Visa fullständig version : Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar
Levengood ger ett exempel på bögskämt som talar till alla sexuella läggningar, samtidigt som det behandlar homosexuella som människor.
Diomedea exulans
2015-10-30, 20:47
Jag kan berätta om skämten jag har problem med i revyn:
1) Jag ska spela en undergiven kypare som serverar vårrullar. Nu vill de få honom till att ha ljus röst och säga "vållullal". De tycker att det är otroligt kul men jag tycker det visar upp en nidbild av asiater.
2) En sketch där Adam ber gud göra en ny människa, gud gör Eva och Adam blir besviken för han är bög i den här sketchen. Jag anser att den känns lite unken eftersom den bygger på idén att det är roligt att vara bög. Det skulle liksom inte ses som lika kul om han var oattraherad av Eva av någon annan anledning.
Ja, nä, det verkar vara 90-tal på detta. Kreativitet och humor a'la högstadiebarn från en norrländsk småstad.
Diomedea exulans
2015-10-30, 20:58
Ja, nä, det verkar vara 90-tal på detta. Kreativitet och humor a'la högstadiebarn från en norrländsk småstad.
Blekingsk småstad... :rolleyes:
Vad hade du gjort i mitt läge? Kört en "ta bort de här grejerna annars hoppar jag av"?
Betalar det inte? Jag vänder på klacken.
Ok, ok, det kan vara på sin plats att kommunicera dina reservationer. Säg helt enkelt att du inte känner dig bekväm med materialet.
Ska sälja en soffgrupp 3+2 i "skinn". Svarta och fräscha men har några år(8) på nacken.
Nypris var säkert närmre 10k men det känns irrelevant. Vad är rimligt för ett par fräscha skinnsoffor? Kollar man blocket så känns 15k rimligt.... Nej, men ungefär, folk verkar överskatta sina gamla skinnsoffor.
Diomedea exulans
2015-10-30, 21:13
Ok, ok, det kan vara på sin plats att kommunicera dina reservationer. Säg helt enkelt att du inte känner dig bekväm med materialet.
Nope, helt ideellt. Jag förlorar faktiskt pengar på det eftersom jag tvingas jobba mindre.
Rikard Jansson
2015-10-30, 21:14
Beror väl på om den är sunkig eller ej, framförallt om beläggningen har mattats av märkvärt, men även förstås rivenmärken, fläckar, osv osv. Är dem fräscha som du säger så 5-7 k
Beror väl på om den är sunkig eller ej, framförallt om beläggningen har mattats av märkvärt, men även förstås rivenmärken, fläckar, osv osv. Är dem fräscha som du säger så 5-7 kFinns något mindre omärkbart märke. Är det i närheten av vad jag får blir jag mäkta glad. Har funderingar på att lägga ut dom för hälften av det du säger med bord men vill ju gärna inte sälja mig för billigt.
Det beror ju egentligen på hur bråttom du har och hur viktigt det känns att maximera försäljningssumman. Jag tror också att väldigt många inte får sina gamla möbler sålda för de, ofta, ganska höga priserna på blocket.
Lägg ut det dyrt och låt det ligga ute ett tag, finns alltid nån idiot som nappar. Om du inte måste bli av med det snabbt då...
Minikubik
2015-10-30, 21:46
Nope, helt ideellt. Jag förlorar faktiskt pengar på det eftersom jag tvingas jobba mindre.
Jag tycker du ska gå på din egen känsla. Fundera lite på om det är något du kan stå för att du har gjort. Är det inte det, så gör det inte. Behöver inte bli nån divadrama heller, utan förklara bara sakligt vad du har problem med och att detta är något du inte la stå för. Ge gärna förslag på ändringar då detta visar att det inte är pjäsen i sig du opponerar dig mot
Ingen brådska. Kanske ska vara lite fräck som det låter och lägga ut dom 30% över vad jag finner rimligt. Inte bråttom. Och ju mer jag får desto bättre blir hemmagymmet som pengarna ska gå till :)
Folk på Blocket verkar tro att dom sitter på rent guld i möbler.
Det är ju lite värre förstås om du haft manuset i flera veckor eller nåt i den stilen. Det blir liksom lite rövigare att dra sig ur så pass långt efter tidpunkten när du först kunde ha flaggat för att du inte gillade det.
Diomedea exulans
2015-10-30, 21:58
Det är ju lite värre förstås om du haft manuset i flera veckor eller nåt i den stilen. Det blir liksom lite rövigare att dra sig ur så pass långt efter tidpunkten när du först kunde ha flaggat för att du inte gillade det.
Manuset har jag haft i typ fyra veckor, men de började ändra om snubben till en asiat först för typ... En vecka sen? Jag har försökt att lite fint säga att jag tycker det är en dålig idé, men det faller för döva öron. Adam-och-Eva-grejen fick vi reda på först igår.
eternallord
2015-10-31, 00:45
Jag håller verkligen inte med. Ett extremexempel: Säg att jag går fram till en fet person på stan och säger "är du från zoo? Jag hörde att de skulle få valrossar!", och jag säger det i gott syfte, för att göra personen glad. Gör mitt syfte att det är okej att säga så? Absolut inte. Man måste se till effekten när man avgör om ett skämt är okej - inte syftet.
Jag tycker också man kan skämta om allt.
Men sluta tramsa, du förstår ju mycket väl att vi pratade i sammanhanget av att gå till en humorshow, inte att angripa ovetande människor på stan.
Red Apple
2015-10-31, 05:18
Men sluta tramsa, du förstår ju mycket väl att vi pratade i sammanhanget av att gå till en humorshow, inte att angripa ovetande människor på stan.
Vad gör det för skillnad?
Diomedea exulans
2015-10-31, 13:23
Vad gör det för skillnad?
Undrar jag också.
Haha, va? Ska du skicka det till en privatperson? Kila ner till Posten eller Schenker så hjälper dom dig.
Hur ska vi veta vart du skall skicka det?!
wat
Och detta kommer från killen som jobbat som brevbärare. :D
Korrekt ;)
Schenker är lättast. Klampa ner till ett ombud så har dom en maskin där du slår in adress, telenr och paketstorlek och ut kommer packsedeln och kvitto. Smidigt och billigt!
Tar den under armen och knallar ned till ditt postombud (typ en ICA-butik eller liknande). Bara att pröjsa direkt där och uppge info om avsändare/mottagare. Jag har kikat på att fixa det online från postnord och sedan bara kasta in det hos ett postombud, men det var enklare att bara fixa på plats. Om det är en potatis du ska skicka kan du bara sätta ett frimärke direkt på potatisen (Testat).
Jaha nu fattar jag vart det blev fel. Det jag undrade var vart man lämnar in en låda och kan skicka den ifrån, inte vart jag ska skicka själva paketet :D
Fick utmärkt svar på min fråga dock så att ehhhh.. japp, tack
MangeByggarn
2015-10-31, 19:26
Finns de någon app till iPhone där man kan skriva sitt gympass med övningar och antal reps/sets?
Kan antaligen använda anteckningar, men undrar om det finns någon träningsinriktad-app som innehåller detta, och kanske även erbjuder andra grejer.
Podcasts/youtubekändisar som kör musiksnuttar på 10-15 sekunder (vid introt eller i någon sketch tex.) måste de betala något för detta?
Man får spela snuttar på en viss längd. Sen är det inte många som orkar dra alla dessa kändissökare till rätten.
Man får spela snuttar på en viss längd. Sen är det inte många som orkar dra alla dessa kändissökare till rätten.
Tack Raffe :)
Emmapemma
2015-11-01, 16:53
Varför la dom ner dumbbell? :(
Den var tung?
Finns de någon app till iPhone där man kan skriva sitt gympass med övningar och antal reps/sets?
Kan antaligen använda anteckningar, men undrar om det finns någon träningsinriktad-app som innehåller detta, och kanske även erbjuder andra grejer.
Funbeat använde jag för ett bra tag sen, men den funkade bra då iaf. Kan vara värt att ta en titt på.
Diomedea exulans
2015-11-01, 19:40
Och nu har jag hoppat av.
Stålsatte mig inför ett försvarstal, men gick bara dit varefter följande konversation utspelade sig:
Jag: "Eh... Jag vill hoppa av revyn."
De andra: "Okej... Det blev lite för mycket att göra, eller?"
Jag (min konflikträdsla fick mig att ljuga): "Ja."
De andra: "Okej, vi tvingar ingen. Ha det gött."
Känns lite fesljummet halvbra nu, fortfarande lite bitter över att jag svek de andra samt inte hade civilkurage nog att ta en diskussion.
Vad är dumbbell?
Hur förklarar men den här på ett "smooth" sätt för kvart i fem ragget?
http://www.thisiswhyimbroke.com/glow-in-the-dark-pussy-snorkel
Vad är dumbbell?En sida dar man kunde fora traningsjournal osv, via hemsidan eller appen. Forstar dock inte var folk saknar det sa mycket, tyckte det var vardelost.
Diomedea exulans
2015-11-02, 08:28
Hur förklarar men den här på ett "smooth" sätt för kvart i fem ragget?
http://www.thisiswhyimbroke.com/glow-in-the-dark-pussy-snorkel
Du... Bli inte rädd nu, men jag ska plocka fram en grej som ser jättekonstig ut, men den är jättebra, jag lovar!
Blekingsk småstad... :rolleyes:
Vad hade du gjort i mitt läge? Kört en "ta bort de här grejerna annars hoppar jag av"?
Bor du i R-by?
Diomedea exulans
2015-11-02, 09:17
Bor du i R-by?
Japp. Har du sett mig på gymmet? Jag är han som grimaserar mest, haha.
StarkaUlf
2015-11-02, 15:09
Vad händer om man startar ett projekt via kickstarter (man har uppnått den summan man antog skulle räcka) och pengarna tar slut innan man har hunnit göra klart det man lovade att göra?
Hoppas man på att få mer pengar eller måste man ge tillbaka det? :D
Red Apple
2015-11-02, 15:59
De flesta lägger bara ner. Folk har dömts för att ha bränt kickstarterpengar på festande och resor, men ingen har fällts för att ha misslyckats med projektet.
StarkaUlf
2015-11-02, 16:29
Okej :)
Jag antar att pengarna återgår till alla människor om man inte får in tillräckligt med pengar för att starta projektet? T.ex om jag sätter 300 000 SEK som "mål" för att starta projektet, men det kanske bara når upp till 50% av det.
Red Apple
2015-11-02, 17:14
Okej :)
Jag antar att pengarna återgår till alla människor om man inte får in tillräckligt med pengar för att starta projektet? T.ex om jag sätter 300 000 SEK som "mål" för att starta projektet, men det kanske bara når upp till 50% av det.
Ja pengarna dras inte från ditt konto förrän kampanjen är över, och då enbart om de har blivit fundade.
StarkaUlf
2015-11-02, 17:40
Ja pengarna dras inte från ditt konto förrän kampanjen är över, och då enbart om de har blivit fundade.
Coolt :)
Red Apple
2015-11-02, 17:44
Coolt :)
Jag tycker det är lite jobbigt. Jag har en tendens att glömma bort mina pledges så då kommer kontoutdraget som en chock när jag ser att det har dragits 700kr för något obskyrt brädspel och det är en vecka kvar till lön. Hemskt :(
StarkaUlf
2015-11-02, 17:45
Jag tycker det är lite jobbigt. Jag har en tendens att glömma bort mina pledges så då kommer kontoutdraget som en chock när jag ser att det har dragits 700kr för något obskyrt brädspel och det är en vecka kvar till lön. Hemskt :(
Haha, ja så kan det ju vara också :D men nu förstår jag hur det fungerar iallafall!
Hur skär man smidigast till en tapetvåd i en vanlig lägenhet som innehåller vanliga saker och ingenting som är specifikt användbart för detta göromål?
Jag är förvånansvärt ohändig....
Nattljus
2015-11-03, 10:43
Sax?
Sax?
Jag kan med 99% säkerhet inte klippa en rak linje genom x antal tapetvådar med en sax.
Varför svarar inte en snubbe på en helt ny blocketannons. Har ringt 3 gånger och mailat från 2 olika konton samt sms:at
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Nattljus
2015-11-03, 11:06
Jag kan med 99% säkerhet inte klippa en rak linje genom x antal tapetvådar med en sax.
Inte ens om du ritar raka linjer med linjal först som du sen kan klippa efter? *popcorn*
Diomedea exulans
2015-11-03, 11:07
Inte ens om du ritar ett rakt streck med blyerts som du kan klippa utefter? Du kanske kan dra det där strecket med hjälp av en bordskant?
ARMSTARK
2015-11-03, 11:10
Varför svarar inte en snubbe på en helt ny blocketannons. Har ringt 3 gånger och mailat från 2 olika konton samt sms:at
Kanske sitter i ett möte tex.
Kanske sitter i ett möte tex.
Mailade både igår och idag. Sms:ade och ringde igår på förmiddagen, samt ringde även på eftermiddagen och kvällen.
Finns ingen logik i detta.
Diomedea exulans
2015-11-03, 11:27
Mailade både igår och idag. Sms:ade och ringde igår på förmiddagen, samt ringde även på eftermiddagen och kvällen.
Finns ingen logik i detta.
Personen har ångrat sig och har inte anständighet nog att berätta det för dig.
Personen har ångrat sig och har inte anständighet nog att berätta det för dig.
Det är en över 1 år gammal bärbar (nästan 2) som bara ligger o dammar står det. Sen tydliga instruktioner om att ringa efter 16 samt maila för mer info.
Jag måste ha den
Hur skär man smidigast till en tapetvåd i en vanlig lägenhet som innehåller vanliga saker och ingenting som är specifikt användbart för detta göromål?
Skärp en av köksknivarna, lägg en hylla etc som du kan offra under (vänd undersidan uppåt så syns det inte om du inte är beredd att offra den) och sedan skär du efter en annan hyllas kant. De flesta har annars någon annan kniv utöver köksknivarna men eftersom de flesta inte heller har en aning om hur man sköter en kniv brukar köksknivarna vara lättast att få till.
Han kanske har ett liv?
Han kanske har ett liv?Även om man "har ett liv" så borde man väl finna tid till att åtminstone säga "jag hör av mig senare pga har ett liv" om man nu lagt upp en annons. Är han så fruktansvärt upptagen med sitt liv måste det ju vara rätt irriterande med folk som ringer, mailar och smsar nonstop och Fuark lär ju inte vara ensammen om att höra av sig.
Tapatalk.
Om det nu var så att man skickade ett brev och väntade på svar, så fine att det tar några dagar. Har man internet och smartphone tar det max 5sek att få upp och läsa meddelandet. Sen ett par sek att svara.
ARMSTARK
2015-11-03, 11:56
Det är en över 1 år gammal bärbar (nästan 2) som bara ligger o dammar står det. Sen tydliga instruktioner om att ringa efter 16 samt maila för mer info.
Jag måste ha den
Han kanske blev överaskad över hur många som hörde av sig och stängde av telefonen. ( Fast då borde han tagit bort annonsen också )
Han kanske blev överaskad över hur många som hörde av sig och stängde av telefonen. ( Fast då borde han tagit bort annonsen också )
Detta kan vara rimligt, det är en väldigt bra deal om man är påläst. Finns inte en chans att han inte har sett någonting av mina meddelanden.
Annonsen ligger fortfarande kvar och jag tror nästan att jag borde varit först då den las upp kring 7 på morgonen och jag mailade 1-2 timmar efter samt ringde direkt vid första tillgängliga samtalstid.
Borde inte krävas allt för mycket energi att om man inte orkar svara på telefonen bara copypasta "Tyvärr den är såld" till samtliga via mail.
Jag måste ha den
Challenge accepted!
Challenge accepted!
Du måste hitta vilken annons det är först :naughty:
Challenge accepted!Nejdå, den är min!!!11
http://m.blocket.se/vasternorrland/MSI_GS30_Shadow_13_3__F_HD_dockningsstation_630913 73.htm
Tapatalk.
Tack nu spara du mig några minuters jobb!
Diomedea exulans
2015-11-03, 12:12
Inte ens om du ritar raka linjer med linjal först som du sen kan klippa efter? *popcorn*
Inte ens om du ritar ett rakt streck med blyerts som du kan klippa utefter? Du kanske kan dra det där strecket med hjälp av en bordskant?
Hoppsan. Great minds think alike.
rövhål :D
ni kan få dockningsstationen men laptopen är min
Hahah, förlåt Fuark. Men jag kunde inte hålla mig när det var så lätt att hitta den. Googlade "laptop blocket ligger och samlar damm" och det var andra träffen.
Du skulle inte nämnt något om dammet. ;)
Tapatalk.
Leta upp något som du kan använda som en tapetlinjal.
http://www.bauhaus.se/tapetlinjal-1600-mm.html
rövhål :D
ni kan få dockningsstationen men laptopen är min
Du kan få köpa den av mig för 7500kr.
Hahah, förlåt Fuark. Men jag kunde inte hålla mig när det var så lätt att hitta den. Googlade "laptop blocket ligger och samlar damm" och det var andra träffen.
Du skulle inte nämnt något om dammet. ;)
Tapatalk.
Haha sant, det var alldeles för lätt
Du kan få köpa den av mig för 7500kr.
6500 för laptopen om du lyckas köpa den :naughty:
Har precis fått min första lägenhet och undrar varför sladden till telejacket var avskuren? Hur ska jag då kunna ha bredband? (Inget fiberhus)
Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Har precis fått min första lägenhet och undrar varför sladden till telejacket var avskuren? Hur ska jag då kunna ha bredband? (Inget fiberhus)
Skickat från min LG-D802 via TapatalkNågon som klantat sig vid renovering förmodligen. Kolla med bredbandsleverantören, ibland kan de fixa de gratis. Gör de inte de kan du testa med att hota att du väljer någon annan om de inte gör det. Det ordnade jag ibland när jag sålde bredband. Om inte annat kan deras tekniker ordna det mot en peng.
Alternativt brukar vilken elektriker som helst kunna fixa det om de blir billigare.
Tapatalk.
Ar det hyresratt kanske fastighetsagaren till och med kan/borde sta for det eftersom det inte handlar om indragning utan bara reparation av befintlig ledning?
Angående sko-/strumpstorlekar. Jag har för det mesta storlek 41-42. Oftast så brukar intervallet 40-42 finnas och passa mig bäst (för strumpor).
Tänkte beställa på nätet där storlekarna anges som:
S = 39-41,5
M = 42-44
Vad bör jag beställa?
Angående sko-/strumpstorlekar. Jag har för det mesta storlek 41-42. Oftast så brukar intervallet 40-42 finnas och passa mig bäst (för strumpor).
Tänkte beställa på nätet där storlekarna anges som:
S = 39-41,5
M = 42-44
Vad bör jag beställa?
Hade valt de mindre. Hellre tighta strumpor än för stora som hasar ner eller har hälen på fel ställe.
Har 43 i skostorlek och brukar köpa strumpor i storlek 40-42 intervallet.
Hade valt de mindre. Hellre tighta strumpor än för stora som hasar ner eller har hälen på fel ställe.
Har 43 i skostorlek och brukar köpa strumpor i storlek 40-42 intervallet.Hmm jo så tänker jag med. Att 42-44 kommer vara för stora, men samtidigt beror det på tillverkaren. Mina Nike Free-skor har jag storlek 43 på men har som sagt i vanliga fall 41-42. Men jag kör nog på de mindre då :)
Hmm jo så tänker jag med. Att 42-44 kommer vara för stora, men samtidigt beror det på tillverkaren. Mina Nike Free-skor har jag storlek 43 på men har som sagt i vanliga fall 41-42. Men jag kör nog på de mindre då :)
Nike ligger väl i regel 1 storlek större än en andra tillverkare av någon anledning.
ARMSTARK
2015-11-03, 14:42
Nike ligger väl i regel 1 storlek större än en andra tillverkare av någon anledning.
Storlekar för manligare män, ni vet väl vad de säger om män med stora strumpor? :naughty:
Storlekar för manligare män, ni vet väl vad de säger om män med stora strumpor? :naughty:
Borde väl snarare vara storlekar för män med taskig självbild?
Ricken13
2015-11-03, 15:15
Nu var det längesen jag tapetserade, men då skar man av tapeten och hängde upp den. Sen kapade man den rakt vid golvlist ett mot taket.
Jag har en faktura på 404,01 kr att betala. Hur gör man då? Betalar man 404 kr eller 405 kr, går ju inte att betala decimalerna? :smash:
Jens.Andersson
2015-11-03, 16:51
går ju inte att betala decimalerna? :smash:
Jo. Mer känt som ören.
MangeByggarn
2015-11-03, 16:53
Jag har en faktura på 404,01 kr att betala. Hur gör man då? Betalar man 404 kr eller 405 kr, går ju inte att betala decimalerna? :smash:
Vissa frågor borde vara olagliga att ställa för fan *slap*
Jo. Mer känt som ören.
:d
Jo. Mer känt som ören.
Vissa frågor borde vara olagliga att ställa för fan *slap*
:d
http://i.imgur.com/rFo4hpt.jpg
Ingen anledning att vara dryga av er. Varför ens bemöda sig svara om ni inte vill hjälpa till.
Kan säga att det inte gick att betala via mobilen då knappsatsen i Swedbank-appen inte har något kommatecken utan endast punkt. Så jag var tvungen att göra det via internet.
Men för all del, förlåt att jag ställde en dum fråga. Ska vi byta namn på tråden kanske?
/Ja, jag är jävligt less och har haft det förjävligt senaste tiden. Ni vet inte vad minsta lilla sak kan ha för påverkan på en individ, så tänk efter före nästa gång.
Men ja, alla får bry sig så mycket eller lite som dom vill om sina medmänniskor. Jag trivs bäst med att hjälpa folk snarare än att håna dem.
Jockefoten
2015-11-03, 17:20
Ingen anledning att vara dryga av er. Varför ens bemöda sig svara om ni inte vill hjälpa till.
Kan säga att det inte gick att betala via mobilen då knappsatsen i Swedbank-appen inte har något kommatecken utan endast punkt. Så jag var tvungen att göra det via internet.
Men för all del, förlåt att jag ställde en dum fråga. Ska vi byta namn på tråden kanske?
/Ja, jag är jävligt less och har haft det förjävligt senaste tiden. Ni vet inte vad minsta lilla sak kan ha för påverkan på en individ, så tänk efter före nästa gång.
Men ja, alla får bry sig så mycket eller lite som dom vill om sina medmänniskor. Jag trivs bäst med att hjälpa folk snarare än att håna dem.
Använd skanna-funktionen Swedbank ha och skanna beloppet.
Eller skriv med kommatecken istället för punkt i enlighet med svensk formateringsstandard...
Använd skanna-funktionen Swedbank ha och skanna beloppet.Jo jag gjorde det, men det var inte så lätt att scanna beloppet då det inte stod där nere utan längre upp:
http://i.imgur.com/epUNq1n.jpg
Eller skriv med kommatecken istället för punkt i enlighet med svensk formateringsstandard...Ja, eller så läser du mitt tidigare inlägg om att den möjligheten inte fanns på Swedbank-appen?
Se på fan. Det var det dummaste jag sett idag. Att det inte finns ett kommatecken i appen alltså. Jag hade en e-faktura som låg och skräpade och då var ju kommatecknet förinlagt..
Avrundas neråt till 404kr
405 kr om beloppet vore 404.50 eller mer
Daniel L
2015-11-03, 19:55
Men ryck upp dig förfan.
Även om man "har ett liv" så borde man väl finna tid till att åtminstone säga "jag hör av mig senare pga har ett liv" om man nu lagt upp en annons. Är han så fruktansvärt upptagen med sitt liv måste det ju vara rätt irriterande med folk som ringer, mailar och smsar nonstop och Fuark lär ju inte vara ensammen om att höra av sig.
Nu stod det i annonsen att han bara kunde nås efter 16 (eller vilket klockslag det var) men jobbar man så är det inte direkt så att man alltid kan nås (ibland pga arbetsuppgifterna och ibland pga att man inte slösar bort tid på fritidsgrejer) och ibland händer det andra saker som gör att man inte heller kan svara på sådant som är ovidkommande.
Men eftersom erbjudandet tydligen var så fantastiskt så är det risk för att det är någon som fyller 40.
Men ryck upp dig förfan.
Ah, classic line från ignoranta personer.
Nu stod det i annonsen att han bara kunde nås efter 16 (eller vilket klockslag det var) men jobbar man så är det inte direkt så att man alltid kan nås (ibland pga arbetsuppgifterna och ibland pga att man inte slösar bort tid på fritidsgrejer) och ibland händer det andra saker som gör att man inte heller kan svara på sådant som är ovidkommande.
Men eftersom erbjudandet tydligen var så fantastiskt så är det risk för att det är någon som fyller 40.Mm, men: så borde man väl finna tid till att åtminstone säga "jag hör av mig senare pga har ett liv" om man nu lagt upp en annons.Har han lagt upp en annons och dessutom specificerat en tid bor ju manniskan ha tankt 'ah, i eftermiddag ar det lugnt, da kan fa folk ringa' och inte 'oj, vad upptagen jag ar i eftermiddag, bast jag lagger ut en annons pa Blocket sa jag far massa irriterande samtal och sms.'
Aven om det nu dyker upp nagot ovantat sa tar det inte manga sekunder att antingen svara pa samtal och saga 'jag ringer senare' eller smsa samma meddelande.
Diomedea exulans
2015-11-04, 08:54
Jag brukar hänga plastpåsar på en krok på ett element. Kan elementets värme skada plastpåsarna? Eller göra så de avger farliga ångor?
Jockefoten
2015-11-04, 09:07
Jag brukar hänga plastpåsar på en krok på ett element. Kan elementets värme skada plastpåsarna? Eller göra så de avger farliga ångor?
Lite olika smältpunkter för plast enligt NASA:
HDPE about 130 ºC
LDPE about 110 ºC
PET 250—260 ºC
PP 160—170 ºC
PS 70—115 ºC
PVC 75—90 ºC
http://www.goedjn.com/essays/botplas.html
Tror vanliga plastpåsar består av HDPE-plast.
https://en.wikipedia.org/wiki/High-density_polyethylene
Ditt element ska inte vara varmare än 60 ºC.
ARMSTARK
2015-11-04, 10:06
HDPE about 130 ºC
LDPE about 110 ºC
PET 250—260 ºC
PP 160—170 ºC
PS 70—115 ºC
PVC 75—90 ºC
En sidofråga i ämnet; kan man smälta plast utan att det blir brännt, dvs bara flytande och därmed återvinningsbart för annat ändamål?
Det kan inte vara så att du har någon internationell/amerikansk inställning på telefonen som gör att du skriver punkt istället för komma? I min swedbank app har jag komma.
Du skulle kunna skriva med ett komma i typ anteckningar eller ett sms och sedan copy-pasta :D
Eller pröjsa 400 och se om du får en påminnelse på 1 öre :DD
Jens.Andersson
2015-11-04, 11:26
Ber om ursäkt om jag framstod som dryg.
Det är helt osannolikt att en storbank gjort en app där man inte kan betala i ören. Jag tror tyvärr felet ligger på din sida och som de andra säger att du ska använda komma.
Den svenska avrundningen tror jag är kutym men inget lagstadgat. Kan du inte betala med ören så betala en krona uppåt så riskerar du inte en påminnelse.
Diomedea exulans
2015-11-04, 11:28
HDPE about 130 ºC
LDPE about 110 ºC
PET 250—260 ºC
PP 160—170 ºC
PS 70—115 ºC
PVC 75—90 ºC
Tack!
Ber om ursäkt om jag framstod som dryg.
Det är helt osannolikt att en storbank gjort en app där man inte kan betala i ören. Jag tror tyvärr felet ligger på din sida och som de andra säger att du ska använda komma.
Den svenska avrundningen tror jag är kutym men inget lagstadgat. Kan du inte betala med ören så betala en krona uppåt så riskerar du inte en påminnelse.
Tangentbordet är Android, inte appen. Numeriska tangentbordet har en knapp i nedre vänstra hörnet för att byta vy och göra komman.
Jockefoten
2015-11-04, 12:10
En sidofråga i ämnet; kan man smälta plast utan att det blir brännt, dvs bara flytande och därmed återvinningsbart för annat ändamål?
Det gör man ju hela tiden. Plastkassen är ett exempel på återvunnen plast.
ARMSTARK
2015-11-04, 12:19
Det gör man ju hela tiden. Plastkassen är ett exempel på återvunnen plast.
Jag kanske var otydlig, hur ska JAG göra för att smälta plast utan att det blir brännt?
Ricken13
2015-11-04, 12:22
Lite lustigt hur kroppen fungerar.
Det händer ibland att man hamnar på möten som man är obekväm i, nervös eller bara förväntansfull. Jag hade ett sånt imorse.
Av nån anledning vid sånna här tillfällen så blir jag alltid stel i nacken. Dvs jag sitter och spänner mig. Jag är fullt medveten om det, jag tänker på det under tiden och försöker slappna av. Det blir lite bättre iom att jag är medveten om det, men det känns lite udda.
Vad har ni för ticks i sånna lägen? :)
Diomedea exulans
2015-11-04, 12:24
Att säga idiotiska saker. :(
Jens.Andersson
2015-11-04, 12:27
Jag kanske var otydlig, hur ska JAG göra för att smälta plast utan att det blir brännt?
Du värmer det till smältpunkten?
ARMSTARK
2015-11-04, 12:29
Lite lustigt hur kroppen fungerar.
Det händer ibland att man hamnar på möten som man är obekväm i, nervös eller bara förväntansfull. Jag hade ett sånt imorse.
Av nån anledning vid sånna här tillfällen så blir jag alltid stel i nacken. Dvs jag sitter och spänner mig. Jag är fullt medveten om det, jag tänker på det under tiden och försöker slappna av. Det blir lite bättre iom att jag är medveten om det, men det känns lite udda.
Jag har bara sökt jobb 4ggr i mitt liv men varje gång på intervjun har min vänstra arm domnat och jag har börjat svettas på överkroppen, riktigt så att man känner dropparna rinna längs magen och ryggen. :Virro
Det där med armen är lite alarmerande men iom att det bara hänt de gångerna och därmed senast för typ 8-10 år sen så är det väl bara en freakig reaktion på stress.
ARMSTARK
2015-11-04, 12:31
Du värmer det till smältpunkten?
Vadå, bara pular ner en massa plastgrejjer i en kastrull och brassar på? Jag tror inte att det skulle funka.
Ricken13
2015-11-04, 12:31
Att säga idiotiska saker. :(
:smash:
Man kan ju inte vinna varje gång. :)
Men jo, där har jag också varit. Men det har nog växt bort/fram till att man är lite mer försiktigt rolig och inte går på som man gör med kompisgänget. :)
Ricken13
2015-11-04, 12:33
Vadå, bara pular ner en massa plastgrejjer i en kastrull och brassar på? Jag tror inte att det skulle funka.
Vattenbad?
Jockefoten
2015-11-04, 12:37
Om du kan få vattentemperaturen över 100 ºC (sänka tycket) så kan du nog smälta det i säg kokande 120 ºC vatten. Värmer du det i ugnen så tror jag vissa bindningsämnen/färgämnen kommer börja brinna.
Nu chansar jag hej vilt. Har noll erfarenhet av plast och dess fysikaliska egenskaper.
Börjar svettas som om jag bar päls i sahara. Lyckligtvis är det ganska sällsynt.
Men jag kommer ihåg en gång då jag hade ljusblå skjorta som blev plaskblöt på typ 3 minuter.
Ricken13
2015-11-04, 12:47
Börjar svettas som om jag bar päls i sahara. Lyckligtvis är det ganska sällsynt.
Men jag kommer ihåg en gång då jag hade ljusblå skjorta som blev plaskblöt på typ 3 minuter.
Fick du jobbet?
Om vi vänder på det då, hur många har haft intervjuer eller liknande där den som ni intervjuar har väldigt tydliga saker som syns att dom är nervösa och påverkade det utgången?
Beror pa om de var nervosa genom hela intervjun eller om det slappte efter nagon minut. Folk som var nervosa och visade det tydligt genom att inte kunna sitta still eller tappa ord/inte kunna formulera en vettig mening i 20 minuter hade ingen chans att fa jobbet. Om de daremot slappnade av ett tag eller det marktes att de var nervosa men anda lyckades hantera det och fora en konversation som en vettig manniska hade fortfarande chansen.
Jens.Andersson
2015-11-04, 13:17
Nej, men då värmer du också över smältpunkten. Vilket jag inte sa att du skulle göra.
Du behöver ett vatten- eller oljebad med termostat.
ARMSTARK
2015-11-04, 13:22
Nej, men då värmer du också över smältpunkten. Vilket jag inte sa att du skulle göra.
Du behöver ett vatten- eller oljebad med termostat.
Hmm, det blir till att laborera lite grann, återkommer i "The new Kolo konstnärstråd" om jag lyckas med något. Annars skickar jag räkning till dig för förstörd spisplatta/fläkt/hus. ;)
Fick du jobbet?
Det var inte en intervju, möte med en relativt viktig kund första gången...
Lite märkligt, för jag kunde det jag skulle och hade mycket att tillföra.
Ricken13
2015-11-04, 13:39
Det var inte en intervju, möte med en relativt viktig kund första gången...
Lite märkligt, för jag kunde det jag skulle och hade mycket att tillföra.
Åfan, trodde det var en intervju när det var sån reaktion. Hade du en andra träff med dom?
Gick det bättre då?
Om kreatin blev dopingklassat i Sverige, hur många skulle då fortsätta med det?
Om kreatin blev dopingklassat i Sverige, hur många skulle då fortsätta med det?
Få eller ingen. Då skulle man lika gärna kunna köra på steroider och kraftiga stimulanter.
Om du kan få vattentemperaturen över 100 ºC (sänka tycket) så kan du nog smälta det i säg kokande 120 ºC vatten.
Lägre tryck ger lägre kokpunkt så man får höja trycket om man ska upp i 120 grader. Fast plast är väldigt olika saker så man får undersöka saken väldigt noga och se till att ha rätt skyddsutrustning.
Vill man leka med plast så är det däremot vissa plaster man kan forma om vid ganska låg temperatur och då har man större chans att undvika andas in giftig rök och elda upp huset.
Om du kan få vattentemperaturen över 100 ºC (sänka tycket) så kan du nog smälta det i säg kokande 120 ºC vatten. Värmer du det i ugnen så tror jag vissa bindningsämnen/färgämnen kommer börja brinna.
Nu chansar jag hej vilt. Har noll erfarenhet av plast och dess fysikaliska egenskaper.
Plaster delas in i två undergrupper.
Termoplaster och Härdplaster.
Termoplasterna (ex. PET-flaskor)
Kan smältas ner då polymerkedjorna endast hålls samman av den relativt svaga sekundärbindningen van der Waals.
Härdplaster däremot har tvärbunda kovalenta bindningar mellan polymerkedjorna och är därför mycket starkare. Dessa kommer helt enkelt börja brinna innan de blir tillräckligt mjuka för att de skall kunna formas om.
Hur kinkigt är det egentligen med omega-3/omega-6 balansen?
Mellan handen och pekfingret sådär?
Har olivolja på pastan.
Olivolja + rapsolja i grytor.
Käkar en näve blandande osaltade nötter varje dag.
Äter väldigt sällan fisk. (och har dragit ner på köttet)
Bör jag räkna noggrannare och överväga kosttillskott?
lördagsgrogg
2015-11-05, 06:46
Har olivolja på pastan.
Jäkligt viktigt, folk dog som flugor innan dom kom på hur väsentligt det är.
Diomedea exulans
2015-11-05, 09:39
Angående det här med att gradera folks snygghet enligt 1-10-skalan: Ska man resonera att de snyggaste 10 procenten av befolkningen är tior? Och att de snyggaste 20 procenten som inte är tior är nior? Och att de fulaste tio procenten är ettor, och så vidare? Eller är poängsystemet något som är oberoende av folkmängd, så bara "perfekta" personer är tior, nästan perfekta är nior, osv?
Om det är det förstnämnda så finns det ju 900 000 tiopoängare bara i Sverige...
Ricken13
2015-11-05, 10:08
Angående det här med att gradera folks snygghet enligt 1-10-skalan: Ska man resonera att de snyggaste 10 procenten av befolkningen är tior? Och att de snyggaste 20 procenten som inte är tior är nior? Och att de fulaste tio procenten är ettor, och så vidare? Eller är poängsystemet något som är oberoende av folkmängd, så bara "perfekta" personer är tior, nästan perfekta är nior, osv?
Det där är helt fel.
På 70-talet rankade man in damer i en skala från 1-10. I dagens samhälle så har forskningen bidragit till en helt ny skala till vilken vi vänder oss för att bedöma tillgängliga honor.
hKWmFWRVLlU
Nordenator
2015-11-05, 11:15
Jäkligt viktigt, folk dog som flugor innan dom kom på hur väsentligt det är.
Det var en väldigt dum respons. Folk kan leva länge även om de röker tre pack cigaretter om dagen, men det gör det ju rökande inte till något oväsentligt för den skull.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Har olivolja på pastan.
Det viktiga är nog att man får i sig sitt omega-3 samt inte äter för mycket fleromättat totalt.
Finns det någon här som vet något om amatör/nybörjartävlingar i bodybuilding/men's physique Finland?
Jag tänker på en motsvarighet till Alströmerpokalen t.ex.
Hittar endast NFE och fitnessclassic, men ribban dit är ändå avsevärd med tanke på att jag ej tävlat förut.
Jag begriper inte heller det där riktigt. Därför kör jag på en lite enklare skala. Den är tvågradig. Ett betyder nej, två betyder ja. Om man vill krångla till det så kan man säga att 1,5 betyder kanske.
MackeJuve
2015-11-05, 19:02
Oberoende av folkmängd, 10 är perfekt, 1 är avgrundsful.
Det viktiga är nog att man får i sig sitt omega-3 samt inte äter för mycket fleromättat totalt.
Tack :)
Jag gillar din allround-kunskap, får alltid bra svar av dig i den här tråden *flex*
shut teh face
2015-11-06, 06:46
Jag har varit rätt sugen på att börja med någon form av kampsport, men inte vågat ta steget. Utbudet är också begränsat på Gotland, har hittills hittat Shibu, Krav Maga, Muay Thai, kan finnas mer fast inte direkt på Internet. :)
Vad är ett bra val av första kampsport?
Jag vill mest kunna försvara mig mot min fru
Minikubik
2015-11-06, 06:55
Kör på öl skalan istället, dvs hur många öl krävs för att man skulle ligga med personen i fråga. Som nykterist får man antingen aldrig vilja ligga med någon, eller alltid ligga med alla
Jag har varit rätt sugen på att börja med någon form av kampsport, men inte vågat ta steget. Utbudet är också begränsat på Gotland, har hittills hittat Shibu, Krav Maga, Muay Thai, kan finnas mer fast inte direkt på Internet. :)
Jag skulle testa krav maga, grymt kul och bör funka mot frugans brödkavel
Brottning?
Diomedea exulans
2015-11-06, 08:23
Shibu har jag aldrig hört talas om. Krav Maga ska vara framtaget just för att vara ett realistiskt självförsvar i verkliga situationer. Muay Thai är väl en sport som utkämpas i en ring med strikta regler. Så jag gissar att Krav Maga är bäst.
Har ett par polare som tranar och gar fighter i Muay Thai, verkar roligt, bra traning och sa men jag far nastan lite sektvibbar nar jag ar och kollar pa deras galor och besoker traningarna. Men det beror val pa hur serios man ar.
LoveMachine
2015-11-06, 11:36
Det beror helt på vad du vill åstadkomma. Ska du försvara dig mot frun så misstänker jag att moderat träningsmängd är det som är mest prioriterat. Så vad är viktigast?
Kunna slås om du hamnar i slagsmål på stan?
Motion och välbefinnande?
Obeväpnat eller vapen?
Kata och/eller sparring?
Tävling eller självutveckling?
Modern eller traditionell?
Diomedea exulans
2015-11-06, 12:12
Har ett par polare som tranar och gar fighter i Muay Thai, verkar roligt, bra traning och sa men jag far nastan lite sektvibbar nar jag ar och kollar pa deras galor och besoker traningarna. Men det beror val pa hur serios man ar.
Det kan man nog få av många asiatiska kampsporter. Vanligt att man bugar mot tränaren, använder konstiga termer, osv.
http://i36.photobucket.com/albums/e47/timothy_atkins1/Mobile%20Uploads/2015-11-06%2012.42.49_zpsooag8dca.jpg
Vad betyder denna skylten? Jag trodde att det betydde att man inte får parkera där mellan 8 och 16 fredagar under perioden 1 Nov till 15 maj men idag när jag kom ner står det lika mycket bilar som vanligt där.
Det är alltså en lång rad med gratis parkeringar där till höger.
tror det är som du säger.
Nej du får inte parkera där. Men det har förmodligen främst att göra med snöröjning. Så det är kanske ingen som bryr sig just nu.
Har stopp i vasken i badrummet. Finns det något jag kan göra lr måste jag ringa någon?
Har inga verktyg
ARMSTARK
2015-11-06, 12:59
Nej du får inte parkera där. Men det har förmodligen främst att göra med snöröjning. Så det är kanske ingen som bryr sig just nu.
I Stockholm har lapp-lisorna alla dessa gator i sin obligatoriska måste kolla lista, säkra pengar, speciellt när det som nu inte finns någon snö och folk glömmer bort förbudet. ( Förbudet gäller oavsett om det snöar eller inte )
ARMSTARK
2015-11-06, 13:04
Har stopp i vasken i badrummet. Finns det något jag kan göra lr måste jag ringa någon?
Har inga verktyg
Eftersom du frågar antar jag att du inte har några negerläppar hemma. (Stor sugkoppsliknande grejj som används just för ändamålet.) De är skitbilliga och finns att köpa i typ alla affärer, men om du vill prova en quick-fix så spola upp lite vatten i vasken och sätt handflatan över avloppshålet och "pumpa ett vacum" så kan det släppa.
I Stockholm har lapp-lisorna alla dessa gator i sin obligatoriska måste kolla lista, säkra pengar, speciellt när det som nu inte finns någon snö och folk glömmer bort förbudet. ( Förbudet gäller oavsett om det snöar eller inte )
Aldrig sett en bil lappad hemmavid. Men givetvis är det förbjudet att stå där om skylten säger det.
Eftersom du frågar antar jag att du inte har några negerläppar hemma. (Stor sugkoppsliknande grejj som används just för ändamålet.) De är skitbilliga och finns att köpa i typ alla affärer, men om du vill prova en quick-fix så spola upp lite vatten i vasken och sätt handflatan över avloppshålet och "pumpa ett vacum" så kan det släppa.
Eller så testar han att rensa vattenlåset. :)
Q1SQBcXwO5Q
En sån här?
http://vignette4.wikia.nocookie.net/tomandjerrykidsshow/images/0/0e/Thump13.PNG/revision/latest/scale-to-width-down/185?cb=20130124081437
ARMSTARK
2015-11-06, 13:46
En sån här?
http://vignette4.wikia.nocookie.net/tomandjerrykidsshow/images/0/0e/Thump13.PNG/revision/latest/scale-to-width-down/185?cb=20130124081437
Exakt!
Jag är ute i bagarmossen. Typsikt att bilen börjar strula nu också så jag knappt vågar flytta den. Hoppas att de håller sig borta en och en halv timme till.
StarkaUlf
2015-11-07, 09:04
Vars är tråden där man kunde hitta på avatartexter till varandra? :(
Ungefär hur mkt kan bensinen kosta när man åker bil i 40 min?
ChuckTesta
2015-11-07, 13:10
Ungefär hur mkt kan bensinen kosta när man åker bil i 40 min?
Ungefär lika långt som ett snöre, kanske lite mer eller mindre.
Ungefär lika långt som ett snöre, kanske lite mer eller mindre.Nja, är det inte lika mycket kvadratmetern av ett vardagsrum?
Tapatalk.
Ungefär lika långt som ett snöre, kanske lite mer eller mindre.
Men ungefär, jag har alltså ingen aning alls.
Men ungefär, jag har alltså ingen aning alls.Du måste specificera hastighet, annars är det ju fullständigt omöjligt. Gärna bilmodell också.
Tapatalk.
Du måste specificera hastighet, annars är det ju fullständigt omöjligt. Gärna bilmodell också.
Tapatalk.
Normal hastighet? Åka till affären-hastighet? Mellan tummen och pekfingret, är det närmare 50 kr, 250 kr eller 500kr?
80 km/h
0,9 liter/mil
14 kr/liter
se ovan
Detta ska dock inte misstas för milkostnaden som är högre. "Lite" högre för en gammal bil och mycket högre för en nyare bil som tappar i värde som en sjunkande sten.
ChuckTesta
2015-11-07, 13:29
Normal hastighet? Åka till affären-hastighet? Mellan tummen och pekfingret, är det närmare 50 kr, 250 kr eller 500kr?
Vad är det för motor? Vilken typ av körning? Vad är "normal hastighet"? Åka till affären säger ju absolut ingenting, är det i centrum, är det på landet? Det är i alla fall närmare 50 kr än 500.
Vad är det för motor? Vilken typ av körning? Vad är "normal hastighet"? Åka till affären säger ju absolut ingenting, är det i centrum, är det på landet? Det är i alla fall närmare 50 kr än 500.
Åka till Bauhaus goddamnit! :d Mellan förorter i en familjenbil.
Tack Olegh men jag har ingen aning om milgrejer.
ChuckTesta
2015-11-07, 13:38
Till Bauhaus? 100 kr.
Men. Lite info får du ju ge om du ens ska kunna få en uppskattning.
Vi hittar på att du kör en mil och att din bil drar 1L/milen. Alltså har det kostat dig 14kr+slit på bilen.
Men det är draget djupt ur röven eftersom det inte lär vara en mil om det är "mellan förorter".
Tapatalk.
Ok, känns inte som att vi kommer längre, jag får nöja mig med "närmare 50 än 500".
ARMSTARK
2015-11-07, 14:56
Man brukar räkna grovt med att en bil kostar 50 spänn milen, skatt, försäkring, bensin, reservdelar. Men naturligtvis blir det stor skillnad på en liten tjejbil och en SUV.
Ricken13
2015-11-07, 15:01
Ok, känns inte som att vi kommer längre, jag får nöja mig med "närmare 50 än 500".
Om du kollar hitta.se så bör du kunna plocka ut avståndet mellan dom två ställen "nån" har kört mellan.
Man brukar räkna grovt med att en bil kostar 50 spänn milen, skatt, försäkring, bensin, reservdelar. Men naturligtvis blir det stor skillnad på en liten tjejbil och en SUV.
Aldrig hört och det låter orimligt högt som en tumregel. Kanske gäller om vi snackar helt nya kärror för 400k+ i Stockholm.
MasterChief
2015-11-07, 15:05
Aldrig hört och det låter orimligt högt som en tumregel. Kanske gäller om vi snackar helt nya kärror för 400k+ i Stockholm.
Han glömde värdeminskningen i den schablonen.
Han glömde värdeminskningen i den schablonen.
Jo, jag begrep att han menade "allt", men det ska fortfarande till en rejält dyr bil och andra fördyrande omständigheter för att komma upp i 50 kr/mil. Mao. inte särskilt bra tumregel eftersom många aldrig köper en ny bil. Och definitivt inte för 400k.
ARMSTARK
2015-11-07, 15:47
Snarare är det gamla bilar som kostar, helt enkelt för att de går sönder oftare och oftast drar mer bensin.
MasterChief
2015-11-07, 16:13
Värdeminskningen efter 3 år på nya bilar är mellan 25-40% på de vanligaste bilarna. En normal standardutrustad Passat kostar minst 300k i nypris. Normalt rullar den runt 5000 mil på tre år vilket motsvarar runt 20-25 kr/mil i värdeminskning.
Jo jag vet att alla parametrar kan slå mycket och åt olika håll. Men värdeminskningen är hysterisk och är betydligt större än att reparera en gammal bil.
Bilar är förbrukningsvaror... Otroligt dålig ekonomi i att köpa bil oftare än säg vart tionde år. Hus eller mark tappar i regel bara i värde under kortare perioder.
Är det inne med utsvängdabyxor igen?
Är jag ensam om att handla nästan allt mitt frukostbröd på ett lokalt bageri?
Är jag ensam om att handla nästan allt mitt frukostbröd på ett lokalt bageri?
Låter krångligt, och dyrt. Är det inte bättre att baka själv då om du vill ha så färskt som möjligt?
Låter krångligt, och dyrt. Är det inte bättre att baka själv då om du vill ha så färskt som möjligt?
Nja inte så krångligt går ju förbi på vägen hem från arbetet,handlar mest där för att det är mycket godare än butikens bröd,det får helt enkelt kosta lite extra. baka själv vore ett alternativ om jag inte la 3 timmar om dagen på att ta mig till och från jobbet :(
Nja inte så krångligt går ju förbi på vägen hem från arbetet,handlar mest där för att det är mycket godare än butikens bröd,det får helt enkelt kosta lite extra. baka själv vore ett alternativ om jag inte la 3 timmar om dagen på att ta mig till och från jobbet :(
När slutar du? Mitt lokala bageri är lastgammalt och stänger nog runt 15-16:00.
När slutar du? Mitt lokala bageri är lastgammalt och stänger nog runt 15-16:00.
16 sedan lägger jag en timme på att ta mig till Sundbyberg där bageriet stänger klockan 18 :d
16 sedan lägger jag en timme på att ta mig till Sundbyberg där bageriet stänger klockan 18 :d
Aa, 18... Oftast stänger ju ICA 22 så det är lite smidigare att "hinna dit" än till bageriet men stänger det 18 så får du väl inte nybakat utan det som är bakat på morgonen?
Aa, 18... Oftast stänger ju ICA 22 så det är lite smidigare att "hinna dit" än till bageriet men stänger det 18 så får du väl inte nybakat utan det som är bakat på morgonen?
Stämmer att det inte är nybakat men håller sig förvånansvärt fräsht ett par dagar iaf och är oändligt mycket godare än valfri butikslimpa som mest känns degigt. som en bonus hjälper man bagaren att hålla sig med jobb.
Avsikten med att skriva frukostbröd var mest att det är brödet jag äter till frukost vilken dag som helst till skillnad från att endast handla finbröd på bageriet för någon middag med fint besök.
Här jag bord sa dom att de installerade fjärrvärme för ett tag sen, vad fan hade vi innan för värme???
& nu har värmen slutat fungera också vad kan ha hänt??? (har luftat elementen)
Här jag bord sa dom att de installerade fjärrvärme för ett tag sen, vad fan hade vi innan för värme???
& nu har värmen slutat fungera också vad kan ha hänt??? (har luftat elementen)
Ni hade troligen någon form av panna i huset innan fjärrvärmen installerades.
Ingen aning men någon kan ha stängt av en kran i källaren,regleranläggningen i källaren har fått ett spel eller så har ni ett problem med leveransen av varmt vatten från värmeverket t.ex ett trasigt rör någonstans.
Ni hade troligen någon form av panna i huset innan fjärrvärmen installerades.
Ingen aning men någon kan ha stängt av en kran i källaren,regleranläggningen i källaren har fått ett spel eller så har ni ett problem med leveransen av varmt vatten från värmeverket t.ex ett trasigt rör någonstans.
varmvattnet fungerar i kranarna.. men inte ut i golv och elementvärme... grannen har renoverat en del och gått och slått av kranar kan han klåpat sig med någon kran enbart för värmen @ golv/element.?
vad kan vi haft för panna innan tros oljepanna? ehh =/ fan måste kolla upp lite info om alllt, fan föreningen säger ju inget.
Magnus N
2015-11-07, 21:51
varmvattnet fungerar i kranarna.. men inte ut i golv och elementvärme... grannen har renoverat en del och gått och slått av kranar kan han klåpat sig med någon kran enbart för värmen @ golv/element.?
vad kan vi haft för panna innan tros oljepanna? ehh =/ fan måste kolla upp lite info om alllt, fan föreningen säger ju inget.
Känns konstigt om grannen kan stänga av värmen in till dig.
Kollat med grannarna ifall de har samma problem eller om det enbart är hos dig?
Inte nödvändigtvis samma vattenledning som förser dig med dricksvatten som med värme.
Inte helt omöjligt faktiskt att detta inträffat.
Troligt att det var en oljepanna,hade en oljepannan i föreningen där jag bor och det är "bara" cirkus 15 år sedan denna ersattes med fjärrvärme då pannan var slut och någon inbillade sig att det skulle bli billigare och bättre med fjärrvärme,bättre kanske, billigare nä och golven blev kalla för oss som bor underst.
Känns konstigt om grannen kan stänga av värmen in till dig.
Kollat med grannarna ifall de har samma problem eller om det enbart är hos dig?
Inte alls så konstigt faktiskt,troligen sitter det en kran nere i källaren som förser dom lägenheter som finns ovanför den så att säga. Men då är det troligen kallt i fler lägenheter. så ja det är nog värt att ta reda på om andra fryser oxå.
Ozziking
2015-11-08, 10:16
När jag trycker upp en ny flik och ska söka på något så används Yahoo istället för google. Inte när jag söker i adressfältet utan i fältet under, där jag egentligen vill att det ska stå google.
Detta sker bara när jag öppnar upp nya flikar. Vill verkligen inte ha Yahoo som sökmonitor. Hur gör jag? Kan inte ordna det via sökinställningarna ens.
Låter som ett installerat tillägg, eller hemsideadress för varje flik.
Inte nödvändigtvis samma vattenledning som förser dig med dricksvatten som med värme.
Inte helt omöjligt faktiskt att detta inträffat.
Troligt att det var en oljepanna,hade en oljepannan i föreningen där jag bor och det är "bara" cirkus 15 år sedan denna ersattes med fjärrvärme då pannan var slut och någon inbillade sig att det skulle bli billigare och bättre med fjärrvärme,bättre kanske, billigare nä och golven blev kalla för oss som bor underst.
Inte alls så konstigt faktiskt,troligen sitter det en kran nere i källaren som förser dom lägenheter som finns ovanför den så att säga. Men då är det troligen kallt i fler lägenheter. så ja det är nog värt att ta reda på om andra fryser oxå.
Precis det äri källarn jag pratar om.
Ska plinga på hos grannen idag och kolla hur dom har det.
När jag trycker upp en ny flik och ska söka på något så används Yahoo istället för google. Inte när jag söker i adressfältet utan i fältet under, där jag egentligen vill att det ska stå google.
Detta sker bara när jag öppnar upp nya flikar. Vill verkligen inte ha Yahoo som sökmonitor. Hur gör jag? Kan inte ordna det via sökinställningarna ens.
Man kan ju byta när du håller på förstoringsglaset så det kommer en pil tryck och välj google, dock har mina föräldras dator fått samma skit och den ändrar också tillbaka hela tiden även om man väljer standard sökmotor.
Jag brukar försöka att inte träna när jag har ont i halsen men nu har jag haft ensidig halsont i några dagar utan att vara eller ha varit förkyld på bra länge...
Kan man träna då?:d
MangeByggarn
2015-11-10, 18:58
Vilket företag ger kreditkort snabbt och enkelt? Ansökte hos OKQ8, men de tyckte jag hade jobbat för lite(jobbat sen juli).
Har inga anmärkningar eller några särskilda ekonomiska problem.
Nattljus
2015-11-10, 20:55
Är skadeglädje mänskligt (och därmed förlåtligt), eller är det Fel™?
Jag brukar försöka att inte träna när jag har ont i halsen men nu har jag haft ensidig halsont i några dagar utan att vara eller ha varit förkyld på bra länge...
Gjorde det igår. Helt fucked idag.
Kan man använda en camping kastrull på en vanlig spis?
http://img.alibaba.com/wsphoto/389774457/free-shipping-aluminum-camping-cookware-mug-camping-pot-1-2person.jpg
Holmeros
2015-11-11, 09:09
Vilket företag ger kreditkort snabbt och enkelt? Ansökte hos OKQ8, men de tyckte jag hade jobbat för lite(jobbat sen juli).
Har inga anmärkningar eller några särskilda ekonomiska problem.
Aldrig ett bra tecken om man behöver ett kreditkort akut...
Diomedea exulans
2015-11-11, 09:15
I somras tog jag ett två veckors träningsuppehåll pga en kraftig förkylning. Ångrar att jag tog ett så långt uppehåll, för träningen blev lidande.
Jag snackade med en läkare som sa att det var värst att träna under sjukdomens 3-4 första dagar. Hade jag fått göra om sommarens händelse så hade jag tagit kanske 5 dagars uppehåll.
Kan man använda en camping kastrull på en vanlig spis?
http://img.alibaba.com/wsphoto/389774457/free-shipping-aluminum-camping-cookware-mug-camping-pot-1-2person.jpg
Definera vanlig?
Tror inte de fungerar på en induktionsplatta, men en glashäll eller metallplattorna funkar det utmärkt på.
Definera vanlig?
Tror inte de fungerar på en induktionsplatta, men en glashäll eller metallplattorna funkar det utmärkt på.
Glashäll i mitt fall :)
Ok tack, dags att koka ägg!
MangeByggarn
2015-11-11, 11:27
Aldrig ett bra tecken om man behöver ett kreditkort akut...
Haha behöver den inte akut, men tänkte använda den under semester nu till jul, samt vid behov när man är mitt i månaden i väntan på lön.
ARMSTARK
2015-11-11, 12:32
Jag har funderat på varför hjärnan är så olika bra på att komma ihåg olika saker. Jag har generellt djävligt dåligt minne, men jag kommer ihåg min farsas röst 30 år efter hans död. Jag kan höra den glasklart inne i huvudet.
Är inte det märkligt?
MackeJuve
2015-11-11, 12:36
Vilket proteinrikt livsmedel kan jag byta ut mina vita bönor i tomatsås mot i en chili con carne?
unsuspected
2015-11-11, 12:43
Vilket proteinrikt livsmedel kan jag byta ut mina vita bönor i tomatsås mot i en chili con carne?
Kidneybönor? Kött?
Varför vill du inte ha vita bönor? Jag brukar iaf köpa en hel bunt med olika bönor när jag gör chili con carne. Sånna där bönmixförpackningar är bra.
MackeJuve
2015-11-11, 12:43
Kidneybönor? Kött?
Är kidneybönor i regel lindrigare för magen jämfört med vita bönor?
MackeJuve
2015-11-11, 12:45
Varför vill du inte ha vita bönor? Jag brukar iaf köpa en hel bunt med olika bönor när jag gör chili con carne. Sånna där bönmixförpackningar är bra.
Blir katastrof i magen, toabesök stup i kvarten. Kan ha en, kanske två, burkar vita bönor men behöver fylla på med något mer. Är andra sorters bönor mer skonsamt mot toabesök?
Behövs mer än köttet?
MackeJuve
2015-11-11, 12:51
Behövs mer än köttet?
Ja jag har gärna något mer än att bara lägga till extra köttfärs om det finns något bra substitut som passar in bra med hög proteinhalt.
Diomedea exulans
2015-11-11, 12:59
Seitan?
I princip lär man ju kunna lägga till små bitar av kycklingfile om man vill ha något lite mer miljövänligt än nöt.
Sen brukar jag köra ner kvarg i mat. Inte just i chili con carne, men annat. Ibland skär det sig, men det skiter jag i.
StarkaUlf
2015-11-11, 13:05
Sen brukar jag köra ner kvarg i mat. Inte just i chili con carne, men annat. Ibland skär det sig, men det skiter jag i.
Är det inte enklare att äta kvargen vid sidan om då? :D
Diomedea exulans
2015-11-11, 13:07
En stor besvikelse var när jag provade kvarg (med Fun Light) istället för grädde på kladdkaka. Blev tyvärr inte speciellt gott.
En stor besvikelse var när jag provade kvarg (med Fun Light) istället för grädde på kladdkaka. Blev tyvärr inte speciellt gott.
Vaniljkvarg till varm kladdkaka är dock gott!
Är det inte enklare att äta kvargen vid sidan om då? :D
Nä? Det är ju bara att ösa ner den.
Diomedea exulans
2015-11-11, 13:17
Vaniljkvarg till varm kladdkaka är dock gott!
Tack för tipset! Jag körde någon skogsbär-smaksättning om jag minns rätt, det skar sig lite.
StarkaUlf
2015-11-11, 13:29
Nä? Det är ju bara att ösa ner den.
Jag tänkte mest om det skär sig och inte smakar så bra. Jag hade hellre behållit originalsmaken av något som jag tycker om och ätit kvargen vid sidan om iallafall :)
Men om du ändå inte bryr sig så spelar det ju ingen roll.
Jag tänkte mest om det skär sig och inte smakar så bra. Jag hade hellre behållit originalsmaken av något som jag tycker om och ätit kvargen vid sidan om iallafall :)
Men om du ändå inte bryr sig så spelar det ju ingen roll.
Märker ingen skillnad i smak. I princip blir det väl surare, men många grytor blir bra av lite sur smak.
Vilket proteinrikt livsmedel kan jag byta ut mina vita bönor i tomatsås mot i en chili con carne?Någon form av soja?
Tofu?
Tapatalk.
Kikärtor skulle passa bra. Men om du vill ha en annan sorts maträtt skulle gröna linser också fungera. Men testa med kikärtor, används som bönor.
Glöm inte att blötlägga som bönor alt. köpa konserverad/i glas och då är den ju "färdig" att använda...
Lycka till! :)
Blir katastrof i magen, toabesök stup i kvarten. Kan ha en, kanske två, burkar vita bönor men behöver fylla på med något mer. Är andra sorters bönor mer skonsamt mot toabesök?
Ett litet tips är att koka upp bönorna om du använder torkade, då brukar man få bort en liten del av det gasbildande. Om du använder konserv kanske du inte ska använda spadet om du nu gör det - skölj dom inte du tillagar i sådana fall. :)
MackeJuve
2015-11-11, 15:50
Tack för alla tips :)
Ett litet tips är att koka upp bönorna om du använder torkade, då brukar man få bort en liten del av det gasbildande. Om du använder konserv kanske du inte ska använda spadet om du nu gör det - skölj dom inte du tillagar i sådana fall. :)
Menade innan du tillagar, men skrev, inte... :)
MackeJuve
2015-11-11, 16:50
Använder Beyondpod, för några dagar sedan så kunde jag inte ladda ned avsnitt längre. Det är irriterande då jag vill använda den mobila datan så lite som möjligt. Telefonen är inte full. Har testat att ominstallera appen, har någon en aning om vad som kan vara felet?
Minikubik
2015-11-11, 18:09
Om man fortsätter bo ihop med sitt ex efter man gjort slut, är man fortfarande sambos då?*jorgen*
Red Apple
2015-11-11, 18:17
Om man fortsätter bo ihop med sitt ex efter man gjort slut, är man fortfarande sambos då?*jorgen*
Nej. Kallas väl i folkmun för rumskamrater eller kombos.
Man är limbos... :devil:
Minikubik
2015-11-11, 19:06
Nej. Kallas väl i folkmun för rumskamrater eller kombos.
Ah kombo. Rumskamrat låter som något man är när man pluggar eller möjligtvis på anstalt
Och vad heter det om man delar kontor men egentligen inte jobbar ihop?
shut teh face
2015-11-11, 19:33
Någon som har LF och kan berätta lite om dem?
Vi ska nog byta till dem från Handelsbanken
Vi gick igenom våran hemförsäkring och bilförsäkringarna, och de är betydligt billigare hos LF, ej guldkund inräknat, gått igenom villkoren och de är ungefär som vi har nu om inte bättre.
Så vad är skumt, varför är de så billigt? :d
Varför måste man ibland klicka som en idiot på "bakåt-knappen" i webläsaren för att komma tillbaka till föregående sida?
shut teh face
2015-11-11, 19:40
Varför måste man ibland klicka som en idiot på "bakåt-knappen" i webläsaren för att komma tillbaka till föregående sida?
Redirects skript
Du kan "hålla" in tillbakaknappen i webbläsaren så kan du välja o "backa" två steg eller så istället, för att komma tillbaka på riktigt
Redirects skript
Du kan "hålla" in tillbakaknappen i webbläsaren så kan du välja o "backa" två steg eller så istället, för att komma tillbaka på riktigt
Aaah, tackar. Förr i tiden så var det mer tydligt uppmärkt hur man fick fram listan med tidigare besökta sidor, nån gång så försvann en liten pil tror jag och då fann jag mig helt sonika i att funktionen var borta. Men det var den alltså inte.
Vem är ansvarig för dessa redirect script, vem ska jag vara arg på? Min webläsare, sidan jag går till, eller sidan jag kommer ifrån?
Aaah, tackar. Förr i tiden så var det mer tydligt uppmärkt hur man fick fram listan med tidigare besökta sidor, nån gång så försvann en liten pil tror jag och då fann jag mig helt sonika i att funktionen var borta. Men det var den alltså inte.
Vem är ansvarig för dessa redirect script, vem ska jag vara arg på? Min webläsare, sidan jag går till, eller sidan jag kommer ifrån?
Tror jag kan svara på min egen fråga: https://www.reddit.com/r/sweden/comments/3se4e1/varf%C3%B6r_g%C3%B6r_mobilsajter_p%C3%A5_detta_vis et_tittar_p%C3%A5/
Iofs var det ingen mobilsajt, men det hände nyss med gp..
Minikubik
2015-11-11, 20:20
Vi gick igenom våran hemförsäkring och bilförsäkringarna, och de är betydligt billigare hos LF, ej guldkund inräknat, gått igenom villkoren och de är ungefär som vi har nu om inte bättre.
Så vad är skumt, varför är de så billigt? :d
Har alltid haft lf till bilförsäkring, aldrig något konstigt. Funka bra när jag smällde bilen och ställde upp när det blivit fel med försäkring i samband med bil byte
Så vad är skumt, varför är de så billigt? :dHar Länsförsäkringar på allt utom lillkillen. Bilförsäkringen verkar bra och eftersom sambon är guldkund så får vi bra rabatt. Hemförsäkringen fixade ersättning på spisen när den small trots att den hade flera år på nacken.
Har inget att klaga på med dom. Just Bilförsäkring har jag fått för mig att de är bra på :)
Så vad är skumt, varför är de så billigt?Inga vidare detaljer att ge mer an morsan var/ar jattenojd, bade med drulleforsakringar, bilforsakring och deras hantering av farsans dodsbo n stuff.
galtasar
2015-11-12, 08:12
Tror jag kan svara på min egen fråga: https://www.reddit.com/r/sweden/comments/3se4e1/varf%C3%B6r_g%C3%B6r_mobilsajter_p%C3%A5_detta_vis et_tittar_p%C3%A5/
Iofs var det ingen mobilsajt, men det hände nyss med gp..
Högerklicka annars på tillbakapilen...
Starke75an
2015-11-13, 19:27
Kan en hund vara homosexuell?
Varför finns det inget telefonnummer till blocket för utan bara mejlformulär? Känns lite halvt oseriöst.
Varför finns det inget telefonnummer till blocket för utan bara mejlformulär? Känns lite halvt oseriöst.Spara pengar. Massvis med foretag som gor sa ju. Halebop och Comviq, t.ex.
Kan en hund vara homosexuell?
Djurvärlden har inte benämningarna homosexuella/hetrosexuella mm. Däremot kan, t.ex. hundar, "ha sex" med andra hundar av som inte är tikar. Det som då skiljer från att det är skönt är att det finsn fler skäl till en manlig hund juckar/Sexar med en annan manlig hund.
ARMSTARK
2015-11-15, 13:02
Djurvärlden har inte benämningarna homosexuella/hetrosexuella mm. Däremot kan, t.ex. hundar, "ha sex" med andra hundar av som inte är tikar. Det som då skiljer från att det är skönt är att det finsn fler skäl till en manlig hund juckar/Sexar med en annan manlig hund.
Bland delfiner förekommer både homosexualitet och våldtäckt, dock finns det många som högljutt motsäger detta, för de är ju så söta. cofffee
Ska man cykla på vägen eller på trottoaren om det inte finns ett dedikerat cykelspår? Känns som att bilarna inte alltid kommer förbi när det är trångt.
Och när man när man är vid ett övergångsställe finns det en knapp för gångare och en knapp för cyklare. Vad fan är skillnaden på dom? Om bara den gröna för cyklar lyser så kör ju fortfarande bilarna fram, så ser inte att den fyller något som helst syfte.
Du får inte cykla på trottoaren.
Ska man cykla på vägen eller på trottoaren om det inte finns ett dedikerat cykelspår? Känns som att bilarna inte alltid kommer förbi när det är trångt.
Och när man när man är vid ett övergångsställe finns det en knapp för gångare och en knapp för cyklare. Vad fan är skillnaden på dom? Om bara den gröna för cyklar lyser så kör ju fortfarande bilarna fram, så ser inte att den fyller något som helst syfte.
Använd ditt goda omdöme, är det kaos i trafiken håll dig i låg hastighet på gångbanan då och är det mer fritt så kan du köra ut på vägen.
Säkerhet är det viktigaste.
Vad är skillnaden mellan Kanada och USA? Har alltid trott de var två olika benämningar för samma land.
Vad är skillnaden mellan Kanada och USA? Har alltid trott de var två olika benämningar för samma land.
Mår du bra eller?
eternallord
2015-11-15, 17:24
Du får inte cykla på trottoaren.
Gåller dock ej barn upp till 8 år (sedan förra året).
Mår du bra eller?
Ja, allt är fint.
shut teh face
2015-11-15, 18:49
Ja, allt är fint.
De är i princip samma land, de är bara att de har olika namn, mest för du ska undra.
ARMSTARK
2015-11-15, 19:04
I amerikanska komediserier brukar man tycka att kanadensiska personer pratar väldigt roligt, svenskar brukar sällan förstå vad som är så roligt.
De är i princip samma land, de är bara att de har olika namn, mest för du ska undra.
Okej tack då vet jag!
Starke75an
2015-11-15, 20:24
Vad är skillnaden mellan kebab i bröd och kebabrulle? Förutom formen på brödet.
Vad är skillnaden mellan kebab i bröd och kebabrulle? Förutom formen på brödet.
Förmodligen ingen alls. Men som det heter: lokala avvikelser kan förekomma. Är du nyfiken så fråga på din favoritkebaberia vetja
Tjockleken på bröden brukar skilja en del.
Diomedea exulans
2015-11-15, 20:38
I amerikanska komediserier brukar man tycka att kanadensiska personer pratar väldigt roligt, svenskar brukar sällan förstå vad som är så roligt.
Amerikanerna tycker att kanadensarna säger "oo" istället för "ou" och "oa". Enligt amerikanerna säger kanadensarna "oot in a boot" istället för "out in a boat".
Föreställ dig norska melodier med svensk vokabulär. Det blir genast förståeligt. Relationen känns väldigt mycket som Norge och Sverige. När det kommer till kritan tycker man dom är helt ok, men båda länder pikar ändå varann för alla småskillnader man har.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.