handdator

Visa fullständig version : Börsen idag

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 [43] 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71

Gerdler
2017-03-08, 16:26
Hur ska man fylla i siffrorna i deklarationen om de inte får plats på de typ 10 raderna som finns på K4 blanketten? Ska man beställa hem 20st K4 blanketter eller räcker det med en egenhändigt gjord lista?
Vadå är du den där sista personen som deklarerar analogt. :laugh:

In på skatteverket.se och logga in och deklarera, tror du får vänta i någon vecka men då slipper du alla sådana bekymmer och allt blir jättemycket smidigare! :)

ARMSTARK
2017-03-08, 18:47
Vadå är du den där sista personen som deklarerar analogt. :laugh:

In på skatteverket.se och logga in och deklarera, tror du får vänta i någon vecka men då slipper du alla sådana bekymmer och allt blir jättemycket smidigare! :)

Haha, det är sant, jag är stone age.

ARMSTARK
2017-03-10, 12:26
Mitt aktietips idag är Peptonic, de har rasat extremt mycket idag, i mina ögon en överreaktion. Har redan tjänat en slant nu men det kommer en rekyl i kväll eller imorgon som ger mer. (I skrivande stund nere 64%, som värst nära 80% tror jag.)
Högrisk ska tilläggas.

KlopFer
2017-03-10, 13:58
Mitt aktietips idag är Peptonic, de har rasat extremt mycket idag, i mina ögon en överreaktion. Har redan tjänat en slant nu men det kommer en rekyl i kväll eller imorgon som ger mer. (I skrivande stund nere 64%, som värst nära 80% tror jag.)
Högrisk ska tilläggas.

Helt säker på det? :d

Jag är mest nyfiken. Men vad är det som är tipset med peptonic som marknaden isåfall har missat? Eller är det just rekylen då den fallit kraftigt?

ARMSTARK
2017-03-10, 14:18
Helt säker på det? :d

Jag är mest nyfiken. Men vad är det som är tipset med peptonic som marknaden isåfall har missat? Eller är det just rekylen då den fallit kraftigt?

Precis, en aktie som faller 80% på ett meddelande har alltid en rekyl. Jag har tjänat runt 20% idag, tror det kommer lugna sig den närmsta tiden och gå upp ytterligare. Men som sagt, högrisk, man satsar inte mer pengar än man klarar att förlora. :)
Intervju med VD:
Tycker du att storleken på aktiens nedgång är rättvis?
"Nej det tycker jag inte, men jag kan förstå att det är svårt för alla aktieägare att ha ett hum om stor marknadspotentialen är för det receptfria. Därför kanske man inte tillskriver bolaget det värde som det faktiskt har", säger Johan Inborr.

Tobbey
2017-03-10, 18:29
Blev en rätt bra dag. Hade köpt lite Aptahem på 8 igår som jag krängde till 8,20 idag samt så fånga jag den fallande kniven nära botten i OMX och sålde en bit upp efter hämtningen igen i en X15 tjur.

Isseman
2017-03-10, 21:22
Blev en rätt bra dag. Hade köpt lite Aptahem på 8 igår som jag krängde till 8,20 idag samt så fånga jag den fallande kniven nära botten i OMX och sålde en bit upp efter hämtningen igen i en X15 tjur.

Vad innebär x15 tjur?

Raschmus
2017-03-13, 08:24
Vad innebär x15 tjur?

Bull med hävstång gånger 15

Isseman
2017-03-13, 11:10
Bull med hävstång gånger 15

Och detta för någon som inte förstår är..?

Rizza
2017-03-13, 11:14
Och detta för någon som inte förstår är..?

http://borsrum.handelsbanken.se/Kunskapsbanken/Vardepapper/Bull--Bear/Sa-har-fungerar-det/

Tobbey
2017-03-13, 20:42
Precis, en aktie som faller 80% på ett meddelande har alltid en rekyl. Jag har tjänat runt 20% idag, tror det kommer lugna sig den närmsta tiden och gå upp ytterligare. Men som sagt, högrisk, man satsar inte mer pengar än man klarar att förlora. :)
Intervju med VD:
Tycker du att storleken på aktiens nedgång är rättvis?
"Nej det tycker jag inte, men jag kan förstå att det är svårt för alla aktieägare att ha ett hum om stor marknadspotentialen är för det receptfria. Därför kanske man inte tillskriver bolaget det värde som det faktiskt har", säger Johan Inborr.

Hann du ur utan större förlust?

Ingen handel idag, mest bevakat från sidlinjen. Var sugen på position i ÅAC runt 8,25-8,30 men kände mig inte riskvillig idag.

Tobbey
2017-03-14, 11:14
Äsch missa komma in i ÅAC på 8,10. Hade blivit snabb vinst på nästan 5%. Hade order liggande men den kom aldrig ner under 8,15 och var för snål för att betala mer.

Sålt CombiGene BTA idag, sämst tråkig affär, högrisk och blev typ 1,5% vinst på 3 veckor hehe. Har kvar xact bear x2 långsiktigt än, ligger liiite plus efter minus idag.

ARMSTARK
2017-03-14, 11:51
Hann du ur utan större förlust?

Ingen handel idag, mest bevakat från sidlinjen. Var sugen på position i ÅAC runt 8,25-8,30 men kände mig inte riskvillig idag.

Javisst, tyvärr köpte jag tillbaks en del på en lägre kurs för "vinstpengarna", men om de inte konkar så finns pengarna kvar till senare. Dock undrar man vad det är för Musse Pigg firma när man läser:
En ledningsperson sålde aktier för 0,5 miljoner kronor den 10 mars, samma dag som bolaget meddelade att dess fas 2B-studie av dess huvudsakliga läkemedelsprojekt inte nådde effektmålen.
Är inte detta olagligt, eller, visst fan är det det! Hoppas FI är honom i röven.

tomccc
2017-03-14, 12:13
Javisst, tyvärr köpte jag tillbaks en del på en lägre kurs för "vinstpengarna", men om de inte konkar så finns pengarna kvar till senare. Dock undrar man vad det är för Musse Pigg firma när man läser:
En ledningsperson sålde aktier för 0,5 miljoner kronor den 10 mars, samma dag som bolaget meddelade att dess fas 2B-studie av dess huvudsakliga läkemedelsprojekt inte nådde effektmålen.
Är inte detta olagligt, eller, visst fan är det det! Hoppas FI är honom i röven.
Omoraliskt kanske, men inte olagligt eftersom de verkar ha släppt nyheten precis innan han sålde, han kom ut strax över tre kronor.

Tobbey
2017-03-14, 12:32

Tror rapporten för studien släpptes 9:04 så kan varit taktiskt för att hinna ur innan släppet, vem vet. Tror den kommer bottna runt 1,50 innan vändning eftersom det ändå finns något av värde i substansen. Sen NE risken är ju iofs inte superkul.

skaparn
2017-03-14, 13:06
Dock undrar man vad det är för Musse Pigg firma när man läser:

FI skulle säkert kunna bli bättre, men samtidigt så fokuserar de nog bara på "riktiga" börser. Det är ju nästan laglöst på de mindre börserna, jag skulle aldrig köpa en aktie på ställen som Nordic MTF.

Deras marknadsföring säger bland annat: "En listning innebär även att bolaget får en kvalitetsstämpel som gör att bolaget blir attraktivt som affärspartner och arbetsgivare". Vilket om man är lite cynisk låter perfekt för en bluffmakare, för en listning där betyder faktiskt inte mer än att man betalat NGM lite pengar, men man kan alltid lura några småsparare som vill tenexa (TM) pengarna.

Tobbey
2017-03-14, 13:39
Björnen har vaknat upp ur ide *popcorn*:hbang:

Angel
2017-03-14, 22:36
Med fingret i branschen kan jag hälsa att Feelgood har rejält flyt med stora avtal just nu

Gerdler
2017-03-14, 23:56
Om det stämmer och det inte är allmänt känt så begick du nyss ett brott.

Ponitus
2017-03-15, 00:23
Haha. Bra där, Angel.

ARMSTARK
2017-03-15, 15:34
Med fingret i branschen kan jag hälsa att Feelgood har rejält flyt med stora avtal just nu

Nu köpte jag 300st så du är skyldig mig tusen spänn om det går dåligt! :d

Angel
2017-03-15, 16:20
Om det stämmer och det inte är allmänt känt så begick du nyss ett brott.

Men chilla.
Ja det är "allmänt känt".
Jag sitter inte i företagsledningen. Jag är en simpel sköterska hos deras konkurrent.

Tobbey
2017-03-15, 20:13
Styrräntan höjd 25 punkter, S&P upp 0,85% i skrivande stund.

Baan
2017-03-15, 23:14

Nej, det är inte olagligt, nyheten var ute. Det är dock en start signal att detta inte är något att äga långsiktigt öht då inte ens de operativa tror på caset. Just nu är väl status att det inte blir något läkemedel utan att man snarare ska satsa på någon sorts receptfri variant.

Visst kan man intradagshandla detta och säkert tjäna pengar på rekyl(er) men samtidigt ska man akta sig för att börja tro på caset och plötsligt växla till att bli lång på riktigt.

Jishuku
2017-03-16, 00:04
Måste säga att det finns mycket mer pengar att tjäna på kryptovalutor nu än börsen. Fortfarande en väldigt ung marknad som är under mångas radar. Så länge man gör bakgrundskoll och diversifierar (precis som börsen) så är det en guldgruva. Finns flera seriösa projekt med lagligt registrerade organisationer bakom (t.ex Ethereum och NEM). En del jobbar redan med banker och andra företag (spelföretag har t.ex. börjat använda sig av blockchain för att skapa items i sina spel som går att köpa/sälja utanför spelet.. typ som Magic the Gathering trading card games).

Ett spelexempel (under tidig utveckling): http://www.ageofchains.com/

För de som är nyfikna, finns en gedigen lista (90% är skit, men hitta guldkornen):
http://coinmarketcap.com/

Jishuku
2017-03-16, 00:16
Det som kan vara lite svårt är väl att göra en riktig värdering. Det är ju inte företag man investerar i. Utan man får jämföra de mot varandra och tänka "hm, ok, de här har ju bättre ledarskap än de som är värda 10 gånger mer och även unika tekniska funktioner och kontakter inom bankväsendet. Kan vara värt att ha i sin portfölj."

Det är även lite vilda västern. Oreglerad marknad, pump n dumps till höger och vänster. Inget för den ovana investeraren, ej heller för den som inte kan hantera stora rörelser åt båda hållen.

ARMSTARK
2017-03-16, 00:21
Det som kan vara lite svårt är väl att göra en riktig värdering. Det är ju inte företag man investerar i. Utan man får jämföra de mot varandra och tänka "hm, ok, de här har ju bättre ledarskap än de som är värda 10 gånger mer och även unika tekniska funktioner och kontakter inom bankväsendet. Kan vara värt att ha i sin portfölj."

Mmm, kanske långsiktigt, men nu rör sig börsen typ efter flashback-forum-analyser, tradertänk minus kunskap.

Jishuku
2017-03-16, 00:25
Mmm, kanske långsiktigt, men nu rör sig börsen typ efter flashback-forum-analyser, tradertänk minus kunskap.

Jag är en långsiktig investerare. Har börjat flytta över mer pengar från börsen till kryptovalutor istället eftersom index ligger så pass högt som det gör. Bitcoin äger jag dock via Avanza (Certifikat). De andra går inte att handla där tyvärr.

Har ca. 65% aktier och 35% krypto i idagsläget.

ARMSTARK
2017-03-16, 00:32
Jag är en långsiktig investerare. Har börjat flytta över mer pengar från börsen till kryptovalutor istället eftersom index ligger så pass högt som det gör. Bitcoin äger jag dock via Avanza (Certifikat). De andra går inte att handla där tyvärr.

Har ca. 65% aktier och 35% krypto i idagsläget.

Åååh, bitcoin. Jag är ju en gammal gubbe, me hade man bara haft hjarna att oops en skitpost pa nagra tusen spann. f .,, .
Som sagt, en gammal gubbe, vart tog a a o vagen?( With a prick)

Jishuku
2017-03-16, 00:41
Åååh, bitcoin. Jag är ju en gammal gubbe, me hade man bara haft hjarna att oops en skitpost pa nagra tusen spann. f .,, .
Som sagt, en gammal gubbe, vart tog a a o vagen?( With a prick)

Som sagt, Bitcoin finns att handla via Avanza. Säkert Nordnet också. Så det är samma princip som för aktier där. Resten kräver mer teknisk kunskap och riskvilja.

Åt upp dina åäö, sorry. Var hungrig.

G.W
2017-03-16, 11:13
Björnen har gått och lagt sig.

Nu köper vi Apathem, Gabather, Sensys gatso. Utdelning? Vem bryr sig. Det skrivs positivt om bolagen på placeras forum, häng på tåget uppåt!

Tobbey
2017-03-16, 12:37
Köpt ÅAC 8,00.

Tobbey
2017-03-16, 14:54
Svettigt i ÅAC tredubbla på 7,75.

Angel
2017-03-16, 19:18
Nu köpte jag 300st så du är skyldig mig tusen spänn om det går dåligt! :d

Upp lite idag iallafall.

Synd bara att de är så kassa på att släppa nyheter om sina avtal.

Vattenflaska
2017-03-17, 16:45
Har blivit tilldelad teckningsrätter i Oncology venture. Hur bör man ställa sig till detta? Teckningskursen är 42SEK men den handlas idag på lite under 42SEK, varför är teckningskursen dyrare? Eller ska man sälja teckningsrätterna? Vad brukar priset på teckningsrätter vara jämfört med aktiekursen ifall jag skulle välja att sälja dem?

En annan fundering.
Har en bekant som klurar på det här med aktier men inte riktigt vågar ta steget. Tror det rör sig om runt 100TKR som ska placeras. Tänker lite för mig själv vad som bör vara rätt "säkert" m.a.p. riskspridning, (säkert är väl ett ord man ska undvika när det gäller börsen såklart, men iaf. ett lite mindre riskfyllt alternativ)

Tänker såhär, köp 5 investmentbolag typ Latour, Kinnevik, Melker Schörling, Investor och Lundberg. Kliv in kvartalsvis med 5000SEK i respektive bolag, då är pengarna inne i arbete på ett år. Eller är det bättre att kliva in på två år och ta 2500SEK per aktie och kvartal? Skulle ni föreslå något annat investmentbolag än ovan nämnda? (Typ Ratos eller industrivärlden)?

Tobbey
2017-03-17, 18:36
Har blivit tilldelad teckningsrätter i Oncology venture. Hur bör man ställa sig till detta? Teckningskursen är 42SEK men den handlas idag på lite under 42SEK, varför är teckningskursen dyrare? Eller ska man sälja teckningsrätterna? Vad brukar priset på teckningsrätter vara jämfört med aktiekursen ifall jag skulle välja att sälja dem?

En annan fundering.
Har en bekant som klurar på det här med aktier men inte riktigt vågar ta steget. Tror det rör sig om runt 100TKR som ska placeras. Tänker lite för mig själv vad som bör vara rätt "säkert" m.a.p. riskspridning, (säkert är väl ett ord man ska undvika när det gäller börsen såklart, men iaf. ett lite mindre riskfyllt alternativ)

Tänker såhär, köp 5 investmentbolag typ Latour, Kinnevik, Melker Schörling, Investor och Lundberg. Kliv in kvartalsvis med 5000SEK i respektive bolag, då är pengarna inne i arbete på ett år. Eller är det bättre att kliva in på två år och ta 2500SEK per aktie och kvartal? Skulle ni föreslå något annat investmentbolag än ovan nämnda? (Typ Ratos eller industrivärlden)?

Är ledningen smarta så skickar de upp kursen i OV med ett bra PM så att folk tecknar och de får in pengar. Just nu en chansning. Avvakta tills något fundamentalt hissar kursen. Liknande scenario i SynAct, där aktien handlas 7-8% under teckningskurs och teckningsoptionerna slutar handlas på tisdag nästa vecka. De fick förseningar för starten av Fas-1 och väntar på godkännande. Extrem risk att kliva in nu, 50/50 om teckningen faller väl ut, hinner PM komma måndag så övertecknas den nog eftersom det är det sista i ledet innan kursen kan stiga 50-100%.

Min personliga åsikt, jag hade valt att ha pengarna riskfritt på sparkontot tills börsen får en sättning. Då senare, likt en strategi du nämnde, kan man börja skala in sig eller bara kliva in med rubbet. Beror på tidshorisont, samtidigt vill man ju aldrig ligga minus även om man "ligger lång". Investmentbolag tycker jag inte är dumt. Sprid ut bolagen så att så stor spridning som möjligt nås på respektive underliggande bolag.

Fint avslut i ÅAC idag men sålde hälften på 7,85 då jag blev lite för tjock i positionen igår av bara farten. Sitter ändå med en hyfsad post och hoppas på iallafall 8,50 nästa vecka.

shut teh face
2017-03-20, 01:43
Har Collectum via arbetet för tjänstepensionen, det är något så hemskt struligt och dåligt. Först ska man välja ett bolag via Collectum, och man har inte så mycket att välja på, SPP, AMF, Swedband osv. Där inne man man välja ett fåtal fonder endast.

Idag har jag AMF

Denna sitter jag på nu:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/333555/amf-aktiefond-mix

Funderar på att byta till SPP och välja denna:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2332/spp-aktiefond-global

Hade ni gjort det?

Det finns inte så mkt annat att välja, hade velat ta något helt annat egentligen.

Dessutom tar de här collectum-asen 1% av premien varje år, och deras hemsida är fan sämst.

Bah

shut teh face
2017-03-20, 01:50
Sen har det ju visat sig rätt bra att valt soffan (AP7) på premiepensionen. Frågan är om man ska engagera sig där.

ARMSTARK
2017-03-20, 08:33
Ett företag som heter Acosense börjar handlas på Aktietorget idag.Kortfattat klipp:

"Acosense erbjuder den globala processindustrin instrument som analyserar vätskors egenskaper med hjälp av ljud. Instrumenten möjliggör för kunderna att analysera och optimera sina processer, vilket leder till lägre kostnader och minskad energi- och miljöbelastning."

Låter väldigt praktiskt att inte behöva handskas med vätskorna man vill analysera. Kan tänka mig flera industrier där man behöver hålla på med farliga syror m.m.

Ericssons nye VD är storägare i företaget, bara en sån sak. :)

ARMSTARK
2017-03-20, 09:09
Ett företag som heter Acosense börjar handlas på Aktietorget idag.Kortfattat klipp:

"Acosense erbjuder den globala processindustrin instrument som analyserar vätskors egenskaper med hjälp av ljud. Instrumenten möjliggör för kunderna att analysera och optimera sina processer, vilket leder till lägre kostnader och minskad energi- och miljöbelastning."

Låter väldigt praktiskt att inte behöva handskas med vätskorna man vill analysera. Kan tänka mig flera industrier där man behöver hålla på med farliga syror m.m.

Ericssons nye VD är storägare i företaget, bara en sån sak. :)

Kul, jag skulle köpa några stycken men mitt Nordea konto har nån djävla spärr, jag behöver ta kontakt med *tel.nr* och diskutera med någon om jag är insatt i vad detta är för värdepapper. WTF?!

Raschmus
2017-03-20, 09:18
Sen har det ju visat sig rätt bra att valt soffan (AP7) på premiepensionen. Frågan är om man ska engagera sig där.

Jag har ingen uppfattning mer än att Günther Mårder och Jan Dinkelspiel sa i Sparpodden att de tyckte den var ett mycket fint alternativ. Relativt hög risk.

Vattenflaska
2017-03-20, 11:21
Tack Tobbey för svar! Får klura lite till hur jag ska göra.

Hur bär ni er åt för att ta del av årsrapporter? Är det enklast att ladda hem via respektive bolags hemsida? Hittade följande sida https://www.orderannualreports.com/ där man även verkar kunna beställa årsrapporter, är det någon som använder sig utav denna hemsida och är det gratis eller tillkommer det någon dold avgift?

Sedan undrar jag även ifall ni har någon "primär" hemsida ni besöker för att ta del av ekonominyheter av olika slag? Gärna en gratisvariant.

Går det att säga något generellt kring preferensaktier och senaste börskraschen? Har läst att de stod emot bättre jämfört med stamaktier, men finns det några siffror på detta?

Är rätt ny inom aktiehandel och undrar lite kring motstånd och stöd-nivåer. Är det enklast att identifiera dessa via candlestick diagram eller hur hittar man igen dessa?

Undrar även vad denna man använder för program: https://www.youtube.com/watch?v=4OnfHeYKF1g&t=1s
Finns det något gratisprogram för detta? Är Niljatrader ett bra alternativ?

Sedan stöter jag titt som tätt på olika "triggers", men vad menar man med triggers mer exakt? Är det att ett företag har något nytt i "pipelinen" som väntas höja kursen eller vad menar man egentligen och var hittar man information kring dessa triggers?

Slutligen undrar jag lite över insiderhandel, finns det någon tjänst där man kan prenumerera på enskilda personers köp och få en notis när köp sker?

Tobbey
2017-03-20, 12:38
Tack Tobbey för svar! Får klura lite till hur jag ska göra.

Hur bär ni er åt för att ta del av årsrapporter? Är det enklast att ladda hem via respektive bolags hemsida? Hittade följande sida https://www.orderannualreports.com/ där man även verkar kunna beställa årsrapporter, är det någon som använder sig utav denna hemsida och är det gratis eller tillkommer det någon dold avgift?

Sedan undrar jag även ifall ni har någon "primär" hemsida ni besöker för att ta del av ekonominyheter av olika slag? Gärna en gratisvariant.

Går det att säga något generellt kring preferensaktier och senaste börskraschen? Har läst att de stod emot bättre jämfört med stamaktier, men finns det några siffror på detta?

Är rätt ny inom aktiehandel och undrar lite kring motstånd och stöd-nivåer. Är det enklast att identifiera dessa via candlestick diagram eller hur hittar man igen dessa?

Undrar även vad denna man använder för program: https://www.youtube.com/watch?v=4OnfHeYKF1g&t=1s
Finns det något gratisprogram för detta? Är Niljatrader ett bra alternativ?

Sedan stöter jag titt som tätt på olika "triggers", men vad menar man med triggers mer exakt? Är det att ett företag har något nytt i "pipelinen" som väntas höja kursen eller vad menar man egentligen och var hittar man information kring dessa triggers?

Slutligen undrar jag lite över insiderhandel, finns det någon tjänst där man kan prenumerera på enskilda personers köp och få en notis när köp sker?

Årsrapporter brukar jag ladda ner via bolagets hemsida. Avanza etc brukar vara dåliga på att uppdatera dessa på deras hemsida om aktien.

Jag använder bara nyhetsflödet på avanza där jag manuellt valt vilka bolag jag vill få reda på information om, samt så har jag ett flöde där alla nyheter kommer in.

Pref-aktier kommer smälla på hårdare vid eventuella räntestigningar. De står inte emot bättre i krascher heller. Bara bra vid låga räntelägen som det varit nu några år.

Motstånd och stöd är mest psykologiska nivåer aktier når där aktien antigen stiger eller faller. Brukar fungera ganska bra men man ska följa fler faktorer än enbart motstånd/stöd. Jag vet inte riktigt hur man tyder detta på ett systematiskt sätt.

Triggers betyder nyheter som i framtiden kan komma att påverka kursen, exempelvis patent som godkänts eller viktiga milstolpar som uppnås i bolaget.

Tror du kan hitta insiderinfo om försäljningar samt köp på finansinspektionens hemsida.

Tobbey
2017-03-20, 12:40
Köpt Initiator Pharma idag på runt 5,25. Tog en ganska stor position. Börjar skala av vid 6an. Håller på den tills det vänder.

ARMSTARK
2017-03-20, 12:48
Sålde Copperstone då de gått upp 28% idag efter rapport om copparfyndigheter.
Beowolf hängde på 10% och åkte med av bara farten.
Katsching! :)

Tobbey
2017-03-20, 14:12
Sålde Copperstone då de gått upp 28% idag efter rapport om copparfyndigheter.
Beowolf hängde på 10% och åkte med av bara farten.
Katsching! :)

Grattis! Får se om jag också kan få en liknande uppgång i Initiator :P känns iallafall som det.

ARMSTARK
2017-03-21, 09:02
Började titta på att sälja mina Fingerprint igår när det gick över 50 spänn. Gjorde inte det. Aoutch! :whipped:

Vattenflaska
2017-03-21, 09:30
Är det bara att köpa Fing nu eller?

Måste väl ändå vara någon form av rekord att ett OMX30 bolag sjunker så pass på en dag?!

Hur värderar ni om en aktie där utdelning uteblir som fing nu? Egentligen efterfrågar jag väl vad riktkursen anses bör vara nu utan utdelning.

Tobbey
2017-03-21, 12:17
Rör inte ens med tång. Inte värt risken.

_slipknot1_
2017-03-21, 12:24
Fingerprint är ju rent skräp på så många sätt och seriösa aktiepersoner har varnat folk för att gå in. Ändå har folk satsat hela sin besparingar på detta skräp, riktigt tragiskt. Är verkligen inget köpläge på sikt.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

ARMSTARK
2017-03-21, 13:44
Nu blev jag nyfiken, vadan detta trashande av Fing? Det låter som att ni är väldigt insatt i deras ekonomi, kan man få dela denna info? (Inget Flashback-snack utan riktig fakta.)

Vinter
2017-03-21, 13:48
Nu blev jag nyfiken, vadan detta trashande av Fing? Det låter som att ni är väldigt insatt i deras ekonomi, kan man få dela denna info? (Inget Flashback-snack utan riktig fakta.)

Du får ta och googla på turerna runt förra VD Carlström etc.

skaparn
2017-03-21, 14:14
Ang. FING; det verkar av allt att döma som om det försiggått mycket fuffens på corporatenivå, och att några tillskansat sig pengar genom metoder som både är olagliga och/eller oetiska. Skillnaden mellan detta och många andra liknande fall är att det finns ett riktigt företag i botten, med en bra produkt och kompetenta anställda, vilket gör att summorna blir större men förändrar inte att de skött sig ganska dåligt. Som aktiesparare tycker jag att man bör bojkotta företag med så här dåliga ägare, för det är dåligt för kapitalismen. Kommer på kort sikt att drabba företag och anställda, men då kan de köpas upp av seriösa ägare, så det vore nog bäst i längden

Källa: internet

Gerdler
2017-03-21, 14:37
Det är hög tid att Fingerprints eviga försvarare får bränna sig rejält så de går hem och låter vettigare krafter styra kursen. Förhoppningsvis kan detta på sikt göra att fingerprint åker ur OMXS30 vilket skulle göra att en mer värdig aktie hamnar där.

ARMSTARK
2017-03-21, 14:44
Insiderbrott verkar vara en röd tråd i dessa oegentligheter, aktieägarna verkar dock mest fått se sina pengar växa. Är man långsiktig tror jag det är ett bra ställe att ha pengarna (om de redan är där iaf) men uppköp är väl det vi ska HOPPAS på, då åker jag till Disneyland.

_slipknot1_
2017-03-21, 14:52

För det första så råder det ett sjukligt sektbeteende kring Fing. Folk uppmanar folk att belåna sig över öronen och satsa allt. Varför sprida risken när Fing bara kan gå upp och går den ned är det blankarattack...

För det andra så har ledningen och storägare handlat väldigt suspekt så man är inte chockerad att flera är misstänkta för brott.

En dyr läxa för många tyvärr och samma sak har hänt tidigare t.ex. Northland.
Sedan må sensorn och det vara toppklass men allt annat stinker.

Patriarch K
2017-03-22, 09:03
Hmm, fingerprint dippade massor igår. Någon som är insatt? Kanske man bör investera lite nu?

G.W
2017-03-22, 10:13
Investera om du vill följa resa nedåt.

upperkatt
2017-03-22, 10:28
Hmm, fingerprint dippade massor igår. Någon som är insatt? Kanske man bör investera lite nu?

Nej, det ser illa ut.

JamesD
2017-03-22, 18:38
Fick tilldelning i Unibap. Åsikter?

Rickard
2017-03-22, 21:56

Det var nog många som tänkte så senast det var en rejäl dipp för ett tag sedan. Se hur det gick för dom. Så sitter du inte på någon information mer ön en känsla att det borde gå upp efter en stor dipp så gör du nog bäst i att låta bli.

tomten1
2017-03-22, 22:13
Riktkurs 25:- i FPC enligt Carnegie.

ARMSTARK
2017-03-22, 22:21
Riktkurs 25:- i FPC enligt Carnegie.

Men de är ensamma om det, alla andra har 40.

Baan
2017-03-26, 09:38
En av de senare nya grejerna är att man kokat böckerna och att dessa bör granskas, sen kan detta givetvis vara SvD som använder fantasin.
https://www.svd.se/lage-att-utreda-om-fingerprint-har-kokat-bockerna

Även om man tror på bolaget börjar man ju prata om vändning om först ett år, och då är ju frågan hur vettigt det är att fånga kniv i aktien och ligga snett i ett år.

Vinter
2017-03-26, 10:43
En av de senare nya grejerna är att man kokat böckerna och att dessa bör granskas, sen kan detta givetvis vara SvD som använder fantasin.
https://www.svd.se/lage-att-utreda-om-fingerprint-har-kokat-bockerna

Även om man tror på bolaget börjar man ju prata om vändning om först ett år, och då är ju frågan hur vettigt det är att fånga kniv i aktien och ligga snett i ett år.

Det hindrar inte folk att hoppas på att göra 10 ggr pengarna i aktien en gång till. Tycker inte folks förhållande till den aktien är direkt hälsosamt.

ARMSTARK
2017-03-27, 11:10
Saxat om Fingerprint från nätblaska idag:

I Redeyes "base case", det mest sannolika scenariot, är aktien värd 120 kronor. Bolaget behöver dock återfå marknadens förtroende innan detta kan bli verklighet, tillägger Redeye.

Fingerprint Cards plågas av lageruppbyggnad i leveranskedjan och intäkterna för årets första halva väntas falla med 47 procent jämfört med motsvarande period året före.

Men den senaste tidens kursfall innebär att aktien nu i ett grundscenario har en uppsida på över 200 procent - om bolaget kan återvinna marknadens förtroende, skriver Redeye i en ny och uppdaterad analys av Fingerprint Cards.

Det rådande läget för Fingerprint Cards är värre än analytikerna, bolaget och även Redeye kunde förutse i början av året. Vinstvarningen tidigare i veckan chockade många investerare och den stora frågan nu är om den nuvarande nedåttrenden för intäkterna är början på en långsiktig fallande trend, eller om det är en tillfällig svacka.

Enligt Redeye kämpar bolaget nu med prispress på de mer mogna produkterna, men även för de nyligen lanserade produkterna finns det utrymme för förbättring.

Redeye räknar med att den nuvarande situationen med lagerproblem kommer att vara över i andra halvåret 2017. Intäkterna kommer därmed under det andra halvåret att stiga med 17 procent, jämfört med andra halvåret 2016. Detta kommer sedan att följas av en tillväxt på 44 procent för helåret 2018, tror Redeye.

Aktien handlas för närvarande i närheten av Redeyes så kallade "bear case", det mest negativa scenariot, på 36 kronor.

I Redeyes "base case", det enligt analysen mest sannolika scenariot, är aktien i stället värd 120 kronor vilket är 245 procent över fredagens stängningskurs 35:49 kronor. Bolaget behöver dock återfå marknadens förtroende innan detta kan bli verklighet, tillägger Redeye.

Tidigare hade Redeye ett "fair value" på 176 kronor.

r3mpuh
2017-03-27, 14:41
Jag minns när 1 Bitcoin var värd 50 kr.
Dagens bitcoin power level-värde i SEK:
SiMHTK15Pik

tomten1
2017-03-27, 15:05
Jag köpte själv FPC idag men jag vill ändå tillägga att Redeye alltid har varit lite väl optimistiska när det kommer till FPC. Deras värderingar är alltid långt över alla andra värderingsinstitut.

hahavaffan
2017-03-27, 15:19
Jag minns när 1 Bitcoin var värd 50 kr.
Dagens bitcoin power level-värde i SEK:
SiMHTK15PikHehe ja... jag köpte 2 bitcoins (för runt 75-100kr) för att betala min Usenet-prenumeration. Gick åt 0,25 har jag för mig, så jag hade 1,75 kvar på kontot. Köpte ett spel nåt halvår senare för 300 spänn, så att jag fick kvar 0,3 btc, och det är vad jag har kvar idag. Tänk om man typ gjort fel bara, och råkat köpa 100 btc! *drool*

forslund
2017-03-27, 17:43
Jag funderade på att minea bitcoins när de stod i 0.35 eller något vill jag minnas men gjorde det inte. Det ångrar jag lite idag. :d

svag74
2017-03-28, 17:27
Visste att Max skulle prata Camurus i Börslunch idag, så gjorde en kort trade på den sedvanliga Max-effekten :cool:
Gick över förväntan :)
http://www.sherv.net/cm/emoticons/money/coin-shower-smiley-emoticon.gif

https://s12.postimg.org/fqkkb4u7h/Camurus.jpg

Tobbey
2017-03-29, 08:30
Köpt Oncology venture 38kr igår samt ÅAC 6,75. Halvlånga positioner, förhoppningsvis. Utöver det väntar jag på att OMX gör sista rycket mot 1650 så jag kan korta över sommaren.

xodd
2017-03-29, 12:22
I brist på en bra ekonomitråd och politiktråden mer avhandlar kvinnors sexuella förehavanden tänker jag dryfta lite tankar här istället. Det hela gäller bostads och kreditsituationen. Vi har nyligen dragit oss ur bostadsmarknaden pga flytt till annan ort och sitter nu i en på tok för dyr hyresrätt. Vi är alltså spekulanter på en marknad där "fubar" känns som den enda rimliga beskrivningen.

Efter att beskådat smått bisarra budgivningar nu i ett par månader är min enda känsla att det kommer gå ordentligt åt helvete. Vi pratar budgivningar som springer iväg med 25-35% som regel (i sammanhanget miljonbelopp). Substansvärdet på fastigheten är inte mer än 50-70% av slutpriset i min mening.

Yngves stod som så sent i början av veckan och varnade åter igen om den skenande kreditmarknaden och Svenskars belåning. Tyvärr har han inte så mycket att komma med längre mer än att varna. Finansinspektionen tycks handlingsförlamande/bakbundna och våra politiker är som dom är. Det kommer finnas en beröringsskräck inför ämnet fram till valet 2018, och antagligen därefter också. Risken bör ju dock anses vara enorm. Flykting/integrationskris bör ju ses som problem i periferin i sammanhanget. Skiter sig kredit och bostadsmarknaden går svensk ekonomi belly up.

Amorteringskravet har i området här omkring där vi tittar fått exakt noll effekt. Priserna tycks fortsätta upp med 5-10% på årsbasis. I och med införandet av amorteringskravet bör dock det finnas fin statistik på vilka belåningsgrader svenskarna har vilket hade varit väldigt intressant i sammanhanget.

Jag har personligen senaste åren varit av åsikten att det är en övervärderad marknad, men att det ändå fanns någon koppling mellan substansvärde och slutpris. Har dock alltid tänkt att uppsidan måste vara otroligt begränsad och att priskorrigeringar kommer i form av stagnerande priser. Jag har haft fel minst sagt.... :)

Jag är mycket väl medveten om att det finns herrgårdar att köpa i Sverige för någon miljon eller två, men även i obygden upplever jag att det skett en värdeökning som procentuellt sätt slår storstäderna.

Kommer det skita sig och i sådana fall vad får det för konsekvenser? Hur skall politiker agera? Om ni tror/tycker att det är en korrekt värdering på marknaden i nuläget, vad är det som får er att tycka det?

Tobbey
2017-03-29, 13:14
Tror bostadsmarknaden kan falla, men inte förens 2018-2019 och inte så mycket mer än 20%. Efterfrågan är och kommer vara hög i många år framåt och räntan kommer inte kliva från 0-5% direkt utan det är en långsam process.

BigForre
2017-03-29, 14:08
Tror bostadsmarknaden kan falla, men inte förens 2018-2019 och inte så mycket mer än 20%. Efterfrågan är och kommer vara hög i många år framåt och räntan kommer inte kliva från 0-5% direkt utan det är en långsam process.

Det är utan tvekan att det råder en viss hausse kring prisbilden på bostäder sedan några år och det skapas en obalans. Nedan punkter är några av nycklarna:

- Räntorna har varit historiskt låga i något decenium och extremt låga i ett par år. Det är således trots dyrt köp för närvarande billigt i förhållande till att hyra.
- Det saknas bostäder där folk verkar vilja samla sig.
- Det finns en yngre generation och som är fast troende i att bostäder bara går upp.

Problemen som gör att vi troligen tillslut når balans igen, priskorrektion.

- Räntorna på bostadslån är inget som riksbanken råder över fullt ut, eller vi ensamt i Sverige. Bankerna ställer ger ut bostadsobligationer som skall ha en köpare i andra ändan och marknaden sätter sedan räntan. Det tåls att kikas på spreaden mellan långränta USA vs Sverige historiskt och det kan ge lite svindel.
- Det lönar sig att bygga bostäder idag, så nu byggs det..mer än på många år.
- I en hausse är psykologi en stor pusselbit. Hur stor komponent av en priskorrigering är endast den psykologiska biten och medvetenheten av att ett boende inte innebär en vinstaffär? Vem är sugen på att lägga ut 100kkr / kvadrat på södermalm om den går att köpa för 90kkr om ett år?

Nej, till följd av en lång uppgång kan den sistnämnda effekten faktiskt göra att det för ett litet slag tar tvärstopp.

Man bör komma ihåg att på lång sikt så är en prisutveckling högre än löneutvecklingen i princip inte hållbar. Även om nu en del andra parametrar förändrats. Vi får se om vi vi helt plötsligt kommer att fortsätta i en ny tid eller ej.

Men det är rätt spännande. Det tråkiga är att jag helst skulle vilja leva en en lite tråkigare men mindre volatil tillvaro. De flesta hade nog faktiskt föredragit detta. Ingen gynnas egentligen (på riktigt) av stigande tillgångspriser.

skaparn
2017-03-29, 16:25
Problemet är väl just det nämna substansvärdet, man ska fundera lite på vad det är i en bostad. Om vi pratar om ett hus med friköpt tomt, så är det i storstäderna fastigheten i sig som är det värdefulla, och då lär inte nybyggnation i ett mindre attraktivt område påverka så mycket (jag tänker nu Stockholm där de mest attraktiva områdena inte går att förtät nämnvärt med nuvarande politik).

Då får man fundera på andra faktorer när man modellerar värdet i framtiden, som till exempel bostadspolitik, ny infrastruktur, andra flyttmönster osv.

Lite annorlunda är det nog med bostadsrätter, men det har jag funderat så lite på, så någon annan kanske har en tanke om vilka inparametrarna kan vara.

xodd
2017-03-29, 17:39
Problemet är väl just det nämna substansvärdet, man ska fundera lite på vad det är i en bostad. Om vi pratar om ett hus med friköpt tomt, så är det i storstäderna fastigheten i sig som är det värdefulla, och då lär inte nybyggnation i ett mindre attraktivt område påverka så mycket (jag tänker nu Stockholm där de mest attraktiva områdena inte går att förtät nämnvärt med nuvarande politik).

Då får man fundera på andra faktorer när man modellerar värdet i framtiden, som till exempel bostadspolitik, ny infrastruktur, andra flyttmönster osv.

Lite annorlunda är det nog med bostadsrätter, men det har jag funderat så lite på, så någon annan kanske har en tanke om vilka inparametrarna kan vara.

Substansvärdet bör ju vara det enklaste att beräkna. Finns inte jättemånga variabler och det absolut enklaste bör vara bostaden som står på fastigheten. Den kostar inte mycket mer och uppföra om den nu ligger i Lapplands inland eller på Djursholm. Fastigheten i sig beror ju på läget och storleken, där "läget" kan förändras i relation till annat. Den största faktorn att väga in här innebär ju politiska beslut. Som minuspost bör underhåll.

Marknadsvärdet å andra sidan blir ju betydligt svårare. Här är det som alltid mer läge, läge, läge. Billiga krediter och politiska initiativ som påverkar boendekostnaden är ju definitivt en avgörande faktor. Affektion.

I slutändan tycker jag väldigt mycket mynnar ut i att politiska beslut kan förändra hela spelplanen. Problemet är att ingen vill ta besluten. Beslut som skulle ha direkt negativ påverkan är ju till exempel ränteavdraget. Detta skulle aldrig någon politiker i dagens läge våga röra, för det innebär ett politiskt självmord för partiet.

Det man skulle behöva titta på istället är att ta politiska beslut som radikalt förändrar "knöligheten" med att bygga. Ett lysande exempel är att se till att alla kommuner avsätter mark för både lägenhetsbyggande och villor. Inför standardiserade bygglov (typ detaljplaner) där det egentligen blir omöjligt för kommunen att neka och du kan få ett godkännande på plats. Låt personer stycka av tomter där det är rimligt. Förenkla byråkratin.

När det gäller bostadsrätter har jag i nutid bevittnat en högst lokal sättning i bostadspriserna på drygt 15-20% över en vecka. Området ligger i Stockholm och man har byggt enorma mängder lägenheter på relativt kort tid. Spekulationsköpen har stått som spön i backen och så fort en byggnad har stått färdigt har det dykt upp 10-20% av beståndet på hemnet där ingen flyttat in. Det finns ytterligare ett par sådana här områden som med enkelhet går att peka ut i Stockholm.

skaparn
2017-03-30, 08:10
Substansvärdet bör ju vara det enklaste att beräkna. Finns inte jättemånga variabler och det absolut enklaste bör vara bostaden som står på fastigheten. Den kostar inte mycket mer och uppföra om den nu ligger i Lapplands inland eller på Djursholm. Fastigheten i sig beror ju på läget och storleken, där "läget" kan förändras i relation till annat. Den största faktorn att väga in här innebär ju politiska beslut. Som minuspost bör underhåll.

Vilka är dessa få variabler som är så enkla? Jag kan tänka mig att man skulle kunna kvantisera några parametrar som:

brottslighet
avstånd till stadskärna i km och i tid med kollektivtrafik respektive
luftkvalitet
skolor (vet inte vad man mäter, PISA?)
markförutsättningar
närhet till friluftsområden

och säkert några fler faktorer jag missat att räkna upp. Men jag har svårt att separera detta från marknadsvärdet, för mycket av de faktorer man väger in blir subjektiva. Vi kanske använder substansvärde olika?

Det är i alla fall på grund av ovan som jag har svårt att tala om bostadsmarknaden i termer av priser i förhållande till ett substansvärde. Med aktier, där man kan ta ställning till det värde det producerar, eller förväntas producera, så känns det mer naturligt.

svag74
2017-03-30, 16:15
Kanske borde nämna något om Tomas Linnala som gått bort idag, alldeles för ung :(
Mycket tråkigt, han var alltid så trevlig att lyssna på, rolig och lättsam och prestigelös.
Gillade särskilt podden som han och Lars Frick hade.
Det blir en tung lucka att försöka fylla för gänget på Avanza/Placera...

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/03/30/tomas-linnala-har-gatt-bort.html

Tobbey
2017-03-30, 16:45
Krängde loss Oncology Venture runt 40,20 så lite drygt 5% vinst. Anledningen, dumpats extremt mycket aktier av en aktör i aktien i ett halvår, kan ske snart igen. Eller inte. Men en vinst är aldrig dum att realisera.

Resterande innehav just nu: ÅAC.

KlopFer
2017-03-30, 22:34
Kanske borde nämna något om Tomas Linnala som gått bort idag, alldeles för ung :(
Mycket tråkigt, han var alltid så trevlig att lyssna på, rolig och lättsam och prestigelös.
Gillade särskilt podden som han och Lars Frick hade.
Det blir en tung lucka att försöka fylla för gänget på Avanza/Placera...

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/03/30/tomas-linnala-har-gatt-bort.html

Fick sån klump i magen när jag såg artikeln imorse på Avanza. Brukar i vanliga fall knappt känna något alls när andra går bort om det inte är väldigt nära familjen.

Tråkigt som fan.

tomccc
2017-03-31, 21:08
Någon som vågar förklara varför anon slängt in drygt 82 millar i ERIC idag?

Fick 100 st Ambea, är glad för det lilla men tilldelningen är ett skämt.

Ligger endast kvar med 1/5 av FING-position, tror fortfarande på produkterna men aktien har noll förtroende inte minst efter det senaste debaklet.

tomten1
2017-03-31, 21:10
Resterande innehav just nu: ÅAC.

Jag köpte en liten post i den idag, har ingen aning om vad dom sysslar med, men magkänslan kändes bra. :D Sitter nog lång i den. :D

Daniiiel
2017-04-01, 19:25
Jag köpte en liten post i den idag, har ingen aning om vad dom sysslar med, men magkänslan kändes bra. :D Sitter nog lång i den. :D

Bra där du blir nog en vinnare*facepalm*

Tobbey
2017-04-01, 21:44

Schyst som sving just nu eftersom trenden tekniskt visar uppgång samt att den gått ner från 10,40, studs på 6,70 (introkurs 6,80) och hade köptryck runt 7kr i fredags. Tror den kan stiga nästa vecka. Har redan en säljorder jag lagt in på 8,45 som gäller i en månad. Där vill jag bli av med den.

Bra där du blir nog en vinnare*facepalm*

Kan mycket väl bli en vinnare. Man ska ta småbolag med en nypa salt och med viss skeptisism men det finns många vinnare där ute som är potentiella 10-baggers och högre. Investera inte mer än du kan förlora. Det gäller alla bolag, se t.ex HM.

upperkatt
2017-04-02, 07:33
Något off topic, men är det någon som kollat på Indiegogo equity offerings? Kan det vara en bra idé att investera i något företag som startar upp där, eller är det bara skit? Funkar det ens i Sverige?

https://equity.indiegogo.com/

Daniiiel
2017-04-02, 07:34
Schyst som sving just nu eftersom trenden tekniskt visar uppgång samt att den gått ner från 10,40, studs på 6,70 (introkurs 6,80) och hade köptryck runt 7kr i fredags. Tror den kan stiga nästa vecka. Har redan en säljorder jag lagt in på 8,45 som gäller i en månad. Där vill jag bli av med den.

Kan mycket väl bli en vinnare. Man ska ta småbolag med en nypa salt och med viss skeptisism men det finns många vinnare där ute som är potentiella 10-baggers och högre. Investera inte mer än du kan förlora. Det gäller alla bolag, se t.ex HM.

Javisst jag köpte Arcam när de låg på någon av de obskyra smålistorna men att veta vad företaget håller på med är väl ändå något man borde kolla annars kan mm ju lika gärna köpa en triss:)

Mippe
2017-04-04, 07:50
Input på denna fondfördelningen?

Den är hög risk men eftersom sparhorisont är 7-15 år finns där ett visst "skydd". Än så länge har den genererat goda pengar, dock innebär det inte att portföljen fortsätter göra så. Räntefonder tänker jag lägga till när kapitalet blir högre för att skydda mot svängningar på börsen.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag (20,0 %)
PriorNilsson Idea (15,0 %)
SPP Aktiefond USA (12,5 %)
Swedbank Robur Ny Teknik (12,5 %)
Länsförsäkringar Europa Indexnära (10,0 %)
Länsförsäkringar Global Indexnära (10,0 %)
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära (10,0 %)
Spiltan Globalfond Investmentbolag (10,0 %)

ARMSTARK
2017-04-04, 11:12
Är det någon som vet något om Volvo Cars kommande notering på börsen?

Tobbey
2017-04-04, 11:31

Den är hög risk men eftersom sparhorisont är 7-15 år finns där ett visst "skydd". Än så länge har den genererat goda pengar, dock innebär det inte att portföljen fortsätter göra så. Räntefonder tänker jag lägga till när kapitalet blir högre för att skydda mot svängningar på börsen.

Jag tycker det ser bra ut.

Slartibartfast
2017-04-04, 12:19
Nu är jag kanske dum i huvudet, men varför köper man indexnära fonder som tar 1,6% i avgift, när man kan köpa index för 0,2%?

Tobbey
2017-04-04, 12:30
Nu är jag kanske dum i huvudet, men varför köper man indexnära fonder som tar 1,6% i avgift, när man kan köpa index för 0,2%?

Överlag dumt, beror på innehav, historisk avkastning jämfört med billigare indexfonder. Urholkar ju avkastningen rejält över tid om fonden inte presterar bättre. Dyrare är verkligen inte alltid bättre, men ibland är det.

Slartibartfast
2017-04-04, 12:33
Överlag dumt, beror på innehav, historisk avkastning jämfört med billigare indexfonder. Urholkar ju avkastningen rejält över tid om fonden inte presterar bättre. Dyrare är verkligen inte alltid bättre, men ibland är det.

Ja, kortsiktigt kan det väl vara motiverat. Finns ju faktiskt duktiga förvaltare som slår index, men en analys på ämnet visade ju att knappt 2% av aktiva fonder slår index över tiden. Har ju hänt sig att en bra fond bytt förvaltare, och avkastningen avtagit rejält.

https://www.ft.com/content/e139d940-977d-11e6-a1dc-bdf38d484582

According to the analysis, 99 per cent of actively managed US equity funds sold in Europe have failed to beat the S&P 500 over the past 10 years, while only two in every 100 global equity funds have outperformed the S&P Global 1200 since 2006. Almost 97 per cent of emerging market funds have underperformed.

Xtreme-G
2017-04-04, 12:50
Håller helt med Slarti. Indexfonder har man pga låg avgift. Skulle avgiften vara noll för alla fonder skulle såklart en betydligt större andel slå index.

Tobbey
2017-04-04, 14:14
Sålde ÅAC imorse, lite sur jag inte sålde igår men aja. Kom ur med typ 1,5% vinst. Nu sjunkit mer. Försöker komma in i Oncology venture igen.

G.W
2017-04-05, 10:52
Köpte några hundra aktier i fingerprint idag, aktien ska upp upp upp!

Tobbey
2017-04-06, 15:11
Börjar handla Oncology Venture om den sjunker under 37 vilket det ser ut som nu.

Tobbey
2017-04-06, 15:26
Börjar handla Oncology Venture om den sjunker under 37 vilket det ser ut som nu.

Fiskar på 35 och 36 :naughty:

Edit: Flyttar ner ordarna med kronor lol! Kom igen, fortsätt sänka.

Fick tag i drygt 2000 kring 35

Tobbey
2017-04-06, 15:56
Fick tag i någon tusing till kring 35kr :) börjar kränga vid 37,6

Vattenflaska
2017-04-06, 17:31
Vilken är den högsta sparräntan man kan få idag? Går det att få en sparränta på 3 % ? Låst typ 3år.

Någon som har erfarenhet av Lendify? Att låna ut syftar jag till.

shut teh face
2017-04-06, 17:56

Jag hade legat lite högre globalt. Men det ser annars bra ut, jag har något liknande, och det är inte heller perfekt på något sätt. Jag resonerar likadant kring räntefonder.

AMF Aktiefond Europa 10,0 %
AVANZA ZERO 11,0 %
DNB Global Indeks 25,0 %
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 10,0 %
SPP Aktiefond USA 10,0 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 12,0 %
Spiltan Globalfond Investmentbolag 10,0 %
Swedbank Robur Access Asien 12,0 %

Edit:
Jag tror dock jag kanske inte ska ha runt 20% på Asien .. eller runt 20% på Sverige för den delen ...

Man blir aldrig nöjd. :)

Tobbey
2017-04-07, 08:23
Fick tag i någon tusing till kring 35kr :) börjar kränga vid 37,6

Hahaha bra vinst so far ska bara lyckas kränga allt. 4550 aktier.

Tobbey
2017-04-07, 09:00
Hahaha bra vinst so far ska bara lyckas kränga allt. 4550 aktier.

Vilken brakvinst! :hbang:*popcorn*

Tobbey
2017-04-07, 10:10
Vilken brakvinst! :hbang:*popcorn*

Firar med skumpa ikväll :cool:

Tobbey
2017-04-07, 10:53
Ska försöka komma in i MPI nu efter OV, 17kr och under. Kan bli svårt. Lägger orders från 17 och ner. Utförsäljningarna kommer som klumpar så gäller att ha orders liggande för det går snabbt när INT aktören ska ut.

Snobbe
2017-04-07, 12:24
Vilken är den högsta sparräntan man kan få idag? Går det att få en sparränta på 3 % ? Låst typ 3år.

Jag har inte lyckats hitta någon sparränta på så högt som 3% just nu iaf. Kanske om man tittar på banker som inte har insättningsgaranti.

Fint med bra Paradox nyheter idag.

Stråhle
2017-04-07, 12:57

En tråkig preferensaktie istället? Eller någon stabil utdelningsaktie med hög direktavkastning?

d1anny2
2017-04-08, 20:02
3.5% hos Akelius
https://www.online.akeliusspar.se/kampanj/kampanj.asp?gclid=CjwKEAjwlKLHBRDztKr6wMnRthMSJAAL cT-scnblcED7w_lAynvbWo2TMuVtQ1-MuwNo0OaUsfhg0RoC_Ljw_wcB

Tobbey
2017-04-10, 12:27
Återköper Oncology Venture idag. Börjat handla från 36,80.

Fredszky
2017-04-10, 12:51
Jag citerar in från en annan tråd.

Det är viktigt för folk att förstå matematiken för procentuell vinst och förlust. Speciellt de som enbart varit med en boomperiod men aldrig en bustperiod i cyklerna.

i boomtider är det vanligt att folk missar "the loss effect".

Bra tider är inte svårt för gemene man att hantera och förhoppningsvis ha en god avkastning.

Att minska risken för förluster är det svåra över tid.

Det är också därför det enbart är någon promille av investerare som lyckas slå index över tid.

http://gvcmanagement.com/images/impact-losses.jpg

Jag förstår inte riktigt vitsen med resonemanget att en viss procentuell skillnad gör olika skillnader upp och ner.

Om en aktie går upp 10 enheter, och sen ner 10 enheter hamnar man på +-0. Varför ska man blanda in procent över huvud taget? Klart ett visst antal procent av ett större värde blir mer än samma antal procent för ett mindre väder, liksom? :confused:

Eller missar jag något här?

Stråhle
2017-04-10, 15:15
Jag förstår inte riktigt vitsen med resonemanget att en viss procentuell skillnad gör olika skillnader upp och ner.

Om en aktie går upp 10 enheter, och sen ner 10 enheter hamnar man på +-0. Varför ska man blanda in procent över huvud taget? Klart ett visst antal procent av ett större värde blir mer än samma antal procent för ett mindre väder, liksom? :confused:

Eller missar jag något här?

För att en enhet är olika mycket värt beroende på storleken, en uppgång från 1 enhet till 11 är större än från 100 till 110, därav procentangivelsen istället.

Lite osäker på vad som menas med enhet i sammanhanget, men det måste stämma right?

svag74
2017-04-11, 12:43
Ser man inte alla (större) blankningar här?

http://www.fi.se/sv/vara-register/blankning/

När jag kollar HM dyker bara AQR upp med runt 0,80% blankat.
Men på DI:s Börsrådet nyligen uppgavs att 10% är blankat i HM :confused:

Fredszky
2017-04-11, 19:12
För att en enhet är olika mycket värt beroende på storleken, en uppgång från 1 enhet till 11 är större än från 100 till 110, därav procentangivelsen istället.

Lite osäker på vad som menas med enhet i sammanhanget, men det måste stämma right?

Du kan ersätta "enhet" med "kr".

Min poäng är att man jämför äpplen med päron i bilden med stapeldiagrammet.
Om du börjar med en aktie på 100 kr resulterar 10% uppgång i 110 kr, en nedgång på 10% resulterar i 90 kr. Jag tycker att bilden luras, för den utgår från olika absoluta värden för blå och röda procentsatser.

Det bilden säger med stapeln längst till höger är "Om du förlorar 50% av värdet, måste värdet öka med 100% (kom ihåg efter raset) för att komma tillbaka på +-0". Och det stämmer ju. Men jag tycker det är mer korrekt att säga "Om du förlorar 50 kr, måste värdet öka med 50 kr för att komma tillbaka på +-0".

Ett annat sätt att förklara vad jag menar:

En aktie värderas till 100 kr för att det är en bra VD i företaget. VD:n byts ut till en kass VD och den rasar med -50%, aktien är nu värd 50 kr.

Den gamla VD:n får sen tillbaka sin post och aktien ökar i värde med +50 kr så att den nu värderas till 100 kr igen.

Varför ska man beskriva förloppet med att en aktie först rasade med -50%, och sen var tvungen att ha en utveckling på +100% för att komma tillbaka till ursprungsvärdet 100 kr (som bilden visar)?

En klarare bild är ju -50 + 50 = 0.

Håller ni med eller är jag ute och cyklar?

http://gvcmanagement.com/images/impact-losses.jpg

KlopFer
2017-04-11, 21:57
http://www.aktieskolan.se/pages/procent.php?select=aktieskolaforts#svar

ARMSTARK
2017-04-12, 07:23
Jag tycker inte att man ska snöa in sig så mycket på % vs kronor. Åtminstone inte blanda ihop de olika begreppen. Vem har tex tjänat mest om den ene har tjänat 10% på sin senaste affär och den andre 10000kr?

F Ultra
2017-04-13, 22:25
Ser man inte alla (större) blankningar här?

http://www.fi.se/sv/vara-register/blankning/

När jag kollar HM dyker bara AQR upp med runt 0,80% blankat.
Men på DI:s Börsrådet nyligen uppgavs att 10% är blankat i HM :confused:

Precis som du själv skriver så är det enbart "större" blankningar som du kan se där, så om en massa personer har små blankningar så syns de inte där trotts att de tillsammans kan bli betydande procent. Sedan finns det andra undantag än bara storleken på blankningen som avgör om FI publicerar och sedan utanpå det så gäller det ju också att de som blankar faktiskt följer reglerna och rapporterar som de skall.

ceejay
2017-04-13, 22:32
Har lagt in, till en början, 3k i HMMJ. Cannabisfond i Kanada. Får se hur det artar sig.

svag74
2017-04-14, 09:21
Precis som du själv skriver så är det enbart "större" blankningar som du kan se där, så om en massa personer har små blankningar så syns de inte där trotts att de tillsammans kan bli betydande procent. Sedan finns det andra undantag än bara storleken på blankningen som avgör om FI publicerar och sedan utanpå det så gäller det ju också att de som blankar faktiskt följer reglerna och rapporterar som de skall.

Aha, tack :)
Kanske ingen större mening att kika hos dem då, utan istället vänta på någon artikel/rubrik på typ DI :D
Funkar ju med HM, men kanske värre med många mindre kända bolag...

Starke75an
2017-04-14, 11:06
Ni som har koll, är en samling av Sca, Astrazenica och Swedbank aktier en bra förutsättning till bra utdelning på långsiktigt(+15år) och är de stabila?

Har en nära äldre släkting som sitte på dessa och jag ska hjälp till att köpa mer stabila aktier med bra och stabil utdelning.

Sca aktierna är nog förvärvade på -70 talet.

xodd
2017-04-14, 11:18
Ni som har koll, är en samling av Sca, Astrazenica och Swedbank aktier en bra förutsättning till bra utdelning på långsiktigt(+15år) och är de stabila?

Har en nära äldre släkting som sitte på dessa och jag ska hjälp till att köpa mer stabila aktier med bra och stabil utdelning.

Sca aktierna är nog förvärvade på -70 talet.

SCA är en av aktierna jag absolut skulle behålla. Med kommande bolagsdelning med mer renodling av SCA forest och framför allt kommande hygiendelen som bildar Essity finns antagligen potential för både tillväxt och eventuellt uppköp. Definitivt behåll på lång sikt i min mening.

Starke75an
2017-04-14, 11:30
Bra, men vilka andra aktier rekommenderas för kommande inköp? Blir nog en post på 50-75000:- som ska placeras nu i sommar i aktier. Bara svenskanknytna aktier är intressant.

Utdelning är den intressanta delen.

Tobbey
2017-04-18, 13:57
Oncology Venture upp idag ser fint ut. Target är 37,60 även denna gång. Där är iallafall vart jag börjar sälja.

The_RobRoy
2017-04-18, 16:12
Vad tror ni om Pandora? Är hypen förbi eller årets köpläge?

Tobbey
2017-04-18, 16:15
Vad tror ni om Pandora? Är hypen förbi eller årets köpläge?

Tror definitivt det börjar bli dags att köpa. Fortsätter den ner mot 600 så kan jag börja ta in i långportföljen.

The_RobRoy
2017-04-18, 16:18
Tror definitivt det börjar bli dags att köpa. Fortsätter den ner mot 600 så kan jag börja ta in i långportföljen.

Varför tror du produkterna kommer fortsätta vara populära?

Det känns som alla man pratar med tycker prylarna är skräp. Så vem är det som köper, förutom någon 49 årig morsa i Jönköping? (Och dess ekvivalent i andra länder)

Fattar aldrig hur det kunde bli så populärt, men det finns tydligen oändligt med människor med dålig smak. Michael Kors är ju ett tydligt bevis på det och känns ju som ett bolag i precis samma kategori av köpare.

Tomas W
2017-04-18, 19:20

Det känns som alla man pratar med tycker prylarna är skräp. Så vem är det som köper, förutom någon 49 årig morsa i Jönköping? (Och dess ekvivalent i andra länder)

Fattar aldrig hur det kunde bli så populärt, men det finns tydligen oändligt med människor med dålig smak. Michael Kors är ju ett tydligt bevis på det och känns ju som ett bolag i precis samma kategori av köpare.

Påminner mig om en bekant (frånskild dam i 50-åren) jag känner som hade varit i New York och köpt en Michael Kors väska, alltså en Michael Kors. En Michael Kors väska alltså. En väska utav Michael Kors fick man höra hur många gånger som helst så man inte skulle undvika vad det var för väska hon hade köpt. Då tappade jag tron på det märket. :D

tomccc
2017-04-18, 19:51

Det är inte bara skräp utan det är dyrt skräp, som säljer. Jag tycker det är skräp men köper ändå för tjejen älskar det och det är en bra present i fin förpackning. Nu har jag visserligen bara handlat i amerika men där är dessutom servicen väldigt bra, det är kul att handla där.

Väldigt lynchigt dock, kan absolut ingenting om bolaget, aktien eller branschen. Kan hända att företagsidén är lite apple-aktigt i att det är ett helt ekosystem... lockar säkert många att man kan köpa över en lång tid.

Äger du fortfarande BYD och vad tror du om forsättningen i tencent?

ceejay
2017-04-18, 19:56
Jag ska lägga in mestadelen av mina pengar i fonder, följt av investmentbolag. Jag är inte tillräckligt kompetent för att tradea. Sämsta affären hittills var att köpa moberg på runt 77, nu står den i låga 50. Blir fokus på att tanka in pengar i didner gerge småbolag samt latour och investor.

Tobbey
2017-04-19, 13:27
Typ 5 kurslarm slog in, tänkte vafan händer nu då :d OV upp och nosa på min dolda säljorder.

http://i.imgur.com/PIqgkKn.jpg

svag74
2017-04-20, 09:20
· § Orderingång: 68 (65) bilar.
· § Orderstock 92 (116) bilar.
· § Nettoomsättningen uppgick till 40 652 (40 093) KSEK.
· § Rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA, uppgick till 383 (2 411) KSEK.
· § Resultat efter skatt uppgick till -1 044 (1 061) KSEK.
· § Resultatpåverkan av igångkörning av XC90 ambulans i produktionen beräknas till -1 625 KSEK.
· § Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 4 632 (284) KSEK.
· § Resultat per aktie* uppgick till -0,36 (0,36) SEK.
· § Soliditeten uppgick per den 31 mars 2017 till 52 (47) %.

Belopp inom parentes avser motsvarande period föregående år.

Om man är van att tolka rapporter, kanske har ekonomisk bakgrund och så, säger dessa siffror något då eller är det alldeles för inkomplett?

Kan en kunnig person se att:
Aha, orderingången är 3 bilar fler, men stocken är 24 bilar färre, det var bra/dåligt?
Eller aha, resultat efter skatt är mycket sämre och t.o.m. negativt, men kassaflödet har stigit kraftigt, det var mycket bra/dåligt?

För egen del kan jag säga att det inte säger ett dugg :D
Jag kan gissa att högre orderingång men kraftigt lägre stock är negativt.
Jag kan gissa att aningen högre omsättning är positivt, men beror såklart på förväntansbilden.
Jag kan gissa att ökat kassaflöde ihop med högre soliditet borde vara positivt.
Jag kan gissa att negativt resultat inte är katastrofalt då det kan härledas till utvecklingskostnader.
Men inget är något jag kan använda på något sätt, VD-ord är nog mer givande för mig :em:

Tobbey
2017-04-21, 09:11
Sålt ur alla OV för nu, börjar åter igen köpa om den går ner lite igen. Börjar håva in från 35,50.

Årets handel i OV:

http://i.imgur.com/vrzjHTR.jpg

Snobbe
2017-04-21, 09:14
Tobbey du köper o säljer hela tiden, skulle va intressant o höra vad du har för avkastning % mässigt på senaste året t.ex.

Tobbey
2017-04-21, 09:37
Tobbey du köper o säljer hela tiden, skulle va intressant o höra vad du har för avkastning % mässigt på senaste året t.ex.

Årets utveckling:

http://i.imgur.com/ZK6fogn.jpg

Åkte på en större förlust när jag teckna och köpte extra mycket Initiator Pharma när den började gå ner efter notering. Tyckte värderingen var så låg att den skulle upp mer men sluta med att jag sålde på 5kr (typ 4 idag). 15-20% förlust. Annars bra år. Kan inte gå tillbaka längre än i år för grafen är fel på, gjorde ett uttag nån gång som gör att 2-3 årsgrafen visar - 99% typ.

Handlat lite på SWB också i år, kanske ger ytterligare ~20% vinst på den där siffran.

Tobbey
2017-04-24, 07:01
Intressanta rörelser i valutan. Dollarn och pundet ner 2% mot kronan. Kanske blir en bra börsdag.

Tobbey
2017-04-24, 09:15
Tittade på Wilson Thera imorse och tänkte eventuellt köpa på 69 men tyckte uppgången var rätt bra redan. Läste sedan igenom rapporten i detalj om fas2 studien och ville därefter köpa. Då låg den i 77. La köp på 70, aktien sjönk till typ 70,25 sen upp till nuvarande 87.

:(

ARMSTARK
2017-04-24, 09:37
Tittade på Wilson Thera imorse och tänkte eventuellt köpa på 69 men tyckte uppgången var rätt bra redan. Läste sedan igenom rapporten i detalj om fas2 studien och ville därefter köpa. Då låg den i 77. La köp på 70, aktien sjönk till typ 70,25 sen upp till nuvarande 87.

:(

Det där är djävligt irriterande, jag har t.o.m. varit med om att kursen går under eller över mitt bud utan att jag fick dem sålda/köpta.

Tobbey
2017-04-24, 11:30
Det där är djävligt irriterande, jag har t.o.m. varit med om att kursen går under eller över mitt bud utan att jag fick dem sålda/köpta.

Aa hänt flertalet gånger, följa magkänslan är inte alltid fel :P

Kasta runt några köp/sälj i OV idag iallafall. Hygglo vinst än så länge.

svag74
2017-04-24, 13:37
Nån mer än jag som snittar björnar nu? :cool:

svag74
2017-04-24, 13:40
Störigt att man kikade på Wilson för några dagar sen men tyckte det verkade lite för osäkert.
Fastnade för ett par andra bolag som jag stoppade minimala chansposter i idag, Isofol och Immunovia.
Men nu har jag "chans-biotech/läkemedel" så det räcker tror jag, men kul med lite extra spänning hur det än går :)
Största posten med marginal är SOBI, sen länge, men känns inte så mycket som chans eller risk längre kanske...

ceejay
2017-04-24, 14:03
Ni som handlar i aktier och försöker tradea, vad ligger ni på för avkastning i % varje år?

Blomkål
2017-04-24, 14:09
Ni som handlar i aktier och försöker tradea, vad ligger ni på för avkastning i % varje år?

Snittat 8 % senaste åren. Nu hoppar jag av däremot.

ceejay
2017-04-24, 14:14
Du kan ju knappast vara nöjd med 8%?

Blomkål
2017-04-24, 14:37
Du kan ju knappast vara nöjd med 8%?

Vad menar du?

Edit: Missade vad du kanske egentligen menade. Jag är ingen "day-trader", jag är nog att betrakta som en riktig Svensson i aktiesammanhang. Jag betraktade det mer eller mindre som ett sparkonto med hög ränta.

ARMSTARK
2017-04-24, 14:39
Jag skulle inte kalla det för trejda men handlar mycket småposter och lite större långsiktiga investeringar, förra året slutade +104%. Det var ju roligt, men i år ligger jag rätt mycket minus så det jämnar väl ut sig i slutändan.

svag74
2017-04-24, 15:31
Stoppade en minimal chanspost i Wilson nu ändå :cool:
Verkar som deras medicin är sjukt lovande, och har klassats som särläkemedel.

Kan de ersätta dagens produkter, som inte är särskilt bra någon av dem, så väntar en mångmiljardmarknad!
Och bolaget har ett börsvärde på 2 miljarder.

Känns som helt ok risk/reward, och en fin riktkurs idag från DNB med som ger lite trygghet.
Lär väl bli hyfsat binärt utfall dock, då detta är deras enda produkt, men ger man sig in i leken så...

kaer
2017-04-25, 07:33
Jag köpte volvo för sådär en månad sen, ångrar mig nu att jag köpte en minimal post :-/

G.W
2017-04-25, 07:37
Jag köpte volvo för sådär en månad sen, ångrar mig nu att jag köpte en minimal post :-/

Jag sålde Volvo 31/1 :hbang:

ceejay
2017-04-25, 19:16
Gött. Fonden upp 9,8% iår :)

Tobbey
2017-04-26, 11:19
Köpt XMReality. GAV 14,80. Stoploss 14. Vad gäller uppsidan hoppas jag börja skala av runt 16 och uppåt.

Räknar med en rusning mot 16 i eftermiddag följt av en öppning upp imorgon bitti sen ner 9:30 imorgon. Så skalar ner i eftermiddag och säljer resten i callen imorgon.

Tobbey
2017-04-27, 08:36
Sålde XM +/- 0 igår innan stängning pga dålig styrka i kursen.

Försöker köpa Cell Impact idag. Gärna runt 16.

svag74
2017-04-27, 08:46
Just nu känns det skönt att man inte gjorde som övriga avanzianer och sålde Tobii på rapporten, utan istället köpte mer på 44,90 :cool:
Får hoppas det har bottnat nu så man slipper börja svettas :d

Tobbey
2017-04-27, 09:56
Oncology Venture dragit 25% på 1 vecka medans MPI (Medical Prognosis Institute) gått ner någon %. Dessa brukar följa varandras börsvärde därför tror jag på 10-15% uppsida i MPI och har köpt lite på 16,20-16,30 och försöker komma in med fler på 16.

ARMSTARK
2017-04-27, 10:04
Just nu känns det skönt att man inte gjorde som övriga avanzianer och sålde Tobii på rapporten, utan istället köpte mer på 44,90 :cool:
Får hoppas det har bottnat nu så man slipper börja svettas :d

Man ska alltid göra tvärt om mot vad Avanzianerna gör.

Mental
2017-04-27, 10:14
Man ska alltid göra tvärt om mot vad Avanzianerna gör.

Avanzianerna placerar pengar, alltså ska jag låta bli?

ARMSTARK
2017-04-27, 11:06
Avanzianerna placerar pengar, alltså ska jag låta bli?

I varje given aktie, ja. Tilläggas ska kanske att jag själv har Avanza konto. :d Dock försöker jag följa mitt eget råd.

Tobbey
2017-04-28, 08:16
Catching MPI sålde med 10% vinst :)

svag74
2017-04-29, 11:11
Undra om jag inte lyckades fånga den fallande kniven Tobii :cool:
Har ju nästan halverats i värde sedan i höstas, och jag har börjat snitta in mig nu sista veckorna.
Ser mycket lovande ut i alla fall, och jag ligger redan på plus :cool:

https://s12.postimg.org/9hb9d2q2l/tobii.png

Tobbey
2017-04-29, 12:47
Känns som Tobii kan studsa på 40-41 innan vändning. Bara min syn på aktien. Kommer nog köpa om den dippar dit.

svag74
2017-04-29, 13:42
Känns som Tobii kan studsa på 40-41 innan vändning. Bara min syn på aktien. Kommer nog köpa om den dippar dit.

Nja men nu har ju volymerna ökat rejält, och rapporten har kommit, och stora aktörer har börjat köpa.
Hoppas vändningen är här, vore så snyggt :D

Ska den ner till 40-41 så kommer jag ha sålt mitt och tagit en smärre förlust...

Tobbey
2017-05-02, 09:34
Ska försöka få fler MPI aktier förhoppningsvis under 15. Kom in med några på 15,10 i fredags men köper gärna fler. Passa på med denna intressanta dock illikvida aktie.

Tobbey
2017-05-02, 11:46
Ska försöka få fler MPI aktier förhoppningsvis under 15. Kom in med några på 15,10 i fredags men köper gärna fler. Passa på med denna intressanta dock illikvida aktie.

Nu blev man lite tjock med MPI samtidigt som ett block på 560,000kr hamna på 14,00 :P Ha iallafall Gav på 14,38. Gissar någon norpar hela storordern under dagen.

agazza
2017-05-04, 08:15
http://www.zerohedge.com/news/2017-05-03/kyle-bass-warns-all-hell-about-break-loose-china

svag74
2017-05-04, 08:32
http://www.zerohedge.com/news/2017-05-03/kyle-bass-warns-all-hell-about-break-loose-china

Jag börjar bli tjock i björnar, så bring it on! :d

dluddeckens
2017-05-04, 09:19
Verisec tror jag mycket på iår.

agazza
2017-05-04, 09:56
Secits kanske skulle kunna bli en kul pennystockinvestering i startskedet. Beroende på marknadsföring

Jishuku
2017-05-04, 17:23
Totalt skitit i aktiemarknaden och flyttat över allt till kryptovalutor. Hej vad det går, upp 72% på under en månad. 8 olika i min portfölj nu så hyffsat diversifierad.

ARMSTARK
2017-05-09, 09:21
För den modige: Biotech-IgG som redovisar delårsrapport idag, förväntningarna är höga så det kan gå åt vilket håll som helst. Samma tid förra året steg den 258% innan den blev handelsstoppad, vore kul om det hände igen, det kan i alla fall inte gå så mycket neråt. :d

svag74
2017-05-09, 09:39
För den modige: Biotech-IgG som redovisar delårsrapport idag, förväntningarna är höga så det kan gå åt vilket håll som helst. Samma tid förra året steg den 258% innan den blev handelsstoppad, vore kul om det hände igen, det kan i alla fall inte gå så mycket neråt. :d

10 öre?
Kanske köper en aktie :laugh:

Själv börjar jag bli fulltankad i björnar - börskrasch nu tack! :d

G.W
2017-05-09, 10:00

Äger du aktier i bolaget?

ARMSTARK
2017-05-09, 10:03
Äger du aktier i bolaget?

Skitsummor, i såna här lägen brukar jag lägga in några tusenlappar och sen köper jag sprit för vinsten eller garvar åt förlusten.

svag74
2017-05-09, 10:18
Skitsummor, i såna här lägen brukar jag lägga in några tusenlappar och sen köper jag sprit för vinsten eller garvar åt förlusten.

Stoppa in hundra lax så kan du supa vid förlusten också :D

svag74
2017-05-09, 11:24
"Likvida medel 0,8%" :cool:

Dock 30% i Spiltan Räntefond, men de pengarna sitter ju ändå fast i 3 dagar om man behöver få loss kapital...

Tobbey
2017-05-09, 14:07
"Likvida medel 0,8%" :cool:

Dock 30% i Spiltan Räntefond, men de pengarna sitter ju ändå fast i 3 dagar om man behöver få loss kapital...

Likvida medel 1%, allt i Fing :D dock bara kort sving säljer runt 32.

svag74
2017-05-09, 15:19

http://www.sherv.net/cm/emoticons/shocked/fainting-smiley-emoticon.gif

Löpsko
2017-05-09, 21:27

haha kör hårt! Tror dock de kan få det kämpigt framöver om de inte tar sin teknik vidare.

ARMSTARK
2017-05-09, 21:38
haha kör hårt! Tror dock de kan få det kämpigt framöver om de inte tar sin teknik vidare.

Kursen ligger på 31.50 så han ligger nog rätt safe i sin plan.

Löpsko
2017-05-09, 22:11
Kursen ligger på 31.50 så han ligger nog rätt safe i sin plan.

Hehe ja en vinst är ju alltid en vinst!

Tobbey
2017-05-10, 11:42
Sålde Fing typ +/-0. Dåligt tryck :P Köpte SynAct imorse och följde med 25 öre så blev bra vinst (4%).

Tobbey
2017-05-10, 16:18
Köpt uranium etf siktar hålla runt 1 vecka.

Löpsko
2017-05-10, 16:38
Köpt uranium etf siktar hålla runt 1 vecka.

Fick 30% på den tidigare iår. Har det hänt något nytt?

Tobbey
2017-05-10, 18:48
Fick 30% på den tidigare iår. Har det hänt något nytt?

Grafen ser trevlig ut, kan vara trendbrott. Värt en position imo.

kaer
2017-05-11, 08:44
Vad tror ni om Securitas? Jag har haft dem en längre tid med de går ju sakta men säkert nedåt, dags att ge upp?

Jag tror väl fortfarande att hela den branschen kommer ha ökad efterfrågan och securitas har ju haft en bra marknadsposition och dessutom gjort en hel del förvärv tidigare.

Löpsko
2017-05-11, 09:08
Grafen ser trevlig ut, kan vara trendbrott. Värt en position imo.

ja vi får se. sägs ju finnas ett stort överskott så jag avvaktar.

Ladugårdsdörr
2017-05-11, 09:16
Vad tror ni om Securitas? Jag har haft dem en längre tid med de går ju sakta men säkert nedåt, dags att ge upp?

Jag tror väl fortfarande att hela den branschen kommer ha ökad efterfrågan och securitas har ju haft en bra marknadsposition och dessutom gjort en hel del förvärv tidigare.

Sälj inte nu iaf, Securitas brukar alltid ha ett sommarrally.

Fredszky
2017-05-12, 13:23
Var får jag tag i realtid/senaste siffrorna för MSCI global index?
På msci.com verkar det bara finnas tillgängligt för deras kunder.

Jag har Länsförsäkringar global indexnära och Swedbank robur global acess och vill veta tidigare än vad de uppdaterar på nordnet (ca 20.30) var vinden blåser.

mazzy
2017-05-12, 14:45
Jag gjorde en större ommöblering i maj. Numera fokus på tillväxt. Åtminstone för de svenska innehaven. Listan i storleksordning med portföljens största bolag först.

Nilörngruppen
AQ Group
Vitrolife
Fenix Outdoor
Kopparbergs
Bahnhof
Tobii
Clavister
H&M
Firefly
Walt Disney
Johnson & Johnson
Apple
Procter & Gamble
Starbucks

+23 % i år vilket jag förstås är väldigt nöjd med. Troligtvis mest tur dock.

Edit: Med småsummor leker jag också i bolag som OraSolv, LC-Tec och MVV.

Jag vet inte ens om någon är intresserad, men tänkte ge en kortare uppdatering här. Den enda förändring som skett är Kopparbergs ut och Hexagon in. Har gått ungefär som index hittills i år. Minus för i år är H&M, Tobii (hur lågt kan den här sjunka?), och Clavister. Raketerna: Fenix Outdoor, Vitrolife, och Apple.

På tal om raket, nämnde ju LC-Tec. Vet inte riktigt vad som hände där i mitten av februari och någon vecka framåt, men jag tackade och tog emot:

http://i64.tinypic.com/a2act4.png

Men observera att det var ca 90 % tur. Jag vet egentligen inte vad jag sysslar med när det gäller de mer kortsiktiga affärerna.

ceejay
2017-05-12, 18:55
Jag är för keff för att tradea så jag kommer bara lägga in pengar i mestadels fonder och investmentbolag och låta det ligga.
Portfölj
HMMJ (Dock på skoj, cannabisfond, gått dåligt :P )
Investor
Latour
Netent

fonder
D&G småbolag
Swebank robur ny teknik

F Ultra
2017-05-12, 22:30
Var får jag tag i realtid/senaste siffrorna för MSCI global index?
På msci.com verkar det bara finnas tillgängligt för deras kunder.

Jag har Länsförsäkringar global indexnära och Swedbank robur global acess och vill veta tidigare än vad de uppdaterar på nordnet (ca 20.30) var vinden blåser.

Du måste köpa via t.ex en Bloomberg Terminal för att få tillgång till det. MSCI kräver att alla som ska kunna se deras index i realtid måste skriva direktavtal med dem (och betala typ 400:- i månaden i terminalavgift) så det är nog få websiter som orkar med det (alltså sitens användare måste alla signa på avtal hos MSCI och betala, inte bara siten själv).

Tobbey
2017-05-15, 16:05
Sålt uranium etf med 4% vinst, bra affär.

Snabbt in och snabbt ut ur fingerprint med obetydlig förlust, tur det.

Köpt lite A1M Pharma nu mot eftermiddagen. Tror på 10%-ig studs närsom. Dubblar innehavet om den mot förmodan sjunker till under 0,620.

Tobbey
2017-05-16, 13:38
Sålt uranium etf med 4% vinst, bra affär.

Snabbt in och snabbt ut ur fingerprint med obetydlig förlust, tur det.

Köpt lite A1M Pharma nu mot eftermiddagen. Tror på 10%-ig studs närsom. Dubblar innehavet om den mot förmodan sjunker till under 0,620.

Råka slänga ut hela innehavet genom orderdjupet till 0,650 när jag skulle flytta order till 0,675 men blev i snitt 0,657 säljkurs, +0,017 eller ish 3%? Edit: närmare 2,5%. OK affär men hade gärna fått 5-6% iallafall :P

Tobbey
2017-05-17, 08:26
Kasta runt en del Peptonic, inga förluster :) Mycket bra. Vågar inte mer nu.

Yes
2017-05-17, 10:30
Vilken bank är bäst om man vill leka med små summor och ha ett stort urval av aktier?

KalleBalik
2017-05-17, 10:44
Vilken bank är bäst om man vill leka med små summor och ha ett stort urval av aktier?

Avanza är bra.

Tobbey
2017-05-17, 10:47

Degiro, avanza, nordnet.

Yes
2017-05-17, 10:58
The usual suspects alltså? Nordnet är väl begränsat till just norden?

Hur är Nordea? Jag är redan kund där och de verkar ha låga avgifter.

Yes
2017-05-17, 11:33
Äh, det fick bli Avanza. Verkar lätt och bra att börja med.

Nästa fråga är om det finns bra program för att förutspå kurser?

Yes
2017-05-17, 13:18
Nästa fråga är om det finns bra program för att förutspå kurser?
Teknisk analys kallas det visst. Finns det lämpliga program baserade på neurala nätverk som är billiga? Alternativet är väl att snickra ihop ett själv men det blir väl mest lite fulhack över det.

willis
2017-05-17, 13:53
Teknisk analys kallas det visst. Finns det lämpliga program baserade på neurala nätverk som är billiga? Alternativet är väl att snickra ihop ett själv men det blir väl mest lite fulhack över det.

Om TA fungerade hade alla hållit på med det.

Om du är intresserad föreslår jag att du börjar med denna bok:
http://www.bokus.com/bok/9780393352245/a-random-walk-down-wall-street/?gclid=CjwKEAjw6e_IBRDvorfv2Ku79jMSJAAuiv9YDdHEgqS uBDTcy5zXalf6B7K8ktYOZ4oMqFSOpBc7JRoCqpzw_wcB

Yes
2017-05-17, 15:25
Om TA fungerade hade alla hållit på med det.

Om du är intresserad föreslår jag att du börjar med denna bok:
http://www.bokus.com/bok/9780393352245/a-random-walk-down-wall-street/?gclid=CjwKEAjw6e_IBRDvorfv2Ku79jMSJAAuiv9YDdHEgqS uBDTcy5zXalf6B7K8ktYOZ4oMqFSOpBc7JRoCqpzw_wcB
Fast det används väl just flitigt i olika form? Det förefaller inte orimligt att det kan ge hyfsade indikationer på vart en aktie är på väg om man matar in tillräckligt med data, som analyseras genom lämplig och sedan tränar en AI att förutsäga utvecklingen.

Jag tackar för tipset och jag ska ta en närmare titt på det.

svag74
2017-05-17, 18:34
TA (och övrig statistik) ger väl mest en aning ökad sannolikhet att man får rätt.
Istället för att det är 50/50 hur en kurs/index ska gå, så kanske man får en edge av 55/45, och om man då gör en jäkla massa trades varje dag så kan man eventuellt tjäna pengar på det genom att man får rätt några fler gånger än man fick fel.
För vanliga sparare som gör nån affär då och då så vetefan alltså...

Svårt för TA att förutspå rapporter och nyheter o.s.v. också ;)

svag74
2017-05-17, 18:37
Mina björnar gick jäkligt fint idag :cool:
Mina aktier slutade totalt sett på plus med - helt klart en bra dag! :cool:

ARMSTARK
2017-05-17, 19:27
Hade köpt på mig en del Peptonic efter den stora nedgången, idag fick man skörda frukterna med över 150% uppgång. Nu ska jag titta efter biljetter till Disneyland. :cool:

svag74
2017-05-17, 19:39
Hade köpt på mig en del Peptonic efter den stora nedgången, idag fick man skörda frukterna med över 150% uppgång. Nu ska jag titta efter biljetter till Disneyland. :cool:

Synd att man alltid köpt på tok för lite när sånt sker *gah!*
Ja alltså, inte för att det hänt mig överhuvudtaget ännu (100+%) :D

Tobbey
2017-05-17, 20:07
Mina björnar gick jäkligt fint idag :cool:
Mina aktier slutade totalt sett på plus med - helt klart en bra dag! :cool:

Bra dag :) älskar björnar!

http://i.imgur.com/R1O6is5.jpg

Gratulerar! Skördade själv där idag dock bara intradag men blev tillräckligt för att pröjsa hyran nästa månad iallafall!

Micke A
2017-05-17, 20:28
En bra dag kort i OMX idag. Cashade hem enligt plan trots att det fortsatt ner mer! Rekylen bör fortsätta ett tag till, men än är primärtrend upp med viss styrka och lär troligen fortsätta upp mer. Vi har inte nått eufori än.

Yes
2017-05-17, 23:47
TA (och övrig statistik) ger väl mest en aning ökad sannolikhet att man får rätt.
Istället för att det är 50/50 hur en kurs/index ska gå, så kanske man får en edge av 55/45, och om man då gör en jäkla massa trades varje dag så kan man eventuellt tjäna pengar på det genom att man får rätt några fler gånger än man fick fel.
För vanliga sparare som gör nån affär då och då så vetefan alltså...

Svårt för TA att förutspå rapporter och nyheter o.s.v. också ;)
Poängen är att ha ett verktyg för analys som kan ge just en fingervisning hur kurs/index ska gå. Det finns trots allt rätt fantastiska saker som kan göras med statistik och maskininlärning så det vore trevligt att kunna lägga det till verktygslådan, även om det givetvis inte går att förvänta sig några underverk.

Jag har annars inte för avsikt att vara någon vanlig sparare. Till att börja med är det bara lek/sport där jag slänger in lite pengar för att lära mig tradea. Det kommer bli många små affärer och sen när jag kan det bättre kommer jag skala upp det till större summor.

Tobbey
2017-05-18, 11:44
Tips är papertrading om du ska ge dig in i trading. Också välj en typ av trading som passar din personlighet och tid. Trading är inte bara 3 monitors och intensiva microsekunder. Välj en stil som passar dig och hitta ett system som funkar för DIG över tid.

Tobbey
2017-05-18, 11:59
Inge direkt spännande att handla idag så satte in nån hundring på leovegas istället och plocka ut drygt 10ggr det jag satte in :P Inte bara börsen man tjänar pengar på hehe.

Yes
2017-05-19, 09:03
Det första jag lärt mig är att läsa statistiken ordentligt och att faktiskt undersöka bolagen noggrant.

Köpte Intrum Justitia när den låg alldeles för högt. Blev sen varse att de håller på med en fusion med Lindorff, där EU-kommissionen satt lite käppar i hjulen. Sedan är det tydligen väldigt många blankningar till en mycket lägre kurs.

Nu kan jag lyckligtvis inte förlora särskilt mycket pengar men det är ändå ett praktexempel på att köpa vid helt fel tillfälle.

Hoppas det blir ett uppsving sen när blankarna ska sälja.

Tobbey
2017-05-19, 21:38
Årets resultat. Har 9-10% utveckling via Swedbank också då jag handlat där när jag over-sizat vilket man inte ska göra :P Delvis handlat utöver full portfölj på Avanza.

Summan blir strax över 50% avkastning sen nyår. Helt OK men varit mindre engagerad i börsen generellt i år samt handlat med mindre size samt mindre frekvent handel. Inte som förra sommaren>nyår då jag lyckades dubbla innehavet och det till en också dubbelt så stor size. Risk-management i år är nya grejen eftersom mitt beteende andra halvan av förra året inte var hållbart i längden.

Svackan jag fick i mars/april på grafen är pga jag tecknade Initiator Pharma och fick sälja med förlust. Glad jag kom ur strax runt 5an och lite under med tanke på den står i 3,70 idag. Teckning var runt 5,80 om jag inte missminner mig.

Äger PowerCell över helgen med GAV 30,50. Target 32. Gjorde en vinst i korta OMX idag också så grafen kanske är 43% om man ska vara petig!

http://i.imgur.com/ogsKSzr.jpg

ceejay
2017-05-19, 22:39
vad tror ni om spelbolag likt EA, Blizzard och take-two?

Tobbey
2017-05-25, 20:38

Tror de kan fortsätta gå bra. Starbreeze? Extrem hauss kring bolaget men intressant pipe och potential. Inget jag själv äger och troligtvis aldrig komer äga då jag inte är insatt i spel för fem öre.

StarB har också VR-teknologi om jag inte missminner mig. Också samarbeten med Tobii, tror jag.

Köpt till långportföljen:

Global X Uranium ETF - GAV 13,02$ (mot dollarkurs på 8,67).

Köpt för riskportföljen (som idag är ordentligt nerskalad i size från förut):

Saniona - GAV 39,20 SEK.

Oncology Venture - GAV 33 SEK.

Kommer fylla på OV om den sjunker, saniona nöjer jag mig med. Håller allt långsiktigt och dessa innehav är intressanta som jag vill äga längre sikt. Sitter mest på händerna tills beartrenden börjar så jag kan få mitt livs tillfälle att köpa på botten efter 1,5-2 års nedgång när OMX står i 800-1000. Drömmar :P

Livet
2017-05-25, 21:04
Jag håller på att lära mig mer om aktier och tycker jag börjar få en del koll. Främst är jag intresserad av fundamental analys och värdeinvestering.

Problemet jag har är att jag saknar verktygen att göra någonting. Vad använder ni för hemsidor, program eller liknande för att hitta och analysera de aktier ni köper?

Tobbey
2017-05-25, 21:33
Jag håller på att lära mig mer om aktier och tycker jag börjar få en del koll. Främst är jag intresserad av fundamental analys och värdeinvestering.

Problemet jag har är att jag saknar verktygen att göra någonting. Vad använder ni för hemsidor, program eller liknande för att hitta och analysera de aktier ni köper?

Du kan börja med att utgå från bransch, därefter dra en svepande jämförelse och de aktier som passar inom vissa ramar, exempelvis price/earnings (P/E) eller EV/EBIT (enterprise value, earnings before interest rates and taxes) eller annat verkar rimligt värderade, går du in djupare på mer fundamentalt unikt för de separata bolagen.

Då har du först sållat bort de aktier som är för högt prissatta sett till deras vinst och hittat de som är mer rimligt värderade eller undevärderade i jämförelse mot andra i branschen. Du kan då analysera djupare på varför de är lägre prissatta osv. Se från andra vinklar. Skaffa en lista med vad du går igenom för bolagen när du gör en djupare analys.

Saxat från min commonplace, lista för vad jag går igenom innan jag investerar på börsen:

Viktiga saker att tänka på vid investeringar.

Det kanske viktigaste av allt är risk-management. Ta inte för stora risker. Kapa förluster. Ta vettig size.

Det är inte bråttom. Stressa inte affärer.

Dubbelkolla alltid ordrar. Köper jag rätt antal? Säljer/köper jag till rätt pris?

Vad ska jag kolla innan jag köper? Vad är det som triggar mig att vilja köpa? Vad är det jag ser?

Hur känner jag mig idag? Riskvillig? Trött och återhållsam? Stressad?

Tänk igenom följande punkter innan jag köper aktier:

- Hur lång position planerar jag ta? 1min? 5min? 1h? 1 dag? 1 månad? 1 år? Tidshorisont.

- Vad baserar jag mitt köp på? PM? TA? Laggande kurs pga inperfect market?

- Hur ser utvecklingen ut i förhållande till min tidshorisont på köpet? Trendar den upp i timmes-intervall? Ner? Trender.

- Vilka säljer/köper? Har de gjort detta länge? Isåfall, anledning varför? -> Mäklarstatistik.

- Orderdjup. Hur ser det ut? (Mestadels relevant ur kortare tidsperspektiv).

Tobbey
2017-05-26, 07:01

Gavet sänktes en hel del under natten, prickade dollarkursen bättre än väntat. 8,61. Mycket trevligt.

Yes
2017-05-26, 07:55
Jag är för all del noob men jag tycker EA ser rejält övervärderad ut. Då räknar jag enligt denna modell:
http://buffettsbooks.com/howtoinvestinstocks/course2/stocks/intrinsic-value-calculator.html#sthash.jwiPNXNS.dpbs

Sen verkar för all del allt inom IT vara skyhögt värderat.

Yes
2017-05-26, 08:05

Jag letar själv efter fler sidor/verktyg men hittills har jag iaf MSN Money, där det ibland går att hitta lite mer utförlig historik, samt räkneverktyget jag länkade till. Annars blir det företagens hemsidor för kvartals- och årsrapporter. Det blir ju dock lite meckigare.

Livet
2017-05-26, 10:27
Du kan börja med att utgå från bransch, därefter dra en svepande jämförelse och de aktier som passar inom vissa ramar, exempelvis price/earnings (P/E) eller EV/EBIT (enterprise value, earnings before interest rates and taxes) eller annat verkar rimligt värderade, går du in djupare på mer fundamentalt unikt för de separata bolagen.

Då har du först sållat bort de aktier som är för högt prissatta sett till deras vinst och hittat de som är mer rimligt värderade eller undevärderade i jämförelse mot andra i branschen. Du kan då analysera djupare på varför de är lägre prissatta osv. Se från andra vinklar. Skaffa en lista med vad du går igenom för bolagen när du gör en djupare analys.

Saxat från min commonplace, lista för vad jag går igenom innan jag investerar på börsen:

Bra tips om saker att tänka på, tack!

Men som jag skriver nedan är jag ute efter något sätt att sortera fram de "intressanta" företagen så jag inte behöver gissa på vilka företag som är värda att analysera vidare. Har du någon erfarenhet av aktiescreeners eller liknande?

Jag letar själv efter fler sidor/verktyg men hittills har jag iaf MSN Money, där det ibland går att hitta lite mer utförlig historik, samt räkneverktyget jag länkade till. Annars blir det företagens hemsidor för kvartals- och årsrapporter. Det blir ju dock lite meckigare.

Problemet med att titta på företags hemsidor är ju att då måste jag veta att företaget jag tittar på är intressant. Det jag är ute efter är någon hemsida eller program där jag först kan sortera ut företag som kan vara intressanta, t.ex. att de ska ha ett tillräckligt lågt PE, DE, ROE etc., för att sedan gå vidare och titta närmare på varje företag.

Kanske detta fungerar med Quandl, Börsdata eller liknande sida.

Yes
2017-05-26, 11:46
Ja, det blir meckigt och svårt att hitta bra bolag om det inte finns bra filter. Blir svårt att sålla.

ceejay
2017-05-26, 19:04
Övergav investor och lade in pengarna på swedbank ny teknik istället. De går bra.
Köpte också in mig i blizzard då de verkar ha roliga saker på gång under 2017, men fokus är fonder, resten är småpengar.

upperkatt
2017-05-26, 19:18
Övergav investor och lade in pengarna på swedbank ny teknik istället. De går bra.
Köpte också in mig i blizzard då de verkar ha roliga saker på gång under 2017, men fokus är fonder, resten är småpengar.

Spekulationer:
Tror Blizzard kan vara bra. Om inget har hänt på senaste åren så har de ju en prenumerationstjänst iom WoW, och att alla helt plötsligt skulle avsluta sina månatliga betalningar på en gång verkar orealistiskt. Så är nog ganska "säker" på så vis.

ceejay
2017-05-26, 19:38
De har en del franchises...
"Activision has a stable of eight franchises that have each generated more than $1 billion in revenue: StarCraft, Diablo, World of Warcraft, Hearthstone, Destiny, Overwatch, Call of Duty, and Skylanders."

Dessutom släpper de ett nytt destiny och call of duty senare iår. Och de har börjat ta sig in på andra plattformer.

Baan
2017-05-27, 08:42
Apropå FA och "värdeinvesteringar" får man mycket gratis med Börsdata (borsdata.se). Kostar som en Spotify-prenumeration men du får nog tillbaka mer än för Spotify :)

Värt att komma ihåg när man analyserar bolag är att aktiekursen diskonterar framtida händelser; det spelar ingen roll hur bra bolaget ser ut idag om de med stora pengar tror att det är ett luftslott. Se ex. Pandora som har rejäl pyspunka pga blankning och oro kring framtida intjäning. Om man enbart fokuserar på div. nyckeltal m.m. blir det lätt att man skapar sig en bild av nuläget - enbart.

Yes
2017-05-27, 23:57
Apropå FA och "värdeinvesteringar" får man mycket gratis med Börsdata (borsdata.se). Kostar som en Spotify-prenumeration men du får nog tillbaka mer än för Spotify :)

Värt att komma ihåg när man analyserar bolag är att aktiekursen diskonterar framtida händelser; det spelar ingen roll hur bra bolaget ser ut idag om de med stora pengar tror att det är ett luftslott. Se ex. Pandora som har rejäl pyspunka pga blankning och oro kring framtida intjäning. Om man enbart fokuserar på div. nyckeltal m.m. blir det lätt att man skapar sig en bild av nuläget - enbart.
Testar Börsdata nu och det ser lovande ut. Lite långsam sida dock, men det går förhoppningsvis att leva med.

Över längre tid borde det väl inte spela så stor roll vad andra tror om bolaget? På kort sikt kan det såklart vara avgörande. Om alla spekulerare plötsligt får panik, övertygade att Simargl brutit sig fri från Polaris, då kommer det ju suga att sitta där och kolla på kursen som dalar ifall man räknat med snabb avkastning. Är det dock ett bra bolag lär det fortsätta framåt och kursen torde utvecklas till en rimlig nivå, varpå det såklart blir mycket roligare för den som lyckats göra en bra uppskattning av värdet och köpt aktien billigt.

Sen behöver det för all del inte bli så. Folk kan ju faktiskt vara tämligen irrationella, vilket alla börskrascher visar. Det finns väl ingen garanti för att bra och välskötta bolag ska få investerarnas förtroende, och bristen på förtroende kan såklart göra det svårt för dem. Därutöver har vi det "lilla" problemet med att faktiskt bedöma värdet på ett bolag.

Av det jag läst om värdeinvestering verkar det till stor del grunda sig just på den felaktiga idén om intrinsikalt värde. Den idén är helt felaktig, vilket illustreras rätt bra av det klassiska exemplet med den törstande mannen i öknen - lite vatten är plötsligt mer värt än allt guld och alla diamanter i världen.

Vad jag däremot finner positivt är det utgår ifrån själva substansen i bolaget, man bygger så att säga analysen från grunden och upp. Det svåra blir bara att uppskatta värdet och framtidsutsikterna.

Jag minns för ett par år sedan när jag var i färd med att utmäta ett bolag för ena delägarens skulder. Det var en restaurang på ett hyfsat attraktivt läge och verksamheten gick med en okej vinst.

Ägarna ville väl i princip sälja, casha in, reglera sina skulder och fucka off till ett varmare klimat. De hade ett par spekulanter som var intresserade av att köpa verksamheten. Enda problemet var det där med priset.

Jag gick igenom balansräkningen och en tillgångsförteckning. Det såg rätt bra ut. Skulderna var låga, de hade en del utestående leverantörsfordringar och inventarier med till synes högt värde.

Problemet var bara att ingen jävel hade velat köpa inventarierna. Varför krångla med att äga enorma kylar och frysar, stekbord, grill och allt som nu kan finnas? Det är extremt otympligt, kostar massor att frakta, blir dyrt när det går sönder och alla tilltänkta köpare som varit lite smarta föredrar att leasa - då slipper man en hel del problem.

Det såg fint ut i balansräkningen men i verkligheten var det helt värdelöst. De som ville köpa verksamheten förstod såklart det, varför deras bud var mycket lägre än vad ägarna ville sälja för.

Min bedömning blev i slutändan att det enda som kunde omsättas i pengar var leverantörsfakturor och hyreskontrakt. Just hyreskontraktet hade kunnat vara värt runt en halv miljon, men likt så många andra hyreskontrakt fanns det såklart förbehåll om att hyresvärden måste först godkänna de nya hyresgästerna.

Ägarna var förstås inte helt nöjda. Tror de ville ha runt 4 miljoner för verksamheten. Jag kunde ju bara önska dem lycka till och lägga ned min utredning.

Värdet blir liksom aldrig mer än vad någon är beredd att betala.

Yes
2017-05-29, 09:16
Är det bara Avanza eller är alla dyra när det gäller att blanka aktier?

RPT
2017-05-30, 14:51
Någon mer här som är ägare i LeoVegas? Har ett relativt stort engagemang och är mycket optimistisk inför kommande perioder i 2017.

ARMSTARK
2017-05-31, 11:46
Finns det något sätt att se hur ens köp/säljorder ligger till, hur många som ligger före. (Har Avanza.)

svag74
2017-05-31, 16:45
Så spännande att äga Hansa Medical :cool:
Ligger drygt 50% plus nu, trots att jag snittat upp mig hela året :hbang:
Säljer väl knappast nåt förrän jag har åtminstone 100% att håva in.

The_RobRoy
2017-05-31, 16:53
Så spännande att äga Hansa Medical :cool:
Ligger drygt 50% plus nu, trots att jag snittat upp mig hela året :hbang:
Säljer väl knappast nåt förrän jag har åtminstone 100% att håva in.

Alltid kul att äga något som går upp som en raket. Vet inget om bolaget, men antar att det är rejält hög risk när det handlar om biopharma. Trodde du avskydde risk?

svag74
2017-05-31, 18:47
Alltid kul att äga något som går upp som en raket. Vet inget om bolaget, men antar att det är rejält hög risk när det handlar om biopharma. Trodde du avskydde risk?

Deras produkt, IdeS, har ju kommit rätt långt, och alla studier hittills är otroligt lovande. Allt talar för dem.
Att kursen inte står högre är väl för att många större aktörer inte kan investera i ett så litet bolag som inte har någon utdelning ännu o.s.v.

Visst finns det risk, tror det ibland pratas om 70-80% kanske att det går i land med IdeS för njurtransplantationer, som är deras första fokus.
Sedan kan det förhoppningsvis användas inom en massa andra områden,

Jag kan ta risk i aktier, då jag ofta har små innehav.
Hansa tror jag mycket på så har större innehav där, men t.ex. Wilson eller Immunovia o.s.v. ligger jag inne med typ 1500 spänn i varje.
Värre om Hansa skiter sig, men det är inte många som tror det kommer göra det :cool:

Dessutom är det sällan fel att ta rygg på Max Mitteregger :D

svag74
2017-05-31, 19:04
Om man är okunnig inom företagsekonomi/analyser/makro så känns det även som att små forskningsbolag är lättare att sätta sig in i.
Om man dessutom gillar sjukvård/mediciner lite privat, så blir det ju naturligt att försöka hitta några såna bolag.

Jag kan inte kolla på HM:s balans- och resultaträkning och själv analysera fram om det är köpvärt eller inte.
Troligtvis skulle jag inte fatta ett dugg :em:
Däremot kan jag se hur långt ett "förhoppnings-medtechbolag" har kommit i sina studier, vad chanserna för godkännande verkar uppskattas till, vad en tänkbar försäljning kan tänkas ligga på, och vad nuvarande börsvärde är.
Det är enklare parametrar att ta till sig.

Wilson t.ex. kommer ersätta gamla dåliga mediciner som funnits länge, och inte fungerar särskilt bra.
Men de är ändå rejält dyra, och patienten måste ta dem livet ut.
Det är lätt att slå upp priset på en sådan nuvarande produkt t.ex.
Så det är lätt att räkna ut vad de skulle kunna ha för topline om de lyckas ersätta hela marknaden med sin mycket bättre produkt (om de tar den hela vägen).

Det är roligare att själv kunna räkna lite, än att köpa stora bolag man inte förstår och där man enbart måste lita på någon analytiker, som kanske inte alltid har småspararens bästa i tankarna...
Sedan är ju uppsidan ofta flera hundra procent, medan nedsidan såklart är begränsad till endast 100% ;)

EDIT: Jag stoppar inte pengar i prekliniska bolag som säger sig ha en produkt som ska bota all cancer, ifall RobRoy var orolig för det :D

Frantic
2017-05-31, 19:14
Kopparbergs har fått in sin cider i 21 amerikanska Walmart. Tar det fart där kan det bli riktigt lönsamt.

Tobbey
2017-05-31, 19:31

Köpt för riskportföljen (som idag är ordentligt nerskalad i size från förut):

Saniona - GAV 39,20 SEK.

Oncology Venture - GAV 33 SEK.

Kommer fylla på OV om den sjunker, saniona nöjer jag mig med. Håller allt långsiktigt och dessa innehav är intressanta som jag vill äga längre sikt. Sitter mest på händerna tills beartrenden börjar så jag kan få mitt livs tillfälle att köpa på botten efter 1,5-2 års nedgång när OMX står i 800-1000. Drömmar :P

Tur jag fyrdubblade innehavet i OV igår :) Saniona och OV gick starkt idag. Nu ska jag bara försöka sitta på händerna i några år.

Yes
2017-06-01, 05:27
Om man är okunnig inom företagsekonomi/analyser/makro så känns det även som att små forskningsbolag är lättare att sätta sig in i.
Om man dessutom gillar sjukvård/mediciner lite privat, så blir det ju naturligt att försöka hitta några såna bolag.
Risken blir väl att investera i ett bolag bara för att man gillar det, istället för att det är en bra investering.

Min syn på vård- och läkemedelsbolag är att det föreligger stor risk med anledning av komplexitet och regleringar. Jag finner det exempelvis lättare att spekulera kring framtiden för fingeravtrycksläsare än det är att spekulera kring läkemedel, och politikerna är definitivt mer klåfingriga när det gäller läkemedel.

Jag kan inte kolla på HM:s balans- och resultaträkning och själv analysera fram om det är köpvärt eller inte.
Troligtvis skulle jag inte fatta ett dugg :em:
Däremot kan jag se hur långt ett "förhoppnings-medtechbolag" har kommit i sina studier, vad chanserna för godkännande verkar uppskattas till, vad en tänkbar försäljning kan tänkas ligga på, och vad nuvarande börsvärde är.
Det är enklare parametrar att ta till sig.
H&M:s balans- och resultaträkning är ju i sig inte svårare att förstå än någon annans. Det är bara siffrorna som är större. Däremot blir det ju mycket svårare att överblicka vad siffrorna faktiskt betyder.
10 miljoner i anläggningstillgångar är ganska lätt att förstå om det är "Berras Bilverkstad". H&M;s 40,3 miljarder i anläggningstillgångar känns inte fullt så lätt att överblicka.

Wilson t.ex. kommer ersätta gamla dåliga mediciner som funnits länge, och inte fungerar särskilt bra.
Men de är ändå rejält dyra, och patienten måste ta dem livet ut.
Det är lätt att slå upp priset på en sådan nuvarande produkt t.ex.
Så det är lätt att räkna ut vad de skulle kunna ha för topline om de lyckas ersätta hela marknaden med sin mycket bättre produkt (om de tar den hela vägen).
Känner du då till konkurrensen och vilka andra riskfaktorer som finns? Hur starka är deras patent t.ex.? Det är vad jag tycker är svårt med dessa bolag, fast då kan jag inte heller något om den branschen.

Det är roligare att själv kunna räkna lite, än att köpa stora bolag man inte förstår och där man enbart måste lita på någon analytiker, som kanske inte alltid har småspararens bästa i tankarna...
Sedan är ju uppsidan ofta flera hundra procent, medan nedsidan såklart är begränsad till endast 100% ;)
De flesta analytiker har väl visat sig har rätt ungefär lika ofta som glada amatörer.
Håller med om att uppsidan är lockande, och därav kan den vara värd en större risk också.

En av mina som jag hoppas på är Amnode. Det har gått rätt kärvt för dem men jag tror och hoppas att de kommer vända utvecklingen, varpå jag kan mysa åt avkastningen. I värsta fall kan jag inte förlora så mycket pengar ändå.

svag74
2017-06-01, 08:01
Risken blir väl att investera i ett bolag bara för att man gillar det, istället för att det är en bra investering.

Nja, jag har t.ex. inget privat intresse för Wilsons sjukdom, eller njurbesvär (Hansa Medical), men jag tycker det är kul när små svenska bolag kan bli så stora och förhoppningsvis hjälpa många människor världen över att få ett bättre liv.

H&M:s balans- och resultaträkning är ju i sig inte svårare att förstå än någon annans. Det är bara siffrorna som är större. Däremot blir det ju mycket svårare att överblicka vad siffrorna faktiskt betyder.
10 miljoner i anläggningstillgångar är ganska lätt att förstå om det är "Berras Bilverkstad". H&M;s 40,3 miljarder i anläggningstillgångar känns inte fullt så lätt att överblicka.

HM var ju bara ett exempel på ett vanligt stort standardbolag.

Känner du då till konkurrensen och vilka andra riskfaktorer som finns? Hur starka är deras patent t.ex.? Det är vad jag tycker är svårt med dessa bolag, fast då kan jag inte heller något om den branschen.

Om man håller sig till de allra finaste så kan det ofta handla om särläkemedel etc, eller bolag som är så lovande att de får en gräddfil mot marknaden.
Ibland handlar det om typ 10 år som de kan vara helt ensamma t.ex.

De flesta analytiker har väl visat sig har rätt ungefär lika ofta som glada amatörer.
Håller med om att uppsidan är lockande, och därav kan den vara värd en större risk också.

Du är väl ny på börsen och letar bolag att satsa på och strategi för dina investeringar antar jag.
Jag ligger typ aldrig mer än 10% i aktier, och små förhoppningsbolag kanske jag stoppar nån tusing i.
Så jag lägger inte 100 lax i nåt bolag som kan gå upp i rök över en natt, men det är spännande att leta upp ett intressant case i ett bolag som samtidigt kan göra väldigt stor nytta för mänskligheten, och hoppas på att tjäna några tusingar över tid.
Samtidigt lär man sig ju lite också, och ser hur det går för de bolag man varit på väg att lägga en slant i men tyckt det såg lite för osäkert ut.

Tobbey
2017-06-01, 08:21
OV fortsätter ticka upp :)

Yes
2017-06-01, 10:26
Nja, jag har t.ex. inget privat intresse för Wilsons sjukdom, eller njurbesvär (Hansa Medical), men jag tycker det är kul när små svenska bolag kan bli så stora och förhoppningsvis hjälpa många människor världen över att få ett bättre liv.
Tänker mest som en generell attityd, att det är lätt att gilla ett bolag fast det inte nödvändigtvis är en bra investering.

HM var ju bara ett exempel på ett vanligt stort standardbolag.
Vad är det du tycker blir svårare i balans- och resultaträkningen med storbolagen?

Om man håller sig till de allra finaste så kan det ofta handla om särläkemedel etc, eller bolag som är så lovande att de får en gräddfil mot marknaden.
Ibland handlar det om typ 10 år som de kan vara helt ensamma t.ex.
Jo, det verkar dock svårt att identifiera dem och bedöma framtidsutsikterna. Särskilt när vi har myndigheter som lätt kan sänka ett lovande läkemedel.

Fast det är klart, det finns alltid risker oavsett vad man investerar i och är man väl insatt i branschen tvivlar jag inte på att det går att göra riktigt bra affärer.

Du är väl ny på börsen och letar bolag att satsa på och strategi för dina investeringar antar jag.
Jag ligger typ aldrig mer än 10% i aktier, och små förhoppningsbolag kanske jag stoppar nån tusing i.
Så jag lägger inte 100 lax i nåt bolag som kan gå upp i rök över en natt, men det är spännande att leta upp ett intressant case i ett bolag som samtidigt kan göra väldigt stor nytta för mänskligheten, och hoppas på att tjäna några tusingar över tid.
Samtidigt lär man sig ju lite också, och ser hur det går för de bolag man varit på väg att lägga en slant i men tyckt det såg lite för osäkert ut.
Ja, jag är ny och letar både bolag och strategier. För närvarande är fokus just att hitta bra bolag, vilket känns svårt med nuvarande läge på börsen. Hittills har jag köpt lite Intrum som tappat ordentligt och har ett attraktivt pris, och sen Amnode som är hög risk men kanske spelar ut väl i slutändan.
Tanken är att köpa mer successivt och sen hitta bra sätt att sprida riskerna. Typ, försöka bygga en bra portfölj.

Hur har du lagt upp övriga 90%?

svag74
2017-06-01, 10:50
Vad är det du tycker blir svårare i balans- och resultaträkningen med storbolagen?

Jag kan inte tolka balans- eller resultaträkningar överhuvudtaget.
Även om jag kunnat så hade jag ändå aldrig fått någon edge mot de stora aktörerna som styr de stora aktierna.

Jo, det verkar dock svårt att identifiera dem och bedöma framtidsutsikterna. Särskilt när vi har myndigheter som lätt kan sänka ett lovande läkemedel.

Jag vet faktiskt inte om myndigheter kan sänka ett läkemedel som har global potential. Men visst kan det hända saker i kanske främst USA, med priserna.
Jag tror mer det handlar om att större aktörer inte kan gå in förrän risken är typ borta, medan man som småsparare kan ta ett bett och gå in före det händer.

Hur har du lagt upp övriga 90%?
Enbart "säkra fonder" - hedge, räntehedge, kortränta.

ceejay
2017-06-01, 18:01
Alla innehav upp idag. Najs :) Swedbank ny teknik upp 1,1%.

svag74
2017-06-01, 18:42
Ja helgrymma dagar nu!
Jag är redan upp mer än jag varit något helår tidigare :cool:
Dryga 3% :d (denna dag ej inräknat för det visas tydligen en dag efter på Avanza)
Men till grymt låg standardavvikelse!

Tobbey
2017-06-01, 19:34
Stämmer in med er, sjukt stark vecka för min del. Sålde av hälften i OV för att säkra vinst. Kanske att jag börjar skala ner innehaven till sparande enbart nu eftersom året varit såpass bra. Tror inte börsen har mycket mer att ge i år på uppsidan.

ceejay
2017-06-01, 19:58
Går väl inte att säga bu eller bä. Det kanske itne går upp mer, det kanske går ner en del procent, det kanske går upp en del procent. Det kanske kraschar imorrn, det kanske kraschar om 1, 5 eller 10 år.

KlopFer
2017-06-01, 21:13
Går väl inte att säga bu eller bä. Det kanske itne går upp mer, det kanske går ner en del procent, det kanske går upp en del procent. Det kanske kraschar imorrn, det kanske kraschar om 1, 5 eller 10 år.

Fan du börjar låta som en riktig analytiker ;)

ceejay
2017-06-02, 03:48
Fan du börjar låta som en riktig analytiker ;)

Haha. Det är väl analytiker som har stenkoll hela tiden enligt dem själva? ;)
Menar mest att det är väldigt många som tror och tycker saker. Det var skrivet lite med glimten i ögat också.

Tobbey
2017-06-02, 08:35
Jag är permabjörn så ta inte mig fullt seriöst :P

Tobbey
2017-06-05, 13:11
Någon som köpt TerraNet? Grattis. Ta hem vinst!

Köpt mer OV idag efter dagens PM på 37,50. Lite surt jag sålde en del förra veckan. Extremt positivt PM dock så var ju tvungen att fylla på igen. Fortsätter leverera. Snart går proppen ur fullständigt, har den känslan iallafall.

Sitter kvar med Saniona. Sålde URA etf med +/-0 förra veckan. Slängde in de pengarna i OV.

ceejay
2017-06-05, 14:06
Någon som köpt TerraNet? Grattis. Ta hem vinst!

Köpt mer OV idag efter dagens PM på 37,50. Lite surt jag sålde en del förra veckan. Extremt positivt PM dock så var ju tvungen att fylla på igen. Fortsätter leverera. Snart går proppen ur fullständigt, har den känslan iallafall.

Sitter kvar med Saniona. Sålde URA etf med +/-0 förra veckan. Slängde in de pengarna i OV.
Farsan kikade på dem när de introducerades... Men inget mer än så.

Yes
2017-06-05, 15:48
AMNO har fått en klart trevlig utveckling idag. Får se om jag ångrar att jag inte sålde när den gått upp dryga 90%.

Vattenflaska
2017-06-06, 14:18
Har en fundering gällande blankning. Alltså, förstår ungefär hur det går till för den som blankar, man lånar aktier i hopp om att kursen ska falla, köper tillbaka aktien billigare, behåller mellanskillnaden och lämnar tillbaka de lånade aktierna.

Men det jag inte riktigt greppar är själva lånedelen av blankningen. Vad tjänar den som lånar ut sina aktier på att någon annan ska blanka dem? Eller är motparten alltid banken?
Jag kanske gör en grov tankevurpa nu, men ställer frågan ändå =)

Yes
2017-06-06, 14:31
Har en fundering gällande blankning. Alltså, förstår ungefär hur det går till för den som blankar, man lånar aktier i hopp om att kursen ska falla, köper tillbaka aktien billigare, behåller mellanskillnaden och lämnar tillbaka de lånade aktierna.

Men det jag inte riktigt greppar är själva lånedelen av blankningen. Vad tjänar den som lånar ut sina aktier på att någon annan ska blanka dem? Eller är motparten alltid banken?
Jag kanske gör en grov tankevurpa nu, men ställer frågan ändå =)
Du betalar ränta och avgifter för att låna aktierna.