handdator

Visa fullständig version : Börsen idag

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 [47] 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71

Tobbey
2018-10-25, 21:16
Först ska börsen moona i ett grandiost FOMO-rally innan nedgången börjar på riktigt. Nedgången nu skakade av sig alla rädda händer, som nu ska hoppa på tåget igen för de vill inte missa den fortsatta uppgången och Trumps effekt på marknaden med fler skattesänkningar för medelklassen osv. Nu ska vi till månen! Köp bara l0l. S&P till 3192 och OMX till 1853 är mina targets.

Tobbey
2018-10-25, 21:32
Amazon kom precis in med Q3an och sabbade festen som såg ut att börja igen. Nasdaq ner över 2% i after-market. OMX som var uppe och nosade på 1517 i after-market tidigare ikväll nu på 1497. Men mycket kan hända inatt, mest en fingervisning.

Vinter
2018-10-25, 22:14
Kan vara smart att köpa fysiskt guld inför framtiden.

leo1
2018-10-26, 09:45
Ja att prata om ras och rea redan nu är nog att vara lite väl tungt inne. Skiten kan säkert braka men än har det knappast hänt något.

https://i.imgur.com/NafzMEX.png

Det är väl raset på 10% den senaste månaden det pratas om?

Som jag skrev tidigare verkar folk kalkylera med 10% uppgång i månaden på sina tillgångar. Då kan jag förstå om man får kalla fötter.

http://forumbilder.se/H8EAI/screenshot-20181026-104212.png (http://forumbilder.se/H8EAI/screenshot-20181026-104212)

Tobbey
2018-10-26, 14:58
Guld kommer skina ordentligt i framtiden men jag tror att om marknaden faller på riktigt kommer alla tillgångsslag säljas brett, inklusive guld. Dollarn kommer stiga, flight to "safety". Dollarn kommer peaka otroligt högt med ett guldpris på 950-1000$. Där kommer det troligtvis vara ett otroligt bra köpläge, i guld (och silver), då guldpriset är nere på produktionskostnader för över hälften av alla gruvbolag.

Jag är själv förälskad i guld och har 30% av portföljen i guldrelaterat, blir det billigare köper jag mer. Brett fördelat mellan gruvor, fysiskt backade ETFer etc.

G.W
2018-10-26, 16:34
Köpte Thule idag då de rasade. Riktigt nöjd med mig själv. ALLA har ju Thule grejer, kan ju inte annat än gå upp.

pepplez
2018-10-26, 16:50
Köpte Thule idag då de rasade. Riktigt nöjd med mig själv. ALLA har ju Thule grejer, kan ju inte annat än gå upp.

Hört talas om mättad marknad?

Suck, Amazons rapport för Q3 angav minskade estimat för Q4 så den sjönk som en sten och drog förstås med sig hela NASDAQ. Såg ju bra ut igår :)

Edit: såg ju att Tobey skrev detta lite tidigare idag.

Tobbey
2018-10-26, 17:09
Vad är det roliga med Tesla nu då när man kan räkna på deras värde i och med att de lyckats göra vinst? Det enda som jag ser kan få kursen att stiga är om vi får ett monster-rally brett över börsen som kommer driva upp allting eller att det blir en short-squeeze i aktien som får den att gå mot 450-500$.

leo1
2018-10-26, 17:13
Vad är det roliga med Tesla nu då när man kan räkna på deras värde i och med att de lyckats göra vinst? Det enda som jag ser kan få kursen att stiga är om vi får ett monster-rally brett över börsen som kommer driva upp allting eller att det blir en short-squeeze i aktien som får den att gå mot 450-500$.

Vet inte om du följer cornu men han skriver om tesla ibland.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/10/tesla-gjorde-vinst-pa-28-miljarder.html?m=1

G.W
2018-10-26, 17:20
Hört talas om mättad marknad?

Suck, Amazons rapport för Q3 angav minskade estimat för Q4 så den sjönk som en sten och drog förstås med sig hela NASDAQ. Såg ju bra ut igår :)

Edit: såg ju att Tobey skrev detta lite tidigare idag.

Marknaden är inte mättad, var inte jelly nu.

pepplez
2018-10-26, 18:04

Tesla kommer ta över världen. Till och med blankarna börjar gå lång nu.

O.W.
2018-10-26, 23:32
Patriot one skjutsas på lite. Ingen mer än mig som sitter med dem?

Varför har du köpt dem?

Såg dem nämnas och läste lite vad de håller på med.

leo1
2018-10-28, 12:19
Vad tror vi händer i veckan? *popcorn*

ceejay
2018-10-28, 12:25
Varför har du köpt dem?

Såg dem nämnas och läste lite vad de håller på med.

Därför att jag gillar deras case och produkt. Ligger rätt i tiden. Samarbetet med cisco nu talar för att något är rätt.

Armed Dingo
2018-10-29, 17:58
Jag rekade Karo Pharma för drygt 3 veckor sen.. köps ut från börsen idag, till skambud. Hoppas givetvis på hey baberiba rally

Starke75an
2018-10-30, 09:13
Nån av er som har preferensaktier?

Fredszky
2018-10-30, 21:42
Jag fattar inte MSCI World.

På msci's hemsida idag: +1.05%
USD/SEK idag : +0,53%
DJ World Index: +0,96%

Länsförsäkringar Global Indexnära (som ska följa MSCI World)
-1,09%

Swedbank Robur Access Global (som ska följa MSCI World)
-0,95%

Varför så olika?

Daniiiel
2018-10-30, 21:44
Jag fattar inte MSCI World.

På msci's hemsida idag: +1.05%
USD/SEK idag : +0,53%
DJ World Index: +0,96%

Länsförsäkringar Global Indexnära (som ska följa MSCI World)
-1,09%

Swedbank Robur Access Global (som ska följa MSCI World)
-0,95%

Varför så olika?

Gårdagens utveckling på fonderna?

Fredszky
2018-10-30, 21:54
Är det så?
Det skulle ju förklara saken.

Då ska det gå +1 % imorgon minst... Återkommer :)

Angel
2018-10-30, 22:00
Mitt bästa köp hittills är nog Astra Zeneca som jag köpte i en dipp, ligger 50% plus där.

svag74
2018-10-30, 23:07
Mitt bästa köp hittills är nog Astra Zeneca som jag köpte i en dipp, ligger 50% plus där.

Min bästa affär (procentuellt) måste nog vara Xintela, som jag började köpa i somras, och redan ligger 120% plus.
Räknar med minst 1000% plus om några år...eller 0% förstås om det skiter sig :D

I kronor räknat är det inte mycket än så länge, men när procenten springer iväg så blir det ju pengar även på små insatser...

G.W
2018-10-31, 09:15
Där kom ett bud på Mr.Green som stack iväg uppåt. Kul för aktieägarna samt för alla som gillar deras exklusiva reklamfilmer.

Tobbey
2018-10-31, 17:30
Soft att jag långa LeoVegas igår med warrant. Blev cirka 30% vinst på den affären. Småsummor tyvärr.

Starke75an
2018-10-31, 17:39

Köpte Pharmacia/option (eller hur det stavas) för 110:-/st och sålde för 500:-/st.

G.W
2018-11-02, 09:46
Riktigt bra köp av dig, aktien har ju gått upp 15 % sedan ditt köp.

Armed Dingo
2018-11-02, 10:50
Riktigt bra köp av dig, aktien har ju gått upp 15 % sedan ditt köp.

Kanske för tillfället, men: se din egen signatur. Inget bra kommer av detta.

G.W
2018-11-02, 10:58
Kanske för tillfället, men: se din egen signatur. Inget bra kommer av detta.

Fan, kanske ska sälja och ta vinsten då.

Tobbey
2018-11-02, 15:00
Man skulle ju kunna tro att sysselsättningssiffrorna är riggade, 25% bättre än förväntat. Sjukt högt tryck i USA, vilket snarare bör ses som 'ljusast före mörkret' än fortsatt positivitet i mina ögon.

G.W
2018-11-02, 15:14
Man skulle ju kunna tro att sysselsättningssiffrorna är riggade, 25% bättre än förväntat. Sjukt högt tryck i USA, vilket snarare bör ses som 'ljusast före mörkret' än fortsatt positivitet i mina ögon.

Jag tror du har fel, men jag är generellt sett positiv av mig. Dessutom långsiktig.

Däremot skulle jag säga att man inte ska lägga att ägg i vagnen som kan vältas av liten tuva.

Tobbey
2018-11-02, 15:34
Jag tror du har fel, men jag är generellt sett positiv av mig. Dessutom långsiktig.

Däremot skulle jag säga att man inte ska lägga att ägg i vagnen som kan vältas av liten tuva.

Man får bäst avkastning av att vara optimist på lång sikt. Jag har varit negativ senaste 4 åren och det har inte hjälpt mig direkt. Men andra ord, jag hade haft bättre avkastning om jag var optimist.

All-in aktier nu hade jag inte varit. Min portfölj är 10% kort, 25% guld och silver, 6% uran och 10% tillväxtmarknader, resten cash JUST NU (den förändras mycket). Hittar inte mycket som jag vill köpa atm, ser hellre en riktig sättning och börjar skala in långsiktigare positioner därifrån. Börjar spara undan all inkomst riskfritt från denna månadslön, för att ha ännu mer krut inför större sättningar.

Flera av mina case senaste tid, för att nämna några, har dragit ordentligt. Hade Catena Media med snittinköp 79kr, står nu 1 månad senare i 109kr. Sålde på 92. Ägde Philip Morris på 75$, nådde 90-91 nyligen. Sålde på typ 80$. Var kort Swedish Match på 520, sålde runt 500. Gick ner som mest typ 15% efter det. Långade Danske förra veckan på 126,50 nu typ 138.

Patriarch K
2018-11-02, 18:24
Lät som du hade lite mer risk investerat än vad du egentligen var bekväm med Patriarch K. Då blir det ju så att man paniksäljer vid röda siffror, och missar eventuell uppgång.

Börsen har inte gått ner speciellt mycket. Det är inget ras än så länge.
Kanske är vi på branten, kanske studsar upp igen, tre goda år till, ingen vet.

Men man bör inte satsa så mycket att man inte sover gott.

Yes, och det är "andra" gången jag gör detta misstaget. Hade jag väntat 2 veckor så hade jag ju legat bättre till om man ser till börsen nu den senaste veckan. Men jag har ju kvar 20% så jag fick åtminstone vara med lite innan jag sålde av mina 80%.
Men sådant är ju helt omöjligt att veta och ja - jag hade för mycket risk för mitt eget bästa. Jag har alltid kört lågrisk, men har tankat över alla mina pengar på index-risk det senaste året vilket fick en större hävstång neråt än förväntat.
Men jag ligger i alla fall en femhundring plus nu i alla fall, hehe. Däremot amorterade jag nästan alla pengar på mitt lån förra helgen som jag nämnde och det känns EXTREMT skönt att ha gått ner från 70% belåning till 54% belåning. Känns som att man är osårbar nu för alla bostads-smällar som kan komma och jag har fått ner min ränta 0.4% också. Så det var nog helt rätt att göra sådär. Då kan man leka på börsen med lite bättre samvete och tänka mer långsiktigt! :)

Tobbey
2018-11-05, 19:40
Sjuk hot-streak just nu i portföljen. Varenda dag är portföljen upp 1%. Ska inte bli för kaxig nu och ta för stor size i nån hävstångsprodukt. First Majestic Silvers rapport idag, hoppas den faller då jag väntar in köpläge. Håller koll på tillväxten så ser gärna vinsten dålig då det ger bättre entry igen.

Daniiiel
2018-11-05, 21:29
Är det så?
Det skulle ju förklara saken.

Då ska det gå +1 % imorgon minst... Återkommer :)

Hur gick det?

Fredszky
2018-11-05, 22:10
Länsförsäkringar global indexnära gick upp ca 2,5% dagen efter.

D.v.s. mer än vad MSCI gick upp dagen innan (1%).
USD/SEK gick upp 0,15% dagen innan, och -0,15% dagen efter.

Så jag tänker att Länsförsäkringar borde gått upp till 1,15%.

Skiljer fortfarande en dryg procent. Kanske att den inte följer exakt, utan fluktuerar runt MSCI indexet, av någon anledning. Still confused. Swedbank robur global access följer länsförsäkringar rätt nära i alla fall.

Nu får gärna marknaden slaktas, har gått ur marknaden med ca 99% av allt mitt innehav den 1:a nov.

Tobbey
2018-11-13, 20:15
Tagit in Mekonomen till "långa portföljen" idag, en skvätt Collector och British American Tobacco kom med också.

Resten nästan allt likviderat. Har en Turkietfond kvar och en låg-beta guldfond. Så typ 65% cash atm.

agazza
2018-11-14, 19:26
Tagit in Mekonomen till "långa portföljen" idag, en skvätt Collector och British American Tobacco kom med också.

Resten nästan allt likviderat. Har en Turkietfond kvar och en låg-beta guldfond. Så typ 65% cash atm.Hur resonerar du kring Mekonomen? Hur är deras omsättning/vinst fördelning mellan butik och verkstad?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

svag74
2018-11-15, 11:14
Köper på mig ännu mer - detta börsfall kom rätt lägligt, då småaktier ofta brakar utför (trots goda nyheter som i detta fall).
Blir spännande, även om det är ett av mina minsta innehav :cool:

https://www.biostock.se/2018/10/2curexs-ce-ivd-markning-ett-avgorande-steg-mot-lansering-av-inditreat/

1ueCbds-wSQ

Sjunker som en sten under låg omsättning, utan några negativa nyheter (bara positiva sådana).
Stort ägande hos VD känns också betryggande.
Jag tackar och tar emot och köper mer, känner mig nuförtiden helt trygg med att ligga minus 10-15% i vissa innehav, då jag tror långsiktigt på casen.

För några år sedan fick jag panik om Atlant Stability (som jag ägde på den tiden) gick ner 0,2% en dag :d
Vilket vissa här inne kanske minns :em:

Livet
2018-11-15, 11:47
Efter en del fram och tillbaka med aktiehandlandet är det dags att faktiskt staka ut en ordentlig strategi och utveckla bättre disciplin. Tanken är att jag ska sköta investeringen i tre steg. Först sorterar jag ut fundamentalt bra företag via hemsidan Börsdata där jag hade tänkt att titta främst på lönsamhet, värdering och finansiell styrka. Sedan läser jag på mer om de relevanta företagen och sätter mig in i vad det gör, hur framtiden ser ut etc. Sist fattar jag ett beslut om jag ska köpa aktien.

Den investeringshorisont jag har är 1 år och längre.

Jag vet förstås att man inte kan använda en aktiescreener och kursvinnare bara ploppar ut men jag tycker det verkar vara ett bra första steg att sortera företag på.

För att mäta företags lönsamhet tänkte jag kolla på:

Tillväxt av vinst/aktie. Jag tänker mig en årlig tillväxt med 10% de senaste 5 åren.
Avkastning på eget kapital. Här har jag satt en lägsta nivå på 25% de senaste 5 åren.

Företages värdering:

PE-tal. Ett värde mellan 0,1 till 15 tänker jag mig är rimligt men det här kan ju skifta otroligt mycket och massvis med bra företag har ju höga PE och fortsätter trots det att växa. Mottar gärna tips och råd gällande detta.
Snitt PE de senaste 5 åren. Kan ju vara bra om aktien är lågt värderad jämfört med dess historiska PE.
PE för branschen. Är aktien lågt värderad i förhållande till resten av branschen ser jag det som en fördel.
PEG. Söker efter företag mellan 0,1 till 1 eller blir det för snävt?

Företages finansiella styrka: Här är jag osäker på hur jag ska gå tillväga och vilka nyckeltal som kan vara bra att titta på så jag mottar gärna förslag. Låg skuldsättningsgrad, hög kassa, hög soliditet, hög balanslikviditet etc. är ju alla bra saker men vad tror ni kan vara viktigast?

Ser det här upplägget någorlunda vettigt ut?

Tack på förhand!

Tobbey
2018-11-15, 18:47
Hur resonerar du kring Mekonomen? Hur är deras omsättning/vinst fördelning mellan butik och verkstad?

Inte gjort så djup analys. Stor kassa nu efter emission, lågt P/E på runt 9, jag tror E't kommer öka eller åtminstone inte falla, vilket gör att jag tycker priset idag är attraktivt. Med kassan ska de expandera så vinsten lär öka framöver. Eget kapital 64kr aktie, kursen idag är 95kr. Jag har köpt en startposition som jag gladligen fyller på vartefter kursen fortsätter falla.

agazza
2018-11-15, 19:30
Inte gjort så djup analys. Stor kassa nu efter emission, lågt P/E på runt 9, jag tror E't kommer öka eller åtminstone inte falla, vilket gör att jag tycker priset idag är attraktivt. Med kassan ska de expandera så vinsten lär öka framöver. Eget kapital 64kr aktie, kursen idag är 95kr. Jag har köpt en startposition som jag gladligen fyller på vartefter kursen fortsätter falla.

Tänkte att det är en typisk bransch som faller som en sten vid lågkonjuktur eller förändrat ekonomiskt utrymme för privatpersoner, och deras verkstadsdel är sjukt överprisad.
En del av deras inkomst lär försvinna ifall dom goda tiderna börjar bli mer grå för dom svenska hushållen.

lanzal
2018-11-17, 10:24
Någon som investerat i Better Globe här? Vore intressant att höra era erfarenheter om företaget.

https://www.betterglobe.se/vart-arbete/vanliga-fragor/

kelk
2018-11-17, 11:45
Scam.

https://dividendbomber.wordpress.com/2018/11/09/a-better-globe-langsiktig-ponziscam/
https://ihallandeinvest.se/inlagg/ar-better-globe-skandinaviens-varsta-pyramidspel-ponzi-scheme/

dluddeckens
2018-11-19, 16:08
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/813882/obstecare

Köpte dessa efter sommaren, bra PM förra veckan och rejäl uppgång senaste två handelsdagarna. Sitter FDAn lär de stiga mer, annars ned som en pannkaka. "Kul" bolag med liten handel och stor potentiell upp-(och ned)sida, för den som gillar risk :)

Tobbey
2018-11-19, 17:14
Någon som investerat i Better Globe här? Vore intressant att höra era erfarenheter om företaget.

https://www.betterglobe.se/vart-arbete/vanliga-fragor/

Det snackas mycket om det på Twitter atm och hur Jan Bolmesson har försökt begrava sina connections med Better Globe. Tror definitivt det är en scam.

Köpt mer i British American Tobacco idag. Alldeles för stor reaktion på FDAs snack om att bannlysa mentol-ciggaretter i USA även inräknat övrig börsnedgång är nedgången för stor. Jag fortsätter gärna köpa mer neråt, har 50% av tänkt size än sålänge.

Grazzafukkinrazzi
2018-11-19, 21:26
Ska man slänga in en peng i Gladiator innan den stängs? Sugen att se vad de kan göra med insättning i dessa tider!

G.W
2018-11-19, 21:30
Ska man slänga in en peng i Gladiator innan den stängs? Sugen att se vad de kan göra med insättning i dessa tider!

Funderat på det men avgiften är brutal. Räknade och jämförde med någon indexfond och det blev inte så stor skillnad. Men det var baserat på senaste åren har jag för mig, kanske är med lovande i skakig marknad.

Grazzafukkinrazzi
2018-11-19, 22:44
Funderat på det men avgiften är brutal. Räknade och jämförde med någon indexfond och det blev inte så stor skillnad. Men det var baserat på senaste åren har jag för mig, kanske är med lovande i skakig marknad.

Precis. Jag tänker att är det någon gång avgiften kan vara befogad så är det väl i dessa oroliga tider. Har några dagar till på mig att fundera!

Armed Dingo
2018-11-20, 11:08
Fyfan nu är det rött �� minus 20% på totala värdet sedan ATH i september.

Xtreme-G
2018-11-20, 11:29
Funderat på det men avgiften är brutal.

1 % i fast förvaltningsavgift är inte alls farligt. 20 % på överavkastningen med highwatermark (lite oklart här tycker jag) är ganska standard. Visst, med möjligheten att ligga 150 % nettolång i en uppgång så ramlar ju avgiften in när man överavkastar nollränta.

G.W
2018-11-20, 11:42
1 % i fast förvaltningsavgift är inte alls farligt. 20 % på överavkastningen med highwatermark (lite oklart här tycker jag) är ganska standard. Visst, med möjligheten att ligga 150 % nettolång i en uppgång så ramlar ju avgiften in när man överavkastar nollränta.

Gör lite räkneexempel på Avanza så förstår du vad jag menar. *whatever*:d*whatever*

svag74
2018-11-20, 12:21
Gör lite räkneexempel på Avanza så förstår du vad jag menar. *whatever*:d*whatever*

Gladiator, inklusive avgifter, har slagit börsen på:

1 års sikt
3 års sikt
5 års sikt
10 års sikt

Och den har gjort det med marginal!

Vad är det du inte förstår?

Stirra dig inte blind på avgiften som presenteras på Avanza.
Om fonden går skitbra (vilket den oftast gör) så blir avgiften hög.
Grundavgiften är dock 1%.

Inga konstigheter, annat än att den jämför sig med lägsta tänkbara bankränta, men det är inget jag lägger större vikt vid.

Som vanligt är historik ingen garanti för framtiden, det har man själv lärt sig vid några tillfällen i andra fonder, vilket är bra läxor att ha med sig.

G.W
2018-11-20, 12:40
Gladiator, inklusive avgifter, har slagit börsen på:

1 års sikt
3 års sikt
5 års sikt
10 års sikt

Och den har gjort det med marginal!

Vad är det du inte förstår?

Stirra dig inte blind på avgiften som presenteras på Avanza.
Om fonden går skitbra (vilket den oftast gör) så blir avgiften hög.
Grundavgiften är dock 1%.

Inga konstigheter, annat än att den jämför sig med lägsta tänkbara bankränta, men det är inget jag lägger större vikt vid.

Som vanligt är historik ingen garanti för framtiden, det har man själv lärt sig vid några tillfällen i andra fonder, vilket är bra läxor att ha med sig.

Lugna ner sig nu lite, hjärtattacken är nära.

Funderar också på GladiatorN, hade varit coolt att köpa så rejälv andel. Kanske säljer mina Maersk cofffeecofffeecofffee:hbang:

G.W
2018-11-20, 13:46
Någon arm stackare som är kvar i Starbreeze? Katt-astrof sedan senaste spelsläppet.

Grazzafukkinrazzi
2018-11-20, 14:46
Någon arm stackare som är kvar i Starbreeze? Katt-astrof sedan senaste spelsläppet.

Haha, självklart! :d*cry*

Tobbey
2018-11-20, 18:04

Kunde inte låta bli att köpa lite imorse på ~3.20. Sista warranten knockades ju på 3,05. Behöver inte betyda ett skit men köpte på det.

Grazzafukkinrazzi
2018-11-20, 21:19

Absolut, om man kollar på hur fonden presterade under 2008 så känns det ju jobbigt om något liknande skulle uppstå inom de närmsta åren och fonden presterar likadant då.

G.W
2018-11-21, 09:06
Haha, självklart! :d*cry*

Jag känner för dig din stackare. Men dock väldigt kul att läsa om aktien på placeras forum istället!

Tobbey
2018-11-21, 17:33
Kunde inte låta bli att köpa lite imorse på ~3.20. Sista warranten knockades ju på 3,05. Behöver inte betyda ett skit men köpte på det.

Sålde Starbreeze på 3,84. Cirka 20% vinst.

leo1
2018-11-24, 14:56
Fick för mej att kolla på mitt pensionssparande idag. Är inte 72% på 5 år väldigt bra? Nu har den visserligen backat på slutet.

Swedbank robur global fond

http://forumbilder.se/H8NSU/screenshot-20181124-145234.png (http://forumbilder.se/H8NSU/screenshot-20181124-145234)

Edit : fan vad den har backat! :)

svag74
2018-11-29, 09:41
Någon som vet om resultatet i Avanzas portföljrapport, samt utvecklingen som visas för kontona löpande, är före eller efter skatt?
KF skattas ju löpande, så där kan jag tänka mig att det blir efter skatt, då pengar faktiskt försvinner. Men ISK, där man själv betalar skatten via deklarationen året efter?

Så, räknar de bort skatt på bägge, eller på ingen, eller bara på KF?

Tobbey
2018-12-04, 19:41
Gick inge bra för sjtärnfisen. Någon som sitter på STAR?

Grazzafukkinrazzi
2018-12-05, 08:24
Gick inge bra för sjtärnfisen. Någon som sitter på STAR?

Yes!

Daniiiel
2018-12-05, 09:45
Yes!

Köpte massa Nordea idag för 79kr styck. Över 9% direktavkastning är en deal jag tackar för.

d1anny2
2018-12-06, 09:04
Köpte massa Nordea idag för 79kr styck. Över 9% direktavkastning är en deal jag tackar för.Det var en fin procentsats. Synd bara att det verkar styras av rövhål.

The_RobRoy
2018-12-06, 10:35
Köpte massa Nordea idag för 79kr styck. Över 9% direktavkastning är en deal jag tackar för.

Utdelningen är ju inte satt än för nästa år, men jag håller med, börjar bli väldigt smaskig utdelning. Sannolikt blir ju det någonstans runt 9%

Armed Dingo
2018-12-06, 10:43
Vad hjälper 9% avkastning när aktien kommer vara ner 40% då?

Repent, end is nigh!

/ironi

leo1
2018-12-06, 13:11
Första året på ett tag när det inte lönar sig med isk-konto? Då det är avgift fast man inte gjort vinst.

Edit utan edit:

Hmm.. Läste nu vad det kommer kosta 2019. Var ju inte så dyrt :d

"Schablonräntan för Investeringssparkontot (ISK) och Kapitalförsäkringen (KF) utgörs av statslåneräntan plus 1%-enhet, det innebär att schablonräntan för 2019 blir 1,51%. Skatten blir då 0,453% eller 453 kronor per 100 000 kronor i kontovärde."

https://www.avanza.se/start

Daniiiel
2018-12-06, 13:26
Vad hjälper 9% avkastning när aktien kommer vara ner 40% då?

Repent, end is nigh!

/ironi

Nordeas vinst växer fortfarande så det känns ganska osannolikt. Sen är jag ute efter kassaflödet.

Tobbey
2018-12-06, 18:06
Nordeas vinst växer fortfarande så det känns ganska osannolikt. Sen är jag ute efter kassaflödet.

Det är definitivt inte osannolikt. Jag siktar på att börja skala in i Nordea runt 48-50kr om 1 år eller 2.

Var kort Hexagon och Palladium inför idag i tradingportföljen. Tog in 0,6% av portföljen i bulls på OMX runt stängning. Andra aktiva positioner är kort guld och lång silver.

Daniiiel
2018-12-06, 22:31
Det är definitivt inte osannolikt. Jag siktar på att börja skala in i Nordea runt 48-50kr om 1 år eller 2.

Var kort Hexagon och Palladium inför idag i tradingportföljen. Tog in 0,6% av portföljen i bulls på OMX runt stängning. Andra aktiva positioner är kort guld och lång silver.

Haha lycka till. Antar att du räknar med en ny finanskris så.

Daniiiel
2018-12-06, 22:41
Utdelningen är ju inte satt än för nästa år, men jag håller med, börjar bli väldigt smaskig utdelning. Sannolikt blir ju det någonstans runt 9%

De har ju kommunicerat ett vinstlyft mot 2017 så mellan 7-7.4 är min gissning. Mellan 9-9.6 % från dagens kurs. Har köpt in mig tungt i Danske med så klipper fina kuponger medans jag väntar på uppvärdering.

Tobbey
2018-12-08, 15:00
Haha lycka till. Antar att du räknar med en ny finanskris så.

Ja.

d1anny2
2018-12-08, 17:49
Vad kommer det sig att man inte får tala om better globe och vad de står för här?
Moderator?

Wain
2018-12-08, 17:58
Vad kommer det sig att man inte får tala om better globe och vad de står för här?
Moderator?

Försvann diskussionen om pyramidspelet better globe?

d1anny2
2018-12-08, 18:56
Försvann diskussionen om pyramidspelet better globe?Jupp. Märkligt men sant. Vore fint att höra motivet till det.

agazza
2018-12-08, 18:57
Har inte nordea högst riskviktning av alla europeiska banker?

svag74
2018-12-10, 17:33
2CureX gick bra idag, 33% :cool:
Men ändå slutade totala portföljen på rött idag...dock ej lika rött som OMXS30 :D

Armed Dingo
2018-12-10, 20:12
2CureX gick bra idag, 33% :cool:
Men ändå slutade totala portföljen på rött idag...dock ej lika rött som OMXS30 :D

*dock inte lika rött som Impact Coatings

Tobbey
2018-12-10, 21:29
Sitter med en bull i OMX över natt och är kort USD/SEK @ 9.10. Portföljen är så tom och tråkig.

agazza
2018-12-11, 07:01
Har inte nordea högst riskviktning av alla europeiska banker?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via TapatalkOch mest missnöjda kunder?

KlopFer
2018-12-11, 11:27
Jag har också kollat på att köpa Nordea. Men jag känner att det kan skaka en längre tid framöver för storbankerna. Speciellt Nordea som brukar hamna i blåsväder när det gäller skattesmitare och penningtvätt. Sedan har vi alla nischbanker som tar en del av kakan.

Köpknappen hamnade på Nokian Renkaat Oyj istället. Fin direktavkastning och jag tror på mer extrem väder framöver och då behövs bra däck ;) (har själv hakkapeliitta på min bil så lite partisk)

svag74
2018-12-22, 12:24
Mitt guldmynt har ökat 600-700 spänn i värde sen jag köpte det i höstas :cool:
http://www.sherv.net/cm/emoticons/money/coin-shower-smiley-emoticon.gif

Min Saint Gaudens Double Eagle alltså (min avatar).

Börsen går bra med, kommer antagligen stänga året på ca +9%, med standardavvikelse ~1/3 av börsens.

Diomedea exulans
2018-12-23, 00:05
En snubbe som jag utförde lite jobb för häromdagen rekommenderade mig att börja köpa aktier. Ett tips han sa lät som väldigt allmän visdom: Lägg inte alla ägg i en korg, sprid ut inköpen över flera bolag. Men sen gav han ett annat tips som verkade lite oseriöst: När man väljer företag att köpa aktier inom, försök titta vilka företag som är populära. (Som exempel sa han att han hade köpt Twitter-aktier när han märkte att alla höll på att tweeta.) Vad säger ni om det tipset? Min tanke är att det känns som att ens egen uppfattning om vad som är populärt borde överensstämma ganska dåligt med hur det verkligen är, men jag kanske är för hård mot mig själv...

TranceII
2018-12-23, 00:40
En snubbe som jag utförde lite jobb för häromdagen rekommenderade mig att börja köpa aktier. Ett tips han sa lät som väldigt allmän visdom: Lägg inte alla ägg i en korg, sprid ut inköpen över flera bolag. Men sen gav han ett annat tips som verkade lite oseriöst: När man väljer företag att köpa aktier inom, försök titta vilka företag som är populära. (Som exempel sa han att han hade köpt Twitter-aktier när han märkte att alla höll på att tweeta.) Vad säger ni om det tipset? Min tanke är att det känns som att ens egen uppfattning om vad som är populärt borde överensstämma ganska dåligt med hur det verkligen är, men jag kanske är för hård mot mig själv...

Jag tror inte på att köpa enskilda aktier som person om man verkligen inte är intresserad och/eller gillar lite gambling-aspekten av det.

Är man bara ute efter att förvalta pengarna så skulle jag månadsspara och välja något som man tycker är rimligt genom att använda: https://www.avanza.se/fonder/portfoljgeneratorn.html . Finns säkert fler sidor som har liknande tjänster.

Diomedea exulans
2018-12-23, 01:06
Jag tror inte på att köpa enskilda aktier som person om man verkligen inte är intresserad och/eller gillar lite gambling-aspekten av det.

Är man bara ute efter att förvalta pengarna så skulle jag månadsspara och välja något som man tycker är rimligt genom att använda: https://www.avanza.se/fonder/portfoljgeneratorn.html . Finns säkert fler sidor som har liknande tjänster.

Tack. Indexfonder alltså? Det har jag redan tänkt investera i (när jag har lite mer stadig inkomst).

spoon
2018-12-23, 08:52
Jag sålde hälften av mina fonder nu. Känner att det kan fortsätta neråt nästa år.

Hur gör ni? https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181223/bfd53e9daa89c41a683b33c4da4c6814.jpg

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Slartibartfast
2018-12-23, 09:10
Hur gör ni?

Behåller och köper varje månad.

Scoffan
2018-12-23, 10:37
Jag sålde hälften av mina fonder nu. Känner att det kan fortsätta neråt nästa år.

Hur gör ni?

Ca 20% aktier kvar resten ligger kort diverse olika index, nästa uppstuds på +5% så är planen att göra mig av med de sista aktierna och byta ut mot kort nasdaq100.

Xtreme-G
2018-12-23, 10:46
Börsen går bra med, kommer antagligen stänga året på ca +9%, med standardavvikelse ~1/3 av börsens.

Det är ju grymt bra, bara att starta upp en hedgefond ;)

Nämen kan du berätta vad du gjort under året? Kommer ihåg när du satt och nojade över Atlant Stabilitys volatilitet :d

svag74
2018-12-23, 11:09
Det är ju grymt bra, bara att starta upp en hedgefond ;)

Tackar *hug*

Nämen kan du berätta vad du gjort under året? Kommer ihåg när du satt och nojade över Atlant Stabilitys volatilitet :d

Det minns jag inget av :em:

Nej men jag har ju börjat ta risk i år, inom mitt intresseområde, läkemedel/medtech.
Prickat några kanoner som Wilson, Capio, Hansa Biopharma, Cantargia, Xintela, Sedana, och så har jag ökat i Gladiator (som nästan kan räknas som biotech den med).

Plus ~40% likvider, och INGEN ren indexexponering (det väntar jag med tills vi kommit ner en bit till).

https://i.postimg.cc/wjdrCSV0/bors-2018.png

Har ett par extrema surdegar med, i Handicare och Tobii...

Snobbe
2018-12-23, 11:17
Sell low buy high!

The_RobRoy
2018-12-23, 14:37
Själv känner jag att börsen börjar bli intressant igen, index har inte kommit ner så fruktansvärt (än), men rätt mycket bolag har kommit ner till intressanta nivåer. Nu är bara frågan om vi får se en rejäl avmattning i konsumtion och en kraftig lågkonjunktur, då finns det förståss mer på nedsidan även i bolagen som idag ser billiga ut.

Jag tror inte på något störtdyk som 2008 denna gång, utan mer en långsam grind nedåt med ett antal ryck uppåt, titta på börs-grafer för åren 2000-2003. Däremot är det som vanligt helt omöjligt att bedömma hur långt ned vi ska. Känner att största risken just nu är om Kina kollapsar, då har vi mycket kvar på nedsidan. Å andra sidan har Kina visat sig extremt effektiva på att hålla en kollaps stången, så det lär inte komma denhär gången heller.

Har börjat köpa in i lugn takt och räknar med att vara full-investerad om 2 år, då jag varit väldigt obekväm med att sitta med så mycket cash på sidlinjen i 3 år nu när börserna bara gått upp. Min filosofi är att vara fullinvesterad, generera den avkastningen som börsen ger på lång sikt + ett antal procent-enheter. Om det i snitt kan bli 10% per år är jag grymt nöjd.

Kryss
2018-12-23, 17:41
Har inte gjort någonting, portföljen står på -3,46% i år och ligger 20% likvid.

Det jag funderar på är vid vilken nivå jag ska börja köpa in mig mer.

VikG
2018-12-23, 17:55
Har inte gjort någonting, portföljen står på -3,46% i år och ligger 20% likvid.

Det jag funderar på är vid vilken nivå jag ska börja köpa in mig mer.

Du ska givetvis köpa på botten!

d1anny2
2018-12-23, 18:50
Du ska givetvis köpa på botten!Givet! Finns inget annat.

Kryss
2018-12-23, 20:39
Du ska givetvis köpa på botten!

Attans, ibland ser man inte det självklara framför sig!

spoon
2018-12-23, 22:33
Sell low buy high!Äsch. Jag tror mer på det här!

_Robbie_
2018-12-25, 20:14
Själv känner jag att börsen börjar bli intressant igen, index har inte kommit ner så fruktansvärt (än), men rätt mycket bolag har kommit ner till intressanta nivåer. Nu är bara frågan om vi får se en rejäl avmattning i konsumtion och en kraftig lågkonjunktur, då finns det förståss mer på nedsidan även i bolagen som idag ser billiga ut.

Jag tror inte på något störtdyk som 2008 denna gång, utan mer en långsam grind nedåt med ett antal ryck uppåt, titta på börs-grafer för åren 2000-2003. Däremot är det som vanligt helt omöjligt att bedömma hur långt ned vi ska. Känner att största risken just nu är om Kina kollapsar, då har vi mycket kvar på nedsidan. Å andra sidan har Kina visat sig extremt effektiva på att hålla en kollaps stången, så det lär inte komma denhär gången heller.

Har börjat köpa in i lugn takt och räknar med att vara full-investerad om 2 år, då jag varit väldigt obekväm med att sitta med så mycket cash på sidlinjen i 3 år nu när börserna bara gått upp. Min filosofi är att vara fullinvesterad, generera den avkastningen som börsen ger på lång sikt + ett antal procent-enheter. Om det i snitt kan bli 10% per år är jag grymt nöjd.

vad köper du?

Daniiiel
2018-12-25, 20:29

Håller med börjar också köpa en del nu och kommer fortsätta gå in varje månad härifrån. Omöjligt att pricka någon botten som alla vet men tycker denna nivån är en väldigt bra startpunkt. Tror FAANG har mycket kvar att tappa och kommer kunna dra ner världens börser men vissa bolag har en mycket attraktiv värdering redan nu.

The_RobRoy
2018-12-26, 03:19
vad köper du?

Defensiva aktier just nu, blandat med endel lågt värderat relaterat till Kina.

Defensiva aktier är typ: Swedish Match, Essity, Olvi (Finland)

Lågt värderat: Tonly Electronics (Hongkong), Dream International (Hongkong), JD.com (USA)

Tobbey
2018-12-26, 10:56
Jag börjar bygga på basen i portföljen i index från nuvarande nivåer, iallafall i OMX. Har inte haft någon "bas" i sparandet på länge, mest legat 50-90% likvid från tid till annan.

Kommer gå in med cirka 3% nu i OMX-index och hoppas att det faller mer då jag kommer fortsätta köpa och snitta in mig.

Cirka 50% är tanken att ha i index globalt och sverige, sen enskilda case ovanpå det, globalt, för cirka 25% av portföljen. 15% i guld/silverrelaterat typ miners, kort/lång kontrakt och om guld blir riktigt billigt någon gång i framtiden vilket jag tror, kommer jag köpa fysiskt. Kommer ha drygt 10% likvider jämt som man kan fylla på i antingen index om det hastigt faller eller i enskilda case som plötsligt blir blliga.

Så cirka 40% aktivt förvaltat och 50% index som jag bara ackumulerar i.

The_RobRoy
2018-12-26, 18:34
Låter vettigt Tobbey, lite osäker på miners dock..

Starke75an
2018-12-26, 20:17
Nån uppfattning vart Björnborgs aktie är på väg?

VikG
2018-12-26, 20:46
12 timmar kvar till stockholmsbörsen öppnar. 4% ner i imorgon?

Tobbey
2018-12-26, 20:47
12 timmar kvar till stockholmsbörsen öppnar. 4% ner i imorgon?

Jag hoppas det! Men USA är upp 3% idag och after-market för OMX är på 1400.

Tobbey
2018-12-26, 22:00
Herregud S&P500 upp 6% idag... Troligtvis på ganska låg volym men ändå en monsterrörelse. OMX var och snudda på ~1355 i futuresmarknaden men handlas nu på 1423.

Köpte JD.com idag på 20,30 samt sålde Teva Pharmaceuticals på 15,51, köpt på 14,62 i måndags.

agazza
2018-12-26, 22:43
Herregud S&P500 upp 6% idag... Troligtvis på ganska låg volym men ändå en monsterrörelse. OMX var och snudda på ~1355 i futuresmarknaden men handlas nu på 1423.

Köpte JD.com idag på 20,30 samt sålde Teva Pharmaceuticals på 15,51, köpt på 14,62 i måndags.Vilka handlar upp?

Tobbey
2018-12-27, 11:15
Vilka handlar upp?

Allting upp bland annat amazon 9,5%, Apple 7% osv. Såna uppdagar är väl vanliga i björnmarknader? Vi är inte i närheten av att ha sett botten än på ett tag.

Idag var OMX och nudda 1420 för att sen falla strax under 1400, just i detta nu handlas kring 1404. Får se vart det lider. Min portfölj är upp 0,5% idag, mest tack vare en lång position i kaffe och en snabb trade i Camurus imorse.

svag74
2018-12-27, 11:59
"Grattis" alla Gladiatorägare, inklusive jag själv *gah!*
Lär bli blodigt detta :(

Har sneglat lite på Camurus men aldrig vågat gå in själv, då det känts lite lotteri, men tydligen har Gladiator ökat ännu mer i december.
Oh well, allt kan ju inte gå vägen jämt...

https://www.avanza.se/placera/telegram/2018/12/27/gladiator-camurus-tapp-tung-small-efter-flaggning-3-december.html

_Robbie_
2018-12-27, 17:00
Allting upp bland annat amazon 9,5%, Apple 7% osv. Såna uppdagar är väl vanliga i björnmarknader? Vi är inte i närheten av att ha sett botten än på ett tag.

Idag var OMX och nudda 1420 för att sen falla strax under 1400, just i detta nu handlas kring 1404. Får se vart det lider. Min portfölj är upp 0,5% idag, mest tack vare en lång position i kaffe och en snabb trade i Camurus imorse.

vad är din vy på kaffe? har själv haft en lång position ganska länge men har lidit pga USDBRL korrelationen...

_Robbie_
2018-12-27, 17:02

Köpte JD.com idag på 20,30 samt sålde Teva Pharmaceuticals på 15,51, köpt på 14,62 i måndags.

jd.com på multi-year lows. men varför är det något du vill äga?

agazza
2018-12-27, 20:35

Idag var OMX och nudda 1420 för att sen falla strax under 1400, just i detta nu handlas kring 1404. Får se vart det lider. Min portfölj är upp 0,5% idag, mest tack vare en lång position i kaffe och en snabb trade i Camurus imorse.Funderade mest på den låga volymen. Vanligt med pump and dump från typ jp Morgan och kompani när det går åt helvete

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

Tobbey
2018-12-28, 08:55
vad är din vy på kaffe? har själv haft en lång position ganska länge men har lidit pga USDBRL korrelationen...

En studs upp kanske 30-50% ser jag som möjlig, men tror även kaffe ska ner mer framöver. Svårt att analysera, tittar mest tekniskt och vill sprida lite på positionering så mjuka råvaror är intressant ur den aspekten.

jd.com på multi-year lows. men varför är det något du vill äga?

Buybacks och "positiva" besked, typ som att VDn inte åtalas för våldtäkt :D Köpte den mest pga den urusla anledningen att den gått ner för mycket. Target är att göra 10-20%. Skalar nog ur hälften idag om den vill sig upp.

Funderade mest på den låga volymen. Vanligt med pump and dump från typ jp Morgan och kompani när det går åt helvete

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

Hur ofta ser man 4-5% uppgångar i bullmarknad? Typ aldrig. Vi är i en bearmarket och detta var bara en korrektion på uppsidan innan vi återigen fortsätter falla.

_Robbie_
2018-12-28, 09:16
En studs upp kanske 30-50% ser jag som möjlig, men tror även kaffe ska ner mer framöver. Svårt att analysera, tittar mest tekniskt och vill sprida lite på positionering så mjuka råvaror är intressant ur den aspekten.

Buybacks och "positiva" besked, typ som att VDn inte åtalas för våldtäkt :D Köpte den mest pga den urusla anledningen att den gått ner för mycket. Target är att göra 10-20%. Skalar nog ur hälften idag om den vill sig upp.

Hur ofta ser man 4-5% uppgångar i bullmarknad? Typ aldrig. Vi är i en bearmarket och detta var bara en korrektion på uppsidan innan vi återigen fortsätter falla.

vilket instrument använder du för kaffet? ETF?

Tobbey
2018-12-28, 10:49
vilket instrument använder du för kaffet? ETF?

Track Kaffe AVA.

Tobbey
2018-12-31, 11:56
Portföljen jag tar med mig in i 2019. Börjat köpa Avanza Zero, första ingång på 1384. Kommer köpa varje gång OMX är ungefär 30 punkter ner, så nästa köp kring 1350, 1320, 1300, 1270, 1250 osv.

Gott nytt år och god avkastning 2019. Hoppas på ett volatilt år och ett nedställ på iallafall -20%.

Sålt av positionen i kaffe och skalat upp positionen i Lyxor Commodities som följer mjuka råvaror exluderat olja.

https://i.imgur.com/38PouEo.png

Slartibartfast
2018-12-31, 13:15
Ni som köper å säljer aktier. Är det "riktiga" summor ni jobbar med, eller är det "spelpengar"?

Är det pengar ni investerar för er ålderdom?

d1anny2
2018-12-31, 14:00
Ni som köper å säljer aktier. Är det "riktiga" summor ni jobbar med, eller är det "spelpengar"?

Är det pengar ni investerar för er ålderdom?Åtminstone jag förlorar enbart riktiga stålar.

ARMSTARK
2018-12-31, 15:06

Jag har en inställning att det ska vara ett pensionssparande men det blir ändå att man nallar på stålarna när man behöver större summor. Blir nog inte mycket kvar till pensionen. ��
Men visst är det spelpengar, investeringar som inte begränsar vardagen.

The_RobRoy
2019-01-01, 17:09

Vad är riktiga summor och vad är spelpengar för dig?

Jag investerar bara på lång sikt, det är väldigt sällan jag bränner mer än hela min lön (borträknat årlig skattebetalning så har det hänt 3 ggr i livet), så behöver aldrig pengarna jag har investerat.

Don H
2019-01-01, 17:21

I allt spel om pengar så behöver man förhålla sig till en bankrulle.
Att lira runt med mat/hyrespengar är det nog bara korkade lycksökare som gör.

Har man inte råd att förlora det man spelar för, utan att det påverkar vardagen det minsta så är man fel på det.

Slartibartfast
2019-01-01, 19:57
Vad är riktiga summor

2-3+ årslöner?

vad är spelpengar för dig?

Jag ser ingen summa jag investerar som spel. Jag förväntar mig till 100% att det jag köper idag ska vara värt betydligt mera om 20 år. Därför jag aldrig skulle köpa enskilda aktier för annat än struntsummor, och därmed är det onödigt att jag gör det alls.

så behöver aldrig pengarna jag har investerat.

Det gör inte jag heller rent tekniskt. Jag skulle klara mig fint om allt försvann, men jag räknar med att dom ska finnas där när jag väl vill använda dem om 20 år. Ingen summa jag investerar förväntar jag mig att röra på 20+ år.

Slartibartfast
2019-01-01, 19:59
I allt spel om pengar så behöver man förhålla sig till en bankrulle.

Aktiemarknaden är alltså ett spel enligt dig? Det är så du förhåller dig till den?

The_RobRoy
2019-01-02, 04:15
Jag ser ingen summa jag investerar som spel. Jag förväntar mig till 100% att det jag köper idag ska vara värt betydligt mera om 20 år. Därför jag aldrig skulle köpa enskilda aktier för annat än struntsummor, och därmed är det onödigt att jag gör det alls.

Om man inte har ett enormt aktieintresse tycker jag du gör helt rätt, köp billiga indexfonder, Norden, USA har historiskt varit marknader där värdet tillfaller aktieägarna på lång sikt (välskötta bolag).

The_RobRoy
2019-01-02, 10:51

Började köpa lite här också, går den ner mot 70 lappen jämnt kommer jag köpa mer.

svag74
2019-01-02, 12:06
Är det inte så att en väldigt hög direktavkastning är ett tecken på att marknaden inte tror att man kommer kunna dela ut så mycket?

Om är var givet att man kan köpa och sedan cacha in 9% per år, flera år framöver, då hade ju ALLA köpt, och då hade kursen rusat och direktavkastningen hade sjunkit i motsvarande grad.

svag74
2019-01-03, 17:55
"Grattis" alla Gladiatorägare, inklusive jag själv *gah!*
Lär bli blodigt detta :(

Har sneglat lite på Camurus men aldrig vågat gå in själv, då det känts lite lotteri, men tydligen har Gladiator ökat ännu mer i december.
Oh well, allt kan ju inte gå vägen jämt...

https://www.avanza.se/placera/telegram/2018/12/27/gladiator-camurus-tapp-tung-small-efter-flaggning-3-december.html

Pust, blev inte värre än -4,7% för december.
Jag hade ställt in mig på mycket värre.
Skönt, men ändå en trist start på nya året när både Gladiator och Adrigo Small/Midcap kommer in rejält på minus för december...

G.W
2019-01-03, 18:21
Hade inte pallat Gladiator. Alldeles för höga avgifter...

d1anny2
2019-01-03, 18:22
Hade inte pallat Gladiator. Alldeles för höga avgifter...Vad kostar eländet?

G.W
2019-01-03, 18:23
vad kostar eländet?

5.61% !!!!

svag74
2019-01-03, 18:48
Ignorera G.W.
Antingen trollar han, eller så saknas det några celler innanför pannbenet.

svag74
2019-01-03, 18:49
Någon som vet om resultatet i Avanzas portföljrapport, samt utvecklingen som visas för kontona löpande, är före eller efter skatt?
KF skattas ju löpande, så där kan jag tänka mig att det blir efter skatt, då pengar faktiskt försvinner. Men ISK, där man själv betalar skatten via deklarationen året efter?

Så, räknar de bort skatt på bägge, eller på ingen, eller bara på KF?

Svaret på min egen fråga är att skatt från KF räknas in i portföljrapporten, men inte skatt från ISK.
Ganska logiskt, men bra att veta :)

G.W
2019-01-03, 19:43
Tundra Vietnam krossar ju Gladiator t.ex. Och då har den dippat rejält senaste månaderna dessutom.

D&G global slaktar också Gladiator.

Tobbey
2019-01-07, 17:46
Portföljen jag tar med mig in i 2019. Börjat köpa Avanza Zero, första ingång på 1384. Kommer köpa varje gång OMX är ungefär 30 punkter ner, så nästa köp kring 1350, 1320, 1300, 1270, 1250 osv.

Gott nytt år och god avkastning 2019. Hoppas på ett volatilt år och ett nedställ på iallafall -20%.

Sålt av positionen i kaffe och skalat upp positionen i Lyxor Commodities som följer mjuka råvaror exluderat olja.

https://i.imgur.com/38PouEo.png

Sålde Catena Media på 99kr, dubblade GomSpace positionen på 9,86 och sålde 80% av positionen idag på 11,44. Sålde hälften av Sibanye Gold på 3$ och väntar in 2,65-2,70 igen för att köpa tillbaka annars får det som är kvar glida mot 5-6$. Sålde Saniona idag, 10% vinst. Bra start på året :P

Ökat i Lyxor också, så typ 17% av portföljen nu.

Tobbey
2019-01-09, 20:09
Sibanye Gold går fint :) Fick panik och köpte tillbaka på 2,93 det jag sålde på 3. Vill hålla till min target runt 5,80. Sålde resten av GomSpace på 12,14. Sålt Avanza Zero med 5,5% vinst på 2 veckor. Vill inte ha indexfond om den inte sjunker efter jag köpt.

G.W
2019-01-09, 20:20
Bra start på året hittills, upp några procent redan. Fortsätter det så här kommer jag dubbla mitt innehav i år utan problem. Vem behöver bitcoin lixom xD

KlopFer
2019-01-15, 11:38
ÄR Starbreeze och fing köpvärda på dessa nivåer??

Tänkte gå all-in på botten!

G.W
2019-01-15, 12:06

Nej, håll dig borta för gud skull.

Rahf
2019-01-15, 12:12

Starbreeze har enorma problem på många fronter. Stay away.

The_RobRoy
2019-01-15, 13:55
Sibanye Gold går fint :) Fick panik och köpte tillbaka på 2,93 det jag sålde på 3. Vill hålla till min target runt 5,80. Sålde resten av GomSpace på 12,14. Sålt Avanza Zero med 5,5% vinst på 2 veckor. Vill inte ha indexfond om den inte sjunker efter jag köpt.

Sibanye Gold är jag nyfiken på. Varför just detta bolag av alla guld miners?

Grazzafukkinrazzi
2019-01-15, 16:01

Vänta in mer klarhet kring rekonstruktionen, Psychonauts 2 och besked kring samarbete och finans av sidoprojekten. Kan säkert finnas en rejäl uppsida men risken är så hög den bara kan bli.

Tobbey
2019-01-15, 16:56
Sibanye Gold är jag nyfiken på. Varför just detta bolag av alla guld miners?

Det är en platina och palladium miner främst. Guld under 50% av revenue.

The_RobRoy
2019-01-16, 03:33
Det är en platina och palladium miner främst. Guld under 50% av revenue.

Ok men oavsett, vad får dig att köpa?

Wain
2019-01-16, 20:34
Sicken fart det varit i år. En sista kraftsamling innan kraschen eller korrigering efter överreageringar i höstas?

G.W
2019-01-17, 08:02
Sicken fart det varit i år. En sista kraftsamling innan kraschen eller korrigering efter överreageringar i höstas?

Korrigering. Men lita inte 100% på mig, har varken hängslen eller färgad skjorta med vit krage.

Tobbey
2019-01-17, 18:31
Ok men oavsett, vad får dig att köpa?

Ville ha ett spel på ädelmetallerna och gärna på platina och palladium specifikt, så valde en miner för det ändamålet med bra teknisk-setup, billig på siffrorna och med metallerna möjligtvis med sig som extra styrka för en uppgång.

Korrektionen i björnmarknaden har gått färdigt snart, tror S&P testar 2640 innan vi åker vidare neråt igen globalt. Tittar mest på USA-index för att förutspå vart OMX ska.

Tobbey
2019-01-18, 10:50
Tur jag sålde Mekonomen runt 95. Fick kalla fötter. Kanske börjar ta in lite igen nu när den kommit ner på 77.

Baldr
2019-01-19, 13:56
https://i.redd.it/zslsx0uyp6b21.jpg

Tobbey
2019-01-19, 20:54
Haha verkar ha spridit sig överallt den där Robinhood-storyn :D

Andy.da.wohoo
2019-01-19, 21:39
Har missat det, kan någon ELI5?

Tobbey
2019-01-19, 22:29
Har missat det, kan någon ELI5?

Jag pallar tyvärr inte förklara själv för det är rätt komplicerat men du kan läsa lite sammanfattningar i kommentarerna här:

https://www.reddit.com/r/OutOfTheLoop/comments/ah32l2/whats_up_with_1ronyman/

svag74
2019-01-21, 09:34
Skönt jag släppte Handicare förra året (men till stor förlust).
Rapport idag, och ändå samma obefintliga handel som vanligt, och den fortsätter att falla och falla och falla.

Tydligen var det någon halvt ökänd aktör som släppte det till börsen, så i efterhand var det tydligen inte förvånande att även Handicare blev ett skräckexempel. Men det var det ju ingen som uppmärksammade när det kom till börsen och alla var så lyriska och tyckte det var ett defensivt och bra case som skulle köpas...

agazza
2019-01-24, 11:34
Inflationstakten i Norge verkar vara marginellt högre i Norge än Sverige, jag sitter fortfarande med Nok i kapital, men Norge verkar göra mer rätt än Sverige och pumpa upp inflationen.

Funderar på ifall det är lika bra att kliva över på schweizerfranc, dollar och yen.

Raschmus
2019-01-24, 16:50
Fri diskussion: När får vi se något liknande 2008-2009?

Tobbey
2019-01-24, 17:19
Fri diskussion: När får vi se något liknande 2008-2009?

Nedgången börjar i sommar/höst tror jag personligen. Blir en blow-off topp ett halvår framåt nu, sen ner 60-70% under 1,5-2 år.

Armed Dingo
2019-01-24, 18:20
Nedgången börjar i sommar/höst tror jag personligen. Blir en blow-off topp ett halvår framåt nu, sen ner 60-70% under 1,5-2 år.

Tror du globalt eller desto värre i Sverige? Med vårat ränteläge upplever jag det som vi har sämre förutsättningar att stimulera.

Tobbey
2019-01-24, 18:55
Tror du globalt eller desto värre i Sverige? Med vårat ränteläge upplever jag det som vi har sämre förutsättningar att stimulera.

Sverige är inte JÄTTEDYRT men USA är och Sverige kommer följa med USA ner oavsett. Global nedgång.

G.W
2019-01-24, 22:44
Det kommer inte bli någon nedgång likt finanscrashen.

agazza
2019-01-25, 08:02
Tror vi kommer ha en seg lång nedgång med mikroflashkrascher utan förklaring som sen återhämtar sig nästan helt på kort tid varje gång.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

svag74
2019-01-25, 09:26
Jaha ja, ska vi bryta genom 1500 denna gång då eller falla tillbaks igen?
Sugen på björnar men man vet ju inte riktigt när man ska köpa dem :D

spoon
2019-01-25, 10:46
Jaha ja, ska vi bryta genom 1500 denna gång då eller falla tillbaks igen?

Sugen på björnar men man vet ju inte riktigt när man ska köpa dem :DVad menar du med björnar? Är det några specifika aktier eller tänker du på att blanka?

Novis och nyfiken

svag74
2019-01-25, 10:52
Vad menar du med björnar? Är det några specifika aktier eller tänker du på att blanka?

Novis och nyfiken

Det enklaste duger gott åt mig, alltså XACT BEAR.
För att hedga lite ibland.

Tobbey
2019-01-26, 12:29
Det enklaste duger gott åt mig, alltså XACT BEAR.
För att hedga lite ibland.

Gör själv samma sak, brukar hedga upp med swingtrades i indexbjörnar, öka betan i portföljen något. Nu har jag inte haft så mycket exponering på långsidan senaste 2 åren men har i dagsläget byggt upp en portfölj med 9 innehav, fortfarande 70% likvid dock.

Brukar köra med AVAs produkter, typ Bear OMX X2 AVA istället för XACT BEAR eftersom AVAs produkter är courtagefria. Skalar alltid in i positionen. Behöver inte likviditeten i XACT BEAR eftersom jag inte handlar för miljonbelopp och hävstången är inte så stor skillnad på eftersom XACT BEAR är 1,5X.

Dissector
2019-01-26, 15:52
Gör själv samma sak, brukar hedga upp med swingtrades i indexbjörnar, öka betan i portföljen något. Nu har jag inte haft så mycket exponering på långsidan senaste 2 åren men har i dagsläget byggt upp en portfölj med 9 innehav, fortfarande 70% likvid dock.

Brukar köra med AVAs produkter, typ Bear OMX X2 AVA istället för XACT BEAR eftersom AVAs produkter är courtagefria. Skalar alltid in i positionen. Behöver inte likviditeten i XACT BEAR eftersom jag inte handlar för miljonbelopp och hävstången är inte så stor skillnad på eftersom XACT BEAR är 1,5X.

Hur kommer det sig att du väljer produkter med daglig hävstång istället för linjär när du håller över flera dagar? Finns det några fördelar med det?

Minskar inte portföljens beta när du hedgar, snarare än ökar?

Tobbey
2019-01-26, 19:04
Hur kommer det sig att du väljer produkter med daglig hävstång istället för linjär när du håller över flera dagar? Finns det några fördelar med det?

Minskar inte portföljens beta när du hedgar, snarare än ökar?

Ja jag tycker det har fördelar även över längre perioder på veckor och månader. Beror på hur stor hävstång och hur du handlar positionen. Jag tradar oftast mina positioner, skalar in, ur osv. Då funkar 2x hävstång bra för mig.

Jo det stämmer jag tänkte bakvänt :D Jag minskar självklart betan med kortpositionerna, alltså mindre volla.

agazza
2019-01-27, 08:43
Vilka fonder brukar eran magkänsla suga mot?
Vilka guldfonder använder ni och varför?

agazza
2019-01-27, 10:10
Varför väljer alla börsmäklare att inte publicera datagrafer för längre än 10 år historiskt?

*konspiratorisk röst*

The_RobRoy
2019-01-27, 10:32
Varför väljer alla börsmäklare att inte publicera datagrafer för längre än 10 år historiskt?

*konspiratorisk röst*

Du menar Avanza osv? Jag tror det kan vara en kostnadsfråga att ha tillgång till datat om man köper in det ifrån en annan aktör. T.ex. Avanza köper väl sitt marknadsdata ifrån börsen, de har då säkert något avtal hur det får vidaredistribueras.

Men du väcker intressant punkt, nu täcker ju inte 10 års datat finanskrisen längre, man måste scrolla tillbaka med 15 års graf för att få med krisen..

Boston
2019-01-27, 11:22
Ni känner till att det är urholkningseffekten på Bear/bullcert om man har dom längre än intradag?

Skulle hålla mig till mini futures istället.

Noclip
2019-01-27, 11:49

*konspiratorisk röst*

På Avanza finns det, men man måste trycka in ett startdatum själv längst till höger under grafen. T ex för Investor kan du gå tillbaka till 1984.
Hade dock varit smidigare om det fanns en "Alla" knapp.

agazza
2019-01-27, 13:56
Du menar Avanza osv? Jag tror det kan vara en kostnadsfråga att ha tillgång till datat om man köper in det ifrån en annan aktör. T.ex. Avanza köper väl sitt marknadsdata ifrån börsen, de har då säkert något avtal hur det får vidaredistribueras.

Men du väcker intressant punkt, nu täcker ju inte 10 års datat finanskrisen längre, man måste scrolla tillbaka med 15 års graf för att få med krisen..

Det var det jag reagerade på när jag kollade på indexfonder.

Äger någon rättigheten till datat?
Tänkte att det går ju att köpa en Feed och spara lokalt, jag har OMXS30 lokalt på datorn från innan it-kraschen så ingen kan väl riktigt äga allmän information.

På Avanza finns det, men man måste trycka in ett startdatum själv längst till höger under grafen. T ex för Investor kan du gå tillbaka till 1984.
Hade dock varit smidigare om det fanns en "Alla" knapp.

Alltså, jag är tvärsäker på att det fanns förut hos både Nordnet och Avanza. kunde man intet ta fram all end of day data som dom hade på ett värdepapper?

Tobbey
2019-01-28, 11:19
2,7% upp för januari hittils i år får ses som godkänt då jag legat minst 50% likvid och dessutom haft hälften av innehaven i korta positioner.

Tänker inte röra så mycket mer nu varken köp eller sälj om vi inte får kraftiga upp eller nedställ.

Wain
2019-01-28, 11:43
2,7% upp för januari hittils i år får ses som godkänt då jag legat minst 50% likvid och dessutom haft hälften av innehaven i korta positioner.

Tänker inte röra så mycket mer nu varken köp eller sälj om vi inte får kraftiga upp eller nedställ.

Typ -60% från standard indexfond?

G.W
2019-01-28, 11:50
Själv är jag upp 8% (avrundade halv procent uppåt då det ser bättre ut).

Fortsätter det så här kommer mitt innehav att fördubblas under året. Plus utdelningar då.

Tobbey
2019-01-28, 11:56
Typ -60% från standard indexfond?

Jag har ju inte varit 100% lång mot index och tagit risken som det innebär.

Målet i år är att behålla värdet på kontot eller smått upp med möjlighet att köpa om börsen faller fortsatt neråt.

KlopFer
2019-01-28, 12:55
Lite kul att kolla skillnaden mellan inköpskurs på totala portföljen och marknadsvärdet. Det har varit som att tämja en vildhäst. Nu börjar det bli en bra struktur i portföljen och skalat bort många spreta innehav. Det tog mig bara 9år på börsen :)

Av 10 innehav är det bara 1 bolag som ligger på gränsen till att jag vill ta den sk gråtstoppen och det är xxl som åkte rakt ner i källaren. Men jag väljer bara att överväga sälja om bolaget ändrar sin utdelning drastiskt åt det sämre.

Året har annars börjat oroväckande bra..vet inte om jag ska vara glad eller orolig.

Tobbey
2019-01-28, 19:23
Fått köpmani i år :D Value-traps eller ej, allt jag köper atm kommer ligga ett bra tag. Notera detta är "bara" 25% av totala portföljen, 15% av portföljen i 'LYYH' (råvaru ETF) och resten cash (60% ish). Skalat av i Sibanye Gold och frigjort kapital som jag bland annat köpte AbbVie för idag. Helt ur BEAR EL X2 som också frigjorde lite extra att handla för.

https://i.imgur.com/WA7tvct.png

https://i.imgur.com/PucJUEc.png

https://i.imgur.com/vS3ccOz.png

Tobbey
2019-01-29, 14:29
Tog in lite Zwipe idag i köpmani-portföljen.

Fick med mig lite vinst först så kan gå back 25% innan break-even.

https://i.imgur.com/FJc7h3f.jpg

svag74
2019-01-29, 14:48
Den som vill ta ett bet med riktigt bra risk/reward kan ju kika på Isofol, som idag fick ny analys/värdering från Redeye.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2019/01/29/isofol-medical-redeye-hojer-basvardering-till-75-kraktie.html

Värderingsintervallet stäcker sig från 23 till 155 kronor, där lägre gränsen motsvarar Redeyes värdering i ett negativt scenario, "bear case", och det högre värdet är analyshuset värderingsriktmärke i ett optimistiskt scenario, "bull case".

Aktien ligger nu runt 25kr!
Själv har jag ägt den ett bra tag, med ett GAV på 23kr - det har liksom inte hänt något med kursen senaste året utan bara upp och ner, upp och ner.

Jag är ingen expert alls, men det verkar vara tämligen låg risk, då det är en bättre variant av ett gammalt preparat som de utvecklar, som ges tillsammans med cellgifter för bättre effekt.
Inget nytt och flashigt alltså, utan gammal teknik.
Haft några små förseningar, men hoppas allt ska tuffa på nu med FAS3 data färdigt 2021.

svag74
2019-01-29, 15:20
Man bör dock ha i åtanke att det är ett enproduktsbolag.
Själv har jag en dryg procent av totala portföljen i Isofol, men så är jag försiktig överlag med aktier också...

dagensrygg
2019-01-29, 15:30
Någon mer än mig som påbörjat att sälja av det mesta? Sålde senaste Netflix, sitter med catena media som jag känner mig halvt orolig över. Amazon kommer jag nog behålla.
Tips tas tacksamt emot!

Grazzafukkinrazzi
2019-01-29, 15:53
Man bör dock ha i åtanke att det är ett enproduktsbolag.
Själv har jag en dryg procent av totala portföljen i Isofol, men så är jag försiktig överlag med aktier också...

Har Redeye någonsin haft rätt i något estimat någonsin? Deras spekulationer kring Starbreeze är bland det sämsta jag varit med om. Man helgarderade sig i samtliga estimat men trots detta lyckades man ändå missa kursen hela tiden och gjorde omvärderingar stup i kvarten som blev helt fel de också.

Jag skulle aldrig lyssna på Redeye.

Rahf
2019-01-29, 16:09
Starbreeze är väl också i en unik situation med tanke på deras ekonomiska och organisatoriska bekymmer. Det är lite som att spontanspå hur vindarna kommer skifta och regnet kommer falla, medan man själv står i full storm.

Grazzafukkinrazzi
2019-01-29, 16:14
Starbreeze är väl också i en unik situation med tanke på deras ekonomiska och organisatoriska bekymmer. Det är lite som att spontanspå hur vindarna kommer skifta och regnet kommer falla, medan man själv står i full storm.

Jag talar inte om nutid.

Tobbey
2019-01-29, 16:33
Redeye hade rätt om MrGreen, inte så mycket mer. Men det är ofta svåra case att räkna på, typ biotechbolag med ett ben att stå på utan intäkter. Där får man liksom bara räkna på marknadens omsättning och storlek på nuvarande läkemedel, patenttider och nuvarande forskningsresultat. Blir lite mera chansning. Om inte annat belyser de potentiellt intressanta case.

G.W
2019-01-29, 16:34
Det Redeye skriver skulle jag inte ens torka mig i arslet med.

svag74
2019-01-29, 16:44
Med ett bv under miljarden så är det rätt givet att potentialen är stor - om man sedan vill "betta" på det eller ej är ju upp till var och en.

Tobbey
2019-01-30, 20:29
Snart tillbaka på 2700 i S&P500 (2684 i skrivande stund). Börjar bli stretchat, samtidigt kom räntebesked nu vid 20:00 ikväll där FED meddelar om oförändrad styrränta vilket skulle kunna trycka på lite ytterligare. S&P drog cirka 0,8% upp på det beskedet. Short the rips är nya buy the dips. Hedgat upp med en liten short nu @2683.

ARMSTARK
2019-01-31, 09:04
Någon mer än mig som påbörjat att sälja av det mesta? Sålde senaste Netflix, sitter med catena media som jag känner mig halvt orolig över. Amazon kommer jag nog behålla.
Tips tas tacksamt emot!

Jag har börjat sälja av det jag ligger + på, vinsthemtagningarna får kompensera eventuella förluster om resten går i soptunnan. :)

agazza
2019-01-31, 11:59
Guld kommer skina ordentligt i framtiden men jag tror att om marknaden faller på riktigt kommer alla tillgångsslag säljas brett, inklusive guld. Dollarn kommer stiga, flight to "safety". Dollarn kommer peaka otroligt högt med ett guldpris på 950-1000$. Där kommer det troligtvis vara ett otroligt bra köpläge, i guld (och silver), då guldpriset är nere på produktionskostnader för över hälften av alla gruvbolag.

Jag är själv förälskad i guld och har 30% av portföljen i guldrelaterat, blir det billigare köper jag mer. Brett fördelat mellan gruvor, fysiskt backade ETFer etc.

Orkar du staka upp guldinnehavet och varför du valt vilken?

leo1
2019-01-31, 14:27
Guuuld..

"Guldpriset nära högstanotering i svenska kronor"

https://cornucopia.cornubot.se/2019/01/guldpriset-nara-hogstanotering-i.html?m=1

agazza
2019-01-31, 14:38
Funderar på Aberdeen Standard Physical Swiss Gold Shares ETF och SPDR Gold Trust
GLD

agazza
2019-01-31, 14:39
Guuuld..

"Guldpriset nära högstanotering i svenska kronor"

https://cornucopia.cornubot.se/2019/01/guldpriset-nara-hogstanotering-i.html?m=1

Guldet står lite still, det är svenska kronan som rasar mot omvärlden

ARMSTARK
2019-01-31, 14:54
Satt med ett gäng aktier i konkurshotade "Eurocine vaccines" och funderade om man skulle ta ut stålarna innan de konkar, och så kom ett glädjande PM idag och casching upp över 300%. Im going to Disney Land! :cool:

leo1
2019-01-31, 15:08
Guldet står lite still, det är svenska kronan som rasar mot omvärlden

Jag antar att det är därför man investerar i guld?

agazza
2019-01-31, 15:22
Jag antar att det är därför man investerar i guld?

Bäst är väl när omvärlden rasar. Men mjo

Rahf
2019-01-31, 15:25
Satt med ett gäng aktier i konkurshotade "Eurocine vaccines" och funderade om man skulle ta ut stålarna innan de konkar, och så kom ett glädjande PM idag och casching upp över 300%. Im going to Disney Land! :cool:

Som en trisslott :thumbup:

Tobbey
2019-01-31, 17:04
Orkar du staka upp guldinnehavet och varför du valt vilken?

Har för närvarande bara 'ETFS Physical Gold (VZLD)' i den defensiva portföljen på Nordnet. 0,36% förvaltningsavgift om jag inte missminner mig. Sen har jag "hela" PPM-pensionen i 'BGF World Gold'. Den är betydligt aggressivare än VZLD eftersom den är exponerad mot gruvbolag.

agazza
2019-01-31, 20:11
Vad är det för skillnad på en etf och ett trackercertifikat?

luckyboi
2019-01-31, 20:24
Snart tillbaka på 2700 i S&P500 (2684 i skrivande stund). Börjar bli stretchat, samtidigt kom räntebesked nu vid 20:00 ikväll där FED meddelar om oförändrad styrränta vilket skulle kunna trycka på lite ytterligare. S&P drog cirka 0,8% upp på det beskedet. Short the rips är nya buy the dips. Hedgat upp med en liten short nu @2683.

Kör du typ cert på avanza eller nån CFD-mäklare för att korta SP?

Tobbey
2019-01-31, 20:44
Kör du typ cert på avanza eller nån CFD-mäklare för att korta SP?

Både och. Måste ju kunna handla (nästan) dygnet runt :P

Tobbey
2019-01-31, 20:52
Vad är det för skillnad på en etf och ett trackercertifikat?

De är, mer eller mindre, likadana. Båda har underliggande tillgångar som ska 'tracka' det jämförelseindex de ställs emot. Båda börshandlas och prissätts i realtid.

Tobbey
2019-01-31, 20:54
Imorgon är det rapport i Danske Bank. Har en 3% stek där i långportföljen. Beroende på hur den ser ut kan det hända att jag ökar med 1-3%. Rent tekniskt ser den hemsk ut på veckografen.

Var in och härja i HM idag för att tjäna en dagslön, hade hoppats den skulle falla under dagen på rapporten som var riktigt usel i mina ögon. Något jag skulle kunna tänka mig plocka in i långportföljen runt 90-100kr.

https://i.imgur.com/qw4lNjH.png

Wain
2019-01-31, 21:22
Sjuk bull market det varit sen julen.

leo1
2019-01-31, 21:26

Bull trap?

Tobbey
2019-01-31, 21:28

Bull trap?

Känns som en 'favorit i repris' av 2018, inräknat februari månad :naughty:

Wain
2019-01-31, 21:34
Bull trap?

Teknisk analys är mumbo-jumbo.

Tobbey
2019-01-31, 21:38
Sista knuffen ner nu, kanske dubbelbotten kring 2350 sen rally till 3200 i S&P, toppar i mars-april 2020. Mani-fasen inte kickat in på riktigt än. Efter det, godnatt på riktigt.

FoolsGold
2019-01-31, 23:30
Sista knuffen ner nu, kanske dubbelbotten kring 2350 sen rally till 3200 i S&P, toppar i mars-april 2020. Mani-fasen inte kickat in på riktigt än. Efter det, godnatt på riktigt.

Jag förstår ju att detta endast är en förutspåelse men vad får dig att uttrycka dig den med sådan säkerhet? Genuint intresserad.

Slartibartfast
2019-02-01, 08:22
Jag förstår ju att detta endast är en förutspåelse men vad får dig att uttrycka dig den med sådan säkerhet? Genuint intresserad.

Det är så man gör.

Varken han eller nån annan har någonsomhelst aning om hur börsen kommer utvecklas.

agazza
2019-02-01, 08:25
Det är så man gör.

Varken han eller nån annan har någonsomhelst aning om hur börsen kommer utvecklas.

Förutom dom med kapital för att styra dess riktning

Grazzafukkinrazzi
2019-02-01, 08:42

D.v.s. Tobbey då!
https://media.giphy.com/media/3ornjM1ow4vbrifDAA/giphy.gif

G.W
2019-02-01, 09:14
Jag förstår att det är mycket traders här. Många som gör snabba klipp och tjänar i dagslöner. Kanske till och med månadslöner(!) på skarp teknisk analys.

Men nu till oss som ligger "lång". Hur gick det med utdelningar för er under förra året? Själv fick jag in cirka 2% av portföljens värde i utdelning förra året.

Tobbey
2019-02-01, 14:16

Jag ritar lite streck i en graf för S&P500 och spår med hjälp av dessa framtiden.

Det är så man gör.

Se det som en meteorolog som spår vädret, det är inte 100% rätt, ibland inte ens i närheten, men det ofta ge en bra riktlinje på hur dagens väder kommer vara.

Tittar man på exempelvis S&P500 eller Nasdaq-100 index så är det iprincip ett rakt streck upp senaste 10 åren. Slutsatsen är att det med störst sannolikhet kanske ska ner en bit innan det fortsätter upp.

D.v.s. Tobbey då!
https://media.giphy.com/media/3ornjM1ow4vbrifDAA/giphy.gif

Ja.

Wain
2019-02-01, 14:24
Se det som en meteorolog som spår vädret, det är inte 100% rätt, ibland inte ens i närheten, men det ofta ge en bra riktlinje på hur dagens väder kommer vara.

Nej.

Meteorologen har en vetenskap bakom sig och vi har siffror på hur bra de lyckas förutsäga framtiden.

Teknisk analys är mumbo-jumbo med noll förmåga att förutsäga framtiden.

Tobbey
2019-02-01, 14:35
Nej.

Meteorologen har en vetenskap bakom sig och vi har siffror på hur bra de lyckas förutsäga framtiden.

Teknisk analys är mumbo-jumbo med noll förmåga att förutsäga framtiden.

Alla har vi olika åsikter.

agazza
2019-02-01, 17:04
Nej.

Teknisk analys är mumbo-jumbo med noll förmåga att förutsäga framtiden.Lol, säg det till alla som blivit anställda hos jp Morgan och compani efter dom pluggat psykologi och datavetenskap.

Flockbeteende gör man pengar på.

Wain
2019-02-01, 20:00
Lol, säg det till alla som blivit anställda hos jp Morgan och compani efter dom pluggat psykologi och datavetenskap.

Flockbeteende gör man pengar på.

Lite skillnad på quants och killar som sitter med publika program för teknisk analys.

Alla har vi olika åsikter.

Har du någon form av bevis för att teknisk analys skulle fungera?

Xtreme-G
2019-02-01, 20:37
Lite skillnad på quants och killar som sitter med publika program för teknisk analys.

Har du någon form av bevis för att teknisk analys skulle fungera?

Jättesvårt detta. Mig veterligen har man aldrig kunnat hitta något inom forskningen. Samtidigt finns det förvaltare som driver framgångsrika hedgefonder baserat på bland annat teknisk analys. Lite svårt att isolera effekterna däremot.

Wain
2019-02-01, 20:39
Jättesvårt detta. Mig veterligen har man aldrig kunnat hitta något inom forskningen. Samtidigt finns det förvaltare som driver framgångsrika hedgefonder baserat på bland annat teknisk analys. Lite svårt att isolera effekterna däremot.

Kommer alltid finnas de som vinner på att gambla. Sen att man kan lura folk att ge bort sina pengar genom att promota ett system som inte fungerar...

leo1
2019-02-01, 21:12
Någon som har SAS-aktier? Gått upp 17% på en månad. Vad tror ni?

G.W
2019-02-01, 21:19
Någon som har SAS-aktier? Gått upp 17% på en månad. Vad tror ni?

Flybolag brukar ju alltid vara en stabil investering :laugh::laugh::laugh:

leo1
2019-02-01, 21:38
Flybolag brukar ju alltid vara en stabil investering :laugh::laugh::laugh:

Jag jobbade på SAS när de var nära att gå i konken vid 2011-2012. Det lustiga var att det läckte ut hur jäkla dåligt det var ställt ett par veckor innan det var officiellt för oss på golvet. En gubbe som jobbade centralt inom facket droppade det.

FoolsGold
2019-02-01, 23:02
Jag ritar lite streck i en graf för S&P500 och spår med hjälp av dessa framtiden.

Tittar man på exempelvis S&P500 eller Nasdaq-100 index så är det iprincip ett rakt streck upp senaste 10 åren. Slutsatsen är att det med störst sannolikhet kanske ska ner en bit innan det fortsätter upp.

Tack för svar.

agazza
2019-02-02, 08:50
Måste vara lätt att föra statistik över hur ofta det slår i taket eller botten i en stödkanal, det man inte kan förutspå är ifall det bryter igenom.

Kanske en självuppfyllande funktion också ifall alla håller på med TA.

Armed Dingo
2019-02-02, 14:39
Att kunna en del om TA är positivt, det kan nog många gånger hindra en från att köpa precis innan ras i volatila aktier. Önskar jag visste mer om det.

Wain
2019-02-02, 15:19
Att kunna en del om TA är positivt, det kan nog många gånger hindra en från att köpa precis innan ras i volatila aktier. Önskar jag visste mer om det.

Nej. Det finns (så vitt jag vet) inga studier som bekräftar att TA fungerar överhuvudtaget.

G.W
2019-02-02, 15:52
Jag jobbade på SAS när de var nära att gå i konken vid 2011-2012. Det lustiga var att det läckte ut hur jäkla dåligt det var ställt ett par veckor innan det var officiellt för oss på golvet. En gubbe som jobbade centralt inom facket droppade det.

Du verkar vara lite av en mångsysslare Leo.

Armed Dingo
2019-02-02, 19:51
Nej. Det finns (så vitt jag vet) inga studier som bekräftar att TA fungerar överhuvudtaget.

Om man kan läsa candlesticks och se att köp sker med allt lägre volym och färre avslut så måste det vara en god indikator? Eller ser du det som något annat än TA? Jag skulle säga att det är enkel TA.

leo1
2019-02-02, 20:05
Du verkar vara lite av en mångsysslare Leo.

Ja, lasta väskor på Arlanda var en av dom. Det var det jag tyckte var så konstigt. Smutsiga lastare får veta sånt där långt innan det var känt. Jag tänker på börskurs och liknande.

"Det var väldigt, väldigt nära. Folk i ledningen trodde att SAS skulle gå i konkurs, säger han."

https://www.travelnews.se/flyg/ledningen-i-sas-trodde-pa-konkurs/

Snobbe
2019-02-03, 01:01
Hur mycket bettar du Tobbey på en dag för o tjäna in en dagslön? Måste va en del pengar? Vad händer när du torskar istället för o vinner på o tjäna en dagslön?

Nu börjar äntligen cannabisen återhämta sig på riktigt efter legaliseringsdippen + aphria short rapporten.

Wain
2019-02-03, 01:32
Om man kan läsa candlesticks och se att köp sker med allt lägre volym och färre avslut så måste det vara en god indikator? Eller ser du det som något annat än TA? Jag skulle säga att det är enkel TA.

Vad vill du ha sagt? Att du kan förutsäga en dipp? Varför kör du då inte all in på kort och tjänar miljoner?

Slartibartfast
2019-02-03, 11:15

:D jag tror inte att titta på s&p500-kurvan kvalificerar som teknisk analys. Visst, rent logiskt borde det vara dags för en krasch, men det kan lika gärna fortsätta uppåt i 10 år till.

Tobbey
2019-02-03, 11:28
Hur mycket bettar du Tobbey på en dag för o tjäna in en dagslön? Måste va en del pengar? Vad händer när du torskar istället för o vinner på o tjäna en dagslön?

Nu börjar äntligen cannabisen återhämta sig på riktigt efter legaliseringsdippen + aphria short rapporten.

Jag använder 1-10% av portföljen till trading. Brukar krävas ungefär 1-2 trades för att tjäna en dagslön. Handlar olika instrument som bull/bear, CFDer eller handel i aktier/råvaror etc.

Men jag är ingen "daytrader" ibland tar jag bara tillfället i akt när jag ser en möjlighet till att tjäna en snabb peng på en rörelse. Förlorar jag i en trade så förlorar jag. Använder stop-loss för att minimera storleken på förlusterna.

Vad vill du ha sagt? Att du kan förutsäga en dipp? Varför kör du då inte all in på kort och tjänar miljoner?

Man har en idé om vart något är på väg med hjälp av fundamenta. Man kan utnyttja ett verktyg som teknisk analys för att möjligtvis tima sitt köp/sälj bättre. Eftersom många utnyttjar teknisk analys och väljer att agera på köp/säljsidan vid vissa nivåer blir det automatiskt så att det funkar eftersom många agerar likadant just där och då. Flockbeteende.

:D jag tror inte att titta på s&p500-kurvan kvalificerar som teknisk analys. Visst, rent logiskt borde det vara dags för en krasch, men det kan lika gärna fortsätta uppåt i 10 år till.

Ja det är ju inte riktigt "rätt" :D Och min logiska slutsats är att börsen ska ner framöver, men jag klev ändå in med 25-30% av portföljen på långsidan nu i dippen som var i julas och då exponeras mot båda utfallen, upp eller nedgång. Går det upp, bra, då går min portfölj upp. Går det ner, bra, då kan jag köpa på mig fler innehav/andelar av det jag har eller vill ta in.

Wain
2019-02-03, 11:49
Man har en idé om vart något är på väg med hjälp av fundamenta. Man kan utnyttja ett verktyg som teknisk analys för att möjligtvis tima sitt köp/sälj bättre. Eftersom många utnyttjar teknisk analys och väljer att agera på köp/säljsidan vid vissa nivåer blir det automatiskt så att det funkar eftersom många agerar likadant just där och då. Flockbeteende.

Nej, det finns inget som tyder på att teknisk analys fungerar överhuvudtaget.

Dessutom, om det hade fungerat så hade du som privatperson ändå inte hunit agera på det innan experter hade kapitaliserat hela vinsten.

Tobbey
2019-02-03, 16:11
Håller på att föra in alla bolag jag äger i en Google-spreadsheet med automatisk uppdatering på alla parametrar. Nördigt men kul :P Lite svårt att få till allting dock...

Någon som vet hur jag kan få till "Andel Portfölj %" som också automatiskt uppdaterar sig vartefter kursen ändras?

https://i.imgur.com/PE3oFNs.png

xcv
2019-02-03, 16:46
Någon som vet hur jag kan få till "Andel Portfölj %" som också automatiskt uppdaterar sig vartefter kursen ändras?

Antar att du måste föra in hur många av varje du har då. Då kan du göra en kolumn "L" som räknar ut (antal * senaste pris) = totalt värde för det innehavet.

Efter det gör du en kolumn där du delar L för respektive rad med det totala värdet i kolumnen L. Det borde ju ge %en på hur stor del av portföljen som den raden står för om jag inte är ute och cyklar :)

Xtreme-G
2019-02-04, 18:02
Fonden Gladiator gick ner 4,52% under januari.

Fonden hade per 31 januari en nettoexponering på -15% samt en bruttoexponering på 155%

Positiva bidragsgivare under månaden var Sobi och NetEnt. Negativa bidragsgivare var sålda indexterminer på OMX30, Hansa Biopharma, Attendo

Ouch :(

Tobbey
2019-02-04, 18:20
Antar att du måste föra in hur många av varje du har då. Då kan du göra en kolumn "L" som räknar ut (antal * senaste pris) = totalt värde för det innehavet.

Efter det gör du en kolumn där du delar L för respektive rad med det totala värdet i kolumnen L. Det borde ju ge %en på hur stor del av portföljen som den raden står för om jag inte är ute och cyklar :)

Tack, ska testa om det går :)

Tobbey
2019-02-04, 18:23
Plocka in lite Arc Aroma Pure idag, 0,7% andelsvikt i portföljen.

Tobbey
2019-02-04, 18:38
Carl Armfeldts nya fond är ute nu, går under namnet "Core Ny Teknik A".

Finns på Avanza och säkert Nordnet också.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/927735/core-ny-teknik-a

Kommer inte köpa.

Wain
2019-02-04, 18:45

Fonden hade per 31 januari en nettoexponering på -15% samt en bruttoexponering på 155%

Positiva bidragsgivare under månaden var Sobi och NetEnt. Negativa bidragsgivare var sålda indexterminer på OMX30, Hansa Biopharma, Attendo

Wow. Riktiga gamblers.

G.W
2019-02-04, 18:57

Gladiator, sjukt dyr, och inte heller bra visar det sig.

Xtreme-G
2019-02-04, 19:03
Gladiator, sjukt dyr, och inte heller bra visar det sig.

1 % i avgift är ju inte så farligt så länge fonden gå ner ;)

Att den inte är bra har du helt enkelt fel i eftersom att den avkastat bättre än SIX Portfolio Return Index ända sedan starten med en lägre volatilitet.

Wain
2019-02-04, 19:18

Att den inte är bra har du helt enkelt fel i eftersom att den avkastat bättre än SIX Portfolio Return Index ända sedan starten med en lägre volatilitet.

Har den verkligen gjort det inräknat avgifter? De verkar ju arbeta med rejäla hävstänger så låter lite förvånande.

1% avgift för att underprestera såpass extremt som de gjort i år låter ju ganska dyrt :p.

G.W
2019-02-04, 19:20

Tankevurpa av mig! Självklart är den billig så länge den går ner :naughty:

Livet
2019-02-04, 20:15
Carl Armfeldts nya fond är ute nu, går under namnet "Core Ny Teknik A".

Finns på Avanza och säkert Nordnet också.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/927735/core-ny-teknik-a

Kommer inte köpa.

Var du inget fan av Robur Ny Teknik eller är det någon annan anledning till att du håller dig borta?

Xtreme-G
2019-02-04, 20:28
Har den verkligen gjort det inräknat avgifter? De verkar ju arbeta med rejäla hävstänger så låter lite förvånande.

1% avgift för att underprestera såpass extremt som de gjort i år låter ju ganska dyrt :p.

NAV-kurserna är ju med avgifterna borträknat så du kan göra jämförelsen på Avanza enkelt. För volatiliteten erkänner jag att jag höftade en jämförelse från grafen endast.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/20995/gladiator

svag74
2019-02-04, 20:32

Det är ju ingen fond för den som är inne två månader och tycker "oj den gick sämre än index, jag säljer".
Max är långsiktig, han behåller bolagen han tror på, även om de har en dålig period o.s.v.

Det är bra, jag har också lärt mig vara långsiktig, lugnast så :)
Han hedgear ju en del och om börsen helt oväntat då tokrusar uppåt så är det klart fonden tar stryk. Om börsen rasat i januari istället så hade det varit succé istället.
Inte lätt att ha rätt precis varenda månad, och det spelar ju ingen roll heller på sikt!

Wain
2019-02-04, 20:47
NAV-kurserna är ju med avgifterna borträknat så du kan göra jämförelsen på Avanza enkelt. För volatiliteten erkänner jag att jag höftade en jämförelse från grafen endast.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/20995/gladiator

Orkar inte kolla/räkna, därav jag frågade.
;)

Det är ju ingen fond för den som är inne två månader och tycker "oj den gick sämre än index, jag säljer".
Max är långsiktig, han behåller bolagen han tror på, även om de har en dålig period o.s.v.

Det är bra, jag har också lärt mig vara långsiktig, lugnast så :)
Han hedgear ju en del och om börsen helt oväntat då tokrusar uppåt så är det klart fonden tar stryk. Om börsen rasat i januari istället så hade det varit succé istället.
Inte lätt att ha rätt precis varenda månad, och det spelar ju ingen roll heller på sikt!

Håller med om att det är långsiktighet som gäller. Skulle dock aldrig våga stoppa in mina pengar i Gladiator och liknande.
*hug*