Visa fullständig version : Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar
Vad är problemet med irländskt kött då? Får kossorna där inte tillräckligt med kärlek innan dom dödas? Får dom inte gå fria? Eller varför skulle det vara någon skillnad? Transporten dålig för miljön? Jag åker kommunalt varje dag, kanske jämnar ut det hela.
Jag köper då inte svenskt kött för 3 gånger priset för jag är snål, jag kanske inte har råd att köpa svenskt, närproducerat kött för det är för dyrt. Jag gillar moder jord och jag källsorterar, pantar, slänger skräp i papperskorgar, är med på städdagar etc. Jag gillar också djur, vill hemskt gärna att dom skall ha det bra. Jag önskar jag var vegan, men älskar kött. Äter det varje dag, då har jag verkligen inte råd köpa en kotlett för 189kr/kg
Djurhållningslagarna är mkt slappare i Irland än i Sverige och djurhållningen ser ut därefter. Svenska kött- och mjölkkor har absolut ingen livskvalitet i de flesta av fallen men Irland är klart värre. De pumpas fulla av växthormoner och tvångsmatas med tub. Bor trångt som en godsvagn med judar i nazityskland. Hanteras sällan av människor mer än enstaka gånger i sina liv, robotar sköter det mesta.
Att åka kommunalt varje dag jämnar avsolut inte ut att äta kött varje dag. Rött kött är värst, kyckling är inte lika farligt ur miljösynpunkt men där är djurhållningen desto värre.
Att säga att man älskar moder jord och värnar om planeten samt är en djurvän är tyvärr inte förenligt med att regelbundet äta industrikött. Tycker du att de konsekvenser som dina matval har inte väger tyngre än ”jag älskar kött” så tyvärr, då är du ingen djurvän eller miljökämpe hur mkt du än försöker på andra fronter. Finns väldigt lättillgänglig information om detta.
De flesta veganer har ngn gång älskat kött, för att inte tala om ost. Jag åt skinkmacka i julas för första gången på fyra år och grät för hur gott det var. Men det väger inte tyngre än situationen jag skapar om jag äter det varje dag.
Man behöver inre bli vegan right out of the gate. Börja med att dra ner, så mkt du känner att du kan ä. Allt är bättre än inget :)
Mvh
Jag löste det genom att äta nästan enbart kyckling som animaliskt protein. Kycklingfärs från kronfågeln kostar nästan ingenting.
Om man som Åkerhage ser sig som djurvän kan detta vara problematiskt med tanke på de senaste vändorna runt deras fabrik på Öland...
Akerhage
2019-03-29, 03:35
Tanken är jag skall börja dra ner på köttätandet. Jag brkar laga mat på söndag. Oftast en karrebit, köttfärssås, ytterfile, fläskfile som jag tillagar så har jag samma köttbit måndag-fredag med keso på jobbet. Frukost är det knäckebröd o ost o middag hemma knäckebrld o typ ägg/ost. Ibland har jag fisk på jobbet hela veckan. Är allergisk mot fågelkött så kan inte äta kalkon, kyckling eller anka.
På helgerna lever jag på mackor o grogg.
Jag tror det handlar om lathet och fantasilöshet. Har ätit keso istället för potatis, ris eller pasta i 15 år nu. VARJE dag. Köper 3kg hinkar som räcker 2v på jobbet till min köttbit. Gör ibland en pastasallad för veckan. Då är det utan kött i iof. Har väl 5-7 rätter jag varvar veckorna med. Samma mat då varje dag.
Jag vet helt enkelt inte vad jag skulle kunna byta ut köttet mot. Hade nog kunnat tänka mig försöka sluta äta kött om jag har alternativ.
Diomedea exulans
2019-03-29, 03:39
Tanken är jag skall börja dra ner på köttätandet. Jag brkar laga mat på söndag. Oftast en karrebit, köttfärssås, ytterfile, fläskfile som jag tillagar så har jag samma köttbit måndag-fredag med keso på jobbet. Frukost är det knäckebröd o ost o middag hemma knäckebrld o typ ägg/ost. Ibland har jag fisk på jobbet hela veckan. Är allergisk mot fågelkött så kan inte äta kalkon, kyckling eller anka.
På helgerna lever jag på mackor o grogg.
Jag tror det handlar om lathet och fantasilöshet. Har ätit keso istället för potatis, ris eller pasta i 15 år nu. VARJE dag. Köper 3kg hinkar som räcker 2v på jobbet till min köttbit. Gör ibland en pastasallad för veckan. Då är det utan kött i iof. Har väl 5-7 rätter jag varvar veckorna med. Samma mat då varje dag.
Jag vet helt enkelt inte vad jag skulle kunna byta ut köttet mot. Hade nog kunnat tänka mig försöka sluta äta kött om jag har alternativ.
Testa sånt där "vegankött", gott och helt okej proteinhalt.
Akerhage
2019-03-29, 03:40
Testa sånt där "vegankött", gott och helt okej proteinhalt.Quorn? Tar gärna emot tips. Gärna då såklart under oxfile-priser.
Edit. Borde sova nu istället. Natti.
Diomedea exulans
2019-03-29, 03:48
Quorn? Tar gärna emot tips. Gärna då såklart under oxfile-priser.
Edit. Borde sova nu istället. Natti.
Har fan inte koll på vad de sorterna jag brukar köpa heter. :D Men bara gå till veganhyllan i frysdisken (de brukar ha allt på samma hylla) och kolla runt på köttersättningarna, kika på näringsvärdet.
Lipservice
2019-03-29, 06:42
Om man som Åkerhage ser sig som djurvän kan detta vara problematiskt med tanke på de senaste vändorna runt deras fabrik på Öland...
Har gjort Brandinspektion på Kronfågels "produktions-linje" i Valla... Är kyckling allergiker och tänker fan fortsätta med det!
Akerhage
2019-03-29, 07:44
Har gjort Brandinspektion på Kronfågels "produktions-linje" i Valla... Är kyckling allergiker och tänker fan fortsätta med det!
Är du också allergisk mot kyckling? Sätter det sig i bröstet på dig med andningen? Jag får en sådan analfylaktiskt chock av det. Tydligen väldigt ovanligt vara allergisk mot kyckling.
Diomedea exulans
2019-03-29, 08:27
Är ni allergiska mot att vara i närheten av levande höns också? Den ultimata mardrömmen...
Lipservice
2019-03-29, 09:29
Är du också allergisk mot kyckling? Sätter det sig i bröstet på dig med andningen? Jag får en sådan analfylaktiskt chock av det. Tydligen väldigt ovanligt vara allergisk mot kyckling.
Stämmer, får ett enormt tryck i mellangärdet/övre del av bröstkorgen, svettas, mår illa, tungt att andas. Är väl ingen akut anafylaktisk chock, men det obehag det ger håller i minst en timma utan adrenalin spruta.
Har massvis med annan matallergi också, men mycket har försvunnit med åren. Kan t.ex äta fet fisk, vissa nötter, sojasås.
Det jag inte blir av med är kyckling, skaldjur, baljväxter, vissa frukter/rotfrukter, jordnötter, päls-pollen-kvalster.
Akerhage
2019-03-29, 09:57
Stämmer, får ett enormt tryck i mellangärdet/övre del av bröstkorgen, svettas, mår illa, tungt att andas. Är väl ingen akut anafylaktisk chock, men det obehag det ger håller i minst en timma utan adrenalin spruta.
Har massvis med annan matallergi också, men mycket har försvunnit med åren. Kan t.ex äta fet fisk, vissa nötter, sojasås.
Det jag inte blir av med är kyckling, skaldjur, baljväxter, vissa frukter/rotfrukter, jordnötter, päls-pollen-kvalster.
Jag har nästan identiska allergier som dig. Har dock det mesta i pollenväg, från våren till sensommaren.
Är ni allergiska mot att vara i närheten av levande höns också? Den ultimata mardrömmen...
Nej, har turligen klarat mig från detta!
Lipservice
2019-03-29, 10:02
Jag har nästan identiska allergier som dig. Har dock det mesta i pollenväg, från våren till sensommaren.
För det mesta är det bara björk och gräs jag reagerar på, men vissa år när det exploderar kan jag även känna av de andra också.
Lafayette
2019-03-29, 10:06
Jag hade enorma problem med detta. Gjorde gastroskopi och jag var inte allergisk utan det visade sig vara bråck i bröstet eller halsen, eller var det nu satt.
Akerhage
2019-03-29, 10:27
Jag hade enorma problem med detta. Gjorde gastroskopi och jag var inte allergisk utan det visade sig vara bråck i bröstet eller halsen, eller var det nu satt.
Fast då fick du problem med allt du åt gisssar jag?
Fy fan, aldrig hört talas om födoallergi mot typ kött och sånt där. Fast i och för sig, är man allergisk mot typ levande fjäderfän så bör man ju vara allergisk mot dem som föda också *jorgen*
Lafayette
2019-03-29, 10:37
Fast då fick du problem med allt du åt gisssar jag?
Ja, det mesta. Fast kyckling var absolut värst.
Brukar ni behöva gå på dejter med många tjejer innan ni hittar något som varar? Jag brukar ha ganska lätt för att hitta ONS men då jag försöker dejta någon brukar det gå bra till en början för att senare sakta dö ut. Börja fundera på om jag har lite att jobba på personlighetsmässigt, alternativt är det normalt att behöva dejta en massa olika personer innan det går vägen?
Farligt, Smerk. Du har just dinglat köttstycken framför krokodilerna med dejtsnacket.
Lafayette
2019-04-01, 14:35
Detta hade passat utmärkt i en dejtingtråd!:cheers:
Illustrerade mannen
2019-04-01, 14:37
Smerk - nu dansar du på slak lina...😀😀😀
Diomedea exulans
2019-04-01, 14:44
Brukar ni behöva gå på dejter med många tjejer innan ni hittar något som varar? Jag brukar ha ganska lätt för att hitta ONS men då jag försöker dejta någon brukar det gå bra till en början för att senare sakta dö ut. Börja fundera på om jag har lite att jobba på personlighetsmässigt, alternativt är det normalt att behöva dejta en massa olika personer innan det går vägen?
Ja.
Fattar inte såna som ofta hittar rätt person snabbt, de måste ju nöja sig med väldigt lite?
Smerk - nu dansar du på slak lina...😀😀😀
Är du inte lite väl hård nu?
Illustrerade mannen
2019-04-01, 15:15
Är du inte lite väl hård nu?
Ha ha. Jag är absolut ingen moralpolis med adminambition! Jag menar bara att det väldigt mycket liknar dejtingfrågor - och det leder ju oundvikligen till katastrof här på Kolo... Men intressant frågeställning!
ARMSTARK
2019-04-02, 09:23
Heter det Internett eller inntternet?
https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fs.quickmeme.com%2Fimg%2F3f%2F3f9b7 bb678bef69c2781b4e99fb6548dedeec555d19d8045d878b55 83b929960.jpg&f=1
Inte intet Internett inte intet inntternet inte inte internet.
ARMSTARK
2019-04-02, 10:00
https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fs.quickmeme.com%2Fimg%2F3f%2F3f9b7 bb678bef69c2781b4e99fb6548dedeec555d19d8045d878b55 83b929960.jpg&f=1
Inte intet Internett inte intet inntternet inte inte internet.
Så vad heter det då?
Diomedea exulans
2019-04-02, 10:11
Det heter "inte net". Betydelsen är alltså "en grej som inte är net". Otroligt många missar detta.
Var hos sjukgymnast idag för fjärde gången. Ingen förbättring av mina nervkänningar från ryggen ner i benen.
Hon vidhåller att röntgen inte är nödvändigt men att jag ska fortsätta göra pilates boll övningar m.m för att stärka min core, främst de inre små musklerna för jag har tydligen en stor obalans mellan dom stora yttre och de små inre, enligt henne.
Är det verkligen "a thing" ? Jag har så svårt att förstå att trots att jag spenderat flera år på gymmet ändå lyckats undvika att träna upp den inre muskulaturen.
Det känns alldeles magiskt att oavsett hur tunga eller många böj, marklyft, utfall, bulgarian split, brutalbänk, dragonflags, sit-ups m.m så har jag aldrig lyckats träna de inre musklerna. Eller i alla fall inte tillräckligt mycket för att motverka en obalans så som hon säger.
Vill poängtera att jag inte har koll och alltså inte vet, det känns bara konstigt i min värld. Så vad säger kolo expertisen?
(för er som inte vet verkar det som jag har en skadad disk som trycker på nerver i ryggen när jag t.ex hoppar, går i nerförsbacke eller får ett hastigt tryck jämförbart med att hoppa. )
Hur mycket pengar skulle det gå på att leva ett svensson liv i säg 60 år tror ni?
Cykelcykel
2019-04-02, 18:24
Hur mycket pengar skulle det gå på att leva ett svensson liv i säg 60 år tror ni?
Ta en svenssonårslön x 60
Diomedea exulans
2019-04-02, 19:56
Finns det något vetenskaplig förklaring till varför man slår sig mindre om man ramlar när man är full?
Jag vaknade upp en dag med en minneslucka på några timmar och ett litet blåmärke på höften. Senare när jag snackade med brorsan berättade han att jag hade kastat mig med huvudet före nerför en lång stentrappa.
Finns det något vetenskaplig förklaring till varför man slår sig mindre om man ramlar när man är full?
Jag vaknade upp en dag med en minneslucka på några timmar och ett litet blåmärke på höften. Senare när jag snackade med brorsan berättade han att jag hade kastat mig med huvudet före nerför en lång stentrappa.
Verkar tros bero på att eftersom man inte reagerar lika snabbt med att ta emot med händerna när man trillar full så blir inte skadan på kroppen lika stor men däremot ökar risken för att man får allvarliga huvudskador istället.
https://emj.bmj.com/content/21/2/185
This study shows different pattern and severity of injury in alcohol related falls. In alcohol related falls there was a greater incidence of craniofacial injury and a greater severity of injury. These differences can be accounted for by the inhibition of protective reflexes. In the intoxicated patient, the inability to put the outstretched hand to break the fall resulted in a lower incidence of limb injury and a greater force being transmitted to the head when it strikes the ground.
ARMSTARK
2019-04-03, 09:32
När man är full är man mer avslappnad vid ett fall istället för stel som en pinne när man är nykter, man liksom tumlar runt istället för platt fall.
Diomedea exulans
2019-04-03, 09:39
När man är full är man mer avslappnad vid ett fall istället för stel som en pinne när man är nykter, man liksom tumlar runt istället för platt fall.
Det vore ju grymt bra om man kunde öva upp en sån nivå av avslappning i det vanliga livet. Det kanske är lite det som är meningen med qui gong och sånt? *jorgen*
ARMSTARK
2019-04-03, 09:47
Det vore ju grymt bra om man kunde öva upp en sån nivå av avslappning i det vanliga livet. Det kanske är lite det som är meningen med qui gong och sånt? *jorgen*
Den övningen skulle vara att vara full varje dag ett par år? :d
Anton Fräs
2019-04-03, 10:14
Den övningen skulle vara att vara full varje dag ett par år? :d
http://memes.ucoz.com/_nw/42/59865846.jpg
Jag vet inte riktigt vad du menar med svenssonliv men jag antar mer än minimum?
Jag skulle säga att förutsatt att boendekostnaderna kan hållas låga (4-6k i månaden) klarar man sig på samma summa som en vanlig student har, dvs runt 10k. Har man sambo men utan ungar skulle man då även kunna lägga undan till en semester per år utan större problem.
Ta en svenssonårslön x 60
Svensson slösar onödigt mycket på skit, investerar dåligt och lånar osv.
Var hos sjukgymnast idag för fjärde gången. Ingen förbättring av mina nervkänningar från ryggen ner i benen.
Hon vidhåller att röntgen inte är nödvändigt men att jag ska fortsätta göra pilates boll övningar m.m för att stärka min core, främst de inre små musklerna för jag har tydligen en stor obalans mellan dom stora yttre och de små inre, enligt henne.
Är det verkligen "a thing" ? Jag har så svårt att förstå att trots att jag spenderat flera år på gymmet ändå lyckats undvika att träna upp den inre muskulaturen.
Det känns alldeles magiskt att oavsett hur tunga eller många böj, marklyft, utfall, bulgarian split, brutalbänk, dragonflags, sit-ups m.m så har jag aldrig lyckats träna de inre musklerna. Eller i alla fall inte tillräckligt mycket för att motverka en obalans så som hon säger.
Vill poängtera att jag inte har koll och alltså inte vet, det känns bara konstigt i min värld. Så vad säger kolo expertisen?
(för er som inte vet verkar det som jag har en skadad disk som trycker på nerver i ryggen när jag t.ex hoppar, går i nerförsbacke eller får ett hastigt tryck jämförbart med att hoppa. )
Ja, om någonting hjälpte mina egna nervbesvär så var det just specifika övningar för att träna upp stabiliserande muskler. Däremot träffade vi inte rätt varje gång, utan det var lite joxande för att hitta det som gav påtaglig förbättring. Det kändes verkligen tveksamt och skeptiskt när jag satte igång, men med frekvens och lite disciplinerat tränande minskades mina bekymmer enormt.
En väldigt svår del av sjukgymnastik man utför själv är att förbättringar sällan kommer omedelbart. Det är lätt att avvisa råd och upplägg om man inte redan då räknat med att åtminstone en veckas ihärdig och målinriktad träning krävs innan en skillnad kan visa sig.
Diomedea exulans
2019-04-03, 11:23
En annan grej jag har tänkt mycket på: Den där euforin man får när man dricker alkohol, går den också att träna fram i vardagen på något sätt?
Scratch89
2019-04-03, 11:38
Ptja, kanske. Det är ju svårt att säga över internet men jag tycker ofta att jag träffar idrottare och styrketränande som inte har kontroll på bål och bäcken. Det låter som om din disk och nerv är känslig för kompression så det får man också försöka jobba med. Att träna upp en bål som klarar av stötarna borde vara viktigare än att ligga och träna stabiliteten, kan tyckas.
Angående nervbesvären så kommer de ofta för att något ligger i kläm eller i drag. Om man har en nervrotspåverkan på en disk är man ofta känslig för att sitta med bakåtlutat bäcken (ihopsjunken) för det påverkar det mekaniska trycket på disken, som ju redan är känslig för tryck. Träning är en del, men att tänka på hur man belastar ryggen och nerverna över dagen och veckan är minst lika viktigt. Ska du sitta ner bör du ha stöd i ländryggen så bäcken är bättre tippat, står du bör du stå liksidigt på båda benen (eller kanske lite mer på den sidan som inte gör ont) och försöka byta position ofta så du får lite cirkulation och avlastning på disken.
Ja, om någonting hjälpte mina egna nervbesvär så var det just specifika övningar för att träna upp stabiliserande muskler. Däremot träffade vi inte rätt varje gång, utan det var lite joxande för att hitta det som gav påtaglig förbättring. Det kändes verkligen tveksamt och skeptiskt när jag satte igång, men med frekvens och lite disciplinerat tränande minskades mina bekymmer enormt.
En väldigt svår del av sjukgymnastik man utför själv är att förbättringar sällan kommer omedelbart. Det är lätt att avvisa råd och upplägg om man inte redan då räknat med att åtminstone en veckas ihärdig och målinriktad träning krävs innan en skillnad kan visa sig.
Jag avfärdar ingenting ännu av det hon säger, det känns bara inte troligt att det skulle hjälpa, svårt att följa det logiska i det hela. Har bara kört i 4-5 veckor än så länge så lite mer tid kommer jag ge det. Trevligt att höra att det gav resultat på dig, väcker lite förhoppning i alla fall :)
Ptja, kanske. Det är ju svårt att säga över internet men jag tycker ofta att jag träffar idrottare och styrketränande som inte har kontroll på bål och bäcken. Det låter som om din disk och nerv är känslig för kompression så det får man också försöka jobba med. Att träna upp en bål som klarar av stötarna borde vara viktigare än att ligga och träna stabiliteten, kan tyckas.
Angående nervbesvären så kommer de ofta för att något ligger i kläm eller i drag. Om man har en nervrotspåverkan på en disk är man ofta känslig för att sitta med bakåtlutat bäcken (ihopsjunken) för det påverkar det mekaniska trycket på disken, som ju redan är känslig för tryck. Träning är en del, men att tänka på hur man belastar ryggen och nerverna över dagen och veckan är minst lika viktigt. Ska du sitta ner bör du ha stöd i ländryggen så bäcken är bättre tippat, står du bör du stå liksidigt på båda benen (eller kanske lite mer på den sidan som inte gör ont) och försöka byta position ofta så du får lite cirkulation och avlastning på disken.
Jag har inte kompetens för att bedöma om jag har kontroll eller ej på bål och bäcken. Så det är inte omöjligt att det är så.
Min vardag har jag inga problem i alls egentligen, det är bara vid plötsliga stötar som det börjar illa ner i baksida ben, främst vänster. Kan även framkalla det om jag pressar på strålen när jag kissar, när jag slappnar av så kittlar det.
Nedförsbackar, snabba vändningar eller när jag hoppar t.ex
Och även vid knäböj givetvis.
Har haft ett par stycken ryggskott bakåt i tiden kanske 4-5st senaste 12 åren, både i jobbet och på gymmet. Senast var i höstas vilket gjorde att jag till slut kollade upp ryggen. Jag har nog haft de här känningarna i flera år men inte riktigt tänkt på det innan senaste ryggskottet.
Samtidigt så hade inte jag diskbråck utan snarare falsk ischias, vilket förmodligen är lättare att behandla. Diskbråck tar tiiiid. Jäklar vad tid det kan ta.
Kan också instämma med bägge föregående talare att jag fick "värdelösa tråkiga meningslösa bollövningar för bål" och lite behandling av sjukgymnast för mina "nervbesvär". Säga vad man vill om såna övningar men jag har blivit mycket bättre från att bara blivit kontinuerligt sämre och sämre.
Jag har dock inte någon bestämd anledning till varför jag har/haft problem med nerverna. Ändå gjort nervledningstester, flera MR, blodcirkulation, lumbalpunktion och i princip komplett utredning för MS. Jag är sjukt frisk men ändå har/hade jag massa problem.
Det enda jag vet är hur jag kan långsamt sakta men säkert förbättra min situation (eller åtminstone hålla mig på en någorlunda godtagbar nivå) och hur jag snabbt kan förvärra den :p
Vad tror ni om simning som aktivitet för att hålla en bra kardiovaskulär form samt för allmänt välmående? Det jag tänker på är att det är svårt att skada sig i simning jämfört med t.ex. löpning samtidigt som jag alltid har gillat simning som träningsform. Att man får bra pump i bröst och rygg efterråt skadar ju inte heller :hbang:
Bra inlägg.
Vad menar du med träna upp en bål som klarar av stötarna. Pratar du om crunches och dynamiska rörelser helt enkelt istället för plankan etc?
Vad tror ni om simning som aktivitet för att hålla en bra kardiovaskulär form samt för allmänt välmående? Det jag tänker på är att det är svårt att skada sig i simning jämfört med t.ex. löpning samtidigt som jag alltid har gillat simning som träningsform. Att man får bra pump i bröst och rygg efterråt skadar ju inte heller :hbang:
Det är nog lätt att åka på repetitiva besvär med aktiva kroppsdelar om man har klumpig simteknik, alltså simmar som gemene man. Har man däremot möjlighet att öva på 2-3 olika stilar är det säkert guld värt. Grymt tråkigt dock.
Det är nog lätt att åka på repetitiva besvär med aktiva kroppsdelar om man har klumpig simteknik, alltså simmar som gemene man. Har man däremot möjlighet att öva på 2-3 olika stilar är det säkert guld värt. Grymt tråkigt dock.
Jag tog en frisimkurs med bra lärare, var kursetta och åkte på mitt livs skaderesa :D
Man kan iof inte jämföra frisim/crawl med bröst-/ryggsim ur skadesynpunkt.
Långa låtar på 1h+ som fortsätter med samma flöde och gör att man hamnar i ett "sinnestillstånd", vad heter genren?
delta_mats
2019-04-04, 17:55
Långa låtar på 1h+ som fortsätter med samma flöde och gör att man hamnar i ett "sinnestillstånd", vad heter genren?
Trance?
StarkaUlf
2019-04-04, 18:05
Dålig musik.
Tips på billig metod att mörklägga fönster utan att göra åverkan på väggar? Har ingen gardinstång och vill helst inte lägga tid, energi eller pengar köpa rullgardin, låna en vettig slagborr (är rejäl betong) och vill helst inte borra upp hål i väggen, eller dylikt.
Är tänkt att jag ska kunna "ta ner" eller "montera av och på" denna anordning eftersom jag bara vill ha nedsläckt för sömnens skull.
Tänker om man skulle ge sig på att tejpa ihop en skärm eller nåt av typ aluminiumfolie, men frågan är hur man gör en tillräckligt tålig och lätt ram bara :p
Edit: Jag har provat den klockrena, effektiva och billigaste lösningen med sån där "sovmask". Klarar inte av värmen eller känslan av att ha på den om jag ska kunna somna också.
Alternativt kan du skaffa ögonbindel.
Alternativt kan du skaffa ögonbindel.
Det var ögonbindel jag menade med "sovmask", men du kanske läste innan jag hann redigera in det?
Ambient
Det var ögonbindel jag menade med "sovmask", men du kanske läste innan jag hann redigera in det?
Hann inte se :D
svenbanan
2019-04-05, 00:59
Tips på billig metod att mörklägga fönster utan att göra åverkan på väggar? Har ingen gardinstång och vill helst inte lägga tid, energi eller pengar köpa rullgardin, låna en vettig slagborr (är rejäl betong) och vill helst inte borra upp hål i väggen, eller dylikt.
Är tänkt att jag ska kunna "ta ner" eller "montera av och på" denna anordning eftersom jag bara vill ha nedsläckt för sömnens skull.
Tänker om man skulle ge sig på att tejpa ihop en skärm eller nåt av typ aluminiumfolie, men frågan är hur man gör en tillräckligt tålig och lätt ram bara :p
Edit: Jag har provat den klockrena, effektiva och billigaste lösningen med sån där "sovmask". Klarar inte av värmen eller känslan av att ha på den om jag ska kunna somna också.
Ifall du är helt desperat så kanske du kan göra en "skärm" av pappkortong som du skär till så den blir några millimeter större än glasrutan. När du trycker den på plats så klämms den då fast mot trälisterna som sitter runt fönsterrutan.
Det får ju inte vara några "veck" på kartongen (eftersom den då inte kan bli fastklämd) så det kanske inte går att använda gamla pappkartonger, utan du kanske blir tvungen att köpa nåt större helt sjok av papp nånstansifrån. Alternativt kanske du kan använda gamla kartonger och limma/tejpa förstärkning på baksidan där det varit veck eller där du skarvar ihop flera papplådor.
Alternativt använder du nåt annat material än papp. Jag har ett par små fönster i källaren som jag sätter frigolit för på sommrarna då jag gärna sover under jord. Nu minns jag inte var jag köpte den frigoliten, men det var ett stort "ark" på 1,5 X 1m (och typ 1cm tjock) eller nåt liknande.
Hittar du sådan frigolit så kommer det säkert funka klockrent även på större fönster. Den väger ju ingenting och är bättre än pappkartong på att kunna bli fastklämd.
Ett tredje alternativ kan vara att skruva in små krokar i varje hörn av fönstret (lämpligen inskruvade från utsidan av fönsterlisterna) och sy en "gardin" som har öljetter som man ka haka i på dessa krokar.
Ifall du är helt desperat så kanske du kan göra en "skärm" av pappkortong som du skär till så den blir några millimeter större än glasrutan. När du trycker den på plats så klämms den då fast mot trälisterna som sitter runt fönsterrutan.
Det får ju inte vara några "veck" på kartongen (eftersom den då inte kan bli fastklämd) så det kanske inte går att använda gamla pappkartonger, utan du kanske blir tvungen att köpa nåt större helt sjok av papp nånstansifrån. Alternativt kanske du kan använda gamla kartonger och limma/tejpa förstärkning på baksidan där det varit veck eller där du skarvar ihop flera papplådor.
Alternativt använder du nåt annat material än papp. Jag har ett par små fönster i källaren som jag sätter frigolit för på sommrarna då jag gärna sover under jord. Nu minns jag inte var jag köpte den frigoliten, men det var ett stort "ark" på 1,5 X 1m (och typ 1cm tjock) eller nåt liknande.
Hittar du sådan frigolit så kommer det säkert funka klockrent även på större fönster. Den väger ju ingenting och är bättre än pappkartong på att kunna bli fastklämd.
Ett tredje alternativ kan vara att skruva in små krokar i varje hörn av fönstret (lämpligen inskruvade från utsidan av fönsterlisterna) och sy en "gardin" som har öljetter som man ka haka i på dessa krokar.
1:a och 2:a låter inte dumt. Jag har faktiskt funderat på att slakta några flyttkartonger och prova typ.
De där "arken verkar finnas på diverse byggvaruhus :thumbup:
Diomedea exulans
2019-04-05, 09:24
Eller tejpa upp med silvertejp.
svenbanan
2019-04-05, 09:40
Det behövs inte om man är nogrann med passformen. Dessutom sitter ju silvertejp rätt hårt, vilket kanske inte är nån höjdare ifall man vill ta ner skärmen varje morgon.
Häftmassa skulle jag nog testat.
delta_mats
2019-04-05, 10:25
Varför inte bara köpa en rullgardin som du skruvar fast inne i fönsterkarmen? Menar, hur skabbigt ser det inte ut att trycka fast kartonger där?
Det behövs inte om man är nogrann med passformen. Dessutom sitter ju silvertejp rätt hårt, vilket kanske inte är nån höjdare ifall man vill ta ner skärmen varje morgon.
Ja silvertejp har också en tendens att lämna limrester efter sig, kan ta med sig lite färg etc. Även häftmassa kan nog lämna kvar rester eller missfärgningar (kanske finns bättre häftmassa nu för tiden, inte sett häftmassa sen grundskolan). Har turen att ha ganska djupa fönsternischar med utstickande "skiva", så kan nog ha en lätt lutning på det och något tungt i botten för att den inte ska glida.
Vad tror du om denna?
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90369507/
Diomedea exulans
2019-04-05, 10:38
Ja silvertejp har också en tendens att lämna limrester efter sig, kan ta med sig lite färg etc. Även häftmassa kan nog lämna kvar rester eller missfärgningar (kanske finns bättre häftmassa nu för tiden, inte sett häftmassa sen grundskolan). Har turen att ha ganska djupa fönsternischar med utstickande "skiva", så kan nog ha en lätt lutning på det och något tungt i botten för att den inte ska glida.
Sån där vit tejp som sitter löst då, sjukhustejp eller vad det heter?
Akerhage
2019-04-05, 10:59
Brukar dra igång sådana här hemma på fredagkvällarna.
q2fIWB8o-bs
8N1qXnx7PyY&t=797s
Varför inte bara köpa en rullgardin som du skruvar fast inne i fönsterkarmen? Menar, hur skabbigt ser det inte ut att trycka fast kartonger där?
Haha det är ju ingen permanentlösning :p
Vill bara minimera nedlagd tid nu under sluttampen i skolan. Avser att fixa till en mer permanent lösning under sommarlovet :D
Så vill inte göra några hål på i något nu på tillfällig lösning när jag inte vet om hålbilden stämmer med den mer permanenta lösningen sen.
Vad tror du om denna?
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90369507/
Det där skulle ju kunna vara något, ev klisterrester och dylikt syns ju inte lika mycket när det är monterat i "innertaket" sådär. Inte dumt!
Sån där vit tejp som sitter löst då, sjukhustejp eller vad det heter?
Menar du kirurgtejp? Den sitter nog för löst istället i så fall :(
Maskeringstejp då? Den är ju gjort för att vara lätt att ta ned
Akerhage
2019-04-05, 15:57
Fan vad jag stör mig på småbarnsföräldrar! Deras jävla ungar är verkligen medelpunkten i Universum. Vagnen är KNÖK-full med såklart bara måste deras barnvagn och deras äckliga unge få plats ändå. Inte så dom kan vänta på nästa vagn inte, för deras barn går minsann före alla andra!
Edit borde väl varit i förbannad-tråden detta, men håller ni inte med? Spelar ingen roll hur fullt det är, dom skall ändå in och tvinga alla andra att flytta på sig ännu tajtare. suck
Lafayette
2019-04-05, 16:02
Hear hear. Småungar är oftast vidriga. Fast småbarnsförälder är nästan lite värre.
Lipservice
2019-04-05, 16:17
Prova bär ett barn ett par timmar istället för vagn :d
Edit: Håller dock med, mina barn är över "vagn-stadiet" så nu är man tillbaka på att störa sig på andra. Undvek alltid platser med mycket folk eller där jag vet det kommer bli trångt.
Fan vad jag stör mig på småbarnsföräldrar! Deras jävla ungar är verkligen medelpunkten i Universum. Vagnen är KNÖK-full med såklart bara måste deras barnvagn och deras äckliga unge få plats ändå. Inte så dom kan vänta på nästa vagn inte, för deras barn går minsann före alla andra!
Edit borde väl varit i förbannad-tråden detta, men håller ni inte med? Spelar ingen roll hur fullt det är, dom skall ändå in och tvinga alla andra att flytta på sig ännu tajtare. suck
En grej jag börjat störa mig på med småbarnsföräldrar är att de verkar tro att man måste ändra på så mycket för att man skaffar barn.
Man måste automatiskt ha en större bil och en större bostad "bara för att man har barn" när det egentligen inte finns någon logik i att skaffa större bil/hus förens efter flera år när barnet har blivit äldre och behöver eget rum/börjar få intressen som kräver lastutrymme os.v.
Det är ett barn liksom, för 150 år sedan sket man ut ungen på trägolvet i hallen och om han klarade sig den vintern eller inte det kunde man inte göra mycket åt.
Äh, även om jag själv stör mig på föräldrar som kör fram sin barnvagn som en isbrytare i tid och otid så tycker jag de kanske får obefogat med skit på just bussen. Är ju mycket enklare för ett par studenter eller knegare än en ensam förälder som försöker hålla koll på sina skrikiga och hungriga små gulle-demoner.
Maskeringstejp då? Den är ju gjort för att vara lätt att ta ned
Frågan om det håller mer än en natt bara, beroende på vikten på "solskyddet" då. Maskeringstejp är ju inte särskilt starkt.
delta_mats
2019-04-05, 17:02
Äh, även om jag själv stör mig på föräldrar som kör fram sin barnvagn som en isbrytare i tid och otid så tycker jag de kanske får obefogat med skit på just bussen. Är ju mycket enklare för ett par studenter eller knegare än en ensam förälder som försöker hålla koll på sina skrikiga och hungriga små gulle-demoner.
Frågan om det håller mer än en natt bara, beroende på vikten på "solskyddet" då. Maskeringstejp är ju inte särskilt starkt.
Ta bara såna häftstift man kan trycka fast och nåla upp en filt eller något liknande. Fäst i fönsterkarmen. Eller så skruvar du in små små krokar så kan du enkelt hänga dit och ta ner den. Blir minimal inverkan i fönsterkarmen.
En grej jag börjat störa mig på med småbarnsföräldrar är att de verkar tro att man måste ändra på så mycket för att man skaffar barn.
Man måste automatiskt ha en större bil och en större bostad "bara för att man har barn" när det egentligen inte finns någon logik i att skaffa större bil/hus förens efter flera år när barnet har blivit äldre och behöver eget rum/börjar få intressen som kräver lastutrymme os.v.
Det är ett barn liksom, för 150 år sedan sket man ut ungen på trägolvet i hallen och om han klarade sig den vintern eller inte det kunde man inte göra mycket åt.
Har du barn själv?
mrmister
2019-04-05, 18:16
Har du barn själv?
Vad spelar det för roll? Det han säger stämmer.
Vad spelar det för roll? Det han säger stämmer.
Åsikter brukar ändras när du väl är där, men vad vet jag.
Diomedea exulans
2019-04-05, 18:39
Det kan vara traumatiskt att flytta för ett barn, det kan vara bra att bo i samma hus så länge som möjligt.
Har du barn själv?
Nej men är gammal nog för att ha flera nära och kära som har barn och barnet ligger ju antingen bredvid i soffan, bredvid i sängen eller i en egen säng bredvid deras säng eller i famnen hos någon av föräldrarna.
Samma sak med bil, en herrgårdsvagn är ju precis som en vanlig bil fast med större lastutrymme, invändigt behöver den ju inte vara större och den har inte bättre plats för barnstol eller något sådant heller.
Fitforbeach
2019-04-05, 19:21
Känner ni av ifall ni bränner fett? Känner ni av ifall ni går ner i massa utan att använda vågen? Kan ni titta på er arm t.ex och se att er fett% har gått ner? Jag menar 1 eller 2 kilo, inte 20.
Känner ni av ifall ni bränner fett? Känner ni av ifall ni går ner i massa utan att använda vågen? Kan ni titta på er arm t.ex och se att er fett% har gått ner? Jag menar 1 eller 2 kilo, inte 20.
Går ju inte känna att man bränner fett på det sättet men om du nyper tag i fettet så brukar jag märka att det blir lösare.
Diomedea exulans
2019-04-05, 19:34
Brukar se det i spegeln, framförallt att ansiktet blir smalare.
Nej.
martikainen
2019-04-05, 19:37
Absolut, efter flertalet dieter så vet jag om jag "ligger rätt" på hur pass hungrig jag är. Men sen lägger man ju enkelt till det visuella, på diet så tightar kroppen till sig rätt snabbt, kläderna sitter lösare och lösare.
Sen är det alltid skönt att ha vågen som bekräftelse på att det går i rätt tempo.
Lipservice
2019-04-05, 19:44
Man måste automatiskt ha en större bil och en större bostad "bara för att man har barn" när det egentligen inte finns någon logik i att skaffa större bil/hus förens efter flera år när barnet har blivit äldre och behöver eget rum/börjar få intressen som kräver lastutrymme os.v
Tror du fått saken om bakfoten, tänk tillbaka lite på din egen ungdom.
Större bil skaffar du för att kunna få in en barnvagn, lovar och svär, du klarar dig inte utan barnvagn tills barnen är 3+(kanske om du har Sveriges bästa psyke och tålamod).
Bostad skaffar man för att barnet kräver det, prova stänga in en 2 åring i en 2:a och du lär klättra på väggarna inom en timma(åter igen, om du inte har Sveriges bästa psyke och tålamod) tillsammans med den lilla knodden.
I slutänden handlar det om att göra det så bekvämt som möjligt för både dig själv och barnet, för att man ska ha ork och lust att ta sig igenom små åren med barn. Det handlar ju ändå om att göra sin egen åkomma till något drägligt i framtiden :d
Men det kommer alltid vara livliga diskussioner mellan de som har och inte har barn. Jag kan bara säga att du har fel, du har aldrig varit där andra föräldrar är och du får gärna bevisa mig motsatsen när du väl är där *hug*.
Alla får ha en åsikt självklart, här har du min.
Det där med kombi för barnvagnen är sant, sjukt mycket bättre.
Men folk köper upp sig i storlek i onödan för det mesta, ungen är iaf i samma rum som föräldrarna i flera år. Det fina barnrummet med spöket laban-tapeter samlar bara damm. Fast iofs bra att skyffla in alla miljoner leksaker de aldrig leker med i.
Men att lätt kunna gå ut är dock guld så hus är det jag skylle satsa på även om jag bodde trångt.
delta_mats
2019-04-06, 07:28
Det där med kombi för barnvagnen är sant, sjukt mycket bättre.
Men folk köper upp sig i storlek i onödan för det mesta, ungen är iaf i samma rum som föräldrarna i flera år. Det fina barnrummet med spöket laban-tapeter samlar bara damm. Fast iofs bra att skyffla in alla miljoner leksaker de aldrig leker med i.
Men att lätt kunna gå ut är dock guld så hus är det jag skylle satsa på även om jag bodde trångt.
Det här med kombi är en typisk Svensk sak. Visst kan det vara praktiskt, men nog slänger man in en barnvagn plus annat i en sedan också.
Fitforbeach
2019-04-06, 09:27
Absolut, efter flertalet dieter så vet jag om jag "ligger rätt" på hur pass hungrig jag är. Men sen lägger man ju enkelt till det visuella, på diet så tightar kroppen till sig rätt snabbt, kläderna sitter lösare och lösare.
Sen är det alltid skönt att ha vågen som bekräftelse på att det går i rätt tempo.
Det var faktiskt ett sånt här svar jag ville ha. Man känner sin egen kropp, men det är väl olika från person till person. Tack, detta var till stor hjälp.
I senaste Firefox, är det någon som vet om det finns något "hack" för att få alla bars (tabs, adressfält osv) allra längst ned i hela browsern (dvs direkt över windows egna flikar)? Det hade jag pillat ihop i föregående versioner men har inget minne om hur man gjorde. Googlande om lösningar ger bara ett sätt att få tabs att ligga nedanför övriga fält, men fortfarande ovanför själva websidefönstret.
Försöker ställa en gråzonsfråga på tunn is här.
Avser inte att det ska leda till någon diskussion utan bara nyfiken på tips tex i form av länk (antingen här eller i pm).
Någon som har tips på någon "vänstermotsvarighet" till nyhetssajt jämfört med tex Nyheter Idag som brukar benämnas som åtminstone "högerpopulistisk"?
Försöker bredda mitt nyhetsintag från tex dn, svd, aftonbladet och expressen (där såklart ingen av dem är särskilt "ofärgade") med en gnutta "ytterkantskrydda". Från båda hållen.
Hittade "Proletären" men den har lite för "uttalad partitillhörighet" för min smak.
Vill som sagt inte skapa någon diskussion utan enbart ta emot tips.
I senaste Firefox, är det någon som vet om det finns något "hack" för att få alla bars (tabs, adressfält osv) allra längst ned i hela browsern (dvs direkt över windows egna flikar)? Det hade jag pillat ihop i föregående versioner men har inget minne om hur man gjorde. Googlande om lösningar ger bara ett sätt att få tabs att ligga nedanför övriga fält, men fortfarande ovanför själva websidefönstret.
Du menar så att det blir typ "äkta fullscreen"? Jag visste inte ens att det gick på tidigare versioner :o
Fast jag föredrar nog att ha den nedre baren ändå.
Någon som har tips på någon "vänstermotsvarighet" till nyhetssajt jämfört med tex Nyheter Idag som brukar benämnas som åtminstone "högerpopulistisk"?
Frågan är ju vilken värdering du lägger i just uttrycket nyhetssajt. Där finns ju en handfull opinionssajter såsom ETC, Flamman, Proletären, Arbetaren och Politism (nu nerlagd) men där har aldrig funnits ett riktigt behov av rena nyheter när varje random dagstidning har ett vänsterperspektiv.
Det som utmärker de "högerpopulistiska" tidningarna är just deras avslöjanden - låt vara att det är väldigt långt mellan. Minns DN, fortifikationsverket, IKEA-mördaren, brandmannen från Boden, julpsalmen, etc. Sandviken var väl Tino? Så sent som i dagarna har vi det misstänkta terrordådet i Lund som varit väldigt svårt att hitta info om.
Söker du något åt det hållet så finns inget svenskt alternativ.
Du menar så att det blir typ "äkta fullscreen"? Jag visste inte ens att det gick på tidigare versioner :o
Fast jag föredrar nog att ha den nedre baren ändå.
Nej, inte fullscreen. Att tabs och alla andra fältligger i botten av webläsaren bara. Precis som att jag har windows alla flikar i botten av skärmen. Inte att webläsarens flikar ska täcka windows flikar, utan ligga precis ovanför dem.
Frågan är ju vilken värdering du lägger i just uttrycket nyhetssajt. Där finns ju en handfull opinionssajter såsom ETC, Flamman, Proletären, Arbetaren och Politism (nu nerlagd) men där har aldrig funnits ett riktigt behov av rena nyheter när varje random dagstidning har ett vänsterperspektiv.
Det som utmärker de "högerpopulistiska" tidningarna är just deras avslöjanden - låt vara att det är väldigt långt mellan. Minns DN, fortifikationsverket, IKEA-mördaren, brandmannen från Boden, julpsalmen, etc. Sandviken var väl Tino? Så sent som i dagarna har vi det misstänkta terrordådet i Lund som varit väldigt svårt att hitta info om.
Söker du något åt det hållet så finns inget svenskt alternativ.
Är inne på typ ditt spår. Högerpopulistiska brukar ju fylla i den kvot som "vanliga" nyhetssajt hoppar över i X ämne, och jag vill liksom att denna "vänsterpopulistiska" nyhetssajt fyller i den kvot som övriga hoppar över i Y ämne.
Rätt och slätt få en mer fullständig nyhetsbild, men som du säger verkar då exempelvis "Proletären" mer vara en i princip renodlad opinionsajt snarare än ennyhetssajt.
Nej, inte fullscreen. Att tabs och alla andra fältligger i botten av webläsaren bara. Precis som att jag har windows alla flikar i botten av skärmen. Inte att webläsarens flikar ska täcka windows flikar, utan ligga precis ovanför dem.
Hmm, som typ att vända upp och ner på skärmen typ? :D Men allt fortfarande är "rättvänt" så det inte blir som att titta i en spegel.
Hmm, som typ att vända upp och ner på skärmen typ? :D Men allt fortfarande är "rättvänt" så det inte blir som att titta i en spegel.
Men vafan, va? :laugh:
Så här:
https://www.ghacks.net/wp-content/uploads/2014/11/firefox-bottom-ui.jpg
Lättare på alla sätt tycker jag att ha alla datorns och browserns tabs och fält i botten på skärmen och resten av överdelen till att vara själva webbrowserfönstret.
Kika på Aktuellt Fokus bobban
Men vafan, va? :laugh:
Så här:
https://www.ghacks.net/wp-content/uploads/2014/11/firefox-bottom-ui.jpg
Lättare på alla sätt tycker jag att ha alla datorns och browserns tabs och fält i botten på skärmen och resten av överdelen till att vara själva webbrowserfönstret.
Haha var ju hur tydligt som helst :d
Ah, spännande. Då menade jag samma sak som på bilden i alla fall :p
Då har jag tyvärr ingen aning, har aldrig haft tanken på att ha allt sånt där nere, gillar grejen med att hålla isär dem.
Men just firefox har ju så hiskeligt många addons och "UI"s, kommer väl upp något förr eller senare förhoppningsvis då.
Kika på Aktuellt Fokus bobban
Verkar klockren, tack *hug*
Haha var ju hur tydligt som helst :d
Ah, spännande. Då menade jag samma sak som på bilden i alla fall :p
Då har jag tyvärr ingen aning, har aldrig haft tanken på att ha allt sånt där nere, gillar grejen med att hålla isär dem.
Men just firefox har ju så hiskeligt många addons och "UI"s, kommer väl upp något förr eller senare förhoppningsvis då.
Verkar klockren, tack *hug*
När jag ändrade om för ett par år sedan så tyckte jag att blicken flackade mindre från botten till toppen av skärmen, då alla flikar och tabbar istället var samlade längst ned och resterande vy kunde användas till surfandet eller vad man nu pysslade med. Mer effektivt ;)
När jag ändrade om för ett par år sedan så tyckte jag att blicken flackade mindre från botten till toppen av skärmen, då alla flikar och tabbar istället var samlade längst ned och resterande vy kunde användas till surfandet eller vad man nu pysslade med. Mer effektivt ;)
Tror vanans makt är för stor för att jag ens ska kunna se ett uns ökad effektivitet i det där :D
Typ som att använda DVORAK istället för QWERTY :p
Varför inte bara då trycka på F11:a för att få fullskärm, då försvinner både tabbar och sökbaren helt och du slipper flacka med dina ögon öht. Sedan drar du bara musen uppåt för att snabbt få tillbaka tabbar+sökbar när du ska byta tab/url.
Varför inte bara då trycka på F11:a för att få fullskärm, då försvinner både tabbar och sökbaren helt och du slipper flacka med dina ögon öht. Sedan drar du bara musen uppåt för att snabbt få tillbaka tabbar+sökbar när du ska byta tab/url.
Blir nog mer irriterande ganska snabbt om musen går upp (ned) stup i kvarten till tabsen för att byta till något annat om fullscreen gör att hela skärmfältet skiftas nedåt för att göra plats för tabsen varje gång jag gör det.
Varför är kranvattnet i köket isande kallt och inte alls lika kallt i duschen?
Blir ledsen i ögat och vill ha lika kallt i duschen. *cry*
Varför är kranvattnet i köket isande kallt och inte alls lika kallt i duschen?
Blir ledsen i ögat och vill ha lika kallt i duschen. *cry*
Vattnet kommer ju sannolikt från samma stam (om du bor i lägenhet och inte har badrum och kök långt ifrån varandra), så problemet torde vara typ:
Någon form av begränsning i blandaren.
Rören till duschen är längre än till kranen och vattnet tar längre tid att bli lika kallt.
Kranen i köket har ett större flöde (mer liter per sekund etc) och det går snabbare att få kallt där.
Vattnet kommer ju sannolikt från samma stam (om du bor i lägenhet och inte har badrum och kök långt ifrån varandra), så problemet torde vara typ:
Någon form av begränsning i blandaren.
Rören till duschen är längre än till kranen och vattnet tar längre tid att bli lika kallt.
Kranen i köket har ett större flöde (mer liter per sekund etc) och det går snabbare att få kallt där.
Bra svar, säkert en kombination av alla tre!
Vad tror ni, är det ovanligt att som kille bli påverkad av att en tjej gör abort med ens unge? Jag ville inte ens ha barnet men var tydlig med att jag hade tänkt ta mitt ansvar till hundra procent om hon hade velat behålla ungen.
Jag hade i stort sett inte brytt mig fram tills ultraljudet. Då tyckte jag snarare att det var hon som var kinkig och gnällde mycket, gick och muttrade mycket för mig själv hur man kunde bry sig om något som inte ens var fött. När läkaren sa åtta veckor och frågade om vi ville veta könet svimmade jag och känner mig sjukt ledsen nu i efterhand. Blev arg på henne också som kastade i sig abortpillret som om det inte var någonting vilket inte alls stämmer. Vi hade ju funderat på det i två veckor, verkligen inte hennes fel och beslutet var taget sedan länge men nu vill jag inte veta av henne (döljer det förstås).
Jätteskum upplevelse och jag är kluven i om jag ska försöka hantera detta och fundera på varför jag är ledsen eller om det här kan vara ett läge då det bästa man kan göra är att trycka undan känslorna.
Anton Fräs
2019-04-10, 10:23
Tror det är vanligt. Svårt att säga vad som är bäst, hur påverkad känner du dig av situationen?
Diomedea exulans
2019-04-10, 10:29
eller om det här kan vara ett läge då det bästa man kan göra är att trycka undan känslorna.
Är det någonsin det?
Vad tror ni, är det ovanligt att som kille bli påverkad av att en tjej gör abort med ens unge? Jag ville inte ens ha barnet men var tydlig med att jag hade tänkt ta mitt ansvar till hundra procent om hon hade velat behålla ungen.
Jag hade i stort sett inte brytt mig fram tills ultraljudet. Då tyckte jag snarare att det var hon som var kinkig och gnällde mycket, gick och muttrade mycket för mig själv hur man kunde bry sig om något som inte ens var fött. När läkaren sa åtta veckor och frågade om vi ville veta könet svimmade jag och känner mig sjukt ledsen nu i efterhand. Blev arg på henne också som kastade i sig abortpillret som om det inte var någonting vilket inte alls stämmer. Vi hade ju funderat på det i två veckor, verkligen inte hennes fel och beslutet var taget sedan länge men nu vill jag inte veta av henne (döljer det förstås).
Jätteskum upplevelse och jag är kluven i om jag ska försöka hantera detta och fundera på varför jag är ledsen eller om det här kan vara ett läge då det bästa man kan göra är att trycka undan känslorna.
Imo inte konstigt. Det var ju en unge som skulle bli liksom.
-qj3nWy7HMs
Tror det är vanligt. Svårt att säga vad som är bäst, hur påverkad känner du dig av situationen?
Jag känner inte att livet är över eller att jag befinner mig i total sorg men är väldigt nedstämd och jävligt aggressiv. Tycker det blir jävligt segt att dra till skolan och hade helst velat vara ensam och göra ingenting nu.
Är det någonsin det?
Ja, jag tycker nog det. Exempelvis i fall då ett beslut redan är taget, finns det någon vits i att grubbla över utfallet? Jag vet inte.
Imo inte konstigt. Det var ju en unge som skulle bli liksom
Ok. Ja, det är lite så jag tänker.
BelowAverage
2019-04-10, 11:34
Om det är vanligt eller inte spelar ingen roll. Låter helt legitimt och inte det minsta konstigt att bli upprörd när något man vanligt pratar om plötsligt blir väldigt personligt.
Uttryckte du tidigare att du inte brydde dig osv + det legala att beslutet rent bildligt är enbart hennes, så bör du(tänker jag) inte kritisera henne för att hon valde att genomföra abort, då hade du ju redan lagt över ansvar på henne sas.
Vad känner du nu, vill du ha barn? Vill du ha barn med henne?
Behöver ju inte vara försent men det låter verkligen som något du bör fundera på och prata om eller "grubbla över" snarare än bara skyffla åt sidan. Speciellt om detta är en kvinna som du har / vill ha en relation med.
Rikard Jansson
2019-04-10, 15:40
Vem är den bästa fightern någonsin? Då menar jag alltså inte pound for pound eller något utan vem, i sin prime, hade besegrat vem som helst? Lär ju vara någon tungviktare. Eller hade någon okänd übersoldat vunnit om det var regellöst i en ring?
Om det är vanligt eller inte spelar ingen roll. Låter helt legitimt och inte det minsta konstigt att bli upprörd när något man vanligt pratar om plötsligt blir väldigt personligt.
Uttryckte du tidigare att du inte brydde dig osv + det legala att beslutet rent bildligt är enbart hennes, så bör du(tänker jag) inte kritisera henne för att hon valde att genomföra abort, då hade du ju redan lagt över ansvar på henne sas.
Vad känner du nu, vill du ha barn? Vill du ha barn med henne?
Behöver ju inte vara försent men det låter verkligen som något du bör fundera på och prata om eller "grubbla över" snarare än bara skyffla åt sidan. Speciellt om detta är en kvinna som du har / vill ha en relation med.
Ok, tack för uppmuntran.
Nej, jag sa aldrig att jag inte brydde mig och det var nog dåligt formulerat här. Jag sa att jag var OK med båda besluten, att jag någonstans skulle kunna tänka mig att bli pappa nu men att jag å andra sidan inte vill bli det riktigt än. Sen sa jag att jag inte ville påverka hennes beslut utan ville att hon skulle tänka och sedan komma till mig med det och så skulle vi ta det därifrån. Hade hon sagt att hon velat behålla barnet hade jag fått fundera vidare utifrån det.
Jag vet inte om du missförstod mig men jag kritiserade inte henne. Hon gjorde alla rätt och gjorde mig delaktig, hon sa uttryckligen att hon ville att vi bestämmer tillsammans. Det var bara någon konstig reaktion från mig att jag blev arg på henne (och det har jag inte och tänker absolut inte visa henne).
Jag vill inte ha barn nu och inte om ett år. Men tack igen, då ska jag nog vara öppen för mina funderingar hur konstiga de än är.
TheDoctor
2019-04-10, 16:07
Man ska inte grubbla på sina känslor ensam det är sällan bra. Man ska prata ut om dem. Helst med någon utanför men även med de personerna som det gäller. Det är bara bra att prata om allt man tycker, tänker osv. Om du tror annat så har du tyvärr fel.
Det finns ingen skam i att visa känslor eller att prata om saker som man mår dåligt av. Det är så man växer som person.
Jag talar från egen erfarenhet och från erfarenheter runt om kring mig. Det hjälper. Det svåraste är bara att komma över "skam bubblan" eller vad ni vill kalla det. Man är inte känslokall bara för att man är född till man. Om du inte är sjuk i huvudet då men då har man helt andra problem.
Stan Carley
2019-04-10, 16:09
Vem är den bästa fightern någonsin? Då menar jag alltså inte pound for pound eller något utan vem, i sin prime, hade besegrat vem som helst? Lär ju vara någon tungviktare. Eller hade någon okänd übersoldat vunnit om det var regellöst i en ring?
Svårt, undrar om så kallade elitsoldater skulle ha en chans mot en vanlig MMA kille om dom inte fick använda några vaken alls?
"Tränad för att döda" borde ju vara bättre än någon som är tränad för att vinna på poäng eller på knock.
Som sagt väldigt svår fråga att svara på :)
Svårt, undrar om så kallade elitsoldater skulle ha en chans mot en vanlig MMA kille om dom inte fick använda några vaken alls?
"Tränad för att döda" borde ju vara bättre än någon som är tränad för att vinna på poäng eller på knock.
Som sagt väldigt svår fråga att svara på :)
Elitsoldaten skulle inte ha en chans om du ställde denne mot en bra MMA-fighter i en ring, regler eller inte.
Man vinner knappast krig på att ha soldater som är sjukt bra tränade på att slåss man mot man, obeväpnade. Sådana soldater existerar bara på film.
Vet inte exakt vad du avser med "fighter" men tolkar det som utövare av godtycklig kampsport. Pratar vi boxare så tänker jag Roy Jones jr, brottare Aleksandr Karelin och i mixade stilar Fedor Emelianenko.
Men man kan ju omöjligt säga vem som skulle vinna "regellöst", och soldater är främst tränade för väpnade konflikter.
Bolo Yeung under 1988. Smart nog att använda 'fuskmedel' och bara en person, Sean Damm, lyckades besegra honom i s.k. blood sport.
Yeung var ju så brutal att han skickade t.ex. Ray Jackson till sjukhuset med riktigt svåra skador.
Diomedea exulans
2019-04-10, 16:40
Su Kong T'ai Djin.
Great Grandmaster Su Kong was born in Fukien in 1849. He came to the world with a genetic condition hyperthrihos that covered him with hair from head to toe. His confused parents abandoned the infant in a forest near the Fukien Temple. A passing monk rescued the newborn and presented him to the Shaolin Masters. The Masters found it impossible to find a family willing to adopt such a child, so they decided to raise him themselves. They named him Su Kong T’ai Djin.
From childhood on, Su Kong T’ai Djin studied the Shaolin art with exceptional dedication. The Fukien Masters responded to his enthusiasm with a rare variance from Shaolin tradition. In the temple it was customary for a student to choose one system in which to study, but he was no ordinary student! He knew that because of his appearance, he could not live a normal life outside of the temple. He chose then to devote all his time to the study of martial arts. He was allowed to study with all the masters at the temple. Over the years he accumulated a tremendous amount of knowledge and material from the various Shaolin masters and eventually earned the title “Su Kong” or Grandmaster. Instead of assigning Su Kong’s training to a single Master, as was the practice, each of the Fukien Masters contributed to Su Kong’s martial education. Su Kong was therefore able to complete every branch of Shaolin training, learning and mastering hundreds of forms and disciplines. It was an unparallel achievement. [Usually the 10 Grandmasters of the temple each learnt 1/10th of the Shaolin art]. Su Kong was a contemporary of Tai Chi masters Yang Lu Chan, Yang Jian Hou & Yang Pan Hou.
Su Kong’s knowledge and strong character led to his appointment as the Grandmaster of Fukien. More than once, his exceptional martial skills were needed to fulfill the responsibilities of his position. For example, he once arranged a meeting with 12 Shaolin Masters, representatives of the Shaolin Temples of China. When Grandmaster Su entered the room for the meeting, all the Masters bowed. Instead of returning the bow, Grandmaster Su picked up a knife and threw it up the rafters. An assassin tumbled down from his hiding place, the knife embedded in his heart. Grandmaster Su had heard 13 men breathing where there were only supposed to be 12! Su Kong Tai Djin was know to fight with the bears in the forest for practice.
The Fukien Shaolin monks took it upon themselves to protect the Fukienese coast from the raids of Japanese pirates. They were tremendously effective, earning the love and respect of the common people. When word reached the Ch’ing Kwang Hsu Emperor in Peking, at the beginning of the 20th century, trouble brewed. Kwang Hsu saw the Fukien monks as potential rebels with widespread popular support. He secretly dispatched imperial troops, armed with cannons on a mission to destroy the Fukien Temple. He even sent a renegade Shaolin Master, Chi Tao Su, the White Eyebrow Monk, to strengthen the attacking force.
A sympathetic official warned the monks of the impending attack. The Fukien Masters chose a surprising, ingenious solution. They evacuated the Temple, removed all of its valuable artwork and books, and set fire to the temple themselves. They hoped to rebuild the Temple in more favorable times. More favorable times have not yet come.
Grandmaster Su and his disciples retreated into the Fukienese mountains to continue their training. Studying with Su were Lui Su Pong, Gi Shiao Fu, Qui Gwong and I Chang Ming, the man who would become the second of the three Grandmasters of our lineage. Su Kong died in 1928 at the age of 79.
https://www.usadojo.com/su-kong-tai-djin/
https://www.usadojo.com/wp-content/uploads/2017/05/Su-Kong-Tai-Djin-300.jpg
Eventuellt Chotoku Kyan.
Chotoku Kyan is not one of our Shotokan forebears. If Funakoshi is the father of Shotokan karate, then Kyan is the black-sheep uncle the family never talks about. Funakoshi’s silence about Kyan is eloquent.
In Kyan’s biography we see tatemae at war with honne. (Tatemae: the official, false, self-serving version for history in Japan, honne: the real truth, what really happened, what people really think.) When you read Richard Kim's or Shoshin Nagamines accounts of the life of Chotoku Kyan, you can see the authors struggling to portray Kvan as a heroic and noble master. His life doesn't lend itself to that interpretation. After reading every available story about Kyan, I found myself describing him as “Funakoshi's evil twin.” It is very disturbing when every story about a famous sensei has some ugly twist to it.
However, it turns out that Kyan was an incredible fighter who had deep emotional and moral problems.
Half of the Okinawan ‘‘Shorin” karate styles are based on the teachings of Kyan. His faithful students believe the official story that they are preserving Itosu's Shorin tradition (the tatemae), but that is doubtful. For instance, Kyan learned the same pinan kata as Funakoshi and Mabuni, but the pinan kata he taught are almost unrecognizable. Most of Matsumura's revolutionary linear techniques are missing from these kata. Kyan was no fan of Shuri-te.
On the other hand, Kyan made some unique contributions of his own, and his story is worth telling. At one point in this analysis Kyan's iconoclasm becomes very important.
Kyan's Health
Kyan was born in 1870, which makes him almost the same age as Funakoshi and about 40 years younger than Itosu. He was not part of the inner circle at Shuri Castle, but his father was.
Chotoku Kyan was a sickly baby, with some of the problems one associates with a premature birth. As a child, he was small, weak and thin. He wheezed with asthma and squinted with myopia. Other boys made fun of him, and nicknamed him "squinty-eyed Chan," or Chan Migwa. The small body contained a brooding and angry spirit. Kyan trained from the age of eight under the iron supervision of the Shuri bodyguards, who were all friends of his father. Kyan was small, but Nagamine says that trying to fight him was like trying to swallow a needle. The size of the needle just isn’t relevant.
Kyan was a ferocious fighter and an inspiring teacher, judging from his remarkable students, but he had serious character problems. Photos of Kyan show a sour little man with a grim mouth. He glares bitterly at the world. He might have become the second most-powerful man in Okinawa, the royal chief of staff, except for Perrys destruction of the shogunate. Instead, he struggled with poverty all his life.
Kyan's Attitude
Chotoku Kyan's father loved his sickly son and wanted to make him healthy. He arranged for the boy to undergo the most vigorous martial training available, thinking that hard training would strengthen the youngsters failing health. Given the circumstances, little Chotoku probably had nothing to say about this decision. In fact, Chotoku Kyan might not have wanted to become a martial artist. It was a destiny forced upon him by his domineering father.
According to Richard Kim, Matsumura put the sickly little boy through “the type of training that would have done justice to a Zen temple.” From the age of eight onward, little Kyan suffered through private lessons with all of the most accomplished martial artists of Shuri and Tomari. He learned every kata and every weapon from at least a dozen sensei, who must often have contradicted and undermined each other. Kyan had been training for 11 or 12 years by the time his father died in 1889. By the time Kyan was about 19 years old, he had become the most grimly over-trained (but healthy) youth in karate history. He also seems to have developed a teenager’s rebellious anger toward his tormentors.
The Kyan stories convey a sense of backlash against his father and the Shuri masters. Most martial artists show a life-long loyalty to their principal teachers (giri), but this doesn't seem to be the case with Kyan. He spent his life changing the Shuri kata in various ways, although not always constructively. It may be that Kyan saw no advantage to linear technique, so he discarded it and reverted to vital-point technique instead. Kyans unique contribution was that he combined Chinas vital-point strikes with Shuri’s ruthless philosophy of ikken hisatsu. One strike, sudden death. He went for the eves and throat first, which a Shaolin monk would never have done.
Late in his life, Kyan apparently abandoned Shuri-te completely and taught only pre-Matsumura kata and techniques. That tells us quite a lot about his attitude toward Shuri-te and the Shuri masters. In the end, he completely turned his back on them.
Kyan's Fights
Because of his small size, Kyan specialized in rapid sidestepping and vital point strikes. The stories of his lights show Shuri-te's amoral commitment to single-blow victories, but no sign of linear impact technique. He turned vital-point technique into a lethal art. Let’s look at some of these stories.
Kyan had two young followers who walked around with him like bodyguards, often just causing trouble. These friends were Ankichi Arakaki and Taro Shimabuku. There is a famous story in which the trio went to a cockfight, and Kyan entered his favorite fighting cock in the contest. As they were about to leave, Arakaki and Shimabuku circulated in the crowd, telling several men that Kyan had said insulting things about the men. Then they hid nearby to watch the fun.
When Kyan came out, every fist was against him. He had to fight his way through the crowd.
This is where the story gets interesting. Kyan cut though the mob so effortlessly that he never had to let go of his pet rooster! The stories of this incident say that Arakaki and Shimabuku were astonished, as if Kyan drew on secret techniques the two troublemakers had not seen before. It turns out that the ability to cut through a hostile mob was an essential skill for a Shuri bodyguard, and it appears that Kyan was adept at it.
There is another story involving Kyan and chickens. Kyan once set a trap for a gang of four strong-arm robbers. He bought two live chickens and carried them back and forth along the Naha-Shuri road each evening for several days, waiting to be mugged. When the gangsters finally appeared, Kyan threw the squawking chickens in their faces as a distraction, and then leveled the criminals with a series of vital-point strikes to the eyes, throat and testicles. According to Richard Kim, Kyan gave the moaning gang members a sermon about their moral obligation to society, followed by a stern warning to mend their ways or face the consequences! According to George Alexander, Kyan simply killed all four and went home. This may be another example of face-saving tatemae contrasted with more brutal honne.
Kyan once provoked a bully, Matsuda, to a match by the riverside. Matsuda charged in to crush the frail-looking youth with the thick glasses. Kyan sidestepped and kicked Matsuda in the thigh, hitting the sciatic nerve. Matsuda lost control of his leg and hurtled into the water.
Alexander relates a story in which Kyan fought Tairaguwa, a famous strongman and, one hopes, some kind of outlaw. Kyan killed Tairaguwa by jumping out of a tree and breaking his neck. (Try to picture Funakoshi leaping out of a tree to break someone's neck!)
Challenged to a friendly match by a 6th dan in judo, Kyan stuck his thumb inside the opponent’s mouth, dug his nails into the man’s check, and yanked him down to the ground "in an attempt to separate the skin from the bone." He then finished off his opponent with a hammerfist blow to the face. To give him credit, he held back the final blow after nearly ripping the terrified man’s face off. It was a friendly match, after all.
Bishop also tells an unsavory story about Ryan selling piglets in the marketplace for his wife, then stealing part of her money so he could accompany his friends to brothels at night. The traits of morality, humility and honor one expects of a karate master were not always evident in this bitter little man.
Apparently Kyan, Arakaki and Shimabuku were in the habit of issuing open challenges. One of these challenges resulted in the early death of Arakaki at the age of 28 (or maybe it was 31). Karate teaches you humility because there is always someone who is bigger and faster than you are. The handsome and dashing Arakaki met this man and died, apparently of internal bleeding.
According to Bishop, Kyan admonished his students that hard drinking and fornication with prostitutes were an essential part of their martial arts training. This seems very amusing until you think about it. To me, it sounds as it Kyan was mocking his fanatical father, who had forced him to suffer every type of physical abuse as "an essential part of your martial arts training."
Kyan survived the terrible Battle of Okinawa in 1945 but starved to death in the aftermath. There is a legend that he gave up his ration of rice so that destitute children might eat. This noble legend (the tatemae) is repeated much more widely than the stories about the disrespect, the fights, the drinking, the stealing, the whoring and the apparent murders (the honne).
In spite of the noble gesture toward the children, Ryans death was a suicide. Food was available and Kyan could have eaten it, but he chose not to. In Japan, starving oneself to death is a noble gesture.
https://books.google.se/books?id=BGxQeTMnPzQC&pg=PA86&dq=Chotoku+Kyan&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwib2dyN7sXhAhUGw8QBHXepAgkQ6AEIKTAA#v=on epage&q=Chotoku%20Kyan&f=false
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bd/Kyan_Chotoku.jpg
Bästa heavyweighten i UFC de senaste ~10 åren lär vara den som flest skulle förlorat mot.
Lipservice
2019-04-10, 17:39
Silva och St. Pierre är väl 2 stora namn jag kommer på, som var med länge och "dominerade" mycket.
Bästa heavyweighten i UFC de senaste ~10 åren lär vara den som flest skulle förlorat mot.
Jag är inte så säker på det. Tycker just tungviktsdivisionen varit rätt tam. Finns nog en del lättare spelare som hade kunnat göra sig namn där. I tidigare dagar av MMA var ju så även fallet. Se exempelvis Igor, som förvisso var tung men kort.
Jag är inte så säker på det. Tycker just tungviktsdivisionen varit rätt tam. Finns nog en del lättare spelare som hade kunnat göra sig namn där. I tidigare dagar av MMA var ju så även fallet. Se exempelvis Igor, som förvisso var tung men kort.
Kan köpa lätt tungvikt men tror ingen där under skulle klara det. Även om St pierre var bra t.ex.
Rikard Jansson
2019-04-10, 19:33
Skulle fedor verkligen besegra t.ex prime overeem? Vem är GOAT 120+?
Kan köpa lätt tungvikt men tror ingen där under skulle klara det. Även om St pierre var bra t.ex.
Jag tror inte St Pierre skulle klara sig länge men tänk någon som Hendo. Slår pisshårt, bra på att brottas och tål mycket stryk samtidigt som han har fördelen att vara snabbare än tungviktarna.
Skulle fedor verkligen besegra t.ex prime overeem? Vem är GOAT 120+?
Jag tror Fedor skulle mosat Overeem. Just Fedor tror jag skulle vara sämsta tänkbara motståndaren mot Overeem. Han är snabb och rörlig, otroligt bra på att stänga distansen och kasta folk i backen. Perfekt mot någon som är större och längre men inte speciellt bra i brottningsmatcher.
Ni tänker fortfarande med MMA-regler. Var inte förutsättningarna no holds barred?
Rikard Jansson
2019-04-10, 21:33
Ni tänker fortfarande med MMA-regler. Var inte förutsättningarna no holds barred?
Jo. Men var inte din gubbe en skådespelare eller va? :D
Silva och St. Pierre är väl 2 stora namn jag kommer på, som var med länge och "dominerade" mycket.
Tror Jon Jones skulle vara värre, extremt bra kontroll både stående, clinch och på marken. Väldigt kreativ och svårläst också. Tyngre än de tidigare nämnda.
Tim Sylvia skulle nog ta de flesta också.
jo. Men var inte din gubbe en skådespelare eller va? :d
:d
FoolsGold
2019-04-11, 15:06
En värdig kandidat:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Great_Gama
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/75/Gama1916.jpg
"Undefeated in a career spanning more than 52 years, he is considered one of the greatest wrestlers of all time."
Snubben hade även en sjuk träningsregim och kunde äta en hel del:
"Training and diet
Gama's daily training consisted of grappling with forty of his fellow wrestlers in the akhada (court). He did a minimum of five thousand baithaks (Hindu squats) (avg. speed 100-200 squats per minute) and three thousand dands (Hindu pushups) (avg. speed 50-100 pushups per minute) in a day and even sometimes more within 30 to 45 minutes each by wearing a doughnut-shaped wrestling apparatus called a Hasli of 1 Quintal.[11] Gama's diet included
10 litres of milk per day mixed with
1.5 pounds of crushed almond paste
Half litre of ghee
Six pounds of butter
Three buckets of seasonal fruits
Two desi muttons
Six desi chickens
along with fruit juices
and other ingredients to promote his digestive system and muscular health."
Är det bara jag som aldrig inser att jag går runt med fult skägg förrän jag rakar mig? Ofta rakar jag mig typ fredag/lördag, sen nästkommande onsdag/torsdag så tycker jag att jag inte har speciellt mycket skäggväxt, men när jag rakar mig så är det som att hyn blir tvättad och rensad på rejält mycket skit.
Är det bara jag som aldrig inser att jag går runt med fult skägg förrän jag rakar mig? Ofta rakar jag mig typ fredag/lördag, sen nästkommande onsdag/torsdag så tycker jag att jag inte har speciellt mycket skäggväxt, men när jag rakar mig så är det som att hyn blir tvättad och rensad på rejält mycket skit.
All skäggväxt på mig är förhållandevis gles och därmed ful, åtminstone upp till 4 dagar. Har nog inte gått längre utan att raka mig i vuxen ålder.
Upplever också att huden är "bättre" efter att jag har rakat mig.
Tror dock det snarare ligger i att jag just inte har rakat mig på ett par dagar så att den fått vila sig från irritationen, snarare än att rakningen i sig innebär något magiskt "renande".
En värdig kandidat:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Great_Gama
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/75/Gama1916.jpg
"Undefeated in a career spanning more than 52 years, he is considered one of the greatest wrestlers of all time."
Snubben hade även en sjuk träningsregim och kunde äta en hel del:
"Training and diet
Gama's daily training consisted of grappling with forty of his fellow wrestlers in the akhada (court). He did a minimum of five thousand baithaks (Hindu squats) (avg. speed 100-200 squats per minute) and three thousand dands (Hindu pushups) (avg. speed 50-100 pushups per minute) in a day and even sometimes more within 30 to 45 minutes each by wearing a doughnut-shaped wrestling apparatus called a Hasli of 1 Quintal.[11] Gama's diet included
10 litres of milk per day mixed with
1.5 pounds of crushed almond paste
Half litre of ghee
Six pounds of butter
Three buckets of seasonal fruits
Two desi muttons
Six desi chickens
along with fruit juices
and other ingredients to promote his digestive system and muscular health."
hahaha det där låter som en träningsregim och diet direkt från någon anime. Typ dragonball. i call bs.
Varför har ginflaskor uteslutande (?) skruvkork och aldrig kork-kork? Är det för att ginens förhållandevis subtila smaker som kan ta smak av en kork-kork?
All skäggväxt på mig är förhållandevis gles och därmed ful, åtminstone upp till 4 dagar. Har nog inte gått längre utan att raka mig i vuxen ålder.
Upplever också att huden är "bättre" efter att jag har rakat mig.
Tror dock det snarare ligger i att jag just inte har rakat mig på ett par dagar så att den fått vila sig från irritationen, snarare än att rakningen i sig innebär något magiskt "renande".
Haha japp min är också gles till stor del, förutom på halsen. Det jag menar är att den glesa växten blir som svarta porer i skinnet, som smuts, sen när man rakar sig ser man ut som en slät babyrumpa haha
Diomedea exulans
2019-04-11, 18:09
Jag har tänkt på en grej angående drömjobb. När folk pratar om sina drömjobb, menar de VERKLIGEN vad de hade valt att jobba med om de hittade den magiska lampan i Alladin och kunde trolla, eller menar de typ vad de tror att de realistiskt kan jobba med som verkar kul? Jag menar, de flesta som svarar typ "sjukgymnast" på frågan hade väl EGENTLIGEN hellre velat bli actionfilmhjälte som Arnold eller nåt?
galtasar
2019-04-11, 18:16
Finns det nånstans dokumenterat om folk som strukit med när man testat nya saker att äta? Tänker mig att en del fått sätta livet till inmundigades svampar innan man visste vilka som var farliga.
Anton Fräs
2019-04-11, 18:24
Jag har tänkt på en grej angående drömjobb. När folk pratar om sina drömjobb, menar de VERKLIGEN vad de hade valt att jobba med om de hittade den magiska lampan i Alladin och kunde trolla, eller menar de typ vad de tror att de realistiskt kan jobba med som verkar kul? Jag menar, de flesta som svarar typ "sjukgymnast" på frågan hade väl EGENTLIGEN hellre velat bli actionfilmhjälte som Arnold eller nåt?
Jag menar inom all rimlighet åtminstone.
FoolsGold
2019-04-11, 23:12
hahaha det där låter som en träningsregim och diet direkt från någon anime. Typ dragonball. i call bs.
Kanske men inte helt otroligt. Tänk på att han bara brottades och tränade inför brottning full time. Det är ju inte alls i närheten men en kompis och jag tränade just dessa övningar endast en gång i veckan (+ en massa annan kampsport) och efter kanske 2-3 månader så gjorde jag 140 hindu pushups och 300 hindu squats i varsitt rakt set. Min kompis gjorde 120 hindu pushups och 500 hindu squats i varsitt rakt set. Man vänjer sig fort.
Tänker jag då att jag skulle gjort dessa övningar varje dag och ätit som ett as sen jag var tonåring så verkar det inte lika omöjligt.
Här är en snubbe som gör 1000 hindu pushups i ett rakt set. (märklig stil tycker jag men vad vet jag)
z8_1fYaGdlo
Kanske men inte helt otroligt. Tänk på att han bara brottades och tränade inför brottning full time. Det är ju inte alls i närheten men en kompis och jag tränade just dessa övningar endast en gång i veckan (+ en massa annan kampsport) och efter kanske 2-3 månader så gjorde jag 140 hindu pushups och 300 hindu squats i varsitt rakt set. Min kompis gjorde 120 hindu pushups och 500 hindu squats i varsitt rakt set. Man vänjer sig fort.
Tänker jag då att jag skulle gjort dessa övningar varje dag och ätit som ett as sen jag var tonåring så verkar det inte lika omöjligt.
Här är en snubbe som gör 1000 hindu pushups i ett rakt set. (märklig stil tycker jag men vad vet jag)
z8_1fYaGdlo
At the age of 22, The Great Gama traveled to Baroda to compete in wrestling. Unfortunately, he couldn’t find a match and decided to do something else instead. He lifted 1200kg stone (2645 pounds) up to his chest and dropped it down after carrying it for a while. It was 2.5 feet in height and it’s still kept at Baroda Museum for display.
:laugh:
Är det sant har han nog en bra chans men sanningshalten i dessa gamla historier känns något tvivelaktig :P
lördagsgrogg
2019-04-12, 10:50
z8_1fYaGdlo'
Vafan det är ju gamla hederliga kålmasken! Som man gjorde i lumpen hela tiden. Jag undrar om vi inte importerat den som motprestation i någon gammal mutaffär.
Snubbens kosthållning är väl för övrigt en rätt extrem atkins. 6 pounds smör och ett pund ghee om dagen håller humöret uppe!
Varför har ginflaskor uteslutande (?) skruvkork och aldrig kork-kork? Är det för att ginens förhållandevis subtila smaker som kan ta smak av en kork-kork?
Billigare skulle jag gissa på. Smaken borde endast påverkas om flaskan förvaras liggandes. Jag har några ginflaskor hemma med kork i alla fall.
Billigare skulle jag gissa på. Smaken borde endast påverkas om flaskan förvaras liggandes. Jag har några ginflaskor hemma med kork i alla fall.
Mjo, men det finns ju gin som står i högre prisklass än tex whisk(e)y som har skruvkork. Och whisk(e)y har ju i princip alltid kork liksom.
Exempel på de ginflaskorna? Tex märke.
Mjo, men det finns ju gin som står i högre prisklass än tex whisk(e)y som har skruvkork. Och whisk(e)y har ju i princip alltid kork liksom.
Exempel på de ginflaskorna? Tex märke.
Monkey 47 och Gunpowder Gin
Monkey 47 och Gunpowder Gin
:thumbup:
Finns det nånstans dokumenterat om folk som strukit med när man testat nya saker att äta? Tänker mig att en del fått sätta livet till inmundigades svampar innan man visste vilka som var farliga.
Problemet är väl att det mesta av sådant testade vi för tiotusentals år sedan och vi har bytt filformat på usb-minnen sedan dess.
Problemet är väl att det mesta av sådant testade vi för tiotusentals år sedan och vi har bytt filformat på usb-minnen sedan dess.
Lite så. Måste för övrigt ha varit helt absurt när man började utforska födan mer för skojs skull snarare än för överlevnad. Folk måste ha dött som flugor.
Edit: Kom precis ihåg ett avsnitt från "En cellsam historia" där någon av de där "skurk-karaktärerna" käkade en svamp eller ett bär eller nåt. Han blev helt blå, föll ihop som en stel pinne och stendog :D
Edit: Kom precis ihåg ett avsnitt från "En cellsam historia" där någon av de där "skurk-karaktärerna" käkade en svamp eller ett bär eller nåt. Han blev helt blå, föll ihop som en stel pinne och stendog :D
Bästa barnprogrammet som någonsin gjorts för övrigt!
Bästa barnprogrammet som någonsin gjorts för övrigt!
Om inte annat jäkligt imponerande hur man kan få in så mycket och stundvis ganska avancerade koncept och fakta (och korrekt dessutom!!) i en så snygg förpackning som särskilt barn kan titta på och ta till sig. Väldigt glad att läraren visade så många avsnitt för oss i undervisningssyfte i mellanstadiet .
Jag har fått höra att vattnet som samlas upp i torktumlare inte är okej att vattna blommorna med. Stämmer det?
Och isåfall, vad kan man göra för vettigt med vattnet istället för att hälla ut det i vasken?
Jag har fått höra att vattnet som samlas upp i torktumlare inte är okej att vattna blommorna med. Stämmer det?
Och isåfall, vad kan man göra för vettigt med vattnet istället för att hälla ut det i vasken?
Använd det för att spola i toan.
FoolsGold
2019-04-12, 22:17
At the age of 22, The Great Gama traveled to Baroda to compete in wrestling. Unfortunately, he couldn’t find a match and decided to do something else instead. He lifted 1200kg stone (2645 pounds) up to his chest and dropped it down after carrying it for a while. It was 2.5 feet in height and it’s still kept at Baroda Museum for display.
:laugh:
Är det sant har han nog en bra chans men sanningshalten i dessa gamla historier känns något tvivelaktig :P
Hahaha ok där är jag nog benägen att hålla med dig. Inte nog med att han lyfte en 1,2 tons sten. Han bar också på den ett tag. :d
Nattljus
2019-04-13, 13:45
Är det hjälmtvång på hoverboards, rullskridskor och liknande prylar som inte är cyklar men utsätter användaren för minst lika stora risker i trafiken?
Är det hjälmtvång på hoverboards, rullskridskor och liknande prylar som inte är cyklar men utsätter användaren för minst lika stora risker i trafiken?
Det är väl inte ens hjälmtvång på cyklar i Sverige? Förutsatt att "åkaren" är äldre än 15 då.
svenbanan
2019-04-13, 14:25
Det är inte hjälmtvång för cykel om man är över 15 år.
Är man under 15 kan man bli stoppad av polisen, men man kan inte få böter.
Angående skateboards, inlines och liknande så är det vissa av dessa som räknas som "cykel" och har exakt samma hjälmregler, men det finns även vissa som räknas som "leksaker" och inte har nåt som helst hjälmtvång även för barn.
Jag tror att eldrivna grejer (segways och elektriska skateboards och elcyklar) räknas som fordon/cykel men att vanliga skateboards och sparkcyklar räknas som leksaker.
Fan vet vad hoverboard räknas som. Jag skulle gissa på leksak, men eftersom den är eldriven så kanske den per automatik blir klassad som cykelfordon.
Men som sagt så kvittar det ju eftersom det inte är hjälmtvång ifall man är över 15 ändå.
svenbanan
2019-04-13, 14:27
Jag tror man kan få böter om man är över 15 och skjutsar någon som är under 15 utan hjälm på cykel dock.
Inte helt säker på detta dock.
Fan vet vad hoverboard räknas som. Jag skulle gissa på leksak, men eftersom den är eldriven så kanske den per automatik blir klassad som cykelfordon.
Tror det är typ samma tillämpning som "Lagen om förbud gällande knivar och andra farliga föremål". Dvs typ "Lagen om cyklar och andra små/lätta transportmedel/fordon".
Är det inte en kniv men något vasst eller "farligt föremål" så döms det enligt "knivlagen". Dvs är det inte bil, moped eller motorcykel (eller motsvarande för alla tre) så räknas det och döms efter samma regler som cykel oavsett vad det egentligen är man åker på.
Fast.. Gäller det verkligen typ skateboard och rullskridskor? Tror det är en gråzon mellan fordon och "fotgängare" där nu när jag tänker efter.. Men hoverboard är nog garanterat som cykel för barn under 15 år i alla fall.
Jag tror man kan få böter om man är över 15 och skjutsar någon som är under 15 utan hjälm på cykel dock.
Inte helt säker på detta dock.
Det stämmer, den äldre kan få böter då. Känns dock inte så applicerbart på typ rullskridskor eller hoverboard :D
Edit 507: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Cykel/
Cykeldefinitionen har ändrats och det finns förutom den "vanliga" trampcykeln tre andra fordon som räknas som cyklar.
En cykel kan också vara ett:
elfordon med trampor; max 250 watt som bara kan förstärka trampningen upp till 25 km i timmen. Här kan du läsa mer om cykel med elassistans.
elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).
elfordon utan trampor, som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning. De har ingen effektbegränsning men en maxhastighet på 20 km i timmen (ex. elrullstol, el-skoter).
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik. Läs mer under Cykel med elassistans eller moped.
svenbanan
2019-04-13, 14:41
Tror det är typ samma tillämpning som "Lagen om förbud gällande knivar och andra farliga föremål". Dvs typ "Lagen om cyklar och andra icke små/lätta transportmedel".
Är det inte bil, moped eller motorcykel så räknas det och döms som cykel.
Det stämmer, den äldre kan få böter då. Känns dock inte så applicerbart på typ sparkcykel eller hoverboard :D
Jag tror att fordon som inte blivit inplacerade i nån kategori hamnar i kategorin "övriga fordon" vilket väl i princip betyder att man inte får använda dem i trafiken alls.
svenbanan
2019-04-13, 14:43
Inlines och skateboards har i alla fall inget hjälmtvång alls såvitt jag vet och man ska hålla sig på vänster sida i trafiken (som om man gick till fots).
Verkar vara en vettig artikel för det.
http://www.sesam.nu/artikel/128572
Skateboard, rullskridskor etc har alltså inget hjälmtvång utan man räknas som "gående" och "grejerna" räknas som "hjulleksaker".
Om Hoverboarden uppfyller nedan kriterier (från tidigare inlägget) så klassas den alltså som cykel med tillhörande lagar, annars som hjulleksak.
elfordon med trampor; max 250 watt som bara kan förstärka trampningen upp till 25 km i timmen. Här kan du läsa mer om cykel med elassistans.
elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).
svenbanan
2019-04-13, 14:47
Verkar vara en vettig artikel för det.
http://www.sesam.nu/artikel/128572
Skateboard, rullskridskor etc har alltså inget hjälmtvång utan man räknas som "gående" och "grejerna" räknas som "hjulleksaker".
Om Hoverboarden uppfyller nedan kriterier (från tidigare inlägget) så klassas den alltså som cykel med tillhörande lagar, annars som hjulleksak.
Verkar rimligt. En hoverboard är väl egentligen en segway fast utan handtag.
Jag tror dessutom att alla de där eldrivna grejerna som klassas som cykel måste ha samma reflexer och ringklockor som man måste ha på cykel.
Verkar rimligt. En hoverboard är väl egentligen en segway fast utan handtag.
Jag tror dessutom att alla de där eldrivna grejerna som klassas som cykel måste ha samma reflexer och ringklockor som man måste ha på cykel.
Ja det tror jag också, undra om man kan rensa sverige på de där förbannade jävla elsparkcyklarna med det argumentet? *jorgen*
Ja det tror jag också, undra om man kan rensa sverige på de där förbannade jävla elsparkcyklarna med det argumentet? *jorgen*
Elsparkcyklarna har ju lampor och ringklockor. Dom går även inte över 25km/h.
Ser dock inte varför dom är så hemska, hade helt klart haft en sån framför en elcykel.
Sen får ju folk följa lagarna och bara köra på cykelvägar osv såklart..
Captainwide
2019-04-13, 15:56
Kanske hör hemma i recepttråden men ställer frågan här då den kanske är av den dummare sorten. De bröd man brukar få som tillbehör till en sallad eller liknande på pizzerior, är det helt enkelt en pizzadeg som är portionerad och bakad?
I vart fall skulle jag uppskatta om någon kunde slänga upp ett bakrecept på just dessa pizzabröd. *drool*
Ser dock inte varför dom är så hemska, hade helt klart haft en sån framför en elcykel.
Har de ringklockor verkligen? Jag har nog inte låtit min irritation gå ner för att granska de tillräckligt noga då.
Armed Dingo
2019-04-13, 16:32
Elsparkcyklarna irriterar mig själv lite grann av den anledningen att de är parkerade överallt i kontrast mot lånecyklar som har egna ställ. Sparkcyklarna stökar ner, och det är skräpigt nog redan.
Irriterar mig inte på dem i övrigt. Ser ofta föräldrar som åker med sina barn fram på sparkbrädan. Ser gulligt och roligt ut, om än lite farligt.
svenbanan
2019-04-13, 17:12
Elsparkcyklar lär räknas till "cykel"-kategorin och då måste man alltså ha reflexer och ringklocka (samt lampa då det är mörkt).
Men det är ju samma som med cyklar, att alla ju såklart ändå inte har detta. Min cykel har inte en enda reflex och ingen ringklocka tex, så jag lever farligt...
Men jag bor ju på vishan, vilket betyder att ingen bryr sig om sånt.
Elsparkcyklarna irriterar mig själv lite grann av den anledningen att de är parkerade överallt i kontrast mot lånecyklar som har egna ställ. Sparkcyklarna stökar ner, och det är skräpigt nog redan.
Irriterar mig inte på dem i övrigt. Ser ofta föräldrar som åker med sina barn fram på sparkbrädan. Ser gulligt och roligt ut, om än lite farligt.
Parkerade är en sak, i går så låg flera stycken kastade hur som helst framför Valhallabadet i Göteborg, som om någon jätte hade lekt plockepinn.
vicarious
2019-04-14, 19:41
Om man söker utbildningar (flera), hamnar i reserv på förstahandsvalet, går det direkt vidare till andrahandsvalet då? Om man hamnar reserv på andrahandsvalet också, vad händer då?
Kanske hör hemma i recepttråden men ställer frågan här då den kanske är av den dummare sorten. De bröd man brukar få som tillbehör till en sallad eller liknande på pizzerior, är det helt enkelt en pizzadeg som är portionerad och bakad?
I vart fall skulle jag uppskatta om någon kunde slänga upp ett bakrecept på just dessa pizzabröd. *drool*
Det är min erfarenhet ja. Inget recept dock tyvärr :d
Om man söker utbildningar (flera), hamnar i reserv på förstahandsvalet, går det direkt vidare till andrahandsvalet då? Om man hamnar reserv på andrahandsvalet också, vad händer då?
Efter första urvalet hoppar du upp motsvarande placeringar som kommit in eller tackat nej av olika anledningar. Är du fortfarande reserv efter andra urvalet har du inte kommit in den sökomgången. Undantag kan vara om du står hyfsat högt upp som reserv och folk som är antagna hoppar av, tex bara inte dyker upp eller själva kommer in på reservplats på en annan utbildning dom hellre vill ha.
Räknas det som en ny enhet om jag loggar in på mitt Netflix-konto via telefonen? Gäller det samma sak för TV:n också isåfall?
Det finns många recept på pizzadeg om man söker lite. Mina tips är att väga allt istället för att måtta det i volym. Det svåra/jobbiga är att degen ska jäsa i minst ett dygn helst och att ugnarna på en pizzeria kan hålla högre värme än din hemmaugn.
Hur går man tillväga om man tro sig ha en riktigt bra idé men inte kan bygga på den själv? Tänk typ att jag kommit på Spotify men har ingen kontakt med musikbolag ingen kunskap inom IT heller för att utveckla programmet/appen/hemsidan etc. Vad gör man i en sådan situation?
SirreASDF
2019-04-15, 06:30
Hur går man tillväga om man tro sig ha en riktigt bra idé men inte kan bygga på den själv? Tänk typ att jag kommit på Spotify men har ingen kontakt med musikbolag ingen kunskap inom IT heller för att utveckla programmet/appen/hemsidan etc. Vad gör man i en sådan situation?
För utvecklare låter det som att du skulle kunna hitta någon som freelancear.. Finns sidor för detta, inte provat själv dock..
https://www.makeuseof.com/tag/6-websites-hire-awesome-programmer-freelancers/
För områdesspecifik kunskap är det svårare, nu vet jag ju inte vilket område det gäller, men troligen behöver du känna någon som känner någon för detta. Alternativt plugga på ämnet i fråga som satan.. Återigen, beror ju på vad det gäller dock.
Har man en genuint riktigt bra idé/produkt gäller det också att skydda den omedelbart från början av processen. Så var noga med att utforma ett avtal eller nåt med den du kontakter i syfte för hjälp/utveckling, så att idén skyddas och ägs (åtminstone till betydande del) av dig.
Det är ju också en tidsaspekt till sånt där, förr eller senare kommer någon annan att tänka på samma eller en variation av den idén och då handlar det om att först komma ut på marknaden.
Diomedea exulans
2019-04-15, 18:14
Varför gillar katter mig?
Nattljus
2019-04-15, 19:12
Varför gillar katter mig?
Gillar du katter så undviker de dig och tvärtom. Ett av de många kontraintuitiva irritationsmoment som gör livet så svårt och jobbigt *gah!*
svenbanan
2019-04-15, 19:59
Gillar du katter så undviker de dig och tvärtom. Ett av de många kontraintuitiva irritationsmoment som gör livet så svårt och jobbigt *gah!*
Inte nödvändigtvis.
Jag gillar katter, och jag tycker nog att katter verkar gilla mig också. Jag är ju iofs medveten om att är man för "på" så sticker katten. Så jag brukar medvetet undvika detta ifall jag är hemma hos nån med katt.
Diomedea exulans
2019-04-15, 20:00
Jag gillar också katter ju.
Nattljus
2019-04-15, 20:13
Så det är mig, personligen, som de undviker och inte folk som gillar katter i allmänhet? Det är ju ännu värre, ge mig mina illusioner tillbaka *cry*
Katter är som brudar, är man för på så sticker dom för att du är desperat!
Diomedea exulans
2019-04-15, 21:27
Katter är som brudar, är man för på så sticker dom för att du är desperat!
Min teknik med katter är att bestämt, men inte för snabbt, gå fram till dem tills jag märker att de börjar spänna till i kroppen, så man ser att de funderar på att fly. Omedelbart när det sker sätter jag mig försiktigt på huk. Händer inget efter två sekunder sträcker jag fram en hand och säger "hej" med bebisröst. Då brukar de börja gå emot mig och stryka sig mot mig. Om de istället går iväg drar jag in handen, sitter var på huk och ger ifrån mig ett bebisspråk-hej emellanåt, det brukar få dem att mjukna.
Nu till frågan: HUR APPLICERAR JAG DESSA PRINCIPER KONKRET PÅ BRUDAR?
ARMSTARK
2019-04-16, 06:54
Min teknik med katter är att bestämt, men inte för snabbt, gå fram till dem tills jag märker att de börjar spänna till i kroppen, så man ser att de funderar på att fly. Omedelbart när det sker sätter jag mig försiktigt på huk. Händer inget efter två sekunder sträcker jag fram en hand och säger "hej" med bebisröst. Då brukar de börja gå emot mig och stryka sig mot mig. Om de istället går iväg drar jag in handen, sitter var på huk och ger ifrån mig ett bebisspråk-hej emellanåt, det brukar få dem att mjukna.
Nu till frågan: HUR APPLICERAR JAG DESSA PRINCIPER KONKRET PÅ BRUDAR?
Jag är inte överförtjust i vare sig katter eller hundar, mest pga allergi, så jag brukar bara titta på dem och sedan gå förbi och sätta mig. Tar inte lång tid innan de sitter vid min sida, hundar är värst, de rör sig inte från min sida.
Det funkar på kvinnor också om man inte är jätteful, man nonchalerar helt enkelt kvinnan man är intresserad av, det tar ett tag men hon kommer fram, speciellt om det är andra män som är framme och stöter på henne. Verkar som att man blir intressantare om man inte är på.
Angående elscootrar så är jag imponerad över stockholms nya krav på dom. Det känns genomtänkt och genomförbart
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/stockholms-nya-harda-krav-pa-elscootrarna/repsdo!c@gec0ujiiyAzxhkcCHA/
Angående elscootrar så är jag imponerad över stockholms nya krav på dom. Det känns genomtänkt och genomförbart
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/stockholms-nya-harda-krav-pa-elscootrarna/repsdo!c@gec0ujiiyAzxhkcCHA/
Känns väldigt tandlöst.
Avtalet bygger på att bolagen själva skriver under eftersom staden "har få formella möjligheter att ställa krav"
Skulle helst se att skiten bara försvann, men det här är väl en bra början om inte annat.
ARMSTARK
2019-04-17, 09:22
Kan man blanda i färgpulver i träolja, klarlack eller något lösningsmedel?
Känns väldigt tandlöst.
Skulle helst se att skiten bara försvann, men det här är väl en bra början om inte annat.
Låter som att du bara är anti utveckling :)
Om de inte skräpar ner, parkerar som cyklar, har samma lagar som cyklar så förstår jag inte vad folk har emot dom.
Låter som att du bara är anti utveckling :)
Om de inte skräpar ner, parkerar som cyklar, har samma lagar som cyklar så förstår jag inte vad folk har emot dom.
Anti utveckling *facepalm*
Okej låt mig omformulera mig, ingen vettig människa vill ha dem.
Att kalla eldrivna sparkcyklar både för "miljösmarta" eller "innovativa" är ett skämt. Att kalla det för "utveckling" gör att jag saknar ord.
För att inte bara vara negativ så tycker jag att systemet lånecyklarna ("city bikes?") som tex stockholms stad erbjöd var en bättre idé.
Du säger inte varför dom inte är miljösmarta eller inte innovativa.
Miljösmarta är dom ju såklart om du kan ladda dom med endast sol/vind osv.
Osäker på hur mycket el den faktiskt tar för att driva runt.
Dom är mer mobila än cyklar.
Sen skulle jag inte säga att dom enbart kan jämnföras mot en lånecykel. Istället för att ta en taxi eller kommunaltrafik i innerstan så kan du ta en elsparkcykel som gör så du i många fall kommer fram snabbare.
t.ex. om jag går till tunnelbanan, åker tunnelbana till stationen och sen går till mitt jobb så tar det ungefär 35min. Cyklar jag i 15-20km/h (eller elsparkcykel) så tar det ungefär 20min.
Tycker själv att vi både borde ha elscootrar och lånecyklar.
Ptja, hur länge håller dem tills de blir skräp på soptippen?
Ser ut som en standard elscooter drar 4kwh per 100km.
En charge håller i runt 30km och ett batteri klarar ungefär 500 charges.
Går ju även o byta ut batteriet på en elscooter så behöver ju inte skrota den för att batteriet tar slut.
Sett privatpersoner som har över 1000km på sina, däremot behöver de ju underhållas men företagen har ju anställda som gör sånt.
Är det bättre för kroppen vara varm eller kall? Vad får den att "jobba" mest?
Ser ut som en standard elscooter drar 4kwh per 100km.
En charge håller i runt 30km och ett batteri klarar ungefär 500 charges.
Går ju även o byta ut batteriet på en elscooter så behöver ju inte skrota den för att batteriet tar slut.
Sett privatpersoner som har över 1000km på sina, däremot behöver de ju underhållas men företagen har ju anställda som gör sånt.
anledningen till att jag frågade är attt jag såg en artikel där det påstods att de har en livslängd i stan på 2 månader.
Du säger inte varför dom inte är miljösmarta eller inte innovativa.
Miljösmarta är dom ju såklart om du kan ladda dom med endast sol/vind osv.
Osäker på hur mycket el den faktiskt tar för att driva runt.
Dom är mer mobila än cyklar.
Sen skulle jag inte säga att dom enbart kan jämnföras mot en lånecykel. Istället för att ta en taxi eller kommunaltrafik i innerstan så kan du ta en elsparkcykel som gör så du i många fall kommer fram snabbare.
t.ex. om jag går till tunnelbanan, åker tunnelbana till stationen och sen går till mitt jobb så tar det ungefär 35min. Cyklar jag i 15-20km/h (eller elsparkcykel) så tar det ungefär 20min.
Tycker själv att vi både borde ha elscootrar och lånecyklar.
Jag visste inte att man var tvungen att säga att eld är varmt.
Att taxi skulle vara ett jämförbart alternativ med en elsparkcykel är bara larvigt.
Du menar alltså att allt som kan laddas med sol/vind är miljösmart? Oavsett hur de tillverkas, hur mycket energi de förbrukar mm?
Batterier är alltid och kommer förmodligen alltid att vara miljöbovar.
Med vilken definition av mobilitet lyckas du få till att en elsparkcykel skulle vara mer mobil än en cykel? Du har sämre räckvidd, sämre maxfart, sämre lastningsmöjlighet, sämre styrförmåga, sämre bromsförmåga, du kan inte köra upp för branta backar, du kan inte köra i snö, lera, djupt grus eller annat löst underlag i samma utsträckning som en cykel, du tar lika stor plats i sidled som en cykel, du syns inte lika bra i mörker som en cykel...
Listan kan göras väldigt lång.
En sparkcykel klassas per definition inte som ett fordon eller transportmedel utan en leksak. Sätter du en elmotor på den har du bara en annan variant av en segway i princip.
Cykeln är vida accepterad som det mest energieffektiva transportmedlet vi har att tillgå utan motstycke, gäller även för transport av lättare gods.
Cykeln har en effektivitetsgrad nära 100% och gör av med minst 3 gånger mindre energi än en elsparkcykel per km.
En cykel som vårdas och byts på slitagedelar kan användas i generationer, mycket tveksamt att en elsparkcykel kan det.
Det här är så dumt att jag blir genuint arg :D
Du måste ju isåfall jämföra med en elcykel? Mobilitet, tar mindre plats, sämre i backar? motorerna finns ju i olika modeller... Var i lissabon precis de används där i backarna hela tiden. Sätter du på däck som kan hantera snö så fungerar ju även det. Lera osv är ofta inte så stora problem i innerstan...
Finns reflexer o lampor till elsparkcyklarna...
Samma maxfart eftersom elcyklar har lag på max 25km/h. Finns elsparkcyklar som går upp i 90km/h om man vill köpa in från kina.
https://www.nanrobot.com/collections/all/products/rs11-11-60v-38ah-3600w
Redan nu finns det moddar och utrustning för att ta hand om dina elsparkcyklar t.ex. xiaomi M365.
Som jag skrev tidigare så finns det personer som har haft sina elsparkcyklar i 1000km utan att byta batteri på dom. Det är ju fortfarande något nytt så det kommer ju bara bli bättre o bättre...
Klart du måste kunna jämföra med en taxi, finns hur många som helst som tar taxi till sina kundmöten i innerstan.
Xtreme-G
2019-04-17, 15:54
Ptja, hur länge håller dem tills de blir skräp på soptippen?
<60 dagar har jag för mig de nämnde i podden TechBubbel :(
Edit: såg nu att du svarat på det själv också.
anledningen till att jag frågade är attt jag såg en artikel där det påstods att de har en livslängd i stan på 2 månader.
Antar att det är därför företaget hellre låter dem skrotas än hämtar ut dem.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=7169281
Du måste ju isåfall jämföra med en elcykel? Mobilitet, tar mindre plats, sämre i backar? motorerna finns ju i olika modeller... Var i lissabon precis de används där i backarna hela tiden. Sätter du på däck som kan hantera snö så fungerar ju även det. Lera osv är ofta inte så stora problem i innerstan...
Finns reflexer o lampor till elsparkcyklarna...
Samma maxfart eftersom elcyklar har lag på max 25km/h. Finns elsparkcyklar som går upp i 90km/h om man vill köpa in från kina.
https://www.nanrobot.com/collections/all/products/rs11-11-60v-38ah-3600w
Redan nu finns det moddar och utrustning för att ta hand om dina elsparkcyklar t.ex. xiaomi M365.
Som jag skrev tidigare så finns det personer som har haft sina elsparkcyklar i 1000km utan att byta batteri på dom. Det är ju fortfarande något nytt så det kommer ju bara bli bättre o bättre...
Klart du måste kunna jämföra med en taxi, finns hur många som helst som tar taxi till sina kundmöten i innerstan.
Jag orkar inte och det här är inte rätt tråd för diskussionen. Du får sista ordet.
Starke75an
2019-04-17, 19:23
Hur vet ni att jorden är rund och inte platt?
Eller hur vet ni att den är platt?
Lipservice
2019-04-17, 20:18
I skolan fick man lära sig hur man först kom på att Jorden är rund, skuggan på månen ;)
Diomedea exulans
2019-04-17, 21:09
Man ser att den är rund för om man följer ett fartyg med blicken om det åker tillräckligt långt bort så försvinner det över horisonten.
FoolsGold
2019-04-17, 22:53
Man ser att den är rund för om man följer ett fartyg med blicken om det åker tillräckligt långt bort så försvinner det över horisonten.
Det indikerar dock endast kurvning och inte rundhet som i ett klot. :d*popcorn*
Precis som med absolut all information i mitt huvud är det andra människor som sagt åt mig hur det är. I det här fallet valde jag att tro på folk som hävdar att den är rund.
Precis som med absolut all information i mitt huvud är det andra människor som sagt åt mig hur det är. I det här fallet valde jag att tro på folk som hävdar att den är rund.
Lite så, köper man inte "sanningen" rakt av, och inte köper sitt eget eller andras resonemang så får man sätta sig in teorin och/eller observera själv. Vilket dock kan vara meckigt och dyrt.
Det fina med vetenskap är att man kan i många fall verifiera teorier med enkla experiment hemma.
Det indikerar dock endast kurvning och inte rundhet som i ett klot. :d*popcorn*
Vare sig eller så kan vi dra slutsatsen att jorden inte är platt.
svenbanan
2019-04-18, 01:13
Jorden är rund som en pannkaka.
Reser man mycket och kan stjärnhimlen så är det svårt att inte se det, eller dra slutsatser åtminståne. De vänder sig upp och ned då man reser långt söderut fråm Europa, söder om ekvatorn. Samtidigt ser man tydligt hur de går över ens huvud över natten och stannar man länge på en plats där man ite varit, på andra halvklotet så ser man hur vissa syns vissa årstider, liksom hemma där man bor, beroende på tid på dygnet. Man måste inte heller se polstjärnan fär att enkelt räknas ut vädersträcken genom att bara se en liten del av stjärnhimlen eller bara en stjärna ta en riktpunkt med någor framför och följa banan. Om man misstänker att jorden är rund.
En massa gamla sanningar sjömännen viste om långt före de flesta andra.
Varför skulle man vilja "spara" bonuschecken på ICA? Den är digital och kopplad till kortet.
Alltså typ en 50 kr bonuscheck (inte procent-rabatt).
Hur kommer flugor in mellan glasskivorna i ett fönster?
Antagligen inte så tätslutande delen av fönstret som går att vika upp för att komma åt dom rutorna. Räcker väl med några millimeter för att en fluga ska komma in där.
Antagligen inte så tätslutande delen av fönstret som går att vika upp för att komma åt dom rutorna. Räcker väl med några millimeter för att en fluga ska komma in där.
Har man sett möss/råttor eller bläckfiskar klämma sig genom springor känns det som att inget hindrar insekter :D
dXU26_qHu_E
Reser man mycket och kan stjärnhimlen så är det svårt att inte se det, eller dra slutsatser åtminståne. De vänder sig upp och ned då man reser långt söderut fråm Europa, söder om ekvatorn. Samtidigt ser man tydligt hur de går över ens huvud över natten och stannar man länge på en plats där man ite varit, på andra halvklotet så ser man hur vissa syns vissa årstider, liksom hemma där man bor, beroende på tid på dygnet. Man måste inte heller se polstjärnan fär att enkelt räknas ut vädersträcken genom att bara se en liten del av stjärnhimlen eller bara en stjärna ta en riktpunkt med någor framför och följa banan. Om man misstänker att jorden är rund.
En massa gamla sanningar sjömännen viste om långt före de flesta andra.
Man kände till det långt innan det fanns sjömän som seglade över de stora haven.
Eratosthenes räknade ut jordens omkrets med mindre än 15% fel redan år 150 före Kristus födelse. Så ganska troligen visste man att jorden var rund betydligt tidigare än så.
Varför skulle man vilja "spara" bonuschecken på ICA? Den är digital och kopplad till kortet.
Därför att om 6månader så försvinner den automatiskt. Så ICA själva har ett incitament att du glömmer bort att använda den.
delta_mats
2019-04-19, 08:40
dXU26_qHu_E
Den kryper in under taket dock, inte ner i röret.
Diomedea exulans
2019-04-19, 09:23
Har man sett möss/råttor eller bläckfiskar klämma sig genom springor känns det som att inget hindrar insekter :D
Djuren du räknade upp är mjuka ytterst, insekter har ett hårt yttre skelett. ;)
Djuren du räknade upp är mjuka ytterst, insekter har ett hårt yttre skelett. ;)
:(
Men vi är alla mjuka på insidan!
Man kände till det långt innan det fanns sjömän som seglade över de stora haven.
Eratosthenes räknade ut jordens omkrets med mindre än 15% fel redan år 150 före Kristus födelse. Så ganska troligen visste man att jorden var rund betydligt tidigare än så.
Ja fast en teori är att grekiska sjömän kände till det bara pga hur det såg ut horisonten etc när de seglade. De färdades väl rätt långa sträckor I alla fall finns det rätt många referenser man kan lägga i hop om man redan tänker sig att jorden är rund.
Fast det där ytubeklippet när man testar det med en hemmabyggd raket som slår i taket på kupolen är roligt.
Nattljus
2019-04-19, 15:14
Min telefon är halvtrasig. Det går inte att ringa med den, men allt annat funkar. Den har fått en del smällar och tillhörande repor, men skärmen är hel. Borde jag köpa ny innan den är heltrasig, eller avvakta tills jag inte längre har något val?
Min telefon är halvtrasig. Det går inte att ringa med den, men allt annat funkar. Den har fått en del smällar och tillhörande repor, men skärmen är hel. Borde jag köpa ny innan den är heltrasig, eller avvakta tills jag inte längre har något val?
Du får la betala telefonräkningen :smash:
Köp ny.
Ja fast en teori är att grekiska sjömän kände till det bara pga hur det såg ut horisonten etc när de seglade. De färdades väl rätt långa sträckor I alla fall finns det rätt många referenser man kan lägga i hop om man redan tänker sig att jorden är rund.
Fast det där ytubeklippet när man testar det med en hemmabyggd raket som slår i taket på kupolen är roligt.
Vad som är extremt roligt är när dårarna i Behind the Curve samlar ihop $20000 för att köpa ett lasergyro som skall bevisa att jorden inte har en 15-graders drift per timme och så visar den exakt 15-grader :-)
Diomedea exulans
2019-04-20, 09:00
Är det normalt att vänja sig vid att slakta djur, eller är det, ja, lite småpsykopatiskt?
Jag känner knappt någonting när jag slaktar fjäderfän, även om jag var "kompis" med fågeln i fråga. Andra jag har pratat med slutar aldrig tycka att det är jobbigt. Det verkar vara ganska vanligt att man ber en vän slakta just sina djur.
Kan det vara så att jag är typ 2 % sociopat?
Det kan vara så att du redan gått igenom det där, och kan skjuta såna känslor åt sidan. Du har bättre känslokontroll och fokuserar på det pragmatiska. Vissa klarar inte av att göra det.
Är det normalt att vänja sig vid att slakta djur, eller är det, ja, lite småpsykopatiskt?
Jag känner knappt någonting när jag slaktar fjäderfän, även om jag var "kompis" med fågeln i fråga. Andra jag har pratat med slutar aldrig tycka att det är jobbigt. Det verkar vara ganska vanligt att man ber en vän slakta just sina djur.
Beror nog på storleken på djur, fiskar har väl nästan ingen problem med att slakta. Men en gris är väl värre?
delta_mats
2019-04-20, 13:58
Beror nog på storleken på djur, fiskar har väl nästan ingen problem med att slakta. Men en gris är väl värre?
Fast Dio syftar nog till de hönor han fött upp och tagit hand om. Sen hugger han huvudet av dem med ett leende på läpparna.
Lafayette
2019-04-20, 14:06
Fast Dio syftar nog till de hönor han fött upp och tagit hand om. Sen hugger han huvudet av dem med ett leende på läpparna.
Och sparar alla huvuden som troféer?:confused:
Det är vad jag har hört i varje fall.
Diomedea exulans
2019-04-20, 14:12
Jag håller på att sy ihop en sexdocka i form av en normalstor kvinna av de avhuggna huvudena.
delta_mats
2019-04-20, 14:55
I glasburkar, med namnet på hönan skriven på en tejpbit.
delta_mats
2019-04-20, 15:01
Jag håller på att sy ihop en sexdocka i form av en normalstor kvinna av de avhuggna huvudena.
Du skulle kunna göra en sån där fäll av hönorna. Tänk dig såna de går omkring med i GoT, fast med hönsfjädrar istället för skinn. Sen kan du komma på ett passande namn för dig, the man with a hundred chicks.
Diomedea exulans
2019-04-20, 17:22
Du skulle kunna göra en sån där fäll av hönorna. Tänk dig såna de går omkring med i GoT, fast med hönsfjädrar istället för skinn. Sen kan du komma på ett passande namn för dig, the man with a hundred chicks.
Inte alls dumt tänkt, men det vore enligt mig mer hardcore att.göra den av huvuden. Kanske byta ut ögonen av glas. Tänk dig att vända blicken mot min rygg och mötas av 400 ögon som stirrar på en med en hönas tomma blick.
Skulle iofs tro att hönshuvuden är svåra att göra päls av, de har så mycket naken hud.
Diomedea exulans
2019-04-20, 17:25
Bärsärk har en poäng här också. Fåglarna är visserligen mina vänner, men de är väldigt omänskliga. En kanin skulle kanske vara värre.
Undrar om inte ankor känns lite värre än höns också. Ankor har mer fredligt temperament och lite mer mänskliga ögon.
Vi människor är anpassningsbara, så för de flesta av oss så blir saker vi gör rutin efter ett tag. Som uppväxt på landet så har jag aldrig förstått mig på varför stadsfolk blir så upprörda av att djur dör, sånt är liksom bara en del av livet.
Om mitt barn har två efternamn, var placerar man det efternamnet som ska användas? t.ex. Erik Andersson Sköld. Sköld är det namnet han ska ha som "tilltalsnamn", ska det då komma före eller efter Andersson?
Om mitt barn har två efternamn, var placerar man det efternamnet som ska användas? t.ex. Erik Andersson Sköld. Sköld är det namnet han ska ha som "tilltalsnamn", ska det då komma före eller efter Andersson?
Om man bara vill använda ett så brukar man väl inte ha med båda föräldrarnas? Och vill man heta båda så har man helt med både Andersson och Sköld.
Dvs, om ni vill att han ska ha Sköld som efternamn så heter han helt enkelt Erik Sköld.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/362036.html#h-Dubbelt-efternamn-enligt-personnamnlagen
Jag själv har två efternamn och använder båda i alla officiella sammanhang. Det är mer vanligt att jag skriver ut tilltals- och båda efternamnen, än hela mitt givna namn som i passet.
SirreASDF
2019-04-23, 07:42
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/362036.html#h-Dubbelt-efternamn-enligt-personnamnlagen
Jag själv har två efternamn och använder båda i alla officiella sammanhang. Det är mer vanligt att jag skriver ut tilltals- och båda efternamnen, än hela mitt givna namn som i passet.
Både jag och mina föräldrar har 2 efternamn. Båda föräldrarna använder enbart det första efternamnet. Jag använder dock båda mina efternamn alltid.
Det här har jag också funderat över många gånger! Det enda jag kan komma fram till är att man vill spara pengarna till slutet av månaden så man kan använda dem när övriga pengar är slut?
Det här har jag också funderat över många gånger! Det enda jag kan komma fram till är att man vill spara pengarna till slutet av månaden så man kan använda dem när övriga pengar är slut?
Spara? De jag får tror jag "håller" typ 5 månader eller något?
Kan ju också vara så att man inte ska torska den under typ semester eller dylikt antar jag.
Spara? De jag får tror jag "håller" typ 5 månader eller något?
Kan ju också vara så att man inte ska torska den under typ semester eller dylikt antar jag.
Förstår inte riktigt vad du menar :p I kassan kan man ibland höra att kassören säger: Du har 50:- i bonus vill du använda den? Och folk svarar nej på den frågan. Men varför? Hade det varit 10% rabatt hade man haft anledning att spara den till ett större köp men dessa 50:- är alltid 50:- därför blir min slutsats att folk måste välja att inte utnyttja dem för att ha kvar dem tills pengarna tryter?
Förstår inte riktigt vad du menar :p I kassan kan man ibland höra att kassören säger: Du har 50:- i bonus vill du använda den? Och folk svarar nej på den frågan. Men varför? Hade det varit 10% rabatt hade man haft anledning att spara den till ett större köp men dessa 50:- är alltid 50:- därför blir min slutsats att folk måste välja att inte utnyttja dem för att ha kvar dem tills pengarna tryter?
Jaha, jag har aldrig hört någon säga "nej" till fixa belopp och det låter ju skumt :D
De kanske inte lyssnar och tror att det är någon baktanke med det typ?
Typ svar man (eller jag) slentrianmässigt ger när någon frågar "Är du medlem? Vill du bli det?" etc :p
Jaha, jag har aldrig hört någon säga "nej" till fixa belopp och det låter ju skumt :D
De kanske inte lyssnar och tror att det är någon baktanke med det typ?
Typ svar man (eller jag) slentrianmässigt ger när någon frågar "Är du medlem? Vill du bli det?" etc :p
Så skulle det absolut kunna vara!
Varför börja visa äldre män "lukta gubbe", dvs får en annan kroppsodör.
https://en.wikipedia.org/wiki/Old_person_smell
Diomedea exulans
2019-05-01, 21:47
Jag tror att den obehagliga sanningen är att de duschar mer sällan, men samtidigt rör sig mindre och blir svettiga mer sällan, så istället för att som oss ungdomar pendla mellan nyduschad fräschör och gymstank så ådrar de sig den omisskänliga lukten av orenheter som i liten mängd byggts på över lång tid. Plus att jag tror gubbar generellt använder after-shave, cologne, parfym, deo osv som var populärt för 50 år sen, men ingen under 60 köper idag.
Edit: Bob hade ju en mycket coolare, mindre äcklig, mer vetenskaplig och mer sci-fi förklaring, jag ger mig.
Hur bra är det för kondisen ifall jag som otränad bara går ut och springer i typ 48-72 timmar i rad? Borde jag inte vara klar då för året?
Hur påverkas konditionen av sånt?
Jag vet att intervaller ska vara bäst. Men ifall jag bara springer som att jag har Jason efter mig i två dygn?
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Cykelcykel
2019-05-03, 10:30
Jag jobbat varje helg den här månaden med ob
Men blev nu orolig att skattprocenten kommer att bli mycket högre eller hur funkar det??
Känner mig lite dum men palla inte leta själv efter avar alltförmycket
Jag tjänar i vanliga fall runt 35000 innan skatt men för aprill lär ju jag tjänat typ runt 60000 innan skatt
Så kommer det fortfarande vara runt 30% skatt på pengarna eller blir det mer?
Fredszky
2019-05-03, 10:53
Skatten beräknas på årsbasis. Så det höjer din genomsnittliga månadsinkomst sett över året vilket ökar skattesatsen en aning.
delta_mats
2019-05-03, 10:55
Jag jobbat varje helg den här månaden med ob
Men blev nu orolig att skattprocenten kommer att bli mycket högre eller hur funkar det??
Känner mig lite dum men palla inte leta själv efter avar alltförmycket
Jag tjänar i vanliga fall runt 35000 innan skatt men för aprill lär ju jag tjänat typ runt 60000 innan skatt
Så kommer det fortfarande vara runt 30% skatt på pengarna eller blir det mer?
Det blir mer skatt på slantarna. Löfven ska ju ha sitt vettu.
Hur bra är det för kondisen ifall jag som otränad bara går ut och springer i typ 48-72 timmar i rad? Borde jag inte vara klar då för året?
Jag vet att intervaller ska vara bäst. Men ifall jag bara springer som att jag har Jason efter mig i två dygn?
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Lite som att lägga sig i bänken och köra hela årets 3-4000 reps bänkpress vid ett enda långt set :P
Jag TROR att det positiva effekten av ett sånt löppass möjligtvis vara i närheten av ett "vanligt" kort löppass men förmodligen skulle de negativa effekterna vara fler.
Som med all annan träning handlar det ju om att bygga upp något över lång tid. Kroppen belastas och byggs sedan upp under vila och är ännu bättre förberedd på ansträngningen nästa gång man ger sig på övningen. Så får man fortsätta alternera träning och vila tills önskat resultat uppnåtts.
Skippar du vilan och kör allt på en gång så finns ingen tid till uppbyggnad utan det blir vara en 72 timmar lång nedbrytning av kroppen som förmodligen bara kommer att resultera i en total kollaps. Ingen otränad ger sig ut och springer så långt. Fötter, knän och höfter kommer ta rejält med stryk om inte hjärtat ger upp först.
shut teh face
2019-05-03, 14:03
Är man otränat räcker det med att gå ut och springa en halvtimme i sträck för att paja något
Starke75an
2019-05-03, 15:28
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk.
Tycker absolut du ska prova. Alla invändningar för och emot är bara åsikter. Du kommer sitta på sanningen om du testar.
ARMSTARK
2019-05-03, 19:38
Min sambo och hennes dotter får varandras sms och kontakter, hur ska de göra för att slippa det?(Ihone.)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.