handdator

Visa fullständig version : Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 [139] 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183

frys
2018-04-05, 20:52
Du ska ha fått ett inbetalningskort?
https://www.forsakringskassan.se/omfk/dina_rattigheter_och_skyldigheter/aterbetalning

beslutet är typ ett mindre straff för jag vägrat åtgärd(jobb) från AF

Jag har ju aktiv ersättning från dom så när jag läste din länk så verkar det som man inte får inbetalningskort då?

när jag kollar relaterade länkar så finns det endast ansöka om avbetalningplan

där kan jag välja mellan avdrag från kommande månad eller att dom skickar en avi? Kanske är så man ska göra? (såklart lägger dom en pytteliten summa för räntan eller avi:n :d )

Diomedea exulans
2018-04-05, 21:15
Nej. De vanliga inställningarna sköter RGB, vilket endast ändrar färgerna. Du kan ändra vitbalansen, men inte göra allt man gör på instagram.

Vad menar du med vanliga inställningarna? Om det är ett bildredigeringsprograms vanliga funktioner, så ja, absolut kan man det.

Jag menar alla de funktioner som finns på Instagram utom filter, t ex mättnad, värme, kontrast osv.

Termy
2018-04-09, 06:12
Som förberedelse inför varma sommardagar på kontoret. Någon som känner till någon bra bordsfläkt, men typ halva standardstorleken? Lite knökat på skrivbordet här.

blåvitt
2018-04-09, 09:48
Jag menar alla de funktioner som finns på Instagram utom filter, t ex mättnad, värme, kontrast osv.

Det är inte omöjligt, men det blir en jävla massa pillande.

Yes
2018-04-10, 06:04
Nej. De vanliga inställningarna sköter RGB, vilket endast ändrar färgerna. Du kan ändra vitbalansen, men inte göra allt man gör på instagram.
Du vet inte vad du pratar om.

Yes
2018-04-10, 06:10
Jag vet inte exakt vad du syftar på men allt går att göra i ett bra bildredigeringsprogram, som Photoshop.
Det kräver såklart mer arbete än att smälla på ett filter, men det är inget magiskt med filtret. Om du har en speciell effekt i åtanke kan jag förmodligen berätta för dig hur du åstadkommer den.

Leeee
2018-04-11, 14:49
Försökt googla men hittar inget svar på just denna fråga;
Får en person hålla två unga katter instängda i en trång, liten och smutsig lägenhet? Ser ut som ett soprum med massa prylar, knappt något dagsljus och väldigt dålig luft. Är detta ok enligt djurskyddslagen eller vad det heter? Frugan vill rädda katterna men jag är osäker på om det går att göra något då jag ej hittar något i lagen

Luca Brasi
2018-04-11, 15:41
Försökt googla men hittar inget svar på just denna fråga;
Får en person hålla två unga katter instängda i en trång, liten och smutsig lägenhet? Ser ut som ett soprum med massa prylar, knappt något dagsljus och väldigt dålig luft. Är detta ok enligt djurskyddslagen eller vad det heter? Frugan vill rädda katterna men jag är osäker på om det går att göra något då jag ej hittar något i lagen

Skulle ni inte bara kunna städa hemma?

Patriarch K
2018-04-11, 15:50
Hur funkar egentligen en balkongutbyggnad rent fysiskt? I mitt hus rev de alla gamla balkongen så att hela väggen var platt. Sedan dunkade de bara ut betongplattor på 2.5 meter utåt. Varje sådan platta måste ju väga ett ton + massa väggar på balkongen och människor som står på den etc etc...
Jag fattar inte hur de fästs i väggen. Om betongen hade gått rakt in i väggen 2 meter hade jag såklart förstått att den satt fast, men nu blir jag lite ställd hur man bara kan bygga ut sådär när gravitationen går emot en :confused:
Går ju att trycka in armeringsjärn i väggen och betongen, men de känns så korta och inte så hållbart.

Starke75an
2018-04-12, 05:11
Putsar ni skor?

shut teh face
2018-04-12, 05:21
Putsar ni skor?
Bara mina finskor. Jag köpte ett par dyra Loake för ett par år sedan och tänkte att dessa ska fan hålla livet ut, därför tar jag hand om dem. :d

baktung
2018-04-12, 06:53
Hur funkar egentligen en balkongutbyggnad rent fysiskt? I mitt hus rev de alla gamla balkongen så att hela väggen var platt. Sedan dunkade de bara ut betongplattor på 2.5 meter utåt. Varje sådan platta måste ju väga ett ton + massa väggar på balkongen och människor som står på den etc etc...
Jag fattar inte hur de fästs i väggen. Om betongen hade gått rakt in i väggen 2 meter hade jag såklart förstått att den satt fast, men nu blir jag lite ställd hur man bara kan bygga ut sådär när gravitationen går emot en :confused:
Går ju att trycka in armeringsjärn i väggen och betongen, men de känns så korta och inte så hållbart.
Det där undrade jag alltid när jag var liten. Min mormor hade en sån balkong som hängde utanför väggen. Var alltid livrädd att gå ut på den eftersom den såg ut att kunna ramla ner närsomhelst. Tycker fortfarande det ser vanskligt ut. Tillräckligt mycket vikt så rasar de ju.

Leeee
2018-04-12, 08:54
Skulle ni inte bara kunna städa hemma?

Hos tanten? Vi bor i huset intill och är rätt främmande för varandra annars så jag tror det är uteslutet . Jsg skulle kunna köpa städtimmar en gång till henne men hon är manisk och vägrar slänga saker

R0B
2018-04-12, 09:18
Det där undrade jag alltid när jag var liten. Min mormor hade en sån balkong som hängde utanför väggen. Var alltid livrädd att gå ut på den eftersom den såg ut att kunna ramla ner närsomhelst. Tycker fortfarande det ser vanskligt ut. Tillräckligt mycket vikt så rasar de ju.

I Halmstad dimensionerade dom armeringen för klent vilket resulterade att alla balkonger började luta suspekt efter ett par månader. Top notch som man säger.

Mental
2018-04-12, 09:19
Hos tanten? Vi bor i huset intill och är rätt främmande för varandra annars så jag tror det är uteslutet . Jsg skulle kunna köpa städtimmar en gång till henne men hon är manisk och vägrar slänga saker

Nä, det var nog mer bara ett försök till att vara lustig tror jag.

Här har du djurskyddsaspekten av katthållning att läsa: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_3.pdf

Leeee
2018-04-12, 09:38
Nä, det var nog mer bara ett försök till att vara lustig tror jag.

Här har du djurskyddsaspekten av katthållning att läsa: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_3.pdf

Tack, ska se om jag hittar något ang vilken miljö katter får hållas i

baktung
2018-04-12, 10:30
I Halmstad dimensionerade dom armeringen för klent vilket resulterade att alla balkonger började luta suspekt efter ett par månader. Top notch som man säger.
Denna antar jag: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=4595910

Aldrig utskjutande balkong för min del i alla fall. Just nu bor jag med bara halva balkongen utanför och det känns väl lite bättre.

R0B
2018-04-12, 11:13
Korrekt. Jag var med och byggde husen. Byggarna påpekade att armeringen och infästningen var oväntat klen jämfört med var dom var vana vid. Men konstruktörens ritning följer man som byggchefen sa.

Så att det först upptäcktes vid besiktning som det står i artikeln är väl korrekt egentligen men misstanken om att det skulle hända fanns där när man satte den första balkongen.

Var där och byggde ställning runt om alltihop igen för nåt år sedan när dom skulle försöka fixa till det. Vet dock inte hur dom löste det hela till slut. Själv hade jag nog smällt dit ett stålbalkar från marken och uppåt på utkanten av hörnen.

ådal
2018-04-12, 15:05
Skulle behöva en skvätt bensin för att rengöra cykelkedjan. Går det att tanka hur lite man vill på en bensinmack? Tänkte ifall det går att fylla upp en merflaska eller så.

ceejay
2018-04-12, 15:05
Minimum 2 liter brukar det vara.

Bärsärk
2018-04-12, 16:30
Varför luktar ens urin konstigt när man är sjuk?

svenbanan
2018-04-12, 16:41
Varför luktar ens urin konstigt när man är sjuk?

Inget jag nånsin lagt märke till.
Kanske är du bara uttorkad och urinen därför inte lika utspädd och luktar starkare?

Starke75an
2018-04-12, 20:03
Skulle behöva en skvätt bensin för att rengöra cykelkedjan. Går det att tanka hur lite man vill på en bensinmack? Tänkte ifall det går att fylla upp en merflaska eller så.

Diesel är bättre.

Alexton
2018-04-13, 07:18

Finns ju kemiskt ren "bensin" att köpa för ju rengöring, fungerar bättre. Perfekt för att rengöra vapen med förövrigt.

Shqypnia
2018-04-13, 09:34
Jag har en granne ovanför som jag tidigare (flera månader sedan) har anmält till föreningen pga att han startade musik med stark bas varje kväll efter klockan 00. Han är 63 år gammal men lyssnade alltid på housemusik, irrelevant men vill bara förklara vilken typ vi talar om.

Sedan dess har jag dock inte anmält honom, och har aldrig haft kontakt med honom öht. Han har bott här länge och han har fått väldigt många klagomål från olika personer hos föreningen.

Imorse hade det trillat in ett papper i brevlådan med följande text:

xxnamnxx

HÄR SKA INGA DJÄVLA UTLÄNNINGAR KOMMA O BESTÄMMA VAD JAG GÖR I MIN LÄGENHET INNAN 10 PÅ KVÄLL

Jag har varken ringt eller klagat något mer, eller knackat på hans dörr heller för den delen. Ska jag anmäla det? Jag är oerhört trött på han. Även om musiken har stannat så trampar han runt som fan om nätterna (vilket jag tror också är medvetet).

BelowAverage
2018-04-13, 09:42
Jag har en granne ovanför som jag tidigare (flera månader sedan) har anmält till föreningen pga att han startade musik med stark bas varje kväll efter klockan 00. Han är 63 år gammal men lyssnade alltid på housemusik, irrelevant men vill bara förklara vilken typ vi talar om.

Sedan dess har jag dock inte anmält honom, och har aldrig haft kontakt med honom öht. Han har bott här länge och han har fått väldigt många klagomål från olika personer hos föreningen.

Jag har varken ringt eller klagat något mer, eller knackat på hans dörr heller för den delen. Ska jag anmäla det? Jag är oerhört trött på han. Även om musiken har stannat så trampar han runt som fan om nätterna (vilket jag tror också är medvetet).

Det låter rätt ofriskt, min spontana reaktion är: kläm åt den jäveln. Kan man inte sköta sig som folk med ljud kvällstid och dessutom är så oförskämd kan man gott ha det. Anmäl om du orkar, det ska vara osmidigt att bete sig som ett svin.

Shqypnia
2018-04-13, 09:51
Det låter rätt ofriskt, min spontana reaktion är: kläm åt den jäveln. Kan man inte sköta sig som folk med ljud kvällstid och dessutom är så oförskämd kan man gott ha det. Anmäl om du orkar, det ska vara osmidigt att bete sig som ett svin.

Jag har tidigare haft lite medlidande med honom. När min fru ville anmäla han flera gånger om sa jag att vi skippar för tyckte synd om honom. Sedan fick jag höra av andra grannar att han lämnar lappar till de och skrev bl.a. "DIN DJÄVLA HORA", till en äldre kvinna (70+) som är hur härlig som helst, och nu till mig och min fru med (DJÄVLA UTLÄNNINGAR).

Bob90
2018-04-13, 10:10
Jag har tidigare haft lite medlidande med honom. När min fru ville anmäla han flera gånger om sa jag att vi skippar för tyckte synd om honom. Sedan fick jag höra av andra grannar att han lämnar lappar till de och skrev bl.a. "DIN DJÄVLA HORA", till en äldre kvinna (70+) som är hur härlig som helst, och nu till mig och min fru med (DJÄVLA UTLÄNNINGAR).

Normalt sett så brukar man ju försöka hålla sig på mattan för att behålla grannsämjan, men i ditt fall verkar det inte finnas något att ens utgå ifrån :p
Och det verkar inte heller lönar sig att snacka med en sån person, han är förmodligen gammal och väldigt bitter och/eller psykiskt sjuk.

Du kan ju anmäla till föreningen igen, men skulle tro att de är väl medvetna om hans situation.
Har gubben en bostadsrätt så kan det bli svårt att göra något om också, stadgar är ju bara trivselregler och ska gå ganska långt innan det faktiskt går att åtgärda det.

BelowAverage
2018-04-13, 10:15

Jo jag förstår det. Men psykisk ohälsa är imo inte ett frikort att bete sig som ett svin.
Sen kanske det är för sent att lära sig när man är 63, men annars gäller ju för honom som alla andra att beter man sig dumt och får negativ feedback så kanske man slutar bete sig dumt. Kanske naivt men det lär ju aldrig bli bättre om ingen säger till.

Anton Fräs
2018-04-13, 10:38
Han ska sägas till på skarpen, utan tvivel.

Mental
2018-04-13, 10:41
Han ska sägas till på skarpen, utan tvivel.

http://kunskapsnatet.nu/wp-content/uploads/2013/11/Utt-9710.png

Luca Brasi
2018-04-13, 10:54
För mycket extacy och aciiiiiid är inte bra.

Luca Brasi
2018-04-13, 10:56

Du kan ju göra en orosanmälan till soc också.
Frågan är om något sånt leder till något positivt i dagens Sverige.

Shqypnia
2018-04-13, 11:04
Normalt sett så brukar man ju försöka hålla sig på mattan för att behålla grannsämjan, men i ditt fall verkar det inte finnas något att ens utgå ifrån :p
Och det verkar inte heller lönar sig att snacka med en sån person, han är förmodligen gammal och väldigt bitter och/eller psykiskt sjuk.

Du kan ju anmäla till föreningen igen, men skulle tro att de är väl medvetna om hans situation.
Har gubben en bostadsrätt så kan det bli svårt att göra något om också, stadgar är ju bara trivselregler och ska gå ganska långt innan det faktiskt går att åtgärda det.

Jo jag förstår det. Men psykisk ohälsa är imo inte ett frikort att bete sig som ett svin.
Sen kanske det är för sent att lära sig när man är 63, men annars gäller ju för honom som alla andra att beter man sig dumt och får negativ feedback så kanske man slutar bete sig dumt. Kanske naivt men det lär ju aldrig bli bättre om ingen säger till.

Håller med er båda två, såklart. Anmälde honom till förvaltningen som bad mig polisanmäla det som ofredande, vilket jag också gjorde. Inte för att jag är naiv och tror det ska leda nånstans men det är alltid bra att ha en anmälan inför framtiden.

Vi bor i en Brf och jag är medveten om hur svårt det är att bli vräkt men jag hoppas något händer. Har man tillräckligt med anmälningar mot sig så borde något hända. Jag har en höggravid fru och jag tänker inte låta honom ofreda oss, i synnerhet inte när barnet kommer.

Anton Fräs
2018-04-13, 11:24
Håller med er båda två, såklart. Anmälde honom till förvaltningen som bad mig polisanmäla det som ofredande, vilket jag också gjorde. Inte för att jag är naiv och tror det ska leda nånstans men det är alltid bra att ha en anmälan inför framtiden.

Vi bor i en Brf och jag är medveten om hur svårt det är att bli vräkt men jag hoppas något händer. Har man tillräckligt med anmälningar mot sig så borde något hända. Jag har en höggravid fru och jag tänker inte låta honom ofreda oss, i synnerhet inte när barnet kommer.

Well done! :hbang:

Bob90
2018-04-13, 15:11

Precis, lika svårt som att det är att få något att hända, är det oacceptabelt att behöva stå ut med. Så det är bara att fortsätta med anmälningar hit och dit så länge han fortsätter med sitt beteende. Du kan ju försöka inleda en dialog med honom också om ni inte redan gjort det, men det känns som en ganska fruktlös väg att gå tyvärr.

F Ultra
2018-04-13, 21:54

Så vad leder det till i dagens Sverige då?

ådal
2018-04-13, 23:48

Ingenstans, bortprioriterat för allvarligare saker?

Luca Brasi
2018-04-14, 00:03

Vi gjorde det med vår stolliga granntant.
Hon blev ständigt iväg skjutsad med polis och ambulans men blev utsläppt i stort sätt omedelbart.

Alexton
2018-04-14, 07:24

För den dagen när personen går över gränsen och du bestämmer dig för att trycka in ansiktet på fanskapet så finns det mycket i dennas fat och trovärdigheten för sagd person är låg.

Så fick jag förklarat för mig av en vän som är polis.

KOLOTROLLET
2018-04-15, 06:51
Tja! :)

Hur förvarar man en burk kokosfett? Efter att jag öppnat burken så har jag förvarat den med (givetvis) locket på och i rumstemperatur.

Ska det förvaras i kylen?

Hur länge (på ett ungefär) står sig en burk kokosfett?

Aryt
2018-04-15, 07:41

Nu är ju inte heller psykisk ohälsa en orsak till att bete sig som ett svin heller...

Aryt
2018-04-15, 07:43

Nu får du nog precisera vilken typ av orosanmälan som bör göras.

trädgårdsmöbel
2018-04-15, 08:44
Vad är moraliskt rätt sätt att agera på om en kvinnlig bekant (40+) lägger ut selfies på facebook när hon duckfejsar och fotar rätt ner i den generöst tilltagna och upptryckta klyftan?

a) Förfasas över detta, påminna henne om sin ålder, att hon är mamma och att hon inte borde göra detta. b) Ignorera c) Berömma på ett socialt acceptabelt sätt genom att trycka "gilla" d) Berömma henne för hennes fina tuttar och utmärkta färdigheter för att hitta bra kameravinklar?

Jag lutar åt c) och d) då jag gärna uppmuntrar ett sådant beteende och användande av sociala medier, och jag hade inte vart ett dugg "bättre" själv om jag hade utrustats med dylika attribut. Men vad är moraliskt rätt?

Rolv
2018-04-15, 08:46
Är hon nybliven singel?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

trädgårdsmöbel
2018-04-15, 08:57
Är hon nybliven singel?

Nej, gift.

BelowAverage
2018-04-15, 09:09
Nu är ju inte heller psykisk ohälsa en orsak till att bete sig som ett svin heller...

Det har jag inte sagt heller.
Shypnia kände att gubben kanske led av något och att det därför vore taskigt av Shypnia att anmäla. Därför skrev jag att psykisk ohälsa inte är ett frikort till att bete sig som ett svin, alltså att Shypnia inte borde låta gubben komma undan med något som Shypnia i annat fall hade anmält för.

Förstår Aryt? Eller tänker du upplysa med lite artiklar om hur hemlösa i USA ofta har psykisk ohälsa och att detta är big-pharmas fel, som ett argument för att människor med psykisk ohälsa bör ha frikort? *popcorn*

Bärsärk
2018-04-15, 09:10
Vad är moraliskt rätt sätt att agera på om en kvinnlig bekant (40+) lägger ut selfies på facebook när hon duckfejsar och fotar rätt ner i den generöst tilltagna och upptryckta klyftan?

a) Förfasas över detta, påminna henne om sin ålder, att hon är mamma och att hon inte borde göra detta. b) Ignorera c) Berömma på ett socialt acceptabelt sätt genom att trycka "gilla" d) Berömma henne för hennes fina tuttar och utmärkta färdigheter för att hitta bra kameravinklar?

Jag lutar åt c) och d) då jag gärna uppmuntrar ett sådant beteende och användande av sociala medier, och jag hade inte vart ett dugg "bättre" själv om jag hade utrustats med dylika attribut. Men vad är moraliskt rätt?

E / Inte kommentera något alls och fortsätta med sin dag som om inget hade hänt.

Att en människa väljer att visa hud oavsett kön är inget som behöver uppmärksammas, kommenteras, hyllas eller skapas rubriker omkring.

o9SuhiUeMJE

trädgårdsmöbel
2018-04-15, 09:17
E / Inte kommentera något alls och fortsätta med sin dag som om inget hade hänt.

Att en människa väljer att visa hud oavsett kön är inget som behöver uppmärksammans, kommenteras, hyllas eller skapas rubriker omkring.

Att en (någorlunda attraktiv och uppåt) människa (kvinna) väljer att visa hud förgyller min dag, så att uppmärksamma, kommentera positivt eller hylla beteendet tror jag förstärker beteendet och förhoppningsvis tar fler kvinnor efter.

Bärsärk
2018-04-15, 09:20
Att en (någorlunda attraktiv och uppåt) människa (kvinna) väljer att visa hud förgyller min dag, så att uppmärksamma, kommentera positivt eller hylla beteendet tror jag förstärker beteendet och förhoppningsvis tar fler kvinnor efter.

Nej faktiskt inte, att kommentera kan även avskräcka. Det bästa är att bara låta bli, då kommer personen inse att det inte alls blev något uppståndelse om det och att hon gott och väl kan fortsätta lägga upp liknande bilder.

För du förstår väl att hon inte gör det för att andra ska tycka hon ser bra ut utan för att hon själv tycker hon ser bra ut?

Exempelvis om man lägger upp en selfie på instagram så gör man ju det för att man tycker att det blev en bra bild, med perfekt ljus och där allt stämmer. Man gör det inte för ett en extremt specifik målgrupp ska gilla och onanera i grupp till bilden.

Att bilden gillas är en bonus men inget måste.

När du postar bilder på dina träningsklipp på facebook inte gör du väl det för att visa för alla hur stark du är utan för att du själv tycker du är stark och är nöjd med din egna prestation oavsett hur de ställer sig i relation till alla andra som lyfter.

Aryt
2018-04-15, 09:31
Förstår Aryt? Eller tänker du upplysa med lite artiklar om hur hemlösa i USA ofta har psykisk ohälsa och att detta är big-pharmas fel, som ett argument för att människor med psykisk ohälsa bör ha frikort? *popcorn*

Är väl en ansenlig andel som har PTSD efter att ha tvingas slåss i "the powers that be's" skenkrig.
Hemlösa är inte en särskilt lukrativ grupp för big pharma, men har förstås historiskt sett (och troligen även i nutid) använts för diverse experiment.

För du förstår väl att hon inte gör det för att andra ska tycka hon ser bra ut utan för att hon själv tycker hon ser bra ut?

Oh, sweet summer child..

trädgårdsmöbel
2018-04-15, 09:39
När du postar bilder på dina träningsklipp på facebook inte gör du väl det för att visa för alla hur stark du är utan för att du själv tycker du är stark och är nöjd med din egna prestation oavsett hur de ställer sig i relation till alla andra som lyfter.

Bägge. Hade jag inte fått någon respons alls hade jag sparat klippen på annat sätt än att visa upp dem, med det sagt så lägger jag upp betydligt färre numera än jag brukade göra, beroende på att jag får väldigt lite respons.

Lite samma grej som förhindrar mig att skriva en roman. Det hade förvisso vart roligt att göra, men det känns rätt poänglöst pga att få hade läst den (Att några få hade tragglat sig igenom av pliktkänsla för att de känner mig hade jag uppskattat som fan, men det är inte alls samma grej som om den faktiskt hade blivit läst och uppskattad på riktigt)

baktung
2018-04-15, 11:27

Ignorerat hade jag gjort. Hade förmodligen känt mig skeptisk till hela bekantskapen också, förutsatt att bilden är seriös. Samtidigt hade jag nog, eftersom jag hade tagit lätt på bekantskapen, lagt en vulgär eller märklig kommentar bara för att hon ska haja till: "Oh! Kan du inte ta en underboob när du ändå håller på? Plzzzzzz" eller "Och jag som hade behövt en ny brevlåda..." eller "Ibland är det underbart att ha älskade vänner som kan göra mästerliga grimaser."

frys
2018-04-15, 11:38
såg att det finns frisbeegolf(heter det så?) i tantolunden(sthlm). Är det bara gå ditt med en frisbee?

eller är det någon business att man måste betala för att spela(som tex minigolf)

trädgårdsmöbel
2018-04-15, 11:46
såg att det finns frisbeegolf(heter det så?) i tantolunden(sthlm). Är det bara gå ditt med en frisbee?

eller är det någon business att man måste betala för att spela(som tex minigolf)

Se upp med vart du kastar när du kör frisbeegolf. Man kan hamna i rejält trubbel om man är oförsiktig i den sporten.

Kimball
2018-04-15, 11:48

Många discgolfbanor är helt gratis, likaså den du nämner enligt googling. Sen finns det mer underhållna banor som används för tävlingsspel i bla Järva osv, där kostar det en viss avgift. Fantastisk sport att sysselsätta sig med, billigt att komma igång, man behöver eg. bara en drive, en midrange och en putter så är man good to go (de flesta kör endast 1 driver till allt som nybörjare men det är värt att köpa iallafall dessa 3, tro mig, jag lärde mig den hårda vägen för 15 år sedan). :)

Se upp med vart du kastar när du kör frisbeegolf. Man kan hamna i rejält trubbel om man är oförsiktig i den sporten.

Så är det väl mest mycket, är det bara på "riktig" bana finns ju mer förståelse, men man får såklart ta i beaktning att det finns många civila runt som inte har en aning också. Det är ett problem i Slottsskogen i Göteborg tex då det används som promenadstråk osv. Men jag har under ~17 år aldrig råkat illa ut när vi spelat. Aldrig stött på någon broiler ala "skogsturken" heller.

frys
2018-04-15, 12:33
ah kul att höra. körde det en gång för typ 15 år sen och kom helt plötsligt på att jag vill testa igen.

3 olika frisbees? jesus christ xD. jag som tänkte köpa någon random frisbee för 100-200kr på stadium typ. Tänkte att jag inte vill lägga en 500ing ifall jag skulle tycka att det sög efter jag testat :P

googlade lite och hittade https://www.xxl.se/guru-frisbeegolfset-3-discar/p/1118912_1_style

verkar vara ett sorts startset med dom 3 olika sorterna du nämnde, kanske man köper något sånt senare
----

Det är nog större chans att jag skadar mig själv med tanke på att jag kastar som en kratta än någon förbipasserande xD

Luca Brasi
2018-04-15, 12:53
Nu får du nog precisera vilken typ av orosanmälan som bör göras.

Någon säger - jag ska gå ut och köpa mjölk.
Aryt -Nu får du precisera vilken typ av mjölk som ska köpas!

svenbanan
2018-04-15, 13:32
Det är farligt med frisbeegolf!!!

bzUiA9tjn6E

Aryt
2018-04-15, 14:02
Någon säger - jag ska gå ut och köpa mjölk.
Aryt -Nu får du precisera vilken typ av mjölk som ska köpas!

Vilken typ av orosanmälan tror du att du kan göra för att en granne spelar musik? Omhändertagande av minderåriga barn?

Var en ärlig fråga, skulle vilja veta vilka tjänster samhället bistår med.

Din förmåga för att göra misslyckade liknelser dock

Luca Brasi
2018-04-15, 15:15
Vilken typ av orosanmälan tror du att du kan göra för att en granne spelar musik? Omhändertagande av minderåriga barn?

Nu var det inte den grannen jag syftade på.
I tråden har två personer bekymmer angående grannar.
Är det inte jobbigt att gå när man ständigt har ett exemplar av SAOL i röven?

Andy.da.wohoo
2018-04-15, 15:45
Det är farligt med frisbeegolf!!!

bzUiA9tjn6E

Vad gör skogsturken nuförtiden?

Kastar dom fortfarande frisbee?

Vad gjorde han egentligen med sin fucking skjorta?:D

Diomedea exulans
2018-04-15, 15:54
Vad gör skogsturken nuförtiden?

Hörde att han tvingades byta identitet pga skammen.

Aryt
2018-04-15, 16:07
Nu var det inte den grannen jag syftade på.
I tråden har två personer bekymmer angående grannar.
Är det inte jobbigt att gå när man ständigt har ett exemplar av SAOL i röven?

I vilken kommun handlägger socialtjänsten frågor om djurskydd?
Eller var det något annat slags orosanmälan till "soc" du pratade om?

Luca Brasi
2018-04-15, 16:10
I vilken kommun handlägger socialtjänsten frågor om djurskydd?
Eller var det något annat slags orosanmälan till "soc" du pratade om?
Förr i tiden fanns det hemtjänst och sånt för äldre tror jag.

xan
2018-04-16, 12:14
Hörde att han tvingades byta identitet pga skammen.

En mörk baksida av alla dessa internetskämt. Även "man får vara medlem"-killen lär ju ha blivit utsatt för extremt mycket mobbning.

ARMSTARK
2018-04-16, 12:27
En mörk baksida av alla dessa internetskämt. Även "man får vara medlem"-killen lär ju ha blivit utsatt för extremt mycket mobbning.

Det verkar jag missat, vad handlade det om?

Petoria
2018-04-16, 12:54
Det verkar jag missat, vad handlade det om?

Inte säker men gissar på denna:

Aavivlm1stA

Patriarch K
2018-04-18, 09:29
Hur fasen ser humlors ungar ut? Jag har bara sett fullvuxna humlor, men är väldigt nyfiken på hur barnen ser ut?

https://img00.deviantart.net/510d/i/2009/077/3/c/baby_bumble_bee_fairy_by_roxanne74.jpg

ARMSTARK
2018-04-18, 09:42
Hur fasen ser humlors ungar ut? Jag har bara sett fullvuxna humlor, men är väldigt nyfiken på hur barnen ser ut?

https://img00.deviantart.net/510d/i/2009/077/3/c/baby_bumble_bee_fairy_by_roxanne74.jpg

De "föds" fullvuxna, det finns inga minihumlor som är unga humlor.

Patriarch K
2018-04-18, 09:59
De "föds" fullvuxna, det finns inga minihumlor som är unga humlor.

Då vill jag se en gravid humla i så fall :P
https://i.imgur.com/alb5Yjs.jpg
Den där verkar ju vara gravid enligt bildtexten iaf. Hmmm....
https://www.youtube.com/watch?v=a9I1upd09jM
Där verkar den födas ur något annat.

G.W
2018-04-18, 10:19

Du behöver inte precisera att du vill göra orosanmälan a b eller c. Det räcker att du uppger den oro du har så bedömer socialtjänsten hur den ska handläggas.

Du kan anmäla vad som helst, hur som helst, när som helst.

Mental
2018-04-18, 10:24
Du behöver inte precisera att du vill göra orosanmälan a b eller c. Det räcker att du uppger den oro du har så bedömer socialtjänsten hur den ska handläggas.

Du kan anmäla vad som helst, hur som helst, när som helst.

Fast ringer du soc för att du är orolig för hur hon tar hand om sina katter så ringer du fel. Svårare än så är det inte.

Det man kan göra i den situationen är att ringa länsstyrelsens djurskyddsenhet.

Att ringa soc och göra en orosanmälan på den grunden är lite som att ringa polisen för att anmäla att mjölken är slut.

Luca Brasi
2018-04-18, 10:29
Fast ringer du soc för att du är orolig för hur hon tar hand om sina katter så ringer du fel. Svårare än så är det inte.

Att ringa soc och göra en orosanmälan på den grunden är lite som att ringa polisen för att anmäla att mjölken är slut.

I min naivitet antog jag att personen även far orolig för tanten.
Dumt av mig.

Mental
2018-04-18, 10:40
Dumt av mig.

"Försökt googla men hittar inget svar på just denna fråga;
Får en person hålla två unga katter instängda i en trång, liten och smutsig lägenhet? Ser ut som ett soprum med massa prylar, knappt något dagsljus och väldigt dålig luft. Är detta ok enligt djurskyddslagen eller vad det heter? Frugan vill rädda katterna men jag är osäker på om det går att göra något då jag ej hittar något i lagen"

I mina ögon ser det ut som de vill rädda katterna, och då är det inte soc utan djurskyddet man pratar med.

G.W
2018-04-18, 11:09

Soc kan ta emot en anmälan om du vill göra det, eller hänvisa dig till "rätt instans". Det är inte svårare än så.

Det är inte alltid privatpersoner har koll, tid, eller lust att kontakta exakt rätt myndighet. Det är därför myndigheter har serviceskyldighet.

Dåren
2018-04-19, 09:37
Loggade in på skittjänsten "Mitt Telia" idag och såg att det under "abonnemang" står att jag har både TV och bredband på en adress jag flyttade från hösten 2015. Försöker avsluta dem på webbplatsen men skojarna på Telia har förstås sett till att det inte skall gå så enkelt. Kostar det pengar att ringa till deras kundtjänst på tel 90200?

Dreas
2018-04-19, 09:53
Loggade in på skittjänsten "Mitt Telia" idag och såg att det under "abonnemang" står att jag har både TV och bredband på en adress jag flyttade från hösten 2015. Försöker avsluta dem på webbplatsen men skojarna på Telia har förstås sett till att det inte skall gå så enkelt. Kostar det pengar att ringa till deras kundtjänst på tel 90200?Kostar inget vad jag vet. Aldrig hört att det kostar att ringa kundtjänst.

Dåren
2018-04-19, 09:54
Det kostade 12 öre men personen jag kom fram till var trevlig och hjälpsam. *hug*

StarkaUlf
2018-04-19, 16:54
Kan jag få ett nytt SIM-kort (Nano-SIM) direkt i handen om jag går till typ Phone house eller Telia eller så?

Bärsärk
2018-04-19, 17:05
Kan jag få ett nytt SIM-kort (Nano-SIM) direkt i handen om jag går till typ Phone house eller Telia eller så?

Jag gjorde det hos Telia för ett år sedan utan problem.

StarkaUlf
2018-04-19, 17:06
Jag gjorde det hos Telia för ett år sedan utan problem.

Då ska jag testa imorgon :) tar tydligen 5 dagar att få ett om man beställer på nätet..

Bärsärk
2018-04-19, 17:07
Då ska jag testa imorgon :) tar tydligen 5 dagar att få ett om man beställer på nätet..

Jag sa att mitt var 10 år gammalt då sa han bara "Inga problem" , antar att han kan se det på datorn.

StarkaUlf
2018-04-19, 17:24
Jag sa att mitt var 10 år gammalt då sa han bara "Inga problem" , antar att han kan se det på datorn.

Lysande :) fick hem min nya telefon, men den tar bara Nano-SIM ^^

Bob90
2018-04-19, 17:36
Lysande :) fick hem min nya telefon, men den tar bara Nano-SIM ^^

De klippte till mitt gamla (fullstora) simkort till ett nano i butiken som jag kunde använda tillfälligt tills mitt nya kom :)

StarkaUlf
2018-04-19, 17:40
De klippte till mitt gamla (fullstora) simkort till ett nano i butiken som jag kunde använda tillfälligt tills mitt nya kom :)

Då känns det som att det ska lösa sig på något sätt när jag går dit :)

Shqypnia
2018-04-20, 12:20

Uppdatering ifall någon är intresserad.

Jag mötte han häromdagen nere i trappuppgången när jag var på väg till jobbet. Sammanfattningsvis så slutade med att han upprepande gånger skulle ge mig/oss "spö" om vi anmäler honom igen. Han t.om följde efter mig ut och vägrade släppa min cykel när jag skulle iväg. Upprepade flera gånger också om att han har bott här i tjugo år. Flertalet vittnen var på plats.

Idag anmälde jag honom till polisen, denna gången för olaga hot.

Bob90
2018-04-20, 14:58
Då känns det som att det ska lösa sig på något sätt när jag går dit :)

https://i.pinimg.com/originals/b3/ed/58/b3ed5883f3f4b417d67c22fc4a40c203.jpg

svartakronan
2018-04-21, 18:48
Kanske inte rätt ställe att fråga men jag gör ett försök.
Hur vanligt är det att ha en allergi mot typ kvalster men får inga ögonbesvär? Jag vaknar varje morgon med super täppt näsa, kommer även blodblandat snor då och då. Men saken är att jag inte har kliande ögon eller så.
Haft det i snart ett halvår. Varit hos vårdcentralen säkert 4-5 gånger men de har bara sagt att det varit förkylning.... Känner mig nästan alltid lite tjock i halsen.
Kan det vara allergi?

Rahf
2018-04-21, 19:02
Låter som allergi, japp. Kan vara kvalster eller damm.

BelowAverage
2018-04-21, 19:04

Jag mötte han häromdagen nere i trappuppgången när jag var på väg till jobbet. Sammanfattningsvis så slutade med att han upprepande gånger skulle ge mig/oss "spö" om vi anmäler honom igen. Han t.om följde efter mig ut och vägrade släppa min cykel när jag skulle iväg. Upprepade flera gånger också om att han har bott här i tjugo år. Flertalet vittnen var på plats.

Trist. Försök att inte göra någonting dumt ifall han hotar din fru, låter ju som någon som skulle kunna göra det. Kanske lämpligt att tänka genom en sådan situation i förväg (vilket du säkert redan gjort, antar jag).

Bob90
2018-04-21, 20:05
Trist. Försök att inte göra någonting dumt ifall han hotar din fru, låter ju som någon som skulle kunna göra det. Kanske lämpligt att tänka genom en sådan situation i förväg (vilket du säkert redan gjort, antar jag).

Verkligen, jag hade blivit rätt förbannad om någon skulle hålla på och hålla i och tafsa på min cykel också *grr*

xan
2018-04-21, 23:08
Är "till ett högt pris" ett korrekt svenskt uttryck? Om något man gör kräver uppoffringar t.ex.

Bob90
2018-04-21, 23:32
Är "till ett högt pris" ett korrekt svenskt uttryck? Om något man gör kräver uppoffringar t.ex.
Hmm det känns rätt legitimt men får starka "direktöversatt-från-engelska"-vibbar.

Diomedea exulans
2018-04-21, 23:39

Ja, men man kan säga dyrköpt om man föredrar det.

Hmm det känns rätt legitimt men får starka "direktöversatt-från-engelska"-vibbar.

"Direktöversatt från engelska"? Inte är väl "to a high price" något man säger på engelska? *jorgen*

xan
2018-04-21, 23:40

Haha ja exakt, därav frågan.

En annan goding är "Med det sagt..." :D

xan
2018-04-21, 23:41
Ja, men man kan säga dyrköpt om man föredrar det.

"Direktöversatt från engelska"? Inte är väl "to a high price" något man säger på engelska? *jorgen*

"At a high price" blir ju typ "till ett högt pris".

r3mpuh
2018-04-21, 23:46
Får man plastgifter i sig om man köper sitt torra rödvin i sådan där 3000 ml förpackning istället för 750 ml glasflaska? 🤔

Bob90
2018-04-22, 01:26
Haha ja exakt, därav frågan.

En annan goding är "Med det sagt..." :D

Jag gillar också "Det kokar ner till" :d
Men jag har absolut inget emot sånt, tycker det fyller en funktion i vardagligt tal.

Aryt
2018-04-22, 07:19
Dumt av mig.

Vad heter personlighetsdraget när man inte kan erkänna att man har fel utan hela tiden måste vrida tidigare uttalanden och förvränga dem till nära oigenkännbarhet?

Citat orelaterat.

Rahf
2018-04-22, 07:40
Vad heter personlighetsdraget när man inte kan erkänna att man har fel utan hela tiden måste vrida tidigare uttalanden och förvränga dem till nära oigenkännbarhet?

Citat orelaterat.

Faderskap.

Bob90
2018-04-22, 09:56
Faderskap.

:d
Eller som valfri politiker.

Luca Brasi
2018-04-22, 10:35

Citat orelaterat.

Tanten får hemtjänst och en haldol spruta.
Tanten städar och låter ljuset komma in i lägenheten.
Både tant och katter blir glada.
Happy end.

Aryt
2018-04-22, 12:46
Tanten får hemtjänst och en haldol spruta.
Tanten städar och låter ljuset komma in i lägenheten.
Både tant och katter blir glada.
Happy end.

Socialtjänsten delar alltså ut haldolsprutor i din kommun, utöver sitt djurskyddsansvar..

Luca Brasi
2018-04-22, 12:49
Socialtjänsten delar alltså ut haldolsprutor i din kommun, utöver sitt djurskyddsansvar..

Nu är du ju bara tråkig faktiskt.
Roa mig.

Shqypnia
2018-04-22, 13:24

Update igen.

Grannen hade även hotat den ansvarige för förvaltningen. Han har tre polisanmälan mot sig.

Shqypnia
2018-04-22, 13:26

Grannen är 64 år gammal och han hade bokstavligt talat ringt sin mamma för att komma och tala med oss. Med tre polisanmälan mot sig (från tre olika individer) så tror jag att han känner stor rädsla just nu.

Jag har bett min fru att aldrig öppna för honom och om hon skulle stötta på honom att ignorera honom.

xan
2018-04-22, 18:55
Eller som valfri politiker.

Sorgligt att man som politiker inte kan säga "Jag hade fel och har ändrat mig nu." utan att det ska ses som ett karriärssjälvmord (på tal om påhittade ord/uttryck lol).

Livet
2018-04-23, 14:18
Vilka frågor får man inte missa att ställa till en arbetsgivare om man har chans på ett jobb i ett EU-land? Boendet är fixat redan.

StarkaUlf
2018-04-23, 19:04
Kan jag köra två par löparskor i tvättmaskinen utan att förstöra dom? Jag använder dom bara på jobbet, så jag springer inte i dom längre. Vill bara få dom att lukta bättre, har testat dom flesta huskurerna :D

Nattljus
2018-04-23, 19:18
Kan jag köra två par löparskor i tvättmaskinen utan att förstöra dom? Jag använder dom bara på jobbet, så jag springer inte i dom längre. Vill bara få dom att lukta bättre, har testat dom flesta huskurerna :D
Låg värme och handtvättsprogrammet om det finns sådant. De blir lite sämre av det, men det går att gå i dem *popcorn*

StarkaUlf
2018-04-23, 19:24
Låg värme och handtvättsprogrammet om det finns sådant. De blir lite sämre av det, men det går att gå i dem *popcorn*

Jag testar nu \o/

agazza
2018-04-23, 19:37
Vilka frågor får man inte missa att ställa till en arbetsgivare om man har chans på ett jobb i ett EU-land? Boendet är fixat redan.

Kommer ni sälja mina organ
Kommer jag vara frihetsberövad mot min vilja

Annars är det rätt lugnt.

Livet
2018-04-23, 20:18
Kommer ni sälja mina organ
Kommer jag vara frihetsberövad mot min vilja

Annars är det rätt lugnt.

Det stod i annonsen att inget sånt skulle förekomma.

ådal
2018-04-23, 22:14
Grannen är 64 år gammal och han hade bokstavligt talat ringt sin mamma för att komma och tala med oss. Med tre polisanmälan mot sig (från tre olika individer) så tror jag att han känner stor rädsla just nu.

Jag har bett min fru att aldrig öppna för honom och om hon skulle stötta på honom att ignorera honom.

Fortsätt uppdateringen! Kanske en egen tråd till och med?

egge
2018-04-24, 07:57

Har du testat bada dem i ättikssprit och vatten? Bästa husmorsknepet någonsin mot svettiga sneakers. Jag har helt plötsligt kunna använda mina sneakers till de går sönder istället för tills folk börjar lämna rummet när jag kliver in.

frys
2018-04-24, 09:29
Jag tänkte byta a-kassa från fastighet till handels då jag praktiserar i en matbutik och ska få jobb vid den tredje maj.(jag har dock inte fått anställningspappret än. men jag borde kunna gå med ändå?)

Det jag undrar är lite hur man gör? Verkar som man behöver skicka en blankett med att avsluta till den gamla samtidigt som men skickar en till den nya?

sen undrar jag i den nya ansökan ifall det räcker att jag endast fyller i a-kassa delen eller ifall jag måste fylla i förbund & autogiro delen?

för jag vill endast ha a-kassa och inte behöva betala för facket.

https://handels.se/globalassets/centralt/a-kassa/blanketter/intradesansokan-handelsanstalldas-forbund-och-arbetsloshetskassa-november-2016.pdf

Lennix
2018-04-24, 09:32
Jag tänkte byta a-kassa från fastighet till handels då jag praktiserar i en matbutik och ska få jobb vid den tredje maj.(jag har dock inte fått anställningspappret än. men jag borde kunna gå med ändå?)

Det jag undrar är lite hur man gör? Verkar som man behöver skicka en blankett med att avsluta till den gamla samtidigt som men skickar en till den nya?

sen undrar jag i den nya ansökan ifall det räcker att jag endast fyller i a-kassa delen eller ifall jag måste fylla i förbund & autogiro delen?

för jag vill endast ha a-kassa och inte behöva betala för facket.

https://handels.se/globalassets/centralt/a-kassa/blanketter/intradesansokan-handelsanstalldas-forbund-och-arbetsloshetskassa-november-2016.pdf

Du kan lika gärna vänta tills du har skrivit på papper på anställningen.

Jag hade kontaktat handels och bett om hjälp med övergången, för blir det fel förlorar du din A-kassa, så det är viktigt att det görs korrekt.

frys
2018-04-24, 10:25
jag försöker undvika glapp då jag åkt ditt på det förut. eftersom jag kommer ha visstids-anställning på exakt 1 år(vilket kan förlängas) så är det viktigt att det blir rätt.

så ifall jag skickar vid 3 maj-ish och brevet är hos dom kanske 1v senare så räknas fortf maj som min startmånad hoppas jag?

samtidigt står det att jag inte kan gå med förräns jag jobbar i deras verksamhetområde. vet inte ifall det räknas som jag "jobbar" där medans jag praktiserar?

Bob90
2018-04-24, 10:35
Någon mer som läst och satt sig in i facebooks uppdaterade policies? Jag är "beroende" av facebook pga jobb och skola, men det tar lite emot nu :p

micke81
2018-04-25, 18:37
Har du testat bada dem i ättikssprit och vatten? Bästa husmorsknepet någonsin mot svettiga sneakers. Jag har helt plötsligt kunna använda mina sneakers till de går sönder istället för tills folk börjar lämna rummet när jag kliver in.
Förstår lite trögt,är det fetade något negativt?

Luca Brasi
2018-04-25, 19:04
Någon mer som läst och satt sig in i facebooks uppdaterade policies? Jag är "beroende" av facebook pga jobb och skola, men det tar lite emot nu :p

Det stod att de spionerar och knullar dig i röven men det är för ditt eget bästa.

StarkaUlf
2018-04-25, 19:08

Hur stor del av ättiksprit och vatten ska det vara? Doppar man dom bara i blandningen sen och låter dom torka?

Men det fungerade iallafall bra att köra i tvättmaskinen :)

Bob90
2018-04-25, 19:11
Det stod att de spionerar och knullar dig i röven men det är för ditt eget bästa.

Jo det där är väl en tldr i min åsikt också :p

r3mpuh
2018-04-26, 08:16
Hur mycket väger en spagetti?

egge
2018-04-26, 08:33
Hur stor del av ättiksprit och vatten ska det vara? Doppar man dom bara i blandningen sen och låter dom torka?

Men det fungerade iallafall bra att köra i tvättmaskinen :)

Jag brukar höfta lite men typ 2 dl ättikssprit i vasken i tvättstugan och sedan fyller jag upp med vatten så att det täcker skorna. Sedan trycker man ur alla luftbubblor ur tyget så att vätskan kommer åt överallt och så får de ligga och dra i ett par timmar. Passar alldeles utmärkt att kombinera med en tvätt-tid som är 4 timmar när man ändå springer upp och ner till tvättstugan. :)

Förstår lite trögt,är det fetade något negativt?

Inte alltid men eftersom vi inte helt har gått över till VR-möten så kan det bli lite svårt att utföra jobbet ibland.

mela
2018-04-26, 08:35
Finns det någon energidryck med massor av koffein som inte innehåller bcaa?

delta_mats
2018-04-26, 08:53

Redbull. Monster osv..

mela
2018-04-26, 08:58
Redbull. Monster osv..

Redbull är knappt någon koffein i alls dock.

r3mpuh
2018-04-26, 09:24
Finns det någon energidryck med massor av koffein som inte innehåller bcaa?Celsius?

mela
2018-04-26, 09:37
Celsius?

Där ja! Nice. Typ samma som kaffe men gott att variera.

Andra tips för att hålla sog vaken under ca 100mil bilkörning?

Rahf
2018-04-26, 09:47

Frekventa pauser.
Lite kyligare kupé.
Lyssna på något intressant och som har energi. Ljudbok funkar till en början, men det brukar bli lite väl drömlikt efter ett tag. Kör hellre ett hajpat radioprogram eller podcast.

mela
2018-04-26, 09:57
Frekventa pauser.
Lite kyligare kupé.
Lyssna på något intressant och som har energi. Ljudbok funkar till en början, men det brukar bli lite väl drömlikt efter ett tag. Kör hellre ett hajpat radioprogram eller podcast.

Blir begränsat med pauser första 55milen då kidsen är med. Har märkt att för dem är det bättre att nöta och komma fram än att ha en massa småpauser.
Sedan kan jag stanna bäst jag vill.

Metal kanske är bättre än ljudbok? :D

frys
2018-04-26, 10:44
kan man bli "förkyld/nedkyld" i ländryggen ifall man är för dåligt klädd när man är ute så det kanske påverkar nerverna?

en jag känner hade öm rygg 3 dagar efter och idag(4 dagar efter) är han stel i ryggen och det strålar ner i benet och jag tyckte det lät lite konstigt att det kunde vara orsaken.

låter lite som ryggskott/diskbråck ifall det strålar.

vicarious
2018-04-26, 10:49

Monster har 150mg för en burk, dom är dock 50cl så det är inte så hög koffeinhalt per ml.

Nutramino HEAT har vissa smaker utan BCAA, dom ligger på 180mg koffein per 33cl och är hyfsat goda. Dock typ lika dyra som all annan fitnessdricka om man inte köper dom på kampanj. Powerking på Willys finns i 33cl burkar nu, en sån ger 100mg koffein och kostar ~10kr. Lemon är riktigt god.

mela
2018-04-26, 12:08
Monster har 150mg för en burk, dom är dock 50cl så det är inte så hög koffeinhalt per ml.

Nutramino HEAT har vissa smaker utan BCAA, dom ligger på 180mg koffein per 33cl och är hyfsat goda. Dock typ lika dyra som all annan fitnessdricka om man inte köper dom på kampanj. Powerking på Willys finns i 33cl burkar nu, en sån ger 100mg koffein och kostar ~10kr. Lemon är riktigt god.

SKa bara ha under bilkörning, annars klarar jag mig fint utan att lägga pengar på sådant :D Ska kolla på nutramino heat, de finns på gymmet iaf.
Powerking kan man också slänga med en del, minns att jag köpte hela flak med sådana lightvarianter för ett par år sedan.

delta_mats
2018-04-26, 12:52
Redbull är knappt någon koffein i alls dock.

Koffeintabletter.

Fredszky
2018-04-26, 13:42

Tugga på något. När jag äter/tuggar och kör bil piggnar jag till rätt mycket i alla fall, exempel nötter, tuggummi.

Mental
2018-04-26, 13:57
Blir begränsat med pauser första 55milen då kidsen är med. Har märkt att för dem är det bättre att nöta och komma fram än att ha en massa småpauser.
Sedan kan jag stanna bäst jag vill.

Metal kanske är bättre än ljudbok? :D

Vi snackar superkorta pauser, jag var tvungen att köra ca 50 mil varje fredag för att komma hem, det i slutet på en arbetsdag/vecka. När jag kännde fokus falla så var det närmsta P-ficka eller liknande och snabbt ur och riva av 10-15 armhävningar. Kicken av både friskluft och endorfin/adrenalin från aggresiv fysisk aktivitet lyckades alltid få mig att klarna.

Diomedea exulans
2018-04-26, 14:06

Sjung högt och ljudligt. Körde bil två hela nätter genom den australiensiska natten med den metoden.

mela
2018-04-26, 14:35
Koffeintabletter.
Kanske kan vara något. Kollade hyllan lite på stora coop idag, det är inte mycket som imponerar för någon som konsumerar så mycket kaffe som mig.

Tugga på något. När jag äter/tuggar och kör bil piggnar jag till rätt mycket i alla fall, exempel nötter, tuggummi.
Sant. Äta något håller en vaken. Ska packa ätbara smågodisar.

Vi snackar superkorta pauser, jag var tvungen att köra ca 50 mil varje fredag för att komma hem, det i slutet på en arbetsdag/vecka. När jag kännde fokus falla så var det närmsta P-ficka eller liknande och snabbt ur och riva av 10-15 armhävningar. Kicken av både friskluft och endorfin/adrenalin från aggresiv fysisk aktivitet lyckades alltid få mig att klarna.
Mitt i värmlandsskogen? I don't trust those people :D

Sjung högt och ljudligt. Körde bil två hela nätter genom den australiensiska natten med den metoden.

Det gör jag alltid. Behöver inte köra långt för att sitta och gallskrika med i låtarna :D

TranceII
2018-04-26, 15:06
Kanske kan vara något. Kollade hyllan lite på stora coop idag, det är inte mycket som imponerar för någon som konsumerar så mycket kaffe som mig.

https://www.mmsports.se/Kosttillskott/Prestationshojare/Koffein/Fairing-Koffein.html

Blomkål
2018-04-26, 15:27
Hade inte gjort det med ungar i bilen men desto fortare jag kör, desto mer fokuserad blir jag. Har krockat fyra gånger och tre av dessa har inträffat när jag kört under hastighetsbegränsningen.

Fredszky
2018-04-26, 16:08
Om jag ser en koffeinstinn tjej sjungandes/gallskrikandes med godis i munnen samtidigt som hon gör armhävningar på en parkeringsficka i Värmland ska jag gå fram och hälsa.

leo1
2018-04-26, 16:38
Jag har en jäkligt gammal tub med eksemkräm av denna modell

https://gemmalouisegavin.files.wordpress.com/2014/01/20140120-122358-am.jpg

Nu har det blivit ett litet hål mitt på tuben dessutom har lacket släppt som är ytskiktet så att det blir som små flagnor. Skulle det gå att trycka över innehållet till en sån här

https://www.apoteket.se/produktbilder/custom/211152s.jpg

WHITEFOLKS
2018-04-26, 19:28
Hur lång är tjejen som inte är 180cm lång?

Vinter
2018-04-26, 19:36

Ta med en perkolator och se till så den fungerar i bilens uttag. Så kan du stanna och brygga några koppar på vägen. Alternativt frystorkat kaffe och bara vattenkokare. Och en bra sluten termosmugg + tillbehör.

Bob90
2018-04-26, 20:17
Hur lång är tjejen som inte är 180cm lång?

O-längre än 180 cm helt enkelt.

Yes
2018-04-27, 08:07
Om man blir medlem i en skytteklubb och efter 6 månader skjutit tre guldserier, vilka vapen går det att få licens på? Är det bara .22;or först eller kan man få licens på grövre kaliber direkt?

Jag får motstridiga svar när jag söker runt och frågar folk...

Mental
2018-04-27, 08:31
Om man blir medlem i en skytteklubb och efter 6 månader skjutit tre guldserier, vilka vapen går det att få licens på? Är det bara .22;or först eller kan man få licens på grövre kaliber direkt?

Jag får motstridiga svar när jag söker runt och frågar folk...

Det beror på klubben. Det är inte ett krav från polisen. När jag sköt var det inga problem att skjuta sina guldserier med klubbens .22 och sedan själv söka licens för 9mm om det är den kalibern du vill träna med sedan.

Yes
2018-04-27, 09:46
Det beror på klubben. Det är inte ett krav från polisen. När jag sköt var det inga problem att skjuta sina guldserier med klubbens .22 och sedan själv söka licens för 9mm om det är den kalibern du vill träna med sedan.
Okej, det förklarar varför jag får olika bud. Gäller alltså att hitta en klubb med sund inställning till det hela.
Tänker att 9mm revolver vore vettigt att sikta in sig på. Billigt, pålitligt och roligare att skjuta än ärtbössa. Måste bara hitta lämplig klubb.

Mental
2018-04-27, 10:24
Okej, det förklarar varför jag får olika bud. Gäller alltså att hitta en klubb med sund inställning till det hela.
Tänker att 9mm revolver vore vettigt att sikta in sig på. Billigt, pålitligt och roligare att skjuta än ärtbössa. Måste bara hitta lämplig klubb.

Nästan alla skaffar en .22 i alla fall, för mängdträning. Det är bra dyrt när man kliver upp i grovlek.

Billigaste 9mm pang vid bulkköp över 1k patroner brukar vara runt 2kr st.
Medans klubben jag sköt för köpte in bulk .22 och sålde för 40kr för 100 bulor.
Ska man upp i grövre blir det fort ännu dyrare.

.44 och .45 ligger upp mot 5kr pangen.

Kabuto
2018-04-27, 11:07

Prata med någon hela tiden och ät grejer. Det värsta för mig är när alla medpassagerare är helt tysta eller sover. Då kommer min egen trötthet på nolltid.

VoDaresVins
2018-04-27, 12:40

Det som får mig att piggna till bäst är vatten i ansiktet. Nåt att spraya med eller bara via handflatan. Blir jag nog trött hjälper inte koffein för mig.

Yes
2018-04-27, 12:57
Nästan alla skaffar en .22 i alla fall, för mängdträning. Det är bra dyrt när man kliver upp i grovlek.

Jo, det blir såklart en helt annan kostnad men det ska ju kännas tillfredsställande också.

delta_mats
2018-04-27, 13:03

Vad kostar det om man laddar själv då?

Mental
2018-04-27, 13:16

Ingen aning, skulle aldrig orka handladda pistolammunition.

Yes
2018-04-27, 13:39
Min bror som håller på med det menar att det först blir värt med större kaliber eller om du vill ha bättre ammunition.

r3mpuh
2018-04-28, 01:00
Hur mycket väger en okokt spagett?

Diomedea exulans
2018-04-28, 15:52
Skickas post imorgon?

StarkaUlf
2018-04-28, 18:42
skickas post imorgon?

nä.

frys
2018-04-28, 19:22
tappade en liten 5kg från 10cm på gymmet idag över tårna. gör ont o haltar nu. Är det bara vila eller bör jag uppsöka vård?

Bob90
2018-04-28, 21:07
tappade en liten 5kg från 10cm på gymmet idag över tårna. gör ont o haltar nu. Är det bara vila eller bör jag uppsöka vård?

5 kg vad? Hantel? Kettlebell? Hur ser tårna och kringliggande vävnad ut?
Från den höjden känns det osannolikt att det skulle vara något som är brutet, är nog bara att låta smärta och ev svullnad ge med sig själv.

frys
2018-04-28, 21:40
5 kg vad? Hantel? Kettlebell? Hur ser tårna och kringliggande vävnad ut?
Från den höjden känns det osannolikt att det skulle vara något som är brutet, är nog bara att låta smärta och ev svullnad ge med sig själv.

viktskiva rakt över dom 3 mittentårna av foten. kändes knappt på gymmet och nu på kvällen behöver jag halta, särskilt ifall jag suttit ett tag. Börjar jag gå så känns det mindre.

vill säga att dom ser lite krokiga ut jmf med andra foten men det kanske också är hjärnspöken. det är inga märken eller missfärgningar dock.

StarkaUlf
2018-04-28, 21:53
viktskiva rakt över dom 3 mittentårna av foten. kändes knappt på gymmet och nu på kvällen behöver jag halta, särskilt ifall jag suttit ett tag. Börjar jag gå så känns det mindre.

vill säga att dom ser lite krokiga ut jmf med andra foten men det kanske också är hjärnspöken. det är inga märken eller missfärgningar dock.

Walk it off.

Skulle du gå till doktorn skulle hen ändå inte göra något.

xan
2018-04-28, 23:51
Är "bärande tanke" samma sak som tema/budskap/grundtanke i litteratursammanhang?

rattlesnake61
2018-04-29, 00:18
Är "bärande tanke" samma sak som tema/budskap/grundtanke i litteratursammanhang?

Bärande tanke = huvudsaklig tanke/idé som präglar materialet.

xan
2018-04-29, 11:18
Bärande tanke = huvudsaklig tanke/idé som präglar materialet.

Okej, men skiljer det sig från 'tema' och 'budskap'?

Bärsärk
2018-04-29, 13:07

Om du känner på tån och den känns "hel" dvs att den inte är av någonstans så skulle jag skita i det för precis som StarkaUlf sa så skulle inte vårdcentralen göra ett skit i alla fall.

smerk
2018-04-29, 17:50
Gör en modell i ett arbete och kravet är bara att det ska efterlikna en originalmodell. Undrar därför om det finns ''låtsas-skruv'' som går och köpa för att sedan kunna limma på något för att göra att det vid snabb anblick ser ut som att det har skruvats fast? (Hade krävts hur mycket skruv som helst om fästningen skulle gå till på det sättet. Jag tänkte därför att strategiskt placera ut dessa ''skruvar'' där de är synliga vilket inte är på många ställen.)

Skulle även vara najs att kunna göra på liknande sätt fast med VGA- och DVI uttag, finns de att köpa uttag som liknar dessa som kan limma på t.ex. en trälåda?

Bob90
2018-04-29, 21:37
Gör en modell i ett arbete och kravet är bara att det ska efterlikna en originalmodell. Undrar därför om det finns ''låtsas-skruv'' som går och köpa för att sedan kunna limma på något för att göra att det vid snabb anblick ser ut som att det har skruvats fast? (Hade krävts hur mycket skruv som helst om fästningen skulle gå till på det sättet. Jag tänkte därför att strategiskt placera ut dessa ''skruvar'' där de är synliga vilket inte är på många ställen.)

Skulle även vara najs att kunna göra på liknande sätt fast med VGA- och DVI uttag, finns de att köpa uttag som liknar dessa som kan limma på t.ex. en trälåda?

Du kan ju kapa en vanlig skruv med tång eller metallsåg till önskad längd och använda.

svenbanan
2018-04-29, 21:56

Det låter som att du ska tillverka en dator fast det ska bara se ut som en dator från utsidan?

Åk till återvinningscentralen och plocka med dig ett par gamla rishögar hem och plocka ut grafikkortet och diverse skruvar och vad du nu behöver för grejer.

Måste väl vara enklare att använda riktiga skruvar än "låtsasskruvar"? Det är väl bara att borra ett litet hål och dra fast skruvarna?

StarkaUlf
2018-05-01, 11:32
Finns det verkligen några enkla knep/tips som man kan göra hemma på hur man får aningen tätare skäggväxt? Utan att man behöver inhandla grejer för flera hundra kronor styck.

Bob90
2018-05-01, 11:37
Finns det verkligen några enkla knep/tips som man kan göra hemma på hur man får aningen tätare skäggväxt? Utan att man behöver inhandla grejer för flera hundra kronor styck.

Trodde sånt bara var scam, att man får jobba med det man fått typ? Har jag gått runt med babyfjun i onödan? *popcorn*

StarkaUlf
2018-05-01, 12:28
Trodde sånt bara var scam, att man får jobba med det man fått typ? Har jag gått runt med babyfjun i onödan? *popcorn*

Jag vet inte, det är därför jag frågar :D

PKtarzan
2018-05-01, 19:22
Är inte ordet "diarré" lite för fint för dess innebörd?

Bärsärk
2018-05-01, 19:24

Skulle inte tro det, hår både i ansikte och på huvudet verkar vara något som vi inte kan lösa ett mirakelmedel för.

Yes
2018-05-01, 20:03
Tänker du om vi utesluter Minoxidil? Jag har fått påtagligt bättre hår av folsyra. Dock ska det understrykas att jag tenderar att ha brist på det (förmodligen pga Crohns).
Bra hy överlag hjälper också. Annars finns det indikationer på att dermarollers kan stimulera tillväxten av hår (och ge bättre hy). Jag såg tex en studie där det gav bättre resultat på håravfall än Rogaine och Finasteride. Vet dock inte hur tillförlitligt resultatet är.
Ett problem med dermarollers är att längre nålar är riskabelt att används på egen hand, och det är inte säkert att de kortare nålarna går tillräckligt djupt för att ha effekt. Att rolla huden med längre nålar utan att verkligen sterilisera dem är inte direkt en lysande idé, och det är inte säkert att kortare nålar ger någon effekt. Att göra det på klinik lär i sin tur bli dyrt.

Den gode Grub brukar annars ha koll på studier gällande sånt här, så han kanske har något matnyttigt att bjuda på.

Annars kan jag för egen del säga att tålamod gör mycket. Började själv odla skägg efter jag kom ihåg en sak gamle farsgubben sade. Han brukade ha ett mäktigt jäkla vikingaskägg. Jag tyckte det var orättvist att få hans usla hårfäste och inte skägget, varpå han enkelt konstaterade att, ”Äh, det tar bara tid.”

Det har visat sig stämma hyfsat på mig iaf. Mer tålamod har iaf gjort stor skillnad. Sen använder jag visserligen Minoxidil

baggard
2018-05-01, 23:58
Tänker du om vi utesluter Minoxidil? Jag har fått påtagligt bättre hår av folsyra. Dock ska det understrykas att jag tenderar att ha brist på det (förmodligen pga Crohns).
Bra hy överlag hjälper också. Annars finns det indikationer på att dermarollers kan stimulera tillväxten av hår (och ge bättre hy). Jag såg tex en studie där det gav bättre resultat på håravfall än Rogaine och Finasteride. Vet dock inte hur tillförlitligt resultatet är.
Ett problem med dermarollers är att längre nålar är riskabelt att används på egen hand, och det är inte säkert att de kortare nålarna går tillräckligt djupt för att ha effekt. Att rolla huden med längre nålar utan att verkligen sterilisera dem är inte direkt en lysande idé, och det är inte säkert att kortare nålar ger någon effekt. Att göra det på klinik lär i sin tur bli dyrt.

Den gode Grub brukar annars ha koll på studier gällande sånt här, så han kanske har något matnyttigt att bjuda på.

Annars kan jag för egen del säga att tålamod gör mycket. Började själv odla skägg efter jag kom ihåg en sak gamle farsgubben sade. Han brukade ha ett mäktigt jäkla vikingaskägg. Jag tyckte det var orättvist att få hans usla hårfäste och inte skägget, varpå han enkelt konstaterade att, ”Äh, det tar bara tid.”

Det har visat sig stämma hyfsat på mig iaf. Mer tålamod har iaf gjort stor skillnad. Sen använder jag visserligen Minoxidil

Med tålamod menar du att man kan få vänta tills man är 37 innan det slår till på riktigt eller menar du att man får gå runt och se hemlös ut med sin dåliga skäggväxt i typ ett år tills alla dåliga fläckar börjats fyllas igen?

Yes
2018-05-02, 00:04
Med tålamod menar du att man kan få vänta tills man är 37 innan det slår till på riktigt eller menar du att man får gå runt och se hemlös ut med sin dåliga skäggväxt i typ ett år tills alla dåliga fläckar börjats fyllas igen?
Ptja, är du fortfarande ung kanske du får vänta några år men annars menar jag att du får se hemlös och skabbig ut ett tag.

Det verkar för övrigt gälla även när man fått ett hyfsat skägg. Jag kan t.ex. numera rocka ett kort skägg men efter det blivit längre ser det bara ovårdat ut. Håller mig dock från att trimma det i hopp om att det ska fylla ut.

Jobbigt nog så är det svårt att veta innan man provat. Bara för att vissa har stadigt helskägg på en månad betyder det inte att det är kört för dig, även om det kan ta 3 eller 6 månader.

lördagsgrogg
2018-05-02, 16:28
Ptja, är du fortfarande ung kanske du får vänta några år men annars menar jag att du får se hemlös och skabbig ut ett tag.

Det verkar för övrigt gälla även när man fått ett hyfsat skägg. Jag kan t.ex. numera rocka ett kort skägg men efter det blivit längre ser det bara ovårdat ut. Håller mig dock från att trimma det i hopp om att det ska fylla ut.

Jobbigt nog så är det svårt att veta innan man provat. Bara för att vissa har stadigt helskägg på en månad betyder det inte att det är kört för dig, även om det kan ta 3 eller 6 månader.

Det är kul att modet växlar tycker jag! När jag var ung var folk avundsjuka på indianer utan skäggväxt och experimenterade med pimpsten a lá Pappilon.

r3mpuh
2018-05-02, 19:14
Apotekaren på Apoteket Renen i Sala ser identisk ut med Soran™. Har han gått & utbildat sig? 🤔
http://www.bilddump.se/bilder/20180502201026-2a00:801:300:7e8c:5b0:d332:87ac:d133.gif

Angel
2018-05-02, 19:45
Jag har skrivit ett längre referat på en bok och tänkte referera med fotnoter.
Ska jag skriva;

1. Patricia S. Churchland, Min hjärna och jag -En bok om neurovetenskap och medvetande, Fri tanke förlag 2013, sid 2
2. Ibid, sid 3
3. Ibid, sid 4

osv, osv, eftersom jag hela tiden hänvisar till samma bok och inga andra källor?

Yes
2018-05-02, 22:04
Det är kul att modet växlar tycker jag! När jag var ung var folk avundsjuka på indianer utan skäggväxt och experimenterade med pimpsten a lá Pappilon.

https://www.alaraby.co.uk/english/Blog/2017/12/20/Men-without-beards-cause-indecent-thoughts-in-other-men

Petoria
2018-05-03, 12:39
Tänkte lära mig spela piano, någon som vet några bra hemsidor/guider för nybörjare?

Yes
2018-05-03, 19:52
Tänkte lära mig spela piano, någon som vet några bra hemsidor/guider för nybörjare?
Aimee Nolte har en del bra för piano samt musik generellt:
https://www.youtube.com/user/NolteFam/featured

Lypur har mycket fokus på teori men det är bra innehåll:
https://www.youtube.com/channel/UCpzgTNTgQsR9YYsyOm3k3KQ

Josh Wright är inte direkt riktad till nybörjare men jag tycker det är givande ändå:
https://www.youtube.com/user/joshwrightpiano

Här finns lite jazzpiano för nybörjare:
https://www.youtube.com/user/billhiltonbiz

Musikteori 101 från Yale:
https://www.youtube.com/watch?v=5_yOVARO2Oc&list=PLh9mgdi4rNezhx8YiGIV8I22ICSuzslja

Hoffman Academy är bra, om man kan stå ut med att det är riktat till småbarn:
https://www.youtube.com/user/PianoLessonsForKids

xan
2018-05-04, 00:53
Vad innebär "cut off transmission" i bilsammanhang? Stänga av växellåda??

Sammanhang:

Masta Ace: "I'll cut off your transmission faster than Lee Myles." :D

Petoria
2018-05-04, 08:53
Aimee Nolte har en del bra för piano samt musik generellt:
https://www.youtube.com/user/NolteFam/featured

Lypur har mycket fokus på teori men det är bra innehåll:
https://www.youtube.com/channel/UCpzgTNTgQsR9YYsyOm3k3KQ

Josh Wright är inte direkt riktad till nybörjare men jag tycker det är givande ändå:
https://www.youtube.com/user/joshwrightpiano

Här finns lite jazzpiano för nybörjare:
https://www.youtube.com/user/billhiltonbiz

Musikteori 101 från Yale:
https://www.youtube.com/watch?v=5_yOVARO2Oc&list=PLh9mgdi4rNezhx8YiGIV8I22ICSuzslja

Hoffman Academy är bra, om man kan stå ut med att det är riktat till småbarn:
https://www.youtube.com/user/PianoLessonsForKids

Perfekt, tack så mycket!

agazza
2018-05-04, 10:55
Finns det en 3d printad form att ligga på/i för korrekt form på nacke/ryggrad?

Jag har just fått en unge och tuppar av när det är läggdags, tänkte att det vore ett ypperligt tillfälle att lära sig sova på rygg, och då skulle jag även vilja ha en form, då jag känner att jag har fått gamnacke av allt hängande med huvudet på jobbet.

(jag har börjat träna för hållning och står nu upp på jobbet)

Peter.B
2018-05-04, 11:55
Finns det en 3d printad form att ligga på/i för korrekt form på nacke/ryggrad?

Jag har just fått en unge och tuppar av när det är läggdags, tänkte att det vore ett ypperligt tillfälle att lära sig sova på rygg, och då skulle jag även vilja ha en form, då jag känner att jag har fått gamnacke av allt hängande med huvudet på jobbet.

(jag har börjat träna för hållning och står nu upp på jobbet)

Jag tror att det är svårt att hitta en sådan form som passar alla, jag tänker mig att korrekt form skiljer sig något individuellt beroende på hur kroppen ser ut i övrigt. Men jag kan ha fel, resonerar mer än propagerar fakta.

agazza
2018-05-04, 15:30
Jag tror att det är svårt att hitta en sådan form som passar alla, jag tänker mig att korrekt form skiljer sig något individuellt beroende på hur kroppen ser ut i övrigt. Men jag kan ha fel, resonerar mer än propagerar fakta.

Längden bör väl växla men annars bör det väl vara en och samma inbillar jag mig?

Sverker?

Peter.B
2018-05-04, 15:34
Längden bör väl växla men annars bör det väl vara en och samma inbillar jag mig?

Sverker?

Vet inte. Längden tänkte jag också på främst, men även jämnlånga kan ju ha olika långa överkroppar, ben, nackar och så vidare.

svenbanan
2018-05-04, 16:31
Jag har skrivit ett längre referat på en bok och tänkte referera med fotnoter.
Ska jag skriva;

1. Patricia S. Churchland, Min hjärna och jag -En bok om neurovetenskap och medvetande, Fri tanke förlag 2013, sid 2
2. Ibid, sid 3
3. Ibid, sid 4

osv, osv, eftersom jag hela tiden hänvisar till samma bok och inga andra källor?

Det verkar så, ifall du inte har några andra källhänvisningar mellan.

http://www.ub.umu.se/sites/default/files/bilder/exempel_oxford_large.jpg

Plockat från denna sida.
http://www.ub.umu.se/skriva/skriva-referenser/kallhanvisningar-oxford

BelowAverage
2018-05-04, 18:58
1: Någon som har koll på schampo och deodorant som inte innehåller tvivelaktiga substanser?

2: Spelar det någon roll ifall schampo och deodorant innehåller tvivelaktiga substanser? :d
Jag tänker själv att jag vet inte, men ser inte prisläget hemskt ut vore det kanske lika bra att undvika.

Bärsärk
2018-05-05, 10:44
Varför är allt så dyrt i Norge för? Finns det nån förklaring till det? Eller är det bara vi i Sverige som är billiga? Är vi bättre på handel och transport? Och varför accepterar alla som bor i Norge att det är så?

Rahf
2018-05-05, 10:48
Varför är allt så dyrt i Norge för? Finns det nån förklaring till det? Eller är det bara vi i Sverige som är billiga? Är vi bättre på handel och transport? Och varför accepterar alla som bor i Norge att det är så?

För att Norge är ett rikt land, och lönerna är högre än i Sverige.

Bob90
2018-05-05, 10:49

Priserna brukar ju också vara lite anpassad efter befolkningens löner också och norrmännen har väl högre löner (och/eller lägre skatt, oavsett vad) tänker jag?

Edit: Pucktvåa.

Starke75an
2018-05-06, 17:07
Finns det nån nackdel att ha en vedeldad bastu inne på en toalett? Ska bygga ny toalett med dusch och badkar samt ny bastu.

Den gamla elbastun som ligger i källare ska vi kasta ut.

Rahf
2018-05-06, 17:12
Lär väl vara helt ok, så länge man kan vädra ordentligt med både skorsten och ventil.

Köttis
2018-05-06, 17:28
Varför är allt så dyrt i Norge för? Finns det nån förklaring till det? Eller är det bara vi i Sverige som är billiga? Är vi bättre på handel och transport? Och varför accepterar alla som bor i Norge att det är så?Det är dyrare i Sverige än i Polen. Varför accepterar du det?

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Bärsärk
2018-05-06, 17:42
Det är dyrare i Sverige än i Polen. Varför accepterar du det?

För att Sverige är ett rikare land än Polen? Men Norge är väl ett rikare land än Sverige det är ju det man inte kan koppla.

För att Norge är ett rikt land, och lönerna är högre än i Sverige.

Lönerna i Sverige går väl upp också, men priserna på livsmedel känns som att de går ner. Det kanske inte stämmer, men det känns som det.

Bärsärk
2018-05-07, 16:36
Finns det nån tråd som handlar om frisyrer? Tydligen kan jag inte söka längre.

Cooks
2018-05-07, 18:35
När man äter majs och sedan går på toa X timmar senare så kommer majsen ut nästan hela. Påverkar detta hur mycket energi som tas upp av majset/majsen man ätit? Nu vet jag inte exakt hur många kcal majs innehåller men låt oss säga 100kcal/100g, om man äter 100g men mycket av majset kommer ut helt, har man då bara fått i sig 50 t.ex?

Kif
2018-05-07, 19:41
När man äter majs och sedan går på toa X timmar senare så kommer majsen ut nästan hela. Påverkar detta hur mycket energi som tas upp av majset/majsen man ätit? Nu vet jag inte exakt hur många kcal majs innehåller men låt oss säga 100kcal/100g, om man äter 100g men mycket av majset kommer ut helt, har man då bara fått i sig 50 t.ex?

Allt tas upp. Det är bara skalen som kommer ut och de innehåller tydligen ingen näring.

Cooks
2018-05-07, 22:00
Allt tas upp. Det är bara skalen som kommer ut och de innehåller tydligen ingen näring.

Tack! Någon som vet hur skalen kan överleva allt det där? :d

Rahf
2018-05-07, 22:01
Tack! Någon som vet hur skalen kan överleva allt det där? :d

Cellulosa. Vårat tarmsystem kan inte bryta ned den typen av cellvägg.

Dåren
2018-05-07, 22:55
Varför gör det ont att dricka kallt vatten efter man tuggat tuggummi?

Vinter
2018-05-08, 00:16
Varför gör det ont att dricka kallt vatten efter man tuggat tuggummi?

Samma oljor som i tigerbalsam och tea tree olja aktiverar köld responsen i gomen/huden. Kommer inte just ihåg vad receptorn heter. Men systemet är till för att skydda mot värme, med ett köldrespons. Lägger du till extra kyla på det så aktiverar du smärtrespons. Typ så.

Pokkes
2018-05-08, 05:14
Samma oljor som i tigerbalsam och tea tree olja aktiverar köld responsen i gomen/huden. Kommer inte just ihåg vad receptorn heter. Men systemet är till för att skydda mot värme, med ett köldrespons. Lägger du till extra kyla på det så aktiverar du smärtrespons. Typ så.

TRPM8, också kallad mentol receptor 1 om jag minns rätt :)

dream_theater_
2018-05-08, 05:27
1: Någon som har koll på schampo och deodorant som inte innehåller tvivelaktiga substanser?

2: Spelar det någon roll ifall schampo och deodorant innehåller tvivelaktiga substanser? :d
Jag tänker själv att jag vet inte, men ser inte prisläget hemskt ut vore det kanske lika bra att undvika.

Maria Nila

Alexton
2018-05-08, 08:46
Någon som har koll på om en stridsväst (NATO standard porte plaque kevlar+keramiska plattor) måste deklareras innan man plockar genom tullen?
Det är en seriösare version som stoppar 7.64mm utan problem, vet att vanliga kevlar går igenom utan problem.

Rahf
2018-05-08, 08:50
Någon som har koll på om en stridsväst (NATO standard porte plaque kevlar+keramiska plattor) måste deklareras innan man plockar genom tullen?
Det är en seriösare version som stoppar 7.64mm utan problem, vet att vanliga kevlar går igenom utan problem.

Vet att det finns något slags reservationer för polisvästar. Du borde kontakta tullen direkt på den.

Alexton
2018-05-08, 08:54
Vet att det finns något slags reservationer för polisvästar. Du borde kontakta tullen direkt på den.

Okej får de till att göra det. Har någon månad på mig att fixa innan jag ska till Sverige . Tack !

xan
2018-05-08, 15:10
Var köper jag en boxningsmaskin i miniatyrmodell som man kan ställa på skrivbordet?

50 kr hittelön via Swish. Nej jag skojar inte.

http://www.wogme.com/wp-content/uploads/2016/10/combo-boxer-480x800.jpg

Mental
2018-05-08, 15:48

Vad är det för klassning på plattorna? Jag gissar att det kan räknas som krigsmatriel och då behöver man tillstånd för importen.

Citat från lawline

"ästens klassificering kan göra att den kan komma att omfattas av lagen (1992:1200) om krigsmateriel (och förordningen (1992:1303) om krigsmateriel .

Vad som utgör krigsmateriel definieras i Bilaga A Förteckning över krigsmateriel och tekniskt bistånd enligt lagen (1992:1300) om krigsmateriel. Där framgår under sektion M13 exempelvis att vissa sorters skyddsvästar inbegrips i begreppet krigsmateriel precis som ni diskuterat. J

"ML13 Pansar- eller skyddsutrustning, konstruktioner och komponenter, enligt följande:

1. Mjuka skyddsvästar eller skyddsdräkter, tillverkade för att uppfylla militära standarder eller specifikationer, eller motsvarigheter till sådana standarder eller specifikationer, och särskilt utformade komponenter för dessa.

Not: Vid tillämpning av ML13 d.1, omfattar militära standarder eller specifikationer, som minimum, specifikationer för splitterskydd.

2. Hårda skyddsplattor som ger ballistiskt skydd på lägst nivå III (NIJ 0101.06, juli 2008) eller nationella motsvarigheter."

Alexton
2018-05-08, 16:38
Vad är det för klassning på plattorna? Jag gissar att det kan räknas som krigsmatriel och då behöver man tillstånd för importen.

Citat från lawline

"ästens klassificering kan göra att den kan komma att omfattas av lagen (1992:1200) om krigsmateriel (och förordningen (1992:1303) om krigsmateriel .

Vad som utgör krigsmateriel definieras i Bilaga A Förteckning över krigsmateriel och tekniskt bistånd enligt lagen (1992:1300) om krigsmateriel. Där framgår under sektion M13 exempelvis att vissa sorters skyddsvästar inbegrips i begreppet krigsmateriel precis som ni diskuterat. J

"ML13 Pansar- eller skyddsutrustning, konstruktioner och komponenter, enligt följande:

1. Mjuka skyddsvästar eller skyddsdräkter, tillverkade för att uppfylla militära standarder eller specifikationer, eller motsvarigheter till sådana standarder eller specifikationer, och särskilt utformade komponenter för dessa.

Not: Vid tillämpning av ML13 d.1, omfattar militära standarder eller specifikationer, som minimum, specifikationer för splitterskydd.

2. Hårda skyddsplattor som ger ballistiskt skydd på lägst nivå III (NIJ 0101.06, juli 2008) eller nationella motsvarigheter."

Ja de är godkända att användas i aktiv krigszon av franska armén. Nyare prototyp samma slags plattor som vi kör i Mali.
NATO standard på rubbet.

Skulle gissa på att västen utan plattor är okej att ta in då kevlar är mest för 9mm och annat smått.

StarkaUlf
2018-05-08, 19:04
Jag har ju en Xiaomi från Kina som fungerar på Telias telenät. Om jag byter abonnemang till Halebop, kommer det ändå att fungera? För Halebop använder sig väl av samma nätverk, eller har jag missuppfattat?

agazza
2018-05-08, 21:16
Jag har ju en Xiaomi från Kina som fungerar på Telias telenät. Om jag byter abonnemang till Halebop, kommer det ändå att fungera? För Halebop använder sig väl av samma nätverk, eller har jag missuppfattat?

Googla basband

Olika nätägare stödjer olika basband i olika områden.

Olika telefoner har stöd för olika basband.

I chippet har dom stöd för alla basband men dom är licenspliktiga, men går ibland att låsa upp.

Jag köpte en billig kinatelefon och låste upp samtliga basband.

Men det finns bra hemsidor som har bra översikt på vilka basband vilka tjänsteleverantörer har. Sen får du kolla specifik täckningskarta över där du tänker bruka telefonen.

agazza
2018-05-08, 21:16
Ifall jag blandar en redig dos EAA med en redig dos Psylliumfrön till kvällsfika.

Hur opti är man då?

Grub?

StarkaUlf
2018-05-09, 03:57
Googla basband

Olika nätägare stödjer olika basband i olika områden.

Olika telefoner har stöd för olika basband.

I chippet har dom stöd för alla basband men dom är licenspliktiga, men går ibland att låsa upp.

Jag köpte en billig kinatelefon och låste upp samtliga basband.

Men det finns bra hemsidor som har bra översikt på vilka basband vilka tjänsteleverantörer har. Sen får du kolla specifik täckningskarta över där du tänker bruka telefonen.

Tack för svaret, då ska jag kika på det :) Min Xiaomi är ju upplåst, så jag tror nog att det ska fungera, men ska kolla sen idag.

Ifall jag blandar en redig dos EAA med en redig dos Psylliumfrön till kvällsfika.

Hur opti är man då?

Grub?

Psylliumfröna är ju bra, men EAA är inte optimalt innan läggdags. Alldeles för snabbt, du kommer att stimulera proteinsyntesen en väldigt kort stund, men inte mer.
40g långsamt protein är att föredra på kvällen, det är den mängd som krävs för att stimulera proteinsyntesen över normala nivåer under natten.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=231608

Captainwide
2018-05-09, 09:44
Påverkas solbrännan av hur mycket fett man har på kroppen? Alltså har man lättare att bli solbränd vid lägre fettprocent?

ARMSTARK
2018-05-09, 09:51
Påverkas solbrännan av hur mycket fett man har på kroppen? Alltså har man lättare att bli solbränd vid lägre fettprocent?

Är man väldigt smal tror jag att solstrålarna kan missa kroppen, en tjockis blir säkert mycket mer solbränd. *jorgen*

SirreASDF
2018-05-09, 09:57
Är man väldigt smal tror jag att solstrålarna kan missa kroppen, en tjockis blir säkert mycket mer solbränd. *jorgen*

Tror helt klart att detta stämmer, baserat på att jag alltid har varit väldigt smal och aldrig blir brun!

....däremot är jag mästare på att bränna mig, vilket iofs talar emot det...

Nattljus
2018-05-09, 10:06
Tror helt klart att detta stämmer, baserat på att jag alltid har varit väldigt smal och aldrig blir brun!

....däremot är jag mästare på att bränna mig, vilket iofs talar emot det...
Dra bort locket nästa gång du lägger dig på grillen och solar så ska du se att du får bättre resultat *popcorn*

BelowAverage
2018-05-09, 10:45
Maria Nila

Man tackar ödjmukast!

agazza
2018-05-09, 12:56
Tack för svaret, då ska jag kika på det :) Min Xiaomi är ju upplåst, så jag tror nog att det ska fungera, men ska kolla sen idag.

Psylliumfröna är ju bra, men EAA är inte optimalt innan läggdags. Alldeles för snabbt, du kommer att stimulera proteinsyntesen en väldigt kort stund, men inte mer.
40g långsamt protein är att föredra på kvällen, det är den mängd som krävs för att stimulera proteinsyntesen över normala nivåer under natten.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=231608

Psylliumfrön drar ju ner på upptagshastigheten tänkte jag

StarkaUlf
2018-05-09, 13:26
Psylliumfrön drar ju ner på upptagshastigheten tänkte jag

Fria aminosyror är så snabba i sig att jag inte tror att psylliumfrön sänker hastigheten så pass mycket. Sen låter ju inte 40g EAA så himla trevligt heller :D

Jag tror inte ens man får effekten av 40g vassle + psyllium. Dels för att det är så pass snabbt, dels för att vassle och kasein agerar olika i kroppen.

Captainwide
2018-05-10, 16:27
Nyss fått en gjutjärns grillpanna från Ica av frugan. Har två frågor -

Står inget om hur fettbeläggningen skall härdas, är trähandtag så ugn är uteslutet. Bara ställa på platta och köra?

Då diskmedel ej skall användas, hur får jag den bakteriellt fri när jag tillagat kött, i synnerhet kyckling i den då?

Aryt
2018-05-10, 16:35

Står inget om hur fettbeläggningen skall härdas, är trähandtag så ugn är uteslutet. Bara ställa på platta och köra?

Då diskmedel ej skall användas, hur får jag den bakteriellt fri när jag tillagat kött, i synnerhet kyckling i den då?

Bakterierna dör nog av värmen.
Man kan diska en väl omhändertagen gjutjärnspanna med diskmedel, #4 https://www.seriouseats.com/2014/11/the-truth-about-cast-iron.html + en del andra råd.

Köttis
2018-05-10, 16:39

Då diskmedel ej skall användas, hur får jag den bakteriellt fri när jag tillagat kött, i synnerhet kyckling i den då?Nya pannor brukar inte behövas någon inbränning då de redan har det. Den kommer dock bli bättre med tiden när du använder den.

Diskmedel är inte bakteriedödande så det spelar ingen roll. Om några bakterier mot förmodan skulle vara kvar efter skrubbande med varmt vatten kommer dö såklart dö när du värmer upp pannan nästa gång.

Edit: som skribenten ovan säger är det inte någon fara att använda diskmedel heller men är onödigt att göra det allt för ofta.

Captainwide
2018-05-10, 19:08
Tack för er hjälp! Invigs imorgon. :)

Bärsärk
2018-05-10, 19:13
Man kan bränna ur den med salt om den är skitig, annars tar du bara hett vatten och torkar ur med papper.

Starke75an
2018-05-10, 20:44
Hur lång är en normal husbil?

micke81
2018-05-11, 08:31
NEJ man använder inte diskmedel i en gjutjärnsstekpanna.

egge
2018-05-11, 15:22
När det är blött ute eller när jag går på grusiga vägar så slungas det alltid upp smutsiga droppar/grus/skit från mina skor upp på vaderna.
Är det jag som är dålig på att gå för jag tycker aldrig man ser andra som har lika prickiga vader?
Inget direkt allvarligt problem men kom att tänka på det när jag var ute och gick på lunchen i shorts och det regnade.

micke81
2018-05-11, 20:22
När det är blött ute eller när jag går på grusiga vägar så slungas det alltid upp smutsiga droppar/grus/skit från mina skor upp på vaderna.
Är det jag som är dålig på att gå för jag tycker aldrig man ser andra som har lika prickiga vader?
Inget direkt allvarligt problem men kom att tänka på det när jag var ute och gick på lunchen i shorts och det regnade.

Då är vi två som går dåligt:hbang:

Termy
2018-05-12, 14:16
Finns det några bra fristående utdragbara lådor att beställa någonstans som man kan typ "haka fast" på något smidigt sätt som ett bihang till valfritt skrivbord så att man kan dra ut/in dem, så de ligger diskret under där för förvaring av diverse datorrelaterat krimskrams?

agazza
2018-05-12, 15:54

köpte en gryta från ICA. Visade sig vara emalj och inte riktigt gjutjärn. Kan va bra att tänka på så du inte googlar fel behandlingsråd.

Emalj ser ut som gjutjärn men fungerar inte likadant med porer.

Aryt
2018-05-12, 16:33
NEJ man använder inte diskmedel i en gjutjärnsstekpanna.

Varför skulle man inte göra det?

Gissar att du tänker på den vederlagda husmorsmyten från tiden när det vara husalver som störde huset..

delta_mats
2018-05-12, 16:35

Gissar att du tänker på den vederlagda husmorsmyten från tiden när det vara husalver som störde huset..

Därför att du då skrubbar bort det skyddande fettlagret. Pannan blir "torr" och det bränner fast lättare. En väl insmord och inbränd gjutjärnspanna ska vara blanksvart.

Bob90
2018-05-12, 16:53

Tror att teflon utvecklades av en anledning :p

Bärsärk
2018-05-12, 16:54

För att man bränner in gjutjärnspannor av en anledning?

Köttis
2018-05-12, 16:56
Därför att du då skrubbar bort det skyddande fettlagret. Pannan blir "torr" och det bränner fast lättare. En väl insmord och inbränd gjutjärnspanna ska vara blanksvart.Polymeriserat fett får man inte bort så lätt med endast diskmedel. Däremot kommer det aldrig, eller mycket långsammare, bildas någon yta om fettet diskas bort med diskmedel efter varje användning.

G.W
2018-05-12, 18:05

Vilken n00b.

micke81
2018-05-12, 19:24

För att det är ett av mycket få sätt att förstöra en utmärkt gedigen svensk gjutjärnspanna.(jo den går att få still på igen med lite god vilja)

Tror att teflon utvecklades av en anledning :p

Jupp och garanterat inte i första hand för att producera stekpannor för folk med undermåliga handleder.

ARMSTARK
2018-05-12, 19:47
Hur är det med det där med att tiden går saktare i rymden än på jorden? Beror det på hastigheten eller gravitationen?

Captainwide
2018-05-12, 20:46
Hur är det med det där med att tiden går saktare i rymden än på jorden? Beror det på hastigheten eller gravitationen?

Beror på tristessen efter ett tag.

Fredszky
2018-05-12, 21:13

Allting är relativt något annat.

Om du tar en raket och lämnar din tvilling på jorden och åker väldigt snabbt ett par varv kommer din tvilling att åldras fortare än du. Varken du eller din tvilling märka att tiden uppför sig annorlunda dock där ni är.

Samma sak om du hänger nära ett svart hål eller något annat massivt som kröker tidsrymden; din tvilling åldras fortare än du.

Fredszky
2018-05-12, 21:19
Fast jag undrar nu när jag tänker efter, vad är det som bestämmer vad som åldras fortast vid hög hastighet?

Kan man inte lika gärna säga att hela universum utom du i raketen har en hög hastighet eftersom allt är relativt? Och därmed åldras du fortare i raketen än resten av universum lika gärna?

Bob90
2018-05-12, 21:21
Finns det någon "risk" med att käka pastasås (ej tillverkad i sverige men inom eu om det är relevant) utan att värma den först förutom ev förlust i smakupplevelse?
Tänker om det kan finnas typ bakterier eller något uschanbuschan.

Fast jag undrar nu när jag tänker efter, vad är det som bestämmer vad som åldras fortast vid hög hastighet?

Kan man inte lika gärna säga att hela universum utom du i raketen har en hög hastighet eftersom allt är relativt? Och därmed åldras du fortare i raketen än resten av universum lika gärna?
Det du pratar om är tidsdilatation och det finns både tidsdilatation som beror på gravitation och tidsdilatation som beror på hastighet. Men bägge är över min kunskapsnivå så jag vågar inte ge mig på ett försök att försöka förklara något jag inte själv helt greppar :D