Visa fullständig version : Börsen idag
Grazzafukkinrazzi
2016-11-08, 17:42
Någon som läst på om THQ och planerar att teckna?
Har inte läst på än men bara baserat på att det är ett spelbolag, vilka alla känts som att de hype:ats upp och blivit övertecknade oavsett företagets ekonomi, så ser jag det som ganska sannolikt att jag kommer teckna mig för en ganska stor post.
Ska dock ändå läsa på lite så att jag vet hur mycket jag vågar gå in med :)
Släppte till slut 1/5 i Hansa med 60% vinst, på 117kr.
Kändes som en bra kompromiss att släppa på en liten del i alla fall :)
Grattis :)
Jag kommer teckna THQ. Hur mkt återstår att se. Ska på info 16e.
Grattis :)
Tack, kul med kursraket två dagar i rad :cool:
Men fan alltså, kan inte sluta tänka på om man gått in stort, typ 10 ggr större, men det hade jag ju aldrig gjort så vad fan :d
Får nöja mig med tusenlappar och inte tiotusenlappar, och tiotusenlappar finns ju ändå inte så lika bra :d
Tack, kul med kursraket två dagar i rad :cool:
Men fan alltså, kan inte sluta tänka på om man gått in stort, typ 10 ggr större, men det hade jag ju aldrig gjort så vad fan :d
Får nöja mig med tusenlappar och inte tiotusenlappar, och tiotusenlappar finns ju ändå inte så lika bra :d
Äh. Nu är du ju ännu mer sugen att läsa på om olika bolag och leta framtida guldklimpar. Du får se det på det sättet. ;)
EFN bevakar valet typ hela natten, mycket roligare än SVT!
Mer börs-fokus såklart :cool:
https://www.efn.se/
Har lagt in några säljordrar på företag som är beroende av en stark dollar. De kommer nog sjunka tack vare valresultatet.
The_RobRoy
2016-11-09, 07:50
Dollarn är i princip oförändrad mot SEK nu. Svagare mot EUR dock.
Tror jag passar, spelar inte något av deras spel och känner mig inte lockad heller. Känns inte som att de har mycket på G så risken är att de blir upphaussade på grund av att det är ett spelbolag.
Spänn fast er, kommer rasa *popcorn*
Har lagt in några säljordrar på företag som är beroende av en stark dollar. De kommer nog sjunka tack vare valresultatet.
Kronan förväntas väl tappa mot dollarn nu?
I en orolig värld är tydligen kronan svag.
Tror de sa så på EFN i natt, men var (och är) rätt trött så kan ha missuppfattat :D
Eller kanske var mer mot andra valutor, att både kronan och dollarn tappar alltså?
Kronan förväntas väl tappa mot dollarn nu?
I en orolig värld är tydligen kronan svag.
Tror de sa så på EFN i natt, men var (och är) rätt trött så kan ha missuppfattat :D
Dollarn har i skrivande stund tappat 0,73% mot kronan. 8,93 står de i. Inte mycket tappat.
Spänn fast er, kommer rasa *popcorn*
Fritt fall här..
Fan att ha aktier så mycket aktier (7st) så man inte hinner köpa allt som borde köpts.
Men jag fick mycket på botten som nu studsat upp flera procent.
Inte minst SOBI!!!
Vill inte köpa planlöst utan jag var inne och fixade i "Excel" samtidigt och planerade om och uppdaterade, så det blev stressigt värre som sagt men flertalet köp gjordes i alla fall :)
Inte så tråkigt öka SOBI på 93 när den minuterna senare är uppe i 98 :hbang:
Eller Getinge på 142,80 :cool:
Nu är det bara att avvakta och se vad som händer, har ju inte förköpt mig direkt utan finns beredskap på nedsidan här :)
För att inte tala om 50st Camurus på 88,50 - nu uppe i 98!
Känner mig som en börshaj nästan :cool:
http://www.sherv.net/cm/emo/funny/1/shark-attack-smiley-emoticon.gif
Helt galet, över 4000 spänn upp idag på bara mina aktier, samtidigt som börsen är på rött!
Det är bra pengar för mig i alla fall! :)
Äntligen får man betalt för risken man sakta och kontrollerat växlat upp senaste månaderna :cool:
http://www.sherv.net/cm/emoticons/money/coin-shower-smiley-emoticon.gif
Grattis Svagis :) Önskade jag hann in i Hansa imorse men blev köp i Oncology venture på 45 iallafall!
Aptahem som jag ligger tung i nu sjönk inte.
Trump är positivt för läkemedelssektorn. Kommer gå upp mer allting.
Grattis Svagis :) Önskade jag hann in i Hansa imorse men blev köp i Oncology venture på 45 iallafall!
Aptahem som jag ligger tung i nu sjönk inte.
Trump är positivt för läkemedelssektorn. Kommer gå upp mer allting.
Tackar :)
Hansa var det enda jag inte ökade i idag, tyvärr.
Däremot släppte jag hälften på dryga 90% vinst.
Behövde dra ner lite risk o plocka vinst.
50 aktier kvar i Hansa *popcorn*
Tackar :)
Hansa var det enda jag inte ökade i idag, tyvärr.
Däremot släppte jag hälften på dryga 90% vinst.
Behövde dra ner lite risk o plocka vinst.
50 aktier kvar i Hansa *popcorn*
Gött! Grattis till mycket fin vinst :) allt handlar om %! 90% är grymt.
Lägger sälj Oncology venture 50,50, får se om jag får en liten trevlig vinst :P
#köpdippen
Hade inga likvida medel på kontot så var tvungen att sätta in, fick in mina pengar vid 9.03 så missade lite av botten.
Kunde fylla på rätt bra i några av mina innehav iallafall.
Fick nästan lucara på -17.6% som sen gick upp till -5%.
:D
Dags att tanka Securitas efter fallet? Jag tänker inte 100% vikt då men Securitas är ett av de ledande företagen i en intressant bransch som inte är cyklisk och det är en hedge mot terrorism. Dessutom är det en stabil utdelare.
Jag tycker man kan betala lite extra för en aktie som går tvärtemot börsen vid vissa skeenden. Skulle flyktingavtalet mellan EU och Turkiet kollapsa eller en ny väg öppnas in till Europa så kommer Securitas tälja guld med fällkniv samtidigt som Europa kommer kollapsa politiskt och troligen även ekonomiskt. Så det är bra att äga Securitas om man inte litar till 100% på Erdogan eller ISIL. :)
Jag sålde min Securitas hävstång när Securitas stod på ~136kr så jag missade toppen ganska hårt. Nu finns möjlighet att göra ett nytt försök kanske?
Köp säkerhet annars blir du osäker?
Osedvanligt bra timing... Tjänat 25k+ på Securitas på 22 timmar. Nu iom Trump vann så kan mycket hända som kan gynna Securitas. Jag tänker att G4S och Securitas kommer eventuellt tjäna bra på deportationer, gränskontroll och all oro som kommer därav, samt att lägre företagsskatter gynnar alla. Jag trodde Hillary skulle vinna, köpte minilong secu för att de rasade för hårt på rapporten och som hedge mot terror. Samtidigt så tror jag att viss del av uppgången är tack vare Trumps seger.
-------
Finns det någon som har något tips om man vill gå in i cybersäkerhetsbranschen? Typ någon fond helst eller några svenska företag.
The_RobRoy
2016-11-09, 15:55
Finns det någon som har något tips om man vill gå in i cybersäkerhetsbranschen? Typ någon fond helst eller några svenska företag.
Finns en ETF, blev rätt omskriven för ett par år sen, då den drog upp aktiekursen i F-Secure som s*tan. Tickern är HACK på USA-börsen
Slartibartfast
2016-11-09, 16:15
NY börsen öppnade för en knapp timme sedan. Är det för tidigt att säga att katastrofprognoserna inte förverkligades?
S&P ligger på +/-0.
Vicore Pharma känns bra för en uppgång. Köpte igår. Avklarad positiv fas-1 från PM igår. Lungfibros. Ingen marknadsreaktion. Kanske kan bli en bra affär.
Vicore Pharma känns bra för en uppgång. Köpte igår. Avklarad positiv fas-1 från PM igår. Lungfibros. Ingen marknadsreaktion. Kanske kan bli en bra affär.
Nordea sabbade uppgången imorse med nettosälj på 36k aktier, men ligger nog kvar en stund, tror vi kan se 15-16kr eftersom många har högre GAV, runt 13,50-14 där mest omsättning skedde.
Raschmus
2016-11-10, 11:02
Ligger fortfarande nästan 99% likvid.. Så förbannat tråkigt att vara utanför marknaden. Läser här varje dag bara för att få lite börs-snack i alla fall.
Liten position råvara kanske?
Edit: kollade igenom gamla sälj.. Kan ju inte vara helt nöjd jag sålde Sagax på 53 och Hexatronic på 13.. Båda är kursdubblare.. Alltid lätt att backspegelhandla visserligen.
Ligger fortfarande nästan 99% likvid.. Så förbannat tråkigt att vara utanför marknaden. Läser här varje dag bara för att få lite börs-snack i alla fall.
Spana in Adrigo Hedge kanske?
De kör en grymt imponerande presentation här, om du hoppar till 3:09:45 - "Avkastning och reducerad risk i en osäker aktiemarknad".
Är nog min favoritfond, ska öka lite till nån gång hade jag tänkt :)
https://www.youtube.com/watch?v=BKOqh7_ys2U
Ligger fortfarande nästan 99% likvid.. Så förbannat tråkigt att vara utanför marknaden.
Sedan i måndags är jag -40% likvid. Jag har tjänat jävligt bra denna veckan. Ska nog ta och sälja av lite snart.
Jag är mest sur över att jag funderade så länge på men inte köpte Boliden. Jag tror att Boliden kan vara en enormt lukrativ affär på lång och medellång sikt, men jag har inte nåt att köpa för nu och så har den stigit med över 10%. Vet ej vad jag ska sälja. Mina banker har halva Bolidens P/E-tal och min verkstad kommer värderas upp av samma faktorer som kommer få Bolidens aktie att stiga, om än möjligen lite mindre.
ARMSTARK
2016-11-10, 14:34
Rätt eller fel men jag köpte in mig i Sensys igen, 1,95 lät så billigt. :)
BigForre
2016-11-10, 18:06
Liten position råvara kanske?
Edit: kollade igenom gamla sälj.. Kan ju inte vara helt nöjd jag sålde Sagax på 53 och Hexatronic på 13.. Båda är kursdubblare.. Alltid lätt att backspegelhandla visserligen.
Det är lite långtråkigt och längtar också tillbaka. Låg ca 75% investerad till årsskiftet årsskiftet 14/15 och sålde av fram till Mars. Sedan dess har jag legat ca 85% likvid och har trott på att jag skulle fått se bättre köplägen vid det här laget. Dock sålde jag av under en period när OMS30 gick från ca 1450 och nästan upp till toppen omkring 1700. Mina investeringar är relativt tråkiga och långsiktiga så på de företag som jag låg i så har jag trots allt gjort rätt i att stå utanför.
Summerat: Jag står benfast vid min strategi att hålla mig utanför (jag fortsätter att banka huvudet i väggen). Jag vill se en lägre värderad börs innan jag går in i mina tråkbolag igen.
PS. 10% ligger kvar i min ständiga hedge (som numera inte är någon hedge, eftersom jag inte har några aktier att hedga mot) som är guld. Anledningen att jag inte gör något är att det ligger fysiskt förvarat. Dvs...jag är ingen foliehatt av det slaget, men låter det ligga. Hittills har ju inte det varit helt fel heller.
PS. 10% ligger kvar i min ständiga hedge (som numera inte är någon hedge, eftersom jag inte har några aktier att hedga mot) som är guld. Anledningen att jag inte gör något är att det ligger fysiskt förvarat. Dvs...jag är ingen foliehatt av det slaget, men låter det ligga. Hittills har ju inte det varit helt fel heller.
Var har du guldet nånstans? http://www.sherv.net/cm/emoticons/object/gold-bricks-smiley-emoticon-emoji.png :naughty:
Vattenflaska
2016-11-11, 16:55
Någon som har nån uppfattning om Follicum?
Jag tror det blir en ny nyårskrasch när Fed höjer räntan i december köpte björnar för 10% av portföljen vid toppen efter valdagen, köper nog på mig lite mer när om det passerar årshögsta..
Typ 40% likvid 40%lång 20% hedgad med guld och björnar på dax och omx.
Riktigt segt att vara pessimistiskt lagd iår..
Jag tror det blir en ny nyårskrasch när Fed höjer räntan i december köpte björnar för 10% av portföljen vid toppen efter valdagen, köper nog på mig lite mer när om det passerar årshögsta..
Typ 40% likvid 40%lång 20% hedgad med guld och björnar på dax och omx.
Riktigt segt att vara pessimistiskt lagd iår..
Räntesänkningar och räntehöjningar på 0.25% har knappt någon påverkan vid denna nivån. För börsen gör det kanske på sikt en procent. Kanske om Trumpflationen går i uppfyllelse så att fed behöver höja rejält, men jag gissar på att den är en myt.
Räntesänkningar och räntehöjningar på 0.25% har knappt någon påverkan vid denna nivån. För börsen gör det kanske på sikt en procent. Kanske om Trumpflationen går i uppfyllelse så att fed behöver höja rejält, men jag gissar på att den är en myt.
Nej 0,25% gör ingen stor skillnad i praktiken men det krossar uppfattningen om att pengar kommer vara gratis över obestämd framtid. Ett steg i rätt riktigt att sluta motivera extrema värderingar pga tänket "det finns inga alternativ".
USA börsen går i princip enbart upp pga av återköp med lånade pengar det finns ingen vinstillväxt alls. När räntan börjar gå upp om än lite så måste dessa lån betalas på och vinsterna minskar i princip hela tiden.
Alla bubblor spricker så småningom säger dock inte att det skall hända nästa år, kan dröja längre också..
BigForre
2016-11-12, 11:52
Angående diskussionen ovan; jag skulle hålla (jag håller) störst fokus på just obligationer/räntemarknaden just nu. Den direkta påverkan på aktiemarknaden går ju att dividera fram och tillbaka om, men däremot brukar den avslöja en hel del matnyttigt. Om (för det är absolut inte helt klart) vi ser en trend där marknaden börjar kräva räntor så kommer det blir en omställning som indirekt skapat rörelse på aktiemarknaden. Dessa rörelser skulle jag se som avgörande att försöka beakta (om jag hade varit inne). För mig blir de snarare att betrakta rörelserna för att försöka förstå när det är dags igen..
Det är inte något som jag är helt på det klara med och missbedömde det lite sist. Det som jag trodde var i rörelse var det helt enkelt inte.
Ingen missade väl Hansas framfart förra veckan - denna vecka verkar det vara Camurus tur.
Går bra för min lilla aktieportfölj nu :cool:
Släppte hälften med ~37% vinst och säkrade upp lite kosing.
Blir en rolig månad för Gladiator har jag på känn :)
Statslåneräntan är rätt låg nu...kommer bli ännu lägre skatt på ISK då nästa år!
Om det nu inte lagts ännu något nytt förslag för att få upp skatten där, det passas ju på när räntan är låg så folk inte ska bry sig så mycket.
https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/statslanerantan/?year=2016
Okej så blev i fredags försäljning av aptahem, plus minus noll. La in allt i Oncology venture , sålde idag med 15,8% vinst. Plockade upp 15,000 Oasmia aktier nyss till Gav 9,20 ish.
Tror den vandrar uppåt 10 spänn denna vecka, bryter den dock 10 ser vi nog 11, jag säljer minimum 10,80.
Oroligt Scandi Standard nu.
Ingen aning hur de nya reglerna i Danmark kan tänkas påverka - jag har inte ens hittat hur stor del av verksamheten som är i just Danmark, men den verkar vara väldigt stor i alla fall!
Inte mycket info än, mest att kycklingarna måste vara under tak, men det kanske de redan är i deras anläggningar, vad vet jag.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2016/11/15/scandi-standard-skarpta-regler-i-danmark-pga-fagelinfluensa.html
Att det i stort sett enbart är AVA och NON som säljer gör dock att det känns ok att snitta vidare enligt plan.
BigForre
2016-11-15, 10:48
När det finns en aktietråd på ett träningsforum som det dessutom skrivs mycket i så blir jag rädd att en börskrasch eller längre nedgång är på gång.
När till och med byggarna börjar investera pengar på börsen så har högkonjukturen pågått för länge. :)
Precis som ett av dom största varningstecknen är när aftonbladet börjar skriva om aktier och aktietips.
Börsuppgången har pågått länge nu och det kommer bli en vändning för eller senare. Det här skriver jag inte för att försöka spela Allan (;) ) eller för att klanka ner på någon utan jag vill varna nybörjare så dom inte tror att det kommer gå upp jämnt.
Kommer ihåg IT bubblan och nedgången som följde, jag gjorde bra med pengar ett tag men nedgången som kom gjorde att jag över 2 år halverade pengarna.
Nu har jag arbetat igen det men det tog tid.
Jag skulle aldrig investera pengar i något bolag som jag inte har koll på, läs kvartalsrapporten och artiklar om dom. Läs på aktieforum om bolagen och vad folk skiver om dom, var väldigt kritiska och fundera på var ifrån informationen kommer ifrån för det är inte ovanligt att folk försöker snacka upp aktier.
Man ska titta på bolagets värdering på börsen, om dom gör vinst och hur stora marginaler dom har, titta också på framtidsplaner och vilka riskerna är för företaget i framtiden.
Investera ALDRIG pengar du kommer behöva till annat inom nån månad för på den tiden kan dom halveras. Satsa på lång sikt och sprid riskerna.
Det finns massor med böcker i hur man bör tänka när man ska placera pengar i aktier och det är en bra ide att börja där.
Tro inte att det är så lätt som det verkar, nu kanske det verkar väldigt lätt men det kommer ändras. Nu vill jag inte skrämma bort folk för att investera sina pengar i aktier är en av dom bästa sparformerna men man måste ta reda på mycket information. Det är väldigt bra att lära sig placera i aktier i unga år för det är nånting man kommer ha mycket nytta av när man blir äldre.
Haha, episkt inlägg.. postat den 4 Juli 2007. Den 9 Juli 2007 peakade OMXS 30 på 1308 och nådde sin högsta punkt sedan September 2000, 17 november 2008 stod samma index i 576. OMXS 30 hade återhämtat sig till 1308 först i November 2013.
The_RobRoy
2016-11-15, 10:52
Haha, episkt inlägg.. postat den 4/7 2007. Den 9/7 2007 stod OMXS 30 i 1308, 17/11 2008 stod samma index i 576 ;)
Rätt episkt ja :)
Oroligt Scandi Standard nu.
Ingen aning hur de nya reglerna i Danmark kan tänkas påverka - jag har inte ens hittat hur stor del av verksamheten som är i just Danmark, men den verkar vara väldigt stor i alla fall!
Inte mycket info än, mest att kycklingarna måste vara under tak, men det kanske de redan är i deras anläggningar, vad vet jag.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2016/11/15/scandi-standard-skarpta-regler-i-danmark-pga-fagelinfluensa.html
Att det i stort sett enbart är AVA och NON som säljer gör dock att det känns ok att snitta vidare enligt plan.
Kortsiktigt var det knappast fel att öka på 54,75 i alla fall, för nu står den i 56,75 :cool:
Haha, episkt inlägg.. postat den 4 Juli 2007. Den 9 Juli 2007 peakade OMXS 30 på 1308 och nådde sin högsta punkt sedan September 2000, 17 november 2008 stod samma index i 576. OMXS 30 hade återhämtat sig till 1308 först i November 2013.
Rätt episkt ja :)
Man får hoppas att hans goda timeing översattes till att han köpte några sälj-optioner/futurer på börsen och lever loppan på Rivieran i sin lyxjakt nu om somrarna.
Annars finns det folk här som kanske blivit brända en gång och ständigt säger att börsen ska ned, en dag får de rätt och även om de haft fel i 5 år så kommer de garanterat säga "vad var det jag sa".
Hur resonerar ni när man t.ex. köpt en del aktier i ett företag, företaget stiger och då vill man såklart köpa mer aktier. Men då finns ju risken att man köper på toppen och det börjar gå ner osv.
Jag tror såklart på företaget, men jag har ingen aning om det är övervärderat just nu.Så hur ska man kunna avgöra sånt?
Hur resonerar ni när man t.ex. köpt en del aktier i ett företag, företaget stiger och då vill man såklart köpa mer aktier. Men då finns ju risken att man köper på toppen och det börjar gå ner osv.
Jag tror såklart på företaget, men jag har ingen aning om det är övervärderat just nu.Så hur ska man kunna avgöra sånt?
Jag resonerar alldrig(med två L för att förtydliga) så. Hur tänker du att ett högre pris gör aktien mer köpvärd, det är ju tvärtom. Stiger aktien i värde så kan du endast köpa om underliggande företag ser ut att ha blivit mer värdefullt sedan innan.
Om ICA säljer svensk nötfärs för 80kr/kg normalt, och de sänker priset tillfälligt till 50kr/kg så gör det väl rimligtvis dig mer benägen att köpa. Om de istället delar ut ett reklamblad där de visar att de tillfälligt höjt priset till 120kr/kg så köper du ju bara om du är en idiot. Det är ju samma köttfärs som innan. Priset när du köper är hur mycket pengar du blir av med per köpt vara, om varan är densamma så ska du vilja få den för ett lågt pris. Målet är att köpa billigt.
Jag tror jag sagt samma sak på sju olika sätt nu så nu hoppas jag du förstått. *hug*
Jag resonerar alldrig(med två L för att förtydliga) så. Hur tänker du att ett högre pris gör aktien mer köpvärd, det är ju tvärtom. Stiger aktien i värde så kan du endast köpa om underliggande företag ser ut att ha blivit mer värdefullt sedan innan.
Om ICA säljer svensk nötfärs för 80kr/kg normalt, och de sänker priset tillfälligt till 50kr/kg så gör det väl rimligtvis dig mer benägen att köpa. Om de istället delar ut ett reklamblad där de visar att de tillfälligt höjt priset till 120kr/kg så köper du ju bara om du är en idiot. Det är ju samma köttfärs som innan. Priset när du köper är hur mycket pengar du blir av med per köpt vara, om varan är densamma så ska du vilja få den för ett lågt pris. Målet är att köpa billigt.
Jag tror jag sagt samma sak på sju olika sätt nu så nu hoppas jag du förstått. *hug*
Haha jo asså jag förstår ju det du menar. Men samtidigt vill man ju lägga in mer pengar om den skulle fortsätta stiga på samma sätt. Fortsätter den öka hela tiden och man inte köper in sig mer så tappar man ju potentiell vinst.
Haha jo asså jag förstår ju det du menar. Men samtidigt vill man ju lägga in mer pengar om den skulle fortsätta stiga på samma sätt. Fortsätter den öka hela tiden och man inte köper in sig mer så tappar man ju potentiell vinst.
Jo, men då hade det ju varit bättre att köpa mer innan.
Det är inte så att det som gjorde att du tyckte aktien var köpvärd innan har hittats av andra som nu har gjort att aktien är nära sitt rätta värde?
Du kan inte titta på hur kursen har gått tidigare för att spå hur aktien kommer gå. Det kallas teknisk analys och det finns ett stort antal böcker, fonder och till och med datorer som handlar enligt den principen. Man har aldrig lyckats visa att någon av dessa metoderna med statistisk signifikans kan prediktera framtida kursrörelser. Jag är grymt skeptisk till det och jag är nästan säker på att de datorerna och de fonderna har algoritmer som gör det bättre än du i vilket fall.
Det du kan göra bättre eller åtminstone bra är att köpa något som ser undervärderat ut genom att du förstår marknaden, har insyn i företaget(kvartalsrapporten), tror på ekonomin i stort eller på produkten företaget tjänar sina pengar på.
Jag har hela tiden 15-25 aktier som jag spanar på och ca 5-15 som jag äger. De jag äger och vissa av de jag spanar på håller jag mig frekvent uppdaterad på och de andra håller jag mig sporadiskt uppdaterad på. Vissa vill jag in i men väntar på ett bra läge(dvs låg kurs). Vissa vill jag köpa och hålla, andra vill jag köpa för något specifikt syfte under en tidsperiod när jag tror det kan gynnas av en nyhet/trend eller min diversifiering gynnas av det.
Man får hoppas att hans goda timeing översattes till att han köpte några sälj-optioner/futurer på börsen och lever loppan på Rivieran i sin lyxjakt nu om somrarna.
Annars finns det folk här som kanske blivit brända en gång och ständigt säger att börsen ska ned, en dag får de rätt och även om de haft fel i 5 år så kommer de garanterat säga "vad var det jag sa".
är väl inget konstigt för swingtraders, jag kommer säga det, eftersom jag handlar cyklist över relativt långa perioder och anser att vi är artificiellt uppblåsta.
Det är också många som bränner sig på stockpicking men få som är öppna med sin redovisning, vilket jag anser är lite märkligt som anonyma forumanvändare.
EDIT: att lyssna på trackrecords från människor som inte varit med om en hel cykel t.ex, ger inte mycket, deras syn på det hela brukar förändras efter deras första stora bustperiod
Är det ett företag du verkligen tror på och kommer att vara väldigt långsiktig i ser jag inga problem alls med att köpa trots att kursen stigit. Sprider du ut dina inköp kommer du ibland köpa dyrt och ibland billigt. Över tid kommer förhoppningsvis aktien att klättra uppåt och tillsammans med eventuella utdelningar borde det blivit en bra investering trots att du någon gång köpt lite dyrare.
Jo, men då hade det ju varit bättre att köpa mer innan.
Det är inte så att det som gjorde att du tyckte aktien var köpvärd innan har hittats av andra som nu har gjort att aktien är nära sitt rätta värde?
Kan absolut va så, kan även va så att aktien gått upp så mycket så fler har velat gå in i företaget och med det ökat priset enormt också.
Jag hade inte tänkt köpa atm, men om den börjar dra ner igen så kommer jag nog göra det. Handlar iaf om kanadensiska cannabis aktier. Ena företaget har gått upp 100% sen köpet 1 månad sen ungefär.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/100319/canopy-growth-corp
t.ex.
är väl inget konstigt för swingtraders, jag kommer säga det, eftersom jag handlar cyklist över relativt långa perioder och anser att vi är artificiellt uppblåsta.
Det är också många som bränner sig på stockpicking men få som är öppna med sin redovisning, vilket jag anser är lite märkligt som anonyma forumanvändare.
EDIT: att lyssna på trackrecords från människor som inte varit med om en hel cykel t.ex, ger inte mycket, deras syn på det hela brukar förändras efter deras första stora bustperiod
Hahaha, det är så gött att du kände dig träffad för det var dig jag syftade på. :)
Jag kör stockpicking fast håller oftast ganska länge. Så när jag blir bränd så tjänar jag generellt pengar ändå. Ett av mina dåliga köp var Concordia Maritime runt 2008. Jag köpte för 18 och sålde för 15 och det var ett av mina största innehav ett tag. Under de åren jag höll det delade de ut 1kr per aktie alla år och jag höll det över 4 utdelningar.
Jag har naturligtvis bränt mig på småsummor i skitbolag Rusforest (ca 10k) och några små warrant affärer. Men när man köper kvalitetsbolag och håller länge så blir det ofta vinst. Det är när man försöker hoppa som en jävla ninja mellan korta och långa positioner och när man försöker hitta nästa fingerprint som man bränner sig. Samtidigt så är det oftast inte stora summor jag tjänar. Nån enstaka affär blir väldigt bra (+20-50k ); SAAB 2012-2015 för ~115kr sålde jag alldeles för tidigt för 220 men gjorde ändå 60k på, Securitas nu i år gjorde jag 50k på men det var en Mini long. Annars ligger de flesta av innehaven på mellan -10% och +30% men de ger ju utdelningar hela tiden.
Vill du veta den sämsta affären jag någonsin gjort? Under finanskrisen 2008 så var jag ganska likvid och ungefär när det var som allra värst så höjdes räntorna på storbankerna. Swedbank gav mig typ 5,8% ränta över ett år när jag satte in. Det var på min studenttid så jag hade bara ca 100kr att sätta in men det svider som fan att börsen gick upp 50% under tiden som jag stoppade huvudet i sanden. Jag minns också att jag funderade på om jag skulle köpa Boliden i den vevan, vilken har rusat 950% sedan dess. :smash:
Börsen är inte ett nollsummespel där någon måste förlora för att en annan ska vinna, de flesta vinner över tid.
Och jag har handlat på börsen sedan 2006, men då var det med småsummor och mestadels snabba affärer som gick sådär. Det känns som att du bränt dig och sedan dess alltid varit livrädd för aktier. Det är en sak att förlora 50% en gång. Men om du blir okapabel att ta del av en uppgång på 100% på grund av fobin som uppkom efter det så har du förlorat så mycket mer.
Hahaha, det är så gött att du kände dig träffad för det var dig jag syftade på. :)
Jag kör stockpicking fast håller oftast ganska länge. Så när jag blir bränd så tjänar jag generellt pengar ändå. Ett av mina dåliga köp var Concordia Maritime runt 2008. Jag köpte för 18 och sålde för 15 och det var ett av mina största innehav ett tag. Under de åren jag höll det delade de ut 1kr per aktie alla år och jag höll det över 4 utdelningar.
Jag har naturligtvis bränt mig på småsummor i skitbolag Rusforest (ca 10k) och några små warrant affärer. Men när man köper kvalitetsbolag och håller länge så blir det ofta vinst. Det är när man försöker hoppa som en jävla ninja mellan korta och långa positioner och när man försöker hitta nästa fingerprint som man bränner sig. Samtidigt så är det oftast inte stora summor jag tjänar. Nån enstaka affär blir väldigt bra (+20-50k ); SAAB 2012-2015 för ~115kr sålde jag alldeles för tidigt för 220 men gjorde ändå 60k på, Securitas nu i år gjorde jag 50k på men det var en Mini long. Annars ligger de flesta av innehaven på mellan -10% och +30% men de ger ju utdelningar hela tiden.
Vill du veta den sämsta affären jag någonsin gjort? Under finanskrisen 2008 så var jag ganska likvid och ungefär när det var som allra värst så höjdes räntorna på storbankerna. Swedbank gav mig typ 5,8% ränta över ett år när jag satte in. Det var på min studenttid så jag hade bara ca 100kr att sätta in men det svider som fan att börsen gick upp 50% under tiden som jag stoppade huvudet i sanden. Jag minns också att jag funderade på om jag skulle köpa Boliden i den vevan, vilken har rusat 950% sedan dess. :smash:
Börsen är inte ett nollsummespel där någon måste förlora för att en annan ska vinna, de flesta vinner över tid.
Och jag har handlat på börsen sedan 2006, men då var det med småsummor och mestadels snabba affärer som gick sådär. Det känns som att du bränt dig och sedan dess alltid varit livrädd för aktier. Det är en sak att förlora 50% en gång. Men om du blir okapabel att ta del av en uppgång på 100% på grund av fobin som uppkom efter det så har du förlorat så mycket mer.
Härligt, men det framgår fortfarande inte vad det står på sista raden för dig, sedan start, till idag. I procentuell vinst av insatsen och tidsspannet.
Jag hoppas också att din goda avkastningen fortsätter att stå sig.
Jag vill gärna minimera risk, för jag har varit med om IT-bubblan, hickan 2008 räddade man via något som är otestat under all historia, QE.
http://ritholtz.com/wp-content/uploads/2012/09/83.jpg
jag har sett samma tendenser som IT-bubblan sedan 2008, där man tror att det bara finns en vinstsida, det är det som gör att jag ligger utanför tills jag vet vad facit blir av QE.
Jag tror det slutar i hybris följt av tragedi, men har folk en strategi att säkra en vinst som hamnar utanför investeringsbudgeten så visst, roligt, men det är ganska vanligt att ösa på med tidigare vinstkapital när förluster börjar stå på rad.
Jag har för lite resurser för att tro att jag ska kunna maximera vinst, men jag kan minimera förlust.
Lagen om stora tal bidrar ju även till att slumpen genererar vinnare även genom en dystopi
Allting är ju obeprövat tills det provas. Hickan som du kallar det var mycket värre än IT-bubblan och det är därför QE1 behövdes. Att man sedan fortsatt med övriga QE kan man ha åsikter om. Jag köper att vi inte vet vad facit av dem blir, men jag är lite skeptisk till varför det endast finns negativa börs-scenarion enligt dig.
Här är två positiva scenarion:
1. Om lågräntemiljön beror på ett systemskifte så ska världens börser upp 100%, minst, vilket jag redogjort för tidigare i tråden. Det som talar mot det här är att det aldrig tidigare skett.
2. Om inte lågräntemiljön är här för att stanna genom att vi genomgår ett nytt systemskifte eller att det systemskifte vissa säger att vi haft inte alls har varit så genomslagskraftigt så kommer QE och den låga räntan att driva upp inflationen och det har alltid varit bra att äga aktier innan tider av inflation. Det som talar emot det här är att vi redan haft lågräntepolitik och QE väldigt länge och ingen inflation har skapats.
Om tillväxten går ner, så kommer kostnaden för pengar att sjunka och avkastning av pengar kommer sjunka. Två saker av tre har redan skett.
Du säger att vi går mot sämre tider, därför ska börsen ned. Jag säger att vi redan är i sämre tider och aldrig kommer ur dem, därför ska börsen upp. Jag är mer pessimistisk än du. Men inte till börsen.
Allting är ju obeprövat tills det provas. Hickan som du kallar det var mycket värre än IT-bubblan och det är därför QE1 behövdes. Att man sedan fortsatt med övriga QE kan man ha åsikter om. Jag köper att vi inte vet vad facit av dem blir, men jag är lite skeptisk till varför det endast finns negativa börs-scenarion enligt dig.
Här är två positiva scenarion:
1. Om lågräntemiljön beror på ett systemskifte så ska världens börser upp 100%, minst, vilket jag redogjort för tidigare i tråden. Det som talar mot det här är att det aldrig tidigare skett.
2. Om inte lågräntemiljön är här för att stanna genom att vi genomgår ett nytt systemskifte eller att det systemskifte vissa säger att vi haft inte alls har varit så genomslagskraftigt så kommer QE och den låga räntan att driva upp inflationen och det har alltid varit bra att äga aktier innan tider av inflation. Det som talar emot det här är att vi redan haft lågräntepolitik och QE väldigt länge och ingen inflation har skapats.
Om tillväxten går ner, så kommer kostnaden för pengar att sjunka och avkastning av pengar kommer sjunka. Två saker av tre har redan skett.
Du säger att vi går mot sämre tider, därför ska börsen ned. Jag säger att vi redan är i sämre tider och aldrig kommer ur dem, därför ska börsen upp. Jag är mer pessimistisk än du. Men inte till börsen.
Vad var värre 2008 än 2000?
Beskriv systemskiftet, jag hänger inte riktigt med på vad du menar att det är för något.
Jag ser inga scenarion där vi lyfter globalt pga QE och lågränteläge, så länge vi inte plötsligt ser en energilagringsinnovation och en energiproduktionsinnovation.
Jag ser samma gamla historia, massor av IOU utan underliggande värde, någon ska betala kalaset, ingen vill, vi kommer ha konflikter och en till utdragen global bustperiod som också blir extra lång pga ännu fler QE försök från diverse i diverse utformningar och en djup botten.
Jag är positiv till investeringar, men inte på börsen :)
Låter som du borde köpa du-vet-vad :cool:
Ja, Entropics såklart (nej jag jobbar inte där jag bara gillar idén med investeringar i försäkringsrisker skarpt) :)
http://entropics.se/
Vad var värre 2008 än 2000?
Beskriv systemskiftet, jag hänger inte riktigt med på vad du menar att det är för något.
Jag ser inga scenarion där vi lyfter globalt pga QE och lågränteläge, så länge vi inte plötsligt ser en energilagringsinnovation och en energiproduktionsinnovation.
Jag ser samma gamla historia, massor av IOU utan underliggande värde, någon ska betala kalaset, ingen vill, vi kommer ha konflikter och en till utdragen global bustperiod som också blir extra lång pga ännu fler QE försök från diverse i diverse utformningar och en djup botten.
2000 var en kris där förväntningarna drev spekulationer i saker som visade sig överdrivna. En bubbla som sprack och vissa förlorade lite pengar, några andra förlorade jobben. 2008 var det nån vecka eller något snedsteg till ifrån att hela västvärldens banksystem skulle duka under totalt. I Sverige var det värre 2000 men globalt var 2008 mycket värre.
När man gjorde QE1 så köpte Fed bankernas sämsta tillgångar som hade negativa värden. Det var tvunget.
Det är lustigt att du tar upp innovationer för det är precis det jag menar med systemskiftet. Vi har redan plockat alla lågt hängande frukter. Först flyttade folk till staden och började jobba i industrin, sen effektiviserades industrin och vi kunde producera mer, sen automatiserades industrin. Var är nästa landvinning? Den finns inte på kartan. Det har inte skett nåt sedan vi fick smartphones, och det skapade bara lite incitament att konsumera annorlunda. Systemskiftet är att vi kommer ha lägre tillväxt och göra saker bättre utan att göra mer fast i en långsammare takt. Detta leder till lågt inflationstryck vilket leder till att räntan kan/måste hållas låg vilket leder till att P/E talen ska upp för pengar blir billigt. Ingen krasch alltså, bara låg tillväxt som inte är inflationsdrivande, så företagen fortsätter göra vinster, men P/E ska gå från 20 till 30 för att räntan är 2.5% istället för 5%.
Vi kanske har QE i 50 år, det kanske är nya standardtillståndet, vad vet vi? Däremot är jag säker på att räntan 50 år framåt kommer vara lägre än räntan 50 år bakåt vilket driver P/E-talen uppåt.
Om vi hittar den här energilagringsinnovationen eller produktionsinnovationen som revolutionerar världen, ja då blir det ju några års kraftig tillväxt med inflation, räntehöjningar och flaskhalsar och sedan en efterföljande krasch/nedgång.
Sålde hälften av innehavet i LUMI idag, vågar inte ligga kvar fullinvesterad utifall det skiter sig. Ligger samtidigt rejält back i TLSN och FING. FING är jag egentligen sugen på att öka medan jag helst bara vill ut ur TLSN på vettig nivå.
Spiltan räntefond har fått fart igen!
Kanske ska flytta över räntepengar dit i januari om det verkar hålla i sig.
Bättre med 2-3% än 0,3% hos Collector...
Snacka om tråkig timing av mig i Oncology venture att sälja igår, men det är ok. Blev ändå över 15% plus så kan ju inte klaga hehe.
Oasmia rörde sig inte som ja hoppats idag tack vare fortsatta utförsäljningar av bl.a DDB när den började dra till 9,60 imorse.
Kanske imorgon... :)
Inga röda siffror iallafall denna vecka, inte förra heller, gått riktigt bra. Hoppas göra en bra vinst till här nu sen riskminimera, kanske gå i ide ett tag. Börja bunkra lönen på all vinst på sparkontot. Har mer än dubblat mina pengar på 5-6 veckor... Synd att trampa på en mina och loosa allt i en dålig trade.
Sålde ur oasmia, 9,50. Lätt vinst på 0,3kr/aktie bra bra :)
Nu är frågan, ska man bara avvakta och känna av läget... Kanske vara likvid.
Det är lustigt att du tar upp innovationer för det är precis det jag menar med systemskiftet. Vi har redan plockat alla lågt hängande frukter. Först flyttade folk till staden och började jobba i industrin, sen effektiviserades industrin och vi kunde producera mer, sen automatiserades industrin. Var är nästa landvinning? Den finns inte på kartan. Det har inte skett nåt sedan vi fick smartphones, och det skapade bara lite incitament att konsumera annorlunda. Systemskiftet är att vi kommer ha lägre tillväxt och göra saker bättre utan att göra mer fast i en långsammare takt. Detta leder till lågt inflationstryck vilket leder till att räntan kan/måste hållas låg vilket leder till att P/E talen ska upp för pengar blir billigt. Ingen krasch alltså, bara låg tillväxt som inte är inflationsdrivande, så företagen fortsätter göra vinster, men P/E ska gå från 20 till 30 för att räntan är 2.5% istället för 5%.
http://www.di.se/nyheter/elon-musk-robotar-kommer-ta-over-alla-jobb/
Jag är inne på samma spår som dig och ser inte riktigt vad som ska komma "igång". Det pratas om att Trump ska skapa jobb i USA och folket i Detroit tror att fordonsindustrin ska kicka igång igen på högvarv men det kommer inte hända.
"I takt med att allt fler jobb försvinner till följd av teknikens utveckling, och fler blir arbetslösa, kommer många behöva leva på statliga pengar, enligt Elon Musk, som menar att det inte finns många alternativ, enligt CNBC.
”Det troliga är att vi till slut kommer att leva på någon form av medborgarlön”, säger han till CNBC."
http://www.di.se/nyheter/elon-musk-robotar-kommer-ta-over-alla-jobb/
Jag är inne på samma spår som dig och ser inte riktigt vad som ska komma "igång". Det pratas om att Trump ska skapa jobb i USA och folket i Detroit tror att fordonsindustrin ska kicka igång igen på högvarv men det kommer inte hända.
"I takt med att allt fler jobb försvinner till följd av teknikens utveckling, och fler blir arbetslösa, kommer många behöva leva på statliga pengar, enligt Elon Musk, som menar att det inte finns många alternativ, enligt CNBC.
”Det troliga är att vi till slut kommer att leva på någon form av medborgarlön”, säger han till CNBC."
Elon Musk asså. Jag vet inte. Alla säger att jobb försvinner, men netto så försvinner inte så många jobb när industrin automatiseras. Istället ökar produktionen, folk omskolas/pensioneras och jobben blir annorlunda. Om svenska industrin tappar 1 miljon jobb men produktionen går upp så skulle alla dessa kunna bli en del av tjänstesamhället. Varför har varje familj en tvättmaskin och en dammsugare? Ha en tvättkorg och ett städbolag och låt proffsen sköta det. Det är skatter som sätter stopp för det. Delningsekonomins potential skattas också sönder.
Vi blir inte fattigare av att färre jobbar i industrin/gruvnäring/*lägg in valfritt jobb där man faktiskt producerar något* så länge det produceras lika mycket. Är vi lika många som har lika mycket att dela på så blir det kanske bara en annorlunda allokering, kanske kortare arbetstid på sikt, fler tjänster som man betalar för istället för att göra själv osv.
Varför ska jag som civilingenjör och tycker mitt jobb rätt ofta är roligt att göra tjäna mer på att renovera, städa och tvätta som jag tycker är urtrist och som jag är dålig på? Det finns inte en städfirma som städar så ineffektivt som jag och jag har typ tre skåp helt dedikerade till städprodukter. Ingenjören i mig får ångestattacker av det horribla resursutnyttjandet. Stordrift har varit en sådan landvinning som givit oss mycket, men den har inte tagit sig in i hemmen.
Sålde av hälften tidigare idag, men får väl se vad som händer i framtiden.
http://imgur.com/vNDt0J9
Lyckas inte embedda :(
http://i.imgur.com/vNDt0J9.png
Va ju så jag skrev, men bilden laddades inte... aja fint
Försökte du frå telefonen? Direktlänkar och imgur fungerar inte alls bra på mobil.
Försökte du frå telefonen? Direktlänkar och imgur fungerar inte alls bra på mobil.
Tror jag missade o lägga in filändelsen .png på slutet.
Klippte en 12%are i IFOX vid öppningen efter handelsstopp 16 :) Kommer säkert ralla till 12 imorgon men valde att inte äga över natten. Ännu en kanonfin trade.
Grazzafukkinrazzi
2016-11-16, 17:37
Maha, säljrek på Starbreeze och PDX. Ligger tungt och kommer nog fortsätta tanka istället.
4623, du har väl också relativt stora innehav i båda?
Maha, säljrek på Starbreeze och PDX. Ligger tungt och kommer nog fortsätta tanka istället.
4623, du har väl också relativt stora innehav i båda?
Stort är som sagt relativt, men ja.
I Starbreeze iaf. Paradox sålde jag på 52 när rapporten kom. Köpte tillbaka på 45 idag. :)
Starbreeze köper jag inte mer, eller säljer för den delen. Jag är ganska irriterad på dem för tillfället. Deras kommunikation med marknaden är under all kritik.
The_RobRoy
2016-11-17, 00:49
Spiltan räntefond har fått fart igen!
Kanske ska flytta över räntepengar dit i januari om det verkar hålla i sig.
Bättre med 2-3% än 0,3% hos Collector...
Hur menar du, 1% ränta på collector just nu?
Rätt val att inte ligga kvar i IFOX :) In o ut bara, man ska inte ligga kvar i något :d
Försöker komma in i oasmia igen. 9,20.
Hur menar du, 1% ränta på collector just nu?
Jag har inte bundit såklart, utan har lättåtkomliga pengar där med 0,3% via Avanza.
Rätt val att inte ligga kvar i IFOX :) In o ut bara, man ska inte ligga kvar i något :d
Försöker komma in i oasmia igen. 9,20.
Check, 9,20 inne. Synd man inte lyckades några ören lägre där.
The_RobRoy
2016-11-17, 10:31
Jag har inte bundit såklart, utan har lättåtkomliga pengar där med 0,3% via Avanza.
Öppnar man konto hos collector får man 1%
Öppnar man konto hos collector får man 1%
Aha, så stor skillnad.
Något att tänka på kanske om räntorna går upp rejält i framtiden, så det gör någon praktisk skillnad i kronor räknat.
Någon mer som tecknat THQ Nordic?
Känns som det kan bli en rätt het IPO, tv-spels har varit ganska så intressant de senaste..
Känns som det kan bli en rätt het IPO, tv-spels har varit ganska så intressant de senaste..
Har tecknat, tänker dock sälja det, högst sannolikt, lilla antalet aktier som jag blir tilldelad ganska snabbt.
Jupp, hoppas på en till paradox. :d
Någon läckte ut för en vecka sen att den redan blivit fulltecknad så har svårt att se hur det kan slå fel men nu blev det väll jinx på det hela sorry!
Avanza har sista teckningsdag idag för Chemotech, Nordnet imorgon.
Är det någon som har någon uppfattning om uppdateringsfrekvensen av aktuella priser på USA-börsen hos Nordnet? För Avanza är segare än segast. Det tar hyfsat jättelång tid innan den får upp rätt siffror. Eller snarare, den får upp rätt siffror först efter att börsen stängt. Ska jag köpa något måste jag in och titta vad den står i på Nasdaqs hemsida innan.
Är det någon som har någon uppfattning om uppdateringsfrekvensen av aktuella priser på USA-börsen hos Nordnet? För Avanza är segare än segast. Det tar hyfsat jättelång tid innan den får upp rätt siffror. Eller snarare, den får upp rätt siffror först efter att börsen stängt. Ska jag köpa något måste jag in och titta vad den står i på Nasdaqs hemsida innan.
Avanza har 15 minuters fördröjning. Men om du klickar på köp eller sälj och tittar orderboken så är det livesiffror.
Kors i plåten vilken vecka. Avslutar snyggt med en försäljning i Oasmia på 9,85 :) +0,65 per aktie sen igår. Fjärde traden där i veckan med minst 0,25 vinst.
Summering:
Köpte Oncology venture förra fredagen GAV 53,68, sålde måndag 61,07.
Oasmia köp 9,20 sälj 9,50.
Oasmia köp 9,20 sälj 9,45.
Oasmia köp 9,15 sälj 9,40.
Oncology venture igen, GAV 66, sålde 70.
Interfox köp 10,15 sälj 11,10.
Oasmia köp 9,20, sälj 9,85.
Finns det cdo:er för svenska marknaden?
Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Vattenflaska
2016-11-20, 19:34
Tips på guldfonder? Alltså fonder med innehav på bolag som sysslar med guld.
Någon som fortfarande är inne i IFOX :) ?
Fick knappt 130 aktier... kanske räcker till en flaska cava till slut? :laugh:
Fick knappt 130 aktier... kanske räcker till en flaska cava till slut? :laugh:
Ja, blev inga imponerande mängder, fick 2.9% av vad jag tecknat mig för.
Funderar på om man vågar gå in med (åtminstone delar av) det övriga kapitalet som lagts undan direkt när aktierna blir tillgängliga eller inte, är egentligen inget bolag jag planerar att bli långsiktig i men både paradox & gaming corp klättrade ju rätt bra även en tid efter introduktionen.
Ja, blev inga imponerande mängder, fick 2.9% av vad jag tecknat mig för.
Funderar på om man vågar gå in med (åtminstone delar av) det övriga kapitalet som lagts undan direkt när aktierna blir tillgängliga eller inte, är egentligen inget bolag jag planerar att bli långsiktig i men både paradox & gaming corp klättrade ju rätt bra även en tid efter introduktionen.
Blev i princip ingenting här heller men kanske köper lite mer får se. Har en lite rabatt mot tex paradox men om det finns mer potential i den ena eller andra spelportföljen har jag ingen direkt koll på. Blir det inget köp nära teckningskursen så säljer jag nog bara av de lilla man fick.
Någon som fortfarande är inne i IFOX :) ?
Jag sitter kvar, om än inte lite nervöst. Har gått in med pengar jag har råd att förlora, även om det vore surt om det skiter sig i slutändan!
Raschmus
2016-11-22, 08:39
Swingtradar i Magnolia nu. Olikt min egna strategi men får se när vi öppnar!
Hur har ni tänkt när ni suttit på Interfox trots alla varningar? Har ni gjort er egen analys och kommit fram till att allt är som det ska?
Hur har ni tänkt när ni suttit på Interfox trots alla varningar? Har ni gjort er egen analys och kommit fram till att allt är som det ska?
Inte så mycket en analys som en chansning på att oljan finns i marken som det sägs och att någon kommer vilja köpa den. När och till vilket pris återstår att se, men jag hoppas att det snart är slutförhalat och en affär går i lås!
35% är ju 35%, men tilldelningen jag fick på mina två depåer av THQ var ganska patetisk. :/
(Knappt 200 totalt)
35% är ju 35%, men tilldelningen jag fick på mina två depåer av THQ var ganska patetisk. :/
(Knappt 200 totalt)
Fick du tilldelning på två depåer? Ganska uselt att det går att få det när det står i prospektet att det endast ges tilldelning på en depå per personnummer.
Stefanski
2016-11-22, 09:58
Snickrat ihop en utdelningsportfölj, vad tycks? Något man bör byta / lägga till / ta bort? :)
På samtliga är innehavet ungefär lika stort förutom i Nibe och ratos där det är 50 % mindre jämfört med dem andra bolagen
Castellum
HM
Swedish Match
Axfood
Handelsbanken
Kinnevik
Investor
Nibe
Ratos
Fick du tilldelning på två depåer? Ganska uselt att det går att få det när det står i prospektet att det endast ges tilldelning på en depå per personnummer.
Jag hade knappt läst någonting av prospektet så det visste jag inte, men ja, det fick jag.
Snickrat ihop en utdelningsportfölj, vad tycks? Något man bör byta / lägga till / ta bort? :)
På samtliga är innehavet ungefär lika stort förutom i Nibe och ratos där det är 50 % mindre jämfört med dem andra bolagen
Castellum
HM
Swedish Match
Axfood
Handelsbanken
Kinnevik
Investor
Nibe
Ratos
Varför Handelsbanken och inte Nordea? Högre utdelning på den senare.
Stefanski
2016-11-22, 12:51
Varför Handelsbanken och inte Nordea? Högre utdelning på den senare.
Tanken där var att handelsbanken känns mer stabila. Möjligen så tänker jag fel. Tycker du jag borde byta till Nordea istället? :)
Har du KF så borde du titta på DNB också, som alternativ i banksektorn.
Lägre värdering och utdelningen kommer, med största sannolikhet, att öka rejält framöver.
Tanken där var att handelsbanken känns mer stabila. Möjligen så tänker jag fel. Tycker du jag borde byta till Nordea istället? :)
Köp bank, annars får du bank! :)
Jag äger Nordea, köpte när den låg mycket lägre dock. Handelsbanken har alltid varit stabilare och haft högre kvalitet än Nordea. Samtidigt är fortfarande multiplarna högre i SHB trots Nordeas 30% uppgång sen i april. Jag har svårt att säga vilket som är bäst. Köp båda kanske?
Stefanski
2016-11-22, 13:02
Har du KF så borde du titta på DNB också, som alternativ i banksektorn.
Lägre värdering och utdelningen kommer, med största sannolikhet, att öka rejält framöver.
Har ett ISK konto. Funderar på att göra ett KF konto för att spicea med lite utländska bolag. Tex novo nordisk som ligger väldigt lågt nu.
Har ett ISK konto. Funderar på att göra ett KF konto för att spicea med lite utländska bolag. Tex novo nordisk som ligger väldigt lågt nu.
Då beror det på hur din situation ser ut om du kan få tillbaka källskatten eller ej.
Tycker absolut att du borde öppna en KF om du är sugen på utländska aktier/ETFer. Finns otroligt mycket spännande utdelningsalternativ i USA. Kanske inte just nu, när Amerikanska börsen år på ATH och dollarn dyr (REITs har iofs kommit ned ganska bra trots det), men generellt sett finns det många intressanta alternativ där när tillfälle ges!
Lifehack:
Dagens industri
Tryck på esc när sidan laddas så kan man läsa hela artikeln utan att betala. :laugh:
ARMSTARK
2016-11-23, 10:13
Imorgon är det rapport från Sensys, då får vi se om magkänslan var god eller om det blir tarmsköljning. :d
Lifehack:
Dagens industri
xxxxxxxxxx
Men aarrrgh, de kommer ju fixa det om det sprids *gah!*
Lifehack:
Dagens industri
Tryck på esc när sidan laddas så kan man läsa hela artikeln utan att betala. :laugh:
Du kan även köra en ctrl+a och klistra in i valfritt fält, tex notepad så får du all text :)
The_RobRoy
2016-11-23, 11:43
Mitt hack har jag kör i flera år nu, använt det även på andra nyhetssidor.
Klipp in länken i google translate och välj original så översättningen stängs av, voila!
ARMSTARK
2016-11-23, 13:29
Klipp in länken i google translate och välj original så översättningen stängs av, voila!
Bra tips, den ska jag använda.
PS. Klistrade in länken i engelska rutan och klickade på den svenska, utdrag ur texten jag fick: DÅ also Det Möjligheter ATT Göra bh Affärer. :d
Bra tips, den ska jag använda.
PS. Klistrade in länken i engelska rutan och klickade på den svenska, utdrag ur texten jag fick: DÅ also Det Möjligheter ATT Göra bh Affärer. :d
bh affärer :laugh:
Där har vi en översättare man vill använda när det verkligen gäller :D
unvis.it fungerar också bra och då slipper man all reklam etc
(Knappt 200 totalt)
Bra början, Serneke imorgon, har ni tecknat? Kör även i Smart Eye. Annars går gruvor hårt nu på Trump.
Vart kan man läsa på lite djupare om preferensaktier? Vilka regler som gäller osv. Får bara fram wikipediasidan, sen en massa blogginlägg.
Vart kan man läsa på lite djupare om preferensaktier? Vilka regler som gäller osv. Får bara fram wikipediasidan, sen en massa blogginlägg.
Det är olika med varje pref, du får läsa på bolagens hemsidor eller hos någon nätmäklare.
Det är olika med varje pref, du får läsa på bolagens hemsidor eller hos någon nätmäklare.
Tänkte i bredare sammanhang. Borde finnas regler som måste hållas för att få kalla det för en preferensaktie.
Förstår att några gemensamma regler är att preff går före andra aktier när det gäller utdelning och vid likvidation och att inlösen är en möjlighet men inte skyldighet.
Men om t.ex. eniro skulle gå i konkurs, med de tillgångarna som dem har vilka bränder måste dem släcka först? Med alla lån dem har? Är det i rangordning när lånen togs?
Preff-inlösen för dem är ju bra mycket högre än vad kursen är på nu.
Ifall ett bolag bestämmer sig för att inte ha någon utdelning ett år får dem då skippa preferensutdelningen om dem vill lägga pengarna på hög ett tag?
Försöker hitta information ang preferensteckningar osv, men vad svårt det är att hitta dem:smash:
Tänkte i bredare sammanhang. Borde finnas regler som måste hållas för att få kalla det för en preferensaktie.
Förstår att några gemensamma regler är att preff går före andra aktier när det gäller utdelning och vid likvidation och att inlösen är en möjlighet men inte skyldighet.
Men om t.ex. eniro skulle gå i konkurs, med de tillgångarna som dem har vilka bränder måste dem släcka först? Med alla lån dem har? Är det i rangordning när lånen togs?
Preff-inlösen för dem är ju bra mycket högre än vad kursen är på nu.
Ifall ett bolag bestämmer sig för att inte ha någon utdelning ett år får dem då skippa preferensutdelningen om dem vill lägga pengarna på hög ett tag?
Försöker hitta information ang preferensteckningar osv, men vad svårt det är att hitta dem:smash:
Nu hittade jag akelius prospekt ang deras preferensaktie. 164 sidor. Svaret på mina frågor finns säkert där. Ska försöka gneta igenom den :)
Bra början, Serneke imorgon, har ni tecknat? Kör även i Smart Eye. Annars går gruvor hårt nu på Trump.
Nein. Jag kommer nog teckna lite Volati dock.
Nein. Jag kommer nog teckna lite Volati dock.Du missade inget, minimitilldelning för alla 50 st var.
Du är fan i mig en klippa. Tack!
Är det helt kört att vid flytt utomlands fortsätta spara och skatta som ISK eller KF? (Jag tolkar det så) Eller missar jag något?
Gamla WNT investeringen vakna till liv :) Ligger till och me plus nu, typ 70% på en vecka. Ser fasiken riktigt lovande ut med senaste PM idag, känns som det är dags för ett uppköp i biosektorn igen.
Säljer säkert aldrig iallafall. Har jag varit med upp på 69 och nere på under 20an kan jag behålla :d Smågrus dock. Blir kanske en årslön om man tror på riktkurserna på avanzas forum hehe.
Överlag tråkig vecka, inte sett några klockrena case. Gjorde bort mig att inte äga Oasmia över helgen som gissat. Hade blivit en 7% i måndags. Nån minusaffär blev det i tisdags, kommer inte ens ihåg vilken aktie. Har legat ganska still med köpandet sen förra veckans uppgångar.
Känns förövrigt som jag vill plocka in ett antal biotech nu, typ Gaba/Apta, Oncology V om den sjunker till 53-55, BrainCool känns mycket attraktiv på dagens kurs, Hamlet snart dags för uppgång igen.
Imorgon är det rapport från Sensys, då får vi se om magkänslan var god eller om det blir tarmsköljning. :d
Känns som det blev varken succé eller flopp... avvaktar själv och vill inte snitta ner mig mer (har köpt för kring 20 och GAV runt 2.1x) då den här aktien kan behöva lite tid på sig. Hoppas att årsrapporten kan se ok ut och att nästa år blir Sensys år.
Funderar på att köpa mer WNT aktier. Ifall nu ett avtal skulle bli av blir prislappen troligtvis massiv och chansen för 1000-2000% vinst finns. Allt är färdigt för avtal. Biologisk effekt, ägarskapen ser bra ut för avtal, ingen sitter med mer än 10% av aktierna etc. Full kassa för fas2 ifall inget avtal kommer på ett tag så nedsidan ser jag begränsad ändå.
Tar risken och köper mer imorgon :)
Boliden, vad tror ni om den aktien? Den har gått upp med 52% sedan jag köpte och är min procentuellt bästa placering hittills. Dags att sälja?
Ganska bra timat att köpa mer WNT imorse, sålde de jag köpte idag innan stängning dock, för bra vinst för snabbt :d Ligger kvar med mina 800 aktier jag hade innan.
Börjar snart bli läge att köpa Oncology Venture igen men vill se en vändning först, det jobbiga är att vändningen kommer vara så snabb, troligtvis, och då får jag betala 60+. Samtidigt känns risken stor nu på 53-55 för botten kan vara en bit ner pga snabb uppgång senaste månaderna.
Boliden, vad tror ni om den aktien? Den har gått upp med 52% sedan jag köpte och är min procentuellt bästa placering hittills. Dags att sälja?
Boliden korrelerar hyfsat med mineraler, framförallt koppar. Den senaste uppgången härleds till dels Trumps påstådda infrastruktursatsning samt någon idé att kineserna ska konsumera en del mineraler med i sina infrastruktursatsningar.
Kursmässigt har den varit urstark, och tekniskt bör det vara stark bull på den.
Min gissning är att det finns mer att ge på uppsidan, men eftersom du har en schysst vinst kan det vara vettigt att sätta en stop loss på innehavet. Det finns säkert vettiga nivåer när trenden bör ses som bruten där man även gärna sätter stoppen. Vad det är i Boliden vet jag inte. Jag skulle satt stoppen med ganska god marginal så att den inte råkar triggas på någon daglig "vanlig" volatilitet, samt ev. inte slänga ut hela innehavet utan multipla stoppar. Det blir som en ytterligare säkerhet att man inte råkar sälja på någon tillfällig dipp.
Själv har jag jobbat kort i både Boliden och Atlas utan någon större framgång. Tyvärr gjorde jag mig av med båda possarna inför idag och missade någonstans mellan 5-10000 kr :/
Vattenflaska
2016-11-30, 12:29
Vad säger ni om Ratos?
En nybörjarfråga, ifall jag exempelvis vill köpa H&M som ligger runt 268SEK och jag råkar knappa in 270SEK, vilket pris får jag betala då? Blir det lägsta tillgängliga dvs 268SEK eller 270SEK?
Vad säger ni om Ratos?
En nybörjarfråga, ifall jag exempelvis vill köpa H&M som ligger runt 268SEK och jag råkar knappa in 270SEK, vilket pris får jag betala då? Blir det lägsta tillgängliga dvs 268SEK eller 270SEK?
Samma gäller vid försäljning.
Därför det finns stop-loss.
Står en aktie i 100kr och man vill sälja om det faller till 90kr så kan man inte lägga en order på 90kr, för då går den ju igenom direkt till bästa pris (alltså 100kr).
Det kan hända att "en kompis" gjort det misstaget en gång *slap* :D
Cherry går som tåget! Följer mina investeringsregler och tar lite vinst allt eftersom, men har gjort det så ofta och frekvent nu i just Cherry att det nästan känns motigt. "ska jag måsta minska mitt aktieantal igen nu? buhu".
Någon mer som är sugen att hoppa på Elementa?
Man är ju lite orolig att turen ska vända när man köpt in sig, har ju gått som tåget! *gah!*
Å andra sidan verkar han ligga med hyfsat låg marknadsrisk så det känns ju lite tryggt.
Är väl en bra förmåga att välja rätt bolag (lång och kort) som gjort det fina resultatet.
Alternativt tur då :D
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/11/25/riskjusterad-avkastning-i-varldsklass.html
IPO-manin fortsätter om än med liten tilldelning, men tvåtusen är tvåtusen tack Volati. Smart Eyes nästa. Veckans IPOs borde täcka det jag ligger back i FING, tanken är att öka här under 80.
Suget efter Elementa försvann när jag via mail fick bekräftat att de aldrig lämnar ut dagskurs under månadens gång, utan den publiceras enbart vid månadsslutet.
Så man kan inte dra iväg ett mail och fråga hur månaden utvecklar sig, för att därefter ta beslut om köp/sälj.
Ganska dåligt tycker jag, den principen har man inte i någon av mina övriga månadshandlade hedgefonder.
Dessutom måste man ge säljordern långt tidigare än motsvarande fonder (som Gladiator eller Adrigo eller Brummer t.ex.).
Redan den 8:e denna månad ska säljorder vara inne, jämfört med 15:e-23:e för många andra månadshandlade hedgefonder, där man då dessutom kan få uppdaterad kurs under månadens gång och slippa handla helt i blindo.
Nej, det blir inget Elementa för mig!
Safety above all ;)
Går bra för mitt nyaste innehav, Swemet. Börsvärdet för närvarande är 37,77 Miljoner, och nyss fick de in en order värd 15 Miljoner, strax före det en annan på 1 Miljon. Borde komma en uppvärdering snart tycker man.
hahavaffan
2016-12-01, 13:19
Äntligen ligger man lite plus på Episurf! Gått som tåget senaste tiden!
Orkade inte vänta ner Oncology venture längre, köpte 2000st GAV 48.84 :) Hyfsad timing ligger 5.8% plus efter 2h men finns ingen att sälja till än. Avvaktar och väntar in uppgång mot 60 eller höga 50 åtminstone.
Vattenflaska
2016-12-01, 15:44
Kan någon förklara vad som hände med nordic mines? Igår upp drygt 20 % (var nog och nosade på 30 % ett tag). Idag ner som en pannkaka. Ligger fortfarande plus, men hur kan den vara så volatil? Jag ser inte att det framkommit någon ny information som bör ha dragit ner kursen? Eller blev den bara omotiverat haussad igår? =)
Någon som har tankar kring Follicum och Brighter?
Köpt rätt mycket Hexagon idag, har velat köpa ett tag då det verkar vara ett väldigt välskött bolag men tyckt det gått upp lite för högt så känns som ett bra köpläge nu..
Tror det är rätt liten chans att Rollen åkar fast, känns som det är ganska sällan något blir straffad för insider brott. Även om han skulle åka dit så tror jag bolaget klarar sig fint utan honom också.
http://i67.tinypic.com/2ekon5j.png
http://24.media.tumblr.com/d0fa1b73efe15d4f1abbe72bdbcfabad/tumblr_n14etmQ7M11rwj9abo1_500.gif
mistermr
2016-12-02, 21:30
Var kan man hitta tips vad gäller day trading?
Var kan man hitta tips vad gäller day trading?
Något sånt här: http://www.investopedia.com/articles/trading/06/daytradingretail.asp ?
Var kan man hitta tips vad gäller day trading? Beror på vilken strategi du har?
Fick bara hundra st smart eyes, såg att den var övertecknad åtta gånger, eller femton om man bortser garanten, så får vara glad för det lilla.
Vattenflaska
2016-12-03, 11:37
En fråga lite inne på samma spår.
Investerar ni efter några speciella regler? Typ, har aktien fallit med X % säljer jag eller snittar ner GAV. Eller säljer om kursen ökat X %.
Investerar ni efter några speciella regler? Typ, har aktien fallit med X % säljer jag eller snittar ner GAV. Eller säljer om kursen ökat X %.
Ligger sällan inne länge i mina innehav, 1 timme till 10 dagar beroende på hur läget ser ut. Följer trender. Spanar mycket varje dag, har extra koll på kanske 15-20 bolag, studerar trenderna i dessa typ omsättning, nettoköpare, nyhetsflöde, teknisk analys osv. Går inte efter en indikator utan har alltid fler. Tar god tid på mig att hitta bra "case".
Oftast försöker jag köpa när en nedåtgående trend har vänt under hög omsättning. Brukar vara en bra indikator på vidare uppgång. Eller en uppåtgående trend som stiger under hög omsättning. Omsättningen är viktig att den är hög för det är ett tecken på att många handlar på högre GAV vilket får kursen att stiga ytterligare.
Exempel från förra veckan, en affär jag gjorde i WNT Research:
http://i.imgur.com/vIwN3RB.jpg
Aktien steg 35% på nyhet. En sättning kom dagen efter vilket är normalt. Dagarna efter var fortfarande handel på hög omsättning och aktien handlades runt 34-37. Nu hade det gått någon dag och som sagt omsättningen var hög, många papper bytte ägare till högre GAV, då var det köpläge. Köpte på 38,1, aktien drog till 49, jag hoppade ur på ~45. Nedåttrenden veckovis bröts och köpläge infann sig, köpte och red med uppgången, sålde innan toppen och sen kom nästa sättning.
Nu ligger jag inne i Oncology Venture, köpet där är lite längre sikt, kanske några dagar. Köpet där är pga nedåtgående trend vänt.
Årsgraf:
http://imgur.com/xa8iZfp.jpg
Månadsgraf, pilen är där jag köpte:
http://i.imgur.com/EUwoWga.jpg
Köper när trenden vänt, inte innan. Istället för att exempelvis chansa på 50kr när trenden visar ner, vänta tills den sjunkit till typ 48 och sen studsat upp under 1-2 dagar och nått 52. Även om 52 är dyrare än 50 har du tagit mindre risk att bli "klämd" och följt med ner till 48 eller lägre osv. Jag vill sälja så fort som möjligt.
Köpte till GAV 48,84kr och nu står den ju i 52 så pricka ganska bra. Utifrån min erfarenhet hade det varit ett klockrent köp i fredags att hoppa på Oncology venture, när den gick upp 9,7%.
Självklart är best-case scenario att köpa på botten och sälja på toppen, men det är sällan man lyckas med sådana affärer. Bättre att istället köpa när pilen pekar uppåt, när aktien har "bottnat" och vänt, och sälja innan toppen, för att minimera risk. När vet man vart toppen är? You never know, det är lite avvägning.
Beror helt på vilken tidshorisont samt risknivå det är.
Rent generellt så utgår jag för det mesta från lätt TA för köp/sälj nivåer. Ex Köp vid viktiga stödnivåer och sälj vid viktiga motståndsnivåer, går det under stödnivån man köper så säljs det av med förlust men det bör bli en ganska liten förlust. Försöker också alltid se till att köpa i uppåtgående trend vilket såklart är helt beroende på vilken tidshorisont man har om trenden är upp eller ner.
Själva aktien/tillgången väljs ut genom en samlad bedömning av vinsttillväxt värdering, försäljning osv samt vad jag tror om branschen/ideen etc..
Försöker alltid redan innan köp tänka ut vilken nivå jag tro att det skall nå dvs vinstpotentialen samt vart jag drar mig ur om jag har valt "fel" dvs risken.
Händer såklart att jag frångår detta men försöker hålla mig till det.
handlar bara i tydliga trendkanaler ifall jag kör stockpicking
Annars sysslar jag med cyklisk swingtrading på hobbynivå och just nu försöker jag utvärdera att handla svenska index och fonder efter konjukturbarometern.
http://cornucopia.cornubot.se/2011/08/investera-med-konjunkturen.html
Det är fegt, men jag har verkligen inte tiden på min sida nu för tiden för att hålla på med det här på en nivå med högre risktagande.
Tanken är att majoriteten av mitt kapital får gå i tex Didner, Avanza Zero, och liknande, men jag kliver i och ur efter principen som Lars Wilderäng beskriver i bloggen i länken ovanför.
Har provat utgå från investeringsklockan, råvarucykler, boom bust medelcykeln globalt och några till lite mer flummiga varianter.
Men det är svårt att få något resultat att vara nöjd över ifall man simmar med strömmen hela tiden.
ARMSTARK
2016-12-03, 20:47
Det finns inga säkra strategier. Jag brukar alltid ligga kvar tills jag går plus. Det har kostat skjortan vid några tillfällen. På senare tid har jag lyssnat på dem som säger att man hellre ska gå ur än förlora allt. 2016 var det en dålig strategi, jag hade tjänat mer än mitt 9 till 5 jobb om jag bara suttit kvar. *cry*
Text + bilder
Varför sätter du inte på transaktionerna i grafen bara (Händelser - Mina transaktioner)?
Varför sätter du inte på transaktionerna i grafen bara (Händelser - Mina transaktioner)?
Handlar via SWB, använder Avanza för enklare navigering bara.
Handlar via SWB, använder Avanza för enklare navigering bara.
Och betalar 60-100 kr courtage per affär? Vad är fördelen med en vanlig bank i ditt fall?
Och betalar 60-100 kr courtage per affär? Vad är fördelen med en vanlig bank i ditt fall?
Flyttade alla pengar till Swedbank när jag skulle göra många större inköp i början av året, sen efter det har de bara legat kvar. Egentligen ganska korkat. De har 99kr för handel under 100k, sen ökar det med 1 krona per tusing typ. Funderar på DeGiro, tankar?
Flyttade alla pengar till Swedbank när jag skulle göra många större inköp i början av året, sen efter det har de bara legat kvar. Egentligen ganska korkat. De har 99kr för handel under 100k, sen ökar det med 1 krona per tusing typ. Funderar på DeGiro, tankar?
Nu har jag kanske missat något, men varför kör du inte med avanza eller nordnet? :)
Nu har jag kanske missat något, men varför kör du inte med avanza eller nordnet? :)
Avanza brukar jag köra med, men tänkte mest på kul med en ny sajt :D Dock är Avanza ganska överlägsen i navigation vilket är viktigt för mig. Nordnet funkar inte alls, använde den ett tag. Kändes som jag förlorade pengar på att bara använda Nordnet.
Nu börjar jag bli nervös för ett paradigmskifte i energilagringen
http://www.huawei.com/en/news/2016/12/Graphene-Assisted-Li-ion-Batteries
olle lindblad
2016-12-05, 09:19
Nu börjar jag bli nervös för ett paradigmskifte i energilagringen
http://www.huawei.com/en/news/2016/12/Graphene-Assisted-Li-ion-Batteries
Förklara så att även en fårskalle som jag förstår: Vad är det som är omvälvande?
Förklara så att även en fårskalle som jag förstår: Vad är det som är omvälvande?
Grafen har haft världsomvälvande kvaliteter sedan det upptäcktes, det finns redan en rad olika upptäckter som ökar kapaciteten, laddtider och hållbarhet bland batterier, men att det börjar leta sig ut till kommersiella produkter betyder att det sker tidigare än vad jag åtminstone trott, med bättre resultat än förväntat av mig.
Det finns en förhoppning i mig att fossila drivmedel och eltransmission blir obsolet mycket tidigare än förväntat.
När det gäller min investerarsida så hade jag varit försiktig med investeringar i förhoppningsbolag som jobbar inom oljebranschen och försökt leta efter vilka som äger strategiska patent för grafen.
Jag känner att inlägget är lite framstressat men jag sitter illa till idag för att göra några stora utsvävningar.
^^Grejen är att batterier har så många parametrar att förbättra och speciellt några av dem som är väldigt viktiga har inte förbättrats märkbart sedan början av 90-talet. Ändå snackas det om paradigmskifte nu.
Det är samma med belysning. 95% av förbättringen från glödlampor gjordes när lysrören och lågenergilamporna kom men ingen brydde sig, nu tog man de kvarvarande 5%en det senaste decenniet och alla snackar som om det var en revolution.
Jag sätter inte mina förhoppningar till något genombrott inom kemisk el-lagring eftersom de landvinningar vi sett på sistone är krympande och att gapet tills det blir något vettigt av det är gigantiskt.
Jag tror mer på att befintliga teknologier inom el-överföring kommer påverka positivt när de implementeras på stor skala. Elnät är idag väldigt regionala men egentligen så skulle det gå bra att överföra starkström mellan kontinenter så att när asien sover och vårt elbehov peakar kan vi använda deras baskapacitet istället för att starta våra dyra peakers, eller hoppas att det blåser. Det finns beprövad teknik för 1.2 MV överföring. Ändå är det sällan man ser 400 kV. De prioriterar att bygga mer vindkraft och gaspeakers.
Vattenflaska
2016-12-05, 12:40
Ligger sällan inne länge i mina innehav, 1 timme till 10 dagar beroende på hur läget ser ut. Följer trender. Spanar mycket varje dag, har extra koll på kanske 15-20 bolag, studerar trenderna i dessa typ omsättning, nettoköpare, nyhetsflöde, teknisk analys osv. Går inte efter en indikator utan har alltid fler. Tar god tid på mig att hitta bra "case".
Oftast försöker jag köpa när en nedåtgående trend har vänt under hög omsättning. Brukar vara en bra indikator på vidare uppgång. Eller en uppåtgående trend som stiger under hög omsättning. Omsättningen är viktig att den är hög för det är ett tecken på att många handlar på högre GAV vilket får kursen att stiga ytterligare.
(.....)
Självklart är best-case scenario att köpa på botten och sälja på toppen, men det är sällan man lyckas med sådana affärer. Bättre att istället köpa när pilen pekar uppåt, när aktien har "bottnat" och vänt, och sälja innan toppen, för att minimera risk. När vet man vart toppen är? You never know, det är lite avvägning.
Tack för ett bra svar.
En dum fråga, hur avgör man ifall omsättningen är hög på en aktie? Förstår att det varierar mellan aktier, men vad tittar du på?
ARMSTARK
2016-12-05, 13:42
Vad exakt betyder detta för mig som aktieägare?:
SENSYS
LÄGGER OPERATIV VERKSAMHET I DOTTERBOLAG AV SKATTESKÄL (Direkt)
2016-12-05 11:05
.
STOCKHOLM (Direkt) Sensys Gatso har beslutat att överlåta sin operativa verksamhet till det helägda dotterbolaget Sensys International "i syfte att uppnå en tydligare legal och skattemässig struktur".
Det framgår av ett pressmeddelande.
Verksamhetsöverlåtelsen innefattar avtal samt materiella och immateriella rättigheter hänförliga till verksamheten.
Torbjörn Sandberg kommer att kvarstå som vd och anställd i Sensys Gatso Group. Helena Claesson är utsedd till vd i Sensys International.
Efter verksamhetsöverlåtelsen kommer Sensys Gatso Group att vara ett holdingbolag för övriga koncernen.
Förändringen påverkar inte koncernens verksamhet, finansiella rapportering eller övrig informationsgivning till marknaden. Verksamhetsöverlåtelsen kommer, efter genomförande av fackliga förhandlingar, att genomföras per den 1 januari 2017.
Xtreme-G
2016-12-05, 14:02
Vad exakt betyder detta för mig som aktieägare?:
I praktiken inget som jag tolkar det.
Gapwaves 13,80. Känns som rekyl upp till 15 snart.
Förde över pengar till Avanza, kom inte in förrens 11 idag. Tänkte köpa AdderaCare imorse. Blev en post på 13,00 som jag krängde lite fort (13,25) när jag såg köpläge i Gapwaves. Tyvärr var en doldis liggande på 14 i Gap så kursen steg inte, tror dock upp imorgon. Köptrycket fanns imorse innan SHB försäljaren satte igång och spotta ut 8% av alla B-aktierna i bolaget.
Kraftig omsättning så därför tror jag på uppåt imorgon. Kommer troligtvis bli 8-10% vinst :d
Jag tror att du kan få lite bättre deal än 99, men du kommer nog aldrig ner i 1 spänn som hos Ava/Non. Degiro är billigast med courtagefritt upp till en miljon och x antal affärer (räcker kanske om man inte scalpar). När jag testade det såg det dock förjävligt ut, plus att det var betydligt krångligare att öppna ISK än hos ex. Ava/Non. Processen är att få ett formulär mailat till sig, dessa ska man fylla i samt skriva på på en del sidor, sen skicka tillbaka det påskrivet.
Jag hade ingen jätteanledning att skaffa ett till konto och för mig var detta för mycket jobb för lägre courtage och marknader jag troligtvis inte kommer att handla på.
I praktiken inget som jag tolkar det.
Eventuell resultatoptimering men troligtvis handlar det om skyldighet att rapportera detta till marknaden mer än att företaget tror att det är kurspåverkande och relevant.
Har ni tips på gratis nyhetsbrev som är värda att läsa?
Dissector
2016-12-06, 00:16
Gapwaves 13,80. Känns som rekyl upp till 15 snart.
Förde över pengar till Avanza, kom inte in förrens 11 idag. Tänkte köpa AdderaCare imorse. Blev en post på 13,00 som jag krängde lite fort (13,25) när jag såg köpläge i Gapwaves. Tyvärr var en doldis liggande på 14 i Gap så kursen steg inte, tror dock upp imorgon. Köptrycket fanns imorse innan SHB försäljaren satte igång och spotta ut 8% av alla B-aktierna i bolaget.
Kraftig omsättning så därför tror jag på uppåt imorgon. Kommer troligtvis bli 8-10% vinst :d
SHB var ena riktiga glädjedödare i GAPW idag ja. Kom in perfekt i breaket och var en hårsmån från min målkurs när (vad jag trodde var) rekylen kom, som jag tänkte vänta ut, men den slutade ju aldrig. Känns som att det har blivit populärt att rida IPO-hysterin några dagar och sedan dumpa till de sista stackarna som vill ha en bit av kakan. Kom dock på fötter igen sen tack vare SEZI :D
SHB var ena riktiga glädjedödare i GAPW idag ja. Kom in perfekt i breaket och var en hårsmån från min målkurs när (vad jag trodde var) rekylen kom, som jag tänkte vänta ut, men den slutade ju aldrig. Känns som att det har blivit populärt att rida IPO-hysterin några dagar och sedan dumpa till de sista stackarna som vill ha en bit av kakan. Kom dock på fötter igen sen tack vare SEZI :D
Sålde i öppningen imorse hehe. Blev cirka 1500 vinst. Kändes inte stark för uppgång.
Två blixtsnabba affärer i MyFC imorse. Drygt 3000 vinst. 30-sek per affär typ. Vågar inte handla mer om inga uppenbara lägen infinner sig.
IPO-manin fortsätter om än med liten tilldelning, men tvåtusen är tvåtusen tack Volati. Smart Eyes nästa. Veckans IPOs borde täcka det jag ligger back i FING, tanken är att öka här under 80.
Någon som hängde på? 40% upp i smart eyes, tack för den IPO-mania. *popcorn*
Känns svårt att handla både igår och idag, iallafall i de bolag jag normalt handlar i vilket är de lite mindre bolagen främst biotech. Verkar vara lite bear-trend där även om index går bra.
Ser ut som många fina köplägen lite överallt där jag normalt härjar. BrainCool riktigt intressant, under 10an. Hade en liten order inne på 9,50 ett tag, var nära på att gå igenom, men drog mig ur ändå då det inte kändes 100%, dumt då den stängde på 9,90 under ganska bra omsättning :P
Söker som en falk efter köplägen men hittar inga. Blivit mer kräsen på köplägen överlag tror jag, vill ha mer övertygande köplägen. Väljer att avstå från IPO-manin så gått det går, om som sagt inte ett övertygande köpläge uppenbarar sig.
Nåja får vara glad jag inte varit investerad i något speciellt, har några aktier som ligger men små summor, bara tradingkapitalet är 3x så stort som dessa aktiers värde så inget att bry sig om.
Hexagon borde väl kunna återhämta sig från skandalsmällen nån vecka sen. 355-360 tapp till 315-ish. Står runt 318-320 idag. Borde kunna gå upp kort/medelsikt till 350 tycker jag med hyfsat börsklimat som väntas komma/vara igång.
Oasmia intressant ur medel-lång sikt, 1-3 månader kanske.
SynAct handlas under teckningskurs, lågt börsvärde etc. Fas-1 börjar januari. Köpläge men aningens risky med tanke på det låga priset och därför risken att inga pengar kommer in till fas-2. Intressant kort sikt ändå.
BrainCool under 10 intressant.
Gabather kanske intressant snart. Inge direkt spännande nyhetsflöde framöver som kan trigga uppåt. En personlig kelgris.
IMINT sving snart?
OptiFreeze dags för PM kanske? Attraktiv kurs, men definitivt köpläge vid 21-22 (24,70).
ChemoTech (nyintro) inget intresse alls än, sjunkit 20% under teckningkurs (60) till dagens ~48. Insiderhandel skett igår och idag.
Immunovia intressant långsikt. 70-75 hade varit fint ingångsläge.
Någon som har erfarenhet av upphandlingar? Hur vanligt är det att ett företag som inte fick tilldelning överklagar beslutet? Och vad brukar utfallet oftast bli?
Någon som har erfarenhet av upphandlingar? Hur vanligt är det att ett företag som inte fick tilldelning överklagar beslutet? Och vad brukar utfallet oftast bli?
Beror på vart, vad och hur men relativt vanligt i vissa fall, speciellt större avtal.
Generellt utfall är väl att det görs om. Man måste hitta nåt att gnälla om för att överklaga. Men det hela leder till en lång process.
Många har börjat inleda upphandlingar med klausul om att ha möjlighet att backa tillbaka upphandlingen ifall tilldelningen blir för otydlig att göra.
Har du lite mer konkret info?
Skickat från min Pixel XL via Tapatalk
Har du lite mer konkret info?
Jag ställer mig väl mest frågande om detta kan vara kurspåverkande, om jag som aktieinnehavare bör ta till några åtgärder (stop loss kanske, eller sälja av en del och avvakta), eller om det är så säkert som företagets ledning verkar vilja få det att framstå att de får ordern ändå.
"Swemet aviserade den 1 december att bolaget erhållit ett tilldelningsbeslut på en affär om 15 miljoner kronor över fyra år från Sala-Heby Energi, SHE. En alternativ leverantör har nu valt att överklaga upphandlingen. Det framgår av ett pressmeddelande. "
"Det är sedvana att andra aktörer överklagar tilldelningsbeslut vid upphandlingsförfaranden. Swemet är fortsatt av uppfattningen att orden kommer att inkomma och tidplanen för ordern skjuts inte i övrigt", skriver bolaget.
"Det är föga överraskande att tilldelningsbeslutet har blivit överklagat. Från bolagets sida vidtar vi inga åtgärder utan avvaktar kundens vidare administration av ärendet. Vi räknar med att få slutbesked inom kort", säger Jan Axelsson, vd för Swemet.
Jag ställer mig väl mest frågande om detta kan vara kurspåverkande, om jag som aktieinnehavare bör ta till några åtgärder (stop loss kanske, eller sälja av en del och avvakta), eller om det är så säkert som företagets ledning verkar vilja få det att framstå att de får ordern ändå.
Ser ganska typiskt ut, men jag rekommenderar att du ringer deras upphandlingsenhet och surrar lite om varför saker är försenat och så, du kan låtsas vara en drabbad person.
Kommunala upphandlingsenheter är lite väl glappkäftiga så du kan säkert få mycket matnyttigt ifall dom tror att tilldelningsbeslutet kommer ändras eller vad som kommer hända.
Det är garanterat relaterat till en förskjuten tidsplan för slutkunder i vad det nu gäller, ring som en oroad medborgare.
ARMSTARK
2016-12-08, 08:56
Fingret på säljknappen alla Fingerprint ägare nu när börsen öppnar om 5 minuter, läste just detta (saxat från nättidning):
Fingerprint Cards sänker sin intäktsprognos för 2016 och räknar nu enligt ett pressmeddelande med intäkter på 6,6-6,8 miljarder kronor, från tidigare 7,2-7,5 miljarder kronor.
Den nya intäktsprognosen innebär, räknat på mittpunkten i intervallet och givet rapporterade intäkter på 5,0 miljarder under januari-september, att intäkterna under det fjärde kvartalet väntas landa på 1,68 miljarder kronor, mot 2,33 miljarder enligt den tidigare prognosen.
Under det fjärde kvartalet 2015 omsatte bolaget 1,35 miljarder kronor, vilket medför att prognossänkningen innebär en förväntad intäktstillväxt på cirka 24 procent, ned från väntade 72 procent.
Det kan jämföras med intäktstillväxten under det tredje kvartalet 2016, som uppgick till 93 procent, allt räknat på årsbasis.
Intäkterna under det tredje kvartalet 2016 uppgick till 1,86 miljarder kronor, vilket innebär att Fingerprints sekventiella tillväxt nu väntas bli negativ med nästan 10 procent. Före prognossänkningen uppgick den förväntade sekventiella tillväxten till plus 25 procent.
Den tidigare prognosen för 2016 släpptes den 27 oktober, och betecknades av bolaget som en "precisering" till 7,2-7,5 miljarder kronor, från tidigare 7,2-8,3 miljarder kronor.
"Vi har en visibilitet som ger en rimligt bra syn på de kommande kvartalen till i mitten av 2017", sade Fingerprint Cards vd Christian Fredrikson under den telefonkonferens som följde på kvartalsrapporten den 27 oktober, sex veckor före dagens prognossänkning.
"Bolagets intäkter under fjärde kvartalet har ökat i lägre takt än förväntat. Den förväntade starka säsongsbetonade volymtillväxten i fjärde kvartalet har uteblivit, påverkad av tidigare lageruppbyggnad i hela leveranskedjan", förklarar Fingerprint Cards prognossänkningen i pressmeddelandet inför torsdagens kapitalmarknadsdag.
"Brist på vissa andra komponenter, som har påverkat smartphonevolymerna negativt under kvartalet, samt ökad konkurrens har också påverkat Fingerprint Cards intäkter negativt. Fingerprint Cards bedömer att dessa faktorer även kommer att påverka intäkterna för första kvartalet 2017", fortsätter biometribolaget.
Nyhetsbyrån Direkt
The_RobRoy
2016-12-08, 09:41
Easy come easy go, tråkigt, men ifrån de rapporter jag har läst här i Asien så tror jag de kinesiska tillverkarna snabbt kommer byta till något annat än Fingerprint. Däremot för resten av världen är patent mer relevant. Någon som har koll på hur stark Fingerprints patentportfölj är och värdet på den?
Soft att man plockade hem sin modesta vinst i Fingerprint Cards för månader sedan vid 100-strecket. Antar att alla inbitna Fingerprint-ägare kommer skrika foul i månader över att analytiker hatar dem och att allt är en konspiration för att sänka aktien som vanligt.
Jag är glad att jag köpte på 78 förra veckan.
Köpte på mig lite mer på 64 idag. Får se när jag gör exit.
Köpte lite Hamlet Pharma idag. Annars suttit och letat case överallt men hitta inge roligt så pengarna får ligga ett tag i Hamlet.
Armed Dingo
2016-12-08, 19:27
Fingret på säljknappen alla Fingerprint ägare nu när börsen öppnar om 5 minuter, läste just detta (saxat från nättidning):
Fingerprint Cards sänker sin intäktsprognos för 2016 och räknar nu enligt ett pressmeddelande med intäkter på 6,6-6,8 miljarder kronor, från tidigare 7,2-7,5 miljarder kronor.
Den nya intäktsprognosen innebär, räknat på mittpunkten i intervallet och givet rapporterade intäkter på 5,0 miljarder under januari-september, att intäkterna under det fjärde kvartalet väntas landa på 1,68 miljarder kronor, mot 2,33 miljarder enligt den tidigare prognosen.
Under det fjärde kvartalet 2015 omsatte bolaget 1,35 miljarder kronor, vilket medför att prognossänkningen innebär en förväntad intäktstillväxt på cirka 24 procent, ned från väntade 72 procent.
Det kan jämföras med intäktstillväxten under det tredje kvartalet 2016, som uppgick till 93 procent, allt räknat på årsbasis.
Intäkterna under det tredje kvartalet 2016 uppgick till 1,86 miljarder kronor, vilket innebär att Fingerprints sekventiella tillväxt nu väntas bli negativ med nästan 10 procent. Före prognossänkningen uppgick den förväntade sekventiella tillväxten till plus 25 procent.
Den tidigare prognosen för 2016 släpptes den 27 oktober, och betecknades av bolaget som en "precisering" till 7,2-7,5 miljarder kronor, från tidigare 7,2-8,3 miljarder kronor.
"Vi har en visibilitet som ger en rimligt bra syn på de kommande kvartalen till i mitten av 2017", sade Fingerprint Cards vd Christian Fredrikson under den telefonkonferens som följde på kvartalsrapporten den 27 oktober, sex veckor före dagens prognossänkning.
"Bolagets intäkter under fjärde kvartalet har ökat i lägre takt än förväntat. Den förväntade starka säsongsbetonade volymtillväxten i fjärde kvartalet har uteblivit, påverkad av tidigare lageruppbyggnad i hela leveranskedjan", förklarar Fingerprint Cards prognossänkningen i pressmeddelandet inför torsdagens kapitalmarknadsdag.
"Brist på vissa andra komponenter, som har påverkat smartphonevolymerna negativt under kvartalet, samt ökad konkurrens har också påverkat Fingerprint Cards intäkter negativt. Fingerprint Cards bedömer att dessa faktorer även kommer att påverka intäkterna för första kvartalet 2017", fortsätter biometribolaget.
Nyhetsbyrån Direkt
Aktien steg nästan 10% från botten imorse.
Jag tror inte det sista är sagt när det gäller FING. Dock hyser jag en viss skadeglädje mot alla som normalt inte sysslar med aktier men läst på forum att FING är en lätt väg till rikedom. De som lånat på huset och köpt vid nivåer över dagens.
https://s3.amazonaws.com/rapgenius/il-trucco-di-uma-thurman-nello-spot-schweppes-L-sw-Vks.jpeg
What did you expect?
Min skadeglädje gäller tyvärr även på mig själv som gick in med 10k på 87 när jag trodde det bottnat på 80 och var påväg upp. Vi får se vad som sker..
Många traders som trodde man prickat botten har nu fått FING i sin "långsiktiga" portfölj ;)
Jag tror många har svårt att ta stoppen i fingerprint just för man vet att den kan flaxa upp 10-15% på ingenting.
Många traders som trodde man prickat botten har nu fått FING i sin "långsiktiga" portfölj ;)
Jag tror många har svårt att ta stoppen i fingerprint just för man vet att den kan flaxa upp 10-15% på ingenting.
Det är ju det den inte gör längre, den har en tydlig negativ trend som måste brytas med råge om man ska prata om vändning. Jag har inte kollat på stödnivåerna, men kan vara kring 60ish som den kan tänkas vända.
Har själv ett innehav på Nordnet (Magic Formula) som inte är helt guld idag med tanke på att GAVt är kring 88 kr. Det är ca tio månader innan det behöver ordna upp sig, men det här var inget kul :)
ARMSTARK
2016-12-09, 09:56
Jag tror inte det sista är sagt när det gäller FING. Dock hyser jag en viss skadeglädje mot alla som normalt inte sysslar med aktier men läst på forum att FING är en lätt väg till rikedom. De som lånat på huset och köpt vid nivåer över dagens.
https://s3.amazonaws.com/rapgenius/il-trucco-di-uma-thurman-nello-spot-schweppes-L-sw-Vks.jpeg
What did you expect?
Min skadeglädje gäller tyvärr även på mig själv som gick in med 10k på 87 när jag trodde det bottnat på 80 och var påväg upp. Vi får se vad som sker..
Störtdök från 66,25 till 65,0 på 6 minuter. 7 minuter senare upp till 66,10, är det den stigningen du syftar på? I skrivande stund nere på 65,20.
Det här är volatilitet och inga fasta kurser att hänga upp sig på. Jag tror vi kan hamna under 60 spänn under en nära framtid innan det lugnar ner sig.
Skadeglädje har jag svårt för att ha, trejdarna dricker skumpa och småspararna står för kalaset. :(
Ingen TA bilder med trendkanaler?
TA har en anmärkningsvärd hög hitrate när det börjar handla mer om kortsiktiga psykologiska aspekter i handlandet.
What did you expect?
Min skadeglädje gäller tyvärr även på mig själv som gick in med 10k på 87 när jag trodde det bottnat på 80 och var påväg upp. Vi får se vad som sker.. Haha plus ett här gick in rätt hårt på 90. Tur att smart eyes gick över förväntan annars hade det känns tungt. Men jag tror fortfarande på FING är rejält sugen på att öka här men måste se var det bär först.
Dumpa Hamlet på säljrek lol. Hann först kom ur på +/- 0.
Nu måste vi in i Oncology Venture igen, dumpning där igen, fyndpriser!
Småspararna är de som sabbat Fingerprint Cards kurs sedan den fick fart uppåt... Det är de som skrivit arga kommentarer överallt om att alla analytiker hatar Fingret och att allt är en konspiration mot dem. Så om de småspararna blir drabbade så kan jag nästan vara med och skratta.
Hehe försökte pricka en botten i fingerprint idag när jag hade tråkigt blev dock utstoppad 1min senare.. *popcorn*
Ökade på ytterligare idag i Hexagon när den gick förbi 328 samt flyttade upp SL:en
Haha plus ett här gick in rätt hårt på 90. Tur att smart eyes gick över förväntan annars hade det känns tungt. Men jag tror fortfarande på FING är rejält sugen på att öka här men måste se var det bär först.
Smart eye hämtade upp fint idag.
Wow fingerprint på 57,70.
Wow fingerprint på 57,70.
Jag köpte på 475 och sålde på 98. Tur man sålde, annars hade man förlorat pengar! :cool:
ARMSTARK
2016-12-13, 09:32
Nordeas aktiesidor är rätt otydliga. Om jag exempelvis lägger ut en säljorder på 10000 aktier och får 3000 sålda och vill sälja dem till ett annat pris, annuleras de första 3000 också om jag ändrar ordern? Det ser ut som det när man trycker annulera. Även om det känns ologiskt.
Wow fingerprint på 57,70.Det motsvarar runt 400kr jämfört med förra årets kurs?
Inte 288kr?Kanske är så lågt.
Jag tittade snabbt igår och har för mig att kursen var x för två år sedan och räknade lite snabbt i huvudet. Kan ha kommit ihåg fel kurs.
Är det så illa nu alltså?
Det var en 5:1 splitDå är svaret på min fråga alltså ja.
Cherry rusar igen. Arctic har inlett bevakning med riktkurs 400 kr (nuvarande kurs: 237 kr)
ARMSTARK
2016-12-13, 16:14
Mina Sensys börjar lukta bajs i portföljen.
Tur att man gjorde några snabba inhopp i PB och Sobi. :)
Hoppat in i Alzinova för en sving.
Min björnplan börjar gå i (bak)lås...
Inne med 30 lax nu, kommer göra ett stort köp till innan jag hoppar ur och tar torsken.
Björnarna lever på konstgjord andning, men känns som det är lika bra att få det överstökat, de vill inte lida längre nu :(
Den här psykologin "att orealiserade vinster och förluster inte är verkliga" är farlig skulle jag säga. När pappret går upp eller ner i värde så har du redan vunnit eller förlorat på det oberoende av när du hoppar ur. Så länge marknaden är öppen och tar emot order så är det så.
---------------------------------------------
Sedan i måndags är jag -40% likvid. Jag har tjänat jävligt bra denna veckan. Ska nog ta och sälja av lite snart.
Jag är mest sur över att jag funderade så länge på men inte köpte Boliden. Jag tror att Boliden kan vara en enormt lukrativ affär på lång och medellång sikt, men jag har inte nåt att köpa för nu och så har den stigit med över 10%. Vet ej vad jag ska sälja. Mina banker har halva Bolidens P/E-tal och min verkstad kommer värderas upp av samma faktorer som kommer få Bolidens aktie att stiga, om än möjligen lite mindre.
Jag har bara sålt en liten post sedan dess så jag har varit en bra bit över 100% investerad i aktier/värdepapper relaterade till aktier sedan typ en dag innan valet. Jag har dock varit i lite fel branscher så jag har inte fått maximal utdelning på Trump-rallyt. Nordea och SEB har gått bra, min Securitas med hävstång har gått bra den med och Trelleborg samt Investor likaså men där är det slut, och typ hälften av mina innehav är strax under eller på nollan sedan valet. Tack vare hävstången så har jag typ 6-7% vilket inte är fy skam.
Jag sneglar fortfarande på Boliden och även Lundin Petroleum men det bär lite emot att köpa efter rallyt. Likaså har jag funderat på att gå in i några investmentbolag typ Latour, Lifco och Indutrade för att sprida risken lite mer.
Den här psykologin "att orealiserade vinster och förluster inte är verkliga" är farlig skulle jag säga. När pappret går upp eller ner i värde så har du redan vunnit eller förlorat på det oberoende av när du hoppar ur. Så länge marknaden är öppen och tar emot order så är det så.
Håller delvis med, och vill lägga till att en vinst i aktier på hittepåbörserna (Aktietorget och värre) med låg likviditet inte är en vinst, medan en förlust alltid är en förlust.
Håller delvis med, och vill lägga till att en vinst i aktier på hittepåbörserna (Aktietorget och värre) med låg likviditet inte är en vinst, medan en förlust alltid är en förlust.
+1, precis, kan pappret omsättas till pengar omgående till det priset så ÄR det pengar.
Vattenflaska
2016-12-16, 18:54
För ett tag sedan ställde jag en fråga kring att göra ett förtida uttag på mitt IPS-konto och flytta över detta till ISK, för att fortsätta pensionsspara där.
Var idag i kontakt med banken som skulle hjälpa mig, men blev upplyst om att dom skulle dra 30 % skatt på allt jag tar ut. Blev lite ställd och bad att få kolla upp det lite mer.
Kan det stämma att det är 30% på allt?! Sparar i fonder som gått upp 40 % (ca). Jag förstår ju ifall de 40% jag "gjort/tjänat" i ökning, ska beskattas. Men att samtliga pengar ska skattas känns ju fel, det är ju pengar jag tjänat via jobb och skattat för en gång redan.
Vad är tipset? Är det klokt att bara låta det ligga kvar, eller bör jag ta ut det nu, skatta 30 %. Blev väldigt fundersam vad som är bäst.
2st fina gap trades på g i Novo och Ericsson.
Sålde av Ericsson idag men kommer köpa igen om det blir en lite rekyl ner, lite väl överköpt för tillfället och ett litet motstånd stöttes på idag.
Novo har jag kvar, inte lika stark uppgång så skulle kunna gå upp utan några större rekyler.
Slartibartfast
2016-12-17, 09:58
För ett tag sedan ställde jag en fråga kring att göra ett förtida uttag på mitt IPS-konto och flytta över detta till ISK, för att fortsätta pensionsspara där.
Var idag i kontakt med banken som skulle hjälpa mig, men blev upplyst om att dom skulle dra 30 % skatt på allt jag tar ut. Blev lite ställd och bad att få kolla upp det lite mer.
Kan det stämma att det är 30% på allt?! Sparar i fonder som gått upp 40 % (ca). Jag förstår ju ifall de 40% jag "gjort/tjänat" i ökning, ska beskattas. Men att samtliga pengar ska skattas känns ju fel, det är ju pengar jag tjänat via jobb och skattat för en gång redan.
Vad är tipset? Är det klokt att bara låta det ligga kvar, eller bör jag ta ut det nu, skatta 30 %. Blev väldigt fundersam vad som är bäst.
Låter ju helt sinnesrubbat? Nu har vi inga IPS/ISK i Finland, men givetvis betalar man bara skatt på vinsten, och inte på det egna redan beskattade kapitalet. Eller?
Som Slarti säger låter det där helt fel. Du betalar vinstskatt på pengar du tjänat genom olika placeringar (en form av inkomst). Redan skattade pengar skall inte skattas två gånger.
Vattenflaska
2016-12-17, 14:04
Jag blev som fundersam när han på Swedbank sa detta. Jag bad att få kolla upp det själv.
Jag är helt med på att det ska skattas för vinst när den realiseras, men inte den del av summan som består av redan skattade pengar jag lagt in.
Hoppas han hade fel, får försöka ringa dom igen och höra. Samtidigt har jag ett vagt minne av att jag hört att just IPS är dåligt för att det kan/är dubbel beskattning. Hoppas jag har fel!
Det är ju inga jättesummor då det ligger under ett prisbasbelopp, men känns ändå jättefel att skatta två gånger oavsett.
IPS är ju historiskt ett sätt att spara som kringgår en del av inkomstskatten/arbetsgivaravgiften. Därför får du naturligtvis skatta om du vill ta ut pengar från det i förtid, eller efter pensionen för den delen. Det är ju pengar som du tjänat och skjutit upp skatten på.
Hur det är idag sedan man 2016-01-01 tog bort skatteavdraget vet jag inte. Ser inte poängen med IPS överhuvudtaget men jag har inte satt mig in i det.
Om det är bundit till din inkomst så ska du inte ta ut pengarna nu.
Vattenflaska
2016-12-17, 20:26
Fast har jag verkligen skjutit upp skatten som du säger? Det kan mycket väl vara som du säger, vilket i sådant fall är bra.
Men jag har ju haft en stående överföring varje månad som dragit ett par dagar efter lönen kommit in och lönen skattas såklart. Det kanske är justerat via deklarationen och att jag fått tillbaka på skatten varje år utan att jag tänkt på det? Jag har ingen riktig koll. Annars känns det onekligen som att det blir dubbelbeskattat, eftersom lönen skattats en gång redan. Nu måste jag alltså skatta bort 30 % av allt jag har på IPS, även den ursprungliga summa jag överfört, som jag, såvitt jag vet, redan skattat för.
Anledningen att jag har IPS är att jag var in till banken nån gång då jag var 18 typ och började pensionsspara på inrådan av en rådgivare.
IPS var fördelaktigt förr, då det var avdragsgillt upp till ett par hundra kronor i månaden. Först var det typ 200kr men jag tror alliansen höjde det ganska rejält, sen tog Sosseriet bort det. Jag har aldrig använt det själv så jag vet inte exakt hur det funkar. Men om du tar ut det som du fått dra av för att spara inför pensionen så förstår jag att du måste skatta på det.
2st fina gap trades på g i Novo och Ericsson.
Sålde av Ericsson idag men kommer köpa igen om det blir en lite rekyl ner, lite väl överköpt för tillfället och ett litet motstånd stöttes på idag.
Novo har jag kvar, inte lika stark uppgång så skulle kunna gå upp utan några större rekyler.
Har själv suttit kvar i Eric trots bra vinst (förvisso liten posse); min tanke är att det finns mer bränsle till kanske 60 kr. Jag tenderar att ta hem vinsterna lite för tidigt, och man missar en del pengar när man inser att det fanns mer att hämta, köper tillbaka dyrare etc. Har lite samma tro i Novo att det kommer att bli en fin återhämtning framöver.
Har själv suttit kvar i Eric trots bra vinst (förvisso liten posse); min tanke är att det finns mer bränsle till kanske 60 kr. Jag tenderar att ta hem vinsterna lite för tidigt, och man missar en del pengar när man inser att det fanns mer att hämta, köper tillbaka dyrare etc. Har lite samma tro i Novo att det kommer att bli en fin återhämtning framöver.
Händer rätt ofta att jag också tar hem vinster för tidigt men om jag följer planen jag har från början så brukar det ganska ofta gå bra. Ännu oftare att jag missar om jag ändrar mig för mycket under tiden.
Ja Jag tror båda kommer fortsätta upp men kanske blir en liten rekyl i Ericsson men min målkurs är 61,8 och 73,3 i Novo.
Både dessa är igentligen bara korta positioner för mig åtminstone till att börja med, hade dessutom lite hävstång i Ericsson. Tycker egentligen Ericsson är ett riktigt skitföretag men den behöver ju inte hindra den från att gå upp från dagens nivåer.
https://s29.postimg.org/oys5ayi07/eric.jpg
https://s29.postimg.org/clfb41sbr/novo.jpg
Vattenflaska
2016-12-19, 11:43
Hur mycket bryr ni er om index? Vilket index följer ni/ har koll på?
Tror jag hörde i någon pod att index (tror det var OMXS30) är nära/på väg mot all time high, nuvarande all time high var i april 2015 och låg på 1719,93.
Bör man vara mer försiktig när index står högt? Eller är det inget att bry sig om eftersom man tror att andra saker driver kursen? dvs, tro på tillväxt i ekonomi och vinstutveckling.
Hur tänker ni? =)
Tror jag hörde i någon pod att index (tror det var OMXS30) är nära/på väg mot all time high, nuvarande all time high var i april 2015 och låg på 1719,93.
Bör man vara mer försiktig när index står högt? Eller är det inget att bry sig om eftersom man tror att andra saker driver kursen? dvs, tro på tillväxt i ekonomi och vinstutveckling.
Hur tänker ni? =)
Förut gjorde jag inte alls det, nu använder jag det lite som ett riktmärke för när det är dags att ta hem mer vinst i de aktier jag äger. Om index stigit mycket över en längre tid tar jag mer frekvent hem vinster och bygger en kassa. När sen index dippar använder jag den kassan för att köpa in mig igen. Såklart tar jag fundamentala saker i beaktning också.. det är inte samma sak om index stiger efter en räntesänkning som om det stiger trots en räntehöjning. Marknaden kan vara irrationell lääänge.
Hur tänker ni? =)
Jag handlar en del bolag som ingår i index och det blir naturligt att ha koll på index, däremot tror jag att den svenska börsen är ganska irrelevant och följer hellre S&P 500 som någon sorts börshumörindikator. Även DAXen kan ses som vägledande i Europa men inte riktigt i samma grad som S&P 500.
Jag tror att det är synd att missa uppåt-trenden nu för att man är rädd för att index står för högt. Vill man vara på den säkra sidan kan man jobba med en del stop loss, och även hedga med korta. Vet inte hur bra det är att hedga nu när det mesta bara ska upp.
PerLedin
2016-12-21, 20:03
Det stämmer att det dras inkomstskatt när p-skattade försäkringar betalas ut. Har man lyckats missa den avskaffade avdragsrätten så blir de premier man betalat in efter 2015 mycket riktigt dubbelbeskattade.
Har du under ett prisbasbelopp beviljas du ett förtida uttag, som det då dras skatt från. Så länge det inte medför att du hamnar över brytpunkten för statlig inkomstskatt är det förmodligen klokt att göra det.
Någon som köpt, eller planerar köpa, Baltic Horizon?
https://www.nordnet.se/kampanjer/ipo/baltic-horizon.html
Idag poppade den upp på Avanza, men ser inga kurser eller någon info alls än så länge så kanske inte kommit igång riktigt än på svenska marknaden.
Efter en lyckad sista del av året med +80% totalt på tradingkontot har jag valt att ligga lågt senaste tiden och framöver på trading. Har istället köpt lite positioner för tradingbeloppet exkluderat vinsten i år och kommer ligga lite längre med dessa.
Oncology Venture
WntResearch
Kanske Bioinvent snart
Någon som köpt, eller planerar köpa, Baltic Horizon?
Idag poppade den upp på Avanza, men ser inga kurser eller någon info alls än så länge så kanske inte kommit igång riktigt än på svenska marknaden.
Nu är den visst online - någon har köpt EN "aktie" idag för ~12kr :cool:
Nej det var inte jag haha, antagligen nån som ville testa, eller vara först bara :D
Väntar lite och ser hur det utvecklar sig, sen kanske jag vill in en gnutta, får se...
Nu är den visst online - någon har köpt EN "aktie" idag för ~12kr :cool:
Nej det var inte jag haha, antagligen nån som ville testa, eller vara först bara :D
Väntar lite och ser hur det utvecklar sig, sen kanske jag vill in en gnutta, får se...
Kan ju även vara en delorder...
Kan ju även vara en delorder...
Det gick inga andra minuterna omkring, detta var en ensam, sträck till sträck.
Efterkommande var NON och MFG när det väl kom igång lite på riktigt.
Sak samma, den är igång för handel nu i alla fall, kanske lite baltiska fastigheter i fina businessområden kan vara nåt att diversifiera med...
Skumt, den har tokrasat utför, och nu hamnade den i nån sorts call.
Undra om detta är förankrat i rörelserna på baltiska börsen, eller om det är den låga omsättningen och nervösa småsparare som gör att den rört sig som den gjort.
Jag är inne lite smått i alla fall, hamnade som aktie och inte börshandlad fond.
Vad jag kan se handlas Baltic Horizon för 1,32 Euro för tillfället, vilket borde bli 12,70kr - långt över de 10kr den tokrasat till nu.
Något måste vara lite galet...
https://www.bloomberg.com/quote/NHCBHFFT:ET
Haha ja något var nog lite galet - synd man inte var så kaxig när det fullkomligt rasade utför - vågade bara köpa på mig för några tusingar.
Men upp 10% redan på det lilla jag snittade in mig i.
Ska väl gå in lite större på längre sikt men vill se hur det utvecklar sig först, och kanske läsa lite mer vad andra tycker om "aktien".
The_RobRoy
2016-12-23, 10:35
Vad är det för konstigt illikvitt bolag du är inne i?
Vad är det för konstigt illikvitt bolag du är inne i?
Är nog knappast konstigt eller illikvitt, bara dagsfärskt på börsen och nervösa småsparare som sålt bort sig.
http://www.privataaffarer.se/borsguiden/rakna-inte-med-rusning-i-baltic-horizon-886651
https://www.catella.com/sv/Sverige/CorporateFinance/Baltic-Horizon-landningssida/
http://www.di.se/nyheter/autoliv-massaterkallar-produkter/
"Autoliv massåterkallar produkter"
Jag blir så illamåenden när jag ser sån här skit i media. Man blåser upp en nyhet bara för att skrämma aktieägare att sälja och skapa någon form av kedjereaktion.
Autoliv säger själv:
"Jag har ingen exakt bedömning i dag. Men netto, efter försäkringar, så bedömer vi att detta absolut är immateriellt för Autoliv, alltså en låg kostnad", säger han.
och
"Siffrorna i dokumentationen till NHTSA är det maximala antalet", säger Thomas Jönsson."
Alla är så jävla skitnödiga och tror att bolaget ska hamna i samma sits som takata.
Slutar året på ~2%, med en standardavvikelse på mycket låga 1,36%.
Får se om nästa år kommer gå bättre, mina första tre år har alla slutat mellan 1,5-2,5% :/
Då är såklart ränteplaceringar på Avanza medräknat också, samt ISK-skvalp o.s.v.
RobRoy är nog inte så imponerad, eller ja, kanske av standardavvikelsen då? :D
Såhär slutar mitt år när det kommer till aktiehandel.
http://i.imgur.com/aqRphgp.png
_slipknot1_
2016-12-31, 11:21
Såhär slutar mitt år när det kommer till aktiehandel.
http://i.imgur.com/aqRphgp.png
Snyggt och grattis!
Räntekontot hos Avanza är tömt, och ska in i Spiltan Räntefond.
Jag växlar alltså upp risken för 2017! :D
Räntekontot hos Avanza är tömt, och ska in i Spiltan Räntefond.
Jag växlar alltså upp risken för 2017! :D
Varför stoppa in pengar i en så skruttig fond? Vill du tjäna pengar eller bara ha råd med lite mer kaffe?
Varför stoppa in pengar i en så skruttig fond? Vill du tjäna pengar eller bara ha råd med lite mer kaffe?
Var så snill och ge då exempel på icke-skruttig fond, så man får råd med lite mer bling.
Var så snill och ge då exempel på icke-skruttig fond, så man får råd med lite mer bling.
Didner & Gerge såklart.
http://poetsandquantsforundergrads.com/wp-content/uploads/2016/07/Money-Machine.jpg
Vilken aktiefond som helst har ju gått mångdubbelt bättre senaste decenniet än räntefonden.
När börsen kraschar kan jag köpa ditt kaffe så du får råd med mat på bordet :D
Spela roll, det återhämtar sig till slut. :) Tänker lite längre fram än 1 år.
Spela roll, det återhämtar sig till slut. :) Tänker lite längre fram än 1 år.
Historiskt har det varit så i de flesta fall.
Men man kan få vänta länge. Nikkei 225 toppade 1989 om jag minns rätt och har inte varit i närheten sedan dess.
BigForre
2017-01-02, 22:23
Historiskt har det varit så i de flesta fall.
Men man kan få vänta länge. Nikkei 225 toppade 1989 om jag minns rätt och har inte varit i närheten sedan dess.
Generellt får man väl ändå säga att det rationella valet ändå är att alltid vara i marknaden med så stor del som möjligt. Det vill säga likvider som du absolut inte kommer att behöva och därmed bli tvungen att sälja vid en dipp.
Men lättare sagt än gjort..sitter själv med en hel del likvider som jag inte alls kommer att behöva och går därmed mot vad som egentligen är rationellt. Den eufori som råder sedan ett par år är lite för intensiv tillsammans med höga värderingar för att jag inte skulle lockas att sälja av.
Får se om det blir lite kul köplägen inom något år eller två då det är kul att kunna handla. Eller om man får stå med långnäsa och titta på mot nya rekordhöjder :)
Generellt får man väl ändå säga att det rationella valet ändå är att alltid vara i marknaden med så stor del som möjligt. Det vill säga likvider som du absolut inte kommer att behöva och därmed bli tvungen att sälja vid en dipp.
Men lättare sagt än gjort..sitter själv med en hel del likvider som jag inte alls kommer att behöva och går därmed mot vad som egentligen är rationellt. Den eufori som råder sedan ett par år är lite för intensiv tillsammans med höga värderingar för att jag inte skulle lockas att sälja av.
Får se om det blir lite kul köplägen inom något år eller två då det är kul att kunna handla. Eller om man får stå med långnäsa och titta på mot nya rekordhöjder :)
Generellt så är det så. Om man månadssparar jämnar det ju ut sig över tid.
Har man däremot en stor klumpsumma att investera blir ju tajming desto viktigare. Att råka pricka in en börstopp när man petar in allt kan ju bli extremt förödande för totalavkastningen.
En fördel med att ha lån är att man alltid kan amortera om man tycker att börsen känns för dyr :D
BigForre
2017-01-03, 10:38
Generellt så är det så. Om man månadssparar jämnar det ju ut sig över tid.
Har man däremot en stor klumpsumma att investera blir ju tajming desto viktigare. Att råka pricka in en börstopp när man petar in allt kan ju bli extremt förödande för totalavkastningen.
En fördel med att ha lån är att man alltid kan amortera om man tycker att börsen känns för dyr :D
Ja, just den här euforin som jag reffererar till just nu innebär exempelvis att ett gäng vänner, bekanta och kollegor som helt plötsligt skall börja spara i aktier. Mitt råd har på sista tiden varit att beakta den totala summa som de önskar att gå in med i marknaden och dela upp den på exempelvis 36 delar och gå in med en del i månaden de kommande tre åren för att inte gå in för hårt nu. Jag gillar inte heller att agera domedagsprofet och be dem att undvika att påbörja ett sparande i aktier, även om jag brukar i lite mjuka ord nämna att jag tycker att vi är relativt högt upp nu. Att ha fått upp ögonen för aktier nu och gå in hårt tror jag kan sluta tråkigt.
Slartibartfast
2017-01-03, 10:42
Rent statistiskt på längre sikt har det mindre betydelse.
https://rikatillsammans.se/2016/06/13/investera-allt-pa-en-gang-eller-sprida-ut-det-over-tid/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.