Visa fullständig version : Börsen idag
Vilka fonder har ni på Nordnet? Tänkte diversifiera mig mer och mer eftersom
Vilka fonder har ni på Nordnet? Tänkte diversifiera mig mer och mer eftersom
Här hittar du basfonder hos Nordnet:
https://feefighters.se/recommended/#Nordnet
Eg. räcker det med en global indexfond med tillväxtmarknader, ex Storebrand Global All Countries, men vill du få en riktigt bred portfölj med 4600 unika innehav för 0.30% så testa denna:
https://feefighters.se/compare?isin=(SE0005796331;0,10)&isin=(SE0005188836;0,80)&isin=(SE0010323675;0,10)
Minimilstolpe
Första gången jag når över 2k utdelning på en månad i min utdelningsportfölj.
Fick ett tips i början av 2023: "Köp Nvidia, dom kommer leda AI-utvecklingen". Funderade, analyserade, hämtade info och funderade lite till. Investerade sedan en icke obetydlig summa (ett antal 100k) i Nvidia i somras... :d
Bra komplement till min portfölj som består av ca: 50% fonder och resten aktier.
Nåväl, jag kan i alla fall titulera mig som miljonär nu, vilket var mitt mål att nå vid den här åldern (med 4 månader till godo). Alltid något *flex*
Har precis legat stabilt en bit över 1 miljon på mitt ISK-konto nu i några månader. :)
Dogmatix
2024-04-03, 11:49
Fick ett tips i början av 2023: "Köp Nvidia, dom kommer leda AI-utvecklingen". Funderade, analyserade, hämtade info och funderade lite till. Investerade sedan en icke obetydlig summa (ett antal 100k) i Nvidia i somras... :d
Bra komplement till min portfölj som består av ca: 50% fonder och resten aktier.
Det var inget dåligt tips. Svårt att veta om den är en bubbla, eller om värderingen är riktig. Jag har följt nvidias utveckling från bänken, och haft lite indirekt innehav via tech-fonder. Jag vågar inte köpa in mig där nu, men kul att du lyckades. Känner du dig trygg med att behålla ett så stort innehav där?
StarkaUlf
2024-04-03, 12:22
Har precis legat stabilt en bit över 1 miljon på mitt ISK-konto nu i några månader. :)
Snyggt! :) Mot 2 och vidare nu för oss! :cool:
hahavaffan
2024-04-03, 13:24
Ni med >1M på aktiekonton, äger ni bostäder också? Och vad har ni ungefär för insatser där?
Ni med >1M på aktiekonton, äger ni bostäder också? Och vad har ni ungefär för insatser där?
jag har mitt eget hus, jag har haft ett till uthyrning.
Gården köpte jag för 1.3, och vi la in 500 i handpenning på gården.
utöver det blev jag tvingad att köpa lösöresskräp för cirka 200
Men jag misstänker att värdet har gått upp en del med åren, men jag har inte värderat om det.
Inte bostäder i plural men väl en bostadsrätt hyfsat centralt i Göteborg. 50% belåning på den.
stargate
2024-04-03, 14:53
Finns det något mer renodlat forum i Sverige för tradig,strategier, tips m.m... Gillar kolozzeum men skulle behöva lite mer ingående hjälp när det kommer till aktiehandel.
Jag har en strategi som jag vill testa. Men hade behövt en funktion där jag kan lägga in att ett index/aktie/produkt köps automatiskt vid ett visst datum och klockslag.
Är det något som går att lösa med t ex infront som man kan koppla till sitt avanzakonto?
Tex idag kl 09:30 köp X antal aktier, och även omvänt: idag kl 12:00 sälj X antal aktier i bolag Y.
StarkaUlf
2024-04-03, 14:57
Finns det något mer renodlat forum i Sverige för tradig,strategier, tips m.m... Gillar kolozzeum men skulle behöva lite mer ingående hjälp när det kommer till aktiehandel.
Jag har en strategi som jag vill testa. Men hade behövt en funktion där jag kan lägga in att ett index/aktie/produkt köps automatiskt vid ett visst datum och klockslag.
Är det något som går att lösa med t ex infront som man kan koppla till sitt avanzakonto?
Tex idag kl 09:30 köp X antal aktier, och även omvänt: idag kl 12:00 sälj X antal aktier i bolag Y.
Placera forum är väl det enda.
Men där får man ju vad man får också... :)
Dogmatix
2024-04-03, 15:32
Reddit har en kanal för privatekonomi där det diskuteras mycket sånt. Annars har facebook några grupper. T.ex "Aktieportföljen Sverige" med 57k medlemmar och "utdelningsaktier" med 95k medlemmar.
Rena forum på formatet som kolozzeum är ganska omodernt. Det skulle vara flashback i så fall.
Det var inget dåligt tips. Svårt att veta om den är en bubbla, eller om värderingen är riktig. Jag har följt nvidias utveckling från bänken, och haft lite indirekt innehav via tech-fonder. Jag vågar inte köpa in mig där nu, men kul att du lyckades. Känner du dig trygg med att behålla ett så stort innehav där?
Trygg? -Ja absolut. Jag köpte för mindre än hälften av dagens kurs.
Snyggt! :) Mot 2 och vidare nu för oss! :cool:
:hbang::hbang:
Ja. Äger mindre gård, värd ca. 2,4 M. idag. Köpte billigt 2010. Har inga lån.
Har cirka 500k i bostaden.
1 mille i lån, 2a i uppsala. Värde kanske 1,6-1,7?
The_RobRoy
2024-04-03, 19:54
Skulle säga twitter är överlägset mest kompetenta människor som skriver där, samt de substacks och liknande som längre utläggningar skrivs. Gäller bara att följa vettiga konton så får man otroligt mycket kunskap gratis. Jag som investerar halv-proffesionelt får jättemycket uppslag och träffar sjukt duktiga människor via Twitter.
Har en lägenhet som e värd runt 4 och har 2.3 i lån. Var nere på 2 mille i lån men utökade lånet 400k i maj 2022 för att köpa mer indexfonder. Kändes rätt tufft det året men har ju gått bra sen dess även fast räntan gått upp.
Ugh hård dag idag för många företag, inkl de som inte ens rapporterat än. Mycket minus för mig :)
David_wigren
2024-04-25, 16:03
Ugh hård dag idag för många företag, inkl de som inte ens rapporterat än. Mycket minus för mig :)
Samma här. Väldigt rött idag. Jag har dock haft tur med några av mina halvstora innehav som ändå gör att jag fortfarande är plus denna vecka.
StarkaUlf
2024-04-25, 16:10
Spelar det någon roll om jag lägger min fondorder idag eller imorgon för att komma in så lågt som möjligt?
Fonden kommer ju att ligga på en lägre nivå efter idag obviously, men ordern kommer ju gå igenom 13:00 imorgon oavsett om jag lägger ordern nu eller imorgon på förmiddagen.
Du kommer få morgondagens stängningskurs oavsett, bara du köper innan 13 imorrn.
StarkaUlf
2024-04-25, 16:36
Du kommer få morgondagens stängningskurs oavsett, bara du köper innan 13 imorrn.
Alright, som jag misstänkte :) Tack!
Det är iaf trevligt att se investor ATH på 280kr.
Var det någon som sa ATH?
https://previews.123rf.com/images/2designbcn/2designbcn2006/2designbcn200600025/148799449-a-young-guy-hidden-in-green-bushes.jpg
Trevligt med räntesänkning, rätt rejält plus trots investor x dag.
The_RobRoy
2024-05-08, 09:49
Tycker du? Men svenska valutan är ju helt skjuten i sank?
Fredszky
2024-05-08, 11:14
Köpte tillbaka lite investor för ett par dagar sen, efter ha lånat ut investor-pengar till en liten SMCI-dipp ett par dagar som återhämtade sig. Hade inte koll på x-dagen för investor, så det var ju röta.
Har majoriteten aktier i dollars så har inget emot att den nästan är i 11 kr nu.
https://www.charm-offensive.co.uk/wp-content/uploads/2018/07/ABWnew.png
I kronor najs, i utländsk valuta är det sådär. :)
Har iaf en del amerikanskt som väger upp lite.
The_RobRoy
2024-05-08, 15:22
Har majoriteten aktier i dollars så har inget emot att den nästan är i 11 kr nu.
https://www.charm-offensive.co.uk/wp-content/uploads/2018/07/ABWnew.png
Jag älskar det också, slickar i mig min USD lön varje månad.
Jag köpte in mig på EVO på 24:-. Senaste utdelningen gav 31:-/aktie
Rolig "milstolpe".
Ja, det var fan helgalet. Grattis! Synd bara att det är blodspengar. :) ;)
The_RobRoy
2024-05-11, 04:59
Jag köpte in mig på EVO på 24:-. Senaste utdelningen gav 31:-/aktie
Rolig "milstolpe".
Helt otroligt, grattis! Vad gör du med pengarna?
Sverige har levererat några sådana här tillfällen att vara med på 100x resor. Det är en bra börs att investera på helt klart. Tror Polen kan vara nya Sverige nu för tiden dock..
StarkaUlf
2024-05-11, 07:20
Riktigt coolt :) snyggt!
Tack!
Jag ligger fortfarande kvar ganska tungt i EVO men utdelningarna hamnar allt som oftast i fonder nu för tiden.
Vad tror vi om EVO framöver? Den känns iskall just nu. Vore gött om den kunde vakna lite.
The_RobRoy
2024-05-14, 13:58
Vad tror vi om EVO framöver? Den känns iskall just nu. Vore gött om den kunde vakna lite.
Har en posse där, men aktien har ju varit kall i flera år egentligen, bara en range-trade i rätt brett spann runt 1000 SEK köp, runt 1300 sälj. Värderingsmässigt blir det ju bara billigare, så man kan ju se det som bra läge att bara tanka mer och mer.
yea jag tänker mig en lite mer långsiktig position. Pe 16 på 2025 års estimat.
Fyllde på i evo lite idag. Tror det löser sig långsiktigt.
Har plockat på mig 2 i månaden ett tag, får fortsätta med det.
Köpte tillbaka en skvätt idag efter att ha sålt allt tidigare i år. Tycker det finns lite margin of safety, men inte tillräckligt för att lasta tungt än :)
The_RobRoy
2024-05-16, 10:56
Har plockat på mig 2 i månaden ett tag, får fortsätta med det.
Haha det blir ett jäkla snittande, aktien går ner varje dag..
Känns som det är svårt att se varför aktien helt plötsligt ska gå 30-40% faktiskt. Aktiemarknaden är ju redan het nu, börsen går bra, bolaget går bra. Vad ska förändras, att de börjar växa ännu snabbare igen, visst då går den väl upp, men kanske inte så troligt?
Känns mer som att Evo blir ett nytt Swedish Match, ett grymt bolag de flesta större förvaltare inte bryr sig om, de generar massa cash men förblir rätt lågt värderat. Därmed sagt börjar det väl bli såpass billigt nu att jag har svårt att se att det blir en katastrof investering (skulle va nån sjuk USA dom/reglering isåfall). Men finns kanske bättre case på börsen?
StarkaUlf
2024-05-16, 12:22
Jag skulle kunna hoppa in i den och dra ner den till 900 om ni vill.
intepurewhey
2024-05-16, 12:29
Jag skulle kunna hoppa in i den och dra ner den till 900 om ni vill.
Jag har en pling på 1000 och 900. Är dock feg för att gå in, pga jag inte orkar hålla mig uppdaterad kring politiska läget och hur lagar kan komma att ändras som kan sinka rejält och snabbt. Lite samma med Swedish Match som nämndes där uppe. Sjukt att ha en gav under utdelningen, otrolig investering.
StarkaUlf
2024-05-16, 12:40
Jag har en pling på 1000 och 900. Är dock feg för att gå in, pga jag inte orkar hålla mig uppdaterad kring politiska läget och hur lagar kan komma att ändras som kan sinka rejält och snabbt. Lite samma med Swedish Match som nämndes där uppe. Sjukt att ha en gav under utdelningen, otrolig investering.
Lite samma känsla som jag just nu. Men skulle den gå ner så pass mycket till så hoppar jag nog på (beroende på anledning till en sån nedgång ofc).
För mig får dock det mesta gärna gå ner lite :D
intepurewhey
2024-05-16, 12:53
Lite samma känsla som jag just nu. Men skulle den gå ner så pass mycket till så hoppar jag nog på (beroende på anledning till en sån nedgång ofc).
Om det nu går ner till 900-1000 blir det max 2% av portföljen ändå, om något.
Haha, den eviga kampen. Jag lägger in i fonder när jag får lön, såvida det inte dippar rejält en/ett par dagar mitt i månaden då skjuter jag in det då istället. Typ när JPow pratar och marknaden överreagerar. Enskilda aktier har jag alldeles för viktat mot amerikansk tech men det har funkat fint hittills... S&P 500 är min älskling.
StarkaUlf
2024-05-16, 13:00
Yes, samma här :) Lägger in konstant i fonderna och ett fåtal aktier.
Dock är det några jag gärna skulle gå in i, men tycker dom ligger lite för högt just nu och allmänna läget gör att jag avvaktar lite. Förhoppningsvis får man en bättre chans senare, annars får man bita i det sura äpplet som så många gånger förr :D
Mag 7's senaste 1-1,5 år är ju utan dess like :) Men då var dom ju rejält nedpressade där ett tag.
Kul att vissa innehav går bra här iaf. Plockade en milstolpe i Investor, klättrade upp över miljonen i dem :) Tog 7 år.
Kul att vissa innehav går bra här iaf. Plockade en milstolpe i Investor, klättrade upp över miljonen i dem :) Tog 7 år.
Har du 1+ mil i Investor? Eller menar du att det är investor som tog ditt totalinnehav över miljonen?
Har du 1+ mil i Investor? Eller menar du att det är investor som tog ditt totalinnehav över miljonen?
I investor.
Om det nu går ner till 900-1000 blir det max 2% av portföljen ändå, om något.
Haha, den eviga kampen. Jag lägger in i fonder när jag får lön, såvida det inte dippar rejält en/ett par dagar mitt i månaden då skjuter jag in det då istället.
Förhoppningsvis får man en bättre chans senare, annars får man bita i det sura äpplet som så många gånger förr
Hur resonerar ni kring att det statistiskt korrekta (för maximal avkastning) är att alltid vara fullinvesterad, och inte försöka tajma marknaden? :)
StarkaUlf
2024-05-21, 13:24
Hur resonerar ni kring att det statistiskt korrekta (för maximal avkastning) är att alltid vara fullinvesterad, och inte försöka tajma marknaden? :)
Struntar i det :) Men mest eftersom att jag har en summa utanför som jag eventuellt kan komma att behöva använda inom en ganska snar framtid, så därför har jag inte investerat det i nuvarande läge.
Men skulle det dyka upp ett bra läge att gå in med mer så kommer jag att sätta in en del av det ändå.
The_RobRoy
2024-05-22, 04:22
Du valde en jäkligt bra aktie att spara i du, den är ju upp nästan 200% på dom 7 åren utan större drawdowns. Sjukt att de ska va så lätt ibland. Här jobbar man själv riktigt hårt med stock picking och min avkastning är i princip exakt in-line med Investors. Haha *gah!*
Grattis till miljonen, stor milstople att ha det i en enskild aktie (även om Investor är mer som en fond), då börjar man få en riktigt stabil-pengamaskin som snurrar.
Tackar, jag tänker lite likadant. Det är lite som en fond där riktigt kompetenta människor stockpickar åt mig. Lärde mig en liten läxa med hexatronic, även om den börjar se vissa ljusningar nu.
Du slår index iaf om du matchar med investor. :D
The_RobRoy
2024-05-22, 07:29
Tackar, jag tänker lite likadant. Det är lite som en fond där riktigt kompetenta människor stockpickar åt mig. Lärde mig en liten läxa med hexatronic, även om den börjar se vissa ljusningar nu.
Du slår index iaf om du matchar med investor. :D
Ja jag är både riktigt nöjd och missnöjd, jag är nöjd då jag investerat i HK och Europa, marknader som på index nivå gått kasst och sådär och jag har ändå levererat 14% avkastning per år i 8 år. Däremot är jag ju missnöjd då man kunnat få 14% bara av att äga amerikanska börsen dessa 8 år, så jag har ju valt helt fel pool av aktier att leta bland.
Pratar inte så mycket om mina belopp, men hade faktiskt också en liknande milstolpe helt nyligen att jag hade 1m hkd i en enskild aktie, jag tyckte faktiskt också de va galet mycket i ett enskilt innehav. Skönt att ha spräckt den psykologiska barriären, min största barriär någonsin va dock back in the days när jag skulle ha över 100k SEK i en aktie, slutade med att portfölj bestod av massor av innehav på typ 80-90k styck innan de släppte. Nu för tiden tar jag en bevakningsposse i bolag runt 80-90k utan att läsa på, sen läser jag på för att bestämma om jag ska ta upp det till en riktig position, så beloppen har heltklart ökat med åren :)
StarkaUlf
2024-05-23, 08:18
Någon som hoppar på Nvidia-tåget efter splitten? :D
intepurewhey
2024-05-23, 09:49
Någon som hoppar på Nvidia-tåget efter splitten? :D
Hoppade på för ett tag sedan samt öppnade x10 bull igår innan stängning. Inte mycket pengar, men härligt att vakna upp till 100% uppgång.
Även kört lite mini futures senaste tiden som jag plockat vinst på då och då som jag lagt i ETFer med fokus Nvidia som största / näst största innehav. (VanEck Semiconductor + Xtrackers Artificial Intelligence)
Tror dock inte splittar är lika drivande som det kunde vara förut då man kan köpa delar av aktier på många ställen. Däremot utdelning så utdelningsfonder/etf'er tar position.
Armed Dingo
2024-05-23, 10:10
Du valde en jäkligt bra aktie att spara i du, den är ju upp nästan 200% på dom 7 åren utan större drawdowns. Sjukt att de ska va så lätt ibland. Här jobbar man själv riktigt hårt med stock picking och min avkastning är i princip exakt in-line med Investors. Haha *gah!*
Grattis till miljonen, stor milstople att ha det i en enskild aktie (även om Investor är mer som en fond), då börjar man få en riktigt stabil-pengamaskin som snurrar.
Grejen med egen stock picking är att man då förutsätter att man är bättre än de allra duktigaste. Det är ett väldigt bold statement man gör för sig själv.
Jag är dock lika skyldig. Innehav i en enda aktie med varenda kr jag har sedan 5 år tillbaks, ungefär.
Fredszky
2024-05-23, 11:10
Grejen med egen stock picking är att man då förutsätter att man är bättre än de allra duktigaste. Det är ett väldigt bold statement man gör för sig själv.
Jag är dock lika skyldig. Innehav i en enda aktie med varenda kr jag har sedan 5 år tillbaks, ungefär.
Man ska komma ihåg att fondförvaltare (vilket är en stor del du jämför dig med om du jämför dig med index) har något bakbundna händer i vissa avseenden. De måste följa regler såsom att ett innehav inte får överstiga 10% av portföljen, lagstadgat för att skydda deras kunders kapital.
Fondförvaltare vill ju i regel även presentera ett positivt resultat varje kvartal när det ska redovisas för deras kunder, så kunderna inte blir ledsna och byter fondförvaltare, vilket innebär en mer safe portfölj (på bekostnad av tillväxt).
Å andra sidan kan de ha tillgång till data/kontakter/instrument och andra resurser som småsparare inte har tillgång till.
Så spelreglerna ser lite annorlunda ut retail vs investors.
Som en enskild investerare så har man alltså möjligheter att göra vissa typer av affärer som inte fondförvaltare har. Och vice versa.
För att exemplifiera så skulle jag nog inte försöka och sitta och försöka vara en mänsklig högfrekventtrader och klicka på köp och sälj så ofta min reaktionsförmåga förmår med 300 i ping, 0,3% courtage i varje klick :) och känslopåverkade beslut.
Då är det kanske bättre att istället sätta sig in i ett par aktier som man tror på, swingtradea och kunna satsa lite mer än 10% av portföljen när man tycker sig se ett bra läge.
Det finns absolut fonförvaltare som är grymma på sin grej och krossar index. Även småsparare. Men den allra största delen fondförvaltare och småsparare är medelmåttor per definition.
Fredszky
2024-05-23, 11:28
Hoppade på för ett tag sedan samt öppnade x10 bull igår innan stängning. Inte mycket pengar, men härligt att vakna upp till 100% uppgång.
Även kört lite mini futures senaste tiden som jag plockat vinst på då och då som jag lagt i ETFer med fokus Nvidia som största / näst största innehav. (VanEck Semiconductor + Xtrackers Artificial Intelligence)
Tror dock inte splittar är lika drivande som det kunde vara förut då man kan köpa delar av aktier på många ställen. Däremot utdelning så utdelningsfonder/etf'er tar position.
Snyggt!
Jag satte igår och övervägde någon sekund att öka innehavet inför rapporten.
Men jag safeade och lät mitt innehav med NVDA på ~34% vara.
Så svårt att veta naturligtvis inför rapport, kul att det gick bra.
Funderar på att investera lite till i NVDA en temporär period nu framöver.
NVDA har ju nu i samband med denna positiva rapport även brutit igenom dess gamla ATH.
intepurewhey
2024-05-23, 12:02
Snyggt!
Jag satte igår och övervägde någon sekund att öka innehavet inför rapporten.
Men jag safeade och lät mitt innehav med NVDA på ~34% vara.
Så svårt att veta naturligtvis inför rapport, kul att det gick bra.
Funderar på att investera lite till i NVDA en temporär period nu framöver.
NVDA har ju nu i samband med denna positiva rapport även brutit igenom dess gamla ATH.
Ren gambling såklart men stängde en mini L jag haft igång ett tag på 945 häromdagen så tog en liten del av den vinsten och chansade.
Ja...svårt. Alltid jobbigt mentalt att köpa på ATH. Jag kommer nog leka lite med warranter på nvidia och köpa lite mer aktier i amzn och Novo.
intepurewhey
2024-05-23, 12:14
Vad tror ni förresten om klassiska energisektorn?
Har köpt ishares msci world energy sector och ishares S&p 500 energy sector då och då.
Upp 1185% i Nvidia. Roliga siffror men ganska meningslöst eftersom jag gick in med en struntsumma.
Jag har tröttnat lite på att leta nya aktier. Har ni några roliga fondtips?
Fredszky
2024-05-23, 15:16
Gick in med lite mer i NVDA några minuter efter börsöppningen.
Från 35% allokering till 55% av min portfölj nu.
Nya medvindar en liten tid framöver efter rapporten och nya ATH-nivåer som sagt gör att risk vs reward känns ok med en liten större exponering en stund.
Nya medvindar en liten tid framöver efter rapporten och nya ATH-nivåer som sagt gör att risk vs reward känns ok med en liten större exponering en stund.
Smutt att kliva upp till femsiffrigt i en aktie. Grattis.
Vad tror ni förresten om klassiska energisektorn?
Har köpt ishares msci world energy sector och ishares S&p 500 energy sector då och då.
Absolut!
Jag kör med enkel logik: Världens behov av fossila bränslen kommer öka till åtminstone år 2050: Jag köpte AOI billigt 2019 och sålde något år senare med vinst på över 100%. Köpte sedan TOU för 32 (ligger idag på 68). Har också AKER BP. Jättarna Chevron och Exxon finns ju oxå.
En bransch som växer starkt med många köprek. är LNG hantering: Utvinning, Containerfartyg och terminaler. Företag som Cheniere Energy t.ex.
För övrig köpte jag Nvidia förra året för 425 ... :d
Jag har tröttnat lite på att leta nya aktier. Har ni några roliga fondtips?
La in en del i SPP Generation 70-tal förra året.
Har utvecklats riktigt bra. Stabil och 0,41% avgift.
Lön och det betyder aktieköp.
Månadens Sverige:
10 Investor
7 OEM
6 Latour
15 hexatronic
2 Evolution
Köper lite i USA nästa vecka.
sladdbarn
2024-05-24, 13:02
Lön och det betyder aktieköp.
Månadens Sverige:
10 Investor
7 OEM
6 Latour
15 hexatronic
2 Evolution
Köper lite i USA nästa vecka.
Trodde först de var i tusenlappar, tänkte, oh shysst lön ;)
Haha I wish.
Kan en vettig lön oftast investera 15k. Plus ett par k in på sparkonto.
En skattefri grundnivå på ISK och kapitalförsäkring om 300 000 kr incoming. (https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/2024/05/en-skattefri-grundniva-for-sparande-pa-investeringssparkonto-och-i-kapitalforsakring/)
Sänk den där jävla extraprocenten som de lade till vid lågränta istället.
Fredszky
2024-05-30, 19:45
ISK-skatten har varit lite för bra för att vara sann tyvärr.
Behövs väl pengar på annat håll.
Dogmatix
2024-05-30, 19:51
En skattefri grundnivå på ISK och kapitalförsäkring om 300 000 kr incoming. (https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/2024/05/en-skattefri-grundniva-for-sparande-pa-investeringssparkonto-och-i-kapitalforsakring/)
I kronor och ören blir det bara typ 3000kr. Klart man ska vara glad för vad man får, men tycker de borde kunna bättre.
I kronor och ören blir det bara typ 3000kr. Klart man ska vara glad för vad man får, men tycker de borde kunna bättre.
Nä, avdraget om 300 000 kr avser summan av de sammanlagda schablonintäkterna för det aktuella kalenderåret för de IS-konton som den enskilde har haft.
Med andra ord: för den som tidigare har haft en schablonintäkt om 300 000 kr att ta upp i sin inkomstdeklaration för att därefter betala 90 000 kr i skatt, kommer nu betala 0 kr i skatt.
Nej, man skulle visst multiplicera med SLR.
De 3 senaste posterna berättar en fin historia om självsäkerhet och insikt ändå.
Fick inte ihop det när jag läste att skattesänkningen skulle kosta 7 miljarder kronor. Innebär att över 2 miljoner svenskar har ett sparande på ett IS-konto om 300 000 kr? Mycket mer än vad jag hade väntat mig iaf.
"Hur ser den genomsnittlige kunden hos Avanza ut?
Den genomsnittliga avanzianen är 40 år och bor i Stockholm. Snittkapitalet uppgår till 378 381 kronor och mediankapitalet uppgår till 36 436 kronor.
Av våra kunders totala sparkapital på 715 miljarder kronor så återfinns strax över 55% i aktier, närmare 30% i fonder och resten i övriga värdepapper och likvida medel/torrt krut."
Detta är avanza endast. Lägg till nordnet och alla andra banker så finns en hel del.
Sen gäller det ju alla som har summor upp till 300k också. Så det träffar absolut alla konton.
Mjo, det framgår t.o.m. av lagrådsremissen:
I avsnitt 8.3 framgår att 3,5 miljoner personer hade ett investeringssparkonto 2021, att det sammanlagda kapitalunderlaget uppgick till 1 575 miljarder kronor och att det genomsnittliga kapitalunderlaget per person uppgick till 450 000 kronor.
Med tanke på all skuldsättning som det ständigt pratas om hade iaf. jag en helt fel bild av allmänhetens ekonomiska läge.
Ekonomiska läget är väldigt spretigt. Det är fler som inte har pengar än som har pengar.
Det ser du då snittet är 380k och medianen 36k.
Hälften av alla konton på avanza har alltså mindre än 36k.
Mja, även medianvärdet låter högt, men å andra sidan är ju inte Avanza-klientelet representativt för den svenska befolkningen som helhet heller.
EDIT: Vid en snabbgoogling tycks det vara en rimlig siffra även för genomsnittet. Där ser man..
Grattis till dem som hann köpa.
https://pbs.twimg.com/media/GPJ_nETXoAAN2SH?format=jpg&name=large
Fredszky
2024-06-03, 20:59
Borde vara så att affärer under flash crashes rullas tillbaka tänker jag. Men det kanske blir för krångligt, vad vet jag.
Hyfsat bra affär om man lyckades trycka in 120% av portföljen där annars ja.
Min första reaktion om jag sett den candlesticken på -99.97% i realtid hade nog varit att rusa mot skyddsbunkern i hopp om att överleva atombombskriget :D
I de fall jag känner till har köp och försäljningen aldrig gått åter. Tror inte heller det går åter när man har blivit utsatt för otillbörlig marknadspåverkan / insiderbrott, på annat sätt än genom efterföljande rättsprocess och skadestånd.
Fredszky
2024-06-03, 21:16
Tjena Lill-Fredszky, Gammel-Fredszky här.
Ville bara säga att det var rätt drag.
Upp över 10% på 6 börsdagar, trots nya höjder.
Ger bra med skjuss när 58.64%% av portöljen är i NVDA.
Är både sugen på att safea vinsten och portionera ut på investmentbolag, som att låta det ligga kvar. Vinnare vinner vidare liksom.
NVDA:
https://i.ibb.co/p1Sp456/Screenshot-2024-06-03-220256.png (https://ibb.co/WHL1BjN)
Fredszky
2024-06-04, 14:49
Värdeinvestering eller tillväxtinvestering?
Köpa dippar eller köpa tillväxt?
Indexinvestera?
Korta marknaden?
Annat?
Vad har ni för strategi och varför?
Jag frågade ChatGPT att rada upp några vanliga strategier (vägg av text):
Det finns flera olika börsstrategier som investerare kan använda sig av för att maximera sina avkastningar och minimera riskerna. Här är några vanliga börsstrategier:
1. Värdeinvestering (Value Investing)
Beskrivning: Fokuserar på att hitta aktier som är undervärderade av marknaden. Investerare letar efter företag med starka fundamentala faktorer som handlas till ett pris lägre än deras inneboende värde.
Nyckeltal: Lågt P/E-tal, lågt P/B-tal, hög utdelning, stabilt kassaflöde.
2. Tillväxtinvestering (Growth Investing)
Beskrivning: Fokuserar på att investera i företag som förväntas växa snabbare än genomsnittet. Investerare är villiga att betala ett högre pris idag för framtida vinstökningar.
Nyckeltal: Hög intäktstillväxt, högt P/E-tal, innovativa produkter/tjänster.
3. Utdelningsinvestering (Dividend Investing)
Beskrivning: Fokuserar på att köpa aktier i företag som regelbundet betalar ut höga utdelningar. Denna strategi är populär bland investerare som söker en stadig inkomstström.
Nyckeltal: Hög utdelning (dividend yield), låg utdelningskvot, stabil utdelningshistorik.
4. Indexinvestering (Index Investing)
Beskrivning: Investerar i indexfonder som spårar ett visst marknadsindex, som S&P 500 eller OMXS30. Denna strategi syftar till att replikera marknadens avkastning istället för att slå den.
Nyckeltal: Låga förvaltningsavgifter, diversifiering över ett brett spektrum av företag.
5. Momentumstrategi (Momentum Investing)
Beskrivning: Investerar i aktier som har visat en stark uppåtgående trend och säljer aktier som har visat en nedåtgående trend. Strategin bygger på att trender fortsätter på kort sikt.
Nyckeltal: Relativ styrka, prisutveckling över olika tidsperioder.
6. Kontrarianinvestering (Contrarian Investing)
Beskrivning: Går emot den rådande marknadsopinionen. Investerare köper aktier som är impopulära eller undervärderade och säljer aktier som är populära eller övervärderade.
Nyckeltal: Lågt marknadsvärde, hög negativ marknadsstämning.
7. Sektorfokuserad investering (Sector Investing)
Beskrivning: Fokuserar på att investera i specifika sektorer som förväntas överprestera på marknaden, som teknologi, hälsovård eller energi.
Nyckeltal: Sektorens tillväxtutsikter, ekonomiska trender som påverkar sektorn.
8. Small Cap-investering
Beskrivning: Fokuserar på att investera i små företag med en marknadsvärdering under en viss nivå. Dessa företag har ofta högre tillväxtpotential men också högre risk.
Nyckeltal: Marknadsvärdering, tillväxtpotential, finansiell stabilitet.
9. Teknisk analys (Technical Analysis)
Beskrivning: Använder historiska pris- och volymmönster för att fatta investeringsbeslut. Investerare letar efter mönster och trender som kan indikera framtida prisrörelser.
Nyckeltal: Glidande medelvärden, RSI (Relative Strength Index), MACD (Moving Average Convergence Divergence).
10. Fundamental analys (Fundamental Analysis)
Beskrivning: Analyserar ett företags finansiella rapporter, ledning, marknadsposition och andra faktorer för att bedöma dess inneboende värde.
Nyckeltal: P/E-tal, P/B-tal, avkastning på eget kapital (ROE), vinst per aktie (EPS).
Varje strategi har sina egna fördelar och nackdelar och kan vara lämplig för olika typer av investerare beroende på deras mål, tidshorisont och risktolerans. Många investerare kombinerar olika strategier för att skapa en diversifierad portfölj som matchar deras individuella behov och marknadsförväntningar.
eternallord
2024-06-04, 19:01
Allt på index (bortsett från bostad). Trivs med det, man slår nästan alla investerare som försöker göra bättre än så, och det krävs 0 energi och tid.
Jag tror att vara passiv med sina pengar just nu är det dummaste valet man kan ta. Den närmaste framtiden kommer vara en AI-guldrusch där flertalet/många bolag kommer åka rakt upp till månen. Gäller bara att hålla koll på marknaden och vilka bolag som AI kommer gynna mest.
Tror inte ens man kommer behöva köpa på botten för att få hela sitt liv förändrat.
sladdbarn
2024-06-04, 19:42
Allt på index (bortsett från bostad). Trivs med det, man slår nästan alla investerare som försöker göra bättre än så, och det krävs 0 energi och tid.
Sverigeindex, världsindex? Vilken/vilka fonder?
Fredszky
2024-06-04, 20:54
Jag tror att vara passiv med sina pengar just nu är det dummaste valet man kan ta. Den närmaste framtiden kommer vara en AI-guldrusch där flertalet/många bolag kommer åka rakt upp till månen. Gäller bara att hålla koll på marknaden och vilka bolag som AI kommer gynna mest.
Tror inte ens man kommer behöva köpa på botten för att få hela sitt liv förändrat.
Jag håller med om att AI är det som gäller nu och ett bra tag framöver.
Först de bolag som säljer infrastrukturen, sen bolagen som säljer tjänsterna.
Själv så swingtradear jag med några amerikanska aktier och har en mindre del i svenska investmentbolag. Jag har stuvat om ett par månader, sålt av en del av de som gått bra och köpt de som gått dåligt. Har gått ok.
Sen under tiden har jag gjort ett program och backtestat den strategin på längre sikt. Det visar sig att det inte funkar med de tester jag kört, jag får lite sämre avkastning än om jag bara viktat alla aktier lika och hållt.
Det som däremot verkar funka (och rätt ordentigt bra) är att köpa vinnare och sälja förlorare. Dvs tvärtom vad min första intuition har varit. Jag håller fortfarande på att testa och laborera med olika parametrar, men i stort så verkar det som att köpa vinnare är grejen.
Jag måste testa mer, men som ett exempel satt jag igår och tänkte, hur testar jag utan att cherrypicka? Så jag tog de 6 största bolagen i S&P 2014 rakt av och testade på 10 år framåt tills idag.
GOOG (grön)
XOM (gul)
JNJ (blå)
AAPL (rosa)
BRK-B (cyan)
MSFT (lila)
https://i.ibb.co/mCjRd2p/Screenshot-2024-06-04-213047.png (https://ibb.co/yn9NKZ2)
https://i.ibb.co/xjhR7f8/Screenshot-2024-06-04-213110.png (https://ibb.co/G27b5t3)
Den vita linjen är strategins utveckling.
Den grå tjocka är "snitt", dvs om man viktar alla innehav lika och bara håller från start.
Parameterna/reglerna jag satt i detta exempel är:
Sälj 50% av sämst presterande aktie och lägg på den bäst presterande aktien, när tillväxten mellan bäst och sämst aktie skiljer sig mer än 50%.
(Och när man ombalanserar så "nollas tillväxten" ur programmets synvinkel på alla aktier.)
Den övre bilden är utveklingen för alla aktier, respektive strategin (vit), och snitt (grå).
Den undre bilden är hur mycket allokering man har mellan de olika innehaven över tid.
Det jag gillar är att den vita linjen är stadigt ökande jämfört med grå linje.
Den vita linjen söker sig uppåt över snitt till den/de bästa aktierna. Och det är något jag sett överlag på de hundratals andra testerna jag gjort hittills med strategin.
Har någon liknande erfarenhet om liknande strategi eller kanske någon input att jag är ute och cyklar? Verkar nästan lite för enkelt och bra för att vara sant så jag vill gärna veta hur jag tänker fel i så fall.
Jag investerar efter konjukturscykeln
https://www.lunduniversity.lu.se/lup/publication/2337209
Fredszky
2024-06-05, 08:11
Jag investerar efter konjukturscykeln
https://www.lunduniversity.lu.se/lup/publication/2337209
Harry Brownes modell med 4 hinkar.
Jag var inne på den modellen 2014, lyssnade på poddar om den.
Tyckte att den verkade sund, men gav den inte någon längre chans än några månader, jag blev för otålig :) Något år senare läste jag på om dual momentum investing som är något liknande, men samma sak där, blev för otålig efter ett år då den underpresterade.
Hur har den funkat för dig?
Kör du strikt efter den eller mixar du in egna affärer också?
Slartibartfast
2024-06-05, 11:34
Jep. Det är ju bara att pricka in dom bolag som kommer utnyttja AI bäst, vad nu det betyder, och plöja ner sina pengar dit före alla andra. Ses på månen.
Fredszky
2024-06-05, 11:56
Jep. Det är ju bara att pricka in dom bolag som kommer utnyttja AI bäst, vad nu det betyder, och plöja ner sina pengar dit före alla andra. Ses på månen.
Anar ett uns av sarkasm?
Jag går i så fall in och försvarar tomten1 på följande vis:
Även om det kan vara svårt att pricka rätt på enstaka AI-bolag så kan man gå in lite bredare i AI-sektorn och köpa på sig dom bolag som har lite större marknadsvärde och redan uppvisat en framgångsrik affärsmodell.
Exempelvis köpa in sig på de största 10 bolagen som tydligt fokuserar på AI.
Det borde ge en god chans till överavkastning jämört med index.
Hur investerar du Slarti?
Jag gissar på indexfonder och skogsbolag (jag har för mig att du jobbade med skogsaffärer :))
Harry Brownes modell med 4 hinkar.
Jag var inne på den modellen 2014, lyssnade på poddar om den.
Tyckte att den verkade sund, men gav den inte någon längre chans än några månader, jag blev för otålig :) Något år senare läste jag på om dual momentum investing som är något liknande, men samma sak där, blev för otålig efter ett år då den underpresterade.
Hur har den funkat för dig?
Kör du strikt efter den eller mixar du in egna affärer också?
Strikt, men slarvigt, missat timingen pga fastighetsköp.
Nu har jag ju bara hunnit med en smärre lågkonjuktur, men snittet ligger på 12,45%, vilket jag ser som att ligga i linje med att jag kom in i lågkonjukturen nyss.
Jag har även mest nordiska index, jag vet inte ifall jag ska sprida ut det mer över världen.
Fredszky
2024-06-05, 17:59
.........och där kom NVDA över 1200. ATH-alert!
Den har legat hela dagen och haft 1200 som tak.
Ni kan se på grafen och gissa var 1200 är :D
Kolla volymen när det var dags att penetrera taket *drool*
https://i.ibb.co/HqzZQZV/Screenshot-2024-06-05-185534.png (https://ibb.co/qps6w6d)
Fredszky
2024-06-05, 21:05
Lets go AI powa!
NVDA upp +5.16% idag!
Den var tvungen att komma över "1200-taket" som sagt, sen lossnade det och fortsatte lika mycket upp.
https://i.ibb.co/5v0sCd4/Screenshot-2024-06-05-220112.png (https://ibb.co/S0jVH2y)
https://s3.tradingview.com/news/image/tag:reuters.com,2024:newsml_L1N3I32CB-4cdd09e55e66035b794589b8664d6814-resized.jpeg
Fredszky
2024-06-05, 21:19
Går så snabbt undan att mitt inlägg över redan är gamla nyheter.
NVDA är nu världens näst största företag:
https://i.ibb.co/xf76Fs2/Screenshot-2024-06-05-221759.png (https://ibb.co/wwz4cLd)
The_RobRoy
2024-06-06, 04:08
Helt makalöst, vilka tider vi lever i. Kommer Nvidia vara världens största bolag om 5-10 år? Känns otroligt, men vem vet..
StarkaUlf
2024-06-06, 06:23
Med tanke på att t.o.m jag har Nvidia så kan den inte fortsätta gå upp mycket mer. Mina aktier gör inte så. 900 nästa med andra ord.
The_RobRoy
2024-06-06, 07:14
Intressant att sätta siffror i relation, värdet av alla produkter och tjänster som produceras på jordklotet under 1 år är 100 trillion USD. Det är alltså värdet av varenda liten pryl, massage, hårklippning, uträkning i Excel osv. Dehär bolagen Nvidia, Microsoft, Apple är alltså värda 3% av värdet av allt som hela jordklotet tillsammans producerar, tillsammans är deras värde långt över 10%. Värde är ju dock inte samma som 1 års produktion, men ändå.
Ett annat perspektiv, om man delar Nvidias marknadsvärde med antal anställda, så är varje anställd på Nvidia värd strax över 1 miljard SEK.
4 bolag har nu en vikt på över en tredjedel av hela S&P500 och USA i sig har 65% vikt i MSCI World. Makalösa tider somsagt..
Det känns som att börsen har blivit ett stort pyramidspel eller följa john om man vill.
När något går bra så hamnar alla där. Gamestop, Tesla, Nvda med mera.
Så att köpa vinnare låter bra. Men magkänslan är ändå inte helt där.
Men jag har missat alla tåg och det känns ju lite tradigt.
Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
StarkaUlf
2024-06-06, 09:14
Intressant att sätta siffror i relation, värdet av alla produkter och tjänster som produceras på jordklotet under 1 år är 100 trillion USD. Det är alltså värdet av varenda liten pryl, massage, hårklippning, uträkning i Excel osv. Dehär bolagen Nvidia, Microsoft, Apple är alltså värda 3% av värdet av allt som hela jordklotet tillsammans producerar, tillsammans är deras värde långt över 10%. Värde är ju dock inte samma som 1 års produktion, men ändå.
Ett annat perspektiv, om man delar Nvidias marknadsvärde med antal anställda, så är varje anställd på Nvidia värd strax över 1 miljard SEK.
4 bolag har nu en vikt på över en tredjedel av hela S&P500 och USA i sig har 65% vikt i MSCI World. Makalösa tider somsagt..
Det är helt absurt :D
Frågan är hur länge det kommer att vara den här extrema efterfrågan på Nvidias produkter. Enligt VDn så klarar dom väl inte ens av att möta den som det är just nu.
Och bara fortsätta öka omsättningen och vinsten. Någon gång måste det ju vända(?).
När kommer det konkurrenter som kan utmana Nvidia? Eller är deras produkter så pass överlägsna alla andras att det aldrig kommer att hända?
Jag har verkligen noll koll, utan rider bara på vågen just nu (med liten insats).
Efterfrågan på datorkraft ("computing power") kommer hålla i sig fram tills den s.k. singulariteten är nådd.
Först när de nuvarande AI-modellerna (som i någon mening bearbetar data genom råstyrka ("brute force")) övergår till att använda sig av kvantliknande-system som efterfrågan på renodlad datorkraft kommer gå ner.
The_RobRoy
2024-06-06, 10:01
Efterfrågan på datorkraft ("computing power") kommer hålla i sig fram tills den s.k. singulariteten är nådd.
Först när de nuvarande AI-modellerna (som i någon mening bearbetar data genom råstyrka ("brute force")) övergår till att använda sig av kvantliknande-system som efterfrågan på renodlad datorkraft kommer gå ner.
När singularitet nås, kan inte den AI uppfinna ett bättre chip än Nvidias chip? Det är väl definitionen av singularitet, en självförbättrande process som bara springer längre o längre ifrån mänsklig intelligens?
Känns inte som vinnaren blir Nvidia chippet då på lång sikt, utan de som håller i makten till de maskiner som nått singularitet och springer längre och längre ifrån vad alla andra kan producera/skapa?
Förövrigt när vi nått en sådan värld, vad sjukt det kommer bli. Om vi inte förstör allting och utplånar varandra kommer ju maskinerna kunna lösa alla våra problem relativt fort.
När singularitet nås, kan inte den AI uppfinna ett bättre chip än Nvidias chip? Det är väl definitionen av singularitet, en självförbättrande process som bara springer längre o längre ifrån mänsklig intelligens?
Känns inte som vinnaren blir Nvidia chippet då på lång sikt, utan de som håller i makten till de maskiner som nått singularitet och springer längre och längre ifrån vad alla andra kan producera/skapa?
Ja, precis, men jag tror inte att massproduktionen av AI-chips kommer avta förrän någon form av kvant-liknande-system har börjat implementeras, låt vara att AI:n själv uppfinner detta. Och även då kommer det finnas en efterfrågan på kvant-liknande-chips, men jag tror inte att det kommer finnas ett lika stort behov av samma massproduktion då.
Så länge vi har binära AI-system kommer vi fortsätta få leva i stenåldern. De största genombrotten kräver kvantfysik. Är min gissning i vart fall. :)
...som jag tror att den amerikanska staten redan har, men det är en annan diskussion. :)
För att förtydliga. Jag är tveksam till att vi kommer nå några större platåer (och avtagande marginalnytta avseende datorkraft). Tror att det kommer gå relativt snabbt nu.
The_RobRoy
2024-06-06, 10:29
För att förtydliga. Jag är tveksam till att vi kommer nå några större platåer (och avtagande marginalnytta avseende datorkraft). Tror att det kommer gå relativt snabbt nu.
Och vad har du för kunskap inom ämnet för att göra dessa gissningar? Snackar vi Phd och verksam inom området senaste 10 åren. Eller har googlat lite, intresserad senaste 9 månaderna och hänger i vissa trådar på Reddit, eller mitt i mellan?
StarkaUlf
2024-06-06, 10:38
Det som är lite obehagligt just nu är ju att om det skulle komma minsta lilla tecken på att det börjar avta hos Nvidia, så kommer hela tech-marknaden att gå ner sig relativt mycket, säkerligen ganska fort. Eller ja, hela marknaden skulle säkerligen påverkas, inte bara tech.
Och vad har du för kunskap inom ämnet för att göra dessa gissningar? Snackar vi Phd och verksam inom området senaste 10 åren. Eller har googlat lite, intresserad senaste 9 månaderna och hänger i vissa trådar på Reddit, eller mitt i mellan?
Har bara följt AI-debatten 3-5 år före majoriteten. Möjligen ser jag det hela genom lite andra ögon. :)
För övrigt är min erfarenhet av att ha följt det hela, att de absolut största experterna (programmerarna) har varit absolut sämst på att förutspå framtiden. Det har snarare varit "filosoferna", likt Max Tegmark (som ju egentligen är fysiker) och Nick Boström som har gissat tidshorisonterna allra bäst.
The_RobRoy
2024-06-06, 10:41
Det som är lite obehagligt just nu är ju att om det skulle komma minsta lilla tecken på att det börjar avta hos Nvidia, så kommer hela tech-marknaden att gå ner sig relativt mycket, säkerligen ganska fort. Eller ja, hela marknaden skulle säkerligen påverkas, inte bara tech.
Du försöker säga att nu när du köpt Nvidia kommer du sänka hela världens ekonomi..
Starka Ulf kan va en underdrift..
StarkaUlf
2024-06-06, 10:42
Du försöker säga att nu när du köpt Nvidia kommer du sänka hela världens ekonomi..
Starka Ulf kan va en underdrift..
Skulle inte förvåna mig :D
The_RobRoy
2024-06-06, 10:42
Har bara följt AI-debatten 3-5 år före majoriteten. Möjligen ser jag det hela genom lite andra ögon. :)
För övrigt är min erfarenhet av att ha följt det hela, att de absolut största experterna (programmerarna) har varit absolut sämst på att förutspå framtiden. Det har snarare varit "filosoferna", likt Max Tegmark (som ju egentligen är fysiker) och Nick Boström som har gissat tidshorisonterna allra bäst.
Max Tegemark får väl dock anses vara mer insatt än nästan alla..
Fredszky
2024-06-07, 14:01
Ray kurzweil har väl inte haft så mycket fel. 2029 ska en AI passera turingtestet, och 2045 är det dags att mänskligheten mergas med AI eller om det är singularitetsdags redan då.
I alla fall, relevant för tråden, det är mycket tidigt att investera i AI-branschen.
Kanske sista riktiga superbranschen att investera i helt enkelt.
Skall även bli intressant när ett bra AI börjar handla på börsen, kan ju göra så att hela börsen kantrar.
StarkaUlf
2024-06-07, 14:44
Gillar Aftonbladets rubrik.
"Börsras efter USA-siffra"
Index är ner 0.01-0.29%...
Det är över 10 år sedan jag slutade läsa AB. Klickbait hela tiden!
Saab hade en intressant rörelse idag haha. Nåväl, äger mycket investor så är väl bra för dem iaf.
Köpte på mig mycket innehav i lf fastighetsfond med hjälp av hävstång när den var på botten. Det gick bra och var kul. Sålde av hävstången idag. Tror att den kan fortsätta upp ett bra tag framöver. Men ändå skönt att plocka bort hävstången för den här gången.
Hexa börjar vakna lite. Bara 44% back på dem nu.
Evolution är riktigt trött, men tror det blir bra i slutändan.
på 36kr utdelning nästa år så blir direktavkastningen 3,3% just nu, börjar bli ett bra utdelningscase.
intepurewhey
2024-06-12, 12:36
Hexa börjar vakna lite. Bara 44% back på dem nu.
Evolution är riktigt trött, men tror det blir bra i slutändan.
på 36kr utdelning nästa år så blir direktavkastningen 3,3% just nu, börjar bli ett bra utdelningscase.
Vad gör att du tror på Hexa?
De gör bra produkter, har en stor potentiell marknadsandel att fylla och har en bra närvaro som dessutom ökar i USA där potentialen är som störst, q3 går nästa fabrik igång. Utöver detta så kommer dessutom USA lägga många miljarder dollar på att uppgradera nätet.
Sjuk börs idag, nog bästa dagen någonsin i pengar upp. Hexa över 17% upp samt att investor och latour hade en trevlig dag.
Broadcom 1700 dollar after hours. Fifan.
Köpte 4st runt 600 dollar, tyckte de gick upp lite mycket när de raketade upp till 800-900...
Bra affär men trist att man inte köpte mer. :P
Fredszky
2024-06-13, 11:49
Jan Bolmesson från rikatillsammans drog en bra analogi en gång.
Jag parafraserar:
"Om du satsar på hästar så satsar du inte på dom som gått dåligt tidigare."
På samma sätt kanske man inte ska satsa på aktier som gått dåligt på börsen. Det är ofta av en anledning.
Aktier som går upp fortsätter ofta upp eftersom bolaget är starkt och fortsätter vinna mark.
Sen kan det såklart finnas överreaktioner på börsen åt båda håll, så att man exempelvis ibland kan "köpa billigt" när en dip är lite för stor relativt nyheten i sig. Men i princip och i stora penseldrag så tror jag på den modellen; köp det som går bra.
Finns en anledning till att över 40% av min totala portfölj är investor. Ska bli intressant att se nästa rapport som kommer i juli.
sladdbarn
2024-06-14, 11:37
Fredsky: går att applicera på försäljningar också, sälj aktierna som går dåligt inte dom som går bra.
Folk är ofta kåta på att "ta hem vinsten", bra aktier ska man aldrig sälja.
intepurewhey
2024-06-14, 13:32
Jan Bolmesson från rikatillsammans drog en bra analogi en gång.
Jag parafraserar:
"Om du satsar på hästar så satsar du inte på dom som gått dåligt tidigare."
På samma sätt kanske man inte ska satsa på aktier som gått dåligt på börsen. Det är ofta av en anledning.
Aktier som går upp fortsätter ofta upp eftersom bolaget är starkt och fortsätter vinna mark.
Sen kan det såklart finnas överreaktioner på börsen åt båda håll, så att man exempelvis ibland kan "köpa billigt" när en dip är lite för stor relativt nyheten i sig. Men i princip och i stora penseldrag så tror jag på den modellen; köp det som går bra.
"I try to invest in businesses that are so wonderful that an idiot can run them. Because sooner or later, one will."
Fredszky
2024-06-18, 18:26
Helt makalöst, vilka tider vi lever i. Kommer Nvidia vara världens största bolag om 5-10 år? Känns otroligt, men vem vet..
5-10 år...?
Inom två veckor av ditt inlägg blev Nvidia världens största bolag :D
https://i.ibb.co/L8jJ2yX/Screenshot-2024-06-18-192419.png (https://ibb.co/nbdn5yN)
Han mätte nog i antalet anställda, då hamnar de inte ens på topp 1000-listan. ;)
The_RobRoy
2024-06-18, 20:41
5-10 år...?
Inom två veckor av ditt inlägg blev Nvidia världens största bolag :D
https://i.ibb.co/L8jJ2yX/Screenshot-2024-06-18-192419.png (https://ibb.co/nbdn5yN)
Haha ja de var ju inte riktigt det jag menade :D
Känns omöjligt att de håller chip försprång på lång sikt..
Fredszky
2024-06-26, 19:10
Jahaja...
NVDA har lite insiderförsäljning senaste veckan som skakat kursen lite. Kan bli lite överreaktion neråt eftersom aktien gått så bra så länge nu.
Samtidigt har TSLA vaknat till lite senaste veckan.
Jag tror det är många som sålt TSLA senaste året till förmån till NVDA, och tagit hem vinst senaste veckan, man ser att de graferna antikorrelerar väldigt ofta och tydligt när man tittar intradag. Dvs folk skiftar mellan dessa två.
Idag sålde jag av hälften av mina NVDA och köpte TSLA för det, så har nu 30% TSLA och 30% NVDA, och resten mest svenska investmentbolag.
Tror på både TSLA och NVDA på lång sikt. TSLA lite mer loose cannon som har varit undertryckt ett tag nu i mitt tycke, NVDA lite mer tryggare stabilare bolag.
Men känns bra att sprida riskerna lite mellan de två bolagen i vilket fall efter att ha varit tungt in i NVDA i några månader. Får ta och säkra den vinsten liksom och nöja mig så.
NVDA som candlesticks, TSLA grön linje.
https://i.ibb.co/NCHWsf3/Screenshot-2024-06-26-195823.png (https://ibb.co/xLRzDws)
intepurewhey
2024-06-27, 10:17
Hade liknande tankar.
Säljer dock inga nvidia, köpte lite mer istället.
Som jag sagt innan tror jag stenhårt på Google och amazon där jag laddat på flera gånger under smådippar. Även köpt på mig lite Novo senaste månaderna. Ångrar hårt att jag inte gick in i Novo snabbare, minns inte varför jag bestämde mig för att inte köpa när jag först kollade på dem.
Det största bear-caset för nvidia, enligt mig, är att de kommer/kan tappa så mycket kompetent folk som nu är löjligt rika pga deras aktier. Svårt att ersätta toppkompetens.
Frågan är om man skall sälja sina sketna amd-aktier eller inte.
Fredszky
2024-07-02, 21:22
Jahaja...
NVDA har lite insiderförsäljning senaste veckan som skakat kursen lite. Kan bli lite överreaktion neråt eftersom aktien gått så bra så länge nu.
Samtidigt har TSLA vaknat till lite senaste veckan.
Jag tror det är många som sålt TSLA senaste året till förmån till NVDA, och tagit hem vinst senaste veckan, man ser att de graferna antikorrelerar väldigt ofta och tydligt när man tittar intradag. Dvs folk skiftar mellan dessa två.
Idag sålde jag av hälften av mina NVDA och köpte TSLA för det, så har nu 30% TSLA och 30% NVDA, och resten mest svenska investmentbolag.
Tror på både TSLA och NVDA på lång sikt. TSLA lite mer loose cannon som har varit undertryckt ett tag nu i mitt tycke, NVDA lite mer tryggare stabilare bolag.
Men känns bra att sprida riskerna lite mellan de två bolagen i vilket fall efter att ha varit tungt in i NVDA i några månader. Får ta och säkra den vinsten liksom och nöja mig så.
NVDA som candlesticks, TSLA grön linje.
https://i.ibb.co/NCHWsf3/Screenshot-2024-06-26-195823.png (https://ibb.co/xLRzDws)
https://i.ibb.co/fNFWPTx/Screenshot-2024-07-02-220352.png (https://ibb.co/LgRy2sZ)
Visade sig vara ett bra byte då TSLA stigit nästan +20% sen i onsdags, samtidigt som NVDA går krabbgång.
(Tryckte upp min fördelning till runt 35% TSLA/NVDA istället för 30% direkt efter jag skrev inlägget i onsdags för övrigt.)
Grön pil markerar tiden för mitt byte.
The_RobRoy
2024-07-03, 08:52
https://i.ibb.co/fNFWPTx/Screenshot-2024-07-02-220352.png (https://ibb.co/LgRy2sZ)
Visade sig vara ett bra byte då TSLA stigit nästan +20% sen i onsdags, samtidigt som NVDA går krabbgång.
(Tryckte upp min fördelning till runt 35% TSLA/NVDA istället för 30% direkt efter jag skrev inlägget i onsdags för övrigt.)
Grön pil markerar tiden för mitt byte.
Jag sitter bara och garvar åt (för min del) eländet. Varför är Tesla upp så mycket? Värdelösa delivery siffror och dom ska ju ändå inte spela någon roll, då Teslas värde är i självkörande och robotar. Argumentet när aktien gick upp på dålig bilförsäljning tidigare var ju att värdet inte var i bilarna, men nu är värdet i bilarna igen när deliveries var lite bättre än katastrofsiffrorna som förväntats? :laugh:
Börsen är sådant casino så det är helt otroligt. Det är så roligt att vi har en representant här i tråden också som surfar vågarna av galenskap perfekt också. Helt utan någon långsiktig analys bara tradar perfekt mellan den ena meme traden till nästa. Det är bara gratulera, hoppas att du lägger undan ordentligt med cash då din strategi att lägga 30/30% i två stora supervolatila aktier är ju knappast en strategi för de närmaste 10 åren för dig.
Förstår dock att du tycker de är svinkul. Du spelar ju på ett casino där du drar vinst efter vinst i antar jag rätt stora belopp? Vem hade inte älskat det..
En vild gissning är det är ganska tyst från Fredszky inom några månader/år för att bytas ut mot någon ny stjärnspelare som köpt aktie X vid rätt tillfälle.
Det första jag hittade när jag testade min tes genom att gå tillbaka i tråden var en användare som hette "m0s" som 2015 var aktiv i tråden:
"+493,58% iår i portföljen.
Majoriteten har varit FPC, som jag köpte första gången för cirka 2 år sedan då kursen låg i 23kr.
Tanken är att iaf. sitta kvar till 2017 med dessa godingar, FPC har haft en otrolig resa och har en bit kvar. Nivåer runt 500kr är något jag tror stenhårt på 2016."
"Målet är att köpa hus utan att ta lån, vilket känns helt klart genomförbart med denna utvecklingen "
Det är ju nästan för sjukt för att vara sant. För de som inte vet Kraschade FPC totalt 2016/2017.
The_RobRoy
2024-07-03, 09:28
Tråden är förövrigt som en dagbok man kan lära sig rätt mycket av att läsa hela tråden och sitta och googla börskurser för hur de såg ut då och hur det gick sen. Lite axplock ifrån en svunnen tid..
Oh, va härligt börsen har gått sen jag börjat investera för snart 3 månader sen.
Portföljen upp 50% :-)
Hur har de gått för er?
Vilken underbar aktie Impact Coatings är, står +500% i depån nu :)
Ny portfölj på måndag :)
Ska bestå av:
Betsson 38%
PVE 16%
ACAP 20%
Countermine 11%
HOB 7%
Likvid: 8%
Kommentarer kring detta? Tycker bettan är extremt lågvärderad så har kvar ganska mycket där fortfarande för att sälja av lite runt 70kr. ACAP känns också väldigt lågvärderat jämnför med Ratos. PVE kan man inte vara utan, när som helst kommer ordern ;)
Både HOB och Countermine är högrisk aktier men jag tycker dom har grymt mycket potential så de får vara med i litet hörn.
impact verkar vara riktigt ostabil, va den över hundralappen för någon månad sedan ? :S
Stockholmsbörsen ned över 20% i år
alltså f-u-c-k säger jag bara. Huaaaa.
Så glad att jag:
1.inte äger bostad,
2. har några egentliga lån
3. har relativt säkert jobb
4. har vett att supa bort mina pengar istället för att spara (inflation du vet..).
Nämen alltså, det här går åt helvete.
Största nedgången någonsin på Dow Jones i punkter räknat idag!
Man har nästan glömt hur det var när börsen gick upp.
Som ni kan se var jag själv skyldig till att sitta och tjoa om en skit-aktie som det aldrig blev något vettigt av, de är fortfarande listade och pratar fortfarande om framtiden. Jag var helt såld på detta Impact Coatings bolag, hade träffat VDn personligen och trodde de skulle tälja guld i framtiden. Jag sålde mina sista aktier 2 år senare, det va processen att börja mogna som investerare och sluta spela på casino och faktiskt köpa bra bolag, som tjänar pengar till vettig värdering. Jag tycker fortfarande de är kul att speka dock, men ser till att hålla totalen av sådana bets under 10% av totala portföljen, normalt under 5%..
Var det inte någon lirare som gick astungt in i fingerprint här som inte skriver längre? Eller vad det nu var?
Var det inte någon lirare som gick astungt in i fingerprint här som inte skriver längre? Eller vad det nu var?
Det var förmodligen han jag citerade, FPC står för fingerprint cards.
Tycker bara att man får ont i magen av att gå tillbaka i den här tråden och läsa. Alla tåg som man har missat...
Fredzky har väl skrivit.-köp Tesla 100 gånger. Och det har jag inte gjort någon gång.
Tesla och Botcoin är ju två raketer som hade varit kul om man hade varit tidig på.
Tycker bara att man får ont i magen av att gå tillbaka i den här tråden och läsa. Alla tåg som man har missat...
Fredzky har väl skrivit.-köp Tesla 100 gånger. Och det har jag inte gjort någon gång.
Tesla och Botcoin är ju två raketer som hade varit kul om man hade varit tidig på.
Det finns många fler exempel på felsteg i tråden, fokusera på dem istället. Man stirrar sig alltid blind på de få raketerna man missat som man "borde" hoppat på.
Det finns många fler exempel på felsteg i tråden, fokusera på dem istället. Man stirrar sig alltid blind på de få raketerna man missat som man "borde" hoppat på.
Precis, kallas för Survivorship bias: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Survivorship_bias
Vilket också är anledningen till att 99% av alla aktiva fonder existerar öht. (Hint: dom som går dåligt läggs ner med följden att till synes många nu ”levande” aktiva fonder går bättre än index)
Fredszky
2024-07-03, 22:36
Jag sitter bara och garvar åt (för min del) eländet. Varför är Tesla upp så mycket? Värdelösa delivery siffror och dom ska ju ändå inte spela någon roll, då Teslas värde är i självkörande och robotar. Argumentet när aktien gick upp på dålig bilförsäljning tidigare var ju att värdet inte var i bilarna, men nu är värdet i bilarna igen när deliveries var lite bättre än katastrofsiffrorna som förväntats? :laugh:
Börsen är sådant casino så det är helt otroligt. Det är så roligt att vi har en representant här i tråden också som surfar vågarna av galenskap perfekt också. Helt utan någon långsiktig analys bara tradar perfekt mellan den ena meme traden till nästa. Det är bara gratulera, hoppas att du lägger undan ordentligt med cash då din strategi att lägga 30/30% i två stora supervolatila aktier är ju knappast en strategi för de närmaste 10 åren för dig.
Förstår dock att du tycker de är svinkul. Du spelar ju på ett casino där du drar vinst efter vinst i antar jag rätt stora belopp? Vem hade inte älskat det..
Vad vet du om vad jag gör för analyser eller inte?
Meme-aktier?
Ett är ett av världens största företag, och det andra världens bästa :)
Jag har alla mina tillgångar i aktier och haft det som enda levebröd sen 2016. Det är bara 8 år, jag får väl skriva något inlägg här om två år om 10 år är någon slags magisk gräns för att kunna mäta hur framgångsrik man är över tid.
Jag är ödmjuk inför att jag må vara ett dunninger kruger exempel, eller mest haft flax, ett fall av survivor-bias som ofrånkomligt snart kommer få slut på tur.
Eller så har jag rätt egenskaper för att vara en av dom som gör bra ifrån sig på börsen.
Jag vill ju tro det senare såklart.
Hursomhelst så tycker jag det är kul när det går bra såklart, och skriver här då och då. Jag har gjort missar också, dom har jag valt att inte skriva om :) som tur är (?) har dom inte påverkat min portfölj alls i samma utsträckning som dom bra affärerna.
Jag förstår också att det kan sticka i ögonen när jag skriver om min portföljs framgångar. Samtidigt tycker jag det är kul att höra om hur andra tycker och tänker om börsen och hypoteser man har. Ett sätt att testa sina argument och göra sig accountable när man skriver om vad man tror kommer hända framåt. Och som en dagbok som du skrev.
Jag håller inte med om liknelsen att jag spelar på ett casino.
Från dag till dag köper jag liknelsen, och relativt kortare perioder.
Men i det längre loppet styr det underliggande fundamentala och ledningen. Mitt emellan styr det ekonomiska klimatet, geopolitik, gruppmentalitet och såna saker. Ibland kan naturligtvis oväntade saker hända, någon i ledningen fifflar eller en fabrik går under i en jordbävning. Men sånt är livet. Allt är ju en kalkylerad risk. Jag gick exempelvis inte in hundra procent i Tesla, utan bara 40 procent nu, även om jag trodde på att det var dags för Tesla att kliva uppåt, men om jag har fel vill jag inte riskera hela min portfölj. Så säker är jag inte nu. Det kan komma tillfällen längre fram då jag satsar allt på ett bolag, igen när min conviction är högre och risk vs rewardration är för bra för att låta passera.
Jag tror att chansen är god att Tesla står betydligt högre om två år än idag. Även om bolaget Tesla kommit långt, är det i startgroparna ännu. Vad tror du, The_RobRoy? Kursen högre eller lägre?
Det sammanfaller även med mitt tioårsjubileum som casino-torsk för övrigt. Då kan jag göra ett litet inlägg här om det.
Fredszky
2024-07-03, 22:56
Ligger väl visdom i det.
Jag skulle även säga att man kan lyssna lite extra på dom som det gått bra för. Vissa har tur, en del är duktiga. Så får man använda sitt omdöme till att sålla agnarna från vetet vilka som är vilka. Som med överallt annars.
Att bara lyssna på domedagsprofeter tror jag heller inte är recept för framgång. Att måla upp en bild att det är meningslöst att ens försöka. Klart samtidigt att man inte heller ska vara naiv och tro att det är hur lätt som helst, exempelvis att läsa di.se:s "expert tips", go all in och luta sig tillbaka.
Fredszky
2024-07-03, 23:11
TSLA upp +6.54% idag igen för övrigt.
NVDA upp +4.57% idag.
Det skriver jag bara för att jävlas :)
Happy 4th of July!
https://images2.minutemediacdn.com/image/upload/c_fill,w_1440,ar_16:9,f_auto,q_auto,g_auto/shape%2Fcover%2Fsport%2F50913-gettyimages-1154460019-ba5f971365617f0f7607082178dd5ef8.jpg
The_RobRoy
2024-07-04, 02:48
Vad vet du om vad jag gör för analyser eller inte?
Meme-aktier?
Ett är ett av världens största företag, och det andra världens bästa :)
Jag har alla mina tillgångar i aktier och haft det som enda levebröd sen 2016. Det är bara 8 år, jag får väl skriva något inlägg här om två år om 10 år är någon slags magisk gräns för att kunna mäta hur framgångsrik man är över tid.
Jag är ödmjuk inför att jag må vara ett dunninger kruger exempel, eller mest haft flax, ett fall av survivor-bias som ofrånkomligt snart kommer få slut på tur.
Eller så har jag rätt egenskaper för att vara en av dom som gör bra ifrån sig på börsen.
Jag vill ju tro det senare såklart.
Lite mycket kommentarer att bemöta i ett inlägg. Till att börja med, jag vet ju såklart inte vad för analyser du gör, jag kan ju bara tolka utifrån det du skrivit här på nätet. Med specifikt Tesla är det ju väldigt svårt att göra en unik analys då det finns hela YT kanaler och en kult av miljontals människor som följer varenda detalj i bolaget. Så där är jag helt övertygad om att varken du eller jag har några unika insikter, det handlar bara om hur man ser på aktier, värdering av bolag och hur man målar upp att världen kommer se ut om 1-3-5-10 år och vilken position Tesla har i den framtida världen. Beroende på vad man målar in i den framtiden kommer man till helt olika slutsatser om vad Tesla aktien är värd. Du min herre tillhör kulten som har rosa-skimmrande glasögon på dig när du tittar på framtiden och vad Tesla kommer göra.
Om vi släpper Tesla. Att generellt ha som approach, att i en osäker värd gå så hårt in i 1-2-3 bolag är en extremt hög risk strategi, det är inte en diskussion, det är fakta. Ja man kan få rätt, ja man kan bli riktigt rik, men oavsett utfall är det dålig risk management och man har tagit onödigt mycket risk. Speciellt om man som dig redan har mycket pengar. Speciellt då är det riktigt riktigt korkat att gå så hårt in i 1-2 bolag, oavsett om du är bäst i hela världen på att spå framtiden, så är ingen 100% (jag antar att din analysmetod inte är att du har en faktisk spåkula).
Du säger att du försöker va ödmjuk för DK effekt, men allt du skriver och positionsstorleken du tar, talar det motsatta, otroligt oödmjuk approach där du är övertygad om din egen förträfflighet att träffa vinnare. Detta är alltså utifrån vad du skrivit här på forumet. Jag kanske har missuppfattat dig som person om vi träffades på riktigt antar jag att du hade haft en annan attityd än här på forumet, där du lite vill provocera kring att de går bra för dig? Helt OK för min del, de har gått bra för mig ekonomiskt också, så bra att jag klarar att inte va missunsamm mot någon, inklusive dig, svinkul att du tjänat mycket pengar!
Anledningen att jag skriver till dig här nu är ju för att få dig att vakna upp och inte torska 70% av pengarna du har. Vilket jag tror är sannolikt givet hur du investerar. Givetvis kan du fortsätta att ha tur och hoppa ifrån vinnare till vinnare, men för att gå tillbaka till Casino liknelsen, så som du bettar, åker man tillslut på en stor förlust. Onödigt när man redan har mycket pengar..
The_RobRoy
2024-07-04, 02:58
Jag tror att chansen är god att Tesla står betydligt högre om två år än idag. Även om bolaget Tesla kommit långt, är det i startgroparna ännu. Vad tror du, The_RobRoy? Kursen högre eller lägre?
Det sammanfaller även med mitt tioårsjubileum som casino-torsk för övrigt. Då kan jag göra ett litet inlägg här om det.
Teslas höga värdering är i min bok driven av att FED överstimulerat världsekonomin och pumpat in enorma mängder likviditet i systemet. Alla dessa triljoner dollar som skapas måste hitta ett hem, och de driver bubblar och galna värderingar på saker som bitcoin, vissa aktier, delar av aktiemarknaden, private equity osv.
I och med att FED inte längre tillför mer pengar till systemet, står hoppet för Tesla aktien till två saker:
1. Att FED börjar stimulera igen
2. Att de faktiskt blir världsledande på självkörande närmaste 2 åren och gärna släpper robotar som börjar sälja i relativt stor skala också.
Händer inte minst en av de två ovan närmaste 2 åren är jag övertygad om att Tesla aktien är ner rejält. Jag står på andra sidan och är kort Tesla aktien här då jag tycker de är ett av de extremaste exempel någonsin på ett övervärderat bolag som har nästan allt kvar att bevisa. Har mycket respekt för Elon dock, en otroligt unik individ som får saker gjort som få andra klarar, så de är inte omöjligt att han löser detta, bara otroligt osannolikt.
Vi kollar om 2 år!
Armed Dingo
2024-07-04, 06:14
Teslas höga värdering är i min bok driven av att FED överstimulerat världsekonomin och pumpat in enorma mängder likviditet i systemet. Alla dessa triljoner dollar som skapas måste hitta ett hem, och de driver bubblar och galna värderingar på saker som bitcoin, vissa aktier, delar av aktiemarknaden, private equity osv.
I och med att FED inte längre tillför mer pengar till systemet, står hoppet för Tesla aktien till två saker:
1. Att FED börjar stimulera igen
2. Att de faktiskt blir världsledande på självkörande närmaste 2 åren och gärna släpper robotar som börjar sälja i relativt stor skala också.
Händer inte minst en av de två ovan närmaste 2 åren är jag övertygad om att Tesla aktien är ner rejält. Jag står på andra sidan och är kort Tesla aktien här då jag tycker de är ett av de extremaste exempel någonsin på ett övervärderat bolag som har nästan allt kvar att bevisa. Har mycket respekt för Elon dock, en otroligt unik individ som får saker gjort som få andra klarar, så de är inte omöjligt att han löser detta, bara otroligt osannolikt.
Vi kollar om 2 år!
Problemet är att de stimulerade hårt utan anledning. Vi var inte på ruinens brant. Men kanske är det det du menade med överstimulation. Folk fick massa pengar som de inte behövde. Därför börsen.
Sålänge folk inte måste ta ut sina pengar så kan de fortsätta komma överens om olika bolags/Bitcoins förträfflighet. Det är ungefär som hela fiat-ekonomin med fractional reserve utlåning. Det är ett självspelande piano ända tills dagen då majoriteten behöver pengarna.
Med de glasögonen på är det inte alls svårt att se vilka bolag som fått de skyhöga värderingarna. Det är de coola bolagen som man utan tankekraft kan komma överens om att Det här är framtiden. Sen att kineserna är hack i häl, nej före rentav numera, det bekommer en inte. Förräns det är alldeles uppenbart att BYD gör mer vinst och säljer mer. Tesla liknar FPC innan det föll ihop som ett korthus. Banbrytande men inte immunt från konkurrens. Med alldeles för höga utgifter.
Fredszky
2024-07-04, 08:34
Tack för intressant input The_RobRoy.
Ett par saker jag inte håller med om men jag tror det inte är av intresse för andra att läsa om våra meningsskiljaktigheter där.
Däremot är jag nyfiken, på om du vill berätta, vad du tycker är en bra långsiktig strategi. Jag har förstått att du jobbar/jobbat med risk management. I breda drag, vilka typer av investeringar, allokering, osv du förespråkar? Hur man enligt dig bör förvalta pengar långsiktigt, vilken avkastning och risk kan man förvänta sig ungefär.
Genuin fråga alltså, nyfiken.
Tack för intressant input The_RobRoy.
Ett par saker jag inte håller med om men jag tror det inte är av intresse för andra att läsa om våra meningsskiljaktigheter där.
Däremot är jag nyfiken, på om du vill berätta, vad du tycker är en bra långsiktig strategi. Jag har förstått att du jobbar/jobbat med risk management. I breda drag, vilka typer av investeringar, allokering, osv du förespråkar? Hur man enligt dig bör förvalta pengar långsiktigt, vilken avkastning och risk kan man förvänta sig ungefär.
Jag blir nyfiken på ditt endgame. Har du inte tillräckligt med pengar för att leva på avkastningen nu? Behöver du mer pengar för att leva på avkastningen?
Om du anser dig ha tillräckligt med pengar så anser jag att du absolut ska acceptera att du vunnit spelet, fördela om pengarna till indexfonder och räntefonder i vettig fördelning och sedan leva enligt 4%-regeln.
Räcker inte pengarna till det så absolut, fortsätt köra, men jag är övertygad om att du behöver kliva ur i något skede om det inte ska skita sig. Om du lever på ditt kapital så bör väl även du ha insikten att risken i längden är för hög med den här taktiken. Om Elon Musk dör imorgon så är du körd på den fronten, ett liknande exempel för Nvidia vet jag inte, men vad som helst kan ju hända i enskilda bolag.
The_RobRoy
2024-07-04, 09:36
Det finns inte ett rätt svar här, det beror på så många faktorer: Ålder, vad vill man uppnå med sparandet, riskvilja, lön, sparkvot, framtida löneutsikter, hur säkert jobb man har osv.
Givet att de flesta människor inte har någon djup kunskap i att investera i aktier, så för dom är det bara index fonder som gäller. Sen kommer de svåra, i princip för den gruppen vi är här i denna tråd, vi kan en heldel om aktier och investeringar, men frågan är om vi kan tillräckligt för att de ska vara värt att investera själv. Jag skulle säga att man kan göra det om man finner nöje i processen och över tid på så sätt blir bättre på det. Allt är inte bara om pengar, själv är det min hobby att lära mig om världen när jag investerar.
Ska man investera i aktier själv finns de dock otroligt många fallgropar, de flesta av psykologisk karaktär. T.ex. övertro på sin förmåga, i princip alla som är nya på börsen som de gått bra för lider av detta. Andra saker är när man får förlorare i portföljen och aktieportföljen är ner kraftigt, att fortsätta agera rationellt, trots flera år av förluster, återigen jättesvårt.
Skulle säga att för 90% av alla investerare:
Spar månadsvis in i aktieindexfonder, gärna en global indexfond så man slipper falla i fällen att börja trade:a olika marknader och time:a dom. Vill man öka risken kan man applicera mild leverage/belåning i portföljen, max 20%. Man kan förvänta sig en avkastning på 8% per år med som värst nedgångar runt 50% (utan belåning).
För 5%:
Passar en kombination av indexfonder och att investera i aktier själv. Här kan man över tid när man blir duktigare investera mer i en egen portfölj med aktier. Fördelen här är att man kan köpa bara 2-3 aktier för man har merparten av pengarna i indexfonder ändå. Man kan här om man är duktig/har tur förvänta sig 10% per år med som värst nedgångar på 60-70% om ens stock picks går dåligt och har en ganska stor vikt jämfört med index possen.
För sista 5%:
En ren aktieportfölj man skapat själv, något slags minimum här blir att inte skjuta ut sig totalt, man bör inte ha mer än 20-25% i en enskild aktie och helst över 10 aktier totalt. Man bör ju även som investeringsstil inte köpa 10 olika förhoppningsbolag, man ska alltså här ha mognat i sitt investerade och bygga en långsiktig portfölj som förhoppningsvis över tid slår index med god marginal. Väldigt svårt att uppnå något sådant med en portfölj av Biotech och bolag som går med förlust med stora förhoppningar långt bort i framtiden. Man kan här återigen om man är duktig förvänta sig upp mot 15% avkastning per år, med risken att man inte är duktig och får betydligt sämre avkastning. Riskerna här att ofta betydligt större då man tenderar att investera i specifika sektorer/marknader, som kan rasa mycket mer än världsindex, nersidan är därför enorm om man misslyckas, 80% i värsta fall.
Fredszky
2024-07-04, 09:50
Jag blir nyfiken på ditt endgame. Har du inte tillräckligt med pengar för att leva på avkastningen nu? Behöver du mer pengar för att leva på avkastningen?
Om du anser dig ha tillräckligt med pengar så anser jag att du absolut ska acceptera att du vunnit spelet, fördela om pengarna till indexfonder och räntefonder i vettig fördelning och sedan leva enligt 4%-regeln.
Räcker inte pengarna till det så absolut, fortsätt köra, men jag är övertygad om att du behöver kliva ur i något skede om det inte ska skita sig. Om du lever på ditt kapital så bör väl även du ha insikten att risken i längden är för hög med den här taktiken. Om Elon Musk dör imorgon så är du körd på den fronten, ett liknande exempel för Nvidia vet jag inte, men vad som helst kan ju hända i enskilda bolag.
Mitt endgame är att vara såpass förmögen att jag kan göra de saker jag vill utan att det ska påverka min ekonomi, att portföljens avkastning vida ska överskugga mina framtida utgifter.
Köpa fastigheter kontant utan att behöva göra en kalkyl hur det påverkar min ekonomi för att ta ett exempel. Och där är jag inte än.
Det gäller ju att nå escape velocity med det liv man vill leva om du förstår vad jag menar.
Man kan köra på 4 procentsvarianten som räcker till att sitta och trycka i sin 2a i Akalla livet ut med blodpudding och knäckebröd, eller så satsar man lite högre tills man får en så pass stor snöboll i rullning att man har tio gånger mer tjugo år senare bara på avkastningen samtidigt som man har en mycket mer bekväm standard under tiden.
Jag skulle kunna leva relativt sparsamt livet ut med det jag har, men det är inte det jag vill. Skillnaden mellan det livet och ett liv som praktiskt tagit ekonomiskt oberoende är lite högre risk lite längre tid än exempelvis indexfonder och räntor.
Dvs uppsidan är nästintill oändligt, nedsidan mycket begränsad. För ett relativt litet pris i form av risk. Även om det skulle bli en krasch som tar bort det mesta ur portföljen skulle jag inte hamna på gatan.
Jag skulle även vilja diversifiera mer framåt. Just nu går aktier bra. Jag skulle vilja trygga upp med fastigheter eller annat framåt, var det nu kan vara.
Fredszky
2024-07-04, 10:05
Låter som goda råd för de allra flesta The_RobRoy.
Och jag håller med om att det givetvis handlar om många olika faktorer hur man bör investera.
Hur pass riskbenägen är man, vad har man att falla tillbaka på vid worst case scenario, ålder/möjligheter att "komma tillbaka" om så sker, vad det är man önskar uppnå med sina investeringar, hur mycket nerver man har vid nedgångar, hur insatt och intresserad är man av sina investeringar och hur mycket tid vill/kan man lägga på dem, osv osv.
Xtreme-G
2024-07-04, 19:24
Man kan här återigen om man är duktig förvänta sig upp mot 15% avkastning per år, med risken att man inte är duktig och får betydligt sämre avkastning.
Right in the feels…
Agitator
2024-07-04, 20:54
För många rika här inne!
Dags ni steppar upp med mer risky plays! Check out at Wendys behind the dumpster!
stargate
2024-07-04, 21:42
Hur funkar det med likviddagar vid aktieförsäljning på t ex Avanza (amerikanska aktier)
Jag tänkte sälja ett Amerikanskt bolag imorn och direkt efter köpa ett annat Amerikanskt bolag för de pengarna jag får loss av försäljningen.
Kan jag göra detta direkt eller måste jag vänta ca 2 dagar för att slippa ränta å annat tjafs?
Dogmatix
2024-07-04, 22:18
Det finns inte ett rätt svar här, det beror på så många faktorer: Ålder, vad vill man uppnå med sparandet, riskvilja, lön, sparkvot, framtida löneutsikter, hur säkert jobb man har osv.
Givet att de flesta människor inte har någon djup kunskap i att investera i aktier, så för dom är det bara index fonder som gäller. Sen kommer de svåra, i princip för den gruppen vi är här i denna tråd, vi kan en heldel om aktier och investeringar, men frågan är om vi kan tillräckligt för att de ska vara värt att investera själv. Jag skulle säga att man kan göra det om man finner nöje i processen och över tid på så sätt blir bättre på det. Allt är inte bara om pengar, själv är det min hobby att lära mig om världen när jag investerar.
Ska man investera i aktier själv finns de dock otroligt många fallgropar, de flesta av psykologisk karaktär. T.ex. övertro på sin förmåga, i princip alla som är nya på börsen som de gått bra för lider av detta. Andra saker är när man får förlorare i portföljen och aktieportföljen är ner kraftigt, att fortsätta agera rationellt, trots flera år av förluster, återigen jättesvårt.
Skulle säga att för 90% av alla investerare:
Spar månadsvis in i aktieindexfonder, gärna en global indexfond så man slipper falla i fällen att börja trade:a olika marknader och time:a dom. Vill man öka risken kan man applicera mild leverage/belåning i portföljen, max 20%. Man kan förvänta sig en avkastning på 8% per år med som värst nedgångar runt 50% (utan belåning).
För 5%:
Passar en kombination av indexfonder och att investera i aktier själv. Här kan man över tid när man blir duktigare investera mer i en egen portfölj med aktier. Fördelen här är att man kan köpa bara 2-3 aktier för man har merparten av pengarna i indexfonder ändå. Man kan här om man är duktig/har tur förvänta sig 10% per år med som värst nedgångar på 60-70% om ens stock picks går dåligt och har en ganska stor vikt jämfört med index possen.
För sista 5%:
En ren aktieportfölj man skapat själv, något slags minimum här blir att inte skjuta ut sig totalt, man bör inte ha mer än 20-25% i en enskild aktie och helst över 10 aktier totalt. Man bör ju även som investeringsstil inte köpa 10 olika förhoppningsbolag, man ska alltså här ha mognat i sitt investerade och bygga en långsiktig portfölj som förhoppningsvis över tid slår index med god marginal. Väldigt svårt att uppnå något sådant med en portfölj av Biotech och bolag som går med förlust med stora förhoppningar långt bort i framtiden. Man kan här återigen om man är duktig förvänta sig upp mot 15% avkastning per år, med risken att man inte är duktig och får betydligt sämre avkastning. Riskerna här att ofta betydligt större då man tenderar att investera i specifika sektorer/marknader, som kan rasa mycket mer än världsindex, nersidan är därför enorm om man misslyckas, 80% i värsta fall.
Det bästa jag tror man kan göra för att slå index är att köra med belåning. Om börsen nu i snitt går upp 7-10% per år, och man kan låna till lägre ränta och investera så bör där finnas ett arbitrage. Visst, man får vara beredd på att det blir svettigt vid en börskrasch. Men har man mod att sitta still i båten även då, så bör det vara bra. Viktigt att belåningen inte är så hög att man måste sälja av vid en nedgång.
eternallord
2024-07-04, 23:00
Hursomhelst så tycker jag det är kul när det går bra såklart, och skriver här då och då. Jag har gjort missar också, dom har jag valt att inte skriva om :) som tur är (?) har dom inte påverkat min portfölj alls i samma utsträckning som dom bra affärerna.
Jag tänker inte uttala mig om din personliga prestation Fredszky, du kan mycket väl vara undantaget som bekräftar regeln. Men det är det här, att bara skriva om framgångarna som gör hela grejen med "börssnack" på forum så cringe i mina ögon. Alla kan råka köpa ett par vältajmade aktier och låta smarta när dom hoppar upp ett par procent. Men faktum är att den överväldigande majoriteten gör ingen proper analys överhuvudtaget, och de flesta som postar om sina framgångar förlorar fett senare (oavsett om det tar månader eller år innan det korrigerar sig), men då är dom alltid tysta som möss. Så det enda vi har då är en echo chamber av investment bros som klappar varandra på ryggen och hetsar upp aktier i vad RobRoy korrekt identifierade som gambling.
Det här var otroligt underhållande att observera under krypto-ruschen för ett par år sedan, när varannan medlem på forumet slutade jobba, flyttade till Filippinerna och skulle bli tillräckligt rika för att casha ut en bostad. 2 månader senare sprack bubblan, och inte en enda jävel kunde bemöda sig med ett simpelt "Ack, det gick åt helvete, jag skulle cashat ut när jag kunde", utan det var helt enkelt tystnad.
For what it's worth så väljer jag personligen att investera helt i bostad och globala indexfonder.
Jag tänker inte uttala mig om din personliga prestation Fredszky, du kan mycket väl vara undantaget som bekräftar regeln. Men det är det här, att bara skriva om framgångarna som gör hela grejen med "börssnack" på forum så cringe i mina ögon. Alla kan råka köpa ett par vältajmade aktier och låta smarta när dom hoppar upp ett par procent. Men faktum är att den överväldigande majoriteten gör ingen proper analys överhuvudtaget, och de flesta som postar om sina framgångar förlorar fett senare (oavsett om det tar månader eller år innan det korrigerar sig), men då är dom alltid tysta som möss. Så det enda vi har då är en echo chamber av investment bros som klappar varandra på ryggen och hetsar upp aktier i vad RobRoy korrekt identifierade som gambling.
Det här var otroligt underhållande att observera under krypto-ruschen för ett par år sedan, när varannan medlem på forumet slutade jobba, flyttade till Filippinerna och skulle bli tillräckligt rika för att casha ut en bostad. 2 månader senare sprack bubblan, och inte en enda jävel kunde bemöda sig med ett simpelt "Ack, det gick åt helvete, jag skulle cashat ut när jag kunde", utan det var helt enkelt tystnad.
For what it's worth så väljer jag personligen att investera helt i bostad och globala indexfonder.
Håller med om analysen. Jag har själv varit i kategorin odödlig investerare, om än på en ganska låg nivå, när jag och polaren började med aktier efter gymnasiet. Dubblade pengarna på nolltid, varenda gång man loggade in så var det mer plus än dagen innan. Man började med små summor i förhållande till totalt kapital men på ganska kort tid låg jag inne med allt. Hade denna period råkat infalla när jag hade lite mer kapital i vuxen ålder så kanske jag också hade lekt runt med ganska stora siffror, vad vet jag. Men nu handlade det om några hundra tusen på sin höjd.
Naturligtvis vände turen efter ett tag och jag lämnade aktiemarknaden i 10+ år. Jag kör nu också globalfonder + bostad men har gått på några mindre minor längs vägen där suget för snabba pengar har blivit för stort och jag lyssnat på kollegan i fikarummet som haft något "säkert kort". I dagsläget håller jag strategin stenhårt även om jag fortfarande kan få ett sug för de snabba pengarna, inte minst när jag läser här.
Jag har en kompis som kommit över lite pengar som ska börja investera och han vägrar i princip lyssna på globalfondssnacket. Han tänker minsann pricka rätt, och har ganska banala strategier för att göra det. Skulle han nu träffa lite rätt i början så är nog en ny investerings-bro med ganska kort livslängd född.
Vill som sagt inte heller måla upp Fredszky som en stor sopa men han råkar få exemplifiera det stadie många går igenom i investeringsvärlden.
aibohphobia
2024-07-05, 09:41
Bara det att prata om fundamental analys och sen gå >50% Nvidia/Tesla säger ju det mesta.
Kan bara instämma med kören.
Vill man få en liten glimt om hur en professionell investerare värderar bolag så rekommenderar jag att bara ögna genom nedanstående klipp. (Han är från JP Morgan)
GT0-J7b8SWw
Den stora majoriteten här inne vet troligen inte ens hur man läser en årsredovisning. :)
För övrigt är inlägg #16651 (https://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=8355877&postcount=16651) det mest kärleksfulla jag har läst på länge, även om det inte ens förtäljer en procent av hur svårt det är att investera i enskilda aktier.
Har sagt det tusen gånger tidigare, men säger det igen, att värdera en korvkiosk är svårt, att värdera ett börsnoterat bolag är tusen gånger svårare. Huruvida man köper något som är över- eller undervärderat är nästintill omöjligt att avgöra för någon som inte är insatt i bolagets ekonomi på mikronivå. (För att inte tala om alla externa effekter som kan komma att påverka bolagets värde)
Bara det att prata om fundamental analys och sen gå >50% Nvidia/Tesla säger ju det mesta.
På vilket sätt skulle det vara motsägelsefullt? Det är ju precis vad man gör vid en fundamental analys, d.v.s. köper tungt i enskilda bolag. Sedan är ju >50% lite väl kanske, men det är en annan fråga.
Fredszky
2024-07-05, 11:13
https://preview.free3d.com/img/2020/06/2162603774986683628/bl9iptu0.jpg
Håller med Fab Freddy, mycket avundsjuka i tråden nu.
Men nog om det, Embracer rusar idag, yeeah buddeyy.
Agitator
2024-07-05, 21:53
Man måste inte överanalysera allt när man investerar.
Ta Tesla som exmpel. Bears och folk på CNBC osv pratar bara bilar.
Någon som är insatt i Teslas verksamhet och konsumerat allt runt Teslas olika fundament ser snabbt att det är ett monster som gör sjukt mycket saker bakom kulisserna. Medans fund managers inte kan investera efter vad som troligen kommer ske i framtiden. De måste förhålla sig max 12 månader ut och ha siffror på allt och estimat osv. Klart de inte har någon bra analys om Tesla med så kort horisont.
Jag ska köpa mer Tesla nu på måndag när jag tänker efter!
Man investerar i Tesla för man inser magnituden bakom allt och hur mycket möjligheter som finns inom bolaget Tesla.
aibohphobia
2024-07-05, 21:58
På vilket sätt skulle det vara motsägelsefullt? Det är ju precis vad man gör vid en fundamental analys, d.v.s. köper tungt i enskilda bolag. Sedan är ju >50% lite väl kanske, men det är en annan fråga.
Från Avanza, mitt fetstilade.
"När du använder fundamental analys för att ta reda på om en aktie är köpvärd eller inte så fokuserar du på företaget snarare än aktiekursen. På lång sikt är det företagets vinster som avgör hur aktiekursen utvecklas och det du vill hitta är bolag som förväntas göra stor vinst, men där aktiekursen är låg i relation till vinsten."
Både Tesla och Nvidia är groteskt övervärderade på alla punkter, Nvidia mer så än Tesla idag. Att köpa dessa bolag idag är bara en chansing på att galenskapen med en extremt koncentrerad aktiemarknad där både privata och professionella investerare tävlar i att ha mest exponering mot de fåtal aktier som bär indexen i USA just nu kommer fortsätta.
Jag tror det blir tredje gången jag postar detta citat i denna tråden:
"‘At 10 times revenues, to give you a 10-year payback, I have to pay you 100% of revenues for 10 straight years in dividends. That assumes I can get that by my shareholders. That assumes I have zero cost of goods sold, which is very hard for a computer company. That assumes zero expenses, which is really hard with 39,000 employees. That assumes I pay no taxes, which is very hard. And that assumes you pay no taxes on your dividends, which is kind of illegal. And that assumes with zero R&D for the next 10 years, I can maintain the current revenue run rate. Now, having done that, would any of you like to buy my stock at $64? Do you realize how ridiculous those basic assumptions are? You don’t need any transparency. You don’t need any footnotes. What were you thinking?’
— Scott McNealy, Business Week, 2002"
Nvidia P/S: 40.91
Tesla P/S: 9.07
Nvidia, framtida PE: 49
Tesla, framtida PE: 86.77
Agitator
2024-07-05, 22:11
Från Avanza, mitt fetstilade.
"När du använder fundamental analys för att ta reda på om en aktie är köpvärd eller inte så fokuserar du på företaget snarare än aktiekursen. På lång sikt är det företagets vinster som avgör hur aktiekursen utvecklas och det du vill hitta är bolag som förväntas göra stor vinst, men där aktiekursen är låg i relation till vinsten."
Både Tesla och Nvidia är groteskt övervärderade på alla punkter, Nvidia mer så än Tesla idag. Att köpa dessa bolag idag är bara en chansing på att galenskapen med en extremt koncentrerad aktiemarknad där både privata och professionella investerare tävlar i att ha mest exponering mot de fåtal aktier som bär indexen i USA just nu kommer fortsätta.
Jag tror det blir tredje gången jag postar detta citat i denna tråden:
"‘At 10 times revenues, to give you a 10-year payback, I have to pay you 100% of revenues for 10 straight years in dividends. That assumes I can get that by my shareholders. That assumes I have zero cost of goods sold, which is very hard for a computer company. That assumes zero expenses, which is really hard with 39,000 employees. That assumes I pay no taxes, which is very hard. And that assumes you pay no taxes on your dividends, which is kind of illegal. And that assumes with zero R&D for the next 10 years, I can maintain the current revenue run rate. Now, having done that, would any of you like to buy my stock at $64? Do you realize how ridiculous those basic assumptions are? You don’t need any transparency. You don’t need any footnotes. What were you thinking?’
— Scott McNealy, Business Week, 2002"
Nvidia P/S: 40.91
Tesla P/S: 9.07
Nvidia, framtida PE: 49
Tesla, framtida PE: 86.77
Vad bygger din analys på? Tesla är undervärderad om du klarar av att ta till dig datan och vad framtiden högst troligen kommer landa i. Det är en extremt bra risk/reward i mina ögon. Vill gärna höra din analys om varför Tesla är övervärderad.
mattilainen
2024-07-05, 22:14
Håller med om analysen. Jag har själv varit i kategorin odödlig investerare, om än på en ganska låg nivå, när jag och polaren började med aktier efter gymnasiet. Dubblade pengarna på nolltid, varenda gång man loggade in så var det mer plus än dagen innan. Man började med små summor i förhållande till totalt kapital men på ganska kort tid låg jag inne med allt. Hade denna period råkat infalla när jag hade lite mer kapital i vuxen ålder så kanske jag också hade lekt runt med ganska stora siffror, vad vet jag. Men nu handlade det om några hundra tusen på sin höjd.
Naturligtvis vände turen efter ett tag och jag lämnade aktiemarknaden i 10+ år. Jag kör nu också globalfonder + bostad men har gått på några mindre minor längs vägen där suget för snabba pengar har blivit för stort och jag lyssnat på kollegan i fikarummet som haft något "säkert kort". I dagsläget håller jag strategin stenhårt även om jag fortfarande kan få ett sug för de snabba pengarna, inte minst när jag läser här.
Jag har en kompis som kommit över lite pengar som ska börja investera och han vägrar i princip lyssna på globalfondssnacket. Han tänker minsann pricka rätt, och har ganska banala strategier för att göra det. Skulle han nu träffa lite rätt i början så är nog en ny investerings-bro med ganska kort livslängd född.
Vill som sagt inte heller måla upp Fredszky som en stor sopa men han råkar få exemplifiera det stadie många går igenom i investeringsvärlden.
Detta är så sjukt sant! Jag är så glad att jag förlorade pengar i fingerprint, jag gick in med totalt ca 50 000 kr om jag minns rätt och dom var värda flera hundra tusen som mest, tror närmare 700 000 kr. Min första aktie som jag köpte.. Trodde att snart smäller det och jag är multimiljonär, trodde på bolaget och dom jag pratade med som var insatta sa det jag ville höra. Sen började det dala, VD sparkad och jag trodde fortsatt på bolaget och förstod inte hur det kunde gå ner när bolaget var så bra, även om VD var sparkad..
Sen sålde jag av och fick tillbaka ca 10 000 kr av mina inveterade pengar, gick väl från 120 kr typ per aktie efter splitten till 10 kr eller något. Här började jag förstå vikten av brett sparande och är nu multimiljonär genom indexfonder även om jag har en väldigt liten portfölj med aktier och investmentbolag och några ETF typ, tror den ligger runt 0.5 % av portföljen. Denna portföljen gick under covid och efter covid 80 % upp när min indexportfölj låg runt 35 % upp. Tänkte bara varför jag inte tror på mig själv och satsar allt där istället. Sedan började allt rasa och nu ligger den portföljen på -30 %, visst jag har inte gjort några större köp under nedgång så kanske hade blivit bättre om jag faktiskt regelbundet köpt.
VARJE gång jag hör någon tipsa om en aktie eller bitcoin eller liknande så drar jag öronen till mig och tänker tillbaka på Fingerprint. En kompis som hade en chef som tipsade om gapwave som var banbrytande och blablabla, jag investerade inte något men lägger dom alltid på listan och jag håller koll bara för att se om det går ner eller upp. Gapwave låg när jag fick tipset på runt 40 kr aktien, nu runt 18 kr ett par år senare, toppade runt 70 kr. Fick tips på brighter när dom låg på 13 kr, var väl uppe på 20 - 25 kr tror jag och nu är dom i konkurs och avnoterade. Killen som tipsade om denna satt tung i den och såg hur han hela tiden skrev på avanza forum, discord och facebooksidan hur han inte förstod hur folk kunde blanka och att han tycker folk är dumma som inte köper på sig och tänk vad dom missar etc. Såg hur den gick från 20 till 13 och sen pendlade där för att sedan gå ner mot 8 kr, han tyckte jag skulle gå in för snart går den upp till 13 kr igen.. Efter några månader kollade jag och den var då på typ 0.8 kr för att sedan gå ner mot 0.0x kr och sedan konkurs. Under denna nedgång kom nyemissioner och killen köpte bara mer och mer.
Fick tips om powercell som då kostade runt 150 kr, köpte här ett par aktier, tror jag köpte för 5 000 kr och detta blev min första aktie som gick över 100 % för att sedan störtdyka och är väl värd runt 30 kr idag, toppade runt 400 kr.
En aktie jag själv trott på är just MIPS och har ägt den sedan runt 100 kr, toppade runt 1 000 kr och är nu nere på 400 kr, aktierna kommer jag ha kvar men gavet har stigit då jag köpte på mig mer runt 700 kr när dom varit uppe och vänt. Inga stora pengar, kanske handlar om 20 - 30 000 kr totalt.
Men, det jag vill få sagt är att istället för att köpa aktier man blir tipsade om, gör en lista och lägg in varje aktie där och titta efter ett år, tyvärr är det ju så otroligt ofta det faktiskt går pissdåligt och man förstår hur ofta man kan bränna sig om man skulle lyssna på allas "tips". :cool:
Varför skriver folk inte när det går dåligt? När det går bra vill man framstå som man är grym, duktig och påläst som prickat rätt men går något ner så vill man inte visa det? Jag tycker det är så mycket roligare att läsa om både upp och nedgång då det faktiskt ger en bättre bild på investering i helhet än att bara läsa om folks uppgångar. Ger mig iaf förtroende för den jag lyssnar på när dom pratar om nedgångarna och inte bara uppgångar. Jag hade ju kunnat prata om hur jag gjorde flera hundra tusen kronor på fingerprint men struntat i slutet på historian där jag förlorade nästan allt.
aibohphobia
2024-07-05, 22:33
Vad bygger din analys på? Tesla är undervärderad om du klarar av att ta till dig datan och vad framtiden högst troligen kommer landa i. Det är en extremt bra risk/reward i mina ögon. Vill gärna höra din analys om varför Tesla är övervärderad.
Min analys bygger på siffrorna som bolaget förväntas prestera framåt. Framtida PE är just det, börsvärdet i förhållande till förväntad vinst. Och det är just nu runt 90, det är så långt ifrån bra R/R man kan komma. Särskilt med ett sånt extremt hypat bolag som Tesla.
Återigen: köper du Tesla idag har det ingenting med fundamenta att göra. Du hoppas helt enkelt att aktiekursen kommer vara högre om ett år, eller tre år, eller vilken tidshorisont du nu har.
Agitator
2024-07-05, 22:54
Min analys bygger på siffrorna som bolaget förväntas prestera framåt. Framtida PE är just det, börsvärdet i förhållande till förväntad vinst. Och det är just nu runt 90, det är så långt ifrån bra R/R man kan komma. Särskilt med ett sånt extremt hypat bolag som Tesla.
Återigen: köper du Tesla idag har det ingenting med fundamenta att göra. Du hoppas helt enkelt att aktiekursen kommer vara högre om ett år, eller tre år, eller vilken tidshorisont du nu har.
Jag investerar i ett bolag som jag ser extremt stor potential i och har gjort länge i många år. Min analys bygger på en helhetsbild. Din bygger på ett par siffror som saknar massvis med block i sig, förvisso av en god anledning blocken saknas.
Men om man gör x+y+z så kommer utvecklingen med väldigt stor sannolikhet gå åt det här hållet. Tada, tesla är undervärderad ifall man ser på det ur ett kommande perspektiv. Du väljer att fokusera hårt på ett värde som är realiserat och som berättar ingenting om alla grundstenar som lagts som grund för framtiden.
Jag väljer att enkelt gå igenom alla bitar i bolaget jag investerar i och ser the writing on the wall. Du väljer en siffra och säger att det är övervärderat. Med det tänket kan du lika bra sluta köpa bolag och köpa sp500 eller ett gäng blue chips för det är oftast rätt mycket bättre än vanlig bred index/räntefonds placering med högre risk.
Näe, nu blev jag sugen på att köpa mer Tesla på måndag!
Att ens dra upp PE i ett tillväxtbolag av Teslas magnitud är störtlöjligt och är en av de stora anledningarna till att björnarna får käka grus i flera omgångar genom åren.
Bästa var när Elon sålde shorts när han brände björnarna hårt. Good times!
https://i.imgur.com/iL3JZVJ.jpeg
StarkaUlf
2024-07-12, 14:14
Hur fungerar det med utdelningar? Måste man ha ägt aktierna ett visst antal dagar för att få ta del av det?
Om ett bolag har ex date 17.07 (payment date 25.07) - Får jag ta del av den utdelningen om jag köper in mig innan 17.07?
https://www.nordnet.se/faq/612-naer-maste-jag-aega-aktien-foer-att-fa-ta-del-av-utdelningen
StarkaUlf
2024-07-12, 14:27
Alright, inte konstigare än så alltså :) tack!
Dogmatix
2024-07-12, 17:16
Idag cashar vi in boys
Onekligen en bra dag på svenska börsen idag. Skönt att det är helg nu också så man kan njuta lite innan man blir förkrossad igen.
orimligt bra, rekyl nästa vecka då? ;)
2,25 upp idag vilket är helt ok jämfört med index. Nådde för första gången över 2,5mkr också.
orimligt bra, rekyl nästa vecka då? ;)
2,25 upp idag vilket är helt ok jämfört med index. Nådde för första gången över 2,5mkr också.
visst kunde man se din portfölj på en blogg?
om jag minns rätt...
visst kunde man se din portfölj på en blogg?
om jag minns rätt...
Haha den är nedlagd. Men den är verkligen inget speciellt.
En portfölj:
Investor
Latour
Hexatronic
Evolution
Oem
Denna portfölj kring 1,95 mkr, med investor störst med marginal på en bit över 1 mkr.
Andra portföljen har jag typ 30-32 aktier varav 26-27 är amerikanska. Fokus utdelning.
Den är runt 550kkr
Kör du med någon belåning?
Haha den är nedlagd. Men den är verkligen inget speciellt.
En portfölj:
Investor
Latour
Hexatronic
Evolution
Oem
Denna portfölj kring 1,95 mkr, med investor störst med marginal på en bit över 1 mkr.
Andra portföljen har jag typ 30-32 aktier varav 26-27 är amerikanska. Fokus utdelning.
Den är runt 550kkr
Ne, sånt har jag inte vågat mig på.
Bra med pengar utan belåning måste jag säga. Du kan ju prova en liten hävstång på typ 8% så att räntan på värdepappersbelåningen fortfarande är liten. Ännu mindre om man räknar in ränteavdraget.
Det var good times när Avanza hade 0% ränta på värdepapperskredit för max 10%. Dum som jag var använde jag det aldrig då :(
Då måste du lagt upp en screenshot på ditt innehav här på forumet...eller så blandar jag ihop dig med någon annan
DJT-aktien skjuter i höjden med 60 % efter mordförsöket på Trump
(https://finance-yahoo-com.translate.goog/news/djt-stock-skyrockets-60-trump-042042576.html?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=sc)
intepurewhey
2024-07-15, 10:14
DJT-aktien skjuter i höjden med 60 % efter mordförsöket på Trump
(https://finance-yahoo-com.translate.goog/news/djt-stock-skyrockets-60-trump-042042576.html?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=sc)
Gäller att tajma en en bra kort nu då...
Bra med pengar utan belåning måste jag säga. Du kan ju prova en liten hävstång på typ 8% så att räntan på värdepappersbelåningen fortfarande är liten. Ännu mindre om man räknar in ränteavdraget.
Det var good times när Avanza hade 0% ränta på värdepapperskredit för max 10%. Dum som jag var använde jag det aldrig då :(
Jag har kört belåning sen räntan var 0%. Anser fortfarande att det är en no-brainer, 1,99% med ränteavdrag är ju i princip gratis det också.
Ja, det är riktigt förmånligt. Skulle man dessutom sitta på rätt högt eget kapital så blir ju dessa 10% (antar vi) inga struntsummor på heller. Men börsen kan ju nästan lika gärna gå ner också och då blir man ju ledsen på ögat istället för att man kör med hävstång.
Jag har kört belåning sen räntan var 0%. Anser fortfarande att det är en no-brainer, 1,99% med ränteavdrag är ju i princip gratis det också.
Jag har kört med hävstång när börsen har varit nere. När den är så hög som nu så har jag sålt hävstången. Går börsen ner så har jag möjlighet att använda hävstången igen.
Så tänker jag.
Så kör inte jag för jag anser att du hamnat i ett tankefel när du säger att börsen är hög. Varför är börsen hög? Börsen slår rekord oftare än vad den inte gör det, logiskt sett så missar du en massa uppgång om ditt enda kriterium för hög värdering är rekordnivå.
Duglig rapport för hexa, lite rally idag. Nu är jag faktiskt mindre än 200k back på dem!
The_RobRoy
2024-07-16, 11:33
Duglig rapport för hexa, lite rally idag. Nu är jag faktiskt mindre än 200k back på dem!
Så du håller i alltså? Inga stop-loss?
Haha, hållit från 70 till 150+ ned till botten och nu 66. Köpt smått på vägen ner och upp.
intepurewhey
2024-07-17, 05:16
41% utveckling i år för mig. Är nog rekord under den relativt till tråden korta period jag haft lite mer pengar på börsen.
eternallord
2024-07-19, 16:55
Någon som sitter inne med aktier i Crowdstrike? Lol...
intepurewhey
2024-07-19, 17:03
Har en cybersec ETF med 5% crowdstrike, sålde lyckligtvis 99% av innehavet för ett par månadersedan och har bara kvar småkronor för att hålla extra koll på den...
The_RobRoy
2024-07-20, 03:43
Den är ju fortfarande upp på året, så rätt mild nedgång ändå efter en så stor skandal..
intepurewhey
2024-07-20, 09:13
Den är ju fortfarande upp på året, så rätt mild nedgång ändå efter en så stor skandal..
Helt sjukt att det inte gått ner mer och snabbare.
PixelMiner
2024-07-20, 09:48
Blir intressant att se vilka skadeståndsanspråk som kommer riktas emot dem.
Investor över 300kr, det är kul :) Synd att evo och hexa är lite trista bara.
Inte långt kvar till 1 biljon SEK i marknadsvärde också. Mäktig milstolpe när den passeras.
Investor över 300kr, det är kul :) Synd att evo och hexa är lite trista bara.
StarkaUlf
2024-07-23, 10:50
Blir intressant med rapport från Google och Tesla idag
Det blir reapriser på månadssparet imorgon om man vill försöka vara positiv.
intepurewhey
2024-07-25, 09:00
Tror det går ner mer. Sitter med is i magen.
The_RobRoy
2024-07-25, 09:02
Ja satan.
Något speciellt? Är ju svagt ner bara på börsen? USA var ju mer en rotation..
Något speciellt? Är ju svagt ner bara på börsen? USA var ju mer en rotation..
Det känns nog mer än vad det verkligen är. Hexa har dessutom droppat tillbaka till vad den var innan rapportdagen. Är 3,5% ned på en vecka ish. Det är nära 3 månadslöner.
The_RobRoy
2024-07-25, 09:44
Det känns nog mer än vad det verkligen är. Hexa har dessutom droppat tillbaka till vad den var innan rapportdagen. Är 3,5% ned på en vecka ish. Det är nära 3 månadslöner.
Du måste släppa det tänket om månadslöner man blir galen då. Lite likt den diskussion vi just hade kring risk mgmt, så kan vi ju lätt se -30% på börsen.
Själv har jag legat med nästan halva portföljen på en börs som gått ner -50% senaste 3 åren, det är index, många mindre bolag av Hexa stil är ner mycket mer. Psykologiskt jävligt jobbigt och det har varit vecka efter vecka med månadslöner som rinner ut, i flera år. Thats the game, speciellt om man har fel och investerar i t.ex. Hongkong för tidigt..
StarkaUlf
2024-07-25, 09:45
Kommer säkert vara lite volatilt ett tag, men kör på som vanligt. Jag har ändå mest i fonder, så jag fyller på.
Kört några småtrades dom här senaste 1,5 veckorna, så ligger typ +/- 0 ändå.
Dessutom har jag bara ca 50% investerat, så skulle det bli ett rejält drop generellt så kan jag fylla på :)
Mentalt skönt för mig att veta att även om något skulle hända så finns det kapital. Förut låg jag helt investerad, men det var jobbigt ibland med dom åren som varit :D
The_RobRoy
2024-07-25, 09:50
Dessutom har jag bara ca 50% investerat, så skulle det bli ett rejält drop generellt så kan jag fylla på :)
Mentalt skönt för mig att veta att även om något skulle hända så finns det kapital. Förut låg jag helt investerad, men det var jobbigt ibland med dom åren som varit :D
Alltid bäst att va fullinvesterad om man är långsiktig. Men viktigare att kunna sova om natten och stay the course och fortsätta köpa. Precis som dig behöver jag lite cash på sidlinjen för att sova gott, även om jag vet att det inte är optimalt.
Du måste släppa det tänket om månadslöner man blir galen då. Lite likt den diskussion vi just hade kring risk mgmt, så kan vi ju lätt se -30% på börsen.
Själv har jag legat med nästan halva portföljen på en börs som gått ner -50% senaste 3 åren, det är index, många mindre bolag av Hexa stil är ner mycket mer. Psykologiskt jävligt jobbigt och det har varit vecka efter vecka med månadslöner som rinner ut, i flera år. Thats the game, speciellt om man har fel och investerar i t.ex. Hongkong för tidigt..
Håller med, men jag har också delvis svårt att släppa pengarna. Loggar in flera gånger varje dag och känner mig rik när det går bra och fattig när det går dåligt. Sjukt onödigt. Däremot har jag kommit över säljpaniken när det går neråt vilket är positivt.
Något man kan göra om man vill bli sjukt orolig är ju att räkna på börsutvecklingen från typ 1990 till 2002 och börja med säg en miljon. Från 90 till 99 hade värdet ökat till nästan 8 miljoner för att år 2002 vara nere på 2,3 miljoner. Man sitter och tror att man är psykiskt förberedd för nedgångar men helvete vad jag hade hängt i snaran vintern -02.
StarkaUlf
2024-07-25, 09:56
Alltid bäst att va fullinvesterad om man är långsiktig. Men viktigare att kunna sova om natten och stay the course och fortsätta köpa. Precis som dig behöver jag lite cash på sidlinjen för att sova gott, även om jag vet att det inte är optimalt.
Helt rätt, håller med på båda punkterna :) Ibland får man offra lite mer potentiell inkomst för välmåendets skull :)
Sen kommer jag säkert att öka lite längre fram och kanske ligga 70-80% investerad, men det får tiden utvisa. 50% är i lägsta laget, men just nu duger det för mig.
Haha, det stör mig inte så otroligt mycket ändå. Blir lite irriterad kortsiktigt bara. Tappade säkert en miljon 2022 och 2023 totalt. Men det är ju lite vad det är. Det är pengar jag har "råd" att gå ned. Det kommer bättre tider, och jag är konsekvent med sparande.
Varför har hongkong varit så trist?
The_RobRoy
2024-07-25, 10:55
Varför har hongkong varit så trist?
Bra fråga, men rätt stor topic, vet inte om det är så relevant för er med en mega-utläggning kring Kina. Enda svenska mäklaren (som tagigt ett steg iväg ifrån marknaden) är Degiro där ni kan handla Hongkong.
Mängder av faktorer, kort version:
1. Bostadsbubbla, bostäder i Kina är fruktansvärt dyra jämfört med inkomsterna i landet. Kommunistpartiet bestämde sig för att pysa bubblan själva istället för att den spontan-sprack, detta var ju dock redan när bubblan var enorm så hela kinesiska ekonomin är i depp-läge nu när deras fastigheter blir mindre o mindre värda. Samma känsla som vi hade när depån är ner, man känner sig fattig helt plötsligt, slutar konsumera, vilket påverkar jobb och hela ekonomin.
2. Det geopolitiska läget, att Kina är närmare Ryssland än de flesta andra, att västvärlden hatar kommunistiskt styre och tycker allt utom demokrati är någon typ av ondska ligger ju alltid i bakgrunden. Men Rysslandssituationen ändrade tonläget totalt. När jag berätta till svenskar för i tiden att jag bodde i Hongkong var de väldigt positiva kommentarer, folk va nyfikna, lite avis ibland till och med. Nu tycker man typ synd om mig, eller undrar vafasen är jag kvar där för. Svenskar är som en liten sidopunkt bland de som svängt mest i sin åsikt om Kina, som vanligt gillar svenskar att tillhöra en extrem i åsikter, eller egentligen det mesta.
De två ovan har fått investerare att världen över att alla sälja sina Hongkong noterade innehav, man har i princip lagt det som oinvesterbart. Det är helt otroligt låga värderingar på HK börsen nu, man kan få fina bolag som växer, har lång historik av lönsamhet med utdelningar/buybacks på totalt 6-7% och bolag som växer lite mindre med runt 10% utdelning. Och detta är alltså på vinster som borde kunna återhämta sig om kinesiska ekonomin kommer tillbaka lite. Normalt brukar ju bolag har lite högre värdering i botten av en cykel, börsen tror helt enkelt att de ska bli ännu värre..
Ser att hongkongbörsen värderas till strax under pe 15. Mainland China till pe strax under 9.
Jämförelsevis med USA så är det väldigt lågt värderat. Eller så är USA väldigt högt värderat. :) Det hade varit kul att kunna ta del av en större marknad via Nordnet.
intepurewhey
2024-07-25, 13:55
Ser att hongkongbörsen värderas till strax under pe 15. Mainland China till pe strax under 9.
Jämförelsevis med USA så är det väldigt lågt värderat. Eller så är USA väldigt högt värderat. :) Det hade varit kul att kunna ta del av en större marknad via Nordnet.
Sån jävla risk med kinesiskt att fonder vågar knappt röra skiten. Går inte att lita på deras siffror.
The_RobRoy
2024-07-25, 16:30
Sån jävla risk med kinesiskt att fonder vågar knappt röra skiten. Går inte att lita på deras siffror.
Det är fält fullt av minor ja, skulle inte rekommendera att börja med stock picking som oinsatt. Duktiga förvaltare borde kunna navigera det dock, men svårt att ens veta vem som är duktig förvaltare i detta läge, många under mycket press som kinaförvaltare.
Dogmatix
2024-07-25, 17:42
Skaplig återhämtning idag iaf.
Haha ja, slog inte index särskilt mycket, men bättre är alltid bättre.
JD och Alibaba har båda under pe 10 med hög single digit tillväxt. I USA hade de haft pe typ 30.
Så det finns ju intressant i Kina, men samtidigt är det fan lite väl sketchy. På tal om Kina liksom.
Jinxed
StarkaUlf
2024-07-26, 20:26
Meta, Microsoft, Apple och AMD med rapport till veckan. Kan bli intressant för hur tech kommer gå närmsta tiden.
Dogmatix
2024-07-26, 20:59
Meta, Microsoft, Apple och AMD med rapport till veckan. Kan bli intressant för hur tech kommer gå närmsta tiden.
Tech har ju inte varit så kul senaste dagarna.
StarkaUlf
2024-07-26, 21:01
Tech har ju inte varit så kul senaste dagarna.
Nepp. Och lär ju bli ännu sämre om dom kommer in med lite svaga rapporter :) därför det blir extra intressant just nu tycker jag.
Har ni pillat något med PPM senaste året?
Har legat 100% tech i typ 2 år. Fördelade om så det blev 60% tech och 40% småbolag i veckan.
Har legat 100% tech i typ 2 år. Fördelade om så det blev 60% tech och 40% småbolag i veckan.
Gick tillbaka till AP7 Aktiefond/Såfa för några år sedan och ångrar att jag inte alltid legat där. Skulle ha alla mina pengar i den om det gick, superlåg avgift, väldifersifierad med tilt mot högrisk utvecklingsländer och 15-25% hävstång på det.. gratis lunch.
Dogmatix
2024-07-28, 12:57
Jag är en stark anhängare av att AP7 är en väldigt bra fond. Sen får man så klart erkänna att ni som valt tech de senaste åren har gjort en bra affär, men det är lätt att vara efterklok.
Dock lever jag inte riktigt som jag lär, för typ ett halvår sen fördelade jag om så att lite hamnade i Swedbank new technology och lite i spiltan investmentbolag, men den större delen kvar i AP7. Men börjar luta åt att gå tillbaka till 100% AP7.
Gick tillbaka till AP7 Aktiefond/Såfa för några år sedan och ångrar att jag inte alltid legat där. Skulle ha alla mina pengar i den om det gick, superlåg avgift, väldifersifierad med tilt mot högrisk utvecklingsländer och 15-25% hävstång på det.. gratis lunch.
Hur fungerar det där egentligen? Exempelvis Länsförsäkringar Global Index presterade över två procentenheter bättre 2023 än AP7 och det är helt utan hävstång.
AP7 följer inte samma index .. AP7 är bredare och innehåller bla tillväxtmarknader som gick sämre än utvecklade marknader 2023. Utan hävstång skulle AP7 legat ännu mer efter det året.
StarkaUlf
2024-07-31, 10:02
Intressant hur det kan svänga.
TSM hade en rapport som överträffade förväntningarna ganska rejält och höjde väl dessutom målen för resten av året. Gick väl ner typ 15% på det tillsammans med alla andra halvledarbolag?
Alla påstår pga ASMLs "okej" rapport, var ju inte usel men dom trodde på lite sämre andra halvår. Och sektorrotationen.
AMD har en rapport som är på k*khåret över förväntningarna, typ så lite över som det går, upp 10% just nu. Och NVIDIA och alla andra upp typ 5% på det.
The_RobRoy
2024-07-31, 10:57
Ulf det går inte att förklara, det är heta pengar som åker in och ut, casino på hög nivå.
StarkaUlf
2024-07-31, 11:45
Ulf det går inte att förklara, det är heta pengar som åker in och ut, casino på hög nivå.
Kan bara hålla med :)
StarkaUlf
2024-08-01, 08:12
Poff sa det bara så var all tech-oro borta och Nvidia är snart tillbaka på ATH igen :D helt sjukt.
AMD som dom reagerade på tappade ca 7% från sin högsta punkt under dagen, medans Nvidia bara fortsatte ticka upp.
Dogmatix
2024-08-02, 09:38
Finns det någon protestlista man kan skriva på?
Lite sa kanns det, iallafall for oss smapotatisar och smasparare... oavsett aktie
Nylansering av produkt, upp 5%
Inkomstrapport over forvantan, upp 5%
Nylansering av produkt, ner 5%
Ny president i USA, plusminus 0%
Trump blir skjuten, upp 5%
Inkomstrapport under forvantan, upp 2%
:laugh:
Dock vill jag sla ett slag for AI, manga gaster som besoker oss nyfortiden pratar typ enbart om AI
eternallord
2024-08-02, 14:15
40% ner nu, 10% ner YTD. Kommer bli betydligt mer också, dom blev precis stämda av sina egna aktieägare, och lär garanterat bli stämda av diverse kunder också.
Månadslönerna ceejay, MÅNADSLÖNERNA
The_RobRoy
2024-08-02, 17:24
Månadslönerna ceejay, MÅNADSLÖNERNA
Haha fuck the är ju ÅRSLÖNER nu, ÅRSLÖNER JamesD ÅRSLÖNER!
Dogmatix
2024-08-04, 21:07
Snart dax för en ny börsdag. Har hållit andan under helgen, vad tror ni?
Business as usual. Just keep buying.
Jag ökade belåningen i fredags. Dock inser jag att man använder ganska idiotisk logik eftersom jag ändå köper på en nivå där portföljen ligger +18% i år. Jag hade ju inte fått köpsug när börsen stadigt gått upp 10% till exempel även fast det då var billigare än nu.
The_RobRoy
2024-08-05, 07:39
Idag blir de drag, Japan ner 12%, största raset någonsin. Nasdaq pekar på -5% i premarket..
The_RobRoy
2024-08-05, 07:51
Warren B är som vanligt vassast, han har sålt under året, 700 miljarder SEK har han sålt bara i Apple. Vemfan är det som köpt alla dom aktierna så Apple inte ens gått ner i Q2??
2500 miljarder kassa sitter gubben på nu, fucking legend..
StarkaUlf
2024-08-05, 08:05
Warren B är som vanligt vassast, han har sålt under året, 700 miljarder SEK har han sålt bara i Apple. Vemfan är det som köpt alla dom aktierna så Apple inte ens gått ner i Q2??
2500 miljarder kassa sitter gubben på nu, fucking legend..
Själv sitter jag med ca 500k utanför och är nöjd med det och funderar nu :D Avvakta och se hur det här utvecklar sig, eller börja lägga in några mindre positioner redan nu?
Jag lutar åt att fortsätta vänta ett tag. Kanske hoppar in med det när man sett en stabilitet.
Till och med mer än så Rob. 2900 miljarder SEK.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.