handdator

Visa fullständig version : Senast sedda film (Inga spoilers!)

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 [139] 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150

leo1
2018-02-23, 21:09
Seven!

På kanal 7 nu! Satan vilken klassiker! Har inte sett den på 20 år. Är inte alls orolig att den åldrats dålig.

Tror den kommer uppfylla sin 8,6:a på imdb

http://www.imdb.com/title/tt0114369/

Leeee
2018-02-23, 23:19
Min systerson tvingade mig att följa med honom och se black panther, vilken smörja!
Genomsyrad av politik och liknande skit. Inte konstigt att det sker massa ras-bråk iom filmen i staterna

timoat
2018-02-24, 02:09
The Death of Stalin 5.5/10

nej, fungerade inte alls för mig. Alldeles för mycket fars, fungerade inte alls med det som skedde. Den rappa och roliga dialogen från "In the thick of it" (samma manusförfattare) infann sig heller aldrig. Ganska besviken.

Scratch89
2018-02-24, 11:10
jag gillar den för dess världsuppbyggning.

Vad menar du då? Japanskmesh dark future eller grejen med replikanter och frågan om vad som gör en människa till det den är?

Endast det ytliga. Vad som gör robotar robotar och människor människor är nog så intressant, bara att det är så klumpigt hanterat i blade runner. Och i Prometheus och covenant, för den delen.

Gillar stilen med men även det som gör filmerna långsamma med snygga vyer och kameraåkningar och stämningsfylld musik.
Första filmen i dess första version flörtade ju ännu med med deckare noir genren vilket jag personligen gillade.

En sak som jag gillar skarpt i Blade Runner-filmerna är känslan av att jorden gått åt helvete, och jag tyckte att den känslan var ännu bättre porträtterad i uppföljaren. Kvar på jorden bor bara de som inte har råd att fly till kolonierna. Man får se hur de byggt en stor mur runt havet för att inte städerna ska spolas bort, det är skräp överallt, folk har mer eller mindre helt distanserat sig själva från varandra genom tekniken, ingen vet egentligen vad de kämpar för. Lägg till den filosofiska diskussionen om vad som egentligen definierar mänskligt liv.

spoon
2018-02-24, 14:10
Blade Runner 2049

Nja jag gillade nog den första filmen mer. Tycker inte att uppföljaren bjuder på nåt nytt. Bara en snyggare version.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

galtasar
2018-02-26, 08:51
Thor Ragnarok.

Kändes som man hamnat i ett SNL segment, roligheter skulle in i varenda scen.
5/10

Aryt
2018-02-26, 11:08
Thor Ragnarok.

Kändes som man hamnat i ett SNL segment, roligheter skulle in i varenda scen.
5/10

Tycker att det fungerade väldigt bra. Jämför med senaste Star Wars-filmen.

dluddeckens
2018-02-26, 11:35
Tänkte se War Dogs igår, men var för trött.

Är den bra?

Mvh

J.V
2018-02-26, 14:46
Tycker att det fungerade väldigt bra. Jämför med senaste Star Wars-filmen.Gillade den ocksa, da den ar regisserad av Taika Waititi och det en hel del av hans normala humor.

Normalt sett hatar jag dock humorn i alla Marvel-filmer.

Dr Nick
2018-02-26, 21:33
Nya Bladerunner

8/10

Hade låga förhoppningar efter att nyligen ha sett the last jedi och blivit trött på vad allt vad uppföljare heter men här fick jag se vad jag ville se, eftersom jag gillar originalet så ville jag se något liknande men nytt och det fick jag se, med samma bibehållen Bladerunner känsla.

High1ander
2018-02-26, 22:49
The Disaster Artist,

7.5 av 10. Stundtals brilliant cringe-humor som sedan balanseras hyffsat bra till "vanligt drama". Jag har faktiskt inte sett hela "The Room" som filmen mer eller mindre handlar om, men det behöver man inte heller för att uppskatta allt det bizarra. Skådespelsmässigt så är Franco-brorsorna riktigt bra i denna också, där just James är så sjukt fysiskt lik... Det som drar ner filmen är mest att den i mina ögon är att även om den är väldigt bra och rolig för stunden så är det inget jag egentligen skulle vilja se igen...

StarkaUlf
2018-03-03, 16:33
Är "Paterson" något att se? :)

http://www.imdb.com/title/tt5247022/

Scratch89
2018-03-04, 00:05
The Disaster Artist,

7.5 av 10. Stundtals brilliant cringe-humor som sedan balanseras hyffsat bra till "vanligt drama". Jag har faktiskt inte sett hela "The Room" som filmen mer eller mindre handlar om, men det behöver man inte heller för att uppskatta allt det bizarra. Skådespelsmässigt så är Franco-brorsorna riktigt bra i denna också, där just James är så sjukt fysiskt lik... Det som drar ner filmen är mest att den i mina ögon är att även om den är väldigt bra och rolig för stunden så är det inget jag egentligen skulle vilja se igen...

Du uppskattar nog The Disaster Artist ännu mer om du sett The Room. Den är SÅ udda. Nu har jag bara sett The Room; ska försöka se The Disaster Artist snart.

timoat
2018-03-04, 01:13
Loving Vincent 7/10

Ni har säkert läst om den, filmen där varje ruta (65.000 st) är handmålade i oljefärg och animerade I Van goghs stil av måleri. Handlar om Armand Roulin, som åker till Arles för att nysta i Vincents mystiska död.

Helt jävla fantastisk var den. Jag var skeptisk, trodde den skulle vara intressant att titta på bara, men den var riktigt gripande, och en väldig speciell film, att se världen genom hans ögon, man kände sig väldigt voyeuristisk. Jag rekommenderar varmt!

Hobbes
2018-03-04, 01:19
The Disaster Artist,

Har jag drömt ihop att du både i USA? Hur som helst om du ser filmen gör det i en biograf. Ta med dig plast skedar...sen följer du bara publiken:)

Det är min rekommendation. Det är hysteriskt roligt att se filmen live.

svenbanan
2018-03-04, 01:44
Loving Vincent 7/10

Ni har säkert läst om den, filmen där varje ruta (65.000 st) är handmålade i oljefärg och animerade I Van goghs stil av måleri. Handlar om Armand Roulin, som åker till Arles för att nysta i Vincents mystiska död.

Helt jävla fantastisk var den. Jag var skeptisk, trodde den skulle vara intressant att titta på bara, men den var riktigt gripande, och en väldig speciell film, att se världen genom hans ögon, man kände sig väldigt voyeuristisk. Jag rekommenderar varmt!

Holy shit!

Lägger till den i min to-see lista. :thumbup:

King Grub
2018-03-04, 18:13
https://www.imdb.com/title/tt6892400/

Mycket bra thriller. Jag ger den minst 1 poäng mer än IMDB-betyget.

Wormzie
2018-03-04, 18:45
Thor: Ragnarök (2017) 3/10

Hade bara några av skämten varit roliga skulle jag nog gillat den :)

Rahf
2018-03-04, 19:00
Har jag drömt ihop att du både i USA? Hur som helst om du ser filmen gör det i en biograf. Ta med dig plast skedar...sen följer du bara publiken:)

Vi har det där i Sverige nu med.

High1ander
2018-03-04, 21:08

Jag bodde i USA 2004-2008, sen Australien 2010-2012... Redan då så ville jag halvt se filmen, men nu kanske det blir av att se den om den visas på bio under någon festival.

timoat
2018-03-05, 00:21
The Ritual

6/10

Lämnade mig lite kall, och slutet var jag inte så pigg på, väntade mig denna twist som alla pratat om och trodde det skulle vara mycket "smartare" än vad det var. Om ni gillar denna typ av film tycker jag ni ska se Kill List, "Nearly a year after a botched job, a hitman takes a new assignment with the promise of a big payoff for three killings. What starts off as an easy task soon unravels" och det räcker, annars blir det spoilers

MackeJuve
2018-03-05, 14:17
Såg två dokumentärer från Rogue på deras YT-kanal: Stoneland och LEVANTADORES - The Basque Strongmen. Otroligt välfilmade och vackra. De är inte särskilt långa så rekommenderar er att dra av någon av dom när ni får en stund över. Perfekt mys-tittning.

High1ander
2018-03-05, 15:59
Fan vad kul att Roger Deakins äntligen fick en Oscar för foto, snubben har varit nominerad 14 gånger och jag anser honom bättre än t.ex. Lubezki som vunnit 3 år i rad nyligen...

Synd bara att Blade Runner 2049 inte är i närheten av hans bästa verk, men sen var det ett svagt år för foto så inte konstigt att den duger...

timoat
2018-03-09, 20:10
The Shape Of water 5/10 (8/10 för kulisser och cinematorgrafi)

Väldigt förutsägbar film, man visste ju hur den skulle sluta efter 5 minuter. Sterotyperna flödade.

Det liberla narrativet var så övertydligt att jag smällde av, inte konstigt att hollywood gav den massa oscars..

Vi fattar, vita män är elaka, sadistiska rasister, medans alla minoriteter är snälla, goda, hjälpsamma. Så extremt tröttsamt.

svenbanan
2018-03-09, 20:24
The Shape Of water 5/10 (8/10 för kulisser och cinematorgrafi)

Väldigt förutsägbar film, man visste ju hur den skulle sluta efter 5 minuter. Sterotyperna flödade.

Det liberla narrativet var så övertydligt att jag smällde av, inte konstigt att hollywood gav den massa oscars..

Vi fattar, vita män är elaka, sadistiska rasister, medans alla minoriteter är snälla, goda, hjälpsamma. Så extremt tröttsamt.

Du vet att du har tillstånd att slappna av lite då du kollar film. Garden behöver inte vara uppe 24/7... ;)

Jag tyckte också den var lite ostig och så. Men jag orkade inte engagera mig i att försöka fundera ut vilket politiskt budskap som eventuellt dolde sig under ytan (no pun intended).

Jag tyckte den ändå var lite småtrevlig. Kanske inte värd en massa oscars iofs...

Rahf
2018-03-09, 20:32
Är inte del Toros filmer överlag rätt ostiga och har karaktärer som målas med bred pensel? Är det inte samtidigt nästan alltid som del av den eller de genrer han spelar omkring med?

Det fascinerande för mig är hans designval, ofta fantastiska ljussättning och kulisser, inspirationer, och fäbless för 'gammalmodigt' filmskapande.

timoat
2018-03-09, 20:43
Är inte del Toros filmer överlag rätt ostiga och har karaktärer som målas med bred pensel? Är det inte samtidigt nästan alltid som del av den eller de genrer han spelar omkring med?

Det fascinerande för mig är hans designval, ofta fantastiska ljussättning och kulisser, inspirationer, och fäbless för 'gammalmodigt' filmskapande.

ja det har ju en definitiv estetik, precis som bioshock spelen. Men det mesta känns som att del toro snott och blandat från Jean-Pierre Jeunet, gilliam och bröderna cohen.

Du vet att du har tillstånd att slappna av lite då du kollar film. Garden behöver inte vara uppe 24/7... ;)

Jag tyckte också den var lite ostig och så. Men jag orkade inte engagera mig i att försöka fundera ut vilket politiskt budskap som eventuellt dolde sig under ytan (no pun intended).

Jag tyckte den ändå var lite småtrevlig. Kanske inte värd en massa oscars iofs...

Jag har inga problem med det, men när det klubbas över huvudet på mig blir jag trött som fan. Har inget tålamod för floskler i filmer.

svenbanan
2018-03-09, 20:45

Jo, de är nog överlag rätt klyshiga hans filmer. Är man på rätt humör är filmerna riktigt bra, annars är de nog rätt pajiga.

Med det sagt så var ju denna rullen inte i närheten av Pans labyrint tex...

Rahf
2018-03-09, 20:49
ja det har ju en definitiv estetik, precis som bioshock spelen. Men det mesta känns som att del toro snott och blandat från Jean-Pierre Jeunet, gilliam och bröderna cohen.

Men det är ju grejen! Det är ju därför man ser hans filmer! Är det någon som direkt proklamerar var alla klara inspirationer kommer från, så är det ju del Toro. Om du säger samma sak till honom så svarar han säkert bara med ett, "Ja, absolut!"

timoat
2018-03-09, 23:21
Men det är ju grejen! Det är ju därför man ser hans filmer! Är det någon som direkt proklamerar var alla klara inspirationer kommer från, så är det ju del Toro. Om du säger samma sak till honom så svarar han säkert bara med ett, "Ja, absolut!"

jag hatar det!:d
Och en sak till, i en tid när varenda film blir korsfäst för "whitewashing", ghost in the shell, the outsider. exodus etc så nämner ingen öht att en engelsk skådespelerska spelar en mexikansk karaktär? Sånt genomskinligt hyckleri.

(för att klargöra skiter jag fullständigt i "whitewashing" det rör mig inte i ryggen, däremot avskyr jag hyckleri, speciellt när den kommer från skenheliga hollywoodliberaler.) den här skitfilmen är skräddarsydd för att vinna oscars, it ticks all the boxes, och den kom precis i rätt tid.

Jag försöker läsa den här recensionen utan att spy galla i munnen, omöjligt http://www.denofgeek.com/us/movies/the-shape-of-water/269399/the-shape-of-water-reveals-the-greatest-movie-monster-is-white-privilege

Rahf
2018-03-09, 23:25
jag hatar det!:d
Och en sak till, i en tid när varenda film blir korsfäst för "whitewashing", ghost in the shell, the outsider. exodus etc så nämner ingen öht att en engelsk skådespelerska spelar en mexikansk karaktär? Sånt genomskinligt hyckleri.

(för att klargöra skiter jag fullständigt i "whitewashing" det rör mig inte i ryggen, däremot avskyr jag hyckleri, speciellt när den kommer från skenheliga hollywoodliberaler.)

Jag försöker läsa den här recensionen utan att spy galla i munnen, omöjligt http://www.denofgeek.com/us/movies/the-shape-of-water/269399/the-shape-of-water-reveals-the-greatest-movie-monster-is-white-privilege

Då ska du sluta se del Toros filmer hädanefter. Jag säger det nu: du vet precis vad du får, och det är hela grejen.

Ta Pacific Rim, som jag tycker var en toppenrulle. Där snackar vi gorgonzola-odör på karaktärerna och vissa dialoger. Alltså, snacka om att komiska gubbarna käkar rekvisita, Idris Elba får en svulstig och äckligt rättfärdig monolog som enbart finns med för att det borde finnas med. Sen har vi Ron Perlmans karaktär, som är skriven samt porträtterad som en anime-figur. Men allt det omringas av bastanta monster och feta mechs i grymma scener. Precis som det ska vara, och precis vad han ville göra.

timoat
2018-03-09, 23:26
Då ska du sluta se del Toros filmer hädanefter. Jag säger det nu: du vet precis vad du får, och det är hela grejen.

Jag älskar Blade 2 och Hellboy.

Frantic
2018-03-10, 12:27
Braven - http://www.imdb.com/title/tt5001754/?ref_=nv_sr_1
Jason Momoa är ju visserligen alltid lite cool men det är var B rakt igenom. Inte ens nästan sevärd.

Jumanji: Welcome to the Jungle http://www.imdb.com/title/tt2283362/?ref_=nv_sr_1
Såg nyligen om den gamla versionen och tyckte att den höll förvånansvärt bra (med undantag för effekterna :d), så jag kände mig lite tvingad att se om den här. Jag har nog inte en enda bra sak att säga om filmen. Jag tillhör så klart inte rätt målgrupp men jag har svårt att se att 13-åringar ska gilla den här. Helt utan charm och värme. Kevin Hart är sämst, som alltid. Sämre än Adam Sandler i sina värsta stunder.

Jockefoten
2018-03-10, 13:40
The Square. Helt okej, men hade inte varit värd en Oscar. Jag tycker Rubens tidigare filmer har varit bättre.

High1ander
2018-03-10, 21:48

Jag håller med Timoat, filmen var dålig rent upplevelsemässigt. Den är välgjord annars förutom manus som är alldeles för lat och billig. T.ex. förr i tiden så skulle man visa att en karaktär var stark/sårad så visa man hur den var alkolist eller/och hur elak farsan var som slog protagonisten som barn (vilket också är lättja/billigt). Nu visar man bara att någon är lite rasist och homofob så voila har man skapat sig en superskurk... det är helt enkelt jävligt billigt och endimensionellt.

Pan's Labyrinth är annars motsatsen, den är bra och bygger upp skurken mycket bättre...

Som helhet tycker jag därför Shape of Water är ganska själ-lös, den känns inte äkta utan mest bara Oscar-bait a la The Revenant.

Roquefort
2018-03-10, 22:13
Nu tycker jag vi ser om Lammen Tystnar på fyran. Fortfarande svinbra.

Hackenschmidt
2018-03-10, 22:15
Såg The untamed (http://www.imdb.com/title/tt5265960/), lite hentaivarning. Inget jag rekommenderar att man ser på första dejten eller med mamma och pappa.
Faktiskt behöver man inte se den alls, förutom chock-value är den inte särskilt bra. 4/10

svenbanan
2018-03-10, 23:31
Jag håller med Timoat, filmen var dålig rent upplevelsemässigt. Den är välgjord annars förutom manus som är alldeles för lat och billig. T.ex. förr i tiden så skulle man visa att en karaktär var stark/sårad så visa man hur den var alkolist eller/och hur elak farsan var som slog protagonisten som barn (vilket också är lättja/billigt). Nu visar man bara att någon är lite rasist och homofob så voila har man skapat sig en superskurk... det är helt enkelt jävligt billigt och endimensionellt.

Pan's Labyrinth är annars motsatsen, den är bra och bygger upp skurken mycket bättre...

Som helhet tycker jag därför Shape of Water är ganska själ-lös, den känns inte äkta utan mest bara Oscar-bait a la The Revenant.

Jag tycker det du skriver stödjer min teori snarare.

Att de använder sig av dessa "markörer" för att visa att någon är en skurk gör man inte för att man försöker göra politiska poänger nödvändigtvis. Det handlar snarare om att filmen i sig inte är så bra.

Fast det du höll med timoat om snaare än mig var kanske att jag skrev att jag tyckte filmen var lite småtrevlig (eller vad jag nu skrev)?

Jag tycker också att den var hästlängder ifrån Pans Labyrint, och håller också med om att den var rätt platt. Jag gillade den på samma sätt som man kan gilla en matiné. Dvs att den var rätt enkel och att man inte behöver tänk, utan bara kan ligga i soffan och "titta på bilderna". Dvs det fanns inget i filmen som irriterade mig.

EDIT: Var detta förresten samma "vattenmonster" som han som var med i Hellboy? Jag minns inte den sjögubben så noga. Kanske måste se om den?

High1ander
2018-03-11, 02:57
Jag tycker det du skriver stödjer min teori snarare.

Att de använder sig av dessa "markörer" för att visa att någon är en skurk gör man inte för att man försöker göra politiska poänger nödvändigtvis. Det handlar snarare om att filmen i sig inte är så bra.

Fast det du höll med timoat om snaare än mig var kanske att jag skrev att jag tyckte filmen var lite småtrevlig (eller vad jag nu skrev)?

Jag tycker också att den var hästlängder ifrån Pans Labyrint, och håller också med om att den var rätt platt. Jag gillade den på samma sätt som man kan gilla en matiné. Dvs att den var rätt enkel och att man inte behöver tänk, utan bara kan ligga i soffan och "titta på bilderna". Dvs det fanns inget i filmen som irriterade mig.

EDIT: Var detta förresten samma "vattenmonster" som han som var med i Hellboy? Jag minns inte den sjögubben så noga. Kanske måste se om den?

Det är politiska markörer, det är dom sakerna som är PK nu, easy targets. Inte helt olikt hur ryssar på 80-90 talet var onda, och under film noir så var "bögar" opolitliga. Jag förstår till viss del att filmer som är korta inte har tid att bygga upp karaktärer, men det blir identitetspolitik och guilty by association nu. Typ, ogillar du bögar så är du även ond på andra områden, ännumer fel blir det i en tidsålder som 50-talet då väldigt många ogilla homosexuella och svarta. Hade varit mycket mer intressant med t.ex. en rättkämpe som slåss för svarta men hatar bögar. Det blir som en form av historierevisionism nu, man kan tänka sig att när vi framställs om 100 år så kommer alla som inte är vegetarianer framställas som onda skurkar, dvs. det blir framtidens markör för då är det självklart att man är ond om man äter kött...

Det är iaf. samma skådis i fiskdräkterna från Hellboy och Shape... Sen är det nog svårt att inte få dom två hyffsat lika då premissen för en humanoid som ska vara iaf. inte helt motbjudande får liknande drag...

svenbanan
2018-03-11, 04:12
Det är politiska markörer, det är dom sakerna som är PK nu, easy targets. Inte helt olikt hur ryssar på 80-90 talet var onda, och under film noir så var "bögar" opolitliga. Jag förstår till viss del att filmer som är korta inte har tid att bygga upp karaktärer, men det blir identitetspolitik och guilty by association nu. Typ, ogillar du bögar så är du även ond på andra områden, ännumer fel blir det i en tidsålder som 50-talet då väldigt många ogilla homosexuella och svarta. Hade varit mycket mer intressant med t.ex. en rättkämpe som slåss för svarta men hatar bögar. Det blir som en form av historierevisionism nu, man kan tänka sig att när vi framställs om 100 år så kommer alla som inte är vegetarianer framställas som onda skurkar, dvs. det blir framtidens markör för då är det självklart att man är ond om man äter kött...

Det är iaf. samma skådis i fiskdräkterna från Hellboy och Shape... Sen är det nog svårt att inte få dom två hyffsat lika då premissen för en humanoid som ska vara iaf. inte helt motbjudande får liknande drag...

Ja, som du skriver så använder man ju dessa "markörer" för att visa att en karaktär är ond eller god. På samma sätt har man ju alltid gjort, även om markörerna varit annorlunda. Men anledningen till att man gör det är ju inte nödvändigtvis att man vill främja HBTQ-rörelsen eller trycka ner "arga vita män" eller nåt. Det är bara ett redskap för att göra en film. Det var det (det understrukna) jag menade med att "släppa ner garden".

Har nåt vagt minne av att fiskkillen i Hellboy var telepat...

timoat
2018-03-11, 06:42
Ja, som du skriver så använder man ju dessa "markörer" för att visa att en karaktär är ond eller god. På samma sätt har man ju alltid gjort, även om markörerna varit annorlunda. Men anledningen till att man gör det är ju inte nödvändigtvis att man vill främja HBTQ-rörelsen eller trycka ner "arga vita män" eller nåt. Det är bara ett redskap för att göra en film. Det var det (det understrukna) jag menade med att "släppa ner garden".

Jag är något mer cynisk. Inte bara att det är politiskt helt "rätt" i tiden, det är också extremt ytligt. Fattas bara att han plågade hundvalpar eller var dum mot barn med för att göra honom extra elak. Kanske smälla på en mustach så han kunde snurra den mellan fingrarna? Extremt förenklad och endimensionell karaktär. För att inte tala om de andra, "sassy Black woman, sensitive gay artist, evil military, the double agent"

svenbanan
2018-03-11, 07:56
Jag är något mer cynisk. Inte bara att det är politiskt helt "rätt" i tiden, det är också extremt ytligt. Fattas bara att han plågade hundvalpar eller var dum mot barn med för att göra honom extra elak. Kanske smälla på en mustach så han kunde snurra den mellan fingrarna? Extremt förenklad och endimensionell karaktär. För att inte tala om de andra, "sassy Black woman, sensitive gay artist, evil military, the double agent"

Glöm inte den fege svarta pojkvännen. Typisk pk stereotyp. ;)

timoat
2018-03-11, 16:20
Glöm inte den fege svarta pojkvännen. Typisk pk stereotyp. ;)

Var det en feg svart pojkvän i filmen? Hur missade jag honom?

svenbanan
2018-03-11, 16:37
Var det en feg svart pojkvän i filmen? Hur missade jag honom?

Han var nog snarare make när jag tänker efter. Han som den svarta städerskan beklagade sig angående när hon pratade med den stumma tjejen. Han angav väl henne för att han villa hålla sig väl med auktoritetsfigurerna eller nåt.

StarkaUlf
2018-03-11, 16:40
Hur tycker ni att Spectre står sig mot dom andra Bond-filmerna med Daniel Craig?

Roquefort
2018-03-11, 16:58
Hur tycker ni att Spectre står sig mot dom andra Bond-filmerna med Daniel Craig?

Mycket sämre än Skyfall, men mycket bättre än Casino och Solace. Sam Mendes är en grym regissör, synd att Spectre inte höll samma nivå som Skyfall.

Rahf
2018-03-11, 17:02
Skyfall är väl ett högvattenmärke också. Verkligen suverän Bond-film på många sätt.

Singelklippet när Javier Bardems karaktär introduceras. Jäklar alltså!

StarkaUlf
2018-03-11, 17:43
Alright, då ska jag se den :)

Håller med om att Skyfall är den bästa av dom tre jag sett hittills.

Magnus N
2018-03-11, 18:23
Nya Jumanji 7/10

Positivt överraskad , 2h perfekt söndagsunderhållning

Wain
2018-03-11, 18:26
Nya Jumanji 7/10

Wut? :confused: Den är ju otroligt dålig.

Magnus N
2018-03-11, 18:27
Wut? :confused: Den är ju otroligt dålig.

Tur det är subjektivt vad man gillar :)

Klein
2018-03-12, 00:21
Mycket sämre än Skyfall, men mycket bättre än Casino och Solace. Sam Mendes är en grym regissör, synd att Spectre inte höll samma nivå som Skyfall.

Eh, Casino Royale är den klart bästa bondfilmen med Daniel Craig. Skyfall på plats 2. Spectre och Quantum Solace är i bästa fall mediokra bondfilmer.

High1ander
2018-03-12, 00:52

Nej, jag menar inte heller att man gör det helt enkom för att främja HBQT eller svarta, osv... Men även om det används markörer förut så ändrar inte det faktumet att jag ogillar markörerna (dvs. att en sak automatiskt gör en till något annat, oavsett om det är hudfärg, nationalitet, kön, osv...), framförallt då vissa saker verkligen inte är direkt att man "blir ond" för man tycker x, y, z. Jag har ändå en brorsa som är homosexuell och min främsta idol är Freddie Mercury, så jag ogillar verkligen inte homosexuella, men jag tycker att folk ska få kunna vara idioter, dvs. ogilla bögar, svarta, osv. utan att man då blir en ren "ondska". Dvs. i historien så finns det gott om fantastiska människor som fört människorasen framåt men på vissa områden varit idioter. Det är ju "läskigare/intressantare" med just sådana som kan vara jätteprogressiva på vissa områden och sen vara helt unkna på andra... Det är lite för mycket "hade jag levt då, då jävlar hade jag inte tillåtit det och det", vilket är högst statistiskt osannolikt i många fall. Jag menar inte att de flesta var nazister under nazityskland, men majoriteten stod iaf. inte upp mot nazismen.

Nu ska karaktärer ha alla positiva drag, och göra alla "korrekta" beslut när det utspelar sig förr i tiden. Det är mer att man "skickat tillbaka en tidsresenär som har facit i hand" än människor som levde under den perioden och med den tidens förutsättningar.

svenbanan
2018-03-12, 01:58
Nej, jag menar inte heller att man gör det helt enkom för att främja HBQT eller svarta, osv... Men även om det används markörer förut så ändrar inte det faktumet att jag ogillar markörerna (dvs. att en sak automatiskt gör en till något annat, oavsett om det är hudfärg, nationalitet, kön, osv...), framförallt då vissa saker verkligen inte är direkt att man "blir ond" för man tycker x, y, z. Jag har ändå en brorsa som är homosexuell och min främsta idol är Freddie Mercury, så jag ogillar verkligen inte homosexuella, men jag tycker att folk ska få kunna vara idioter, dvs. ogilla bögar, svarta, osv. utan att man då blir en ren "ondska". Dvs. i historien så finns det gott om fantastiska människor som fört människorasen framåt men på vissa områden varit idioter. Det är ju "läskigare/intressantare" med just sådana som kan vara jätteprogressiva på vissa områden och sen vara helt unkna på andra... Det är lite för mycket "hade jag levt då, då jävlar hade jag inte tillåtit det och det", vilket är högst statistiskt osannolikt i många fall. Jag menar inte att de flesta var nazister under nazityskland, men majoriteten stod iaf. inte upp mot nazismen.

Nu ska karaktärer ha alla positiva drag, och göra alla "korrekta" beslut när det utspelar sig förr i tiden. Det är mer att man "skickat tillbaka en tidsresenär som har facit i hand" än människor som levde under den perioden och med den tidens förutsättningar.

Aha. Då är jag med på hur du menar. Jag kan ju såklart hålla med om hela grejen med markörer är lite trist överlag och att det är tröttsamt att få det skrivet på näsan vad man ska tycka.

Man får väl släppa ner garden ännu mer då, så att man pallar med lite "billiga knep" helt enkelt... ;) Eller så kan man ju skippa att titta på dåliga filmer. Knappast att filmen i fråga är värd att man gör några uppoffringar.

Det "billiga knep" jag kan komma på att jag absolut inte står ut med är det där "jump-scare" som dåliga skräckisar och thrillers sysslar med. Jag blir förbannad vare sig jag hoppar till eller inte då Jason Vorhees plötslig står utanför duschen då hjältinnan torkar tuttarna.

MackeJuve
2018-03-12, 22:42
Såg precis Tårtgeneralen. Den var precis det jag förväntade mig: feelgood, lite fin och ganska rolig. Skrattade högt ett flertal gånger och blev lite rörd vid ett par tillfällen. En bra film.

8/10

High1ander
2018-03-13, 01:06
Annihilation 7 av 10.

Hade hört rykten om att den inte skulle komma på bio i Sverige vilket gjorde mig sur då jag gärna sett den på bio baserat på premissen och skådisar. Såg nu när jag logga in på Netflix att där fan var den, så det blev ju att titta på direkten och den var helt OK.

Den hade kunnat vara längre, men känns som att mer info om vad som är fel/bra blir lätt spoilers, så 7 av 10 blir det.

Pudzianovski
2018-03-13, 15:52
Eh, Casino Royale är den klart bästa bondfilmen med Daniel Craig. Skyfall på plats 2. Spectre och Quantum Solace är i bästa fall mediokra bondfilmer.

Håller verkligen med!

BelowAverage
2018-03-13, 19:31
Annihilation.
Såg en trailer för rätt länge sen så vart glad när den dök upp på netflix. Inte hunnit smälta den men kan säga att det var en av de mest spännande filmer jag sett på länge. Tyckte filmen var väldigt vacker och även fantasieggande, man visste inte vad som skulle hända eller vad som pågick. Filmen får till en riktigt påtaglig känsla av överhängande oro, vilket är ovanligt numera. Dock är tempot lågt så stör man sig på sånt är det nog fel film, men man kan inte riktigt kombinera ösig film med nagelbitare.
Fin kombination av thriller / sci-fi / skräck. Och jag gillade att den var väldigt skruvad, fan vad glad jag blir att det kommer lite "riktig" sci-fi och inte bara hunger games osv.

Hackenschmidt
2018-03-15, 13:24
Såg också Annihilation, den var ok och få 6/10. En spännande idé som inte riktigt nådde fram. Det var något som saknades i den med stämningen och/eller karaktärerna. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad. Jag fick tvärtemot skribenten ovan ingen stark känsla av obehag som liknande sci-fi/horror ofta klarar skapa. Helt klart sevärd ändå.

shevek
2018-03-15, 22:17
Tripple 9 på Netflix. Var helt ok.

Scratch89
2018-03-17, 00:19
The Shape of Water (2017). http://www.imdb.com/title/tt5580390/

Väldigt vacker. Bra. Förtjänade sina Oscars, kanske inte för bästa film, men jag har bara sett en till av Oscarsfilmerna. Jag tycker inte att kritiken mot filmen här i tråden är särskilt befogad och om man inte riktigt förstod relationen mellan huvudkaraktären och amfibien var man kanske för irriterad över den påstådda white-shamingen att man missade hela filmen.

High1ander
2018-03-17, 00:55
The Shape of Water (2017). http://www.imdb.com/title/tt5580390/

Väldigt vacker. Bra. Förtjänade sina Oscars, kanske inte för bästa film, men jag har bara sett en till av Oscarsfilmerna. Jag tycker inte att kritiken mot filmen här i tråden är särskilt befogad och om man inte riktigt förstod relationen mellan huvudkaraktären och amfibien var man kanske för irriterad över den påstådda white-shamingen att man missade hela filmen.

Spoiler:Knappast svårt att lista ut från början att hon har gälar och när det matas "onödig info" som "hon hittades vid vattnet"... Att hon även masturberar i vatten gör saken ganska glassklar från början att något är fishy. Därmed kan man knappast beskylla för "man inte förstod relationen" för att man ogillar filmens manus. Det är simpelt, tillrättalagt, endimensionellt, stereotypiskt, etc. karaktärsbyggande och om man tycker det är "bra" så får man väl tycka det, jag föredrar "komplexare/mänskligare" karaktärer. Det är ganska ovanligt med "bästa film" som inte har några front runners i skådespelkategorin. Jag tycker inte skådespelet var dåligt, men de hade ju dåligt material att jobba med, vilket är synd. Men blir larvigt när kritik reduceras ner till "du fattar inte" därför ogillar du.

När man gör film så brukar det oftast snackas om "Show, don't tell" som mantra, men även där så är det lätt att när mindre slipade författare/producenter skriver så blir det uppenbart att de försöker kommunicera något eller "visa" något pga. det ena eller andra, och när man sugs ut ur "filmvärlden" pga. just dåliga sätt att visa saker så tappar filmen värdet ganska snabbt för mig. Lite som trolleri-trick, det är bara kul när jag blir lurad, inte ett dugg kul när jag genomskådar tricket... "Klassiska" fel är t.ex. överkomplicerade tagningar som skriker "detta funkar inte i verkligheten" då börjar jag helt plötsligt tänka på "hur fan filmades det" eller "varför i helvetet gör man en sådan tagning/kamerarörelse"? Självklart finns det undantag även där, där det just passar med galna kamerarörelser...

Scratch89
2018-03-17, 01:36
Spoiler:Knappast svårt att lista ut från början att hon har gälar och när det matas "onödig info" som "hon hittades vid vattnet"... Att hon även masturberar i vatten gör saken ganska glassklar från början att något är fishy. Därmed kan man knappast beskylla för "man inte förstod relationen" för att man ogillar filmens manus. Det är simpelt, tillrättalagt, endimensionellt, stereotypiskt, etc. karaktärsbyggande och om man tycker det är "bra" så får man väl tycka det, jag föredrar "komplexare/mänskligare" karaktärer. Det är ganska ovanligt med "bästa film" som inte har några front runners i skådespelkategorin. Jag tycker inte skådespelet var dåligt, men de hade ju dåligt material att jobba med, vilket är synd. Men blir larvigt när kritik reduceras ner till "du fattar inte" därför ogillar du.

När man gör film så brukar det oftast snackas om "Show, don't tell" som mantra, men även där så är det lätt att när mindre slipade författare/producenter skriver så blir det uppenbart att de försöker kommunicera något eller "visa" något pga. det ena eller andra, och när man sugs ut ur "filmvärlden" pga. just dåliga sätt att visa saker så tappar filmen värdet ganska snabbt för mig. Lite som trolleri-trick, det är bara kul när jag blir lurad, inte ett dugg kul när jag genomskådar tricket... "Klassiska" fel är t.ex. överkomplicerade tagningar som skriker "detta funkar inte i verkligheten" då börjar jag helt plötsligt tänka på "hur fan filmades det" eller "varför i helvetet gör man en sådan tagning/kamerarörelse"? Självklart finns det undantag även där, där det just passar med galna kamerarörelser...

Jag håller med om det du skriver men det var inte heller ditt inlägg som jag reagerade på, och jag tycker inte heller att den förtjänar Oscar för bästa film, vilket jag ju skrev. Det var någon här (jag letar inte efter inlägget nu) som t.ex inte förstod hur hon kunde bli attraherad/kär i varelsen. DÅ har man inte förstått filmen.

Chilla.

High1ander
2018-03-17, 01:48
Jag håller med om det du skriver men det var inte heller ditt inlägg som jag reagerade på, och jag tycker inte heller att den förtjänar Oscar för bästa film, vilket jag ju skrev. Det var någon här (jag letar inte efter inlägget nu) som t.ex inte förstod hur hon kunde bli attraherad/kär i varelsen. DÅ har man inte förstått filmen.

Chilla.

Aight, då är jag med på noterna. Var ju iaf. jag och två till som hade problem med karaktärsuppbyggandet, så jag antog det var oss hela bunten.

Men du har rätt, fattar man inte den biten så har man inte fattat filmen...

Ska försöka att inte bli en SJW och bara vara en simpel arg vit man. :)

svenbanan
2018-03-17, 04:02
Oväntat mycket diskussion kring Shape of water i denna tråden. Det skulle man ju inte ha trott på förhand direkt.

Undar hur det kommer sig egentligen?
Försöker trolla igång en metadiskussion om anledningen till de andra diskussionerna... :trollface:

spoon
2018-03-17, 08:28
Oväntat mycket diskussion kring Shape of water i denna tråden. Det skulle man ju inte ha trott på förhand direkt.

Undar hur det kommer sig egentligen?
Försöker trolla igång en metadiskussion om anledningen till de andra diskussionerna... :trollface:Den fick en oscar. Då blir det alltid debatt.

Scratch89
2018-03-17, 13:40
Aight, då är jag med på noterna. Var ju iaf. jag och två till som hade problem med karaktärsuppbyggandet, så jag antog det var oss hela bunten.

Men du har rätt, fattar man inte den biten så har man inte fattat filmen...

Ska försöka att inte bli en SJW och bara vara en simpel arg vit man. :)

:)

timoat
2018-03-17, 14:26
I, Tonya 7/10

(O)trevlig film om Tonya Hardings liv. Lite märklig blandning av barnmisshandel, hustrumisshandel och humor, men def. sevärd. Margot Robbie jäkligt bra i den.

timoat
2018-03-18, 01:02
Såg också Annihilation, den var ok och få 6/10. En spännande idé som inte riktigt nådde fram. Det var något som saknades i den med stämningen och/eller karaktärerna. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad. Jag fick tvärtemot skribenten ovan ingen stark känsla av obehag som liknande sci-fi/horror ofta klarar skapa. Helt klart sevärd ändå.

Håller med.

Jag ger den nog 6.5/10

Kände i princip ingen som helst empati för någon av karaktärerna. När de plockades av (av cgi monster) brydde jag mig verkligen inte ett smack. Jämför tex med nåt så enkelt som Predator där man bryr sig om alla karaktärerna, och båda filmerna hade ungefär lika mycket tid på sig att etablera dem.

CGI.n var undermålig, ibland kändes det som att jag kollade på Lawnmower Man hehe. Jag tror att den hade gjort sig mycket bättre som en miniserie på 4 timmar eller nåt.Jag fick absolut ingen känsla av obehag, rädsla, glädje, sorg.

Den försökte göra sig smartare än vad den var, men det infann sig liksom inte i narrativet.

Det jag tänkte mest på var att jag hade gärna spelat detta som ett singelplayer FPS. Det vibbade ju hårt av Stalker.

Kul att se Tuva Novotny, hon har jag skulpterat en skottskada på för 12 år sen, hehe.
Man kanske får läsa boken, det är första delen av en trilogi.

sen undrar jag varför portmans karaktär och den "tuffe"
bruden hade samma tatuering på armen.

panzerpig
2018-03-18, 09:50
Håller med.

Jag ger den nog 6.5/10

Kände i princip ingen som helst empati för någon av karaktärerna. När de plockades av (av cgi monster) brydde jag mig verkligen inte ett smack. Jämför tex med nåt så enkelt som Predator där man bryr sig om alla karaktärerna, och båda filmerna hade ungefär lika mycket tid på sig att etablera dem.

CGI.n var undermålig, ibland kändes det som att jag kollade på Lawnmower Man hehe. Jag tror att den hade gjort sig mycket bättre som en miniserie på 4 timmar eller nåt.Jag fick absolut ingen känsla av obehag, rädsla, glädje, sorg.

Den försökte göra sig smartare än vad den var, men det infann sig liksom inte i narrativet.

Det jag tänkte mest på var att jag hade gärna spelat detta som ett singelplayer FPS. Det vibbade ju hårt av Stalker.

Kul att se Tuva Novotny, hon har jag skulpterat en skottskada på för 12 år sen, hehe.

Håller med. 6/10. Jag var faktiskt hypad över denna film: regisserad av Alex Garland, baserad på en bok som ska vara riktigt bra (som jag inte hunnit läsa än fast jag planerade det) men den föll sig rätt platt.

gohei
2018-03-18, 10:58

Om du läser boken så lär den troligtvis diffa rätt mycket från filmen för regissören hade väl själv sagt att det var länge sen han läste den och han gjorde filmen ifrån minnet av det han läst och att han inte ville läsa om den för att få alla detaljer rätt.

Angående det dolda du skrev så var det inget jag upptäckte så nu blev jag ju också lite nyfiken.

timoat
2018-03-18, 11:18
Om du läser boken så lär den troligtvis diffa rätt mycket från filmen för regissören hade väl själv sagt att det var länge sen han läste den och han gjorde filmen ifrån minnet av det han läst och att han inte ville läsa om den för att få alla detaljer rätt.

Angående det dolda du skrev så var det inget jag upptäckte så nu blev jag ju också lite nyfiken.

ja, jag fick svaret när jag gick in på imdb. snubben som är ihopväxt i poolen har samma tatuering. Ett bevis på att de är infekterade tydligen. i början där så sa hon ju att hon började få ett blåmärke, sen nämns det inte igen. jag undrar om det var början på tatueringen. i vilket fall som helst så tyckte jag filmen var alldeles för ihophastad, massa "coola" scener som var löst sammansatta, typ massor med trailer shots och reveals, utan nån egentlig uppbyggnad till dem i filmen. nu gick jag in och läste hela plotten på imdb, den diffar rejält från boken verkar det som.

gohei
2018-03-18, 11:29
ja, jag fick svaret när jag gick in på imdb. snubben som är ihopväxt i poolen har samma tatuering. Ett bevis på att de är infekterade tydligen. i början där så sa hon ju att hon började få ett blåmärke, sen nämns det inte igen. jag undrar om det var början på tatueringen. i vilket fall som helst så tyckte jag filmen var alldeles för ihophastad, massa "coola" scener som var löst sammansatta, typ massor med trailer shots och reveals, utan nån egentlig uppbyggnad till dem i filmen. nu gick jag in och läste hela plotten på imdb, den diffar rejält från boken verkar det som.

Ah, där ser man. Det såg jag inte heller. Känns som man det är en hel del man kanske missar på första visningen.
Jag gillade verkligen filmen, åtminstone första halvan var riktigt bra. Slutet kändes inte helt komplett helt ärligt, kan också ha o göra med att jag läste vissa spoiler-fria tankar och åsikter om filmen innan jag såg den och jag hade väl byggt upp lite av en annan film i huvudet som inte stämde överens med slutprodukten.
Riktigt snygg var den också. Scenen med björnen i huset kommer jag ha i minnet länge, riktigt kuslig.

eternallord
2018-03-18, 15:27
Annihilation - 7,5/10

Jag har givetvis aldrig tagit LSD, men om jag hade gjort det så hade jag varit säker på att Alex Garland tagit det och i princip baserat hela filmen på det.

Det börjar nästan direkt med den visuella biten. Den valda färgskalan som skimret tar i rosa och grön, samt vissa av de visuella fenomen som de beskriver såsom att ytor som deras fingeravtryck upplevs röra på sig är som klippt och skuret ur en tripp.

Men det börjar på allvar när de väl börjar ta sig in i skimret. Ganska abrupt vaknar Lena upp i sitt tält och försöker orientera sig tillsammans med sin grupp innan hon inser att alla upplever samma sak, de vet inte vart de är och de kommer inte ihåg hur de kom dit. Och även om de hade velat så finns det inget sätt att ta sig tillbaka för de vet inte ens vilket håll "tillbaka" är, den enda vägen är djupare in i mysteriet. Detta är typiskt karaktäristiskt för en tripp, och känslan är oftast en skräckblandad förtjusning. Ungefär här klipper de till en scen där Lena pratar med Lomax, där hon säger att det var drömliknande. “Nightmarish…” säger Lomax, och Lena svarar något i stil med “Not always, it was also beautiful”.

Därefter går vi igenom en period där många subtila saker händer som jag också tycker återspeglar psykedeliska upplevelser. Alla deltagarna i “trippen” representerar på ett eller ett annat sätt olika motivationer att ta psykadeliker och effekterna det kan ha på upplevelsen. Lena själv försöker vara en bättre person, och mycket av trippen är självrannsakan där hon analyserar vad hon gjort fel och hur hon sårat sin man. Anya snedtrippar ordentligt, och upplever en djup rädsla och paranoia när hon försöker “kämpa tillbaka” mot vad trippen gör med henne, jämfört med de andra deltagarna som mer aktivt accepterar vart de är på väg. Vi djupdyker även i temat om känslan av att man är en del av allting. Josie går så långt att hon slukas upp av naturen och blir “ett” med den. Kane beskriver uttryckligen hur han börjat tappa konceptet om vem han är, och hur psykologiskt påfrestande denna upplevelsen kan vara, och hans självmord kan ses som en metafor för egodöden (eller mildare variationer av den) som man kan gå igenom på tillräckligt höga doser LSD. Likaså filmens klimax, där Lena är i en intensiv kamp, men den hon strider mot är hennes egen spegelbild, delar av henne själv.

När hon till slut tar sig ut ur trippen förmedlar filmen huvudsakligen ett budskap, att Kane och Lena inte är samma människor som de var innan trippen.

Eller så är det mest an artsy metafor för global warming osv blabla, vilket de flesta andra verkar tro. Vad vet jag.

panzerpig
2018-03-18, 16:18

Ja, så uppfattade jag det. hon fick ett blåmärke/eksem, efter ett tag hade det förvandlats till en tatuering/symbol (evighetssymbolen var det va?)

J.V
2018-03-19, 11:27
Nya Jumanji 7/10

Wut? Den är ju otroligt dålig.Komedier och horror gar alltid pa separat skala fran 'riktiga' filmer, det ar sedan gammalt.

Hövdingen
2018-03-21, 19:05
The disaster artist 3,5/5 http://www.imdb.com/title/tt3521126/

Hobbes
2018-03-21, 20:40
The disaster artist 3,5/5 http://www.imdb.com/title/tt3521126/

Har du sett The Room? Bara nyfiken.

Scratch89
2018-03-22, 08:29
Ni som sett på Annihilation, ser ni den på bio eller via Internetgiganten? Det kom ju ut en WEBRip igår, är det vettig kvalitet?

forslund
2018-03-22, 08:29
Den finns på Netflix.

Scratch89
2018-03-22, 09:41
Den finns på Netflix.

Jamen se där! Tack för tipset.

Wormzie
2018-03-22, 11:43
Darkest Hour (2017) 6/10

Mjäeee.. Snygg sminkning och bra spelat av Oldman. Tycker inte man belyser mörkret i filmen på ett bra sätt, det är väldigt milt klimat känslomässigt och man sitter närmast avstängd i biosalongen. Medioker at best.

Kabuto
2018-03-22, 12:19
Darkest Hour (2017) 6/10

Mjäeee.. Snygg sminkning och bra spelat av Oldman. Tycker inte man belyser mörkret i filmen på ett bra sätt, det är väldigt milt klimat känslomässigt och man sitter närmast avstängd i biosalongen. Medioker at best.

Vet inte ens om jag är så impad över Oldman, tycker inte han passade som Churchill. Han utstrålar inte direkt pondus eller auktoritet som jag tänker Churchill gjorde.

Wormzie
2018-03-22, 13:06
Vet inte ens om jag är så impad över Oldman, tycker inte han passade som Churchill. Han utstrålar inte direkt pondus eller auktoritet som jag tänker Churchill gjorde.

Jag har ingen koll på Churchill, men jag uppskattade att dom gjorde karaktären väldigt mänsklig med massa olika bra och mindre bra egenskaper. Han var osmidig, brysk, komisk, arg, glad, besvärad samtidigt som han var empatisk. Det är väl fördelen när en karaktär får så mycket tid, man han ju inte bygga en relation till någon annan i filmen.

timoat
2018-03-22, 14:49

Nä, det var alldeles för mjäkigt, men det passar ju bra i dessa politiskt korrekta tider, "det var en stark kvinna bakom " osv. Dessutom tycker jag han överspelade som fan. Karikatyrvarning! Men sminket var sinnessjukt.

Wormzie
2018-03-22, 15:26
Nä, det var alldeles för mjäkigt, men det passar ju bra i dessa politiskt korrekta tider, "det var en stark kvinna bakom " osv. Dessutom tycker jag han överspelade som fan. Karikatyrvarning! Men sminket var sinnessjukt.

"det var en stark kvinna bakom".. i mina ögon fick kvinnorna, både sekreteraren men också hans fru, inte alls speciellt mycket utrymme. kan hålla med dig om överspelandet och håller med om att sminket var insane.

Swedishviking
2018-03-22, 17:54
ej film men serie via netflix! Narcos! blev totalt hooked direkt plöjt genom 3 säsonger på 3-4 dagar... 10/10 så jävla bra.

Hövdingen
2018-03-22, 17:58
Har du sett The Room? Bara nyfiken.

Nej men jag blev sugen. Ska försöka se den i helgen.

timoat
2018-03-22, 18:02
Super Dark Times 6.5/10

Hade höga förhoppningar på denna, men den levererade inte riktigt. Den börjar bra, men tycker den faller sönder, dialogen känns lite sådär, nästan lite krystat försök att kännas äkta, men det är nåt som inte riktigt klickar, och sen verkar den inte riktigt kunna bestämma sig för vilken ton den ska ha. Ibland är det Superbad, Ibland är det Donnie Darko, ibland är det Brick, ibland är det Bully. Sista 1/3 delen av filmen känns väldigt hastig, det som sker har liksom inte byggts upp på ett effektivt sätt. Jag tror att det är regissören som inte lyckats pricka exakt dit han vill få skådisarna.

Funkar en regnig söndagseftermiddag!

Scratch89
2018-03-23, 07:22

Jag är sugen på att se om The Room bara för att den var så fantastisk på alla sätt och vis. :d

Rikard Jansson
2018-03-23, 07:30
Thor: Ragnarok: VG
Wonder woman: IG
Alla die hard: 1:MVG, 2:VG, resten G
Jason Bourne, alla: pga Jeremy renners fightscen får hela serien MVG. Sanslöst bra!

Scratch89
2018-03-23, 08:55
Thor: Ragnarok: VG
Wonder woman: IG
Alla die hard: 1:MVG, 2:VG, resten G
Jason Bourne, alla: pga Jeremy renners fightscen får hela serien MVG. Sanslöst bra!

Åh, jag ligger hemma sjuk. Man kanske skulle dra igenom de första Die Hard? Eller Bourne. Hmm.

Frantic
2018-03-23, 13:01
Åh, jag ligger hemma sjuk. Man kanske skulle dra igenom de första Die Hard? Eller Bourne. Hmm.

http://www.imdb.com/title/tt1318514/?ref_=tt_rec_tt - Börja där

Scratch89
2018-03-23, 13:05
http://www.imdb.com/title/tt1318514/?ref_=tt_rec_tt - börja där

hahahahaha

timoat
2018-03-23, 14:21

Finns många serier ute nu du kan se,

the Alienist http://www.imdb.com/title/tt4604612/?ref_=fn_al_tt_1

Waco http://www.imdb.com/title/tt6040674/?ref_=fn_al_tt_1

Counterpart http://www.imdb.com/title/tt4643084/?ref_=nm_flmg_act_6

Frankenstein Chronicles http://www.imdb.com/title/tt4643084/?ref_=nm_flmg_act_6

Hobbes
2018-03-23, 21:02

Om du kan försök se den i en biograf med fans:d

Vi hade tre påsar med plast skedar med oss sist vi gick:d

Vid varje scen med de inramade skedarna sker detta.

RLqv6mRQbng

De måste ha textning...då alla kommenterar hela tiden.

xEohs_Q-_9Q

Det är den mest interaktiva screening jag någonsin gått/går på tillsammans med Rocky Picture Horror Show.

Scratch89
2018-03-23, 23:05
The Disaster Artist (2017). http://www.imdb.com/title/tt3521126/

Så fantastiskt bra. Jag tycker om hur de porträtterar Tommy Wiseau, för även om han framstår som en väldigt speciell man, framstår han också som väldigt snäll, ensam och någon som bara vill bli uppskattad för den han är. James Franco har lyckats väldigt väl med hur Tommy rör sig, pratar, gestikulerar och grimaserar. Och det där jävla skrattet. :D

y9N1GV88T7g

mattilainen
2018-03-23, 23:17
Pitch perfect 3

2/5 vattenmeloner
Saknade bra sånger genomgående och inget som fick en att tycka det var något speciellt. Några roliga scener men annars inte mycket att ha.

timoat
2018-03-24, 00:46
28 Weeks later 7/10

Kollade om den, bättre än jag minns den

Kan vara en av de bästa öppningsscenerna någonsin? Såg den på 2 meters skärm med, så man fick biokänsla.

uppfriskande med noll cgi blod, noll cgi monster, twistar man inte förutspådde. det enda jag inte gillade var kameraarbetet under actionscenerna, man ser bokstavligen talat inte ett skit, blir tröttsamt efter ett tag. Shakycam och extrema närbilder och snabba klipp.

Och givetivs, Imoogen Poots är sinnessjukt snygg. SINNESSJUKT.

Hövdingen
2018-03-25, 19:40
The Room http://www.imdb.com/title/tt0368226/

Den här filmen var lite......speciell. Dålig fast på ett bra sätt.

Patriarch K
2018-03-25, 20:08
Tips på skräckisar som redan släppts 2018 som är snajdiga?

svenbanan
2018-03-25, 20:46
28 Weeks later 7/10

Kan vara en av de bästa öppningsscenerna någonsin? Såg den på 2 meters skärm med, så man fick biokänsla.

uppfriskande med noll cgi blod, noll cgi monster, twistar man inte förutspådde. det enda jag inte gillade var kameraarbetet under actionscenerna, man ser bokstavligen talat inte ett skit, blir tröttsamt efter ett tag. Shakycam och extrema närbilder och snabba klipp.

Nu var det väldigt länge sedan jag såg denna. Men jag har också för mig att jag var rätt besviken på den i jämförelse med 28 days later som jag minns som att den var hur bra som helst...

Nu blev jag också lite sugen på att se om bägge dessa.

MackeJuve
2018-03-26, 10:33
Stronger Than the World

Spelfilm baserad på historien om José Aldo. Gillade denna skarpt, var faktiskt riktigt jäkla bra. Det enda jag saknade var lite mer bakgrund till varför han älskade just fighting, jag tror ju inte att det enbart var för att han var av en våldsam natur. Väldigt inspirerande och välgjord film.

8/10

r1kkie
2018-03-26, 10:46
Tomb Raider 6/10

Helt okej som lördagsunderhållning om man gillar äventyrsfilmer.

Akerhage
2018-03-26, 13:53
Annihilation (http://www.imdb.com/title/tt2798920/) - 9/10

Vet inte om jag bara var på humör för precis en sådan film, eller om jag låg extra skönt i soffan när jag såg den. Men tyckte den var grymt jäkla bra, bästa på länge!

Roquefort
2018-03-26, 15:27
28 Weeks later 7/10

Hon är snuskigt snygg javisst. Har plågat mig igenom That Awkward Moment och Fright Night bara för att få se henne. Älskar 28 veckor senare, har inte sett 28 dagar senare dock, får bli kvällsfilmen!

Patriarch K
2018-03-26, 15:32
Såg på Insidious: The Last Key igår. Den får typ 5.5/10 då jag tyckte att den var spännande och skrämmande, men för mycket fjanterier och smådetaljer man kunde störa sig rejält på. Den tappade helt tråden kändes det som.

Hackenschmidt
2018-03-27, 09:39
Star Wars: The Last Jedi 5/10. Hade det inte varit en star wars-film utan en vanlig Disney-matiné så kanske den hade fått 6/10 för den är lite underhållande.

Det var som att titta på en parodi på Star Wars. Det är massa saker som är skit med denna filmen men framförallt träffar humorn helt fel, karaktärerna är ointressanta och allt känns ytligt. Rey är enda goda karaktären som är ok men hon är för OP. Jag ville bara att alla rebeller och imperiet skulle dö. Jag är inte det minsta sugen på att se nästa film. Förstår inte att den kan ha 7.4/10. Då tyckte jag ändå att The Force Awakens var bra.
Scenen där Finn ska offra sig men mekanikern kör in i honom *facepalm*, hade varit kul om båda dog i den kraschen eftersom det är så otroligt efterblivet

Blade Runner 2049: 8/10

Den hade kunnat få 9/10 men det är lite i handlingen och en karaktär som drar ner betyget. Satt klistrad och mös genom hela filmen. Kommer se igen.

Intressant att båda är ungefär lika långa och Blade Runner klassas som den "långsamma" filmen, ändå kändes Star Wars dubbelt så lång på ett dåligt vis.

Scratch89
2018-03-27, 09:59
Annihilation (2018). http://www.imdb.com/title/tt2798920/

Jag tyckte den var bra., den förtjänar sitt IMDb-betyg. Det var en del av en scen i slutet som drog ner betyget ett snäpp, men annars precis vad jag var ute efter en lördag kväll. Spännande och mörk.

King Grub
2018-03-27, 10:04
Jag tyckte första halvan av Annihilation var bra, men någonstans strax efter krokodilen blev det för mycket mumbo jumbo.

Scratch89
2018-03-27, 10:34
Jag tyckte första halvan av Annihilation var bra, men någonstans strax efter krokodilen blev det för mycket mumbo jumbo.

Ja, så kan man väl säga. Den hade en bra premiss men kunde inte riktigt leverera. Det kändes som om den försökte att vara mer och mer knepig, men tyvärr med avkall på kvaliteten. Till skillnad från Ex Machina t.ex, där det lyckas vara intressant hela vägen.

eternallord
2018-03-29, 21:34
Pacific Rim: Uprising - 4,5/10
Missade helt poängen med vad som gjorde första filmen så underhållande.

Frantic
2018-03-30, 08:10
Phantom Thread.

Mina förväntningar var skyhöga i Daniel Day Lewis avskedsföreställning. Senast han jobbade med Paul Thomas Anderson blev det ren filmmagi och en av de bästa filmerna någonsin. Den här gången blev jag tyvärr riktigt besviken. Själva historien var inte intressant öht vilket i det här fallet inte spelar någon roll då det är karaktärerna och deras utveckling som står i fokus. Tyvärr fångades jag aldrig riktigt av dem och jag brydde mig helt enkelt inte om vad som hände dem. Fantastiskt spelat av DDL som borde fått Oscarn före Gary Oldman men overall blir betyget halvbra för min del.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Scratch89
2018-03-30, 10:04
Pacific Rim: Uprising - 4,5/10
Missade helt poängen med vad som gjorde första filmen så underhållande.

Jag håller med dig. Pacific Rim var liksom en orgie av explosioner och one liners i linje med Transformers, men tydligen skulle detta vara bra? Filmkunniga hyllar Pacific Rim och säger att den är bra. Beror det på regissören? Har jag missat något väsentligt?

Jag såg den tillsammans med två kompisar där vi satt och åt kött och drack öl till, precis som man gör med såna ostiga filmer. Den var perfekt för sammanhanget men det var ju liksom ingen Nyckeln Till Frihet.

eternallord
2018-03-30, 11:25
Jag håller med dig. Pacific Rim var liksom en orgie av explosioner och one liners i linje med Transformers, men tydligen skulle detta vara bra? Filmkunniga hyllar Pacific Rim och säger att den är bra. Beror det på regissören? Har jag missat något väsentligt?

Jag såg den tillsammans med två kompisar där vi satt och åt kött och drack öl till, precis som man gör med såna ostiga filmer. Den var perfekt för sammanhanget men det var ju liksom ingen Nyckeln Till Frihet.

Du missförstod nog mitt inlägg, jag är i skaran av folk som verkligen uppskattade första filmen, och jag menade att de i uppföljaren missade poäng med vad som gjorde första filmen så underhållande.

Första Pacific Rim är en hyllning till klassisk kaiju-film, och lyckas på något vis sammanföra det, med over-the-top-karaktärer och en någerlunda originell psykologisk side-plot. Detta i kombination med kanske den bästa CGIn vi någonsin sett gjorde den väldigt underhållande, om än väldigt bristfällig på sina ställen.

Uprising å andra sidan är ett försök att lansera ännu en kassako-serie som ska vara lockande för den asiatiska marknaden (som av någon anledning älskar Transformers-filmerna oavsett hur dåliga de än är) och tonårskidsen som vill identifiera sig själva med hjältarna (Hunger Games, Maze Runner osv). Det enda den gör förhållandevis bra är actionscenerna (CGIn är än en gång väldigt imponerande), men det dras ner av en tröttsamt dålig story och karaktärer man hatar.

Scratch89
2018-03-30, 15:04
Du missförstod nog mitt inlägg, jag är i skaran av folk som verkligen uppskattade första filmen, och jag menade att de i uppföljaren missade poäng med vad som gjorde första filmen så underhållande.

Första Pacific Rim är en hyllning till klassisk kaiju-film, och lyckas på något vis sammanföra det, med over-the-top-karaktärer och en någerlunda originell psykologisk side-plot. Detta i kombination med kanske den bästa CGIn vi någonsin sett gjorde den väldigt underhållande, om än väldigt bristfällig på sina ställen.

Uprising å andra sidan är ett försök att lansera ännu en kassako-serie som ska vara lockande för den asiatiska marknaden (som av någon anledning älskar Transformers-filmerna oavsett hur dåliga de än är) och tonårskidsen som vill identifiera sig själva med hjältarna (Hunger Games, Maze Runner osv). Det enda den gör förhållandevis bra är actionscenerna (CGIn är än en gång väldigt imponerande), men det dras ner av en tröttsamt dålig story och karaktärer man hatar.

Aha, okej. Där ser man. Kanske man bör se om första filmen med nya ögon, för jag gick in med inställningen att den skulle vara motsvarande Transformers 8, och det var ju vad jag fick, åtminstone till ytan.

eternallord
2018-03-30, 15:35
De tar inte upp Del Toro's kärlek för Kaiju-filmer och vad det har för signifikans för varför vissa verkligen gillar filmen, men i övrigt tycker jag Honest Trailers tolkning är spot on:

fupWquPNoTc

spoon
2018-03-30, 21:28
Forgotten

Koreansk thriller. Klart sevärd

Lost city of Z

Också klart sevärd

Blir svårt att ranka filmer när man mestadels ser bra filmer. Båda två hade varit sjuor på en skala. Men det blir också dom flesta filmer som jag ser.

leo1
2018-03-31, 19:47
Då poppar jag popcorn till The girl with the dragon tattoo. Börjar 21.00 på sjuan. Bra betyg på imdb, 7,8. Med Daniel Craig och allt. Visserligen är ju Paolo Roberto med i en av dom svenska filmerna :d

Har sett den en gång innan och tyckte den var bra då, vad tycker ni?

Roquefort
2018-03-31, 20:08
Då poppar jag popcorn till The girl with the dragon tattoo. Börjar 21.00 på sjuan. Bra betyg på imdb, 7,8. Med Daniel Craig och allt. Visserligen är ju Paolo Roberto med i en av dom svenska filmerna :d

Har sett den en gång innan och tyckte den var bra då, vad tycker ni?

Rätt meningslös remake tycker jag. Men helt okej film, Fincher gör väl så gott han kan med den skitboken.:d Känns som de proppat in en massa meningslösa scener också. Blomkvist träffar sin dotter, Salander kokar kaffe, Salander tatuerar sig, Salanders dator går sönder.. etc. Men Mara är ju grym i rollen och musiken helt fantastisk (she reminds me of you med Trent Reznor är något av de bästa jag hört när det kommer till filmmusik).. så helt okej film som sagt.

Nästa Salander blir för övrigt Claire Foy, det ser jag väldigt mycket fram emot.

leo1
2018-03-31, 20:19
Rätt meningslös remake tycker jag. Men helt okej film, Fincher gör väl så gott han kan med den skitboken.:d Känns som de proppat in en massa meningslösa scener också. Blomkvist träffar sin dotter, Salander kokar kaffe, Salander tatuerar sig, Salanders dator går sönder.. etc. Men Mara är ju grym i rollen och musiken helt fantastisk (she reminds me of you med Trent Reznor är något av de bästa jag hört när det kommer till filmmusik).. så helt okej film som sagt.

Nästa Salander blir för övrigt Claire Foy, det ser jag väldigt mycket fram emot.

Tycker ändå hela hajpen kring böckerna är fantastisk. Största framgången någonsin sedan fick väl framförallt noomi rapace sitt genombrott i filmen och Mikael Nykvist.

Alla pratar engelska I filmen, I Sverige :d

Roquefort
2018-03-31, 20:27
Tycker ändå hela hajpen kring böckerna är fantastisk. Största framgången någonsin sedan fick väl framförallt noomi rapace sitt genombrott i filmen och Mikael Nykvist.

Alla pratar engelska I filmen, I Sverige :d

Ja, det är väldigt underligt att se Daniel Craig på svensk mark. Och att Per Myrberg och Fredrik Dolk är med i en David Fincher-film.:d

High1ander
2018-03-31, 22:31
Började kolla på "The Square", men stängde av efter ca 20 min. Blir nog till att kolla den sen igen, men spontant så var det lilla jag såg en prettofilm som driver med pretto-konsten med som vanlig Östlundanda stelt formalistiskt bildspråk...

Jag säger inte på en gång att filmen är skit, jag känner ändå för att se mera, men tyvärr så har den hittills varit det jag befarat, pretto.

Patriarch K
2018-04-01, 00:07
Såg precis Mother! (2017). Herrejäklar vilken skum skräckis. Men den var sjukt bra. Topp-betyg från mig. Den känns lite lite lite som Get Out om man nu gillade den :)

Patriarch K
2018-04-01, 00:59
Kunde ej editera ovanstående inlägg. Men nu har jag suttit och stirrat i en halvtimma och funderat över den filmen Mother!
Den satte enormt djupa spår i mig och jag satt med WTF-ögon i 2 timmar. Ett genialiskt major fuck up.
Den är enormt starkt rekommenderad och hamnar nog lätt på min top 25-lista of all times. Guud...se den!! Antingen kommer du att hata den av hela ditt hjärta, eller så får du samma reaktion som jag! :P

Scratch89
2018-04-01, 22:30
Rise of the Planet of the Apes (2011) http://www.imdb.com/title/tt1318514/ samt Dawn of the Planet of the Apes (2014) http://www.imdb.com/title/tt2103281/

Jag gillade första bättre än andra. Kanske för att jag har svårt för dussinaction från Hollywood. Den första hade mer djup, bättre karaktärer och en trovärdig story. Den andra kändes lite förhastad, karaktärerna stereotypiska och besluten korkade. Däremot måste man ju ge all cred åt effekterna som är helt fantastiskt snygga.

eternallord
2018-04-08, 20:03
Ready Player One - 6,5/10
Ptja, varför inte? Det var ett underhållande visuellt spektakel med många roliga hintar till nördkultur. Givetvis dum på sina ställen, men jag tyckte den var kul.

vicarious
2018-04-13, 18:31
A Quiet Place

Lite för kort och en del frågetecken i storyn men överlag en hyfsad film. Gick in på bion med noll förväntningar, visste inte ens vad filmen skulle handla om, bara vilken genre det var. Tittade faktiskt inte på klockan en enda gång så det är väl ett gott betyg.

3/5

spoon
2018-04-13, 19:25
Betting on Zero

En film/dokumentär om hur Herbalife är uppbyggt. Det var intressant.

svenbanan
2018-04-13, 19:43
Kunde ej editera ovanstående inlägg. Men nu har jag suttit och stirrat i en halvtimma och funderat över den filmen Mother!
Den satte enormt djupa spår i mig och jag satt med WTF-ögon i 2 timmar. Ett genialiskt major fuck up.
Den är enormt starkt rekommenderad och hamnar nog lätt på min top 25-lista of all times. Guud...se den!! Antingen kommer du att hata den av hela ditt hjärta, eller så får du samma reaktion som jag! :P

Har haft den på hårddisken ett par år tror jag, men inte blivit av att jag sett den ännu. Kanske börjar bli dags...

StarkaUlf
2018-04-13, 19:47
Har haft den på hårddisken ett par år tror jag, men inte blivit av att jag sett den ännu. Kanske börjar bli dags...

Med tanke på att den inte har varit ute i 365 dagar ännu så blir jag grymt imponerad *popcorn*

BelowAverage
2018-04-13, 19:51

Med tanke på att den inte har varit ute i 365 dagar ännu så blir jag grymt imponerad *popcorn*

mama? (http://www.imdb.com/title/tt2023587/) *popcorn*

Day of the Dead: Bloodline (http://www.imdb.com/title/tt3053228/) Alltså verkligen inget schysst betyg. Men det är en zombiefilm, så den ska ses :)

svenbanan
2018-04-13, 19:55
mama? (http://www.imdb.com/title/tt2023587/) *popcorn*

Day of the Dead: Bloodline (http://www.imdb.com/title/tt3053228/) Alltså verkligen inget schysst betyg. Men det är en zombiefilm, så den ska ses :)

Den var det jag tänkte på. :D

EDIT:

Hade också missat "Day of the dead: Bloodline" men har också ett maniskt behov av att se alla zombiefilmer.

High1ander
2018-04-14, 02:10
mother! 8 av 10

Förstår mycket väl om andra hatar den, eller älskar den mer. Vissa filmer kan man ibland fult säga "folk ogillar den för dom fattar den inte", men denna kan man ogilla även om man fattar den... Hursom, jag gillade den för jag satt mestadels spänd på vad som skulle ske, och njöt även av skådespelet och regin, för mig var det knappast ett problem att man inte nödvändigtvis fattar allt som försegår. Även om man tycker filmen är skit så är det nog svårt att bortse från att Jennifer Lawrence gör en grym prestation.

Jag tycker filmen är cool med sin symbolik och hur "skapelsen" och "human condition" kan försimplas till relationsdrama. Sen är även Michelle Pfeiffer grym och Ed Harris svinbra som vanligt. Fotot lever med kameran som följer med i "kammarspelet" osv... Ibland är det bara bra med filmer som denna där man kan sitta ner och bara njuta av att man inte får allt överförklarat men ändå följer med känslomässigt.

BelowAverage
2018-04-15, 13:27
Den var det jag tänkte på. :D

EDIT:

Hade också missat "Day of the dead: Bloodline" men har också ett maniskt behov av att se alla zombiefilmer.

Såg den. Se den inte. Den är definitivt inte värd mer än sitt låga IMDB-betyg. :(

vicarious
2018-04-15, 13:30

:laugh:

Såg skräckisen på Netflix som alla pratat om, Verónica. Den som folk "inte kunnat se färdigt utan stängt av". Jag tycker den va ganska fånig. Lite jump-scares men överlag inte särskilt läskig. Stundvis var den ganska seg och långsam.

svenbanan
2018-04-15, 13:41
Såg den. Se den inte. Den är definitivt inte värd mer än sitt låga IMDB-betyg. :(

Det ska inte få hindra mig!

SannedTempos
2018-04-16, 10:45
A quiet place

- Riktigt bra! Möjligtvis lite väl många "billiga" jump scares :)

galtasar
2018-04-16, 11:34
Den Of Thieves

Heat influerad rulle som står rätt bra på egna ben.
6.5/10

Pudzianovski
2018-04-16, 12:50
Den Of Thieves

6.5/10

Håller med. Trodde den skulle var rätt usel men den var rätt okej! Bra pang pang-scener :)

Frantic
2018-04-16, 15:33
Den Of Thieves

6.5/10

Påminner helt klart en hel del om Heat men är väldigt mycket sämre. Den absolut största skillnaden, förutom regin och skådespeleriet är väl att jag inte brydde mig om någon av karaktärerna vilket så klart inte är bra om en film vill grabba tag i en tittare och hålla intresset uppe.

galtasar
2018-04-17, 20:34
Påminner helt klart en hel del om Heat men är väldigt mycket sämre. Den absolut största skillnaden, förutom regin och skådespeleriet är väl att jag inte brydde mig om någon av karaktärerna vilket så klart inte är bra om en film vill grabba tag i en tittare och hålla intresset uppe.

Håller med, det var inte mycket till dialog heller. Ändock hyffsad.

The commuter
Neeson brukar funka här hemma men den var inte värst bra, lite tråkig kan jag tycka.
5/10

Bärsärk
2018-04-17, 20:44
Håller med, det var inte mycket till dialog heller. Ändock hyffsad.

The commuter
Neeson brukar funka här hemma men den var inte värst bra, lite tråkig kan jag tycka.
5/10

Det är alltid så pinsamt jobbigt att titta på filmer med skådespelare som blivit gamla

Märks i filmen att Liam är 65.

svenbanan
2018-04-17, 21:53
Det är alltid så pinsamt jobbigt att titta på filmer med skådespelare som blivit gamla

Märks i filmen att Liam är 65.

Nja.
Det är väl mest jobbigt att titta på filmer med skådisar som är så stenhårt typecastade att de bara får spela en sorts roll, och ska fortsätta spela den rollen även när de uppenbarligen inte längre passar för den.

Massor med gamla skådisar som inte fallit i den fällan också.

Frantic
2018-04-20, 11:13
The Greatest Showman - https://www.imdb.com/title/tt1485796/?ref_=nv_sr_1

Ganska tråkig och klyschig handling men den här filmen lever ju helt och hållet på sina musiknummer som är helt fantastiska. Obegripligt att Coco vann Oscar för bästa sång istället för den här. Hugh är så klart helt perfekt i såna här musikalroller. Bra skit!

Rahf
2018-04-21, 22:04
Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017)

Japp. Precis vad jag behövde. Humorn prickar perfekt för mig, och James Gunn har en fantastisk förmåga att glida mellan humörlägen och känslomässiga toner, istället för att hela tiden ha abrupta hopp. Han vågar sitta i vissa ställen lite längre än vad man nästan förväntar sig från dagens popcornrulle, samtidigt som han styr in en ärlig absurditet i sitt manus. Jag menar, i slutet så satt jag och grät, samtidigt som ett sånt där tystlåtet och härligt skratt hickade till mellan tårarna.

Plus för färgkombinationerna i vissa scener. Det gnistrar ibland, bildligt och bokstavligt.

Enkelt uttryckt: tyckte man om första kommer man tycka om denna. Gjorde man inte det så kommer ingenting här övertyga en.

Fasen vad glad jag blev av den här rullen. En välbehövlig regnbågskaramell.

spoon
2018-04-22, 07:43
Offside

En svensk komedi som inte känns pinsam. Rolig och bra berättelse. 3/5 skedar.

Captainwide
2018-04-28, 21:40
Thor Ragnarok - 4/10

Hoppig, fjantiga försök till skämt och humor, ointressant antagonist och förutsägbar.

Hövdingen
2018-04-29, 11:01
I, Tonya 3,5/5 https://www.imdb.com/title/tt5580036/

Captainwide
2018-04-29, 16:34
Thor Ragnarok - 4/10

Hoppig, fjantiga försök till skämt och humor, ointressant antagonist och förutsägbar.

Håller infinity war låga nivå??

eternallord
2018-04-29, 19:11
Avengers: Infinity War - 8/10
Tycka vad man tycka vill om superhjältefilmer, men det här var en episk kulmination av ett årtionde av arbete. Att dom lyckas få ihop en så stor soppa av olika karaktärer och teman på ett sätt som funkar är extremt imponerande.

Pudzianovski
2018-05-05, 16:54
Black Panther
https://www.imdb.com/title/tt1825683/

Trodde den skulle vara bra. Har för mig jag läst positivt om filmen. Jag tyckte den var rätt dålig och töntig. Sämsta Marvelfilmen på länge. 2/5. Jag kanske hade en dålig dag.

Aryt
2018-05-05, 17:12
Black Panther

Trodde den skulle vara bra. Har för mig jag läst positivt om filmen. Jag tyckte den var rätt dålig och töntig. Sämsta Marvelfilmen på länge. 2/5. Jag kanske hade en dålig dag.

Den är inte gjord för dig.
The artistic movement called Afrofuturism, a decidedly black creation, is meant to go far beyond the limitations of the white imagination. It isn’t just the idea that black people will exist in the future, will use technology and science, will travel deep into space. It is the idea that we will have won the future.
Until recently, most popular speculation on what the future would be like had been provided by white writers and futurists, like Isaac Asimov and Gene Roddenberry. Not coincidentally, these futures tended to carry the power dynamics of the present into perpetuity.
“Black Panther,” by contrast, is steeped very specifically and purposefully in its blackness. “It’s the first time in a very long time that we’re seeing a film with centered black people, where we have a lot of agency,” says Jamie Broadnax, the founder of Black Girl Nerds, a pop-culture site focused on sci-fi and comic-book fandoms. These characters, she notes, “are rulers of a kingdom, inventors and creators of advanced technology. We’re not dealing with black pain, and black suffering, and black poverty” — the usual topics of acclaimed movies about the black experience.
“This is what white people get to feel all the time?” There is laughter before someone says, as though delivering the punch line to the most painful joke ever told: “I would love this country, too.”
https://www.nytimes.com/2018/02/12/magazine/why-black-panther-is-a-defining-moment-for-black-america.html

Sannolikt en av århundradets mest betydelsefulla filmer.

JamesD
2018-05-06, 09:55
Black Panther

Man måste vara SJW för att förstå hur djup och fantastisk den är.

Håller med om att det var den sämsta marvelfilmen tillsammans med ant-man.

Hemi
2018-05-06, 10:13
Amy. Documentär om Amy Winehouse, fy fan vad sorgligt, saknar hennes musik, dog för tidigt, skulle kunna ha haft en livslång karriär, hon passade i Camden, synd på all drogidioti runt om.

Kaalle
2018-05-07, 02:09
Den är inte gjord för dig.

https://www.nytimes.com/2018/02/12/magazine/why-black-panther-is-a-defining-moment-for-black-america.html

Sannolikt en av århundradets mest betydelsefulla filmer.

Jag vet inte om du är ironisk men den här sortens retorik är ju bara fantastiskt bränsle för den eld som är rasism, för både svarta och vita. Att ta vit rasism, iden om att den vita rasen är unik och fantastisk samt den naturliga arvtagaren till världsherraväldet, och sedan bara spegelvända det, för att bekämpa rasism som fenomen? Det är ju fullständigt jävla absurt.

Carlo Fatface
2018-05-07, 15:44
Amy. Documentär om Amy Winehouse, fy fan vad sorgligt, saknar hennes musik, dog för tidigt, skulle kunna ha haft en livslång karriär, hon passade i Camden, synd på all drogidioti runt om.

Låter intressant,hittas var?

StarkaUlf
2018-05-08, 19:17
https://i.imgur.com/hJiehRW.png

TranceII
2018-05-08, 19:44
Jag vet inte om du är ironisk men den här sortens retorik är ju bara fantastiskt bränsle för den eld som är rasism, för både svarta och vita. Att ta vit rasism, iden om att den vita rasen är unik och fantastisk samt den naturliga arvtagaren till världsherraväldet, och sedan bara spegelvända det, för att bekämpa rasism som fenomen? Det är ju fullständigt jävla absurt.

Varför? De spegelvänder den inte och det handlar inte om att svarta har gjort vita till slavar. Utan att det är en fantasi om vad som kunde varit och om en framtid som skulle vara önskvärd.

Tänk dig en film eller bok med ett hypotetisk scenarie där kristendomen aldrig nådde oss utan Asatro är det som gäller i någon form. De nordiska länderna + några omkringliggande som Skottland är enade i denna tro och är världsledande i forskning, ekonomi och kultur.

Det är inte en rasistisk film/bok och det skulle inte vara rasistiskt att fantisera om det.

Angående filmen så var den en av de bättre Marvel-filmerna. Bra bad guy, helt ok plot, snyggt gjord. Slutstriden gillade jag däremot inte så mycket samt systern var sådär.

The artistic movement called Afrofuturism, a decidedly black creation, is meant to go far beyond the limitations of the white imagination. It isn’t just the idea that black people will exist in the future, will use technology and science, will travel deep into space. It is the idea that we will have won the future. There exists, somewhere within us, an image in which we are whole, in which we are home. Afrofuturism is, if nothing else, an attempt to imagine what that home would be. “Black Panther” cannot help being part of this. “Wakanda itself is a dream state,” says the director Ava DuVernay, “a place that’s been in the hearts and minds and spirits of black people since we were brought here in chains.” She and Coogler have spent the past few months working across the hall from each other in the same editing facility, with him tending to “Black Panther” and her to her much-anticipated film of Madeleine L’Engle’s “A Wrinkle in Time.” At the heart of Wakanda, she suggests, lie some of our most excruciating existential questions: “What if they didn’t come?” she asked me. “And what if they didn’t take us? What would that have been?”

Afrofuturism, from its earliest iterations, has been an attempt to imagine an answer to these questions. The movement spans from free-jazz thinkers like Sun Ra, who wrote of an African past filled with alien technology and extraterrestrial beings, to the art of Krista Franklin and Ytasha Womack, to the writers Octavia Butler, Nnedi Okorafor and Derrick Bell, to the music of Jamila Woods and Janelle Monáe. Their work, says John I. Jennings — a media and cultural studies professor at the University of California, Riverside, and co-author of “Black Comix Returns” — is a way of upending the system, “because it jumps past the victory. Afrofuturism is like, ‘We already won.’ ” Comic books are uniquely suited to handling this proposition. In them the laws of our familiar world are broken: Mild-mannered students become godlike creatures, mutants walk among us and untold power is, in an instant, granted to the most downtrodden. They offer an escape from reality, and who might need to escape reality more than a people kidnapped to a stolen land and treated as less-than-complete humans?

Kaalle
2018-05-09, 04:51
Varför? De spegelvänder den inte och det handlar inte om att svarta har gjort vita till slavar. Utan att det är en fantasi om vad som kunde varit och om en framtid som skulle vara önskvärd.

Tänk dig en film eller bok med ett hypotetisk scenarie där kristendomen aldrig nådde oss utan Asatro är det som gäller i någon form. De nordiska länderna + några omkringliggande som Skottland är enade i denna tro och är världsledande i forskning, ekonomi och kultur.

Det är inte en rasistisk film/bok och det skulle inte vara rasistiskt att fantisera om det.

Angående filmen så var den en av de bättre Marvel-filmerna. Bra bad guy, helt ok plot, snyggt gjord. Slutstriden gillade jag däremot inte så mycket samt systern var sådär.

Men det handlar ju inte om en religion det handlar om en hudfärg? Syftade på artikeln, filmen bryr jag mig inte om. Men jag kanske missförstår helt.

Rahf
2018-05-09, 06:50
Men det handlar ju inte om en religion det handlar om en hudfärg? Syftade på artikeln, filmen bryr jag mig inte om. Men jag kanske missförstår helt.

Det handlar om samhällets kulturella inställning till folk med den hudfärgen. Trance drog ju bara upp religion som ett omspännande exempel, där alla invånare i ett specifikt område skulle.påverkas.

Pudzianovski
2018-05-09, 09:06

Shuri var det enda som var bra med filmen typ. Alla andra skådisar hade ju typ en pinne i röven (stela) eller nåt.

08oCGyPaZeU

Aryt
2018-05-09, 15:36

Karaktärerna är dock rasistiska och flera av recensionerna/artiklarna om filmen är öppet rasistiska. Eller ja "omvänt rasistiska" om du föredrar den termen. Den som skrev "unproportionately incarcerated, overly policed"-tiraden borde få lämna bort pennan.

Sen är synen på svarthet så obehagligt amerikansk.. Afrika har en enorm kulturell bredd och hudtonen förenar inte de vitt skilda grupperna.

TranceII
2018-05-09, 20:40
Karaktärerna är dock rasistiska och flera av recensionerna/artiklarna om filmen är öppet rasistiska. Eller ja "omvänt rasistiska" om du föredrar den termen. Den som skrev "unproportionately incarcerated, overly policed"-tiraden borde få lämna bort pennan.

Sen är synen på svarthet så obehagligt amerikansk.. Afrika har en enorm kulturell bredd och hudtonen förenar inte de vitt skilda grupperna.

Nu är du en omvänd SJW. Eftersom vissa SJW gillar filmen och tror att den har ett djupt budskap så MÅSTE du verkligen tycka något annat.

Det var "den onda" som sade det och du behöver inte hålla med om motivationen. De flesta marvel-skurkar har någon form av motivation för vad de gör som är mer eller mindre sann beroende på perspektiv. Men från många svarta i USA är det sant (och en hel del oberoende data visar på i många fall så döms svarta hårdare för samma brott, precis som män döms hårdare än kvinnor). Men oavsett hur sant det är eller inte så är det ett perspektiv som delas av många som växer upp i den situationen som den personen gjorde.

Filmen var rätt tydlig med att till och med stammarna inom Wakanda var olika samt var enormt tydliga med att Afrika utanför Wakanda var väldigt olikt.

Det är en marvel-film. Det är inte ett filosofiskt mästerverk men jag kan förstå att många svarta som tycker superhjältefilmer är bra gillar den extra. Folk gillar att bli representerade och att stora kända personer eller bolag visar intresse för dem. Precis som att svenskar tycker det är coolt när random amerikansk artist säger att de älskar Sverige.

Rahf
2018-05-09, 21:06
Sen är Wakanda en fiktiv stat, i en fiktiv värld, skapat av ett amerikanskt förlag, och del av en amerikansk film för primärt amerikansk publik.

galtasar
2018-05-10, 09:19
Game night, 12 strong & red sparrow.

Alla runt 7 skulle jag säga.

Aryt
2018-05-10, 12:14
Nu är du en omvänd SJW. Eftersom vissa SJW gillar filmen och tror att den har ett djupt budskap så MÅSTE du verkligen tycka något annat.

Det var "den onda" som sade det och du behöver inte hålla med om motivationen. De flesta marvel-skurkar har någon form av motivation för vad de gör som är mer eller mindre sann beroende på perspektiv. Men från många svarta i USA är det sant (och en hel del oberoende data visar på i många fall så döms svarta hårdare för samma brott, precis som män döms hårdare än kvinnor). Men oavsett hur sant det är eller inte så är det ett perspektiv som delas av många som växer upp i den situationen som den personen gjorde.

Filmen var rätt tydlig med att till och med stammarna inom Wakanda var olika samt var enormt tydliga med att Afrika utanför Wakanda var väldigt olikt.

Det är en marvel-film. Det är inte ett filosofiskt mästerverk men jag kan förstå att många svarta som tycker superhjältefilmer är bra gillar den extra. Folk gillar att bli representerade och att stora kända personer eller bolag visar intresse för dem. Precis som att svenskar tycker det är coolt när random amerikansk artist säger att de älskar Sverige.

Väldigt kontroversiellt att tycka att ett patriarkalt, xenofobiskt, isolationistiskt, transovänligt krigarsamhälle där den enväldiga ledaren bestäms genom rituell strid till döden inte är den ultimata samhällsstrukturen. Och dessutom speciella regler för oss med kungligt blod.

shadowfire
2018-05-10, 15:19
Maze Runner - The Death Cure 7/10.

Hade laddat ner de tidigare rullarna men inte sett dem. Fastnade ändå i denna på ett bra sätt. Riktigt bra futuristisk atmosfär och överlag en grym miljö. Filmen i sig var kanske ingen höjdare, men atmosfären och hela upplägget gjorde ändå att jag ville kolla vidare. Betyget höjt pga atmosfären och ett perfekt upplägg av scifi.

Hostiles 8,5/10

Oj, blev sjukt överraskad. Drama, förstod vad rullen gick ut på, men skådespelarna och atmosfären överlag gjorde att det kvittade att jag visste hur filmen skulle utspela sig. Riktigt skön stämning rakt igenom!

shadowfire
2018-05-10, 15:23
Insidious the last key 2/10

Någon måste ha tappat flötet helt bland maskarna. Sämsta s.k. skräckrullen jag sett på länge. 0% skräck, 100% fjantigt tönteri som kanske en finnig 13-årig amerikan kan garva åt, men totalt uselt försök att mixa humor med skräck och få till en handling värd att följa. Bedrövligt resultat. De få skräckmomenten blev gäspningar.

CalleP
2018-05-10, 15:29
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (https://www.imdb.com/title/tt5027774/)

Riktigt bra film 8/10. Bästa filmen jag har sett på år!

spoon
2018-05-11, 22:08
Spotlight 8/10

En berättelse om tidningen Boston Globe som grävde upp att katolska präster är skumma typer. Välgjord och spännande.

Rahf
2018-05-13, 13:29
Blade Runner 2049

Ordet som dyker upp i mitt huvud så här dagen efter är: tillfredsställande.

Det är intressant just vilken retro-känsla hela filmen har. Som om den var gjord på 80-talet i form av en direkt uppföljare, fast med dagens teknologi. Med en förtryckande musikkomposition som ibland får leva i förgrunden, och ofta inte finns med alls. Det är mindre att den försöker styra publikens känsloläge i varje scen, som till exempel Spielberg tycker om att göra. Utan snarare passerar den, genom hela filmen, känslan av förtryck, kuslighet, och hopplöshet hos karaktärerna. Man vågar även låta tystnad råda, och bara ha lokala ljudbilden, återigen något jag känner igen som retro.

Det är intressant också när en film har en distinkt färg. Här rör det sig från urvattnat, kallt, grönt och blått, till kraftig sepia. Man hittar även den skarpa kontrasten mellan ljus och mörker som jag vill minnas originalet hade. Även kulisser och scenografi är sådär enormt, nästan vördnadsfullt. Men det är ändå intressant hur få människor som syns i många scener man tycker borde vara befolkade.

Överlag så gillade jag allting, särskilt den bitvis kusliga känslan av hur framtiden kan se ut. Den är definitivt någonting som filmintresserade bör göra sig besväret att se.

Scratch89
2018-05-13, 15:10
Jag gillade också nya Blade Runner betydligt mer än gemene man och recensenterna. Jag är inget stort fan av den gamla filmen och jag tycker inte heller att den har åldrats väl.

Problemet gamla filmer kan dras med är att man har någon form av oreflekterad nostalgi kring filmen och väljer att inte se bristerna i dem.

Det är som att diskutera de nya Star Wars-filmerna med någon som är ett stort fan av de gamla. De blir anklagade för att ha för mycket comic relief, tafflig dialog och alldeles för onyanserade karaktärer, men herregud titta på de gamla filmerna och säg med handen på hjärtat att det inte är exakt samma sak där.

svenbanan
2018-05-13, 16:32
Jag är ett stort fan av gamla Blade Runner och tyckte att även den nya var riktigt bra. Den lär ju aldrig bli samma kultfenomen som den gamla rullen, men det var helt klart en bra och sevärd film i mina ögon.

Man kan ju fundera kring hur filmen blivit ifall Rutger Hauer inte hade kläckt ur sig sin improviserade rymdpoesi. Filmen hade ju fortfarande varit väldigt bra, men just de minuterna är ju helt magiska och lär ju ha en stor del i kultstatusen.

Hemi
2018-05-13, 19:38
"I Am the Pretty Thing That Lives in the House"

Hade inte så höga förväntningar då jag tycker spökhypen är/var? dryg och spökhistorier är ostiga i sig. Den här filmen var ändå bra, som ett tidlöst poem på något sätt. Ett avbryt i all dogmatisk stor-religion och bitchig ateism runt om mig, fick mig att andas. Gillar alla som medverkade.

Rahf
2018-05-13, 19:42
Jag gillade också nya Blade Runner betydligt mer än gemene man och recensenterna. Jag är inget stort fan av den gamla filmen och jag tycker inte heller att den har åldrats väl.

Problemet gamla filmer kan dras med är att man har någon form av oreflekterad nostalgi kring filmen och väljer att inte se bristerna i dem.

Det är som att diskutera de nya Star Wars-filmerna med någon som är ett stort fan av de gamla. De blir anklagade för att ha för mycket comic relief, tafflig dialog och alldeles för onyanserade karaktärer, men herregud titta på de gamla filmerna och säg med handen på hjärtat att det inte är exakt samma sak där.

Jag är ett stort fan av gamla Blade Runner och tyckte att även den nya var riktigt bra. Den lär ju aldrig bli samma kultfenomen som den gamla rullen, men det var helt klart en bra och sevärd film i mina ögon.

Man kan ju fundera kring hur filmen blivit ifall Rutger Hauer inte hade kläckt ur sig sin improviserade rymdpoesi. Filmen hade ju fortfarande varit väldigt bra, men just de minuterna är ju helt magiska och lär ju ha en stor del i kultstatusen.

Balansen mellan gammalt och nytt föll mig precis i smaken. Just soundtracket gör väldigt mycket för både den tryckande, drivande känslan, samt för att göra hela presentationen än mer kuslig.

Enda negativa tycker jag är Jared Leto, ärligt. Det verkar som om jag har svårt för honom nuförtiden. Särskilt i denna film kan jag verkligen känna hur han 'agerar' och jobbar med vad som känns vara förplanerade gester och språkmönster. Det är en effektiv stil, men står i så skarp kontrast mot alla andra skådisar som sitter lite närmre jorden med sina prestationer. Den blir helt enkelt lite överspelad, trots att han inte käkar scenografi eller delar ut skinkmackor.

Hobbes
2018-05-13, 23:59
ANON (2018) Netflix org. film

RJOoYhQcQBI&t=66s

Riktigt bra. Orginell Sci-fi. Den har fått ~6 på IMDB. Jag uppskattade den mer åt en 8a.

spoon
2018-05-26, 08:09
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (https://www.imdb.com/title/tt5027774/)

Riktigt bra film 8/10. Bästa filmen jag har sett på år!

Får hålla med. Kanske är värd en 9a? 8,5 i varje fall.

Captainwide
2018-06-02, 11:37
Deadpool 2 var en besvikelse. Nästintill all humor i filmen var skitnödig som fan och tycker inte direkt att storyn höll samma klass som 1an. Den var okej, men hade hoppats på mycket mer då jag älskade första filmen. 5/10

gohei
2018-06-03, 22:15
Såg nyinspelningen av "Terror på Elm street" i helgen. Fy fan vilken smörja. De har verkligen noll koll vad gäller att bygga upp stämning i en skräckfilm. Helt fel val av skådespelare vad gäller Freddy dessutom.

ceejay
2018-06-03, 23:13
Black Panther

Sämsta skit jag sett. Så kass.

Hemi
2018-06-04, 16:09
Wonder Woman, från 2017

Blev barnsligt förtjust i allting, väldigt bra film.

muddler
2018-06-04, 22:44
black panther

sämsta skit jag sett. Så kass.

+1

Scratch89
2018-06-05, 10:03
Deadpool 2 var en besvikelse. Nästintill all humor i filmen var skitnödig som fan och tycker inte direkt att storyn höll samma klass som 1an. Den var okej, men hade hoppats på mycket mer då jag älskade första filmen. 5/10

Oh, tack för tipset! Jag tyckte att första filmens skitnödiga humor var tillräcklig för att jag inte skulle tycka om den.

LoveMachine
2018-06-05, 12:13
Jag såg på Dunkirk igår kväll, rätt besviken faktiskt. Som många modernare krigsfilmer såvar den allt för närsynt och misslyckades med att förmedla den enorma skalan i evakueringen. Visst man nämnde 400000 man, men det kände som max 4000. Samma sak när man visade på att man rekvirerade båtar, men det framgick inte omfattningen. Till skillnad från t.ex. A Bridge Too Far där man verkligen känner vilken monumental operation det var. Istället försökte man bygga lite stämning en kraftfullt irriterande musik.

Att man hade med flygarna skulle väl på pappret visa att det var annat än bara flottan inblandat, men på det stora hela tyckte jag bara att det tog scentid från vad som hade kunnat vara huvudhandlingen. Men då soldaten i Dunkirk egentligen inte gjorde så mycket av värde annat än försöka överleva så fanns det ingen annan handling att berätta. Hade man haft med några fransmän som stred i staden så hade man kunnat visa belägringen på ett mer handgripligt sätt.

Nä, ingen höjdare, men barmhärtigt kort.

blåvitt
2018-06-13, 20:53
Star Wars: The Last Jedi

Vilket dåligt skämt till film

delta_mats
2018-06-13, 23:11
The Staircase
Dokumentär på Netflix.

Handlar om författaren Michael Peterson som blir anklagad och åtalad för sin frus död. Var det en olycka eller var det ett mord?

Man får följa hela processen från början till slut. Mestadels från Michael Petersons och försvarets sida.

I klass med Making a Murderer när det gäller spänning vill jag påstå! Sträcksåg i princip hela dokumentären.

ceejay
2018-06-13, 23:17
annihilation

njae. Nej.

Lasse Kongo
2018-06-23, 17:58
Den blomstertid nu kommer.

Vilken jävla film, stående ovationer och inte ett öga var torrt i salongen.

10/10

Kabuto
2018-06-24, 00:02
Såg Den blomstertid nu kommer i torsdags 8/10. Men det är nog min nya bästa svenska film.

micke81
2018-06-24, 10:54

Brukar sällan gilla svenska filmer då de ofta känns klyshiga som att de försöker imitera något de inte är och blir lite styltiga på något vis,kan ju iofs vara ovana eller något,men det här var något helt annat.Riktigt bra!

Höll på att drabbas av allergier flera gånger i filmen och det var bra fart på rätt ställen.
Får 8/10 MSBbroschyrer i betyg.

Lasse Kongo
2018-06-24, 14:05

Brukar sällan gilla svenska filmer då de ofta känns klyshiga som att de försöker imitera något de inte är och blir lite styltiga på något vis,kan ju iofs vara ovana eller något,men det här var något helt annat.Riktigt bra!

Höll på att drabbas av allergier flera gånger i filmen och det var bra fart på rätt ställen.
Får 8/10 MSBbroschyrer i betyg.

Haha, allergi xD ja, det var lite småallergi filmen igenom :/

svenbanan
2018-06-24, 15:25
Om jag fattat rätt är det dessa dårar som gjort Den blomstertid också?

L_3qD5j_lUQ

Armed Dingo
2018-06-24, 15:29

Vilken jävla film, stående ovationer och inte ett öga var torrt i salongen.

10/10

Verkligen? Såg den också. Jag tyckte den var en 4/5 rakt igenom förutom det bedrövligt dåliga slutet. Dåligt för att det fattades. Mina kompisar var mindre imponerade.

Huvudkaraktären överspelade för aggressivt också. Pappan var bästa karaktären i filmen och scenerna med honom mot soldaterna i (spoiler) var filmens höjdpunkt.

micke81
2018-06-24, 19:32
Verkligen? Såg den också. Jag tyckte den var en 4/5 rakt igenom förutom det bedrövligt dåliga slutet. Dåligt för att det fattades. Mina kompisar var mindre imponerade.

Huvudkaraktären överspelade för aggressivt också. Pappan var bästa karaktären i filmen och scenerna med honom mot soldaterna i (spoiler) var filmens höjdpunkt.

Nu var inte frågan riktad till mig men jag tyckte inte slutet var dåligt alls,tyckte att det var väldigt tankeväckande,även om det helt klart kunnat göras annorlunda och rakare och tydligare om man så vill men det lämnade gott om utrymme för egna tankebanor vilket jag kan uppskatta

Undrar förövrigt om det inte kan tänkas bli en fortsättning på den här filmen.

Lasse Kongo
2018-06-25, 20:11

4/5 rakt igenom é la skapligt betyg =)

Lasse Kongo
2018-06-25, 20:14
Nu var inte frågan riktad till mig men jag tyckte inte slutet var dåligt alls,tyckte att det var väldigt tankeväckande,även om det helt klart kunnat göras annorlunda och rakare och tydligare om man så vill men det lämnade gott om utrymme för egna tankebanor vilket jag kan uppskatta

Undrar förövrigt om det inte kan tänkas bli en fortsättning på den här filmen.

Ja slutet verkar vara en vattendelare, jag tyckte det var väldigt bra gjort och jag fattade inte riktigt förrän efteråt vissa grejor, *pling pling pling* tex, men jag tyckte det var ett bra slut, inte helt lätt att göra att slut på en sån film, knappast enkelt att göra en Svensk katastroffilm heller för den delen.

Ja FYFAN!!! vilken film, har svårt att sluta tänka på den, blir kanske en gång till på bio, vilket aldrig har hänt tidigare, men det blir ju köp på BD så fort den släpps :hbang:

leo1
2018-07-19, 20:03
https://m.imdb.com/title/tt2402578/

Kändes som en rulle från 70-talet :d 1 timme och 13 minuter. Tror den kommer hoppa in på viaplay eller nåt.

Torsten Flinck, Dragomir Mrsic, Lina perned(den gamla klassikern) indiefilm som tog 7 år att få klar. Påminner lite om stockholmsnatt

1.5/5

Hobbes
2018-07-19, 21:11
Unsane (2018) (https://www.imdb.com/title/tt7153766/?ref_=nv_sr_1)

Helt otroligt välspelat skådespeleri. Den kryper in under huden. Rekommenderas starkt. Ännu ett mästerverk av Steven Soderbergh.

"A young woman is involuntarily committed to a mental institution, where she is confronted by her greatest fear--but is it real or a product of her delusion?"

Trivia:

The film was shot entirely on the iPhone 7 Plus in 4K using the app FiLMiC Pro.

Swedishviking
2018-07-20, 15:46
Rampage! well i got no words for this f-ing movie! flygande vargen var nog droppen!
Jaba nääää hahaha fi fan och fick kolla bort! så jävla dåligt.

Jansson_84
2018-07-20, 17:56
Demolition man med Sly och Bullock och Wesley Snipes.
Från 93 och utspelar sig år 2032.
Rätt skön film som inte är seg eller tråkig.
Får 6,5 av 10.

Magnus N
2018-07-20, 18:04
Rampage

Gav vad man förväntade sig och för att vara 1h47min lång så flög tiden

6,5/10

A Quiet Place

7/10

leo1
2018-07-20, 18:11
Får 6,5 av 10.

A blast from the past! Så säger dom på flippret iaf.

Scratch89
2018-07-20, 21:32
Den Blomstertid Nu Kommer.

För jäkla bra. Vissa saker stör jag mig på men det är okej för filmen var långt bättre än vad jag hade förväntat mig.

Swedishviking
2018-07-20, 22:03
Får 6,5 av 10.

Har säkert sett den över 50 ggr minst! jävla bra film! plus Bullock är ju totalt urläcker i den filmen ill be god dam! =)

Hemi
2018-07-20, 23:14
Fast and Furious 7, dubbat på spanska vilket gör det hela ännu bättre, allt i min smak. Lite svårt att tro på scenerna på det sättet att ingen i dag skulle köra sönder sådana collectors cars...på 70 talet däremot kraschades ju allting sånt...

Kryss
2018-07-21, 07:51
Guardians of the galaxy - 5/10

Rätt tråkig, såg klart hela för jag ändå satt på flyget. Hemmavid hade jag nog stängt av.

Scratch89
2018-07-21, 10:54
Fast and Furious 7, dubbat på spanska vilket gör det hela ännu bättre, allt i min smak. Lite svårt att tro på scenerna på det sättet att ingen i dag skulle köra sönder sådana collectors cars...på 70 talet däremot kraschades ju allting sånt...

Ja, förutom den detaljen är filmerna trovärdiga i övrigt. :)

Hemi
2018-07-22, 01:49
Ja, förutom den detaljen är filmerna trovärdiga i övrigt. :)

Ha ha, ja det klart, köra bil genom luften t ex. Jag menar att logiken att krasha flera bilar som i dag nog skulle vara värda flera miljoner dollar och bara platsar i Jerry Seinfeldts garage inte är lika som när man såg Steve McQueen göra samma sak över 40 år sedan.. då fattade man inte vilka dyrgripar de bilarna skulle bli.

mrmister
2018-07-23, 15:36
Ghost stories 2/5 - riktigt dålig skräck, dåligt gjord inte läskig alls.

Marrbowbone 3/5 - Hyffsat läskig med oväntad vändning på slutet.

Pyewacket 2/5 - Hade potential men var riktigt tråkig

mrmister
2018-07-24, 20:16
Trollhunter - 8/10

mrmister
2018-07-26, 21:54
The Gift - spännande, sån där thriller där det är omöjligt att förutspå vad som ska hända, med oväntad tvist på slutet. 7.5/10

Scratch89
2018-07-29, 20:40
Min far är på besök och vi letar efter bra filmer att se. Han gillar svulstiga actionrullar, mycket pang pang och manlighet. Vi snackar The Expandables, Rocky osv. Ge gärna tips på liknande filmer, både nya och gamla. :)

leo1
2018-07-29, 20:53
Min far är på besök och vi letar efter bra filmer att se. Han gillar svulstiga actionrullar, mycket pang pang och manlighet. Vi snackar The Expandables, Rocky osv. Ge gärna tips på liknande filmer, både nya och gamla. :)

Nu är det inte en ren actionrulle men jag tycker law abading citizen är förjävla bra

https://m.imdb.com/title/tt1197624/

Bob90
2018-07-29, 20:58

Svulstiga-semisvultista: Predator, act of valor

Mycket pang pang: Blackhawk Down, The raid - redemption, special forces (från 2011), Beverly hills trilogin

Inte svulstiga men lite udda och helt klart sevärda om man gillar lite innovativa actionscener (kanske skulle kallas parkouraction?):
banlieue 13, banlieue 13 ultimatum

Godtyckling film med Arnold, Dolph (möjligtvis även Clintan, men kanske är lite mycket dialog för kravspecen :p).

Kanske även godtycklig rulle med Jackie Chan, Jet Li eller Bruce Lee, men där är det nog mer finess än manlighet, svulstighet och pangpang :p

blåvitt
2018-07-29, 21:41
Se way of the Gun! Stilren shootoutfilm

Ett Orm
2018-07-29, 22:37

Jason Staham. Klart.

gohei
2018-07-29, 22:47
The Rock med Cage och Connery är ju en klar klassiker. När det gäller lite nyare så är ju Taken med Liam Neeson riktigt bra.

Scratch89
2018-07-30, 00:12
Tack för tipsen allihopa! Vi har nog sett det mesta redan men ska djupdyka lite mer imorgon.

Vi såg istället, på Netflix, How It Ends (2018). https://www.imdb.com/title/tt5246700/

Den höll inte hela vägen. Den är värd sitt IMDb-betyg, möjligen lite högre för att jag faktiskt var underhållen nästan hela tiden. Finns en del besvär med den dock.

unsuspected
2018-07-30, 21:35
Tack för tipsen allihopa! Vi har nog sett det mesta redan men ska djupdyka lite mer imorgon.

Vi såg istället, på Netflix, How It Ends (2018). https://www.imdb.com/title/tt5246700/

Den höll inte hela vägen. Den är värd sitt IMDb-betyg, möjligen lite högre för att jag faktiskt var underhållen nästan hela tiden. Finns en del besvär med den dock.

Såg den igår också men tyckte den sög. Har Netflix Original någon sort av skräpstämpel då de verkar pumpa ut mest skit.

Scratch89
2018-07-31, 08:55
Såg den igår också men tyckte den sög. Har Netflix Original någon sort av skräpstämpel då de verkar pumpa ut mest skit.

Jag gillade såklart grundidén för jag är en sucker för katastroffilmer och dystopier, men det var så taffligt genomfört. Kass dialog och generellt dåliga skådisar, inte ens Whitaker kunde göra så mycket med manuset. Många logiska hål i plotten och folk betedde sig generellt väldigt knepigt. De sista 15-20 minutrarna var det sämsta av filmen. :)

Osukaru
2018-07-31, 12:14
Hereditary: 7,5. Kul med lite nytt inom possession-horror genren! Bra suspense skräck och inte så mycket jumpscareskit. Kan tänka mig att vissa finner en del scener lite löjliga dock, men jag tyckte den klarade av alla boxar som finns i en skräckfilm. Studion A24 har gjort en del bra horror senaste åren nu och jag hoppas de lyckas dra in lite kosing så de kan fortsätta med det.

High1ander
2018-07-31, 15:25
How It Ends, håller med Scratch89. Typ 6.5 av 10.

Extinction (också Netflix), Sci-Fi Action, 4.5 av 10 en sådan film som hade behövt mer muskler och lite mer manus/regi-jobb. Man märker att Netflix inte vill pumpa in enorma pengar på CGI och resultatet syns tyvärr.

ceejay
2018-08-05, 20:39
avengers infinity wars
Bättre sent än aldrig.

Ok film. Ett par roliga skämt iaf! Måste säga att the evil guy är bra också.

Magnus N
2018-08-05, 20:43
Avengers:IW

Bästa marvel hitintills 8/10

2.5h flög förbi, nog första jag kommer se två ggr

Rahf
2018-08-05, 20:44
Avengers hade patos sprutande ur alla kroppshåligheter. Jäklar, hör ni.

Gillar att man gav Thanos tillräckligt med tid och omsorg. Lite fundersam till varför man ändrade hans grundläggande motivation från att vilja uppvakta Döden, till att på ett altruistiskt sätt tjäna universum. Kanske får mer förklaringar i nästa film?

Mycket explosioner och pangande. Väldigt mycket pangande.

Magnus N
2018-08-05, 20:52
Avengers hade patos sprutande ur alla kroppshåligheter. Jäklar, hör ni.

Gillar att man gav Thanos tillräckligt med tid och omsorg. Lite fundersam till varför man ändrade hans grundläggande motivation från att vilja uppvakta Döden, till att på ett altruistiskt sätt tjäna universum. Kanske får mer förklaringar i nästa film?

Mycket explosioner och pangande. Väldigt mycket pangande.

För mig producenterna gjorde ett medvetet val att ta bort delen med lady death och gick denna väg istället då tittarna lättare skulle kunna relatera.
Men även enbart för att göra något annat, de vill inte följa böckerna slaviskt utan ha lite friheter att skapa nytt

Rahf
2018-08-05, 20:54
Japp, det är lite lättare att greppa, och gör honom samtidigt mycket mer sympatisk. Men det är också en retcon från tidigare filmer som nämnt honom.

Magnus N
2018-08-05, 20:56
Japp, det är lite lättare att greppa, och gör honom samtidigt mycket mer sympatisk. Men det är också en retcon från tidigare filmer som nämnt honom.

Minns inte så bra, men de har nämnt Death och Thanos samband med henne i de tidigare filmerna?

inte ovanligt med retcons inom genren dock, men ser helst det hålls till minimum :)

Rahf
2018-08-05, 21:15
Minns inte så bra, men de har nämnt Death och Thanos samband med henne i de tidigare filmerna?

inte ovanligt med retcons inom genren dock, men ser helst det hålls till minimum :)

Jodå, jag tror till och med att det var Gamora som nämnde det? Osäker.

Hönke
2018-08-05, 21:24

Nä ingen har nämnt Death i MCU. Om du inte tänker på Hela.

Magnus N
2018-08-05, 21:25

Googlade och hittade en del, finns en del intressanta spekulationer men det får tas i annan tråd men överlag känns det som de tar en mer jordnära riktning i filmerna och går inte så kosmiskt som böckerna

drkrupp
2018-08-05, 22:00
Avengers infinity wars här också. Bästa marvel sedan Ironman 1.

Swedishviking
2018-08-11, 13:13
Deadpool 2! vilket bottennapp!

2/10!!!!!!

Magnus N
2018-08-11, 14:02
Deadpool 2 7/10

Inte riktigt lika bra som första men 2h+ kvalitet oavsett, Brolin är grym som Cable och humorn balanserades bra genom hela filmen.

mrmister
2018-08-11, 14:30
The Amityville horror (1979) - Ok för att vara så gammal, lite seg . 6.5/10

svenbanan
2018-08-11, 16:19
The Amityville horror (1979) - Ok för att vara så gammal, lite seg . 6.5/10

Jag minns att jag såg affishen på bion då jag gick i lågstadiet och tyckte den såg sjukt läskig ut!

EDIT:
Lustigt att den enda affishen som ser ut ugefär som jag minns den är från nån långt senare uppföljare. Men den där klon var i alla fall med, det minns jag:

https://media.fyndiq.se/product/5c/a2/b2/83d978d1c18bcda7229bdcbab9f1862aac/original.png

Det måste ha varit nån slags alternativ affish. Alla bilder man kan hitta på nätet ser ju ut ungefär så här:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1325/3287/products/MGM325_e1f19166-6bf7-4d80-8a16-78191253d029.jpg?v=1479191369

mrmister
2018-08-11, 16:47
Warcraft - Bättre sent än aldrig, spelat sedan classic. Var ungefär som jag hade trott att den skulle vara, välgjord men känns ändå på något sätt lite B-ig. Orkerna kändes liiiite oproportionerliga. Hoppas dom gör uppföljare och gör lite mer mångfald. Sen har väl ändå orker rött blod? 7.5/10

Captainwide
2018-08-11, 19:50
Sherlock Holmes, med RD Jr då.

Älskar båda filmerna!! Sett båda säkert 10 tal gånger.

Magnus N
2018-08-11, 19:55
Warcraft - Bättre sent än aldrig, spelat sedan classic. Var ungefär som jag hade trott att den skulle vara, välgjord men känns ändå på något sätt lite B-ig. Orkerna kändes liiiite oproportionerliga. Hoppas dom gör uppföljare och gör lite mer mångfald. Sen har väl ändå orker rött blod? 7.5/10

Länge sedan jag såg filmen , vilken färg hade dem?

För mig iaf att deras färg ska vara röd, men väldigt mörk så närapå svart till färgen

mrmister
2018-08-11, 20:26
Länge sedan jag såg filmen , vilken färg hade dem?

För mig iaf att deras färg ska vara röd, men väldigt mörk så närapå svart till färgen

Den var grön i filmen, som slime. I alla spel är deras blod rött så förstår inte varför dom gjorde det grönt i filmen.

High1ander
2018-08-11, 21:14
Deadpool 2, får 7 av 10. Inte lika bra som första, men samtidigt känner jag att det är svårt att hålla sakerna fräscht och de lyckas ändå förvånadsvärt bra med manus, regi och skådespel. Roligaste bitarna för mig som filmnörd är ändå diverse 4-wall moment där de driver med t.ex. Logan, Green Lantern och andra hollywood-grejer. Det är inga dåliga actionscener direkt, men så fort de startar så känner jag mest för att de ska ta slut så skämten kan få fortsätta...

Rahf
2018-08-11, 21:17
Den var grön i filmen, som slime. I alla spel är deras blod rött så förstår inte varför dom gjorde det grönt i filmen.

Det är ett sätt att kringgå censur och få en PG-13-rekommendation i USA.

Hobbes
2018-08-12, 00:28
Misson: Impossible - Fallout

Underhållning på högsta nivå. Rekommenderas.

Såg den med REAL D 3D, Ultra AVX och i DBOX samt "recliner seats":hbang:

Kostade $24 CAD (166 SEK) som en vanlig film i Sverige nästan fast bättre:cool:

leo1
2018-08-12, 08:25
Misson: Impossible - Fallout

Underhållning på högsta nivå. Rekommenderas.

Såg den med REAL D 3D, Ultra AVX och i DBOX samt "recliner seats":hbang:

Kostade $24 CAD (166 SEK) som en vanlig film i Sverige nästan fast bättre:cool:

Undrar varför bio är så dyrt i Sverige? Är väl pga moms och skit antar jag. Har för mej bio är billigt i USA också, däremot inte popcorn och läsk till filmen.

blåvitt
2018-08-12, 09:13
Undrar varför bio är så dyrt i Sverige? Är väl pga moms och skit antar jag. Har för mej bio är billigt i USA också, däremot inte popcorn och läsk till filmen.

SF har nästintill monopol i större orter och kan sätta vilka priser de vill. Går du på Tellus i midsommarkransen (Sthlm) så lyckas den självständiga lilla biografen köra filmer för 80-100kr/sätet (när de har marathon kan man få 4-5filmer för 180 spänn, men då är de oftast lite äldre). Större självständiga biografer följer SFs prissättning tack vare prisnorm och vinstintresse. När den nya bioskatten kom höjde SF inte ens priserna mer än normalt för att de ändå har så god marginal, slog hårdare mot landsbygdsbiograferna. Du har den oreglerade marknaden att tacka helt enkelt :))))

mrmister
2018-08-12, 09:16
Det är ett sätt att kringgå censur och få en PG-13-rekommendation i USA.

Det förklarar allt...*rolleyes* Det var därför det var så lite blod överlag, till och med från människorna som slaktades. Hade gärna sett mer halshuggningar och sånt.

Scratch89
2018-08-12, 10:21
SF har nästintill monopol i större orter och kan sätta vilka priser de vill. Går du på Tellus i midsommarkransen (Sthlm) så lyckas den självständiga lilla biografen köra filmer för 80-100kr/sätet (när de har marathon kan man få 4-5filmer för 180 spänn, men då är de oftast lite äldre). Större självständiga biografer följer SFs prissättning tack vare prisnorm och vinstintresse. När den nya bioskatten kom höjde SF inte ens priserna mer än normalt för att de ändå har så god marginal, slog hårdare mot landsbygdsbiograferna. Du har den oreglerade marknaden att tacka helt enkelt :))))

Nu låter du nästan som en förespråkare för den fria marknaden!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EgG7G/nu-blir-biobiljetterna-dyrare
http://www.ystadsallehanda.se/ledare/kuhnke-ska-inte-styra-kulturen/
https://www.expressen.se/debatt/kulturministern-straffar-vanliga-manniskors-noje/
https://www.sydsvenskan.se/2017-12-22/biografer-stangde--pa-bah-kuhnkes-fodelsedag
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/bioagare-gor-uppror-mot-hojd-moms

Det känns skönt att man har en propaganda- eh, jag menar kulturminister som förstår att statens inblandning i kulturen är viktig!

blåvitt
2018-08-12, 12:00
Nu låter du nästan som en förespråkare för den fria marknaden!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EgG7G/nu-blir-biobiljetterna-dyrare
http://www.ystadsallehanda.se/ledare/kuhnke-ska-inte-styra-kulturen/
https://www.expressen.se/debatt/kulturministern-straffar-vanliga-manniskors-noje/
https://www.sydsvenskan.se/2017-12-22/biografer-stangde--pa-bah-kuhnkes-fodelsedag
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/bioagare-gor-uppror-mot-hojd-moms

Det känns skönt att man har en propaganda- eh, jag menar kulturminister som förstår att statens inblandning i kulturen är viktig!

Absolut inte, förstår inte hur du lyckas vrida till det såpass.

Finns ingen stat som inte lägger sig i kulturen. Den amerikanska filmindustrin är nog den mest hårt styrda i världen efter typ Kina, Korealänderna och Iran. Sen vore det gött med en kulturminister som har högre kompetens och kan blicka utanför storstäderna. Men låt oss inte förstöra tråden med allt för mkt politik :)

OnT: Funderar på att se A Cure For Wellness med flickvännen idag. Hon gillar inte skräckfilmer men tänker mig att den är lite lagom obehaglig? Någon som har ett omdöme?

BJM
2018-08-12, 13:41
Deadpool 2, får 7 av 10. Inte lika bra som första, men samtidigt känner jag att det är svårt att hålla sakerna fräscht och de lyckas ändå förvånadsvärt bra med manus, regi och skådespel. Roligaste bitarna för mig som filmnörd är ändå diverse 4-wall moment där de driver med t.ex. Logan, Green Lantern och andra hollywood-grejer. Det är inga dåliga actionscener direkt, men så fort de startar så känner jag mest för att de ska ta slut så skämten kan få fortsätta...

+1. Kul rulle med lite självdistans, men lite besviken, främst på actionscenerna som kändes klart fräschare i 1an.

Länge sedan man såg en välproducerad actionrulle med tighta scener, bra klippning och utan för mycket påtaglig cgi. Hoppas på nya Mission Impossible.