handdator

Visa fullständig version : Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 [149] 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183

Anton Fräs
2019-03-01, 20:59
Kan någon säga vilken sång som börjar 1.05 in i det här klippet?

https://youtu.be/Eqt1NHdVcf8?t=66

Hjälp mig Kolo, har letat som en dåre och I must have this song! :D

Lafayette
2019-03-01, 21:02
Är ju omöjligt att höra lyrics. Kontakta den som lade upp videon. :p

Wain
2019-03-01, 21:04
Vilken är den friskaste mastiffliknande hundrasen?

De flesta är nog ganska sönderavlade, bäst med en hund från en arbetande linje.

StarkaUlf
2019-03-02, 15:04
Är Fiskars ett bra märke för stekpannor?

blåvitt
2019-03-02, 15:22
De flesta är nog ganska sönderavlade, bäst med en hund från en arbetande linje.

Inte om man inte ska ha den som brukshund. Hundar födda till arbete mår dåligt utan det!

Wain
2019-03-02, 16:38
Inte om man inte ska ha den som brukshund. Hundar födda till arbete mår dåligt utan det!

Inte lika dåligt som en sönderavlad hund mår. Går för övrigt bra att tillgodose en hunds behov utan att ha den som brukshund.

Bob90
2019-03-02, 19:52
Vilken funktion fyller "pappret" i köttförpackningar? Tex förpackningar med "färsk" (dvs ej fryst) kyckling, köttfärs osv finns ju alltid (?) som ett pappersark i mitten.

Det täcker såvitt jag sett aldrig hela förpackningen, så vad fan fyller det ens för funktion? :D

Lipservice
2019-03-02, 19:57
Är väl för att plasten inte ska avge smak kanske? Undrar också..

Magnus N
2019-03-02, 19:57
Vilken funktion fyller "pappret" i köttförpackningar? Tex förpackningar med "färsk" (dvs ej fryst) kyckling, köttfärs osv finns ju alltid (?) som ett pappersark i mitten.

Det täcker såvitt jag sett aldrig hela förpackningen, så vad fan fyller det ens för funktion? :D

Absorbera den vätska som släpper ifrån färsk kött? Min gissning iaf :)

Bob90
2019-03-02, 20:01
Är väl för att plasten inte ska avge smak kanske? Undrar också..
Fast då bör man ju täcka hela botten med det och inte bara lägga en bit som täcker typ 60% av ytan kan jag tycka :P

Absorbera den vätska som släpper ifrån färsk kött? Min gissning iaf :)
Hmm, det skulle ju kunna stämma. Tycker dock inte det brukar funka i så fall :(

vicarious
2019-03-03, 16:59
Mitt gym har höjt månadsavgiften med 30kr sen årsskiftet upptäckte jag nu, utan att meddela sina medlemmar. Får man göra så?

Jag har ett löpande avtal via autogiro utan bindningstid.

Magnus N
2019-03-03, 17:05
Mitt gym har höjt månadsavgiften med 30kr sen årsskiftet upptäckte jag nu, utan att meddela sina medlemmar. Får man göra så?

Rör det sig om ett bestämt tidsbelopp så nej det tror jag inte, men är det ett löpande avtal så får de göra det(om det är inskrivet i avtalet att de får), lite sunkigt kan man tycka dock att inte meddela oavsett

Edit: googlade

https://lawline.se/answers/automatisk-prishojning-samt-krav-pa-uppsagning-vid-gymmedlemskap

Bob90
2019-03-03, 17:15

Man får förmodligen göra det. Råkade ut för typ samma grej, dock bara 5 kr. Mejlade och frågade av ren nyfikenhet och i mitt fall var det en sk "inflationsjustering", som inte behövde meddelas.

Lafayette
2019-03-03, 17:16
Min mobilräkning har gått upp 250kr på tre år.cofffee

Starke75an
2019-03-03, 18:55
Kommer ni byta bank för att Swedbank är inblandade i skumraskaffärer?

Anton Fräs
2019-03-03, 19:01

Borde göra det men orkar inte, har ändå inga större pengar.

Diomedea exulans
2019-03-03, 19:03

Pallante.

BelowAverage
2019-03-03, 19:05

Om jag misstänkte att någon annan bank var mindre korrupt, ja. Men det kan jag inte säga att jag gör ;p

Anton Fräs
2019-03-03, 19:06
Om jag misstänkte att någon annan bank var mindre korrupt, ja. Men det kan jag inte säga att jag gör ;p

Iofs väldigt sant.

Ett Orm
2019-03-03, 21:11
Dragans låneservice, inga dolda avgifter - lite hög straffränta om man är sen med betalningen bara.

smerk
2019-03-04, 19:05
Var på dejt med en tjej i lördags. Kändes som att vi klickade. Tog hennes nummer. Utbytte några ord efter dejten, kändes bra. Hade lagt till henne på snapchat innan, och skickade en snap i söndags. Hon öppnade och svarade efter flera timmar på kvällen varpå jag skickade ett svar. Detta har hon inte kollat på, på snart ett dygn. Jag är novis både på snapchat och på dejting, har bara haft engångsgrejer innan, är det rimligt att vänta så länge även om ett intresse finns? Vet att hon använder snapchat mycket.

Bärsärk
2019-03-04, 19:16
Var på dejt med en tjej i lördags. Kändes som att vi klickade. Tog hennes nummer. Utbytte några ord efter dejten, kändes bra. Hade lagt till henne på snapchat innan, och skickade en snap i söndags. Hon öppnade och svarade efter flera timmar på kvällen varpå jag skickade ett svar. Detta har hon inte kollat på, på snart ett dygn. Jag är novis både på snapchat och på dejting, har bara haft engångsgrejer innan, är det rimligt att vänta så länge även om ett intresse finns? Vet att hon använder snapchat mycket.

Börja inte ens försöka förstå varför en person inte svarar på sociala medier, ingen vet riktigt varför. Folk beter sig på de mest märkliga sätt och när du börjar försöka läsa av eller förstå så är du på jävligt djupt vatten utan land i sikte.

Hör av dig om ett par dagar och låtsas som inget, folk som försöker köra något sorts "game" med att läsa men inte svara med flit borde brinna i helvetet.

Alla sånna här "Läst, visat, öppnat" grejer som finns är för övrigt djävulens påfund!

StarkaUlf
2019-03-04, 19:21
Har hört att det kallas "ghosting".

Fast 24h kanske är lite kort stund för att räknas som det.

Bärsärk
2019-03-04, 19:27
Har hört att det kallas "ghosting".

Fast 24h kanske är lite kort stund för att räknas som det.

Ja 24h är inte tilräckligt för att kalla det ghosting, 72 timmar är nog mera rimligt. 72 timmar med en person som i övrigt är väldigt aktiv på sociala medier är för lång tid för att "telefonen ska ha gått sönder" "batteriet laddade ur sig" "glömde telefonen hos farmor" och så vidare.

Men ja, någon sorts form av ghosting kan det absolut vara.

Å andra sidan har ju alla idag på push notifikationer, så 24 timmar utan att svara är ju rätt mycket det också om man sätter det i den kontexten. Blir ju som att inte kolla eller ens röra sin mobil på ett helt dygn, något ganska få människor gör. Min pappa 70+ kollar sin mobil minst 2 gånger om dagen och då har han inte ens smartphone.

smerk
2019-03-04, 19:32
Ja 24h är inte tilräckligt för att kalla det ghosting, 72 timmar är nog mera rimligt. 72 timmar med en person som i övrigt är väldigt aktiv på sociala medier är för lång tid för att "telefonen ska ha gått sönder" "batteriet laddade ur sig" "glömde telefonen hos farmor" och så vidare.

Men ja, någon sorts form av ghosting kan det absolut vara.

Å andra sidan har ju alla idag på push notifikationer, så 24 timmar utan att svara är ju rätt mycket det också om man sätter det i den kontexten. Blir ju som att inte kolla eller ens röra sin mobil på ett helt dygn, något ganska få människor gör. Min pappa 70+ kollar sin mobil minst 2 gånger om dagen och då har han inte ens smartphone.

Ja jag vettefan.. Hon svarade rätt fort på tinder när vi skrev där innan. Hon svarade även ganska fort när jag smsade lite efter dejten. Blir att skicka ett sms imorgon och svarar hon inte då vet jag att det är kört.

En uppenbar diss på snapchat hade ju varit att öppna det man skickar men att strunta i att svara. Hon har dock inte ens öppnat det. Normalt hade jag inte brytt mig men har aldrig känt att jag klickat så bra med en tjej, vi hade mycket gemensamt.

xan
2019-03-04, 19:35
Har det funnits något samhälle i historien där det var manligt med långt hår och kvinnligt med kort?

vicarious
2019-03-04, 19:44

Mest sannolikt är hon upptagen med att snacka med någon(några) andra killar.
Att unga tjejer går mer än ett dygn utan att kolla telefonen är ovanligt. Det finns givetvis alltid sannolikheten att något oväntat har hänt men då skulle hon rimligtvis kunnat höra av sig på annat vis.

Kom ihåg att hon kanske inte hade samma upplevelse som dig av eran dejt. Ställ frågan om hon vill ses igen så snart som möjligt, desto mer ni drar ut på det, desto mer tid slösar du om hon inte är intresserad.

smerk
2019-03-04, 19:48
Mest sannolikt är hon upptagen med att snacka med någon(några) andra killar.
Att unga tjejer går mer än ett dygn utan att kolla telefonen är ovanligt. Det finns givetvis alltid sannolikheten att något oväntat har hänt men då skulle hon rimligtvis kunnat höra av sig på annat vis.

Kom ihåg att hon kanske inte hade samma upplevelse som dig av eran dejt. Ställ frågan om hon vill ses igen så snart som möjligt, desto mer ni drar ut på det, desto mer tid slösar du om hon inte är intresserad.

Tror du att det är för tidigt att skicka ett sms ikväll och fråga om hon hade en bra helg? Vi sågs på dagen på lördagen då båda skulle iväg senare.

Wain
2019-03-04, 19:50
Har det funnits något samhälle i historien där det var manligt med långt hår och kvinnligt med kort?

Finns väl många kulturer där det var manligt med långt hår (indianer, sikh?, medeltiden, gamla grekland, etc). Kort hår hos kvinnor vette tusan.

Bob90
2019-03-04, 20:20
Finns väl många kulturer där det var manligt med långt hår (indianer, sikh?, medeltiden, gamla grekland, etc). Kort hår hos kvinnor vette tusan.

I Wakanda hade kvinnorna kort hår :naughty:

Bärsärk
2019-03-04, 21:51
Tror du att det är för tidigt att skicka ett sms ikväll och fråga om hon hade en bra helg? Vi sågs på dagen på lördagen då båda skulle iväg senare.

Är det du som skrivit sist så är det ju upp till henne att svara och om hon inte gör det kan hon ju dra nått gammalt över sig.

smerk
2019-03-04, 22:14
Är det du som skrivit sist så är det ju upp till henne att svara och om hon inte gör det kan hon ju dra nått gammalt över sig.

Hon skickade sms sist men det var jag som skickade snap sist som hon inte öppnat :p
EDIT: Hon öppnade och svarade nu, så hon verkar inte vara helt ointresserad iaf. Jag får väl försöka hålla mig i skinnet och inte verka så desperat*cupid*

Sjukt trött på att vara singel nu haha :d

Avundas er som är i förhållande och blev innan sociala medier som slipper den här skiten

Diomedea exulans
2019-03-04, 22:32
Hon skickade sms sist men det var jag som skickade snap sist som hon inte öppnat :p
EDIT: Hon öppnade och svarade nu, så hon verkar inte vara helt ointresserad iaf. Jag får väl försöka hålla mig i skinnet och inte verka så desperat*cupid*

Sjukt trött på att vara singel nu haha :d

Avundas er som är i förhållande och blev innan sociala medier som slipper den här skiten

I såna här lägen går jag efter en regel som jag kallar "Henkes regel" (döpt efter mig, för jag heter Henke). Den lyder: Skriv när du känner för det.

Jag hade säkert kunnat optimera mitt raggande om jag läste 7,5 poäng "Psykologi och spelteori inom sociala medier" och lärde mig exakt vad vetenskapen sa om hur länge man ska vänta baserat exakt på vad hon sa.

Men allting handlar inte om att göra rätt. Ibland handlar det om att inte bli helt dum i huvudet också. Och man löper överhängande risk att bli helt dum i huvudet om man sitter och funderar exakt på vad man ska skriva, och när, och hur, och varför.

Henkes regel kommer dock med en brasklapp: Försök att vara respektfull mot henne. För det här med att höra av sig på ett dåligt sätt handlar inte bara om att optimera hur mycket hon tycker om en, utan även om att inte irritera henne. Fem stycken "hur är läget? Varför svarar du inte? Har du tappat intresset?" samma kväll som hon är sen med en hemtenta och hon tappat bort sin insulinspruta och hennes moster precis dött höjer nog inte hennes humör. Det är lätt att falla i fällan att tro att "det jag gör påverkar inte hennes välmående överhuvudtaget, hon är tjej och ser mig därför som en fis i rymden eftersom hon kan få en bättre kille bara genom att knäppa med fingrarna", men man ska inte underskatta hur man påverkar folk.

smerk
2019-03-04, 22:47
I såna här lägen går jag efter en regel som jag kallar "Henkes regel" (döpt efter mig, för jag heter Henke). Den lyder: Skriv när du känner för det.

Jag hade säkert kunnat optimera mitt raggande om jag läste 7,5 poäng "Psykologi och spelteori inom sociala medier" och lärde mig exakt vad vetenskapen sa om hur länge man ska vänta baserat exakt på vad hon sa.

Men allting handlar inte om att göra rätt. Ibland handlar det om att inte bli helt dum i huvudet också. Och man löper överhängande risk att bli helt dum i huvudet om man sitter och funderar exakt på vad man ska skriva, och när, och hur, och varför.

Henkes regel kommer dock med en brasklapp: Försök att vara respektfull mot henne. För det här med att höra av sig på ett dåligt sätt handlar inte bara om att optimera hur mycket hon tycker om en, utan även om att inte irritera henne. Fem stycken "hur är läget? Varför svarar du inte? Har du tappat intresset?" samma kväll som hon är sen med en hemtenta och hon tappat bort sin insulinspruta och hennes moster precis dött höjer nog inte hennes humör. Det är lätt att falla i fällan att tro att "det jag gör påverkar inte hennes välmående överhuvudtaget, hon är tjej och ser mig därför som en fis i rymden eftersom hon kan få en bättre kille bara genom att knäppa med fingrarna", men man ska inte underskatta hur man påverkar folk.

Tack, ska ta åt mig dina tips då jag har för mig att du dejtat en hel del ;)
Jag har heller aldrig märkt framgång genom att vara dryg/svårfångad. Har med tidigare tjejer svarat ganska sällan men det har varit för att jag faktiskt haft mycket att göra. Nu råkar jag befinna mig i en period med mycket tid på mina händer. Blir nog lätt att man går och ältar saker då. Var även ett tag sedan jag tränade. Dags att gå till gymmet, blir konstig i huvudet utan träning.

Diomedea exulans
2019-03-04, 22:57
Tack, ska ta åt mig dina tips då jag har för mig att du dejtat en hel del ;)
Jag har heller aldrig märkt framgång genom att vara dryg/svårfångad. Har med tidigare tjejer svarat ganska sällan men det har varit för att jag faktiskt haft mycket att göra. Nu råkar jag befinna mig i en period med mycket tid på mina händer. Blir nog lätt att man går och ältar saker då. Var även ett tag sedan jag tränade. Dags att gå till gymmet, blir konstig i huvudet utan träning.

Hehe, hoppas det går bra då. :)

Idealet är om man hamnar i en konversation som bara flyter på utan att man behöver tänka "vad ska jag säga för något nu, och när?" Man skulle kunna sträcka sig så långt som att säga att om man inte har en sån konversation med tjejen, då är hon inte rätt för en. Men det kanske är att vara lite för hardcore. Man kan testa ett tag med en tjej fast allt inte funkar 100 från början.

En annan grej som hade varit bra vore om man själv hade tappat intresset för en tjej som svarade för sällan. Då skulle det liksom sortera ut sig själv, det där med att man funderar över när man ska svara - om hon slutade svara hade man slutat fundera på henne! Men tyvärr ser ju verkligheten inte ut så. För dig och mig som inte heter Brad Pitt får man nog acceptera att tjejerna alltid kommer ha lite mer makt än vi i våra relationer med dem.

Mental
2019-03-06, 11:44
Jag ska göra en jättegod Crème Vichyssoise till middag, men jag längtar mer till morgondagens ärtsoppa med fläsk och senap. Hur kan Svensk bonnamat locka mer än vad en Fransk finlirad potatis och purjolökssoppa gör?

Och varför är det så sjukt gott med soppa?

delta_mats
2019-03-06, 12:54
Jag ska göra en jättegod Crème Vichyssoise till middag, men jag längtar mer till morgondagens ärtsoppa med fläsk och senap. Hur kan Svensk bonnamat locka mer än vad en Fransk finlirad potatis och purjolökssoppa gör?

Tycker Vichyssoise borde vara whiskysås. Det var det enda jag ville tillföra.
Eller jo. Klart en smarrig ärtsoppa med fläsk lockar mer än vad en potatis och purjolökssoppa gör.

Blomkål
2019-03-06, 13:01

Jag håller med dig.

Någon alldeles överdriven middag kan vara god här och där men det finns fan inte mycket som knäcker de klassiska, svenska rätterna.

Hett tips på vardagsmat som jag tror många lätt glömmer bort - egen pyttipanna. Det tar ju ett tag att tärna potatis och hacka lök men jävlar vad gott det är. Jag gjorde en igår och det är roligt när man kan göra den på sitt eget vis.

svenbanan
2019-03-06, 13:08

Jag gjorde kycklingsoppa igår. Åt det igen alldeles nyss. Soppa är väldigt gott.

Det är nåt med sellerin som gör det. Jag hade förövrigt både selleri och fänkål i så det blev som overload på likartade smaker. Jävligt smarrigt!

Själv tror jag kanske jag föredrar purjolökssoppan före ärtsoppan. Kanske för att jag brukar ha selleri i den... :)

Godast av allt är ju iofs fransk löksoppa. Den innehåller ju iofs inte selleri... *jorgen*
EDIT: Fast den innehåller ju faktiskt selleri eftersom man ju har kycklingbuljong.

Mental
2019-03-06, 13:32
Jag håller med dig.

Någon alldeles överdriven middag kan vara god här och där men det finns fan inte mycket som knäcker de klassiska, svenska rätterna.

Hett tips på vardagsmat som jag tror många lätt glömmer bort - egen pyttipanna. Det tar ju ett tag att tärna potatis och hacka lök men jävlar vad gott det är. Jag gjorde en igår och det är roligt när man kan göra den på sitt eget vis.

Mm, har återerövrat en hel del av barndommens mat på senare tag.

Torsk med äggsås
Kåldolmar
Lappskojs
Ärtsoppa
Pannbiff med löksås
Fläsk med löksås
Wallenbergare
Raggmunk med fläsk
Kalops/biffstroganof
Köttfärslimpa
Spenatsoppa med ägghalvor
Rotmos och fläsklägg
Ugnsbakad falukorv med potatismos
Panerad fisk och filsås :D
Isternad och dillstuvad potatis
Fläskkorv med rotmos
Korv och stuvade morötter

Klarar dock fortfarande inte av bruna bönor eller blodpudding

Men det kommer väl så småning om.

Håller med om pytt i pannan, vill ha inlagda rödbetor och ett stekt ägg med lös gula på min pytt så blir jag mycket glad!

Bob90
2019-03-06, 14:07
Kroppkakor *cupid*

Mental
2019-03-06, 14:18
Kroppkakor *cupid*

Har inte gjort något paltaktigt sedan jag pluggade i umeå, hmm, kanske är dags nu?

StarkaUlf
2019-03-06, 14:25
Har inte gjort något paltaktigt sedan jag pluggade i umeå, hmm, kanske är dags nu?

Palt, ja. Kroppkakor, nej.

:)

Fyllda med fläsk, ugnsstekt fläsk vid sidan om. Sedan servera med smör, lingonsylt och mjölk att dricka.

Mental
2019-03-06, 15:02

Fyllda med fläsk, ugnsstekt fläsk vid sidan om. Sedan servera med smör, lingonsylt och mjölk att dricka.

Skillnaden är minimal tycker jag. Båda är goda.

Rahf
2019-03-06, 15:05

Vitsås och blodbröd då?

Mental
2019-03-06, 15:06
Vitsås och blodbröd då?

Med stekt lök och fläsk *love*

svenbanan
2019-03-06, 15:12

Pitepalt!!! Så jävla gott!

Jag lagade det i somras. Kanske finns det kvar i frysen. Det är ju nästan ännu godare uppstekt.

EDIT: Kroppkakor är dock också gott. Men det är väl mest potatis i dessa har jag för mig.

Appropå det så är ju hemlagad gnocci med gräddsås med ädelost och svamp fantastiskt gott.

Lafayette
2019-03-06, 15:22
Som Ölänning och Kalmarit vill jag försvara kroppkakan, helt ljuvlig när den är nylagad och gjord på rätt sätt.

Mental
2019-03-06, 15:30
Pitepalt!!! Så jävla gott!

Jag lagade det i somras. Kanske finns det kvar i frysen. Det är ju nästan ännu godare uppstekt.

EDIT: Kroppkakor är dock också gott. Men det är väl mest potatis i dessa har jag för mig.

Appropå det så är ju hemlagad gnocci med gräddsås med ädelost och svamp fantastiskt gott.

Båda innehåller potatis, skillnaden är att i den ena sorten är den kokt innan och i den andra råriven.

delta_mats
2019-03-06, 15:37

Åhh det där är himmelriket! *drool*

Lafayette
2019-03-06, 16:03
Det känns som det är dags att ta upp detta igen. Borde vi inte starta en ny dejtingtråd snart? Jag har stenkoll på rapportera-knappen om något skulle hända. Tråden som för kolo-medlemmar samman i livliga diskussioner.:cheers:

Diomedea exulans
2019-03-06, 16:13
Det känns som det är dags att ta upp detta igen. Borde vi inte starta en ny dejtingtråd snart? Jag har stenkoll på rapportera-knappen om något skulle hända. Tråden som för kolo-medlemmar samman i livliga diskussioner.:cheers:

Alltså, det enda vi behöver göra är att Mental tillräckligt med öl för att vara för distraherad för att logga in på forumet under några månader. Vem vill offra sig?

Mental
2019-03-06, 16:14
Alltså, det enda vi behöver göra är att Mental tillräckligt med öl för att vara för distraherad för att logga in på forumet under några månader. Vem vill offra sig?

Och serietidningar/Spel till grubben och, eh? till Jorgen (Ingen aning om vad han nördar in på?)

Diomedea exulans
2019-03-06, 16:19
Och serietidningar/Spel till grubben och, eh? till Jorgen (Ingen aning om vad han nördar in på?)

Åh, sorry, trodde du var den av moderatorerna som var mest på hugget med dejtingtrådar. ;) Men ja... Kalle-Anka-tidningar, spel och glass till Grubben, och Jorgen... Hmm, vete tusan... Bodybuildingtidningar kanske? *jorgen*

Mental
2019-03-06, 16:26
Åh, sorry, trodde du var den av moderatorerna som var mest på hugget med dejtingtrådar. ;) Men ja... Kalle-Anka-tidningar, spel och glass till Grubben, och Jorgen... Hmm, vete tusan... Bodybuildingtidningar kanske? *jorgen*

Nä, jag bara klagar högst. Men det finns andra som är snabbare på avtryckaren. Men jag delar åsikten att en dejtingtråd över lag gör stämningen sämre på kolo.

Lafayette
2019-03-06, 16:32
Min tråd hade varit fylld med värme och kärlek. Inga whitefolks-konversationer och fritt från Nilz-folk.

https://media3.giphy.com/media/U0h1dfJtqH8uQ/giphy.gif?cid=19f5b51a5c7fe5a856426459412fba1f

Diomedea exulans
2019-03-06, 16:32
Nä, jag bara klagar högst. Men det finns andra som är snabbare på avtryckaren. Men jag delar åsikten att en dejtingtråd över lag gör stämningen sämre på kolo.

Jag tror den kan vara något positivt, om jag och en-viss-annan-medlem kan hålla oss ifrån att klaga på att kvinnor har det lättare än män och om nazisterna hålls i schack... Och jag tycker det har varit lugnt med nazisterna här på sistone.

Men jag respekterar moderatorernas beslut.

Rahf
2019-03-06, 16:35
Jag tror den kan vara något positivt, om jag och en-viss-annan-medlem kan hålla oss ifrån att klaga på att kvinnor har det lättare än män och om nazisterna hålls i schack... Och jag tycker det har varit lugnt med nazisterna här på sistone.

Men jag respekterar moderatorernas beslut.

Är vi uppe i fler än fem låsta trådar som specifikt hanterade dejtingfrågor, men alltså alltid spårade ur? Det känns som så.

Politik och relationer går helt enkelt inte längre på Kolo. Det startar ofta ok men spårar alltid ur, utan undantag. Låt det förbli begravt och varna alla som försöker starta upp det igen. För räkna med att folk kommer tugga fradga efter max ett par dagar.

Diomedea exulans
2019-03-06, 16:41
Är vi uppe i fler än fem låsta trådar som specifikt hanterade dejtingfrågor, men alltså alltid spårade ur? Det känns som så.

Politik och relationer går helt enkelt inte längre på Kolo. Det startar ofta ok men spårar alltid ur, utan undantag. Låt det förbli begravt och varna alla som försöker starta upp det igen. För räkna med att folk kommer tugga fradga efter max ett par dagar.

Ja, men folket på forumet byts ut, hela tiden. "Madness is doing the same thing all over again and expecting different results" kanske gäller här... Fast här blir det inte riktigt "the same thing all over again" eftersom det aldrig är exakt samma medlemmar.

Och bland oss som är gamla i gamet vill jag gärna tro att iallafall jag har fattat vad moderatorerna inte tillåter.

Förstår er poäng, säger bara att det kan funka...

Termy
2019-03-08, 07:48
Fungerar nyare modeller av mobilbatterier till äldre telefoner (i detta fall t.ex. nyaste note-telefonen mot äldre Note 3)?

Kimball
2019-03-08, 11:19
Någon som har tänkt nyttja kryohålet kring nya reglerna om fackavgiften? Att man kan betala in x antal månader innan 31 mars så dras det av på deklarationen 2020? Hur går man enklast till väga?
Syftar på: https://ka.se/2019/02/15/kryphal-i-forslag-om-fackavgiften/
Överväger att betala in avgifter för 1 år fram, borde vara fler som funderat på det?

BelowAverage
2019-03-08, 11:58
Min tråd hade varit fylld med värme och kärlek. Inga whitefolks-konversationer och fritt från Nilz-folk.

https://media3.giphy.com/media/U0h1dfJtqH8uQ/giphy.gif?cid=19f5b51a5c7fe5a856426459412fba1f

Whitefolks är ju en av dem som skapar bäst meta-diskussion på hela brädan. Utan sånt blir ju tråden bara skvaller, do not want :(

Jag undrar om Mental prövat Firestone Walker DBA och vad han som ölnörd tycker om den isf :)

leo1
2019-03-08, 12:03
Varför heter kollektivisters/ekologiska/flowerpower-barn ofta Lo, Siri, Elsa och liknande medan DenHårdaSkolans-barn heter Conny, Ronny, Kevin och liknande?

Lafayette
2019-03-08, 12:08
Whitefolks är ju en av dem som skapar bäst meta-diskussion på hela brädan. Utan sånt blir ju tråden bara skvaller, do not want :(

Jag undrar om Mental prövat Firestone Walker DBA och vad han som ölnörd tycker om den isf :)

Har inte heller några problem med det, vill jag flika in. Uppskattade WFs och WSs debatter i tråden. Ibland blev det för mycket när det ältades och upprepades tusen gånger och det mest blev en tråd för att få ut sin bitterhet och frustration, det är väl därför man kunde stryka de ämnade helt.

Rahf
2019-03-08, 13:55
Varför heter kollektivisters/ekologiska/flowerpower-barn ofta Lo, Siri, Elsa och liknande medan DenHårdaSkolans-barn heter Conny, Ronny, Kevin och liknande?

För att jag tror du egentligen inte har statistik på detta.

leo1
2019-03-08, 14:03
För att jag tror du egentligen inte har statistik på detta.

Jag är helt övertygad om detta. Har bott i olika kollektiv och även varit runt i andra miljöer. Det är väldigt mycket mer än bara en fördom.

Diomedea exulans
2019-03-08, 14:12
Har inte heller några problem med det, vill jag flika in. Uppskattade WFs och WSs debatter i tråden. Ibland blev det för mycket när det ältades och upprepades tusen gånger och det mest blev en tråd för att få ut sin bitterhet och frustration, det är väl därför man kunde stryka de ämnade helt.

Jag hade problem med det. WF:s inlägg var visserligen alltid relevanta, utan undantag, jag fick aldrig känslan att det rörde sig om uppmärksamhetskåthet. Men de handlade ju om samma grej så ofta, och upptog så stor del av tråden (ett par sidors diskussion om samma sak var inte ovanligt), så jag blev trött på det.

Rahf
2019-03-08, 14:34
Jag är helt övertygad om detta. Har bott i olika kollektiv och även varit runt i andra miljöer. Det är väldigt mycket mer än bara en fördom.

Det är så i din värld. Det är inte så i allas värld.

Varken du eller jag kan med säkerhet hävda statistisk säkerhet, enbart baserat på ens egna anekdotiska upplevelser. Det är självbedrägeri, och ungefär lika tillförlitligt som att kränga opinionssiffror baserat på ens Facebook-vänners aktivitet.

TheOne1994
2019-03-08, 14:38

håller med dig ! De jag känner vid dessa namn har mer eller mindre alltid haft "problem". alla förnamn som slutar med Y har väl suttit inne :)

Lafayette
2019-03-08, 15:08
håller med dig ! De jag känner vid dessa namn har mer eller mindre alltid haft "problem". alla förnamn som slutar med Y har väl suttit inne :)

Känner också igen detta.

G.W
2019-03-08, 15:30
De jag känner som det har gått "värst" för är de vars namn både börjar och slutar på bokstaven Y.

TheOne1994
2019-03-08, 15:37
googla : y namn ..

det finns tydligen studier: https://www.dn.se/insidan/pojkar-som-fatt-y-namn-hamnar-oftare-i-kriminalitet/

svenbanan
2019-03-08, 15:39
De jag känner som det har gått "värst" för är de vars namn både börjar och slutar på bokstaven Y.

Yonny?

Rahf
2019-03-08, 15:41
Yonny?

Yronny, Ysonny, Yconny.

Diomedea exulans
2019-03-08, 15:41
Yronny, Ysonny, Yconny.

Yanoy.

Ett Orm
2019-03-08, 16:27

Tro fan det om man heter Yngvey ellet nått.

G.W
2019-03-08, 16:43
Yonny?

Jo, vila i frid.

lördagsgrogg
2019-03-08, 16:53

För att man har olika referensramar? Ser inget märkligt med det. Bägge betraktar jag själv som extremer inom ramen för övrigt.

Eller tänkte du slå in den öppna dörren?

Märkligt få som heter Winston för övrigt. Jag tror det kommer som en bubblare efter William lagt sig.

Själv skulle jag naturligtvis aldrig döpa mitt barn till något så banalt ;-)
Det barnet den sorgen.

leo1
2019-03-08, 17:18
För att man har olika referensramar? Ser inget märkligt med det. Bägge betraktar jag själv som extremer inom ramen för övrigt.

Eller tänkte du slå in den öppna dörren?

Märkligt få som heter Winston för övrigt. Jag tror det kommer som en bubblare efter William lagt sig.

Själv skulle jag naturligtvis aldrig döpa mitt barn till något så banalt ;-)
Det barnet den sorgen.

Jag undrar hur det kan blivit så. För mej är det givet att så är fallet.

När jag skrev inlägget satt jag på bibblans eco-café och åtnjöt min ekologiska tryffelkaka när ett litet blommigt barn lystrade till Siri.

Hur menar du att man har olika referensramar? Hårda namn, hårda killar?

Mjuka genusföräldrar, mer neutrala namn?

svenbanan
2019-03-08, 17:29
Folk tenderar att söka sig till liksinnade. Och folk tenderar att tycka i liknande banor inom umgängeskretsen.

Ifall man jobbar som svetsare och aldrig läst en bok efter man gick ut gymnasiet så har man en typ av umgängeskrets. Har man läst 200p flum på universitetet och gillar machesterbyxor så har man en annan umgängeskrets.

Arbetarklasshjältarna sitter och garvar åt pseudointellektuella fjantar och allt de står för (inklusive vad de döper sina barn till) medans ägghuvudena skrattar åt undermänniskorna i blåställ som inte har vett nog att fatta att döper man sina barn till Tony så förtjänar de att sitta i finkan ett par år.

lördagsgrogg
2019-03-08, 17:50
Jag undrar hur det kan blivit så. För mej är det givet att så är fallet.

När jag skrev inlägget satt jag på bibblans eco-café och åtnjöt min ekologiska tryffelkaka när ett litet blommigt barn lystrade till Siri.

Hur menar du att man har olika referensramar? Hårda namn, hårda killar?

Mjuka genusföräldrar, mer neutrala namn?

Jag är lite osäker på om du inte förstår vad referensramar betyder?

Föräldrar som diggar groddar är mer sannolika att nämna sina avkommor efter vad dom tror är fruktbarhetsgudinnor.

Föräldrar som diggar HäntExtra är mer sannolika att nämna sina avkommor till vad dom tror är engelskt kungahus.

Vinter
2019-03-08, 17:53
Folk tenderar att söka sig till liksinnade. Och folk tenderar att tycka i liknande banor inom umgängeskretsen.

Ifall man jobbar som svetsare och aldrig läst en bok efter man gick ut gymnasiet så har man en typ av umgängeskrets. Har man läst 200p flum på universitetet och gillar machesterbyxor så har man en annan umgängeskrets.

Arbetarklasshjältarna sitter och garvar åt pseudointellektuella fjantar och allt de står för (inklusive vad de döper sina barn till) medans ägghuvudena skrattar åt undermänniskorna i blåställ som inte har vett nog att fatta att döper man sina barn till Tony så förtjänar de att sitta i finkan ett par år.

Det var bland de bästa analyser jag sett dig skriva.

smerk
2019-03-08, 18:09

Jag har två olika umgängen, vilka du har beskrivit. Passar dock inte in nånstans. I det ena är jag ''den smarte'' och i den andra är jag skämtaren/pajasen.

Ozziking
2019-03-08, 21:12
Är det lätta att komma in på diverse klubbar i new york? Fyller 21 den 28/04 och vi i klassen kommer vara där mellan 08-12/04....

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Anton Fräs
2019-03-08, 21:19
Är det lätta att komma in på diverse klubbar i new york? Fyller 21 den 28/04 och vi i klassen kommer vara där mellan 08-12/04....

Beror på vad ni har för smak, är de mer populära, hippa ställen kan ni nog i princip glömma det. Övrigt går säkert bra.

Ozziking
2019-03-08, 21:32
Beror på vad ni har för smak, är de mer populära, hippa ställen kan ni nog i princip glömma det. Övrigt går säkert bra.

Inte allt för dyra, mest dans och lite lattjo ¯\_(ツ)_/¯

Anton Fräs
2019-03-08, 21:55
Inte allt för dyra, mest dans och lite lattjo ¯\_(ツ)_/¯

Då finns det säkert gott om bra klubbar, kolla upp i förväg :)

svenbanan
2019-03-08, 22:13
Det var bland de bästa analyser jag sett dig skriva.

Även en trasig klocka visar rätt ett par tre gånger om dagen... ;)

Yes
2019-03-08, 22:58
Vad grundar du det på?

Jag har inte testat själv men har polare som ramlat in, närmast av misstag, på riktigt tunga ställen. Kriteriet verkar vara ungefär att är du stilig och snygg är du välkommen. Amerikanernas standard för stilig och snygg är väl ungefär vad vi i Sverige skulle klassa som ledigt men moderiktigt. Typ.

Det är i varje fall den bild jag har. Själv har jag inte festat när jag var i New York. Av de ställen jag besökt, över många delstater, är mitt intryck att de har en annan inställning där borta.

Ska du ut på Stureplan får du i princip förnedra och hora ut dig för att komma in på de populära ställena. Varför man nu i helvete skulle få för sig att komma som en jävla tiggare för att få ynnesten att spendera sina pengar på en krog. Det är ett sjukligt beteende som jag bara stött på i Sverige.

Anton Fräs
2019-03-08, 23:07
Vad grundar du det på?

Jag har inte testat själv men har polare som ramlat in, närmast av misstag, på riktigt tunga ställen. Kriteriet verkar vara ungefär att är du stilig och snygg är du välkommen. Amerikanernas standard för stilig och snygg är väl ungefär vad vi i Sverige skulle klassa som ledigt men moderiktigt. Typ.

Det är i varje fall den bild jag har. Själv har jag inte festat när jag var i New York. Av de ställen jag besökt, över många delstater, är mitt intryck att de har en annan inställning där borta.

Ska du ut på Stureplan får du i princip förnedra och hora ut dig för att komma in på de populära ställena. Varför man nu i helvete skulle få för sig att komma som en jävla tiggare för att få ynnesten att spendera sina pengar på en krog. Det är ett sjukligt beteende som jag bara stött på i Sverige.

Googlade och läste nån bar/klubbguide.

Yes
2019-03-09, 00:25
Googlade och läste nån bar/klubbguide.
Jag misstänker att man får se det ur perspektivet från någon som aldrig upplevt Stockholms krogliv.

Hemi
2019-03-09, 01:32
Detta är min erfarenhet i Sverige likaså, speciellt dryga danshak. Ok det kan ha ändrats...

I större städer i både nord och sydamerika finns det skolor och studios som har öppet allmänt på kvällen pga att de har fött fram så mycket dans lokalt. Det är inte mer än att man blir medlem genom att visa passet, och man kan vbetala för tid, dag, vecka etc. Sen slipper man hela raggköret och drinkar om man inte är ute efter det. Har ingen erfarenhet av just NY men det är en födelseort av många sorters dans, måste finnas mycket där.

Diomedea exulans
2019-03-09, 20:38
Jag är 35, är jag "medelålders" eller "ung"?
Det lutar åt ung, men jag tror jag är jävig i frågan.

Nattljus
2019-03-09, 20:40
medelålders.

blåvitt
2019-03-09, 20:49
Under 35 ser jag som ung, över 35 ser jag som medelålders, 60+ är gammal

IMO

Bob90
2019-03-09, 20:49
Är man inte bara "vuxen" kring 35? Känns som medelålders är närmare 40-45.

Under 35 ser jag som ung, över 35 ser jag som medelålders, 60+ är gammal

IMO
Jag har börjat tycka att gammal är typ först kring 80, jag kanske bara träffar mestadels pigga och aktiva "gamlingar"?

Rahf
2019-03-09, 20:53

Med bara dessa två val? Medelålders.

blåvitt
2019-03-09, 21:03
Är man inte bara "vuxen" kring 35? Känns som medelålders är närmare 40-45.

Jag har börjat tycka att gammal är typ först kring 80, jag kanske bara träffar mestadels pigga och aktiva "gamlingar"?

Eller så är det för att du börjar närma dig medelåldern och det är skönt att skjuta gammelskapet en bra bit framför sig? *kissass*

Wain
2019-03-09, 21:38
30+=gubbe

Lafayette
2019-03-09, 21:43
Det beror ju såklart på vem man pratar om. Det är dock coolt att vara gubbe så tidigt som möjligt tycker jag. Pipa och det där.

Lafayette
2019-03-09, 21:45
Det beror också på hur gammal man blir. Nyligen slogs det rekord i Guiness, en tant fyllde 116. Det ska jag slå.

Diomedea exulans
2019-03-09, 21:54
Det beror också på hur gammal man blir. Nyligen slogs det rekord i Guiness, en tant fyllde 116. Det ska jag slå.

Vaa, 122 har en blivit förut ju?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jeanne_Calment

Lafayette
2019-03-09, 21:59
Kanske var den äldsta som lever just nu då. 122 alltså, då får jag jobba hårdare.

Diomedea exulans
2019-03-09, 22:00
Kanske var den äldsta som lever just nu då. 122 alltså, då får jag jobba hårdare.

Att bli världens äldsta person är det bästa rekordet att försöka slå. Om du misslyckas kommer du inte känna dig det minsta besviken.

baggard
2019-03-09, 22:13
Medelålders är 60, Gammal är 105, jobba till 120. Nya tag nuförtiden.

Bob90
2019-03-09, 23:00
Eller så är det för att du börjar närma dig medelåldern och det är skönt att skjuta gammelskapet en bra bit framför sig? *kissass*

Ptja, nog för att 28 inte är pur-ungt men medelåldern tycker jag ligger ganska långt bort både subjektivt och objektivt :D
Däremot ska man väl inte sticka under stolen att uppfattningen av vad som är "gammalt" eller "hög ålder" säkerligen ökar i takt med ens egen ålder :p

Men rent etymologiskt känns "medelålders" som när man nått ungefär hälften av sin förväntande livslängd, jag har inga planer på att stämpla ur redan vid 56 års ålder :D

ceejay
2019-03-10, 06:14
Som 28 kan jag iaf erkänna att jag iaf börjar känna mig lite vuxen.

StarkaUlf
2019-03-10, 06:18
Som 28 kan jag iaf erkänna att jag iaf börjar känna mig lite vuxen.

Det är bara för att du är lång.

Tolkia
2019-03-10, 13:12
Trettiofem är defintivt medelålders. Men den som vill kan alltid dela in i "yngre medelålders" och "äldre medelålders".

delta_mats
2019-03-10, 13:30
Trettiofem är defintivt medelålders. Men den som vill kan alltid dela in i "yngre medelålders" och "äldre medelålders".

Den yngre medelåldern börjar vid 30, sen har vi den normala medelåldern vid 40 och äldre vid 50.

svenbanan
2019-03-10, 16:05
Det är nästan så att det är enklare att säga att man är 30-ish eller 40-ish etc än att hålla på att svänga sig med olika kategorier av medelålders. ;) Dessutom riskerar man inte att feltolka folk som säger att de är ungdomar fastän de är snart förtio, eller pensionärer som säger att de är medelålders.

Dags för lite vettiga nyord som beskriver dessa ålderskategorier enkelt och vettigt kanske...

ARMSTARK
2019-03-11, 09:40
Men är inte ordet medelålders en uträkning av den genomsnittliga åldern? Tidigare har det varit 38 för män i Sverige.

G.W
2019-03-11, 10:21
Medelåldern börjad definitivt inte förrän 40 års ålder. Tidig medelålder skulle kunna börja vid 40, för att gå in i egentliga medelåldern vid 45.

Mental
2019-03-11, 10:28
Medelåldern är levnadsåldern mellan ungdom och ålderdom. När slutar man vara en ungdom? Jag ser mig som medelålders trots att jag är under 40.

G.W
2019-03-11, 10:35
Medelåldern är levnadsåldern mellan ungdom och ålderdom. När slutar man vara en ungdom? Jag ser mig som medelålders trots att jag är under 40.

Definiera ungdom. Ungdom slutade jag vara i 25-27 års ålder. Inte blev jag medelålders då.

Du kan identifiera dig som medelålders men det betyder inte att du är inne i den, vilket du inte är då du är för ung.

Mental
2019-03-11, 10:36
Definiera ungdom. Ungdom slutade jag vara i 25-27 års ålder. Inte blev jag medelålders då.

Du kan identifiera dig som medelålders men det betyder inte att du är inne i den, vilket du inte är då du är för ung.

Jag anser att medelåldern tar vid där ungdomsåren slutar, vad kallar du perioden mellan ungdomsåren och medelåldern?

ceejay
2019-03-11, 10:39
Yngre vuxen!

Mental
2019-03-11, 10:44
Yngre vuxen!

Det begreppet tycker jag man bara hör när man pratar om typ par som skaffar barn tidigt. Vuxen över lag anser jag att man är även som medelålders och gammal. Jag ser det mer som en synonym till myndig.

G.W
2019-03-11, 19:12
Jag anser att medelåldern tar vid där ungdomsåren slutar, vad kallar du perioden mellan ungdomsåren och medelåldern?
Skulle kalla det vuxen bara.

Yngre vuxen!

Yngre vuxen, ung vuxen, skulle jag jämställa med ungdom. 18 år tills dess att man bli vuxen.

Bob90
2019-03-11, 19:27
Facit:

Medelåldern är levnadsåldern mellan ungdom och ålderdom. Många försök har gjorts för att definiera medelåldern, vilken kan sägas träda in i den tredje fjärdedelen av den genomsnittliga livslängden[källa behövs]. Enligt Collins Dictionary är det något som vanligtvis anses inträffa i åldrarna 40-60 år. Oxford English Dictionary ger en snarlik definition men en något senare startålder och menar att det är i åldrarna 45-65 år vilket också experten Kenneth Wrife bekräftar. US Census menar att medelåldern infaller i åldrarna 45 till 65 år medan samhällsvetaren Erik Erikson menar att det handlar om åldrarna 40 till 65 år och enligt Stora Familjeläkarboken är övre medelåldern 50 till 70 år
https://sv.wikipedia.org/wiki/Medel%C3%A5ldern

Diomedea exulans
2019-03-11, 19:40
Apropå Lafayettes dejting: Behövs den egentligen? Skälet till att jag undrar är: Är det inte så att svaret alltid är "han/hon gillar inte dig" när någon frågar "hur ska jag tolka att X gör Y?"

FoolsGold
2019-03-11, 23:51
Den faktiska medelåldern per kommun (2017):
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Nyckeltal-for-regioner/?var=17247

*popcorn*

Bärsärk
2019-03-13, 16:57
Hur ställer man en fråga till någon där man vet med sig att personen kanske inte vågar ge ett 100% ärligt svar/personen inte vill verka konfrontativ?

Exempelvis: "Luktar jag illa i munnen?" , "Ser jag fet ut i den här?" "Tycker du att det är jobbigt att jag hör av mig så mycket?"

Frågar man en person som helt saknar sociala koder och spärrar får man ju ett ärligt svar, men en person som kanske inte gillar att stöta sig med folk kommer ju ge ett annorlunda svar.

Sheogorath
2019-03-13, 17:00
Du kan ju börja såhär:

"Jag vill att du svarar helt ärligt på den här frågan, även om du vet att det kommer såra mig. Det är väldigt viktigt att du ger mig ett helt ärligt svar. Agreed?"

Anton Fräs
2019-03-13, 17:02
Du kan ju börja såhär:

"Jag vill att du svarar helt ärligt på den här frågan, även om du vet att det kommer såra mig. Det är väldigt viktigt att du ger mig ett helt ärligt svar. Agreed?"

"Ja men det är klaaaaaart vännen."
"Passar den här skjortan mig?"
"Nej, du är såååååå fiiiiiiin i den skjortan bubbis."

:d

Sheogorath
2019-03-13, 17:08
Byt vänner :D

Lafayette
2019-03-13, 17:28
Är det riktiga vänner vågar man vara ärlig med varandra.

dPrpGCcFtt4

leo1
2019-03-13, 17:28
Varför ligger "global fussball-tråden" sorterat i undergenren fotboll och inte allmänt?

Är det nåt nytt som mm sports fixat? :d

Mma tråden också flyttad.

G.W
2019-03-13, 17:36
Varför ligger "global fussball-tråden" sorterat i undergenren fotboll och inte allmänt?

Är det nåt nytt som mm sports fixat? :d

Mma tråden också flyttad.

Bra uppmärksammat!

Jag har inte ens märkt det. Kass ändring.

Lafayette
2019-03-13, 17:39
Visste inte ens att det fanns ett sportforum. Så långt har jag aldrig bläddrat ner.:d

StarkaUlf
2019-03-13, 17:55
Visste inte ens att det fanns ett sportforum. Så långt har jag aldrig bläddrat ner.:d

Det är ganska nytt, fanns inte innan nyår iallafall :)

svenbanan
2019-03-13, 18:01
De har flyttat om en del trådar.

Det vore nog en bra ändring om det var en sjujävla trafik här på brädan, och en uppsjö nya trådar i allmänt dagligen.

Som det är nu tycker jag det mest leder till att dessa trådar begravs... Men det kanske funkar om fler märker att de ligger där.

smerk
2019-03-13, 18:56
Om man inte lyckas få till en andra dejt med en tjej inom två veckor, är det kört då? Hon gillar att skriva och snappa osv men hon har alltid nått på helgerna hon ska iväg på. Jag känner att det börjar bli lamt att endast sitta och skriva hela tiden och att aldrig ses. Vi hade första dejten en liten stund på dagen lördag den 2/3, sen skulle hon iväg, och jag med. Senaste helgen var hon sjuk. Frågade i början på veckan om hon ville ses i slutet på veckan och då sade hon att det vore trevligt men att hon får se om hon hinner/är frisk. Denna lördagen ska hon spela fotbollsmatch och gå på nån födelsedagsmiddag. Ska jag ligga på och fråga om hon kan ses på fredag kväll eller söndag på dagen? Känner att vi måste träffas nån mer gång snart för att det här inte ska dö ut. Känns som att det inte är en bra strategi att låta henne bestämma nästa träff?

Anton Fräs
2019-03-13, 18:59
Om man inte lyckas få till en andra dejt med en tjej inom två veckor, är det kört då? Hon gillar att skriva och snappa osv men hon har alltid nått på helgerna hon ska iväg på. Jag känner att det börjar bli lamt att endast sitta och skriva hela tiden och att aldrig ses. Vi hade första dejten en liten stund på dagen lördag den 2/2, sen skulle hon iväg, och jag med. Senaste helgen var hon sjuk. Frågade i början på veckan om hon ville ses i slutet på veckan och då sade hon att det vore trevligt men att hon får se om hon hinner/är frisk. Denna lördagen ska hon spela fotbollsmatch och gå på nån födelsedagsmiddag. Ska jag ligga på och fråga om hon kan ses på fredag kväll eller söndag på dagen? Känner att vi måste träffas nån mer gång snart för att det här inte ska dö ut. Känns som att det inte är en bra strategi att låta henne bestämma nästa träff?

Jag hade kanske gjort ett försök till, typ kan du ses någon gång i nästa vecka, vid minsta tvekan hade jag helt enkelt gått vidare.

Diomedea exulans
2019-03-13, 19:02
Om man inte lyckas få till en andra dejt med en tjej inom två veckor, är det kört då? Hon gillar att skriva och snappa osv men hon har alltid nått på helgerna hon ska iväg på. Jag känner att det börjar bli lamt att endast sitta och skriva hela tiden och att aldrig ses. Vi hade första dejten en liten stund på dagen lördag den 2/2, sen skulle hon iväg, och jag med. Senaste helgen var hon sjuk. Frågade i början på veckan om hon ville ses i slutet på veckan och då sade hon att det vore trevligt men att hon får se om hon hinner/är frisk. Denna lördagen ska hon spela fotbollsmatch och gå på nån födelsedagsmiddag. Ska jag ligga på och fråga om hon kan ses på fredag kväll eller söndag på dagen? Känner att vi måste träffas nån mer gång snart för att det här inte ska dö ut. Känns som att det inte är en bra strategi att låta henne bestämma nästa träff?

Så lägligt att jag skrev detta på förra sidan:

Apropå Lafayettes dejting: Behövs den egentligen? Skälet till att jag undrar är: Är det inte så att svaret alltid är "han/hon gillar inte dig" när någon frågar "hur ska jag tolka att X gör Y?"

Fast det skulle ju stå "dejtingtråd" istället för "dejting", vad konstigt inlägget såg ut nu.

smerk
2019-03-13, 19:07
Så lägligt att jag skrev detta på förra sidan:

''Apropå Lafayettes dejting: Behövs den egentligen? Skälet till att jag undrar är: Är det inte så att svaret alltid är "han/hon gillar inte dig" när någon frågar "hur ska jag tolka att X gör Y?"

Fast det skulle ju stå "dejtingtråd" istället för "dejting", vad konstigt inlägget såg ut nu.

Även om det är en möjlighet, behöver det nödvändigtvis vara fallet? Hon verkar vara rätt upptagen generellt, fotbollsträning och match ofta. Lär dock inte finnas en chans att hon gillar mig tillräckligt för att Avboka något sådant för att träffa mig när vi har träffats en gång. Verkar inte som hon ljuger angående sina planer på lördag, hon sade tidigare att hon skulle köpa födelsedagspresent till sin bästa kompis till lördag. Jag frågade via ett sms om hon kunde ses lördag kväll då en kompis till mig flyttat sin middag till den dagen, hon svarade direkt att hon tyvärr inte kunde..

Lafayette
2019-03-13, 19:11
Men du har ju tagit allt initiativ och visat intresse. Nu är det upp till henne om hon vill eller inte. Avvakta och låt henne fråga om träff säger jag. Men jag kan naturligtvis ha fel.

smerk
2019-03-13, 19:16
Men du har ju tagit allt initiativ och visat intresse. Nu är det upp till henne om hon vill eller inte. Avvakta och låt henne fråga om träff säger jag. Men jag kan naturligtvis ha fel.

Ja, det skulle kunna vara något att köra på. Jag är dock tveksam till om hon någonsin har dejtat någon dock, känns inte som att hon är van att göra upp sådana planer. Bor i på ett litet ställe, går aldrig ut på klubb, har kompisar som aldrig går ut osv..

Diomedea exulans
2019-03-13, 19:17
Även om det är en möjlighet, behöver det nödvändigtvis vara fallet? Hon verkar vara rätt upptagen generellt, fotbollsträning och match ofta. Lär dock inte finnas en chans att hon gillar mig tillräckligt för att Avboka något sådant för att träffa mig när vi har träffats en gång. Verkar inte som hon ljuger angående sina planer på lördag, hon sade tidigare att hon skulle köpa födelsedagspresent till sin bästa kompis till lördag. Jag frågade om hon kunde då en kompis till mig flyttat sin middag till den dagen.

Vad komplicerat, jag hängde inte ens med i den där såpoperan.

Skit i henne. Varför sitter du ensam och bekymrad och ritar upp flödesscheman i huvudet över hur saker och ting troligtvis och troligtvis inte ligger till när världen är full av tjejer som bara vill kasta sig över dig och slita av dig tröjan? Är du den mänskliga motsvarigheten till det där skummet som blir kvar längst ner i glaset när man är klar med ölen och som man inte kan bestämma sig för om man ska dricka upp eller hälla ut? Fan heller, du är motherfucking smerk, kung bland sexatleter, och om en tjej ska få äran av din gunst så måste hon göra sig förtjänt av den.

smerk
2019-03-13, 19:23

Skit i henne. Varför sitter du ensam och bekymrad och ritar upp flödesscheman i huvudet över hur saker och ting troligtvis och troligtvis inte ligger till när världen är full av tjejer som bara vill kasta sig över dig och slita av dig tröjan? Är du den mänskliga motsvarigheten till det där skummet som blir kvar längst ner i glaset när man är klar med ölen och som man inte kan bestämma sig för om man ska dricka upp eller hälla ut? Fan heller, du är motherfucking smerk, kung bland sexatleter, och om en tjej ska få äran av din gunst så måste hon göra sig förtjänt av den.

Jag har väl inte hängt med i matchen tillräckligt länge för att gå vidare såpass fort. Nej hon är inte den enda tjejen men det suger att investera sig i någon man gillar som person och sen bara släppa det.

Lafayette
2019-03-13, 19:24

Skit i henne. Varför sitter du ensam och bekymrad och ritar upp flödesscheman i huvudet över hur saker och ting troligtvis och troligtvis inte ligger till när världen är full av tjejer som bara vill kasta sig över dig och slita av dig tröjan?

För att om man är intresserad och kanske har fått lite känslor är det svårt att släppa taget.

Nu säger jag inte att du ska släppa taget, hon behöver inte bestämma träff men jag tycker hon får visa intresse nästa gång i så fall. Typ att hon kontaktar dig med sms eller samtal först.

Diomedea exulans
2019-03-13, 19:26
För att om man är intresserad och kanske har fått lite känslor är det svårt att släppa taget.

Jag vet. Jag är 7211 gånger värre än Smerk så fort jag fått en gnutta feelings. #LeverInteSomJagLär

Lafayette
2019-03-13, 19:28
Jag vet. Jag är 7211 gånger värre än Smerk så fort jag fått en gnutta feelings. #LeverInteSomJagLär

Hellre det än att vara ice cold.*hug*

Diomedea exulans
2019-03-13, 19:31
Hellre det än att vara ice cold.*hug*

Sant! Det blir ju väldigt praktiskt om man väl haffar nån intressant tjej nån gång, jag lär ju inte sukta efter andra. Lätt att vara trogen då, liksom.

smerk
2019-03-13, 20:36

Nu säger jag inte att du ska släppa taget, hon behöver inte bestämma träff men jag tycker hon får visa intresse nästa gång i så fall. Typ att hon kontaktar dig med sms eller samtal först.

Jag ska nog ta ditt råd att låta henne visa intresse om hon vill träffas. Tänker dock hålla lite lätt kontakt fortfarande via snapchat som hon gillar att göra, hon är ju inte helt ointresserad iallfall. Blir dock att gå ut för att träffa nån annan under tiden.

StarkaUlf
2019-03-13, 20:43
Don't let someone be a priority when all you are to them is an option.

Vinter
2019-03-14, 05:37
Jag fattar inte hysterin runt Greta Thunberg, media har skrivit om det i månader. Har hon någon övernaturlig kraft som suger Co2 ur luften? Varför skickar man henne att läsa upp ta på olika politiska möten? Förklara.

svenbanan
2019-03-14, 05:46
Jag fattar inte hysterin runt Greta Thunberg, media har skrivit om det i månader. Har hon någon övernaturlig kraft som suger Co2 ur luften? Varför skickar man henne att läsa upp ta på olika politiska möten? Förklara.

Aldrig hört talas om henne förrän nu.

Men hon är väl ett barn som tar sig själv på för stort allvar, och har föräldrar som låter henne hållas. Sen verkar hon helt enkelt ha fått en massa publicitet för att hon suttit och strejkat för miljön utanför riksdagen istället för att gå i skolan. Och nu har hon väl ha blivit nåt slags poster child för miljörörelsen och skickar någon henne någonstans så är det för att det genererar publicitet.

Så ett helt vanligt horeri bara.

ceejay
2019-03-14, 08:01
Hon verkar vara en okej unge, alla runtomkring dock.

Magnus N
2019-03-14, 09:11
Känd morsa och en stor kampanj runt henne ifrån ett pr-företag får upp.ärksamhet, sedan gillar folk allmänhet när man argumenterar utifrån känslor etc

smerk
2019-03-14, 14:42
Hur är det egentligen med diverse ''vätskedrivande'' drycker? Många menar ju att t.ex. kaffe inte påverkar vattenbalansen negativt jämfört med vatten. Hur mycket sanning ligger det egentligen i det? Tycker alltid att jag är uttorkad (stark färg på urin) om jag har druckit mycket kaffe och te istället för vatten i en period.

Akerhage
2019-03-14, 14:46
Hur är det egentligen med diverse ''vätskedrivande'' drycker? Många menar ju att t.ex. kaffe inte påverkar vattenbalansen negativt jämfört med vatten. Hur mycket sanning ligger det egentligen i det? Tycker alltid att jag är uttorkad (stark färg på urin) om jag har druckit mycket kaffe och te istället för vatten i en period.

Blev nyfiken och hittade den här artikeln :)
https://traningslara.se/ar-kaffe-och-koffein-verkligen-vatskedrivande/

Den rimliga slutsatsen från det här resultatet är att du inte behöver bry dig det minsta om koffeins eventuella vätskedrivande effekter om vi pratar om en dryck med koffein i likt kaffe. Den lilla eventuella effekten från koffein hos en ovan brukare innebär ändå inte att personen kommer kissa ut all den extra vätska som den får i sig från drycken. Så även om kroppen bildar lite extra urin kommer din vätskebalans efter drycken att vara positiv, inte negativ.

smerk
2019-03-14, 14:49
Blev nyfiken och hittade den här artikeln :)
https://traningslara.se/ar-kaffe-och-koffein-verkligen-vatskedrivande/

Den rimliga slutsatsen från det här resultatet är att du inte behöver bry dig det minsta om koffeins eventuella vätskedrivande effekter om vi pratar om en dryck med koffein i likt kaffe. Den lilla eventuella effekten från koffein hos en ovan brukare innebär ändå inte att personen kommer kissa ut all den extra vätska som den får i sig från drycken. Så även om kroppen bildar lite extra urin kommer din vätskebalans efter drycken att vara positiv, inte negativ.

Ja enligt den artikeln ska det ju inte påverka. Kan det vara så när jag ersatt vatten med kaffe och te de senaste dagarna att jag har fått i mig mycket mindre total vätska inklusive kaffet och tet? Är verkligen natt och da på hur pigg jag känner mig med lite mer vatten nu.

Rahf
2019-03-14, 14:58
Det är mer vatten blandat i kaffe och te än vad som drivs ur kroppen. Sannolikheten att just den vätskedrivande effekten har bidragit så kraftigt är liten, nästan försvinnande liten. Din upplevda pigghet är inte heller en linjär kognitiv effekt, den skiftar konstant.

Se över fler faktorer än bara kaffe och te.

Hur mycket har du tränat?
Har du tränat tyngre?
Har du varit sjuk?
Har du ätit ordentligt?
Har du tränat ordentligt?
Har det varit stressigt i livet?
Har du sovit ok?
Har du introducerat något nytt livsmedel eller kosttillskott på senare tid?

Där är alltså en liten del av faktorer du behöver väga in tillsammans med kaffe och te.

SirreASDF
2019-03-14, 15:42
Ja enligt den artikeln ska det ju inte påverka. Kan det vara så när jag ersatt vatten med kaffe och te de senaste dagarna att jag har fått i mig mycket mindre total vätska inklusive kaffet och tet? Är verkligen natt och da på hur pigg jag känner mig med lite mer vatten nu.

Tror du är på rätt spår här.. Jag har det beteendet i alla fall.. Dricker jag mer kaffe någon dag så dricker jag per automatik även mindre vatten den dagen..

I mitt fall motsvarar en kopp kaffe upp emot en halvliter vatten..

Jag tar alltid med mig 50cl vatten när jag sätter mig vid skrivbordet. I de fall jag även tar med mig en kopp kaffe så har jag i regel max druckit 10 cl vatten, medans om jag inte hämtat kaffe så tömmer jag vattenflaskan..

Fixar påfyllning 4 gånger per dag (plus minus 1). Så en "kaffedag" dricker jag cirka 4 koppar kaffe och 40cl vatten, medans en dag när jag "inte" dricker kaffe innebär 1 kopp kaffe och 1,6l vatten cirka.. (Samtliga siffror är då utan att räkna vattnet som är i kaffet)

Nu är ovan väldigt slarvigt räknat, men som du säger, så får jag i mig mycket mindre vatten om jag dricker kaffe under dagen.

Ska tilläggas att jag inte känner att jag påverkas av mängden vatten jag får i mig, annat än att urinet är mer eller mindre utblandat..

smerk
2019-03-14, 17:12
Bara jag här som inte inser hur fult det är med halvlångt varje gång jag låtit det växa förrens man klippt sig? :d

Wain
2019-03-14, 18:48
Bara jag här som inte inser hur fult det är med halvlångt varje gång jag låtit det växa förrens man klippt sig? :d

Halvlångt är ruggigt fult, tog mig många försök innan jag lyckades ta mig igenom det stadiet. Det är dock värt att hålla ut. Har nu underbart vackert långt blont hår.
:naughty:

Bob90
2019-03-14, 19:30
Vad definierar ni som halvlångt resp långt hår?

ARMSTARK
2019-03-15, 09:30

Jag definierar det som hår som är för kort att få upp i tofs, när man väl kan det är man home free.

smerk
2019-03-15, 10:20

Får långt att att vara lätthanterligt, men för kort för att snyggt kunna dras bakom öronen eller sättas i toffs. Jag hade nästan glömt bort hur det var att kunna vakna och bara behöva borsta håret lite lätt för att få frillan att se bra ut.

Cooks
2019-03-15, 14:50
Kan intjänade semesterdagar på något sätt försvinna eller får man det alltid utbetalt? Säg att man råkat spara sina dagar för länge eller inte tagit ut tillräckligt många t.ex. Jobbar åt kommun.

Lipservice
2019-03-15, 14:54
Kan intjänade semesterdagar på något sätt försvinna eller får man det alltid utbetalt? Säg att man råkat spara sina dagar för länge eller inte tagit ut tillräckligt många t.ex. Jobbar åt kommun.

Det ska vara arbetsgivarens uppgift att se till att du tar ut dina sparade semesterdagar som är på väg att gå ut. Källa. (https://www.unionen.se/rad-och-stod/ratt-att-spara-semester)

Akerhage
2019-03-15, 16:15
Satt med mobilen nu som är påslagen med NFC och mitt pass i handen. Såg då att NFC läste av en tagg i passet. Vad är det för chipp i passet?

WHITEFOLKS
2019-03-15, 16:20
Satt med mobilen nu som är påslagen med NFC och mitt pass i handen. Såg då att NFC läste av en tagg i passet. Vad är det för chipp i passet?

Lagras biometrisk data i det.

Akerhage
2019-03-15, 16:24
Typ när dom fotar mig på flygplatsen?

Mental
2019-03-16, 09:19
Typ när dom fotar mig på flygplatsen?

Nej men dina fingeravtryck som du lämnade när du skaffade passet

FoolsGold
2019-03-16, 17:35

Är det huvudhår ni talar om?

delta_mats
2019-03-16, 20:25
Är det huvudhår ni talar om?

Jag är inte säker, men jag tror det är rövhåret de pratar om.

ceejay
2019-03-16, 20:44
Inte maghår? Var helt säker.

Lafayette
2019-03-16, 20:46

Finns inget värre än långt rövhår. Det ska vara helt ansat.

delta_mats
2019-03-16, 21:28

Håller med, hade aldrig pallat att ha så långt och sätta upp det i en tofs eller svans.

Sarco
2019-03-16, 23:06

De kan inte brinna inne. Antingen tar du ut dem, kommenderas att ta semester eller får dem utbetalda.

Baldr
2019-03-17, 20:36
Vad gör ni med alla era plastburkar som blir över från pulver och tabletter? Återvinning?

Diomedea exulans
2019-03-17, 20:39

Det som är värre än långt rövhår är våndan av att ansa eländet. Raka ryggen är en sak, men röven är ett snäpp värre. Jag är inte kroppspositivist, men om tjejen inte vill ha mig med hårig röv, då får det vara.

vicarious
2019-03-17, 21:53
Vad gör ni med alla era plastburkar som blir över från pulver och tabletter? Återvinning?

Sorterar i återvinning.

gohei
2019-03-18, 06:42
Ni som har barn i dagis/tidig skolålder, hur gör ni för att hålla er friska? Jag upplever att jag är sjuk nästan en gång i månaden nu för tiden och det är minst sagt frustrerande.

mattilainen
2019-03-18, 10:25
Ni som har barn i dagis/tidig skolålder, hur gör ni för att hålla er friska? Jag upplever att jag är sjuk nästan en gång i månaden nu för tiden och det är minst sagt frustrerande.

hörde någon statistik att barn är sjuka i snitt 40 veckor om året. De räknade med att en förkylning satt i upp till en vecka. Så jag förstår att du känner så.

gohei
2019-03-18, 19:31
hörde någon statistik att barn är sjuka i snitt 40 veckor om året. De räknade med att en förkylning satt i upp till en vecka. Så jag förstår att du känner så.

Ah där ser man. Då är jag knappast ensam om det då *spy*

Lafayette
2019-03-18, 19:38
Ah där ser man. Då är jag knappast ensam om det då *spy*

Jag fick magsjuka efter jag träffade mina syskonbarn en gång. Ville bara dö efter en dag. Om jag får barn ska jag ha mask, plasthandskar, handsprit och högtryckstvätt.

Lipservice
2019-03-18, 21:01

Hålla isär handdukar och tvål, lägg upp maten åt dem, byt överkropps plagg varje dag(saliv, snor, dregel o.s.v), byt barnens kläder efter förskolan, tvätta händer.

Vi har fått ner smittan enormt från barn till förälder från det första förskoleåret genom ovanstående, vissa saker går bara inte att undvika helt enkelt. En magsjuka och 2 förkylningar den här vintern, det är jag nöjd med *hug*

Men sluta absolut inte att vara en förälder när de blir sjuka! Pussa, krama, lek, visa att du bryr dig. De kommer göra samma sak mot dig sen när det blir din tur *cupid*

Wain
2019-03-19, 08:39
Bör män som avser vänta med att bli föräldrar se till att frysa sin sperma?

Bob90
2019-03-19, 09:32
Bör män som avser vänta med att bli föräldrar se till att frysa sin sperma?

Beror väl på syftet. Jag har för mig att jag hört att infertilitet blir en ökad faktor, men att ökad risk för tex missbildning och dylikt snarare ligger hos kvinnans mekanismer?

Fast nu när jag googlar på det får jag dubbla budskap på det, osäker :(
Oavsett vad så verkar helt klart "riskerna" hos kvinnan associerade med ålder mycket mer väl studerade än motsvarande för män.

Men rent krasst så är väl vi "optimerade" för att få barn kring 20-30 års åldern, där ökad ålder därifrån sannolikt är av mer relevans för kvinnor än män, men den finns även där för män.

Wain
2019-03-19, 09:43
Beror väl på syftet.
...

Finns massor av nackdelar med att mannen är gammal, tex. så ökar antalet mutationer i arvsmassan minst dubbelt så fort med mannens ålder.

Dessutom betydligt enklare att extrahera och frysa sperma, så borde ju vara mycket bra avkastning i förhållande till insats?

Bob90
2019-03-19, 10:52
Finns massor av nackdelar med att mannen är gammal, tex. så ökar antalet mutationer i arvsmassan minst dubbelt så fort med mannens ålder.

Dessutom betydligt enklare att extrahera och frysa sperma, så borde ju vara mycket bra avkastning i förhållande till insats?

Jag trodde den biten var mycket mindre än för kvinnan, men då låter det som att du har besvarat din egen fråga :D

Wain
2019-03-19, 10:59
Jag trodde den biten var mycket mindre än för kvinnan, men då låter det som att du har besvarat din egen fråga :D

Kvinnan producerar inga nya ägg, medan mannan producerar ny sperma, därav större mängd ackumulerad mängd mutationer i arvsmassan. Tycker det låter logiskt att man borde frysa, men verkar ju knappt existera som alternativ för friska män.

lördagsgrogg
2019-03-19, 13:20

Mindre chans att få mutantbarn alltså. Funkar inte för mig som tänkt mig en ålderdom som professsor X mysandes i min rullstol.

Bob90
2019-03-19, 15:20
Mindre chans att få mutantbarn alltså. Funkar inte för mig som tänkt mig en ålderdom som professsor X mysandes i min rullstol.

Framförallt så är du ju redan född, så blir stopp redan där.

leo1
2019-03-19, 17:35
Tänker du på hur det myglas när du köper mat och annat ute?

Senast idag på lunchen slog hon (ägaren) inte in mina 90:- i kassaapparaten utan bara i kortmaskinen jag betalade i.

Om hon myglar undan en tusing om dan så blir det 25 papp i månaden.

Lafayette
2019-03-19, 17:37
Min frisör stoppar ofta mina kontanter i fickan efter jag betalat. :p

mulliy
2019-03-19, 18:05
Tänker du på hur det myglas när du köper mat och annat ute?

Senast idag på lunchen slog hon (ägaren) inte in mina 90:- i kassaapparaten utan bara i kortmaskinen jag betalade i.

Om hon myglar undan en tusing om dan så blir det 25 papp i månaden.

Hm menar du att alla andra småställen du handlar på slår in beloppet i kassan och sedan kortmaskinen? Känns ju inte som att det systemet fixar det själv så att man inte kan handla svart

leo1
2019-03-19, 18:20
Hm menar du att alla andra småställen du handlar på slår in beloppet i kassan och sedan kortmaskinen? Känns ju inte som att det systemet fixar det själv så att man inte kan handla svart

Det var ett tag sen jag tänkte på det nu men idag var det uppenbart.

Din andra mening förstår jag inte :d

mulliy
2019-03-19, 18:24
Det var ett tag sen jag tänkte på det nu men idag var det uppenbart.

Din andra mening förstår jag inte :d

Oj, inte jag heller. Jag skulle tro att alla elektroniska pengar loggas i terminalerna, så att säljaren inte kan ta svart.

leo1
2019-03-19, 18:46
Oj, inte jag heller. Jag skulle tro att alla elektroniska pengar loggas i terminalerna, så att säljaren inte kan ta svart.

Hmm.. Vet inte riktigt hur det fungerar. Tänkte mest när jag jobbat som servitör och servitriser har låt säga slagit in 500:- i kortmaskinen men det står bara 430:- på kvittot. Då säger dom till gästen att dom missat slagit in en öl och att notan är på 500:-

Gästen godkänner 500:- och servitrisen tjänar 70:-

Det borde iaf bli kraftigt fel om man inte slår in i kassaapparaten och inte får kvitto.

Hittade en sköning när jag googlade om det. :d

"Här på orten kollade skattmasen inköpt mjölmängd mot antalet sålda pizzor och kom fram till att pizzorna måste varit gigantiska. Bagaren försvarade sig senare i rättegången med att "han bakade pizzor till grovisar"

Hemi
2019-03-19, 18:48
Vad gjorde David Byron under tiden på scen då Ken Hensley sjöng "Lady in Black" live?

Lipservice
2019-03-19, 19:33
Vad gjorde David Byron under tiden på scen då Ken Hensley sjöng "Lady in Black" live?

Rökte på?

Uriah Heep spelar på Skogsröjet i Rejmyre i sommar, för info.

blåvitt
2019-03-19, 19:42
Hmm.. Vet inte riktigt hur det fungerar. Tänkte mest när jag jobbat som servitör och servitriser har låt säga slagit in 500:- i kortmaskinen men det står bara 430:- på kvittot. Då säger dom till gästen att dom missat slagit in en öl och att notan är på 500:-

Gästen godkänner 500:- och servitrisen tjänar 70:-

Det borde iaf bli kraftigt fel om man inte slår in i kassaapparaten och inte får kvitto.

Hittade en sköning när jag googlade om det. :d

"Här på orten kollade skattmasen inköpt mjölmängd mot antalet sålda pizzor och kom fram till att pizzorna måste varit gigantiska. Bagaren försvarade sig senare i rättegången med att "han bakade pizzor till grovisar"

Går betalningen via kortterminal så dras det av skatt på den, förutom summor man skriver in utöver det som debiteras. När priset står inskrivet och du kan trycka in ett högre totalbelopp.

Hemi
2019-03-19, 19:46
:thumbup:
Sverige vet hur man gör, konserter långt ute i ingenstans, ja om man var där, varför inte lyssna på Mick Box en gång...

Lipservice
2019-03-19, 19:54
Ja gillar man hårdrock/metal och vara ute i skogen är Skogsröjet (https://www.skogsrojet.se/artister/) ett måste om man bor i närheten :hbang:

leo1
2019-03-20, 07:37
Går betalningen via kortterminal så dras det av skatt på den, förutom summor man skriver in utöver det som debiteras. När priset står inskrivet och du kan trycka in ett högre totalbelopp.

Undrar vad man då vinner på att inte slå in i kassaapparaten? Jag googlade runt lite och det är ju iaf olagligt att inte slå in i kassaapparaten såklart.

Får inte fram så mycket mer.

Lafayette
2019-03-20, 13:03
Hur hanterar Matt Stonie/hetsätarnarnas kropp... hetsätandet? Kraftig diarré? Spyr dem? Eller bajsar de normalt fast stora mängder för de blivit toleranta?

Rahf
2019-03-20, 13:51
Du måste göra skillnad på hetsätande och tävlingsätande. Den förra är okontrollerad, och den senare är planerad.

Lafayette
2019-03-20, 14:06
Ja, tänkte mer på tävlingsätare överlag. De trycker ju in stora mängder mat på så kort tid som möjligt, rätt hetsigt.

Eller det kanske är skillnad. Matt Stonie tänkte jag främst på iallafall.

Rahf
2019-03-20, 15:04
Finns säkert artiklar om det. Du kanske kan besvara frågan åt forumet? ;)

StarkaUlf
2019-03-21, 21:26
Om jag ska eftersända några brev, kryssar jag bara över fönstret/rutan där adressen står och skriver den korrekta nedanför?

frys
2019-03-22, 00:03
fick en faktura från klarna via mail förra veckan o betalade den. fick under denna vecka samma faktura via brev. kan jag bara ignorera denna? Loggar jag in på deras hemsida så står det att jag inte har något kvar att betala.

kommer jag få smaka någon form av scam nu xD

Fredszky
2019-03-22, 00:19
Du kan ignorera brev-fakturan.

Om Klarna själva säger genom deras system att du inte har något att betala så får man anta att det är klart.

Rahf
2019-03-22, 00:29
Japp, är den betald så är den betald. Kontakta deras kundtjänst och stäm av om du känner dig osäker.

smerk
2019-03-22, 09:21
Bara jag som har sämst badrumsljus hemma? Tar jag en selfie i vanligt ljus utomhus (även mulet väder), så ser det ut som att jag gått ned typ 5-10kg jämfört med i badrummet. Likaså när jag är i kompisars badrum med optiljus. Blir alltid längre toabesök då iom formcheck :hbang:

svenbanan
2019-03-22, 10:18
Om jag ska eftersända några brev, kryssar jag bara över fönstret/rutan där adressen står och skriver den korrekta nedanför?

Såvitt jag minns från att ha jobbat som brevbärare under ett gäng somrar i början av nittiotalet, så är eftersändning en tjänst man kan köpa från posten.

Då fanns det två varianter. Den ena varianten var tillfällig eftersändning ifall man ville ha posten till en annan adress under en begränsad period, tex under semestern. Den andra varianten var ifall man flyttat för gott och ville vara säker på att all post till den gamla adressen kom till den nya.

Men i bägge dessa fall var det alltså så att det var brevbäraren (eller kanske stämpelvakten eller nån postsorterare) som såg att ett brev var adresserat till en adress som skulle ha eftersändning och då gjorde man så som du skrev. Man kryssade över den "felaktiga" adressen och skrev dit "eftersändes" och den nya (eller satte dit en förtryckt klisterlapp ibland).

Ifall man kom till ett hyrehus och det låg en hög med post i trapphuset med där någon hade gjort som du skrev och skrivit att de skulle eftersändas så tror jag det vanligaste var att man tog med dem och slängde dem i rätt generell riktning till vart de skulle eftersändas.

Egentligen tror jag att post som skickats till fel adress ska returneras till avsändaren, om inte adressaten har betalat för eftersändning. Jag minns inte ifall det fanns nån policy för vad man skulle göra ifall man visste vilken adress adressaten egentligen fanns på. Det jag minns var att vanliga brevbärare inte fick öppna brev för att försöka luska ut vem avsändaren var. Man var tvungen att lägga sådana brev i en särskild hög som nån postdetektiv fick sitta och rådda i sen. Men det var ju mest brev som var adresserade till helt galna adresser.

Ibland har jag för mig att man skickade en avi till adressaten om att hen kunde få lösa ut ett brev som inte haft tillräckligt mycket frimärken, ifall nån skickat ett brev utan frimärke. Egentligen är säkert det rätt sätt att hantera brev som är adresserade till fel adress och som sedan ska eftersändas, men adressaten har inte betalt för eftersändning.

Men som sagt det är mycket enklare att bara slänga skiten i rätt hög och så blir det utdelat dagen efter.

Men det här var alltså på den tiden man som brevbärare var klar då rundan var klar, och man inte behövde stå och sortera post fram till klockan tre på eftermiddagen ifall rundan var klar klockan tolv. Dvs på den tiden man mer eller mindre sprang runt hela jävla rundan som en tok. :D

Cooks
2019-03-23, 05:44
Hur kommer det sig att människor har olika blodtyper och att man kan dö om man får i sig fel typ?

Bob90
2019-03-23, 10:23
Hur kommer det sig att människor har olika blodtyper och att man kan dö om man får i sig fel typ?
Varför människor har olika blodtyper har jag ingen aning, det är väl som varför vi har olika gener i överlag.

Om du får blod från en annan blodgrupp, säg att du är B och får blod från en A, så kommer ditt blods antikroppar att angripa det nya och främmande blodet. Vad det som egentligen händer, liksom vilka mekanismer och dylikt som ansvarar för detta och vad som på cellnivå händer vet jag inte, men det är säkert inte något bra eftersom det som sagt kan vara livshotande.

Edit: Vissa blodgrupper har det ju enklare än andra, AB kan ju tex ta emot blod från 0, A, B medan 0 bara kan ta emot från 0 (finns ju en klassisk bild där alla pilar går ut från 0 och går in i AB). Det finns nåt typ "Rh"-värde och + och - värden också, men minns inte vad det handlade om (har en kompis som jobbar som blodanalytiker och pratat om detta :p). Du kan säkert googla på't :D

Edit2: Som kuriosa så är det ännu knepigare när man tittar på tex organdonation/transplantation. Du har säkert hört att man måste vara kompatibel och att kroppen kan "stöta bort" det nya organet. Det är typ lite samma grej, har med antikroppar att göra, men är fler spelare med i bilden än bara blodgruppen..

smerk
2019-03-24, 18:40
Nån som vet varför man är extremt kåt dagen efter en fylla? Orgasmerna är även löjligt starka dagen efter.

StarkaUlf
2019-03-24, 18:41
Nån som vet varför man är extremt kåt dagen efter en fylla?

För mig är det helt tvärtom, så jag vet inte.

Ett Orm
2019-03-24, 20:01
Nån som vet varför man är extremt kåt dagen efter en fylla? Orgasmerna är även löjligt starka dagen efter.

Samma här, kvittar hur dålig jag är så är allt jag ser en vagina. Ingen aning varför dock.

Diomedea exulans
2019-03-24, 20:11

Samma här, kvittar hur dålig jag är så är allt jag ser en vagina. Ingen aning varför dock.

När man är full mår man bra. Om man mår bra blir man extra kåt.
Kroppen är lite trögfattad, så dagen efter en fylla så tror den fortfarande att man mår bra. Det tar ett tag innan den slutar vara kåt.

Yes
2019-03-24, 20:13
När man är full mår man bra. Om man mår bra blir man extra kåt.
Kroppen är lite trögfattad, så dagen efter en fylla så tror den fortfarande att man mår bra. Det tar ett tag innan den slutar vara kåt.
Medan jag själv vill dö vill alltså min penis kränka kvinnor, trots att han fortfarande är för full?

Diomedea exulans
2019-03-24, 20:58
Medan jag själv vill dö vill alltså min penis kränka kvinnor, trots att han fortfarande är för full?

Korrekt.
Det är lite som att man blir snurrig när man åker karusell eftersom kroppen inte hänger med i vad hjärnan gör. Kroppen är lite trög.

Cooks
2019-03-24, 23:26
Varför människor har olika blodtyper har jag ingen aning, det är väl som varför vi har olika gener i överlag.

Om du får blod från en annan blodgrupp, säg att du är B och får blod från en A, så kommer ditt blods antikroppar att angripa det nya och främmande blodet. Vad det som egentligen händer, liksom vilka mekanismer och dylikt som ansvarar för detta och vad som på cellnivå händer vet jag inte, men det är säkert inte något bra eftersom det som sagt kan vara livshotande.

Edit: Vissa blodgrupper har det ju enklare än andra, AB kan ju tex ta emot blod från 0, A, B medan 0 bara kan ta emot från 0 (finns ju en klassisk bild där alla pilar går ut från 0 och går in i AB). Det finns nåt typ "Rh"-värde och + och - värden också, men minns inte vad det handlade om (har en kompis som jobbar som blodanalytiker och pratat om detta :p). Du kan säkert googla på't :D

Edit2: Som kuriosa så är det ännu knepigare när man tittar på tex organdonation/transplantation. Du har säkert hört att man måste vara kompatibel och att kroppen kan "stöta bort" det nya organet. Det är typ lite samma grej, har med antikroppar att göra, men är fler spelare med i bilden än bara blodgruppen..

Tack för svar!

Blomkål
2019-03-25, 00:43
Varför går det inte att googla på mitt instagramkonto? När jag gör det så kommer det bara upp typ picdeer eller något sånt där man ser kontot. Det är så jag vill ha det, helst utan att den andra sidan ens kommer upp men jag tänker om det är något jag ställt in själv eller instagram som gjort det så det kan råka gå att googla på i framtiden?

MaxTheMarketer
2019-03-25, 01:06
En fråga om kostymer för män: hur bra spelrum är det tänkt att man ska ha för kavajer? Investerade i 2 st där ena är typ en eller cm bredare i axelbredd och ger mig relativ normal rörelse som med andra kläder medan en annan är rätt tajt som ger mig begränsad rörlighet med armarna åt sidorna.

Är det tänkt så att vara begränsad rörlighet runt armarna i kavajer? Var så länge sen jag bar en så minns ej hur det är.

Bob90
2019-03-25, 01:18
En fråga om kostymer för män: hur bra spelrum är det tänkt att man ska ha för kavajer? Investerade i 2 st där ena är typ en eller cm bredare i axelbredd och ger mig relativ normal rörelse som med andra kläder medan en annan är rätt tajt som ger mig begränsad rörlighet med armarna åt sidorna.

Är det tänkt så att vara begränsad rörlighet runt armarna i kavajer? Var så länge sen jag bar en så minns ej hur det är.

Gör sig nog bättre i "Kläd och stil"-tråden, men rent krasst:
I princip ingen kavaj "off the rack" kommer sitta perfekt på någon.

En bra kavaj i rätt storlek (i princip måttsydd eller skräddarsydd) kommer inte hämma rörelse märkbart.
Annars är det oftast lyft med rak arm framåt eller åt sidan som kommer vara problem. Axlarna vill liksom inte släppa och hela kavajen kan "lyftas" när man lyfter på armarna.

Tycker det helt beror på vad man ska ha kavajen till. Är det bara för tillställningar, middagar etc så skulle jag bara ta en som ser bra ut och sitter bra och så får man leva med att den känns lite stel och hämmande, men man kommer ändå inte göra så många rörelser att det påverkar nämnbart.
Arbetar man ofta i kavaj och vill ha komforten eller behöver lite mer rörlighet så är det ju viktigare med passformen och då får man antingen leta noggrannare efter en som sitter bra (före eller efter justering). Man kan köpa en som är pyttelite för stor (men det får inte vara för tydligt, då faller hela grejen med att "klä sig fint" med en kavaj).

Finns tex suitopia, tailorstore (för oss som inte har ekonomin att köpa skräddarsytt som är schweindyrt) etc som gör "måttbeställda" kavajer till överkomligt pris, men det är en process att komma fram till ett bra resultat.

Men de allra flesta bör kunna hitta en konfektionskavaj som efter typ smärre (billiga utförda av affären eller vanlig skräddare) justeringar av tex ärmlängd, sy in någonting etc sitter tillräckligt bra och inte känns som en tvångströja.

Rahf
2019-03-25, 01:25
En kavaj kommer kännas stel om man är van vid att klä sig ledigare än långärmade skjortor.

Bärsärk
2019-03-26, 10:59
Någon som vet hur det blev i omröstningen sommar/vintertid för hela EU?

Akerhage
2019-03-27, 09:38
Om "OK Google" eller "Hey Google" hade kunnat gå att ändra, vad hade ni valt som upplåsningsfras för Google Assistant?

Jag hoppas att det i framtiden kommer gå att ändra denna.

blåvitt
2019-03-27, 10:09
”Hörru din lilla sillballe” hade jag velat ändra till

Bob90
2019-03-27, 10:36
Har för mig att jag läste om att beslutet landade i att länderna ska bestämma sig för att behålla en, men är ej 100. Gissningsvis bestämmer sig Sverige för att stanna på vintertid, eftersom vi behöver ljustimmarna på vintern mer än på sommaren i så fall.

Akerhage
2019-03-27, 11:33

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAM4lx/ett-steg-narmare-slopad-sommar-och-vintertid

Bob90
2019-03-27, 11:38
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAM4lx/ett-steg-narmare-slopad-sommar-och-vintertid

Vad tror du att Sverige kommer välja?

– Jag vet inte, och jag har ingen påverkan. Själv tycker jag att permanent sommartid låter roligare. Men där har EU-parlamentet och jag inget inflytande, säger Marita Ulvskog.
Men för fan :laugh:

smerk
2019-03-28, 09:31
Hur lågt tror ni att man kan hålla nere kostnaden för mat per månad om man äter ca 3500kcal per dag av mat som pasta, ris, nötfärs, kyckling?

G.W
2019-03-28, 10:11
Hur lågt tror ni att man kan hålla nere kostnaden för mat per månad om man äter ca 3500kcal per dag av mat som pasta, ris, nötfärs, kyckling?

Beror på fördelningen av pasta, ris, nötfärs och kyckling på de 3500 kalorierna.

Diomedea exulans
2019-03-28, 10:21
Beror på fördelningen av pasta, ris, nötfärs och kyckling på de 3500 kalorierna.

+1. Ris skänker de i princip bort, nötfärs klassas nästan som en ädelmetall.

Akerhage
2019-03-28, 10:35
+1. Ris skänker de i princip bort, nötfärs klassas nästan som en ädelmetall.

Du får ju irländsk kossa för typ 49kr/kg på Willys om du köper sådana där 2.2kg nötfärs-förpackningar. Det räcker ju ett tag :)

Bärsärk
2019-03-28, 10:44
Du får ju irländsk kossa för typ 49kr/kg på Willys om du köper sådana där 2.2kg nötfärs-förpackningar. Det räcker ju ett tag :)

Frågan är ju varför man skulle vilja äta det?

G.W
2019-03-28, 11:01

Inga problem att äta den. Om man inte är en metrosexuell man som bleker anuset varannan månad.

Stan Carley
2019-03-28, 11:11
Inga problem att äta den. Om man inte är en metrosexuell man som bleker anuset varannan månad.

Troligtvis det roligaste inlägget jag läst! :)
Skrattar så jag storknar :laugh::laugh::laugh:

G.W
2019-03-28, 11:12
Troligtvis det roligaste inlägget jag läst! :)
Skrattar så jag storknar :laugh::laugh::laugh:

Tack mannen, suttit länge och laddat på den där. :hbang:

Anton Fräs
2019-03-28, 11:15

Gahahahaha! :laugh:

Akerhage
2019-03-28, 11:15

Har ätit det flera år, jag är inte död....än

Lafayette
2019-03-28, 11:46
Vem vet vad de där kossorna har stoppat i sig.

smerk
2019-03-28, 11:47

250g kyckling och 250g nötfärs per dag ca. Resten är pasta/ris, och lite lättcremefraische, chutney samt pastasåser. Tycker att 2000/månad bör gå att hålla.

Akerhage
2019-03-28, 12:06
Vem vet vad de där kossorna har stoppat i sig.

Jag stoppar nog i mig värre saker än de där kossorna.

blåvitt
2019-03-28, 12:10
Jag stoppar nog i mig värre saker än de där kossorna.

Då behöver du nog ta en allvarlig översyn på din diet, inte minst gällande antibiotika och tillväxthormoner.

Sen skulle jag säga att det känns betydligt mer metrsoxuellt att bortse från djurhållningen i de situationerna än att ta hänsyn till den. Rentav lite bögigt

MaxTheMarketer
2019-03-28, 16:27

Jag köper ICA Basic kycklingfilé men är osäker på hur mkt kyckling jag faktiskt får: verkar vara 1,5 kg när all vätska är borta på vad som märks som 2 kg.

Jag har köpt ICA blandfärs från Irland, billigt och ingen märkbar skillnad från svensk blandfärs tycker jag. Dessa är vad som gör det billigare.

Sedan är frågan hur mkt smak (extra kostnader) du vill lägga till i form av grönsaker, såser, kryddor, salt.

Billigast vore att bara äta proteinpulver + grönsaker (för näringsämnen till kroppen) och lite fullkornspasta (fibrer + lite kolhydrater till hjärnan).

Anton Fräs
2019-03-28, 16:30
Jag köper ICA Basic kycklingfilé men är osäker på hur mkt kyckling jag faktiskt får: verkar vara 1,5 kg när all vätska är borta på vad som märks som 2 kg.

Jag har köpt ICA blandfärs från Irland, billigt och ingen märkbar skillnad från svensk blandfärs tycker jag. Dessa är vad som gör det billigare.

Sedan är frågan hur mkt smak (extra kostnader) du vill lägga till i form av grönsaker, såser, kryddor, salt.

Billigast vore att bara äta proteinpulver + grönsaker (för näringsämnen till kroppen) och lite fullkornspasta (fibrer + lite kolhydrater till hjärnan).

Vatteninnehåll står på kycklingförpackningen. Det där är verkligen inte det billigaste. Vill man bara köra det ekonomiskt är baljväxter köpt i bulk med diverse gryn också det i bulk det billigaste samt frysgrönsaker och färska efter säsong.

delta_mats
2019-03-28, 18:11
Man köper ju självklart Svenskt kött, helst närproducerat också. Allt annat är för snåla fattiglappar.

Rahf
2019-03-28, 18:41
Man köper ju självklart Svenskt kött, helst närproducerat också. Allt annat är för snåla fattiglappar.

Tjaba! Snål fattiglapp här! *hug*

Yes
2019-03-28, 18:54
Riktiga köttälskare köper sin egen Waguy och en japansk biffsamuraj som föder upp dem, mörar och lagrar till en cote du beef.

delta_mats
2019-03-28, 20:05
Tjaba! Snål fattiglapp här! *hug*

Djurplågare!

Akerhage
2019-03-28, 20:55
Vad är problemet med irländskt kött då? Får kossorna där inte tillräckligt med kärlek innan dom dödas? Får dom inte gå fria? Eller varför skulle det vara någon skillnad? Transporten dålig för miljön? Jag åker kommunalt varje dag, kanske jämnar ut det hela.

Jag köper då inte svenskt kött för 3 gånger priset för jag är snål, jag kanske inte har råd att köpa svenskt, närproducerat kött för det är för dyrt. Jag gillar moder jord och jag källsorterar, pantar, slänger skräp i papperskorgar, är med på städdagar etc. Jag gillar också djur, vill hemskt gärna att dom skall ha det bra. Jag önskar jag var vegan, men älskar kött. Äter det varje dag, då har jag verkligen inte råd köpa en kotlett för 189kr/kg

rooz
2019-03-28, 21:04
Jag löste det genom att äta nästan enbart kyckling som animaliskt protein. Kycklingfärs från kronfågeln kostar nästan ingenting.