Visa fullständig version : Börsen idag
Jag citerar in från en annan tråd.
Det är viktigt för folk att förstå matematiken för procentuell vinst och förlust. Speciellt de som enbart varit med en boomperiod men aldrig en bustperiod i cyklerna.
i boomtider är det vanligt att folk missar "the loss effect".
Bra tider är inte svårt för gemene man att hantera och förhoppningsvis ha en god avkastning.
Att minska risken för förluster är det svåra över tid.
Det är också därför det enbart är någon promille av investerare som lyckas slå index över tid.
http://gvcmanagement.com/images/impact-losses.jpg
BigForre
2017-01-03, 11:08
Rent statistiskt på längre sikt har det mindre betydelse.
https://rikatillsammans.se/2016/06/13/investera-allt-pa-en-gang-eller-sprida-ut-det-over-tid/
Läste knappt och kanske försäger mig, men ja, in med allt som du inte behöver och låt pengarna arbeta gäller såklart om man kikar statistiskt och kallt på det. Alltså, en analys kommer att säga att det har varit det bästa valet i merparten av dagarna sett över historien som vi har bakom oss.
Men i givet läge så står jag fast vid att vi är inne i ett undantagsfall då en viss försiktig ingång skulle vara att föredra för en som ännu inte har varit med i marknaden tidigare.
Mina norska oljerelaterade aktier har äntligen tagit ordentligt med fart! Plus lite valuta på det.
Slartibartfast
2017-01-03, 13:37
Hur ser ni generellt på att investera i aktier i annan valuta än SEK? Jag håller mig i regel till EUR, men har en del i dom andra nordiska valutorna och USD också.
Just nu är jag inte speciellt sugen på att köpa aktier i andra valutor än SEK.
Patriarch K
2017-01-03, 14:31
Hur funkar egentligen preliminär avkastningsskatt för kapitalförsäkring på Avanza?
Jag har kört i stort sett alla mina pengar på Spiltans korta räntefond det senaste halvåret och gått plus 600:- ungefär. Min kommande preliminära avkastningsskatt ligger på 440:- och har redan betalat någon hundring i avkastningsskatt. Med andra ord kommer jag ju att behöva skatta bort allt jag tjänat? Så att jag går plus minus 0?
Är det så att jag behöver köra mer högrisk för att det ska löna sig?
Jag har inget i SEK, inte heller sparkapital.
Det finns nästan ingen i Sverige som vill ha stark krona över tid, varken regeringen, riksbanken eller folket, matematiken går inte att få ihop över tid med den variabeln.
Enbart låneinstituten är nöjda över att kronan är stark.
Jag har inget i SEK, inte heller sparkapital.
Det finns nästan ingen i Sverige som vill ha stark krona över tid, varken regeringen, riksbanken eller folket, matematiken går inte att få ihop över tid med den variabeln.
Enbart låneinstituten är nöjda över att kronan är stark.
Men vänta nu... kronan är svag. Alla vill ha kronan svag, ja, utom folket, men den är det nu och det kommer den säkerligen inte vara hur länge som helst.
Väntar du dig att dollarn ska upp i 12 kronor eller? Euron är ganska svag, liksom kronan, men du kan ju inte jämföra kronan med bara Euron, och även då är kronan knappast högt värderad.
Inte heller kan du jämföra med GBP efter Brexit. Alla valutor som inte är artificiellt pressade av sanktioner eller politisk kris är starka mot kronan just nu, men av dem är i princip bara USD intressant.
Hur funkar egentligen preliminär avkastningsskatt för kapitalförsäkring på Avanza?
Jag har kört i stort sett alla mina pengar på Spiltans korta räntefond det senaste halvåret och gått plus 600:- ungefär. Min kommande preliminära avkastningsskatt ligger på 440:- och har redan betalat någon hundring i avkastningsskatt. Med andra ord kommer jag ju att behöva skatta bort allt jag tjänat? Så att jag går plus minus 0?
Är det så att jag behöver köra mer högrisk för att det ska löna sig?
Får du mer avkastning än statslåneräntan den 30 november föregående år plus 0,75 procentenheter(minimum 1,25 % alltid) lönar det sig med KF och ISK. Annars inte.
Vilket du närmast garanterat inte får från Spiltans korträntefond. Värdepapper med så låg avkastning äges alltså med fördel i traditionell depå.
Rent statistiskt på längre sikt har det mindre betydelse.
https://rikatillsammans.se/2016/06/13/investera-allt-pa-en-gang-eller-sprida-ut-det-over-tid/
Risken att träffa än börstopp är dock väldigt mycket högre än chansen att pricka in botten om man faktorerar in psykologi i det hela.
Men vänta nu... kronan är svag. Alla vill ha kronan svag, ja, utom folket, men den är det nu och det kommer den säkerligen inte vara hur länge som helst.
Väntar du dig att dollarn ska upp i 12 kronor eller? Euron är ganska svag, liksom kronan, men du kan ju inte jämföra kronan med bara Euron, och även då är kronan knappast högt värderad.
Inte heller kan du jämföra med GBP efter Brexit. Alla valutor som inte är artificiellt pressade av sanktioner eller politisk kris är starka mot kronan just nu, men av dem är i princip bara USD intressant.
Folket kommer vilja ha en svag krona.
Enda sättet att reglera den privata överskuldsättningen i Sverige är att få till samma scenario som hände på 70 talet för för 30- och 40-talisterna.
Att öka amorteringsviljan har inte funkat. Att få igång en inflation har inte fungerat.
Det finns bara två vägar, det är ätestupa där finansinstituten helt enkelt blir av med sin fodran, eller att försvaga kronan kraftigt under lång tid.
Vilka andra alternativ ser du som en lösning på problematiken?
Fortsatt höjande av minusräntan ad infinitum?
Massiv befolkningsökning som dessutom skall bli mer kreditvärdig än vad befolkningen redan är?
Hur jag än vrider och vänder på problemet så finns det bara en rimlig utväg, trappa upp inflationen utan att bostadsmarknaden följer efter.
Bra start på året :) cirka 17%.
http://i.imgur.com/sZs4Ehe.jpg
Är ganska populärt nuförtiden att lägga upp "top picks" för kommande året, hade vart kul att se kollozeum medlemmarnas top 3picks.
Mina är:
1:Sobi
Bra presterande företag, tror på ökning i defensiva sektorer som läkemedel under ett oroligt 2017 samt att det ser intressant ut tekniskt.
2:SAS
Väldigt låg värdering, chansning att besparings åtgärder ger resultat på vinsten i år.
3:Vestas
Rätt låg värdering, ökande oljepriser kan ge en boost till förnybar energi (lite hedge till SAS)
Nordea, Boliden och Lundin Petroleum.
Nä jag vet inte ärligt. Jag tycker det är en dålig trend att tänka bara 1 år framåt. Vem har sådan placeringshorisont? Och vem är inte beredd att ändra i sin portfölj om ny information inkommer?
Jag tror att koppar och olja kommer stiga så småningom, kanske i år, vem vet. Nordea är bara en stabil bank med mycket lågt P/E-tal och hög direktavkastning. Mycket av risken som fanns i Nordea fanns i Norge och med den lilla höjningen av oljepriset vi sett och en klar förbättring av norsk ekonomi så är den risken borta. Nordea är bäst, köp den! Köp bank, annars får ni bank!
Här är årets vinnare kommande 5åren. Köp, bli rik, bli som klopfer.
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/457639/global-x-uranium-etf
Folket kommer vilja ha en svag krona.
Enda sättet att reglera den privata överskuldsättningen i Sverige är att få till samma scenario som hände på 70 talet för för 30- och 40-talisterna.
Att öka amorteringsviljan har inte funkat. Att få igång en inflation har inte fungerat.
Det finns bara två vägar, det är ätestupa där finansinstituten helt enkelt blir av med sin fodran, eller att försvaga kronan kraftigt under lång tid.
Vilka andra alternativ ser du som en lösning på problematiken?
Fortsatt höjande av minusräntan ad infinitum?
Massiv befolkningsökning som dessutom skall bli mer kreditvärdig än vad befolkningen redan är?
Hur jag än vrider och vänder på problemet så finns det bara en rimlig utväg, trappa upp inflationen utan att bostadsmarknaden följer efter.
Hur trappar du upp inflationen utan att sänka räntan? Helst ska räntan ökas så att bostadsmarknaden inte följer med. Enda alternativet jag ser är kvalitativa lättnader(istället för/tillsammans med kvantitativa) där riksbanken börjar köpa riskfyllda räntepapper och även aktier eller att de trycker helikopterpengar som de ger till alla medborgare. När vi börjar tala om tusenlappar i månaden till var vuxen svensk kommer nog inflationen öka även om styrräntan höjs lite i taget.
Så länge vi inte kraschar så är det stadiet vi är i nu att föredra. Vi har BNP-tillväxt och har haft det länge utan att bli överhettade och vi har låg arbetslöshet bland de inrikes födda. Klart att vi måste ha en krasch så småningom som rensar bort oproduktiva företag.
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/457639/global-x-uranium-etf
Den är intressant. Hoppas också på en renässans där.
Mina 3 picks för 2017 är:
Oncology Venture (100-150% upp)
Saniona (80-100% upp)
Gabather (200% upp)
:P
Hur trappar du upp inflationen utan att sänka räntan? Helst ska räntan ökas så att bostadsmarknaden inte följer med. Enda alternativet jag ser är kvalitativa lättnader(istället för/tillsammans med kvantitativa) där riksbanken börjar köpa riskfyllda räntepapper och även aktier eller att de trycker helikopterpengar som de ger till alla medborgare. När vi börjar tala om tusenlappar i månaden till var vuxen svensk kommer nog inflationen öka även om styrräntan höjs lite i taget.
Så länge vi inte kraschar så är det stadiet vi är i nu att föredra. Vi har BNP-tillväxt och har haft det länge utan att bli överhettade och vi har låg arbetslöshet bland de inrikes födda. Klart att vi måste ha en krasch så småningom som rensar bort oproduktiva företag.
Den är intressant. Hoppas också på en renässans där.
Problemet är att pengarna hittar aldrig ut till folket så länge inte riksbanken får för sig att göra något oprövat och slussa QE pengar direkt till folket. Men det är en lösning på problemet.
BNP är ett värdelöst mått, BNP per Capita har fallit sedan 2007 och speglar verkligheten bättre.
https://www.svensktnaringsliv.se/Bilder_och_dokument/svag-utveckling-av-bnp-per-capita_bakgrundpdf_632869.html/BINARY/Svag%20utveckling%20av%20BNP%20per%20capita_bakgru nd.pdf
Tråkigt att läsvärda rapporter sällan får spridning
Problemet är att pengarna hittar aldrig ut till folket så länge inte riksbanken får för sig att göra något oprövat och slussa QE pengar direkt till folket. Men det är en lösning på problemet.
BNP är ett värdelöst mått, BNP per Capita har fallit sedan 2007 och speglar verkligheten bättre.
https://www.svensktnaringsliv.se/Bilder_och_dokument/svag-utveckling-av-bnp-per-capita_bakgrundpdf_632869.html/BINARY/Svag%20utveckling%20av%20BNP%20per%20capita_bakgru nd.pdf
Tråkigt att läsvärda rapporter sällan får spridning
Det är helikopterpengar när man gör QE genom att ge direkt till folket.
Fast att BNP per capita inte ökar är ju för att vi fått en befolkningsökning som består av oproduktiva. Inte bara invandrare som inte får jobb/bara kan ta lågproduktiva jobb utan även att vi har fått större barnkullar och fler pensionärer. Räknar du på BNP per capita för den arbetsföra delen av befolkningen så har den ändå ökat bra. Vi vet ju att vi kommer få fler pensionärer med tiden så andelen arbetande kommer sjunka så det är bara att leva med det.
Det är helikopterpengar när man gör QE genom att ge direkt till folket.
Fast att BNP per capita inte ökar är ju för att vi fått en befolkningsökning som består av oproduktiva. Inte bara invandrare som inte får jobb/bara kan ta lågproduktiva jobb utan även att vi har fått större barnkullar och fler pensionärer. Räknar du på BNP per capita för den arbetsföra delen av befolkningen så har den ändå ökat bra. Vi vet ju att vi kommer få fler pensionärer med tiden så andelen arbetande kommer sjunka så det är bara att leva med det.
QE hamnar inte hos folket. Det finns ingen graf jag kan hitta som kan påvisa detta. En liten del hamnar hos 5% antarna och uppåt.
Större andelen av QE programmen har hamnat i the federal reserve och ligger och tickar ränta.
Det här hade varit ett bättre alternativ för att få igång den spenderingsdrivna ekonomin
http://positivemoney.org/our-proposals/sovereign-money-creation/
Folk är alltid egoistiska, de flesa vill stå för bättre äldrevård då det är släktingar och föräldrar som drabbas, men ifall regeringen sänker budgeten för att säkra upp andra omkostnader som befolkningen inte vill ha så kommer det bli problem.
Den privata marknaden kommer fortsätta utvecklas starkt och klyftorna kommer i värsta fall bli ännu större mellan vissa segment
Men läs istället vad jag skriver: Om centralbanken ger pengar direkt till folket genom att sätta in en summa på deras konton eller ge dem en check så kallas det helikopterpengar.
Jag har inte argumenterat för att den QE vi har använt har kommit folket till del eller inte. Det skulle vi också kunna diskutera men det är jag inte intresserad av. Varför tror du jag föreslog kvalitativa lättnader eller helikopterpengar från början?
Det du har i länken där är bara ett mer direkt steg för centralbankens pengar in i statsekonomin. Problemet är att du tar bort centralbankens självständighet och klåfingriga politiker kommer använda det på ett mycket kortsiktigt sätt för att hålla makten. Dessutom är det redan nu staten som får förtjänsten av QE eftersom det är statsskuld som centralbankerna köper på sig till 80-100%, vilket sänker statslåneräntan.
Bättre att behålla centralbanken självständig och låta den sikta på att hålla ekonomin inom vissa målramar men att åtminstone delvis slussa pengar ut på något effektivare sätt till de som kommer spendera dem.
Problemet med att köpa statspapper är att efter ett tag så slutar det att sänka räntorna på andra papper. Klart att AAA-papper får lägre ränta men företag som har den ratingen har det för att de inte har några bra investeringar att göra och inte haft det på flera år.
ARMSTARK
2017-01-13, 13:18
Jag lade ett köporder och i samma ögonblick kom en order ett snäpp högre. Låter som en robot, hur länge brukar robotordrar ligga kvar?
Jag lade ett köporder och i samma ögonblick kom en order ett snäpp högre. Låter som en robot, hur länge brukar robotordrar ligga kvar?
Tills de går igenom eller tills andra köp/säljordrar ändras.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
BITCOIN/ETHEREUM:
Vad tror ni om läget?
Går det inte att investera direkt i HMD Global? Måste jag lita på licenspengen mot Nokia?
Gött! Berätta lite om vilka bolag du ligger samt du tidshorisont ?:)
I år har vinsterna kommit från Oncology Venture och ÅAC Microtec. Några mindre trades här och var i andra bolag också. Handlar på lägen. Hittar jag ett läge så köper jag, dock vill jag ha minst 2% vinst för att det ska vara värt positionen, så blir inte mycket handel i large cap.
Rör mig mest bland biotech aktier. Är inte långsiktig. Försöker dumpa positioner över natten. Handla intradag.
Haha vi är så långt ifrån varandra vi kan komma. Jag skyr biotech likt pesten och handlar oftast långsiktigt.
Jag tror att biotech kommer tjäna mycket pengar och förändra bland annat sjukvården men också industrin. Däremot har jag inte kompetens att säga vilka företag som kommer dra nytta av den utvecklingen. Det säger jag med 5 års utbildning en ett fält som är mycket nära bioteknologi och till viss del sammanvävt med det. Jag har biotech i min ppm-portfölj, det får räcka. Men som intradag-trading så är det ju perfekt på grund av volatiliteten det kan jag förstå.
Har hört att läkemedelsbolag, teknikbolag och andra spekulationsbolag är bäst att tjäna pengar på om man köper dem direkt efter en stor positiv nyhet. Så när ett läkemedel godkänns eller när ett stort genombrott tillkännages och aktien rusar med 15-50%. Att köpa innan kan man bara drömma om men oftast så verkar det vara så att marknaden inte höjer priset riktigt så mycket som är motiverat direkt.
Jag har använt denna filosofin flera gånger och tjänat en del på det, t ex köpt SAAB direkt på en nyhet om gripen-försäljning, köpt Invisio på en stor order. Även om man köper en haussad aktie så är där ofta kvar viss potential. Är det så du tänker?
Däremot så ser man ofta överreaktion nedåt på dåliga rapporter. Typ Securitas nu i höstas som jag tanka på mig efter rapporten då den föll 7% på en dag och som gått starkt därefter.
Haha vi är så långt ifrån varandra vi kan komma. Jag skyr biotech likt pesten och handlar oftast långsiktigt.
Jag tror att biotech kommer tjäna mycket pengar och förändra bland annat sjukvården men också industrin. Däremot har jag inte kompetens att säga vilka företag som kommer dra nytta av den utvecklingen. Det säger jag med 5 års utbildning en ett fält som är mycket nära bioteknologi och till viss del sammanvävt med det. Jag har biotech i min ppm-portfölj, det får räcka. Men som intradag-trading så är det ju perfekt på grund av volatiliteten det kan jag förstå.
Har hört att läkemedelsbolag, teknikbolag och andra spekulationsbolag är bäst att tjäna pengar på om man köper dem direkt efter en stor positiv nyhet. Så när ett läkemedel godkänns eller när ett stort genombrott tillkännages och aktien rusar med 15-50%. Att köpa innan kan man bara drömma om men oftast så verkar det vara så att marknaden inte höjer priset riktigt så mycket som är motiverat direkt.
Jag har använt denna filosofin flera gånger och tjänat en del på det, t ex köpt SAAB direkt på en nyhet om gripen-försäljning, köpt Invisio på en stor order. Även om man köper en haussad aktie så är där ofta kvar viss potential. Är det så du tänker?
Däremot så ser man ofta överreaktion nedåt på dåliga rapporter. Typ Securitas nu i höstas som jag tanka på mig efter rapporten då den föll 7% på en dag och som gått starkt därefter.
Statistiken talar emot biotechs utveckling långsiktigt. Få bolag går bra med tiden. Inget jag vill äga långsiktigt, dock mycket bra intradag att handla i biotech. Handla på nyheter funkar ofta bra. Handlar som sagt det mesta, men har en förkärlek för biotech då det är min hemmaplan. Min bevakningslista har typ 70 bolag som jag följer, vissa mer än andra, går igenom listan 4-5 gånger per timme och följer utvecklingen. Ser jag lägen jag kan tjäna pengar köper jag, oavsett om det är Gabather eller Hexagon.
Ska sätta mig in i blankning mer i år också. Tror det kan vara blankartider snart.
Har gjort mina bästa snabba klipp i valuta-spekulation, bear-certifikat i index och råvaruspekulation.
Tycker det är lättare att förutspå om nåt stort ska gå ner eller upp, däremot så tycker jag inte det är bra långsiktigt för att man måste vara så likvid och vänta på bra case så länge och då hinner man tjäna mer på börsen om man inte varit så likvid.
Har gjort mina bästa snabba klipp i valuta-spekulation, bear-certifikat i index och råvaruspekulation.
Tycker det är lättare att förutspå om nåt stort ska gå ner eller upp, däremot så tycker jag inte det är bra långsiktigt för att man måste vara så likvid och vänta på bra case så länge och då hinner man tjäna mer på börsen om man inte varit så likvid.
Jag ser inte felet i att du ligger väldigt likvid om du har en edge i det du räknar upp. Att känna att man missar möjligheter är ju naturligt men det är då man ska vara kall och veta vad/när/hur man ska handla. Det kanske är mer sizen du får fundera på, om du nu är säker på din edge?
Tror att H&M kan vara ett intressant case i närtid (veckor). Försäljningssiffror snart, tenderar att driva kursen. Osäker om det är nu på måndag eller någon gång under veckan.
Rapport 31/1 vilket bör ha en ganska dramatisk påverkan på aktien åt något håll, beroende på hur man når förväntningarna - det svåraste blir nog spot on. Gissningsvis kan aktien röra sig 10% åt något håll i en närtid om rapporten är tydlig åt något håll, och min tanke är att jobba med en hävstångsprodukt i det fallet - antingen en cert över dagen eller en warrant ifall man vill köra en längre swing.
Intressant att jämföra mitt inlägg cirka 30 dagar tillbaka mot idag för att se om mina tankar var rätt :) Fetstilat fredagens (13/1) stängningskurser i nämnda bolag nedan.
Icke fetstilat skrivet den 7 December.
Hexagon borde väl kunna återhämta sig från skandalsmällen nån vecka sen. 355-360 tapp till 315-ish. Står runt 318-320 idag. Borde kunna gå upp kort/medelsikt till 350 tycker jag med hyfsat börsklimat som väntas komma/vara igång.
13/1 Hexagon B: 346,50 SEK
Oasmia intressant ur medel-lång sikt, 1-3 månader kanske.
7/12 - 9,50 SEK ////// 13/1 - 9,20 SEK
SynAct handlas under teckningskurs, lågt börsvärde etc. Fas-1 börjar januari. Köpläge men aningens risky med tanke på det låga priset och därför risken att inga pengar kommer in till fas-2. Intressant kort sikt ändå.
7/12 - 5,60 SEK //// 13/1 - 5,80 SEK
BrainCool under 10 intressant.
7/12 - 9,60 SEK (lägsta) //// 13/1 - 10,45 SEK
Gabather kanske intressant snart. Inge direkt spännande nyhetsflöde framöver som kan trigga uppåt. En personlig kelgris.
13/1 - 11,90. Tänkte köpa 11,20 tidigare i veckan men kom aldrig in.
IMINT sving snart?
"Sving snart" hade kunnat varit 7-8 dagar efter jag skrev detta på 47-48 SEK. 13/1 stängningskurs = 57,75 (59,75 topp).
OptiFreeze dags för PM kanske? Attraktiv kurs, men definitivt köpläge vid 21-22 (24,70).
7/12 - 24,70 SEK ///// 13/1 - 26,70 SEK (28,00 högsta)
ChemoTech (nyintro) inget intresse alls än, sjunkit 20% under teckningkurs (60) till dagens ~48. Insiderhandel skett igår och idag.
13/1 - 55,75 SEK.
Immunovia intressant långsikt. 70-75 hade varit fint ingångsläge.
7/12 = 83,75 SEK //// 13/1 = 111 SEK (högsta 116)
Immunovia intressant snabb-sving imorgon. Om jag kan plocka den i en liten måndagmorgon dipp på 105-107 så kan det bli en bra vinst, runt 118-120 imorgon vid stängning tror jag. Senaste PM ökar potentiellt värde på en av deras autoimmuna läkemedelskandidater med 100%, delvis marknadsvärde från 30-60 miljarder SEK (per år). Borde vara värt mer än 160 MSEK ökning på börsvärde (~10% uppgång, 1,6 miljarder SEK börsvärde).
Generellt om biotech-bolag (min uppfattning och syn):
Man får värdera forskningsbolag sett till potentiell framtida marknad kontra skede i Fas samt hur många patent man innehar (samt löptid på dessa) och vilken konkurrens som finns inom samma område, även spela in vilka läkemedel som finns på marknaden och deras patent-löptider. Krävs en del research för hita bra case. Oftast bäst chans för rejäl avkastning vid lågt värderade bolag, obviously risky AF. Innan de blir upptäckta av den större massan, läs fler småsparare.
Jag ser inte felet i att du ligger väldigt likvid om du har en edge i det du räknar upp. Att känna att man missar möjligheter är ju naturligt men det är då man ska vara kall och veta vad/när/hur man ska handla. Det kanske är mer sizen du får fundera på, om du nu är säker på din edge?
Jag såg olika case lite då och då, har aldrig förlorat pengar på valuta-spekulation, så de är jag säker på, men då var det 2-3 gånger om året och jag handlade med hävstång på att dollar eller Euro eller nån annan skulle röra sig någon procent i rätt riktning. Eftersom det är hävstång så lägger man ändå inte alla sina pengar på det. Så man fick ett case och så tack vare hävstången så gjorde man 10-40% på 1-14 dagar på en delmängd av sin likvid. Men problemet var att casen tog liksom slut och så fortsatte jag att leta efter dem och var under tiden alldeles för likvid när börsen gav avkastning. Så jag jobbade utan att få pengar istället för att låta pengarna jobba för mig. Pengar ska jobba, inte sitta och vänta. Klart man hade kunnat köpa preffar som man sålde om man hitta ett case, men jag var inte så smart och sen är det ju en risk ändå i att man inte får sålt preffen till ett OK pris för att den inte är likvid nog ibland.
Gårdagens:
Back i nexstim
Plus i TC tech
Plus i Immunovia
-0,7% på totalen igår.
Dagens:
+1% totalt på hela kontot idag (+0,3% denna vecka). Africa Oil. Köp klockan 9:06, sälj klockan 9:06.
Går det inte att investera direkt i HMD Global? Måste jag lita på licenspengen mot Nokia?
Nej för HMD Global är privatägt. Kanske att Smart Connect LP öppnar upp för externa investerare i framtiden men just nu så är de ensamma ägare.
Nej för HMD Global är privatägt. Kanske att Smart Connect LP öppnar upp för externa investerare i framtiden men just nu så är de ensamma ägare.
Du råkar inte ha koll på avtalet mellan dom och Nokia för brandingen? Det lär väl iof vara hemligt.
Tog för typ en vecka sedan 3 långa positioner med hävstång, 2 aktier och en index.
Aktie 1: halvstor hävstång, minst position, underliggande har gått plus ~1%
Aktie 2: stor hävstång, störst position, underliggande har gått plus ~2%
Index: halvstor hävstång, nästan lika stor position som aktie 2, underliggande har gått plus/minus 0%.
Hur ska jag bedöma när jag ska vara nöjd? Aktierna är till viss del beroende av dollarkursen vilken har gått åt fel håll sedan köpet.
Egentligen ville jag vara investerad i underliggarna åtminstone tills mitten av februari men känner att jag tar extremt stor risk med en alldeles för stor del av mina pengar just nu...
2,3% upp totalt på trade kontot idag.
Dagens handel i Oncology venture:
Ligger kvar till imorgon. 3 courtageavgifter tack vare mina köp/sälj blev aldrig helt igenom, vilket är bra. 69kr per avslut.
http://i.imgur.com/QDOU8G1.jpg
Tog för typ en vecka sedan 3 långa positioner med hävstång, 2 aktier och en index.
Aktie 1: halvstor hävstång, minst position, underliggande har gått plus ~1%
Aktie 2: stor hävstång, störst position, underliggande har gått plus ~2%
Index: halvstor hävstång, nästan lika stor position som aktie 2, underliggande har gått plus/minus 0%.
Hur ska jag bedöma när jag ska vara nöjd? Aktierna är till viss del beroende av dollarkursen vilken har gått åt fel håll sedan köpet.
Egentligen ville jag vara investerad i underliggarna åtminstone tills mitten av februari men känner att jag tar extremt stor risk med en alldeles för stor del av mina pengar just nu...
Sänkte kortisolet idag och sålde dessa tre hävstångsprodukterna gick plus ca 6% totalt sett, ~1,5% i aktie 1(Boliden), ~19% i aktie 2(Lundin Petroleum) och -3% i Index(S&P-500). Detta är alltså resultatet av hävstångscertifikatet, inte av underliggande.
Eftersom jag tror på Lundin Petro och Boliden i närtid så köpte jag dem utan hävstång och så köpte jag lite preffar(SAS och två fastighetsbolag) samt Investor som jag redan har i min portfölj.
Nu kan jag pusta ut lite för jag har inte längre en vikt av aktier på 250% av min nettoförmögenhet. :)
Xtreme-G
2017-01-20, 14:47
Nu kan jag pusta ut lite för jag har inte längre en vikt av aktier på 250% av min nettoförmögenhet. :)
Phew, lite skillnad mot Tobbeys så kallade "all in" vad jag förstått.
Phew, lite skillnad mot Tobbeys så kallade "all in" vad jag förstått.
Nu är all-in inte längre all-in :P Nu tradar jag med 10-15% av mitt totala sparande. I år satsar jag på riskminimering hehe.
Mot #300%2017 :P
http://i.imgur.com/xT2eNqq.jpg
Mot #300%2017 [emoji14]
http://i.imgur.com/xT2eNqq.jpg
Tradear du aktivt(hur aktivt?) lr har du bara bra bolag? :)
Smacka till med en 4%are första affären idag! Grym start på veckan.
Vattenflaska
2017-01-23, 11:00
Hur tänker folk kring H&M? Den har ju dalat ett tag. Men jag tänker ändå att det kan vara ett intressant case.
Vattenflaska
2017-01-23, 15:53
Var kan man kolla historiska kurser på aktier? Trodde man kunde se detta direkt på avanza, men om jag är intresserad utav januari 2007 - december 2008 och väljer denna period för en aktie, då får jag bara meddelandet typ "just nu finns det ingen aktuell data för vald tidsperiod". Finns det någon annan hemsida där man kan se historiska kurser?
ARMSTARK
2017-01-23, 16:11
Var kan man kolla historiska kurser på aktier? Trodde man kunde se detta direkt på avanza, men om jag är intresserad utav januari 2007 - december 2008 och väljer denna period för en aktie, då får jag bara meddelandet typ "just nu finns det ingen aktuell data för vald tidsperiod". Finns det någon annan hemsida där man kan se historiska kurser?
Det kan du väl kolla på vilka börssidor som helst, tom Svd börsidor. Gå in på valfri aktie och välj max på tidslinjen. :)
Hur tänker folk kring H&M? Den har ju dalat ett tag. Men jag tänker ändå att det kan vara ett intressant case.
Du tänker fel, eller så skriver du bara fel. Att den har dalat ett tag kan ju göra den intressant för att den kanske är undervärderad nu.
Den är alltså inte ett intressant case trots att den dalat utan potentiellt just för att den dalat.
Jag tycker klädaktier är sjukt tråkiga och jag vet inget om HM mer än att den har ett högt P/E tal och att den är mycket konkurrensutsatt från e-handeln som kommer slå dess affärsmodell på fingrarna mer och mer.
Vet ej om HM är stora på e-handel, är de inte de så kommer de regera över en krympande marknad.
Jag vet inte mer och jag vill inte veta mer.
Edit: Obs att detta inte är en sälj-rekommendation, jag bara nämner några saker som kan tala emot HM och att jag inte är intresserad av det bolaget mer. Jag är ingenjör och intresserar mig för råvaror, verkstad, teknologi mer än konsumtions-varor. Hade multiplarna varit mer attraktiva eller jag såg en uppenbar potential i det så hade jag gärna tittat en stund till på det för att man måste ju diversifiera sin portfölj en del också.
Vattenflaska
2017-01-23, 21:44
Ett annat alternativ är att du tolkar det fel ;)
Jag lägger inte in någon värdering i det jag skrev, utan undrade bara allmänt vad folk tror om h&m. Ska den ner ännu mer? (jag förstår att ingen vet, men tänkte höra mig för). Jag förstår även att köpläge kan uppstå när kursen sjunkit.
Jag förstår dock inte varför den sjunkit som den gjort, visst fick dom sänka förväntade tillväxten. En koncern med typ 4300 butiker i drygt 60 länder, såvitt jag vet har det varit en bra stabil utdelare. Men kanske är det e-handeln som inte presterar vad den bör. Jag är nybörjare när det kommer till aktier har läst mycket och tycker att mycket litteratur tar upp hm som ett exempel på "bra bolag".
Då du skriver att den har högt p/e-tal, hur tänker du där? (är genuint intresserad, vad känner du är ett rimligt p/e-tal för att du skulle tycka den var intressant?) Några andra nyckeltal du brukar använda dig utav?
Tror det var Hernhag som skrev att HM var köpvärd runt 4% direktavkastning, vilket den nyligen passerat.
Oftast med hastigare nedgångar i stabila bolag är det köpläge. Kommer troligtvis återhämta sig 4-6% upp inom 8-10 börsdagar. Jag köper ej HM, inte tillräckligt volatil för min riskbenägna personlighet :P
Ett annat alternativ är att du tolkar det fel ;)
Jag lägger inte in någon värdering i det jag skrev, utan undrade bara allmänt vad folk tror om h&m. Ska den ner ännu mer? (jag förstår att ingen vet, men tänkte höra mig för). Jag förstår även att köpläge kan uppstå när kursen sjunkit.
Jag förstår dock inte varför den sjunkit som den gjort, visst fick dom sänka förväntade tillväxten. En koncern med typ 4300 butiker i drygt 60 länder, såvitt jag vet har det varit en bra stabil utdelare. Men kanske är det e-handeln som inte presterar vad den bör. Jag är nybörjare när det kommer till aktier har läst mycket och tycker att mycket litteratur tar upp hm som ett exempel på "bra bolag".
Då du skriver att den har högt p/e-tal, hur tänker du där? (är genuint intresserad, vad känner du är ett rimligt p/e-tal för att du skulle tycka den var intressant?) Några andra nyckeltal du brukar använda dig utav?
Tror det var Hernhag som skrev att HM var köpvärd runt 4% direktavkastning, vilket den nyligen passerat.
P/E ligger över 20 fortfarande. Det är mycket. Direktavkastningen är mumma och där finns en tillväxt så ja det kan vara motiverat. Men som sagt, tillväxten är hotad och marginalerna likaså av e-handeln. Hur som helst är det bättre att köpa H&M nu än innan den föll.
Hur som helst är det bättre att köpa H&M nu än innan den föll.
Kloka ord! Nästan signaturmaterial.
Raschmus
2017-01-24, 11:06
Har ju gått helt likvid för jag inte litar på marknaden. Nu lutar dock shoppingfingret åt att på kort till medellång sikt gå tungt i Magnolia.
Någon som har en uppfattning om bolaget överlag?
Har tittat lite på fastigheter tidigare i år. Folk verkar tro att allt skiter sig så fort Ingves tittar på räntespaken. Det tror inte jag, mest för att jag tror att han inte kan höja så mycket. Fastigheter verkar ha fallit typ 10-15% de senaste 3 månaderna med några undantag (Castellum och Oscar Properties t ex). Tycker det verkar mycket. I tider av inflation lär fastigheter vara bra. Klart att höjs räntan så är det negativt. Men grejen är att driftnettot på en fastighet normalt är 3-4x större än räntan de betalar på sina lån, så för att räntan ska tära på intjäningen så måste RB höja med ett antal procentenheter. Guidningen är dessutom att RB inte ska börja höja, och då talar vi säkert inte om mer än 0.25%, förrän i slutet av 2017, vilket förvisso kan vara fel.
Oavsett vilket så tror jag fastigheter är en hyfsat säker investering fortfarande, även om de inte är de första man kommer att tänka på som kandidater att vara kursdubblare. Just Magnolia har jag inte tittat på specifikt men hört en del bra om den tidigare.
De initierade talar om en sektor-rotation från fastighet till bank och verkstad. Det låter bra, jag har mycket bank och verkstad. Köp bank, annars får du bank! Gärna Nordea (för då blir vi vänner).
Fast samtidigt så snackar ju sosseriet om att straffskatta finansbranschen med en extra hög arbetsgivaravgift. Det kanske endast får till följd att storbankerna flyttar så stor del av sina anställda de kan till Baltikum och de fortsätter tjäna stora pengar?
I vilket fall så ser jag banker med P/E 12-17 och stigande räntenetton när räntorna stiger. Samtidigt så har Basel 3 snart gjort banksektorn skottsäker, de svenska bankerna lever i princip redan upp till kapitalkraven trots de inte behöver göra det förrän 2019. Så den här profit-abiliteten är trots ökade kapitalkrav.
Jämfört med situationen innan 2007 så är banksektorn extremt säker i vilket fall, och deras intäkter kommer öka rejält på 1-3 års sikt. Om inte politikerna gör något extremt klåfingrigt så kommer banksektorn vara finfin framöver, både i USA naturligtvis, men också i Europa.
Titta också på Tobin Properties.
Eller aa, den var intressant innan den dragit ser jag nu. Inte tid att räkna på det nu men kan fortfarande vara köpvärd.
Tuuut tuuuut.. (vinkar ifrån tåget)
Fan vad vackert! Grattis! Hur fick du den insikten så lägligt?
Jag håller mig ändå rätt uppdaterad om kärnkraft i o m att jag är aktiv medlem i MFK(Miljövänner för kärnkraft).
Vad är det som gjort att det blev sådan här utveckling? Att det kommer en renässans inom kärnkraften har jag hoppats på i 10 år men i o m att det pös lite i Japan efter en av den moderna historiens största jordbävning och på det följande tsunamin så har den utvecklingen varit ganska stukad. Vad är det som händer nu? Trump snackar ju bara om kol, olja och gas vad jag har hört.
Armed Dingo
2017-01-25, 14:05
Grattis! Tuuut tuut från ett till tåg här :hbang:
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/567480/corline-biomedical
Upp 60%. Säljer inte under 30, och det finns goda anledningar till det för den som läser på. Uppsida alltså ytterligare 170% ish.
ARMSTARK
2017-01-25, 14:34
Mäklarfirman Dundee Securities gick ut med en köprekommendation för Lundin Gold med en riktkurs på 52kr, och avslutade:
"Därmed har samtliga 14 analytiker som ingår i Bloombergs prognossammanställning någon form av köprekommendation för Lundin Gold."
För en gångs skull var man på direkt, men inte hände det något med kursen. :d
Fan vad vackert! Grattis! Hur fick du den insikten så lägligt?
Jag håller mig ändå rätt uppdaterad om kärnkraft i o m att jag är aktiv medlem i MFK(Miljövänner för kärnkraft).
Vad är det som gjort att det blev sådan här utveckling? Att det kommer en renässans inom kärnkraften har jag hoppats på i 10 år men i o m att det pös lite i Japan efter en av den moderna historiens största jordbävning och på det följande tsunamin så har den utvecklingen varit ganska stukad. Vad är det som händer nu? Trump snackar ju bara om kol, olja och gas vad jag har hört.
Jag själv började väl för några år sedan och gjorde några vändor i Studsvik. Men så hörde jag börspodden prata om URA och gjorde lite sökningar och läste bland annat den här texten
https://www.globalxfunds.com/uranium-explained/
Jag gillar när jag hittar en sektor eller ett bolag som jag tror på sikt kan ha goda tillväxtmöjligheter och därför tog lite större size. Den låg i några månader på min bevakningslista tills jag såg att den börja vakna och efter det var det bara ren magkänsla
En grej som många inte tänker på/vet när det gäller uran och kärnkraft är att uranpriset har extrem låg överföring till produktionspriset:
Under en livscykel så utgör bränslepriset typ 20-30% av produktionspriset. Däremot så är den största kostnaden för bränslet anrikningen, transporten och säkerheten kring det så bara runt 5% av bränslepriset är priset på råvaran uranmalm, sk yellowcake. Detta gör att om Uranmalmens pris ökar med säg 500% till en bra bit över ATH så ökar produktionskostnaden bara med 6-9% medan urangruvan blir långt över 500% mer profitabel (eftersom deras kostnader troligen inte ökar i samma takt).
Således är peak-uran en praktisk omöjlighet. Inte som olja, går oljepriset upp så ökar tillgångarna också men folk har ju inte råd att köra lika mycket bil eller köper snålare bilar så fort oljan går över 100$/bbl, och om priset skulle krypa upp i 300$/bbl så skulle hjulen stanna.
En grej som många inte tänker på/vet när det gäller uran och kärnkraft är att uranpriset har extrem låg överföring till produktionspriset:
Under en livscykel så utgör bränslepriset typ 20-30% av produktionspriset. Däremot så är den största kostnaden för bränslet anrikningen, transporten och säkerheten kring det så bara runt 5% av bränslepriset är priset på råvaran uranmalm, sk yellowcake. Detta gör att om Uranmalmens pris ökar med säg 500% till en bra bit över ATH så ökar produktionskostnaden bara med 6-9% medan urangruvan blir långt över 500% mer profitabel (eftersom deras kostnader troligen inte ökar i samma takt).
Således är peak-uran en praktisk omöjlighet. Inte som olja, går oljepriset upp så ökar tillgångarna också men folk har ju inte råd att köra lika mycket bil eller köper snålare bilar så fort oljan går över 100$/bbl, och om priset skulle krypa upp i 300$/bbl så skulle hjulen stanna.
Intressant, helt klart nyheter för mig. Det ska bli intressant och följa utvecklingen för kärnkraft speciellt i Kina/Indien.
Vad har du annars i portföljen? Du verkar vara insatt i börsvärlden.
Har mest svenska bolag i råvaror(Boliden och Lundin Petroleum), bank(Nordea och SEB) och verkstad(ABB och Trelleborg) just nu, men jag handlar oftare än jag skulle propagera för.
Förutom dem så har jag en hel del eWorks(IT konsult), Investor(verkstad, bank, fastighet) och Kindred (fd Unibet, online-gambling).
En grej jag gör istället för att vara likvid är att jag köper preffar med de pengarna så får jag oftast en avkastning på dem även om jag inte skulle vilja köpa något på 1 år. Det blir ju som att växla ner risken likt räntefonder fast jag tycker man har mer insyn i hur den avkastningen kommer komma vid olika skeenden på marknaden. Dessutom går det mycket fort att avyttra dem, till skillnad från räntefonder som ofta tar ett par dagar att gå ur. Så hittar jag ett case ja då säljer jag en pref.
Ibland köper jag hävstångscertifikat/warranter antingen i index eller i enskilda aktier eller i råvaror. Ibland kan det var som en hedge, typ som när jag köpte Securitas som en hedge mot terrorism och flyktingkris. Eller så kan det vara för att jag ser ett kortsiktigt eller långsiktigt gap i värderingen. Det är kul med sådana här affärer men inte det som tjänar mig bäst, bäst för mig har varit att köpa bra bolag med låga värderingar och hålla länge.
Mitt tips är f ö att förväntningarna på Lundin Petroleum är för lågt ställda. Folk snackar om P/E 24 och P/E 18. De tog en kraftig engångsförlust i Q4 2015 och oljepriset har stigit hela förra året. Är vinsten i Q4(2016) bara lika hög som Q3 så ger det ett P/E-tal på 17. Men då har oljepriset varit något högre, ~5%, i Q4 och oljeproduktionen var typ 3% högre också så även om valutaeffekterna är en liten joker så bör Q4 vara bättre. Så kortsiktigt tror jag de kommer överträffa och stiga.
Lundin har prognos på 65-70% högre produktion 2019(än 2016) och de håller prognoserna väldigt bra. Långsiktigt är det alltså väldigt lukrativt med nuvarande oljepriser och valutakurser.
Min gissning är att Lundin Petroleum handlas till P/E ~16 på fjolårsvinsten och på P/E 9-11 för 2017, baserat på 15-20% högre produktion samt ett 15-25% högre genomsnittligt oljepris(just nu ligger det 25% över fjolårssnittet).
Har mest svenska bolag i råvaror(Boliden och Lundin Petroleum), bank(Nordea och SEB) och verkstad(ABB och Trelleborg) just nu, men jag handlar oftare än jag skulle propagera för.
Förutom dem så har jag en hel del eWorks(IT konsult), Investor(verkstad, bank, fastighet) och Kindred (fd Unibet, online-gambling).
En grej jag gör istället för att vara likvid är att jag köper preffar med de pengarna så får jag oftast en avkastning på dem även om jag inte skulle vilja köpa något på 1 år. Det blir ju som att växla ner risken likt räntefonder fast jag tycker man har mer insyn i hur den avkastningen kommer komma vid olika skeenden på marknaden. Dessutom går det mycket fort att avyttra dem, till skillnad från räntefonder som ofta tar ett par dagar att gå ur. Så hittar jag ett case ja då säljer jag en pref.
Ibland köper jag hävstångscertifikat/warranter antingen i index eller i enskilda aktier eller i råvaror. Ibland kan det var som en hedge, typ som när jag köpte Securitas som en hedge mot terrorism och flyktingkris. Eller så kan det vara för att jag ser ett kortsiktigt eller långsiktigt gap i värderingen. Det är kul med sådana här affärer men inte det som tjänar mig bäst, bäst för mig har varit att köpa bra bolag med låga värderingar och hålla länge.
Misstänkte att vi skulle ha ganska lika portföljer. Däremot har jag inga preffar och det beror nog på min otroligt skeptiska syn på vår bostadsmarknad och de flesta preffar är ifrån fastighetsbolag. Även om jag säkert skulle hinna sälja av innan en större sättning i marknaden vill jag inte vara med i den karusellen.
Bank har varit riktigt bra sektor att rida på senaste halvåret. Har även Resurs bank med inriktningen på krediter och försäkring.
Jag valde dock ett kanadensiskt spelbolag när jag ville ha en fot i den sektorn som heter Amaya inc. Äger bland annat Pokerstars och full tilt poker.
Har också ägt Securitas och varit med på en riktigt fin resa ifrån 80kr. Men just nu känns det som motståndet på börsen är alldeles för tungt och sålt av det mesta.
Senaste var URA, dock lite tveksam till 8/10 bolag som ligger i den korgen. Håller även ett öga på Kinder Morgan och velar lite på ett köp.
Vänta tills rapporten kommer i Securitas. Marknaden totalsågade Securitas förra rapporten och den sjönk typ 7% på en dag, då köpte jag på mig. Sålde igen för 14 dagar sedan. Kan mycket väl bli samma resa igen, ty folk är dumma. :)
Du gillar utländskt mer än jag. Kan iofs öppna en KF när som helst men jag har känt att jag vill hålla mig till saker som är mer nära. Har alltid varit lite kär i Exelon Corporation men har aldrig tryckt på köp, nu vet jag inte om det är läge.
Angående preffarna så tror jag att risken i närtid är obefintlig. Om räntan går upp till 1-2% så påverkar det bara huvudaktierna, de klarar ändå sina betalningar. Klart att preffen kan gå ner lite men den har inte så mycket fallhöjd i o m utdelningarna.
Jag har precis sålt av mig en massa Eriksson aktier. Dem gick inte så värst bra :D
Vänta tills rapporten kommer i Securitas. Marknaden totalsågade Securitas förra rapporten och den sjönk typ 7% på en dag, då köpte jag på mig. Sålde igen för 14 dagar sedan. Kan mycket väl bli samma resa igen, ty folk är dumma. :)
Du gillar utländskt mer än jag. Kan iofs öppna en KF när som helst men jag har känt att jag vill hålla mig till saker som är mer nära. Har alltid varit lite kär i Exelon Corporation men har aldrig tryckt på köp, nu vet jag inte om det är läge.
Angående preffarna så tror jag att risken i närtid är obefintlig. Om räntan går upp till 1-2% så påverkar det bara huvudaktierna, de klarar ändå sina betalningar. Klart att preffen kan gå ner lite men den har inte så mycket fallhöjd i o m utdelningarna.
Jag upplever att jag kan koppla av mer om jag köper utländska aktier. När jag fattat mitt beslut att köpa ett bolag då brukar inte varje kvartalsrapport vara så intressant bara den långa trenden håller i sig. Medans i Sverige med alla förvaltare med sina prognoser som oftast jobbar för någon bank som tjänar på småsparare som säljer och köper i panik. Samtidigt som ekonomijournalister tjänar på sina clickbait rubriker. Jag blir bara på dåligt humör och tappar hoppet om mänskligheten.
Då är det bättre att får distans på galenskapen ;)
Sedan finns det massor med bolag jag vill köpa på stockholmsbörsen men där prislappen är alldeles för hög just nu. Det får bli i ett annat liv.
Ett affär idag som jag ligger kvar i till imorgon vilket jag inte ska göra enligt min modell. Stabil månad januari :)
http://i.imgur.com/jqnpfW3.jpg
Varför laddar du inte din mobil?
Varför laddar du inte din mobil?
Jag köper en ny telefon varje dag eftersom det går så bra för mig. #vägraladda
Tycker att mobiler brukar komma från fabrik med ganska dålig laddning.
Det ser ju ut som att du handlar med ganska små summor till ganska stor tidsinsats. Är timlönen bra? Tror du att du hade haft is i magen och att dina case varit tillräckligt likvida för att göra lika bra trades med säg 20 ggr mer pengar?
Tycker att mobiler brukar komma från fabrik med ganska dålig laddning.
Det ser ju ut som att du handlar med ganska små summor till ganska stor tidsinsats. Är timlönen bra? Tror du att du hade haft is i magen och att dina case varit tillräckligt likvida för att göra lika bra trades med säg 20 ggr mer pengar?
Hade säkert tjänat mer om jag satt heltid med trading men jobbar under dagarna och spanar titt som tätt på bevakningslistan. Ser jag en bra trade så tar jag den.
Skeptisk till börsen i sin helhet just nu så vill inte ligga inne med större pengar långsiktigare. Iallafall inte på svenska börsen, har inte tittat så mycket på övriga världens börser förutom lite Danmark.
shut teh face
2017-01-27, 18:54
Jag har inget mer avancerat börssparande än att jag har mestadels fonder på riktigt lång sparhorisont, jag brukar följa snubben på rikatillsammans..
Varje år kommer han med uppdaterade rekommendationer på fonder, exempelvis senaste https://rikatillsammans.se/2017/01/24/basta-indexfonderna-och-aktivt-forvaltade-fonderna-2017/
Ponera att jag byter ut en fond som han rekommenderade 2016 mot en annan nu 2017. Då borde jag väl sälja av den gamla också och köpa in på nya, inte bara ändra månadssparandet? Är det positivt ur en ISK-skatte-synpunkt...?
Jag har inget mer avancerat börssparande än att jag har mestadels fonder på riktigt lång sparhorisont, jag brukar följa snubben på rikatillsammans..
Varje år kommer han med uppdaterade rekommendationer på fonder, exempelvis senaste https://rikatillsammans.se/2017/01/24/basta-indexfonderna-och-aktivt-forvaltade-fonderna-2017/
Ponera att jag byter ut en fond som han rekommenderade 2016 mot en annan nu 2017. Då borde jag väl sälja av den gamla också och köpa in på nya, inte bara ändra månadssparandet? Är det positivt ur en ISK-skatte-synpunkt...?
ISK-skatten påverkas bara av värdet på kontot samt insättningar på det. Om du säljer och köper fonder inom kontot händer ingenting skattemässigt. Det är den rörligheten som är stor poäng med ISK, så byt på om du tycker det verkar rimligt :thumbup:
Vattenflaska
2017-01-30, 11:17
Blir inom kort klar med mina studier och kan äntligen börja spara ordentligt igen.
Funderar lite på vad man kan/törs räkna med för snittavkastning på börsen om man har en relativt försiktigt strategi, långsiktigt (+10 år, men räknar väl egentligen med hur det bör se ut när jag närmar mig 60 år som då ligger +30 år i framtiden).
Har räknat på 7 % snittavkastning, är det ett rimligt antagande på avkastning sett över tid?
Det kan vara svårt att svara på. Beror på hur mycket du går in med och när, och om du köper in dig i rätt bolag och diversifierar din portfölj på ett hyfsat sätt.
Några enkla:
*Satsa på 10-17 innehav med relativt jämn vikt.
*Du måste ha viss koll på alla bolag du går in i och du måste hålla dig uppdaterad om dem. Satsa gärna på branscher du kan på grund av dina intressen, din karriär och din utbildning och företag du handlar av i privat och
*Innehaven ska täcka fler än 5 branscher(i bred bemärkelse). Typ bank, säkerhet, tung industri, lätt industri, råvaror, flyg, kläder, IT, Telecom, dagligvaruhandel etc.
*Satsa en stor majoritet av pengarna på företag som går med vinst samt har utdelning.
En lagom viktad portfölj kan vara:
7% var av:
En bas av investmentbolag för att vara väl diversifierad:
Industrivärden
Kinnevik
Investor
Stabila bolag som inte är så cykliska:
H&M
Axfood
Castellum
Securitas
Cykliska bolag:
Volvo
Atlas Copco
Nordea
ABB
Boliden
4% var av:
Lundin Petroleum
SAS
Lifco
SAAB B
Ett ganska uppenbart fel i portföljen är att Investor äger innehaven så man skulle dels kunna avkasta ungefär lika mycket samt utsätta sig för mindre risk om man inte köpte ABB, SAAB B och Atlas Copco utan istället la alla de pengarna på att köpa aktier i Investor. Men så kan det lät bli när man inte tänker igenom allt tillräckligt. Observera också att detta inte är ett köpråd på något av de nämnda bolagen.
Detta är på inget sätt köpråd av dessa bolag utan bara ett exempel på hur en tråkig portfölj kan se ut. Den ger strax över 3% direktavkastning och den har låg branschrisk och låg bolagsrisk. Över tid kommer den säkert direktavkasta 2.5-4% och stiga 2-6% per år. Det skulle kunna bli 7% per år i totalavkastning. Men jag tycker inte man bör göra sådana antaganden. Anta istället att du kommer avkasta över tid, och försök få avkastningen så stor som möjligt genom att satsa på bra bolag och spara så mycket pengar du kan speciellt när börsen är nere och alla gråter.
Efter runt 15 väl diversifierade bolag/branscher så minskar inte längre portföljrisken av ett ytterligare bolag särskilt mycket och då gör man istället massa extra jobb i att hålla reda på bolag som inte tillför portföljen något.
Någon som sitter kvar med Fingerprint? Ser att aktien har dalat rejält, har hypen lagt sig?
Någon som sitter kvar med Fingerprint? Ser att aktien har dalat rejält, har hypen lagt sig?
Många som väntar på rapporten som kommer i dagarna. Det är lite upp till bevis just nu och det kommer bestämma riktningen framöver.
Äger inte själv bolaget men har hoppat på tåget ibland när riskviljan är på topp och folk handlar som om det inte finns någon morgondag.
Köpt ÅAC på 7,70. Ser ut som en bra swing härifrån.
Köpt ÅAC på 7,70. Ser ut som en bra swing härifrån.
Säljer du för 7,80 så gör du 25-35 kr, minus eventuellt courtage. Känns det lönt?
Nej jag gör 435kr minus courtage. Men jag siktar runt 8,00 min.
Känns som H&M fick någon form av relief rally idag men på sikt kommer den säkert backa igen. Bolaget har motvind och många hinder framför sig.
Hade inte valt att plocka in i den i min långsiktiga portfölj.
Känns som H&M fick någon form av relief rally idag men på sikt kommer den säkert backa igen. Bolaget har motvind och många hinder framför sig.
Hade inte valt att plocka in i den i min långsiktiga portfölj.
Hade jag orkat och varit intresserad så hade jag kollat rapporten noggrant och sett vad de skriver om e-handel speciellt. Varumärket är starkt så om deras plattform blir vettig så skulle de säkerligen kunna få en ledande position även inom e-handeln. Däremot så innebär det ju att de kommer konkurrera med sig själva rätt hårt. :)
Varför ser det ut som HM aktien konvergerar mot 250 kr hela dagen? Är det Stefan eller någon storägare som tankar på sig ett gäng till den kursen? Vad kan man dra för slutsats?
Depåutveckling idag: Stigande 14,46%
Phew. Aldrig mer. Blev jävligt osäker i måndags och igår när Lundin Petroleum sjönk inför rapport. Idag gick det bättre så jag tjänade igen allt jag förlorat och typ 20kkr till. :)
De borde införa någon sorts funktion som gör att man kan ställa in så att ett visst värdepapper inte kan utgöra mer än en viss andel av portföljen, för jag var på mitt Nordnetkonto all-in i en hävstångsprodukt med Lundin Petroleum som underliggande. Riskspridning är något jag normalt gillar.
Depåutveckling idag: Stigande 16,07% :)
Men jag har gjort tre uppenbara misstag idag, varav ett jag borde undvikit.
1. Jag kunde hållit mina Lundin Petroleum certifikat längre såklart, hade jag sålt dem nu så hade jag tjänat ytterligare 20kkr på dem. Det är största monetära förlusten men det är ett rationellt agerande så jag förlåter mig själv.
2. Jag köpte in mig i ett micro-cap bolag men trodde i min enfald att folk skulle möta upp mitt pris när jag köpte för 50kkr, men tydligen var en investering på 20kkr typ permanent kursdrivande. Jag visste ju att kursen skulle gå upp men trodde att nån skulle passa på att sälja, men likviditeten var låg. Det är en ny erfarenhet att handla i micro-caps så jag förlåter mig själv.
3. Jag skulle köpa Avensia för 50kkr men skrev en nolla fel i antalet så jag fick för 5kkr. Det här är ju så sjukt trist det kan bli och oförlåtligt.
Bra jobbat Gerdler!
Köpt SynAct idag. Inte så mycket mer.
shut teh face
2017-02-01, 18:53
Fimpat alla räntefonder i mitt eget pensionssparande samt även ungarna.
10% vinst SynAct, 3% vinst ÅAC, orka inte ligga kvar där. Bra vecka.
Vattenflaska
2017-02-03, 10:43
Hur hanterar ni den "psykologiska" aspekten av aktiehandel?
Lyssnade på en pod (minns ej om det var fill or kill, eller prata pengar" där någon i förbifarten sa typ "om kontot gått ned nån procent, innebär ju det en eller ett par månadslöner...", denna människa bör ju ha typ 3MSEK eller mer i aktier, för att kunna säga så, (beror ju såklart på vad människan tjänar).
Tänker ni bara på fundamenta, tänker långsiktigt och bryr er inte om kursrörelser eller, har ni någon stop-loss teknik, vid vilken procent säljer ni då?
Om ni har någon aktie i portföljen som ni vill göra er av med, säljer ni allt på ett bräde, eller delar ni upp försäljningen vid ett par tillfällen?
Jag säljer oftast allt på en gång utom i undantag.
Som till exempel Lundin Petroleum nu, jag köpte in mig och sen sjönk kursen, så jag snittade ned min GAV(genomsnittligt anskaffningsvärde) genom att köpa igen och sen fortsatte den sjunka osv. I slutändan hade jag sålt allt annat och hade bara mitt hävstångscertifikat på LuPe vilket gav mig några svettiga nätter.
Jag har räknat på oljepris, oljeproduktion och de tre intressanta valutorna (NOK, SEK och USD) och tittat på LuPe's historia och finanser. Jag tror på dem långsiktigt och jag var också ganska säker på att rapporten skulle slå förväntningarna. Så blev det också. Jag sålde i 3 omgångar så att nu har jag kvar typ 15% av min Nordnet-portfölj, och 5% av min nettoförmögenhet i hävstång på LuPe. Jag tror fortsatt på den väldigt starkt men jag var alldeles för investerad i dem innan.
En annan möjlighet är att man har en aktie som man köpte och som man tror på och som fortsätter leverera och höja förväntningarna men så sticker den kanske 100% få nåt år och blir en stor andel av ens portfölj, då kan man kanske sälja av kanske hälften eller en tredjedel tänker jag. Faran är dock att man säljer bra bolag och kastar pengarna efter förlorare.
Köpte Cyxone snittgav 5,82. Tror på en uppgång under nästa vecka fram till sista dagen för TO inlösen nästa fredag. Gissar den når runt 7kr.
Hur hanterar ni den "psykologiska" aspekten av aktiehandel?
Tänker ni bara på fundamenta, tänker långsiktigt och bryr er inte om kursrörelser eller, har ni någon stop-loss teknik, vid vilken procent säljer ni då?
Om ni har någon aktie i portföljen som ni vill göra er av med, säljer ni allt på ett bräde, eller delar ni upp försäljningen vid ett par tillfällen?
Beror helt på. Om 1 enskilt bolag går ner av mina 10st så kanske jag blir lite oroad och kollar närmare och fattar beslut efter det. Men om hela börsen går ner och alla bolag rasar så brukar jag inte göra något. Början på 2016 fick man se portföljen gå ifrån plus till minus 100k på bara några dagar för att senare repa sig och gå över till plus.
Brukar se min portfölj som min pensionsförsäkring och då är det lättare. Har 39år kvar till 65 ;)
Blir man orolig och börjar sälja av sin långsiktiga portfölj efter en dålig månad borde man kanske bara lägga in pengarna på en aktiefond och bara kolla till den 1 gång per år.
Blir man orolig och börjar sälja av sin långsiktiga portfölj efter en dålig månad borde man kanske bara lägga in pengarna på en aktiefond och bara kolla till den 1 gång per år.
+1 köp och stoppa huvudet i sanden. Då slipper man trigga sig själv att sälja och oroa sig. Iallafall om du köper något som inte kräver aktiv förvaltning, typ en större fond.
Cirka 1,5% upp idag, slog index iallafall.
Fun fact: Apple har ~331 miljarder USD i sin kassa. Hörde på en podcast det var 55% av OMSX30 börsvärde ihopslaget.
DNB (Norge) möjligt blankningscase. Känns ganska toppad kortsiktigt.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/52628/dnb
Fun fact: Apple har ~331 miljarder USD i sin kassa. Hörde på en podcast det var 55% av OMSX30 börsvärde ihopslaget.
De i podcasten har missuppfattat lite. De har 331 miljarder USD i tillgångar vilket inkluderar goodwill och immateriella tillgångar, men 200 miljarder i lån av olika slag.
https://www.google.com/finance?q=NASDAQ%3AAAPL&fstype=ii&ei=ReSYWNG-GtWQswH67ou4Dw
De kan ändå köpa all skit de känner för, men det är lite missvisande.
Om det hade stämt skulle jag konsultat för dem och efter 30 sekunders koll på deras balansräkning så hade jag sagt "Öka utdelningen. Det blir en miljon i konsultarvode, tack" och sedan gått därifrån. :)
Ah, kikade aldrig på fakta, hörde det bara i podden :) Nonetheless sjuka summor pengar, men å andra sidan ett väldigt stort bolag. Har aldrig riktigt insett hur stort bolaget är fören på senare tid.
Känns lite "when the shoeshine boy gives tips about the stocks, it's time to get out" nuförtiden. Känns som alla pratar aktier i mina kretsar och en polare som aldrig varit intresserad av aktier börjar plötsligt fråga mig om tips och att han vill investera i USA. Tur man aldrig äger över natten :P (eller iaf väldigt sällan). Skulle älska en krasch närsomhelst. Perfekt läge att ösa in en massa.
Mjo, det börjar bli lite på modet men jag tycker inte det är en särskilt ökande trend i mina kretsar.
Tycker det verkar som att ekonomin står och lyssnar och är beredd på både det ena och det andra. Kvantitativa lättnader och låg ränta har gjort sitt och gett den kraft det kan ge. Nu är det politiken som bestämmer. Det kan lika lätt bli hausse som baisse som jag ser det. Jag tänkte att Trump får 100 dagar att göra allt han vill utan motstånd. Börsen brukar älska sånt. Men sen slänger han på luren när han talar med allierade, hotar företag, talar om att införa tariffer, gör lustiga dekret som inte verkar vara lagliga samt är inte fullt så positiv till Ryssland(säger att sanktionerna blir kvar tills de lämnar Krim, säger att Iran stödjer terrorister vilket Ryssland förnekar osv) som han framstod innan valet. Dessutom verkar inte republikanerna stödja honom fullt ut vilket är väldigt tidigt.
Sen har vi Franskt val och brexitförhandlingar, Greklandskris igen, och Libyen kanske briserar och släpper en miljon migranter till EU.
Som jag ser det så bromsar politiken ekonomin så mycket att den inte tar fart nu. Fast jag tror att fundamentan är god för första gången på länge.
Sen har du
Har inom jobbet möjlighet att köpa personalaktier 1 gång om året. Inga stora summor man har möjlighet att investera, och dem flesta är inte intresserade. Tror ni det skulle vara möjligt att be kollegorna som inte är intresserade att köpa och sedan köpa loss allt från dem för att öka sitt egna innehav? Kan det finnas regler som stoppar något sådant?
Nu är jag på djupt vatten men något slags kontrakt måste undertecknas men sen är väl aktier föremål för handel antingen det är publikt eller privat, tänker jag.
Om det inte är någon sorts personliga aktiebevis en köper.
Har inom jobbet möjlighet att köpa personalaktier 1 gång om året. Inga stora summor man har möjlighet att investera, och dem flesta är inte intresserade. Tror ni det skulle vara möjligt att be kollegorna som inte är intresserade att köpa och sedan köpa loss allt från dem för att öka sitt egna innehav? Kan det finnas regler som stoppar något sådant?
Det brukar vara reglerat i köpkontraktet.
Det är en bra lösning för företaget.
Både min förrförra arbetsgivare och min sambos har haft antingen möjlighet att köpa aktier, eller få istället för bonus.
Det har varit reglerat genom att man inte kan överskrida en viss procentuell gräns för andelar av bolaget, för att man inte ska bli en majoritetsägare över de gamla delägarna.
Men samtidigt motiverar det de anställda att de faktiskt drar in cash åt sig själv och inte bara är anställd.
De som brukar gå in hårt för detta brukar också fort klättra inom organisationen pga att det egna intresset ökar.
Be om att få se köpkontraktet, har de inte stadgat något kan du göra hur du vill med din ägandedel.
Fler som köpte GM idag? Ser väldigt billig ut tycker jag.
The_RobRoy
2017-02-08, 03:38
Har kollat lite på GM, men jag tror man blir lurad lite av konj-cykeln värderingsmässigt. Det är peak bilförsäljning tack vare låga räntor (leasing, bil-lån osv). Nu är räntorna påväg upp osv, finns stor risk att bilförsäljningen krymper framöver. Även bolag som BMW värderas ju lågt.
Ändå lite skumt när amerikanska börsen är så stark att GM inte fått lite mer multipel-expansion, typ P/E 7-8 i alla fall (i linje med BMW). Tycker även Trumps politik borde vara GM positivt. Finns en känd HF förvaltare som klivit in i GM också.
P/E (ttm) är bara 4 för GM.
Ford tex, som också är billigt, handlas till runt 7. 2015 handlades GM till runt 15.
Men visst är det inte utan risk, såklart. Tycker bara att när mycket annat idag ser dyrt ut, så ser GM billigt ut. Inte minst relativt sett.
The_RobRoy
2017-02-08, 15:24
Nu är ju GM ett så genomlyst bolag, så det känns ju som marknaden fattat något som vi inte fattat, eller så har dom alla fel och aktiekursen värderas upp kommande året..
Jag säger bara "gå inte över bäcken för att hämta vatten". :)
GM är ju de som köpte upp och totalt misshandlade SAAB Automobil tills dess att de kursade, och de konkurrerar med Ford som gjorde detsamma med Volvo samt Chrysler som blivit uppköpta av ett av Europas sämsta bilmärken.
Ni måste förstå att Amerikanerna var bra på bilar för 100, 50 och kanske 25 år sedan, men inte nu. Europa, Japan, Kina och snart Indien, springer åttor runt dem.
Geely återupplivade Volvo Cars på typ 2-3 år.
Inga positioner varken igår eller idag, trots jag sett en del lägen. Tänkte köpa Securitas imorse runt 130 men hann ångra mig, toppa 135 (eller högre?) idag. Var och kika på SHB vid 128,10 tänkte nja, nådde närmare 130 sen (om inte över?)
Igår hade jag läge att norpa en post i Corline Bio på 10,80 och skulle bara bekräfta ordern, men så tänkte jag "njaaa" sen stack den till 12 efter 15-20min. Hade kunna bli 10k. Nåja :P
Patriarch K
2017-02-09, 13:13
Har börjat köra lite mer högrisk nu, men har bara investerat 10-15% på olika högriskfonder. Sedan tänkte jag att jag ville vara safe genom att kompensera eventuell nedgång genom att putta in 35% på Spiltans korta räntefond och 35% på Carnegie Corporate Bond A då de allt som oftast går upp pyttelite varje dag.
Den månad jag haft det så har gett mig bra resultat. När börsen ökar så går det relativt snabbt upp, och när börsen går dåligt så bromsar ovanstående fonder upp nedgången så att nedgången blir relativt liten eftersom de vanligtvis går upp, även om det andra går ner.
Bra strategi om man tänker kortsiktigt (2-4 år)?
Har börjat köra lite mer högrisk nu, men har bara investerat 10-15% på olika högriskfonder. Sedan tänkte jag att jag ville vara safe genom att kompensera eventuell nedgång genom att putta in 35% på Spiltans korta räntefond och 35% på Carnegie Corporate Bond A då de allt som oftast går upp pyttelite varje dag.
Den månad jag haft det så har gett mig bra resultat. När börsen ökar så går det relativt snabbt upp, och när börsen går dåligt så bromsar ovanstående fonder upp nedgången så att nedgången blir relativt liten eftersom de vanligtvis går upp, även om det andra går ner.
Låter ju inte helt orimligt och övervikt på lågrisk. Men ändå kortsiktigt 2-4år skulle jag inte ha på börsen alls.
Raschmus
2017-02-09, 13:38
Låter ju inte helt orimligt och övervikt på lågrisk. Men ändå kortsiktigt 2-4år skulle jag inte ha på börsen alls.
+1. Jag är 80% likvid och är ändå bajsinödig över mina innehav.
Hur högt ska Teslan?
Baserat på Q3 som var deras bästa resultat hittills så värderas den till framtida P/E ~500. Är det rimligt att räkna så? Nej!
Baserat på derivatan av EPS, från Q2 till Q3, så värderas den till ett framtida P/E-tal på ~9 för 2017 och till P/E ~4. Är det rimligt att räkna så? Nej!
På grund av momentum och mognad samt säsongsmönster i bilhandeln i USA så är det rimligt att anta att de kommer gå med vinst nästa år för första gången.
Däremot så ser jag en sättning på amerikanska bilmarknaden som fullt möjlig inom kort. De kör subprime-lån till bilköp som man gjorde innan finanskrisen till bostäder.
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att investera i ett så hypat bolag. Alla vill äga Tesla just nu, och det minskar chansen att den är undervärderad. Dessutom är risken hög. Titta på BMW. BMWs i3 är bra och företaget gör vinst redan. Tesla är iofs i framkant på elbilar men jag är helt säker på att de andra är på väg att närma sig.
Jag har svårt att se att Tesla med sina ansträngda finanser och dyra bilar skulle klara av en rejäl sättning på fordonsmarknaden i en lågkonjunktur med låga oljepriser. Dessutom ser jag inte möjligheter för oljepriserna att öka särskilt mycket i närtid med tanke på att shale-oljan kommer möta all efterfrågeökningar samt att Irans och Libyens oljeproduktion fortfarande ökar och snart kommer Irak och Syrien också.
OPEC har nog fattat nu efter att ha förlorat sisådär tusen miljarder dollar på att försöka sänka shale-oljeproducenterna att det är för kostsamt att föra den sortens priskrig idag. Därför kommer oljan handlas med ett tak och en botten i priset en tid framöver. Kanske mellan 45-70.
Om Trump vill ha nya sanktioner mot Iran så kommer han inte få någon med sig på det så Iransk olja kommer fortsätta flöda.
Xtreme-G
2017-02-09, 15:00
Räkna inte med att företagsobligationer kommer stiga om det blir rejält skakigt. Riskpremien för att exponera sig mot kreditrisk lär inte vara hög nu och ifall det krisar så lär det öka markant. Dessutom tillkommer eventuella konkurser.
Säger inte att det är dåligt, bara så att du är medveten.
Vattenflaska
2017-02-09, 15:02
Satt och velade på Tesla då den låg runt 190, men läste något om att Mercedes skulle satsa ordentligt på elbilar och hade väldigt högt ställda mål.
Hur är det med Teslas aktie, ingår solar city där på något sätt nu?
Intressant Gerdler. Inget jag köper iallafall.
Köpt och sålt SynAct idag samt köpt Enso R som jag håller tills vidare.
Någon som har koll på varför Fenix Outdoor dragit iväg så mycket? Forumet på placera är inte direkt aktivt.
Så sjukt sugen på att öka Fingerprint på dessa nivåer.... men ligger en månadslön back där redan så det tar emot. Klen tröst idag på EFN att herr Börjesson erkände att han gick in samtidigt som mig förra året och att även han känner sig bränd. :laugh:
Bröt igenom 50% upp i år med dagens handel :) (inte uppdaterat på hemsidan än).
http://i.imgur.com/7YbFpP3.jpg
Köpt Cantargia 6,55. BTA finns även att köpa till rabatt vilket kan pressa kursen när de slutar handlas, å andra sidan är teckningskurs 6,50 så tror inte den går mycket lägre. Också 80% säker på kursdrivande PM inom kort. Siktar på 5-20% uppsida.
The_RobRoy
2017-02-13, 11:36
Någon som har koll på varför Fenix Outdoor dragit iväg så mycket? Forumet på placera är inte direkt aktivt.
Ingen aning, misstänker grym försäljning i Asien, men har blivit sjukt irriterad på uppgången då jag hade fingret på köpknappen till ungefär halva nuvarande kurs, sen drog den.. *gah!*
Tänker inte köpa på dessa nivåer..
Väldigt dålig likviditet i aktien.
Jag har två ISK för närvarande, en mindre och en större. Den mindre har jag gjort ~24-25% på i år medan den större är typ 5% upp dvs strax över index.
Jag håller dock på att slå ihop dem under Nordnet så att jag kan få en bättre helhetsbild då jag ligger med den andra portföljen i en storbank som omöjliggör för kunden att få ens en hint om hur det går i stort. Det går inte att följa utdelningar eller försäljningsnetto vilket suger rävpung. Men köp bank, annars får ni bank. :)
TA säger att ett av mina nyligen inköpta småbolag är fetmycket köp. Jag hatar TA, ska jag sälja? Det har nyss brutit sig upp genom två motsåndsnivåer. Samtidigt som TA säger mer och mer köp så säger fundamenta mer och mer att aktien närmar sig den potential jag såg i den.
Å andra sidan är det exakt 14 dagar tills bolaget rapporterar och det är gränsen för när man får handla som insider, så det kan vara idé att vänta till rapporten...
TA säger att ett av mina nyligen inköpta småbolag är fetmycket köp. Jag hatar TA, ska jag sälja? Det har nyss brutit sig upp genom två motsåndsnivåer. Samtidigt som TA säger mer och mer köp så säger fundamenta mer och mer att aktien närmar sig den potential jag såg i den.
Å andra sidan är det exakt 14 dagar tills bolaget rapporterar och det är gränsen för när man får handla som insider, så det kan vara idé att vänta till rapporten...
Ptja, gillar inte heller TA. Om fundamentan finns där och bolaget verkar vara påväg under hyfsad omsättning uppåt så håll kvar den? Om du tror det tar ett tag innan fundamentan hinner ikapp och du tror du kan få bättre avkastning på andra ställen så för all del, sälj. Jag brukar bara sälja skiten så fort jag ens börjar fundera på om jag ska ha kvar eller ej :laugh: Men vi handlar väl rätt olika bolag också då jag ofta härjar i mindre bolag som ofta betyder större volatilitet.
Dissector
2017-02-13, 20:30
Ur mitt perspektiv så talar varken TA eller FA ett språk tydligt nog för att få avgöra hur man hanterar positionen. Det saknas fortfarande goda exempel på människor som lyckats hålla en exceptionellt hög hit rate (när det gäller själva kursriktningen) för att det ska kännas rimligt att tro att oddsen är annat än i närheten av 50-50, och om man då kan hoppas och tro att en bra analys kanske i bästa fall kan knuffa oddsen någorlunda åt det ena eller det andra hållet så räcker det inte på lång sikt för att avgöra resultatet, utan riskhanteringen blir det avgörande istället.
Så personligen hade jag aldrig fattat beslutet baserat på marknadstro utan på konsekvenserna av de möjliga utfallen.
Ptja, gillar inte heller TA. Om fundamentan finns där och bolaget verkar vara påväg under hyfsad omsättning uppåt så håll kvar den? Om du tror det tar ett tag innan fundamentan hinner ikapp och du tror du kan få bättre avkastning på andra ställen så för all del, sälj. Jag brukar bara sälja skiten så fort jag ens börjar fundera på om jag ska ha kvar eller ej :laugh: Men vi handlar väl rätt olika bolag också då jag ofta härjar i mindre bolag som ofta betyder större volatilitet.
Detta är ett ganska litet företag men som inte är så volatilt eftersom det går med hyfsat stabil vinst och har råd att dela ut även om det växer.
Jag kollade på volymen, den var klart större än normalt, typ runda slängar dubbelt så stor som genomsnittsdagen. Däremot är det tydligen vanligt med stora förändringar i volymen. 2 dagar senaste månaden har haft större volym än idag.
Det lutar åt att jag håller tills rapporten och hoppas det inte bara är en köpare som gått in och satt halva/hela sitt kapital på bolaget på en dag. :)
Ur mitt perspektiv så talar varken TA eller FA ett språk tydligt nog för att få avgöra hur man hanterar positionen. Det saknas fortfarande goda exempel på människor som lyckats hålla en exceptionellt hög hit rate (när det gäller själva kursriktningen) för att det ska kännas rimligt att tro att oddsen är annat än i närheten av 50-50, och om man då kan hoppas och tro att en bra analys kanske i bästa fall kan knuffa oddsen någorlunda åt det ena eller det andra hållet så räcker det inte på lång sikt för att avgöra resultatet, utan riskhanteringen blir det avgörande istället.
Så personligen hade jag aldrig fattat beslutet baserat på marknadstro utan på konsekvenserna av de möjliga utfallen.
Tycker din sista mening är väldigt tänkvärd även om jag ska erkänna att jag sällan tänker så.
Jag vill ha bättre än 50-50. Samtidigt är det inte hela världen om detta bolag inte levererar fantastiskt då det utgör under 10% av min portfölj.
Har ni några tips vart man kan vända sig när man har 1-2 års erfarenhet av börsen för att lära sig mer om börsen generellt? E.x. podcasts, bloggar, youtube-kanaler eller tidningar.
The_RobRoy
2017-02-14, 06:58
Har ni några tips vart man kan vända sig när man har 1-2 års erfarenhet av börsen för att lära sig mer om börsen generellt? E.x. podcasts, bloggar, youtube-kanaler eller tidningar.
Vad innebär det för dig att lära sig om börsen generellt och hur mycket tid är du villig att lägga?
Vad innebär det för dig att lära sig om börsen generellt och hur mycket tid är du villig att lägga?
Att spara i aktier/fonder ser jag i dagsläget som en självklarhet. Så när jag pratar om att förbättra min generella förståelse så kan det bantas ner till att jag övertid vill kunna göra bättre beslut på börsen än om jag inte läst något.
Har inget emot att lägga tid på att förstå börsen. Jag gillar ekonomi och har snart en examen i det, det är snarare bristen på tid som är den trånga sektorn inte viljan. Skulle uppskatta att tiden jag lägger på området idag ligger på mellan 2-4tim/dag. Söker tips om källor som ni själva tror ni att ni hade uppskattat som nybörjare.
Sparpodden på nordnet, skippa första avsnittet kanske, lyssna på de andra 169 och de som fortsätter komma ut.
pratapengar är också bra.
Annars sök termer som du inte förstår om makroekonomi och nyckeltal på investopedia.com .
Mitt tips är väl att du inte i första hand ska försöka tajma marknaden utan bara gå in långsamt och hålla länge. Det finns så många, inklusive de här på forumet som bara sagt att börsen snart ska rasa i flera år och därmed missat alla uppgångar genom att stå utanför. Långsiktigt är det praktiskt taget garanterat en mycket dålig strategi.
Att spara i aktier/fonder ser jag i dagsläget som en självklarhet. Så när jag pratar om att förbättra min generella förståelse så kan det bantas ner till att jag övertid vill kunna göra bättre beslut på börsen än om jag inte läst något.
Har inget emot att lägga tid på att förstå börsen. Jag gillar ekonomi och har snart en examen i det, det är snarare bristen på tid som är den trånga sektorn inte viljan. Skulle uppskatta att tiden jag lägger på området idag ligger på mellan 2-4tim/dag. Söker tips om källor som ni själva tror ni att ni hade uppskattat som nybörjare.
Försök hålla dig uppdaterad om nyheter på börsen och läs rapporter i bolag som intresserar dig och kanske deras konkurrenter. Det finns typ 700 bolag på de svenska börserna, räknat bara på de mer belysta handelsplatserna, och bland dem finns företag som kommer vinna och företag som kommer förlora.
Av dessa 700 ska du ha kanske 10-15 enligt modern portföljteori och i olika branscher. Du behöver inte hitta raketerna, även om det kan hjälpa. Det räcker att du undviker surdegarna för att du ska överavkasta mot börsen som helhet. Så läs rapporter och håll dig uppdaterad om trender i samhället. Tänk på att alla andra gör precis samma sak och lägg inte alla ägg i samma korg bara för att något ser undervärderat ut för dig. Har alla fel och du rätt? Kanske, men risken är att de smarta pengarna ser något som du missat.
Vattenflaska
2017-02-14, 13:33
Hur ofta anser ni att man bör investera?
Om man exempelvis tänkt spara 10 000SEK /mån. Är det bättre att investera en gång i månaden direkt i samband med lön, eller kan det vara en bättre idé att investera 2500SEK/vecka istället?
Är det i fonder eller aktier? Om det är i aktier så gäller det att tänka på courtaget. Äter courtaget upp 1% eller mer av dina investeringar innan de blivit gjorda så har du stukat din avkastning ganska hårt.
Finns tre saker att tänka på primärt:
1. Tiden ger avkastningen, så om du sätter in allt direkt då du får lönen så ger det bättre avkastning allt annat lika, då pengarna jobbar för dig i genomsnitt 2 veckor längre.
2. Allt annat lika blir avkastningen lite bättre i volatila tillgångar om du köper fler gånger eftersom du köper mer vid de tillfällena som tillgången värderas lågt.
3. Du borde kunna leva med en mindre buffert om du investerar varje vecka eftersom du har pengarna från lönen längre och kan ställa in ett fondköp/insättning ifall det skulle behövas. När lönen är nära så kan du alltid skjuta betalningen till efter lönen.
Jag lutar åt att du ska köpa varje vecka om det inte kostar mer.
Patriarch K
2017-02-14, 14:42
Hur ofta anser ni att man bör investera?
Om man exempelvis tänkt spara 10 000SEK /mån. Är det bättre att investera en gång i månaden direkt i samband med lön, eller kan det vara en bättre idé att investera 2500SEK/vecka istället?
Jag har alltid pumpat in 10k på en gång så fort jag får lön, men det har alltid varit så mycket gambling. Ibland har man haft flyt och hamnat rätt, men ibland köpte man ju precis innan ett fall.
Min nya metod är att lägga sig 10k likvid varje månad. Och därefter peta in 100-200kr var tredje dag på 10st olika fonder med olika risk. Det får mig att börja gilla röda siffror, för när det är röda siffror så vet jag att jag köpte för billigare än när det var blå siffror och det kommer förhoppningsvis att kompensera nedgången eftersom jag fick dem så billigt :P
Vattenflaska
2017-02-14, 14:43
Tack för svar!
Har inte bestämt mig till 100% hur fördelningen kommer bli aktier/fonder. Stor vikt mot aktier såklart, men kommer nog att ha lite sparande i (billiga) fonder också. Kanske 70-90 % aktier resten fonder då min sparhorisont är lång.
I dagsläget kanske mitt sparande ligger på ca 10 % fonder (men som student är man ju lite begränsad med hur mycket man kan spara ;) ) Ser det mycket som learn by doing nu =)
Tror att jag ska börja köpa varje vecka när lönen trillar in, får sedan utvärdera hur det går och känns. Men jag kan tycka att det är en bra idé att vara lite mer aktiv just för att lära mig mer och få lite bättre koll på marknaden.
Jo absolut ska jag tänka på courtaget. Ska starta upp depå på Nordnet och får då courtagefritt till 80000SEK vilket motsvarar ca åtta månaders sparande.
The_RobRoy
2017-02-14, 15:47
Det låter bra att du spar i aktier/fonder. Du bör göra ett val om du vill maximera din väldigt långsiktiga avkastning eller lära dig så mycket som möjligt om investeringar.
Det tråkiga svaret om du vill maximera avkastningen är att bara investera i indexfonder på ett bra sätt och inte heller försöka tajma insättningar och uttag, bara spara och behålla. Alternativt kan du bygga upp en index-liknande korg av aktier som du bara fyller på i.
Om du är mer ute efter att läsa på om bolag, macro, för att du tycker det är roligt eller att du kanske till och med ska jobba med det. Då rekommenderar jag du gör ditt bästa att suga upp så mycket information som möjligt där du nu studerar.
Vill du verkligen slå börsen igenom att investera i rätt bolag, så följ nedan recept (ingen har sagt att det är lätt)
Sen skippar du allt brus i form av bloggar/twitter/poddar osv. Allt detta är visserligen roligt och underhållande. Men du behöver ta dig igenom ett antal böcker om att investera på börsen (Graham, Buffet, osv). Sen kan du fundera på att ta en CFA eller liknande (2 års utbildning) för att verkligen få koll akademiskt hur man ska göra för att värdera bolag. Därefter kan du börja lära av riktigt duktiga investerare, Damodaran är en utmärkt källa, då han både lägger ut sina kurser ifrån Stern School of Business at New York University och hans blogg där han delar med sig av allt sitt material för DCF analyser av bolag, hur han tänker osv.
Allt detta är kanske en 4-5 års process om du pressar på ordentligt och är smart. Efter det är du på banan och har en sportslig chans om du lägger mycket tid att faktiskt kunna värdera bolag bättre än de proffs som finns där ute. Men du ska troligtvis fortfarande hålla dig till mindre underanalyserade bolag för att inte få så mycket konkurens och ha större möjlighet att hitta felprissättningar. Därefter är det bara en himla massa jobb, timmar och åter timmar för att hitta guldkornen att investera i och för varje år kommer du göra misstag, lära dig mer och förbättre din investeringsstyle.
När du nått denna nivå bör du även börja läsa på mer om riskmanagement och portföljförvaltning för att effektivt kunna förvalta en portfölj.
Fortsätt på detta sätt i ytterligare 5-10 år och jag är övertygad om att du kommer ha verktygen för att slå börsen.!
Ingen aning, misstänker grym försäljning i Asien, men har blivit sjukt irriterad på uppgången då jag hade fingret på köpknappen till ungefär halva nuvarande kurs, sen drog den.. *gah!*
Tänker inte köpa på dessa nivåer..
Väldigt dålig likviditet i aktien.
Ja kanske, kanske Nordamerika också. Köpte lite aktier för över ett år sedan då Kånken-ryggsäcken började dyka upp lite här på amerikanska sidor. Kul med lite flyt.
The_RobRoy
2017-02-14, 16:21
Ja kanske, kanske Nordamerika också. Köpte lite aktier för över ett år sedan då Kånken-ryggsäcken började dyka upp lite här på amerikanska sidor. Kul med lite flyt.
Ser folk överallt med kåken i Hongkong och även Shanghai
Allt detta är kanske en 4-5 års process om du pressar på ordentligt och är smart. Efter det är du på banan och har en sportslig chans om du lägger mycket tid att faktiskt kunna värdera bolag bättre än de proffs som finns där ute. Men du ska troligtvis fortfarande hålla dig till mindre underanalyserade bolag för att inte få så mycket konkurens och ha större möjlighet att hitta felprissättningar. Därefter är det bara en himla massa jobb, timmar och åter timmar för att hitta guldkornen att investera i och för varje år kommer du göra misstag, lära dig mer och förbättre din investeringsstyle.
När du nått denna nivå bör du även börja läsa på mer om riskmanagement och portföljförvaltning för att effektivt kunna förvalta en portfölj.
Fortsätt på detta sätt i ytterligare 5-10 år och jag är övertygad om att du kommer ha verktygen för att slå börsen.!
Jag är av en annan uppfattning. Väldigt stor del av kapitalet på börsen är "dumb money" eller handikappade fondpengar. Indexfonderna går typ som index och de är väldigt populära så en stor del av börsens in och utflöde är folk som sätter in och går ut ur indexfonder i tid och otid och fondförvaltare som gör sitt bästa för att leva upp till kraven och reglerna som ställts för dem. De här förvaltarna ska inte slå börsen, de måste vara fullinvesterade och de får inte och kan inte agera vid köplägen/säljlägen.
Sen har du aktiva förvaltare. De är säkert väldigt duktiga, de är lag som sitter med fantastiska verktyg för att analysera och jämföra bolag och de gör sin hemläxa med att ringa och prata med företagen de investerar i och deras kunder. De gör studiebesök och de läser allt de kan komma över om bolaget. Men samtidigt så har de kravet på sig att de inte får köpa mer än 5% av ett bolag och det gör att deras portfölj kommer bli väldigt stor och därför behövs mer resurser för att hålla reda på dem alla, dessutom så exkluderar det företag under en viss storlek. På grund av den stora mängden kapital så blir det omöjligt att köpa in sig och sälja av just när man vill, och in och utflöde i fonden kommer också sabba en del avkastning.
Varför äger alla småbolagsfonder Trelleborg som största innehav? Är det ett småbolag? 44 miljarder i börsvärde.
Det finns så mycket dumt kapital på börsen och så många stjärnförvaltare som är handikappade av storleken på sin fond samt reglerna de följer så att det går att slå börsen konsekvent med några timmar om dagen, ett allmänt intresse och lite is i magen. Det blir svårare och svårare ju mer pengar man, men å andra sidan så bör ju den motiverade insatsen öka. Jag vet inte vad som händer när jag har 10 miljoner i min portfölj men min erfarenhet och kunskap kommer troligen vara rätt mycket större då.
Med de verktygen som finns tillgängliga för småspararen gratis så kan man enkelt bygga en portfölj av ett dussin bolag som ger den riskprofilen man känner sig hemma med.
Vill man börja kan man lägga ett par investmentbolag som stomme i sin portfölj.
Portföljen går oroväckande bra. Jag mår bättre när hela portföljen visar röda siffror. Då blir allting billigare och nu är det tvärtom.
Köp Eniro så löser det sig säkert. :)
Köpt BrainCool 8,85, sålt BrainCool 9,09. Bra start idag.
The_RobRoy
2017-02-15, 14:46
Gerdler, då kan vi vara överens om att vara oense. Jag uppfattar inte att börsen ger så mycket gratisluncher. Förövrigt motsäger du dig själv lite också, då isåfall aktien skulle kunna fortsätta vara felprissatt över väldigt lång tid, om nu "dumb money" bara köpt Trelleborg.
Obs att alla bolag på Aktietorget har gått upp typ 100% senaste 2 åren, är inte ett bevis på att det finns lätta pengar att göra på börsen över tid. Dock kan jag hålla med om att i dagens klimat, att handla typ som Tobbey gör, är lätta pengar. Men det är inte pga att det finns stora fonder med dumb money, det är för att humle och dumle med ett Avanza konto med 85 000kr sitter och vispar i alla småbolag utan att knappt ens ha fattat vad en aktie är. Detta beteende kommer upphöra den dag vi får en rejäl börskrasch, sen är humle och dumle brända i 5 år innan intresset börjar växa igen. Detta har ju dock extremt lite med investerande att göra, utan kan mer liknas vid ett casino, där de med koll och som kan spela strikt, tar pengar ifrån fiskarna som är ute efter att ha en kul kväll på casinot.
Sålt cantargia 6,70, +0,15kr (2,3%). Lär väl stiga mer men ehh vinst är vinst.
Sålt Enso 96,40. 3,40kr vinst. Per aktie :P nu helt likvid.
Sålt Enso 96,40. 3,40kr vinst. Per aktie :P nu helt likvid.
Och det var ju korkat, stack till 97 direkt.
Lite trögt i HM just nu, nåja går väl upp snart.
http://s18.postimg.org/l7plwlud5/image.jpg
OBS hitta bilden på nätet inte min :P (I WISH)
Xtreme-G
2017-02-15, 20:04
Sann all-in-anda där iaf.
Anar lite panik över den där depån.
Äntligen gick Feelgood upp! Haft dem ett tag nu för jag vet att de har gott flyt i branschen nu.
Inga affärer än idag men sneglar på BrainCool igen troligtvis bra köp runt 8,15-8,30.
Oscar Properties känns som den kan gå mot 80, från dagens 73.
Depåutveckling idag Stigande 200,74%
OBS bugg. :/
Synd man inte agerade på sin magkänsla igår, Oscar Properties upp över 4% idag, runt 77kr och BrainCool 8,85, cirka 5-6%.
Synd man inte agerade på sin magkänsla igår, Oscar Properties upp över 4% idag, runt 77kr och BrainCool 8,85, cirka 5-6%.
Fast hur ofta har man inte en "magkänsla" över aktier :D
Har du tänkt nån gång på att du kanske ska försöka lägga upp en långsiktig portfölj för att tjäna över tid? Jag tänker att även om du tjänar pengar på det här så blir det som att du jobbar för pengar istället för att låta pengarna jobba för dig.
I framtiden kommer du ha mer pengar och då kommer inte den här strategin fungera lika bra, och det du lär dig nu kommer inte hjälpa dig att investera då och dessutom kommer du kanske inte ha den tiden längre när du har familj och annat som tar mer tid. Om du hade ägnat din tid åt att läsa på i rapporter, bokslut, portföljstrategier, räkna nyckeltal, och lära dig genom att prova dig fram i långsiktiga innehav så kommer du ha mycket hjälp av det när din kapitalbas är mycket större.
Du studerar nu eller?
Har du tänkt nån gång på att du kanske ska försöka lägga upp en långsiktig portfölj för att tjäna över tid? Jag tänker att även om du tjänar pengar på det här så blir det som att du jobbar för pengar istället för att låta pengarna jobba för dig.
I framtiden kommer du ha mer pengar och då kommer inte den här strategin fungera lika bra, och det du lär dig nu kommer inte hjälpa dig att investera då och dessutom kommer du kanske inte ha den tiden längre när du har familj och annat som tar mer tid. Om du hade ägnat din tid åt att läsa på i rapporter, bokslut, portföljstrategier, räkna nyckeltal, och lära dig genom att prova dig fram i långsiktiga innehav så kommer du ha mycket hjälp av det när din kapitalbas är mycket större.
Du studerar nu eller?
Bygger en långsiktig portfölj där jag just nu håller på att researcha på intressanta bolag, hur stor del jag ska äga procentuellt i varje innehav osv.Hållt på i några månader lite halvhjärtat. Inte köpt än utan planerar som sagt inför framtiden. Läser rapporter, nyckeltal etc.
Väntar väl mest på en sättning i marknaden innan jag känner mig bekväm att gå in i många av bolagen. Vissa kan man plocka in ganska snart troligtvis, exempelvis novo nordisk och kanske HM som känns attraktiva till dagens kurser långsiktigt. Investeringstiden jag planerar för min långsiktiga portfölj är livet ut med injektioner till portföljen varje månad.
Jobbar heltid i dagsläget. 40-50h i veckan. Läser ekonomiböcker på kvällarna och lyssnar hela dagarna på ljudböcker om ämnet på jobbet. Försöker lära mig så mycket som möjligt.
Har ganska stor likviditet och vet inte riktigt varför resterande pengar inte ligger på börsen i detta läge men ingen mening att gå in nu heller känns det som.
Vattenflaska
2017-02-17, 21:00
... och lyssnar hela dagarna på ljudböcker om ämnet på jobbet. Försöker lära mig så mycket som möjligt...
Kan du tipsa om några bra ljudböcker i ämnet? =)
ARMSTARK
2017-02-17, 21:03
Bygger en långsiktig portfölj där jag just nu håller på att researcha på intressanta bolag, hur stor del jag ska äga procentuellt i varje innehav osv.Hållt på i några månader lite halvhjärtat. Inte köpt än utan planerar som sagt inför framtiden. Läser rapporter, nyckeltal etc.
Väntar väl mest på en sättning i marknaden innan jag känner mig bekväm att gå in i många av bolagen. Vissa kan man plocka in ganska snart troligtvis, exempelvis novo nordisk och kanske HM som känns attraktiva till dagens kurser långsiktigt. Investeringstiden jag planerar för min långsiktiga portfölj är livet ut med injektioner till portföljen varje månad.
Jobbar heltid i dagsläget. 40-50h i veckan. Läser ekonomiböcker på kvällarna och lyssnar hela dagarna på ljudböcker om ämnet på jobbet. Försöker lära mig så mycket som möjligt.
Har ganska stor likviditet och vet inte riktigt varför resterande pengar inte ligger på börsen i detta läge men ingen mening att gå in nu heller känns det som.
Du kan ALDRIG vara för mycket likvid, det är mitt bästa tips. Annars tycker jag att du är rätt seriös då du verkligen studerar ekonomi. Din största motståndare är snabba cash, inget fel i det, jag är lite likadan, men det funkar inte i längden.
Kan du tipsa om några bra ljudböcker i ämnet? =)
Lyssnar på lite ljudböcker om personlig utveckling m.m där mycket av tänket även kan appliceras för privatekonomi, börs etc. Psykologi, mindset och sådant. Många är även vad som klassas som rena "ekonomiböcker".
De jag lyssnat på senaste tid har varit:
*Rich Dad, Poor Dad
*Be Obsessed Or Be Average
*How to Win friends and influence people
*The five elements of effective thinking
*The 4-hour work week
*The Habits of Individuals/Societies/Successful Organisations
Kommer ej på fler på rak arm.
Dessa kanske finns i ljudböcker, har bl.a dessa i bokformat:
*Get Rich With Dividends
*The Intelligent Investor
*Investeringsboken (svensk kanske ej finns som ljudbok)
*The Essays of Warren Buffett
*The most Important Thing
Utöver det en hel del podcasts däribland de populäraste svenska poddarna typ #PrataPengar, Börspodden, EFN, FillOrKill, Aktiespanarna, Fondpodden, Sparpodden, Placeras podd. Utöver det lite personlig utveckling och intervjuande poddar av intressanta och influerande personer, Success Insider, Tim Ferris Show, bakar även in lite av en favorit; 25 Minuter, skön podd om lite allt möjligt men mycket om personlig utveckling etc. Söker fler poddar om personlig utveckling så fångar gärna lite tips.
Du kan ALDRIG vara för mycket likvid, det är mitt bästa tips. Annars tycker jag att du är rätt seriös då du verkligen studerar ekonomi. Din största motståndare är snabba cash, inget fel i det, jag är lite likadan, men det funkar inte i längden.
Det stämmer, det är ju ingen risk att förlora pengarna (iallafall under noll-inflationstider) vilket inte är att förkasta.
Skulle inte säga att jag jagar snabba cash, försöker använda mig av någon form av strategi för att hitta köplägen där oddsen väger högre att jag vinner på investeringen snarare än att jag förlorar på den. Hittar trender i aktier och följer med vågen en stund för att tjäna några %. Inget jag kanske gör i längden men det är kul och det tränar mina kunskaper och tankebanor samt så lär jag mig mycket på vägen. Har handlat på börsen i 4 år så är definitivt en färsking än men har ändå lärt mig en hel del under denna tid och känner mig tillräckligt varm i kläderna att handla på det sätt jag gör idag relativt säkert.
I längden så vill jag ha min stora och långsiktiga portfölj med utdelningar och stor spridning mellan 15-20 bolag som jag noga plockat ut och som jag aktivt har ögon på.
Var det några här som köpte Tesla-aktier 2013? Som vanligt är jag själv för sent ute och står i valet och kvalet om jag ska köpa några öht.
Vad spår ni för framtida för Teslas börsvärde? Värdet verkar vara samma nu som förra året efter en svacka därimellan. Antar att det är beroende av huruvida de levererar sina bilar i tid eller ej.
Tobbey inga klipp idag? Braincool står i 8.60 i skrivandes stund. Magkänslan säger att aktien är på väg uppåt så kommer man in billigt kan man nog ta hema några procents vinst.
Sålde BC på mellan 8,50 och 8,60 :P Inga fler affärer än.
Jag har gått in hårt i karo pharma.
Anders lönner vd, han gjorde 2000% på meda för några år sedan.
borde vara rätt tid att gå in nu, jag själv gick in för ca 2 år sedan.
jag lovar inget men tror stenhårt!
Fin potential och så, lönner har ett fint trackrecord.
Problemet är väl om gubben kolar. The mastermind försvinner.
Kul med alla som alltid kommenterar om Lönner på Placeras forum; "Lång och trygg bakom Lönners rygg", "Hänger trygg och tung i Lönners pung" och alltid någon som droppar någon kommentar om att gubben måste ha en jävligt bred rygg :d
Vattenflaska
2017-02-21, 11:21
Har ni några tips på användare man bör ha koll på som kan vara intressant att följa på Shareville? =)
Köp Bahnof 188 sälj Bahnof 191.
Patriarch K
2017-02-21, 12:43
Vill bara försäkra mig om en grej som jag tänkt lite på ett tag.
När jag för över pengar från mitt lönekonto så för jag över pengarna till mitt Aktie- & Fondkonto. Sedan gör jag en intern överföring på Avanza till mitt Kapitalförsäkringskonto.
Sedan ligger jag likvid där med mitt sparkapital och köper för 1/4 varje vecka till nästa löning.
Är det något steg i denna process som gör att jag behöver betala någon extra avgift? Exempelvis att jag handlar fonder 4ggr i månaden i stället för 1 gång i månaden etc...eller att jag först hade pengarna likvida på Aktie- & fondkonto och flyttade dem till Kapitalförsäkring?
Det enda du får betala är avgiften på insättningen i KF samt att du betalar avgift på kapitalet i din KF. Jag tror det kan skilja några kronor om året om du hade satt in på KF samtidigt som du köper varje vecka men annars är det rätt optimalt det du gör.
Är ganska populärt nuförtiden att lägga upp "top picks" för kommande året, hade vart kul att se kollozeum medlemmarnas top 3picks.
Mina är:
1:Sobi
Bra presterande företag, tror på ökning i defensiva sektorer som läkemedel under ett oroligt 2017 samt att det ser intressant ut tekniskt.
2:SAS
Väldigt låg värdering, chansning att besparings åtgärder ger resultat på vinsten i år.
3:Vestas
Rätt låg värdering, ökande oljepriser kan ge en boost till förnybar energi (lite hedge till SAS)
Hyffsad utveckling på 3an än så länge.
Sobi upp 15%
sas 10%
Vestas 15,5%
Tråkigt att det bara blev småpengar i detta för skoj skull *popcorn*
Ökade Oscar Prop. stam och Catena Media. Sålde Cherry.
Patriarch K
2017-02-22, 16:31
Det enda du får betala är avgiften på insättningen i KF samt att du betalar avgift på kapitalet i din KF. Jag tror det kan skilja några kronor om året om du hade satt in på KF samtidigt som du köper varje vecka men annars är det rätt optimalt det du gör.
Oki, tackar för infon! :)
"Nu ska sista idioterna in" :d Ah Te Hå. Dags för en sättning. Skönt med lite rött.
Då var det var dags att köpa BrainCool igen.
Vattenflaska
2017-02-23, 18:27
Då var det var dags att köpa BrainCool igen.
Men du har tänkt att sitta kort?
Gjorde ett uttag från avanza igår runt 16 tiden. Har ännu inte dykt upp på swedbankkontot. Enligt avanza skulle dem ramlat in på eftermiddagen idag. Har någon annan varit med om förseningar från avanza och utåt?
Men du har tänkt att sitta kort?
Inte riktigt än, väntar ut toppen vidare men jag är baissig till börsen, den ska ner 40-50% inom 2 år och då ska jag köpa med båda händerna.
Kortsiktiga spekulationer intradag betyder inget, som exempelvis BrainCool. Kom aldrig in idag men plockar gärna runt 8,30.
Gjorde ett uttag från avanza igår runt 16 tiden. Har ännu inte dykt upp på swedbankkontot. Enligt avanza skulle dem ramlat in på eftermiddagen idag. Har någon annan varit med om förseningar från avanza och utåt?
Ja det brukar kunna ta lite längre tid. Du bör ha dem imorgon bitti.
Ja det brukar kunna ta lite längre tid. Du bör ha dem imorgon bitti.
Dök upp vid 1930 tiden igår. Konstiga system :)
Dök upp vid 1930 tiden igår. Konstiga system :)
Ah, bra. Jo har nog själv bara fått uttagen "i tid" 1/10 gånger.
Inte riktigt än, väntar ut toppen vidare men jag är baissig till börsen, den ska ner 40-50% inom 2 år
Den har man hört i några år känns det som :)
AMD har gått rätt bra senaste året. Undrar hur aktien kommer gå när deras ryzen släpps. Den går väl upp pga hypen nu.
Xtreme-G
2017-02-24, 17:13
Tackar Robroy!
Själv har jag sneglat på AMD under några månader nu. Processor- och grafikkortstillverkaren AMD har gått ner sig rejält minst sagt. De har aldrig haft såhär liten andel av grafikkortsmarknaden och processorerna är katastrofala. MEN! De har en ny arkitektur på gång (Zen) som sägs kunna konkurrera med Intels nuvarande processorers prestanda. Då tänker vissa att "jamen Intels nya då? Den kommer ju vara ännu bättre?" Intels senaste generationer sedan Sandy Bridge har bara förbättrats ett fåtal 2-5 procent per år. Sedan 2009!
På grafikkortsmarknaden har AMD snabbat upp en del nya tekniker och gjort ett kraftfullt och strömsnålt grafikkort som är det bästa grafikkortet i miniformat just nu. Tyvärr så kostar det skjortan, men det visar att de är med i matchen igen.
AMD är värderat till 1 % av Intels marknadsvärde (värde jag kollade i somras). Självklart är det jättehög risk, där analytiker har förutspått deras konkurs innan 2020. Själv tycker jag de verkar ha bra saker på gång, knappast lika bra som när deras Hammer-arkitektur slog igenom 2003, men ändå tillräckligt för att vara tillbaka i gamet. Zen lanserat sent 2016 så det är ett tag kvar och huvudarkitekten hoppade dessvärre av förra månaden av oklar anledning.
Succé? Uppköp? Konkurs? Risken och potentialen är stor!
Blev bara en post på 1500 kr som jag dessutom avyttrade för tidigt. Sjukt bitter...
Den har man hört i några år känns det som :)
Har tyckt det sen 2015 men är väl permabjörn också :P
JC ser ut att precis langat in 30 millar i fingret...
The_RobRoy
2017-02-25, 02:05
Blev bara en post på 1500 kr som jag dessutom avyttrade för tidigt. Sjukt bitter...
Ja det var ett riktigt snyggt call! Man köper tyvärr alltid för lite när det går upp..
Och för mycket när det går ner
Patriarch K
2017-02-27, 16:09
Finns det något bra courtagefritt ställe att leka med aktier? Där man kan sitta och köpa och sälja varje sekund en heldag om man känner för det utan att betala en enda krona i courtage eller annan avgift?
Det är väl courtage fritt upp till 50 000kr på Avanza.
"När det gäller privat aktiehandel finns det ingen som slår oss. Som kund hos oss handlar du aktier på Stockholmsbörsen helt gratis tills du sparat ihop ett kapital på 50 000 kr*. När du lyckats spara ihop 50 000 kr kan du fortsätta handla aktier från 1 kr då vi även tycker att det ska vara billigt att vara rik, inte bara att bli det."
---
Tror Nordnet har något liknande.
The_RobRoy
2017-02-27, 16:18
Degiro har sthlms börsen upp till 1 miljon.
Patriarch K
2017-02-27, 16:30
Det är väl courtage fritt upp till 50 000kr på Avanza.
"När det gäller privat aktiehandel finns det ingen som slår oss. Som kund hos oss handlar du aktier på Stockholmsbörsen helt gratis tills du sparat ihop ett kapital på 50 000 kr*. När du lyckats spara ihop 50 000 kr kan du fortsätta handla aktier från 1 kr då vi även tycker att det ska vara billigt att vara rik, inte bara att bli det."
---
Tror Nordnet har något liknande.
Den där fällan gick jag också på för ett år sedan. Avanza mini med 1:- i courtage. UPP TILL 400:- per köp, annars ordinarie procentuell avgift på 0.25% eller något sådant.
Jag satt och drog ihop 2-3k på någon timma genom att tradea för 7000 hit och 5000 dit. Sedan insåg jag att det inte var 1:- i courtage och gick därmed back 1500:-.
Har tyvärr mer än 50k och går inte att backa, även om jag tar ut pengarna.
Äntligen ligger man lite plus på Episurf! Gått som tåget senaste tiden!
Såld du? ;)
Jag har kollat på bolaget en längre tid men det är verkligen en fallande trend i aktien. Antingen så smäller det och det blir en kursraket eller så kommer den fortsätta ner i källaren =/
Degiro har sthlms börsen upp till 1 miljon.
Gäller upp till 5 avslut per dag. Fortfarande mycket bra.
Köpt CombiGene BTA idag. Halvlång position. Minst 1 vecka iallafall eller sell on news.
Karo pharma upp ca 10% idag.........
16% nu hoppas nån följde mitt råd häromdagen!
8 dagar sedan!
Skulle precis in och gratta dig. Grattis :)
Tack
Gick ner till 12% men ok ändå.
Men jag säljer inte på dessa nivåer ändå.
Helt grön på detta.. Undrar hur "världen" kommer påverka börsen närmsta tiden? Finns det någon risk/chans att det kan kraftig dala eller t.om. någon krasch? (kanske inte nu men iår)
Helt grön på detta.. Undrar hur "världen" kommer påverka börsen närmsta tiden? Finns det någon risk/chans att det kan kraftig dala eller t.om. någon krasch? (kanske inte nu men iår)
risken finns alltid
någom tror nedgång om 2 år här inne.
jag tror på lönner så jag kör!
Intressant vad som händer med Oasmia. Kanske kommer bud under måndag på bolaget efter rapporten på fredag denna vecka :P billigt.
Intressant vad som händer med Oasmia. Kanske kommer bud under måndag på bolaget efter rapporten på fredag denna vecka :P billigt.
Tycker du att det är köpläge nu?
Tycker du att det är köpläge nu?
Nej tror på emission. Hade avvaktat till efter rapport, inte minst för att rapporten kommer visa negativa siffror som det gör i alla dessa bolag och då kommer de mindre insatta i bolaget sälja. Också kolla kassan mot burnrate i rapporten och på så vis få ett humm om ungefär när en emission kan komma.
Vattenflaska
2017-03-01, 14:31
Hur hantera surdegar?
Totalt sett är min portfölj blå, men ligger rätt snett i vissa aktier, ffa. Nordic mines, brighter och oncology venture. Har inte hållit på med aktiehandel särskilt länge och gjorde ett par "huvudlösa" köp tidigt.
Funderar på ifall jag ska sälja av allt, få någon % plus och börja om med lite bättre fundamental och teknisk analys bakom köpen.
Eller är det bara att låta dom ligga kvar?
Hur hade ni gjort?
Funderar även fortsättningsvis på att börja köra med stop loss. Kör ni med detta, har ni i sådant fall någon
Hur hantera surdegar?
Totalt sett är min portfölj blå, men ligger rätt snett i vissa aktier, ffa. Nordic mines, brighter och oncology venture. Har inte hållit på med aktiehandel särskilt länge och gjorde ett par "huvudlösa" köp tidigt.
Funderar på ifall jag ska sälja av allt, få någon % plus och börja om med lite bättre fundamental och teknisk analys bakom köpen.
Hur hade ni gjort?
Funderar även fortsättningsvis på att börja köra med stop loss. Kör ni med detta, har ni i sådant fall någon
Antingen klipper du surisarna och går vidare eller så kan du gå in och titta på framtida möjligheter för uppgång kort/lång sikt.
Nu råkar jag känna till Oncology venture mycket väl och om emissionen går väl ut ser möjligheterna för en kursuppgång size större god ut. Tror också på kursdrivande PMs för ett få upp kursen till emissionsnivån inom kort. Den hade iallafall jag behållt. Självklart en risk med biotech men tekniskt och fundamentalt ändå starkt, tycker den ska stå runt 100 faktiskt.
Brighter har väl lite på gång i år med lanseringar etc, kan bli lite hursomhelst. Ändå rätt så nedtryckt i dagens läge, "kall". Kan skjuta upp från ingenstans.
Nomi hade jag sålt. Känns som ett ständigt sänke.
ARMSTARK
2017-03-01, 15:46
Hur hantera surdegar?
Hur hade ni gjort?
Så länge du ligger på plus är det inget att ens fundera på, släng ut skiten om du är osäker. Det är en annan sak om man ligger en halv årslön back, då svider det lite att förverkliga förlusten.
ARMSTARK
2017-03-01, 16:10
Tappade 12% igår och ytterligare 11% idag, jag räknar med en liten rekyl och köper. :)
Tappade 12% igår och ytterligare 11% idag, jag räknar med en liten rekyl och köper. :)
Känns som uppgång ja. Troligtvis en bra affär för 8-10 kanske 12-15% i nästa vecka. Rapporten kan trigga nedgång om kassan ser tom ut. Rapporten kommer som sagt fredag (3/3).
ARMSTARK
2017-03-02, 10:03
Jag fick rätt, 22% upp, cashade in utan en tanke på eventuella uppgångar imorgon. 10% regeln. :)
Vattenflaska
2017-03-02, 10:08
Jag fick rätt, 22% upp, cashade in utan en tanke på eventuella uppgångar imorgon. 10% regeln. :)
Vill du utveckla vad du menar med 10 % regeln? =)
Vattenflaska
2017-03-02, 10:14
Antingen klipper du surisarna och går vidare eller så kan du gå in och titta på framtida möjligheter för uppgång kort/lång sikt.
Nu råkar jag känna till Oncology venture mycket väl och om emissionen går väl ut ser möjligheterna för en kursuppgång size större god ut. Tror också på kursdrivande PMs för ett få upp kursen till emissionsnivån inom kort. Den hade iallafall jag behållt. Självklart en risk med biotech men tekniskt och fundamentalt ändå starkt, tycker den ska stå runt 100 faktiskt.
Brighter har väl lite på gång i år med lanseringar etc, kan bli lite hursomhelst. Ändå rätt så nedtryckt i dagens läge, "kall". Kan skjuta upp från ingenstans.
Nomi hade jag sålt. Känns som ett ständigt sänke.
Tack för svar. Håller med, Nomi är väl dom jag mest skeptisk till.
Kanske klipper Nomi nu och ligger lång i de andra. Får se.
Armstark. Det är ju sant det du skriv er, hade varit betydligt mycket tyngre då. Får väl vara nöjd att totalen ligger lite +. =)
ARMSTARK
2017-03-02, 10:28
Vill du utveckla vad du menar med 10 % regeln? =)
Det är något jag hittat på själv. :d När ett innehav stiger med mer än 10% säljer man, utan minsta ånger om de går upp 50% imorgon. Man har inte förlorat 50% om så sker utan man har fortfarande tjänat 10%.
Det är något jag hittat på själv. :d När ett innehav stiger med mer än 10% säljer man, utan minsta ånger om de går upp 50% imorgon. Man har inte förlorat 50% om så sker utan man har fortfarande tjänat 10%.
det är en bra regel, jag har använt den då jag ligger kort.
ex köper jag 3 olika aktier som jag tror på, så fort dom närmar sig +10% säljer man.
problemet är att ibland går aktien minus.
just nu ligger jag lång i karo pharma
jag tänkte köpa loss gården för lönners pengar:):):)
Grattis Arm! Är alldeles för baissig så jag köpte aldrig :P Vad jag dock köpte igår var OMX björnar x2 på 1592, nästan gårdagens topp. Detta och CombiGene BTA optioner är vad jag äger i dagsläget.
Vattenflaska
2017-03-02, 13:50
Har du någon motsvarande då du säljer? sjunkit X % säljer du oavsett?
Har du någon motsvarande då du säljer? sjunkit X % säljer du oavsett?
Stopploss är ett bra system om du handlar i aktier med en hyfsad omsättning, alltså inte de flesta aktietorget aktier då dessa kan svänga kraftigt och då kan du tappa dina aktier i onödan.
En bra metod är att hitta ditt ingångsläge, säg 100,00. Aktien stiger till 100,50 och då sätter du en stopploss på 100,00. Aktien stiger till 101 och du fortsätter flytta din stopp så den är 50 öre under aktiekursen hela tiden. På så sätt säkrar du hela tiden vinst.
Antingen gör du som ovanstående eller så sätter du en stopploss på din max % förlust. Säg du köper på 100 och din regel säger max 3% förlust, då sätter du din stopp på 97. Tulla aldrig på dina regler. Ta förlusten på 3% och utvärdera vad som hände.
Smart regel här ovan!
Angående NOMI, tror ni dem repar sig?
Karo Pharma & Oasmia har varit på tapeten, något värt att satsa på nu?
Funderar på lite H&M så fort den nedåtgående kurvan är över, Ericsson kan jag tänka mig kommer gå upp igen, de känns också som 2 relativt säkra bolag.
Clean Motion är också intressant, har en kompis som tror stenhårt på dem!
Funderar på lite H&M så fort den nedåtgående kurvan är över, Ericsson kan jag tänka mig kommer gå upp igen, de känns också som 2 relativt säkra bolag.
Clean Motion är också intressant, har en kompis som tror stenhårt på dem!
http://blogg.avanza.se/hemberg/2016/11/14/aktier-for-nyborjare-del-1-3/
Börja här eftersom att du är "grön" som du själv skriver. Jag spara i aktier långsiktigt, väldigt få hittar "klippen". Köp stabilt och ha tålamod.
http://blogg.avanza.se/hemberg/2016/11/14/aktier-for-nyborjare-del-1-3/
Börja här eftersom att du är "grön" som du själv skriver. Jag spara i aktier långsiktigt, väldigt få hittar "klippen". Köp stabilt och ha tålamod.
Tack för länken, ska läsa där :)
Borde jag betala av mitt bolån? Kan amortera bort cirka 70% av lånet idag vilket känns otroligt befriande men egentligen, är det värt det? Jag tänker att iom detta blir det svårare att tjäna mer pengar eftersom jag inte har lika mycket att investera, å andra sidan tar jag ingen risk att pengarna tappar värde på exempelvis börsen.
Skulle vara rätt skönt att börja om på ny kula med sparandet och ha väsentligt mindre i lån. Jag hatar banker och löpande utgifter såsom ränta. Lite av ett lyxproblem kanske men tanken är där varje dag och pengarna är ändå inte investerade i dagsläget då jag är för feg.
Fredszky
2017-03-06, 21:10
Som du är inne på Tobbey får du betala för tryggheten. Skön känsla att vara lånfri såklart. Men också skön känsla med blåa siffror med mer investerat.
Bara du vet ju din finansiella situation och vilken trygghet du vill ha, men om det ska mycket till för att du ska hamna på gatan och du känner att du inte gör bort dig helt på börsen så skulle jag använt pengarna på börsen helt klart.
är ni inte med på karo pharma tåget?
det blir självklart dippar men lång så tror jag det ger bra betalt.
Tobbey har ju faktiskt svarat..... han ska lösa in lånet enligt mig.
funderar man som han gör så är det för mig självklart
safe is safe
Fredszky
2017-03-06, 21:57
Att lösa ett huslån på ~3% /år i ränta eller att använda pengarna till ~8% /år om man slänger in allt på en indexfond och blundar.
Man går miste om en skillnad på 5% /år om man löser lånet. I snitt över tid dårå.
Att lösa ett huslån på ~3% /år i ränta eller att använda pengarna till ~8% /år om man slänger in allt på en indexfond och blundar.
Man går miste om en skillnad på 5% /år om man löser lånet. I snitt över tid dårå.
japp, men under tiden kan du få magsår.
nej man leker med extra pengar ej med ett huslån.
fråga dig själv om du skulle belåna ditt hus och köpa aktier för pengarna, omvänd tanke men samma resultat.
men det var mitt råd, ingen sannng.
Borde jag betala av mitt bolån? Kan amortera bort cirka 70% av lånet idag vilket känns otroligt befriande men egentligen, är det värt det? Jag tänker att iom detta blir det svårare att tjäna mer pengar eftersom jag inte har lika mycket att investera, å andra sidan tar jag ingen risk att pengarna tappar värde på exempelvis börsen.
Jag kommer kanske befinna mig i samma position framöver.
Om, (ett väldigt stort OM) jag väljer att gå in på börsen med en del av de pengarna så kommer det bli superbrett. Typ en blandning av globala indexfonder, andra breda fonder med delning inom olika branscher och kanske några få stora stabila bolag. Såpass brett och safe att man blir glad för allt över 6-8% per år.
Jag är för långsam på bollen när det kommer till börsen för att hinna med i snabba svängar. Spenderar stor tid i områden med dålig internetuppkoppling osv.
Gå inte all in då, utan betala av halva då istället
Skulle vara rätt skönt att börja om på ny kula med sparandet och ha väsentligt mindre i lån. Jag hatar banker och löpande utgifter såsom ränta. Lite av ett lyxproblem kanske men tanken är där varje dag och pengarna är ändå inte investerade i dagsläget då jag är för feg.
Jag hade betalat av lånet. Lättare att investera om man inte har skulder som tynger ner en psykiskt. Dessutom litar jag inte på att vare sig räntan eller ränteavdraget kommer att vara på samma nivå om ett par år.
Ang. bolån vs investeringar med avkastning
Jag vet att det är lätt att hela tiden förutspå Kraschen, men börsen står ganska högt just nu och det är inte osannolikt att med förändrad ränta så kommer vissa väldigt optimistiska värderingar att gå ner. Och visst har man historiskt sett över tid, givet att den tiden är tillräckligt lång, men att gå in hårt på en topp kan ta väldigt lång tid att tjäna tillbaka.
Om jag vore frågeställaren skulle jag fundera på en mix, med lite väl valda aktier, en del på bolånet och kanske en del likvid för att kunna köpa efter en justering nedåt av priserna (om man tror på det).
Personligen är det ungefär så jag resonerar. Det enda jag har kvar i min strategi är att köpa något som klarar sig igenom en storsata krach, av typen "dollarn förlorar förtroende, världsbanken börjar trycka pengar, regeringar fryser tillgångar och prepparna vädrar morgonluft". Har kollat lite på guld, men har inte läst på tillräckligt mycket än. Kanske skog?
Precis som många skriver så bör ju börsen ge bättre avkastning än kostnaden för din ränta på lång sikt, men om du får magsår så är det ju värt mycket så valet är ju helt ditt. Det beror ju också på vilken din sparhorisont är. Själv sparar jag med 20+ års horisont, så jag tror för egen del på att ha en del lån och spara så mycket som möjligt av det övriga på börsen.
Egentligen finns det bara ett råd som jag är säker på och det är att du åtminstone ska behålla en rejäl buffert i lättillgängliga pengar så du inte slänger in precis allt sparande i amortering utan sparar en slant för om något skulle hända. Men det kanske du redan har separat?
Vattenflaska
2017-03-07, 11:35
När ni får upp ögonen för ett intressant bolag, hur går ni vidare då? Vilken information söker ni efter? Vilket underlag vill ni ha innan ni investerar? Några speciella nyckeltal ni alltid vill ha med (förstår att det kan variera beroende på bransch).
Förstår att det kan skilja väldigt mycket, men tänkte att det vore intressant att höra vad folk tittar på hos bolag. Är det framförallt i årsrapporten ni söker informationen eller har ni även andra kanaler?
Självklart så är börsen bäst på lång sikt men känns som någon också skrev att den står högt nu och allt som går upp ska också ner. Sen är inte historisk avkastning en garanti för framtida avkastning. Kanske tar några år från idag innan börsen kommer generera 7-8% per år på mitt kapital. Man kan inte blint lita på att bara för jag kastar in pengarna på börsen kommer de ge mig avkastning. Beroende igen, på hur lång horisonten är.
Jag tror börsen ska ner 25-30% först innan den kan generera 7-8% årlig avkastning. Blir en sådan nedgång verklighet vill man ju gärna stå där med full plånbok också...
Jag är ändå bara 23 år så hinner bygga upp ett stadigt sparande i framtiden om jag väljer att amortera bort större del av mitt bolån. Lägger undan 70-75% av varje lön idag och kan spara desto mer om lånet är mindre. Då går det desto fortare att bygga upp ett nytt sparkapital.
Tror jag kommer välja att amortera. Känns bäst för mig i dagsläget. Tackar för inputs.
Ångrar jag inte sålde björnarna under 1570 på OMX, men spar dem ett tag till. Ligger cirka 3% plus sen förra veckan fortfarande.
Självklart så är börsen bäst på lång sikt men känns som någon också skrev att den står högt nu och allt som går upp ska också ner. Sen är inte historisk avkastning en garanti för framtida avkastning. Kanske tar några år från idag innan börsen kommer generera 7-8% per år på mitt kapital. Man kan inte blint lita på att bara för jag kastar in pengarna på börsen kommer de ge mig avkastning. Beroende igen, på hur lång horisonten är.
Jag tror börsen ska ner 25-30% först innan den kan generera 7-8% årlig avkastning. Blir en sådan nedgång verklighet vill man ju gärna stå där med full plånbok också...
Jag är ändå bara 23 år så hinner bygga upp ett stadigt sparande i framtiden om jag väljer att amortera bort större del av mitt bolån. Lägger undan 70-75% av varje lön idag och kan spara desto mer om lånet är mindre. Då går det desto fortare att bygga upp ett nytt sparkapital.
Tror jag kommer välja att amortera. Känns bäst för mig i dagsläget. Tackar för inputs.
Du kan kanske amortera 80% och satsa 20% i aktier då har du en grundplåt.
Och du har ändå amortera mycket.
Sen fyll på med 500kr i månaden.
Men jag skulle som sagt aldrig i dagsläget gå in 100% i aktier nu, fonder är inte bättre.
Jag tror fortfarande på 39kr i karo pharma denna vecka, men vad jag tror är ingen sanning.
Jag satsar mina pengar du dina!
Om du tror på en nedgång på börsen så är mitt råd att istället för att amortera satsa pengarna på obligationsfonder typ Safe Play och Carnegie Corporate Bond A. De brukar avkasta kring 4-7% om året och när de går ned så är det inte nära så mycket som börsen.
Det största risken på lång sikt är att stå utanför marknaden. Pengar ska jobba.
ha en anständig buffert, betala 50% av lånet istället för 70%. Öka skillnaden som blir i bolånekostnaden med mer amortering så borde du gneta av lånet ganska fort på "vanligt" sätt men ändå kan du investera mycket i sparandet.
Som du gör nu och investerar 75% av lönen är få förunnat så passa på :)
ARMSTARK
2017-03-08, 08:32
Att casha in vinster i boendet är en självklarhet, då är jag visserligen av den äldre generationen som såg skulder som en börda. Vissa kan leva på marginaler så att de måste flytta om de förlorar sitt jobb, flytta vart undrar man då med den bostadsbrist vi har. Jag skulle inte kunna leva så, jag kan bli arbetslös resten av livet utan problem, inte för att jag är rik utan för att ALLT är betalt.
Sen beror det lite på varför man sparar/investerar pengar. Är det för att man ska åka jorden runt om 10 år förstår jag det absolut. Men om man ska spara hela livet för att ha lite extra de få åren man lever efter pensioneringen förstår jag det inte. Du får en stroke när du är 60 och pengarna (och ditt sparande) är meningslöst.
Investera eller amortera igen:
När vi köpte hus modellerade jag väldigt mycket för att undvika obehagliga överraskningar i kassaflödet och balansräkningen, och efter den här dikussionen så återvände jag och förfinade den lite.
Slutsats: jag lärde mig en del nytt igår som jag inte visste att jag inte visste, så jag rekommenderar alla som går i de här tankarna att börja bygga några modeller. Det är dessutom kul.
Ska pensionera mig om 7 år vid 30, då vill jag inte ha en massa lån och kunna åka världen över hur jag vill :) Fortfarande inte riktigt bestämt mig, fick nämligen ner lånet idag till 1,25% ränta så kostnaden är löjligt låg. Kommer nog därför kanske investera ändå.
Sålde mina björnar nu på 1575. Typ 2,6% vinst.
ARMSTARK
2017-03-08, 14:39
Hur ska man fylla i siffrorna i deklarationen om de inte får plats på de typ 10 raderna som finns på K4 blanketten? Ska man beställa hem 20st K4 blanketter eller räcker det med en egenhändigt gjord lista?
Vattenflaska
2017-03-08, 14:53
Ska pensionera mig om 7 år vid 30, då vill jag inte ha en massa lån och kunna åka världen över hur jag vill :) Fortfarande inte riktigt bestämt mig, fick nämligen ner lånet idag till 1,25% ränta så kostnaden är löjligt låg. Kommer nog därför kanske investera ändå.
Härligt och inspirerande mål! =) Får man fråga hur mycket du räknar med kommer krävas för att kunna gå i pension så pass tidigt? Är tanken att få kassaflöde genom utdelningar eller sälja av aktier eftersom?
Härligt och inspirerande mål! =) Får man fråga hur mycket du räknar med kommer krävas för att kunna gå i pension så pass tidigt? Är tanken att få kassaflöde genom utdelningar eller sälja av aktier eftersom?
Räknar med att behöva minst 4 miljoner som kommer jobba åt mig i diverse aktier och andra placeringar. Utdelning som ger iallafall 4% per år blir då 160k minus skatt vilket ger tillräckligt med kapital för att leva ett enkelt liv utan lån som kostar osv.
Sen har man lite slantar man aktivare förvaltar och all vinst därifrån kan hamna i utdelningsportföljen alternativt för fickpengar när man reser runt mycket.
Sen finns det ju många negativa saker till detta, bland annat pension som man inte kommer ha, som säkerhet för framtiden, minskad arbetserfarenhet med ett stort glapp mitt i livet på CVt ifall man måste börja jobba igen för att planen sket sig.
Målet är iallafall pension vid 30 och se och bo i hela världen är det jag kommer roa mig med, samt fortsätta utbilda mig inom massa ämnen på min fria tid.
ARMSTARK
2017-03-08, 15:44
Räknar med att behöva minst 4 miljoner som kommer jobba åt mig i diverse aktier och andra placeringar. Utdelning som ger iallafall 4% per år blir då 160k minus skatt vilket ger tillräckligt med kapital för att leva ett enkelt liv utan lån som kostar osv.
Sen har man lite slantar man aktivare förvaltar och all vinst därifrån kan hamna i utdelningsportföljen alternativt för fickpengar när man reser runt mycket.
Sen finns det ju många negativa saker till detta, bland annat pension som man inte kommer ha, som säkerhet för framtiden, minskad arbetserfarenhet med ett stort glapp mitt i livet på CVt ifall man måste börja jobba igen för att planen sket sig.
Målet är iallafall pension vid 30 och se och bo i hela världen är det jag kommer roa mig med, samt fortsätta utbilda mig inom massa ämnen på min fria tid.
Det finns egentligen ingen anledning att tala om för en 23-åring hur denne ska leva sitt liv, men 160K minus skatt, då får du leva fattig som en kyrkråtta. Ska du sedan bilda familj, ojojoj. MEN det är en senare fråga, att spara pengar fram till 30 är ingen dålig ide, det är då livet börjar, dock knappast på luffen eller i gaming-fåtöljen. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.