handdator

Visa fullständig version : Börsen idag

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 [57] 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71

Snobbe
2021-02-20, 19:46
Fast han skrev inte att han slog index under uppgången han skrev att han fick en 40% avkastning (osäker exakt vad index gick upp under uppgången men den lär ju vara nära 40% också om man räknar från botten tillbaka till toppen av börsen?)

Baldr
2021-02-20, 19:55
Sen har vi debatten om man kan slå index över tid som småsparare. Jag tror ju det, och det är därför jag investerar i annat än indexfonder. Många tror att det inte går att slå index, och det är såklart ok att tro det med.

Utmaningen är väl att i princip all data pekar åt ett håll?

JS0C-aJ-bAU

Snobbe
2021-02-20, 20:03
Fredzky har du även koll på hur mycket du tappar på courtage och valutaväxlingar osv?

Fredszky
2021-02-20, 20:15
Fast han skrev inte att han slog index under uppgången han skrev att han fick en 40% avkastning (osäker exakt vad index gick upp under uppgången men den lär ju vara nära 40% också om man räknar från botten tillbaka till toppen av börsen?)

Jag skriver inget om hans avkastning, utan att det verkar som att han tycker det var lätt att överprestera index under kraschen.

Utmaningen är väl att i princip all data pekar åt ett håll?

JS0C-aJ-bAU

Jo, jag har förstått att jag kämpar i motvind i debatten.
Det är jag, Nicolaus Copernicus och några till som kör mot rubb :)

Och som skillnad till Nicke så är det inte säkert att jag har rätt, det är jag ödmjuk inför.
Tycker det är värt risken att fortsätta utmana konsensus i alla fall.

Fredzky har du även koll på hur mycket du tappar på courtage och valutaväxlingar osv?

Ja, det är försumbart. Jämför jag mitt kapital på kontot sen 2020-01-01 och nu så ligger jag +158.75% med courtage, valutaväxlingar, räntor, och allt inräknat.

mattilainen
2021-02-20, 22:54
Okej, som sagt, det köper jag.

Here we go again...Inte svårt? Menar du att det var lätt att överprestera index vid botten av raset? Låter som du tycker det var lätt att time:a marknaden här. Vilket går mot ditt argument i så fall att det som ger bäst avkastning i längden är att köra indexfonder och blunda. För övrigt var jag fullinvesterad innan och efter raset, så jag fick ingen speciell utväxling av raset.

Det låter som att du har en strategi att time:a nedgångar, i hopp om att överprestera index. Annars hade du satt in pengarna direkt utan vänta på x% nedgång. Samtidigt skriver du precis innan att du inte försöker time:a marknaden. Eller är det också en rent spekulativ strategi som du egentligen inte tror är bättre än index?

Jag skriver inget om hans avkastning, utan att det verkar som att han tycker det var lätt att överprestera index under kraschen.

Jo, jag har förstått att jag kämpar i motvind i debatten.
Det är jag, Nicolaus Copernicus och några till som kör mot rubb :)

Jag har ALDRIG sagt att jag försökt timea marknaden, det är du som på något jävla vänster tolkar mitt inlägg precis så som det passar dina argument. Det spelar ingen roll hur du UPPLEVER min text som att jag menar att jag slår index, hur fan ska jag göra det när jag investerar nästan uteslutande i indexfonder? Visst jag investerar i globalt ca 50 %, små bolag ca 10 %, småbolag globalt ca 10 %, tillväxtmarknader ca 10 %, Svenska stora bolag ca 10 % och några procent guld och räntefonder.

Om jag lyckas slå ett index, låt oss säga OMX30 så kan det ju vara så att det är mina småbolag som dragit lite extra eller att techsektorn dragit lite. VAR skriver jag att jag överpresterat index?

Jag satt på en större summa pengar, närmare 500 000 kr på ett bankkonto som jag har som en större buffert då vi inte riktigt visste om vi skulle köpa nytt hus eller inte.

Jag har jag skrivit ner min strategi som jag kan gå in och läsa vid eventuellt en börskrasch när det är som jobbigast. I den har jag skrivit ner några punkter som jag kan försöka hålla mig till för att inte göra något dumt och t.ex. sälja av när det gått ner 30 % för att "försöka rädda det som går" som alldeles för många gör vid större nedgångar. I mitt sådant dokument har jag t.ex. skrivit att om börsen går ner 10 % ska jag sätta in x-antal tusen, går det ner ytterligare 10 % går jag in med x-antal tusen, går det ner väldigt mycket på en väldigt kort period, t.ex. som när hela USA-börsen gick ner 10 % på en dag efter Trumps tal om att Covid inte var en pandemi och att deras land var för bra för att ha en pandemi så satte jag in om jag minns rätt typ 50 k för jag tyckte det var helt orationellt av marknaden att gå ner 10 % på ett tal av Trump. Dagen efter gick det upp 10 % igen, kunde lika gärna gå ner mer, vilket det även gjorde i det stora hela, det gick ner till -34 % innan det vände och jag satte även in pengar vid -30 %, totalt gick jag in med 250 k om jag minns rätt under dessa månader utöver min vanliga månadssparande på ca 20 k i månaden, så är vi petiga här så kan du räkna 20 k * de månaderna plus 250 k om det är viktigt för dig.

Varför jag inte satt in pengar direkt på börsen och vara fullinvesterad har väl du verkligen INGENTING med att göra? Jag vet inte vad du försöker åstadkomma om jag ska vara ärlig. Om jag väljer att ha 500 k på ett konto som jag eventuellt hade tänkt använda för nytt bostadsköp, vilket jag tycker är en bra ide istället för att ha dessa pengar på börsen så ska inte du komma och säga "Du ska ha dom på börsen och vara fullinvesterad för annars försöker du timea marknaden och du har visst dubbelmoral".

När jag övervägde var pengarna gjorde mest nytta, på ett bankkonto utan ränta och en "kanske" på att köpa nytt hus eller faktiskt göra som jag tänkt göra vid en eventuellt kraftig börsnedgång och investera mig igenom den, så jag går starkare ur den än om jag helt hade slutat investera från början tills dess börsen var tillbaka på +- 0 igen. Istället gjorde jag så att jag tog hälften av mitt sparande och satte i arbete. Hur detta har med timea marknaden eller inte att göra är det bara du som verkar förstå, helt ärligt. Vad vill du med dina svar? Verkar bara som du vill hitta något att haka upp dig på och faktiskt bevisa att jag inte är en indexsparare i grunden, utan att jag bara är en dålig kopia.

Ärligt skiter jag i vad du tycker om mig och min "tråkiga" strategi. Även om det hade varit så att jag förespråkar index men investerar i enskilda aktier, varför bryr du dig? Jag har tydligt sagt att om jag rekommenderar något till någon annan, så tar jag det som är det närmast säkra man kan komma och då får man gå på forskningen som säger att långsiktighet och breda investeringar i billiga indexfonder är det som gått att påvisa är ett bra val som slår de allra flesta på lång sikt.

Du sitter och pratar om din portfölj och dina 100 % avkastning 2020 men jag har kompisar som fått hundratals procent i avkastning i olika bolag under corona men betyder det att dom är bra investerare? Nej, det tycker jag inte för dom har satsat ett par tusen i flera olika bolag som slog igenom när corona startade, t.ex. Clemendo eller andra sprit, tvål, läkemedelsbolag. Deras avkastning i procent ser svinbra ut men den totala summan av vinsten är kanske ett par tusenlappar. Det ser jättebra ut på pappret som sagt och slog index med råge men jag skulle inte säga att dom är bättre investerare än mig.

Varför jag satte in pengar under nedgången är för att jag tror på börsen på lång sikt, jag trodde ärligt nedgången skulle hålla i minst ett år men oftast upp mot tre år finns det någon statistik på. Tror man inte på att börsen stiger på lång sikt ska man inte vara investerad, jag tror ju det och är glad om jag lyckas få 8 % avkastning medans du kanske tycker det är svindåligt. Bara för att jag väljer att sätta in en del av mina sparpengar på börsen betyder inte det att jag tror jag kan timea marknaden, jag trodde dock att börsen skulle vara högre värderad om ett eller tre år än den var när det var - 30 % på 2 månader.

Men lusläs du detta stycke också så kan du säkert hitta fler misstolkningar du kan haka upp dig på så kan vi fortsätta denna spännande och givande diskussionen. Ärligt vet jag inte om jag kommer svara dig oavsett vad du skriver, för vi kommer ingenstans. Jag svarar något, du läser och tolkar det som det passar dig bäst och sedan svarar jag och du gör om samma igen. Jag bryr mig inte om dig, jag bryr mig inte om din ekonomi och jag bryr mig verkligen inte om vad du tycker om mig och min ekonomi. Tycker du jag är en hycklare så fine, ärligt så bryr jag mig inte. Försökt vara transparent för att du inte ska kunna haka upp dig på något men du lyckas hitta saker ändå.

Vi kan väl avsluta med att du kör ditt race, jag kör mitt, du tror du kan slå index, jag tror det är väldigt svårt och att väldigt få gör det konsekvent under långa tidsperioder om 15, 20 eller 30 år. Jag skiter totalt i dina argument, precis som du verkar skita i mina.

Peace :cool:

Fredszky
2021-02-20, 23:33
1)

Ta ett djupt andetag, lugn, du är bland vänner... :) ok.

2)

Nej men för att bli seriös. Det här med att hitta sin egen strategi och det är det som är det viktiga är för mig konstigt. Ingen ger sig in i detta för att inte tjäna pengar för då hade man inte tagit risken det innebär att investera. Att tro att ens egna strategi ska vara bättre än andras eller att den strategin man har inte redan har testats etc är konstigt i mina ögon.

Du skriver ovan att man inte ska tro att sin egna strategi är bättre än andras.

I mitt sådant dokument har jag t.ex. skrivit att om börsen går ner 10 % ska jag sätta in x-antal tusen, går det ner ytterligare 10 % går jag in med x-antal tusen, går det ner väldigt mycket på en väldigt kort period, t.ex. som när hela USA-börsen gick ner 10 % på en dag efter Trumps tal om att Covid inte var en pandemi och att deras land var för bra för att ha en pandemi så satte jag in om jag minns rätt typ 50 k för jag tyckte det var helt orationellt av marknaden att gå ner 10 % på ett tal av Trump.

Här ovan skriver du att (en del av) din strategi är att försöka timea marknaden bättre än andra (för bättre avkastning).

Min poäng är fortfarande, alla som hävdar att det bästa avkastningmässigt är att köpa indexfonder (utan att försöka timea), men samtidigt trots detta försöker timea eller köpa annat än indexfonder lever inte som de lär, och då undrar jag varför. Det är motsägelsefullt. Thats it. Tycker inte jag misstolkar.

I övrigt vet jag inte varför du tar upp din ekonomi, avkastning eller dina val eller fan och hans moster, det har jag väl inte ifrågasatt eller tagit upp. Jag har full förståelse för allt det där.

mattilainen
2021-02-21, 00:00
1)

Ta ett djupt andetag, lugn, du är bland vänner... :) ok.

2)

Du skriver ovan att man inte ska tro att sin egna strategi är bättre än andras.

Här ovan skriver du att (en del av) din strategi är att försöka timea marknaden bättre än andra (för bättre avkastning).

Min poäng är fortfarande, alla som hävdar att det bästa avkastningmässigt är att köpa indexfonder (utan att försöka timea), men samtidigt trots detta försöker timea eller köpa annat än indexfonder lever inte som de lär, och då undrar jag varför. Det är motsägelsefullt. Thats it. Tycker inte jag misstolkar.

I övrigt vet jag inte varför du tar upp din ekonomi, avkastning eller dina val eller fan och hans moster, det har jag väl inte ifrågasatt eller tagit upp. Jag har full förståelse för allt det där.

Du säger att jag ska vara fullinvesterad för annars lever jag inte som jag lär. Jag förklarade varför jag inte var fullinvesterad för annars hade du återigen hakat upp dig på något.

Jag har inte försökt timea marknaden, jag har tydligt sagt att vid varje större nedgång var min strategi att investera mer om jag hade mer pengar att investera, vilket jag hade på bankkontot, vilket gjorde att jag valde att investera en del av dessa pengar. Om du menar att jag timear markaden genom att tro att den kommer vara högre värderad i idet långa loppet än vad den var då, vid minus 20 eller minus 30 % så klart jag tror det, annars hade jag inte investerat mina pengar alls. Tror man som sagt inte på att börsen kommer att vara högre i framtiden än den är idag så ska man inte ha pengar där. Det har ingenting med timea marknaden eller inte. Statistiskt har börsen alltid återhämtat sig, oavsett om det tagit 1, 3 eller 10 år, så har börsen alltid stigit. Det är vad jag satsar mina pengar på, inte om jag kan lyckas timea marknaden vid ett enstaka tillfälle.

Och du fastnar åter igen på att "leva som man lär". Varför måste jag göra det? Jag har sagt det tre gånger nu i mina tidigare inlägg att jag rekommenderar nya på ett sätt och om jag gör så eller inte är väl upp till mig.

Jag har även investerat utifrån att jag kan ha fel också, annars hade jag inte haft räntefonder eller guld i min portfölj heller. Jag har även en homebias som du inte tagit upp, kommer detta spegla bättre avkastning? Jag vet inte men jag känner mig trygg med mitt beslut.

Jag har aldrig sagt att min strategi är bättre än någon annans, jag har endast sagt att min strategi utifrån indexfonder är det som forskningen säger fungerar och har högst chans att lyckas med för majoriteten av investerare. Jag har ALDRIG sagt att det är omöjligt att slå index, hur mycket du än försöker få det till det. Om du nu blir den 1 av 10 000 som lyckas slå index ett par år konsekvent, grattis! Sedan kan man diskutera om det handlar om mer tur än skicklighet eller tvärtom. Slår 100 000 apor tärning så kommer det troligt vara en av dessa apor som lyckas slå en 6:a 10 000 gånger i rad.

edit
Jag vet inte varför det är så viktigt för dig att påtala att man måste leva som man lär. Det hade ju varit en sak om jag är präst och predikar ett eller annat sen går och lever helt annat utanför. Nu är det inte så. Du gick igång när jag skrev "Jag har blivit miljonär på indexfonder", där började du citera mina inlägg och ifrågasätta. Varför är det så viktigt att just JAG lever som jag lär när jag varit tydlig i hur jag tänker och speciellt när det gäller till att hjälpa nya.

Fredszky
2021-02-21, 00:24
Du säger att jag ska vara fullinvesterad för annars lever jag inte som jag lär. Jag förklarade varför jag inte var fullinvesterad för annars hade du återigen hakat upp dig på något.

Nä, jag säger eller menar att de pengarna du väl investerar bör vara i indexfonder (utan att försöka timea) om du ska vara konsekvent med din tro att index är det bästa.

Jag har inte försökt timea marknaden, jag har tydligt sagt att vid varje större nedgång var min strategi att investera mer om jag hade mer pengar att investera, vilket jag hade på bankkontot, vilket gjorde att jag valde att investera en del av dessa pengar.

Detta är väl själva definitionen av att försöka timea marknaden..?

Och du fastnar åter igen på att "leva som man lär". Varför måste jag göra det?

Du får göra precis som du vill. Men om du hävdar att egna strategier är lönlöst, och sen kör egen strategi (timea index) så undrar jag varför eftersom du säger emot dig själv.

edit
Jag vet inte varför det är så viktigt för dig att påtala att man måste leva som man lär. Det hade ju varit en sak om jag är präst och predikar ett eller annat sen går och lever helt annat utanför. Nu är det inte så. Du gick igång när jag skrev "Jag har blivit miljonär på indexfonder", där började du citera mina inlägg och ifrågasätta. Varför är det så viktigt att just JAG lever som jag lär när jag varit tydlig i hur jag tänker och speciellt när det gäller till att hjälpa nya.

Nä, att du blev miljonär på indexfonder gick jag inte igång på någonting. Inte heller dina tips till andra, din ekonomi eller annat. Grattis till miljonen! Tvärtom bara kul med fellowinvesterare på kolo oavsett strategier eller idéer.

Det enda jag vill reda ut är varför man handlar inkonsekvent genom att investera i annat än index eller försöka timea index, när man hävdar att pure index är det bästa.

Xtreme-G
2021-02-21, 08:58
Det är mycket snack här om att ”slå index” osv så jag har funderat lite och ska försöka formulera lite tankar. Det kommer ske i fler delar.

Jag såg på en konferens ett resonemang jag inte minns de exakta detaljerna bakom men där poängen var ganska tydlig. Det var en graf med överavkastning relativt index på y-axeln och någon form av möda man lägger på x-axeln. Grafen såg ut lite som en Nike ”swoosh”. Den börjar vid nollan där man helt utan möda kan ligga fullinvesterad i passiva billiga indexfonder. Sedan brukar folk generellt förstöra för sig själva ju mer de avviker från detta tills det slutligen vänder och längst bort till höger finns en liten andel som lyckas överprestera. Att tyngdpunkten ligger under nollan beror på olika avgifter som äter av kapitalet.

Frågan man bör ställa sig är således om man nästintill helt utan ansträngning vill lägga sig i origo och få indexavkastningen, eller om man vill försöka uppnå avkastningen till höger i svansen med risk att misslyckas och krav på investerad tid. Det är här argumenten för att investera i index väger tungt. Nästa fråga bör ju vara om man kan acceptera risken detta medför eller om man känner att man vill skala ner sin risk. Enligt CAPM-modellen är det bästa man kan åstadkomma i termer av riskjusterad avkastning (sharpekvot) att investera i index kombinerat med en viss andel i riskfri ränta.

https://static.seekingalpha.com/uploads/2018/8/39433316_15343047158205_rId5_thumb.jpg

Detta gäller såväl för sparande som belåning. Många förbiser denna möjlighet som det faktiskt finns att belåna sin portfölj i viss utsträckning till en ofta ganska fördelaktig ränta. Samtidigt tror jag att många tycker att index är för riskfyllt för att ligga full- eller överinvesterad hela tiden. Att man skulle ha högre benägenhet att investera mer när index rasat är inga konstigheter, man har bättre risk/reward där långsiktigt. Betyder det att man får bättre avkastning om man gör så än om man låter andelen i riskfritt successivt öka allt eftersom index faller? Ja, det skulle jag påstå. Kan man räkna med att få bättre avkastning genom att tajma marknaden så än om man legat fullinvesterad hela tiden? Nej, sannolikt inte. Det har visat sig att det fungerar bra att investera på ATH, men det tar emot för många.

Snobbe
2021-02-21, 09:51
Jag har funderat mycket på belåning för att öka min investering. Jag är 31 och då är det väl generellt rekommenderad att ta högre risk (t.ex. via belåning).

Samtidigt så har jag runt 60% av min lägenhet belånad vilket gör att ligger jag under 60% kan jag få avanza's bolån på 1.19% (1.05% på 1år bunden).

Inte helt säker på om jag ska gå på det eller belåna mig lite mer och sitta på lite högre ränta (runt 1.35-1.40).

Skräckscenariot om jag belånade mig mer vore ju om bolåne räntan steg samtidigt som börsen kraschade. Vilket hade gjort så jag inte kunde sälja av mina fonder för att amortera bort en del av lånet så jag slapp den högre räntan. Och isf är ju en lägre belåning mycket bättre(eller iaf skönare pyskologiskt).

Hur tänker ni andra om sånt?

mattilainen
2021-02-21, 12:56
Nä, jag säger eller menar att de pengarna du väl investerar bör vara i indexfonder (utan att försöka timea) om du ska vara konsekvent med din tro att index är det bästa.

Du får göra precis som du vill. Men o du hävdar att egna strategier är lönlöst, och sen kör egen strategi (timea index) så undrar jag varför eftersom du säger emot dig själv.

Men då är ju allt att försöka timea marknaden, även när jag får lönen och investerar dessa pengar direkt, då försöker jag timea marknaden enligt dig för att jag räknar med att börsen står högre om 10 år än den gör idag. Detta är rejält dåligt kopplat skulle jag säga.

Tror man inte börsen står högre om en viss tid, oavsett om det är om en vecka eller om 15 år så ska man ju inte ha pengarna på börsen. Då jag inte vet hur börsen kommer att stå så kan jag bara fortsätta investera när börsen går ner, eller hur? Jag vet inte om vändningen sker på -10, -20- -30 eller kaske - 70 % men jag FÖRUTSÄTTER att det någon gång kommer att vända, oavsett om det tar en månad, ett år eller 3 år. Annars skulle jag inte haft mina pengar investerade om jag inte tror börsen på sikt går upp, eller hur? Att du kallar detta marknastimeing är helt efterblivet. Tittar man historiskt så har börsen alltid återhämtat sig och att investera i en nedgång har ingenting med marknadstimeing att göra som du verkar få det att låta.

Men för att inte bara svara på dina konstiga påståenden hela tiden kommer en fråga tillbaka. Du vet, förhoppningsvis, precis som jag att forskningen är entydig med att investera brett och långsiktigt och att billiga indexfonder är bra för just detta. Hur kommer det sig att du väljer att gå emot det som är forskat på och bevisat fungerar bäst i längden? Vad har du som inte de andra har? Vad gör du som inte de andra gör? Investerar man brett, billigt och under lång tid så slår man majoriteten av alla investerare, ÄVEN de som tror sig kunna slå index. Detta är fakta och går inte att diskutera. Det finns även forskning som visar att endast 6 av 2070 aktivt förvaltade fonder lyckas att slå sitt index. Av dessa 6 st som lyckas går det heller inte att säga om det är tur eller skicklighet men tendensen är att det handlar om mer tur än skicklighet då det inte varit samma aktivt förvaltade fonder som slagit index i nästkommande mätperiod. Om man ser till att professionella investerare inte lyckas, varför skulle en privatperson som ägnar sig ett par timmar i veckan till aktier lyckas? Om det nu är som du säger att "man kan om man vill och orkar" du menar att om man lägger ner mer tid så går det men uppenbart så är det även otroligt svårt för professionella investerare.

Jag snackar inte om random person som köpt sin första aktie, utan om man jämför dig med alla andra som försöker så index men misslyckas. Vad är det som gör att du tror du har något som de andra som tänker precis likadant inte har?

C.E.J.
2021-02-21, 13:33
Matti, inte bara ska han slå index, utan han ska även göra 150% per år i flera år. Kolla några sidor bakåt: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=8196264#post8196264

Edit: han har hittat sin grej, alltså gäller inte statistiken du tog upp.

mattilainen
2021-02-21, 13:51
Jag försöker inte timea marknaden utan lägger in pengar så fort jag får dem helt enkelt.. Så strategin/tanken är väl att låta pengarna jobba så fort som möjligt. Är 99% investerad av alla mina tillgångar.

Enligt ditt citat till mig

Jag har inte försökt timea marknaden, jag har tydligt sagt att vid varje större nedgång var min strategi att investera mer om jag hade mer pengar att investera, vilket jag hade på bankkontot, vilket gjorde att jag valde att investera en del av dessa pengar.

Du säger att det jag håller på med är att timea marknaden men du säger i citatet ovan att du inte timear marknaden när du gör samma sak. Du lägger in pengar när du får dom, precis som jag gör när jag månadssparar för du tror ju på att börsen kommer stå högre om x-antal tid.

Skillnaden är att jag hade 500 k på ett konto som eventuelle användas för nytt husköp som jag istället valde att investera under nedgången då jag tror på att börsen kommer återhämta sig inom x-antal år. Jag vet inte när, jag vet inte hur djup raset blir och jag vet inte OM börsen kommer återhämta sig men jag satsar mina pengar på att börsen någon gång kommer att återhämta sig och vara värd mer än den är vid tillfället jag investerar på. Det är precis som när man månadssparar. När lönen kommer in så investerar jag mina pengar, är detta enligt dig marknadstimeing? För mig är det inte det TROTS att jag tror att börsen kommer stå högre om x-antal år. Skulle jag inte tro på börsen hade jag inte investerat, utan istället blankat.

Matti, inte bara ska han slå index, utan han ska även göra 150% per år i flera år. Kolla några sidor bakåt: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=8196264#post8196264

Helt missat att du tror du kommer klara av att hålla 150 % avkastning per år.

Gjorde ett litet experiment på ränta på ränta, låt oss säga du börjar med 100 000 kr, månadssparar ingenting med 150 % avkastning per år, då bör du ha ca 10 miljoner om 5 år och 950 miljoner om 10 år. Ska bli roligt att följa :) Skulle du också månadssparat låt oss säga 5 000 kr hade det var efter 5 år 16 MSEK och efter 10 år 1,6 Miljarder.

Fredszky
2021-02-21, 13:56
https://i.ibb.co/9Zw9K8R/aa.jpg (https://ibb.co/3Rfy6rt)

Graf A visar den förväntade avkastningen av index (vi kallar det snitt-index) baserat på hundra års index.
Vi befinner oss tidsmässigt i t=0.

https://i.ibb.co/KLV7F7x/b.jpg (https://ibb.co/LJ96n6d)

Graf B visar ett exempel när en tid gått och vi befinner oss i t=1.
Index har presterat bättre än snitt-index.

Det du gör är att hålla inne med investerbara pengar från t=0 för att invänta en dipp, som i exemplet inträffar vid t=1. Därmed har du missat tid inne i marknaden som har en förväntad avkastning enligt graf A. Och i exempel graf B betyder det att du missat värdeökning ∆V med den del du valt att stå utanför marknaden med i väntan på en förmodad dipp.

Du försöker alltså timea marknaden gemom att vänta en dipp.
Om du inte skulle försöka timea marknaden skulle du investerat vid t=0.

Du säger ju själv att marknaden alltid går upp på sikt, men att du inte kan förutse kurvorna dit. Då är det statistiskt (avsett avkastningen) bäst att investera så tidigt som möjligt; t=0. Vill du minimera risk genom att sprida ut dina investeringar tidsmässigt kan jag köpa resonemanget, men då byter du lägre risk mot lägre förväntad avkastning.

mattilainen
2021-02-21, 14:06
https://i.ibb.co/9Zw9K8R/aa.jpg (https://ibb.co/3Rfy6rt)

Graf A visar den förväntade avkastningen av index (vi kallar det snitt-index) baserat på hundra års index.
Vi befinner oss tidsmässigt i t=0.

https://i.ibb.co/KLV7F7x/b.jpg (https://ibb.co/LJ96n6d)

Graf B visar ett exempel när en tid gått och vi befinner oss i t=1.
Index har presterat bättre än snitt-index.

Det du gör är att hålla inne med investerbara pengar från t=0 för att invänta en dipp, som i exemplet inträffar vid t=1. Därmed har du missat tid inne i marknaden som har en förväntad avkastning enligt graf A. Och i exempel graf B betyder det att du missat värdeökning ∆V med den del du valt att stå utanför marknaden med i väntan på en förmodad dipp.

Du försöker alltså timea marknaden gemom att vänta en dipp.
Om du inte skulle försöka timea marknaden skulle du investerat vid t=0.

Du säger ju själv att marknaden alltid går upp på sikt, men att du inte kan förutse kurvorna dit. Då är det statistiskt (avsett avkastningen) bäst att investera så tidigt som möjligt; t=0. Vill du minimera risk genom att sprida ut dina investeringar tidsmässigt kan jag köpa resonemanget, men då byter du lägre risk mot lägre förväntad avkastning.
Åter igen så hittar du på fakta som passar dina argument.

Var har jag haft pengar där jag väntat på att marknadstimea? För mig finns inget kort perspektiv, som det verkar finnas för dig. Jag har en tanke att när jag investerar en summa så är den summan borta i minst 10 år, så tänker jag. Jag hade pengar på ett bankkonto, åter igen, för husköp, inte för att timea börsen med. När börsen sedan rasar 30 % på ett par månader så tänker jag "kommer jag köpa nytt hus inom x antal år eller ska jag istället passa på att handla på 30 % rea? För i min tanke så tror jag fortfarande börsen står högre om 10 år än den gör idag, kalla det marknadstimeing om du vill men då bevisar du bara åter igen hur bakom flötet du är just nu. Jag visste som sagt inte om botten var nådd eller om det skulle gå till -70 % innan vändningen kom men jag tror på att vändningen kommer och att inom ett par år men iaf inom 10 år så kommer börsen vara högre värderad än den var när jag investerade mina pengar. Skulle börsen fortsatt gå ner varje månad hade jag fortsatt månadsspara in oavsett och det har heller ingenting med marknadstimeing att göra. PRECIS DET DU SKRIVER SJÄLV I DITT CITAT. "Jag investerar då jag har pengar, jag marknadstimear inte". Det har ingenting med marknadstimeing att göra, hur mycket du än vill få det att låta så för då kan man prata om att ALLT har med marknadstimeing att göra, så fort jag köper en fondandel så gör jag ju det för jag vill se marknaden stiga i värde efter mitt köp, annars hade jag inte köpt. Tror jag att jag timar marknaden för detta? Nej, det gör jag inte.

Du får det att låta som jag suttit med en summa och väntat in en nedgång, när det egentligen handlar om att sitta på en summa pengar och helt plötsligt har du möjlighet att köpa in dig för 30 % rea för du tror ju börsen kommer vara högre om x-antal år. Jag har haft en summa pengar som var avsedd till bostadsköp som jag sedan tänker om kring och väljer att köpa på mig mer i en nedgång. Att du kallar detta marknadstimeing är åter igen efterblivet. För då är ALLA köp en marknadstimeing för du spekulerar ju att kursen ska gå upp, annars hade du inte köpt.

Men fortsätt skapa argument för att "jag ska visst sätta dit dig, vänta bara"

Och du verkar oförmögen att svara på frågor själv, utan du kommer bara med motfrågor hela tiden. Ta dig tid och förklara vad du har som inte de andra som tror sig kunna slå index har som tyvärr misslyckas. Berätta gärna mer om det istället för du misslyckas just nu med det du försöker att göra, att sätta dit mig.

Eller så kan du bli miljardär i tysto för dina 150 % per års avkastning kommer ta dig dit rätt snart om du lyckas.

Fredszky
2021-02-21, 14:09
Skillnaden är att jag hade 500 k på ett konto som eventuelle användas för nytt husköp som jag istället valde att investera under nedgången då jag tror på att börsen kommer återhämta sig inom x-antal år.

Ja, du såg en dipp och gick p.g.a. detta in med husköpspengarna.
Det kallar jag försök att timea marknaden.

Fredszky
2021-02-21, 14:21
Men fortsätt skapa argument för att "jag ska visst sätta dit dig, vänta bara"

Och du verkar oförmögen att svara på frågor själv, utan du kommer bara med motfrågor hela tiden. Ta dig tid och förklara vad du har som inte de andra som tror sig kunna slå index har som tyvärr misslyckas. Berätta gärna mer om det istället för du misslyckas just nu med det du försöker att göra, att sätta dit mig.

Eller så kan du bli miljardär i tysto för dina 150 % per års avkastning kommer ta dig dit rätt snart om du lyckas.

Jag är inte ute efter att sätta dit dig, jag är intresserad av att bena ut resonemangen, logiken.

Angående frågor så är det möjligt att jag inte gått in på vissa frågor du ställt, men när du skriver så mycket blir det blir svårt att gå in på allt du skriver om, ämnet riskerar att bli för stort och spretigt. Jag försöker hålla mig till vad jag tycker är kärnfrågan.

Fredszky
2021-02-21, 14:25

Jag påstår inte och har aldrig påstått att jag "ska göra 150% per år i flera år". Det jag sagt är att jag tror att det är möjligt att slå index över tid. Förra året blev +130% för mig, detta år kanske blir att jag slår index med 10%, 200%, eller underpresterar med 10%. Vem vet. Men min förhoppning och tro är att jag ska kunna slå index över tid.

Helt missat att du tror du kommer klara av att hålla 150 % avkastning per år.

Gjorde ett litet experiment på ränta på ränta, låt oss säga du börjar med 100 000 kr, månadssparar ingenting med 150 % avkastning per år, då bör du ha ca 10 miljoner om 5 år och 950 miljoner om 10 år. Ska bli roligt att följa :) Skulle du också månadssparat låt oss säga 5 000 kr hade det var efter 5 år 16 MSEK och efter 10 år 1,6 Miljarder.

Som sagt, inget jag påstått.

Men du har rätt i att ränta-på-ränta är fantastiskt :)

Wain
2021-02-21, 14:28
Ja, du såg en dipp och gick p.g.a. detta in med husköpspengarna.
Det kallar jag försök att timea marknaden.

Svårt att inte hålla med det påståendet.
*popcorn*

Jag försöker också timea marknaden på liknande sätt. Gick in med alla små likvida slattar i coronadippen. I stort gör det dock väldigt lite skillnad i slutändan då jag oftast ligger över 100% investerad.

Fredszky
2021-02-21, 14:38
Ta dig tid och förklara vad du har som inte de andra som tror sig kunna slå index har som tyvärr misslyckas.

Hur det tekniska med modellen jag skapat fungerar går jag inte in på.
Utöver modellen så har jag väl bra egenskaper för att lyckas på börsen helt enkelt. Det är min tro, sen får vi se. Jag är inte allvetandes och jag är ödmjuk inför att jag kan ha fel.

Risk vs reward-ration bedömmer jag tillräckligt bra för att våga satsa* i alla fall.

* på min grej!! shoutout till C.E.J!! :)

mattilainen
2021-02-21, 16:15
Hur det tekniska med modellen jag skapat fungerar går jag inte in på.
Utöver modellen så har jag väl bra egenskaper för att lyckas på börsen helt enkelt. Det är min tro, sen får vi se. Jag är inte allvetandes och jag är ödmjuk inför att jag kan ha fel.

Risk vs reward-ration bedömmer jag tillräckligt bra för att våga satsa* i alla fall.

* på min grej!! shoutout till C.E.J!! :)
"Det går jag inte in på". Tror du på ärligt att om du skriver ut hur det rent praktiskt fungerar att det skulle ha någon som helst konsekvens på börsen om någon annan på ett svenskt träningsforum skulle få reda på hur du gör? Det behöver inte ens vara detalj, bara övergripande.

Ja, jag gick in med pengar som jag hade på ett bankkonto för att jag enligt forskning vet att den genomsnittliga börskraschen är 30 - 40 % och håller i sig i snitt 3 år. Jag valde därför att istället för att sluta investera vid nedgång och börja köpa igen när börsen kommit tillbaka upp så valde jag att köpa under nedgången för att jag tror på att börsen kommer vara högre värderad om 10 år. Hur du kan kalla detta marknadstimeing är skrattretande. Alla köp man gör på börsen kan man isf diskutera är marknadstimeing då man alltid vill att sin investering ska växa efter man köpt, annars hade man ju inte köpt.

Jag bevisar ju att jag inte tror jag kan marknadstimea genom att köpa in mig på -10, -20, -30 och om det skulle uppstå en dag med stora rörelser, som exempelvis när börsen gick ner på -10 % på en dag. Jag skulle fortsatt investera om det gick ner mot -70 % också för min tro är fortfarande på att börsen återhämtar sig på längre sikt.

Hade jag marknadstimeat och trott på det hade jag försökt sålt av och sedan köpt in mig, men så har jag inte gjort så ditt argument faller platt lika mycket som dina argument till vad du har som de andra som tänker precis som dig angående index saknar. Du kan ju inte nämna något som du gör eller har som andra professionella investerare inte har som inte lyckas slå index över långa tidsperioder.

mattilainen
2021-02-21, 16:20
Då skulle jag säga att de antingen inte är så bra, eller haft bra mycket otur.
Att vara bra innebär inte bara att vara duktig på sitt hantverk, utan att även ha rätt strategi, välja rätt branch, kunna människor, juridiken, riskhantering, o.s.v. beroende på vilken branch man är inne i.

Att de flesta företag går i konkurs ser jag hur som helst inte hur det krockar med att kunna konsekvent slå index över tid.

Jag tror ju det, jag ser många som slår index konsekvent år efter år med olika tillvägagångssätt som jag bedömmer inte har med tur att göra.

Den genomsnittliga småspararen tror jag inte heller slår index. Men det är inte det vi eller åtminstone jag pratar om. Jag pratar om småspararen som är duktig, smart och har en fallenhet för aktiehandel. Top 5% eller så.

Jag kan tillägga att jag har provat många olika grejer. Många olika företag som krävt massa tid och energi men som inte gett mig någon framgång över huvud taget. Jag lyckades inte hitta min edge, tills jag gjorde det. Har testat saker parallelt utanför tradingen som heller inte lyckats. Samma sak med min trading. Jag har tradat många år utan att slå ens index. Jag har provat olika sätt och testat mig fram till min nuvarande modell. För ett antal år sen hade jag liknande inställniing som du, det går inte att slå index. Det har jag såklart reviderat sen dess.

Jag har inte trackrecord på 15 år eller liknande. Men jag skulle vilja fråga dig två saker C.E.J:

1. Hur många år tycker du att jag ska slå index, och med hur mycket, innan du tror att min överkastning beror på skicklighet snarare än tur?

2. Går det att slå index över tid, för en småsparare, utan tur som en faktor?

Vilka är dessa som slår index konsekvent över tid? och vad gör de som inte har med tur att göra?

Du har inte track record längre än 1 år men ändå har du investerat "i många år" utan att slå index".

Xtreme-G
2021-02-21, 16:30
Shit vad ni bråkar om att "tajma marknaden". Jag försökte bena ut ert gräl i morse men jag vet inte om någon läste. Rätta mig om jag har fel men:

mattilainen har inte pengar utanför för att tajma marknaden utan för att han inte är bekväm med risken att ligga fullinvesterad. När tillfället ändå uppstod så valde han att öka sin risk för att det var ett bra risk/reward med vetenskapen om att husplanerna kunde försenas.

Fredszky menar att mattilainen tappar förväntad avkastning genom att hålla pengar vid sidlinjen. Jag håller helt och fullt med men ser inte att mattilainen säger emot heller?

Det är således en fråga om riskavsersion snarare än att försöka nå överavkastning med marknadstajming.

Xtreme-G
2021-02-21, 16:57
Det är mycket snack här om att ”slå index” osv så jag har funderat lite och ska försöka formulera lite tankar. Det kommer ske i fler delar.

Nästa del av mina tankar. Anta att man enligt tidigare resonemang väljer att lägga sig "i origo" dvs att med minsta möjliga insats erhålla avkastningen från index. Hur gör man?

Enligt CAPM ska man egentligen ha "marknadsportföljen" bestående av en portfölj som speglar hela marknaden med alla tillgångsslag. Men låt oss för enkelhets skulle hålla oss uteslutande till börsen. Då behöver man ett "brett index". Kan man exponera sig mot detta? Svaret är nej. Det finns billiga indexprodukter som ger exponering mot smalare index, tex Avanza Zero mot OMXS30. Då missar man små och medelstora bolag och därmed småbolagspremien (små bolag är mer riskfyllda och man har historiskt erhållit en premie för detta). Grattis, redan här har man över tid misslyckats att komma upp i indexavkastningen långsiktigt.

Hur ska man exponera sig mot småbolagen då? Det är inte lika enkelt. Mig veterligen får man nöja sig med att köpa aktivt förvaltade småbolagsfonder och betala rätt saftiga avgifter. Då får man hoppas att förvaltarna gör ett bra jobb och i bästa fall slår sina jämförelseindex (efter förvaltningsarvode), men detta kan man absolut inte förvänta sig. Det andra alternativet är att börja handla småbolag själv, men då snackar vi ett betydande jobb.

Jaha, men om man får en småbolagspremie, varför inte bara investera i småbolag då? Då borde man ju "slå index" över tid? Det beror på hur man menar. Exponerar man sig mot en sådan riskfaktor med en riskpremie så ska man som investerare utvärderas exklusive den, dvs du kan inte på ett rättvisande sätt jämföra dig med det breda indexet längre. Vad spelar detta för roll då? För plånboken spelar det ingen roll, på lång sikt får man med största sannolikhet högre avkastning än det breda index, fast det har kommit till priset av högre risk.

nukz
2021-02-21, 18:01
Nästa del av mina tankar. Anta att man enligt tidigare resonemang väljer att lägga sig "i origo" dvs att med minsta möjliga insats erhålla avkastningen från index. Hur gör man?

Enligt CAPM ska man egentligen ha "marknadsportföljen" bestående av en portfölj som speglar hela marknaden med alla tillgångsslag. Men låt oss för enkelhets skulle hålla oss uteslutande till börsen. Då behöver man ett "brett index". Kan man exponera sig mot detta? Svaret är nej. Det finns billiga indexprodukter som ger exponering mot smalare index, tex Avanza Zero mot OMXS30. Då missar man små och medelstora bolag och därmed småbolagspremien (små bolag är mer riskfyllda och man har historiskt erhållit en premie för detta). Grattis, redan här har man över tid misslyckats att komma upp i indexavkastningen långsiktigt.

Hur ska man exponera sig mot småbolagen då? Det är inte lika enkelt. Mig veterligen får man nöja sig med att köpa aktivt förvaltade småbolagsfonder och betala rätt saftiga avgifter. Då får man hoppas att förvaltarna gör ett bra jobb och i bästa fall slår sina jämförelseindex (efter förvaltningsarvode), men detta kan man absolut inte förvänta sig. Det andra alternativet är att börja handla småbolag själv, men då snackar vi ett betydande jobb.

Jaha, men om man får en småbolagspremie, varför inte bara investera i småbolag då? Då borde man ju "slå index" över tid? Det beror på hur man menar. Exponerar man sig mot en sådan riskfaktor med en riskpremie så ska man som investerare utvärderas exklusive den, dvs du kan inte på ett rättvisande sätt jämföra dig med det breda indexet längre. Vad spelar detta för roll då? För plånboken spelar det ingen roll, på lång sikt får man med största sannolikhet högre avkastning än det breda index, fast det har kommit till priset av högre risk.
Varför inte bara köpa investmentbolag som Investor eller Latour?

Fredszky
2021-02-21, 18:34
Vilka är dessa som slår index konsekvent över tid? och vad gör de som inte har med tur att göra?

Du har inte track record längre än 1 år men ändå har du investerat "i många år" utan att slå index".

Det finns såklart många, bara att googla. Märklig fråga. Warren Buffett är en.

Trackrecord för min modell har jag sen 2020, innan dess testade jag andra modeller utan framgång.

Vad de gör är olika från person till person.
Det finns lika många olika sätt som det finns investerare.

Lite som att du kan vinna ett strategispel med massa olika strategier.

Sen kan man resonera att på 100 miljoner investerare kommer det finnas några stycken som slår index konsekvent genom enbart tur, och så kan det naturligtvis vara, svårt att argumentera emot.

Fredszky
2021-02-21, 18:41
"Det går jag inte in på". Tror du på ärligt att om du skriver ut hur det rent praktiskt fungerar att det skulle ha någon som helst konsekvens på börsen om någon annan på ett svenskt träningsforum skulle få reda på hur du gör? Det behöver inte ens vara detalj, bara övergripande.

Övergripande: Köper billigt, säljer dyrare :)

Ja, jag gick in med pengar som jag hade på ett bankkonto för att jag enligt forskning vet att den genomsnittliga börskraschen är 30 - 40 % och håller i sig i snitt 3 år. Jag valde därför att istället för att sluta investera vid nedgång och börja köpa igen när börsen kommit tillbaka upp så valde jag att köpa under nedgången för att jag tror på att börsen kommer vara högre värderad om 10 år. Hur du kan kalla detta marknadstimeing är skrattretande. Alla köp man gör på börsen kan man isf diskutera är marknadstimeing då man alltid vill att sin investering ska växa efter man köpt, annars hade man ju inte köpt.

Jag bevisar ju att jag inte tror jag kan marknadstimea genom att köpa in mig på -10, -20, -30 och om det skulle uppstå en dag med stora rörelser, som exempelvis när börsen gick ner på -10 % på en dag. Jag skulle fortsatt investera om det gick ner mot -70 % också för min tro är fortfarande på att börsen återhämtar sig på längre sikt.

Hade jag marknadstimeat och trott på det hade jag försökt sålt av och sedan köpt in mig, men så har jag inte gjort så ditt argument faller platt lika mycket som dina argument till vad du har som de andra som tänker precis som dig angående index saknar. Du kan ju inte nämna något som du gör eller har som andra professionella investerare inte har som inte lyckas slå index över långa tidsperioder.

Du väljer att investera efter hur marknaden svänger, oavsett om du köper, säljer eller hur stor del av din investeringspott du går in med. Det kallar jag att timea marknaden.

Om du tycker det är skrattretande så har vi olika uppfattningar om det helt enkelt.

Vi kan släppa det och gå vidare för min del.

Xtreme-G
2021-02-21, 20:30
Varför inte bara köpa investmentbolag som Investor eller Latour?

Haha, jo jag funderade på att skriva något om det. Faktum är att jag inte vet varför det är så fördelaktigt. Investor har ett beta strax över ett ser jag och då kan man förvänta sig att den slår index över tid. Men den massiva substansrabatten förstår jag inte. Latour å andra sidan har en substanspremie som är ganska saftig.

Snobbe
2021-02-21, 21:00
Kan man ens kalla det ett track record om det är över 1år? Mina cannabis aktier har gått upp 200% sen 1a januari 2020. Men det är ju knappast för att jag är något geni. Och det kommer garanterat inte fortsätta så.

Fredszky
2021-02-21, 21:11
Ju längre trackrecord desto bättre såklart. 1 år är inte långt alls, men det är det enda jag har. De som säger att man bör ha ett trackreckord som sträcker sig över en börskrasch eller två har en poäng helt klart. Då kan man dra några fler slutsatser hur modellen fungerar i olika klimat.

pepplez
2021-02-22, 09:08
Att jämföra sig med index på 1 år är förstås ingenting, och ännu mindre 2020. Har man ens en pytteliten tyngd mot tech och främst amerikansk sådan har man förmodligen utklassat index under 2020. Techtåget kommer förstås stanna av någon gång - kanske om ett år, kanske om fem eller tio.

mattilainen
2021-02-22, 11:31
Shit vad ni bråkar om att "tajma marknaden". Jag försökte bena ut ert gräl i morse men jag vet inte om någon läste. Rätta mig om jag har fel men:

mattilainen har inte pengar utanför för att tajma marknaden utan för att han inte är bekväm med risken att ligga fullinvesterad. När tillfället ändå uppstod så valde han att öka sin risk för att det var ett bra risk/reward med vetenskapen om att husplanerna kunde försenas.

Fredszky menar att mattilainen tappar förväntad avkastning genom att hålla pengar vid sidlinjen. Jag håller helt och fullt med men ser inte att mattilainen säger emot heller?

Det är således en fråga om riskavsersion snarare än att försöka nå överavkastning med marknadstajming.
Tack för tolkningen! Du har helt rätt i mina ögon men Fredszky vill inte förstå för det passar inte hans tolkning och nu, ca 10 inlägg senare så är det jobbigt att medge och faktiskt inse, då är det lättare att hitta belägg i texten vad som passar bäst för sin egen del för att slippa skriva "ja, jag förstår nu".

Det började med att jag fick skriva 3 inlägg eller något om att han hade fel angående att jag gick emot det jag skrev för att jag investerade i enskilda aktier, först när jag för tredje gången skrev att det var för jag tyckte det var roligt, intressant samt hade ca 10 % i en "spekulativ eller lek"-portfölj nöjda han sig.

Sedan direkt gick han igång på att jag var med på en IPO trots jag förespråkar index. Varför jag nu måste leva som jag lär, som han tjatat om hur länge som helst i varje inlägg. Jag är ingen index-profet, vilket han verkar vilja få mig till och sedan sätta dit mig "haha du gör ju inte så!". När jag sedan lagt tre - fyra inlägg att förklara varför jag investerat i en IPO så nöjer han sig och släpper den delen men går in på att säga att jag marknadstimear istället. Då började den diskussionen men då han verkar bara ta till sig det som han vill så blir tolkningarna helt ologiska och så frågar han mig "varför skriver du så mycket". JO FÖR DU FATTAR JU INTE ANNARS, jag måste ju vara supertydlig med minsta detalj men ändå hittar han tolkningar i texten och vinklar det till att "han har rätt".

Åter igen vet jag inte riktigt själv vart han vill komma för han säger att bara för man investerar i index så ska man göra det 100 % och inte göra något annat för då är man en hycklare mer eller mindre. Varför måste det ena utesluta det andra? Bara för att forskningen säger en sak och jag skulle förespråkat det till nybörjare så måste ju inte jag investera 100 % som den.

Det finns såklart många, bara att googla. Märklig fråga. Warren Buffett är en.

Trackrecord för min modell har jag sen 2020, innan dess testade jag andra modeller utan framgång.

Vad de gör är olika från person till person.
Det finns lika många olika sätt som det finns investerare.

Sen kan man resonera att på 100 miljoner investerare kommer det finnas några stycken som slår index konsekvent genom enbart tur, och så kan det naturligtvis vara, svårt att argumentera emot.

Du skriver klart och tydligt

jag ser många som slår index konsekvent år efter år med olika tillvägagångssätt som jag bedömmer inte har med tur att göra.

Så istället för att kasta tillbaka frågan till mig att ta reda på detta så ber jag dig, berätta för mig, vilka är dessa? Hur bedömer du att det inte har med tur att göra?

Att du sedan tar upp Buffet är också intressant. Han anses vara en av världens bästa investerare och har haft ca 20 % avkastning per år sedan hans början. Man kan inte ens räkna in buffet i alla andra som försöker slå index för han är i en helt egen liga. Han får exempelvis låna pengar gratis och även ibland med minusränta till sin fördel. Han förvärvar själv och köper upp stora bolag och gör dessa bättre för att tjäna pengar.

Men låt gå, du har nämnt EN person som slagit index konsekvent, var är de där "många" som du pratar om som du faktiskt ser slå index konsekvent år efter år? Du skriver även att du gör bedömningen att de inte handlar om tur, berätta gärna om detta lite mer innan vi väljer att gå vidare. Blir det jobbigt nu när jag gör exakt samma sak som du försökte göra mot mig? Fastna på något citat och inte släppa det?

Övergripande: Köper billigt, säljer dyrare :)

Du väljer att investera efter hur marknaden svänger, oavsett om du köper, säljer eller hur stor del av din investeringspott du går in med. Det kallar jag att timea marknaden.

Du skrev själv att du inte håller på att marknadstimear tidigare i tråden, eller hur? Det jag försökt förklara för dig i senaste tre eller fyra inläggen är att om man ska hårddra det, precis som du verkar vilja göra det, så är ju ALLT ett marknadstimeing enligt dig. Köper du en aktie eller en fond så har du ju en uppfattning att den ska bli mer värd, annars hade du inte köpt den, eller hur? I din syn på det hela har du då marknadstimeat. För alla oss andra är det inte marknadstimeing, utan det är bara att investera.

För mig handlar marknadstimeing att göra att man köper och säljer för att slippa nedgång och vara med i uppgång. Skulle jag sålt av innehav när något börjar gå ner och tror mig kunna köpa in mig billigare, då försöker jag marknadstimea, det har jag inte gjort. Jag har endast köpt på mig MER på nedgången och jag har varit tydlig med att jag inte vet hur långt ner den kommer att gå men jag ökar min chans till att få avkastning genom att köpa mer under nedgången, alltså lite vid -10, lite vid -20, lite vid -30 etc. Detta gör jag för jag tror på att börsen kommer att stå högre om 10 år än den gör idag. Hade jag inte trott detta hade jag inte heller investerat.

Att du kallar det marknadstimeing är skrattretande och jag förstår inte hur du kan fortsätta tycka det, trots att vi är flera som försökt förklara men du verkar oförmögen att ta till dig eller oförmögen att vilja ta till dig för då blir det jobbigt för dig.

Du skriver att du själv inte håller på med marknadstimeing men samtidigt håller du på med swingtrading, det om något är väl marknadstimeing om man tittar på det utifrån din syn på marknadstimeing? Hur kommer det sig att du inte marknadstimear när du gör så men jag gör det?

Sen har du ju trackrecord längre än 2020, bara att det är dålig statistik då du uppenbarligen inte lyckats slå index, för det skriver du ju. Ett trackrecord måste man ju ta med även de dåliga åren för om du lägger ihop de åren med ditt nu 2020 där du fick 150 % avkastning.

Edit
Annars kunde jag ju t.ex. bara använda min lekportföljs-statistik som jag startade för tre år sedan och säga att jag slagit index konsekvent i tre år, för det har jag ju gjort och det med råge. Jag ligger på runt 74 % upp sedan start. Index på tre år har då inte legat där. Man får ju titta på hela sin investering över alla sina år.

Fredszky
2021-02-22, 12:18
Några grejer som gör att jag tröttnar på diskussionen mattilainen:

1. Vi har nog lagt fram våra argument på båda sidor ett par gånger, men kommer trots det inte till konsensus.

2. Jag tycker du kör med lite trist ton, slagunderbältetretorik;
att jag vill inte förstå och att jag undviker att svara för att det skulle vara jobbigt att erkänna fel,
att jag inte förstår "JO FÖR DU FATTAR JU INTE ANNARS" om du inte skriver massa text,
att jag skulle ha någon agenda och försöka hitta små "fel" i din text och försöka sätta dit dig,
att vad jag kallar att timea marknaden är skrattretande,
jag verkar vara oförmögen att ta till mig, o.s.v.

Jag tycker inte jag skriver lika respektlöst till dig.

3. Ämnet spretar åt massa olika håll, nu vill du att jag ska ge dig massa exempel på investerare som slagit index, om mitt trackreckord, det har inget med den ursprungliga frågan att göra. Det blir whatabout-ism.

4. Personligen så tycker jag såna här "gräl" på forum är tröttsamt att läsa när andra håller på, så jag tror inte det är av intresse för andra att läsa heller. Jag var intresserad av ursprungsfrågan, och där har vi kommit fram till att vi har olika syn på vad marknadstimeing är, och att min syn är skrattretande för dig.

5. Det tar för mycket tid att sitta och läsa igenom allt och svara på allt när det blir så mycket, jag har helt enkelt inte så stort engagemang när diksussionen blir så stor, spretig, grälig.

Så, kan vi begrava eventuella stridsyxor och gå vidare?

mattilainen
2021-02-22, 13:13
Några grejer som gör att jag tröttnar på diskussionen mattilainen:

1. Vi har nog lagt fram våra argument på båda sidor ett par gånger, men kommer trots det inte till konsensus.

2. Jag tycker du kör med lite trist ton, slagunderbältetretorik;
att jag vill inte förstå och att jag undviker att svara för att det skulle vara jobbigt att erkänna fel,
att jag inte förstår "JO FÖR DU FATTAR JU INTE ANNARS" om du inte skriver massa text,
att jag skulle ha någon agenda och försöka hitta små "fel" i din text och försöka sätta dit dig,
att vad jag kallar att timea marknaden är skrattretande,
jag verkar vara oförmögen att ta till mig, o.s.v.

Jag tycker inte jag skriver lika respektlöst till dig.

3. Ämnet spretar åt massa olika håll, nu vill du att jag ska ge dig massa exempel på investerare som slagit index, om mitt trackreckord, det har inget med den ursprungliga frågan att göra. Det blir whatabout-ism.

4. Personligen så tycker jag såna här "gräl" på forum är tröttsamt att läsa när andra håller på, så jag tror inte det är av intresse för andra att läsa heller. Jag var intresserad av ursprungsfrågan, och där har vi kommit fram till att vi har olika syn på vad marknadstimeing är, och att min syn är skrattretande för dig.

5. Det tar för mycket tid att sitta och läsa igenom allt och svara på allt när det blir så mycket, jag har helt enkelt inte så stort engagemang när diksussionen blir så stor, spretig, grälig.

Så, kan vi begrava eventuella stridsyxor och gå vidare?

Jag tror inte heller vi kommer komma någonstans, tyvärr. Det jag tröttnade på i början var att du försökte sätta mig i ett fack "indexsparare" och att jag inte har rätt att göra något annat än det för då följer jag inte "som jag lär". Jag har aldrig sagt att jag endast är en indexsparare, det är du som försökt måla upp det så och att jag inte följer min strategi för att jag inte gör det 100 %, vilket jag aldrig försökt framstå som. Du har hela tiden försökt visa att jag på något vis säger en sak och gör något annat. Det har jag tröttnat på. Jag tycker det är otroligt frustrerande när jag ska stå till svars för påhopp du har mot folk som tror det är omöjligt att slå index, när jag aldrig påstått att det är omöjligt. Jag har endast sagt att det är svårt, väldigt svårt samt att majoriteten av alla investerare inte lyckas.

När jag vänder något du skrivit mot dig, då blir det jobbigt, trots att du gjort samma mot mig i varje svar. Du verkar inte kunna nämna fler än Buffet som slagit index konsekvent trots att du använder orden "Jag följer många som lyckas och du gör bedömningen att det inte är tur" då är det spännande vilka dessa är och vad du bedömer inte är tur.

Ja, jag har varit hård i mina ord, det är så jag uppfattat dig så fort du svarat på mina inlägg, om min uppfattning är fel ber jag om ursäkt men kan fortfarande inte ta tillbaka att jag uppfattat och tolkat ditt sätt att svara mina inlägg på varit annat än att hitta något att ställa mig till svars för. Du har flera gånger använt orden "inte leva som man lär" och jag har fortfarande inte förstått varför du riktar det mot mig och du verkar inte kunna förklara det heller. Bara för att jag förespråkar att index slår MAJORITETEN av alla investerare, även professionella sådana, måste jag investera 100 % som det? Nej och jag har aldrig påstått att jag gör det heller.

Men som sagt, jag tror inte vi kommer längre för varje svar blir bara ett försvar samt några påhopp på den andras redan tidigare valda ord.

Jag avslutar med att be om ursäkt att jag varit respektlös. Jag vill återigen poängtera att det är otroligt bra avkastning du har haft, hoppas du fortsätter leverera det och att du blir en av de få som slår index, jag hade gärna lyckats med samma! :em:

chidde
2021-02-22, 17:13
ATL idag...!

Har inte mycket data har, men i skrivande stund -4.09% sen januari 2021, hade jag lagt in pa index hade jag istallet haft +1.61%

Aterkommer igen pa fredag nar de stanger ner

Snobbe
2021-02-22, 18:01
Någon som har koll på varför man kan handla mycket fler ETFer på nordnet än avanza? T.ex. finns Vanguard ETF på nordnet men inte avanza.

Känns som det vore mer värt att flytta sitt sparande till nordnet isf om de har bättre utbud, men känns segt eftersom det inte går att flytta KF värdepapper t.ex. utan då måste sälja av allt och flytta..?

StarkaUlf
2021-02-22, 18:10
ATL idag...!

Har inte mycket data har, men i skrivande stund -4.09% sen januari 2021, hade jag lagt in pa index hade jag istallet haft +1.61%

Aterkommer igen pa fredag nar de stanger ner

Tråkigt att David har börjat köpa av allt möjligt nu. Kan ju hoppas att hans pengar tar slut snart.

chidde
2021-02-22, 18:33
Tråkigt att David har börjat köpa av allt möjligt nu. Kan ju hoppas att hans pengar tar slut snart.

Ser bra ut, KOP!!! :d:d

Nan som har har en insikt pa vad som hander med CCIV och SBE?

De enda grona for mig idag

Om CCIV och Lucid Motors far tummen ur och gar ihop och SBE och Chargepoint gor likadant sa kanske min ATL portfolj ser lite halsosammare ut

Kommentar pa de senaste sidorna
Hatten av for Fred/Matti som faktiskt pallar skriva sa mycket text till varandra, vill inte geniforklara mig sjalv men forstod redan vid tidigt skede i deras dialog att det fanns flera metoder att uppna resultat

Skriver mer nar jag sitter vid en dator

C.E.J.
2021-02-22, 19:03
Vem är David?

Visade mamma hur man köper aktier, sa att jag kan ingenting men rekommenderade grejer från ceejays portfölj. Samt elekta.

Snobbe
2021-02-22, 19:19
Någon som har koll på om det är några stora skillnader på KF och ISK numera? Jag läste något om att det var bättre med KF för några år sen på amerikanska aktier pga något skattemässigt. Men kan inte hitta det när jag försöker googla på det nu.

Enda jag kan se är att skatten dras från kontot istället för på deklarationen på en KF?

C.E.J.
2021-02-22, 20:52
Någon som har koll på om det är några stora skillnader på KF och ISK numera? Jag läste något om att det var bättre med KF för några år sen på amerikanska aktier pga något skattemässigt. Men kan inte hitta det när jag försöker googla på det nu.

Enda jag kan se är att skatten dras från kontot istället för på deklarationen på en KF?

Lite info förhoppningsvis: https://www.nordnet.se/blogg/kunskapsbanken/aktier/vad-behover-man-tanka-pa-for-utlandska-aktier/

Snobbe
2021-02-22, 21:07
Lite info förhoppningsvis: https://www.nordnet.se/blogg/kunskapsbanken/aktier/vad-behover-man-tanka-pa-for-utlandska-aktier/

Ok men det verkar bara vara fördelaktigt i utdelsaktier. Bra att veta iaf.

David_wigren
2021-02-22, 22:04
Det är bara vi här inne som vet varför börsen ser ut som den gör just nu.

David_wigren
2021-02-23, 11:00
Snart har jag fått hela techbranschen på knäna.

nukz
2021-02-23, 11:05

Menar du att du precis gett dig in och att det är därför allt går ner?

Brofessorn
2021-02-23, 11:10

Snälla, kan du sälja?

StarkaUlf
2021-02-23, 11:18

:laugh:

Fredszky
2021-02-23, 11:31

Sluta genast med dom här dumheterna och säg förlåt! *gah!*

Lennix
2021-02-23, 11:35
Buy THE Dip
Hold THE LINE
Diamond HANDS
Yes or NO Young boy in Bulgaria

sladdbarn
2021-02-23, 11:52

Hoppas hoppas så att jag kan köpa på rea :cool:

Har ni någon favorit på fastighetsidan?

TimeBank
2021-02-23, 11:59

Grymt tack så mycket!

David_wigren
2021-02-23, 16:18
Ha ha ha, now you will all know my pain!

rbn
2021-02-23, 19:05
Fan David sluta köpa, hela börsen går ner..

G.W
2021-02-23, 19:33
Ehh....ATH någon? Killar?

Gregow
2021-02-23, 19:41
Fan David sluta köpa, hela börsen går ner..
Jag och David fixar rea på börsen och folk bara gnäller :(

Baldr
2021-02-23, 21:43
Jag och David fixar rea på börsen och folk bara gnäller :(

Lite väl tidigt. Får inte lön förrän i slutet av veckan och sedan tar det ytterligare några dagar att föra över och peta in i fonder. Nu får ni allt fortsätta.

Gregow
2021-02-23, 21:56
Lite väl tidigt. Får inte lön förrän i slutet av veckan och sedan tar det ytterligare några dagar att föra över och peta in i fonder. Nu får ni allt fortsätta.
Lugnt, jag köper mer när lönen kommer.

Fredszky
2021-02-23, 22:00
Portföljen ner och doppade tårna i -10% intradag.
Stängde nu på -3.53%

Förmodligen den mest volatila börsdagen hittills för min del.

C.E.J.
2021-02-24, 00:34
Minus 0.19% under tisdagen, kan leva me't 🤷*♂️

hahavaffan
2021-02-24, 07:59
Helvete vilken tung dag för en som är teknik-tung. REA-dags!
https://previews.123rf.com/images/noravector/noravector1506/noravector150600041/41293913-super-sale-comic-book-style-word-isolated-on-white-background-.jpg

G.W
2021-02-24, 14:07
Hej alla klippare och index-krossare.

Vad tror ni om flygbolagen nu, är det läge att gå in? De har ju rasat?

StarkaUlf
2021-02-24, 16:17
Börjar känna mig som David nu..

C.E.J.
2021-02-24, 16:35

Väldigt riskabelt, dels vad som händer med nedstängningar, dels huruvida stater låter bolagen (nor, sas) gå under.

En del bolag har gått bra (wizz) men den uppåtresan är förbi.

Gregow
2021-02-24, 16:53
Börjar känna mig som David nu..
Jag hjälper till genom att köpa lite. Fast nu har jag gått upp efter köp...

Bara ner 9% den här veckan nu. I början av dagen såg det ut som jag skulle nå break even, men så kom björnarna.

Snobbe
2021-02-24, 18:37
Lyckades timea marknaden lite med nedgången! inte så många procent och inte alls meningen men skulle flytta över en del pengar till lysa så sålde av indexfonder i förra veckan och flyttade vilket tog några dagar. Kom in idag.

Snobbe
2021-02-24, 18:45

Finns väl ganska stor risk att resandet kommer hållas nere ett bra tag till så som det fortsätter se ut i Sverige och resten av världen? Vad jag vet så har väl inte flygbolag gått med några galna vinster ens innan corona. Jag hade inte vågat iaf.

Ladugårdsdörr
2021-02-24, 21:20

Hittar man ett bolag som inte är skuldsatt långt över stjärtrodret kan det kanske vara intressant, eller en nykomling som kan köpa upp billiga plan när konkurserna kommer. "Too big to fail" tror jag heller inte på - småspararna kommer garanterat sitta med Svarte Petter när det blir riktade nyemissioner osv.

r3mpuh
2021-02-24, 23:04
GME +200% After-Hours atm. *popcorn*
b9oI_8YG6Vs

spoon
2021-02-25, 00:48
Jag är fortfarande sugen på nas. Överlever dom det här så tror jag på dom. Har ju hela den inhemska marknaden och är enligt mig det bästa lågpris flyget.

Men jag är lite för feg. Får se om jag skickar in lite pengar nån dag.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210224/58d5a14586a4d2e23052a52cb4c5dc9d.jpg

Brofessorn
2021-02-25, 07:13
Jag är fortfarande sugen på nas. Överlever dom det här så tror jag på dom. Har ju hela den inhemska marknaden och är enligt mig det bästa lågpris flyget.

Men jag är lite för feg. Får se om jag skickar in lite pengar nån dag.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210224/58d5a14586a4d2e23052a52cb4c5dc9d.jpg

I värsta fall förlorar du allt och i bästa fall gör du 60x pengarna på något år, om du tror på att allt återgår till hur det var tidigare. Bra uppsida! :hbang::hbang:

Snobbe
2021-02-25, 08:12
Haha sjukt med GME igen, finns det någon info om varför det ökat så igen? Eller är det samma visa?

Brofessorn
2021-02-25, 08:18
Haha sjukt med GME igen, finns det någon info om varför det ökat så igen? Eller är det samma visa?

Ryan Cohen tweetade en bild på en McDonalds-glass:
https://pbs.twimg.com/media/EvA2loyXAAMbe3V?format=jpg
https://twitter.com/ryancohen/status/1364650709669601289

G.W
2021-02-25, 08:19
Ryan Cohen tweetade en bild på en McDonalds-glass:
https://pbs.twimg.com/media/EvA2loyXAAMbe3V?format=jpg
https://twitter.com/ryancohen/status/1364650709669601289

Oh shit, han kan inte vara seriös?

Gregow
2021-02-25, 09:20
Är det därför Avanza inte funkar?

Plasttiger
2021-02-25, 09:24

Jag har lagt in stop loss på 4000 USD, vilket skulle ge en fin 10x vinst.
Vad är er strategi för att undvika bagholding?

Snobbe
2021-02-25, 09:30
Är det därför Avanza inte funkar?
Haha konspirationer! Tror inte man kan köpa aktier premarket på Avanza. Kan ha fel såklart, men vore väldigt skumt om det var det.

Jag har lagt in stop loss på 4000 USD, vilket skulle ge en fin 10x vinst.
Vad är er strategi för att undvika bagholding?

Buy low sell high.

Gregow
2021-02-25, 12:05
Haha konspirationer! Tror inte man kan köpa aktier premarket på Avanza. Kan ha fel såklart, men vore väldigt skumt om det var det.
Jag försökte mig på ett skämt med referens till Robin Hood.

För övrigt har jag köpt lite mer så räkna med röda siffror. Tror inte jag kommer köpa mer den här månaden varför jag rekommenderar buy and hodl just nu.

rbn
2021-02-26, 09:37
Ser att David o Gregow var inne på Nasdaq igår och köpte, -3.5%.

agazza
2021-02-26, 10:49
ha

chidde
2021-02-26, 11:21
Kanslan nar man handlar pa rean, man vantar in ratt tillfalle i ren fomo-anda och slar till. Man tror att hostkollektionen med ordinarie prislappar ar pa vag, men istallet fortsatter rean med ytterligare avdrag i kassan *whatever*

hahavaffan
2021-02-26, 11:40
Fan händer. Sluta köp snälla David och Gregow.

r3mpuh
2021-02-26, 13:37
1337!

Lafayette
2021-02-26, 14:01
Punchrullen hade en kraftig punchsmak.

chidde
2021-02-26, 19:37
Vagar man titta pa vad som har hant idag?

Brofessorn
2021-02-26, 19:38

NASDAQ upp 1.23% än så länge. Dags att fira! :hbang:

Plasttiger
2021-02-26, 19:42
Hur reklamerar man ett aktieköp på Avanza?
Reklamera felaktig vara

Välj detta alternativ om du har köpt en vara som är felaktig. Det kan till exempel handla om att:

Varan är bristfällig, fungerar dåligt eller är trasig

Varan inte stämmer överens med informationen du har fått

Varan är inte anpassad efter ändamålet
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-rattigheter/reklamera-fel-pa-vara-eller-tjanst/

C.E.J.
2021-02-26, 21:25

Nah, checka in om ett år igen.

kelk
2021-02-27, 13:55
Det mesta är upp YTD så den här paniken som infann sig under den "stora kraschen" under ett par timmar i veckan oroar mer än kursrörelserna...

Baldr
2021-02-28, 10:41
Problemet med fondstjärnor, en indirekt sågning av Cathie Wood och ARK.

p6HrepdLSu4

Det mest intressanta är väl denna studien:

Studying portfolios constructed using the typical three-year evaluation periods employed by most pension funds, the authors find that investors who chose managers with poor recent performance earned higher benchmark-adjusted returns than those who chose managers with superior recent performance. Their findings pose a challenge for asset owners: If past performance is used at all in selecting managers, it is the best-performing managers who should be replaced, not the underperforming ones.

https://jpm.pm-research.com/content/43/4/33

Även en intressant poäng i kommentarerna om Peter Lynch:

I think his brilliance is over-stated. I’m not impressed.

Criticism #1: he only managed this fund for 13 years. That’s not a very long track record, and he retired in 1990 while his track record was strong. His Magellan fund was an aggressive small-cap fund, and those kinds of stocks are very volatile. It’s not particularly amazing to see highly volatile (high beta) small cap stock picks outperform the S&P 500 index, even over 13 years.

Criticism #2: extremely lucky timing both on entry and exit. He started in May 1977 and ended in May 1990. As can be seen at Portfolio Visualizer 3, 1977-1990 was right in the middle of an incredible bull market in the US Small Cap asset class. Lynch (purely by luck) skipped the bad years, and May 1990 was even a lucky exit as shown in this chart 1, before the selloff later that year.

I doubt that Lynch could have sustained these results for a longer period, and through a bull/bear market cycle. I suspect that he just got lucky, and maybe he thought the same thing… he retired at age 46, after just 13 years of managing this fund! He never had to manage the portfolio through a declining market.

C.E.J.
2021-02-28, 16:18
Problemet med fondstjärnor,

Men hade dessa hittat sin grej?

spoon
2021-03-01, 10:49
I värsta fall förlorar du allt och i bästa fall gör du 60x pengarna på något år, om du tror på att allt återgår till hur det var tidigare. Bra uppsida! :hbang::hbang:Stämmer det? Vad är det dyraste som nas har kostat?

Brofessorn
2021-03-01, 11:01
Stämmer det? Vad är det dyraste som nas har kostat?

I februari 2020 låg det ju runt 3900, men orkar inte kolla om det var en stocksplit då ;)

Ladugårdsdörr
2021-03-01, 14:09
Stämmer det? Vad är det dyraste som nas har kostat?

Nya flygbolaget Flyr gick på børsen idag med många kändisinvesterare. Risken finns att småinvesterare springer hit istället och säljer sina NAS.

spoon
2021-03-01, 14:56
Nya flygbolaget Flyr gick på børsen idag med många kändisinvesterare. Risken finns att småinvesterare springer hit istället och säljer sina NAS.Läste det precis efter att jag hade köpt en post i nas. Jaja får se vart det landar...

Ladugårdsdörr
2021-03-01, 21:22
Grabbar! Å Gud å Gud, ATH!

G.W
2021-03-01, 21:33
Grabbar! Å Gud å Gud, ATH!

gXBJRz_33Y8

hahavaffan
2021-03-02, 11:28
Vad tycker ni om Thule? Den har ju mått väldigt bra av pandemin, men varit historiskt ganska svår. Tror ni den har mer att ge nu under vårkanten och in i sommaren? Lär ju fortsätta uppåt för den sektorn.

G.W
2021-03-02, 11:46
Vad tycker ni om Thule? Den har ju mått väldigt bra av pandemin, men varit historiskt ganska svår. Tror ni den har mer att ge nu under vårkanten och in i sommaren? Lär ju fortsätta uppåt för den sektorn.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7983666&postcount=11506

Ligger lååååång. Tycker de har bra produkter och de tar ju bitar från barnvagns-marknaden tycker jag mig se. Många ute med cykelvagnar.

Kimball
2021-03-02, 14:06
Når Crunchfish 32kr snart når jag min första 100%are, en av få spekulationer jag gjort i mina dagar \o/

Snobbe
2021-03-02, 17:33
27% förra månaden och 15% denna. helt ok!
https://i.imgur.com/Pgmi5jJ.jpg

hahavaffan
2021-03-03, 11:31
https://i.imgur.com/Pg2mi5jJ.jpgGrymt! Februari var ju lite stökig. Hur ser portföljen ut?

Snobbe
2021-03-03, 13:58
Grymt! Februari var ju lite stökig. Hur ser portföljen ut?

Folk tycker säkert jag är tjatig men det som gjort ökningen är Aphria och Canopy growth. Cannabis aktier.

G.W
2021-03-03, 15:08
Folk tycker säkert jag är tjatig men det som gjort ökningen är Aphria och Canopy growth. Cannabis aktier.

Kraftigt oetisk portfölj alltså, men frågan är om en etisk man någonsin når ATH-höjderna.

Snobbe
2021-03-03, 16:01
Kraftigt oetisk portfölj alltså, men frågan är om en etisk man någonsin når ATH-höjderna.

Kanske ska diskuteras i en annan tråd men det oetiska är antagligen hur folk som bestämmer har fått världens befolkning att tro att det är någon slags dödsdrog. När man bara nu senaste åren fått börja forska i vad det kan hjälpa till med så finns det redan en hel del saker. Gäller inte bara medicin eller liknande utan även tillverka saker utav hampa osv.

Då ser jag det mycket mer oetiskt att investera i företag som tjänar pengar på att förstöra miljön.

chidde
2021-03-04, 00:03
Blodbad idag igen...! *cry*

Har ocksa foljt cannabisutvecklingen ett tag, avvaktar lite till. Till skillnad fran EV's och clean energy sa ar jag inte lika fomo eftersom jag har svart att se hur dst kan forandra sattet vi lever pa om 5-10 ar

Jag kan ha valdigt fel, men det far jag ha

Snobbe
2021-03-04, 08:58
Problemet med företagen och aktierna är att dom är väldigt överhypade som GME osv de är väldigt populära på WSB och sånt så de är sjukt volatila. t.ex. nu efter rushen i Januari (baserat på tilray/aphria merger och Aphria visa positiva resultat och valet i USA hjälpte till) så blev de såklart en av de mest diskuterade i WSB efter GME. Lyckades sälja av runt 25% av mitt innehav på toppen i februari för jag såg för mycket "to the moon" kommentarer på reddit.

Köpte även tillbaka lite efter dippen som var på runt 30-50% efteråt.

Men jag tror på sektorn på långsikt, börjar bli mer och mer lagligt i världen och jag har svårt att se att det kommer stoppas. De håller på att utveckla drycker med cannabis i osv så att man slipper röka det. Och det är inte samma sak som att äta en kaka som folk verkar tro utan detta är något som kroppen tar upp mycket snabbare så man inte blir "bombad" efter 1 timme av att äta det.

Sen om det kommer slå index över tid har jag ingen aning om men jag tror att vissa av dessa företag kan bli väldigt stora och de har stora spelare som backar dom. Constellation brands har gått in i Canopy och Altria har gått in i Cronos t.ex.

rbn
2021-03-04, 11:45
Varför tror man på cannabis? Det har väl redan forskats sönder på ämnet där de stora etablerade läkemedlen visat sig ha större och bättre effekt och konkurrerat ut marknaden.
Vad finns det som skulle slå igenom och varför?

eternallord
2021-03-04, 12:11

Tycker du cannabis är oetiskt i sig, eller har dessa specifika företag gjort saker som du tycker är oetiskt orelaterat till businessen de arbetar med?

eternallord
2021-03-04, 12:14
Varför tror man på cannabis? Det har väl redan forskats sönder på ämnet där de stora etablerade läkemedlen visat sig ha större och bättre effekt och konkurrerat ut marknaden.
Vad finns det som skulle slå igenom och varför?

Handlar väl mindre om några revolutionerande läkemedelseffekter och mer att världen håller på att legalisera cannabis och marknaden är otroligt stor. USA är på god väg till federal legalisering, Mexico legaliserade väl nyligen och tror flera Europeiska länder är intresserade av det också.

rbn
2021-03-04, 13:27
Är dom? Känns som att det varit tal om legalisering i 10+ år runtom hela världen men det har inte påverkat mycket, även där det har skett. Vi får väl se.

C.E.J.
2021-03-04, 17:32
CJ, bloggn!

Plasttiger
2021-03-04, 18:48
Blodbad idag igen...! *cry*

Har ocksa foljt cannabisutvecklingen ett tag, avvaktar lite till. Till skillnad fran EV's och clean energy sa ar jag inte lika fomo eftersom jag har svart att se hur dst kan forandra sattet vi lever pa om 5-10 ar

Jag kan ha valdigt fel, men det far jag ha

Då har du aldrig rökt bra brajj..

Inte jag heller. Men cannabis entusiasterna verkar helt frälsta.

blåvitt
2021-03-04, 18:51

Varför ligger snitt-avanzianen så mycket sämre än OMXS30 egentligen? För att alla köpte gamestop? :confused:

Wain
2021-03-04, 18:55
Varför ligger snitt-avanzianen så mycket sämre än OMXS30 egentligen? För att alla köpte gamestop? :confused:

För att de inte kör buy and hold på indexfonder.

Snobbe
2021-03-04, 20:43

Nu vet jag inte om det var statistik från generella spararen eller avanza användare. Men det var väl något att snittsvensken ägde typ under 5 olika aktier totalt och mycket av det var telia och ericsson eller något liknande.

https://rikatillsammans.se/svenskarnas-aktiesparande-2019/#:~:text=Mer%20%C3%A4n%20h%C3%A4lften%20av%20alla, kr%20i%20kapital%20hos%20Avanza

chidde
2021-03-04, 20:54
Då har du aldrig rökt bra brajj..

Helt ratt, har bara rokt shisha och cigarr en handfull ganger i mitt liv sa "vanliga" cigaretter och brajj ar annu oupptackt har :d

Nasdaq och S&P nere idag, kan inte vanta tills det vander!
Lyckades fa lite ABNB (Air B&B) pa rea, far se hur det haller sig framover *popcorn*

C.E.J.
2021-03-04, 20:58

Va? 27 och 15 är väl mer än börsen gått? 1 = 2?

Snobbe
2021-03-04, 21:13

Jo fast tittar du i grafkerna så ser du att man kan jämföra sig med avanzianens snitt vilket är 1.35% medans OMXS30 hade ökat med 3.14%. 27 och 15 är ju mina inte snittet på avanza.

Gregow
2021-03-04, 21:14
Blåvitt syftar nog på bilden som visar Avanzianens snitt på 1,34%.

Svaret på den frågan tror jag är att Avanza och deras gelikar gör det lätt att investera så det finns många som inte kan ett skit och spelar bort sina slantar som om det vore Lotto. Eller mer generellt: Många är dåliga med pengar och saknar insikt om hur dåliga de är.

C.E.J.
2021-03-04, 21:57
Ja, shit, sorry, klantigt av mig.

Baldr
2021-03-04, 23:11
För att de inte kör buy and hold på indexfonder.

Den bistra sanningen.

Tror inte att det är extrema meme-aktier likt GME utan snarare att det är skitkul att investera i Handelsbanken Hållbar Energi, Proethos och TIN Ny Teknik när dessa rusar och alla är experter genom att välja det som rusar mest. Teknik är ju framtiden. Skit samma att det redan ökat med 1600% på en handfull år.

Mindre kul när halva ens innehav rasar med 8-15% över någon vecka utan att något egentligen skett.

Snobbe
2021-03-05, 18:05
Januari o Februari har sett bra ut men Mars kanske blir en -30% månad för mig istället på avanza.

C.E.J.
2021-03-05, 20:59
Januari o Februari har sett bra ut men Mars kanske blir en -30% månad för mig istället på avanza.

Verkar som du hittat din grej?

hahavaffan
2021-03-08, 07:43
Jahopp, vad köper vi på rean idag då?

Agitator
2021-03-08, 08:57

Allt man redan äger och tror på långsiktigt?

hahavaffan
2021-03-08, 10:19
Allt man redan äger och tror på långsiktigt?Inget nytt, roligt?

Embracer får man fortsätta ösa in i, ser jag.

G.W
2021-03-08, 10:30

Lammhults
Boeing

Snobbe
2021-03-08, 10:43
Inget nytt, roligt?

Embracer får man fortsätta ösa in i, ser jag.

Hur beslutar du om du ska fortsätta köpa t.ex. embracer? Öka innehavet vs behålla osv.

Ladugårdsdörr
2021-03-08, 11:06
Lammhults
Boeing

Spännande val. Jag antar att det är din modell som ger köpsignal i dessa papper?

ceejay
2021-03-08, 22:30
ligger lite fel iår mot index, men får se hur det går framöver. Tech och gaming har inte varit så roligt senaste tiden.

G.W
2021-03-09, 08:20
Spännande val. Jag antar att det är din modell som ger köpsignal i dessa papper?

Har ingen direkt modell men jag brukar slå till på de "hundar" som jag tror på över längre sikt. Hittills har det funkat bra.

C.E.J.
2021-03-09, 12:48
ligger lite fel iår mot index, men får se hur det går framöver. Tech och gaming har inte varit så roligt senaste tiden.

Blogga!

ceejay
2021-03-11, 19:37
vet ni vad det är för dag?

https://media.nasmark.nu/2011/10/all-time-high-logga.jpg

chidde
2021-03-11, 19:55
vet ni vad det är för dag?

Det gar bra nu, en Tesla pa rullbandet och nu ATH!! :d:d

Om det fortsatter sa som det har gjort de senaste dagarna kan jag ocksa checka in snart, dock ligger jag just nu pa -11% (jamfort med -22% nar det var som varst)

Har mer eller mindre kopt under hela dippen och hallt talamodet uppe, hoppas pa att vi kan blicka tillbaka och skratta nar aret slar over pa +

hahavaffan
2021-03-11, 20:26
https://static.tweaktown.com/news/7/7/77604_01_dogecoin-is-going-to-the-moon-because-internet-said-so.png

Då slipper man äntligen få blodsmak i munnen av att se sitt innehav, skönt.

C.E.J.
2021-03-11, 21:53
Hör å häpna, ath här också, wåt

Gregow
2021-03-11, 22:15
ATH här också. Imorgon lär det bli fritt fall.

ceejay
2021-03-11, 22:25
var väldigt grönt på alla mina innehav idag och slutade 2,31 upp. Men ja, lär väl vara fritt fall imorrn :P

Baldr
2021-03-11, 22:41
Amerikanarna ska få sina pengar nu så lär väl fortsätta upp ett tag till.

G.W
2021-03-12, 08:03
upWE3FW_SDo

Checkar också in.

Ladugårdsdörr
2021-03-12, 08:33
Förväntar mig mer aktivitet nu när bitcoin går bra -> Tesla hittat något man kan tjäna pengar på -> gröna fonder går upp.

hahavaffan
2021-03-12, 11:59
Kinnevik, köpa?

David_wigren
2021-03-12, 13:07
Jag vet inte vad som händer men det har faktiskt gått ganska bra för mig senaste veckan. Håller helvetet på att frysa må tro?

Lennix
2021-03-12, 13:56
jag vet inte vad som händer men det har faktiskt gått ganska bra för mig senaste veckan. Håller helvetet på att frysa må tro?

allihop sälj sälj sälj david spräcker bubblan!!!!

Snobbe
2021-03-12, 13:58
Är det någon som sitter på GME? Kul att kolla in den aktien, men skulle aldrig våga köpa. Trodde verkligen den skulle vara död när den sjönk första gången men nu är den ju uppe på 270 premarket. Riktigt sjukt när den dök från 331 till 250 på en timme också för någon dag sen.

Lennix
2021-03-12, 14:20
Är det någon som sitter på GME? Kul att kolla in den aktien, men skulle aldrig våga köpa. Trodde verkligen den skulle vara död när den sjönk första gången men nu är den ju uppe på 270 premarket. Riktigt sjukt när den dök från 331 till 250 på en timme också för någon dag sen.

Det var när David köpte in sig och sen sålde av.

chidde
2021-03-12, 22:50

Foljer fran sidlinjen, tankte faktiskt testa lite olpengar nar den nadde sin bas runt $40-45
Synd att man inte gjorde det, hade ju blivit 5x pengarna :cool:

David sager ju aldrig till i forvag om vad han tanker gora nar han vaknar och man vill ju ogarna satta kaffet i halsen pa morgonen :d

wintersnowdrift
2021-03-13, 16:47

Min käre make tjänade enligt utsago 400k på GME den här veckan. Så tekniskt sett gjorde väl jag också det eftersom vi inte har något äktenskapsförord.

eternallord
2021-03-13, 17:08
Min käre make tjänade enligt utsago 400k på GME den här veckan. Så tekniskt sett gjorde väl jag också det eftersom vi inte har något äktenskapsförord.

Om din make tjänade 400k så måste han ha gått in med typ 600-700k. Antingen har ni oerhört bra ekonomi eller så är han otroligt oansvarig.

nukz
2021-03-13, 17:19
Om din make tjänade 400k så måste han ha gått in med typ 600-700k. Antingen har ni oerhört bra ekonomi eller så är han otroligt oansvarig.

Beror ju helt på när han gick in, var det 19 februari så räcker det med blott 60-70k.

eternallord
2021-03-13, 17:50
Beror ju helt på när han gick in, var det 19 februari så räcker det med blott 60-70k.

Hon sa ju att han tjänat 400k denna veckan, så han måste oavsett varit investerad en bra bit över en halv miljon för en vecka sedan.

nukz
2021-03-13, 18:29
Hon sa ju att han tjänat 400k denna veckan, så han måste oavsett varit investerad en bra bit över en halv miljon för en vecka sedan.

Jo, men ”lekpengen” behöver fortfarande inte vara oansvarigt stor bara för att han har diamanthänder och inte har realiserat ökningarna dessförinnan. Du skrev att han måste ha gått in med 600-700k, det är en stor skillnad.

Edit: Han kan rentav ha sålt av sin insats på väg upp.

C.E.J.
2021-03-13, 18:47

Haha äntligen nån som skriver lika surt som jag

CAPTCHA
2021-03-13, 19:50
Hon menar 400kr

Baldr
2021-03-13, 20:04
Antingen har ni oerhört bra ekonomi eller så är han otroligt oansvarig.

Förstår vad du menar men egentligen utesluter väl inte det ena det andra. Att köra yolo på en meme-aktie är väl ganska oansvarigt oavsett hur mycket pengar man har eller varifrån de kommer (som nukz är inne på).

Sedan är jag inte bättre själv...

eternallord
2021-03-13, 20:11
Förstår vad du menar men egentligen utesluter väl inte det ena det andra. Att köra yolo på en meme-aktie är väl ganska oansvarigt oavsett hur mycket pengar man har eller varifrån de kommer (som nukz är inne på).

Sedan är jag inte bättre själv...

Kanske, men det blir väl mindre oansvarigt om det är en obetydlig del av ens totala kapital (även om det är mycket för andra människor).

Snobbe
2021-03-13, 20:23
Lägger man 5% av sin portfölj på en meme aktie så skulle iaf inte jag kalla det yolo investering eller oansvarigt. Kommer ju inte påverka dig speciellt mycket om dom pengarna försvinner.

C.E.J.
2021-03-14, 02:44
Lägger man 5% av sin portfölj på en meme aktie så skulle iaf inte jag kalla det yolo investering eller oansvarigt. Kommer ju inte påverka dig speciellt mycket om dom pengarna försvinner.

Kanske det, men förmodligen är det inte 5% det handlar om eftersom det, givet lordens siffror, skulle innebära en portfölj om 12 milj.

lanzal
2021-03-14, 09:09
Jag har 7st aktier i GME för 255 GAV, tänker att jag säljer om den når 400 men börjar bli svettigt faktiskt.. eller så säljer jag nu och köper in mig igen när den dippar ner igen under typ 70

Plasttiger
2021-03-14, 09:21
Har ni någon snygg ram för era diplom eller hur brukar ni göra?
https://i.redd.it/jzqkuea0vvm61.jpg

Jag har 7st aktier i GME för 255 GAV, tänker att jag säljer om den når 400 men börjar bli svettigt faktiskt.. eller så säljer jag nu och köper in mig igen när den dippar ner igen under typ 70

Kommer den dippa till 70? Den kommer såklart att falla när vågen är över

mattilainen
2021-03-14, 10:51
Hon menar 400kr

eller 400 000 ören

lanzal
2021-03-14, 10:52
Kommer den dippa till 70? Den kommer såklart att falla när vågen är över

Den stabiliserade sig kring 40 förra gången efter förra rushen, antar att den kommer dippa ner till något liknande sen igen när den krashar.. men jag spekulerar ju bara :D

CAPTCHA
2021-03-14, 10:57

Upp med bildbevis

hahavaffan
2021-03-14, 11:27
Jag missade denna rundan av GME, men vid förra gjorde jag till slut en OK (med mina mått) slant på runt 30K.
Dippar den ner till 40USD igen så kommer jag nog köpa in mig igen.

wintersnowdrift
2021-03-14, 12:38

Men lolz. Ja jag uttryckte mig slappt. Om han inte blåljuger för mig så gick han in med typ 70k tidigare i februari och har suttit på dem fram tills i onsdags eller vilken dag det nu gick bananas, men jag har inte bett om att få se kontoutdraget. Vi tål att förlora 70k utan att behöva leva på vatten och bröd.

Edit: jag hade aldrig själv orkat men jag tycker att fenomenet meme-aktier är ganska sympatiskt och supportar det helhjärtat.

agazza
2021-03-14, 12:49
Men lolz. Ja jag uttryckte mig slappt. Om han inte blåljuger för mig så gick han in med typ 70k tidigare i februari och har suttit på dem fram tills i onsdags eller vilken dag det nu gick bananas, men jag har inte bett om att få se kontoutdraget. Vi tål att förlora 70k utan att behöva leva på vatten och bröd.

Edit: jag hade aldrig själv orkat men jag tycker att fenomenet meme-aktier är ganska sympatiskt och supportar det helhjärtat.200k va

Int lönt att internetragga då

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Plasttiger
2021-03-14, 16:02
Den stabiliserade sig kring 40 förra gången efter förra rushen, antar att den kommer dippa ner till något liknande sen igen när den krashar.. men jag spekulerar ju bara :D

Jojo, den kommer ned till 70 igen, men att den ska rusa ytterligare en gång? Ser inte varför, men hade väl föråsts varit kul

Plasttiger
2021-03-14, 16:02
Upp med bildbevis

Du är ny på forumet? Inte första gången hen dimper in och skryter om löner eller liknande.

Vinter
2021-03-14, 17:01
Jag satt med några tusen Etherium 2015. Men så behövde jag betala studieavgifter.

Gregow
2021-03-14, 18:05
Jag satt med några tusen Etherium 2015. Men så behövde jag betala studieavgifter.
Dumt att satsa på studier och betala av skulder. Om du bara skitit i allt hade du haft riktiga fuck-off-pengar idag.

Wrenchgirl
2021-03-15, 11:13
Jag tänkte börja med aktier. Men är lite nyfiken på vilken app som rekommenderas? Har fått tipset på Nordnet men tänkte kolla först innan jag reggar mig där.

Snobbe
2021-03-15, 11:17
Jag tänkte börja med aktier. Men är lite nyfiken på vilken app som rekommenderas? Har fått tipset på Nordnet men tänkte kolla först innan jag reggar mig där.

Jag kanske har missat något varför Nordnet skulle vara bättre, men Avanza's hemsida och app är mycket bättre tycker jag iaf.

Wrenchgirl
2021-03-15, 11:21
Jag kanske har missat något varför Nordnet skulle vara bättre, men Avanza's hemsida och app är mycket bättre tycker jag iaf.

Ska kolla upp den. :)

Snobbe
2021-03-15, 11:49
Ska kolla upp den. :)

Sen bara för att vara tydlig, både avanza och nordnet fungerar jättebra och har i princip samma funktioner. Tycker bara avanza är smidigare.

Eftersom ISK konton inte kostar något specifikt så är det inga problem att ha konton på båda siterna heller om man nu vill testa.

Wrenchgirl
2021-03-15, 12:16
Sen bara för att vara tydlig, både avanza och nordnet fungerar jättebra och har i princip samma funktioner. Tycker bara avanza är smidigare.

Eftersom ISK konton inte kostar något specifikt så är det inga problem att ha konton på båda siterna heller om man nu vill testa.

Det var därför som jag fick tipset Nordnet när jag googlade. ^^

Aimar
2021-03-16, 09:59
Vad tror ni om AMC, kan de sticka iväg eller kommer den fortsätta pendla mellan 5-15 dollar strecket?

Lennix
2021-03-16, 10:06
Vad tror ni om AMC, kan de sticka iväg eller kommer den fortsätta pendla mellan 5-15 dollar strecket?

Too the moon baby!!! APE STROnG! WE liKE this STONK

Wain
2021-03-16, 10:09

Har du mindre summor så är det värt att använda båda då de har specialpriser på courtage för nya småkunder.

Vill du dock investera i fonder utan att ha portföljbelåning så är Savr betydligt billigare än alternativen.

Spiffy
2021-03-16, 10:35

Om jag inte minns helt fel, så skulle jag för massa år sedan betala någon index sida där man laddar ner nzb filer. Skulle betalas i bitcoins. Men det gick inte att köpa så få bitcoins som det kostade, så fick köpa ett par stycken extra. Det som jag betalade till dem var väl typ 100 kronor, och sen hade jag några bitcoins över.
kommer såklart inte ihåg var detta köptes, eller vad som hände med dem :smash:

Tigerkotten
2021-03-16, 12:22
Om jag inte minns helt fel, så skulle jag för massa år sedan betala någon index sida där man laddar ner nzb filer. Skulle betalas i bitcoins. Men det gick inte att köpa så få bitcoins som det kostade, så fick köpa ett par stycken extra. Det som jag betalade till dem var väl typ 100 kronor, och sen hade jag några bitcoins över.

Värt att kika mera på, titta din gamla mail och div. Textfiler osv.

Spiffy
2021-03-16, 12:31
Gjorde ett försök för ett tag sedan. Men vet inte vad jag ska söka på ens.
Gick till massa sidor där man köper bitcoins och skrev in glömt lösenord. Men inget napp tyvärr.

hahavaffan
2021-03-16, 13:54
kommer såklart inte ihåg var detta köptes, eller vad som hände med dem :smash:Exakt p.g.a. det som gjorde att jag köpte! Har kvar liiiite.

hahavaffan
2021-03-16, 14:44
Då åker vi igen! KemPharm och Embracer är än så länge dagens höjdpunkter. AMC not so much, men dagen är lång.

ceejay
2021-03-16, 15:10
ni vet vad det är för dag gubbs
https://i.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/029/959/Screen_Shot_2019-06-05_at_1.26.32_PM.jpg

Vinter
2021-03-16, 15:35

Ja på den tiden körde jag lite etherium mining på fritiden när datorn inte användes till nått. Det var mest en hobby. Jag gissar att det är många bitcoins etc som försvunnit över åren. Lite surt när det handlar om 35 miljoner, men finns nog inget riktigt situation då jag inte sålt dem. Jag gissar dock att etherium är den valuta som kan bli det som bitcoin var tänkt att bli.

hahavaffan
2021-03-16, 16:35
Rejält ATH där ett tag, men sen började pappershänderna sälja.

ceejay
2021-03-16, 17:10
1,77% upp just nu, kommer väl sjunka. ATH iaf :)

Gregow
2021-03-16, 17:29
Ja på den tiden körde jag lite etherium mining på fritiden när datorn inte användes till nått. Det var mest en hobby. Jag gissar att det är många bitcoins etc som försvunnit över åren. Lite surt när det handlar om 35 miljoner, men finns nog inget riktigt situation då jag inte sålt dem. Jag gissar dock att etherium är den valuta som kan bli det som bitcoin var tänkt att bli.
Det blir intressant att se vad som händer med Ethereum efter förändringarna som är på gång. Brytningen av ETH kommer troligtvis inte vara intressant så länge till. Hur viktig kommer brytningen visa sig vara för ETH's popularitet och kommer det vägas upp av ökat intresse från investerare?

Kabuto
2021-03-16, 19:29
När det ändå är lite diskussion om crypto här inne. Någon som följt personen som gjort investeringsexperiment där han investerar 1000$ per år i S&P 500 och top 10 cryptovalutor senaste 4 åren? Tänkte eftersom han investerar i börsen också att det passar in här med.

Hans första investring var just före den stora kraschen i Januari 2018, det årets investringar började denna månad att gå plus.

Senaste årets rapporteringar:
https://cdn-aolak.nitrocdn.com/NjxXqWKYeXIEeLnVCrgEIVheqmskznUc/assets/desktop/optimized//0c9d05532661c3f915a85d5c9f023241.Ru_TQVwA3QLW4jT4I LuuShbL_9vaU4NsseFUfoLHypGRP-hmAvLq7rXpxS7gH_BARRRdf8NqY6fen3eV-xbB5d9PQXBdJt7p19fRrnVZ518Ptp9216nzUjXxdE38Mhb79hp WTX1-

Baldr
2021-03-16, 20:06
När det ändå är lite diskussion om crypto här inne. Någon som följt personen som gjort investeringsexperiment där han investerar 1000$ per år i S&P 500 och top 10 cryptovalutor senaste 4 åren? Tänkte eftersom han investerar i börsen också att det passar in här med.

Jag vill inte skjuta ned diskussionen men är det inte en ganska ointressant jämförelse sett ur riskperspektiv? När man pratar om börsen eller husmarknaden som luftslott så finns där ju ändå någon form av underliggande värde i grunden. Att investera i crypto under nuvarande läge skulle jag placera i samma fack som valfria meme-portfölj och avkastningen blir därefter.

The Bit Short: Inside Crypto’s Doomsday Machine (https://crypto-anonymous-2021.medium.com/the-bit-short-inside-cryptos-doomsday-machine-f8dcf78a64d3)

https://i.imgur.com/iUdj030.png

Plasttiger
2021-03-16, 20:10
Jag vill inte skjuta ned diskussionen men är det inte en ganska ointressant jämförelse sett ur riskperspektiv? När man pratar om börsen eller husmarknaden som luftslott så finns där ju ändå någon form av underliggande värde i grunden. Att investera i crypto under nuvarande läge skulle jag placera i samma fack som valfria meme-portfölj och avkastningen blir därefter.

The Bit Short: Inside Crypto’s Doomsday Machine (https://crypto-anonymous-2021.medium.com/the-bit-short-inside-cryptos-doomsday-machine-f8dcf78a64d3)

https://i.imgur.com/iUdj030.png

Då har man nog inte förstått crypto och bitcoin i synnerhet.
Men man kan nog timea det bättre än under det fjärde ATH på några månader.

Snobbe
2021-03-16, 21:03
Då har man nog inte förstått crypto och bitcoin i synnerhet.
Men man kan nog timea det bättre än under det fjärde ATH på några månader.

Kan du förklara värdet i bitcoin? Jag har följt bitcoin länge men kan fortfarande inte förstå varför värdet ökar. Jag kan förstå värdet av en valuta som inte är styrd av banker men bitcoin är knappast den bästa av dom men självklart den mest populära just nu.

tomten1
2021-03-16, 21:06
Kan du förklara värdet i bitcoin? Jag har följt bitcoin länge men kan fortfarande inte förstå varför värdet ökar. Jag kan förstå värdet av en valuta som inte är styrd av banker men bitcoin är knappast den bästa av dom men självklart den mest populära just nu.

Värdet ligger i tilliten från allmänheten... Det är den första etablerade kryptovalutan..

Snobbe
2021-03-16, 21:09
Värdet ligger i tilliten från allmänheten... Det är den första etablerade kryptovalutan..

Absolut men det finns ju hur många problem som helst med bitcoin, t.ex. hur dyr en transaktion är i resurser. Värdet är inte direkt stabilt vilket gör det väldigt svårt att handla med.

Jag vet inte om det finns statistik på transaktioner eller så men det måste vara väldigt stor del som används för handel på darknet och inte direkt "rumsrena" ställen.

ceejay
2021-03-16, 21:35
börsen var lite sjuk idag. slutade 2,2% upp. Rekyl ned imorrn då.

Plasttiger
2021-03-16, 22:35

Absolut men det finns ju hur många problem som helst med bitcoin, t.ex. hur dyr en transaktion är i resurser. Värdet är inte direkt stabilt vilket gör det väldigt svårt att handla med.

Jag vet inte om det finns statistik på transaktioner eller så men det måste vara väldigt stor del som används för handel på darknet och inte direkt "rumsrena" ställen.

Jag dubbelkollade i Aftonbladet och ser nu att jag var fel ute.
Bitcoin är för kriminella personer och vild spekulation.

Snobbe
2021-03-16, 23:24

Varför så oseriös hela tiden? Frågade genuint om någon kan förklara varför bitcoin ökar som det gör. Jag förstår att folk spekulerar att det ökar o chansar att investera i det men har fortfarande inte hört någon vettig förklaring.

Vad jag läst mig till så låter Ethereum som en mycket vettigare kryptovaluta. Medans bitcoin har väldigt höga transaktionskostnader och kräver galet mycket resurser för att utföra transaktionerna.

Har inte direkt hört om speciellt många som handlar med bitcoins på ett seriöst sätt heller. Men det fungerar såklart väldigt bra om man vill handla utan att folk ska veta vem det är som handlar saker.

eternallord
2021-03-17, 07:51
Snobbe: det finns lösningar på problemen du beskriver, såsom Bitcoin Lightning Network. Detta kombinerat med att Bitcoin är med bred marginal mest välkänd gör att många väljer att sätta pengarna där.

r1kkie
2021-03-17, 08:02

Finns nog fler kriminella som använder FIAT än BTC för att köpa/sälja olagligheter.

Nu börjar det dock bli offtopic i denna tråd då det finns en bitcoin tråd redan.

Gregow
2021-03-17, 09:40
Varför så oseriös hela tiden? Frågade genuint om någon kan förklara varför bitcoin ökar som det gör. Jag förstår att folk spekulerar att det ökar o chansar att investera i det men har fortfarande inte hört någon vettig förklaring.

Vad jag läst mig till så låter Ethereum som en mycket vettigare kryptovaluta. Medans bitcoin har väldigt höga transaktionskostnader och kräver galet mycket resurser för att utföra transaktionerna.

Har inte direkt hört om speciellt många som handlar med bitcoins på ett seriöst sätt heller. Men det fungerar såklart väldigt bra om man vill handla utan att folk ska veta vem det är som handlar saker.
Bitcoin är främst populärt för investeringar och inte betalningsmedel. De tekniska aspekterna är underordnade det faktum att Bitcoin är välkänt och väletablerat samt att stora institutioner är investerade i det.

Vill man göra ljusskygga affärer är inte Bitcoin det bästa valet då transaktionerna går att spåra.

agazza
2021-03-17, 09:54
Värde är en knepig grej. Det bestäms helt enkelt av den stora massan.

Däremot kommer alltid en korrigering till fundamentala underliggande värden efter spekulation i vinstintressesammanhang pågått länge nog.

Cykeln är ju normalt 7 år, men det här har blivit lite knepigt sen QE kom in i bilden

rbn
2021-03-17, 09:58
Bitcoin är en luftvaluta som bara bryter en komplicerad meningslös hash. Den har sitt värde iom att den var först och etablerade krypto på marknaden och att krypto/blockchain som koncept blir större överlag där alla vill vara med på resan - så folk köper naturligt Bitcoin.

jimmitjoo
2021-03-17, 10:31
Bitcoin är en luftvaluta som bara bryter en komplicerad meningslös hash. Den har sitt värde iom att den var först och etablerade krypto på marknaden och att krypto/blockchain som koncept blir större överlag där alla vill vara med på resan - så folk köper naturligt Bitcoin.

Allt handlar ju om vad människor tror på. Bitcoin är en valuta många tror på eftersom den är decentraliserad, det finns en begränsad mängd och desto fler som börjar tro på Bitcoin desto högre blir det inbillade värdet.

Att kalla Bitcoin luft är ju helt rätt. Precis som att landet Sverige bara är streck på en karta, det finns ju inte i den krassa verkligheten.

G.W
2021-03-17, 10:32
Precis som att landet Sverige bara är streck på en karta, det finns ju inte i den krassa verkligheten.

Antar att du inte tycker att det finns någon svensk kultur heller *grr*

rbn
2021-03-17, 10:55
Allt handlar ju om vad människor tror på. Bitcoin är en valuta många tror på eftersom den är decentraliserad, det finns en begränsad mängd och desto fler som börjar tro på Bitcoin desto högre blir det inbillade värdet.

Att kalla Bitcoin luft är ju helt rätt. Precis som att landet Sverige bara är streck på en karta, det finns ju inte i den krassa verkligheten.

Den är luft eftersom det inte finns något fundamentalt bakom som kan gå bra/dåligt för att påverka kursen. Jämfört med andra coins som åstadkommer något eller har en funktion med sin blockchain. Sen finns det säkert tusen anledningar till varför folk köper Bitcoin men i sig gör den ingenting alls.

Jämförelsen med ett land på en karta är inte logisk öht.

Gregow
2021-03-17, 11:02
Fiat-valuta är också luft. De har bara värde för att folk tror på valutan och är överens om att den ska ha ett visst värde (vilket såklart hjälps av att staten backar valutan och säger att det är godkänt betalmedel).

r1kkie
2021-03-17, 11:10
Fiat-valuta är också luft. De har bara värde för att folk tror på valutan och är överens om att den ska ha ett visst värde (vilket såklart hjälps av att staten backar valutan och säger att det är godkänt betalmedel).

Glöm inte råvaran fiaten är tryckt på. ;)

Anomali
2021-03-17, 11:19
Någon som har eller ska teckna sig för ACQ? Sveriges första SPAC. Känns som att det kommer bli rejält övertecknat.

https://www.acq.se/
https://www.avanza.se/kampanjer/acq.html

egge
2021-03-17, 15:34
Någon som har eller ska teckna sig för ACQ? Sveriges första SPAC. Känns som att det kommer bli rejält övertecknat.

https://www.avanza.se/kampanjer/acq.html

Jag är intresserad men tänkte lägga lite mer tid på att läsa in mig innan jag bestämmer mig. Har dock låga förhoppningar om att få någon tilldelning då jag hittills inte lyckats med det när jag anmält intresse vid börsnoteringar.

Plasttiger
2021-03-17, 19:47

Skrev ett utförligt inlägg som jag plockade bort.
Kom att tänkta på att jag får skit för att jag tipsar någon att inte ge videobevis till försäkringskassan att han kan "arbeta".
Eller att man får betala mer än 200 kr för ett coronaintyg vid resa
Eller att en bannad medlem inte skulle flukta på grannfrun.

Så jag kände inte längre för att dela med mig om mina observationer som kan vara värt flera miljoner kronor, utan ironiserade istället över dem (finns exempel på dessa individer nu i tråden t ex rbn) som "basunerar ut" sin okunskap.

Gregow verkar veta mer om bitcoin än genomsnittligt.

Vinter
2021-03-17, 20:47
Bitcoinmanin brukar förklaras med att folk inte har något att spendera pengarna på nu under pandemin. Det har blivit enklare att flytta pengar och folk gillar spänningen.

Man kan se det som bingolotto för internet generationen om man vill. Bitcoin är ju numera mainstream. 5-10 år sedan var det nått obskyrt som lite skumma folk häll på med.

Basil
2021-03-17, 22:29

Detta är en intressant fråga med värdet på olika valutor. Någonting som ger mycket värde till olika fiat-valutor är att väldigt många människor har skulder i dessa, och vill man betala tillbaka dem behöver man få tag i valutan (t ex bara en sån enkel sak som alla bostadslån människor i sverige sitter på) Som jag förstår det är dessutom skulderna ofta (mycket?) större än tillgången, så oavsett vad folk tror finns det en efterfråga?

C.E.J.
2021-03-17, 22:34
Varför dröjer det ibland så länge, på Avanza, innan dagens resultat för ens fonder rapporteras? Brukar komma in runt 19.30, men ibland strejkar nån och rapporteras inte förrän dagen efter. Just idag har ingen av mina fonder rapporterat in resultat ännu.

Viktigt för ath-status.

chidde
2021-03-17, 23:11
Bitcoinmanin brukar förklaras med att folk inte har något att spendera pengarna på nu under pandemin. Det har blivit enklare att flytta pengar och folk gillar spänningen.

Rika har ju det problemet, de har inget stalle att parkera sina pengar pa
Sa istallet for att gomma allt under kudden lagger man en liten hacka pa crypto och jag -tror- foretag med gott om cash flow ocksa kommer gora likadant inom en snar framtid

Nagon som har intresse for Roblox? (RBLX)

Vinter
2021-03-18, 02:16
Rika har ju det problemet, de har inget stalle att parkera sina pengar pa
Sa istallet for att gomma allt under kudden lagger man en liten hacka pa crypto och jag -tror- foretag med gott om cash flow ocksa kommer gora likadant inom en snar framtid

Nagon som har intresse for Roblox? (RBLX)

Ja amerikanerna fick ut en betalning på 1000 dollar i en eller två omgångar, mycket gick till datorer spel och spelkonsoller. Men vissa använde dem för spekulation. Räcker med en bråkdel på en utbetalning på några hundra miljarder för att kursen ska röra sig.

Kika på investeringar i plasttillverkare.

hahavaffan
2021-03-18, 09:28

https://www.avanza.se/kampanjer/acq.htmlJag har anmält mig, men det är anmält via mitt "meme-stock ISK"... Så jag har mao inte gjort någon direkt DD :D

G.W
2021-03-18, 09:35
https://www.ingredientsnetwork.com/47/pdcnewsitem/04/17/58/news_alltimehigh_1_150505_600x400.jpg

Någon som hakar på?

C.E.J.
2021-03-18, 11:12
Varför dröjer det ibland så länge, på Avanza, innan dagens resultat för ens fonder rapporteras? Brukar komma in runt 19.30, men ibland strejkar nån och rapporteras inte förrän dagen efter. Just idag har ingen av mina fonder rapporterat in resultat ännu.

Viktigt för ath-status.

Dag 2, fortfarande 2 orapporterade.

hahavaffan
2021-03-18, 11:23
Avanza har haft driftstörningar i sina kursleverantörer, kanske beror på det.

kelk
2021-03-18, 12:55
Efter bitcoinmanin kommer NFT-manin...

Man kan se det som bingolotto för internet generationen om man vill. Bitcoin är ju numera mainstream. 5-10 år sedan var det nått obskyrt som lite skumma folk häll på med.

Anomali
2021-03-19, 12:18
Någon här som känner till någon fond med exponering mot flygbranschen?

svag74
2021-03-19, 18:12
Tänkte det vore kul att köpa några silvertackor kanske, ha lite fysiskt silver som säkerhet.
Men det är en för jävlig spread hos Tavex på deras tackor, över 30% som man tappar direkt på sin investering!
Och det är inte att de betalar dåligt för själva silvervikten, för kollar man finsilver hos andra aktörer (typ pantbanker och guld/silver-uppköpare) så får man ännu mindre betalt i smältvärde!

Så jag antar att det inte blir något silver helt enkelt, även om det hade varit coolt :|

https://tavex.se/silver/1kg-valcambi-silvertacka/

svag74
2021-03-19, 18:17
Någon här som har koll på Lendify?
Tänkte om man skulle stoppa in en slant där kanske, och plocka ut några tusingar om året sen i 5-10 år framåt, bara som en liten diversifiering.

Men de går ju back en massa vilket känns lite osäkert, och de skulle tagit in stora pengar i en nyemission nyligen för att kunna öppna verksamhet för vanligt in/utlånande men fick rejält avslag av Finansinspektionen så blev inget med det.
Och någon liknande aktör gick omkull för några år sen och jag tror sparare blev blåsta på sina pengar för det fanns oegentligheter i förvaltningen av pengarna eller nåt.
Känns lite risky, men samtidigt känns det lockande att få lite "säker" avkastning som är helt frikopplad från börsen...

Nån som har koll på dem? Kanske är helt naturligt att de går back ännu, och har framtiden för sig, och allt är seriöst och safe?

Fredszky
2021-03-19, 18:25
All form av silver är momspliktigt i Sverige och EU. 25% moms.
Guld är momsfritt.

svag74
2021-03-19, 18:33
All form av silver är momspliktigt i Sverige och EU. 25% moms.
Guld är momsfritt.

Åh fan, så enda vägen runt det blir då att köpa silvret helt privat antar jag?
Fast då är man å andra sidan inte 100 på att det är just silver man köpt...

Trist :(

Men tack för svaret, det förklarar ju spreaden i alla fall :thumbup:

EDIT: Vem köper då dessa produkter nya kan man ju undra, från t.ex. Tavex? Måste ju va en urusel affär?

Läskeblask
2021-03-20, 16:18
Nyss öppnat konto på avanza, vilken aktie/r skall jag ta min oskuld med

Snobbe
2021-03-20, 18:43

GME eller Länsförsäkringar Global Indexnära

spoon
2021-03-20, 19:16
GME eller Länsförsäkringar Global IndexnäraHehe

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210320/99a9a87f9faa54655e749eb5e52784d5.jpg

Läskeblask
2021-03-21, 08:20
GME eller Länsförsäkringar Global Indexnära

Via banken har jag mer seriöst sparande (måste skippa det i nåt skede) nu så blir det lite mer lekande. Blev novo nordisk, Nibe energysystems (känslomässiga skäl)och amerikansk solvärme.

ispåse
2021-03-21, 08:25

Helt ny på aktier här med. Jag går all in och slänger på med 100 papp fördelat på: Embracer(Valheim) som genom Koch dessutom gått in med pengar åt Starbreeze för payday3, Starbreeze(Payday3, nya CD projekt?), Bergs timber(virke, riktigt bra pris), Nimbus Group(Båtar, skepp o hoj i skärgården under coronatider, båtmarknaden är het), Peab(Bygg, gått bra under Corona och kan bara gå bättre nu,fått en riktigt stor order på en anläggning med), Hufvudstaden(fastighet samt att Lundbergs gått in med miljoner senaste dagarna) FormPipe Software(Bara för en kompis som lever på papper sa). Känns som en rätt bra spridning och jag tror på samtliga. FormPipe kan dröja innan den drar men kompisen tror på den så då kör jag. :d

Vill ha något åt casino samt cannabis med men inte hunnit dit än, har ju dock tills imorgon på mig då börsen öppnar att grotta ner mig i några bolag. :d

Läskeblask
2021-03-21, 08:42
Helt ny på aktier här med. Jag går all in och slänger på med 100 papp fördelat på: Embracer(Valheim) som genom Koch dessutom gått in med pengar åt Starbreeze för payday3, Starbreeze(Payday3, nya CD projekt?), Bergs timber(virke, riktigt bra pris), Nimbus Group(Båtar, skepp o hoj i skärgården under coronatider, båtmarknaden är het), Peab(Bygg, gått bra under Corona och kan bara gå bättre nu,fått en riktigt stor order på en anläggning med), Hufvudstaden(fastighet samt att Lundbergs gått in med miljoner senaste dagarna) FormPipe Software(Bara för en kompis som lever på papper sa). Känns som en rätt bra spridning och jag tror på samtliga. FormPipe kan dröja innan den drar men kompisen tror på den så då kör jag. :d

Vill ha något åt casino samt cannabis med men inte hunnit dit än, har ju dock tills imorgon på mig då börsen öppnar att grotta ner mig i några bolag. :d

Hehe det är inte lätt att veta. Själv tror jag på bygg (nordiska företag), förnybar energi och eftersom elbilarna ökar så batterier.

ispåse
2021-03-21, 08:44
Hehe det är inte lätt att veta. Själv tror jag på bygg (nordiska företag), förnybar energi och eftersom elbilarna ökar så batterier.

Jag har ingen aning om vad jag pysslar med men vet väl inom snar framtid antar jag ifall jag är helt ute och cyklar. :d

G.W
2021-03-22, 08:37
Börshajar, bröder, jag har lyckats spara 20k i månaden några månader i rad och är sugen på att investera i någon rolig fond. Sedan tidigare har jag fonder riktande mot tillväxtmarknad samt globalfonder.

Funderar på en småbolagsfond, eller ny teknik, har nå något annat förslag?

Ladugårdsdörr
2021-03-22, 09:06
i någon rolig fond.

Det finns bara en rolig fond: Flashbacks Öresfond.

Det närmsta "rolig fond" man kan komma är gaming-ETF, t.ex. VanEck Vectors Video Gaming and eSports ETF

Fredszky
2021-03-22, 10:11
Det närmsta "rolig fond" man kan komma är gaming-ETF, t.ex. VanEck Vectors Video Gaming and eSports ETF

Går inte att köpa amerikanska ETF:er :I

edit: Fanns visst en tysk version också

hahavaffan
2021-03-22, 10:17
Flygbolagen går bra, lol. Back en tusing på SAS redan idag.

G.W
2021-03-22, 10:28
Det finns bara en rolig fond: Flashbacks Öresfond.

Okej

Läskeblask
2021-03-22, 11:53
Har ni några kul tips? Har ca 20k jag tänkte lägga ut.

blåvitt
2021-03-22, 12:38
Jag har köpt lite THULE och FOI B, tror att de kommer gå starkt när förra sommarens frilufts och svemesterboom fortsätter.

C.E.J.
2021-03-22, 12:38
Har ni några kul tips? Har ca 20k jag tänkte lägga ut.

Spy 10x bear?

ceejay
2021-03-24, 08:06
Fick en fet lön iom övertid och bonus så blir att handla för runt 20k imorrn :) Kommer nog att fylla på det jag har bara.

dluddeckens
2021-03-24, 08:12
Fick en fet lön iom övertid och bonus så blir att handla för runt 20k imorrn :) Kommer nog att fylla på det jag har bara.

Samma här, har 5000 kr i standardöverföring varje månad, men denna månaden får jag också lite extra. Allt det kommer åka in på Avanza.

Thule har jag ägt sen tidigare, de kan säkert gå fortsatt bra. Frågan är väl om det redan är inprisat? Tagit en liknande position i Byggmax, köpte dem i April förra året, och bara behållt. Tror det blir en till "snickar-sommar".

Läskeblask
2021-03-24, 09:02
Skaffade mandatum trader vilket var ett misstag. Tar typ 3 dagar innan pengarna syns. Apparna är ok även om lite otydliga. Dessutom så syns inte mitt kontonr trots tidigare överföring.

shut teh face
2021-03-24, 09:38
Gick all in på SynAct med mina lekpengar, yolo etc k thx bye

ceejay
2021-03-24, 09:40
Samma här, har 5000 kr i standardöverföring varje månad, men denna månaden får jag också lite extra. Allt det kommer åka in på Avanza.

Thule har jag ägt sen tidigare, de kan säkert gå fortsatt bra. Frågan är väl om det redan är inprisat? Tagit en liknande position i Byggmax, köpte dem i April förra året, och bara behållt. Tror det blir en till "snickar-sommar".

det är najs med extra in :) Normalt sett brukar jag stoppa in 8k på en vanlig standardlön, så dett är en del extra.

Jag kommer nog köpa
1-1,5k catena media
5 k embracer
1,8k investor
2k kinnevik
3k latour
sen 8k fördelat på tin ny teknik och swedbank robur tech a

chidde
2021-03-24, 16:23
GME -21% i skrivande stund, den har kommer falla pladask!

Var redo med era olpengar *popcorn*

Agitator
2021-03-24, 16:36
GME -21% i skrivande stund, den har kommer falla pladask!

Var redo med era olpengar *popcorn*

Dubblar upp om den går ner under 30!

Läskeblask
2021-03-24, 18:07
Köpte Aemetis inc för 2k. Lite sent kanske.

chidde
2021-03-24, 21:06
Dubblar upp om den går ner under 30!

Var beredd nu, -31% bara idag ett par minuter innan stangning. Dock tror jag det finns utrymme for mer, som du sager... runt $30-40 kanns rimligt

Vanta bara tills deras redovisning, kommer stortdyka annu mer :d

Sjalv koptes det mer NIO -10.8%, Tesla -4.5% och Chargepoint -9.9% idag. Portfoljen ar EV-tung och ligger just nu pa ca -18% totalt. Det svider att se just nu, men nar det har vander kan man bara luta sig tillbaka och njuta

Nu ar det sluthandlat for den har manaden, har redan lagt in dubbelt sa mycket kapital an vad jag hade planerat YTD
(enda undantaget skulle isafall vara olpengar pa GME nar/om den kommer ner i ratt pris)

hahavaffan
2021-03-25, 08:49
Vad tror ni om ACQ SPAC? Någon som fick tilldelning?