Visa fullständig version : Börsen idag
Börsen är helt underbar just nu. Den faller som en sten och det kommer ta ett tag innan den når ATH igen. Mina aktier har tappat 2% men ligger 8% plus och köpte dem i Juni, lägre kommer dem inte gå då dem inte är så känsliga av hur börsen rör sig. Fundamentan är ju såpass grymt bra så dubbling på ett år bör inte vara några som helst problem.
Så jag sover verkligen gott samtidigt som jag äter gott. :D
bear.flowertwig
2007-08-01, 22:36
För att då och då gå in och läsa på för att uppdatera sina (aktie)fonder, vad rekommendera ni för sidor?
Det handlar alltså inte om daglig handel med aktier utan att se över sina fonder ett antal ggr om året.
Börsen är helt underbar just nu. Den faller som en sten och det kommer ta ett tag innan den når ATH igen. Mina aktier har tappat 2% men ligger 8% plus och köpte dem i Juni, lägre kommer dem inte gå då dem inte är så känsliga av hur börsen rör sig. Fundamentan är ju såpass grymt bra så dubbling på ett år bör inte vara några som helst problem.
Så jag sover verkligen gott samtidigt som jag äter gott. :D
vilka aktier e du inne på då?
För att då och då gå in och läsa på för att uppdatera sina (aktie)fonder, vad rekommendera ni för sidor?
Det handlar alltså inte om daglig handel med aktier utan att se över sina fonder ett antal ggr om året.
Bästa fondsida jag känner till är www.morningstar.se (http://www.morningstar.se)
vilka aktier e du inne på då?
Betsson, all-in.
Din gissning var sjukt bra! :thumbup:
Fast jag hade ju inte helt fel heller, med +0,3 på Nasdaq.
Win-win. :D
hehe fin fint.
Kommer bli en fin dag imorgon(idag). Får inte gå upp försent bara
Betsson, all-in.
Ärligt talat, att gå all-in i Betsson kan bara betyda :thumbup: Om inte börsen surar till ordentligt eller något fundamentalt, vad nu det ska vara. Turket-problemet verkar vara bortblåst vid det här laget.
Har själv ca 50% av portföljen i Betsson. Synd att jag inte drog en all-in då jag köpte in mig på 34kr. Aja, ska inte klaga har fått en fin vinst därifrån.
bear.flowertwig
2007-08-02, 19:06
Bästa fondsida jag känner till är www.morningstar.se (http://www.morningstar.se)
Tack för den. Bra sida.
Ärligt talat, att gå all-in i Betsson kan bara betyda :thumbup: Om inte börsen surar till ordentligt eller något fundamentalt, vad nu det ska vara. Turket-problemet verkar vara bortblåst vid det här laget.
Har själv ca 50% av portföljen i Betsson. Synd att jag inte drog en all-in då jag köpte in mig på 34kr. Aja, ska inte klaga har fått en fin vinst därifrån.
Mm, jag är riktigt nöjd med Betsson. Lekte lite med star innan men när jag fick intresse för Betsson var det kört. Så sålde allt och gick all-in.
Tack för den. Bra sida.
NP. Mjo, det är bra.
Mm, jag är riktigt nöjd med Betsson. Lekte lite med star innan men när jag fick intresse för Betsson var det kört. Så sålde allt och gick all-in.
Apropå Starbreeze, fin dag idag :) Resten var ju inte lika roligt.
Whistler
2007-08-08, 17:14
Bah, mina fonder har droppat rejält... Ska man ha is i magen och bara vänta? Ska man köpa fler och hoppas att det går upp? Vad gäller? Ich bin ein noob.
Bah, mina fonder har droppat rejält... Ska man ha is i magen och bara vänta? Ska man köpa fler och hoppas att det går upp? Vad gäller? Ich bin ein noob.
Lättare att svara om man vet hur din portfölj ser ut. Hur som helst så borde de ha gått upp idag och igår.
Svårt att vet om vi ska upp igen nu eller om de senaste dagarna bara var en kort rekyl uppåt innan fortsatt nedgång. Jag kan väl säga som så att jag gick från att vara 80% likvid till att vara 20% likvid nu under de senaste två dagarna. Om det är rätt vet jag givetvis inte, men eftersom jag är långsiktig i mitt sparande så går jag inte under om börsen fortsätter ner, även om det gör ont i pengapungen för tillfället. Med andra ord: behöver du pengarna så sälj, sparar då på långsikt så behåll eller eventuellt omplacera.
Tillägg:
Hade jag läst ordentligt så hade jag fattat att du undrade om du borde köpa mer, inte om du skulle sälja. Jaja, mitt svar får väl vara kvar.
Whistler
2007-08-08, 18:05
Som det är nu har jag följande fonder:
Kapitalinvest
Lux Protect 90
Privatiseringsfonden
Småbolag Europa
Och ja, du hade rätt. Ett par av dem har gått upp lite senaste dygnet. Tänkte dock samma sak, när jag tittade på historiken, att kanske är det bara en liten toppning innan de dyker ännu lägre.
Det här med att köpa mer är att jag tänkte starta en månatlig överföring på några hundringar och funder på vart och framför allt när jag ska starta den.
när jag ska starta den.
Spelar ingen roll när, om du är långsiktig i ditt sparande. Att pricka rätt i dalarna är väldigt svårt.
Spelar ingen roll när, om du är långsiktig i ditt sparande. Att pricka rätt i dalarna är väldigt svårt.
Instämmer.
Om du börjar oroa dig och fundera på när du ska börja så sitter du där om ett år och oroar dig ännu. Analysis paralysis.
Se det såhär; om marknaden faller så köper du ju billigt, oavsett om marknaden går ner ännu mera, eftersom marknaden kommer att vända upp igen förr eller senare. Om du köper och marknaden går upp genast så är det också fint.
En slant varje månad oavsett om marknaden går upp eller ner är guld, sålänge man är långsiktig och inte behöver pengarna då marknaden ligger lågt.
Om du behöver pengarna om 6 månader och marknaden går ner 6 månader så är det ju inte så smart. Om du behöver pengarna om 6 år och marknaden går ner i 6 månader så hinner du plocka på dig en massa billiga fondandelar! :thumbup:
Så fortsätter kreditoron i världen. Inte roligt att kolla sin portfölj idag inte.
Så fortsätter kreditoron i världen. Inte roligt att kolla sin portfölj idag inte.
Jag tänker hålla för öronen, sjunga lalalalala och tänka på ordet "långsiktig".
...men gudarna ska veta att det inte är lätt.
olle lindblad
2007-08-09, 15:08
Jag tänker hålla för öronen, sjunga lalalalala och tänka på ordet "långsiktig".
...men gudarna ska veta att det inte är lätt.
Alltid tråkigt att se portföljen minska i värde. Själv försöker jag se det som en möjlighet att snitta ner sig. Det får gärna sjunka 20% till.
Själv försöker jag se det som en möjlighet att snitta ner sig. Det får gärna sjunka 20% till.
Varför?
olle lindblad
2007-08-09, 15:56
Varför?
Billiga aktier.
Hur känns det i magen idag för er?
För mig känns det lungt, jag vet vad min aktie kan prestera. Marknaden har fel enligt mig, önskar bara att jag hade mer pengar för just nu, så jag kunde köpa mer. :D
Lövbiffen
2007-08-10, 11:23
Hur känns det i magen idag för er?
För mig känns det lungt, jag vet vad min aktie kan prestera. Marknaden har fel enligt mig, önskar bara att jag hade mer pengar för just nu, så jag kunde köpa mer. :D
Jag tycker det är lite spännande så där. Sitter 100% likvid :D
Betsson, Pare, ABB och scania ser väldigt spännande ut ;)
Sen så tror jag att Lundin Petroleum har någonting på gång *popcorn*
Varför känns det spännande om du inte är med i leken?
Jisses, det är en RÖD dag på börsen idag. Hela årets uppgång är väldigt snart borta.
Billiga aktier.
Aha. Självklart. Trodde först att du syftade på din egna portfölj. Många som ska över till k-förs från depå har resonemanget att de inte vill ta reavinsten utan väntar på nedgång för att kunna kvitta...:smash:
Jag tror inte att det är köpläge ännu. Det kommer att sjunka ytterligare närmaste månaden...Jag behåller is i magen och ligger likvid. :)
Ingen rolig dag idag, jag som precis hade köpt massa nya aktier. :(
Har sålt av det mesta med mycket liten förlust, men har kvar wsib, vill ju egentligen vänta tills rapporten där, men det är svårt. :(
Varför köpte du om du sålde för en nergång?
Varför köpte du om du sålde för en nergång?
Minimera min risk. Jag bedömde inte risken lika högt innan jag köpte.
olle lindblad
2007-08-10, 13:49
Aha. Självklart. Trodde först att du syftade på din egna portfölj. Många som ska över till k-förs från depå har resonemanget att de inte vill ta reavinsten utan väntar på nedgång för att kunna kvitta...:smash:
Jag tror inte att det är köpläge ännu. Det kommer att sjunka ytterligare närmaste månaden...Jag behåller is i magen och ligger likvid. :)
Då kanske de får vänta ett tag. :)
Jag tror också att det kommer fortsätta neråt ett tag till, vill så gärna in med mer i fa Betsson innan nästa rapport bara.
NiXPhoenix
2007-08-10, 14:31
Haha, - 2,4 %
Hittills i år: 1,9%
Här går det undan.
Men jag hoppas och tror inte det kommer gå rätt utför nu, blir säkert både upp och ner. Jag har inte hunnit sälja några aktier alls så jag ser gärna att det går upp lite också här och var innan ett större ras. :D
NiXPhoenix
2007-08-10, 14:40
Skit, sitter på aktier i ett naturläkemedelsföretag, Bringwell. Köpte de för några år sen och det visade sig vara en dålig affär. Kunde dock sålt under våren med liten vinst tom, men nu är de tillbaka på samma nivå som vid årsskiftet och jag har förlorat rejält på de igen. :(
Har en enda aktie som ligger oförändrad idag, resten minus.
Skit, sitter på aktier i ett naturläkemedelsföretag, Bringwell. Köpte de för några år sen och det visade sig vara en dålig affär. Kunde dock sålt under våren med liten vinst tom, men nu är de tillbaka på samma nivå som vid årsskiftet och jag har förlorat rejält på de igen. :(
Har en enda aktie som ligger oförändrad idag, resten minus.
Du har faktiskt inte förlorat förrän du har avyttrat dem. Du ligger dock minus i din investering. Ursäkta om jag märker ord. :D ;)
Tacka vet jag öst- och sydeuropafonder samt ryssland. De gör så jag ligger +13% i år. (+/- 0 i depån idag.)
Dock låg jag +36% för några veckor sedan. :D *rolleyes*
Detta kallar jag för action! :naughty:
NiXPhoenix
2007-08-10, 15:26
Du har faktiskt inte förlorat förrän du har avyttrat dem. Du ligger dock minus i din investering. Ursäkta om jag märker ord. :D ;)
Nä, det är sant. Men det gör mig inte så mycket gladare tyvärr.
Tror bara jag sålt två aktier sen jag började för drygt tre år sen, ena förlust, andra vinst. Allt annat är fortfarande "inspärrat". *grr27* En aktie nådde min tänkta säljnivå men jag är girig och hoppas på ännu mer. Får se hur det går.. *whistle*
-7 % idag.
Fort. 22 % upp sen i maj då jag började.
Verkar dock som att USA vänder till plus nu på kvällen tack vare FED så blir nog rally på måndag :)
Sålde starbreeze och ökade mer i Betsson btw. Har lite likvider kvar som jag nog behåller ett tag.
Verkar dock som att USA vänder till plus nu på kvällen tack vare FED så blir nog rally på måndag :)
Hoppas! :) Men jag är väldigt försiktig nu och kommer fortsätta med det tills kreditoron är helt avslutad.
Hoppas! :) Men jag är väldigt försiktig nu och kommer fortsätta med det tills kreditoron är helt avslutad.
Yep, USA på plus i talande stund.
christian
2007-08-10, 19:34
Sålde mina AZN och NOK idag. Flyttade både pension och övriga fonder till penningmarknadsfonder. Ligger lågt ett tag. Efter regn kommer det alltid sol.
NiXPhoenix
2007-08-10, 21:23
-7 % idag.
Fort. 22 % upp sen i maj då jag började.
Sålde starbreeze och ökade mer i Betsson btw. Har lite likvider kvar som jag nog behåller ett tag.
Sålde du alla dina Starbreeze på den här låga nivån?
Jag hoppas verkligen de återhämtar sig, hade planerat att sälja det mesta kring 60-70 öre. Men vi får väl se, försäljningen av Darkness verkar inte jättebra men inte helt tokig heller. Har än så länge inte sett några Europasiffror alls utan bara för USA men de två marknaderna är tydligen oftast lika stora. Ganska underligt med tanke på att EU har nästan 2 gånger folkmängden men vi är väl fattigare här också...
Sålde du alla dina Starbreeze på den här låga nivån?
Jag hoppas verkligen de återhämtar sig, hade planerat att sälja det mesta kring 60-70 öre. Men vi får väl se, försäljningen av Darkness verkar inte jättebra men inte helt tokig heller. Har än så länge inte sett några Europasiffror alls utan bara för USA men de två marknaderna är tydligen oftast lika stora. Ganska underligt med tanke på att EU har nästan 2 gånger folkmängden men vi är väl fattigare här också...
Jag sålde pga att jag hellre vill öka i Betsson som rasade idag. Starbreeze får dessutom inga pengar i kassan av sina spel, så tror inte kursen kommer gå upp så mycket som många har trott. Gick iaf in på 30 öre, sålde lite på 53 och resten nu så är väl inte helt missnöjd heller.
Finns som sagt många köpvärda aktier nu som man hellre vill satsa en slant i.
Har varit lite skakigt ett tag nu. Hur gör ni nu? Själv ligger jag kvar och inväntar köptillfällen.
Samma hära...ligger kvar och väntar...får väl se vad som händer framöver..
Några speciella bolag som du håller ögonen på Abbarn?
Har tittat lite på industrivärlden och kungsleden. Tror och hoppas att det går att komma in billigare.
Industrivärden har minst sagt ett imponerande track record, har inte själv kollat på dem så noga men av de mer insatta verkat det vara ett mycket välskött bolag.
Kungsleden har många äldreboenden va? Direktavkastningen börjar vara ganska fin om jag inte minns fel sist jag kollade, det som kan kännas lite oroande är räntan.
Det har varit riktigt skakigt på sistonde. Jag har suttit fastklistrad vid skärmen och uppdaterat USA börsen varje minut nu i ett par dagar. Verkligen läskigt.
Förlorat 70 % av min uppgång i år, tack vare mest Betsson som har fått storstryk. Så vad har jag då gjort? Sålde Starbreeze på 42öre samt Impact Coatings för en vecka sedan och lagt in mer i både MSAB och Betsson som är de enda bolag jag har kvar nu. Ökade i Betsson på både 56kr samt 53kr igår.
Blir en fin resa imorgon tack att USA hämtade upp 2 % på 45 minuter.
Hur gåre själv gubbar?
Btw; Nästa vecka är viktig för oss MSAB, Betsson ägare.:thumbup:
Blir en fin resa imorgon tack att USA hämtade upp 2 % på 45 minuter.
O fy sjutton vad glad jag är för det! Annars hade det INTE blivit roligt när börsen öppnade igen. :(
Själv sitter jag på mina wsib aktier, inte alls glad, verkligen inte. Jag gjorde ju ett val att vänta tills rapporten innan jag sålde dem, därför sålde jag inte för att minska förlusten när jag kunde. Så nu väntar jag bara på rapporten, ska inte sätta upp såna dumma strategier igen. :(
Funderar på att köpa på mig lite betsson på kort sikt, den går ju ner såpass mycket just för att den har gått upp mycket tidigare. Men jag får se, vet inte om jag vågar köpa innan rapporten då folk har väldigt höga förväntningar på den. Vad tycker du? Och du får motivera också för jag vet vad du kommer svara. ;)
Industrivärden har minst sagt ett imponerande track record, har inte själv kollat på dem så noga men av de mer insatta verkat det vara ett mycket välskött bolag.
Kungsleden har många äldreboenden va? Direktavkastningen börjar vara ganska fin om jag inte minns fel sist jag kollade, det som kan kännas lite oroande är räntan.
Jo precis, 15% är äldreboenden. Jodå både industrivärlden och kungsleden har fina utdelningar. Har du själv spanat in något bolag?
Deceiver85
2007-08-17, 00:42
Den här tråden borde verkligen få en sån här smiley i titeln *grr*
The_RobRoy
2007-08-17, 10:13
Det har varit riktigt skakigt på sistonde. Jag har suttit fastklistrad vid skärmen och uppdaterat USA börsen varje minut nu i ett par dagar. Verkligen läskigt.
Förlorat 70 % av min uppgång i år, tack vare mest Betsson som har fått storstryk. Så vad har jag då gjort? Sålde Starbreeze på 42öre samt Impact Coatings för en vecka sedan och lagt in mer i både MSAB och Betsson som är de enda bolag jag har kvar nu. Ökade i Betsson på både 56kr samt 53kr igår.
Vilket misstag, nu bär det ju av snart igen!
O fy sjutton vad glad jag är för det! Annars hade det INTE blivit roligt när börsen öppnade igen. :(
Själv sitter jag på mina wsib aktier, inte alls glad, verkligen inte. Jag gjorde ju ett val att vänta tills rapporten innan jag sålde dem, därför sålde jag inte för att minska förlusten när jag kunde. Så nu väntar jag bara på rapporten, ska inte sätta upp såna dumma strategier igen. :(
Funderar på att köpa på mig lite betsson på kort sikt, den går ju ner såpass mycket just för att den har gått upp mycket tidigare. Men jag får se, vet inte om jag vågar köpa innan rapporten då folk har väldigt höga förväntningar på den. Vad tycker du? Och du får motivera också för jag vet vad du kommer svara. ;)
Rapport på tisdag. Aktien har sjunkit från toppen på 70kr till 50kr. Varför? Mest pga den suriga börsen men även pga Unibets kassa rapport och många tror nu att även Betssons rapport kommer bli en besvikelse. Men tro mig, det är verkligen inte höga förväntningar nu inför rapporten. Dom flesta som tveka sålde ju, så jag tycker verkligen du ska köpa in dig nu på 50kr idag! Den håller sig stark idag också, var uppe ca 6% men ligger nu kring nollan trots att börsen är ner 1%. Själv har jag ökat och ligger nu med ca 66% i Betsson. Nu får det bära eller brista.
Angående Coatings, så gillar jag inte det företaget. Har varit med där nu sen maj tycker inte direkt så mycket om förhoppningsbolag som går upp 15-20 % om en nyhet kommer men står annars still eller nedrekylera tills nästa nyhet kommer. Inte mitt sortens bolag
Jo precis, 15% är äldreboenden. Jodå både industrivärlden och kungsleden har fina utdelningar. Har du själv spanat in något bolag?
Jag har kollat ganska mycket på en av stockholmsbörsens klarast lysande stjärna Hennes & Mauritz :)
Men det är ett högt pris man får betala, så jag avvaktar och ser vad som händer. Inte för att det verkar spela någon roll när det gäller dem. Min sparhorisont är iofs långsiktig men vill ändå betala ett billigare pris.
Sen har jag även kollat lite på new wave, asss abloy, kabe, nibe, ratos, m.fl.
Fast jag har inte satt mig in så djupt i dessa ännu.
Hur ser dina urval av bolag ut? Har du någon speciell plan när du handlar?
Jag har kollat ganska mycket på en av stockholmsbörsens klarast lysande stjärna Hennes & Mauritz :)
Men det är ett högt pris man får betala, så jag avvaktar och ser vad som händer. Inte för att det verkar spela någon roll när det gäller dem. Min sparhorisont är iofs långsiktig men vill ändå betala ett billigare pris.
Sen har jag även kollat lite på new wave, asss abloy, kabe, nibe, ratos, m.fl.
Fast jag har inte satt mig in så djupt i dessa ännu.
Hur ser dina urval av bolag ut? Har du någon speciell plan när du handlar?
Är H&m dyrt nu äter jag upp min hatt. En lysnade investering kring en 5års period.
Även ratos är ett mycket fint bolag med härliga utdelningar.
Är H&m dyrt nu äter jag upp min hatt. En lysnade investering kring en 5års period.
Även ratos är ett mycket fint bolag med härliga utdelningar.
Dyrt och dyrt, hur vet man om något är dyrt eller billigt? Men det är som du säger, verkar ju inte spela någon roll. Men sen är det också så att jag just nu inte har pengar till att handla aktier för, först efter årsskiftet =/
Oj, jävlar hennes har ju fallit som en sten idag, buhuu....*cry*
Jaja, det kommer nog fler köplägen :)
När släpper betsson sin rapport....?
Eller inte som en sten kanske....men blev billigare iaf =)
kollade på kronor och inte % såg fel...*whistle*
Men handlas nu till ett P/E på ca 26 enligt avanza..
Dyrt och dyrt, hur vet man om något är dyrt eller billigt? Men det är som du säger, verkar ju inte spela någon roll. Men sen är det också så att jag just nu inte har pengar till att handla aktier för, först efter årsskiftet =/
Oj, jävlar hennes har ju fallit som en sten idag, buhuu....*cry*
Jaja, det kommer nog fler köplägen :)
När släpper betsson sin rapport....?
Säg något bolag som inte fallit som en sten? :) H&M klara sig relativt bra där ett tag.
Betsson rapport kommer som sagt på tisdag. Blir en spännande dag indeed.
Eller inte som en sten kanske....men blev billigare iaf =)
kollade på kronor och inte % såg fel...*whistle*
Men handlas nu till ett P/E på ca 26 enligt avanza..
Ja, och 26 är för lite för ett tillväxtbolag som H&M. Ska ha minst 30!
Jo, har inte varit så aktiv sista tiden och kollat...men du åt inte upp hatten va? ;)
Är väl inte så brydd heller vad som händer i det korta perspektivet, men det börjar vara intressant att kolla närmare på många bolag om det fortsätter så hära..
Hoppas nu inte betsson kommer med några otrevliga överraskningar eller att marknaden surnar till rejält när du har så stort innehav..
Jo, har inte varit så aktiv sista tiden och kollat...men du åt inte upp hatten va? ;)
Är väl inte så brydd heller vad som händer i det korta perspektivet, men det börjar vara intressant att kolla närmare på många bolag om det fortsätter så hära..
Hoppas nu inte betsson kommer med några otrevliga överraskningar eller att marknaden surnar till rejält när du har så stort innehav..
Hehe ja det får vi hoppas! På tisdag smäller det. Bara inte marknaden surar till rejält den dagen. :)
Ska bli kul att se Betsson rapporten. Tror att den kommer bli lite starkare jämför med Q2 06.
Någon rusning kommer det säkert bli, men långvarig? Nej, börsen är fucked up just nu då småspararna tycker att du losar för många enkronor.
Idag skulle man ha ägt PVE. :D
Lövbiffen
2007-08-17, 14:06
Idag skulle man ha ägt PVE. :D
Helvete ja. Tog en liten paus ifrån börsen. Sen kommer man tillbaka 10 minuter efter nyheten släppts. Helvetes jävla anus och bajs säger jag bara :cryout:
Helvete ja. Tog en liten paus ifrån börsen. Sen kommer man tillbaka 10 minuter efter nyheten släppts. Helvetes jävla anus och bajs säger jag bara :cryout:
Men tänk hur mycket du skulle förlorat om du inte legat likvid i allt annat, dags att fira för dig ju! :)
Och där vakna Betsson till liv. Roliga fake-ordets folk lägger. Var ett tag 75000 i sälj, haha!
Och där vakna Betsson till liv. Roliga fake-ordets folk lägger. Var ett tag 75000 i sälj, haha!
Jag hann köpa en MINIpost precis innan, hade tyvärr inte hunnit flytta över alla pengar till aktiedirekt. :(
Jag hann köpa en MINIpost precis innan, hade tyvärr inte hunnit flytta över alla pengar till aktiedirekt. :(
Trevligt! Hur länge tänkte du behålla?
Trevligt! Hur länge tänkte du behålla?
Det är en sån liten post att det inte spelar nån roll, men jag säljer nog de flesta av mina aktier ganska snart bara det går bra på måndag också. Jag vill inte ha några aktier nu egentligen då börsen är för volatil.
Förresten måste jag säga att Telia känns GRYMT stabil, har knappt brutit sin etablerade miniminivå på ca. 50kr alls under hela veckan. Den aktien är stark. :thumbup:
Det är en sån liten post att det inte spelar nån roll, men jag säljer nog de flesta av mina aktier ganska snart bara det går bra på måndag också. Jag vill inte ha några aktier nu egentligen då börsen är för volatil.
Förresten måste jag säga att Telia känns GRYMT stabil, har knappt brutit sin etablerade miniminivå på ca. 50kr alls under hela veckan. Den aktien är stark. :thumbup:
Ok. Ska själv sälja 30-50 % av Betsson efter rapporten om den blir bra. Är också väldigt orolig i dessa tider, så vore skönt att ha lite likvidit iaf.
Men telia går ju aldrig upp heller ;) Dra in pengarna i någon räntefond istället :D
Men telia går ju aldrig upp heller ;) Dra in pengarna i någon räntefond istället :D
Jag har tjänat riktigt bra på telia, säkra pengar, gäller bara att sälja i topparna. :)
Jag har tjänat riktigt bra på telia, säkra pengar, gäller bara att sälja i topparna. :)
hehe okej. Tycker inte uppgångarna är så stora, och courage skulle äta upp mig om jag säljer efter varje 50öring upp ;)
Jag vill inte ha några aktier nu egentligen då börsen är för volatil.
Samtidigt ger det lite mer spänning till vardagen...och magsår.
Sålde av 1/3 av mina PAR nu. Vill ha lite mer pengar i kassan så att jag snabbt kan köpa något som i mina ögon går ner på tok för mycket. Har en känsla av att det här hattandet upp och ner kommer att fortsätta.
hehe okej. Tycker inte uppgångarna är så stora, och courage skulle äta upp mig om jag säljer efter varje 50öring upp ;)
Topparna brukar ju vara mellan 1 och 5 kronor, courtage på 0,1% äter inte upp så mycket av vinsten. Men visst kan man tjäna mycket mer på andra aktier, men jag gillar den relativa säkerheten.
Nu får vi hålla tummarna för att inte USA tappar hela den initiala uppgången!
Samtidigt ger det lite mer spänning till vardagen...och magsår.
Sålde av 1/3 av mina PAR nu. Vill ha lite mer pengar i kassan så att jag snabbt kan köpa något som i mina ögon går ner på tok för mycket. Har en känsla av att det här hattandet upp och ner kommer att fortsätta.
Magsår får man av en bakterie, inte stress. ;)
Jag sålde faktiskt alla mina PARE nu, fin uppgång idag. Även om det kunde vara trevligt att ha dem tills rapporten, men den lär ju inte komma med något oväntat.
Nu får vi hålla tummarna för att inte USA tappar hela den initiala uppgången!
yep. är nöjd med 1% upp så uppgången förhoppningsvis fortsätter på måndagen
Lövbiffen
2007-08-17, 16:22
Men tänk hur mycket du skulle förlorat om du inte legat likvid i allt annat, dags att fira för dig ju! :)
Ja det är sant. Problemet är bara att jag köpte på mig 10 poster på 79,75. Sen vände det illa kvickt :P
hammer95
2007-08-17, 16:23
Magsår får man av en bakterie, inte stress. ;)
Sant, men stressen är en utlösande faktor - stress sänker immunförsvaret...
Börsen är i alla fall på väg på igen - kanske bara tillfälligt, men snart måste det vara över.
christian
2007-08-17, 16:31
Det är bra. Botten ur, grabbar. Pappa Christian vill handla billigt snart. =)
Och nu håller vi alla tummarna tillsammans för att USA slutar på plus. *kissass*
Börsen är i alla fall på väg på igen - kanske bara tillfälligt, men snart måste det vara över.
Har folk inte lärt sig att börsen inte behöver vara på väg upp bara för att det går bra en dag. Det har varit väldigt tydligt sista tiden. Ändå skriver tidningarna (läs: di) domedagsartiklar de dagar börsen går ner och glädjeartiklar de dagarna börsen går upp. Lätt att tycka att folk borde vara lite mer avvaktande i tider som dessa.
Annars håller jag med dig om att det snart måste vara över. Om jag likt tidningarna skall raljera och dra egna slutsatser så tror jag att vi kommer att leva med en tids osäkerhet med hög volle på för att sedan komma till en mer avvaktande period då börsen så saktliga börjar ta fart uppåt igen. Jag tror inte på något ras mer än under enskilda dagar. Dessa ras beroende på psykologi och inte på fundamenta. När folk börjar glömma kreditkrisen i USA så kommer de börsen sluta svänga så mycket. Det lite jobbiga är att jag inte har en aning om vi kommer att tappa 10% inom kort eller om vi går upp nästan lika mycket innan börsen skärper till sig. Tror att jag kommer att vara hyfsat likvid och försöka att utnyttja svängningarna. Givetvis dömt att misslyckas, men det är roligt.
Har folk inte lärt sig att börsen inte behöver vara på väg upp bara för att det går bra en dag. Det har varit väldigt tydligt sista tiden. Ändå skriver tidningarna (läs: di) domedagsartiklar de dagar börsen går ner och glädjeartiklar de dagarna börsen går upp. Lätt att tycka att folk borde vara lite mer avvaktande i tider som dessa.
Annars håller jag med dig om att det snart måste vara över. Om jag likt tidningarna skall raljera och dra egna slutsatser så tror jag att vi kommer att leva med en tids osäkerhet med hög volle på för att sedan komma till en mer avvaktande period då börsen så saktliga börjar ta fart uppåt igen. Jag tror inte på något ras mer än under enskilda dagar. Dessa ras beroende på psykologi och inte på fundamenta. När folk börjar glömma kreditkrisen i USA så kommer de börsen sluta svänga så mycket. Det lite jobbiga är att jag inte har en aning om vi kommer att tappa 10% inom kort eller om vi går upp nästan lika mycket innan börsen skärper till sig. Tror att jag kommer att vara hyfsat likvid och försöka att utnyttja svängningarna. Givetvis dömt att misslyckas, men det är roligt.
Som det ser ut nu och som det sett ut runt om i världen den senaste tiden, så tror jag att vi börjar gå nedåt. I USA har till och med Fed börjat oroa sig för en hård landning, hittills har man bara spekulerat i mindre tillväxt. Jag skulle tvärtom säga att dessa ras beror på fundamentala orsaker, även om marknaden såklart styrs psykologiskt.
Drar vi inte nedåt genast så kan vi säkert gå upp och vända lite högre ännu, men jag skulle inte räkna med någon längre tids ökningar. Vi har mycket att ge tillbaka. Om man ser på hela marknaden så ser vi nästan en bubbelmässig ökning, mkt värre än 2000, om man bortser från teknologisektorn.
Jag skulle inte investera om jag skulle behöva pengarna ett-två år från nu. Å andra sidan så kommer kortsiktiga spekulanter att ha fina dagar. Att blanka har sin givna plats. Dessutom kan man komma ihåg att det finns andra värdepapper än aktier; I tider som dessa, då man inte vet vad som är på G, finns det alltid "lättare" sätt att tjäna pengar på spekulation.
Naturligtvis måste man vara flexibel och följa med i svängarna; tider då allmänheten är rädda så kan mycket väl användas av institutionerna till att manipulera upp kurserna. Bäst är att handla enligt det man ser , inte enligt det man tror.
:thumbup:
För att tillägga till mitt svammel ovan så kan man ju också säga att mkt också talar för att vi kommer att gå upp. Jag tror inte att vi kommer att gå jättelångt, men t.ex. så har vi presidentval i USA nästa år, republikanerna kommer att göra allt för att få allt att se gött ut (Bernanke valdes av Bush...). Börserna runt om i världen går ju hand i hand.
Vi får se! :D
Vi har mycket att ge tillbaka. Om man ser på hela marknaden så ser vi nästan en bubbelmässig ökning, mkt värre än 2000, om man bortser från teknologisektorn.
Du kan ha rätt i det du säger men jag undrar ändå vad som skulle vara bubblorna vi har nu. Visst finns det omotiverade ökningar, men det enda jag tänker på direkt är väl egentligen återigen tekniksektorn. Att internetsidor säljs för fantasisummor exempelvis utan att de gör någon större vinst.
Råvaror har gått upp mycket, men det finns ändå någon form av underligande fundamenta. Därmed inte sagt att det inte skulle kunna gå ner ordentligt, kan dock inte jämföras med vissa aktier efter 2000.
Du kan ha rätt i det du säger men jag undrar ändå vad som skulle vara bubblorna vi har nu. Visst finns det omotiverade ökningar, men det enda jag tänker på direkt är väl egentligen återigen tekniksektorn. Att internetsidor säljs för fantasisummor exempelvis utan att de gör någon större vinst.
Råvaror har gått upp mycket, men det finns ändå någon form av underligande fundamenta. Därmed inte sagt att det inte skulle kunna gå ner ordentligt, kan dock inte jämföras med vissa aktier efter 2000.
Jag menar inte bubblor extrema som internetbubblan, men marknaden är definitivt överhettad. Att tro att det fortsätter som det gjort utan någon som helst nedgång är tyvärr dödsdömt. Ofta sitter allmänheten på diagram med max 5 års historik och tror att marknaden som den är nu är normalt. Att marknaden alltid går upp, med några korta intensiva fall då och då.
Jag skulle inte bli förvånad om vi några år framåt såg en marknad lik den 2000-2002. Jag räknar till och med med det, och har gjort det sedan förra hösten. Uppgången i år hade jag inte väntat mig, och på samma sätt väntar jag inte mig någon vidare uppgång från dagens nivåer - även om jag ser det också som en möjlighet. Som jag skrev tidigare så handlar jag inte enligt det jag tror utan enligt det jag ser. Då jag inte ser vad som händer i aktierna så handlar jag annat, och det har jag gjort sedan ifjol. Det finns som sagt alltid marknader som är lättare för stunden. För mig spelar det inte så stor roll om vi går upp eller ner. Men det är ju naturligtvis trevligare för alla om vi går upp dock!
Några inlägg i denna tråd angående "då byggare börjar prata aktier så är det dags att sälja" har i grund och botten varit korrekta. Jag skulle säga att då allmänheten börjar intressera sig för aktier igen så är det dags att
söka annat. Det är många som efter år 2000 sade att de aldrig skulle satsa i aktier igen, men då grannen börjar tjäna pengar på aktier så finns det ingen chans att de står utanför längre. Under tiden har institutionerna/proffsen samlat på sig billiga aktier som de nu kan sälja dyrt åt allmänheten. Då allmänheten sitter med fickorna fulla med aktier så är det dags att blanka och tjäna pengar på vägen ner, tills allmänaheten åter säljer sina dyra aktier billigt åt proffsen. Det är det som aktiemarknaden går ut på, det är så det har fungerat i hundratals år.
Det du skriver för mina tankar direkt till den legendariska fondförvalataren Peter Lynch och hans coktailteori. Vilket grunnade på samma teori, fast han visste att det var dags att sälja när alla ville prata aktier med honom och dessutom berätta vad han skulle köpa. När däremot ingen var intresserad av aktier och pratade om allt annat än investeringar var det dags att handla.
Men jag tror det är mycket svårt att kunna kom in rätt i marknaden, ett lysande exempel som klarat många krascher genom tiderna är ju Lennart Israelsson eller mer känd som aktiestinsen. Som oftast bara ökat sina innehav under oroliga tider och alltid återinvesterat utdelningar. Dock ska man komma ihåg att hans portfölj många gånger fått ta mycket stryk. Men hans trackrecord är imponerande.
Håller med dig i det du säger, men jag tror ändå att vi har en uppgång att vänta. Tror dock inte att den kommer att vara vansinnigt långvarig eftersom vi, som du säger, har haft en ganska långvarig uppgång redan.
Att man ska sälja när allmänheten börjar prata aktier har du helt rätt i. Till stor del därför jag tror att vi kan börja gå upp snart igen. Det har nämligen pratats så mycket om nedgång i tidningarna.
Håller med dig i det du säger, men jag tror ändå att vi har en uppgång att vänta. Tror dock inte att den kommer att vara vansinnigt långvarig eftersom vi, som du säger, har haft en ganska långvarig uppgång redan.
Att man ska sälja när allmänheten börjar prata aktier har du helt rätt i. Till stor del därför jag tror att vi kan börja gå upp snart igen. Det har nämligen pratats så mycket om nedgång i tidningarna.
Japp, vi får se! :thumbup:
christian
2007-08-18, 10:09
Klart att vi har en uppgång framför oss. Allt annat vore otänkbart för det samhällssystem som är uppbyggt.
Frågorna är bara: När och Hur Mycket. =)
Måndag ska iaf bli kul, för där kan det bara öppna åt ett håll. :) S&P hade ju sin störst uppgång på X antal år.
Måndag ska iaf bli kul, för där kan det bara öppna åt ett håll. :) S&P hade ju sin störst uppgång på X antal år.
4 år var det nog. Helt otroligt!
jag är nöjd bara börsen går upp nästa vecka, då alla rapporterna kommer, sen blir det nog till att sälja av en del så jag kan va beredd att fynda på ett eventuellt till ras.
Härligt med Betsson nu, jag sålde på 56,25 (+10%), då jag inte har någon lust att spekulera på några rapporter om jag inte verkligen behöver. Men tackar för köprådet, synd bara att jag aldrig hade pengar att köpa mer just då!
Härligt med Betsson nu, jag sålde på 56,25 (+10%), då jag inte har någon lust att spekulera på några rapporter om jag inte verkligen behöver. Men tackar för köprådet, synd bara att jag aldrig hade pengar att köpa mer just då!
Sålde mina på 55.75kr då jag inte vill sitta över rapport. Tänker långsiktigt, men gillar inte Q2 rapporten alls.
Blir kul att se hur detta slutar. :D
Det är lugnt :)
Portföljen upp 7 % idag. Riktigt roligt!
Eftersom jag tror på en bra rapport behåller jag allt i Betsson. Har ca 70 % av portföljen i Bettan så det blir väldigt spännande imorgon.
Har dock en timme kvar att bestämma mig. Kanske säljer av en liten del nu på 56kr. Typ 15 %
Sålde mina på 55.75kr då jag inte vill sitta över rapport. Tänker långsiktigt, men gillar inte Q2 rapporten alls.
Blir kul att se hur detta slutar. :D
Gillar du inte Q2 rapporten? Är det för unibets kassa rapport eller?
Kom igen nu, ha lite is i magen.
Rapport om fem timmar.. Kan fan inte somna *gah!*
Där kom betsson-rapporten! Lysande säger jag bara! Tur att jag gick min egna väg under raset, så istället för att sälja bettan när den rasa 30% så ökade jag flertal gånger.
Lycka till betsson-ägarna. Blir en fin dag!
----
Betsson Kv2 var 34% över Carnegies prognos, de hade rörelseresultat 35MSEK i kv2!
"Trots den säsongsmässiga nedgången och svårigheter i Turkiet har bolaget nått samma intäktsnivå som under första kvartalet och samtidigt lyckats öka marginalen något"
----
Arnold Armstrong
2007-08-22, 13:31
VAd tror ni om SSABS avslut på Emissionen? Blir den hårt tecknad?
Fatalist
2007-08-25, 20:36
Vilken fond är vettig att placera 10k i kortsiktigt för tillfället?
Hade jag behövt pengarna hade jag för tillfället inte gjort någon placering av dem. Känner mig alldeles för osäker på vart börsen är på väg.
Fatalist
2007-08-25, 20:44
Hade jag behövt pengarna hade jag för tillfället inte gjort någon placering av dem. Känner mig alldeles för osäker på vart börsen är på väg.
OK, är det en bättre idé att hålla i dem och avvakta till läget känns stabilare?
10k kortisktigt? Finns ingen bra fond för kortsiktigt om du inte vet vad som kommer hända. Bear kan ju var något, men svårt att veta hur börsen kommer röra sig som sagt.
10-30% kortsiktigt är OTROLIGT bra, vilket ej kommer hända i detta börsklimat som råder nu. Kanske upp till 10% och då är det upp till 1k på 10k det handlar om.
OK, är det en bättre idé att hålla i dem och avvakta till läget känns stabilare?
Egentligen tycker jag att man aldrig ska göra en kortsiktig placering med pengar man behöver oavsett hur stabil börsen känns. Det går att spekulera i oändlighet om hur börsen rör sig, men till syvende och sist så är det bara gissningar.
Åh andra sidan om du bara vill tjäna pengar på kort sikt och är beredd på att aktierna ska förlora i värde så är det bara att köra.
NiXPhoenix
2007-08-25, 21:21
Några som har koll på Scanmining?
Jag har just köpt på mig litegrann där och funderar på lite mer. Om de inte går i konkurs kan aktien bara gå upp.
Kan inte vara kul att ha köpt där för kring 20kr dock, lider med er. Men jag har själv två aktier som varit med om samma resa ner, Daydream och Gamers Paradise. Inget av företagen finns kvar i sin ursprungliga form men däremot som andra företag, 24h Poker och CISL. Åtminstone det senare är ett totalt luftslott och borde gått i kk för länge sen. Förstår inte hur borgarna kan prata om att lägga ner ekobrottsmyndigheten, visserligen går de flesta skojare fria idag men ännu mer laglöshet behövs verkligen inte!
piraten99
2007-08-26, 07:59
är det några här som försökt teckna i ssab?
sista dan var i onsdags.
Sålde av MSAB efter deras kassa rapport, usch. Nu har jag tröttnat på dom!
Just nu sitter jag med 50 % i Betsson och 50% likvid.
Har precis skaffat KF i avanza, så när jag får över pengarna där ska jag nog gå in med 20% i Björn Borg efter deras starka Q2 rapport, och ca 15% i Xtracom. Gillar deras affärsidé skarpt. Kanske blir något i PVE också beroende på hur deras rapport går imorgon!
Fatalist
2007-08-30, 14:44
Egentligen tycker jag att man aldrig ska göra en kortsiktig placering med pengar man behöver oavsett hur stabil börsen känns. Det går att spekulera i oändlighet om hur börsen rör sig, men till syvende och sist så är det bara gissningar.
Åh andra sidan om du bara vill tjäna pengar på kort sikt och är beredd på att aktierna ska förlora i värde så är det bara att köra.
OK! Jag håller i dem ett tag istället, jag har redan en del pengar i en reavinstfond på handelsbanken. Den har gått sjukt bra, nu har den minskat ca 8% i värde på någon månad, är det värt att köpa fler andelar i den precis vid det tillfälle där den vänder uppåt igen?
Jag läser på om först ekonomi för att få en bild, sen ska jag plöja igenom lite böcker bl a tradingguiden. Fram till dess, ursäkta mina n00b-frågor! :)
är det värt att köpa fler andelar i den precis vid det tillfälle där den vänder uppåt igen?
Ja, förutsatt att du vet precis när den vänder. Det är liksom det som är det svåra.
christian
2007-08-30, 19:33
Vad tror ni om de senaste ryktena om "bin laden trades" i optioner? Totalt 4.5 miljarder us$ på spel..
http://www.thestreet.com/_yahoo/newsanalysis/optionsfutures/10377063.html?cm_ven=YAHOO&cm_cat=FREE&cm_ite=NA
http://www.financialnews-us.com/?page=ushome&contentid=2448565379
http://www.wakeupfromyourslumber.com/node/3187
Fatalist
2007-08-30, 19:53
Ja, förutsatt att du vet precis när den vänder. Det är liksom det som är det svåra.
Jo, givetvis kan jag inte utröna det. Men så fort fonden börjar visa en uppåtgående trend och jag köper ur mig några procent uppåt har jag tjänat på det så länge inte farvaltningsavgiften + vinsskatten äter upp allt, visst?
Jo, givetvis kan jag inte utröna det. Men så fort fonden börjar visa en uppåtgående trend och jag köper ur mig några procent uppåt har jag tjänat på det så länge inte farvaltningsavgiften + vinsskatten äter upp allt, visst?
Ja...om du lyckas.
Och det är klart man ska försöka, det är ju det som är roligt. :D
Någon som har avanza?
Osäker på hur jag ska lägga in pengar i mitt KF i avanza från swedbank. Förstår ärligt talat inte hur jag ska gå tillväga. Ska jag göra en vanlig överföring, eller postgiro/autogiro tex?
Mycket tacksam om någon kunde skriva lite info som själv har avanza.
Överför bara som vanligt för att sen flytta pengarna till KFen, borde inte kunna bli fel. :)
Kostar kontot på avanza något? Jag vill ju också ha KF! :)
Nej, kostar inget att starta ett konto på Avanza.
Prislista (http://www.avanza.se/aza/kundservice/prislista.jsp?list=1&localnav=4) för courtage, mm.
The_RobRoy
2007-08-31, 09:48
Vilken underbar aktie Impact Coatings är, står +500% i depån nu :)
Vilken underbar aktie Impact Coatings är, står +500% i depån nu :)
Ja, herrejävlar! :)
Vad var det som fick den att stiga?
Ja, jävlar. Hade missat att Impact rusat! Var med en kort stund från 180-220 eller nåt sånt, sen sålde jag av.
Är det ingen här som har Esoteric? Tror ingen annan än jag nämnt aktien i tråden. Spännande om 2v... :)
The_RobRoy
2007-08-31, 11:03
Ja, herrejävlar! :)
Vad var det som fick den att stiga?
Idag? En ny order, skrev en "analys" nyligen som jag publicerade på börssnack
är vikingen börs ett bra program och är det värt de där 2000 kronorna? Kommer jag som nybörjade ha mkt hjälp av det?
The_RobRoy
2007-08-31, 12:19
är vikingen börs ett bra program och är det värt de där 2000 kronorna? Kommer jag som nybörjade ha mkt hjälp av det?
Är du helt nybörjare, så verkligen inte. Man klarar sig bra med gratissidor som yahoo-finance osv.
Ny portfölj på måndag :)
Ska bestå av:
Betsson 38%
PVE 16%
ACAP 20%
Countermine 11%
HOB 7%
Likvid: 8%
Kommentarer kring detta? Tycker bettan är extremt lågvärderad så har kvar ganska mycket där fortfarande för att sälja av lite runt 70kr. ACAP känns också väldigt lågvärderat jämnför med Ratos. PVE kan man inte vara utan, när som helst kommer ordern ;)
Både HOB och Countermine är högrisk aktier men jag tycker dom har grymt mycket potential så de får vara med i litet hörn.
The_RobRoy
2007-09-01, 12:54
Ny portfölj på måndag :)
Ska bestå av:
Betsson 38%
PVE 16%
ACAP 20%
Countermine 11%
HOB 7%
Likvid: 8%
Kommentarer kring detta? Tycker bettan är extremt lågvärderad så har kvar ganska mycket där fortfarande för att sälja av lite runt 70kr. ACAP känns också väldigt lågvärderat jämnför med Ratos. PVE kan man inte vara utan, när som helst kommer ordern ;)
Både HOB och Countermine är högrisk aktier men jag tycker dom har grymt mycket potential så de får vara med i litet hörn.
Är egentligen inte jätteinsatt i några av dedär bolagen, äger inget av de själv. PVE kan kanske gå bra, men cleantech är väldigt hypat och solpaneler känns inte lika attraktivt som vindkraft, sen finns det väl riktigt stora spelare som REC om vi ska snacka solpaneler som PV ska konkurera med.
Countermine känns som ett riktigt pump & dump företag, ser inte hur bolagen kan ha "jättepotential" iallafall inte på samma sätt som många andra förhoppningsbolag. Men det kan säkerligen iallafall gå riktigt bra, men någon monster-potential inom minröjning kan man väl inte direkt påstå att det är?
Sen varför just Heart of Brands har mer potentiall än alla andra ny-upplopplade klädmärkesföretag förstår jag inte heller, men du kanske har koll :)
Bara lite synpunkter
Är du helt nybörjare, så verkligen inte. Man klarar sig bra med gratissidor som yahoo-finance osv.
De här typerna av program, vad är de bra för? vilken hjälp har man av dem och finns det gratis alternativ att prova? Sökte på det här yahoo finance men hittade inget att ladda ner.
The_RobRoy
2007-09-01, 14:15
De här typerna av program, vad är de bra för? vilken hjälp har man av dem och finns det gratis alternativ att prova? Sökte på det här yahoo finance men hittade inget att ladda ner.
Dom är oftast till för teknisk analys, och möjligen lite information om bolagen. Snabba siffror och kort information om bolag hittar på www.avanza.se som jag tycker är en kanonsida för snabb bolagsinformation.
på yahoo finance kan du lägga in massor av tekniska analyser som Moving Average, Bollinger Bands, Volym staplar och mycket mer.
Ett Exempel:
Ericsson utveckling (http://finance.yahoo.com/charts#chart4:symbol=ericb.st;range=1y;indicator=s ma+bollinger+psar+volume+mfi;charttype=candlestick ;crosshair=on;logscale=on;source=undefined)
Är egentligen inte jätteinsatt i några av dedär bolagen, äger inget av de själv. PVE kan kanske gå bra, men cleantech är väldigt hypat och solpaneler känns inte lika attraktivt som vindkraft, sen finns det väl riktigt stora spelare som REC om vi ska snacka solpaneler som PV ska konkurera med.
Countermine känns som ett riktigt pump & dump företag, ser inte hur bolagen kan ha "jättepotential" iallafall inte på samma sätt som många andra förhoppningsbolag. Men det kan säkerligen iallafall gå riktigt bra, men någon monster-potential inom minröjning kan man väl inte direkt påstå att det är?
Sen varför just Heart of Brands har mer potentiall än alla andra ny-upplopplade klädmärkesföretag förstår jag inte heller, men du kanske har koll :)
Bara lite synpunkter
PVE har redan fått en stor order som med ganska stor säkerhet inte räknats med i kursen.
Countermine kan jag hålla med om delvis, utan orders kommer det aldrig komma några större investare. Ska vänta lite med dom.
Tja, vad ska man säga om HOB? Finns inte så mycket fakta faktiskt men dessa 7% har jag råd att förlora. Hoppas dom kan göra en resa som BB eller H&M ;) Drömma kan man!
_Robbie_
2007-09-02, 09:52
Ni visste väll att ni kan dra av hela kostnaden för analysprogram och dylikt på skatten? Det är bara o köpa de dyraste och sedan dra av.
mvh
The_RobRoy
2007-09-02, 11:22
Ni visste väll att ni kan dra av hela kostnaden för analysprogram och dylikt på skatten? Det är bara o köpa de dyraste och sedan dra av.
mvh
Nej det visste jag inte, varför är det tillåtet?
Nej det visste jag inte, varför är det tillåtet?
Här i Finland kallas det "utgifter för inkomstens förvärvande och bibehållande" och är avdragsgilla. Jag antar att ni i Sverige har motsvarande.
Då har jag köpt in mig PVE, ACAP och kryddade med HOB!
Väntar lite med Countermine ;)
Just nu känns det bra att sitta så tungt i Esoteric! :D
Pllus ~25% hittils denna veckan, och det är först på fredag nästa vecka det egentligen blir spännande. :)
Där ja! Idag kom avtalet! +50% på en vecka för Esoteric nu. Me like! :hbang:
The_RobRoy
2007-09-05, 11:17
Där ja! Idag kom avtalet! +50% på en vecka för Esoteric nu. Me like! :hbang:
Snyggt prickat, läser på om bolaget nu
Snyggt prickat, läser på om bolaget nu
Jo tack, jag är jävligt nöjd själv efter en ganska tung höst... :)
Jag tror inte det är för sent att hoppa på tåget än på långa vägar. Vinstprognoserna, speciellt nu iom avtalet, ser väldigt bra ut i förhållande till börsvärdet. Nästa fredag kommer halvårsrapport, om du missat.
http://www.dagensfinans.se/press1.php?id=108991
hur mkt pengar har ni tjänat på erat aktiesparande?
Hur ska jag inverstera mina pengar om jag vill att dom ska växa så mkt som möjligt till nästa sommar. risker kan tas.
Fatalist
2007-09-05, 12:57
Tack för tipset ang. EGTI tp_88. :)
Läst på och köpt upp lite till min låtsasportfölj.
Hur ska jag inverstera mina pengar om jag vill att dom ska växa så mkt som möjligt till nästa sommar. risker kan tas.
Gå in i högriskaktier. ett bra tips är HOB!
Daniiiel
2007-09-05, 13:51
Optioner
Jävla skit, jag hade köporder på esoteric för en vecka sen, men satta den ca. 10-20 öre för lågt. Skiiiiiiiiiiiit. *cry*
någon som vet något om bridge portal?? http://www.mybridgeportal.com/start.asp
Var någon kille som ringde mig därifrån och berättade lite om dem osv.
Handlar altså om att inverstera i ännu inte börsnoterade bolag. 3-6 ggr pengarna på 6-36 månader osv...
Var en engångskostnad på 1000/2000 euro beroende på medlemskap.
Låter lite skumt tycker jag och kändes som att han försökte pusha mig till att bli medlem så fort som möjligt pga av begränsat medlemsantal i sverige osv.
någon som vet något om bridge portal?? http://www.mybridgeportal.com/start.asp
Var någon kille som ringde mig därifrån och berättade lite om dem osv.
Handlar altså om att inverstera i ännu inte börsnoterade bolag. 3-6 ggr pengarna på 6-36 månader osv...
Var en engångskostnad på 1000/2000 euro beroende på medlemskap.
Låter lite skumt tycker jag och kändes som att han försökte pusha mig till att bli medlem så fort som möjligt pga av begränsat medlemsantal i sverige osv.
Haha. Jag tänker dömma ut detta på förhand. Har du sett filmen Boiler Room? :D
Nej jag har inte sett den filmen. tell me.
haha, precis mina tankar också! :D
olle lindblad
2007-09-06, 14:13
Jag skulle nog avråda från Bridge, inte minst med tanke på detta:
http://www.aktiespararna.se/artiklar/Reportage/Bridge-Natverket-som-kan-sta-dig-dyrt/
Grattis till PVE-ägare, krilleh m.fl! :)
X-Change
2007-09-07, 21:11
Vad har ni för nätmäklare? Blev nyligen medlem i unga aktiesparare och försöker lära mig så mycket som möjligt innan jag börjar investera. Jag kommer börja med en liten portfölj på 10000 är det tänkt och antagligen hålla mig till mindre bolag.
Det lilla jag läst verkar Aktieinvest väldigt bra, kommentarer på det?
piraten99
2007-09-08, 16:51
bolagstämma idag på clasohlson!
menyn bestod av en 2 timmars redovisning av pensionärsdravel och sen middag och en gratis kaffekokare!
Grattis till PVE-ägare, krilleh m.fl! :)
Tackar :) PVE räddade dagen och portföljen slutade på +1,2%.
Resterande bolag dök ganska kraftigt.
Fatalist
2007-09-10, 11:55
Vilken enorm tillbakagång i dagarna! Jag är lite sugen på att köpa in mig i några andelar Handelsbanken Aktiefond Index, med pengar jag ABSOLUT har råd att förlora. Hög risk, men har gett goda resultat förr och förr eller senare måste börsen vända uppåt igen... Är jag dum nu? :)
Och en sak till, måste man skatta på utdelningar?
Jo, man skattar på utdelningar.
I kapitalförsäkringar skattar du däremot inte på utdelningar, men då har du en schablonskatt istället.
Fatalist
2007-09-10, 13:56
Jo, man skattar på utdelningar.
I kapitalförsäkringar skattar du däremot inte på utdelningar, men då har du en schablonskatt istället.
OK, jag lovar att läsa på om skatter, men en sista fråga: Kan man kvitta vinsten man gör på utdelningar mot förlust man gjort på andra aktier?
OK, jag lovar att läsa på om skatter, men en sista fråga: Kan man kvitta vinsten man gör på utdelningar mot förlust man gjort på andra aktier?
Utdelningarna jag fått från H&M har skatten iaf dragits av automatiskt.
Kan ganska säkert säga att det inte går..
Har föresten valt att skriva om It-crashen som mitt projektarbete 100p :) Ska bli jäkligt kul måste jag säga. Jobbar ensam också så får alla credit själv.
Ska även skriva om kredit-oron på min internatinella ekonomi lektion.
På tal om utdelningar, så finns det på investors hemsida en aktiekalkylator där man kan knappa in hur väl pengarna förräntas om man återinvesterar utdelningarna varje år.
Återinvesterade utdelningar har en kraftig effekt på pengarnas värde långsiktigt...
http://www.investorab.com/sv/InvesterareMedia/Aktieinformation/Aktiekalkylator/default
piraten99
2007-09-10, 15:25
vilka här ska tekna på biolight? det är bara slå till säger jag!
Jag ska inte teckna!
Varför ska du teckna aktier i biolight?
piraten99
2007-09-10, 16:09
för analyserna säger CASH!
för analyserna säger CASH!
lol
vilka här ska tekna på biolight? det är bara slå till säger jag!
wtf, såg att vi fick hem nå papper från dem idag..
lol
+1 Hahaha!
Jag tycker att vi åtminstone kan försöka vara LITE sakliga här på Kolozzeum när vi ska rekommendera aktier. :D
+1 Hahaha!
Jag tycker att vi åtminstone kan försöka vara LITE sakliga här på Kolozzeum när vi ska rekommendera aktier. :D
Äh, om analyserna säger CASH så är det lugnt!
:D
Märklig dag (och vecka, för den delen) för Esoteric idag, satt och följde kursen i skolan och den föll, föll, föll och vände på 17,6 om jag inte minns fel för att stänga på 19,5. Mycket skumt, ska bli intressant hur kursen rör sig resten av veckan, med delårsrapport (och förhoppningsvis uppdaterade prognoser efter avtalet) på fredag.
Liten Men Fet
2007-09-11, 17:42
Synd att det inte kom något bud på tanganyika oil idag, känns lite surt nu när den bara gick upp 18 %. ;)
Får se hur mycket den backar imorgon.
Vad säger ni om detta:
http://www.morningstar.se/news/commentary.asp
?
The_RobRoy
2007-09-11, 22:14
Vad säger ni om detta:
http://www.morningstar.se/news/commentary.asp
?
Han har förespråkat börsnedgång sen 2004-2005 som jag förstått det. Men någongång får han ju rätt
Han har förespråkat börsnedgång sen 2004-2005 som jag förstått det. Men någongång får han ju rätt
Jag tänkte mer på argumenten, d.v.s. att de verkliga PE-talen egentligen är mycket högre?
Förresten, är det någon som kollat in Medicpen?
Jag köpte några poster igår när den helt omotiverat föll ner till ett väldigt billigt pris. Väldigt stor marknadspotential och flera bra produkter, nu väntar jag bara på att en order ska komma in.
Känner mig inte nöjd med ACAP och Betsson.
ACAP köpte jag ifs in mig i förra veckan men dom har bara gått ner, även en dag som denna.
Betsson känns som att den går ner alldeles för mycket när börsen surar, samt går upp för lite på plusdagar. Som idag!
Jaja, ska iaf vänta tills den 18e, som förhoppningsvis blir några dagars rally. Sen sälja av.
Hur tänker ni inför FED mötet?
Känner mig inte nöjd med ACAP och Betsson.
ACAP köpte jag ifs in mig i förra veckan men dom har bara gått ner, även en dag som denna.
Betsson känns som att den går ner alldeles för mycket när börsen surar, samt går upp för lite på plusdagar. Som idag!
Jaja, ska iaf vänta tills den 18e, som förhoppningsvis blir några dagars rally. Sen sälja av.
Jo Betsson har varit lite sur på sistone, den brukar alltid reagera kraftigt på börsuppgång/nedgång. Tyvärr så har den inte reagerat lika positivt på uppgång som vanligt, men fundamentan är ju fortfarande bra. Får se om jag köper in mig där igen för att försöka tjäna en hacka.
När är FED-mötet?
När är FED-mötet?
18:e Sep. kl. 20:15.
18:e Sep. kl. 20:15.
Inte jag som ställde frågan, men det är lugnt :)
Den dagen blir väldigt spännande. Sänker dom med 25 eller 50? :D
Gissar på räntesänkning, ett kortlivat glatt skutt uppåt på "goda nyheter" och sedan börjar vi gå nedåt.
Det är mina spontana tankar, men naturligtvis måste man ju se på hur marknaden uppför sig och handla utgående från det istället för att tro nåt på förhand och hoppas på att det "slår in".
Vi skulle i alla fall få en fin dubbel topp på bl.a. årliga S&P500 vilket inte direkt bådar för goda tider för aktiemarknaden som helhet. 5-10 år nedgång skulle i såna fall inte vara nån omöjlighet. :D
Onödigt att spekulera så mkt på förhand.
Inte jag som ställde frågan, men det är lugnt :)
Den dagen blir väldigt spännande. Sänker dom med 25 eller 50? :D
Lol, vilken sjuk quote egentligen, förstod först inte vad du babblade om... Snacka om felcitat :D
Gissar på räntesänkning, ett kortlivat glatt skutt uppåt på "goda nyheter" och sedan börjar vi gå nedåt.
Det är mina spontana tankar, men naturligtvis måste man ju se på hur marknaden uppför sig och handla utgående från det istället för att tro nåt på förhand och hoppas på att det "slår in".
Vi skulle i alla fall få en fin dubbel topp på bl.a. årliga S&P500 vilket inte direkt bådar för goda tider för aktiemarknaden som helhet. 5-10 år nedgång skulle i såna fall inte vara nån omöjlighet. :D
Onödigt att spekulera så mkt på förhand.
Räntesänkning är redan inprisat nästan. Iaf om det blir 25. Däremot om dom sänker med 50 kan vi få ett riktigt fint race några dagar, därför ligger jag full investerad just nu. Sen ska jag nog sälja av en del.
Om dom låter räntan vara, kommer vi få ett grymt ras.
Lol, vilken sjuk quote egentligen, förstod först inte vad du babblade om... Snacka om felcitat :D
haha, jag är förvirrad!
50 punkter!
Imorrn lär det ju bli en ordentlig rusning med tanke på hur lågt den svenska aktiermarknade ligger just nu.
Jag tror att jag ska köpa en rejäl post i Betsson på morgonen för att sen sälja av ganska snabbt. Men jag ska kolla, kan bli något verkstadsbolag också, någon som tagit mycket stryk bara. ;)
Hur ska ni själva agera?
Så jobbigt att jag har skola hela dagen dock, inte alls bra.
50 punkter!
Imorrn lär det ju bli en ordentlig rusning med tanke på hur lågt den svenska aktiermarknade ligger just nu.
Jag tror att jag ska köpa en rejäl post i Betsson på morgonen för att sen sälja av ganska snabbt. Men jag ska kolla, kan bli något verkstadsbolag också, någon som tagit mycket stryk bara. ;)
Hur ska ni själva agera?
Så jobbigt att jag har skola hela dagen dock, inte alls bra.
Yep, vilket jävla rally det blev i USA. Direkt när jag hade hört 50punkter i räntesänkningen live på datorn så gick USA börserna upp från +0.5% till +1.5% på 1 sekund. Galet!
Nåja, angående idag så ligger jag själv fullt investerad, så kan inte göra så mycket. Möjligen sälja av litegrann men tror det får vänta till slutet på veckan om rallyt håller i sig.
Betsson kan bli en fin aktie idag, även PVE :)
Hoppas också staten i veckan är bra.
Innan räntesänkningen ville man nästan att staten skulle va lite halvkass så FED skulle sänka räntan och inte lämna den oförändrad, för då skulle de nog blivit ett stort ras. Nu känns det betydligt lättare att ta ställning.
Yep, vilket jävla rally det blev i USA. Direkt när jag hade hört 50punkter i räntesänkningen live på datorn så gick USA börserna upp från +0.5% till +1.5% på 1 sekund. Galet!
Nåja, angående idag så ligger jag själv fullt investerad, så kan inte göra så mycket. Möjligen sälja av litegrann men tror det får vänta till slutet på veckan om rallyt håller i sig.
Betsson kan bli en fin aktie idag, även PVE :)
lol, GOOG gjorde ett snyggt hål från 526 till 529, och därefter ett till 529-531.
Fullkomligt galet på en sån omsättning.
Får se om de ännu klarar av att hålla ekonomin vid liv..
Hoppas också staten i veckan är bra.
Innan räntesänkningen ville man nästan att staten skulle va lite halvkass så FED skulle sänka räntan och inte lämna den oförändrad, för då skulle de nog blivit ett stort ras. Nu känns det betydligt lättare att ta ställning.
Det är ju inte pga aktiemarknaden som man höjer eller sänker räntan.
Det är ju inte pga aktiemarknaden som man höjer eller sänker räntan.
Just därför jag ville att staten skulle va dålig. För ränteförändringen påverkar aktiemarknaden rejält.
Just därför jag ville att staten skulle va dålig. För ränteförändringen påverkar aktiemarknaden rejält.
OK, förstår inte direkt vad du menar med staten; trodde du syftade på "marknaden i staterna" eller ngt...
Man kan väl inte tala om att staten är bra eller kass i detta avseende...? Det är de rådande ekonomiska förhållanden som FED eller centralbanken tar ställning till. Det är väl lite som att styra ett helvetiskt stort skepp i en rätt smal flod. Börjar det gå lite för mycket åt höger så måste man parera till vänster, parerar man för sent eller för mycket så går det åt helvete. Idag parerar FED antagligen för sent och för mycket, men det får tiden utvisa, jag antar att de vet bättre än vad jag eller någon annan gör.
Jag skulle säga i vanliga fall spelar inte räntorna så stor roll, just nu sitter alla och inte vet vad som händer så minsta lilla grej får alla att hoppa till. Vad händer? Varför? Vad betyder detta? Vad kommer att hända? Vad betyder detta?
Om "staten" är bra i veckan spelar ingen roll (beroende på vad du riktigt menar), det är så många faktorer som spelar in på hur man väljer att parera räntan. Vad marknaden gör vid räntehöjningar/-sänkningar är en annan sak.
Man bör ju tänka på att de största krafterna (mesta pengarna) redan före FEDs beslut redan länge visste vad de skulle göra, det är ju inte så att man runt om i bankerna sitter och väntar på vad Greenspan ska säga och genast hoppar på tåget efter det, om det blir grönt eller rött. Sen kan man också fundera på vem som egentligen säljer åt alla som vill köpa på dessa nyheter som räntesänkningar o.s.v. och varför? Det är en hel del aktier som byter händer, mer än vad hobbyinvesterare och småbarnsfädrar sitter på. (igår NYSE 3,713,350,000 st och NDQ 2,158,166,000 st.) Varför vill man sälja om räntan går ner och marknaden går upp? När är bästa tillfället att göra sig av med en sjukt massa aktier som annars skulle pressa ner priset? Vad händer då "småspararna" sitter med hela potten, vem ska köpa av dom, då de vill likvidera?
Något att fundera över. ;)
...väntar på vad Greenspan ska säga ...
Greenspan har gått i pension, Bernanke ska det va. :thumbup:
PVE har varit galen idag också, synd att man inte gick in när man först hörde talas om det. :D 118kg senast jag tittade.
Betsson kämpar på, sakta men säkert. 60.5kr senast jag tittade
PVE har varit galen idag också, synd att man inte gick in när man först hörde talas om det. :D 118kg senast jag tittade.
Betsson kämpar på, sakta men säkert. 60.5kr senast jag tittade
Japp, vad vare jag sa? betsson och pve idag.
Haha, men hade lite flyt med pve måste jag säga. Gerlicheravtalet kom idag då börsen går som bäst.Men dom hade sagt någon gång i september så synd att ni inte gick in.
Betsson går väl okej. SHB säljer ut ENS köper in.
OK, förstår inte direkt vad du menar med staten; trodde du syftade på "marknaden i staterna" eller ngt...
Man kan väl inte tala om att staten är bra eller kass i detta avseende...? Det är de rådande ekonomiska förhållanden som FED eller centralbanken tar ställning till. Det är väl lite som att styra ett helvetiskt stort skepp i en rätt smal flod. Börjar det gå lite för mycket åt höger så måste man parera till vänster, parerar man för sent eller för mycket så går det åt helvete. Idag parerar FED antagligen för sent och för mycket, men det får tiden utvisa, jag antar att de vet bättre än vad jag eller någon annan gör.
Jag skulle säga i vanliga fall spelar inte räntorna så stor roll, just nu sitter alla och inte vet vad som händer så minsta lilla grej får alla att hoppa till. Vad händer? Varför? Vad betyder detta? Vad kommer att hända? Vad betyder detta?
Om "staten" är bra i veckan spelar ingen roll (beroende på vad du riktigt menar), det är så många faktorer som spelar in på hur man väljer att parera räntan. Vad marknaden gör vid räntehöjningar/-sänkningar är en annan sak.
Man bör ju tänka på att de största krafterna (mesta pengarna) redan före FEDs beslut redan länge visste vad de skulle göra, det är ju inte så att man runt om i bankerna sitter och väntar på vad Greenspan ska säga och genast hoppar på tåget efter det, om det blir grönt eller rött. Sen kan man också fundera på vem som egentligen säljer åt alla som vill köpa på dessa nyheter som räntesänkningar o.s.v. och varför? Det är en hel del aktier som byter händer, mer än vad hobbyinvesterare och småbarnsfädrar sitter på. (igår NYSE 3,713,350,000 st och NDQ 2,158,166,000 st.) Varför vill man sälja om räntan går ner och marknaden går upp? När är bästa tillfället att göra sig av med en sjukt massa aktier som annars skulle pressa ner priset? Vad händer då "småspararna" sitter med hela potten, vem ska köpa av dom, då de vill likvidera?
Något att fundera över. ;)
statistik menade jag. vad annars? :)
statistik menade jag. vad annars? :)
Om vi pratar svenska så staten som i svenska staten eller vilken annan stat som helst, då vi nu snackar USA. :smash:
Men OK, du hoppas på bra statistik... :D
Japp, vad vare jag sa? betsson och pve idag.
Haha, men hade lite flyt med pve måste jag säga. Gerlicheravtalet kom idag då börsen går som bäst.Men dom hade sagt någon gång i september så synd att ni inte gick in.
Betsson går väl okej. SHB säljer ut ENS köper in.
Mm, men tycker det är konstigt att dem inte stiger mer. Avtalet för PVE var ju lååååångt över förväntan plus att optionen var grymt hög. 50% hade varit rättvist. :D
Betsson går som du säger okej, endast okej. Här är det också konstigt att den inte stiger mer, visst SHB och CAR säljer som galningar, men 65kr idag hade varit bra då börsen nu gått upp med >3%.
Vill tro på att USA stiger idag också, vilket kan ge en mycket ljus dag imorgon också.
Mm, men tycker det är konstigt att dem inte stiger mer. Avtalet för PVE var ju lååååångt över förväntan plus att optionen var grymt hög. 50% hade varit rättvist. :D
Betsson går som du säger okej, endast okej. Här är det också konstigt att den inte stiger mer, visst SHB och CAR säljer som galningar, men 65kr idag hade varit bra då börsen nu gått upp med >3%.
Vill tro på att USA stiger idag också, vilket kan ge en mycket ljus dag imorgon också.
Pre-market handeln före öppningen i USA har i alla fall gått upp. Nån minut till så...
Bra dag! Så jäkla störande att jag skulle till skolan dock, fick inte riktigt det pris jag ville ha på några aktier.
Men betsson var ett bra val!
Grattis till PVE ägarna IGEN! ;)
Fin dag idag. Tror och hoppas att börsen smyger uppåt ett tag nu. Förresten, ingen här som ligger i LUPE?
Fin dag idag. Tror och hoppas att börsen smyger uppåt ett tag nu. Förresten, ingen här som ligger i LUPE?
Wsib här, har ju varit väldigt surt på sistone, men potentialen är bra.
Jag fattar inte att det ska ta så lång tid för dem att revidera upp sina reserver. :(
okej, ja wsib har ju inte alls gått någe vidare. Är inte speciellt insatt i aktien men visst har det varit stora insiderköp i den nyligen? Sen såg jag på di:s börsnack att handeln i den tydligen ökat igen.
okej, ja wsib har ju inte alls gått någe vidare. Är inte speciellt insatt i aktien men visst har det varit stora insiderköp i den nyligen? Sen såg jag på di:s börsnack att handeln i den tydligen ökat igen.
Jag vet inget om insiderköp, var kan man se det? Men det låter rimligt eftersom aktien är historiskt lågt värderade, med rejäla upprevideringar av reserverna "bakom hörnet".
Aktien har fått ta mycket stryk av det volatila börsklimatet, men nu hoppas jag att den ska ta igen sig. Rekommendationerna från de flesta större institut ligger ju en ordentlig bit över dagens kurs.
Annars är min plan att sälja av mina aktier ganska snart igen, jag försöker vara ganska spekulativ med hög likviditet nu när volatiliteten är så hög.
Jag vet inget om insiderköp, var kan man se det? Men det låter rimligt eftersom aktien är historiskt lågt värderade, med rejäla upprevideringar av reserverna "bakom hörnet".
Aktien har fått ta mycket stryk av det volatila börsklimatet, men nu hoppas jag att den ska ta igen sig. Rekommendationerna från de flesta större institut ligger ju en ordentlig bit över dagens kurs.
Annars är min plan att sälja av mina aktier ganska snart igen, jag försöker vara ganska spekulativ med hög likviditet nu när volatiliteten är så hög.
http://www.fi.se/insiderlistan/daglighandel.asp
WEST SIBERIAN RESOURCES LIMITED AB
Anmälare, befattning
BARSKIY, MAXIM, Styrelseledamot , VD , Större innehav, >= 10%
Jur person
Köp
Aktie
2007-08-24
+1.646.000 st
Jur person
Köp
Aktie
2007-08-28
+573.700 st
Jur person
Köp
Aktie
2007-08-29
+333.000 st
Jur person
Köp
Aktie
2007-08-30
+2.000.000
FORSS, ERIC, Styrelseledamot
Innehavare
Ändringens art
Typ och slag av finansiellt instrument
Datum
Ökning/Minskning
Jur person
Köp
Aktie
2007-09-05
+25.000 st
Jur person
Köp
Aktie
2007-09-06
+10.000 st
Håller med dig. Men det är nog många som tar hem sina vinster nu efter ordern. Säkert en hel del som gick in bara för att få va med om denna order som vi redan visste skulle komma.
Men resan har knappt börjat :)
Mycket mycket nöjd med mina senaste affärer på bara en vecka:
Betsson + 3,5 %
Cellpoint + 7,19 %
ESOTERIC GOLF T + 15,24 %
MedicPen + 17,50 %
Hög risk, ja, men jag är snabb med att sälja.
Kul att du har EGTI också Zakath! :)
Jag tror du kom in så billigt det bara gick efter avtalet. Hur aktien kunde dala som den gjorde, ner till lägre än innan avtalet, är fortfarande en gåta. Potential finns det iaf i mängder!
Njubi fråga. Jag har aldrig hållt på aktier, börsen, ekonomin hittan och dittan. Hur tycker ni jag ska gå till väga för att bli mer insatt i sånt här? Vill även lära mig fatta vad styränta, reporänta och allt vad det nu finns. :D
Njubi fråga. Jag har aldrig hållt på aktier, börsen, ekonomin hittan och dittan. Hur tycker ni jag ska gå till väga för att bli mer insatt i sånt här? Vill även lära mig fatta vad styränta, reporänta och allt vad det nu finns. :D
Gå till närmaste bibliotek. :thumbup:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172275014
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172275014
:thumbup:
En bok mer inriktad på börsen:
Traingguiden (ja, jag gör alltid reklam för den)
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170549524
En bok mer inriktad på börsen:
Traingguiden (ja, jag gör alltid reklam för den)
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170549524
Är det vist att hoppa rakt på trading som nybörjare? :confused:
Är det vist att hoppa rakt på trading som nybörjare? :confused:
Det är inte en bok för att lära sig daytrading, utan ger snarare en bra överblick över hur marknaden fungerar och vilka analysmetoder som finns. Dessutom ger den historiska exempel som man kan lära sig något av. Tämligen lättskriven och väldigt intressant. Det var den första bok jag läste och tyckte att den var grym.
Ni som har läst Vår Ekonomi (alltså den Påven länkade till):
Hur är den? Såg intressant ut, jag är sugen på att trycka på "köp".
Mycket mycket nöjd med mina senaste affärer på bara en vecka:
Betsson + 3,5 %
Cellpoint + 7,19 %
ESOTERIC GOLF T + 15,24 %
MedicPen + 17,50 %
Hög risk, ja, men jag är snabb med att sälja.
Grattis :) Du borde dock hållt betsson lite längre. +7% idag ;)
Det har äntligen börjat vända. Portföljen upp 11% på tre dagar. Äntligen fattar marknaden hur undervärderad betsson är.
Grattis :) Du borde dock hållt betsson lite längre. +7% idag ;)
Det har äntligen börjat vända. Portföljen upp 11% på tre dagar. Äntligen fattar marknaden hur undervärderad betsson är.
Jag blir så sur på att jag måste gå till skolan vissa dagar. :( Var "tvungen" att sälja betsson direkt imorse för att hämta hem lite vinst om det skulle gå dåligt de närmsta dagarna (börsen började ju på minus). Men jag är glad för vinsten ändå. :)
Jag blir så sur på att jag måste gå till skolan vissa dagar. :( Var "tvungen" att sälja betsson direkt imorse för att hämta hem lite vinst om det skulle gå dåligt de närmsta dagarna (börsen började ju på minus). Men jag är glad för vinsten ändå. :)
Hehe, jag går alltid i skolan. När jag har lektioner sitter jag på wapen på mobilen och kollar hur det går. Men det är bra, vinst är vinst. Funderar själv på att sälja av ca 20% av bettan på måndag, då den har gått riktigt bra nu några dagar.
Det är inte en bok för att lära sig daytrading, utan ger snarare en bra överblick över hur marknaden fungerar och vilka analysmetoder som finns. Dessutom ger den historiska exempel som man kan lära sig något av. Tämligen lättskriven och väldigt intressant. Det var den första bok jag läste och tyckte att den var grym.
Ni som har läst Vår Ekonomi (alltså den Påven länkade till):
Hur är den? Såg intressant ut, jag är sugen på att trycka på "köp".
Du kan nog gott trycka på "köp". :) Vår Ekonomi tycker jag är en rätt bra inledning på svenska. Vill du ha mer helteckande och ingående så finns t.ex. Beggs Economics; inte så lättläst alla gånger men riktigt bra. Har man båda så läser man Begg, och det man inte fattar så kollar man upp i Vår Ekonomi om det finns där... :D
Någon som vågar sig på en gissning på hur börsdagen imorgon kommer se ut? Min gissning är att vi stänger på 0,5 % plus. Vi börjar nog upp ganska kraftigt för att sedan backa tillbaka när USA vaknar.
Jag tänkte på PVE, 28 anställda, värderat till 1 miljard. Är det rimligt?
Jag funderar på att köpa någon post där igen.
piraten99
2007-09-23, 20:33
dessa höst emissioner har inte börjat bra grabbar!
kanske cybercom räddar oss?
dessa höst emissioner har inte börjat bra grabbar!
kanske cybercom räddar oss?
Vad är det som har hänt? Jag kan inte så mycket om emissionsmarknaden, men det är intressant!
Någon som kan komma med lite nya tips på bolag? Har ett par tusen som ska investeras i helgen och det på högrisk.
Har några som jag har koll på, men ligger för tillfället med 99.8% av PF i Betsson och känner att jag vill krydda på lite. :D
Esoteric golf eller Cellpoint tycker jag har lockande värderingar just nu (kort sikt), hög risk, har själv nya köpordrar på båda.
Blir att ta sig en titt. Vet du någon som gjort en analys på dem?
Golfen har rasat med 7.5% idag och Cellen med 11.6%...jisses. :D
Det är därför de är billiga just nu. ;) Som sagt, hög risk, de går upp och ner lite hur som helst då det ofta handlar om små poster. :D Därför är det enligt mig bra kortsiktiga investeringar för små summor, då man ofta kan få tag på en väldigt billig post som sen kan säljas bra mycket dyrare.
Men spekulera inte med pengar du inte kan förlora ska jag nog säga för säkerhets skull.
Heart of brands, öppnar butik idag!!!
Och de gick upp med lika mycket idag, som sagt. :)
Är det bara jag som tycker att stockholmsbörsen ligger lite väl lågt med tanke på att börserna i USA ligger på ca. +10% i år?
Handeln i EGTI är så tröttsam, har suttit tungt i aktien sedan juli och följt varenda dag sedan dess i princip. Jag förstår inte hur den har kunnat backa ner till nivåer som vi såg innan avtalet. Om Bequoteds kommande analys blir positiv, företaget släpper reviderade vinstprognoser och nya produkter presenteras i början av 2008 så tror jag inte det går att hålla nere kursen längre... :D
Handeln i EGTI är så tröttsam, har suttit tungt i aktien sedan juli och följt varenda dag sedan dess i princip. Jag förstår inte hur den har kunnat backa ner till nivåer som vi såg innan avtalet. Om Bequoteds kommande analys blir positiv, företaget släpper reviderade vinstprognoser och nya produkter presenteras i början av 2008 så tror jag inte det går att hålla nere kursen längre... :D
Sälj halva ditt innehav om du är tveksam, det typen av rationaliserande du håller på med nu kan vara väldigt farligt. Men jag håller också tummarna för egti, jag kommer dock inte tveka för att dra mig ur.
Sälj halva ditt innehav om du är tveksam, det typen av rationaliserande du håller på med nu kan vara väldigt farligt. Men jag håller också tummarna för egti, jag kommer dock inte tveka för att dra mig ur.
Jag är inte tveksam, isåfall hade jag inte haft så mycket i bolaget. Klart som fan det är riskabelt, men jag anser att chansen till (stor) belöning är värd risken att förlora en del.
"Den typen av rationaliserande"? Bequoted har lovat ny analys, bolaget har lovat reviderade vinstprognoserna och presentera nya produkter i början av 2008. Sen kan det ju såklart bli som med YES-avtalet (som egentligen var viktigare) när detta kommuniceras ut, att aktien stiger för att sedan rekylera tillbaks till utgångsnivån.
Jag tänker inte sälja än på ett bra tag, det är ju först fr.o.m. 2009 det kan bli riktigt intressant.
The_RobRoy
2007-09-25, 21:34
Zakath: Stockholmsbörsen kan inte alltid outperforma DJ. I oroliga tider är sthlm lite som en emerging market för amerikanerna också, vi är mer volatila --> mer risk --> sälj av om man vill minska risken.
Om golf bolaget, kan säkerligen bli en hit, men vill ändå varna för att ligga för tungt i ett sådant bolag, även om man inte behöver pengarna jättemycket, är det alltid tråkigt att torska pengar. Dessutom att torska pengar förstör möjligheterna till mer pengar i framtiden rejält ;)
Är det bara jag som tycker att stockholmsbörsen ligger lite väl lågt med tanke på att börserna i USA ligger på ca. +10% i år?
Tittar man på resten av europa så utmärker vi oss inte speciellt men visst känns det som vi rasat lite väl mycket.
Nyheter från Esoteric (http://www.dagensfinans.se/press1.php?id=110705)
Upp 14% hittils. :)
EDIT: 25 :D
Verkar ha stabiliserat sig på +17%, ska bli intressant och se om aktien klarar sig bättre efter denna uppgången än efter avtalet. :)
Nyheter från Esoteric (http://www.dagensfinans.se/press1.php?id=110705)
Mycket trevligt! Hoppas att ökningen håller i sig. :)
The_RobRoy
2007-09-27, 17:52
Impact Coatings - en klass för sig :hbang:
Mycket trevligt! Hoppas att ökningen håller i sig. :)
Yep, blir intressant att se hur den står sig efter denna stigningen. Funderar återigen på att sälja för att köpa tillbaks efter rekyl, men vågar inte om den skulle få fart på riktigt... :)
Impact Coatings - en klass för sig :hbang:
12 månader 64,00kr +626,56%
:Virro
Vad tror ni om oktober månad?
Själv tror jag att vi slutar på plus då rapporterna överlag kommer se fina ut. Ska bli spännande att se Betssons Q3 då jag hoppas på ett rally.
Letar nu efter nya bolag att investera i, och har fått tips på några. Blir att undersöka och hitta ett bra tillfälle till köp, eller så köper jag mer Betsson. :D
89% Betsson
11% Likvidd då jag har skyfflat in mer pengar i PFen.
Vad tror ni om oktober månad?
Själv tror jag att vi slutar på plus då rapporterna överlag kommer se fina ut. Ska bli spännande att se Betssons Q3 då jag hoppas på ett rally.
Letar nu efter nya bolag att investera i, och har fått tips på några. Blir att undersöka och hitta ett bra tillfälle till köp, eller så köper jag mer Betsson. :D
89% Betsson
11% Likvidd då jag har skyfflat in mer pengar i PFen.
Marknaden har nu höga förväntningar på Q3 i betsson efter att VD:en gick ut och skrev att det går mycket bra för dom just nu.
Men lägg in lite i msab kanske? Marknaden blev besviken på Q2s resultat men Q3 lär vara bättre och vi kommer nog få ett fint rally.
Annars är PVE ett fint bolag, som får order efter order.
ACAP(ratos lillebror) är i mitt tycke undervärderad och kommer på sikt gå mycket bra.
Marknaden har nu höga förväntningar på Q3 i betsson efter att VD:en gick ut och skrev att det går mycket bra för dom just nu.
Men lägg in lite i msab kanske? Marknaden blev besviken på Q2s resultat men Q3 lär vara bättre och vi kommer nog få ett fint rally.
Annars är PVE ett fint bolag, som får order efter order.
ACAP(ratos lillebror) är i mitt tycke undervärderad och kommer på sikt gå mycket bra.
Mjo, visst är dem höga av oss småsparare då vi sååå gärna vill ha ett rally, men dem stora och tunga investerarna räknar mycket nogare än vi. Så man får hoppas. :D
MSAB följer jag endast än så länge, kommer ett tillfälle är det mycket möjligt faktiskt. Det samma gäller PVE, men där är det lite svårare då dem redan fått stora ordrar. Visst, denna ifrån Italien som alla snackar om kan säkert ge ett litet race, men största frågan är om dem verkligen kan ta emot fler då produkterna ska tillverkas också.
ACAP Invest följde jag under några månader, där hände inte så mycket och tyvärr lika så med Ratos.
Ratos har enligt mig en mycket bra ledning som vet hur man tjänar pengar. Men det är trots allt marknaden som bestämmer och tyvärr så verkar fler tycka att Ratos är övervärderat.
Blir att kolla mer på dessa bolag och förhoppningsvis komma fram till något. Under tiden, dvs dem veckor jag jobbar kväll, kommer jag köra lite daytrading då det är så himmla roligt. :D
Är det någon som sitter på IMPC och hur länge tror ni den kommer fortsätta stiga? Är ju rätt högt värderad må jag påstå.
Imorrn blir nog en bra dag! :)
Ganska nöjd över att jag lyckades utöka mitt innehav i cellpoint idag, för ynka 3,50kr/aktie!
NiXPhoenix
2007-10-01, 21:04
Några som har koll på Scanmining?
Jag har just köpt på mig litegrann där och funderar på lite mer. Om de inte går i konkurs kan aktien bara gå upp.
Kan inte vara kul att ha köpt där för kring 20kr dock, lider med er. Men jag har själv två aktier som varit med om samma resa ner, Daydream och Gamers Paradise. Inget av företagen finns kvar i sin ursprungliga form men däremot som andra företag, 24h Poker och CISL. Åtminstone det senare är ett totalt luftslott och borde gått i kk för länge sen. Förstår inte hur borgarna kan prata om att lägga ner ekobrottsmyndigheten, visserligen går de flesta skojare fria idag men ännu mer laglöshet behövs verkligen inte!
Scanmining 46,33% upp idag. :thumbup:
Nej, jag uppmanar ingen att köpa, aningen sent nu i mitt tycke. Men den kan säkert gå tillbaka neråt en bit. Under 3kr kanske inte är så troligt dock, får se vad riktade emissionen blir på.
Scanmining 46,33% upp idag. :thumbup:
Nej, jag uppmanar ingen att köpa, aningen sent nu i mitt tycke. Men den kan säkert gå tillbaka neråt en bit. Under 3kr kanske inte är så troligt dock, får se vad riktade emissionen blir på.
Var på väg in vid 30% upp då orderdjupet såg grymt bra ut. Men trodde faktiskt att den skulle sluta mycket tidigare än vad det gjorde. Så hade jag nu gått in med hävstång - som jag hade tänkt - så hade jag gjort 300% på 1 timma.
Grinar inte så mycket över det, då Betsson gick bra idag endå. :D
Var på väg in vid 30% upp då orderdjupet såg grymt bra ut. Men trodde faktiskt att den skulle sluta mycket tidigare än vad det gjorde. Så hade jag nu gått in med hävstång - som jag hade tänkt - så hade jag gjort 300% på 1 timma.
Grinar inte så mycket över det, då Betsson gick bra idag endå. :D
Hur går man in med hävstång som du beskriver?
Hur går man in med hävstång som du beskriver?
Belåning.
Exempel ifrån Avanza.
Exempel 1 - Köp med egna pengar:
Du köper Ericsson för 100 000 kronor. Om Ericsson stiger med 10 % och du säljer, har affären gett dig en avkastning på 10 %, dvs 10 000 kronor.
Exempel 2 - Köp med lånade pengar:
För att köpa Ericssonaktier för 100 000 kronor med kredit krävs en kapitalinsats på 20 000 kronor. Om Ericsson stiger med 10 % och du säljer, har affären gett dig en avkastning på 10 000 kr. Vinsten innebär i relation till insatsen på 20 000 kronor en avkastning på 50 %.
Belåning.
Exempel ifrån Avanza.
Exempel 1 - Köp med egna pengar:
Du köper Ericsson för 100 000 kronor. Om Ericsson stiger med 10 % och du säljer, har affären gett dig en avkastning på 10 %, dvs 10 000 kronor.
Exempel 2 - Köp med lånade pengar:
För att köpa Ericssonaktier för 100 000 kronor med kredit krävs en kapitalinsats på 20 000 kronor. Om Ericsson stiger med 10 % och du säljer, har affären gett dig en avkastning på 10 000 kr. Vinsten innebär i relation till insatsen på 20 000 kronor en avkastning på 50 %.
Åh, att köpa med lånade pengar är nog inte ett alternativ för mig. Såna risker vill jag inte ta. Tack för förklaringen!
Nya höjder i Dow jones! :thumbup:
14500?
Hur gick dagen för er?
Ökade på mitt innehav i Betsson idag och kommer köpa på mig mer imorgon om vi kommer under 71kr.
Backade 0.5% idag.
Hur gick dagen för er?
Ökade på mitt innehav i Betsson idag och kommer köpa på mig mer imorgon om vi kommer under 71kr.
Backade 0.5% idag.
+0,8%
Allt gick upp förutom Betsson som gick svagt ner.
Glad att jag köpte på mig msab på 19kr :)
Tror ni att HQ kina fonden kommer gå ner ytterliggare? jag är lite rädd nu pga min basic kunnskap.
Tror ni att HQ kina fonden kommer gå ner ytterliggare? jag är lite rädd nu pga min basic kunnskap.
Ska du sitta med Kinafonder så bör du nog inte bli hispig varje gång den går ner några procent. Jag sitter i alla fall kvar med min Kinafond. Har inget direkt behov av pengarna nu och är ganska övertygad om att den kommer fortsätta upp på sikt. Några hack i kurvan på vägen upp får man räkna med.
Jacksatan
2007-10-05, 08:00
För mig känns det som att Kina-fonderna är lite överhettade. De kommer säkert stiga på sikt, men jag tror inte de kommer gå bra inom den närmsta perioden.
Impact coatings har gått lite knackligt denna vecka. Trots det så har de små höjningarna kompenserat mig bra för de förluster jag åsamkats av andra utav mina aktier(har tillräckligt investerat i ImpC)
Vad kan någon tipsa om såhär innan börsen öppnar?(jag är helt ledig idag*whistle* )
Vad kan någon tipsa om såhär innan börsen öppnar?(jag är helt ledig idag*whistle* )
Innan börsen öppnar? Den öppnade en kvart innan du skrev ditt meddelande.
Japp, och jag var trött och skrev fel. Världen går under.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.