Visa fullständig version : Börsen idag
Xtreme-G
2016-09-26, 16:12
^^Lite foliehatt alltså. Du får tänka på att det inte är bara fed som har låg ränta och att de startade QE innan Obama blev invigd och de avslutade det för länge sedan. Storbritannien hade QE som de avslutat eftersom de började med det tidigt, liksom USA. ECB håller däremot på med QE nu eftersom de haft ett sånt motstånd från Tyskland för QE och därför inte fått fart på sin ekonomi utan stått och stampat i typ 8 år. Alla har låg ränta och om USA inte skulle ha det så skulle det vara mer anmärkningsvärt. Sverige har QE för att vi följer i princip Euroområdet.
Jag tolkar det snarare som att det inte bara är USA som har problem. Tror Kina är en minst lika viktig faktor dock. Titta bara på vad som hände när det började bli skakigt där för ett drygt år sedan.
^^Javisst, skulle man kunna tolka det så. Jag tror snarare det är så att vi håller på eller har genomgått ett systemskifte som vi inte riktigt vet hur vi ska hantera. Om vi ska använda oss av en analogi som används flitigt på forumet så har vi redan "plockat alla de lågt hängande frukterna" vad gäller tillväxt. Vi har fått våra noobgains och nu måste vi periodisera oss förbi platåer om inte nåt väsentligt problem löses typ ur intet vilket skulle kunna leda till ett nytt systemskifte. Vad som skulle krävas för detta skulle kunna vara t ex att energi från solceller, fission eller fusion blir så tokbilligt av någon anledning att vi kan göra om hela samhället eller vi hittar nån ny ekonomisk modell som bara är bra eller en apparat som laddar upp kunskap i folks huvud.
Vad drev utvecklingen på 1900-talet? Det var teknologi i form av bilar, radio, TV, flygplan, datorer, el (som blev allmänt tillgängligt och gjorde tvättmaskin, diskmaskin, mikrovågsugn, dammsugare och andra tidssparare tillgängliga för alla), telefoni och läkemedel som vaccin och antibiotika som gjorde att vi kunde jobba istället för att ligga och vara sjuka.
Har vi något sånt som kan komma nu på 2000-talet? Ja, smartphones blev en grej. Vi kanske skulle kunna lära oss lite mer om kroppen och bioteknik som skulle kunna göra att folk mår bättre? Annars är det kanske fusion som i bästa scenariot kanske blir en kommersiellt gångbar teknik på 2040-talet om allt verkligen går perfekt, men det lär inte vara sådär jättebilligt direkt ändå. Mer små steg av gradvisa förbättringar. Vi använder jordens resurser så mycket vi kan, vi kan inte enkelt och billigt få mer resurser, vilket vi kunde förr.
Allt är mycket svårare nu. Spotify är jättebra, men bilen är viktigare. Google är bra men utan datorn så är det mesta värdelöst.
Jag reflekterade när jag såg på en dokumentär för ett tag sedan att den matematiken som de allra intelligentaste människorna på jorden(Omar Khayam) uppfann och kunde använda för 1000 år sedan är det som vi lär oss i 9:an eller 1:an på gymnasiet. Det är allmän kunskap med algebra och folk kan i gymnasiet lösa problem som man inte kunde då. På högskolan går vi på en termin eller två fram och om vi vill passerar Newton, Euler, Stokes, Fick och Laplace vilket är upp till 1800-tal. Och vi får lite från Einstein. Det är vad en helt nyknullad ingenjör möjligen med visst huvudbry kan hantera. Det är fram till en bit in på 1900-talet. Vad kommer sen? Hur blir vi bättre? Ska varje ingenjör i teknisk fysik på andra året gå djupt in och rota i Stephen Hawkins teorier? Vi har helt enkelt kommit så långt vi rimligen kan komma på de flesta fälten. Vi är ikapp vår potential därför går utvecklingen långsammare.
The_RobRoy
2016-09-26, 17:53
Gerdler bra tankar! Jag skulle säga att internet och hur vi via wikipedia, kan dela kod på forum osv har fått enorm fart på tekniskt kunnade och utveckling. Tror ändå det kan ta oss framåt närmaste 20-30 åren. Sen tror jag hjärnforskning och genetisk optimering för att ta fram intelligentare människor kan leda till "next leap". Det börjar med att kartlägga hela mänsklighetens genetiska kod, det är klart om 10-15 år.
Parallellt med genutvecklingen kan vi nog få fatt på AI och självlärande maskiner, skynet goes live
^^Javisst, skulle man kunna tolka det så. Jag tror snarare det är så att vi håller på eller har genomgått ett systemskifte som vi inte riktigt vet hur vi ska hantera. Om vi ska använda oss av en analogi som används flitigt på forumet så har vi redan "plockat alla de lågt hängande frukterna" vad gäller tillväxt. Vi har fått våra noobgains och nu måste vi periodisera oss förbi platåer om inte nåt väsentligt problem löses typ ur intet vilket skulle kunna leda till ett nytt systemskifte. Vad som skulle krävas för detta skulle kunna vara t ex att energi från solceller, fission eller fusion blir så tokbilligt av någon anledning att vi kan göra om hela samhället eller vi hittar nån ny ekonomisk modell som bara är bra eller en apparat som laddar upp kunskap i folks huvud.
Vad drev utvecklingen på 1900-talet? Det var teknologi i form av bilar, radio, TV, flygplan, datorer, el (som blev allmänt tillgängligt och gjorde tvättmaskin, diskmaskin, mikrovågsugn, dammsugare och andra tidssparare tillgängliga för alla), telefoni och läkemedel som vaccin och antibiotika som gjorde att vi kunde jobba istället för att ligga och vara sjuka.
Har vi något sånt som kan komma nu på 2000-talet? Ja, smartphones blev en grej. Vi kanske skulle kunna lära oss lite mer om kroppen och bioteknik som skulle kunna göra att folk mår bättre? Annars är det kanske fusion som i bästa scenariot kanske blir en kommersiellt gångbar teknik på 2040-talet om allt verkligen går perfekt, men det lär inte vara sådär jättebilligt direkt ändå. Mer små steg av gradvisa förbättringar. Vi använder jordens resurser så mycket vi kan, vi kan inte enkelt och billigt få mer resurser, vilket vi kunde förr.
Allt är mycket svårare nu. Spotify är jättebra, men bilen är viktigare. Google är bra men utan datorn så är det mesta värdelöst.
Jag reflekterade när jag såg på en dokumentär för ett tag sedan att den matematiken som de allra intelligentaste människorna på jorden(Omar Khayam) uppfann och kunde använda för 1000 år sedan är det som vi lär oss i 9:an eller 1:an på gymnasiet. Det är allmän kunskap med algebra och folk kan i gymnasiet lösa problem som man inte kunde då. På högskolan går vi på en termin eller två fram och om vi vill passerar Newton, Euler, Stokes, Fick och Laplace vilket är upp till 1800-tal. Och vi får lite från Einstein. Det är vad en helt nyknullad ingenjör möjligen med visst huvudbry kan hantera. Det är fram till en bit in på 1900-talet. Vad kommer sen? Hur blir vi bättre? Ska varje ingenjör i teknisk fysik på andra året gå djupt in och rota i Stephen Hawkins teorier? Vi har helt enkelt kommit så långt vi rimligen kan komma på de flesta fälten. Vi är ikapp vår potential därför går utvecklingen långsammare.
Har kanske inte så mycket med börsen att göra med det som hindrar tillväxt är inte brist på jorden resurser utan protektionism, regleringar, svågerkapitalism samt Keynesianism.
Vi har absolut inte kommit ikapp vårat potential för det är närmast oändligt.
Vi har absolut inte kommit ikapp vårat potential för det är närmast oändligt.
Ja, men inte med dagens teknologi. När uppfinns något som har så stor effekt på samhället som bilen eller datorn?
De saker du tar upp är politik, och generellt så sker ekonomisk utveckling trots politiken inte på grund av den. Så länge rättsväsen och skolväsendet fungerar och skattesystemet inte är konfiskatoriskt eller alltför variabelt samt stabilitet infinner sig. Det du snackar om påverkar på marginalen.
Jag förutspår i varje fall flera decennier av låg ränta, troligen resten av mitt liv. Kanske inte fullt så låg som nu. Jag tror helt enkelt aldrig att tillväxten och inflationen kan komma att skapa ett sånt tryck att räntan kan stiga över 3%, kanske inte ens 2%. Följdfrågan på det är vad vi ska tänka om p/e tal då? Där har du din koppling till börsen.
Jaha... Tecknade mig för engelska skolans börsintroduktion för några dagar sedan. Ansökte om strax över 2000 aktier så det kunde blivit typ 110kkr. Den rusade naturligtvis idag i inledningen. Jag har tjänat ca 30% i skrivande stund. När jag gick in på Nordnet så visade det sig att jag fått 60 aktier.... 30000 kr vinst blev 800kr... får väl skåla i vatten ta upp och tända nåns fimp istället för champange och cigarr. :(
Trodde du på allvar att du skulle få i närheten av 2000 aktier?
Nej, egentligen inte... men kanske ett par hundra.
Jag är så jävla kass att jag inte ens kan stava till Champagne så jag förtjänar nog inte mer.
The_RobRoy
2016-09-29, 12:37
Alla fick 60 aktier, oavsett hur många man tecknade.
Jag vet... Tycker jag kunde fått fler än de andra. :)
Blev också lite besviken men det var ganska väntat. Borde dock ha tecknat vid SHB då jag ändå har det som min bank. Nåja, 900 kr på en dag var inget att klaga på.
Lite spontan uppdatering om min handel om någon har någon åsikt: :)
Håller själv kik på Elux för uppbrott och kurs över 220, kanske 230 kr.
H&M har jag som kortcase, blev rätt bra där idag åt båda hållen (mest tur).
Ägt lite Eric via warranter till och från men ska försöka hålla lite nu då jag bara backtradar dyrare.
Betsson och Unibet bör stiga, den förstnämnda på förväntningar på positiv rapport (säg 100 kr minst), den sistnämnda har påbörjat ett ganska stort återköpsprogram. Unibet funkar nästan bra som intradag/swing med warranter, ganska bra pendling mellan 78-81 kr. Väntar mig dock att den långsamt tar sig uppåt med hjälp av återköpsprogrammet och om anon kan vara lite på köpsidan ett tag.
Har korta positioner i Atlas och Sandvik, får se om det blir lyckat. Hade kunnat släppa idag med ca 10-15% avk. i båda men blev girig och nu är det +-0.
Kortar även oljan lite som swing men dt går väl sisådär just nu.
Ny intressant fond har lanserats. Med intressant menar jag intressant, inte ett måste köp eller ens köpvärd, intressant. Pungkt!!!!1
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/10/03/fond-for-hogutdelare.html
http://www.six.se/hubfs/SIX_Sites/SIX_Index/Weight_Reports/SIXDIV15SWGI_gen_kvaell.160628.pdf?t=1473341614390
Tittar man på vikten i indexet så står de 4 storbankerna för 25%, sen har du telia och tele-2 på 6,5% vardera. Det känns som att istället för att diversifiera så tar fonden och siktar in sig på de sektorer som är högutdelande för närvarande. Där finns flera företag på den listan som kanske har hög utdelning nu kanske för att de har negativ tillväxt och marknaden värderar dem lågt på grund av detta t ex Ericsson, Sandvik, Telia och Astra Zeneca?
Å andra sidan ska man kanske ignorera sånt och bara köpa skiten som ett billigt sätt att diversifiera sin portfölj? Jag ligger dock tungt investerad i två av bolagen på den listan och har även lite mindre av ett annat av dem, så för mig kanske det inte skulle bli så mycket till diversifiering.
Indexet verkar ha haft bra utveckling historiskt och jag tror på högutdelare.
Intressant då jag själv går i tankarna att bygga en utdelningsportfölj. Detta kan vara ett alternativ. Men som du säger är den väldigt banktung. Sen ligger även Ericsson där som jag inte tror allt för mycket på.
Kommer iaf köpa Spiltans nya fond imorgon.
http://www.spiltanfonder.se/fonder/globalfond-investmentbolag
Hehe. Visste inte om nån var intresserad.
Zenicor heter det, Zenicor medicals kanske tom. Deras produkt är ett tum-EKG. Jag kan skriva lite mer om den om någon är intresserad. Jag är ingen expert eller har något med företaget att göra, men jag har använt den på patienter i ca ett halvår.
Citerar mig själv för 1år sen. Man skulle gått all in då, men bra köp måste jag säga.....
Citerar mig själv för 1år sen. Man skulle gått all in då, men bra köp måste jag säga.....
Sedär. Bra utveckling :) Undrar om det var någon som tog ditt råd?
Sedär. Bra utveckling :) Undrar om det var någon som tog ditt råd?
Förmodligen inte!!
Kikade tidigare idag och då låg jag på 180% avkastning. Tror dock jag håller i de aktier jag har ifall det blir nationell screening (vilket jag tror det blir).
Intressant då jag själv går i tankarna att bygga en utdelningsportfölj. Detta kan vara ett alternativ. Men som du säger är den väldigt banktung. Sen ligger även Ericsson där som jag inte tror allt för mycket på.
Kommer iaf köpa Spiltans nya fond imorgon.
http://www.spiltanfonder.se/fonder/globalfond-investmentbolag
Splitan har väl en fond med svenska investmentbolag också?
Vad är substansrabatten på Berkshire? Tänker mig att den är rätt låg.
Mina investmentbolag som jag haft ett tag är Melker Schörling och Investor, två bolag som jag har stora reserveringar mot. MS har en bra portfölj och så men ingen substansrabatt, vilket gör att det är klart bättre att investera i portföljen om man har tillräckligt med pengar för att göra det utan att courtaget äter upp investeringen.
Investor å andra sidan är ett maktbolag, vilket betyder att deras huvudsakliga uppgift; att tjäna pengar, ibland prioriteras ned för att få igenom sin agenda på någon bolagsstämma eller i nån styrelse. Jag vill bara tjäna pengar. Men detta är å andra sidan redan inräknat i substansrabatten, troligen.
Förmodligen inte!!
Kikade tidigare idag och då låg jag på 180% avkastning. Tror dock jag håller i de aktier jag har ifall det blir nationell screening (vilket jag tror det blir).
Grattis :)
Vad menar du med en nationell screening?
Snyggt!
Splitan har väl en fond med svenska investmentbolag också?
Vad är substansrabatten på Berkshire? Tänker mig att den är rätt låg.
Mina investmentbolag som jag haft ett tag är Melker Schörling och Investor, två bolag som jag har stora reserveringar mot. MS har en bra portfölj och så men ingen substansrabatt, vilket gör att det är klart bättre att investera i portföljen om man har tillräckligt med pengar för att göra det utan att courtaget äter upp investeringen.
Investor å andra sidan är ett maktbolag, vilket betyder att deras huvudsakliga uppgift; att tjäna pengar, ibland prioriteras ned för att få igenom sin agenda på någon bolagsstämma eller i nån styrelse. Jag vill bara tjäna pengar. Men detta är å andra sidan redan inräknat i substansrabatten, troligen.
Japp, jag månadssparar i den fonden. Var sugen på att köpa investmentbolag, Industrivärden låg närmast till hands. Men insåg att jag redan täckte den marknaden ganska bra med fonden.
Investor är jag inte jättepositiv till. Tycker de borde styrt upp Ericsson mer.
Desto mer jag tittar på storbolagen, desto mindre sugen blir jag på att köpa dem. Det kan jag lika gärna göra genom fonder. Köpte H&M för ett tag sedan. Men är ganska sugen på att sälja då jag redan täcker bra genom mitt fondsparande.
Jag har inte tillräckligt med pengar för att satsa på massa småbolag. För jag känner att jag skulle behöva diversifiera mer om jag satsade på småbolag, så jag satsar nästan bara på large-cap, fast även nåt mid-cap då och då.
Hade jag haft dubbelt så mycket kapital att investera så kanske jag hade kunnat lägga några procent på nåt litet. Jag vill inte att courtaget ska äta upp mina pengar, så posterna jag köper får inte vara för små.
Fast large cap är tråkigt. Där gör man inga pengar. :P
Men om jag vill göra pengar så spekulerar jag i valutor, råvaror eller i börsnedgång/uppgång. Jag vill bara vara med när OMXS30 går till 3000.
Personligen tycker jag det är svårare att förutspå sådana saker. Enklare att sondera efter intressanta bolag och sätta sig in i vad de gör och köra på. Titta bara på Angel här uppe. ;)
ARMSTARK
2016-10-03, 14:41
Jag har inte tillräckligt med pengar för att satsa på massa småbolag. För jag känner att jag skulle behöva diversifiera mer om jag satsade på småbolag, så jag satsar nästan bara på large-cap, fast även nåt mid-cap då och då.
Hade jag haft dubbelt så mycket kapital att investera så kanske jag hade kunnat lägga några procent på nåt litet. Jag vill inte att courtaget ska äta upp mina pengar, så posterna jag köper får inte vara för små.
Öppna konto på Avanza, då har du 500 gratis avslut om året utan courtage på stockholms börsen. :)
Öppna konto på Avanza, då har du 500 gratis avslut om året utan courtage på stockholms börsen. :)
Småbolagen håller inte till på stockholmsbörsen :P
Grattis :)
Vad menar du med en nationell screening?
Det har pratats länge om att man ska införa ett screeningprogram på ex "alla över 65" då många människor går med tysta förmaksflimmer som, om de upptäcks, kan behandlas i tid och i såfall kan förhindra stroke. Varje stroke som förhindras är ju en jättevinst för samhället. Om det skulle bli ett sådant screeningprogram så innebär det ju en supervinst för Zenicor eftersom de är marknadsledande och redan implementerade i svenska sjukvården (dvs deras produkt kommer användas).
Screeningsprogram som finns idag är ju tex mammografi på kvinnor över en viss ålder, cellprover på alla kvinnor för att upptäcka livmoderhalscancer osv.
Raschmus
2016-10-03, 15:20
Småbolagen håller inte till på stockholmsbörsen :P
Vad har du själv i din portfölj just nu? Hur resonerar du kring din låga likviditet?
Vad har du själv i din portfölj just nu? Hur resonerar du kring din låga likviditet?
Jag har Starbreeze, FrontOffice, Paradox och H&M som jag köpte i ett svagt ögonblick förra veckan. Säljer förmodligen de snart.
Med min låga likviditet syftar du på det jag skrivit tidigare? Finns väl inte mycket att resonera kring den? :)
Personligen tycker jag det är svårare att förutspå sådana saker. Enklare att sondera efter intressanta bolag och sätta sig in i vad de gör och köra på. Titta bara på Angel här uppe. ;)
Jag har aldrig förlorat pengar på en valutaspekulation. Jag gör dem inte så ofta heller men ibland så hittar jag ett läge. Råvaror rör sig ibland ganska uppenbart om man förstår drivkrafterna. Jag har både tjänat och bränt mig på guld och olja, sen har jag ett par affärer i vete och naturgas(henry hub) som gått bra. Ibland är det uppenbart att börsen ska rekylera antingen upp eller ner och då slår jag till med ett långt/kort certifikat. Det handlar om ett par gånger om året(1-5) och jag håller certifikaten/warranterna i alltfrån några timmar till några veckor beroende på risk/mål/händelseutveckling.
Var nån dag förra hösten som börsen kraschade typ 4.5% men jag köpte ett kort certifikat som jag höll i typ 45 minuter och trots att min likviditet i början av dagen var under 20% så tjänade jag pengar den dagen. *flex*
Sen händer det att jag har haft rätt om vart priset ska men inte när, till exempel med olja nu för ett par månader sedan, då jag trodde att oljepriset skulle upp och så köpte jag ett certifikat, men innan oljepriset gick upp så nådde certet stop-loss och så sket sig allt. Hade jag valt ett certifikat med mindre hävstång och hållit på det i två veckor till så hade jag gjort 70-100%. :cryout:
Xtreme-G
2016-10-03, 16:17
Jag grämer mig lite eftersom sneglat på dem då och då när de legat och svängt mellan 10-11 men tänkt att jag skulle vilja plocka upp dem för 8-9 bara för att.
Att vara insatt i en bransch tror jag är sjukt underskattat.
Jag grämer mig lite eftersom sneglat på dem då och då när de legat och svängt mellan 10-11 men tänkt att jag skulle vilja plocka upp dem för 8-9 bara för att.
Att vara insatt i en bransch tror jag är sjukt underskattat.
Om vi säger så här, vi är sambos. Gissa om jag får höra att jag sålde mina Zenicor för sådär ett halvår sen...
Armed Dingo
2016-10-03, 18:37
Hur vanligt är det att företags mailboxar hackas för regelbunden läsning så att man får insider info och kan handla därefter, innan marknaden?
Det lär ju vara pga sådant som iOS hacks och dylikt kan säljas för hundratals miljoner, vad annars?
dluddeckens
2016-10-03, 21:20
Köpt verisec, tycker de har intressanta produkter och en bra marknadsposition.
Raschmus
2016-10-04, 06:13
Jag har Starbreeze, FrontOffice, Paradox och H&M som jag köpte i ett svagt ögonblick förra veckan. Säljer förmodligen de snart.
Med min låga likviditet syftar du på det jag skrivit tidigare? Finns väl inte mycket att resonera kring den? :)
Var väl mer om du ligger lång eller om du ser närtiden med tillförsikt.
Men ok, spännande portfölj.
ARMSTARK
2016-10-04, 07:19
Hur vanligt är det att företags mailboxar hackas för regelbunden läsning så att man får insider info och kan handla därefter, innan marknaden?
Det lär ju vara pga sådant som iOS hacks och dylikt kan säljas för hundratals miljoner, vad annars?
Jag tror inte att det är säskilt vanligt, insider affärer tror jag däremot är väldigt vanligt. Naturligtvis köper/säljer man inte aktier själv utan det sköter släkt, vänner med flera. Så länge man sköter det på rimlig nivå är det omöjligt att upptäcka, bekosta en resa till Thailand typ.
Var väl mer om du ligger lång eller om du ser närtiden med tillförsikt.
Men ok, spännande portfölj.
Som det ser ut nu ligger jag lång.
Armed Dingo
2016-10-04, 09:38
Jag tror inte att det är säskilt vanligt, insider affärer tror jag däremot är väldigt vanligt. Naturligtvis köper/säljer man inte aktier själv utan det sköter släkt, vänner med flera. Så länge man sköter det på rimlig nivå är det omöjligt att upptäcka, bekosta en resa till Thailand typ.
Varför inte? Du kan bli ekonomiskt oberoende av att göra det, är det inte skäl nog? Hur svårt kan det vara?
ARMSTARK
2016-10-04, 10:01
Varför inte? Du kan bli ekonomiskt oberoende av att göra det, är det inte skäl nog? Hur svårt kan det vara?
Att det förekommer är det väl ingen som tvivlar på, frågan var om det var vanligt.
zenicor rusar. Angel, vafan :D
I det långa loppet handlar det väldigt lite om de storvinster man får och väldigt mycket mer om de surdegar man undviker. För varje Zenicor finns tio Eniro.
Jag glömde helt bort Angels tips när hon gav det först, jag gjorde inte samma misstag igår. Tack Angel.:d
Nu handlar jag enbart med småsummor men det har blivit en del vinst ändå på en dag.
På tal om storbanker, dags att tanka Nordea tror jag. Jag ser inget i de där panamadokumenten som kommer kosta Nordea mer än 2% av deras minst lojala kunder men ändå har aktien som redan var rejält lågt värderad tagit rejält med stryk. Tittar vi på P/E tal så handlas den för en multipel under 9. Tittar vi på direktavkastning så talar vi omkring 8% med årets avklarad. Snorbillig bank, ska ni inte ha lite bank? Köp bank annars får ni stryk.
Köp bank, annars får du bank! :)
Jag köpte på strax under 75 innan bottnen var nådd... jag var nog lite väl het på det men jag hade lite drygt 100 lakan som bara låg och brände i fickan så det psykade mig.
Resultat är att börsen har gått upp 9% sedan dess och Nordea har stigit 18%. Så som sagt, hoppas ni köpte bank. :)
Swedbank har också gått bra sedan dess, men SEB och SHB har gått klart sämre.
Resultat är att börsen har gått upp 9% sedan dess och Nordea har stigit 18%. Så som sagt, hoppas ni köpte bank. :)
Swedbank har också gått bra sedan dess, men SEB och SHB har gått klart sämre.
Och just precis därför sitter jag med SHB och surar.
Egentligen har jag shb för att jag arbetat (som konsult) och gillade banken, känns som man arbetat bra där ifrån top till bottom. Ifrån swedbank och nordeas insida hör man bara skräckhistorier.
Vad säger ni, borde man ge upp SHB?
Jag tycker att SHB verkar vara en klart mer välskött bank. Men det ser man redan på värderingen. Jag köpte Nordea just för att jag tyckte den hade rasat oförtjänt. Men sen är det kanske inget jag tänker behålla i 10 år. Bra bolag brukar gå bättre än dåligt skötta bolag på längre sikt, inbillar jag i varje fall mig. :)
Är det någon som använder sig av Lendify eller liknande för att låna ut pengar?
Jag funderar på att börja. Det ser ut som bra hyfsat säker avkastning bara det att man inte alls lika lätt som med aktier har tillgång till pengarna om man typ ska spontanköpa ett hus eller en lägenhet nån gång snart.
daniellinden
2016-10-05, 14:25
Är det någon som använder sig av Lendify eller liknande för att låna ut pengar?
Jag funderar på att börja. Det ser ut som bra hyfsat säker avkastning bara det att man inte alls lika lätt som med aktier har tillgång till pengarna om man typ ska spontanköpa ett hus eller en lägenhet nån gång snart.
Har aldrig sett eller hört talas om tidigare, men blev onekligen intresserad nu när du tog upp det.
ARMSTARK
2016-10-05, 14:37
Vad är grejjen med dolda köpordrar? Ruskigt irriterande när man lägger högsta köpordern och det kommer upp ännu högre, man höjjer och det kommer ännu högre... *gah!*
Nu är det säkert alldeles för tidigt att köpa banker av den anledningen (vi hinner nog med många upp och nedgångar innan dess), men samarbetet R3 som syftar att modernisera den ekonomiska infrastrukturen med blockchain-teknologi tror jag kommer att göra så att bankerna i framtiden kommer minska sina omkostnader rejält, vilket borde få dagens värderingar att framstå som billiga.
Wikipedia om R3: https://en.wikipedia.org/wiki/R3_(company)
Banker från norden som deltar än så länge: Nordea, SEB, Danske Bank.
Vad är grejjen med dolda köpordrar? Ruskigt irriterande när man lägger högsta köpordern och det kommer upp ännu högre, man höjjer och det kommer ännu högre... *gah!*
Det är för att stora aktörer inte vill avslöja hur många aktier de faktiskt vill köpa i aktien för att inte dra iväg kursen. En dold order måste också vara på minst €50000 och €500000 beroende på hur stor den dagliga omsättningen i aktien är.
Dock det du beskriver är nog snarare HFT-handel, dvs robothandel där en maskin hela tiden kontrar dina ordrar för att ligga bäst till, troligen så tas de bort ganska snabbt också.
Jag trodde att det var givet att FING är ett luftslott men att alla som kan/kunnat tjänat pengar gör det ändå, men den vetskapen i bakhuvudet. Det ska man inte tolka som att det är något fel på företaget - bara aktiepriset.
Apropå varför: det är ett väldigt högt P/E som fortsätter att stiga, och kräver helt orealistiska intäktsökningar. Sen är man ganska nischad på en speciell bransch, samtidigt som ingenting säger att tekniken är något som kommer att vara "hett" i decennier framöver, vilket kanske krävs för att motivera kursen. Vidare säger du själv att man är integrerad på väldigt många håll, samtidigt som intäkterna inte motsvara börsvärdet. Ska man installera fingeravtrycksläsare överallt för att börsvärdet ska bli någorlunda jämförbart med något annat?
Jag håller inte med dig, bolaget är lågt värderat med tanke på det trackrecord man har att slå sig in på nya marknader. I min mening så är det det billigaste bolaget på omx30.
Jag glömde helt bort Angels tips när hon gav det först, jag gjorde inte samma misstag igår. Tack Angel.:d
Nu handlar jag enbart med småsummor men det har blivit en del vinst ändå på en dag.
Ni skulle lyssnat för ett år sen :)
Mvh börshaj nr1
Playdirekt var ju småtrevligt att kika på tidigare.
Nu är de igång med nya upplägget efter en månads paus, men de har tyvärr valt att rikta sig till internationella och humorlösa farbröder :(
Stelt och trist som en rapportsändning på 80-talet när man var liten.
Aja, finns ju bättre börsprogram att kolla på så spelar väl mindre roll...främst EFN, men även DI ibland.
Fler borde läsa på och investera lite, för diversifieringens skull!
http://entropics.se/blogg/avkastning-cat-bonds/
Fast nu sitter man å andra sidan och oroar sig över orkanen som är på väg mot Florida - den kan svida för fonden misstänker jag.
De har rätt stor exponering mot just vind i Florida...
Å andra sidan går då pengarna till något gott, vilket gör det hela lite bättre.
forslund
2016-10-06, 12:15
Hur ska man tolka att ett företag väljer att släppa sin kvartalsrapport 16:30 istället för 08:00 som de alltid har gjort tidigare?
Företaget går, så vitt jag vet, väldigt bra.
Känner ni till några bra och enkla hemsidor där man kan handla med fiktiva pengar på olika marknader? Det jag är ute efter är väl i princip är att prova på att investera men med låtsaspengar för att lära mig mer.
Känner ni till några bra och enkla hemsidor där man kan handla med fiktiva pengar på olika marknader? Det jag är ute efter är väl i princip är att prova på att investera men med låtsaspengar för att lära mig mer.
http://www.investerar-sm.com/
Någon som följer marijuanabolag något?
Det växer ju som attan och det kommer garanterat att fortsätta bra länge till om legaliseringen fortsätter. Flera bolag har gått upp massvis senaste året.
Som sagt, någon lite mer insatt?
Finns det något sätt att, hos Avanza, se hur man lyckats med sin lilla aktietrading?
Alltså, kan man få upp historik/portföljrapport över enbart aktier?
Eller ska man börja anteckna själv i en fil varje försäljning man gör och summera och se vad varje år slutar på?
Fonderna ligger ju där och tickar för det mesta, men aktierna kommer och går, ökas på och säljs av, och byts ut...
Någon som följer marijuanabolag något?
Det växer ju som attan och det kommer garanterat att fortsätta bra länge till om legaliseringen fortsätter. Flera bolag har gått upp massvis senaste året.
Som sagt, någon lite mer insatt?
Är inte insatt men kan googla. Jag köper inte, för jag tror att många av bolagen kan vara övervärderade på grund av hype och jag har inte tillräcklig kunskap för att plocka russinen ur kakan.
Sen pallar jag inte med utländska aktier så gärna heller. Kanske finns en fond? hmm...
http://marijuanastocks.com/content/list-marijuana-stocks/
http://money.cnn.com/2015/04/17/investing/marijuana-stocks-pot-gw-pharmaceuticals/
http://time.com/money/2965556/7-marijuana-stocks-for-a-buzzworthy-but-risky-pot-folio/
http://www.businessinsider.com/prop-19-stocks-2010-10?r=US&IR=T&IR=T
Hade det varit kontroversiellt som vapen, cigg, gambling eller sprit så hade det säkert varit bättre värdering på det(Vice stocks/Invest in sin).
Jag håller inte med dig, bolaget är lågt värderat med tanke på det trackrecord man har att slå sig in på nya marknader. I min mening så är det det billigaste bolaget på omx30.
Jag tror att det var lite oklart med Fing när jag skrev det där för 11 månader sen, men jag hade givetvis fel med facit i hand.
Likväl så vågar färre investera i Fing då de troligtvis oroas för framtiden och hur länge tillväxten kan hålla i sig eller t.o.m. om det ens är hållbart i längden. Jag har ingen åsikt kring vem som är rätt, och skulle jag gissa tror jag att en bra teknik kan användas på många håll, inte bara mobiler. Därmed kan de ju vara med ett tag, eller bli uppköpta till premie.
Något jäkligt märkligt hände nyss med orderdjupet i Hansa Medical.
Typ alla poster försvann, inklusive ordrar jag själv nyligen lagt ut.
Det syns bara en nivå på köp och bara en nivå på sälj - lite som om det vore stängningscall, fast med en liten spread mellan köp/sälj förstås.
Måste va nån tillfällig bugg antar jag, eller nåt finlir jag inte känner till.
EDIT: Loggade ut och in igen på Avanza, och nu ser orderdjupet normalt ut igen :D
tossefar
2016-10-10, 12:48
Mvh börshaj nr1
Upp som en sol...
Upp som en sol...
Ja, kommer säkert gå upp till samma igen i april nästa år.
Buckethead
2016-10-10, 17:12
Något jäkligt märkligt hände nyss med orderdjupet i Hansa Medical.
Typ alla poster försvann, inklusive ordrar jag själv nyligen lagt ut.
Det syns bara en nivå på köp och bara en nivå på sälj - lite som om det vore stängningscall, fast med en liten spread mellan köp/sälj förstås.
Måste va nån tillfällig bugg antar jag, eller nåt finlir jag inte känner till.
EDIT: Loggade ut och in igen på Avanza, och nu ser orderdjupet normalt ut igen :D
Med tanke på tiden när du postade meddelandet så var det nog den dagliga auktionen.
http://www.privataaffarer.se/borsguiden/smabolagsaktier-ska-auktioneras-583063
Med tanke på tiden när du postade meddelandet så var det nog den dagliga auktionen.
http://www.privataaffarer.se/borsguiden/smabolagsaktier-ska-auktioneras-583063
Ja, Hansa Medical gick in i sin Intraday Auction Call 13:30:00.005804 och gick tillbaka till ordinarie handel 13:35:04.680765. I November (med möjlig start nästa år) så kommer de dessutom att införa Auction On Demand, mikroauktioner som kan hända när som helst under dagen och som vara i 100 millisekunder: https://globenewswire.com/news-release/2016/05/20/842058/0/en/IT-INET-Nordic-Auction-On-Demand-29-16.html
Intressant, tack för info :)
Kan man se DI:s Börsmorgon live på något sätt?
Utan att vara betalmedlem eller så.
Jag lyckas bara få upp den långt efteråt, hela programmet, men det framställs som att man ska kunna följa det live och jag ser inget om premium/betal/plus nånstans.
Bra tajming med Hansa Medical igår - köpte in mig med GAV på 75kr, så dryga 3% upp redan :)
Fast kom bara in med 1500 spänn så man blir ju inte rik på detta direkt :em:
Men faller det ner på rött så köps det mer, win-win typ :D
ARMSTARK
2016-10-11, 09:31
Kan man se DI:s Börsmorgon live på något sätt?
Utan att vara betalmedlem eller så.
Jag lyckas bara få upp den långt efteråt, hela programmet, men det framställs som att man ska kunna följa det live och jag ser inget om premium/betal/plus nånstans.
Märkligt, jag är inte medlem eller nåt och jag tittade på det senast i morse. Inga konstigheter, de satt å babblade och klockan 9 sa det pling och "Nu har börsen öppnat och vi kan se..."
Märkligt, jag är inte medlem eller nåt och jag tittade på det senast i morse. Inga konstigheter, de satt å babblade och klockan 9 sa det pling och "Nu har börsen öppnat och vi kan se..."
Kan hända att jag är blind eller nåt, men jag ser det aldrig live när jag går in på deras play.
Inte heller om jag går in på börsmorgons sida direkt, alltså:
http://www.di.se/borsmorgon/
Jag ser fortfarande bara fredagens program där.
The_RobRoy
2016-10-11, 16:34
Jösses, dollarn.. 8.81, och Euron närmar sig 10an igen. Sverige har betydligt bättre konjunktur än resten av Europa, men vi eldar på ändå. Helt snurrigt.
^^Inflationen är låg. Vi har snart guldlocks-ekonomi. Risken är att innan vi får det så har USA och/eller Kina börjat backa av olika anledningar och så drar de ner alla i skiten.
Men vafan, det är ju vanliga framsidan man ska gå in på!
Jag var överambitiös och hade gjort ett bokmärke direkt in till deras play.
När jag aldrig hittade nåt där testade jag googla och kom till börsmorgons egna sida, men där fanns som sagt inget heller.
Lösningen var alltså att bara gå in på di.se så finns live-streamen där högst upp :em:
Gustaven
2016-10-12, 20:47
The_RobRoy Ericsson gick ner väldigt kraftigt idag på vinstvarningen, hur tänker du angående ditt tidigare inlägg på bloggen? Dags att kliva in eller gör du en omvärdering på läget?
Xtreme-G
2016-10-12, 20:50
The_RobRoy Ericsson gick ner väldigt kraftigt idag på vinstvarningen, hur tänker du angående ditt tidigare inlägg på bloggen? Dags att kliva in eller gör du en omvärdering på läget?
Roligt med tanke på argumentationen kring att Ericsson tenderar att överraska negativt.
Mvh börshaj nr1
Älskar att exakt de datum ni skrev, så är den nu ner 45%.
Snacka om att jinxa *gah!*
The_RobRoy
2016-10-12, 21:25
Just klar med inlägget ;)
http://www.globalstockpicking.com/2016/10/12/ericsson-revisited/
Just klar med inlägget ;)
http://www.globalstockpicking.com/2016/10/12/ericsson-revisited/
Du kommer snitta ned dig vartefter det faller alltså?
Känns som en sån jäkla klyscha det där som alla ständigt upprepar, att man ska köpa aktier som trendar uppåt och att man ska sälja förlorare, och absolut aldrig försöka fånga kniven.
Man ser ju rätt ofta väldigt kunniga, även analytiker/experter, som köper aktier som tagit mycket stryck för att de "är billiga".
Samtidigt kan det varnas för aktier som gått starkt, "det börjar bli dyrt", "det måste komma en rekyl nu" o.s.v.
Tycker det känns som en jäkligt konstig regel det där att man alltid skulle snitta upp sig, eller köpa enbart sånt som gått som tåget?
Jag har haft Sandvik en längre tid, till min stora glädje. Det vankas rapport snart, vad säger ni, läge att sälja av dem?
Du kommer snitta ned dig vartefter det faller alltså?
Känns som en sån jäkla klyscha det där som alla ständigt upprepar, att man ska köpa aktier som trendar uppåt och att man ska sälja förlorare, och absolut aldrig försöka fånga kniven.
Man ser ju rätt ofta väldigt kunniga, även analytiker/experter, som köper aktier som tagit mycket stryck för att de "är billiga".
Samtidigt kan det varnas för aktier som gått starkt, "det börjar bli dyrt", "det måste komma en rekyl nu" o.s.v.
Tycker det känns som en jäkligt konstig regel det där att man alltid skulle snitta upp sig, eller köpa enbart sånt som gått som tåget?
Va? Det är väl klart att man snittar ner sig om man tror på aktien långsiktigt.
Va? Det är väl klart att man snittar ner sig om man tror på aktien långsiktigt.
Ja precis!
Men det småsparare matas med via journalister/experter är ju att man ska sälja sånt som går ner och köpa sånt som går/gått upp?
Det är min känsla i alla fall.
Men kanske bara är för att jag stör mig på den generaliseringen som jag tycker att jag hör den överallt :d
Okej, aldrig sett. Läser iofs inte Aftonbladet eller DI
Okej, aldrig sett. Läser iofs inte Aftonbladet eller DI
I poddar etc med.
Man ska sälja förlorarna och stoppa pengarna i de innehav som gått upp istället.
Typ så.
Kanske bara jag som hört det överallt :d
Vilka poddar lyssnar du på? Jag lyssnar på Fill or Kill, Börspodden, Placera och Sparpodden. Tycker inte det brukar förekomma.
Vilka poddar lyssnar du på? Jag lyssnar på Fill or Kill, Börspodden, Placera och Sparpodden. Tycker inte det brukar förekomma.
Typ samma, även om jag lagt ner Fill or Kill samt Sparpodden.
Plus Analyspodden.
Är nog bara jag som inbillar mig då :em:
Varför har du lagt ner Fill or Kill? Tycker den är bäst.
Varför har du lagt ner Fill or Kill? Tycker den är bäst.
Gillar inte poddar som berättar vad man (inte) ska rösta på.
Tycker det är onödigt, tillför liksom ingenting.
Typ samma, även om jag lagt ner Fill or Kill samt Sparpodden.
Plus Analyspodden.
Är nog bara jag som inbillar mig då :em:
Placera gör precis så. Alla jag lyssnar på/läser gör så.
Så fort det är börsnedgång så tros det på mer börsnedgång och så fort börsen gått upp osedvanligt mycket på en vecka eller en månad så är det köpläge. De som följer det slaviskt kommer garanterat förlora pengar.
Om börsen eller en akties kurs pendlar mellan över och under sitt rätta värde över tiden så bör man köpa när kursen gått ned, allt annat lika. Det är lätt att ta Ericsson som exempel. Om man köpte på förra rekylen till 65 och sålde nu när den gick ned till 50 så har man på ren svenska skitit i det blå skåpet. Om man istället köper nu så är man inte fullt lika säkert en idiot men man kanske ändå gör en chansning.
Xtreme-G
2016-10-13, 11:46
Du inbillar dig inte svag74, det som går bra har en tendens att fortsätta göra det och tvärt om. Men det är ju såklart stenhård regel. Problemet är när man börjar öka sin riskexponering orimligt mycket för att vinna tillbaka det man förlorat. Nu lägger RobRoy in 2 % och säger sig vara villig att öka vid nedgång med en tydlig motivering. Det är inte riktigt samma sak.
Varför dyker fpc tro?
För övrigt nöjd att jag hoppade av balder för några veckor sedan :)
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/10/13/halverad-kurs.html
Det här är bland det bästa jag vet. Speciellt när en aktie dyker -50% på en dag. Då glider man in på placera forumet där bolaget diskuteras och backar ungefär några dagar innan krashen och ser alla "TUUT TUUT NU GÅR TÅGET""Mot 20kr here we come"
Älskart :D
ARMSTARK
2016-10-14, 08:23
Om jag har samma aktier i flera olika banker, tex Avanza och Nordea, kan jag ha separata GAV för dessa eller måste jag alltid räkna ut ett snitt på alla aktierna vid försäljning.
Egentligen vet jag nog svaret men måste kolla. :)
KalleBalik
2016-10-14, 09:25
Varför dyker fpc tro?
För övrigt nöjd att jag hoppade av balder för några veckor sedan :)
Aktien är sönderblankad tyvärr, spelar ingen roll att företaget går som tåget, kursen styrs mer eller mindre av blankarna för tillfället.
Xtreme-G
2016-10-14, 09:53
Aktien är sönderblankad tyvärr, spelar ingen roll att företaget går som tåget, kursen styrs mer eller mindre av blankarna för tillfället.
Aha, så blankarna har inte förstått sitt misstag ännu! Eller har de?
Problemet med Fingerprint är att de värderas till P/E 16,36 enligt Avanza. Det är ju inte speciellt högt för ett företag i tillväxt. Men det är ändå 16,36 år av allt annat lika innan man tjänar igen aktiekursen. Detta på ett företag med 150 anställda och ett hundratal inblandade konsulter. Det är typ 150 miljoner per anställd. Vad har de av värde förutom kunskapen att tillverka fingeravtrycksläsare? Inget! vilket gör det till en jätterisk. Finns det samtidigt potential? Ja självklart, man kan ha fingeravtrycksläsare i stort sett överallt. En potentiell jätteindustri helt klart. Hur ser det då ut om 16,36 år? Ingen har såklart en aning.
KalleBalik
2016-10-14, 10:32
Aha, så blankarna har inte förstått sitt misstag ännu! Eller har de?
Problemet med Fingerprint är att de värderas till P/E 16,36 enligt Avanza. Det är ju inte speciellt högt för ett företag i tillväxt. Men det är ändå 16,36 år av allt annat lika innan man tjänar igen aktiekursen. Detta på ett företag med 150 anställda och ett hundratal inblandade konsulter. Det är typ 150 miljoner per anställd. Vad har de av värde förutom kunskapen att tillverka fingeravtrycksläsare? Inget! vilket gör det till en jätterisk. Finns det samtidigt potential? Ja självklart, man kan ha fingeravtrycksläsare i stort sett överallt. En potentiell jätteindustri helt klart. Hur ser det då ut om 16,36 år? Ingen har såklart en aning.
Givetvis finns det risker. PE ligger snarare på runt 11-12 just nu sett till vad kursen står i idag i förhållande till årets förväntade resultat, det är typ lägst på OMX30 samtidigt som bolaget har större tillväxt än något annat bolag på OMX30.
Xtreme-G
2016-10-14, 10:36
Givetvis finns det risker. PE ligger snarare på runt 11-12 just nu sett till vad kursen står i idag i förhållande till årets förväntade resultat, det är typ lägst på OMX30 samtidigt som bolaget har större tillväxt än något annat bolag på OMX30.
Då är det ju bara att tacka blankarna som bjuder på denna möjlighet. Jag är för feg.
KalleBalik
2016-10-14, 10:42
Då är det ju bara att tacka blankarna som bjuder på denna möjlighet. Jag är för feg.
Mm, jag vet inte riktigt vad som krävs för en uppvärdering, var och varannan dag kommer PM om att man sitter i nya telefoner, man har plockat Google som kund, sensor i betalkort från MasterCard osv, inget verkar dock hjälpa så länge blankarna vräker ut aktier.
Jag sparar lite i aktier o fonder och jag har absolut ingen världskoll. I fonderna kör jag indexfonder och aktierna jag sparar i är endast företag som jag tror på pga mina egna intressen osv ser olika spelföretag t.ex. som jag tror kommer gå bra i framtiden.
Men jag förstår inte hur aktiemarknaden fungerar. Paradox rapporterar bra resultat och inget har i princip förändrats vad jag vet den senaste månaden. Ändå har den dykt nästan 20% under en månad. Och nu när dom annonserade ett releasedatum för tyranny så gick den upp 6%. Däremot så har man redan vetat om att spelet ska släppas länge. Bara inte specifikt datum. Så inget har ju egentligen förändrats där heller. Men ändå sticker den upp 6%?
Jag sparar lite i aktier o fonder och jag har absolut ingen världskoll. I fonderna kör jag indexfonder och aktierna jag sparar i är endast företag som jag tror på pga mina egna intressen osv ser olika spelföretag t.ex. som jag tror kommer gå bra i framtiden.
Men jag förstår inte hur aktiemarknaden fungerar. Paradox rapporterar bra resultat och inget har i princip förändrats vad jag vet den senaste månaden. Ändå har den dykt nästan 20% under en månad. Och nu när dom annonserade ett releasedatum för tyranny så gick den upp 6%. Däremot så har man redan vetat om att spelet ska släppas länge. Bara inte specifikt datum. Så inget har ju egentligen förändrats där heller. Men ändå sticker den upp 6%?
Paradox köptes upp något enormt inför förra kvartalsrapporten. Det har varit osäkerhet kring huruvida Tyranny faktiskt skulle komma i år eller inte då det är knäpptyst från bolaget. Marknaden har svårt för att värdera spelbolag.
Sen får du ha i åtanke att aktien introducerades till 33kr i maj. Så det är en väldigt fin utveckling vi har i år.
Men är själv lite bitter att jag inte sålde på 66kr. Min plan var att sälja på 70kr och köpa tillbaka på runt 55kr. Tji fick jag.
dluddeckens
2016-10-14, 14:19
Köpt verisec, tycker de har intressanta produkter och en bra marknadsposition.
Någon som tog rygg? +16% sedan jag köpte.
Kommit flera fina nyheter/PMs senaste dagarna:
FÅR ORDER PÅ FREJA-PRODUKTER FRÅN SPANSK FINANSGRUPP
Direkt
2016-10-03
Verisec utökar samarbetet med SBAB
Cision
2016-10-07
Verisec godkänd leverantör i statligt ramavtal
Cision
I dag 07:30
dluddeckens
2016-10-14, 14:20
Angående Verisec, så fick jag upp ögonen för dem, när jag såg att en bekant (fd säljdirektör på ett företag jag jobbat på) gick till dem. Han har en gedigen erfarenhet, så tänkte att det nog kunde bli en bra match.
Hoppas på en aktie nu, ett företag som jag hört "innervägen" (samma bransch) har tecknat två stora avtal. Hoppas de ger effekt även på aktien.
Hoppas på en aktie nu, ett företag som jag hört "innervägen" (samma bransch) har tecknat två stora avtal. Hoppas de ger effekt även på aktien. Vill inte låta tråkig men hoppas att de avtalen är offentligjorda annars är du skyldig till insiderbrott.
Har varit intresserad av att gå in i fpc länge nu och kom in idag på 89. Dålig trend just nu men hoppas det vänder innan 85, går den under 80 utan sämre utsikter lär jag öka.
Vill inte låta tråkig men hoppas att de avtalen är offentligjorda annars är du skyldig till insiderbrott.
Har varit intresserad av att gå in i fpc länge nu och kom in idag på 89. Dålig trend just nu men hoppas det vänder innan 85, går den under 80 utan sämre utsikter lär jag öka.
Oj ingen aning, men de har ju gått ut till alla anställda i konkurrerade företag att de andra företaget vann upphandlingen.
Men jag ska inte skriva mer om det då!
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/10/13/halverad-kurs.html
Det här är bland det bästa jag vet. Speciellt när en aktie dyker -50% på en dag. Då glider man in på placera forumet där bolaget diskuteras och backar ungefär några dagar innan krashen och ser alla "TUUT TUUT NU GÅR TÅGET""Mot 20kr here we come"
Älskart :D
Placeras forum samt kommentarsfälten(innan de stängde av dem) var och är en källa till mycken underhållning.
Älskar alla konspirationsteorier, sanslösa haussningar och allmän sektmentalitet som råder. Allra bäst var nyligen då de på FPCs forum försökte organisera en omvänd blankarattack.
Oj ingen aning, men de har ju gått ut till alla anställda i konkurrerade företag att de andra företaget vann upphandlingen.
Men jag ska inte skriva mer om det då!
Då är det inte insiderbrott.
Armed Dingo
2016-10-15, 16:51
Placeras forum samt kommentarsfälten(innan de stängde av dem) var och är en källa till mycken underhållning.
Älskar alla konspirationsteorier, sanslösa haussningar och allmän sektmentalitet som råder. Allra bäst var nyligen då de på FPCs forum försökte organisera en omvänd blankarattack.
Haha ja det var väldigt roligt. Uppåt 10 olika signaturer som meddelade hur mycket de tänkte gå in med, tror de kom upp till runt 14 miljoner tillsammans.
Jag förstår inte varför man inte slår följe med blankarna. Alla kan vinna på det utom den som är långsam med att köpa tillbaka. Jag antar att det är just därför % blankade aktier bara ökar.
Vad tror ni om cannabis företag i USA/Kanada? Det är påväg nu i Kanada att bli lagligt eller ja dom håller på och försöker få igenom det. Jag kan inte se hur dessa företag om dom inte blir utkonkurrerade med andra cannabis bolag skulle gå dåligt? Om det nu inte skulle tvärvända och inte bli lagligt alls men jag ser inte hur det kan hända i USA/Kanada nu...
Vad tror ni om cannabis företag i USA/Kanada? Det är påväg nu i Kanada att bli lagligt eller ja dom håller på och försöker få igenom det. Jag kan inte se hur dessa företag om dom inte blir utkonkurrerade med andra cannabis bolag skulle gå dåligt? Om det nu inte skulle tvärvända och inte bli lagligt alls men jag ser inte hur det kan hända i USA/Kanada nu...
Gå tillbaka några sidor, jag postade länkar, artiklar och annat skit, pallar inte göra det igen.
Jag hittade inlägget så du slipper:
Är inte insatt men kan googla. Jag köper inte, för jag tror att många av bolagen kan vara övervärderade på grund av hype och jag har inte tillräcklig kunskap för att plocka russinen ur kakan.
Sen pallar jag inte med utländska aktier så gärna heller. Kanske finns en fond? hmm...
http://marijuanastocks.com/content/list-marijuana-stocks/
http://money.cnn.com/2015/04/17/investing/marijuana-stocks-pot-gw-pharmaceuticals/
http://time.com/money/2965556/7-marijuana-stocks-for-a-buzzworthy-but-risky-pot-folio/
http://www.businessinsider.com/prop-19-stocks-2010-10?r=US&IR=T&IR=T
Hade det varit kontroversiellt som vapen, cigg, gambling eller sprit så hade det säkert varit bättre värdering på det(Vice stocks/Invest in sin).
Måste bara (försöka) impa lite på RobRoy med mitt rekordstora aktieinnehav :cool:
Fördelningen ser nu ut såhär:
Fonder: 61.4%
Likvider: 34.4% (2/3 på räntekonto, 1/3 torrt krut på ISK)
Aktier: 4.1%
Börshandlade fonder: 0.1%
Det försumbart lilla innehavet ETF:er är björnar som snittas enligt plan vartefter börsen stiger.
Kliver ur och tar smällen vid 1540 ungefär - om vi nu ska ända dit upp inom snar framtid...
Fast där sjönk andelen aktier en del - var tvungen casha in 50% av Getinge när jag plötsligt hade 5% upp :cool:
150 spänn är ändå 150 spänn, och resten verkar fortsätta uppåt.
Skönt, för den har varit ett riktigt jäkla sänke sista tiden :)
The_RobRoy
2016-10-18, 21:56
svag74 *gah!*
Är dock också likvid just nu, av skatteskäl håller jag på och tömmer mina portföljer, för att sedan köpa på nytt när jag är begränsat skattskyldig i Sverige om 2 veckor.
Tror du blev lite impad ändå :cool:
Vad är människors egna satta lägsta inköpsnivå?
Vad är er högsta kvot av tillgångar ni vågar spela med på börsen?
Hade tidigare 5k, gått upp till 10k genom åren då inkomst och sparandet växt.
Om du med "spelande" menar mindre aktier/chansningar så cirka 10% av innehav.
The_RobRoy
2016-10-19, 08:33
Jag relaterar det till courtage, vissa marknader kan man ju nu handla extremt billigt, så kan köpa så små poster som 10 000kr till rimligt courtage.
Ett fåtal marknader är extremt dyra, t.ex. Korea, där satte jag minimum inköp runt 100 000kr.
Min högsta kvot är 100% investerad i aktier, men då ska det kännas som ett extremt köpläge på börsen, i princip efter en stor urblåsning/bear market där marknaden stabiliserat sig och verkar vara påväg mot en ny upptrend.
Alla ägg i samma korg nu, The Marketing Group. GAV = 3,56 euro.
Avanza ligger nere. *gah!*
Alla aktier/fonder jag följer i appen visar 0%
extra kakao
2016-10-20, 09:37
Alla ägg i samma korg nu, The Marketing Group. GAV = 3,56 euro.
Grattis, verkar gå bra nu ju.
Jag var med från 2,9 till 9,45 och snittade upp mig när jag trodde "botten" var nådd hela tiden, så har istället ett gav på 4,95 nånting.
Grattis, verkar gå bra nu ju.
Jag var med från 2,9 till 9,45 och snittade upp mig när jag trodde "botten" var nådd hela tiden, så har istället ett gav på 4,95 nånting.
Aa såg ingångskursen bra. Tradat som satan under dagen i TMG, bara vinst :d
Känns som den kan toppa 4,90-5 när NRD sålt klart.
Missat så många raketer nu men jag får se min metod för att hitta bolag som bra. Köpte Oncology venture på 19,90, sålde 24-25. Toppa 79,50 denna vecka...
Gick all-in i zenicor av alla bolag av någon anledning, innan den stora uppgången kom, köpte 14,80 sålde 19 spänn. Nådde 55-60? Haha.
Bästa affären i år var iallafall Aptahem i början av året, den vinsten på 80% var mäktig.
Ros och röv i mina bankinnehav idag:
Ros: Nordea får en köprek av Lars Frick på Avanza/placera eller vad han nu är på och det är ju naturligtvis trevligt när man äger den. Har för mig att Herr Frick köpte Nordea och sen sålde den kort därefter av etiska skäl eller nåt. Eller så har han den kvar. Jag köpte den för att folk sålde den av etiska skäl, haha. Här är köpreken:
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/10/20/nordeas-utdelning-lockar.html
Min köprek hade mer substans och var mycket bättre eftersom jag tajmade det bättre:
På tal om storbanker, dags att tanka Nordea tror jag. Jag ser inget i de där panamadokumenten som kommer kosta Nordea mer än 2% av deras minst lojala kunder men ändå har aktien som redan var rejält lågt värderad tagit rejält med stryk. Tittar vi på P/E tal så handlas den för en multipel under 9. Tittar vi på direktavkastning så talar vi omkring 8% med årets avklarad. Snorbillig bank, ska ni inte ha lite bank? Köp bank annars får ni stryk.
Köp bank, annars får du bank! :)
Röv: Mitt otajmade köp av SEB är jag fortfarande lite back på och idag störtdyker den som en pilgrimsfalk på en rapport som var bättre än väntat. Jaja, djävulen är i detaljerna och så men jag tror ändå att reaktionen är för stor och att den bör gå upp igen.
Wow, blev över 50% upp på hela aktiekontot IDAG tack vare många fina trades i uppgången på TMG. Sålde av och är likvid, kanske dumt då den ser ut att fortsätta över 5an men jag är skaaaaapligt nöjd. Realiserad vinst och sudda ut risken genom att ligga utanför. Fantastiskt.
Wow, blev över 50% upp på hela aktiekontot IDAG tack vare många fina trades i uppgången på TMG. Sålde av och är likvid, kanske dumt då den ser ut att fortsätta över 5an men jag är skaaaaapligt nöjd. Realiserad vinst och sudda ut risken genom att ligga utanför.
Bra jobbat *flex*
Bra jobbat *flex*
Tack, varit lite segt några veckor med minussiffror så jag behövde detta för psyket :)
Ros och röv i mina bankinnehav idag:
Ros: Nordea får en köprek av Lars Frick på Avanza/placera eller vad han nu är på och det är ju naturligtvis trevligt när man äger den. Har för mig att Herr Frick köpte Nordea och sen sålde den kort därefter av etiska skäl eller nåt. Eller så har han den kvar. Jag köpte den för att folk sålde den av etiska skäl, haha. Här är köpreken:
Brukar lyssna på deras podd och känslan jag fått senaste året är att han varit positiv till Nordea. Jag plockade själv in den på 73kr och det känns rätt bra med 24% upp i ett av mina större innehav.
https://www.avanza.se/aktier/aktieinspiration/portfoljer/lars-frick.html
Du kan se hans portfölj här och han skriver för börsveckan.
Tack, varit lite segt några veckor med minussiffror så jag behövde detta för psyket :)
Ah, tråkigt med långa perioder av minus.
Jobbar du heltid som trader eller?
Ah, tråkigt med långa perioder av minus.
Jobbar du heltid som trader eller?
Verkligen.
Tradar under dagen via telefonen på jobbet :P Research och grafläsning på kvällarna för att hitta objekt som jag håller koll på under dagarna. Äter inget på min lunch på jobbet för att följa med på börsen live. Tradar mest i småbolag, aggressiv strategi och korta positioner oftast, 30-sek till 5min.
Brukar lyssna på deras podd och känslan jag fått senaste året är att han varit positiv till Nordea. Jag plockade själv in den på 73kr och det känns rätt bra med 24% upp i ett av mina större innehav.
https://www.avanza.se/aktier/aktieinspiration/portfoljer/lars-frick.html
Du kan se hans portfölj här och han skriver för börsveckan.
Plockade in den för strax under 75 kr. Gick in med strax över 100 lax.
Hyfsad rapport från Betsson. I efterhand kan man dock se tillbaka på den oklara varningen och spekulationerna att det var fulspel för optionsprogrammet. Började köpa in mig igen när det kändes som anon hade vänt till köp förra veckan, blev fin belöning idag med nästan 100% upp (MF). Även Unibet har reagerat positivt, har skalat ner positioner rejält samt snittat lite intradag resterande.
Spännande med Volvo imorgon. Inte för att lastbilar är så jäkla kul utan att jag "råkar" ha kvar långa minisar som kan bli en tråkig historia ifall det vill sig illa. Är ITM med dagens stängning och hoppas att det inte blir alltför snett ifall man ska ta stoppen.
Gick in med strax över 100 lax.
:eek:
Hur ska du kunna sova i natt? :confused:
Hur ska du kunna sova i natt? :confused:
Ironisk?
Ironisk?
Han går in med 100 lax i en och samma aktie, verkar hög risk.
Nä inte särskilt ironisk...
The_RobRoy
2016-10-20, 21:53
Har man 50k och använt belåning då lär man inte sova.
Har man 100 msek, ja då lär man sova rätt gott.
Eller så är man svag74, trots 100 msek på kontot så kan man inte sova
Iofs var det Nordea och inget småbolag, så kanske inte (mycket) värre än att ha samma innehav i någon aktiefond.
Men ändå, in pang bom, känns lite kaxigt ändå - jag hade legat vaken :D
har man 50k och använt belåning då lär man inte sova.
:d
Jaja jokes on me, men det är jag som sover gott på natten också :cool:
Jaja jokes on me, men det är jag som sover gott på natten också :cool:
Sen är det du som har en avkastning på 0,5% också :cool:
Sen är det du som har en avkastning på 0,5% också :cool:
Nja jag ligger på 1% nu :hbang:
Typ som börsen alltså (exkl utdelningar i alla fall).
Nja jag ligger på 1% nu :hbang:
Typ som börsen alltså (exkl utdelningar i alla fall).
Varför köper du inte bara indexfonder istället för att hålla på som du gör? Jag är upp 9% på mitt månadssparande i år.
Varför köper du inte bara indexfonder istället för att hålla på som du gör? Jag är upp 9% på mitt månadssparande i år.
Jag har haft typ 0% volatilitet i år, börsen har varit skakig som fan!
Sen är det kul också, testar småtradea lite med några aktier o.s.v. enligt egen strategi, ska utvärdera senare och se om det verkar lönsamt eller om jag gör bäst i att låta bli :D
https://s12.postimg.org/7bp38cerx/bors.jpg
EDIT: Förövrigt är det ju inte mitt mål att ligga på 1%/år, det har varit ett dåligt år helt enkelt.
Jag ligger med typ 25% i fonder som historiskt ska kunna sticka 20+% ett riktigt bra år.
Då blir det andra bullar för portföljen :cool:
Slartibartfast
2016-10-21, 09:16
Kör du indexfonder, vilka isf?
Jag har största delen av mitt månadssparande i MSCI World + Emerging markets.
d&g upp över 11% iår, bra pengar :)
Har du bytt dina långräntor mot Entropics än?
5,30 TMG fml!!!! :d
Stort tack till dig för tipset.
Mindre stort tack till avanza som var nere igår förmiddag.
Slartibartfast
2016-10-21, 09:48
Har du bytt dina långräntor mot Entropics än?
Nej, men idén verkar intressant. Ska läsa på lite om det.
Nej, men idén verkar intressant. Ska läsa på lite om det.
Mmm mycket intressant :cool:
Bara man är medveten om riskerna, vid stooora katastrofer kan det smälla som en hel börskrasch i fonden.
Dock beräknas de inte komma vart 7:e år som på börsen utan vart 100:e år ungefär.
Mer om risker (kolla VaR framförallt) och deras exponering finns som vanligt i månadsrapporten.
http://entropics.se/wordpress/wp-content/uploads/2016/10/m%C3%A5nadsrapport-16-09-klass-A.pdf
Dessa fonder kör jag.
http://i.imgur.com/O01WKB6.png
Börjar klia lite i pekfingret att dra igång en nedsnittningsplan i Eric.
Helt utan fundamenta då jag ändå inte kan räkna på sånt, men bara för att den tagit så jäkla mycket stryk.
Och 40,60 verkar va lägsta nivån på 10 år, så kanske finns enormt stöd för vändning där, om den ska ända dit ned...
Hmm...kanske börjar köpa vid 45, eller nåt... :D
ARMSTARK
2016-10-21, 12:10
Vad är egentligen meningen med riktkurser, de stämmer ju aldrig. Eller rättare sagt, de stämmer ibland eftersom vissa säger si och andra säger så och någon råkar träffa rätt ibland. Meningslös företeelse i mina ögon. Visst, större aktörer kunde förståss blanka en aktie och sen baissa ner den.
Armed Dingo
2016-10-21, 12:13
Att man har 35% av portföljen i Impact Coatings sedan 12 mån tillbaka känns bra idag!
Att jag har nästan lika mycket i Sensys Gatso känns inte lika bra. Förbannade öken!
Finns det något enkelt sätt att avgöra hur mycket vinst man gjort EFTER förvaltningsavgifter tas ut?
Är det så pass enkelt om förvaltningsavgiften är 1 % och uppgången på din investering var 10 % så slutar man med 10 - 1 = 9 %?
Finns det något enkelt sätt att avgöra hur mycket vinst man gjort EFTER förvaltningsavgifter tas ut?
Är det så pass enkelt om förvaltningsavgiften är 1 % och uppgången på din investering var 10 % så slutar man med 10 - 1 = 9 %?
Förvaltningsavgiften är alltid dragen när du ser resultat/kursgrafer etc.
Om du pratar om fonder d.v.s.
Förvaltningsavgiften är alltid dragen när du ser resultat/kursgrafer etc.
Om du pratar om fonder d.v.s.
Okej, så när jag kollar på t.ex. Avanzas hemsida och en viss fond har det senaste året gått upp 10 % så är alltså de pengar som dras ifrån förvaltningsavgiften redan inräknad i det?
Okej, så när jag kollar på t.ex. Avanzas hemsida och en viss fond har det senaste året gått upp 10 % så är alltså de pengar som dras ifrån förvaltningsavgiften redan inräknad i det?
Alltid!
Jag gjorde en liten sammanställning över min aktie- och fondfördelning tidigare i veckan. Kul att få det lite mer överskådligt. :)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/37179457/Aktier/Aktie%20och%20fondf%C3%B6rdelning%20191016.jpg
Tråkigt nog så är totala innehållet mindre än vad många här inne har i månadslön. #studentliv
Försöker du ställa dig in hos ceejay? :d
Försöker du ställa dig in hos ceejay? :d
Tyvärr kan jag inte uttala mig. De ritualer som sker mellan oss Didnerägare är sekretessbelagt.
Jag har 0% hos Didner, de har ju inga hedgefonder :d
(100% av mina fonder är hedgefonder ifall någon missat det, + Entropics såklart).
Slartibartfast
2016-10-21, 13:37
När tror ni nästa globala krash kommer?
Jag är förberedd på att mitt sparkapital halveras inom närmsta fem åren, men kommer kraschen om 15 är det värre. Jag är gammal redan som det är.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/07/MSCI_World.png/1024px-MSCI_World.png
LtFyP0qy9XU
Xtreme-G
2016-10-21, 13:46
När tror ni nästa globala krash kommer?
Jag tror att hela marknaden går och väntar på den. Det finns ingen trigger ännu, men det kan komma när som helst känns det som, eller så dröjer det. Jag vill mest ha det överstökat. Det känns ofrånkomligt.
Slartibartfast
2016-10-21, 13:49
Precis. Hellre förr än senare, typ.
Kommer ju senare också iofs :) Men då har man hunnit handla billigt ett tag emellan.
Ingenting kan krascha med så låg ränta förutom om det blir krig. Ingenting kan få räntan att stiga mer än en global högkonjunktur med överhettning och inflation. Det ska upp innan det ska ner, om inte storkrig sker eller någon revolution/kupp/inbördeskrig blossar i något viktigt land.
Vad är historiska P/E talet på världens stora börser sedan 1990? Typ 20? Vad är det på stockholmsbörsen idag? Typ 20? Vad var genomsnittliga räntan på lån de åren? Typ 4,5%? Vad är den nu? Typ 1,5%?
Vill man investera pengar i något som ger avkastning så bör man välja aktier idag, det gäller även om alternativet är att betala av på sitt bolån. Detta kommer gälla tills P/E-talet närmar sig 65 med de räntor vi har idag. Om dessa räntor skulle förbli så bör börsen upp 200%.
Om vi tar tjugo år framåt, hur höga tror ni räntorna kommer vara i snitt? Jag tror som sagt tidigare inte att centralbanksräntorna i Eurozonen, USA och Sverige kommer gå över 2% mer i mitt liv. Och vad händer med boräntor och investment grade bonds då? Ja, de kommer troligen pendla mellan 1,5-4% med ett medel runt 2,0-2,5% och då ska P/E-talen vara mellan 35-45. Börsen är med andra ord billig nu, snorbillig. Har jag rätt köper man allt som har stabil intjäning, mogna brancher och inte beror på råvarupriser eller andra svårförutsägbara trender.
TL;DR: Detta är en stark köprek, av en partisk observatör, av alla bolag inom:
Bank, stabila verkstadsbolag, investmentbolag, IT, vapenindustri, livsmedel, tobak, sprit, gambling(kanske när den branchen mognat). Riktkurs: OMXS30=3000.
Vad är historiska P/E talet på världens stora börser sedan 1990? Typ 20? Vad är det på stockholmsbörsen idag? Typ 20? Vad var genomsnittliga räntan på lån de åren? Typ 4,5%? Vad är den nu? Typ 1,5%?
De pratade lite kort om P/E och värdering för ett par dagar sen i EFN Börslunch.
4:20 in i programmet.
https://www.efn.se/bors-finans/borslunch-19-okt-2016/
Enligt graferna i programmet så gäller:
P/E snitt senaste 10 åren 13,8.
P/E idag strax över 16.
Verkar va sånt som kan beräknas på olika sätt iofs.
OK då jag ändrar riktkursen till 3500 efter du snällt påpekade min sunkiga data. Jag hittade bara SaP500 och det är möjligt att P/E beräknas annorlunda där.
Det pratas om börsens värdering nästan hela dagens avsnitt.
Massa skumma grafer och en del rörigt och mycket olika åsikter, vet inte om jag blev klokare av just detta :D
https://www.efn.se/bors-finans/borslunch-21-okt-2016/
Vad är egentligen meningen med riktkurser, de stämmer ju aldrig. Eller rättare sagt, de stämmer ibland eftersom vissa säger si och andra säger så och någon råkar träffa rätt ibland. Meningslös företeelse i mina ögon. Visst, större aktörer kunde förståss blanka en aktie och sen baissa ner den.
Apropå detta så har vi lite lustiga riktkurser i Getinge nu.
Alla riktkurser, även de neutrala samt de som har sälj, ligger 155+.
Och det är färska riktkurser, många senaste dagarna.
Kursen ligger under 155, alltså under den mest pessimistiska säljreken.
Xtreme-G
2016-10-21, 16:36
Ingenting kan krascha med så låg ränta förutom om det blir krig. Ingenting kan få räntan att stiga mer än en global högkonjunktur med överhettning och inflation. Det ska upp innan det ska ner, om inte storkrig sker eller någon revolution/kupp/inbördeskrig blossar i något viktigt land.
Jag förstår helt och hållet ditt resonemang. Men räntor består till stor del av en kreditrisk förutom den riskfria räntan. Ingen vet förmodligen vad riskpremierna för kreditrisken i olika räntepapper ligger på i dagsläget eftersom att forskningen inte kommit så långt. Det har dock köpts en massa obligationer med påhittade pengar (QE) som har gjort att investerare (pensonsparare etc) har fått acceptera låga räntor eller söka sig till mer riskfyllda tillgångar. Jag är inte ens övertygad om att riskpremien för kreditrisken är positiv.
Vad händer då ifall det börja spricka i fasaden? Japan har tex 280 % av BNP i statsskuld, en åldrande befolkning och väljer att syntetiskt trycka ner 10-årsräntan till 0 % och på så sätt är det ju inga problem att låna billigt, man lågar ju praktiskt taget av sig själv och ingen inflation ha de heller. Jag och flera med mig förstår inte hur detta går ihop, och Japan är inte enda landet då USA ligger på 104 % tätt följt av Euroländerna på 90 % och Sverige på måttliga 44 %. Vem ska betala dessa skulder? I framtiden är vi äldre och och har en mindre arbetsför befolkning.
1.) Robotarna kanske fixar biffen, men det är långt kvar dit?
2.) Ingen ska betala, på samma sätt som ingen ska betala av sina bostadslån. Den nya Gerlderekonomin (no offence) funkar och allt rullar på. De rika blir rikare och klyftorna ökar.
3.) Inflationen ska betala tillbaka genom att urholka pengarna värde. Men vi har ju ingen inflation, trots det känns det som att allt i Sverige faktiskt blir dyrare. Konstigt va Ingves?
Vad händer då när QE slutar. Fed håller 3,2 triljoner dollar enligt wiki, en anseenlig mängd jämfört med deras totala skuld på knappa 20 triljoner. Vem ska köpa dessa? Ingen för dagens räntor såklart, men öka räntorna och det kommer köpare. Varifrån kommer de köparna, jo investerar från andra tillgångsklasser (pensionsfonderna) skjuts tillbaka mot det mindre riskfyllda och det blir ett glapp där också. Vad är det som ska täcka alla 3,2 triljoner dollarna då? Jag vet inte, allt ligger ju i uppblåsta tillgångar såsom Sveriges bostadsmarknad. USA går inte direkt plus, ska de höja skatterna nu när räntan på deras enorma statsskuld (typ 40 % av all världens totala skuld). Inte bra för världsekonomin! Det börja rasa och kreditrisken gör sig påmind. Kina börjar tveka på att hålla USA skuldsatt och räntorna sticker vidare uppåt. Men räntorna kunde ju inte gå uppåt!? Nej, snarare så att räntorna inte fick går uppåt. Nu börjar vi snacka kreditförluster...
Vidare anser jag att vi är mitt i brinnande högkonjunktur, med en dold inflation. Konsulter har aldrig varit så fullbelagda sedan 2008! Vi har som RobRoy pratat om rally på småbolag. Folk köper bilar som aldrig förr... Men ändå har vi en penningpolitik som om det vore mitt i en kris? Vad händer NÄR det börjar vända nedåt? Det finns inget utrymme. Det går inte för någon att bara fortsätta och tro att det ska reda ut sig i framtiden. Förtroendet försvinner.
Nu har jag kommit ungefär så långt jag kommer i mitt resonemang. Jag vet inte vad som kommer att hända. Jag har ingen aning om hur allt egentligen hänger ihop i mitt resonemang och vilka krafter vi har att göra med. Jag kanske är helt ute och cyklar. Vänligen upplys mig! Men det börjar kännas 2008 och:
http://images.slideplayer.com/38/10767166/slides/slide_4.jpg
Är väl i princip 100 min tanke och åsikt också. Det ska i alla fall bli jäkligt intressant och förhoppningsvis har man gjort investeringar inom rätt områden när det skiter sig.
Att man har 35% av portföljen i Impact Coatings sedan 12 mån tillbaka känns bra idag!
Att jag har nästan lika mycket i Sensys Gatso känns inte lika bra. Förbannade öken!
Haha jasså du är kvar i Sensys? Släppte skiten på 3kr för ett braaa tag sen. Tror inte det blir mycket i aktien om det inte sker något viktigt.
Vattenflaska
2016-10-23, 20:26
Två frågor kring pensionssparande.
Har idag ett privat månatligt sparande som sätts in på ett pensionssparkonto hos Swedbank, allt i fonden transfer 80.
Har för avsikt att flytta detta till Avanza och fortsätta mitt sparande där.
Är det någon som vet ifall flytten kostar något? Eller kan jag bara flytta det rätt upp och ner? Har ett vagt minne av att jag fick höra att det kan kosta något att flytta mitt pensionssparande, men lyckas inte hitta något svar på Swedbanks hemsida. Kanske är det någon här som gjort en flytt och vet hur det ligger till?
Fråga 2 gäller tips på fond på pensionssparandet (premiepensionskonto). Har idag AP7 Såfa. Har med andra ord inte gjort något aktivt val ännu, funderar på att byta fond, (har haft en årlig genomsnittlig förändring på 13 %). Tips på bra fondportfölj? Vad anses vara en bra (låg) förvaltningsavgift? Tänkte även börja månadsspara i DNB Global Indeks som har en förvaltningsavgift på 0,30% Är det okej?
Två frågor kring pensionssparande.
Har idag ett privat månatligt sparande som sätts in på ett pensionssparkonto hos Swedbank, allt i fonden transfer 80.
Har för avsikt att flytta detta till Avanza och fortsätta mitt sparande där.
Är det någon som vet ifall flytten kostar något? Eller kan jag bara flytta det rätt upp och ner? Har ett vagt minne av att jag fick höra att det kan kosta något att flytta mitt pensionssparande, men lyckas inte hitta något svar på Swedbanks hemsida. Kanske är det någon här som gjort en flytt och vet hur det ligger till?
Fråga 2 gäller tips på fond på pensionssparandet (premiepensionskonto). Har idag AP7 Såfa. Har med andra ord inte gjort något aktivt val ännu, funderar på att byta fond, (har haft en årlig genomsnittlig förändring på 13 %). Tips på bra fondportfölj? Vad anses vara en bra (låg) förvaltningsavgift? Tänkte även börja månadsspara i DNB Global Indeks som har en förvaltningsavgift på 0,30% Är det okej?
Flyttade själv från svettbank till avanza, vill minnas att de (avanza) bjöd på flyttavgiften.
Ap7 är helt OK. Det roliga med PPM är att avgifterna är lägre än om du skulle köpa motsvarande fonder någon annanstans. Därför har jag valt lite mer exotiska samt några globalfonder såsom danske t.ex. Men om man inte ha intresse eller vet man man gör så är Ap7 inte alls dumt.
Vad händer då ifall det börja spricka i fasaden? Japan har tex 280 % av BNP i statsskuld, en åldrande befolkning och väljer att syntetiskt trycka ner 10-årsräntan till 0 % och på så sätt är det ju inga problem att låna billigt, man lågar ju praktiskt taget av sig själv och ingen inflation ha de heller. Jag och flera med mig förstår inte hur detta går ihop, och Japan är inte enda landet då USA ligger på 104 % tätt följt av Euroländerna på 90 % och Sverige på måttliga 44 %. Vem ska betala dessa skulder? I framtiden är vi äldre och och har en mindre arbetsför befolkning.
1.) Robotarna kanske fixar biffen, men det är långt kvar dit?
2.) Ingen ska betala, på samma sätt som ingen ska betala av sina bostadslån. Den nya Gerlderekonomin (no offence) funkar och allt rullar på. De rika blir rikare och klyftorna ökar.
3.) Inflationen ska betala tillbaka genom att urholka pengarna värde. Men vi har ju ingen inflation, trots det känns det som att allt i Sverige faktiskt blir dyrare. Konstigt va Ingves?
Japan är japan. Jag vet inte hur de ska få fart på sin ekonomi. Jag tror det landet har de problemen för att de har problem med sin kultur, helt ärligt. Jag ser inget ljus i tunneln där.
Det där med äldre och mindre arbetsför befolkning är en vettig tanke om du tala om Ryssland, Tyskland och Japan och möjligen Kina på grund av demografin. I Sverige och USA och i större delen av världen speciellt utvecklingsländerna så ser demografin bättre ut. Samtidigt så har man sagt precis så här sedan typ 80-talet och problemen har aldrig kommit. Mindre andel av befolkningen befinner sig i arbetsför ålder i framtiden, ja, men robotar, drönare och datorer gör de som arbetar effektivare, den utvecklingen är inte slut.
Du säger att konsulter är fullbelagda, och vissa andra brancher är också det, samtidigt så är verkstadsindustrin, gruvindustrin, oljeindustrin och många andra stora sektorer fulla med kapacitet och det är ingen prispress uppåt på dem. Jag tror helt enkelt inte att det kan bli överhettat för att några branscher blir överhettade. Lönerna har inte pressats upp än och inflationen är låg, nu hänger det säkert till stor del ihop med låga råvarupriser så det blir dubbelt nämnt.
Man avvecklar kostsamma saker.
Ta en vagabondresa på några år runt i svensk glesbygd.
Eller utanför de fem stora städerna åtminstone.
Jag är nöjd att jag kan ta hand om mina föräldrar när de är i den åldern att de ska på hem. Då blir det privat för hela slanten.
Det är naivt att tro att saker varar för evigt och att det går bra överallt. Någon får alltid betala på ett eller annat sätt, just nu ser det ut att bli mina föräldrar och deras föräldrar
Svensk glesbygd har blivit en tragedi senaste 20 åren och de som bor kvar där är de som kommer drabbas hårdast, inte vi barn. Vi har fortfarande hälsan och livskraften.
Av en slump kom jag in på denna igårkväll, man blir lite fnittrig från tillfälle till tillfälle
jLfjEMDJubg
Sen 2007 har Sverige inbillat sig redovisningsmässigt att det går bra..
Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Armed Dingo
2016-10-25, 13:35
Ni missar en raket utan dess like i Impact Coatings gubbar.
Armed Dingo
2016-10-25, 17:03
Jag är förövrigt upp 100% på totalen sedan i juni och plus minus 0 sedan jag startade i september förra året.
Visste vilka bolag jag skulle satsa på men visste mindre (inget) om rimlig bolagsvärdering. Och hade lite otur.
Vilken jädra resa alltså. Det gäller att inte sluta se ljuset i tunneln! Var bra nära jag sålde av flera gånger men trodde på mig själv.
Då kanske någon undrar om jag nu väljer att hoppa av för att inte riskera att samma sak händer igen... nope :cool:
zeusden1
2016-10-25, 19:33
Ni missar en raket utan dess like i Impact Coatings gubbar.
665mkr i börsvärde med ansamlande förluster om nära 200msek över en tioårsperiod? Antalet aktier har gått från 11.14 miljoner till 31,2 miljoner över en tioårsperiod.
Bolaget har minst sagt lite att jobba på :D
Vet man ens om ordern om 100mkr kommer att vara vinstdrivande? Vad kan man räkna med för marginaler?
Nej tack!
Har man 50k och använt belåning då lär man inte sova.
Ni kan sluta göra narr av mig nu, jag är uppe i 6,1% aktier :cool::hbang:
Om SOBI faller vidare imorgon efter rapport så kommer det bli ännu mer!
Oh the excitement när man har 6,3% av sparandet i aktier :cool: :hbang:
Dagens stängning får avgöra om det blir någon nattsömn eller ej :d
Underhållning dagtid blir det i alla fall, fan så kul med lite aktier och inte bara fonderna *popcorn*
EDIT: Nu 6,4% - sätter på lite hård musik så jag törs följa upplagda köpplaner och inte fegar ur :D
Tur man inte har nån skev fördelning på aktierna i alla fall :d
Enligt nyskapad portföljrapport.
Särskilt som de 35,2% "övrigt" typ kvalar in som hälsovård/läkemedel...
BRANSCHFÖRDELNING (SVENSKA AKTIER)
60,4% HÄLSOVÅRD
1,5% IT
2,9% SÄLLANKÖPSVAROR
35,2% ÖVRIGT
Herregud vad det hände grejer idag alltså - slutar dagen med 7% aktieinnehav! :O
Särskilt SOBI blev det ju galen handel i, anonyma formligen krossade uppgången på eftermiddagen.
Ser dock inga nya blankningar rapporterade där ännu.
Får trösta mig med att jag har en bra bit marginal till jag stoppar ut mig själv och tar förlusten, samt att jag fiskade en bra bit Capio på dagslägsta som sedan stängde 2% över mitt köp :)
The_RobRoy
2016-10-27, 18:40
Och kronan är död, sett ur ett internationellt perspektiv, har våra bolag på börsen blivit rejält mycket billigare. T.ex. Ericsson kan ju Cisco nu köpa för småpengar. USDSEK 9.08
Jag ligger drygt 1000 spänn back på mina aktier, det är värre än att kronan är "lite låg" *gah!*:(
Ska försöka va lite långsiktig dock och följa uppgjorda planer, men fan alltså, förluster gillar jag inte :/
Knas handel i SOBI idag.
Bajsmacka i Fingerprint. Köpte lite på 82 :)
Och kronan är död, sett ur ett internationellt perspektiv, har våra bolag på börsen blivit rejält mycket billigare. T.ex. Ericsson kan ju Cisco nu köpa för småpengar. USDSEK 9.08
Ja det är löjligt nu, eur snart 10:-
Det är för att lönerna måste ned och ingen avtalsrörelse kan resultera i sänkta löner. Facken är för starka helt enkelt, så riksbanken måste kompensera, och kompensera gör de! :)
The_RobRoy
2016-10-28, 12:08
Tog position på det, in i Rottneros samt dubblade upp i Ericsson. Kort motivering på bloggen, skriver mer om Rottneros senare
Tog position på det, in i Rottneros samt dubblade upp i Ericsson. Kort motivering på bloggen, skriver mer om Rottneros senare
Funderat på att skapa en nedsnittningsplan i Eric, men har hamnat rätt tungt i mina övriga aktier så jag vetefan...
Avvaktar lite så får vi se om den kommer lägre.
Börjar närma mig 100% avkastning på Nvidia sedan i maj. Dessvärre bara på ca 5kkr satsade. När brukar ni erfarna sälja av? Funderar på att sälja halva innehavet när/om den slår i 100%, så har man inte förlorat något hur det än går sen.
Börjar närma mig 100% avkastning på Nvidia sedan i maj. Dessvärre bara på ca 5kkr satsade. När brukar ni erfarna sälja av? Funderar på att sälja halva innehavet när/om den slår i 100%, så har man inte förlorat något hur det än går sen.
Spontant ser det dyrt ut (kollade på Yahoo Finance) men man får nog tänka på att det är relativt höga multiplar borta i Amerikat, och för all del även här, men kanske inte lika överdrivna. Sen kan man säkert diskutera om det är "rätt" med ränteläget att det mesta värderas väldigt högt. Man kanske kan försvara den höga värderingen i Nvidia att de har haft och har bra år med höga förväntningar inför framtiden och att man då ser mer uppsida.
Om man ska säga något konkret - sälj av om du har något mer intressant case, sen som du själv föreslår behöver du inte sälja av allt.
Spontantips apropå utländska bolag, se till att ha dem i KF. Vet inte hur många känner till detta.
http://blogg.avanza.se/hemberg/2015/09/24/kapitalforsakring-bast-for-utlandska-aktier/
Slartibartfast
2016-10-29, 08:46
Jag ligger drygt 1000 spänn back på mina aktier, det är värre än att kronan är "lite låg" *gah!*:(
Ska försöka va lite långsiktig dock och följa uppgjorda planer, men fan alltså, förluster gillar jag inte :/
Det är inga förluster, sålänge du inte säljer. Det gungar på aktiemarknaden.:thumbup:
Det är inga förluster, sålänge du inte säljer. Det gungar på aktiemarknaden.:thumbup:
Så är det :)
Och jag känner att jag börjar bli lite mer bekväm med att ligga på rött än jag var i början, så det kan finnas hopp för mig med :cool:
Däremot ligger jag ju plus på helåret totalt såklart :)
Det där är på sätt och vis ett jävligt märkligt synsätt, men jag kan ändå inte skjuta ner det totalt för jag håller till viss del med. Det beror ju till mångt och mycket hur ens placeringsstrategi ser ut.
Frågan är bara hur lång tid det håller. Fortfarande ingen förlust om företaget går i kk, aktierna är värda noll etc?
Slartibartfast
2016-10-29, 10:58
Jo, det beror ju helt på ens placeringshorisont. Jag investerar brett med lång horisont, så jag förväntar mig att ligga på rött ett år eller två. På lång sikt borde det ge en vettig årlig avkastning.
Det är ju skillnad på investering och spekulation. Jag har också i min ungdom köpt Nokiaaktier, och dom pengarna ser jag aldrig mera.
Alltså du börjar i fel ände. "Erfarna" säljer inte av efter en aktie gått upp en viss procent. Varför satsade du pengar på Nvidia från första början? Har det som du trodde då skett som du förväntat dig? Är det fortfarande sant? Finns orealiserad potential kvar eller har den stigit mer än man kunde förvänta sig? Slutligen ska du ju komma fram till samma sak som du kom fram till när du köpte; Är värderingen hög, lagom eller låg?
Kommer du fram till att värderingen är hög så ska du sälja.
Kommer du fram till att värderingen är låg så kanske du ska köpa mer beroende på din placeringshorisont och din allokering.
Kommer du fram till att värderingen är lagom så kanske du ska titta dig om efter andra bolag och om du hittar något som du tror är värderat för lågt så ska du köpa det istället kanske, beroende på allt annat.
Jag antar att du köpte Nvidia på grund av att du gjorde något av en analys av fundamenta och det fungerade ju bra. Varför ska du gå över till teknisk analys för att sälja?
Så är det :)
Och jag känner att jag börjar bli lite mer bekväm med att ligga på rött än jag var i början, så det kan finnas hopp för mig med :cool:
Däremot ligger jag ju plus på helåret totalt såklart :)
Om du inte day/swing tradar ser jag inte riktigt poängen med att hålla sån koll på kursen där man beklagar sig över att man inte prickade botten? Om din sparhorisont är åtminstone flera månader är det ju bara att gilla läget att det kanske inte blir helt rätt dag 2.
Om du inte day/swing tradar ser jag inte riktigt poängen med att hålla sån koll på kursen där man beklagar sig över att man inte prickade botten? Om din sparhorisont är åtminstone flera månader är det ju bara att gilla läget att det kanske inte blir helt rätt dag 2.
Jag håller på att lära mig det där med att tolerera rött, så ha lite överseende med mig :em:
Tycker du kommit långt med dig själv svagis på kort tid.
Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Tycker du kommit långt med dig själv svagis på kort tid.
Jupp, t.ex. har jag ju 7+% aktier nu! *hug*
The_RobRoy
2016-10-30, 09:59
Jag tänker såhär, förluster som jag kan ta igen på att spara in ordentligt på en månadslön känns inte särskilt mycket, förlorar man mer än så börjar det göra rätt ont.
Vattenflaska
2016-10-30, 18:25
Flyttade själv från svettbank till avanza, vill minnas att de (avanza) bjöd på flyttavgiften.
Ap7 är helt OK. Det roliga med PPM är att avgifterna är lägre än om du skulle köpa motsvarande fonder någon annanstans. Därför har jag valt lite mer exotiska samt några globalfonder såsom danske t.ex. Men om man inte ha intresse eller vet man man gör så är Ap7 inte alls dumt.
Vilket typ av konto bör man öppna hos Avanza för pensionssparande? IPS eller privat pensionsförsäkring? Eller kan jag/bör jag öppna upp ett till ISK (för pensionssparandet)? Hur har ni gjort?
Har ju ett individuellt pensionssparar konto på Swedbank som jag ska flytta till Avanza. Det är väl detsamma att fortsätta ha IPS, eller?
Jag hade kört på ett ISK. Gillar inte tanken att låsa mina pengar tills jag är 55 år.
Kallsone
2016-10-31, 09:36
Hexagons VD häktad. Vad tror ni? Ska man sälja eller avakta?
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/10/31/hexagon-rasar-efter-vd-haktning.html
En annan fråga. Kommer behöva ungefär 40% av mitt investerade kapital om 6 månader för bostadsköp. Hålla kvar det på börsen eller sälja av?
Slartibartfast
2016-10-31, 09:46
En annan fråga. Kommer behöva ungefär 40% av mitt investerade kapital om 6 månader för bostadsköp. Hålla kvar det på börsen eller sälja av?
Jag skulle inte ha pengar jag ska använda för bostadsköp på börsen. Krashen kan komma imårgon! :krampus
Jag skulle inte ha pengar jag ska använda för bostadsköp på börsen. Krashen kan komma imårgon! :krampus
Om inte annat så imorgon *slap* :em:
Sitter med 8,3% blodröda aktier nu :(
Eller ja, i rättvisans namn ligger mitt näst minsta innehav 4kr plus, som motvikt till de summerade tusenlapparna back på resten *grr*
Tur man hann komma in i ett fjuttlitet innehav björnar innan börsen bar utför med, kan säkert bli flera tior där som kompenserar lite när hela årsavkastningen ryker snart pga aktierna.
Bitter dag idag :d
Slartibartfast
2016-11-01, 14:00
Hur mycket tror ni börsen dyker om Trump blir president? Och hur länge?
Tur man hann komma in i ett fjuttlitet innehav björnar innan börsen bar utför med, kan säkert bli flera tior där som kompenserar lite när hela årsavkastningen ryker snart pga aktierna.
Du och några andra i den här tråden låter som att börsen har gått som en lavin det senaste året. Det har den inte. Den gick ned efter brexit men sen hämtade den sig igen. Börsen har rört sig sidledes i år. För nån vecka sedan var den två procent upp på året och nu är den kring nollan. Så vad är det för börsnedgång du talar om?
Har du sömnsvårigheter så ska du kanske inte äga aktier av den anledningen. I Oktober 2008 så gick börsen ned såsom öppningsdagen efter Brexit fast fem dagar i rad. Det är utför. Du kommer få problem med språket om du ska beskriva ett tillfälle då börsen faktiskt går ned.
Börsen tar sats nu. Stora institutionella investerare såsom pensionsfonder och liknande är rejält likvida för att de tror att värderingarna är höga. Men alla orosmoln blåser bort, ett efter ett, Kina kraschar inte, USAs oljebolag konkade ej, Ceta gick igenom, snart kommer TTIP, Trump förlorar, relationen mellan Ryssland och USA tinar. Vi kommer få börshistoriens första dubbeltopp.
Duterte kanske till och med lyckats hitta en ny modern metod att få lag och ordning. Det är goda tider. Och det kan bara bli bättre.
Så vad är det för börsnedgång du talar om?
Jag snittade ner mig i björnar, men hann som vanligt knappt börja förrän det vände ned för nån vecka sen, så det är den lilla nedgången jag talar om.
Hur mycket tror ni börsen dyker om Trump blir president? Och hur länge?
Om det blir ett chock-läge såsom Brexit blev så kommer antagligen börsen gå ned 5-10 procent på en gång. Men det stora problemet är oberäkneligheten. Marknaden kan inte räkna med att han ska göra vad han säger för att han ändrar sig och att han säger saker som är helt uppåt väggarna. I ett slag ska han riva upp NAFTA och sätta importtullar mot kinesiska, japanska och mexikanska varor. Det är troligen inte möjligt för presidenten att göra det, och det är inte heller troligt att en man med IQ över 80(vilket Trump nog är) kan tro att det är en bra idé. Marknaden har ingenting att förhålla sig till och det är det farligaste. Vi prissätter precis allt beroende på vad vi förväntar oss om morgondagen, varför någotsånär förutsägbara spelregler är en förutsättning. Kapital kan alltid flytta någon annanstans. Men det blir konstigt om det flyttar från världens största marknad. Tror inte någon kommer gynnas av det.
Vips så blev Camurus mitt största (aktie)innehav - högst oväntat!
Men nu har köpplanen nått sitt slut och det är bara stoppen kvar på nedsidan...
Har ett hyfsat GAV dock om vänder uppåt :cool:
Största haken om man hamnar plus med ett större innehav är väl att ha lite is i magen och inte sälja ut allt så fort man har en hundring i vinst :D
Jag snittade ner mig i björnar, men hann som vanligt knappt börja förrän det vände ned för nån vecka sen, så det är den lilla nedgången jag talar om.
Ja. Så den lilla nedgången(2%) är det du beskrev som att den bar utför med börsen.
Hur beskrev du då nedgången efter Brexit(~8%)? Slutet på civilisationen och in med Mad max?
Hur beskriver du finanskrisen 2008(~50%)? Allt som levde dog, allt med substans förgjordes?
2% är två procent. Min vikt går ned och upp två procent på en dag. Extrapolerar jag det i tre månader så ska jag naturligtvis se mig som en sumobrottare eller ett 7 veckors foster, eller?
Ja. Så den lilla nedgången(2%) är det du beskrev som att den bar utför med börsen.
Hur beskrev du då nedgången efter Brexit(~8%)? Slutet på civilisationen och in med Mad max?
Hur beskriver du finanskrisen 2008(~50%)? Allt som levde dog, allt med substans förgjordes?
2% är två procent. Min vikt går ned och upp två procent på en dag. Extrapolerar jag det i tre månader så ska jag naturligtvis se mig som en sumobrottare eller ett 7 veckors foster, eller?
Att märka ord tillför väl inte så mycket här?
Det jag ville få fram var att jag knappt hann in i några björnpossar alls förrän börsen ...
... vände?
... slutade gå upp?
... började gå utför? (nej just det det var ju helt fel)
Vilken formulering hade varit godkänd så jag vet till nästa gång?
Kan du inte starta en blogg istället där du kan posta varje gång ditt innehav ökar eller minskar 100kr?
Kan du inte starta en blogg istället där du kan posta varje gång ditt innehav ökar eller minskar 100kr?
Om du lovar att läsa så kanske... :cool:
Kan även uppdatera när andelen aktier ökar eller minskar med varje tiondels procent :)
RobRoy skulle kunna länka den från sin blogg :D
5,30 TMG fml!!!! :d
Kom du ut?
Kom du ut?
Sålde runt 5an med totalt en 58%-ig ökning sen första köpet på 3,56 om jag minns rätt. Många trades fram och tillbaka :) inte rört TMG sen dess! Var en all-in placering så uppgången blev riktigt saftig.
Nu gick jag all-in idag igen faktiskt, men i Arc Aroma. Gav = 40,32. All-in minus vinst från TMG.
någon som vet hur man kan köpa vicex fonden?
Sålde av Arc Aroma på 45 :) Fin trade! 4,68kr vinst per aktie.
Spanar in nästa köp, Oasmia, karo, TMG känns intressant. Aptahem mycket pressad. Africa Oil kan vara på vändpunkten.
Sålde av Arc Aroma på 45 :) Fin trade! 4,68kr vinst per aktie.
Spanar in nästa köp, Oasmia, karo, TMG känns intressant. Aptahem mycket pressad. Africa Oil kan vara på vändpunkten.
Bra jobbat! *flex*
ARMSTARK
2016-11-03, 13:23
Hur mycket tittar ni på tekniska analyser? Skulle vara intressant att höra folk åsikter om dessa.
Hur mycket tittar ni på tekniska analyser? Skulle vara intressant att höra folk åsikter om dessa.
Något, men tittar mer på "varför" en aktie är köpvärd. Exempelvis köpte jag Arc Aroma Pure igår på 40,3 efter en nedåtgående trend på nån vecka pga utförsäljning av vissa aktörer. Samma aktörer har nettosålt kraftigt vilket är orsaken till nedgången, inte fundamenta eller övervärdering.
Istället för att snitta in mig i aktien genom att fånga den fallande kniven dag efter dag väntar jag på en vändning från botten och köpte, red uppgången på 11% och sålde idag.
Är man med mycket i flertalet aktier så ser man mönster, håller själv koll mycket på orderdjup, nettoköp/sälj per dag osv.
Plötsligt ligger man plus med sina 250 SOBI-aktier :cool:
Blankarna satte nog kaffet i vrångstrupen i morse :d
Nu storköper strecket så blir intressant att se hur mycket blankningar som är täckta när dagens lista kommer från FI *popcorn*
http://www.privataaffarer.se/borsguiden/kommentar-lage-for-bottenfiske-i-capio-882113
Precis vad jag gjort idag, eller ja, snittat ned mitt redan ganska stora innehav.
Borde vara ganska stabilt över tid, defensivt bolag/sektor.
Bra för mig som är lite riskavert, och som gillar Capio i vilket fall :thumbup:
En fråga:
http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-11-04/iss-recommends-tesla-shareholders-vote-for-solarcity-acquisition?cmpid=yhoo.headline
"For SolarCity shareholders, the offer represents a 14 percent premium over the stock price the day before the proposal was announced, ISS said."
Den 20:e juni, som då var dagen före förslaget lades, låg kursen på 21.88.
Innebär detta då att den aktien vid en sammanslagning kommer att vara värd 21.88 + 14%, alltså drygt 25.60?
Eller har jag missförstått något?
En fråga:
http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-11-04/iss-recommends-tesla-shareholders-vote-for-solarcity-acquisition?cmpid=yhoo.headline
"For SolarCity shareholders, the offer represents a 14 percent premium over the stock price the day before the proposal was announced, ISS said."
Den 20:e juni, som då var dagen före förslaget lades, låg kursen på 21.88.
Innebär detta då att den aktien vid en sammanslagning kommer att vara värd 21.88 + 14%, alltså drygt 25.60?
Eller har jag missförstått något?
Aktien kommer inte att vara värd någonting eftersom den kommer att upphöra, dock kommer aktieägare i SolarCity att få aktier i Tesla och det är värdet på dessa Tesla aktier som artikeln menar är värd ca 14% mer än vad aktierna i SolarCity är värda just nu. Runt den 20:e juni så stog Tesla runt $230 så 0,11:1 som är erbjudandet gör att man får aktier värda $25,30 för varje SolarCity aktie, dock har ju priset på Tesla sedan dess gått ner till runt $190
Vattenflaska
2016-11-07, 00:11
Fick svar från avanza att man inte kan flytta från IPS --> ISK. Man kan bara flytta mellan samma kontotyper.
Men idag finns det väl ingen anledning att fortsätta spara i IPS-konto?
Tänker att jag flyttar mitt pensionssparande i IPS från swedbank och öppnar upp ett nytt IPS-konto på Avanza (dock slutar jag föra över några pengar dit). Sedan öppnar jag även ett nytt ISK (öronmärkt för pensionssparande) där jag fortsätter med pensionssparandet. Tänker jag rätt?
Hansa Medical börjar nästan bli nåt för Tobbey att hoppa på för hög risk och potentiellt mycket hög avkastning.
All in kanske Tobbey? :D
Kursen stod i dryga 70kr i fredags...synd man har så litet innehav :(
SEB INLEDER MED KÖPREKOMMENDATION (Direkt)
2016-11-07 08:16
STOCKHOLM (Direkt) SEB inleder bevakning av Hansa Medical med rekommendationen köp och riktkursen 250 kronor.
Det framgår av ett marknadsbrev.
Vilka är era bästa samt sämsta nuvarande innehav?
Fick svar från avanza att man inte kan flytta från IPS --> ISK. Man kan bara flytta mellan samma kontotyper.
Tänker att jag flyttar mitt pensionssparande i IPS från swedbank och öppnar upp ett nytt IPS-konto på Avanza (dock slutar jag föra över några pengar dit). Sedan öppnar jag även ett nytt ISK (öronmärkt för pensionssparande) där jag fortsätter med pensionssparandet. Tänker jag rätt?
Japp, precis så jag gjorde
Bästa: StarBreeze, varit en mycket trevlig resa även om den backat tråkigt på sistonde av oklar anledning. Ligger toklång :)
Sämsta: Ratos. -30% men ligger kvar i hopp om att de ska hitta tillbaka.
Bästa, i både kronor och procent, är Gladiator (+31%) (hedgefond).
Sämsta, i både kronor och procent, är Capio (-3.2%).
För egen del
Bäst: Powercell 66%
Sämst: A1M Pharma - 71%
Båda är småpengar.
Bästa: Cherry
Sämsta: Sino Agro Food (jag kommer invänta Q4an innan jag väljer ifall jag ska ligga kvar eller ej)
Hansa Medical börjar nästan bli nåt för Tobbey att hoppa på för hög risk och potentiellt mycket hög avkastning.
All in kanske Tobbey? :D
Kursen stod i dryga 70kr i fredags...synd man har så litet innehav :(
Aa galen riktkurs. De tro säkert på hög odds för uppköp eller liknande. Enbart uppgång på någons ord, ingen egentlig substans förutom att orden kommer från SEB och inte nån haussande dåre på avanzas forum.
Blev nästan all-in Aptahem, den ska upp nu som förra december/januari, favorit i repris.
Köpte i fredags och idag, 9000 aktier till 9,87 GAV. Ses på 17 spänn :P
Aa galen riktkurs. De tro säkert på hög odds för uppköp eller liknande. Enbart uppgång på någons ord, ingen egentlig substans förutom att orden kommer från SEB och inte nån haussande dåre på avanzas forum.
Nja inte riktigt så kanske...
Om inte bolaget köps upp bedömer SEB att börsvärdet kommer att fyr- till femdubblas inom tre till fyra år. Det återspeglas i SEB:s kassaflödesvärdering av bolaget på 310 kronor, samt utifrån framtida vinstmultiplar med en värdering på 344 kronor per aktie. Banken väljer dock i sin analys att begränsa riktkursen till 250 kronor per aktie.
Är en riktkurs värd 750 miljoner kronor? Så mycket har värdet för bolaget ökat sen imorse. Över 30% upp.
Är en riktkurs värd 750 miljoner kronor? Så mycket har värdet för bolaget ökat sen imorse. Över 30% upp.
Den kanske är det i bolag som typ inga analytiker följer?
Sen är det ju risk också - om kvarvarande studier går i land så blir det ju enorm uppsida, annars antar jag att nedsidan blir ganska enorm med.
Men vad jag förstår så har allt gått som på räls än så länge, och potentialen är enorm.
Men jag har ju ingen koll, jag har bara tagit rygg på Max Mitteregger, liksom i Camurus och SOBI.
Han har definitivt koll på läget! :cool:
PerLedin
2016-11-07, 15:25
När du säger spara i ips, menar du som att sätta in nya friska pengar? I så fall dubbelbeskattas du ifall du om du är vanlig anställd med tjänstepension. Men insatt kapital ska såklart fortsatt förvaltas så klokt som möjligt.
Du kan däremot göra ett förtida återköp ochvta ut pengarna minus skatt om det är under ett prisbasbelopp. Vilket kan vara klokt om det är långt kvar till pensionen.
Vattenflaska
2016-11-07, 21:32
När du säger spara i ips, menar du som att sätta in nya friska pengar? I så fall dubbelbeskattas du ifall du om du är vanlig anställd med tjänstepension. Men insatt kapital ska såklart fortsatt förvaltas så klokt som möjligt.
Du kan däremot göra ett förtida återköp ochvta ut pengarna minus skatt om det är under ett prisbasbelopp. Vilket kan vara klokt om det är långt kvar till pensionen.
Ja, misstänker att det har varit på det viset i sådant fall. Inte alls insatt, utan startade en månatlig överföring när jag var 18 år och började jobba. Inga stora pengar alls, summan är under ett prisbasbelopp.
Men alltså, vad kan kostnaden tänkas vara för att göra ett förtida återköp?
Hittade en luddig formulering från: http://www.konsumenternas.se/aktuellt/nya-regler-for-avslut-och-aterkop-av-pensionssparande-i-fortid
"Sådana pensionssparkonton (IPS) som har en behållning på högst ett prisbasbelopp (44 300 kronor för 2016) kan nu avslutas i förtid utan att Skatteverket behöver lämna något medgivande. Däremot krävs att banken (sparinstitutet) godkänner utbetalningen."
"Krävs att banken godkänner utbetalningen", låter ju rätt godtyckligt eller? Någon som har erfarenhet av att göra ett förtida återköp? På vilken grund skulle dom kunna neka?
Min enda avsikt vore att föra över dessa pengar till ett ISK konto och fortsätta pensionsspara där. (Utöver mitt vanliga sparande).
Ja, misstänker att det har varit på det viset i sådant fall. Inte alls insatt, utan startade en månatlig överföring när jag var 18 år och började jobba. Inga stora pengar alls, summan är under ett prisbasbelopp.
Men alltså, vad kan kostnaden tänkas vara för att göra ett förtida återköp?
Hittade en luddig formulering från: http://www.konsumenternas.se/aktuellt/nya-regler-for-avslut-och-aterkop-av-pensionssparande-i-fortid
"Sådana pensionssparkonton (IPS) som har en behållning på högst ett prisbasbelopp (44 300 kronor för 2016) kan nu avslutas i förtid utan att Skatteverket behöver lämna något medgivande. Däremot krävs att banken (sparinstitutet) godkänner utbetalningen."
"Krävs att banken godkänner utbetalningen", låter ju rätt godtyckligt eller? Någon som har erfarenhet av att göra ett förtida återköp? På vilken grund skulle dom kunna neka?
Min enda avsikt vore att föra över dessa pengar till ett ISK konto och fortsätta pensionsspara där. (Utöver mitt vanliga sparande).
0-1000 sek
De har rätt att neka, men det kommer de inte göra.
Hansa Medical toppar nästan vinnarlistan idag med, trots att den var gårdagens stora börsvinnare! :cool:
Själv är jag 40% plus nu, men tänker inte sälja förrän jag har åtminstone 100% avkastning - alternativt att jag hamnar på minus.
Något av de två alternativen kommer det säkerligen bli *popcorn*
Har en ganska säker stop-loss som bör rädda mig att mista allt i alla fall (så länge vi slipper någon helbrutal gap-öppning nedåt en "vacker" dag)
Stryk "nästan" i ovanstående, och ändra 40% till 50+% :hbang:
Helt crazy nu :d
Ser bra ut Hansa men varför säljer SEB om den ska upp till 250? :Virro
Ser bra ut Hansa men varför säljer SEB om den ska upp till 250? :Virro
Man vet ju inte om det är deras småsparare som säljer, eller deras fonder.
Är det deras stora fonder som säljer av lite så är det ju fjuttsummor för dem, kanske bara för att balansera risken i fonderna?
Men visst är det lite provocerande på något sätt när ett bolag köprekar och sedan verkar ligga och nettosälja på det.
EDIT: Förresten kan det väl t.o.m. vara någon annan större aktör som har SEB som mäklare?
ARMSTARK
2016-11-08, 14:03
Jag visste väl att PB skulle ge tillbaka pengarna, med 37% ränta. :)
Dags att tanka Securitas efter fallet? Jag tänker inte 100% vikt då men Securitas är ett av de ledande företagen i en intressant bransch som inte är cyklisk och det är en hedge mot terrorism. Dessutom är det en stabil utdelare.
Jag tycker man kan betala lite extra för en aktie som går tvärtemot börsen vid vissa skeenden. Skulle flyktingavtalet mellan EU och Turkiet kollapsa eller en ny väg öppnas in till Europa så kommer Securitas tälja guld med fällkniv samtidigt som Europa kommer kollapsa politiskt och troligen även ekonomiskt. Så det är bra att äga Securitas om man inte litar till 100% på Erdogan eller ISIL. :)
Jag sålde min Securitas hävstång när Securitas stod på ~136kr så jag missade toppen ganska hårt. Nu finns möjlighet att göra ett nytt försök kanske?
Köp säkerhet annars blir du osäker?
Själv är jag 40% plus nu, men tänker inte sälja förrän jag har åtminstone 100% avkastning - alternativt att jag hamnar på minus.
Släppte till slut 1/5 i Hansa med 60% vinst, på 117kr.
Kändes som en bra kompromiss att släppa på en liten del i alla fall :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.