Visa fullständig version : Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar
Är den i solitt trä? Jag tänker mig när man får roid rage och slänger skiten åt helvete efter man torskat
Jag tror att den inte är i solitt trä så att Koloiter kan få roid rage och drämma till motspelaren med den utan att dom stendör.
delta_mats
2021-03-31, 21:42
Apelsinsäsongen lider mot sitt slut. Vilken frukt är det nu säsong för? Alltså vilken frukt är godast den här tiden på året?
grondahl
2021-03-31, 21:48
Talisman är en klassiker som anses vara bra. Det är grundboxen som är ett komplett spel. Sedan kan man köpa till extra funktioner som du ser i länkarna.
Tycker du ska kika på detta som var mycket populärt innan pandemin:
https://www.spelifocus.se/epages/spelifocus.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/boardgames.se/Products/41192
Finns sidor som förklarar spel och betygsätter på YT.
Kolla recensioner och beskrivningar på Boardgamegeek. Talisman minns jag som rätt roligt men rätt obalanserat.
Numera klassiska spel som många uppskattar:
Carcassone
Ticket to Ride
Pandemic
Terraforming Mars
7 Wonders
Agricola
skyffelmördarn
2021-03-31, 21:51
Apelsinsäsongen lider mot sitt slut. Vilken frukt är det nu säsong för? Alltså vilken frukt är godast den här tiden på året?
Menar du svenska frukter nu eller?
https://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/valj-bland-sasongens-godsaker
delta_mats
2021-03-31, 23:03
Menar du svenska frukter nu eller?
https://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/valj-bland-sasongens-godsaker
Nej. Alla frukter som går att köpa i en vanlig livsmedelsbutik.
Åt en jävligt god banan igår.
kan bananer vara mer än bara "goda"?
Åt en jävligt god banan igår.
För att citera min dotter
"Det här var godigaste godast godig".
Så ja, det kan vara mer än bara goda - tydligen
delta_mats
2021-04-01, 08:11
Är på din linje här. De kan vara goda, men sen blir de bara sämre.
king grub, ser du att du fått ett nytt pm eller är inkorgen full?
sladdbarn
2021-04-01, 10:34
Är det vanligt i mindre samhällen att man bor granne med sina egna föräldrar?
Jag bor i ett litet samhälle där det är vanligt (ej uppväxt där), själv skulle jag aldrig vilja bo så nära mina föräldrar.
Jag bor i ett litet samhälle där det är vanligt (ej uppväxt där), själv skulle jag aldrig vilja bo så nära mina föräldrar.
nja, cykelavstånd är populärt för barnvaktning, och allmän hjälp.
Jag flyttade hem igen och har 2km till föräldrarna, det var bara för smidigheten i avlastning.
Uttråkade pensionärer kan få mycket gjort har jag märkt, köra grejer på tippen, hålla i när man ska regla en vägg, hundvakt, osv.
Det är nog relativt vanligt på mindre orter dels för att det är vanligt att man har mer än ett hus på gården, äger mark där det blir möjligt att bygga eller att man har kontakter i området och kan köpa någons hus billigare.
Många trivs med att bo nära sina föräldrar dels för det blir lättare med barnpassning men också för att många har en relation där man umgås mycket och ofta.
shut teh face
2021-04-01, 12:08
Jag undrar hur populärt det egentligen oftast är att vara nära svärföräldrarna. :d Jag tror man gör det mest av ekonomiska skäl, inte för man egentligen vill ...
Själv har jag ungefär 5 timmar bort till all familj och släkt, men det är lite långt. :d
BelowAverage
2021-04-01, 17:06
Då en bekant velat jobba som det - vad sjutton är en livscoach? Är det legitimt? Låter som ett mycket "holistiskt" flum-och-mode-yrke.
Då en bekant velat jobba som det - vad sjutton är en livscoach? Är det legitimt? Låter som ett mycket "holistiskt" flum-och-mode-yrke.
Det är en form av narcissistisk personlighetsstörning där lågbegåvade och totalt känslostyrda varelser förväntar sig att andra ska betala för luften de formar med sina läppar.
Förr fanns det även många charlataner som blev livscoacher men dessa jobbar idag med värdegrundsfrågor och dylikt. Det är bättre betalt.
Jag undrar hur populärt det egentligen oftast är att vara nära svärföräldrarna. :d Jag tror man gör det mest av ekonomiska skäl, inte för man egentligen vill ...
Själv har jag ungefär 5 timmar bort till all familj och släkt, men det är lite långt. :d
träffade min tjej på glesbygden och man väljer ju sambo utefter inte bara henne utan hennes familj också, där har man ju liksom facit över vad man får senare i livet att handskas med :D
är galvaniserad järntråd & ståltråd samma skit? är järn lite mjukare och klenare kanske?
vad fan är spänntråd isåfall? ett samlingsnamn för både järntråd och ståltråd?
är galvaniserad järntråd & ståltråd samma skit? är järn lite mjukare och klenare kanske?
vad fan är spänntråd isåfall? ett samlingsnamn för både järntråd och ståltråd?
Nån typ av najtråd tror jag.
Akerhage
2021-04-02, 08:33
Är gymmet bemannat eller inte idag klockan 10?
Var samma luddiga text under jul.
http://www.bilddump.se/bilder/20210402093251-188.148.146.233.PNG
Plasttiger
2021-04-02, 08:39
Är gymmet bemannat eller inte idag klockan 10?
Var samma luddiga text under jul.
http://www.bilddump.se/bilder/20210402093251-188.148.146.233.PNG
Ja, det är bemannat som det står i bilden.
Det är även öppnat för oss som har eget passerkort med generösare tider-
Akerhage
2021-04-02, 08:42
Sweet, tack för hjälpen!
sladdbarn
2021-04-06, 11:39
Är det vanligare att homosexuella är pedofiler än heterosexuella?
Ifall det står med stora bokstäver ovanför mataffären de har öppet 7-22 alla dagar varför stänger de då annorlunda tider storhelger osv? 10-15 är inte 7-22 och påskafton ingår i alla dagar. Lustigt det där.
Ifall det står med stora bokstäver ovanför mataffären de har öppet 7-22 alla dagar varför stänger de då annorlunda tider storhelger osv? 10-15 är inte 7-22 och påskafton ingår i alla dagar. Lustigt det där.
För att det är orimligt att byta ut fast monterade skyltar vid alla helgdagar och vi i vår moderna värld slänger upp mobilen, googlar "ica baksidsgatan" och genast får aktuellt besked. Om man har vett nog att bortse från googles tidsangivelser och går in på butikens hemsida så klart för att kolla öppetider för helgdagar
För att det är orimligt att byta ut fast monterade skyltar vid alla helgdagar och vi i vår moderna värld slänger upp mobilen, googlar "ica baksidsgatan" och genast får aktuellt besked. Om man har vett nog att bortse från googles tidsangivelser och går in på butikens hemsida så klart för att kolla öppetider för helgdagar
Men borde de då inte från start ha skitit i den skylten ifall den nu inte gäller?
Är ju lite som att påstå man alltid har lägst pris men vissa dagar är det snordyrt istället.
Står det alla dagar så är det tamefan alla dagar som ska gälla med. Annars kan de ju vara ärliga från start och skriva 7-22 nästan alla dagar.
Men borde de då inte från start ha skitit i den skylten ifall den nu inte gäller?
Är ju lite som att påstå man alltid har lägst pris men vissa dagar är det snordyrt istället.
Står det alla dagar så är det tamefan alla dagar som ska gälla med. Annars kan de ju vara ärliga från start och skriva 7-22 nästan alla dagar.
Låter som att du befinner dig en bit in på spektrumet. Det blir nog bäst om du gör en mental notering om att det finns "speciella regler" när det kommer till storhelger. Gällande många saker. Där är då öppettider en av dem.
Är det vanligare att homosexuella är pedofiler än heterosexuella?
Ja, det är mycket vanligare att homosexuella är riktiga pedofiler (attraheras av prepubertala barn). De som attraheras av äldre barn är dock oftare heterosexuella (om man nu kan säga så då de tenderar att vara tämligen gränslösa).
Akerhage
2021-04-08, 06:54
Skall flytta (igen) och kommer få tillgång till min nya lägenhet 1 juni, men har kvar min nuvarande till 1 juli. Jag var på visning igår och det är ett äldre par som bott i lägenheten. Lägenhetshuset är byggd 1932. Det luktar verkligen "gammalt" där inne. Kan jag på något sätt bli av med den här doften där inne eller "rättar det till sig" när jag väl flyttar in? Ett alternativ är att jag bor kvar i min gamla lägenhet och kanske öppnar fönstren och låter lägenheten vädras en månad? Är det en dum idé?
. Det luktar verkligen "gammalt" där inne. Kan jag på något sätt bli av med den här doften där inne eller "rättar det till sig" när jag väl flyttar in?
Ozon?
Akerhage
2021-04-08, 07:53
Ozon?
En luftrenare Xiaomi Air Purifier går inte att fixa något ozonfilter till?
Vad kostar en sådan där maskin annars?
En luftrenare Xiaomi Air Purifier går inte att fixa något ozonfilter till?
Vad kostar en sådan där maskin annars?
Tror (vet) att man kan hyra ozonluftrenare, eller iaf andra typer av luftrenare som renar luften med ett såpabaserat rengöringsmedel då vi haft sådana på mitt arbete.
Kolla runt bland firmor som hyr ut div "byggmaskiner" i första hand eller googla om det.
https://www.hygglo.se/category/8428-ozongenerator
Akerhage
2021-04-08, 09:01
Tack, får kika in detta!
shut teh face
2021-04-08, 09:10
Skall flytta (igen) och kommer få tillgång till min nya lägenhet 1 juni, men har kvar min nuvarande till 1 juli. Jag var på visning igår och det är ett äldre par som bott i lägenheten. Lägenhetshuset är byggd 1932. Det luktar verkligen "gammalt" där inne. Kan jag på något sätt bli av med den här doften där inne eller "rättar det till sig" när jag väl flyttar in? Ett alternativ är att jag bor kvar i min gamla lägenhet och kanske öppnar fönstren och låter lägenheten vädras en månad? Är det en dum idé?
Vädra en månad vet jag inte, jag skulle kolla att de inte satt igen ventilationen, det är ganska vanligt att folk gör det för det "drar kallt". Är det mycket gamla tapeter och grejer i lägenheten också?
Akerhage
2021-04-08, 11:07
Vädra en månad vet jag inte, jag skulle kolla att de inte satt igen ventilationen, det är ganska vanligt att folk gör det för det "drar kallt". Är det mycket gamla tapeter och grejer i lägenheten också?
Njae, såg inte ut att vara så mycket gamla tapeter faktiskt. Bara väldigt gamla möbler.
Njae, såg inte ut att vara så mycket gamla tapeter faktiskt. Bara väldigt gamla möbler.
ligger ingen död käring bakom soffan?
Akerhage
2021-04-08, 11:40
ligger ingen död käring bakom soffan?
Säkert gubben som lagt henne under parketten och "åkt utomlands" som de tydligen var nu.
sladdbarn
2021-04-08, 12:02
Ja, det är mycket vanligare att homosexuella är riktiga pedofiler (attraheras av prepubertala barn). De som attraheras av äldre barn är dock oftare heterosexuella (om man nu kan säga så då de tenderar att vara tämligen gränslösa).
Så skulle det kunna vara, tycker ganska ofta att det framkommer att pedofiler är homosexuella, kan undras varför?
Så skulle det kunna vara, tycker ganska ofta att det framkommer att pedofiler är homosexuella, kan undras varför?
the ratio of heterosexual to homosexual pedophiles was calculated to be approximately 11:1
Och homosexuella utgör ca 20:1 i normalpopulationen. Så det finns en överrepresentation av homosexuella i jämförelse med normalfördelningen homo:hetro. Men det är 11 gånger vanligare att förövaren är heterosexuell.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1556756/
Men jag gissar att för många pedofiler är det mer det faktum att det är ett barn snarare än huruvida det är ett gossebarn/flickebarn som är den drivande faktorn.
Kan jag ersätta en skärm på en chromebook med vilken reservdel som helst förutsatt att storleken stämmer?
Kan jag ersätta en skärm på en chromebook med vilken reservdel som helst förutsatt att storleken stämmer?
Spontant tänker jag - varför inte? Förutsatt att kontakterna och allt så överensstämmer så borde de väl gå?
Spontant tänker jag - varför inte? Förutsatt att kontakterna och allt så överensstämmer så borde de väl gå?
Jag har ingen aning hehe, vore fantastiskt bra om det gick i varje fall.
Låter som att du befinner dig en bit in på spektrumet. Det blir nog bäst om du gör en mental notering om att det finns "speciella regler" när det kommer till storhelger. Gällande många saker. Där är då öppettider en av dem.
Kan nog ligga en del i vad du säger. :d
Jag vet ju dock att det är så att helger påverkar och står ju inte utanför dörren och stampar frenetiskt på julafton arg över att affären inte är öppen. Tycker dock det faller lite under falsk marknadsföring påstå en sak som inte stämmer även om det blivit accepterat?
Lite som att påstå man alltid är billigast, men inte alltid av olika anledningar.
behöver man äta mer protein under en deff?
mattilainen
2021-04-16, 23:03
beror ju på hur mycket du äter under bulk eller plus-minus-noll.
Äter du 1000 g per dag innan så skulle jag säga nej. Äter du 25 g innan skulle jag säga ja.
beror ju på hur mycket du äter under bulk eller plus-minus-noll.
Äter du 1000 g per dag innan så skulle jag säga nej. Äter du 25 g innan skulle jag säga ja.
får i mig lika mycket protein just nu under deff som jag gjorde under bulken. ~160g per dag på 90kg kroppsvikt, tänkte om man behövde få i sig extra mycket protein när man ligger på ett 500 kaloriunderskott.
StarkaUlf
2021-04-17, 11:13
får i mig lika mycket protein just nu under deff som jag gjorde under bulken. ~160g per dag på 90kg kroppsvikt, tänkte om man behövde få i sig extra mycket protein när man ligger på ett 500 kaloriunderskott.
Har du möjlighet så sikta på 2-2.5g x KV.
Har du möjlighet så sikta på 2-2.5g x KV.
med några extra skoppor vassle har jag det :), ska sikta på det istället!
vad hette programmet som gick sent 90-tal tror jag.. kanske t.om. tidigt 2000-tal minns inte riktigt
vanligt folk fick en uppgift att klara något på en vecka typ spela fur elise på piano och om dom klarade lära sig det på en vecka eller vad det nu var så vann dom nåt
eller har jag drömt upp detta?
upp till bevis poppade upp i skallen på mig men det verkar ju bara vara att de tävlande skulle gissa vilket yrke någon hade så det kan det ju inte vara
vad hette programmet som gick sent 90-tal tror jag.. kanske t.om. tidigt 2000-tal minns inte riktigt
vanligt folk fick en uppgift att klara något på en vecka typ spela fur elise på piano och om dom klarade lära sig det på en vecka eller vad det nu var så vann dom nåt
upp till bevis poppade upp i skallen på mig men det verkar ju bara vara att de tävlande skulle gissa vilket yrke någon hade så det kan det ju inte vara
Kommer ihåg det, kan det ha varit en del av ett större kvälls-underhållnings program? Ungefär som att rally-Kalle dök upp i vissa program.
FilipFriberg
2021-04-17, 21:26
Ingenting är omöjligt
"Ingenting är omöjligt var ett svenskt underhållningsprogram i TV4 som sändes 1998. Gunde Svan var programledare.
I programmet fick man följa deltagares träning på uppdrag som kunde tyckas vara "omöjliga" med tanke på deras förutsättningar. Uppdragen utförades senare i TV-studion. Gäster i första programmet var familjen Goffin."
Kan de vara detta du tänker på?
King Grub
2021-04-17, 21:36
https://www.styrkelabbet.se/fraga-andreas-om-protein/#Behover_jag_mer_protein_om_jag_deffar
Köpte Wienerbröd i torsdags, blev några över som legat i kylskåpet tills idag.
Kan jag äta dom? Brukar ju bli torra rätt fort men jag tänker på andra risker :P
Fredszky
2021-04-18, 10:22
Köpte Wienerbröd i torsdags, blev några över som legat i kylskåpet tills idag.
Kan jag äta dom? Brukar ju bli torra rätt fort men jag tänker på andra risker :P
Ja.
skyffelmördarn
2021-04-18, 11:12
men jag tänker på andra risker :P
Vad menar du för risker? Pratar vi utomjordingar nu eller?
HQoRXhS7vlU
skyffelmördarn
2021-04-18, 12:06
Hur fungerar spambottarna egentligen? Ett program som söker av nätet efter någonting tränings/kost relaterat för att sedan översätta det för att sedan söka upp och hitta det här forumet, registrera och posta det här? Går allting att göra med bara ett program? Låter väldigt avancerat.
https://www.styrkelabbet.se/fraga-andreas-om-protein/#Behover_jag_mer_protein_om_jag_deffar
tack!!
Hur fungerar spambottarna egentligen? Ett program som söker av nätet efter någonting tränings/kost relaterat för att sedan översätta det för att sedan söka upp och hitta det här forumet, registrera och posta det här? Går allting att göra med bara ett program? Låter väldigt avancerat.
Det är oerhört enkelt.
Nu är det över tio år sedan jag höll på med blackhat senast och jag ägnade mig aldrig åt spam eftersom det skadade sajterna långsiktigt men i praktiken finns det ett dussintal olika plattformar som nästan hela internet bygger på. Inom forum så är vBulletin enormt och inom bloggar så är Wordpress dominerande. Så det är en tvåstegsprocess:
1. Skrapa Google efter sajter som använder dessa plattformarna. Det gör du genom att söka efter uppenbara sökfraser. Kolozzeum har t.ex. "Powered by vBulletin" i footern likt 42 miljoner andra träffar. Det kan du kombinera med andra nyckelord som "fitness" eller "diet" om du vill ha en mer nischad lista. För att undvika att bli bannad av Google så måste mjukvaran rotera proxies (olika IP) som du antingen har skrapat från publika listor eller har köpt från dedikerade tjänster.
2. När du väl har skrapat fram dina resultat eller hittat en lista som någon sammanställt och publicerat så är det dags att posta. Eftersom alla vBulletin-plattformar har exakt samma URL och formulär så behöver utvecklaren bara modifiera programmet en gång och sedan kan det posta på hundratusentals forum. Som användare matar du in din forumlista, flera olika mailadresser (finns separat mjukvara för att registrera dessa eller så köper du dem), en drös olika användarnamn och flera olika proxies varpå mjukvaran automatiskt roterar dessa.
Eftersom proxy-rotation används så är IP-bann meningslöst. Lösningen för forumägarna är då captcha som verifierar att det är en riktig människa men spamprogrammen har inbyggt stöd för detta som antingen knäcker det själv, eller så skickar programmet vidare bilden till ett indiskt företag som manuellt löser captcha på heltid. Ett annat alternativ är att banna alla maildomäner som inte använder t.ex. gmail (som kräver telefonverifikation) men det är ganska destruktivt för vanliga användare.
Det är för övrigt denna storskalighet som gör det så åtråvärt. Det räcker med att en hackare hittar en exploit i Wordpress och sedan har man en bakdörr till miljontals sajter tack vare att sajterna har footprints som går att koppla till Wordpress. Här finns t.ex. listor med publika säkerhetshål i vBulletin och Wordpress:
https://www.exploitalert.com/search-results.html?search=vbulletin
https://www.exploitalert.com/search-results.html?search=wordpress
Ingenting är omöjligt
"Ingenting är omöjligt var ett svenskt underhållningsprogram i TV4 som sändes 1998. Gunde Svan var programledare.
I programmet fick man följa deltagares träning på uppdrag som kunde tyckas vara "omöjliga" med tanke på deras förutsättningar. Uppdragen utförades senare i TV-studion. Gäster i första programmet var familjen Goffin."
Kan de vara detta du tänker på?
Så hette det ju! Tack! Haha fan vilket bra program asså
Bra instegsmodeller vad gäller skateboard samt sparkcykel för att som vuxen total nybörjare lära sig lite tricks?
grondahl
2021-04-19, 08:33
Bra instegsmodeller vad gäller skateboard samt sparkcykel för att som vuxen total nybörjare lära sig lite tricks?
Våga vägra kickbike. Jag skulle låta en skatebutik sätta ihop en nu bräda åt mig om jag var intresserad av att bryta lårbenshalsen.
Finns det "vettiga" livsmedelsvågar under typ 200kr eller kan man lika gärna lita på sitt ögonmått i den prisklassen?
delta_mats
2021-04-19, 09:36
Finns det "vettiga" livsmedelsvågar under typ 200kr eller kan man lika gärna lita på sitt ögonmått i den prisklassen?
Har en från Clas Ohlson som verkar vara tillräckligt noggrann. +-2 gram enligt kontroll.
Har en från Clas Ohlson som verkar vara tillräckligt noggrann. +-2 gram enligt kontroll.
Det är väl godkänt i min bok, tack förtipset!
Av någon outrgrundlig anledning bestämde jag mig för att slänga i lite musslor i min äggröra igår. Köpte denna https://handla.ica.se/handla/produkt/musslor-i-vatten-200g-ica-id_p_7318690100416
Men är dom råa eller ätbara direkt ur burken? Antar att dessa är samma som brukar finnas i helkonserver också. Och hur är det med krabba som också säljes i liknande burkar/konserver?
Jag fick gråtbajsa i 25 minuter ca 1.5 tim efter att jag ätit trots att dom bör ha varit upphettade.
PureWhey
2021-04-20, 10:28
Råa musslor är ätbara såatte...
King Grub
2021-04-20, 11:10
Musslor på burk är inte råa... De är kokta/rökta. Krabba likaså.
Det är väl generellt sett ganska farligt att förvara råa (och döda) skaldjur? Vilket är anledningen till att de ofta har akvarium och dylikt på såna restauranger antar jag.
hahavaffan
2021-04-20, 13:17
Av någon outrgrundlig anledning bestämde jag mig för att slänga i lite musslor i min äggröra igår. Köpte denna https://handla.ica.se/handla/produkt/musslor-i-vatten-200g-ica-id_p_7318690100416
Men är dom råa eller ätbara direkt ur burken? Antar att dessa är samma som brukar finnas i helkonserver också. Och hur är det med krabba som också säljes i liknande burkar/konserver?
Jag fick gråtbajsa i 25 minuter ca 1.5 tim efter att jag ätit trots att dom bör ha varit upphettade.Det var ju din kropp som straffade dig för att ha tillagat den där djävulsrätten.
Fredszky
2021-04-20, 15:10
Åker lastbilar med frakt generellt sett från punkt A till B utan mellanstopp?
Om jag beställer något (en stekpanna säger vi) från Frankrike, gör lastbilen mellanstopp i exempelvis Tyskland eller Danmark och lastar av lite innan den fortsätter till Sverige? Eller är uppdragen av typen; "allt det här ska till terminalen i göteborg" (fast på franska).
Jag gissar utan stopp, det verkar bättre logistiskt.
Rikard Jansson
2021-04-20, 15:12
Om jag beställer något (en stekpanna säger vi) från Frankrike, gör lastbilen mellanstopp i exempelvis Tyskland eller Danmark och lastar av lite innan den fortsätter till Sverige? Eller är uppdragen av typen; "allt det här ska till terminalen i göteborg" (fast på franska).
Ja det är ju värt att köra en stekpanna från Frankrike till dig och sen åka hem igen för 50 spänn
Fredszky
2021-04-20, 15:21
Ja det är ju värt att köra en stekpanna från Frankrike till dig och sen åka hem igen för 50 spänn
Jag tror inte du förstod min fråga, eller så förklarade jag oklart, eller så har du eller jag helt fått om bakfoten hur lastbilskörningar fungerar.
Det finns terminaler oftast i Tyskland som omlastar det till nationella destinationen. Samma sak som det ligger en likande natonell terminal söder om Jönköping.
grondahl
2021-04-20, 16:49
Din stekpanna kommer antagligen passera minst en hub där det lastas om. Sannolikheten att din franska webbshop fyller en hel lastbil till en specifik destination är rätt låg och speditörerna vill inte köra tomma bilar.
Fredszky
2021-04-20, 17:31
Det finns terminaler oftast i Tyskland som omlastar det till nationella destinationen. Samma sak som det ligger en likande natonell terminal söder om Jönköping.
Din stekpanna kommer antagligen passera minst en hub där det lastas om. Sannolikheten att din franska webbshop fyller en hel lastbil till en specifik destination är rätt låg och speditörerna vill inte köra tomma bilar.
Jo precis, jag menar transporten från land till land. Inom det avsändande landet så lastas det väl om en eller par gånger det är jag med på.
Men det verkar alltså då om jag förstår det rätt att man skickar en lastbil från hubben i Frankrike med destination non-stop till hubben i Sverige, och därmed inte liknande en busslinje som stannar till i Tyskland och lämnar av en del, och sen Danmark och lämnar av en del, och sen till Sverige med resten, typ.
Råa musslor är ätbara såatte...
Musslor på burk är inte råa... De är kokta/rökta. Krabba likaså.
Som jag tänkte, men var helt omöjligt att utläsa detta på produkten eller att googla fram svaret.
Det var ju din kropp som straffade dig för att ha tillagat den där djävulsrätten.
Men det är en kunglig bantarrätt. 150g tärnad kycklingkorv, en lök och 2 nävar skivade champinjoner fräses och i slutet knäcker man i 4 ägg med ostronsås, fisksås och soja samt svartpeppar. Blir en stor jävla tallrik som gör en mätt och belåten men med få kalorier pga få kolhydrater. Lär vara under 1000kcal och med en lunch på ca 500kcal kl 12 så blir det ca 1000kcal underskott per dag.
MasterChief
2021-04-21, 06:37
Jo precis, jag menar transporten från land till land. Inom det avsändande landet så lastas det väl om en eller par gånger det är jag med på.
Men det verkar alltså då om jag förstår det rätt att man skickar en lastbil från hubben i Frankrike med destination non-stop till hubben i Sverige, och därmed inte liknande en busslinje som stannar till i Tyskland och lämnar av en del, och sen Danmark och lämnar av en del, och sen till Sverige med resten, typ.
Logistikkedjan inom transport är galet komplicerad så din stekpanna kan säkert ta olika turer beroende på när den beställs och från vem du köper den samt även den beställda totala godsmängden till just området du bor i. Leverantörer använder olika speditörer som i sin tur upphandlar åkerier och sedan har respektive logistikbolag olika terminallösningar. Det är ju alltid en balansgång mellan fyllnadsgrad och krav på leveranstid och även behovet att kunna fylla lastbilen på vägen hem. Sedan på det måste man ta hänsyn till personalen och dess behov av vila, miljömål, leveranstider osv.
Akerhage
2021-04-21, 18:11
Funderade på en sak, ordet se (att man ser) böjs ju "såg" att man sett något.
På engelska är det "see" och det böjs "saw"
Är det en tillfällighet att såg är en sådan man sågar med och att saw också betyder en sådan såg?
Eller varför är det just att dessa ord betyder samma sak på engelska och svenska, se och såg?
Nattljus
2021-04-21, 18:32
Funderade på en sak, ordet se (att man ser) böjs ju "såg" att man sett något.
På engelska är det "see" och det böjs "saw"
Är det en tillfällighet att såg är en sådan man sågar med och att saw också betyder en sådan såg?
Eller varför är det just att dessa ord betyder samma sak på engelska och svenska, se och såg?
Exakt den här frågan var i DN för inte så längesedan.
Akerhage
2021-04-22, 05:32
Exakt den här frågan var i DN för inte så längesedan.
Är det sant? Inte bara jag som funderar på sådant här alltså. Roligt! Minns du om det fanns en förklaring?
Är det sant? Inte bara jag som funderar på sådant här alltså. Roligt! Minns du om det fanns en förklaring?
Jag tycker du skall fundera på hur man böjer det engelska ordet "Read" i skrift och varför det är på detta sättet.
Read, rode, roaded?
Jag tycker du skall fundera på hur man böjer det engelska ordet "Read" i skrift och varför det är på detta sättet.
Read, rode, roaded?
Tror det är; Read, readed, readeded
Hur räknar man från månadslön till timlön?
Jag jobbar i butik och får timlön, men på mitt kontrakt står det OB+siffra i månadslön.
Hur räknar man från månadslön till timlön?
Jag jobbar i butik och får timlön, men på mitt kontrakt står det OB+siffra i månadslön.
Månadslön/antal timmar du jobbar.
Månadslön/antal timmar du jobbar.
Nej. Månadslön/antal timmar som en heltidstjänst innebär på den arbetsplatsen (oftast 165)
Nej. Månadslön/antal timmar som en heltidstjänst innebär på den arbetsplatsen (oftast 165)
https://2s7gjr373w3x22jf92z99mgm5w-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2020/09/mind_blown_shutterstock_photoschmidt-300x200.jpg
Beroende på kollektivavtal.
När jag jobbade timmar räknade vi 22 arbetsdagar/176h på en månad.
Vissa utgår från det faktiska antalet, speciellt med semesterersättning för deltidare mm.
http://www.arbetstimmarpermanad.se/
https://2s7gjr373w3x22jf92z99mgm5w-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2020/09/mind_blown_shutterstock_photoschmidt-300x200.jpg
Hade såklart varit fördelaktigt för oss löneslavar om du hade rätt. Då hade jag kunnat jobba 1h i månaden för 24 papp. EZ MONEY
Nu när det har blivit varmare ute så har tiggarna kommit tillbaka utanför varenda butik igen.
Jag känner igen många av tiggarna från förra sommaren.
Min fråga är;
var fan håller dom hus den kalla delen av året?? Är dom i Sverige nånstans? Åker hem till Rumänien?
PureWhey
2021-04-27, 16:49
Nu när det har blivit varmare ute så har tiggarna kommit tillbaka utanför varenda butik igen.
Min fråga är;
var fan håller dom hus den kalla delen av året?? Är dom i Sverige nånstans? Åker hem till Rumänien?
På solsemester med alla pengar idioter ger dem.
Lafayette
2021-04-27, 16:58
Åker nog hem till sina hemländer där de försöker försörja sina familjer i extrem fattigdom och dåliga förhållanden
Brofessorn
2021-04-27, 17:37
Åker nog hem till sina hemländer där de försöker försörja sina familjer i extrem fattigdom och dåliga förhållanden
Förstår du hur nedlåtande och kolonialistiskt det här uttalandet är? Varför skulle deras familjer leva i "extrem fattigdom" och under dåliga förhållanden? Bara för att de inte är kritvita svenskar, eller?
Lafayette
2021-04-27, 17:40
https://www.stadsmissionen.se/vad-vi-gor/migration-och-integration/vart-att-veta-om-tiggeri
sladdbarn
2021-04-28, 11:08
Min fråga är;
Tigger, stjäl och annan brottslighet i sitt hemland.
PureWhey
2021-04-28, 12:25
Ta upp en historiebok och läs på om romer.
Lafayette
2021-04-28, 12:30
Står det att de åker på solsemestrar där
Jag känner en rumän som berättade hur dåvarande kommunistregimen övertalade ett större läger/samhälle med romer att flytta in i nybyggda hyreshus, tänk miljonprogrammet.
Männen fick alla anställningar på närliggande industrier och barnen sattes i statlig skola. Efter några år hade nästan alla lämnat både jobb, lägenhet och skola och levde återigen som dom gjort innan.
Man kan inte dra alla över en kam, men att alla romer lever som dom gör helt mot deras egen vilja och att alla hade blivit vanliga förvärsarbetare som deltar i samhället på samma villkor som alla andra om det bara inte vore för rasism, det stämmer inte och det visar sig om och om igen oavsett land eller årtal.
Vill man inte leva och arbeta och följa dom lagar och ordningar vi har i västvärlden så kan man inte heller ta del av dess frukter. Ställer man sig utanför samhället så är man också utanför samhället.
PureWhey
2021-04-28, 12:37
Jag känner en rumän som berättade hur dåvarande kommunistregimen övertalade ett större läger/samhälle med romer att flytta in i nybyggda hyreshus, tänk miljonprogrammet.
Männen fick alla anställningar på närliggande industrier och barnen sattes i statlig skola. Efter några år hade nästan alla lämnat både jobb, lägenhet och skola och levde återigen som dom gjort innan.
Man kan inte dra alla över en kam, men att alla romer lever som dom gör helt mot deras egen vilja och att alla hade blivit vanliga förvärsarbetare som deltar i samhället på samma villkor som alla andra om det bara inte vore för rasism, det stämmer inte och det visar sig om och om igen oavsett land eller årtal.
Vill man inte leva och arbeta och följa dom lagar och ordningar vi har i västvärlden så kan man inte heller ta del av dess frukter. Ställer man sig utanför samhället så är man också utanför samhället.
Det är tydligt om man kan någon historia öht, vilket vissa i tråden inte gör.
Spelar ingen roll hur Romerna vrider och vänder på sig om samhället slår ner dem gång på gång. Det är dömt att misslyckas.
De är utsatta för rasism i alla världens länder.
Vill man inte leva och arbeta och följa dom lagar och ordningar vi har i västvärlden så kan man inte heller ta del av dess frukter. Ställer man sig utanför samhället så är man också utanför samhället.Dokumentär på samma tema, men i Bulgarien.
https://youtu.be/yTQu41ffoSs
Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Man lär så länge man lever, är själv hel svenne och trodde tills jag för 17år sedan, när jag var 27 att romer var sånna med stora kjolar som bara gick runt och snattade, sen träffade jag en svinsnygg, kort tjej med stora tuttar på ett disco, win,win,win ;) raggade upp henne och vi har varit ihop sedan dess. När hon berättade att hon är rom trodde jag att hon skojade, hennes släkt är romer som flydde hit från Kosovo under kriget för 25år sen. Det är skillnad på romer och romer, dom från ex Jugoslavien verkar rätt skötsamma, vill jobba och sköta sig. Typ 80% av dom jag träffat i hennes stora släkt jobbar. Båda hennes föräldrar jobbade före dom nu vart pensionärer, hennes systrar jobbar, en på dagis, en undersköterska, en halvtid på cafe, brorsan på äldreboende medan han pluggar till lärare, hennes ena syrras kille är butikschef på Lidl.
Så dra inte alla över en kam.
Rikard Jansson
2021-04-28, 16:33
Jag vill bara flika in att jag är 12.5% zigenare och varje natt drömmer om ett alternativt liv där jag spelar dragspel i en husvagn.
Rikard Jansson
2021-04-28, 16:34
Dum småfråga: hur blir det med saker man betalar skatt på om de blir stulna? Man kan ju ställa av en bil men det är ju fortfarande en avgift på 50 kr om året. Diskuterade vapenkontroll med en kompis och ett argument var att man kanske skulle få betala en viss summa årlig skatt för att se till så folk faktiskt lämnade in uppgifter när de sålde dem osv.
Man lär så länge man lever, är själv hel svenne och trodde tills jag för 17år sedan, när jag var 27 att romer var sånna med stora kjolar som bara gick runt och snattade, sen träffade jag en svinsnygg, kort tjej med stora tuttar på ett disco, win,win,win ;) raggade upp henne och vi har varit ihop sedan dess. När hon berättade att hon är rom trodde jag att hon skojade, hennes släkt är romer som flydde hit från Kosovo under kriget för 25år sen. Det är skillnad på romer och romer, dom från ex Jugoslavien verkar rätt skötsamma, vill jobba och sköta sig. Typ 80% av dom jag träffat i hennes stora släkt jobbar. Båda hennes föräldrar jobbade före dom nu vart pensionärer, hennes systrar jobbar, en på dagis, en undersköterska, en halvtid på cafe, brorsan på äldreboende medan han pluggar till lärare, hennes ena syrras kille är butikschef på Lidl.
Så dra inte alla över en kam.
Du har alltså träffat en zigenare som lagt en besvärjelse över dig.
berserken
2021-04-28, 19:59
Har jobbat ihop med en Polsk rom så visst finns det romer som jobbar och lever vanligt svensson liv
Plasttiger
2021-04-28, 20:03
Har jobbat ihop med en Polsk rom så visst finns det romer som jobbar och lever vanligt svensson liv
Fascinerande att även främlingsfientliga personer uppdaterat sin nomenklatur till det mindre politiskt inkorrekta "rom".
Att vara rom eller zigenare är i min bok både ett ursprung och ett sätt att leva. Bara för man kommer ur en zigenarvagina betyder det inte att man behöver ha ett tält som kjol, skrika på bruten svenska, köra risig mercha och snatta på konsum.
Har träffat och umgåtts en del med romer och en del är bra folk som vem som helst och en del skulle jag inte spotta på om de brann, men överlag går zigenarsläkten tyvärr åt samhällets lägre skikt.
berserken
2021-04-28, 20:34
Fascinerande att även främlingsfientliga personer uppdaterat sin nomenklatur till det mindre politiskt inkorrekta "rom".Ja det vet väl du
God morgon på er.
Morsans hund har börjat bete sig konstigt med mig. Hon har haft den i snart sju år och jag har varit hundvakt i ganska många och långa perioder (upp emot ett halvår som längst). Det har aldrig gått särskilt långt mellan att vi har setts och han är trygg med mig. Senaste gångerna jag har varit förbi och träffat honom så är han väldigt närgången och vilar sitt huvud på mig så fort han får chansen. När jag har kommit hem till morsan så är det inte den hetsiga hälsningsminuten då han är helt tokig och slickar och springer runt utan han lunkar liksom fram med sänkt huvud och mest ställer sig intill mig.
Han har det bra med morsan och om det inte var för att jag visste det så hade jag trott att han blivit misskött eller var på väg att dö. Morsan och alla andra som har med honom att göra säger att han är precis som vanligt i övrigt men att de också har reagerat på hur han är mot mig.
Senast igår var jag över på middag och han tog inte blicken från mig under hela kvällen. Medan vi satt och åt satt han precis bredvid och bara stirrade på mig. Han tiggde alltså inte utan stirrade bara. Så fort vi hade ätit upp och flyttade oss till vardagsrummet så hoppade han upp bredvid mig i soffan och la huvudet i min famn. Så var han hela kvällen och så fort jag bara gick på toaletten så hängde han på bakom mig och när jag skulle sticka började han skälla hysteriskt.
Någon som har en aning om vad fan det är frågan om? Vi alla tycker att han beter sig jävligt märkligt.
God morgon på er.
Morsans hund har börjat bete sig konstigt med mig. Hon har haft den i snart sju år och jag har varit hundvakt i ganska många och långa perioder (upp emot ett halvår som längst). Det har aldrig gått särskilt långt mellan att vi har setts och han är trygg med mig. Senaste gångerna jag har varit förbi och träffat honom så är han väldigt närgången och vilar sitt huvud på mig så fort han får chansen. När jag har kommit hem till morsan så är det inte den hetsiga hälsningsminuten då han är helt tokig och slickar och springer runt utan han lunkar liksom fram med sänkt huvud och mest ställer sig intill mig.
Han har det bra med morsan och om det inte var för att jag visste det så hade jag trott att han blivit misskött eller var på väg att dö. Morsan och alla andra som har med honom att göra säger att han är precis som vanligt i övrigt men att de också har reagerat på hur han är mot mig.
Senast igår var jag över på middag och han tog inte blicken från mig under hela kvällen. Medan vi satt och åt satt han precis bredvid och bara stirrade på mig. Han tiggde alltså inte utan stirrade bara. Så fort vi hade ätit upp och flyttade oss till vardagsrummet så hoppade han upp bredvid mig i soffan och la huvudet i min famn. Så var han hela kvällen och så fort jag bara gick på toaletten så hängde han på bakom mig och när jag skulle sticka började han skälla hysteriskt.
Någon som har en aning om vad fan det är frågan om? Vi alla tycker att han beter sig jävligt märkligt.
Hunnafan kanske upplever att du är hans husse, hans kompis, hans ägare då du haft honom i långa perioder. Så han blir ledsen och rädd att du ska försvinna igen och därför håller han koll på dig.
Fredszky
2021-04-29, 12:30
Får hoppas att det inte är en sån där hund som reagerar på/sniffar upp cancer och har börjat sörja dig =/
Nattljus
2021-04-29, 21:05
Får hoppas att det inte är en sån där hund som reagerar på/sniffar upp cancer och har börjat sörja dig =/
Jag tänkte samma sak.
shut teh face
2021-04-30, 07:21
Haha nu har ni skrämt upp honom
Jag tänkte samma sak.
Haha nu har ni skrämt upp honom
Driver ni med nu eller? Hundar måste väl tränas för att markera på särskild doft/stank?
Hunnafan kanske upplever att du är hans husse, hans kompis, hans ägare då du haft honom i långa perioder. Så han blir ledsen och rädd att du ska försvinna igen och därför håller han koll på dig.
Vi alla tycker bara att det är konstigt att han gör det just nu. Han har aldrig hållit på såhär och morsan har ändå haft honom i sju år.
Driver ni med nu eller? Hundar måste väl tränas för att markera på särskild doft/stank?
Ja dom driver med dig.
Vi alla tycker bara att det är konstigt att han gör det just nu. Han har aldrig hållit på såhär och morsan har ändå haft honom i sju år.
Har du varit borta från hunden en längre tid än vanligt innan han började bete sig så här?
skyffelmördarn
2021-04-30, 19:05
Alltså på riktigt så kan väl djur känna av sorg och om du mår dåligt?
Vad har civilingenjörer i ingångslön år 2021? Är det någon som går in med fantasisiffrorna som Sveriges ingenjörer rekommenderar på 36000:-?
Beror nog helt på var du får jobb nånstans.
Fredszky
2021-05-02, 18:13
Vad har civilingenjörer i ingångslön år 2021? Är det någon som går in med fantasisiffrorna som Sveriges ingenjörer rekommenderar på 36000:-?
Som ceejay skriver det är nog beroende på ställe.
Jag gick in med 34 som första anställning efter examen, och det var bra många år sen nu.
Beror nog helt på var du får jobb nånstans.
Som ceejay skriver det är nog beroende på ställe.
Jag gick in med 34 som första anställning efter examen, och det var bra många år sen nu.
Rimligt. Kan tycka att det är oklart vilka yrken som innefattas under ingenjör, förutsatt att detta inte finns med i titeln. Av mina bekanta som gick ut nu under pandemin verkar många ha landat mellan 30-32k. Många har dock fått jobb som s.k. tekniska säljare och andra yrken, ex. inköp/materialplanerare, som kanske inte nödvändigtvis innebär att vara en ingenjör även om en sådan utbildning efterfrågades. Jag landade nyss som nyexad på 31k, dock så jobbar jag med logistik och produktionskoordination, om detta nu ger någon insikt i arbetet. Utbildning efterfrågades där min företrädare hade ingenjörsutbildning men många av mina kollegor har ingen fullständig utbildning utan har jobbat sig upp i 10-15 år. Tittar jag på ingångslön för "logistiker" så ligger detta runt 30k vilket kanske förklarar varför jag, och några av mina bekanta, har gått in mycket lägre än vad sveriges ingenjörer rekommenderar. Vi är väl helt enkelt inte ingenjörer :d
Hur länge håller blandad vassle i ett glas vatten? Rumstemp vs kyl?
30-32 låter väldigt lågt, jag ligger därimellan som outbildad.
30-32 låter väldigt lågt, jag ligger därimellan som outbildad.
Vad jobbar du med? Du har väl antagligen arbetslivserfarenhet då?
Jag tror 30-35k e ganska rimligt för någon som inte har arbetslivserfarenhet men så fort de jobbat några år så kan de byta jobb och höjja lönen rätt bra.
jo har väl 2-3 år iaf. Fabrik för tillverkning av läkemedelsråvaror typ.
Ja helt klart fördel ingenjör efter ett par år på marknaden. :) Man kanske skulle utbilda sig.
sladdbarn
2021-05-03, 11:18
Är pedofiler överrepresenterade i centerpartiet? Om ja, varför?
PureWhey
2021-05-03, 12:03
Pedofiler tror att "liberaler" är OK med pedofili och centerpartiet utmålar sig som liberaler (det är de såklart inte).
Nej
Lafayette
2021-05-04, 23:28
Hur får man folk att flytta ut ur en lägenhet? Jag vill ha tillbaka min gamla. Det var så fint, och fula gardiner har de som flyttat in hängt upp också. Stinkbomber i brevlådan kanske.
Phjanton
2021-05-05, 13:35
Hur får man folk att flytta ut ur en lägenhet? Jag vill ha tillbaka min gamla. Det var så fint, och fula gardiner har de som flyttat in hängt upp också. Stinkbomber i brevlådan kanske.
Erbjud en stor summa pengar i utbyte mot bostaden.
Ja dom driver med dig.
Har du varit borta från hunden en längre tid än vanligt innan han började bete sig så här?
Alltså på riktigt så kan väl djur känna av sorg och om du mår dåligt?
Inte direkt utan det har varit normala omständigheter. Vi ses någon gång i månaden och har gjort det sedan morsan köpte honom. Aja, jag får luska vidare.
När jag precis hade flyttat hemifrån och bodde i ungdomslägenhet ett par månader fick jag ett mail från hyresvarden @live.se eller något i den stilen. Där stod typ "Hej. Vi ser i vårt register att du har haft FEST. Störningscentralen och POLIS är inblandad och du måste packa och flytta. Du kan lämna din nyckel i lägenheten, SENAST på måndag...".
Du kan ju testa det? Det funkade inte på mig men det var bara för att jag läste mailet efter utsatt datum. Det kom ju ändå från värden liksom.
skyffelmördarn
2021-05-05, 20:51
Hur många kuddar sover ni med i sängen?
hur många kuddar sover ni med i sängen?
1.
skyffelmördarn
2021-05-05, 21:38
1.
https://i.imgur.com/yNlQWRM.jpg
Brofessorn
2021-05-05, 22:33
Hur många kuddar sover ni med i sängen?
3. Två i "vanlig" kuddstorlek och en som är kanske en meter bred.
1 här med, behöver inte fler
Människor med endast en kudde måste vara psykopater. No offense bruh.
Människor med endast en kudde måste vara psykopater. No offense bruh.
Det stämmer bra.
Jag har sovit med en mitts som kudde.:)
Jag har sovit med en mitts som kudde.:)
Man vänjer sig helt klart. Jag har sovit så många nätter i skogen på tunna liggunderlag med en hoprullad jacka eller ryggsäck som kudde. Man sover ju kalasskönt av ren utmattning i alla fall :D
1 kudde.
Fler än så tyder på en slapp och dekadent karaktär ;)
I ett tält fungerar ju vad som helst, om man precis som mental säger har utmattat sig innan. Men nån gång har jag testat att sova helt utan kuddvariant och fyfan vad dåligt jag sovit. Det spelar ingen roll om det är en tunn tröja, bara man har något under huvudet så sover man bättre.
Nattljus
2021-05-06, 08:25
Två, förstås.
1 kudde.
Korrekt *hug*
två kuddar som man ser i thumbnailen här (den övre kudden har en rullad handduk i botten som ger extra stöd), gör under för min nacke och mina traps när jag vaknar på morgonen
hade jag haft en tredje kudde hade jag stoppat den mellan benen
xnlDTyMRRGg
Man vänjer sig helt klart. Jag har sovit så många nätter i skogen på tunna liggunderlag med en hoprullad jacka eller ryggsäck som kudde. Man sover ju kalasskönt av ren utmattning i alla fall :D
Man kan inte jämföra tältsovande med sovande i säng. Att sova i tält är suboptimalt men går an ett par veckor då man är trött ändå. I tält har jag en liten uppblåsbar kudde samt en ihoprullad jacka under kudden och ett riktigt bra liggunderlag. Utan det så hade min nacke sagt tack och hej redan efter första natten.
OnT:
Tre. En väldigt bra kudde som ger bra stöd för nacken då man sover på sidan. En som jag har vilar ena handen på och en tunn kudde att ha mellan benen i knävecket.
Hade jag kunnat sova på rygg hade jag nog enbart behövt en kudde, tyvärr så är jag anatomiskt felkonstruerad då jag snarkar så att jag väcker mig själv samt får andnöd när jag sover på rygg. På mage kan jag inte heller sova längre då min nacke började säga ifrån på skarpen för några år sedan, innan dess sov jag på mage i 27 år.
1 kudde.
I ett tält fungerar ju vad som helst, om man precis som mental säger har utmattat sig innan. Men nån gång har jag testat att sova helt utan kuddvariant och fyfan vad dåligt jag sovit. Det spelar ingen roll om det är en tunn tröja, bara man har något under huvudet så sover man bättre.
Jävligt bourgeois av dig att använda kudde
hade jag haft en tredje kudde hade jag stoppat den mellan benen
Thats what she said.
Jävligt bourgeois av dig att använda kudde
Je suis un socialiste de champagne
Lafayette
2021-05-06, 11:45
2, behöver alltid ha en kall att byta till.
2, behöver alltid ha en kall att byta till.
Byter du i sömnen, eller har du svårt att sova?
Jag lägger mig med huvudet på min kudde, sedan somnar jag och vaknar när klockan ringer. Inte en chans till kuddbyte :)
Lafayette
2021-05-06, 12:58
Jag lägger mig med huvudet på min kudde, sedan somnar jag och vaknar när klockan ringer. Inte en chans till kuddbyte :)
Jag vaknar nog varannan timma när jag sover. Skönt o svalka lite då:sleep:
Jag vaknar nog varannan timma när jag sover. Skönt o svalka lite då:sleep:
Det kan jag tänka mig, jag skulle bli knäpp om jag vaknade så på natten.
Enda gången jag sover dåligt är typ inför ett prov eller så.
skyffelmördarn
2021-05-06, 18:51
Jag somnar på 10 minuter men byter säkert kudde 2-3 gånger innan jag väl somnar.
Somnar bäst på rygg, utan kudde. Har dock två kuddar i sängen och ibland sover jag på sidan med en kudde
har typ 7 kuddar i sängen som jag använder som diverse stöd.
Har en vikt handduk som kudde.
Agitator
2021-05-07, 07:27
Alternativt man har två täcken i sängen och ena täcket blir något man bullar ihop och skedar för olika sovpositioner.
Har själv funderat på om man ska köpa sån där större kudde som är skapad för just detta syfte.
Alternativt man har två täcken i sängen och ena täcket blir något man bullar ihop och skedar för olika sovpositioner.
Har själv funderat på om man ska köpa sån där större kudde som är skapad för just detta syfte.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a6/Hanamori_Yumiri%2C_Ishihama_Masashi_%26_Ishihara_R yoichi_%22Garakowa_-Restore_The_World-%22_at_Opening_Ceremony_of_the_28th_Tokyo_Internat ional_Film_Festival_%2822414818042%29.jpg/1920px-thumbnail.jpg
Agitator
2021-05-07, 07:42
Finns alla möjliga typer.
https://www.amazon.com/spooning-pillow/s?k=spooning+pillow
sladdbarn
2021-05-10, 11:31
Är användaren Plasttiger ett troll?
Ja
skyffelmördarn
2021-05-10, 20:15
Jag tror han är ett modernt troll ja. Troll förr i tiden hittade ju på dårskap på egen hand, Plasttiger och hans likar hittar ju saker på reddit som de sen kommer in hit och pratar om.
Bekräftelsehora brukar jag kalla dom, istället för troll.
Tips på saker man kan göra på kvällen hemma som inte är att sitta framför datorn/tv? Spenderar hela jobbdagen framför datorn och känner bara att det blir väldigt mycket slösurfande på kvällstid. Inte ett problem att jag "dödar tid" men blir mest frustrerad av all skit man läser om världen på reddit och nyhetssidor. Blir bara mer och mer bitter.
Jag är generellt aktiv och gör mycket men just den där perioden när man kommer hem på kvällen och man inte riktigt har något att göra.
Magnus N
2021-05-10, 20:26
Läs en bok
Diomedea exulans
2021-05-10, 20:26
Tips på saker man kan göra på kvällen hemma som inte är att sitta framför datorn/tv? Spenderar hela jobbdagen framför datorn och känner bara att det blir väldigt mycket slösurfande på kvällstid. Inte ett problem att jag "dödar tid" men blir mest frustrerad av all skit man läser om världen på reddit och nyhetssidor. Blir bara mer och mer bitter.
Jag är generellt aktiv och gör mycket men just den där perioden när man kommer hem på kvällen och man inte riktigt har något att göra.
Ladda ner Duolingo och lär dig ett språk gratis.
Lär dig rita, bara välj ut random grej och rita av under valfritt antal timmar.
Läs en bok.
skyffelmördarn
2021-05-10, 20:48
Jag la ner att läsa nyheter för 10+ år sedan, att folk vaknar och börjar sin dag med att läsa aftonbladet i en halvtimme är för mig ett mysterium. Inte undra på att folk mår dåligt.
Är väldigt glad över att kolozzeum är fritt från politik och nyheter i det stora hela.
Tror de flesta skulle må bättre av att skippa bland annat sociala medier och gammelmedia.
Tror de flesta skulle må bättre av att skippa bland annat sociala medier och gammelmedia.
Jo men man blir ju bitter även för vettiga nyheter osv även fast det är viktiga saker. Men det är ju ganska mycket i världen som fortsätter gå åt helvete och ingen gör något åt det :D
Tips på bra sätt att bygga en enkel utegrill?
Tips på bra sätt att bygga en enkel utegrill?
https://www.facebook.com/watch/?v=1282950858446477
https://www.facebook.com/watch/?v=1282950858446477
Ska jag tolka tipset som att kidnappa Martin Timell och sätta honom i arbete?
Fredszky
2021-05-12, 20:16
Varför har man röda bromsok på sportbilar?
Samma anledning som varför man har röda kabelsleeves på gaming datorer. Rött gör så saker blir snabbare.
skyffelmördarn
2021-05-12, 20:37
Ska jag tolka tipset som att kidnappa Martin Timell och sätta honom i arbete?
Snarare gör som Timell gör; Hyr in ett gäng alkade polacker och be dom göra jobbet åt dig för några hundra spänn och sen sitter du och fikar undertiden.
Tror det var Brembo som började med det på sina "sportigare" bromsar. De är ju italienare och gillar därför rött. 20-åringar med kepsen bakochfram tyckte det såg coolt ut och ville ha det på sina fusktrimmde Golfar. Andra hakade på och sen blev det en trend.
Förr betydde röda ok: "Oooh, Brembo-bromsar!".
Rätt harmlös trend ändå. Värre är det med borrade bromsskivor.
Snarare gör som Timell gör; Hyr in ett gäng alkade polacker och be dom göra jobbet åt dig för några hundra spänn och sen sitter du och fikar undertiden.
Tillgången på polacker är tyvärr dålig där jag tänkt anlägga grillplatsen.
Går det att köpa en spegel som visar "rätt". Dvs så man inte får en spegelvänd bild av sig själv?^^
Korvmedmos
2021-05-19, 15:23
Har någon tips på var man kan köpa jeans/byxor som passar en med:
Korta ben (Är 170 cm)
Väldigt Smal midja (Inte ens det sista hålet på de bälten jag köper håller uppe byxorna ordentligt)
Väldigt stor stjärt, lår och vader i förhållande till resterande kropp och längd
Inte funnit i nån butik jag besökt. Alltid blivit halvnöjd med köp av byxor
Korta ben (Är 170 cm)
Väldigt Smal midja (Inte ens det sista hålet på de bälten jag köper håller uppe byxorna ordentligt)
Väldigt stor stjärt, lår och vader i förhållande till resterande kropp och längd
Har inget specifitk tips men jag skulle iaf mäta midjan och kanske röv, lår och vader för att försöka hitta byxor som passar i måtten på det sättet. Iaf midjan och benlängd borde inte vara så svårt att hitta att mått på de flesta jeans.
Korta ben (Är 170 cm)
Testa tjejjeans med mycket stretch. Eller tjänster som måttsyr.
PureWhey
2021-05-19, 17:28
Testa tjejjeans med mycket stretch. Eller tjänster som måttsyr.Är det inte en tjej?
Skickat från BÖJRACKET
Är det inte en tjej?
Skickat från BÖJRACKET
170 cm & 98kg?
PureWhey
2021-05-19, 17:43
170 cm & 98kg?170cm?
Skickat från BÖJRACKET
170cm?
Skickat från BÖJRACKET170 cm korta ben.
Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Korvmedmos
2021-05-19, 18:30
170 cm & 98kg?
170cm?
Skickat från BÖJRACKET
Ja jag är kort. Vet inte vad 98 kg kom ifrån, är lättviktare
Vet inte vad 98 kg kom ifrån
Korv med mos?
Diomedea exulans
2021-05-19, 18:50
Är det inte en tjej?
Skickat från BÖJRACKET
Korvmedmos är helt klart ett killnamn.
Brofessorn
2021-05-19, 19:15
Korvmedmos är helt klart ett killnamn.
Jag vet inte. Kan ju vara en Volvo-raggarbrud från landsbygden vars största vardagsnöje är att köpa en körv med mos och sluka i sig den på närmaste Biltemaparkering.
Diomedea exulans
2021-05-19, 20:07
Jag vet inte. Kan ju vara en Volvo-raggarbrud från landsbygden vars största vardagsnöje är att köpa en körv med mos och sluka i sig den på närmaste Biltemaparkering.
Iofs, det finns ju killar som heter Maria osv.
MackeJuve
2021-05-19, 20:44
Här är en fråga som är som gjuten för denna tråd: jag blev påkörd av en bil och fick skrapmärken baktill på stötfångaren. Detta ska nu åtgärdas. Gubben(trevlig man, inget ont om honom) som är skyldig vill lösa det utan att gå genom försäkringsbolag. Han påstår att då självrisken för honom är 7500 kr för honom så kommer kan att få betala 7500 kr även om reparationen går på t.ex. 5000 kr. Stämmer detta verkligen? Låter i min värld helt knasigt.
Kan tillägga att jag kommer att gå genom försäkringsbolaget. Det är anmält och jag har fått rätt och det är bara att lämna in bilen. Eftersom jag är för snäll så lovade jag att tänka på det men har redan bestämt mig och meddelar honom det imorgon.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
MackeJuve
2021-05-19, 20:59
Gubben verkar ha rätt. Hade ingen aning om att det var så här. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210519/d701cf9c7eb626481fd75033de94f77d.jpg
Korta ben (Är 170 cm)
Weekdayt cone min kortbenta broder. Weekday cone!
Akerhage
2021-05-20, 15:11
Eftersom jag är för snäll så lovade jag att tänka på det men har redan bestämt mig och meddelar honom det imorgon.
Då var du ju inte så snäll? Eller kostar det mer än 7500kr? Eller anmälde du det mest ifall det blir andra dolda del som kanske märks av senare?
MackeJuve
2021-05-20, 21:02
Då var du ju inte så snäll? Eller kostar det mer än 7500kr? Eller anmälde du det mest ifall det blir andra dolda del som kanske märks av senare?Nej, snäll var fel ord just där. Mesig/velig är mer korrekt! Det anmäldes direkt efter att skadan inträffade då polis blev inblandad(misstänkt smitningsolycka). Det var efter att det var anmält som gubben föreslog att gå utanför försäkringen.
Att jag nu vill gå via försäkringen är p.g.a. det du nämner. Det är bara lite skrap så säkert inget som är paj men jag är en för-säkerhets-skull-person så det känns tryggast.
Kan ju tillägga att det inte är något drama, gubben är helt förstående.
Nej, snäll var fel ord just där. Mesig/velig är mer korrekt! Det anmäldes direkt efter att skadan inträffade då polis blev inblandad(misstänkt smitningsolycka). Det var efter att det var anmält som gubben föreslog att gå utanför försäkringen.
Att jag nu vill gå via försäkringen är p.g.a. det du nämner. Det är bara lite skrap så säkert inget som är paj men jag är en för-säkerhets-skull-person så det känns tryggast.
Kan ju tillägga att det inte är något drama, gubben är helt förstående.
Du gör rätt! För många år sedan körde en gammal gubbfan mot rött ljus och jag drämde in i honom i sidan i 50 km/h. Allt var glasklart, inga personskador, så jag avbeställde polisen jag hade ringt och gubben accepterade ansvar och vi utbytte adress för att skriva försäkringspapper nästa dag (jag fick hans adress) då vi båda hade bråttom.
Nästa dag åkte jag hem till honom och då hade han pratat med sin son och vägrade nu erkänna ansvar. Han hade inte medvetet kört mot rött ljus så då kunde han inte heller ta ansvar, han visste inte vad som hade hänt (påstod han i efterhand efter att ha blivit coachad av sin son)
Slutade med att jag fick jaga rätt på ett vittne, någon jävla ickesvensk cykelturist på en camping i staden som skrev ett vittnesmål som fick bevittnas av två oberoende och sedan skickas in till försäkringsbolaget. Jag fick rätt till slut men fy fan vilket ångest och vilket jobb att lösa detta i efterhand bara för att jag litade på en halvblind och döv gammal gubbafan.
MackeJuve
2021-05-21, 08:02
Du gör rätt! För många år sedan körde en gammal gubbfan mot rött ljus och jag drämde in i honom i sidan i 50 km/h. Allt var glasklart, inga personskador, så jag avbeställde polisen jag hade ringt och gubben accepterade ansvar och vi utbytte adress för att skriva försäkringspapper nästa dag (jag fick hans adress) då vi båda hade bråttom.
Nästa dag åkte jag hem till honom och då hade han pratat med sin son och vägrade nu erkänna ansvar. Han hade inte medvetet kört mot rött ljus så då kunde han inte heller ta ansvar, han visste inte vad som hade hänt (påstod han i efterhand efter att ha blivit coachad av sin son)
Slutade med att jag fick jaga rätt på ett vittne, någon jävla ickesvensk cykelturist på en camping i staden som skrev ett vittnesmål som fick bevittnas av två oberoende och sedan skickas in till försäkringsbolaget. Jag fick rätt till slut men fy fan vilket ångest och vilket jobb att lösa detta i efterhand bara för att jag litade på en halvblind och döv gammal gubbafan.
Usch, vilken jävla mardröm. Hade inte passat mig som är lite konflikträdd också :D
När jag ringde Mekonomen för att få en bild av vad lackering av stötfångaren skulle kosta och nämnde att jag skulle gå utanför försäkringen för att hjälpa gubben så sa mekanikern "lyssna noga nu, det spelar ingen roll om gubben framstår som världens snällaste människa. Gå via försäkringsbolaget! Hittar vi något mer när vi monterar av stötfångaren kan det bli tjafs om betalningen. Gå ALLTID via försäkringsbolaget! Det är allt jag kan råda dig".
Det var väl primärt det som fick det att tippa över för egen del :D Nu vet jag i alla fall hur sånt här funkar till nästa gång om något liknande sker igen.
delta_mats
2021-05-26, 16:09
Hur lång tid kan man räkna med att tullen/postnord tar på sig att hantera ett paket?
Har ett paket som anlände 3/5 och är fortfarande under hantering. Inte fått någon uppgift angående betalning och enda svaret när jag frågar varför det dröjer är att de har många paket att hantera osv... Men det har dröjt över 3 veckor nu alltså!
Nattljus
2021-05-26, 17:00
Hur lång tid kan man räkna med att tullen/postnord tar på sig att hantera ett paket?
Har ett paket som anlände 3/5 och är fortfarande under hantering. Inte fått någon uppgift angående betalning och enda svaret när jag frågar varför det dröjer är att de har många paket att hantera osv... Men det har dröjt över 3 veckor nu alltså!
Minst två veckor. Men någon maxtid kan jag inte ge dig, de verkar inte ha någon.
sladdbarn
2021-05-27, 10:55
Varför fryser man mindre om benen?
Lafayette
2021-05-27, 11:26
Vad är poängen med väderleksrapporter?
Det blir ösregn!
Strålande sol.
30 grader tre dagar i rad!
Mulet och kyla.
Tekniken är ju uppenbarligen inte där än för att kunna mäta.:smash:
Denna kanske hör hemma i vad gör dig förbannad-tråden *jorgen*
Nattljus
2021-05-27, 11:31
Vad är poängen med väderleksrapporter?
De ger patologiska lögnare en chans att framträda på teve och i radio *hug*
Tycker det stämmer rätt bra. Iaf jämfört med på Polmans tid.
Nattljus
2021-05-30, 16:45
Varför smakar starkt kryddad mat så gott när det är varmt? Resten av året är den ju medioker som bäst? :smash:
skyffelmördarn
2021-06-02, 18:43
Skar mig i fingret och satte på ett plåster direkt efter, blödde igenom plåstret nästan direkt men jag lät det sitta kvar på. Nu undrar jag om det är en dum idé att låta det sitta helt tills imorgon?
Diomedea exulans
2021-06-02, 20:04
När jag skriver in "h", "hotm" eller "hotmail.co" i adressfältet på min Mac dyker det aldrig upp "hotmail.com". Är det för att hotmail ägs av Microsoft och Apple hatar Microsoft och därför hindar adressen från att dyka upp?
Rikard Jansson
2021-06-02, 20:18
Sidan finns väl inte längre? Jag blir alltid flyttad till Outlook, har alltid haft hotmail förut
Diomedea exulans
2021-06-02, 20:24
Sidan finns väl inte längre? Jag blir alltid flyttad till Outlook, har alltid haft hotmail förut
Det stämmer.
Testade nu, och, eh, hotmal.com dök visst upp så fort jag skrev "h". Det kanske är på min mammas dator det är annorlunda, eller nåt. Hade bestämt för mig att det var som jag skrev. *jorgen*
Akerhage
2021-06-04, 14:42
Har fått halsfluss och legat med feber och allt därtill sen natten till onsdag. Ringt 3 VC som inte vill ta emot mig utan hänvisar till min egna. Dom svarar dock inte ens utan telefonkön är så stor att dom ber mig ringa dagen efter. Har bokat tid online men inte fått svar. Min kompis har 19st 800mg kåvepenin jag skall få. Tänkte ta 2st om dagen i 9 dagar.
Är det en dum idé? Testat onlinedoktor med men fick svar att vända mig till VC. Sjukvården är grym när man behöver den.
Fick också alternativ att åka till jouren och sitta där med feberfrossa och vänta i timmar men det pallar jag inte. Har massa vita prickar i halsen och mina mandlar är svullna.
Åk till jouren och vänta för att få hjälp istället.
Akerhage
2021-06-04, 15:43
Åk till jouren och vänta för att få hjälp istället.
Orkar inte det just nu.
Självmedicinering är en dålig idé. Man medicinerar sällan halsfluss så här tidigt nuförtiden, högst troligt kommer de inte skriva ut något åt dig (för att du inte bör ha ngt) även om du lyckas få en läkartid. Blir det inte bättre tills på måndag så bör du gå och sätta dig på jouren om du inte får tag på nån läkartid, oavsett om du orkar det eller ej
Akerhage
2021-06-04, 15:51
Ok. Får avvakta lite då här.
Vet inte hur det är hos dig, men här i Stockholm kan man skriva sig på ny VC med BankID på ett par minuter. Så hitta en som svarar, lista om dig och ring
Akerhage
2021-06-04, 18:30
Vet inte hur det är hos dig, men här i Stockholm kan man skriva sig på ny VC med BankID på ett par minuter. Så hitta en som svarar, lista om dig och ring
Går att göra här med men tar ett dygn tills bytet går igenom. Så man har en chans på sig per dygn då. Jag har gett upp få vård faktiskt. Får ligga här med mina smärtor och feber.
StarkaUlf
2021-06-08, 18:47
Jag ser ingen text i aftonbladets artiklar i Chrome. Fungerar som vanligt i alla andra. Varit så i några dagar nu.
Vad kan vara tokigt?
Har fått halsfluss och legat med feber och allt därtill sen natten till onsdag. Ringt 3 VC som inte vill ta emot mig utan hänvisar till min egna. Dom svarar dock inte ens utan telefonkön är så stor att dom ber mig ringa dagen efter. Har bokat tid online men inte fått svar. Min kompis har 19st 800mg kåvepenin jag skall få. Tänkte ta 2st om dagen i 9 dagar.
Är det en dum idé? Testat onlinedoktor med men fick svar att vända mig till VC. Sjukvården är grym när man behöver den.
Fick också alternativ att åka till jouren och sitta där med feberfrossa och vänta i timmar men det pallar jag inte. Har massa vita prickar i halsen och mina mandlar är svullna.
Det snedvridna i det hela är att man inte får vara för sjuk för att söka vård. Enda sättet för att öht försöka få tid här är genom att hänga på luren SEKUNDEN som telefonkön öppnar till ens VC, tog 2 dagars försök för mig till Carlanderska för 2v sedan när jag behövde tid innan jag fick en läkartid samma dag. Annars är det bara akuten som gäller vilket man, som du säger, inte är särskilt sugen på i det tillståndet..
Akerhage
2021-06-09, 19:22
Jag fick svar av VC idag, dom hoppades jag mådde bättre annars skulle jag ringa akuten.
Jag tryckte i mig Kåvepenin från polaren och det blev bättre på söndag/måndag.
Passade på att boka tid för ryggen med och fick tid 22/8 där, så det gick ju till slut att få kontakt ändå. Carlanderska här med.
Glutamin Peptider rektalt, bu eller bää? *jorgen*
https://cornucopia.cornubot.se/2021/06/bostadsbankomaten-och.html?m=1 "Fyra av tio nya bolån går inte till bostadsköp"
Förstår inte detta riktigt, är det verkligen lagligt att ta eller utöka bolån men lägga pengarna på annat? Låter som bedrägeri.
delta_mats
2021-06-16, 00:33
https://cornucopia.cornubot.se/2021/06/bostadsbankomaten-och.html?m=1 "Fyra av tio nya bolån går inte till bostadsköp"
Förstår inte detta riktigt, är det verkligen lagligt att ta eller utöka bolån men lägga pengarna på annat? Låter som bedrägeri.
Man utökar sitt bolån med 300k för att renovera badrummet, men köper en bil istället. Det gör inte så mycket då bostadspriserna ändå stiger så mycket i värde på relativt kort tid. Så när man gör en ny värdering på sin bostad 5 år senare har den stigit med 500k.
Vadå annat? Det är ju inte lån till bostad, utan lån med bostad som säkerhet.
StarkaUlf
2021-06-16, 05:33
Finns det något hyfsat gott färdigt glutenfritt fika att köpa på typ Coop?
Är typ "Fria Kladdkaka" eller "Fria Kanelbullar" något att ha? Går det att äta?
Har fika på fredag och vi har en sommarvikarie som inte äter gluten, så tänkte att då köper jag något åt henne, orkar inte stå och baka något bara för det :D
The_RobRoy
2021-06-16, 06:41
Sabbade en svensk sommarsemester för mig och tjejen 3 år sedan med just halsfluss.
Jag fick halsfluss i Hongkong, fick 5 dagar antibiotika utskrivet för säkerhetsskull eftersom jag skulle resa snart. Läkaren trodde dock det var virus. Blev rejält mycket sämre efter läkarbesöket och tog antibiotikan, blev nästan helt frisk på 2-3 dagar vände brutalt fort när antibiotikan satte in, minns fortfarande hur jag stod och skratta i duschen av känslan när antiobiotikan krossade sjukan.
Åkte till Sverige, tjejen blev sjuk i Sverige. Försökte via Kry får antibiotikan utskriven som jag redan fått, det var helt omöjligt då läkarna inte får skriva ut utan halsodling. Vi försökte vårdscentral, men vi är inte skrivna i Sverige så fick inte gå dit, spelade visserligen inte större roll då det va omöjligt att hitta tider. Enda alternativet var akuten, så vi satt vid Solna akuten och väntade i 9h. Det skulle va två jour-läkare, men en av två var sjuk.
Vi fick våran antibiotika tillslut, men innan den kickat in så var över halva semestern förstörd redan, plus dagen 9h väntade på akuten glömmer jag aldrig. Fyfan för Sveriges sjukvårdssystem. Om jag hade någon förhoppning att få tjejen att flytta till Sverige mer semi-permanent skrevs det av totalt den dagen.
Krya på dig!
Brofessorn
2021-06-16, 07:38
Har fika på fredag och vi har en sommarvikarie som inte äter gluten, så tänkte att då köper jag något åt henne, orkar inte stå och baka något bara för det :D
Tror Almondy-tårtor med mandelbotten är glutenfria
Edit: är vikarien het?
Köp lite blandad frukt åt henne. I princip alla som undviker gluten gör ju det på grund av principskäl, inte riktig allergi.
StarkaUlf
2021-06-16, 08:03
Tror Almondy-tårtor med mandelbotten är glutenfria
Edit: är vikarien het?
Såg att Coops kladdkaka var glutenfri och den är ju god. Får bli den :) Annars kollar jag in Almondy.
Hm. Alldeles för ung.
Köp lite blandad frukt åt henne. I princip alla som undviker gluten gör ju det på grund av principskäl, inte riktig allergi.
Hehe ja, det är sant. Men jag kör på coops kladdkaka. I värsta fall får jag ju hela själv om inte dom andra vill ta av den också. Det gör inget *popcorn*
Ge henne samma som alla andra och säg att det är glutenfritt. En ung kvinna som hävdar att hon inte tål gluten lider sannolikt av vaneföreställningar. Annars får hon väl ha lite racerbajs i värsta fall.
StarkaUlf
2021-06-16, 08:19
Ge henne samma som alla andra och säg att det är glutenfritt. En ung kvinna som hävdar att hon inte tål gluten lider sannolikt av vaneföreställningar. Annars får hon väl ha lite racerbajs i värsta fall.
:naughty:
Diomedea exulans
2021-06-16, 09:57
Kan man bli hjärnskadad på allvar av att slå i huvudet i saker i vardagen?
Jag slår nog i huvudet i någonting en gång i veckan. Oftast gör det bara lite ont, men ibland blir det en rejäl bula. Det sker oftast när jag reser mig upp efter att ha böjt mig ner och gjort något.
Jag läste om boxare och hur många lätta slag över lång tid ger hjärnskada, rentav i högre grad än ett fåtal hårda smällar.
Om jag fått 1040 lätta till medelhårda slag i huvudet de senaste 20 åren, borde inte det kunna ha haft effekt?
Det här skulle kunna förklara ett och annat.
Jag slår nog i huvudet i någonting en gång i veckan. Oftast gör det bara lite ont, men ibland blir det en rejäl bula. Det sker oftast när jag reser mig upp efter att ha böjt mig ner och gjort något.
Jag läste om boxare och hur många lätta slag över lång tid ger hjärnskada, rentav i högre grad än ett fåtal hårda smällar.
Om jag fått 1040 lätta till medelhårda slag i huvudet de senaste 20 åren, borde inte det kunna ha haft effekt?
Spontant nej. För att bli en skada på hjärnan så krävs det nog att det är så hårt så att hjärnan bumpar i skallbenet så det blir en effekt på hjärnan i sig. Många sådana bumpar blir nog obra efter en längre tid.
Men många mindre slag lär vara irrelevant.
Diomedea exulans
2021-06-16, 15:32
Jag har en till väldigt viktig dum småfråga. Jag jobbar delvis på en badstrand, och jag undrar: hur mycket får man stirra på de fina brüdarna?
Jag anser att man ha tre sekunders öppet stirrande över en fyrtiofemminutersperiod. Utöver det har man arton sekunder över samma period som man får stirra om man inte blir upptäckt. Men sedan blir även det fel.
Jag är nyfiken på om ni håller med mig. Skulle framförallt vilja veta vad Plasttiger tycker.
Brofessorn
2021-06-16, 15:35
Jag har en till väldigt viktig dum småfråga. Jag jobbar delvis på en badstrand, och jag undrar: hur mycket får man stirra på de fina brüdarna?
Jag anser att man ha tre sekunders öppet stirrande över en fyrtiofemminutersperiod. Utöver det har man arton sekunder över samma period som man får stirra om man inte blir upptäckt. Men sedan blir även det fel.
Jag är nyfiken på om ni håller med mig. Skulle framförallt vilja veta vad Plasttiger tycker.
Tricket är att ha på sig bra solglasögon och sedan stirra i ögonvrån, så försvinner tidsfrågan helt och hållet.
delta_mats
2021-06-16, 15:39
Så länge ingen upptäcker ditt stirrande finns det ingen övre tidsgräns, bara din moral sätter gränsen. Upptäcker någon ditt stirr så finns det ingen undre gräns. Dvs stirr är oacceptabelt ifall någon upptäcker dig.
delta_mats
2021-06-16, 15:48
Köp bara ingredienser till att baka något och ställ på bordet framför henne.
skyffelmördarn
2021-06-16, 17:27
Så länge ingen upptäcker ditt stirrande
Känns dock som att kvinnor har ett sjätte sinne för att upptäcka när någon stirrar, så jag skulle vara otroligt försiktig även när du tror kusten är klar.
skyffelmördarn
2021-06-16, 17:39
Jag har en fråga, jag pratar med en tjej nu som typ försöker ghosta mig. Jag kunde egentligen inte bry mig mindre eftersom vi verkligen inte har någon relation eller ens något på gång, men på ren princip vill jag försöka göra det så jobbigt som möjligt för henne att gå igenom med vad jag tror hon försöker göra.
Har ni några kul tips på att "jävlas"?
Brofessorn
2021-06-16, 17:57
Jag har en fråga, jag pratar med en tjej nu som typ försöker ghosta mig. Jag kunde egentligen inte bry mig mindre eftersom vi verkligen inte har någon relation eller ens något på gång, men på ren princip vill jag försöka göra det så jobbigt som möjligt för henne att gå igenom med vad jag tror hon försöker göra.
Ljug om att du vunnit på trav, Lotto eller dylikt
skyffelmördarn
2021-06-16, 18:14
Ljug om att du vunnit på trav, Lotto eller dylikt
Hon känner mig privat så det skulle inte fungera. Det är en FD kollega till mig alltså
Plasttiger
2021-06-16, 18:35
Beror på hur lindriga slagen är. Nickningar av amerikansk fotboll har åtminstone en (kortsiktig effekt). Får du en bula så är det ju ändå ganska våldsamt? Om du inte är lättblödande. Sambandet är väl mest klarlagt för hårdare dunsar.
Om du frågar Amerikanska fotbollsförbundet så har dock inte hårda tacklingar under en mångårig karriär någon effekt... (trots att det syns både på skiktröntgen och Magnetröntgen och vid obduktion. Dementia pugilistica https://en.wikipedia.org/wiki/Chronic_traumatic_encephalopathy .). Jämför för övrigt med ECT *slap* *screwy*
Gränsen är väl 0 sekunder stirrande. Och jag tror att du vet det :)
Några undantag finns förståss, t ex nära släktband eller aktiv dejtning.
Men särskilt när du jobbar där så är det verkligen inte oK.
ou say you know you sound like a dirty old man, and you’re right; you do. In fact, I read this letter to one of my daughters, who rolled her eyes and said, “Ugh, gross.” I doubt that was the reaction you were going for.
All “attractive females” know when they’re being checked out.
https://www.mercurynews.com/2017/04/25/ask-amy-should-i-stop-checking-out-women-at-beach-because-it-bothers-my-wife/
https://www.nytimes.com/2006/11/12/world/middleeast/12dubai.html
Diomedea exulans
2021-06-16, 18:42
Det bästa tipset för att jävlas med någon som är för feg för att avbryta en relation är att låtsas som om hon menar allt hon säger bokstavligt. Om hon t ex säger ”på lördag har jag inte tid” (och menar att hon aldrig vill träffas) så säger du ”ok, då tar vi det på söndag!”
Det kan vara stor underhållning att se personen vrida sig som en mask i sin strävan att få dig att fatta vinken (som du såklart redan fattade för hundra år sedan, du bara bryr dig inte).
Släpp det bara. Såna där tankar jävlas bara mer med dig i det långa loppet.
trädgårdsmöbel
2021-06-16, 19:35
Hon känner mig privat så det skulle inte fungera. Det är en FD kollega till mig alltså
skulle väl kunna funka ändå? Trots att hon "känner dig". Testa med något i stil med: "Är så jäkla glad men har ingen att berätta det för så jag berättar för dig. För 3 veckor sedan vann jag sjutton miljoner på Joker! 17 miljoner... vad fan gör man med såna pengar? Kan du något om bilar? Vad är en cool bil? Vill du hjälpa mig att välja ut en? Är så jäkla uppspelt nu och skönt att ha berättat för dig. Men håll det hemligt är du snäll, vet inte hur jag skall hantera det ännu"
Sedan försöker hon kanske något, men nappa INTE på det isf.
För då kommer hon bli bra jäkla sur och vilja skada dig när hon senare fattar att hon blivit blåst. Så inget nappande på hennes eventuella reaktion.
Brofessorn
2021-06-16, 19:43
skulle väl kunna funka ändå? Trots att hon "känner dig". Testa med något i stil med: "Är så jäkla glad men har ingen att berätta det för så jag berättar för dig. För 3 veckor sedan vann jag sjutton miljoner på Joker! 17 miljoner... vad fan gör man med såna pengar? Kan du något om bilar? Vad är en cool bil? Vill du hjälpa mig att välja ut en? Är så jäkla uppspelt nu och skönt att ha berättat för dig. Men håll det hemligt är du snäll, vet inte hur jag skall hantera det ännu"
Sedan försöker hon kanske något, men nappa INTE på det isf.
För då kommer hon bli bra jäkla sur och vilja skada dig när hon senare fattar att hon blivit blåst. Så inget nappande på hennes eventuella reaktion.
Precis.
Hur kommunicerar ni? Snapchat? Instagram? Om jag var du hade jag lagt upp en "story", och ställt in så att bara hon ser den, där du firar din storvinst. Lite mer diskret och indirekt. Sen kan du se om hon kollar på den och o-ghostar dig.
skyffelmördarn
2021-06-16, 19:58
Jag tror ärligt talat inte hon skulle bry sig, vi pratar om en kompis relation, hon har barn och är stadgad sen långt tillbaka och jag har inget intresse av att gå in där och böka heller.
Jag vet inte om jag använde ordet "ghostad" fel, kan man inte använda det på vänner också?
delta_mats
2021-06-16, 20:16
Känns dock som att kvinnor har ett sjätte sinne för att upptäcka när någon stirrar, så jag skulle vara otroligt försiktig även när du tror kusten är klar.
Därför skrev jag så länge ingen upptäcker det. Dvs inte så länge man själv tror att man inte blir upptäckt. Sjätte sinne är ju såklart nonsens, men vissa stirrar ju sjukt dåligt också.
Jag tror ärligt talat inte hon skulle bry sig, vi pratar om en kompis relation, hon har barn och är stadgad sen långt tillbaka och jag har inget intresse av att gå in där och böka heller.
Jag vet inte om jag använde ordet "ghostad" fel, kan man inte använda det på vänner också?
Jag fattar inte vad vare sig hon gör eller vad du vill göra tillbaka.
Du får nog utveckla vad det är som händer.
Diomedea exulans
2021-06-16, 20:47
Jag fattar inte vad vare sig hon gör eller vad du vill göra tillbaka.
Du får nog utveckla vad det är som händer.
En kompis som ghostar.
Skyffelmördarn skriver meddelanden som kompisen ignorerar.
Vadå annat? Det är ju inte lån till bostad, utan lån med bostad som säkerhet.
Wat, varför frågar du mig?
Man utökar sitt bolån med 300k för att renovera badrummet, men köper en bil istället. Det gör inte så mycket då bostadspriserna ändå stiger så mycket i värde på relativt kort tid. Så när man gör en ny värdering på sin bostad 5 år senare har den stigit med 500k.
Ser tyvärr inte hur det är svar på min fråga?
delta_mats
2021-06-16, 23:46
Ser tyvärr inte hur det är svar på min fråga?
Det är det, men du fattar bara inte.
Wat, varför frågar du mig?
Wut? Tror inte du förstår vad ett bolån är.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.