Visa fullständig version : Börsen idag
Minimjölk
2014-05-19, 10:16
Sitter och pular på när jag skall gå in med mer innehav i Shamaran. Kursen har fått mycket stryk på slutet utan att något nytt negativt egentligen framkommit. Det är egentligen bara tidsaspekten som gör att kursen pressas. Många sitter inne i detta papper i förhoppning att dubbla sina pengar snabbt och när de nu inser att det troligtvis kommer ta lite mer tid än tänkt får de kalla fötter och säljer till vad jag skulle säga underpriser pga otålighet.
Risken är fortsatt hög med tanke på att det inte finns någon oljelag ännu mellan Bagdad och Kurdistan men när detta oljeavtal finns på plast är vägen krattad för Shamaran och då kan kursen stiga rejält. Problemet just nu är att det är ytterst osäkert när ett avtal faller på plats men iom att andra bolag i området redan exporterar till USA/Israel etc. så kan detta påskynda utvecklingen. Jag har investerat i detta case och har inget behov av snabba pengar då jag är tämligen säker på att jag på sikt blir rikligt belönad. Kommer troligtvis öka på mitt innehav inom det närmsta och sänka GAV.
Så var det de där med ShaMaran ja. Vad skall man säga? Rött är det i alla fall.
Vi har ett bolag som inte producerar någon olja än, i ett område i ett land där politisk oro bara är förnamnet. Hederskulturen tränger sig djupt ner i politiken också. Kurdistan har i smyg börjat sälja den lagrade oljan i Ceyhan mot centralregeringens vilja. Bra eller dåligt? På kort sikt var det ett aldeles utomordentligt sätt att skapa ytterliggare oro. På lång sikt kanske det innebär ett Kurdistan som ger fingret till Bagdad och kör sitt eget race.
Jag tror inte vi kommer se någon ordentlig uppvärdering av shamaran fören dagen man producerar och pengarna faktiskt kommit in på kontot. Fram till dess dras vi upp och ner tillsynes utan anledning.
Jag har också funderat på om jag skulle sänka gav nu när tillfälle ges men jag vettefan. Kursen känns godtyckliga i nuläget.
Någon här inne som haft problem med månadshandlade fonder hos Avanza?
Att avkastningen från dem visas fel, eller helt enkelt inte visas alls?
Alltså i totala avkastningen för kontona.
Har själv bara Gladiator än så länge, och den har lyckats med bägge konststyckena var sin månad, men nästa månadsskifte kommer jag ha 4st månadshandlade fonder i portföljen och då kommer det bli lite knepigare att manuellt hålla reda på dem om alla beter sig lika illa :/
Nu har jag fått hyfsat korrekt avkastning igen efter kontakt med support.
Tydligen är det så att månadshandlade fonder läggs in manuellt i ett separat system, och då kan det bli så att de kommer en vecka efter eller så ... alltså en vecka efter att de syns uppdaterade på kontot och syns i "Totalt värde".
Känns lite ologiskt, att det är två skilda system, men tydligen är det så att det släpar efter.
Får se hur det blir i framtiden, men känns ok att nu veta lite mer vad som händer i alla fall med mina fonder/avkastningsberäkning.
Gabriel Forslund
2014-05-20, 16:06
Inte direkt trevlig.
"Spelföretaget G5 Entertainment ökade intäkterna med 42 procent under första kvartalet. Men resultatet minskade, vilket bidrog till att aktien föll på rapporten."
Nä, det var klart en nitlott. Ligger dock kvar och senast idag gjordes ännu ett insiderköp.
Minimjölk
2014-05-20, 22:32
Nu skulle man sitta på lite Indiska Indexfonder? Eller just det, det gör jag ju redan. Det såg tungt ut i höstas men efter detta har de tagit rejäl fart. Denna post är till för er som just nu sitter med sänken som ni funderar på att sälja av med förlust trots ni fortfarande tror på investeringen på sikt. När allt ser hopplöst ut kan det trots allt vända ganska snabbt. Jag har på ca 6mån gått från -25% till runt +25% på detta enskilda innehav som också varit ett av mina större. Det känns bra mitt i alla andra mindre bra investeringar jag gjort. Min lärdom är ändå att behålla om jag fortfarande tror på det jag investerat i.
Efter genomförd lghfsg finns det nu en hel del likvider att investera. Riksaversionen är stor, men inte ändlös. Har endast "trejdat" lite småbolag innan, under några år, så hsr ingen enorm erfarenhet. Efter vissa efterforskningar har jag börjat fundera ungefär såhär:
25% Spiltan räntefond
25% Atlant Stability
25% Catella Hedge
15% Catella Corporate Bond Flex
5% Avanza Zero?
5% Annan aktiefond?
Med andra ord vad jag uppfattar som en defensiv portfölj. Möjligen är det för mkt räntor? För mkt Hedge? Tar gärna emot synpunkter.
skickat från mobilen
Placeringshorisonten är för övrigt 2-3 år, när ny lgh ska köpas.
skickat från mobilen
Ondskapelsen
2014-05-21, 19:35
Efter genomförd lghfsg finns det nu en hel del likvider att investera. Riksaversionen är stor, men inte ändlös. Har endast "trejdat" lite småbolag innan, under några år, så hsr ingen enorm erfarenhet. Efter vissa efterforskningar har jag börjat fundera ungefär såhär:
25% Spiltan räntefond
25% Atlant Stability
25% Catella Hedge
15% Catella Corporate Bond Flex
5% Avanza Zero?
5% Annan aktiefond?
Med andra ord vad jag uppfattar som en defensiv portfölj. Möjligen är det för mkt räntor? För mkt Hedge? Tar gärna emot synpunkter.
skickat från mobilen
Bra produkter även om jag hellre skulle höja i spiltan ränta och avanza zero och istället kasta ut Catella Corporate. De där "mellanriskobligationerna" har jag börjat ogilla mer och mer.
Hur mycket pengar pratar vi om och vad ska pengarna användas till? Och framförallt: när? Dessa frågor kommer ge dig svaret :).
Ondskapelsen
2014-05-21, 19:37
Full verkar jag vara som inte läste båda inläggen. Jag skulle inte stoppa mer än 15-20% i aktier på så kort sikt. Jag skulle förmodligen köra ännu mer i spiltan ränta.
50% Spiltan ränta
15% Atlant Stability
15% Castella HF
10% Avanza Zero
10% SPP Aktiefond USA eller Danske Invest Global Index
Nått sånt där kanske, du har ingen spridning utanför Sverige i portföljen, men samtidigt, who cares när du har så mycket ränta :).
Ja det kanske är en god idé, men är fortfarande orolig över 20% i aktier/index. Det är ca 400 000 det rör sig om.
skickat från mobilen
Ondskapelsen
2014-05-22, 06:48
Ja det kanske är en god idé, men är fortfarande orolig över 20% i aktier/index. Det är ca 400 000 det rör sig om.
skickat från mobilen
Då ökar du Spiltan 10% och sänker till 5% per Aktieindexfond.
Men alltså. Du måste ju inte ha aktieindexexponering alls :). Du får ju litegrann via hedgefonderna då iallafall Catella-fonden kommer gå ner när börsen går ner. Åtminstone säger historien det.
Kul, bad om flytt från Avanza aktiekonto till ISK för mer än två veckor sedan. Ingen flytt än. Och idag sticker SSAB så jag kan inte längre kvitta förluster mot vinster utan kommer att bli tvungen att skatta.....
Minimjölk
2014-05-22, 16:00
Kan man flytta innehav utan beskattning/courtage från vanligt konto till ISK? Då är det väl lättare att sälja sitt innehav själv och köpa på sig på nytt i sitt andra konto. Fortare är detju onekligen. ;)
Från ISK till ISK eller från vanlig depå till annan depå skall fungera däremot.
Surt att ligga utanför när det plötsligt händer dock och två veckor för en flytt av detta är bedrövligt långsamt. jag har en liknande historia från Swedbank när de fuckade upp vilket gjorde att jag missade en uppgång på 10% medan de satt och mös på pengarna och fick ränta medan jag stod där lottlös (och sedan dessutom fick betala en massa pengar i dold avgift för flytt).
Ett annat problem som man skall se upp med är at tman bli beskattad för alla pengar man sätter in i ett ISK. Dvs det är ingen bra idé att föra in och ta ut pengar kontinuerligt utan låt hellre pengarna ligga kvar på kontot. Någon som vet hur det fungerar om man flyttar pengar från ett ISK till ett annat inom Avanza?
The_RobRoy
2014-05-22, 16:11
Usch vad dåligt innehaven på Hongkong börsen har gått, ligger på förlust i depån för i år. Doro är ett riktigt sänke också i svenska portföljen.
Trots det går privatekonomin väldigt starkt, tack vare en bra lön/högt sparande. Har bara 1 månad senaste 2 åren där jag gått back på månaden. Har fortfarande svårt psykologiskt att köpa en enskild aktie för ett större belopp dock och är mer negativ till att börsen ska fortsätta utvecklas starkt. Ligger investerad till cirka 50% och 50% på bankkonto.
Kan man flytta innehav utan beskattning/courtage från vanligt konto till ISK? Då är det väl lättare att sälja sitt innehav själv och köpa på sig på nytt i sitt andra konto. Fortare är detju onekligen. ;)
Från ISK till ISK eller från vanlig depå till annan depå skall fungera däremot.
Surt att ligga utanför när det plötsligt händer dock och två veckor för en flytt av detta är bedrövligt långsamt. jag har en liknande historia från Swedbank när de fuckade upp vilket gjorde att jag missade en uppgång på 10% medan de satt och mös på pengarna och fick ränta medan jag stod där lottlös (och sedan dessutom fick betala en massa pengar i dold avgift för flytt).
Nej, jag blir tvungen att skatta, men hade blivit typ 500kr i skatt om dom flyttat skiten igår. Idag blir det nog 1500 till i skatt, om inte mer. Swedish Match har gått upp också.
Ja, det vore lättare att sälja och köpa själv. Men jag ville slippa "problemet" med det och låta dom sköta det. Det skulle ju ändå bara ta fem bankdagar. Nu har det gått 12 bankdagar utan ett ljud.
Usch vad dåligt innehaven på Hongkong börsen har gått, ligger på förlust i depån för i år. Doro är ett riktigt sänke också i svenska portföljen.
Trots det går privatekonomin väldigt starkt, tack vare en bra lön/högt sparande. Har bara 1 månad senaste 2 åren där jag gått back på månaden. Har fortfarande svårt psykologiskt att köpa en enskild aktie för ett större belopp dock och är mer negativ till att börsen ska fortsätta utvecklas starkt. Ligger investerad till cirka 50% och 50% på bankkonto.
Jgbs
Tapatalk
Minimjölk
2014-05-23, 09:59
Nej, jag blir tvungen att skatta, men hade blivit typ 500kr i skatt om dom flyttat skiten igår. Idag blir det nog 1500 till i skatt, om inte mer. Swedish Match har gått upp också.
Ja, det vore lättare att sälja och köpa själv. Men jag ville slippa "problemet" med det och låta dom sköta det. Det skulle ju ändå bara ta fem bankdagar. Nu har det gått 12 bankdagar utan ett ljud.
OK, då är jag med, tråkigt att de säger 5 dagar när det nu drar ut på tiden och du blir lidande, alltid drygt när man skall göra bra affärer och något hindrar en. jag fick ett nys om uppgång i fingerprint cards/ precise Biometrics en morgon och hade fingret på köpknappen när jag var tvungen att akut springa ifrån datorn, missade en uppgång på 50% men som tur var för mig blev den ju senare handelsstoppad och alla affärer gick tillbaka pga fel information hade yppats. Sjukt jobbig känsla var det i alla fall när externa faktorer påverkar ens investerande..
Lider med dig och har haft ungefär samma resa på slutet. Väldigt stark ekonomi trots bristande resultat på börsen. Så länge man går plus varje månad på sin totalekonomi skall man vara glad. tråkigt bara när ens investeringar drar tillbaka en så mycket.
jag har mer och mer börjat tänka på mina investeringar som ett eget företag och att jag sedan varje månad avsätter sparmedel till detta företag i hopp om att det på lång sikt ger mig en fin avkastning. Det känns för mig lite bättre mentalt även o mdet såklart inte är kul när man missar uppgångar för man ligger utanför eller om man köpt in sig dyrt för att sedan bara se rött i depån.
För egen del har jag märkt en besynnerlig sak i majoriteten av mina investeringar. jag går ofta in för tidigt? för att börja med stiltje eller nergång, när jag sedan nästan tappat hoppet, det är då investeringen börjar klättra.
Med andra ord, är man bara uthållig så kommer de flesta investeringar bära frukt någon gång. Speciellt om vi pratar indexfonder/aktiefonder. Enskilda företag kan ju gå rätt åt pipan. Det är dock en skön känsla när ett tidigare dåligt innehav äntligen börjar ge frukt och visa fina blåa siffror. Nästan skönare än när man timat inköp/försäljning perfekt inför en uppgång.
Min egen investeringsportfölj har numera en fördelning enligt följande:
Riskklass1 (huvudsakligen räntefonder): 45%
Riskklass2 (stabila indexfonder, stabila aktier likt H&M): 14%
Riskklass3 (aktiefonder, högriskindex, aktier i företag som levererar idag): 15%
Riskklass4 (småbolag, företag som kan växa ordentligt på sikt): 14%
Riskklass5: (rena spekulationsbolag som på sikt kan ge många 100%): 12%
Målet är att ha en jämn balans mellan de fyra högre riskklasserna och sedan kommer Riskklass1 öka och minska beroende på hur mycket jag tror på börsen.
Efter mycket om och men blir det förmodligen följande fördelning.
30% Splitan
30% Atlant Stability
30% Carnegie Corporate Bond A
10% Catella HF
Sedan återstår att se om det blir för tråkigt, och då tycker jag att SPP aktiefond USA verkar lockande att pytsa in några % i. Den verkar ha gått som tåget och är relativt lågrisk för att vara en aktiefond.
Minimjölk
2014-05-28, 09:05
Bra fördelning men "tråkigt". Tråkigt behöver ju på intet sätt vara dåligt. Mina "roliga" investeringar har senaste halvåret alla gått åt skogen medan mina "tråkiga" innehav sakta men säkert tickat på. Pratar vi en kortare investeringshorisont så är roliga innehav en väldig risk jämfört med mer säkra ränteplaceringar.
Kan ju dock för sakens skull vara kul att krydda sin portfölj med 5-10% kul.
Jag har ett lågriskkonto på avanza med fördelningen:
47% Splitan
47% Atlant Stability
4% Avanza Zero
De olika innehaven har gett mig ungefär lika stor avkastning var under det senaste halvåret men i % har denan portfölj totalt gett mig ca 1,2%. Å andra sidan har min aktieportfölj gått -10% på motsvarande tid. :(
dluddeckens
2014-05-28, 10:15
bra fördelning men "tråkigt". Tråkigt behöver ju på intet sätt vara dåligt. Mina "roliga" investeringar har senaste halvåret alla gått åt skogen medan mina "tråkiga" innehav sakta men säkert tickat på. Pratar vi en kortare investeringshorisont så är roliga innehav en väldig risk jämfört med mer säkra ränteplaceringar.
Kan ju dock för sakens skull vara kul att krydda sin portfölj med 5-10% kul.
Jag har ett lågriskkonto på avanza med fördelningen:
47% splitan
47% atlant stability
4% avanza zero
de olika innehaven har gett mig ungefär lika stor avkastning var under det senaste halvåret men i % har denan portfölj totalt gett mig ca 1,2%. å andra sidan har min aktieportfölj gått -10% på motsvarande tid. :(
2%?
2%?
Ska vi gissa på cash..?
BobaFett
2014-05-28, 11:07
Jag tror starkt på en revolution i spelvärlden när Oculus Rift kommer ut. (Virtual reality glasögon). Frågan är om det är möjligt att på något sätt investera och tjäna lite pengar på det? Någon som har en ide om hur man skulle kunna göra det?
Arf Pingvin
2014-05-28, 11:52
Jag ser inte att det blir så mycket större ståhej än 3D TV, MS Kinect, Google Glass eller något annat. Men har inte satt mig in i det särskilt mycket.
Minimjölk
2014-06-03, 13:19
2%?
Kan förtydliga att jag kontinuerligt satt in pengar under de senaste sex månaderna och att jag idag har en avkastning på 1,2% på totalen även om inte alla penagrna varit investerade under hela perioden. hade jag satt in en klumpsumma hade jag precis som du säger troligen hamnat runt 2% under denna tidsperiod så jag var slarvig när jag formulerade mig.
Poängen är dock att om man fokuserar på säkra kort får du räkna med en årlig avkastning runt 2-4% beroende på år och då har jag inte ens räknat in inflationen men fn är den väldigt låg.
Minimjölk
2014-06-05, 18:10
Bra dag för Shamaran idag efter oljeavtal med Turkiet. Den har å andra sidan fått oförtjänt mycket stryk på slutet. Jag har passat på att fylla på lite och sänkt GAV.
Gabriel Forslund
2014-06-05, 19:02
Katastrofdag för Kinnevik. ASOS vinstvarning drog ned den uppskattade värderingen på Zalando som fortfarande är oklar. Lyckades dock öka mitt innehav på botten och aktien återhämtade sig under dagen från -8 till -4.3% (köpte på runt -8%). Känslan var dock riktigt läskig eftersom kursen stod stilla en stund och det kändes som att den kunde sticka åt vilket håll som helst, läste också att amerikanerna skulle handla ner kursen ännu mer.
Jag sitter givetvis utanför SNM nu efter en trade som gick åt helvete, hoppas innerligt att den där markören om insiderköp på 610k aktier visar sig vara rätt imorgon och att marknaden reagerar ordentligt på måndag, annars suger det purjo.
Nordenator
2014-06-05, 19:19
Det kommer dröja innan jag vågar mig på Kinnevik. Den åker upp och ned som en jojo.
Gabriel Forslund
2014-06-09, 21:45
Jämför G5 med tex. betsson eller Mr green. Case Closed. Stäng positionen i G5an!
G5 upp 9% idag pga flytten till small cap och jag har kvar hela mitt innehav som är näst störst i portföljen. Konstigt att detta inte redan var diskonterat då en kommande flytt varit känd sedan länge. Läste också att Ukraina/Ryssland skulle återuppta förhandlingar om gasavtalen vilket kan ha bidragit?
Arf Pingvin
2014-06-10, 15:12
Vad tror ni om sommaren. Bättre utveckling på börsen än en vanlig sommar i år?
BobaFett
2014-06-10, 15:37
Jag ser inte att det blir så mycket större ståhej än 3D TV, MS Kinect, Google Glass eller något annat. Men har inte satt mig in i det särskilt mycket.
Grejen är att när du sätter på de där glasögonen så är du som teleporterad till en annan värld. Folk kommer att sluta gå till jobbet, sluta träna, äta, andas :D
Gabriel Forslund
2014-06-10, 17:31
G5 upp 9% idag pga flytten till small cap och jag har kvar hela mitt innehav som är näst störst i portföljen. Konstigt att detta inte redan var diskonterat då en kommande flytt varit känd sedan länge. Läste också att Ukraina/Ryssland skulle återuppta förhandlingar om gasavtalen vilket kan ha bidragit?
G5 upp ytterliggare 11% idag. Svävar på moln just nu *cupid*
Yes. Maniskt beteende.
ChrisDEFC
2014-06-10, 18:53
Jag gissar på att uppgången kommer stilla sig och att det kommer gå sidleds i sommar. Men egentligen hoppas jag på en rejäl sättning då jag redan viktat om till mer räntor och vid en sättning så kommer jag nog köpa på mig mer aktier igen. 30-35% räntor nu resten aktier.
Armed Dingo
2014-06-10, 18:57
Jag började spara småpengar i en Japan och en Brasilien-fond igår (1000:- styck). Var det helt vansinne eller bara högrisk?
Armed Dingo
2014-06-10, 19:00
Jag tror starkt på en revolution i spelvärlden när Oculus Rift kommer ut. (Virtual reality glasögon). Frågan är om det är möjligt att på något sätt investera och tjäna lite pengar på det? Någon som har en ide om hur man skulle kunna göra det?
Facebook köpte upp det. Jag hade satsat på ett av dem andra bolagen. Tänker dock inte göra det nu då jag anser att tåget redan gått.
ChrisDEFC
2014-06-10, 19:00
Jag började spara småpengar i en Japan och en Brasilien-fond igår (1000:- styck). Var det helt vansinne eller bara högrisk?
Känns väl som rätt bra val om du vill ha lite risk. Båda länderna har haft det tungt men känns som att de är på väg tillbaka.
Armed Dingo
2014-06-10, 19:02
Jag hade blivit jätteglad om någon gick in på hur jag undviker vinstskatten så gott det går på fonder. Skall jag ta ut vinsten och re-investera i en annan fond för att få mindre skatt?
Armed Dingo
2014-06-10, 19:13
Känns väl som rätt bra val om du vill ha lite risk. Båda länderna har haft det tungt men känns som att de är på väg tillbaka.
Japp det är så jag ser det, både genom nyheter/media samt historiken för fonden. Och det är inte lika gamble som Afrika.
Hade lust att satsa i Kina också men där stog det att merparten av fonden är satsad på turism, casino och internet och då blev jag avig.
Gabriel Forslund
2014-06-10, 19:21
Jag hade blivit jätteglad om någon gick in på hur jag undviker vinstskatten så gott det går på fonder. Skall jag ta ut vinsten och re-investera i en annan fond för att få mindre skatt?
ISK imo
Armed Dingo
2014-06-10, 19:25
ISK imo
Googlade och hittade Investeringssparkonto.
Jag får väl ingen skatt förrän jag tar ut vinster ur fonden. Är det då jag stoppar den i ISK istället? Hur fungerar det?
Gabriel Forslund
2014-06-10, 20:08
Har diskuterats tidigare i tråden. Kort och gott är det ett sparkonto som beskattas schablonmässigt på ditt innehav och inte på eventuella vinster.
Schablonbeloppet är dock minimalt(?). Det räknas även ut med hjälp av statslåneräntan vilken ser väldigt låga nivåer för tillfället vilket gör det än mer fördelaktigt.
Armed Dingo
2014-06-10, 21:11
Har diskuterats tidigare i tråden. Kort och gott är det ett sparkonto som beskattas schablonmässigt på ditt innehav och inte på eventuella vinster.
Schablonbeloppet är dock minimalt(?). Det räknas även ut med hjälp av statslåneräntan vilken ser väldigt låga nivåer för tillfället vilket gör det än mer fördelaktigt.
Ska ha möte med banken på torsdag och be att dem sätter upp det då.
Gabriel Forslund
2014-06-10, 21:45
Japp. Akta dig dock för bankernas erbjudanden och fonder. Lite tid och vilja så kan du hitta minst lika bra alternativ till ett billigare pris. Men detta vet du säkert redan :)
Kan passa på att rekommendera Avanza, lätt och smidigt.
Minimjölk
2014-06-11, 09:56
Less på förhoppningsbolag.
Jag har i min jakt på bättre avkastning så här långt kammat 0. I min portfölj har jag en del indexnära fonder och några säkra aktiekort likt Axis och H&M. Det dessa har gemensamt är att de alltid kommer tillbaka och inte är så volatila. Har även lekt en del med ICA/Volvo/Nokia med ok resultat.
Sedan har jag även innehav i företag likt Shamaran, Africa oil, Semcon, Precise Biometrics, Serstech, CDON, image system, Mertiva, Diamyd medical. Det alla dessa har gemensamt är att jag ligger minus mer elle mindre hela tiden sedan starten och i vissa fall en bra bit över 50% nedgång. Jag har kvar dessa bolag då jag ändå tror på att de framöver kan generera avkastning till min portfölj men det tär på mina krafter att ständigt se dessa röda siffror. Jag är väl medveten om att det är så det ser ut men min erfarenheten borde säga att jag framöver skall vikta om mot mer "trygga" bolag. Tittar jag däremot på bolag som ligger på min intresselista så har de överlag mer gemensamt med bolagen i min röda grupp.
"Anoto, Arcam, Betsson, DNO, DORO, Electrolux, Elekta, Fingerprint, Getinge, Mr Green, Net Entertainment, Net insight, Nokia, Northland Resources, Odd Molly, Proffice, SAS, Seamless distribution, Starbreeze, Swedish Match".
Jag vet inte varför jag gör detta men någonstans har jag väl en förhoppning att dessa skall ge mig större avkastning snabbare. Så är ju dock inte fallet utan för att lyckas med denna typ av bolag så måste man framför allt ha tiden på sin sida och inte stirra blint på nuvarande kurssättning och sälja av i panik vid motgång. Det är ju även en fördel att gå in vid rätt tillfälle och inte när de redan hausats.
Sedan kan man ju vända på det. Om jag idag sätter in lika stor del pengar i alla bolagen ovan och väntar 10år eller bara sätter pengarna i index, var är det mest troligt att jag fått störst avkastning? Det är ju rimligt att tro att något av alla förhoppningsbolag faktiskt mångdubblat sitt värde medan andra kursat.
Allt detta tänk gör att jag funderar på att ha två virtuella portföljer, en som jag ser mer som gambling och en som mer är min riktiga portfölj med stabilare bolag. Tror det gör det lättare för mig att hantera de ev röda siffrorna.
Armed Dingo
2014-06-11, 11:25
Japp. Akta dig dock för bankernas erbjudanden och fonder. Lite tid och vilja så kan du hitta minst lika bra alternativ till ett billigare pris. Men detta vet du säkert redan :)
Kan passa på att rekommendera Avanza, lätt och smidigt.
Jag upptäckte häromdagen att handelsbankens fonder går att köpas i mobilappen. 3000 spänn och månadsinbetalningar var ett faktum 30 min senare.
Avgiften låg på under 1,6% för varje så jag kände ba careface... Har 95% av mina tillgångar i en fond med 0,2% som inte är handelsbanken.
Meningen var att jag skulle skaffa handelsbanken som ett tryggt alternativ då min andra som fokuserar på svenska småbolag är lite mer risky speciellt när sossesosse vinner snart. Men japan och brasilien får väl ses som ännu mer riskfyllt haha. Den tredje fonden jag köpte var AstraZeneca, fin stadig uppgång i alla år och den får bli min trygghet. Tror nästan den bara gynnas av en sosseregering också.
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Minimjölk
2014-06-11, 11:59
Avanza Zero? Eller har AstraZeneca en egen fond?
Less på förhoppningsbolag.
Jag har i min jakt på bättre avkastning så här långt kammat 0. I min portfölj har jag en del indexnära fonder och några säkra aktiekort likt Axis och H&M. Det dessa har gemensamt är att de alltid kommer tillbaka och inte är så volatila. Har även lekt en del med ICA/Volvo/Nokia med ok resultat.
Sedan har jag även innehav i företag likt Shamaran, Africa oil, Semcon, Precise Biometrics, Serstech, CDON, image system, Mertiva, Diamyd medical. Det alla dessa har gemensamt är att jag ligger minus mer elle mindre hela tiden sedan starten och i vissa fall en bra bit över 50% nedgång. Jag har kvar dessa bolag då jag ändå tror på att de framöver kan generera avkastning till min portfölj men det tär på mina krafter att ständigt se dessa röda siffror. Jag är väl medveten om att det är så det ser ut men min erfarenheten borde säga att jag framöver skall vikta om mot mer "trygga" bolag. Tittar jag däremot på bolag som ligger på min intresselista så har de överlag mer gemensamt med bolagen i min röda grupp.
"Anoto, Arcam, Betsson, DNO, DORO, Electrolux, Elekta, Fingerprint, Getinge, Mr Green, Net Entertainment, Net insight, Nokia, Northland Resources, Odd Molly, Proffice, SAS, Seamless distribution, Starbreeze, Swedish Match".
Jag vet inte varför jag gör detta men någonstans har jag väl en förhoppning att dessa skall ge mig större avkastning snabbare. Så är ju dock inte fallet utan för att lyckas med denna typ av bolag så måste man framför allt ha tiden på sin sida och inte stirra blint på nuvarande kurssättning och sälja av i panik vid motgång. Det är ju även en fördel att gå in vid rätt tillfälle och inte när de redan hausats.
Sedan kan man ju vända på det. Om jag idag sätter in lika stor del pengar i alla bolagen ovan och väntar 10år eller bara sätter pengarna i index, var är det mest troligt att jag fått störst avkastning? Det är ju rimligt att tro att något av alla förhoppningsbolag faktiskt mångdubblat sitt värde medan andra kursat.
Allt detta tänk gör att jag funderar på att ha två virtuella portföljer, en som jag ser mer som gambling och en som mer är min riktiga portfölj med stabilare bolag. Tror det gör det lättare för mig att hantera de ev röda siffrorna.
Om du ändå kan tänka dig ha en tidshorisont på 10år då kan du lika gärna satsa på stora och stabila bolag så slipper du få ont i magen när förhoppningsbolagen flyger upp och ner.
Sedan jag börja lite smått med aktier så är det de stora bolagen som gett bäst avkastning. Jag har ägt SAS,Pricer, AOIL, Shamaran osv. Jag tror jag gått plus minus noll på alla dessa. Så kan jag ta några exempel ifrån de större bolagen.
Industrivärden C +49%
Securitas +56%
Tele2 bara utdelning på 12900:-
Det kanske känns som tråkiga bolag men med 20k i utdelning så klagar iallafall inte jag.
Minimjölk
2014-06-11, 13:15
Om du ändå kan tänka dig ha en tidshorisont på 10år då kan du lika gärna satsa på stora och stabila bolag så slipper du få ont i magen när förhoppningsbolagen flyger upp och ner.
Sedan jag börja lite smått med aktier så är det de stora bolagen som gett bäst avkastning. Jag har ägt SAS,Pricer, AOIL, Shamaran osv. Jag tror jag gått plus minus noll på alla dessa. Så kan jag ta några exempel ifrån de större bolagen.
Industrivärden C +49%
Securitas +56%
Tele2 bara utdelning på 12900:-
Det kanske känns som tråkiga bolag men med 20k i utdelning så klagar iallafall inte jag.
Jo, "tråkiga" större bolag har liksom samma forma av charm som räntefonder men är rätt vettiga i en långsiktig portfölj. För egen del är det mest troliga att de pengarna jag investerar kommer plockas ut först om 25-30år då jag täcker övriga kostnader fram till dess med min inkomst. jag tror att en mix av större säkra bolag med mindre framtidsbolag är en bra avvägning för mig även om jag nu verkat satsa på fel bolag alternativt att jag gått in i fel tidpunkt i dem.
Kan ju jämföra med min investering i HSBC India. Senaste året har den gått berg och dalbana, när den var nere på botten kändes den som den sämsta investeringen för året då jag tappat 30% på en relativt stor summa, nu har den nästan dubblat sig sedan dess och ligger i toppskiktet av mina innehav.
Jämför jag med tex Shamaran som jag nu ligger en del minus på men har stor tillförsikt i så är det inte omöjligt att den om tex ett år dubblat sitt värde. Något som inte de större bolagen likt H&M mäktar med törs jag lova. Har dock som regel att inte gå med mer än 10% i någon enskild risk-investering oavsett hur bra caset är.
Armed Dingo
2014-06-11, 16:58
Avanza Zero? Eller har AstraZeneca en egen fond?
Det är Handelsbanken som har en "AstraZeneca" fond.
Armed Dingo
2014-06-11, 17:05
Jag förstår inte hur ni vågar och orkar hålla på med aktier. Flera av fonderna Handelsbanken listade, t.ex. Svenska Småbolag och säkert 10 andra har ökat mellan 100 och 170% senaste 10 åren. Det är få som gått upp mindre än 75% på 10 år.
Detta är såklart ingen reklam för Handelsbanken eftersom alla banker måste ha liknande fonder men jag har bara HB så det är alla jag kan se. Jag menar bara varför göra det svårt? Eller har jag totalt förbisett något?
Jag förstår inte hur ni vågar och orkar hålla på med aktier. Flera av fonderna Handelsbanken listade, t.ex. Svenska Småbolag och säkert 10 andra har ökat mellan 100 och 170% senaste 10 åren. Det är få som gått upp mindre än 75% på 10 år.
Detta är såklart ingen reklam för Handelsbanken eftersom alla banker måste ha liknande fonder men jag har bara HB så det är alla jag kan se. Jag menar bara varför göra det svårt? Eller har jag totalt förbisett något?
Därför att det där är en riktigt dålig avkastning?
The_RobRoy
2014-06-11, 17:12
Ja, du har missat en hel del.
För att nämna en anledning att äga aktier istället för fonder, särskilt när man pratar om 10 års horisont och uppåt, är att du inte behöver betala förvaltningsavgift. Däremot är ju problemet att du måste lyckas välja ut bra aktier själv, vilket är lättare sagt än gjort.
För att nämna en annan anledning, så finns det alltid ett rätt kraftigt bias när man tittar på fonder. Det är nämligen så att bra fonder, blir kvar och dåliga läggs ner. Så när du tittar på listan över fonders performance på 10 år, så ser det bättre ut än om du hade stått för 10 år sedan och skulle valt fond.
För att nämna en anledning att äga aktier istället för fonder, särskilt när man pratar om 10 års horisont och uppåt, är att du inte behöver betala förvaltningsavgift. Däremot är ju problemet att du måste lyckas välja ut bra aktier själv, vilket är lättare sagt än gjort.
För att nämna en annan anledning, så finns det alltid ett rätt kraftigt bias när man tittar på fonder. Det är nämligen så att bra fonder, blir kvar och dåliga läggs ner. Så när du tittar på listan över fonders performance på 10 år, så ser det bättre ut än om du hade stått för 10 år sedan och skulle valt fond.
Förvaltningsavgift är väl ändå sekundärt att kolla på? Om en fond är bra så spelar det ingen roll om avgiften är 1% eller 5%.
Armed Dingo
2014-06-11, 17:16
Aah! Det har jag inte tänkt på.
Jag kanske ska strunta i dem här Brasilien och Japan och bara köra Spiltan Invest? Den har ökat 100% på två år, verkar ju mycket bättre.
Hur fan kan man ha pengar i ett "sparkonto"?
Armed Dingo
2014-06-11, 17:17
Förvaltningsavgift är väl ändå sekundärt att kolla på? Om en fond är bra så spelar det ingen roll om avgiften är 1% eller 5%.
5% på 100k är femtusen. Tänker jag verkligen inte ge bort till någon klåpare.
5% på 100k är femtusen. Tänker jag verkligen inte ge bort till någon klåpare.
Inte ens om klåparen lyckats öka 30% på ett år?
Armed Dingo
2014-06-11, 17:24
Det är möjligt men det finns knappast sådana garantier. Det finns inga garantier alls, och inte större säkerhet med högre avgift.
Vad kass nu när HBs fonder inte är så himla bra. Jag vill inte stoppa in mer i Spiltan för vill inte ha alla ägg i samma korg men nu vet jag inte vad jag ska göra. Vill ju inte välja något sämre med flit bara för att undvika att ha allt i en.
Arf Pingvin
2014-06-11, 20:51
Man kan inte bara titta på en fond som har gått upp och säga att den är bra. Fonden ska jämföras med nåt index. Det visar sig att det är ganska svårt att skapa en fond som faktiskt slår index nämnvärt. Om man dessutom lägger på en avgift på 1-2% då ska fonden vara väldigt bra för att vara prisvärd. De där få % i avgift blir tiotusentals kronor på lång sikt. Då kan man istället välja en ren indexfond typ Avanza Zero utan avgift som bara följer börsindex. Kikar man på Handelsbanken eller alla andra storbanker ser man att deras "aktivt" förvaltade fonder i princip följer index, alltså betalar man för en tjänst som banken gör automatiskt och lika gärna kunde behålla avgiften själv.
Om inte Avanza Zero är lockande kan man investera i ett investmentbolag. Investor fick köprek nu i veckan och har gått bättre än börsen senaste året.
The_RobRoy
2014-06-12, 01:05
Kikar man på Handelsbanken eller alla andra storbanker ser man att deras "aktivt" förvaltade fonder i princip följer index, alltså betalar man för en tjänst som banken gör automatiskt och lika gärna kunde behålla avgiften själv.
Riktigt så sofistikerade är inte bankerna, det behövs ett antal människor anställda för att rådda med en fond. Människor som exekverar köp/sälj-ordrar, någon på back-office som settlar affärer, någon som sköter fondens administration så att NAV räknas, insättningar och uttaq registreras. Allt detta blir sammanlagt en liten slant, kanske 0.1% i avgifter, beroende på fondens storlek. Avanza Zero är en lock-produkt, på samma sätt som ICA Maxi kan sälja blöjor till förlust, det tycker jag man ska vara medveten om.
eriksvensson
2014-06-12, 07:52
Kör på indexfonder, 0.43% avgift. Har 30% europa, 30% usa och 40% sverige. Upp 5.5% på två månader på hela portföljen, får väl hoppas det håller i sig. Har en sparhorisont på flera år så bryr mig inte nämnvärt om det hoppar upp och ner sålänge som trenden är upp.
Kör på indexfonder, 0.43% avgift. Har 30% europa, 30% usa och 40% sverige. Upp 5.5% på två månader på hela portföljen, får väl hoppas det håller i sig. Har en sparhorisont på flera år så bryr mig inte nämnvärt om det hoppar upp och ner sålänge som trenden är upp.Avanza Zero hade gett lite bättre avkastning samt inte kostat något. Värt att titta på :)
eriksvensson
2014-06-12, 08:32
Orkar inte byta bank, kör allt på swedbank (tyvärr är de bland de dyraste men iallafall..) Har redan en svensk, holländsk och finsk bank så vill inte lägga till en 4:e. ;)
Tjohej!
Är rätt ny på aktiefond-marknaden men har iaf ISK på Avanza.
Vad tror ni om följande fondplaceringar så här i bullish-tider?
Avanza Zero 30% (högrisk 0% avgift)
Spiltan Räntefond 30% (lågrisk låg avkastning)
Danske Invest SRI Global 20% (mellanrisk globalexponering)
Skagen Kon-tiki 20% (högrisk tillväxtmarknad)
Stoppar in pengar varje månad i dessa fonder. Tanken är att när börsen går ner så amorterar jag huslån och fördelar om procenten så Räntefonden ökar till typ 70% av innehavet.
Låter det vettigt?
The_RobRoy
2014-06-12, 09:18
Stoppar in pengar varje månad i dessa fonder. Tanken är att när börsen går ner så amorterar jag huslån och fördelar om procenten så Räntefonden ökar till typ 70% av innehavet.
Låter det vettigt?
Nej, eftersom ingen vet hur börsen kommer gå framöver och det är svårt att identifiera när börsen är påväg upp eller ner, allt handlar om hur långt tidsperspektiv man har. Om du ska ha någon slags strategi ändå, så skulle jag föreslå det motsatta, placera pengar i korta räntefonder när börsen går upp och köp när börsen går ner, men då pratar vi att du ska fånga längre cykler och investera med 10 år+ horisont och att en börsen har en tydlig långsiktig trend (att börsen gått upp i något år eller ner i något år).
olle lindblad
2014-06-12, 11:01
Det är oerhört svårt att över en längre tidsperiod (tiotals år) slå index. För den som tar ut 5% avgift är det snudd på omöjligt. Visa gärna någon som gjort det.
Det är oerhört svårt att över en längre tidsperiod (tiotals år) slå index. För den som tar ut 5% avgift är det snudd på omöjligt. Visa gärna någon som gjort det.
Är nog ganska svårt att hitta fonder överhuvudtaget som funnits i tiotals år, om det måste vara kriteriet.
Men Gladiator som funnits knappt 10 år verkar ha slagit SIX30 Return Index hyfsat fram till idag.
Med lite hedge på kuppen som begränsat en del av dipparna.
Bara 1% i avgift förvisso, men sedan 20% prestationsbaserad ... måste ha investerat sjukt bra med andra ord.
http://i.imgur.com/TmjozoI.jpg
Eller backa
5% i avgift var bara att påvisa att avgiften inte spelar någon roll om fonden är bra. Hellre 5% i avgift och 25% avkastning än 1% avgift och 5% avkastning.
Didner och gerge har stått sig rätt bra.
http://www.didnergerge.se/
Om inte Avanza Zero är lockande kan man investera i ett investmentbolag. Investor fick köprek nu i veckan och har gått bättre än börsen senaste året.
Det är ju faktiskt inte mycket svårare att kika runt lite och försöka hitta ett par, tre investmentbolag istället för att slänga alla pengarna i en fond och behöva betala resten av tiden man äger den - istället för att få utdelning med jämna mellanrum. Utdelning är en kul grej. *popcorn*
Skatteåterbäringen får bli lekpengar in i Lucara Diamond Corp. Man borde investera mer i bolag man inte har satt sig in i alls. Men diamantbolag kan ju omöjligt vara dåligt, tänker jag? Lite som att köpa triss för pengarna - fast roligare! +6.4% på tre dagar. Jag räknar iskallt med att det fortsätter precis likadant hela sommarn.
5% i avgift var bara att påvisa att avgiften inte spelar någon roll om fonden är bra. Hellre 5% i avgift och 25% avkastning än 1% avgift och 5% avkastning.
Didner och gerge har stått sig rätt bra.
http://www.didnergerge.se/
Ja så länge man får ut mer själv så spelar det ju ingen roll om dom som håller i fonden får ut pengar också. Poängen med att man vill slippa avgifter är ofta att man kan(ska kunna) få hela kakan själv, istället för att behöva dela den med fondförvaltarna.
Armed Dingo
2014-06-12, 20:04
Var hos Handelsbanken idag och pratade med en "rådgivare".
Han satte upp ISK och allting för mig, och förklarade, och var på så sätt mycket bra. När jag däremot sa att jag antagligen vill investera/spara/placera 5000 i guld om det skulle gå ner mot 250/gram någon gång så blev han desto mer weird. Började visa massa om Bear och Bull och annat, jag blev mycket skeptisk och han sa att fysiskt guld var dåligt, pga det var fysiskt. Jag ser det som det motsatta. Jag kommer ha de där 5000 i guld, händer det inget så gör det mig nada då det bara är 5000 men kommer det en krasch där allt mitt andra störtdyker så kan det eventuellt öka med några 100% och då är det en fin liten räddning som dämpar resten.. och om total apokalyps kommer så är det najs att ha lite guld. Haha det senare är inget jag tror på men jag menar, vad är det för fel med att lägga undan 5000 i guld? Han reagerade som om jag hade osunda och potentiellt farliga idéer.
Sen började han visa olika aktier och jag kände ba Nähe du, sätter jag min fot där gör jag en förlust på 10.000 det första jag gör och kommer spendera resten av livet på att ta igen det där. Aldrig.
Men jag fick mitt ISK iallafall. Nu väntar jag tills Spiltan gör en sånt där hopp på 3% som den gör ibland, plockar ut allt, får skatta på vinsten men ändå, sätter in i ISK och sen Spiltan igen i den nya skattemiljön. Skiter i min Brasilien, Japanfond och AstraZen tror jag då jag ändå behövde nollställa dem då jag bytte till ISK. Kör in 5-10.000 i guld så småningom som får bli det "trygga" och månadssparar ca 4000 i Spiltan rätt av.
Om nån tror jag är höginkomsttagare så är min lön på strax över 20 och jag bor inte hemma.
Men jag fick mitt ISK iallafall. Nu väntar jag tills Spiltan gör en sånt där hopp på 3% som den gör ibland, plockar ut allt, får skatta på vinsten men ändå, sätter in i ISK och sen Spiltan igen i den nya skattemiljön. Skiter i min Brasilien, Japanfond och AstraZen tror jag då jag ändå behövde nollställa dem då jag bytte till ISK. Kör in 5-10.000 i guld så småningom som får bli det "trygga" och månadssparar ca 4000 i Spiltan rätt av.
Om nån tror jag är höginkomsttagare så är min lön på strax över 20 och jag bor inte hemma.
Varför inte sälja av din Spiltan nu och sätta direkt in på ISK? Höginkomsttagare för du månadssparar 4k :)?
Armed Dingo
2014-06-12, 20:38
Varför inte sälja av din Spiltan nu och sätta direkt in på ISK? Höginkomsttagare för du månadssparar 4k :)?
Nej jag tror det är ett 3 ish % glapp på gång för den brukar gå upp 3-4, ligga på det i 4-5 dagar sen gå ner 2, ligga på det i 1 vecka och sedan upp 3-4 igen. Det är så den gjort de senaste tre månaderna. Och nu är det snart dags för ett hopp igen och jag tänker inte missa det! :)
Riktigt så sofistikerade är inte bankerna, det behövs ett antal människor anställda för att rådda med en fond. Människor som exekverar köp/sälj-ordrar, någon på back-office som settlar affärer, någon som sköter fondens administration så att NAV räknas, insättningar och uttaq registreras. Allt detta blir sammanlagt en liten slant, kanske 0.1% i avgifter, beroende på fondens storlek. Avanza Zero är en lock-produkt, på samma sätt som ICA Maxi kan sälja blöjor till förlust, det tycker jag man ska vara medveten om.
Förstår hur du resonerar och håller med men man samtidigt måste man också vara medveten om exakt hur lite jobb som indexföljande fonder faktiskt är att förvalta.
Jag var ansvarig för beräkningen av Affärsvärldens Generalindexfamilj (ett populärt index bland fonder innan AFV lade ner indexet pga börsens nya licensavgifter för indexberäkning då SIX fortsatte med indexet i eget namn istället) i flera år och då sålde vi indexvikterna för dyra pengar till fondbolagen, så varje dag fick de en rapport som talade om för dem exakt hur mycket de skulle minska och öka sina innehav i de olika aktierna för att följa index. Filerna som de fick var i format som var lämpade för direktimport i mjukvaror så jag antar att de flesta bara körde in dem rakt in i sitt back-office system som sedan skötte allt automatiskt.
Sen finns det firmor som säljer fond-in-a-box lösningar där du bara matar in ditt regelverk (hur många procent innehav i svenska aktier, ryska obligationer, risk osv) och som sedan sköter allt helt automatiskt inklusive orderläggning osv.
tossefar
2014-06-13, 00:01
Nej jag tror det är ett 3 ish % glapp på gång för den brukar gå upp 3-4, ligga på det i 4-5 dagar sen gå ner 2, ligga på det i 1 vecka och sedan upp 3-4 igen. Det är så den gjort de senaste tre månaderna. Och nu är det snart dags för ett hopp igen och jag tänker inte missa det! :)
Jag är väldigt rädd att du kommer att bli av med allt.
Nej, eftersom ingen vet hur börsen kommer gå framöver och det är svårt att identifiera när börsen är påväg upp eller ner, allt handlar om hur långt tidsperspektiv man har. Om du ska ha någon slags strategi ändå, så skulle jag föreslå det motsatta, placera pengar i korta räntefonder när börsen går upp och köp när börsen går ner, men då pratar vi att du ska fånga längre cykler och investera med 10 år+ horisont och att en börsen har en tydlig långsiktig trend (att börsen gått upp i något år eller ner i något år).
Du har fått mig att tänka om lite. Tänkte tidigare att det känns farligt att köpa en fallande aktie då den kan gå ner hur mycket som helst, lite som att fånga en fallande kniv. Men så länge man kör på Large Cap och sprider sina investeringar (investmentbolag verkar vettigt?) så borde det vara hyffsat riskfritt och man kan i stället se det som att handla på REA?
Månadsspara i korta räntefonder och köp stabila aktier för dessa fondpengar när aktierna "REAS" ut borde ju vara en bra strategi då kanske? Detta då oavsett om börsen ligger i positiv eller negativ trend.
Ursäkta om jag verkar förvirrad :smash:
The_RobRoy
2014-06-13, 07:14
Du har fått mig att tänka om lite. Tänkte tidigare att det känns farligt att köpa en fallande aktie då den kan gå ner hur mycket som helst, lite som att fånga en fallande kniv. Men så länge man kör på Large Cap och sprider sina investeringar (investmentbolag verkar vettigt?) så borde det vara hyffsat riskfritt och man kan i stället se det som att handla på REA?
Månadsspara i korta räntefonder och köp stabila aktier för dessa fondpengar när aktierna "REAS" ut borde ju vara en bra strategi då kanske? Detta då oavsett om börsen ligger i positiv eller negativ trend.
Ursäkta om jag verkar förvirrad :smash:
Bra att du börjar fundera lite. Var ödmjuk för att detta är väldigt svårt att bemästra, svårare än att bli pokerproffs, här slåss världens smartaste om att försöka överlista varandra, och de har enorma summor pengar, analytiker, information och IT-system för att hjälpa dom på traven.
Bara för att det är svårt att bemästra, betyder det inte att man ska låta bli, men man ska inte tro att man kan sitta på kammaren hemma i ett par timmar och komma upp med en helt revolutionernade strategi som ger kanonavkastning. Som ett exempel, har jag själv läst teknisk fysik med finansiell matematik som inriktning, på det har jag jobbat med traders i 7 år inom de flesta typer av strategier och positioner och på senare tid vidareutbildat mig vid sidan av jobbet, med studier i totalt cirka 800 timmar. Och jag känner att jag inte direkt har någon edge, där jag kan slå marknaden med någon större säkerhet, famlar mest i mörkret som alla andra. Skillnaden är att jag lärt mig tillräckligt för att inte gå i lätta fällor, eller tro att jag har mer koll än jag faktiskt har.
Nedåt några dagar i rad nu, både Stockholm och USA, och så oro i både Ukraina (?) och Irak, och så sommaren som är här där alla väntar sig något traditionsbundet fall.
Dags att kliva av för stunden eller, med innehav som korrelerar mot börsen?
Nedsidan borde vara större än uppsidan i alla fall?
Minimjölk
2014-06-13, 10:35
Dags att kliva av för stunden eller, med innehav som korrelerar mot börsen?
Nedsidan borde vara större än uppsidan i alla fall?
Är absolut inte säker på detta då det verkar lösa sig både i Ukraina och Irak och att denna oro redan funnits sedan en längre tid och börsen trots detta hela tiden studsat tillbaka. Ekonomin är på väg framåt och folk sitter med större tillgångar och skulder än tidiagre och vet inte var de skall göra av sina pengar då
räntorna är så låga.
Med andra ord, det finns i nuläget få alternativ till aktiefonder/aktier som ger vettig avkastning vilket gör att folk överlag är sugna ett tag till. Jag tror dock precis som du att det kommer komma en rekation nedåt men jag är inte så säker på att den kommer nu utan den kan lika gärna komma till hösten eller senare.
Ja det är på chans alltihop, för en amatör i alla fall.
The_RobRoy
2014-06-13, 10:42
Jag håller med dig Minimjölk. Obligationsinnehav går en mörk framtid till mötes där kreditspreadar har komprimerats enormt redan idag och räntekurvan är rekordlåg ut till 10 år. Det finns i princip bara en riktning kvar för obligationer och det är ned i värde. Alternativt fortsatt sidleds-sim på de snåla yields som nu erbjuds. Så det är inte attraktivt som investering. Bostadspriserna världen över är redan uppblåsta som en ballong, det lär visserligen fortsätta ett tag till, men kvar blir i princip aktier, det minst dåliga alternativet.
Självklart när väl all likviditet som pumpats in i systemet ska ut igen, så kan ju alla tillgångsslag falla tillbaka, så även aktier, men på relativ basis känns aktier bäst, alternativt räntekontot. Själv kör jag mycket på räntekontot nu och inväntar bättre lägen att kliva in (medveten att det kan dröjja flera år), men kortsiktigt bör man fortfarande ha aktie-exponering.
Jag håller med dig Minimjölk. Obligationsinnehav går en mörk framtid till mötes där kreditspreadar har komprimerats enormt redan idag och räntekurvan är rekordlåg ut till 10 år. Det finns i princip bara en riktning kvar för obligationer och det är ned i värde. Alternativt fortsatt sidleds-sim på de snåla yields som nu erbjuds. Så det är inte attraktivt som investering. Bostadspriserna världen över är redan uppblåsta som en ballong, det lär visserligen fortsätta ett tag till, men kvar blir i princip aktier, det minst dåliga alternativet.
Självklart när väl all likviditet som pumpats in i systemet ska ut igen, så kan ju alla tillgångsslag falla tillbaka, så även aktier, men på relativ basis känns aktier bäst, alternativt räntekontot. Själv kör jag mycket på räntekontot nu och inväntar bättre lägen att kliva in (medveten att det kan dröjja flera år), men kortsiktigt bör man fortfarande ha aktie-exponering.
Tror du det även gäller säkra investment grade fonder med mycket FRN, som brukar snitta 2-3-4% om året?
Att jättetråkiga korta räntefonder kommer spöa dem i framtiden?
The_RobRoy
2014-06-13, 11:06
Tror du det även gäller säkra investment grade fonder med mycket FRN, som brukar snitta 2-3-4% om året?
Att jättetråkiga korta räntefonder kommer spöa dem i framtiden?
Som vi pratade om tidigare FRN har ingen egentligen räntekänslighet, eftersom räntan sätts om (floating rate), går räntan upp tappar de helt enkelt inte i värde. Går däremot kreditspreadarna isär kraftigt, så tappar innehaven betydligt mer i värde. Ett extremfall på förlust är default i ett bolag du köpt obligationer i, då är nedgången recovery rate på obligationen i konkursboet, hört siffror som cirka 40% tillbaka (varje fall är ju dock unikt). Men du har ju en fond, så att alla innehav defaultar är ju helt orimligt.
Kreditspread brukar gå isär när börsen rasar kraftigt, så dina innehav har mer korrelation med börsen än tradionella obligationsinnehav med längre löptid.
Som vi pratade om tidigare FRN har ingen egentligen räntekänslighet, eftersom räntan sätts om (floating rate), går räntan upp tappar de helt enkelt inte i värde. Går däremot kreditspreadarna isär kraftigt, så tappar innehaven betydligt mer i värde. Ett extremfall på förlust är default i ett bolag du köpt obligationer i, då är nedgången recovery rate på obligationen i konkursboet, hört siffror som cirka 40% tillbaka (varje fall är ju dock unikt). Men du har ju en fond, så att alla innehav defaultar är ju helt orimligt.
Kreditspread brukar gå isär när börsen rasar kraftigt, så dina innehav har mer korrelation med börsen än tradionella obligationsinnehav med längre löptid.
Tack så mycket för info :)
Jo största innehaven brukar ju vara någon procent av totala fondvärdet så default är kanske ingen katastrof.
Men vad nu, du menar att de "jättesäkra" företagsobligationsfonderna med FNR är extra farliga när börsen rasar???
Är ju svårt kolla själv i historiken, då denna typ av fonder är rätt moderna och poppat upp på senare tid.
Själv har jag just lagt sälj på 40% av innehavet som korrelerar rätt starkt mot börsen i Sverige/Europa, de har gett mig tillräckligt nu så jag vill inte chansa och gapa över för mycket.
Tänkte sprida ut dessa i följande säkra innehav så länge, som jag kommer ur på en dags varsel och kan placera om snabbt ... gillar inte Spiltan Räntefond p.g.a. att den tar 3 dagar att komma ur, frustrerande när man vill placera om.
Dessa fonder har aldrig någonsin backat ens en enskild månad tror jag, över 10 år, så det är väl som räntekonto ... och avkastningen ungefär samma tyvärr.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2032/carnegie-likviditetsfond
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2112/catella-avkastning
Tänkte denna med, men vet inte om jag törs nu efter din varning :/
Verkar köra en hel del FRN så kanske dumt om rejäl rekyl nedåt kommer ... ska man säkra upp med låg avkastning så ska det fan va säkert, annars är det ju helt meningslöst.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/377809/spp-foretagsobligationsfond
Vad är det som styr kreditspreadarna?
Det är väl skillnaden mellan vad företagen betalar och vad statsobligationer ger, typ?
Är det när företagsobligationer blir för poppis, så företagen lättare får sina lån sålda och kan pressa räntan? Och om de är jättepoppis, vilket de är nu, plus att statliga räntor är i botten och knappt kan sjunka mer, då är läget illa såklart för dem?
Nebuchadnezzar
2014-06-13, 11:27
Vad är det som styr kreditspreadarna?
Riskpremium för obligationer, mer eller mindre.
Riskpremium för obligationer, mer eller mindre.
Känns som ett finare ord för det jag beskrev?
Oj, ser nu att Catella Avkastning har funnits sedan urminnes tider, och alltid gått starkt - kanske sätta alla "säkra" pengar där bara och sova gott, invänta rekyl på börsen som lär komma nån gång i framtiden, och sedan tillbaks in i fonder med lite mer fart :)
Fattar inte hur den kunnat ge över 4% per år i typ 15 års tid, och aldrig backat ... märkligt?
The_RobRoy
2014-06-13, 13:21
Är det när företagsobligationer blir för poppis, så företagen lättare får sina lån sålda och kan pressa räntan? Och om de är jättepoppis, vilket de är nu, plus att statliga räntor är i botten och knappt kan sjunka mer, då är läget illa såklart för dem?
Exakt! Jag beskrev det som att kreditspreadarna komprimerats, många ord för samma sak, bara man förstår vad som menas! :)
Exakt! Jag beskrev det som att kreditspreadarna komprimerats, många ord för samma sak, bara man förstår vad som menas! :)
Tack så mycket, jätteschysst du orkar bry dig och hjälpa :)
Blir spännande se vad som händer med "FRN-fonder" när väl en rejäl rekyl nedåt kommer, om din teori angående dem stämmer - jag törs inte chansa utan lämnar dem, ändå ingen jätteavkastning, finns hedge och kortränte och annat.
The_RobRoy
2014-06-13, 13:56
Tack så mycket, jätteschysst du orkar bry dig och hjälpa :)
Blir spännande se vad som händer med "FRN-fonder" när väl en rejäl rekyl nedåt kommer, om din teori angående dem stämmer - jag törs inte chansa utan lämnar dem, ändå ingen jätteavkastning, finns hedge och kortränte och annat.
Om de idag bara avkastar 3-4% på årsbasis blir rekylen inte stor, kanske blir nollavkastning det året. Avkastar fonden 7-8% på årsbasis, finns heltklart nersida på 10-15% i ett inte alltför orimligt scenario.
Om de idag bara avkastar 3-4% på årsbasis blir rekylen inte stor, kanske blir nollavkastning det året. Avkastar fonden 7-8% på årsbasis, finns heltklart nersida på 10-15% i ett inte alltför orimligt scenario.
Tror inte det finns nån FRN-fond som ger 7-8% i dagsläget :d
Lucara Diamond Corp +19.25% sen 9/6. *popcorn*
Synd att man alltid kunde ha investerat mer.
Spara i Folksam. 6.5%. Vad säger ni?
The_RobRoy
2014-06-24, 08:43
Spara i Folksam. 6.5%. Vad säger ni?
Ingen aning, SAS Pref avkastar 12% nu på årsbasis :)
Om ekonomin går lite sämre än väntat, då blir börsen glad för man kan förvänta sig ekonomiska lättnader - men om ekonomin börjar gå lite för bra, då går börsen dåligt för man kan förvänta sig räntehöjningar.
Kan man sammanfatta det lite så, förenklat?
Om så, gäller det alltid, eller bara i vissa faser av konjunkturen?
ChrisDEFC
2014-06-24, 21:14
Lucara Diamond Corp +19.25% sen 9/6. *popcorn*
Synd att man alltid kunde ha investerat mer.
Ja den är fin, ligger över 60% sedan köp i vintras men samma problem här: önskar jag hade investerat mer... Va väldigt nära att handla mer runt 13kr men klicka aldrig in ordern...
Faller lite smått nu, som en avgrund som öppnade sig ett tag :d
Vad tror folk om Fortum i fortsättningen? Har 22% avkastning hittills på relativt kort tid. Funderar på om jag borde sälja av. Är lite sugen på att amortera av mer på lägenheten.
Opcon AB har vaknat, kommer troligt att gå bra framöver.
http://www.opcon.se/web/Opcon_SE.aspx
Ondskapelsen
2014-06-28, 13:59
Helt omöjligt att hitta köpvärda aktier här på hemmaplan om man gillar någon form av värdeinvestering. Mina sista inköp har varit mer konceptuella kring bolagen än värderingarna, och inga av dom återfinns i Sverige.
Mina sista inköp:
Citigroup (dock billigt!)
Whole Foods Market (inte så billigt, men kvalitet)
Starbucks (långt ifrån billigt, men nya "Coca cola")
Utöver det har jag plockat in en stor stek i Berkshire Hathaway som är ok värderat i relation till sina tillgångar.
Vad köper ni?
Helt omöjligt att hitta köpvärda aktier här på hemmaplan om man gillar någon form av värdeinvestering. Mina sista inköp har varit mer konceptuella kring bolagen än värderingarna, och inga av dom återfinns i Sverige.
Mina sista inköp:
Citigroup (dock billigt!)
Whole Foods Market (inte så billigt, men kvalitet)
Starbucks (långt ifrån billigt, men nya "Coca cola")
Utöver det har jag plockat in en stor stek i Berkshire Hathaway som är ok värderat i relation till sina tillgångar.
Vad köper ni?
Köper inte, jag säljer av!
Petar in pengarna på spiltan räntefond sålänge.
Bästa resan i år har nog varit att köpa fonder i ryssland när det var som mest pressat.
Är sugen på att ta tag i aktier handlandet på riktigt nu. Har ni nån aktie bok ni rekommenderar till en nybörjare?
Är sugen på att ta tag i aktier handlandet på riktigt nu. Har ni nån aktie bok ni rekommenderar till en nybörjare?
Satsa inte på något avancerat direkt. Öppna ett konto på t.ex Avanza och börja handla. Men köp bara ifrån large cap så minimera du risken att förlora alla pengar. Då blir det lite learning by doing.
Alla läser massa buffet böcker och tror de är värdeinvesterare på nolltid så slutar det ändå med att de köper oljebolag och annat hypat skit.
Ondskapelsen
2014-06-28, 18:29
Hur är din nivå? Har du handlat något tidigare?
Jag tycker att Why are we so clueless about the stock market? är en skitbra bok att börja med. Den förklarar verkligen varför man ska köpa aktier och att marknaden i sig inte har något syfte. Rekommenderar verkligen!
Annars har jag en hel lista här: http://snaljapen.se/boktips
Satsa inte på något avancerat direkt. Öppna ett konto på t.ex Avanza och börja handla. Men köp bara ifrån large cap så minimera du risken att förlora alla pengar. Då blir det lite learning by doing.
Alla läser massa buffet böcker och tror de är värdeinvesterare på nolltid så slutar det ändå med att de köper oljebolag och annat hypat skit.
Tack för svar:) Är avanza den bästa nätmäklaren? Har ett konto på swedbank nu.
Hur är din nivå? Har du handlat något tidigare?
Jag tycker att Why are we so clueless about the stock market? är en skitbra bok att börja med. Den förklarar verkligen varför man ska köpa aktier och att marknaden i sig inte har något syfte. Rekommenderar verkligen!
Annars har jag en hel lista här: http://snaljapen.se/boktips
Tack för tipset:) Jag har handlat väldigt lite. Lite koll har man väl med courtage och liknande. Men jag vill sätta mig in i det mer. Ska absolut kolla upp boken:d
Raschmus
2014-06-30, 09:12
Hade ni hoppat på Avanza Zero när som helst eller avvaktat en eventuell nedgång? Känns som den ligger högt
Tack för svar:) Är avanza den bästa nätmäklaren? Har ett konto på swedbank nu.
Du vill ha en bank som är billig att använda hur som helst. Avanza har nog vunnit lite utmärkelser och så tidigare, och dom är billiga för att dom inte har några fysiska kontor som man kan gå till, vilket bara är till din fördel om du klarar dig med en internettjänst.
Hade ni hoppat på Avanza Zero när som helst eller avvaktat en eventuell nedgång? Känns som den ligger högt
Det mesta ligger väl relativt högt nu, och AZ högre än någonsin, så det är väl därför många börjar bli oroliga och säljer av. :rolleyes:
ChrisDEFC
2014-06-30, 10:15
Omöjligt att spå om framtiden. Du kan sitta bredvid och kolla när den går upp ytterligare 20-30% i väntan på dippen eller så rasar det imorgon... Vem vet. Om jag hade säg 100k och skulle investera i index så skulle jag inte bara väntat utan kanske börja med 10 nu och sätta 90 i räntor. Nästa månad flyttar jag över 10 från räntor till index osv, detta oavsett om det går upp eller ner, tills jag uppnått den viktning jag vill ha.
Är sugen på att ha en svensk bank i min portfölj. Tänker först och främst på storbankerna. De har tappat några procent de sista veckorna och det kan va läge att plocka in en liten del (som jag sen ökar om jag får rätt indikationer). Vilken svensk bank skulle ni ha satsat på idag?
Är sugen på att ha en svensk bank i min portfölj. Tänker först och främst på storbankerna. De har tappat några procent de sista veckorna och det kan va läge att plocka in en liten del (som jag sen ökar om jag får rätt indikationer). Vilken svensk bank skulle ni ha satsat på idag?
Skulle jag köpa en bank idag skulle det nog bli swedbank. Fortfarande inte en kurs som är helt orimlig och ger en riktigt fin utdelning kring 10kr.
Du vill ha en bank som är billig att använda hur som helst. Avanza har nog vunnit lite utmärkelser och så tidigare, och dom är billiga för att dom inte har några fysiska kontor som man kan gå till, vilket bara är till din fördel om du klarar dig med en internettjänst.
Det mesta ligger väl relativt högt nu, och AZ högre än någonsin, så det är väl därför många börjar bli oroliga och säljer av. :rolleyes:
Okej får nog öppna ett konto på Avanza då:) tack för hjälpen.
Johanss0n
2014-06-30, 15:46
Okej får nog öppna ett konto på Avanza då:) tack för hjälpen.
Avanza eller nordnet kvittar kostnadsmässigt, ta den vars sida och fondutbud du gillar bäst.
Swedbank har också börjat röra sig bort från bostadslån och börja kräva in visa klausuler i lånekontrakten.
Låter bra
Swedbank har också börjat röra sig bort från bostadslån och börja kräva in visa klausuler i lånekontrakten.
Låter bra
De kräver en del försäkringar för att bevilja lägre ränta.
Nån som har en fond ni rekommenderar? Sparar ni mest i fonder eller aktier?
Nån som har en fond ni rekommenderar? Sparar ni mest i fonder eller aktier?
didner och gerge aktiefond
Som börsens knäböj. :rolleyes:
Kanske dags att sälja av sina Securitas, just nu ligger avkastningen på 62% och undrar om aktien har mycket mera att ge eller inte.
En fråga: Vad är det för skillnad på Googles c-aktier och de vanliga, förutom att c-aktien inte ger någon rösträtt(?)?
Satt och tittade på kurserna för de håda och de ser ju lite olika ut, men jag förmodade att detta mest berodde på att de är olika mycket eftertaktade och att det är naturligt att det blir så med två olika aktier, även om de är från samma företag. Rättning och event6ell förklaring uppskattas.
En fråga: Vad är det för skillnad på Googles c-aktier och de vanliga, förutom att c-aktien inte ger någon rösträtt(?)?
Satt och tittade på kurserna för de håda och de ser ju lite olika ut, men jag förmodade att detta mest berodde på att de är olika mycket eftertaktade och att det är naturligt att det blir så med två olika aktier, även om de är från samma företag. Rättning och event6ell förklaring uppskattas.
Det är exakt som du spekulerar. Ovanpå det finns stor risk att aktierna med rösträtt (dvs A aktierna) köps upp i högre grad av långsiktiga investerare och därmed finns det inte lika stort antal tillgängliga aktier av det slaget på marknaden (free float).
Det är exakt som du spekulerar. Ovanpå det finns stor risk att aktierna med rösträtt (dvs A aktierna) köps upp i högre grad av långsiktiga investerare och därmed finns det inte lika stort antal tillgängliga aktier av det slaget på marknaden (free float).
Ah, då var jag inte helt ute och cyklade. Tack för svaret.
Opcon AB har vaknat, kommer troligt att gå bra framöver.
http://www.opcon.se/web/Opcon_SE.aspx
Goda nyheter och bolaget rusar, härligt.
Goda nyheter och bolaget rusar, härligt.
Jag höftade på att de flesta av mitt var färdigt för den här gången och skulle börja sjunka nu och började sälja av idag, men tror på dig och kör en sväng om som jag gjorde med Lucara. En helt vanligt kortsiktig investering som jag inte har en susning om. Mest för att det gick att köpa så många aktier. Spännande! :thumbup:
Jag höftade på att de flesta av mitt var färdigt för den här gången och skulle börja sjunka nu och började sälja av idag, men tror på dig och kör en sväng om som jag gjorde med Lucara. En helt vanligt kortsiktig investering som jag inte har en susning om. Mest för att det gick att köpa så många aktier. Spännande! :thumbup:
Jag tror Snowman lägger bud på bolaget inom kort. Så jag ligger kvar ett tag & väntar.
Jag tror Snowman lägger bud på bolaget inom kort. Så jag ligger kvar ett tag & väntar.
Vi får väl se. Går det riktigt bra så får jag bjussa på en grogg. ;)
Vi får väl se. Går det riktigt bra så får jag bjussa på en grogg. ;)
Låt os hoppas, alltid gott med grogg *drool*
Låt os hoppas, alltid gott med grogg *drool*
Det här kan du inte vara nöjd med? Minus tre papp än så länge sen köp. Totalt minus tio totalt i portföljen senaste veckan. Får man göra om?
dluddeckens
2014-07-11, 10:07
Lite offtopic, men jag kollade mina PPM pengar idag (kollar de typ varannan månad). Försöker ligga långsiktigt, och inte pilla för mycket med dem.
Iår har jag +16% i portföljen.
Fördelningen har varit lika hela året.
Fördelningen:
140491 Didner & Gerge Småbolag 30 % -
229922 SEB Läkemedelsfond 21 %
541235 Didner & Gerge Global 29 %
785618 Öhman Global Growth 20 %
Utveckling 2014:
140491 Didner & Gerge Småbolag 15 %
229922 SEB Läkemedelsfond 18 %
541235 Didner & Gerge Global 11 %
785618 Öhman Global Growth 16 %
Det är bättre än min aktieportfölj....
Det här kan du inte vara nöjd med? Minus tre papp än så länge sen köp. Totalt minus tio totalt i portföljen senaste veckan. Får man göra om?
Vänta lite, blir snart bättre.
Det är bättre än min aktieportfölj....
Tror det är vanligare än man tror med småsparare som håller på med aktier, en stabil fond brukar avkasta bättre än småsparare som kastar sig mellan olika aktier och förhoppningsbolag.
dluddeckens
2014-07-11, 11:58
Tror det är vanligare än man tror med småsparare som håller på med aktier, en stabil fond brukar avkasta bättre än småsparare som kastar sig mellan olika aktier och förhoppningsbolag.
Ja, det tror jag med.
Man bör hålla sig till stabila stora bolag med bra direktavkastning, historiskt sätt är det oslagbart investeringsmässigt.
Sant i mångt & mycket, jag har följt Opcon under en längre period, bolaget blev mer intressant när Wendy Lin från Snowman i Hongkong äntrade styrelsen. Hongkong Snowman äger även 17% av aktierna, utan detta vore bolaget mindre intressant. Nu utsätts aktien för en öreshandel, kanske tom kurspåverkan av traders i flock. Jag har köpt lite på dipparna, nu är jag nöjd. Underskatta aldrig en Kines, finns inte många som jobbar så ihärdigt som dom.
http://i57.tinypic.com/312dbf4.jpg
Alltid lika roligt att hoppa mellan olika nyhetssajter och se vad rubriken är :smash:
http://i57.tinypic.com/312dbf4.jpg
Alltid lika roligt att hoppa mellan olika nyhetssajter och se vad rubriken är :smash:
Mjo... Jag tror bestämt att de flesta nyhetssajter som håller på med ekonomi/börsen på senare tid har anställt aftonbladets rubriksättare.
Ta DI som ett exempel... För några år sedan var det en helt okej tidning. Nu är det inget annat än domedagsprofetior och "Hur du tjänar pengar på börsen snabbast", "Såhär blir du megarik superduperfort".
DI nätsida har blivit riktigt dålig på senaste tiden, rubriker som "Nu rasar det" när det var utdelningsnedgång till exempel. Har inte tillgång till papperstidningen men tror att den är bättre (eller hoppas på det).
DI nätsida har blivit riktigt dålig på senaste tiden, rubriker som "Nu rasar det" när det var utdelningsnedgång till exempel. Har inte tillgång till papperstidningen men tror att den är bättre (eller hoppas på det).
Papperstidningen är bättre. Får den varje morgon men hinner nästan aldrig läsa den :D
Men den håller helt klart bättre standard då den inte behöver "locka" med sina rubriker för att få läsare. Mera djupgående analyser, intervjuer osv.
Catstyle
2014-07-16, 16:31
Mmm, DI har varit kass i ett par år nu. :(
*popcorn*
http://i62.tinypic.com/219coqb.jpg
hahavaffan
2014-07-17, 11:38
Ungefär som Computer Swedens sida. Tidningen är helt OK, men deras onlinesida börjar mer och mer likna Aftonbladet i hur de tolkar källor, snor nyheter rakt av, rubriksätter och en massa slarvfel i texterna.
Fråga: Är anledningen till att många av de stora amerikanska bolagen kryper lite långsamt neråt sommarlov eller vad är det som sker? Irak?
Tillfällig svacka i största allmänhet?
MvH ingen vidare koll
Xtreme-G
2014-07-17, 23:00
Just idag är det det nedskjutna flygplanet i Ukraina och Israels offensiver.
*popcorn*
http://i62.tinypic.com/219coqb.jpg
De ändrade rubrik till "Ljummet kvartal för Nordea" på di.se under dagen, skulle tro att de vill få ut nyheterna så fort som möjligt och skriver då rubriken innan de har kollat mot estimaten och baseras nog på Nordeas egen text i pressreleasen:
Det andra kvartalet 2014 utmärktes av ett fortsatt inflöde av nya kunder och hög aktivitet, särskilt inom sparande och rådgivning till företagskunder om finansiella lösningar och kapitalmarknadstransaktioner. Intäkterna står sig bra, trots den låga efterfrågan på lån, de låga räntorna och den låga volatiliteten, och vi fortsätter att genomföra vår plan för att förbättra kostnads- och kapitaleffektiviteten. De underliggande kostnaderna har minskat i lokala valutor och K/I-talet är 49 procent. Kärnprimärkapitalrelation förbättrades med 60 punkter till 15,2 procent.
Fast troligare är kanske att de blev lurade av Direkt som verkar ha haft (eller iaf rapporterat) ett för lågt estimat när de skickade ut sina första analyser av Nordeas pressrelease om man jämför med första nyheten från SIX News:
+--------+----------+---------------------------------------------------------------------------+
| Byrå | time | headline |
+--------+----------+---------------------------------------------------------------------------+
| Direkt | 07:05:26 | NORDEA: RÖRELSERES BLEV 935 MLN EUR 2 KV (SME 884) |
| SIX | 07:08:49 | Nordea 2 kv: Rörelseresultat 935 MEUR (SIX 963) |
Köpte precis aktier i Skistar b
Ska bli spännande år framöver och se vad som händer :)
dluddeckens
2014-07-21, 22:19
Köpte precis aktier i Skistar b
Ska bli spännande år framöver och se vad som händer :)
Jag har köpt alldeles för många JOSAB för att vara rationell. Tror och hoppas på nyheter om nya orders för JOSAB i veckan :)
The_RobRoy
2014-07-28, 11:46
Jaha, sommarstilje på börsen i Sverige, känns som vi får vänta på hösten för att få en riktning, fortsatt uppgång eller kommer första sättningen på länge? På de sydeuropeiska marknaderna har det ju varit något stökigare, men någon egentlig nedgång har ju uteblivit där med.
Jag har varit rejält avvaktande till börsen ett bra tag nu, förutom för Asien/Kina där jag väntat på ett uppställ som tillslut verkar ha kommit, är dock girig och hoppas på mer innan jag säljer av. Vi får se om det straffar sig..
Men ibland bränner pengarna i fickan och jag kunde inte hålla mig ifrån att göra två köp, Munksjö Oyj och Net Insight. Munksjö för att jag i olika research material läst om Paper/Pulp och att olika skickliga förvaltare legat överviktade i sektorn som ett av deras senaste bett. Munksjö verkar vara lite av en favorit inom denna sektor och rekad av analytiker, inte för att deras rekar alltid går hem, men det fungerar ofta bättre på mindre bolag.
Net Insight för att jag tror de ligger i ett vinnarhål i tiden med Netflix osv, de kom nyligen med en stark rappport som initialt togs väl av marknaden, men aktien föll tillbaka och då köpte jag en liten chanspost, kan egentligen inte så mycket om bolaget längre. Följde de noggrannare för 4-5 år då jag ägde aktien en period (blev en förlustaffär) har sedan dess bara legat på min bevakningslista.
I övrigt sålde jag halva min post i el-bil/buss företaget BYD efter en japansk biltillverkar VD sa att elbilar är hopplöst innan en bättre batteriteknik kommer ut. Är benägen att hålla med, börjar själv tro mer på hybrider, men batteri och en liten bränslemotor. Hoppas på en bättre exit på min andra halva av BYD innehavet då kinesiska börsen går starkt.
Övrigt i portföljen värt att kommentar: Doro, lite förvånad hur stor nedgången blev, jag tog vinsten på halva mitt innehav, men nu har andra halvan rasat såpass att jag totalt ligger +-0 på bolaget. Jag tror fortfarande på att gamlingar inte vill ha en samsung s4 med senior-gui, utan en riktig senior telefon, marknaden tycker delvis annorlunda.
G5 Entertainment, verkar va rimligt värderas på nuvarande business (om man nu inte tycker alla bolag för tillfället är högt värderade, vilket är en valid point), man får en gratis option på framtida storsäljare som jag ser det just nu.
Behåller än så länge Novo Nordisk och Swedish Match som back-bone i portföljen, känns stabilt, även om det kliar att ta hem en 43% uppgång i Novo.
Trist att inget egentligen känns billigt just nu dock, något i bakhuvudet ropar några gånger i veckan att jag borde sälja av i princip allt, men samtidigt finns det inget annat att stoppa pengarna i, förbannade lågräntemiljö..
Minimjölk
2014-07-28, 12:15
Som altid ett intressnt inlägg från vår korrespondent i Hong Kong. Jag har noga bevakat Net insight senast halvåret och tror precis som dig och ett gäng insiders på företaget. De ligger rätt i tiden med tanke på bla Netflix utbredning. Har fler än en gång suttit på fingret på köpknappen men står ännu utanför. Anledningen är främst den låga omsättningen och att jag bränt mig ett antal gånger det senaste året på företag som man bara måste köpa sig in i nu innan det är försent med 800%-uppgång.
Det som talar för NI jämfört med Doro är att jag tror mer på dras produkt. Doro är i grunden ett bra företag och en genial idé men jag tor att med tiden så blir de seniora användana mer tekniskt kunniga och behovet mindre och mindre för dras produkt, jag söker mig mer till brncher där jag ser ett ökat behov av deras produkter, på kort sikt kan det vara förlustaffärer men på 5-10 års sikt trot jag att jag vinner på den strategin.
Själv ligger jag 45% i Atlant Stability, ytterligare 15% i tråkiga räntefonder, och inväntar raset det talats om så länge nu.
Sover gott på nätterna i alla fall, men muttrar på dagarna över pengarna jag missar på alla uppgångar som är hela tiden :d
Om man bara kunde tajma de rackarns topparna/dalarna :hbang:
Ondskapelsen
2014-07-28, 16:57
Jaha, sommarstilje på börsen i Sverige, känns som vi får vänta på hösten för att få en riktning, fortsatt uppgång eller kommer första sättningen på länge? På de sydeuropeiska marknaderna har det ju varit något stökigare, men någon egentlig nedgång har ju uteblivit där med.
Jag har varit rejält avvaktande till börsen ett bra tag nu, förutom för Asien/Kina där jag väntat på ett uppställ som tillslut verkar ha kommit, är dock girig och hoppas på mer innan jag säljer av. Vi får se om det straffar sig..
Men ibland bränner pengarna i fickan och jag kunde inte hålla mig ifrån att göra två köp, Munksjö Oyj och Net Insight. Munksjö för att jag i olika research material läst om Paper/Pulp och att olika skickliga förvaltare legat överviktade i sektorn som ett av deras senaste bett. Munksjö verkar vara lite av en favorit inom denna sektor och rekad av analytiker, inte för att deras rekar alltid går hem, men det fungerar ofta bättre på mindre bolag.
Net Insight för att jag tror de ligger i ett vinnarhål i tiden med Netflix osv, de kom nyligen med en stark rappport som initialt togs väl av marknaden, men aktien föll tillbaka och då köpte jag en liten chanspost, kan egentligen inte så mycket om bolaget längre. Följde de noggrannare för 4-5 år då jag ägde aktien en period (blev en förlustaffär) har sedan dess bara legat på min bevakningslista.
I övrigt sålde jag halva min post i el-bil/buss företaget BYD efter en japansk biltillverkar VD sa att elbilar är hopplöst innan en bättre batteriteknik kommer ut. Är benägen att hålla med, börjar själv tro mer på hybrider, men batteri och en liten bränslemotor. Hoppas på en bättre exit på min andra halva av BYD innehavet då kinesiska börsen går starkt.
Övrigt i portföljen värt att kommentar: Doro, lite förvånad hur stor nedgången blev, jag tog vinsten på halva mitt innehav, men nu har andra halvan rasat såpass att jag totalt ligger +-0 på bolaget. Jag tror fortfarande på att gamlingar inte vill ha en samsung s4 med senior-gui, utan en riktig senior telefon, marknaden tycker delvis annorlunda.
G5 Entertainment, verkar va rimligt värderas på nuvarande business (om man nu inte tycker alla bolag för tillfället är högt värderade, vilket är en valid point), man får en gratis option på framtida storsäljare som jag ser det just nu.
Behåller än så länge Novo Nordisk och Swedish Match som back-bone i portföljen, känns stabilt, även om det kliar att ta hem en 43% uppgång i Novo.
Trist att inget egentligen känns billigt just nu dock, något i bakhuvudet ropar några gånger i veckan att jag borde sälja av i princip allt, men samtidigt finns det inget annat att stoppa pengarna i, förbannade lågräntemiljö..
Efter jag såg en intervju med Elon Musk för ett par år sen så är jag negativt inställd till hybrider. Enligt honom så blir en hybrid aldrig bra eftersom man måste ha plats med både elmotor, batteri, vanlig motor och tank. Det blir alldeles för lite kraft som varje motor kan skapa vilket betyder att du i stort sett alltid måste använda båda motorerna.
En 100% elbil har istället sämre räckvidd men enormt mycket bättre effektivitet. Samma sak med en bensinbil som tydligen i många fall är mer effektiv än hybrider pga. att man kan optimera efter motormodellen.
Men nu är jag ingen ingenjör, men det lät vettigt det han sa :).
The_RobRoy
2014-07-28, 18:19
Efter jag såg en intervju med Elon Musk för ett par år sen så är jag negativt inställd till hybrider. Enligt honom så blir en hybrid aldrig bra eftersom man måste ha plats med både elmotor, batteri, vanlig motor och tank. Det blir alldeles för lite kraft som varje motor kan skapa vilket betyder att du i stort sett alltid måste använda båda motorerna.
En 100% elbil har istället sämre räckvidd men enormt mycket bättre effektivitet. Samma sak med en bensinbil som tydligen i många fall är mer effektiv än hybrider pga. att man kan optimera efter motormodellen.
Men nu är jag ingen ingenjör, men det lät vettigt det han sa :).
Han har säkert en poäng att det blir att båda motorerna används, men om man får ner förbrukningen till 0.1-0.2l/mil varför skulle det va så dåligt?
Detta var vad jag refererade till, han bör ju också ha viss koll:
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702303918804579107213728805086
dluddeckens
2014-07-28, 21:20
Han har säkert en poäng att det blir att båda motorerna används, men om man får ner förbrukningen till 0.1-0.2l/mil varför skulle det va så dåligt?
Den intervjun Ondsk. refererar till har några år på nacken, utvecklingen har gått frammåt och hybriderna är klart bättre än då.
Dock tror jag också att rena elbilar är det som kommer slå på sikt.
Minimjölk
2014-07-30, 09:39
Grattis till ett bra köp i Net insight, känns sådär kul att stå utanför just nu men med min historik var detta ganska väntat. det kan dock vara ett läge att säkra vinsten nu för jag tror vi kommer se en liten sättning i kursen inom kort. Däremot är ju företaget klart intressant inför framtiden.
The_RobRoy
2014-07-30, 13:42
Grattis till ett bra köp i Net insight, känns sådär kul att stå utanför just nu men med min historik var detta ganska väntat. det kan dock vara ett läge att säkra vinsten nu för jag tror vi kommer se en liten sättning i kursen inom kort. Däremot är ju företaget klart intressant inför framtiden.
Ja ibland kommer avkastningen man hoppats på över 1 års sikt på 3 dagar istället ;)
Som vanligt har man köpt för lite i vinnaren, det var de likvider jag hade över efter inköp av Munksjö, 1% av kapitalet. Men 25% uppgång är alltid kul :)
Jag glädjs mer åt kinesiska börsen som äntligen gör ett återtåg, där har jag suttit med 20% av kapitalet o tittat på när alla andra börser världen över rusat
Ondskapelsen
2014-07-30, 18:32
Den intervjun Ondsk. refererar till har några år på nacken, utvecklingen har gått frammåt och hybriderna är klart bättre än då.
Dock tror jag också att rena elbilar är det som kommer slå på sikt.
Korrekt, den var från 2009 tror jag, så knappast purfärsk!
Jag tror också att renodlade elbilar är det som kommer slå på sikt, men än så länge har vi problem med räckvidd och dålig infrastruktur för laddstationer utanför hemmet.
Personligen är jag extremt dåligt insatt, jag bara mindes den där intervjun någonstans i bakhuvudet. Jag har egentligen väldigt lite att bidra mde i diskussionen :).
Minimjölk
2014-08-01, 10:29
Det här med att tackla nedgångar...
Nu har det hänt igen, det går upp och det går ned och det är jag väl införstådd i men problemet för mig är att mina innehav går mer minus än plus i ett börsklimat som under det senaste året varit positivt. Det är väl så livet som investerare är men likväl är det jobbigt med röda siffror som borde varit blåa och fina. Jag tror på mina investeringar och kan inte riktigt förstå varför marknaden värderar möjligheterna annorlunda. Jag kanske har helt fel förväntningar eller så är jag helt enkelt steget före och marknaden betydligt mer kortsiktig än jag? :)
Lite exempel:
H&M som numera är en bas i var mans portfölj. Senaste året har de nästan stått stilla alltmedan börsen tickat på uppåt. I år har de trots fina resultat ändå backat nästan 10% än så länge. Detta trots att utsikterna ser grymma ut. Om 10 år lär kursen vara nästintill dubblad...
Axis Communications släppte nyligen en väldigt bra rapport och skingrade de orosmoment som vissa analytiker hade. Kursen hoppade då upp tillbaka till nivåerna den låg på i våras men väl under toppen förra hösten. Efter detat har den dock börjat dala tillbaka till lägre nivåer helt utan förklaring då lovorden från alla analytiker vill höja kursen. Alla är eniga om att branchen som de är marknadsledande inom (Videoövervakning) kommer växa som helhet och att de för varje kvartal växer sig starkare och större. Med andra ord, om 10år kommer det företaget troligtvis vara 4 gånger större med en omsättning och vinst långt över dagens nivåer.
Shamaran är såklart en högriskinvestering och den skuttar upp/ned en del men det är förundransvärt att kursen ligger kvar där den låg för ett år sedan med tanke på allt positivt som skett senaste året. Däremot är ju denna investeringen som skulle kunna ge flera 100% på några års sikt och allt handlar om att låta tiden gå.
Semcon är en annan favorit som hackat betänkligt, de har det senaste halvåret varit tydliga med att de gör en omorganisering för att effektivisera och på sikt bli mer lönsamma vilket ju är positivt men ändå backar kursen fastän det är trolig tatt företaget om 1-2år kommer visa finare siffror.
Finns flera exempel men mest anmärkningsvärt är ändå när aktier i stabila och lönsamma företag med grymma framtidsutsikter som ständigt levererar på rapporter etc ändå slaktas och inte lyfter som sig bör (enligt mitt tycke då).
The_RobRoy
2014-08-01, 10:39
Minimjölk H&M, Axis är bolag som varit enorma kursvinnare på 10 års horisont och extremt populära innehav. Värderingarna i sådana bolag (när marknaden som helhet legat i bullmarket flera år) är naturligt ansträngd. Minsta tecken på att success-storyn inte fortsätter ger ofta en knackig börsutveckling.
Sen bör du inte bli förblindad av alla snabba procent till höger och vänster, vi bör ändå förvänta oss en genomsnittlig årsavkastning på max 8% och i denna lågräntemiljö om aktiemarknaden levererar 5-6% (inkl utdelning) så är det bra.
Minimjölk
2014-08-01, 10:52
Tack, jo jag vet detta men mitt inlägg var nog mer i frustration över att jag hoppat på tågen försent och lyckats med bedriften att ligga minus på 18 av 20 innehav trots att börsen på samma tid gått en hel del plus. Jag som person skall nog egentligen investera i indexfonder och låsa in dessa i ett skåp och inte kolla kursutvecklingen. Som det är nu när jag kollar kurserna flera gånger om dagen blir jag lätt frustrerad.
The_RobRoy
2014-08-01, 11:21
Börsen är ett utmärkt verktyg för att lära känna sig själv :)
Minimjölk
2014-08-01, 12:08
Absolut, jag har lärt mig massor under de senaste åren jag varit aktiv, skall bara lära mig lyssna mer till min mage istället för hjärna så blir det nog bra. :)
Grunden i mitt sparande har alltid varit lågrisk och när jag nu sakta men säkert exponerar mer och mer kapital mot högrisk så kommer det röra på sig mer och förhoppningsvis i riktning uppåt framöver men omställningen kostar i form av frustration och att jag medvetet/omedvetet tänker på vad jag skulle kunna gjort för de pengarna istället för att förlora dem på något så onödigt som en dålig investering. Jag har enorma krav på mig själv och i de ingår tydligen att jag exakt vill kunna pricka toppar och dalar samt spå vår framtid. ;)
Det blir nog bra framöver men jag önskar att känslan av att det går bra skulle vara mer frekvent men för mig i nuläget är aktieinnehav 90% deppighet och 10% glädje om vi ser per tidsenhet medan mitt räntesparande är mer mjaha hela tiden. Jag vet att jag på lång sikt kommer tjäna mer på aktieinnehav men frågan är om det är värt mödan så som jag resonerar idag och med tanke på att jag varje månad idag och framöver har en helt ok inkomst som jag kan välja att investera.
Ondskapelsen
2014-08-01, 14:30
Tack, jo jag vet detta men mitt inlägg var nog mer i frustration över att jag hoppat på tågen försent och lyckats med bedriften att ligga minus på 18 av 20 innehav trots att börsen på samma tid gått en hel del plus. Jag som person skall nog egentligen investera i indexfonder och låsa in dessa i ett skåp och inte kolla kursutvecklingen. Som det är nu när jag kollar kurserna flera gånger om dagen blir jag lätt frustrerad.
Tålamod min vän. Man kan inte slå index varje år, men med en långsiktig och genomtänkt strategi (som du verkar ha) så lönar det sig i längden. Det handlar bara om att ha en strategi som passar ens personlighet. Jag har en ganska aggressiv stil eftersom det passar mig och mitt enorma intresse. Andra vill sova bra på natten och då kanske man bara ska köpa Spiltan Räntefond.
Du är på ett bra spår, håll ut! ;)
Apropå korta svängningar. Ingen bra eftermiddag... Jag ska nog slänga nyckeln likt minimjölks förslag. Alldeles för nervig.
Apropå korta svängningar. Jag slängde in några tusen i Nordic Mines och Interfox Resources för att se om det kan vara en kul grej på kort sikt. Spännande!
Apropå korta svängningar. Jag slängde in några tusen i Nordic Mines och Interfox Resources för att se om det kan vara en kul grej på kort sikt. Spännande!
Va det inte Nordic Mines som rusade 30% för några dagar sedan?
Rusade 230% över ett par dagar häromnyssens, men sansade sig en hel del ganska hastigt.
Rusade 230% över ett par dagar häromnyssens, men sansade sig en hel del ganska hastigt.
Oj! Bara att gratulera om låg inne då :)
Minimjölk
2014-08-01, 20:25
Jag satt och kollade orderdjup och avslut på NOMI de två senaste dagarna men har varit alldeles för feg att hoppa på tåget då jag tror att bolaget är konkursfärdiga. Speciellt intressant var det timmarna efter handelsstoppet, då rusade kursen snabbt upp från 18 till 33 och sedan tillbaka till 15-16 och idag har det efter en inledande topp på +15% gått ned till -20 och sedan upp igen. Helt klart en aktie där man kan både tjäna och förlora stora slantar. Vet en som köpte på sig i intervallet 26-31öre igår utan att hinna sälja innan raset och han är mindre nöjd idag. Apropå NOMI så är deras teckningsrätt intressant då den kostar en bråkdel av aktien (0,002) och berättigar till aktieköp för 3öre styck.
Oj! Bara att gratulera om låg inne då :)
Gjorde jag ju tyvärr inte. Lustigt att man aldrig riktigt hinner med.
Jag satt och kollade orderdjup och avslut på NOMI de två senaste dagarna men har varit alldeles för feg att hoppa på tåget då jag tror att bolaget är konkursfärdiga. Speciellt intressant var det timmarna efter handelsstoppet, då rusade kursen snabbt upp från 18 till 33 och sedan tillbaka till 15-16 och idag har det efter en inledande topp på +15% gått ned till -20 och sedan upp igen. Helt klart en aktie där man kan både tjäna och förlora stora slantar.
Vet en som köpte på sig i intervallet 26-31öre igår utan att hinna sälja innan raset och han är mindre nöjd idag. Apropå NOMI så är deras teckningsrätt intressant då den kostar en bråkdel av aktien (0,002) och berättigar till aktieköp för 3öre styck.
Jo. Så är det ju. Så jag vågar inte investera någon förmögenhet, det gör jag inte. Men det kan vara kul om man kan få ut ett par tusenlappar på det i alla fall.
En toppengrej - OM nyemissionen blir av någon gång och dom faktiskt inte konkar. Konkar dom är ju aktierna också värdelösa visserligen, men för att teckningsrätterna ska vara användbara behövde dom få in en ganska stadig summa, och jag tror bestämt att dom hade skjutit på det ett par gånger redan också, så jag håller mig nog ifrån dom. Möjligt är ju att aktien sjunker ordentligt när väl nyemissionen blir av också, pga utspädning(ordval?) och är den då inte värd mer än tre öre så är man ju lite lurad. Men det har jag inte riktigt räknat på, så det kanske inte funkar så?
Hur shortar jag corning?
Sent from my one+
Minimjölk
2014-08-06, 11:06
Investeringarna går verkligen illa just nu, inte nog med att hela depån är mörkröd för tillfället utan nu ligger jag rejält minus på de flesta innehaven och som det ser ut just nu kommer börsen dala ytterligare framöver då den är extremt övervärderad. Det senaste året för mig hade det varit en bättre investering att köpa en eller två extrautrustade M4or än att sitta med alla dessa sjukt värdelösa skitföretagen i portföljen.
Investeringarna går verkligen illa just nu, inte nog med att hela depån är mörkröd för tillfället utan nu ligger jag rejält minus på de flesta innehaven och som det ser ut just nu kommer börsen dala ytterligare framöver då den är extremt övervärderad. Det senaste året för mig hade det varit en bättre investering att köpa en eller två extrautrustade M4or än att sitta med alla dessa sjukt värdelösa skitföretagen i portföljen.
Hur ser portföljen ut? Vad sitter du med för bolag? :)
Minimjölk
2014-08-06, 13:48
Hur ser portföljen ut? Vad sitter du med för bolag? :)
Retail:
H&M
Odd Molly
ICA
IT/Teknik:
Ericsson
Axis
CDON
Semcon
Olja:
Shamaran
Africa Oil
DNO
För framtiden:
Image System
Precice Biometrics
Serstech
Råchansningar:
Diamyd
Mertiva
Nordic Mines TR
Aktiefonder:
Avanza Zero
Indien-indexfond
Ryssland-indexfond
Råvarufond
Räntefonder:
Atlant stability
Spiltan lågräntefond
Konton:
Högräntekonton Santander
Buffertkonto
På sikt kommer jag köpa in mig i ett fåtal större stabilare bolag likt H&M men jag anser dem just nu vara övervärderade.
Hur shortar jag corning?
Sent from my one+
Bump, robroy?
Sent from my one+
Retail:
H&M
Odd Molly
ICA
IT/Teknik:
Ericsson
Axis
CDON
Semcon
Olja:
Shamaran
Africa Oil
DNO
För framtiden:
Image System
Precice Biometrics
Serstech
Råchansningar:
Diamyd
Mertiva
Nordic Mines TR
Aktiefonder:
Avanza Zero
Indien-indexfond
Ryssland-indexfond
Råvarufond
Räntefonder:
Atlant stability
Spiltan lågräntefond
Konton:
Högräntekonton Santander
Buffertkonto
På sikt kommer jag köpa in mig i ett fåtal större stabilare bolag likt H&M men jag anser dem just nu vara övervärderade.
Vet inte om du vill ha någon form av kritik eller tips men Precice Biometrics är skräp. Ta till dig eller ignorera :) '
ber om ursäkt om du ej ville ha tips.
Blä går inte alls bra för mig.
Kör på:
Investor B
RnB Retail and Brands
SAS
Givetvis hårdast investerat på RnB som faller som en sten, sen SAS, sen Investor. Har även en del att investera men köplusten är låg.
Tung börsdag för alla för övrigt. -1.6% på index saautan.
Vad tycker ni om RnB och SAS? Svälja förlusten nu eller tugga vidare? Eller vill inte att någon ska säga vad jag ska göra, snarare, vad hade ni gjort?
The_RobRoy
2014-08-06, 17:48
Bump, robroy?
Sent from my one+
corning? Jag förstår inte ens. Bolaget Corning?
Är det någon i tråden som faktist kammar hem några betydliga summor med alla dessa investeringar? Tycker sånt här är väldigt spännande, men vet inte om det lönar sig att lägga ned tid på det.
tossefar
2014-08-06, 18:41
Bump, robroy?
Sent from my one+
Vad är det du frågar? Om hur man blankar en aktie? Vad är corning?
Nordenator
2014-08-06, 18:42
Nopes. Hämtat in runt 3 papp och haft 25 ungefär investerade mellan januari och maj. Började leka igen nu i augusti. Tog lite summaruppehåll :)
corning? Jag förstår inte ens. Bolaget Corning?
Yesbox
Sent from my one+
Ondskapelsen
2014-08-06, 19:24
Är det någon i tråden som faktist kammar hem några betydliga summor med alla dessa investeringar? Tycker sånt här är väldigt spännande, men vet inte om det lönar sig att lägga ned tid på det.
http://i62.tinypic.com/2a95m3o.png
Så här har det sett ut för mig i år. Per investerad timme skulle jag säga att det är ganska dåligt, men då har jag ändå en relativt liten kapitalbas som jag investerar (under 400k). När kapitalet springer iväg en bit över miljonen så tror jag däremot att jag kommer börja få fin utväxling på min nedlagda tid. Dessutom har man en ganska rejäl startsträcka innan man börjar få koll på läget. Ju mer senior man blir, desto mindre tid behöver man lägga. Men räkna med att det tar ett par år innan du "fattat galoppen". Det är svårt att lära från andra, tyvärr måste man nästan göra egna misstag :(.
Vad klassar du som betydande summor?
Ondskapelsen
2014-08-06, 19:25
Yesbox
Sent from my one+
Ingen aning faktiskt. Tror ingen Svensk aktör erbjuder det :(.
63k på ett halvår alltså? Är det "säkert" att du får behålla dessa pengar, eller kan det börja dala när som?
Ondskapelsen
2014-08-06, 19:38
63k på ett halvår alltså? Är det "säkert" att du får behålla dessa pengar, eller kan det börja dala när som?
Ptja, pengarna ligger ju till stor del exponerade mot marknaden nu men i lägre risk än vad jag tagit för att få dem. Ser det som låg risk att de skulle försvinna, att de skulle minska kan de däremot absolut göra. Jag går dock i tankarna att "banka" året och sälja alla aktier och placera i räntefonder tills jag hittar mer undervärderade aktier att äga. Just nu tycker jag det känns svajigt och det finns inga direkt säkra hamnar.
Asså, jag har ju gjort en vinst men har exponerat pengarna igen. Om jag vill kan jag alltså välja att plocka ut pengarna när jag vill, men jag väljer istället att fortsätta investera. Så egentligen kanske din fråga är lite konstig, jag kan ju sälja när jag vill :).
Ingen aning faktiskt. Tror ingen Svensk aktör erbjuder det :(.
Nej jag hittar inget heller, hoppades att Robroy skulle ha någon kollega som visste av något papper.
Jag tror Safirskärmar är kraftfullt påväg in under 2015-2017 och det blir döden för gorilla glas, förutom bland budgetsegmentet då, men det bör iaf ge en chock nedåt i kurvan för Corning.
Mellan januari och maj har jag realiserat cirka 98k efter skatt, vilket mestadels har varit flyt.
dluddeckens
2014-08-06, 21:27
Mellan januari och maj har jag realiserat cirka 98k efter skatt, vilket mestadels har varit flyt.
Bra jobbat!
Det var som fan.
Ondskapelsen: Tack för ett bra svar.
Har knappt något kapital, men för en student så klassar jag det lätt som en betydande summa.
http://s15.postimg.org/5osbfjfu3/foto_no_exif.jpg
När man ser alla som tjänat storkovan vill man ju växla upp risken som fan och göra detsamma själv, men så tänker man på filmjölk och andra som istället ligger stora summor back - kan ju gå precis hur som helst.
Bäst ta det lugnt, har grym självdisciplin även på börsen har jag märkt, inte gjort några dumheter alls.
Får vi ett större tapp dock så ska jag gå in stort i nån medelrisk hedge, men då snackar vi ändå enoooormt mycket lägre risk än de som försöker stockpicka här inne, eller de som lägger allt i Zero.
Retail:
H&M
Odd Molly
ICA
IT/Teknik:
Ericsson
Axis
CDON
Semcon
Olja:
Shamaran
Africa Oil
DNO
För framtiden:
Image System
Precice Biometrics
Serstech
Råchansningar:
Diamyd
Mertiva
Nordic Mines TR
Aktiefonder:
Avanza Zero
Indien-indexfond
Ryssland-indexfond
Råvarufond
Räntefonder:
Atlant stability
Spiltan lågräntefond
Konton:
Högräntekonton Santander
Buffertkonto
Ser ju inte så illa ut. Ica, h&m, axis, cdon, semcon, ericsson är ju bra bolag som förmodligen kommer överleva och ge dig utdelning i framtiden.
Alla "chansningar" kan man ju skippa. Då kan man lika gärna köpa en trisslott :D
När man ser alla som tjänat storkovan vill man ju växla upp risken som fan och göra detsamma själv,
Börsen i helhet har ju bara stigit sedan 2010 så då är det också lätt att bli blind och bara se möjligheter i alla bolag som poppar upp.
Jag skulle vilja se en riktigt krasch och se vilka bolag som verkligen pallar en 30-40% nedgång.
The_RobRoy
2014-08-07, 03:21
Yesbox
Sent from my one+
Du måste ha tillgång till en aktielånedesk, dessa kan garanterat skaka fram aktier åt dig, men det görs inte direkt som småsparare. Är du seriöst villig att blanka aktier värda över 1 miljon kronor eller liknande är SEB och Danske de större spelarna i Sverige inom detta.
Annars får du teckna konto hos interactivebrokers eller liknande och hoppas aktien finns tillgänglig för blankning.
DNO ner över 20% bara idag, Shamaran klarar sig bättre. Funderar på att vikta om, men har för dålig koll på DNO egentligen.
DNO ner över 20% bara idag, Shamaran klarar sig bättre. Funderar på att vikta om, men har för dålig koll på DNO egentligen.
Tillbaka på under -10%.
Har investerat i en mycket bra norsk lax-aktie. Men nu blir jag (bokstavligt talat) knullad i röven av Putin och hans sanktioner. FML och F... världspolitik.
120.000 ton lax som måste dumpas någonstans och aktien ner 8 % på några timmar. Samtidigt får de stackars ryssarna importera fryst lax från Chile/andra sidan jorden istället. Snacka om att alla förlorar på detta.
Ondskapelsen
2014-08-07, 12:27
Har investerat i en mycket bra norsk lax-aktie. Men nu blir jag (bokstavligt talat) knullad i röven av Putin och hans sanktioner. FML och F... världspolitik.
120.000 ton lax som måste dumpas någonstans och aktien ner 8 % på några timmar. Samtidigt får de stackars ryssarna importera fryst lax från Chile/andra sidan jorden istället. Snacka om att alla förlorar på detta.
Trist :(. Vilken aktie?
Jag skulle jättegärna ta åsikter kring min nuvarande portfölj (tänker semi-långsiktigt, ungefär 5 år):
Avanza Zero 60%
Industrivärden 8%
Investor 8%
Kinnevik 8%
Lundbergsföretagen 8%
Ratos 8%
Bör jag sprida riskerna på ett bättre sätt? Hur pass viktigt är det att vara insatt i företagen? Började intressera mig för detta för ungefär ett år sedan, så är ju såklart fortfarande nybörjare.
Ondskapelsen
2014-08-07, 13:47
Jag skulle jättegärna ta åsikter kring min nuvarande portfölj (tänker semi-långsiktigt, ungefär 5 år):
Avanza Zero 60%
Industrivärden 8%
Investor 8%
Kinnevik 8%
Lundbergsföretagen 8%
Ratos 8%
Bör jag sprida riskerna på ett bättre sätt? Hur pass viktigt är det att vara insatt i företagen? Började intressera mig för detta för ungefär ett år sedan, så är ju såklart fortfarande nybörjare.
Det är ju fina innehav du har (jag ogillar förvisso Ratos och Kinnevik, men alla är olika) så portföljen i sig är det väl inget fel på. Däremot så är det ju en väldigt stor exponering mot börsen och frågan är ju om börsindex står högre om 5 år än det gör idag. Köpte du t.ex. Avanza Zero 9:e juli 2007 så tog det fram till januari 2011 innan du hade fått pengarna tillbaka. Så jag tycker 5 år är för kort tidshorisont för att gå 100% exponerad mot börsen. Det kan mycket väl vara en bra idé, men det kan mycket väl vara en dålig idé också. Industrivärden kostade som högst 147 i juli 2009, nu kostar den drygt 125. Förvisso har man fått utdelningar däremellan, men man ska inte ta för givet att det är en bra idé bara för att man behåller sina innehav mer än ett par år.
Jag tycker det här är skitsvårt, vid extrema tillfällen så kan det ta upp till 10 år innan en aktieportfölj överavkastar en ränteportfölj. Hur de nästa 10 åren kommer se ut? Inte en susning :).
Det är ju fina innehav du har (jag ogillar förvisso Ratos och Kinnevik, men alla är olika) så portföljen i sig är det väl inget fel på. Däremot så är det ju en väldigt stor exponering mot börsen och frågan är ju om börsindex står högre om 5 år än det gör idag. Köpte du t.ex. Avanza Zero 9:e juli 2007 så tog det fram till januari 2011 innan du hade fått pengarna tillbaka. Så jag tycker 5 år är för kort tidshorisont för att gå 100% exponerad mot börsen. Det kan mycket väl vara en bra idé, men det kan mycket väl vara en dålig idé också. Industrivärden kostade som högst 147 i juli 2009, nu kostar den drygt 125. Förvisso har man fått utdelningar däremellan, men man ska inte ta för givet att det är en bra idé bara för att man behåller sina innehav mer än ett par år.
Jag tycker det här är skitsvårt, vid extrema tillfällen så kan det ta upp till 10 år innan en aktieportfölj överavkastar en ränteportfölj. Hur de nästa 10 åren kommer se ut? Inte en susning :).
Tack för input, tål att tänkas på. I dessa dagar kan jag bli frustrerad och tänka att det är bättre att skicka in allt på ett sparkonto så slipper jag i alla fall oroa mig för att kapitalet minskar. Tråkigt låg ränta nu dock, och det går ju faktiskt att flytta t.ex. 50% till sparkonto eller annan investeringsform för att minska risken. Skitsvårt var ordet. *gah!*
Tvära kast i NOMI också. :D
Ondskapelsen
2014-08-07, 14:18
Tack för input, tål att tänkas på. I dessa dagar kan jag bli frustrerad och tänka att det är bättre att skicka in allt på ett sparkonto så slipper jag i alla fall oroa mig för att kapitalet minskar. Tråkigt låg ränta nu dock, och det går ju faktiskt att flytta t.ex. 50% till sparkonto eller annan investeringsform för att minska risken. Skitsvårt var ordet. *gah!*
En fågel i handen är bättre än tio i skogen, speciellt om du har en plan för att använda pengarna till någonting. Vad ska pengarna gå till? Ska du köpa bostad eller liknande? Eller varför har du valt 5 år som horisont?
En fågel i handen är bättre än tio i skogen, speciellt om du har en plan för att använda pengarna till någonting. Vad ska pengarna gå till? Ska du köpa bostad eller liknande? Eller varför har du valt 5 år som horisont?
Ja det stämmer, bostad. Att köpet kommer ske om 5 år är inte heller säkert. Finns många parametrar som spelar in där. Inte omöjligt att det blir redan om 2-3 år, och det är väl i så fall ännu större anledning till att omfördela/flytta mina investeringar som jag förstår det.
Ondskapelsen
2014-08-07, 14:36
Ja det stämmer, bostad. Att köpet kommer ske om 5 år är inte heller säkert. Finns många parametrar som spelar in där. Inte omöjligt att det blir redan om 2-3 år, och det är väl i så fall ännu större anledning till att omfördela/flytta mina investeringar som jag förstår det.
Desto kortare horisont desto mer osäkert är det att man får pengarna tillbaka på börsen. Sen spelar det förstås jätteroll vad det är för aktier man köper, men principen är den samma.
Jag skulle nog satsat lite hårdare på korta räntefonder om jag vore du. Bättre än sparkonto men ingen fantastisk avkastning, däremot tämligen riskfritt.
Desto kortare horisont desto mer osäkert är det att man får pengarna tillbaka på börsen. Sen spelar det förstås jätteroll vad det är för aktier man köper, men principen är den samma.
Jag skulle nog satsat lite hårdare på korta räntefonder om jag vore du. Bättre än sparkonto men ingen fantastisk avkastning, däremot tämligen riskfritt.
Låter intressant, ska läsa på mer om det.
Trist :(. Vilken aktie?Bakkafrost.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/220918/bakkafrost
Hann få en uppgång på 45 % innan detta chockbesked dock. Tur man inte köpte den förra veckan.
Minimjölk
2014-08-07, 16:00
Jag köpte DNO i måndags. :D
Har iofs trejdat lite i Nomi med framgång denna veckan men i övrigt helmörkt. Min sämsta vecka på börsen på över ett år (-7% i portföljen) och då har vi morgondagen kvar. Å andra sidan behöver jag inte dessa pengar på 20-30år...
När man ser alla som tjänat storkovan vill man ju växla upp risken som fan och göra detsamma själv, men så tänker man på filmjölk och andra som istället ligger stora summor back - kan ju gå precis hur som helst.
Bäst ta det lugnt, har grym självdisciplin även på börsen har jag märkt, inte gjort några dumheter alls.
Får vi ett större tapp dock så ska jag gå in stort i nån medelrisk hedge, men då snackar vi ändå enoooormt mycket lägre risk än de som försöker stockpicka här inne, eller de som lägger allt i Zero.
Minimjölk menade jag, filmjölk är nån annan här inne va? :em:
Han som startar 10 nya trådar varje dag med skumma frågor :D
Du måste ha tillgång till en aktielånedesk, dessa kan garanterat skaka fram aktier åt dig, men det görs inte direkt som småsparare. Är du seriöst villig att blanka aktier värda över 1 miljon kronor eller liknande är SEB och Danske de större spelarna i Sverige inom detta.
Annars får du teckna konto hos interactivebrokers eller liknande och hoppas aktien finns tillgänglig för blankning.
Tackar
Med tanke på detta inlägget (http://40procent20ar.blogspot.se/2014/08/vardeinvestering-men-ryssland-da.html) är det någon här som funderar på att investera i Ryssland? Eller är risken för stor? Svårt att sia om utvecklingen, just nu känns det som det ännu är en nedåtgående spiral.
Med tanke på detta inlägget (http://40procent20ar.blogspot.se/2014/08/vardeinvestering-men-ryssland-da.html) är det någon här som funderar på att investera i Ryssland? Eller är risken för stor? Svårt att sia om utvecklingen, just nu känns det som det ännu är en nedåtgående spiral.
Risk finns det alltid. Jag sitter själv med den del rysslandfonder som gjorde en fantastiskt resa precis innan planet i Ukraina blev nedskjutet. Tror de hade stigit med 20% på väldigt kort tid. Nu är de nere på ruta 1 och jag borde egentligen tanka mera nu och kommer säkert göra det.
Så länge jag satsar pengar jag kan förlora behöver jag inte sova oroligt.
Ondskapelsen
2014-08-08, 16:04
Aktieingenjören hade andra tankar. Läsvärt.
http://aktieingenjoren.blogspot.se/2014/08/ryssland-risk-och-verkligheten.html
Själv vet jag inte vad jag tycker!
Hoppsan, försvann massa hundringar idag, vilken nit för Atlant Stability.
Skumt, är ju fredagen som kom in idag, börsen upp 0.2% typ då, ingen märkvärdig dag.
Fast man fattar ju inte hur fonden förvaltas, kanske var nåt långsiktigt som gick igenom just då.
Kanske går upp lika mycket imorgon igen, sånt har väl hänt förr liksom, annars får man väl vänta några veckor innan den knappat in det igen i vanliga snigelstegen uppåt ...
Otur med mina fonder nu, tillbaks där jag var i slutet av juni värdemässigt.
Hamna på minus är dock otänkbart, om inte WW3 drar igång, så man slipper ju ha panik, bara att det är roligare när pengarna trillar in ju :D
Minimjölk
2014-08-12, 16:00
Intressant nedgång i Stabilityn, någon som vet vad det beror på? Hade en köporder på ca 25%ökning av mitt innehav som med mer tur än någon annat gick igenom på kursen när den precis droppat 0,17%. Var tvärtom senast när jag ökade innehavet så det jämnar väl ut sig men helt klart känns korta räntefonder rätt tråkiga i nuläget med dess låga avkastning, å andra sidan finns inga vettiga trygga alternativ just nu.
Min fördelning på mina säkra investeringar ligger just nu på:
Atlant Stability 35%
Spiltan lågrisk 26%
Högräntekonton 31%
Avanza Zero: 2%
Buffertar/lågräntekonton/korttidsspar/kontant/övrigt: 6%
Usel avkastning men det får mig att sova hyffsat tryggt när min högriskportfölj åker nedförsbacke...
Usel avkastning men det får mig att sova hyffsat tryggt när min högriskportfölj åker nedförsbacke...
Nedförsbacke? Själv kör man störtlopp i puckelpisten ::laugh::cryout:
Å andra sidan gick försäljningen av bostaden helt enormt bra så det är väl plåster på såren. Nästan så man skulle börja köpa nyproduktion i spekulationssyfte här i stockholm bara för att...
ChrisDEFC
2014-08-12, 17:48
Nu börjar Lucara Diamonds ta fart igen inför rapporten imorgon efter stängning. Vilka är med på tåget? Skulle inte bli förvånad om vi har 20kr inom en månad med tanke på deras begränsade utgifter samt att de har dragit in riktigt bra med pengar iår. Jag tankade iaf mer i flera omgångar mellan 16-17kr. Det visar sig väl åt vilket håll det går.
JeppeAndersson
2014-08-12, 20:10
Är det någon som har tips på bra litteratur för handel av aktier m.m?
Intressant nedgång i Stabilityn, någon som vet vad det beror på?
Inte fick vi pengarna tillbaka idag i alla fall, tvärtom :(
Imorgon kanske den studsar upp igen, 0.2 eller nåt, har hänt några gånger förr i historiken.
Däremot har det väl aldrig hänt att den tappar så helt utan vidare och sen ligger kvar, inte utan börskrasch i alla fall.
Starbreeze släpper spel baserat på the walking dead serien.
http://www.di.se/artiklar/2014/8/13/starbreeze-gor-the-walking-dead/
Detta bådar gott för framtiden, vad tror ni?
Starbreeze släpper spel baserat på the walking dead serien.
http://www.di.se/artiklar/2014/8/13/starbreeze-gor-the-walking-dead/
Detta bådar gott för framtiden, vad tror ni?
Självklart är det bra. Grymt spel som många spelar, har sätt mycket spridning på reddit osv. Synd att man inte är kvar i aktien :( . Men alltid lika kul när Svenska företag lyckas!
Jag var med och tankade förfullt under den NE som var på typ 4-5 öre.. de va tider de hehe.
Vad tror vi om IFOX? *popcorn*
Minimjölk
2014-08-14, 08:59
Vad tror vi om IFOX? *popcorn*
Inget jag skulle stoppa in pengar i just nu. Jag har gjort mina resor under det senaste året med innehav som man bara måste ha, gå in nu innan det är för sent, grymt intressant företag/produkt etc.
Alla dessa innehav har gått åt skogen eller ännu längre in i jordens mitt...
Det kommer i sådana bolag alltid en hype och en stor kursökning som sedan följs av en lång tillbakagång när folk inser att företaget inte hade sådan enorm potential eller att deras idé inte vara helt unik.
Företaget i sig kan vara hur bra som helst men om aktien haussas så följer det oftast samma mönster. jag vet att det kan vara lockande att köpa in sig i ett företag som nyligen haussats men redan fallit tillbaka i hopp om en andra våg men det känns ytterst riskabelt.
jag har det senaste året tappat stora belopp på Shamaran, AOI, Precise biometrics, Image systems, Serstech, Mertiva mfl
De två förstnämnda tror jag definitivt på på lång sikt och det var en medveten risk att gå in i dessa. Övriga gick jag dock mer in i pga haussen som var snarare än något. Visst finns det fortfarande potential till kursrally i alla dessa och jag behåller därför mitt innehav i dessa.
Hallå på er hajjar!
Jag sparar atm ihop en buffert för framtida aktiehandel och jag undrar när det egentligen är någon ide att handla med aktier och då tänker jag alltså på hur stort kapital ja minst bör ha? Jag tänker runt 50 k MINST åtminstone? Några tiotisentals kr känns ändå väldigt lite, eller?
I dagsläget sparar jag i fonder, carnegie strategi och Fim sahara. Några synpunkter på dessa? ^^) jag lägger väl emellan 2 till 4 tusen i månaden och är lite utav en risktagare :)
Hallå på er hajjar!
Jag sparar atm ihop en buffert för framtida aktiehandel och jag undrar när det egentligen är någon ide att handla med aktier och då tänker jag alltså på hur stort kapital ja minst bör ha? Jag tänker runt 50 k MINST åtminstone? Några tiotisentals kr känns ändå väldigt lite, eller?
I dagsläget sparar jag i fonder, carnegie strategi och Fim sahara. Några synpunkter på dessa? ^^) jag lägger väl emellan 2 till 4 tusen i månaden och är lite utav en risktagare :)
Det beror väl lite på...
Jag själv har som regel att inte göra köp mindre än att courtaget utgör 0,5 % av summan. Med courtage på 39 kr innebär det att jag måste handla för minst 7 800 kr på Avanza. Att jag inte köper ännu mer sällan och därmed låter courtaget utgöra en ännu mindre del är helt enkelt för att hålla mitt intresse vid liv - för att det är kul och jag vill gärna köpa varje månad.
Men jag investerar på lång sikt, "köp och glöm".
Att du beskriver dig som "lite utav en risktagare" gör att jag mest tänker..... håll dig borta från aktier. :/
Men, vad fan vet jag.
Nordenator
2014-08-14, 09:49
Hallå på er hajjar!
Det finns inte direkt några ingångsbarriärer för aktier, så varför inte börja handla och göra de stora misstagen med de små pengarna snarare än att bara gå all in med noll erfarenhet?
Det beror väl lite på...
Jag själv har som regel att inte göra köp mindre än att courtaget utgör 0,5 % av summan. Med courtage på 39 kr innebär det att jag måste handla för minst 7 800 kr på Avanza. Att jag inte köper ännu mer sällan och därmed låter courtaget utgöra en ännu mindre del är helt enkelt för att hålla mitt intresse vid liv - för att det är kul och jag vill gärna köpa varje månad.
Att du beskriver dig som "lite utav en risktagare" gör att jag mest tänker..... håll dig borta från aktier. :/
Men, vad fan vet jag.
Att jag skriver risktagare gör jag såklart för att fo4ök tenderar att fråga ngt i stil med hurpass stor risk jag vill/vågar ta. Så nej tyvärr, jag kommer definivt inte hålla mig borta från aktier. Vf skulle jag det? Du kanske borde handla med fonder istället om du är lite svag i psyket! ") Tack för svaret dock. Det ger mig ett humm om det åtminstone.
Det finns inte direkt några ingångsbarriärer för aktier, så varför inte börja handla och göra de stora misstagen med de små pengarna snarare än att bara gå all in med noll erfarenhet?
Låter vettigt. Helt klart. Men jag har fått mig en uppfattning om att mindre än runt 50 tusen känns ganska lamt. Jag är verkligen inte tät på ngt sätt men ändå känns det som en struntsumma man likväl kan spara i fonder. Givetvis så skulle portföljen spridas ut i flera aktier för o minimera förlust. Men vafan jag får väl köpa poster om 10 tusen kr till att börja med, det låter väl rimligt? (Nu kom jag att tänka på hm:s aktier o de som blivit miljonärer. 10 t kan växa väldigt mkt de med) :)
1 uppfattning om fonderna vore nice före ja drar en podcast.
(Ha tålamod, jag är helt färsk inom aktier och gör allt för o lära mig mera)
The_RobRoy
2014-08-14, 10:14
sotala, som med alla nybörjare som kommer in i tråden är det svårt att ge klara besked eller goda råd, varför? För att varje människa är i en unik situation, med olika ekonomiska förutsättningar, olika livspreferenser, osv osv.. Man måste egentligen alltid bilda sig en uppfattning om människan för att ge goda investeringsråd & tips.
Vad som är lämpligt för en person är högst olämpligt för en annan. Man pratar ofta om vilja att ta risk och förmåga att ta risk. Ofta är dessa två skiljda ifrån varann och många följer sin vilja att ta risk, istället för sin förmåga, vilket egentligen är det man bör göra.
Som ett konkret exempel så kanske 50k sek är en struntsumma för dig, för att du har en god inkomst, medans för en annan person är 50k en jättesumma, för att man är student.
Att jag skriver risktagare gör jag såklart för att fo4ök tenderar att fråga ngt i stil med hurpass stor risk jag vill/vågar ta. Så nej tyvärr, jag kommer definivt inte hålla mig borta från aktier. Vf skulle jag det? Du kanske borde handla med fonder istället om du är lite svag i psyket! ") Tack för svaret dock. Det ger mig ett humm om det åtminstone.
Min kommentar var rätt skitnödig, men jag fick mest känslan av att du kom in och tänkte "Nu jävlar ska här börja daytradas!", men missförstod nog.
Oavsett vilket så rekommenderar jag dig att läsa mycket till att börja med. Gör en plan och följ den.
Och lycka till. :)
Någon som vet vad som hände med observe medical? Läste senast i Juli(tror jag) att dom fått ett bud och därav lagt ner nyemissionen.
Någon som sett eller hört något annat sen dess? Tyckte det lät som en produkt att investera i.
Inget jag skulle stoppa in pengar i just nu. Jag har gjort mina resor under det senaste året med innehav som man bara måste ha, gå in nu innan det är för sent, grymt intressant företag/produkt etc.
Jag har inte kunnat låta bli. :em:
Kan bli hur bra som helst!
Minimjölk
2014-08-14, 15:49
ha ha, lycka till och hoppas du gjort rätt.
Ondskapelsen
2014-08-18, 13:23
Är det någon som har tips på bra litteratur för handel av aktier m.m?
Rekommenderar Mariusz Skoniecznys bok Why are we so clueless about the stock market? Rekommenderar den jämt numera då den är fruktansvärt fantastisk! Börja med den!
http://snaljapen.se/2014/08/snaljapen-laser-arets-topp-3.html
http://snaljapen.se/boktips
Det beror väl lite på...
Men, vad fan vet jag.
Tycker du ska börja med samma sak som jag tipsade om ovanför. Börja med att läsa en bok så du får fötterna ordentligt på jorden innan du börjar tänka om risknivå och avkastning. Jag säger inte att du inte har fötterna på jorden, men det är EXTREMT viktigt att ha rätt förväntningar från början, och det är precis det som Richter menade.
"If you don't know who you are the stock market is an expensive place to find out."
The_RobRoy
2014-08-20, 17:18
Jaha, tycker börsen är högt värderad, men pengarna brinner i fickan, eller nja, snarare står det på ett räntekonto och förräntar sig minimalt, så blir sugen på att investera på börsen ändå.
Så det har blivit några nya inköp.. ..denna gången lite på ett infall. Klev in hyffsat tungt i lax-branchen. Köpte Marine Harvest samt Leroy Seafood idag. Varför? Tror på lax som matvara, populärt i hela världen, sushi växer sig större i Kina. För tillfället tappade alla bolagen pga Rysslands-bojkott, tror inte ett dugg på att detta kommer varken pågå länge eller för den delen påverka bolagen nämnvärt, så köpläge helt enkelt. Bolagen har även bra direktavkastning och lågt P/E. Är ingen expert på lax dock, så kan vara helt ute och cykla.
Köpte även tillbaka lite Avanza Zero, men har däremot klivit av Odin Maritim där jag tillslut kastade in handduken och tycker förvaltaren har gjort ett dåligt jobb helt enkelt.
Av mindre intresse för er, för några dagar sen klev jag även in i ett nytt kina-innehav - China Huiyuan Juice, ligger hittills back någon procent.
En annan fundering jag fick nu när jag ska flytta hem till Sverige är att använda mina pengar som ligger och skräpar på räntekonto och byta upp mig till en rejält mycket större och dyrare lägenhet och sedan hyra ut halva till någon. Hur mycket tror ni någon skulle vara beredd att betala i månadshyra för att dela denna lägenhet med mig?
http://bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/CMBoLgh/4A3AQE5Q6JFICHK8
(som ett exempel, eget sovrum + badrum och sen dela stor vardagsrum/kök/terass)
tossefar
2014-08-20, 17:31
En annan fundering jag fick nu när jag ska flytta hem till Sverige är att använda mina pengar som ligger och skräpar på räntekonto och byta upp mig till en rejält mycket större och dyrare lägenhet och sedan hyra ut halva till någon. Hur mycket tror ni någon skulle vara beredd att betala i månadshyra för att dela denna lägenhet med mig?
http://bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/CMBoLgh/4A3AQE5Q6JFICHK8
(som ett exempel, eget sovrum + badrum och sen dela stor vardagsrum/kök/terass)
Alla är vi olika, men jag skulle aldrig vilja dela 83kvm med en främling.
The_RobRoy
2014-08-20, 17:36
Alla är vi olika, men jag skulle aldrig vilja dela 83kvm med en främling.
Så är det, du hade lite biyta också, skulle det få dig att ändra dig? ;)
Om man skulle kunna ta upp mot 10 000kr i månaden skulle det va rätt intressant faktiskt.
Har en bekant som köpte en 3:a i samma storlek för att hyra ut ett rum. Det var ett helt enormt tryck på att hyra den sa han, blev som att genomföra en arbetsintervju för att hitta en lämplig kandidat. Vet däremot inte vad han tog för pris.
Någon som vill ge sin åsikt om dessa fonder? Help a noob :)
Fim Sahara
Carnegie strategifond
Folksam framtidsfond
Så är det, du hade lite biyta också, skulle det få dig att ändra dig? ;)
Om man skulle kunna ta upp mot 10 000kr i månaden skulle det va rätt intressant faktiskt.
Det är nog inte en helt orimlig summa. Tyvärr kostar det så pass att bo. Men är det ett lämpligt tillfälle att köpa bostad?
http://snaljapen.se/boktips
Är det bara jag, eller växer den där listan fort som fan?
Det är inte utan att jag känner mig lite stressad. :D Tack för tipsen.
dluddeckens
2014-08-21, 08:39
Jag har köpt alldeles för många JOSAB för att vara rationell. Tror och hoppas på nyheter om nya orders för JOSAB i veckan :)
Sitter i princip fullinvesterad i Josab.
Verkar vara mycket på G nu ;)
The_RobRoy
2014-08-21, 08:42
Sitter i princip fullinvesterad i Josab.
Verkar vara mycket på G nu ;)
Grattis, tittade på bolaget, men kändes för mycket hokus pokus med någon mineral ifrån en speciell gruva.
dluddeckens
2014-08-21, 08:53
Grattis, tittade på bolaget, men kändes för mycket hokus pokus med någon mineral ifrån en speciell gruva.
Håller med om det.
Fast när kineserna tidigare i våras köpte 44 % av bolaget så stod det klart att det hade riktig potential iaf. Men precis som jag skrev i juli, så var det ett köp som ej var helt rationellt.
Minimjölk
2014-08-21, 11:18
Är det någon här som för en journal på er privatekonomi och hur för ni i så fall in era investeringar i detta?
För egen del har jag ett väldigt stort Excel-dokument kring allt i min privatekonomi som jag uppdaterar på veckobasis. I detta är inkluderat en investeringsflik med aktuellt värde.
Problemet med detta är att med tanke på att investeringarna fluktuerar kraftigt får det stor påverkan på min statistik kopplat till resten av min ekonomi. Denna påverkan kommer ju bli större i takt med att jag väljer att investera mera.
Å ena sidan så ger ju detta en rättvis bild över hur mycket jag är god för i nuvarande stund men å andra sidan är det tråkigt att jag en månad när jag levt snålt och fått rekordhög lön trots allt går minus massor.
En tanke som jag haft under det senaste året är att separera mina investeringar från min hushållsekonomi och på något sätt se varje typ av investering som ett litet konto/företag med egen credit/debit, olika placeringshorisont och strategi. Då kanske jag lättare kan förlika mig i att ett av dessa företag går minus varje månad men hoppet finns att det någon gång längre fram ger en rejäl avkastning. jag hade tänkt mig något liknande:
1. Privatekonomi med buffertsparande, lön samt levnadskostnader,
2. boende/fastigheter
3 Bilar/transportkostnader
4. Lågräntekonton ,lågräntefonder, i säkert sparande, räkna på 2-3% avkastning.
5. mellanrisk, Indexfonder och "säkra" utdelningsaktier likt H&M mfl, högre avkastning och risk. Utdelningar, återinvesteras men kommer på sikt tas ut som inkomst till levnadskontot. :)
6.Aktiekontot: alla möjliga innehav av blandade aktier
Både 5 men ffa 6an ovan kommer viktas om beroende på börsklimat
7. Trading-kontot: kort tidshorisont på investeringarna och målet med detta är att göra snabba klipp när tillfälle ges och ligga likvid resten av tiden.
8. Högrisk/Lotteri-kontot. Här investeras i rena förhoppningsbolag som lika väl kan gå i konkurs som om att de åker till himlen. Målet med detta är att hitta ett eller flera guldkorn som om 20år eller så säkrat min pension. Här tillåts stora uppgångar och nedgångar.
Sedan är tanken att jag månatligen eller kvartalsvis sätter över ny deg från 1,4 till övriga punkter. varje konto 5-8 har sin egen strategi som de följer och jag sitter som generaldirektör och väljer vilka som framöver skall få större del av kakan. Låter detta vettigt eller håller jag på att tappa konceptet. ;)
Är det någon här som för en journal på er privatekonomi och hur för ni i så fall in era investeringar i detta?
För egen del har jag ett väldigt stort Excel-dokument kring allt i min privatekonomi som jag uppdaterar på veckobasis. I detta är inkluderat en investeringsflik med aktuellt värde.
Problemet med detta är att med tanke på att investeringarna fluktuerar kraftigt får det stor påverkan på min statistik kopplat till resten av min ekonomi. Denna påverkan kommer ju bli större i takt med att jag väljer att investera mera.
Å ena sidan så ger ju detta en rättvis bild över hur mycket jag är god för i nuvarande stund men å andra sidan är det tråkigt att jag en månad när jag levt snålt och fått rekordhög lön trots allt går minus massor.
En tanke som jag haft under det senaste året är att separera mina investeringar från min hushållsekonomi och på något sätt se varje typ av investering som ett litet konto/företag med egen credit/debit, olika placeringshorisont och strategi. Då kanske jag lättare kan förlika mig i att ett av dessa företag går minus varje månad men hoppet finns att det någon gång längre fram ger en rejäl avkastning. jag hade tänkt mig något liknande:
1. Privatekonomi med buffertsparande, lön samt levnadskostnader,
2. boende/fastigheter
3 Bilar/transportkostnader
4. Lågräntekonton ,lågräntefonder, i säkert sparande, räkna på 2-3% avkastning.
5. mellanrisk, Indexfonder och "säkra" utdelningsaktier likt H&M mfl, högre avkastning och risk. Utdelningar, återinvesteras men kommer på sikt tas ut som inkomst till levnadskontot. :)
6.Aktiekontot: alla möjliga innehav av blandade aktier
Både 5 men ffa 6an ovan kommer viktas om beroende på börsklimat
7. Trading-kontot: kort tidshorisont på investeringarna och målet med detta är att göra snabba klipp när tillfälle ges och ligga likvid resten av tiden.
8. Högrisk/Lotteri-kontot. Här investeras i rena förhoppningsbolag som lika väl kan gå i konkurs som om att de åker till himlen. Målet med detta är att hitta ett eller flera guldkorn som om 20år eller så säkrat min pension. Här tillåts stora uppgångar och nedgångar.
Sedan är tanken att jag månatligen eller kvartalsvis sätter över ny deg från 1,4 till övriga punkter. varje konto 5-8 har sin egen strategi som de följer och jag sitter som generaldirektör och väljer vilka som framöver skall få större del av kakan. Låter detta vettigt eller håller jag på att tappa konceptet. ;)
Investeringar och långsiktigt sparande är helt separerat från min hushållsekonomi. Jag skickar över ett budgeterat fast belopp varje månad.
Kortsiktigt sparande ingår i hushållets ekonomi, det ska täcka alla mindre investeringar som inte faller under någon annan del av hushållsbudgeten.
Jag kör med Tink och excel, men jag tar mig ganska stora friheter med min ekonomi då jag inte har familj eller liknande.
tossefar
2014-08-21, 11:56
Nu upprepar jag något du vet mycket väl, men ibland kan man behöva höra det igen. Du har inte gått en krona minus förrän du faktiskt säljer innehavet till förlust.
Istället för att ta med dagsvärdet på dina innehav så tycker jag att excelarket endast ska innehålla årets ingående och utgående värden. Vad kursen står i idag spelar ju faktiskt ingen som helst roll för din ekonomi om värdepappret inte ska säljas samma dag.
Minimjölk
2014-08-21, 12:44
Nu upprepar jag något du vet mycket väl, men ibland kan man behöva höra det igen. Du har inte gått en krona minus förrän du faktiskt säljer innehavet till förlust.
Istället för att ta med dagsvärdet på dina innehav så tycker jag att excelarket endast ska innehålla årets ingående och utgående värden. Vad kursen står i idag spelar ju faktiskt ingen som helst roll för din ekonomi om värdepappret inte ska säljas samma dag.
Tack, jo, jag är väl medveten om detta men i stunder när man ser sin röda depå med -75% på vissa innehav är det ju en liten tröst dp man vet att man kunde köpt innehavet 4 gånger billigare.
Huvudanledningen till min tanke kring olika konton är just att minska frustration som jag känner vid nedgångar, speciellt i vissa papper av någon anledning. jag märker för egen del att jag i andra papper har mycket lättare att acceptera till och med stora nedgångar så att avdramatisera en tillfällig förlust är bra.
Jag gillar din tanke med årligt ingångsvärde och utgångsvärde och skall fundera på hur/om jag skall tillämpa den på något sätt i mitt nuvarande dokument. Ett alternativ är ju att alla investeringar istället bokförs vad de köptes för hela vägen till en eventuell försäljning.
Så har jag tex gjort med huset. Jag räknar in dess inköpsvärde samt ytterligare investeringar i min hushållsekonomi men jag uppdaterar inte dess värde pga att husmarknaden går upp/ned då jag ändå inte skall sälja huset idag eller imorgon. För min del är husets värde idag ca 30% högre än vad jag köpte det för men detta syns inte någonstans.
Om jag tillämpar detta till ett aktieinnehav så skulle det intressanta egentligen vara hur stort innehav jag har, dvs, antal aktier samt hur mycket jag betalat för dessa. Ambitionen är ju ändå långsiktigt att alla innehav skall gå plus även om man ibland får sälja med förlust.
Tack för era svar!
Tack, jo, jag är väl medveten om detta men i stunder när man ser sin röda depå med -75% på vissa innehav är det ju en liten tröst dp man vet att man kunde köpt innehavet 4 gånger billigare.
Huvudanledningen till min tanke kring olika konton är just att minska frustration som jag känner vid nedgångar, speciellt i vissa papper av någon anledning. jag märker för egen del att jag i andra papper har mycket lättare att acceptera till och med stora nedgångar så att avdramatisera en tillfällig förlust är bra.
Jag gillar din tanke med årligt ingångsvärde och utgångsvärde och skall fundera på hur/om jag skall tillämpa den på något sätt i mitt nuvarande dokument. Ett alternativ är ju att alla investeringar istället bokförs vad de köptes för hela vägen till en eventuell försäljning.
Så har jag tex gjort med huset. Jag räknar in dess inköpsvärde samt ytterligare investeringar i min hushållsekonomi men jag uppdaterar inte dess värde pga att husmarknaden går upp/ned då jag ändå inte skall sälja huset idag eller imorgon. För min del är husets värde idag ca 30% högre än vad jag köpte det för men detta syns inte någonstans.
Om jag tillämpar detta till ett aktieinnehav så skulle det intressanta egentligen vara hur stort innehav jag har, dvs, antal aktier samt hur mycket jag betalat för dessa. Ambitionen är ju ändå långsiktigt att alla innehav skall gå plus även om man ibland får sälja med förlust.
Tack för era svar!
Man kan ju inte anpassa sin månatliga hushållsekonomi efter hur de långsiktiga investeringarna går tycker jag.
Jag har tre ekonomiska horisonter.
Kort 1-3 månader, här är vardagsekonomin och mindre inköp, typ ett kylskåp som brakar eller någon resa som ska betalas. Buffertspar på transaktionskonto
Mellan 4-12 månader, typ lång semesterresa, större inköp, stabil lågrisk räntefond.
Lång 13+ månader, sparande för bättre boende, framtiden etc, aktiefond.
Minimjölk
2014-08-21, 13:24
Förlåt, jag kanske var otydlig. Det är inte så att jag anpassar min månadsbudget efter hur mina investeringar går. Efter löning, betalar jag mina räkningar och sätter av lite småpengar till utgifter för den kommande månaden och för sedan över återstoden till någon form av sparande. Har jag levt billigt en månad eller tjänat mer så kan jag den månaden spara mer och tvärtom.
Mina vardagliga kostnader och inköp mm sköts med min inkomst och buffertar, jag nallar alltså inte från mina investeringar mer än om jag kanske skulle köpa en fastighet eller liknande.
Däremot ser jag ju på mina totala tillgångar varje månad hur min privatekonomi+ mina investeringar gått och vid nedgångar så har jag ju mindre tillgångar denna månaden än förra trots att jag denna månad sparat undan massor...
Det är lite den känslan av meningslöshet att spara undan XXXXX när jag ändå gått -XXXXXX jag vill slippa och ge en tydlighet till min statistik så jag faktiskt känner mig duktig när jag sparar mer.
Min horisont vad det gäller majoriteten av mitt investerande/sparande är lååång och mest för att trygga ålderdom samt ge möjlighet till gå ned i deltid/ starta eget eller någonting som jag inte känner till idag.
Förlåt, jag kanske var otydlig. Det är inte så att jag anpassar min månadsbudget efter hur mina investeringar går. Efter löning, betalar jag mina räkningar och sätter av lite småpengar till utgifter för den kommande månaden och för sedan över återstoden till någon form av sparande. Har jag levt billigt en månad eller tjänat mer så kan jag den månaden spara mer och tvärtom.
Mina vardagliga kostnader och inköp mm sköts med min inkomst och buffertar, jag nallar alltså inte från mina investeringar mer än om jag kanske skulle köpa en fastighet eller liknande.
Däremot ser jag ju på mina totala tillgångar varje månad hur min privatekonomi+ mina investeringar gått och vid nedgångar så har jag ju mindre tillgångar denna månaden än förra trots att jag denna månad sparat undan massor...
Det är lite den känslan av meningslöshet att spara undan XXXXX när jag ändå gått -XXXXXX jag vill slippa och ge en tydlighet till min statistik så jag faktiskt känner mig duktig när jag sparar mer.
Min horisont vad det gäller majoriteten av mitt investerande/sparande är lååång och mest för att trygga ålderdom samt ge möjlighet till gå ned i deltid/ starta eget eller någonting som jag inte känner till idag.
Ah, då är jag med, jag trodde du levde på nudlar en månad bara för att din portfölj minskade i värde när du gick 20k+ på löne efter räkningar :)
Då tror jag på att separera sparandet och inte glo på det hela tiden. Det är ju långsiktigt så det kan vara jätterött och minus i perioder.
Minimjölk
2014-08-21, 13:31
Ah, då är jag med, jag trodde du levde på nudlar en månad bara för att din portfölj minskade i värde när du gick 20k+ på löne efter räkningar :)
Då tror jag på att separera sparandet och inte glo på det hela tiden. Det är ju långsiktigt så det kan vara jätterött och minus i perioder.
just det här med stirrandet är nog det svåra, det första jag gör när jag sätter mig vid en dator är att logga in på Avanzas börsskärm och kolla utvecklingen flera gånger i timmen fastän jag vet att jag inte varken skall köpa/sälja idag. Jag vet att jag mått bättre om jag istället kanske gått in en gång i månaden eller så men jag är inte riktigt där än. :)
Tack för du tar dig tid Mental!
just det här med stirrandet är nog det svåra, det första jag gör när jag sätter mig vid en dator är att logga in på Avanzas börsskärm och kolla utvecklingen flera gånger i timmen fastän jag vet att jag inte varken skall köpa/sälja idag. Jag vet att jag mått bättre om jag istället kanske gått in en gång i månaden eller så men jag är inte riktigt där än. :)
Tack för du tar dig tid Mental!
Lite som med "deffare" som väger sig 3ggr dagligen då. Det är bara att sluta!
Jag kollar nästan aldrig, då jag inte har något som behöver förvaltas aktivt av mig. Jag är mer intresserad av den korta horisonten, dvs innevarande månad. Hur många finöl kan jag köpa till helgen ;) Men jag har betydligt tightare ekonomi än vad du har, så perspektiven blir annorlunda.
Lite som med "deffare" som väger sig 3ggr dagligen då. Det är bara att sluta!
Det här tycker jag är klokt, om det är någonting du mår dåligt över. Men du har väl varit med ganska länge? Vänjer man sig inte lite vid att det faktiskt går neråt ibland också?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.