Visa fullständig version : Börsen idag
Något som hade varit jättekul hade varit om typ Kina gick ut och sa "Vi skiter i guld nu, ni får vara kära i det själva, vi vill köpa skog" och börjar dumpa. Men jag tror ändå vi kommer smyga upp ett tag till, men går det nedåt så ger det snabbt som sagt. Se DAX t.ex. 30 handelsdagar utraderade i förra veckans fall på EN DAG :D
Ondskapelsen
2013-02-11, 18:22
Det är alltid svårt att se vad som blir katalysatorn. Jag tror bankväsendet kommer drabbas hårt, fastighetspriser likaså, fordonsindustrin i USA verkar bara överleva artificiellt så den bör tappa hårt och med bygg + fordon på nedgång så dyker råvarupriserna säkert också. Jag vet inte riktigt vad som ska vara en säker investering då. Kanske guld + silver?
Det finns många olika möjliga katalysatorer - något land som konkar, en stor skandal någonstans som visar sig sänka en bank och det får svallvågor, länder som devalverar sin valuta för att bli konkurrenskraftigare exportmässigt kan också orsaka en kedjeeffekt där alla följer med. Jag träffar säkert inte rätt i mina gissningar, men att spekulera är rätt kul.
Intressant att se att vi har fler som tänker likadant, men lite olika tidshorisonter. Om vi skulle sätta tre tidsspann, när raset kommer som snarast, när det antagligen kommer, och när det kommer som senast. Vad sätter ni då?
Min egen gissning blir april som tidigast - inom ett år som sannolikt, och fem år som längst.
Något som hade varit jättekul hade varit om typ Kina gick ut och sa "Vi skiter i guld nu, ni får vara kära i det själva, vi vill köpa skog" och börjar dumpa. Men jag tror ändå vi kommer smyga upp ett tag till, men går det nedåt så ger det snabbt som sagt. Se DAX t.ex. 30 handelsdagar utraderade i förra veckans fall på EN DAG :D
Ja, folk gillar ju guld i kristider men vill man vara riktigt säker så ska man hålla sig från all typ av investering.
Jag tror på Juni som tidigast, inom 12 månader som sannolikt, och absolut 2 år som högst!
Frågan är ju vad man ska investera i när man går ur, så fruktansvärt tråkigt att ha dom på hög... En ny klocka kanske =D
Jag tror det är dags att börja spana lite på vilka banker och finansinstitut som kommer få det kämpigt i dåliga(re) tider för att sedan shorta stenhårt, en början kan vara att kika lite på denna http://www.bis.org/review/r091111e.pdf
Kommer njuta den dagen swedbank rasar. Då sprättar jag skumpan! Dock tror jag det kommer dröja och att rasen inte kommer bli lika hårda som -08, tyvärr.
Och OM det nu rasar totalt, kommer jag som skattebetalare ändå stå där med notan i hand.
Ondskapelsen
2013-02-11, 20:05
Tjaa..
Jag har alltid sagt att när börsen går dåligt så är det bättre att hålla sig utanför marknaden än att försöka tjäna på nedgång. Det är otroligt mycket lättare att tjäna pengar i positiv trend än i negativ. Så jag kommer förmodligen hålla mig utanför eller flytta mer över i högriskaktier som inte har så mycket med konjunkturen att göra.
Hur handlar gänget här inne ifall man får undra?
Lite bakgrundshistoria
Jag började köpa aktier när jag var tolv år pga att pappa sysslar med det och jag hade inget godissug att spendera julklappspengarna på. Då man fick kolla priset i dagstidningen för att se åt vilket håll det pekade..
Förutom några mindre småköp, har jag enbart gjort två riktiga affärer faktiskt under mina 12 aktiva år på börsen.
Ett katastrofalt dåligt köp och ett hittills, relativt bra köp, som jag förväntar mig mer av i samma tidsperspektiv. Hittills hoppas jag på pricka riktigt bra i varje ~6års period.
Anledningen till att jag handlar på så långa perioder är för att jag genuint inte tror man har en chans som lekman att överleva i intradagstrading eller daytrading.
Just nu är det väldigt dött i min ISK :D
det har preciiiiiiiiiis börjar röra sig
http://oi47.tinypic.com/de3brs.jpg GOGO spiltan räntefond! :hbang:
The_RobRoy
2013-02-12, 03:43
Trodde inte att ni alla var så övertygade om att börsen vänder ner snart igen. Själv är man den obotliga optimisten, hoppas på en riktigt lång bull-market. Det har man ju fått äta upp senaste 5 åren då jag mestadels förlorat pengar på börsen.
Vad hände med "börsen snittar 8% per år" snacket man lärde sig i skolan? Jag förväntar mig 30% per år i 3 år nu för att kompensera för 12 förlorade år.
Men ni har väl tyvärr rätt, börsens cykler börjar bli läskigt korta..
Catstyle
2013-02-12, 07:19
Började så smått vid 18 års ålder.
Är överlägset mest intresserad av småbolag/förhoppningsbolag.
Kommer vara en bullbörs hela året, minst.
Xtreme-G
2013-02-12, 08:27
Jag tror vi har en sån jävla börskrasch på G. Jag har för mål att ligga helt likvid senaste i mitten på april, men kanske inte ens sitter kvar så länge.
Det är alltid lika överygande med folk som är stensäkra på sin sak men inte är villiga att statsa sina pengar på det. Ungefär som att säga att "Barcelona kommer garanterat förlora sina närmaste matcher, så jag kommer inte satsa några pengar på dom matcherna!"
Minimjölk
2013-02-12, 09:21
Har väl egentligen bara tradat och följt marknaden under de två senaste åren. Har dock tidigare investerat en hel del i både högriskfonder och en del aktier med "mindre risk".
Har fram till igår haft nästan 50% investerat i ett och samma företag men det är numera avsålt för att minska lite på totala portföljen. Siktar på att köpa in mig på kanske 20% igen inom en månad eller så.
Har nyligen börjat med lite mer högrisk. Jag har köpt in mig i både Shamaran,Nokia och CDON, så här långt ligger alla på några procent minus men jag tror att de på 1-2års sikt kommer ge mig en del avkastning. Siktar på minst +50% av inköpskurserna. jag var rätt nära att nyligen köpa in mig i NAUR. :)
Så med andra ord. De investeringar jag gjorde förr utan inblick var lyckosamma medan de jag påbörjat senaste månaden så här långt inte gett mig mer än minusresultat.
Jag har varit med om två större kracher. Hösten 2011 tappade jag väldigt mycket pengar på att sitta still i båten. TÄnker inte göra om samma misstag igen då det tagit lång tid att komma tillbaka. Många av de fonder jag hade då har fortfarande inte återhämtat sig.
Jag är lite sugen på att köra lite mer korttidsaffärer framöver mest för att se om jag faktiskt kan gå plus på det hela.
Det är alltid lika överygande med folk som är stensäkra på sin sak men inte är villiga att statsa sina pengar på det. Ungefär som att säga att "Barcelona kommer garanterat förlora sina närmaste matcher, så jag kommer inte satsa några pengar på dom matcherna!"
Tror också på lite nedgång nu, folk vill säkra sina vinster. Gick därför bear*2 OMX.
Eu förhandlingar och annat nu som kan återskapa lite oro – cypern och grekland ska ha cash – och färdriktningen mot ett mer integrerat EU kan möta allvarliga förhindrar iom nationella val som stryande politiker främst måste ta hänsyn till.
Sen har vi även Nordkorea hotet som precis fått ytterligare en allvarlig dimension – vilket borde skrämma marknaderna om hotet tilltar.
Fingerprint rasar idag pga av okänd anledning, undra hur långt den ska ner...
dluddeckens
2013-02-12, 10:58
AOI släpper PM imorgon om flödena i Twiga.
Känslan är positiv. Att RBN snabbsäljer för att knocka warranter stärker den känslan.
Nokia: Bestrider skattekrav från indiska myndigheter - DJN 10:42
Nokia bestrider de skattekrav som riktats mot bolaget
från indiska skattemyndigheter. Bolaget anser att kraven går på
tvärs mot inhemsk lagstiftning samt internationell standard.
Det rapporterar Dow Jones Newswires.
Nokia uppger dock att det inte erhållit några officiella krav
från myndigheterna i landet. Bolaget säger sig också samarbeta
med indiska myndigheter samt stå bakom rådande skatte-avtal
mellan Indien och Finland.
Det har varit tyst med rykten kring detta. Ska bli spännande och se vad det kan ge för känslor
Ondskapelsen
2013-02-12, 13:17
Fingerprint rasar idag pga av okänd anledning, undra hur långt den ska ner...
Hur ser omsättningen ut? Rasar den med hög eller låg omsättning?
AOI släpper PM imorgon om flödena i Twiga.
Känslan är positiv. Att RBN snabbsäljer för att knocka warranter stärker den känslan.
Här håller jag med dig om att RBN's (RBS) agerande ger en positiv känsla. Om man förväntat sig ett negativt PM så har det ju inte funnits någon anledning att manuellt knocka warranterna innan.
Det är ett riktigt fulspel i Africa Oil runt PM, det har det alltid varit och kommer nog alltid att vara.
Ondskapelsen
2013-02-12, 13:23
Lite bakgrundshistoria
Jag började köpa aktier när jag var tolv år pga att pappa sysslar med det och jag hade inget godissug att spendera julklappspengarna på. Då man fick kolla priset i dagstidningen för att se åt vilket håll det pekade..
Förutom några mindre småköp, har jag enbart gjort två riktiga affärer faktiskt under mina 12 aktiva år på börsen.
Ett katastrofalt dåligt köp och ett hittills, relativt bra köp, som jag förväntar mig mer av i samma tidsperspektiv. Hittills hoppas jag på pricka riktigt bra i varje ~6års period.
Anledningen till att jag handlar på så långa perioder är för att jag genuint inte tror man har en chans som lekman att överleva i intradagstrading eller daytrading.
Började med fonder när jag var ca 15 år. Hade ett enormt intresse under en kort men intensiv period. Sedan föll det i glömska till förmån för andra intressen. Sen vid 17 så lyckades jag hitta dessa fonder igen och såg hur jäkla bra de hade gått, vilket gav mig en nytändning att: shit, här finns det pengar att tjäna, och jag har inte gjort ett skit!
Jag fortsatte med fonder ganska länge, höll mycket koll på aktier men köpte inte speciellt mycket själv. Först 2009-2010 nån gång började intresset för aktier vakna ordentligt. Jag gick sakta över mer och mer till Aktier och när jag gjorde mitt köp i Africa Oil i 2010 så blev jag biten på riktigt. Men det är egentligen först 2011 nån gång som poletten verkligen trillade ner och jag fick upp ögonen för hur jag bör agera. All framgång innan dess måste jag tillskriva tur, även om måste erkänna att tur inte är helt irrelevant i dagsläget heller.
Nu börjar jag bromsa ner igen och köra mer fonder eftersom jag tycker marknaden är överprissatt och att mina investeringsfilosofier inte hjälper mig att slå index i dagsläget. Därför sätter jag mycket på fonder för att åtminstone försöka följa index uppåt.
Det finns ingen i min direkta närhet under uppväxten som har pysslat något med aktier utan det är någonting jag helt snappat upp själv. Hur och varför jag började med fonder vet jag egentligen inte. Jag vet inte vad det var som satte bollen i rullning, men jag är oerhört tacksam att den nu rullar :).
Yep, jag är med dig i tänket, jag brukar generellt inte ta folk på allvar som inte själva tar position i det de rekar.
Fast hår låter det ju inte "ALLA BLANKAR NU!" utan snarare en diskussion där folk höjer på ögonbrynen och börjar undra om det verkligen är hållbart att FED fortsätter mata in 85 miljarder USD i månaden trots att räntan är i botten och dollarn sjunker som en sten. Lägg till att vi är på 7-årshögsta och stiger stadigt, BNP visar negativt i USA och senaste CPI från Sverige visade deflation. Lägg till en redan enorm privat skuldsättning som späs på ytterligare av den låga räntan (som folk för övrigt tror kommer hålla för evigt). Orderingångarna hos industrin dalar och som om det inte vore nog lägg till en urstark krona på det och en försvagad Euro, Pund och Dollar.
Lägg också till att folk vägrar amortera för att det är så pass billigt, istället lånar folk ännu mer, grejen är dock att om vi går in i en riktig recession, hur många klarar av att hålla uppe lånen där arbetslösheten ökar ytterligare? Inte många, buffert är tyvärr inte lika vanligt hos Svensson som på ekonomiforum. I Grekland är det upplopp men det är ju inte på tapeten längre, eftersom det är guld och gröna skogar. Jag hörde även folk på ICA snacka aktier så sent som i förrgår där det pratades om bl.a. Jays och Volvo.
Så det finns ett antal saker som får mig att tveka lite, det finns inte en chans att jag går all in lång. DOCK som jag nämnt, det är mycket farligare att försöka pricka en topp i ett rally än att försöka fånga en fallande kniv.
Om det så tar 1 vecka, 4 månader eller 5 år gör mig ingenting. Jag kommer ge mig på bankerna och övriga företag som förlitar sig på en låg ränta och så fort FED börjar tveka och släpper sitt, som dom själva säger "Det här är ett experiment", då kommer jag börja gå in kort
Ondskapelsen
2013-02-12, 13:47
Yep, jag är med dig i tänket, jag brukar generellt inte ta folk på allvar som inte själva tar position i det de rekar.
Fast hår låter det ju inte "ALLA BLANKAR NU!" utan snarare en diskussion där folk höjer på ögonbrynen och börjar undra om det verkligen är hållbart att FED fortsätter mata in 85 miljarder USD i månaden trots att räntan är i botten och dollarn sjunker som en sten. Lägg till att vi är på 7-årshögsta och stiger stadigt, BNP visar negativt i USA och senaste CPI från Sverige visade deflation. Lägg till en redan enorm privat skuldsättning som späs på ytterligare av den låga räntan (som folk för övrigt tror kommer hålla för evigt). Orderingångarna hos industrin dalar och som om det inte vore nog lägg till en urstark krona på det och en försvagad Euro, Pund och Dollar.
Lägg också till att folk vägrar amortera för att det är så pass billigt, istället lånar folk ännu mer, grejen är dock att om vi går in i en riktig recession, hur många klarar av att hålla uppe lånen där arbetslösheten ökar ytterligare? Inte många, buffert är tyvärr inte lika vanligt hos Svensson som på ekonomiforum. I Grekland är det upplopp men det är ju inte på tapeten längre, eftersom det är guld och gröna skogar. Jag hörde även folk på ICA snacka aktier så sent som i förrgår där det pratades om bl.a. Jays och Volvo.
Så det finns ett antal saker som får mig att tveka lite, det finns inte en chans att jag går all in lång. DOCK som jag nämnt, det är mycket farligare att försöka pricka en topp i ett rally än att försöka fånga en fallande kniv.
Om det så tar 1 vecka, 4 månader eller 5 år gör mig ingenting. Jag kommer ge mig på bankerna och övriga företag som förlitar sig på en låg ränta och så fort FED börjar tveka och släpper sitt, som dom själva säger "Det här är ett experiment", då kommer jag börja gå in kort
This! Allt det här är ju negativa saker, det KAN INTE hålla för evigt. Men det är ju omöjligt att förutspå NÄR kraschen sker och det är därför jag är skitnödig dagligen över hur jag ska agera på marknaden. Jag måste äga något som jag kan komma ur i tid!
"Lägg också till att folk vägrar amortera för att det är så pass billigt, istället lånar folk ännu mer, grejen är dock att om vi går in i en riktig recession, hur många klarar av att hålla uppe lånen där arbetslösheten ökar ytterligare?"
Med låg ränta och A-kassa klarar du dig i minst 2 år iaf i princip utan buffert. Folk säljer inte i panik speciellt enkelt, någonstans måste man bo och då det är i princip omöjligt pga lagstiftningen att spekulera i lägenheter i Sverige så bor man ofta i lägenheten man äger.
I t ex Spanien där man länge dopat ekonomin genom att tillåta massivt bostadsbyggande(enklaste sättet att dra igång ekonomin för allt annat följer på), och där folk spelkurat och ägt flera lägenheter/hus i rent spekulativt syfte/för uthyrning får man ett helt annat typ av ras. Båda dom två faktorerna saknas på den svenska bomarknaden.
Jag är inte det minsta orolig för prisras i BR, så länge det inte helt plötsligt byggs 500 000 nya lägenheter helt plötsligt. Vilket inte kommer ske, för politikerna vill inte se bostadspriserna falla.
dluddeckens
2013-02-12, 14:45
"Lägg också till att folk vägrar amortera för att det är så pass billigt, istället lånar folk ännu mer, grejen är dock att om vi går in i en riktig recession, hur många klarar av att hålla uppe lånen där arbetslösheten ökar ytterligare?"
Med låg ränta och A-kassa klarar du dig i minst 2 år iaf i princip utan buffert. Folk säljer inte i panik speciellt enkelt, någonstans måste man bo och då det är i princip omöjligt pga lagstiftningen att spekulera i lägenheter i Sverige så bor man ofta i lägenheten man äger.
I t ex Spanien där man länge dopat ekonomin genom att tillåta massivt bostadsbyggande(enklaste sättet att dra igång ekonomin för allt annat följer på), och där folk spelkurat och ägt flera lägenheter/hus i rent spekulativt syfte/för uthyrning får man ett helt annat typ av ras. Båda dom två faktorerna saknas på den svenska bomarknaden.
Jag är inte det minsta orolig för prisras i BR, så länge det inte helt plötsligt byggs 500 000 nya lägenheter helt plötsligt. Vilket inte kommer ske, för politikerna vill inte se bostadspriserna falla.
Så lät det i Köpenhamn i mitten av förra årtiondet också, men:
2008 föll det ca 11 %
2009 föll det ytterligare 8 %
Bilden bekräftas av Mads Lindegaard ekonom på Dansk Ejendomsmæglerforening, danska mäklarförbundet. Han säger att det inte är ovanligt att bankerna sätter stopp för vissa affärer. Får säljaren inte ut pengar i bostadsförsäljningen för att täcka hela lånet är det också svårt att få nytt lån beviljat för en ny bostad, vilket innebär att folk avstår från att sälja och flytta.
–Omsättningen är väldigt mycket lägre nu än för några år sedan. Det är också färre mäklare i dag, säger Mads Lindegaard.
Statistik över prisnedgångsperioden visar också att antalet bostadsaffärer är färre och försäljningstiderna är längre idag. Under 2006 tog det i genomsnitt 100 dagar att få en bostad såld och precis för ett år sedan var motsvarande siffra runt 200 dagar. Därefter har den genomsnittliga försäljningstiden sjunkit något, men den ligger fortfarande långt högre än under högkonjunkturåren.
Likt den svenska fastighetsmarknaden ligger priserna högst i huvudstaden. Men idag är priserna i Köpenhamn inte alls i närheten av priserna i Stockholm.
De genomsnittliga priserna i Köpenhamn ligger på nivåer runt 23500 danska kronor per kvadratmeter, vilket motsvarar omkring 27000 svenska kronor. Priserna i Stockholms innerstad ligger på nära 59000 kronor per kvadratmeter och i Storstockholm ligger priserna på runt 35000 kronor per kvadrat. Det är inte exakt jämförbart eftersom mäklarna i de två länderna mäter på olika sätt, men det ger en vink om läget.
Vad som händer på bostadsmarknaden i Köpenhamn påverkar också i viss mån Malmö. Under en period, när priserna i Köpenhamn ständigt steg och den danska kronan var stark i förhållande till den svenska, började en inflyttning av danskar till Malmö. En dansk intressent kunde sätta fart på budgivningen.
–En Köpenhamnsbo som sålde och flyttade till Malmö kunde få en bostad till halva priset, så de hade försprång i budgivningarna. Men när de fick sin kris allra tydligast 2008 så försvann detta, säger Karsten Johansen, vd för Svensk fastighetsförmedling, region sydvästra Skåne.
Han tror att Malmöregionen och Köpenhamn kommer att växa samman mer på sikt och att danskarna kommer tillbaka. - Svd näringsliv
Har Danmark samma system med bostadsrätter och samma lagar kring det menar du?
dluddeckens
2013-02-12, 16:08
Har Danmark samma system med bostadsrätter och samma lagar kring det menar du?
Relativt liknande marknad.
Minimjölk
2013-02-12, 16:13
Går inte att jämföra då Situationen i Köpenhamn/Malmö skiljer sig väldigt mot hur den ser ut i Sthlm. Dels har ju valutan ändrats rejält och dels har priserna i Kph sjunkit från väldigt höga nivåer.
Sedan ser bostadsrättesägandet i Danmark helt annorlunda ut än i Sverige där avgiften bara är en spottstyver.
Hur som helst är jag inte frömmande för at tdet kommer en dipp både på boostadsmarknaden samt aktiemarknade framöver.
just det faktum att man läser i skvallertidningar likt DI och snart Aftonbladet om vilka klipp man kan göra på börsen 2013 samtidigt som man hör folk som inte investerar normalt vill börja placera pengar brukar vara ett tecken på att det kommer gå ened framöver. Frågan är dock när och hur mycket. Hinner börsen gå upp 30% innan den faller 20% eller kommer den gå upp5% och sedan falla 80%. Det är ingen som vet.
Det vi vet är att världsekonomin just nu inte är på topp, å andra sidan är vi vad vi tror mer medvetna om detta idag än för 5år sedan och att halva EU är i kris är redan inprisat i många aktiekurser. För några år sedan rasade börserna 3-4% om dagen bara någon släppte en fis medan man idag blir förbluffad över att börsen faktiskt går upp när eländet bara var misär.
Jag tror på många företag men politiken i Europa och resten av världen kommer lägga sordi på stämningen. Mycket tack vare att många under en längre tid levt över sina tillgångar.
Just idag sitter jag i en väldigt fördelaktig position ekonomiskt. Känns dumt att riskera den genom att gå in för hårt i högrisk. Visst kan jag vinna fina avkastningar men jag anser det just nu inte vara värt risken. Samtdigt vill jag ju inte stå utanför när "alla andra" tjänar storkovan.
Jämför bostadsmarknaden. Har kollegor som köpte hus runt 97 för under en miljon. Idag är många av dessa husen värda det fyradubbla. Sedan har vi de som köpte sin första lgh för 2-3år sedan som istället står med lån som är större än värdet på densamma och inte får sålt och inte har 15% i insats till nästa boende.
med andra ord, det finns ingen rättvisa men man måste själv se till att se om sitt hus och skapa sin egen lycka. Ni har nog aldrig läst så mycket floskler i en och samma mening men faktum är att det är upp till var och en att säkra sin egen ekonomi. Vilken väg man tar är upp till var och en.
Relativt liknande marknad.
Tro det du, men jag skulle råde dig att läsa på hur det fungerar med lägenhetsägande i Danmark. Den är inte alls samma system som med brf.
Förbannat glad över seamless samarbete med paynova idag. Extremt viktigt för framtiden med sådana samarbeten.
thethoos
2013-02-12, 21:41
Har försökt läsa på men är osäker. Hur fungerar Tecknings obligationer ?
Funderar lite på lightlab till exempel, de har vanliga b aktier och två sorters TO aktier. HUr fungerar det?
http://www.huffingtonpost.com/huff-wires/20130212/us-state-of-union-wages/?utm_hp_ref=homepage&ir=homepage
Obama calls for raising minimum wage to $9 an hour
WASHINGTON — President Barack Obama wants an increase in the minimum hourly wage from the current $7.25 to $9 by the end of 2015. Obama also proposes the minimum wage be required to keep pace with inflation.
The current rate took effect in 2009. Nineteen states and the District of Columbia have higher minimum wage rates than the federal requirement. Washington state's is highest at $9.19.
The proposal, which Obama made during his State of the Union address Tuesday, is sure to draw opposition from business groups and congressional Republicans who say higher rates increase costs and reduce employment. The White House says the new wage would raise pay for more than 15 million workers and indirectly help millions more.
Obama wants the rate to increase in stages over three years.
Är det ett sätt att säga "Ursäkta för inflationen vi smyger med och dollarn som dör" eller bryr han sig om arbetarna?
Hursomhelst var detta det dummaste jag sett, uppmuntra bonusar för arbetarna genom skatten istället. Detta kommer sluta med att handikappade och övriga "icke-produktiva" kommer tvingas bort från arbetsmarknaden
*popcorn*
Fusklapp: http://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_wage#Debate_over_consequences :D
I created an account strictly so I could reply to everyone in this thread saying "If you can't afford to pay $9 an hour, then you should go out of business, etc etc"
I'm an employer. We pay a portion of our staff minimum wage. Here in Arizona that means $7.80 an hour. It went up January 1st and we had to shave a few people's hours to make up for it. The company is healthy but the margins are small. We can't afford to pay these people more.
The bottom line is that the work they do just isn't worth the increase in pay. It's entry-level, low responsibility, low stress work. And the employees that we have in those positions are happy to be here. Most are students with schedules that preclude them from holding down a 'real job'. Some are people with other part time/full time jobs who are just looking for a little extra income. But the bottom line is that the job isn't worth paying $9 an hour for.
I'm a life long Democrat and a strong believer in the power of unions. But as an employer I have to say that an arbitrary increase in minimum wage just hurts people with low or no skills by making 'easy' jobs harder to find. I've already started researching outsourcing our minimum wage positions to a 3rd world economy in case this proposal becomes law. Our business wouldn't be able to afford the increase and it would literally take jobs away from Americans. It would hurt me personally as I am a strong believer in promoting from within. In the past year, four of our minimum wage employees have made the leap to full-time salary jobs with real responsibility. It makes me happy and supports the team dynamic to promote from within, and if this proposal becomes law it's going to prevent me from maintaining that spirit of opportunity.
Being an employer isn't all twirling my giant evil mustache and driving around in my convertible Porsche. Most small business owners I know are barely in the middle class. I pay the majority of my employees more than I pay myself. But they're worth it. The guys and girls grinding away at minimum wage aren't.
Precis vad jag menar, det finns ingen som helst logik i att höja lönen så att netto för arbetet blir negativt
Tycker man om arbetslöshet och outsourcing av jobb är höjd minimilön en väldigt bra idé.
dluddeckens
2013-02-13, 09:48
Härligt driv i AOI idag!
Sålde av Opus group för att frigöra kapital, tror dock fortfarande på att stabil uppgång under våren/sommaren men ibland behöver man pengarna till annat :)
Opus är de som tagit över bilbesiktningen i Sverige.
Ondskapelsen
2013-02-13, 11:00
Härligt driv i AOI idag!
Ja, flöden på över 500 fat/dag per intervall i Twiga South. Totalt flöde för brunnen på 2850 fat/dag och då är det ett intervall kvar att testa.
Lätta kolväten i Paipai-brunnen också även om det inte betyder något speciellt.
Ondskapelsen
2013-02-13, 14:40
Idag har jag en bra dag.
Africa Oil: +5,63%
Bilia: +2,08%
Traveas: +40,40% (med okej omsättning. Tillräckligt för att jag skulle kunnat dumpa mitt innehav iallafall)
Det här förtjänar jag efter januaris motgångar!
TcAnders
2013-02-13, 15:52
Idag har jag en bra dag.
Africa Oil: +5,63%
Bilia: +2,08%
Traveas: +40,40% (med okej omsättning. Tillräckligt för att jag skulle kunnat dumpa mitt innehav iallafall)
Det här förtjänar jag efter januaris motgångar!
Najs!
Jag har bara dåliga dagar för tillfället, men hoppas på en uppgång snart.
Björn Borg -0,71
Nordic Shipholding +7,04
Northland Resources -3,28
Pilum B -3,45
Björn Borg hoppas jag på en bra rapport imorrn, så att utdelningen hålls hög vilket förhoppningsvis gör att den kommer bli ganska attraktiv i mitten på April.
Pilum har hållt sig rätt lugn men minskar sakta men säkert, där hoppas jag också på en ökning.
Northland har ju som många förmodligen inte missat gått ner riktigt jäkla rejält, så länge det inte blir konkurs är jag inte ledsen. :)
Dumpade alla mina seamless idag, vågar inte sitta över rapportering, feg som man är. Kommer vi ner runt 22 köper jag på mig igen. Jävligt nära att göra samma med oriflame, men tror förväntningarna är betydligt lägre där så velar.
Ondskapelsen
2013-02-14, 09:26
"Vi har trefaldigat bolagets omsättning 2012 och nått positivt rörelseresultat för helåret. Detta i kombination med redan vunna affärer som skall exekveras under 2013 borgar för fortsatt god tillväxt"
Sammanfattning helår januari - december 2012
- Nettoomsättning, 9 097 tkr (3 085 tkr) Tillväxt 195 %
- Rörelseresultat efter avskrivningar, 82 tkr (-1 380 tkr)
- Resultat per aktie efter utspädning , 0,01 kr (-0,06 kr)
- Likvida medel, 117 tkr (2 604 tkr)*
Sammanfattning delårsrapport oktober - december 2012
- Nettoomsättning, 2 789 tkr (1 087 tkr) Tillväxt 157 %
- Rörelseresultat efter avskrivningar, 805, tkr (-194 tkr)
- Resultat per aktie efter utspädning, 0,03 kr (-0,01 kr)
- Likvida medel, 117 tkr* (997 tkr)
Jämförande tal från 2011 inom parantes.
*Bolaget har tecknat avtal med Ikano banken om en kreditlimit om 6 mkr för 2013, för att hantera svängningar i likviditeten på månadsbasis. Bolaget har därmed god likviditet och har inget behov av att ta in kapital genom nyemission eller liknande. För mer information se under Finansiell situation.
Vinst för helåret 2012, vem hade vågat gissa det? Pengarna från NEn räckte alltså precis för att nå vinst, och nu med säkrad kreditlimit så verkar behovet för ytterligare en NE vara borta. Nu är det bara att växa vidare!
The_RobRoy
2013-02-14, 09:35
Du glömde nämna vilken aktie..
Transcoms rapport mottogs inte så väl initialt i alla fall. Och andra sidan var kanske förväntningarna lite väl högt uppskruvade senaste månaden. Jag funderar på att öka..
Ondskapelsen
2013-02-14, 09:46
Du glömde nämna vilken aktie..
Transcoms rapport mottogs inte så väl initialt i alla fall. Och andra sidan var kanske förväntningarna lite väl högt uppskruvade senaste månaden. Jag funderar på att öka..
Haha sorry. Trodde jag hade det i inklistringen.
Traveas gäller det!
Catstyle
2013-02-14, 11:56
ShaMarans senaste månad blev ju tyvärr pannkaka.
Att SGEIS blir försenat och Vanadium Cap drar tillbaka slantarna hjälpte ju inte till för kursen på NEC heller. :D
Taurus, Dignitana och PetroGrand putsar siffrorna lite.
Dumpade alla mina seamless idag, vågar inte sitta över rapportering, feg som man är. Kommer vi ner runt 22 köper jag på mig igen. Jävligt nära att göra samma med oriflame, men tror förväntningarna är betydligt lägre där så velar.
Fel beslut så här med facit i hand kan man ju säga =D
Minimjölk
2013-02-14, 12:27
Jag har senaste månaden gjort på i alla fall kort sikt enbart felbeslut. Sålt av för billigt och köpt på mig för dyrt. jag vet inte vad jag tycker är värst men kombinationen är ingen höjdare då jag om jag inte gjort något haft ett betydligt bättre resultat.
Så hur resoner ni, när mår ni som sämst och varför i följande situationer:
A. Ni äger en aktie som haft en bra utveckling och passerat en topp där ni tänkte sälja men avstod och nu har ni dalat 30% från toppen men ni ligger ändå en del plus.
B. Ni äger en aktie som haft en bra utveckling och ni säljer av hela innehållet på vad ni tror är en topp för at tsedan missa en uppgång på 200% när ni står utanför med kepsen i hand?
C. Ni har rekat ett företag som ni tror på, sätter in kaptial för att sedan direkt se hur aktien dalar.
D. Ni tror på baise och håller alla era tillgångar på konton med noll avkastning när börsen överlag når nya rekordhöjder och "alla andra" tjänar storkovan medan ni väntar på en dipp som aldrig kommer.
E. Total krach där du tappar2/3 av insatt kapital men du ser en bra möjlighet i att köpa in dig billigt igen för de pengar du trots allt hade i säker hamn.
F. Annat?
Jag har senaste månaden gjort på i alla fall kort sikt enbart felbeslut. Sålt av för billigt och köpt på mig för dyrt. jag vet inte vad jag tycker är värst men kombinationen är ingen höjdare då jag om jag inte gjort något haft ett betydligt bättre resultat.
A. Ni äger en aktie som haft en bra utveckling och passerat en topp där ni tänkte sälja men avstod och nu har ni dalat 30% från toppen men ni ligger ändå en del plus.
B. Ni äger en aktie som haft en bra utveckling och ni säljer av hela innehållet på vad ni tror är en topp för at tsedan missa en uppgång på 200% när ni står utanför med kepsen i hand?
C. Ni har rekat ett företag som ni tror på, sätter in kaptial för att sedan direkt se hur aktien dalar.
D. Ni tror på baise och håller alla era tillgångar på konton med noll avkastning när börsen överlag når nya rekordhöjder och "alla andra" tjänar storkovan medan ni väntar på en dipp som aldrig kommer.
E. Total krach där du tappar2/3 av insatt kapital men du ser en bra möjlighet i att köpa in dig billigt igen för de pengar du trots allt hade i säker hamn.
F. Annat?
På a och b : har jag som grundprincip att inte bli för girig. Om en position när en relativt god avkastning, nära det jag hade hoppats på, realiserar jag oavsett vad. Visst, man kanske gå miste om ytterligare % avkastning, men många bäckar små, typ, får man trösta sig med i sånt fall.
C och d: hade jag lärt av misstagen” och kanske ifrågasatt de källor och analyser jag ursprungligen grundade analysen på. Kanske breddat och sett till att ha ett bredare analysunderlag till framtida potentiella investeringar.
Bra Makro-koll överlag (poltik, olja, EU, Kina osv) är nog bra; har varit centralt för börsen senaste 2-3 åren.
F. Annat?
Hmm, jag har en annan approach än de flesta. I tradingportföljen jagar jag % och snabb avkastning medan jag i värdeportföljen struntar helt i avkastning i short term och vill bara ha värde till en billig peng (mission impossible just nu) så jag resonerr såhär i dina situationer
A. Jag har mina målkurser eller targets, M1 och M2 där jag tar halva vid M1 och låter resten glida vidare, ser trenden stark ut vid M2 låter jag den glida vidare och flyttar stoppen eller sätter en flytande stopp. Jag sätter ALLTID stoppen på min entrynivå när M1 har träffats för att garantera en vinst. Nu snackar vi tradingportföljen
B. "nobody went broke taking a profit"
C. Förhoppningsvis ligger det en analys värd sitt namn bakom beslutet, är den billig sett till min värdemodell behåller jag givetvis. Är det en trade från tradingportföljen stoppar jag ut den helt enkelt om den når stop loss
D. Lite så jag känner mig nu ;). Men det spelar ingen roll, klyscha eller inte, men jag jämför mig inte med andra. Jag följer min modell tills den dagen den inte tjänar pengar mer. Så länge jag klarar mig mer än nog på den gör det inget om några blir rikare/fattigare än mig under tiden. Jag handlar för att jag tycker det är kul och baserar mina beslut på mig själv enbart (även om jag givetvis lyssnar på andra)
E. Jag längtar till den dagen, då kommer jag köpa för kung och fosterland och fira med oxfilé
Det viktigaste är bara att lära sig av sina egna misstag, jag har ett anteckningsblock som är halvfullt av anteckningar med allt från smådetaljer till viktiga saker där jag bränt mig rejält, typ gå in för tung i korta positioner i en stark börs. Sånt gör jag inte längre och det är jag glad över om vi ser till de senaste månaderna
det handlar om att vara dynamisk och anpassa sig, och inte gå all in och därför bli låst. Liksom faller börsen 90% och du hade 10% likvider kan du öka ditt innehav till det dubbla, inte för att det är sannolikt men det är absolut inte omöjligt. Enda anledningen till att jag vill se en krasch är så jag kan fyndshoppa lite
Sen beror det givetvis på varför man handlar och var man är i livet, jag är liksom runt 20 och har varken barn eller någon fru som gnäller på mig så jag kan ta risker och experimentera utan att riskera att ungarna blir utan välling :)
http://www.redeye.se/aktiebloggen/fingerprint-cards/dagens-finger-samsung
Sjukt intressant framtid men är ju bara spekulationer och han som skrivit inlägger sitter ju själv med massor med aktier, men om de får sony eller samsung så lär de vara 50% lätt, men får de inget av dem så tror ja de kommer bli en sjunkande sten, eller kanske runt de nivåer som de är idag. Sitter själv med en mindre post som ja köpte i somras men otroligt intressant företag att följa även om man inte har aktier i dem.
Ondskapelsen
2013-02-14, 14:42
...
Svar: Det här är det svåraste att hantera rent psykologiskt för mig. Men i många fall löser jag det med en flytande stoploss ca 7% under trendens högsta position. Om den bryts så går jag ut automatiskt. Det händer såklart att man säljer ut sig när det bara var en kortsiktig dipp men sånt är livet, bara att bita ihop och gå vidare.
Kanske jag ska revidera den här strategin när jag blivit lite klokare!
En vinst är en vinst är en vinst, en fågel i handen bättre än 10 i skogen osv. Det är svårt att veta när man ska kliva av och det är samma sak här. Man gör inte alltid rätt men förhoppningsvis får man en bättre känsla för det här i längden. Som Okej sa, ingen blev pank av att ta en förlust.
När jag rekat ett företag och jag tycker aktien är attraktiv på dessa nivåer, så gör det mig ingenting om aktien går ner kortsiktigt. Om aktien var köpvärd innan så är den ett kap nu! Detta förutsätter förstås att man investerar efter någorlunda fundamentala värderingar som inte förändras enbart pga aktiens pris. Är man en trader eller nån som surfar på vågor så är detta ofta det sämsta man kan göra :).
Nu har jag ingen direkt statistik på ämnet, men min huvudräkning säger att det är viktigare att minska förluster än att maximera vinster. Det är minskandet av förlusterna som har störst effekt på resultatet i längden. I en positiv marknad går alla plus, det handlar om att inte backa när alla andra gör det. Eller åtminstone inte backa lika mycket!
Glädjejubel. Vi är flera här inne som längtar efter det här scenariot. Rea rea rea rea!
thethoos
2013-02-14, 17:28
Vad tror nu ni om cefour AB. Säljer vin i portion på plastglas.
Jag tror på produkten framförallt inom eventindustri men även på tåg och inom de växande lågprisflygbolagen.
Den har dock nyss ökat med flera hundra procent men jag tror den kan öka mer långsiktigt. Funderar på att köpa lite nästa vecka.
Fel beslut så här med facit i hand kan man ju säga =D
Kontrade och tog ett bra beslut, gick ut 4% innan dagens botten.
Nu sitter jag mycket mer likvid än vad jag vill........
ICA blir en stabil aktie med direktavkastning
Ahold säljer sitt innehav i ICA AB till Hakon Invest, som sedan byter namn till ICA Gruppen. Vi får därmed ett rent och snyggt ICA på Stockholmsbörsen, som förväntas vara en stabil aktie med bra direktavkastning.
Kul med lite riktiga alternativ till Axfood
Catstyle
2013-02-15, 11:59
Gick in ytterligare i NEC på 0,91 idag.
Fått teckningsrätter för Cortus Energy bokförda på kontot, skall bli kul att se omsättning av desamma på måndag.
Taurus går upp och ner som sig bör, men blåa siffror är roligt.
Crown Energy kommer med något nytt, dessutom. :)
https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1966522&fromPage=newsModule
Minimjölk
2013-02-15, 12:17
Klurar lite på att dubbla innehavet i Shamaran idag, Kursen känns väldigt billig med tanke på vilken potential som finns.
Jag behöver lite tips, jag och lillebror har planer på att lägga 400kr i månaden på ett gemensamt konto över 5-10 år. Vad ska man placera dessa i? jag funderar på att köpa HM varje månad för pengen.
Fonder kanske är mer rätt väg än aktier?
Det är jättedumt, courtaget(avgiften för köp/sälj) kommer äta upp era pengar. Spara i någon typ av fond tills ni kommit upp i iaf 5000kr sen köp
Det är jättedumt, courtaget(avgiften för köp/sälj) kommer äta upp era pengar. Spara i någon typ av fond tills ni kommit upp i iaf 5000kr sen köpDet är extremt sant, tänkte jag inte ens på.
Fonder kostar inget i inköp?
Vilka fonder kan tänkas vara stabila?
De flesta fonder är gratis att köpa/sälja, finns vissa som tar avgift där dock men då är det själva fonden, inte mäklaren som tar betalt.
Jadu... är dåligt insatt men jag hade köpt avanza zero i omgångar, stabilitet är inte jättenödvändigt då ni månadssparar
Jäkla courtage ja. Skaffade konto på avanza då de skulle vara billiga. Märkte efterhand att jag alltid låg minus på kontot. Ringde kundtjänst. Visa sig var registrerad som "guld". Innebär att varenda transaktion kostat mig hundra kronor. Fan vad vad sur jag blev. Han sa att nu var jag iaf brons och fick två gratis transaktioner. Ska säga upp skiten.
Jäkla courtage ja. Skaffade konto på avanza då de skulle vara billiga. Märkte efterhand att jag alltid låg minus på kontot. Ringde kundtjänst. Visa sig var registrerad som "guld". Innebär att varenda transaktion kostat mig hundra kronor. Fan vad vad sur jag blev. Han sa att nu var jag iaf brons och fick två gratis transaktioner. Ska säga upp skiten.
Låter skumt det där! Guld är givetvis bättre än brons, också billigare. Du kanske menar att du var premium och han flyttade dig till bas?
Det lönar sig att läsa avtal man ingår =D
Du skaffade premium istället för bas 39 vs 99 kr
Klart det lönar sig. Och visst är det mitt fel. Men att jag automatiskt kastas in på guld. Lika sur på avanza som på mig själv. Säkert blåst av liten tusenlapp så courtage.
Du missförstår, guld kommer du upp i pga att du skaffat premium. Guld "får" man pga hur mkt courtage man spenderar.
Ditt courtage är baserat på om du väljer bas eller premium. Jag har guld i perioder även fast jag har bas ochj betalar 39kr/affär då jag gjort många affärer i perioder.
Okej. Ska se på eländet. Men Oavsett vad. Förbaskat drygt att råka ut för detta första gången man ger sig på aktier.
Och hur många avtal måste man inte läsa och godkänna i veckan?! Sanslöst. Jag avskyr formaliteter och har flertalet gånger fått äta upp det. Alltmer sällan på senare år dock. Måste vara tur...
Ondskapelsen
2013-02-15, 13:20
De flesta fonder är gratis att köpa/sälja, finns vissa som tar avgift där dock men då är det själva fonden, inte mäklaren som tar betalt.
Jadu... är dåligt insatt men jag hade köpt avanza zero i omgångar, stabilitet är inte jättenödvändigt då ni månadssparar
Om du gillar Sverige så detta eller Spiltan Investmentbolag. Gillar du USA så SPP Aktiefond USA. Gillar du...ja, skitsamma. Ta något som följer index i det land du vill följa och se till att dom inte har köp/sälj-avgift. När ni väl kommit upp i lite kapital så kan ni dock flytta till H&M eller nått ifall ni skulle vilja. Men månadsspara inte så :(.
Okej. Ska se på eländet. Men Oavsett vad. Förbaskat drygt att råka ut för detta första gången man ger sig på aktier.
Och hur många avtal måste man inte läsa och godkänna i veckan?! Sanslöst. Jag avskyr formaliteter och har flertalet gånger fått äta upp det. Alltmer sällan på senare år dock. Måste vara tur...
Skriver du alltid på papper utan att läsa vad det står på?
Som sagt, du har skaffat premium istället för bas vilket gör att du får ett minimicourtage på 99kr. Du börjar dessutom på nivån Brons vilket är den lägsta nivån med dyraste courtaget. Ju mer du handlar (desto mer courtage du betalar till banken) desto högre blir din förmånsnivå och ju mer sänker dom courtaget. Dom sänker dock aldrig minimicourtaget, dom sänker endast det rörliga.
Verkar som att jag skriver på alldeles för mkt. Men nu är courtage på 39 påstår dom.
Ska bort på regementet, lyfta skrot och fokusera på Accept med deras Princess of the dawn. Inte trista börslistor och holdingbolag.
Catstyle
2013-02-15, 13:59
Gick in ytterligare i NEC på 0,91 idag.
Var klokt gjort!
https://www.avanza.se/aza/images/charts/dyn_hist_chart.jsp?chartType=1&period=100&orderbookIds=52561&width=500&height=250&r=-285385422
Ondskapelsen
2013-02-15, 14:01
Var klokt gjort!
https://www.avanza.se/aza/images/charts/dyn_hist_chart.jsp?chartType=1&period=100&orderbookIds=52561&width=500&height=250&r=-285385422
Ja jävlar du. Gratulerar. Det blir en bra fredag ;). Ska du ligga kvar eller dumpa?
Catstyle
2013-02-15, 14:04
Tack!
Sålde av vinsten på 1,28, ligger långt med resten är tanken.
Ondskapelsen
2013-02-15, 14:06
Tack!
Sålde av vinsten på 1,28, ligger långt med resten är tanken.
Hur stor del ligger där?
Catstyle
2013-02-15, 14:09
Hur stor del ligger där?
10% av aktiedepån ungefär.
5% av värdepapperssparandet.
2,5% av sparkapital.
:d
Catstyle
2013-02-15, 14:11
Dannemora gör NE.
Aktien ned 40%.
https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=240387
https://www.avanza.se/aza/images/charts/dyn_hist_chart.jsp?chartType=1&period=100&orderbookIds=81847&width=500&height=250&r=1580458151
Ondskapelsen
2013-02-15, 14:40
Aj fan. Vilka här inne sitter på Dannemora?
Hur ser NEn ut? Blir det enorm utspädning?
Shamaran ner idag igen. Frågan är om man skall öka på sitt innehav och sänka GAV eller bara sitta still och vänta.
I nuläget känns det som att det enda som driver ner börsen är Hills uttalande som ingen annan vare sig vill dementera eller bekräfta.
Kära dagbok, idag blev jag rövknullad med grovsalt som glidmedel, och han gav mig inte ens en kram efteråt.
Ondskapelsen
2013-02-15, 14:57
Kära dagbok, idag blev jag rövknullad med grovsalt som glidmedel, och han gav mig inte ens en kram efteråt.
Jag gillar för övrigt hur du hypade den vs Northland förut. Men min gode vän, shit happens! Även den bäste.
Beklagar. Hur mycket sved det?
Äsch, fick bli att dubblera innehavet i Shamaran. Får bära eller brista. Ingen fundamenta har förändrats till det negativa sedan jag köpte första gången så.
dluddeckens
2013-02-15, 15:05
Dannemora gör NE.
Aktien ned 40%.
https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=240387
https://www.avanza.se/aza/images/charts/dyn_hist_chart.jsp?chartType=1&period=100&orderbookIds=81847&width=500&height=250&r=1580458151
Nu satt jag inte i denna aktien. Men lite irriterande att Avanza haft denna aktien på "heta listan" i flera månader.
Jag gillar för övrigt hur du hypade den vs Northland förut. Men min gode vän, shit happens! Även den bäste.
Beklagar. Hur mycket sved det?
Till mitt försvar är 40 mindre än 100 :)
Det sved bra, -20% ungefär backade portföljen. 1 års vinst utraderad. Är jävligt sugen på att läsa förklaringen till detta.
Ondskapelsen
2013-02-15, 15:06
Nu satt jag inte i denna aktien. Men lite irriterande att Avanza haft denna aktien på "heta listan" i flera månader.
Det kanske bara bevisar hur svårt det är med unga företag i gruvbranschen? Men för övrigt är det dåligt av Avanza att sätta den typen av bolag på heta listan.
Äsch, fick bli att dubblera innehavet i Shamaran. Får bära eller brista. Ingen fundamenta har förändrats till det negativa sedan jag köpte första gången så.
Jag följde inte riktigt turerna med AOI, men jag har förstått att Keith Hill gjort en del,minst sagt, tveksamma uttalanden där. Hans uttalande om Shamaran igår är märkligt.
Han eller IR ljuger/undanhåller fakta. Tycker inte om när bolag håller på såhär. Hoppas verkligen att de kommer med ett PM snarast och klargör vad som verkligen gäller.
The_RobRoy
2013-02-15, 15:09
Jag åkte på en liten käftsmäll till idag jag med, Pricer -11%
Det är mycket himmel eller jord just nu på börsen, aktier som rusar 30%, aktier som tappar 30%. Jobbigt börsklimat, ena dagen börsguru nästa dag står man med brallorna nere.
dluddeckens
2013-02-15, 15:14
Det kanske bara bevisar hur svårt det är med unga företag i gruvbranschen? Men för övrigt är det dåligt av Avanza att sätta den typen av bolag på heta listan.
Mmm, gruvnäringen är ingen lätt beaf. Enorma uppstartskostnader, risk att man får ta stora sunk costs, extrem exponering mot spekulativa råvarupriser, osv.
Jag håller mig därför hellre till olja, som får anses vara stabil i jämförelse :)
dluddeckens
2013-02-15, 15:15
Haha :)
Tråkigt att tappa värde, men kul kommentar!
Jag följde inte riktigt turerna med AOI, men jag har förstått att Keith Hill gjort en del,minst sagt, tveksamma uttalanden där. Hans uttalande om Shamaran igår är märkligt.
Han eller IR ljuger/undanhåller fakta. Tycker inte om när bolag håller på såhär. Hoppas verkligen att de kommer med ett PM snarast och klargör vad som verkligen gäller.
Att det uttalandet kom samtidigt som AOI skulle redovisa flöden i Twiga gör det hela ännu mer suspekt, med tanke på att han sitter som VD i det ena och styrelseordf. i det andra.
Med tanke på hur mycket småsparare det är i ShaMaran på OMX tror jag psykologin spelar in ännu mer. Folk kränger av när dom hör att ingen produktion kommer ske innan 2014 och därav går börsen ner, samtidigt som AOI skall släppa twigarapport.
Ondskapelsen
2013-02-15, 16:10
Till mitt försvar är 40 mindre än 100 :)
Det sved bra, -20% ungefär backade portföljen. 1 års vinst utraderad. Är jävligt sugen på att läsa förklaringen till detta.
Ungefär -20% är vad min portfölj tappade på Northland också :).
Tänker du sitta kvar eller tappade du förtroendet nu?
Jadu..... Det lutar åt att jag köper på mig ytterligare i NEn just nu, men inte bestämt mig ännu.
Det som tar emot mest är att inkompetens är så dyrt med tanke på löner till styrelse och ledning i bolag som missköts.
prOtotype
2013-02-15, 16:20
Om du läser mitt inlägg igen så skriver jag att jag tror och din liknelse är bristfällig.
Lustigt att läsa nyhetsflödet: "Svagt Q4 för XXX" "YYY's vinst rasar" "ZZZ når inte målen" och sen allmäna börskommentarer "vi är fortfarande optimistiska" etc. Jag tror att något är fel.
The_RobRoy
2013-02-15, 16:22
Förbannat surt Amfksp, kan tänka mig att det är mycket känslor just nu..
Citerar ett inlägg jag gjorde här för ett tag sedan i samband med Northland
"Det jag lärde mig som de gamla gubbarna på de Kanadensiska aktieforumen hela tiden tjatade om som överlägset nummer 1 i gruvbranschen - ledning av bolaget. Även om fyndigheten inte ser så bra ut på pappret och vad man än kan hitta för anledningar att investera i något. I gruvbranschen är det enligt min uppfattning mycket mer skojjare än i andra brancher, något man ska ta allvarligt på."
Efterssom jag är student just nu var det ganska exakt en års"lön" som raderades:)
Ja, jag läste det och nickade medhållande.... Trodde på dannemoras ledningen faktiskt
The_RobRoy
2013-02-15, 16:47
Efterssom jag är student just nu var det ganska exakt en års"lön" som raderades:)
Ja, jag läste det och nickade medhållande.... Trodde på dannemoras ledningen faktiskt
Tungt som student, tufft att spekulera så hårt när du inte har någon inkomst. Men jag var än värre själv, la in i princip varenda krona jag hade i aktier som student. Spenderade all fritid för att läsa på om gruvbolag i Kanada och kände mig sjukt kunnig. Jag hade ju till och med läst kurser i företagsvärdering ;). Har faktiskt en bild sparad ifrån den tiden som jag kan bjuda på. Ni kan ju gå in på yahoo eller google finance och söka på de bolagen jag hade och vad de gruvbolagen är värda idag. Jag satt med i utförsbacken rätt länge..
http://s3.postimage.org/ba5fzb2a9/portfolj.jpg
Mjo, men samtidigt är jag inte i behov av pengarna eller belånad så det gör inte speciellt mkt, mer besvikelsen än pengarna faktiskt. Pengarna är inltjänade innan jag började plugga igen.
Får glädjas över att jag prickat den absoluta toppen i något iaf. BR-priserna är ath i centrala gbg och min ska ut till försäljning på tisdag.
Mot Systembolaget...
Att det uttalandet kom samtidigt som AOI skulle redovisa flöden i Twiga gör det hela ännu mer suspekt, med tanke på att han sitter som VD i det ena och styrelseordf. i det andra.
Med tanke på hur mycket småsparare det är i ShaMaran på OMX tror jag psykologin spelar in ännu mer. Folk kränger av när dom hör att ingen produktion kommer ske innan 2014 och därav går börsen ner, samtidigt som AOI skall släppa twigarapport.
Japp. Frågan är om det verkligen stämmer. Jag tycker mig ha hört/sett lite antydningar från övriga bolaget om försenad produktionsstart också, vill minnas att man på senare tid snarare skrivit "under 2013" än "Q1 2013". Men det är jag inte helt säker på. Oavsett vilket besked som de kommer med, vore det skönt med ett officielt uttalande.
Det ser ut som att du prickade in botten ganska bra iaf, alltid nåt. :)
Det ser ut som att du prickade in botten ganska bra iaf, alltid nåt. :)
Fick köpt på 2,31 vilket känns helt okej i nuläget... Snittade ner mig rätt rejält också.
Luxemburg, 18 februari 2013 – Northland Resources S.A. (TSX: NAU, OSE: NAUR, Frankfurt: NPK, First North/Nasdaq: NAURo – “Northland” eller “Bolaget”) har fått beskedet att Toronto Stock Exchange (”TSX”) har beslutat att avnotera Bolagets aktie, med effekt från den 18 mars 2013, om inte Bolaget dessförinnan uppfyller TSX noteringskrav.
TSX’s noteringskommitte, the Continued Listings Committee, har beslutat att Bolaget inte längre uppfyller kraven för att vara noterat på TSX. Detta är en följd av att Bolaget har inlett företagsrekonstruktion för sina tre svenska dotterbolag samt söker rörelsekapital och arbetar med att slutföra en kapitalanskaffning för att säkra verksamheten långsiktigt.
Bolaget fortsätter de konstruktiva samtalen med kreditgivare och andra intressenter för att säkra den finansiering som krävs för fortsatt verksamhet på såväl kort som lång sikt. När detta genomförts avser Bolaget att ansöka om åternotering av Northlands aktier på TSX.
TSX har beslutat att handelsstoppet i Northlands aktie ska fortsätta fram till avnoteringen den 18 mars 2013.
Bolagets aktie är sekundärnoterad på Oslo Børs (”OSE”) och handlas under tickern NAUR enligt beslut av OSE. Bolaget avser att behålla noteringen på OSE och bistå de aktieägare som önskar överföra sina aktier från TSX till OSE/den norska värdepapperscentralen, VPS.
Kompletterande information om denna process publiceras inom kort på Bolagets webbplats under rubriken Investerarkontakter.
”Karl-Axel Waplan”
VD och koncernchef, Northland Resources S.A.
För ytterligare information vänligen kontakta:
Karl-Axel Waplan, VD och koncernchef: 0705 104 239
Peder Zetterberg, tillförordnad CFO, 0708 652 120
Anders Antonsson, Vice President – Investor Relations: 0709 994 970
*popcorn*
Minimjölk
2013-02-18, 11:09
Börsen fortsätter uppåt men då jag har mycket av mina placeringar i Asien (Indien, Thailand, Korea) och då ofta i $ så har senaste månaden sett rätt tråkiga ut för mig.
Hur hade ni resonerat i min sits. Jag har idag en väldigt diverserad portfölj med väldigt många olika innehav både i aktier och fonder. Skulle gärna vilja ligga lite mer likvid framöver men ändå kanske behålla runt halva dagens innehåll i aktier/aktiefonder.
Har idag ca 25!! olika fonder och 10 olika aktier. När något nått min satta målkurs så är det ju lättare att sälja av och vara glad men som det är nu är mitt innehav huvudsakligen antingen fonder/aktier som gått rätt bra men som jag tror kommer klättra ännu mer eller aktier/fonder som ännu inte fått den klättring som jag hoppats på, alternativt nu gjort en dipp efter en topp. Känns drygt att missa sälja på toppen.
Hur hade ni gjort, känns ju dumt att bara sälja av de som faktiskt gått plus och bara behålla de som hitintills gett mig huvudvärk. Psykologiskt känns det ju trevligare at tfaktiskt sälja de som jag gått plus på.
Egentligen borde det vara enkelt, behåll de som jag tror på för framtiden och dumpa resten oavsett om de ligger plus eller ej men då jag inte behöver dessa pengar varken idag eller imorgon så kanske det egentligen varit bättre att låta allting vara just nu då jag ändå inte har någon bättre investeringsform än tråkigt räntekonto alt. amortering att tillgå.
Ondskapelsen
2013-02-18, 12:13
Börsen fortsätter uppåt men då jag har mycket av mina placeringar i Asien (Indien, Thailand, Korea) och då ofta i $ så har senaste månaden sett rätt tråkiga ut för mig.
Hur hade ni resonerat i min sits. Jag har idag en väldigt diverserad portfölj med väldigt många olika innehav både i aktier och fonder. Skulle gärna vilja ligga lite mer likvid framöver men ändå kanske behålla runt halva dagens innehåll i aktier/aktiefonder.
Har idag ca 25!! olika fonder och 10 olika aktier. När något nått min satta målkurs så är det ju lättare att sälja av och vara glad men som det är nu är mitt innehav huvudsakligen antingen fonder/aktier som gått rätt bra men som jag tror kommer klättra ännu mer eller aktier/fonder som ännu inte fått den klättring som jag hoppats på, alternativt nu gjort en dipp efter en topp. Känns drygt att missa sälja på toppen.
Hur hade ni gjort, känns ju dumt att bara sälja av de som faktiskt gått plus och bara behålla de som hitintills gett mig huvudvärk. Psykologiskt känns det ju trevligare at tfaktiskt sälja de som jag gått plus på.
Egentligen borde det vara enkelt, behåll de som jag tror på för framtiden och dumpa resten oavsett om de ligger plus eller ej men då jag inte behöver dessa pengar varken idag eller imorgon så kanske det egentligen varit bättre att låta allting vara just nu då jag ändå inte har någon bättre investeringsform än tråkigt räntekonto alt. amortering att tillgå.
Jag tycker att du svarade på din egen fråga :).
Dock måste jag säga att 25 fonder är en jäääkla diversifiering. Personligen tycker jag att det är för mycket. Vill du diversifiera mycket men till bra pris så köp några nationella indexfonder i olika land. En Svensk, en Amerikansk, en Kinesisk osv. 25 känns verkligen inte som någon jättebra idé.
Vilka fonder är det?
Minimjölk
2013-02-18, 13:14
Ha ha, ja ibland kommer man ju på svaret när man skriver frågan men vill ändå höra hur andra resonerar. Anledningen till det stora fondinnehavet är att jag sedan urminnestider har ett fondkonto med diverse svenska fonder, Sedan har jag på resans gång startat både en kapitalförsäkring (där mitt största innehav finns med ett gäng indexfonder från olika länder: Sverige, Ryssland,Indien,Thailand, Korea, Kina,Japan, Baltikum, Östeuropa, latinamerika mfl har även lite mot olja och råvara generellt). Sedan har jag då mitt aktiekonto som jag nu håller på att tömma och lyfta in i min ISK. Här har jag huvudsakligen 8olika aktier och två "tryggare" fonder där pengarna vilar mellan varven.
Precis som du säger är det väldigt mycket och det som grämer mig lite är att jag har rätt mycket av innehavet knutit i högriskfonder med högre avgift utomlands där jag inte har lika bra koll. Å andra sidan tror jag att många av dessa kommer öka inom tidsperioden 1-2år medan jag tror att tex Svenska index inte kommer öka så mycket, å andra sidan kan jag ju då satsa i enskilda företag som jag tror på. Överlag tror jag idag mer på aktier än fonder just pga alla dolda avgifter fonderna dras med.
prOtotype
2013-02-18, 18:54
Sälj fonderna. Vill du diversifiera så köp olika indexfonder med minimala avgifter. I boken "The little book of common sense investing" så förklarar författaren varför indexfonder i 99.9% av fallen slår aktiv förvaltning över tid (hint: avgifterna äter upp eventuell överavkastning).
Väljer du sen att köpa indexfonder i andra länders valuta så korta valutan med motsvarande belopp (okej hade nåt bra tips om det) så tar du borta risken att valutan faller för dig.
Sälj fonderna. Vill du diversifiera så köp olika indexfonder med minimala avgifter. I boken "The little book of common sense investing" så förklarar författaren varför indexfonder i 99.9% av fallen slår aktiv förvaltning över tid (hint: avgifterna äter upp eventuell överavkastning).
Väljer du sen att köpa indexfonder i andra länders valuta så korta valutan med motsvarande belopp (okej hade nåt bra tips om det) så tar du borta risken att valutan faller för dig.
Bästa och billigast sättet är att köpa en ETF med negativ korrelation, som alltså går upp om valutan går ner (glömt bort vad det kallas). Så slipper man betala ränta på lån plus övriga avgifter som uppkommer när man blankar. Finns en mängder ETFer som är riktigt billiga, med eller utan häv
Ondskapelsen
2013-02-18, 19:14
Bästa och billigast sättet är att köpa en ETF med negativ korrelation, som alltså går upp om valutan går ner (glömt bort vad det kallas). Så slipper man betala ränta på lån plus övriga avgifter som uppkommer när man blankar. Finns en mängder ETFer som är riktigt billiga, med eller utan häv
Det här vill jag höra mer om! Bra ämne för ett gästinlägg hos Snåljåpen ;).
Catstyle
2013-02-18, 19:19
Dyker ordet diversifiera upp i en mening till vet jag inte vad jag gör. ;)
Dynamiskt i depån idag, för övrigt.
Dagens rörelser:
http://img707.imageshack.us/img707/8962/43700227.png
Ondskapelsen
2013-02-18, 19:34
Dagens rörelser:
Diversifiering betyder i många fall enbart att man ger sig själv sämre möjligheter till att uppnå överavkastning. Diversifiera tillräckligt för att inte gå bankrutt på en investering, men tillräckligt lite för att kunna slå index.
Diversifiera inte ihjäl er.
Hur många gånger fick jag med det?
Dagens rörelser:
Ingen dålig vola du sitter med :D
USA var stängd idag btw, därav den dåliga volymen/rörelserna
ChrisDEFC
2013-02-19, 11:36
Tjena alla sköna. Sitter på en jävla massa olika fonder och har så gjort i ganska många år. Dessa går upp och ner och summa sumarum blir oftast +-0, så jag anser inte att det ger nått. Jag har nu funderingar på att sälja stora delar av mitt fondsparande till förmån för aktier. Så min fråga lyder. Ni som kan lite om detta, hur skulle ni gjort om ni var färska och hade lite pengar?
Litteratur, kurser, höra med lokala bankmannen, vart ska man börja kolla, finns det några standardaktier som ni kan rekommendera, hur skulle ni lägga upp det?
Har inte brottom men skulle va kul att komma igång då jag har funderat på detta i många år och har väl inte riktigt haft tid och ork. Nu jobbar jag dock på ett sätt som ger mig mycket fritid så känner att läget är rätt. Skriv gärna om misstag ni gjorde i början eller bara allmänna nybörjar misstag.
Tjena alla sköna. Sitter på en jävla massa olika fonder och har så gjort i ganska många år. Dessa går upp och ner och summa sumarum blir oftast +-0, så jag anser inte att det ger nått. Jag har nu funderingar på att sälja stora delar av mitt fondsparande till förmån för aktier. Så min fråga lyder. Ni som kan lite om detta, hur skulle ni gjort om ni var färska och hade lite pengar?
Litteratur, kurser, höra med lokala bankmannen, vart ska man börja kolla, finns det några standardaktier som ni kan rekommendera, hur skulle ni lägga upp det?
Har inte brottom men skulle va kul att komma igång då jag har funderat på detta i många år och har väl inte riktigt haft tid och ork. Nu jobbar jag dock på ett sätt som ger mig mycket fritid så känner att läget är rätt. Skriv gärna om misstag ni gjorde i början eller bara allmänna nybörjar misstag.
ligg kvar i fonderna, vi har lagt ett par tuffa finansiella år bakom oss; ligger du +- med den bakgrunden ska du vara nöjd. Att handla i enskilda aktier som färsking är att ta en mkt större risk, och månmga skulle nog tipsa dig om att sprida riskerna. Samma sak sm en fond gör idag, åt dig med förhoppningsvis lite mer kunskap bakom spridningen.
dluddeckens
2013-02-19, 13:55
Läste nyss på SvDs Näringsliv. Och detta är verkligen något att rekommendera för den som vill ha en trygg investering. Satsa på bolag som har hög direktavkastning.
1. Swedbank 7,2% (9:90)
2. NCC 7,0% (10:00)
3. Telia Sonera 6,4% (2:85)
4. Tele2 6,2% (7:10)
5. Astra Zeneca 5,9% (18:90)
6. Skanska 5,6% (6:00)
7. Stora Enso 5,5% (2:53)
8. Securitas 5,1% (3:00)
9. Tieto 5,0% (7:01)
10. Peab 4,8% (1:60)
Detta var årets utdelning, kolla gärna 5 år tillbaka och se vilka som har bra snitt sett över tid också.
Till hösten skall jag flytta halva min aktieportfölj till bolag med hög direktavkastning, och se det som kärnan i min portfölj och använda den andra halvan till köp av mer spekulativ karaktär.
prOtotype
2013-02-19, 15:28
Sälj fonderna.
ligg kvar i fonderna, vi har lagt ett par tuffa finansiella år bakom oss; ligger du +- med den bakgrunden ska du vara nöjd. Att handla i enskilda aktier som färsking är att ta en mkt större risk, och månmga skulle nog tipsa dig om att sprida riskerna. Samma sak sm en fond gör idag, åt dig med förhoppningsvis lite mer kunskap bakom spridningen.
Ditt råd är kanske vettigt ur den riskspridningssynpunkt, men vill man ha avkastning är det värdelöst.
Fonder som förvaltas med mål att slå index lyckas sällan. När man sammanställer en lista på vilka som varit bäst är det aldrig samma fonder år efter år, utan det varierar, så man vet inte vilken fond som kommer vara ett bra köp härnäst, vem som förvaltar fonden kan variera, om deras resultat kortsiktigt beror på tur, överexponering eller skicklighet vet man inte heller. Det man kan säkert säga är att avgifterna kommer betalas, och med avgifterna du betalar år efter år så är det så att 99.9% av investerare får bättre avkastning på att köpa en avgiftsfri indexfond och hålla den. Thats it. Antingen handlar man i aktier och försöker plocka de bästa bolagen eller så tar man en indexfond. Aktiefonder som är aktivt förvaltade är en brun medelväg som ger en det sämsta av båda världarna med avgifterna som en extra garanti på att man inte får en bra avkastning.
ChrisDEFC
2013-02-19, 16:01
prOtotype: Har du några tips på vart jag ska börja om jag vill dra igång med aktiehandel istället för mina fonder.
Kommer ju självklart inte sälja allt i en stöt och sen dra in allt i aktier utan detta kommer isf ske stegvis. Ska jag då börja med att sälja de fonder som ligger mest back eller är de det som har bäst potential att öka från sitt låga värde? Känns som det vettigaste vore att dra sig ur de sämsta investeringarna först och ligga kvar i de som gått bäst.
Endgadget har röstat fram Nokia 920 som smartphone of the year 2012 med 43,7% av rösterna motför tvåan Samsung Galaxy S-III som kammade hem 15,6% av rösterna.
http://nokiapoweruser.com/2013/02/20/people-have-spoken-lumia-920-gets-crowned-smartphone-of-2012-amasses-43-7-votes/
Ondskapelsen
2013-02-20, 15:08
Endgadget har röstat fram Nokia 920 som smartphone of the year 2012 med 43,7% av rösterna motför tvåan Samsung Galaxy S-III som kammade hem 15,6% av rösterna.
http://nokiapoweruser.com/2013/02/20/people-have-spoken-lumia-920-gets-crowned-smartphone-of-2012-amasses-43-7-votes/
Ska sägas att det är en ganska nördig skara som hänger på engadget, men nördarna är ju mest kräsna så det här är ett enormt bra betyg för Nokia.
Minimjölk
2013-02-20, 18:10
Go Shamaran go!
Ondskapelsen
2013-02-20, 18:34
För övrigt så är Nokia nu nere under kursen jag sålde ut mig på. Så det är inte alls omöjligt att jag kliver in igen snart, men vi får se, kanske hittar något mer intressant.
TcAnders
2013-02-20, 18:52
Go Pilum Go! (:
Några fler serviceavtal nu tack, så jag förhoppningsvis slipper ligga -% länge till.
woooowooo vänta nu. Vad är det jag spammas med? "FED steps out from asset buying" På riktigt?!?!!!?=!?!?
Galet intressant om de sitter svenska fingersensorer i Playstation 4 som släpps inatt, har ju gått massor med rykten på forum men är ju svårt att veta om de är någon trovärdighet i dem.. aja, de visar sig, tror de livesänds på fz.se 00:00
woooowooo vänta nu. Vad är det jag spammas med? "FED steps out from asset buying" På riktigt?!?!!!?=!?!?
Är väl inte direkt en nyhet att det skulle hända, men skönt att det börjar luta åt det hållet nu.
Tror folk det kommer bära av uppåt eller nedåt?*popcorn*
Ondskapelsen
2013-02-20, 21:28
Är väl inte direkt en nyhet att det skulle hända, men skönt att det börjar luta åt det hållet nu.
Tror folk det kommer bära av uppåt eller nedåt?*popcorn*
Väldigt svårt att tänka mig att det ska gå uppåt.
Vart läser ni?
Väldigt svårt att tänka mig att det ska gå uppåt.
Vart läser ni?
Zerohedge har väl haft lite intressant läsning och kommentarfältet kan vara bra ifall man hinner gräva igenom allt som postas
Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2
Nu (kanske) kommer ”raset”/realisering av possar.
Fed har annonserat att man kanske kommer att dra ned på obligationsköpen tidigare än väntat samtidigt som frankrike och spanien ska låna upp pengar på marknaden idag – fokus igen på fiskalt dåligt skötta europeiska länder.
vad tror ni?
dluddeckens
2013-02-21, 09:51
Köpte 24 h Tech. igår på 27 öre, har säljorder lagd på 35 öre (ligger på 34 öre just nu).
Nu ångrar man sig mest att man inte köpte för större belopp.
Verkar vara ett helt otroligt intressant bolag faktiskt. Måste läsa på mig lite mer, sedan kanske det blir en långsiktig position i företaget istället.
24h Technologies säljer och hyr ut digitalt material via den egenutvecklade IT-plattformen för streaming. IT-plattformen är uppbyggd för att snabbt och enkelt kunna expanderas och kostnadseffektivt kunna tillämpas på nya marknad. Teknologin kan användas i områden med låg bandbredd. Bolaget erbjuder uthyrning av film, där filmen startar 3 sekunder efter betalning.
De har nyligen fått ett stort kontrakt i Filippinerna.
Ondskapelsen
2013-02-21, 10:37
Vad tycker Okej om sitt uttalade motstånd i OMXS30 på 1267,3?
Förklara gärna lite kring det :).
Det verkar som att Keith Hill hade rätt om produktionsstarten i Shamaran, han glömde dock att nämna att produktionen beräknas blir 3-6ggr så stor.
STOCKHOLM (Direkt) Shamaran spår att produktionsstarten från Atrush-fältet i irakiska Kurdistan kan nå upp till 30.000 fat per dag och att den tar sin början under nästa år.
https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1968064&fromPage=newsModule
Tråkigt att tidsplanen inte hölls dock, hoppas att borrprogrammet håller bättre tempo.
Har någon något positivt att säga om RNB? Det var en chansning då jag gick in på 4kr med ett långsiktigt tänk, just nu ser det inte direkt bra ut. Sälja känns inte värt då den lilla summa som är kvar inte ger mig något av värde.
Och fråga inte om anledningen till att jag valde dom, det fanns inte direkt någon för tre år sen.
Daniiiel
2013-02-22, 10:35
Nu är man back in !
Catstyle
2013-02-22, 10:42
Har någon något positivt att säga om RNB? Det var en chansning då jag gick in på 4kr med ett långsiktigt tänk, just nu ser det inte direkt bra ut. Sälja känns inte värt då den lilla summa som är kvar inte ger mig något av värde.
Och fråga inte om anledningen till att jag valde dom, det fanns inte direkt någon för tre år sen.
Sälj allt, sätt i NEC? :cool:
Sälj allt, sätt i NEC? :cool:Värdet på RNB utgör 3% av min portfölj, det känns tyvärr ovärt. Frågan är vad jag ställde frågan för egentligen, ett hopp om att någon skulle säga något annat än det självklara kanske, typ: "Får de bara bort JC så ser det ljust ut över en period på säg 5 år".
Och NEC?
Catstyle
2013-02-22, 11:05
Jag tror det är kört för en låååång tid framöver.
Då är uppsidan i NEC betydligt trevligare, pengarna får i varje fall en ärlig chans.
Jag tror det är kört för en låååång tid framöver.
Då är uppsidan i NEC betydligt trevligare, pengarna får i varje fall en ärlig chans.Darn it!
NEC? :D
Catstyle
2013-02-22, 11:24
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=52561
Äger massa gasrik mark i NY, som vid eventuell godkännande för fracking (http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydraulisk_spr%C3%A4ckning) blir värt massa pengar.
Annars konken.
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=52561
Äger massa gasrik mark i NY, som vid eventuell godkännande för fracking (http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydraulisk_spr%C3%A4ckning) blir värt massa pengar.
Annars konken.Kan vara värt en tanke. Det är ändå inga summor vi snackar om så kanske ska dra en chansning.
Minimjölk
2013-02-22, 12:42
Nu är man back in !
Modigt och jag antar att du köpte in dig på 198? ;)
Till alla:
Varför är börsen så stark just nu? Tråkiga nyheter fölks av små tillfälliga nedgångar förattsedan fortsätta klättra. En del av mig tror att vi kan se ytterliggare uppgångar på mellan 15-20%. Andra halvan tror att vi nått en peak.
Vad tycker Okej om sitt uttalade motstånd i OMXS30 på 1267,3?
Förklara gärna lite kring det :).
En gammal pivot på OMX-terminen :)
(SIX) Ett avtal har nåtts mellan Iraks regering och den
kurdiska regionen i landet om hur man ska betala internationella
oljebolag med verksamhet i regionen. Det framgår av nyhetsbyrån
Aswat al-Iraq på fredagen.
Nyhetsbyrån har tagit del av ett uttalande där man uppger att
man löst frågorna och tagit fram ett legalt avtal för betalning
avseende extraintäkterna från centralregeringen. Avtalet
förutsätter att den kurdiska regionen kommer att exportera de
producerade oljemängderna utan avbrott. Bland deltagarna på
mötet fanns Iraks oljeminister Abdul Kareem Laibi.
Oljebolagen Shamaran Petroleum och norska DNO har verksamhet
i den kurdiska delen av Irak.
Erik Palmung, tel +46 31-350 64 86
erik.palmung@six-group.se
SIX News
Det är inte utan att man måste imponeras av no7egs på Placera, det där postade han i förmiddags och TAQAs köpesumma fick han fram 1-2 veckor innan den offentliggjordes vill jag minnas. Inte illa.
Hoppas Irak kan hålla sig till det här avtalet och att det banar väg för en permanent oljelag (jag har fattat det som att det här gäller pengarna som Irak inte har betalat än).
kameraskillnad
Nokia 920 mot nya HTC one
http://www.neowin.net/news/cameras-htc-one-vs-nokia-lumia-920
TcAnders
2013-02-22, 19:29
kameraskillnad
Nokia 920 mot nya HTC one
http://www.neowin.net/news/cameras-htc-one-vs-nokia-lumia-920
Ja, jag är då väldigt nöjd med min Lumia 920 (:
Ondskapelsen
2013-02-22, 19:45
Om det inte vore för att min Lumia 800 är gratis via jobb så skulle jag lätt skaffa en 920!
Ogillar dock såna test, en halv grads skillnad i vinkel kan ändra alla förutsättningar. Det är extremt svårt att göra såna här tester rättvisa. Men samtidigt har Nokia vunnit typ...alla...så det borde ju betyda nånting.
Är sjukt sugen på en nokia 920, men fan utan spotifyappen går det inte.
Om det inte vore för att min Lumia 800 är gratis via jobb så skulle jag lätt skaffa en 920!
Ogillar dock såna test, en halv grads skillnad i vinkel kan ändra alla förutsättningar. Det är extremt svårt att göra såna här tester rättvisa. Men samtidigt har Nokia vunnit typ...alla...så det borde ju betyda nånting.
HTC One är ju inte släppt ännu så jag tror inte den här jämförelsen hade blivit tillåten av htc överhuvudtaget.
Men jag håller med, det bör ske med stativ över ett fast objekt, men jag tycker man kan utläsa mycket ur bilderna ändå.
Xbox music är ju billigare och innehåller rätt mycket musik också, men spotify är pågång.
Det enda jag väntar på är qwerty slideout, aluminiumskal och pureview 41mp, men det lär dröja..
TcAnders
2013-02-22, 21:38
Mycket ot nu kanske..
Men Spotify finns visst till wp8, släpptes för några veckor sedan och det fungerar fint.
Ondskapelsen
2013-02-22, 23:25
Drog igång en tävling på Småspararnas forum om de e nån som är sugen. Tävlingen går ut på att pricka årets vinnare. Utvecklingen räknas från dagen man anmäler sig fram till 31 dec. Inga trades, ett köp, ett sälj. Första pris en flaska whisky som jag själv sponsrar med. Ju fler anmälda desto finare whisky :). Gratis deltagande såklart.
Ondskapelsen
2013-02-22, 23:26
För övrigt: Hur har era veckor sett ut? Min har följt index ganska bra, vet inte exakt hur det blev eftersom fredagen inte är uppdaterad än 100% i min portfölj.
Har ökat i Traveas, ökat i Bilia, köpt och sålt Kopparbergs samt minskat i Africa Oil.
Magnus Larsson
2013-02-23, 00:24
Jag har gått in i Nibe i veckan, efter mkt funderande.
Ligger 90% investerad i aktiedelen (ej tot sett). Har doro, duni, addnode, fortnox, ework, Sportamore, intrum och industrivärden i övrigt. Funderar på biotage.
Ondskapelsen
2013-02-23, 13:37
Jag har gått in i Nibe i veckan, efter mkt funderande.
Ligger 90% investerad i aktiedelen (ej tot sett). Har doro, duni, addnode, fortnox, ework, Sportamore, intrum och industrivärden i övrigt. Funderar på biotage.
Bra portfölj. Vilka GAV har du? Tycker nästan alla där ser dyra ut i dagsläget.
Nibe är på min bevakning men jag köper inte på nuvarande kurs :(
Catstyle
2013-02-23, 14:05
Bra vecka!
En svacka i mitten men trevlig fredag.
Har köpt på mig ungefär 1500 teckningsrätter i Cortus nu med.
Magnus Larsson
2013-02-23, 16:04
Bra portfölj. Vilka GAV har du? Tycker nästan alla där ser dyra ut i dagsläget.
Nibe är på min bevakning men jag köper inte på nuvarande kurs :(
Ja det har varit en stark portfölj sista tiden.
Ework och Addnode är fortfarande köpvärda, gav 39/35 så addnode har jag en ok vinst i
Doro 24, Fortnox 3 så där är nedsidan högre nu. Samtidigt gör de sin affär jäkligt bra skall jag säga
Intrum ca 90
Nibe, indu på ca dagskurs
Duni några kr billigare än idag
Sportamore är lite spekulativt köp så där ligger jag i stort sett plus minus 0 idag.
Ondskapelsen
2013-02-24, 16:21
Ja det har varit en stark portfölj sista tiden.
Ework och Addnode är fortfarande köpvärda, gav 39/35 så addnode har jag en ok vinst i
Doro 24, Fortnox 3 så där är nedsidan högre nu. Samtidigt gör de sin affär jäkligt bra skall jag säga
Intrum ca 90
Nibe, indu på ca dagskurs
Duni några kr billigare än idag
Sportamore är lite spekulativt köp så där ligger jag i stort sett plus minus 0 idag.
Väldigt vuxen portfölj måste jag säga. Gubbig inställning på hyfsat "unga" aktier. Jag gillart!
Säljer du på hög börs eller ska du sitta på dessa till pension?
Magnus Larsson
2013-02-24, 20:06
Väldigt vuxen portfölj måste jag säga. Gubbig inställning på hyfsat "unga" aktier. Jag gillart!
Säljer du på hög börs eller ska du sitta på dessa till pension?
Roligt formulerat ;) nå jag har väl en portföljsyn i grunden där jag vid sidan om aktier inkluderar olika fonder, rtepapper, cash etc. Jag kan gå ur en aktie helt även om jag tror det är ett värdebolag. Ex 2011 med Uniflex, hade en bra resa 2010-2011 men det fanns alternativ. Etc
Nånstans tror jag det är svårt att svara "lång sikt" egentligen, lite beroende på att en enskild aktie aldrig går att investera i på lång sikt (om inte man kobbar i bolaget möjligen), däremot aktiemarknaden.
Idag gick jag tillslut minus på min Nokiainvestering och enligt min TA är det dags att sälja, men dom får ligga kvar.
Någon speciell nyhet jag missat eller varför det plötsliga droppet i slutet av dagen?
Ondskapelsen
2013-02-26, 19:33
Det undrar jag med. På dessa kurser börjar jag bli köpsugen igen...
Catstyle
2013-02-26, 19:33
Bra börsdag idag, not. :D
Idag gick jag ur min hittills bästa investering någonsin, den svenska bostadsmarknaden. 40% plus på 3,5 år med rejäl hävstång. Behöver jag säga att dannamorafallet inte gör mig så speciellt mycket idag =D
Bestämde mig dock att teckna hälften och sälja hälften av mina TR när dom kommer.
Idag gick jag ur min hittills bästa investering någonsin, den svenska bostadsmarknaden. 40% plus på 3,5 år med rejäl hävstång. Behöver jag säga att dannamorafallet inte gör mig så speciellt mycket idag =D
Bestämde mig dock att teckna hälften och sälja hälften av mina TR när dom kommer.
Varför kliver du åt sidan? hur blir boendet nu?
Bra börsdag idag, not. :D
Typiskt, gick in en dag för tidigt med mitt köp. Sånt är livet...
Catstyle
2013-02-27, 08:48
Typiskt, gick in en dag för tidigt med mitt köp. Sånt är livet...
Så är livet när kuken fastnar i mangeln, som en bekants far brukade säga.
Ny dag idag, även om jag misstänker att även den kommer visa rött.
Ligger i en transportperiod på de flesta aktier i min portfölj, just nu.
Närstående triggers för ett gäng, dock.
Så är livet när kuken fastnar i mangeln, som en bekants far brukade säga.
Ny dag idag, även om jag misstänker att även den kommer visa rött.
Ligger i en transportperiod på de flesta aktier i min portfölj, just nu.
Närstående triggers för ett gäng, dock.
Ungefär så :)
Dock tänkte jag köpa och bygga upp min portfölj långsiktigt nu.
Varför kliver du åt sidan? hur blir boendet nu?
För att jag fick löjligt bra betalt. Köpte i en kranskommun för nästan inga pengar istället. Inget behov att bo mitt i centrum med gångavstånd till krogen längre.
Catstyle
2013-02-27, 20:40
För att jag fick löjligt bra betalt. Köpte i en kranskommun för nästan inga pengar istället. Inget behov att bo mitt i centrum med gångavstånd till krogen längre.
Grattis!
Bo i centrum är grymt överskattat.
För egen del var det en riktig surdag idag med.
Indexfonderna gick upp, i övrigt rött.
Hur många lumia telefoner sålde nokia enligt q4 rapporten 2012?
Hur många per kvartal ligger iphone på ungefär?
Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2
The_RobRoy
2013-02-28, 17:00
Och Arcam tuggar på..
Daniiiel
2013-02-28, 17:04
amen
TcAnders
2013-02-28, 17:25
48% upp på Northland idag, me like! (: Fortsätt så tack!
http://gselevator.wordpress.com/
https://twitter.com/GSElevator
Andreas Ki
2013-02-28, 19:15
Då ger jag mig in i tråden genom att presentera min portfölj:
Axis (jag tror på branschen)
BE Group (stålgrossist, gått dåligt)
Husqvarna (säljes efter säsongen)
Industrivärden (ungefär 40% av portföljen)
Nolato (tillverkar plastkomponenter, har ökat sin försäljning rejält)
Oriflame (direktförsäljning av smink, bolaget återköper aktier)
Securitas (litet innehav)
SSAB (hur ska jag komma ur med hedern i behåll?)
Min övergripande strategi är "Buy and Hold". När börsen börjar närma sig all time high så byter jag ut högriskaktierna mot mindre svängiga aktier, gärna säkerhetsbolag. Förhoppningsvis kan jag köpa mig ett hus i framtiden :) Strategin har hög risk eftersom jag kanske inte kliver av börsen i tid.
Ondskapelsen
2013-02-28, 20:13
Min övergripande strategi är "Buy and Hold". När börsen börjar närma sig all time high så byter jag ut högriskaktierna mot mindre svängiga aktier, gärna säkerhetsbolag. Förhoppningsvis kan jag köpa mig ett hus i framtiden :) Strategin har hög risk eftersom jag kanske inte kliver av börsen i tid.
Välkommen!
Tycker det ser ut att vara en bra portfölj. Inga direkt högoddsare. Bra och relativt stabila bolag. Också väldigt vuxet!
Berätta gärna lite om hur länge du hållit på. Jag får en känsla av att du är gammal när jag ser innehaven :).
Jonithan
2013-02-28, 20:33
Hoppade på C-rad tåget idag. 16.4 kr med teckningsrätter 1B:6 12kr. Det här kommer vara en av vårens raketer. De gav en fantastisk kvartalsrapport i förrgår med mycket nya pengar in och den här nyemissionen som genererar än mer pengar i verksamheten. Elekta ska dessutom presentera nyheter imorgon och mycket tyder på avtal med C-rad. Det här blir nog den bästa aktieaffären jag någonsin gjort.
Andreas Ki
2013-02-28, 21:13
Välkommen!
Tycker det ser ut att vara en bra portfölj. Inga direkt högoddsare. Bra och relativt stabila bolag. Också väldigt vuxet!
Berätta gärna lite om hur länge du hållit på. Jag får en känsla av att du är gammal när jag ser innehaven :).
Är faktiskt ganska färsk inom aktier. Har läst två böcker och mängder med artiklar i ämnet. Försöker följa alla de vanliga råden, vilket lätt gör att portföljen ser lite gubbig ut :)
Sanningen är att jag känner mig "tvingad" att hålla på med aktier. Aldrig att jag skulle lämna över ansvaret till en storbank eller en utav dessa telefonister som ringer och trakasserar en *whatever*. Ser fram emot att kliva av börsen en vacker dag. Aktier är egentligen inget för mig, jag är på tok för ängslig av mig.
Historiskt så har det lönat sig att vara en positiv placerare. Ändå har många placerare genom tiderna varit negativt inställda till ekonomiernas utveckling. Idag pratar många om ett ohållbart ekonomiskt system eller om ett globalt ekonomiskt experiment. Frågan är om man ska lyssna till historikerna och vara positiv eller om dagens oro är befogad.
Vinsterna ökar och folk köper på sig aktier. I mina positiva ögon så verkar det som att investerarna inte är speciellt oroliga. Investerarna måste dock ha sina tillgångar någonstans. Jag ser inte riktigt några bra alternativ till aktier. Att ligga kontant är absolut inte riskfritt om "pessimisterna" får rätt. Guld känns som rena vansinnet.
Vad har du för tankar kring detta?
Någon som tror på northland idag? :D
Jonithan
2013-03-01, 10:50
Fyfan, jag måste realtidskurser på sekunden med candlesticks om jag ens ska fundera på att köpa så volatila aktier :)
EDIT: För att svara på frågan är det omöjligt att den hämtar sig från morgonens dip upp till 1.1 eller så.
TcAnders
2013-03-01, 11:18
Jag hoppas på Northland, vågar inte tro nåt :)
prOtotype
2013-03-01, 13:58
Ja dom klarar sig undan KK idag iallafall. Lagt en köporder som jag hoppas går igenom när handeln öppnar igen för då lär den rusa en sväng
Magnus Larsson
2013-03-04, 23:25
Axis, ori, ind är nog inte dumt. Husqvarna kanske inte?
Intressant portfölj iaf. Byta in lite fina mindre bolag? Kolla addnode (har jag), bts (ej än) och ework (har)!
Sen är ju doro ett fint bolag
Sensys Traffick 13,16%
http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/31450812.jpg
Men det var tydligen att bra köp :d
Minimjölk
2013-03-05, 18:53
Jag känner mig som en mästare jag med, Index tuffar på uppåt och nu ligger Dow Jones på högsta någonsin medan så gott som alla mina investeringar dag efter dag faller djupare och djupare, å andra sidan är de företagen jag köpt in mig i tänkta på medellång sikt 1-2år så jag kanske skall köpa in mig "billigt" och sänka GAV?
Har även en del innehav i bla fonder (Ryssland,Indien,Korea) som just nu befinner sig i vad jag tror en dipp och kommer återvända upp. Även om jag är sur över dessa så känns det fel att sälja då jag tror att de kommer klättra framöver och jag har suttit med många av dessa rätt länge och några av dem tidigare varit rejält mycket mer värda.
Jag borde lära mig att sälja i tid och inte sitta kvar med Svarte-Petter efter varje fall.
Känner med dig Minimjölk! Gjorde själv en investering för 3 år sedan där jag inte ville gå in i HM då det var en för vanligt aktie, och vara som alla andra vill man ju inte. Gick in i Fortum, SSAB, Nokia mfl. och valde bort några större, betydligt stabilare företag.
40% upp på 1 år och sen nu ligger jag 20% ner!
Ondskapelsen
2013-03-05, 19:12
Sensys Traffick 13,16%
http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/31450812.jpg
Men det var tydligen att bra köp :d
Sensys Traffic är största innehavet i Granit Småbolag så något helt värdelöst är det inte, även om du kanske chansade vilt när du köpte aktien :).
Jag känner mig som en mästare jag med, Index tuffar på uppåt och nu ligger Dow Jones på högsta någonsin medan så gott som alla mina investeringar dag efter dag faller djupare och djupare, å andra sidan är de företagen jag köpt in mig i tänkta på medellång sikt 1-2år så jag kanske skall köpa in mig "billigt" och sänka GAV?
Har även en del innehav i bla fonder (Ryssland,Indien,Korea) som just nu befinner sig i vad jag tror en dipp och kommer återvända upp. Även om jag är sur över dessa så känns det fel att sälja då jag tror att de kommer klättra framöver och jag har suttit med många av dessa rätt länge och några av dem tidigare varit rejält mycket mer värda.
Jag borde lära mig att sälja i tid och inte sitta kvar med Svarte-Petter efter varje fall.
Såhär utvecklar sig min portfölj också just nu, men sånt händer. Det handlar bara om att hålla fokus och hålla sig till sina regler och filosofier. Förr eller senare vänder turen, såtillvida inte du har helt idiotiska innehav och har en helt skev portfölj där 1 bolag står för 90%. Men det tror jag inte du har :).
Sensys Traffic är största innehavet i Granit Småbolag så något helt värdelöst är det inte, även om du kanske chansade vilt när du köpte aktien :).
Stal tipset ifrån en analys, personligen hade jag aldrig hört talas om det tidigare. Jag drömmer till tiden jag kan göra egna analyser, men mitt kapital ökar relativt stadigt med min nybörjartaktik :)
Ondskapelsen
2013-03-06, 14:51
Stal tipset ifrån en analys, personligen hade jag aldrig hört talas om det tidigare. Jag drömmer till tiden jag kan göra egna analyser, men mitt kapital ökar relativt stadigt med min nybörjartaktik :)
Gratulerar då :). Hur ser portföljen ut i dagsläget?
Minimjölk
2013-03-06, 15:18
cdon är på väg uppåt, riktkursen ligger nu på 69. Det är framför allt Nelly som ligger bakom de förhoppningar om finns för framtiden för koncernen. Efter att tidigare själv sågat deras chanser har jag läst in mig på detta bolag och insett att de har en rätt stor potential under de kommande åren. Man är inte sämre än att man kan ångra sig.
Gratulerar då :). Hur ser portföljen ut i dagsläget?
hehe tack. mitt kapital har ökat sammanlagt med 23,9% på ett år, om det är det som menas med portfölj. Min största vinst kammade jag hem när jag investerade rejält i Net Entertainment, som jag sålde av i början av 2013.
Nu har jag allt spritt över 3 aktier, Sensys Traffick, Electrolux B och Lundin Petroleum. Chansningar hit och dit, men det går framåt :)
Jag tänkte investera i två bolag, eller ett, gärna med utdelning.
Swedish match? HM känns överprisade även om jag velat hoppa på tåget ända sen jag missade 180kr förra året.... :(
Vi pratar förövrigt långsiktigt. Tänk 10 år eller så...
thethoos
2013-03-06, 17:12
Rent teoretiskt, vilka bolag skulle ni köpa om ni inte fick sälja på 25 år? Vilka finns kvar? Coca cola? HM?
Daniiiel
2013-03-06, 17:48
Arcam
Ondskapelsen
2013-03-06, 17:54
Rent teoretiskt, vilka bolag skulle ni köpa om ni inte fick sälja på 25 år? Vilka finns kvar? Coca cola? HM?
AarhusKarlshamn, Atlas Copco, HEXPOL och kanske Investor.
Wells Fargo, jag älskar den banken, vill gifta mig med den *cupid*
A.Pahkamaa
2013-03-06, 21:06
Bara jag som tycker att det gått lite väl bra senaste 18 månaderna med tanke på läget i världen? Sedelpressarna går iof för fullt så det är kanske inte så underligt att börsen går bra när mängden "pengar" ökar.
En annan varning borde väl vara att aktier diskuteras så flitigt på ett träningsforum :d
Minimjölk
2013-03-07, 08:39
Håller med. Det är nästan det som "stressar" mig mest. Index i Sverige ligger väldigt mycket plus sedan i somras och egentligen har ingenting eller väldigt lite ändrats. Å andra sidan har börsen tryckts ned ordentligt efter diverse finanskriser och det finns idag i alla fall en medvetenhet om de problem som finns (dock ingen lösning). Jag tror att många av de sopm valt att stå utanför börsen pga alla oroligheter numera ser möjlighet att vara med på tåget igen.
Jag har flera kollegor och kompisar som normalt är ointresserade som nu letar aktier för att göra sig en hacka. Jag tror nog at tdet kan fortsätta uppåt en bit till men förr eller senare så kommer det en reaktion nedåt när det börjar göras vinsthemtagningar.
Catstyle
2013-03-07, 09:57
Fick köpt in mig fint i NEC på 1,09 när Avanzas och Nordnets samlade IQ-reserv sålde av sina innehav efter nattens röstning.
Dagens tips;
Cortus Energy BTA1: https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=399115&redirect=false
5,60:- när detta skrivs, löjligt billigt.
Cybaero
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=399115&redirect=false
Bra ingångsläge om man tittar långsiktigt.
Nokia :D
FU! ;)
Jag ligger ungefär -55% på de aktierna. Jag kommer vara pensionerad innan jag ser de pengarna igen...
FU! ;)
Jag ligger ungefär -55% på de aktierna. Jag kommer vara pensionerad innan jag ser de pengarna igen...
-55? vad gick du in på för kurs egentligen?
mellan där vi ligger nu och ner mot 18kr tycker jag är väldigt bra ingångsläge för en lång position.
Iof tycker jag samma sak uppemot 28kr också.
Det löser sig till april
-55? vad gick du in på för kurs egentligen?
mellan där vi ligger nu och ner mot 18kr tycker jag är väldigt bra ingångsläge för en lång position.
Iof tycker jag samma sak uppemot 28kr också.
Det löser sig till april
Det är nog 3-4 år sedan. Tror jag gav runt 45kr om man slår ut de olika inköpen. Första aktierna jag någonsin köpte.
De gick upp lite och då köpte jag lite till och så gjorde jag så 3-4 gånger.
Sedan dök det...
Å andra sidan har jag alltid varit noga med att bara köpa för pengar som jag vet att jag har råd att förlora om det skulle gå så illa, alternativt inte behöver ha loss på kort varsel, så det är lungt. Jag kan vänta.
Jonithan
2013-03-07, 12:59
C-RAD står grymt mycket starkare än vad jag räknade med inför NE. Säljsidan håller emot bra och köpsidan trycker på oftare och oftare. Fundamentan som står bakom aktien den här gången är grymt mycket starkare än förut. Det här blir garanterat den mest framgångsrika investeringen jag någonsin gjort med risken under kontroll. Kommer det PM om orders som jag räknar med kommer vi inte få se kurser under 30-35 till sommaren.
edasvangen
2013-03-07, 14:06
Är totalt nybörjare på aktier och dylikt och har en liten fråga, i vilka mängder köper ni oftast aktier? känns ju som att det kan bli en riktigt dyr historia om man chansar fel..
Mängden beror ju på priset, men jag har lärt mig att man inte bör handla under 5000:-
samt #Yolo, på eventuell risk
Minimjölk
2013-03-07, 14:41
Det här med fasta siffror måste man ju ta med en nypa salt då alla har olika förutsättningar. Det är sant att Courtage etc. ofta äter upp mycket av vinsten procentuellt sett om man väljer at tgå in med mindre summor å ansra sidan så skal lju inte ett Courtage på 99kr hiondra en att gå in i en aktie man tror på, å andra sidan kanske man inte skall veckohandla aktier med dessa summor då.
Det är bättre att räkna på hela portföljen och då hur många procent av sin portfölj man handlar med. Normalt sett brukar man ju undvika att ha för mycket innehav i ett eller smama företag eller branch för att sprida riskerna. Jag har själv frångått detta tidigare då jag haft bra inblick i enskilda företag och haft ca 505 eller mer av portföljen i just dessa med gott resultat. Att satsa på för många olika aktier/brancher kommer gör att vinster/förluster mer eller mindre kommer utvecklas som index och det kanske är gott nog?
Bara så att du är medveten om det, satsar du pengarna fel så riskerar du att bli av med alltihop, det finns liksom inga garantier... Därav riskspridningen mellan fler företag är att föredra.
Ondskapelsen
2013-03-07, 15:56
Jag handlar som minst för ca 8-10000 åt gången. Allt annat är döden med courtage etc.
Catstyle
2013-03-07, 16:16
Nej, det är inte döden. :)
Ondskapelsen
2013-03-07, 16:41
Nej, det är inte döden. :)
Jo, om man inte har mini :P.
Jonithan
2013-03-07, 17:03
Sitter man på minimicourtage på 99kr så är det nog svårt att få stor positiv avkastning om man inte tradear oerhört mycket och ofta samt gör det väldigt bra.
Räkneexempel:
5000kr kapital
100kr courtage
200kr för köp och sälj.
200/5000= 4%. Du måste alltså göra i snitt över 4% vinst på varje affär du genomför.
För dem som sitter på minidepåer så går det givetvis galant att tradea med summor kring 5000.
18/5000 = 0,36%.
Det är ju inte direkt raketvetenskap att fixa olika konton och depåer dock
Ondskapelsen
2013-03-07, 17:40
Sitter man på minimicourtage på 99kr så är det nog svårt att få stor positiv avkastning om man inte tradear oerhört mycket och ofta samt gör det väldigt bra.
Räkneexempel:
5000kr kapital
100kr courtage
200kr för köp och sälj.
200/5000= 4%. Du måste alltså göra i snitt över 4% vinst på varje affär du genomför.
För dem som sitter på minidepåer så går det givetvis galant att tradea med summor kring 5000.
18/5000 = 0,36%.
Jag skulle säga tvärtom, desto oftare du handlar, desto viktigare med lågt courtage. Men allt annat i inlägget var spot on :P.
Det är ju inte direkt raketvetenskap att fixa olika konton och depåer dock
Raketvetenskap: Nej. Jobbigt: Fuck yes.
Jonithan
2013-03-07, 17:56
Jag skulle säga tvärtom, desto oftare du handlar, desto viktigare med lågt courtage. Men allt annat i inlägget var spot on :P.
Raketvetenskap: Nej. Jobbigt: Fuck yes.
Nja, det är ju bättre att göra 200 st 0,1% affärer per år än att göra 4 st 5% affärer inkluderat courtaget såklart. I långsiktiga affärer är det ju skit samma vilken depå man sitter på, en Avanza mini är ju minst lika bra som en vanlig Avanza depå, man är helt enkelt inte lika beroende av orderdjup och realtidskurser samt mer avancerade analysfunktioner.
EDIT: Misstolkade dig lite. Jag menar inte att det är bättre med högt courtage (såklart!). Jag menar bara att det är fullt möjligt att göra positiv avkastning även med högt courtage med 5000 kr i kapital.
Ondskapelsen
2013-03-07, 18:03
Nja, det är ju bättre att göra 200 st 0,1% affärer per år än att göra 4 st 5% affärer inkluderat courtaget såklart. I långsiktiga affärer är det ju skit samma vilken depå man sitter på, en Avanza mini är ju minst lika bra som en vanlig Avanza depå, man är helt enkelt inte lika beroende av orderdjup och realtidskurser samt mer avancerade analysfunktioner.
Poängen min är att det är betydligt svårare att göra +5% på många korta trades än vad det är på fåtalet långa trades. Eftersom det krävs så mycket uppgång för att nå breakeven med högt courtage så blir det svårare att trada mycket.
Förstår inte riktigt hur alt 1 är bättre? 20% som 20% eller har jag missat något? :confused:
Är realtid och orderdjup hos mini med ;)
Jonithan
2013-03-07, 18:06
Poängen min är att det är betydligt svårare att göra +5% på många korta trades än vad det är på fåtalet långa trades. Eftersom det krävs så mycket uppgång för att nå breakeven med högt courtage så blir det svårare att trada mycket.
Jag lade till en liten extrafakta efter mitt inlägg, jag misstolkade dig lite :) Min poäng var bara att det är möjligt! Så våra poänger ligger helt i linje med varandra :)
Ondskapelsen
2013-03-07, 20:07
Keith Hill, VD i Africa Oil höll presentation nyss för aktieägare på Clarion Hotel Sign i Stockholm. En kille på Facebook, Per Åkerblom, rapporterade det mesta som sades. Har kopierat samtliga hans inlägg och publicerat HÄR (http://xn--smspararna-25a.se/viewtopic.php?f=4&t=33#p297), mina egna tankar om det finns HÄR (http://www.snaljapen.se/2013/03/keith-hills-presentation-i-stockholm.html).
Vad tänker ni om framtiden för Africa Oil?
A.Pahkamaa
2013-03-08, 20:58
Håller med. Det är nästan det som "stressar" mig mest. Index i Sverige ligger väldigt mycket plus sedan i somras och egentligen har ingenting eller väldigt lite ändrats. Å andra sidan har börsen tryckts ned ordentligt efter diverse finanskriser och det finns idag i alla fall en medvetenhet om de problem som finns (dock ingen lösning). Jag tror att många av de sopm valt att stå utanför börsen pga alla oroligheter numera ser möjlighet att vara med på tåget igen.
Jag har svårt att se vad som egentligen har blivit bättre i Europa och USA senaste tiden. Kina kan omöjligt fortsätta växa som dom har gjort senaste 20 åren, miljöproblemen växer, bostadspriserna har skenat och skulderna ökar. Dessutom har Japan stora problem med det mesta som rör ekonomi.
Är jag överdrivet pessimistisk?
Om centralbankerna tänkt lösa skuldkrisen med inflation så är det iof inte så dumt att sitta på aktier.
Jag har flera kollegor och kompisar som normalt är ointresserade som nu letar aktier för att göra sig en hacka. Jag tror nog at tdet kan fortsätta uppåt en bit till men förr eller senare så kommer det en reaktion nedåt när det börjar göras vinsthemtagningar.
Det här om något borde väl ses som ett varningstecken?
Ångrar mig inget att jag hoppa ur sas på 6kr när dom ligger på 15kr idag.
*grr27*
Jonithan
2013-03-08, 23:29
Ångrar mig inget att jag hoppa ur sas på 6kr när dom ligger på 15kr idag.
*grr27*
Oj, du måste missat någon form av extremt positiv fundaments? Jag lider med dig, att stå utanför en dubbling är hjärtbrytande.
Oj, du måste missat någon form av extremt positiv fundaments? Jag lider med dig, att stå utanför en dubbling är hjärtbrytande.
Sålde 2 dagar innan deras "krismöte" då hela sverige stannade upp för att bevaka deras möte.
Jag hade bara helt enkelt tröttnat på bolaget och skulle satsa på andra bolag. Hade man bara väntat i 2 jävla dagar :smash:
prOtotype
2013-03-12, 15:42
Idag kan man köpa Jays under 30kr. De lär ha haft en kraftig ökning av försäljningen det senaste kvartalet och med en organisation som är gjord för att kunna växa försäljningsmässigt utan att öka på personalantalet eller andra kostnader särskilt så lär vi se en riktigt bra vinstökning.
Om man inte vill in i företaget långsiktigt, det jag gör, tror jag fortfarande det finns bra pengar att tjäna på att gå in nu och sälja av innan rapporten när spekulationerna tagit upp den 15-20% från nuvarande nivåer.
Idag kan man köpa Jays under 30kr. De lär ha haft en kraftig ökning av försäljningen det senaste kvartalet och med en organisation som är gjord för att kunna växa försäljningsmässigt utan att öka på personalantalet eller andra kostnader särskilt så lär vi se en riktigt bra vinstökning.
Om man inte vill in i företaget långsiktigt, det jag gör, tror jag fortfarande det finns bra pengar att tjäna på att gå in nu och sälja av innan rapporten när spekulationerna tagit upp den 15-20% från nuvarande nivåer.Dåliga hörlurar säljer bra alltså? :)
knuckles
2013-03-12, 15:54
Sverige blir troligtvis en marknadsekomi.
Ondskapelsen
2013-03-12, 19:10
Om man inte vill in i företaget långsiktigt, det jag gör, tror jag fortfarande det finns bra pengar att tjäna på att gå in nu och sälja av innan rapporten när spekulationerna tagit upp den 15-20% från nuvarande nivåer.
Dåliga hörlurar säljer bra alltså? :)
Är helt med Dreas här.
Undrar hur många av Jays kunder som är återkommande? Inte speciellt många skulle jag tro. Har själv köpt hörlurar från Jays en gång, dåligt ljud, kass passform och alldeles för tung sladd som gör att hörlurarna ramlar ur öronen hela tiden.
Jag skulle köpa Jays aktien om det inte vore för att produkterna är så jävla värdelösa.
Catstyle
2013-03-13, 16:13
Det är en väldigt, väldigt bra dag idag.
http://img703.imageshack.us/img703/6994/avkastning.png
Det är en väldigt, väldigt bra dag idag.
[IMG]http://img703.imageshack.us/img703/6994/avkastning.png[IMG]Hade jag lyssnat på dig och sålt RNB och gått in i NEC nu så hade jag haft en gladare portfölj :p
The_RobRoy
2013-03-13, 16:39
Nice Catstyle!
Så när köper vi Nokia? :)
prOtotype
2013-03-13, 17:49
Dåliga hörlurar säljer bra alltså? :)
Är helt med Dreas här.
Undrar hur många av Jays kunder som är återkommande? Inte speciellt många skulle jag tro. Har själv köpt hörlurar från Jays en gång, dåligt ljud, kass passform och alldeles för tung sladd som gör att hörlurarna ramlar ur öronen hela tiden.
Jag skulle köpa Jays aktien om det inte vore för att produkterna är så jävla värdelösa.
Tråkigt att ni har dåliga erfarenheter av dom, jag har bra, och många recensenter (oavsett om dom har fel eller ej när dom säger bra saker om lurarna) påverkar nog köpströmmarna. Kom upp en ny recension häromdan http://www.lydogbilde.no/test/t-jays-four
5/6 på allt utom ljud där de fick 6/6. Dock t-jays, som är utan den platta sladden.
Och ja, de verkar sälja väldigt bra.
Självklart kan företag falla, men Rune verkar göra väldigt mycket bra med jays och levererar stadigt.
prOtotype
2013-03-13, 17:50
Är helt med Dreas här.
Läste ditt inlägg en gång till och funderade. Bytte du storlek på öronpluggen? För om dom inte sitter som dom ska trillar dom ju ur och du får självklart då också dåligt ljud.
Nice Catstyle!
Så när köper vi Nokia? :)
Många anser ju att dom bör ligga runt 18 spänn just nu, men är man långsiktig så tycker jag att det är bra läge redan nu, men fortsätter dom nedåt så skulle jag fortsätta avvakta så nära inpå nästa rapport man vågar gå. Kan inte se att rapporten skulle bli annat än positiv och förhoppningsvis tolkas bättre än förra.
jävligt tråkigt att jag bestämde mig för att vara långsiktig och sluta handla med Nokia bara, har alldeles för hög gav känner jag nu. Men innehavet ska utökas, men jag avvaktar just nu för jag har inte riktigt med tid för att efterforska tillräckligt för att ta ett beslut.
Ondskapelsen
2013-03-13, 18:48
Läste ditt inlägg en gång till och funderade. Bytte du storlek på öronpluggen? För om dom inte sitter som dom ska trillar dom ju ur och du får självklart då också dåligt ljud.
Testade samtliga och även andra. När jag började höra mig för var det fler som hade samma problem. har testat flera och det är verkligen inte bra ljud.
Ondskapelsen
2013-03-13, 18:48
Många anser ju att dom bör ligga runt 18 spänn just nu, men är man långsiktig så tycker jag att det är bra läge redan nu, men fortsätter dom nedåt så skulle jag fortsätta avvakta så nära inpå nästa rapport man vågar gå. Kan inte se att rapporten skulle bli annat än positiv och förhoppningsvis tolkas bättre än förra.
jävligt tråkigt att jag bestämde mig för att vara långsiktig och sluta handla med Nokia bara, har alldeles för hög gav känner jag nu. Men innehavet ska utökas, men jag avvaktar just nu för jag har inte riktigt med tid för att efterforska tillräckligt för att ta ett beslut.
Börjar bli farligt billigt för uppköp. Förstår inte att typ Lenovo eller Microsoft går in och klipper hela bolaget. Lenovo verkar ju vara sugna på blackberry dock, vilket jag gillar. Jag börjar bli grymt sugen på att köpa en rejäl post i Lenovo. Dock tror jag inte att jag får till det via Avanza så vettefan...
Börjar bli farligt billigt för uppköp. Förstår inte att typ Lenovo eller Microsoft går in och klipper hela bolaget. Lenovo verkar ju vara sugna på blackberry dock, vilket jag gillar. Jag börjar bli grymt sugen på att köpa en rejäl post i Lenovo. Dock tror jag inte att jag får till det via Avanza så vettefan...
Microsoft isf för diverse patent, jag har dålig koll nu hur det gick med deras egenutvecklade telefon. Men det vore ett smart drag av dom ifall dom vill konkurrera på den marknaden.
The_RobRoy
2013-03-14, 14:06
Äger som sagt Lenovo på HK-börsen, den har tappat rätt rejält ifrån toppen senaste tiden, men jag tror inte det är så bolagsspecifikt utan det har allmänt varit en sättning på börserna i Kina/HK. Funderar på att dubbla upp mitt innehav..
Ondskapelsen
2013-03-14, 21:29
Äger som sagt Lenovo på HK-börsen, den har tappat rätt rejält ifrån toppen senaste tiden, men jag tror inte det är så bolagsspecifikt utan det har allmänt varit en sättning på börserna i Kina/HK. Funderar på att dubbla upp mitt innehav..
Låter klokt. Något bra tips på hur man kan köpa som Svensk?
Magnus Larsson
2013-03-15, 00:00
Sålde fortnox, köpte proffice (igen). Dålig dir avk iofs.
The_RobRoy
2013-03-15, 00:57
Låter klokt. Något bra tips på hur man kan köpa som Svensk?
Inte direkt, en semester i Hongkong så kan du kanske öppna ett bankkonto här samt en depå. Sen hittar skatteverket dig aldrig igen ;)
Victorsnya
2013-03-15, 07:23
gaaajs, jag skulle vilja lära mig mer om hur man tradear osv med aktier/fonder då det finns (om man har kunskapen(och lite turen) chansen att öka sitt kapital. Min fråga är hur ska man gå till väga? tacksam för svar till en newb:em:
Catstyle
2013-03-15, 07:43
gaaajs, jag skulle vilja lära mig mer om hur man tradear osv med aktier/fonder då det finns (om man har kunskapen(och lite turen) chansen att öka sitt kapital. Min fråga är hur ska man gå till väga? tacksam för svar till en newb:em:
https://www.avanza.se/aza/kundcenter/kundsupport/vanligafragor.jsp?category=377
Ondskapelsen
2013-03-15, 08:22
Inte direkt, en semester i Hongkong så kan du kanske öppna ett bankkonto här samt en depå. Sen hittar skatteverket dig aldrig igen ;)
Perfekt. När kan jag hälsa på? :p
Frågan är väl hur man får pengarna till kontot bara..
Catstyle
2013-03-15, 08:31
Perfekt. När kan jag hälsa på? :p
Frågan är väl hur man får pengarna till kontot bara..
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTuk6mpk-x3JdiDXwad66eLXzeLT1ZnpoXTxwGN5SvAsLWOfk6A
Låter klokt. Något bra tips på hur man kan köpa som Svensk? Måste du ha dem från HK eller går det bra i Tyskland? Har du provat att ringa Avanza deras mäklare brukar kunna fixa det mesta.
Sådär, då sålde jag mina RNB, räknade på det och slänger in de få slantarna i Nokia för att få ner mitt GAV. Sitter långsiktigt as hell.
The_RobRoy
2013-03-15, 10:49
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTuk6mpk-x3JdiDXwad66eLXzeLT1ZnpoXTxwGN5SvAsLWOfk6A
Hehe, eller helt enkelt en banköverföring som du normalt gör mellan konton :)
Som någon sa, Avanza kan garanterat utförda ordern åt dig igenom en ytterligare mäklare, jag skulle gissa att courtaget landar runt 500 SEK per köp eller sälj.
Här i HK får jag betala ungefär 100 SEK per 50 000kr som jag köper aktier för.
Ondskapelsen
2013-03-15, 21:23
Hehe, eller helt enkelt en banköverföring som du normalt gör mellan konton :)
Som någon sa, Avanza kan garanterat utförda ordern åt dig igenom en ytterligare mäklare, jag skulle gissa att courtaget landar runt 500 SEK per köp eller sälj.
Här i HK får jag betala ungefär 100 SEK per 50 000kr som jag köper aktier för.
500 spänn i courtage är en betydande summa med tanke på den summan jag tänkte investera för :). Så får nog hålla på mina planer och titta på något annat istället :).
prOtotype
2013-03-18, 08:57
Jahapp, ska bli intressant att se hur blodig den här dagen blir.
Sålde innehavet och flyttade över till ISK i fredags, såg bara fördelar med det... Någon som vet om de finns någon dåld hake?
zeusden1
2013-03-18, 09:40
Sålde innehavet och flyttade över till ISK i fredags, såg bara fördelar med det... Någon som vet om de finns någon dåld hake?
Går du med förlust så får du inte dra på skatten.
Ondskapelsen
2013-03-18, 09:43
Jahapp, ska bli intressant att se hur blodig den här dagen blir.
Tror inte det blir så jättefarligt. Vi hämtar nog upp det i veckan utan problem.
Minimjölk
2013-03-18, 12:43
Shamaran upp en del idag då Q4 såg "bättre" ut än förväntningarna.
Nokia forstätter tuffa på nedåt, skal lbli intressant att se vad som händer kring deras rapport.
I övrigt känns det som att världsekonomin är minst sagt skakig. Frågan är hur mycket av det som är inräknat i dagens kurser? Vi får inte glömma att vi redan gjort ett kraftigt fall pga detta 2008/2009 och ytterligare ett hösten 2011. Idag går trots allt många företag väldigt bra om än att det även finns många som står på ruinens brant.
Lövbiffen
2013-03-18, 13:15
500 spänn i courtage är en betydande summa med tanke på den summan jag tänkte investera för :). Så får nog hålla på mina planer och titta på något annat istället :).
Det kostar 749 kr i minimicourtage på de marknader som inte går att handla på via hemsidan.
Ondskapelsen
2013-03-18, 14:10
Det kostar 749 kr i minimicourtage på de marknader som inte går att handla på via hemsidan.
Tufft. Hur håller jag koll på mitt innehav sen? Antar att det inte syns i depån?
Går du med förlust så får du inte dra på skatten.
Jo de känner ja till.. kommer ju inte hända satt de är lungt ;)
The_RobRoy
2013-03-18, 15:12
Tufft. Hur håller jag koll på mitt innehav sen? Antar att det inte syns i depån?
Jo det vill jag minnas att det gör. Jag handlade på Kanada-börsen på det sättet i början, innan vi blev tillräckligt många tokar som tillslut gjorde att NON och AVA satte upp avtal med TSX så vi kunde handla elektroniskt :)
TcAnders
2013-03-19, 18:42
Pilum gick bra idag, tack vare en stororder på 50Mkr från Polen, +41,67% slutade det på. Men det låg på cirka 60% upp etag.
Andreas Ki
2013-03-19, 20:54
Nu får det snart bli ett slut på skuld-/eurokrisen! :devil:
Cypern är ett litet perfekt land att låta gå i kunkurs, helt utan stöd från EU. Kasta ut dem bara! Låt de ignoranta och oansvariga invånarna få känna på en depression i 30-talsstil.
Detta skulle sända ut signaler till resten av EU och utgöra ett bra incitament till ekonomiskt ansvar. Dessutom skulle Cypern bli ett billigt land att semestra i :cool: Spanjorer och Greker skulle förhoppningsvis börja sluta protestera och börja tänka konstruktivt.
Cypern är ett litet perfekt land att låta gå i kunkurs, helt utan stöd från EU. Kasta ut dem bara! Låt de ignoranta och oansvariga invånarna få känna på en depression i 30-talsstil.
Det är ju vi som är dumma! :(
– Vi är här för att demonstrera mot det sätt som Europa behandlar oss, sade 45-årige Despina Protopapa till Reuters.
– Vi väntade oss att Europa skulle hjälpa och stödja oss, men i stället har de kommit för att ta våra pengar genom utpressning.
Ja nu slutar vi bara världskrisa.
Existenz har till och med ett finansrelaterat youtubeklipp idag, det ser jag som början till slutet.
dluddeckens
2013-03-20, 16:23
Hej!
Jag har den i min PPM portfölj, hoppade på lite sent, men ändå klart plus på den :)
Den gick upp över 50 % under 2012.
Vore kul om folk ville delge sina PPM portföljer, jag har turkiet/brasilien/japan/ryssland i dagsläget. Sugen på att sälja rysslandsandelarna mot afrika.
Någon mer som haft Japanfonder i år? De tuffar på otroligt bra, funderar på att sälja och skaffa mer stabila papper. Är egentligen nöjd med mina +15 % i år redan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.