handdator

Visa fullständig version : Börsen idag

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 [56] 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71

StarkaUlf
2021-02-04, 14:39
ATH!? :hbang::hbang:

Härligt Ulf! Fantastisk portfölj. Stor avkastning. Ser robust ut. Bra trend. Tajt. Håll oss alla uppdaterade om dina fortsatta framsteg med nya utvecklinsgrafer eller teknisk analys. Visa oss vad du har. Vill se hur freakin 'enorm, solid, grov och tajt din portfölj kan bli. Tack för motivationen.

Jag kan måla en portfölj i paint iallafall om det skulle uppskattas :) resten är för avancerat för mig.

G.W
2021-02-04, 14:45
Själv låg jag ATH igår men inte längre idag. Återkommer imorgon med uppdatering *drool*

Gregow
2021-02-04, 14:52
Undrar om man ska köpa lite GME?

StarkaUlf
2021-02-04, 15:14
Själv låg jag ATH igår men inte längre idag. Återkommer imorgon med uppdatering *drool*

*hug*

C.E.J.
2021-02-04, 17:15
Hur min portfölj ser ut för närvarande.
https://avkastningsjagaren.blogspot.com/2021/02/slutet-pa-januari-ish.html

En kollega blev imponerad och undrar varför du valt just de där aktierna, är det något du vill dela med dig av, eller kanske redan gjort?

StarkaUlf
2021-02-04, 17:24
En kollega blev imponerad och undrar varför du valt just de där aktierna, är det något du vill dela med dig av, eller kanske redan gjort?

En ny version på "frågar åt en kompis" alltså. Snyggt :cool:

C.E.J.
2021-02-04, 17:46
En ny version på "frågar åt en kompis" alltså. Snyggt :cool:

Ha! Är för feg för att själv kopiera eller ens låta mig inspireras av unge ceejay 😁

Snobbe
2021-02-04, 17:49
Hur min portfölj ser ut för närvarande.
https://avkastningsjagaren.blogspot.com/2021/02/slutet-pa-januari-ish.html

Hur resonerar du kring att du tar så stor risk med nästan hela din portfölj? Tänker vs att ha en del aktier och kanske 60-70% indexfonder?

ceejay
2021-02-04, 19:09
Bra fråga. Jag gillar aktierna och fonderna jag har. Jag menar, bara investor och latour innehar ju typ 10 företag var. Tin ny teknik har uppemot 40 olika innehav.

Investor har gått bra under en lång tid
Latour har gått bra under en lång tid
Kinnevik ligger rätt bra i tiden med bland annat zalando
Tin ny teknik har förvaltare som är väldigt duktiga
Catena media tjänar mycket pengar, den ska stå mycket högre och hade till och med en uppköpsbud på 51kr
Embracer växer så in åt helvete med alla sina spelförvärv. De ska upp till 300 iår.
Swedbank tech för att jag ville vara lite exponerad mot USA.
Zinzino köpte jag för att pappa tyckte jag skulle göra det.

:)
Jag ser investmentbolag lite som fonder.

David_wigren
2021-02-04, 20:19
Embracer är bara att glömma eftersom jag kommer lägga det mesta av mina pengar framöver hos dem. Jag tror konkurs före Q3.

ceejay
2021-02-04, 20:23
Hahaha

geoff
2021-02-04, 20:44
...
...
Forskning säger att det ger högst riskjusterad avkastning att "äga hela marknaden" viktat enligt marknadsstorlek. Dina 1,9% USA ligger lite lågt jämfört med USAs verkliga marknadsstorlek på ca 45% :) Jag har själv en del home bias i mitt spar, men tänk på att som du ligger investerad nu är du kraftigt blottad mot problem på hemmaplan.

ceejay
2021-02-04, 20:45
Haha ja så är det, men fyller på allt eftersom. Har inte köpt robur så länge.

Snobbe
2021-02-04, 20:49
Bra fråga. Jag gillar aktierna och fonderna jag har. Jag menar, bara investor och latour innehar ju typ 10 företag var. Tin ny teknik har uppemot 40 olika innehav.

Investor har gått bra under en lång tid
Latour har gått bra under en lång tid
Kinnevik ligger rätt bra i tiden med bland annat zalando
Tin ny teknik har förvaltare som är väldigt duktiga
Catena media tjänar mycket pengar, den ska stå mycket högre och hade till och med en uppköpsbud på 51kr
Embracer växer så in åt helvete med alla sina spelförvärv. De ska upp till 300 iår.
Zinzino köpte jag för att pappa tyckte jag skulle göra det.

:)
Jag ser investmentbolag lite som fonder.

Jo låter vettigt, jag har ju en del investor osv också men genom indexfonder så är ju inte alls lika stort innehav av dom. Du är ju väldigt fokuserad på svensk industri via dom där bolagen men det har ju såklart också gått bra väldigt länge.

En fråga om Investor osv kan man enkelt se hur många % av t.ex. investor är ett visst företag? På deras hemsida så ser man ju vilka företag dom investerar i men jag hittar inte hur många procent som är vad.

C.E.J.
2021-02-04, 21:09
Topp 10 av investors innehav syns på avanza (inloggad, om det spelar roll).

Snobbe
2021-02-04, 21:15
Topp 10 av investors innehav syns på avanza (inloggad, om det spelar roll).

Kanske jag som är blind men var ser du det? På fonder ser jag top10 på avanza men inte på investor som är handlad som en aktie.

Wain
2021-02-04, 21:41
Jo låter vettigt, jag har ju en del investor osv också men genom indexfonder så är ju inte alls lika stort innehav av dom. Du är ju väldigt fokuserad på svensk industri via dom där bolagen men det har ju såklart också gått bra väldigt länge.

En fråga om Investor osv kan man enkelt se hur många % av t.ex. investor är ett visst företag? På deras hemsida så ser man ju vilka företag dom investerar i men jag hittar inte hur många procent som är vad.

http://ibindex.se/ibi/#/company/INVE%20B

C.E.J.
2021-02-04, 21:59
Kanske jag som är blind men var ser du det? På fonder ser jag top10 på avanza men inte på investor som är handlad som en aktie.

Jag är på Android-appen och loggar in. Söker efter investor, klickar på investor a eller b. Flik "översikt". Bläddra ner tills glorious staplar syns.

Största innehav är atlas copco b, 15.97%.

The_RobRoy
2021-02-05, 03:17
Det gör jag inte. Varför tror du det?

Jag varför trodde jag det? :smash: Måste blandat ihop med något annat jag tittade på..

G.W
2021-02-05, 11:45
ATH lyser med sin frånvaro hos mig idag. Får hoppas på nästa vecka.

Snobbe
2021-02-05, 12:16
Jag är på Android-appen och loggar in. Söker efter investor, klickar på investor a eller b. Flik "översikt". Bläddra ner tills glorious staplar syns.

Största innehav är atlas copco b, 15.97%.

Ah där ser jag på android appen men inte på datorn i webbläsaren. Tackar!

Brofessorn
2021-02-05, 12:24
Vill bara meddela att jag ligger på ATH idag.

Ladugårdsdörr
2021-02-05, 17:14
Yes, ATH idag. Jag avvecklade dessutom den sista resten av mina svenska innehav efter att Securitas kom med en klen rapport. Eftersom Kjell Inge Røkke är mycket tuffare än tönten Jacob Wallenberg ser min nordiska portfölj nu ut så här:

https://i.imgur.com/SslYkr7.png

ceejay
2021-02-05, 17:18
förrädare.

Fredszky
2021-02-05, 22:13
https://i.ibb.co/JHMjM2R/ath.jpg (https://ibb.co/hVtFtHR)

Tillägnad G.W

Trevligt vecka, tillbaka på banan efter förra veckans dipp.

chidde
2021-02-06, 02:57

Tillägnad G.W

Vad betyder de roda prickarna Fred?

Fredszky
2021-02-06, 09:28
Vad betyder de roda prickarna Fred?

Insättningar till portföljen.

G.W
2021-02-06, 10:12

Tillägnad G.W

https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/001/963/577/23f.jpg

C.E.J.
2021-02-06, 12:50
Insättningar till portföljen.

Heh, seriöst? Ser inget mönster, vad är strategin?

söderkisen
2021-02-06, 12:56
Säljer av ett innehav vid x värdering och köper?
Köper med utdelade pengar?

Finns ju fler strategier än ”köp när lönen kommer in”. :)

C.E.J.
2021-02-06, 13:01
Nope

chidde
2021-02-06, 13:18
Heh, seriöst? Ser inget mönster, vad är strategin?

Precis min foljdfraga, misstankte att det var insattningar men hittade inga direkta monster

Hade det varit "guldlage" sa hade en stor hacka akt in i mars da C-19 slog till i Europa/US

Stort grattis for Dec/Jan :hbang:

Livet
2021-02-06, 14:00
Efter gårdagen checkar jag in på ATH-hotellet också :hbang:

G.W
2021-02-06, 14:22
Efter gårdagen checkar jag in på ATH-hotellet också :hbang:

https://forumbilder.com/images/2021/02/06/maxresdefaultfef4004674346152.jpg

Fredszky
2021-02-06, 14:26
Säljer av ett innehav vid x värdering och köper?
Köper med utdelade pengar?

Finns ju fler strategier än ”köp när lönen kommer in”. :)

Precis min foljdfraga, misstankte att det var insattningar men hittade inga direkta monster

Hade det varit "guldlage" sa hade en stor hacka akt in i mars da C-19 slog till i Europa/US

Jag försöker inte timea marknaden utan lägger in pengar så fort jag får dem helt enkelt. Har inget jobb utan de pengarna kom in på annat sätt (är du en hjälplös pensionär, häng inte utanför willys i Tensta efter 19-tiden). Så strategin/tanken är väl att låta pengarna jobba så fort som möjligt. Är 99% investerad av alla mina tillgångar.

Stort grattis for Dec/Jan :hbang:

Tack, perioden som visas (2020-01-01 till nu) i ATH-bilden ovan är +169.06% utveckling, ränta-på-ränta effekten blir tydlig med större nominella svängningar och högre lutning ju mer höger man tittar i grafen, på en linjär graf vilket den är :)

Coronadippen i mars ser ungefär lika farlig ut som det svängt sen nyår. I februari 2020 var det magsårsvarning, svängningarna i januari 2021 är en axelryckning. Nominellt ungefär samma svängningar, procentuellt en helt annan sak dock.

https://i.ibb.co/k5CzNcn/gra.jpg (https://ibb.co/KbvBTyZ)

...På en logaritmisk skala har kurvan ett mer linjärt utseende.

De blå, gula och lila linjerna är milstolpar.
De visar när jag förväntas nå 500, 1000, 10.000 kr respektive 100.000 kr för den lila smala längs till höger, beräknat från utvecklingen hittills. Beloppen är fingerade.

Så får vi se om ett par år om jag lyckas hålla samma utveckling eller om det blir mer eller mindre.

C.E.J.
2021-02-06, 15:48
Från 10x till 1000x på ca 5 år, läser jag rätt? Så (1000/10)^(1/5) - 1 ≈ 150% årlig vinst? Mhm.

När jag började träna gjorde jag bra gainz och extrapolerade att jag skulle nå coleman-nivå på ca 5 år, vilket också skedde.

C.E.J.
2021-02-06, 15:54
Gillar detta citat från wilderäng:
När börsen är i en starkt stigande trend, så är förstås alla börsexperter. Tills de inte är det längre.

Från: https://cornucopia.cornubot.se/2021/01/ar-1999-redux-borstoppen-ar-nu-nara.html?m=1

Fredszky
2021-02-06, 16:30
Från 10x till 1000x på ca 5 år, läser jag rätt? Så (1000/10)^(1/5) - 1 ≈ 150% årlig vinst? Mhm.

När jag började träna gjorde jag bra gainz och extrapolerade att jag skulle nå coleman-nivå på ca 5 år, vilket också skedde.

Låt mig hjälpa dig i den haltande analogin.

Din kropp har ett genetiskt tak där du inte kan lägga på dig mer muskler. Det blir progressivt svårare och svårare.

Detsamma gäller inte aktiehandel.

Det kan absolut vara så att jag råkar haft bra utveckling och en fredszky i ett paralellt universum gick minus samma period och postade inga inlägg.

Men jag ser ingen anledning till att min modell inte skulle fungera även framåt med liknande avkastning. Du kanske kan förklara varför det inte skulle fungera? Mina innehav finns längre bak i tråden.

Fredszky
2021-02-06, 16:42
För övrigt, det jag sett av Wilderäng har varit att allting är en bubbla som han upprepar några gånger varje år de senaste deciennerna. Någon gång får han väl rätt :)

Precis som Jan Bolmesson på rikatillsammans får rätt någon gång att husmarknaden är en bubbla, samt att Tesla är en bubbla.

Fredszky
2021-02-06, 16:53
Kan väl tillägga...
Jag bryr mig egentligen inte så mycket om huruvida folk på brädan här tror att det går att göra 1000x på några år eller inte. Jag postar mina resultat lite då och då, så får dom som vill ta till sig det dom vill.

Vi får väl se hur det går, några år är inte så lång tid.
Jag kanske underpresterar index och allt går åt skogen av någon för mig oklar anledning.
Blir kul resa i alla fall. Lets go.

C.E.J.
2021-02-06, 17:33
Låt mig hjälpa dig i den haltande analogin.

Vilken analogi? Du tolkar in egna saker.

Men jag ser ingen anledning till att min modell inte skulle fungera även framåt med liknande avkastning. Du kanske kan förklara varför det inte skulle fungera?

Vad är din modell? Om du inte ser varför den skulle fungera eller inte, vad har du läst? Min "förklaring" är sannolikhet, ingen annan verkar ha gjort såna vinster som du tror du kommer göra. Har något ens gjort 50% vinst år efter år? 100%? Men du kommer klara 150%, fullt rimligt.

Xtreme-G
2021-02-06, 17:49
https://image.slidesharecdn.com/presentatieexcessreturns-141019092245-conversion-gate01/95/book-presentation-excess-returns-a-comparative-study-of-the-methods-of-the-worlds-greatest-investors-9-638.jpg?cb=1413710936

Fredsky kommer alltså så småningom komma in omkring 140 % *popcorn*

Fredszky
2021-02-06, 17:52
Äsch, jag orkar inte.

Vi avskriver det hela som bonnröta.
Fortsätter min osannolika tur några år framåt bjuder jag dig på något gott :)

ceejay
2021-02-06, 17:55
15% i snitt 10-15 år framöver vore gött.

C.E.J.
2021-02-06, 18:16
https://image.slidesharecdn.com/presentatieexcessreturns-141019092245-conversion-gate01/95/book-presentation-excess-returns-a-comparative-study-of-the-methods-of-the-worlds-greatest-investors-9-638.jpg?cb=1413710936

Fredsky kommer alltså så småningom komma in omkring 140 % *popcorn*

Obs att fredskys tidshorisont är 5 år så bilden säger ingenting, vi är fortfarande pwnd av boonröta.

För tydlighets skull, grym bild, och visar verkligen hur svårt det är med konsekvent stor vinst.

Fredsky du kan absolut bjuda mig på nåt gott, efter att jag gått igenom dina kvitton och deklarationer, som du kommer behöva göra tillgängliga då.

Wain
2021-02-06, 18:39
Obs att fredskys tidshorisont är 5 år så bilden säger ingenting, vi är fortfarande pwnd av boonröta.

För tydlighets skull, grym bild, och visar verkligen hur svårt det är med konsekvent stor vinst.

Fredsky du kan absolut bjuda mig på nåt gott, efter att jag gått igenom dina kvitton och deklarationer, som du kommer behöva göra tillgängliga då.

Du får ju lägga till 10% på dessa siffror iom att det är vinst utöver S&P500. Dock ändå inga 150% ;).

Fredszky
2021-02-06, 18:46
Jag är förpassad till hörnet bärandes en dumstrut.

Nu när jag fått mitt straff kan vi väl gå vidare och diskutera det senaste heta robotspartipsen från rikatillsammans, sexiga indexfonder och Stefan Ingves?

Xtreme-G
2021-02-06, 19:06
Jag är förpassad till hörnet bärandes en dumstrut.

Nu när jag fått mitt straff kan vi väl gå vidare och diskutera det senaste heta robotspartipsen från rikatillsammans, sexiga indexfonder och Stefan Ingves?

Ähh, vi (jag) får väl vara ärliga med att det är en stor portion avundsjuka inblandat. Alla kan ju omöjligt slå index så för alla som gör det finns det alltid investerare på motsatt sida som balanserar upp det.

agazza
2021-02-06, 19:59
Jag har slagit index på undersidan i snart 20 år så kan vi känna oss trygga med att The law of*large numbers fortfarande Håller sann.

För en oinsatt, vart kan man följa vart internetriddarna tänker skapa nästa bubbla? Hur ska dom kunna kommunicera nu när element of surprise Är borta?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Ekko
2021-02-06, 20:08
För en oinsatt, vart kan man följa vart internetriddarna tänker skapa nästa bubbla? Hur ska dom kunna kommunicera nu när element of surprise Är borta?

Lär väl vara svårare att samla ett riktigt stort antal nu när så många upplevt/sett stora förluster.

Eller kanske det blir tillräckligt många som hoppas sälja vid en peak ändå..

Snobbe
2021-02-06, 20:24
Kan väl tillägga...
Jag bryr mig egentligen inte så mycket om huruvida folk på brädan här tror att det går att göra 1000x på några år eller inte. Jag postar mina resultat lite då och då, så får dom som vill ta till sig det dom vill.

Vi får väl se hur det går, några år är inte så lång tid.
Jag kanske underpresterar index och allt går åt skogen av någon för mig oklar anledning.
Blir kul resa i alla fall. Lets go.

Jag kan säkert kolla i din historik men vad är det i din plan som går så bra?
Uppenbarligen så finns det ju folk som lyckas slå index väldigt bra (150% per år väl lite mer än "väldigt" bra iofs).

Men vad gör t.ex. att andra större investeringsbolag inte hittat ditt sätt att investera på och tjäna dessa pengar?

spoon
2021-02-06, 20:27
Fortsätt gärna posta Fredzky. Alltid kul att läsa [emoji846]

Själv så ligger jag 5% upp sedan jag plockade ihop ny portfölj vid nyår. Hade varit nöjd med den utvecklingen på 1 år. Så jag är glad varje dag.

Förvånad över att alphabet går så bra. Upp 20% på några månader. Tycker att det är anmärkningsvärt på en så stor aktie.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk

Snobbe
2021-02-06, 20:29
Håller med, alltid kul att läsa hur folk tänker när de investerar eftersom ingen vet hur framtiden ser ut men kan ju ha aningar vad som kommer gå bra eller inte.

Fredszky
2021-02-06, 21:40
Jag kan säkert kolla i din historik men vad är det i din plan som går så bra?

Jag swingtradear utvalda bolag i branscher som har vind i seglen. Tillräckligt många bolag för att sprida ut risken en hel del. 50+ bolag i portföljen idag.
Det som går bra är att jag lyckas fånga uppgångar i många olika bolag samtidigt. Jag utgår från en modell jag gjort själv, jag vet inte vilka modeller stora investerare använder sig av. Det finns väl lika många modeller och åsikter som investerare gissar jag.

Uppenbarligen så finns det ju folk som lyckas slå index väldigt bra (150% per år väl lite mer än "väldigt" bra iofs).

Men vad gör t.ex. att andra större investeringsbolag inte hittat ditt sätt att investera på och tjäna dessa pengar?

Att större välkända investerare inte har samma utveckling kan jag inte svara på.
En potentiell orsak kan vara att det är svårare att handla med miljardbelopp. D.v.s. det blir svårare att fylla ordrar till ett bra pris. Om man tittar på fondförvaltare så kan de vara bakbundna till viss del av vad de får göra i fonden.

Så länge som jag själv inte är uppe i miljardbelopp så ser jag inte något speciellt som skulle påverka min handel. Om vi ser en större krasch så åker jag ner i den tillsammans med de flesta andra och det tar lite längre tid. Ett år är ju inte en så lång track-record för min modell, har inte genomgått en (riktig) krasch än med modellen. Men modellen har presterat ungefär som jag förväntade innan jag körde igång med den, jag har inte så mycket mer att gå på än så.

Det känns osannolikt att min utveckling bara är tur med tanke på att jag haft 30-60 i min portfölj bolag hela perioden. Jag menar vem som helst hade kunnat köpa 1 eller 2 bolag och få en fantastisk utveckling men till mycket högre risk.

Jag är absolut ödmjuk inför att jag kan ha fel, och då blir det riktigt intressant att se vad i min modell som felar eller vad jag missar. Och då kanske jag förstår varför dessa toppinvesterare inte har bättre avkastning än de har. Tills dess kör jag på.

agazza
2021-02-06, 21:43
Jag swingtradear utvalda bolag i branscher som har vind i seglen. Tillräckligt många bolag för att sprida ut risken en hel del. 50+ bolag i portföljen idag.

Det som går bra är att jag lyckas fånga uppgångar i många olika bolag samtidigt. Jag utgår från en modell jag gjort själv, jag vet inte vilka modeller stora investerare använder sig av. Det finns väl lika många modeller och åsikter som investerare gissar jag.

Att större välkända investerare inte har samma utveckling kan jag inte svara på.

En potentiell orsak kan vara att det är svårare att handla med miljardbelopp. D.v.s. det blir svårare att fylla ordrar till ett bra pris. Om man tittar på fondförvaltare så kan de vara bakbundna till viss del av vad de får göra i fonden.

Så länge som jag själv inte är uppe i miljardbelopp så ser jag inte något speciellt som skulle påverka min handel. Om vi ser en större krasch så åker jag ner i den tillsammans med de flesta andra och det tar lite längre tid. Ett år är ju inte en så lång track-record för min modell, har inte genomgått en (riktig) krasch än med modellen. Men modellen har presterat ungefär som jag förväntade innan jag körde igång med den, jag har inte så mycket mer att gå på än så.

Det känns osannolikt att min utveckling bara är tur med tanke på att jag haft 30-60 i min portfölj bolag hela perioden. Jag menar vem som helst hade kunnat köpa 1 eller 2 bolag och få en fantastisk utveckling men till mycket högre risk.

Jag är absolut ödmjuk inför att jag kan ha fel, och då blir det riktigt intressant att se vad i min modell som felar eller vad jag missar. Och då kanske jag förstår varför dessa toppinvesterare inte har bättre avkastning än de har. Tills dess kör jag på.Hur mycket säkrar du till tex indexfonder per månad i procent av din omsättning?

Plasttiger
2021-02-06, 21:46
Hur mycket säkrar du till tex indexfonder per månad i procent av din omsättning?

"Säkrar" i indexfonder.

Nu snackar vi riskprofil :)

Fredszky
2021-02-06, 21:59
Hur mycket säkrar du till tex indexfonder per månad i procent av din omsättning?

Ingenting.

Den förväntade alternativkostnaden att köpa indexfonder istället för mina ordinarie bolag blir jättehög.

Men förr eller senare är planen att börja köpa fastigheter när ett sådant uttag från portföljen inte påverkar den så mycket. För att ha något fysiskt, beständigt som inte går att stjäla och som kan ge en liten avkastning. Nordnet kan ju gå i konkurs, då blir det trist för mitt konto. Kan sprida ut på flera nätbanker, men det blir lite krångligt att dela upp handeln också. Hela börsen/ekonomin/fiat kan krascha, krig, elände, i det läget vill jag ha även annat än valuta.

Så nä, indexfonder, räntefonder och liknande är ingenting jag förknippar med säkerhet i min situation.

Snobbe
2021-02-06, 22:15
Varför skulle det påverka dig om nordnet konkar? Dina värdepapper blir väl inte påverkade av en sån sak?

Snobbe
2021-02-06, 22:26
Antar också att du handlar med ganska stora summor för jag antar att det tar ganska mycket arbete att hålla på med och isf vore ganska ovärt om man inte har en del pengar så procenten gör stor skillnad?

agazza
2021-02-06, 22:29
Ingenting.

Den förväntade alternativkostnaden att köpa indexfonder istället för mina ordinarie bolag blir jättehög.

Men förr eller senare är planen att börja köpa fastigheter när ett sådant uttag från portföljen inte påverkar den så mycket. För att ha något fysiskt, beständigt som inte går att stjäla och som kan ge en liten avkastning. Nordnet kan ju gå i konkurs, då blir det trist för mitt konto. Kan sprida ut på flera nätbanker, men det blir lite krångligt att dela upp handeln också. Hela börsen/ekonomin/fiat kan krascha, krig, elände, i det läget vill jag ha även annat än valuta.

Så nä, indexfonder, räntefonder och liknande är ingenting jag förknippar med säkerhet i min situation.Jag kommer ihåg itbubblan, jag ångrar att jag inte stadigt säkrade tillgångar.

Xtreme-G
2021-02-06, 22:31
Ingenting.

Varför blankar du inte branscher som har motvind för att investera mer i de som har medvind för att därmed öka avkastningen rejält? Marknadsrisken skulle inte behöva påverkas nämnvärt.

Fredszky
2021-02-06, 23:28
Varför skulle det påverka dig om nordnet konkar? Dina värdepapper blir väl inte påverkade av en sån sak?

Jag är inte så insatt faktiskt i vad som skulle hända i en nätbankskonkurs. För några år sen läste jag att mina värdepapper fortfarande skulle vara intakta. Borde ju rimligen vara så eftersom jag faktiskt äger aktier. Jag får läsa på mer om det där. Skulle inte kännas tryggt i alla fall vid en konkurs.

Antar också att du handlar med ganska stora summor för jag antar att det tar ganska mycket arbete att hålla på med och isf vore ganska ovärt om man inte har en del pengar så procenten gör stor skillnad?

Jag förstår inte vad din fråga är med det fetmarkerade. Att köpa aktier för 100 kr eller 10.000 kr gör ingen skillnad i arbetsmängd. Men jag kanske lägger någon timme i veckan på att köpa och sälja, ett par timmar i veckan på att finjustera kodningen av modellen och bearbeta data. Så mycket arbete för min del är det inte (nu när jag gjort hela systemet/modellen, det tog något halvår att ordna).

Varför blankar du inte branscher som har motvind för att investera mer i de som har medvind för att därmed öka avkastningen rejält? Marknadsrisken skulle inte behöva påverkas nämnvärt.

Jag har ingen erfarenhet av att blanka. Rent spontant känns det som att man börjar lite med sämre odds om man satsar mot börsen/branschen då det mesta går upp på sikt. Men det finns 100 sätt att tjäna pengar på, jag håller mig till det jag kan. Skulle jag börja med något nytt som jag inte behärskar så skulle mina resultat nog påverkas mycket negativt.

Investeraren Kavastu i klippet nedan verkar resonera lite som jag. Det gäller att hitta sin grej, sin edge, sin taktik och utnyttja det så långt som möjligt. En del som Kavastu delar med mig; han har också 50-60 bolag för riskminimering, han jobbar med trender, han gör sin grej, han tror att det absolut är möjligt att slå index och han lyssnar inte så mycket på andra. Han pratar om att han konsekvent slår index, med +1000% på sin portfölj över 7 år.

I6GhDB4Nt84?t=330
(Hoppar till det väsentliga)

C.E.J.
2021-02-07, 02:56
Aldrig hört talas om kavastu men det har andra gjort: https://tradevenue.se/Aktiepappa/granskning-av-kavastu-del-2

"Han gör sin grej" jamen det är ju det viktiga, passera.

Fredszky
2021-02-07, 10:40
Aldrig hört talas om kavastu men det har andra gjort: https://tradevenue.se/Aktiepappa/granskning-av-kavastu-del-2

"Han gör sin grej" jamen det är ju det viktiga, passera.

Kanske är Kavastu är en charlatan som din länk antyder. Kommentarerna till den verkar vara delade. Jag vet inte mycket om honom. Hur som helst finns det gott om duktiga investerare som hittat sin nisch och har konsekvent mycket bra avkastning.

"Han gör sin grej", ja det tycker jag är en rätt viktig poäng.
Läser du de senaste tipsen från di.se o.s.v. så kommer du få resultat som pöbeln. Detsamma gäller företagande; gör du som alla andra kommer du få resultat som alla andra. Hittar du din grej, din nisch som du blir duktig på så har du möjlighet att växa mycket mer.

Jag kan hålla med dig om att det är sunt att vara skeptisk.
Samtidigt så tycker jag man bör vara medveten om att det finns gott om naysayers och det gäller att inte bli förblindad av negativitet. Se och lär av dom som har lyckats. Gäller inte bara inom börsvärlden utan det mesta här i livet. Avskriver du det som tur så har vi olika uppfattningar helt enkelt. Det finns många som bara haft tur också, det gäller att identifiera vad som är tur och vad som är skicklighet.

C.E.J.
2021-02-07, 13:36
Företagande var ett bra exempel du nämnde, där finns det väldigt många som gjort sin grej, hittat sin nisch och blivit bra på den, men konkade. De flesta företag går snart under. Samma med investeringar, bara för att gurus X och Y hittade sin grej och gjorde big gainz betyder absolut inte att om du också hittar din grej så kommer du också få resultat.

Tror du skulle ha större framgångar att hålla självhjälpsföreläsningar och konkurrera ut Tony Robbins.

Plasttiger
2021-02-07, 14:30

De ska inte bli påverkade, men blufföretag kan sno ens aktier (sannolikt inte Nordnet). Motsvarande den statliga insättningsgarantin (som är runt 1 miljon för vanliga konton) är det 250 000 för investeringssparandet.

Snobbe
2021-02-07, 17:48
De ska inte bli påverkade, men blufföretag kan sno ens aktier (sannolikt inte Nordnet). Motsvarande den statliga insättningsgarantin (som är runt 1 miljon för vanliga konton) är det 250 000 för investeringssparandet.

Jo men det är väl pengar som ligger på ett ISK t.ex.? Äger du värdepapper så är dom i ditt namn så dom är dina oavsett vad som händer med företaget om jag fattat det rätt.

Från avanza:
Om Avanza Bank går i kk så skyddas likvida medel inte alls medans värdepapper skyddas till 100 procent. Rätt eller fel. Om fel, vad gäller?
Mvh Bo Wiklund

Nicklas Storåkers svarar: Hej Bo. Värdepapper skyddas till 100 procent oavsett belopp och oavsett sparform.

För likvida medel skyddar Insättningsgarantin belopp upp till 250 000 kr per kund för aktie- och fondkonton och sparkonton.

Fredszky
2021-02-07, 17:55
Företagande var ett bra exempel du nämnde, där finns det väldigt många som gjort sin grej, hittat sin nisch och blivit bra på den, men konkade. De flesta företag går snart under.

Då skulle jag säga att de antingen inte är så bra, eller haft bra mycket otur.
Att vara bra innebär inte bara att vara duktig på sitt hantverk, utan att även ha rätt strategi, välja rätt branch, kunna människor, juridiken, riskhantering, o.s.v. beroende på vilken branch man är inne i.

Att de flesta företag går i konkurs ser jag hur som helst inte hur det krockar med att kunna konsekvent slå index över tid.

Samma med investeringar, bara för att gurus X och Y hittade sin grej och gjorde big gainz betyder absolut inte att om du också hittar din grej så kommer du också få resultat.

Jag tror ju det, jag ser många som slår index konsekvent år efter år med olika tillvägagångssätt som jag bedömmer inte har med tur att göra.

Den genomsnittliga småspararen tror jag inte heller slår index. Men det är inte det vi eller åtminstone jag pratar om. Jag pratar om småspararen som är duktig, smart och har en fallenhet för aktiehandel. Top 5% eller så.

Jag kan tillägga att jag har provat många olika grejer. Många olika företag som krävt massa tid och energi men som inte gett mig någon framgång över huvud taget. Jag lyckades inte hitta min edge, tills jag gjorde det. Har testat saker parallelt utanför tradingen som heller inte lyckats. Samma sak med min trading. Jag har tradat många år utan att slå ens index. Jag har provat olika sätt och testat mig fram till min nuvarande modell. För ett antal år sen hade jag liknande inställniing som du, det går inte att slå index. Det har jag såklart reviderat sen dess.

Jag har inte trackrecord på 15 år eller liknande. Men jag skulle vilja fråga dig två saker C.E.J:

1. Hur många år tycker du att jag ska slå index, och med hur mycket, innan du tror att min överkastning beror på skicklighet snarare än tur?

2. Går det att slå index över tid, för en småsparare, utan tur som en faktor?

Plasttiger
2021-02-07, 18:45
Jo men det är väl pengar som ligger på ett ISK t.ex.? Äger du värdepapper så är dom i ditt namn så dom är dina oavsett vad som händer med företaget om jag fattat det rätt.

Från avanza:
Om Avanza Bank går i kk så skyddas likvida medel inte alls medans värdepapper skyddas till 100 procent. Rätt eller fel. Om fel, vad gäller?
Mvh Bo Wiklund

Nicklas Storåkers svarar: Hej Bo. Värdepapper skyddas till 100 procent oavsett belopp och oavsett sparform.

För likvida medel skyddar Insättningsgarantin belopp upp till 250 000 kr per kund för aktie- och fondkonton och sparkonton.
Om du köper dina aktier via www.bluffnätbanken.se och de konkar och dina aktier inte längre är tillgängliga tror jag att du är skyddad upp till 250 000
Ett finansiellt institut får inte blanda ihop sina egna tillgångar med kundernas. Vid en konkurs ska du därför få ut dina tillgångar. Om institutet trots detta inte kan lämna ut dina tillgångar får du ersättning för förlorade värdepapper upp till ett värde av 250 000 kronor.

Skyddet omfattar de värdepapper och pengar som finansiella institut hanterar när det utför så kallade investeringstjänster åt kunder. Med investeringstjänst menas bland annat köp, försäljning eller förvaring (depå) av värdepapper såsom aktier, obligationer eller derivatinstrument.
https://www.riksgalden.se/sv/var-verksamhet/insattningsgarantin-och-investerarskyddet/sa-fungerar-investerarskyddet/

mattilainen
2021-02-07, 19:10
Jag har inte trackrecord på 15 år eller liknande. Men jag skulle vilja fråga dig två saker C.E.J:

1. Hur många år tycker du att jag ska slå index, och med hur mycket, innan du tror att min överkastning beror på skicklighet snarare än tur?

2. Går det att slå index över tid, för en småsparare, utan tur som en faktor?

Tyckte din första fråga är spännande och det är ett poddavsnitt på RikaTillsammans (Jag är en vandrande räntefond) som hade med en professor i ekonomi från handelshögskolan (Paolo Sodini) med i avstnittet. För att statistiskt kunna säga att det inte baseras på tur krävdes det enligt honom ca 3 000 år av att slå index konsekvent. Lycka till med det ;)

Jag tycker absolut du ska lyssna på deras senaste poddavsnitt Paradox of skill. Här pratar de precis om tur vs skicklighet och att desto skickligare man blir, desto mer tur behöver man för att slå de andra likvärdigt skickliga.

Har ingen koll på din strategi då jag inte hängt med alls förrän denna kommentaren. Visa gärna upp din trackrecord sedan du börjat, du kanske har gjort det men jag har missat :)

eternallord
2021-02-07, 20:15
Slår man index över en 15-årsperiod (behöver inte ens vara år efter år, men om ens totala värde på portföljen är högre än vad det hade varit om man bara satte allt på index) tycker jag det är legitimt. Men nu är utan tvekan den värsta perioden i historien att försöka legitimera sina investeringsstrategier. Hela marknaden är på ATH (mestadels utan substans dessutom med tanke på den globala ekonomiska situationen) och går konstant uppåt utan reson. Intressant är hur det ser ut när man slänger in ett par ordentliga krascher i mixen och strategin testas mot annat en extremt aggressiv uppåtgående kurva på marknaden totalt.

Baldr
2021-02-07, 20:25
Hur många år tycker du att jag ska slå index, och med hur mycket, innan du tror att min överkastning beror på skicklighet snarare än tur?

Ett par börskrascher vore väl rimligt? Imho så slår alla index i bull och ju högre risk, ju mer slår man index. Det är först när man gått igenom ett stålbad som man vet vad som finns kvar och ens skicklighet prövas. Hade man gått all in på Tesla t.ex. så har du gjort en enorm vinst men i mina ögon så är det en enorm bubbla. Är det skicklighet att värdera Tesla till 1700 p/e?

Notera att jag räknar inte 2020 som en legitim krasch.

https://image.cnbcfm.com/api/v1/image/106441696-1584103508195sp500bullbearmarkets.png?v=1584103528&w=740&h=416

https://image.cnbcfm.com/api/v1/image/106439124-158514551983820200325sp500bearmarket10am.png?v=158 5145530&w=740&h=416

Snobbe
2021-02-07, 20:49
Är det något som tyder på att fredzky skulle krascha mer vid en börskrasch än någon som följer index? Han verkar ju ha runt 30-60 bolag så det är ju inte som att han gått all in på tesla. Men visst om just hans bolag/sektorer kraschar så kommer det ju påverka honom mer.

Wain
2021-02-07, 21:07
Slår man index över en 15-årsperiod (behöver inte ens vara år efter år, men om ens totala värde på portföljen är högre än vad det hade varit om man bara satte allt på index) tycker jag det är legitimt. Men nu är utan tvekan den värsta perioden i historien att försöka legitimera sina investeringsstrategier. Hela marknaden är på ATH (mestadels utan substans dessutom med tanke på den globala ekonomiska situationen) och går konstant uppåt utan reson. Intressant är hur det ser ut när man slänger in ett par ordentliga krascher i mixen och strategin testas mot annat en extremt aggressiv uppåtgående kurva på marknaden totalt.

Nej, det måste vara riskjusterad överavkastning.

Agitator
2021-02-07, 21:33
Koncentration bygger värde och diversifiering bibehåller värdet typ.

Hitta bolag som är bra och har framtiden framför sig så skapar man sig troligen snabbare rikedom som man sedan måste börja säkra upp.

ceejay
2021-02-08, 11:35
embracer fortsätter upp rätt bra efter alla riktkurshöjningar.

Xtreme-G
2021-02-08, 12:52
Koncentration bygger värde och diversifiering bibehåller värdet typ.

Hitta bolag som är bra och har framtiden framför sig så skapar man sig troligen snabbare rikedom som man sedan måste börja säkra upp.

Diversifiering eliminerar den specifika bolagsrisken som man inte erhåller någon riskpremie för att exponera sig mot. Självklart gäller principen har man rätt så får man betalt, men inget extra bara. Det är ju en no-brainer att det inte hjälper mot branschrisk om man bara diversifiera sig inom samma branch. På samma sätt borde man inte få någon extra riskpremie här heller, med reservation för att jag tänkt fel. Marknadsrisk biter inte diversifiering så bra på heller faktiskt. När det går rasar rejält tenderar korrelationerna att förstärkas och gå mot ett, dvs allt rasar.

Livet
2021-02-08, 13:10
Hur avgör man, mer exakt, om till exempel en kapitalförvaltare lyckats bra på marknaden på grund av skicklighet eller tur?

Jag läste en kurs i portföljförvaltning för många år sedan där jag vill minnas att kurslitteraturen gick igenom detta men jag minns inte vad som skrevs; jag kanske har kvar kompendiet från kursen i någon låda i förrådet så kan leta upp det senare om ingen annan har svar på det. Inbillar mig att Xtreme-G är den som är närmast att svara på denna fråga.

Xtreme-G
2021-02-08, 15:06
Hur avgör man, mer exakt, om till exempel en kapitalförvaltare lyckats bra på marknaden på grund av skicklighet eller tur?

Jag läste en kurs i portföljförvaltning för många år sedan där jag vill minnas att kurslitteraturen gick igenom detta men jag minns inte vad som skrevs; jag kanske har kvar kompendiet från kursen i någon låda i förrådet så kan leta upp det senare om ingen annan har svar på det. Inbillar mig att Xtreme-G är den som är närmast att svara på denna fråga.

Jag undervisade kurser i portföljförvaltning för några år sedan så jag är borde definitivt vara lämpad att svara :cool:

Oftast brukar man titta på Jensens alfa, vilket är en modell där avkastningen förklaras av marknadsexponeringen (beta som man brukar hitta på diverse infosidor) plus alfa vilket är överavkastning. Man gör en regressionsanalys mellan den dagliga portföljavkastningen och marknadsavkastningen där båda bör inkludera utdelningar. Får man ett positivt alfa har man överavkastat index. Man kan då också titta på T-statistiken från regressionen för att avgöra konfidensnivån för om det är rimligt att det är skicklighet eller tur.

Frågan är ju vilken signifikansnivå som är rimlig? Sätter man för högt krav tenderar det att kräva väldigt hög överavkastning eller långa tidsserier, och förvaltare brukar inte ha så lång historik att undersöka, och för fonder så tenderar förvaltare att bytas ut. Ta Didner & Gerge som exempel. Detta är en fond som många vill undersöka och där man kan få signifikans efter förvaltningsarvote. Nu har ju de ursprungliga förvaltarna tagit ett steg tillbaka sedan några år. Hur presterar de nya? Oftast upplever jag att man får svaret på frågan med facit i hand när det i stort sett är för sent att agera. Dessutom finns det ju en survivalship bias som gör att fonder som går dålig av olika anledningar läggs ner och kvar blir de som i större utsträckning har haft tur och/eller är skickliga. Det samma gäller garanterat hos "influencers".

Sedan finns det modeller som tar hänsyn till fler faktorer än bara marknadsfaktorn.

Famas trefaktormodell har också med småbolagsfaktorn och en book-to-market faktor
Carharts fyrfaktormodell har en momentumfaktor med också.
Sedan har jag för mig att Fama har en femfaktormodell också där någon ytterligare faktor blev signifikant i USA men inte i Europa eller något sådant.

Egentligen bör man ju ta med dessa faktorer också för att avgöra hur investerare presterat. Att ha fler småbolag är en ökad risk och därtill kommer en premie som kommer att betala av sig på sikt. Frågan är om man överavkastat utöver den premien? Liknande för övriga (eventuella) faktorer.

En annan aspekt av detta är ju att man kan utnyttja det för så kallad faktorinvestering och försöka dra på sig dessa faktorer för att håva in premien som har funnits historiskt och som man tror och hoppas kommer finnas även framöver.

Livet
2021-02-08, 15:47
Kanonsvar!

Jag undervisade kurser i portföljförvaltning för några år sedan så jag är borde definitivt vara lämpad att svara :cool:

Oftast brukar man titta på Jensens alfa, vilket är en modell där avkastningen förklaras av marknadsexponeringen (beta som man brukar hitta på diverse infosidor) plus alfa vilket är överavkastning. Man gör en regressionsanalys mellan den dagliga portföljavkastningen och marknadsavkastningen där båda bör inkludera utdelningar. Får man ett positivt alfa har man överavkastat index. Man kan då också titta på T-statistiken från regressionen för att avgöra konfidensnivån för om det är rimligt att det är skicklighet eller tur.

Frågan är ju vilken signifikansnivå som är rimlig? Sätter man för högt krav tenderar det att kräva väldigt hög överavkastning eller långa tidsserier, och förvaltare brukar inte ha så lång historik att undersöka, och för fonder så tenderar förvaltare att bytas ut. Ta Didner & Gerge som exempel. Detta är en fond som många vill undersöka och där man kan få signifikans efter förvaltningsarvote. Nu har ju de ursprungliga förvaltarna tagit ett steg tillbaka sedan några år. Hur presterar de nya? Oftast upplever jag att man får svaret på frågan med facit i hand när det i stort sett är för sent att agera. Dessutom finns det ju en survivalship bias som gör att fonder som går dålig av olika anledningar läggs ner och kvar blir de som i större utsträckning har haft tur och/eller är skickliga. Det samma gäller garanterat hos "influencers".

Sedan finns det modeller som tar hänsyn till fler faktorer än bara marknadsfaktorn.

Famas trefaktormodell har också med småbolagsfaktorn och en book-to-market faktor
Carharts fyrfaktormodell har en momentumfaktor med också.
Sedan har jag för mig att Fama har en femfaktormodell också där någon ytterligare faktor blev signifikant i USA men inte i Europa eller något sådant.

Egentligen bör man ju ta med dessa faktorer också för att avgöra hur investerare presterat. Att ha fler småbolag är en ökad risk och därtill kommer en premie som kommer att betala av sig på sikt. Frågan är om man överavkastat utöver den premien? Liknande för övriga (eventuella) faktorer.

En annan aspekt av detta är ju att man kan utnyttja det för så kallad faktorinvestering och försöka dra på sig dessa faktorer för att håva in premien som har funnits historiskt och som man tror och hoppas kommer finnas även framöver.

Snobbe
2021-02-08, 22:43
Ath? Ath!

Fredszky
2021-02-08, 22:47
Ath!

Brofessorn
2021-02-08, 23:10
Min nuvarande ATH är så bra att den slår alla mina andra ATHs.

ceejay
2021-02-08, 23:20
ATH BROS
https://cached-images.bonnier.news/swift/bilder/media/ee8388be0243394bd1cafcfe09424a99.jpg

Andy.da.wohoo
2021-02-09, 06:47
Bra nivå här i tråden nu. Man skulle nästan kunna säga att den ligger på....

ATH! :D

G.W
2021-02-09, 07:56
Hoppas på ATH så jag får vara med i gänget idag.

Någon som anmält sig för Fractal Designs introduktion förresten?

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41rTC6I8bsL._SX331_BO1,204,203,200_.jpg

Snobbe
2021-02-09, 08:03
Har för dålig koll på dom som företag så kommer inte gå in med pengar. Men jag gillar deras chassin.

Agitator
2021-02-09, 08:17
Hoppas på ATH så jag får vara med i gänget idag.

Någon som anmält sig för Fractal Designs introduktion förresten?

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41rTC6I8bsL._SX331_BO1,204,203,200_.jpg

Kommer avstå att köpa in mig i bolaget. Tittade lite på det och upplägget och inte ett dugg intresserad.

G.W
2021-02-09, 08:29
Kommer avstå att köpa in mig i bolaget. Tittade lite på det och upplägget och inte ett dugg intresserad.

iUGkuNhK4Bw

Dreas
2021-02-09, 11:40
ATH igår - Idag är det lite minus. Men jag vet inte riktigt, känner mig som en yr höna - Zaptec, Inzile och Hydrogenpro känns lite hype.

Stabilast och roligast är nästan 7% upp i Swedish Match på en 40 dagars investering, och vad jag förstått så finns det mer att ge.

Ladugårdsdörr
2021-02-09, 11:59
Lite skämmigt att säga det - men ATH idag. Aker och Yara drar upp portföljen till nya nivåer.

G.W
2021-02-09, 12:49
Tungt för mig idag gossar.

https://forumbilder.com/images/2021/02/09/ATH.jpg

Snobbe
2021-02-09, 12:58
Aphria upp 10% på frankfurt börsen innan öppning på nasdaq.
CGC visade "bättre" resultat än väntat och upp 2% innan öppning (förväntades gå minus efter dåliga resultat).

Ser ut som detta kan bli ännu en fin dag.

StarkaUlf
2021-02-09, 14:17
G]

Jag kan då titulera mig halvmiljonär idag - ATH :cool:

Får hoppas på miljonär inom 2 år då *popcorn*

fabiansthlm
2021-02-09, 16:19
För stunden mitt bästa innehav:
https://finance.yahoo.com/news/conversion-labs-annualized-revenue-run-133100405.html

Riskportföljen upp 39.23% i år på 14 bolag.

Hoppas på tilldelning i Fractals IPO, givet köp.

Snobbe
2021-02-09, 16:51
Hoppas på tilldelning i Fractals IPO, givet köp.

Vad gör fractal till ett givet köp?

Agitator
2021-02-09, 17:05
Jag håller med talarna i denna tråd om fractals IPO.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625436-fractal-borsintroduktion

Själv avstår jag med risk för att missa tåget. Finns annat vettigare att stoppa pengarna i.

spoon
2021-02-09, 17:49

https://forumbilder.com/images/2021/02/09/ATH.jpg[emoji23]

StarkaUlf
2021-02-09, 18:29
Haha, såg inte bilden från G.W. Den var ju faktiskt hysteriskt rolig :d

Baldr
2021-02-09, 20:57
Vad gör fractal till ett givet köp?

Hyfsat rimlig p/e med välkänt varumärke och hög produktkvalitet. Tror därför att den blir övertecknad och att priset drivs upp närmsta veckan. På längre sikt känns det mer osäkert. Hade önskat högre brand recognition på den internationella marknaden vid detta laget och ett bredare sortiment. Att notera bolaget för att blidka investerarna känns inte heller särskilt bra.

På det stora hela känns det rimligt att teckna men jag lär nog inte sitta lång. Då finns det bättre alternativ.

G.W
2021-02-09, 21:01
Angående fractal tänker jag följande:

- Gott rykte- tack vare kvalitetsgrejer.
- Relativt få produkter - utrymme att öka sortiment i existerande produkter, fler prisnivåer.
- Gaming/data, växer marknaden krymper ej
- Tack vare rykte möjlighet att slå sig in på nya marknader. Exempelvis tangentbord/möss/andra tillbehör

Kimball
2021-02-10, 09:23
Lär väl inte få ngn tilldelning på Fractal i vanlig ordning. Är väl standard, men försökte teckna ~8st IPOs förra året utan lycka, så har noll förväntningar...

Fredszky
2021-02-10, 15:59
Är det något som tyder på att fredzky skulle krascha mer vid en börskrasch än någon som följer index? Han verkar ju ha runt 30-60 bolag så det är ju inte som att han gått all in på tesla. Men visst om just hans bolag/sektorer kraschar så kommer det ju påverka honom mer.

Bra fråga!

Din fråga väckte min nyfikenhet och jag bestämde mig för att göra en analys kring den värsta krasch min portfölj genomgått hittills; coronadippen (eftersom jag sålde alla innehav under kraschen och låg mer eller mindre likvid under några veckor i mars så vet jag inte hur det skulle gått om jag bara låtit innehaven löpa, vilket jag försöker simulera med analysen).

Jag tog de innehav jag har idag och tittade hur de gick under perioden 19 feb - 23 mar 2020.
Jag valde den perioden för att det var lokalt maximum och minimum för OMXSGI (svenska börsen inkl. utdelningar) under dippen.

4-5 bolag som jag har nu hade inte börsintroducerats under perioden så de lämnar jag utanför analysen helt enkelt.

OMXSGI gick -34,28% under perioden.
Mina bolag som jag har nu gick -38,59% under samma period.

Resultatet blev alltså att mina bolag gick -4,31 procentenheter jämfört med OMXSGI.

Nästintill försumbar skillnad om man betänker att mina innehav har gått +173,55% sedan 2020-01-01 (+152,48 procentenheter mer än OMXSGI som gått +21,07% under samma period).

https://i.ibb.co/FKt3P05/an.jpg (https://ibb.co/qdwjZWN)

G.W
2021-02-11, 08:21
FICK INGA FRACAL AKTIER *grr**grr**grr*:banned:cryout:

Kimball
2021-02-11, 08:25

Varken jag eller 3 polare heller. Sigh.

r1kkie
2021-02-11, 08:32

Inte jag heller.

Agitator
2021-02-11, 08:33
Äääh. Bara köp dem om efter en period när de dalat lite.

Kabuto
2021-02-11, 09:03
Fick inte heller några :/

Snobbe
2021-02-11, 09:56
Fick ej heller, faktiskt inte intresserad av dom egentligen men signade upp bara för o kunna sälja av vid den första uppgången som alltid verkar hända vid IPOs.

Baldr
2021-02-11, 10:25
Fick låg tilldelning och sålde av omedelbart. Klart besviken att det inte blev fler sett till kursökningen men får väl glädjas åt det lilla sett till hur många som verkar ha blivit utan. Dumt nog så köpte jag på mig nya när aktien började klättra. Hade inga planer på att hålla lång men börjar drabbas av fomo.

ceejay
2021-02-11, 10:48
ath bois, fram med skumpan

Baldr
2021-02-11, 11:16
Sålde av resterande fractal med en ytterst marginell vinst och lägger den aktien bakom mig.

ceejay
2021-02-11, 11:17
all vinst är vinst.

StarkaUlf
2021-02-11, 11:19
Någon annan som har en helt vit sida under "Översikt" på Avanza-appen? Allt annat fungerar som det ska, men syns inget på den sidan just nu.

G.W
2021-02-11, 11:54
Någon annan som har en helt vit sida under "Översikt" på Avanza-appen? Allt annat fungerar som det ska, men syns inget på den sidan just nu.

Brukar också få det ibland. Störigt. Betyder det att du inte ser om du är ATH idag?

StarkaUlf
2021-02-11, 12:11
Brukar också få det ibland. Störigt. Betyder det att du inte ser om du är ATH idag?

Vet redan att jag är det, gårdagen var så bra så :cool:

ceejay
2021-02-11, 12:28
kom äntligen ifatt omx30 idag. Ligger 0,01% före :P

mattilainen
2021-02-11, 12:32
kom äntligen ifatt omx30 idag. Ligger 0,01% före :P

bara en fundering. Ser att många sitter och jämför sig med index på daglig basis, varför? Det är inte den dagliga vinsten/förlusten mot index som säger om man är vinnare eller förlorare mot index. Jag skulle tittat halvår/årsvis och det som faktiskt spelar roll är ju hur man slår index på 3, 5 eller 10 år.

Bara nyfiken till varför daglig jämförelse. Ser många på instagram som lägger ut samma men som inte slått index på 1 eller 3 eller 5 år. Sällan någon kan visa trackback på 3 eller 5 år eller längre.

ceejay
2021-02-11, 12:35
Bryr mig inte så värst egentligen, men man måste ju slå index iaf :) Förra året hade jag flyt och slog det med runt 25%. Det kanske blir lite av en sport.

Brofessorn
2021-02-11, 12:36

Kan hända att Finansinspektionen fryser Översikt-sidan på Avanza om man ligger på ATH för många dagar i sträck.

G.W
2021-02-11, 12:53
bara en fundering. Ser att många sitter och jämför sig med index på daglig basis, varför? Det är inte den dagliga vinsten/förlusten mot index som säger om man är vinnare eller förlorare mot index. Jag skulle tittat halvår/årsvis och det som faktiskt spelar roll är ju hur man slår index på 3, 5 eller 10 år.

Bara nyfiken till varför daglig jämförelse. Ser många på instagram som lägger ut samma men som inte slått index på 1 eller 3 eller 5 år. Sällan någon kan visa trackback på 3 eller 5 år eller längre.

Är väl bara "på skoj" antar jag. Och för att ha något att skriva. Man kan ju inte skriva ATH varje dag.

Nu när det inte blev Fractal för mig slog jag till på SAAB och Lomis.

fzjUAVnO8dw?t=33

StarkaUlf
2021-02-11, 13:57
Kan hända att Finansinspektionen fryser Översikt-sidan på Avanza om man ligger på ATH för många dagar i sträck.

:laugh::d:thumbup:

hahavaffan
2021-02-11, 16:25
Ni som fick FRACTL, sitter ni kvar? Jag fick, men satt med rövhelvetet fullt av jobb så missade att jag fick, lol. Köpt på 41, ligger på 62 nu, och fick 150 aktier. Inget att köpa skumpa över än alltså, men skoj ändå!

Snobbe
2021-02-11, 17:52
Cannabisen mår inte bra idag. för mycket hype och "förväntad" pullback. Aphria -30% CGC -20%. Tur man hann sälja av lite iförrgår.

ceejay
2021-02-11, 20:42
Sjuk dag idag. 1,98% upp. Catena som har varit en surdeg drog äntligen iväg lite. Embracer och investor var trevligt med.

spoon
2021-02-11, 22:21
Har gått oroväckande bra sedan jag ändrade om min portfölj vid årsskiftet. Upp 8 % på drygt två månader.

Bubbla?

Men kul är det.

Fredszky
2021-02-11, 22:42
Har gått oroväckande bra sedan jag ändrade om min portfölj vid årsskiftet. Upp 8 % på drygt två månader.

Bubbla?

Men kul är det.

Snyggt!
Vad för ändringar gjorde din framgång?

spoon
2021-02-12, 07:01
Snyggt!

Vad för ändringar gjorde din framgång?Sålde allt och startade på nytt.

Tog hjälp av kolozzeum och nån kompis [emoji846]

Mer tech och USA nu.

ceejay
2021-02-12, 09:34
8,4% iår, helt klart nöjd med det.

G.W
2021-02-12, 10:01
ATH idag :hbang: Hur ser det ut för er andra?

Dreas
2021-02-12, 10:09
16,28% upp i år - 1,5% bort från ATH.

Prsson
2021-02-12, 10:12
Köpte Gladiator innan dom stängde fonden. Sedan köp -11,46 % Känns som allt annat bara stiger medans den har backat. Borde jag sälja och investera i något annat?

spoon
2021-02-12, 13:13
Köpte Gladiator innan dom stängde fonden. Sedan köp -11,46 % Känns som allt annat bara stiger medans den har backat. Borde jag sälja och investera i något annat?Jag köpte också innan dom stängde. Sålde av allt vid nyår. Skönt med en nystart. Och nu verkar ju allt gå uppåt. Skönt då att bli kvitt det sänket.

Situationen
2021-02-12, 18:59
22,2% upp i år.

Pade
2021-02-12, 19:56
Ni som fick FRACTL, sitter ni kvar? Jag fick, men satt med rövhelvetet fullt av jobb så missade att jag fick, lol. Köpt på 41, ligger på 62 nu, och fick 150 aktier. Inget att köpa skumpa över än alltså, men skoj ändå!

Fick 150st jag med. Sålde på 70kr runt lunch och fyllde på i Plejd för vinsten, trevligt slut på veckan minst sagt :)

ceejay
2021-02-12, 22:51
Undrar om det kommer en sättning snart. Gått väldigt bra iår. 8,95 upp i min egna portfölj i år

Wain
2021-02-13, 07:27
Undrar om det kommer en sättning snart. Gått väldigt bra iår. 8,95 upp i min egna portfölj i år

Vette tusan så länge som det finns i princip obegränsat med kapital.

Wain
2021-02-13, 13:45
Vette tusan så länge som det finns i princip obegränsat med kapital.

För att utveckla; snabb teknikutveckling, billig arbetskraft, gratis kapital och ett samhällsklimat där alla skattebetalare förväntas bidra för att vi aktieägare skall gå med vinst...

Snobbe
2021-02-14, 09:40
Intressant avsnitt om tur/skicklighet i investeringar.
l36DgZWeTlk

G.W
2021-02-14, 09:56
På tal om personen ovan. Är det något som "investerat" i Betterglobe, eller känner någon som gjort det?

Snobbe
2021-02-14, 10:17
På tal om personen ovan. Är det något som "investerat" i Betterglobe, eller känner någon som gjort det?

Aldrig hört om företaget innan men började googla lite när du sa det. Verkar ju fått en hel del kritik och låter väldigt mycket som att det är för bra för att vara sant.

Tycker ändå Jan ser ut som att han svarat väldigt bra på kritiken och verkar vara väldigt öppen med vad han gjort och pengar osv han gått in med och att han är en stor kund från tidig start osv.

En snabb blick på vad betterglobe själva lovar för avkastning har jag väldigt svårt att se att de kan göra. Visst om de hade en framtidsplan på 5 år men hur kan de veta vad som kommer hända med priserna på träden osv fram till 2039?
t.ex. varför skulle inte efterfrågan gå ner om de får så mycket kunder så att de överplanterar träd och värdet minskar något otroligt mycket?

StarkaUlf
2021-02-14, 10:24
Hoppas det blir ATH till veckan, eller vad säger du G.W?

G.W
2021-02-14, 10:41
Aldrig hört om företaget innan men började googla lite när du sa det. Verkar ju fått en hel del kritik och låter väldigt mycket som att det är för bra för att vara sant.

Tycker ändå Jan ser ut som att han svarat väldigt bra på kritiken och verkar vara väldigt öppen med vad han gjort och pengar osv han gått in med och att han är en stor kund från tidig start osv.

En snabb blick på vad betterglobe själva lovar för avkastning har jag väldigt svårt att se att de kan göra. Visst om de hade en framtidsplan på 5 år men hur kan de veta vad som kommer hända med priserna på träden osv fram till 2039?
t.ex. varför skulle inte efterfrågan gå ner om de får så mycket kunder så att de överplanterar träd och värdet minskar något otroligt mycket?

Han lobbade ju rätt hårt för det tidigt -10 tal och framåt. Var lite sugen men hittade aldrig någon som fått den legendariska avkastningen. Därför jag blev lite nyfiken nu när jag såg länken till filuren.

Hoppas det blir ATH till veckan, eller vad säger du G.W?

Tror börsen vänder ner denna vecka, får vänta lite på nya ATH tangeringar *gah!*:cryout:

StarkaUlf
2021-02-14, 10:47
Tror börsen vänder ner denna vecka, får vänta lite på nya ATH tangeringar *gah!*:cryout:

Äsch :(

Snobbe
2021-02-14, 20:01
Han lobbade ju rätt hårt för det tidigt -10 tal och framåt. Var lite sugen men hittade aldrig någon som fått den legendariska avkastningen. Därför jag blev lite nyfiken nu när jag såg länken till filuren.

När man googlar på betterglobe så får man rätt mycket om Jan just för att han var tidig. Han har skrivit en del blogg inlägg om det för att han har behövt försvara sig mot journalister som säger att han är en del av pyramidscheme osv verkar det som.

Kan inte ta ställning till om det är så eller inte. Men jag tror att han kan tjäna bra på det för han var tidigt in vilket gör att han kommer se pengarna snart. Medans ju fler det blir desto sämre antar jag att avkastningen kommer bli. Lite som jag skrev tidigare om det skulle bli så populärt så de börjar odla 10000% mer träd än tidigare så måste ju även priset per träd gå ner avsevärt osv.

Inget jag skulle våga chansa på för att tjäna pengar iaf, isf skulle jag nog mer se det som att donera pengar för att hjälpa afrika kanske.

G.W
2021-02-15, 09:09
Äsch :(

Veckan började med A T H!!!

:banned:hbang::mallan:*uppdate*

StarkaUlf
2021-02-15, 09:14
Veckan började med A T H!!!

:banned:hbang::mallan:*uppdate*

Badabing badabong! :hbang:

G.W
2021-02-15, 09:30
Badabing badabong! :hbang:

Nej!

Inte ATH längre, det vände ner för mig 0,18% ner idag. Återkommer senare under dagen. *facepalm*

ceejay
2021-02-15, 15:14
Hörde jag ath?

Fredszky
2021-02-15, 15:35
Nej!

Inte ATH längre, det vände ner för mig 0,18% ner idag. Återkommer senare under dagen. *facepalm*

https://i.ibb.co/yhy3XKG/a.jpg

G.W
2021-02-15, 15:37
https://i.ibb.co/yhy3XKG/a.jpg

Upp 0.18 % nu. Schack matt!:naughty:

pVY1-v97Mic

chidde
2021-02-15, 16:32
Nan som har har en insikt pa vad som hander med CCIV och SBE?

ceejay
2021-02-15, 17:40
1% innan lite fonder kommer in. Riktigt nöjd hittills med året. Allt verkar vara i en positiv trend.

CAPTCHA
2021-02-15, 22:45
+128 000kr i år :hbang:

spoon
2021-02-16, 08:14
+128 000kr i år :hbang:Stabilt!

Kommer du ta ut någon vinst eller får allt ligga kvar?

ceejay
2021-02-16, 08:43
Bra gains :) Tror jag ligger runt 110k plus iår på min portfölj, sen har jag en fond vid sidan av som har gått rätt ok med.

mattilainen
2021-02-16, 10:24
+128 000kr i år :hbang:

Bra gains :) Tror jag ligger runt 110k plus iår på min portfölj, sen har jag en fond vid sidan av som har gått rätt ok med.

Grymt! Jag gick in och räknade också, + 136 000 kr i år :)

Jag följer mestadels indexfonder men har även en "lekportfölj" som gått otroligt bra om jag jämför haha. Tyvärr är det en mycket mindre summa än i min "stora" portfölj. Lekportföljen har gått typ 70 % sedan start, vilket är helt sjukt då jag enbart köpt för rolighetens skull

Har exempelvis Fractal, investor, kinnevik, latour, mips, powercell, auag silver bullet, avanza småbolag, avanza world tech, handelsbanken hållbar energi, länsförsäkringar fastighetsfond, proethos fond, swedbank robur ny teknik, gaming ava

Då jag inte tror aktivt förvaltade fonder slår index över längre tidsperioder så köper jag som sagt med mindre summor. Jag är medlem i en facebookgrupp aktietips. Väldigt dålig grupp rent generellt men man märker vilka tendenser de "vanliga" har. Förra året var det framför allt techbolag, då köpte jag på mig de och fick en bra avkastning för det var då alla skulle köpa det. Sedan i slutet av 2020 börja alla tipsa om handelsbanken hållbar energi, då köpte jag den och fick en bra avkastning. Kanske den strategin man ska göra. Oavsett vad man tror så hakar man på det alla "genomsnittliga" investerar i för det drar fler genomsnittliga till sig haha

spoon
2021-02-16, 10:41
Det är ju lite följa John eller pyramidspel över börsen. Bolagen är väl värda vad folk tror att dom är värda.

G.W
2021-02-16, 11:23
https://media.gettyimages.com/photos/stock-brokers-celebrate-with-champagne-in-front-of-the-board-showing-picture-id95492290?s=2048x2048

Bra jobbat alla!

qubie
2021-02-16, 12:52
Var ska man köpa krypto? Värt skaffa kryptolicens på Avanza eller var köper ni ifrån?

Blir det massa fees och tredjepartspåslag på Avanza och liknande marknader?

rbn
2021-02-16, 13:09
Jag handlar på Coinbase. Har alltid gått smidigt, enkelt gränssnitt, snabbt och kopplat direkt till mitt bankkonto. De tar dock mindre fees för uttag, insättning, köp/sälj etc men det gör de flesta(?) vad jag vet, så det kommer man väl inte ifrån oavsett.

qubie
2021-02-16, 13:19
Är framförallt intresserad av att prova på Cardano och den finns via eToro såg jag, har inte investerat i krypto tidigare heller.

Tack för svaret rbn!

CAPTCHA
2021-02-16, 15:04
Stabilt!

Kommer du ta ut någon vinst eller får allt ligga kvar?

Allt flyttades till 4-5 fonder som jag tycker går bäst för tillfället

sladdbarn
2021-02-16, 15:44
Hur mycket investerar ni av er månadslön?

Jag sparar ganska aggressivt och ligger på 1/3 av min nettoinkomst.

ceejay
2021-02-16, 15:45
en vanlig lön 8000, får ut 22500 som det är just nu. Kommer kunna lägga undan 12+ snart tror jag.

Ladugårdsdörr
2021-02-16, 17:00
Är framförallt intresserad av att prova på Cardano och den finns via eToro såg jag, har inte investerat i krypto tidigare heller.

Tack för svaret rbn!

Binance använder många som trejdar aktivt.

Ladugårdsdörr
2021-02-16, 17:03

Knappt 50%. Med bonus och semesterersättning inkluderat blir det närmare 55%.

Livet
2021-02-16, 17:14

Kanske exakt som dig, 30-35% av min nettoinkomst.

C.E.J.
2021-02-16, 17:19
30-60, oftast nånstans i mitten, aldrig under botten.

spoon
2021-02-16, 17:51

Jag sparar ganska aggressivt och ligger på 1/3 av min nettoinkomst.Ingenting. Vi har en inkomst på en familj. Så det är ganska små marginaler i vardagen. Jävligt kul att då gå 100k plus på 2 månader. Hade nog tagit mig 2 år att spara ihop till om vi levt som kyrkråttor.

Läskeblask
2021-02-16, 18:12
Ingenting. Vi har en inkomst på en familj. Så det är ganska små marginaler i vardagen. Jävligt kul att då gå 100k plus på 2 månader. Hade nog tagit mig 2 år att spara ihop till om vi levt som kyrkråttor.

Surt här också. Just nu 1500/mån vilket är 5% av nettolönen. Målet är att komma upp i 10% och även 1000k till sparkonto.

Ja så här går det när man slarvat med ekonomin sen ung ålder. Aldrig haft större skulder eller direkt problem men inget över heller

Snobbe
2021-02-16, 21:02
får ut runt 33k efter skatt, 10 går in på investering, 2 på sparkonto och 2 på amortering. Ska försöka spara lite mer har shoppat lite för mycket skit senaste tiden.

C.E.J.
2021-02-16, 22:12
Ingenting. Vi har en inkomst på en familj. Så det är ganska små marginaler i vardagen. Jävligt kul att då gå 100k plus på 2 månader. Hade nog tagit mig 2 år att spara ihop till om vi levt som kyrkråttor.

Old school pater familias, familjen har det tufft men det finns alltid pengar över till hästar, kortspel och börsen.

mattilainen
2021-02-17, 00:03

Mina löner kan variera ganska kraftigt beroende på om jag jobbar mycket nätter, helger, extrapass etc men tittar jag 2020 så hade jag en lön på 48 000 kr brutto, vilket ger ca 33 000 kr netto. Av detta sparade jag i snitt runt 20 000 kr i månaden, så i snitt 61 % av mitt nettolön. Jag lever på mellan 12 - 15 k i månaden mer eller mindre och jag köper det jag vill när jag vill och har hus och barn. Räknar inte med amortering som sparande, ligger på ca 2 000 kr i månaden

Glömde tillägga hur jag fördelar det. Just nu har jag ett ganska stort sparande på bankkonto, ca 250 k så jag behöver endast fylla på detta om jag handlar något för dessa pengar. Så handlar jag något för exempelvis 5 000 kr så kommer jag nästa månad lägga tillbaka kanske 1500 kr där, för att få det att hamna på runt 250 000 kr igen efter någon/några månader. Allt annat utöver detta lägger jag på investeringar.

hahavaffan
2021-02-17, 08:03
Bra dag igår för aktierna...
https://content.screencast.com/users/hahbell/folders/Snagit/media/ddd301b0-a761-4bce-8364-7baed93c95ef/02.17.2021-08.02.png

Tur fonderna räddar en som vanligt.

Livet
2021-02-17, 10:48
Jag köpte Sinch 18e oktober 2019 för 165,8 kr/aktie och totalt 30 st. Efterbliven som jag är så fick jag för mig att sälja dem inom 2 veckor av anledningar jag inte minns men förmodligen var det för att jag för stunden fick för mig att satsa på fonder istället för aktier.

Dagens uppgång i Sinch på runt 14 - 15 % i nuläget hade gjort denna ursprungliga investering till en tiodubblare som man gick miste om.

Det sura här är inte riktigt att jag inte fick en tiodubblare utan snarare att analysen jag gjorde av Sinch då jag först köpte den var rätt sund och den har dykt på i mina filtreringar på Börsdata senare i livet också vilket tyder på att den passar in i den kravbild jag har på det rent fundamentala och därmed är värd att titta närmare på. Det fanns alltså ingen "riktig" anledning till att överge aktien utan det var bara brist på is i magen eller vad man ska kalla det. Men det är väl en faktor som är minst lika viktig som andra saker när man håller på med investeringar antar jag.
Surt när man säljer på mer eller mindre felaktiga grunder och missar såna här uppgångar.

Någon annan i tråden som suttit på potentiella multibaggers men fuckat upp det pga. för tidig säljning?

G.W
2021-02-17, 11:13
Jag köpte Sinch 18e oktober 2019 för 165,8 kr/aktie och totalt 30 st. Efterbliven som jag är så fick jag för mig att sälja dem inom 2 veckor av anledningar jag inte minns men förmodligen var det för att jag för stunden fick för mig att satsa på fonder istället för aktier.

Dagens uppgång i Sinch på runt 14 - 15 % i nuläget hade gjort denna ursprungliga investering till en tiodubblare som man gick miste om.

Det sura här är inte riktigt att jag inte fick en tiodubblare utan snarare att analysen jag gjorde av Sinch då jag först köpte den var rätt sund och den har dykt på i mina filtreringar på Börsdata senare i livet också vilket tyder på att den passar in i den kravbild jag har på det rent fundamentala och därmed är värd att titta närmare på. Det fanns alltså ingen "riktig" anledning till att överge aktien utan det var bara brist på is i magen eller vad man ska kalla det. Men det är väl en faktor som är minst lika viktig som andra saker när man håller på med investeringar antar jag.
Surt när man säljer på mer eller mindre felaktiga grunder och missar såna här uppgångar.

Någon annan i tråden som suttit på potentiella multibaggers men fuckat upp det pga. för tidig säljning?

Sålde EQT för tidigt. Sålde Stillfront för tidigt. Båda med rejäl vinst men med facit på hand dålig tajming.

Av någon anledning är det mycket surare än de aktier som man sålt med förlust. Sjukt på något sätt men det är kanske människans natur.

StarkaUlf
2021-02-17, 11:49
Mycket vill ha mer :)

Brofessorn
2021-02-17, 12:09
Jag gick in i BNGO när den låg på 0,9 dollar i slutet av 2020. Sålde runt 6 dollar. Igår stängde den på 15,57 dollar. Det är väl inte kul direkt, men brukar nöja mig med ganska bra avkastning. Behöver inte åka till månen.

Fredszky
2021-02-17, 12:40
https://i.imgflip.com/4ycyhs.jpg

shut teh face
2021-02-17, 12:49
Jag ångrar mest att jag inte sålde av GME på 480 som jag skulle, blev girig och hängde med ned lite istället. Jag sålde med 21-22% vinst men den skulle egentligen varit 38%. Men det var 100% troll med den där aktien, kunde lika gärna förlorat allt och inte brytt mig typ.

Annars ångrar jag inget, men jag å andra sidan investerar annars bara i fonder mest.

Edit: Iofs, jag va lite sugen på köpa AMD aktier för flera år sedan när jag hade på känn eller fick intrycket att de skulle prestera något vettigt (den där nya ingenjören som VD osv). Det hade varit en bra aktie att hålla ett par år där.

Fredszky
2021-02-17, 13:35
För många år sen köpte jag Tesla.
Gick lite snabbt och jag råkade köpa den mängd jag skulle ha i dollar istället för sek.
Så min portfölj blev belånad rätt rejält. Märkte misstaget efter någon minut och sålde av mellanskillnaden. Såklart gick aktien ner någon procent under tiden :)

G.W
2021-02-17, 13:40
https://brokegirlrich.com/wp-content/uploads/2018/07/Screen-Shot-2018-07-06-at-10.16.37-AM.png

pepplez
2021-02-17, 14:07

Investerar ca 40% av nettolönen och amorterar på huset ca 10%.

Läser även just nu (september 2020 till juni 2021) enkla kurser på komvux nu när fribeloppet är borta och plockar hem ytterligare 14k i CSN per månad vilket går direkt in på börsen.

G.W
2021-02-17, 14:21

Läser även just nu (september 2020 till juni 2021) enkla kurser på komvux nu när fribeloppet är borta och plockar hem ytterligare 14k i CSN per månad vilket går direkt in på börsen.

Hur funkar det med komvux. Du skriver upp dig på en kurs och anmäler dig för studiebidrag?

Snobbe
2021-02-17, 14:40

Wtf låter för bra för att vara sant, vad är det för ränta på ett sånt CSN lån.
Är det bara signa upp sig på en komvux kurs så har man rätt till det?

pepplez
2021-02-17, 15:02
Hur funkar det med komvux. Du skriver upp dig på en kurs och anmäler dig för studiebidrag?

Exakt så. Läser på 100% så en kurs över 5 veckor. Lägger ett par timmar per vecka.

Wtf låter för bra för att vara sant, vad är det för ränta på ett sånt CSN lån.
Är det bara signa upp sig på en komvux kurs så har man rätt till det?

0.06% är räntan för 2021. Ca 4k per kurs är rent bidrag, resten är lån + utökat lån. Det funkar lite olika för kommun till din kommun. Men ja, i princip är det bara att söka en kurs på komvux och sedan söka CSN för den. Började precis min femte kurs sen i december :) 18k per kurs

G.W
2021-02-17, 15:04
Exakt så. Läser på 100% så en kurs över 5 veckor. Lägger ett par timmar per vecka.

0.06% är räntan för 2021. Ca 4k per kurs är rent bidrag, resten är lån + utökat lån. Det funkar lite olika för kommun till din kommun. Men ja, i princip är det bara att söka en kurs på komvux och sedan söka CSN för den. Började precis min femte kurs sen i december :) 18k per kurs

Så du tar lån alltså? Inte bara bidragsdelen?

pepplez
2021-02-17, 15:08
Så du tar lån alltså? Inte bara bidragsdelen?

Ja, fullt lån + tilläggslånet som man kan få man arbetat tidigare, för att kompensera för utebliven inkomst. Ironiskt att man kan ta det medan man jobbar nu när fribeloppet är borta men det är ett maskhål jag nyttjar.

Jag räknar med att ha betydligt högre avkastning än de 0.06% ränta det kostar mig att ta lånet.

Livet
2021-02-17, 15:32
Ja, fullt lån + tilläggslånet som man kan få man arbetat tidigare, för att kompensera för utebliven inkomst. Ironiskt att man kan ta det medan man jobbar nu när fribeloppet är borta men det är ett maskhål jag nyttjar.

Jag räknar med att ha betydligt högre avkastning än de 0.06% ränta det kostar mig att ta lånet.

Regeringen har väl inte beslutat om det är slopat för 2021 än? Eller misstolkar jag någonting?

Att det var slopat för 2020 vet jag men hittar bara uppgifter om att det ska beslutas om att det förlängs till 30 juni 2021.

pepplez
2021-02-17, 15:49
Regeringen har väl inte beslutat om det är slopat för 2021 än? Eller misstolkar jag någonting?

Att det var slopat för 2020 vet jag men hittar bara uppgifter om att det ska beslutas om att det förlängs till 30 juni 2021.

Ja, så är det. Men så som jag tolkat det är det bara en formalitet som ska klubbas igenom nu, beslutet är mer eller mindre taget. Jag har kört på under vintern och sökt CSN. Om beslutet går igenom får jag retroaktivt för det jag läst hittills. Går det inte igenom har det varit en liten insats "i onödan".

Livet
2021-02-17, 15:51
Ja, så är det. Men så som jag tolkat det är det bara en formalitet som ska klubbas igenom nu, beslutet är mer eller mindre taget. Jag har kört på under vintern och sökt CSN. Om beslutet går igenom får jag retroaktivt för det jag läst hittills. Går det inte igenom har det varit en liten insats "i onödan".

Vad fan kom du inte med det här guldtipset i början av 2020 för *mini?

Har inte alls tänkt på att Komvux-CSN är separerat från det på universitet som jag redan maxat :smash: Dock vetat att fribeloppet varit slopat men inte suttit ihop 1+1.

Wain
2021-02-17, 18:03

Måste man inte vara på lektioner och sådant skräp? Eller är det bara gratis pengar att ansöka om?
:confused: *drool*

Snobbe
2021-02-17, 18:42
Måste man klara kursen för att ta CSN lån?

Plasttiger
2021-02-17, 19:21

Ja. Och det finns en gräns för hur länge man kan få lån (är väl 6 år eller något?),, så det fungerar bäst för LHS-gänget.

Baldr
2021-02-17, 19:30

Nej. Du straffas inte för att du misslyckas. Så länge du fullföljt kursen och inte avbrutit utan att meddela så får du behålla pengarna. Var ramaskri för några år sedan när det larmades att studenter anmälde sig till heltidsstudier för att lyfta fullt bidrag samtidigt som de bara läste upp de utvalda kurser som kontrollerades vid universitetsintag.

Däremot så kräver framtida ansökningar om lån/bidrag att du slutfört en viss nivå. Därför rekommenderas det ofta att man ansöker om två terminer åt gången vid universitetsstudier eftersom du inte blir bränd om du kuggar första terminen.

pepplez
2021-02-17, 20:53
Måste man inte vara på lektioner och sådant skräp? Eller är det bara gratis pengar att ansöka om?

:confused: *drool*

Beror nog lite på vad du läser och vilken skola. Jag har haft ett par obligatoriska muntliga redovisningar men inga lektioner.

Snobbe
2021-02-17, 21:49
men 4k bidrag är det per månad också? eller per kurs bara.

pepplez
2021-02-18, 06:59
men 4k bidrag är det per månad också? eller per kurs bara.

En kurs är 5v och ger ca 4k i bidrag. Vet inte exakta fördelningen.

David_wigren
2021-02-18, 11:39
Ibland funderar jag på att köpa en aktie från samtliga bolag från S&P 500 och bara titta på när hela världsmarknaden kraschar utan att någon förstår varför.

spoon
2021-02-18, 11:58
Ibland funderar jag på att köpa en aktie från samtliga bolag från S&P 500 och bara titta på när hela världsmarknaden kraschar utan att någon förstår varför.[emoji23]

Går det så dåligt?

David_wigren
2021-02-18, 16:45
[emoji23]

Går det så dåligt?

Året började ok. Men nu ligger jag -23% i år. Funderar på att skita i allt och satsa på indexfonder istället. Så alla som valt den vägen... nu kommer jag och förstör för er.

Edit- Bör nog tilläggas att det är -23% av mina aktier som gått ner. Mina fonder har gått bra under tiden.

Fredszky
2021-02-18, 16:48
Året började ok. Men nu ligger jag -23% i år. Funderar på att skita i allt och satsa på indexfonder istället. Så alla som valt den vägen... nu kommer jag och förstör för er.

Edit- Bör nog tilläggas att det är -23% av mina aktier som gått ner. Mina fonder har gått bra under tiden.

Låter som du har en eller ett fåtal bolag med lite högre risk?

David_wigren
2021-02-18, 16:56
Låter som du har en eller ett fåtal bolag med lite högre risk?

Nej. Om jag köper något så går det ner, oavsett risk. Strategi spelar ingen roll. Jag är naturvetenskapligt skolad. Det är bortom slumpen vid det här laget.

Om du vill kan jag investera i det du har så ska du få se.

StarkaUlf
2021-02-18, 17:06
Om du vill kan jag investera i det du har så ska du få se.

:laugh:*hug*

Idag var nog en röd dag för många. Inte många ATH idag!

Agitator
2021-02-18, 17:13
Investera i Tesla, Bionano samt Palantir är du snäll. Behöver köpa på mig mer i en dipp :)

spoon
2021-02-18, 17:40
[emoji23]*hug*

Idag var nog en röd dag för många. Inte många ATH idag!Fortnox räddar mig och går som tåget. Ath checking in [emoji23]

Grazzafukkinrazzi
2021-02-18, 19:44
Investera i Tesla, Bionano samt Palantir är du snäll. Behöver köpa på mig mer i en dipp :)

Har du inte fått tillräckligt med dipp i Palantir för att köpa menar du? Kursen har ju halverats på några veckor, lol.

mattilainen
2021-02-18, 22:16

Indexfonder har gjort mig miljonär kan jag säga :cool:

Index slår de allra flesta över lång tidsperiod. 80 % på avanza misslyckas att slå index enskilda år, på 5 år slår endast 1 av 100 index. Varför tror "just du" att du ska slå index? Vad har du som de andra inte har? Kunskap? Tid? ork? Man får även tänka att av de som misslyckas slå index är även professionella investerare, så kan man tänka igen, vad har jag för att lyckas med detta?

Varje gång du köper en aktie ska någon sälja, alltså ha tvärtemot din åsikt. Hur stor risk är det att den som gör ditt motsatta drag är smartare än du och mer insatt? Anta att det alltid är så.

my cup of tea

Snobbe
2021-02-18, 22:27
Varje gång du köper en aktie ska någon sälja, alltså ha tvärtemot din åsikt. Hur stor risk är det att den som gör ditt motsatta drag är smartare än du och mer insatt? Anta att det alltid är så.

Jag håller med till 95% om vad du säger. Även fast jag lyckats ha tur och tjäna pengar och slå index generellt på mina aktieköp. Dock är det nog mest tur och inte skill. Har majoriteten av det jag sparar i indexfonder.

Däremot detta har jag hört av rikatillsammans osv ofta där dom säger att den andra gör än sämre affär än den andra. Men eftersom generellt så fortsätter ju dom bra bolagen öka (även om det blir långsammare/eller snabbare än index). Så någon som säljer en aktie kan ju göra det av många anledningar. t.ex. för att ta hem vinst eller diversifiera osv. Så det kan ju vara så att både du och personen du köpt av har gjort ett bra val.

C.E.J.
2021-02-18, 23:46

Index slår de allra flesta över lång tidsperiod. 80 % på avanza misslyckas att slå index enskilda år, på 5 år slår endast 1 av 100 index. Varför tror "just du" att du ska slå index? Vad har du som de andra inte har? Kunskap? Tid? ork? Man får även tänka att av de som misslyckas slå index är även professionella investerare, så kan man tänka igen, vad har jag för att lyckas med detta?

my cup of tea

Äh vadå kunskap, tid och ork, viktiga är ju att man hittar sin grej??

eternallord
2021-02-19, 00:19

my cup of tea
Detta. Är det inte så att man tycker att hela grejen med att handla med aktier är riktigt underhållande och intressant så är det komplett bortkastat med tid. Man slösar bort otaliga timmar på en nästintill garanti att få sämre utdelning än simpla index-fonder. Fattar inte hur folk tänker...

Snobbe
2021-02-19, 07:55
Något som är intressant är ju hur "dålig" mentalitet/huvud många sparare har också. Rikatillsammans t.ex. tog upp någon fond som hade gått plus över lång tid (10-20 år iaf) men genomsnittspararen i fonden hade gjort förlust pga att dom sålde när det gick dåligt och köpte när det gick bra.

En fråga, är det någon som vet en sida där man kan simulera aktier/fonder över historisk tid? t.ex. se resultat på en flera aktier från 2005-2015 eller indexfonder eller liknande?

pepplez
2021-02-19, 10:04
Något som är intressant är ju hur "dålig" mentalitet/huvud många sparare har också. Rikatillsammans t.ex. tog upp någon fond som hade gått plus över lång tid (10-20 år iaf) men genomsnittspararen i fonden hade gjort förlust pga att dom sålde när det gick dåligt och köpte när det gick bra.

En fråga, är det någon som vet en sida där man kan simulera aktier/fonder över historisk tid? t.ex. se resultat på en flera aktier från 2005-2015 eller indexfonder eller liknande?

Du vill alltså se en akties eller fonds historik? Avanza, google eller godtycklig börsmäklare som har fonden/aktien är väl ett hett tips.

pepplez
2021-02-19, 10:05

Om inte Palantir haft en dipp senaste veckorna vet jag inte vad.

Fredszky
2021-02-19, 11:58

https://www.portfoliovisualizer.com/ har bra backtestning.

fabiansthlm
2021-02-19, 12:34
Någon som hoppade på och fick tilldelning i Cint´s IPO? Fick hela 50st som jag krängde på stubben.

nisse1976
2021-02-19, 12:42
Va känner ni för tesla?

Hoppas du köpte!

mattilainen
2021-02-19, 15:34
Jag håller med till 95% om vad du säger. Även fast jag lyckats ha tur och tjäna pengar och slå index generellt på mina aktieköp. Dock är det nog mest tur och inte skill. Har majoriteten av det jag sparar i indexfonder.

Däremot detta har jag hört av rikatillsammans osv ofta där dom säger att den andra gör än sämre affär än den andra. Men eftersom generellt så fortsätter ju dom bra bolagen öka (även om det blir långsammare/eller snabbare än index). Så någon som säljer en aktie kan ju göra det av många anledningar. t.ex. för att ta hem vinst eller diversifiera osv. Så det kan ju vara så att både du och personen du köpt av har gjort ett bra val.

Man får även tänka på att ca 90 % av alla trades görs av andra än småsparare. Så om du köper 100 aktier så det en piss i havet :D

Äh vadå kunskap, tid och ork, viktiga är ju att man hittar sin grej??
Vet inte om du är seriös eller inte haha

Men jag vet att vissa argumenterar med just det "hitta sin egen grej" och det är även för mig en övertro på sig själv. Tror man att man själv är så smart att man hittar något nytt och som ska lyckas slå andra, redan professionella investerare med sitt nya sätt? Hade en som skrev till mig på instagram och sa att han kommer ha 50 % avkastning per år för det har han räknat fram med historisk data. Min fråga var så klart hur han tänker göra det och det ville han ju inte säga för han har hittat en egen strategi etc. Alltid spännande att många har en otrolig övertro på sig själv. Inte konstigt att typ 90 % av alla tycker dom är bättre bilförare än andra.

Nej men för att bli seriös. Det här med att hitta sin egen strategi och det är det som är det viktiga är för mig konstigt. Ingen ger sig in i detta för att inte tjäna pengar för då hade man inte tagit risken det innebär att investera. Att tro att ens egna strategi ska vara bättre än andras eller att den strategin man har inte redan har testats etc är konstigt i mina ögon. Det som fungerar och finns dokumenterat och forskat på är egentligen långsiktighet och investera brett. Desto längre samt desto bredare desto bättre och säkrare. Därför är indexfonder under lång tidsperiod bäst att välja för majoriteten av investerare.

Detta. Är det inte så att man tycker att hela grejen med att handla med aktier är riktigt underhållande och intressant så är det komplett bortkastat med tid. Man slösar bort otaliga timmar på en nästintill garanti att få sämre utdelning än simpla index-fonder. Fattar inte hur folk tänker...
Exakt. Jag tror dock alldeles för många har en övertro på sig själva. Det finns ju forskning på att exempelvis yrken med hög intelligens etc misslyckas ännu mer mot "genomsnittet", här bland fanns både läkare, jurister och andra högre yrken med. Jag tror att man tror att börsen ska vara som i yrket de arbetar i "Desto mer tid och engagemang man lägger ner, desto bättre kommer det gå" vilket tyvärr inte vara fallet. De absolut bästa investerarna i en pensionsfond i USA var konstigt nog avlidna personer. De gör inga dumma beslut och säljer inte vid nedgång etc. Kvinnor är generellt bättre investerare än män just för att de kanske inte är lika intresserade i det stora hela och har ingen övertro på sig själva. De behåller och tittar mindre på sitt konto än män gör. Att sitta still i båten är oftast bättre än att aktivt försöka göra något i många av fallen.

Ja, jag vet vilken du menar :D

Någon som hoppade på och fick tilldelning i Cint´s IPO? Fick hela 50st som jag krängde på stubben.

Fick 50 st också

Fredszky
2021-02-19, 16:19
Det som fungerar och finns dokumenterat och forskat på är egentligen långsiktighet och investera brett. Desto längre samt desto bredare desto bättre och säkrare. Därför är indexfonder under lång tidsperiod bäst att välja för majoriteten av investerare.

Fick 50 st också

mattilainen; om du anser dig vara en i gruppen "majoriteten av investerare" som du pratar om, så undrar jag varför du köpte något som inte är en indexfond?

För spänningens skull? I en aktie som alltså enligt ditt resonemang har en sämre förväntad avkastning på sikt än index?

Fråga är även öppen till alla som hävdar att indexfonder är det enda logiska att investera i, men som samtidigt investerar i andra aktier.

Gregow
2021-02-19, 17:11
Vad är bästa strategin med ETH? Behålla eller omvandla till en riktig valuta?

mulliy
2021-02-19, 17:30

Ja visst har du evidensen på din sida. Men det är samtidigt historia och vi har andra spelregler idag. Avanza zero är upp 9% på ett år (visst den kommer hoppa upp ordentligt om några veckor), men 265% på 15 år är inte vidare häftigt under förutsättningarna som varit sedan finanskrisen. Alla jag känner som sysslar med aktier har minst ett bolag som gjort 200% under förra året. Det är ju lite sorgligt när någon har suttit med Avanza zero i 15 år för ungefär samma förtjänst...

Samtidigt åker indexfonderna antagligen ner betydligt mer än en bra balanserad portfölj vid en krasch. Vi hade t ex säljstopp på splitan i våras...

Snobbe
2021-02-19, 18:40
Personligen så tror jag att det är otroligt svårt att slå index över lång tid (10-20 år). Och ju längre tiden går desto svårare blir det.
Men jag tror absolut att man kan hitta vissa aktier/sektorer som slår index under några få år

Ja visst har du evidensen på din sida. Men det är samtidigt historia och vi har andra spelregler idag. Avanza zero är upp 9% på ett år (visst den kommer hoppa upp ordentligt om några veckor), men 265% på 15 år är inte vidare häftigt under förutsättningarna som varit sedan finanskrisen. Alla jag känner som sysslar med aktier har minst ett bolag som gjort 200% under förra året. Det är ju lite sorgligt när någon har suttit med Avanza zero i 15 år för ungefär samma förtjänst...

Samtidigt åker indexfonderna antagligen ner betydligt mer än en bra balanserad portfölj vid en krasch. Vi hade t ex säljstopp på splitan i våras...

Avanza zero är ju en indexfond som bara investerar i 30 företag i stockholmsbörsen. Det är ju knappast någon väldigt diversifierad indexfond (och antagligen därför väldigt få rekommenderar den längre).

Lite skillnad vs t.ex. lysa som har runt 6000 aktier eller länsförsäkringar globalindexnära som ligger på runt 1500 aktier.

Spiltan som säljstoppades var också en räntefond...

Vad är en bra balanserad portfölj om inte en global indexfond eller om du har t.ex. som många rekommenderar en global indexfond plus någon svensk indexfond och kanske några småföretags indexfonder?
Om det skulle gå bättre eller sämre för en eller annan portfölj i en börskrasch är väl också otroligt svårt att veta. Det beror väl mycket på vad det är som skapar kraschen.

Fredszky
2021-02-19, 18:58
1.

Personligen så tror jag att det är otroligt svårt att slå index över lång tid (10-20 år). Och ju längre tiden går desto svårare blir det.

2.

Men jag tror absolut att man kan hitta vissa aktier/sektorer som slår index under några få år

Om du menar att punkt 2 inte beror på tur så förstår jag inte hur punkt 1 är korrekt.

Annars skulle man slå index över lång tid också, om man i förtid kan identifiera och investera i dom här aktierna/sektorerna som slår index under kortare tid.

Men om du menar att allt som slår index bara är temporär tur så funkar båda punkterna ihop. Fast det är ju ganska självklart att andra saker än index ibland slår index, så om du menar att det bara är tur så förstår jag inte varför du tar upp det :)

mattilainen
2021-02-19, 19:47
mattilainen; om du anser dig vara en i gruppen "majoriteten av investerare" som du pratar om, så undrar jag varför du köpte något som inte är en indexfond?

För spänningens skull? I en aktie som alltså enligt ditt resonemang har en sämre förväntad avkastning på sikt än index?

Fråga är även öppen till alla som hävdar att indexfonder är det enda logiska att investera i, men som samtidigt investerar i andra aktier.

Jag har en lekportfölj som just nu består typ 1 - 2 % av mitt totala innehav men mitt mål är att ha 10 % som max där jag får ut lite av mitt spelande. Vissa IPO:er övertecknas, detta var en av dom. Jag har varit med på typ 7 IPOer och fått tilldelning två gånger tror jag. Denna gången 50 st och i EQT 150 st.

Jag har inte ägt aktierna längre än samma dag och sålt nästan direkt börsen öppnat. Dessa två gånger har jag kanske tjänat totalt 4 000 kr.

Bara för jag investerar nästan helt i indexfonder på olika vis så betyder det inte att jag är dum :D Vet inte varför man måste välja. Jag tycker aktier är intressant och äger gärna vissa enskilda men jag har även med mig att det är högst troligt på bekostnad av avkastning i det långa loppet. Min lekportfölj har gått 78 % medan min stora portfölj gjort typ 10 % i år. Det går ju inte att säga att jag skulle lagt in allt i min lekportfölj då den risken skulle vara för stor för mig och jag skulle inte sova gott. Hade min första 100 % upp idag på Mips t.ex. så det kändes roligt.

Man spelar på odds och vissa IPOer har oddsen med en, då klart jag chansar för att tjäna pengar. Ska man rekommendera andra ska det vara bra belägg och då är det endast indexfonder i långa tidsperioder som gäller eller andra breda investeringar som olika investmentbolag eller liknande.

Jag har även ett par aktivt förvaltade fonder i min lekportfölj för även om jag inte tror på dom långsiktigt kan jag åka med upp när man märker att "vanliga" svenssons köper, förra året tipsades det hej vilt om techfonder och även för hållbarhet, då tog jag de fonderna och fick en bra avkastning för. Tyvärr tror jag det kan vara en bubbla på väg och skulle aldrig vilja ha hela mitt kapital i detta.

Hur ställer du dig själv? Verkar vara lite negativ till indexsparare? Jag tycker grunden i sina investeringar ska vara i indexfonder, hur stor denna är blir upp till en själv. För mig är 90 % bra risk, för någon annan kanske det är 50 %. Men att ha bara enskilda aktier och som många privatpersoner bara äger en eller två olika aktier totalt så är det på tok för hög risk.

geoff
2021-02-19, 21:07
"Investera" = lägga pengar på den globala marknaden (indexfond), som prisas rätt per automatik

"Spekulera" = lägga pengar på något som man tror är felprisat (och tro att man kontinuerligt hinner reagera/sälja av och köpa in sig vid rätt tillfälle)

Jag spekulerar ca 5% och investerar 95%, ja, för skoj skull. Har jag tur (på 2-5 års sikt), så tjänar jag (potentiellt mycket) mer än index med dom 5%, men ju längre tiden går är sannolikheten att stor att jag förlorar på det (3/4 av de 5% är dock investmentbolag så jag tror att risken är väldigt liten att de blir värda noll).

Så ja, på lång sikt är det bara tur om jag tjänar på det, men jag ser det som betydligt bättre nöje än att spela på trav exempelvis.

Wain
2021-02-19, 21:59

Äger i princip endast individuella aktier i företag vars verksamhet jag vill stödja och känner mig stolt över att äga; tex företag som utvecklar teknik som jag vill se realiserad eller producerar en produkt/tjänst som jag själv nyttjar.

Fredszky
2021-02-19, 22:07
Man spelar på odds och vissa IPOer har oddsen med en, då klart jag chansar för att tjäna pengar.

Kul att höra att du har en strategi som du förväntar slår index :)

G.W
2021-02-19, 22:12
Något som har hjälp mig slå index år efter år, med medföljande ATH så klart, är österländsk filosofi. Särskilt Sun Tzu. Han är inte så känd i Sverige men i Kina är han känd bland börhandlare både i Hong Kong och Shanghai.

https://moneyinc.com/wp-content/uploads/2020/04/shutterstock_1363588730-750x563.jpg

Fredszky
2021-02-19, 22:14
Bara för jag investerar nästan helt i indexfonder på olika vis så betyder det inte att jag är dum :D Vet inte varför man måste välja.

Min poäng är att om man å ena sidan hävdar att indexfonder är det som genererar mest avkastning i längden, men samtidigt investerar i andra saker än indexfonder, och syftet med sina investeringar är så hög avkastning som möjligt på sikt, så lever man inte som man lär. Och då undrar jag varför.

De senaste svaren som nöje/spänning/bättre än trav samt att man vill stödja företaget köper jag.

Om man däremot svarar "för ännu bättre avkastning" så säger man ju emot sig själv.

Fredszky
2021-02-19, 22:22
Hur ställer du dig själv? Verkar vara lite negativ till indexsparare? Jag tycker grunden i sina investeringar ska vara i indexfonder, hur stor denna är blir upp till en själv. För mig är 90 % bra risk, för någon annan kanske det är 50 %. Men att ha bara enskilda aktier och som många privatpersoner bara äger en eller två olika aktier totalt så är det på tok för hög risk.

Absolut inget fel i att investera i index. Indexfonder tillsammans med någon fondrobot, techfonder och liknande skulle jag rekomendera till de som inte vill skaffa sig ett större intresse om aktier.

Sen har vi debatten om man kan slå index över tid som småsparare. Jag tror ju det, och det är därför jag investerar i annat än indexfonder. Många tror att det inte går att slå index, och det är såklart ok att tro det med.

Jag håller med att bara ha ett par enskilda aktier blir alldeles för stor risk, och det är tyvärr väldigt många som investerar så. Själv har jag över 50 värdepapper i min portfölj, som gick upp +130% förra året.

mattilainen
2021-02-19, 23:44
Kul att höra att du har en strategi som du förväntar slår index :)

Min poäng är att om man å ena sidan hävdar att indexfonder är det som genererar mest avkastning i längden, men samtidigt investerar i andra saker än indexfonder, och syftet med sina investeringar är så hög avkastning som möjligt på sikt, så lever man inte som man lär. Och då undrar jag varför.

De senaste svaren som nöje/spänning/bättre än trav samt att man vill stödja företaget köper jag.

Om man däremot svarar "för ännu bättre avkastning" så säger man ju emot sig själv.

Absolut inget fel i att investera i index. Indexfonder tillsammans med någon fondrobot, techfonder och liknande skulle jag rekomendera till de som inte vill skaffa sig ett större intresse om aktier.

Sen har vi debatten om man kan slå index över tid som småsparare. Jag tror ju det, och det är därför jag investerar i annat än indexfonder. Många tror att det inte går att slå index, och det är såklart ok att tro det med.

Jag håller med att bara ha ett par enskilda aktier blir alldeles för stor risk, och det är tyvärr väldigt många som investerar så. Själv har jag över 50 värdepapper i min portfölj, som gick upp +130% förra året.

Jag säger ju att jag tycker det är intressant och roligt med aktier och investeringar och därför har jag en lekportfölj. Jag gör det för det är kul, slår jag index är jag så klart glad för det men jag tror tyvärr inte jag har den kunskapen/turen att göra det över låt oss säga 30 år att jag skulle vilja satsa min "stora" portfölj på risken att göra det. Det absolut bästa för min portfölj skulle säkert vara att investera uteslutande i min "stora" portfölj och inte titta utan bara fortsätta månadsspara. Jag tycker dock det är intressant och roligt att följa poddar, forum och annat.

Vad menar du att jag inte "lever som jag lär". Jag har sagt att index-investering under långa period är det som forskning har kunnat bevisa fungera och att majoriteten av alla skulle gynnas av att investera på detta sätt över att investera i enskilda aktier. Det är bara att titta på statistik.

Tror ingen säger att det är omöjligt att slå index över lång tidsperiod, det är bara otroligt svårt och väldigt få som lyckas. Omöjligt? Det har jag aldrig sagt och troligtvis inte många andra heller.

Vad menar du med att min tanke på vissa IPOer skulle vara en strategi för att slå index? Ska jag vara ärlig så förlorar man nog avkastning när man sätter pengar i en IPO och du får sitta och vänta för att ens veta om du får tilldelning, och sedan om du ens får tilldelning så får du kanske 150 aktier istället för den mängden pengar du försökt köpa för. Skulle man istället satt in dessa pengar direkt i en indexfond så skulle säkert vinsten varit större av att ha pengarna investerade under tiden. Tyvärr är det ingen som kan svara på detta i förhand. Det är ingen strategi jag har att försöka slå index, lyckas jag få ett par tusen för 5 minuters jobb så tar jag gärna det. Har inte med att göra att jag tror mig kunna slå index eller inte.

Jag tycker det är roligt och spännande.

Åter igen, att inte leva som man lär, jag har varit tydlig med hur jag gör, 90 % investeras i mer eller mindre indexfonder medan resten är min tanke att "leka och spekulera med". Har jag någonsin försökt övertala dig att köra index istället för vad det nu är du gör? Jag har ingen dubbelmoral för jag har inte försökt framställa mig som någon "index-älskare som aldrig kan se något annat".

Jag har tydligt förklarat att jag inte tror på aktivt förvaltade fonder, t.ex. techfonderna som drog förra året rejält. Det är upphypat, precis som vissa hållbarhetsfonder. Dock såg jag en tendens på vissa facebooksidor och andra aktietips-ställen att "köp den fonden". Jag tror inte de kommer slå index över längre tid men jag köpte en liten post för att kunna vara med och resan.

Det känns som du är väldigt passivt aggressiv och jag förstår ärligt inte varför. Jag förstår heller inte varför jag skulle vara tvungen att leva som jag lär? Om en kompis eller närstående frågar mig för tips för investeringar, inte fan kommer jag tipsa om en aktie eller en aktivt förvaltad fond. Jag kommer tipsa om det som jag tror mest på och själv investerar största delen av mitt kapital i. Även om jag hade trott stenhårt på en aktie hade jag aldrig tipsat om den, gjort det misstaget tidigare där aktien sjönk som en sten.

Bra avkastning, det kan ingen ta ifrån dig. Har du längre trackrecord än 2020?

Fredszky
2021-02-20, 00:25
Man spelar på odds och vissa IPOer har oddsen med en, då klart jag chansar för att tjäna pengar.

Kanske jag som är dum i huvudet, men jag läser ovanstående som "jag tror att detta ger högre avkastning än index".

Och samtidigt säger du i ditt senaste inlägg att man förmodligen får bättre avkastning genom att bara sätta allt på indexfonder istället.

Jag får inte ihop den logiken. Men jag misstolkar väl dig.

Ja, jag har längre trackrecord än 2020, men inte med min nuvarande modell som jag sjösatte 2020. Utöver den har jag testat lite olika sätt de senaste åren, ingen med någon större framgång.

Ang. "leva som man lär", jag undrar ju varför man investerar i annat än indexfonder, om man samtidigt predikar att indexfonder är det som ger bäst avkastning. Du verkar svara nu att du gör det med 10% för att det är spännande, intressant och kul, även om du tror att det ger en sämre avkastning än index. I så fall köper jag det.

Brofessorn
2021-02-20, 00:45
Ang. "leva som man lär", jag undrar ju varför man investerar i annat än indexfonder, om man samtidigt predikar att indexfonder är det som ger bäst avkastning. Du verkar svara nu att du gör det med 10% för att det är spännande, intressant och kul, även om du tror att det ger en sämre avkastning än index. I så fall köper jag det.

Måste väl vara ganska kul att köra paper trading, och då får man ju mer pengar över att lägga på sina indexfonder med.

Blomkål
2021-02-20, 02:00
Hur skulle ni lägga upp ett sparande som är mer fokuserat på att slå inflationen och minimera drawdowns men samtidigt ge lite avkastning om vi förutsätter att jag inte kommer kunna eller ens försöka sälja av vid nedgångar? Permanenta portföljvarianter (ex 25 % aktier, 25 % korta räntor, 25 % långa och 25 % guld) ser ju kanon ut historiskt och gjorde ett bra år även 2020 men som jag fattat det är sjunkande räntor sedan 70-talet den stora anledningen till att de fungerat så bra. Å andra sidan är väl hela idén med upplägget att man inte ska försöka förutspå så mycket utan bara finna sig i att något går dåligt ett tag medan annat väger upp för det.

Är räntemarknaden något som går att förutspå med större säkerhet än aktiemarknaden? Gällande aktier så finns ju stories om skoputsare och taxichaffissar men går det att tänka likadant kring räntor? Det är väl det hetaste som finns just nu och frågan är om det kan vända lika snabbt som intresset för aktier?

Andra förslag på upplägg samt för- och nackdelar med ex. evighetsportföljen, golden butterfly osv tar jag gärna emot. Det jag är ute efter är något som helt enkelt inte kräver tillsyn.

chidde
2021-02-20, 02:46

Hoppas du köpte!

Har foljt resan vid sidlinjen och den verkar bara ga uppat sa nu under "rean" gick jag in med en symbolisk summa bara for att hanga med pa taget ifall den skulle na $1000 eller hogre

$760 per share ar sakert ett hogt pris jamfort med manga harinne som kopte i tidigt skede, men sa lagt har den inte gatt sen jag borjade signade upp mitt konto. Nu pratar man ju om en billigare modell runt $25K och riktar in pa Kina sa forhoppningsvis stanger det igen gapet mellan hype och realitet litegrann

Om inte Palantir haft en dipp senaste veckorna vet jag inte vad.

Palantir 15% upp idag :d
(dock fortfarande en dipp totalt satt, men schysst aterhamtning)

Snobbe
2021-02-20, 08:49
1.

2.

Om du menar att punkt 2 inte beror på tur så förstår jag inte hur punkt 1 är korrekt.

Annars skulle man slå index över lång tid också, om man i förtid kan identifiera och investera i dom här aktierna/sektorerna som slår index under kortare tid.

Men om du menar att allt som slår index bara är temporär tur så funkar båda punkterna ihop. Fast det är ju ganska självklart att andra saker än index ibland slår index, så om du menar att det bara är tur så förstår jag inte varför du tar upp det :)

Njae jag tror t.ex. att man kan identifiera vissa sektorer som på väg upp väldigt mycket eller vissa aktier. vilket gör att på kortsikt kan dom slå indexväldigt bra. Absolut om du lyckas hitta olika sektorer hela tiden framtidsmässigt så kan du slå index över lång tid. Men jag tror att ju fler olika du måste hitta desto mer flyt behöver du ha att det faktiskt går din väg.

Och jag tror absolut att investeringar är en hel del tur. Inte bara tur men en del av det. Du kan göra helt rätt val men sen händer något som ingen kunnat förutse och den aktien konkar istället för att gå upp.

Snobbe
2021-02-20, 08:54
Kanske jag som är dum i huvudet, men jag läser ovanstående som "jag tror att detta ger högre avkastning än index".

Och samtidigt säger du i ditt senaste inlägg att man förmodligen får bättre avkastning genom att bara sätta allt på indexfonder istället.

Ja, jag har längre trackrecord än 2020, men inte med min nuvarande modell som jag sjösatte 2020. Utöver den har jag testat lite olika sätt de senaste åren, ingen med någon större framgång.

se t.ex. fractal design, som skulle noteras och dom flesta verkade tycka att den aktien var undervärderad. Då kanske man tror att man kan göra lite snabba pengar på att teckna sig på dessa och sen sälja tidigt eftersom man tror aktien kommer stiga generellt snabbt närmsta dagarna/månaden.

Men man kanske inte tror att den kommer fortsätta samma ökning efter det. Då har du gjort en kortsiktig vinst och sen säljer av.

Det långsiktiga sen är ju att lyckas hitta dessa om och om igen. Hela tiden, vilket jag tror är otroligt svårt att göra.

eternallord
2021-02-20, 09:02
Fredszkys poäng är bara att de flesta av oss som predikar för att investera i index-fonder istället för aktier gör det för att vi tror att det är otroligt svårt/nästan omöjligt att slå index över lång tid. Varje gång man bryter mot index-köp till förmån för nån IPO eller bitcoin eller whatever så har man ju någon sorts dissonans i sitt tänk, även om det bara har att göra med enstaka möjligheter här och där. Han har redan bekräftat att han tycker det finns valida anledningar att bryta mot index-köp även för oss, exempelvis om man leker med en liten summa för att man tycker det är roligt. Men om man gör det för att man genuint tror att man kommer tjäna mer pengar, då får man omvärdera sin position, då tror man uppenbarligen att det är möjligt att slå index.

Snobbe
2021-02-20, 09:17
Fredszkys poäng är bara att de flesta av oss som predikar för att investera i index-fonder istället för aktier gör det för att vi tror att det är otroligt svårt/nästan omöjligt att slå index över lång tid. Varje gång man bryter mot index-köp till förmån för nån IPO eller bitcoin eller whatever så har man ju någon sorts dissonans i sitt tänk, även om det bara har att göra med enstaka möjligheter här och där. Han har redan bekräftat att han tycker det finns valida anledningar att bryta mot index-köp även för oss, exempelvis om man leker med en liten summa för att man tycker det är roligt. Men om man gör det för att man genuint tror att man kommer tjäna mer pengar, då får man omvärdera sin position, då tror man uppenbarligen att det är möjligt att slå index.

Jo förstår det också, jag tror det är såklart möjligt att slå index även under lång tid. Om någon går under index så borde någon annan gå över index. Och det sättet jag tror att jag personligen skulle kunna hamna lite över index är just att hitta små kortsiktiga investeringar som jag kan fylla på min långsiktiga indexfond kassa på om jag lyckas göra vinst på de kortsiktiga. Risken är däremot betydligt mycket högre och därför lägger jag inte in en majoritet av min kassa där.

Om jag förstått Fredzky rätt så swingtradear han 100% av sin portfölj. Det som skulle vara intressant att veta är finns det många som har track record över att kunna göra det över t.ex. 20 års tid och slå index? Hur stor procent av de som swingtradear lyckas slå index osv.

eternallord
2021-02-20, 09:25
Ja det är ju okej, men då håller du och Fredszky samma position, att det går att slå index över tid. Han är mer aggressiv i sin risksättning i hopp om bättre avkastning bara. Jag tror ju å andra sidan att ni båda kommer förlora mot index över lång tid (det är absolut inget personligt, utan statistiskt så är det troligare att båda är i 99%en än 1%en)

Snobbe
2021-02-20, 09:34
Jo min logiska del håller med dig, men något gör också att jag vill lista ut om jag kan klara av det. Men försöker minimera förlusten så mycket som möjligt isf genom att bara ha en liten del i den "betting" kassan vilket det ärligt är mer än investering.

Livet
2021-02-20, 12:49
Ni som är för indexfonder och liknande, hur lång tid krävs det att man har högre avkastning än index för att det ska räknas att man "slår index"?

Xtreme-G
2021-02-20, 12:56
Ni som är för indexfonder och liknande, hur lång tid krävs det att man har högre avkastning än index för att det ska räknas att man "slår index"?Man måste ta hänsyn till risk också. Vanligtvis krävs det långa tidsserier för att få statistik signifikans (5-10+ år). Se mitt föregående inlägg längre bak.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Livet
2021-02-20, 13:02
Man måste ta hänsyn till risk också. Vanligtvis krävs det långa tidsserier för att få statistik signifikans (5-10+ år). Se mitt föregående inlägg längre bak.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Yes, läste igenom det en gång till innan jag postade. Men kul att höra mer vad andra tycker lite mer "ovetenskapligt" också :)

Tyvärr har jag själv inte investerat tillräckligt länge för att uppnå ens 5 år.

eternallord
2021-02-20, 14:14
Ni som är för indexfonder och liknande, hur lång tid krävs det att man har högre avkastning än index för att det ska räknas att man "slår index"?

Typ 15 år och minst en proper börskrasch, men helst ännu längre. Investeringar är ju en livsstil, de flesta av oss sätter ju inte in pengar för att casha ut om 5 år och bränna allt. Vi investerar ju för att det ska supporta oss hela livet ut. Så är du 35 bast så är ju det viktiga egentligen hur investeringen går över betydligt längre tid, 25-50 år till och med. Ju längre tidsperspektiv man tittar på ju svårare blir det i regel att slå index. Så mycket handlar ju också om vad man har för mål med sina investeringar.

Wain
2021-02-20, 14:26
Som sagt handlar det inte om att slå index, utan om att slå index på riskjusterad basis. Min indexportfölj med 20% belåning kommer nästan alltid att slå index.

Livet
2021-02-20, 14:31
Typ 15 år och minst en proper börskrasch, men helst ännu längre. Investeringar är ju en livsstil, de flesta av oss sätter ju inte in pengar för att casha ut om 5 år och bränna allt. Vi investerar ju för att det ska supporta oss hela livet ut. Så är du 35 bast så är ju det viktiga egentligen hur investeringen går över betydligt längre tid, 25-50 år till och med. Ju längre tidsperspektiv man tittar på ju svårare blir det i regel att slå index. Så mycket handlar ju också om vad man har för mål med sina investeringar.

Köper det. Jag får återkomma om 14,33 år och utvärdera hur aktieportföljen presterat och 11,33 år för fondportföljen :d

Just nu är jag nöjd för min Sharpekvot ser fin ut, hade jag haft samma avkastning jag har nu men med en Sharpekvot på cirkus 1 hade jag varit klart mer nervös.

mattilainen
2021-02-20, 15:17

Jag kanske behöver förtydliga med vad jag menar med att sätta pengar i en IPO.

Normalt har folk 100 % av sitt investerade kapital investerat. Ska man då vara med i en IPO så måste man ha summan på kontot den dagen IPO genomförs. Oftast kommer de flesta sälja av andra aktier/fonder för att kunna vara med på IPO:n. Låt oss säga att du vill teckna dig för 100 000 kr eller kanske ännu mer. Det tar ett par dagar innan du fått sålt dina fonder.

Du är med i IPO:n och du får tillgång till 50 aktier för 50 kr st istället för 2000 st som du velat teckna dig för. Du har alltså bara fått tillgång till 50 aktier för 50 kr st = 2500 kr tecknat. Priset på aktien stiger till 75 kr, du gör 50 % vinst direkt när börsen öppnar, grattis du har tjänat 1250 kr om du säljer av direkt.

Efter du sålt av, har du fortfarande kvar dina 100 000 kr du velat använda men du har endast fått använda 2500 kr av dessa. Nu ska du in med dina 100 000 kr i dina investeringar som du vill in i igen, låt oss säga fonder. Det tar 1 - 3 dagar att genomföra köpet. Du har varit utanför marknaden i låt oss säga 6 dagar.

Under dessa 6 dagar kan priset på fonderna gått ner eller upp, ingen som vet i förväg. Låt oss säga att de gått upp ca 5 % på en vecka som du missat att vara i marknaden, då har du i princip förlorat en avkastning på 5000 kr medan du lyckades få 1250 kr i vinst från IPO:n. Totalt har förlusten blivit 3750 kr mot om du bara hade suttit still i båten.

Detta menar jag att man högst troligt kommer förlora avkastning genom att ge sig in i IPO:er då de som övertecknas oftast slumpas ut eller att de tilldelar alla en lika liten post, oavsett hur många du försökt teckna dig på.

Men skulle du lyckats få tilldelat för alla dina 100 000 kr och du således fått 50 % avkastning på dessa, hade vinsten istället blivit 50 000 kr. Ingen vet ju dock om man får det man tecknat sig för eller och heller inte vad vinst eller förlusten blir.

Det jag gör till skillnad mot många andra, är att jag är inte fullinvesterad, jag har typ 250 k på bankkonto, som jag sätter över oftast mellan 25 - 50 000 kr vid en IPO att teckna mig för. Jag säljer av samma dag som börsnoteringen och oavsett om det är förlust eller inte så flyttar jag tillbaka de pengarna som är kvar till mitt bankkonto förutom om jag gör en vinst, då tar jag vinsten och investerar i min "stora" portfölj eller i min lekportfölj som nuvarande ligger enbart ett par procent av min långsiktiga/stora portfölj.

Detta är ingen strategi att försöka slå index, detta är rent spekulativt med mina pengar för att kanske ha tur och få en rejäl vinst. Tyvärr kan man inte bygga en strategi på IPO:er då det är så ovanligt att få tilldelning till det man tecknar sig för när de är övertecknade.

Jag svarade redan i mitt första inlägg att jag har som mål att ha 90 % i olika indexfonder och resten i andra investeringar just för jag tycker det är intressant och roligt. Det är svårt att prata börs med folk om man endast har ett par indexfonder. Blir inte att man läser på om bolag heller om man inte äger några enskilda aktier. Tråkigt att läsa årsrapporter etc om man inte äger aktier i bolaget.

Som sagt, du har en bra avkastning, det går inte att ta i från dig. Dock kanske du ska vara lite jordnära och tänka att det inte var svårt att få en rejäl procentuell avkastning när man kunde köpa många av aktierna och investmentbolag etc för hälften av priset. Under april, maj, juni och juli köpte jag för över 250 000 kr och dessa har gjort en bra avkastning sedan börsen vände uppåt igen, ca 40 % iaf. Var det skicklighet? Nej det skulle jag inte säga, jag följde min strategi och inte försöka timea marknaden utan köpte mer eller mindre veckovis och la in extra pengar när det gått ner varje 10 % och även ibland vid minus 5 %.

Men vill bara tillägga att man lever mycket på känslan av att ha lyckats. Att få sälja av en IPO och få en snabb vinst på ett par tusen kr gör att iaf jag blir lycklig för stunden, man känner sig duktig och att man har gjort rätt. Vissa behöver kanske ha 100 % aktier för att få samma känsla som jag får av mina få procent av min stora portfölj. Mitt risktagande är inte det bästa. Jag tjänar hellre mindre pengar men har lägre risk att förlora pengar än att tjäna mer pengar med högre risk att förlora pengar. Jag vill alltså ha en bra riskjusterad avkastning, vilket är viktigt för mig.

Fredszky
2021-02-20, 18:56
Detta är ingen strategi att försöka slå index, detta är rent spekulativt med mina pengar för att kanske ha tur och få en rejäl vinst.

Okej, som sagt, det köper jag.

Som sagt, du har en bra avkastning, det går inte att ta i från dig. Dock kanske du ska vara lite jordnära och tänka att det inte var svårt att få en rejäl procentuell avkastning när man kunde köpa många av aktierna och investmentbolag etc för hälften av priset. Under april, maj, juni och juli köpte jag för över 250 000 kr och dessa har gjort en bra avkastning sedan börsen vände uppåt igen, ca 40 % iaf. Var det skicklighet? Nej det skulle jag inte säga, jag följde min strategi och inte försöka timea marknaden utan köpte mer eller mindre veckovis och la in extra pengar när det gått ner varje 10 % och även ibland vid minus 5 %.

Here we go again...Inte svårt? Menar du att det var lätt att överprestera index vid botten av raset? Låter som du tycker det var lätt att time:a marknaden här. Vilket går mot ditt argument i så fall att det som ger bäst avkastning i längden är att köra indexfonder och blunda. För övrigt var jag fullinvesterad innan och efter raset, så jag fick ingen speciell utväxling av raset.

Det låter som att du har en strategi att time:a nedgångar, i hopp om att överprestera index. Annars hade du satt in pengarna direkt utan vänta på x% nedgång. Samtidigt skriver du precis innan att du inte försöker time:a marknaden. Eller är det också en rent spekulativ strategi som du egentligen inte tror är bättre än index?