Visa fullständig version : Börsen idag
Minimjölk
2012-02-01, 16:04
Ja, men sedan när återspeglar börsen hur det verkligen ser ut och hur det går? Omotiverat stora ras har alltid en tendens till att få ett gäng rekyler. Raset i Augusti är ett exempel när det rasade en aning för långt. Problemet ser ungefär likadant ut nu som då men marknaden har nästan vägt in kollaps redan och därför ökar börserna världen över försiktigt optimistiskt i hopp om att tjänapengar framöver. Glöm inte att många idag sitter likvida och är sugna på att stoppa in pengar igen innan det är för sent.
Jag själv är lite kluven men just nu sitter jag ca 70/30 spritt över hela världen. Finns en del att fiska efter i både Asien och Afrika. Svenska börsen däremot tror jag snart kommer få en liten raktion nedåt (trots att vår ekonmi egentligen ser ut att ljusna). Å andra sidan föll vi tungt förra året på rena spekulationer ang andra länder (grekland,Italien, Spanien, tyskland, USA). Ironiskt nog gick deras börser bättre än vår egen trots en ekonomi som är helt under isen...
Hej kolåliter
Köpte lite volov b aktier för några månader sedan och såg nu att dom gått upp en bit. Skulle jag sälja av skulle jag väl tjäna 3k, visst det är väl inte mycket men fråga är om man tjänar på att sälja av när dom gått upp såhär och sen köpa in sig när det förmodligen sjunker ner en bit?
Eller äts det upp av vinstskatt och andra avgifter?
Jag såg även att det väntas en liten utdelning. Så man kanske ska sitta stilla i båten och se vart det tar en? Nu har jag inte bara volvo aktier men just dom har sprungit iväg lite. Även ABB, semcon osv ligger på en skaplig plus
Hej kolåliter
Köpte lite volov b aktier för några månader sedan och såg nu att dom gått upp en bit. Skulle jag sälja av skulle jag väl tjäna 3k, visst det är väl inte mycket men fråga är om man tjänar på att sälja av när dom gått upp såhär och sen köpa in sig när det förmodligen sjunker ner en bit?
Eller äts det upp av vinstskatt och andra avgifter?
Jag såg även att det väntas en liten utdelning. Så man kanske ska sitta stilla i båten och se vart det tar en? Nu har jag inte bara volvo aktier men just dom har sprungit iväg lite. Även ABB, semcon osv ligger på en skaplig plus
I alla år hittills har det varit en fördel att behålla sina aktier i olika bolag med ett månadssparande. Sett till enstaka perioder av börsfall har det skapat huvudbry och nervositet på vägen. Den tålmodige och långsiktige har dock alltid kammat hem största vinsten
Mitt råd är att behålla dina aktier, det går inte att förutspå när det går upp eller ner, i synnerhet just nu finns det för mycket information för att ge en större sannolikhet åt en viss riktning eller annan
Börsen går bra idag. Tur att alla kriser har löst sig!
Haha what? förklara dig
Haha what? förklara dig
Hehe, ironi. Men börsen ligger väl ett halvår innan den riktiga ekonomin...så det kanske har löst sig till hösten :D
Edenfäll
2012-02-02, 15:47
Långsiktigt tror jag på Volvo och jag tror även att de inom de närmsta månaderna kommer klättra över 100kr igen. Beror dock mycket på vad kvartalsrapporten säger imorgon. Kan bli en häftig nedgång då analytikerna kan tyckas ha lite föra höga förväntningar...
Själv har jag lagt en Stop-loss för att gardera mig ifall det går snett imorgon :P Vill dock gärna tro på ett positivt resultat samt en uppgång under morgondagen. Upp 5% imorgon? Ren spekulation :)
Edenfäll
2012-02-03, 19:21
Galen vecka på börsen för mig. Volvo steg nästan 5% idag iaf men veckans bästa klipp har ju helt klart varit CDON som gått upp ca 35%.
Totalt ökat avkastningen på min portfölj med 9% denna vecka, får se hur lång tid det tar innan det smäller.
bluelight
2012-02-03, 21:02
Bara jag som sitter på Aerocrine? Snart öser det på uppåt, igen. 110% senaste 12 månaderna.. Ligger på 11,60, säljer av på 100+! :Virro
Jag tänker vara likvid tills jag ser att trenden och nyheterna börjar bli positiva, jag är inte i behov att träffa lägsta botten och kan köpa när jag är säker på att vi är påväg uppåt igen.
Att vara likvid till trenden och nyheterna är positiva låter enkelt men är väll ändå ganska svårt i praktiken. När köper man? Trenden blev positiv efter börskrisen 2008 men nyheterna har ju sett rätt mörka ut sedan dess även fast omx dubblades i värde alltjämnt under låga volymer fram till juni i år. Så när börjar man då enligt den modellen köpa, när omx är upp 50% från botten?
Det här skrevs i slutet av september och är nyfiken på hur du resonerar nu. Har du gått in i marknaden sedan dess eller är du fortfarande likvid? Flera bolag på large cap är upp 30-50% sedan dess och mina 1070 har passerats, väntar du fortfarande på depression och tänker du gå bear?
Det här skrevs i slutet av september och är nyfiken på hur du resonerar nu. Har du gått in i marknaden sedan dess eller är du fortfarande likvid? Flera bolag på large cap är upp 30-50% sedan dess och mina 1070 har passerats, väntar du fortfarande på depression och tänker du gå bear?
Jag tror på en sättning
The_RobRoy
2012-02-10, 02:34
Vilka hopplösa 10 år det varit egentligen. Om man haft bra tajmning och klivit ur vid ungefär 3 tillfällen, legat likvid 1-2 år och sen köpt in igen, har man en grym avkastning. Har man lyckats hamna snett kan man nog lyckats förstöra 80-90% av kapitalet på samma period, allt på grund av tajmning. Och de som legat långa hela resan, är på lite + just nu.
Likvid, tills vi tillslut får en ordentlig lågkonjuktur. Antingen är det bulltrap, eller fortsätter pengatryckeriet.
Jag tror att det kommer ske inom 5 år, jag tror vi är där nu snart egentligen, men som alltid går det alltid att blunda för problemen lite längre än vad som är nyttigt.
Men jag tror att det blir lite dominoeffekt när Grekland går igenom en okontrollerad default. Efter det kommer Frankrike och Japan antagligen gå samma väg. Sen ligger ju även Irland och England med flera illa till.
Jag tänker vara likvid tills nästa ordentliga lågkonjuktur för jag har inte tillräckligt med tid eller kunskap för att våga mig på en investering annars.
Här är ett ännu tidigare inlägg. Jag är kvar vid ungefär samma princip, skulle jag investera när börsen är på topp så vill jag även se att det mesta är stabilt, och leta specifika bolag istället.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5203215&postcount=1526
Jag ser det som att det är ett par månader kvar innan man säkert kan säga att vi kom förbi problemen. Just nu har vi fortfarande allting framför oss.
Ganska ny på detta forum, så tänkte att jag skulle presentera min portfölj om det skulle vara av intresse?
Som ni ser så är det fina stabila bolag som jag gillar.. Min sparhorisont är lång, tanken är att portföljen ska kunna ge mig möjlighet att slippa jobba tills jag fyller 65 :)
Alfa Laval
Fenix Outdoor
G L Beijer
Scania
Tanken är att jag ska fylla på med 5-6 bolag till, några av dom jag kollar på är
Investor, Lundbergs, Axis,
ChewChew
2012-02-24, 10:53
Sålde av lite idag, blev en 8,5% vinst på ena halvan och 14,5% på andra halvan. Kändes som en rimlig avkastning på 1 respektive 3 månader.
Får se när det blir till att investera igen nästa gång. :)
Hur går det för er? Ligger ni likvida eller har ni placerat ert kapital bra?
Har vart en bra start på året med starkt januari. Enligt många aktörer därute tror man på en sättning för att korrigera den starka rekyl sedan börsfallet i höst. Nordea pratar om en dopad börs för att de har intresse i en nedgång
Jag tror fortfarande på recession via en dominoeffekt i europa men att det kan dröja, plus ser vi ingen förbättring i staterna heller. Jag ligger likvid.
Är det någon som har Volvo finans btw? över 3% ränta och bankgaranti.
Agg; vad för dominoeffekt är det du förutser?
Ang staterna har det kommit bra makrosiffror men även sentimentsindikatorer i nästan ett kvartal nu- där är man definitivt på bättringsväg. Det tillsammans ECB's 3års lån har gett den skjuts som gjort att börsen stigit ca 20% sedan i mitten på Dec.
Ang staterna har det kommit bra makrosiffror men även sentimentsindikatorer i nästan ett kvartal nu- där är man definitivt på bättringsväg. Det tillsammans ECB's 3års lån har gett den skjuts som gjort att börsen stigit ca 20% sedan i mitten på Dec.
Tycker dom flesta siffrorna är positivt vinklade eller helt enkelt fel, man har inte räknat med befolkningsökning, subprime lån osv samtidigt som sedelpressarna går och vi närmar oss ännu ett lånetak.
Greklands nya nödlån är kraftfullt för litet för det första och hittills har dom inte klarat av att fixa något av alla åtstramningar som stod med i vilkoren för lånen så jag ser inte att dessa stödlån för att fixa andra lån ska göra något alls förutom att skjuta på defaulten, när det kommer så kommer det inte gå att kontrollera och då ligger bland annat spanien och frankrike illa till ifall jag inte missminner mig.
Sen är det många andra länder som ligger i princip lika dåligt till som inte riktigt får den uppmärksamhet dom borde få, tex japan ser det inte just för.
Men det är bara vad jag tror.
(Tapatalk, phone)
Det är klart att uppgången vi ser nu bara är tillfällig. Dvs. tillfällig tills nästa kollaps sker. Men efter den kommer en likande period som nu och så kommer det upprepas.
Svårigheten ligger ju i att se när de stora fiskarna tycker det är dags att dumpa...
Jag tror det kommer i samband med greklands konkurs, när det nu blir.
(Tapatalk, phone)
EDIT: har varit borta ett tag från datorn, såg inte att det handlade om tusen miljarder euro.
Vad ska man säga.*cry*
(Tapatalk, phone)
Jag förstår inte första stycket; vad är det för vinklat i ökade bostadspriser eller minskad arebtslöshet? Och vad ser du för problem med subprimelånen( finns de ens kvar?) och att sedelpressarna går varma?
Inflationen ligger strax över målet och trycket är lågt och kommer troligtvis minska- med stor risk för oljepriset. Sedan har amerikanarna minskat sin skuldsättningsgrad med ca 30%, ngt som talar för tilltagande konsumtion framöver.
Grekland, som jag ser det är redan inprisat, och man har mer eller mindre kommit lverens om en ordnad betalningsinställelse med de privita fordringsägarna och löst ECB biten. Om nu grekland skulle trilla omkull och inte erhålla ett nytt stödpaket från EU så har man tagit höjd för detta och jobbar för att ytterligare bygga på mekianismer som kan säkra att spridningseffekten av en okontrollerad default av Grekland inte skulle sprida sig nämnvärt. Men, jag håller med om att det är en risk som skulle kunna få tråkiga konsekvensen- men ser den som liten.
Frabnkrike och Spanien ligger inte så farligt till, än iaf...
Gick kort olja idag, ganska stark hävstång dessutom- priset måste komma ner lite (måste jag ju hoppas iaf); vad tror ni om utveckling i oljepriset framöver? Ngn med bra koll på de geopolitiska utsikterna?
The_RobRoy
2012-02-28, 16:34
Köpläge i Nokia?
http://www.youtube.com/watch?v=W2cdzkgs2xY
Jag förstår inte första stycket; vad är det för vinklat i ökade bostadspriser eller minskad arebtslöshet?
http://cornucopia.cornubot.se/2012/02/bls-den-amerikanska-arbetslosheten.html
http://cornucopia.cornubot.se/2012/02/arbetslosheten-i-usa-slapper-inte-taget.html
http://cornucopia.cornubot.se/2012/02/mer-om-den-amerikanska.html
http://cornucopia.cornubot.se/2011/08/amerikansk-jobbstatistik-200-000-gav.html
Usa är inte ensam om detta heller.
Vart har du hittat info att bostadspriserna ökar igen i staterna?
Och vad ser du för problem att sedelpressarna går varma?
"What are some criticisms of LTRO?
Critics charge that in conducting LTRO, the ECB and other Eurozone central banks are overly extending their balance sheets, while at the same time increasing their credit risk by accepting collateral of a quality lower than has been customary. Some are concerned that instead of reducing their balance sheet and credit exposure, Eurozone banks are taking on more risk by adding to their holdings of sovereign bonds of the "peripheral" (weaker) countries. Still others are concerned that LTRO will result in a decrease in the M3 money supply, since secured ECB lending is not included in that measure. A further concern is that banks will not use the funds to make loans to the private sector, and point to the recent rapid rise in overnight deposits at the ECB as evidence of this phenomenon.
http://www.zerohedge.com/news/full-scenario-analysis-ltro-20-size-implications
Jag hittar tyvärr inte riktigt det jag letar nu men efter ett par googlingar bör jag hitta det men jag har lite fullt upp just nu.
Inflationen ligger strax över målet och trycket är lågt och kommer troligtvis minska- med stor risk för oljepriset. Sedan har amerikanarna minskat sin skuldsättningsgrad med ca 30%, ngt som talar för tilltagande konsumtion framöver.
Vart hittar du dessa siffror?
Grekland, som jag ser det är redan inprisat, och man har mer eller mindre kommit lverens om en ordnad betalningsinställelse med de privita fordringsägarna och löst ECB biten.
Grekland har väl inte hittills fullföljt en enda sak i något nödlånavtal?
Om nu grekland skulle trilla omkull och inte erhålla ett nytt stödpaket från EU så har man tagit höjd för detta och jobbar för att ytterligare bygga på mekianismer som kan säkra att spridningseffekten av en okontrollerad default av Grekland inte skulle sprida sig nämnvärt.
Vilka har tagit höjd? och på vilket sätt?
Vilka mekanismer och hur går det med den biten?
Men, jag håller med om att det är en risk som skulle kunna få tråkiga konsekvensen- men ser den som liten.
Eftersom dom inte löst någonting alls hittills av alla åtstramningar och avbetalningar, hur har risken minskat sen senaste betalningen?
Frabnkrike och Spanien ligger inte så farligt till, än iaf...
http://www.zerohedge.com/sites/default/files/images/user3303/imageroot/2012/01/20120104_SPAfund.png
Ursäkta ifall något är rörigt eller rent utav fel-länkat osv, som sagt har jag fullt upp, men jag är väldigt intresserad att få läsa om siffrorna du nämnde :)
Sedan har amerikanarna minskat sin skuldsättningsgrad med ca 30%, ngt som talar för tilltagande konsumtion framöver.
Va?
Satt och läste lite på Avanza för funderar på att starta ett s.k. sambokonto men fastnade för räntebevis, vad tror ni om det? Har inte så stor koll på det men har läst runt lite på sidan och verkar någorlunda okej sparform, vad tror ni om riskerna?
Någon som gett sig in på det?
young_george
2012-03-15, 19:40
Apple forstsätter upp.
http://www.zerohedge.com/news/its-official-apple-now-bigger-entire-us-retail-sector
A company whose value is dependent on the continued success of two key products, now has a larger market capitalization (at $542 billion), than the entire US retail sector (as defined by the S&P 500).
Kan någon säga bubbla?
Beroende på hur deras patentportfölj ser ut (jag vet inte)
så ja definitivt så övertryckt så det finns inte. Men iomed Apple tv och på så vis ha komplett multimediakit för hela familjen och hemmet, så har dom nog en bit till att hämta innan dom toppar.
young_george
2012-03-15, 19:50
Sålänge det fortsätts trycka pengar och hedgefonderna är tunga i Apple kommer det fortsätta upp tror jag.
http://www.zerohedge.com/news/record-216-hedge-funds-own-apple-worlds-biggest-hedge-fund-hotel-gets-even-bigger
Men faller blir tungt när det väl kommer.
Edit: Hmm, bara 4% av equity cap owned by Hedgefunds. Var mindre än jag trodde. Nåja.
Apple forstsätter upp.
http://www.zerohedge.com/news/its-official-apple-now-bigger-entire-us-retail-sector
A company whose value is dependent on the continued success of two key products, now has a larger market capitalization (at $542 billion), than the entire US retail sector (as defined by the S&P 500).
Kan någon säga bubbla?
Fast med en kassa på mer än $100 bn och en net-inkomst på $13 bn förra kvartalet tror jag inte man kan klassifiera det som en bubbla.
Fast med en kassa på mer än $100 bn och en net-inkomst på $13 bn förra kvartalet tror jag inte man kan klassifiera det som en bubbla.
+att de fortfarande ökar sin tillväxttakt...inte ens en minskning i sikte.
Kan väl ställa frågan här.
Har fått lite pappet från Kinnevik då jag sitter på lite Metroaktier sedan några år tillbaka. Vad händer ifall jag inte fyller i dessa?
Nu pratas det mycket om en eventuell sänkning av räntan.
Jag undrar hur reagerar marknaden generellt på det? Det känns som en sänkning av den visar att sämre tider kan vänta och människor blir försiktiga på börsen. Kan det vara positivt också eftersom människor vet att investeringar oftast ökar vid sänkt ränta?
Nu pratas det mycket om en eventuell sänkning av räntan.
Jag undrar hur reagerar marknaden generellt på det? Det känns som en sänkning av den visar att sämre tider kan vänta och människor blir försiktiga på börsen. Kan det vara positivt också eftersom människor vet att investeringar oftast ökar vid sänkt ränta?
Generellt sett positivt. Bankkontot blir ännu sämre => tillflykt till placeringar som ger relativt sett högre avkastning (ex aktier).
Ofta är räntebesluten till stor del redan inprisade på börsen.
Generellt sett positivt. Bankkontot blir ännu sämre => tillflykt till placeringar som ger relativt sett högre avkastning (ex aktier).
Ofta är räntebesluten till stor del redan inprisade på börsen.
Ja just ja, det perspektivet hade jag glömt. Jo men tänkte att nu är det verkligen 50/50, känns som att det är omöjligt att veta om de ska sänka eller låta den stanna kvar. Men du tror varken eller kommer påverka börsen imorgon?
Edenfäll
2012-04-19, 11:53
Någon annan än mig som sitter i AOI? Vore kul att dela lite tankar isf, bara PM:a eller något :)
Någon annan än mig som sitter i AOI? Vore kul att dela lite tankar isf, bara PM:a eller något :)
Jag sitter! Hoppade på båten imorse, den går som en ostoppbar raket just nu, kommer nog fortsätta så den kommande veckan åtminstone. När de släpper telegram om oljeträff (vilket de antagligen kommer göra med stor chans!) så kommer den explodera, kommer landa på upp till 120SEK kanske tror jag. Lycka till! :)
edit: Rekommenderar köp i HORN också, som ägs 51% av AOC. Kommer antagligen stiga bra idag när kanada öppnar 16.00, jag kommer trycka in mer kapital där!
Semcon backar idag på börsen idag efter detta med GM.
Hur ser Semcon ut utan Saab, om det sista andetaget nu kommer?
http://www.semcon.com/sv/?id=
Keke jag som nyligen investerat pengar i semcon ;) Men jag tror det är lugnt
"Affärsområdet sysselsätter cirka 1 700 personer. Bland kunderna återfinns ledande fordonstillverkare som till exempel Audi, BMW, Opel, Porsche, Volvo Lastvagnar, Volvo Personvagnar, Daimler samt MAN. Volvo, inklusive Volvo Personvagnar, svarar för cirka 16 procent av faktureringen, BMW 8 procent, VW 6 procent, Audi 5 procent samt Scania 4 procent. Det är med andra ord en högkvalitativ kundportfölj företaget sitter med."
Under oktober månad har Semcon tecknat ett avtal värt 200 miljoner kronor med en utomeuropeisk fordonstillverkare. Det ser med andra ord mycket ljust ut för divisionen.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5402399&postcount=108
Tycker det ser ganska bra ut för semcon, frågan är om man ska plocka hem vinsten nu eller våga hänga kvar ännu längre =)
zeusden1
2012-04-30, 12:21
Jag sitter! Hoppade på båten imorse, den går som en ostoppbar raket just nu, kommer nog fortsätta så den kommande veckan åtminstone. När de släpper telegram om oljeträff (vilket de antagligen kommer göra med stor chans!) så kommer den explodera, kommer landa på upp till 120SEK kanske tror jag. Lycka till! :)
edit: Rekommenderar köp i HORN också, som ägs 51% av AOC. Kommer antagligen stiga bra idag när kanada öppnar 16.00, jag kommer trycka in mer kapital där!
Jag ogillar förhoppningsbolag med en sådan branch.. Just politisk osäkerhet i kombination om ryktesspridning och ännu ingen oljeproduktion.. Hittas ingen olja är fallhöjden enorm.
Råvaror har jag alltid varit lite sisådär mot, vet ej varför, men jag äger faktiskt en post i Alliance oil, AOIL. Ligger på en snittkurs på 62,3kr och jag känner mig mycket nöjd med detta innehav. Det tråkiga är det finns viss politisk risk även här men också att det är ryssar som har hand om företaget. Om det inte blir någon utdelning 2013 kommer jag sälja av allt.
Edenfäll
2012-04-30, 13:52
Jag ogillar förhoppningsbolag med en sådan branch.. Just politisk osäkerhet i kombination om ryktesspridning och ännu ingen oljeproduktion.. Hittas ingen olja är fallhöjden enorm.
Råvaror har jag alltid varit lite sisådär mot, vet ej varför, men jag äger faktiskt en post i Alliance oil, AOIL. Ligger på en snittkurs på 62,3kr och jag känner mig mycket nöjd med detta innehav. Det tråkiga är det finns viss politisk risk även här men också att det är ryssar som har hand om företaget. Om det inte blir någon utdelning 2013 kommer jag sälja av allt.
Dock så är AOI ett oljeprospekteringsbolag, så att de inte har någon produktion är ingen faktor då de aldrig kommer producera någon olja, de ämnar bara att hitta den. Men jag håller med om att nedsidan är enorm just nu, men det är ju även uppsidan. I denna typ av aktier är det ju hög risk/reward, så den ämnar sig ju bäst som en krydda i portföljen. Jag gillar dock dessa typer av aktier under dessa tider då de inte är lika styrda av hur börsen går, och då jag har en negativ syn på börsens utveckling just nu så investerar jag hellre en del i denna typ av aktier och ligger likvid med resten.
Jag tror att ligger man lång i AOI så kommer det gå mycket bra, men det går även att göra en del pengar genom att bara tradea på spekulationer just nu. Sen beror det ju helt på hur länge man varit med, jag hade nog aldrig gått in i AOI i dagsläget men har man legat med sedan en längre tid och redan är +100-200% så är ju risken att man ska hamna på minus igen ganska liten. Dock väldigt svårt att hålla sig från att ta hem vinsten, farligt att vara girig ibland. Det är dock i min mening ett bolag med för stark ledning och starka partners för att man ska sälja av innan de hittat vad man ämnar att göra. Min tro på Kenya är stark just nu, även om det med högsta sannolikhet kommer uppkomma mycket politiska problem där i framtiden givet att de gör fynd.
Funderar på att flytta mitt aktieinnehav till ett ISK-konto.
Vad är er åsikt om denna typ av konto, vilka fördelar respektive nackdelar anser ni finns?
Xtreme-G
2012-05-02, 18:59
Kännde inte till investeringssparkonto så jag kollade upp det. Det verkar intressant, skattefria utdelningar måste ju vara ett stort plus! Avsaknaden av möjlighet till förlustavdrag är ju den största nackdelen.
Ser man till fondsparande de senaste 10 åren då börsen har gått dåligt så blir det ju fondavgifter plus schablonskatt som sammanlagt äter ganska ordentligt av kapitalet.
zeusden1
2012-05-04, 21:11
ISK är överlägset bäst om ens investeringsstrategi är väldigt långsiktig med stabila bolag som har en bra utdelningstillväxt vilka kan återinvesteras utan att kapitalskatten dras. Dock är courtagen relativt höga om man inte har några hundratusen att investera med.
Skattefria utdelningar och skattefri avkastning vid vinstaffär.
Som sagt, avser man att återinvestera utdelningen en längre tid är det utan tvekan bäst. Tråkigt dock om man gör förlustaffär vid försäljning senare.
ARMSTARK
2012-05-15, 14:54
På fredag börsnoteras Facebook, enligt mig ett perfekt tillfälle att satsa pengar som man aldrig får se igen, eller vad tror ni?
På fredag börsnoteras Facebook, enligt mig ett perfekt tillfälle att satsa pengar som man aldrig får se igen, eller vad tror ni?
Facebook är en fluga, väldigt farlig satsning enligt mig, communitys kommer och går.
Värsta hypen känns som att den redan varit också angående facebook
zeusden1
2012-05-16, 16:31
Facebook är en fluga, väldigt farlig satsning enligt mig, communitys kommer och går.
Värsta hypen känns som att den redan varit också angående facebook
Dessutom har AP7 pengar där. Ajöss till den pensionen. Tur att man inte har AP7 med andra ord :D
AOILs rapportering för januari-mars finns publicerat på ryska. Kommer först den 22a på svenska, kan tipsa om rolig läsning för er aktieägare cofffee
Inte så kul att kolla på sina aktier som sjunker men utdelningen har varit helt okej :)
Hmm, torde inte Facebook rusa till en början?
Hmm, torde inte Facebook rusa till en början?
Ifall dom blivit börsnoterad strax efter start så skulle den nog rusat ordentligt till en början, nu hinner nog folk tänka efter lite mer och hypen är över, så länge dom inte får till en bättre integrering med livet, tex en smidig molntjänst så vet jag inte, folk börjar ledsna på facebook redan, nu kan dom bara försöka locka nyanvändare, som iof är en fördel för det kommer alltid nya som inte upplevt facebook. Men kommer en utmanare så kan det vara kört över en natt.
PixelMiner
2012-05-16, 18:46
...folk börjar ledsna på facebook redan, nu kan dom bara försöka locka nyanvändare, som iof är en fördel för det kommer alltid nya som inte upplevt facebook...
Uppenbarligen har inte tillväxten ens börjat avmattas:
http://i.imgur.com/11hbn.jpg
Bilden snodd ifrån:
http://www.dn.se/ekonomi/gilla-facebook--for-nu-blir-svenskarna-delagare
Uppenbarligen har inte tillväxten ens börjat avmattas:
[IMG]http://i.imgur.com/11hbn.jpg[/IG]
Bilden snodd ifrån:
http://www.dn.se/ekonomi/gilla-facebook--for-nu-blir-svenskarna-delagare
Det går inte att ta bort konton, hur ser strömmen för datatrafik ut?
http://quicklol.com/wp-content/uploads/2012/02/dead-people-on-facebook.jpg
Jag är nyfiken, och Facebook kommer säkert leva lika länge som lunar gjorde, om inte längre, men jag hade ändå inte investerat i dom.
(Sent from phone)
young_george
2012-05-16, 19:32
Hur länge levde Lunarstorm?
Hur länge levde Lunarstorm?
tio år ifall man räknar från namnbytet, 14 år från starten av stajl-plejs
Ifall dom blivit börsnoterad strax efter start så skulle den nog rusat ordentligt till en början, nu hinner nog folk tänka efter lite mer och hypen är över, så länge dom inte får till en bättre integrering med livet, tex en smidig molntjänst så vet jag inte, folk börjar ledsna på facebook redan, nu kan dom bara försöka locka nyanvändare, som iof är en fördel för det kommer alltid nya som inte upplevt facebook. Men kommer en utmanare så kan det vara kört över en natt.
Baserar du det på din vänkrets eller någon statistik? För som jag ser det går det perioder och är snarare normal användaromsättning. Tycker man ofta kan skönja ett beteende av storanvändare som plötsligt slutar för att det blir för mycket, men inte alltför sällan är de tillbaka igen så småningom. Om Facebook fortfarande är det ledande sociala nätverket i framtiden är det inte konstigt om en stor majoritet avhoppare kommer tillbaka medan nya användare tröttnar. Så jag tvivlar att själva poängen med ett socialt nätverk är på väg bort, snarare att de kommer bli mer och större. Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer varenda pinal du äger vara uppkopplad mot internet och allt ännu mer integrerat i det sociala nätverket. Det är vad vi arbetar mot iaf. Så blir det oavsett om man vill det eller inte, och det blir nog svårare att stå utanför...
i5AuzQXBsG4
Däremot har du en poäng att det kan komma något nytt som lockar över användarna. Användarna är det viktiga, det är där hela facebooks värde ligger. Däremot har fb en sådan dominans och starkt varumärke att det måste komma något oerhört revolutionerande för att konkurrera ut dem. Se bara på Instagram, Zuckenberg blev väl rädd hur dess utveckling såg ut med tanke på FBs egen dåliga bildtjänst. Så vad gjorde han?
PixelMiner
2012-05-16, 20:49
Det går inte att ta bort konton, hur ser strömmen för datatrafik ut?
Eftersom diagrammet visar dagliga respektive månatliga inloggningar, så tror jag inte döda och inaktiva användare räknas i statistiken. ;)
Baserar du det på din vänkrets eller någon statistik? För som jag ser det går det perioder och är snarare normal användaromsättning. Tycker man ofta kan skönja ett beteende av storanvändare som plötsligt slutar för att det blir för mycket, men inte alltför sällan är de tillbaka igen så småningom. Om Facebook fortfarande är det ledande sociala nätverket i framtiden är det inte konstigt om en stor majoritet avhoppare kommer tillbaka medan nya användare tröttnar. Så jag tvivlar att själva poängen med ett socialt nätverk är på väg bort, snarare att de kommer bli mer och större. Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer varenda pinal du äger vara uppkopplad mot internet och allt ännu mer integrerat i det sociala nätverket. Det är vad vi arbetar mot iaf. Så blir det oavsett om man vill det eller inte, och det blir nog svårare att stå utanför...
[YT]i5AuzQXBsG4[/T]
Däremot har du en poäng att det kan komma något nytt som lockar över användarna. Användarna är det viktiga, det är där hela facebooks värde ligger. Däremot har fb en sådan dominans och starkt varumärke att det måste komma något oerhört revolutionerande för att konkurrera ut dem. Se bara på Instagram, Zuckenberg blev väl rädd hur dess utveckling såg ut med tanke på FBs egen dåliga bildtjänst. Så vad gjorde han?
Att det är en riskfylld investering baserar jag helt enkelt på att dom bara finns tack vare användarna och det är en väldigt flyktig grund.
Jag tycker att jag ser ett mönster där folk ledsnar efter bara något år och letar sig bort från sociala medier och övergår till riktigt umgänge, dom enda avvikande är dom yngre, och där är ju oftast styrkan, att det alltid kommer nya unga, men då måste dom ju hålla dom intresserade.
Men som du sa, köpet av instagram var antagligen en väldigt bra investering för facebook
Eftersom diagrammet visar dagliga respektive månatliga inloggningar, så tror jag inte döda och inaktiva användare räknas i statistiken. ;)
ah, tack för förtydligandet, men det kommer hur som helst plana ut med åren också, dock inte lika snabbt som jag hoppats på.
The_RobRoy
2012-05-17, 14:40
Köpläge i Nokia?
http://www.youtube.com/watch?v=W2cdzkgs2xY
Nej det var det inte :D
Den rusade, handlas till det dubbla priset. Fan, man skulle köpt direkt. Vilket som, nu lär det avta och en investering framöver kan bli osäker.
champion
2012-05-18, 22:13
Någon här som har köpt aktier på facebook och som vågar ha kvar dom under helgen?
Den rusade, handlas till det dubbla priset. Fan, man skulle köpt direkt. Vilket som, nu lär det avta och en investering framöver kan bli osäker.
Dubbla priset? 38 dollar till 43 dollar? Eller vad missar jag?
Jag tror väl att det kan ta sig upp en 40% kanske för att vara väldigt, väldigt positiv. Men det är ju historiskt sett fruktansvärt övervärderat ifall jag inte missminner mig, och jag ser inte vart det kommer ifrån.
Någon här som har köpt aktier på facebook och som vågar ha kvar dom under helgen?
Vad skulle kunna hända under helgen som skulle påverka dess börsvärde?
Den här jävla börsen ja. Jag kan inte låta bli att gräma mig över hur det ekonomiska läget har utvecklat sig ungefär lagom till att man samlat på sig lite investeringskapital. Visst, det har varit svackor förr, men sedan Lehman Brothers har det hänt så mycket med både rent finansiella spelregler och den krassa verkligheten. Jag trodde från början att det fanns en så pass hög "resilience" i denna (märkliga) ekonomiska modell, att läget snart skulle vara tillbaka till något slags normalläge. Men så verkar det inte bli. Egentligen tycker jag att det är "rätt", men ur en rent egoistisk och ekonomisk synvinkel suger det.
Den här jävla börsen ja. Jag kan inte låta bli att gräma mig över hur det ekonomiska läget har utvecklat sig ungefär lagom till att man samlat på sig lite investeringskapital. Visst, det har varit svackor förr, men sedan Lehman Brothers har det hänt så mycket med både rent finansiella spelregler och den krassa verkligheten. Jag trodde från början att det fanns en så pass hög "resilience" i denna (märkliga) ekonomiska modell, att läget snart skulle vara tillbaka till något slags normalläge. Men så verkar det inte bli. Egentligen tycker jag att det är "rätt", men ur en rent egoistisk och ekonomisk synvinkel suger det.
Jag gillar snacket om "megatrend", att vi väntar oss en repeat av 1929, för att kunna återgå till normal verksamhet igen efter dom senaste 20 årens vilda västern.
Att vi får något liknande
http://www.qqq-options-trading.com/images/bl/stock_market_crash_1930_10d.gif
https://www.avanza.se/aza/images/charts/dyn_hist_chart.jsp?chartType=4&period=600&orderbookIds=19002&width=400&height=223&r=761172019
Jag avvaktar fortfarande med 3,15% ränta, men funderar på byta till Volvofinans för att få 3,35%, men det måste finnas en hake med dom eftersom jag aldrig ser att dom nämns någonstans som bra sparkonto
Hur kommer Nok/Sek utvecklas ifall vi får större problem i europa? Blir klyftan större ifall euron faller?
Hur kommer Nok/Sek utvecklas ifall vi får större problem i europa? Blir klyftan större ifall euron faller?
"Ifall euron faller"? Du menar ifall Grekland lämnar euron?
"Ifall euron faller"? Du menar ifall Grekland lämnar euron?
Tänkte något sånt, men jag tror fortfarande på en domino effekt, men visst kommer inte Norge drabbas lika hårt som Sverige? Tänkte vänta så länge som möjligt innan jag växlar
(Sent from phone)
Att det är en riskfylld investering baserar jag helt enkelt på att dom bara finns tack vare användarna och det är en väldigt flyktig grund.
Jag säger inte emot att det är en riskfylld investering. Verkar som den är övervärderad, och som jag sa det kan gå så oerhört snabbt när hela affärsverksamheten bygger på vad som är mode bland användarna.
Jag tycker att jag ser ett mönster där folk ledsnar efter bara något år och letar sig bort från sociala medier och övergår till riktigt umgänge, dom enda avvikande är dom yngre, och där är ju oftast styrkan, att det alltid kommer nya unga, men då måste dom ju hålla dom intresserade.
Sociala medier kommer dock bara bli viktigare och få mer påverkan på våra liv. Det var min poäng, oavsett om det är facebook eller andra nätverk så kommer internet bli en större del av våra liv. Förhoppningsvis hittar vi som människor ett sätt att förhålla oss till det och värna om det riktiga umgänget som jag personligen tycker är så mycket viktigare.
Dubbla priset? 38 dollar till 43 dollar? Eller vad missar jag? Jag tror väl att det kan ta sig upp en 40% kanske för att vara väldigt, väldigt positiv. Men det är ju historiskt sett fruktansvärt övervärderat ifall jag inte missminner mig, och jag ser inte vart det kommer ifrån.
Du har rätt, hörde någonstans att aktien handlades till dubbla priset. Måste hört fel eller något, vilket som, blev väl en mindre uppgång än väntat?
Dubbla uppgången skedde i ett initialt skede pga problem på usa börserna med att få igenom ordrar ( bland annat) men korrigerades väldigt fort ( troligtvis fortare än att man hade kunnat tjäna på det ens)
Optionslösen sker den 29.e om jag inte minns fel och kan då skapa tryck ner för facebook, det shortas kraftigt bland de som sett att morgan stanley fått stödköpa för enorma mängder för o hålla kursen ovanför IPO level. En viss buffert har de alltid, och folk börjar ifrågasätta hur stor denna är
Jag tror definitivt på facebook, ledande analytiker och branschen i allmänhet såg apples konkurs på 90talet. Det gäller som sagt att lita på mark & co förmåga att hålla ångan uppe och att de inte börjar göra dumheter, finns en hel del att hämta än
Jag avvaktar fortfarande med 3,15% ränta, men funderar på byta till Volvofinans för att få 3,35%, men det måste finnas en hake med dom eftersom jag aldrig ser att dom nämns någonstans som bra sparkonto
Tips, Marginalen bank ger samma ränta och 4% utifall du inte tar ut något på ett år.
Tips, Marginalen bank ger samma ränta och 4% utifall du inte tar ut något på ett år.
Vill inte låsa pengarna i ett år nu, och det verkar som att man måste meddela 30 dagar i förväg för att ta ut pengar från kontot ifall man har ett vanligt sparkonto.
http://www.marginalen.se/Privatbank/Spara/Stora-Sparkontot/
Räntan är även marginellt högre hos volvofinans, 0,5% högre från första kronan,
3,00% vs 2,50% och 3,55 från en halv miljon och uppåt mot 3,30% från 450.000 hos marginalen.
Tror inte heller det är 30 dagars väntetid hos volvo. Men hursomhelst får dom nog ligga kvar i Norge på 3,15%, jag tror jag kommer tjäna mer på valutakursen än räntan. Efter det får det nog bli någon sorts investering.
Vill inte låsa pengarna i ett år nu, och det verkar som att man måste meddela 30 dagar i förväg för att ta ut pengar från kontot ifall man har ett vanligt sparkonto.
http://www.marginalen.se/Privatbank/Spara/Stora-Sparkontot/
Räntan är även marginellt högre hos volvofinans, 0,5% högre från första kronan,
3,00% vs 2,50% och 3,55 från en halv miljon och uppåt mot 3,30% från 450.000 hos marginalen.
Tror inte heller det är 30 dagars väntetid hos volvo. Men hursomhelst får dom nog ligga kvar i Norge på 3,15%, jag tror jag kommer tjäna mer på valutakursen än räntan. Efter det får det nog bli någon sorts investering.
Ta en titt på deras högräntekonto istället så kanske du blir på bättre humör.
För att få vår höga ränta sparar du under 12 månader. Sätt in pengarna redan idag så garanterar vi 4 % ränta till och med april 2013. Därefter fortsätter dina pengar att växa med ordinarie sparränta som för närvarande är 3,35 %. På sparande som överstiger 5 000 000 får du minst gällande reporänta.(F.n. får du 3,0 % i Marginalen Bank).
Gör du ett uttag innan din villkorperiod har passerat får du en procent räntereducering på hela kapitalet. Övriga uttag påverkar inte räntan.
Hur snabbt går överföringar mellan mitt konto i Marginalen Bank och konton i andra banker?
Om du ringer oss innan kl 14.00 har du pengarna på det andra kontot samma dag. Överföringar sker med dataclearing fyra gånger per dag, vilket är detsamma som för alla andra banker.
Varsegod.
Ta en titt på deras högräntekonto istället så kanske du blir på bättre humör.
Varsegod.
Jag vet, men som jag nämnde så vill jag inte ha mina pengar upplåsta
Jag vet, men som jag nämnde så vill jag inte ha mina pengar upplåsta
Men de blir ju inte upplåsta, du kan ta ut pengarna när som heldt och få 3% ränta. Skulle det visa sig att du inte behövde ta ut pengarna på ett år får du 4% istället.
Men de blir ju inte upplåsta, du kan ta ut pengarna när som heldt och få 3% ränta. Skulle det visa sig att du inte behövde ta ut pengarna på ett år får du 4% istället.
ah, tack, missade den punkten
Tycker dom flesta siffrorna är positivt vinklade eller helt enkelt fel, man har inte räknat med befolkningsökning, subprime lån osv samtidigt som sedelpressarna går och vi närmar oss ännu ett lånetak.
Greklands nya nödlån är kraftfullt för litet för det första och hittills har dom inte klarat av att fixa något av alla åtstramningar som stod med i vilkoren för lånen så jag ser inte att dessa stödlån för att fixa andra lån ska göra något alls förutom att skjuta på defaulten, när det kommer så kommer det inte gå att kontrollera och då ligger bland annat spanien och frankrike illa till ifall jag inte missminner mig.
Sen är det många andra länder som ligger i princip lika dåligt till som inte riktigt får den uppmärksamhet dom borde få, tex japan ser det inte just för.
Men det är bara vad jag tror.
(Tapatalk, phone)
Bump, kommer vi få se en dominoeffekt eller vad tror ni?
Det finns för lite pengar i systemen vs. konsumtionsnivån och resursutnyttjandet.
Länder som ex. Grekland har hög belåning. Det har vi i Sverige också men här har vi skjutit över skuldsättningen på privatpersoner i form av okristligt och orealistiskt höga bolån. Många länder kommer att få problem. Många banker kommer sakna tillräckligt med medel. Många svenskar kommer få problem och någonstans på vägen så kommer många fina företag att bli på tok för lågt värderade. Det är då man vill vara med. För tillfället sitter jag med negativa positioner med häv sedan en liten tid tillbaka och det känns som om jag hade lite flyt med timingen
Hm, jag är för dålig på det här för att våga köpa något än..
Jag inväntar en ordentlig lågkonjuktur, och siktar på råvarumarknaderna. Kan bli någon chansning som Lundin osv plus kanske några med hög avkastning.
EU Economic and Monetary Affairs Commissioner Olli Rehn said the euro zone needed “a genuine stability culture” and a “much upgraded common capacity to contain common contagion," if the single currency was to survive – a call for closer fiscal links between the countries of the euro zone.
Whatever decision is taken, its timing appears to be increasingly important.
“The longer it is left, the more risk there is of investors permanently turning their backs on the region and the more widespread the problems become," Reid and Tan wrote. "Ironically the longer the ECB occupy the moral high ground (an understandable policy), the more they eventually may have to intervene.”
mkt möjligt att man låter grekland lämna euron - spanien och italien tror jag inte. Tyskland, övriga EU tillsammans med omvärlden har för mkt att förlora för att låta en grexit få för alllvarliga spridningseffekter.
Får se hur man går tillväga nu för att skapa stabilitet och återfå marknadens förtroende för nu ser det onekligen mörkt ut - tyskland och sweizch på negativ ränta och VIX-indexet högt igen.
Det står iaf klart att man måste integrera EUR länderna än mer ekonomisk politiskt och tror även ECB kommer att rycka in igen.
Någon som sysslar med valutahandel som möjligtvis är insatt i norska kronans utveckling?
Varför faller Nok mot Sek? Jag förväntade mig en rejäl ökning iomed eurokrisen, beror det på att folk flyr småvalutor vid problem?
Hur är kopplingen här?
Vid stupet 08/09 gick den i princip rakt upp till 1,37.
The_RobRoy
2012-06-14, 16:40
Någon som sysslar med valutahandel som möjligtvis är insatt i norska kronans utveckling?
Varför faller Nok mot Sek? Jag förväntade mig en rejäl ökning iomed eurokrisen, beror det på att folk flyr småvalutor vid problem?
Hur är kopplingen här?
Vid stupet 08/09 gick den i princip rakt upp till 1,37.
Nu är jag inte FX-handlare, men våra ekonomier är ju ungefär jämlikt stabila, jag tror FX-rörelserna beror på vad som händer på räntemarknaden i respektive land. Självklart kan nog saker som oljepriset osv också spela in till en mindre del. Oljan går ju svagt senaste tiden, kan vara en förklaring till senaste tidens svaghet
Kan fråga FX-handlarna på vår desk imorgon på jobbet..
Nu är jag inte FX-handlare, men våra ekonomier är ju ungefär jämlikt stabila, jag tror FX-rörelserna beror på vad som händer på räntemarknaden i respektive land. Kan fråga FX-handlarna på vår desk imorgon på jobbet..
Har för mig Norge är stabilare pga oljefonden, men det är bara något som återkommit på random internetsidor.
Det vore väldigt hyggligt då jag funderar på växla nu medan den står i 1.18 eller chansa på större vinst vid eventuellt större europaproblem.
EDIT: ah, oljepriset har jag inte tänkt på.
Tänk på att den raderade uppgången sedan i vintras även _det_ kan vara ett möjligt scenario att man redan prisat in grexit samt spridningseffekter. En stor del av de största nedgångarna förra hösten berodde även på att man såg början på eurozonens slut.
Jag är relativt övertygad om att vi har en konsolidering eller rentav en positiv rekyl efter grekernas omröstning på söndag. Det många kortsiktiga investerare glömmer är hur mycket rädsla som prisas in i kurserna efter starkt påverkande nyheter och hur det lika snabbt slår tillbaka igen
Nu är jag inte FX-handlare, men våra ekonomier är ju ungefär jämlikt stabila, jag tror FX-rörelserna beror på vad som händer på räntemarknaden i respektive land. Självklart kan nog saker som oljepriset osv också spela in till en mindre del. Oljan går ju svagt senaste tiden, kan vara en förklaring till senaste tidens svaghet
Kan fråga FX-handlarna på vår desk imorgon på jobbet..
Bump
Idag är det lite väl många på facebook som reagerade på långa köer på bankerna och att dom inte fick ta ut kontanter.
Tror det gällde Nordea i Uppsala eller Göteborg.
Är det några andra som upplevt något liknande på sistone? Internetbanker som strular ovanligt mycket osv?
Correction bekräftad, target ca -10% på SnP, jag har inte riktigt koll på OMX men någonstans kring -10% till -15%. Möjligen svag rekyl/platt upp imorgon innan nedgången tar fart på riktigt. Tog mig en snabb intra day short i HM och SHB idag!
Någon som handlar frekvent här btw? :)
Idag är det lite väl många på facebook som reagerade på långa köer på bankerna och att dom inte fick ta ut kontanter.
Tror det gällde Nordea i Uppsala eller Göteborg.
Är det några andra som upplevt något liknande på sistone? Internetbanker som strular ovanligt mycket osv?
Nordea har haft väldiga problem länge nu med sin internetbank.
Väldigt väldigt lång.
Hur tänker du då? Vill du inte lägga ner tid på att swinga eller känner du helt enkelt att börsen går alltid upp? :)
Hur tänker du då? Vill du inte lägga ner tid på att swinga eller känner du helt enkelt att börsen går alltid upp? :)
Jag är likvid nu, jag tror på ett ordentligt fall, men jag är inte duktig nog för att sitta och daytrayda med vinst över tid skulle jag tro. Börsen betéer sig för konstigt nu
The_RobRoy
2012-07-24, 05:26
Correction bekräftad, target ca -10% på SnP
Bekräftat av vem och hur då?
Bekräftat av vem och hur då?
Är ute och selar för tillfället så kan inte dra någon superförklaring via mobilen, så fort jag är i hamn ska jag visa med lite diagram. Men kort förklarat, vi har (hade) brutit ur den stigande kanalen på SnP samtidigt som vi bröt en viktig motståndsnivå på dollarn. Vi handlar i motsatt relation till dollarn, när dollarn stiger sjunker marknaden - när dollarn sjunker stiger marknaden. Inflation vs deflation på micronivå. Dock pushades dollarn tillbaka igår och med det steg marknaden igen. Vi stängde precis under den viktiga kanalbotten så det är verkligen on the edge nu, stänger vi ovan idag kan vi gå upp yil 1400 på SnP, stängeR vi under gäller 1250-1270.
Ondskapelsen
2012-08-27, 09:00
Här var det tyst som i graven!
Vad är era strategier för dagen? Själv är jag lite skitnödig och ligger mest likvid. Har några få konjunkturokänsliga bolag i portföljen samt några som jag ska behålla över lång tid men annars är jag mest feg.
prOtotype
2012-08-27, 14:48
Har ett experiment på gång där jag ska försöka följa börsveckans portfölj till punkt och pricka över ett år och se hur det går. Om jag är nöjd med utfallet så fortsätter jag nästa år med. Sen en liten sidoportfölj med bolag som jag tror har en ljus framtid - blackpearl och jays bland annat.
Ondskapelsen
2012-08-27, 14:52
Har ett experiment på gång där jag ska försöka följa börsveckans portfölj till punkt och pricka över ett år och se hur det går. Om jag är nöjd med utfallet så fortsätter jag nästa år med. Sen en liten sidoportfölj med bolag som jag tror har en ljus framtid - blackpearl och jays bland annat.
Jays ser ju fina ut.
Men dock är inte problemet med börsveckans portfölj att den alltid är bra men att den är omöjlig att kopiera.
Dem köper sina aktier på fredagen och publicerar vad dem köpt på måndagen, och så fort dem publicerar vad dem köpt så stiger aktien varpå man har missat möjligheten.
Läste någon som hade gjort liknande för nått år sen men det gick inge vidare :P.
För övrigt har jag precis plockat in Nokia i portföljen igen. Funderade på det tidigare i förra veckan också, men tyvärr fick jag köpa in mig dyrare idag. Gillar ändå mitt inträde på ~22. Dessutom sålde jag av lite i Africa Oil idag. Efter sista månaderna har Africa Oil växt till nästan 50% av min portfölj så de va verkligen dags o minska lite.
Här var det tyst som i graven!
Vad är era strategier för dagen? Själv är jag lite skitnödig och ligger mest likvid. Har några få konjunkturokänsliga bolag i portföljen samt några som jag ska behålla över lång tid men annars är jag mest feg.
Alla avvaktar för att peka finger snart :D
Likvid åtminstone någon månad till, möjligtvis några lyckochansningar på diamyd, nokia osv snart. Men det är mest triss
sent from phone
prOtotype
2012-08-27, 19:07
Jays ser ju fina ut.
Men dock är inte problemet med börsveckans portfölj att den alltid är bra men att den är omöjlig att kopiera.
Dem köper sina aktier på fredagen och publicerar vad dem köpt på måndagen, och så fort dem publicerar vad dem köpt så stiger aktien varpå man har missat möjligheten.
Läste någon som hade gjort liknande för nått år sen men det gick inge vidare :P.
För övrigt har jag precis plockat in Nokia i portföljen igen. Funderade på det tidigare i förra veckan också, men tyvärr fick jag köpa in mig dyrare idag. Gillar ändå mitt inträde på ~22. Dessutom sålde jag av lite i Africa Oil idag. Efter sista månaderna har Africa Oil växt till nästan 50% av min portfölj så de va verkligen dags o minska lite.
Möjligt, jag provar ett år så får jag se.
Ondskapelsen
2012-08-27, 19:13
Möjligt, jag provar ett år så får jag se.
Hur mycket går du in med?
Köpte fortum och ratos sist. Bägge känns rätt bra på lite sikt just nu.
Är det inte dags att korta Apple nu - vad säger kollas expertis? Den har ju stigit alldeles för mkt och länge, känns det som. :)
Är det inte dags att korta Apple nu - vad säger kollas expertis? Den har ju stigit alldeles för mkt och länge, känns det som. :)
Nja, känns som dom reagerar som börsen, vilken nyhet som helst så stiger dom, men iomed att det inte verkar bli någon apple tv, och dom börjar nog få slut på sätt att reinvent the phone på så håller jag med dig. Google/motorola stämningen lär också utvecklas på ett intressant sätt. Folk kan nog fort tappa tron på church of saint jobs nu när han gått bort också. Jag har aldrig sett så mycket läckor om iphone innan släppdatum förut heller så det verkar som apple byter lite marknadsstrategi
sent from phone
mjo, men det som talar för de är deras dominerande ställning på mobilmarknaden och deras kringprudokter som man har så sjukt bra marinaler på. Sen har man andra marknader där man har mindre andelar och egentligen bara kan vinna mark -> rätt goda framtidsutsikter om man lyckas komma med bra prdoukter på t.ex. datamraknden samtidigt som folk fortfarande handlar iphone och tillbehören till.
NU blir jag förvirrad :D
Ondskapelsen
2012-08-28, 12:37
Apple är skräp. Alltid varit, kommer alltid att vara.
En modefluga.
En modefluga.
Bah! ;)
Jag är dock också skeptisk till värderingen av Apple, man får räkna på det och se vad som verkar rimligt och hur framtidsutsikterna ser ut. Google lyckades besegra sina kritiker, man får se marknadsmöjligheter och även oväntade sådana som kan komma närmsta 5-10 åren
prOtotype
2012-08-28, 19:11
En modefluga.
Intressant. Då iphonen är den överlägset bästa gadget jag köpt.
Intressant. Då iphonen är den överlägset bästa gadget jag köpt.
Mjo, men nu när operativgenerationerna börjar komma ikapp varandra från apples försprång så vad ska dom konkurrera med? Vad ska vara revolutionerande? Okej, dom har fruktansvärt mycket bättre byggkvalitet och finish, men många nöjer sig med mindre
Jag ser WP som farligt, just för att det folk vill ha är integration med livet och hemmet, och då majoriteten av världens teknikanvändare, använder PC, så kommer den karusellen gå fort då den brakar iväg.
(därav mitt intresse i nokia, då dom faktiskt har bäst finish och byggkvalitet efter Iphone nuförtiden)
Apple har rätt tänk, hur dom länkar ihop alla sina produkter, men vad händer då pc blir mer användarvänligt och likt apples produkter, tex nya surface?
Det kan slå om fort
Ondskapelsen
2012-08-28, 21:52
Mjo, men nu när operativgenerationerna börjar komma ikapp varandra från apples försprång så vad ska dom konkurrera med? Vad ska vara revolutionerande? Okej, dom har fruktansvärt mycket bättre byggkvalitet och finish, men många nöjer sig med mindre
Jag ser WP som farligt, just för att det folk vill ha är integration med livet och hemmet, och då majoriteten av världens teknikanvändare, använder PC, så kommer den karusellen gå fort då den brakar iväg.
(därav mitt intresse i nokia, då dom faktiskt har bäst finish och byggkvalitet efter Iphone nuförtiden)
Apple har rätt tänk, hur dom länkar ihop alla sina produkter, men vad händer då pc blir mer användarvänligt och likt apples produkter, tex nya surface?
Det kan slå om fort
Spot on.
Apple var först och har haft sitt first movers advantage, men inte längre.
Apple kan inte leva på överpriser och hype mycket längre, verkligheten har hunnit ikapp.
Fast Apple sitter ju knappast på röven och väntar på att alla andra ska komma ikapp. De har en hel dröse idéer att jobba med, bland annat (http://www.thestreet.com/story/11676265/1/apple-could-kill-off-visa.html?kval=dontmiss).
Sedan så skulle jag vilja påstå att de fortfarande är långt före android med ios, vet många som aldrig har lyckats klara av android men som klarar av ios galant. (däremot ingen tvärt om) Att microsoft försöker ta en bit av den kakan genom att göra saker mer användarvänligt ska bli intressant och se och windows 8 kommer antagligen bli en vägvisare, åt det ena eller andra hållet. Risken finns att de dödar det som differensierar dem.
Håller dock med om att kursen kommer följa börsen i övrigt, oavsett vad man tycker om bolaget.
Ondskapelsen
2012-08-29, 07:07
Fast Apple sitter ju knappast på röven och väntar på att alla andra ska komma ikapp. De har en hel dröse idéer att jobba med, bland annat (http://www.thestreet.com/story/11676265/1/apple-could-kill-off-visa.html?kval=dontmiss).
Sedan så skulle jag vilja påstå att de fortfarande är långt före android med ios, vet många som aldrig har lyckats klara av android men som klarar av ios galant. (däremot ingen tvärt om) Att microsoft försöker ta en bit av den kakan genom att göra saker mer användarvänligt ska bli intressant och se och windows 8 kommer antagligen bli en vägvisare, åt det ena eller andra hållet. Risken finns att de dödar det som differensierar dem.
Håller dock med om att kursen kommer följa börsen i övrigt, oavsett vad man tycker om bolaget.
Asså, Microsoft och apple är väldigt olika.
Microsoft går mer och mer in på hårdvara (vänta de närmsta 2åren så får ni se), och Microsoft satsar på en mer professionell marknad.
Det finns ingen med above average IT kompetens som sätter Apples produkter före Microsoft. Före Google kanske, men inte före msft.
Beror mycket på att ios är upplåst till den gräns att 40 talister ska kunna använda den, generationerna som kommer nu är vana pc användare och kommer inte ha något större problem med android eller wp. Den första generation android som ens går att jämföra med ios är jellybean som knappt används på 5% av enheterna ännu.
För övrigt angående betalningssättet du länkade till så är ju detta inget specifikt för apple endast, google har redan sin wallet.
sent from phone
Microsoft går mer och mer in på hårdvara (vänta de närmsta 2åren så får ni se), och Microsoft satsar på en mer professionell marknad.
Det finns ingen med above average IT kompetens som sätter Apples produkter före Microsoft. Före Google kanske, men inte före msft.
Sen är ju dock frågan vem som faktiskt tjänar mest. I samma sekund som Apple bytte ut sin strategi mot en mer kundorienterad och användarvänlig sådan så sköt deras värde på alla vis rakt upp.
Microsoft verkar inte helt ha greppat det där med att enkel teknik imponerar på massan.
Och i slutändan är det kunderna som avgör värdet för Apple.
Arf Pingvin
2012-08-29, 08:32
samma sekund som Apple bytte ut sin strategi mot en mer kundorienterad och användarvänlig sådan så sköt deras värde på alla vis rakt upp
Jag vill nog hävda att detta varit Apples strategi från deras första hemdator. Det var tekniken som hann ikapp Apple. /nerd rant
Jag vill nog hävda att detta varit Apples strategi från deras första hemdator. Det var tekniken som hann ikapp Apple. /nerd rant
Mycket möjligt faktiskt. Jag är för dåligt insatt i det tekniska för att ens veta hur en Appleprodukt såg ut innan iMac.
Det finns ingen med above average IT kompetens som sätter Apples produkter före Microsoft. Före Google kanske, men inte före msft. Haha va? Känner hur många som helst inom databranschen som använder som använder Apples produkter.
Beror mycket på att ios är upplåst till den gräns att 40 talister ska kunna använda den, generationerna som kommer nu är vana pc användare och kommer inte ha något större problem med android eller wp. Den första generation android som ens går att jämföra med ios är jellybean som knappt används på 5% av enheterna ännu.
För övrigt angående betalningssättet du länkade till så är ju detta inget specifikt för apple endast, google har redan sin wallet.
sent from phone Det lät lite på någon ovan som att de inte trodde äpple hade ngt kvar i pipeline. Det var ett exempel på nya marknader de satsar på. Att nästa Android operativ är teh iphone killer har det sagts sedan första versionen nådde folket.
Haha va? Känner hur många som helst inom databranschen som använder som använder Apples produkter.
Det lät lite på någon ovan som att de inte trodde äpple hade ngt kvar i pipeline. Det var ett exempel på nya marknader de satsar på. Att nästa Android operativ är teh iphone killer har det sagts sedan första versionen nådde folket.
Inget" apple revolutionerande" nytt alltså, som jagat upp deras värde.
Jag trodde på apple tv men den marknaden verkar dom överge.
Ja det är klart folk surrar, men eftersom jag har provat alla sedan 2,3 så kan jag säga att nu när microlagget försvunnit i jb så finns det inte mycket att gnälla över, förutom att det inte är något för pensionärer pga att det har lite mer användarmöjligheter. Det är inge förfinad Doro.
sent from phone
Ondskapelsen
2012-08-29, 10:52
Ja det är klart folk surrar, men eftersom jag har provat alla sedan 2,3 så kan jag säga att nu när microlagget försvunnit i jb så finns det inte mycket att gnälla över, förutom att det inte är något för pensionärer pga att det har lite mer användarmöjligheter. Det är inge förfinad Doro.
sent from phone
Tycker Apple ska börja konkurrera med Doro om pensionärsmarknaden där dem hör hemma. Nivån på användarna blir högre och högre.
Apple kommer inte att klara av att växa i den takt som dem har gjort på nuvarande marknader. Ska dem fortsätta och rättfärdiga sina utvecklingsplaner så behöver dem hitta något revolutionerande "igen".
Men tyvärr måste jag nog inse att Jobs betydde mycket mer för Apple än vad jag från början hade trott.
Apple är ett sjunkande skepp, frågan är bara när massan börjar följa efter och inse. Mark my words.
dluddeckens
2012-08-29, 12:42
Det kan slå om fort
Fyndigt!
:cool:
Apple kommer inte packa ihop över natten. Om försäljningssiffrorna kommer börja backa så kommer de fortfarande vara en betydande aktör i mååååånga år framöver.
dluddeckens
2012-08-29, 12:50
Just nu tycker jag det är köpläge i flera oljebolag:
Topp 4:
Petrogrand - enorm kassa (som motsvarar ca 12 kr / aktie), inga skulder. Handlas runt 8,0 kr i dagsläget. Fynd!
Shamaran - mycket på gång, kan nog bli en uppköpskandidat. Handlas just nu runt 1,8 kr. Hög risk, men dubblingspotential vid positiva resultat på Atrush-2.
PA Resources - tokslaktad aktie som är borde ligga runt 1,2 kr iaf. Handlas just nu runt 0,83 kr. Krävs att ledningen får lite förtroende - bolaget i sig plockar upp bra med olja som ger klirr i kassan iaf.
AOI - kan vara den bästa enskilda investeringen, givet att man är beredd att vänta upp mot 2 år. Den aktien kommer vara långsam, dock går det inte vänta då jag tror den tar flera små hopp för varje ny positiv uppdatering, handlas runt 60 kr i dagsläget.
Sedan har jag även ett bioteknikbolag som heter Neurovive Pharm. som känns kraftifgt undervärderat. Dock är inte bioteknik riktigt min nisch, så det är den största chansningen i min portfölj :)
sent from phone
Det är ju en del av deras marknadsföringsstrategi att inte avslöja sina som du säger 'revolutionerande produkter' innan de lanseras. Kolla på deras inlämnade patent om du är nyfiken på vad de har på g, t.ex. på http://www.patentlyapple.com/ . Att du jämför iphone med doro bevisar bara din ignorans.
Det är ju en del av deras marknadsföringsstrategi att inte avslöja sina som du säger 'revolutionerande produkter' innan de lanseras. Kolla på deras inlämnade patent om du är nyfiken på vad de har på g, t.ex. på http://www.patentlyapple.com/ . Att du jämför iphone med doro bevisar bara din ignorans.
Det sa jag tidigare att dom verkar ha börjat byta strategi till att läka massor, just nu kan man i princip hitta bilder på alla delar av nya iphone 5, och att gå från en sån tajt övervakning till att allt läker känns inte som att det skulle ske omedvetet.
Angående Doro behöver du inte ta allt så ordagrant, du förstår vad jag menar.
Ondskapelsen
2012-08-29, 19:31
Just nu tycker jag det är köpläge i flera oljebolag:
Topp 4:
Petrogrand - enorm kassa (som motsvarar ca 12 kr / aktie), inga skulder. Handlas runt 8,0 kr i dagsläget. Fynd!
Shamaran - mycket på gång, kan nog bli en uppköpskandidat. Handlas just nu runt 1,8 kr. Hög risk, men dubblingspotential vid positiva resultat på Atrush-2.
PA Resources - tokslaktad aktie som är borde ligga runt 1,2 kr iaf. Handlas just nu runt 0,83 kr. Krävs att ledningen får lite förtroende - bolaget i sig plockar upp bra med olja som ger klirr i kassan iaf.
AOI - kan vara den bästa enskilda investeringen, givet att man är beredd att vänta upp mot 2 år. Den aktien kommer vara långsam, dock går det inte vänta då jag tror den tar flera små hopp för varje ny positiv uppdatering, handlas runt 60 kr i dagsläget.
Sedan har jag även ett bioteknikbolag som heter Neurovive Pharm. som känns kraftifgt undervärderat. Dock är inte bioteknik riktigt min nisch, så det är den största chansningen i min portfölj :)
Varför är petrogrands kassa så relevant? Spelar ingen roll hur mycket man har råd att borra om man ändå ska borra torrt.
AOI tåget har möjligtvis gått också. Risken har kommit ikapp potentialen och bolaget är just nu rätt så högt värderat... Jag sitter kvar i AOI men jag köpte också in mig på ca 7kr och har sålt av många gånger.
Tycker dina analyser är fyllda med önsketänkande, risken är större än rewarden i samtliga av dina rekommendationer.
Inget är tillräckligt billigt för att rättfärdiga en chansning...
Varför är petrogrands kassa så relevant? Spelar ingen roll hur mycket man har råd att borra om man ändå ska borra torrt.
AOI tåget har möjligtvis gått också. Risken har kommit ikapp potentialen och bolaget är just nu rätt så högt värderat... Jag sitter kvar i AOI men jag köpte också in mig på ca 7kr och har sålt av många gånger.
Tycker dina analyser är fyllda med önsketänkande, risken är större än rewarden i samtliga av dina rekommendationer.
Inget är tillräckligt billigt för att rättfärdiga en chansning...
Var det inte PA som gjorde ett stort fynd i norge som räknas vara en av dom sista aktiva oljekällorna runt 2030? Eller blandar jag ihop någon nu? 10k vore ju isf en långtidsatsning
sent from phone
Najs här har jag inte kollat in förut, själv glider jag i Nokia för tillfället, de är väl det enda jag gör i princip.
Var det inte PA som gjorde ett stort fynd i norge som räknas vara en av dom sista aktiva oljekällorna runt 2030? Eller blandar jag ihop någon nu? 10k vore ju isf en långtidsatsning
sent from phone
EDIT: lundin tänkte jag visst på.
Ondskapelsen
2012-08-29, 20:35
EDIT: lundin tänkte jag visst på.
Ja precis. pARE är stendött...
dluddeckens
2012-08-31, 07:21
Jag skrev "dagens kurs" i mitt inlägg, så det blir upp till bevis till nyår. Det är ungefär den tidshorisonten som kommer krävas innan bolagen fått chans att få in lite nya positiva nyheter.
Visst är det önsketänkande, hade det funnits hard facts på allt, så hade aktiekursen redan varit given. Man måste spekulera annars kan man inte vara med på en uppgång.
Du har helt rätt i att det föreligger hög risk, men även hög uppsida.
Skall lägga en reminder i outlook att återkomma till detta inlägg i december.
Må väl!
Tycker dina analyser är fyllda med önsketänkande, risken är större än rewarden i
Tåget gått? Då har du verkligen dålig koll på din investering.. :smash:
Det har knapp börjat..
Ondskapelsen
2012-08-31, 09:51
Tåget gått? Då har du verkligen dålig koll på din investering.. :smash:
Det har knapp börjat..
Alltså, tåget har gått som en 1000%-medlem.
AOI kan vara en grym långsiktig investering, men jag skulle inte köpa på dagens kurs. Jag skulle gärna vänta och se några månader för att sedan köpa långsiktigt.
Nokia blev helt plötsligt lite mer ointressant som ett långskott.
http://www.gsmarena.com/is_microsoft_preparing_a_surface_windows_phone_of_ its_own-news-4745.php
Men vafan, upp då. Ska banne mig sälja av åtminstone hälften av mitt aktiefondsinnehav, i bästa fall går man väl plus-minus noll med tanke på hur börsen går.
Men vafan, upp då. Ska banne mig sälja av åtminstone hälften av mitt aktiefondsinnehav, i bästa fall går man väl plus-minus noll med tanke på hur börsen går.
Jag la in en order igår på 30 öre över kurs bara för att jag ändå inte skulle va hemma och var väldigt sugen på att införskaffa Nokia.
Men det får ligga kvar, blev bara ett par krogrundor som fick omvandlas till Cartoon Network och smuggelvodka.
dluddeckens
2012-09-05, 21:02
Africa Oil har verkligen mycket positiv information på gång in nu, rekade dem på förra sidan, då låg dem på 60,00 imorgon når de förmodligen över 63,00 :)
80 kr innan nyår!
Går inte ur Africa Oil innan 100kr.. :)
Köpte första gången på 25kr och varje gång som jag sålt har jag ångrat mig :)
dluddeckens
2012-09-06, 22:01
Africa Oil har verkligen mycket positiv information på gång in nu, rekade dem på förra sidan, då låg dem på 60,00 imorgon når de förmodligen över 63,00 :)
80 kr innan nyår!
Bra där Pelle2
Africa klarade sig över 65 kr idag.
Ondskapelsen
2012-09-07, 08:41
Går inte ur Africa Oil innan 100kr.. :)
Köpte första gången på 25kr och varje gång som jag sålt har jag ångrat mig :)
Köpte på 7kr oc har skrattat varje gång som jag sålt.
Det är aldrig fel att realisera en vinst i en högriskaktie...
Ondskapelsen
2012-09-12, 13:35
Tuffat på bra för Nokia sista dagarna.
Väntar på att Northland får sig ett glädjespratt nu när Järnpriset drar starkt uppåt.
Vad pysslar ni med om dagen?
Tuffat på bra för Nokia sista dagarna.
Väntar på att Northland får sig ett glädjespratt nu när Järnpriset drar starkt uppåt.
Vad pysslar ni med om dagen?
Jag funderar på hur Nokia öppnar imorgon efter iphone 5 kommer ut om en kvart.
För övrigt ifall du har rätt om järnpriset så blir det nog att försöka få tag i en grävare och slita upp ~2km järnväg på ett föredetta impregneringsområde från 70-talet som är skrotat sedan länge.:)
EDIT:
sen är det lite pilkastning på denna också
http://www.zerohedge.com/sites/default/files/images/user3303/imageroot/2012/08-2/20120829_Calendar.png
förväntat
http://www.zerohedge.com/news/apple-presents-iphone-5-market-unimpressed
Du vet väll hur lite det där betyder agazza, och det där är en gammal bild, repa sig ganska bra efter den dippen, och sen ner, o upp o ner..
1pm
http://www.google.com/finance?q=NASDAQ%3AAAPL&ei=8eBQUJjiMMP3wAPSwgE
Du vet väll hur lite det där betyder agazza, och det där är en gammal bild, repa sig ganska bra efter den dippen, och sen ner, o upp o ner..
1pm
http://www.google.com/finance?q=NASDAQ%3AAAPL&ei=8eBQUJjiMMP3wAPSwgE
Jo, men det känns ändå lite som hysterin som funnits vid tidigare produktsläpp avtog redan vid 4s och jag har gått igenom dom största mobilsajterna nu och dess kommentatorsfält och det är även ett svalt mottagande av Applefantasterna, många som vill ha en uppgradering, men det är inte det här fanatiska skriket riktigt.
Kommer det något speciellt med Ios 6 så möjligtvis att det reagerar som vanligt, men ändå..
jag säger inte att det kommer vända neråt nu, men jag tror definitivt inte på dessa sjuka ökningar som har skett förr kommer hända igen.
Catstyle
2012-09-13, 14:45
ShaMaran säljstoppad sen strax innan elva. :)
Ska bli intressant att se vad som händer de närmsta dagarna.
http://www.ustream.tv/federalreserve lycka till alla :)
Hill på investerarmöte i Sverige.. får se hur det påverkar AOI :-D hoppas på 70kr + kurser framöver
Hoho.. man skulle visst ha sparat endel av sina Shamaran-aktier också :P Aja.. man kan inte vinna på alla fronter samtidigt, har för lite cash :-(
Den lär rusa..
Catstyle
2012-09-13, 18:43
Woho! :D
Synd att man inte köpte in sig för mer, men skall bli riktigt roligt att se hur det går imorgon vid öppning.
Vilken otur att man sitter på några tusen aktier i shamaran ;)
Catstyle
2012-09-14, 08:46
46% upp sedan öppning. :)
Skall bli intressant o se vad som händer med Shamaran 15.30!
Vad hände med Nokia klockan ~15:30 idag?
Ondskapelsen
2012-09-14, 20:44
Vad hände med Nokia klockan ~15:30 idag?
USA öppnade!
Ondskapelsen
2012-09-15, 09:36
Dumma mig
Ja, skämspoäng till dig :).
Catstyle
2012-09-17, 09:42
ShaMaran upp nästan 30% idag.
Haha, ja... Vad skall man säga, ShaMaran verkligen rusar. Synd att man inte köpte in sig för mer när man hade chansen i fredags morse :P
Blir detta en african oil må tro?
Catstyle
2012-09-18, 07:05
Vad tror vi om dagen?
Hoppas på att ShaMa kan fortsätta sin berg- och dalbana och sluta på drygt 4kr.
Har lagt in en slant i SenSys Traffic, mest för att bolaget just nu känns väldigt lågt värderat för de 0,33kr per aktie jag gav.
Har sålt av allt innehav i Nokia, mer för att ge rum åt andra investeringar än att jag inte tror på företaget.
Fick sålt för 20,04kr och nu ligger de på 19,69.
Hoppas ändock att de får till sina WP8-telefoner, hade varit kul om de kunde röra om lite i smartphoneträsket.
I övrigt är det mycket hype kring Jays, men jag avstår nog.
Tror Shamaran kommer fortsätta.. kan bli lite Africa syndrom där! Ska upp mot 5kr iaf! Kanske inte idag direkt dock..
Simba, Taipan, Petrogrand, Northland, Lucara, Vanoil är andra roliga högriskare att kika på :D
Nokia får stanna tills dom antingen kånkar eller fram till runt 2016. Funderar på utöka faktiskt men avvaktar lite. Det är en liten lottochansning.
Catstyle
2012-09-18, 08:48
Sportamore gör en nyemission och listar sig samtidigt på First North, för den som är intresserad.
Personligen känns det iskallt.
prOtotype
2012-09-18, 11:54
Nokia får stanna tills dom antingen kånkar eller fram till runt 2016. Funderar på utöka faktiskt men avvaktar lite. Det är en liten lottochansning.
Nokia är körda. Även om dom kommer med en bra modell så är dom för sena in i smartphonevärlden. Bara en sån sak som iMessage, som gör att iphoneanvändare smsar gratis till varandra skapar en nätverkseffekt. För att inte tala om appar som utvecklas till android och iOs - Nokia kommer få slita som djur för att få en lika stor grupp utvecklare intresserade av att skapa till deras system.
Jag är inne i jays, sham (dock med gav på 3.25 då jag ökade på när den dippade till 3.50), blackpearl och orexo. Orexo har trevligt kursdriv av att dom köper tillbaka 10% av aktierna till företaget, och ett incitamentprogram för ledningen som motiverar dom till att få upp värderingen ordentligt.
Granatgiraffen
2012-09-18, 12:01
Nokia är körda. Även om dom kommer med en bra modell så är dom för sena in i smartphonevärlden. Bara en sån sak som iMessage, som gör att iphoneanvändare smsar gratis till varandra skapar en nätverkseffekt. För att inte tala om appar som utvecklas till android och iOs - Nokia kommer få slita som djur för att få en lika stor grupp utvecklare intresserade av att skapa till deras system.
Jag är inne i jays, sham (dock med gav på 3.25 då jag ökade på när den dippade till 3.50), blackpearl och orexo. Orexo har trevligt kursdriv av att dom köper tillbaka 10% av aktierna till företaget, och ett incitamentprogram för ledningen som motiverar dom till att få upp värderingen ordentligt.
Vad du inte förstår är att Nokia inte behöver slita. Det är Microsoft som sliter. Microsoft lär inte ge sig så lätt som många tror. Otroligt stor fördel att ha så stor install base på persondatorer som Microsoft har när dom nu lanserar ett snarlikt OS över alla platformar. Jag tror på Nokia och Microsoft.
Ondskapelsen
2012-09-19, 13:37
Saken är att Nokia bara behöver göra ett mediokert resultat för att lyckas.
Dem behöver inte bli störst, bäst och vackrast för att vi som aktieägare ska kunna tjäna pengar.
Catstyle
2012-09-19, 13:43
Jag får nästan känslan av att marknaden redan räknat ut Nokia.
Skall bli väldigt intressant att se hur 820 och 920 säljer när de släpps.
Ondskapelsen
2012-09-19, 13:57
Precis. Och det är ganska dumt gjort om du frågar mig med tanke på vad 920 verkar innebära..
Skall bli väldigt intressant att se hur 820 och 920 säljer när de släpps.Ja, och hade det varit en iPhone med samma prestanda som någon av dom hade den blivit hyllad och Apples aktie hade åkt upp än mer. LOL!
Fredriiik
2012-09-19, 14:11
Riktigt intressant det här. Om man vill lägga några 1000-lappar på aktier. Risk funkar. Hur och var hittar ni dem alla?
Den här sharam eller vad ni pratar om några sidor som ni alla får utdelning på. Vars å hur hittade ni den? :)
Särskilt med all negativ press dom fått med sina fejkade foton/video-exempel..
Catstyle
2012-09-19, 14:37
Riktigt intressant det här. Om man vill lägga några 1000-lappar på aktier. Risk funkar. Hur och var hittar ni dem alla?
Den här sharam eller vad ni pratar om några sidor som ni alla får utdelning på. Vars å hur hittade ni den? :)
Att alla får utdelning på den är väl att ta i. ;)
Jag köpte in mig ungefär en vecka före handelsstoppet med efterföljande PM kom.
Gjorde ett svep med inköp i några olika prospekteringsföretag, och ShaMa verkar ju i ett område där det definitivt finns möjligheter till riktigt, riktigt fina fynd.
Hej
Placera.nu har en hyffsad tjat, många stollar här så viktigt att ge detta tid. Finns några riktigt duktiga som skriver där, om du följer länken nedan & tittar längst ner på sidan så ser du. Men Men, så snart ett papper är intressant ja då kommer mindre vetande dårar & beter sej mest som yra höns, bra då att ha reggat sej så man kan ignorera.
https://www.avanza.se/aza/home/home.jsp
Är lite sugen på att köpa in mig lite till i ShaMaran nu när den ligger på 3.16. Har i nuläget ett GAV på 3.55 efter att först köpt vid 3.05 och sedan vid 3.80.
Finns ett antal stora triggers, men frågan är hur detta kommer sluta :)
Fredriiik
2012-09-19, 15:02
tackar för tipsen mina herrar! Ska grotta mig ner i det lite senare :)
Är lite sugen på att köpa in mig lite till i ShaMaran nu när den ligger på 3.16. Har i nuläget ett GAV på 3.55 efter att först köpt vid 3.05 och sedan vid 3.80.
Finns ett antal stora triggers, men frågan är hur detta kommer sluta :)
Jag har et gav på 1,41 & ja risken är stor i detta bolag, väntar på vad som händer när vi får se bevisat som kommer inom kort. Kan bli åka av då, men men risken är hög.
Jag har et gav på 1,41 & ja risken är stor i detta bolag, väntar på vad som händer när vi får se bevisat som kommer inom kort. Kan bli åka av då, men men risken är hög.
Risken finns ju, men någon sorts riskminimering har ju skett i samband med att de faktiskt hittat olja. Delvis med AT1 men sedan det positiva beskedet iom AT2 i torsdags. Nu vill vi se lite volymer :)
Jag kom in sent men har faktiskt ingen panik, trots att jag i nuläget ligger -10%.
Risken finns ju, men någon sorts riskminimering har ju skett i samband med att de faktiskt hittat olja. Delvis med AT1 men sedan det positiva beskedet iom AT2 i torsdags. Nu vill vi se lite volymer :)
Jag kom in sent men har faktiskt ingen panik, trots att jag i nuläget ligger -10%.
Tja Lundinarna är ju med & avtalet mellan KRG & Irak är ju klart, så allt känns ju bara bättre & bättre.
Det är lätt att ryckas med när folk nöjt deklarerar sin uppgång i en viss aktie. Dock låter det inte lika högt när de förlorar pengar och det tenderar att ge en ganska skev bild av verkligheten.
Som glad amatör med små belopp att handla med blir det ren betting, så fundera först på vad du tycker är roligast. :)
Catstyle
2012-09-19, 18:16
Snacka om att Avanza dominerar ShaMa-handeln.
Spekulation:
När blankningscirkusen slutar och PM om reserven kommer tror jag det kommer en trevlig skjuts uppåt, och troligtvis stabliserar sig aktien runt 4 -4,2kr.
Snacka om att Avanza dominerar ShaMa-handeln.
Spekulation:
När blankningscirkusen slutar och PM om reserven kommer tror jag det kommer en trevlig skjuts uppåt, och troligtvis stabliserar sig aktien runt 4 -4,2kr.
Ja Avanza är stora, jag ligger i Shamaran på 3-6 månader. Kan tänkas att de kommer ett bud under tiden, bolaget ska ju säljas.
Catstyle
2012-09-23, 10:02
Nästan 5,5% ner på ShaMa i fredags.
Många småsparare som ballar ut för att Keith Hill sålt en del av sitt innehav.
Jag behåller det jag har, går vi ner mot 2,5 kanske jag funderar på att slänga in en slant till.
Som vanligt i prospekteringssvängen så kan kursen flyga både upp och ner på rena spekulationer.
Kopparberg Minerals genomför nyemission, och sällan har väl något känts mer iskallt. ;)
Catstyle
2012-09-24, 09:40
Shamaran ner 7% idag.
DI hjälper ju inte till att lugna småspararna. :D
http://www.di.se/artiklar/2012/9/24/ordforanden-saljer-i-lundin-bolag/
Ondskapelsen
2012-09-24, 10:10
Shamaran ner 7% idag.
DI hjälper ju inte till att lugna småspararna. :D
http://www.di.se/artiklar/2012/9/24/ordforanden-saljer-i-lundin-bolag/
Ingen bra Lundin-dag...nästan samtliga bolag ner ganska starkt.
Har inte hängt med riktigt. Är det något magiskt med idag?
Catstyle
2012-09-24, 10:15
Bland annat så sålde ordförande Keith Hill av en del av sitt innehav i ShaMa.
Bland annat så sålde ordförande Keith Hill av en del av sitt innehav i ShaMa.
Ser ut att återhämta sej något, kan komma mer info på fredag. Återstår att se om eventuell info är kurs drivande eller ej.
Catstyle
2012-09-25, 10:09
Ser ut att återhämta sej något, kan komma mer info på fredag. Återstår att se om eventuell info är kurs drivande eller ej.
Slutade ju på blått igår. :)
Portföljen i nuläget:
Africa Oil Corp.
Botnia Exploration
CROWN ENERGY
ShaMaran Petroleum
Starbreeze
Portföljen i nuläget:
Africa Oil Corp.
Botnia Exploration
CROWN ENERGY
ShaMaran Petroleum
Starbreeze
Hur har du fördelat dessa? Var du med från början på AOI? Grattis isf :P
Catstyle
2012-09-25, 10:30
Hur har du fördelat dessa? Var du med från början på AOI? Grattis isf :P
Tyvärr var jag inte det. Hoppade dock på ShaMa med ett hyfsat GAV, hoppas på en liknande resa.
Africa Oil Corp 7%
Botnia Exploration 13%
CROWN ENERGY 10%
ShaMaran Petroleum 60%
Starbreeze 10%
Portföljen i nuläget:
Africa Oil Corp.
Botnia Exploration
CROWN ENERGY
ShaMaran Petroleum
Starbreeze
Spännande portfölj.
Tyvärr var jag inte det. Hoppade dock på ShaMa med ett hyfsat GAV, hoppas på en liknande resa.
Africa Oil Corp 7%
Botnia Exploration 13%
CROWN ENERGY 10%
ShaMaran Petroleum 60%
Starbreeze 10%
Grymt.. sådär lagomt galen portfölj.. som det ska vara! Måste våga satsa för att vinna! Själv ligger jag nu All in i Shamaran efter en hyffsad vinst från AOI :-)
Africa Oil Corp 7%
Botnia Exploration 13%
CROWN ENERGY 10%
ShaMaran Petroleum 60%
Starbreeze 10%
Att du kan sova på natten :D
Starbreeze tror ja kommer bli en guldgruva framåt nästa år, Eller så stiger den på förhoppningarna tidigare.
Catstyle
2012-09-25, 15:15
Aktier skall ju vara kul. :D
Starbreeze tror ja kommer bli en guldgruva framåt nästa år, Eller så stiger den på förhoppningarna tidigare.
Japp, hoppas på det.
Inte minst så är det kul med en liten investering i en bransch och ett företag man kan känna en närmare koppling till, än ett företag som letar olja i Afrika.
Aktier skall ju vara kul. :D
Japp, hoppas på det.
Inte minst så är det kul med en liten investering i en bransch och ett företag man kan känna en närmare koppling till, än ett företag som letar olja i Afrika.
Jo absolut, ja ser starbreeze lite som win win, Jag investerar pengar ide, sedan spelar köper ja deras spel och njuter av dem. Får tillbaka de pengarna ja lagt in i spelglädje :)
Skön sell-off i USA sista timmen
Catstyle
2012-09-26, 06:22
Ordentligt röda siffror igår, och något säger mig att resten av veckan knappast lär bli bättre. ;)
Catstyle
2012-09-27, 06:49
Blev ganska så rött, till slut.
Back 17% på Crown sen inköp.
Skall peta in en liten slant till i AOI idag, om inte öppningskursen knasar ur helt.
Någon som hade pengar i Sobi?
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=51308
Blankade google, -20 stycken på 759,14 dollar
Ondskapelsen
2012-09-27, 10:13
Blankade google, -20 stycken på 759,14 dollar
Förklara gärna :).
Catstyle
2012-09-27, 10:54
Om det var blankning du undrade över:
Blankning (engelska: short selling) är en ekonomisk term som innebär att man säljer finansiella instrument som till exempel aktier som man inte äger. Det är i princip motsatsen till ett vanligt aktieköp. Man lånar aktier av ett institut, som en fond eller motsvarande, och säljer sedan dessa vidare på marknaden. Vid en senare tidpunkt köper man tillbaka aktierna, förhoppningsvis till ett lägre pris vilket därmed ger en vinst, för återlämning till den som ursprungligen lånade ut aktierna.
För att blankning skall ge stor avkastning krävs ett stort kapital att blanka med. Det kan för en privatperson vara osäkert att blanka då man blir skuldsatt ifall aktien stiger.
Denna typ av spekulation i kursfall är för närvarande tillfälligt förbjuden i ett fåtal bankaktier i vissa länder.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blankning
Förklara gärna :).
Precis som Catsyle säger, det är en spekulation i nedgång av ett värdepapper. Jag tjänar pengar när aktien går ned, google stängde igår på 753,46. Och eftersom jag blankade på $759,14 har jag tjänat skillnaden ($759,14 - 4753,46 = $5,68) 20 aktier x $5,68 = $113,6 (ca 800 kr).
Om du undrade VARFÖR jag blankade just igår förklarar jag gärna det, hojta bara till :)
edit: och precis som Catstyle säger, "risken är större" i blankning eftersom en aktie kan bara gå ner 100% men kan lika gärna stiga flera 1000%. Det är här du måste ha god money management och känna till din stop losses.
Ondskapelsen
2012-09-27, 14:02
Hahaha. Förklara VARFÖR man vill blanka google i dagsläget!
Hahaha. Förklara VARFÖR man vill blanka google i dagsläget!
Eftersom jag är en pattern trader handlar jag efter tekniska formationer, google gjorde i förrgår en så kallade topping tail som signalerar trendskifte. Just topping tail erbjuder en grym risk/reward då stoppen placeras på stängning ÖVER topping tailens högsta punkt, vilket ger mig en risk på $5 per aktie, samtidigt som beräknad reward är $50 per aktie.
Gissar dock att det är många fundamentala trad... ehm köpare här och det har ju visat sig ett antal gånger svårt att slänga på dem teknisk analys, och visst, jag respekterar det men jag sitter hellre här med mina 210% i år kontra de 20% index gett i år :) sen får ni gärna skratta åt mig om google skulle visa sig faila den här formationen, men det rör mig inte speciellt i ryggen
edit: ser att det ser lite skrytsamt ut och det är det verkligen inte, jag är student så det är inga tiotals miljoner jag dubblerar om någon tror det. Jag utgår alltid (alltid och alltid, jag har inte gjort det så många år) från 50K och all vinst efter året köper jag grejer för eller reser och det kan bli upp mot 100k i vinst så det är väldigt välkommet, sen börjar jag om från 50k när nästa år börjar. Jag kommer nog aldrig bli miljonär då jag inte är något fan av att spara :)
Varför är ni positiva till Starbreeze? Tänkte gå in i dem för ett halvår sedan och då stod den i runt .15-.19, men köpte aldrig några, nu står den i 0.8, så lite nyfiken varför ni tror den kommer bli ett bra köp :) ?
Ondskapelsen
2012-09-27, 14:40
Eftersom jag är en pattern trader handlar jag efter tekniska formationer, google gjorde i förrgår en så kallade topping tail som signalerar trendskifte. Just topping tail erbjuder en grym risk/reward då stoppen placeras på stängning ÖVER topping tailens högsta punkt, vilket ger mig en risk på $5 per aktie, samtidigt som beräknad reward är $50 per aktie.
Gissar dock att det är många fundamentala trad... ehm köpare här och det har ju visat sig ett antal gånger svårt att slänga på dem teknisk analys, och visst, jag respekterar det men jag sitter hellre här med mina 210% i år kontra de 20% index gett i år :) sen får ni gärna skratta åt mig om google skulle visa sig faila den här formationen, men det rör mig inte speciellt i ryggen
edit: ser att det ser lite skrytsamt ut och det är det verkligen inte, jag är student så det är inga tiotals miljoner jag dubblerar om någon tror det. Jag utgår alltid (alltid och alltid, jag har inte gjort det så många år) från 50K och all vinst efter året köper jag grejer för eller reser och det kan bli upp mot 100k i vinst så det är väldigt välkommet, sen börjar jag om från 50k när nästa år börjar. Jag kommer nog aldrig bli miljonär då jag inte är något fan av att spara :)
Intressant risk/reward (snyggt att dra såna fina siffror ur röven).
Kom tillbaka när du tagit 20% över Index 10 år i rad.
Catstyle
2012-09-27, 14:44
Varför är ni positiva till Starbreeze? Tänkte gå in i dem för ett halvår sedan och då stod den i runt .15-.19, men köpte aldrig några, nu står den i 0.8, så lite nyfiken varför ni tror den kommer bli ett bra köp :) ?
Antar att du menar 0,08, inte 0.8. :)
Jag tycker det är ett intressant företag, och man får acceptera att det är en "förväntningsaktie".
Sen tycker jag personligen att de har en del spännande projekt på gång.
Nej.
Nej nej nej.
Intressant risk/reward (snyggt att dra såna fina siffror ur röven).
Kom tillbaka när du tagit 20% över Index 10 år i rad.
Har du klämt dig eller vad fan är ditt problem? Du ställer en fråga och jag svarar på den, men du envisas med att vara otrevlig gång på gång. Bry dig inte om att svara för jag kommer inte läsa det, jag har redan fått en tydlig bild av vilken sorts person du är..
Antar att du menar 0,08, inte 0.8. :)
Jag tycker det är ett intressant företag, och man får acceptera att det är en "förväntningsaktie".
Sen tycker jag personligen att de har en del spännande projekt på gång.
Oj, menade 0,08. Okej, ska se om jag kan hitta lite planer/bokslut för företaget. alttid spännande med svenska bolag inom spelindustrin.
Catstyle
2012-09-27, 16:11
Oj, menade 0,08. Okej, ska se om jag kan hitta lite planer/bokslut för företaget. alttid spännande med svenska bolag inom spelindustrin.
http://aktietorget.se/pressdocs/StarBreeze/63246/Starbreeze_STAR_20120927_4.pdf
http://www.brothersthegame.com/
ingen som har några tankar om att vi börjar närma oss lite intressanta kilar framöver?
var inte petnoga på strecken nu, haffsade lite fort bara
http://www.forumbilder.se/images/c77201254350P85cd.jpg
Catstyle
2012-09-28, 10:01
ingen som har några tankar om att vi börjar närma oss lite intressanta kilar framöver?
Nej, inte direkt. :)
Betsson vinstvarnar och ner 6,6% än så länge.
Spännande de närmsta månaderna för både ShaMa och AOI.
Vad tror ni om Kopparberg Mineral AB?
https://www.avanza.se/aza/events/kampanj.jsp?id=19679
Catstyle
2012-09-28, 12:28
Vad tror ni om Kopparberg Mineral AB?
https://www.avanza.se/aza/events/kampanj.jsp?id=19679
Jag tycker det finns betydligt mer intressanta företag i samma kategori.
prOtotype
2012-09-28, 21:46
Idag var det inga fel att vara ägare i Jays. Kvartalsrapporten för maj-juli kom och vi slutade på +18.92%. Tillväxten är fantastisk
tesla kom med ett pressmeddelande att dom satsar på en laddstationskedja..
Catstyle
2012-10-01, 07:57
Idag var det inga fel att vara ägare i Jays. Kvartalsrapporten för maj-juli kom och vi slutade på +18.92%. Tillväxten är fantastisk
Kul! :)
Har varit sugen på Jays ett tag men det har inte blivit av.
Vad tror ni om spelbolagen? Har adrig äkt en aktie i något spelbolag, och känns ju inte direkt som att det är en bransch i uppgång heller.
Blir nog en lugn vecka för oljebolagen, ShaMa och AOI tuffar väl på med kanske ett par procent neråt, och Crown blöder väl vidare. :D
Onsdag har Crown en presentation för er som bor i huvudstaden.
http://www.aktiespararna.se/ungaaktiesparare/Aktiviteter/Lokalavdelningar/Region-Ost/Stockholm-Syd/Aktiviteter-i-Stockholm-Syd/Allt-om-Olja-med-Crown-energy-AB/
Shama och AOI borde gå upp.. Twiga när som helst för AOI och politisk lättnad för Shamaran!
Catstyle
2012-10-01, 10:10
Ah klart, Turkiet hade ju regeringssammanträde med besök av Mesut Barzani.
Dåligt påläst av mig. Det förklarar 4,8% upp i ShaMa just nu.
http://www.hurriyet.com.tr/gundem/21590650.asp
Tror du Twiga kommer i veckan?
Ingen aning.. men det lär ju inte dröja allt för länge tror jag! Har ju varit på tapeten ett tag nu! Även om Hill säger slutet av oktober så brukar det alltid läcka ut info innan som drar upp kursen :)
Catstyle
2012-10-04, 08:47
Då får vi se hur djupt ShaMa dyker idag.
Jag köpte in mig ytterligare på 2,93.
Haha ja.. på nå Twitter-rykten som Öhman sprider.. fan sjukt att banker får hålla på så där. Först säljer dom ---> sprider "rykten" ----> köper i dippen --> kursen går upp ---> win
:Virro
Catstyle
2012-10-04, 11:53
Jupp, riktigt fult.
Var nog rätt beslut att köpa på 2,93. Ligger på 3,05 nu och det skulle inte förvåna mig om det slutar på blått idag.
Nybörjarfråga!
Courtage:t på avanza står att det är rörligt courtage, dvs 0,14% (Bas Silver). det betyder att jag betalar ett courtage på 1400kr när jag köper/säljer aktier för 10 tusen t.ex?. Det låter helt jävla sjukt, hur ska man gå i vinst på det?
Nybörjarfråga!
Courtage:t på avanza står att det är rörligt courtage, dvs 0,14% (Bas Silver). det betyder att jag betalar ett courtage på 1400kr när jag köper/säljer aktier för 10 tusen t.ex?. Det låter helt jävla sjukt, hur ska man gå i vinst på det?
Jag kan vara heeeeeeeelt fel ute, för jag har ingen koll på courtage etc. Men 0.14% av 10k är inte 1400, det är 14kr.
Brukar finnas minicourtage också. Så 0.14% eller minst 29kr eller liknande. läs avtalet :)
aaahhhhhhhhh, jag har räknat som ett komplett CP. Tog 10 000 x 0,14 :smash::smash:
minimicourtage ligger på 39kr, tror jag.
Så 39kr per köp och sälj då courtage betalas vid varje köp/sälj? eller?
så sammanlagt 78kr kan jag räkna med att överstiga om jag vill gå vinst?
Precis.. så det beror på hur mycket du handlar för.. om det blir minicourtage eller den rörliga
Catstyle
2012-10-04, 14:05
ShaMa fortfarande nere 3%.
Frågan är hur stor del av det som har att göra med Öhmans fuling.
Finns ju annars ett flertal nyheter som borde vända kursen åt andra hållet.
http://www.reuters.com/article/2012/10/04/iraq-oil-idUSL6E8L49CV20121004?rpc=401&feedType=RSS&feedName=rbssEnergyNews&rpc=401
http://www.oilru.com/news/339386/
http://ikjnews.com/?p=860
Man tycker ju det.. nästan så man funderar på att sälja och gå all in i AOI med Twiga nyheten runt hörnet och där Shamaran har lång tid till nästa uppdatering/PM! Men då rusar väl Shamaran med min tur ;)
Man tycker ju det.. nästan så man funderar på att sälja och gå all in i AOI med Twiga nyheten runt hörnet och där Shamaran har lång tid till nästa uppdatering/PM! Men då rusar väl Shamaran med min tur ;)
Precis så tänker jag, två med samma tur,,, således vågar ja ej.
Någon med åsikter om usa & fiskala stupet vid årsskiftet, om dom nu inte träffar en överenskommelse.
Vad tror ni händer med vår börs? Kan de tänkas att kronan stärks & vår börs går upp? Flykt till svensk valuta?
Catstyle
2012-10-05, 07:12
Någon med åsikter om usa & fiskala stupet vid årsskiftet, om dom nu inte träffar en överenskommelse.
Vad tror ni händer med vår börs? Kan de tänkas att kronan stärks & vår börs går upp? Flykt till svensk valuta?
Jag är helt övertygad om att de fixar en överenskommelse.
I övrigt så skall det bli spännande att se hur ShaMa går nu på morgonen.
Är lite sugen på att sälja av hälften till 2,96 och hoppas på att kunna fiska upp lite fler aktier senare.
Jag är helt övertygad om att de fixar en överenskommelse.
I övrigt så skall det bli spännande att se hur ShaMa går nu på morgonen.
Är lite sugen på att sälja av hälften till 2,96 och hoppas på att kunna fiska upp lite fler aktier senare.
Ja Usa är mästare, bara att flytta fram problemen.
Sha är olidligt spännande, finns en del som kan vara kraftigt kurs drivande i närtid.
Catstyle
2012-10-05, 07:43
Framför allt så måste man inse att USA är i en unik position.
De är inte Grekland, Spanien eller Kina.
https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=229446
Vilka faktorer som kan vara kraftigt kursdrivande för ShaMa tänkte du på? :)
Framför allt så måste man inse att USA är i en unik position.
De är inte Grekland, Spanien eller Kina.
https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=229446
Vilka faktorer som kan vara kraftigt kursdrivande för ShaMa tänkte du på? :)
K.H sa vid sitt besök här att uppdatering ang artrush skulle komma om ca 2 veckor, i dag vart detta för 3 veckor sedan.
Catstyle
2012-10-05, 12:02
Härligt lyft på ShaMa nu.
Ja och det är bara för att Öhmans twitter-rykte troligtvis just bara var ett rykte.. *gah!*
Lek och släng med nervösa aktieägare
https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1934241&source=
Även jag har hakat på Shama-trenden den senaste veckan och tankat en hel del, gav på 3,07 slutade det på.
Förhoppningsvis går det bättre än en del tidigare investeringar i högriskaktier. :D
Välkommen till skutan :)
Det kommer att bli en skumpig färd mot högre höjder.. +-20% upp och ner på vecka lär ju knappast ses som ovanligt i sådana här roliga(?) aktier ;)
Ser vi strax hur kanada öppnar, olidligt,,
Någon insatt i PetroGrand kan vi se ett lyft i närtid?
Glad Fingerprint ägare man är idag.
FB sida om aktier, inte mycket till liv där men kan ju bli om vi blir fler.
https://www.facebook.com/groups/2349222678/?fref=ts
Catstyle
2012-10-05, 19:21
Jag tycker PetroGrand är väldigt ointressant jämfört med företag som spelar i samma bransch, faktiskt.
Känns som risken är minst lika hög jämfört prospekteringsföretag i Mellanöster/Afrika, men uppsidan mindre.
Jag tycker PetroGrand är väldigt ointressant jämfört med företag som spelar i samma bransch, faktiskt.
Känns som risken är minst lika hög jämfört prospekteringsföretag i Mellanöster/Afrika, men uppsidan mindre.
Jag har inte satt mej in i petr, men vad jag sett så känns dom som lite av amatörer så här långt.
Får jag fråga, ni som sitter i högrisk, var/hur får ni reda på dessa tidigt? Känns som att jag alltid väntar för länge på att hoppa in och sen tycker det är försent, även om det visat sig ett par gånger att den dragit ytterligare ett par 100%. Har börjar knåpa ihop en lite högbeta portfölj men har svårt att få inspiration. Men det jag undrar mest är som sagt, hur och var får ni reda på nya potentiella raketer? Man vill ju alltid in så tidigt som :)
trevlig helg
Får jag fråga, ni som sitter i högrisk, var/hur får ni reda på dessa tidigt? Känns som att jag alltid väntar för länge på att hoppa in och sen tycker det är försent, även om det visat sig ett par gånger att den dragit ytterligare ett par 100%. Har börjar knåpa ihop en lite högbeta portfölj men har svårt att få inspiration. Men det jag undrar mest är som sagt, hur och var får ni reda på nya potentiella raketer? Man vill ju alltid in så tidigt som :)
trevlig helg
Följa nyhetsflödet, titta på nya listningar. Viktigt att titta på vilka som är bakom bolagen, några är legendarer i svåra områden. Följa bolag ibland väldigt länge innan man går in, om någonsin. Jag ratar en hel del, finns en uppsjö av lycksökare som listas.
Catstyle
2012-10-06, 09:25
Jag har inte satt mej in i petr, men vad jag sett så känns dom som lite av amatörer så här långt.
Att kalla Maks Grinfeld och Lars Vilhelmson för amatörer känns kanske inte helt korrekt. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.