Visa fullständig version : Börsen idag
Om du är intresserad föreslår jag att du börjar med denna bok:
http://www.bokus.com/bok/9780393352245/a-random-walk-down-wall-street/?gclid=CjwKEAjw6e_IBRDvorfv2Ku79jMSJAAuiv9YDdHEgqS uBDTcy5zXalf6B7K8ktYOZ4oMqFSOpBc7JRoCqpzw_wcB
Det var en klart intressant och läsvärd bok som benade ut de mest övergripande filosofierna. Historiken den gav var även den intressant.
I 'More Money Than God' av Sebastian Mallaby får sig dock "random walk"-hypotesen ganska hårda smällar på fingrarna (även om den främst behandlar hedge fonder).
Warren Buffett gav kanske det mest dräpande motargumentet. Om du har ett gång apor som tävlar i att singla slant kommer de flesta mycket riktigt vinna eller förlora i enlighet med en normalfördelningskurva. Ett fåtal åker ut tidigt, de flesta hamnar någonstans i mitten och ännu ett fåtal kommer vinna mer än de andra. Det i sig har bara med slumpen att göra. Om ett stort antal apor från samma zoo däremot vinner mer än de andra, då kan vi inte gärna tala om slump längre.
The_RobRoy
2017-06-07, 11:00
Attans, gjorde lättare analys av DGC One, men ratade aktien som lite för tråkig, då stod den i 120 SEK.
Björnarna går verkligen inget vidare nu, men som kompensation blir de fler och fler istället :D
Snart blir det avlivning på hela bunten!
http://www.sherv.net/cm/emoticons/guns/big-machine-gun.gif http://www.sherv.net/cm/emoticons/object/teddy-bear-smiley-emoticon-emoji.png
blizzard bankades ner hårt idag. E3 går om några dagar så tror att det kommer att gå upp igen nästa vecka. Köpläge skulle jag säga.
varför går nasdaq och typ alla store tech-bolag ned? Har svårt att hitta bra svar :)
Ni som använder aktiescreeners för att filtrera fram några intressanta företag (eller ni som råkar ha koll ändå), vilka siffror väljer ni att sortera på?
Jag är väldig nybörjare på det här och har inte börjat handla något än så mina tankar om det här kan lika gärna vara helt åt skogen men jag försöker lära mig.
Har börjat leka med några olika sidors screeners för att se vad som ramlar ut och det jag knappar in är:
Return on equity - vill försöka ligga på >10% här. Ett högt ROE visar att företaget är duktigt på att generera avkastning med det kapital som är närmast relaterat till aktieägarna (jag alltså).
Quick ratio - vill ha >1 här men högre blir bättre. En hög quick ratio visar att företaget har lägre chans att hamna i stora problem med skulder det kommande året och kan hålla sig flytande.
PE (eller PEG. Behövs båda?) - en fingervisning om huruvida företaget är över- eller undervärderat. Förstår att det krävs mer analys än att bara titta på PE-talet, men osäker på hur denna analys ser ut.
DE-ratio - Som jag förstår det kan man öka på ROE genom belåning och lån skapar en större risk. Om man därför kan matcha en hög ROE med en låg DE borde det vara bra, va?
P/B - Också ett tal som säger något om över/undervärdering men istället för att vara relaterat till earnings som PE är det relaterat till bokvärdet för det egna kapitalet som då är nära länkat till mig som aktieägare. <1 har jag hört ska vara bra.
Net income growth - huruvida företaget ökar sin vinst de 5-10 senaste åren. Ett bra företag borde väl vara ett växande företag?
Kan säkerligen vara jättemycket svammel här ovanför men det är lite av de tankarna jag har kring ett första steg i att hitta bra företag.
Eftersom jag är jätteny kan jag inte direkt diskutera detta på djupet men ni får gärna kommentara hur ni brukar göra, om jag missat något eller borde tänka annorlunda.
Man blir ju våldsamt jävla irriterad när nordnet inte fungerar när man ska sälja/köpa.
Hexagon dagens snackis. Getinge gjorde jag en blixtsnabb vinst sen gjorde jag en blixtsnabb förlust som radera vinsten.
Saniona går ju riktigt fint. Han både sälja 2 gånger från första inköp för nån vecka sen samt köpa tillbaka allt och sälja lite igen. Nu sitter jag med lite för litet innehav tyvärr men men.
Oncology venture gått uselt senaste veckan, synd jag satt kvar med 1700 aktier. Runt 6% minus men gjort rätt bra påväg upp så det täcker hela nedgången och mer iallafall.
dluddeckens
2017-06-15, 09:05
Verisec tror jag mycket på iår.
Någon som tog rygg här?
ARMSTARK
2017-06-15, 09:27
Någon som tog rygg här?
Det tog en månad men sen kom belöningen, grattis! Tyvärr lyssnade jag inte.
Får se hur högt Saniona går, sugen på att realisera vinst men kan gå mot 48-50.
Får se hur högt Saniona går, sugen på att realisera vinst men kan gå mot 48-50.
Sålde allt på 46. Börsen är väldigt svag idag så orkar inte följa med ner nån krona. Nu behöver OV ta sig i kragen och gå upp igen. Skönt ändå att jag lyckats tjäna upp nästan allt jag ligger minus i OV denna vecka.
Denna tråd blir som min journal fast för aktieaffärer :P
Köpte Ortoma på 12,55. Hoppas kunna kasta ut snart igen fast en krona upp eller mer.
Ni som använder aktiescreeners för att filtrera fram några intressanta företag (eller ni som råkar ha koll ändå), vilka siffror väljer ni att sortera på?
Jag är väldig nybörjare på det här och har inte börjat handla något än så mina tankar om det här kan lika gärna vara helt åt skogen men jag försöker lära mig.
Har börjat leka med några olika sidors screeners för att se vad som ramlar ut och det jag knappar in är:
Return on equity - vill försöka ligga på >10% här. Ett högt ROE visar att företaget är duktigt på att generera avkastning med det kapital som är närmast relaterat till aktieägarna (jag alltså).
Quick ratio - vill ha >1 här men högre blir bättre. En hög quick ratio visar att företaget har lägre chans att hamna i stora problem med skulder det kommande året och kan hålla sig flytande.
PE (eller PEG. Behövs båda?) - en fingervisning om huruvida företaget är över- eller undervärderat. Förstår att det krävs mer analys än att bara titta på PE-talet, men osäker på hur denna analys ser ut.
DE-ratio - Som jag förstår det kan man öka på ROE genom belåning och lån skapar en större risk. Om man därför kan matcha en hög ROE med en låg DE borde det vara bra, va?
P/B - Också ett tal som säger något om över/undervärdering men istället för att vara relaterat till earnings som PE är det relaterat till bokvärdet för det egna kapitalet som då är nära länkat till mig som aktieägare. <1 har jag hört ska vara bra.
Net income growth - huruvida företaget ökar sin vinst de 5-10 senaste åren. Ett bra företag borde väl vara ett växande företag?
Kan säkerligen vara jättemycket svammel här ovanför men det är lite av de tankarna jag har kring ett första steg i att hitta bra företag.
Eftersom jag är jätteny kan jag inte direkt diskutera detta på djupet men ni får gärna kommentara hur ni brukar göra, om jag missat något eller borde tänka annorlunda.
Använder själv färdiga strategier med moment, brukar även kika lite på kassan, vinsttillväxt, och lite sånt. Är lite kluven på att enbart titta på nuläget och historik, försöker att "gissa" framtiden lite för företaget och dess bransch.
Har prövat med rätt så ren MF och det har väl varit blandad kompott, moment hade nog räddat mig från några surdegar men troligtvis inte alls, ex. Fing hade nog klarat både MF och moment på 3-, 6- och 12-månader. Just i den ligger jag nära 70% back.
Hade jag inte varit ortodox med strategin hade jag troligtvis inte köpt Fing då den köptes i en nertrend. Nu är inte förlusten realiserad än, men jag är tveksam att den är upp i vinst (över 87 kr) fram tills att jag ska sälja den någon gång till vintern.
luckyboi
2017-06-19, 12:25
Denna tråd blir som min journal fast för aktieaffärer :P
Köpte Ortoma på 12,55. Hoppas kunna kasta ut snart igen fast en krona upp eller mer.
Uppskattat! Fortsätt! :thumbup:
Uppskattat! Fortsätt! :thumbup:
:)
Sålt Ortoma idag, kom ur med marginell förlust som tur var. Mycket pressad.
Köpt mer Oncology Venture idag på 29kr. GAV nu på 34,12 så ligger cirka 14-15% back men är ännu inte supertungt investerad men visst, ont gör det. Hoppas på vändning snart igen. Studieresultat i närtid. Positivt så blir det bra uppgång. Negativt, kanske inte så bra. Klipper av 25-30% av innehavet när jag står runt mitt GAV igen sen ligger jag kvar lång med resten.
Börsen är som flaskan, den suger in dig. Tänkte ligga lågt resten av året efter jag låg 70% i april bara detta år, nu ligger jag på 35% upp :P
I slutändan (10+ år) är det säkert bäst att sitta på långa innehav. Stora företag och fonder.
I slutändan (10+ år) är det säkert bäst att sitta på långa innehav. Stora företag och fonder.
Troligtvis ja. Det är mitt mål, att äga livet ut i stora stabila och "tråkiga" aktier som delar ut alternativt indexfonder.
:)
Börsen är som flaskan, den suger in dig. Tänkte ligga lågt resten av året efter jag låg 70% i april bara detta år, nu ligger jag på 35% upp :P
Jag ska bara....
Jag ska bara....
cofffeecofffee
depån upp 1,17% idag iaf. om det bara kunde göra det i några veckor varje dag. :D
Vattenflaska
2017-06-19, 22:00
Är på jakt efter två vettiga fonder för mindre månadssparande.
Spiltan aktiefond investmentbolag hade jag nog tänkt, sedan vill jag ha någon med inriktning mot utdelning. Har ni något tips på en fond som återinvesterar utdelning med låg avgift?
Eller tips på annan bra fond som nödvändigtvis inte uppfyller ovan ställda önskemål men som man bör titta in ändå? =)
De som har funkat för mig:
Didner & gerge, aktie/småbolag eller small microcap
Swedbank robur ny teknik
Har du kikat på XACT högutdelande? Väldigt intressant i mina ögon.
Edit : du får dock återinvestera utdelningen själv.
LeoVegas fortsatt stadigt uppåt. Ska bli kul att följa kursen resterande period.
Sitter även på ett stort innehav i EOID, mycket spännande produkt då GDPR(http://www.eugdpr.org/) står flämtande bakom hörnet.
Vattenflaska
2017-06-20, 19:55
Har du kikat på XACT högutdelande? Väldigt intressant i mina ögon.
Edit : du får dock återinvestera utdelningen själv.
Har tittat lite på den. Det är ju inget problem att återinvestera själv =)
Tack för tips. Kanske blir den och spiltan investment.
Vattenflaska
2017-06-26, 17:10
Hur tänker ni med att plocka hem vinster? Har en aktie som är ruggigt nära
100 % upp. Funderar på att sälja hälften för att ha fått igen "satsat" kapital och sedan ligga lång med resten.
Har ni några uttalade strategier för att realisera och säkra vinster?
The_RobRoy
2017-06-26, 17:14
Hur tänker ni med att plocka hem vinster? Har en aktie som är ruggigt nära
100 % upp. Funderar på att sälja hälften för att ha fått igen "satsat" kapital och sedan ligga lång med resten.
Har ni några uttalade strategier för att realisera och säkra vinster?
Är det fortfarande billigt behåller jag, är det dyrt på både kort och medel-lång sikt så säljer jag. Är det något jag inte tror stenhårt på lång sikt och det är dyrt på kort sikt, säljer jag. Du kan fråga dig, om du inte ägde några aktier idag, skulle du köpa dom du håller i de proportioner du äger dom? Lite extremt, men sätter det på sin spets..
Oncology Venture, där satt den. Nu räknar jag med full finansiering för spinoff bolaget Oncology 2X samt en uppvärdering på runt 100%. Spinoff bolaget vill ta in 25 miljoner dollar, OV är värderat 300miljoner kronor och har 40 miljoner i kassan. OV äger 83% av 2X. Enkel matematik, den ska upp.
Vattenflaska
2017-07-03, 20:40
Har fått lite teckningsoptioner jag funderar på att sälja. Var kan man läsa om vilket datum TO förfaller och blir värdelösa? Hittar inget på Avanza.
Gäller Brighter.
Starke75an
2017-07-09, 09:59
Är Handelsbanken B-aktie ett bra köp på 15 års sikt? Menar mest utdelningen. Banker är väl stabila, då staten skyddar de.
Starke75an
2017-07-13, 12:37
Är Handelsbanken B-aktie ett bra köp på 15 års sikt? Menar mest utdelningen. Banker är väl stabila, då staten skyddar de.
Blev Sca B-aktier
Min bror tror att det kommer konkurenter in på bankmarknaden i framtiden.
blev sca b-aktier
min bror tror att det kommer konkurenter in på bankmarknaden i framtiden.
+1
https://www.efn.se/bors-finans/borslunch-arkivet-23-oktober-1929/
https://www.efn.se/bors-finans/borslunch-arkivet-16-oktober-1987/
Börslunch-gänget är bara för sköna :D
ARMSTARK
2017-07-18, 12:45
Play Hippo +85%. Catching! :)
Använder ni shareville? Vilka följer ni där?
The_RobRoy
2017-07-19, 10:10
Play Hippo +85%. Catching! :)
Blev rätt kortvarig lycka där.. ..du har lyckats gå med vinst i ett sånt skitbolag alltså? Satt och garva åt detta bolag när det drog upp till 1 SEK på ingenting.
ARMSTARK
2017-07-19, 11:35
Blev rätt kortvarig lycka där.. ..du har lyckats gå med vinst i ett sånt skitbolag alltså? Satt och garva åt detta bolag när det drog upp till 1 SEK på ingenting.
Kortvarigt nej, sålde på +85%, därav "catching". Såna här bolag är roliga att hålla på med, det är inget man har en årslön i, bara tillräckligt för att 85% ska betala biljetten till Mallis och kanske lite fickpengar, det räcker för mig. :)
StarkaUlf
2017-07-19, 12:04
Säg att man har 100-150k som man vill spara på bästa möjliga sätt utan att behöva tänka och göra så mycket själv, vad/vilket kan man lägga in det på? :)
Är det fortfarande t.ex Avanza Zero eller Spiltan Aktiefond Sverige / Aktiefond Investmentbolag?
Grazzafukkinrazzi
2017-07-19, 13:32
Säg att man har 100-150k som man vill spara på bästa möjliga sätt utan att behöva tänka och göra så mycket själv, vad/vilket kan man lägga in det på? :)
Är det fortfarande t.ex Avanza Zero eller Spiltan Aktiefond Sverige / Aktiefond Investmentbolag?
Diversifiera mera :)
StarkaUlf
2017-07-19, 13:35
Okej :) Att man kanske delar upp det i 3x50k och sätter i tre olika? Eller 2x75k / 50+100?
Är som sagt ute efter så enkelt som möjligt som ändå ger bättre utdelning än diverse konton hos banker :D Där jag slipper tänka själv, bara tills dess att man börjar läsa på lite mer.
dluddeckens
2017-07-19, 15:20
Vad har du för tidshorisont på sparandet?
Är det en längre tid skulle jag valt sunda företag med utdelning.
Gärna olika branscher, olika geografiska marknader. Diversifiera inte sönder dig, välj 5-6 bolag.
Mvh
Tungt fall i Probi idag. Får se hur den utvecklar sig. Kanske 400 inte är så långt bort.
Får se om Ortoma kan betala min mallis biljett i sommar. Köpt in mig på 15 spänn.
Kom ur Ortoma på 16,30 :) Så blev en mallisresa med fickpengar i vinst. Inte för att jag kommer resa ändå :P Det hamnar på sparkontot med minusränta.
utveckla gärna!
Avanza zero följer ju de 30 mest omsatta bolagen som även balanseras om varje halvår (så länge svenska bolag går bra kommer även avanza zero gå bra) om man är tillräckligt långsiktig ägare.
Spiltan aktiefond investmentbolag är passiva ägare i investmentbolag som i sin tur är aktiva i ca 120 bolag.
"diversifiering bevarar värde, fokus skapar värde" tror jag minsann att jag hör någon klok människa säga en gång i tiden.
@Tobbey, roligt med en trader. Kör du på heltid?
@Tobbey, roligt med en trader. Kör du på heltid?
Nej nej ingenting på heltid bara på hobbynivå sen några år tillbaka. Hänger runt rätt mycket på börsen och söker case, håller koll lite överallt. Ibland hittar jag något intressant och då tar jag inte alltför sällan en position. Sen har jag några case som är längre sikt med stor potentiell uppsida som jag gärna är investerad i men trejdar fram och tillbaka i. Tar i lite vad som helst. Korta trejds på 1-10min, swingar på 1 vecka till 1-2 månader etc.
Med andra ord, ser jag en potentiell affär där jag med större sannolikhet kan tjäna pengar än förlora så köper jag gärna. Men i grund och botten vill jag oftast veta att bolaget är starkt fundamentalt. Köper dock sällan enbart på fundamenta om inte caset är väldigt starkt och begränsad nedsida.
Det är väl ungefär såhär alla i 20-30 års åldern handlar på börsen idag kan jag tänka mig. Förutom hardcore fansen av #sparapengar och #pengamaskin som ska trycka in 80% av sin månadslön i P/E 30 aktier.
Kom ur Ortoma på 16,30 :) Så blev en mallisresa med fickpengar i vinst. Inte för att jag kommer resa ändå :P Det hamnar på sparkontot med minusränta.
Nej nej ingenting på heltid bara på hobbynivå sen några år tillbaka. Hänger runt rätt mycket på börsen och söker case, håller koll lite överallt. Ibland hittar jag något intressant och då tar jag inte alltför sällan en position. Sen har jag några case som är längre sikt med stor potentiell uppsida som jag gärna är investerad i men trejdar fram och tillbaka i. Tar i lite vad som helst. Korta trejds på 1-10min, swingar på 1 vecka till 1-2 månader etc.
Med andra ord, ser jag en potentiell affär där jag med större sannolikhet kan tjäna pengar än förlora så köper jag gärna. Men i grund och botten vill jag oftast veta att bolaget är starkt fundamentalt. Köper dock sällan enbart på fundamenta om inte caset är väldigt starkt och begränsad nedsida.
Det är väl ungefär såhär alla i 20-30 års åldern handlar på börsen idag kan jag tänka mig. Förutom hardcore fansen av #sparapengar och #pengamaskin som ska trycka in 80% av sin månadslön i P/E 30 aktier.
Kul! Övervakar du brett över branscher och storlek på bolagen? Alltid roligt att få höra om olika strategier. Hur har avkastningen varit bakåt?
Personligen så köper jag för att behålla och försöker tänka lite åt Buffett-hållet. Tycker mig se starka bolag i vissa branscher med låga värderingar även på dagens generellt höga nivåer, om det är rätt eller ej får framtiden avgöra men har än så länge lyckats hålla mig norr om index.
Kul! Övervakar du brett över branscher och storlek på bolagen? Alltid roligt att få höra om olika strategier. Hur har avkastningen varit bakåt?
Personligen så köper jag för att behålla och försöker tänka lite åt Buffett-hållet. Tycker mig se starka bolag i vissa branscher med låga värderingar även på dagens generellt höga nivåer, om det är rätt eller ej får framtiden avgöra men har än så länge lyckats hålla mig norr om index.
Mest tittar jag på små bolag runt 300-500milj i börsvärde. Lite på mid-cap. Mestadels ögonen på medtechbolag. Inte så värst brett område. Blir bara information overload då imo. Har inte tid eller lust att övervaka alltför mycket.
Gillar den strategin men vill inte buy and hold i dagens börsklimat och börjar börsen röra sig neråt så drar den med sig allt i det mörka molnet. Visst de bolag som är lågt värderade redan kommer kanske inte falla lika tungt men tror inte heller de kommer performa särskilt starkt om det generella börsklimatet är svalt och bäsigt. Är det dessutom bolag i mindre brukar de också få ta hårdare smällar. Håller mig borta just nu men ser gärna att jag i framtiden när index står i cirka 1000-1200 går in och plockar på mig fina bolag som Atlas etc på betydligt lägre P/E värden och håller i många många år.
Mest tittar jag på små bolag runt 300-500milj i börsvärde. Lite på mid-cap. Mestadels ögonen på medtechbolag. Inte så värst brett område. Blir bara information overload då imo. Har inte tid eller lust att övervaka alltför mycket.
Gillar den strategin men vill inte buy and hold i dagens börsklimat och börjar börsen röra sig neråt så drar den med sig allt i det mörka molnet. Visst de bolag som är lågt värderade redan kommer kanske inte falla lika tungt men tror inte heller de kommer performa särskilt starkt om det generella börsklimatet är svalt och bäsigt. Är det dessutom bolag i mindre brukar de också få ta hårdare smällar. Håller mig borta just nu men ser gärna att jag i framtiden när index står i cirka 1000-1200 går in och plockar på mig fina bolag som Atlas etc på betydligt lägre P/E värden och håller i många många år.
Spännande, kan ibland önska att jag hade en bättre näsa för medtech, biotech etc. Känns som de många riktiga raketer kommer just därifrån. Men personligen förstår jag inte alls varken bolagen eller deras produkter, samt har som egen regel att inte investera i utvecklingsbolag som inte tjänar pengar.
Tror som du att vid nedgång kommer allt följa med, men det måste ner för att sedan förhoppningsvis kunna möjliggöra en ny resa uppåt. Jag förbereder mig redan idag på att mitt kapital mycket väl kan bli värdelöst och har det med i "riskprofilen". Jag är trots allt bara i början av min investeringshorisont och skulle dippen komma inom de 5 år så har jag alla förutsättningar på min sida för att ändå bygga en väldigt stark privatekonomi under mitt liv ändå.
PS, beklagar om någon sitter med Fingerprint...
Kortvarigt nej, sålde på +85%, därav "catching". Såna här bolag är roliga att hålla på med, det är inget man har en årslön i, bara tillräckligt för att 85% ska betala biljetten till Mallis och kanske lite fickpengar, det räcker för mig. :)
Åker ni ihop eller? :D
Försöker hitta info kring Under Armour-aktien men har lite svårt att hitta varför den backat så mycket på sistone. Börjar bli sugen att köpa nu när den fallit så mycket från toppen
The_RobRoy
2017-08-02, 11:17
Försöker hitta info kring Under Armour-aktien men har lite svårt att hitta varför den backat så mycket på sistone. Börjar bli sugen att köpa nu när den fallit så mycket från toppen
Utan att kunna bolaget och på 2 min kolla på siffrorna. Marknaden förväntade sig fortsatt kraftigt ökande vinster, istället har vinsterna fallit och förväntas falla ytterligare.
Earnings per share senaste åren:
2010: 0.17
2011: 0.23
2012: 0.3
2013: 0.38
2014: 0.48
2015: 0.53
2016: 0.45
2017 Est: 0.38
Fredszky
2017-08-02, 15:21
Jag försöker hitta hyfsat uppdaterade diagram över vad exempelvis Länsförsäkringar global indexnära följer. "MSCI World Total Net Return" skriver de, men jag lyckas inte hitta ett index på msci:s hemsida eller någon annanstans som liknar grafen som länsförsäkringar har?
https://image.ibb.co/de0Mx5/msci.png
Bonusfråga, är världsmarknaden (MSCI World Total Net Return) påväg ner nu? :)
The_RobRoy
2017-08-02, 17:35
Jag försöker hitta hyfsat uppdaterade diagram över vad exempelvis Länsförsäkringar global indexnära följer. "MSCI World Total Net Return" skriver de, men jag lyckas inte hitta ett index på msci:s hemsida eller någon annanstans som liknar grafen som länsförsäkringar har?
https://image.ibb.co/de0Mx5/msci.png
Bonusfråga, är världsmarknaden (MSCI World Total Net Return) påväg ner nu? :)
Jag fick tänka ett par sekunder, grafen är i SEK, så kronförstärkningen senaste tiden drar ner avkastningen.
Diomedea exulans
2017-08-02, 17:43
Skulle ni säga att den här kalkylatorn stämmer? Fattar inte varför dess avkastning blir så hög: https://rakna.net/berakna/aktiesparande/
Starke75an
2017-08-02, 19:27
Spana in Astrazeneca, så ser du hur fort en storaktie kan falla fort. -20% bara sådär. För några veckor sen bara.
Fredszky
2017-08-02, 19:37
Jag fick tänka ett par sekunder, grafen är i SEK, så kronförstärkningen senaste tiden drar ner avkastningen.
Ja jäklar, man kunde välja dollar som valuta där istället för "lokal valuta", och då gick grafen spikrakt uppåt istället. Skit :).
Tack för svar!
Fredszky
2017-08-02, 19:45
Skulle ni säga att den här kalkylatorn stämmer? Fattar inte varför dess avkastning blir så hög: https://rakna.net/berakna/aktiesparande/
Ränta-på-ränta, blir mycket pengar om du sparar länge.
Kalkylatorn stämmer säkert, men du får räkna med skatt (de har ju en ruta för 30% på vinsten = Aktie- och fonddepå, eller ISK-skatt = ett par % (i år ~1.25% tror jag) på hela beloppet per år oavsett vinst/förlust).
Sen så kommer 1 MSEK inte vara värt 1 MSEK om 23 år pga inflation som äter upp mycket av värdet, så den kan du räkna bort ca 2% per år vilket blir mycket i slutändan. Så dra av 2% på förväntade avkastningen så får du en bättre bild av hur mycket pengarna kommer att vara värda i slutändan.
Starke75an
2017-08-07, 18:18
Är Essity B-aktie undervärderad?
Ladugårdsdörr
2017-08-23, 11:30
Efter att ha legat fullinvesterad i många år har jag nu sålt av alla fonder och aktier förutom några småposter i småbolag som knappast lär följa den generella börsutvecklingen. Jag tror festen är över och kliver in igen efter lågkonjunkturen som vi nu har framför oss.
ARMSTARK
2017-08-23, 11:42
Efter att ha legat fullinvesterad i många år har jag nu sålt av alla fonder och aktier förutom några småposter i småbolag som knappast lär följa den generella börsutvecklingen. Jag tror festen är över och kliver in igen efter lågkonjunkturen som vi nu har framför oss.
Det man ligger plus i kan man gott ta hem men det andra får en chans att rycka upp sig.
The_RobRoy
2017-08-23, 11:44
Väl tajmat skulle jag vilja säga, såhär i förkant!
Visst finns det alltid möjlighet/chans att det blir knarkrally ala 1999 och då kommer det ha gjort rätt ont och sålt allt nu. Men en sån rush bör ändå bli kortvarig och du kommer nog ut som en vinnare inom 2-3 år i alla fall.
Själv har jag varit alldeles för pesimistisk och började sälja av för 3 år sedan. Sen har jag i vågor lagt på lite mer eller mindre, men aldrig över 50% investerad. Just nu är jag tillbaka nere på 25% igen. Tänkte nog ta mig ner till 20% snart.
Det man ligger plus i kan man gott ta hem men det andra får en chans att rycka upp sig.
Sälja vinnarna och behålla förlorarna. Precis enligt skolboken :d
Slartibartfast
2017-08-23, 13:21
Själv har jag varit alldeles för pesimistisk och började sälja av för 3 år sedan. Sen har jag i vågor lagt på lite mer eller mindre, men aldrig över 50% investerad. Just nu är jag tillbaka nere på 25% igen. Tänkte nog ta mig ner till 20% snart.
Var har du all cash isf? Banken?
The_RobRoy
2017-08-23, 13:35
Var har du all cash isf? Banken?
Japp
Slartibartfast
2017-08-23, 13:45
Japp
Nåt högräntekonto?
Själv funderar jag på Norwegian, eftersom det är enda som inflationssäkrar sparpengar, men jag är lite osäker på valutarisken.
The_RobRoy
2017-08-23, 14:08
Nåt högräntekonto?
Själv funderar jag på Norwegian, eftersom det är enda som inflationssäkrar sparpengar, men jag är lite osäker på valutarisken.
Inte direkt högränte, men de med bättre ränta i SEK och insättningsgaranti..
Jag är för dåligt insatt i börsen, men om man ska tro finansrävarna på brädan finns det, eventuellt anledning att ligga lågt med investeringar just nu?
FoolsGold
2017-08-24, 18:23
Ingen kan ju veta såklart men vore intressant att veta hur du tänker om när lågkonjunkturen tar kraft samt när du tror att vändningen kommer?
Själv är jag inte kunnig nog att sia men allt tyder ju på att det kommer regn på horisonten. I tillägg hörde jag att en analys från Peter Schiff där han menade att nästa stora smäll kommer inom kort och att den kommer att knäcka dollarn.
Hör gärna från RobRoy och övriga skribenter här som möjligtvis har en åsikt i frågan...
*popcorn*
Ska nog börja tanka in mer i bitcoin XBT. Tror på btc kommande året.
Fan vad skönt att jag kom ur IMint i tid. Ändå en läxa att inte köpa i bolag man inte har koll på eller lyssna på folk som bara köper precis vadsomhelst.
Hur nära inpå efter en rapport får insiders köpa aktier i bolag?
Hur nära inpå efter en rapport får insiders köpa aktier i bolag?
30 kalenderdagar innan en kommuniké/rapport får man inte göra några transaktioner som person i ledande ställning.
Denna veckan tog mitt flow slut, intradags handel, tjugofem handelsdagar med vinst. *gah!*
https://media.discordapp.net/attachments/282099213444317185/350755660364775424/20170825_233726.JPG
30 kalenderdagar innan en kommuniké/rapport får man inte göra några transaktioner som person i ledande ställning.
Jo, så mycket vet jag. Frågan är hur lång tid som gäller efter en rapport.
Jo, så mycket vet jag. Frågan är hur lång tid som gäller efter en rapport.
Missade att du skrev efter... Så vitt jag vet så ska det vara 0, iom att rapporten är släppt så har ju markanden tillgång till samma information som du som insynsperson hade innan dess. Dock måste du ju registrera din handel hos FI (i deras fruktansvärt värdelösa jävla skitsystem [numera]).
Ladugårdsdörr
2017-08-30, 19:21
När jag ligger likvid så roar jag mig ibland med att försöka hitta jokrar, dvs. bolag som kan bli det "nästa stora". Ett exempel tidigare i år är när det började pratas på jobbet om bitcoin, hur man skaffade konton osv. och en del köpte faktisk några bitpengar och har under sommaren tjänat en hacka.
Istället för att följa flocken i denna guldrush så tänkte jag just "guldrush" och vilka som tjänar bra med pengar mer attraktiv risk när galenskapen inträffar. Svaret är givetvis de som tillhandahåller hinkar och spadar.
Först tittade jag på Nvidia som visserligen gått riktigt bra, men jag ville ha något med mer direkt exponering mot bitcoin och tekniken i stort. Till slut lyckades jag hitta Bitgroup SE:
http://www.bitcoingroup.com/en/
The Bitcoin Group SE is a holding company focused on innovative and disruptive business models and technologies from the field of cryptocurrency and blockchain. The Bitcoin Group SE holds 100% of the shares of the Bitcoin Deutschland AG that operates the only German authorised trading platform for the digital currency bitcoin under the domain Bitcoin.de.
En liten slant åkte in här under sommaren - och det blev ganska bra.
Vattenflaska
2017-09-08, 14:09
Vad händer med en aktie som avnoteras från börsen? Är det att tolka samma som konkurs och att ens aktier är värdelösa, eller bara att de inte längre går att handla på den börs där aktien tidigare var listad?
Har en liten trist post i nordic mines och såg att den inte gick att gå in på på Avanza. Aktien har varit handelsstoppad sedan 7:e juli.
http://www.expressen.se/dinapengar/aktier-och-bors/gruvbolag-kastas-ut-fran-stockholms-borsen/
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/borsintroduktioner-emissioner-foretagshandelser/kan-ett-foretag-avnoteras-fran-borsen.html
Om jag förstår det hela rätt så kommer mitt innehav flyttas till vanlig depå, men inte kunna handlas där?
Jag kan gott ha dessa aktier liggandes under många år och se vad som händer.
Helt fantastiskt. Vi som sparar och investerar istället för konsumerar upp allt eller belånar oss. Vi ska bli bestraffade för V ser att det finns pengar att hämta. Bara ligger där på ett silverfat.
http://www.di.se/nyheter/hojd-kapitalskatt-i-budgeten-efter-v-krav/
Helt fantastiskt. Vi som sparar och investerar istället för konsumerar upp allt eller belånar oss. Vi ska bli bestraffade för V ser att det finns pengar att hämta. Bara ligger där på ett silverfat.
Ja men det är klart att man skall bestraffa sparande, allt enligt devisen att det bara drabbar rika män.
Ja men det är klart att man skall bestraffa sparande, allt enligt devisen att det bara drabbar rika män.
Bara de rika vita männen drabbas så är det okej om lite pensionärer och annat krafs åker med.
Bara de rika vita männen drabbas så är det okej om lite pensionärer och annat krafs åker med.
Det är bara att invänta progressiv skatt på sparkapital. Vänsterpartiets våta dröm.
Det är bara att invänta progressiv skatt på sparkapital. Vänsterpartiets våta dröm.
Alla ska ha det lika(dåligt)!
Vad händer med en aktie som avnoteras från börsen? Är det att tolka samma som konkurs och att ens aktier är värdelösa, eller bara att de inte längre går att handla på den börs där aktien tidigare var listad?
Har en liten trist post i nordic mines och såg att den inte gick att gå in på på Avanza. Aktien har varit handelsstoppad sedan 7:e juli.
http://www.expressen.se/dinapengar/aktier-och-bors/gruvbolag-kastas-ut-fran-stockholms-borsen/
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/borsintroduktioner-emissioner-foretagshandelser/kan-ett-foretag-avnoteras-fran-borsen.html
Om jag förstår det hela rätt så kommer mitt innehav flyttas till vanlig depå, men inte kunna handlas där?
Jag kan gott ha dessa aktier liggandes under många år och se vad som händer.
Det enda som händer när en aktie avnoteras är att du inte längre kan handla den via börsen. Vilket rent praktiskt gör det betydligt svårare att hitta en köpare för dina aktier.
Vad gäller just Nordic Mines så avnoterades de pga att de inte uppfyller börsens olika krav: http://www.nasdaqomx.com/digitalAssets/106/106315_2017-8-beslut-nordic-mines.pdf så har ju inte gått i konken än och därmed är ju inte aktierna helt värdelösa än. Kanske de återkommer till börsen, kanske de blir uppköpta (varpå du hittar en köpare till dina aktier) eller kanske de kommer att gå i konken till slut.
Det enda som händer när en aktie avnoteras är att du inte längre kan handla den via börsen. Vilket rent praktiskt gör det betydligt svårare att hitta en köpare för dina aktier.
Vad gäller just Nordic Mines så avnoterades de pga att de inte uppfyller börsens olika krav: http://www.nasdaqomx.com/digitalAssets/106/106315_2017-8-beslut-nordic-mines.pdf så har ju inte gått i konken än och därmed är ju inte aktierna helt värdelösa än. Kanske de återkommer till börsen, kanske de blir uppköpta (varpå du hittar en köpare till dina aktier) eller kanske de kommer att gå i konken till slut.
Värt att notera är att du inte får ha aktierna i en ISK heller. https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/investeringssparkonto/investeringssparkonto/vilkatillgangarfarjaginteforvarapamittinvesterings sparkonto.5.71004e4c133e23bf6db80001245.html
Sen är jag ganska dålig på om de kan byta till någon skitlista, men dessa torde inte räknas som reglerade.
Själva handeln torde ske telefonvägen, och det kanske inte är helt smidigt att sälja av resterande innehav. Om det ens finns köpare.
Ladugårdsdörr
2017-09-11, 07:54
Ulla förbereder sig inför lågkonjunkturen. Nu när börsen vänt ner vill hon inte riskera minskade skatteintäkter.
The_RobRoy
2017-09-11, 08:02
Så när reporäntan väl någon gång höjs, kommer ISK bli svindyrt..
Annan intressant nyhet, Kina har bestämt att följa i Norges fotspår och sätta ett datum när bensinbilar är förbjudna, China goes all electric!
Så när reporäntan väl någon gång höjs, kommer ISK bli svindyrt..
Annan intressant nyhet, Kina har bestämt att följa i Norges fotspår och sätta ett datum när bensinbilar är förbjudna, China goes all electric! Datumet som ej ännu satts gäller väll dock endast försäljning och produktion av nya bilar och ligger sannolikt 20+ år in i framtiden. Vill inte förstöra stämningen men det råder mycket desinformation/missförstånd om elbilar genom att många parter försöker vinna gratis publicitet, se tex Volvos utspel. Vi får nog leva med fossila bilar ett bra tag till.
Värt att notera är att du inte får ha aktierna i en ISK heller. https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/investeringssparkonto/investeringssparkonto/vilkatillgangarfarjaginteforvarapamittinvesterings sparkonto.5.71004e4c133e23bf6db80001245.html
Sen är jag ganska dålig på om de kan byta till någon skitlista, men dessa torde inte räknas som reglerade.
Själva handeln torde ske telefonvägen, och det kanske inte är helt smidigt att sälja av resterande innehav. Om det ens finns köpare.
Beror helt på om de uppfyller kraven som respektive lista har, bolaget har ju inte fått näringsförbud utan "bara" blivit utkastat från Nasdaq Stockholm eftersom de inte uppfyllt Nasdaq:s regler.
Själva handeln som onoterad innebär att du själv måste hitta en köpare precis som om du skulle sälja din gamla frys men inte hade haft tillgång till blocket sas.
https://blogg.avanza.se/hemberg/2017/09/13/19-000-i-isk-protest/
Fattiglappar(Ja, jag hånar dem för att de inte har sparat pengar) som skriker sig hesa över att 0,25%-enheter inte är någon speciell höjning är idioter.
Man blir straffad om man jobbar hårt som fan och sparar/investerar pengar under ett antal år. Lägger man därtill in fler skatter som höjts senaste åren så blir det en hel del pengar. Lite höjning där, lite där, ny skatt där etc..
Fattiglappar(Ja, jag hånar dem för att de inte har sparat pengar) som skriker sig hesa över att 0,25%-enheter inte är någon speciell höjning är idioter.
Man blir straffad om man jobbar hårt som fan och sparar/investerar pengar under ett antal år. Lägger man därtill in fler skatter som höjts senaste åren så blir det en hel del pengar. Lite höjning där, lite där, ny skatt där etc..
Det är väl samma folk som har lån upp över öronen som ska sponsras med skattelättnader.
Jag har lite svårt när vänsterpartiet ska köra sitt "Fattiga som knappt har mat på bordet". Kollar man hur de flesta som lever knapert spenderar sina pengar så är de totalt värdelösa på att hantera pengar. Vill man ha något ska man ha det nu oavsett om det blir en lampa på avbetalning för man skiter i vilket. "Jag vill att mina barn ska det bästa" "Ska få saker som inte jag fick". Det är väl så man inbillar sig själv att man gör något bra.
Kollar man på hur "rika" hanterar sina pengar så funderar man både 1 och 50 gånger ibland över minsta lilla inköp. Man slänger inte pengar omkring sig på kaffe och bullar för 70kr var och varannan dag.
När man fått ihop en tillräckligt stor buffert så kommer den föröka sig som grodyngel och då kan man unna sig gofika.
Man straffas inte. De resursfördelar.
Man straffas inte. De resursfördelar.
Och sen finns det de som faktiskt tror att det är någon skillnad.
Och sen finns det de som faktiskt tror att det är någon skillnad.Så är det alltid. Ofta misstar man sig dock om vem det är riktat mot.
Men skärp er! ISK har varit ett undantag under en ganska lång tid nu. Problemet vi har i Sverige är inte att ett en högljudd skara traders inte kan utnyttja ISK som skatteflykt, eller att "startups" (läs Spotify, och några andra kränkta clowner) inte får specialregler så att de kan avlöna sina anställda med optioner/RSU/TNT och därmed undkomma skatt/arbetsgivaravgifter.
Vårt stora problem är inkomstskatter. De är skyhöga, och det är allt annat än bra. Men likförbannat så ska de som jag annars lierar mig med, dvs, brack-högern, hålla på med sitt jävla tjat om att ISK's obefintliga skatt måste fösvaras och att vinstskatten på en husförsäljning ska ner (okej, jag drog in det bara för att få en möjlighet att häckla omsyndtyckandet av äldre som måste skatta på deras 700% tillväxt).
För att återgå till ämnet. Nej. Ni är inte straffade för att ni sparar pengar, Ni när fortfarande undantagna en hel del skatt som alla de som jobbar måste betala. Och jag hoppas/tror att era casinoaktier faktiskt mår bättre av att Sverige styr upp fundamenten snarare än ger er ett extra undantag.
Oj, någon blev trampad på tårna. Inga besparingar? Jag jobbar, liksom alla andra, som du säger, samt sparar. Att inkomstskatterna är för höga är en annan sak.
Oj, någon blev trampad på tårna. Inga besparingar? Jag jobbar, liksom alla andra, som du säger, samt sparar. Att inkomstskatterna är för höga är en annan sak.
Det är ju lite roligt att du anklagar mig för ömma tår när jag Rasar mot sida upp och sida ner av gnälliga traders som får en liten del av sitt undantag indraget. Du använde ordet "straffad", känner du dig verkligen straffad? Känner du också att huruvida jag sparar eller inte är smart att fokusera på som motargument? (Svaret är för övrigt nej, jag spenderar allt på cigg och mode istället för aktier in en ISK)
Och nej, inkomstskatt är inte alls en annan sak, eftersom skattesystemet ska ses som en helhet. Ni vill ha ett undantag, att just eran verksamhet ska undantas beskattning. Varför ska din kapitaltillväxt som resultat av flitigt investerande i biotech behandlas annorlunda än om jag köper en fastighet, eller köper aktier i ett onoterad bolag?
Ja, lägger man ihop de skatter som höjts och kommer höjas inkluderat detta känns det som ett straff om man räknar på det några år framåt.
Ni? Du pratar om väldigt många människor. Knappast en liten skara som sparar pengar i ISK. Jag skulle kunna tänka mig att ta procenthöjningen om inkomstskatten minskades istället, men den planeras väl att höjas inom kort också.
Ja, lägger man ihop de skatter som höjts och kommer höjas inkluderat detta känns det som ett straff om man räknar på det några år framåt.
Ni? Du pratar om väldigt många människor. Knappast en liten skara som sparar pengar i ISK. Jag skulle kunna tänka mig att ta procenthöjningen om inkomstskatten minskades istället, men den planeras väl att höjas inom kort också.
Att många människor sparar i ISK är väl inte så konstigt, eftersom vi undantagit det från vanlig beskattning, men det kan väl ändå inte ses som ett argument för att det är rimligt?
För övrigt. Du kanske känner dig straffad när ditt skatteundantag går från väldigt förmånligt till nästan lika väldigt förmånligt, men om du vill bli tagen på allvar kanske du ska undvika att säga att detta är ett straff. Det låter som något en lobbyist på Svenskt Näringsliv skulle gorma om efter att ett undantag från moms upphävts.
Men skärp er! ISK har varit ett undantag under en ganska lång tid nu. Problemet vi har i Sverige är inte att ett en högljudd skara traders inte kan utnyttja ISK som skatteflykt, eller att "startups" (läs Spotify, och några andra kränkta clowner) inte får specialregler så att de kan avlöna sina anställda med optioner/RSU/TNT och därmed undkomma skatt/arbetsgivaravgifter.
För att återgå till ämnet. Nej. Ni är inte straffade för att ni sparar pengar, Ni när fortfarande undantagna en hel del skatt som alla de som jobbar måste betala. Och jag hoppas/tror att era casinoaktier faktiskt mår bättre av att Sverige styr upp fundamenten snarare än ger er ett extra undantag.
Det är ju lite roligt att du anklagar mig för ömma tår när jag Rasar mot sida upp och sida ner av gnälliga traders som får en liten del av sitt undantag indraget. Du använde ordet "straffad", känner du dig verkligen straffad? Känner du också att huruvida jag sparar eller inte är smart att fokusera på som motargument? (Svaret är för övrigt nej, jag spenderar allt på cigg och mode istället för aktier in en ISK)
Och nej, inkomstskatt är inte alls en annan sak, eftersom skattesystemet ska ses som en helhet. Ni vill ha ett undantag, att just eran verksamhet ska undantas beskattning. Varför ska din kapitaltillväxt som resultat av flitigt investerande i biotech behandlas annorlunda än om jag köper en fastighet, eller köper aktier i ett onoterad bolag?
Kan du sluta blanda in traders i det här. Nog för att det är många traders på twitter som skriker högt just nu. Men det är en liten klick på 10-15pers vad jag vet. Övriga 20k som skrivit på namninsamling tror du att det är traders?
Vänsterpartiet hade kunnat få igenom så man drar ner på ränteavdraget som bara boostar på lånemarknaden. Ulla säger själv att där fick man blankt nej och då fick man ta pengar ifrån en "förmånlig" sparform som bara skulle drabba 10% av Sveriges rikaste män. Fan jag kräks i munnen bara när jag skriver det.
Räknas mina ICA, Autoliv, ABB, Volvo som Casinoaktier också?
På tal om Autoliv. Vakna 09:20 idag och insåg att jag precis hade "tjänat" ungefär en veckas jobb på 20min. Fan rena casinot det här :D
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/09/14/autoliv-stiger-kraftigt.html
/Ironisk
Att många människor sparar i ISK är väl inte så konstigt, eftersom vi undantagit det från vanlig beskattning, men det kan väl ändå inte ses som ett argument för att det är rimligt?
För övrigt. Du kanske känner dig straffad när ditt skatteundantag går från väldigt förmånligt till nästan lika väldigt förmånligt, men om du vill bli tagen på allvar kanske du ska undvika att säga att detta är ett straff. Det låter som något en lobbyist på Svenskt Näringsliv skulle gorma om efter att ett undantag från moms upphävts.Enig.
The_RobRoy
2017-09-14, 10:29
Att ni aldrig vänjer er, kommer soussarna till makten, vilket de alltid gör förr eller senare i Sverige, så är det såhär det går till. Och de flesta människorna ute i stugorna tycker också det är helt rätt att höja ISK skatten.
Skaparn har rätt i att det är inkomstskatterna som är det stora problemet. Sen Avanza och Nordnet började använda det loophole i lagstiftningen som tillät oss att investera i Kapitalförsäkringar, och på den tiden till och med ta ut pengarna dagen innan årsskiftet, sätta in dom igen och helt undvika skatt. Till idag så har ISK varit ett få underbara undantag för att spara ihop större summor pengar. Bostadsspekulation, driva eget (ta ut intjäning i utdelningar) samt spara i ISK/KF har varit de 3 sätten.
Nu antar jag att dom börjar resan mot att stänga även dessa två hål, de försökte komma åt 3:12 regeln, och även nypa åt ISK.
Kvar blir bara bostadskarriär som inte heller kommer gå så bra, då vi redan har helt galna priser.
Kan du sluta blanda in traders i det här. Nog för att det är många traders på twitter som skriker högt just nu. Men det är en liten klick på 10-15pers vad jag vet. Övriga 20k som skrivit på namninsamling tror du att det är traders?
Vänsterpartiet hade kunnat få igenom så man drar ner på ränteavdraget som bara boostar på lånemarknaden. Ulla säger själv att där fick man blankt nej och då fick man ta pengar ifrån en "förmånlig" sparform som bara skulle drabba 10% av Sveriges rikaste män. Fan jag kräks i munnen bara när jag skriver det.
Räknas mina ICA, Autoliv, ABB, Volvo som Casinoaktier också?
Du har rätt, jag skulle inte tagit traders som exempel eftersom det inte har något att göra med varför jag tycker att det är dåligt att ytterligare komplicera vårt skattesystem med undantag, samtidigt som man inte sänker inkomstskatten.
Du har rätt, jag skulle inte tagit traders som exempel eftersom det inte har något att göra med varför jag tycker att det är dåligt att ytterligare komplicera vårt skattesystem med undantag, samtidigt som man inte sänker inkomstskatten.
Är det inte snart dags för en ny skattereform igen? Det verkar ju gå i cykler. När lagstiftaren till sist inser att man genom populism fragmenterat och krånglat till skattesystemet då river man upp allt och bygger en ny skattelagstiftning som man sedan kan ägna ett par decennium till åt att förstöra på nytt.
Att ni aldrig vänjer er, kommer soussarna till makten, vilket de alltid gör förr eller senare i Sverige, så är det såhär det går till. Och de flesta människorna ute i stugorna tycker också det är helt rätt att höja ISK skatten.
Skaparn har rätt i att det är inkomstskatterna som är det stora problemet. Sen Avanza och Nordnet började använda det loophole i lagstiftningen som tillät oss att investera i Kapitalförsäkringar, och på den tiden till och med ta ut pengarna dagen innan årsskiftet, sätta in dom igen och helt undvika skatt. Till idag så har ISK varit ett få underbara undantag för att spara ihop större summor pengar. Bostadsspekulation, driva eget (ta ut intjäning i utdelningar) samt spara i ISK/KF har varit de 3 sätten.
Nu antar jag att dom börjar resan mot att stänga även dessa två hål, de försökte komma åt 3:12 regeln, och även nypa åt ISK.
Kvar blir bara bostadskarriär som inte heller kommer gå så bra, då vi redan har helt galna priser.Tro ifall du kan göra en faq till min gubbe till revisor
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Grazzafukkinrazzi
2017-09-15, 15:33
Beskatta alla pokerspelande luffare istället :)
Hur har det gått för er på börsen idag då?
0.11 % minus på kontot
De som drog uppåt mest, i storleksordning:
HM
Paradox
Fingerprint
Ner:
MR Green
Startbreeze
Tobii
Finns 12 aktier till på kontot
Sålde av Swedbank idag (+25 %) och Protector forskning (+110 %), kan man kosta på sig lite extra gott godis ikväll. Har funderat på att sälja under en period nu så blev ett infall idag. Blir mer och mer likvid, dels för läget på börsen och att planerar att köpa hus om ett år.
Grazzafukkinrazzi
2017-09-15, 21:57
Ner:
Startbreeze
lol, jag orkar fan inte med SB längre... *cry*:laugh:
Starbreeze har nog inte varit någon vidare bra affär för de flesta. Blir spännande och se fortsättning. Speciellt när man sitter på läktaren *popcorn*
lol, jag orkar fan inte med SB längre... *cry*:laugh:
Är plus 50% cirkus men senaste året har ju inte varit kul *grr27*
Vad säger kolo om "Rika Tillsammans" sätt att spara pengar?
Bra eller bajs?
Vad säger kolo om "Rika Tillsammans" sätt att spara pengar?
Bra eller bajs?
Han har ju skrivit mycket som är rätt standard, finns ju en jävla massa på bloggen.
Trädplanteringen dock.
Han har ju skrivit mycket som är rätt standard, finns ju en jävla massa på bloggen.
Trädplanteringen dock.
Jag har inte läst så mycket så jag vet inte vad som är standard. Googlade lite på honom och visst finns det fläckar på solen som alltid.
Men jag undrar hur hans tankar om fördelning står sig
25% långa räntefonder
25% korta räntefonder
25% aktiefonder
25% guld och silver
Detta för att minimera risker och så att något hela tiden går bra. Det låter bra när man hör han säga det men det kan ju alltid vara bra att rådfråga kolo.
Jag har inte läst så mycket så jag vet inte vad som är standard. Googlade lite på honom och visst finns det fläckar på solen som alltid.
Men jag undrar hur hans tankar om fördelning står sig
25% långa räntefonder
25% korta räntefonder
25% aktiefonder
25% guld och silver
Detta för att minimera risker och så att något hela tiden går bra. Det låter bra när man hör han säga det men det kan ju alltid vara bra att rådfråga kolo.
Det där är väl bara en av hans portföljförslag, hade nog kört på portfölj 2 om jag skulle välja. Om du kan spara långsiktigt och ta risken då dvs.
Har fått loss lite pengar efter att ha sålt lägenheten. Det kändes som ett vettigt sätt att spara på. Tanken är att låta pengarna jobba i 5-10 år. Är öppen för andra förslag. Det är den uttalat låga risken som lockar.
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Har fått loss lite pengar efter att ha sålt lägenheten. Det kändes som ett vettigt sätt att spara på. Tanken är att låta pengarna jobba i 5-10 år. Är öppen för andra förslag. Det är den uttalat låga risken som lockar.
Tycker Hemberg är bra. Han har ett gäng förslag också med olika nivåer beroende på hur mycket du orkar hålla på med pengarna.
https://blogg.avanza.se/hemberg/2015/07/18/mina-5-portfoljer/
Tack för tips. Småbarnsförälder så tiden är begränsad.
Raschmus
2017-09-25, 12:53
Tips! Inte satt mig in i det hundra men verkar vara en rolig grej: http://www.investerar-sm.com/
Fredszky
2017-09-30, 09:00
Är någon bekant med portfoliovisualizer.com (https://www.portfoliovisualizer.com/test-market-timing-model?timingModel=6)?
Jag vill få in svenska tickers i verktyget som LSMABOLAG och liknande som någon verkar ha lyckats med här:
http://i.imgur.com/GNWVx8h.jpg(stor bild)
...men verktyget verkar inte vilja kännas vid dem (felkod "Unknown symbol") när jag försöker?
dluddeckens
2017-10-04, 10:20
https://www.avanza.se/mina-sidor/erbjudanden.html
Tänkte teckna mig för Balco (sista chansen idag). De fick köprek i börsveckan bla och jag känner till ett par som jobbar där. Verkar vara ett intressant företag med god tillväxt och lönsamhet.
Går kort nu på index, skalar in med start från 1648.
Går kort nu på index, skalar in med start från 1648.
Dubblat björnposition på 1652-1655 idag.
dluddeckens
2017-10-06, 09:25
https://www.avanza.se/mina-sidor/erbjudanden.html
Tänkte teckna mig för Balco (sista chansen idag). De fick köprek i börsveckan bla och jag känner till ett par som jobbar där. Verkar vara ett intressant företag med god tillväxt och lönsamhet.
Gick fint i öppningen :)
+ 18 %
Grazzafukkinrazzi
2017-10-06, 09:37
Gick fint i öppningen :)
+ 18 %
På vilken typ av konto? :)
dluddeckens
2017-10-06, 09:52
På vilken typ av konto? :)
Hur menar du?
Hur menar du?
Han undrar nog om du handlade från ISK, KF eller vanlig aktiedepå.
dluddeckens
2017-10-06, 10:45
Okej, det gick inte teckna från ISK. Men KF och vanlig aktiedepå gick fint.
Smidigt att skapa nya konton i Avanza. Vanligtvis använder jag bara ISK.
Det går oroväckande bra just nu för portföljen. Har försökt att rida alla innehav men snart känner man att värderingen är så stretchad att folk måste börja ta hem vinster.
Det gäller det mesta på Large/Mid-cap
En kamrat har tro på hexagon efter egen analys. Hur ställer ni er till den?
En kamrat har tro på hexagon efter egen analys. Hur ställer ni er till den?
Skulle behöva få veta mer om hans analys för att ta ställning.
ARMSTARK
2017-10-11, 10:46
Jag har länge tänkt att man kanske skulle sejfa upp lite cash i fysiskt guld. Det enda jag lyckats hitta är firmor som tar extra avgifter m.m. Finns det någonstans där man bara köper x gram guld för dagens värde och säljer så småningom för den tidens värde, utan avgifter?
Jag har länge tänkt att man kanske skulle sejfa upp lite cash i fysiskt guld. Det enda jag lyckats hitta är firmor som tar extra avgifter m.m. Finns det någonstans där man bara köper x gram guld för dagens värde och säljer så småningom för den tidens värde, utan avgifter?
Det kommer du aldrig hitta om du vill ha fysiskt guld. Det tillkommer alltid någon form av avgift (spread). Det finns inte direkt folk som ideellt vill agera guldhandlare. Köper du större partier typ +500kkr kan du komma under 2% i avgift. Om du köper något enstaka mynt eller en liten tacka får du räkna med ca 10%.
Någon med koll på Eyeonid?
Jag har länge tänkt att man kanske skulle sejfa upp lite cash i fysiskt guld. Det enda jag lyckats hitta är firmor som tar extra avgifter m.m. Finns det någonstans där man bara köper x gram guld för dagens värde och säljer så småningom för den tidens värde, utan avgifter?Jag har en del hos bullionvault.
Portföljen upp som mest 2,4% idag. Sitter med en del Patriot One som ligger och fluktuerar lite.
Jag kan tipsa er om att kolla in det bolaget.
Eyeonid gick upp 4% idag.
Starke75an
2017-10-12, 18:18
JM har sjunkit rätt bra sista månaderna. Hur långt ska de gå ner till innan man ska lägga in några kronor?
Sparar med 15år+ som riktmärke.
PerLedin
2017-10-12, 18:44
JM har sjunkit rätt bra sista månaderna. Hur långt ska de gå ner till innan man ska lägga in några kronor?
Sparar med 15år+ som riktmärke.
Många bostadsbyggare har tappat rejält. Vad ser du som marknaden inte ser?
Starke75an
2017-10-12, 20:20
Många bostadsbyggare har tappat rejält. Vad ser du som marknaden inte ser?
Att nånstans når man botten. Frågan än när JM aktien hamnar där. Om ett visst antal år kommer den att vara uppe på nya rekordhöjder igen, och då är det för sent att köpa.
Att nånstans når man botten. Frågan än när JM aktien hamnar där. Om ett visst antal år kommer den att vara uppe på nya rekordhöjder igen, och då är det för sent att köpa.
Köper du innan botten eller efter den bottnat ur?
Patriot one på väg upp lite. Handlas som fan just nu.
https://finance.yahoo.com/quote/PAT.V?p=PAT.V
Starke75an
2017-10-13, 04:22
Köper du innan botten eller efter den bottnat ur?
Det vet man inte när man köper.
Tjänar pengar på Bitcoin idag också.
Eyeonid upp 13% idag. Gött att man hade en liten del iaf. :)
Tjänar pengar på Bitcoin idag också.
Har du köpt bitcoins eller har du köpt certifikat via t.ex avanza? Jag funderar själv på att köpa en post via avanza så det vore kul att veta hur andra gör :)
Har du köpt bitcoins eller har du köpt certifikat via t.ex avanza? Jag funderar själv på att köpa en post via avanza så det vore kul att veta hur andra gör :)
Kör certifikat via nordnet. :)
Ladugårdsdörr
2017-10-17, 09:33
Jag har en chanspost BITCOIN GROUP som har gått riktigt bra sedan köp. De kontrollerar bitcoin.de (https://www.bitcoin.de/en?cr=1) och äger en del bitcoins själva.
Kör certifikat via nordnet. :)
Certifikat mot svenska kronan eller mot euron?
Har ni någon bra sida för att se hur bitcoinvalutan går mot svenska kronan? I avanzas app ser man bara dagens utveckling.
Scratch89
2017-10-17, 12:56
De pengar jag investerade i HM och Fingerprint för typ ett år sedan har ju varit jääävligt bra investerade känner jag. :D
dluddeckens
2017-10-18, 07:45
Unibap går oförskämt bra.
Använt lite vinst till att köpa Biovica.
Gräsligt ful Avanza-layout man vaknar till :(
Portföljen ser ju hemsk ut nu *spy*
Raderna är typ dubbelt så tjocka, så man får scrolla en jäkla massa för att se alla innehav, men det är ändå rörigare än innan då de tagit bort varannan-rad-gråton :smash:
Det ser ut som ett work in progress typ, men sidan skulle uppdateras fram till 07:45 tror jag det stod igår, så de är väl nöjda såhär antar jag... *rolleyes*
Raderna är typ dubbelt så tjocka, så man får scrolla en jäkla massa för att se alla innehav, men det är ändå rörigare än innan då de tagit bort varannan-rad-gråton :smash:
Det ser ut som ett work in progress typ, men sidan skulle uppdateras fram till 07:45 tror jag det stod igår, så de är väl nöjda såhär antar jag... *rolleyes*
Den var grymt jobbig, ser ju nästan anpassad ut för en stående skärm *spy*
ARMSTARK
2017-10-19, 08:49
Verkligen, sånt där har jag alltid undrat över, varför ändrar man något till det sämre, väldigt vanligt på hemsidor?
Fredszky
2017-10-27, 20:51
Tror ni att AI kommer att spela en stor roll på börsen i framtiden?
Och vilken roll i så fall? Snabbare kurdrörelser? Mer stabilitet rent av? Ingen egde kvar för vanliga långsamma dumma dödliga?
Jag har svårt att förutspå vilken påverkan en/många riktigt bra AI skulle ha på marknaden.
ARMSTARK
2017-10-27, 21:09
Och vilken roll i så fall? Snabbare kurdrörelser? Mer stabilitet rent av? Ingen egde kvar för vanliga långsamma dumma dödliga?
Jag har svårt att förutspå vilken påverkan en/många riktigt bra AI skulle ha på marknaden.
Kurderna kommer inte att påverka AI tror jag. cofffee
Fredszky
2017-10-27, 21:11
lol :d
Spela stor roll i framtiden? Algoritmisk handel stod redan 2010 för över 30% av omsättningen på Nasdaq Stockholm, och den har knappast minska sedan dess.
Fredszky
2017-10-28, 11:12
Algoritmer du pratar om som används idag kallar jag inte för AI.
forslund
2017-10-28, 12:34
Definitivt och det är riktigt skrämmande.
AI är ett enormt brett område och kan komma att användas till riktigt hemska saker om det vill sig illa.
Elon Musk pratar om risken med AI här, specifikt med ett exempel om börsen:
b3lzEQANdHk?t=56m6s
Det DU kallar för AI finns inte idag och troligtvis inte det närmsta åren heller.
Fredszky
2017-10-28, 19:02
Det DU kallar för AI finns inte idag och troligtvis inte det närmsta åren heller.
:smash:
Vad spelar det för roll? Antalet människor som gör bedömningar som sedan leder till en köp/sälj-order är färre och färre.
Finns många av algoritmerna idag som använder självlärning (bla inom tolkning av nyheter) så varför du tror att de inte är AI har jag ingen aning om.
:smash:
Jag läser visst inte så bra*facepalm*
Tror det var ju 2007 jag läste om en algoritm som scannade en akties publikationer och lyckades läsa en släppt rapport på 8 hundradelar efter släpp samt tolka ifall den var positiv eller negativ på ytterliggare 2 hundradelar och därefter manipulera kursen extra utifrån rapporten.
Rapporten var på 80 sidor.
Nej, jag tror inte på något annat än att handla cykliskt mot konjunkturen. Det är ingen firma som orkar ha så långa affärer.
forslund
2017-10-31, 07:40
Tror vi måste tänka ett steg längre när det gäller AI och börsen.
Framtidens AI kommer att ha en annan uppfattning om verkligheten och kan komma att tolka den input vi ger den på helt fel sätt, om det vill sig illa.
Exemplet som Elon Musk tar upp i videon längre upp (56:07), där han pratar om när det andra flygplanet från Malaysian Airlines kraschade vid ukrainska/ryska gränsen och det ökade spänningarna enormt mellan EU och Ryssland:
Lets say if you have an AI were the goal of the AI was to maximize a portfolio of stocks.
One of the way to maximize value would be to go long on defence, short on consumer and start a war.
Then how can it do that? Well, you know, hacking into the Malaysian Airlines aircraft routing server, route it over a war zone, then send an anonymous that an enemy aircraft is flying overhead right now.
Haldex har ju backat en del sista tiden, är den aktien värd att lägga till portföljen och hoppas på en återhämtning?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tror vi måste tänka ett steg längre när det gäller AI och börsen.
Framtidens AI kommer att ha en annan uppfattning om verkligheten och kan komma att tolka den input vi ger den på helt fel sätt, om det vill sig illa.
Exemplet som Elon Musk tar upp i videon längre upp (56:07), där han pratar om när det andra flygplanet från Malaysian Airlines kraschade vid ukrainska/ryska gränsen och det ökade spänningarna enormt mellan EU och Ryssland:
Har svårt att tro på det, för vinsten i marginalhandel som HFT utnyttjar är så pass enorm (du tjänar många miljoner per dag) medan man för en sådan AI måste ha långa innehav och då måste också vinsten du ska göra vara extrem för att det ska vara värt det.
Det sagt så kommer ju naturligtvis HFT-fördelen att bli mindre och mindre ju fler som använder HFT och det är ju tal om viss lagstiftning för att förhindra HFT så det är ju inte säkert att HFT kommer att ha denna fördel hur länge som helst.
forslund
2017-11-01, 14:45
Har svårt att tro på det, för vinsten i marginalhandel som HFT utnyttjar är så pass enorm (du tjänar många miljoner per dag) medan man för en sådan AI måste ha långa innehav och då måste också vinsten du ska göra vara extrem för att det ska vara värt det.
Det sagt så kommer ju naturligtvis HFT-fördelen att bli mindre och mindre ju fler som använder HFT och det är ju tal om viss lagstiftning för att förhindra HFT så det är ju inte säkert att HFT kommer att ha denna fördel hur länge som helst.
Exemplet som jag skrev är ju bara ett sätt att göra det på.
Om vi leker med att HFT är dagens bästa metod och den blir bannlyst, då försvinner den möjligheten.
Då kommer AIn att göra det den är designad för att göra: efterlikna människors beteenden och det kommer att vara (antagligen) omöjligt att identifiera. Då blir mitt exempel desto mer intressant att prata om. AIn kan ju hitta på vilka exempel som helst med sin intelligens och datorkraft - och lura oss människor varje gång.
Jag provocerar med mina tankar här. Menar inte ATT det blir så, men det skulle kunna bli så.
Vad spelar det för roll? Antalet människor som gör bedömningar som sedan leder till en köp/sälj-order är färre och färre.
Finns många av algoritmerna idag som använder självlärning (bla inom tolkning av nyheter) så varför du tror att de inte är AI har jag ingen aning om.
Finns det? Vad jag sett är det visst intresse kring det men jag har inte sett något som antyder att maskininlärning används mycket inom någonting inom finans.
Motargumentet mot att släppa något fritt som implementerar någon ML-algoritm är att det helt enkelt är för "dumt" ur intelligenssynpunkt.
Sen att mycket är automatiserat är ju en annan femma. Jag skulle inte kalla en trendföljande algoritm som handlar DAXen för "AI".
Finns det? Vad jag sett är det visst intresse kring det men jag har inte sett något som antyder att maskininlärning används mycket inom någonting inom finans.
Motargumentet mot att släppa något fritt som implementerar någon ML-algoritm är att det helt enkelt är för "dumt" ur intelligenssynpunkt.
Sen att mycket är automatiserat är ju en annan femma. Jag skulle inte kalla en trendföljande algoritm som handlar DAXen för "AI".
Finns en extrem blandning från ren "följa index" till algos som analyserar nyheter och annan handel. Inget som publiceras dock eftersom firmor vill ha sitt övertag.
Dock finns det så vitt jag kan se det just nu inget enormt behov av AI i nivå med Skynet av den enkla anledningen att om ingen annan också gör handel baserad på extremt komplicerad analys så har du ingen motpart att köpa/sälja från/till.
T.ex teknisk analys fungerar ju egentligen inte alls, men eftersom så pass många av day-traders på 90-talet använde sig av just teknisk analys så blev det självuppfyllande. Dvs om du själv gjorde exakt samma TA som alla andra (vilket du gjorde eftersom TA-beräkningarna är samma) så kunde du förutse hur andra skulle lägga ordrar om du hade mindre latens till börsen än alla andra.
Simpla former av AI som beslutsstöd har funnits sedan 80-talet men de var då enbart beslutsstöd åt de traders som sedan fysiskt lade ordrarna (och på den tiden hände detta främst i USA där man på den tiden enbart sysslade med golvhandel iom att NYSE var så dominant.
Exakt när folk började göra algoritmer som läser av nyheter vet jag inte exakt men har under åren fått önskemål om att kunna få pressreleaser mm i format som är lättare att parsa av, och När SEC i USA införde standardiserade format för alla rapporter så måste detta ha varit mumma för de som sysslar med AI-tolkning av dylikt.
Och det har ju redan kommit robotar som försöker läsa av hur de andra robotarna gör sina analyser av marknadsläget och därmed försöker lura dem genom att införa handelsmönster som då ska få dessa att tolka att t.ex aktie X är värt Y som din robot sedan naturligtvis säljer.
Starke75an
2017-11-02, 09:09
Hjälper en äldre släkting med aktier. Denne äger skog, bank, pappers och medicinaktier idag. Vid nästa köp så tänkte vi bredda till nån annan bransch.
Vad ska vi rikta oss in på? De köps för att behållas i minst 15år.
Hjälper en äldre släkting med aktier. Denne äger skog, bank, pappers och medicinaktier idag. Vid nästa köp så tänkte vi bredda till nån annan bransch.
Vad ska vi rikta oss in på? De köps för att behållas i minst 15år.
Köp JM aktien.
Det finns Algoritmer som kan läsa nyheter, tolka nyheter, göra en bedömning av hur mänskligheten kommer reagera på nyheten, imitera mänskligt beteende för att driva upp eller ned en kurs genom att handla med sig själv, för att slutligen göra ett avslut för den riktiga intäkten.
Men det är inte AI.
Men HFT är ruggigt utbrett.
Det finns Algoritmer som kan läsa nyheter, tolka nyheter, göra en bedömning av hur mänskligheten kommer reagera på nyheten, imitera mänskligt beteende för att driva upp eller ned en kurs genom att handla med sig själv, för att slutligen göra ett avslut för den riktiga intäkten.
Men det är inte AI.
Men HFT är ruggigt utbrett.
Algoritmer != HFT men HFT är ofta algoritmer.
Starke75an
2017-11-05, 09:08
Nån av er som väljer a-aktier när ni handlar på börsen?
Nån av er som väljer a-aktier när ni handlar på börsen?
Aldrig, men jag tittar på hur mycket det handlas av varje innan jag köper.
Finns en extrem blandning från ren "följa index" till algos som analyserar nyheter och annan handel. Inget som publiceras dock eftersom firmor vill ha sitt övertag.
Dock finns det så vitt jag kan se det just nu inget enormt behov av AI i nivå med Skynet av den enkla anledningen att om ingen annan också gör handel baserad på extremt komplicerad analys så har du ingen motpart att köpa/sälja från/till.
T.ex teknisk analys fungerar ju egentligen inte alls, men eftersom så pass många av day-traders på 90-talet använde sig av just teknisk analys så blev det självuppfyllande. Dvs om du själv gjorde exakt samma TA som alla andra (vilket du gjorde eftersom TA-beräkningarna är samma) så kunde du förutse hur andra skulle lägga ordrar om du hade mindre latens till börsen än alla andra.
Simpla former av AI som beslutsstöd har funnits sedan 80-talet men de var då enbart beslutsstöd åt de traders som sedan fysiskt lade ordrarna (och på den tiden hände detta främst i USA där man på den tiden enbart sysslade med golvhandel iom att NYSE var så dominant.
Exakt när folk började göra algoritmer som läser av nyheter vet jag inte exakt men har under åren fått önskemål om att kunna få pressreleaser mm i format som är lättare att parsa av, och När SEC i USA införde standardiserade format för alla rapporter så måste detta ha varit mumma för de som sysslar med AI-tolkning av dylikt.
Och det har ju redan kommit robotar som försöker läsa av hur de andra robotarna gör sina analyser av marknadsläget och därmed försöker lura dem genom att införa handelsmönster som då ska få dessa att tolka att t.ex aktie X är värt Y som din robot sedan naturligtvis säljer.
Inget av det du nämner är nödvändigtvis AI/MI per definition. Att man kan skriva program som analyserar data har egentligen ingenting med någon intelligens att göra. Om du vet något konkret som applicerar AI/MI-koncept på bred skala vore det intressant att höra om, annars är det snillen spekulerar. Min spekulation är att det är ett modeord inom IT generellt, som hittat till Fintech med.
https://en.wikipedia.org/wiki/2010_Flash_Crash
Någon som vet om man kan se eget kapital som en sorts krockkudde om oturen är framme?
Det brukar ju även kallas för "slaktvärde" har jag för mig, att det är vad man får om man avvecklar bolaget.
Jag menar, om ett bolag har en aktie som står i 50kr och eget kapital är 10kr/aktie, om oturen är framme och de typ konkar, kommer man kunna håva in ~10kr/aktie då?
Det bästa med börsen är att man inte längre har något emot måndagar :D
Någon som vet om man kan se eget kapital som en sorts krockkudde om oturen är framme?
Det brukar ju även kallas för "slaktvärde" har jag för mig, att det är vad man får om man avvecklar bolaget.
Jag menar, om ett bolag har en aktie som står i 50kr och eget kapital är 10kr/aktie, om oturen är framme och de typ konkar, kommer man kunna håva in ~10kr/aktie då?
Du får överskottet efter att alla skulder är betalda. Jag skulle inte stirra mig blind på eget kapital, då får du nästan räkna med skuldsättningen... lär ju även gå upp innan konken.
Starke75an
2017-11-07, 20:46
Man måste konka när halva aktiekapitalet försvunnit. Typ.
Dvs ett bolag med 100tusen i kapital måste konka när värdet understiger 50tusen. Typ.
Fast det var nog inte det du undra om.
Du får överskottet efter att alla skulder är betalda. Jag skulle inte stirra mig blind på eget kapital, då får du nästan räkna med skuldsättningen... lär ju även gå upp innan konken.
Ja kanske är så - fast skulder är vad jag vet ej inkluderat i eget kapital!
Hade de varit det hade "slaktvärde" varit ganska felaktig beskrivning av "eget kapital"...
The_RobRoy
2017-11-08, 05:32
Det bästa med börsen är att man inte längre har något emot måndagar :D
Då vet man att det är bullmarknad!
När man bävar för öppningen på måndag och hur mycket pengar man ska förlora, då vet man att det är bear..
Då vet man att det är bullmarknad!
När man bävar för öppningen på måndag och hur mycket pengar man ska förlora, då vet man att det är bear..
Det blir spännande. Har fått höra det ifrån folk i 7år nu :)
Det blir spännande. Har fått höra det ifrån folk i 7år nu :)
Jag gick in i marknaden för en dryg månad sedan. Kollar man på grafer så har det ju gått mer eller mindre rakt upp dom senaste sju åren. Bra timing att ha gått in i marknaden då :)
Själv så har mina fonder stigit med 3% på 6 veckor. Känns orimligt bra?
Jag gick in i marknaden för en dryg månad sedan. Kollar man på grafer så har det ju gått mer eller mindre rakt upp dom senaste sju åren. Bra timing att ha gått in i marknaden då :)
Själv så har mina fonder stigit med 3% på 6 veckor. Känns orimligt bra?
Aboslut. Det har blivit ett par hundra procent i avkastning. Det har hjälp mitt kapital att komma igång och det kommer jag kunna surfa på resten av livet. Oavsett om värdet på portföljen kommer ner så är det fortfarande bra bolag som delar ut.
Hade tur och hittade bloggar som lundaluppen och andra stabila investerare direkt. Nu finns det grupper på Facebook med "Aktieraketer" och allt vad det heter. Där skulle jag aldrig gå in, då är man nog ute på väldigt djupt vatten.
Flera hundra procent *drool*
Jag fick iofs ut nåt liknande på min lägenhet. Så det fungerade ju också. Jag köpte bara en portfölj rakt av utav Avanza. Hinner inte riktigt hålla mig uppdaterad då jag har en liten grabb här hemma. Men så länge som det går uppåt så är ju allt lugnt.
bitcoinfork avblåst. Den kan nog gå ordentligt nu.
KalleBalik
2017-11-08, 19:19
Vad betyder det? En "fork" alltså?
Sparven från Minsk
2017-11-08, 19:52
Avblåst? Som tusan....
vad menar du med "den kan nog gå ordentligt nu"?
Är det någon som har testat att följa olika aktiestrategier och kan meddela om ni varit nöjda? Jag har själv placerat i tio klassiker typ Sandvik, Atlas Copco, Volvo, Boliden, HM och så vidare. När börsen går uppåt så är allt frid och fröjd men jag har egentligen ingen särskilt bra strategi för att byta aktier och tycker att jag saknar verktyg för att hoppa "från tuva till tuva".
Jag har intresserat mig för Greenblatts "the magic formula", köpt boken och funderar starkt på att satsa enligt modellen.
Vad tror ni andra om The magic formula? Testa gärna modellen (och andra modeller) på https://borsdata.se/investeringsstrategi/magic-formula
Är det någon som har testat att följa olika aktiestrategier och kan meddela om ni varit nöjda? Jag har själv placerat i tio klassiker typ Sandvik, Atlas Copco, Volvo, Boliden, HM och så vidare. När börsen går uppåt så är allt frid och fröjd men jag har egentligen ingen särskilt bra strategi för att byta aktier och tycker att jag saknar verktyg för att hoppa "från tuva till tuva".
Jag har intresserat mig för Greenblatts "the magic formula", köpt boken och funderar starkt på att satsa enligt modellen.
Vad tror ni andra om The magic formula? Testa gärna modellen (och andra modeller) på https://borsdata.se/investeringsstrategi/magic-formula
Visst fungerar det
Läs mer här http://tradevenue.se/Investerarfysikern
Han har även skapat en tjänst https://borslabbet.se/
Fredszky
2017-11-09, 09:33
Tips på stabila aktier eller andra stabila tillgångar med mindre korrelation till OMX30?
Som ett alternativ till och högre avkastning än korta räntor när börsen vänder ner...
Inser att 8 av mina 12 aktier är biotech.
Av övriga 4 är en sjukvård och en ambulanser :d :cool:
http://www.sherv.net/cm/emoticons/sick/nurse.gif
Någon som har en bra spåkula, kommer H&M någonsin att hämta sig eller är det ett sjunkande skepp?
Fler som tecknar i Awardit? Få anställda men riktigt fina nyckeltal. Acconeer känns även dem lagom hypade.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/11/24/ny-ai-fond-ser-dagens-ljus.html
Fredszky
2017-11-24, 15:54
Ingen fantastisk avkastning på den ai-fonden, men intressant att det börjar komma. Bra betalt tog dom också :)
Ingen fantastisk avkastning på den ai-fonden, men intressant att det börjar komma. Bra betalt tog dom också :)
Fast de har kapat deras gamla nordenfond och bara bytt namn så du kan ej titta på historisk avkastning. Är det ingen som tecknar ipos här? Ryggar GW och slänger in ett bet i bioworks.
Fredszky
2017-11-24, 23:11
Fast de har kapat deras gamla nordenfond och bara bytt namn så du kan ej titta på historisk avkastning.
Från sidan:
"Fondens årliga avkastningsmål är det globala aktieindexet MSCI World index avkastning plus tre procentenheter. Risken i fonden ska vara motsvarande en global aktiefond. Den årliga förvaltningsavgiften är 1,5 procent. Utöver den har de en prestationsbaserad årlig avgift på 25 procent som överskrider avkastningen för MSCI World index plus 3 procentenheter."
MSCI World ligger någonstans runt 11%, så 14% är målet. Det är ju bra jämfört med mycket annat, men inga krossande AI-resultat, och sen tar dom 1,5% rakt av, så vi hamnar på 12,5% om det går som dom tänkt, vilket inte är säkert.
FoolsGold
2017-11-25, 16:00
Här beskrivs en annan fond som använder AI och som har gått sjukt bra:
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/11/23/ar-detta-varldens-basta-fond.html
"AI-forskningens tillägg till kvant-modellerna verkade göra susen och redan 1994 avkastade fonden 70 procent före avgifter. Medallion fortsatte under flera år att leverera enormt bra resultat. När It-bubblan sprack år 2000 lyckades man i princip dubbla fondens avkastning. Vilket man även lyckades med under brinnande amerikansk finanskris år 2008 – Medallion har avkastat som bäst när aktiemarknaden gått som sämst.
[...]
Fonden har uppskattningsvis avkastat drygt 35 procent per år efter avgifter sedan start, vilket placerar den som bäst i klassen framför giganter som exempelvis George Soros Quantumfond. "
Någon som har en bra spåkula, kommer H&M någonsin att hämta sig eller är det ett sjunkande skepp?
Jag har hållt ögonen på H&M ett bra tag nu.. använder mig mycket av teknisk analys, och det känns som att aktien kan ha peakat på väldigt lång sikt och i så fall behöva återgå till åtminstone 61.8 fib eller t.om. 78.6 fib. Jag hoppas faktiskt på det och kommer köpa rätt mycket inom det intervallet då.
Här är min graf som förklarar vad jag menar.. vill alltså köpa inom 155.9 och 98.1 kronors nivån. Det händer att det går ännu lägre också men ofta är de fibonacci-nivåerna bra köplägen. Stora institutioner använder sig av de också och bara det ger ju stöd åt priset.
https://i.imgur.com/XGMWfo4.jpg
Här beskrivs en annan fond som använder AI och som har gått sjukt bra:
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/11/23/ar-detta-varldens-basta-fond.html
"AI-forskningens tillägg till kvant-modellerna verkade göra susen och redan 1994 avkastade fonden 70 procent före avgifter. Medallion fortsatte under flera år att leverera enormt bra resultat. När It-bubblan sprack år 2000 lyckades man i princip dubbla fondens avkastning. Vilket man även lyckades med under brinnande amerikansk finanskris år 2008 – Medallion har avkastat som bäst när aktiemarknaden gått som sämst.
[...]
Fonden har uppskattningsvis avkastat drygt 35 procent per år efter avgifter sedan start, vilket placerar den som bäst i klassen framför giganter som exempelvis George Soros Quantumfond. "Verkar som att dom avvecklat en fond, men jag hittar ingenting från dom via någon svensk handel, måste man in på utländska Nasdaq och handla där för att köpa tex medallion?
Den fonden är endast till för de som jobbar i företaget. Inget för de in public vad jag vet.
Den fonden är endast till för de som jobbar i företaget. Inget för de in public vad jag vet.Suck
supercharge
2017-11-26, 15:20
Folk verkar vara besatta av AI. Det är inget speciellt med det. Det finns givetvis en poäng med börsrobotar som arbitragehandlar extremt snabbt. Men du kan redan nu hämta ner alla börskurser, råvarukurser o.s.v. och låta en maskininlärningsalgoritm / ett neutralt näverk plöja igenom det om man tror att det skulle gå att hitta fantastiska nya mönster som ingen tänkt på - det finns det många som leker med. Googles variant är open source så det är bara att ladda ner om man nu gillar sånt och kan programmera hjälpligt. Vad en "AI" skulle bidra med utöver det (eftersom de i grunden fungerar på samma sätt) har jag svårt att se, annat än att de möjligen fattar besluten själv.
Man kan förstås göra hur komplicerade matematiska modeller som helst baserat på det statistiska material som samlas in men det finns en begränsning i hur mycket man kan förutsäga baserat på statistisk data. Det är extremt svårt att sätta kvantitativa värden på att ett företag fått in en ny VD med bra kommunikativa egenskaper, som råkar vara precis det som företaget behöver. Eller att man fått in nyckelpersonal som kommer ta fram nästa generations modell av företagets storsäljare.
Fredszky
2017-11-26, 18:28
Folk verkar vara besatta av AI. Det är inget speciellt med det.
Inte nu, men jag förväntar mig en exponentiell utveckling där.
Tänk ett AI som ur små små detaljer i rösten på VD:n kan utröna vad som egentligen framhävdes vid det där earnings-callet, eller som fångade det där mikroögonblicket där ögonbrynen tvekade som talade om att det inte riktigt var sanningsenligt vid presskonferensen. Sammanvävt med 100.000 andra variabler, tillsammans med all teknisk analys du pratar om, och dessutom allt annat vi inte har ens tänkt på.
Det jag menar med AI är något som är över mänsklig intelligens. Gränsdragningen är svår då AI under en period kommer att vara bättre än människan på vissa saker men sämre på andra, men ge det tid så kommer AI krossa på allt. Så jag tror att någonting kommer att hända med börsen mer än några snabba algoritmer som det handlar om idag, frågan är bara när och hur det kommer att påvkera.
Fler som tecknar i Awardit? Övertecknat idag till 1143%, då får man hoppas på en slatt.
Är det ingen som tecknar ipos här? Ryggar GW och slänger in ett bet i bioworks.
Nix, aldrig gjort :D
Däremot köpte jag in mig i Cantargia för nån vecka sen, för att kunna vara med i företrädesemissionen nu och stoppa in lite mer (billigt).
Mitt minsta innehav, höööög risk såklart! (en dryg tusing bara :em:)
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/11/28/cantargia-institutioner-visar-vagen-i-nyemission.html
https://www.ctvnews.ca/politics/house-passes-marijuana-legislation-bill-moves-to-senate-1.3696405
Intressant o se hur det går idag.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/100319/canopy-growth-corp
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/772916/aurora-cannabis-inc
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/740414/aphria-inc
Minns för något år sedan när jag hade det mesta i Atlant Stability och Spiltan Räntefond etc, och fick smått panik när nån fond backade 0,1% över en dag :D
Nu sitter jag med -20% i min sämsta aktie, -10% i min näst sämsta, och känner att det spelar ingen som helst roll.
Snittar ner mig behärskat i den ena, och låter den andra vara för där känner jag mig redan fullinvesterad (mycket högre risk).
På sikt spelar det mindre roll om jag ligger back just nu.
Kontentan är att man med tiden lär sig att inte ha panik över lite röda siffror :cool:
I mitt fall tog det några år dock, så ge det tid! :D :em:
Ligger back i de enskilda aktierna alltså - jag har ännu inte varit i närheten av något minusår totalt sett.
Osäkert hur jag skulle hantera det :em: :d
Jag ler lite varje dag när jag ser Fingerprint skicka ut sina PM och aktien går ner.
Rikard Jansson
2017-11-29, 09:22
När på dagen kan man börja handla på nasdaq? Googlar jag får jag fram 09.00 men ordrar blir bara väntande? edit: 15.30...
Jag ler lite varje dag när jag ser Fingerprint skicka ut sina PM och aktien går ner.
BlankarN?
Wilson känns bara säkrare och säkrare för varje dag som går.
Nästan så man inte inser att något säkert fortfarande kan gå fel, för att allt ser så klockrent bra ut :cool:
Verkar va en för jävlig sjukdom om man kollar hela presentationen här, med alla hemska biverkningar från nuvarande gamla sunkiga mediciner, så vore ju grymt bra om detta går vägen!
Miljardmarknad i så fall, och särläkemedel - börsvärde idag under 3 miljarder...
https://www.youtube.com/watch?v=3p8sYxV-Cf0
Om man vill börja med aktier som total nybörjare. Vilken tjänst/portfölj råder ni att använda.
Om man vill börja med aktier som total nybörjare. Vilken tjänst/portfölj råder ni att använda.
En ISK på avanza eller nordnet.
Fler som tecknar i Awardit? Acconeer känns även dem lagom hypade.
2300% övertecknat i Acconeer.......
Och scout övertecknad 31 ggr...
ARMSTARK
2017-12-05, 14:35
Har Avanza samma courtage på nyemission som på vanlig aktiehandel?
Vad betyder övertecknad?
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Vad betyder övertecknad?
Skickat från min FRD-L09 via TapatalkSläpps 10 aktier, 11 ställer dig i köpkö.
Övertecknat med 1
Sålde Starbreeze(20% vinst men ändå bitter) idag och köpte Swebank och Skanska.
Ber till börsguden att det var rätt beslut.
Grazzafukkinrazzi
2017-12-06, 09:40
Haha, bra där! Ligger själv kvar, ganska rejält back då jag köpte på mig en hel del nära ATH. Känns som att det ligger mycket i pipelinen inom en snar framtid så att det kan bli bra så småningom men just nu skjuts allt fram och inga besked ges. Men det är ju SB i ett nötskal så :d
Haha, bra där! Ligger själv kvar, ganska rejält back då jag köpte på mig en hel del nära ATH. Känns som att det ligger mycket i pipelinen inom en snar framtid så att det kan bli bra så småningom men just nu skjuts allt fram och inga besked ges. Men det är ju SB i ett nötskal så :d
Sålde då jag inte tror på dem längre. Visst de har ju visas spel som går hyfsat men inget som känns riktigt kul/upphaussat. Tror de missat popularitets-fönstret med walking dead t.ex.
De gör inga spel som jag vill spela,till skillnad från paradox t.ex. Så därför hoppar jag av!
Grazzafukkinrazzi
2017-12-06, 13:52
Sålde då jag inte tror på dem längre. Visst de har ju visas spel som går hyfsat men inget som känns riktigt kul/upphaussat. Tror de missat popularitets-fönstret med walking dead t.ex.
De gör inga spel som jag vill spela,till skillnad från paradox t.ex. Så därför hoppar jag av!
Förståeligt!
Jag sålde av allt mitt Paradox på 59.5 med ett GAV på 34, fantastiskt tänkte jag när aktien gick ned till 54 ett par veckor senare, för att sedan successivt stiga till 94 på ett halvår :d*cry*
aminsosyran
2017-12-07, 12:17
Jag har en liten fråga gällande binära optioner:
Vilka investeringsformer erbjuder Avanza (www.avanza.se)? Jag tycker deras sida är så otydlig. Är det främst en bank avsett för sparande? Eller är daytrading en aktivitet man kan ägna sig åt där också? Jag handlar främst binära optioner hos IQ Option som jag tycker är den bästa mäklaren IQ Option (https://www.binaryguider.com/sv/iq-option/) med schyssta vilkor men Avanza lär ha ännu bättre.
Jag sökte på binära optioner i Google och såg något om att Avanza erbjuder binära optioner. Skickade ett mail med lite frågor men fick ingen respons.
Frågan är; Erbjuder Avanza någon handel med binära optioner? Om ja, handlar ni via Avanza? Har de några bra villkor?
Får passa på den frågan, använder endast decimala optioner.
ARMSTARK
2017-12-07, 13:21
Förståeligt!
Jag sålde av allt mitt Paradox på 59.5 med ett GAV på 34, fantastiskt tänkte jag när aktien gick ned till 54 ett par veckor senare, för att sedan successivt stiga till 94 på ett halvår :d*cry*
Jag vet, det svider, men du ska inte tänka att du förlorat 40 spänn, du har tjänat 25,5. Visste man alltid hur kursen kommer gå 6 månader framåt skulle man vara världens rikaste man.
(Jag har sålt aktier som gått upp 10-20% bara timmar efter att jag sålt dem, det svider!) :(
Grazzafukkinrazzi
2017-12-09, 00:03
Jag vet, det svider, men du ska inte tänka att du förlorat 40 spänn, du har tjänat 25,5. Visste man alltid hur kursen kommer gå 6 månader framåt skulle man vara världens rikaste man.
(Jag har sålt aktier som gått upp 10-20% bara timmar efter att jag sålt dem, det svider!) :(
Helt korrekt! :)
Haha, tråkigt att du missade dagens uppgång på 15% :(
Helt korrekt! :)
Haha, tråkigt att du missade dagens uppgång på 15% :(
Var lite bitter men känns ändå som rätt beslut, tror de kommer fortsätta att dala.
Vad tror ni om hårspraysbranschen? :)
Lyko blev noterat på börsen häromdagen. Jag har läst om företaget då och då i lokalblaskan. Dom ligger ju rätt med e-handeln känns det som.
Ungt företag som har växt och växt. 100 medarbetare köpte på sig aktier också.
https://www.di.se/nyheter/lyko-stort-intresse-infor-borsdebuten/
ARMSTARK
2017-12-14, 14:38
Cashade av mina Sensys till slut, länge sen de låg över 1,40. Dock finns det stor risk att de ror hem storordrar nu, om inte annat så för att jag sålt. :d
Hahaha, gick in med 10k i HM i förra veckan bara för att ha dom någonstans stabilt som inte svänger så mycket. Nu blev det så att jag skulle sälja dom idag. 15% ner när jag öppnar luren. Det var då väl fan vad typiskt! Kan inte annat än skratta.
Hahaha, gick in med 10k i HM i förra veckan bara för att ha dom någonstans stabilt som inte svänger så mycket. Nu blev det så att jag skulle sälja dom idag. 15% ner när jag öppnar luren. Det var då väl fan vad typiskt! Kan inte annat än skratta.
Surt!
Vad tror ni om Hm och Clas Ohlson? Inga små skepp att tajta till och vända på om det går åt fel håll. Är det den annalkande lågkonjunkturen vi börjar se?
Surt!
Vad tror ni om Hm och Clas Ohlson? Inga små skepp att tajta till och vända på om det går åt fel håll. Är det den annalkande lågkonjunkturen vi börjar se?HM går ju inte ner pga konjunkturen dock.
varför köpa HM? Sämsta köpet just nu och har varit väldigt länge.
HM går ju inte ner pga konjunkturen dock.
Jag tänker att det är ju inte bara att stänga några butiker som går dåligt och fila på online-försäljningen. Sedan om det blir lågkonjunktur på det.
Även fast HM har billiga kläder behöver man inte nya varje vecka.
Även fast HM har billiga kläder behöver man inte nya varje vecka.
Säg det till alla kvinnor därute :D
varför köpa HM? Sämsta köpet just nu och har varit väldigt länge.För att dom delar ut bra och hade många analytiker med sig. Deras tapp häromdagen visade ju hur fel marknaden hade om dom.
Jag tänker att det är ju inte bara att stänga några butiker som går dåligt och fila på online-försäljningen. Sedan om det blir lågkonjunktur på det.
Även fast HM har billiga kläder behöver man inte nya varje vecka.Nej, det blir svårt, och kommer lågkonjunkturen så blir det tufft.
Konjunkturen borde vända snart kan man tycka.
min portfölj gick upp 31,56% förra veckan. D:
min portfölj gick upp 31,56% förra veckan. D:
Innehav?
Innehav?
Bitcoin och Patriot one.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.