handdator

Visa fullständig version : Senast sedda film (Inga spoilers!)

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 [133] 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150

timoat
2016-10-31, 01:38
Secret life of pets 6/10

Meh. Jävligt underlig korvscen som inte passade in med tonmässigt med resten av filmen. Ett par roliga scener utspridda här och var, annars ganska intetsägande.

Sorcerer 4/10

Hade sett fram emot denna ett bra tag, hoppades att det var en klassiker jag missat, tyvärr inte. Den var seg. Inget tempo och ingen payoff.

Blood father 4/10

Mel levererar men klarar inte av alla klyshorna sol regnar över filmen och extremt irriterande pouty tonårsbrud, nej tack. Geri-action är tydligen en ny genre tack vare Taken, som gjorde det mycket bättre. Har dock för mig att Mel gjorde en Annan film i den genren för 10 år sen, hette den ransom? Hmm

Hemi
2016-10-31, 02:22
Before the Flood av och med Lionardo di Caprio och Scorsese involverad, gillar allt de gör. Bra och lärorik film. Gratis.

MackeJuve
2016-10-31, 08:43
Escape From Alcatraz

Sett förut. Clintan är både fiffigt "geni" och hård alfahane. Bra utan att vara fantastisk.

7/10

Wormzie
2016-10-31, 09:29
Blood father 4/10

Mel levererar men klarar inte av alla klyshorna sol regnar över filmen och extremt irriterande pouty tonårsbrud, nej tack. Geri-action är tydligen en ny genre tack vare Taken, som gjorde det mycket bättre. Har dock för mig att Mel gjorde en Annan film i den genren för 10 år sen, hette den ransom? Hmm

Edge of darkness?

Generation Iron
Lökig berättarröst men blev faktiskt rejält indragen i den här dokumentären. 7/10. Synd att Kai inte är med på mr O längre!

timoat
2016-10-31, 09:30
Edge of darkness?

Generation Iron
Lökig berättarröst men blev faktiskt rejält indragen i den här dokumentären. 7/10. Synd att Kai inte är med på mr O längre!

Just det! Den var bättre iallafall.

Train to busan

5/10

Ganska obehagliga zombies. That's about it. Stilen passade iallafall koreanernas naturlig proklivitet att alltid överagera sina rörelser.

Scratch89
2016-11-01, 14:57
Söker tips tills ikväll. Gärna något lättittat och roligt, och/eller 420.

kaer
2016-11-01, 15:04
Såg nyligen the Grand Budapest Hotel, den var helt ok, tror att jag hade alldeles för höga förväntningar.

Det är ju verkligen en speciell stil så den passar nog inte alla.

galtasar
2016-11-01, 15:07
Söker tips tills ikväll. Gärna något lättittat och roligt, och/eller 420.

sett bad moms, mike and dave need wedding dates?
tyckte båda var ok.

Scratch89
2016-11-01, 16:00
Såg nyligen the Grand Budapest Hotel, den var helt ok, tror att jag hade alldeles för höga förväntningar.

Det är ju verkligen en speciell stil så den passar nog inte alla.
Åh, Wes Andersons filmer är helt fantastiska.

sett bad moms, mike and dave need wedding dates?
tyckte båda var ok.
Inte sett, ska kolla upp! Tack.

timoat
2016-11-02, 19:20
Finding Dory 7/10

Inte lika bra som Nemo, men den hade varit svårt att överträffa. Se på en söndag eftermiddag.

Hemi
2016-11-08, 02:49
Jimi: All Is by My Side
Film om Jimi Hendrix. I alla fall en sak, nytt sätt kanske att visa en artist. Ingen spoiler. Sevärd och Hendrix är en av mina favoriter.

Rikard Jansson
2016-11-08, 06:29
Tror jag har sett alla filmer som sägs vara riktigt bra, förutom en: Cloud Atlas. Hur jag än gör så orkar jag inte mer än 15 minuter innan jag dör av tristess, men förstår att om man ser vidare så lär det bli mycket bättre. Någon som kan övertala mig om att titta vidare? :D

Wormzie
2016-11-09, 14:27
Tror jag har sett alla filmer som sägs vara riktigt bra, förutom en: Cloud Atlas. Hur jag än gör så orkar jag inte mer än 15 minuter innan jag dör av tristess, men förstår att om man ser vidare så lär det bli mycket bättre. Någon som kan övertala mig om att titta vidare? :D

Spänningen byggs upp successivt under filmen. Bit ihop :D

blåvitt
2016-11-09, 14:37

Rikard pls :d

Kaalle
2016-11-09, 17:26
War Dogs

7/10

Skön film, väl sevärd.

http://www.imdb.com/title/tt2005151/

Rikard Jansson
2016-11-09, 20:05
Rikard pls :d

Hmm?

Jockefoten
2016-11-09, 20:10
Hmm?

Han tror inte du sett alla "filmer som sägs vara riktigt bra". Motbevisa!

Rikard Jansson
2016-11-09, 20:15
Han tror inte du sett alla "filmer som sägs vara riktigt bra". Motbevisa!

Haha, det beror väl på vem man frågar antar jag. Skulle nog bli ansedd som något av en idiot av t.ex. den pretentiösa filmtittaren då jag ofta exkluderar filmerna som det cirkelrunkas mest om av dem (utländskt och äldre än 1960, har trots det antagligen sett de mest ansedda förutom någon vidare mängd asiatisk eller indisk film). Men vad pretton tycker bryr jag mig inte om! Estimerar att jag har sett 5000+ filmer, har suttit och plöjt filmer i perioder hela dagarna, ända sen jag lärde mig hur man laddade ner film 2005. Och då räknar jag inte ens filmerna man såg som liten före dess.

När man har sett många, många filmer så är det ganska tokigt om man letar efter filmer som folk tycker är dåliga, tycker du inte? :)

blåvitt
2016-11-09, 20:44
Låter som att du har din egen definition av vad folk anser vara bra. Vad folk anser vara bra är vad folk anser vara bra, inte vad en själv anser vara bra av det folk anser vara bra.

Skulle ta mer än en livstid att se all jävligt bra film som gjorts.

CalleP
2016-11-09, 20:58
Doctor Strange (http://www.imdb.com/title/tt1211837/)

6/10

Gillade effekterna och skådespelarna och var kul att se den på Imax. Tyckte filmen hade ett konstigt tempo sista 60-45 minuterna. Hade gärna sett den vara 10-20 minuter längre.

Bennyboy var grym

Rikard Jansson
2016-11-09, 21:02
Låter som att du har din egen definition av vad folk anser vara bra. Vad folk anser vara bra är vad folk anser vara bra, inte vad en själv anser vara bra av det folk anser vara bra.

Skulle ta mer än en livstid att se all jävligt bra film som gjorts.

Nej definitivt inte, jag struntar bara i vad pretto-filmtittaren tycker. De är i minoritet och med enorma egon, och har dessutom ofta fel. Jag struntar inte alls i vad folk som faktiskt vet vad de pratar om tycker eller om vad den stora massan tycker :)

När den genomsnittlige prettotönten kommenterar film så är det likt när Janne 45 som för första gången i sitt liv lagat en maträtt senare på släktmiddagen pratar om sötmabalans och hur viktigt det är med syrlighet och att han inte kan äta mat utan *insert exotisk krydda från bergen i östra Afrika*. Ren cringe och skit.

blåvitt
2016-11-09, 21:07
Nej definitivt inte, jag struntar bara i vad pretto-filmtittaren tycker. De är i minoritet och med enorma egon, och har dessutom ofta fel. Jag struntar inte alls i vad folk som faktiskt vet vad de pratar om tycker eller om vad den stora massan tycker :)

När den genomsnittlige prettotönten kommenterar film så är det likt när Janne 45 som för första gången i sitt liv lagat en maträtt senare på släktmiddagen pratar om sötmabalans och hur viktigt det är med syrlighet och att han inte kan äta mat utan *insert exotisk krydda från bergen i östra Afrika*. Ren cringe och skit.

^Det här håller jag helt klart med om.

Men att du skrev det här:

[exkluderar ofta] "utländskt och äldre än 1960, har trots det antagligen sett de mest ansedda förutom någon vidare mängd asiatisk eller indisk film"

Hur kan du säga att du sett allt folk tycker är bra om du inte sett något av Wong Kar Wai, Sholay, Cykeltjuven, något av Fellini eller Kiorastami osv? Hoppas du inte avfärdat all det som pretto-töntars circlejerk för det är riktigt jävla bra filmer och du borde definitivt se dom :)

Rikard Jansson
2016-11-09, 21:12
^Det här håller jag helt klart med om.

Men att du skrev det här:

[exkluderar ofta] "utländskt och äldre än 1960, har trots det antagligen sett de mest ansedda förutom någon vidare mängd asiatisk eller indisk film"

Hur kan du säga att du sett allt folk tycker är bra om du inte sett något av Wong Kar Wai, Sholay, Cykeltjuven, något av Fellini eller Kiorastami osv? Hoppas du inte avfärdat all det som pretto-töntars circlejerk för det är riktigt jävla bra filmer och du borde definitivt se dom :)

Ja, jag får erkänna att jag antagligen exkluderar dem mer än jag borde, men det är också för att jag ogillar stilen. Så nej, jag har väl inte sett alla bra riktigt bra filmer i alla kategorier :) Men ja... definitivt alla nyare än 1980 och där man pratar engelska eller svenska. Och det tycker jag helt ärligt inte är någon enorm parantes.

blåvitt
2016-11-09, 21:26
Ja, jag får erkänna att jag antagligen exkluderar dem mer än jag borde, men det är också för att jag ogillar stilen. Så nej, jag har väl inte sett alla bra riktigt bra filmer i alla kategorier :) Men ja... definitivt alla nyare än 1980 och där man pratar engelska eller svenska. Och det tycker jag helt ärligt inte är någon enorm parantes.

Jag tycker att det är en extremt enorm parantes. Don't get me wrong, försöker inte tvinga på dig min smak och för mig spelar det ingen roll vilka filmer du ser, men eftersom du ändå verkar älska film väldigt mycket så är det tråkigt om du missar ett gigantiskt utbud av vad du kanske skulle tycka är fantastiska filmer pga vad som verkar vara fördomar :) Både gällande filmernas ursprung och den där konstiga fixeringen du delar med så underligt många, att film måste vara modern för att vara bra.

timoat
2016-11-09, 22:15
Snowday så jag passade på att kolla igenom gamla scifibarndomsklassiker.

Flight of the navigator
Krull
Enemy mine
The last starfighter

Tja, kan man ge dem mer än 5-6 av 10? Nostalgifaktorn var hög iallafall!

Enemy mine har jag alltid gillat. Läste idag att de spelade in 4-6 veckor på Island först utomhus, sen fick regissören sparken och allt spelade in igen. Tydligen skall det finnas kvar nånstans enligt Dennis quaid. En råare version av filmen som hade varit jäkligt trevlig att se!

svenbanan
2016-11-09, 23:32
Snowday så jag passade på att kolla igenom gamla scifibarndomsklassiker.

Flight of the navigator
Krull
Enemy mine
The last starfighter

Tja, kan man ge dem mer än 5-6 av 10? Nostalgifaktorn var hög iallafall!

Enemy mine har jag alltid gillat. Läste idag att de spelade in 4-6 veckor på Island först utomhus, sen fick regissören sparken och allt spelade in igen. Tydligen skall det finnas kvar nånstans enligt Dennis quaid. En råare version av filmen som hade varit jäkligt trevlig att se!

KRULL!!!!!! :)

Det enda jag minns är nån slags kaststjärna med "snirkliga spetsar". Känns som om jag måste ladda lite gammal dynga. :D

Min favorit av gamla sci-fi klassiker är annars "Picknick vid vägkanten" som jag tror heter "Stalker" på engelska. Det är dock en rysk film, och är baserad på en bok med samma namn av bröderna Strugatskij. Jävligt skum rulle, som jag såg nån gång i mitten av åttiotalet. Har för mig att den kanske är svartvit.

Sen finns ju "Solaris" från sjuttiotalet nån gång. Den är ju också jävelbra.

svenbanan
2016-11-09, 23:33

Tanka genast hem alla gamla Bogart filmer din spoling!!! :D

eternallord
2016-11-09, 23:51
Doctor Strange - 7,5/10
En av de bästa superhjältefilmerna på senare tid! Väldigt underhållande, välgjorda effekter, helt okej villain, och personligen älskar jag både aspekten kring tid och multiversumet. Jag har ofta en förkärlek för filmer som utforskar konceptet med tid på ett lite filosofiskt plan, såsom Dr Manhattan beskriver det i Watchmen. Det var givetvis inte i närheten lika utforskat i den här, men ändå.. Den sarkastiska humorn gör sig inte lika väl här som i Deadpool eller Guardians of the Galaxy, men överlag var det en film väl värd att se, speciellt på bio.

blåvitt
2016-11-10, 00:00
KRULL!!!!!! :)

Det enda jag minns är nån slags kaststjärna med "snirkliga spetsar". Känns som om jag måste ladda lite gammal dynga. :D

Min favorit av gamla sci-fi klassiker är annars "Picknick vid vägkanten" som jag tror heter "Stalker" på engelska. Det är dock en rysk film, och är baserad på en bok med samma namn av bröderna Strugatskij. Jävligt skum rulle, som jag såg nån gång i mitten av åttiotalet. Har för mig att den kanske är svartvit.

Sen finns ju "Solaris" från sjuttiotalet nån gång. Den är ju också jävelbra.

Nämen! Ett Tarkovski-fan! Vad trevligt :D Se Spegeln!

9Yn9q25NWAw&ab

svenbanan
2016-11-10, 00:03
Nämen! Ett Tarkovski-fan! Vad trevligt :D Se Spegeln!

9Yn9q25NWAw&ab

Den funkade inte. :(

Men den kanske går att hitta på nån dunkel sajt...

blåvitt
2016-11-10, 00:10
Den funkade inte. :(

Men den kanske går att hitta på nån dunkel sajt...

Alla gamla sovjetfilmer brukar gå att hitta på youtube eller vimeo, eftersom Mosfilm gick under med den sovjetiska staten så är det inte så hårt med copyrighten. Det är bara att ge det ett nytt youtubeförsök med en sökning! Men om du vill ha så där superfin kvalitét (och helt härligt, filmen förtjänar att man ser den i så bra kvalitét som möjligt) så finns det några riktigt finkorniga versioner på dunkla sajter, ja :)

WHITEFOLKS
2016-11-10, 00:55
Jag tror den funkar så länge man öppnar den på youtube och inte som embedded.

Swedishviking
2016-11-10, 11:10
War Dogs

6/10 den blev rätt trist i slutet av filmen dock!

timoat
2016-11-10, 18:29
War dogs 6/10

Ja, man får instämma. Trist för jag hade sett fram emot denna ett tag. Känns verkligen som en Wolf of wstreet light på alla sätt och vis. Jag gillar jonah hill, han gjorde bra ifrån sig. Och en av de absolut vackraste tjejerna jag sett spelar tellers karaktärs flickvän. Så snygg att jag inte ens kunde kolla på henne, haha.

Men det tappade i slutet, det hela blev väldigt antiklimatkiskt.

Väldigt bra soundtrack.

agazza
2016-11-11, 08:41
War dogs 6/10

Ja, man får instämma. Trist för jag hade sett fram emot denna ett tag. Känns verkligen som en Wolf of wstreet light på alla sätt och vis. Jag gillar jonah hill, han gjorde bra ifrån sig. Och en av de absolut vackraste tjejerna jag sett spelar tellers karaktärs flickvän. Så snygg att jag inte ens kunde kolla på henne, haha.

Men det tappade i slutet, det hela blev väldigt antiklimatkiskt.

Väldigt bra soundtrack.
+1 men jag gillade den hela vägen eftersom den är verklighetsbaserad. Visst den hade kunnat varit bättre men ifall de överdrivit, men den är ju snarlik den verkliga historien

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

blåvitt
2016-11-11, 09:40
Det perfekta filmkvällsupplägget:

In the Mood for Love
Intimitet mellan två människor. Gravitation, dragningskraft. Ödet. Wong Kar-Wai vet precis hur länge man ska låta kameran dröja kvar på en scen för att få karaktärernas känslor att resonera djupt inom mig. En fantastisk film om något förbjudet men oundvikligt. Kar-Wais bästa?

Eyes Wide Shut
Intimitet mellan alla människor. Konstant sexuell laddning, oändliga utdragna andetag präglade av svek, nyfikenhet och hunger. Hunger som drar in en i en virvel av mystisk konspiration och ständigt närvarande hot. I en surrealistisk värld där alla dörrar är helt uppslagna används barn som ett perfekt ankare i verkligheten för att temporärt etablera normala sociala spelregler. Kubricks bästa?

Videodrome
Intimitet med ett koncept. Den sexuella laddningen finns även här men besegrad snabbt av nyfikenheten, hungern blir en desperation, total självuppoffring inför en destruktiv besatthet. Det handlar inte om att trotsa hot, det handlar om att frivilligt, långsamt och plågsamt gå sin död till mötes. Cronenbergs bästa?

Om jag skulle döpa den här filmkvällen till något skulle det nog vara "En tematisk bergsbestigning ner i helvetet" :D

timoat
2016-11-11, 12:00
Det perfekta filmkvällsupplägget:

In the Mood for Love
Intimitet mellan två människor. Gravitation, dragningskraft. Ödet. Wong Kar-Wai vet precis hur länge man ska låta kameran dröja kvar på en scen för att få karaktärernas känslor att resonera djupt inom mig. En fantastisk film om något förbjudet men oundvikligt. Kar-Wais bästa?

Eyes Wide Shut
Intimitet mellan alla människor. Konstant sexuell laddning, oändliga utdragna andetag präglade av svek, nyfikenhet och hunger. Hunger som drar in en i en virvel av mystisk konspiration och ständigt närvarande hot. I en surrealistisk värld där alla dörrar är helt uppslagna används barn som ett perfekt ankare i verkligheten för att temporärt etablera normala sociala spelregler. Kubricks bästa?

Videodrome
Intimitet med ett koncept. Den sexuella laddningen finns även här men besegrad snabbt av nyfikenheten, hungern blir en desperation, total självuppoffring inför en destruktiv besatthet. Det handlar inte om att trotsa hot, det handlar om att frivilligt, långsamt och plågsamt gå sin död till mötes. Cronenbergs bästa?

Om jag skulle döpa den här filmkvällen till något skulle det nog vara "En tematisk bergsbestigning ner i helvetet" :D

Du påminde mig att det är dags att se om Naked Lunch!

blåvitt
2016-11-11, 12:33
Du påminde mig att det är dags att se om Naked Lunch!

Har du sett Mannen Utan Minne än? Den är viktigare!

Frantic
2016-11-11, 16:01
Wall-E. - http://www.imdb.com/title/tt0910970/?ref_=nv_sr_5

Hade glömt hur bra den är. Utklassar alla animerade filmer som kommit de senaste åren med råge.

Tävlar med Up om att vara den bästa animerade filmen jag sett!

Hönke
2016-11-11, 18:21
Wall-E. - http://www.imdb.com/title/tt0910970/?ref_=nv_sr_5

Hade glömt hur bra den är. Utklassar alla animerade filmer som kommit de senaste åren med råge.

Tävlar med Up om att vara den bästa animerade filmen jag sett!

Sett Inside Out?

Frantic
2016-11-12, 11:36
Sett Inside Out?

Yes. Det är väl den bästa som kommit de senaste åren men den är inte i närheten av samma klass som Wall-E och Up.

svenbanan
2016-11-12, 13:53
Jag tror den funkar så länge man öppnar den på youtube och inte som embedded.

Ah. Ska testa det ikväll då. :)

timoat
2016-11-14, 00:23
Mannen utan minne

Svår att betygsätta då det är en väldigt speciell film, har inte sett nån liknande innan. Udda. Deadpan. Teatralisk. Sevärd iallafall.

Här är nåt för dig blåvitt,

Cache 7/10

Fransk film från Michael Haneke med bla juliette binoche

Läs inget om den för maximal impact . Handlar om ett gift par som en dag får ett videoband avlämnat framför sin dörr. Det är inte svårt att se att villeneuve tagit väldigt mycket inspiration från haneke.

Har du sett funny games?

perl
2016-11-14, 09:51
Independence day 2 ger jag 1/10 uruselt platt helt utan någon form av intresse i varken handling eller karaktärer. Får så högt betyg då effekterna ändå var ok annars värd negativt betyg. Faktist en av de sämsta filmerna jag sett senaste åren vad jag kan minnas :D

bridget jones baby 6,5/10 inte lika rolig som orginalet men lockar till en del skratt ändå.

MackeJuve
2016-11-14, 11:35
Space Jam

Ibland, oftast på bakfyllan, får jag lust att se harmlösa familje-/barnfilmer. Helst ska det vara tecknat eller animerat. Ingen idé att betygsätta eller recensera den då alla har sett den.

Jag vill dock få lite tips på filmer som möter mina kriterier. För några veckor sedan såg jag Järnjätten, en ganska trevlig film. Går vi bak ännu längre i tiden så såg jag en japansk/kinesisk tecknad film som hade fått jättebra kritik i tråden. Det handlade om en flicka som tillsammans med sina föräldrar går till ett nedlagt nöjesfält. Föräldrarna äter av maten som serveras och förvandlas, flickan försöker sedan att rädda dom. Det fanns fler filmer av samma person som höll hög klass, vad heter dom? Minns ej namnet på den jag såg. Bl.a. Scratch89 som kom med tipset.

timoat
2016-11-14, 11:50
Space Jam

Ibland, oftast på bakfyllan, får jag lust att se harmlösa familje-/barnfilmer. Helst ska det vara tecknat eller animerat. Ingen idé att betygsätta eller recensera den då alla har sett den.

Jag vill dock få lite tips på filmer som möter mina kriterier. För några veckor sedan såg jag Järnjätten, en ganska trevlig film. Går vi bak ännu längre i tiden så såg jag en japansk/kinesisk tecknad film som hade fått jättebra kritik i tråden. Det handlade om en flicka som tillsammans med sina föräldrar går till ett nedlagt nöjesfält. Föräldrarna äter av maten som serveras och förvandlas, flickan försöker sedan att rädda dom. Det fanns fler filmer av samma person som höll hög klass, vad heter dom? Minns ej namnet på den jag såg. Bl.a. Scratch89 som kom med tipset.

Spirited away heter den. Andra är Howls moving castle, Princess mononke. Allt som studio ghibli gjort.

Men se akira om du vill se en klassisk film.

MackeJuve
2016-11-14, 11:57
Spirited away heter den. Andra är Howls moving castle, Princess mononke. Allt som studio ghibli gjort.

Men se akira om du vill se en klassisk film.

Tack så mycket, det var dom jag eftersökte :)

blåvitt
2016-11-14, 11:58
Space Jam

Du tänker på Spirited Away av Hayao Miyazaki! Du har tvr redan sett han bästa, men han har inte gjort en enda dålig film. Det Levande Slottet, Porco Rosso, Nausicae, Laputa och Totoro är min personliga topp fem-lista efter SA :) Igår kväll japansk tid blev det dessutom oficiellt att han lämnar sin pensionsstatus för att göra en (till) sista film som ska vara färdig om fem år *popcorn* Tror att han sagt inför sina tre senaste filmer att de ska vara hans sista, men den här gången tror jag honom lite mer eftersom han kommer vara 80 när den kommande filmen släpps på bio, och det är om han håller schemat.

Du kan även kika in liknande animerade verk från samma skola inom japanskt animerat, huvudsakligen av Isao Takahata. Pom Poko, Sagan om Prinsessan Kaguya, Eldflugornas grav och Minnesdroppar är hans bästa imo.

Jag skulle även kasta ett öga på Sylvain Chomets filmer, typ Trillingarna från Belleville och Illusionisten (den tecknade, inte den med Edward Norton som en österrikisk mystiker). Hans filmer är mer "vuxna" i avseendet att de är mer abstrakta och i princip stumfilmer, men de är lika täta med mystisk atmosfär som Miyazakis filmer. Kolla även in Song of the Sea!

Edit: Drogs med lite för mkt här, pucktvåa :/

blåvitt
2016-11-14, 12:01
Mannen utan minne

Svår att betygsätta då det är en väldigt speciell film, har inte sett nån liknande innan. Udda. Deadpan. Teatralisk. Sevärd iallafall.

Här är nåt för dig blåvitt,

Cache 7/10

Fransk film från Michael Haneke med bla juliette binoche

Läs inget om den för maximal impact . Handlar om ett gift par som en dag får ett videoband avlämnat framför sin dörr. Det är inte svårt att se att villeneuve tagit väldigt mycket inspiration från haneke.

Har du sett funny games?

Verkar som att du gillade MUM ändå? Kul isf

Tack för tipset, jag har sett den men det var längesedan. Tror jag ska kolla om den idag :) Har du sett Lost Highway? Väldigt apråpå Cache då :D

svenbanan
2016-11-14, 15:55
Tack så mycket, det var dom jag eftersökte :)

"Nausicaa of the valley of the wind" är ytterligare en kanonrulle av Miyazaki.

timoat
2016-11-14, 16:26
Verkar som att du gillade MUM ändå? Kul isf

Tack för tipset, jag har sett den men det var längesedan. Tror jag ska kolla om den idag :) Har du sett Lost Highway? Väldigt apråpå Cache då :D

Yes, allt lynch gjort har jag sett, även om det mesta går över huvudet på mig. Inland empire, får huvudvärk bara jag tänker på den...

Hade du sett funny games? Han gjorde ju en amerikansk remake på den, shot för shot med naomi watts Tim Roth och Michael pitt.

blåvitt
2016-11-14, 16:32
Yes, sett båda versioner och tycker det är ett av de få fallen där den amerikanska remaken är bäst :D

Ja, Inland Empire är en migräntablett.

timoat
2016-11-16, 20:59
The monster 5/10

Började intressant men blev snabbt till dynga som desperat försökte vara nåt mer intelligent än vad det var.

World War Z dir cut 6.5/10

Såg om denna då den har 7 min extramaterial som man inte märkte av öht. Det var iofs 3 års en jag såg theatrical.
Jag blev mest intresserad av den 3 akten som de totalt filmade om, där pitt blir tvingad att ingå i en rysk zombiedödarskvadron och hans fru tvingas prostituerade sig åt matthew fox karaktär för att överleva.

Helt ok och jag ser iallafall fram emot 2an som kommer nästa år. Gärna med inga barn och inga frugor som tjata sönder sig.

blåvitt
2016-11-16, 21:24
The monster 5/10

Började intressant men blev snabbt till dynga som desperat försökte vara nåt mer intelligent än vad det var.

World War Z dir cut 6.5/10

Såg om denna då den har 7 min extramaterial som man inte märkte av öht. Det var iofs 3 års en jag såg theatrical.
Jag blev mest intresserad av den 3 akten som de totalt filmade om, där pitt blir tvingad att ingå i en rysk zombiedödarskvadron och hans fru tvingas prostituerade sig åt matthew fox karaktär för att överleva.

Helt ok och jag ser iallafall fram emot 2an som kommer nästa år. Gärna med inga barn och inga frugor som tjata sönder sig.

Lol wut :D

An Iron Soul
2016-11-16, 21:30
Ngst4sjWIEU

timoat
2016-11-16, 23:13
Lol wut :D

Hehe fo sho dude. Skulle vilja se det!

ceejay
2016-11-16, 23:27
jason bourne

helt klart en bra rulle

Kaalle
2016-11-17, 16:51
99 Homes 8/10

http://www.imdb.com/title/tt2891174/

Missat denna helt. Det var jävligt fin.

spoon
2016-11-17, 17:00
"Nausicaa of the valley of the wind" är ytterligare en kanonrulle av Miyazaki.

Den bästa enligt mig.

blåvitt
2016-11-17, 17:05
Hehe fo sho dude. Skulle vilja se det!

Du vill inte ses över en öl och kolla på film nån gång? Skulle nog vara jävligt trevligt, om vi båda svär dyrt och heligt att inte prata politik dvs :D

svenbanan
2016-11-17, 17:13
Den bästa enligt mig.

Ja, den är i alla fall jävligt bra.

Dessutom är mangaserien ännu bättre. Den finns (fanns i alla fall för tio år sedan) på bibblan i Uppsala ett helt gäng volymer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nausica%C3%A4_of_the_Valley_of_the_Wind_(manga)

When serialization of the manga was underway and the story had proven to be popular among its readers, Animage came back on their promise not to turn the manga into an animation project and approached Miyazaki to make a 15 minute Nausicaä film. Miyazaki declined. Instead he proposed a sixty-minute OVA. In a counter offer Tokuma agreed to sponsor a feature-length film for theatrical release.[71] The film adaptation of Nausicaä of the Valley of the Wind was released on March 11, 1984. It was released before Studio Ghibli was established, but it is generally considered a Studio Ghibli film. Helen McCarthy has noted that it was Miyazaki's creation of the Nausicaä manga " ... that had, in a way, started the actual process of his studio's development".[72] The film was released with a recommendation from the World Wide Fund for Nature (WWF).[73]

The story of the Nausicaä film is much simpler than that of the manga, roughly corresponding to the first two books of the manga, the point the story had reached when film production began.[38] In his interview for Yom (1994) Miyazaki explained that he worked from the precept that a film requires an opening and a closing of the story. He stated that, within the confines he set for closing the story, he took the film's narrative up to Nausicaä's "Copernican turn (コペルニクス的転回 koperunikusutekitenkai?)", which came after the character realises the nature of the Sea of Corruption.[75] There are significant differences in plot, with more locations, factions and characters appearing in the manga, as well as more detailed environmentalist themes. The tone of the manga is also more philosophical than the film. Miyazaki has Nausicaä explore the concepts of fatalistic nihilism and has her struggle with the militarism of major powers. The series has been interpreted from the views of utopian concepts, as well as religious studies.[76]

Vette fan om jag verkligen läst alla dessa volymer dock. Man blir ju onekligen sugen på att läsa om dem om inte annat...

Nån som vet ifall de går att läsa online nånstans?

svenbanan
2016-11-17, 17:15
Found it! :)

http://kissmanga.se/read-manga/nausicaa-of-the-valley-of-the-wind

timoat
2016-11-17, 21:54
Du vill inte ses över en öl och kolla på film nån gång? Skulle nog vara jävligt trevligt, om vi båda svär dyrt och heligt att inte prata politik dvs :D

Absolut, det ska vi nog kunna fixa!

Suicide squad extended cut.

Absolut dynga. En enda lång douchchill som inte vet vad Fan den vill. Det absolut sämsta klyshorna av alla superhjältefilmern kombinerat i en enda stor bajsnödig shitstorm. Jag kan förstå varför jokern inte var med så mycket, rutten tolkning.

Hela budgeten måste ha gått på musikrättigheterna. Var 5 min trycker de in en populärkulturell superlåt som alla känner igen. Totalt malplacerad. Tänk en 'häftig" scen så smäller de på nån tung riff a la 7 nation army I 7 sekunder, sen stänger de av den lika abrupt. 13 sekunder senare smäller de på Eminem i samma jävla scen men då Är det en en Annan karaktärs tur att göra nåt tufft. Katastrofalt dåligt.

Kinnaman är så jävla beige, man undrar vad han gör i Hollywood öht. Margot robbie var precis så cringey som jag förväntade mig. Samma med Cara delvigne.
Och snacka om att underskatta sin publik. Allt förklaras övertydligt och man hålls i handen hela vägen.

UNDVIK

HA HAHA HAA HA HAHA HA HAHA

dluddeckens
2016-11-17, 22:16
Walk among thw tombstones med Liam Neeson.

Var otroligt mycket bättre än mina förväntningar.

I2815
2016-11-18, 07:11
99 Homes 8/10

http://www.imdb.com/title/tt2891174/

Missat denna helt. Det var jävligt fin.

En film lätt att missa. Den bortgångne Roger Ebert tipsade om filmen efter att ha samtalat med regissören. Den gör flera missar när det kommer till känslomässiga payouts och protagonistens agerande är ibland lite överdrivet.

Det är väldigt tydligt att regissören och tillika manusförfattaren Ramin Bahrani inte är helt van vid att göra en film av den här magnituden, ändå lyckas den fånga ett USA där linjerna mellan gott och ont har suddats ut i skuggan av börskraschen. Antagonisten, mästerligt spelad av Michael Shannon, en man som tagit fullt utnyttjande av den spruckna bostadsbubblan lyckas ändå framstå som en man med en egen logik och känns inte som en girig pastisch utan som en man som jobbat hårt hela sitt liv och nu kan skörda frukten av det arbetet, även om det är moraliskt förkastligt för vissa. För mig är det den typ av gråzon ett starkt kapitalistiskt samhälle slänger in många i och den delen är väldigt skickligt porträtterad. Michael Shannon lyfter filmen ett snäpp och är utan tvekan den karaktär som är mest intressant.

Rekommenderas.

http://www.imdb.com/title/tt2891174/?ref_=nv_sr_1

Kaalle
2016-11-18, 17:09
Låter som en vettig analys. Personligen älskar jag välgjorda 0 till 100 filmer. Vet att det är en rätt grundläggande dramaturgisk princip men det är ju mer eller mindre tydligt beroende på film.

Sheogorath
2016-11-18, 19:26
War Dogs

7/10

Skön film, väl sevärd.

http://www.imdb.com/title/tt2005151/

Heeeeeelvete vad huvudpersonens tjej är snygg. God. Damn.

Swedishviking
2016-11-18, 19:52
Ja hon är klassiskt snygg! många kvinnor idag kan man tycka se bra ut! men få är just WOW snygga som precis hon är.

Tänkte bara herregud vilken helvetiskt snygg kvinna. vacker så klockorna stannar.

Sheogorath
2016-11-18, 19:56
Jag satte på paus och bara satt och gapade som en fågelholk.

Rolfarsson
2016-11-18, 20:08
Jason Bourne, en besvikelse.

Nu blev jag nyfiken, vad heter hon?;)

Sheogorath
2016-11-18, 20:13
Ana De Armas. Ser ut som en flerfaldigt uppgraderad Daenerys Targaryen. Bilderna gör henne inte rättvisa. Minspelet, Rolfarsson. Minspelet!

Hövdingen
2016-11-18, 20:18
q46Q9nkW50A

Mja, inte så jävla speciell.

Sheogorath
2016-11-18, 20:19
Det är sådana som dig jag gärna hänger med på krogen, Hövdingen.

Kaalle
2016-11-18, 23:49
Jag kan tycka att hon ser så bra ut att det nästan blir lite tråkigt och ointressant, som en docka typ. Men detta är säkert bara en psykologisk mekanism som har att göra med det faktum att man är chanslös 😁

KlopFer
2016-11-19, 10:20
Jag satte på paus och bara satt och gapade som en fågelholk.

Haha, jag slog på pause och var tvungen att börja bildgoogla :D

Filmen förövrigt var ganska tråkig. Tog mig 2 dagar att ta mig igenom då jag tröttna efter några minuter och fick återuppta filmen ett antal gånger.

Akerhage
2016-11-19, 11:12
Kubo and the two strings (http://www.imdb.com/title/tt4302938/?ref_=nv_sr_1) 8/10

Mysig och fin film om pojken Kubo som skickas på ett äventyr att leta reda på 3st delar i en magisk rustning för att kunna förgöra onda ting.

High1ander
2016-11-19, 12:04
Måste instämma i kören angående Suicide Squad, hade hoppats på dem skulle vara snäppet under Deadpool, men var mer ett världshav mellan dom. Filmen brister så jävla mycket i manus o regi, och bara en massa malplacerad musik.

timoat
2016-11-19, 13:34
Kom på att jag varken sett The assassination of Jesse James by the coward Robert Ford eller tree of life. Vilken ska man se först?

blåvitt
2016-11-19, 14:02
Kom på att jag varken sett The assassination of Jesse James by the coward Robert Ford eller tree of life. Vilken ska man se först?

Åh wow. Den första är ett säkrare kort, men om du gillar Tree of Life så kommer det ge större utdelning. Så satsa högt eller lågt :)

Frantic
2016-11-22, 15:42
Don't Breathe - http://www.imdb.com/title/tt4160708/?ref_=tt_rec_tt

Stereotypiska karaktärer man inte bryr sig om som tar idiotiska beslut genom hela filmen. Nope. Det blir helt enkelt inte spännande. Jag köper dessutom inte själva premissen som gör att det ska bli spännande från första början.

spoon
2016-11-22, 15:51
Swiss army man

Kollade en halvtimme innan jag stängde av. Blir den bättre eller fortsätter den med samma kiss och bajs humor?

High1ander
2016-11-22, 16:21
Swiss army man

Kollade en halvtimme innan jag stängde av. Blir den bättre eller fortsätter den med samma kiss och bajs humor?

Den blir bättre, men inte avsevärt stor skillnad.

Personligen tyckte jag den var jättebra (även från början), men första halvtimmen är den segaste.

An Iron Soul
2016-11-22, 16:24
Fantastiska vidunder och var man hittar dem
http://www.sf.se/filmer/Fantastiska-vidunder-3D/?P=Forestallningslista

Förra helgen såg jag Snowden. Den var riktigt bra. Den kan jag varmt rekommendera.

High1ander
2016-11-22, 16:26

Se båda, utan att överdriva så är båda filmerna visuellt sett något av de vackraste/bästa som gjorts.

Tree of Life kräver att man är "vaken när man tittar", Jesse James är ingen actionfilm direkt heller som automatiskt håller en vaken, men inte direkt en massa suggestiva filosofiska/religösa referenser som man ska tänka på under titten heller som Tree of Life behöver.

Frantic
2016-11-22, 16:53
Se båda, utan att överdriva så är båda filmerna visuellt sett något av de vackraste/bästa som gjorts.

Tree of Life kräver att man är "vaken när man tittar", Jesse James är ingen actionfilm direkt heller som automatiskt håller en vaken, men inte direkt en massa suggestiva filosofiska/religösa referenser som man ska tänka på under titten heller som Tree of Life behöver.
Tågscenen i Jesse James är ren filmporr!

High1ander
2016-11-22, 17:37
Tågscenen i Jesse James är ren filmporr!

Ja, Deakins som fota den var ju även samma år nominerad för Oscar med No Country For Old Men också, men förlora mot There Will Be Blood (som enligt mig är snäppet bättre filmad då Jesse James mer är "snygg" och There Will Be Blood bara är "rätt" och snygg).

Deakins nästa projekt är ju Blade Runner 2, om den bara är något lika i kvalité som ettan så kommer det vara ett mästerverk i sig.

blåvitt
2016-11-22, 23:49
Att Deakins inte vunnit en Oscar än är ju ett skämt. Han har dominerat branschen sen 90-talet fram tills nu när Chivo slagit sig in som delad etta de senaste åren. Vad har karln, 13 nomineringar?

timoat
2016-11-23, 00:14
Hell or high water. 7.5/10

Jeff bridges.
Ben foster.
Chris pine.

Det är allt ni behöver veta.

Imperium 6/10

Daniel Radcliffe som jag vanligtvis ogillar skarpt gör här en väldigt bra prestation. Klockren amerikansk dialekt. Filmen börjar lovande men faller ihop efter ca 20 min.

High1ander
2016-11-23, 00:29
Att Deakins inte vunnit en Oscar än är ju ett skämt. Han har dominerat branschen sen 90-talet fram tills nu när Chivo slagit sig in som delad etta de senaste åren. Vad har karln, 13 nomineringar?

Deakins är absolut en av mina favoriter, problem är att ofta så har hans bästa filmer tävlat mot filmer som är bättre. När det sen varit svagare år så har han också haft svagare filmer. T.ex. så tycker jag Deakins är mycket bättre än Chivo när det kommer till tjäna regissören/storyn. Chivo är lite för flashy för min smak, tycker t.ex. de faktum att han plockat 3st på raken säger mer om nivån senaste åren än att Chivo är den bästa (Deakins har inte varit "så bra heller").

T.ex. Shawshank Redemption är sämre än Legends of The Fall och Forrest Gump.

Är väl egentligen bara då Slumdog Millionare vann som Deakins borde vunnit med The Reader eller Wally Pfister för The Dark Knight.

T.ex. 1996 var ett skitår, han hade kunnat vinna den med 1994 Shawshank, däremot så var Fargo för svag...

Men hoppas verkligen nu att Deakins kan få till det med Blade Runner då det är en "flashy" stil som borde passa väljarna bra, tänk typ Skyfall fightscen i skyskrapan tillsammans med film noir som i The Man Who Wasn't There. Snubben kan filma alla stilar, så om något så är det nu han har chansen.

An Iron Soul
2016-11-25, 23:17
Kvinnan på tåget
http://www.sf.se/filmer/Kvinnan-pa-taget/?P=Forestallningslista

3/5

Spoiler varning
En bra film i det stora hela. Det fanns vissa små detaljer som störde mig. Filmens slutscen t.e.x. Att ha förhör direkt med två mördare som har blod på tröjan känns inte speciellt realistiskt. Men någonstans behövde dom väl tjäna in några minuter så att filmen inte skulle bli för lång. :D

Triangeldrama som känns igen från flera filmer. Huvudrollsinehavaren målas alltid upp som en bad-guy i början sen går det runt runt runt..

Yes
2016-11-26, 00:22
[.YT]q46Q9nkW50A[/YT]

Mja, inte så jävla speciell.
Du lär ju inte tycka om kvinnor.

För övrigt har hon en riktig gruppsex-aura.

baktung
2016-11-26, 00:39
Snakes on a plane

Gammalt skräp med Samuel L. Jackson. Lagom festlig sits att hamna i och lite småmysig att titta på en stund. Sen blev det långtråkigt. Men jag ville ändå se till slutet.

2 av 5 bicepsfästen.

Rikard Jansson
2016-11-26, 07:02

Jag tycker inte heller hon ser speciellt bra ut, men å andra sidan kanske jag har konstig smak. Tycker t.ex. Michelle Trachtenberg är 10/10.

timoat
2016-11-26, 15:27
Såg om Reign of fire igen, 7.5/10

extremt underskattad film, Christian Bale, Gerard Butler och Matthew McConaughey som postapokalyptiska draköverlevare. Jag ställer den i samma gäng som Waterworld och the postman, ocskå bra och orättvist underskattade rillar jag gillar.

Hövdingen
2016-11-26, 15:35

Jag skulle gärna "grab her by the pussy" om jag fick möjlighet. Jag tycker dock att det finns många som är betydligt snyggare.

Rahf
2016-11-26, 16:55

extremt underskattad film, Christian Bale, Gerard Butler och Matthew McConaughey som postapokalyptiska draköverlevare. Jag ställer den i samma gäng som Waterworld och the postman, ocskå bra och orättvist underskattade rillar jag gillar.

Waterworld är en av dom bästa. :D

eternallord
2016-11-26, 18:19
Dongju - 7/10
Ett porträtt av den Koreanska poeten Dongju, som skrev poesi under det krigshärjade Korea, under förtrycket av Japan. Ett ganska vackert, långsamt drama, filmat i svart-vitt. Gav en bra bild av hur Korea såg ut under den här tiden, och det var en vacker historia.

Arrival - 9/10
Kanske årets film för mig, riktigt bra. En sci-fi-rulle i klass med Interstellar, välspelad, vackert filmad, utsökt användning av CGI, samt intressant story/koncept/filosofi. Ett par saker jag inte gillade var att "twisten" var lite för lätt att se komma, samt att de inte utforskade temat mer om att man fick förmågan att se framtiden om man lärde sig utomjordningarnas språk. I filmen säger hon att om man lär sig språket så får man förmågan att se framtiden, sen lär hon språket till (antagligen) miljontals människor. Då borde alla ha fått denna förmågan, och konsekvenserna borde vara vansinniga. Eller så är det någon grej med att man inte kan ändra framtiden även om man vet att den kommer, man upplever alla ögonblick på samma gång, lite Watchmen-tolkning. Men ja, jag hade velat ha detta utforskat mer. Screen junkies gjorde en bra video på temat med en professor: https://www.youtube.com/watch?v=LFmNhkv-qDI

Kabuto
2016-11-26, 20:40

Waterworld har jag alltid älskat, aldrig förstått mig på dom som ogillar den. Måste nog se om Reign of fire och the postman :)

Arrival - 9/10
Kanske årets film för mig, riktigt bra. En sci-fi-rulle i klass med Interstellar, välspelad, vackert filmad, utsökt användning av CGI, samt intressant story/koncept/filosofi. Ett par saker jag inte gillade var att "twisten" var lite för lätt att se komma, samt att de inte utforskade temat mer om att man fick förmågan att se framtiden om man lärde sig utomjordningarnas språk. I filmen säger hon att om man lär sig språket så får man förmågan att se framtiden, sen lär hon språket till (antagligen) miljontals människor. Då borde alla ha fått denna förmågan, och konsekvenserna borde vara vansinniga. Eller så är det någon grej med att man inte kan ändra framtiden även om man vet att den kommer, man upplever alla ögonblick på samma gång, lite Watchmen-tolkning. Men ja, jag hade velat ha detta utforskat mer. Screen junkies gjorde en bra video på temat med en professor: https://www.youtube.com/watch?v=LFmNhkv-qDI

Ah fan vad nice! Ska se den så fort jag får chansen, Interstellar såg 2 gånger på bio.

Brofessorn
2016-11-26, 21:34
The Last Stand (2013): Bra actionrulle som har allt man kan vill ha, Arnold Schwarzenegger, fräcka actionscener och roliga oneliners.

"GET TO THE DINER"

leo1
2016-11-26, 22:10
Beck, vägens ände. Helt okej.

Det slår mig hur genialisk Jonas Karlsson är, inte just i den filmen kanske. Men som skådespelare.

Finns det nån bättre i Sverige?

Edit:
http://www.imdb.com/name/nm0439642/

timoat
2016-11-26, 23:51
Waterworld har jag alltid älskat, aldrig förstått mig på dom som ogillar den. Måste nog se om Reign of fire och the postman :)
.

Jag hoppas du sett den långa versionen av waterworld!

Rahf
2016-11-26, 23:54
Jag hoppas du sett den långa versionen av waterworld!

Jag har sett live-föreställningen som fortfarande går i Universal Studios! Den är ostigare och överspelar mer än Dennis Hoppers karaktär i filmen. :D

C.E.J.
2016-11-27, 12:44
The Longest Yard (1974). Såå dålig, utan tvekan den sämsta Burt Reynolds filmen jag sett (och jag har sett många).

baktung
2016-11-27, 12:53
Beck, vägens ände. Helt okej.

Det slår mig hur genialisk Jonas Karlsson är, inte just i den filmen kanske. Men som skådespelare.

Finns det nån bättre i Sverige?

Edit:
http://www.imdb.com/name/nm0439642/

Jag tål inte Jonas Karlsson. Men just i Beck passar han kalas i rollen, eftersom man inte ska gilla honom.

Akerhage
2016-11-27, 17:33
Arrival - 9/10

Var du på någon form av förhandsvisning?

Kamp
2016-11-27, 18:01
Var du på någon form av förhandsvisning?

Tror inte han bor i Sverige. Såg den här i Toronto för 2 veckor sedan.

Sheogorath
2016-11-27, 18:17
Dr. Strange (3D).

Dålig. En film gjord för sina specialeffekter.

eternallord
2016-11-27, 18:21
Tror inte han bor i Sverige. Såg den här i Toronto för 2 veckor sedan.

Det stämmer!

Wormzie
2016-11-28, 06:35
Dr. Strange (3D).

Dålig. En film gjord för sina specialeffekter.

Kan inte ens en Benedict cumberbatch rädda marvels skräp? :)

galtasar
2016-11-28, 08:29
Where Eagles Dare (Örnnästet)

En gammal favoritfilm som jag såg väldigt många ggr som barn.
Håller fortfarande enligt mig. 7.5/10

MackeJuve
2016-11-28, 08:55
The Legend of Tarzan (2016)

Optimal rulle att dra igång 22:00 en lördag med två polare. Det var fighting, mäktiga djur, coola infödingar och mycket annat. Huruvida filmen var bra eller inte hade jag lite svårt att avgöra. Att den inte var något mästerverk är jag helt på det klara med, men sitt jobb, det gjorde den allt.

6/10

Sheogorath
2016-11-28, 09:38
Kan inte ens en Benedict cumberbatch rädda marvels skräp? :)

Han lyfte den, men det viktigaste var annars Rachel McAdams. Eftersom hon är så snygg. Men det är alltså den nivån på film vi talar om här. En som gör filmen mindre dålig eftersom han är en bra skådis, och en som är snygg.

Scratch89
2016-11-28, 10:19
Han lyfte den, men det viktigaste var annars Rachel McAdams. Eftersom hon är så snygg. Men det är alltså den nivån på film vi talar om här. En som gör filmen mindre dålig eftersom han är en bra skådis, och en som är snygg.

Jag har inte sett den än, men jag vet inte heller varför jag envisas med att se på Marvels filmer. Jag tycker att det har varit samma film de senaste typ fyra åren, bara att de byter ut huvudpersonen och skurken. Det behöver ju inte betyda att det egentligen är något fel på filmen (utan snarare mig som envisas med att se dem, som sagt), på samma sätt som jag inte alls kan förstå varför Fast and the Furious-serien går så bra, men jag väljer inte att se dem heller.

Mitt problem är att jag upplever dem som totalt substanslösa. Filmer som Deadpool som ska vara så coola och självmedvetna att de faller på samma saker som filmerna de gör parodi på.

Carlo Fatface
2016-11-28, 16:00
Supervention 2 5/10

http://www.imdb.com/title/tt6087964/?ref_=nv_sr_1

En hel del sköna scener givetvis och imponerande åkare.Visst blir man peppad o så....men alldeles för lång för den här typen av film.

Rahf
2016-11-28, 17:30
Jag har inte sett den än, men jag vet inte heller varför jag envisas med att se på Marvels filmer. Jag tycker att det har varit samma film de senaste typ fyra åren, bara att de byter ut huvudpersonen och skurken. Det behöver ju inte betyda att det egentligen är något fel på filmen (utan snarare mig som envisas med att se dem, som sagt), på samma sätt som jag inte alls kan förstå varför Fast and the Furious-serien går så bra, men jag väljer inte att se dem heller.

Mitt problem är att jag upplever dem som totalt substanslösa. Filmer som Deadpool som ska vara så coola och självmedvetna att de faller på samma saker som filmerna de gör parodi på.

Fast Deadpool var det väl Fox som gjorde? Jag tyckte den fungerade helt ok och gladdes åt filmens högre åldersgräns.

eternallord
2016-12-01, 21:52
The Lobster - 6,5/10
En av de märkligaste filmerna jag sett. Ett skruvat framtidsscenario där par-relationer står i fokus, på ett väldigt absurt sätt. Medvetet robot-liknande och stelt skådespel från alla inblandade som bidrar till dess absurditet. Sevärd om man går igång på den här sortens filmer, men för mig var det ingen höjdare.

svenbanan
2016-12-01, 21:55
The Lobster - 6,5/10
En av de märkligaste filmerna jag sett. Ett skruvat framtidsscenario där par-relationer står i fokus, på ett väldigt absurt sätt. Medvetet robot-liknande och stelt skådespel från alla inblandade som bidrar till dess absurditet. Sevärd om man går igång på den här sortens filmer, men för mig var det ingen höjdare.

Är det den med Russel Crowe? Isåfall verkar den helsjuk. Har tänkt se den men inte orkat... :D

EDIT: Colin Farell menade jag (tror jag)...

Rahf
2016-12-01, 21:59
Är det den med Russel Crowe? Isåfall verkar den helsjuk. Har tänkt se den men inte orkat... :D

EDIT: Colin Farell menade jag (tror jag)...

Japp.

An Iron Soul
2016-12-01, 22:05
Nocturnal Animals
http://www.sf.se/filmer/Nocturnal-Animals/?P=Forestallningslista

Ingen jättebra film men helt klart godkänd.

Hövdingen
2016-12-01, 22:53
Sully 3/5 http://www.imdb.com/title/tt3263904/

JonasF
2016-12-01, 23:49
Bara sett massa skit och mediokra rullar på senaste..

Ice Age Collision Course 5/10
http://www.imdb.com/title/tt3416828/

Neighbors 2: Sorority Rising 4/10
http://www.imdb.com/title/tt4438848/

Ghostbusters 3/10
http://www.imdb.com/title/tt1289401/

Jason Bourne 5/10
http://www.imdb.com/title/tt4196776/

Mechanic: Resurrection 3/10
http://www.imdb.com/title/tt3522806/

MackeJuve
2016-12-02, 00:13
Howls Moving Castle

Jag vet inte alltså, hade jag för höga förväntningar? Älskade Spirited Away men denna var ett par nivåer under. Drogs inte med så mycket i storyn men tyckte likväl att den var underhållande och välgjord.

6,5/10

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Mike Hunt
2016-12-02, 00:16
Hacksaw ridge, stark 8/10. Mel gibsons bästa verk utan tvekan och en av hela årets absolut bästa filmer hittills. Otroligt stark film och oavsett vad man tycker om Gibson eller genren är denna film ett måste.

Pudzianovski
2016-12-03, 20:35
Suicide Squad http://www.imdb.com/title/tt1386697/
Var ungefär lika B som trailern när den kom. Och jag hade rätt här: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7391594&postcount=2035

Den får 2/5. Det enda som var bra var Enchantress typ. cofffee

An Iron Soul
2016-12-03, 21:26
Allide
Hell or high water

Nu blir det en lång biopaus. Jag har plöjt allt som går. Väntar tills januari och by night som ser lovande ut

timoat
2016-12-03, 21:30
Allide
Hell or high water

Nu blir det en lång biopaus. Jag har plöjt allt som går. Väntar tills januari och by night som ser lovande ut

Rogue One! även om min husgud Gavin mcinnes inte hyser några större förhoppningar om den. Hoppas han har fel, men jag misstänker att han har rätt. Ser ni videon?

McJfTpAGXK0

timoat
2016-12-03, 23:15
The accountant 4/10

Ojojoj... Vet inte riktigt vad jag ska säga. Spretig kanske är rätt ord.

C.E.J.
2016-12-04, 12:29
The accountant 4/10

Vilken av dem? Kortfilmen från 2001 är najs :)

An Iron Soul
2016-12-04, 12:51
The accountant 4/10

Jag håller med dig. Såg den från 2016 för några dagar sedan. Den var inte speciellt bra. Helt okej men inte mer än så.

MackeJuve
2016-12-05, 08:37
Princess Mononoke

Den här gillade jag. Klart bättre än Howls Moving Castle. Vågar inte skriva så mycket p.g.a. spoiler-risk men en jävligt ful grej var:

Hjortguden. Fan bland det fulare jag sett alltså :D

Ger den betyget 7,5/10.

mij82
2016-12-05, 08:45
Arrival (http://m.imdb.com/title/tt2543164/)

10/10 Kan vara den bästa filmen jag sett, definitivt topp 3.

Scratch89
2016-12-05, 08:57
Arrival (http://m.imdb.com/title/tt2543164/)

10/10 Kan vara den bästa filmen jag sett, definitivt topp 3.

Grymt tips! Tack.

Kabuto
2016-12-05, 09:25
Såg Arrival i fredags men glömde skriva. 8-9/10

Riktigt bra, håller med eternallord, det klickade lite för snabbt. Gillar verkligen fotot i Villeneuves filmer,uppfriskande med mycket naturligt ljus/mörker, det behövs liksom inte strålkastarljus i alla scener.

MackeJuve
2016-12-05, 10:00
Du tänker på Spirited Away av Hayao Miyazaki! Du har tvr redan sett han bästa, men han har inte gjort en enda dålig film. Det Levande Slottet, Porco Rosso, Nausicae, Laputa och Totoro är min personliga topp fem-lista efter SA :)

Du kan även kika in liknande animerade verk från samma skola inom japanskt animerat, huvudsakligen av Isao Takahata. Pom Poko, Sagan om Prinsessan Kaguya, Eldflugornas grav och Minnesdroppar är hans bästa imo.

Jag skulle även kasta ett öga på Sylvain Chomets filmer, typ Trillingarna från Belleville och Illusionisten (den tecknade, inte den med Edward Norton som en österrikisk mystiker). Hans filmer är mer "vuxna" i avseendet att de är mer abstrakta och i princip stumfilmer, men de är lika täta med mystisk atmosfär som Miyazakis filmer. Kolla även in Song of the Sea!

Edit: Drogs med lite för mkt här, pucktvåa :/

Så in åt helvete många tips. Kan inte någon bara säga var jag ska börja? Får beslutsångest. Vilken är bäst?

Swedishviking
2016-12-05, 11:32
The Accountant
Otroligt bra film! jag avskyr verkligen Ben Affleck som skådis! men måste vika mig denna gång och säga vilken jävla bra roll han gjorde! hands down för honom.

9/10

hahavaffan
2016-12-05, 12:18
Såg Suicide Squad i helgen... det blir en svag 5/10 där. Inget att hänga i granen alls, kändes som man kombinerat en barnfilm med random Marvel-action.

An Iron Soul
2016-12-05, 12:33
Jag får ge Arrival en chans. Amy Adams är sjukt vacker också. *cupid*

leo1
2016-12-05, 12:42
The accountant 4/10

Jag håller med dig. Såg den från 2016 för några dagar sedan. Den var inte speciellt bra. Helt okej men inte mer än så.

The Accountant
Otroligt bra film! jag avskyr verkligen Ben Affleck som skådis! men måste vika mig denna gång och säga vilken jävla bra roll han gjorde! hands down för honom.

9/10

Jag älskar den här genren! Önskade att det gjordes mer såna här filmer. Tycker det produceras för lite actionfilmer.

Den får 7/10.

Hade svårt för Ben Affleck förr, där runt Armageddon men det vände nog vid den väldigt bra The Town

http://m.imdb.com/title/tt0840361/

blåvitt
2016-12-05, 13:16
Princess Mononoke

Den här gillade jag. Klart bättre än Howls Moving Castle. Vågar inte skriva så mycket p.g.a. spoiler-risk men en jävligt ful grej var:

Hjortguden. Fan bland det fulare jag sett alltså :D

Ger den betyget 7,5/10.

K0ceCmmn1Iw

Så in åt helvete många tips. Kan inte någon bara säga var jag ska börja? Får beslutsångest. Vilken är bäst?

Fokusera på att beta av Miyazakis filmer bara :) Porco Rosso och Nausicae ffa.

JonasF
2016-12-05, 17:03
Mike and Dave Need Wedding Dates 6/10 (5/10??)
http://www.imdb.com/title/tt2823054/

Jag tyckte faktiskt den va ganska rolig, fjantig sexhumor. Egentligen ingen höjdarfilm alls men jag skratta till flertalet gånger, sen kanske jag va på helt rätt humör också. Jag är väl kanske barnslig som fan på det, i dont care xD Den gick hem sent igårkväll iaf!

timoat
2016-12-05, 17:37
K0ceCmmn1Iw

Fokusera på att beta av Miyazakis filmer bara :) Porco Rosso och Nausicae ffa.

Inte Miyazaki men Han kan se tekkon kincreet med, Den gillade jag.

PfQjc2hs34Y

ceejay
2016-12-05, 17:55
Jag tycker miyazakis filmer är rätt, typ, meh. Spirited away är ruskigt bra men alla de andra filmerna känns typ likadana på något sätt. Vackert, men ploten inget nytänk.

blåvitt
2016-12-05, 18:01
Inte Miyazaki men Han kan se tekkon kincreet med, Den gillade jag.

PfQjc2hs34Y

Kika gärna på Mind Game från 2005. Samma studio :)

Jockefoten
2016-12-05, 18:59

Det blåser upp en vind. Handlar om en man som bygger flygplan. Hans bästa efter Spirited Away (enligt mig).

Sen kan jag rekommendera Jin-Roh, inte samma studio och helt annan typ av filmgenre.

timoat
2016-12-06, 02:10
The witch 6.5/10

Bra första film av en ung regissör. Tappade allt sista 5 minuterna, och kom aldrig riggat igång. Nu menar jag inte tempot i filmen,mer tempot i narrativet. Flödet saknades. Det kanske var mycket som hamnade på golvet. Det kändes som en klassisk brittisk skräckfilm typ Dennis Wheatley/hammer från 70 talet i stil med The wicker man.

Det finns andra liknande som jag föredrar. Tex Ben Wheatley (undrar om de har nån relation)

Scratch89
2016-12-06, 08:02
Jag tycker miyazakis filmer är rätt, typ, meh. Spirited away är ruskigt bra men alla de andra filmerna känns typ likadana på något sätt. Vackert, men ploten inget nytänk.

Ja, de är ju väldigt lika varandra, med många saker som återkommer i en form eller annan. Men så är det ju med Disney, Pixar, Dreamworks osv också, förvisso. Det som gör att det är exotiskt, tycker jag, är att det är en helt annan dramaturgi och pacing än i de västerländska.

Slartibartfast
2016-12-06, 14:02
Håller på att kolla igenom Hip-Hop Evolution i fyra delar på Netflix (2016)

Riktigt riktigt bra!

Den har stulit estetiken och produktionen rakt av från Valley Uprising, men det gör inget.

smerk
2016-12-06, 14:07
Hacksaw Ridge. Bra film

Slartibartfast
2016-12-06, 15:02
Håller på att kolla igenom Hip-Hop Evolution i fyra delar på Netflix (2016)

Riktigt riktigt bra!

Den har stulit estetiken och produktionen rakt av från Valley Uprising, men det gör inget.

Tappade lite i sista avsnittet om ganska rap. Uttjatat politiskt. Mera musik och karaktärer ffs.

JonasF
2016-12-06, 18:36
The witch 6.5/10

Bra första film av en ung regissör. Tappade allt sista 5 minuterna, och kom aldrig riggat igång. Nu menar jag inte tempot i filmen,mer tempot i narrativet. Flödet saknades. Det kanske var mycket som hamnade på golvet. Det kändes som en klassisk brittisk skräckfilm typ Dennis Wheatley/hammer från 70 talet i stil med The wicker man.

Det finns andra liknande som jag föredrar. Tex Ben Wheatley (undrar om de har nån relation)

Usch! Stod inte ut med den. Fy bövelen så dålig. Tyckte tempot va apsegt, storyn va asseg, dialogen va sämst, allmänt riktigt skitseg. Brydde sig inte om någon av karaktärerna, den va inte läskig nånstans, inte spännande, stundvis skrattretande dålig, kände ingenting förutom att vara sjukt uttråkad och ville den skulle sluta.

2/10.

Men smaken är som baken :P haha

blåvitt
2016-12-06, 19:04
Jag skulle ge The Witch 8/10. Har några kompisar vars filmsmak nästan alltid ligger i linje med min, men bland den skaran har åsikterna om den här filmen varierat från "sämsta på länge" till "årets bästa film". Kul med en sån vattendelare :)

timoat
2016-12-06, 19:04
Usch! Stod inte ut med den. Fy bövelen så dålig. Tyckte tempot va apsegt, storyn va asseg, dialogen va sämst, allmänt riktigt skitseg. Brydde sig inte om någon av karaktärerna, den va inte läskig nånstans, inte spännande, stundvis skrattretande dålig, kände ingenting förutom att vara sjukt uttråkad och ville den skulle sluta.

2/10.

Men smaken är som baken :P haha

Hehe, jag tror jag var lite för generös med mitt betyg på en poäng eller så. Jag tyckte cinematorgrafien, ljuset var snyggt. Klippningen inte så mycket. Och så gillar jag han som spelar mannen, han tyckte jag var jävligt bra. Han spelar ju bla finch i The office. Killen som spelade pojken tyckte jag var ganska kass tills slutscenerna

Jag hade önskat att filmen helt handlade om hurfamiljen sakta men säkert tog livet av varandra, utan de övernaturliga elementen och att allt gick åt helvete för att de trodde så hårt på gud, hur de började skylla på varandra ect. Nu var det ju så att enligt imdb trivia så är den rötan som påverkar deras majs hallucinogenic. Det hade varit bättre om det kom fram bättre, typ att de inte hade något annat val än att äta den ruttna majsen så vi fattade att det kanske hade nåt med det hela att göra. Filmen hade varit avsevärt mycket bättre ifall vi inte visste, eller om det visade sig att det fanns naturliga förklaringar. Jaja jag får väl göra en egen film om det.

timoat
2016-12-07, 01:09
Magnificent 7 5/10

Många bra skådisar, ruttet manus.
oengagerande och glättig Remake på en gritty klassiker. Se originalet istället. Hur många westernfilmsklyshor kan de trycka in? Väldigt många. Oerhört cringit med pratas karaktär. En överspelad Hawke. Washington som inte vill vara där. Token median och Indian. Fiender som blir vänner. Hjälten som offrar sig själv. Den tuffa kvinnan. Elakingen. Gäsp.

Vill ni se en Annan Take på en Western så se

The Proposition som jag tipsat om innan. Den ger jag 8/10 med guy pierce och Ray Winstone.

Kamp
2016-12-07, 16:03
Hacksaw Ridge 6/10

Krigsfilm, andra världskriget, USA mot Japan.

Bra bioupplevelse, mäktiga scener och underhållande. Däremot alldeles för mycket "USA är bäst och de goda". Minus för att Mel Gibson (regissör) överspelar vissa scener vilket gör den klyschig.

MackeJuve
2016-12-08, 08:42
Fick höra att Arrival var en film som man lika gärna kunde se hemma. Är det något ni skriver under på?

Kabuto
2016-12-08, 08:50
Beror väl på hur mycket man uppskattar hela biogrejen, jag tycker det är viktigt. Då har jag ändå fin display och helt okej surround hemma. Brukar bli att se om filmer nån månad efter bion :)

svenbanan
2016-12-08, 08:56
The accountant var mycket bättre än jag trodde på förhand.

MackeJuve
2016-12-08, 08:57
Beror väl på hur mycket man uppskattar hela biogrejen, jag tycker det är viktigt. Då har jag ändå fin display och helt okej surround hemma. Brukar bli att se om filmer nån månad efter bion :)

Det mesta är väl trevligare att se på bio men en dramafilm utan så mycket action(som jag misstänker att Arrival är) ser jag nog helst hemma. Detta av bekvämlighetsskäl. Vissa filmer "måste man" se på bio, t.ex. Star Wars. Jag undrar helt enkelt var Arrival kvalar in på listan ;)

mulliy
2016-12-08, 11:49
Sett minst en Kubrick-film varje kväll denna månad och helvete vad bra allt han gör är! Inte sett The shining sen jag var liten, men sinnessjukt hur snyggt gjord den är och hur grym skådespelare Nicholson är.
Duvalls prestation är väl det enda som finns att klaga på egentligen.

PureWhey
2016-12-08, 15:40
Sett minst en Kubrick-film varje kväll denna månad och helvete vad bra allt han gör är! Inte sett The shining sen jag var liten, men sinnessjukt hur snyggt gjord den är och hur grym skådespelare Nicholson är.

Kolla Room 237

timoat
2016-12-08, 16:16
Tänkte jag skulle ta mig genom hitchcocks verk, Många man bör ha sett men ej tagit sig tiden. Fåglarna och psycho har man ju gluggat måendet finns ju så många fler!

North by northwest 7/10 bra film som har den härliga 50 tals känslan. Jag älskar färgsättningen och mattemålningarna ger en vagt surrealistisk ton, lite twilight zone aktig, som om filmen utspelar sig i ett parallellt universum där allt bara liite annorlunda. Cary grant levererar som vanlig och
Eva Marie Saint är så jävla snygg och bra. Blev lite förvånad hur sexuellt aggressiv hennes dialog är för den tiden. Måste varit chockerande!

http://www.aveleyman.com/Gallery/ActorsS/15236-13872.jpg

Strangers on a train 6/10
stark början men tappar i tredje akten. Känns mer som ett hitchcock presents avsnitt som de sträckte ut till 1.5 timmar. Killen som spelar psykopaten är väldigt bra.

timoat
2016-12-08, 16:18

Barry lyndon tyckte jag var väldigt seg men det var ju ett 10 tal år sen jag såg den sist.

Brofessorn
2016-12-08, 21:56
The Salvation - bra western med Mads Mikkelsen och Mikael Persbrandt. Filmen lyckas berätta en, om än enkel, historia med förhållandevis lite dialog. Den är långsam, vilket inte är någonting negativt just i detta fallet, utan istället tillför till filmens känsla. Påminner lite om Sergio Leone.

mulliy
2016-12-09, 14:18
Kolla Room 237

Tack för tipset, det ska jag absolut göra.

Barry lyndon tyckte jag var väldigt seg men det var ju ett 10 tal år sen jag såg den sist.

Jag håller med om den var lite seg till en början, men den blev bättre och bättre. Tycker dock att det är den svagaste av hans verk.

galtasar
2016-12-09, 15:21
13 Hours
Riktigt bra, varken jag eller tjejen ville stänga av trots att det egentligen var alldeles för sent på kvällen.

På tal om Kubrick kan denna vara intressant kanske:
http://variety.com/2016/film/news/kirk-douglas-100th-birthday-actor-turns-100-spartacus-1201934250/

JonasF
2016-12-09, 23:13
Arrival 6/10
http://www.imdb.com/title/tt2543164/
Hade höga förhoppningar på denna då den fått väldans bra kritik, men dayum vilken besvikelse. Oerhört seg, långsam och händelselös film. Flickvännen blundade i 5min första halvtimmen o somnade nästan. Den saknade helt och hållet någon typ av spänning eller känslor vilken den verkligen starkt behövde, det kunde gjort filmen riktigt grym men tyvärr. Bortsett från det så va den intressant, snygg och det lilla som hände va helt sjysst ändå.

The Magnificent Seven 6/10
http://www.imdb.com/title/tt2404435/
Helt klart underhållande för vad den är, men oerhört kliché och ganska förutsägbar.

StarkaUlf
2016-12-10, 16:53
Någon som har sett "When the Game Stands Tall"? Bra grejs?

http://www.imdb.com/title/tt2247476/

pbiddy
2016-12-10, 19:49
Någon som har sett "When the Game Stands Tall"? Bra grejs?

http://www.imdb.com/title/tt2247476/

Har sett den och tycker det är en helt OK sportfilm. Jag är förvisso en sucker för just detta. Ger den 6/10!

Magnus N
2016-12-11, 18:00
Sully 7/10

Välspelat drama om landningen på Hudson

High Hell or High Water 7/10

Chris Pine i en av de bättre rollerna jag sett han i

timoat
2016-12-11, 21:23
David Brent life on the road 5/10

*cry*

Synd. The office och extras är två av mina favorit serier, och det är glasklart att han behöver merchant som bollplank. Det här kändes som ett gäng lösryckta, överdrivna scener för att tvinga fram genans eller medömkan, och saknade all den subtilt ett som gjorde förut nämnda serier så bra. Det hade kunnat vara bra, men så blev det tyvärr inte.

Kaalle
2016-12-11, 21:42
Anthropoid 7.5/10

http://www.imdb.com/title/tt4190530/

Bättre än väntat, tyckte den var hemskt välgjord och gillade speciellt slutet.

Slänger även in denna på temat motståndsmän, även den en riktig höjdare.

http://www.imdb.com/title/tt1029235/?ref_=fn_al_tt_1

spoon
2016-12-11, 22:02
Kudo and the two strings

Jag älskar äventyr och det här var en bra historia. Väldigt snyggt gjord. 8/10

Before the flood

Leonardo berättar historien om växthuseffekten igen. Helt okej berättad. Irriterande bara att dom visar kärnreaktorer i något bildsvep för att visa på hur växthusgaser förstör planeten. Det är ju bara ånga som kommer ut från reaktorerna.

timoat
2016-12-11, 22:04
Storks 4/10

Ja ni, haha, skillnad på animerat och animerat kan man säga... Ett extrapoäng för Pidgeon Toady, enda behållningen och ett för Talking heads

C.E.J.
2016-12-11, 23:13
Håller nog på att bli schizofren för jag är säker på att jag skrev något förut! Aja, jag såg Arrival, den var inget bra, det var typ det.

G_lund
2016-12-11, 23:24
Cash Only

Det händer mycket, samtidigt som man ändå väntar på att det ska kicka igång ordentligt.
IMDB-betyget 6/10 stämmer väl ganska bra.

JonasF
2016-12-11, 23:54
Boyz N The Hood 5/10
http://www.imdb.com/title/tt0101507/

Ghettofilm från 1991. Trodde jag hade hittat mig ett gammalt guldkorn, men icke. Det kanske va något nytt och fräscht back in the day, men för dagens standard var den verkligen medioker.

timoat
2016-12-11, 23:56
Boyz N The Hood 5/10

Ghettofilm från 1991. Trodde jag hade hittat mig ett gammalt guldkorn, men icke. Det kanske va något nytt och fräscht back in the day, men för dagens standard var den verkligen medioker.

Du får köra menace 2 society istället. Något bättre.

leo1
2016-12-12, 00:20
Boyz N The Hood 5/10

Du får köra menace 2 society istället. Något bättre.

Livets hårda skola(higher learning) annars. Inte riktigt samma sak men ändå.

MackeJuve
2016-12-12, 11:17
Såg också Arrival.

Vet inte riktigt vad jag ska säga om den. Den påminde lite om Interstellar, på sätt och vis. Mystisk och allt som oftast ganska fängslande. Min känsla var väl att jag under stora delar av filmen var riktigt nöjd med den men när jag kom ut ur biografen så kollade jag och min kompis på varandra och utbrast i ett "jaha...", lite lätt förvirrat. Att den inte är någon 10/10 är solklart men det var helt klart en schysst rulle. Jag måste dock säga att jag älskar denna typ av filmer.

7 eller 8/10, beroende på om någon kan hjälpa mig lite:

Okej, nu tar vi det här lugnt och fint. Tolken lärde sig alien-språket vilket i sin tur gjorde att hon inte hade samma tidsperspektiv som alla andra. Saker hade inte längre skett eller skulle hända utan dåtid, nutid och framtid flöt samman till ett, eller hur? Detta gjorde att barnet som vi trodde hade dött innan aliens kom till jorden i själva verket inte hade fötts ännu. Nu till det jag undrar mest över: tolken ringer Kinas ledare. I en "syn" har hon innan samtalet redan träffat Kinas ledare "i framtiden". Där får hon helt avgörande information från honom. Varför behövde han delge informationen IGEN? Vi är ju i framtiden, samtalet till Kinaledaren har redan ägt rum då. Hur kan inte hon vara glasklar över att hon har ringt honom, det är ju en stor gala där hon är där av just den anledningen? Hoppas ni förstår, annars får ni fråga mig.

JonasF
2016-12-12, 12:20
Såg också Arrival.

Vet inte riktigt vad jag ska säga om den. Den påminde lite om Interstellar, på sätt och vis. Mystisk och allt som oftast ganska fängslande. Min känsla var väl att jag under stora delar av filmen var riktigt nöjd med den men när jag kom ut ur biografen så kollade jag och min kompis på varandra och utbrast i ett "jaha...", lite lätt förvirrat. Att den inte är någon 10/10 är solklart men det var helt klart en schysst rulle. Jag måste dock säga att jag älskar denna typ av filmer.

Okej, nu tar vi det här lugnt och fint. Tolken lärde sig alien-språket vilket i sin tur gjorde att hon inte hade samma tidsperspektiv som alla andra. Saker hade inte längre skett eller skulle hända utan dåtid, nutid och framtid flöt samman till ett, eller hur? Detta gjorde att barnet som vi trodde hade dött innan aliens kom till jorden i själva verket inte hade fötts ännu. Nu till det jag undrar mest över: tolken ringer Kinas ledare. I en "syn" har hon innan samtalet redan träffat Kinas ledare "i framtiden". Där får hon helt avgörande information från honom. Varför behövde han delge informationen IGEN? Vi är ju i framtiden, samtalet till Kinaledaren har redan ägt rum då. Hur kan inte hon vara glasklar över att hon har ringt honom, det är ju en stor gala där hon är där av just den anledningen? Hoppas ni förstår, annars får ni fråga mig.

Går väl se det på olika sätt, antingen flöt alla tidsrum samman, eller så kunde hon helt enkelt se in i framtiden. Lite extra svårt med barnet beroende på hur man ser på det.
Men njae hon träffade aldrig Kinas ledare innan dom hade samtalet via telefon, utan hon såg in i framtiden hur det skulle sett ut OM hon gjorde det, vilket aldrig skulle hänt ifall hon inte lärde sig deras språk. Så hon lärde sig språket, såg/flyttade sinnet in i framtiden och hämtade information hon behövde för att den framtiden över huvud taget skulle bli sann. Skulle hon inte sett in i framtiden hade dom aldrig haft telefonsamtalet till att börja med. Tidsparadox, som Terminator.

eternallord
2016-12-12, 12:28

Så som jag tolkar det:

"Förmågan" som man får när man lär sig deras språk är inte i form av svart och vitt, antingen har man den eller så har man inte den. Det är en gradvis process där man, ju mer av språket man lär sig, ju mindre börjar tiden bete sig linjärt och ju mer av den flyter samman. Hennes förståelse för språket är under den här tidpunkten i filmen extremt grundläggande och rudimentär, så hon upplever bara vad som för henne är oförklarliga syner, av någon anledningen "vet" hon vissa saker som hon inte borde veta, när det i själva verket är att hon ser och tolkar vissa saker ur tiden på ett sätt som inte är linjärt.

Detta var för mig iaf inte så konstigt, det som mer stör mig mer är att man inte fick veta mer om var konsekvenserna av att man upplever tiden simultant. Exempelvis; i filmen beskriver hon för sin dotter att hon berättar för sin man att dottern kommer att dö, eftersom hon redan har sett det, och att detta gör honom arg och att han därför lämnar henne, han tyckte inte det var rätt val att berätta detta. Betyder detta att hon hade ett val att berätta eller inte? Om hon hade valet, vilken framtid är det då hon upplever, den där hon berättar för honom eller den där hon inte gör det? Hur kan man uppleva en oändlig mängd möjliga framtider på samma gång? Om hon inte har något val, vad är då poängen med att se framtiden överhuvutaget? Då borde man inte kunna göra några förändringar överhuvudtaget, utan det som händer, det händer oavsett, det är redan förutbestämt för i någon bemärkelse så har det redan hänt. Vidare, om man upphör att uppleva tiden linjärt, slutar man inte leva då i princip? Man har ju inget pågående tidsperspektiv, allting bara "är", på samma gång.

Jag tycker det här temat är extremt intressant från ett filosofiskt perspektiv, så jag går givetvis onödigt långt i frågeställningarna här, men det finns många frågetecken kvar. Vilket är både positivt och negativt :)

MackeJuve
2016-12-12, 13:06
Text

Så som jag tolkar det:

Text

Okej, är det så "enkelt" så är jag ju med. Med enkelt så menar jag att det är betydligt mer lättförklarat om det är så att hon helt enkelt ser in i framtiden och inte så att hon lever i framtiden, eller hur man ska förklara det. Jobbigt om tidsperspektivet försvinner och man bara "är".

Det mystiska kring filmen var verkligen underhållande. Hoppas att det kan komma fler filmer på samma tema, det behöver inte vara skjutvapen och action i varenda sci-fi. En till fråga: jag minns inte vad det var aliens ville ha hjälp med av människan i framtiden, fick man veta det? På något sätt så antar jag att de ville ge människan förmågan att "resa i tiden" så att de kunde förhindra någon framtida katastrof.

Kabuto
2016-12-12, 13:58
Okej, är det så "enkelt" så är jag ju med. Med enkelt så menar jag att det är betydligt mer lättförklarat om det är så att hon helt enkelt ser in i framtiden och inte så att hon lever i framtiden, eller hur man ska förklara det. Jobbigt om tidsperspektivet försvinner och man bara "är".

Det mystiska kring filmen var verkligen underhållande. Hoppas att det kan komma fler filmer på samma tema, det behöver inte vara skjutvapen och action i varenda sci-fi. En till fråga: jag minns inte vad det var aliens ville ha hjälp med av människan i framtiden, fick man veta det? På något sätt så antar jag att de ville ge människan förmågan att "resa i tiden" så att de kunde förhindra någon framtida katastrof.

Som jag ser det är din syn på tid för linjär, hon ser inte bara framåt i tiden utan allt pågår samtidigt. Hon lever alla delar av sitt liv på samma gång i stort sett. När hon är med sin dotter så är hon där, på gala grejen så är hon där.

Man fick inte veta vad krisen innebar.

Scratch89
2016-12-15, 12:10
Rogue One (2016). http://www.imdb.com/title/tt3748528/

Bra. Jag tycker att filmens andra hälft var bättre än den första. Karaktärerna i den här filmen är inte alls lika engagerande eller intressanta som i The Force Awakens. Som vanligt tycker jag att comic relief är ett dåligt koncept, men det hör till och har alltid hört till Star Wars, så det kanske är något jag borde acceptera. Lite rörig historia, där en del trådar släpps hipp som happ utan någon förklaring.

Helt klart en biofilm men jag såg den inte i 3D, då det är ett djävulens påfund.

Wormzie
2016-12-15, 12:16
Haha, igenkänning på comic relief.. jag sitter alltid knäpptyst medan resten av biografen skrattar högt.

8.3/10 på imdb redan trots hypen.. tror jag skippar.

forslund
2016-12-15, 12:51
Såg också Rogue One igår.

Instämmer med Scratch89 men vill tillägga att tonen, trots comic relief, är mycket mörkare än alla andra Star Wars-filmer vilket också gör filmen till sin egen.
Något nytt, annorlunda och klart värt pengarna.

Wormzie
2016-12-15, 13:42
Rätt fin kritik från Strage:
http://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/rogue-one-a-star-wars-story-av-gareth-edwards-med-felicity-jones-och-mads-mikkelsen/index.html

Kabuto
2016-12-15, 22:48
Såg också Rogue One igår.

Instämmer med Scratch89 men vill tillägga att tonen, trots comic relief, är mycket mörkare än alla andra Star Wars-filmer vilket också gör filmen till sin egen.
Något nytt, annorlunda och klart värt pengarna.

+1! Blev väldigt förvånad över det. Andra halvan var så grymt bra.

JonasF
2016-12-16, 14:56
Blood Father 6/10
http://www.imdb.com/title/tt3647498/

En aning överspelat av Mr. Gibson och dottern är en ganska kass skådespelare, men den hade sköna moments, ok action och var ganska underhållande. Flickvännen gillade den mer än mig.

Hemi
2016-12-17, 04:28
Barry.

Svårt att säga nåt om filmer utan spoiler...filmer skall man väl upptäcka och leva sig in i.

gohei
2016-12-17, 13:09
Rogue One (2016). http://www.imdb.com/title/tt3748528/

Bra. Jag tycker att filmens andra hälft var bättre än den första. Karaktärerna i den här filmen är inte alls lika engagerande eller intressanta som i The Force Awakens. Som vanligt tycker jag att comic relief är ett dåligt koncept, men det hör till och har alltid hört till Star Wars, så det kanske är något jag borde acceptera. Lite rörig historia, där en del trådar släpps hipp som happ utan någon förklaring.

Helt klart en biofilm men jag såg den inte i 3D, då det är ett djävulens påfund.

Har du lust att utveckla?

Mina tankar angående Rogue One:

Man märkte direkt att detta var en helt annan sorts SW-film, vilket jag är glad över och jag hoppas de kommer fortsätta med många olika spin-offs.
Huvudkaraktären, Jyn, kände jag faktiskt ingenting för om jag ska vara ärlig och jag störde mig på Cassians uttal ibland men det var inget extremt.
Som inbiten kung fu-fantast var det riktigt häftigt att se Donnie Yen och att de gav honom ett par riktigt bra stunder/fightscener i filmen.
När de avfyrade Dödsstjärnan första gången så och de hoppade mellan 2 oliks scener och blev lite besviken när de visade jättekort när själva strålen träffade staden, men sen när man såg då att förstörelsen var långt ifrån över så var det lugnt.
Lite kort om sista striden; det var jättehäftigt att de lyckades få med 2 piloter ifrån episode 4, Darth Vader-scenen var magnifik, och när man fick se Leia i slutet hoppa iväg till lightspeed i sin Tantive 4 så var jag närapå tårögd av lycka.

Kort och gott, jag är helnöjd!

StarkaUlf
2016-12-17, 20:15
Är Public Enemies bra?

blåvitt
2016-12-17, 20:24
Är Public Enemies bra?

Meh, inte ett slöseri med tid men inte ett måste heller.

StarkaUlf
2016-12-17, 20:38
Meh, inte ett slöseri med tid men inte ett måste heller.

Okej :) Den går ganska sent, så då avstår jag!

JonasF
2016-12-17, 23:27
The Sorcerer and the White Snake 4/10
http://www.imdb.com/title/tt1857913/

Urusla effekter, under all kritik (kineserna har ingen vidare koll på det där), vilket gjorde att jag hade sjukt svårt för att ens börja titta på filmen, men på något underligt vis lyckades jag faktiskt se klart hela. Under alla kassa specialeffekter låg det ändå en intressant story som höll mig kvar och som gör att den över huvud taget når en 4a. Synd bara att den blev så dåligt framförd.

Scratch89
2016-12-17, 23:40
Har du lust att utveckla?

Jag kommer inte ihåg exakt vad det var nu, men vill minnas att de där kristallerna de nämnde, Kyber Crystals, verkade spela någon roll men tappades sen. Jag trodde filmen skulle handla om dem, men helt plötsligt drogs spåret till ritningarna av dödsstjärnan igen.

Men jag kan såklart bara ha varit ouppmärksam, det händer. :D

gohei
2016-12-18, 00:15
Jag kommer inte ihåg exakt vad det var nu, men vill minnas att de där kristallerna de nämnde, Kyber Crystals, verkade spela någon roll men tappades sen. Jag trodde filmen skulle handla om dem, men helt plötsligt drogs spåret till ritningarna av dödsstjärnan igen.

Men jag kan såklart bara ha varit ouppmärksam, det händer. :D

Nja, det nämdes väl bara att de användes som "power source" i Dödsstjärnan och att de skördade så mycket de kunde. Sen var det inte så mycket mer med det typ. Det var nog menat som någon slags symbolik iomed att de används i ljussablar och Imperiet dödade alla Jedi och nu snor de även deras kristaller för att göra egna vapen med.

galtasar
2016-12-18, 08:21
Rouge One : A Star Wars Story

Absolut sevärd och ett värdigt tillägg i serien.
Som många andra nämt så blev det lite väl mycket humor inbakat.
Kände inte riktigt den där magin som jag faktiskt gjorde av Force Awakens men den får 7 lightsabers av 10.

Kabuto
2016-12-18, 11:32
Är Public Enemies bra?

En av de sämsta ljudmixarna jag någonsin hört i en film, kunde inte koncentrera mig på själva filmen pga det. Ska tydligen vara lite bättre på dvdutgåvan.

spoon
2016-12-18, 15:41
Boyhood

Har missat denna moderna klassiker. Väldigt välspelad och välgjord. Coolt att dom har lagt så lång tid på att göra en film. Tur att det blev bra :) 8/10

eternallord
2016-12-18, 16:41
Rogue One: A Star Wars Story - 7,5/10
Överlag riktigt bra, tycker den var välgjord och väldigt underhållande. Ett par frågetecken i storyn, men jag var väldigt nöjd.

The_RobRoy
2016-12-18, 17:41
Gick också och såg Hacksaw Ridge på bio igår, lite väl mycket utdragna slow-motion scener av krigets elände, men samtidigt väldigt väl skildrat hur hemskt krig är. Lite mixed feelings över filmen, men man gick ändå därifrån med känslan att man sett en bra film - 7/10.

JonasF
2016-12-18, 22:23
Rogue One 8/10
http://www.imdb.com/title/tt3748528/

Sista scenen med Vader, hade jag inte kämpat emot hade jag på riktigt storgrinat. Them feels! Helt galet hur vissa filmkaraktärer från barndomen kan sätta såna tydliga spår och uppväcka sådana känslor. Bara den scenen ensam va värt biopengarna.

An Iron Soul
2016-12-18, 22:34
Rogue One: A Star Wars Story
Fortsätter på rymd temat efter filmen jag såg innan.. Arrival.
När jag var liten gillade jag inte fantasy filmer men har börjat gilla det mer och mer nu. Filmer som Hunger games och Harry potter tycker jag är bra t.e.x

Star Wars filmen okej. Trots att jag inte följt själva trilogin.

Nu väntar jag spänt på den här filmen som jag tror mycket på.. http://www.sf.se/filmer/Live-by-night/

ApexProcyon
2016-12-18, 22:36
Jag kunde se 15 min av Suicide Squad utan att stänga av.

MackeJuve
2016-12-18, 23:51
Rogue One

Relativt svag film, för att vara Star Wars. Det finns ett ointressant skimmer över hela filmen, som dock i sedvanlig ordning bjuder på action och snygga miljöer. Jag har i vilket fall som helst svårt att engagera mig i karaktärerna och till viss del i storyn. Nostalgikickarna och miljöerna drar upp helhetsintrycket.

6/10

Bärsärk
2016-12-18, 23:58
Rogue One var sjukt bra för att vara en spinoff

dluddeckens
2016-12-19, 15:22
Såg Arrival på bio igår, riktigt bra faktiskt. Bättre än förväntat. Skulle jag återberätta handlingen skulle det te sig som en riktigt tråkig film, men när man tittade på den, var det fängslande.

7/10

Frågeställningen om huruvida det egentligen går att göra några val? Om man ändå ser in i framtiden, så måste framtiden vara determinerad. Hmmm, att detta är en så pass stor del av filmen utan att egentligen behandlas drar ned betyget imo

Scratch89
2016-12-20, 20:28
Fantastic Beasts and Where to Find Them. (2016) http://www.imdb.com/title/tt3183660/

Jag tyckte inte att den nådde upp till Harry Potter-magin. Problemet med en värld som byggs på lite hur som helst är att den blir så gränslös. Man kan såklart inte jämföra den med bra fantasyvärldar, som den i Song of Ice and Fire eller Lord of the Rings, men jag kommer på mig själv att göra det ändå. Den känns väldigt historielös, och det blev faktiskt inte bättre av den här filmen som ändå skulle försöka ge lite djup och bredd åt världen.

Filmens pacing och syfte går absolut att klaga på, då den inte riktigt kan bestämma sig för att vara riktad till barn, unga vuxna eller vara mörk. På bion var det ett par barn som med sina föräldrar vid olika tillfällen fick lämna salongen. Det är också flera väldigt långa scener med färgsprakande, flygande saker ackompanjerat till väldigt pampig musik.

Sen undrar jag varför Eddie Redmayne ser så autistisk ut.

Trapz
2016-12-20, 23:03
Fantastic Beasts and Where to Find Them. (2016) http://www.imdb.com/title/tt3183660/

Sen undrar jag varför Eddie Redmayne ser så autistisk ut.

Störde mig på det hela jävla filmen. Det är någonting med honom som är sjukt irriterande, typ hans blick.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sheogorath
2016-12-20, 23:12
Kollar trailern. Det är som att han spelar Stephen Hawking igen. Det är kanske den enda roll han kan göra.

blåvitt
2016-12-21, 01:20
Kollar trailern. Det är som att han spelar Stephen Hawking igen. Det är kanske den enda roll han kan göra.

Japp. Sjukt överskattad skådis.

Mike Hunt
2016-12-21, 13:16
Han var dock strålande i sin roll i the danish girl.

Mike Hunt
2016-12-21, 13:24
Star wars rogue one: 7/10
Vilken berg och dalbana! Stundtals var den riktigt vass och nådde otroligt högt för att bara några minuter senare vara löjlig och förutserbar.
I grunden en bra story, vackra miljöer, fortfarande skön nostalgi och stundtals bra skådespeleri, men vissa citat, skämt och tvister i filmen var så förutserbara och återanvända att man lika gärna kunnat gå på toa utan att missa något.
I det stora hela ändå en prisvärd rulle.

blåvitt
2016-12-21, 13:36
Han var dock strålande i sin roll i the danish girl.

Han var en överspelande jävel som hör hemma på teaterrevyn som vanligt imho

Mike Hunt
2016-12-21, 15:11
Han var en överspelande jävel som hör hemma på teaterrevyn som vanligt imho

Lol, hans porträtt är ju helt fantastiskt och känslorna i filmen och i karaktären kommer fram utan att han ens öppnar munnen. Att påstå att han inte var bra där är ju bara envist från din sida för att du inte gillar honom.
Vad tyckte du om suicide squad?

blåvitt
2016-12-21, 15:16
Lol, hans porträtt är ju helt fantastiskt och känslorna i filmen och i karaktären kommer fram utan att han ens öppnar munnen. Att påstå att han inte var bra där är ju bara envist från din sida för att du inte gillar honom.
Vad tyckte du om suicide squad?

Att han funkar för rollen är en grej, men Mark Wahlberg funkar i The Fighter också. Det har att göra med att rollen är perfekta för vissa skådespelare, inte med att skådespelarna är duktiga. I The Danish Girl funkar hans överspelade superdramatik men det gör det inte till bra skådespeleri. Fassbender säger lika mycket med ett höjt ögonbryn som Redmayne gör med sitt skådespeleri i en hel film imo.

Suicide Squad gjorde mig fysiskt illamående. På riktigt.

Scratch89
2016-12-21, 19:10
Att han funkar för rollen är en grej, men Mark Wahlberg funkar i The Fighter också. Det har att göra med att rollen är perfekta för vissa skådespelare, inte med att skådespelarna är duktiga. I The Danish Girl funkar hans överspelade superdramatik men det gör det inte till bra skådespeleri. Fassbender säger lika mycket med ett höjt ögonbryn som Redmayne gör med sitt skådespeleri i en hel film imo.

Suicide Squad gjorde mig fysiskt illamående. På riktigt.

Hörru dissa inte Mark Wahlberg!

Rahf
2016-12-21, 19:16
Mark Wahlberg funkar inom en snäv ram. Han anlitas inte för sin skådismässiga bredd eller överflödiga talang.

blåvitt
2016-12-21, 20:32
Hörru dissa inte Mark Wahlberg!

Det Rahf sa. Han funkar bra i The Fighter, The Departed, The Italien Job och Pain & Gain (som dock är en skitdålig film), men utanför det så är han mest skrattretande :D

blåvitt
2016-12-21, 20:33
:D

9Rq-7zEVuwI

Rahf
2016-12-21, 21:48
Pain and Gain är skitbra. Den är fantastisk på samma sätt som Con Air och the Rock :D.

blåvitt
2016-12-21, 22:00
Pain and Gain är skitbra. Den är fantastisk på samma sätt som Con Air och the Rock :D.

Har du läst Kermodes recension av den? Han sammanfattar mina invändningar rätt bra.

Rahf
2016-12-21, 22:01
Pain and Gain är skitbra. Den är fantastiskt dum på samma sätt som Con Air och the Rock .

blåvitt
2016-12-21, 22:04
Pain and Gain är skitbra. Den är fantastiskt dum på samma sätt som Con Air och the Rock .

Ja asså jag älskar con air och the rock. Kika på recensionen;)

An Iron Soul
2016-12-21, 22:05
Är det Eddie Redmaynes skådespel ni pratar om? Jag tyckte han var bra i My Week with Marilyn och även Fantastiska vidunder och var man hittar dem.

Kul att så många är intresserade av film på kolozzeum. :)

Diomedea exulans
2016-12-21, 22:27
Rouge One : A Star Wars Story.

Till att börja med förstår jag inte det här klagomålet:

Som många andra nämt så blev det lite väl mycket humor inbakat.

Den där comic-relief-roboten sa väl typ åtta grejer som var menade att vara roliga, men utöver det var den ju nästan komplett humorbefriad?

För att fortsätta så tyckte jag det var den utan tvekan bästa Star Wars-filmen sedan episod 4-6. Möjligen även bättre än 4-6, men jag kan inte uttala mig objektivt om det, jag började dyrka 4-6 i för tidig ålder.

Skönt att den inte var en kopia av en tidigare film, som episod 7, som var en nästan pinsamt exakt rip-off av fyran. Skönt att den inte var en lekstuga av specialeffekter, som 1-3. Eller töntig. Eller hade överdrivet mycket easter eggs, som 7:an (det var kul fram till och med att man fick se Millennium Falcon, typ).

En sak som jag tyckte var cool var scenen där

man fick se Darth Vaders fästning. Speciellt hans bad.

Ännu ballare var scenen
nästan precis i slutet, där Vader kickar fläskigt med röv. Man verkligen kände rebellernas panik inför att ha blivit inlåsta med det ostoppbara monstret Vader. Fantastiskt med den sparsmakade ljussättningen och Vaddes stoiska, metodiska, hjärtlösa avplockande av rebeller.

Mitt enda stora problem med filmen var
att Leias skepp i slutet flyr från den där krigsscenen. I början av fyran, när Vader plockar in dem, får man inte alls intrycket att han jagat henne efter en stridsscen. "Vi är på ett diplomatiskt uppdrag på väg till Alderaan", säger hon ju. Yeah, right... Du tog bara en avstickare och hängde med rebellflotta som köttade Imperieskepp lite...

gohei
2016-12-21, 23:54
^ Angående din sista punkt

Leia har ju som sagt precis lyckats fly ifrån striden och när väl Vader hittar henne igen så har han ju inga som helst bevis på att det var just hennes skepp som han nyss såg, iaf inte så länge han inte hittar ritningarna till Dödsstjärnan. Imperiet måste ju även dom stå till svars för sina handlingar inför senaten (som visserligen inte finns längre i episod 4) så det är nog därför Leia blånekar totalt eftersom hon vet att Vader inte har några bevis.

Mats J
2016-12-23, 09:54
Greater - klart bättre än jag förväntade mig 8/10

blåvitt
2016-12-23, 10:35
Är alla positiva omdömen om Rogue One i tråden ett internetkändis jag inte är med på? Den var ju hemsk utöver några enstaka scener som var ok.

shut teh face
2016-12-23, 11:10
Är alla positiva omdömen om Rogue One i tråden ett internetkändis jag inte är med på? Den var ju hemsk utöver några enstaka scener som var ok.

Den var bra, du är en hater!

BelowAverage
2016-12-23, 11:46

Första delen var bara en serie tafatta scener för att introducera storyn och öppna upp för action i resten av filmen. Det var synd tycker jag. Hade uppskattat att storyn fick mer tid att utvecklas. Trots det var filmen bättre än force awakens tycker jag. Men ändå rätt meh. Tror mycket återgår till hur de filmas, gamla star wars upplever jag som längre klipp där jag hinner se vad som filmas, rogue one kändes mest som ett gytter.

MackeJuve
2016-12-23, 12:20
Är på din sida även om jag inte tyckte den var hemsk. Helt okej, inte mer, får ju lite gratispoäng i.o.m. coola miljöer etc. En 6/10. Svårt att göra ett "sidospår" intressant nog.

blåvitt
2016-12-23, 12:59
Vill bara förtydliga att jag menade internskämt, autocorrect osv

blåvitt
2016-12-23, 13:02
Första delen var bara en serie tafatta scener för att introducera storyn och öppna upp för action i resten av filmen. Det var synd tycker jag. Hade uppskattat att storyn fick mer tid att utvecklas. Trots det var filmen bättre än force awakens tycker jag. Men ändå rätt meh. Tror mycket återgår till hur de filmas, gamla star wars upplever jag som längre klipp där jag hinner se vad som filmas, rogue one kändes mest som ett gytter.

Så kände jag med, slå ihop detta med en regissör som inte kan få fram övertygande skådespel från sin cast och att man vet hur det ska sluta - whats to like liksom

Är på din sida även om jag inte tyckte den var hemsk. Helt okej, inte mer, får ju lite gratispoäng i.o.m. coola miljöer etc. En 6/10. Svårt att göra ett "sidospår" intressant nog.

Mm den kändes väl inte helt som ett slöseri på tid, men om jag inte hade sett den på bio hade jag nog stängt av.

Mike Hunt
2016-12-23, 14:27
American honey, svårbedömd film, i grunden väldigt långsam och utan någon riktig plot, men ändå så skön. Tror den skall ses som ett dokument på hur splittrat USA är och hur många får kämpa för brödfödan och är doomed redan från det att de föds. Oavsett så var det en trevlig film att bara dra på och mysa sig in i.
6,5/10

MackeJuve
2016-12-23, 14:54
Coach Carter

Mer förutsägbar film går nog inte att hitta. Jag stänger av med 20 min kvar då en match FIFA lockar mer. Det är klyschigt till hundratusen. Med detta sagt så är det ju en schysst rulle att slöglo på. Det är lite motivationstal och mäktiga basketvändningar(som trots allt är lite mäktiga fastän man fattar hur det ska sluta). Vissa scener är dock FÖR mycket och jag kommer på mig själv med att nästan börja skratta. Lär vara en gudabenådad film för valfritt sportintresserat barn/tonåring.

Som vuxenfilm 6/10
Som ungdomsfilm 7-8/10

tomten1
2016-12-26, 20:24
The Accountant med Ben Affleck var bland dom sämre filmerna jag någonsin sett...

Kristian
2016-12-26, 20:50
Dirty Grandpa med Robert De Niro, Zac Efron och Zoey Deutch
Tyckte den var stundtals rolig...så en helt ok komedi.

goodie
2016-12-27, 03:35
The Accountant. En av de bättre filmerna detta året. Men sen är jag förälskad i temat hitman.

KalleBalik
2016-12-27, 08:24
Blood Father 3/5.

Inget mästerverk men klart sevärd, Mel Gibson gör en fin insats.

Captainwide
2016-12-27, 20:07
Star Wars Rogue One

3/10, ren och skär smörja. Gillade två scener i hela den 2.2 timmar långa filmen.

Väntat nog var båda med Vader.

eternallord
2016-12-28, 20:56
Peppermint Candy - 7,5/10
Filmen inleds med att huvudkaraktären tar sitt liv, varpå historien om hur han kom dit sedan återberättas genom händelser i hans liv baklänges i tiden. Obekväm men gripande rakt igenom, och som sig ofta bör med koreansk film så är den jäkligt tung. Sevärd om man gillar asiatisk film, tycker jag.

Passengers - 6/10
Hyfsat underhållande biofilm, men jag har lite svårt för CGI-estetiken i den här sortens "futuristiska" filmer. Pratt och Lawrence har lite svårt att bära en film själva, och det blir bitvis för förutsägbart och gulligt.

timoat
2016-12-30, 19:47
ja då har jag också sett Rogue One. Köpenhamn Imax (sjukt bra bio)

första halvan av filmen 6/10 andra halvan 8.5/10

precis som de flesta andra tyckte jag filmen drog sig i början. jag tänkte tom när jag satt där "den här kommer jag inte se om på bio iallfall. jag var tom lite uttråkad, men det vägdes upp av andra halvan med välregisserad action. jag kommer att se den igen.

nu såg jag den helt spoiler free, hade inte ens sett trailern. och det var underbart att inte veta nånting öht.

jag har naturligtvis mina åsikter om vad jag gillade och inte gillade, så här kommer de i en liten lista. Mycket petitesser men jag skriver ner dem med.

gillade ;

vader spänner musklerna, trodde jag skulle skita på mig!
sista 40 (och speciellt 20 min) var helt underbara, synd att resten av filmen inte kunde vara av samma kvalité.

rymdstriden

att den knöts ihop fint med ep 3 och 4, och att man nu kan se denna och ep 4 back to back om man vill.

creature designen, speciellt Two tubes (benthic och esrio) , önskar att de hade varit med i Rogue One squadronen, de hade mer personlighet än någon annan i det crewet. karaktärerna kändes star wars helt enkelt.

att alla dog i slutet.

krannic, även om jag var liiite besviken på mendelhson, men jag hade väldigt höga förväntningar med. jag tyckte han var lite underanvänd med.

ogillade ;

ingen opening crawl.

cassians stora blaster.

dialogen (hennes peptalk tex)

saw gerrera (underanvänd och överspelad)

CGI tarkin och leia. de hade kunnat göra det bättre, tex att de kommunicerade via hologram eller att man bara såg Leia i förbifarten. det tog ut en ur filmen totalt (även om mina föräldrar inte såg att de var CGI haha. )

att de filmade om slutet. tydligen så skulle vader jaga 3 st ur rogue1 och slakta dem ungefär som i första alien. det verkar som att dessa versioner finns filmade så man får hoppas att nåt dyker upp på blu-ray släppet. enligt ben mendelhson finns det en helt annan version av filmen filmad.

jag tyckte inte om R1 gruppen, stereotypiska karaktärer. jag brydde mig inte om dem heller nämnvärt. mystic Asian monk. tuffing med stort vapen men hjärta av guld. gillade för övrigt inte vapendesignen heller. kändes gi joe a la 90 talet.

jag önskade att de höll vader mer i skuggorna tills han började slakta rebeller. hans dräkt fungerar bäst när den är obskyr.

att stormtroopers verkar vara helt värdelösa på sina jobb. det finns ju en förklaring till det i ep 4 men här var det så jäkla överdrivet. alla fightscenerna var plottade som en dålig Hong Kong rulle från 80 talet. kom igen... han står där med en stav. ni är 10 stycken som har omringat honom och ni har blasters. skjut honom för Fan. jag önskar att manusförfattarna och regissörer slutar göra sådär.

tjejer som ska "sparka röv" som killar.

sen förstår jag inte hur alla verkar tycka om k2so så jäkla mycket. All hans dialog kändes extremt krystad, tror jag drog på smilbanden en gång. hela bion garvade dock, så det kan ha varit bara jag.

att cassian dök upp och räddade dagen...och "solnedgångsdöden" hade hellre sett en "do not go gentle in to that good night"

jag tyckte den saknade charmen av 4-6.

uJgfxlgUIZY

I vilket fall som helst kommer jag se om den, och hoppas att jag uppskattar början mer. jag är optimistisk!

nu ser jag fram emot e 8 nästa år, och kommer köra samma som nu, inga trailers, ingenting.

C.E.J.
2016-12-30, 22:38
Approaching the Unknown. Krystad monolog/dialog men i övrigt bra, lite 2001-stuk liksom. Siffra på det ptjaaa 7/10 kanske.

Kabuto
2016-12-30, 22:41
ja då har jag också sett Rogue One. Köpenhamn Imax (sjukt bra bio)

första halvan av filmen 6/10 andra halvan 8.5/10

nu ser jag fram emot e 8 nästa år, och kommer köra samma som nu, inga trailers, ingenting.

Provat titta första trailern såhär i efterhand? :D tycker inte det spoilar nånting.

timoat
2016-12-30, 22:50
Provat titta första trailern såhär i efterhand? :D tycker inte det spoilar nånting.

yep, och jag vidhåller att det förstör filmen. det är inte handlingen, den generella visste jag ju. det är det visuella Jag älskar att överraskas av! om ni aldrig känt känslan av att lägga ögonen på en film man sett fram emot i över 2 år så är det svårt att veta. men jag kan lova, det är wunderbar!

Men nu till ep 8 kommer jag gå in helt blind, varken handling eller bild kommer att ses innan.

blåvitt
2016-12-30, 23:28
Arrival. Jag vill inte skriva någonting för ni borde se den här filmen så ovetandes som möjligt - men jäääävlar vad bra. Flera omgångar av andnöd, tårar som strömmade okontrollerat ner för ansiktet och kroppstäckande gåshud. Sci-FI i nivå med 2001, Solaris och Blade Runner.

panzerpig
2016-12-31, 00:38
Sett en drös:
Rogue one: 6/10 ok. Men stör mig på alla "easter eggs" som hör ihop med originaltrilogin. Blir bara fjantigt

The autopsy of Jane doe 7/10: oväntat bra! Rekommenderas!

The girl on The train: 6/10 helt ok thriller.

The accountant 5/10 ok, men inget att rekommendera. Standardaction.

Blade runner final cut 8/10. Länge sedan jag såg den, säkert 20 år! Bra film!

Bad grandpa: 5/10

timoat
2016-12-31, 09:13
Arrival. Jag vill inte skriva någonting för ni borde se den här filmen så ovetandes som möjligt - men jäääävlar vad bra. Flera omgångar av andnöd, tårar som strömmade okontrollerat ner för ansiktet och kroppstäckande gåshud. Sci-FI i nivå med 2001, Solaris och Blade Runner.

haha, där får jag lov att motsätta mig. 2001 är file mignon och arrival är djupfryst hamburgare i jämförelse! 2001 är ett mästerverk på så många nivåer, Arrival är gjord för masskonsumtion.