Visa fullständig version : Senast sedda film (Inga spoilers!)
Guardians of the Galaxy Vol. 3 (2023) (https://www.imdb.com/title/tt6791350/) - 5,2
Smörja. Jag gillade dock CGI:n i vissa av scenerna.
Free Guy (2021) (https://www.imdb.com/title/tt6264654/) - 7,9
Förväntade mig inte att den skulle vara såpass underhållande som den faktiskt var.
d9bFpXsLCbI
A dystopian fever dream action film that follows Boy, a deaf mute with a vibrant imagination. When his family is murdered, he is trained by a mysterious shaman to repress his childish imagination and become an instrument of death.
Skådespelare: Bill Skarsgård, Famke Janssen, Michelle Dockery Regissör: Moritz Mohr
Extraction 2
Väldigt överraskad! Bra och rejäl action, fina scener, snygga slagsmål etc. Riktigt explosiv fartfylld genuin actionfilm.
Nobody
Bra, lite John Wick 1-känsla över filmen. Inte lika hysterisk som ovanstående.
Mission Impossible åttielva (den på bio nu)
Bra, middletooth levererar alltid.
Nobody på Netflix (https://www.imdb.com/title/tt7888964/).
Riktigt bra action och Bob Odenkirk är ju svår att inte tycka om. Gav lite John Wick-vibbar, på ett bra sätt.
aibohphobia
2023-08-02, 18:35
Har helt lyckats missa Wes Anderson men läste lite om honom iochmed hans nya film. Har nu hunnit med två som kan rekommenderas om man som jag lyckats missa.
Rushmore, 6/10
The Royal Tenenbaums, 8/10
Scratch89
2023-08-06, 11:57
Har helt lyckats missa Wes Anderson men läste lite om honom iochmed hans nya film. Har nu hunnit med två som kan rekommenderas om man som jag lyckats missa.
Rushmore, 6/10
The Royal Tenenbaums, 8/10
Oj, om du precis upptäckt Wes Anderson har du mycket kvar att se! Jag älskar hans filmer, men de är ju inte riktigt för alla.
De du har sett är bra, men han utvecklar sin visuella stil mer och mer över åren. The Grand Budapest Hotel är helt magisk. Förutom de två animerade/stop motion, så tycker jag inte han har gjort en enda dålig film. De flesta förutom den allra nyaste, samt Moonrise Kingdom, finns att se på Disney+.
Scratch89
2023-08-06, 12:00
Guardians of the Galaxy Vol. 3 (2023). https://www.imdb.com/title/tt6791350/
Nja. Det är ju bland det bättre Marvel släppt på några år, men det säger ju tyvärr inte så mycket. Den hade kunnat vara så mycket bättre, men i sann Marvel/Disneyanda så faller den ganska platt. Tänk om de hade fokuserat mer på den mörka biten av filmen, istället för att stoppa in värdelösa fetch quests, olidliga "dialoger", där de bara skriker på varandra hela tiden, samt alla dessa "skämt", så hade det kunnat bli bättre.
Extraction 2
Väldigt överraskad! Bra och rejäl action, fina scener, snygga slagsmål etc. Riktigt explosiv fartfylld genuin actionfilm.
Nobody
Bra, lite John Wick 1-känsla över filmen. Inte lika hysterisk som ovanstående.
Mission Impossible åttielva (den på bio nu)
Bra, middletooth levererar alltid.
Såg halva extraction 2, jag kände att jag behövde ge den mer uppmärksamhet än vad jag gjorde för att kändes faktiskt som att de hade ansträngt sig med filmen.
skyffelmördarn
2023-08-06, 12:19
Såg halva extraction 2, jag kände att jag behövde ge den mer uppmärksamhet än vad jag gjorde för att kändes faktiskt som att de hade ansträngt sig med filmen.
Den är riktigt tung
lördagsgrogg
2023-08-06, 14:00
Oj, om du precis upptäckt Wes Anderson har du mycket kvar att se! Jag älskar hans filmer, men de är ju inte riktigt för alla.
De du har sett är bra, men han utvecklar sin visuella stil mer och mer över åren. The Grand Budapest Hotel är helt magisk. Förutom de två animerade/stop motion, så tycker jag inte han har gjort en enda dålig film. De flesta förutom den allra nyaste, samt Moonrise Kingdom, finns att se på Disney+.
Tog mod till mig och såg den senaste Asteroid City.
Imponerande skådespel men känns mer som ett projekt än en film. Men jag såg hela och uppskattade den, vilket är bra för jag somnar ofta om det blir för tråkigt.
Precis som du gillade jag hans äldre bättre. A life Aquatic och The Royal Tennenbaums t ex.
Han har uppenbart helt fria händer nuförtiden och det kanske inte alltid är bra för det blir lite väl snävt enligt min uppfattning. Men det går ju inte att debattera begåvningen.
Sen har han nuförtiden helt sjuka ensambles i filmerna. Tjugo-trettio A-listers eller närapå. Jag förstår varför, för dom slipper all press som blockbusters innebär och får stretcha sig lite för en gångs skull.
Och att sätta på sig lite skägg och sånt är ju alltid kul. Istället för att mest vara snygg och fåna sig framför en greenscreen.
lördagsgrogg
2023-08-06, 14:22
Har sett så mycket gammal film att jag nog glömmer hälften på senaste tiden.
Men här är några;
Cast a Deadly Spell (1991)
Jag hade för höga förhoppningar då jag läste premissen. Jag gillar verkligen magi-noir. Hard Magic är en av mina favoritböcker. Med detta sagt är det absolut inte dåligt, bara lite mindre bra. Tonen är lite för klatschig för mig. En remake som bara är stenhård och mörk hade varit underbar. 6,5/10.
Rollerball (1975)
Bra+ 6,5/10. Jag blir inte riktigt klar på om James Caan vet vad han gör eller bara säger sina lines. Tycker han verkar lite frågande hela tiden. Jag gillar konceptet med ett dystopiskt samhälle men det känns väldigt simpliciskt såhär 50 år senare.
Jag blev nog mer underhållen av uppföljaren om jag ska vara ärlig men den är ju helt utan djupare konnoationer.
Get Smart again (1989)
Tämligen bra, hade förmodligen gillat den väldigt mycket om jag såg den då. 7/10.
Problemet är att man har sett så många liknande filmer senare. Eddie Murphy gjorde väl några som är i samma klass eller bättre. Men det är bra dialog väl framförd och väl värd att se.
Sen har jag försökt se Prizziz Honor några dagar nu. Blir inte klok på filmen och Jack Nicholson verkar totalt felcastad som gangster. Men återkommer när jag lyckats se hela utan att somna.
lördagsgrogg
2023-08-06, 14:25
Har sett så mycket gammal film att jag nog glömmer hälften på senaste tiden.
Men här är några;
Cast a Deadly Spell (1991)
Jag hade för höga förhoppningar då jag läste premissen. Jag gillar verkligen magi-noir. Hard Magic är en av mina favoritböcker. Med detta sagt är det absolut inte dåligt, bara lite mindre bra. Tonen är lite för klatschig för mig. En remake som bara är stenhård och mörk hade varit underbar. 6,5/10.
Rollerball (1975)
Bra+ 6,5/10. Jag blir inte riktigt klar på om James Caan vet vad han gör eller bara säger sina lines. Tycker han verkar lite frågande hela tiden. Jag gillar konceptet med ett dystopiskt samhälle men det känns väldigt simplistiskt såhär 50 år senare.
Jag blev nog mer underhållen av uppföljaren om jag ska vara ärlig men den är ju helt utan djupare konnoationer.
Get Smart again (1989)
Tämligen bra, hade förmodligen gillat den väldigt mycket om jag såg den då. 7/10.
Problemet är att man har sett så många liknande filmer senare. Eddie Murphy gjorde väl några som är i samma klass eller bättre. Men det är bra dialog väl framförd och väl värd att se.
Sen har jag försökt se Prizziz Honor några dagar nu. Blir inte klok på filmen och Jack Nicholson verkar totalt felcastad som gangster. Men återkommer när jag lyckats se hela utan att somna.
kkkk
Rikard Jansson
2023-08-06, 14:59
Taurus. Tänkte att den skulle vara skitdålig men den subverterade mina förväntningar.
Scratch89
2023-08-06, 22:28
Tog mod till mig och såg den senaste Asteroid City.
Imponerande skådespel men känns mer som ett projekt än en film. Men jag såg hela och uppskattade den, vilket är bra för jag somnar ofta om det blir för tråkigt.
Precis som du gillade jag hans äldre bättre. A life Aquatic och The Royal Tennenbaums t ex.
Han har uppenbart helt fria händer nuförtiden och det kanske inte alltid är bra för det blir lite väl snävt enligt min uppfattning. Men det går ju inte att debattera begåvningen.
Sen har han nuförtiden helt sjuka ensambles i filmerna. Tjugo-trettio A-listers eller närapå. Jag förstår varför, för dom slipper all press som blockbusters innebär och får stretcha sig lite för en gångs skull.
Och att sätta på sig lite skägg och sånt är ju alltid kul. Istället för att mest vara snygg och fåna sig framför en greenscreen.
Ja, hans filmer är helt klart mer artsy och konstprojekt än normen. Jag gillar dock hantverket, känslan för detaljer och hur han uttrycker sig via filmen som medium.
Ett bra klipp som pratar en del om detta:
https://youtu.be/ba3c9KEuQ4A
Ett till från samma skapare om just Asteroid City:
https://youtu.be/K2WTGnOP48c
intepurewhey
2023-08-07, 09:04
Ja, hans filmer är helt klart mer artsy och konstprojekt än normen. Jag gillar dock hantverket, känslan för detaljer och hur han uttrycker sig via filmen som medium.
Ett bra klipp som pratar en del om detta:
https://youtu.be/ba3c9KEuQ4A
Ett till från samma skapare om just Asteroid City:
https://youtu.be/K2WTGnOP48c
Speciellt hans senare filmer känns som att man bör gilla "Wes-stilen" för att uppskatta. Typ Grand Budapest Hotel känns lite mer som en film för 'alla' jmf. med Asteroid City.
Såg The Banshees of Inisherin. 7,5/10
Absurd story, riktigt rolig. Nästan värd en 8a på imdb.
Lafayette
2023-08-07, 10:03
Wes filmer är bedrövliga. Bara yta framför innehåll. Bara hipsters gillar dem.
Life Aquatic var något av det tråkigaste och sämsta jag sett. Sitter hellre på min pung i två timmar.
lördagsgrogg
2023-08-07, 11:42
Wes filmer är bedrövliga. Bara yta framför innehåll. Bara hipsters gillar dem.
Life Aquatic var något av det tråkigaste och sämsta jag sett. Sitter hellre på min pung i två timmar.
Tycker den är hysteriskt rolig. Willem Dafoe speciellt.
aibohphobia
2023-08-07, 12:14
Life Aquatic 6/10.
Jag tyckte den var helt okej men Royal Tenenbaums tycker jag varit överlägsen hitills.
Allt av Wes är trist pastellfärgat hipsteri.
Scratch89
2023-08-15, 23:24
Ptja, gillar man inte neurotiska narcissister som kedjeröker och ofta är barnsligare än sina avkommor har man nog svårt för Wes filmer. :D
Jag tror att ytan kan ta bort en från själva storyn och karaktärerna. Jag tycker alla hans filmer är bättre andra gången man ser dem, mest för att man då kan koncentrera sig på det som sägs och händer.
dluddeckens
2023-08-16, 09:40
Undvikit John Wick i alla år, för det inte är riktigt min typ av film (även om jag gillar action). Men nu har jag sett 1-3 och herregud vad dåligt det är.
Vill man slökolla action är exempelvis Taken sju resor bättre.
skyffelmördarn
2023-08-16, 09:55
Undvikit John Wick i alla år, för det inte är riktigt min typ av film (även om jag gillar action). Men nu har jag sett 1-3 och herregud vad dåligt det är.
Vill man slökolla action är exempelvis Taken sju resor bättre.
Dom skottsäkra kläderna var lite spiken i kistan för min del.
Rikard Jansson
2023-08-16, 10:19
Extraction 1&2 är också otroligt mycket bättre.
Nämner du båda borde du även poängtera att 2:an är horse lenghts bättre än 1:an även om redan 1:an är helt ok.
skyffelmördarn
2023-08-16, 19:44
Equalizer 1&2 är också bättre.
Rikard Jansson
2023-08-17, 07:46
Nämner du båda borde du även poängtera att 2:an är horse lenghts bättre än 1:an även om redan 1:an är helt ok.
Helt klart. Tvåan är ju ett mästerverk om man ser inom actiongenren. Ettan är också väldigt bra.
Scratch89
2023-08-17, 14:26
The Covenant (2023). https://www.imdb.com/title/tt4873118/
Jättebra! Vi satt på helspänn hela filmen. Bra karaktärer och intressant story.
Redan skriven om men såg Nobody nyligen. Fantastisk film!!!
The Covenant (https://www.imdb.com/title/tt4873118/) - 7,8
Bra rulle.
Scratch89
2023-08-20, 19:09
Blackberry (2023). https://www.imdb.com/title/tt21867434/
Väldans bra. Glenn Howerton (Dennis från IASIP) spelar finanshajen som slår ihop sig med ett par nördar för att, visar det sig, skapa BlackBerry.
Väldigt roligt att se Glenn i en roll där han frammanar de psykopatiska dragen man ser i IASIP, men en annan approach. Väldigt skoj att se den här filmen i direkt anslutning med senaste avsnittet av serien, där han förbannar sig över den tekniska utvecklingens krånglighet. :D
Prey
Rätt spännande och trevlig, den får 6/10 av mig. Hade inga förväntningar.
Guardians of the galaxy 3
Vafasiken, verkligen en moneygrab. Den var rätt spännande och rolig emellanåt, men det känns mer som att de har kastat pengar på en produktion än att faktiskt göra en vettig plotline. 6.5/10. Absolut 0 se-om värde. Förväntar mig mer ansträngning från en film som detta.
Den hade bra musik, men det kändes som att de bara lade till någon låt till någon mellanscen då och då utan någon egentlig anledning, bara för att spela på temat de har haft.
Scratch89
2023-08-27, 18:45
Oppenheimer (2023). https://www.imdb.com/title/tt15398776/
På bio med Frantic och kvinnan. Var den värd 169 (!) spänn? Nej. Behövde den vara 3 timmar lång? Nej.
Inte Nolans bästa. Tidshoppandet är onödigt för historiens berättelse och lämnar en mer ointresserad och ofokuserad än investerad. Ljudbilden passar sällan till vad som faktiskt händer och är mer irriterande än bombastiskt. Bra skådespelarinsatser dock, med en rejäl ensemble, men i vanlig Nolanstil är de flesta karaktärer väldigt platta, även huvudpersonen själv.
Synd, för jag tycker att storyn är intressant och hade kunnat presenterats på ett bättre sätt.
På bio med Frantic och kvinnan. Var den värd 169 (!) spänn? Nej. Behövde den vara 3 timmar lång? Nej.
Inte Nolans bästa. Tidshoppandet är onödigt för historiens berättelse och lämnar en mer ointresserad och ofokuserad än investerad. Ljudbilden passar sällan till vad som faktiskt händer och är mer irriterande än bombastiskt. Bra skådespelarinsatser dock, med en rejäl ensemble, men i vanlig Nolanstil är de flesta karaktärer väldigt platta, även huvudpersonen själv.
Synd, för jag tycker att storyn är intressant och hade kunnat presenterats på ett bättre sätt.
Äntligen en välskriven åsikt! Håller med helt och hållet!
Ferrari med Adam Driver ser lovande ut.
https://youtu.be/KZHxT2yb2cE?si=hqbVT6isu7bLgPeF
The_RobRoy
2023-08-31, 02:25
Samma åsikt om Oppenheimer som ovan, förstår inte (som väldigt ofta nu för tiden) hyllningarna och det höga betyget. Svag 7a om man är generös.
Scratch89
2023-08-31, 21:59
Äntligen en välskriven åsikt! Håller med helt och hållet!
Tack!
Samma åsikt om Oppenheimer som ovan, förstår inte (som väldigt ofta nu för tiden) hyllningarna och det höga betyget. Svag 7a om man är generös.
Japp, samma här. Jag tror vi pratade om en sexa eller sjua i betyg när vi gick hem från bion.
MackeJuve
2023-09-01, 21:50
Synd, för jag tycker att storyn är intressant och hade kunnat presenterats på ett bättre sätt.Helt motsatt upplevelse var här. Var väldigt investerad i filmen och tre timmar kändes som två. Det sistnämnda är ofta ett bra betyg tycker jag. Gjorde misstaget att beta mig igenom Avatar 2 häromdagen, det var tre timmar som kändes som fyra... :)
8,6 på IMDB är något högt, men jag skulle absolut kunna tänka mig att ge den en 8:a.
Skickat från min SM-G780G via Tapatalk
Dr strange multiverse
Typ 4/10. Satan vad tråkig film.
Lafayette
2023-09-09, 18:55
Är Tunna Röda Linjen bra??!!
Magnus N
2023-09-09, 19:03
japp
Mass-Tech
2023-09-09, 19:09
Ja, fast inte lika mycket fart som i t.ex Saving Private Ryan.
skyffelmördarn
2023-09-09, 22:18
Aaah, WW2 filmer... helvete vilket dike det är att köra ner sig i! Ja du är ju arbetslös så du har ju tid
Scratch89
2023-09-10, 09:34
The Unbearable Weight of Massive Talent (2022). https://www.imdb.com/title/tt11291274/
Väldigt rolig och meta. Nicholas Cage är Nicholas Cage med mycket glimten i ögat och driver med sig själv.
Magnus N
2023-09-10, 10:01
The Roundup: No Way Out
Härligt enkel och rolig action ifrån Korea. Tredje filmen där man får följa en lite utanförgränserna polis när han går runt löser brott och levererar nedslagningar på löpande band :hbang:
Scratch89
2023-09-16, 13:34
Barbie (2023). https://www.imdb.com/title/tt1517268/
Ibland undrar jag om vi lever i en Ding Ding Värld, eller om Elon Musk ändå har rätt i att vi lever i en simulering. Hur kan den här filmen ha över 7 på IMDb och få höga betyg i media generellt?
Det här var nog den sämsta film jag sett på flera år.
Den kallas för en feministisk film, en hyllning till feminismen osv, men om det är det här som är modern feminism, och dessutom hyllas, så blir jag direkt orolig. Jag upplevde ett ganska stort obehag genom hela filmen och budskapet som bankades in övertydligt genom hela filmen, genom alla dialoger och händelser, är betydligt mer polariserande än något jag sett.
Alla män i BarbieLand är såklart gravt inkompetenta apor, och så fort deras koppel släpps lite grann störtar de demokratin och försöker skriva om konstitutionen. I den "verkliga" världen är alla män kostymklädda, inkompetenta kapitalister och kvinnor blir smiskade på stjärten mitt på öppen gata. Som det påpekas flera, flera gånger i filmen, är den verkliga världen skapad för och av män och allting som existerar existerar för att hylla männens status och bejaka mäns intressen.
BarbieLand däremot är ett utopiskt drömsamhälle, där alla positioner ockuperas av kvinnor, framför allt för att de själva tycker att de förtjänar det. Att vinna ett Nobelpris i litteratur för att man skrivit en bok och "jobbat hårt och tycker att man förtjänar det" är helt rimligt. Barn som leker med babydockor är en förlegad patriarkal struktur och ska, bokstavligt talas, slås sönder. Att männen blir behandlade mycket värre än kvinnorna i filmens "verkliga värld" är inget som reflekteras över, utan snarare något som uppmuntras. Filmens "lyckliga slut" visar skaparnas narcissistiska självbild och uttalade manshat.
Jag ger dock hatten av till PR-avdelningen för att de lyckats marknadsföra den som en barn/familjefilm, när det egentligen är en verklighetsfrånvänd, vänsterfeministisk propagandafilm. Tänk om filmen istället hade presenterat karaktärerna och publiken någon form av sensmoral, etiska dilemman eller gett olika perspektiv på frågan, där slutsatsen blev att trots olikheter kan människor leva i symbios och förståelse för varandra utan förtryck och fördomar. Men nej, såklart inte.
Margot Robbie och Ryan Gosling är såklart kompententa med det material de har, men de kan inte rädda en sån katastrof till film.
Jag såg Critical Drinkers recension efter vi såg filmen och den uttrycker det jag vill ha sagt på ett mer elegant sätt.
https://youtu.be/7J7aJtGphVs?si=NB9jB4c6MenvrKrC
Rekommenderar Das Boot och framom främsta linjen!
lördagsgrogg
2023-09-17, 11:51
Talk to me
Helt ok skräck med lite sämre slut. Första halvan är till och med rätt bra. Vore jag trettio år yngre hade jag nog gillat den skarpt.
Wakanda forever
Är det bara jag eller är alla marvelfilmer senaste tiden skräp? Denna är nog sämst hittills.
Barbie (2023). https://www.imdb.com/title/tt1517268/
Ibland undrar jag om vi lever i en Ding Ding Värld, eller om Elon Musk ändå har rätt i att vi lever i en simulering. Hur kan den här filmen ha över 7 på IMDb och få höga betyg i media generellt?
Det här var nog den sämsta film jag sett på flera år.
Den kallas för en feministisk film, en hyllning till feminismen osv, men om det är det här som är modern feminism, och dessutom hyllas, så blir jag direkt orolig. Jag upplevde ett ganska stort obehag genom hela filmen och budskapet som bankades in övertydligt genom hela filmen, genom alla dialoger och händelser, är betydligt mer polariserande än något jag sett.
Alla män i BarbieLand är såklart gravt inkompetenta apor, och så fort deras koppel släpps lite grann störtar de demokratin och försöker skriva om konstitutionen. I den "verkliga" världen är alla män kostymklädda, inkompetenta kapitalister och kvinnor blir smiskade på stjärten mitt på öppen gata. Som det påpekas flera, flera gånger i filmen, är den verkliga världen skapad för och av män och allting som existerar existerar för att hylla männens status och bejaka mäns intressen.
BarbieLand däremot är ett utopiskt drömsamhälle, där alla positioner ockuperas av kvinnor, framför allt för att de själva tycker att de förtjänar det. Att vinna ett Nobelpris i litteratur för att man skrivit en bok och "jobbat hårt och tycker att man förtjänar det" är helt rimligt. Barn som leker med babydockor är en förlegad patriarkal struktur och ska, bokstavligt talas, slås sönder. Att männen blir behandlade mycket värre än kvinnorna i filmens "verkliga värld" är inget som reflekteras över, utan snarare något som uppmuntras. Filmens "lyckliga slut" visar skaparnas narcissistiska självbild och uttalade manshat.
Jag ger dock hatten av till PR-avdelningen för att de lyckats marknadsföra den som en barn/familjefilm, när det egentligen är en verklighetsfrånvänd, vänsterfeministisk propagandafilm. Tänk om filmen istället hade presenterat karaktärerna och publiken någon form av sensmoral, etiska dilemman eller gett olika perspektiv på frågan, där slutsatsen blev att trots olikheter kan människor leva i symbios och förståelse för varandra utan förtryck och fördomar. Men nej, såklart inte.
Margot Robbie och Ryan Gosling är såklart kompententa med det material de har, men de kan inte rädda en sån katastrof till film.
Jag såg Critical Drinkers recension efter vi såg filmen och den uttrycker det jag vill ha sagt på ett mer elegant sätt.
https://youtu.be/7J7aJtGphVs?si=NB9jB4c6MenvrKrC
Håller med, HELVETE vilket skräp den var.
Inb4 blåvitt kommer in och, med sin sedvanliga Sara Trus prosa, utnämner Barbie till årets film!
Wakanda forever
Är det bara jag eller är alla marvelfilmer senaste tiden skräp? Denna är nog sämst hittills.
Se den senaste Ant-Man. I dare you.
Langster
2023-09-24, 18:04
Wakanda forever
Jag tror de alltid har varit ungefär lika dåliga, faktiskt. Det var bara spektaklet som lurade dig de första 30 gångerna.
Scratch89
2023-09-24, 18:19
Jag tror de alltid har varit ungefär lika dåliga, faktiskt. Det var bara spektaklet som lurade dig de första 30 gångerna.
Nej, det är otroligt vilken skillnad det är på filmerna från eran innan End Game, och de efter. Sen fanns det såklart ett par filmer från eran som inte var bra (t.ex Captain Marvel, Black Panther, Iron Man 2-3 osv), men efter är det verkligen SKRÄP. Det beror på flera saker som man såklart kan diskutera vidare.
Se den senaste Ant-Man. I dare you.
har faktiskt funderat på att se den, man kanske skippar.
Jag ger wakanda 5/10.
Magnus N
2023-09-24, 18:44
har faktiskt funderat på att se den, man kanske skippar.
Jag ger wakanda 5/10.
Jag gillade den om det är av någon betydelse. Paul Rudd och co gör en gedigen insats
sladdbarn
2023-09-25, 12:09
Såg den nya Ghostbusters filmen, helt okej om man gillar 80-tals äventyrsfilmer.
dluddeckens
2023-09-27, 14:41
Hej,
Någon som sett avgrunden?
Illustrerade mannen
2023-09-27, 20:27
Hej,
Menar du The abyss, från -89 (typ) med Ed Harris?
Lafayette
2023-09-27, 20:30
moviezine har
https://www.moviezine.se/movies/avgrunden-2023
Indiana jones den senaste!
7/10
Tyckte den var riktigt bra och spännade emellanåt.
dluddeckens
2023-09-28, 07:27
Menar du The abyss, från -89 (typ) med Ed Harris?
Nej, den som går på bio nu...
Såg den på bio igår, den började bra, slutade väsentligt svagare..
5,5/10 kanske
lördagsgrogg
2023-09-28, 13:09
The wonderful story of Henry Sugar
Kortfilm, 37 min tror jag. Väldigt 110 procentigt Wes Anderson på det bra äldre sättet. Otroligt välgjord. Baserad på en novell av Royald Dahl. Ren njutning att se och tack för att han inte drog ut på det till en långfilm. 10/10 för vad den är, en liten saga. Ren njutning att se skådespelarna ha roligt med ett välskrivet manus.
Dark Asset
Oerhört märklig. Jag misstänker att huvudpersonen skrivit och regisserat själv för det är ren dynga. 2/10.
Carlo Fatface
2023-09-28, 15:10
Hej,
Såg fram emot den men efter 10 min ville jag bara lämna,och hade nog gjort det om det inte vore för att jag var med familjen.
Försöken med dialekterna är direkt pinsamma..är det så omöjligt att hitta några personer (eller barn ivf)som faktiskt pratar norrländska?
"Dabir" är givetvis en öppen & ödmjuk person medan det finländska/norrländska exet är en inskränkt rasist..
Själva handligen hade kunnat vara spännande om det inte sett så uselt gjort;ålandet i en rasande tunnel hade ju lätt kunnats filmats så jag som tittare lever in i de klaustrofobiska känslorna,det görs ju i var och varannan rulle nuförtiden,men istället får man mer associationer till lökiga svenska 80-talsfilmer.
Trist då jag ändå upplever att svensk film ryckt upp sig de senaste decennierna.
Jag kanske hade för höga förväntningar!?:confused:
Vad tycker ni om den?
Wakanda forever
Ja, de gör inte filmer som första Blade längre.
Lafayette
2023-09-28, 16:19
Ja, de gör inte filmer som första Blade längre.
Är första bäst?
Jag tänkte se tvåan. För att det är Del Toro. Men då kanske man ska börja med ettan
Är första bäst?
Jag tänkte se tvåan. För att det är Del Toro. Men då kanske man ska börja med ettan
Tvåan är kul action men första är bra.
Om inget annat kommer du upptäcka ett soundtrack som är så in i helvete coolt.:cool:
Hur visar en film att filmens badass doesn't give a fuck?
Öppna med att sparka vampyr-Traci Lords i fejjan i konfrontationen mellan Blade och vampyrerna efter den där "ikoniska scenen".:cool:
Rikard Jansson
2023-09-28, 18:38
Blade 1 är GOAT
lördagsgrogg
2023-09-29, 13:16
Tvåan är kul action men första är bra.
Jag tyckte inte den var så bra när den kom men har sett om hela serien flera gånger. Jämfört med dagens filmer är den ett mästerverk... nåja.
Men Wesley Snipes är åtminstone lika bra castad som RBJ för ironman om inte bättre.
Och jag önskade att Kris Kristofferson gjorde mer filmer, den mannen är ett geni som jag inte kan få nog av.
Tämligen off-topic undrar jag om någon kommer ihåg filmen då han spelade en football-player. Jag kommer bara ihåg att det var en massa boende på hotellrum och möjligen var Burt med också.
Den poppar up it mitt huvud ibland så jag skulle vilja se om den. Känslan säger att den var sent 80-tal men jag kan ha fel.
Mass-Tech
2023-09-29, 18:29
Tämligen off-topic undrar jag om någon kommer ihåg filmen då han spelade en football-player. Jag kommer bara ihåg att det var en massa boende på hotellrum och möjligen var Burt med också.
Den poppar up it mitt huvud ibland så jag skulle vilja se om den. Känslan säger att den var sent 80-tal men jag kan ha fel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bara_tre_kan_leka_s%C3%A5...
https://www.imdb.com/title/tt0078227/
lördagsgrogg
2023-09-30, 12:28
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bara_tre_kan_leka_s%C3%A5...
https://www.imdb.com/title/tt0078227/
Tackar tackar. Var betydligt äldre än jag fått för mig.
The king's man
Skräp deluxe.
Langster
2023-10-01, 14:10
Nej, det är otroligt vilken skillnad det är på filmerna från eran innan End Game, och de efter. Sen fanns det såklart ett par filmer från eran som inte var bra (t.ex Captain Marvel, Black Panther, Iron Man 2-3 osv), men efter är det verkligen SKRÄP. Det beror på flera saker som man såklart kan diskutera vidare.
Vad är skillnaden? Ge några konkreta exempel.
Jag tycker Captain Marvel var helt OK - varför var den sämre än t.ex Captain America 3? Jag har sett nästan alla Marvelfilmer för de är underhållande, men de är i princip likadana allihop tycker jag. Skulle aldrig fåför .ig att se om en enda en av dem dock - inte en enda. För det är inte "bra" filmer, det är lätt och speltakulär underhållning.
Jag har aldrig varit något Marvel-fan och har egentligen ingen koll på karaktärerna annat än från filmerna, vilket säkert spelar in i min åsikt. Hade t.ex aldrig ens hört talas om Captain Marvel innan jag såg filmen.
The king's man
Skräp deluxe.
Har ju en viss charm, även om det inte är en film med klass. Uppföljaren stängde jag av efter några minuter, gick ju inte att se nykter.
Har ju en viss charm, även om det inte är en film med klass. Uppföljaren stängde jag av efter några minuter, gick ju inte att se nykter.
Det är den senaste jag menar. De första 2 gick att se :)
Jag har aldrig varit något Marvel-fan och har egentligen ingen koll på karaktärerna annat än från filmerna, vilket säkert spelar in i min åsikt. Hade t.ex aldrig ens hört talas om Captain Marvel innan jag såg filmen.
Vet inte om jag kallar mig själv marvel-fan men jag växte upp med sådana serietidningar. Det är klart det stör när de slaktar saker(i varje fall när det gäller saker som skulle fungera även på film). Det finns ju i bakhuvudet i sådana filmer.
Men du slipper ju den mentala vinkelslipen så allt är väl bra då... för dig.
Det är den senaste jag menar. De första 2 gick att se :)
Jag ragequitade den andra. Hur i fanken har du fortsatt?
Jag ragequitade den andra. Hur i fanken har du fortsatt?
2an är ju bra jämfört med 3an.
Langster
2023-10-01, 15:49
Vet inte om jag kallar mig själv marvel-fan men jag växte upp med sådana serietidningar. Det är klart det stör när de slaktar saker(i varje fall när det gäller saker som skulle fungera även på film). Det finns ju i bakhuvudet i sådana filmer.
Men du slipper ju den mentala vinkelslipen så allt är väl bra då... för dig.
Vad är det som slaktats, och vad är det som blivit sämre efter Avengers Endgame? Jag vill ha konkreta exempel, tack!
lördagsgrogg
2023-10-02, 11:34
Freeway (1996)
Tyckte den var rätt bra, höll en absolut intresserad även om den är rätt udda. Kanske är den lite inspirerad av Natural Born Killers som kom något år innan. 8/10.
Feast (2005)
Över genomsnittet för genren men kanske inte så jättemycket. Finns några bra tendenser i den. 6/10.
lördagsgrogg
2023-10-04, 11:31
Muzzle (2023)
Som en socialrealistisk John Wick. Rätt ok även om den spretar lite. Fast sista 5 minuterna barkar (pun intended) det iväg totalt. Bra skådespeleri.
Jungle Cruise
Ugh, skräp överlag. Lite underhållande emellanåt men vafan.
Lafayette
2023-10-04, 16:18
Ikväll blir the Evil Dead Rise.
Det är Halloween-tema nu grabbar
Magnus N
2023-10-04, 19:31
Equalizer 3 6,5/10
Denzel i högform, ska man nu jämföra filmserier så är detta en som gör uppföljare bättre än Wick t.ex
Equalizer 3 6,5/10
Denzel i högform, ska man nu jämföra filmserier så är detta en som gör uppföljare bättre än Wick t.ex
Då lär den ju vara bättre än 2an iaf som var bland det sämsta jag sett.
Magnus N
2023-10-04, 19:39
Får erkänna jag inte kommer ihåg tvåan, men denna levererade iaf :)
skyffelmördarn
2023-10-04, 20:52
Alla säger att 2an är dålig men jag har sett om den några gånger och tycker faktiskt inte alls den är så dålig.
Den är annorlunda från ettan och har en udda plot men den är fortfarande snyggt gjord.
Langster
2023-10-04, 23:16
Vad är det som slaktats, och vad är det som blivit sämre efter Avengers Endgame? Jag vill ha konkreta exempel, tack!
Som jag trodde, ingen kan komma med konkreta exempel. Det handlar troligen om att folk tröttnat på exakt likadana superhjältefilmer med halvdana stories men häftiga effekter. Alternativt att man läst någonstans att Marvel/Disney har blivit woke och därmed suger skiten - lätt att gå med på om man ändå tröttnat.
Rikard Jansson
2023-10-05, 05:48
Som jag trodde, ingen kan komma med konkreta exempel. Det handlar troligen om att folk tröttnat på exakt likadana superhjältefilmer med halvdana stories men häftiga effekter. Alternativt att man läst någonstans att Marvel/Disney har blivit woke och därmed suger skiten - lätt att gå med på om man ändå tröttnat.
Eller så orkar ingen göra din skoluppgift :D
Scratch89
2023-10-05, 22:44
Eller så orkar ingen göra din skoluppgift :D
Typ så. :D
Ptja, jag tycker det är ganska intressant att du agerar som om det är första gången du hör den här diskussionen om Disney och Marvel. Är det så, på riktigt, eller vill du mest skapa någon diskussion?
Oavsett:
Det finns mängder av artiklar och klipp som tar upp ämnet, och det finns lite olika perspektiv på det. Det handlar främst om att Disney på ett medvetet och strukturerat sätt förstör sina IPs; inte bara Marvel, utan även Star Wars och Indiana Jones. Karaktärer som byggts upp under åratal (vissa under decennier) mördas av eller ändras helt och hållet.
Det är en tydlig trend att manliga karaktärer blir mer korkade, bittra, inkompetenta och deras character arc ändras så att de inte längre är hjältar, utan snarare behöver be om ursäkt för sina bedrifter, eller helt ändrat personlighet. Exempel:
-Luke Skywalker i senaste trilogin av Star Wars
-Indiana Jones i senaste filmen
-Hulken i She-Hulk-serien
-Loke i sin egna serie
-Thor i senaste filmen
De får stå åt sidan för andra karaktärer, främst kvinnliga och de med annan hudfärg än vit. Det behöver egentligen inte vara ett problem, om de nya hjältarna inte skrevs som så kallade girl-bosses, utan svagheter, konflikter eller kamp. De får aldrig ifrågasättas, de har egentligen inga positiva egenskaper alls, och de agerar mest som bortskämda narcissistiska tonåringar. De ska helst ta över rollen som superhjälte (t.ex Hulken, Batman, Iron Man, Thor) utan att på något sätt förtjäna det eller gå igenom någon form av kamp, lära sig en läxa osv.
Det enda som hindrar dem från att vara perfekta är externa strukturer som trycker ner dem, antingen metaforiskt eller bokstavligen talat. Det är tydligt, både från att se filmerna/serierna, och när man lyssnar på intervjuerna med författarna, att de speglar författarnas egna världsbild. Exempel:
-Captain Marvel
-She-Hulk
-Black Widow
-WandaVision
-Snövit
Sen kan vi även diskutera att filmernas plot oftast är rörig för sakens skull, där majoriteten av speltiden består av en massa fetch quests som inte driver ploten framåt, ingen karaktärsutveckling sker, och filmernas antagonister är oftast helt frånvarande fram till de sista minutrarna av filmen, och inte ens då brukar de vara ett hot eller på något sätt matcha hjältens förmågor. Det räcker ofta bara att vår girl boss säger åt dem att sluta vara onda så löser det sig.
Exempel:
-Black Widow
-Ant-Man 3
-Star Wars The Rise Of Skywalker
Critical Drinker tar upp detta i flera klipp, t.ex:
https://youtu.be/vnRP7SKzOgk?si=jcJxIeUjQ4ZNvJxb
https://youtu.be/Wr5A93glKqk?si=wwS2RAeqI9kihQFf
https://youtu.be/8rZVvSohF-Q?si=RTijTr5Fz_51qLwh
https://youtu.be/xPE7-PRL0M8?si=csiaXa0jeBscm4k3
https://youtu.be/tUWe11I_7Oo?si=_2mqf6r3WwfpDw__
https://youtu.be/wmOZgSyQjtA?si=KH0RLCkLX526cTmz
https://youtu.be/CQ92cggLMx8?si=TYb06iqTKUD5PWTR
Se gärna klippen och återkom! :)
lördagsgrogg
2023-10-08, 12:33
Totally Killer (2023)
Tämligen ovanlig hybrid av Slasher/Tidsresa. Fungerade ovanligt bra tycker jag, det hjälper att den inte tar sig själv på allvar. Tyckte den var väldigt underhållande, 7,5/10.
BelowAverage
2023-10-08, 14:39
Såg genom lotr trilogin extended på bluray över tre helger med ett par kompisar. Kul, eller kanske tråkigt att se hur gott de stått sig. Meningsfull eller rolig dialog. Vackert filmat. Inte en scen där man känner att det slösas med ens tid med utfyllnad.
Och jag hade minnen av att CGI / praktiska effekter åldrats illa men detta såg bra ut än.
Sen gillar jag low magic temat, Gandalf är respektingivande med skådespel och bärande röst när han trollar, jämfört med CGI så det rinner över i modern film som ändå helt saknar pondus.
Nästa blir att se star wars 1-6 och då börja med prequels, sen rogue one och originalen. Raefilmerna kan slänga sig.
Lafayette
2023-10-08, 15:06
Slutet i return of the king är det enda dåliga. Utdraget sockersött sentimentalt snusk. Jag stänger alltid av efter de hoppat i sängen
skyffelmördarn
2023-10-08, 16:30
Equalizer 3 6,5/10
Synd att Denzel är 68 nu, jag gillade filmen den var väldigt olik både 1an och 2an. Kändes mycket mörkare, Denzel var mindre "hämnare" utan mera mördare.
Langster
2023-10-08, 16:56
Typ så. :D
Ptja, jag tycker det är ganska intressant att du agerar som om det är första gången du hör den här diskussionen om Disney och Marvel. Är det så, på riktigt, eller vill du mest skapa någon diskussion?
Oavsett:
Det finns mängder av artiklar och klipp som tar upp ämnet, och det finns lite olika perspektiv på det. Det handlar främst om att Disney på ett medvetet och strukturerat sätt förstör sina IPs; inte bara Marvel, utan även Star Wars och Indiana Jones. Karaktärer som byggts upp under åratal (vissa under decennier) mördas av eller ändras helt och hållet.
Det är en tydlig trend att manliga karaktärer blir mer korkade, bittra, inkompetenta och deras character arc ändras så att de inte längre är hjältar, utan snarare behöver be om ursäkt för sina bedrifter, eller helt ändrat personlighet. Exempel:
-Luke Skywalker i senaste trilogin av Star Wars
-Indiana Jones i senaste filmen
-Hulken i She-Hulk-serien
-Loke i sin egna serie
-Thor i senaste filmen
De får stå åt sidan för andra karaktärer, främst kvinnliga och de med annan hudfärg än vit. Det behöver egentligen inte vara ett problem, om de nya hjältarna inte skrevs som så kallade girl-bosses, utan svagheter, konflikter eller kamp. De får aldrig ifrågasättas, de har egentligen inga positiva egenskaper alls, och de agerar mest som bortskämda narcissistiska tonåringar. De ska helst ta över rollen som superhjälte (t.ex Hulken, Batman, Iron Man, Thor) utan att på något sätt förtjäna det eller gå igenom någon form av kamp, lära sig en läxa osv.
Det enda som hindrar dem från att vara perfekta är externa strukturer som trycker ner dem, antingen metaforiskt eller bokstavligen talat. Det är tydligt, både från att se filmerna/serierna, och när man lyssnar på intervjuerna med författarna, att de speglar författarnas egna världsbild. Exempel:
-Captain Marvel
-She-Hulk
-Black Widow
-WandaVision
-Snövit
Sen kan vi även diskutera att filmernas plot oftast är rörig för sakens skull, där majoriteten av speltiden består av en massa fetch quests som inte driver ploten framåt, ingen karaktärsutveckling sker, och filmernas antagonister är oftast helt frånvarande fram till de sista minutrarna av filmen, och inte ens då brukar de vara ett hot eller på något sätt matcha hjältens förmågor. Det räcker ofta bara att vår girl boss säger åt dem att sluta vara onda så löser det sig.
Exempel:
-Black Widow
-Ant-Man 3
-Star Wars The Rise Of Skywalker
Critical Drinker tar upp detta i flera klipp, t.ex:
https://youtu.be/vnRP7SKzOgk?si=jcJxIeUjQ4ZNvJxb
https://youtu.be/Wr5A93glKqk?si=wwS2RAeqI9kihQFf
https://youtu.be/8rZVvSohF-Q?si=RTijTr5Fz_51qLwh
https://youtu.be/xPE7-PRL0M8?si=csiaXa0jeBscm4k3
https://youtu.be/tUWe11I_7Oo?si=_2mqf6r3WwfpDw__
https://youtu.be/wmOZgSyQjtA?si=KH0RLCkLX526cTmz
https://youtu.be/CQ92cggLMx8?si=TYb06iqTKUD5PWTR
Se gärna klippen och återkom! :)
Så det är för att du läst dessa artiklar och sett dessa klipp som du inte gillar filmerna.
Jag ska berätta en väl bevarad hemlighet: man kan tycka om saker även om andra inte gör det. Man kan ha egna åsikter.
Halvt på skämt, men ärligt - självklart känner jag till diskussionen om Disney/Marvel. Men jag bryr mig inte faktiskt. Man kan hitta en massa fel på precis allt, bara man vill. Man kan även ha en åsikt om att allt som inte utspelar sig så som man själv vill är skräp. Fenomenet med det gruppstyrda ursinnet från unga män uppstod med Mass Effect 3 känner jag. Plötsligt räcker det inte med att man helt enkelt gillar det man får, plötsligt är man berättigad att få det man vill ha - och det man vill ha är RÄTT.
När det gäller Star wars 7-9 så tror jag främst det handlar om inkompetens och brist på en komplett story från start. Snarare än om woke-feminism, även om det uppenbarligen spelade in. Men även lustigt att den vid släpp så hyllade Force Awakens plötsligt blev en av världens sämsta filmer efter Rise of Skywalker.
Personligen såg jag 7-8 och blev underhållen - det var som det var. Rise of Skywalker dock, var ett uselt avslut på trilogin, allt som byggts upp slängdes rakt ner i soptunnan, alla idéer var slut och man behövde snabbt slänga ihop en film, det märktes.
Det jag tycker är konstigt är att folk anser att marvelfilmerna var jättebra förr, men är dåliga nu. De är precis lika halvdåliga som de alltid varit.
Underhållning är just underhållning, det bör inte tas på större allvar än så. Och man bör ha i åtanke att Marvel och Star Wars är skapat för barn, för den ålder där man precis gått från Musse Piggs klubbhus. Det är lika sant nu som när Star Wars episod 1-3 kom och alla var så besvikna. Lustigt nog finns det en stor grupp nu som tycker 1-3 är de bästa Star Wars-filmerna nu, eftersom de som faktiskt var barn då nu är vuxna och lever i samma illusion som vi som växte upp med 4-6 gjorde.
De flesta (och detta förvånade mig när jag upptäckte det, men i backspegeln är det självklart) som var 25 år och äldre när Star Wars 4-6 först kom skrattar åt dessa och tycker de är rätt löjliga.
Langster
2023-10-08, 17:18
-Captain Marvel
-She-Hulk
-Black Widow
-WandaVision
-Snövit
Angående detta samt mer i ditt inlägg…
Om vi nu utgår från att de tidigare filmerna var ”bättre” så kan vi även utgå från att detta främst beror på att man kanske inte heller kan göra en 6:e Captain Thor-man och fortfarande älta origin-storyn. Nya karaktärer måste introduceras och fokus kanske bör ligga på någon annan karaktär för att försöka mjölka fram något intressant… Personligen tror jag att en upplevd nedgång i kvalitet beror lika mycket på en mättnad i marknaden och brist på nya idéer som en woke-agenda.
Wokefeminismen är verklig, det förnekar jag inte. Men för mig har det inte påverkat filmupplevelsen negativt. Man får det man betalar för när man ser en Marvelfilm.
Jag tror det stora problemet, om man nu verkligen bryr sig. Är att man pumpat ut de här filmerna som om mänsklighetens framtid hängde på att det måste komma en ny var 14:e dag.
För mig är de överlag lättsmält underhållning. Jag ser dem, tycker de är kul och sen glömmer jag dem.
Finns undantag, Eternals - den var så usel att jag inte orkade se klart den.
BelowAverage
2023-10-08, 17:34
Så det är för att du läst dessa artiklar och sett dessa klipp som du inte gillar filmerna.
Jag ska berätta en väl bevarad hemlighet: man kan tycka om saker även om andra inte gör det. Man kan ha egna åsikter.
Halvt på skämt, men ärligt - självklart känner jag till diskussionen om Disney/Marvel. Men jag bryr mig inte faktiskt. Man kan hitta en massa fel på precis allt, bara man vill. Man kan även ha en åsikt om att allt som inte utspelar sig så som man själv vill är skräp. Fenomenet med det gruppstyrda ursinnet från unga män uppstod med Mass Effect 3 känner jag. Plötsligt räcker det inte med att man helt enkelt gillar det man får, plötsligt är man berättigad att få det man vill ha - och det man vill ha är RÄTT.
När det gäller Star wars 7-9 så tror jag främst det handlar om inkompetens och brist på en komplett story från start. Snarare än om woke-feminism, även om det uppenbarligen spelade in. Men även lustigt att den vid släpp så hyllade Force Awakens plötsligt blev en av världens sämsta filmer efter Rise of Skywalker.
Personligen såg jag 7-8 och blev underhållen - det var som det var. Rise of Skywalker dock, var ett uselt avslut på trilogin, allt som byggts upp slängdes rakt ner i soptunnan, alla idéer var slut och man behövde snabbt slänga ihop en film, det märktes.
Det jag tycker är konstigt är att folk anser att marvelfilmerna var jättebra förr, men är dåliga nu. De är precis lika halvdåliga som de alltid varit.
Underhållning är just underhållning, det bör inte tas på större allvar än så. Och man bör ha i åtanke att Marvel och Star Wars är skapat för barn, för den ålder där man precis gått från Musse Piggs klubbhus. Det är lika sant nu som när Star Wars episod 1-3 kom och alla var så besvikna. Lustigt nog finns det en stor grupp nu som tycker 1-3 är de bästa Star Wars-filmerna nu, eftersom de som faktiskt var barn då nu är vuxna och lever i samma illusion som vi som växte upp med 4-6 gjorde.
De flesta (och detta förvånade mig när jag upptäckte det, men i backspegeln är det självklart) som var 25 år och äldre när Star Wars 4-6 först kom skrattar åt dessa och tycker de är rätt löjliga.
Jag tycker första Iron Man filmen var rätt bra, sen gick det utför. Guardians of the galaxy tyckte jag var rolig, sen var det dags att mjölka pengar till synes. På något magiskt vis lyckades däremot Lotr trilogin göra varenda film bra.
Prequels såg jag som tonåring tror jag. Harry Potter som barn och tonåring, men det är också filmer jag kan tänka mig att se om. Alltid svårt att veta om det är nostalgi.
Har svårt för modern film. Jag känner att min tid inte respekteras utan jag ska sitta genom kass skriven och spelad dialog. Det är sömnigt från början. Lägg till woketrams och det blir ännu längre ifrån underhållning.
Sen gör du i mina ögon ett missriktat försök till slag under bältet när du insinuerar grupptänk ifall man ogillar wokeri. Generationen jag och scratch kommer från har blivit itutad idiotfeminism från barnsben som sedan övergått till wokeri under vuxenår. Har ju varit närmast högförräderi att ifrågasätta något av dessa saker i skola eller jobb tills för en 5-10 år sen eller så då det allt snabbare börjat ifrågasättas. Så idag kanske unga killar eller vad det nu är ser youtubeklipp från X guru för att nå sin åsikt. Jag minns att jag hittade statistik på SCB när jag var runt 20 och fick en "vad fan är det här" när jag såg att lönegapet är snarare 1-2% än runt 10-20% ifall man tar hänsyn till arbetade timmar inom samma yrke.
Jag minns att jag kände mig väldigt ensam med att ha negativa tankar om feminism, det påstådda lönegapet osv. Mina tankar gick mer "det ser ju ut som att folk har fel, men jag är ju ensam om att tycka så här, varför skulle jag ha rätt?" som tonåring och ung vuxen. Nu är jag mer fast i mina egna övertygelser och vågar står för samt kan argumentera för dem. Men jag är fortfarande arg på feminism och wokeri pga hur arrogant, okunnigt och generaliserande bägge dogmerna betett sig mot mig under en tid då jag var mer mottaglig för sånt, samtidigt som de proklamerar att de är mot generaliserande och hycklar friskt. Och jag slipper helst matas med dogmerna i vardagen, speciellt ifall jag ser film vars ändamål jag ser som underhållning.
Vad var det unga män ogillade med mass effect 3? Det jag minns jag störde mig på med del 2 och 3 var hur man inte längre hade överhettande vapen med funktionell oändlig mängd ammunition, iom att spelvärlden hade en förklaring med mass drivers i vapnen som skar av en pytteliten bit metall och accelererade till enorm hastighet.
Scratch89
2023-10-08, 20:38
Angående detta samt mer i ditt inlägg…
Om vi nu utgår från att de tidigare filmerna var ”bättre” så kan vi även utgå från att detta främst beror på att man kanske inte heller kan göra en 6:e Captain Thor-man och fortfarande älta origin-storyn. Nya karaktärer måste introduceras och fokus kanske bör ligga på någon annan karaktär för att försöka mjölka fram något intressant… Personligen tror jag att en upplevd nedgång i kvalitet beror lika mycket på en mättnad i marknaden och brist på nya idéer som en woke-agenda.
Wokefeminismen är verklig, det förnekar jag inte. Men för mig har det inte påverkat filmupplevelsen negativt. Man får det man betalar för när man ser en Marvelfilm.
Jag tror det stora problemet, om man nu verkligen bryr sig. Är att man pumpat ut de här filmerna som om mänsklighetens framtid hängde på att det måste komma en ny var 14:e dag.
För mig är de överlag lättsmält underhållning. Jag ser dem, tycker de är kul och sen glömmer jag dem.
Finns undantag, Eternals - den var så usel att jag inte orkade se klart den.
Jag tycker ditt sätt att diskutera här är lite tröttsamt, och jag vet inte riktigt vad din poäng är. Jag nämnde varken "woke" eller "feminism" i det långa inlägget som du citerade, och ändå är det de punkterna du tar upp, så frågan är ju vem det är som går in här med bestämda gruppåsikter. Jag betackar mig för att bli placerad i dina åsiktsfack, om jag får be.
Och nej, jag har inte dessa åsikter för att klippen sa så, snarare att jag länkade till klippen för att jag håller med om vad som sägs. Har du själv sett de filmer och serier jag hänvisar till? Har du sett senaste Barbie, t.ex?
Det jag främst argumenterar för, om du faktiskt läser det jag skriver, är att Disney förstör sina IPs. På olika sätt. Dels, som du också skriver, för att de mjölkar mättade koncept. Dels för att de skriver dåliga manus och inte förstår vad som gjorde originalet så bra, vilket jag tar upp. Allt strömlinjeformas och massproduceras så själen försvinner och kvar är en smörja som ingen förstår varför den ens skapades.
Att det här inte har inneburit något negativt för din filmupplevelse låter trevligt! Jag önskade att det var samma för mig. Det kanske beror på hur pass intresserad man är av film och själva mediets förmåga att förmedla historier, budskap och känslor. Om film endast är "överlag lättsmält underhållning" så är man ju bara glad att det pangas lite, men jag vet ju inte om du menade Marvel specifikt eller film generellt. Tack och lov finns det ju fortfarande filmskapare och studios som inte fallit i den här gropen. Det är dock ett orosmoment att Disney äger en så stor andel av den totala marknaden, men tack och lov verkar de läcka som ett såll och kommer behöva göra ändringar för att inte gå i konkurs.
Jag tänker att man kan dra paralleller till musiken; en stor majoritet av mainstream-pop görs idag med i princip samma ackordföljder och det är svårt att skilja artister ifrån varandra när det spelas på radion. Dock har man möjlighet att välja musik som inte spelas på topplistan och kan fortfarande njuta av musik som inte är överproducerad och pitch correctad.
Nåväl, vi är väl överens på vissa punkter. :)
Langster
2023-10-08, 21:06
Vad var det unga män ogillade med mass effect 3? Det jag minns jag störde mig på med del 2 och 3 var hur man inte längre hade överhettande vapen med funktionell oändlig mängd ammunition, iom att spelvärlden hade en förklaring med mass drivers i vapnen som skar av en pytteliten bit metall och accelererade till enorm hastighet.
Unga män, för att det är målgruppen för Mass Effect, det var säkert äldre män och kvinnor som deltog också. Men det verkar vara en viss grupp män, 25-35 år typ som är högljudda och verkligen tar populärkultur personligt.
Mass Effect 3, specifikt för slutet - och att så mycket man byggt upp i 1-2 bara spolades rakt ner i toaletten. Där handlade det mycket om att de val man gjorde tidigare inte hade någon inverkan alls på storyn, det blev bara siffror på en skärm istället.
Jag var måttligt besviken och tog det mer: ”jaha, det var det här vi fick alltså?” Medans andra var helt ursinniga och krävde att slutet skulle göras om… vilket de till slut fick igenom till viss del.
Jag är för konstnärlig frihet. Det vore tråkigt om allt alltid skulle möta mina förväntningar. Det skulle bli förutsägbart.
I övrigt visar ditt inlägg mest på hur fixerad du är vid feminism och dess påstådda inverkan i samhälle och kultur. Jag vet inte om det är så illa just nu… ”redan” när jag växte upp tyckte jag att kvinnor fick en massa fördelar. Samtidigt har jag aldrig sett kvinnor som något annat än jämlikar - för mig är både feminism och motståndet mot det rätt obegripligt - det är klart att strukturella ojämlikheter bör bekämpas… men det känns som båda sidorna drar det hela alldeles för långt.
Och i film osv har det funnits starka kvinnor länge. Samma år jag föddes släpptes Alien, Ripley är om något en stark kvinnlig actionhjälte som dessutom är helt avsexualiserad. Möjligt att kvinnliga actionhjältar på senare år blivit mer Mary Sue eller vad det kallas - men den manliga motsvarigheten har ju ALLTID funnits - men det är helt oproblematiskt?
Langster
2023-10-08, 21:46
Jag tycker ditt sätt att diskutera här är lite tröttsamt, och jag vet inte riktigt vad din poäng är. Jag nämnde varken "woke" eller "feminism" i det långa inlägget som du citerade, och ändå är det de punkterna du tar upp, så frågan är ju vem det är som går in här med bestämda gruppåsikter. Jag betackar mig för att bli placerad i dina åsiktsfack, om jag får be.
Och nej, jag har inte dessa åsikter för att klippen sa så, snarare att jag länkade till klippen för att jag håller med om vad som sägs. Har du själv sett de filmer och serier jag hänvisar till? Har du sett senaste Barbie, t.ex?
Det jag främst argumenterar för, om du faktiskt läser det jag skriver, är att Disney förstör sina IPs. På olika sätt. Dels, som du också skriver, för att de mjölkar mättade koncept. Dels för att de skriver dåliga manus och inte förstår vad som gjorde originalet så bra, vilket jag tar upp. Allt strömlinjeformas och massproduceras så själen försvinner och kvar är en smörja som ingen förstår varför den ens skapades.
Att det här inte har inneburit något negativt för din filmupplevelse låter trevligt! Jag önskade att det var samma för mig. Det kanske beror på hur pass intresserad man är av film och själva mediets förmåga att förmedla historier, budskap och känslor. Om film endast är "överlag lättsmält underhållning" så är man ju bara glad att det pangas lite, men jag vet ju inte om du menade Marvel specifikt eller film generellt. Tack och lov finns det ju fortfarande filmskapare och studios som inte fallit i den här gropen. Det är dock ett orosmoment att Disney äger en så stor andel av den totala marknaden, men tack och lov verkar de läcka som ett såll och kommer behöva göra ändringar för att inte gå i konkurs.
Jag tänker att man kan dra paralleller till musiken; en stor majoritet av mainstream-pop görs idag med i princip samma ackordföljder och det är svårt att skilja artister ifrån varandra när det spelas på radion. Dock har man möjlighet att välja musik som inte spelas på topplistan och kan fortfarande njuta av musik som inte är överproducerad och pitch correctad.
Nåväl, vi är väl överens på vissa punkter. :)
”De får stå åt sidan för andra karaktärer, främst kvinnliga och de med annan hudfärg än vit. Det behöver egentligen inte vara ett problem, om de nya hjältarna inte skrevs som så kallade girl-bosses, utan svagheter, konflikter eller kamp. De får aldrig ifrågasättas, de har egentligen inga positiva egenskaper alls, och de agerar mest som bortskämda narcissistiska tonåringar.”
Du behöver inte skriva just orden woke eller feminism för att man ska förstå vad du menar. Dock är det ju sant att det finns en agenda, vilket är synd. Jag är inte för att man ska blanda in sånt i skapandet. Det kan få påverka vilka filmer man väljer att producera, men det bör inte funka åt andra hållet, att det påverkar de filmerna man producerar oavsett hur den ursprungliga visionen såg ut.
Lättsmält underhållning då menar jag Marvel, Star Wars m.m. Det passar Disney då de alltid stått för superenkel underhållning. Just därför bryr jag mig heller inte om det knusslar in nån extra kvinna eller färgad människa här och där. Det handlar helt enkelt inte om några storverk, eller något viktigt. Det är bara titta, torka sig och gå vidare.
Angående pop-musik så håller jag med dig. Men eftersom jag inte gillar dagens pop så lyssnar jag helt enkelt inte på den, jag väljer att lyssna på det som faller mig i smaken istället och som tur är så görs det otroligt mycket musik nu och den är mer lättillgänglig än någonsin.
Filmer är lite mer komplicerat eftersom det är så dyrt att göra dem. Och mer originella filmer försvinner liksom bakom blockbusters - speciellt nu efter att hemvideo-marknaden är totalt eliminerad.
Barbie - nej jag har inte sett den, varför i helvete skulle jag se den? Ska du inte fråga om jag ser på Sex and the City också? Helt vansinnigt. Jag tittar inte på sånt som jag vet att jag inte kommer att bli underhållen av. Brukar du stoppa in nålar i testiklarna också eller liksom - Varför?
Ja man kan vara intresserad av den ädla filmkonsten men att då diskutera Marvelfilmerna på den nivån är som att ta upp macDonalds när man diskuterar fina restauranger. Inte för att det är fel att tycka att Hulkman 12 är den bästa filmen någonsin, eller att Big Mac är det godaste man kan äta - men man behöver faktiskt inse VAD det är.
Scratch89
2023-10-08, 22:41
”De får stå åt sidan för andra karaktärer, främst kvinnliga och de med annan hudfärg än vit. Det behöver egentligen inte vara ett problem, om de nya hjältarna inte skrevs som så kallade girl-bosses, utan svagheter, konflikter eller kamp. De får aldrig ifrågasättas, de har egentligen inga positiva egenskaper alls, och de agerar mest som bortskämda narcissistiska tonåringar.”
Du behöver inte skriva just orden woke eller feminism för att man ska förstå vad du menar. Dock är det ju sant att det finns en agenda, vilket är synd. Jag är inte för att man ska blanda in sånt i skapandet. Det kan få påverka vilka filmer man väljer att producera, men det bör inte funka åt andra hållet, att det påverkar de filmerna man producerar oavsett hur den ursprungliga visionen såg ut.
Lättsmält underhållning då menar jag Marvel, Star Wars m.m. Det passar Disney då de alltid stått för superenkel underhållning. Just därför bryr jag mig heller inte om det knusslar in nån extra kvinna eller färgad människa här och där. Det handlar helt enkelt inte om några storverk, eller något viktigt. Det är bara titta, torka sig och gå vidare.
Angående pop-musik så håller jag med dig. Men eftersom jag inte gillar dagens pop så lyssnar jag helt enkelt inte på den, jag väljer att lyssna på det som faller mig i smaken istället och som tur är så görs det otroligt mycket musik nu och den är mer lättillgänglig än någonsin.
Filmer är lite mer komplicerat eftersom det är så dyrt att göra dem. Och mer originella filmer försvinner liksom bakom blockbusters - speciellt nu efter att hemvideo-marknaden är totalt eliminerad.
Barbie - nej jag har inte sett den, varför i helvete skulle jag se den? Ska du inte fråga om jag ser på Sex and the City också? Helt vansinnigt. Jag tittar inte på sånt som jag vet att jag inte kommer att bli underhållen av. Brukar du stoppa in nålar i testiklarna också eller liksom - Varför?
Ja man kan vara intresserad av den ädla filmkonsten men att då diskutera Marvelfilmerna på den nivån är som att ta upp macDonalds när man diskuterar fina restauranger. Inte för att det är fel att tycka att Hulkman 12 är den bästa filmen någonsin, eller att Big Mac är det godaste man kan äta - men man behöver faktiskt inse VAD det är.
Så du har alltså inte sett filmerna som vi diskuterar? Barbie tog jag som ett exempel eftersom det varit den största snackisen i år och ingår i flera exempel i det inlägget jag skrev, som du citerade.
Jag tänker att det du citerar kan handla om två saker; dels om woke, men det jag tänker på är att de moderna författarna inte förstår vad som gör en bra protagonist och/eller hjälte. De tar bort allt som de tycker är problematiskt med den vita manliga hjälten, och sedan skriver om dem till karaktärer helt utan själ, mod, agency (hur man nu översätter det bra till svenska) eller kamp/dualitet. Allt det klassiska som har återberättats genom den mänskliga historien. Det handlar, faktiskt, inte om ras, kön eller något annat. Synd att Disney har gjort att det är det enda det handlar om längre.
Det som gör frågan om skräpfilm vs bra film mer nyanserad är att både Star Wars och Indiana Jones VAR bra filmer i sin genre. De har överlevt 40 år av en (eller flera) anledning(ar), och det som Disney nu gör är att de slaktar karaktärerna. Jag bryr mig inte heller om Iron Man 8 eller Hulkman 12; problemet är att Disney har köpt upp så många IPs som de tidigare inte ägde och sänker dem.
För övrigt; Sex and the City är en väldigt bra serie och var något enastående när det begav sig; den vann ändå 7 Primetime Emmys och var nominerad till betydligt fler än så, för varje av de sex säsongerna den gick på TV. Tråkigt med fördomar. :)
lördagsgrogg
2023-10-09, 11:38
Pet Sematary: Bloodlines
Skådespeleriet var helt ok. Av någon anledning är David Duchovny med i en mindre roll. Bortsett från detta var det rätt dåligt. Framförallt tråkigt och det är väl det enda en skräckfilm inte får vara enligt mig. Dom kunde ha lagt 5 minuter till på att tänka igenom storyn (till totalt 10 minuter). 4/10.
Langster
2023-10-09, 12:36
Det som gör frågan om skräpfilm vs bra film mer nyanserad är att både Star Wars och Indiana Jones VAR bra filmer i sin genre. De har överlevt 40 år av en (eller flera) anledning(ar), och det som Disney nu gör är att de slaktar karaktärerna. Jag bryr mig inte heller om Iron Man 8 eller Hulkman 12; problemet är att Disney har köpt upp så många IPs som de tidigare inte ägde och sänker dem.
För övrigt; Sex and the City är en väldigt bra serie och var något enastående när det begav sig; den vann ändå 7 Primetime Emmys och var nominerad till betydligt fler än så, för varje av de sex säsongerna den gick på TV. Tråkigt med fördomar. :)
Star Wars, Indiana Jones etc, är ”bra” eller, de är ikoniska - det är inte världens bästa filmer direkt. Snarare spektakulära för sin tid, på samma sätt som de första Marvelfilmerna var på senare år. Att de ”håller” än idag beror kanske främst på att de kom i rätt tid och sen inte mjölkades till förbannelse direkt.
Många som skulle anse att dessa ip redan blivit slaktade av prequeltrilogin samt The crystal skull, eller vad den hette - innan Disney hade något med saken att göra.
Ang Sex and the city. Återigen man måste inte tycka något är dåligt bara för att alla andra gör det, man måste inte tycka att något är bra bara för att det vunnit priser heller. Jag kollar inte på Sex and the city för det intresserar mig inte, av samma anledning ser jag inte Barbiefilmen heller. Man kan välja. Det är det jag menar, varför kollar du ens på Barbie - trodde du att du skulle tycka den var bra? Och om du gillar Sex and the city så kan du kolla på det istället för Marvelfilmerna som du uppenbarligen inte tycker är bra längre. Så kan alla vara nöjda och glada, och dessutom röstar du med plånboken genom att inte köpa biljetter till slentrianproducerade storfilmer.
Vad är skillnaden? Ge några konkreta exempel.
Jag tycker Captain Marvel var helt OK - varför var den sämre än t.ex Captain America 3? Jag har sett nästan alla Marvelfilmer för de är underhållande, men de är i princip likadana allihop tycker jag. Skulle aldrig fåför .ig att se om en enda en av dem dock - inte en enda. För det är inte "bra" filmer, det är lätt och speltakulär underhållning.
Filmerna har väl kanske, med några få undantag, aldrig varit "bra" men de är tveklöst sämre nu. Jag kan tycka att wokeismen kan vara ett litet problem men det stora problemet är snarare att 98% av budgeten läggs på CGI och en försvinnande liten del läggs på manuset. Jag kan bara ta senaste Ant-Man som exempel och den är så full av logiska luckor, korkade beslut, total brist på spänning och djup i så väl handling som karaktärer att jag blev direkt provocerad när jag såg den.
Självklart kan man inte jämföra Marvelfilmer med "riktiga filmer" men bara för det ska man ska man inte svälja all skit under premissen att det är lättsam underhållning.
Captain Marvel har aboslut något slags underhållsvärde. Black Panther också. Senaste Ant-Man, Dr Strange och Wakanda Forever har det inte.
Scratch89
2023-10-09, 23:54
Star Wars, Indiana Jones etc, är ”bra” eller, de är ikoniska - det är inte världens bästa filmer direkt. Snarare spektakulära för sin tid, på samma sätt som de första Marvelfilmerna var på senare år. Att de ”håller” än idag beror kanske främst på att de kom i rätt tid och sen inte mjölkades till förbannelse direkt.
Många som skulle anse att dessa ip redan blivit slaktade av prequeltrilogin samt The crystal skull, eller vad den hette - innan Disney hade något med saken att göra.
Ang Sex and the city. Återigen man måste inte tycka något är dåligt bara för att alla andra gör det, man måste inte tycka att något är bra bara för att det vunnit priser heller. Jag kollar inte på Sex and the city för det intresserar mig inte, av samma anledning ser jag inte Barbiefilmen heller. Man kan välja. Det är det jag menar, varför kollar du ens på Barbie - trodde du att du skulle tycka den var bra? Och om du gillar Sex and the city så kan du kolla på det istället för Marvelfilmerna som du uppenbarligen inte tycker är bra längre. Så kan alla vara nöjda och glada, och dessutom röstar du med plånboken genom att inte köpa biljetter till slentrianproducerade storfilmer.
Men nu är du ju bara tröttsam, och flyttar målstolpen hela tiden.
Du ifrågasatte mitt påstående och ville ha konkreta exempel. Jag ger dig konkreta exempel, då säger du "Så det är för att du läst dessa artiklar och sett dessa klipp som du inte gillar filmerna." Och sen kommer det en lång utläggning om att man minsann kan hitta fel bara man vill, och att det mer handlar om att ha rätt och att det inte räcker med att man gillar det man får.
Sen påstår du att diskutera filmer från Disney är som att en matrecensent snackar om McDonaldsmat, men verkar inte förstå att Disney har en så otroligt dominerande position på marknaden och styr och ställer med innehållet och budskapet i det som produceras. Det är nog du som behöver inse vad det är.
Det är intressant att andra inte verkar kunna uttrycka sina åsikter om vad man anser dåligt eller bra, men att du kan det. Andra ska förklara vad man tycker är dåligt eller bra med konkreta exempel, men du kan avfärda vad du vill, med argument som att du inte sett det som diskuteras (men tycker saker om det ändå), eller helt bara ogiltigförklara de argument eller åsikter som kommer.
Jag vågar påstå att alla filmer hade blivit sämre om de blev behandlade på det här viset. Ta dina egna favoritfilmer och applicera det som vi diskuterat och se om filmerna blev bättre eller sämre. Du har fortfarande inte gett egna exempel på vad du anser är bra eller dåliga filmer.
Du har fortfarande inte gett egna exempel på vad du anser är bra eller dåliga filmer.
Inb4 "Det är inte så viktigt för mig att ranka filmer i bra eller dåligt. Jag kan bli underhållen av både det som klassas som bra filmer men också random marvel film. Varför är det så viktigt för er vad som är bra eller dåligt? Låt folk tycka vad de vill!".
:naughty::d;):cool:
Scratch89
2023-10-10, 08:19
Inb4 "Det är inte så viktigt för mig att ranka filmer i bra eller dåligt. Jag kan bli underhållen av både det som klassas som bra filmer men också random marvel film. Varför är det så viktigt för er vad som är bra eller dåligt? Låt folk tycka vad de vill!".
:naughty::d;):cool:
Haha min känsla för dig fick mig nu att tänka på detta legendariska klipp. :D
https://youtu.be/GSr-VWc_7WQ?si=gWyW-Dfzjh5HTNIL
Langster
2023-10-10, 09:54
Men nu är du ju bara tröttsam, och flyttar målstolpen hela tiden.
Du ifrågasatte mitt påstående och ville ha konkreta exempel. Jag ger dig konkreta exempel, då säger du "Så det är för att du läst dessa artiklar och sett dessa klipp som du inte gillar filmerna." Och sen kommer det en lång utläggning om att man minsann kan hitta fel bara man vill, och att det mer handlar om att ha rätt och att det inte räcker med att man gillar det man får.
Sen påstår du att diskutera filmer från Disney är som att en matrecensent snackar om McDonaldsmat, men verkar inte förstå att Disney har en så otroligt dominerande position på marknaden och styr och ställer med innehållet och budskapet i det som produceras. Det är nog du som behöver inse vad det är.
Det är intressant att andra inte verkar kunna uttrycka sina åsikter om vad man anser dåligt eller bra, men att du kan det. Andra ska förklara vad man tycker är dåligt eller bra med konkreta exempel, men du kan avfärda vad du vill, med argument som att du inte sett det som diskuteras (men tycker saker om det ändå), eller helt bara ogiltigförklara de argument eller åsikter som kommer.
Jag vågar påstå att alla filmer hade blivit sämre om de blev behandlade på det här viset. Ta dina egna favoritfilmer och applicera det som vi diskuterat och se om filmerna blev bättre eller sämre. Du har fortfarande inte gett egna exempel på vad du anser är bra eller dåliga filmer.
Oj oj vad högtravande det blir.
Ärligt talat jag har inga favoritfilmer. Jag ser inte film för att få oförglömliga upplevelser. Jag ser film för att bli underhållen för stunden.
Jag betygsätter inte filmer utifrån skådespelarinsatser eller foto och tycker de var ”bra” trots att jag tyckte filmen i sig var tråkig. Är filmen tråkig så stänger jag av. Är filmen underhållande men innehåller plot holes så fortsätter jag troligen titta ändå.
När det gäller film så gillar jag ”enkel” underhållning, det får gärna vara intelligent gjort osv - också, men oftast är det ju inte det.
Jag är medveten om att jag helst konsumerar motsvarigheten till Big Mac när det gäller film, och det är helt OK för mig.
En objektivt ”bra” film bör förutom att den är välgjord utnyttja mediet för att berätta en historia som får tittaren att tänka till, eller känna något - beröra en på något sätt utöver att man bara inte somnar för det är mycket action.
Absolut inget exempel alls kommer upp i mitt huvud nu.
Dock kan man påstå att även t.ex den ursprungliga Star Wars trilogin eller de första Indiana Jones filmerna var bra eftersom de hade en ENORM kulturell impact när de kom. Men, objektivt är de bara simpel underhållning och skapades inte i något annat syfte än att vara just simpel underhållning.
Att folk sen hänger upp sina liv på dessa fantasier så till den milda grad att de blir genuint kränkta om skaparna eller de som för närvarande äger rättigheterna inte tar karaktärerna i den riktning som man personligen önskar säger mer om tittarna än om skaparna.
Om vi fortsätter ta Star Wars som exempel. Vi kan påstå att original-trilogin och prequels hade mer ”hjärta” än sequel-trilogin. Okej, det var en mans vision, men sen sålde han rättigheterna - varför? Jo för han orkade inte göra fler sådana filmer/visionen var slut/han visste att han inte kunde upprepa samma sak igen osv. In stiger Disney och ger oss 2 helt OK filmer och ett bottennapp - dessa hade vi inte fått utan Disney. Var det rätt och genomtänkt? Kanske inte. Men man kan välja att inte titta om man inte gillart.
Jag tycker Harrison Ford summerar hela grejen rätt bra när han svarar på frågan om vad Han Solo och Indiana Jones skulle säga till varandra om de träffades: ”Uh, hello?” - fansen förväntade sig något helt annat, men i verkligheten är det inte mer än så, 2 fantasifigurer på samma nivå som Trazan och Banarne.
Sååå… jag vet inte om jag fått något konkret exempel på något i de senare Marvelfilmerna som är objektivt sämre än i de tidigare? Påminn mig gärna om någon gett ett sådant exempel. Jag tror faktiskt det bara handlat om lösa beskrivningar, typ Plot holes, ändrade personligheter, girl bosses osv sådant som är taget direkt från nån bitter youtube-snubbe. Eller? Rätta mig om jag har fel.
Lafayette
2023-10-10, 09:55
eva och adam fyra födelsedagar och ett fiasko
eva och adam fyra födelsedagar och ett fiasko
Eva och Adam är typ det bästa som visats på TV :cool::thumbup:
Lafayette
2023-10-10, 10:00
Eva och Adam är typ det bästa som visats på TV :cool::thumbup:
Du har så rätt
https://m.youtube.com/watch?v=Qgj1B-5dZxE&pp=ygUSTGVwcmEgZnVjayB5b3UgYWxs
Sååå… jag vet inte om jag fått något konkret exempel på något i de senare Marvelfilmerna som är objektivt sämre än i de tidigare? Påminn mig gärna om någon gett ett sådant exempel. Jag tror faktiskt det bara handlat om lösa beskrivningar, typ Plot holes, ändrade personligheter, girl bosses osv sådant som är taget direkt från nån bitter youtube-snubbe. Eller? Rätta mig om jag har fel.
Plot holes ÄR ett konkret exempel. När filmmakarna i sin iver att spotta ut fler och fler filmer inte hinner/orkar/bryr sig lägga en sekund extra på att titta igenom manuset för att se om detta faktiskt är rimligt. Jag förstår inte vad du vill ha för sorts svar och jag förstår heller inte varför du sitter och "försvarar" filmer du inte sett. Du sitter ju bara och gissar och antar saker?
Även om du föredrar Big Mac skulle du ju inte acceptera en burgare som smakar ren skit med premissen att det ändå inte går att jämföra med en finare restaurang. Det finns grader i helvetet. På McDonalds också.
Langster
2023-10-10, 11:44
Plot holes ÄR ett konkret exempel. När filmmakarna i sin iver att spotta ut fler och fler filmer inte hinner/orkar/bryr sig lägga en sekund extra på att titta igenom manuset för att se om detta faktiskt är rimligt. Jag förstår inte vad du vill ha för sorts svar och jag förstår heller inte varför du sitter och "försvarar" filmer du inte sett. Du sitter ju bara och gissar och antar saker?
Även om du föredrar Big Mac skulle du ju inte acceptera en burgare som smakar ren skit med premissen att det ändå inte går att jämföra med en finare restaurang. Det finns grader i helvetet. På McDonalds också.
Ett konkret plot hål som ni stört er så mycket på att ni känt er kränkta, det skulle duga bra.
Har fortfarande inte fått något exempel!
Langster
2023-10-10, 12:01
Vilka filmer som jag inte sett försvarar jag menar du? Jag har ju sett de flesta Marvelfilmerna som jag påstår och mitt argument är att det inte skett någon markant försämring. De har varit precis lika simpla filmer allihop, mer eller mindre. Och liksom hela premissen är ju ett stort plot hole om man ska hårdra det.
Haha min känsla för dig fick mig nu att tänka på detta legendariska klipp. :D
https://youtu.be/GSr-VWc_7WQ?si=gWyW-Dfzjh5HTNIL
Episkt, och godkänt klipp, som de säger i staterna.
Monsters of California (2023) (https://www.imdb.com/title/tt13298500/) - 10/10
Skojar bara.
3,5/10
Barbie (2023) (https://www.imdb.com/title/tt1517268/) - 1,5/10
Klarade inte av att se mer än en tredjedel. Stängde av.
Skojar bara.
3,5/10
Ångrar mig.
6/10
Scratch89
2023-10-10, 23:24
Skojar bara.
3,5/10
Jag vill ju egentligen se den, eftersom det är Tom Delonge från blink-182 som gjort den, och jag älskar blink-182, men jag har en känsla av att den är kass.
Jag vill ju egentligen se den, eftersom det är Tom Delonge från blink-182 som gjort den, och jag älskar blink-182, men jag har en känsla av att den är kass.
Alltså det är ju en barnfilm i stil med Scooby Doo (https://www.youtube.com/watch?v=o3dbeI0BU1k&pp=ygUSc2Nvb2J5IGRvbyB0cmFpbGVy). Men fortfarande intressant om man är intresserad av ufologi (dvs. mot bakgrund av de människor Tom Delonge har haft runtomkring sig).
Akerhage
2023-10-11, 09:56
Den var underhållande!
Lafayette
2023-10-14, 19:08
Såg om Mad Max, och av någon märklig anledning var jag inte särskilt imponerad första gången. Nu tyckte jag den var helt fantastisk och en solklart 10/10
Har nog sett Fury Road över 20 ggr. Top 5 bästa actionfilmen genom tiderna enligt mig.
Lafayette
2023-10-14, 20:27
Green Place är något av det häftigaste jag sett på film. Synd att jag aldrig upplevde den på bio.
Hoppas Furiosa kommer bli lika bra.
The Burial (2023) (https://www.imdb.com/title/tt5648882/) - 8,2
Efter att ha sett trailern hade jag extremt låga förväntningar på denna, men oj så positivt överraskad jag blev.
https://assets.aboutamazon.com/dims4/default/c3b7f14/2147483647/strip/true/crop/1999x1125+1+0/resize/1320x743!/quality/90/?url=https%3A%2F%2Famazon-blogs-brightspot.s3.amazonaws.com%2F69%2F32%2Ffefceccd4f e098b56675104a2bd1%2Fhero-theburial-keyart.jpg
antman quantumgrejen
Seriöst jäkla skräp.
Scratch89
2023-10-15, 00:30
Såg om Mad Max, och av någon märklig anledning var jag inte särskilt imponerad första gången. Nu tyckte jag den var helt fantastisk och en solklart 10/10
Jag kände exakt samma sak. Älskade den andra gången.
EDIT: Jag kom ihåg rätt. :D
https://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7359116&postcount=30362
https://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7509207&postcount=32068
meathead
2023-10-15, 10:37
Konferensen - 23.
Mycket rolig film som alla kommunalpolitiker bör se på grund av sensmoralen. 8 av 10 ölburkar.
lördagsgrogg
2023-10-31, 14:52
The Parallax View (1974)
Började lovande men tyckte den var seg i längden. 5/10.
Akerhage
2023-10-31, 14:57
Green Place är något av det häftigaste jag sett på film. Synd att jag aldrig upplevde den på bio.
Hoppas Furiosa kommer bli lika bra.
Vilken film är Green Place?
Lafayette
2023-10-31, 15:06
Vilken film är Green Place?
Det är de blåa scenerna i filmen*popcorn*
https://madmax.fandom.com/wiki/The_Green_Place
lördagsgrogg
2023-11-02, 23:00
Bloodthirst (2023)
Fullkomligt värdelös. Efter 5 minuter trodde jag det var någon slags skämt och att det skulle bli en riktig film efter. Såg tio minuter till och det ångrar jag.
Mest för att se hur Tara Reid såg ut nuförtiden vilket är tragiskt. 1,5/10.
Bad Lieutenant (1992)
Såg förmodligen den tio år efter den kom men kommer inte ihåg något mer än att den finns. Nu tyckte jag den var helt ok och jag kan se att Harvety Keitiel är bra.
Snäppet bätre än ok är den nog trots att den inte har någon handling. För att den är så oerhört feelbad utan att någonsin be om något av tittaren.
7,5/10
nåja 8.
Halv poäng för att man ser hur allt spelat
ut genom åren. Men 7,5 om jag såg den 1992.
Ångrar mig igen. 7 för trettio år sedan när det fanns bättre.
7 idag för att jag ger inga pluspoäng för att alla blev bättre efter. Keitel är dock 9:a men det är dock inte mycket till film.
Filmen är oförtjänst hyllad bara för att han röker på lite på aliminuimfolie. Det var en stor grej då kommer jag ihåg. Han gör det bra men själva filmen är ju oerhört ointressant om man inte bodde i New York och spelade på baseball.
Lafayette
2023-11-07, 18:55
Någon som sett The Killer? Om man ska palla skaffa Netflix för den..
BelowAverage
2023-11-07, 19:47
Såg Dune (2021). Tyckte om den, brukar inte gilla moderna filmer. Men den höll mitt intresse och såg jäkligt bra ut.
Däremot efter 2h 35 min att man knappt blivit något klokare på olika fraktioners ursprung och motiv, ingen info om sandmaskarna, inte mycket karaktärsutveckling och faktiskt inte så mycket som hänt.
Väldigt märklig film. Sker en aktionsekvens invasion som skulle kunnat gjorts en film om i sig själv, men här blir det mest en litet steg på vägen. Då är det ju "mycket som hänt" på sätt och vis. Tror det är bristen på info som stör mig.
Vad tycker andra som sett Dune?
Som sagt gillade jag den även om jag neggar, mest att jag i efterhand inte förstår vad de 2.5 timmarna lagts på
Lafayette
2023-11-07, 22:11
Zendaya säger ju väldigt tydligt i slutet av filmen ”this is just the besinning” kanske regissörens sätt att säga att boken är smällfet så hann inte med allt men vänta till del 2?:D
Tycker den var trist med satans snygg, hade mått bättre av att vara R Rated
Såg Dune (2021). Tyckte om den, brukar inte gilla moderna filmer. Men den höll mitt intresse och såg jäkligt bra ut.
Däremot efter 2h 35 min att man knappt blivit något klokare på olika fraktioners ursprung och motiv, ingen info om sandmaskarna, inte mycket karaktärsutveckling och faktiskt inte så mycket som hänt.
Väldigt märklig film. Sker en aktionsekvens invasion som skulle kunnat gjorts en film om i sig själv, men här blir det mest en litet steg på vägen. Då är det ju "mycket som hänt" på sätt och vis. Tror det är bristen på info som stör mig.
Som sagt gillade jag den även om jag neggar, mest att jag i efterhand inte förstår vad de 2.5 timmarna lagts på
Håller med dig, tyckte den var bra men vet egentligen inte varför.. Men det känns som det kan ta fart i del två, hoppas det iaf!!
Såg om den förra helgen och ja det är mycket märkligt. Det känns som att det lilla som händer enkelt hade fått plats på 10 minuter men ändå känns filmen aldrig tråkig eller seg.
dluddeckens
2023-11-08, 09:28
Gillade den skarpt när jag såg den.
Nu efter din recension, så vågar jag inte se om den :D
eternallord
2023-11-08, 10:12
Böckerna är lite liknande, segdragna till en början och sen tar det fart i andra halvan. Jag tyckte också första filmen var okej eftersom där är mycket atmosfär, men den var väldigt tom i handling.
https://m.media-amazon.com/images/I/81pDNRE9rZL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
Dumb Money (https://www.imdb.com/title/tt13957560/) - 8,2/10
Välgjord!
Scratch89
2023-11-11, 21:06
The Killer (2023). https://www.imdb.com/title/tt1136617/
David Finchers senaste. Levde inte upp till hypen.
Alltid kul att se bra skådespelare spela psykopater men den levererade inte det lilla extra som jag hade hoppats på.
Fredszky
2023-11-12, 00:27
The Killer (2023). https://www.imdb.com/title/tt1136617/
David Finchers senaste. Levde inte upp till hypen.
Alltid kul att se bra skådespelare spela psykopater men den levererade inte det lilla extra som jag hade hoppats på.
5,5/10
Ok film, fattade dock inte vem alla var som han åkte runt till. Lite oklar handling.
The Killer
Uncharted
Gillade ingen av dem. Uncharted var helt värdelös dock.
The Killer hade kunnat vara bra, men det fattades något.
lördagsgrogg
2023-11-12, 13:33
Gillade Oppenheimer. 8/10, trodde den skulle kännas lång men inte alls.
lördagsgrogg
2023-11-12, 13:41
The Killer var precis som många sagt lite av en besvikelse, något saknas.
Blev lite snett redan på en gång tycker jag när han skulle vara så oerhört professionell och med sina mantran om svaghet etc. Och sen blir han blödig make/pojkvän på två sekunder.
Gillade "Dexter"-känslan jag fick av The Killer.
dluddeckens
2023-11-13, 12:22
Såg förresten V for Vendetta nyligen.
Den är riktigt bra, såg den när den kom, men inte sett den sedan dess.
Känns nästan mer aktuell nu än när den kom.
lördagsgrogg
2023-11-23, 13:43
The Boy who cried werewolf (2010)
Är förmodligen 30 år äldre än den tänkta målgruppen men tyckte den var väldigt underhållande. 80-talscharmig och tar sig inte själv på något som helst allvar. 8/10.
Ska jag klaga på något så tyckte jag att varulvarna såg ut som feta råttor. Brooke Shields var rolig.
Frankenstein Unbound (1990)
Ganska rolig och lite konstig. 7/10 för jag känner mig generös och gillade bilen med AI. Samt att dom hade bra koll på kärlekstriangeln med Shelley och Byron. Repliken "Byron och Shelley talar om fri kärlek hela dagarna - jag praktiserar den" är ju klassik. Svajar lite mellan genres men det är ok även om vissa delar är lite väl svaga för högre betyg.
The Player (1992)
Stabil rulle om Hollywood med många kända ansikten. Såklart gigantiskt många inside-referenser varav jag förmodligen missade hälften. Dock inte en renodlad komedi. 7,5/10.
dluddeckens
2023-11-24, 07:55
5,5/10
Ok film, fattade dock inte vem alla var som han åkte runt till. Lite oklar handling.
Tyckte tvärtom, tyckte det var skönt att det var så få personer inblandade i filmen att även en ansiktsblind dåre, som jag själv, kunde hänga med :)
I övrigt gillade jag stämningen i filmen, men handlingen hade behövt något mer.
Märkligt slut också.
The Killer. Som redan nämnt får jag känslan av att den försöker vara djupare och mer genomtänkt än vad den är. Jag väntar på nån form av crescendo som ska lämna mig eftertänksam och häpnad men får det aldrig.
Det ges heller ingen introduktion eller bakgrund till vilka personerna är eller vad de pratar om även om man till viss del förstår det av sammanhanget. De är med i 1-5 minuter sen syns de aldrig igen, vilket lämnar en del frågetecken och ger en väldigt platt story och tunt slut.
Bra spelat dock av Michael Fassbender som lyckas hålla ett och samma likgiltiga ansiktsuttryck genom hela filmen. Han spelar ju psykopat trots allt.
lördagsgrogg
2023-11-24, 16:18
Tyckte tvärtom, tyckte det var skönt att det var så få personer inblandade i filmen att även en ansiktsblind dåre, som jag själv, kunde hänga med :)
I övrigt gillade jag stämningen i filmen, men handlingen hade behövt något mer.
Märkligt slut också.
Ja handlingen var ju så oerhört enkel att den får plats på en servett. Som alla tusentals revenge-movies.
Så man satt ju och hoppades på att det skulle komma något orginellt som orsak till att göra en ny film på temat. Men det kom aldrig.
Tyckte också att dom där taffliga rubrikerna på varje "kapitel" var helt löjligt och uppenbart tarantinoinspirerat. Dom missade helt sin poäng då tarantino alltid först etablerar karaktärerna dom hänvisar till.
Hade det inte varit för Fassbender hade det varit en riktig kalkon, nu får den i bästa fall godkänt utan en millimeter mer.
Tråkigt foto och dialog. Och jag tyckte inte logiken gick ihop riktigt heller som andra påpekat. Jag vill se en Tarantino-cut full on då hade den åtminstone varit tillräckligt cool för att vara sevärd.
Fangface
2023-11-27, 18:09
Uncharted var helt värdelös dock.
Usch ja. Såg den igår och den var bara för mycket. Synd för där fanns potential till något bra som de kunnat spinna vidare på om de gjort den mer seriös.
Fick mig några goda skratt iaf, dock av fel anledning.
Fredszky
2023-11-27, 20:08
Usch ja. Såg den igår och den var bara för mycket. Synd för där fanns potential till något bra som de kunnat spinna vidare på om de gjort den mer seriös.
Fick mig några goda skratt iaf, dock av fel anledning.
När dom lyfter skepp med helikopter...facepalm
Scratch89
2023-11-28, 00:21
Leo (2023). https://www.imdb.com/title/tt5755238/
Mysig och rolig animerad film med Adam Sandler och Bill Burr. Fin historia utan en massa moderna värderingar; snarare en film som går emot dem. Rekommenderas!
Lafayette
2023-11-28, 12:54
Här får ni en julklapp. The Killer
https://x.com/bfromthesea/status/1729391276699668953?s=20
lördagsgrogg
2023-12-06, 13:17
Killers of the flower Moon
Rätt bra, framförallt välgjord. Men visst började man skruva på sig efter 2,5 h. Tyckte sista halvtimmen med rättegången blev repetitiv då man gick igenom allt man just sett ett varv till. 7/10.
Opppenheimer lyckades vara lång betydligt bättre.
lördagsgrogg
2023-12-11, 12:10
Freaked (1993)
Tämligen skum film men har en viss charm. 6,5/10.
The Quest (1996)
Kändes förvånansvärt högbudget för att vara JVCD. Lite märkligt nog tycker jag det är själva fightningscenerna som känns sämst regisserade. Visst är det lite roliga gubbar av olika typer så förutsättningarna finns men man väljer att bryta av hela tiden så fort man får lite puls i filmen med vad som ska föreställa känsliga ögonblick. 6/10.
Leave the world behind (2023)
Den bygger och bygger men lyckas inte riktigt leverera på slutet. Hade kunna bli riktigt bra men ny når man inte hela vägen. 7/10.
Fast Charlie (2023)
Pierce Brosnan som åldrande hitman. Visst det spelade han redan i Matador men filmen står dock på egna ben och var tämligen behaglig. Inget nytt under solen men den är välskriven och det är man ju inte bortskämd med nuförtiden. 7,5/10.
Leave the World Behind (https://www.imdb.com/title/tt12747748/) - 2,3/10
Skräp, bland de sämsta filmerna jag någonsin har sett.
bunkrulle
2023-12-11, 13:09
Jag såg också Leave The World Behind igår
Jag tyckte att den var rätt så bra.
lördagsgrogg
2023-12-21, 16:24
Thanksgiving (2023)
Helt ok slasher, tror det var Eli Roth som gjorde den. Betydligt över genomsnittet i genren. 7,5/10.
Krull (80-tal tror jag)
Försökte bli lite nostalgisk men somnar varje gång 20 minuter in. Tror dock utefter vad jag läst att den tar sig när själva setupen är klar. Kan inte ge betyg.
The Hangovers (2023)
Är nog en bra film men har även här problem att hålla mig vaken efter 35 minuter. Vilket är när jag tror det börjar hända något. Problemet är att filmen tar sig så god tid på att etablera allt och sin sköna 70-80 tals-stämning. Och det kunde man ha skippat då konceptet är gammalt som gatan.
Men jag tror det blir tämligen feelgood sista timmen men den har jag inte ännu sett och tvivlar på att jag kommer att göra. Men jag gillar såklart Paul Giamotto och att han tog sig tid att röka pipa som gubbar ska.
Jag är dock mer sugen på att köpa en pipa än att se sista timmen. Jag får känslan av att regissören gillar att se Giamotto puttra på lite för mycket. Han är oerhört begåvad men behöver hållas strikt för att föra handlingen framåt.
Tycker mig ha sett samma problem förut, förmodligen på grund av den där vinfilmen som blev så belönad. Han klarar inte riktigt att driva en film bara för sig själv även om han är nära.
Han är ju en strålande stjärna i ex Billions men då har han motspelare hela tiden som driver.
lördagsgrogg
2023-12-21, 16:32
dubbelpost.
Lafayette
2023-12-21, 16:39
Jag såg fram emot Rebel Moon men har fått rätt stinkande betyg. Någon får gärna vara testkanin som har Netflix:d*popcorn*
Fredszky
2023-12-21, 23:19
Leave The World Behind (2023)
Apokalypstema. Skön stämning.
7/10 krockade teslor
The Hangovers (2023)
Är nog en bra film men har även här problem att hålla mig vaken efter 35 minuter. Vilket är när jag tror det börjar hända något. Problemet är att filmen tar sig så god tid på att etablera allt och sin sköna 70-80 tals-stämning. Och det kunde man ha skippat då konceptet är gammalt som gatan.
Men jag tror det blir tämligen feelgood sista timmen men den har jag inte ännu sett och tvivlar på att jag kommer att göra. Men jag gillar såklart Paul Giamotto och att han tog sig tid att röka pipa som gubbar ska.
Jag är dock mer sugen på att köpa en pipa än att se sista timmen. Jag får känslan av att regissören gillar att se Giamotto puttra på lite för mycket. Han är oerhört begåvad men behöver hållas strikt för att föra handlingen framåt.
Tycker mig ha sett samma problem förut, förmodligen på grund av den där vinfilmen som blev så belönad. Han klarar inte riktigt att driva en film bara för sig själv även om han är nära.
Han är ju en strålande stjärna i ex Billions men då har han motspelare hela tiden som driver.
The Holdovers menar du.
För övrigt den bästa filmen som kommit ut på mycket länge. Detta är en framtida klassiker, utan tvekan, och en film jag kommer att återbesöka med jämna mellanrum.
Morbius 4/10
Riktigt lågvattenmärke för Marvel. De borde skämmas för hur kass filmen är.
Shaft 5/10
Nja, ingen höjdare heller. Trist humor, förutsägbar handling och allmänt tom på innehåll.
Rebel moon
5/10
Den verkade ha potential men de klarar inte av att hålla filmen intressant eller spännande. Vet inte riktigt vad det är men det känns som en jobbig teen angst-film. Dialogerna suger och allt är bara ett virrvarr. Världen var intressant men de misslyckades med att göra den förståelig.
Fredszky
2023-12-22, 18:13
Rebel moon
5/10
Den verkade ha potential men de klarar inte av att hålla filmen intressant eller spännande. Vet inte riktigt vad det är men det känns som en jobbig teen angst-film. Dialogerna suger och allt är bara ett virrvarr. Världen var intressant men de misslyckades med att göra den förståelig.
Jag har inte sett den, men det du säger stämmer överrens med intrycket trailern gav.
Top gun maverick
7,5/10
Bättre än väntat helt klart. Cruise är bra på fuck yea-filmer.
will hunting
8,5/10
En av de bättre filmerna jag har sett, givetvis sett den innan. Alla borde se.
lördagsgrogg
2023-12-23, 13:44
The Holdovers menar du.
För övrigt den bästa filmen som kommit ut på mycket länge. Detta är en framtida klassiker, utan tvekan, och en film jag kommer att återbesöka med jämna mellanrum.
Det gjorde jag. Kul att höra, får försöka se klart den vid tillfälle.
panzerpig
2023-12-23, 14:49
Såg Saltburn igår. 8/10, bra film! Rekommenderas.
Cool Runnings (1993) (https://www.imdb.com/title/tt0106611/) - 10/10
https://m.media-amazon.com/images/I/91eh3XvnqzL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
lördagsgrogg
2023-12-23, 21:05
Såg Saltburn igår. 8/10, bra film! Rekommenderas.
Håller med. Att den är en smula ripoff av The Talented mr Ripley kan jag leva med. Den står för sig själv.
Möjligen om jag ska vara petig kunde den varit lite läskigare om och en riktig skräckis med några små vibbar tidigare. Men det kunde också ha förstört det hela för smartare människor än jag så det var nog bra som dom valde.
lördagsgrogg
2023-12-24, 03:12
Rebel moon
5/10
Såg den igår natt och slumrade lite. Kanske ger jag den ett nytt försök.
Men utefter vad jag såg så började den lovande. Men sen staplade den bara scener på varandra. Väldigt snyggt gjord, skam vore det väl annars för jag antar att den har budget, men jag fick ingen känsla av att något gick någonstans.
Jag antar att det här med part 1 i titeln skulle få mig att inse det. Men man släpper inte något som en film som inte fungerar. Oerhört typiskt för han den där Zack eller vad han nu heter, man tycker jag borde ha lärt mig.
Jag förstår att Disney nekade när han pitchade det som en Star Wars stand alone.
Och det är så tråkigt för det är så väldigt snyggt och uppbyggt med en hel värld. Så man vill verkligen att något ska hända.
Scratch89
2023-12-27, 09:57
Såg om Gremlins på julafton.
Den har inte åldrats väl. :D
Akerhage
2023-12-27, 11:27
Såg om Gremlins på julafton.
Den har inte åldrats väl. :D
Verkligen inte! Skulle se den med en tjej jag träffade för ett år sen, hade snackat upp den rejält innan, men fan vad kass den var nu ;D
Kommer dock en Gremlins 3 snart (tror jag)
Verkligen inte! Skulle se den med en tjej jag träffade för ett år sen, hade snackat upp den rejält innan, men fan vad kass den var nu ;D
Kommer dock en Gremlins 3 snart (tror jag)
Blir det Human centipede eller A Serbian film till nästa romantiska filmkväll?
Akerhage
2023-12-27, 13:24
Blir det Human centipede eller A Serbian film till nästa romantiska filmkväll?
Cannibal Holocaust blev det, tillsammans med lite friterade kackerlackor. Det var hon värd!
Cannibal Holocaust blev det, tillsammans med lite friterade kackerlackor. Det var hon värd!
Gurotesuku nästa?
The whole thing has only the three characters and apart from the opening scenes, we never go beyond a couple of rooms throughout the whole movie.If you enjoy extreme physical & psychological torture, then this Is certainly the film for you. Sadly, there's no story to It - we just watch the agony
Akerhage
2023-12-27, 14:23
Gurotesuku nästa?
The whole thing has only the three characters and apart from the opening scenes, we never go beyond a couple of rooms throughout the whole movie.If you enjoy extreme physical & psychological torture, then this Is certainly the film for you. Sadly, there's no story to It - we just watch the agony
Låter spännande! Tack för tipset! Kanske en film att dra fram vid 5-6 dejten när man börjat tröttna varje gång ifall Cannibal Holocaust inte fungerar.
The northman
Den var ju faktiskt herrejössesdålig.
ChuckTesta
2024-01-06, 03:20
The meg
2/10
Såg Napoleon nyss. Väldigt överraskad hade förberett mig på katastrof. Förstår inte riktigt vad folk snackar om jag tyckte den var riktigt trevlig. Väl rekommenderad.
bunkrulle
2024-01-13, 07:12
Tenet
4/6
Lite förvirrande med de olika tidsflödena. Men jag är säker på att it all adds up.
Killers of the flower moon, Oppenheimer och Interstellar.
Bra alla tre!
lördagsgrogg
2024-01-18, 16:58
Time Trap (2017)
Tyckte den var riktigt bra. Okomplicerad sci-fi/mysterie som ändå tvingar en att tänka lite medans man har roligt. Bra mycket bättre än många filmer med mångdubbla budgetar.
8/10.
dluddeckens
2024-01-19, 10:39
Snös brödrarskap
En stark 7/10, blev lite berörd faktiskt. Även om man vet hur den slutar och allt det där.
Skönt med en film som inte är på engelska som omväxling :)
The meg
2/10
Såg inte ens klar den. Började hyggligt midtier men den var tröttsam bs.
Cool Runnings (1993) (https://www.imdb.com/title/tt0106611/) - 10/10
Den var jävligt kul när man såg den, håller den än månne?
Såg inte ens klar den. Började hyggligt midtier men den var tröttsam bs.
Den var jävligt kul när man såg den, håller den än månne?
Om man inte sett den när det begav sig? Nä, av nostalgi? 11/10
lördagsgrogg
2024-01-19, 14:10
Primal Fear (1996)
Ganska bra även om man ju ser plottwisten komma en mil innan (kan ha varit för att jag förmodligen sett den för tjugo år sedan eller så). Men bra genomförd och välspelad. 7/10.
Kunde nog kunnat få 8/10 men kändes lite långsam i tredje akten.
lördagsgrogg
2024-01-31, 13:51
Robot Jox (1989)
Tyckte faktiskt den var rätt bra. Betydligt bättre än alla transformer-filmer och imponerande gjord på 1/100 del av budgeten. Bättre handling och mer gripande robot-fighter. 7/10.
The Beekeeper (2024)
Är inte så mycket för renodlade aktionfilmer men den här var väldigt väldigt välgjord. Konsistent och over-the-top på ett bra sätt. 7,5/10.
Lafayette
2024-01-31, 16:33
Rebel Moon
0/10
Langster
2024-01-31, 17:26
Rebel Moon
0/10
Ja, väldigt, väldigt dålig. En av de sämsta filmer jag sett faktiskt.
Den var hiskeligt dålig.
Det dryga var att det kändes som att den hade potential första kvarten.
Magnus N
2024-01-31, 20:07
Senaste med Statham
Beekeeper 7/10
Något av det bättre på länge ifrån honom. Bra tempo, fin action som är lagom brutalt.
1h45min enkel underhållning
Scratch89
2024-01-31, 23:29
Rebel Moon
0/10
Synd att Snyder visat sig vara en one (nåja, kanske two) trick pony. Han har väl inte gjort något bra sedan 300 och Watchmen.
Lafayette
2024-02-01, 13:01
Synd att Snyder visat sig vara en one (nåja, kanske two) trick pony. Han har väl inte gjort något bra sedan 300 och Watchmen.
Gillar Dawn of the Dead också. Efter Watchmen ingen film över 4/10. Fast Rebel Moon var ju en helt ny nivå av uselhet
Senaste med Statham
Beekeeper 7/10
Något av det bättre på länge ifrån honom. Bra tempo, fin action som är lagom brutalt.
1h45min enkel underhållning
Håller med.
Lite besviken på actionscenerna dock, hårt klippta.
Kanske Statham börjar bli gammal och inte är lika vältränad som innan?
lördagsgrogg
2024-02-02, 14:16
Tremors: a cold day in hell
Jag kanske börjar bli gammal och senil men jag tyckte den var riktigt bra! Välskrivet manus och dialogen var riktigt rapp. Det finns till och en antydan till karaktärsutveckling.
Man vet att man är en b-film trots att det här måste vara rätt hyfsad budget på ändå gissar jag. Men man försöker aldrig vara något annat såsom Godzilla eller Jurassic Park där det ska bli känslosamt och pjoskigt titt som tätt. Nej man går alltid för ett skratt istället. 8/10 på b-filmsskalan.
BelowAverage
2024-02-02, 14:30
Tremors: a cold day in hell
Jag kanske börjar bli gammal och senil men jag tyckte den var riktigt bra! Välskrivet manus och dialogen var riktigt rapp. Det finns till och en antydan till karaktärsutveckling.
Man vet att man är en b-film trots att det här måste vara rätt hyfsad budget på ändå gissar jag. Men man försöker aldrig vara något annat såsom Godzilla eller Jurassic Park där det ska bli känslosamt och pjoskigt titt som tätt. Nej man går alltid för ett skratt istället. 8/10 på b-filmsskalan.
Den här har jag missat, finns på tok för få acceptabla monsterfilmer. Tack för tipset.
Magnus N
2024-02-02, 15:03
Håller med.
Lite besviken på actionscenerna dock, hårt klippta.
Kanske Statham börjar bli gammal och inte är lika vältränad som innan?
Är 56 år så inte orimligt men tror mer på att de redigerat filmen lite dåligt.
lördagsgrogg
2024-02-04, 00:15
Den här har jag missat, finns på tok för få acceptabla monsterfilmer. Tack för tipset.
Nu blir jag lite rädd att jag översålde filmen. Jag menade bara att den var oerhört mycket bättre än vad en sjuttonde uppföljare till en någorlunda hyfsad b-film skulle vara.
Jag glömde också skriva (2018) något jag brukar komma ihåg. Så jag ville inte få någon att tro att det var en ny film.
Med det sagt så tyckte jag verkligen att den levererade mer än jag trodde. Och samtidigt precis vad jag ville ha när jag såg den sjuttonde uppföljaren till en hyfsad b-film.
lördagsgrogg
2024-02-04, 00:26
47 ronin (2013)
Helt ok men man ska nog vara lite komplentativ i sinnet. 6/10. Men bra produktion och vackert japan. +1 om man är på rätt humör för en saga.
The whole truth (2016)
Lite lojt rättegångsdrama med bra twist. Lyfter inte riktigt tycker jag även om Jim Belushi faktiskt är bra. 6/10.
Fick mig lite sugen på att se några andra rättegångsdramor. Ska se om jag hittar något utan Mathew Mc men med Gene Hackman. Rekommendera gärna något som inte Grisham skrivit.
Magnus N
2024-02-04, 14:34
Badland Hunters 7/10
Koreansk action med väl inlagd humor, sevärd
Brofessorn
2024-02-04, 18:42
Hammarskjöld
Nästan två timmar lång men det kändes som att en stor del var filler som tydligen är utan verklighetsgrund. Visserligen tycker jag inte att en spelfilm behöver vara helt historiskt korrekt om det tillför något, men här tycker jag att det förstörde tempot och gjorde produkten cheezy. Visuellt var den ganska snygg även fast den lider av samma typ av färgkorrigering som alla andra filmer idag där skärmen täcks av blåbärssoppa när scener utspelar sig i New York och apelsinsaft när de utspelar sig i Kongo.
An Iron Soul
2024-02-04, 19:40
Dom senaste två filmerna jag sett är..
Killers of the Flower Moon
https://m.imdb.com/title/tt5537002/?ref_=nv_sr_srsg_1_tt_7_nm_0_q_killers%2520o
Wil
https://m.imdb.com/title/tt26067432/
Akerhage
2024-02-05, 02:17
Wil
Vad spännande att du sett dem! Vore ju skoj att höra vad du tyckte om dem med kanske?
Wil
Imponerande! *kissass*
An Iron Soul
2024-02-05, 15:58
Jag har läst boken och tyckte att den var intressant.
Den är betydligt kortare än själva filmen. Flera namn nämns men i och med att den är skriven i de korta formatet blir personernas karaktärer inte särskilt detaljerade. Därför är filmen ganska tacksam att kolla på. Dessutom gillar jag långa filmer så länge det finns ett bra driv.
Andra världskriget berör alltid..
kolla in den här istället. :d
Führerns elit
https://m.imdb.com/title/tt0384369/
Eller den här
https://m.imdb.com/title/tt0462477/
lördagsgrogg
2024-02-06, 14:00
Cemetery Man (1996)
Rätt udda film där handlingen ibland verkar nästan slumpartad. Vet inte riktigt hur jag ska bedöma den på dålig/bra skalan men den höll mig intresserad hela tiden. Så för det får den 7,5/10.
Street Kings (2008)
Fin rollista men nästan bara Forest överpresterar tycker jag. Keanu spelar huvudrollen medvetet helt utan charm och det gör man får en hård och någorlunda trovärdig känsla. Men det förtar lite av njutningen med filmen, alla är så jävla hemska och allt går åt helvete hela tiden.
Men tämligen solitt snutdrama ändå. 7/10.
lördagsgrogg
2024-02-07, 13:24
The Empty Man (2020)
Helt ok skräckis. Bättre premiss än vanligt och en creepy kult vilket alltid är roligt. 7/10. Syr väl inte riktigt ihop allt på slutet men lyckas få till det acceptabelt.
lördagsgrogg
2024-02-08, 13:56
Somwhere quiet (2023)
Totalt värdelös. Hände inget första timmen så jag slumrade till en kvart, när jag vaknade hade inget hänt. Efter ytterligare en kvart verkade det som någon kanske just skulle till att hända men då kom eftertexterna.
Kallar sig själv skräckfilm och består av att ett par åker till sitt sommarställe. Frugan har varit med om något traumatiskt tidigare, oklart vad, och är lite pts:ig. Nojar sig på mannens kusin som bor granne och är lite framfusig. Det är såvitt vad jag kunde utröna hela handlingen.
2/10.
lördagsgrogg
2024-02-09, 13:12
Inherent Vice (2014)
Joquim Phoenix som flummig privatdetektiv i 70-talets LA. Många kända i biroller.
Ganska komplicerad handling men det är mest groovet som är viktigt ändå. Lyckas väl inte fullt ut men var helt ok. 7/10.
lördagsgrogg
2024-02-10, 12:17
Paranoia 1.0 (2004)
För märkligt t o m för mig. Förstod inte riktigt vad den handlande om men med ledning av titeln gissar jag att paranoia var en del. Sen fanns det några ok scener och en del av det märkliga var underhållande. Lite Brazil-vibbar fast på avvänjning med hallucinationer. 4/10.
Mordet på orientexpressen
6/10
Hade potential men föll lite platt. Gillade versionen av poirot en del.
lördagsgrogg
2024-02-13, 13:42
The Shift (2023)
Började lovande som en sci-fi/horror och jag är alltid lite svag för när djävulen dyker upp och frestar. Men började bara oråd då huvudpersonen genast började be till Gud i flera minuter. Sen verkade det spåra ur till en sån där helt värdelös kristen film där all dialog är som Skriven på Stentavlor så jag knäppte av efter 25 min. 2/10.
Dreamcatcher (2003)
En gammal favorit som jag inte sett på tio år eller så. Lika bra som jag mindes den. Inte direkt något högstämt drama men välgjord och underhållande. Fin rolllista med bl a Morgan Freeman, Tom Sizemore, Damian Lewis, Jason Lee, Timothy Olyphant och Donnie Wahlberg. 8/10.
The Greatest Night in Pop (2024)
Bakom kulisserna-film om när We are the World spelades in. Grymt kul om ämnet intresserar en. 9/10.
lördagsgrogg
2024-02-13, 17:24
The Iron Claw (2023)
Tämligen habilt verklighetsbaserat wrestlingdrama om den tragiska familjen Von Erich. Zac Efron spelar huvudrollen helt ok även om han börjar se ut som Lou Ferrigno i ansiktet.
Holt Macallany glänser som den stenhårde farsan. Jeremy Allan White har bulkat på sig som en av bröderna, dock inte lärt sig kasta diskus.
Stabila 7/10.
lördagsgrogg
2024-02-15, 16:34
Under the silver lake (2018)
Är inte riktigt säker på vad fan den handlar om men den var ok. Något kritiskt om media och lite konspirationsteorier på det. 6/10.
Jag gillade verkligen "The Songwriter" och för honom kanske jag skulle kunna ge 6,5.
An Iron Soul
2024-02-16, 23:27
På västfronten intet nytt
https://m.imdb.com/title/tt1016150/
An Iron Soul
2024-02-18, 22:38
Hammarskjöld
https://www.filmstaden.se/film/NCG741648/hammarskjold
lördagsgrogg
2024-02-22, 18:37
In the electric mist (2009)
Tommy Lee Jones är snut som utreder brott i Lousianna. John Goodman är dålig människa.
Det säger väl allt, filmen i sig är inte speciellt märkvärdig men har sköna miljöer och puttrar på som den ska. Tommy Lee Jones har ju gjort en karriär av att vara återhållsam och det är han. När han någon gång ibland agerar och får en tår i ögat blir filmer fantastiska.
Det gör han inte här men det är en bra film. Inte fantastisk men bra. 7/10.
Sen älskar jag allt med lousiana och önskar att jag vore där. Så för mig är bara lugnet dunket och miljöerna och musiken 9/10.
Slither (2006)
Det är en 80-tals splatter/monster film gjord tjugo år senare. Lite tam första halvtimmen men sen går dom fullt ut och får den att bli rätt bra för genren. 6/10. Hade den varit gjord på 80-talet hade den fått 8/10.
Unlawful Entry (1992)
Välgjord och före Cape Fear om jag kommer ihåg rätt. Det är kul att se när Ray Liotta kan göra något bra för han har gjort så många fel. Också kul att se hur Kurt Russel kan se så menlös ut när han också kan spela hård.
Jag har dock problem med den här typen av filmer då första timmen alltid känns som helt bortkastad då man vet vad som ska komma. Men välgjord 6,5/10.
lördagsgrogg
2024-02-24, 13:41
Red Right Hand (2024)
Bondlurkar är förbannade på varandra av någon anledning. Så dom går omkring och skjuter varandra. Någon av dom är Orlando Bloom. Oklart vem då alla ser precis likadana ut med skägg och rutiga skjortor.
Dåsade av redan efter en halvtimme men det var tydligt redan då att det inte fanns något som helst manus eller story värd namnet. Såg sedan fragmentariskt då oklar människa med skägg gick hem till annan människa med skägg och försökte skjuta denne. Denne blev sedan förbannad för detta och gick hem till den andra för att göra samma sak.
Tror det hände säkert 12 gånger, oklart varför men tydligen måste man försöka skjuta andra om ens bror är skyldig dom pengar. Husen och människorna såg precis likadana ut hela tiden så oklart vem som vann. Helt plötsligt började eftertexterna utan att något blivit uppklarat. 2/10.
Scratch89
2024-02-25, 12:32
Saltburn (2023). https://www.imdb.com/title/tt17351924/
Bra! Spännande, annorlunda. Som en modern variant av The Talented Mr Ripley. Barry Keoghan gör en väldigt stark insats som filmens pro/antagonist.
Rikard Jansson
2024-02-25, 12:47
Wonka. 8/10 med tre pluspoäng upp till 11 för medvetet inte woke
Grimsby 6/10
Bra skådisar och överdrivet löjlig.
Old dads 6/10
Roligt att se Bill burr i en spelfilm och var underhållande. Kanske
lite mer aktuell i USA än i Sverige.
An Iron Soul
2024-02-26, 08:39
Poor Things
lördagsgrogg
2024-02-29, 14:18
Poor Things (2024)
Jag gillade den men tror inte alla gör det. Mycket form och känsla men storyn kommer lite i bakgrunden trots att den är så märklig. Jag hade hellre sett den gå djupare där. Men snyggare än Wes Anderson. Och budskapet går att diskutera. 7,5/10.
All heder till Emma Stone som gör sin roll bra men jag tycker dom fegade ur lite som tog henne. Dom skulle valt en 20-åring med ungt utseende för att få lite ramaskrin och Lolitavarning. Det skulle också passa mer in i storyn med en nybliven mor i La Belle Epoque.
Hacksaw Ridge (2016)
Första gången jag ser den och blev glatt överraskad. Krigsscenerna slår hårt efter en lugn inledning på filmen och står inte Private Ryan efter. Sen är jänkarna inte direkt subtila med teologin och det blir lite väl mycket för en ogudaktig europé som jag. Men trots det stabila 8/10.
lördagsgrogg
2024-02-29, 14:33
Edit:
Poor Things (2024)
Jag gillade den men tror inte alla gör det. Mycket form och känsla men storyn kommer lite i bakgrunden trots att den är så märklig. Jag hade hellre sett den gå djupare där. Men snyggare än Wes Anderson. Och budskapet går att diskutera. 7,5/10.
All heder till Emma Stone som gör sin roll bra men jag tycker dom fegade ur lite som tog henne. Dom skulle valt en 20-åring med ungt utseende för att få lite ramaskrin och Lolitavarning. Det skulle också passa mer in i storyn med en nybliven mor i La Belle Epoque (i den mån nu filmen går att tidsbestämma då det är ett fiktivt universa).
Mark Ruffalo är dock väldigt bra som ett charmigt idiotiskt mansbarn. Och Willem Dafoe har jag alltid gillat i allt såklart.
dluddeckens
2024-03-01, 08:14
Dune Part II
Svårt att ge ett betyg, jag fann det väldigt underhållande på bion iaf!
Riktigt bra ljud/musik, snyggt foto osv.
Dune Part II
Svårt att ge ett betyg, jag fann det väldigt underhållande på bion iaf!
Riktigt bra ljud/musik, snyggt foto osv.
Dune är ju en sådan film där hela handlingen känns som det hade kunnat utspelas på 5 minuter men ändå är filmen mer än 2 timmar lång utan att någonsin kännas tråkig.
dluddeckens
2024-03-01, 13:24
Dune är ju en sådan film där hela handlingen känns som det hade kunnat utspelas på 5 minuter men ändå är filmen mer än 2 timmar lång utan att någonsin kännas tråkig.
Ja precis!
Ska man vara lite kritisk mot handlingen, så är den lite platt. De onda är bara väldigt onda, roligare om det är lite mer gråskala.
Men har inte läst boken/böckerna, det kanske är såhär den skrevs.
lördagsgrogg
2024-03-01, 17:06
Väl funnet. Har bara sett 1:an men så kändes det. Även om jag blev lite uttråkad dom sista 10 minuterna.
Vad jag hört om 2:an, no pun intended, så är den en transportsträcka till trean.
Så jag har väldigt lite intresse. Känns som en film dilletanter som inte förstår 80-tals actions storhet ser och fiser till.
Men så har jag inte läst böckerna heller. Tror jag läste första 100 sidor och insåg att det inte var för mig. Sci-fi ska vara Heinlein och Orwell-baserat, inte maskerad fantasy.
Men jag har haft fel förr så kommer väl någon tråkig dag att se dom och kanske även läsa böckerna.
Det kommer dock att dröja.
BelowAverage
2024-03-01, 17:38
Är Dune 2 släppt nu? Vad tycker folk isf?
Tänker snarare att jag borde läsa böckerna.
Prövat några Warhammer 40k böcker och de är bättre än jag väntat mig men lite väl ostiga och space marines upplevs som golden retrievers mentalt.
Svårt att få sin sci-fi lust tillfredställd.
Hoppas på kommande alien filmen.
Lafayette
2024-03-01, 20:55
Doctor Sleep. Har inte sett pga. Ljumma betyg. Men gillade den väldigt mycket. Ska inte lyssna för mycket på kritiker får bli ett nytt löfte
Wonka. 8/10 med tre pluspoäng upp till 11 för medvetet inte woke
Medvetet inte Woke. På vilket sätt? Fanns ju en hel del som var woke, exempelvis inkvotering av mörkhyade.
skyffelmördarn
2024-03-02, 10:30
Medvetet inte Woke. På vilket sätt? Fanns ju en hel del som var woke, exempelvis inkvotering av mörkhyade.
Choklad är ju ganska brunt också.
Skulle varit mer vit choklad.
Rikard Jansson
2024-03-02, 11:45
The main villain var helsvart.
lördagsgrogg
2024-03-03, 19:19
Spaceman (2024)
Tämligen bra men som alla filmer nuförtiden utan avslut. Gissar att man försökte få till det som 2001 a space odessey. Men den hade också dåligt slut.
Jag ge den en svag 8:a dock. För det fanns en hel del bra som kompenserar det dåliga. Fråga mig om tio år och jag säger 7/10.
Omega Man (1971)
Jag såg bara 2/3 innan somnade. Men det är inte för att den är dålig. Tvärtom finns det mycket bra. Men tämligen daterad. Jag tänkte jämföra den med I am Legend men inser att det är svårt. Som film betydligt bättre och Charlton Hston är oerhört mycket bättre än Will Smith.
Men just att den är daterad gör att det blir svårt. För mutanterna är så löjliga med dagens mått. Svårt att säga betyg men jag gör det samtidgt som I am legend för att måtta. 7/10. I am legend 7,5/10.
Heston är mycket bättre än will smith men filmer har blivit bättre.
Jag tänker nog se sista 1/3 av filmen så kanske jag omvärderar.
The main villain var helsvart.
Lågt ställd ribba.
Såg nyss senaste mission impossible. Bra action, en hygglig tom cruise-rulle helt enkelt. Dock var vissa karaktärer genomkorkade.
Scratch89
2024-03-03, 23:16
Spaceman (2024)
Tämligen bra men som alla filmer nuförtiden utan avslut. Gissar att man försökte få till det som 2001 a space odessey. Men den hade också dåligt slut.
Jag ge den en svag 8:a dock. För det fanns en hel del bra som kompenserar det dåliga. Fråga mig om tio år och jag säger 7/10.
Jag såg trailern för jag tyckte Ada Sandler i rymden i en seriös film verkade intressant, men sen såg jag den gigantiska spindeln och kände NOPE. :D
lördagsgrogg
2024-03-06, 12:43
Dune (1984)
Tänkte att den här måste jag väl ha sett några gånger under åren men kände inte igen någonting alls!
Blev oerhört glatt överraskad, väldigt snygg film med mängder av bra skådespelare. Hade förväntat mig något betydligt ostigare. Jag tyckte till och med specialeffekterna var bra, även med dagens mått.
Trots att den var över tre timmar lång ser jag betydligt hellre om denna om någon månad än den nya Part 1.
8,5/10.
Spaceman
Gillade den överlag, Sandler gör en hygglig insats.
Det är ingen komedi. 6,5/10
Fredszky
2024-03-06, 15:08
Spaceman
9/10 tema
+
3/10 kärlekdravel
=
6/10 rymdbegynnelsekorn
Rätt skön men med lite för mycket kärleks/dramaflashbacks som bara är transportsträcka och inte tillför något IMO.
PS. Spindlar nyser inte och andas inte med lungor som människor. OVERKLIGT.
Scratch89
2024-03-06, 21:25
Dune (1984)
Tänkte att den här måste jag väl ha sett några gånger under åren men kände inte igen någonting alls!
Blev oerhört glatt överraskad, väldigt snygg film med mängder av bra skådespelare. Hade förväntat mig något betydligt ostigare. Jag tyckte till och med specialeffekterna var bra, även med dagens mått.
Trots att den var över tre timmar lång ser jag betydligt hellre om denna om någon månad än den nya Part 1.
8,5/10.
Haha! Kul att folk har olika smak. Jag tycker att den är otroligt kalkonig men den har underhållningsvärde! :D
Lafayette
2024-03-06, 21:32
Åtminstone var ju baronen underhållande. Skrikig, vidrig och genomond. Stellan Skarsgård version var ju skittråkig.
Scratch89
2024-03-06, 22:44
Åtminstone var ju baronen underhållande. Skrikig, vidrig och genomond. Stellan Skarsgård version var ju skittråkig.
Japp, jag gillar att den är så over the top och att många skådespelare inte riktigt verka förstå vad som händer eller vad de gör där. :D
lördagsgrogg
2024-03-07, 12:57
Haha! Kul att folk har olika smak. Jag tycker att den är otroligt kalkonig men den har underhållningsvärde! :D
Ja lite överseende var jag kanske. Men jag menar att rymdopera som genre alltid är lite åt det hållet, det går nästan inte att komma ifrån.
lördagsgrogg
2024-03-09, 13:27
Sin City 1 & 2 (2005/2014)
Varje gång jag ser om dessa blir jag överraskad över hur jävla bra dom är. Allt är helt jävla perfekt från skådisarna till filmningen och dialogen. Jag hoppas verkligen Frank Miller som själv var i högsta grad involverad blev nöjd, jag ser det som en av dom bästa filmningarna av en serie som någonsin gjorts.
Aldrig förr har film noir sett så ultrasnyggt ut att det blir nästan japanskt (väldigt Millerskt). Skuggorna, färginslagen och kostymeringen är nästan smärtsamt snygga. Serien är ju från början 10/10 men här har man utnyttjat filmmediet till att ytterligare förhöja den.
Ska jag möjligen hitta något att klaga på är det att i tvåan ser Marvs ansikte annorlunda ut och till det sämre. Och om jag verkligen letar så är Jeremy Piven av alla tämligen svag men har bara en liten och inte så tacksam roll i tvåan. Inget som stör mig egentligen.
10/10 med guldstjärna.
The Departed (2006)
Fantastisk lista med bra skådespelare men något är fel. Det är är något ytterst märkligt att i en sådan stjärnparad med bra story är det bara Marky Mark som verkar anstränga sig och gör bra ifrån sig.
Jag har försökt lista ut vad som gör att filmen havererar och det är Jack Nicholson, otroligt nog. Han gör inte en tillstymmelse till att försöka snacka bostonian utan spelar bara Jack. Och drar ner hela filmen, de andra som egentligen är från Boston nästan allihop känns som dom bott i Hollywood alldeles för länge. Matt Damon är väl egentligen den enda som klarar sig till godkänt.
6/10.
Decoy 2; Alien Seduction (2007)
Species yngre omognare och mer irrriterade lillebror. Ytterst medioker men om jag var tjugo, amerikan och i collage med min första date vid armen så kanske 6/10. Men på riktigt 4,5/10.
Cyber Tracker AKA Cybertracker (1994)
B-version av Terminator som går att ha roligt till för hur löjlig den är. Men inte mycket till film egentligen även om det är lite 80-tals nostalgisk. Gjord fyra år för sent för att platsa in och det passar väl in på hela altet. 4/10.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.