätt att mäta det via puls osv istället.

GznZWJM6dW0
Men kanske om man spelar såhär...
Fjw6DKmLQXs

Starke75an
2018-07-13, 21:23
Är det samma rulltrappa som går upp och ner? Eller är det nån skillnad mellan upp och ner trappan?

PS bor på landet.

Bob90
2018-07-13, 22:21
Är det samma rulltrappa som går upp och ner? Eller är det nån skillnad mellan upp och ner trappan?

PS bor på landet.

Du menar om det är en likadan rulltrappa i båda riktningarna eller om trappan skulle vara annorlunda designad beroende på färdriktningen?

Men nej, såvitt jag sett så går de att köra åt båda hållen. Ibland är en rulltrappa som man är van vid att åka ner för, ställd som uppåt.

Rahf
2018-07-13, 22:48

PS bor på landet.

Samma rulltrappa.

herodes
2018-07-14, 21:00
Om man har uttagsintervall på en månad på en medicin, är det då fyra veckor som gäller eller är det på samma datum som man hämtade ut medicinen föregående månad?

Rahf
2018-07-14, 21:05
Om man har uttagsintervall på en månad på en medicin, är det då fyra veckor som gäller eller är det på samma datum som man hämtade ut medicinen föregående månad?

Klurigt. Bäst är ju att fråga apoteket när du hämtar ut, så får du mest tillförlitliga svaret.

Bob90
2018-07-14, 22:31
Apropå de där krokarna i berg igen. Gick förbi en idag och hade telefonen med mig, så tog en bild.
Finns inget vatten i närheten och vet att det inte heller gjort det rent historiskt på minst 200+ år.
https://i.imgur.com/eg64i9P.jpg

lördagsgrogg
2018-07-15, 11:10
Klurigt. Bäst är ju att fråga apoteket när du hämtar ut, så får du mest tillförlitliga svaret.

Eller om man har bank-ID så borde man kunna logga in på Vårdguiden 1177.se och tror jag klura ut det. Alla recept man har står i alla fall där med utskriftsdatum och giltighetstid.

Rahf
2018-07-15, 11:29
Eller om man har bank-ID så borde man kunna logga in på Vårdguiden 1177.se och tror jag klura ut det. Alla recept man har står i alla fall där med utskriftsdatum och giltighetstid.

Du kanske kan se när nästa intervall börjar? I värsta fall får du köra som jag funderade.

micke81
2018-07-15, 11:52
Apropå de där krokarna i berg igen. Gick förbi en idag och hade telefonen med mig, så tog en bild.
Finns inget vatten i närheten och vet att det inte heller gjort det rent historiskt på minst 200+ år.

Som skrivits förr,bönder och skogsbrukare har nyttjat öglor för att flytta på tunga föremål under väldigt lång tid,finns oräkneliga öglor som nyttjats i detta syfte.
Däremot det här med vart det funnits och inte funnits vatten är riktigt knepigt att veta i nutid eftersom det lagts otroligt mycket energi på att dika och leda bort vatten från olika områden för att kunna bruka mark. Om du vandrat en del i skogar och varit lite observant så har du säkert sett massor av diken på platser som kan ses som helt orimliga om man inte vet mer:)

G.W
2018-07-15, 14:36

Kan ha att göra med gamla militära installationer. Torn/master som stabiliserats med vajer.

micke81
2018-07-15, 19:21
Kan ha att göra med gamla militära installationer. Torn/master som stabiliserats med vajer.

Vilket är spekulationer som det inte bör talas om i öppna kanaler.

Bob90
2018-07-15, 19:50
Tror faktiskt mer på fästpunkt för något, det är ju dock möjligt att man fäst block och talja i en vajer eller något smalt och hiskligt starkt rep. Oklart om det fanns sådana material på den tiden, men jag är ingen repexpert.

Det där med vatten, återigen, jag känner till historien om detta specifika område och det har inte funnits vatten eller någon kanal där på minst 200 år. Det är dessutom i en ganska brant backe som leder ner till en djup dal. Vilket skulle innebära att vattennivån skulle ha sjunkit ungefär 30 höjdmeter under ett ganska stort område.

Starke75an
2018-07-15, 20:35
Hitta ett fordon som jag inte vet vad det är. En Volvo. SOK 772 regnr. Kan nån hjälpa mig?

Hur får man ett regnr utan årsmodell?

Misstänker att det är en 912 som de menar.

micke81
2018-07-15, 20:53
Tror faktiskt mer på fästpunkt för något, det är ju dock möjligt att man fäst block och talja i en vajer eller något smalt och hiskligt starkt rep. Oklart om det fanns sådana material på den tiden, men jag är ingen repexpert.

Det där med vatten, återigen, jag känner till historien om detta specifika område och det har inte funnits vatten eller någon kanal där på minst 200 år. Det är dessutom i en ganska brant backe som leder ner till en djup dal. Vilket skulle innebära att vattennivån skulle ha sjunkit ungefär 30 höjdmeter under ett ganska stort område.

Starka rep har funnits länge och brukade ihop med block så flerdubblas dragstyrkan inga konstigheter alls faktiskt och har använts väldigt flitigt av bönder och vid skogsbruk av olika slag,det är så man flyttade på saker innan stora fordon och maskiner började brukas,ihop med en brant backe så skall du inte bli förvånad om det varit för att flytta saker upp eller ned för backen,om du letar lite historia angående området i sig så dyker det säkert upp något intressant i böckerna om det är gruvdrift eller liknande men annars är det troligare med bönder eller skogsbruk.
Kika på ditt lokala bibliotek dessa har ofta någon form av hembyggdshylla annars kan valfri söktjänst och lite fantasi ge massor av intressant.

30 meter är mycket i det läget Även om dalgångar ofta har innehållit vatten.anledningen till att jag pekade i den riktningen är att jag läst om rätt rejäla vattendrag som byggts bort på om jag minns rätt 1800 talet inte långt från där jag bor som även innehöll ett rätt rejält vattenfall och som verkligen inte syns att det någonsin funnits.

micke81
2018-07-15, 21:05
Hitta ett fordon som jag inte vet vad det är. En Volvo. SOK 772 regnr. Kan nån hjälpa mig?

Hur får man ett regnr utan årsmodell?

Misstänker att det är en 912 som de menar.

Kan nog antas vara något gammalt militärt där lasterrängbil 912 verkar vara ett rimligt antagande om modell och därmed registrerat den vägen,skulle inte vara förvånad om reglerna för registrering av militära fordon såg lite annorlunda ut en gång i tiden och sen har säkert den registreringen bara följt med när bilen fick civila skyltar under den eviga freden då masssor av materiel såldes och skrotades.
Om du tänker gräva vidare så har du ju ett ID nummer som nog kan antas vara en form av chassie/serienummer att gå vidare på för att klura ut årsmodell med mera.

G.W
2018-07-15, 21:30
Vilket är spekulationer som det inte bör talas om i öppna kanaler.

Det här är grejer som monterats ner för länge sedan. Kalla kriget rester.

R0B
2018-07-15, 21:34
Kanske lite utsvävande om ämnet men för er som tycker det är spännande med gammal ingenjörskonst och främst kranar så är den här sidan hiskeligt intressant :)

http://www.lowtechmagazine.com/2010/03/history-of-human-powered-cranes.html

r3mpuh
2018-07-16, 09:41
Hur kommer det sig att halva kolozzeum bor i skåne? Jag trodde det var ett svenskt forum. *jorgen*

Mental
2018-07-16, 09:46
Hur kommer det sig att halva kolozzeum bor i skåne? Jag trodde det var ett svenskt forum. *jorgen*

Vi är hyfsat globala, vi välkomnar såväl Skåningar som Aspergerländare! Så länge de läser och skriver svenska någorlunda väl.

frys
2018-07-16, 11:25
är det olagligt att klippa ner delar av buskar i allmänna parker? lyckades få en dyrare frisbee i ett större tagg(rosen?)buskage som jag inte kommer in i utan hjälpmedel så började fundera på lite alternativa lösningar xD

Kif
2018-07-16, 11:40
är det olagligt att klippa ner delar av buskar i allmänna parker? lyckades få en dyrare frisbee i ett större tagg(rosen?)buskage som jag inte kommer in i utan hjälpmedel så började fundera på lite alternativa lösningar xD
1. Klp en ny frisbee och vänta till vintern.

2. Gör det nattetid och med minsta möjliga åverkan. Ta gärna en längre väg om det innebär att du inte skadar växterna lika mycket. Använd heltäckande kläder och handskar samt glasögln så behöver du nog inte ens klippa i buskarna.

Se till så frisbeens pris är mer än den åverkan du ev. gör.

frys
2018-07-16, 12:00
jag funderade på det där med heltäckande kläder men antar att det finns en risk att dom förstörs då?

jag behöver bara komma in kanske 2-3m så det förslaget kanske räcker. slipper jag klippa mördarbuskarna

Mental
2018-07-16, 12:12
jag funderade på det där med heltäckande kläder men antar att det finns en risk att dom förstörs då?

jag behöver bara komma in kanske 2-3m så det förslaget kanske räcker. slipper jag klippa mördarbuskarna

Ta med en kratta/metspö annan lång pinne så är den ju ute sedan?

micke81
2018-07-16, 23:29

Skåne är i allra högsta grad Svenskt territorium,det är faktiskt ganska länge sedan dansken fick flytta därifrån,finns ganska väl beskrivet i diverse historiaböcker faktiskt.

Nattljus
2018-07-17, 02:10
Skåne är i allra högsta grad Svenskt territorium,det är faktiskt ganska länge sedan dansken fick flytta därifrån,finns ganska väl beskrivet i diverse historiaböcker faktiskt.
Inbilla dig inget. Snart kommer gripen att flyga fritt :hbang:

Bob90
2018-07-17, 20:53
Har sett fler och fler med som en på-tejpad vit kapsyl kring typ triceps. Vad är det för något? Diabetestjosan? Nikotingrunka?

mattilainen
2018-07-17, 20:56
Har sett fler och fler med som en på-tejpad vit kapsyl kring typ triceps. Vad är det för något? Diabetestjosan? Nikotingrunka?

En blodsockermätare som mäter kontinuerligt. En liten "plupp" som du sedan kopplar trådlöst till en dosa som läser av din blodsockernivå. Bytes typ en gång i veckan istället för att sticka dig 4 gånger om dagen, om inte fler.

Bärsärk
2018-07-17, 20:58

Diabetes.

Bob90
2018-07-17, 21:02
En blodsockermätare som mäter kontinuerligt. En liten "plupp" som du sedan kopplar trådlöst till en dosa som läser av din blodsockernivå. Bytes typ en gång i veckan istället för att sticka dig 4 gånger om dagen, om inte fler.
Diabetes.

Ah, sjukt praktiskt.
Undrar dock varför man placerar den just på triceps *jorgen*
Fast å andra sidan, alla andra ställen jag kan komma på att sätta den på känns sämre än triceps :d

mela
2018-07-18, 15:41
Varför torkar aldrig kläder som blivit blöta av saltvatten?

StarkaUlf
2018-07-18, 15:45
Varför torkar aldrig kläder som blivit blöta av saltvatten?

För att salt binder vätska.
he he he he

Mäktigman
2018-07-18, 21:45
Är det dåligt att "tvinga fram" hostan och försöka få ut slemmet från lungorna? Är sjuk för tillfället, men även rökare så har haft lite problem med hosta till och från. Det är ju så sjukt skönt när man har fått ut slemmet, men samtidigt är jag nojig över att det inte är så bra för lungorna. (Ja, jag vet att rökning är kasst för lungorna

R0B
2018-07-18, 22:11
Kan Denis Cypenklov öht räta ut sina armar?*flex*

frys
2018-07-21, 10:59
finns det något snabbkaffe som är drickbart? Brukar köra nescafes mellanrost eller va det heter innan dom bytte recept för ett tag sen. Nu smakar det också skit xD

Jag dricker 1 kopp om dagen o pallar inte använda kaffebryggare med allt som det innebär ;p

shut teh face
2018-07-21, 12:49
finns det något snabbkaffe som är drickbart? Brukar köra nescafes mellanrost eller va det heter innan dom bytte recept för ett tag sen. Nu smakar det också skit xD

Jag dricker 1 kopp om dagen o pallar inte använda kaffebryggare med allt som det innebär ;p
Kör en sån här, för o göra en kopp bara. Det kör jag på. :)
https://secure4.cdn-nhg.se/image/cache%2Fdata%2Fbialetti%2F375801-kaffefilter-2--pour-over-bialetti-800x800.jpg

Mental
2018-07-21, 13:09
Är det dåligt att "tvinga fram" hostan och försöka få ut slemmet från lungorna? Är sjuk för tillfället, men även rökare så har haft lite problem med hosta till och från. Det är ju så sjukt skönt när man har fått ut slemmet, men samtidigt är jag nojig över att det inte är så bra för lungorna. (Ja, jag vet att rökning är kasst för lungorna

Man ska alltid försöka mobilisera ut slemmet, det skadar lungorna att ha det där. Jobbar rätt mycket med KOL-patienter och de ska hela tiden försöka få upp slemmet, det gror otrevliga bakterier där annars.

Bob90
2018-07-21, 13:24
Man ska alltid försöka mobilisera ut slemmet, det skadar lungorna att ha det där. Jobbar rätt mycket med KOL-patienter och de ska hela tiden försöka få upp slemmet, det gror otrevliga bakterier där annars.

Det är ju också ett större problem för tex äldre, min farmor är (nästan) för svag för att hosta upp slemmet. Så det sitter ju bara där och är elakt.

Mental
2018-07-21, 13:27
Det är ju också ett större problem för tex äldre, min farmor är (nästan) för svag för att hosta upp slemmet. Så det sitter ju bara där och är elakt.

Mm, det finns tekniker för äldre med, t.ex huffa

"Att hosta upp slem kan vara väldigt ansträngande. Man kan därför prova att ”huffa” vilket är mer skonsamt. Tekniken är densamma som att göra "imma på en spegel". Man hostar med öppet struplock. "

Samt blåsa genom ett motstånd PEP pipa etc.

Bob90
2018-07-21, 14:00
Mm, det finns tekniker för äldre med, t.ex huffa

"Att hosta upp slem kan vara väldigt ansträngande. Man kan därför prova att ”huffa” vilket är mer skonsamt. Tekniken är densamma som att göra "imma på en spegel". Man hostar med öppet struplock. "

Samt blåsa genom ett motstånd PEP pipa etc.

Hm, kanske vi borde kolla upp. Hon bor ju på äldrevårdshem och vi har inte sådär superinsyn på exakt hur personalen hjälper henne. :thumbup:

frys
2018-07-21, 21:25
Kör en sån här, för o göra en kopp bara. Det kör jag på. :)
https://secure4.cdn-nhg.se/image/cache%2Fdata%2Fbialetti%2F375801-kaffefilter-2--pour-over-bialetti-800x800.jpg

hur fungerar en sådan? Försökte söka på grejen o hittade något för 125kr men stod ingen riktig beskrivning hur den används? ;p

blåvitt
2018-07-21, 22:28
Köp aeropress för kaffe

WHITEFOLKS
2018-07-21, 22:37
Eller en french press.

StarkaUlf
2018-07-21, 22:42
Eller en french press.

Bara om det är med rakt handtag. EZ-handtag är av ondo.

StarkaUlf
2018-07-23, 20:23
Är Resorb verkligen så bra som folk påstår?

svenbanan
2018-07-23, 20:38

Beror kanske på.

Jag tycker det funkar rätt bra. Dvs är det en stekhet dag och man håller på och idrottar och svettas som en gris så tar det längre tid innan jag är helt uttorkad om jag dricker lite resorb mellan varven, och inte bara vatten.

Dock lär det ju ska gå lika bra att dricka vatten och käka salttabletter. Dock har jag inte testat detta. Kanske även en vanlig saltströare kan funka.

StarkaUlf
2018-07-23, 21:01
Beror kanske på.

Jag tycker det funkar rätt bra. Dvs är det en stekhet dag och man håller på och idrottar och svettas som en gris så tar det längre tid innan jag är helt uttorkad om jag dricker lite resorb mellan varven, och inte bara vatten.

Dock lär det ju ska gå lika bra att dricka vatten och käka salttabletter. Dock har jag inte testat detta. Kanske även en vanlig saltströare kan funka.

Alright :)

Har aldrig märkt någon skillnad när jag spelat fotboll på somrarna, ska dock testa att ta en innan jag springer imorgon på morgonen. Brukar bara köra på en halvliter vatten innan och det brukar fungera bra, men nu när det är riktigt varmt så ska jag nog testa en resorb.

agazza
2018-07-23, 21:03
Alright :)

Har aldrig märkt någon skillnad när jag spelat fotboll på somrarna, ska dock testa att ta en innan jag springer imorgon på morgonen. Brukar bara köra på en halvliter vatten innan och det brukar fungera bra, men nu när det är riktigt varmt så ska jag nog testa en resorb.

salt, elektrolyter och vatten, du kan göra egen, litervis. Men det är stor skillnad, speciellt i sånt här väder

Angel
2018-07-25, 08:33
Om man köper en nyproduktion, fast av en privatperson och inflyttning är 3 mån bort, när betalar man hela beloppet då? Vid tillträde eller innan?

Mental
2018-07-25, 08:35
Om man köper en nyproduktion, fast av en privatperson och inflyttning är 3 mån bort, när betalar man hela beloppet då? Vid tillträde eller innan?

Skall den personen tillträda och sedan sälja till dig, eller överlåter den tillträdelsen till dig? Jag tror i båda fallen att man betalar i samband med tillträde.

Angel
2018-07-25, 08:58
Skall den personen tillträda och sedan sälja till dig, eller överlåter den tillträdelsen till dig? Jag tror i båda fallen att man betalar i samband med tillträde.

Nej han ska inte tillträda utan överlåta det till mig, tillträdet är i november nångång. Tänkte bara så han inte vill ha hela summan nu

Kryss
2018-07-25, 09:13

Det är ju inget magiskt, men det är väldigt smidigt. Har använt de senaste veckorna när jag cyklat till jobbet och det varit väldigt varmt, orkar inte fixa egen salt/sockerlösning.

Lipservice
2018-07-25, 09:27
Nej han ska inte tillträda utan överlåta det till mig, tillträdet är i november nångång. Tänkte bara så han inte vill ha hela summan nu

Vanligtvis så överförs summan när nyckel lämnas, men det beslutas förmodligen i köpeavtalet.

Mental
2018-07-25, 09:31

Det kan han inte få, när du har tillgång till lägenheten betalar du, annars har du ingen säkerhet mot banken.

Tomas W
2018-07-25, 10:41

Vi gjorde överföringen från banken dagen innan vi skulle hämta nyckeln. Fick ett kvitto av banken som vi tog med och visade för försäljarna och fick nyckeln efter det. Tror att avtalet mellan dig och personen kommer vara att du tar över hans överlåtelseavtal och binder dig att köpa lägenheten och han slipper vara bunden till köpet längre.

Antar att han har betalat in ett förskott, hur löser ni det?

Bärsärk
2018-07-25, 10:54

Hur mycket extra lägger han på?

Angel
2018-07-25, 10:59
Hur mycket extra lägger han på?

Han gick väl kanske 100 tusen plus.

Bärsärk
2018-07-25, 11:19
Han gick väl kanske 100 tusen plus.

Trodde inte ens det var lagligt att göra så.

Angel
2018-07-25, 11:29
Trodde inte ens det var lagligt att göra så.

100k är en riktig liten vinst om det var i spekulationssyfte.

Bärsärk
2018-07-25, 11:41
100k är en riktig liten vinst om det var i spekulationssyfte.

Kanske men om man har 5-10 andra fastigheter så blir det ju en slant.

WHITEFOLKS
2018-07-25, 11:48

Det blir aldrig bra oavsett hur många fastigheter du har. Visst det kan bli en större summa men det är fortfarande pengar du hade kunnat använda bättre.

Vinter
2018-07-25, 11:55

Vid en investering på 10-20 miljoner. Totalvinst 500-1miljon. Omkring 5% avkastning är ingen super resultat. 2014-2015 var det säkert en bra investering.

Fredszky
2018-07-25, 12:05

Vilken vanlig dödlig har 5-10 andra fastigheter?
Det vanliga är nog att man spekulerar med 1 fastighet åt gången.

Personen hade nog räknat med mer än 100k plus på affären men insett efter ett halvårs svettande mellan teckning av nyproduktion och säljandet att den får vara nöjd med att hinna gå ur marknaden innan kraschen :D

Jag bjuder på ångesten.

Angel
2018-07-25, 12:19
Vilken vanlig dödlig har 5-10 andra fastigheter?
Det vanliga är nog att man spekulerar med 1 fastighet åt gången.

Personen hade nog räknat med mer än 100k plus på affären men insett efter ett halvårs svettande mellan teckning av nyproduktion och säljandet att den får vara nöjd med att hinna gå ur marknaden innan kraschen :D

Jag bjuder på ångesten.

Han köpte den aug 2016 :cool:

ådal
2018-07-26, 12:35
Vad heter verktyget som ser ut som en skruvmejsel men har en nål i änden istället?

Bärsärk
2018-07-26, 12:39
Vad heter verktyget som ser ut som en skruvmejsel men har en nål i änden istället?

Syl?

ådal
2018-07-26, 12:42
Syl?

Tack!

StarkaUlf
2018-07-26, 19:09
Eller Pryl \o/

Starke75an
2018-07-27, 07:01
Är det fonderna som blåser upp börsen, då många månadssparar och fonderna måste köpa oavsett vad som händer?

Nattljus
2018-07-27, 14:52
När började youtube autoändra till rätt bildformat?

Bob90
2018-07-27, 15:35
När började youtube autoändra till rätt bildformat?

Kan inte ha varit mer än ett par dagar, märkte det igår.

Starke75an
2018-07-27, 21:36
Hur stort kan ett samhälle vara och alla känner alla?

delta_mats
2018-07-28, 12:25
Råkade sticka mig i låret med en sticknål när jag lekte att det var ett svärd. Det rann ut en ganska klar vätska som var lite klibbig, ej blod alltså. Vad är det för något?

ceejay
2018-07-28, 13:52
Råkade sticka mig i låret med en sticknål när jag lekte att det var ett svärd. Det rann ut en ganska klar vätska som var lite klibbig, ej blod alltså. Vad är det för något?

Du är en alien.

Angel
2018-07-28, 13:56

Alltid tyckts du var för snygg för att vara på riktigt, det bekräftar mina teorier.

Det var väl vanligt vätska man har i kroppen, vatten blandat med salter, proteiner osv.

delta_mats
2018-07-28, 19:28
Alltid tyckts du var för snygg för att vara på riktigt, det bekräftar mina teorier.

Det var väl vanligt vätska man har i kroppen, vatten blandat med salter, proteiner osv.

Förstår inte vad du menar?

Captainwide
2018-07-28, 19:49
Hur stort kan ett samhälle vara och alla känner alla?

Om du egentligen tänker "rykten sprids snabbt -> MÅNGA vet vem personen är" så skulle jag säga typ Kalmar.

Om du bokstavligt talat menar alla känner alla, Lessebo.

gohei
2018-07-29, 11:43
En liten fundering så här i värmen: om man sitter inne i ett varmt rum och har en vanlig bordsfläkt eller liknande igång som blåser mot en, borde inte det sakta men säkert höja temperaturen i rummet.?
Eftersom luften närmast intill blir ju uppvärmd av kroppen, och om du då får "ny" svalare luft blåst mot dig så kommer du ju värma upp även den som sedan åker vidare och blandar sig med resten av luften i rummet, vilket då till slut gör all luften i rummet något varmare än innan. Tänker jag fel?

Captainwide
2018-07-29, 11:47
Vad är det DJ's har i lurarna de har på sig under spelningen? Deras musik (blockera sorlet från publik osv) eller? :d

Rahf
2018-07-29, 11:49
Vad är det DJ's har i lurarna de har på sig under spelningen? Deras musik (blockera sorlet från publik osv) eller? :d

Alla artister behöver någon form av monitorsystem för att höra sin egen mix av musiken. Grundläggande är stående monitorer, alltså högtalare framför ett band. Därefter finns det ju små örsnäckor, och sen feta kåpor som DJs kör med.

Fredszky
2018-07-29, 11:59
En liten fundering så här i värmen: om man sitter inne i ett varmt rum och har en vanlig bordsfläkt eller liknande igång som blåser mot en, borde inte det sakta men säkert höja temperaturen i rummet.?
Eftersom luften närmast intill blir ju uppvärmd av kroppen, och om du då får "ny" svalare luft blåst mot dig så kommer du ju värma upp även den som sedan åker vidare och blandar sig med resten av luften i rummet, vilket då till slut gör all luften i rummet något varmare än innan. Tänker jag fel?

Ja, kroppen värmer upp rummet, snabbare om du blåser mot den. Sen försvinner värme ut ur rummet också på olika sätt, aningens mer om det är varmare i rummet. Fläktens watt är också en input till värmen.

Men temperatursänkningen på din kropp p.g.a. luftflödet av fläkten gör kroppen svalare ändå.

gohei
2018-07-29, 12:14
Ja, kroppen värmer upp rummet, snabbare om du blåser mot den. Sen försvinner värme ut ur rummet också på olika sätt, aningens mer om det är varmare i rummet. Fläktens watt är också en input till värmen.

Men temperatursänkningen på din kropp p.g.a. luftflödet av fläkten gör kroppen svalare ändå.

A att kroppen känns svalare är jag med på, tänkte mest på om man"lurar" sig själv genom att man samtidigt ökar värmen i rummet mycket fortare, jämfört med om man inte hade nån fläkt.
Ja att fläkten i sig skapar värme hade jag inte tänkt på :thumbup:

Starke75an
2018-07-29, 13:02
Finns det renodlade podcast-spelare?

agazza
2018-07-29, 13:53
Finns det renodlade podcast-spelare?Säkert. Men varför inte bara ta en liten begagnad telefon?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

StarkaUlf
2018-07-29, 14:16
Hm. Alltså när man betalar med kort på helgerna så brukar ju summan reserveras och dras på måndagen. Inget av mina köp som jag gjorde igår finns registrerade på mitt konto, varken som dragna eller som reserverade. Fast för min bror så är det reserverade belopp (vi handlade på samma ställe vid samma tidpunkt och har samma bank).

Har jag lurat systemet så att jag fick mina drinkar gratis? :D

Starke75an
2018-07-29, 16:52
[QUOTE=agazza;7957276]Säkert. Men varför inte bara ta en liten begagnad telefon?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk[/QUOTE

Ska kolla på nån beg telefon till min pappa. Eller beg iPad. Hur mycke surf drar en timmes lyssning på en podcast?

delta_mats
2018-07-30, 10:52
Behöver tvättråd!

Vita kläder i bomull som fått fläckar på sig. Ett linne som är gulsolkigt under armhålan typ, en tröja med två små fläckar på sig. En tröja som fått färg från solskyddsmedel!

1: Tvättade dem som vanligt i 40 grader med tvättmedel för vittvätt.

2: Blötlagda i vatten blandat med klorin (över natten)

3: Tvättade i 40 grader där jag hällde klorin direkt i tvättmaskinen på blötlagda kläder, körde därefter programmet med förtvätt och sedan vanligt program med tvättmedel.

Fläckarna är fortfarande kvar. Alla husmorsknep är ju värdelösa!

agazza
2018-07-30, 11:14
Ska kolla på nån beg telefon till min pappa. Eller beg iPad. Hur mycke surf drar en timmes lyssning på en podcast?

Borde inte vara många megabyte. Det är när han lärt sig ta hem aftonbladet och pornhub det kommer dra iväg.

Mental
2018-07-30, 11:40
[QUOTE=agazza;7957276]Säkert. Men varför inte bara ta en liten begagnad telefon?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk[/QUOTE

Beror ju så klart på appen. För spotifys olika lägen gäller följande

Bob90
2018-07-30, 13:17
Behöver tvättråd!

Vita kläder i bomull som fått fläckar på sig. Ett linne som är gulsolkigt under armhålan typ, en tröja med två små fläckar på sig. En tröja som fått färg från solskyddsmedel!

3: Tvättade i 40 grader där jag hällde klorin direkt i tvättmaskinen på blötlagda kläder, körde därefter programmet med förtvätt och sedan vanligt program med tvättmedel.

Prövat vanligt fläckborttagningsmedel eller ättika mot det gulnade? Solskydd vet jag inte vad det ger för fläckar.

mrmister
2018-07-30, 13:53
Varför är det dyrare att parkera utanför sjukhus än hotell?

agazza
2018-07-30, 14:02
Varför är det dyrare att parkera utanför sjukhus än hotell?

För att sjukhus är offentliga och ineffektiva på att sköta en ekonomi.

Sen kanske litegrann för att det verkligen inte ska stå fullt med bilar runt sjukhuset utan anledning.

Har för mig du kan dra av det på högkostnadsskyddet

Kimball
2018-07-30, 14:13
Behöver tvättråd!

Enda som hjälp mig mot såna där envisa fläckar på vita kläder är att betala för "blekning" hos kemtvätt. Ovärt på linne dock förmodligen, har gjort det på flertalet vita skjortor som blivit ofräscha i krage / under ärmar med gott resultat dock!

r3mpuh
2018-07-30, 15:12
Kan man frysa in rödbetssallad eller exploderar universum då? 🤔

Mental
2018-07-30, 15:24
För att sjukhus är offentliga och ineffektiva på att sköta en ekonomi.

Hur ofta administrerar sjukhus själva sin parkering? Jag känner inte till något på rak arm.
Anledningen till att det är billigt vid hotell är väl för att hotellet vill maximera sin vinst genom att få dit så många som möjligt?

Bob90
2018-07-30, 20:47
Hur funkar det här med läkemedel på recept?

Skulle hämta ut en greja och apotekaren säger att jag har 3 till kvar att hämta ut, trots att denna mängd/antal skulle kraftigt överstiga "behandlingsperioden" som läkaren pratade med mig om. Skriver läkare i regel ut massa extra på slentrian för att slippa justera uppåt om patienten skulle behöva ta ut mer?

Angel
2018-07-30, 20:53

Skulle hämta ut en greja och apotekaren säger att jag har 3 till kvar att hämta ut, trots att denna mängd/antal skulle kraftigt överstiga "behandlingsperioden" som läkaren pratade med mig om. Skriver läkare i regel ut massa extra på slentrian för att slippa justera uppåt om patienten skulle behöva ta ut mer?

Förmodligen inte ändrat i datasystemet. Har för mig 4 uttag står som standard på många mediciner då de representerar en årsförbrukning.

MaxTheMarketer
2018-07-30, 21:03

Njae, är väl mest en cirka årsförbrukning som de skriver ut. Jag får SSRI utskrivet efter jag har begärt det som jag har gått på nu i flera år för att "vara ovanpå jordytan psykiskt talat".

Det blir 4 uttag motsvarande cirka 400 tabletter då vissa märken (men samma substansämne och mg) har mellan 96-100 tabletter per förpackning. Fråga läkaren annars så får du veta! ;)

Bob90
2018-07-30, 21:06
Förmodligen inte ändrat i datasystemet. Har för mig 4 uttag står som standard på många mediciner då de representerar en årsförbrukning.
Ah, spännande. Då kan man alltså anta att "standardantalet" varierar beroende på läkemedlet?

Såg precis i min "historik" på apoteket att jag fortfarande har typ 2/3 och 1/2 av två mediciner att hämta ut som jag aldrig använde.
Njae, är väl mest en cirka årsförbrukning som de skriver ut. Jag får SSRI utskrivet efter jag har begärt det som jag har gått på nu i flera år för att "vara ovanpå jordytan psykiskt talat".

Det blir 4 uttag motsvarande cirka 400 tabletter då vissa märken (men samma substansämne och mg) har mellan 96-100 tabletter per förpackning. Fråga läkaren annars så får du veta! ;)
Läkare går ju inte att få tag på i sverige utan att boka tid (och då får man la vänta i typ 4-5 veckor) och sjuksyrrorna brukar inte vilja/kunna ta meddelande till läkarna :p

Mental
2018-07-31, 09:19
Läkare går ju inte att få tag på i sverige utan att boka tid (och då får man la vänta i typ 4-5 veckor) och sjuksyrrorna brukar inte vilja/kunna ta meddelande till läkarna :p

Jag gissar att du menar specialistläkare då? För primärvårdsläkare går det riktigt snabbt att få. Jag har en vårdcentral med kvällsöppet och drop in, så för mig är ett icke akut läkarbesök klart på max en-två timmar.

Angel
2018-07-31, 09:36
Ja precis. Förskriver man tex blodtrycksmedicin så står intervallet 4 uttag förinprogrammerat i systemet. Vad va det för medicin då? Det är väl bara att skita i att hämta ut resten?

Aryt
2018-07-31, 13:12
Ah, spännande. Då kan man alltså anta att "standardantalet" varierar beroende på läkemedlet?

Såg precis i min "historik" på apoteket att jag fortfarande har typ 2/3 och 1/2 av två mediciner att hämta ut som jag aldrig använde.

Brukar finnas mallar som sparar in på de cirka 20 knapptryck som krävs för att skriva ett recept.

I vissa landsting kan du lägga in begäran om receptförnyelse via 1177 alt. ringa in.

Jag gissar att du menar specialistläkare då? För primärvårdsläkare går det riktigt snabbt att få. Jag har en vårdcentral med kvällsöppet och drop in, så för mig är ett icke akut läkarbesök klart på max en-två timmar.

De seniora läkarna på vårdcentralerna är i regel specialister (vanligen inom allmänmedicin).

Nattljus
2018-07-31, 13:38
Min fåtölj har pajat och nu sitter jag snett i den när jag tittar på teve. Det ger mig ont i ryggen. Hjälper det om jag justerar teven så den också hänger snett?

Bob90
2018-07-31, 13:39
Husläkare, men som Aryt påpekade är ju alla i regel specialistläkare inom allmänmedicin (eller under ST). Har sett någon enstaka AT dock. Men det är lika lång väntetid oavsett. Där jag är skriven i alla fall, och när det begav sig, vänder man sig till någon annan VC för att slippa vänta 5 veckor för att få träffa en läkare, så hänvisar de till den VC där man är skriven (:

Min fåtölj har pajat och nu sitter jag snett i den när jag tittar på teve. Det ger mig ont i ryggen. Hjälper det om jag justerar teven så den också hänger snett?
Tveksamt :p

micke81
2018-07-31, 14:00

Inte troligt.
Däremot kan det hjälpa om du justerar golvet för att få fåtöljen jämn igen.

Bärsärk
2018-07-31, 14:09

Vem kollar på TV i fotfölj :confused:

Mental
2018-07-31, 14:42
Vem kollar på TV i fotfölj :confused:

Nattljus :confused: