handdator

Visa fullständig version : Börsen idag

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71

Catstyle
2012-10-06, 09:35
Får jag fråga, ni som sitter i högrisk, var/hur får ni reda på dessa tidigt? Känns som att jag alltid väntar för länge på att hoppa in och sen tycker det är försent, även om det visat sig ett par gånger att den dragit ytterligare ett par 100%. Har börjar knåpa ihop en lite högbeta portfölj men har svårt att få inspiration. Men det jag undrar mest är som sagt, hur och var får ni reda på nya potentiella raketer? Man vill ju alltid in så tidigt som :)

trevlig helg
Börja med att bygga upp en grundkunskap.
Sen finns det så klart vissa branscher som är mer volatila än andra, till exempel prospekteringsföretag kontra verkstadsbolag.

www.redeye.se är en bra sida.

buckla
2012-10-06, 09:47
Att kalla Maks Grinfeld och Lars Vilhelmson för amatörer känns kanske inte helt korrekt. ;)

Vissa ageranden på senare tid ser inte jag som professionellt. Andra ser snabbt kolväte eller ej, ska gå betydligt fojrtare att se "enbart vatten" vart denna tid enbart för att stora skulle hinna ut? Ja blir lätt misstänksam.

buckla
2012-10-06, 09:58
Börja med att bygga upp en grundkunskap.
Sen finns det så klart vissa branscher som är mer volatila än andra, till exempel prospekteringsföretag kontra verkstadsbolag.

www.redeye.se är en bra sida.

Finns många bra skribenter på red eye, måste lära sej vilka dessa är. Många skriver i egen sak, andra rena fantasier. Hittra du några bra kan du "ta rygg" & göra goda affärer *drool*

Pelle2
2012-10-06, 10:03
AOI gick bra i Canada.. Twiganyhet snart kanske? Hoppas hoppas..:cool:

buckla
2012-10-06, 10:05
:AOI gick bra i Canada.. Twiganyhet snart kanske? Hoppas hoppas..:cool:

Håller tummarna för dej. Lundinarna *cupid*

Pelle2
2012-10-08, 09:56
Veckan ser ut att börja bra..

Ful-Öhman har iaf slängt ut en ny rek ;-)

Catstyle
2012-10-08, 10:42
Japp, inte fel med 4% på AOI.

Uppdatering om Atrush 2-volymen väntas i början av nästa år, så länge ShaMaran slipper läckor, dvs inte 2-3 veckor som någon skrev förut. :)

Kinbote
2012-10-08, 12:31
Får jag fråga, ni som sitter i högrisk, var/hur får ni reda på dessa tidigt? Känns som att jag alltid väntar för länge på att hoppa in och sen tycker det är försent, även om det visat sig ett par gånger att den dragit ytterligare ett par 100%. Har börjar knåpa ihop en lite högbeta portfölj men har svårt att få inspiration. Men det jag undrar mest är som sagt, hur och var får ni reda på nya potentiella raketer? Man vill ju alltid in så tidigt som :)

trevlig helg

Varför ska du ödsla tid på en högriskportfölj när du går flera 100 % plus på din pattern trading? Koncentrera dig på den så blir du snabbt ekonomiskt oberoende. Den är ju dessutom mindre konjunkturkänslig.

Pelle2
2012-10-08, 12:38
Varför ska du ödsla tid på en högriskportfölj när du går flera 100 % plus på din pattern trading? Koncentrera dig på den så blir du snabbt ekonomiskt oberoende. Den är ju dessutom mindre konjunkturkänslig.

Man har självklart 2 portföljer.. en som man ligger lång i och en för trading.. om man nu har kapitalet! Väldigt väldigt lätt att missa kursrusningar i dessa typer av aktier annars!

+ Att väldigt få faktiskt lyckas med trading i det långa loppet. Vet inte var jag läste det men det var inte många % av de som försökte som lyckades under en lång period

buckla
2012-10-08, 12:52
Japp, inte fel med 4% på AOI.

Uppdatering om Atrush 2-volymen väntas i början av nästa år, så länge ShaMaran slipper läckor, dvs inte 2-3 veckor som någon skrev förut. :)

K.H utryckte sej oklart i en ljud fil från besöket här.

Catstyle
2012-10-08, 13:19
Ja, precis så.
Eller inte. :)

Kinbote
2012-10-08, 13:23
Ja, precis så.
Eller inte. :)

Verkar jag seriös? :)

Catstyle
2012-10-08, 13:24
Verkar jag seriös? :)
Jag förutsatte att du inte var det. :)

Man har självklart 2 portföljer.. en som man ligger lång i och en för trading.. om man nu har kapitalet! Väldigt väldigt lätt att missa kursrusningar i dessa typer av aktier annars!

+ Att väldigt få faktiskt lyckas med trading i det långa loppet. Vet inte var jag läste det men det var inte många % av de som försökte som lyckades under en lång period
Av någon anledning så hänger alltid den lilla delen på diverse internetforum.
Lustigt att det slumpar sig så. :D

Okej
2012-10-08, 15:25
Nu vet jag inte om du drygar dig men spela roll, jag kan svara ändå. Att det gått bra 2 år är knappast någon garanti för att det ska fortsätta gå bra, jag inser själv att någon dag kan jag bränna mig rejält. Men det gör inte så mycket, jag tradar när jag har tid för att jag tycker det är en kul hobby. Ta min google short t.ex. den misslyckades men inget att deppa ihop över, inte heller något jag försöker sopa under mattan. Förluster sker titt som tätt. Allt kanske vänder nu och jag går bankrutt, jag vet inte men om det är så eller om jag plötsligt skulle tröttna lägger jag tradingen på hyllan ett tag och hittar något annat. Det är knappast så att jag kan försörja mig på det, eller ens vill det, tror inte jag skulle klara pressen att tvingas prestera en viss summa per månad för att betala räkningar.

Men det är inte därför jag vill testa lite nytt, jag gillar att testa nya grejer, handlat valutor ett tag, futures, swing trading (som jag är riktigt dålig på). Kände att det kunde vara dags att testa lite högriskare (i brist på bättre ord) och jag vet att det finns många duktiga här, därav min fråga. Oki? :)

tp_88
2012-10-08, 16:35
Min timing är storslagen.

I fredags sålde jag mina Diamyd till förmån för fler Shamaran, efter 3 månaders väntan sedan NP2-fiaskot utan ett knyst från ledningen. Idag kom givetvis ett PM som fick upp kursen 7% iaf.

Som plåster på såren så gick åtminstone Shama upp lite på infon om Irak-utbetalningarna.

Pelle2
2012-10-09, 09:40
Många nya rekar på AOI nu.. MSI, REM, NIP och Öhman verkar alla sjukt nöjda :-)

Minimjölk
2012-10-09, 11:47
Diamyd är ett riktigt sorgebarn och jag har kvar mina posititioner mer av nostalgiska skäl än att jag tror att de faktiskt kommer generera avkastning i längden. Som tur är denna och Ericsson två aktier som jag har ett relativt litet innehav i. Skulle de sedan gå plus ser jag det som ren bonus.

agazza
2012-10-09, 18:46
Vad heter ägaren / den drivande i Diamyd? Har för mig jag såg hans namn i ett inlägg angående syntetisk spindelväv som också var en bra idé

Fuark
2012-10-10, 09:03
halvt off-topic... igen

kan ni som har lite skinn på näsan rekommendera mig nånstans där jag kan börja min resa mot att bli erfaren sparare?

har ni gått nån kurs, är ni självlärda? Jag har personligen tagit rygg på dagens industri och liknande och gått ganska så bra i vinst hittills genom deras aktierekommendationer, men det känns inte hållbart.

tack på förhand :)

Pelle2
2012-10-10, 10:15
Handla och lek med mindre pengar, googla, läs forum, läs på Avanza eller någon annan bank!
Följa andras "aktietips" håller inte i längden och många så kallad experter är inte så jävla grymma som man vill tro.

Sen är det bara att läsa på om företagen och besluta dig för om du tror på det eller inte.

Tryman
2012-10-10, 10:32
Handla och lek med mindre pengar, googla, läs forum, läs på Avanza eller någon annan bank!
Följa andras "aktietips" håller inte i längden och många så kallad experter är inte så jävla grymma som man vill tro.

Sen är det bara att läsa på om företagen och besluta dig för om du tror på det eller inte.

Du kan ju faktiskt göra en fiktiv portfölj där du låtsasköper och låtsassäljer så får du in lite rutin på det. Glöm då inte att räkna in courtaget.

Ondskapelsen
2012-10-10, 12:49
Köp en del nybörjarböcker också.
"Tradingguiden" är ett måste! http://www.bokus.com/bok/9789170549526/tradingguiden/

Mycket av de sunda förnuft jag har har jag läst mig till istället för att gjort dyra misstag :).

agazza
2012-10-10, 17:38
Pappa.

Sen internet, främst, redeye, zerohedge, mises och denna är bra grund http://nationalekonomi.hannes.se/hem

annars gillar jag tobbe

http://winningtrading.vinnarbyran.se/

prOtotype
2012-10-10, 19:13
"the little book of" serien. Jag har läst the little book of value investing och behavioural investing. Väldigt rekommenderade

agazza
2012-10-11, 21:20
varför reagerar ingen på den massiva varslingen, den fallande försäljningen av nya bilar, persondatorer, villor, lägenheter och den skenande arbetslösheten?

Ska dom fortsätta kalla det här för sidledsrörelse eller är folk rädda för ord som lågkonjuktur, alternativt recession i media eller?

Amfksp
2012-10-11, 21:31
varför reagerar ingen på den massiva varslingen, den fallande försäljningen av nya bilar, persondatorer, villor, lägenheter och den skenande arbetslösheten?

Ska dom fortsätta kalla det här för sidledsrörelse eller är folk rädda för ord som lågkonjuktur, alternativt recession i media eller?

Eftersom vi har tillväxt är det fel att använda recession. Kanske därför dom inte använder det =)

agazza
2012-10-11, 21:36
Eftersom vi har tillväxt är det fel att använda recession. Kanske därför dom inte använder det =)

Räcker det alltså med att vi blir fler för att det ska anses som positivt?

Amfksp
2012-10-11, 21:47
" två efterföljande kvartal med negativ tillväxt av bruttonationalprodukten" En ungefärlig definition av termen recession.

agazza
2012-10-11, 22:00
" två efterföljande kvartal med negativ tillväxt av bruttonationalprodukten" En ungefärlig definition av termen recession.

Bör definiera om termen för att komma bort från bnp grodan alltså,.. innan det kan användas korrekt.

iof ifall man kollar real BNP per capita så har vi haft recession sen 2006. (förutom en kort uppsving 2011) Men nu verkar det peka nedåt igen. Men det spelar ju tydligen ingen roll så länge vi blir fler, det som räknas som bra tider.

Ska lägga mig, jag är ändå förbryllad.

tills nästa gång :)

KlopFer
2012-10-11, 22:09
Tanka på lite securitas och ratos idag. Får se om 10år om det gett resultat :)

Catstyle
2012-10-17, 09:35
Hann hoppa på Lappland på 1,15.
Hade kunnat bli betydligt billigare om jag inte varit så seg, men men.
Avkastning på 40% just nu.

Pelle2
2012-10-17, 11:18
haha vilken sjuk rusning.. grattis grattis :-P

Catstyle
2012-10-17, 11:50
Den toppade på 1,64 men har smugit sig ner.
22% avkastning just nu, med en säljorder på 50% av innehavet på 1.50. :)

ShaMa upp 3% idag med, men känns mest som man väntar på ett PM från AOI.

Edit: Tog bort min säljorder, hänger med dagen ut.

Löpsko
2012-10-17, 15:01
Den toppade på 1,64 men har smugit sig ner.
22% avkastning just nu, med en säljorder på 50% av innehavet på 1.50. :)

ShaMa upp 3% idag med, men känns mest som man väntar på ett PM från AOI.

Edit: Tog bort min säljorder, hänger med dagen ut.

Har du Kapitalförsäkring ?

Catstyle
2012-10-17, 16:59
Det gick ju för jäkla dåligt, stängning på 1,18. *cry*

Har du Kapitalförsäkring ?
Nope.

Pelle2
2012-10-17, 19:21
Ja den sjönk 30% från toppen typ .. synd :(

Har du inte kapitalförsäkring? Har du ISK? Annars känns ju det ju tungt med vanlig depå i sådana här papper :)

Catstyle
2012-10-18, 06:26
Ja den sjönk 30% från toppen typ .. synd :(

Har du inte kapitalförsäkring? Har du ISK? Annars känns ju det ju tungt med vanlig depå i sådana här papper :)
I detta fallet vore väl ISK trevligare än KF, med tanke på den troliga utgången. :D

Det blir nog att jag öppnar ett nytt konto och köper via kapitalförsäkring typ nästa år. Jag tokavskyr dock att inte kunna ha fullständig rörelsefrihet över mina pengar, vilket man ju aldrig kan ha i en KF.

Catstyle
2012-10-18, 08:13
La en stop-loss på Lappland på 1,15 igår, men plockade bort den imorse strax innan öppning.
Nu ligger den på runt 1,25 trots att den dippade rejält precis vid öppningen, och jag har en förhoppning om att den kan lägga sig runt 1,35 fram mot lunch.

Lägger en säljorder av 50% av innehavet på 1,35.

prOtotype
2012-10-18, 08:22
Jag hoppade in northland resources. Dom har skapliga triggern idag med första sprängningen, plus att finanschefen köpte aktier för 200.000kr häromdan.

Catstyle
2012-10-18, 08:28
Jag hoppade in northland resources. Dom har skapliga triggern idag med första sprängningen, plus att finanschefen köpte aktier för 200.000kr häromdan.
Jag delar inte din optimism men det skall bli grymt spännande. :)

Lappland sålde jag av på 1,26 nu.

Okej
2012-10-18, 17:44
@Google, AJ -80 dollar på bara minuter

Någon som råkade släppa earnings för tidigt

Tomas W
2012-10-18, 18:53
Skulle vara intressant att läsa igenom rapporten och se vad som hänt med jätten.

Löpsko
2012-10-18, 21:07
Skulle vara intressant att läsa igenom rapporten och se vad som hänt med jätten.

Kanske 300 miljoner dollar förlusten för youtube börjar märkas på aktien :cool:

Tomas W
2012-10-18, 21:11
Hehe, 300 miljoner dollar borde märkas på något sätt iaf. :D

Catstyle
2012-10-19, 06:25
Jag som hade tankat in hela innehavet i ett Bull-certifikat för Google. :d

Skämt å sido: Nu hoppas vi på en bra fredag med ett Twiga-PM.

Ondskapelsen
2012-10-19, 08:14
Fyfan, northland tickar på. Tror vi kommer ha konstant uppgång nu tills det kommer negativa nyheter.
Nokia är ett svårare bet dock, helt omöjligt att sia om utveckling före WP8 lanseras fullt.

Förutom det har jag följande i portföljen:
Africa Oil
Hexpol
Lucara
Traveas

Högriskaktier, hittar tyvärr inte så många intressanta case i stabila bolag i dagsläget :(.

Löpsko
2012-10-21, 01:15
Fyfan, northland tickar på. Tror vi kommer ha konstant uppgång nu tills det kommer negativa nyheter.
Nokia är ett svårare bet dock, helt omöjligt att sia om utveckling före WP8 lanseras fullt.

Förutom det har jag följande i portföljen:
Africa Oil
Hexpol
Lucara
Traveas

Högriskaktier, hittar tyvärr inte så många intressanta case i stabila bolag i dagsläget :(.

Stabila som de de verkar alltid går bra är ju skog.

Ondskapelsen
2012-10-21, 10:27
Stabila som de de verkar alltid går bra är ju skog.

Släng upp exempel please :).

Catstyle
2012-10-22, 07:26
Lite AOI-nyheter idag.

https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1938043&source=

https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1938036&source=

Löpsko
2012-10-22, 07:57
Släng upp exempel please :).

SCA och Billerud tex..

prOtotype
2012-10-22, 18:38
Jag delar inte din optimism men det skall bli grymt spännande. :)

Lappland sålde jag av på 1,26 nu.

Jag var bara inne och vände och tog en snabb vinst. Jag kanske går in igen lite längre fram när jag haft tid att titta igenom företaget.

Ett företag jag är nyfiken på är Arocell. Om deras produkt funkar som dom vill, att man kan kolla efter de flesta typer av cancer med ett enkelt blodprov, så kommer det att vara en nobelsprisvärdig upptäckt och ha en otroligt uppvärderingspotential.

Catstyle
2012-10-22, 20:00
Ja, det finns mycket spännande företag inom hela den sfären.
Själv hade jag en kass börsvecka förra veckan, bara röda siffror. :(

Pelle2
2012-10-23, 08:49
Snart smäller det i AOI... upp eller ner, det är frågan :D
Känner mig rätt så säker på upp faktiskt.. får se hur mycket pengar man har i slutet av månaden*whatever*

Catstyle
2012-10-23, 09:08
Spänningen är oliiiiiiiiidlig.
50% av innehavet i AOI nu, fan vad tyst det kommer bli här om det blir en nit. :D

Pelle2
2012-10-23, 09:12
Haha ja.. då hoppar jag från balkongen ;-P
:d

Ondskapelsen
2012-10-23, 09:39
Snälla människor, 50% i ett företag i en så oviss situation. Hoppas ni kan leva utan pengarna. Själv har jag en god del pengar i AOIL, men lååångt ifrån 50%.

Pelle2
2012-10-23, 09:54
Snälla människor, 50% i ett företag i en så oviss situation. Hoppas ni kan leva utan pengarna. Själv har jag en god del pengar i AOIL, men lååångt ifrån 50%.

AOIL är ett helt annat företag än AOI..

Sedan så använder jag alltid pengar som jag inte behöver när jag köper aktier.. och jag anser endast högrisk vara värt mödan.. annars kan jag lika gärna spara i någon tråkig fond eller motsvarande :)

Get rich or die trying ;) Har funkat bra senaste åren.. alltid mycket mer plus än minus varje år!

Sedan så måste man ha nerverna givetvis

Catstyle
2012-10-23, 10:53
Investerar man i oljeprospekteringsföretag och inte kan "leva utan pengarna" är man ju inte måttligt dum i huvudet. :)
Det är inte 50% av mitt livs besparingar, utan 50% av mina likvida medel på mitt tradingkonto, självklart.

Förövrigt tror jag Alliance Oil Company är en tveksam investering.

Catstyle
2012-10-23, 11:00
I övrigt intressant:

Irans oljeminister säger att de pumpar 4 milj fat/dag. I call bullshit. :D
https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1938596&source=

Blir ett spännande 2013 i Irak/Kurdistan.
BAGHDAD - Iraq's Kurdish government says it has agreed to increase oil exports from its self-rule territory to 250,000 barrels a day next year in a sign that relations with Baghdad are improving following a standoff over disputed oil payments.
http://www.cnbc.com/id/49503166

Ondskapelsen
2012-10-23, 14:18
AOI eller AOIL, veckans felskrivning. Shit the same, 50% i ett av dem är dålig idé oavsett.

Jag förstår inte folk som tänker "det är pengar jag kan vara utan". Ni kan ju lika gärna elda upp pengarna om ni tänker ta okalkylerade risker till höger och vänster.

Pelle2
2012-10-23, 14:28
AOI eller AOIL, veckans felskrivning. Shit the same, 50% i ett av dem är dålig idé oavsett.

Jag förstår inte folk som tänker "det är pengar jag kan vara utan". Ni kan ju lika gärna elda upp pengarna om ni tänker ta okalkylerade risker till höger och vänster.

Okalkylerade risker? Elda upp pengar? Såg du vad jag nyss skrev? Jag har ALDRIG gått minus på ett år, utan mer plus än vad avkastningen hos diverse fonder, sparkonton osv ger..

Vad är det för kalkylerade risker som du vill rekommendera som skulle ge mig ~30-150% avkastning/år i 5år + ?

Ondskapelsen
2012-10-23, 14:39
Okalkylerade risker? Elda upp pengar? Såg du vad jag nyss skrev? Jag har ALDRIG gått minus på ett år, utan mer plus än vad avkastningen hos diverse fonder, sparkonton osv ger..

Vad är det för kalkylerade risker som du vill rekommendera som skulle ge mig ~30-150% avkastning/år i 5år + ?

Visa mig gärna kalkylen bakom den himmelska idén med 50% i AOI eller AOIL?

Pelle2
2012-10-23, 14:47
Haha varför skulle jag göra det? Vet du ens hur börsen fungerar?

Svara på min fråga istället för att spendera energi på dina meningslösa påhopp som inte leder någon vart och som troligtvis grundar sig i bristande kunskap.

Catstyle
2012-10-23, 15:04
Visa mig gärna kalkylen bakom den himmelska idén med 50% i AOI eller AOIL?
Hur kan du över huvud taget lägga en värdering i en procentuell investering utan att känna till något mer om det?
Bakgrund, orsak, syfte och mål kan ju vara precis vad som helst.

Det är inget fel i att ha en väldigt defensiv inställning när det gäller penningförvaltning, absolut inte, men man ska inte kasta fördömanden omkring sig när det helt uppenbart bottnar i okunskap.

Catstyle
2012-10-23, 15:12
Följer ni med i AOI-dramat idag förresten?
Riktigt segt för alla som fick sina stoploss triggade eller minilong knockoutade.
Luktar ju OKP lång väg men vad ska man göra.
Fick sänkt mitt GAV med ett par kronor, i alla fall.

Pelle2
2012-10-23, 15:15
Vad tycker du om köraren i AOI idag då runt 12:30? :) Många stackare med stoploss som förlorade sina innehav där! Därför man ALDRIG kör med stoploss i högriskare :)

Mycket rävspel för att knocka wurrar och minilongs.. :Virro

Edit: såg din post nu .. ja det är sjukt :D

Medusa
2012-10-23, 15:15
Warren Buffett hade aldrig agerat på det sätt som, tyvärr, majoriteten av dagens s.k börshajar och experter gör, för han visste redan då, hur irrationellt och riskabelt det tenderar att vara. Soros är trots all väldigt lik Buffett då hans analys är extremt icke-teknisk även den, skenet bedrar..

Edit: Hade den goda lyckan att läsa Buffett och Graham redan vid 17-18 års ålder, och idag är det snart flera innehav som närmar sig 10 år, otrolig avkastning och har snittat cirka 4 ordrar per år.

Pelle2
2012-10-23, 15:21
Fint att du infliker med lite fin retorik så här i galenskaperna Medusa ;)

Catstyle
2012-10-25, 08:57
Ge mig ett Twiga-PM! *cry*

Lupe borrade torrt i Malaysia, för övrigt, och PA Resources konkar väl snart. -.-

Pelle2
2012-10-25, 14:10
Försenad borrning..

http://www.di.se/artiklar/2012/10/25/africa-oil-forsenad-borrning/

Catstyle
2012-10-25, 14:36
Så är det, Ngamia var ju också försenat. ;)

Pelle2
2012-10-25, 15:04
Får hoppas på samma utfall ;-D

Löpsko
2012-10-25, 16:22
SCA och Billerud tex..

båda har gått up bra senaste veckan :)

Tomas W
2012-10-29, 14:05
Vad tror ni om att gå in på lite Hennes & Mauritz nu? Aktien ligger på en 224 kr för tillfället och har var stabil genom krisen i höstas?

Har ett litet kapital över som jag brukar köpa 3 månaders räntesparkonto på men räntan är så pass låg nu så tycker inte att det är värt att binda pengarna i 3 månader.

Planen är en långsiktig då det är pengar jag inte har bruk för i dagsläget.

Ondskapelsen
2012-10-29, 17:50
Vad tror ni om att gå in på lite Hennes & Mauritz nu? Aktien ligger på en 224 kr för tillfället och har var stabil genom krisen i höstas?

Har ett litet kapital över som jag brukar köpa 3 månaders räntesparkonto på men räntan är så pass låg nu så tycker inte att det är värt att binda pengarna i 3 månader.

Planen är en långsiktig då det är pengar jag inte har bruk för i dagsläget.

H&M är kvalité, javisst. Men tycker personligen att den lik mycket annat är alldeles för dyr i dagsläget. När H&M kommer ner under 200 igen så börjar jag fundera.

agazza
2012-10-29, 18:41
Hade inte köpt H&M i dagsläget ifall det är en långsiktig investering.

andyone
2012-10-29, 19:01
Hade inte köpt H&M i dagsläget ifall det är en långsiktig investering.
Varför inte?

Sandra81
2012-10-29, 19:03
Jag pluggar aktiekunskap nu och undrar om någon vet nån vettig bok man kan läsa vid sidan om från tex adilibris eller bibblan. Alltid kul med tips.

Pelle2
2012-10-29, 19:35
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170549524

agazza
2012-10-29, 19:48
Varför inte?

Konjukturskänsliga och jag tror inte vi sett närheten av botten, samt har jag för mig att dom faktiskt inte ligger så bra till, men det kanske är kappahl jag tänker på.

Sedan vidare till trendkanaler osv så är dom ju i en långsiktigt nergående trend, ifall man nu ska titta på jättelång sikt

EDIT: sorry för dom korta inlägget men jag har lite fullt upp, råkade bara snubbla in

Tomas W
2012-10-29, 21:35
Konjukturskänsliga och jag tror inte vi sett närheten av botten, samt har jag för mig att dom faktiskt inte ligger så bra till, men det kanske är kappahl jag tänker på.

Sedan vidare till trendkanaler osv så är dom ju i en långsiktigt nergående trend, ifall man nu ska titta på jättelång sikt

EDIT: sorry för dom korta inlägget men jag har lite fullt upp, råkade bara snubbla in

Borde det inte vara en fördel för just Hennes att konjunkturen ej är på topp eftersom det eventuellt kan bidra till att fler just köper produkter ifrån hennes jämfört med dyrare kedjor? :)

PureWhey
2012-10-29, 21:37
Borde det inte vara en fördel för just Hennes att konjunkturen ej är på topp eftersom det eventuellt kan bidra till att fler just köper produkter ifrån hennes jämfört med dyrare kedjor? :)

Så ser inte jag det, men om alla skulle tänkt samma skulle marknaden inte vart så rolig...

Tomas W
2012-10-29, 21:40
Ska vänta några dagar och läsa på lite mer om aktien, de har en hyffsad utdelning iaf. Men kommer inte gå in med några storsummor,

agazza
2012-10-29, 21:48

Nja, det är mest lågpris kategorin som drabbas hårdast under tuffa tider, dom som har pengar har ju som sagt pengar och dom handlar oftast inte på HM osv. Men det är mer att tänka på än så, tillverkning, frakt, personal osv osv osv

tobbo
2012-10-29, 21:59

Tror det.

tp_88
2012-10-29, 22:00
Nja, det är mest lågpris kategorin som drabbas hårdast under tuffa tider, dom som har pengar har ju som sagt pengar och dom handlar oftast inte på HM osv. Men det är mer att tänka på än så, tillverkning, frakt, personal osv osv osv
Mitt i finanskrisen, 2008-2009 någon gång, så vet jag att Gekås, Rusta, Jula osv gjorde riktigt bra resultat, till skillnad från många andra.

agazza
2012-10-29, 22:11
Mitt i finanskrisen, 2008-2009 någon gång, så vet jag att Gekås, Rusta, Jula osv gjorde riktigt bra resultat, till skillnad från många andra.

Hur såg det ut för hm, kappahl, jack and jones osv?

Sandra81
2012-10-29, 22:59
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170549524

Har du läst den? är den översatt korrekt eller är de som dom flesta böckerna typ direkt översatt i nått program.?

tp_88
2012-10-29, 23:04
Hur såg det ut för hm, kappahl, jack and jones osv?
Dunno. Men Gekås, Rusta, Jula etc är mer lågpris än tex H&M och J&J.

oggeni
2012-10-30, 11:18
Jag pluggar aktiekunskap nu och undrar om någon vet nån vettig bok man kan läsa vid sidan om från tex adilibris eller bibblan. Alltid kul med tips.
Har läst denna o rekommenderar den varmt: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0470624159

agazza
2012-10-30, 11:38
Dunno. Men Gekås, Rusta, Jula etc är mer lågpris än tex H&M och J&J.

uttryckte mig kanske klumpigt, men jag tycker ändå se att hm och bolag i samma kategori har vissa sättningar som följer ekonomin

http://about.hm.com/content/dam/hm/about/documents/sv/Annual%20Report/Annual_Report_2011_P1_sv.pdf

agazza
2012-10-30, 12:06
http://www.zerohedge.com/sites/default/files/images/user3303/imageroot/2012/10-2/20121029_CB1_1.png

PRound
2012-10-30, 12:28
Vad tror ni om Nokia inför lanseringen av den nya Lumia?

Fagen
2012-10-30, 12:33
http://www.zerohedge.com/sites/default/files/images/user3303/imageroot/2012/10-2/20121029_CB1_1.png

Vad säger den grafen?

agazza
2012-10-30, 12:35
Vad tror ni om Nokia inför lanseringen av den nya Lumia?

Jag har köpt Nokia, men det är en långsiktig investering.

The_RobRoy
2012-10-30, 12:40
Vad säger den grafen?

Att quantitative easining inte hjälper att få ekonomin på rätt köl. Effekten ifrån varje paket har blivit mindre och mindre, åtminstone i aktiemarknadsperspektiv.

The_RobRoy
2012-10-30, 12:41
Jag har köpt Nokia, men det är en långsiktig investering.

Det brukar låta så när man ligger back ;)

Fagen
2012-10-30, 12:57
Att quantitative easining inte hjälper att få ekonomin på rätt köl. Effekten ifrån varje paket har blivit mindre och mindre, åtminstone i aktiemarknadsperspektiv.

Har varje "paket" haft likvärdigt innehåll?

Ondskapelsen
2012-10-30, 13:46

Jag har också Nokia långsiktigt, på ca +-0 :).

agazza
2012-10-30, 19:26

Då ska du se mitt obducat B innehav, det är långsiktigt det :D

Okej
2012-10-30, 19:31
Har du läst den? är den översatt korrekt eller är de som dom flesta böckerna typ direkt översatt i nått program.?
Den är väl svensk eller hur menar du?

prOtotype
2012-10-30, 21:09

Den är skriven på svenska.

Har läst denna o rekommenderar den varmt: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0470624159

Väldigt bra bok. Även Behavioral investing inom "the little book" serien är väldigt bra. Skriven av James Montier vars "value investing" ansågs vara den mest läsvärda av alla böcker i någon undersökning bland börsproffs.

Catstyle
2012-10-31, 08:36
AFRICA OIL: HAR HITTAT OLJA TWIGA - MEDIA (NY) (Direkt)
2012-10-31 07:41

(tillägg: från och med sjätte stycket)

STOCKHOLM (Direkt) Africa Oil och Tullow Oil har stött på olja vid den kenyanska brunnen Twiga South.

Det rapporterade businessdailyafrica.com på tisdagskvällen.

Borrningen ska ha resulterat i en mer än 30 meter lång oljekolumn, enligt sajten.

Licens 13T, där Twiga-brunnen ligger, ägs till lika stora delar av Tullow och Africa, med Tullow som operatör.

Resultat från Twiga-borrningen väntas, enligt tidigare meddelanden från Africa Oil, i början eller mitten av november.

Tullow förväntar sig större kvantiteter av olja i Twiga än den närliggande brunnen Ngamia-1, där olja hittades i våras, skriver sajten med hänvisning till personer inom Tullow och det kenyanska energiministeriet.

Omfattningen och kvaliteten av reservoaren återstår dock att fastställa.

Robert Eriksson, talesperson på Africa Oil, vill inte kommentera uppgifterna för Nyhetsbyrån Direkt på onsdagsmorgonen.

"Vi kommenterar inte rykten och spekulationer som dessa. Arbetet med borrningen av brunnen Twiga South-1 fortsätter och vi och vår partner Tullow beräknas kunna presentera resultaten från denna borrning i mitten av november", säger han.

Henrik Svensson +46 8 5191 7924
Nyhetsbyrån Direkt

Catstyle
2012-10-31, 08:38
Jag sålde av 30% av mitt AOI-innehav igår och köpte Nokia på 17,70.
Spännande kursöppning, troligtvis var det ett riktigt dåligt drag av mig. :D

Pelle2
2012-10-31, 17:44
Vart ingen rush direkt.. men det här var ju i princip inräknat. Det vi väntar på är PM:et om mängden osv.. det är då det riktiga börjar :-)

Catstyle
2012-11-01, 19:35
Blev en väldigt trevlig dag idag.
AOI upp 4,53%, SNM upp 1,43% och Nokia upp 4,88%.

Fuark
2012-11-04, 14:42
Jag sitter på lite aktier i Net Entertainment. Avkastningen ligger på cirka 15% plus (1200kr vinst inkl courtage). När ska jag sälja? När i regel säljer man? Känns som om det börjar bli dags. (Lär mig fortf.)

Tack på förhand :)

Amfksp
2012-11-04, 14:43
Man säljer när man tror att aktien kommer gå ner eller när en annan aktie man vill köpa kommer gå upp mer än den man har. Lätt och svårt =)

agazza
2012-11-06, 22:42
http://www.gsmarena.com/at_t_to_start_offering_windows_phone_8_devices_on_ november_9-news-5048.php

99 dollar/månad för Nokia 920 på kontrakt, undrar hur det kommer se ut för företagsabbonemang. 49 dollar för 820 modellen.

Iphone 5 säljs för ett medel på 138 usd per månad på kontrakt, samsung s3 för 99 usd

Tankar?

tomccc
2012-11-07, 00:58
Jag sitter på lite aktier i Net Entertainment. Avkastningen ligger på cirka 15% plus (1200kr vinst inkl courtage). När ska jag sälja? När i regel säljer man? Känns som om det börjar bli dags. (Lär mig fortf.)
Man bör alltid sätta ett mentalt mål när man går in i en aktie. Hur mycket uppsida såg du när du gick in i aktien? Har det förändrats något sedan dess?

Catstyle
2012-11-12, 13:07
Bra dag idag! :)

xodd
2012-11-12, 13:23
Haha ja verkligen. Shamaran är en rolig historia nu på eftermiddagen :P

Pelle2
2012-11-12, 14:38
AOI segar på ännu mer... :devil:

tp_88
2012-11-12, 20:25
Skönt Shamaran tog sig upp till 3an idag, hade jag sett när den var uppe på 3,20 eller whatever så hade jag nog sålt (och inväntat lägre kurser) men det gjorde jag givetvis inte.

Kommer nog dessvärre fortsätta lite neråt inför rapprten, om inget nytt framkommer. Men i längden spelar det ju ingen roll iofs. Än så länge håller kursen i CAN iaf, 2,975 just nu.

Catstyle
2012-11-12, 21:27
Skönt Shamaran tog sig upp till 3an idag, hade jag sett när den var uppe på 3,20 eller whatever så hade jag nog sålt (och inväntat lägre kurser) men det gjorde jag givetvis inte.

Kommer nog dessvärre fortsätta lite neråt inför rapprten, om inget nytt framkommer. Men i längden spelar det ju ingen roll iofs. Än så länge håller kursen i CAN iaf, 2,975 just nu.
Hade du sålt, på riktigt?
Känns som att risk/reward-ration att sälja i ett sådant scenario är väldigt ofördelaktig, om du inte har insiderinfo.

tp_88
2012-11-12, 21:33
Hade du sålt, på riktigt?
Känns som att risk/reward-ration att sälja i ett sådant scenario är väldigt ofördelaktig, om du inte har insiderinfo.
Om jag hade orkat trada, men det är inte därför jag äger Shamaran.

Jag tror inte att Shamaran kommer sälja en del av fältet i det här skedet.

EDIT: Läste PMet igen, och jag missade visst att det gällde Aspect Holdings del. Då är det genast mer tveksamt, såklart. Vidhåller dock att jag inte tror att 3an håller veckan ut.

prOtotype
2012-11-14, 17:21
På 2 veckor är Jays upp ca 20% (just nu 24.50kr). Min gissning är att dom kommer ligga runt 30kr innan/runt rapporten i mitten på december. Och på rapportdagen blir det fyrverkeri. Jag gissar på en peak på 35kr innan den lägger sig och slöseglar runt 27.5-32kr tills nästa rapport.
I ett sånt här läge, vad hade ni gjort för att vinstmaximera? Ska man våga sälja ut sig precis efter rapporten för att komma in längre ner senare? Ska man säkra genom att sälja av en bit av innehavet innan rapport ifall det kommer någon tråkig nyhet? Eller agera på ett helt annat sätt? Jag har jättesvårt att avgöra vad som är vettigast

Catstyle
2012-11-14, 18:35
Ja Jays har varit roliga att följa, hade inte trott att uppgången skulle vara såpass stabil. :)

Hur du vill agera sen beror ju helt på hur stor del av din portfölj de utgör och vilken långsiktig strategi och mål du har.

agazza
2012-11-14, 19:23
Tydligen fick apple patentet på "rektangular displaydevice with rounded corners"...

Kan inte tillverkare komma runt detta genom att runda av kanterna på telefonens långsida, med säg 0,1 grad?

tp_88
2012-11-15, 19:03
Kom precis hem och såg Shamarans kurs idag, vad har hänt? Ser inget PM. Några rykten om ev. bud?

agazza
2012-11-15, 20:53
Kom precis hem och såg Shamarans kurs idag, vad har hänt? Ser inget PM. Några rykten om ev. bud?

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=228147

?

tp_88
2012-11-15, 21:50
https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=228147

?
Nä, det där är från mitten av september.

Och några 50% var det inte heller direkt, men den var upp 6% på en allmänt sur börs och stängde iaf på +3,4%.

Nåja.

prOtotype
2012-11-18, 16:05
Ja Jays har varit roliga att följa, hade inte trott att uppgången skulle vara såpass stabil. :)

Hur du vill agera sen beror ju helt på hur stor del av din portfölj de utgör och vilken långsiktig strategi och mål du har.

Jag tror jag har bestämt mig. Om det skiter sig för Jays längre fram och de går ner igen så är väl det surt, men de riktigt stora pengarna gör man på att hålla i sina vinnare över en lång tid. Jag kanske säljer av en bit av innehavet precis runt rapporten för att försöka träffa en peak (antar alltså att den kommer rusa på rapport) med avsikt att komma in billigare längre fram, men pengarna ska ligga långa i denna.

I övrigt försöker jag avveckla de flesta innehaven på bra nivåer för att ligga likvid i avvaktan på att saker ska lösa sig med the fiscal cliff osv. Om de inte inträffar, fine, börsen kanske går upp några procent innan dess, och några till på en presenterad lösning. Men om det väl skiter sig finns det potential för det värsta börsfallet sen 30talet, och då vill jag ha pengar för att komma in på botten. Så då är det skitsamma om det är 5-10% risk att det faktiskt händer. Det är för dyrt att ligga fullinvesterad om det väl sker för att jag ska ta risken.
Hur tänker ni andra runt den händelsen och börsens framtid nu närmsta halvåret?

agazza
2012-11-18, 16:51
Jag tror jag har bestämt mig. Om det skiter sig för Jays längre fram och de går ner igen så är väl det surt, men de riktigt stora pengarna gör man på att hålla i sina vinnare över en lång tid. Jag kanske säljer av en bit av innehavet precis runt rapporten för att försöka träffa en peak (antar alltså att den kommer rusa på rapport) med avsikt att komma in billigare längre fram, men pengarna ska ligga långa i denna.

I övrigt försöker jag avveckla de flesta innehaven på bra nivåer för att ligga likvid i avvaktan på att saker ska lösa sig med the fiscal cliff osv. Om de inte inträffar, fine, börsen kanske går upp några procent innan dess, och några till på en presenterad lösning. Men om det väl skiter sig finns det potential för det värsta börsfallet sen 30talet, och då vill jag ha pengar för att komma in på botten. Så då är det skitsamma om det är 5-10% risk att det faktiskt händer. Det är för dyrt att ligga fullinvesterad om det väl sker för att jag ska ta risken.
Hur tänker ni andra runt den händelsen och börsens framtid nu närmsta halvåret?

Tror det ligger lite längre fram än ett halvår om det sker, men jag är i stort sett likvid, förutom runt 30-40k i långtidschansningar.

Annars är jag Kyle Bass anhängare till 100% just nu

Catstyle
2012-11-19, 17:12
Glad Nokiaägare idag. :)

Ondskapelsen
2012-11-19, 18:41

Gratulerar. Ligger du på plus nu :P?

Catstyle
2012-11-19, 21:33
Japp, nu är jag på rätt sida. :)

Värdepapper +/-% Avkastning %

Nokia Oyj 8,45 10,79

agazza
2012-11-19, 21:37

Vad har hänt? tänkte köpa på mig mer igår..

Catstyle
2012-11-19, 21:40
Inget häpnandsväckande.
Lite telegram med information om att Lumia-försäljningen går bra, typ.
Blir en spännande börsöppning imorgon.

agazza
2012-11-19, 21:47
Inget häpnandsväckande.
Lite telegram med information om att Lumia-försäljningen går bra, typ.
Blir en spännande börsöppning imorgon.

Det har ju ryktats i flera dagar i förväg att alla färger utom vit är slutsålda överallt så då var det en riktigt seg reaktion.

Hur kommer du göra med ditt innehav ifall vi nu har en kris framför oss?

TcAnders
2012-11-19, 22:05
Sitter faktiskt också och är ganska nöjd med mitt Nokiainnehav, men funderar på att köpa lite mer imorrn faktiskt.

Jag har räknat med att det kommer gå upp en hel del till, vad tror resten av kologänget tro?

Catstyle
2012-11-20, 07:32
Det har ju ryktats i flera dagar i förväg att alla färger utom vit är slutsålda överallt så då var det en riktigt seg reaktion.

Hur kommer du göra med ditt innehav ifall vi nu har en kris framför oss?
Jag kommer ha Nokia in i graven, typ.
Reservation för eventuella idiotsjälvklara säljlägen.

Jag är tämligen övertygad om att den av vissa förutspådda fiscal cliff-krisen och dess börspåverkan inte kommer bli tillnärmelsevis så stor som många vill göra gällande.

USA kommer inte hamna i fiscal cliff.

Catstyle
2012-11-20, 07:53
Pratar man avkastningspotential på ett par års sikt så är Nokia svårslaget.
Ett grymt distributionsnät, fantastiskt bra produkter, en väldigt stark partner i MS.
Man får grymt mycket företag för pengarna.

Den potentiella snöbollseffekten av en bra lansering av 920/820, implementering av W8/WP8 i företagsstrukturer och effekterna av densamma.
Det mest spännande tycker jag, är inte den eventuella kurshöjningen de närmaste månaderna som följd av en bra Lumiaförsäljning, utan det faktum att man då plötsligt gjort sig ett namn igen och kan konkurrera på lika villkor med övriga.

Då ser nästa lansering, gissningsvis om typ 16-18 månader, väldigt intressant ut.

The_RobRoy
2012-11-20, 08:26
Jag tycker att ni som investerar en stor andel av erat kapital i Nokia har rejält stora bollar i alla fall. Själv vågar jag inte.

Jag uppskattar sannolikheten att de lyckas komma tillbaks till kanske 30%

agazza
2012-11-20, 21:11
Jag tycker att ni som investerar en stor andel av erat kapital i Nokia har rejält stora bollar i alla fall. Själv vågar jag inte.

En på tre är väl ändå bra för att vara en chansningsinvestering :)

Plus är det ju alltid roligt att knega så några månadslöner hit och dit spelar mindre roll.

Kastat bort betydligt mer på betydligt sämre investeringar. Men man lär så länge man lever ;)

Men för att vara allvarlig så tror jag helt enkelt på Nokia som företag och dom har en bra placering ifall det nu går bra för dom.

Men du som faktiskt är professionell, handlar du något nu eller är det fortfarande nono från jobbets sida?

Ondskapelsen
2012-11-21, 00:07
Pratar man avkastningspotential på ett par års sikt så är Nokia svårslaget.
Ett grymt distributionsnät, fantastiskt bra produkter, en väldigt stark partner i MS.
Man får grymt mycket företag för pengarna.

Den potentiella snöbollseffekten av en bra lansering av 920/820, implementering av W8/WP8 i företagsstrukturer och effekterna av densamma.
Det mest spännande tycker jag, är inte den eventuella kurshöjningen de närmaste månaderna som följd av en bra Lumiaförsäljning, utan det faktum att man då plötsligt gjort sig ett namn igen och kan konkurrera på lika villkor med övriga.

Då ser nästa lansering, gissningsvis om typ 16-18 månader, väldigt intressant ut.

Precis, Nokias distributionsapparat är brutalt effektiv och kommer att vara guld värt när WP8-mobiler letar sig ner i prisklassarna, förmodligen fram mot sommaren.

Om Nokia skulle komma tillbaks, vad skulle du sätta för riktkurs? Är potentiell riktkurs högre än chansen för att lyckas? Isåfall har du en bra risk vs. reward. Jag är högst osäker på om Nokia kan komma tillbaka till sina bästa glansdagar, men att Nokia kan vara en aktör som inte längre är sämst, det är någonting jag tror på!

Jag ha för närvarande ca 10% av min portfölj i Nokia med GAV strax under 19kr. Jag köpte kanske för tidigt men jag har är ändå nöjd.

thethoos
2012-11-21, 22:09
Jag har just börjat intressera mig för aktier men innan jag börjar satsa pengar har jag tänkt lära mig lite först. Jag har skickat efter boken aktieguiden, vet ni någon mer bok eller onlinekurs som är bra? Som nybörjare med ett startkapital på säg, 25k bör jag skaffa avanza mini eller en kapitalförsäkring?

Hur ser man vilka direktavkastningar aktier har haft senaste åren. Eller får man direktavkastning mer kvartal?

Något annat en nybörjare bör tänka på?

Jag intresserade mig efter att jag spontanköpte lite SAS och Lappland goldminers på swedbank (99Kr courtage) här om dagen och efter att ha läst på lite gran fattar jag vilken nybörjare jag är :D men men, kan investeringarna bara bli bättre ;)

thethoos
2012-11-21, 22:14
Jag undrar också hur mycket en normal ökning av en aktieportfölj är? Mitt mål är 8-10% ökning första året och 10-12% andra året. Är det för högt för en nybörjare?

Catstyle
2012-11-22, 07:43
Jag undrar också hur mycket en normal ökning av en aktieportfölj är? Mitt mål är 8-10% ökning första året och 10-12% andra året. Är det för högt för en nybörjare?
Väldigt svårbesvarad fråga.
Jämför med index samt med den sparränta du hade fått hos banken.

agazza
2012-11-22, 10:24

Det kommer inte vara lätt att nå sådana mål ifall inte index håller ungefär samma ökning.

SAS var även vågat :)

Tryman
2012-11-22, 10:41
Jag intresserade mig efter att jag spontanköpte lite SAS och Lappland goldminers på swedbank (99Kr courtage) här om dagen och efter att ha läst på lite gran fattar jag vilken nybörjare jag är :D men men, kan investeringarna bara bli bättre ;)

Spontanköpa är väl lite som att köpa grisen i säcken tycker jag. Bättre att fatta välgrundade beslut. Om det går åt h*lvete så blir man mindre förbannad på sig själv och man blir mer nöjd med sig själv om det går bra.

thethoos
2012-11-22, 10:59
Ja det blir inga mer köp av dessa företag, har tittat på andra mycket mer stabila företag. Är det dumt att gå in på aktiemarknaden nu när börsen går dåligt eller är det bra läge att köpa billigt och vänta ut nästa uppgång ?

Amfksp
2012-11-22, 12:18
Bry dig mer om att företaget är välmående och genererar en ökande vinst än hur börsen i helhet går.

Ondskapelsen
2012-11-22, 12:35
Ja det blir inga mer köp av dessa företag, har tittat på andra mycket mer stabila företag. Är det dumt att gå in på aktiemarknaden nu när börsen går dåligt eller är det bra läge att köpa billigt och vänta ut nästa uppgång ?

Jag tycker då inte börsen ser generellt billig ut i dagsläget. Det finns guldkorn, men jag köper inga långsiktiga stora bolag i dagsläget. Jag ligger mycket likvid och köper bara turnaround/förhoppnings-bolag då dessa inte riktigt följer börsens svängningar.

Noteras att jag inte har speciellt del av min förmögenhet i dessa bolag, men de är de enda bolag jag har i dagsläget :).

Minimjölk
2012-11-22, 12:53
Diamyd, ha ha, snart bär det iväg, eller inte.

thethoos
2012-11-22, 13:19
Okej, hmm ska sätta mig och läsa lite årsrspportrr på de företagen jag är intresserad av. Aktier verkar svårt men kul :)

Catstyle
2012-11-22, 13:52
Vill du göra det enkelt för dig köper du på dig ett gäng bolag ur Lundingruppen.

Ondskapelsen
2012-11-22, 17:42
Okej, hmm ska sätta mig och läsa lite årsrspportrr på de företagen jag är intresserad av. Aktier verkar svårt men kul :)

Ett tips är att läsa lite böcker innan du läser bokslut, annars kommer du inte riktigt veta vad du ska leta efter.
Köp hem Tradinggguiden av Jonas Bernhardson, bra ställe att börja på!

Vill du göra det enkelt för dig köper du på dig ett gäng bolag ur Lundingruppen.

Njaaa. Lite för hög risk för en småsparare att bara göra så även om dem har bra trackrecord.

Pelle2
2012-11-22, 18:40
Hatar verkligen ordet "småsparare".. vad är det för något?

<50 000:-
<100 000:-
<500 000:-
<1000000:-

Sedan gäller i princip samma regler för en "småsparare" och en Bill Gates, dvs ingen vill förlora pengar :P

agazza
2012-11-22, 18:47

Sedan gäller i princip samma regler för en "småsparare" och en Bill Gates, dvs ingen vill förlora pengar :P

I sverige ligger väl alla storsparare under 60k enligt statistik..

:smash:

Ondskapelsen
2012-11-22, 19:30
För mig är småsparare alla som investerar med "extrapengar" på fritiden. Dvs. alla icke-proffs. Men om det finns nån mer vetenskaplig benämning så vill jag höra :).
Jag ser inte på mig själv som en storsparare men om gränsen är 60k så är jag en riktig haj asså!

Catstyle
2012-11-22, 20:37
Tycker man Lundingruppen är för "farlig" så kan man köpa en räntefond.

Amfksp
2012-11-22, 20:41

Eller ett bolag som gör vinst.

Pelle2
2012-11-22, 20:54
Eller ett bolag som gör vinst.

Utdelning menar du?

Amfksp
2012-11-22, 20:59
Utdelning menar du?

Nej, vinst. Alla bolag där bröderna Lundin är inblandade gör inte vinst. Det finns mellanting mellan prospekteringsföretag och räntefonder.

Pelle2
2012-11-22, 21:17
Nej, vinst. Alla bolag där bröderna Lundin är inblandade gör inte vinst. Det finns mellanting mellan prospekteringsföretag och räntefonder.

Nej inte alla, men vissa!

Amfksp
2012-11-22, 21:38
Nej inte alla, men vissa!

Eh ja? Men det insinuerades att det enda alternativet till random lundinbolag(där många är högriskbolag)var räntefonder. Så är det inte. Finns massa bra bolag däremellan.

Catstyle
2012-11-23, 14:33
Nokia gör mig glad även idag.
25% avkastning än så länge, gogo!

När tror vi Twiga-PM kommer?
Onsdag 13:30 gissar jag på.

Pelle2
2012-11-23, 15:31
Ingen aning.. nästa vecka någon gång iaf.. sen hoppas man ju på lite extra fina saker förutom Twiga i PM:et också =))

agazza
2012-11-23, 16:08
Nokia gör mig glad även idag.
25% avkastning än så länge, gogo!

När tror vi Twiga-PM kommer?
Onsdag 13:30 gissar jag på.

13 % :(

sent from phone

Catstyle
2012-11-23, 23:02
13 % :(

sent from phone
32% :D
Galen eftermiddag.

agazza
2012-11-23, 23:11
Börjar smått ångra den fega ingångssumman på något jag verkligen trodde på. Men alltid lätt att vara efterklok

TcAnders
2012-11-24, 00:08
Cirka 21% upp för mig på Nokia, ångrar att jag inte köpte lite tidigare och inte klämde in lite mer pengar i mitt köp från början.. Men precis som du säger Agazza är det lätt att vara efterklok.. (:

Vad menar ni med Twiga-PM förresten? Förklara gärna för en som inte har sådan superkoll..

Ondskapelsen
2012-11-24, 00:27

Asså, köper man samtliga bolag ur lundingruppen så får man en någotsånär ok diversifiering. Notera att Lundin sysslar med prospektering och förhoppning i stor skala. Få av deras bolag producerar något av vikt.
Och om någon skulle ta 3 randombolag ur deras portfölj så kan det mycket väl bli Etrion, Blackperl och Ngex. Så skulle åtminstone inte jag fördela mina pengar så jag tycker det var ett piss poor advice. Med lite mer specifik info hade det kunnat bli en bättre rekommendation.

Ondskapelsen
2012-11-24, 00:40
Cirka 21% upp för mig på Nokia, ångrar att jag inte köpte lite tidigare och inte klämde in lite mer pengar i mitt köp från början.. Men precis som du säger Agazza är det lätt att vara efterklok.. (:

Vad menar ni med Twiga-PM förresten? Förklara gärna för en som inte har sådan superkoll..

Africa Oil håller på och borrar och en av brunnarna kallas För "Twiga". Det vi väntar på är ett mer detaljerat borresultat som skulle kommit i mitten av november men blev framknuffat. :)

Catstyle
2012-11-24, 09:45
Asså, köper man samtliga bolag ur lundingruppen så får man en någotsånär ok diversifiering. Notera att Lundin sysslar med prospektering och förhoppning i stor skala. Få av deras bolag producerar något av vikt.
Och om någon skulle ta 3 randombolag ur deras portfölj så kan det mycket väl bli Etrion, Blackperl och Ngex. Så skulle åtminstone inte jag fördela mina pengar så jag tycker det var ett piss poor advice. Med lite mer specifik info hade det kunnat bli en bättre rekommendation.
Nu rekommenderade jag ju honom inte att ta de tre bolagen, jag rekommenderade ju honom inte att göra något alls.
Jag lade fram Lundingruppen som ett exempel på en lättillgänglig investeringsstrategi, vilket det ju är.
Ngex ligger dessutom bara på Torontobörsen.
Hur Lundingruppens bolagsstrategi ser ut känner jag mig hyfsat väl bevandrad i, tack för omtanken.

Att dra till med "hitta långsiktiga, vinstgivande företag och läs mycket årsrapporter!!11" känns lagom ljummet.
"Piss poor advice"? Det måste väl vara något slags rekord i att sätta ett uttryck i helt fel kontext. ;)

TcAnders
2012-11-24, 09:57
Africa Oil håller på och borrar och en av brunnarna kallas För "Twiga". Det vi väntar på är ett mer detaljerat borresultat som skulle kommit i mitten av november men blev framknuffat. :)

Tack!
Då har jag lite koll.. (:

Catstyle
2012-11-26, 08:10
Lite nyheter;

AFRICA OIL ANNOUNCES SECOND SIGNIFICANT OIL DISCOVERY IN KENYA AT TWIGA SOUTH-1 WELL (OMX)
https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1947533&source=

NOKIA: RBC HÖJER RIKTKURS T 4 EUR (3), UPPREPAR SECTOR PERFORM (Direkt)
https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1947525&source=

Minimjölk
2012-11-26, 09:04

Enligt mig är de allra flesta småsparare, på samma sätt som de allra flesta inte är rika. Vet inte om det finns någon definition men att ha 1miljon i sin portfölj är inte sååå mycket. Jag anser att man måste komma upp i ungefär en normal lön i avkastning årligen för att komma ur småsparargruppen. Tänk en avkastning på 7% så är det bara 70.000kr om året vid en miljon investerat. Låt säga att man vill ha ca 30.000kr/mån. Då pratar vi om ett kapital på ca 5miljoner investerat i aktier och sedan givetvis en del pengar likvida vid sidan om som säkerhet.

Där kommer man då in i mellansegmentet enligt mig och det tycker jag sträcker sig upp till kanske 100miljoner. Där kommer sedan de stora grabbarna in som köper in sig för minst 10miljoner i varenda investering de gör...

Jag är själv småsparare även om jag arbetar mig uppåt men på sikt kommer jag förhoppningsvis ha större summor att investera. Är dock inte sugen på att bränna allt jag sparat ihop på rena chansningar.

agazza
2012-11-26, 09:44
7% i hela portföljen årligen, är det folk som har detta? Inte världens lättaste

Jag skulle vilja säga att man behöver 8-10 miljoner och mellan 4-6%

sent from phone

prOtotype
2012-11-26, 10:28
7% i hela portföljen årligen, är det folk som har detta? Inte världens lättaste

Jag skulle vilja säga att man behöver 8-10 miljoner och mellan 4-6%

sent from phone

Snittmässigt bör du kunna få det genom att stoppa pengarna i en kostnadsfri indexfond, tex avanza zero.

agazza
2012-11-26, 10:52
Snittmässigt bör du kunna få det genom att stoppa pengarna i en kostnadsfri indexfond, tex avanza zero.

Tvivlar på att indexfonder kommer hålla den utveckling vi haft under lång tid nu. Inget jag vågar chansa på :/

sent from phone

Catstyle
2012-11-26, 11:07
Twiga netpay med efterföljande marknadsreaktion var ju ett jävla bottennapp.
Kommande veckorna blir det dock väldigt intressanta.

Okej
2012-11-26, 11:39
Enligt mig är småsparare de som inte "bryr sig om" (fel ordval jag vet) börsen etc. de har sin månadsöverföring till Nordea Futura och sparar i små summor regelbundet. Övriga, ni, ser jag inte som småsparare. Det är en viss gråzon, svårt att dra en gräns från "tycka det är kul" till "vet vad man håller på med" eftersom det är fullständigt omöjligt att veta vart börsen står imorgon :P.

Minimjölk
2012-11-26, 11:58
Så en person som månatligen sätter in 100.000kr utan att bry sig räknas som småsparare medan en person som är ytterst påläst men som bara kan sätta in 500kr per månad inte är det?

Jag förstår vad du menar men småsparare borde mer hänga ihop med hur stor omsättning samt kapital man har än hur stort intresse.

Känner flera personer helt utan intresse som månatligen satt in pengar under massor av år. Många av dem har rätt stora investeringar utan att jobba aktivt. Småsparare eller inaktiva sparare?

Okej
2012-11-26, 12:03
Så en person som månatligen sätter in 100.000kr utan att bry sig räknas som småsparare medan en person som är ytterst påläst men som bara kan sätta in 500kr per månad inte är det?

Jag förstår vad du menar men småsparare borde mer hänga ihop med hur stor omsättning samt kapital man har än hur stort intresse.

Känner flera personer helt utan intresse som månatligen satt in pengar under massor av år. Många av dem har rätt stora investeringar utan att jobba aktivt. Småsparare eller inaktiva sparare?

Tycker du 100 000kr är en liten summa så visst. Därför jag skrev små summor regelbundet mjölken! Men förstår din poäng, det funkar ju inte alls i ditt exempel med en femhundring i månaden.

Tycker engelskans retail investors är mycket bättre, vad blir det på svenska.. privata investerare?

Amfksp
2012-11-26, 12:18
Småsparare är för mig alla som inte har börsen som sin huvudsakliga inkomstkälla

TcAnders
2012-11-26, 17:33
Idag har det väl inte varit en allt för ljus dag på börsen måste jag säga..
Hoppas på mer gröna siffror under veckan!

Catstyle
2012-11-26, 18:34
Jag hoppas på blåa siffror! :D
Skämt å sido, Nokia ner 4%, ShaMa ner 6,5% och AOI ner 21%.
Så här mycket pengar har jag inte förlorat på länge.

thunder
2012-11-26, 19:12
Man förlorar inget förrän man säljer. Men dina tillgångar har kanske minskat i värde :)

Ondskapelsen
2012-11-26, 19:15
Imorn kl 09.00 tror jag många vill köpa AOIL.

Amfksp
2012-11-26, 19:43

Varför?

thethoos
2012-11-26, 19:48
Har skaffat Avanza konto nu, blir att handla på riktigt efter nyår =)

Testköpte 500 aktier på swedbank för fem dagar sen och den har redan ökat 20%. Rätt bra vinst med aktier faktiskt. :D

Amfksp
2012-11-26, 19:49
Har skaffat Avanza konto nu, blir att handla på riktigt efter nyår =)

Testköpte 500 aktier på swedbank för fem dagar sen och den har redan ökat 20%. Rätt bra vinst med aktier faktiskt. :D

Vilken aktie då?

thethoos
2012-11-26, 19:55
Köpte lappland goldminers. +17 någonting idag.

Men är ju inga pengar att tala om, ville bara testa hur det funkade att handla.

agazza
2012-11-26, 20:13
Köpte lappland goldminers. +17 någonting idag.

Men är ju inga pengar att tala om, ville bara testa hur det funkade att handla.

Bra, då kan du börja läsa och läsa :)

Pelle2
2012-11-26, 20:46
Jag hoppas på blåa siffror! :D
Skämt å sido, Nokia ner 4%, ShaMa ner 6,5% och AOI ner 21%.
Så här mycket pengar har jag inte förlorat på länge.

Helt sjukt, ser du kursen i Canada, den är typ fast på 8.50, samma värde kursen var i när AOI nekade PP:n? Tycker det ser skrämmande ut.. konspirationsteorier:P

Pelle2
2012-11-26, 22:20
omg.. den stängde på 8:50 också:d

Ondskapelsen
2012-11-26, 23:29
Varför?

Känns som att det alltid är så efter kraftiga nedgångar i AOIL.
Alla får panik och säljer, sover på saken och dagen efter har alla ändrat sig.
Jag har inte sålt ett jota, sitter kvar med mitt gav på ~7kr :).

För övrigt så gjorde Lucara ett riktigt schysst resultat på sin auktion idag. $4,5 million för den stora blåa diamanten. Heja heja!

Amfksp
2012-11-27, 00:05
Känns som att det alltid är så efter kraftiga nedgångar i AOIL.
Alla får panik och säljer, sover på saken och dagen efter har alla ändrat sig.
Jag har inte sålt ett jota, sitter kvar med mitt gav på ~7kr :).

För övrigt så gjorde Lucara ett riktigt schysst resultat på sin auktion idag. $4,5 million för den stora blåa diamanten. Heja heja!

Du är medveten om att AOIL= Alliance oil va?

Ondskapelsen
2012-11-27, 01:02
Du är medveten om att AOIL= Alliance oil va?

Ja förlåt, jag menar AOI. Nu när jag äntligen lärt mig vilken som är vilken så vill inte min autocorrect på paddan hålla med mig :P.

Catstyle
2012-11-27, 07:46
Telefonkonferens idag ang Twiga.
https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1947758&fromPage=newsModule

Helt sjukt, ser du kursen i Canada, den är typ fast på 8.50, samma värde kursen var i när AOI nekade PP:n? Tycker det ser skrämmande ut.. konspirationsteorier:P
UBS nettoförsäljning stod efter lunch för typ 60% av totala antalet sålda. *screwy*

Ondskapelsen
2012-11-27, 19:39
Telefonkonferens idag ang Twiga.
https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1947758&fromPage=newsModule

UBS nettoförsäljning stod efter lunch för typ 60% av totala antalet sålda. *screwy*

AOI under 7,7 CAD precis nu.
Verkar inte som marknaden gillade telefonkonferensen...
Önskar jag var likvid och kunde handla mer nu...

dluddeckens
2012-11-27, 22:36

Amfksp
2012-11-27, 23:05
AOI under 7,7 CAD precis nu.
Verkar inte som marknaden gillade telefonkonferensen...
Önskar jag var likvid och kunde handla mer nu...

Gör dig likvid, sälj av något du inte tror lika hårt på. Det är ju det allt handlar om.

Ondskapelsen
2012-11-27, 23:08

??
Blev ju en rusning på strax över 4% direkt vid öppning imorse, jag hade ju stenrätt. Vad vill du?

Ondskapelsen
2012-11-27, 23:11
Gör dig likvid, sälj av något du inte tror lika hårt på. Det är ju det allt handlar om.

VILL köpa mer AOI men kan inte utan att bryta mina investeringsprinciper.
Jag har ganska hög risk i portföljen redan och AOI utgör efter sista året en lite för stor del av portföljen. Skulle egentligen behöva sälja av för att sprida riskerna men..
Men man kan väl få drömma av att tanka lite :).

dluddeckens
2012-11-27, 23:11
??
Blev ju en rusning på strax över 4% direkt vid öppning imorse, jag hade ju stenrätt. Vad vill du?

Slutade strax över 50 i CA..

dluddeckens
2012-11-27, 23:12
En aktie som går upp 4 % dagen efter den tappat 20 % "rusar" inte. Haha.

Rekyl är nog ordet du letade efter.

:D

Amfksp
2012-11-27, 23:17
Blev ju omvänd rekyl sett på dagen, ytterligare nästan 10% ner i canada. Oundvikligt i aktier såsom africa oil. Exakt samma hände med black pearl för 2 år sedan.

Kollar man forumen är det 50% haussare och 50% som frågar hur man köper en aktie för dom vill köpa africa. Roligt hur många svenssons som plötsligt blir experter på afrikansk oljeprospektering haha. Inte spec konstigt att fallet blir rejält när det väl kommer, gäller att komma ur rätt bara.

Vid minsta negativa blev det rejäl bana neråt. Har sett det i tiotalet aktier exakt samma sak.

Ondskapelsen
2012-11-27, 23:19

Slutade strax över 50 i CA..

En aktie som går upp 4 % dagen efter den tappat 20 % "rusar" inte. Haha.

Rekyl är nog ordet du letade efter.

:D

Blev ju omvänd rekyl sett på dagen, ytterligare nästan 10% ner i canada. Oundvikligt i aktier såsom africa oil. Exakt samma hände med black pearl för 2 år sedan.

Kollar man forumen är det 50% haussare och 50% som frågar hur man köper en aktie för dom vill köpa africa. Roligt hur många svenssons som plötsligt blir experter på afrikansk oljeprospektering haha. Inte spec konstigt att fallet blir rejält när det väl kommer, gäller att komma ur rätt bara.

Vid minsta negativa blev det rejäl bana neråt. Har sett det i tiotalet aktier exakt samma sak.

Jag sa ingenting om stängningskurs. Jag sa att många kommer vilja köpa klockan 09.00 och det fick jag rätt i. Själva sa ni ingenting :).

thethoos
2012-11-27, 23:48
Vad tror ni om dannemora som högrisk investering ?

Amfksp
2012-11-27, 23:51
Vad tror ni om dannemora som högrisk investering ?

Jag har dannemora i min portfölj. Jag ser det som ett riktigt bra case så länge järnmalmspriset håller sig över 100 dollar/ton. Finansiering "ska" vara klar tills bolaget bli kassaflödespositiva och nästa trigger är väl att produktionstaken har klättrat uppåt mot målet.

thethoos
2012-11-27, 23:59
Den är ju även billig just nu, tror det blir mitt första risk köp faktiskt. Men man är ju lite sugen på Afrika oil med denna rabatt men jag är samtidigt rädd att den ska rasa till typ 10 kr :D

Amfksp
2012-11-28, 00:24
Den är ju även billig just nu, tror det blir mitt första risk köp faktiskt. Men man är ju lite sugen på Afrika oil med denna rabatt men jag är samtidigt rädd att den ska rasa till typ 10 kr :D

10kr har jag svårt att se, men även om den faller till 25kr så är det ju tillräckligt jobbigt.

Dannemora är ett mycket "säkrare" case, malmen finns där och risken för inbördeskrig och gerillagrupper är inte riktigt lika påtaglig =)
Inte lika sexigt kanske, men järnmalm är bra bizz.

Det är mitt största innehav och står för ca 20% av min portfölj.

Ondskapelsen
2012-11-28, 00:49
10kr har jag svårt att se, men även om den faller till 25kr så är det ju tillräckligt jobbigt.

Dannemora är ett mycket "säkrare" case, malmen finns där och risken för inbördeskrig och gerillagrupper är inte riktigt lika påtaglig =)
Inte lika sexigt kanske, men järnmalm är bra bizz.

Det är mitt största innehav och står för ca 20% av min portfölj.

Varför Dannemora istället för Northland?
Jag har Northland och har inte sneglat på Dannemora ännu men kanske borde. Har du jämfört alternativen?

Amfksp
2012-11-28, 01:00
Dannemora har kommit mycket längre i sin verksamhet, dvs mycket lägre risk. Full produktion redan nästa år. NR har långt kvar till detta, och mycket kan ske på vägen.(förseningar, ekonomiska problem etc.) Jag gick in tungt i dannemora efter den senaste, och troligen sista, nyemissionen för nån månad sedan.

Jag har redan ett högriskbolag och ville ha ett med medelhög risk, dannemora var perfekt för detta.

Catstyle
2012-11-28, 07:43
Dannemora kontra Northland är ju lite äpple mot päron. :)

Man skall ju inte bli ett dugg förvånad över att AOI rör sig som den gör, men jämförelsen mot Blackpearl är inte helt hundra. Det är ju ändå i många avseenden stor skillnad.

För många ungdomsrumstraders på nätbanksforumen så handlar hela livet om nästa brunn får 30m eller 80m netpay, men man skall inte glömma att Östafrika inte är mellanöstern.
Prospekteringen här är bara i sin linda.

Catstyle
2012-11-28, 08:14
AFRICA OIL ANNOUNCES $193.75 MILLION PRIVATE PLACEMENT (OMX)

https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1948217&fromPage=newsModule

thethoos
2012-11-28, 09:33
Vad betyder det? Är det bra eller dåligt? /noob

Catstyle
2012-11-28, 10:19
Beror på vem du frågar, men Keith Hill har ju tidigare yrat om PP vid närmare 20 CAD.

Catstyle
2012-11-28, 10:25
Du kanske undrade mer vad en PP är och gör, kom jag på nu. :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Private_placement

Enkelt förklarat en riktad, privat nyemision.

thethoos
2012-11-28, 10:50
Ah tack. Sitter och pluggar aktier för fullt nu men det är mycket som är nytt och svårt eftersom jag läst 0% ekonomi. Men sitter och läser bloggar och trading guiden för fullt nu och väntar på att mitt avanza konto ska bli aktiverat :) betson, dannemora och på sikt Kungsleden är mina favoriter just nu :)

Pelle2
2012-11-28, 16:02
KH ville inte göra en PP före 20CAD, men det verkar som att investerarna blev sura när det inte fick tidigare på 8:50 som det förfrågade, därav denna PP nu.. tror jag! Rävspel och joll, bara att hänga med och gillat läget, är säker på succe om man ligger lång! Annars skulle inte denna hets på PP finnas!

agazza
2012-11-28, 18:04
Ingen som nämner att nokia gjort en U sväng? :)

TcAnders
2012-11-28, 18:11
Ingen som nämner att nokia gjort en U sväng? :)

Haha, jag har tänkt precis samma sak.. Jag förstår verkligen inte varför det har vänt.. Min plan var att ju närmare släppet man kom ju mer skulle den öka, förhoppningsvis ökar den snart igen..

Catstyle
2012-11-28, 18:27
Nokia Q4-rapport blir väldigt intressant.

TcAnders
2012-11-28, 18:31
Kan man räkna med den i början på Januari eller hur ligger det till där egentligen?

Catstyle
2012-11-28, 19:01
Skulle tippa på inom 30 dagar från månadsslut.
Q3 kom väl runt 20 okt?

Nokia kanske alltid släpper med samma intervall, jag vet faktiskt inte.
Å andra sidan dröjer Q4-rapporter ofta längre i och med årsbryt.

agazza
2012-11-28, 20:53
Bland nördforumen tas nokias budgetsegment emot med öppna armar, det är en väldigt stor målgrupp världen över.

tp_88
2012-11-28, 21:15
Fick in en klumpsumma idag som jag tänkte föra över till Avanza-kontot, Africa Oil eller Nokia? Vad säger du Catstyle som verkar ha bra koll på båda? Inte nog stor summa för att det ska kännas lönt att dela upp.

Catstyle
2012-11-28, 21:46
Det är ju en milsvid skillnad, men jag skulle gissa på att Nokia kommer sjunka ett tag till, fram tills bekräftade försäljningssiffror kommer. Min Nokiakunskap är dock väldigt begränsad.
AOI tror jag kommer ligga och guppa ett par veckor.

Finns ju alltid lite andra spännande bolag om det är hög avkastningspotential man är ute efter.

Tethys Oil kanske?
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=6081
http://www.tethysoil.com/

Crown Energy?
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=330368
http://www.crownenergy.se/2b/

Ondskapelsen
2012-11-28, 21:57
Fick in en klumpsumma idag som jag tänkte föra över till Avanza-kontot, Africa Oil eller Nokia? Vad säger du Catstyle som verkar ha bra koll på båda? Inte nog stor summa för att det ska kännas lönt att dela upp.

Nu var inte frågan till mig, men jag svarar ändå: 2 högriskbolag i väldigt olika branscher.
Jag tror den kortsiktiga risken är högre i Africa Oil men den långsiktiga risken är högre i Nokia. Africa Oil kan puttra ner ganska mycket mer på dåliga nyheter, det är alldeles för mycket kortsiktiga placerare i aktien och leker. Dessutom är det flera storbanker som trycker upp och ned kursen som för oss småsparare mest ser slumpmässigt ut. Jag tror att nedsidan i Nokia är mer begränsad på kort sikt, men på längre sikt så verkar framtiden osäker för hela företaget och frågan är om företaget ens finns kvar i sin nuvarande skepnad om 3-5 år.

Själv har jag båda i min portfölj och är väldigt nöjd, har inga planer att sälja något av dem. Men det är som sagt 2 bolag med väldigt hög risk.

KlopFer
2012-11-28, 22:06
Gå all-in på semcon istället, så kommer ni göra er en slant ;)

tp_88
2012-11-28, 22:28
Tack för synpunkterna, får fundera till imorgon. Ska titta lite på bolagen du länkade till också Catstyle.

Ondskapelsen
2012-11-28, 22:43
När vi ändå snackar högrisk:
Cassandra Oil (utvinner olja ur avfall, primärt bildäck och oljesludge, finns konkurrens på marknaden men dem säger sig ha bättre verkningsgrad och bättre lönsamhet. Tekniken testas nu, har ännu ingen produktion.)
Northland Resources (gruva utanför Kiruna, har precis startat upp, jag har 15% av min portfölj här)
Lucara Diamond Corp (också Lundinbolag, har gjort OK försäljning, men vinsten i bolaget är starkt beroende av Diamantmarknaden som ser relativt osäker ut nu i ekonomins läge)
Traveas AB (väldigt intressant Svenskt tillväxtbolag, enorm tillväxt sista året men fortfarande inga gröna siffror. Om företaget väl börjar visa vinst så blir det nog en rätt så fet raket. Här har jag också en del slantar)
Simba Energy Inc (letar olja i Östafrika precis som Africa oil. Många har sagt att detta blir nästa AOI men det är väldigt långt kvar tills dem börjar borra och det krävs eventuellt flera ekonomiska tillskott innan)

thethoos
2012-11-28, 23:26
Ligger du tungt i Northland? Jag är jäkligt sugen på den aktien själv men jag tror den är för riskfylld för mig. Vilket GAV gick du in på? Olika analytiker värderar den så sjukt olika så jag blir lite nervös. Har läst allt från 15nok till under 2nok i någon svensk masters avhandling jag läste.

Amfksp
2012-11-28, 23:31
Vad diverse analytiker sätter riktkurs till är helt ointressant och det bör man aldrig bry sig om.

thethoos
2012-11-28, 23:35
ah okej. Tack då har jag lärt mig något nytt idag =)

thethoos
2012-11-28, 23:36
Tror du det är värt en chansning i nortland amfksp?

Amfksp
2012-11-28, 23:41

Inte spec insatt, för långt från produktionsstart för mig och har dannemora som gruvaktie redan.
Bara att tugga dig igenom text. Se upp med folk som lovar guld och gröna skogar bara. Försök hitta balancerad text.

Vill du veta vad jag menar med guld och gröna skogar så kolla placera.nu under Africa oils avdelning. Där kan vi snacka masspsykos. Diverse svensson som plötsligt är experter på afrikansk oljeprospektering och spamma ut att aktien givet kommer vara värd både 100 och 150 kronor inom snar framtid. VIlket dom givetvis inte vet ett skit om.

Man lär sig relativt snabbt att filtrera det mest uppenbara skitsnakcet, men vissa är duktiga.

Ondskapelsen
2012-11-29, 01:14
Ligger du tungt i Northland? Jag är jäkligt sugen på den aktien själv men jag tror den är för riskfylld för mig. Vilket GAV gick du in på? Olika analytiker värderar den så sjukt olika så jag blir lite nervös. Har läst allt från 15nok till under 2nok i någon svensk masters avhandling jag läste.

Börja med att läsa Northlands företagspresentation på hemsidan. Den är faktiskt bra! http://northland.eu/sv-se/media/presentationer

Jag ligger relativt tungt i Northland ja, 17% av portföljen. Osäker på exakt vad GAV är då Avanza räknar om mellan NOK och SEK lite hejvilt. Men ca 4,20 NOK. Tilläggas bör att jag köpte Northland till mitt pensionskonto på över 6 kr och tyckte den var billig redan då...

Analyser från "proffs" är tämligen ointressanta för bolag i ett så tidigt skede. Ju mer mogna företagen är och ju längre historik de har, desto mer relevanta blir proffsanalyserna. Att vara "proffs" och sätta sig in i vad ett företag ska vara värt om ett år utan att dem ens har produktion är omöjligt, dem drar siffror ur röven allihopa. Jag tror på Northland.

- Grym erfarenhet i ledningen
- Projektet har kommit väldigt långt, inga nämnvärda förseningar hittills
- Dispensen för att köra tyngre lastbilar är godkänt (godkänns 1 år i taget)
- Första sprängningen är gjort och malmbrytningen är påbörjad
- Järnmalmspriset återhämtar sig bra (FE 62% om du ska söka)
- Hög järnhalt i området = bra pris. Beräknat 69% jämfört med standard 62%
- Bra stöd från kommun osv.
- Nuvarande finansiering ska räcka fram tills första intäkterna i Q1 2013

Catstyle
2012-11-29, 09:42
Analyser av företag kan vara väldigt intressanta. Värderingar av dem är så gott som alltid fullständigt meningslösa.
Att en enskild person skulle kunna värdera ett företag bättre än marknaden gör är bara möjligt om denne har otillbörlig insyn.
Det är viktigt att förstå att börsen i mångt och mycket är ett nollsummespel.

al3ks
2012-11-29, 10:36
Tankade på lite i CDON idag. Nu är jag verkligen ingen snubbe som är allt för insatt i aktier. Ångrar lite att jag inte sålde av CDON när dom låg uppe i strax under 70kr. Köpte dom i början när dom låg runt 30:- men mycket vill ha mer.
Får hoppas att dom går starkt nu under julhandeln.

Nån mer som har nåt i CDON?

thethoos
2012-11-29, 11:04
Mm northlands är rätt intressant faktiskt. Speciellt deras höga järnhalt. De verkar också aktiva med att berätta vad dom gör i företaget på en nästan daglig basis vilket är roligt.

Proxy
2012-11-29, 12:25
Nokia, vad säger ni? Har ju haft stöd på 13-16 ett tag nu, men stöter på motstånd vid 23-24, och ligger i dagsläget runt 23.

Läge att investera på lite längre sikt? Köp nu när aktien fortfarande är låg, eller play it safe och vänta tills den får stöd över 23?

Catstyle
2012-11-29, 13:04
Jag tycker personligen att djupare analys inom stöd- och motståndslinjer för de flesta privatpersoner som sparar på medellång till lång sikt oftast bara är kontraproduktivt.
Tror du på Nokias affärsplan och att dess nysläppta produkter kommer att sälja bra, så kör på.

Det viktigaste är väl i dagsläget
A) att de lyckas med sina Lumiamodeller vilket resulterar i bra försäljningssiffror, inte bara i julhelgen utan även under 2013.
B) att de under infriande av A) visar att de har potential att börja visa schyssta kvartalsrapporter.

Tomas W
2012-11-29, 13:10
Jag har köpt mig lite Northland nu, har mestadels svenska industrier i portföljen så dags att börja bredda lite. Vill ha in något oljebolag med men vill inte hoppa på Africa Oil i nuläget, eventuellt Lundin. Hade en del utav AOIL/PA RE tidigare och gjorde en del vinst på men sett att de rasat ordentligt nu så ej lockad utav dem.

Spännande med aktier men har mina som långsiktiga mål.

Vilka brancher har ni störst tillit på i era portföljer?

Amfksp
2012-11-29, 13:39
Daligvaru/konsument har jag störts tillit på genom HM, axfood och oriflame(min absoluta favorit just nu, ledningen har precis köpt riktigt mkt vilket brukar tyda på bra nivå)

Tomas W
2012-11-29, 13:44
Oriflame verkar ha hög utdelning med.

The_RobRoy
2012-11-29, 13:50
Ska vi tolka det som att börsen blivit mer attraktiv igen för placerare? Den här och tidigare likadan trådar på kolo brukar det oftast bara vara fart i när börsen går bra ;)

Några som inte är övertygade om börsen förträfflighet är kineserna, börsen för Kina A-Shares som t.ex. Shanghai Composite Index är ett blysänke av sällan skådade mått, de är påväg ner mot botten vid Lehman kraschen.

Tomas W
2012-11-29, 13:52
Ska vi tolka det som att börsen blivit mer attraktiv igen för placerare? Den här och tidigare likadan trådar på kolo brukar det oftast bara vara fart i när börsen går bra ;)

Några som inte är övertygade om börsen förträfflighet är kineserna, börsen för Kina A-Shares som t.ex. Shanghai Composite Index är ett blysänke av sällan skådade mått, de är påväg ner mot botten vid Lehman kraschen.

Klart det är roligare att logga in på Avanza när börsen går bra jämfört när den går dåligt :). Så kineserna är pessimistiska om framtiden?

Ondskapelsen
2012-11-29, 16:23

Ordspråken säger förvisso tvärtom. Be fearful when others are greedy and greedy when others are fearful.
När alla pratar om aktier och ska köpa, då är det dags att lugna ner sig.

agazza
2012-11-29, 18:17

Klart det går dåligt och jag tror själv vi kommer ha en djupare botten än 2008.

Själv är Nokia det enda jag köpt, funderar dock på sälja dom igen för jag tror dom följer med ner, tillsammans med allt annat. Frågan är bara ifall man ska avvakta försäljningssiffror osv.

Det många missar är att Nokia själva har inte räknat med att gå med vinst förrän 2016 ifall jag inte minns fel. Dom har även kapital till att ha några tuffa år till framför sig.

Det är en av dom större anledningarna till att jag tror det är lite köpläge i dom "nu", plus tror jag verkligen att dom kommer kunna och vilja konkurrera med Apple igen.

men jag tror vi kommer se mer röda siffror hos dom, men inget jag bryr mig om då tanken är väl att dom ska få ligga kvar tills jag får gubbförsäkring på bilen.

prOtotype
2012-11-29, 21:28
Lite spridda tankar om börsläget från mig.
Jag tvivlar på Dannemora. Jag stötte på en bekant som jobbade där och han sa att ingen har en aning om hur fan företaget ska tjäna pengar. Då tror jag mer på northland som verkar vara välstyrt och vad jag märker hittills har en känsla för media. Något som är väldigt viktigt för mindre företags aktiekurser. Jag har en köporder som ligger på northland om den sjunker en bit.

Jays är min rekommendation igen - klarhet till klarhet, håll koll på rapporten den 14 december. Kommer man in på under 25 innan dess ska man vara väldigt glad, men jag tvivlar på att den alls kommer vara under 28.

Trustbuddy är intressant, dom har utlåning mellan personer som affärside och jag har stoppat in en slant i aktierna och funderar faktiskt på att öppna ett eget konto och låna ut pengar också.

Arocell är intressant då deras produkt skulle kunna vara en av de största genombrotten inom cancerbehandling på länge. Ett blodprov som ska kunna ge ett snabbt svar på flera olika sorters cancer. Vad jag förstår vore detta väldigt unikt och lämpat för en väldigt stor marknad.

Men generellt tror jag börsen är på väg neråt för ett bra tag framöver.

Amfksp
2012-11-29, 21:31
Hur menar du med att ingen har en aning om hur Dannemora ska tjäna pengar. Dom gräver upp malm och säljer. Dom har malm och dom har kunder. Malmen säljs redan.
Vad sa han mer, var låg problemet?

prOtotype
2012-11-29, 22:38
Visst, om malmen bara låg där och det enda dom behövde göra var att sälja den så vore allt guld och gröna skogar. Men när man lägger till produktionskostnader och övriga utgifter så kan man notera att Dannemora inte har tjänat pengar på flera år.

Han la med mindre smickrande ord fram att personalen i allmänhet inte var den mest kompetenta och sa i generella ord att man skulle hålla sig borta. (Detta ska tas med en nypa salt då det är en person i produktionen som talar, inte ledning eller liknande. Jag kan inte bedöma hur väl insatt han är eller hurpass seriös han var i sin kritik, det kan ha varit vanligt jobbgnäll). Men jag drar ändå öronen åt mig när ett företag inte lyckas visa vinst på flera år.

Amfksp
2012-11-29, 22:43
Visst, om malmen bara låg där och det enda dom behövde göra var att sälja den så vore allt guld och gröna skogar. Men när man lägger till produktionskostnader och övriga utgifter så kan man notera att Dannemora inte har tjänat pengar på flera år.

Han la med mindre smickrande ord fram att personalen i allmänhet inte var den mest kompetenta och sa i generella ord att man skulle hålla sig borta. (Detta ska tas med en nypa salt då det är en person i produktionen som talar, inte ledning eller liknande. Jag kan inte bedöma hur väl insatt han är eller hurpass seriös han var i sin kritik, det kan ha varit vanligt jobbgnäll). Men jag drar ändå öronen åt mig när ett företag inte lyckas visa vinst på flera år.

Givetvis har dom inte tjänat pengar förgående år, gruvan startades upp i år om du missat det...... Har du tips om gruvor som inte är i bruk som tjänar pengar tar jag gärna tips =)

http://www.dannemoramineral.se/sv/om-bolaget/historik/

C.E.J.
2012-11-29, 22:50
Klart det går dåligt och jag tror själv vi kommer ha en djupare botten än 2008.

Skulle det hända kan du dock inte säga "told you so", eftersom du förutspått dubbeldipp i typ tre år nu :D

Amfksp
2012-11-29, 22:52
Skulle det hända kan du dock inte säga "told you so", eftersom du förutspått dubbeldipp i typ tre år nu :D

Lite så som bostadsbubbledomedagsprofeterna jobbar, mina vänner har snackat bubbelsprickning i över 5 år nu, givetvis kommer dom säga "told you so!" när det väl händer även om dom har haft massivt fel =)